Moderator: Redaktörer
Man ska kunna stänga av eländet!Legato Link has a long history with Pioneer. It was designed to alleviate the harshness of some CDs to create a more natural sound. Legato PRO is a new highly advanced digital filter with 4 adjustable settings, each of which contours the sound in a specific way. The actual effects vary depending on the music itself,the speaker 's overall sound colour and the sound environment. Although impossible to make a blanket statement such as “a particular effect goes with a certain type of music ”, it does allow users to have a favourite digital filter setting. You can experiment and find the effect that highlights each particular piece, and you can also turn it off.
Max_Headroom skrev:Nu har i och för sig marknadsföringen lugnat sig lite och är inte helt ***** lögnaktig som den var när LL kom. Men det är illa nog. Sånt här hör inte hemma inom HiFi. Det är inte HiFi och kommer inte att bli det heller.
Lage skrev:Är det inte omöjligt att få fram information ur ett media (cd) som inte innehåller högre frekvenser än 20 KHz?
Lage skrev:Max_Headroom skrev:Nu har i och för sig marknadsföringen lugnat sig lite och är inte helt ***** lögnaktig som den var när LL kom. Men det är illa nog. Sånt här hör inte hemma inom HiFi. Det är inte HiFi och kommer inte att bli det heller.
Legato Link enligt Pioneer
"Compact Discs contain signals representing frequencies up to 20kHZ: signals above that frequency are removed in the digitizing process. But music actually contains frequencies above 20kHz. The absence of these high frequencies can lead to inaccurate reproduction of the original music, making it sound harsh and unnatural.
Legato Link extends the frequency response from 20kHz to 40kHz to ensure more accurate reproduction."
Är det inte omöjligt att få fram information ur ett media (cd) som inte innehåller högre frekvenser än 20 KHz?
Harryup skrev:Skall ni inte stämma dom? Nån?
Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Skall ni inte stämma dom? Nån?
Vem skulle bekosta det?
Mayro skrev:Världsbästa LTS förståss....
edit. Vill minnas jag hörde xx säga han "lyckades förmå dom ta bort eländet". Tydligen minskade försäljningen så mycket så dom fick återinföra "eländet" igen...![]()
![]()
Alla "gillade kanske inte läget"
Max_Headroom skrev:
Ursäkta. Jag läste slarvigt. Reklamen är lika lögnaktig och vilseledande som tidigare. Pioneer är alltså fortfarande att betrakta som ett HELT oseriöst företag.
Max säger: Köp produkter från andra firmor med en mer seriös inställning till såväl återgivning som sina kunder.
Pioneer kanske inte är ett renodlat hififöretag, men det kan väl inte hindra dem från att lyckas göra bra produkter ibland, kanske även bättre produkter än de hade räknat med
Rydberg skrev:Mayro> Jag tror inte din definition på "bra" överensstämmer med många av faktiskt medlemmars definition om vad som är bra. Detta verkar vara frustrerande för dig
Mayro skrev:Se själv. Folk sitter o ojar sig över den" nya" legatolinken som dom inte ens hört... och har redan bestämt sig för att den "kunnige" ska stänga av den tex...
jockewe skrev:Menar ni att då är t.ex ALLA förstärkare med tonkontroller undagtagslöst tillverkade av OSERIÖSA företag??? För de flesta konsumenter kan LL funka, (pga stora brister i anläggningen antagligen) alltså ingen dum idé!
Prova för hexxxte grejorna före man sitter med sitt rena rama skitsnack...
O här talar man om för folk att dom ska basera sina ord på kunsklap.. O själva baserar man dom på dumhet...
Mayro skrev:Samma figurer dömmer ut wadia till att låta skit.. Vilket mer talar om HUR jäkla snurriga dessa mäniskor är..
Mitt tips är. Besök en handlare o köp hem o prova.. Läs inte molt innan man bestämmer sig.. testa även några till i samma nivåer..
rhenrics skrev:Kan nån som är kunnig redogöra för exakt vad Legato Link gör, alltså inte bara att det lägger till nåt som inte finns utan lite köttigare än så, och vad som är så dåligt med det, alltså inte bara eftersom det lägger till nåt som inte finns utan lite köttigare än så. Jag har lyssnat på en Pioneer legato Link spelare och tycker inte den var så fruktansvärt dålig, faktiskt lät den mer neutralt än en viss annan sk high-end spelare jag äger.
Vad är dessutom skillnaden mellan legato link och vanlig uppsampling till 24 bitar. Är skillnaden enbart att man lägger till information i de extra bitarna på en legato link, medans man vid vanlig uppsampling bara ökar bandbredden (där de extra bitarna då bara innehåller brus)?
stämmer. Jag finner alla sektbeteenden jag ser frustrerande
För att anse dessa pioneer vara guds ofärgade gåva till hifimänskligheten är rent sektaktiga hjärntvätt...Samma utnämnare säger att Wadia är skit.. Vilket bevisar hur korkat detta är..
Se själv. Folk sitter o ojar sig över den" nya" legatolinken som dom inte ens hört... och har redan bestämt sig för att den "kunnige" ska stänga av den tex...
Fy fan vilket fjantande larv... Prova för hexxxte grejorna före man sitter med sitt rena rama skitsnack...
O här talar man om för folk att dom ska basera sina ord på kunsklap.. O själva baserar man dom på dumhet...
Ja du rydberg.. det är möjligt jag inte finner så många vänner här inne..
Men det känns som det kvittar med sånna stolpskott till inlägg man ser folk lägga..
Mayro skrev:För att anse dessa pioneer vara guds ofärgade gåva till hifimänskligheten är rent sektaktiga hjärntvätt...Samma utnämnare säger att Wadia är skit.. Vilket bevisar hur korkat detta är..
Mayro skrev:Pioneer kanske inte är ett renodlat hififöretag, men det kan väl inte hindra dem från att lyckas göra bra produkter ibland, kanske även bättre produkter än de hade räknat med
hahaha. jo just.. en del anser dom ju vara världens bästa till o med.. rent banbrytande ensamma om den ofärgade återgivningen..
![]()
![]()
Hur fan orkar ni ens med att snacka om en skitspelare bland hundratal skitspelare... Snacka om noja ....
Den är inte ett piss bättre än nåt annat där ute i prisklassen...
O vilka tomtar har man på loftet då man dömmer ut grejor man inte ens hört bara för nåt snille på LTS har sagt att en viss sak låter skit...
Samma figurer dömmer ut wadia till att låta skit.. Vilket mer talar om HUR jäkla snurriga dessa mäniskor är..
Mitt tips är. Besök en handlare o köp hem o prova.. Läs inte molt innan man bestämmer sig.. testa även några till i samma nivåer..
Bill50x skrev:Men i sak håller jag delvis med. Här diskuteras vitt och brett en apparat som ingen vare sig sett eller hört, alla med lika klippfasta åsikter om fördelar och nackdelar. Någon frågar sig hur Pioneer kan släppa en apparat med 0.000x% dist när föregångaren "bara" hade 0.00001% osv. Andra ondgör sig över LL som ju faktiskt enligt uppgift inte behöver vara aktiverad.
Men va f-n, skaffa burken, F/E-lyssna, A/B-testa, släng in den framför en distande rörhäck, gör vad ni vill. Men döm inte ut alternativ prisa till himlen nåt ni aldrig sett./ B
Lage skrev:Bill50x skrev:Men i sak håller jag delvis med. Här diskuteras vitt och brett en apparat som ingen vare sig sett eller hört, alla med lika klippfasta åsikter om fördelar och nackdelar. Någon frågar sig hur Pioneer kan släppa en apparat med 0.000x% dist när föregångaren "bara" hade 0.00001% osv. Andra ondgör sig över LL som ju faktiskt enligt uppgift inte behöver vara aktiverad.
Men va f-n, skaffa burken, F/E-lyssna, A/B-testa, släng in den framför en distande rörhäck, gör vad ni vill. Men döm inte ut alternativ prisa till himlen nåt ni aldrig sett./ B
Som jag skrev så har jag inte så mycket kunskap om "tekniska specifikationer" och ville därför höra om det gick att dra någon slutsats genom att titta på en sådan och jämföra Pioneer 668 och 989. Hade jag vetat svaret hade jag aldrig frågat.
Bland annat undrade jag om 989:ans dist som var 0,0009 i jämförelse med 668:ans på 0,0001 kunde innebära en hörbar försämring. Jag fick ett bra svar på det i nästa inlägg vilket innebar att jag lärde mig något och det anser jag är bra.
Precis som du säger ska man inte döma ut alternativ prisa till himlen nåt man aldrig sett, men man kan väl få fråga om vad andra tycker och ha en saklig diskussion. Tyvärr har det spårat ut lite och inte blivit den diskussion jag hoppades på, vilket är delvis mitt egna fel eftersom man tydligen inte kan läsa ut något ur en "teknisk spec." som jag trodde och dessutom är inte produkten ute i butik ännu.
VH
Håkan
Bill50x skrev:
Det är ALDRIG fel att fråga. Hoppas du inte känner dig påhoppad av mig, sorry i så fall! Det är snarare den efterföljande diskussionen som irriterar...
/ B
Max_Headroom skrev:rhenrics skrev:Kan nån som är kunnig redogöra för exakt vad Legato Link gör, alltså inte bara att det lägger till nåt som inte finns utan lite köttigare än så, och vad som är så dåligt med det, alltså inte bara eftersom det lägger till nåt som inte finns utan lite köttigare än så. Jag har lyssnat på en Pioneer legato Link spelare och tycker inte den var så fruktansvärt dålig, faktiskt lät den mer neutralt än en viss annan sk high-end spelare jag äger.
Vad är dessutom skillnaden mellan legato link och vanlig uppsampling till 24 bitar. Är skillnaden enbart att man lägger till information i de extra bitarna på en legato link, medans man vid vanlig uppsampling bara ökar bandbredden (där de extra bitarna då bara innehåller brus)?
Kolla här, det står mycket om sampling rent allmänt, men även lite om Legato Link (Wadia får sig också en känga)
Gamal faktiskt tråd!
Legato link är i praktiekn ett för flackt filter som släpper igenom en massa bös i ultraljudsormådet. Ungefär som den gamla trummaskinen som jag länkade till ovan.
Legato link har dessutom redogjorts för i en gamal MoLt, där även adekvata mätningar fanns med, till skilnad från alla komersiella HiFi-tidskrifter där den kraftigt ditorderande tekniken höjdes till skyarna (Oiiiiii! Jag gjrde det INGEN!). Jag kanske inte behöve tillägga att pioneer hade mycket annonser i tidningarna...
rhenrics skrev:Ok, tack Max, men jag tyckte inte tråden innehöll så mycket om det jag frågade. Översampling, filtrering och legato link som något fy fy...men inte varför.
Alltså, tanken med vanlig uppsampling är väl att öka bit antalet just för att kunna ha ett "flackare" filter vid 20 kHz? Gör legato link alltså i princip samma sak? Det pratas en hel del här om att det läggs till information. Vad då för information alltså? Med tanke på hur många här i tråden som ondgör sig över hur fruktansvärt dåligt det är med LL hade åtminstone jag väntat mig lite mer info om varför det är så dåligt. Eller är det bara något man ska lära sig utantill och sprida vidare?
gromit skrev:Max tips om MoLT är inte så dumt. Jag läste på biblioteket i ett gammalt nummer om detta.
Jag håller till viss del med dig om att det är mycket av ett "mantra" som ska upprepas tills dess alla inser att det är sant. Många vill gärna påstå men endast få har förmågan att förklara.
Jag minns inte riktigt teorin kring LL men jag är ganska säker på att det handlar om konstruktion av "konstgjorda" övertoner i ultraljudsområdet (>22,05 kHz). Övertoner som skapar hörbara effekter när de blandas med den hörbara delen av musiksignalen.
/Gr.
rhenrics skrev: Men vad jag förstod så mottogs legato link först med stående ovationer, och det kan det väl knappast ha gjorts om det hade låtit fruktansvärt illa.
rhenrics skrev:Har bara en kommentar, och det är att översampling väl inte är detsamma som uppsampling? Jag har förstått uppsampling som att man lägger till bitar till den vanliga 16 bits strömmen, just för att kunna använda en DAC med flackare filter. Eller har jag missförstått?
Förresten, en till fråga: om det nu inte är en algoritm som skapar rekvantiseringsdistorsionen, hur skapas den då och av vad?
Sedan kan det ju hända att Pioneers Legato Link teknik utvecklats en del sedan -93? T ex så står det på min dvd-spelare "24 bit legato link". Den dvd-spelaren kostade ca 1/5 av vad t ex min SAT CDfix kostade och jag tycker faktiskt inte det är så stor skillnad.
IngOehman skrev:Allt som gör att man inte approximerar "den enda harmoniska vägen" perfekt är bidragande till skapande av rekvantiseringsdistorsion.
Några exempel: Brister i sin(X)/X (för få termer, för stora avrundningsfel (den är ofta tabelliserad så man skall slippa utföra den mycket krävande operationen) ger rekvantiseringsdistorsion (LL är ett extremfall av detta) liksom för flacka LP-filter för att ta hand om restfelen (översampling skjuter ju bara felen uppåt i frekvens). Sen har man de jitter-relaterade distorsionerna, som också är rekvantiseringsdistorsion, för att inte tala om de analoga felen i själva DACen. Linjäritetsfel, brus, digitalöverhörning m m).
IngOehman skrev:
"Uppsamplig" är inget riktigt tekniskt begrepp, utan en uppfinning av marknadsförare, som kan betyda nästan vad som helst.
I bästa fall är det identiskt med översampling.
I värsta fall inkluderar det inharmoniska samplingsfrekvensskiften utan faslåsning (vilket permanentar jitter-relaterade distorsioner), generering av falska övertoner (liknande LL) och fan och hans moster.
Style skrev:svante förklarade varför översampling faktiskt är en bra ide på ett utmärkt sätt i en tråd nyligen. Hittar den inte nu men sök
Det där med sinc räknas väl normaqlt inte ut på det sättet. Tänk så här istället. Om du kollar på en FFT efter en DA så kommer du att se "trappstegen" i signalen i form av en massa energi långt över halva samplingsfrekvensen. Om du sen filtrerar bort den energin så tar du i praktiken bort en masa termer i fouriersyntesen och då blir också signalen betydligt avrundad och alla "trappsteg" försvinner. Mer avancerat än så är det inte som principlösning. Slå upp Shannons Interpolationsfomel på wikipedia så får du en bra matematisk förklaing hur det funkar rent matematiskt
rhenrics skrev:IngOehman skrev:
"Uppsamplig" är inget riktigt tekniskt begrepp, utan en uppfinning av marknadsförare, som kan betyda nästan vad som helst.
I bästa fall är det identiskt med översampling.
I värsta fall inkluderar det inharmoniska samplingsfrekvensskiften utan faslåsning (vilket permanentar jitter-relaterade distorsioner), generering av falska övertoner (liknande LL) och fan och hans moster.
Hur genereras dessa falska övertoner vid en Legato Link konversion? Inte genom en algoritm alltså. Ok, men hur isåfall? Är det bara genom en alltför dålig approximation av sin(x)/x eller är det genom ett mer aktivt medvetet tillförande av distorsion? Om det bara är genom alltför dålig approximation så är ju inte konceptet LL som sådant sämre än att man faktiskt kan förbättra approximationen. Om det istället är aktiv tillförsel av distorsion, hur skapas denna distorsion isåfall?
IngOehman skrev:Att använde de oerhört förenklade approximationer som LL tillgriper (bara några få termer) är en extrem avvikelse från sincen, och ger rejäl rekvantiseringsdistorsion (se artikeln i MoLt nummer 1 1993).
rhenrics skrev:1. Vad vinner Pioneer på det? Om det bara är av kostnadsmässiga skäl (3 öre per chip?), varför spenderar man så mycket pengar på att marknadsföra "skiten" istället för att bara hålla det i det fördolda och hoppas på att ingen ska märka något? Någon fördel för slutanvändaren anser man uppenbarligen att tekniken har.
rhenrics skrev:Alltså, om jag förstått dig rätt, så är Legato Link inget annat än en oerhört förenklad approximation av "sincen" som leder till avsevärda avvikelser och därmed rejäl rekvantiseringsdistorsion? Approximationen är dessutom sämre än alla andra kända metoder för att approximera "sincen"? Det är alltså därför Legato Link är dåligt jämfört med andra DA-konverteringsmetoder?
Följdfrågor:
1. Vad vinner Pioneer på det? Om det bara är av kostnadsmässiga skäl (3 öre per chip?), varför spenderar man så mycket pengar på att marknadsföra "skiten" istället för att bara hålla det i det fördolda och hoppas på att ingen ska märka något? Någon fördel för slutanvändaren anser man uppenbarligen att tekniken har.
2. Om Pioneer i framtiden (läs: efter -93) bestämmer sig för att använda en mer noggrann version av LL, med fler termer och betydligt bättre överensstämmelse med "sincen", anser du då fortfarande att LL är förkastligt, och isåfall varför?
Max_Headroom skrev: "matematiskt uträknade övertoner som fanns i musiken från början".
rhenrics skrev:Ok, men det är ju fortfarande fråga om en (interpolations-)approximation. Vilken typ av oförbättringsbar approxiamtion är det legato link använder. Det är ju det jag undrar.
IngOehman skrev:Men en mer noggrann version av LL är inte LL. Hela grejjen/avsikten med LL är ju att skapa spegeldistorsionen (tillsammans med en nonsenshistoria om varför det skulle vara något bra). Den vill de ha för att "mura igen" vågorna vid återgivning av en digitalt genererad dirac som råkar ligga precis på ett sample, vilket förstås inte har något realistisk bärighet eftersom musik-transienter näppeligen är så lydiga att de bara förekommer just i samplingsögonblicken...![]()
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Men en mer noggrann version av LL är inte LL. Hela grejjen/avsikten med LL är ju att skapa spegeldistorsionen (tillsammans med en nonsenshistoria om varför det skulle vara något bra). Den vill de ha för att "mura igen" vågorna vid återgivning av en digitalt genererad dirac som råkar ligga precis på ett sample, vilket förstås inte har något realistisk bärighet eftersom musik-transienter näppeligen är så lydiga att de bara förekommer just i samplingsögonblicken...![]()
Få se nu, en diracpuls är bara en "spik" om jag minns rätt? Är det allstå en sådan man lägger till vid varje samplingsögonblick, som spegeldistorsion? För att jämna ut "trappstegen", eller varför då?
Alltså, jag är ute efter att få reda påvad det är man lägger till. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?
Style skrev:Fundera en stund på hur en DAC funkar utifrån Fourieranalys och Shannons formel så klarnar det nog. Tips för att tänka rätt: en ful fyrkantsvåg kräven en oändlig fourierserie. En sinus bara en. Musiksignalen ligger därimellan, och den "råa" DA-kretsen skapar väldigt kantig signal, dvs väldigt många övertoner ovanför halva samplingsfrekvensen.
rhenrics skrev:Alltså, jag är ute efter att få reda påvad det är man lägger till (övertoner?) och hur man gör det. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?
rhenrics skrev:
Dock tror jag mig ha förstått att desto fler termer i fourierserien som används som approximation av musiksignalen, desto färre övertoner och därmed desto mindre rekvantiseringsdistorsion i den konverterade signalen?
xeizo skrev:Låter typiskt japanskt, det var inne för ett antal år sen med back-to-basic DA dvs rena 16-bitars DA utan översampling. Det fanns även diskreta DA vill jag minnas. Man får anta att dessa CD-spelare hade väldigt dyra analog-filter med extremt fina komponenter men frågan är hur bra det lät?
Harryup skrev:Om LTS gillar 668 eller inte kan jag inte tänka mig har någon som helst betydelse för Pioneer i Japan. Där har man sedan länge bestämt att dyrast är bäst. Och allt annat är kuriosa.
Style skrev:det man måste inse att Pioneer är ett företag. Företag har vanligtvis vinstmaximering som mål. Nåt annat accepterar sällan aktieägarna. Vad som objektivt är bra eller dåligt är helt ointressant då, det som ör intressant är försäljning och marginal. Försäljningen baseras på vad konsumenten tror låter bra alternativt subjektivt tycker låter bra. Inget annat.
Ifrågasätter man detta ifrågasätter man hela marknadsekonomin.
i skrev:Style skrev:det man måste inse att Pioneer är ett företag. Företag har vanligtvis vinstmaximering som mål. Nåt annat accepterar sällan aktieägarna. Vad som objektivt är bra eller dåligt är helt ointressant då, det som ör intressant är försäljning och marginal. Försäljningen baseras på vad konsumenten tror låter bra alternativt subjektivt tycker låter bra. Inget annat.
Ifrågasätter man detta ifrågasätter man hela marknadsekonomin.
Mnja, marknadsekonomin avser nog endast det ekonomiska området i mänsklig verksamhet. Men ett företag är inte endast ekonomisk organisation. Dels så är ägaren/ägarna inte alltid endast ute efter ett ekonomiskt mål (= penningmaximering), dels så har organisatione som bolaget utgör lite grann ett eget liv, dvs de anställdas mål inom och för företaget styr också till en del företagets mål - ofta i trots av ägarnas vilja.
En ägare kan mycket väl t ex ha som förstahandsmål att vara självständig - på bekostnad av penningmaximeringen. Eller någon slags social eller religiös målsättning.
Eller vad som helst mer eller mindre medvetet.
Dessutom är ekonomiska värderingar i mycket ett psykologiskt uttryck. Tänk IT-bubblan eller fastighetsbubblan ! Eller för att ta ett gammalt exempel: Tulpankrashen i Nederländerna på 1600-talet.
Fast jag tror inte att du egentligen argumenterar mot just den här synen - har bara lite skrivklåda.
Blue skrev:Hmm...
Total transparency at 900$!!!
(brödtext)
"In its advanced "Before/After" listening tests Swedish non-profit audiophile association LTS has found the Pioneer 668 to be one of the very few players with no audible colorations what so ever. LTS, which is a very popular organization in Sweden, has to this date tested thousands of dvd and cd players at most price levels imaginable."
Blue skrev:Intressant är att Pioneer tydligen har fått veta att 668:an av LTS ansågs fri från "hörbara färgningar", men att dom inte på något sätt använt sig av detta testresultat i sin marknadsföring. Okej, LTS är ju knappast någon världskänd organisation, men kunde man inte kört en kampanj på den svenska marknaden i alla fall?
Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...
LTS strävar efter god återgivning, inte "trevligt ljud", men det var kanske det du ville säga?Mayro skrev:Blue skrev:Hmm...
(brödtext)
"In its advanced "Before/After" listening tests Swedish non-profit audiophile association LTS has found the Pioneer 668 to be one of the very few players with no audible colorations what so ever. LTS, which is a very popular organization in Sweden, has to this date tested thousands of dvd and cd players at most price levels imaginable."
problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet... Samt att tusentals spelare vore väl att ta i..
Så vill dom stoppa all sälj av cd-dvd så skriver man in LTS i reklamen..
Nattlorden skrev:Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...
Jaså? Det var en ny åsikt. När uppfann du den?
Mayro skrev:Nattlorden skrev:Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...
Jaså? Det var en ny åsikt. När uppfann du den?
åsikter behöver man inte "uppfinna"..
Mayro skrev:nattlorden. Du bor väl här nere va??
Kan vi inte ses för en skoj hifikväll med lite testande av cd.. osv? Så kan vi ju utvärdera vad som faktiskt LÅTER bäst på musiken vi spelar i ett hem o inte i studio blue??
varken du eller jag bor i studio blue...eller hur..utan vi bor i vanliga boenden.. tror jag.. Du kanske har byggt om hela ditt lyssningsrum till en typ "studio" ala källaren i täby.. det vet jag ju inte..
fast man kan ju testa i alla fall ju..
Mayro skrev:ensamstående eller tolerant fru?
Nattlorden skrev:Mayro skrev:ensamstående eller tolerant fru?
Ensamboende, men har flickvän. Ev. framtida fru får se till att bli tolerant eller så blir hon aldrig fru.
Nattlorden skrev:Nja, manligt och manligt... Det går ju att tolka så... fast man skall snarare tolka det som att jag vet att jag överlever som singel, men jag är klart tveksam om jag överlever utan musik...
Blue skrev:Hmm...
Att Pioneer som vilket annat företag/koncern som helst vill tjäna pengar inser nog dom flesta. Men det är ju inte det som är det intressanta här.
Intressant är att Pioneer tydligen har fått veta att 668:an av LTS ansågs fri från "hörbara färgningar", men att dom inte på något sätt använt sig av detta testresultat i sin marknadsföring. Okej, LTS är ju knappast någon världskänd organisation, men kunde man inte kört en kampanj på den svenska marknaden i alla fall?
Kanske hade LTS med lite argumenatation och bakgrundsfakta också lyckats få Pioneer att förstå vilken både fantastisk och trovärdig upptäckt som LTS gjort med 668:an? Och kanske hade Pioneer med försäljningssuccén som då skulle ha följt inte kommit på vanvettet att ersätta den med en annan (legato link-smittad) spelare.
Bara tänk er annonstexten i Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och vad ni vill:
(rubrik)
(brödtext)
Style skrev:alldeles bortsett från att LTS nog är väl okänt för att använda i en marknadskampanj så funkar det som så att marknadskampanjer bestämms långt innan release av en produkt. Dvs när testet gjordes var det alldeles försent. Dessutom ligger det knappast i Pioneers intresse att säga att en produkt är helt ofärgande. Hur fan ska de då kunna få folk att uppgradera till nästa modell? Att hålla samma modell i produktion länge är ekonomiskt självmord då ingen lär uppgradera, samt att en modell är gammal är oftast negativt när säljaren ska prata sig varm för den.
Mayro skrev:nattlorden.
Vad skulle du göra OM du upptäcker att tex min nyinköpta dropplet cd från opera spelar skiten ur din ev pioneer? att det helt enkelt låter så mycket trevligare.. bättre samt mer musikaliskt riktigt?
Vad gör du då?
Det är en fråga man ställer sig..
Vad skulle du göra OM du upptäcker detta kanske för mången LTSáre trista fenomen...
Att det faktiskt LÅTER bättre. På alla sätt o vis..
Nattlorden skrev:Mayro skrev:nattlorden.
Vad skulle du göra OM du upptäcker att tex min nyinköpta dropplet cd från opera spelar skiten ur din ev pioneer? att det helt enkelt låter så mycket trevligare.. bättre samt mer musikaliskt riktigt?
Vad gör du då?
Det är en fråga man ställer sig..
Vad skulle du göra OM du upptäcker detta kanske för mången LTSáre trista fenomen...
Att det faktiskt LÅTER bättre. På alla sätt o vis..
Tja, då får man väl be testgruppen prova spelaren för att ta reda på om den ÄR bättre eller den bara sprutar ur sig en massa trevlig dist.
Mayro skrev:menar du att även om dina öron skriker "DETTA LÅTER FAN SÅ MYCKET BÄTTRE" i ditt huvud... Så ska du ha det bekräftat från nån testgrupps testande???
FAST det är totalt uppenbart det låter klart bättre...![]()
Mayro skrev:sedan frågade jag en fråga baserat på att DU faktiskt insåg omgående att du tycker det är kanon mycket bättre.. inte små larviga småsaker... utan solklart trevligare på alla sätt o vis vid lyssningen..
Nattlorden skrev:Mayro skrev:sedan frågade jag en fråga baserat på att DU faktiskt insåg omgående att du tycker det är kanon mycket bättre.. inte små larviga småsaker... utan solklart trevligare på alla sätt o vis vid lyssningen..
1) jag anser inte att inse och tycka är samma sak. det finns liksom inget som hindrar mig att tycka fel.
2) jag tror inte på att sådana stora skillnader är tekniskt möjliga ifrån den nivån mitt system befinner sig på, men du är välkommen att försöka påvisa något sådant. Alltså tills något sådant bevisats för mig så kan jag inte tänka mig något som inte är "små larviga småsaker". Vill du ha ett svar som är ärligt eller vill du ha ett hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga?
Nattlorden skrev:Hypotetiskt sett - skulle jag hitta något som var en avsevärt bättre återgivare än det jag har så skulle jag självklart vilja byta upp mig.
Mayro skrev:Nattlorden skrev:Hypotetiskt sett - skulle jag hitta något som var en avsevärt bättre återgivare än det jag har så skulle jag självklart vilja byta upp mig.
Trevligt att läsa... Tack.. jag blev så undrande bara för VAD som bestämmer... Och nu vet jag du i alla fall till sist avgör med ÖRONEN själv... Då kan vi säkert ha riktigt skoj en dag då vi ses med hifigrjorna i centrum..
Almen skrev:Om Pioneer (eller annat valfritt bolag) hade ansett att det hade varit ekonomiskt fördelaktigt att beskriva sin nya modell som "ej hörbart färgande" så hade de naturligtvis gjort det, oavsett vad LTS har gjort för tester.
Men nu är det inte ekonomiskt fördelaktigt att göra det, alltså gör de inte det. Det är för stora pengar i rullning mellan tillverkare och HiFi-tidningar för att någon skulle vilja ta initiativet till att hoppa av. De flesta lyssnare/köpare vill ju också att deras utrustning adderar värme, naturlighet, musikalitet, dynamik, värme, värme, musikalitet, omtanke, kärlek, demokrati, fred på jorden... ja, allt det där som man kan förvänta sig att en låda med elektronik skall leverera.
xeizo skrev:Man kunde ju önska att LTS la ut protokoll på alla F/E-lyssningar man gjort. Kanske är skillnaderna mellan dom på listan och dom som inte är på listan i många fall ej hörbart nära ej hörbart färgande?
För att kunna granska ett experiment utan att behöva göra om hela experimentet själv(uppfinna hjulet på nytt) så vill man ju gärna ha hyfsat fullständig dokumentation på hur experimentet har utförts. Det enda jag hittar på LTS webb är en mager lista över godkända produkter varav nästan alla inte längre går att köpa.
Andra personer med i övrigt mer transparent kringutrustning än vad som stått till LTS förfogande under deras F/E-tester kanske lättare kan urskilja tydliga skillnader i ljudkaraktär? Andra personer kanske har ännu mera "guldöron" än LTS testpanel?
Det finns fortfarande en hel del osäkerhetsfaktorer angående 668:s och hela LTS listas förträfflighet ...
dimitri skrev:LTS redovisar öppet sina slutsatser. Öppet betyder att de publicerar resultaten. Sedan att MOLT inte distribueras till alla utan till medlemmar är väl OK? Molt finns tillgänglig för allmänheten på biblioteken. Kan det vara mera öppet?
Sedan "varför försöker i så fall inte LTS att marknadsföra sig och sina metoder internationellt? "
Du ser ju vilka reaktioner på deras åsikter finns här?
Varför ska de utsätta sig för ännu mera enfald om de går ut bredare. Dessutom så är det så att de inte missionerar.
Men du menar kanske att f/e metodiken borde nagelfaras i vidare kretsar? Metodiken är inte okänd utanför ankdammen. Hittills har man inte kommit med seriösa invändningar.
VIll du nagelfara metoden får du väl nappa på Johans erbjudande att delta i f/e lysningen, kan jag tycka.
Haakan_W skrev:attans jag som trodde LTS förde korståg som på den gamla goda tiden!
Blue skrev:LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås.
Blue skrev:LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås.
Blue skrev:Det är en viss skillnad på att publicera, bara på svenska, och att aktivt gå ut med ett budskap. Det är ju liksom lite väl mycket begärt kan jag tycka att folk i Kanada, Indien och Förenade Arabemiraten ska bege sig till ett svenskt bibliotek för att låna ett exemplar av Molt och dessutom få det översatt från svenska...
LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås.
Varför ska de utsätta sig för ännu mera enfald om de går ut bredare
dawen skrev:Mayro: Döm ej, och du skola ej bli dömd!
LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås.
De reservationer som påtalas även från LTS håll, gäller att man inte har möjlighet att F/E-lyssna allt som finns på marknaden, och att det därför alltså KAN finnas t.ex. cd-/dvd-spelare "utan hörbara färgningar" som inte finns med på rekommenderat-listan.
Bara tänk er annonstexten i Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och vad ni vill:
(rubrik)
(brödtext)
fbk skrev:Bara tänk er annonstexten i Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och vad ni vill:
(rubrik)
(brödtext)
![]()
Blue skrev:"LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås."
Vad är det då i detta påstående som är så ruskigt felaktigt?
Blue skrev:"LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås."
Vad är det då i detta påstående som är så ruskigt felaktigt? Jag minns att jag i en tråd för lite sedan skrev något om "korrekt återgivning, enligt LTS". Detta resulterade i en rad inlägg där LTS-medlemmar ifrågasatte just detta "enligt LTS": "Vaddå, skulle det finnas något annat sätt att se på korrekt återgivning? Nä, det kan det inte finnas" var ungefär budskapet.
Nattlorden skrev:Blue skrev:"LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås."
Vad är det då i detta påstående som är så ruskigt felaktigt?
1. Att LTS aldrig påstått det.
2. Att LTS inte anser det.
Med 1 och 2 i hand - förstår du då att ditt påstående är ruskigt felaktigt?
Du säger att jag har fel, men du kan inte säga på vilket sätt jag har fel, och därmed inte heller vad som är rätt...
Mayro: Fattar inte varför alla dessa otroliga "tekniker" som kan allt här inte sätter ihop en egen spelare som är rätt konstruerade .
Högtalartilverkare kan ej bygga. Bara en.. Pioneer o en hel värld vet inget om hur man bygger dvd o cd...
nad o nån stackars fler stärkare är ok...resten är felkonstruerade osv..
För det är så uppenbart att LTS har stenfel i sina slutledningar.. Detta PGA sina rena ORIMLIGHET helt enkelt...
För det är vad det är till 100%.. ORIMLIGHETER!!!
Martin skrev:mayro: dina påståenden om LTS bygger ju också på totala missförstånd, inte konstigt att du tycker det är tokigt...Verkligen häpnadsväckande är det.
Martin skrev:Blue: Begreppet korrekt återgivning (tankemodellen av ett transparent fönster fast ljudmässigt) är inget som LTS har uppfunnit eller hittat på. Det är heller inget som LTS påstår sig ha ensamrätt till som begrepp.
Jag "påstår" inget.. Jag bara visar dom rena orimligheter som föreligger i snudd allt LTS presenterar såsom sina faktaresultat i "tester" som utförs..
Jaså det säger du? Var kan man läsa detta? Jag tror du har fått detta totalt om bakfoten helt enkelt.Mayro skrev:Martin skrev:Blue: Begreppet korrekt återgivning (tankemodellen av ett transparent fönster fast ljudmässigt) är inget som LTS har uppfunnit eller hittat på. Det är heller inget som LTS påstår sig ha ensamrätt till som begrepp.
inte begreppet nej.. Men sanningen om hur man finner![]()
![]()
xeizo skrev:En faktiskt-träff med så många som möjligt deltagare som får göra blindtest mellan Opera och 668 är faktiskt vad det är upplagt för nu
Citat:
Jag "påstår" inget.. Jag bara visar dom rena orimligheter som föreligger i snudd allt LTS presenterar såsom sina faktaresultat i "tester" som utförs..
mayro: läs det du själv skrivit. Du radar upp en mängd påståenden om vad LTS står för och tycker, sedan begär du att någon ska svara för dessa (dina?) påhitt.
Mayro skrev:Martin skrev:mayro: dina påståenden om LTS bygger ju också på totala missförstånd, inte konstigt att du tycker det är tokigt...Verkligen häpnadsväckande är det.
Hallå... är det ens mig du komenterar här?..![]()
![]()
![]()
nte för jag förstår vad opera har med saken att göra.. Jag PÅSTÅR ingenstans något om opera.. Men "man" påstår en hel del saker om pioneer...
Legato Link är det som har sågats, och inte pioneer spelaren i fråga (förutom i den koppling att spelaren råkar ha just LL). Man behöver inte se apparaten på bild för att inse att ett koncept som Legato Link ALDRIG kommer att ge en korrekt återgivning. Visst, om påverkan av LL skulle vara så liten i just denna apparat att den inte gav några hörbara skillnader så skulle den ju inte stå i vägen för korrekt återgivning, men då skulle den å andra sidan vara än mer onödig än den är idag.ni till o med sågar en grej ni inte ens sett knappt på bild bevisar endast hur förbannat blinda ni är
Blue skrev:Nattlorden:
"Blue skrev: "LTS anser sig ju, som jag förstår det, sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås." Vad är det då i detta påstående som är så ruskigt felaktigt?
1. Att LTS aldrig påstått det.
2. Att LTS inte anser det."
Och lite längre ner skriver du:
"Mayro - du har en möjlig slutsats till - LTS har högre krav än någon annan. Sug på den en stund." (Och snälla, ursäkta inte detta uttalande med att du hade en smiley efter).
Inser du att detta att du säger emot dig själv en smula nu?
verkligen?Jag ser vad LTS folket säger.
xeizo skrev:nte för jag förstår vad opera har med saken att göra.. Jag PÅSTÅR ingenstans något om opera.. Men "man" påstår en hel del saker om pioneer...
Kanske inte det, men i en annan tråd håller du för sannolikt att den knäcker.
Ponera att man gör ett sådant blindtest och att alla håller med om att Opera knäcker, rätt gissning 10/10, då skulle det vara rätt intressant att höra hur "dom som kallas LTS-falang" förklarar saken. Är det en ovanligt lyckosam färgning? Framträder den på allt programmaterial? osv osv
fbk skrev:Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet
Exakt som det var i rummet
Blue skrev:Men snälla Martin, om det nu är så att både jag och Mayro har fått detta om bakfoten (och säkert många andra), kan du då inte förklara hur det EGENTLIGEN ligger till med den saken då?
fbk skrev:Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet
Exakt som det var i rummet
Martin skrev:Mayro: Om du istället bara tog saker för vad de är istället för att försöka missförstå saker in absurdum så kanske du ser att LTS inte påstår att "Pioneer o en hel värld vet inget om hur man bygger dvd o cd...", "nad o nån stackars fler stärkare är ok...resten är felkonstruerade osv.." osv. Ser du inte själv vilket förtal och rentskitsnack det är?
Följ istället ditt eget "råd" och läs testerna och strunta i alla rykten och skit som går runt på nätet.verkligen?Jag ser vad LTS folket säger.
FBK> Vad tycker du om legato link förresten
fbk skrev:FBK> Vad tycker du om legato link förresten
Jag missade legato link totalt dvs det blev aldrig av att lyssna på någon Pioneer, på den tiden så var jag stort fan av H/Ks CD-spelareDvs innan de började utveckla grejerna i Danmark, då spårade det ur
Blue skrev:Jax skriver också: "Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet. Detta är lite svårt när vi inte har kontroll över hela kedjan, vi kan bara påverka den från fonogramet och efter."
Jag tycker att dessa två uttalanden ganska tydligt illustrerar det jag sa: "sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås." Men än en gång, eftersom ni tydligen inte håller med om att så är fallet, berätta hur det ligger till då!
Menar ni att det finns andra vägar till korrekt återgivning än dom som presenteras av LTS? I så fall vilka?
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Alltså, jag är ute efter att få reda påvad det är man lägger till (övertoner?) och hur man gör det. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?
Ja, när Pioneer påstår att de lägger till de övertoner från musiken som saknas så ljuger de läsarna av reklamen rakt i ansiktet.
Det som LL gör är något oerhört mycket simplare - nämligen att tillåta en massa kvantiseringsdistorsion (som inte har några likheter med övertonerna från musikinstrumenten) att slippa igenom.![]()
Vh, iö
Blue skrev:Hur jag skulle "tolka" det? Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare. Problemet är väl bara att det inte är det ni säger, utan snarare: "Pioneer 668 är fri från hörbara färgningar. Därmed kan ingenting bli bättre (förutsatt att man med bra avser en så korrekt återgivning som möjligt) utan endast lika bra." En logisk slutsats av detta är att Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt er deifintion på "bäst". Eller hur?
Mayro skrev:fattar inte varför man ens diskuterar F/E lyssning i en tråd där alla innan man ens sett spelaren dömt ut den..Den är ju "felkonstruerad" ju.
I så skygglappstäckta ögon har man nog redan satt på sig "transparanseplacebobrillorna" via redan bestämmt sig..
Ett öppet o härligt klimat för nyfikenhet o framåtskridande får man säga..
Fattar inte varför alla dessa otroliga "tekniker" som kan allt här inte sätter ihop en egen spelare som är rätt konstruerade .
Högtalartilverkare kan ej bygga. Bara en.. Pioneer o en hel värld vet inget om hur man bygger dvd o cd...
nad o nån stackars fler stärkare är ok...resten är felkonstruerade osv..
Man behöver inte vara ett snille direkt för att inse en del saker gått stenfel någonstans inom LTS gängets utveklande..![]()
Det absolut bästa är att man egentligen inte behöver säga detta. För det är så uppenbart att LTS har stenfel i sina slutledningar.. Detta PGA sina rena ORIMLIGHET helt enkelt...
För det är vad det är till 100%.. ORIMLIGHETER!!!
AntyderOk, men ändå är du inne o antyder att LTS skulle ha fel om Legato Link med dina "spam-inlägg" hur kan det komma sig om du själv missat LL totalt
Äh, jag orkar inte bry mig. Blue, du misstolkar ju det jag skriver...
Tycker du verkligen att din tolkning av mina påståenden är riktig?
påstående: "LTS påstår inte att Pioneer 668 är världens bästa DVD/CD-spelare."
din tolkning: "Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare."
Inte undra på att det blir fel
Pioneer 668 är fri från hörbara färgningar. Därmed kan ingenting bli bättre (förutsatt att man med bra avser en så korrekt återgivning som möjligt) utan endast lika bra." En logisk slutsats av detta är att Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt er deifintion på "bäst". Eller hur?
Vad gör du då i tråden mer än sprider ovettiga inlägg?fbk skrev:AntyderOk, men ändå är du inne o antyder att LTS skulle ha fel om Legato Link med dina "spam-inlägg" hur kan det komma sig om du själv missat LL totaltJag har ingen aning om hur detta Pioneer påfund låter, eftersom jag aldrig har lyssnat på någon spelare med det.
Varför sitta o pipa då ni får smaka lite gnäll o kritik för ert sätt att se på saker o ting..
Direkt man blir en eller flera som säger vad man tycker om era tester o resultat osv så sitter ni o piper om sandlåda osv...
Mayro skrev:jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....
Varför sitta o pipa då ni får smaka lite gnäll o kritik för ert sätt att se på saker o ting..
Vad gör du då i tråden mer än sprider ovettiga inlägg?
jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....
Direkt man blir en eller flera som säger vad man tycker om era tester o resultat osv så sitter ni o piper om sandlåda osv...
Barnrumpeaktigt rent ut sagt...
fbk skrev:Vad gör du då i tråden mer än sprider ovettiga inlägg?
Jag har annat att göra nu än att munhuggas med dig Farbror RydbergSka bla. lyssna på musik
Men läs vad Mayro skrev
Mayor, redogör sakligt för LTS testmetoder som är så orimliga att man inte ens behöver sätta sig in i dom för att förstå dom då?
Rydberg skrev:fbk skrev:Vad gör du då i tråden mer än sprider ovettiga inlägg?
Jag har annat att göra nu än att munhuggas med dig Farbror RydbergSka bla. lyssna på musik
Men läs vad Mayro skrev
Det som du och Mayro inte verkar förstå är att "kritiken" helt saknar saklig grund. Så det Mayro skriver är ju som vanligt ren rappakalja och att du verkar hålla med är ju högst anmärkningsvärt!
Till skillnad från M är jag dock övertygad att även billiga apparater (om nu 8 tusen för en cd-spelare anses billigt) kan prestera bra i rätt miljö.
Mayro skrev:jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....
Barnrumpeaktigt rent ut sagt...
Men nu fattas bara "farbror klipp o klistra" så är alla inblandade som vanligt...
Med matra om färgningar.. vet nämligen bäst.. o en herrans slogan om hur oskylidiga LTS är osv..'![]()
![]()
Larv rent ut sagt.. Pioneer är en vanlig spelare som alla andra som matchats hårt i testmetod som är rätt orimlig i sina resultat.
Man behöver inte ens sätta sig in i metoden för att INSE den är orimlig..
Fatta bara VAD som är recomend så inser vilket vettig mäniska som helst att LTS. ( förlåt Johan) är ute o seglar rent ut sagt...
Mayro skrev:Om någon alltid snudd står för rappakalja så får du nog ta på dig mössan rydberg.. Du är en person som sitter och inhämtar texter o åteger såsom dina egna kunskaper o ord.. Detta framkom rätt klart i en annan tråd som du vet....
Mayro skrev:Mayor, redogör sakligt för LTS testmetoder som är så orimliga att man inte ens behöver sätta sig in i dom för att förstå dom då?
Jag anser testmetoden KAN urskilja till viss del. Detta har jag klart skrivit tidigare.
MEN jag anser den ÄVEN gör en stor del fel då den så skiljer ut en totalt orimmlig liten skara skitgrejor såsom det "enda rätta ofärgade" på marknanden. Samt sedemera skapar en hysterisk försvarslinje runt om dessa grejor. Vilka till stor del är rena stenåldern också..
Jag gillar gamal hifi. Så inget ont i det. MEN jag inser även att en lista som LTS uppvisar som sina sk "tips" är en orimmlig lista som endast i sig själv uppvisar att den bara inte KAN stämma...
Tänk själv på allt hifi som finns där ute.. Att så få saker skulle klara tester av vad de slag må vara är rena larvet...
Nu svarade jag till o med trevligt här.
Jag har trotts allt hört LTS system. och det är bra. Men till "riktiga toppen" är det en bra bit kvar trotts allt...
Och att snacka som man från LTS sidan INTE går på som rena rama ångvältar om ditt o datt är rent trist att beskåda.
Det är förbannat skönt att ha er här i så stor skara så era egna ord blir rena rama dynamiten av bevis för ert aggerande.. INKLUSIVE svansen...
Det jag absolut lägger mig platt ner för av respekt är Ino PIP.. DET är en rent skammligt bra högtalare för dom kr den kostar...
Enligt mig är den utklassande av ino pi60s om man inte behöver mer kraft osv... Pip är en riktig rysare för alla som kan fixa sina rum...och ino pi60s är totalt överprissatt för vad den kan o gör..i jämförelse med det pip kan..
Och detta bevisas igen för mig vid besöket hos Iö...Sa det förut o sa det igen efter att igen hört den....Pip är en förkrossande bra produkt för musikspelande helt enkelt..
Rydberg skrev:Varför kan det inte stämma? Fel pris? Fel design? Fel namn på fronten?
Du får ju komma med sakliga argument och inte ditt vanliga dravel
Mayro skrev:Rydberg skrev:Varför kan det inte stämma? Fel pris? Fel design? Fel namn på fronten?
ibland tror jag du spelar xxxx ... Jag har aldrig ens talat om dom sakerna..
Men om denna tunna listas mängd bland en jättevärld som finns...
Du vet.. Det finns tusen o åter tusentals tillverkare o prisklasser där ute..
men du har väl skoj att spela xxx
meningen är väl just att pip ska enligt öhman låta lika "korrekt" som pi60s men med just nackdelen att det inte går spela lika starkt?
Rydberg skrev:Mayro skrev:Rydberg skrev:Varför kan det inte stämma? Fel pris? Fel design? Fel namn på fronten?
Skulle gärna vilja prata med dig och förklara varför det ser ut som det gör
Mayro skrev:meningen är väl just att pip ska enligt öhman låta lika "korrekt" som pi60s men med just nackdelen att det inte går spela lika starkt?
sa ju det..
Haakan_W skrev:Mayro skrev:meningen är väl just att pip ska enligt öhman låta lika "korrekt" som pi60s men med just nackdelen att det inte går spela lika starkt?
sa ju det..
dom vienna du har hemma tycker du det låter bättre än hemma hos lts-johan eller iö?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:meningen är väl just att pip ska enligt öhman låta lika "korrekt" som pi60s men med just nackdelen att det inte går spela lika starkt?
sa ju det..
dom vienna du har hemma tycker du det låter bättre än hemma hos lts-johan eller iö?
har inga vienna hemma...
Hur når jag dig då? PM ditt hemtelefonnummer och när det passar att snacka. Mitt nr står i ett tidigare inläggMayro skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:Rydberg skrev:Varför kan det inte stämma? Fel pris? Fel design? Fel namn på fronten?
Skulle gärna vilja prata med dig och förklara varför det ser ut som det gör
får du hemsk gärna göra.
Hur länge kan man springa runt i en cirkel innan man blir yr?Tänk själv på allt hifi som finns där ute.. Att så få saker skulle klara tester av vad de slag må vara är rena larvet...
Mayro skrev:Till skillnad från M är jag dock övertygad att även billiga apparater (om nu 8 tusen för en cd-spelare anses billigt) kan prestera bra i rätt miljö.
ÄR DU säker på du talar om mig här?? hallå.. Jag som lirade en dvd för 995 kr i ett ÅR innan jag fan en som var klart bättre på alla parametrar..
Jag om någon av sk "dyrfifolket" har väl öppenhet mot billigare grejor..
fbk: Men inte blir man väl hånad här? Jag menar, det finns vissa som har en kommunikationsmodell som inte är helt optimal, men inte verkar de vara samlade i bara ett "läger"? Jag tycker de är jämnt fördelade mellan olika trosriktningar.
Jag har ett antal gånger sågat F/E-lyssning med logiska synpunkter och även om jag inte får medhåll så blir jag inte hånad. Att sedan vissa anhängare av metoden tror att jag protesterar för att jag inte förstått, det får man ta. Det är lite som politiker som tappar halva väljarkåren med förklaringen "vi har inte nått ut med vårt budskap". Att det kanske är precis det de gjort föresvävar liksom inte
Jag är ingen vän av tex Mayros svada, han skulle nog kunna moderera inläggen lite bättre (men tack, dom har blivit mycket kortare!). Men några guldkorn hittar man ibland, precis som han förvånas jag över hur apparater dissas fast man knappt sett dom i verkligheten. Till skillnad från M är jag dock övertygad att även billiga apparater (om nu 8 tusen för en cd-spelare anses billigt) kan prestera bra i rätt miljö
Sålänge den bygger på förutfattade meningar o sakfel så är det nog svårt Blue!Blue skrev:Verkligen trist att även denna tråd spårade ur. Frågan är: GÅR det att sätta igång en diskussion här som på något sätt ifrågasätter LTS åsikter och metoder utan att den ballar ur? Man börjar undra...
fbk skrev:Bill50x!
Det finns många sett att utrycka sig på, utan att uppenbart skriva ord som vem som helst ser att det är hån osv. Och som jag ser det, så finns det ett tydlig översittar mentalitet här som man inte ser på andra Hifi-forum i Svedala och det är tråkigt. Man behöver inte läsa så många trådar och inlägg för att kunna sortera ut de trevliga medlemmarna ifrån de mer otrevliga.
Jag frågade en bekant på Hififorum förut när vi diskuterade lite om hur andra medlemmar uppfattar en som person hur jag låg till, mest på skoj så ställde jag den frågan till honom. Men svaret var inte så där jätte lyftande. Ja av 4000 medlemmar så tycker säkerligen 500 att du är en otrevlig typ. VaSjälv så beskriver jag mig som en mycket snäll och trevlig person, som inte vill upplevas som otrevlig eller elak på något sätt, för sådan är jag inte.
Sedan så finns det dem sorters människor som vill vara otrevliga mer eller mindre och det är en annan sak.
Karl_Banan skrev:Mayro:
Dina inlägg i denna tråd är ett hån mot både dig själv och dem som försöker kritisera/diskutera sakligt.
Tips i all välmening: LÄS PÅ vad som är målet för en återgivningsfanatiker och vilka vägar/metoder som finns till hands för att komma dit (ex F/E lyssning)
Blue skrev:Verkligen trist att även denna tråd spårade ur. Frågan är: GÅR det att sätta igång en diskussion här som på något sätt ifrågasätter LTS åsikter och metoder utan att den ballar ur? Man börjar undra...
Nattlorden skrev:Fast de som vill diskuttera LTS åsikter verkar inte vilka vika från sina fördommar, förutfattade meningar och missuppfattningar om LTS...
Blue skriver: "Ej heller har någon lyckats visa att min bild av vad LTS står för skulle vara dåligt överensstämmande med verkligheten."
Verkligen besynnerligt... på vilket sätt skulle din utifrån skaffade uppfattning kunna mäta sig med den från dem som är med och VET något om saken - de som är verkligheten? Men det räcker visst inte för dig att de påtalar för dig att du missförstått? VAD exakt skulle få dig att korrigera dina fördomar då? Vad är det som förhindrar dig att dra slutsatsen "oops, jag kanske har fel?" när så människor lägger så mycket av sin tid och sin själ att försöka hjälpa dig att inse det? Rätt som det är så ger folk upp på dig om all god vilja bara möts av en tegelvägg... lite god vilja i retur vore trevligt *hint, hint*.
Bill50x skrev:Jag skulle vilja säga, F/E-lyssnarnas förespråkare har inte förstått vad som är logiskt fel med testen och vilka fallgroparna är. Den dag de erkänner detta och är lite mer modesta om förträffligheten blir livet mycket enklare. Ingenting här i livet är perfekt eller klarar av alla situationer.
F/E-lyssningen är helt säkert en utmärkt metod om än knölig att genomföra. Säkert mycket bättre än planlöst lyssnande i diverse okända kombinationer. Men inte bäst, inte heltäckande, inte så bra som förespråkarna hävdar.
/ B
Callisto skrev:Bill50x skrev:Jag skulle vilja säga, F/E-lyssnarnas förespråkare har inte förstått vad som är logiskt fel med testen och vilka fallgroparna är. Den dag de erkänner detta och är lite mer modesta om förträffligheten blir livet mycket enklare. Ingenting här i livet är perfekt eller klarar av alla situationer.
F/E-lyssningen är helt säkert en utmärkt metod om än knölig att genomföra. Säkert mycket bättre än planlöst lyssnande i diverse okända kombinationer. Men inte bäst, inte heltäckande, inte så bra som förespråkarna hävdar.
/ B
Kan hålla med om en del här. Jag delar inte uppfattningen om att konstlasten är "perfekt". Vi har diskuterat detta tidigare och JAG anser fortfarande att konstlasten kan förbättras.
Tydligen (om jag minns rätt) så har man "uppgraderat" konstlasten en gång. Jag tror säkert att förespråkarna för F/E lyssning resonerade likadant INNAN man "uppgraderade", man trodde nog även då att det var den optimala lösningen.
Bill50X skrev:Att man kan ha invändningar emot att, tex, det är svårt att urskilja om en förstärkare är bättre än de komponenter man kopplar in testobjektet i - möts av ingen förståelse
Bill50X skrev:Jag skulle vilja säga, F/E-lyssnarnas förespråkare har inte förstått vad som är logiskt fel med testen och vilka fallgroparna är.
Callisto skrev:Kan hålla med om en del här. Jag delar inte uppfattningen om att konstlasten är "perfekt". Vi har diskuterat detta tidigare och JAG anser fortfarande att konstlasten kan förbättras.
Tydligen (om jag minns rätt) så har man "uppgraderat" konstlasten en gång. Jag tror säkert att förespråkarna för F/E lyssning resonerade likadant INNAN man "uppgraderade", man trodde nog även då att det var den optimala lösningen.
Nattlorden skrev:Bill: Det påstod jag inte. Jag menade enbart att LTS har tolkningsföreträde på vad LTS anser. Precis som du har tolkningsföreträde på vad du tycker.
Ditt inlägg ang. F/E är konstruktivt menat - du påstår inte en massa om vad LTS tycker, menar och anser. Väldigt stor skillnad.
Bill50x skrev:Inte behöver jag tala om vad LTS tycker, det får dom göra själva....
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Att man kan ha invändningar emot att, tex, det är svårt att urskilja om en förstärkare är bättre än de komponenter man kopplar in testobjektet i - möts av ingen förståelse
Har vi inte diskuterat det här några varv? Anledningen till att det blir som du skriver ovan är ju att testen inte är till för att ta reda på om den testade förstärkaren är bättre än den man kopplar in den i utan för att avgöra om den testade förstärkaren hörbart förändrar signalen (utöver att förstärka den, förstås). Man kan ju inte rimligen kräva att testen ska klara av sådant den inte är avsedd för. Jag undrar hur många gånger jag och andra har skrivit detta...
Det är väl just detta som är ett av problemen. Om man tycker annorlunda än LTS, är det fördomar då? Varför ska LTS ha tolkningsföreträde på vad som är rätt och fel och vad som är "vetenskapligt"? Man bygger ihop en massa jox som man hänger på ett slutsteg för att simulera en högtalare och dämpa signalen så den kan matas in i nästa slutsteg ("konstlast"). Hör man då ingen skillnad på ljudet via det extra slutsteget anses det "transparent" (rätt stavat nu?) eller kanske riktigare "icke hörbart färgande".
Varje person som inte förstått det geniala i detta sätt att värdera apparater har antingen fördomar, är tekniskt okunniga eller har inte förstått hur lyssningen gått till.
På så sätt blir varje mindre tekniskt bevandrad person desarmerad och diskussionen är avslutad. Varje följande invändning är ovetenskaplig och bara ett illasinnat angrepp.
Att man kan ha invändningar emot att, tex, det är svårt att urskilja om en förstärkare är bättre än de komponenter man kopplar in testobjektet i - möts av ingen förståelse och av delvis nedlåtande kommentarer. För då har man inte förstått.
Jag skulle vilja säga, F/E-lyssnarnas förespråkare har inte förstått vad som är logiskt fel med testen och vilka fallgroparna är. Den dag de erkänner detta och är lite mer modesta om förträffligheten blir livet mycket enklare. Ingenting här i livet är perfekt eller klarar av alla situationer.
Bill50x skrev:...så kröp det till sist fram att kanske har testanläggningens kvalitet en viss inverkan på resultatet.
Bill50X skrev:Om F/E enbart används huruvida en given apparat färgar i den använda testuppkopplingen är testen inte av mycket värde. Den blir ju då helt avhängig testutrustningen, vilket IÖ med flera hävdar inte är fallet.
Nattlorden skrev:Klockradio och bärbar mp3spelare funkar inte.
Magnuz skrev:Nattlorden skrev:Klockradio och bärbar mp3spelare funkar inte.
Det ska du nog inte vara så säker på. Så länge färgningen finns inom det frekvensområde som klockradion kan återge kan det nog vara hörbart. Förvisso spekulerar jag nu, men jag kan nog gott tänka mig att man skulle kunna höra skillnad på inspelad före- och eftersignal via en mp3-spelare också. Någon som ids kan ju testa.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:...så kröp det till sist fram att kanske har testanläggningens kvalitet en viss inverkan på resultatet.
Klockradio och bärbar mp3spelare funkar inte. Men vilken som helst normal audiofilanläggning bör funka utmärkt - men man kan inte dra slutsatser om uppförande utanför dess frekvensomfång, självklart. Så OM man vill veta något om uppförandet under 15Hz så kräver det sin anläggning, men för de flesta är sådan testning säkert irrelevant.
xeizo skrev:Men om vi tar linjäritet då?
Säg att ett testat slutsteg har en _sällsynt_ förmåga att extremt korrekt återge dom allra svagast inspelade efterklangerna och därmed har förmågan till en helt överlägsen rumslig återgivning. Så bra tom att skillnaden märks på ett stort antal högtalare vid frilyssning.
Men F/E-testanläggningen är mycket sämre på den saken och maskar alltihopa.
LTS medlemmar och lärjungar får mao aldrig veta hur stora möjligheterna att få en korrekt rumslig återgivning i deras högtalare är, eftersom dom förstärkare som har varit bra på den saken aldrig har fått visa sina förmågor i testriggen och kanske har sållats bort på helt andra grunder.
Den PERFEKTA förstärkaren finns ju som bekant inte.
Det var bara ETT snabbt uttänkt exempel.
Bill50x skrev:Det är just här jag reser borst
Allt handlar ju inte bara om frekvensgång, även om jag använt det i tydlighetens namn i diskussionerna. Det kan ju finnas (och finns helt säkert) massor med andra parametrar som kan "stoppas" i
Säg att hela den ordinarie kedjan (bortsett från själva fonogrammet som kan allt från 0-10) klarar av att återge allt från 1-7. Men testobjektet klarar dessutom även 8. Hur vet man det? Det enkla svaret är, det vet man inte.
Tänk dig nu att apparat A, som sitter i den ursprungliga kedjan, är en djävul på att återge 5. Just på 5 har det testade objektet B några små problem, men på 8 är det oändligt mycket bättre än A. I kedjan där A sitter, hur kommer apparat B uppfattas? Jo, som i huvudsak OK men med vissa brister i 5.
Men om nu 8 är mer viktigt än 5 för att vi ska tycka att det låter naturligt? Apparat B är egentligen bättre totalt (och musikaliskt) sett men så kommer vi inte att uppfatta det i ovanstående resonemang eftersom 8 inte återges i lyssningen.
Tack JohanJag tycker du är en mycket sympatisk person! Du var en av få icke-LTS-medlemmar som dök upp på LTS "Swap meet" i augusti. Det tyder på en open-minded inställning. Hoppas att du gillade min espresso. Fast jag kan ärligt säga att den var inte helt i highendnivå. För att det skall låta sig åstadkommas måste man rosta själv, och det hade jag inte tid att göra i de mängder som behövs för en hel dags espressofixande. Typ dubbelt så bra kan åstadkommas med hemrostning. Det blev inte så många som blev av med sina prylar. Av allt jag hade släpat med mig, så sålda jag några Neutrik RCA-kontakter till underpris (lägre än inköpspriset från leverantör). Jag sålde även en Fosgate Model Five pro logicprocessor, mina Sennheiser HD590-lurar, samt vid senare tillfälle min Denon DCD-625 mk I. Skönt att bli av med några grejor i alla fall. Jag tror de flesta ljudbögar i det verkliga livet tycker väldigt lika om vad som är "bra ljud" och "dåligt ljud", sedan om man råkar vara med i LTS eller inte spelar ingen roll egentligen. Tänk istället vad synd det är om alla stackare som sitter med sina paketstereosar från Onoff/Siba/Elgiganten/Power och får lida!
Bill50X skrev:Det kan ju finnas (och finns helt säkert) massor med andra parametrar som kan "stoppas" i referensen (whoops, där använde jag fel ord igen...) men som testobjektet klarar av. Säg att hela den ordinarie kedjan (bortsett från själva fonogrammet som kan allt från 0-10) klarar av att återge allt från 1-7. Men testobjektet klarar dessutom även 8. Hur vet man det? Det enkla svaret är, det vet man inte.
fbk skrev:Jag är ingen "hata LTS" människa som en del tror, men jag har svårt för en del av er svans som har den där översittar mentaliteten som jag beskrev i ett tidigare inlägg.
Harryup skrev:Jag har tidigare frågat om man för säkerhets skull byter plats på förstärkarna och har fått till svar att det inte behövs eftersom hur den apparaten som driver högtalarna låter i princip saknar betydelse.
Harryup skrev:Och jag är inte övertygad om testens tolkning av färgad respektive inte hörbart färgande då man med knivskarp gräns fördömmer den ena för alltid som "oanvändbar". Och att välja apparater en och en för att sedan inte "bry sig om " att jämföra hela kombinationen ihop med högtalare i det specifika rummet tycker jag visar på en övertro hos enskilda medlemmar på testens absoluta ofelbarhet.
Harryup skrev:Och jag är inte övertygad om testens tolkning av färgad respektive inte hörbart färgande då man med knivskarp gräns fördömmer den ena för alltid som "oanvändbar".
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Om F/E enbart används huruvida en given apparat färgar i den använda testuppkopplingen är testen inte av mycket värde. Den blir ju då helt avhängig testutrustningen, vilket IÖ med flera hävdar inte är fallet.
Varför skulle den bli det? Färgar apparaten i testuppkopplingen gör den det rimligen också i andra uppkopplingar, en förändrad signal är en förändrad signal, liksom.
Harryup skrev:Jag pratar om enskilda medlemmars tolkningar av testen. Har inget med fördomar att göra, snarast är det dina fördomar att kritik eller åsikter är fördomar.
Harryup skrev:Nattlorden för att uppfylla kravet på vetenskaplig exakthet tycker jag att man alltid bör göra ett byte oavsett resultat för att verifiera resultatet. Skall andra icke vetenskapsmän prestera vetenskaplig korrekt kritik så....
Men Bill50's kritik skulle kunna förstås bättre med bättre vilja
Var du på Swop-meetet fbk? Jahopp, där ser man. Missade dig isåfall, klart att det är bökigt när man inte har sin nicknametags på sig..
En fråga till dig, enbart dig ingen annan fbk, vem är det i det du kallar svansen som är så taskig? Vart har denne person varit det?
Det värsta som finns är väl att dömma ut folk istället för individer tycker du inte? Det tycker jag. Helt klart! Låt individer stå för vad individer står för, dela inte in i grupperingar! Som jag nu dårå, frågar dig rakt ut istället för att fråga allmänt*.
Harryup skrev:Enskilda medlemmars tolkningar är väl det enda som diskuteras här. Om det inte är en tolkning så måste ju orden komma ifrån Johan ursprungligen. Och jag anser att man kan märka en tydlig skillnad i diskussioner när Johan, Iö eller Svante yttrar sig att det inte finns med samma känslosamhet i försvaret av enskilda apparater.
Bill50X skrev:Jag kan bara svara på samma sätt; Varför skulle den det?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Enskilda medlemmars tolkningar är väl det enda som diskuteras här. Om det inte är en tolkning så måste ju orden komma ifrån Johan ursprungligen. Och jag anser att man kan märka en tydlig skillnad i diskussioner när Johan, Iö eller Svante yttrar sig att det inte finns med samma känslosamhet i försvaret av enskilda apparater.
En metods funktion resp. att låta de som har åsikterna få framföra dem kan föras utan att att behöva dra in personliga tolkningar i det.
Nu tänker jag sova, så du behöver inte svara.
Bill50X skrev:Det intressanmta är för mig att med ett musikaliskt synsätt förstår man skillnaden, med ett tekniskt tycker man att båda pu´erna är lika dåliga, för de förvanskar signalen.
Harryup skrev:Kan inte se vad jag skall svara på? Blir ett Ja bra? Eller skall jag svara nej?
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Det kan ju finnas (och finns helt säkert) massor med andra parametrar som kan "stoppas" i referensen (whoops, där använde jag fel ord igen...) men som testobjektet klarar av. Säg att hela den ordinarie kedjan (bortsett från själva fonogrammet som kan allt från 0-10) klarar av att återge allt från 1-7. Men testobjektet klarar dessutom även 8. Hur vet man det? Det enkla svaret är, det vet man inte.
Spekulation.Hur troligt är det förresten att den fantastiska egenskapen 8 klarat sig igenom kedjan fram till fonogrammet? Det scenario du beskriver är kanske teoretiskt möjligt, men hur sannolikt är det? Skulle det stämma borde ju apparat efter apparat befinnas vara icke hörbart färgande och så har ju hittills inte varit fallet vad jag vet.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag har tidigare frågat om man för säkerhets skull byter plats på förstärkarna och har fått till svar att det inte behövs eftersom hur den apparaten som driver högtalarna låter i princip saknar betydelse.
Om man konstaterat att den man testat färgar signalen så finns det ju ingen större vits med att byta, eller hur? Om man däremot hittat något som visar potential att vara lika bra/bättre än det som sitter i testriggen så kan det ju vara intressant med bytet.
Bill50x skrev:Du kopplar in detta rörsteg i din transistoranläggning och mycket riktigt hör du avvikelserna i brus, basåtergivning osv. Men det andra, det som gör rörsteget så otroligt bra? Ja, det kommer du aldrig höra i testanläggningen, för den klarar inte av dessa parametrar som rörsteget excellerar i.
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Jag kan bara svara på samma sätt; Varför skulle den det?
Som sagt, förändrar den signalen så förändrar den signalen. Nu kan man om man vill trassla in sig i komplicerade diskussioner om impedanser o.dyl. och säkert hitta fall (klockradio o.s.v.) där man inte skulle upptäcka färgningen i en annan uppkoppling (det är ju f.ö. inte alls säkert att alla lyssnare ens kan upptäcka den), men hur intressant är det?
Bill50X skrev:Men denna anläggning förmår inte att förmedla "musikens innersta väsen", kanske är det en kombination av tekniska tillkortakommanden som tillsammans skapar detta.
Jax skrev:Bill50x skrev:Du kopplar in detta rörsteg i din transistoranläggning och mycket riktigt hör du avvikelserna i brus, basåtergivning osv. Men det andra, det som gör rörsteget så otroligt bra? Ja, det kommer du aldrig höra i testanläggningen, för den klarar inte av dessa parametrar som rörsteget excellerar i.
Frågan återstår i alla fall, hur vet du att det som får rörsteget att excellera inte är en färgning?
Som framgått i de många deatterna över detta ämne så låter inte alla färgningar dåligt.
Bill50X skrev:Alla, speciellt tekniker förutsätter att det är tack vare färgningarna som dom låter bra. Bara för att streta emot brukar jag hävda trots att de distar låter de bra.
Bill50X skrev:Iofs har jag inte sagt att färgningar är lika med dåligt, jag menar att färgningar är färgningar. Om man gillar dom är upp till var och en.
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Alla, speciellt tekniker förutsätter att det är tack vare färgningarna som dom låter bra. Bara för att streta emot brukar jag hävda trots att de distar låter de bra.
Det ena utesluter inte det andra. Det man måste inse är att "att låta bra" är ett subjektivt värdeomdöme, som kan skilja sig från person till person och kan, men måste inte, ha ett samband med återgivningskvaliteten.Bill50X skrev:Iofs har jag inte sagt att färgningar är lika med dåligt, jag menar att färgningar är färgningar. Om man gillar dom är upp till var och en.
Och där är vi nog överens till 100% bortsett kanske från att jag skulle vilja tilläga att färgningar naturligtvis inte är bra ur ett återgivningsperspektiv.
Bill50x skrev:Det intressanta är de färgningar man spekulativt sett INTE upptäcker, därför att de möjligtvis ligger utanför testanläggningens förmåga.
Eller där de färgningar som upptäcks (tex små avvikelser i frekvensområdet) är minimala jämfört med de spekulativt existerande fördelar som testobjektet spekulativt har jämfört med testanläggningen. Men som inte kommer fram i en F/E-lyssning pga testanläggningens spekulativt tänkta begränsningar.
Bill50x skrev:Det finns olika sätt att se på musikåtergivning. Vissa vill vika uttrycket för "teknisk korrekt" i betydelsen oförvrängd (från fonogram till högtalare) andra menar någon form av ursprungstrohet mot musikernas intentioner.
Mayro skrev:Enligt mig är den utklassande av ino pi60s om man inte behöver mer kraft osv... Pip är en riktig rysare för alla som kan fixa sina rum...och ino pi60s är totalt överprissatt för vad den kan o gör..i jämförelse med det pip kan..
Och detta bevisas igen för mig vid besöket hos Iö...
Sa det förut o sa det igen efter att igen hört den....Pip är en förkrossande bra produkt för musikspelande helt enkelt..
...och ino pi60s är totalt överprissatt för vad den kan o gör i jämförelse med det pip kan.
IngOehman skrev:Så nu har betyget sjunkit så lågt att tillmälet är "Ino pi60s är totalt överprissatt för vad den kan och gör"???![]()
![]()
vad är meningen att lägga många års arbete på att försöka skapa en optimal ljudåtergivare när man bara får skit för det?
Sanoj skrev:vad är meningen att lägga många års arbete på att försöka skapa en optimal ljudåtergivare när man bara får skit för det?
Kan tänka mig att det är precis så här de flesta konstruktörer känner sig när deras "baby" får kritik..
Eller menar du att det är mer synd om dig![]()
Ja, läser man det som mayro skriver i detta fall, så är det super beröm till piP med rättaNu har du ju kapat av Mayros citat, så det viktigaste försvinner. Om jag fattat rätt (vilket jag antagligen har) så menar han ett skilnaden mellan Pip och Pi60 gör att prisskilnaden (typ 3x) är långt större än skillnaden i prestanda.
Johan_Lindroos skrev:Espressoapparaten hänger med också!
Martin skrev:Inte för att vara petig ingvar men om man inte klipper bort det sista ur meningen (med lite vilja kan man nog se det som en mening) så kan man snarare tolka uttalandet som väldigt positivt till piP:s fördel....och ino pi60s är totalt överprissatt för vad den kan o gör i jämförelse med det pip kan.
Du har avsiktligt förvanskat citatet. Det gjorde inte jag. Jag citerade exakt som det var skrivet.
David_A skrev:jag tolkade kommentaren om pi60s som en klockren sågning i inlägget och inget annat. Den goda kommentaren om Pip kom ganska mycket i skymundan tackvare det.
Ingvar: Att skriva att Mayro är en hyvens snubbe som inte vill dig ont, tycker jag är lite väl storsint med tanke på all galla han spytt över både dig och LTS dom senaste månaderna...
IngOehman skrev:
...
Vh, iö
- - - - -
PS. Usch vad jag ogillar att göra "reklam". Vad det handlar om är ju bara att jag tar det jag gör på väldigt stort allvar (gjorde jag inte det skulle jag inte hålla på med det alls) och tar det hårt när saker skrivs som inte stämmer. Vill inte göra reklam, bara tillrättalägga missförstånd. Högtalarna går hur som helst inte att köpa längre, på obestämd framtid, så det spelar kanske inte så stor roll...
...
Högtalarna går hur som helst inte att köpa längre, på obestämd framtid, så det spelar kanske inte så stor roll...
David_A skrev:jag tolkade kommentaren om pi60s som en klockren sågning i inlägget och inget annat. Den goda kommentaren om Pip kom ganska mycket i skymundan tackvare det.
Ingvar: Att skriva att Mayro är en hyvens snubbe som inte vill dig ont, tycker jag är lite väl storsint med tanke på all galla han spytt över både dig och LTS dom senaste månaderna...
Johan_Lindroos skrev:Är det bara jag som undrar vad du menar med sista meningen, Ingvar?
Du har sagt A, och du får gärna säga B genom att utveckla det lite mer.
Ska tillverkningen av pi60s upphöra?
Eller,
är det bara för att den långa väntetiden med dagens lådtillverkningssituation gör att du har satt ett beställningsstopp?
Eller något annat?
/Johan
Tro mig davidA.. Hade ni med ert förbannade tjafs inte lagt er i med ondogöranden var o varannat inlägg exakt som du gör här så hade inte bara stämmningen varit bättre. Även hela LTS samt forumet här...Men ni eldade på så allt kantrade.
Och din typ av "lts-svansmentalitet" kommer jag gå på varänn jag ser den..den är rent skit..
Det finns trots allt RIKTIGA LTSáre också. Dessa har min respekt
IngOehman skrev:Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet.![]()
Rätt bra låter det dock redan då. Bättre än de flesta andra apparater faktiskt.![]()
David_A skrev:Det är skönt att se att du kan såga både folk och filosofier som inte faller dig i smaken helt öppet och utan krusiduller.. Men när någon säger emot DIG så tar det riktigt hus i helvete.
Det är bra att du och Ingvar har en dialog, men det hjälper ju föga när alla andra hela tiden får läsa dina felskrivningar och missförstånd.
Jag är liksom dig ärlig och skriver vad jag själv tycker. Om du pga det säger nej till Ino högtalare så är det ju bara du som förlorar på det.
IngOehman skrev:
Är lite nyfiken på en speciell sak: Har Pioneer annonserat att 989 är en ersättare till 668, eller är det bara något man kan tänka sig? Jag frågar bara för att jag trodde 668 (faktiskt, häpnadsväckande) fortfarade var i produktion.
Vh, iö
Lage skrev:Mayro skrev:här får ni o suga på lite pojkar.. En droppe.. MIN droppe...![]()
Det var en lite annorlunda cd spelare, påminner om en elektrisk basfiol utan hals om det nu finns något sådant.
Läcker!![]()
VH
Håkan
hifirocker skrev:ta som är relevant för ÅTERGIVNINGEN.
Syftet med en hifianläggning är ju att återge signalen så oförvrängt som möjligt, det tror jag alla (nåja, de flesta) håller med om.
subjektivisten skrev:hifirocker skrev:ta som är relevant för ÅTERGIVNINGEN.
Syftet med en hifianläggning är ju att återge signalen så oförvrängt som möjligt, det tror jag alla (nåja, de flesta) håller med om.
Nja, det tror jag icke är fallet alls. Tror dom flesta vill ha den hifianläggning som låter bäst för dom och den får gärna ha så bra mätvärden som möjligt med det är inte det viktigaste.
Tror det är många med mig, som valet mellan apparat A, som mäter 99,99% ofärgat och apparat B, som mäter 99.56% väljer B om man tycker det låter bättre i sitt system.
Naqref™ skrev:Mayro: Så här lite OT, är den rörbestyckad? Ser grymt läcker ut så jag susar gärna hem till dig nästa vecka och tar lite bättre bilder på den och lyssnar en stund.
Mayro skrev:Du är välkommen nagref... Då får du höra lite helt flong nya högtalare också...Samt dom absolut första i sverge av detta märke också..
Mayro skrev:
Varför får jag sådan stor lust att kliva upp och ställa mig på den?
Mayro skrev:Varför får jag sådan stor lust att kliva upp och ställa mig på den?
förmodligen för den ser hållbar ut![]()
Mayro skrev:nagref.
Vi kan titta inuti den då också om du vill.. Så får du beskåda en jämshögsmoddning LIVE...
Mayro skrev: Du har rätt bra lödkolv väl om jag fattat saken rätt?
Nattlorden skrev:Mayro skrev:Varför får jag sådan stor lust att kliva upp och ställa mig på den?
förmodligen för den ser hållbar ut![]()
Inte för att den ser ut som en badrumsvåg då?
Haakan_W skrev:men då kan man inte kalla det hifi![]()
Haakan_W skrev:subjektivisten skrev:hifirocker skrev:ta som är relevant för ÅTERGIVNINGEN.
Nja, det tror jag icke är fallet alls. Tror dom flesta vill ha den hifianläggning som låter bäst för dom och den får gärna ha så bra mätvärden som möjligt med det är inte det viktigaste.
Tror det är många med mig, som valet mellan apparat A, som mäter 99,99% ofärgat och apparat B, som mäter 99.56% väljer B om man tycker det låter bättre i sitt system.
men då kan man inte kalla det hifi![]()
Harryup skrev:Visste inte att HIFI mäts i % eller var gränsen gick. Trodde det var gåshudskoefficienten som anges i vällustrysning per min ej att förväxla med kiselrysning som anges rysning per nanosek.
IngOehman ang 668 skrev:
Den värsta bristen den har tycker jag är användarmässig, nämligen att man måste gå in i menyn för att ställa om den mellan två- och flerkanalsmode. Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet.![]()
Rätt bra låter det dock redan då. Bättre än de flesta andra apparater faktiskt.![]()
Vh, iö
Betyder det också att man måste använda de separata Audio Out 2Ch för att få den högsta ljudkvaliten?Den värsta bristen den har tycker jag är användarmässig, nämligen att man måste gå in i menyn för att ställa om den mellan två- och flerkanalsmode. Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet.
Någon som vet vilka dessa jäppar är, var de med att ta fram 668?AIR Studios i England som varit med och tagit fram Pioneers senaste A/V-receivers har varit med och designat 989 för att få ut bästa möjliga ljud.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Visste inte att HIFI mäts i % eller var gränsen gick. Trodde det var gåshudskoefficienten som anges i vällustrysning per min ej att förväxla med kiselrysning som anges rysning per nanosek.
Nix. Det mäts i procent Sentec, familjärt uttalat p-Se.
fbk skrev:Jag såg dig i alla fallDu och några till stod och snackade med IÖ hela tiden, när jag tittade förbi och pratade lite med Johan.
Och jag tänker inte peka ut någon! Utan de som känner sig träffade gör det inte för att de är allmänt trevliga goa gubbar så att säga, och de som inte känner sig träffade gör inte det pga de är som de flesta i detta land dvs trevligt folk! Vilket läger du tillhör Slartibartfast vet du själv
mats skrev:Jag ställde en fråga till Pioneer och fick detta svar
"Hej Mats,
LegatoLink vara eller icke vara det är frågan. Tycker man inte om
funktionen kan man stänga av den, ganska många gillar den och vissa inte.
Jag personligen gillar läget utan LegatoLink så jag använder det helt enkelt inte.
Världsmarkanden är stor och vi har tagit tillbaka funktionen därför
våra kunder önskade det.
Mvh Jonas Mårtensson
"
våra
kunder önskade det.
Jax skrev:Jo det var nästan oväntat bra svar.
Men detta skrämmer mig:Världsmarkanden är stor och vi har tagit tillbaka funktionen därför
våra
kunder önskade det.
Vart är världen på väg när förvanskat ljud säljer? I och för sig är väl Svensson van vid skräpljud och anar väl inte att LL är förvrängning.
Pioneer har valt att tillfredställa alla, en eloge för detta.
Haakan_W skrev:Jax skrev:Jo det var nästan oväntat bra svar.
Men detta skrämmer mig:Världsmarkanden är stor och vi har tagit tillbaka funktionen därför
våra
kunder önskade det.
Vart är världen på väg när förvanskat ljud säljer? I och för sig är väl Svensson van vid skräpljud och anar väl inte att LL är förvrängning.
intressant är ju att tex min mor hellre lyssnar på sin köksradio med inbyggd cdspelare jämfört med min anläggning...hon tycker det är lättare att umgås och spela gitarr å sjunga med polarna med köksradion (mindre bas enklare å snacka osv)...så alla kanske inte riktigt använder stereon på samma sätt som alla ljudmunkar här på forumet
Frutti skrev:Haakan_W skrev:Jax skrev:Jo det var nästan oväntat bra svar.
våra
kunder önskade det.
intressant är ju att tex min mor hellre lyssnar på sin köksradio med inbyggd cdspelare jämfört med min anläggning...hon tycker det är lättare att umgås och spela gitarr å sjunga med polarna med köksradion (mindre bas enklare å snacka osv)...så alla kanske inte riktigt använder stereon på samma sätt som alla ljudmunkar här på forumet
Har din mor en 989 kopplad till köksradion med legatolink? Respekt
edit: ser nu att jag läste slarvigt..hon har ju byggt in den
mats skrev:Jag ställde en fråga till Pioneer och fick detta svar:
"Hej Mats,
LegatoLink vara eller icke vara det är frågan. Tycker man inte om
funktionen kan man stänga av den, ganska många gillar den och vissa inte.
Jag personligen gillar läget utan LegatoLink så jag använder det helt enkelt inte.
våra kunder önskade det.
Mvh Jonas Mårtensson"
Mayro skrev:och tack för lånet av tråden.. Köp dig en droppe mr topicägare... Du blir nöjd kan jag lova dig...
![]()
MVH
Tobbe
Blue skrev:Jag vill ta reda på vad LTS tycker. Därför tar jag bland annat med stort intresse del av av det mesta som skrivs av LTS-medlemmarna på detta forum. Kanske är det så att dessa själva inte alltid förmedlar en helt "korrekt" bild av LTS, vad vet jag? Om det är något jag missuppfattat gällande LTS så lyssnar jag mer än gärna på vad det skulle kunna vara!
Blue skrev:Kanske är det så att dessa själva inte alltid förmedlar en helt "korrekt" bild av LTS, vad vet jag?
Jag vill ta reda på vad LTS tycker. Därför tar jag bland annat med stort intresse del av av det mesta som skrivs av LTS-medlemmarna på detta forum.
IngOehman skrev:Mats! Jag är fortfarande nyfiken på:
Hur såg frågan du ställde till Pioneer egentligen ut Mats?
Vi har ju sett svaret från Pioneer, men kan du inte redovisa frågan också?
Vh, iö
mats skrev:IngOehman skrev:Mats! Jag är fortfarande nyfiken på:
Hur såg frågan du ställde till Pioneer egentligen ut Mats?
Vi har ju sett svaret från Pioneer, men kan du inte redovisa frågan också?
Vh, iö
Ingvar det har jag skrivit (inte det sista för där skämtade jag med Ltsguden Öhman)
Jag skrev helt enkelt och frågade varför de har satt ditt legaton när så många hifivänner inte vill ha den. Och att en del var så upprörda att de har tagit dit den igen, och då undrade jag varför Pioneer tar dit den när kundkretsen inte vill ha den. Den är ju rätt så dyr så de som håller till på 1000 kr dvd/cd köper knappast den och de som köper dvd vad denna kommer att kostar brukar kunna lite mer och ha hum om saker.
Bra så Ingvar? Eller vill du jag skall mäta också??
RogerGustavsson skrev:Detta eviga tjat om att mäta!!! Vem riktar du dig till? Ingvar? Har aldrig fått intrycket att han skulle vara en mätnisse. Vad grundar du det på i så fall?
När det gäller Pioneer, så lär väl inte det lilla landet Sverige vara deras största marknad. Vad några kan tänkas tycka här spelar säkerligen en marginell roll. Däremot tror jag nog Legato Link göra sig utmärkt i reklamen för finesstokiga japaner. Hade varit intressantare om frågan hade ställts till moderbolaget/fabriken Pioneer och inte dess agentur här i Sverige.
IngOehman skrev:Är lite nyfiken på en speciell sak: Har Pioneer annonserat att 989 är en ersättare till 668, eller är det bara något man kan tänka sig? Jag frågar bara för att jag trodde 668 (faktiskt, häpnadsväckande) fortfarade var i produktion.
dimitri skrev:Audix,
Har du frågar om priset?
mats skrev:Nu är det så här att jag är ganska förbannad på Öhman som misstror mig och påstår att jag ljuger håller på att bli droppen. JO jag vet att Öhman är en typ som älskar att göra narr åt mig, han tror jag är så himla korkad, då får han väl tro det då.
Fortsätt ni tillbe er massa Öhman.
rexq skrev:skit i mats, han är bara här på forumet för att jävlas, han nämner gärna och ofta själv att han är så korkad, troligen i något desperat försök att man ska tycka synd om han och göra hans ständiga påhopp oskyldiga, för mats förstår ju inte bättre...
--------------------------------------------------------------------------------
rexq wrote:
skit i mats, han är bara här på forumet för att jävlas, han nämner gärna och ofta själv att han är så korkad, troligen i något desperat försök att man ska tycka synd om han och göra hans ständiga påhopp oskyldiga, för mats förstår ju inte bättre...
Skit i rexq, Han är bara här på forumet o "svansar" som "stöd" åt folk som han tror inte klarar sig själva i sina despyter.
För rexq förstår ju inte bättre...
Frutti skrev:12 000. Vad motiverar den prishöjningen? Den låga räntan?
Callisto skrev:Varför görs så få DVD spelare med balanserad utgång?
Martin skrev:Callisto skrev:Varför görs så få DVD spelare med balanserad utgång?
Som sagt oftast används inte de analoga utgångarna alls. I annat fall används kabellängder på typ 1m. Varför skulle man vilja ha balancerat?
Detta för att ta upp allt skräp och förstärka det maximalt genom hela kedjan ända fram till högtalarna då? Är det inte bättre att diffa ut störningarna efter eventuella störningskänsliga delar tex kablar? Dessutom blir en helt balancerad lösning slöseri med komponenter som annars skulle kunna användas till att tex fördubbla uteffekten från förstärkaren. Men det kanske finns goda skäl för att använda balancerat vad vet jag. Jag kan inte se dem iaf.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto skrev:Varför görs så få DVD spelare med balanserad utgång?
Som sagt oftast används inte de analoga utgångarna alls. I annat fall används kabellängder på typ 1m. Varför skulle man vilja ha balancerat?
Ballat försteg där de lagt mer "krut" än via rca:n. Då kan man köra ballat genom hela kedjan för den delen också.
IngOehman skrev:I praktiken är, i de flesta fall, faktiskt den obalanserade överföringen (när båda alternativen finns) den bästa med avseende på lågt brus och låg distorsion.
Vh, iö
Blue skrev:Martin: "Blue: är det viktigt för dig?"
Om en viss produkt finns med på LTS rekommenderat-lista eller ej? Nej, det bryr jag mig inte särskilt mycket om (ungefär lika mycket som jag bryr mig om huruvida den får fyra eller fem stjärnor i What Hifi, uppskattningsvis).
Men att döma av vilka apparter som diskuteras mest på faktiskt.se verkar det vara tämligen intressant för ganska många här. Eller hur?
Mayro skrev:Om ni ändå sa att det var ett bra alternativ för den fattige att få en hyfsad dvd som lirar cd också..
Men men..Skratta får man i alla fall då man läser![]()
![]()
Morello skrev:Det där var verkligen en djuplodande analys du bjöd på Mayro.![]()
Mayro skrev:Morello skrev:Det där var verkligen en djuplodande analys du bjöd på Mayro.![]()
japp.. Det håller jag med omdjuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också..
![]()
Bach.
Jag sa inte den var "så dålig"... Men däremot ifrågasätter man ju om LTS får nån slags avance på den då det endast rör sig om en hyfsat ok dvd som lirar cd också och inget mer..
Mayro skrev:över 400 inlägg o över 11000 besök.. för en sketen pioneer dvd![]()
O så säger man detta forum inte överhypar grejor utan har en sund vetenskaplig syn på hifi osv..![]()
![]()
Att bredd inte är styrkan här står nog helt solklart i alla fall...
Man börjar snart undra hur mycket betalt ni får på LTS för denna helt snurriga hype av en lusig dvdspelare...![]()
![]()
Om ni ändå sa att det var ett bra alternativ för den fattige att få en hyfsad dvd som lirar cd också..
Men men..Skratta får man i alla fall då man läser![]()
![]()
Mayro skrev:japp.. Det håller jag med om djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också..
Bach.
Jag sa inte den var "så dålig"... Men däremot ifrågasätter man ju om LTS får nån slags avance på den då det endast rör sig om en hyfsat ok dvd som lirar cd också och inget mer..
japp.. Det håller jag med om djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också..
Blue skrev:UrSv: "Att sedan några extremt teknikkunniga, objektiva och pragmatiska människor har en annan uppfattning är ju kanske varken konstigt eller förvånande."![]()
Nattlorden: "* AudioNet's gamla runda toppmatade drive + en dCS upsampler&D/A combo".
![]()
Ni är bara för sköna, pågar!
Harryup skrev:Jag har varit med om att blindtesta 668 mot 868, en Audionet och en Forsell. Folk föredrog dom i omvänd ordning. Alla tyckte 668 lät för ljust och tunnt.
Harryup skrev:Haakan_W
Nä. Så är det inte att man (jag) kommer tycka 668 är neutral om man har varit i konserthuset och lyssnat. Då märker man att verkligheten är lite mörkare än man tror.
Harryup skrev:Du får faktiskt ursäkta Haakan men jag fattar inte vad du menar. Kan man inte höra den skillnad man hör?Och nej, jag kommer inte någonsin tycka att 668 är den mest felfria CD spelare som finns. Sen kanske jag skulle gilla den i någon blindtest, javisst. Har aldrig sagt att den är dålig, men andra apparater föredras av många i blindtest.
IngOehman skrev:De troligaste orsakerna är väl i själva verket just fonogrammen, och högtalare/rum förstås.
Vh, iö
Harryup skrev:Men blindtester är väl bra, eller är dom dåliga för att man kan välja fel nu eftersom någon annan tycker sig ha facit?
rhenrics skrev:IngOehman skrev:De troligaste orsakerna är väl i själva verket just fonogrammen, och högtalare/rum förstås.
Vh, iö
Är inte riktigt med på hur du menar här. Om i ett visst rum, en viss anläggning och en viss inspelning, endast exempelvis signalkällan byts ut, och man upplever skillnader vid dessa byten, kan detta då härledas till att orsakas av rummet, anläggningen eller inspelningen? Hur går det till isåfall?
Edit: eller förresten, jag tror jag fattar.Alltså skillnaderna existerar relativt signalkällorna, däremot går det inte att uttala sig om skillnaderna relativt ett normvärde, det neutrala. Att apparat A är ljusare än apparat B är visserligen ett faktum, men att A upplevs som för ljus i den aktuella testsituationen medan B upplevs som neutral kan lika gärna bero på att övriga delar (rum, anläggning, inspelning) är för ljusa, A neutral och B mörkare än neutralt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster