Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Jag som bygger högtalare själv tycker att, när det kommer till basen så finns det en hel del olika konstruktioner att välja på. Och sen en del tweaks och tricks. Dvs en massa kul att välja bland och en massa kul att testa.
Men när det kommer till mellanregistret så finns det inte så mycket att tweaka eller göra.
Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Brasklapp, jag kan ha väldigt mycket fel nu, det här vara bara såsom jag tror.
Kraniet skrev:Så kanske snarare 300-3kHz för mellanregistret.
Men sen skulle jag nog också vilja ha med kurvans utseende vilken nog inte ska vara rak.
PerStromgren skrev:Kraniet skrev:Så kanske snarare 300-3kHz för mellanregistret.
Men sen skulle jag nog också vilja ha med kurvans utseende vilken nog inte ska vara rak.
Kanske är 300-3000 mer rätt, men det spelar nog inte så stor roll.
Varför vill du inte ha rak kurva? Menar du förresten mätt rakt fram eller energikurva i rummet?
Fjonkalicious skrev:om vi tar en 3-vägs högtalare så är det väl också så att mellan 300-3khz så summeras 3 element inom detta område? kan dessa summeringar, för att hålla önskad frekvensgång, påverka mellanregistrets framtoning?
Kraniet skrev:Fjonkalicious skrev:om vi tar en 3-vägs högtalare så är det väl också så att mellan 300-3khz så summeras 3 element inom detta område? kan dessa summeringar, för att hålla önskad frekvensgång, påverka mellanregistrets framtoning?
helt klart! Troels har en pågånde "undersökning" kring detta. Mer specifikt är det presentationen av det han kallar Siris killernote som han testar sina högtalare med. Det han kommit fram till är att högtalare med mindre diameter på mellanregistret verkar klara detta bra, men på senare tid har han även märkt att högtalare med större mellanregister och även högtalare med olika delning klarar provet. Han har dock inte presenterat någon samlad teori om vad det är som gör att högtalaren klarar provet.
Men integrationen mellan diskant och mellanregister och den resulterande spridningen verkar ha en stor betydelse. Även distorsion verkar påverka. Tror dock det kan finnas en del i tidsdomänen som påverkar. Resonansfenomen kan ju ibland finnas utan att de syns i direktkurvan.
aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Vilket syfte skulle en sådan ha?Nattlorden skrev:Har du provat en väldämpad transmissionslinje bakom mellanregistret?aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
LasseA skrev:Vilket syfte skulle en sådan ha?
LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Vid de frekvenserna sker inte så stark luftkomprimering. Det krävs vansinnigt mycket mindre krav på luftflyttningsförmåga vid en uppflyttning från 80Hz till 300Hz. Jag skulle nog bortse från det i normala fall.Nattlorden skrev:LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Minst fjäderverkan via luftkomprimering.
MagnusÖstberg skrev:Vid de frekvenserna sker inte så stark luftkomprimering. Det krävs vansinnigt mycket mindre krav på luftflyttningsförmåga vid en uppflyttning från 80Hz till 300Hz. Jag skulle nog bortse från det i normala fall.Nattlorden skrev:LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Minst fjäderverkan via luftkomprimering.
Pratar du om distorsion orsakad av högt tryck i lådan? Är det ett problem i mellanregisterlådor?Nattlorden skrev:Minst fjäderverkan via luftkomprimering.LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Nattlorden skrev:aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Har du provat en väldämpad transmissionslinje bakom mellanregistret?
MagnusÖstberg skrev:Har du något att anmärka på mellanregistret i pi60?
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du något att anmärka på mellanregistret i pi60?
Svårt att göra, då sådant element saknas hos pi60.
paa skrev:Är kanske SEAS nya lilla mellanregister bra?
Jocke skrev:Men ett 7" element bryter ju upp från 1kHz. Det är inte bara spridningen det handlar om utan konen slutar uppföra sig som en kolv. Tror det är svårt att komma åt detta hur bra elementen än bli.
+1petersteindl skrev:Ett högtalarelement behöver inte röra sig som en kolv för att vara användbar. Själv eftersträvar jag inte det på grund av att jag vill ha en annan ljudutbredningskarakteristik. Ingen soft dome rör sig som en kolv. Membran behöver inte bryta upp på ett "fult" sätt.
MvH
Peter
Jocke skrev: Anar att X-max inte har samma betydelse som i ett baselement heller... kanske rent av kan vara en nackdel?
aisopos skrev:Går det att hitta något diagram eller tabell eller liknande som ger en hint över hur mycket luft det måste flyttas vid olika frekvenser för att erhålla samma dB.
Ursäkta att frågan är svår att förstå, det beror på att jag inte riktigt vet vad jag frågar om.![]()
Men ni kanske förstod vad jag är ute efter ...
Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.
Jocke skrev:Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.
Kikade på specarna och det verkar lovande!
Jocke skrev:Tyckte Zaph hade mätt på en bas som hette 23 någonting som verkade ha hyggligt låg dist iaf. Efter turbulensen på Tympani avfärdade jag nog SB - lästa att de inte va så bra i början men det här verkar ju vara utmärkt! Får se om det blir läge att testa...
Jocke skrev:Jag tror att vi rätt generellt kör med för stora element i mellanregistret. Visst kan exotiska material och kluriga tekniska lösningar sträcka ut frekvensområdet mot högre frekvenser men det finns ändå naturlagar kring uppbrytning kontra storlek som är svåra att ta sig runt... Gissar nu men tror att högre frekvenser hörbart kan moduleras av bas i tex en 2-vägare.
Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Jag tror att vi rätt generellt kör med för stora element i mellanregistret. Visst kan exotiska material och kluriga tekniska lösningar sträcka ut frekvensområdet mot högre frekvenser men det finns ändå naturlagar kring uppbrytning kontra storlek som är svåra att ta sig runt... Gissar nu men tror att högre frekvenser hörbart kan moduleras av bas i tex en 2-vägare.
Jag tror det är tvärtom. Många mellanregister är för små, menar jag.
Jocke skrev:"Kontrollerat mjuka" har jag inte hört förrän i denna tråden... men det påminner mig om att det labbats med olika konmaterial för att komma tillrätta med (vad jag kan förstå) just uppbrytningsfenomenen. Jag vill inte tro att det är någon större skillnad mellan olika konmaterial så länge konen rör sig som en kolv.
Bextrene utvecklades väl av BBC en gång just för att komma tillrätta med uppbrytningsfenomenen... Det anses väl som hopplöst ompdernt idag men jag har hört flera konstruktioner som låtit fint! Det ersattes väl i princip med polypropylen. Det verkar som att uppbrytningen mer eller mindre absorberas i den här typen av material. Jag tycker att det är att föredra framför ringningar i mellanregister och diskant. Nu har det ju kommit en lång rad nya konmaterial men de rena metallkonerna kommer jag nog att vilja undvika även i fortsättningen...
Kraniet skrev:...
De flesta element idag är ju av den "hårda" typen. Dvs dom är styva upp till en viss frekvens där hela skiten bryter lös. Det ger visserligen på ett enkelt sätt en rak återgivning upp till en viss frekvens men sen blir det som det blir. Det ställer krav på filtret och i vissa fall även på delningsfrekvensen. Ett exempel är vissa aluminiumelement som har störningar långt under den stora uppbrytningstoppen. Ett exempel är Seas L16 som har sin peak vid 5kHz men som har störningar ner till 1500Hz.
Sen finns det ju exempel på hårda koner som är kontrollerade. Men man bör nog ta en titt på andra saker än frekvenskurvan för att bilda sig en uppfattning om dess kvalitéer.
celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
6tummare med stor bandbredd och fint beteende och rimlig dist ger fint mellanregister, men som vanligt hänger allt på delningsfiltret som verkligen kan stjälpa allt
paa skrev:celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
Bara 3" mellanregister, och leksaker alltså?
(ATC SCM100)
jonasp skrev:paa skrev:celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
Bara 3" mellanregister, och leksaker alltså?
(ATC SCM100)
Jag håller den där 3" för att vara ett väldigt fint element, dock med för låg känslighet...
wow, kan ju direkt säga att det där gillade jag!Kraniet skrev:Jocke skrev:Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
det är ett bra exempel på hur det verkar vara enklare att bygga små element. jämför man med de större syskonen så är elementet mycket mer linjärt i upphängning, bättre centrerad talspole och T/S som är nära det de ska vara.
MagnusÖstberg skrev:wow, kan ju direkt säga att det där gillade jag!Kraniet skrev:Jocke skrev:Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
det är ett bra exempel på hur det verkar vara enklare att bygga små element. jämför man med de större syskonen så är elementet mycket mer linjärt i upphängning, bättre centrerad talspole och T/S som är nära det de ska vara.
MagnusÖstberg skrev:Det där elementet är så kul så vi skulle kunna ha en tävling om ven som gör coolaste 3-vägaren med det
Vilken? Länk?
celef skrev:Vilken? Länk?
custom made only for me
nej då, men madisound har
http://www.madisoundspeakerstore.com/sb ... ne-woofer/
Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Tycker det ser klart lovande ut! Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?
celef skrev:Vilken? Länk?
custom made only for me
Definitionen av mellanregister kanske skiljer sig åt?Aerob skrev:Aerob skrev:Sen finns det ju en hel del folk där ute som förespråkar ett mellanregister på minst
12", gärna 15", vilka fördelar/nackdelar har ett så stort element som mellanregister?
Någon?
Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Aerob skrev:Aerob skrev:Sen finns det ju en hel del folk där ute som förespråkar ett mellanregister på minst
12", gärna 15", vilka fördelar/nackdelar har ett så stort element som mellanregister?
Någon?
celef skrev:Tycker det ser klart lovande ut! Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?
vilket peerlesselement tänker du på?
jag vet bara att huvudkonstruktören kommer från scan-speak, men det är möjligt att det även finns peerlessfolk med
Fjonkalicious skrev:Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Tycker det är väldigt sällan jag ser någon här på faktiskt, eller huvudtaget någon som bygger med monacor-element. Är dom sämre ansedda eller vad? Eller är det bara det att dom gör element som ser ut som dom kommer frånn 1972?
Mvh
Filip
Kraniet skrev:Fjonkalicious skrev:Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Tycker det är väldigt sällan jag ser någon här på faktiskt, eller huvudtaget någon som bygger med monacor-element. Är dom sämre ansedda eller vad? Eller är det bara det att dom gör element som ser ut som dom kommer frånn 1972?
Mvh
Filip
förmodligen för att det är element som kommer från 1972..![]()
nej inte verkar dom tillföra allt för mycket nytt till världen. dock verkar det finnas några prisvärda element. Men för det mesta tycker jag dom verkar vara alldeles för dyra för vad man får.
Kraniet skrev:celef skrev:Vilken? Länk?
custom made only for me
såg ju inte så dum ut. lite synd bara att dom vidhåller sin hög-Qms inställning. Hade gärna sett en mjuk och kontrollerad avrullning från 2-3kHz liknande den i Vifa P13 eller LTS-elementet.
Kraniet skrev:en annan sak som ofta framförs är vikten av låg induktans. kopparringar och annat som reducerar induktionen och håller induktiva variationer på ett minimum verkar vara en faktor i bra mellanregister.
frånvaron av plötsliga förändringar i tonkurva, dist och spridning verkar också ha en väldigt stor vikt.
En del framhåller tex lite högre medeldist men utan plötsliga variation framför lägre medeldist med plötsliga avvikelser från detta.
sen finns det ju detta med lavindist som ingen utom Öhman verkar förstå sig på, men som ska spela roll.
Fjonkalicious skrev:Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Mvh
Filip
Jocke skrev:Aerob skrev:Aerob skrev:Sen finns det ju en hel del folk där ute som förespråkar ett mellanregister på minst
Någon?
Jag refererade tidigare till ett samtal där Celef och jag spekulerade kring om att den ökande direktiviteten host stora element minskar diffraktionsstörningar. Om konen är gjord i poröst papper är den inre dämpningen skapligt hög och återgivningen mot högre frekvenser kommer nästan att "självdö" av uppbrytningen. Då avgör "dammkåpan" egenskaperna uppåt men så stora element brukar ha 2-4" talspole och det i sig är ju begränsande... Sådana lösningar har jag mest sett i PA-sammanhang.celef skrev:Tycker det ser klart lovande ut! Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?
vilket peerlesselement tänker du på?
jag vet bara att huvudkonstruktören kommer från scan-speak, men det är möjligt att det även finns peerlessfolk med
Kan ju tänka mig att allt var ett och samma under Tympani-eran... vet för lite för att göra annat än att spekulera...
Tycker den här uppför sig likartat.
http://www.essentialaudio.com.au/pdf/peerless/Peerless_830860.pdf
Med en lite mindre talspole och en extramagnet så...
AndersD skrev:Jocke skrev:...
Kraniet länkade till något SB-element för en tid sedan som gick (nästan spikrakt) hela vägen upp...
Tror det var Satori
MagnusÖstberg skrev:http://www.linkwitzlab.com/x-mid_dist.htm
MagnusÖstberg skrev:Precis!
Lite info över vad man kanske kan tänka på
Vad sägs om den här med impedanskompensering och ett 6dB filter uppåt bara...
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4531k00.pdf
petersteindl skrev:
Den d v s SM75-150S har 94 dB i sensitivity. 380 Hz till 3,8 kHz är rekommenderade delningsfrekvenser.
MvH
Peter
Varför just 2KHz då? Det kan väl bli ett väldigt snyggt resultat med ett flack filter inbillar jag mig.Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis!
Kanske är det skalan som lurar mig men ett 6dB filter vid c:a 2kHz kommer väl även att skära lite under 1kHz - fixar baffelsteget det?
jonasp skrev:petersteindl skrev:
Den d v s SM75-150S har 94 dB i sensitivity. 380 Hz till 3,8 kHz är rekommenderade delningsfrekvenser.
MvH
Peter
Hrrm, jag trodde det satt "den vanliga" SM75-150, som har 91 dB enligt uppgift från ATC. Det är i lägsta laget, givetvis beroende på vad man vill göra. Jag vill göra saker som får mig att tycka att det är lägsta laget. Även 94 dB ligger faktiskt här på håret, även om det givetvis är en användbar känslighet i många applikationer.
MagnusÖstberg skrev:Varför just 2KHz då? Det kan väl bli ett väldigt snyggt resultat med ett flack filter inbillar jag mig.Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis!
Kanske är det skalan som lurar mig men ett 6dB filter vid c:a 2kHz kommer väl även att skära lite under 1kHz - fixar baffelsteget det?
Jag tänker mig nog helst att mellanregister inte alls skall behöva brottas med baffelstegsjunk
MagnusÖstberg skrev:Jag längtar efter att leka lite. Det var så längesedan nu!
Jag fnular om man inte måste mäta och testa, tanken vore att räta ut den kurvan utan att påverka nivån under 1000Hz..
Jocke skrev:roggaro skrev:tänkte just på det idag att livet e ju bara ett jäkla långt projekt
EDIT: eller va det sanningens dilemmavet ej!
Jaha... målet vet vi ju...
MagnusÖstberg skrev:Varför just 2KHz då? Det kan väl bli ett väldigt snyggt resultat med ett flack filter inbillar jag mig.Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis!
Jag tänker mig nog helst att mellanregister inte alls skall behöva brottas med baffelstegsjunk

paa skrev:Har du undersökt olika baffeltjocklek, med och utan fasning, på insidan av lådan?skrutten skrev: Som vanligt bör dock distortionen vara låg och hänsyn tas till hur ljudet åker omkring i lådan bakom elementet (om det nu har låda).
skrutten skrev:Tråden verkar uttjatad kanske - men när det gäller mellanregister så är det viktigt att få tag i en högtalare som låter bra, självklart skulle någon säga. Likfullt verkar någon kämpa på med nåt som man inte tycker är bra? Iofs kan ett anpassat delningsfilter vara lösningen ibland. Men det jag lagt märke till är att hårdakoner låter bra speciellt när ljudvolymen ökar, jag vet inte om det är en slump med de element som jag använt. Ja just så, men samtidigt är jag inne på att även element med kon av plastkassekaraktär kan låta rktigt bra men det är svårare att förutse bara??? Som vanligt bör dock distortionen vara låg och hänsyn tas till hur ljudet åker omkring i lådan bakom elementet (om det nu har låda).
skrutten skrev:Kul om tråden får liv igen jag har följt den utan att skriva i den tidigare. Håller med om att det är i mellanregistret agnarna sållas från vetet. Jag har ju ingen eller liten erfarenhet av bra element som SS och Accuton mfl, detta eftersom jag letat mig upp från lägre prisklasser och köpt på mig sånt jag trott på av olika anledningar. Många kan avfärdas efter en svepning med tongenerator. Trist
Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
En midbas har vanligtvis en liknande karaktär men här vill vi ju inte dela bort de låga tonerna utan accepterar tydligen disten här... Funderar på vad som då händer med mer komplexa förlopp. Kommer högre frekvenser att överlagras på lägre med mer dist som resultat?
I så fall är jag med på det här med konrörelsen.
Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
En midbas har vanligtvis en liknande karaktär men här vill vi ju inte dela bort de låga tonerna utan accepterar tydligen disten här... Funderar på vad som då händer med mer komplexa förlopp. Kommer högre frekvenser att överlagras på lägre med mer dist som resultat?
I så fall är jag med på det här med konrörelsen.
Piotr skrev:Vet inte riktigt hur du menar men typ ja, låga och höga frekvenser skapar tillsammans nya spektrala komponenter (distortion) i ett olinjärt (typ alla) system.
/Peter
roggaro skrev:vet inte om det har nämnts så där jättetydligt men materia i lyssningsrummet som motsvarar väglängderna i mellanområdet skapar understundom väldiga bekymmer med utsläckning eller reflektioner..
PerStromgren skrev:Av naturliga skäl (?) talas det väldigt mycket om basåtergivning här på forumet. Förmåga till stark maxnivå är också populärt. Jag skulle med tanke på detta fråga hur bra mellanregisteråtergivning fixas i en högtalare. Är det så enkelt att det inte behöver diskuteras?
Jag kan dock börja med att erkänna att jag inte har en aning om vad som menas med "bra mellanregisteråtergivning", så vi kanske ska börja där? Mina högtalare brukar ibland recenseras med att de har bra mellanregister, men vad det egentligen innebär vet jag inte.
Låt oss diskutera 200-2000 Hz!
Kraniet skrev:jag skulle åtminstone vilja ha med låg distorsion och bra spridning med i bilden.
Jocke skrev:Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
Vi hör inte övertonerna.
Jocke skrev:roggaro skrev:
vet inte om det har nämnts så där jättetydligt men materia i lyssningsrummet som motsvarar väglängderna i mellanområdet skapar understundom väldiga bekymmer med utsläckning eller reflektioner..
Mmm... våglängderna är typ 1m-1dm... något särskilt du tänker på?
IngOehman skrev:- - -
Från en konstruktörssynvinkel så tycker jag det är av största vikt att inte fokusera på att något register INTE är problemetist. Finns problem bör man titta på dessa istället.
Vh, iö
Piotr skrev:Jocke skrev:Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
Vi hör inte övertonerna.
Nä men den olinjäritet som ger upphov till övertoner ger också upphov till rikligt med distortionskomponenter långt ner i frekvens (under de spektrala komponenter som utgör den ingående signalen)... undantaget är om vi lyssnar på sinustoner men det är väl bara Svante och Phon som föredrar det framför musik.
/Peter
Jocke skrev:IngOehman skrev:- - -
Från en konstruktörssynvinkel så tycker jag det är av största vikt att inte fokusera på att något register INTE är problemetist. Finns problem bör man titta på dessa istället.
Vh, iö
Vi är några som till och från resonerat om tillkortakommanden i mellanregistret hos (vanligtvis) 2-vägare och försöker sätta fingret på vad dessa problem kan vara och undvikas.
För att kanske lämna diskussionen om diskussionen anar jag att du har kunskap och synpunkter på vilka problem som finns och hur man bäst angriper och åtgärdar dem.
IngOehman skrev:Ett inlägg bli inte icke-information bara för att du inte förstår det.
Bidra själv istället för att klaga på vad andra skriver.
Vh, iö
I synnerhet är distorsion och
spridning egenskaper som är svåra att värdera (till sillnad från att bara få
siffror för) från mätningar om man inte först genom år av studier har skaffat
sig relevanta börvärden för. Problemet (alltså att värdera det som man kan
mäta) är än svårare eftersom distorsion och spridning (och även tonkurvan)
är egenskaper som oftast är väldigt ihopnystade med varandra i komplexa
mönster.
MagnusÖstberg skrev:Klart det är en klurig fråga, den är faktiskt skitsvår att besvara. Man kan nog skriva en bok om den!
...
Jag tycker att just mellanregistret är klurigast och det register som kanske möter mest utmaningar...
;)Jocke skrev:kanske skulle börja kika på lite större middar?
DanNorman skrev:Varför låsa sig vid så små mellanregisterelement? Personligen tycker jag att de har för bra (bred) spridning
Man får en massa saker på köpet med större element, så som högre känslighet och större effektålighet och, igen enligt mig, lämpligare spridning. Problemet är väl att hitta ett med tillräckligt fin tonkurva, men det finns.
Det här elementet i original eller ino-version tycker jag ser ut som ett intressant mellanregister. En del PA-element verkar bra oxå.

celef skrev:Kraniet skrev:apropå bra mellanregister så verkar Seas "nya" U18RNX/P vara riktigt fin. Ångrar nästan att jag inte köpte ett par sådana istället.
vilket element köpte du istället för nämnda seas?
Jocke skrev:U18RNX/P har jag kikat på. Tror det var någon "fnurra i återgivningen" som gjorde att jag backade... Konmaterialet är säkert bra men peaken i 2:a ton vid 700 vill jag minnas har samband med "fnurran" Tror den skulle ha en tär kalott istället...
SS 12 MU 2:a-tonen peakar mellan 1 och 2 kHz. Det här är sånt som jag tror ger "karaktär" till återgivningen - men vill jag ha det?
Du länkade en 4"-are från SB som såg intressant ut - ögnade igenom testet - den verkar också ha något märkligt för sig ...
Fjonkalicious skrev:Hehe, nu kommer jag med konstiga önskemål. Men hur ser ett dåligt mellanregister ut?
Finns det några liknande mätningar på några riktigt ruttna element så att man har något att jämföra med.
Mvh
Filip

Bra drag!Fjonkalicious skrev:Hehe, nu kommer jag med konstiga önskemål. Men hur ser ett dåligt mellanregister ut?
Finns det några liknande mätningar på några riktigt ruttna element så att man har något att jämföra med.
Mvh
Filip
MagnusÖstberg skrev:Bra drag!Fjonkalicious skrev:Hehe, nu kommer jag med konstiga önskemål. Men hur ser ett dåligt mellanregister ut?
Mvh
Filip
Vifa D75MX är för MIG ett sådant element och det köpte jag innan jag fattade bättre.
http://www.parts-express.com/pdf/264-550.pdf
Det har helt enkelt för snävt arbetsområde för mig och låg effekttålighet (men det klarar ju 160W jämfört med ett 89dB element).
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:apropå bra mellanregister så verkar Seas "nya" U18RNX/P vara riktigt fin. Ångrar nästan att jag inte köpte ett par sådana istället.
vilket element köpte du istället för nämnda seas?
Wavecor 7" WF182BD04
http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04.html
Absolut inte dåligt. Basen har samma auktoritet som Scan-Speak 8545 och det blev testat med höga vitsord i Voice Coil magazine. Dock har jag varit lite besvärade av konuppbrytningen.
Hade varit roligt att ge elementet en mer uttömmande testning.
En annan rolig sak med Wavecor är att de verkar hålla sig nära de uppgivna T/S.
Jocke skrev:IngOehman skrev:- - -
Vh, iö
Vi är några som till och från resonerat om tillkortakommanden i mellanregistret hos (vanligtvis) 2-vägare och försöker sätta fingret på vad dessa problem kan vara och undvikas.
För att kanske lämna diskussionen om diskussionen anar jag att du har kunskap och synpunkter på vilka problem som finns och hur man bäst angriper och åtgärdar dem.
PerStromgren skrev:Jag upplever att den absoluta merparten av alla diskussioner runt konstruktion av högtalare har rört basregistret. I dessa ser jag sällan definition av "brahet" eller vad man vill uppnå, utan målen känns underförstådda. Vad skiljer dessa diskussioner från den vi för i den här tråden?
Upplys mig, om någon kan.
skrutten skrev:Mellanregisterproblem allmänt kan ju givet ha många orsaker som inte ens är lokaliserade i det elementet som man anser återger mellanreg utan hos delningsfilter eller något diskant relaterat, bara en tanke.
Kraniet skrev:problemet som jag ser det är inte att det finns flera olika sätt att bygga på. Problemet är att det inte verkar gå att komma överens om en standard för vad en högtalare ska klara av.. Så länge man inte har ett mål så går det inte att avgöra vad som är rätt väg, snarare är då alla vägar lika bra eller dåliga.
Kraniet skrev:problemet som jag ser det är inte att det finns flera olika sätt att bygga på. Problemet är att det inte verkar gå att komma överens om en standard för vad en högtalare ska klara av.. Så länge man inte har ett mål så går det inte att avgöra vad som är rätt väg, snarare är då alla vägar lika bra eller dåliga.
Kraniet skrev:Rent generellt kan jag tycka att diskanter sprider för bra vid 2kHz där delningen oftast hamnar. Alternativt är det mellanregistren som inte sprider tillräckligt bra..
chrisss skrev:Kraniet skrev:Rent generellt kan jag tycka att diskanter sprider för bra vid 2kHz där delningen oftast hamnar. Alternativt är det mellanregistren som inte sprider tillräckligt bra..
Dela högre!
Ino delar högt med åttorna. Låter fantastiskt.
Jag delar vid 5kHz mellan 3,5" mid och diskanten.
Mina två 3,5" har åtta gånger ytan jfr en 1" diskant.
Det går att spela sjukt starkt utan att det låter ansträngt.
Att pressa diskanter lågt som SL och många andra gör tror jag inte på.
Om man spelar med 1W är det väl ok.
Omm man delar flackt så blir hoppet i energirespons inte lika tydligt.
Min diskant börjar falla svagt vid 16kHz. Bryter lite brantare vid 7kHz
och slutligen 12 dB/oktav vid 4,5 kHz.
Hur sjutton fungerar detta egentligen? Jag har för mig att det kom upp i någon tråd tidigare men jag greppade inte konceptet den gången. Kan du beskriva hur en flackare/högre delning gör att "energiresponshoppet" blir mindre? Är det bara själva skillnaden i energirespons man påverkar på detta sättet? En bild på hur det funkar vore grymt, min hjärna verkar inte riktigt kapabel att förstå detta från textchrisss skrev:Omm man delar flackt så blir hoppet i energirespons inte lika tydligt.
Min diskant börjar falla svagt vid 16kHz. Bryter lite brantare vid 7kHz
och slutligen 12 dB/oktav vid 4,5 kHz.

LasseA skrev:
Kan du beskriva hur en flackare/högre delning gör att "energiresponshoppet" blir mindre?
Ah, jo det är uppenbart att jag läste lite slarvigt ja.chrisss skrev:LasseA skrev:
Kan du beskriva hur en flackare/högre delning gör att "energiresponshoppet" blir mindre?
Lasse, du läste lite slarvigt![]()
Jag skrev "Om man delar flackt så blir hoppet i energirespons inte lika tydligt"
Att dela högt gör förståss hoppet större.
Flackare delning förbättrar.
Med oändligt brant delning kan man direkt läsa på offaxisgraferna vad
som händer.
Med flackare delning smetas hoppet ut.
LasseA skrev:Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?
Jocke skrev:LasseA skrev:Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?
B&W 802
Har inte lyssnat på B&W på flera år men de har låtit bra förr... Funderar på om dippen off axis i högre mellanregistret är en medveten "finess". Vi har tidigare resonerat kring problem i detta frekvensområde. Högtalarens direktljud är ju rakt men energiresponsen kommer att sjunka här - om det kan vara ett sätt att hantera problemet...? Tydligen är örats känslighet högst i det här området - kan det verka "förlåtande" kanske?
Ja, 802D har en topp on-axis i den regionen och en dipp i efterföljande region med "förtäting" off-axis.celef skrev:man måste tänka på att dylika grafer bara mäter relativt, så dippen offaxis är relativt onaxis, hurvida onaxis har en peak i nämnda område förtäller inte historien

celef skrev:Jocke skrev:LasseA skrev:Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?
B&W 802
Har inte lyssnat på B&W på flera år men de har låtit bra förr... Funderar på om dippen off axis i högre mellanregistret är en medveten "finess". Vi har tidigare resonerat kring problem i detta frekvensområde. Högtalarens direktljud är ju rakt men energiresponsen kommer att sjunka här - om det kan vara ett sätt att hantera problemet...? Tydligen är örats känslighet högst i det här området - kan det verka "förlåtande" kanske?
man måste tänka på att dylika grafer bara mäter relativt, så dippen offaxis är relativt onaxis, hurvida onaxis har en peak i nämnda område förtäller inte historien
Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.
LasseA skrev: Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?
Kraniet skrev:Här är PX17-LTS. Smått otrolig spridning för en 6,5tumsbas.
Det är Nagref som postat.Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=69455
Onekligen ser den klart bättre ut spridningsmässigt högre upp i frekvens än andra 6.5" jag sett, det vore väldigt trevligt om man kunde få se 0,30,60 utan separationen mellan kurvorna för att lättare få en god överblick dock.Kraniet skrev:Här är PX17-LTS. Smått otrolig spridning för en 6,5tumsbas.
Det är Nagref som postat.
<snip>Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=69455
Absolut. Jag tycker dock de flesta diskanter som jag sett distmätningar på verkar klara delning (LR4) kring 2kHz utan ökande dist (gäller inte alla såklart). Om man delar lägre än så eller flackare så blir det värre, man måste som du säger hitta en god kompromiss.chrisss skrev:Ja, men... med risk för ökad distortion i diskanten undre register.
Lagom är bäst.
Att lyckas med en konstruktion är att hitta den bästa kompromissen.
Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
LasseA skrev:Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
Edit: Jag har fått för mig att det är en designfilosofi som B&W använder sig av, hög delningsfrekvens med flacka filter. Om det hade varit bättre utan svackan är svårare att uttala sig säkert om men så vitt jag kan förstå det så är de flesta auktoriteter överens om att jämn spridning off-axis utan sådana dippar är att föredra.
Kraniet skrev:LasseA skrev:Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
Edit: Jag har fått för mig att det är en designfilosofi som B&W använder sig av, hög delningsfrekvens med flacka filter. Om det hade varit bättre utan svackan är svårare att uttala sig säkert om men så vitt jag kan förstå det så är de flesta auktoriteter överens om att jämn spridning off-axis utan sådana dippar är att föredra.
ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis. Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..
edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..
skrutten skrev:
Kanske det, den zaph mätte på hade superlåg dist men inga offaxis kurvor redovisades. Jag tycker nog att zaph har gjort ett förträffligt jobb, men personligen tycker jag att det är lite synd att elemneten inte är uppmätta offaxis.
skrutten skrev:Kraniet skrev:LasseA skrev:Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis. Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..
edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..
Svackan offaxis kan väl sannolikt bero på (1) dåligspridning/urfasningar på mellanreg eller (2) helt skilda fokalpunkter på mellanreg och diskant eller (3) något helt annat.
Jag tycker att det hela verkar märkligt men det finns säkert någon godtagbar förklaring.
Kraniet skrev:LasseA skrev:Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis.
Kraniet skrev:Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..
Kraniet skrev:edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..
MagnusÖstberg skrev:Med en WG på diskanten kan man kompensera ett mellanregister som faller av lite för tidigt offaxis. Det finns många trick att få det att fungera, men jämn spridning/energirespons runtomkring delningen är väl det man vill ha.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Med en WG på diskanten kan man kompensera ett mellanregister som faller av lite för tidigt offaxis. Det finns många trick att få det att fungera, men jämn spridning/energirespons runtomkring delningen är väl det man vill ha.
Tycker du faktiskt reser en väldigt intressant fråga där. Och min allra som
första kommentar är frågan:
"Man" = alla?
Kanske har du rätt med avseende på vad väldigt många människor vill?
Inte vet jag. Men jag tror faktiskt att det finns en hel del vars mål-vilja inte
är alls är vilar på en teknisk specifikation på det viset. Fast kanske mera då när det gäller högtalar-köpare än högtalar-diy:are.
Fast var det så hemskt bra egentligen? Jag tyckte det fanns vissa brister i mellanregistret (ett ansträngt läte) på NHT2.9 (inte samma högtalare, men samma mellanregister och diskant) och liknande midbas.MagnusÖstberg skrev:I Ken Kantors högtalare NHT 3.3 användes Seas MP12 som övre mellanregister, går det att förklara hyffsat enkelt varför det fungerade så bra i den applikationen?
MagnusÖstberg skrev:Vi lär oss bara krypa lite innan vi försöker gå
Men om vi konkretiserar oss lite Ingvar;
I Ken Kantors högtalare NHT 3.3 användes Seas MP12 som övre mellanregister, går det att förklara hyffsat enkelt varför det fungerade så bra i den applikationen?
Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
det verkar ju som att han valde att ha ett element för "röstområdet" dvs 300-3500Hz.
Kraniet skrev:Finns det speciella fördelar med detta? Vad hade Kantor för motiv bakom detta?
Jag menar utifrån en effekthanteringsförmåga är det ju en hel del begränsning med att låta ett element med 62cm2 och xmax på 1.8mm spela ned till 300Hz.
Kraniet skrev:Hur står sig MSH-115 i relation till MP12? På ytan ser de ut att dela många drag. Det är en lätt, liten kon (lite mindre än Mp12) som är ganska grund. Den har en väldigt rak frekvensgång och en impedans fri från oroligheter. Borde ha förutsättningar för låg energilagring och bra spridning?
Utan filter och baffel tycker jag den är väldigt trevlig att lyssna på.
Kraniet skrev:Denna Scan-Speak 12m-4631 ser ju i jämförelse inte alls lika trevlig ut. Men som sagt det är ju bara på papperet.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12m-4631g00.pdf
Kraniet skrev:Finns det några speciella saker i T/S, uppmätt frekvensgång och impedans som kan skvallra om att elementet fungerar på ett "bra" sätt?
Kraniet skrev:Tänker då på egenskaper som energilagring och annan dist men även på subjektivt sätt "det låter bra/behagligt"?
Kraniet skrev:Visst kan man ju köpa ett element av alla märken och testa dom själv, det blir ju dock dyrt och man kommer sitta med en massa element som inte används. Att kunna sålla ut "guldkornen" vore ju mycket värdefullt.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
det verkar ju som att han valde att ha ett element för "röstområdet" dvs 300-3500Hz.
Vad är din definition av röstområdet baserad på? De flesta män talar med
en grundton i närheten av 100 Hz. Kvinnor ofta med grundton runt 200 Hz.
Och god utskiljning av sibilanter kräver en bättre bandbredd än 3500 Hz. En
avskärning vid 2000 Hz omöjliggör förvisso inte intelligibel rösttransmission,
men bra är det verkligen inte, och det drabbar kvinnoröster värre.
...
Vh, iö
Jocke skrev:Tror att definitionen av "röstområdet" härstammar från gamla tiders televerkstelefoner... det pratades ibland om att det räckte att de klarade röstområdet som då angavs till 300-3000Hz... Det är i alla fall den enda historiska referens jag kommer att tänka på... I så fall är det ju rätt märkligt vad saker kan klamra sig fast trots att det enligt dig IÖ, är fel...

IngOehman skrev:Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
Vad är din definition av röstområdet baserad på? De flesta män talar med
en grundton i närheten av 100 Hz. Kvinnor ofta med grundton runt 200 Hz.
Jocke skrev:Intressant men jag märker direkt att ett fel smugit sig in - min HD låter definitivt inte mellan 4 och 8 KHz... vad är det för en motorcykel som hamnat där?)
LypsylateX skrev:Jocke skrev:Intressant men jag märker direkt att ett fel smugit sig in - min HD låter definitivt inte mellan 4 och 8 KHz... vad är det för en motorcykel som hamnat där?)
Suzuki RG500 Gamma eller annan maskin med lite rimliga varvtal?
Jocke skrev:Tror att man behöver dryfta annat än X-max och avstämning
brumel skrev:Jag har funderat på ett papperskon med coatning som bara omfattar den del som spelar bas. Eller en kon med olika egenskaper för den yttre och mittdelen antingen den senare har fasplug eller inte.
ATC har en mellanregisterkon inuti baskonen tex.
Man borde kunna bygga ett 100 mm element med uppdelade områden. Kanske genom att massan fördelas olika på konen.
Det kanske finns redan. I så fall har jag missat det.
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Tror att man behöver dryfta annat än X-max och avstämning
Det är ju det vi gör här
brumel skrev:Jag har funderat på ett papperskon med coatning som bara omfattar den del som spelar bas. Eller en kon med olika egenskaper för den yttre och mittdelen antingen den senare har fasplug eller inte.
ATC har en mellanregisterkon inuti baskonen tex.
Man borde kunna bygga ett 100 mm element med uppdelade områden. Kanske genom att massan fördelas olika på konen.
Det kanske finns redan. I så fall har jag missat det.
Vad har det med känslighet att göra?brumel skrev:Det där med stora konrörelser är intressant. Vissa element uppnår stor x-max och fladdrar på som bara attan.
Tacka tusan för det när dom har så låg känslighet.
Vilken modell tänker du på? De har ofta mycket stor talspole och begränsad spridning i sitt övre område, men det kanske fungerar i din applikation.brumel skrev:Jag börjar fundera på om Morels midbasar kan va nåt för mid-bruk. Rejäla dubbla magneter. Högt q och inte så stort x-max. Högt fs. Talspolen kan vara 5mm hög men väldigt tjock.
Visserligen kan den inte slå så långt men den hamnar inte utanför magnetgapet.
MagnusÖstberg skrev:Vad har det med känslighet att göra?brumel skrev:Det där med stora konrörelser är intressant. Vissa element uppnår stor x-max och fladdrar på som bara attan.
Tacka tusan för det när dom har så låg känslighet.Vilken modell tänker du på? De har ofta mycket stor talspole och begränsad spridning i sitt övre område, men det kanske fungerar i din applikation.brumel skrev:Jag börjar fundera på om Morels midbasar kan va nåt för mid-bruk. Rejäla dubbla magneter. Högt q och inte så stort x-max. Högt fs. Talspolen kan vara 5mm hög men väldigt tjock.
Visserligen kan den inte slå så långt men den hamnar inte utanför magnetgapet.
brumel skrev:...
Jag är i varje fall osäker på hur klokt det är att ha en midbas som kan slå 12mm p-p.
Vi har ju redan varit inne och lurat på vad som händer i mittkonen/kalotten när den måste slå långt. I varje tänkbar applikation gäller inte detta.
brumel skrev:Det där med stora konrörelser är intressant. Vissa element uppnår stor x-max och fladdrar på som bara attan.
Tacka tusan för det när dom har så låg känslighet.
Jocke skrev:Hög verkningsgrad har väl det goda med sig att man kan spela lika högt med en mindre förstärkare eller renare med samma... Termiska kompression bör väl minska och effektuttaget ligger längre ifrån högtalarnas maximala effekttålighet. Som sagt, det finns nog andra parametrar som spelar större roll men med allt annat konstant är det ju enbart positivt!
brumel skrev:Element med hög spänningskänslighet brukar ha stark magnet och litet x-max.
brumel skrev:Det är ju såklart att det finns undantag. I motsvarande grad gäller att element med låg känslighet kompenserar det genom stort slag för att uppnå ljudtryck i framförallt basregionen.
brumel skrev:Men just i mellanregistret tycks inte stort slag vara bra.
Jag är i varje fall osäker på hur klokt det är att ha en midbas som kan slå 12mm p-p.
brumel skrev:Vi har ju redan varit inne och lurat på vad som händer i mittkonen/kalotten när den måste slå långt. I varje tänkbar applikation gäller inte detta.
Piotr skrev:Det pratas om känslighet och termisk kompression men det är inte alls säkert att mer av den första leder till mindre av den andra.
Om allt är lika förutom att man lyckas höja magnetstyrkan i gapet så är det sant (åtminstone i det område som till stor del är massakontrollerat, men inte nödvändigtvis runt systemresonansen).
Piotr skrev:Att tro att ett random element med hög känslighet automagiskt ger mindre termisk kompression än ett mindre känsligt element är inte sant.
/Peter
IngOehman skrev:
Där har du en liten poäng dock, och jag skulle välja säga att för stor max-
slaglängd aldrig är bra - varken för mellanregisterelement eller för basele-
ment.
celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
6tummare med stor bandbredd och fint beteende och rimlig dist ger fint mellanregister, men som vanligt hänger allt på delningsfiltret som verkligen kan stjälpa allt
MagnusÖstberg skrev:Varför?
Det måste väl finnas bra mycket mer intressanta egenskaper att beakta för ett element som inte behöver slå mer än 10mm p-p i något läge, vanligtvis kanske runt 3-4mm...
Då är det väl bättre om hela motorsystemet, kantupphägning, spider mm är optimerade för det arbetsommrådet?
Varför ha en stor fläskig kantupphägning som ... bara förstör?
Kraniet skrev:mellanregister ger ju en ypperlig chans till underhängt motorsystem. Eftersom slaglängden behöver vara liten så behöver det ju inte bli allt för dyrt.
Hur är det med termisk kompression i underhängda system? Hela talspolen är ju där omgiven av metall. Läste nånstans att talspolen ofta överhettas i överkant, antar att det beror på att den delen hänger i luften?
JBL har ju angripit problemet genom att ha speciella luftkanaler som pumpar luft förbi talspolen på sina baselement. Men det är ju inte riktigt applicerbart på mellanregister som inte rör sig.
Men jag förstår inte hur en högre verkningsgrad inte automatiskt lindrar problemet. Tar man två element där det ena har 3dB högre verkningsgrad så kommer den ju behöva hälften så många watt för att spela lika högt. En halvering av energin i talspolen måste väl ändå ge stora skillnader i termisk kompression?
skrutten skrev:Jag bara kom att tänka på denna http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf
sid 40 och 41, ja hela kompendiet är ju intressant läsning.
MagnusÖstberg skrev:
Däremot i en 4-vägare om man använder flera av dem likt chrisss gjort i sitt bygge (han använder dock en Ino 3,5"-are) och jag skulle kanske kosta på det området en Scan-Speak med något högre linjär slaglängd då chrisss "tvingats" flytta upp delningsfrekvensen för sina då de tenderade att dista när han spelade starkt.
chrisss skrev:MagnusÖstberg skrev:
Däremot i en 4-vägare om man använder flera av dem likt chrisss gjort i sitt bygge (han använder dock en Ino 3,5"-are) och jag skulle kanske kosta på det området en Scan-Speak med något högre linjär slaglängd då chrisss "tvingats" flytta upp delningsfrekvensen för sina då de tenderade att dista när han spelade starkt.
Intressant diskussion som jag dock inte tror kommer att komma
fram till en sanning.
Jag är inte så säker på att hela röstområdet måste återges utan delningar.
MÖ: Anledningen till att jag flyttade upp delningen var effekttålighet.
Med 700 Hz delning blev frontplattan i 6 mm al. oroväckande varm
runt de två 3,5"
Jag frågade IÖ om hans redkomendation om max slaglängd om
man har höga krav på låg distortion. max ca. +/- 1 mm för Ino 3,5"
Initialt hade jag tänkt en delning på 300-400 Hz men valde 700 Hz
som senare höjdes till 1000 Hz.
Jag har egentligen inga svar på ursprungsfrågan men jag tycker
mig se ett samband mellan upplevt välljud och att inte pressa max
ur element. D.v.s överkapacitet och korta slag låter bra.
Därför har jag också höjt min låga delning till 125 hz.
Upplevde en ökad renhet. Kan spela högre utan att det låter pressat.
Den högre delningen ger också högre termisk effekttålighet.
Ett exempel på dramatisk skillnad på förbättring med kortare uttnyttjad
slaglängd. Ino i6 med delning höjd från 78 till 102Hz.
Ino i68 låter otroligt avslappnat och rent.
Snacka om överkapacitet med 4 x 8" över 78Hz.
När man väjer drivers och delningar måste man beakta vilka krav
man har på SPL. Håller med MÖ om att 3,5" inte räcker under 300 Hz
inte ens 2 x 3,5".
Kompromiss, tror säkert IÖ hade velat ha iallafall upp till 20 liter större lådvolym för de båda basarna än de kunde få, ens med modifierad låda internt.sportbilsentusiasten skrev:skrutten skrev:Jag bara kom att tänka på denna http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf
sid 40 och 41, ja hela kompendiet är ju intressant läsning.
Den senaste LTS 3vägaren med2 basar - bör kallas LTS-4v-f2 eller?
(version 4 fullregister med 2 basar)
Hur står den sig mot pi60?
IngOehman skrev:När det gäller namnet så heter högtalare LTS-3v-f2 (trevägs fullregisterhögtalare med två baselement). De äldre varianterna hette LTS-3v-f1 respektive LTS-3v-f4.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:När det gäller namnet så heter högtalare LTS-3v-f2 (trevägs fullregisterhögtalare med två baselement). De äldre varianterna hette LTS-3v-f1 respektive LTS-3v-f4.
Bara en ingenjör har en massa varianter på ungefär samma sak och benämner dem så här...
/ B
IngOehman skrev:Ja, det kan mycket väl ha varit 160 Hz, även om det är lite svårt att med stor exakthet ange delningsfrekvensen för ett system som har en så speciell delning när det ena rigistrets nivå i närheten av delningsfrekvensen är lite beroende av avståndet till väggen bakom högtalarna.
AndersD skrev:Denna tråd bör klistras!!!!!
MagnusÖstberg skrev:Älskar den här tråden alltmer! Känns som gamla goda tider
Det här fångade kanske inte oväntat mitt intresse:
(Men den konstruktiva interferensen därunder kan ställa till
med så stora problem för delningen att det blir nästan ogörligt att få helheten att fungera bra ihop. Man vill helt enkelt INTE få den lågfrekventaste destruktiva interferensen ovan delningen. Hellre mitt i eller en bit under.)
Om vi tar ett fiktivt fall:
Om högtalaren delar av betydligt högre, säg 380Hz jämfört med LTS-högtalaren och som dessutom är aktivt delad mellan bas/mellanregister, och där man placerar baselementen på var sitt sidostycke ca 10 cm från baksidan och dämpar bakväggen med 10cm dämpning.
Högtalaren djup kan väl sägas bli runt 45 cm, bredden 24cm och höjden kanske 50cm. Vi slänger in att man dessutom vinklar fronten inåt så att den blir automatiskt invinklad mot lyssningspositionen när den står rakt mot bakväggen.
Vad ser du för direkta problem/möjligheter med en sådan lösning Ingvar?
Jag gillar lagom motorstarka individer med relativt hög känslighet som alltså inte faller av för tidigt nedåt i frekvens. Lagom styvt membran för att undvika resonanser utanför arbetsområdet i de högre frekvensområdet. Lagom stor talspole och styv dome för att både kunna hantera mycket effekt och klara av att sprida väl.
Ja, det är ju just det här - några få lyckas få till det riktigt bra! Kantupphängningen har jag inte tänkt på men väl betydelsen av talspolens diameter för övre gränsfrekvensen
Då avgör "dammkåpan" egenskaperna uppåt men så stora element brukar ha 2-4" talspole och det i sig är ju begränsande...
...men kan designa som en medelväg där avrullningen inte är för brant i basen och ljudtrycksförmågan blir ju begränsad den med pga slaglängd och termisk stabilitet om man inte vill ha rippel i mellanregistret pga av en stor talspole.
IngOehman skrev:Vad är det för fråga?
Om du med igår menar i förrgår så tror jag att jag svarat på den redan.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det som jag kunde tänka mig kunde vara lite problematiskt var väl den relativt höga delningsfrekvensen för basarna med tanke på deras montering.
De kanske måste delas relativt brant? Räcker 18/18?
Baffelbredden ökar ju något iom att den blir invinklad så kanske man kunde gå ner lite i frekvens och öka bredden något också..
MagnusÖstberg skrev:Hur får du ihop det där?
Basen hamnar ju max ca 20cm från bakväggen, som dessutom är ordentligt dämpad över ca 150Hz, så det.... borde faktiskt inte bli så mycket destruktivitet av det hela. Tycker jag. Åtminstonde är det hela poängen![]()
Tanken är att låta basarna, som är väggnära, huvudsakligen vara de som arbetar över det frekvensområde som skulle kunna vara lite besvärligt. Mellanregistret skall ha ett tillräckligt stort baffelstöd ner till delningen (gärna en bit under) för att inte påverkas så mycket av baffelstegseffekten och den destruktiva reflexen dämpas bort.
Kraniet skrev:tror fokus i tråden legat mycket på elementet också tills nyligen.
Baffelstorlek och placeringen av mellanregistret i rummet kan ju också vara värt att fundera över. Med baffelstorlek kommer ju diffraktion in i bilden också, något som i stor grad borde relatera till kvalitén på återgivningen. Med baffelstorlek blir det väl också intressant att kolla på membranstorlek i förhållande till baffelstorlek också kan jag tänka.
En tredje sak är ju dämpningen i lådan, hur påverkar olika dämpmaterial och placering av denna ljudet?
Kraniet skrev:tror fokus i tråden legat mycket på elementet också tills nyligen.
Baffelstorlek och placeringen av mellanregistret i rummet kan ju också vara värt att fundera över. Med baffelstorlek kommer ju diffraktion in i bilden också, något som i stor grad borde relatera till kvalitén på återgivningen. Med baffelstorlek blir det väl också intressant att kolla på membranstorlek i förhållande till baffelstorlek också kan jag tänka.
En tredje sak är ju dämpningen i lådan, hur påverkar olika dämpmaterial och placering av denna ljudet?
Aerob skrev:En sak som jag är nyfiken på är hur själva formen på konen och dammkåpa
eller fasplugg påverkar ljudet? Det finns ju inverterade dammkåpor, större och
mindre sådana, faspluggar som är längre eller kortare med större eller mindre
diameter. Konen kan ju vara konisk, mer eller mindre djup, ribbad osv. Sen så
finns ju curvilinear, eller som Google translate översätter det, kroklinjig.
Varför så många alternativ, och vilka skillnader ger alla dessa former egentligen?
MagnusÖstberg skrev:Du har skissat upp det också, hemma hos Komorok, men då pratade jag om något lägre delningsfrekvens
Jocke skrev:Kraniet skrev:tror fokus i tråden legat mycket på elementet också tills nyligen.
Östberg menar väl att använda diffraktionen som en positiv kraft här, vad jag kan fatta... Vanligtvis byggs det med smala bafflar men med stor baffel lyckas ju Troels få tex en 12" som JBL123A att mäta spikrakt upp till 6kHz...
Jocke skrev:Tycker LTS 3-vägare har en elegant delning av mellanregistret där lådan är en del av roll-off mot lägre frekvenser.
Jocke skrev:Ibland ser man ljudledning för mellanregister - vet inte varför det skulle vara någon poäng...
Typ, den sista prylen jag skulle utvärdera utvärderade jag inte utan skrev direkt en rapport över att den inte ansågs passa verksamheten utifrån sin utformning, mekaniska uppbyggnad och sitt grundtänk.IngOehman skrev:Bra grundprincip tycker jag!
Och i fullständig överensstämmelse med den första vetenskapliga tesen.
Det man inte vet är fel kan vara rätt. Men det man vet är fel behöver inte
testas. För man kan vara veta att det är fel genom att veta hur det är fel.
Jocke skrev:Finns några kända nackdelar med välvd baffel?
IngOehman skrev:Jocke skrev:Finns några kända nackdelar med välvd baffel?
Ja, massor. Men de är specifika och inte allmänna.
Försökt till att formuler almänna nackdelar, blir bara tumregler.
Tumregler tar den som lär sig dem längre och längre bort ifrån
kunskapen.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Frågan måste självfallet då kompletteras med: Finns det fördelar med välvd baffel?
IngOehman skrev:
...
BÖJD baffel. Sådana ger nästan alltid goda förutsättningar för
tekniskt rak, eller rättare sagt jämn, tonkurva.
Jocke skrev:Finns några kända nackdelar med välvd baffel?
MagnusÖstberg skrev:Frågan måste självfallet då kompletteras med: Finns det fördelar med välvd baffel?
Kraniet skrev:...
SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
...
Eri skrev:Lite låg känslighet.
Eri skrev:Håller nog med faktiskt efter att ha kollat lite närmare. Tillverkaren anger ju 88,5 dB och den siffran kanske man ska använda när man jämför med andra tillverkare så länge man inte har uppmätta värden att tillgå.

PerStromgren skrev:Min gamla tråd har vaknat, se där!
För att stödja mitt uttalande om vad vi diskuterar här på faktiskt, gjorde jag en mycket enkel - kanske för enkel, men va f-n - undersökning genom att söka på följande tre ord och notera antalet träffar i inläggstexter.
"bas": 29 682
"mellanregister": 5 663
"diskant": 14 506
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Min gamla tråd har vaknat, se där!
För att stödja mitt uttalande om vad vi diskuterar här på faktiskt, gjorde jag en mycket enkel - kanske för enkel, men va f-n - undersökning genom att söka på följande tre ord och notera antalet träffar i inläggstexter.
Du är på faktiskt, har du provat med squaker, boomer osv?

lennartj skrev:Området 200 till 2000 Hz är inte hugget i sten. En delning vid t.ex. 300 Hz hade nog varit värre än din vid 1600 Hz. Med just de element som du valt kan delningsfrekvensen 1,6 kHz mycket väl vara optimal och en höjning till 2kHz kan göra att oönskade egenskaper hos mellanregisterelementet framträder.
Jag är inte lika grundligt påläst beträffande psykoakustik som några andra här, så med reservation för missuppfattningar från min sida tror jag att hörseln trivs bäst (slipper att tolka och korrelera för att "få ihop det") om grundton och minst en överton kommer från samma fysiska element när det gäller röster och "konventionell musik". Känsligheten för avvikelser verkar avta vid högre frekvenser, men kan mellanregisterelementet hänga med upp till 3 kHz utan uppbrytningar är det ännu bättre.
Kraniet skrev:Ett tag var det ju väldigt populärt med så kallade "filler driver" dvs att man använde ett mindre mellanregisterelement för att "brygga" mellan baaselementet och diskanten vilket kanske inte är så dum idé? Det ger ju möjlighet att använda flacka filter vilket kan hjälpa integrationen mellan elementen. Men det är klart att det ger ju sina problem också förstås..
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Ett tag var det ju väldigt populärt med så kallade "filler driver" dvs att man använde ett mindre mellanregisterelement för att "brygga" mellan baaselementet och diskanten vilket kanske inte är så dum idé? Det ger ju möjlighet att använda flacka filter vilket kan hjälpa integrationen mellan elementen. Men det är klart att det ger ju sina problem också förstås..
Gör flacka filter integrationen verkligen bättre? Jag har upplevt det delvis tvärtom. Inte minst kan det väl bli lite knas i olika utstrålningsriktningar? Har väl med i fas/ur fas att göra?
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Ett tag var det ju väldigt populärt med så kallade "filler driver" dvs att man använde ett mindre mellanregisterelement för att "brygga" mellan baaselementet och diskanten vilket kanske inte är så dum idé? Det ger ju möjlighet att använda flacka filter vilket kan hjälpa integrationen mellan elementen. Men det är klart att det ger ju sina problem också förstås..
Gör flacka filter integrationen verkligen bättre? Jag har upplevt det delvis tvärtom. Inte minst kan det väl bli lite knas i olika utstrålningsriktningar? Har väl med i fas/ur fas att göra?
lennartj skrev:Bra mellanregister i högtalare skapas av att välja högtalarelement som uppför sig riktigt väl mellan 200 och 2000 Hz och undviker delning i det frekvensområdet enligt mitt tycke.
PerStromgren skrev:Min gamla tråd har vaknat, se där!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster