Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
torde skrev:vad kan läggas till och vad kan tas bort.
torde skrev:Min första reaktion är att Carlssonhögtalarna sett så olika ut över åren och att OA-52 är så radikalt olika jämfört med de tidigare högtalarna. Därför är det troligtvis helt olika underliggande designideal som styrt framtagningen av OA-52 jämfört med tex 2212. OA i OA-52 är något helt annat än i OA-2212.
JM skrev:Jag läser dagligen det senaste inom forskningen medicinskt, psykologiskt, pubmed, Audio Engineering Society, Acoustical Society of America mfl.
Kolla mina inlägg så får du färska länkar.
JM
hifikg skrev:JM skrev:Jag läser dagligen det senaste inom forskningen medicinskt, psykologiskt, pubmed, Audio Engineering Society, Acoustical Society of America mfl.
Kolla mina inlägg så får du färska länkar.
JM
Coolt, av rent intresse, eller jobbar du med sådant?
torde skrev:Exempelvis var ett problem med min gamla anläggning att jag fick en stor dipp i basen vid ca 50 Hz - det område där subbasarna spelar. En enkel beräkning baserat på rumslängd och högtalarplacering gav följande: avstånd högtalare till rumsvägg med lyssningsplats är ca 3,5 meter och ljudhastigheten är ca 340 m/s. Jag borde därför få en dipp vid 340/(2*3,5)= 49 Hz.
torde skrev:Anta nu att jag i stället riktar basen mot sidoväggarna. Avståndet till dessa är ca 1 meter. Samma beräkning ger att interferensfrekvensen flyttas till 340/(2*1)= 170 Hz. Samtidigt spelar subbasarna bara från 80 Hz och nedåt, de borde därför vara opåverkade av den primära reflexen.
JM skrev:Men jag har slutat att länka spännande ny forskning pga kompakt ointresse.
- Ja vinkeln är snäv, men rummet har två dörröppningar på var sida om högtalaplaceringen. Man får prioritera! Jag har även en plasmatv mellan högtalarna och vill ha en så homogen ljudbild från TV:n som möjligt.RogerGustavsson skrev:Ovanligt smal vinkel mellan högtalarna
- Ja och SS4741 har en relativt jämn frekvensgång upp till 2000 Hz, så förmodligen skall delningen ske där och inte 2500 Hz som jag skrev. Vid 2800 Hz så blir det ett uppbrott för 4741:an med en höjning av SPL med > 5bB. Därav behovet av en brant delning. Med aktivt delningsfilter så är det ju en "baggis" att göra en justering av både typ av delning (LR/Butterworth etc), delningsfrekvens samt branthet.RogerGustavsson skrev:Delningarna bör ta hänsyn till elementens akustiska frekvensgång
torde skrev:Här kommer filen med högtalarskisserna. Tacksam för insiktsfulla idéer och kommentarer till förbättringar - med motivering till varför förslagen leder till förbättringar.
JM skrev:...Stigs högtalare är intressanta i ett historisk perspektiv men nu finns modernare bättre konstruktioner med mycket bättre stereoljud. ...
IngOehman skrev:MBL modernare än Stigs 80-talsserie?
Det kan diskuteras.
MBL kom 1979, men rundstrålande högtalare, alltså högtalare med utstrålning liknande MBL-högtalarna, cirkelstrålare skulle jag vilja kalla dem, har ju funnits sedan urminnes tider, och är det något de inte gjort så är det att utvecklas. Det vill säga visst kan förändringar ha skett med avseende på element och sådana saker, men konceptuellt skiljer sig inte MBL från tidigare cirkelstrålare - de strålar i en cirkel och är i huvudsak konstruerade utan hänsyn till rummet således att rummets bidrag kan bli rätt så olika.
Stigs högtalares utstrålningsegenskaper är däremot i mycket högre grad kontemplerade, utvecklade FRÅN tidigare ideer om rundstrålning, och som funktion av det givna specifika spridningsegenskaper, som får dem att bete sig som Stig ville.
Vh, iö
JM skrev:Siegfried L berör delvis problemen i den här artikeln från 2015.
The Magic in 2-Channel Sound Reproduction --- Why is it so rarely heard?
http://www.linkwitzlab.com/The_Magic/Th ... Stereo.pdf
http://www.linkwitzlab.com/The_Magic/The_Magic.htm
JM
paa skrev:JM skrev:Siegfried L berör delvis problemen i den här artikeln från 2015.
JM
Så här skriver Linkwitz angående helt rundstrålande högtalare:
"The polar pattern could be omni-directional, cardioid or dipolar with frequency independent power response. The omni pattern would produce the strongest interaction with the room and be the least desirable of the three. "
Earl Geddes är inne på samma linje som Linkwitz och Toole angående betydelsen av jämn spridning över frekvensregistret.
Här en skrift av honom:
http://gedlee.com/downloads/directivity.pdf
hifikg skrev:JM skrev:...Stigs högtalare är intressanta i ett historisk perspektiv men nu finns modernare bättre konstruktioner med mycket bättre stereoljud. ...
Har du något konkret tips? Jag har ett, som jag inte riktigt kan skaka av mig och det är MBL.
JM skrev:hifikg skrev:JM skrev:...Stigs högtalare är intressanta i ett historisk perspektiv men nu finns modernare bättre konstruktioner med mycket bättre stereoljud. ...
Har du något konkret tips? Jag har ett, som jag inte riktigt kan skaka av mig och det är MBL.
Jag håller med Ingvar att MBL som är 360 rundstrålande i alla frekvenser är svår placerad. Rummet måste var stort för att nå rätt mix av reflexer map tid o energifördelning.
Vad MBL är bra på är att ha samma frekvensgång åt alla håll. Det har sällan lådhögtalare eller dipoler.
Nu är det egentligen inte optimalt att ha 360 frekvensspridning. Ta tex en fiol där är energiutstrålningen och riktningen i rummet olika beroende på frekvensen.
Optimalt vore att ha en högtalare som kan variera energi utstrålningen i rummet beroende på vad som spelats in. Typ.
JM
hifikg skrev:paa skrev:JM skrev:Siegfried L berör delvis problemen i den här artikeln från 2015.
JM
Så här skriver Linkwitz angående helt rundstrålande högtalare:
"The polar pattern could be omni-directional, cardioid or dipolar with frequency independent power response. The omni pattern would produce the strongest interaction with the room and be the least desirable of the three. "
Earl Geddes är inne på samma linje som Linkwitz och Toole angående betydelsen av jämn spridning över frekvensregistret.
Här en skrift av honom:
http://gedlee.com/downloads/directivity.pdf
Jag blir lite nyfiken på vad Summa är för slags högtalare. Ska snacka med Google.
JM skrev:Om jag minns rätt är Geddes Summa-högtalare motsatsen till vad Stig sökte - här skapas få reflexer som ger en spatial upplevelse..
Med hög konstant direktivitet över ca 1000 Hz initieras få reflexer i vanligt rum (under ca 1000 Hz är Summa-högtalaren likt alla lådhögtalare rundstrålande) . Bra för hörselskadade ( hör vanligen tydligast vid 100 % direktljud) och till flerkanalslösningar (ty där skapas den spatial upplevelsen med flera högtalare o då är reflexer från rummet vanligen av ondo).
Dvs rätt värdelöst vid vanlig stereolyssning.
JM
hifikg skrev:Icke förty så är MBL synnerligen välljudande, åtminstone i mina Carlssontillvänjda öron. Frågan kvarstår, vilken är den moderna utveckling som finns? Eller är Stigs 50-serie toppen av all utveckling och allt som kommer därefter strävar efter att nå dit? En del system är helt klart bättre på att leverera kvantitet, dvs massor av ljudtryck och djupbas, men finns det något modernt (om nu MBL räknas som omoderna) som når hela vägen fram när det gäller kvalitet?
torde skrev:hifikg skrev:Icke förty så är MBL synnerligen välljudande, åtminstone i mina Carlssontillvänjda öron. Frågan kvarstår, vilken är den moderna utveckling som finns? Eller är Stigs 50-serie toppen av all utveckling och allt som kommer därefter strävar efter att nå dit? En del system är helt klart bättre på att leverera kvantitet, dvs massor av ljudtryck och djupbas, men finns det något modernt (om nu MBL räknas som omoderna) som når hela vägen fram när det gäller kvalitet?
Men -vilka kunde Stig Carlssons motiv vara till att arbeta vidare med OA-konceptet om det inte var för att det skulle ge en ännu bättre lyssningsupplevelse? Det finns troligvis ett kommersiellt element som driver produktuveckling oavsett om det leder till reelt förbättrade produkter. Men om vi kopplar Stig Carlssons utveckling av OA-konceptet med forskningsresultaten om klarhet i ljudbilden och rollen som rumsreflexerna spelar i detta sammanhang så tycker jag att det är mycket som talar för att det FAKTISKT är basen för en bra ljudbild och tilltalande lyssningsupplevelse.
petersteindl skrev:
JM, God Jul, men jag håller inte med dig i ditt inlägg. Mbl sprider mer som en Donut (Munk, bakelse). I diskanten är den rätt snål i öppningsvinkel i vertikalled. Den har således inte samma frekvensgång åt alla håll. Eftersom det dessutom är en flervägshögtalare så får den samma typ av problem som alla flervägshögtalare med loobning runt delningen. Dessutom skall inte en högtalare som återger vanlig stereofoni d v s fantomprojicering ha samma riktningsegenskaper som de inspelade musikinstrumenten. Så, vid stereofoni är det inte optimalt att ha en högtalare som kan variera energi utstrålningen i rummet beroende på vad som spelats in.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Trevägaren återstår att få hopmonterat 'slutligt'. Med tanke på hur den experimentella tvåvägsvarianten av den lät när jag hörde den så finns ju klara möjligheter på något som bräcker 51/52 med marginal...
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Trevägaren återstår att få hopmonterat 'slutligt'. Med tanke på hur den experimentella tvåvägsvarianten av den lät när jag hörde den så finns ju klara möjligheter på något som bräcker 51/52 med marginal...
Den baseras väl på Stigs egna idéer? Ständigt denna Carlsson m a o
JM skrev:
Wikipedia
Ortoakustisk
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2012-12)
Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (fotnoter). Fakta utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort. Diskutera på diskussionssidan.
JM
JM skrev:Ortoakustiska principen är inte direkt en blygsam princip.Nästan fundamental religiös ton. Lite vi o dom tänk.
paa skrev:JM skrev:
Wikipedia
Ortoakustisk
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2012-12)
Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (fotnoter). Fakta utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort. Diskutera på diskussionssidan.
JM
Det kanske är någon som är aktuell på detta forum som skrivit texten på Wikipedia?
Men i vilket fall så borde några hänvisningar till Stig Calssons olika patent vara ett bra komplement.
torde skrev:JM skrev:Ortoakustiska principen är inte direkt en blygsam princip.Nästan fundamental religiös ton. Lite vi o dom tänk.
JM har rätt - och det gäller oss alla. Inom forskningen så är Poppers falsifiering en viktig hörnsten, en annan hörnsten är medvetenheten om Kuhns paradigm.
Om vi startar med paradigmen så har jag i våra diskussioner hört om ett antal olika paradigm för högtalar konstruktion:
a) boxhögtalare utvecklade för att låta bra i döddämpade rum - tar inte hänsyn till kundens lyssnarrum och dess reflexer
b) akustiska dipoler typ Linkwitz som strålar både bakåt och framåt
c) ortoakustiska högtalare - något som ändrats under åren från rundstrålning till dämpning av ljudstrålning som ger oönskade tidiga reflexer. Dessutom utnyttjas högtalarens samspel med rummet för att ge bra basprestanda
d) rundstrålande högtalare typ MBL
e) hornhögtalare med stark riktverkan i de övre registren
f) fyll på med högtalare byggda på andra paradigm
Det vi vill är att hitta bästa möjliga högtalarutformning utifrån ett lyssnarperspektiv i ett vanligt rum i hemmamiljö. Nu är det mycket tyckande kring vad som är bäst. Det vore intressant att göra som Floyd Toole på Harman, göra blindtest. Hans slutsats tycker jag dock att man måste vara kritisk till. Anledningen är att han verkar ha testat bara en "paradigmtyp" av högtalare i de olika miljöerna. Hans slutsats blir därför att lyssningsrummet spelar ingen större roll . man lär sig lyssna och avkoda ljudbilden även i svåra miljöer. Det som spelar roll är i stället jämnheten i frekvensgången (+/- 1 dB bättre än +/- 3 dB) samt basförmåga.
Sättet att komma i från tyckarstadiet är att genomföra blindtest, men basera detta på de olika paradigm som högtalare kan konstrueras utifrån - Detta är testbart och därför behöver inte högtalarkonstruktion vara en konst eller metafysik!
JM skrev:Lyssningspositionen är för långt från högtalarna och för nära bakväggen. Alla relevanta reflexer kommer för tidigt. Ger sannolikt odistinkt spatial upplevelse med störande rumsresonanser pga för mycket tidiga reflexer relativt direktljudet och rumsresonanserna har alltid ett tryckmaximum invid väggen.
petersteindl skrev:Jag vill påpeka att ortoakustiska högtalare har ändrats med åren, men inte de ortoakustiska principerna som alltid varit samma.
torde skrev:Sättet att komma i från tyckarstadiet är att genomföra blindtest, men basera detta på de olika paradigm som högtalare kan konstrueras utifrån - Detta är testbart och därför behöver inte högtalarkonstruktion vara en konst eller metafysik!
torde skrev:petersteindl skrev:Jag vill påpeka att ortoakustiska högtalare har ändrats med åren, men inte de ortoakustiska principerna som alltid varit samma.
Så bra! Kan Du specificera vilka dessa principer konkret varit!
petersteindl skrev:Ja, det kan jag göra. Men jag kommer endast göra det under vissa betingelser. Jag vill inte ens gå in på vad jag menar med detta, men så småningom kanske du kan läsa vad det rör sig om.
torde skrev:petersteindl skrev:Ja, det kan jag göra. Men jag kommer endast göra det under vissa betingelser. Jag vill inte ens gå in på vad jag menar med detta, men så småningom kanske du kan läsa vad det rör sig om.
Vilka är då de rätta betingelserna? Jag har bidragit med min skiss till utvecklad OA-högtalare. Det kanske var ett misstag, men jag tror inte att höjden i idéerna är sådana att de är patenterbara. Mitt intresse är att öka kunskapen och öka musiknjutningen!
hifikg skrev:IngOehman skrev:MBL modernare än Stigs 80-talsserie?
Det kan diskuteras.
MBL kom 1979, men rundstrålande högtalare, alltså högtalare med utstrålning liknande MBL-högtalarna, cirkelstrålare skulle jag vilja kalla dem, har ju funnits sedan urminnes tider, och är det något de inte gjort så är det att utvecklas. Det vill säga visst kan förändringar ha skett med avseende på element och sådana saker, men konceptuellt skiljer sig inte MBL från tidigare cirkelstrålare - de strålar i en cirkel och är i huvudsak konstruerade utan hänsyn till rummet således att rummets bidrag kan bli rätt så olika.
Stigs högtalares utstrålningsegenskaper är däremot i mycket högre grad kontemplerade, utvecklade FRÅN tidigare ideer om rundstrålning, och som funktion av det givna specifika spridningsegenskaper, som får dem att bete sig som Stig ville.
Vh, iö
Icke förty så är MBL synnerligen välljudande, åtminstone i mina Carlssontillvänjda öron. Frågan kvarstår, vilken är den moderna utveckling som finns? Eller är Stigs 50-serie toppen av all utveckling och allt som kommer därefter strävar efter att nå dit? En del system är helt klart bättre på att leverera kvantitet, dvs massor av ljudtryck och djupbas, men finns det något modernt (om nu MBL räknas som omoderna) som når hela vägen fram när det gäller kvalitet?
torde skrev:petersteindl skrev:Ja, det kan jag göra. Men jag kommer endast göra det under vissa betingelser. Jag vill inte ens gå in på vad jag menar med detta, men så småningom kanske du kan läsa vad det rör sig om.
Vilka är då de rätta betingelserna? Jag har bidragit med min skiss till utvecklad OA-högtalare. Det kanske var ett misstag, men jag tror inte att höjden i idéerna är sådana att de är patenterbara. Mitt intresse är att öka kunskapen och öka musiknjutningen!
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:MBL modernare än Stigs 80-talsserie?
Det kan diskuteras.
Vh, iö
Icke förty så är MBL synnerligen välljudande, åtminstone i mina Carlssontillvänjda öron. Frågan kvarstår, vilken är den moderna utveckling som finns? Eller är Stigs 50-serie toppen av all utveckling och allt som kommer därefter strävar efter att nå dit? En del system är helt klart bättre på att leverera kvantitet, dvs massor av ljudtryck och djupbas, men finns det något modernt (om nu MBL räknas som omoderna) som når hela vägen fram när det gäller kvalitet?
Alltså... Det är ju subjektivt.
Jag tycker MBL låter väldigt olika i olika rum. Men min ambition var absolut inte att säga att MBL är omoderna, bara att nämna att de faktiskt är konceptuellt oförändrade sedan 1979, så det kanske är lite tokigt att kalla dem modernaRE än OA-52 (och bara så ingen skall tolka det jag skriver fel, i form av att se en negativ värdering, så vill jag klargöra att pi60 är den omodernaste av dem alla, de är ju från 1978).
Om du gillar MBL så betyder det ju bara att du gillar minst tre olika högtalare (Quad ESL63, Carlsson OA52 och MBL) som låter rätt så olika varandra. Det finns säkert även andra, som låter på ytterligare olika sätt, som du gillar. Du är ju generös med gillandet. En positiv kille helt enkelt.
Vh, iö
petersteindl skrev:Redan på 80-talets första hälft demade MBL sina Radialstrahler på CES mässan då jag var där och det var långt innan de blev kända. Då hade jag Ljudbutiken och jag funderade på att importera dessa till Sverige som distributör. De hade ett av mässans bästa ljud. Deras exportnetto var dock för högt d v s lika som Beveridge som jag då ansåg såsom en mer komplett högtalare.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Redan på 80-talets första hälft demade MBL sina Radialstrahler på CES mässan då jag var där och det var långt innan de blev kända. Då hade jag Ljudbutiken och jag funderade på att importera dessa till Sverige som distributör. De hade ett av mässans bästa ljud. Deras exportnetto var dock för högt d v s lika som Beveridge som jag då ansåg såsom en mer komplett högtalare.
Mvh
Peter
Hur såg de ut på den tiden? Finns det någon gammal bild? Och är de ortoakustiska?
JM skrev:hifikg skrev:JM skrev:...Stigs högtalare är intressanta i ett historisk perspektiv men nu finns modernare bättre konstruktioner med mycket bättre stereoljud. ...
Jag håller med Ingvar att MBL som är 360 rundstrålande i alla frekvenser är svår placerad.
JM skrev:Rummet måste var stort för att nå rätt mix av reflexer map tid o energifördelning.
JM skrev:Vad MBL är bra på är att ha samma frekvensgång åt alla håll.
JM skrev:Det har sällan lådhögtalare eller dipoler.
JM skrev:Nu är det egentligen inte optimalt att ha 360 frekvensspridning. Ta tex en fiol där är energiutstrålningen och riktningen i rummet olika beroende på frekvensen.
Optimalt vore att ha en högtalare som kan variera energi utstrålningen i rummet beroende på vad som spelats in. Typ.
JM
hifikg skrev:petersteindl skrev:Redan på 80-talets första hälft demade MBL sina Radialstrahler på CES mässan då jag var där och det var långt innan de blev kända. Då hade jag Ljudbutiken och jag funderade på att importera dessa till Sverige som distributör. De hade ett av mässans bästa ljud. Deras exportnetto var dock för högt d v s lika som Beveridge som jag då ansåg såsom en mer komplett högtalare.
Mvh
Peter
Hur såg de ut på den tiden? Finns det någon gammal bild?
hifikg skrev:Och är de ortoakustiska?
torde skrev:Här kommer filen med högtalarskisserna. Tacksam för insiktsfulla idéer och kommentarer till förbättringar - med motivering till varför förslagen leder till förbättringar.
JM skrev:
Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen. Som vanligt är det guldöron som påstår att de hör skillnad.
JM
paa skrev:JM skrev:
Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen. Som vanligt är det guldöron som påstår att de hör skillnad.
JM
Jag tror att du inte skiljer på tid och fas i ditt resonemang. Om två ljudvågor ligger lite ur fas så påverkas frekvensgången, och det har forskningen övertygande visat att det är hörbart.
JM skrev:paa skrev:JM skrev:
JM
Jag tror att du inte skiljer på tid och fas i ditt resonemang. Om två ljudvågor ligger lite ur fas så påverkas frekvensgången, och det har forskningen övertygande visat att det är hörbart.
Referens tack.
JM
JM skrev:paa skrev:JM skrev:
JM
Referens tack.
JM
IngOehman skrev:...Då, när OA-52 kom så var det hans uppfattning att han helt hade övergivit de gamla teorierna, att han hade haft fel och att detta inte var evolution utan en revolution. ...
JM skrev:Mänskliga temporala perceptuella diskrimineringen av två identiska ljud är avgörande för hur reflexerna inte stör, stör eller berikar den spatiala perceptionen.
Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Som vanligt är det guldöron som påstår att de hör skillnad.
Mätmaffian hittar tydliga fasskillnader.
Men vi hör inte dessa skillnader under 2 ms!
Så alla reflexer som färdas kortare tid än 2 ms är försumbara relativt direktljudet.
Reflexer över 2 ms har en ljudförstörande effekt då de uppfattas som 2 olika ljud om de nästan lika ljudtrycksmässigt. Klarheten i ljudet försvinner.
Är reflexerna svagare minst 3 dB, ingen reflex är dominerande, frekvensmässigt likt direktljudet och är fördröjda drygt 10 ms ( optimalt ca 30 ms) får reflexerna berikande effekt på den spatiala perceptionen. Ffa stereobreddningen ökar.
Dvs alla reflexer skall färdas minst 3,4 meter gärna 10 meter relativt direktljudet!!!
Över ca 100 ms upplevs reflexerna allt mer som ekon.
Detta är en mycket överförenklad bild av hur två identiska ljud uppfattas.
Vid mer komplicerade ljud typ musik för flyttas ffa nedre gränsen upp något.
Tyvärr kommer flertalet av Stigs högtalares reflexer i det ljudförstörande intervallet i vanliga rum.
De flesta lådhögtalare ger dominerande tidiga laterala reflexer som är ljudförstörande. Att fylla sina rum rum absorbenter o diffusorer minskar de skadliga reflexerna något på bekostnad av försämrad stereobreddning och spatial upplevelse.
Många dipolers reflexer kan i stora vanliga rum hamna i det perceptions berikande intervallet.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13428
JM
petersteindl skrev:Bättre då att hänga högtalaren på sitt lyssningsrums väggoch utnyttja väggen som baffel, t.ex. som ägg på vägg.
Har man 2 sådana högtalare, en för höger kanal och en för vänster kanal, placerade till höger och till vänster mot varandra så motsvarar det som de hänger på varsin sidovägg i lyssningsrummet och simsalabim så har man 2 väggar i rummet. Reflexen från ena högtalaren mot den andra högtalarens vägg kommer tidsfördröjd, både gentemot ena högtalarens direktljud men även mot andra högtalarens direktljud och båda högtalarnas direktljud behövs för att en fantomprojicering med stereofoni skall kunna skapas. Dessutom har dessa reflexer gått maximal färdväg i rummet så att reflexernas intensitet på lyssningsplats har minskat maximalt i förhållande till direktljudet. På så sätt kan man få rummets reflexer att störa direktljudet minimalt utan att ta till absorption eller diffusering. Diffusering kan man därefter infoga med exempelvis bokhyllor och större möbler.
Mvh
Peter
paa skrev:Jag tror att du inte skiljer på tid och fas i ditt resonemang. Om två ljudvågor ligger lite ur fas så påverkas frekvensgången, och det har forskningen övertygande visat att det är hörbart.
Referens till vadå? Att fasförskjutning mellan två element skapar urfasning och ojämn frekvensgång, eller att ojämn frekvensgång är hörbart?
petersteindl skrev:JM skrev:Mänskliga temporala perceptuella diskrimineringen av två identiska ljud är avgörande för hur reflexerna inte stör, stör eller berikar den spatiala perceptionen.
Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Så alla reflexer som färdas kortare tid än 2 ms är försumbara relativt direktljudet.
Reflexer över 2 ms har en ljudförstörande effekt då de uppfattas som 2 olika ljud om de nästan lika ljudtrycksmässigt. Klarheten i ljudet försvinner.
Är reflexerna svagare minst 3 dB, ingen reflex är dominerande, frekvensmässigt likt direktljudet och är fördröjda drygt 10 ms ( optimalt ca 30 ms) får reflexerna berikande effekt på den spatiala perceptionen. Ffa stereobreddningen ökar.
Dvs alla reflexer skall färdas minst 3,4 meter gärna 10 meter relativt direktljudet!!!
Tyvärr kommer flertalet av Stigs högtalares reflexer i det ljudförstörande intervallet i vanliga rum.
De flesta lådhögtalare ger dominerande tidiga laterala reflexer som är ljudförstörande. Att fylla sina rum rum absorbenter o diffusorer minskar de skadliga reflexerna något på bekostnad av försämrad stereobreddning och spatial upplevelse.
Många dipolers reflexer kan i stora vanliga rum hamna i det perceptions berikande intervallet.
JM
JM, oberoende av var högtalarelementen är placerade i förhållande till varandra i/på en högtalare så ger högtalarelementen upphov till direktljud.
Befinner sig högtalarna i ett rum med väggar, golv och tak där dessa begränsningsytor ger upphov till reflexer så adderas dessa reflexer till direktljudet enligt vågrörelselärans superpositionsprincip. Detta är vanlig vågrörelselära.
Det paa skriver tillhör också vågrörelseläran. Om en reflex från en ljudvåg är tidsfördröjd en viss tid i förhållande till vågens direktljud där denna tidsfördröjning motsvarar en ½ våglängd + multiplar därav d v s 1½, 2½, 3½ osv så blir det en utsläckning d v s destruktiv interferens vid dessa frekvenser. Detta betyder att reflexer påverkar direktljudet genom att interferera med varandra enligt superpositionsprincipen.
Jag skall ge ett exempel. Låt oss ta ett direktljud på 1 000 Hz. den frekvensen har en våglängd på 1 ms. Om en reflex av denna 1 000 Hz är tidsfördröjd en ½ våglängd d v s ½ ms och den har ungefär samma ljudstyrka som dess direktljud så innebär det enligt superpositionsprincipen att man får kraftig destruktiv interferens och jag kan med god tillförsikt säga att denna interferens, som bidrar till att två ljuds summation blir ett betydligt svagare ljud, är hörbar och speciellt i jämförelse med andra frekvensers positiva interferens d v s att man väljer en frekvens med ½ ms fördröjning så att summan av ljudtrycken ger ett starkare ljudtryck istället för ett svagare. Man måste dock ta hänsyn till från vilket håll reflexen kommer, precis som matssvensson skriver. En reflex från samma håll som direktljudet påverkar direktljudet maximalt därför att hörseln inte kan separera denna från direktljudet. Direktljudet och reflexen har i sådant fall samma ITD (Interaural Time Difference) d v s samma tidsskillnad mellan öronen.
Om man konstruerar en högtalare där tidsfördröjningen är olika i olika riktningar och inte dämpar bort reflexer från dessa olika riktningar så uppstår en totalt sett mindre frekvensgångsskillnad på grund av interferens. Men man måste ta hänsyn till hur insignalen är beskaffad. Är det tal och musik eller ren sinuston eller pulser eller brus?
Reflexer finns inte i ekofri miljö annat än från högtalarlådan som högtalarelementen är placerade i som man kan se som en baffel som ger upphov till reflexer. Ju större baffel, desto längre ner i frekvens uppnås baffelverkan. En vanlig 2-vägare av idag har en baffelverkan som upphör vid ungefär 1 kHz. Vill man komma längre ner i frekvens så måste baffeln göras större.
Om högtalarelement är placerade i en baffel eller tillräckligt nära en baffel som exempelvis är 6 meter bred och 2,5 meter hög så sträcker sig baffelverkan ner mot lägre frekvenser d v s ner mot basen. En högtalare som är 6 meter bred och 2,5 meter hög blir dock svår att få in i rummet. Bättre då att hänga högtalaren på sitt lyssningsrums väggoch utnyttja väggen som baffel, t.ex. som ägg på vägg.
Har man 2 sådana högtalare, en för höger kanal och en för vänster kanal, placerade till höger och till vänster mot varandra så motsvarar det som de hänger på varsin sidovägg i lyssningsrummet och simsalabim så har man 2 väggar i rummet. Reflexen från ena högtalaren mot den andra högtalarens vägg kommer tidsfördröjd, både gentemot ena högtalarens direktljud men även mot andra högtalarens direktljud och båda högtalarnas direktljud behövs för att en fantomprojicering med stereofoni skall kunna skapas. Dessutom har dessa reflexer gått maximal färdväg i rummet så att reflexernas intensitet på lyssningsplats har minskat maximalt i förhållande till direktljudet. På så sätt kan man få rummets reflexer att störa direktljudet minimalt utan att ta till absorption eller diffusering. Diffusering kan man därefter infoga med exempelvis bokhyllor och större möbler.
Mvh
Peter
matssvensson skrev:petersteindl skrev:Bättre då att hänga högtalaren på sitt lyssningsrums väggoch utnyttja väggen som baffel, t.ex. som ägg på vägg.
Mvh
Peter
Jag är grymt inspirerad av ditt Äggtänk Peter, och resultatet jag hört vid några tillfällen. Ser verkligen fram mot att någon gång få chans att tränga in i dina samlade tankar på området. Hur resonerar du kring att det blir höger kanals väggreflex som dyker upp som första (av lyssningsrummet fördröjda) reflex från vänster och vice versa från höger för att bygga upp den spatiala perceptionen i din uppställning? I en konsertlokal blir det ju mer naturligt ljud från vänster som också kommer som första reflexer från vänster.
mvh, mats
JM skrev:paa skrev:Självklart får du mätmässiga fasfel mm men jag saknar referenser på det hörbart.
Allt mätbart är inte hörbart.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Mänskliga temporala perceptuella diskrimineringen av två identiska ljud är avgörande för hur reflexerna inte stör, stör eller berikar den spatiala perceptionen.
JM
JM, oberoende av var högtalarelementen är placerade i förhållande till varandra i/på en högtalare så ger högtalarelementen upphov till direktljud.
Befinner sig högtalarna i ett rum med väggar, golv och tak där dessa begränsningsytor ger upphov till reflexer så adderas dessa reflexer till direktljudet enligt vågrörelselärans superpositionsprincip. Detta är vanlig vågrörelselära.
Det paa skriver tillhör också vågrörelseläran. Om en reflex från en ljudvåg är tidsfördröjd en viss tid i förhållande till vågens direktljud där denna tidsfördröjning motsvarar en ½ våglängd + multiplar därav d v s 1½, 2½, 3½ osv så blir det en utsläckning d v s destruktiv interferens vid dessa frekvenser. Detta betyder att reflexer påverkar direktljudet genom att interferera med varandra enligt superpositionsprincipen.
Jag skall ge ett exempel. Låt oss ta ett direktljud på 1 000 Hz. den frekvensen har en våglängd på 1 ms. Om en reflex av denna 1 000 Hz är tidsfördröjd en ½ våglängd d v s ½ ms och den har ungefär samma ljudstyrka som dess direktljud så innebär det enligt superpositionsprincipen att man får kraftig destruktiv interferens och jag kan med god tillförsikt säga att denna interferens, som bidrar till att två ljuds summation blir ett betydligt svagare ljud, är hörbar och speciellt i jämförelse med andra frekvensers positiva interferens d v s att man väljer en frekvens med ½ ms fördröjning så att summan av ljudtrycken ger ett starkare ljudtryck istället för ett svagare. Man måste dock ta hänsyn till från vilket håll reflexen kommer, precis som matssvensson skriver. En reflex från samma håll som direktljudet påverkar direktljudet maximalt därför att hörseln inte kan separera denna från direktljudet. Direktljudet och reflexen har i sådant fall samma ITD (Interaural Time Difference) d v s samma tidsskillnad mellan öronen.
Om man konstruerar en högtalare där tidsfördröjningen är olika i olika riktningar och inte dämpar bort reflexer från dessa olika riktningar så uppstår en totalt sett mindre frekvensgångsskillnad på grund av interferens. Men man måste ta hänsyn till hur insignalen är beskaffad. Är det tal och musik eller ren sinuston eller pulser eller brus?
Reflexer finns inte i ekofri miljö annat än från högtalarlådan som högtalarelementen är placerade i som man kan se som en baffel som ger upphov till reflexer. Ju större baffel, desto längre ner i frekvens uppnås baffelverkan. En vanlig 2-vägare av idag har en baffelverkan som upphör vid ungefär 1 kHz. Vill man komma längre ner i frekvens så måste baffeln göras större.
Om högtalarelement är placerade i en baffel eller tillräckligt nära en baffel som exempelvis är 6 meter bred och 2,5 meter hög så sträcker sig baffelverkan ner mot lägre frekvenser d v s ner mot basen. En högtalare som är 6 meter bred och 2,5 meter hög blir dock svår att få in i rummet. Bättre då att hänga högtalaren på sitt lyssningsrums väggoch utnyttja väggen som baffel, t.ex. som ägg på vägg.
Mvh
Peter
Förstår inte vad du skriver Peter. Håller du så är det ok.
Håller du inte med måste du ha referenser som för förkastar vad jag skrev. Det räcker inte med svepande tyckanden.
Mitt påståenden handlar om upplevd hörbarhet inte fysikalisk mätbarhet.
JM
Men Peter, ljudvåg med frekvensen 1000 Hz har en våglängd på 34 cm (340m/s/1000 Hz=0,34 m). En förskjutning på 1/2 våglängd är 17 cm - vilket skulle släcka vågen, om reflektionen inte absorberat en stor del av den reflekterade vågens energi. Hur lång tid tar det för ljud att flytta sig 17 cm? - Det tar 0,17/340= 0,5 ms. Men nu säger ju JM :petersteindl skrev: Låt oss ta ett direktljud på 1 000 Hz. den frekvensen har en våglängd på 1 ms. Om en reflex av denna 1 000 Hz är tidsfördröjd en ½ våglängd d v s ½ ms och den har ungefär samma ljudstyrka som dess direktljud så innebär det enligt superpositionsprincipen att man får kraftig destruktiv interferens och jag kan med god tillförsikt säga att denna interferens, som bidrar till att två ljuds summation blir ett betydligt svagare ljud, är hörbar och speciellt i jämförelse med andra frekvensers positiva interferens d v s att man väljer en frekvens med ½ ms fördröjning så att summan av ljudtrycken ger ett starkare ljudtryck istället för ett svagare.
Men med påståendet ovan så kommer tidsskillnader ner till 0,5 ms att vara hörbara - eller icke hörbara - på grund av total utsläckning, om dessa reflexer inte dämpats! Därför är det viktigt att i kabinettet bygga in dämpare som tar ned energin på det ljud som kan bli reflekterat och störa ljudbilden. Min åsikt är därför att Stig Carlsson var rätt ute där!JM skrev:Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Ingvar, jag ser fram mot en mera explicit förklaring till varför mina skissade högtalare skulle motverka Stigs mål! a) Vilka var dessa mål? b) På vilket sätt motverkar mina skissade högtalare dessa mål? Detta börja ju bli riktigt spännande!!!!IngOehman skrev:Nu vill jag reservera mig för att jag kan tolka dina skisser fel, men som jag tycker de ser ut så torde de motverka Stigs mål.
petersteindl skrev:Om man tänker i korrelationsfaktor och vad det innebär irl och inom fantomprojicering så kan man förstå saker bättre.
Mvh
Peter
torde skrev: ...petersteindl skrev: Låt oss ta ett direktljud på 1 000 Hz. den frekvensen har en våglängd på 1 ms. Om en reflex av denna 1 000 Hz är tidsfördröjd en ½ våglängd d v s ½ ms och den har ungefär samma ljudstyrka som dess direktljud så innebär det enligt superpositionsprincipen att man får kraftig destruktiv interferens och jag kan med god tillförsikt säga att denna interferens, som bidrar till att två ljuds summation blir ett betydligt svagare ljud, är hörbar och speciellt i jämförelse med andra frekvensers positiva interferens d v s att man väljer en frekvens med ½ ms fördröjning så att summan av ljudtrycken ger ett starkare ljudtryck istället för ett svagare.
Men Peter, ljudvåg med frekvensen 1000 Hz har en våglängd på 34 cm (340m/s/1000 Hz=0,34 m). En förskjutning på 1/2 våglängd är 17 cm - vilket skulle släcka vågen, om reflektionen inte absorberat en stor del av den reflekterade vågens energi. Hur lång tid tar det för ljud att flytta sig 17 cm? - Det tar 0,17/340= 0,5 ms. Men nu säger ju JM :Men med påståendet ovan så kommer tidsskillnader ner till 0,5 ms att vara hörbara - eller icke hörbara - på grund av total utsläckning, om dessa reflexer inte dämpats! Därför är det viktigt att i kabinettet bygga in dämpare som tar ned energin på det ljud som kan bli reflekterat och störa ljudbilden. Min åsikt är därför att Stig Carlsson var rätt ute där!JM skrev:Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Näst fråga är då varför ljudbilden från dipoler är så mycket bättre än ljudbilden från Carlssonhögtalarna. Bilderna från Linkwitz högtalare visar att dessa helt saknar dämpning vilket innebär att direktljud kommer att blandas med hög ljudenergi i reflexerna. Detsamma gäller MBL rundstrålarna. Om vi tror på iakttagelsen att vi skall ha en stor andel direktljud för att få en bra stereobild, så borde även dessa typer av högtalare vara sämre än Carlssonhögtalarna (OA52).
Utifrån detta så tycker jag att det kanske är läge att gå ifrån begreppet OrthoAcoustic och eventuellt börja tala om RightImagingAcoustics (detta är en tesballong!). Orsak, alla tillverkare talar om att de vill göra så akustiskt rättspelande högtalare som möjligt - men som vi sett så ger begreppet ingen vägledning om vad som kännetecknar en bra högtalare. Efter att ha lyssnat, testat och diskuterat med Er, så tycker jag syftet/målet med bra högtalare skall vara - rak frekvensgång, bra basutsträckning, låg distortion, bra/ren stereobild.
Hej Peter, då är vi överens om att tidsdifferenser under 2 ms är hörbara!petersteindl skrev: jag förklarar för JM varför det är så att man även kan höra kamfiltereffekt under 2 ms
torde skrev:Hej Peter, då är vi överens om att tidsdifferenser under 2 ms är hörbara!petersteindl skrev: jag förklarar för JM varför det är så att man även kan höra kamfiltereffekt under 2 msVilken är din uppfattning om behovet av att i högtalarkabinetten dämpa de delar av högtalarelementens ljudstrålning som kan ge upphov till reflexer osm ger interferens och som gör ljudbilden otydlig? Och hur skall/kan denna dämpning åstadkommas?
petersteindl skrev:Som jag ser det har man inte fult ut lyckats om dämpning behövs på kabinettet. Alltså, tidsdifferenser på under 2 ms är hörbara endast under förutsättning att det ger upphov till frekvensgångsskillnad och enkom under förutsättning att örat detekterar frekvensgångsskillnad utan att hjärnan kan korrigera. D v s det kan vara hörbart men behöver inte vara det.
petersteindl skrev:torde skrev: ...petersteindl skrev: Låt oss ta ett direktljud på 1 000 Hz. den frekvensen har en våglängd på 1 ms. Om en reflex av denna 1 000 Hz är tidsfördröjd en ½ våglängd d v s ½ ms och den har ungefär samma ljudstyrka som dess direktljud så innebär det enligt superpositionsprincipen att man får kraftig destruktiv interferens och jag kan med god tillförsikt säga att denna interferens, som bidrar till att två ljuds summation blir ett betydligt svagare ljud, är hörbar och speciellt i jämförelse med andra frekvensers positiva interferens d v s att man väljer en frekvens med ½ ms fördröjning så att summan av ljudtrycken ger ett starkare ljudtryck istället för ett svagare.
Men Peter, ljudvåg med frekvensen 1000 Hz har en våglängd på 34 cm (340m/s/1000 Hz=0,34 m). En förskjutning på 1/2 våglängd är 17 cm - vilket skulle släcka vågen, om reflektionen inte absorberat en stor del av den reflekterade vågens energi. Hur lång tid tar det för ljud att flytta sig 17 cm? - Det tar 0,17/340= 0,5 ms. Men nu säger ju JM :Men med påståendet ovan så kommer tidsskillnader ner till 0,5 ms att vara hörbara - eller icke hörbara - på grund av total utsläckning, om dessa reflexer inte dämpats! Därför är det viktigt att i kabinettet bygga in dämpare som tar ned energin på det ljud som kan bli reflekterat och störa ljudbilden. Min åsikt är därför att Stig Carlsson var rätt ute där!JM skrev:Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Näst fråga är då varför ljudbilden från dipoler är så mycket bättre än ljudbilden från Carlssonhögtalarna. Bilderna från Linkwitz högtalare visar att dessa helt saknar dämpning vilket innebär att direktljud kommer att blandas med hög ljudenergi i reflexerna. Detsamma gäller MBL rundstrålarna. Om vi tror på iakttagelsen att vi skall ha en stor andel direktljud för att få en bra stereobild, så borde även dessa typer av högtalare vara sämre än Carlssonhögtalarna (OA52).
Utifrån detta så tycker jag att det kanske är läge att gå ifrån begreppet OrthoAcoustic och eventuellt börja tala om RightImagingAcoustics (detta är en tesballong!). Orsak, alla tillverkare talar om att de vill göra så akustiskt rättspelande högtalare som möjligt - men som vi sett så ger begreppet ingen vägledning om vad som kännetecknar en bra högtalare. Efter att ha lyssnat, testat och diskuterat med Er, så tycker jag syftet/målet med bra högtalare skall vara - rak frekvensgång, bra basutsträckning, låg distortion, bra/ren stereobild.
@ Torde, jag förklarar för JM varför det är så att man även kan höra kamfiltereffekt under 2 ms. Det blir skillnad i frekvensgång. Allt har att göra med om hörseln i varje enskilt fall beroende på ljudtyp kan sortera inkommande signal på lämpligt sätt. Hörs kamfiltereffekt så blir även lokalisation av ljudobjekt förändrat. Det jag vill påstå är att verkligheten inte går att föränkla såsom JM gör i sitt inlägg.
I övrigt kan jag säga att det alltid har funnits och fortfarande finns entydiga och klara riktlinjer över hur det akustiska skall behandlas/räknas på då ljudåtergivning sker i bostadsrum och vad detta med ord döps till kan debatteras. Varje enskild individ kan kalla detta för något påhittat allt efter tycke och smak, t.ex. "schibblabångakustik" men teorierna är i stort sett ett och endast ett. Frågan är då om man bygger efter denna teori, vore det då inte bra att använda ett och endast ett ord för detta? Svårare än så är det inte.
För övrigt anser jag inte att ljudbilden från dipoler skulle vara bättre än ljudbilden från de bästa Carlssonhögtalarna.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:
Alltså, tidsdifferenser på under 2 ms är hörbara endast under förutsättning att det ger upphov till frekvensgångsskillnad och enkom under förutsättning att örat detekterar frekvensgångsskillnad utan att hjärnan kan korrigera.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:
Alltså, tidsdifferenser på under 2 ms är hörbara endast under förutsättning att det ger upphov till frekvensgångsskillnad och enkom under förutsättning att örat detekterar frekvensgångsskillnad utan att hjärnan kan korrigera.
Mvh
Peter
Att du orkar Peter. Så länge du inte kommer med referenser är det subjektivt tyckande som inte är förankrat i verkligheten.
Kom med fakta.
Referenser Tack!!
JM
JM skrev:petersteindl skrev:torde skrev: ...
Men Peter, ljudvåg med frekvensen 1000 Hz har en våglängd på 34 cm (340m/s/1000 Hz=0,34 m). En förskjutning på 1/2 våglängd är 17 cm - vilket skulle släcka vågen, om reflektionen inte absorberat en stor del av den reflekterade vågens energi. Hur lång tid tar det för ljud att flytta sig 17 cm? - Det tar 0,17/340= 0,5 ms. Men nu säger ju JM : Men med påståendet ovan så kommer tidsskillnader ner till 0,5 ms att vara hörbara - eller icke hörbara - på grund av total utsläckning, om dessa reflexer inte dämpats! Därför är det viktigt att i kabinettet bygga in dämpare som tar ned energin på det ljud som kan bli reflekterat och störa ljudbilden. Min åsikt är därför att Stig Carlsson var rätt ute där!
@ Torde, jag förklarar för JM varför det är så att man även kan höra kamfiltereffekt under 2 ms. Det blir skillnad i frekvensgång. Allt har att göra med om hörseln i varje enskilt fall beroende på ljudtyp kan sortera inkommande signal på lämpligt sätt. Hörs kamfiltereffekt så blir även lokalisation av ljudobjekt förändrat. Det jag vill påstå är att verkligheten inte går att föränkla såsom JM gör i sitt inlägg.
I övrigt kan jag säga att det alltid har funnits och fortfarande finns entydiga och klara riktlinjer över hur det akustiska skall behandlas/räknas på då ljudåtergivning sker i bostadsrum och vad detta med ord döps till kan debatteras. Varje enskild individ kan kalla detta för något påhittat allt efter tycke och smak, t.ex. "schibblabångakustik" men teorierna är i stort sett ett och endast ett. Frågan är då om man bygger efter denna teori, vore det då inte bra att använda ett och endast ett ord för detta? Svårare än så är det inte.
För övrigt anser jag inte att ljudbilden från dipoler skulle vara bättre än ljudbilden från de bästa Carlssonhögtalarna.
Mvh
Peter
Kom med lite fakta Peter. Tyvärr har du inte lyckats förklara någonting.
Det är intressant att du motsäger forskningsfakta publicerade i Audio Engineering Society med subjektiva åsikter. Om det var sant och bevisat det du påstår skulle genast bli publicerad i AES.
Söker man på Peter Bremen/Steindl eller Ingvar Ö blir det inga träffar på publicerade artiklar.
Det är skrämmande att det finns personer som tror mer på ounderbyggda åsikter än på välunderbyggda fakta publicerade i ansedda forskningsskrifter.
JM
JM skrev:Det är intressant att du motsäger forskningsfakta publicerade i Audio Engineering Society med subjektiva åsikter.
JM
torde skrev:Ingvar, jag ser fram mot en mera explicit förklaring till varför mina skissade högtalare skulle motverka Stigs mål! a) Vilka var dessa mål? b) På vilket sätt motverkar mina skissade högtalare dessa mål? Detta börja ju bli riktigt spännande!!!!IngOehman skrev:Nu vill jag reservera mig för att jag kan tolka dina skisser fel, men som jag tycker de ser ut så torde de motverka Stigs mål.
lennartj skrev:Din baslåde på högtalarnas yttersidodor antar jag att förutsätter en absorbent liknande den mot bakre väggen?Jag tror yttersidorna bör förbli fria.
RogerGustavsson skrev:Det där med höjdintrycket noterade vi bl.a. hos John Larsen, många år sedan nu. Vi konstaterade då att goda akustiska inspelningar (typ Alving/Proprius) skickade upp ljudbilden medans stereo med panorerad multimono ofta höll sig därnere. Fenomenet gällde såväl OA51 som OA52. Det här var på analogtiden och via skivspelare.
Tarzan skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Att du orkar Peter. Så länge du inte kommer med referenser är det subjektivt tyckande som inte är förankrat i verkligheten.
Kom med fakta.
Referenser Tack!!
JM
1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.
2. Om dessa är sinustoner* adderas dem så att resultatet blir en förstärkning eller en utsläckning eller någonting däremellan beroende på det relativa fasläget.
3. Utsläckningar och förstärkningar påverkar tonkurvan.
4. Man kan höra skillnad när tonkurvan ändras.
Det man hör är alltså effekten av det fördröjda ljudet på tonkurvan, inte det fördröjda ljudet.
Vilken av punkt 1 - 4 är det du vill ha källa på?
Eller är det jag som fattat det här helt fel?
Edit: * och vad jag förstått kan man beskriva en ljudvåg som summan av ett antal sinusvågor med olika frekvens och amplitud.
petersteindl skrev:Tarzan skrev:JM skrev:
Kom med fakta.
Referenser Tack!!
JM
2. Om dessa är sinustoner* adderas dem så att resultatet blir en förstärkning eller en utsläckning eller någonting däremellan beroende på det relativa fasläget.
Det man hör är alltså effekten av det fördröjda ljudet på tonkurvan, inte det fördröjda ljudet.
Edit: * och vad jag förstått kan man beskriva en ljudvåg som summan av ett antal sinusvågor med olika frekvens och amplitud.
Det är inte hjärnan som summerar enligt superpositionsprincipen d v s ger en utsläckning runt 180 graders fasförskjutning. Det sker i den akustiska domänen d v s det är akustiska ljudvågor. I hjärna/nervsystem finns inga akustiska ljudvågor. Superpositionsprincipen är inte applicerbar i nervsystem och hjärna utan enbart inom vågrörelseläran.
Summation av ljudvågor enligt vågrörelseläran är ett akustiskt fenomen eftersom det är just vågor och vågrörelselära. Inom nervsystemet kan man kalla det för neurala fenomen d v s inte akustiskt. De följer andra lagar. Finns det vågrörelser av något slag i nervsystemet så följer dessa vågor vågrörelselärans ekvationer oavsett om det är kemiska eller elektriska eller elektrokemiska. Man vet dock att det finns vågor i hjärnan. De kallas Beta, Alfa, Theta och Delta -vågor. Vill man studera denna typ av vågor så kommer man tyvärr snabbt in på flum-flum d v s man fjärmar sig snabbt in på t.ex. shamaners områden. Inget fel på det men i detta sammanhang kan det te sig lite främmande. Det lämnar jag därhän. Det finns seriös sådan forskning också.
Det är inte lätt att förstå skillnaden mellan akustiska system och neurala system. Det är två helt skilda domäner som följer sina egna lagar, applicerbara inom varje domän. Jag särskiljer dessa domäner fullständigt åt och analyserar varje domän för sig och efter sådana analyser blir hörseln mer begriplig, åtminstone för mig. På något sätt finns ett gränsland och det sker delvis genom återkopplade system från aktionspotentialer i nervsystemet till det mekaniska i innerörat.
De två domäner man också måste helt särskilja från varandra vid analys av ljud är den reella ljudvärlden kontra den fantomprojicerade. En specialföreteelse av den reella ljudvärlden är den virtuella. Det finns alltså 3 helt skilda ljudvärldar där den virtuella skall efterlikna den reella redan i den akustiska domänen och den fantomprojicerade skall efterlikna den reella ljudvärlden fast i den neurala världen. Man skapar virtuella akustiska ljudvågor med WFS (Wave Field Synthesis).
Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms. Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms. Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor. Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen. Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.
Tyvärr har man kallat den princip man hör med vid fantomprojicering för summationsprincipen och det kan bli förvillande. Man vet att denna summationsprincip inte är en korrekt förklaring hur vi hör fantomprojicerade ljudobjekt vid stereofonisk återgivning. Därför tar man ibland till associationsprincipen som förklaringsmodell. Man vet att även denna modell är inkorrekt. Men dessa två modeller är det bästa man har att tillgå som förklaringsmodeller.
Jag använder mig av en annan förklaringsmodell. jag tror att den håller i längden. Ingen text eller bok eller forskningsresultat har falsifierat den modell jag använder, utan snarast tvärtom.
Jag hinner inte skriva mer nu. Jag måste förbereda resa. Är åter i mitten av januari. Ha det så gött.
Mvh
Peter
Mina favoriter som sedan 1994 ungefär motsvarar vad som kom att kallas OA52.2 köpte jag nya av Peter Steindl redan 1984 och paret har serienummer 051.torde skrev:Lennart när Du byggt dina OA-52 vad använde Du då för material till dämpmattorna/kuddarna och hur klädde Du in dem på ett snyggt sätt?
JM skrev:Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Hälsningar JM
petersteindl skrev:Tarzan skrev:JM skrev:
Kom med fakta.
Referenser Tack!!
JM
Det är inte hjärnan som summerar enligt superpositionsprincipen d v s ger en utsläckning runt 180 graders fasförskjutning. Det sker i den akustiska domänen d v s det är akustiska ljudvågor. I hjärna/nervsystem finns inga akustiska ljudvågor. Superpositionsprincipen är inte applicerbar i nervsystem och hjärna utan enbart inom vågrörelseläran.
JM skrev:petersteindl skrev:Tarzan skrev:1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.
Summation av ljudvågor enligt vågrörelseläran är ett akustiskt fenomen eftersom det är just vågor och vågrörelselära. Inom nervsystemet kan man kalla det för neurala fenomen d v s inte akustiskt. De följer andra lagar. Finns det vågrörelser av något slag i nervsystemet så följer dessa vågor vågrörelselärans ekvationer oavsett om det är kemiska eller elektriska eller elektrokemiska. Man vet dock att det finns vågor i hjärnan. De kallas Beta, Alfa, Theta och Delta -vågor. Vill man studera denna typ av vågor så kommer man tyvärr snabbt in på flum-flum d v s man fjärmar sig snabbt in på t.ex. shamaners områden. Inget fel på det men i detta sammanhang kan det te sig lite främmande. Det lämnar jag därhän. Det finns seriös sådan forskning också.
Det är inte lätt att förstå skillnaden mellan akustiska system och neurala system. Det är två helt skilda domäner som följer sina egna lagar, applicerbara inom varje domän. Jag särskiljer dessa domäner fullständigt åt och analyserar varje domän för sig och efter sådana analyser blir hörseln mer begriplig, åtminstone för mig. På något sätt finns ett gränsland och det sker delvis genom återkopplade system från aktionspotentialer i nervsystemet till det mekaniska i innerörat.
De två domäner man också måste helt särskilja från varandra vid analys av ljud är den reella ljudvärlden kontra den fantomprojicerade. En specialföreteelse av den reella ljudvärlden är den virtuella. Det finns alltså 3 helt skilda ljudvärldar där den virtuella skall efterlikna den reella redan i den akustiska domänen och den fantomprojicerade skall efterlikna den reella ljudvärlden fast i den neurala världen. Man skapar virtuella akustiska ljudvågor med WFS (Wave Field Synthesis).
Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms. Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms. Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor. Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen. Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.
Tyvärr har man kallat den princip man hör med vid fantomprojicering för summationsprincipen och det kan bli förvillande. Man vet att denna summationsprincip inte är en korrekt förklaring hur vi hör fantomprojicerade ljudobjekt vid stereofonisk återgivning. Därför tar man ibland till associationsprincipen som förklaringsmodell. Man vet att även denna modell är inkorrekt. Men dessa två modeller är det bästa man har att tillgå som förklaringsmodeller.
Jag använder mig av en annan förklaringsmodell. jag tror att den håller i längden. Ingen text eller bok eller forskningsresultat har falsifierat den modell jag använder, utan snarast tvärtom.
Jag hinner inte skriva mer nu. Jag måste förbereda resa. Är åter i mitten av januari. Ha det så gött.
Mvh
Peter
Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Men trots allt tokigt du skriver uppskattar jag ditt intresse amatörintresse för hjärnan o dess funktioner.
Peter jag tror det är hög tid att träffas när du är åter från din resa.
Hälsningar JM
JM skrev:petersteindl skrev:Tarzan skrev:
Mvh
Peter
Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Men trots allt tokigt du skriver uppskattar jag ditt intresse amatörintresse för hjärnan o dess funktioner.
Hälsningar JM
Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms.
Detta är den maximala ITD och det inträffar vid en infallsvinkel rakt från höger eller rakt från vänster. Tidsdifferensen skrivs som τ.Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms.
Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor.
Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen.
Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Tarzan skrev:1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.
Nej, men om man inte kallar det för superposition utan för precedece-effect då? Då är det väl i alla fall hjärnan som gör "summerandet"?
JM skrev:Mänskliga temporala perceptuella diskrimineringen av två identiska ljud är avgörande för hur reflexerna inte stör, stör eller berikar den spatiala perceptionen.
JM
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Tarzan skrev:1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.
Nej, men om man inte kallar det för superposition utan för precedece-effect då? Då är det väl i alla fall hjärnan som gör "summerandet"?
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds.
The precedence effect appears if the subsequent wave fronts arrive between 2 ms and about 50 ms later than the first wave front. This range is signal dependent. For speech the precedence effect disappears for delays above 50 ms, but for music the precedence effect can also appear for delays of some 100 ms.
IngOehman skrev:"Löper amok" var väl att ta i.
Visst låter det lite konstigt, men inte värre än att flera lyssnare i de experiement jag gjort inte ens reflekterat över att något är fel när man ger dem en lur utan specifik instruktion annan än att lyssna och berätta vad man upplever.
Ett roligare experiment än detta är dock, tycker jag, att mata med en god tidsskillnadsinspelning och ha ena lurhalvan fasvänd.
Vh, iö
JM skrev:Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Hälsningar JM
hifikg skrev:The proof of the pudding is in the eating och både Peter och Ingvar har presterat högtalare som levererar välljud, även om jag tror att de valt olika vägar dit, eller så är det bara olika design, bäst att gardera sig. Intressant är också att de kan vara influerade av Mäster Stig, båda två.
KarlXII skrev:...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....
torde skrev:Angående loobing - den inträffar väl vid delningsfrekvensen - i mitt fall vid 2000 Hz. Går den att undvika?
matssvensson skrev:KarlXII skrev:...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....
Absolut så. Vilken direkt relation hade Anders med Stig, på det vis Peter och Ingvar själva berättat om?
mvh, mats
matssvensson skrev:KarlXII skrev:...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....
Absolut så. Vilken direkt relation hade Anders med Stig, på det vis Peter och Ingvar själva berättat om?
mvh, mats
matssvensson skrev:Ja, loobning inträffar i frekvensområden där fler element än ett står för ljudalstringen
torde skrev:Ingen har heller hittills kommenterat kepsen ovanför diskanten på Carlssons högtalare. Som jag ser det så kommer den tonala balansen att förändras ju mera off ljudaxeln vi kommer för diskanten. Även detta "offljud" kommer att reflekteras fram till lyssningspositionen och dels genom tidsdifferensen ge en oklarare ljudbild, men även färga ljudbilden mörkare. Vill vi därför ha en ljudåtergivning som kall spegla det inspelade ljudet på ett riktigt sätt så bör vi därför lyssna till ljud som ligger nära "on axis" och dämpa bort off axis ljudet. Om det inte sker med kepsen som dämpare - hur skall/kan det då ske?
lennartj skrev:Du har såvitt jag har sett inte nämnt vilken version av OA52 du har.Stig själv har bara stämt av den ursprungliga utan suffix och OA52.2
lennartj skrev:De element Stig använde, Peerless 115DT26 och Vifa D25AG har ovanligt nog stigande respons på axeln, som man ju inte lyssnar på om man inte står upp halvvägs framför högtalarna utan närmare 30 grader off i normal lyssningsposition där frekvensgången är som rakast, och där Grafpro gjort sina mätningar.
torde skrev:Jag kör nu en flerkanalsförstärkare med inbyggt aktivt delningsfilter - Onky 1010 - där jag brantheten är >48dB/okt och ingen överlappning mellan diskant och mellanregister/bas är en option. Det borde väl innebära att problemen med loobing inte behöver vara allt för stora - har jag rätt?
torde skrev:Peters uppfattning var att dämpaterial på kabinettet är en nödlösning och att det går att konstruera bort på annat sätt - men hur i så fall?
torde skrev:Ingen har heller hittills kommenterat kepsen ovanför diskanten på Carlssons högtalare. Som jag ser det så kommer den tonala balansen att förändras ju mera off ljudaxeln vi kommer för diskanten. Även detta "offljud" kommer att reflekteras fram till lyssningspositionen och dels genom tidsdifferensen ge en oklarare ljudbild, men även färga ljudbilden mörkare. Vill vi därför ha en ljudåtergivning som kall spegla det inspelade ljudet på ett riktigt sätt så bör vi därför lyssna till ljud som ligger nära "on axis" och dämpa bort off axis ljudet. Om det inte sker med kepsen som dämpare - hur skall/kan det då ske?
torde skrev:lennartj skrev:Du har såvitt jag har sett inte nämnt vilken version av OA52 du har.Stig själv har bara stämt av den ursprungliga utan suffix och OA52.2
Jag har den första versionen, OA-52 R står det på skylten och serienumret är 421. Så det är en riktig Carlsson - med keps i original. basarna hade torkat och kanterna fallit bort så jag har bytt den mot SS8545-00, den ursprungliga specen från slutet av 90-talet. - De har större Sd, högre Qm samt jämnare frekvensgång än de senare varianterna av 8545-01. Högtalarna låter nu otroligt bra!!!
torde skrev:Jag har den första versionen, OA-52 R står det på skylten och serienumret är 421.
hifikg skrev:Jag har varken skylt eller serienummer på mina. Hur kan det komma sig? Fallit bort genom åren?
Kan Du berätta mer om Stig Carlssons planerade trevägare - eller fanns de som prototyper?matssvensson skrev: jag vill gärna tro att det var vad Stig själv var inne på med sin tre-vägare.
matssvensson skrev:Dom är fejk. Du har bara levt i illusionen av ett par OA52.2 i alla dessa år.![]()
![]()
torde skrev:Kan Du berätta mer om Stig Carlssons planerade trevägare - eller fanns de som prototyper?matssvensson skrev: jag vill gärna tro att det var vad Stig själv var inne på med sin tre-vägare.
hifikg skrev:matssvensson skrev:Dom är fejk. Du har bara levt i illusionen av ett par OA52.2 i alla dessa år.![]()
![]()
Attans
hifikg skrev:....
Jag har varken skylt eller serienummer på mina. Hur kan det komma sig? Fallit bort genom åren?
matssvensson skrev:hifikg skrev:matssvensson skrev:Dom är fejk. Du har bara levt i illusionen av ett par OA52.2 i alla dessa år.![]()
![]()
Attans
Eller så är de ovärderliga från Stigs egen noll-serie som han byggde och trimmade in alldeles själv.
hifikg skrev:matssvensson skrev:hifikg skrev:
Attans
Eller så är de ovärderliga från Stigs egen noll-serie som han byggde och trimmade in alldeles själv.
Finns det en sån serie? Det vore ju hur coolt som helst. Jag köpte HiFi-Arts demoex av Kent när de slutade med Carlsson. En mörk kväll, strax före stängningsdags, frågade han om jag "ville ha dem" och fast jag bespetsat mig på ett par vita så slog jag till när han gav ett sånt där erbjudande som man inte kan säga nej till
lennartj skrev:matssvensson skrev:KarlXII skrev:...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....
mvh, mats
Ingen, såvitt jag vet. Anders var ju ganska mycket yngre och jag tror inte att han bott i Stockholm heller.
Anders hade troligen de mesta ortoakustiska kontakterna via John Larsen och har varit delaktig i framtagandet av LE-(Larsen Edition) varianterna av OA51 och OA52 samt Larsen-högtalarna.
matssvensson skrev:hifikg skrev:matssvensson skrev:Eller så är de ovärderliga från Stigs egen noll-serie som han byggde och trimmade in alldeles själv.
Finns det en sån serie? Det vore ju hur coolt som helst. Jag köpte HiFi-Arts demoex av Kent när de slutade med Carlsson. En mörk kväll, strax före stängningsdags, frågade han om jag "ville ha dem" och fast jag bespetsat mig på ett par vita så slog jag till när han gav ett sånt där erbjudande som man inte kan säga nej till
Jag har ingen aning, men Kent är en bra försäljare. Å andra sidan har han ingen vidare koll på sitt sortiment, när han slutade med Carlsson. Fast han ska visst sälja Ägg idag enligt Bremens hemsida.
/m
Mycket intressant! Temat för denna tråd är ju "Ortoakustiska principen - förbättringsbar?". Vill Du dela med Dig av din syn på vad Stig Carlssons begrepp Ortoakustik innebar när det gäller de konkreta konstruktionslösningar som framförallt OA-52 baserats på, vilken din egen ljudfilosofi är och var överensstämmelse resp skillnader ligger?IngOehman skrev:omvärderade Stig och hans arbete efter att ha lärt känna honom och hans tankar. De låg mycket närmare mina tankar än jag trodde innan vi lärde känna varandra. Men ändå fanns en hel del skillnader också.
Det är absolut inte min ambition att det skall bli någon form "huggsexa"! Det verkar vara helt klart att Stig Carlsson hade orto(rätt!) i grunden vad gäller många av sina designidéer för framförallt OA-52. Jag ser det som att idéer som kommer fram kan sorteras i någon form av Wenn-diagram där det finns överlappande områden som är gemensamma i berättelserna och andra idéer som skiljer sig åt, där man får lägga fortsatt krut på verifiering/testning. Allt detta kräver ömsesidig respekt från oss ljudljudentusiaster!Nattlorden skrev:var medveten om att det föreliggen en lätt tävlan om vem som kände Stig bäst och/eller minns
torde skrev:Det är absolut inte min ambition att det skall bli någon form "huggsexa"! Det verkar vara helt klart att Stig Carlsson hade orto(rätt!) i grunden vad gäller många av sina designidéer för framförallt OA-52. Jag ser det som att idéer som kommer fram kan sorteras i någon form av Wenn-diagram där det finns överlappande områden som är gemensamma i berättelserna och andra idéer som skiljer sig åt, där man får lägga fortsatt krut på verifiering/testning. Allt detta kräver ömsesidig respekt från oss ljudljudentusiaster!
Jag kan börja själv utifrån mina egna OA-52:or - som jag just nu sitter och njuter av med musik från P2. Fantastiskt ljud! Som jag ser det har dessa högtalare följande styrkor och svagheter - med tillhörande konstruktionslösningar:
Styrkor
c) neutral tonklang - genom att ljudstrålning som är för mörk pga "off axis" strålning dämpas med bla kepsen över diskanten
e) delningsfilter - enkelt (introducerar lite distortion) och delar vid 2600 Hz där ljudet off axist fortfarande har sin tonala balans intakt jmf med on axis för mellanregistret
h) tidsriktiga - genom den stegade baffeln där diskanten placerats bakom mellanregister/bas
Svagheter
d) delningsfilter är statiskt var gäller delningsfrekvens och SPL för de olika elementen - använd aktiv delning och mätmikrofon för justering av ljudet
e) dämpning av tidiga reflexer kan kanske bli bättre. Vid 1000Hz är våglängden 34 cm och en halv våglängds förskjutning blir 17 cm - den släcker ljudet. Vid 10000Hz är våglängden 3,4 cm och en reflex som förskjuter strålgången 1,7 cm släcker tonen. Därför behövs förmodligen en keps även på undersidan av diskanten - det skall inte vara en hård kant mellan mellanregistrets baffel och diskantbaffeln - utan någon form av absorbent. - Får testa detta.
Allt Gott till Er Alla - och stort TACK för stimulerande inlägg i debatten!
Tord
torde skrev:...
b) med större membranyta på högtalarna så kan distortionen minskas ytterligare - konstruera en 3-vägare
...
paa skrev:Anders "Naqref" Eriksson löste "B" genom att konstruera Larsen 8 som en 2 1/2-vägare. Det kan man ju göra i den skiss med extrabas på sidan som finns i denna tråden också.
Men jag tror att det skulle kunna gå att göra en basstödslösning med separat baslåda, som jobbar ihop med originalbasen, till en original OA52 också. Vad säger iö om detta?
hifikg skrev:paa skrev:Anders "Naqref" Eriksson löste "B" genom att konstruera Larsen 8 som en 2 1/2-vägare. Det kan man ju göra i den skiss med extrabas på sidan som finns i denna tråden också.
Men jag tror att det skulle kunna gå att göra en basstödslösning med separat baslåda, som jobbar ihop med originalbasen, till en original OA52 också. Vad säger iö om detta?
Det är väl det Lennart gjort, så nog går det. Själv använder jag ett par subbor från Audiopro som extra basstöd. Inte för att det absolut behövs, jag köpte dem till mina ESL-63, men nu har jag vant mig vid lite djupare bump emellanåt *s*
STDI skrev:hifikg skrev:paa skrev:Anders "Naqref" Eriksson löste "B" genom att konstruera Larsen 8 som en 2 1/2-vägare. Det kan man ju göra i den skiss med extrabas på sidan som finns i denna tråden också.
Det är väl det Lennart gjort, så nog går det. Själv använder jag ett par subbor från Audiopro som extra basstöd. Inte för att det absolut behövs, jag köpte dem till mina ESL-63, men nu har jag vant mig vid lite djupare bump emellanåt *s*
Nej, det är inte det lennartj har gjort. Han har separat drivning av sina basar och delar OA52 vid 80hz. Men däremot är det en 2,5-vägslösning med SS8545 i separat låda jag gjort (eller åtminstone tagit över) i tråden jag skriver om ovan.
Min tanke var att över ca 7500 Hz så har Peerless diskanterna en sänkning av ljudtrycket med mellan 5dB och 15dB beroende på vilken frekvens vi tittar på. Min enkla tanke var att om vi med kepsen skär av allt ljud med en "off vinkel" > 30 grader så bibehåller vi tonbalansen mellan direktljud och reflekterat ljud. Menar Du att detta inte är möjligt?matssvensson skrev:Men du kan inte dämpa bort mörk klang för att skapa ett ljusare resultat (som jag läser det du skriver). Dämpar du bort bort något blir per definition klangen mörkare, eftersom höga frekvenser absorberas mer effektivt än låga frekvenser
Läser man t.ex. V Dickason så är uppfattningen att spolar och kondensatorer introducerar förvrängning i ljudet. Det bästa är därför att starta med högtalarelement som uppför sig bra och inte har några uppbrytningar - då kan delningsfiltren förenklas och ljudet vinner på det.matssvensson skrev:Visst kan det vara eftersträvansvärt att arbeta med så enkla filterlösningar som möjligt, men exempelvis en mer komplex lösning med brantare delning kan också skydda ett elementet från att generera stora mängder distortion.
STDI skrev:h) tidsriktiga
angende tidsriktigheten så är det som Du säger - det beror på elementplaceringen och filterutformningen. Enligt Carssonkult är filtret i OA-52 assymetriskt med ett första ordningens filter för basen och 2:a ordningens för diskanten. En hypotes är att det gjordes för att kompensera för den lutande baffeln - kan det vara så? Och den stegformade baffeln gjordes för att linjera upp de akustiska centrumen för diskant och bas - kan det vara så?matssvensson skrev: Nja. Möjligen fysiskt justerade i baffelns riktning. Men det är ju normalt inte den riktningen du lyssnar i
. Det är ett aktivt delningsfilter där man kan justera delningsfrekvens, SPL-nivå samt tidsförskjutning.matssvensson skrev:d) Hur ser ett delningsfilter ut som inte är statiskt med avseende på delningsfrekvens och SPL
Vad skulle vinsten ljudmässigt vara med att behålla den hårda kanten? Den bör kunna ge upphov till tidiga reflexer som inte är önskvärda! - Kanske är det att "börja ösa med tesked" - men vi talar nu om principer för att nå någon form av ideal.matssvensson skrev: Om Stig hade velat ha en keps på undersidan av diskanten hade han nog satt dit en sån. Att sätta en sån hård hylla under diskanten skulle jag gissa var fullt medvetet, för att påverka strålningen och reflexer i just den riktningen.
torde skrev:...
STDI skrev:h) tidsriktiga
...
Ber om ursäkt! No har feelings hoppas jag!STDI skrev:Nu blandar du ihop citaten. Så har inte jag skrivit
Vilken är vinsten med 2,5 väga jämfört med 3-väg? I båda fallen krävs ju ytterligare ett baselement. Varför har Du valt den lösningen?STDI skrev:membranyta och minskad distorsion kan du få även utan 3-vägare. Söker du hittar du en hel del trådar om olika basstöd. Oftast i kombination med aktiva filter. I den här tråden viewtopic.php?f=17&t=55364&full=1 hittar du en annan möjlighet. Nämligen att göra om, egentligen komplettera, till 2,5-vägare med inspiration från Larsen 8. Så kör jag numera. Jag kan inte avgöra om det blir mindre distorsion eller inte, men det sägs så.
galder skrev:I L8 konstruktionen avlastas mellanregistret från lägsta registret vilket medför bättre renhet för det elementet, och högre effekttålighet. Samtidigt så kan du utnyttja ett enkelt filter för lågbas, högbasdelningen (mellanregistrets avrullning nedåt i frekvens) i.o.m. att mellanregister/baselement är seriekopplade.
Sidomontering av basen medför att man får svårare att med hörseln riktningsbestämma lågbasdelen.
torde skrev:Min tanke var att över ca 7500 Hz så har Peerless diskanterna en sänkning av ljudtrycket med mellan 5dB och 15dB beroende på vilken frekvens vi tittar på. Min enkla tanke var att om vi med kepsen skär av allt ljud med en "off vinkel" > 30 grader så bibehåller vi tonbalansen mellan direktljud och reflekterat ljud. Menar Du att detta inte är möjligt?matssvensson skrev:Men du kan inte dämpa bort mörk klang för att skapa ett ljusare resultat (som jag läser det du skriver). Dämpar du bort bort något blir per definition klangen mörkare, eftersom höga frekvenser absorberas mer effektivt än låga frekvenser
torde skrev:Läser man t.ex. V Dickason så är uppfattningen att spolar och kondensatorer introducerar förvrängning i ljudet. Det bästa är därför att starta med högtalarelement som uppför sig bra och inte har några uppbrytningar - då kan delningsfiltren förenklas och ljudet vinner på det.matssvensson skrev:Visst kan det vara eftersträvansvärt att arbeta med så enkla filterlösningar som möjligt, men exempelvis en mer komplex lösning med brantare delning kan också skydda ett elementet från att generera stora mängder distortion.
torde skrev:angende tidsriktigheten så är det som Du säger - det beror på elementplaceringen och filterutformningen. Enligt Carssonkult är filtret i OA-52 assymetriskt med ett första ordningens filter för basen och 2:a ordningens för diskanten. En hypotes är att det gjordes för att kompensera för den lutande baffeln - kan det vara så? Och den stegformade baffeln gjordes för att linjera upp de akustiska centrumen för diskant och bas - kan det vara så?matssvensson skrev: Nja. Möjligen fysiskt justerade i baffelns riktning. Men det är ju normalt inte den riktningen du lyssnar i
torde skrev:. Det är ett aktivt delningsfilter där man kan justera delningsfrekvens, SPL-nivå samt tidsförskjutning.matssvensson skrev:d) Hur ser ett delningsfilter ut som inte är statiskt med avseende på delningsfrekvens och SPL
torde skrev:Vad skulle vinsten ljudmässigt vara med att behålla den hårda kanten? Den bör kunna ge upphov till tidiga reflexer som inte är önskvärda! - Kanske är det att "börja ösa med tesked" - men vi talar nu om principer för att nå någon form av ideal.matssvensson skrev: Om Stig hade velat ha en keps på undersidan av diskanten hade han nog satt dit en sån. Att sätta en sån hård hylla under diskanten skulle jag gissa var fullt medvetet, för att påverka strålningen och reflexer i just den riktningen.
Samtidigt har jag förstått att vi inte vill att det reflekterade ljudet skall ha samma SPL som det direkta - vi vill ju behålla en klar och ren stereobild.matssvensson skrev: Börjar du skära bort strålning i vissa riktningar minskar du den reflekterade mängden ljud och då tappar det reflekterade ljudet styrka i förhållande till direktljudet. Det kan du delvis kompensera med att medvetet skicka ut extra mycket energi i andra riktningar (utanför direktljudsriktningen), men det blir en delikat balansgång att vandra på eftersom du då försöker balansera en brist med en annan.
torde skrev:Samtidigt har jag förstått att vi inte vill att det reflekterade ljudet skall ha samma SPL som det direkta - vi vill ju behålla en klar och ren stereobild.matssvensson skrev: Börjar du skära bort strålning i vissa riktningar minskar du den reflekterade mängden ljud och då tappar det reflekterade ljudet styrka i förhållande till direktljudet. Det kan du delvis kompensera med att medvetet skicka ut extra mycket energi i andra riktningar (utanför direktljudsriktningen), men det blir en delikat balansgång att vandra på eftersom du då försöker balansera en brist med en annan.
lennartj skrev:Om man gläntar på dörren till ett rum där ett par ortoakustiska högtalare står och spelar akustisk musik för fullt ska det låta som om det spelas live i rummet.
Om där i stället står ett par panelhögtalare (magnetostat eller elektrostat) eller hornhögtalare låter det i allmänhet "högtalarmusik" lång väg för med sin begränsade spridning faller deras energirespons mot högre frekvenser.
lennartj skrev:Om man gläntar på dörren till ett rum där ett par ortoakustiska högtalare står och spelar akustisk musik för fullt ska det låta som om det spelas live i rummet.
Om där i stället står ett par panelhögtalare (magnetostat eller elektrostat) eller hornhögtalare låter det i allmänhet "högtalarmusik" lång väg för med sin begränsade spridning faller deras energirespons mot högre frekvenser.
PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
(paa, hjälp mig hitta tråden!)
paa skrev:PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
viewtopic.php?p=620853#p620853
paa skrev:PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
matssvensson skrev:Kontrollerad och jämn spridning av ljudet genom hela frekvensområdet. Minimera inverkan av destruktiva reflexer och maximera inverkan av konstruktiva reflexer. Balansera basavstämningen mot beräknad rumsförstärkning från begränsningytorna. Element med låg distortion i sitt användningsområde. Välavvägda filter utan onödig komplexitet. Plus en massa andra saker säkert. Inte nödvändigtvis rak tonkurva, men psykoakustiskt rätt tonkurva i bestämda riktningar. Ungefär så.
matssvensson skrev:Jag själv försöker fokusera på att minimera tidiga reflexerna som kommer från samma riktning som högtalarna, och som då vår hörsel har svårt att separera från högtalarens direktljud. Senare reflexer (>6 ms) från andra riktningar är däremot bra tycker jag.
torde skrev:Mycket intressant! Temat för denna tråd är ju "Ortoakustiska principen - förbättringsbar?". Vill Du dela med Dig av din syn på vad Stig Carlssons begrepp Ortoakustik innebar när det gäller de konkreta konstruktionslösningar som framförallt OA-52 baserats på, vilken din egen ljudfilosofi är och var överensstämmelse resp skillnader ligger?IngOehman skrev:omvärderade Stig och hans arbete efter att ha lärt känna honom och hans tankar. De låg mycket närmare mina tankar än jag trodde innan vi lärde känna varandra. Men ändå fanns en hel del skillnader också.
Du gav även en kommentar till min konstruktionsskiss att den skulle avvika från de ortoakustiska principerna - på vilket sätt och med vilken effekt - negativ/positiv.?
Nattlorden skrev:Torde - var medveten om att det föreliggen en lätt tävlan om vem som kände Stig bäst och/eller minns bäst... Så ett svar på din fråga enkelt kan vara upptakt på en ny bråkomgång.
matssvensson skrev:Ortoakustik eller inte, jag har varit inne på parametrar
matssvensson skrev:Mina dipolära högtalare ger mig egenskaper som hjälper mig med flera av dessa param
Kraniet skrev: Stig inkluderade ju trevägare i sina patent
lennartj skrev:Ingen vet väl ännu om han får möjlighet att ta upp projektet igen
lennartj skrev:målar de upp en magnifik ljudbild med naturlig höjd
IngOehman skrev:resande fot och skall försöka utveckla om några veckor då jag har mera tid. Lite kort dock redan nu, så ville Stig ha (primär)reflexer från sidoväggarna, och tillräckligt avstånd till dessa, mist en meter från högtalare till sidovägg (OA-51), gärna mera med OA-52 (vars element ju sitter nära ytterkanten på högtalarna). De kräver rätt så stora rum om de skall låta som de gjorde hos honom. Högt i tak ville han ha också, gärna tre meter eller mera
torde skrev:IngOehman skrev:resande fot och skall försöka utveckla om några veckor då jag har mera tid. Lite kort dock redan nu, så ville Stig ha (primär)reflexer från sidoväggarna, och tillräckligt avstånd till dessa, mist en meter från högtalare till sidovägg (OA-51), gärna mera med OA-52 (vars element ju sitter nära ytterkanten på högtalarna). De kräver rätt så stora rum om de skall låta som de gjorde hos honom. Högt i tak ville han ha också, gärna tre meter eller mera
Själv har jag börjat experimentera med mina OA-52 genom att lägga ut dämpmattor framför och vid sidan av högtalarna. Jag tycker spontant att det ger en ännu mera fokuserad ljudbild, men samtidig kanske jag förlorar en del av rumskänslan. - kanske ligger det en "trade off" mellan dessa två variabler i en bra stereoupplevelse.
Det kommer så småningom att bli läge att sy ihop säcken - dvs samla i hop alla synpunkterna som kommit fram till någon form av helhet. Men vi avvaktar alla inläggen först!
Allt Gott till Er Alla och Gott Nytt År!
PerStromgren skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
Du är fantastisk! Tack!
lennartj skrev:Daniel.har rätt, det är min flint och glasögonbågen som skymtar.
Kameran är monterad på en Manfrotto Magic Arm och wifi -styrd, lägg märke till tv-bilden!
Nattlorden skrev:Tja, om inget annat så måste jag invända mot din användning av 'hifi' i betydelsen icke-othoakustisk
schmutziger skrev:Läs igenom min oa51 faq, där finns en massa godis från peter steindl, IÖ och Naq, som kan vara av intresse
lennartj skrev:b1) + b2) En liten varning för övertro på digitala delningsfilters förträfflighet
lennartj skrev:b4) Hur stor låda kräver 23W/4557?
Jag valde inte 18WU/8741 utan 18WU/4741 då det elementet har en jämnare frekvensgång. Men det gäller att hålla sig under 2000 Hz. Dessutom är planen att dela aktivt med minst 48dB/oct så att ingen signal över 2 kHz kommer till mellanregistret.matssvensson skrev:b1) SS 18WU/8741 har en kraftig peak vid 4-5 kHz i nollriktningen
Mycket möjligt att Du har rätt, jag testar så får vi se.matssvensson skrev:b3) har jag varit inne på i tidigare kommentarer. Vid 50 Hz är högtalarna rundstrålande och det spelar mindre roll hur du riktar dem i förhållande begränsningsytorna
torde skrev:Jag valde inte 18WU/8741 utan 18WU/4741 då det elementet har en jämnare frekvensgång. Men det gäller att hålla sig under 2000 Hz. Dessutom är planen att dela aktivt med minst 48dB/oct så att ingen signal över 2 kHz kommer till mellanregistret.matssvensson skrev:b1) SS 18WU/8741 har en kraftig peak vid 4-5 kHz i nollriktningen
Kraniet skrev:SB29NRX75-6 Kan vara lämpligt alternativ till Bremenbasen.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/
Här är Nagrefs tråd om OB-51, baslådan med Bremenbas.
viewtopic.php?t=22429
lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
Nattlorden skrev:lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
Alla högtalare kan spela 8Hz, det som är väsentligt är om det kommer att upplevas. Linjärt ned till 8Hz kommer att vara ohörbart/omärkbart - det behövs ett ganska bra lyft för att nå över "hörsel"tröskeln där.
bassman skrev:Nattlorden skrev:lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
Alla högtalare kan spela 8Hz, det som är väsentligt är om det kommer att upplevas. Linjärt ned till 8Hz kommer att vara ohörbart/omärkbart - det behövs ett ganska bra lyft för att nå över "hörsel"tröskeln där.
Men hallå, 8Hz hör man väl inte utan upplever/känner
lennartj skrev:Kraniet skrev:SB29NRX75-6 Kan vara lämpligt alternativ till Bremenbasen.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/
Här är Nagrefs tråd om OB-51, baslådan med Bremenbas.
viewtopic.php?t=22429
Fram till sidan 23 handlar tråden om basreflexvaranten tills jag kapar den
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=22429&start=660#p681804
och i stället beskriver OB52 - min slutna variant med elekrtonisk kompensation från infratillsatsen i ino cr80s delningsfilter.
De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
torde skrev:Hej Mats,
Jag uppskattar mycket Dina synpunkter och ville inte vara näsvis - no harm done! Ja, Du har rätt om uppbrytningen och det gäller att hantera den med en brant filterlösning, även därför val av aktivt filter med 48 dB/oct.
Jag skulle gärna bygga mitt eget filter - men tyvärr har jag inte det kunnande som krävs. Jag får nöja mig med att designa, bygga, testa och modifiera högtalarna - det kommer att bli kul!!!![]()
Men innan så tar jag gärna emot fler kloka synpunkter!
Allt Gott till Er Alla!
Tord
avr7000 skrev:jag har gjort erfarenheten att det inte per automatik blir bättre med brantare filter.
Om du har en uppbrytning som ger en peak vid låt säga 3500 Hz så kan du även adressera denna med en parametrisk eq just för peaken och sedan köra med filter av lite lägre ordningför delningen vid t ex 2000 Hz.
Det är ju så man normalt gör med passiva filter.
Jag hoppas att du köper någon form av aktivt digitalt filter, laborerar och delar med dig av dina upplevelser.
Mvh
Stefan
Nattlorden skrev:lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
lennartj skrev:Om inte den här kalkylen är helt uppåt väggarna borde de fyra Bremenbasarna kunna producera ca. 115 dB ner till 8 Hz i mitt rum som ger en påtaglig fysisk upplevelse även om den inte uppfattas som ljud.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Om inte den här kalkylen är helt uppåt väggarna borde de fyra Bremenbasarna kunna producera ca. 115 dB ner till 8 Hz i mitt rum som ger en påtaglig fysisk upplevelse även om den inte uppfattas som ljud.
Ok, då når du över "hörsel"tröskeln om du ligger i närheten av max-output då.
lennartj skrev:Nattlorden skrev:lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?
Mätningar finns i min länk till OB52, men jag kan inte svara för korrektheten för min mätutrustning är bara specad ner ill 20 Hz, men det är ju ytterst ovanligt att mätmikrofoner eller mik-ingångar har ökande känslighet vid lägre frekvenser.
Jag har ett antal obskyra skivor från dronerecords.de och när vissa av dem med gles "musik" (eller som bolaget själv kallar den - "non-entertaining muzak") spelas på rejäl nivå kan man känna sig lite konstig på ett svårbeskrivet sätt, men just vid diskbänken i köket bredvid blir jag snart fysiskt illamående om jag inte går och sänker.
Jag är lite osäker på hur man räknar fram känsligheten för Bremenbasarna i sluten 25 liters låda, först över 50 Hz då de inte behöver någon kompensation. Någon kalibrerad ljudtrycksmätare har jag inte så jag har inte kunnat verifiera om 95 dB/1 W/1 m gäller, 4 st i serie/parallellkoppling ger väl 6 dB högre känslighet, rummet är knappt 4 m brett så jag antar att det är 2 m till efterklangsfältet så där tappar jag 6 dB, elementen är 4 ohms och slutsteget kan lämna 1 kW i 4 ohm (+30 dB) innan kompensationen ("Linkwitz transform") för den lilla slutna lådan träder i kraft med ca. +3 dB vid 40 Hz stigande till ca. +10 dB vid 20 Hz och därefter rak frekvensgång mot lägre frekvenser på denna 10 dB förhöjda nivå. Om inte den här kalkylen är helt uppåt väggarna borde de fyra Bremenbasarna kunna producera ca. 115 dB ner till 8 Hz i mitt rum som ger en påtaglig fysisk upplevelse även om den inte uppfattas som ljud.
avr7000 skrev:Jag hoppas att du köper någon form av aktivt digitalt filter, laborerar och delar med dig av dina upplevelser.
matssvensson skrev:testa och dra erfarenheter i ditt laborerande. Ta gärna intryck och utvärdera olika alternativ omnämnda i denna tråd och dess länkar, samt annan ortoakustisk inspiration.
torde skrev:Jag sökte råd hos HiFi-butiker och läste tester - men nuvarande paradigm för konstruktion av högtalare verkar framförallt bygga på de traditionella lådorna och att förändra rummets dämpning.
IngOehman skrev:lennartj skrev:Nattlorden skrev:
Mätningar finns i min länk till OB52, men jag kan inte svara för korrektheten för min mätutrustning är bara specad ner ill 20 Hz, men det är ju ytterst ovanligt att mätmikrofoner eller mik-ingångar har ökande känslighet vid lägre frekvenser.
Jag har ett antal obskyra skivor från dronerecords.de och när vissa av dem med gles "musik" (eller som bolaget själv kallar den - "non-entertaining muzak") spelas på rejäl nivå kan man känna sig lite konstig på ett svårbeskrivet sätt, men just vid diskbänken i köket bredvid blir jag snart fysiskt illamående om jag inte går och sänker.
Jag är lite osäker på hur man räknar fram känsligheten för Bremenbasarna i sluten 25 liters låda, först över 50 Hz då de inte behöver någon kompensation. Någon kalibrerad ljudtrycksmätare har jag inte så jag har inte kunnat verifiera om 95 dB/1 W/1 m gäller, 4 st i serie/parallellkoppling ger väl 6 dB högre känslighet, rummet är knappt 4 m brett så jag antar att det är 2 m till efterklangsfältet så där tappar jag 6 dB, elementen är 4 ohms och slutsteget kan lämna 1 kW i 4 ohm (+30 dB) innan kompensationen ("Linkwitz transform") för den lilla slutna lådan träder i kraft med ca. +3 dB vid 40 Hz stigande till ca. +10 dB vid 20 Hz och därefter rak frekvensgång mot lägre frekvenser på denna 10 dB förhöjda nivå. Om inte den här kalkylen är helt uppåt väggarna borde de fyra Bremenbasarna kunna producera ca. 115 dB ner till 8 Hz i mitt rum som ger en påtaglig fysisk upplevelse även om den inte uppfattas som ljud.
Vid mycket låga frekvenser hamnar man i rum i något som jag brukar kalla för tryckmode, vilket betyder att våglängden är mycket längre än största dimensionen på rummet, och man får samma ljudtryck i hela rummet. Avståndslagen gäller då inte. Vid 8 Hz är våglängden nära 70 meter och det betyder att de flesta normala bostadsrum är signifikant mindre än även en kvarts våglängd, och då gäller helt plötsligt hela nya regler för vilket ljudtryck som kan uppstå/hur man kan beräkna det.
Och om jag får gissa att ditt lyssningsrum Lennart (med anslutande volymer) är i storleksordningen 100 m^3 så behöver basarna vid extremlåga frekvenser som 8 Hz pumpa uppåt 32 liter luft p-p för att nå 115 dB (= 115 dB mer än 20 uPa).
Gör de det?
Förvisso kan man klara sig med lite mindre om processen är helt adiabatisk, men å andra sidan gör buktande ytor, läs väggar och ofta framförallt fönster, att man kan behöver mera.
Vh, iö
matssvensson skrev:Skulle en sån modern möblering och planlösning passa bättre för traditionella högtalare än för Carlsson menar du? Lika illa skulle jag säga.
RogerGustavsson skrev:matssvensson skrev:Skulle en sån modern möblering och planlösning passa bättre för traditionella högtalare än för Carlsson menar du? Lika illa skulle jag säga.
Precis! Men det Stig Carlsson kallade för ett vanligt rum är ju inte lika vanligt längre. Kala, sparsamt möblerade rum med öppningar till nästan hela bostaden fungerar inte för högklassig återgivning oavsett högtalartyp enligt min uppfattning.
matssvensson skrev:Vilken rolig tråd det här har blivit! Så många enligt min förståelse kloka reflexioner. Tack Torde och alla andra.
Undrar om Stig hade justerat sina konstruktioner att bättre passa nutida (o)möbleringstrender, om han hade fått vara verksam ända till idag? Och vad hopplöst det måste ha varit att försöka dema Stigs högtalare på mässor och andra lokaler utan ett fungerande rumsstöd.
IngOehman skrev:Det är också riktigt att Stig ofta klagade på de rum där hans högtalare demades, och det gäller inte bara i hemmiljöer utan i ännu högre grad i hifi-butiker och på mässor. De var/blev för det mesta felaktigt uppställda och presterade inte ens i närheten av vad de gjorde hemma hos Stig. Det är kanske helt enkelt så enkelt som att rum med en stor (framförallt bred) och ganska omöblering vägg utan fönster och dörrar, inte är jättevanligt?
Kraniet skrev:en början vara att hitta rätt diskantelement en bra början för den som vill "förbättra".
Zaph Audio har gjort mätningar på olika bas/mellanregisterelement och Audio Technica/Skaaning kommer väl ut där - samtidigt som det finns många bra alternativ. http://www.zaphaudio.com/6.5test/Kraniet skrev:specialbyggt baselement från Skaaning
IngOehman skrev:Delar dina synpunkter på diskantelement för Carlsson till 100%, och kan meddela att det är en fråga som engagerat SSC under flera år, och snart kommer det gå att skörda frukterna av det arbete som har lagts ned.
Vh, iö
torde skrev:Kraniet skrev:en början vara att hitta rätt diskantelement en bra början för den som vill "förbättra".
Det jag funderar över när det gäller Dina olika alternativ är - vad skulle Stig C ha valt för alternativ om han levt i dag, med dagens utbud av olika högtalarelement. Det vi vill är ju inte att duplicera OA-52 i dess olika varianter - med olika diskanter. Syftet är ju snarare att logiskt och praktiskt kunna hitta bättre alternativ. När det gäller bas/mellanregister, så har jag läst på forumet att Stig C var överförtjust när 18W/8545 blev ersättaren till 8542.
Zaph Audio har gjort mätningar på olika bas/mellanregisterelement och Audio Technica/Skaaning kommer väl ut där - samtidigt som det finns många bra alternativ. http://www.zaphaudio.com/6.5test/Kraniet skrev:specialbyggt baselement från Skaaning
Vad skulle Du välja för elementuppsättning och varför?
Kraniet skrev:torde skrev:Kraniet skrev:en början vara att hitta rätt diskantelement en bra början för den som vill "förbättra".
Det jag funderar över när det gäller Dina olika alternativ är - vad skulle Stig C ha valt för alternativ om han levt i dag, med dagens utbud av olika högtalarelement. Det vi vill är ju inte att duplicera OA-52 i dess olika varianter - med olika diskanter. Syftet är ju snarare att logiskt och praktiskt kunna hitta bättre alternativ. När det gäller bas/mellanregister, så har jag läst på forumet att Stig C var överförtjust när 18W/8545 blev ersättaren till 8542.
Vad skulle Du välja för elementuppsättning och varför?
Som jag förstått det så var en stor anledning till att Stig blev så glad över 8545 var att Scan-Speak fick till kvalitetssäkringen med det elementet. 8542 var de tvunga att mäta varenda element som kom in till Carlsson, nån gång fick de skicka tillbaka hela pallen då elementen inte höll måttet.
Sen har ju 8545 en helt otrolig bas/midbas återgivning som jag mycket väl kan förstå att Stig gillade. Men till mellanregister så kan jag tänka mig att 8542 låter bättre.
Skaaning kan ju vara ett förslag. Jag har inte hört dom dock så hur bra de låter vet jag ju inte. Men det finns flertalet som är nöjda. De verkar inte ha några besvärliga uppbrytningar och liknande som stör. Sen är de ju rätt dyra, men det är ju en fråga i sig.
Wavecor WF182BD04 använder jag för tillfället i mina högtalare. Det elementet simulerar precis som 8542/8545 i 20 liter låda med 29 Hz avstämning. Elementet har papperskon som är ganska styv och bryter upp vid 4-5 kHz, så det måste en ju ta hänsyn till, det är ju fortfarande bättre än 8542/8545 som bryter upp vid 2kHz. Det låter iaf väldigt bra så som jag använder dom (4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT)
http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
På diskantsidan så hittade jag en annan möjlig kandidat i Wavecor TW030WA07. Re 6,3 och 89 dB angiven känslighet. Frekvenskurvan ser också lovande ut.
http://www.wavecor.com/html/tw030wa05_to_08.html
Personligen är jag inte speciellt inne på OA-ljudet i sig. Däremot är jag väldigt intresserad av vägghängda lösningar. Dels för att få bättre integration med rummet men även (förstås) för den förstärkning det ger i basen. Rätt utfört så ger det möjlighet till djup och "kraftfull" bas.
Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
torde skrev:Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
torde skrev:Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
Kraniet skrev:OA-principen åstadkommer i princip samma sak, fast med den skillnaden att energikurvan inte lutar "nedåt" från 20-20 000 Hz utan är rak över hela frekvensområdet. Den har med andra ord mer energi mot högre frekvenser. En annan skillnad är att OA-principen har en stor andel reflekterat ljud. Det gör att mellanregister/diskant får en mer diffus och "luftig" framtoning. Det kan även bli problem med fokus då ljudet antar en "måla med bred pensel" karaktär. Det är dock mest tydligt med de äldre Carlsson.
Nattlorden skrev:Samtidigt så bör man ju prova att ta på sig hifi-glasögonen när man lyssnar på verklig (live) musik och fundera över hur bred penseln är då. Ett besök på Operan kan vara bra mycket mer diffus än en operainspelning, så man kan ju fundera lite över vad som är rätt och fel.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:OA-principen åstadkommer i princip samma sak, fast med den skillnaden att energikurvan inte lutar "nedåt" från 20-20 000 Hz utan är rak över hela frekvensområdet. Den har med andra ord mer energi mot högre frekvenser. En annan skillnad är att OA-principen har en stor andel reflekterat ljud. Det gör att mellanregister/diskant får en mer diffus och "luftig" framtoning. Det kan även bli problem med fokus då ljudet antar en "måla med bred pensel" karaktär. Det är dock mest tydligt med de äldre Carlsson.
Samtidigt så bör man ju prova att ta på sig hifi-glasögonen när man lyssnar på verklig (live) musik och fundera över hur bred penseln är då. Ett besök på Operan kan vara bra mycket mer diffus än en operainspelning, så man kan ju fundera lite över vad som är rätt och fel. Därmed inte sagt att jag också föredrar 80-talarna, men Carlsson över lag är väldigt bra på att låta musik snarare än detaljupplösningshifi.
IngOehman skrev:Det stora problemet med den där diskanten [edit: Seas DXT] för just moderna OA-applikationer, är ju att den har så stor riktverkan. Alla 50-seriens högtalarmodeller är (faktiskt) konstruerade för en diskant som är helt rundstrålande.
Någon kan då tänka att "jamen KO10DT var ju inte helt rundstrålande!", och ha rätt.
Men - högtalarens utgångspunkt är ändå just en sådan teoretisk diskant - och det finurliga med högtalarna är ju att Stig tagit hänsyn till den praktiska bristen även hos den bästa diskant som fanns - och att diskanten dessutom har några nyckelegenskaper som behövs: Trots viss riktverkan i toppoktaven (över sisådär 10 kHz) har diskanten tack vare en ordentlig topp i nollgradersriktningen, tillräcklig verkningsgrad för att få ut den mängd diskantenergi som skall ut i rummet.
Kombinationen mellan rundstrålning under 10 kHz och att diskanten över det (ja, under också förstås) avlyssnas i en vinkel med en tonkurva som överensstämmer med samma elements energikurva (utan någon topp) adresserar i huvudsak problemet.![]()
Tillsammans med att tillräcklig medelkänslighet (mätt över strålningsstruten) från diskanten förstås.
matssvensson skrev:Jag kan tolka mätningar på mina högtalare som att de inte riktigt håller energikurvan fullt uppe de sista två toppoktaverna, dvs över 5 kHz. Och det kanske saknas någon dB eller så även på direktljudet. Vilka positiva ljudmässiga effekter kan jag räkna med om jag skruvar i filtret och ökar nivån med säg <+0,1 dB vid 5 kHz och typ +2 dB vid 20 kHz? Och vilka negativa artefakter med en sån tonkurveförändring kan följa med?
torde skrev:matssvensson skrev:Jag kan tolka mätningar på mina högtalare som att de inte riktigt håller energikurvan fullt uppe de sista två toppoktaverna, dvs över 5 kHz. Och det kanske saknas någon dB eller så även på direktljudet. Vilka positiva ljudmässiga effekter kan jag räkna med om jag skruvar i filtret och ökar nivån med säg <+0,1 dB vid 5 kHz och typ +2 dB vid 20 kHz? Och vilka negativa artefakter med en sån tonkurveförändring kan följa med?
Min spontana reaktion på dina mätningar är den utgångspunkt som Floyd Toole nämnde när de testade högtalare - de högtalare som kom ut bra hade en jämn ljudenergispridning i alla riktningar när man mätte runt högtalarna. Jag tycker att det i mycket påminner om mätningen av "orginaldiskanten" till OA-52, Peerless KO10DT, se referensen från OA51 FAQ, sid 2 överst, på detta entusiastforum. Denna diskant mäter rakt summerat över alla riktningar, men har en puckel i det högre diskantregistret "on axis". Förmodligen är designkriteriet att puckeln skall kompensera för den allt mer uttalade riktade ljudstrålning som följer blir konsekvensen av den kortare våglängden i de högre frekvensområdena, 10 000 Hz och däröver.
http://user.faktiskt.io/paa/KO10DT.pdf Samtidigt är det ju så att det är den egna "ljudsmaken" som avgör vad som är en bra "ljudbild". Så det är ju fritt fram att experimentera för att hitta ännu bättre lösningar. Det är ju det som gör livet spännande och intressant!
matssvensson skrev: Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
/m
lennartj skrev:Den allra översta oktaven är jag inte längre kapabel att bedöma eftersom jag hunnit bli 63 år gammal och inte hör något över 12 kHz vid normala nivåer.
Viktigast för mig är att ha sibilanterna under kontroll, överdrivna vassa ess-ljud som skvätter omkring i lyssningsrummet är en styggelse tycker jag , och ett tydligt tecken på att anläggningens ägare har en del kvar att göra,.
Tyvärr har jag hört åtskilliga anläggningar för långt över halvmiljonen med detta problem.
En av Carlsson-högtalarnas största förtjänster (i rätt rum med passande elektronik) är den utmärkt naturliga återgivningen av röster,och dit hör ju även sibilanterna.
Därmed är grunden lagd för ett välartikulerat mellanregister som i sin ur är grunden för riktig hifi och gör att 78-varvare i gott skick blir riktigt njutbara eftersom de i stort sett bara innehåller mellanregister. De kan dock låta "orvar" i anläggningar där det mesta krutet lagts på djupbas och toppdiskant
Jag var dock nästan rabiat Carslsson-hatare eller snarare Peerless MT20-hatare- tills OA5x-serien dök upp och med tiden utbytesdiskanter som CT62 och T22 vilka gör även 70-talarna lyssningsbara.
Nattlorden skrev:Lennartj är inte den enda på forumet som gillar Isoda, jag har använt Isoda till mina högtalare i över 20 år, om inte för hela sträckan, så i alla fall en meter eller två. Jag har dock aldrig satt någon finger på uppförandet, men jag känner ej heller att jag vill vara utan. Må vara placebo, men den är inte så stark att jag kan säga något om det och dessutom känns det inte logiskt att dem skulle vara bättre... Så det är något annat. Men Lennartj har säkert (haft) bättre öron än vad jag har och kunnat göra bedömningen utefter det. Jag är bara glad och nöjd att jag lyckades få tag på
[ Bild ]
(Rehifi är säkert nöjda över att jag snor deras bild i utbyte mot gratisreklam)
matssvensson skrev:Jag vet inte om det är inbillning men jag upplever själv en påtaglig känslighet för balansen i området, speciellt 5-10 kHz. Det är här jag fipplat mest med balansen i mina egna högtalare och nu är jag igång igen. Har redan klivit tillbaks ett steg från första justeringen, och vi pratar förändringar runt 0,1 dB (vilket jag egentligen tyckte verkade löjligt förut, innan jag nu genomlever det själv). Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
torde skrev:Detta ger även upphov till en fråga - om man tittar på tester av t.ex. SS 22W/8557T00 så visar de en distortion på ca 0,3% - 3% i frekvensspektrat mellan 30 Hz och 80 Hz. Men en basport som spelar i detta frekvensintervall - vad får den för distortion? När basporten jobbar så utnyttjas ju resonansen av luftpelaren i basporten och den "fjädring" som luften i högtalarlådan ger. Elementet arbetar ju inte mycket i detta intervall. Vilken nytta ger en subwoofer om jag kan klara mitt önskade frekvensintervall med en basreflexlåda - bortsett från ökat ljudtryck i stora rum?
roggaro skrev:matssvensson skrev:Jag vet inte om det är inbillning men jag upplever själv en påtaglig känslighet för balansen i området, speciellt 5-10 kHz. Det är här jag fipplat mest med balansen i mina egna högtalare och nu är jag igång igen. Har redan klivit tillbaks ett steg från första justeringen, och vi pratar förändringar runt 0,1 dB (vilket jag egentligen tyckte verkade löjligt förut, innan jag nu genomlever det själv). Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
området kring 5kHz påverkar närhet och tycker jag är särskilt viktigt vid återgivning. därför har jag på mina självbyggen i delningen (trevägs) en volympott på vardera som minutiöst kan regleras
Helt rätt! Samtidigt är det ju så att när man sätter in en subwoofer så har den enligt testen en distortion på mellan 0,3% och 3%. Och då uppkommer frågan om distortionen från en tvåvägs basreflexlösning ger lägre distortion i basområdet därför att basreflexporten (eventuellt - jag vet intematssvensson skrev:Det normala är att distosionen ökar med ökat konutslag i ett dynamiskt element. Blir elementet avlastat av en port eller subwoofer sjunker distorsionen i motsvarande grad som avlastningen.
torde skrev:Helt rätt! Samtidigt är det ju så att när man sätter in en subwoofer så har den enligt testen en distortion på mellan 0,3% och 3%. Och då uppkommer frågan om distortionen från en tvåvägs basreflexlösning ger lägre distortion i basområdet därför att basreflexporten (eventuellt - jag vet intematssvensson skrev:Det normala är att distosionen ökar med ökat konutslag i ett dynamiskt element. Blir elementet avlastat av en port eller subwoofer sjunker distorsionen i motsvarande grad som avlastningen.) inte har motsvarande distortion i basregistret, där en insatt sub spelar.
matssvensson skrev:Du behöver förstå att mätningarna är likadant utförda innan du kan jämföra två resultat
matssvensson skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av elementen du skriver om
matssvensson skrev:Sen kan en subwoofer förutom distorsion också ge en annan tonkurva än högtalaren själv, och det kan vara något du också vill ha.
mvh, mats
lennartj skrev:matssvensson skrev:Sen kan en subwoofer förutom distorsion också ge en annan tonkurva än högtalaren själv, och det kan vara något du också vill ha.
mvh, mats
Lurig formulering ovan, med också i. Menar du subwoofer med distorsion och en annan tonkurva, eller utan distorsion men med samma tonkurva som OA52?
Eller också vill du (jag) ha en annan tonkurva från subwoofersystemet eftersom tonkurvan i basregistret från mina OA52.2 är helt katastrofal när de är placerade för bästa ljudbild i den del av rummet jag vill ha dem.
lennartj skrev:[ Bild ]
Nattlorden skrev:Det var ju väldeliga vilken dipp 100-150 du har. Någon idé om vad det är, för jag har svårt att tro att det är OA-principiellt?
Nattlorden skrev:(Den senaste generationen lär kunna välja två högre delningar också)
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Det stora problemet med den där diskanten [edit: Seas DXT] för just moderna OA-applikationer, är ju att den har så stor riktverkan. Alla 50-seriens högtalarmodeller är (faktiskt) konstruerade för en diskant som är helt rundstrålande.
Någon kan då tänka att "jamen KO10DT var ju inte helt rundstrålande!", och ha rätt.
Men - högtalarens utgångspunkt är ändå just en sådan teoretisk diskant - och det finurliga med högtalarna är ju att Stig tagit hänsyn till den praktiska bristen även hos den bästa diskant som fanns - och att diskanten dessutom har några nyckelegenskaper som behövs: Trots viss riktverkan i toppoktaven (över sisådär 10 kHz) har diskanten tack vare en ordentlig topp i nollgradersriktningen, tillräcklig verkningsgrad för att få ut den mängd diskantenergi som skall ut i rummet.
Kombinationen mellan rundstrålning under 10 kHz och att diskanten över det (ja, under också förstås) avlyssnas i en vinkel med en tonkurva som överensstämmer med samma elements energikurva (utan någon topp) adresserar i huvudsak problemet.![]()
Tillsammans med att tillräcklig medelkänslighet (mätt över strålningsstruten) från diskanten förstås.
Ok, nu har jag blivit alltför nyfiken. Jag kan tolka mätningar på mina högtalare som att de inte riktigt håller energikurvan fullt uppe de sista två toppoktaverna, dvs över 5 kHz. Och det kanske saknas någon dB eller så även på direktljudet. Vilka positiva ljudmässiga effekter kan jag räkna med om jag skruvar i filtret och ökar nivån med säg <+0,1 dB vid 5 kHz och typ +2 dB vid 20 kHz? Och vilka negativa artefakter med en sån tonkurveförändring kan följa med?
mvh, mats
torde skrev:Det ökar därefter nedåt för att vid ca 9 Hz bli ca +/- 6,5 mm, det är även gränsen för linjärt utslag på elementet. Så vid den effekten, 1 W/89 dB, så bör högtalarna låta bra speciellt med digitala signalkällor som inte ger något "rumbel". -3 dB punkten ligger här vid 44 Hz till detta kommer förstärkningen av basen från kopplingen till rummet. Det bör ge en frekvensgång ned mot 30-35 Hz med låg distortion.
Ökar vi effekten till det dubbla så bör väl ljudnivån öka med 3 dB, dvs till ca 92 dB. Vid 32 Hz blir då konutslaget +/- 0.7 - 0,8 mm och gränsen för linjärt utslag passeras vid 14 - 15 Hz.
RogerGustavsson skrev:torde skrev:Det ökar därefter nedåt för att vid ca 9 Hz bli ca +/- 6,5 mm, det är även gränsen för linjärt utslag på elementet. Så vid den effekten, 1 W/89 dB, så bör högtalarna låta bra speciellt med digitala signalkällor som inte ger något "rumbel". -3 dB punkten ligger här vid 44 Hz till detta kommer förstärkningen av basen från kopplingen till rummet. Det bör ge en frekvensgång ned mot 30-35 Hz med låg distortion.
Ökar vi effekten till det dubbla så bör väl ljudnivån öka med 3 dB, dvs till ca 92 dB. Vid 32 Hz blir då konutslaget +/- 0.7 - 0,8 mm och gränsen för linjärt utslag passeras vid 14 - 15 Hz.
Du nämner väldigt låga frekvenser som 9 och 14-15 Hz. Det lär knappast vara speciellt höga ljusnivåer vid de frekvenserna med en basreflexavstämning till 30-32 Hz. Brukar bli ett rejält fall med ca 24 dB/oktav för en basreflexlåda. Kanske är det något jag missat i ditt resonemang?
torde skrev:Jag vet att Lennart redan valt - men det vore kul att höra argumenten!
uniper skrev:En signal på 9 Hz kommer inte att höras nej, men den ger stora konutslag i en basreflex
RogerGustavsson skrev:Kanske är det något jag missat i ditt resonemang?
torde skrev:Beräkningarna visar ett min konutslag på 0,6 mm vid 32 Hz. Det ökar därefter nedåt för att vid ca 9 Hz bli ca +/- 6,5 mm, det är även gränsen för linjärt utslag på elementet. Så vid den effekten, 1 W/89 dB, så bör högtalarna låta bra speciellt med digitala signalkällor som inte ger något "rumbel". -3 dB punkten ligger här vid 44 Hz till detta kommer förstärkningen av basen från kopplingen till rummet. Det bör ge en frekvensgång ned mot 30-35 Hz med låg distortion. Ökar vi effekten till det dubbla så bör väl ljudnivån öka med 3 dB, dvs till ca 92 dB. Vid 32 Hz blir då konutslaget +/- 0.7 - 0,8 mm och gränsen för linjärt utslag passeras vid 14 - 15 Hz.
torde skrev:Jag har gjort några enkla beräkningar för att kolla förutsättningarna för en basreflexlåda som OA-52. Jag har valt T/S parametrarna från gamla 18W/8545-00 som skall ha varit lika som gamla 8542 -samma motor.
torde skrev:Beräkningarna gäller inledningsvis 1 W in till högtalaren (vilket ger en ljudvolym på ca 89 dB) samt att lådans volym är 20 liter, portens diameter är 5,9 cm samt längd 30 cm. Det ger en portavstämning på ca 32 Hz. Recensioner i olika HiFi-tidningar angav avstämningen till 30 Hz. Beräkningarna visar ett min konutslag på 0,6 mm vid 32 Hz. Det ökar därefter nedåt för att vid ca 9 Hz bli ca +/- 6,5 mm, det är även gränsen för linjärt utslag på elementet. Så vid den effekten, 1 W/89 dB, så bör högtalarna låta bra speciellt med digitala signalkällor som inte ger något "rumbel".
torde skrev:-3 dB punkten ligger här vid 44 Hz till detta kommer förstärkningen av basen från kopplingen till rummet. Det bör ge en frekvensgång ned mot 30-35 Hz med låg distortion.
torde skrev:Ökar vi effekten till det dubbla så bör väl ljudnivån öka med 3 dB, dvs till ca 92 dB. Vid 32 Hz blir då konutslaget +/- 0.7 - 0,8 mm och gränsen för linjärt utslag passeras vid 14 - 15 Hz.
torde skrev:Med dessa förutsättningar har vi därför en "tradeoff" en utsträckning av basen ned mot ca 20 Hz med subwoofer samt en ökad distortion (vid sluten låda) eller att nöja sig med en tvåvägslösning som sträcker sig ned till ca 30-35 Hz men med låg distortion. Hur resonerar ni, vad skulle ni välja samt varför? Jag vet att Lennart redan valt - men det vore kul att höra argumenten!
Nattlorden skrev:Jag tror nog att tanken är att hålla sig inom Stigs idé, men realisera det ytterligare lite bättre.
IngOehman skrev:Kom på att det finns en sak som jag undrat över sedan du startade den här tråden:Menar du verkligen att fråga om Stigs ortoakustiska principer (hans tankar på hur musikåtergivning bör göras helt enkelt) kan förbättras, eller skall man tolka din fråga som att du undrar man man kan förbättra högtalare så att de kommer närmare Stigs (oförändrade) tankar om optimal musikåtergivning?Det kan förefalla vara ungefär samma fråga, men som jag ser det är det två vitt skilda frågor.
IngOehman skrev:PS. Min uppfattning efter mycket diskussioner om allt mellan himmel och jord, men mest om musikåtergivning, med Stig, är att det finns gott om "öppna/olåsta/oexakta" delar av Stigs funderingar, alltså saker han inte var säker på, men hade uppfattningar om intervall för.
Så som jag ser det finns det massor av möjligheter att för en nyfiken amatör hitta alternativ och att optimera, utan att man behöver utveckla principerna. Det finns utrymme nog inom dem. Man kan vända på steken och säga att man av samma skäl är tvungen att göra det.![]()
Men oavsett vems ideer man har som utgångspunkt så behöver man ju som användare nästan alltid optimera en enskild uppställning. Och det är nästan alltid bäst att göra det via återkoppling (gör så rätt man kan baserat på vad man vet, fråga sig hur blev det, vad behöver trimmas till?) istället för med hjälp av tumregler (gör si och så och sen är det klart).
torde skrev:Som gammal affärsutvecklare var jag (naturligtvis) även nyfiken på om det fanns möjlighet att förbättra dessa principer med utgångspunkt i den forskning och teknikutveckling som skett.
torde skrev:IngOehman skrev:Kom på att det finns en sak som jag undrat över sedan du startade den här tråden:Menar du verkligen att fråga om Stigs ortoakustiska principer (hans tankar på hur musikåtergivning bör göras helt enkelt) kan förbättras, eller skall man tolka din fråga som att du undrar man man kan förbättra högtalare så att de kommer närmare Stigs (oförändrade) tankar om optimal musikåtergivning?Det kan förefalla vara ungefär samma fråga, men som jag ser det är det två vitt skilda frågor.
STORT TACK för Dina reflektioner och förklaringar Ingvar! Anledningen till att jag startade tråden var att mitt eget högtalarbygge "i och för sig" lät mycket bra. Men att i jämförelse med de OA-52.1 som jag ärvt av min far (köpta i början av 1980-talet där jag fått byta ut 8542 mot ursprungliga 8545 då 42:orna inte var spelbara) så var stereobilden på OA-52 så enormt mycket bättre samtidigt som ljudkvaliteten var minst lika bra som mitt nybygge. Detta med en högtalare som var designad på 80-talet, med element från den tiden! Jag ville därför förstå bättre vad som var förklaringen - principerna - kring vilka OA-52 var konstruerad. Som gammal affärsutvecklare var jag (naturligtvis) även nyfiken på om det fanns möjlighet att förbättra dessa principer med utgångspunkt i den forskning och teknikutveckling som skett. Steg 1 var dock framförallt att förstå Stig C:s designtänk. Som du/ni förstår så är jag inte någon akustiker, men jag har en gedigen teknik och forskarutbildning, är nyfiken och vill ha så bra ljud ur min högtalaranläggning som möjligt. Någon kanske skulle säga att jag är en "nörd"!
Stig C har, som jag förstått det, myntat OrthoAkustik(OA). Som jag ser det/skrev så fanns ett reellt behov bakom behovet att mynta detta uttryck. HiFi var ett äldre uttryck som tar fasta på att konstruera högtalare, enbart med utgångspunkten i högtalarnas egen ljudåtergivning, som ger en hög trovärdighet jämfört med phonogrammet. OrthoAkustiska högtalare är HiFi och tar dessutom hänsyn till samspelet mellan högtalaren och rummet som högtalaren spelar i. OA-högtalare utnyttjar de geometriska förhållandena mellan högtalarna och rummet för att skapa en så bra balans som möjligt mellan direktljud och indirekt ljud - det är därför som OA-52 kabinettet har en så säregen utformning och en så suverän ljudbild!
Nu är OA ett "metabegrepp" och en uppfinning. Som uppfinning så innebär det att OA inte har något fördefinierat konkret innehåll. OA måste fyllas med de aspekter som löser problemet med återgivning av ett inspelat material så att en så riktig illusion som möjligt skapas av den ljudmiljö där ljudupptagningen skedde. Med "metabegrepp" menar jag att det krävs enkla beskrivningar av komplexa fenomen för att kunna ge en "mental hookup" för den fortsatta förklaringen - men dessa enkla begrepp är aldrig tillräckliga när man skall göra en konstruktion. Jag har ingen ambition att definiera ett annat begrepp, nu när jag fått tillfälle att lära av er alla![]()
, även om jag hade funderingar i den riktningen tidigare i tråden. Däremot tycker jag att det har varit intressant med t.ex. diskussion om loobing som uppträden när två olika högtalarelement spelar i samma frekvensområde. Kanske finns möjlighet att undvika detta med aktivt delningsfilter med brant delning. Dvs detta skulle kunna vara ett exempel på förbättringar inom ramen för OA. Allmänt förbättrade högtalarelement skulle kunna vara andra möjligheter.
Som ni förstår så är jag stor beundrare av Stig Carlsson och hans OA-52:or! Annars skulle jag inte ställt undan mina egna byggen! - Men, och här kanske jag skiljer mig från många av er andra, jag är samtidigt öppen för förbättringar av olika slag. Mitt syfte är att få maximalt med välljud ur min anläggning, på samma sätt som Lennart har arbetat vidare med sin anläggning. Avslutningsvis så är jag full av beundran för Stig C och hans högtalare, OA är hans "metabegrepp" och det har varit vägledande för de högtalare som bär signumet OA. Ingvar, jag hoppas att detta gett svar på Din undrande fundering. Jag blev lite filosofisk här men hoppas att ni har överseende med detta.
Kul att Du "nappar" på min filosofiska reflektion Peter! Det jag menade var, precis som Du är inne på, är att Stig C:s högtalare är orthoakustiska och att de är en uppfinning av honom, baserat på insikten om ljudbildens egenskaper kopplat till samspelet mellan rummets och högtalarnas geometri. Det fanns dock inga orthoakustiska högtalare att gå ut och studera och kartlägga deras egenskaper. Det är naturligtvis därför som Stig fortlöpande har utvecklat OA-högtalarna till den utformning de fick och som slutade med OA-52. Jag håller även med Dig om att hörselns fysiologiska funktionssätt, med koppling till rummets egenskaper vad gäller olika typer av direktljud och reflektion baseras på en upptäckt. Men detta är för mig skiljt från de orthoakustiska högtalarna som utnyttjar denna insikt. För mig är högtalarna, OA-52, en uppfinning som successivt utvecklats från bl.a. OA-51. Men den historien kan Du mycket bättre än jag.petersteindl skrev:Man måste skilja på uppfinning och upptäckt. Stig gjorde upptäckter gällande ljud från högtalare i bostadsrum. Stig gjorde vissa uppfinningar för att anpassa sina högtalare för ljudåtergivming i bostadsrum. Det ortoakustiska gäller ljud från högtalare i bostadsrum d v s det är en upptäckt och är allmängiltigt.
IngOehman skrev:Alltså att det inte handlar om att förbättra principerna (Stigs sätt att se det alltså, han brukade inte svänga sig med frasen "den ortoakustiska principen").
IngOehman skrev:...
Det beror på vad du menar med "gamla". 8542 är ju ett äldre element än 8545, och den motor som 8542 hade när det kom har aldrig funnits till 8545. Den ursprungliga 8542-motorn var annorlunda på flera sätt men det mest annorlunda var kanske talspolens resistans som var markant högre på det ursprungliga 8542, runt 7 ohm har jag för mig.
Mycket riktigt var lägsta impedans 20 - 20k Hz för OA-51 hela 8 ohm. De gick alltså inte under 8 ohm överhuvudtaget. Det är mycket ovanligt med sådana högtalare.
Sedan 8545 kom har dock även 8542 givits samma motor, och den överensstämmer alltså inte med motorn i det 8542 som OA-51 och OA-52 dimensionerades med ursprungligen.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:Bortsett ifrån att spekulation inte är min starka sida så, bra svar!
Men jag kan inte spekulera i vad Stig skulle ha ändrat i tankeväg.
Om jag tvingades spekulera så fick det bli att Stig inte väsentligt hade ändrat på någonting. Han ändrade filosofi "en smula" inför 50-serien, "en smula" som han själv då vid tiden uppfattade som ett rejält bröd, men senare omvärderade och tyckte inte att han ändrat sig så mycket, trots allt.
Det kan vara intressant att veta för dem som läser en artikel som skrevs vid tiden för OA-51s lanserande, där man får intrycket att Stig har gjort helt om och tar avstånd från allt han sagt tidigare.
Det enda nya jag på rak arm kan komma på vad att han det senaste året av sitt liv (var det väl, i slutet i varje fall) lämnade övertygelsen att inga ljud lägre än högtalarnas faktiska placering går att återge. Upptäckten om motsatsen (som alltså kan ifrågasättas, och det gjorde han också lite mer än 10 år efteråt) alltså att man INTE kan återge ljud under högtalarna, var delvis det som ledde till de låga OA-50 och OA-52, men senare blev han alltså varse att det gick att projicera under högtalarnivån. Dock hävdade han fortsatt att det fanns fördelar med att ha ljudkällorna så lågt som möjligt, främst att det gör takreflexen så sen som möjligt och att det ökar möjligheten att arrangera rummet således att sittmöblerna bildar en blockerande vägg som gör att man inte drabbas så mycket av reflexer som studsat i väggen bakom lyssnaren och sedan i väggen framför.
Så sammanfattning var han väldigt trogen sina ideer, helt enkelt för att han nästan alltid testade dem noga nog, innan de blev hans övertygelse. Så min uppfattning är, om jag måste ha en, att det är troligt att han inte hade ändrat uppfattning om just någonting utan stått fortsatt bakom de ideer som han trots allt i stora delar stått bakom sedan 50-talet, och stått praktiskt taget helt stått bakom sedan slutet av 70-talet. Om man lever med en tankevärld i 20 år och inte finner några fel med den, så känns det inte troligt att den skall ändras väsentligt senare. Och som sagt - det mesta av hans övergripande syn hade han ju haft i 40 år. Skillnaden mellan tankarna från 50-talet och de från 70-talet var inte i så hög grad att han tyckte att de äldre tankarna varit fel, utan mera att han ställde högre och högre, och precisare och precisare, krav. Det mest påtagliga var väl att direktljudet omfattades på ett helt annat sätt senare.
Vi diskuterade trevägaren mycket, högtalaren som inte blev färdig trots att den egentligen var en äldre idé än till och med OA-51, och under de år som jag kände Stig så ändrade han inte uppfattning om hur de skulle byggas upp på någon punkt, men han kände ett växande hopp om att de skulle kunna realiseras.
Då han ritade dem var de krav han ställde på elementen i dem inte möjliga att uppfylla. Inte bara för att kraven var höga, utan för att de var så speciella och väldigt konkreta.
- - - - -
Så sammanfattningsvis tycker jag det är svårt och vanskligt att spekulera i vad Stig eventuellt hade ändrat på i sina ideer om hur musikåtergivning bör ske. Det känns mera meningsfullt att tala om praktiska förbättringar på högtalare för att nå fram till Stigs ideer så oanfrätt som möjligt.
Men även där är det ju liksom svårt att nå längre än till trevägaren, som mig veterligt inte hade några svagheter sett ur Stigs perspektiv. Den var färdig och felfri, men inte möjlig att tillverka under Stigs livstid.
Vh, iö
IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.
Min uppfattning är att man bör vårda ett gammalt 8542-element ömt. De kommer knappast någonsin igen att tillverkas. Så laga hellre än släng.
Vh, iö
STDI skrev:IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.
Min uppfattning är att man bör vårda ett gammalt 8542-element ömt. De kommer knappast någonsin igen att tillverkas. Så laga hellre än släng.
Vh, iö
Nu vet jag inte om du missförstod mig eller jag missförstår dig. I alla fall tycker jag inte att ditt svar är entydigt när du skriver "gamla 8542-basen" eftersom du sen även skriver om 8545 i OA52.2.
Jag vet att alla OA52 (alltså inte OA52.2 osv) har SS8452. Men är alla dessa SS8542 av den gamla sorten? Eller hade SS8542 ändrats redan under den tid som OA52 tillverkades? Du har ju många gånger skrivit om en "gammal resp ny 8542".
IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.
Vh, iö
STDI skrev:IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.
Vh, iö
Nu vet jag inte om du missförstod mig eller jag missförstår dig. I alla fall tycker jag inte att ditt svar är entydigt när du skriver "gamla 8542-basen" eftersom du sen även skriver om 8545 i OA52.2.
Jag vet att alla OA52 (alltså inte OA52.2 osv) har SS8452. Men är alla dessa SS8542 av den gamla sorten? Eller hade SS8542 ändrats redan under den tid som OA52 tillverkades? Du har ju många gånger skrivit om en "gammal resp ny 8542".
juanth skrev:IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.
Vh, iö
Så ett 8542 med skumkanter är den gamla versionen och så finns det 8542 med gummiupphängning?
Tangband skrev:Stig hade nog använt waveguides idag
viewtopic.php?f=16&t=48126&p=2059264&hilit=Carlsson+waveguides#p2059264
petersteindl skrev:OA52 hade 8542 basen. Den tillverkades och såldes 1984-1989.
Från 1989/90 till 1996 fanns varken produktion eller försäljning av Carlssonhögtalare.
OA52.2 hade 8545 basen. Den tillverkades och såldes 1996- 2001.
Själva avtalet mellan Stig Carlsson och John Larsen tecknades 1997, bara någon månad innan Stig Carlsson dog den 8 mars 1997.
OA52.3 hade 8545 basen. Den tillverkades och såldes 2002 - 2007.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Tangband skrev:Stig hade nog använt waveguides idag
viewtopic.php?f=16&t=48126&p=2059264&hilit=Carlsson+waveguides#p2059264
3-vägaren hade Waveguide till mellanregistret samt till basen i dess övre register samt till diskanten för reflexer.
Dock var waveguiden till mellanregistret inte färdigutvecklad. Stig hade inte bestämt sig för hur den skulle se ut. Han hade fler alternativ. Inget av dessa var bra.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?
Duger bild?![]()
[ Bild ]
rajapruk skrev:Var de tänkta att stå i hörn?
schmutziger skrev:Frågan är om han skulle behövt prova 45 o 60 graders horn?
Tangband skrev:IngOehman skrev:Bortsett ifrån att spekulation inte är min starka sida så, bra svar!
Men jag kan inte spekulera i vad Stig skulle ha ändrat i tankeväg.
Om jag tvingades spekulera så fick det bli att Stig inte väsentligt hade ändrat på någonting. Han ändrade filosofi "en smula" inför 50-serien, "en smula" som han själv då vid tiden uppfattade som ett rejält bröd, men senare omvärderade och tyckte inte att han ändrat sig så mycket, trots allt.
Det kan vara intressant att veta för dem som läser en artikel som skrevs vid tiden för OA-51s lanserande, där man får intrycket att Stig har gjort helt om och tar avstånd från allt han sagt tidigare.
Det enda nya jag på rak arm kan komma på vad att han det senaste året av sitt liv (var det väl, i slutet i varje fall) lämnade övertygelsen att inga ljud lägre än högtalarnas faktiska placering går att återge. Upptäckten om motsatsen (som alltså kan ifrågasättas, och det gjorde han också lite mer än 10 år efteråt) alltså att man INTE kan återge ljud under högtalarna, var delvis det som ledde till de låga OA-50 och OA-52, men senare blev han alltså varse att det gick att projicera under högtalarnivån. Dock hävdade han fortsatt att det fanns fördelar med att ha ljudkällorna så lågt som möjligt, främst att det gör takreflexen så sen som möjligt och att det ökar möjligheten att arrangera rummet således att sittmöblerna bildar en blockerande vägg som gör att man inte drabbas så mycket av reflexer som studsat i väggen bakom lyssnaren och sedan i väggen framför.
Så sammanfattning var han väldigt trogen sina ideer, helt enkelt för att han nästan alltid testade dem noga nog, innan de blev hans övertygelse. Så min uppfattning är, om jag måste ha en, att det är troligt att han inte hade ändrat uppfattning om just någonting utan stått fortsatt bakom de ideer som han trots allt i stora delar stått bakom sedan 50-talet, och stått praktiskt taget helt stått bakom sedan slutet av 70-talet. Om man lever med en tankevärld i 20 år och inte finner några fel med den, så känns det inte troligt att den skall ändras väsentligt senare. Och som sagt - det mesta av hans övergripande syn hade han ju haft i 40 år. Skillnaden mellan tankarna från 50-talet och de från 70-talet var inte i så hög grad att han tyckte att de äldre tankarna varit fel, utan mera att han ställde högre och högre, och precisare och precisare, krav. Det mest påtagliga var väl att direktljudet omfattades på ett helt annat sätt senare.
Vi diskuterade trevägaren mycket, högtalaren som inte blev färdig trots att den egentligen var en äldre idé än till och med OA-51, och under de år som jag kände Stig så ändrade han inte uppfattning om hur de skulle byggas upp på någon punkt, men han kände ett växande hopp om att de skulle kunna realiseras.
Då han ritade dem var de krav han ställde på elementen i dem inte möjliga att uppfylla. Inte bara för att kraven var höga, utan för att de var så speciella och väldigt konkreta.
- - - - -
Så sammanfattningsvis tycker jag det är svårt och vanskligt att spekulera i vad Stig eventuellt hade ändrat på i sina ideer om hur musikåtergivning bör ske. Det känns mera meningsfullt att tala om praktiska förbättringar på högtalare för att nå fram till Stigs ideer så oanfrätt som möjligt.
Men även där är det ju liksom svårt att nå längre än till trevägaren, som mig veterligt inte hade några svagheter sett ur Stigs perspektiv. Den var färdig och felfri, men inte möjlig att tillverka under Stigs livstid.
Vh, iö
Intressant-
Jag har för mig att Peter S. nämnt i nån tråd att Stig , om han levt nu, nog möjligen hade använt waveguides till sina högtalare. Kommentarer till det ?
IngOehman skrev:Stig arbetade även för trevägaren på ett extra diskantelement med hög riktverkan, som skulle riktas snett utåt/uppåt. För detta ville han ha maximal riktverkan, för att ge så lite slask till direktljudet som möjligt. Även detta element var ett horn. Men ett med avsevärt stöttre direktivitet än det för mellanregistret. Det arbetade även i ett mycket högre register, typ över 5 kHz, medan mellanregisterelementet bara arbetade upp till 5 kHz.
petersteindl skrev:3-vägaren hade Waveguide till mellanregistret samt till basen i dess övre register samt till diskanten för reflexer.
Peter
Morello skrev:Till att börja med heter det vågledare på svenska.
Jag kan nog tycka att det kallas horn när en väsentlig del är transformation av den akustiska impedansen för att vinna verkningsgrad.
Johan_Lindroos skrev:I princip anser jag att waveguide och horn är varandras motsvarigheter. Jag tycker t.o.m. att det är lite onödigt med ordet waveguide. Termerna horn, hörn, bafflar, väggor, reflekterande ytor duger gott tycker jag.
Peter, när tycker du en waveguide plötsligt blir ett horn? Vad ser du som din distinktion där? Alltså, vad i själva formen är det som gör att du vill kalla det för det ena eller andra?
Diskanten Vifa/Scan-Speak H2606, tycker du den har ett horn eller waveguide? Horn.
Diskanten Dayton Audio ND25FW-4, tycker du den har ett horn eller waveguide? Waveguide.
Diskanten Seas 27TBCD/GB-DXT, tycker du den har ett horn eller waveguide, eller något annat, kanske en lins? Waveguide.
Diskanten Scan-Speak Revelator D2905/990000, tycker du den har ett horn eller waveguide? Waveguide.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Du kanske ser vad jag menar med detta?
petersteindl skrev:Som vanligt måste man definiera vad en Waveguide är.
Om man vill uppnå ett visst spridningsmönster från ett högtalarelement så kan man utnyttja vissa matematiskt fysikaliska regler vid kontroll av olika frekvensers riktverkan hos akustiska ljudvågor. Ett sätt är att införa någon form av närliggande bafflar eller krökta bafflar för att uppnå viss bestämd riktverkan.
Ett sådant sätt kallar jag för att man gör en Waveguide. Ändamålet är att uppnå viss vågutbredning från ljudkällan som på något sätt är frekvensberoende.
Ett helt annat ändamål kan vara att man vill ha en högre verkningsgrad genom att införa en så kallad akustisk transformator och det kallas för horn.
Stig Carlsson var i princip ointresserad av att införa en akustisk transformator. Däremot ville Stig kunna styra vågutbredningen vid olika frekvenser för att därigenom uppnå den kvot mellan direktljud och reflekterat ljud som Stig ville ha.
Då började Stig införa sådana Waveguides i konstruktionen. Genom att hörnplacera basen för högre frekvenser d v s att göra ett litet hörn inbyggt i högtalarlådan så åstadkommes detta. För att få in membranet så nära vägg och hörn som möjligt för att den destruktiva interferensen skall komma så högt upp i frekvens som möjlig så vände stig basen så att membranet var utanför lådan och magneten likaså.
I mellanregistret ville Stig göra samma sak och då genom att införa ett ännu mindre hörn eftersom våglängderna där är mindre.
Att man därigenom får högre verkningsgrad var en bonus men inget designkriterium.
Den diskant som pekar bakåt ville Stig också ha riktad för att den inte skulle påverka direktljudets tonkurva. Det handlar även här om riktverkan. Sådana diskantelement görs ofta med hornverkan och den anser jag att man i och för sig kan kalla för ett horn. Men Stig använder den för sin riktningskarakteristik.
Frontladdade PA-horn är en helt annan femma, som jag ser det.
Sedan kan man göra ett slags mellanting med exempelvis en bas i rummets hörn som man sätter på en waveguide som funkar för högre frekvenser från basen. Då kan man uppnå ett mycket gott resultat med jämn spridning från vägg till vägg i horisontalled och hyfsat i vertikalled. Sådant håller jag på att laborera med.
Som jag ser det så är det ortoakustiken i sin fulländning om jag lyckas. Diskanten har jag bra kontroll över. Mellanregistret är det svåraste.
Med vänlig hälsning
Peter
Vh, iö
När det gäller 8545 så finns den bara i en version. Det vill säga förvisso finns det varianter (t ex den med kaptonbobin) och man skulle även kunna kalla de senaste årens produktion av elementet för något annat (eftersom tonkurvan avviker på ett förfärligt sätt, jag skulle nästan vilja kalla det oanvändbart), ...men i OA-52 har bara en version av 8545 användts...
...men i OA-52 har bara en version av 8545 användts...
Det finns inte många att tala med när det gäller gamla och nya 8542 dock. Intill rätt så nyligen hävdade alla (inklusive Scan-Speak!) att det bara funnits en version. Jag vill hävda minst tre. Den jättegamla (pre OA-51), den gamla (som användes i OA-51 och i OA-52) och den nya med ett annat motorsystem.
Vh, iö
Morello skrev:Har noterat att diskanten D2900/9700 som tillverkas idag avviker kraftigt från de som tillverkades tex 2003. Avvikelsen är av sådan dignitet att den tarvar omkonstruktion av filtret.
IngOehman skrev:
Carlsson B70-oa!
Vh, iö
IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):
Carlsson B70-oa!
...
Morello skrev:IngOehman skrev:
Carlsson B70-oa!
Vh, iö
Vilket element var utgångspunkten för detta?
STDI skrev:IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):
Carlsson B70-oa!
...
Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?
Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?
Wikipedia skrev:In machine tools, a spindle is a rotating axis of the machine, which often has a shaft at its heart. The shaft itself is called a spindle, but also, in shop-floor practice, the word often is used metonymically to refer to the entire rotary unit, including not only the shaft itself, but its bearings and anything attached to it (chuck, etc.).
Almen skrev:Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?
Det vet jag inte. "spindle" är i alla fall termen för mekaniska snurrande föremål, va? Och föremålet i den refererade figuren kanske inte roterar direkt, så... du har nog rätt i det fallet.
Spindle (tool)Wikipedia skrev:In machine tools, a spindle is a rotating axis of the machine, which often has a shaft at its heart. The shaft itself is called a spindle, but also, in shop-floor practice, the word often is used metonymically to refer to the entire rotary unit, including not only the shaft itself, but its bearings and anything attached to it (chuck, etc.).
Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?
paa skrev:Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?
Jag är ganska säker på att den kallas spider (spindel på svenska) just för att den har många "ben".
Bobby Brown goes down skrev:Oh, god I am the American dream,
With a spindle up my butt till it makes me scream
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?
Duger bild?![]()
[ Bild ]
Det där som man ser är waveguiden på 120 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.
Med vänlig hälsning
Peter
Low-Fidelity skrev:STDI skrev:IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):
Carlsson B70-oa!
...
Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?
Det undrar jag också av ren nyfikenhet.
Almen skrev:Man kan väl anta att spindle (eng) och spindel (sv) har samma etymologi, d.v.s. "något som spinner/snurrar"?
IngOehman skrev:Almen skrev:Man kan väl anta att spindle (eng) och spindel (sv) har samma etymologi, d.v.s. "något som spinner/snurrar"?
Centreringsplattan som kallas spindel på svenska heter spider på engelska, inte spindle. Den såg i de tidiga elementen ur lite som en spindel.
IngOehman skrev:Low-Fidelity skrev:STDI skrev:Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?
De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.
Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.
Vh, iö
Morello skrev:Har noterat att diskanten D2900/9700 som tillverkas idag avviker kraftigt från de som tillverkades tex 2003. Avvikelsen är av sådan dignitet att den tarvar omkonstruktion av filtret.
STDI skrev:IngOehman skrev:Low-Fidelity skrev:
De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.
Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.
Vh, iö
Det låter högst rimligt att det blir en högvärdig ersättare med Carlsson B70-oa och justering av filter. Och bra att den finns.
Jag skrev: "Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3." Och med "direkt" menade jag här utan behov av filterkorrigering.
IngOehman skrev:STDI skrev:IngOehman skrev:De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.
Vh, iö
Det låter högst rimligt att det blir en högvärdig ersättare med Carlsson B70-oa och justering av filter. Och bra att den finns.
Jag skrev: "Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3." Och med "direkt" menade jag här utan behov av filterkorrigering.
Sådana finns praktiskt taget aldrig. Undantag finns men de är mycket sällsynta.
När man skapar ett nytt element så vill man ju att det skall vara mycket bättre. Det brukar även leda till att det är lite annorlunda. Undantaget då kanske basområdet, som ju behöver vara likt nog för att passa i samma kabinett.
Vh, iö
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?
Duger bild?![]()
[ Bild ]
Det där som man ser är waveguiden på 120 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.
Med vänlig hälsning
Peter
Duger bild?![]()
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:
Det där som man ser är waveguiden på 120 135 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.
Med vänlig hälsning
Peter
Peter
Minns du i vilken vinkel mid & diskant lutar bakåt i när ni höll på?
Jag & Rille landade i 15 grader. I patentet anges 15-30 grader.
Om man har den i 15 grader så blir studsen neråt att det ger 15 grader uppåt, vilket är ungefär rakt mot lyssningsplats. Ljudet som går upp i klossen ger -15+45= 30 grader, dvs över lyssningsplats. Om man väljer 22,5 grader lutning bakåt så ger det 22,5 grader både nedtill och i klossen.
I 30 graders lutning så blir det 30 grader från underdelen och 15 grader via klossen. Egentligen samma total förenklat sett, beror ju lite på använd middomes egenskaper off axis och kanske något lite på gångväg och tid. Tänker jag rätt?
Har du några tankar kring detta?
Provade ni olika lutning då hos AVR?
Funderade ni på hur olika lutningar skulle falla ut?
I trevägaren som finns hos stiftelsen så är lutningen 30 grader.
En anledning till att jag frågar är att efter en genomgång av projektet så kan vi konstatera att vi nog närmat oss en högre direktljudskvot än Stig hade tänkt sig. Det låter i mina öron mycket bra och vi har fått väldigt fin återkoppling men det gnager lite..vi har så att säga använt oss av konstruktionens främsta fördelar gällande hur den hanterar begränsningsytor och reflexer som därigenom når lyssnaren i fas med direktljudet men möjligen missat en del kring energikurvan och kvoten mellan direkt och reflekterat ljud.
Stig nämnde att han närmade sig Ino i den här konstruktionen men vi har närmat oss mer. Eller fjärmat oss mer…
Vi har även gjort klossen större tex. Vi ansåg att det behövdes ändras för adekvat stöd kring delning kring 900 Hz
Det leder till att avstånd mellan middomen och diskanten ökar rätt mycket jämfört med prototypen/trevägaren. Vilket i sin tur ger något annan klang för stående lyssnare..
Det är möjligen (osäker) inte aktuellt att ändra så mycket på den fyrvägare som byggts nu men då kanske för ett eventuellt nästa bygge/fortsatt undersökande.
En annan sak jag noterat är att det blir bäst integration mellan triangel och middome när den inre vingen är parallell med framvägg, och även reflexer bör då likna de som tar sig över vingen och når framvägg.
Att öka öppningsvinkeln för hornet 135-> 141 grader borde kunna ge att man lyssnar mer on-axis på både middomen och diskanten om utgångspunkt är att den inre vingen ska hållas parallellt med framvägg. Det blir då motsvarande 22-23 graders invinkling. Någon åsikt om det resonemanget?
schmutziger skrev:Vad exakt menar ni med att ljudet närmar sig ino?
Är det verkligen ino eller menar ni ljudet från en direktstrålare?
Säg räv-l snarare än ino?
Klangbalansen mellan pi60 och oa5x är ju inte direkt lätta att förväxla.
schmutziger skrev:Vad exakt menar ni med att ljudet närmar sig ino?
Är det verkligen ino eller menar ni ljudet från en direktstrålare?
Säg räv-l snarare än ino?
Klangbalansen mellan pi60 och oa5x är ju inte direkt lätta att förväxla.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst