Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa
Ragnwald skrev:bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa
Vill nu inte verka ännu mer negativ, men den trafon ligger på maxgränsen med sina 2x40VAC (torde ge 2x60VDC till railen) men är spec för 220V på primären och torde då hamna över Lynx SOA 2x60VDC.
Någon kan kanske upplysa oss om vad en ökning på 10V prim spänning ger för ökning av sek spänningen på denna trafo.
Kan det möjligen handla om 2 till 5 volt? Worst case 2x65VDC?
Hoppas jag har fel.
bomellberg skrev: Dessutom har väl inte LYNX:en i sig en SOA utan det beror ju på vilka trissor jag väljer.
Jan Dupont skrev:Om +/-60 Volt DC er for højt afhænger at de højttalere du skal bruge.
Hvis højttalerne er 8 Ohm så er 60V ikke for meget.
Mine Crown/Amcron DC-300 Series II forstærkere har en VDC på +/-70 Volt.
Husk på at det indbyggede "Current limiter" tillader dynamisk output på
næsten det dobbelte af den nominelle effekt (dynamisk output op til næsten 300W i 8 Ohm).
Hvis du vil bruge +/-60VDC så skal værdien af de to zener modstande ændres og de to driver Emitter modstande skal ændres til 27-56 Ohm.
Ragnwald skrev:Kolla även Bryston 4B-SST, som har samma uppsättning effekttrissor.
http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdf ... NSIONS.pdf
Ragnwald skrev:Nu ska du få ett fint tips.
Farnell har en toroid på 530VA 2x35V av fabrikat Toroid, 392:-/st. + moms, torde bli 490:-/st. Då blir det 980:- för två stycken.
Tror priset är nedsatt pga dubbla primärlindningar på 2x120V, men det har ju ingen som helst betydelse, blir 240V i stället för 230V primär.
Ragnwald skrev:Sen har jag läst eller hört någonstans att konceptet fungerar sämre för just slutsteg. Ska kolla upp det och återkomma. Har själv gått i samma byggtankar.
Ragnwald skrev:Dina föreslagna likriktarbryggor kommer inte att klara värmeutvecklingen i tid. Kör med singeldioder på kylflänsar i stället.
Slartibartfast skrev:Väldigt sött.
[slrt]
soundbrigade skrev:Slartibartfast skrev:Väldigt sött.
[slrt]
På gränsen till sliskigt nästan ...
soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.
bomellberg skrev:soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.
Jag tackar för liknelsen!![]()
soundbrigade skrev:Du är konsult förstår jag.Vet hur jobet ska göras, men kan inte själv....
![]()
Bygger man med halvledare har man inte så mycket val när det kommer till den mekaniska uppbyggnaden - men visst, chassit är både snyggt OCH imponerande.
HenrikS skrev:Rekommenderar du detta chassi? Funderar på ett själv. Att stoppa i då blir 6st av Bullits kort för LM3886or.
Ragnwald skrev:Det ser ut som kylflänsarna är delade i två par.
Det blir att placera kretskortet så att två par effekttrissor kommer på vardera halva.
Men hur blir det med den termiska balansen mellan alla par?
Biastransistorn kommer i alla fall att hamna på den ena sidan.
Otroligt vacker låda hur som helst.
rikkitikkitavi skrev:köp en stor aluminium eller hellre kopparbit 10 mm tjock som "brygga" mellan de två kylflänsarna och montera trissorna på denna istället.
bomellberg skrev:Hur menar du med bricka? Jag behöver väl en nylonbussning i hålet? Eller är kapseln isolerad? Eller menar du en bricka som är lika stor som nylonbussningens ovansida?
EDIT: Moment = känsla
bomellberg skrev:...därefter gängtappen i en skruvdragare...
Ragnwald skrev:Ah.. nu tänkte jag på MJL21193 och -94, de är ju isolerade.
MJE1532 och -33 blir det klurigare. De har ju en metallplatta man skruvar mot. I det fallet borde det krävas någon form av halsbricka i teflon eller delrin. Hm... hjälp någon som vet.
Fackamato skrev:Snyggt värre!!
spoz skrev:Aj aj![]()
Tops och isopropanol rekommenderar jag till rengöringen.
bomellberg skrev:Min förhoppning är att kunna byta ut endast dessa brunna motstånd och sedan vara back in business.
bomellberg skrev:Felet jag gjorde var att jag körde igång kortet utan säkringar på ingångssidan, dvs den sidan som mha zenerdioder matar OP:n med +/- 15 volt.
Det som gäckar mig är hur det kan ha gått så mycket ström genom base-resistorerna till utgångstrissorna, det är ju främst dessa som har brunnit (dvs alla).
/Bosse
Ragnwald skrev:Alltså tittar vi noga på schemat, så ser vi att du strömsatt hela förstärkaren, utom just utgångstrissorna.
Kan då utgångstrissor (när de inte får sin egen matning) fungera som kortslutare i detta fallet? Då kan vi ha förklaringen där.
Kan det ha något med din jordning att göra, som fler frågat om?
mike34 skrev:Bara en liten fundering. Är inte BIAS potten fabriks justerad till ena ändläget?
Kan vara anledningen till den myckna strömslukandet.
bomellberg skrev:Emittermotstånden är 5W 0,22R. De verkar hela.
Det är basmotstånden som har rykt. 2,2R 0,6W.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Emittermotstånden är 5W 0,22R. De verkar hela.
Det är basmotstånden som har rykt. 2,2R 0,6W.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Det känns som att det viktigaste just nu är att få rätt på det ännu icke brunna kortet, att konstatera vad som är fel och dra igång det på ett kontrollerat sätt, med alla förutsättningar rätt.
Jag lägger felsökning av det brunna kortet åt sidan, det är ändå så hårt åtgånget att det är beyond repair. Möjligtvis kan en del komponenter återanvändas på ett nytt kort, förhoppningsvis utgångstrissorna tex.
Ikväll ska jag smyga igång det andra kortet igen. Här är handlingsplanen:
1. Löda av basresistorerna till utgångstrissorna.
2. Koppla bort alla utom 2x2.200 uF på kondensatorbanken.
3. Sätta 0,5A säkringar på +V och -V på ingångssidan.
Ska jag jorda ingången tycker ni? Det borde man väl göra när man ställer in biasen?
Mvh,
/Bosse
mike34 skrev:Men du måste ju ha basmotstånd i, men gör gärna ett röktest utan dom först. Blir mindre med dyra trissor att byta eventuellt.
ooh Lycka till.
bomellberg skrev:mike34 skrev:Men du måste ju ha basmotstånd i, men gör gärna ett röktest utan dom först. Blir mindre med dyra trissor att byta eventuellt.
ooh Lycka till.
Men enligt pre-test instruktionen ska man inte ens ha utgångstrissorna i när man gör första bias-inställningarna. Jag kopplar helt enkelt bort dem genom att löda bort basmotstånden.
Mvh,
/Bosse
mike34 skrev:Ok, har printat ut schemat här. Om du nu kopplar bort bas motstånden och det fortfarande är nåt vajsing så kommer eventuellt R118 samt R119 att pysa, I samband med det eller direkt efter så kommer nog R116 och R117 följa med. Det sker om det finns vansinnig utstyrning av Q106,Q107. Är inte helt hundra, men jag tror det kommer stanna där.
Ragnwald skrev:En sista före nedräkningen.![]()
Kolla att alla dioder är rättvända.
Sitter OPA627 eller vad du har, rättvänd?
Vände en AD825 fel i en CD-spelare en gång. Det var alldeles tyst.
Bara att vända den hastigt och allt funkade perfekt och gör det fortfarande nu efter 6 år. I bland har man tur.
Ragnwald skrev:Men Jan har nämnt och varnat för fejkade MJE, de poffar.
bomellberg skrev:Jaha, så hände det. Kopplade in en av kanalerna ikväll igen, varpå fyrverkeri utbröt. Se bilderna nedan.
Ragnwald skrev:En sista före nedräkningen.![]()
Kolla att alla dioder är rättvända.
Sitter OPA627 eller vad du har, rättvänd?
Vände en AD825 fel i en CD-spelare en gång. Det var alldeles tyst.
Bara att vända den hastigt och allt funkade perfekt och gör det fortfarande nu efter 6 år. I bland har man tur.
bomellberg skrev:Hmm, ja, mina säkringar vid första uppstarten var ju inte alls för stora, det var väl snarare att de var obefintliga som var problemet.
Ikväll ska jag försöka bringa lite klarhet i vad som felar.
Mvh,
/Bosse
Morello skrev:Humm, då får du skylla dig själv.
bomellberg skrev:Det blir inte varmt någonstans. tpB - GND = 0V.
Jag ska prova med en OPA627. Kan ju vara OP:n som inte funkar i denna koppling.
/Bosse
Morello skrev:Finns något schema att kika på?
mike34 skrev:Q101, 108 MPSA42* OnSemi Equivalent
Q102, 109 MPSA92* OnSemi Equivalent
* Watch out. Some old versions (not On Semi) had a different pin layout. Check the manufacturer datasheet
Ur QAG men detta är redan HELT utrett eller ?
ollebolle skrev:Självsvängning är ju en klassiker... Hoppas det löser sig!
Morello skrev:Testa att öka på miller-kondingarna från 33pF till tex 220pF. Slutar det svänga nu, går deu nedåt i storlek samtidigt som du hela tiden kollar med skåpet och adekvat last.
Orkar inte läsa allt som skrivits i tråden (för mycket junk att läsa), men byt INTE OP utan vidare då dess frekvenssvar (open loop) är synnerligen väsentliga parametrar.
peranders skrev:Om OPA627 funkar bra så är det tämligen säkert att långsammare opampar funkar. OPA134 är säkert ett bra val.
LME49710 verkar kunna fungera.
peranders skrev:Ursäkta, men råförstärkningen är inte kritisk utan när det börjar luta så att säga, dvs, bandbreddsprodukten. Det går säkert att tweaka in en LME49710 men inte utan kunskaper och mätutrustning.
bomellberg skrev:Nya problem!!
Säkringen på DC- löste hela tiden och jag konstaterade att Q111 hade blåst. Den mätte kortis mellan alla tre ben. Bytte den, in med ny säkring och allt är frid och fröjd, tills jag kopplar in gnd-klämman på oscilloskop-proben. Då flög den nya Q111:an all världens väg igen.
Skåpet är skyddsjordat, liksom chassit på förstärkaren, samt GND på railsen. Kan det vara detta? Lägger jag 60V genom jorden? Ska jag koppla skåpet icke-jordat, eller ska jag inte koppla rail-nollan till skyddsjord?
Hälsningar,
/En brydd Bosse
bomellberg skrev:Tack Svante!
Jag gjorde faktiskt en ohm-mätning just innan jag läste ditt inlägg och insåg att jag borde kommit ihåg oscilloskåp-lektionen bättre: -Var försiktigt med jordslingor...
Utgångstrissorna är inte med i leken ännu (basresistorerna är lyfta och de trissorna har ingen drivspänning).
Mvh,
/Bosse
Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
bomellberg skrev:Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.
Svante skrev:bomellberg skrev:Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.
Överkurs:
Ja, förlåt att jag tjafsar, men det är ju fortfarande inte en spänningsmätning
Morello skrev:NEJNEJ, inte jorda både kraftaggregat och RCA-donets jord.
Jorda konstruktionen -via RC-länk(100nF parallellt med 25 ohm)- i chassiet i en punkt och den punkten är med fördel RCA-donet.
Samt, glöm ALDRIG att ansluta nätkabelns skyddsjord till chassie.
soundbrigade skrev:Du ska dra spänningsmatningen till förstärkaren VIA kondingarna, alltså först från likrikatren till kondensatorpaketet och sedan från kondensatorpaket till förstärkaren. Om du låter kondingarna hänga i en tarm får du en slöare nätdel.
Ragnwald skrev:Håller med bävern, det är tokmycket kabeldragning här.
Kan du inte flytta diodbryggorna intill lytarna på en egen liten kylfläns och sista lyt intill förstärkarkortet.
AC tvinnas och DC buntas tight.
ollebolle skrev:Att AC ska tvinnas visste jag, men DC'n är ju ofta tre tåtar om man räknar -DC, GND och +DC. Ska inte dessa tvinnas?
Tvinna dem med! Själv tvinnar jag det mesta
Morello skrev:Jag skall lägga upp en skiss när jag kommer hem ikväll så du ser hur jorden skall dras.
Bilden skvallrar om rätt många småtabbar, men det är inte relevant just nu.
ollebolle skrev:Ska bli intressant att se den skissen Morello!Då vet jag ju exakt hur jag ska göra när det blir dags för mig
(Jag bygger inte Lynx, utan parallell och bryggad Lm3886-stärkare ala Bullit)
bomellberg skrev:Borrat och gängat utan missöden!!
Jag gjorde på mitt gamla standardsätt. Borrade 2,5 mm med pelarborren, därefter gängtappen i en skruvdragare (OBS, INTE så att den griper i den fyrkantiga änden, utan som ett borr, mitt på det cirkulära tvärsnittet). På med en droppe skärvätska inför varje hål och sedan köra på 1:an på DeWalten, någorlunda snabbt.
Därefter tog jag försänkaren och drog lite snabbt på varje hål. Nu ser det nästan fabrikstillverkat ut!
Ikväll ska korten på och ingångsstegen provköras!
Mvh,
/Bosse
DIRAVI skrev:Andra alternativet är att sätta en liten dubb i borrchucken, och styra den i dubbhålet i tappens skaft, mednas man drar runt med svänghjärn. aven vridskaften för småtapparna har dubbhål.
soundbrigade skrev:Kyl inga lödningar. Att t.o.m. blåsa på en lödning kan få tennet att krakelera och ge en dålig lödning.
Pengar på G, förresten.
Ragnwald skrev:Vad har du för last på utgången?
Har du fått dina OPA627:or?
Passa på att kolla 10kHz också.
Skulle du se något konstigt, kan det försvinna när du lägger på locket.
Ragnwald skrev:Har du fått dina OPA627:or?
ollebolle skrev:Effektmotstånd går bra!
bomellberg skrev:
Jag har funderingar på att flytta likriktarbryggorna ner på den hålade chassiplåten för att kunna vända på korten och få kortare kabeldragningar. Ragnwald: du nämnde tidigt i tråden att risken är stor att dessa ska överhettas. Plåten är ju skruvad i kylflänsarna, men tror du att det kan bli ett problem?
ollebolle skrev:Hur blev det med värmen förresten?
m_persson79 skrev:Tjusigt bygge!
Hur låter det?
bomellberg skrev:m_persson79 skrev:Tjusigt bygge!
Hur låter det?
Så här låter det: Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. (fast mycket tystare)![]()
EDIT: Glömde ju svara på din fråga. Det låter mycket bra och icke-ansträngt i mina öron. Detta är mer kraft än jag haft tillgång till tidigare, kanske är det det som ger det nya "lugnet" som jag tycks uppleva.
m_persson79 skrev::D Hur högt brummar det?
Ragnwald skrev:Gläder mig att lo-katten till slut hittat hem. Den visar sin uppskattning genom att sus-spinna lite grann.![]()
Susar det när du har ingångarna oanslutna/olastade ?
Låter suset annorlunda när ingångarna lastas ?
Någon form av termisk åkomma man får leva med.
bomellberg skrev:
1. Byta plats på trafo och kondingar så att trafon hamnar så långt från ingångarna som möjligt.
2. Dubbla likriktare per kanal för att kunna ge kanalerna var sin 0V.
3. Dra om jordtåtarna så att de inte ligger tvinnade tillsammans med railspänningarna utan går till en, för varje kanal, gemensam punkt.
Ragnwald skrev:1. Bra, flytta även softstarten och dra matningen från nätbrunnen med skärmad kabel genom lådan. Så gör jag.
2. Där skiljer sig vår religion. Men prova, så blir du en erfarenhet rikare.
3. Lätt att glömma bort att varje aktiv komponent arbetar växelströmsmässigt över närmaste avkopplingskondensator som sluter kretsen. Jorddragningarna bör således se ut som ett släktträd, där rotstammen fästs i lådan.
bomellberg skrev:Vet inte om jag vill flytta softstarten, kanske. Var jordar du skärmen till nätkablaget?
bomellberg skrev:Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i. Hmm, kanske ett processorstyrt försteg med aktiva delningsfilter...
bomellberg skrev:...
Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i.
...
slockna skrev:bomellberg skrev:...
Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i.
...
Det undrar jag om brandförsvaret också tyckte, ryktet har gått och de har följt denna tråd med stort intresse
slockna skrev:Ja, i ärlighetens namn är jag imponerad av ditt bygge och sett det som en inspirationskälla, men ändå inte riktigt förstått hur svårt det är att få till något sådant.
Så strunta i min "lustighet" om du inte kan glädas åt den underförstådda beundran däri.
rikkitikkitavi skrev:jajamen, det blir mini diy träff hos bomellberg på söndagem.
jag tar med mina 9leah
Ragnwald skrev:Jaha, vad hände i söndags?
Ragnwald skrev:Det har jag bestämt för mig att jag såg att du hade.
Men.. vart har dina bilder tagit vägen?
Ragnwald skrev:Eller visar du enbart matningen för ena kanalen och har följaktligen två likadana enligt skiss, parallellkopplade till samma sek lindningar på din trafo?
I så fall tror jag du är ute på djupt vatten eller hal is, beroende på årstid.
bomellberg skrev:
Men jag vet att jag har läst ett inlägg som behandlade just detta. Att det skulle kunna vara ett sätt att separera kanalernas jord från varandra.
bomellberg skrev:![]()
/Bosse
Nej, inte om du ska kräma ut massor. Ett kraftigt agg måste ha två sekundärer eller en sekundär med mittuttag.bomellberg skrev:Kan man få +/- spänning mha endast en sekundärlindning och två bryggor?
rikkitikkitavi skrev:nu citerar jag din bild, men om sekundärrerna är i motfas kommer du kortsluta dem över endas 4 st dioder,därav dina 3-4 V spänning.
om du vill ha dubbla bryggor tycker jag det bästa är att koppla varje sekundärlindning med en helt separat brygga+ kondingbank som var sin enkelspänning och i en punkt seriekoppla dessa två bankar .
kopplingen med 4 bryggor kan bli rätt rolig att reda ut av samma anledning som ovan...en lindning i motfas och det är fett kört...
jag ser absolut inga fördelar att slänga in en massa bryggor i syfte att försöka få bättre ljudkvalitet från steget.
håll det överskådligt är mitt råd.
Ragnwald skrev:En fransk variant, som byggts och fungerar.
jonasp skrev:Jag nekrobumpar denna tråd eftersom den länkades till tidigare idag.