Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Vad läser jag???? överger du dipoler??
Jag måste ha missupfattat.
Monolog hoppas jag det inte blir, men tyvärr kommer nog dina frågor att ligga över min kunskap så det kan bli svårt att svara.
Lycka till
Henrik
Kalejdokom skrev:Är det nu man ska leta rätt på en sån där emoticon med en gubbe som äter popcorn?![]()
Hittar ingen...
Tipset är väl bara att ta det lugnt och inte handla för snabbt när man står inför en så genomgripande omdaning. Jag har många gånger låtit mina idéer vila ett tag i huvud och i skissblocket vid sängkanten för att senare ta nya vägar som man inte alls hade i tankarna tidigare. Som med mina senaste (sista?) frontsystem (som dock inte i något avseende kan mäta sig med dina muskelvidunder). Det blev verkligen inte som jag trodde/tänkte från början, men jag är oerhört nöjd och hoppas att det lär dröja innan jag sågar isär dom!
Lycka till med dina funderingar!
solhaga skrev:Men den allra djupaste basen kommer från hörnbasarna, troligtvis slutna lådor.
Kalejdokom skrev:solhaga skrev:Men den allra djupaste basen kommer från hörnbasarna, troligtvis slutna lådor.
Jag har ju samma filosofi i mitt system med två hörnplacerade subbar (XLS med slavbas) som är tänkta att fylla upp där dipolerna faller av. Problemet (?) är att jag inte upplever att dipolerna faller av...![]()
Men återigen, jag spelar nog i en annan division.
%radiation pattern
nv=256; %vertikalt antal pixlar
nh=512; %horisontellt antal pixlar
dx=10e-3; %pixelstorlek i meter
f=20000; %frekvens, Hz
L=320e-3; %källhöjd i meter
x0=-50e-3; %lägg källorna lite utanför vänsterkanten
c=340;
lambda=c/f;
world = zeros(nv,nh);
y=linspace(-nv/2*dx,nv/2*dx,nv);
x=linspace(0,nh*dx,nh);
source = (y>(-L/2)).*(y<(L/2)); %rektangulär källa
%source = gausswin(ny,ny/(L/dx)); %gaussisk källa
h = waitbar(0,'wait..')
for nn=1:nv
waitbar(nn/nv,h)
if source(nn)>1e-2;
for nx = 1:nh
for ny=1:(nv/2)
r=sqrt((x(nx)-x0).^2+(y(ny)-y(nn)).^2);
world(ny,nx)=world(ny,nx)+source(nn).*exp(1i*2*pi*r/lambda)./r;
end
end
end
end
world = world + flipud(world);
close(h)
logimage=20*log(abs((world)));
imagesc(x,y,logimage,[0 60]);
colormap(jet(256))
colorbar
axis imageHenrikE skrev:Har du kikat på Najda?
http://www.waf-audio.com/products.php?pos=1&lang=en
Den har visserligen ingen inbyggd usb-mottagare men det löser man med en enkel usb-i2s-adapter. Sen kan den göra all filtrering och har en 8-kanalig analog volymkontroll efter dac:arna.
Om du vill leka med spridningsmönster själv kan du köra Octave. Det är tillräckligt likt Matlab för att mitt fulskript ska kunna köras omodifierat.
https://www.gnu.org/software/octave/download.html

%radiation pattern v2
dxs=5e-3; %källpixelstorlek
f=5000; %frekvens, Hz
L=1000e-3; %källhöjd i meter
x0=-50e-3; %lägg källorna lite utanför vänsterkanten
ns=round(L/dxs); %antal källpunkter
ys=linspace(-L/2,L/2,ns);
c=340;
lambda=c/f;
world = zeros(nv,nh);
x=linspace(0,nh*dx,nh);
source = ones(size(ys))*100/ns; %rektangulär källa
h = waitbar(0,'wait..');
for nn=1:ns
waitbar(nn/ns,h)
if source(nn)>1e-2;
%for nx = 1:nh
for ny=1:(nv/2) %räkna bara övre halvan (undre är symmetrisk)
r=sqrt((x-x0).^2+(y(ny)-ys(nn)).^2);
world(ny,:)=world(ny,:)+source(nn).*exp(1i*2*pi*r/lambda)./r;
end
%end
end
end
world = world + flipud(world); %koperia övre halvan till undre
close(h)
imagesc(x,y,logimage,[0 60]);
colormap(jet(256))
colorbar
axis imagesolhaga skrev:nuffe skrev:Vad läser jag???? överger du dipoler??
Monolog hoppas jag det inte blir, men tyvärr kommer nog dina frågor att ligga över min kunskap så det kan bli svårt att svara.
Lycka till
Henrik
Var lugn. Frontarna är fortfarande dipoler. För mig är det visuellt viktigt att ha baselement i fronthögtalarna.
Men den allra djupaste basen kommer från hörnbasarna, troligtvis slutna lådor.
error: 'HenrikE2' undefined near line 1 column 1
nuffe skrev:solhaga skrev:nuffe skrev:Vad läser jag???? överger du dipoler??
Lycka till
Henrik
Var lugn. Frontarna är fortfarande dipoler. För mig är det visuellt viktigt att ha baselement i fronthögtalarna.
Men den allra djupaste basen kommer från hörnbasarna, troligtvis slutna lådor.
Nu är jag lugn......
Vi ska försöka hjälpa till med det lilla vi kan.
Henrik
solhaga skrev:Tackar.
Fick det inte att fungera i Octave dock:error: 'HenrikE2' undefined near line 1 column 1
Är det då den första punkten som skall renderas som går fel?
Det verkar som om Octave inte klarar anonymiseringen (automatiseringen?) av rendering i x-led.
Eller något... Utan en grundförståelse MathLab så blir det bara gissningar från min sida.
Har du möjlighet att avlusa det i Octave?
>> HenrikE
h = -14.239
solhaga skrev:Ja, det första blir att kolla in Kalejdokoms subbasar.
solhaga skrev:HenrikE2 är namnet på filen.
Körning av den första versionen ger>> HenrikE
h = -14.239
Då är det verkligen skumt, har kollat med en hexeditor och båda filerna börjar med 25 72 (%r).
Vid installeringen av Octave så varnades det för att den var otestad i Windows 10.
Får kolla vidare. Jag kan ju utgå från den första versionen och editera in ändringarnafrån den andra bit för bit.
Vem vet, jag kanske lär mig något. Jag är ju faktiskt C-programmerare till yrket.

solhaga skrev:Nja, tankarna har nog funnits där i något år men det var först i och med denna tråden som jag förstod vad jag skulle göra.
joakimfors skrev:Fungerar fint här på Octave 4.2.0rc2.
[ Bild ]
@solhaga:
Har du .m som ändelse på filnamnet. Dvs något i stil med: radpatv2.m
som sen körs i Octave/MATLAB med: > radpatv2
Se även till att du är i samma katalog med Ocatve som filen ligger i. Nuvarande aktiva katalog får du med kommandot 'pwd'.
sportbilsentusiasten skrev:solhaga skrev:Nja, tankarna har nog funnits där i något år men det var först i och med denna tråden som jag förstod vad jag skulle göra.
Så pass!
Nya utmaningar väntar. Spännande.
#radiation pattern v2.5
nv=236; #vertikalt antal pixlar
nh=512; #horisontellt antal pixlar
dx=10e-3; #pixelstorlek i meter
dxs=5e-3; #källpixelstorlek
f=300; #frekvens, Hz
L=1.400; #källhöjd i meter
V=1; # avstånd från främre vägg i meter
S=3; # Avstånd från källa till lyssningsplats.
SS=V + 3; # Position för lyssningsplats.
ns=round(L/dxs); #antal källpunkter
ys=linspace(-L/2,L/2,ns);
x0=V; # Källa
c=340;
lambda=c/f;
world = zeros(nv,nh);
x=linspace(0,nh*dx,nh);
source = ones(size(ys))*100/ns; %rektangulär källa
h = waitbar(0,'wait..');
waitbar(nn/ns,h)
if source(nn)>1e-2;
%for nx = 1:nh
for ny=1:(nv/2) %räkna bara övre halvan (undre är symmetrisk)
r=sqrt((x-x0).^2+(y(ny)-ys(nn)).^2);
world(ny,:)=world(ny,:)+source(nn).*exp(1i*2*pi*r/lambda)./r;
end
%end
end
end
world = world + flipud(world); %kopiera övre halvan till undre
close(h)
imagesc(x,y,logimage,[0 100]);
colormap(jet(256))
colorbar
axis image
# Titel och positioner
amt = line (V,[-L/2 L/2],'LineWidth',2, 'LineStyle',":"); % Position på AMT
sweetspot = line (SS,[(118-108)/100 (118-112)/100],'LineWidth',3,'Color', "white"); % Position på sweetspot
text (0, -1.4, sprintf("Frekvens: %d Hz",f));
text (V-0.1, 1.5, sprintf("AMT"));
text (SS-0.05, 1.5, sprintf("SS"));

%radiation pattern v3
%% definiera rummet
nd=256; %pixlar i djupled
%% definiera källan
f=10000; %frekvens, Hz
dxs=5e-3; %källpunktsstorlek
%exempel: plan källa 100x20mm
% Ly=360e-3; %källhöjd i meter
% Lz=80e-3; %källbredd i meter
% Lr=1000; %källans radie
% SR=1000; %krökningsradie
% SA=0; %konisk lutning
%exempel: dome, 26mm diameter, 30mm krökningsradie
% Ly=26e-3; %källhöjd i meter
% Lz=26e-3; %källbredd i meter
% Lr=13e-3; %källans radie
% SR=30e-3; %krökningsradie
% SA=0; %konisk lutning
%exempel: kon, 200mm diameter, 60mm djup
Ly=200e-3; %källhöjd i meter
Lz=200e-3; %källbredd i meter
Lr=100e-3; %källans radie
SR=100; %krökningsradie
SA=60/100; %konisk lutning
%% räkna fram källpunkter
x0=-50e-3; %lägg källorna lite utanför rummet för att undvika division med noll
z0=0; %sidled
nsy=round(Ly/dxs); %antal källpunkter y
tempy=linspace(-Ly/2,Ly/2,nsy);
nsz=round(Lz/dxs); %antal källpunkter z
tempz=linspace(-Lz/2,Lz/2,nsz);
[ys, zs] = meshgrid(tempy,tempz);
ys=ys(:);
zs=zs(:);
rs=sqrt(ys.^2 + zs.^2); %radie
xs=x0+sqrt(SR^2-rs.^2)-SR + (rs-Lr)*SA; %räkna fram djup
ints = ones(size(ys)); %källintensitet
mask=rs<Lr; %cirkulär källa
rs=rs(mask);
xs=xs(mask);
ys=ys(mask);
zs=zs(mask);
ints=ints(mask);
ints=1000*ints/sum(ints);
ns=length(ints);
%plotta källpunkterna
figure(1)
plot3(xs,ys,zs,'.')
axis equal
%% skapa matriser och vektorer
c=340;
lambda=c/f;
world_v = zeros(nv,nh);
world_h = zeros(nd,nh);
x=linspace(0,nh*dx,nh);
z=linspace(-nd/2*dx,nd/2*dx,nd);
%% räkna vertikal spridning
h = waitbar(0,'wait..');
[xg, yg]=meshgrid(x,y);
waitbar(nn/ns,h)
r=sqrt((xg-xs(nn)).^2+(yg-ys(nn)).^2+zs(nn).^2);
world_v=world_v+ints(nn).*exp(1i*2*pi*r/lambda)./r.^2;
end
close(h)
logimage_v=20*log(abs((world_v)));
figure(2)
imagesc(x,y,logimage_v,[0 120]);
colormap(jet(256))
colorbar
axis image
title(cstrcat('Vertikal spridning, ',num2str(f), ' Hz'))
%% räkna horisontell spridning
h = waitbar(0,'wait..');
[xg, zg]=meshgrid(x,z);
waitbar(nn/ns,h)
r=sqrt((xg-xs(nn)).^2+(zg-zs(nn)).^2+ys(nn).^2);
world_h=world_h+ints(nn).*exp(1i*2*pi*r/lambda)./r.^2;
end
close(h)
logimage_h=20*log(abs((world_h)));
figure(3)
imagesc(x,z,logimage_h,[0 120]);
colormap(jet(256))
colorbar
axis image
title(cstrcat(''Horisontell spridning, ',num2str(f), ' Hz'))

HenrikE skrev:Ser bra ut! Tänkte bara nämna ifall någon undrar. Skriptet räknar på monopoler, så dipolutsläckningen är inte alls med. Reflexer från golv och tak är det inte heller.
HenrikE skrev:Jag lovade ju en ny version som klarar tredimensionella källor. Den kommer här:
Den klarar att räkna på plan, sfärisk (typ domediskant) och konisk källa. Formen kan vara rektangulär eller cirkulär. Jag har lagt in tre tre exempel för att visa hur man definierar de olika fallen. Man får både vertikal och horisontell spridning.
Exempel från kon:
title(cstrcat(''Horisontell spridning, ',num2str(f), ' Hz'))
solhaga skrev:Jag kommer naturligtvis inte bygga lådorna som just rektangulära lådor, det blir väl mycket parallella ytor.
De skall ju vara i hörn, så här gäller det att var lite innovativ vad det gäller lådans form, stagning mm.
darkg skrev:solhaga skrev:Jag kommer naturligtvis inte bygga lådorna som just rektangulära lådor, det blir väl mycket parallella ytor.
De skall ju vara i hörn, så här gäller det att var lite innovativ vad det gäller lådans form, stagning mm.
Är de parallella ytorna ett verkligt bekymmer vid så låga frekvenser? Eller menar du "bara" estetiskt-möbelpraktiskt?

solhaga skrev:Simulera spridning i 3D, du är verkligen veckans hjälte.
Har precis kört ditt 3D-skript. Så himla grymt!
Skall snarast anpassa det efter mina parametrar.
Fick ett lätt åtgärdat syntaxfel dock:title(cstrcat(''Horisontell spridning, ',num2str(f), ' Hz'))
En fnutt för mycket bara innan Horisontell.
solhaga skrev:@HenrikE:
Jag har försökt ett tag, men det är några saker jag inte kommer till rätta med i det nya 3D-skriptet.
Jag har ju ett rektangulär element, men det verkar som om elementet blir dubbelt så högt jämfört med V2.
Det är ju lätt fixat, förstås. Det kanske har något att göra med att programmet nu inte speglar upp ena halvan.
solhaga skrev:Vad det gäller den horisontella spridningen så har jag inget att jämföra med, men detta borde väl vara rätt för ett 6 cm brett element:
[ Bild ]
solhaga skrev:Det vore förstås häftigt om man kunde rendera två källor och då med valbar toe-in.

HenrikE skrev:3d-figuren som visar källan borde roteras ja. Ska fixa det. Men i övrigt verkar den visa vad den ska.
Håller på med nästa version. Det här lilla 10-minutersprojektet har vuxit en hel del..
Nu kan den köra med dipolkällor om man vill det. Det går också att flytta källan och vrida den runt vertikala axeln. Det ställer till ett problem. I vilka plan ska man räkna spridningen då?
Så här blir horisontella spridningen med en ensam dipol, 60mm bred, 5kHz:
Lägger man in en till likadan så att det blir stereo får man detta:
Det blir som väntat en massa interferens mellan de två. Jag tycker att interferensen gör det svårt att se något användbart, men det är bara ett par rader kod så det kan få vara kvar.
HenrikE skrev:Testar en idé. Vad tycker ni om en presentation i den här stilen?
Utan interferens, men med bidraget från varje högtalare färgkodat. Grått betyder balans mellan höger och vänster, röd- eller blåaktigt betyder lite övervikt av den ena eller andra kanalen. Det hänger på att skärmen visar någorlunda vettiga färger. Det ser bra ut på min externa skärm men inte den i laptopen, den visar alldeles för mycket blått..
Nu kör jag matlab, vet inte hur detta funkar i octave.
Nattlorden skrev:Sen är ju inte diffraktion lika allvarligt vid varierande musik som om man sitter och lyssnar på en kontinuerlig sinus...
solhaga skrev:Baserat på ovanstående simuleringar kan jag inte se att det blev bättre med den längre AMT:en.
Något feltänk någonstans kanske.
Notera att för den horisontella spridningen så skulle en simulerad baffel förmodligen visat ett annat resultat.

rajapruk skrev:Det finns externa studioljudkort från typ Motu och Lynx, med usb in och massa kanaler analogt ut. Motu har någon med ESS Sabre-dacar.
Kanske kan vara nått.
solhaga skrev:Jo, jag byggde ett sådana med EAD60-element utan att egentligen förstå hur det skulle fungera.
Det var först när jag var på en konsert med Dweezil Zappa jag förstod; det ärPA-element och skall hänga ifrån taket.
Då nås hela publiken av samma ljudnivå och fas, även om man skulle vara på gående fot på väg ifrån eller till scenen.
Kraniet skrev:solhaga skrev:Jo, jag byggde ett sådana med EAD60-element utan att egentligen förstå hur det skulle fungera.
Det var först när jag var på en konsert med Dweezil Zappa jag förstod; det ärPA-element och skall hänga ifrån taket.
Då nås hela publiken av samma ljudnivå och fas, även om man skulle vara på gående fot på väg ifrån eller till scenen.
Inte enbart för PA
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
men det måste göras rätt annars är det inget att ha
solhaga skrev:rajapruk skrev:Det finns externa studioljudkort från typ Motu och Lynx, med usb in och massa kanaler analogt ut. Motu har någon med ESS Sabre-dacar.
Kanske kan vara nått.
Tack för tipsen, vad är din erfarenhet av dom?
solhaga skrev:sportbilsentusiasten skrev:solhaga skrev:Nja, tankarna har nog funnits där i något år men det var först i och med denna tråden som jag förstod vad jag skulle göra.
Så pass!
Nya utmaningar väntar. Spännande.
Ja, det skall bli en rolig och utmanande resa. Förhoppningsvis så vet jag var målet är.
JM skrev:Här har du en bra jämförelse mellan en rak linjehögtalare och en böjd (CBT) map ljudspridning vertikalt.
Rak linjehögtalare "beamar" likt mina Quad 989.
rajapruk skrev:solhaga skrev:rajapruk skrev:Det finns externa studioljudkort från typ Motu och Lynx, med usb in och massa kanaler analogt ut. Motu har någon med ESS Sabre-dacar.
Kanske kan vara nått.
Tack för tipsen, vad är din erfarenhet av dom?
Ingen. Jag kör inte dator som dsp/delningsfilter, blir för komplext för mig. För mycket som kan gå fel.
Jag har läst om andra som kör JRiver, och Motu eller Lynx ljudkort, för sina dator-aktiva system.
sportbilsentusiasten skrev:JM skrev:Här har du en bra jämförelse mellan en rak linjehögtalare och en böjd (CBT) map ljudspridning vertikalt.
Rak linjehögtalare "beamar" likt mina Quad 989.
Men Quad'arna har väl fördröjning av ytterkanterna har jag för mig att jag läst = sprider som en böjd yta.

JM skrev:Ursäkta lite OT.
I teorin ja - men ringarna är rätt grova o har centrum ca 70 cm över golvet. På ca 3 m lyssningsavstånd försvinner en hel del av övre diskanten vid förflyttning från sittande till stående. Möjligen är det fel på högtalarna eller skit mellan öronen.
JM
RogerGustavsson skrev:JM skrev:Ursäkta lite OT.
I teorin ja - men ringarna är rätt grova o har centrum ca 70 cm över golvet. På ca 3 m lyssningsavstånd försvinner en hel del av övre diskanten vid förflyttning från sittande till stående. Möjligen är det fel på högtalarna eller skit mellan öronen.
JM
Föga förvånande när man ser hur stor den centrala delen av membranet (det är ju egentligen två) är, det ger inte så stor spridning. Spridningen är väl medvetet vald av Quad? Den blir mindre mot högre frekvenser.

nuffe skrev:Ett lösning är ju att ha dem kortare, som du säger. Men att låta dem gå in högre i regisret.
DVS jobba längre upp med mellanbas/mellanregister förutom hörnbasar o woffer i "linjen".
Kanske kan vara en lösning?
Henrik
nuffe skrev:Vad jag menar är att ju mindre mellanbas/mellanregister AMT måste spela desto mer output klarar den i de högre registren.
Nu delar du väl ca 300 Hz om inte jag kommer ihåg fel. Kanske du ska upp åt 1500 Hz med en kortare AMT??
Lite funderingar.
Vi kanske ska prata mer om detta på lördag
Henrik
solhaga skrev:Snart är det dags att öppna första paketet...

Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?
Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?
solhaga skrev:
Eller mäthjälpmedel snarare.
Har länge tänkt tanken att ha ett par referenshögtalare, men det var rajapruk som fick att göra slag i saken.
Så det blev ett par:
[ Bild ]
[ Bild ]
Och likt ett par ryska gummor dök de till slut upp:
[ Bild ]
Jag skall ha dom till närfältslyssningar/mätningar för att få en uppfattning hur det "skall" låta respektive mäta:
[ Bild ]
Dubbeltjänstgörning som datorhögtalare...
rajapruk skrev:Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra

nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Jo det skakar lite i soffan till film.....
Henrik
nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment
Bob McCarthy har ytterligare en del artiklar som kan vara intressanta, -använd sökfältet.
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Det kan ju misstolkas! Har själv ätit ärtsoppa...
solhaga skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Vad har du för delningsfrekvens?
rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.
Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment.
JM skrev:rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.
På vilket sätt skulle placeringen vara fördelaktig?
Har du ngt stöd för påståendet?
JM
rajapruk skrev:
Vill du optimera för ett säte, eller för minsta möjliga säte-till-säte-variation?
Kanske inte praktiskt möjligt för dig, men har du möjlighet så prova!
Jag hade också testat att en bas på mitten av varje vägg, istället för i hörnen. Det tror jag skulle ge lite mindre säte-till-säte-variation.
nuffe skrev:solhaga skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.
Henrik
rajapruk skrev:JM skrev:rajapruk skrev:
JM
Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.
Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.
Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.
hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det...![]()
https://www.dropbox.com/s/n43yqa6xez5cs ... 3.pdf?dl=0
hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det...![]()
https://www.dropbox.com/s/n43yqa6xez5cs ... 3.pdf?dl=0
rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat
solhaga skrev:rajapruk skrev:Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra
Ja, jag får tacka återigen för tipset.
Innan jag börjar att lyssna skall jag dock mäta upp dem och sedan nivåmatcha dem mot de befintliga högtalarna.
Det senare kan jag eventuellt göra grovt mot tidigare mätningar.
rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat
Harryup skrev:rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat
Nämner Harman något om tidsfördröjningar mellan basarna?
mvh/Harryup
Harryup skrev:
Jag förstår inte riktigt hur det här är tänkt att funka. Vänster bakhörn kommer ju inte bara behöva kompensera för vänster fram och vänster bas fram Bara det är ju svårt eftersom det är 2 ljudkällor. Spelas skivor så kommer ju bakhögtalaren få ljudet ifrån höger högtalare också. Och en del toner kommer ju ligga i mitten och hur skall dom kompenseras för?
Jag har inte testat så många filter men alla de jag har testat har längre och längre fördröjning i filtret som också beroende på vad man lägger i filtret som delningar, peq, och fördröjningar. All processing tar ju tid. Personligen skulle jag inte räkna ut det utan mäta upp den faktiska fördröjningen. Fast bara på framhögtalarna inbördes.
Har du sett det man gjort på Hifi-forum där man kopplade en mikrofon till den förstärkaren som driver bakhögtalaren och som placerades på bashögtalaren så att det ljud man verkligen kompenserar för är det ljud som finns i just det bakre hörnet.
mvh/Harryup
solhaga skrev:nuffe skrev:solhaga skrev:
Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.
Henrik
Jag skall inte använda dessa vid filmtittande utan det är enbart för att avlasta OB-basen nedåt samt kunna plocka undan lite akustikreglering.
Att få en nättare anläggning alltså, åtminstone visuellt.
Det är mycket troligt att jag går betydligt högre än 80 Hz; intill den frekvens där riktningsinformationen börjar göra sig påmind.
rajapruk skrev:JM skrev:rajapruk skrev:
JM
Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.
Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.
Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.
nuffe skrev:solhaga skrev:nuffe skrev:
Henrik
Jag skall inte använda dessa vid filmtittande utan det är enbart för att avlasta OB-basen nedåt samt kunna plocka undan lite akustikreglering.
Att få en nättare anläggning alltså, åtminstone visuellt.
Det är mycket troligt att jag går betydligt högre än 80 Hz; intill den frekvens där riktningsinformationen börjar göra sig påmind.
Rikting från basar kan detekteras från 50 Hz. Så att gå mycket högre upp än 80-100Hz är nog tevksamt. Pratar du om subbasarna eller mellanbasen?
Är det mellan basen bör den nog gå från 80-300Hz.
Henrik
nuffe skrev:Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.
Vill minnas att det finns mer info här på faktiskt.se. Men jag o sökfunktionen kommer inte överens.
Henrik
solhaga skrev:nuffe skrev:Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.
Vill minnas att det finns mer info här på faktiskt.se. Men jag o sökfunktionen kommer inte överens.
Henrik
Men menar man då en ren 50 Hz-ton eller musikmaterial som är filtrerat vid 50 Hz?
Med stöd från den andra diskussionen så kan man i så fall fundera på om det är distorsionen hos högtalararen som gör man hör riktningen och/eller icke tillräckligt branta filter.
Adhoc skrev:Jag har också stött på något papper / undersökning där basplaceringen kunde lokaliseras ned till 50 Hz. (?).)
Adhoc skrev:Jag har också stött på något papper / undersökning där basplaceringen kunde lokaliseras ned till 50 Hz. Men det var under "kontrollerade betingelser" (vad det nu var). Hur kontrollerade är betingelserna i ett vanligt bostadsrum? Rimligen är det lättare bestämma baselementets placering utomhus eller i ett tält, utan så mycket mer reflektioner än marken som lådan står på.
Googlar man, finner man fler träffar av typen "Stereo bass - much ado about nothing", än studier om att låg stereobas är viktigt. Borde stämma; -hur mycket av inspelningar finns det som har låg stereobas i förhållande till dom som har mono-bas och det är bara knappt 20 cm mellan öronen, hur långt räcker det för att ge uppfattningsbara skillnader i dB om ljudvågen har en våglängd på flera meter. Jag tror det är större mening med att se till att lågbaselement och mellanbas/mellanregisterelement hamnar inom 1/4 våglängd från varandra vid delningen för en OK integrering. (Harman-papperna och andras om att använda flera subbaselement på olika ställen för att utjämna moder i rummet, förutsätter väl också att samtliga får en monosignal (?).)
nuffe skrev:
"Kontrollerade betingelser" i ett bostadrum, inte alls!
Mina försök visar också att mono är bäst/enklast att få till, även jag inte är helt hemma än.
Henrik
solhaga skrev:solhaga skrev:Fuskade lite och provlyssnade just det spåret som du nämnde.
Det blir en väldigt bra ljudbild mm. Dvs precis så som du beskrev; jättebra referens.
Lite högt brus, men det är ju inte det man skall lyssna efter.
JM skrev:
Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.
JM
rajapruk skrev:solhaga skrev:solhaga skrev:Fuskade lite och provlyssnade just det spåret som du nämnde.
Det blir en väldigt bra ljudbild mm. Dvs precis så som du beskrev; jättebra referens.
Lite högt brus, men det är ju inte det man skall lyssna efter.
Bruset är inget farligt tycker jag om man använder de som de är tänkt, balanserad signal med +4dBu studionivå på insignalen, och vippan för ingångskänslighet rätt ställd på baksidan. Bruset hörs inte på mina med örat längre bort än ca 20-30cm från högtalaren.
rajapruk skrev:En annan grej, när vi ändå är inne på tips.
Kalibrerad mic är inte fel...
Det är inte ovanligt att de möter 3dB fel i högsta registren, och 15dB fel i de lägsta.
Det gjorde min.
chrisss skrev:JM skrev:
Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.
JM
WTF Provocerar du medvetet?
Eller anser du att påståenden som saknar skriftlig, publicerad akademisk rapport saknar substans?
IÖ brukar ha belägg för vad han säger.
Oftast baserat på egen kunskapsinhämtning genom egna experiment.
Allt som finns skrivet är inte sant.
Min erfarenhet är att resultatet av placering av basar har varit icke intuitivt för mig.
T.ex två basar vid sidoväggarna nära L & R och två basar basar placerade innanför L & R.
Beroende på hur de 2 basarna roterades lät det olika.
Dom lät aldrig bra.
Samma basar placerade mot sidoväggarna, mycket närmare lyssningsplats än L & R
producerade en perfekt ljudbild. Trummor långt bak i ljudbilden.
Helt omöjligt att höra var basarna var placerade trots 120 Hz delning.
Att labba med placering av basar är "humbling"
solhaga skrev:chrisss skrev:JM skrev:
JM
Eller anser du att påståenden som saknar skriftlig, publicerad akademisk rapport saknar substans?
Min erfarenhet är att resultatet av placering av basar har varit icke intuitivt för mig.
T.ex två basar vid sidoväggarna nära L & R och två basar basar placerade innanför L & R.
Dom lät aldrig bra.
Kan du slänga upp några enkla skisser på bra respektive dålig placering?
JM skrev:Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.
JM
solhaga skrev:nuffe skrev:Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.
Henrik
Men menar man då en ren 50 Hz-ton eller musikmaterial som är filtrerat vid 50 Hz?
Med stöd från den andra diskussionen så kan man i så fall fundera på om det är distorsionen hos högtalararen som gör man hör riktningen och/eller icke tillräckligt branta filter.
IngOehman skrev:Mina erfarenheter är att det vanligaste problemet med att omringa lyssnaren med basar, är just att man riskerar att förlora känslan av att basljud som hör hemma långt därframme i ljudbilden, låter därifrån. Ofta så kan de istället börja upplevas som om de låter lite "i huvudet".

chrisss skrev:solhaga skrev:chrisss skrev:
Dom lät aldrig bra.
Poängen är att det är svårt att förutsäga. Jag klara i alla fall inte av det.
Min erfarenhet är:
Jag har flera gånger hört dåligt resultat med basar placerade innanför L & R.
I både mitt förra och nya rum har det låtit bra med basar vid sidoväggarna
med basarna hitom L & R.
Jag har 4x 8" i vardera L & R + 6 st W121 i slutna lådor.
När jag lyssnade med 4x8" urkopplade blev ljudbilden mycket sämre.
Att mäta en jämn frekvensgång är ingen garanti för en bra ljudbild.
Jag är ganska kinkig för resonanser i basen samt ljudbilden.
Trummor skall sitta rätt.
Basar skall inte kunna lokaliserar.
Trial & error verkar gälla.
med basarna hitom L & R.
solhaga skrev:chrisss skrev:solhaga skrev:
Poängen är att det är svårt att förutsäga. Jag klara i alla fall inte av det.
Min erfarenhet är:
med basarna hitom L & R.
Jag har 4x 8" i vardera L & R + 6 st W121 i slutna lådor.
När jag lyssnade med 4x8" urkopplade blev ljudbilden mycket sämre.
Att mäta en jämn frekvensgång är ingen garanti för en bra ljudbild.
Jag är ganska kinkig för resonanser i basen samt ljudbilden.
Trummor skall sitta rätt.
Basar skall inte kunna lokaliserar.
Trial & error verkar gälla.
Jag menade inte en bra och en dålig placering ur generell synpunkt utan mer som en illustration till ditt inlägg.
Jag tror att jag förstår hur dina placeringar var/är men det skadar ju inte att vara supertydlig.Jag har flera gånger hört dåligt resultat med basar placerade innanför L & R.
med basarna hitom L & R.
Då är ditt rum ganska brett, så att det är ett avstånd mellan ena sidans baslådor och fronthögtalare?
I mitt fall skulle frontarna spela rakt i basarna.

rajapruk skrev:IngOehman skrev:Mina erfarenheter är att det vanligaste problemet med att omringa lyssnaren med basar, är just att man riskerar att förlora känslan av att basljud som hör hemma långt därframme i ljudbilden, låter därifrån. Ofta så kan de istället börja upplevas som om de låter lite "i huvudet".
Intressant!
När det låter "i huvudet" (som om att man lyssnar på hörlurar), så brukar det för mig bero på att högtalaren har ett onaturligt spridningsmönster, som i extremfallet elektrostater som sprider ljudet som en laserstråle.
rajapruk skrev:Det kanske kan bli något liknande med basar runt om hela rummet då, att kombinationen av direktljud och tillhörande reflektioner blir onaturliga på något sätt för hörselsinnet?
rajapruk skrev:Earl Geddes rekommenderar en "huvudbas" i ett hörn fram, och sen några "balansbasar" utspridda i rummet som spelar lägre. Då kanske man undviker att det låter "i huvudet", för att de spelar lägre?
rajapruk skrev:Balansbasarna är då främst till för att jämna ut tonkurvan (släcka ut rumsresonanser), och minska säte-till-säte-variation.
rajapruk skrev:Någon av balansbasarna rekommenderar han ska vara på andra sidan rummet horisontellt, och någon på andra sidan av rummet vertikalt. Men att man får testa fram vad som blir bäst.
IngOehman skrev:om det man hör i rummet inte stämmer med hur man samtidigt ju hör att rummet "är", så blir resultatet onaturligt och man hör basen i huvudet istället för från framme i ljudbilden.
mawes skrev:För den som vill lyssna lite på vad Geddes har att säga kan titta här:
Om hans Summa: https://www.youtube.com/watch?v=fE2nWVwFT9k
Om subwooferplacering: https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw
en detalj om Geddes subwåffrar är att han kör bandpasslådor. Det är lite bespottat här på faktiskt vad jag uppfattat.
JM skrev:En annan enkel genväg till optimal subbas i en lyssningsposition är "the subwoofer crawl".[ YouTube ]
http://www.ecoustics.com/articles/subwo ... s-nirvana/
Av en händelse bygger the subwoofer crawl på att den inte går att lokalisera. The subwoofer crawl utnyttjar det faktum att tryckgradienterna är unikt stationära i ett givet rum under frekvensen där resonanserna stör hörandet.
JM

IngOehman skrev:Du måste läsa mitt inlägg en gång till. Det jag skiver är inte att alla subwoofers bör vara placerade i öronhöjd. Jag skriver inte ens att någon skall vara det.
Det jag skriver är bara att OM man skall använda den metod som beskrivs i videon så skall man göra det rätt.
I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.
Hänger du med?
När man leter optimal placering skall subwooferns stå på lyssningsplats medan man med sina öron letar efter optimal plats för att ställa subwoofern. Så - subwoofern där man när man är färdig skall ha öronen, och öronen där man såsmåningom skall ha subwoofern!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.
Hänger du med?
IngOehman skrev:Det ser nästan ut som en kopia på mina LTS-högtalare B1.![]()
Vh, iö
JM skrev:"Med 4 subbasar är jämn bas i små rum över största delen av rummet inget problem längre" Floyd Toole.
Bra bas/ljud erhålls utifrån väl dokumenterad kunskap och aldrig via "trial and error".
Lyssna efter 18 min i Scott Wilkinsons intervju med Floyd Toole där han beskriver först hur placeringar av 4 subwoofers utan mätningar i rummet fungerar för det mesta och hur mätningar + DSP i rummet ytterligare kan förbättra basen över största delen av rummet utan absorptionsmaterial eller ombyggnad av rummet.
Fördjupning finns i hans bok kapitel 13.
Floyd Toole beskriver även en udda "närfälts subbas" som tydligen fungerar i en lyssningsposition.
"The subwoofer crawl" omnämns senare i intervjun som en enkel och fungerande lösning för en lyssningsposition och en subwoofer.
https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/14
Toole, Welti, Olive eller Geddes nämner inget om att subbasar skall ffa placeras invid framhgt.
JM
Adhoc skrev:Harmans (Tooles) subplaceringspapper är för hypotetiska, tillslutna rätblocksrum där samtliga ytor, väggar, tak och golv är massiva och tunga, där det finns varken fönster, dörrar eller möblering. Ett vanligt rum har oftast fönster på en eller flera väggar, väggar i olika material med olika ytvikt samt ingång/ar med eller utan dörr/ar. Då behövs mätningar plus trial and error i alla fall och det vore dumt att utgå från Harman-simuleringarna som facit, särskilt om rummet ska ska byggas / möbleras om rejält.
Förslag: Koppla in en sub med elementet närmast golvet, ställd i ena rumshörnet vid den vägg där du vill ha din subplacering med elementet vänt mot vägg/hörn. Koppla upp REW och gör ett bassvep med miken placerad i rumshörn diagonalt tvärsöver rumslängden. Med en sub placerad i golvhörnet exiterar du samtliga moder maximalt och mäter dom lämpligast tvärs över rummet i andra hörnet där det mullrar som värst. Spara mätningen.. Flytta micken till centrum av bakväggen. Två moder bör minska betydligt, lägsta bredd- och höjdmoden, medan lägsta längdmoden borde bestå tämligen oförändrad. Placera miken nära golv eller tak och lägsta höjdmoden visar sig mer igen. Placera miken vid halva rumshöjden i hörnet långvägg-kortvägg och lägsta breddmoden kommer tillbaks i styrka, lägsta längsmoden borde vara oförändrat stark och lägsta höjdmoden fortfarande svag. Från modfrekvenserna i kurvan / vattenfalldiagrammet kan du nu räkna fram rummets akustiska mått som kan vara ganska olika fysiska måtten mätt med måttband. Växla över till REWs kontinuerliga RTA-visning och förflytta sakta miken utefter rummets centrumlinje (mot bredden) och gå mot frontväggen. Där lägsta rumsmoden visar lägst värde har du rummets akustiska centrum i längsled, oavsett om det är rummets fysiska centrum eller inte. Sätt tejpbit på golvet där. Sätt miken vid lyssningshöjd och gör sen riktiga mätsvep där du förflyttar miken 10 cm i taget framåt / bakåt. Spar varje mätning och döp den entydigt, jämför de olika mätningarna för att se vilken plats som tycks bäst (=behöver minst rumsfix) för längdmoder under ca 200 Hz. Behåll miken vid lyssningshöjd och variera subbens höjd över golv tillsammans med nya svep. Notera om någon höjd bättre än en annan för de 2 lägsta höjdmoderna. (Det är inte alltid det funkar med att multiplicera lägsta rumsmoden med 2, 3, 4 etc för att räkna fram dom högre. Från mina mätningar har det diffat en smula, särskilt om en dörr eller varit öppen eller stängd. Ståldörren jag har motar dryga 40 Hz och uppåt bra men gör inte någon jätteskillnad öppen eller stängd vid ca 20 Hz.)
Om du därefter kopplar in sub nr 2 i mono och den står symmetrisk på andra sidan rummets centrumlinje (bredden) jämfört med sub nr 1, borde breddmoderna var ganska modesta kring lyssningsplats om rumsväggarna bredvid samtidigt är "ganska lika".
Börja lite på ny kula och koppla in fronthögtalarna tillsammans med frontsubbarna i mono och gör ytterligare justeringar placeringsmässigt. Använd REWs ETC-diagram för att vinkla in fronthögtalarna, klura ut om du måste flytta på någon pryttel så du får så svaga reflektioner som möjligt under 10 ms. Vid ETC-mätningen, mät med 1 fronthögtalare i taget, annars är svårt att veta vad som påverkar vad.
(Tråd på liknande tema, Jens trådlänkar är läsvärda: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... st12228260 )
Adhoc skrev:Om du gör samma typ av mätning vid frontväggen som vid bakväggen för att klura ut de axiella moderna och dom visar väldigt olika värden, kan det vara tecken på att åtminstone 1 vägg skiljer sig mycket gentemot den andra när det gäller dess stabilitet/reflektionsförmåga. "Lite" överdrivet, om den ena var en tältduksvägg så är det ju den stabilare väggen bakom tältduksväggen som reflekterar och som bestämmer modfrekvensen tillsammans med den motstående väggen. (Med lätt inomhusvägg kan det betyda ytterväggen i rummet bakom lyssningsrummet för låga frekvenser, där inomhusväggen mer eller mindre bara fladdrar med och släpper igenom lågbasen.)
Där jag skrev "lägst/ lägre" i ovanstående inlägg, kan du även läsa som djup dipp för frekvensen.
Adhoc skrev:Harmans (Tooles) subplaceringspapper är för hypotetiska, tillslutna rätblocksrum där samtliga ytor, väggar, tak och golv är massiva och tunga, där det finns varken fönster, dörrar eller möblering. Ett vanligt rum har oftast fönster på en eller flera väggar, väggar i olika material med olika ytvikt samt ingång/ar med eller utan dörr/ar. Då behövs mätningar plus trial and error i alla fall och det vore dumt att utgå från Harman-simuleringarna som facit, särskilt om rummet ska ska byggas / möbleras om rejält.
Förslag: Koppla in en sub med elementet närmast golvet, ställd i ena rumshörnet vid den vägg där du vill ha din subplacering med elementet vänt mot vägg/hörn. Koppla upp REW och gör ett bassvep med miken placerad i rumshörn diagonalt tvärsöver rumslängden. Med en sub placerad i golvhörnet exiterar du samtliga moder maximalt och mäter dom lämpligast tvärs över rummet i andra hörnet där det mullrar som värst. Spara mätningen.. Flytta micken till centrum av bakväggen. Två moder bör minska betydligt, lägsta bredd- och höjdmoden, medan lägsta längdmoden borde bestå tämligen oförändrad. Placera miken nära golv eller tak och lägsta höjdmoden visar sig mer igen. Placera miken vid halva rumshöjden i hörnet långvägg-kortvägg och lägsta breddmoden kommer tillbaks i styrka, lägsta längsmoden borde vara oförändrat stark och lägsta höjdmoden fortfarande svag. Från modfrekvenserna i kurvan / vattenfalldiagrammet kan du nu räkna fram rummets akustiska mått som kan vara ganska olika fysiska måtten mätt med måttband. Växla över till REWs kontinuerliga RTA-visning och förflytta sakta miken utefter rummets centrumlinje (mot bredden) och gå mot frontväggen. Där lägsta rumsmoden visar lägst värde har du rummets akustiska centrum i längsled, oavsett om det är rummets fysiska centrum eller inte. Sätt tejpbit på golvet där. Sätt miken vid lyssningshöjd och gör sen riktiga mätsvep där du förflyttar miken 10 cm i taget framåt / bakåt. Spar varje mätning och döp den entydigt, jämför de olika mätningarna för att se vilken plats som tycks bäst (=behöver minst rumsfix) för längdmoder under ca 200 Hz. Behåll miken vid lyssningshöjd och variera subbens höjd över golv tillsammans med nya svep. Notera om någon höjd bättre än en annan för de 2 lägsta höjdmoderna. (Det är inte alltid det funkar med att multiplicera lägsta rumsmoden med 2, 3, 4 etc för att räkna fram dom högre. Från mina mätningar har det diffat en smula, särskilt om en dörr eller varit öppen eller stängd. Ståldörren jag har motar dryga 40 Hz och uppåt bra men gör inte någon jätteskillnad öppen eller stängd vid ca 20 Hz.)
Om du därefter kopplar in sub nr 2 i mono och den står symmetrisk på andra sidan rummets centrumlinje (bredden) jämfört med sub nr 1, borde breddmoderna var ganska modesta kring lyssningsplats om rumsväggarna bredvid samtidigt är "ganska lika".
Börja lite på ny kula och koppla in fronthögtalarna tillsammans med frontsubbarna i mono och gör ytterligare justeringar placeringsmässigt. Använd REWs ETC-diagram för att vinkla in fronthögtalarna, klura ut om du måste flytta på någon pryttel så du får så svaga reflektioner som möjligt under 10 ms. Vid ETC-mätningen, mät med 1 fronthögtalare i taget, annars är svårt att veta vad som påverkar vad.
(Tråd på liknande tema, Jens trådlänkar är läsvärda: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... st12228260 )
IngOehman skrev:
Snip.
Jag tycker det är särskilt beklämmande att se uppföljningskommentarer till "the subwoofer crawl" som visar att inget om det jag skrev om tillkortakommandena verkar ha gått fram/förståtts. Som väl är betyder det ju inte att det var svårbegripligt för alla.
Vh, iö

Bill50x skrev:IngOehman skrev:I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.
Hänger du med?
Nä.
Jag har inte sett videon. Vilket jag naturligtvis borde ha gjort. Men bara en reflexion. Presterar inte en högtalare (således även en subwoofer) olika beroende på avstånd från reflekterande ytor? Om man då lyssnar in en position med subben i öronhöjd, för att sedan ställa den på golvet när man hittat en bra position, riskerar man då inte att det blir fel? Om inte, varför kan man inte ha subben på golvet direkt när man börjar leta position?
/ B

solhaga skrev:Det är ju fråga om tycke och smak, men bygger jag en en högre låda för basen så kan AMT:en hamna i sweetspotnivå:
[ Bild ]
I och med att basen hamnar i en låda, så blir det ett större avstånd mellan bas och AMT.
Jag har använt HenrikEs nya version av RadPat-skripet med filterfunktioner för de enskilda elementen:
[ Bild ]
Så runt delningsfrekvensen 300 Hz ser det ut så här:
[ Bild ]

solhaga skrev:9 st 2020x900x27 mm "Arbetsskiva furu" borde väl räcka till fyra subbaslådor och två frontbaslådor:
[ Bild ]
Perfector skrev:solhaga skrev:9 st 2020x900x27 mm "Arbetsskiva furu" borde väl räcka till fyra subbaslådor och två frontbaslådor:
[ Bild ]
Du har inte funderat på ribblimmad ek då?
Woody har det vet jag för jag köpte och gjorde en bokhylla av det.
Stabilt som tusan och snyggt
RSG skrev:Vackert kommer det att bli hur som helst !
Älskar limträskiva!!!

MagnusÖstberg skrev:$3849
Den må vara jäkligt bra!
RSG skrev:Trycker frenetiskt på gilla knappen!!!
![]()
![]()
![]()
En recension avkrävs!
Detta var något jag kan tänka mig ha, vill ha...
/Johan
Nattlorden skrev:Vad för storts 8-kanaligt digitalljud ska du köra? Jag ser inga dolby/dts-loggor på den direkt?
solhaga skrev:Nattlorden skrev:Vad för storts 8-kanaligt digitalljud ska du köra? Jag ser inga dolby/dts-loggor på den direkt?
Stereo: fyra kanaler till tvåvägsfrontarna, fyra kanaler till subbasarna enligt "programförklarningen" i förstaposten.
MagnusÖstberg skrev:Jag kör med Najda till det.
Klart är att prislappen är en annan
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Nattlorden skrev:Vad för storts 8-kanaligt digitalljud ska du köra? Jag ser inga dolby/dts-loggor på den direkt?
Stereo: fyra kanaler till tvåvägsfrontarna, fyra kanaler till subbasarna enligt "programförklarningen" i förstaposten.
Sorry, vi talar förbi varandra. Du har inte en flock digitala in; hur får du åtta kanaler in i kabeln om det inte kommer från en film?
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Nattlorden skrev:Vad för storts 8-kanaligt digitalljud ska du köra? Jag ser inga dolby/dts-loggor på den direkt?
Sorry, vi talar förbi varandra. Du har inte en flock digitala in; hur får du åtta kanaler in i kabeln om det inte kommer från en film?
HenrikE skrev:Nattlorden skrev:solhaga skrev:
Den kopplas med usb till en dator och beter sig då som ett åttakanaligt ljudkort. Tror bara två kanaler är aktiva om man matar den med spdif.
USB - This is the recommended and most capable input. It supports 2 to 8 channels PCM and
DSD. PCM is supported with 32 bit resolution at standard sampling frequencies from 44.1 kHz to
384 kHz. DSD sampling rates range from 2.8224 MHz to 12.288 MHz. Connect the e38 DAC to
your computer using a standard A-B USB cable.
• SPDIF IN1 - SPDIF Input, 75-ohm RCA. Supports 2 channels PCM up to 24 bit resolution at
standard sampling frequencies from 44.1 kHz to 192 kHz.
• SPDIF IN2 - SPDIF Input, TOSLINK, Optical. Supports 2 channels PCM up to 24 bit resolution at
standard sampling frequencies from 44.1 kHz to 96 kHz.
solhaga skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag kör med Najda till det.
Klart är att prislappen är en annan
Jag tittade kort på Najda, men fann att det systemet inte räckte till för mina behov.
sportbilsentusiasten skrev:Grattis!
Ska bli kul att följa detta.
8 kanaler, nu kan du alltså köra digitalt filter som ger aktiv drift av varje enskilt högtalarelement.
solhaga skrev:Sorry, trodde att det var självklart att det var via USB. De två S/PDIF-ingångarna är helt ointressanta för mig.
rajapruk skrev:Intressant. Är du nöjd med dacen så här långt?
philipbtz skrev:Coolt. Ser fram emot intryck samt kort på nya basarna. Du är även välkommen hit någon gång om du är sugen på att höra hur mitt rum blev. Lycka till med nya setup:en!
Perfector skrev:solhaga skrev:9 st 2020x900x27 mm "Arbetsskiva furu" borde väl räcka till fyra subbaslådor och två frontbaslådor:
[ Bild ]
Du har inte funderat på ribblimmad ek då?
Woody har det vet jag för jag köpte och gjorde en bokhylla av det.
Stabilt som tusan och snyggt
Dartman skrev:Fegt!
![]()
/Jonas
HenrikE skrev:Behöver man köra ASIO för att komma åt alla kanalerna förresten?

Nattlorden skrev:Jösses, ju mer att pillra på desto jobbigare.... Hade aldrig kunnat lyssna på musik i lugn och ro om jag haft så mycket att pillra med.... Du kanske har med disciplin, så det funkar... Hoppas det....
rajapruk skrev:Hur går det? Några framsteg?
Ljudskillnad att göra dsp-processingen i iRiver eller i exasound-drivern?
solhaga skrev:9 st 2020x900x27 mm "Arbetsskiva furu" borde väl räcka till fyra subbaslådor och två frontbaslådor:
[ Bild ]

solhaga skrev:Ja, det första blir att kolla in Kalejdokoms subbasar.
Kalejdokom skrev:solhaga skrev:Ja, det första blir att kolla in Kalejdokoms subbasar.
Jag tror att vi kan hoppa över det momentet...

Kalejdokom skrev:Jag tänkte inte främst på det estetiska, utan mer på kapacitet. Mina subbar framstår som tämligen blygsamma i jämförelse.
Till mina subbar gick det inte åt mer byggmaterial än du kunde hålla i två händer samtidigt:
[ Bild ]
philipbtz skrev:Det kommer bli fint det där. Vad tippar du på att Qtc hamnar?

philipbtz skrev:Hur många grader på talspolen simulerar du med?

philipbtz skrev:Ja de där elementen är superfina verkligen. Hade varit intressant ifall man kunde mäta sedan på vad den faktiskta Qtc för lådan blev så kan man jämföra med simuleringen. Är lite nyfiken på detta. Själv använde jag 80 grader och sedan Qb på 5 samt viso 80%. Landade på 0,51 Qtc i teorin. Får ta och mäta upp och se hur det blev i verkligheten. Dock vet jag inte hur man gör.
Edit: Med 20 grader i spolen ligger jag på 0,44
philipbtz skrev:Är väldigt nyfiken på vad du kommer tycka om ljudet jämfört med din förra setup. Lite mer tryck lär du få i basen, speciellt med nya placeringarna. Intressant också och se om du kan få det att låta rätt med basarna placerade en i varje hörn. Provade som sagt själv det konceptet hemma utan att lyckas men i vissa rum lär det funka - speciellt om man sätter delay osv.

rajapruk skrev:Sådana vagnar är väldigt bra! Jag har några liggandes (4st) om du bara behöver dem temporärt ( och om du har vägarna förbi mina trakter, Torslanda). Jag kommer inte hinna med någon tur till Solhaga i år känns det som.

rajapruk skrev:Jag tror inte att rumsresonanser och lådresonanser är jämförbara på detta sätt.
There are also secondary resonances, for example standing waves inside the box, mechanical resonances in the box walls, pipe resonances in a bass reflex tube etc. All these are different and are rarely seen in the electrical impedance curve, but may have an impact on the response curve.
Stuffing inside the box mainly lowers the Q of the standing waves, and you should use this. It also has a *slight* effect on the resonance frequency of the driver/box, it is lowered. The reason for this is a thermal exchange from the air to the stuffing. The air wont get as much heated during overpressure, and the air will not appear to be as stiff. So the raise of the driver resonance frequency as I described above will not be as large as for the unstuffed box. The acousticians call this "adiabatic" (without stuffing) and "isothermal" (with a lot of stuffing) compression, respectively.
Kraniet skrev:stagning av lådan är bra
nuffe skrev:Stagning av "samtliga" väggar i mellanbas lådan är ett måste, inte så viktigt i subben.
Jag byggde en rund högtalare av ett pappersrör, gjutform, och körde som toppar.
Det enda som vibreade var topp och botten trots 18 mm skiva och liten dia, denn tunna
pappen, ca 5 mm, var mycket stabil. Jag missade att staga topp o botten.
Så staga så mycket det går
Henrik
nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.
Det är ju ett tag sen, men tror det var nånstans 35-40 cm högt.
Henrik
PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.
Kraniet skrev:nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.
Det är ju ett tag sen, men tror det var nånstans 35-40 cm högt.
Henrik
PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.
Det stämmer. Sen ska ju Qb sättas till rätt värde också. Har ganska stor inverkan på basreflexlådan.
rajapruk skrev:En assymetrisk form innuti i alla ledder borde väl vara bra för stående vågor.
Men som sagt andra grejer som inte korrelerar direkt till rumsanalogin, som mekaniska vibrationer i lådan, fyllningen och portresonans.
Ration mellan våglängd och lådans mått och vågutbredning är ju helt annorlunda med jämfört med ett rum. Jag gissar att en del av det som studsar runt i lådan cancelleras när det kommer tillbaka till elementet.
philipbtz skrev:Dock får jag det till 240liter Vb ungefär med de mått du angav minus 5 liter för element och stag. Då blir Qtc 0,38 med 70% viso och Qb 5 med 40 grader på spolen. 0,3591 med 20 grader.
Adhoc skrev:Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.
rajapruk skrev:Angående mekaniska vibrationer i lådan så rekommenderar Geddes "constrained layer damping".
Adhoc skrev:Jag använde MS-Polymerlim när jag limmade ihop 2x19 mm skivor för baffeln till mina frontburkar. MS-polymerlim fungerar bra även som konstruktionslim, drar du ut en sträng på en skiva blir konsistensen typ en gummisnodd när strängen härdat. Finns att köpa lite här och där, bla Byggmax och Biltema. Ingen av dom redovisar dock vilken resthårdhet /styrka deras varianter får, varför jag skaffade Henkel-Loctites som har redovisade värden för en 4-5 varianter (starkare är inte bättre, snarare tvärtom som "constrained layer" i högtalarbyggen.
Citat från annat forum (lat som jag är):
"Baffeln görs av 2 st 19 mm spånskivor som limmas ihop med ett särskilt Loctite-lim (MS-polymer) som inte hårdnar utan håller sig kring 55 Shore i mjukhet. (Ett vanligt gummiband håller ca 40 Shore). 0,8 mm gummiremsor limmas på som distanser för rätt limtjocklek före kladdandet med Loctite-limmet. Den tunna mjuka limfogen bildar tillsammans med spånskivorna en s.k. CLD-sandwich. (Constrained Layer Damping, resonanser i lådväggarna dämpas rejält med en CLD-konstruktion. Samma sätt att bygga används av högtalartillverkare i deras dyrare konstruktioner. Dämplim på akrylbasis kan köpas från Swedac i Angered. Deras dämplim DG-A2 har en torrsubstans på 68%, så 32% försvinner när limmet torkar. -En anledning till att jag valde Loctiten i stället som har en torrhalt på 98-99%, -mindre problem med luftfickor om man som jag skulle använda distanser för limtjockleken."
[ Bild ]
rajapruk skrev:Solhaga, du har ingen möjlighet att bygga IB bas? Det är väl den optimala "lådtypen", om man kan.
rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Helt fel!Jag gör fel varje dag.
Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
solhaga skrev:Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Då får man lösa det ad hoc, Adhoc!
Adhoc skrev:Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.

MagnusÖstberg skrev:Själv skulle jag staga på helt andra vis oc förstärkt i hörnen för att öka chansen att det inte spricker sönder när trät rör på sig...
Michael skrev:Har du kvar spillbitar av skivorna du byggt med och möjlighet att såga... så kan du ju fixa trekantsbitarna själv.
//Michael
MagnusÖstberg skrev:Du har ju inte så stort behov av att bryta upp stående vågor som aldrig skapas i en låda heller. Är ingen lådsida långre än en meter och lådan används under 100Hz ligger ju 340Hz över 1,5 oktav högre än avsedd frekvens att återge, vilket med "normal delning" är tillräckligt många decibell ner för att inte ge någon påverkan. Och är lådan inte mer än 50cm i sin största längd blir detta ännu bättre.
Därför är det än positivare att se till att ingen fri panelyta har mer än typ 40cm fri möjlig rörlighet.

MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
rajapruk skrev:Just det ja, jag trodde detta bara var subwoofrar.
Kul att följa bygget.
Det tror inte jag, det stagar upp och förhindrar än mer panelvibrationer och risken att lådan spricker genom att det knyter ihop limträlådan bättre.solhaga skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
Jag har övervägt det (också), men är lite tveksam till så långa stag om än "nodade" i mitten.
Tror att de stjälper mer än hjälper, det vill säga sjunger med mer än att de dämpar sidoväggarna.
Men, vem vet, det kanske slutar med att jag får fräsa ut ett antal sådana flaggor (danska går väl lika bra?).
Och då med både och korta stagen på olika positioner.
Eller plattor med ett antal dosstora hål.
Nattlorden skrev:Skånsk, Finsk eller Engelsk också!
solhaga skrev:Nattlorden skrev:Skånsk, Finsk eller Engelsk också!
Men inte Union Jack då?
MagnusÖstberg skrev:Det tror inte jag, det stagar upp och förhindrar än mer panelvibrationer och risken att lådan spricker genom att det knyter ihop limträlådan bättre.solhaga skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
Jag har övervägt det (också), men är lite tveksam till så långa stag om än "nodade" i mitten.
Tror att de stjälper mer än hjälper, det vill säga sjunger med mer än att de dämpar sidoväggarna.
Men, vem vet, det kanske slutar med att jag får fräsa ut ett antal sådana flaggor (danska går väl lika bra?).
Och då med både och korta stagen på olika positioner.
Eller plattor med ett antal dosstora hål.
Dansk flagga funkar fint
nuffe skrev:Tänk på att det viktigast att staga i mellanbas lådan, den som går till 400 Hz.
Jag hade limmat stag mot resp. skiva som ett T. Det förstyvar ordentligt och lyfter upp egen frekvensen ordentligt.
Framför allt mot bakre sidan som nu är en "stor" resonator". Även vid sido väggarna är det bra, det förstärker ju baffeln
något också, visserligen bara med höjden på Tet men lite nytta gör det.
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Lägg sedan den vanliga isoleringen så att de ööpna fiberdelarna är riktade mot elementet ide två facken du får
rajapruk skrev:Kör anglofilt audiofilstuk med union jack och dämpa med tepåsar!
rajapruk skrev:Kör anglofilt audiofilstuk med union jack och dämpa med tepåsar!
nuffe skrev:Hur går det Solhaga?
Henrik

nuffe skrev:Ser bra ut!
En fråga, det översta staget, bakom elementet, gör nog ännu mer nytta om det går upp ända till bakre skivan.
Som de andra gör. Kanske du redan tänkt på...
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Sådärja!
Synd på alla skruvhålen bara
MagnusÖstberg skrev:Jo, tänkte mer på att det hade varit trevligt att helt slippa det kanske
MagnusÖstberg skrev:Aha, men varför valde du då limträskicor?
rajapruk skrev:Nu börjar det likna nått!
Går går kabeln ut i ett hål? Får man det tätt?

Det är absolut ingen fararajapruk skrev:Oki, Det blir som en liten liten slavbas kanske då, om det flexar där?
Jag hade kört neutrik speakon själv.
MagnusÖstberg skrev:Nä, de jag föreslog ger dig inte ens det nöjet i förhållande till vad du tänkt.

nuffe skrev:+1, hur låter det?
Henrik

rajapruk skrev:Det där med att tolka mätningar i ett rum är mycket komplext, men det vet du hoppas jag! Flytta micken eller basmodulen en liten bit, och du har en annan kurva. En ensam mätpunkt blir ganska meningslös, även om du kan jämföra vissa ändringar. Men vad är rätt?
För att hitta och kunna korrigera fel i basmodulen vill du ju utesluta rummet ur ekvationen.
Det hade varit intressant att se mätning med mic 1cm från elementet.
Ännu intressantare hade varit att se mätning gjord utomhus, men baslådan på marken spelandes uppåt och mikrofonen 1m ovanför. Eller den spelandes åt sidan med elementet så nära marken som möjligt, och mikrofonen på marken en bit bort. Exempel: http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... ne-testing
Du bor på landet, så det kanske är möjligt utan för mycket störande bakgrundsljud? Du kan mäta flera svep för bättre SNR.
Eller så skiter du fullständigt att bry dig om basmodulens egna fel, rummet kommer ändå skojja till det i en helt annan skala
Men den svåra konsten att tolka mätningar i ett rum måste man respektera högt, oavsett. Ett ämne jag själv skulle vilja bli bättre på.
philipbtz skrev:Det kommer se drastiskt annorlunda ut med fyra basar i rummet. Förhoppningsvis får du även lite bättre nivå under 30Hz med. Hur mycket boostar du nu?
solhaga skrev:Anledningen till dessa tidiga mätningar är evenuellt upptäcka byggfel hos lådan innan jag färdigställer nästa.
Rummet spelar in, se bara på toppen vid 36 Hz (rummet är 5,1 m brett).
Topparna och dalarna över 200 Hz är förmodligen multiplar av SBIR, slarvigt uttryckt.
Dippen vid 410 Hz var uppenbarligen läckage; bakåtgående våg släckte ut framåtgående våg.
Jag har tyvärr en ganska trafikerad väg strax utanför huset samt en affär som granne, så riktigt tyst är det inte.

Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Jag hoppas du slipper segoviaeffekten med rena trälådor, att trä svänger i fiberns längdriktning.
solhaga skrev:Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Jag hoppas du slipper segoviaeffekten med rena trälådor, att trä svänger i fiberns längdriktning.
Jag är mer orolig för att de skall torka och skeva sig.
rajapruk skrev:Snyggt.
Hur många liter är lådorna på?

Perfector skrev:solhaga skrev:Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Det är åxå en möjlighet.
Att använda långtorkat virke är en fördel.
solhaga skrev:Perfector skrev:solhaga skrev:
Det är åxå en möjlighet.
Att använda långtorkat virke är en fördel.
Någon slags lack borde strykas på, oavsett tänkt slutliga ytbehandling.
Även för att minska att träet mörknar och blir sådär tråkigt gulaktig.
Perfector skrev:vitlasera?
Då blir ytan lätt vitmenad med trästrukturen synlig.
MagnusÖstberg skrev:De sidamonterade basarna hade jag placerat så elementet hamnade 1/4 av takhöjden uppifrån och så att gångvägen från basarna vid högtalarväggen och din sittplats blev likartad.
MagnusÖstberg skrev:Ställ ett skåp under och gör det dessutom som gälabsorbent. Du lyfter upp dem med en dieseldriven gaffeltruck som du tar in genom ytterväggen som du öppnat upp med din Hiti borrhammare och Atlas Copco tigersåg....

philipbtz skrev:Hur går det, har du sprängt några rutor än med nya basarna?

Evil_Homer skrev:Vad blev det för spec?

Evil_Homer skrev:Rackars vad internminne!![]()
Aja är det billigt så är det väl alltid trevligt![]()
Chassiet, är det fortfarande dyrt eller har dom kommit ner i pris nu?

MattiasBGD skrev:Alltid spännande att kika in i dina trådar, gillar när det är väldokumenterat, genomtänkt och mycket bilder
// The loop function is called in an endless loop
void loop()
{
// Auto mode
if (HIGH == digitalRead(ModeSelect)) AutoMode();
// Manual mode
if (LOW == digitalRead(ModeSelect)) ManualMode();
}
void AutoMode(void)
{
// Stay in auto mode until mode is changed
while (HIGH == digitalRead(ModeSelect))
{
delay(WaitForBounce);
if (HIGH == digitalRead(DACTrigger)) OnAllAmps();
else OffAllAmps();
}
}
void ManualMode(void)
{
// Stay in manual mode until mode is changed
while (LOW == digitalRead(ModeSelect))
{
delay(WaitForBounce);
if (HIGH == digitalRead(ManualAmpA)) OnAmpA();
else OffAmpA();
if (HIGH == digitalRead(ManualAmpB)) OnAmpB();
else OffAmpB();
if (HIGH == digitalRead(ManualAmpC)) OnAmpC();
else OffAmpC();
if (HIGH == digitalRead(ManualAmpD)) OnAmpD();
else OffAmpD();
}
}rqu skrev:Köpte också Intels 600p på 256 GB. Riktigt trevlig SSD. 799 spänn från Inet när jag beställde den.

solhaga skrev:Javisst ja, skulle ju mäta in AMT:erna först...

rajapruk skrev:Du kan prova att leka lite med gating i REW kanske, så får du ev. bort lite mer av rummets effekter (i alla fall i högre register).
Finns en guide på minidsp:s hemsida, hur man gör gating i REW.
rajapruk skrev:Jag hade inte kört LSR305:orna så högt att de distar.
rajapruk skrev:Är det "orginal" LSR305 vi ser, eller dina egna aktiva inställningar med bortkopplade orginalförstärkare?
rajapruk skrev:10-20KHz ser ju inte bra ut off-axis på dina AMT, det är mkt smoothing med antar jag?
rajapruk skrev:Så fysiskt stora AMT kan kanske få problem med kamfiltereffekter högt upp i frekvens? Skulle vara kul att se likande mätningar på andra AMT, typ Elac, eller de Adhoc har.
rajapruk skrev:Man ser att din AMT är mycket mycket mer riktad än vad LSR305 är, och då är ändå LSR305 "extremt riktad" enligt vissa...
rajapruk skrev:och då är ändå LSR305 "extremt riktad" enligt vissa...
nuffe skrev:Lyssnat nåt på musik än?? Är nyfiken!
Henrik
Almen skrev:Också nyfiken... Ska vi ta en gemensam tripp, nuffe?
Almen skrev:Också nyfiken... Ska vi ta en gemensam tripp, nuffe?
nuffe skrev:Almen skrev:Också nyfiken... Ska vi ta en gemensam tripp, nuffe?
Tycker jag är ett bra förslag! Är på resa ett par dar denna vecka men till helgen är ok för mig
Henrik

nuffe skrev:Har du "vänt" på rummet?
Som du förstod körde det ihop sig för mig o Almen. Kanske vi kan få ihop nåt denna helgen.
Hur funkar det för dig?
Henrik
rajapruk skrev:Den funktionen i REW har jag aldrig sett, spännande. Måste leka med den själv känner jag.
Den placeringen du började med tror jag är riktigt bra, förutom att en dörr är blockerad
philipbtz skrev:Hur låter det jämfört med innan? Hur är ljudbilden och baskvaliteten?
solhaga skrev:rajapruk skrev:Den funktionen i REW har jag aldrig sett, spännande. Måste leka med den själv känner jag.
Den placeringen du började med tror jag är riktigt bra, förutom att en dörr är blockerad
Skall givetvis följa Adhocs råd senare, detta blir är bara en början.
Dörr är blockerad men subben är än så länge på hjul.
rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.
Någon som vet om REW Room Simulator "funkar"?
rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.
Någon som vet om REW Room Simulator "funkar"?
JM skrev:Finns det några studier som stödjer att så är fallet?
Tarzan skrev:Självklart inte. Den visar ju resonanser och utställningar på längden i rummet.
boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
solhaga skrev:boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
Precis, det kan dock ge en bra start.
Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?
Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.
Harryup skrev:Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?
Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.
Hej, hur stämmer det med verkligheten? Om man använder många basar så kommer de ju inte hamna direkt bredvid varandra. Kör ni mono i basen?
Alltså vad jag undrar över är delayen för olika basar om den ändå sätts till något genomsnittsvärde, eller?
/Harryup
solhaga skrev:solhaga skrev:boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
Precis, det kan dock ge en bra start.
Ja, just det. Jag har ju gjort mätningar i sweetspot på de enskilda elementen där de står nu.
Lägger upp dom...snart. Tillsammans med simuleringar med enskilda element.
Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.
Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.
Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.
Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.
Tarzan skrev:Förlåt, men det känns som jag kapar tråden helt. Säg till så går jag vidare i livet bara
Jag förstår såklart att simulatorn i REW bara gäller för enkla, perfekt regelbundna rum som kanske inte alltid har så mycket att göra med verkligheten.
Men vad jag har svårt att förstå är hur man går till väga för att veta vilka basar som behöver kompenseras hur för att kompensera för väggarnas olikheter. Det är ju rätt svårt att veta exakt hur två basar (eller ännu fler) mätta var för sig kommer spela tillsammans.

philipbtz skrev:Hade varit kul att se ett svep 10Hz-20kHz i sweetspot med alla subbar spelandes samtidigt.

JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
solhaga skrev:JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...
philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarnaBlir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock
JM skrev:solhaga skrev:JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...
Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
solhaga skrev:JM skrev:solhaga skrev:
Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
Aha!
Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.
Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.
Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.
"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.
petersteindl skrev:solhaga skrev:JM skrev:Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
Aha!
Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.
Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.
Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.
"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.
Allt kan hända. Allt är relativt. Man får ta vara på sin tid. Det ordnar sig dock. Snart är det sommar. Ljudet har potential. Ny dag, nya möjligheter. Carpe diem. Vilken resa du gjort.
Med vänlig hälsning
Peter
solhaga skrev:philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarnaBlir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock
Det får bli nästa gång jag mäter då.

nuffe skrev:Lite väl mycket infra bas?
Henrik
philipbtz skrev:Infra kan man nog inte få för mycket av..eller ja problemet blir väl att slaglängden kan ta slut på basarna. Har du provat olika placering av basarna? Det är värt att testa innan du börjar med PEQ. Området 20-30Hz är roligt om man får upp nivån på liteAntagligen blir det svårt om du sitter i mitten av "längden" på rummet men det går nog att fixa. I vilket område verkar basarna nu?
Tarzan skrev:Vet du vad dippen runt 6 kHz beror på? Eller är det ett mätfel? Ser det likadant ut om du mäter med en gate på några få ms?
Annars tycker jag basen och mellanregister ser ut som den gör mest när man mäter på lite lagom avstånd och ingenting är jättekonstigt. Du tycker inte att resonanserna vid 25 och 50 Hz stör? Jag antar att 25 Hz är halvvågsresonansen på längden, att 50 Hz är helvågsresonansen i samma riktning och att du mätt närmre mitten av rummet på längden än intill väggen Kanske 1/3 av rumslängden? Är det mätt med en eller två högtalare? Jag blir nyfiken på hur det låter
Du får ursäkta om svaren på alla mina frågor finns lite längre bak i tråden, men jag har bara läst lite sporadiskt.
Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.

Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
nuffe skrev:Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
Jag tycker det mer ser ut som att en säkning behövs mellan 2-6 kHz...
Men utan att ha lyssnat så är det svårt, kom på att det är nog svårt efter lysnning också![]()
Henrik
PS hur har du det med tiden på söndag Solhaga, funderar på en liten resa.
nuffe skrev:Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
Jag tycker det mer ser ut som att en säkning behövs mellan 2-6 kHz...

nuffe skrev:Den sista, Gåser, bedömmer jag som mycket bra ur ljudsynpunkt. Har funderat på den i grått.
Henrik
robert293 skrev:Vore kul att få lyssna på ditt nya.
Det var faktiskt din rigg som fick mig att göra detsamma....Att bygga själv och stort
Det ångrar jag inte en sekund när man är på mässor/butiker o lyssnar.

philipbtz skrev:Ser bra ut!
rajapruk skrev:Är basarna placering "bestämd" nu?
rajapruk skrev:Snygg matta!
Det hade varit kul att se en average på 5 micpositioner runt lyssningsplatsen. Runt 50cm mellan varje position, som en 5-a på en tärning, där mittpunkten är din sweetspot. Alla i samma höjd, öronhöjden.
Det är så jag själv kommer mäta för att "tunea in helheten med rummet" på slutet med EQ för att uppnå min önskade housecurve. Innan dess kommer jag försöka tunea in högtalarens listening-window rak med "pseudo-ekofria" mätningar (närfält, gating, off-axis och sånt).
Det hade också varit intressant att se samma 5 mätningar average, fast med mikrofonerna på golvet.
Det hade också varit kul att se impulsresponsen för den enstaka mätningen från lyssningspositionen, för att se hur reflektionerna ser ut.
Ett vattenfall hade varit kul att se med, för att se efterklangstiden i rummet.
Sorry för all svengelska

solhaga skrev:rajapruk skrev:Är basarna placering "bestämd" nu?
Baserat på ovanstående mätningar, ja.
Men det dröjer ett tag innan hjulen åker av. Mattorna är bara 133x195 cm; än så länge är lätt flytta runt basarna.
rajapruk skrev:På vattenfallet är tidsaxeln klippt, du behöver öka så att man ser mer än 300ms, och på frekvensaxeln hela vägen upp till 20khz.
Kommer aldrig ihåg vad diagrammet heter i Rew som jag skulle vilja se för rummet reflektioner, den kallas även "ETC" ibland, energy time curve. Filtered IR tror jag den heter i REW. Ställ in så att bara första 30ms i tid syns.

rajapruk skrev:Bifogar sånt ETC-diagram som jag tänkte på (som jag gjort med REW). Här ser man en jämförelse med och utan dämpning (ett berg av kuddar) på den bakre väggen i mitt rum. Man ser t.ex att en reflex runt 8ms dämpats ner.
Man kan se när i tiden reflexer kommer fram, och hur starka de är.
Man brukar inte vilja ha några starka reflexer (över -20dB till -15dB någonting) inom de första 20-30ms.
En overlay. Grön kurva är utan dämping, röd kurva är med dämpning på bakväggen. Allt det gröna som skymtar fram är alltså det som blev bortdämpat.
solhaga skrev:rajapruk skrev:Bifogar sånt ETC-diagram som jag tänkte på (som jag gjort med REW). Här ser man en jämförelse med och utan dämpning (ett berg av kuddar) på den bakre väggen i mitt rum. Man ser t.ex att en reflex runt 8ms dämpats ner.
Man kan se när i tiden reflexer kommer fram, och hur starka de är.
Man brukar inte vilja ha några starka reflexer (över -20dB till -15dB någonting) inom de första 20-30ms.
En overlay. Grön kurva är utan dämping, röd kurva är med dämpning på bakväggen. Allt det gröna som skymtar fram är alltså det som blev bortdämpat.
Ok, men då ser väl min kurva ovan ganska bra ut?
solhaga skrev:Tack och tack.
Tycker dock inte att det är värt att EQ:a i de nedre registren; även direktljudet skulle ju minska.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Tack och tack.
Tycker dock inte att det är värt att EQ:a i de nedre registren; även direktljudet skulle ju minska.
Du väljer såklart den kurva du vill ha
EQ långt ner i frekvens kan ha en del andra nackdelar också.
Men det fina i kråksången är ju att du kan prova med ett knapptryck eller två
rajapruk skrev:Är du nöjd med nya tekniksetupen, nu efter en tids användande?
Gissar att det är bättre på många sätt.
rajapruk skrev:Jag hade tyckt det var kul med att se separata mätningar på basar, woofer och diskant (5 mätningars medelvärdet i sweetspot för alla 3), så man ser hur delningen ser ut dem emellan. Gärna visat i samma diagram (overlay).
rajapruk skrev:Såg att du har -18dB digital gain på vissa kanaler. Det är rätt mycket. Inget du kan justera med gain på slutstegen?
Eller så är det inget problem med 64-bitars processing? Skickar du 64-bitar till dacen?
rajapruk skrev:Nej jag menar med all processing påslagen, för att se vad det är du lyssnar på just nu.
1. Alla basarna spelandes ihop i mono, mäts i de fem positionerna, sedan average på detta.
2. Respektive AMT mätt för sig, 5-pos average, sedan average på detta av L och R tillsammans.
3. Respektive mid/woofer mätt för sig, 5-pos average, sedan average på detta av L och R tillsammans.
Till slut dessa 3 kurvor i samma diagram. Ingen smoothing. 50dB skala/spann på magnitud-axeln. 20-20.000Hz på frekvens-axeln.
Sedan gärna en fjärde kurva , med teoretisk total (summering) av de 3 kurvorna också, om du listar ut hur man gör det i REW.
Det blir lite mätande25 stycken.
Men inte så bökigt om du mäter en micposition i taget, och sen bara togglar mute på de olika kanalerna. 5 mätningar per micposition, i 5 micpositioner.
Jag hade valt 50-60cm mellan micpositionerna i "femman".
Detta förutsatt att det är ett 3-vägs system totalt sett delningsmässigt? Bas, midbas och diskant?
Eller är det 2-vägs? 2,5?
solhaga skrev:Tack för tipsen, Tarzan och rajapruk.
Vad menas med "MMM"?
Tarzan skrev:solhaga skrev:Tack för tipsen, Tarzan och rajapruk.
Vad menas med "MMM"?
Det var från PDFen som rajapruk länkade till. Moving Mic Measurement.
rajapruk skrev:MMM har jag aldrig provat. Men det verkar vara ett smidigt sätt att mäta mycket på en gång.
Jag lärde mig något nytt idag, att REW kan göra frequency dependant windowing. Shit vad bra REW är, speciellt för att vara gratis!
Solhaga, du får börja skriva ut lite mer om hur du gjort saker och ting. Känns som jag har en tendens att felaktig underskatta vad du gjortJag trodde det var en micposition du visade.
Att först få till högtalaren "utan rum" är självklart. Men Solhaga är förbi det stadiet tolkade jag det som.
rajapruk skrev:
Denna jag trodde var mätt i en micposition.
rajapruk skrev:Vad ska du mäta med konsthuvud, och varför?
rajapruk skrev:Vad ska du mäta med konsthuvud, och varför?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Vad ska du mäta med konsthuvud, och varför?
Solhaga skall bygga hörlurar av högtalarna.
solhaga skrev:philipbtz skrev:Ser bra ut!
Tack philipbtz!
Tackar också nuffe för att ha knuffat mig i rätt riktning vad det gäller mattval.
solhaga skrev:rajapruk skrev:MMM har jag aldrig provat. Men det verkar vara ett smidigt sätt att mäta mycket på en gång.
Jag lärde mig något nytt idag, att REW kan göra frequency dependant windowing. Shit vad bra REW är, speciellt för att vara gratis!
Solhaga, du får börja skriva ut lite mer om hur du gjort saker och ting. Känns som jag har en tendens att felaktig underskatta vad du gjortJag trodde det var en micposition du visade.
Att först få till högtalaren "utan rum" är självklart. Men Solhaga är förbi det stadiet tolkade jag det som.
REW är grymt, svårt att veta vad man skall titta på ibland bara. Men där får vi hjälpas åt helt enkelt.
Skulle vara dock kul med en workshop i ämnet någon gång.
Jag försöker att vara ödmjuk inför alla förslag och kommentarer.
Man kan ju inte begära att alla skall läsa (och komma ihåg) alla tidigare inlägg.
Jag är ju själv ibland för snabb med att svara, se frågan till Tarzan om MMM ovan.
Jag är grymt imponerad av ditt flit med kommentarer och tips och jag vet ju att du vill väl.
Så det är helt okay med din "tendens".
Det senaste mätningen var "Average" av tärningen.
Tyckte inte att jag kunde vara tydligare: "Medelvärden av alla fem mätningar i sweetspot:"
nuffe skrev:solhaga skrev:philipbtz skrev:Ser bra ut!
Tack philipbtz!
Tackar också nuffe för att ha knuffat mig i rätt riktning vad det gäller mattval.
Ahh det blev Gåser!?!?
Henrik
solhaga skrev:nuffe skrev:solhaga skrev:
Tack philipbtz!
Ahh det blev Gåser!?!?
Henrik
Gäss!
nuffe skrev:solhaga skrev:rajapruk skrev:Jag lärde mig något nytt idag, att REW kan göra frequency dependant windowing. Shit vad bra REW är, speciellt för att vara gratis!
REW är grymt, svårt att veta vad man skall titta på ibland bara. Men där får vi hjälpas åt helt enkelt.
Kanske kan vara nåt för ett, eller flera, Lts Götegorgs möten?
Henrik
markusA skrev:Den här tråden får mig nästan sugen på att plocka fram micken igen.
Det vore kul att jämföra mina resultat med detta då våra byggfilosofier verkar vara i princip motsatta.
(Jag satsar på enkelhet och möblerbarhet med minimalt akustikfix...)
Imponerande bygge hur som helst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
solhaga skrev:markusA skrev:Den här tråden får mig nästan sugen på att plocka fram micken igen.
Det vore kul att jämföra mina resultat med detta då våra byggfilosofier verkar vara i princip motsatta.
(Jag satsar på enkelhet och möblerbarhet med minimalt akustikfix...)
Imponerande bygge hur som helst.
Tack.
Det svåra är inte att mäta utan att kunna dra vettiga slutsatser av mätningarna.
Där har jag mycket att lära; jag skulle behöva mäta upp många fler objekt och flera rum för att närma sig användbar kunskap/färdighet.
Adhoc skrev:
Det är bra länge sedan jag mätte någonting i REW och det har kommit flera senare revisioner med fiffigheter jag inte vet något om. Hur som helst, jag skulle ändra på axlarna för tid och dB så diagrammen blir mer lättlästa och givande. I första bilden har ljudet avklingat ned till rummets bakgrundsbuller vid cirkus 250 a' 300 ms. Allt som visas därefter är därför ganska ointressant och den onödigt långa tidsaxeln smetar bara ut informationen. Korta tidsaxeln till tex 300 ms, för dB-axeln skulle jag ändrat värdena till att visa mellan tex +2 ned till -65 dB. Därefter kryssa i rutan för "visa Schoederintegralen". Dess lutning kommer då visa avklingningstiden för rummet. Kolla in på vilken tid dB sjunker med 30 dB, multiplicera med 2 så får du T60 för rummet (eller RT60 som en del ibland skriver, någon riktig RT60 får du inte i annat än enormt stora rum. -Ett vanligt rum domineras helt resonanser och det blir aldrig något diffust ljud för alla frekvenser.) Kurvan från samma mätning med nya axeljusteringar som då visas kommer ge mer av detaljer. Om Schroederintegrallinjen inte är tämligen rak och jämnt nedåtsluttande, är det något som spökar med rummet (L-format tex) eller mätningen.

Adhoc skrev:Vattenfallet är bra för att leta reda på resonanser och deras avklingningstid. dB-skalan skulle jag justera så den visar 50 a' 60 dB skillnad mellan max och minvärden. Jag har en länk någonstans från JohnPM som skrivit REW, ska se om jag kan hitta den.
I ditt lilla rum skulle jag justera tidsaxeln och kolla på 4 områden; 5 ms, 10 ms, 20 ms och ca 25-30 ms. Då kan du börja jaga reda på varifrån oönskade reflektioner kommer. Samtidigt skulle jag justera dB-skalan till att visa mellan + 2dB ned till säg -30 dB, då det inte är jätteintressant att försöka klämma ned reflektionerna lägre än så. Första 5 ms och upp till 10 a' 15 ms brukar anses som intressantast att åtgärda med absorbtion/omstyrning/diffusion för att få en svagare reflektion. Om du kryssar i och filtrerar ut olika frekvenser för ETC, visas vääääldigt olika kurvor och du kan få ett hum om vilken frekvens som ger "toppvärdet" vid en viss tidpunkt. (Har för mig man kan välja 1 oktavs och 1/3 oktavsintervall vid ikryssandet.)
Om du håller ned Ctrl-knappen samtidigt som du för musmarkören över tidsaxeln från 0-punkten till en reflektionstopp i ETC, kommer röda siffror upp som anger i klartext hur mycket längre sträcka reflektionen har färdats jämfört med direktljudet. Du kan då ganska enkelt med ett slackt uppmärkt snöre mellan mik och högtalare komma fram till ganska exakt var reflektionspunkten är. Sträck alltså snöret så det blidas en triangel mellan någon yta-mik-högtalare. Där kan du sen pröva med absorbtion eller bortvinklande skiva. Det kan funka med att vinkla om högtalaren en smula också. Blev reflektionen vid samma tidpunkt väsentligt lägre? Om inte, så är absorbenten för liten eller för tunn, alternativt att skivan för liten i förhållande till våglängden för den reflekterade störande frekvensen. Om du inte kan bilda en triangel, har reflektionen gått mellan åtminstone 2 ytor före den går vidare mot miken.
Vid mätningar, mät med bara 1 högtalare i taget annars blir det närmast omöjligt att minska felkällorna /veta vilka dom är och åtgärda 1 sak i taget.

Adhoc skrev:Markören stod vid -30dB / 75,9 ms, men T30 mäts mellan -5 dB till -35 dB alltså inte från T = 0 ms. T20 mellan -5 till -25 dB (= 20 dB förändring). EDT är mot en kort tidsperiod och det faller snabbare än en grisblink från 0 till -10 dB, EDT tar då med mycket mindre av reflektionspåverkan i rummet. T30 är mer rätttvisande för avklingningstiden i rummet.(Se den gråtonade rutan som skymmer början på det gröna diagrammet.) Kortar du maxtiden ytterligare i Filtered Impulse Response-diagrammet, från 300 ms till tex ca 200 ms, blir lutningen (avklingningstiden) lättare att läsa av eller räkna på.

Almen skrev:nuffe skrev:solhaga skrev:
Kanske kan vara nåt för ett, eller flera, Lts Götegorgs möten?
Henrik
Bra idé! Tror att solhaga skulle kunna hålla en introduktion i ämnet. Jag vill gärna utnyttja hans kunnande inom LTS...
solhaga skrev:Adhoc skrev:Markören stod vid -30dB / 75,9 ms, men T30 mäts mellan -5 dB till -35 dB alltså inte från T = 0 ms. T20 mellan -5 till -25 dB (= 20 dB förändring). EDT är mot en kort tidsperiod och det faller snabbare än en grisblink från 0 till -10 dB, EDT tar då med mycket mindre av reflektionspåverkan i rummet. T30 är mer rätttvisande för avklingningstiden i rummet.(Se den gråtonade rutan som skymmer början på det gröna diagrammet.) Kortar du maxtiden ytterligare i Filtered Impulse Response-diagrammet, från 300 ms till tex ca 200 ms, blir lutningen (avklingningstiden) lättare att läsa av eller räkna på.
Okay, tack. Ser () nu det i den gråtonade rutan; T30 209 ms samt T20 197 ms.
Men ur diagrammet utläser jag den halva tiden från -5 till -35 dB? För -10 dB till -40 dB utläser jag 130 - 10 = 120 ms.
Vad gör jag för tankefel?
[ Bild ]
Eller, är det så att alla värden visar RT60 men baserat på T20, T30 mm?
I så fall förstår jag detta diagram bättre (repris från ovan):
[ Bild ]
RT60 Graph
The RT60 Reverberation Time curves at each octave or one-third octave filter centre frequency are displayed on this graph, with separate traces for the Early Decay time (EDT) and the 60dB decay times T20, T30 and REW's Topt. See below for descriptions of each of these parameters.
markusA skrev:Adhoc> Lust att komma hem till mig och mäta lite? 0:)
Adhoc skrev:markusA skrev:Adhoc> Lust att komma hem till mig och mäta lite? 0:)
Tveksamt. Göra någon mätning tar inte lång tid men därifrån att komma fram till varför mätningen visar ett visst resultat och vad som kan vara lämpligast åtgärd, görs knappast på en kafferast eller eftermiddag. Metodiken man bör följa är att förändra 1 sak i taget, allt annat lika. Varje förändring kan vara typ 1-5 "grader" av förändring där varje ska verifieras med ny mätning och tillhörande noteringar, så dom kan bedömas gentemot varandra om vilken som var lämpligast. Typiska verktyg/tillbehör förutom mik med justerbart stativ och bom kan vara lasermätare för snabba längdmätningar, isoleringskivor/tjocka täcken/kuddar etc, plywoodskiva/or, tejp för positionsmarkeringar, 3-4 st lagom stora speglar för raytracing är bra, gärna något att mäta vinklar med, 10-15 m snöre bereoende på rumsstorlek för att pinpointa "skumma" reflektionsytor som inte är direkt uppenbara. Det behöver alltså inte vara särskilt svårt, utan mer tålamodsprövande och tidsödande.
markusA skrev:Med tanke på att mitt akustikfix är begränsat till bokhylla och tavlor på väggarna så tror jag att 90% an det du just nämnde är överkurs. Lol
Däremot kommer jag snart att tvingas knopa ihop lite nya digitala filter. Mätteknik är ett kunskapsområde helt i sig själv och jag har bara skrapat på ytan.
markusA skrev:Bor på Hising Island, det är alltid trevligt med HiFi tjöt och en kopp kaffe kombinerat med nyttigt pulande. För min del så väntar jag på DAC kortet, det finns bara som prototyp för tillfället. Så fort jag kan lägga vantarna på en skarp version så kommer resten att gå fort. Initialt var release planerad till jul 2016 så det bör inte dröja sådär värst länge.
DAC'en har interna banker för filter och det är där mätningen kommer in, att trixa ihop rätt filter. Mina tidigare filterinställningar försvann i ett datorhaveri.
nuffe skrev:Var hemma hos Solhaga tidigare ikväll. Tack Solhaga för ett mycket bra besök, och får be om ursäkt för den mycket korta planeringen![]()
Låt mig först säga att Solhaga fått till ett mycket bra rum med väldigt enkla medel. Det är mycket behagligt att vistas, prata o lyssna på musik i.
Helt klart, jag är avundsjuk o glad på samma gång för Solhaga!
Förutom en, enligt min smak, för hög delning av basmodulerna, som förövrigt Solhaga väldig snabbt ändrade på, så var ljudet fantastiskt bra.
Allt fanns där med en mycket fin punsch i basen![]()
Och med förändrad delning fanns en stor o djup scen med alla artister väl utplacerade.
Mycket bättre an hemma hos mig, tyvärr för mig![]()
Återigen, tror rummet gör mycket för den fina lugna återgivningen.
Henrik

nuffe skrev:Förlåt för att jag "förstört" dina nästa 2 månader av musiklyssning![]()
Sitter nu försöker hitta samma låtar som vi spelade igår på Spotify. Lyckas sådär.
Kan bara konstatera att du nu har en mycket bra anläggning![]()
![]()
Henrik
rajapruk skrev:Kul med lyssningsintryck.
Systemet ser väldigt fint ut. Jag vill också komma och lyssna någon gång. Problemet för mig är tid bara.
nuffe skrev:Nu kom jag på vad hon hette som jag ville lyssna på,
Katie Melua, On the road agan. Album Piece by piece. Hela albumet är bra men denna låt är bäst enligt min smak.
Tror jag kan gilla också, så nu får du lyssna på den för mig![]()
Henrik
solhaga skrev:Tack! Någon vardag kanske?
rajapruk skrev:solhaga skrev:Tack! Någon vardag kanske?
Ja det borde funka. Jag jobbar på Lilla Bommen, så vi kanske kan samåka till dig på något vänster.
Jag åker vanligtvis buss till jobbet, men kan ta bilen en dag. Jag är på resa i 2 veckor nu. Hör av mig när jag är tillbaka.
Tyvärr har en del uscados redan sålts hemma för egentid att åka till hemmabiomässan i Lund.
nuffe skrev:nuffe skrev:Nu kom jag på vad hon hette som jag ville lyssna på,
Katie Melua, On the road agan. Album Piece by piece. Hela albumet är bra men denna låt är bäst enligt min smak.
Henrik
Tror du kan gilla den också, ska det naturligtvis stå!

nuffe skrev:Nu kom jag på vad hon hette som jag ville lyssna på,
Henrik
rajapruk skrev:solhaga skrev:Tack! Någon vardag kanske?
Ja det borde funka. Jag jobbar på Lilla Bommen, så vi kanske kan samåka till dig på något vänster.
Jag åker vanligtvis buss till jobbet, men kan ta bilen en dag. Jag är på resa i 2 veckor nu. Hör av mig när jag är tillbaka.
Tyvärr har en del uscados redan sålts hemma för egentid att åka till hemmabiomässan i Lund.
MattiasBGD skrev:De va synd jag är på hifimässan i München
Evil_Homer skrev:rajapruk skrev:solhaga skrev:Tack! Någon vardag kanske?
Restaurangen Lilla Bommen?
solhaga skrev:MattiasBGD skrev:De va synd jag är på hifimässan i München
Inget Göteborgsvarv i år då?
solhaga skrev:Så då är jag i princip klar med all ombyggnad, väntar visserligen på ett parti SD...
Och kanske på lite diffusa hifiväxter.
solhaga skrev:SD-fötterna överträffade alla förväntningar; i stället för att sätta golvet i vibration ger nu basarna ytterligare och rappare trycksättning av rummet.
Tack förresten Nuffe (och alla andra SD-förespråkare här på forumet) för tipset, ånyo har du/ni knuffat mig i rätt riktning.
solhaga skrev:Jag nöjde mig med standardfötterna, audiofila fötter till åtta kabinett hade kostat en del.
Nattlorden skrev:solhaga skrev:SD-fötterna överträffade alla förväntningar; i stället för att sätta golvet i vibration ger nu basarna ytterligare och rappare trycksättning av rummet.
Tack förresten Nuffe (och alla andra SD-förespråkare här på forumet) för tipset, ånyo har du/ni knuffat mig i rätt riktning.![]()
solhaga skrev:Jag nöjde mig med standardfötterna, audiofila fötter till åtta kabinett hade kostat en del.
Fuskis - jag har viktanpassade fötter till mina åtta surroundhögtalare också!
solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
solhaga skrev:Badrumsvåg.

solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
Den där lilla detaljen som gör mig skeptisk till mjuka avkopplande fötter som den optimala foten i alla lägen.
Jag har kanske tokfel. Men jag är skeptisk ändå.
solhaga skrev:För min del är det inget att resonera om.
nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Almen skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
"avkopplande"!![]()

JM skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Det med fötter är inte så lätt.
Almen skrev:JM skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Det med fötter är inte så lätt.
Nej, det är tydligt.
Jag tror att vi skall bespara Solhagas tråd ännu en ändlös diskussion om detta, och rekommenderar därför följande: Öhman och mjuka fötter m.m.
Det är en låst tråd (205 sidor lång med 6133 inlägg), men den är intressant inte bara för att man där hittar härledningar och resonemang om själva fysiken, utan även ur ett vetenskapsteoretiskt, psykologiskt och socialt perspektiv.
Adhoc skrev:Almen skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
"avkopplande"!![]()
Mina LCR-byggen vaggar och gungar rejält om jag duttar till dom. Gott betyg, då det kan ses som indikation att belastningen/fot är rätt. Lådorna väger 44,5 kg/st, använder 5 fötter som vardera är avsedd för maxbelastning 9 kg. Lite småbök med att hitta exakt ställe för tyngdpunkten men det gick det med och centrumfoten i "tärningsfemman" blev därmed förskjuten något framåt mot fronten. Iom att höjden för tyngdpunkten ligger högre än vad högtalaren är bred blir vaggandet automagiskt större än om högtalaren varit bredare.
Eller ... dom vaggade men inte längre. Kan man behålla vibrationsavkopplingen nedemot låga frekvenser med hjälp av mjuka fötter och samtidigt se till att högtalaren står fast fixerad och inte kan vagga eller röra sig längre är det bättre. Jag "snodde" den tanken från Thomas Jouanjean på Northward Acostics men hittade på en enklare lösning än den high tech-lösning han använder. För min del funkar fixet utmärkt och det behövs rejält med kraft för att få lådorna att röra sig det minsta.
[ Bild ]
"Prototyp" som visar funktionen för fixen. Insexskruv som går igenom brädlapp och in i en islagsmutter, Insexskruven anpassas noga i längd, bricka och vitongummikuts vid skruvskallen, mutter + bricka under brädlappen. Denna kan sedan gängas ned mot en annan vitongummikuts som läggs ovanpå högtalarlådan. Åtdragning och rätt kompression av gummifoten kontrolleras med skjutmått i underkant på högtalarlådan. Satte en kompressionsmanick vid vardera främre hörnet på lådan. (Vitongummi valdes för att det är ett helt "dött" gummimaterial med hög inre dämpning vid audiofrekvenser.)
[ Bild ]
[ Bild ]
Lådan på plats flush mounted i "hundkojan", vinklingen i fronthörnen är ca 45 gr.
[ Bild ]

rajapruk skrev:Ser kul ut! Spännande att prova cabs, hoppas du får till det
Jag kommer inte hinna komma på din träff tyvärr. Är inne i en sjukt hektisk period.
Jag hade en fundering om din skärm vid lyssnngsposition, dem kanske stör ljudvågen?
Harryup skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Faktiskt inte, eftersom stora maskiner står på betonggolv. Men visst har du det hemma så går det ju att jämföra.
Nattlorden skrev:"Lyssna i Hyssna"
genstruktur skrev:Jag var intresserad, men skall på bröllop

rajapruk skrev:Låter som ett kul event, önskar att jag hade varit med!
Provade ni med/utan bakbasar? Funkar CABS-konceptet bra här (i dagsläget)? Vad blir den subjektiva skillnaden av/på bakbasarna?

Adhoc skrev:Tack för titten Claes!Det är visserligen 2 år sedan jag var hemma hos dig (?) när du körde med 2 st OB med alla 15":arna monterade och utan separata baslådor men jag tror allt det blivit några snäpp uppåt nu, jämfört med då.
Du borde se mer av skillnad i vattenfalldiagrammet mellan dom 3 varianterna om du utökar tidsaxeln till, säg 500 ms, nu är den kapad vid 100 ms. Kurva med jämnast tid för utklingningen över frekvensområdet och kortast svansar för resonanser i tidsled borde vara att föredra.
Jag förespråkade väl inte " baffelutbyggnad", lite väl starkt ordval kanske. Mer föreslog att kolla med spillvirke/skivor som du ändå hade för å se med mätning om / vad det kunde ge för något. Det ser i alla fall överlag ut som det var positivt. En lite jämnare kurva från cirkus 70-300 Hz samtidigt som basområdet fått en ”gratis förstärkning” jämfört med utan eller med kuddarna. Att området kring 250 Hz trycks upp så mycket beror säkert på baffelbreddningen. Dippen vid ca 60 Hz beror nog på SBIR (reflektion). Den har blivit djupare nu men också smalare, det senare är positivt. Fråga är om/hur mycket den hörs. Om du har mer spillvirke kan du pröva med att täcka vid dörrhålet, så det blir plant tvärsöver mellan baslådorna. Om det förbättrar ytterligare, kan du ha pröva en skiva horisontellt, typ ca 30x90 cm med hjul, ovanpå ett ”dragspel” av skivor med gångjärn. -Kanske är acceptabelt att enkelt bara rulla undan från dörrhålet, istf för något att fösa / lyfta bort.
Om inte den gröna byrån bakom fåtöljen fyller någon särskild funktion har du där ett dödutrymme där du kunde ha en fetdjup absorbent om det är så att reflektionen som påverkar vid ca 60 Hz kommer därifrån. Men det kan vara så att det inte alls behövs. Om du kopplar in bakbasarna, hur förändras frekvenskurvan och vattenfallsdiagrammen? Jag skulle kolla det först.
När du prövar olika toe in, använd en stående skiva eller bräda för rödpunkten från laseravståndsmätaren och mät sedan horisontalavståndet mellan skivan och stängd dörr. Då blir det enkelt att ha koll på och återupprepa olika invinklingar som man vill bedöma.
nuffe skrev:Här går det undanSom sagt du är en "doer"
![]()
Jag måste ju värka fram ändringar, de kan funderas på flera månader eller mer innan ändring![]()
Jag tycker det mäter bättre ut med bafflar, att det blir en större dipp vid 62 Hz ska du inte bry dig om.
Dippar är inte så störande som toppar.
Har du utvärderat toe in något mer? Utan mer toe in upplevde jag en väldig tajt swettspott, nästan åt hörlurs hållet.
Sammanfattat, en mycket trevlig dag med musik och disskustioner, tack Solhaga.
Henrik

solhaga skrev:Tack själv, Henrik.
Har inte testat olika toe-in, det är nästan så att man skulle behöva två sådana här och sedan någon som ställer in dem "blint".
[ Bild ]
solhaga skrev:Adhoc skrev: snipp
När du prövar olika toe in, använd en stående skiva eller bräda för rödpunkten från laseravståndsmätaren och mät sedan horisontalavståndet mellan skivan och stängd dörr. Då blir det enkelt att ha koll på och återupprepa olika invinklingar som man vill bedöma.
Tack själv, Kurt!
Inga strukturella åtgärder fick bort dippen vid 62 Hz. Här är det CABS som gäller, se kurvor i posten innan.
Har inte testat olika toe-in.
Jag förstår inte riktigt den sista meningen. Var skall skivan placeras?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster