Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Nu måste jag få lufta mina tankar och känner att jag behöver få lite input.
Har länge och väl funderat över att bygga ett par nya toppar till mina basmoduler och länge så övervägde jag att bygga Fukdist men valet föll till slut på att försöka bygga något efter eget huvud.
Ett av alternativen som jag på har fnulat på är en 2-vägsvariant med Peerless 830874 i basen.
https://www.tymphany.com/transducers/hds-p830874/
Och med eventuellt Morel CAT 378 i diskanten.
https://www.supersonic.se/product.html/morel-cat-378---hornladdad-high-end-diskant
Med förhoppning om att klara en flackare delning typ 1800-2000 isch.
Första tanken med Peerless 830874 var att göra en en 2.5-vägare men den tanken har jag lämnat då jag insett att den skulle bli för hög och stor för min "bänk" och jag vill behålla det icke dominanta intrycket som mina iP har.
Så då började tankarna snurra runt alternativ två...
Jag kunna göra en 2.5-vägare med Peerless 830991 i basen, då skulle höjden kunna matcha bänken ganska väl och det skulle fortfarande kunna vara en "smutt" högtalare.
https://www.tymphany.com/transducers/hds-p830991/
Och med eventuellt med Wavecor TWA022WA06 i diskanten.
http://www.wavecor.com/html/tw022wa06.html
Och med delningen 2000-2500 isch.
Skall väl inte sticka under stol med att tanken på en MMTMM med 830991 ligger och lurar och lockar i bakgrunden.
Men det är bara skaparlusten/djävulen som talar och jag börjar på en mer måttlig nivå, kan vara tillräckligt med problem för mig att få ihop en MMT...
Varför tittar jag på Peerless 830874/830991?
I mina otränade ögon så ser dessa ut att ha någorlunda problemfri återgivning utan otrevliga koveser som blir jobbiga att tackla i filtret som nybörjare, i synnerhet 830991.
Jag är även starkt inne på att byta ut min MiniDSP (som "brusar" nu när det sitter mellan försteg och slutsteg) och skaffa mig ett cr80s istället.
Och då cr80s är mindre flexibelt än MiniDSP och skall anpassas till mina iP så blir delningen mot basmodulerna 110 Hz (?) och i mina ögon så blir den delningen lämplig för dessa Peerless element i små slutna lådor (?).
Önskar att få lite mothugg för att reda ut mina tankarna och rätta till mina feltänk/otänk innan jag trycker på någon knapp...
/Johan
RSG skrev:...
Jag är även starkt inne på att byta ut min MiniDSP (som "brusar" nu när det sitter mellan försteg och slutsteg) och skaffa mig ett cr80s istället.
...
/Johan
Tangband skrev:Jag förstår dilemmat att blanda digitalt och analogt , angående minidsp:n . Det är ju mindre kul med brus.
Med det sagt, alla aktiva filter brusar, mer eller mindre. Men det kanske bara hörs med örat alldeles intill elementet. Om du kör helaktivt med ett bättre digitalt filter ( 3-vägs ) så kan du ändra väldigt mycket.
Jag tror förövrigt de där hds basarna du funderar över är riktigt bra.
Fanfaktiskt skrev:RSG skrev:...
...
/Johan
Har du provat att maxa gain på outputen på Minidsp'n?
RSG skrev:Det är nog inte ens frågan om brus i brusets riktiga betydelse...
Det låter mer som en intermittent självsvängning med varierande frekvens/styrka som tidigare med MiniDSP innan försteg inte existerade.
Det hörs definitivt från soffan och har en förmåga att öka i styrka vid låg belastning, ie det ökar sakta vid tysta partier.
Har provat med en galvanisk avskiljare (billix från Clas O) löste det problemet har jag för mig, men sabbade återgivningen...
Och att köra max gain från MiniDSP det hjälper inte heller.
/Johan
Tangband skrev:RSG - vad är det du vill förbättra med nya toppar istället för Ino ip ?
Jag antar att det är ljudtrycksförmågan ?
RSG skrev:Tangband skrev:RSG - vad är det du vill förbättra med nya toppar istället för Ino ip ?
Förbättra,,, lyckas bättre än IÖ,,,![]()
![]()
,,, mindre troligt
![]()
Men det är roligt att pyssla och bygga och som du säger är det ljudtryckförmågan som är aningens begränsad (vid få tillfällen), och som jag är sugen på att öka på lite granna samtidigt som jag har lite kul.
/Johan
Tangband skrev:RSG skrev:Tangband skrev:RSG - vad är det du vill förbättra med nya toppar istället för Ino ip ?
Förbättra,,, lyckas bättre än IÖ,,,![]()
![]()
,,, mindre troligt
![]()
Men det är roligt att pyssla och bygga och som du säger är det ljudtryckförmågan som är aningens begränsad (vid få tillfällen), och som jag är sugen på att öka på lite granna samtidigt som jag har lite kul.
/Johan
Eftersom jag haft piP så antar jag att iP är ganska lik. Akilleshälen är ju just ljudtrycksförmågan i hela registret. Det finns många passiva högtalare som kan spela betydligt starkare än iP.
RSG skrev:Inga reaktioner på den låga impedansen.
Nåväl, har nog tagit beslutet att jag satsar på 830991 i basen.
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/mid-woofer/314-peerless-hds-p830991-mid-w-5-8-ohm-60wmax.html
/Johan
Tangband skrev:
Det där elementet är en variant av HDS elementet som verkar sitta i klångedang, Akurate 212 och Genelec 8030c . Men de använder polypropylenkon i dessa. Jag tror elementet är riktigt bra och mäter ju kalasfint på dibirama. Det dibirama inte visar är klippel tester och där är möjligen vissa seas element bättre .
SB 26 adc är ett annat tips till toppregistret.
Tänker du köra en 2,5 vägs topp så är ett tips att dela det undre baselementet med en enkel seriespole vid baffelstegets frekvens som ju beror på baffelns dimensioner. Du bör köra exakt likadana boomers i en 2,5 vägare. Jag hade använt 2 st 8 ohms element i parallell .
Ladda gärna ned EDGE i basta! och simulera var elementen på baffeln bör placeras. Med en rätt konstruerad waveguide slipper du kantdiffraktioner i diskantområdet.
Maarten skrev:Nog bra element men varför inte sb26 och sb15* som ju har fått goda omdömen här sen 6v tillbaka och det fina ut. Finns nog en hel del här som skulle följa ett sådant bygge med intresse, jag en av dem.
*Se purifi tråden samt element förslagen under teknik forum.
RMA skrev:Vad tror du om en 2,5 vägare som man kan ha en ino BcX till för att justera klangbalansen enkelt? Typ i14 med Bs22.
Fast då kanske man måste ha 2 lådor? Kan ju bli bra om du inte vill ha så höga lådor och ha dom bredvid varandra.
Maarten skrev:Jag tycker man hellre bör köra en trevägare med möjlighet till basmoduler istället för TMM eller MTM. (Möjligen även basstöd.)
T ex 1, 5, 8 tum, samt ev extra 8 i separat låda för utjämning av övre bas, nedre mellan. Och slutligen x st 10/12 i subbas.
Kör man slutet kan lådorna bli rätt små ändå. Man kan också välja att lägga till åttorna i separata lådor och göra dem i steg 2.
MTM är stor utmaning avseende frekvensberoende lobing. 2,5 vägs TMM lättare men hellre då välja 3 olika element som fixar sina respektive områden bra avseende spridning och distorsion. Nackdelen är fler delningar men jag tror att fördelarna överväger.
Med de senaste trådarna här på faktiskt (ffa I-or och i viss mån Peters bidrag men också andras frågor och funderingar) upplever jag att förutsättningarna bättre än på ett bra tag är få ihop något riktigt bra. Sen ska ju några ha möjlighet att mäta, simulera, justera etc.
@Tangband: Jo, filtret blir mer komplext men flera här på faktiskt har hanterat sådana utmaningar tidigare väl?
Att SB15 inte presterade så väl i Klippel kände jag ej till. Flera här har påtalat den låga distorsionen.
Tangband skrev:En 6 1/2 tummare med waveguide diskant är nog det du söker ....
Om du vill fixa bra direktivitet samtidigt som du vill öka ljudtrycksförmågan ( jämfört med dina iP ) , samt inte ha för många delningar.
I-or skrev:Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar....
... Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat
"Martin skrev: Filtret är konstruerat med tanken att ha så liten överlappning mellan elementen som möjligt utan att fasvridningen ska bli för stor eller den termiska stabiliteten i filtret kompromissas. För att åstadkomma detta har jag använt filter som i enklaste formen bygger på en seriell komponent med en efterföljande serieresonans i shunt. Brantheten är runt delningen på ungefär 48dB/oktav akustiskt där elementen överlappar och sjunker sedan ner mot 6dB/oktav elektriskt asymtotiskt i stoppbandet (det innebär ca 18dB/oktav för diskanten och 24dB/oktav för basen akustiskt). Fasvridningen är totalt 360grader genom delningen, alltså ett varv i stället för två som ett vanligt 48dB/oktav filter har. Ett konventionellt passivt filter med 48dB/oktav branthet skulle få ett rippel i responsen runt delningen ifall impedansen hos elementen moduleras med tex temperaturen eller olinjäriteter i talspoleinduktansen. Denna effekt minskas radikalt med den typen av filter jag har använt eftersom komponenterna i serieresonanskretsarna kompenserar varandra i frekvensdomänen och behåller sin frekvens och i hög grad q-värde.
RSG skrev:RMA skrev:Vad tror du om en 2,5 vägare som man kan ha en ino BcX till för att justera klangbalansen enkelt? Typ i14 med Bs22.
Fast då kanske man måste ha 2 lådor? Kan ju bli bra om du inte vill ha så höga lådor och ha dom bredvid varandra.
RSG skrev:Och samtidigt...
David!
Eller någon annan INO cr80s ägare eller någon med vetskap!
Hur viktig är nedregränsfrekvens på toppsystemet om man delar med ett cr80s![]()
![]()
![]()
Tänker att i14/32/64 är väl ändå anpassade för en delning vid 80 Hz, och jag har sett att det mixtras med delningar hit och dit, är cr80s så pass flexibelt så att man kan ha en lägre gränsfrekvens på toppsystemet och fortfarande justera flanken rätt?
Hur fungerar det på cr80s ?
Och här något som jag snappat upp från IÖ, kanske från manifestet?
《Toppsystemet i14 är en variant av pi60 där de signifikanta skillnaderna är den fysiska storleken på kabinettet samt den undre gränsfrekvensen. Sistnämnda ligger på 80 Hz -3 dB (60 Hz -6 dB) hos i14.》
Och hur ser det på de andra toppsystemen undrar jag?
Men framför allt första frågan hur fungerar det med cr80s vs. lägre gränsfrekvens på toppsystemet![]()
Skall nog titta på det där med mat, idag igen.../Johan
Baffel skrev:Lite nyfiken hur jobbar du med att matcha känsligheten och ohm talen ? Väljer du element bas/ diskant med samma känslighet , eller kan du ta en diskant med högre känslighet och sedan dämpa den ? Ohm värde på pappret eller uppmätt ?
Fast det där kanske inte är något problem om man kör med aktiva delningsfilter, DSP osv.
Maarten skrev:Har inte kollat mycket men denna åtta är ju prisvärd och visar låg dist dom matchar sb15 och sb26, mellan 100 och 300hz
https://www.hifikit.se/sb23nacs45-4.html
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 23nacs45-8
Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Hur gör det med val av bas? Har du laborerat med olika element och kollat lämplig volym på lådan? Hur lågt i frekvens tänkte du att de ska gå? Hur tänkte du placera dina små högtalare ? Är det bara du som ska lyssna på dem , eller flera samtidigt? Tänkte på detta med spridning och därmed val diskant.
PS, Är det ok att kasta in lite random frågor/ idéer i din tråd RSG?
Tangband skrev:SB 17 cac verkar bara ha hälften av uppgiven xmax.
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/
Mindre bra resultat i Klippel-testet.
Slutord i testen :
” One-way linear excursion measured approximately 2.8mm for this test sample. This is very low for a midwoofer and indicates this particular drive unit is best served as a midrange. I’d be leery of pushing this below 80Hz (as a starting point).
SB 17 NBAC verkar ha samma konstruktion.
Hur är det då med SB 15 NBAC ?
Detta förklarar även de ganska mediokra mätresultaten för både revel m105 och m106 i audiosciencereview - angående distorsion under 100 Hz vid lite högre ljudnivå.
Maarten skrev:Kanske lite summering av tråden hittills då:
En sb26 med eller utan WG, delat mot sb15/17 cac/nac. Om man vill göra det enkelt för sig kan man utgå från Troels filter.
Initialt kan man dela dessa vid 80-100 hz i små lådor.
I ditt fall RSG, sb15 och sb26 i kanske 4-7 liters slutna lådor. Med WG får man även djupledsanpassningen som Troels fixar med en extra platta.
Men fördel bygger man även 4 små (typ 15 liters lådor) med en bra åtta i varje. Dessa kan delas mot topparna vid ett par hundra Hertz och kan vara i separat lådor som placeras på sådant sätt och justeras i nivå att frekvensgång på lyssningsplats blir fin och jämn.
Hela systemet kan sen avlastas med ett par 10/12-element.
Fördelen med detta upplägg är att de kan genomföras i steg, är flexibelt, kan rumsanpassas och ger möjlighet till låg dist (typ < 0,5% @ 100 db över 200hz) och bra frekvensgång. Det slår nog rätt mycket för en ringa kostnad. Elementen går ju på 500+800 per kanal, samt 1000+1000 om du vill lägga till åttorna.
Finns iofs ett antal steg på vägen som ska klaffa men förutsättningarna ser bra ut på papperet tycker jag.
Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Hur gör det med val av bas? Har du laborerat med olika element och kollat lämplig volym på lådan? Hur lågt i frekvens tänkte du att de ska gå? Hur tänkte du placera dina små högtalare ? Är det bara du som ska lyssna på dem , eller flera samtidigt? Tänkte på detta med spridning och därmed val diskant.
RSG skrev:Maarten skrev:Kanske lite summering av tråden hittills då:
En sb26 med eller utan WG, delat mot sb15/17 cac/nac. Om man vill göra det enkelt för sig kan man utgå från Troels filter.
Initialt kan man dela dessa vid 80-100 hz i små lådor.
I ditt fall RSG, sb15 och sb26 i kanske 4-7 liters slutna lådor. Med WG får man även djupledsanpassningen som Troels fixar med en extra platta.
Men fördel bygger man även 4 små (typ 15 liters lådor) med en bra åtta i varje. Dessa kan delas mot topparna vid ett par hundra Hertz och kan vara i separat lådor som placeras på sådant sätt och justeras i nivå att frekvensgång på lyssningsplats blir fin och jämn.
Hela systemet kan sen avlastas med ett par 10/12-element.
Fördelen med detta upplägg är att de kan genomföras i steg, är flexibelt, kan rumsanpassas och ger möjlighet till låg dist (typ < 0,5% @ 100 db över 200hz) och bra frekvensgång. Det slår nog rätt mycket för en ringa kostnad. Elementen går ju på 500+800 per kanal, samt 1000+1000 om du vill lägga till åttorna.
Finns iofs ett antal steg på vägen som ska klaffa men förutsättningarna ser bra ut på papperet tycker jag.
En tämligen bra sammanfattning som till större delen sammanfaller med mina " bilder i huvve".
Men avlastningen nedåt i frekvens på ett par åttor/låda i basreflex är kanske dock lite overkill med tanke på mitt rum, frågan är om inte det skulle bli mer kompetent än mina nuvarande ISO-brax basmoduler...
/Johan
RSG skrev:Det är helt OK att kasta in frågor i den här tråden, men börjar man med att läsa igenom vad som tidigare har skrivits så får man svar på en del frågor![]()
Tangband skrev:Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Det enda sättet att slippa baffeldifraktioner är att använda en waveguide. Tyvärr fungerar inte filt.
Kanterna på lådan bör även fasas av .
Tangband skrev:En Seas er18rnx med en sb26 adc kan troligen spela högre än Sb nbac alternativen med en total slaglängd på 12 mm och bättre Klippel resultat.
I praktiken skulle man då kanske kunna dela nere vid 2 kHz passivt. Då behövs kanske heller ingen waveguide.
Seas ca18rnx är mer lättjobbad men har lite högre dist i basen.
Men kanske inte så jätte-kul och nydanande med boomer-element utan aluminium eller keramik?
En fundering är att RSG:s första förslag kanske i praktiken inte är så dumt, nämligen en hds bas på 6.5 tum .
Kombinera den med Sb 26adc och dela vid 2 kHz ?
RSG skrev:Och det som jag skall börja titta på nu.
MMT med 830991.
Hur ser verkningsgradshöjningen ut vs. distorsion...???...
Men först, ut och nyttja köldgraderna med barnbarn.
/Johan
RSG skrev:Har tittat runt bland diverse element och får det till att distorsion vid 100 Hz får man oftast så att säga på köpet <6,5".
Ska väl säga att jag tittar på element med mer ekonomisk prisnivå![]()
RSG skrev:roade mig i natt med att göra en liten jämförelse SEAS CA15RLY (som jag har fått för mig är rätt populär/omtyckt)med SB15NBAC30-4.
Seas till vänster och SB till höger.
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-ca15rly-h1216
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4
Distorsionen ligger överlag högre på SEAS förutom vid 100 Hz, och som sagt har jag för mig att detta är ett uppskattat element?
Rätta mig gärna om jag har fel!
RSG skrev:Och funderar över om det kanske inte blir lite fööör mycket focus på distorsion???
Tonkurvan är väl ändå prio ett?
I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om. viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150297#p2150297
I-or skrev:Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak. från viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331#p2150331
I-or skrev:Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar....
... Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat.
Från viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
TB skrev:En fundering är att RSG:s första förslag kanske i praktiken inte är så dumt, nämligen en hds bas på 6.5 tum .
RSG skrev:Någon dragning mot specifika exklusiva konmaterial eller konstiga upphängningar har jag inte.
Att estetiska intrycket skall falla mig i smaken lägger jag vikt på.
Och inte vill jag låna upp på huset och lägga ner mina andra hobbys för att genomföra ett (misslyckat?) högtalarbygge.
Har tidigare inte överhuvudtaget funderat över att använda metallelement pga de stora uppbrytningarna och komplexiteten i filtret, men på SB15NBAC ligger de åtminstone tämligen högt upp i registret. Men visst kräver SB15NBAC också ett mer avancerat filter(kanske mer än jag önskar?).
Har mest titta på plastkoner pga att jag tyckt dessa sett mest lätthanterliga ut.
Visst är tanken på en lågdistorerande högtalare lockande, men å andra sidan så jag skall dra de hele i hamn med flagan i topp å!
/Johan
Maarten skrev:Svarar interfolierat denna gång nedan för jag ser en skillnad i tolkningar av ffa I-or's värdefulla bidrag. Jag tycker att de har besvarat de mer komplexa frågeställningarna än typ luftpumpningsförmåga och box-simulering mha T-S parametrar, som annars är lätt att fokusera på därför att svaren är enklare. Jag säger inte att min tolkning är den rätta, jag bara vill lyfta konsekvenser av tolkningar, samt också ta med vad jag tycker är en rimlig ambitionsnivå (för min egen del men också andra som liksom jag är amatörer med viss teknisk förståelse).
Maarten skrev:Svarar interfolierat denna gång nedan för jag ser en skillnad i tolkningar av ffa I-or's värdefulla bidrag. Jag tycker att de har besvarat de mer komplexa frågeställningarna än typ luftpumpningsförmåga och box-simulering mha T-S parametrar, som annars är lätt att fokusera på därför att svaren är enklare. Jag säger inte att min tolkning är den rätta, jag bara vill lyfta konsekvenser av tolkningar, samt också ta med vad jag tycker är en rimlig ambitionsnivå (för min egen del men också andra som liksom jag är amatörer med viss teknisk förståelse).RSG skrev:Har tittat runt bland diverse element och får det till att distorsion vid 100 Hz får man oftast så att säga på köpet <6,5".
Ska väl säga att jag tittar på element med mer ekonomisk prisnivå![]()
Ja, det läste jag igår att Amir på ASR nämnde. Små element uppvisar ofrånkomligen hög dist i basen. Så det är bara att gilla läget och istället fokusera på vad små element kan göra bra, dvs registret ovan ca 200Hz. Och det är här man ska fokusera, annars suboptimerar man.RSG skrev:roade mig i natt med att göra en liten jämförelse SEAS CA15RLY (som jag har fått för mig är rätt populär/omtyckt)med SB15NBAC30-4.
Seas till vänster och SB till höger.
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-ca15rly-h1216
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4
Distorsionen ligger överlag högre på SEAS förutom vid 100 Hz, och som sagt har jag för mig att detta är ett uppskattat element?
Rätta mig gärna om jag har fel!
Även jag har uppfattat att SEAS CA15RLY har varit uppskattat. Främst nog för en snäll avrullning. Men jag vill minnas att Skrutten gick ifrån Seas element med halvmjuka koner till Visaton Al-koner, just av dist-skäl. Har för mig att han tyckte att det aldrig gick att få Seas att låta rent.
Jag har faktiskt inte sett ett enda Seas-element som uppvisar låg dist mellan ca 300-3000 Hz. Det där ER18RNX uppvisar ju över 0,5% mellan 700-3000Hz vis endast 85db, inte bra! Se http://www.audioexcite.com/?page_id=2113
Det lär gisningsvis uppgå till 2-3% @ 100 db i samma register, vilket medför en pressande och oren återgivning.RSG skrev:Och funderar över om det kanske inte blir lite fööör mycket focus på distorsion???
Tonkurvan är väl ändå prio ett?
Jo men I-ors skrev ju att:I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om. viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150297#p2150297
Samt:I-or skrev:Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak. från viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331#p2150331
Samt:I-or skrev:Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar....
... Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat.
Från viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
Eftersom alla 5-6,5-tums element är närapå en rundstrålande punktkälla upp till ca 2Khz, ser jag inte längre poängen med att INTE försöka minimera distorsion, med förmodad hänsyn till spridning. För det är ju ingen konflikt här.
Jag har tidigare fokuserat på mjuka koner och snygga uppbrytningar i tron att det finns en korrelation med distorsion. Denna tanke har I-or avvisat. Tvärtom (i Purifi-tråden) har han återkommande betonat svårigheten eller omöjligheten att kontrollera uppbrytningen med idag förekommande konmaterial och därför rekommenderat hårda koner och låter dem arbeta inom det område där kolvformigt beteende uppvisas. Jag har tidigare antagit att trenden med hårda koner är tillverkares lata genväg istället för att optimera geometri och material i kon, spider och surround. Nu tror inte så längre (även om det nog inte är svart eller vitt). Men de sista 10-20 årens trend mot hårda koner och låg resonansfrekvens på diskanter blir nu mer begriplig.
Det enda skälet till att inte använda hårda koner är mer komplicerad filter-konstruktion. Men som synes gör Troels ett enkelt LR4-filter och hursomhelst ser jag inte inte filter-delen som ett stort hinder som rör just hårda koner (om man delar tillräckligt långt från uppbrytning), även mjuka koner med sina flanker kräver i princip samma omsorg.TB skrev:En fundering är att RSG:s första förslag kanske i praktiken inte är så dumt, nämligen en hds bas på 6.5 tum .
Nä, usch. Då anser jag att man inte riktigt har tagit till sig de nya bidragen från I-or. Men det är ju en tolkningsfråga och jag kan ha tolkat snett
.
RSG skrev:Någon dragning mot specifika exklusiva konmaterial eller konstiga upphängningar har jag inte.
Att estetiska intrycket skall falla mig i smaken lägger jag vikt på.
Och inte vill jag låna upp på huset och lägga ner mina andra hobbys för att genomföra ett (misslyckat?) högtalarbygge.
Har tidigare inte överhuvudtaget funderat över att använda metallelement pga de stora uppbrytningarna och komplexiteten i filtret, men på SB15NBAC ligger de åtminstone tämligen högt upp i registret. Men visst kräver SB15NBAC också ett mer avancerat filter(kanske mer än jag önskar?).
Har mest titta på plastkoner pga att jag tyckt dessa sett mest lätthanterliga ut.
Visst är tanken på en lågdistorerande högtalare lockande, men å andra sidan så jag skall dra de hele i hamn med flagan i topp å!
/Johan
Det där är min ambitionsnivå också. Inte för dyra element men gärna så optimalt som möjligt. Framförallt ska man kunna gå iland och inte hamna i eviga iterationer. Men igen, eftersom Troels har en liknade konstruktion, finns den att falla tillbaka på.
Summa summarum: Efter I-ors bidrag bör man verkligen titta på distorsionen. Inte för att den är den viktigaste, utan för att den är den svåraste och mest eftersatta. Men genom att välja rätt element kan man även få viss kontroll på distorsionen.
Maarten skrev:Japp, så är det nog. Fast jag såg igår att L26ROY och någon Scan-speak som rekommenderades här har ju fin-fin låg dist från ca 50 Hz till ett par hundra Hz. Då är ju en trevägare möjlig väl?
Maarten skrev:Ja, håller helt med! Då är det bara att få tag på den där woofern med bra prestanda och rimligt pris.
Men fortfarande kan ju de små topparna vara användbara delade vid ca 80-100 hz, så länge man inte vill dra på lite mer.
Maarten skrev:Ja, det lär bli en dist runt 0,1% @85db över 80 hz med sb17cac och kanske 0,2% med sb15nbac om jag minns rätt. Samt kapabelt men ändå inte särskilt skymmande.
Med aktiv delning och ekvalisering under 250hz och en snygg delning till wg, så slår man nog mycket. En del filande anseende filter, baffel mm för att få ut den fulla potentialen men även utan det kommer det nog bli mycket bra.
Fram tills bättre förslag presenteras håller jag detta som en vinnare.
EDIT: Glömde kommentera jämförelsen Seas ca15 och sb15nbac som Johan lade upp: Det ser ju ut att vara ca 15 db skillnad i distortion om jag ser rätt. Det är ju i sådana fall rejäl skillnad.
Tangband skrev:SB 17 cac verkar bara ha hälften av uppgiven xmax.
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/
Mindre bra resultat i Klippel-testet.
Slutord i testen :
” One-way linear excursion measured approximately 2.8mm for this test sample. This is very low for a midwoofer and indicates this particular drive unit is best served as a midrange. I’d be leery of pushing this below 80Hz (as a starting point).
SB 17 NBAC verkar ha samma konstruktion.
Hur är det då med SB 15 NBAC ?
Detta förklarar även de ganska mediokra mätresultaten för både revel m105 och m106 i audiosciencereview - angående distorsion under 100 Hz vid lite högre ljudnivå.
Jo, de skall av flera skäl hålla sig huvudsakligen över 2-300Hz, där det främsta är att utnyttja deras kvaliteter på bästa visMaarten skrev:@Magnus, det har varit lite olika förslag men kontentan är att elementet SB15/17 vinner på HP filtrering då linjär slaglängd är mer begränsat i verkligheten än på papperet.
RSG skrev:Närå, inga tappade sugar.
Bara lite dåligt med tid...
Och fundersam över alternativen.
Alternativ på 6,5-8 med låg distorsion 80-200 Hz?
Eller kanske,,,80-2000 Hz....?....
/Johan
schmutziger skrev:RSG,
skriv ner lite krav på vad du är ute efter.
Om du vill kunna spela starkare än nu så får du räkna med iaf 2x5" och tex din wavecor diskant eller någon annan potent skrika, iom att det är diskanten som är den största begränsningen i piP/iP särskilt om du vill bygga MMTMM el liknande.
8" är roligt, det märks att det är ett större element som spelar
men det tar mycket visuell yta, tar lätt över rummet.
Waveguide är en fantastisk mitigering på svårigheten att få till en bra 2vägare med 8" i botten...
Mitt nästa steg m är nog att bygga en MTMM med 8" för att få hög systemkänslighet, snävare vertikal spridning (lågt i tak) och för att det är kul.
Om du ändå ska ge dig på 3-vägare, gör det ordentligt, tex:
1" 3" 10"
8" 1" 5" 8" <- bör vara extra intressant om du börjar med 1+5"
10" 1" 6,5" 10" <- lika för 1+6,5"
Tangband skrev:Är det en 8:a du funderar på så är nog scanspeak w22 Discovery svårslaget. Och prisvärt.
Heissmann har ett bygge .
Maarten skrev:EDIT: Johan, det låter klokt! Håller med i din analys! Och då har du ju även Troels filter att utgå ifrån. Med wg blir det ännu bättre!
Lite enkel ful-simulering i Basta. Med reservation för att det är en hel del som såklart inte fångas i denna, ville jag se hur känslighet, ljudtrycksförmåga mm faller ut för följande konfiguration:
sb26adc + sb15cac + sb23nac. Delade 3 ordn @ 300Hz, samt 3/4 ordn @ 2100 Hz (enligt Troels filter).
Lådan är 18 l för sb23, 3 liter för sb15. Baffel är 25*32 cm, där diskant och mellan sitter på baffeln och sb23 på sidan. Djup blir då ca 40 cm. Man kan ju också separera den större lådan något. Baffelstöd för sb15 och sb26, men ej för bas. Ingen room-gain.
Ett subbas-filter kan ju dela runt 100Hz för att ta ner förhöjning runt 100Hz. Eller så väljer man 8 ohms varianten och sänker nivån där ca 3 db.
En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Basta sätter känsligheten på sb26adc till 87db istället för angivna 90db. Kan kanske bero den lilla wg som elementet ser ut att ha, eller så är det något som saknas, alt att jag missat något.
Dist lär hamna runt 0,3 % @ 100db över 150Hz, något mer i diskant men med wg sänks nog denna.
Ljudtrycksförmåga uppåt 113db över 130Hz för en högtalare.
Se ocskå: http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm
Maarten skrev:En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Much more data and commentary to come, but for now I wanted to at least get up the plots and CAD files. .stl files are for 3D printing, and .step for CNC machining. Variants with and without a phase shield are labeled as such. Typically a hard dome would require a phase shield, and soft domes do not.
…
I've designed the acoustic center depths to match the likely woofer for a a given guide: in general a 5" waveguide would have a .75" depth, matching typical 10-15cm woofers. The 6.5" waveguides are usually around 1.1" deep, about the AC depth of 15-19cm woofers. .
Från https://www.somasonus.net/waveguides
Tangband skrev:Legend acoustics Kurre 12 finns , tretton generationer efter Linn Tukan , med liknande element från SB acoustics som RSG tänker använda. Sluten låda.
http://www.legendspeakers.com.au/products-kurre/
Maarten skrev:EDIT: Johan, det låter klokt! Håller med i din analys! Och då har du ju även Troels filter att utgå ifrån. Med wg blir det ännu bättre!
Lite enkel ful-simulering i Basta. Med reservation för att det är rätt mycket som såklart inte fångas i en sån här enkel ful-simulering, ville jag se hur känslighet, ljudtrycksförmåga mm faller ut för följande konfiguration:
sb26adc + sb15cac + sb23nac. Delade 3 ordn @ 300Hz, samt 3/4 ordn @ 2100 Hz (enligt Troels filter).
Lådan är 18 l för sb23, 3 liter för sb15. Baffel är 25*32 cm, där diskant och mellan sitter på baffeln och sb23 på sidan. Djup blir då ca 40 cm. Man kan ju också separera den större lådan något. Baffelstöd för sb15 och sb26 är medtaget, men ej för bas. Ingen room-gain i Basta.
Ett subbas-filter kan ju dela runt 100Hz för att ta ner förhöjning runt 100Hz. Eller så väljer man 8 ohms varianten och sänker nivån där ca 3 db.
En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Basta sätter känsligheten på sb26adc till 87db istället för angivna 90db. Kan kanske bero den lilla wg som elementet ser ut att ha, eller så är det något som saknas, alt att jag missat något.
Dist lär hamna runt 0,3 % @ 100db över 150Hz, något mer i diskant men med wg sänks nog denna.
Ljudtrycksförmåga uppåt 113db över 130Hz för en högtalare.
Se ocskå: http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm
Tangband skrev:
Ja, det ska bli spännande att följa äventyret med sb17NBACGo for it .
Jag vill bara inflika då du skriver att oroligheter kan slätas ut i waveguiden pga diffraktion från baffeln , så är det sant, men oroligheter PÅ GRUND AV waveguiden är tyvärr lika möjliga. Då DanNorman gjorde FUKdist waveguiden gjorde han över 10 olika adaptrar med lite olika höjt för att få allting perfekt.
Det man får med waveguide som är rätt konstruerad, är mera homogen spridning vid delningsfrekvensen OCH en reduktion av distorsion på ca 6 dB från 8 KHz ned till delningen vid 2 kHz.
Använder man en waveguide och kopplar denna till en diskant utan fasplugg så får du en kraftig dipp och peak strax ovanför 10 kHz , lite beroende hur djup waveguiden är .
jonasp skrev:Med den elementkonfigurationen lär lösningen som helhet ha potential att springa i åttor runt iP/piP. Jag tror det här kan bli mycket bra!
Maarten skrev:Ja, spännande att följa detta. Johan, om du funderar på 3d alt CNC för WG så är jag intresserad av att hänga på! Det kanske är fler här som är och att man då kanske kan få lite bättre pris på jobbet?Much more data and commentary to come, but for now I wanted to at least get up the plots and CAD files. .stl files are for 3D printing, and .step for CNC machining. Variants with and without a phase shield are labeled as such. Typically a hard dome would require a phase shield, and soft domes do not.
…
I've designed the acoustic center depths to match the likely woofer for a a given guide: in general a 5" waveguide would have a .75" depth, matching typical 10-15cm woofers. The 6.5" waveguides are usually around 1.1" deep, about the AC depth of 15-19cm woofers. .
Från https://www.somasonus.net/waveguides
Alternativt om det är någon här som är kan konvertera filerna till en profil-mall och själva svarva ut den ur MDF?
Här är ytterligare en ful-simulering med sb26 och sb17nac.
RSG skrev:Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!
En synnerligen kompetent historia, full av komplexitet...
Jag har länge funderat över hur det fungerar med bas på sidan och vad för extra problem man får tampas med?
Känns inte aktuellt just nu men kan vara kul att veta inför framtiden, och kanske andra?
jonasp skrev:Maarten skrev:En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Sistnämnda är ofta mycket signifikant. För de flesta diskanter stiger distorsionen snabbt mot lägre frekvenser. Dessutom reduceras termisk kompression då området där diskanten är mest belastad (låga frekvenser) får högre verkningsgrad. T ex är diskanten dämpad 16 dB vid delningsfrekvensen (3 kHz) i mina stora toppar (m9).
Maarten skrev:RSG skrev:Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!
En synnerligen kompetent historia, full av komplexitet...
Jag har länge funderat över hur det fungerar med bas på sidan och vad för extra problem man får tampas med?
Känns inte aktuellt just nu men kan vara kul att veta inför framtiden, och kanske andra?
Jag tänker att det fina är att du kommer fortfarande ha kvar möjligheten till detta, genom att bygga en separat låda på 10-20 liter med en 8", som du kan gömma bakom, lägga under, ställe lite vid sidan etc, och driva aktivt mellan 70-300Hz. Det viktiga är att ju högre du delar, desto närmre måste den vara topp-delen (typ inom en kvarts våglängd, lite beroende på polaritet och rum. Kom ihåg att elementen är i princip rundstrålande vid dessa frekvenser, samt att t ex LTS-3v hade basen på i nederkant baksidan delat vid ca 170Hz). Sen kan man lägga till ytterligare ett par här små 8"-klossar, för att jämna ut frekvensgång i rummet á la basstöd, samt höja kapacitet. Vid behov även dela av mot subbasar, samt nyttja ekvalisering. Det här blir ju ett mycket flexibelt och modulärt upplägg, expanderbart efter behov och plånbok.
Med moderna lågdistorderande cybertech-element i byggblock seglar du rakt in i framtiden, den modulära och högteknologiska hifin![]()
.
Sorry, spårade ur lite där... :-.
Kontentan är att du inte bygger bort möjligheter, du har kvar dem och dessutom mer att vinna ifall lust och behov uppstår! Detta genom att INTE begränsa sig med "högdistorderande" element i mellan-register och diskant.
Maarten skrev:Kul!![]()
Hittade lite mer inspiration, bara på samma linje som nu är igång med sb26adc och sb17ncac men här med TMM (som jag kan tycka är lite fel prio i förhållande till TMB men som ändå kan vara intressant för eventuell kapacitetshöjning): http://techtalk.parts-express.com/forum ... changeable
Nu blir det lite paus även för mig i väntan på designvalen (wg, baffel, delningsfrekvens etc), som jag kommer att följa med intresse.
Frisk skrev:RSG"
Blir paus för min del också, börjar med att fiska efter möjligheten att få printade bafflar.
/Johan
Har du ritningar klart? Hur stora saker rör det sig om?
Jag har en liten printer och bor ju nästan på vägen till jobbet för dig...[/quote]
[quote="Baffel skrev:RSG du är en komplex man. Kör fet machobåge på sommaren och bygger nätta fina frökenhögtalare på vintern(skojar lite med dig bara).
Talade ni om 3d printing? Har för mig det. Polaren känner en i Västerås som pysslar med det. Hojta till om behov av det finns. Sedvanlig reservation, ni kanske redan löst det ? I så fall missade jag det.
Varför måste ni hålla på att ta fram olika element och simulera med dem? Finns det inte program som löser det automatiskt ? Dvs ur en databas med massvis av element så uppger man bara vad man vill ha, parametrar och så vips konstruerar programmet högtalarna åt en .
Hejar på dig RSG. Spännande bygge![]()
OT. Tänk om du känt till detta när du kämpade med mina gamla Transmission Line Rauna Njord. Faktiskt of faktiskt bra att ha .![]()
Om Transmission Line:
viewtopic.php?f=10&t=71169
RogerGustavsson skrev:Magnus, har du inget kvar efter ditt "sidbyte" (från ena kusten till den andra)? Hade du inte Guru QM60 och ett knippe baslådor med Bremen-element?
MagnusÖstberg skrev:Följer med intresse.
Hos mig blir det slutna dubbla CX21LTS i botten, i 12L slutna lådor, dubbla sb17nbac men Bliesma T34A i diskanten. Men det blir svårt att kalla min topp för liten.
DQ-20 skrev:Jag tycker att det verkar lite svårt att göra 2-vägstoppar som går ned till 80 Hz idag eftersom det inte finns några vettiga element. Allt sneglande på Inos 8" element kan man glömma eftersom ingen längre tillverkar den typen av membran, dvs. polypropylen som övergår till böjvågsalstrare över ca 400-500 Hz eller så och därmed behåller god spridning. LTS F1 hade samma typ av membran, fast inte lika tillfilat. Jag tänker mig dock att man skulle kunna göra en 2,5-vägare med 6,5" element eller så för att får lite pumpvolym. Att mecka med delningen kring 80 Hz "bara lite" verkar vanskligt om man inte vill göra en ren trevägare. Delningen hamnar i röstregistret. När Öhman "nyligen" gjorde en större fullregisterhögtalare utgick han fortfarande från sina 8" element och gjorde ett slags portat i32 (+ lite till) som är en 2,5-vägare.
/DQ-20
radelius skrev:Jag sitter och tittar på filtret några poster upp och får lite frågetecken. Diskanten delas med ett 18dB filter och möter basen med ett 12dB men...
Sedan har han slängt in en liten konding tvärs över spolen (även på undre basen). Jag får inte ihop hur det funkar, att det blir någon form frekvenskorrigering tror jag mig förstå samtidigt som det är en väldigt odämpad resonanskrets som skulle kunna ställa till med problem?!
Ja är det någon som vill kommentera/föklara så är jag tacksam/S
jonasp skrev:radelius skrev:Jag sitter och tittar på filtret några poster upp och får lite frågetecken. Diskanten delas med ett 18dB filter och möter basen med ett 12dB men...
Sedan har han slängt in en liten konding tvärs över spolen (även på undre basen). Jag får inte ihop hur det funkar, att det blir någon form frekvenskorrigering tror jag mig förstå samtidigt som det är en väldigt odämpad resonanskrets som skulle kunna ställa till med problem?!
Ja är det någon som vill kommentera/föklara så är jag tacksam/S
Spolen tillsammans med kondingen blir en resonanskrets som ger väldigt hög impedans nära konens uppbrytning. Vi lägre frekvenser domineras spolen och då beter den sig som en del i ett lågpassfilter, andra ordningen.
RSG skrev:Och samtigt.
Sitter jag med fingret hovrande ovan köpknappen men drabbades av beslutsångest...
Skall jag verkligen köpa 4 ohm varianten som jag planerade?
Åtta ohm varianten förefaller lite lättare att integrera vid ev utbyggnad, rätt eller fel???
Har katten i knät så jag kommer inte åt laptopen...
/Johan
MagnusÖstberg skrev:RSG skrev:Och samtigt.
Sitter jag med fingret hovrande ovan köpknappen men drabbades av beslutsångest...
Skall jag verkligen köpa 4 ohm varianten som jag planerade?
Åtta ohm varianten förefaller lite lättare att integrera vid ev utbyggnad, rätt eller fel???
Har katten i knät så jag kommer inte åt laptopen...
/Johan
Jo, men om du bara stannar vid en, så behöver du kanske onödigt med effekt....
jonasp skrev:Ta 8 ohm. Värdet av att kunna parallelkoppla är större än +3 dB verkningsgrad.
jonasp skrev:Nej. Distorsionen är för övrigt mycket låg över 150~300 Hz hos de elementen. Generellt dominerar olinjäriteter i motor och upphängning vid låga frekvenser.
jonasp skrev:Ja poängen är att elementen i fråga har lågdistorderande motor.
MagnusÖstberg skrev:Har ju lagt in det här förr....
http://www.htguide.com/forum/showthread ... ma-tweeter
Det är något liknande jag tänkt för diskanten..
Men jag gillar ju hanteringen för den högre resonansen som visats tidigare här..
RSG skrev:Trodde att du tänkte prova MTM?
/Johan
Maarten skrev:Håller med om att det är svårt eller kanske tom omöjligt (?) att hitta element som kan täcka området 80 - 2000/3000 Hz. Purifin är väl ett sådant dock.
Graden av svårighet beror förstås på i vilken grad man står ut med distorsion i olika register (se bilder nedan), samt hur olika distorsionsfenomen upplevs.
3/4-vägs är kanske den enda lösningen om man ska uppnå riktigt hög kvalitet i återgivningen?
Tidigare trodde jag på böjvågsmodellen för att öka spridning, så ej längre efter I-ors motargument i Purifi-tråden avseende distorsionsökningar som följer med böjvågor:
Start: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
Forts här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139718
Och här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139786
Samt här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139974
DQ-20 skrev:Maarten skrev:Håller med om att det är svårt eller kanske tom omöjligt (?) att hitta element som kan täcka området 80 - 2000/3000 Hz. Purifin är väl ett sådant dock.
Graden av svårighet beror förstås på i vilken grad man står ut med distorsion i olika register (se bilder nedan), samt hur olika distorsionsfenomen upplevs.
3/4-vägs är kanske den enda lösningen om man ska uppnå riktigt hög kvalitet i återgivningen?
Tidigare trodde jag på böjvågsmodellen för att öka spridning, så ej längre efter I-ors motargument i Purifi-tråden avseende distorsionsökningar som följer med böjvågor:
Start: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
Forts här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139718
Och här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139786
Samt här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139974
Tja, det finns nog många aspekter på det där med böjvågor, men med tanke på att IngOehman kört med en 8" boomer på sina bästa högtalare i typ 30 år så verkar det ju gå om man vill, i synnerhet om man möter med en waveguide på diskanten. Det är helt avhängigt på att man gör elementet för att fungera så och designar så att övergången kommer där man vill ha den. Sannolikt är det lite knepigt tillverkningsmässigt. Trenden gått mot styvare och styvare och styvare membran. De är ju ganska förutsägbara, i synnerhet att de förr eller senare bryter upp så in i helvete. Det ger ju inte riktigt upphov till dist som i mjuka membran men väl tonkurvesvängningar. Och jag tänker också att allt är inte HD vid 95 dB.
DQ-20
D som i dilettant
Emanuelgbg skrev:Denna du menar? Översta 5" utan ps. https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Mäter 99mm å inte mindre som det ser ut som på bilden.
RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
Vilket vertikal utstrålning kan man se som önskvärd???
/Johan
DQ-20 skrev:RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
/Johan
Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).
/DQ-20
RSG skrev:DQ-20 skrev:RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
/Johan
Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).
/DQ-20
Jag blir inte klok på om frågan (om det nu är en fråga?) är riktad till mig![]()
Att fasen (ovan) ligger på 0 grader framgår av bilderna men vad avser du med nivå ?
Men medan jag skriver detta så inser jag att du nog avser nivå mella di (i detta fall) tvenne elementen som om olika torde sneatill loberna också...
Jag utgår från att nivåer mellan elementen är likställda och att eventuella nivåskillnader får man "visualisera".
Och angående filterfunktion,,, antas det väl förmodligen att man har uppnått en perfekt summering mellan di tvenne (eller flera) elementen. och oavsett vilken filterfunktion som används så har man en perfekt summering.
Mao.
Edge: en grov koll på i vilken härad av utstrålning man kan tänkas hamna i vid ett visst c-c avstånd kontra delningsfrekvens. Grov koll, såsom jag betraktar alla simuleringsprogram (och mina egna mätningar).
Eller har jag missuppfattat inlägget?
Skål/Johan
DQ-20 skrev:RSG skrev:DQ-20 skrev:Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).
/DQ-20
Jag blir inte klok på om frågan (om det nu är en fråga?) är riktad till mig![]()
Att fasen (ovan) ligger på 0 grader framgår av bilderna men vad avser du med nivå ?
Men medan jag skriver detta så inser jag att du nog avser nivå mella di (i detta fall) tvenne elementen som om olika torde sneatill loberna också...
Jag utgår från att nivåer mellan elementen är likställda och att eventuella nivåskillnader får man "visualisera".
Och angående filterfunktion,,, antas det väl förmodligen att man har uppnått en perfekt summering mellan di tvenne (eller flera) elementen. och oavsett vilken filterfunktion som används så har man en perfekt summering.
Mao.
Edge: en grov koll på i vilken härad av utstrålning man kan tänkas hamna i vid ett visst c-c avstånd kontra delningsfrekvens. Grov koll, såsom jag betraktar alla simuleringsprogram (och mina egna mätningar).
Eller har jag missuppfattat inlägget?
Skål/Johan
Nja, jag tänkte att ett filter som har sina - 3dB punkter i fas vid delningen summerar inte rakt. Dessutom är det inget som säger att de måste vara i fas on axis, även om det är ett ganska vanligt sätt att dimensionera på. Både Seas och Gravesen brukar ju visa på den djupa dippen som blir i deras filter när man fasvänder ett element. Jag har aldrig förstått varför.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Både Seas och Gravesen brukar ju visa på den djupa dippen som blir i deras filter när man fasvänder ett element. Jag har aldrig förstått varför.
/DQ-20
Maarten skrev:Jag tänker att man vill visa att delningen är helt i fas i själva delningen (vilket jag tror att du redan vet). Det man kan fundera över är om arean i utsläckningen vore en bättre illustration för att påvisa att de är i fas även "runtomkring" delningen? Fast då måste även hastigheten i filterflankerna tas med, - ju brantare filter desto mindre överlapp och därmed smalare utsläckning vad fasvändning. Samt även mindre frekvensområde där lobing inträffar.
RSG skrev:Och medan fogen torkar...
Funderar över det där med lådstorlek och Q värde.
Helt ovetenskapligt drog jag nu till med 5,5 liter (med fluff 6 liter i Basta) och får då ett Q på 0,7 isch( Q in closed box). Är det något man bör/skall ta hänsyn till även vid högre frekvenser?
Tänkte tex på att du Maarten simulerade i en låda på 3 liter för en delning vid 300 Hz, Q där lär väl ha blivit rätt högt?
/Johan
Baffel skrev:Men är det inte "bara" att ha en låda med en volym och ändra Q värdet genom att stoppa in olika mängd dämpmaterial ? Eller sätt dit några ploppar så man kan hälla i och ur valfri mängd sand? Fast det är klart sand kan väl ställa till det på andra sätt.
RSG skrev:Nu tänkte jag inte specifikt på mina testlådor utan i allmänhet på lådor med element för högre delning.
Typ,,, ehhhh,,, 150-300 Hz isch (?) och högre delningar när man inte längre ligger i basregistret, är Q i lådan då något man skall/bör/kanske/måhända tar hänsyn till?
Förståbart?/Johan
Frisk skrev:Som jag skrev i sammels medlemstråd skulle jag skriva ut åt andra hållet. När jag fick chanserna att skriva ut gjorde jag också detta. Den korta slutsatsen är att det var en dålig idé.
Detta såg ju fint ut!
Men jag misstänker denna sida är den viktiga... får försöka igen.
MagnusÖstberg skrev:Jag kommer köra med överlapp i mitt projekt
RSG skrev:Och så fick jag en teaser på mess
sammel skrev:RSG skrev:Och så fick jag en teaser på mess
Riktigt snyggt.
Är det SLS nylon eller vad är det ?
RSG skrev:sammel skrev:RSG skrev:Och så fick jag en teaser på mess
Riktigt snyggt.
Det är den lite hårdare plasten aluminium![]()
/Johan
RSG skrev:sammel skrev:RSG skrev:Och så fick jag en teaser på mess
Riktigt snyggt.
Det är den lite hårdare plasten aluminium![]()
/Johan
Maarten skrev:Det stora kruxet, eller egentligen den där mig enda outredda frågan här på faktiskt, är hur man bör hantera lobing map riktningar, energi respons etc. Spontant skulle jag ju anse att minimering av lobing vore önskvärt.
Jo, jag vet om detta med takreflex, stereosystemfel etc men tycker att det finns mycket mer att gräva i här. Finns det någon forskning om detta?
Det ämnet vore värt en egen tråd.
RSG skrev:Snart så![]()
/Johan
RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
Här från typ elementen kant mot kant, till lite mer än estetiskt önskvärt.
Och här vad jag gissar skulle vara braisch, men långt bortom estetiskt önskvärt...
/Johan
rigi skrev:Vad ska du ha för delningsfilter?
sammel skrev:Kul att du är tillbaka RSG
Michael skrev::) så fint
Har basen en egen liten låda i lådan? Är det tänkt så, eller bara nåt för denna låd-prototyp? Hur många liter?
Avrundning i överkant eller inte kanske kan påverkas av ytbehandling. Skall den lackas, ja runda av (lite eller mycke blir frågan). Skall den faneras eller massivtträ, ja då kanske den är snyggare utan avrundning.
//Michael
rigi skrev:Utan WG hade det väl funkat med Räv-L filter?
I-or skrev:Jo, men detta kräver en ganska högfrekvent avstämning som antagligen inte är nödvändig i det här fallet. Portar har en benägenhet att skapa problem både via turbulens, pipresonanser och allmänt ljudläckage från kaviteten, men i många fall utgör de i alla fall den bästa kompromissen. Det bästa för rävarna är att man låter basmodulerna ta över under ca 200 Hz, vilket gör portarna överflödiga.
Om man stämmer av rävarna för basmodulstöd med en delningsfrekvens om 200 Hz så kan man även modifiera filtret och öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.
P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.
paa skrev:Vågledaren framför diskanten gör väl att en rundning av överkanten får mindre inverkan?
RSG skrev:Betänk då också att spolen är ventilerad bakåt genom magneten och när jag var klar har jag ca. 1 cm till bakväggen.
God fortsättning/Johan
RSG skrev:Idag har jag pusslat,sågat, bränt fingrarna, limmat och knypplat och fått ner volymen till 2 liter.
Det blir trångt!
Betänk då också att spolen är ventilerad bakåt genom magneten och när jag var klar har jag ca. 1 cm till bakväggen.
Mera fulmätningar utförda i boa, denna gång på 6 cm avstånd från mittdomen på basen för att se vilken skillnaden i kavitetsvolym gav på frekvenssvaret.
Kurvan i blått när lådan var 3.2 liter.
Kurvan i rött lådan nu vid 2 liter.
Lite impedansmätningar också utförda
Blå/röd lådan 3.2 liter
Gul/Gul(isch) lådan 2 liter.
Så nu har jag lite mer att titta på och begrundapaa skrev:Vågledaren framför diskanten gör väl att en rundning av överkanten får mindre inverkan?
Detta har jag frågat mig å.
Maarten gjorde väl inga mätningar på vågledaren och enbart rundade sidor?
Kanske minns jag fel nu men gjorde han inte tester med vågledare och enbart skarpa kanter på en lite större baffel, och konstaterade att vågledare inte helt eliminerar behovet av rundade kanter?
Och hur Sammel gjorde det kommer jag inte riktigt ihåg.
Kanske någon kan hoppa in med lite matnyttigt![]()
Men nu är det verkligen dags att ta tag i det där med hopptorn och lite annat för få till lite utomhusmätningar.
God fortsättning/Johan
juanth skrev:Vill du verkligen ha ett så stort q-värde i basens avrullning som med 2 liters kavitet?
RSG skrev:Har haft en kväll med intern brainstorming med efterföljande demolering, montering, modifiering och montering igen...
Det blir inga 3 meter men cirka 1.85 meter till överkant på hyllan och 2.15 meter till centrum på diskanten.
Nu tyar jag inte längre, får förlänga bommen imorgon.
Och nu tar ni upp min oro/fundering över det höga Q jag får i lådan, hamnar strax norr om 1.0.
Men jag har tänkt lite så som så här.
I-or skulle väl knappast kasta ut en krok på något som är,,, direkt dåligt.
Så jag frågar mig, vid en nedre delning vid 200 hz är det ovidkommande/eller mindre viktigt?
Jag har helt ärligt inte en susning och är för trött för att tänka.
Nu måste jag sova/Johan
RSG skrev:Har haft en kväll med intern brainstorming med efterföljande demolering, montering, modifiering och montering igen...
Det blir inga 3 meter men cirka 1.85 meter till överkant på hyllan och 2.15 meter till centrum på diskanten.
Nu tyar jag inte längre, får förlänga bommen imorgon.
Och nu tar ni upp min oro/fundering över det höga Q jag får i lådan, hamnar strax norr om 1.0.
Men jag har tänkt lite så som så här.
I-or skulle väl knappast kasta ut en krok på något som är,,, direkt dåligt.
Så jag frågar mig, vid en nedre delning vid 200 hz är det ovidkommande/eller mindre viktigt?
Jag har helt ärligt inte en susning och är för trött för att tänka.
Nu måste jag sova/Johan
I-or skrev:
Nej, hela meningen är ju att vi vill ha ett högt Q-värde för att kompensera för baffelsteget!
Mätt på mer representativt avstånd kommer den fullt medvetna bashöjningen emanerande från den mycket begränsade kavitetsvolymen att huvudsakligen kompensera för baffelsteget (kavitetsvolymen bör nog vara sådär 1,5 l istället för 2 l för bästa resultat). Detta är mycket välkommet för att höja både spänningskänslighet och verkningsgrad. Dessutom bör distorsionen sjunka en aning runt 200-250 Hz.
(Delningen antas utföras elektroniskt så att impedanstoppen inte spelar någon roll.)
I-or skrev:Ja, den förhöjda kanten gör säkert någon dB för frekvensgång och spridning, då vågledaren har mycket beskedliga dimensioner. Sedan är det så klart en ren formgivningshistoria att stycket även ser strömlinjeformat ut.
Froggy skrev:Minskar diffraktionens påverkan av den akustiska frekvensgången i fjärrfältet med ökat avstånd till kanten? Finns det ett samband som kan beskrivas/beräknas mellan avstånd till en kant relativt frekvens?
sammel skrev:Det vart något jämnare spridning med 20 mm radie rundning på sidor och uppkanten.
Har inte jämfört mer hur mycket som är sidorundning och topprundning.
sen gjorde jag ingen vertikal jämförelse.
Du har ju mycket större radie än jag så det gör säkert susen
MacBruce skrev:
Orelaterat, men duuu – vad är det för ett flygetyg du har hängande i taket? Hederlig, sprygelbyggd vinge ser jag också — undrar en nyttjare av sådana ting sedan 50-talet...
spoz skrev:Snyggt!
Vad är det för fördelar med separat kavitet för T och W?
I-or skrev:Det är alltid den akustiska frekvensgången mätt i fjärrfältet som är av vikt och denna blir mycket nära konstant ned till 200 Hz när man lägger ihop alla effekter. D.v.s. summan av kardemumman högt Q-värde och baffelsteg blir nära noll frekvensgångsmässigt. Som alla bör känna till vid det här laget (minimumfas) så leder detta även per matematisk automatik till ett i det närmaste optimalt impulssvar.
Annorlunda uttryckt så kan man säga att det frekvensgångsmässigt inte spelar någon roll om man uppnår den konstanta frekvensgången via ett högt Q-värde för mellanbaselementet eller om man sänker den högfrekventa spänningskänsligheten för detsamma via filtret (som i t.ex. Maartens rävar). Dock vinner man som skrivet var massor vad gäller spänningskänslighet och verkningsgrad.
Om du ska mäta under frifältsbetingelser ned till 200 Hz så måste du i praktiken vara utomhus (brrr) för att uppnå en tillräckligt god frekvensupplösning. Om du har tur så känner du någon med en lagerlokal eller gymnastiksal.
Froggy skrev:Otrolig drivkraft!
Kraniet skrev:De va seriöst att gå ut i kylan så
Calleberg skrev:Stenhårt gjort, gillart!
RSG skrev:[...]MacBruce skrev:
Orelaterat, men duuu – vad är det för ett flygetyg du har hängande i taket? Hederlig, sprygelbyggd vinge ser jag också — undrar en nyttjare av sådana ting sedan 50-talet...
Det som hänger i taket är en liten eldriven skumvåffla Robbe (?) Wilga på cirka 1.6 meter
Och det som hänger på väggen är en liten elseglare från Levenstam, Rio heter den och är i typ samma spännvidd.
Tyvärr har intresset varit svalt de sista åren för modellflyg och jag har en massa grejor bara ligger och samlar damm...![]()
petersteindl skrev:Själv ogillar jag sådana där saker. Det ser ut som resonans i låda d v s lagrad energi. Själv skulle jag i så fall försöka eliminera den där resonansen. Att du får baffelstegets maxvärde i samma frekvensområde ser jag som ett annat fenomen.
Dessutom undrar jag om baffelsteget kommer in i närfältsmätning d v s 6 cm mikavstånd.
Men vattenfallsmätning på 6 cm och tom låda bör kunna påvisa resonans.
Med 6 cm mikavstånd kan du mäta inomhus. Glöm då inte en kall öl.
RSG skrev:petersteindl skrev:Själv ogillar jag sådana där saker. Det ser ut som resonans i låda d v s lagrad energi. Själv skulle jag i så fall försöka eliminera den där resonansen. Att du får baffelstegets maxvärde i samma frekvensområde ser jag som ett annat fenomen.
Dessutom undrar jag om baffelsteget kommer in i närfältsmätning d v s 6 cm mikavstånd.
Men vattenfallsmätning på 6 cm och tom låda bör kunna påvisa resonans.
Med 6 cm mikavstånd kan du mäta inomhus. Glöm då inte en kall öl.
Att få bort den resonansen det är målet, jobbar vidare på den.
Och baffelsteget kommer väl knappast med vid närfältsmätningen och jag vill mäta på 1.5 meters avstånd innan jag blir riktigt nöjd. Men tyvärr så satte vädret käppar i hjulet vid de förra mätningarna. Men å andra sidan så fick jag lite småsaker som jag ska ta tag i innan nästa utomhusmätning.
När det gäller Edge övningen så var det inte externt baffelsteg som avsågs utan om Edge kunde påvisa något om dimensionerna internt i lådan.
Ett lite bakvänt tänk asså![]()
![]()
![]()
/Johan
I-or skrev:Ja, när resonansen syns i impedansmätningen så ska den definitivt bort.
Som synes i utomhusresultatet så skulle en volymminskning till 1,5 liter ge ytterligare lite jämnare frekvensgång (och framförallt högre spänningskänslighet för den som ekvaliserar).
Givet den beskedliga storleken på högtalaren räcker det bra att mäta på ett avstånd om 1 m, men om du orkar så kan du med fördel mäta på 2 m också. Denna mätning kan du dock utföra inomhus, då den bara tillför något för högre frekvenser. Du måste förstås fönstra bort reflektionerna för att mätningen ska bli användbar i det fallet.
RSG skrev:Den bulan vid 9500 Hz på impedanskurvan bortser jag från pga den lägre delningen på elementet.
/Johan
Calleberg skrev:RSG skrev:Den bulan vid 9500 Hz på impedanskurvan bortser jag från pga den lägre delningen på elementet.
/Johan
Mycket troligt härör den från elementets konuppbrytning så det gör du rätt i, även om den ligger lite högre än den brukar, minusgraderna kanske?
Calleberg skrev:Aha CAC:are med Biltema fälgfärg, bästa upgraderingen juh!
Då är konuppbrytningen på "rätt" ställe...
I-or skrev:Den bredbandiga toppen kring 500 Hz beror huvudsakligen på att baffelsteget inte fullt ut kompenseras av känslighetsökningen från den minimala bakkaviteten. Frekvensgången ca 1-2 kHz kommer att jämnas ut med absorbent i kaviteten. Baselementet kommer förstås att delas runt 2 kHz så att de högfrekventa konresonanserna inte blir något problem.
För övrigt ligger råfrekvensgången redan utan filter inom ca +/- 1,5 dB 130-2000 Hz i dagsläget och det finns lite mer att ta genom en minskning av kavitetsvolymen...
petersteindl skrev:På NBAC behöver man inte coata konerna. Det är meningslös sysselsättning.
De har dessutom inga problem med membran/spider/upphängning.
Cylinderformad inuti och membran i ena änden av cylindern ger dock mer problem än man först kan tro.
Jag har gjort så en gång och var tvungen att fylla hela kaviteten med glasull för att tämja resonans helt.
Men det behöver inte vara så i ditt fall.
I-or skrev:Du får mäta igen och se hur den nya kaviteten uppför sig.
Med den nya minikaviteteten är dimensionerna så små att det inte kan uppstå någon akustisk resonans vid 500 Hz (halvvåglängd ca 34 cm). Frekvensgångsproblemet ligger dock runt 460 Hz även om det handlar om minimala -1,5 dB. Minikaviteten kommer även att höja känsligheten så att du får någon dB ytterligare ca 200-400 Hz. Observera att det kan vara klokt att placera elementet asymmetriskt relativt kaviteten och du får även räkna med användning av absorbent.
sammel skrev:Bra jobbat RSG.
Det värsta är att jag blir sugen på att krympa min
mellanregisterlåda. Man blir lite inspirerad
rigi skrev:Borde det inte vara smidigt att 3d printa en korg till baselementet?
Börjar bli väldigt sugen på att modifiera mina toppar. Delar ju redan nu vid 200hz.
rigi skrev:Borde det inte vara smidigt att 3d printa en korg till baselementet?
Börjar bli väldigt sugen på att modifiera mina toppar. Delar ju redan nu vid 200hz.
I-or skrev:Det krävs bara högfrekvensabsorption, så minimalt med absorbent är det som gäller. Sedan fungerar det uppenbarligen väl utan asymmetriskt montage.
Det bör även noteras att närfältsmätningar inte är helt representativa för vad som gäller i fjärrfältet. Detta gäller av olika skäl både för låga och höga frekvenser.
petersteindl skrev:Jag använder ren fårull. Har alltid fungerat bäst. Både mätning och lyssning. Mattan är 2-2,5 cm tjock.
RSG skrev:Inväntar lite högre temperaturer innan jag ger mig ut igen med all utrustning för lite mer utomhusmätningar.
Sugen på att se resultatet i den mindre kaviteten.
I-or skrev:RSG skrev:Inväntar lite högre temperaturer innan jag ger mig ut igen med all utrustning för lite mer utomhusmätningar.
Sugen på att se resultatet i den mindre kaviteten.
Du behöver inte mäta igen vad gäller lågfrekvensen. Du kan utnyttja skillnaden mellan din tidigare när- och fjärrfältsmätning och applicera denna för att räkna om de senaste närfältsresultaten till fjärrfältet, vilket blir betydligt bekvämare.
petersteindl skrev:Det gamla och bäst ansedda fyllningsmedlet för stativ har varit sand.
RSG skrev:Och medans ni andra funderar över gjutrör så uppskattar jag den milda temperaturen och måttliga vinden med lite mörkerkörning.
Utomhusmätningar!!!
Strax under nollan och,,, mööörkt...
Mätspänning 2.83 V.
Mätavstånd 1 meter.
Mäthöjd mellan bas och diskant.
Fönstrat 10 ms.
Kaviteten är nu alltså 1.5L, och dämpad enligt flufffluff i tidigare inlägg.
2 L: Röd
1.5 L: Blå
Jag är mållös,,, isch...![]()
Kanske liiiite aningens hög nivå vid 200 Hz, åsså den där svackan vid 450 Hz...
Men så har jag gjort lite andra mätningar samtidigt som jag bör reflektera över en stund först.
/Johan
jansch skrev:Ser ut som frekvensgången för en Shure SM57 mikrofon!
Det låter nog väldigt mycket som 70-tals pop.
Kraniet skrev:Peaken vid 800 Hz vill man nog ta ner nån dB.
Men tänker man sig använda EQ så är det ju enkelt att tweaka till kurvan
Intressant koncept ändå. Jag har inte insett det förr att man kan tjäna så på att minska volymen till mellanregistret. Tjänar ju 1dB även vid 300-400 Hz i den här jämförelsen.
Men dippen vid 450 är ju lite olycklig, vad beror den på kan man ju undra
RSG skrev:Mest för att kunna studera och fnula över vid tillfällen
sammel skrev:RSG skrev:Mest för att kunna studera och fnula över vid tillfällen
Ja det är ju trist att få alla frågetecken uträtade
RSG skrev:Måste börja med att be Maarten om ursäkt.
Efter allt jobb och energi som han lade ner för att hjälpa mig på rätt spår så försvann jag bara...
Vad ska jag säga,,, livet kom ikapp...
Men nu ligger jag åtminstone ett steg före och har åter hittat lite energi till att bygga lite. Och jag hoppas att Maarten också hittar tillbaka hit.
Maarten skrev:... Hifi är knappast livet. Men kul att du är åter och det var en seriös ansats typ detta eller Jonasp DFT som skulle motivera mig att bryta min självvalda semester...
petersteindl skrev:Alltså, det jag undrar över i mätningarna är gällande hela nivån i de fyra mätkurvorna.
Om nivåerna är oförändrade, så får högtalaren 0,5-1,5 dB högre verkningsgrad/nivå i den moddade varianten i bägge fallen. Om det verkligen är så, så skulle jag nog se moddningen som lyckad även om tonkurvan inte verkar lika rak under 3 kHz gällande basen och även lyckad över hela diskantens arbetsområde.
Men du kanske har ändrat nivån på papperet mellan mätkurvorna?
Paketet har kommit fram. Finns att hämtas.
Maarten skrev:Inget att be om ursäkt för! Hifi är knappast livet. Men kul att du är åter och det var en seriös ansats typ detta eller Jonasp DFT som skulle motivera mig att bryta min självvalda semester. Ska bli spännande när du kommer till filter liksom hantering av WG.
Maarten skrev:Tackar Grodan och RSG!
RSG, om du lägger upp textfiler på mätningar av respons och impedans på FTP'n, så finns det säkert även andra som kan leka lite med filter. Inte för att förvänta men du ger möjligheten i varje fall.
Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning!(3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
Danke Sammel!
RSG skrev:Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning!(3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
Danke Sammel!
"I en handvändning"...
Joooo just det...
Och det är just det där tappet i diskanten som ger mig lite bryderier.
Förmodar att jag får försöka att få till en sänkning av all nivå därunder och ge avkall på den högre känsligheten en bit, men då är också nivån på basen hög i botten......
Och på tal om basen så bidde det lite närfält och impedansmätning med Peters ull i lådan just alldeles nyss, jag blev glad och nöjd.
Snyggade till frekvenskurvan ytterligare (jämnare), sänkte nivån i botten med 1 dB.
Tidigare med fluff i Blått.
Nu med ull i rött
Närfält 6 cm
10 ms fönstring
Impedansmätning visar att det dämpar resonansen ytterligare något vid 750-800 (isch) Hz.
Ull is da shit för att slippa fiberisolering, mera får till folket!![]()
Fluff i grönt
Ull i blått
Nattinatt/Johan
sammel skrev:Det kanske är medvetet men jag ser att jorden inte är kopplad
till den andra paralellspolen i delningsfiltret,
bara utifall det inte är planerat
Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
juanth skrev:
Ja det finns några märkliga värden. C1 är väldigt högt värde på och L4 väldigt lågt tex.
RSG, kolla in den här simuleringsprogrammet: http://www.mh-audio.nl/Calculators/CBBC.html
Det kan vara något att utgå från.
Morello skrev:RSG, håll ett öga på systemets impedans sett från slutsteget - det är lätt hänt att det blir knasigt!
rigi skrev:Jag provade att bygga om min center med samma element. 1,5L låda för basen och 4”wg. Filtret var ett jag hade liggande hemma som är av andra ordningens LR filter delning 12db 2250hz. Efter lite eq justeringar i bioförstärkaren blev det helt ok. Mätningarna har upplösning 3,5ms…. efter lite hjälp.
RSG skrev:Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
SBS
juanth skrev:
Ja det finns några märkliga värden. C1 är väldigt högt värde på och L4 väldigt lågt tex.
RSG, kolla in den här simuleringsprogrammet: http://www.mh-audio.nl/Calculators/CBBC.html
Det kan vara något att utgå från.
Tack men,,, det var det jag utgick från,,, för många justeringar sedan![]()
Så kan det bli när man inte riktigt vad man gör och drar i de olika tamparna och kröker och bänder.kurvorna.
Edit:
Såg nu det där med konjugatlänk och fel värden som förefaller intressant, kan man få mer att gå på?
Fredag/Johan
juanth skrev:Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning!(3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
SB26 har den karaktären men du kan tex experimentera med en konjugatlänk med felaktiga värden och på så vis få upp nivån. Jag minns inte värdet på korrekt konjugat men räkna ut den och skruva lite i simuleringsprogrammet så ser du vad som höjer i högsta diskanten.
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning!(3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
SB26 har den karaktären men du kan tex experimentera med en konjugatlänk med felaktiga värden och på så vis få upp nivån. Jag minns inte värdet på korrekt konjugat men räkna ut den och skruva lite i simuleringsprogrammet så ser du vad som höjer i högsta diskanten.
Finns det beräkningsprogram för att göra just detta, höja nivån medelst samverkan av filtret och en parallellkrets?
Jag byggde ett sådant en gång för lääänge sedan som gav hela +6 dB vid 20 kHz (på bekostnad av impedans, det var dock en 16 Ohmsdriver) men det var ren trial and error.
eljulio skrev:rigi skrev:Jag provade att bygga om min center med samma element. 1,5L låda för basen och 4”wg. Filtret var ett jag hade liggande hemma som är av andra ordningens LR filter delning 12db 2250hz. Efter lite eq justeringar i bioförstärkaren blev det helt ok. Mätningarna har upplösning 3,5ms…. efter lite hjälp.
Kan du berätta mer om hur du gick tillväga. Väldigt imponerad av resultatet.
Neuhausen skrev:Jag har inte räknat på hur man kan fixa fallet i toppen genom att dämpa resten, eller om det går på ett enkelt sätt. Då basen/mellanregisterelementet har så hög verkningsgrad så finns det inte utrymme för sånt fix på diskanten i det här fallet. Men då det här inte är en fullregisterhögtalare så borde man väl kunna frångå regeln om att aldrig använda dämpsats på ett baselement?
Calleberg skrev:Neuhausen skrev:Jag har inte räknat på hur man kan fixa fallet i toppen genom att dämpa resten, eller om det går på ett enkelt sätt. Då basen/mellanregisterelementet har så hög verkningsgrad så finns det inte utrymme för sånt fix på diskanten i det här fallet. Men då det här inte är en fullregisterhögtalare så borde man väl kunna frångå regeln om att aldrig använda dämpsats på ett baselement?
Mjo fast hela iden med den pyttelilla lådan var ju att få upp känsligheten i nedre registret på Bas/mellanregistret.
Då verkar det ju lite knasigt att sedan dämpa tillbaks alltihopa med resistorer.
En annorlunda waveguide med mer riktverkan kanske skulle vara en möjlig lösning, då finns det mer energi i den lägre diskanten som kan brännas bort i ett passivt shelvingfilter, men den måste ochså lyfta toppoktaven några dB utan att det blir för smalt vid delningsfrekvensen, oklart för mig om den balansgången är genomförbar, men rigi's exempel tyder ju på det.
sammel skrev:Man kan ju skaffa 4 ohm diskanter och få upp nivån någon dB kanske.
Calleberg skrev:sammel skrev:Calleberg skrev:Man kan ju skaffa 4 ohm diskanter och få upp nivån någon dB kanske.
är det 8 Ohmare?
Ha, varför sa du inte det tidigare
probläm sålvd.
RSG skrev:Inte mycket att hämta där![]()
Fullt upp/Johan
sammel skrev:Man kan kanske acceptera ett fall på ett par dB vid 20 k det är väl inte hela världen
Då är det inga problem
Calleberg skrev:Neuhausen skrev:Jag har inte räknat på hur man kan fixa fallet i toppen genom att dämpa resten, eller om det går på ett enkelt sätt. Då basen/mellanregisterelementet har så hög verkningsgrad så finns det inte utrymme för sånt fix på diskanten i det här fallet. Men då det här inte är en fullregisterhögtalare så borde man väl kunna frångå regeln om att aldrig använda dämpsats på ett baselement?
Mjo fast hela iden med den pyttelilla lådan var ju att få upp känsligheten i nedre registret på Bas/mellanregistret.
Då verkar det ju lite knasigt att sedan dämpa tillbaks alltihopa med resistorer.
Neuhausen skrev:Det faller direkt om det är meningen att det här skall köras på samma förstärkarutgång som basen som tar vid under...
Peter, Per. Jag har nu skapat hemkataloger åt er. Tyvärr så görs inte detta automatiskt utan kräver manuell inloggning och arbete av någon.
Maarten skrev:Ang FTP; andra kan ha haft samma; viewtopic.php?f=15&t=6693&start=330#p2013141
Kollar jag i https://user.faktiskt.io/sammel/ så finns katalogen men inte https://user.faktiskt.io/RSG/ eller https://user.faktiskt.io/rsg/
viewtopic.php?f=18&t=66540&p=1954904&hilit=FTP+421#p1954904Peter, Per. Jag har nu skapat hemkataloger åt er. Tyvärr så görs inte detta automatiskt utan kräver manuell inloggning och arbete av någon.
Lite allmän info https://bobcares.com/blog/ftp-error-421 ... available/
sammel skrev:Tycker det där börjar att se ut att kunna låta väldigt vackert RSG
nijo skrev:Du har inte mätningar från off axis? Du har en lite högre delningsfrekvens än de flesta jag sett med liknande element och det kan visa sig mindre bra för spridningen.
juanth skrev:Nu är det nog dags att mäta i verkligheten. En simulering är bra men brukar sällan stämma exakt.
Krokodilklämmor eller wago är bra att ha då.
Maarten skrev:Så här ser det ut när man jämför Räven med den slarviga testlådan och fuskfiltret. Notera att frekvensupplösningen för Räv-L är ca 60 Hz och 90 Hz för WG-varianterna ovan. Ändå är Räven jämnare i detaljerna, dock har vågledaren en utjämnade effekt över större register och sett till spridning.
Dippen 3500-4200 Hz för de båda vågledarna kan bero på kasst filter eller diffraktion.
Maarten skrev:Snyggt! Steg för steg!
(Bilden ovan är med icke-rundad stor baffel om 40*120 cm, därav den oregelbundna frekvensgången).
Ja, kanske börjar det närma sig vad som går att optimera med denna WG? Jag trasslade ju en del med 4-tummaren och 6-tummaren men nådde inte hela vägen dit jag ville. Tycker att du nu ändå har nått långt hittills.
Det kan vara läge att mäta Spinorama för att se vad som är effekter av diffraktion, som är olika i olika riktningar och kanske få lite mer klarhet vad som är baffel resp WG?
Samt fundera över hur du vill göra med bullen vid 200 Hz, om du nu ändå ska dämpa bort en del av vinsten.
Slutligen labba med riktiga filter.
Modifierat ett av mina enkla filter, delning ca 2800 Hz (ja helt rätt, dessa WG ska delas högt för att det inte ska bli för stor diskontinuitet i spridning).
OBS: Fasen stämmer nog inte helt när inte båda elementen är mätta vid samma tillfälle.
- Standardavvikelse om 0,6 dB mellan 300-18000 Hz! (Världsklass är < ca 0,6 db)![]()
- MAX-MIN om 3,1 dB mellan 300-18000 Hz! (Världsklass är < 3 db)
Redan nu slår du det mesta på marknaden, oavsett pris (bortsett lite från kapacitet, även om den kommer att vara mycket god om den delas runt 200 Hz).
Filtret skulle även passa bra i en trevägare då det inte har någon baffelstegskompensation, förutsatt att baselement (-en) har tillräcklig känslighet, om man nu inte delar aktivt.
[ Bild ]
juanth skrev:Vad sägs om en expansion av baffeln uppåt som inte har en rund form (avstånden till övre kanten blir alla väldigt lika med en rund form) En rektangulär form ger många fler olika avstånd upp till kanten. (Kant som förstås kan vara avrundad ur diffraktionshänseende)
4kHz = 8,5 cm ca.
Kanske att en inte så djup och vid waveguide skulle vara effektivare. Det går tex att fräsa egna varianter av waveguides. Ja och förstås skriva ut med skrivare.
petersteindl skrev:Jag reagerade också på den runda formen ovan baffeln.
En annan sak jag funderar på är vinkelindelningen med antal grader.
Beroende på vad du beräknar fram, så kan gradindelningen spela roll.
Varje gradsegment täcker en viss yta. Beroende på vad man vill beräkna om man slår ihop mätningar för utstrålad energi så bör differensen i antal grader vara konstant så att ytsegmenten blir lika stora.
Man kan t.ex. ha 10 grader hela vägen från 0 till 90 grader, eller 15 grader, eller 7,5 grader.
Vill man även mäta med indelning vertikalt så måste man tänka i ytor för varje mätposition och inte bara i vinklar.
Man får tänka i jordglob.
eljulio skrev:Jag kan ju som alla vet inte ett smack om detta, men ser det inte väääääldigt bra ut? Fan, med ett mycket lätt ekvalisering (och även utan) så kommer det att låta fantasitskt bra. Alla hattar av från min mig. Bygg bara färdigt nu...
Själv har jag ju lite element liggande hemma, men alldeles för lite tid att få något gjort (eller ork). Och jag brukar annars få tummen ur, så jag är dubbelt imponerad av energin du har.
RSG skrev:Du menar som jag gjorde här?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=330#p2302918
Och det var faktiskt att fylla ut svackan som var det primära målet.
Sen en förhoppning på en liten vinst i toppoktaven.
Jag hittade det ena, men inte det andra.
Om det inte är så att det var just det att det var en liten tillbaka flyttning av expansionen som gjorde biffen...?...
Det återstår att verifiera.
Mvh Johan
RSG skrev:Det filtret gillar jag skarpt!
Det kan helt klart vara det första att testa med,,, jag skall bara...
Bullen vid 200 Hz skall det utprovas en större låda för att ta ner nivån på, kan medföra ett tapp i nivå strax ovan där baffelsteget inte riktigt har klivit in,,, jag skall bara...
RSG skrev:Sen är jag inte riktigt klar med baffelutformning och mätningar,,, jag skall bara...
Sen när jag gjort dessa punkter skall jag börja pilla ihop ett filter,,, jag skall bara...
Och samtidigt skall jag fixa en bättre rigg till mätningen för att få till spinorama,,, jag ska bara...
Trevägaren finns i bakhuvudet men det ligger lååångt bort i framtiden
juanth skrev:Hmm jag vet inte vad du länkar till. Dels har jag omvänd ordning på sidvisning och den nyaste posten får jag då högst upp på sidan. Jag antar att det rör den högsta diskanten..
En nackdel med waveguide är att den är verksam och höjer upp känsligheten i den lägsta diskanten. Det blir då ett i jämförelse med utan waveguide ett större tapp i den översta diskanten. (Jämfört med nivån vid 2-4 kHz tex. Särskilt då om diskanten har en sådan karaktär. Somasonus waveguides tar i rätt ordentligt. Jag tror en mer minimalistisk waveguide många gånger är att föredra. En som tex enbart ger extra nivå längst ned, kanske kring 1,5-3 kHz för att underlätta mötet med bas/mellan. Att ge arbetsmån för filterkonstruktion och eventuellt lite extra ”gratis” nivå.
Maarten undersökte ett gäng Somasonus i någon post. Vad jag minns så är de på vissa sätt lite besvärliga. Det beror förstås på vad man är ute efter. Tex kolla in Revels waveguides.
Nåja. Jag ska sluta dissa..Jämnare frekvensgång som resultat av ändrad baffelform kan ju vara en nog så stor vinst.
juanth skrev:Jag tror dippen delvis är ett resultat av diskantens karaktär/tonkurva.
Jag känner igen den från andra filter. När man försöker få toppen vid drygt 5 kHz att minska med lämpligt fall mot lägre frekvenser så ökar även dippen vid 3,5-4 kHz. Med branta filter är det dessutom svårt att kompensera med basens avrullning/kurva.
nijo skrev:Hatten av! Kul att se alla dina experiment. Jag har länge gått och funderat på ett nästan identiskt bygge men inte fått tummen ur. Även om jag gjort prioriteringen annorlunda vad gäller EQ. Du kaniner tänka dig att köra lite eq i en streamer att tappa bara lite i topp oktaven för de övriga källorna?
Om du vill jobba vidare med 4 kHz dippen så jag jag nog tagit fram tumstocken. För att du ska få en utsläckning har du gångvägsskillnad på halva våglängden på dryga 4 cm. Så små dimensioner har du bara i halsen? 1 1/2 är en gångvägsskillnad på 12-14 cm. Det är kanske är avståndet till kanten på vågledaren i iallafall en riktning? Om det är övre kanten så borde du kunna sätta ett tjockare papper och mäta för att eliminera det i mätningen.
Antar att du mätt men både diskantelement?
Maarten skrev:RSG skrev:Det filtret gillar jag skarpt!
Det kan helt klart vara det första att testa med,,, jag skall bara...
Bullen vid 200 Hz skall det utprovas en större låda för att ta ner nivån på, kan medföra ett tapp i nivå strax ovan där baffelsteget inte riktigt har klivit in,,, jag skall bara...
Det gör nog inte så mycket här då det väl kvittar ifall man bränner bort effekt via resistor (som nuvarande filter) eller större seriespole (en medelväg mellan nuvarande modell och Räven avseende baffelstegskompensation)?RSG skrev:Sen är jag inte riktigt klar med baffelutformning och mätningar,,, jag skall bara...
Sen när jag gjort dessa punkter skall jag börja pilla ihop ett filter,,, jag skall bara...
Och samtidigt skall jag fixa en bättre rigg till mätningen för att få till spinorama,,, jag ska bara...
Trevägaren finns i bakhuvudet men det ligger lååångt bort i framtiden
Ja, jag tror att dippen vid 4KHz kommer från WG men lite mer undersökning kan ju bringa klarhet i detta, t ex med att sätta diskant+WG (men utan bas) i en mycket stor baffel, både icke-försänkt och försänkt för jämförelse.
Nämnandet av trevägaren var mest för andras inspiration!
petersteindl skrev:Då jag börjar mäta på ett nytt högtalarprojekt, typ en tvåvägare, så mäter ja först utan något delningsfilter.
Jag mäter basen för sig och diskanten för sig. Lämpligt är att mäta från 200 Hz och kanske med 1 volt eller 1,41 volt.
Mikavstånd 1-1,5 meter och On-Axis. Mikhöjd mellan bas och diskant.
Sedan mäter jag båda elementen parallellkopplade med samma polaritet. Då ser man hur de summeras.
Det blir lite låg impedans men det gör inget om mätförstärkaren klarar impedansen och har låg utimpedans.
Sedan mäter jag båda elementen parallellkopplade med omvänd polaritet på diskanten. Då ser man hur de summeras.
Då får man en bra bild på fas och tonkurva över hela tänkta delningsområdet och 1,5 oktaver under och över.
Är delningen vid 2 kHz så tittar jag på området 800 Hz - 6 kHz. Då ser man frekvenskurvorna och om de har ungefär samma nivå i bas och diskant. Om så och de adderas med + 6 dB i hela detta frekvensområdet med samma polaritet så har man fasen helt under kontroll.
Om det är så att mätkurvan med summan och omvänd polaritet på diskanten i något frekvensområde har nästan lika hög nivå eller lika nivå eller ännu högre nivå än kurvan med samma polaritet så vet man att det blir strul med delningsfilter.
Summering efter delningsfilter kommer inte bli som tänkt. Då kan man exempelvis labba med avståndet till diskanten d v s position av diskanten.
Sedan bestämmer jag delningsfilter. Då vet man vad man har att brottas med.
Maarten skrev:Rigi skicka denna, 1,5 liters låda till sb17nbac, lite justerat Räv-L-filter (andra seriespole 0,4 mH istället för 1 mH), samt inget motstånd till diskant (sb26adc, ingen WG ser det ut att vara baserat på höjning översta oktaven). Det var ett snabbt utkastad förslag från min sida som skulle kunna fila på mer men det ser ju ändå riktigt bra ut (vet ej om denna mätning var lite ekvaliserad eller ej).
Röda kurvan: Fasvänd diskant:
nijo skrev:Ska du köra utan streamer? Jag hoppas få tummen ut med en liknande lösning men tänker mig att göra EQ. Det verkar som att wiimamp kommer kunna klara 8 PEQ band och då känns det som en nära nog perfekt match för ett tv system med HDMI.
nijo skrev:Dåså, bara att byta ut Yamahan, sälja TVn så gör du livet lite lättare för dig
Klarar du dig med monobas verkar det tom finnas en ok hantering av sub. Jag har dock ingen själv så jag kan inte gå i god hur bra det verkligen funkar i praktiken.
RSG skrev:nijo skrev:Dåså, bara att byta ut Yamahan, sälja TVn så gör du livet lite lättare för dig
Klarar du dig med monobas verkar det tom finnas en ok hantering av sub. Jag har dock ingen själv så jag kan inte gå i god hur bra det verkligen funkar i praktiken.
Ingen TV vid stereon att Avveckla.
Och basar så det räcker till mer än bara mono.
/Johan
sammel skrev:Imponerande vad du gjort RSG.
Tycker det ser ut som det lyfter.
Snyggt du fått till det med PS
sammel skrev:Synd att spetsen på bottenplattan sticker ut framför den fina rundningen.
Hoppas inte den stör för mycket
Kimmen skrev:Maarten, jag undrade också om det inte är så att det finns en element-offset inbakad i mätningarna/simuleringarna.
X, Y och Z i delningsfiltervyn blir ju då ytterligare förskjutning därutöver.
I-or skrev:Jodå, många medelålders personer med normal hörsel kan definitivt höra skillnad uppåt 17-18 kHz eller ännu högre. Att hörseltröskeln här har hamnat betydligt högre än de ca 30-40 dB som gällde i 20-årsåldern gör inte så mycket vid musiklyssning som uppvisar betydligt högre ljudtrycksnivåer än så även i toppoktaven.
Vågledarens tapp i toppoktaven löser man som tidigare nämnts via ekvalisering. Vågledaren ger både mer välkontrollerad spridning och högre ljudtryckskapacitet / lägre distorsion för musiksignaler. Man bör förstås frigöra sig från de passiva bojorna och se det hela i ett systemperspektiv. Ingenjörsmässighet är en dygd.
sammel skrev:RSG:s mätningar o Maartens filter o filtersimulering = snygga kurvor
Maarten skrev:Ja, I-or drar ut nya ess ur kortleken eller kaniner ur trollkarlshatten! (Bra info för alla herrar här på forat).
Du behöver inte sätta offset för X,Y och Z, dessa bör redan finnas med i mätningen.
Nedan är ett litet inhopp med simuleringshjälp med RSG-Spiino-data, utgick från ett filter jag gjorde i våras för TreV som jag inte lagt upp här på Faktiskt, men det passade mycket bra även här med endast små snabba justeringar för att få till fasen (lite grundare WG och RSG har mätt mellan bas och diskant, medan jag nog mätte i höjd med diskant). Det ser ut att bli gresapeckabra (=svinbra), se nedan. Så bra så att jag undrar om jag gjort ett slarvfel...
Utkastet inkluderar ett basfilter som inte är optimerat, bla pga avsaknad av komponenter men som i detta fall hjälper till att räta ut responsen lite i nedre register.
Filtret bränner en del effekt men så blir det nog med dessa WG (möjligen går det att optimera mer).
STDAV 500-20000Hz: 0,57 dB
MAX-MIN 500-20000Hz: 2,7 dB, Dvs, det är alltså inom +-1,35 dB. Det är (vad jag sett) nästan inga högtalare som kommer i närheten av det utan ekvalisering.
![]()
![]()
Nu är det ett mer begränsat register (från 500 Hz och uppåt) men bygget har potential att bli världsklass! Jmf med detta. (Dvs nästan bättre än Magico-nivå, avseende just dessa delar). Tom bättre än det jag fick till med 6-tums-WG. Sen ska man även testa och mäta med verkliga filter och justera då det kan skilja sig från simulerad respons.
Delningen hamnar vid (för sb17nbac) ganska höga 2700 Hz. Bra för diskantens effekttålighet och för att minimera distorsion.
Edit: Vilka mått och placering av elementen, samt radie för kantrunding har du med ovan mätningar?
petersteindl skrev:Du får ett impedansminimum mellan 300-400 Hz.
Vad händer om du ökar resistansen från 0,209 ohm till 1,5 ohm i spolen på 1,5 mH som går till jord i filtret till SB17?
Maarten skrev:Skalen kan du ändrar under permanent under "options" samt temporärt högst upp i bilden där nivåer anges (de två fälten till höger om SPL Max). Jag hade endast 40 dB i skala mend 50 dB är ju standard. Dvs, det kommer att se ännu rakare ut.
Högerklicka i SPIN-grafen för att välja ett rätt kurvor och färger. Bra att nyttja de färger och kurvor som AmirErin(Klippel NFS) använder tycker jag. Då kan man jämföra, även om NFS ger noggrannare mätningar. Eller Vcad standard färger men i varje de kurvorna.
Kraniet skrev:Det har ju(väl) konstaterats att ER18RNX har väldigt bra egenskaper i låg/mellanbasen men sämre högre upp i frekvens.
RSG skrev:Idag är jag gladare![]()
Äntligen lite resultat som jag hade förväntat mig!
Estetiskt dårå.
Det närmar sig/Johan
RSG skrev:Idag är jag gladare![]()
Äntligen lite resultat som jag hade förväntat mig!
Estetiskt dårå.
Det närmar sig/Johan
rigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Tycker dom ser bra ut. Måla och ändra färg är ju det lätta
RSG skrev:Måste lufta lite av det som ligger och gnager.
Jag missar målet...
Avsikten med att använda den lilla lådan var att få hög verkningsgrad, dock så begränsar diskanten möjligheten till detta mål.
Om jag använder mig av Maartens fina förslag till superduperfilter så sänker jag verkningsgraden med 5-6 dB isch, dock med ett stålande slutresultat och tappet i toppen utjämnat.
Kör jag medelvägen med ett lite sämre slutresultat och med ett tapp i toppen så hamnar jag någonstans mitt emellan.
I bägge fallen så måste SB17 dämpas för att inte såsom Duplantis hoppa långt över ribban, och den lilla lådan framträder i frekvengången som en plupp vis 200 Hz
Och det gnager...
Det var högverkningsgrad som lockade och det är liksom någon slags fetisch jag har![]()
Luftat/Johanrigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Jo sprätta på lite mer/annan färg är snabbt fixat nu när jag kommit till detta stadie.
Måtten är utsatta här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317207
Radien skippades denna gång av rent estetiska skäl men som Peter skrev fanns vinster med att lägga en radie även där, dock inte omvälvande (se mätningar tidigare i tråden).
RSG skrev:Så här ser det ut idag.
RSG skrev:
I bägge fallen så måste SB17 dämpas för att inte såsom Duplantis hoppa långt över ribban, och den lilla lådan framträder i frekvengången som en plupp vis 200 Hz
Och det gnager...
Det var högverkningsgrad som lockade och det är liksom någon slags fetisch jag har![]()
Luftat/Johanrigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Jo sprätta på lite mer/annan färg är snabbt fixat nu när jag kommit till detta stadie.
Måtten är utsatta här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317207
Radien skippades denna gång av rent estetiska skäl men som Peter skrev fanns vinster med att lägga en radie även där, dock inte omvälvande (se mätningar tidigare i tråden).
juanth skrev:RSG skrev:Måste lufta lite av det som ligger och gnager.
Jag missar målet...
Avsikten med att använda den lilla lådan var att få hög verkningsgrad, dock så begränsar diskanten möjligheten till detta mål.
Om jag använder mig av Maartens fina förslag till superduperfilter så sänker jag verkningsgraden med 5-6 dB isch, dock med ett stålande slutresultat och tappet i toppen utjämnat.
Kör jag medelvägen med ett lite sämre slutresultat och med ett tapp i toppen så hamnar jag någonstans mitt emellan.
Jättefint resultat!
Det du vill lufta tar du i ett annat bygge. Vill man maximera verkningsgrad osv så är det kanske i en mer väggnära konstruktion det kan göras i. Kanske även i hornbaserad form eller med större baffel. Fler element underlättar dessutom. Hur som helst snyggt jobbat.
I-or skrev:Jag har tjatat om detta många gånger förut, men man bör alltid tänka i termer av system och inte i termer av komponenter. Det spelar ingen roll hur man uppnår den jämna frekvensgången så länge som verkningsgraden inte blir alltför låg.
paa skrev:Kanske du kan kolla på SB29 ringradiator, dom verkar ju ha klart högre känslighet.
Neuhausen skrev:En lite udda lösning som inte alltid fungerar är att sätta komponenter i signalkabeln för att göra enklare ändringar.
Maarten skrev:Kreativ lösning, kul!![]()
Kanske RSG ska löda ihop något och testlyssna de olika varianterna? Problemet är kanske mer av akademisk art eller att man hittar det vägval gällande rak frekvensgång kontra känslighet som upplevs vara bäst? I slutändan är det ju glädjen i musiken som ska avgöra och den låga distorsionen, den jämna spridningen och raka frekvensgången i nästan alla register kommer oavsett att bidra till detta. En liten skönhetsfläck bör inte få sätta käpparna i hjulet för spelglädjen.
I-or skrev:Visst, alla former av ekvalisering är bra (t.o.m. de passiva varianterna som brukar anses vara en del av delningsfiltren), men det är förstås enklast och mest flexibelt med de numer nästan allestädes närvarande digitala lösningarna.
Jag har tjatat om detta många gånger förut, men man bör alltid tänka i termer av system och inte i termer av komponenter. Det spelar ingen roll hur man uppnår den jämna frekvensgången så länge som verkningsgraden inte blir alltför låg. När man har tillgång till magiska trollspön så ska man använda dem som Gandalf hade sagt.
RSG skrev:Neuhausen skrev:En lite udda lösning som inte alltid fungerar är att sätta komponenter i signalkabeln för att göra enklare ändringar.
Det var en variant som jag aldrig har övervägt, skulle nog aldrig kommit på det själv![]()
Det blir inte lite störkänsligt att göra detta på lågnivån?
Maarten skrev:
Då Nijo snurrade igång Vcad lade jag upp dina mätfiler här, så kan fler fila filter: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... ingar/RSG/
nijo skrev:
Tack för filerna! Jag testade lite och nedan är ett exempel. WG tappar dirketivitet lite i toppen, hur mycket det påverkar i praktiken kan jag inte svara på. Lite mindre luftigt? Samtidigt är våglängden på frekvenserna över 10000 kanske korta så de dämpas av ganska mycket i ett normalt hem. De parametriska EQ impleementeras såklart lämligtast i en DSP.
Några förslag på förbättringar?
@RSG Wiim av något slag med de anslutningar du behöver är nog ett väldigt bra val. Finns med analog ingång.
Maarten skrev:Nijo, snyggt! Ett litet tips är att kolla fasen i översta högra grafen samt att polvända ett av elementen och kontrollera att det blir utsläckning. I ovan bild ser fasen ut att ha hamnat snett.
Ja, ang ekvalisering så finns enkel möjlighet i många streamers, t ex Wiim's enkla varianter.
MEN RSG: hur låter det hittills då? (och vad för filter kör du?) Antar att du enligt denna tråd vill ha mer frigjort () ljud men som troligen är rums- och placeringsberoende.
Neuhausen skrev:Med en passivt delad 3-väg så ser jag inte att den lilla lådan påverkar känsligheten, i alla fall inte om man vill ha ett realistiskt filter. Komponenter för att dela passivt så långt ner att det gör skillnad om den lilla lådan är på 20 eller 2 liter ger mig en känsla att vara dyra och svåra att arbeta med. Både för basen och midbasen/mellanregistret.
Impedansen för både basen och mellanbasen/mellanregistret förväntar jag mig att skall leva rövare med filtret. Att flytta upp delningen till 300Hz borde bli mycket enklare.
kimmen skrev:Ökad ordning på basfiltret och/eller minskad ordning på diskantfiltret borde kunna få dem i fas i ett bredare frekvensband, t.ex. som Neuhausens filter som är 3:e ordningen på båda. Kanske kan man där lägga in parallellkonding över ena spolen och trycka ned uppbrytningen och även gå lite plus på fasen för basen () vid höga frekvenser.
RSG skrev:Neuhausen skrev:Med en passivt delad 3-väg så ser jag inte att den lilla lådan påverkar känsligheten, i alla fall inte om man vill ha ett realistiskt filter. Komponenter för att dela passivt så långt ner att det gör skillnad om den lilla lådan är på 20 eller 2 liter ger mig en känsla att vara dyra och svåra att arbeta med. Både för basen och midbasen/mellanregistret.
Impedansen för både basen och mellanbasen/mellanregistret förväntar jag mig att skall leva rövare med filtret. Att flytta upp delningen till 300Hz borde bli mycket enklare.
Tänk design ala iors "optimala låda" design (vem hittar bilden ?), bred 600 mm isch, hög typ 1200 mm isch, kraftigt avrundning av kanter.
kimmen skrev:Nijos ide verkar ju ligga i fas vid delningsfrekvensen 2 kHz, men bas och diskant sticker ifrån varandra under och över.
Man ser lite kancellering en bit ovanför och under.
Hur blir den vertikala spridningen då?
För att den och effektresponsen ska simuleras rätt så måste väl elementens positioner stämma eller vara inbakade i mätdatan.
Kanske finns det både fördelar och nackdelar?![]()
Ökad ordning på basfiltret och/eller minskad ordning på diskantfiltret borde kunna få dem i fas i ett bredare frekvensband, t.ex. som Neuhausens filter som är 3:e ordningen på båda. Kanske kan man där lägga in parallellkonding över ena spolen och trycka ned uppbrytningen och även gå lite plus på fasen för basen () vid höga frekvenser.
Det kan också vara bra att i VituixCAD slänga in ett förstärkarblock (den med inställbar gain) så kan man få den att plotta impedansen också.
kimmen skrev:Nijos ide verkar ju ligga i fas vid delningsfrekvensen 2 kHz, men bas och diskant sticker ifrån varandra under och över.
Man ser lite kancellering en bit ovanför och under.
Hur blir den vertikala spridningen då?
För att den och effektresponsen ska simuleras rätt så måste väl elementens positioner stämma eller vara inbakade i mätdatan.
Kanske finns det både fördelar och nackdelar?![]()
Ökad ordning på basfiltret och/eller minskad ordning på diskantfiltret borde kunna få dem i fas i ett bredare frekvensband, t.ex. som Neuhausens filter som är 3:e ordningen på båda. Kanske kan man där lägga in parallellkonding över ena spolen och trycka ned uppbrytningen och även gå lite plus på fasen för basen () vid höga frekvenser.
Det kan också vara bra att i VituixCAD slänga in ett förstärkarblock (den med inställbar gain) så kan man få den att plotta impedansen också.
RSG skrev:He he, ja den "lacken" blir nog,,, fin?
![]()
Och jag tänkte väl liiite (för mycket som vanligt) mer på den lite mer utzoomade bilden
Påminnt mye om di tvenne som jag förträngt var jag fått bilderna från, men jag gillar att vila öga på.
Näääeee, int ta ja över nått.
Jag väntar såsom mången annan på fortsättningen på den spännande "Fettrevägo"
Men gillar liknelsen,,, badkar![]()
![]()
![]()
Nytt namn,,, Tubs..
![]()
Tog nog dock i lite väl när jag skrev 600 bredd, liiite smalare borde den nog bli![]()
Kan bli så om man tänker för mycket...
Och jag förväntar mig inte ta mig fortare fram än Jonasp
Maarten skrev:@Nijo: Simulering ligger i fas vid 2 kHz men inte strax över och under delning. Fasgång för resp element är i något ex närmast ortogonala (vinkelräta). Här kan du se ex på när de följs åt lite mer: viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317178 mellan ca 1-4 kHz.
RSG skrev:He he, ja den "lacken" blir nog,,, fin?
![]()
Och jag tänkte väl liiite (för mycket som vanligt) mer på den lite mer utzoomade bilden
Påminnt mye om di tvenne som jag förträngt var jag fått bilderna från, men jag gillar att vila öga på.
Näääeee, int ta ja över nått.
Jag väntar såsom mången annan på fortsättningen på den spännande "Fettrevägo"
Men gillar liknelsen,,, badkar![]()
![]()
![]()
Nytt namn,,, Tubs..
![]()
Tog nog dock i lite väl när jag skrev 600 bredd, liiite smalare borde den nog bli![]()
Kan bli så om man tänker för mycket...
Och jag förväntar mig inte ta mig fortare fram än Jonasp
nijo skrev:Maarten skrev:@Nijo: Simulering ligger i fas vid 2 kHz men inte strax över och under delning. Fasgång för resp element är i något ex närmast ortogonala (vinkelräta). Här kan du se ex på när de följs åt lite mer: viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317178 mellan ca 1-4 kHz.
Tack för dina förbättringsförslag! Jag är fullt med på att fasen enbart ligger i fas runt delningsfredkvens. Jag är inte så intresserad av just fasen i detta exempel utan resulterande DI. Förslaget kom sig av att RSG vill ha högre känslighet. Här får man nästan 10 db högre känslighet runt i kring delningsfrekvensen jämfört med trevägsförslagert och jag tänker att det som har betydelse är just spridningen och inte själva fasen. Jag är nybörjare med VituixCad men DI (power) och spridning upp till 40- 50 grader ser riktigt bra ut.
Så hur stor roll spelar det att fasen inte summerar "bra" annat än smalt kring delningsfrekvensen? Kanske skulle riktigta mätningar visa att det är sämre än i simuleringen?
I-or skrev:Xdir förutsätter att källorna summerar utifrån noll graders relativ fasvinkel i nollgradersriktningen (eftersom -3 dB för båda källorna ger +3 dB i nollgradersriktningen). Symmetriska filterflanker ger också symmetri runt nollgradersriktningen om Woofer phase lag sätts till noll. Om basens akustiska centrum sitter bakom diskantens, blir Woofer phase lag större än noll och huvudloben riktas nedåt och tvärtom.
Delningsfiltrets egenskaper vid delningsfrekvensen får man peta in i Woofer phase lag om det handlar om någon knasig variant med asymmetriska flanker (vilket för övrigt ger icke-konstant frekvensgång), men man bör även känna till att Xdir hanterar akustiska egenskaper, d.v.s. man måste inkludera elementens eventuella knepigheter om de påverkar frekvenssvaret.
Maarten"
OK, god tanke!
Gällande fasen ägnade jag en del av denna tråd till att gå igenom lobing: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?
I korthet blir loben riktad upp eller neråt (dessutom frekvensberoende) och det ofta låter konstigt. Med väggnära placering och många element (som Carlsson) minskar dessa effekter en del men jag uppfattar att best practise inom design av delningsfilter är att hålla god koll på fasgång för resp element och tillse så god integration som möjligt. Själv gillar jag inte när högtalare ändrar karaktär beroende på vinkel. Man behöver alltså ha koll på både DI och utstrålning i olika vinklar (egentligen alla vinklar i främre halvsfären, även om en del är viktigare än andra, ffa noolgradersriktningen).
Se även: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?
Ett litet sidospår men hittade inget mer ämnesrelevant citat just nu:
[quote="I-or skrev:Xdir förutsätter att källorna summerar utifrån noll graders relativ fasvinkel i nollgradersriktningen (eftersom -3 dB för båda källorna ger +3 dB i nollgradersriktningen). Symmetriska filterflanker ger också symmetri runt nollgradersriktningen om Woofer phase lag sätts till noll. Om basens akustiska centrum sitter bakom diskantens, blir Woofer phase lag större än noll och huvudloben riktas nedåt och tvärtom.
Delningsfiltrets egenskaper vid delningsfrekvensen får man peta in i Woofer phase lag om det handlar om någon knasig variant med asymmetriska flanker (vilket för övrigt ger icke-konstant frekvensgång), men man bör även känna till att Xdir hanterar akustiska egenskaper, d.v.s. man måste inkludera elementens eventuella knepigheter om de påverkar frekvenssvaret.
Nijo skrev:Jo, jag är med på de teoretiska. Jag försöker bara få ner det till något praktiskt men jag har nog gått borrt mig lite i anpassningar efter mätningarna. Det är nog, precis som du skriverr, lättast att försöka matccha fas i ett tillräckligt brett område runt delningen. Vad är tillräckligt![]()
Maarten skrev:Observant Kimmen!
Nu har jag inte kvar RSG's originalmätningar utan de som är upplagda är minimumfaskonverterade mha Vcad. Möjligt att det blivit något knas där för vissa vinklar?
RSG har mätt enligt skolboken viewtopic.php?f=3&t=71397&start=240#p2300338
Jag vill minnas att även jag tidigare har noterat att de förväntade utsläckningarna inte alltid sker i simuleringar även om man sätter korrekt c-c avstånd och man mätt mitt emellan bas och diskant med mätavstånd om 1-2 m (samt med loopback i ljudkortet som referens för absolut fas). Jag fick ofta sätta djupledsavståndet i Vcad (Z-värdet) för ett av elementen till annat värde än 0, samt minska c-c-avståndet (Y-värdet) för att de skulle börja likna det förväntade.
Därför har jag valt att göra sista justering med verkligt filter och mätning full Spinorama och sen justera fasen med ändrat värde i någon komponent så att utsläckningarna hamnar så rätt som möjligt. Det kan vara lite pill med att få till detta och samtidigt bibehålla rak frekvensgång. Men det är ju detta som är en av de stora optimeringarna och tankekittlande utmaningarna att lösa vid filterkonstruktion.
kimmen skrev:Aha, då är det väl något som blivit knasigt med minimumfaskonverteringen. Men bygger dessa mätningarna på minimumfas så gäller väl samma invändning som för baffelstegs/riktverkans-simuleringen: fasen off-axis kommer inte stämma eftersom riktverkan inte har minimumfasbeteende.
Bra ide att mäta tillsammans också så fångar man ju alla möjliga små missar som skulle kunna ge fel resultat, men lite märkligt att det inte verkar bli rätt även med tidsreferens.
Neuhausen skrev:Det är roligt att se en så gammal katt som ser så frisk ut!
Chris71 skrev:Jag har hela inkråmet till ett par såna där liggandes i väntan på inspiration, Poor mans stradivarius kallar Troels dem, trevlig mix av schyssta SEAS element och genomarbetande filter.
Problemet är bara att det byggs riktigt snygga lådor av duktiga snickare så optionen "fullåda" är lite otänkbart, men i vitt så kanske de skulle kunna ha en hyfsad waf.
nijo skrev:@RSG Jag får fundera lite till om jag kan komma med ett bättre förslag. Annars kan du nöja dig med att göra EQ i toppoktaven. Gott så.
Maarten skrev:Vad bra att du är tillbaka igen! Och fina mätningar trots influenser av missen.
De påminner rätt mycket om dina simuleringar
petersteindl skrev:Den där missen ser jättegullig ut. Den vill man bara klappa och killa under hakan och höra hur den brummar.
RSG skrev:kimmen skrev:Aha, då är det väl något som blivit knasigt med minimumfaskonverteringen. Men bygger dessa mätningarna på minimumfas så gäller väl samma invändning som för baffelstegs/riktverkans-simuleringen: fasen off-axis kommer inte stämma eftersom riktverkan inte har minimumfasbeteende.
Bra ide att mäta tillsammans också så fångar man ju alla möjliga små missar som skulle kunna ge fel resultat, men lite märkligt att det inte verkar bli rätt även med tidsreferens.
Missat detta.
Jag har inte haft någon loopback när jag gjort mina mätningar (inget ljudkort använder hörlursuttag ut), endast den där inledande referens ljudpulsen innan mätning (vad det nu heter), så det finns förbättringspotential i mitt förfarande.
kimmen skrev:Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.
nijo skrev:kimmen skrev:Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.
Det var en intressant lösning för att få rätt fas.
Utöver att fasen inte blir korrekt som du påpekade finns det väl ett litet fel i att det inte mäts just på referensaxeln på elementet? Men om det är mätt på 1500 mm avstånd i detta fallet så blir det bara en skillnad på +-3 grader så sannolikt påverkar det inte mycket.
Själv hade missat att separera bas och diskant +-85 mm. Jag fick inte ihop simuleringen med det teoretiska. Tack för det @Maarten
kimmen skrev:Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.
nijo skrev:Det var en intressant lösning för att få rätt fas.
Utöver att fasen inte blir korrekt som du påpekade finns det väl ett litet fel i att det inte mäts just på referensaxeln på elementet? Men om det är mätt på 1500 mm avstånd i detta fallet så blir det bara en skillnad på +-3 grader så sannolikt påverkar det inte mycket.
Själv hade missat att separera bas och diskant +-85 mm. Jag fick inte ihop simuleringen med det teoretiska. Tack för det @Maarten
rigi skrev:Nu står väl det någonstans men vad har du för basar och hur många?
Stabil kurva.
Maarten skrev:Jag tycker att det är lämpligt att mäta i höjd mittemellan elementen. Fasrotationen pga fördröjningen blir då blir lika (ekvidistant) för både bas och diskant. Att elementens spridning ett par grader från HOR 0 har ringa betydelse då den är i princip är detsamma som exakt HOR 0. Men framförallt är det inte elementens spridning utan interferenser mellan elementen man vill få koll på och då är det i princip bara det vertikala avståndet mellan elementen som betyder något.
Vcad kan utifrån mätningar inte gissa c-c-avståndet så det måste man lägga in manuellt. Med ekvidistant mätning fördelar man c-c-avståndet lika för elementen.
Maarten skrev:[...]
Här finns både ursprungliga och mha Vcad minimumfaskonverterade filer för några testmätningar för 2,5 år sen om du vill granska djupare:
https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... /20220529/
Edit: Testade nu och det kan vara minimumfaskonverteringen som gör att förväntad lobing inte syns.
wget -U 'Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:30.0) Gecko/20100101 Firefox/30.0' https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/sb26adc/SB26WG\ {hor,ver}\ {+,-}{1..9}0.txt
kimmen skrev:Maarten skrev:[...]
Här finns både ursprungliga och mha Vcad minimumfaskonverterade filer för några testmätningar för 2,5 år sen om du vill granska djupare:
https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... /20220529/
Edit: Testade nu och det kan vara minimumfaskonverteringen som gör att förväntad lobing inte syns.
Ja det kan ju förklara varför. Minimumfaskonverteringen tar ju bort all information om avstånd. Det kommer också ge samma problem off-axis som vi diskuterade för länge sedan angående VituixCADs baffel- och riktverkanssimulering eftersom att tappet i höga frekvenser off-axis pga interferens från olika delar av membranet inte har minimumfasbeteende.
Kanske kan detta därför också förklara problemen du sett med spridningen kring delning med skillnad mellan simulerat delningsfilter och mätning på färdig högtalare.
Har du förresten något tips på hur jag kan ladda hem filerna för det är ju ganska många?
Går jag in via FTP kan jag bara se min egen hemkatalog så den vägen var inte lyckad.
Jag har också provat med wget och har fått köra kommandon liknande det nedan för att få hem mätningar...
- Kod: Markera allt
wget -U 'Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:30.0) Gecko/20100101 Firefox/30.0' https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/sb26adc/SB26WG\ {hor,ver}\ {+,-}{1..9}0.txt
Kimmen skrev:Ja det kan ju förklara varför. Minimumfaskonverteringen tar ju bort all information om avstånd. Det kommer också ge samma problem off-axis som vi diskuterade för länge sedan angående VituixCADs baffel- och riktverkanssimulering eftersom att tappet i höga frekvenser off-axis pga interferens från olika delar av membranet inte har minimumfasbeteende.
kimmen skrev:Tack Maarten för zippen, och ursäkta RSG för off-topic-diskussionen.
Jag tänkte prova simulera rävens delningsfilter har inte riktigt lyckats reproducera dina fina kurvor än.
Jag ser dock vertikala utsläckningar med alla positionerna i VituixCAD ställda på noll.![]()
Visst borde impedanserna från följande länk gå att använda?
https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/IMP/
audioslave skrev:Har nu på några kvällar läst igenom hela tråden, mycket imponerande arbete och snyggt slutresultat!
RSG skrev:Jag har en bra stund funderat över,,, hur väl hör jag egentligen?
Specifikt, högt upp i frekvens.
Och svaret är...
Dåligt.
Roade mig idag med att först göra lite förändringar i Mini-DSP och bara samtidigt lyssna på musik.
Först var det en liten modest ökning >10 kHz med 3 dB, då detta gav...
Nada...
Fortsatte undersökningen och det hela slutade med att jag testade mellan dessa ytterligheter.
Och resultatet var för mig inte mer än knappt hörbart...
Så jag frågade mig hur uppfattar en mikrofon detta?
Lite snabba fulmätningar gav detta.
Hmmm...
Gick vidare med REW som ljudgenerator och mosade på med lite sinus (katten var måttligt imponerad), resultat?
Jo vid 9kHz plus så tappar jag brant och vid 10 kHz ligger min hörförmåga vida under vad jag uppfattar vid 8 kHz.
Provade även brus via REW och med oktav 16 kHz så uppfattar jag signalen men det ligger långt under vad jag uppfattar vid oktav 8 kHz.
Sååååååååååå
Kontentan är väl denna...
Jag behöver för personligt bruk inte lägga någon vikt vid frekvenssvaret över 10 kHz, kan väl kanske vara bonus för någon annan/besökare men inte för mig personligen...
Får väl se det det positiva då blir det åtminstone blir lite enklare med val/filtrering av diskantoch jag kan släppa det där bryderiet med tapp i toppoktaven för annat än feelgod.
Ville bara skriva av mig lite/Johan
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 237 gäster