fyll på listan
Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:paa - du menar att risken finns att artisterna i fråga kan komma att känna sig sårade om de råkar komma hit? det var en risk jag noggrant avvägde innan jag startade tråden
fyller då själv på med
the beatles
tyngsta namnen först
boyafraid skrev:johnny cash
fyll på listan
boyafraid skrev:många band som är överskattade är det ju mycket på grund av att de lade grunden för nya genrer, artister, subkulturer, etc.
även om jag tycker exempelvis att beatles är ruskigt överskattade är det ju självklart svårt att se hur musikvärlden hade sett ut idag utan dom
johnny cash däremot, var varken först eller bäst på det han gjorde
JohanS skrev:Överskattad behöver väl inte nödvändigtvis betyda dålig? Johnny Cash är en av mina favoritartister, men jag tycker fortfarande han är överskattad.
OlA-68 skrev:docktor bombay
Bongo skrev:OlA-68 skrev:docktor bombay
VA!!! han måste ju vara den mest underskattade artisten i världshistorien. För att inte tala om Dr. McDoo. Vem går inte igång på: "callecallecuttacuttacuttaeeeooooooeeeeiiioooo"
![]()
annars tycker jag att alla dom där hiphopfjantarna som sjunger om stora bilar och stora bröst är överskattade
Gissar att du menar Babyshambels och Pete Dorothy.tvett skrev:Han den där knarkande killen som spelar i det där bandet som man aldrig hört någon låt av.....
TCM skrev:Måste bara fråga: vad ska gälla för att en artist ska vara kvalificerad som överskattad? Säljer mycket? Älskad av kritiker? Annat? Personligen så tycker inte jag att såna som Dr Bombay och Britney Spears kvalificerar in som överskattade. Jag tycker att de måste ha blivit uppskrivna som nyskapande/orginella/etc - det räcker inte att sälja mycket.
TCM skrev:Måste bara fråga: vad ska gälla för att en artist ska vara kvalificerad som överskattad? Säljer mycket? Älskad av kritiker? Annat? Personligen så tycker inte jag att såna som Dr Bombay och Britney Spears kvalificerar in som överskattade. Jag tycker att de måste ha blivit uppskrivna som nyskapande/orginella/etc - det räcker inte att sälja mycket.
mapem skrev:Life on Mars är en usel låt av en extremt självupptagen artist, enlig min enkla mening...aj, slå inte så hårt.
matereo skrev:Frank Sinatra och Dean Martin
Slartibartfast skrev:Jag säger inte att musiken är extremt jävla dålig, bara att de fått för mycket cred för det lilla bra de gjort!
americantabloid skrev:Instämmer till fullo om Joni Mitchell....låter bara illa....
Slartibartfast skrev:matereo skrev:Frank Sinatra och Dean Martin
Mothugg!
Jag tycker att de där som gjort någon skiva vid namn "Dark side of the moon" ska ligga högt på den här listan. Även band som Dream Theater, Beatles, Infected Mushroom och AC/DC ligger lite i topp. På soloartistsidan ligger Elvis Presley ganska högt men även Chris Cornell (solomaterial), Terry Bozzio, Billy Corgan och Allan Holdsworth.
Jag säger inte att musiken är extremt jävla dålig, bara att de fått för mycket cred för det lilla bra de gjort!
[slrt]
PS Metallica och Iron Maiden platsar fan också..DS
LypsylateX skrev:Sufjan Stevens. Klubb Söndag, Strömpis, Örebro, 2004.
SUF-Janne live är det tråkigaste jag någonsin sett...
Bill50x skrev:Men det betyder inte att han hör hemma i denna tråd, för grovt överskattad är han väl inte? Det är väl inte många överhuvudtaget som uppskattar honom?
Vee-Eight skrev:matereo skrev:Jeff Lynne och ELO... samt allt Lynne producerat.
PROTEST!![]()
boyafraid skrev:vee-eight jag har en dvd med elo som jag fick av någon, och även om den ser fräsch ut har jag misstankar om att han också fick den av någon, som också fick den av någon
om du vill kan du få den av mig
Bongo skrev:Vee-Eight skrev:Håkan Hellström
Högjudd protest!!!!
PekkaJohansson skrev:En mycket märklig tråd, denna. Hur kan artister som knappast har hyllats bland seriöst musikintresserade (Dr Bombay och Anna Book) anses vara överskattade? Hur kan artister som haft avgörande betydelse för de senaste fyrtio årens popmusik (Beatles) anses vara överskattade? Hur kan man å ena sidan anse att en artist är bra eller väldigt bra och å andra sidan anse den vara överskattad? Jag misstänker viss begreppsförvirring. Överskattad är den som hyllats i orimlig proportion till sina insatser.
Med vänlig hälsning
Pekka, som gillar både Dr Bombay och Beatles och upplever att båda fått den uppskattning de förtjänar
Magnuz skrev:TCM skrev:Allvarligt - vem överskattar Anna Book?
Den som är ansvarig för att det fortfarande skrivs spaltkilometer om henne i kvällspressen kanske?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:
Som musiker? Det skrivs väl mest om henne om hur hon dansar. Vilket hon gjorde djäkligt bra. Hon dansar lika bra som hon sjunger dåligt
Fast hon fick väl ändå dansjobbet i egenskap av ö-kändis?
Vee-Eight skrev:Bongo skrev:Vee-Eight skrev:Håkan Hellström
Högjudd protest!!!!
Kom med argument, din kverulant!![]()
screen skrev:Eilert Pilarm
Bongo skrev:Vee-Eight skrev:Bongo skrev:Vee-Eight skrev:Håkan Hellström
Högjudd protest!!!!
Kom med argument, din kverulant!![]()
Håkan Hellström är ett fint exempel på en artist som sjunger hellre än bra. han har något att säga, men kanske inte världens bästa sångröst, men han gör det ändå. Sen att han lyckas fånga så många känslor man känner igen sig i, i sina låtar är ju bara positivt. (även om ganska många låtar är snodda av andra artister, som t.ex. Björn Olsson, som f.ö. också är en bra artist.)
Bill50x skrev:Vaknat på fel sida idag?
Bill50x skrev:Hela den här tråden verkar ha hamnat i spåret "dissa de kända som vi kommer ihåg namnet på".
Bill50x skrev:Naturligtvis är inte 100 % av tex Jimi Hendrix produktion världsbäst. Men att säga att han har fått för mycket cred för det lilla bra han har gjort är en grov underskattning av hans storhet. Om man gillar hans musik eller inte är en annan sak. Men han var en nydanare inom musiken och det räcker med ett par toner från en låt så känns han igen. Vilken artist kan man säga det om? Det är bara några få som har ett så eget signum.
Bill50x skrev:Samma sak med The Beatles. Man kan gilla deras musik, eller inte. Men man kan knappast förringa deras storhet, deras påverkan inte bara på den musikaliska scenen utan även på hela ungdomskulturen. Allt var givevis inte deras förtjänst, dom hade också turen att komma i rätt tid.
Bill50x skrev:Slarten, vilka av dagens artister tror du att du kommer att försvara när ungdomarna om 20 år dissar dom som grovt överskattade? Jag gissar att du då kommer förstå skillnaden mellan att vara med när en banbrytande artist slår igenom och att bara kliva in 20 år senare och tycka att musiken inte är speciellt märkvärdig.
Bill50x skrev:/ B
Slartibartfast skrev:Allt Hendrix har gjort är bättre än allt AC/DC gjort. Sådetså!
Magnuz skrev:Vee-Eight skrev:Frank Beard
ZZ Tops trummis alltså? I vilken mån är han en artist i sig och vem överskattar honom? Lustigt nog tänkte jag på honom och hans stela spelstil så sent som härom dagen.
phloam skrev:Egentligen kan man ju dra till med vilken känd artist som helst... (men det är ju det som är det roliga hehe) Vi testar! Några seriösa, några inte:
The Killers
Prince
Kaiser Chiefs
Lahleh
Limahl
Lasse Stefans
Abba
Thomas Ledin
TCM skrev:phloam skrev:Egentligen kan man ju dra till med vilken känd artist som helst... (men det är ju det som är det roliga hehe) Vi testar! Några seriösa, några inte:
The Killers
Prince
Kaiser Chiefs
Lahleh
Limahl
Lasse Stefans
Abba
Thomas Ledin
Va f*n phloam! Prince tillsammans med Limahl och Lasse Stefans![]()
Magnuz skrev:Vee-Eight skrev:Frank Beard
ZZ Tops trummis alltså? I vilken mån är han en artist i sig och vem överskattar honom? Lustigt nog tänkte jag på honom och hans stela spelstil så sent som härom dagen.
Lust skrev:Magnuz skrev:Vee-Eight skrev:Frank Beard
Det var först på 80-talet han började anamma en trummaskin...
Lyssna på de gamla prylarnaq, som La Grange, Tush etc.
Där svänger det fint.
Bill50x skrev:Verkar det inte enklare att säga att alla som är kända är överskattade?
Nej, nej! De måste ha någon slags "cred". Stå med i NE, skrivas upp av musikjournalister (helst kultur-d:o), vara med på bästa-listorna i engelska musikmagasin, etc.Bill50x skrev:Verkar det inte enklare att säga att alla som är kända är överskattade?
/ B
TCM skrev:Dahlqvist skrev:Morrissey (stavning?)
The Smiths
/D
Nooooooooooooooo!
Dahlqvist skrev:Morrissey
The Smiths
INTE !
/D
Dahlqvist skrev:Citatet skall NATURLIGTVIS vara:Dahlqvist skrev:Morrissey
The Smiths
INTE !
/D
BengtO skrev:Allt som spelas på P3 mellan 00.01 och 23.59?
Magnuz skrev:Nick Cave, åtminstone i indie-kretsar (eller vad f-n man kallar det nuförtiden). Sympatisk snubbe men sugig musik.
Nils skrev:matereo - har du hört Sagas & Ragas? det är en rätt bra Garbrarek platta!
Halbermensch skrev:
Bah, här har man en man som faktiskt hanterar det här med låtskrivning.
Magnuz skrev:Halbermensch skrev:....
Den första låten var inte så tokig, medges, men i övrigt är det i mina öron trist på samma sätt som Velvet Underground. Intellektuellt och genomtänkt (pretantiöst för den som vill vara elak) samtidigt som musiken mest är yta. Ingen originalitet att tala om. Men, som sagt, sympatisk snubbe. Jag såg en intervju med honom på TV för några år sedan och blev ganska imponerad vill jag minnas.
tvett skrev:Han den där knarkande killen som spelar i det där bandet som man aldrig hört någon låt av.....
soundbrigade skrev:Grupper som Depeche Mode å andra sidan suger därför att de envisas med massa besynnerliga utgåvor och mixningar - för att tjäna mer pengar???
matereo skrev:Collins borde hållit sig til Trummorna, fast han e ju inte så kul där heller.
enJohn skrev:Vee-Eight skrev:Anna-Lotta Larsson
Säg det till Patrik Larsson från Pite![]()
matereo skrev:
Robert Broberg!?
Inte vet jag... Svara på det du... eller någon.
soundbrigade skrev:Läste i Metro att talang är ingen nödvändig förutsättning för att göra karriär som musiker. Tillräcklig exponering i media är tillräckligt. Enligt en professor eller forskare på en matematikinstitution i Stockholm skulle 90% av alla artister vara designade på detta sätt och i princip sakna talang, alltså överskattade.
soundbrigade skrev:- Man kan ta vem som helst, ge personen tillräckligt mycket exponering och få fram en framgångsrik artist, säger Mark Voorneveld, docent i tillämpad matematik vid Handelshögskolan i Stockholm.
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
....
Majoriteten av musikköpare påverkas av vad de ser på TV.
Metro 2007-05-15
Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
Vee-Eight skrev:enJohn skrev:Vee-Eight skrev:Anna-Lotta Larsson
Säg det till Patrik Larsson från Pite![]()
Vem är det?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
![]()
Faktum är att man tycker att just en matematiker borde hålla sig för god för att påstå saker i stil med:Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.
Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Bill50x skrev:Detta är väl inga bevis?
Bill50x skrev:Hur ser det ut nu mot förr?
Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
Bill50x skrev:/ B
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?
/D
Dahlqvist skrev:Vad är detta? Dumskallarna sammansvärjning? Tar ni det som ni läser i Metro som intäkt för vad en forskare anser?
Magnuz skrev:Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.
phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter!
soundbrigade skrev:phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter!
Jag var först!!!! Men nu när alla tagit efter mig har jag bytt.
Är det inte annars lite "typiskt svenskst avundsjukt" att klanka ner på de som "kommit lite för högt".
Nefilim skrev:TCM skrev:-distortion- skrev:Rob Stewart
Rob?
Roddans lillebror!
Morello skrev:...
Jag nämde Bealts tidigare som exempel såtillvida att det är ett gäng grabbar som med nöd och näppe kunde traktera sina instrument. Bandet kom i rätt tid, hade rätt attityd, hade en sju helsikes tur med producent. I övrigt vill jag jämföra bandet med vilket som helst oskolat popband.
Erol skrev:Jag fastande för deras låtar redan i åttaårsåldern utan att veta något om vilka dom var eller om dom var ute i rätt tid eller inte när det begav sig.
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?
/D
matereo skrev:Ann-Sophie Mutter
enJohn skrev:En karaktär i ett väldigt roligt (dessvärre nerlagt) radioprogram som har en hang-up på Anna-Lotta. Äsch, trist inlägg av mig, eftersom alltför få kan relatera tll Patrik.
/en john
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
RJohan skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
Studien säger nog att framgången för 90% av artisterna KAN förklaras av andra orsaker än talang.
Intressant nog redogjordes i Dagens Industri för en studie som på ett annat sätt kom fram till liknande resultat. Två grupper med mäniskor fick möjligheten att ladda ned musik från en hemsida. Den ena gruppen kunde se vad andra hade laddat ned, den andra kunde inte se det. Och, jo, de som kunde se vad andra hade laddat ned tenderade att ladda ned det som andra hade laddat ned, d.v.s. de gick inte så mycket efter vad de själva tyckte, utan vad andra tyckte. Och det är väl så hit'ar fungerar, "alla" hör på den, oberoende om den är bra eller inte (naturligtvis ingen av oss här, men "folk" gör ju det).
JohanR
woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.
Mvh
matereo skrev:woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.
Mvh
Detta är ett inlägg som typiskt borde modereras bort, väldigt obehagligt att läsa generaliserande rasföraktande tankegångar komma till uttryck här!
Bill50x skrev:matereo skrev:woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.
Mvh
Detta är ett inlägg som typiskt borde modereras bort, väldigt obehagligt att läsa generaliserande rasföraktande tankegångar komma till uttryck här!
Jo. Man framför allt har han fel i sak![]()
/ B
phloam skrev:Här ser vi tydligt behovet av att förklara vissa musikstilar...Vad man ska lyssna efter, historik, stilgrepp, kontext osv.
Jag skall snart fixa en tråd där jag gör detta angående Techno - kanske det finns nån expert som kan fylla på med hiphop?
matereo skrev:woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.
Mvh
Nefilim skrev:Säger bara: Shakira!
boyafraid skrev:världens mest underskattade: svenska dansband
woland skrev:Att det är ghettonegrer som studsar går väl inte att förneka. Inte heller att recital till enkla rytmer är en primitiv form av musik.
För övrigt är ju många av världens bästa musiker negrer, så det var inget generellt utlåtande om negrers musikalitet.
Numera har ju vissa vita artister också börjat att studsa.
Vad skulle för övrigt vara rasistiskt??
Mvh
Skulle vilja påstå att rytmiken både text- och musikmässigt är långt mer avancerad än i t.ex. vanlig popmusik eller dansbandsmusik
Man bör skriva "svart", absolut inte "the N-word"
boyafraid skrev:vad jag vet så är efterbliven en korrekt term, finns alltså inget personangrepp riktat mot dig i det
boyafraid skrev:din sviktande läsförmåga bekräftar på ett elegant sätt vad jag menade
soundbrigade skrev:Nu sticker du ut hakan. Det var en djärv utsaga, men du har kanske har rätt. Svenska dansband är väl inte uppskrivna alls av kritikerkåren.
matereo skrev:Bodies without organs.
matereo skrev:Toto... (kunde inte låta bli)
Morello skrev:matereo skrev:Toto... (kunde inte låta bli)
En av historiens med uppskattade (extremt teknisk och musikalisk) och mest framgångsrika trumslagare startade tillsammans med sin bror Toto.
Sedan jämför du Madonna med Wiliams.
Du får ursäkta, men jag har svårt att ta dina ord på allvar.
RJohan skrev:Jag måste säga att det som Bard gör tillhör det mycket begränsade utbud av modern dravelpop som jag klara av lyssna på. Inte så att jag har några skivor, men dyker det upp på radion så stänger jag i alla fall inte av![]()
Det finns enligt min mening betydligt värre, och gott om det.
JohanR
MP skrev:Tråkigare än så här kan man ju ha tycker jag.![]()
Mark King (Level 42) slappar fingrarna av sig
http://www.youtube.com/watch?v=yioVmqlt2Fk
http://www.youtube.com/watch?v=VgWAwQaWosE
http://www.youtube.com/watch?v=-rbxt4uSRsY
http://www.youtube.com/watch?v=rYIjNDINGxo
Toto - childs anthem
http://www.youtube.com/watch?v=x8RBeiDaThg
gammal Toto medley
http://www.youtube.com/watch?v=iAvET54bh8E
nyare Toto medley
http://www.youtube.com/watch?v=AE0ELOquEDY
MP skrev:Tråkigare än så här kan man ju ha tycker jag.
Koffe skrev:Har någon sagt Norah Jones än?
Rocker skrev:Tror nog att AC/DC hamnar mycket högt på denna lista. En sångare som inte kan sjunga. Låter som en kastratsångare, och de övriga är medelmåttor! Ojojoj vilket skräp...
Men det svänger!
Nefilim skrev:
Mjaa. men det mesta låter ju lika..
Tux skrev:
Så du menar att det är fel att hitta sin grej och göra den rakt av utan att blanda in fjolliga trendkonsulter och stylister i det hela?
Ja, jag erkänner: Jag gillar verkligen AC/DC.
Sådeså
/P
Rocker skrev:Gary Moore
Hur kan man föreslå Gary Moore! Finns det något gitarrist som fått så mycket skit, trots sin brillians! Jag tror inte det!
Han är definitivt inte överskattad, snarare underskattad!
/U
phloam skrev:Ta andra reggae-artister som Sly & Dunbar, Peter Tosh, Linton Kwesi Johnsson och *hjärnsläpp, vad heter han* - de är väl inte sämre, utan bara mindre lättsålda, svårare osv.
Men vafan... då tar vi väl Yngvie Malmsten istället.
phloam skrev:Bob Marley är ju bra, måste jag först säga - men - han är ju samtidigt en reggaens pop-stjärna med låtar som går hem i alla läger (därav hans storhet).
Ta andra reggae-artister som Sly & Dunbar, Peter Tosh, Linton Kwesi Johnsson och *hjärnsläpp, vad heter han* - de är väl inte sämre, utan bara mindre lättsålda, svårare osv.
Så på så sätt kan Bob Marley kanske kännas överskattad när man lyfter fram honom som den största inom reggae överhuvudtaget. Så det så
boyafraid skrev:duran duran
Max_Headroom skrev:boyafraid skrev:duran duran
Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på. Senare har dock folk fått upp ögonen (öronen) för deras fina musik och insett hur bra dom egentligen var då, under dom Gyllene Åren, på 80-talet.
Nästan inget som givits ut efter 1990 når upp till deras nivå.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:boyafraid skrev:duran duran
Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på. Senare har dock folk fått upp ögonen (öronen) för deras fina musik och insett hur bra dom egentligen var då, under dom Gyllene Åren, på 80-talet.
Nästan inget som givits ut efter 1990 når upp till deras nivå.
Hahaha, men snälla Max![]()
Det finns ju hur många bra arister som helst efter -90 som är bättre än Duran Duran. Ta dom som börjar med A och följ sedan alfabetet fram till Ö....
/ B
Soundbrigade skrev:Eller ta en godtycklig musikgrupp som inte har vuxit och skapat sig själv (som Beatles) utan är ett resultat av en producent.
soundbrigade skrev:Och med detta i bakhuvudet kan en slik grupp aldrig (i mina ögon) vara annat än grovt överskattad.
Poppen skrev:[b]DEN SVENSKA PROGGVÅGEN[/b
Det mesta lät uselt och mynade sen ut till Ebba Grön och imperiet.
fy vad det låter illa. Jag har aldrig insett Thåströms storhet.
Inte heller den inverkan svenska musikvågen fick för musiken i Sverige. Dem lade bara locket på allt som var musikaliskt framåtskridande.
Den Svenska proggvågen är enligt mig den mest överskattade någonsin.
- Nu blir säkert någon av er arg men tyvärr jag måste bara säga min åsikt.
Jag kan ha fel men jag tänker ändå inte byta åsikt.
DonQuijote skrev: En överskattad artist? Madonna. Jag vet att hon har stenkoll och att det hon gör ligger rätt i tiden och allt det där, men hennes musik berör mig inte.
shifts skrev:Nu har jag över huvudtaget inte läst vad som sagts tidigare, men U2 för bövelen.
petersteindl skrev:Jag har aldrig förstått Carolas storhet. Låten Främling var väl ok men jag är inte så förtjust i hennes röst.
Max_Headroom skrev:boyafraid skrev:duran duran
Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på.
DonQuijote skrev:petersteindl skrev:Jag har aldrig förstått Carolas storhet. Låten Främling var väl ok men jag är inte så förtjust i hennes röst.
Jag kan heller inte med hennes röst, inte ens om musiken hade varit bra.
Men överskattad? Det fanns de som lyssnade på Carola i hemlighet. Hon har många trogna beundrare sen 80-talet, men kritikerkåren har var väl aldrig varit euforisk över henne?
phloam skrev: Inget charmigt myspys a la Monica Z eller Lill Lindfors, inte cool som *hjärnsläpp* (fyll på med andra kända gamla artister med "det")
DonQuijote skrev:phloam skrev: Inget charmigt myspys a la Monica Z eller Lill Lindfors, inte cool som *hjärnsläpp* (fyll på med andra kända gamla artister med "det")
...som Lisa Ekdal?Astrud Gilberto och Juliette Greco är andra coola sångerskor som brukar snurra i min skivtallrik. Jag är inte så förtjust i "stora" röster.
Vee-Eight skrev:
Nina Simone, Dinah Washington?
DonQuijote skrev:Vee-Eight skrev:
Älskar båda damerna! Nina Simone hade jag nöjet att se live en gång. Det var en underbar konsert.
Vee-Eight skrev:DonQuijote skrev:phloam skrev: Inget charmigt myspys a la Monica Z eller Lill Lindfors, inte cool som *hjärnsläpp* (fyll på med andra kända gamla artister med "det")
...som Lisa Ekdal?Astrud Gilberto och Juliette Greco är andra coola sångerskor som brukar snurra i min skivtallrik. Jag är inte så förtjust i "stora" röster.
-Martin- skrev:Körde på en fågel och begravde den... "
-Martin- skrev:Är det någon som skrivit Niklas Strömstedt (hoppas jag stavat rätt)? Om inte så säger jag det:
Niklas Strömstedt!
Lyssna på pekoralen: "...Körde på en fågel och begravde den... "
Dunderklumpen skrev:Och GES.....
Britt-Gunnar skrev:-Martin- skrev:Är det någon som skrivit Niklas Strömstedt (hoppas jag stavat rätt)? Om inte så säger jag det:
Niklas Strömstedt!
Lyssna på pekoralen: "...Körde på en fågel och begravde den... "
ja han är helt klart en riktig sopa
Stenberg skrev:Överskattad musik kommer från england.....
Queen,
...
Alexi skrev:Bongo, du ger dig verkligen in för att provocera i varje tråd.
Bongo skrev:Stenberg skrev:Överskattad musik kommer från england.....
Queen,
...
Man kan inte överskatta queen. På vilket sätt skulle dom inte vara bra?
Union Jack tex.Bongo skrev:Alexi, vilken bättre trance finns det? Tipsa mig om bra grejer! Jag vill ha alternativ till dom infekterade svamparna då jag håller med dig om att dom är lite tråkiga.
Britt-Gunnar skrev:Bongo skrev:Stenberg skrev:Överskattad musik kommer från england.....
Queen,
...
Man kan inte överskatta queen. På vilket sätt skulle dom inte vara bra?
helt enkelt för att dom är fetkassa![]()

Alexi skrev:Om man hävdar att Queen var överskattade, vilka kan man då hävda att dom härmade?
Om man skapar något eget och blir uppskattad för detta, kan man aldrig vara överskattad.
Jag fårstår inte vad du försöker säga, känns helt ologiskt. Vill du att Dr Bombay skulle bli mer uppskattad? Och alla erkänt stora artister är per automatik överskattade för att många tycker om dom? Känns lite svensk jantelag över detta. Ingen får sticka ut och vara mer uppskattad än någon annan.Stenberg skrev:Nä, Dr Bombay var inte överskattad eftersom han ens inte var uppskattad men med logiken om man skapar något eget kan man aldrig vara överskattad så blir han imun mot överskattning.
Uppskattning snarare än nydaning borde väl vara viktigare vid överskattning.
Jag tycker själv om många artister som är överskattade av sina fans
t ex Tom Waits , Monica Zetterlund , Frank Zappa...
/Marc
Poppen skrev:
F.ö. anser jag nog att Roling Stones är överskattade.
har de gjort något av värde swedan 1974 ?
mapem skrev:Poppen skrev:
Du har helt rätt, det har dom inte. Ett ganska mediokert band om man ska vara ärlig, som helt lever på Mick Jaggers personlighet.
Britt-Gunnar skrev:infectet muchroom
Magnuz skrev:Jakob Hellman.
Stenberg skrev:Överskattad måste väl egentligen alla artister med fanatiska fans vara
t ex Greatful Dead eller Ulf Lundell. När fans tillskriver sina idoler (Queen kanske) en jättestor betydelse för världens väl så är väl det överskattning.
Dr Bombay skapade ju något eget ( pajas med fejkbrytning, en smal genre) inte uppskattas han för det idag.
Zeeall skrev:Stenberg skrev:Överskattad måste väl egentligen alla artister med fanatiska fans vara
t ex Greatful Dead eller Ulf Lundell. När fans tillskriver sina idoler (Queen kanske) en jättestor betydelse för världens väl så är väl det överskattning.
Dr Bombay skapade ju något eget ( pajas med fejkbrytning, en smal genre) inte uppskattas han för det idag.
Betyder det att hårdrocken är överskattad?![]()
mapem skrev:Poppen skrev:
Du har helt rätt, det har dom inte. Ett ganska mediokert band om man ska vara ärlig, som helt lever på Mick Jaggers personlighet.
Max_Headroom skrev:Magnuz skrev:Jakob Hellman.
Han har skrivt den bästa sång som någonsin gjorts och kommer att göras på Svenska. Det räcker. Det går inte att bli överskattad då.
Alexi skrev:De flesta här verkar missa skillnaden mellan personlig smak och överskattning.
Alexi skrev:Om vi tar mitt förslag U2 så har de släppt 11skivor på 30år. Men inte en enda av deras låtar har väll blivit någon klassisk hit som år efter år spelas?
Magnuz skrev:Skojar du? Sunday Bloody Sunday, Pride (in the name of love), Where The Streets Have No Name, With or Without You, I Still Haven't Found... Desire, Mysterious Ways, Even Better than the Real Thing, The Fly, One...
Alla dessa låtar (och många fler, jag tog bara ett brett axplock och har säkert missat en hel del) spelas fortfarande med jämna mellanrum i radio och TV, förekommer i reklam, filmer och TV-serier, släpps som coverversioner (av både kända och okända artister), finns i miljoner karaokepärmar och sånghäften och framförs live av både U2 själva och otaliga coverband.
L4 skrev:Nefilim skrev:Nu sticker jag ut! Morressy
Helt j-a överskattad..
Snacka om överskattad kärring"artist"!
Medhåll!
soundbrigade skrev:Forumets mest underskattade tråd.
Efter dagar, veckor och år av radioskval bara MÅSTE jag lyfta denna tråd och vrak ur mig en riktigt stor fyllespya över följande artister:
Oskar Linnros
Lady Gegga
Rihanna
Linnea Henriksson
Melissa Horn
Veronika Maggio
Agnes
Darin
Stiftelsen
Mikael Wiehe
Justin Bieber
Bruno Mars
Daft Punk
The Coors
soundbrigade skrev:...men var finns musik som handlar mindre om kvantitet och mer om kvalitet?
soundbrigade skrev:Det som kan trigga en att skriva om artister som är mögiga är att, för min del, de flesta spelas oavbrutit i de flesta radiokanaler och presenteras som "årets bästa", "dagens främsta artist", "den som inte gillar det här är dum i huvudet" ... Dessa radiopratare oavsett om de sitter på P4 Uddevalla, Risk FM eller Smisk Megapol KONSEKVENT avstår från att spela ALL SORTS MUSIK.
Dagens allätare gillar både Thor-Leifz och Nanne Grönwall. men var finns musik som handlar mindre om kvantitet och mer om kvalitet?
Ring till din favvokanal (radio) och fråga varför de inte spelar den "obskyra" musik du gillar och då får till svar att radiokanalen har i uppdrag att spela listmusik. Och listmusik är upphaussad kvantitetsmusik av särdeles udda slag.

Sanny_X skrev:Starta gärna en radiostation som spelar mässjazz och proggrock och försök sälja reklamtid.
soundbrigade skrev:Sanny_X skrev:Starta gärna en radiostation som spelar mässjazz och proggrock och försök sälja reklamtid.
Jag tar det EFTER jag har skapat en varaktig fred i Mellanöstern och denaturerat Syriens kemvapen samt löst USAs finansiella underskott.
Poppen skrev:Det mesta lät uselt och mynade sen ut till Ebba Grön och imperiet.
fy vad det låter illa. Jag har aldrig insett Thåströms storhet.
- Nu blir säkert någon av er arg men tyvärr jag måste bara säga min åsikt.
Jag kan ha fel men jag tänker ändå inte byta åsikt.
phloam skrev:Nähä ingen nappade på den provokationen.....
Då får jag väl ta i lite hårdare dåra (hifikg, aisopos, gå och läs en annan tråd!:
Aldophson & "hur vi får synthmusik att låta ofarligt och konventionellt" Falk
Sanny_X skrev:soundbrigade skrev:Sanny_X skrev:Starta gärna en radiostation som spelar mässjazz och proggrock och försök sälja reklamtid.
Jag tar det EFTER jag har skapat en varaktig fred i Mellanöstern och denaturerat Syriens kemvapen samt löst USAs finansiella underskott.
Bra att du tar det i stigande svårhetsgrad.
IngOehman skrev:Varför är det så viktigt att berätta om vad man inte tycker om?
KorkSniff skrev:Det är nog korrekt Jansson.
Drar analogin till fotbollsklubbar.
Barcelona ÄR otvivelaktligen BÄST.
TCM skrev:KorkSniff skrev:Det är nog korrekt Jansson.
Jaså?
http://www.uefa.com/uefachampionsleague ... index.html
phloam skrev:Nähä ingen nappade på den provokationen.....
KorkSniff skrev:TCM skrev:KorkSniff skrev:Det är nog korrekt Jansson.
Jaså?
My bad!
Real madrid skulle det va!
http://www.financenews24.com/2013/07/16 ... d-in-2013/
Magnuz skrev:OK, du vinner, BeeGees är svårslagna. Iofs kan väl hela discovågen räknas som överskattad.
Äh, det är ju inte musik han gör pengarna påJansson skrev:KorkSniff skrev:TCM skrev:KorkSniff skrev:Det är nog korrekt Jansson.
Jaså?
My bad!
Rikedom är väl en parameter så god som någon.
En av de parametrar som Forbes tar med i sin ekvation.
I så fall är Jay-Z bäst eftersom han tjänar mest.
Eftersom Jay-Z tjänar mest är han bäst på det och kan väl knappast vara överskattad.
http://www.richincomeways.com/richlist/ ... s-in-2013/
MagnusÖstberg skrev:Äh, det är ju inte musik han gör pengarna påJansson skrev:KorkSniff skrev:TCM skrev:KorkSniff skrev:Det är nog korrekt Jansson.
Jaså?
My bad!
Rikedom är väl en parameter så god som någon.
En av de parametrar som Forbes tar med i sin ekvation.
I så fall är Jay-Z bäst eftersom han tjänar mest.
Eftersom Jay-Z tjänar mest är han bäst på det och kan väl knappast vara överskattad.
http://www.richincomeways.com/richlist/ ... s-in-2013/
Objektivisten skrev:Bee Gees är väl knappast överskattade, snarare tvärtom. De hade ju en lång karriär före 'Saturday Night Fever'.

Hon sjunger så för att folk skall känna skiten under naglarna, att hon är nära jorden, att hennes ord dansar i din mun. Skulle hon sjunga som Kate Bush, så hade det inte kännts äkta i din hjärna. Vem är ko i vem dansar?soundbrigade skrev:Då skriver jag inget hur sölig musik nedanstående artist producerar eller hur djävla illa hon sjunger då ....
matså skrev:Hon sjunger så för att folk skall känna skiten under naglarna, att hon är nära jorden, att hennes ord dansar i din mun. Skulle hon sjunga som Kate Bush, så hade det inte kännts äkta i din hjärna. Vem är ko i vem dansar?soundbrigade skrev:Då skriver jag inget hur sölig musik nedanstående artist producerar eller hur djävla illa hon sjunger då ....
Vafalls den bäste? Hur vågar ni tala illa om Gud?matereo skrev:Collins borde hållit sig til Trummorna, fast han e ju inte så kul där heller.
håller medRogerGustavsson skrev:matså skrev:Hon sjunger så för att folk skall känna skiten under naglarna, att hon är nära jorden, att hennes ord dansar i din mun. Skulle hon sjunga som Kate Bush, så hade det inte kännts äkta i din hjärna. Vem är ko i vem dansar?soundbrigade skrev:Då skriver jag inget hur sölig musik nedanstående artist producerar eller hur djävla illa hon sjunger då ....
Att det är en vuxen kvinna som sjunger hade jag aldrig trott efter att ha lyssnat på "Hädanefter". Det låter som ett barn och texten är inget som berör mig. Känns som tonårspop utan själ. Har alltså lyssnat på låten en gång till, hela låten. Är detta så fantastiskt bra så att det måste göras en stor artikel i Dagens Nyheter? Jo, jag fortsatte med de andra nya låtarna som låg på Spotify men ribban ligger kvar på marken.
o va har den där matså gjort som är så märkvärdigt? Neffe o BillX påstår att han har genom tiderna bästa rockröst. Pekka säger att hans texter berör mycket viktiga punkter. IÖ det är tack vare the great Massa Mats som jag har kunnat göra så bra högtalare. Va han är totalt överskattad.Nefilim skrev:Beatles och Rolling Stones är överhypade i mina känsliga öron.
Har aldrig förstått mig på deras s.k musik.
*Duckar*
matså skrev:o va har den där matså gjort som är så märkvärdigt? Neffe o BillX påstår att han har genom tiderna bästa rockröst. Pekka säger att hans texter berör mycket viktiga punkter. IÖ det är tack vare the great Massa Mats som jag har kunnat göra så bra högtalare. Va han är totalt överskattad.Nefilim skrev:Beatles och Rolling Stones är överhypade i mina känsliga öron.
*Duckar*
Förlåt det var min dröm. Matså greatest hits nr 10000000Nefilim skrev:matså skrev:o va har den där matså gjort som är så märkvärdigt? Neffe o BillX påstår att han har genom tiderna bästa rockröst. Pekka säger att hans texter berör mycket viktiga punkter. IÖ det är tack vare the great Massa Mats som jag har kunnat göra så bra högtalare. Va han är totalt överskattad.Nefilim skrev:Beatles och Rolling Stones är överhypade i mina känsliga öron.
*Duckar*
Nu hänger jag inte med..
Ok oh store mastersportbilsentusiasten skrev:Men oj vad ni klagar på artisterna. Astaskigt ju.
De gör sitt bästa o bara för att ni inte förstår musiken så är det fritt fram att snacka ned dom?
Hör man artister live torde man förstå att problemet är återgivningen, inte artisten.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster