Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.
Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.
Vad sägs, håller med eller inte?
Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?
subjektivisten skrev:Beror ju på vad du söker efter. Börja leta på olika forum, kolla allmusic och liknade sidor för se referenser till andra grupper och stilar.
Så vad ska det vara för typ av musik?
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?
Den spännande musiken kanske finns utanför "acid-house" eftersom den genren är död....
/ B
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.
Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.
Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Slartibartfast skrev:Men du får väl titta utanför de musikaliska områdena du lyssnat på sedan tidigare? Hela glitch-scenen som kommit fram de senaste fem åren är ju riktigt läskig! Samtidigt har drill'n basscenen stannat av - man lär ju behöva en ny AFX och Squarepusher att bära det hela månne? Den dansanta housescenen har ju fullkomligt exploderat de senaste åren (och tyvärr med för få extremt duktiga innovatörer för att det ska hålla hela året runt) och t o m de annars så creddiga hiphoparna har börjat snegla åt dess håll. Kombon därimellan har ju varit lite seg, men det är väl klart den blir det med Timberlake i spetsen... Grimeyscenen har de senaste 4åren fullkomligt raderat all annan engelsk dansmusiks hållbarhet. Inom popmusiken tycker jag det hänt ungefär lika mycket, och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Men det är ju bara vad jag tycker.
[slrt]
Håller med...Max_Headroom skrev:Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...
Som sagt: Klingan med Lennart Wretlind, P2 11:00 söndagar. Det är bara att slå om efter Godmorgon Världen på P1.På radion tycker jag dock inte att jag får mycket till ledtrådar.
Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.
Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Max_Headroom skrev:Slartibartfast skrev:...Men det är ju bara vad jag tycker.
[slrt]
Jag hittar ständigt "nya" stilar och "nya" artister. Den dansanta housescenen explderade väl för 10 år sedan? Eller i alla fall på den tiden jag bode kvar i Gävle, och där har jag inte bott sedan 98... Tycker inte det har hänt så mycket med den sedan dess.
Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...
På radion tycker jag dock inte att jag får mycket till ledtrådar.
Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Mjae. Hårdrocken kanske, men inte rocken i sin helhet väl? Och absolut i jazzen, det har hänt en hel del där. Det visade om inte annat en del artister på Jazzfestivalen. Å andra sidan finns traditionell jazz förstås kvar, precis som traditionell rock, blues, singer-songwriter, klassiskt osv.
/ B
Menar nog att både 60- och 70-talen var fantastiska årtionden för musik för övrigt, att 80-talet var 1900-talets stora tragedi därvidlag, att 90-talet var bättre och att 00-talet är på fortsatt väg uppåt.
Britt-Gunnar skrev:fast det kom ju också mycket pinsam musik som svärtar ner hela deceniet
IngOehman skrev:50-talet räknar jag alltså som perioden 1953-1961,
60-talet är 1962-1973,
70-talet är 1974-1983,
80-talet är 1984-1991,
90-talet är 1992-2003...
IngOehman skrev:Que??
Kraftwerk och Bowie är väl urtypiska exempel på 70-talsmusik!
Inte den sena synt/dansbands-bowie då förstås, men det som var bra.
Vh, iö
Bill50x skrev:Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt. Och på den vägen är det. Ja, inte med fransyskan, men med musiken
/ B
Bill50x skrev:
Tack vare kontakten med en ung fransyska och hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt.
IngOehman skrev:Que??
Vh, iö
Amit skrev:Bill50x skrev:... hennes musikmixande bror fick jag upp ögonen för en musikscen som inte syntes medialt....
Berätta mer - om musiken alltså!
Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj..
phloam skrev:Ta ditt exempel med tidiga 90-talet; jag minns inte nåt annat än att det var då som technoscenen hade en smärre guldålder - och för att få ta del av det kanske mest intressanta och nyskapande då, så var man i princip tvungen att hänga i lagerlokaler klockan 5 på morgonen då en viss DJ spelade. Hade inte gått att ge rättvisa i media om man så hade försökt, man var tvungen att vara där.
Koffe skrev:IngOehman skrev:Que??
Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal. 80-talet började -78 när Kraftverk släppte "The Man-Machine". Den andra viktiga punkten för starten av -80 - och som kom av bli signifikant - är Jean Michel Jarre - "Equinoxe" (-78 ) och särskilt spåret "Equinoxe Part 4". Sen var liksom kartan ritad för det typiska i 80-talet.
Sen måste man också nämna The Human League - "Dare" (-80) - som bidrog med mycket av "tilltalet" i musiken och sångstilen.
Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.
Faktum är att kraften i de albumen fortfarande håller upp mycket av popmusiken idag. Men det har tillkommit ytterligare, nya pelare, sedan dess.
Just det... 80-talet tog slut -84.
Liket rörde sig fram till ca -86. Sen var det mörk fram till att den nya dansscenen/rave/techno tog fart. Men då talar vi 90-tal.
Koffe skrev:Jag håller med phloam. Kraftwerk skulle jag räkna som 80-tal.
Bill50x skrev:Piotr skrev:Gud vad ni kategoriserar och generaliserar. För övrigt.. 80 talet var guld.. precis som 70, 90 och 2000. Några pärlor finns från 60 också men innan dess var det inte skoj..
Gud vad du generalliserar, inget skoj före -60?
![]()
IngOehman skrev:Just det... 80-talet tog slut -84.
Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Nej, det BÖRJADE 1984. Det var då 70-talet tog slut. Ungefär 3-4 år in i nästa årtionde, precis som det brukar vara.Just det... 80-talet tog slut -84.
Ärsch, du flyttar ju "tiden" för att inte 80-talet ska framstå som bra. Just i början kom det ju en massa bra. Men det räknar du till 70-talet(!) för att det kom så mycket annat bra då...
1986 var ett super-musik år, med massor av bra plattor.
1985 var tunnare, men kompenseras till fullo av att både Propagandas "A sectret wish" och Scritti Polittis "Cupid & Psyche" kom det året. Dessa båda wax brukar av folk med god smak räknas in bland dom bästa pop-plattorna som gjorts, någonsin. Dire Straits "Brothers in arms" kom det året. Bra platta, men inte alls så tidstypisk och nydanande som dom båda tidigare nämnda.
1987 var också lite tunnt, men housevågen hade börjat rulla igång på allvar. Vi var många som stod på disco och skakde rumpan till MARRS "pump up the volyme"
En låt som ändrade riktningen på populärmusiken.
IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande.![]()
Din historieskrivning ser ut som skriven av någon som upptäckte
kraftverk kanske först på 80-talet. Var det så?
Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
80-talets synthmusik nästan helt saknar samröre med Kraftwerks
konst. Det enda gemensamma är bruker av synthar, som ju dock
förekom genom nästan hela 70-talets poptradition!
Enda mellanformen mellan Kraftwerk och 80-talssynth-genren jag kan
komma på är (fortfarande) Yello. Finns det något annat exempel? Det
borde finnas i varje fall något.
IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik
är de som specifikt (av känt skäl) vill försvara 80-talet, men det tolkar
jag bara som ett tecken på att det faktiskt råder konsensus om att 80-
talet (statistiskt) suger. Alltså perioden 1984-1993. Varför annars vilja
räkna in en massa 70-talsmusik som 80-talsmusik?
Enda rimlig orsaken är att det är det enda sättet man kan få 80-talet
att verka som en mindre mörkerperiod än det var - att spä ut mörkret
med lite 70-talsljus, liksom.Men hur mycket man än försöker spä, så
hände det ändå, det där 80-talet, inklusive kläderna och bilarna...
Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
bra musik dock. Det handlar mest om hur svår den är att hitta.
Koffe skrev:IngOehman skrev:Och som jag sa: Du har fel, fortfarande.![]()
Din historieskrivning ser ut som skriven av någon som upptäckte
kraftverk kanske först på 80-talet. Var det så?
Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
Nej, det är du som har fel.
Ja, jag upptäckte Kraftwerk på 80-talet (eller senare) - liksom 99,999% av de andra som upptäckt dem.
Det gör förmodligen att vi ser på deras produktion på ett lite annat sätt. Det gör kanske också att vi har lite lättare att se vilken del av deras produktion som fick en betydelse.
Synthmusik. Jag brukar undvika det ämnet. Men som med alla subkulturer är det många faktorer som samverkar. Skall jag försöka "spontandefiniera" Synthen så blir det ungefär så här:
1. Bara synthar. Inga "vanliga" instrument.
2. Refererar ofta till Fritz Langs Metropolis - Den storyn diskuteras väldigt ofta i det som jag skulle koppla till synth-kulturen. I musiken, i kläderna, i bildspråket osv.
3. Klasskonflikt/kamp - men här vill man inte krossa eliten - här vill man bli en del av den. Här finns en del av kopplingen till New-Romantic.
4. Ofta kosmopolitisk attityd.
5. Samt ett starkt avståndstagande till rocken.
Något sånt kanske....
Något sånt.
Hur som - när vi pratar om Kraftwerk som pratar vi om det viktigaste bandet genom tiderna. Det kan inte finnas något band vars ideer har haft inflytande (och fortsätter att ha det) så länge. Efter 30 år så stjäls det fortfarande sound och ideer från dem. Och ännu mer konstig är att det är så många genres som gör anspråk på/ eller har Kraftwerk som founding fathers.
Jag skulle säga att Kraftwerk är mer betydelsefulla i dag än Beatles och Rolling Stones tillsammans.
phloam skrev:IngOehman skrev:De enda som tycks ifrågasätta att musiken 1978-1983 är 70-talsmusik
är de som specifikt (av känt skäl) vill försvara 80-talet, men det tolkar
jag bara som ett tecken på att det faktiskt råder konsensus om att 80-
talet (statistiskt) suger. Alltså perioden 1984-1993. Varför annars vilja
räkna in en massa 70-talsmusik som 80-talsmusik?
Enda rimlig orsaken är att det är det enda sättet man kan få 80-talet
att verka som en mindre mörkerperiod än det var - att spä ut mörkret
med lite 70-talsljus, liksom.Men hur mycket man än försöker spä, så
hände det ändå, det där 80-talet, inklusive kläderna och bilarna...
Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
Sista meningen du skriver här innehåller orsaken till att du helt felaktigt dömer ut perioden 84-93 - nämligen att du lyssnade på fel musik
iö skrev:Det finns nog inte ett enda år i musikhistorien som inte erbjudit någon
Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......
En av de mest fascinerande perioderna i musikhistorien öht, om ni frågar mig - och för den som visste vad man skulle leta efter.
Dessutom tycks vi ju överens om att det jag och andra avser som 80tal men du kallar 70tal...
...är musik som även du tycker är bra alltså?
Vad gäller ditt "80-tal" - se ovan
Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.
Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
är Howard Jones och Europe.
IngOehman skrev:Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
IngOehman skrev:.... och aldrig har så förskräckliga kläder burits.
phloam skrev:
Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......
IngOehman skrev:Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.
Sorterar jag fortfarande som 70-tal. Har alla kännetecken från 70-talsperioden 1974-1983.
grannilsson skrev:
Minns massor av grupper som bara flöt en förbi, eller vad sägs om dessa.
Milli Vanilli (eller vad de nu hette) Thomson twins,Fancy,style,Europe,Saxon,Sandra, modern Talking, Samantha Fox, falco, Opus,Wham m.m
Max_Headroom skrev:
Howard Jones
subjektivisten skrev:Håller med Öhman om Kraftwerk och Bowie, dom är helt klart 70-tals grupper i mina ögon med.
subjektivisten skrev:Howard gjorde stor synthpop, en av mina största idoler mitten av 80-talet. Lyssnar än på hans skivor med jämna mellanrum, tidlös musik.
phloam skrev:grannilsson skrev:
Milli Vanilli (eller vad de nu hette) Thomson twins,Fancy,style,Europe,Saxon,Sandra, modern Talking, Samantha Fox, falco, Opus,Wham m.m
Alltså denna typ av musik var ju faktiskt redan då ansedd som skräp, jämför kvaliten hos Samatha Fox och Sandra med den Virgin-samling jag tar upp ovan. Stor skillnad, båda 80-tal dock
50-talet och 70-talet. Hans mest definierande album enligt mig är från perioderna motsvarande Kind of Blue och Bitches Brew.paa skrev:Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?
paa skrev:Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?
IngOehman skrev:Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
Max_Headroom skrev:Men att kalla Thomson twins och Falco för skräp är väl att ta i? Båda ansågs ju som "finare" på sin tid.
phloam skrev:Grejen med Bowie och Kraftwerk är ju att de är riktiga pop-dinosaurier som sträcker sig över extrema tidsperioder. Bowie kan ju exemplifiera allt.
subjektivisten skrev:
Ja, men det tordes väl vara rätt allmänt rätt att säga att dessa band är 70-tals band eftersom:
A. Deras bästa (subjektivt såklart) skivor kom då.
B. Dom slog igenom då.
Bara för att Stones hade fler grymma skivor på 70-talet så blev ju inte dom en 70-tals band, utan dom är ju fortfarande ett 60-tals band, eller hur?
Max_Headroom skrev:
Men att kalla Thomson twins och Falco för skräp är väl att ta i? Båda ansågs ju som "finare" på sin tid.
phloam skrev:IngOehman skrev:Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.
Sorterar jag fortfarande som 70-tal. Har alla kännetecken från 70-talsperioden 1974-1983.
Alltså det är här det blir riktigt konstigtAtt överhuvudtaget nämna ordet "70-tal" tillsammans med Heaven 17 skapar kognitiv dissonans hos alla, utom möjligen dig själv
grannilsson skrev:
äger inte några skivor av dessa grupper, men det är jag det,
jag missunnar dock ingen att glädjas av den, men tyvärr var nog mycket musik på 80-talet inget vidare , den ofta "glättiga" 80-tals musiken passade bäst på fester, (där den gick in i de ena (örat) och ut i andra )det är då min subjektiva uppfattning, det finns dock undantag U2 är ett av dessa band tycker jag, och alla de övriga som egentligen var etablerade redan på 70-talet , och en del av dessa har redan nämnts i tråden.
Vh Göran Nilsson
phloam skrev:Kan country öht någonsin vara alternativt förresten?
phloam skrev:Finns det verkligen så mycket musik att detta superetiketterande är nödvändigt?
Kan country öht någonsin vara alternativt förresten?
verdad skrev:Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.
Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
Här finns det väl lite olika uppfattningar om det verkligen var dum hårdrockenDu kanske tyckte så, men det kom faktiskt en hel del bra låtmaterial från den genren under den tiden. Kan hålla med om dum-synthen i och för sig.
Faktiskt är under skoltiden(gymnasiet) Så var detta en värld av hårdrock kontra synt, ungefär. (Jag gick i gymnasiet då)
Om man nu tycker om hans musik, men det blev hur som helst något alldeles nytt inom hårdrockgenren Yngve blev så att säga en stilbildare med sin neo klassiska hårdrock med mycket dimskalor. Detta är i alla falla idag fortfarande en stil inom hårdrocken. Så nog måste man ändå säga att det hände saker inom musiken på den tiden.
Men för hårdrock skaran som än är ganska smal sett till populärmusiken...
Sen kan väl tilläggas att Toto gjorde några riktigt bra plattor undr denna period, även om de kom med den revolutionerade första plattan redan 1978.
Gamlingar:
Fanns det någon i Sverige som lyssnade på Bob Marley eller annan reggae på slutet av 70-talet (från Exodus till Uprising)?
Ronnie skrev:[1989] Skinny Puppy - Rabies
Men sen då? Försvann hela rasket efter 82?
Sen vad jag vill minnas kom en period då det var gyllene tider eller noice som gällde
Ronnie skrev:Gamlingar:
Fanns det någon i Sverige som lyssnade på Bob Marley eller annan reggae på slutet av 70-talet (från Exodus till Uprising)?
Jag tycker att det är ganska skön musik nu, men den måste ha varit stendöd i Sverige på 80-talet va?
Från att jag började intressera mig för musik (typ -82-83) till nån gång på nittiotalet, kan jag inte minnas att jag hörde talas om mer än två reggaefans. Maria längst ner på gatan, och nån av hennes kompisar.
Hur gammal ska jag vara för att svara? Räcker 42?
Ronnie skrev:Gamlingar:
Jag tycker att det är ganska skön musik nu, men den måste ha varit stendöd i Sverige på 80-talet va?
Från att jag började intressera mig för musik (typ -82-83) till nån gång på nittiotalet, kan jag inte minnas att jag hörde talas om mer än två reggaefans. Maria längst ner på gatan, och nån av hennes kompisar.
IngOehman skrev:Tiden 1983-1993 (sisådär) var märkligt.
verdad skrev: Kuriosa: Det första bandet jag spelade i var det jag nämnde ovan.
phloam skrev:(Du missade väl inte mitt geniala förslag i musiktävlingen.... Lemmy sjungades "Do ya think im sexy" av Roddan kompad av Kraftwerk?)
Vilket band då menar du..!? Smile
Vi var tre killar som lirade lite i ett band vi hade där vi alla gillade Dag Vag, så jag tror det blev lite sådana influenser, senare blev det blues, hårdrock.
Ronnie skrev:Alice Cooper
69-70 : Mja...
71-75 : Musikalisk storhetstid
76-83 : Dålighetsperiod
86-91 : Mainstreamsmörja
94-nu : Katastrof, tror jag.
Ronnie skrev:Det där med samma sound hela tiden gäller egentligen också AC/DC och Iron Maiden men de fick inte vara med eftersom jag glömde bort AC/DC från början, och för att Iron Maiden inte var med på 70-talet.
subjektivisten skrev:Ronnie skrev:Alice Cooper
69-70 : Mja...
71-75 : Musikalisk storhetstid
76-83 : Dålighetsperiod
86-91 : Mainstreamsmörja
94-nu : Katastrof, tror jag.
Håller inte med alls. Visst kom dom flesta hittarna under 70-75 men även efter det har han släpp massa bra skivor. Det är få som överhuvutaget är dåliga eller ens i närheten.
Ronnie skrev:Helt konstig känns inte idén, med tanke på likheterna mellan Kraftwerk och Hawkwind.
Långa monotona låtar med mycket synthar: Hawkwind och Lemmy
Piotr skrev:Hrrm... Maiden samma sound hela tiden? Då får du nog börja om från början och lyssna in dig på de första plattorna.På sätt och vis gillar jag tidiga Maiden med Paul diAnno bäst.
subjektivisten skrev:Jag menar NY musik.
Måste säga att jag lyssnar på säkert 80% ny musik och endast 20% äldre just nu. Så mycket nytt som är bra att man inte hinner lyssna på äldre skivor lika ofta.

Magnuz skrev:Jag hinner knappt lyssna på någon "ny ny" musik eftersom jag är upptagen med att upptäcka gammal musik.
Koffe skrev:Sufjan-konserten är hur bra som helst. Trots att de i några av låtarna har problem med några av sångkanalerna i mixen - de "durrrrar" - så måste jag säga att det låter toppen. Grym live-känsla.
phloam skrev:Jag är _mycket_ tacksam om någon kan visa mig var den verkligt banbrytande musiken finns idag.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Jag är _mycket_ tacksam om någon kan visa mig var den verkligt banbrytande musiken finns idag.
Den finns, bara att leta.

phloam skrev:Nänä så lätt kommer du inte undanJag vill ha specifika gruppnamn och genrer! Jag har dessutom väldigt dåliga möjligheter att hitta själv..!
Max_Headroom skrev:Inte helt nytt, men i alla fall 2000-tal:
Ultra-coola No Jazz, live (måttligt bra ljud):
http://www.youtube.com/watch?v=HjmHjdl1PZA
subjektivisten skrev:Testa dessa och återkom sen så får vi se om du hitta någon som du gilla.
phloam skrev:Kanske 80-90tal var den period då de sista stilarna - som fortfarande kan kallas renodlade - föddes?
Slartibartfast skrev:Inser precis att jag och Subjektivisten har lika bra musiksmak!
[slrt]
phloam skrev:Störst intryck gjorde nog Brian Jonestown Massacre - väldigt bra! Liars var klart udda faktisktför att inte tala om Efterklang, mkt speciellt... Sunn 0))) var inte som jag trodde men härligt konsekventa, tungt! Gillas!
phloam skrev:Kanske 80-90tal var den period då de sista stilarna - som fortfarande kan kallas renodlade - föddes?
phloam skrev:Som vad som skrevs om Circle: ".....have constantly reinvented themselves, weaving hypnotic mantras out of exacting Krautrock beats, heavy riffs, arty noise, dark psychedlia, and soundtrack-like beauty."
phloam skrev:Som när Le Scrawl dödsmetallgrowlar till, ja, nån slag stilmixCirkeln är sluten, återanvändning is the shit!
phloam skrev:Britt-Gunnar skrev:fast xy har inte funnits bara för att x och y funnits
Precis, men jag vill ha z
Koffe skrev:Jag svarar själv. Tre (3) personer har klickat på min "The Trials of Van Occupanther" - länk ovan. Minst två av dessa klick är jag själv när jag gjorde och testade länken. Då känns det lite meningslöst att hålla på.
CODY skrev:Indelningen i årtionden är i sig inte särskilt meningsfull.
Ex
1. Om man hörde the Cult år 1986, kanske man blev intreserad av Led Zep, som är bättre.
2. Om man hörde Mikael Wiehe (eller något av de band han verkade i år säg 1977, kanske man blev intresserad av Bob Dylan, som är bättre.
3. Om man höred Primal Scream år 1991, kanske man blev intresserad av Rolling Stones, som är bättre.
4. Om man hörde Lloyd Cole 1985, kanske man blev intresserad av Velvet Underground, som är bättre
5. Om man hörde Turid 1975, kanske man började att skratta, vilket är skönt
6. Om man hörde Tina Turners åttiotalssunk, kanske man blev intresserad av Ike och Tina Turner, som var bättre.
7. Om man dansade till Let's Dance med Bowie kanske man, blev intresserad av hans tidigare låtskatt som är bättre
8. Om man hörde Fleetwood Mac år 1981, kanske man blev intreserad av Fairport Convention, som är intressantare
9. Om man hörde valfritt punkband 1978, kanske man blev intresserad av the Stooges, som rockar hårdast
10. Om man hörde ....
Ja, så där kan man hålla på. Det gäller atta vara vaken och nyfiken.
shifts skrev:Håller med om att Pitchforkmedia är en (1) bra källa till viss musik, men
huvuddelen är rock och pop (i olika varianter) känner jag. Men mycket
nyheter och att de tillräckligt ofta gör avstamp utanför sin vanliga linje gör
dem fortfarande till ett intressant alternativ och mål för mitt surfande.
Jag tipsar istället om svenska soundofmusic.nu
peetwa skrev:shifts skrev:Håller med om att Pitchforkmedia är en (1) bra källa till viss musik, men
huvuddelen är rock och pop (i olika varianter) känner jag. Men mycket
nyheter och att de tillräckligt ofta gör avstamp utanför sin vanliga linje gör
dem fortfarande till ett intressant alternativ och mål för mitt surfande.
Jag tipsar istället om svenska soundofmusic.nu
Pop och rock.. Visst började dom så för åtta nio år sedan men.. Mmm.. Kolla in den, ge den tid (den är som sagt större än man först tror) och döm själva.
Jag tackar för tipset om soundofmusic.nu .
phloam skrev:CODY skrev så här i Isaac Hayes-tråden (som kom att handla om 80tal!)CODY skrev:Indelningen i årtionden är i sig inte särskilt meningsfull.
Ex
1. Om man hörde the Cult år 1986, kanske man blev intreserad av Led Zep, som är bättre.
2. Om man hörde Mikael Wiehe (eller något av de band han verkade i år säg 1977, kanske man blev intresserad av Bob Dylan, som är bättre.
3. Om man höred Primal Scream år 1991, kanske man blev intresserad av Rolling Stones, som är bättre.
4. Om man hörde Lloyd Cole 1985, kanske man blev intresserad av Velvet Underground, som är bättre
5. Om man hörde Turid 1975, kanske man började att skratta, vilket är skönt
6. Om man hörde Tina Turners åttiotalssunk, kanske man blev intresserad av Ike och Tina Turner, som var bättre.
7. Om man dansade till Let's Dance med Bowie kanske man, blev intresserad av hans tidigare låtskatt som är bättre
8. Om man hörde Fleetwood Mac år 1981, kanske man blev intreserad av Fairport Convention, som är intressantare
9. Om man hörde valfritt punkband 1978, kanske man blev intresserad av the Stooges, som rockar hårdast
10. Om man hörde ....
Ja, så där kan man hålla på. Det gäller atta vara vaken och nyfiken.
Som jag tolkar det så visar detta hur (som sagts tidigare i denna tråd) saker bygger på vartannat. Den kanske inte är så himla stor skillnad mellan årtiondena - rent musikaliskt sett, man kanske förvillas av och blandar in andra saker som mode, värderingar osv.
phloam skrev:Bra musik är tidlös, Kraftwerk t.ex. låter ju egentligen så jättemycket 70- eller 80-tal, den funkar precis lika bra idag som då.
phloam skrev:"Dont you want me" med HL är fortfarande en briljant poppärla då som nu![]()
phloam skrev:Förresten är det inte så att det kommer musik nu som medvetet härmar ett 80-talssound? Fast i moderniserad form.
CODY skrev:Den svenska siten verkar en smula okritisk.
shifts skrev:CODY skrev:Den svenska siten verkar en smula okritisk.
Jaa, det kan jag nog hålla med dig om. Dels så tror jag det kommer sig av
att de väljer ut sådant de finner extra bra/intressant och skriver om det,
dels så har de kontakter direkt med vissa artister och bolag och det kan
säkert också influera omdömen. Men som sida för att få tips om sånt jag
garanterat skulle ha missat annars, är Soundofmusic mycket fin! Sen gäller
det att bilda sig en egen uppfattning om hur bra det är (det är ju liksom det
som är det roliga)
peetwa skrev:Word!
Jag har alltid ansett att 88-98 var en tid av musikaliskt mörker men den åsikten kom lite på skam när jag ögnade igenom denna lista.
Magnuz skrev:peetwa skrev:Word!
Jag har alltid ansett att 88-98 var en tid av musikaliskt mörker men den åsikten kom lite på skam när jag ögnade igenom denna lista.
Lustigt, jag läste just igenom den och tänkte "fyfan vad mycket skit, jag mindes inte att 90-talet var så bedrövligt".
peetwa skrev:Jag tror att IÖ for efter något annat när han konstruerade leken med ålder vs. upplevt mörker. Det kanske är så att det inte finns en objektivt mörkaste period utan att det finns ett samband mellan den psykologiska utvecklingen hos en människa och förkastandet av ett tidstypiskt sound.
Kanske är det så att Johnny Rotten inte gillar engelsk städad 60-tals ”schlager”, men Dizzy Rascal gärna samplar det.
subjektivisten skrev:Sålänge man inte bara lyssnar på något extremt smalspårigt (endast isländsk hip hop) så är det omöjligt att säga vilka/vilket år som är sämst, eftersom man ständigt hittar nya pärlor. Även fast jag är uppväxt under 80-talet så hittar jag hela tiden helt nya grupper och även nya genre som är kanonbra, 20-30 år senare.
Så man bör nog inte generalisera för mycket om detta.
phloam skrev:
Man kan inte säga att ett tidstypiskt sound skulle vara bättre eller sämre än något annat, det är enbart en smaksak.
Min teori blir därför att om man ogillar ett tidstypiskt sound så blir det nog väldigt lätt så att man dissar kvaliteten på musiken också, orättvist nog.
phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Magnuz skrev:phloam skrev:
Man kan inte säga att ett tidstypiskt sound skulle vara bättre eller sämre än något annat, det är enbart en smaksak.
Min teori blir därför att om man ogillar ett tidstypiskt sound så blir det nog väldigt lätt så att man dissar kvaliteten på musiken också, orättvist nog.
Är inte "kvaliteten på musiken" lika mycket en smaksak?phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Robotaktigt programmerade trummaskiner, plastiga synthljud, enorma reverb... Är det något årtionde som har ett ganska lättidentifierat sound är det väl 80-talet?
Frågan om "musikaliskt mörker" är intressant. Hade jag fått den för tio-femton år sedan hade jag nog svarat 80-talet, men om jag idag ser till vilken musik jag lyssnar mest på blir svaret troligen snarare 90-talet. Det sena 70-talet är en annan kandidat, ABBA ensamma är ju nästan skäl nog för det.
phloam skrev:Magnuz skrev:phloam skrev:
Är inte "kvaliteten på musiken" lika mycket en smaksak?phloam skrev:Perioden 83 - 92 kanske var intressant för att det rådde stor diversitet och att det är extra svårt att definiera ett "sound" för den perioden.
Robotaktigt programmerade trummaskiner, plastiga synthljud, enorma reverb... Är det något årtionde som har ett ganska lättidentifierat sound är det väl 80-talet?
Frågan om "musikaliskt mörker" är intressant. Hade jag fått den för tio-femton år sedan hade jag nog svarat 80-talet, men om jag idag ser till vilken musik jag lyssnar mest på blir svaret troligen snarare 90-talet. Det sena 70-talet är en annan kandidat, ABBA ensamma är ju nästan skäl nog för det.
Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
phloam skrev:Återigen, jag försöker tala om det "sena" 80talet,(det musikaliska 90talet enl IÖ) inte det tidiga 80tal som enl IÖ sträcker sig från sen 70tal. Lite förvirring där kanske
phloam skrev:jag menar iaf tidiga 80t hade ett starkt sound precis som du säger.
phloam skrev:Det är ju det musikaliska 90talet (84-93)...
phloam skrev:...som kritiseras hårdast och det jag menar är bättre än man tror.
phloam skrev:Rörigt? ja
phloam skrev:"Det musikaliska mörkret" är ju i sig en väldigt missvisande term, som hintar att musiken skulle varit så mycket dåligare under en viss period än en annan. Ju mer man tänker på det desto mer bisarrt blir det.
phloam skrev:Soundet för det sen 80- tidiga 90talet tycker jag själv är svårt att definiera väl, däremot har jag inga problem med att hitta massor av skitbra musik från det årtiondet.
phloam skrev:Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
IngOehman skrev:Idén att försöka bevisa att musik per definition är dålig eller bra är bara nys, och sådant sysslar jag inte med alls.
Magnuz skrev:phloam skrev:Nej, jag anser att man kan komma fram till om musik är bra eller dålig, oavsett sound. Ta Mozart t.ex. Eller Elvis. Eller Abba. Eller Kraftwerk. Alla är bra, och det står jag för. Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound osv. Det står inte i strid med att all musik upplevs subjektivt. Sunt förnuft, ffs.
Sunt förnuft, var det. Att något är bra eller dåligt är ett värdeomdöme och måste utgå ifrån att man har någon form av kriterier som ska uppfyllas för att något ska kallas bra (eller dåligt, förstås). Meningen "Elvis är inte mycket sämre än Mozart bara för att det har ett annat sound" betyder strängt taget ingenting, annat än möjligen att enligt dina preferenser är det så. Kvalitetskriteriet är i det fallet dina preferenser (som i sin tur kan vara grundade i alla möjliga underliggande orsaker, medvetna såväl som omedvetna).
phloam skrev:
Men det där är ju bara nåt slags överdrivet intellektualiserande, inte sunt förnuft. Med lite god vilja så är det väl inte så svårt att förstå vad jag menar, när jag säger att t.ex. "Mozart är väldigt bra, men jag gillar det inte"?
phloam skrev:Eller ser du hellre att jag drar till med nåt i stil med "Den populära åsikten att Mozart är bra rent objektiv sett, är inte mer än en samling subjektiva åsikter med visst inslag av rationella sutsatser men även undermedvetna yadyada...." Måste vi diskutera musik som om det vore kvantfysik?
petersteindl skrev:1989 såg jag Michael Jackson på Olympiastadion i München. Det var 72 000 besökare och jag startade konserten med att vara ungefär 5 meter framför mitten på scen. Under konserten blev publiktrycket bakifrån så pass stort att jag tyckte det blev obehagligt så jag trängde mig sakta bakåt för att hamna 10 meter från scenen. Det var många som trycktes mot främre räcket och blev frånplockade från konserten. Det var en fantastisk upplevelse att ha varit där och sett och sett MJs konsert som hette BadJag gillar speciellt skivorna Thriller och Bad. Thriller kom 1982 och Bad 1987 och för mig representerar det 80-talsmusiken rätt bra. Det var musik med en distinkt och exakt betoning av takt och rytm som jag tyckte genomsyrade mycket av 80-talets musik, även andra kända grupper såsom Depeche Mode, Devo, Human League, New Order, Yazoo och Yello.
För nog tillhör Michael Jackson tidsperioden 80-talsmusik och jag tycker inte att det är dåligt eller tillhör avdelningen mörker.
Andra artister som jag minns från 80-talet var Frankie Goes to Hollywood och Alphaville och dessa hänför jag också till 80-talet samt t ex skivan Avalon med Roxy Music som jag inte förknippar med 70-tal.
Men jag har inte sett MJ nämnas i denna tråd angående 80-talet vilket förvånar mig.
Väl mött![]()
PS
phloam skrev:Michael Jackson är ju så stor att han i likhet med t.ex. Bowie sträcker sig över flera olika tidsperionder (och sound). Ett inte så extremt exempel som t.ex. Yazoo...!
Men Thriller är ju absolut 80tal helt klart, vilka minnen viss musik skapar....Jag har ett HiFi-minne med Billie Jean på Svenska HiFi-klubben som det hette då.... oooh så fett
phloam skrev:Magnuz och IÖ, nu är ni rentav både löjliga och barnsliga.
phloam skrev:Att i ord klä vad som rent objektivt kännetecknar "bra, högkvalitativ" musik skulle kräva en doktorsavandling av en professionellt musikteoretiskt skolad person.
phloam skrev: Man kan t.ex. konstatera att fraseringen i ett visst stycke är undermålig, och att detta förstör både kompositörens intentioner och lyssnarens upplevelse.
phloam skrev:Normala människor rationaliserar bort detta steg och uttrycker vad de, genom personlig kunskap och erfarenhet fångad i ett visst samhälle med gemensam värdegrund, uppfattar som "bra" resp. "mindre bra". Dvs att om man lyssnar på musik, talar med andra, läser om musik så bygger man upp en musikalisk kompetens. Denna kompetens gör det möjligt att givet ett visst sammanhang, med personer med liknande kompetens, komma fram till vad som är "bra", utan att för den skull göra en rent personlig, individuell bedömning där ingen kompetens egentligen är nödvändig.
phloam skrev:Jag skulle - istället för sånt här meningslöst tjafs - vilja be om ett vettigt, rakt och enkelt svar på ifall ni håller med om att det är "soundet" som är avgörande för den personliga uppfattningen om ett musikaliskt årtionde, inte kvalitén?
Magnuz skrev:Det stämmer att det i någon mån finns en gängse uppfattning om vad som är bra när det gäller musik (och annan konst).
Magnuz skrev:phloam skrev:Jag skulle - istället för sånt här meningslöst tjafs - vilja be om ett vettigt, rakt och enkelt svar på ifall ni håller med om att det är "soundet" som är avgörande för den personliga uppfattningen om ett musikaliskt årtionde, inte kvalitén?
Nej, inte nödvändigtvis. Det kan förstås vara det men det kan lika gärna vara något annat. Den personliga uppfattningen är ju just - personlig.
petersteindl skrev:phloam skrev:Michael Jackson är ju så stor att han i likhet med t.ex. Bowie sträcker sig över flera olika tidsperionder (och sound). Ett inte så extremt exempel som t.ex. Yazoo...!
Men Thriller är ju absolut 80tal helt klart, vilka minnen viss musik skapar....Jag har ett HiFi-minne med Billie Jean på Svenska HiFi-klubben som det hette då.... oooh så fett
Hm, vilka andra tidsepoker tycker du Michael Jackson sträcker sig över? 70-tal? 90-tal?
För mig var MJ inget speciellt på 70-talet, annat än en "baby"-artist och en väldigt bra sådan. På 90-talet upplevde jag att han tyvärr var slut som genre skapande artist. Men 80-talet dominerade han. Som jag ser det var Thriller början på en ny era och inte slutet på en gammal era.
Angående Yazoo fårstår jag inte vad du menar?? Jag såg Alison Moyet i Stockholm på 80-talet. Som jag ser det så fanns Yazoo bara på 80-talet. The Assembly och Erasure var väl grupperna som Vince Clarke startade därefter och som också klassas som 80-tal.
phloam skrev:Nej, jag undrade nog mest över varför MJ inte kommit på tapeten här
IngOehman skrev:Min erfarenhet är helt enkelt att perioden 83- 92 brukar vara den som hamnar på jumboplatsen i snitt, utom hos dem som var i den ålder då "vad som helst duger bara det är det som händer NU"! (underförstått - NU, när mitt liv börjar, på riktigt.)
(Men självklart finns det människor som har en så enorm musikalisk integritet att de kan såga 1983- 1992 trots att de var i den ålderna just då (8-22?), men det är ovanligt. Mycket ovanligt.)
phloam skrev:IÖ - omstart.
Ska jag alltså uppfatta det du hittils har uttryckt om "det musikaliska 90talet" (perioden ca 84 och ca 10 år framåt) som rent personliga åsikter?
phloam skrev:Att jag överhuvutaget har diskuterat saken beror på att jag trodde att det gick att ha åtminstone en delvis objektiv syn på saken. Men det går alltså inte, menar du? Om det du sagt varit helt subjektiva värderingar så köper jag det, naturligtvis. Intressant att du tycker så. Men bara så jag vet, så att jag inte ensam argumenterar ur en "objektiv" synvinkel.
Jansson skrev:subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Håller varken med eller säger emot.
Om vi skall dela in musik i årtionden så anser jag att det beror på vem du frågar.
Skulle 80-talet vara ett dåligt årtionde? Inte om du frågar ett Smiths-fan tex.
Förmodligen är 80-talet det mest viktigaste för den personen. Det var då det "hände" för den personen.
Jag tror att bra musik har funnits hela tiden ( även på 80-talet) men att som du säger, massiv spridning utan problem, underlättar för bra musik att nå fram till lyssnaren.
60- och 70-talets storhet tror jag beror främst på att skivbolagen vågade och trodde mer på musikernas kreativitet och att det var helt ok att göra en svag debut och kanske en och annan svag "mellanplatta".
Det fanns förmodligen mer plats människor med en vision, räkne-nissar och profit hunger har alltid funnits, men de sist nämda har tagit mer och mer över allt eftersom tiden har gått.
Idag gör en kreativ musiker eller konstnär eller vad du vill kalla henne eller honom, allt eller det mesta själv. (punk, DYI ?) Lägger ut sin musik på tex. my space och slipper skivbolagens krav på "framgång". Skapar sin egen publik mao.
Förr nådde bra musik sin publik mestadels eller enbart via phonogram och följdaktligen via ett skivbolag, nu finns det andra kanaler.
Men kreativa människor har alltid funnits, oavsett årtionde.
Hej förresten! Mitt första inlägg på detta forum.
/Gunnar
IngOehman skrev:Jansson skrev:subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Håller varken med eller säger emot.
Om vi skall dela in musik i årtionden så anser jag att det beror på vem du frågar.
Skulle 80-talet vara ett dåligt årtionde? Inte om du frågar ett Smiths-fan tex.
Förmodligen är 80-talet det mest viktigaste för den personen. Det var då det "hände" för den personen.
Jag tror att bra musik har funnits hela tiden ( även på 80-talet) men att som du säger, massiv spridning utan problem, underlättar för bra musik att nå fram till lyssnaren.
60- och 70-talets storhet tror jag beror främst på att skivbolagen vågade och trodde mer på musikernas kreativitet och att det var helt ok att göra en svag debut och kanske en och annan svag "mellanplatta".
Det fanns förmodligen mer plats människor med en vision, räkne-nissar och profit hunger har alltid funnits, men de sist nämda har tagit mer och mer över allt eftersom tiden har gått.
Idag gör en kreativ musiker eller konstnär eller vad du vill kalla henne eller honom, allt eller det mesta själv. (punk, DYI ?) Lägger ut sin musik på tex. my space och slipper skivbolagens krav på "framgång". Skapar sin egen publik mao.
Förr nådde bra musik sin publik mestadels eller enbart via phonogram och följdaktligen via ett skivbolag, nu finns det andra kanaler.
Men kreativa människor har alltid funnits, oavsett årtionde.
Hej förresten! Mitt första inlägg på detta forum.
/Gunnar
Hej själv, och välkommen!
Ett verkligen prima inlägg (om jag får vara lite subjektiv). Jag håller med om vartenda ord.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Något som däremot är konstigt är om någon skriver att de inte gillar någon musik - som dock är bra! Det är ju 100% motsägelsefullt - i varje fall tills de berätta vad de menar med "bra", om det skiljer sig från vad de tycker.
IngOehman skrev:Berätta isåfall vad det är du menar när du säger att musik är bra
fast du inte tycker om den.
VAD är det så är bra, men som du inte tycker om?
Och VARFÖR anser du att det bra trots att det inte tilltalar dig?
Vh, iö
petersteindl skrev:8O Nu har gubben fyllt 50Ja,må han leva, hipp, hipp Hurra
Kolla in:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=62242&a=1231467&lid=puff_1231664&lpos=rubrik
Väl mött![]()
PS
IngOehman skrev:- - - - -
PS. Den som tycker att det han själv inte gillar, ändå är "bra" - på grund
av att andra tycker att det är det, eller att andra påstår att det är det,
eller för att man själv inbillar sig att det är det - tycker jag borde försöka
befria sig från den känslan.
phloam skrev:IngOehman skrev:- - - - -
PS. Den som tycker att det han själv inte gillar, ändå är "bra" - på grund
av att andra tycker att det är det, eller att andra påstår att det är det,
eller för att man själv inbillar sig att det är det - tycker jag borde försöka
befria sig från den känslan.
Nu känns det som om du blandar ihop "bra" med "gillar";...
phloam skrev:...när man gillar något är det väl ändå en helt egen uppfattning? Andra kan ju inte bestämma över vad jag gillar eller inte? Det måste man ju i slutändan fatta beslut om helt själv. Är inte det självklart?
phloam skrev:Däremot kan en annan person argumentera både sakligt och känslomässigt för att någonting är "bra" och övertyga en annan om att viss musik har kvalitéer som kan kanske inte tänkt på, så ens gillande inte förhindrar en vettigare syn på viss musik.
phloam skrev:T.ex. dragspelsmusik; jag ogillar dragspel. Inte min grej, det vet jag. Ett helt irrationellt tyckande.
phloam skrev:Men, så i dragspelstråden, tog en del kunniga personer upp låtexempel och pekade på att det faktiskt kan vara riktigt bra under vissa förutsättningar / i vissa låtar och om man lyssnar utan logdansfördomar - och då kunde jag dels förstå att dragspel visst kan vara riktigt bra, fortfarande inte min grej riktigt, men ändå omvärderade jag min ståndpunkt och erkänner att dragspel i vissa fall är riktigt bra.
phloam skrev:Varför skulle jag inte acceptera en sådan påverkan från andra?
phloam skrev:Om 40 miljoner människor älskar U2, betyder det att jag måste älska dem? Naturligtvis inte.
phloam skrev:Om 40 miljoner individer älskar U2 och kan förklara hur de känner och förklara vad som är så bra med dem, varför skulle inte jag ta till mig vad de säger och lyssna med större insikt och kanske omvärdera min ståndpunkt?
phloam skrev:Eller blir jag utsatt för massans ondskefulla hjärntvätt?
phloam skrev:Om en musikrecensent skriver och jämför U2 med annan musik och förklarar någorlunda rationellt vad som är bra med dem - vad hindrar att jag bildar mig en alldeles egen uppfattning om vad recensenten tycker och tänker och går vidare, stärkt i min uppfattning åt ena eller andra hållet?
phloam skrev:Eller måste jag avfärda allt det vettiga hon/han säger som för mig meningslösa subjektiviteter?
IngOehman skrev:Vad menar du är meningen med att säga att något som man
inte gillar är bra?
Vad skall det vara bra för?
phloam skrev:IngOehman skrev:Vad menar du är meningen med att säga att något som man
inte gillar är bra?
Vad skall det vara bra för?
Helt enkelt för att kunna t.ex. rekommendera viss musik till andra, och för att slippa vara låst vid en helt personlig uppfattning som lätt kan komma i konflikt med andras uppfattningar.
phloam skrev:Bäst med konkreta exempel: Jag pratar med någon som verkligen gillar Iron Maiden, har alla deras skivor, vallfärdar till deras konserter. Som dessutom kan väldigt mycket om denna grupp och om hårdrock rent generellt.
Själv har jag bara hört en del typiska låtar, faktiskt sett en hel konsert på tv och slagits av hur publiken verkligen älskar detta band. Inte svårt att förstå hur de känner! Samtidigt som tanken är lockande så vet jag att jag själv inte skulle känna mig riktigt hemma i den situationen. Mitt "hem" är något annat.
Men, om jag för ett ögonblick lämnar mitt personliga perspektiv och tänker mig in i hur de ser på saken, så är det ju glasklart att Maiden är något av det bästa som finns öhtSom tillfällig Maiden-fan kan jag förstå att Bruce har precis rätt vibrato på sången osv, melodierna, texterna.... Det är ingen tvekan om att de verkligen är bra på att göra sin grej. De är onekligen bra, kort sagt. Ingen är mera Maiden än Iron Maiden
Går jag tillbaks till mig själv så finns denna insikt kvar. Jag kan säga ärligt att jag förstår precis hur bra de är. Utan att själv behöva tala om exakt hur mycket jag gillar dem, eller varför jag själv inte är en Maiden-fan!
phloam skrev:Jag kan alltså undvika att såra, vara ohövlig eller respektlös genom att säga "Jag tycker de är dåliga" (vilket vore en ren lögn) eller bara säga "inte min kopp te" vilket vore rätt poänglöst när man pratar om musik. Tvärtom kan vi lyfta fram allt som är bra och nå samförstånd om vilka element i musiken som är särskilt viktiga; kanske hitta mer musik med liknande särdrag.
phloam skrev:Om man vänder på det; jag vet att en fanatisk Maiden-fan förmodligen skulle ha svårt för den typ av musik _jag_ verkligen älskar. Jag skulle dock vilja att denne inte vräkte av sig ett typiskt, personligt "åh fy fan all techno suger totalt" utan åtminstone försökte sätta sig in i hur jag upplever saken.
CODY skrev:phloam,
tycker din beskrivning är mycket bra. Och bra i den meningen att jag inte endast tycker att den är bra för dig utan bra för min utgångspunkt också. Jag gillar den med andra ordDen är så bra att den borde kunna upphöjas till norm för alla som gillar musik och har ett nyfiket sinnelag och stor aptit på musikupplevelser.
Själv har jag alltid tyckt att Van Morrison är bra, i den meningen att jag hört kvaliteter i musiken och förstått att man kan gilla honom. På senare tid har jag också börjat att gilla honom. Om jag sagt till mig själv om Van Morrison att "detta gillar jag inte, det är inte bra" hade jag förmodligen missat honom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster