Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:51

På förekommen anledning undrar jag vad ni tycker: Är svenska hifi-recensenter sämre än t ex engelska, tyska eller amerikanska diton? Finns det generella skillnader och vad består dom i så fall i? Vilket land har de bästa/sämsta hifi-blaskorna? Hur står sig våra svenska tidskrifter i konkurensen? Finns det några seriösa hifi-tidningar överhuvudtaget eller är de bara att betrakta som reklamblad för hifi-industrin? Många frågor och förhoppningsvis många åsikter... :wink:

Bild
:wink: Observera den fina QLN Signature-högtalaren, nederst till höger -->
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 19:58

Jag gillar välskrivna artiklar om pryttlar mer än "det ultimata testet mellan giganterna" som hifi & mystik ofta kör med. Skall det testas så får man ju redovisade det som ett test, inte blanda in kåseri-liknande element. Jag gillar en del av High Fidelitys mkt avslappnande skrivstil om hifi, utan att lägga in en massa idéer om vad som är bäst nånsin och vad som är sämst nånsin. Det är jag inte intresserad av. Att lägga värderingar som sk testsanningar är jag tveksam till och de vill jag placera i aftonbladetjournalistik.

För stunden gillar jag Stereophile pga deras bra artiklar om allt möjligt. Atkins speciellt, som jag upplever som saklig i sina tester och gör för läsaren tydliga (men inte "på näsan") skillnader mellan sina egna tyckanden och testresultat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-09 20:20

bättre eller sämre - vem bryr sej. deras åsikter är inte värda mer än nån annans. allt nytt är alltid det bästa som nånsin har gjorts.. i alla länder.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 20:25

housemicke skrev:bättre eller sämre - vem bryr sej. deras åsikter är inte värda mer än nån annans. allt nytt är alltid det bästa som nånsin har gjorts.. i alla länder.

Är nästan böjd att hålla med...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-09 20:55

Sämre vet jag inte egentligen men det fanns en gubbe på 80-talet (när man var finnig och bodde hemma) som hette Olle Linder. Jag minns att jag tyckte han var helt ok. En annan som hette Meyer-Lie däremot hade aktier i Pioneer verkade det som.

Det som retar mig mest nuförtiden är att allt blivit så jäkla snobbigt med stereo. Faktum är att hemmabio tidningen är mer kul att läsa än H&M.
Helhalvdanska high fidelity har jag aldrig gillat.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-09 21:07

I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Om en tidning anlitar folk som Göran Johansson borde vara skäl nog till att undvika den.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-09 21:23

Att det inte har hänt så värst mycket på hififronten kan verifieras av dom Philips-högtalare från tidigt 70-tal som jag hittade i mint condition i soprummet. Med den berömda "Hifi International"-loggan på, precis som mina första Hifi-hörlurar från Philips som var en ren klon på AKG K-240.

Dom återger musik på ett alldeles förträffligt sätt; exakt stereobild, fokusering, välupplöst och kraftfull diskant, varmt och trovärdigt mellanregister med perspekiv men en viss avrullning i djupbasen eftersom dom inte är så stora och med begränsad ljudtryckskapacitet.

Allt som allt återger dom dock musik på ett näranog perfekt sätt. Det låter bra.

Så vad har hänt egentligen sen 70-talet? Ja, det är source dvs CD som har dykt upp och blivit bättre, samt att kraftfulla förstärkare har blivit vanligare och att det är vanligare att spela djupbas med höga ljudtryck. Och så har det blivit fler kanaler.

Men själva musikljudet vete tusan om det har blivit så mycket bättre, high-end or not ....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 22:13

Hetsporren skrev:Bild

Von Schweikert VR-4 - bland det bästa jag hört också. :) Och troligtvis bland det bästa H&M har hört också, även om de återanvänt omdömet 55 ggr efter detta numret... :lol: :lol: :lol:

Men nog med OT... svar på fråga istället.

Är svenska hifi-recensenter sämre än andra? Tja... lika dåliga är de i alla fall.

Men jag vill ta det ett steg till och tänka så här: är svenska journalister sämre än andra... och med det i beaktande.. så är svaret på frågan ett solklart ja.

Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-09 22:58

Spontant känner jag att H&M rört sig allt längre bort från Hifi sedan Jonas Bryngelsson tog över. Tidningen verkar i allt större utsträckning handla om modeprodukter, billjud ("12 V") samt tester av typ "giganternas drabbning" som V8 omnämnde.

Det är uppenbart att tidningen främst omskriver pryttlar som just för stunden är på tapeten och annonseras i tidningen. Mumma Audio fick t ex klassikern Mosen recenserad när den kom på 90-talet. Modellen Glottern var däremot ointressant att testa ehuru Mumma inte var intresserad av att annonsera i tidningen. Det är beklämmande, snedvridet och fel att läsaren då ska sitta hemma och tro att han/hon läser ett material som ens är i närheten av opartiskt.

Jag har svårt att tro att en tidning som H&M har en upplaga stor nog för att motivera fortsatt tryckning om, låt säga, tio år.

Ursäkta för OT f ö.
11010000

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:06

Jag har ingen kompetens att bedöma svenska journalisters tekniska förmåga att bedöma HiFi. För mig gäller det snarare att hitta referenser, bedömare som jag vet var det står; jag behöver nödvändigtvis inte hålla med dem. Det gäller både HiFi och musikrecensenter. Till syvende och sist är det ju de egna öronen som gäller och varigenom recensenterna vinner mitt förtroende. Har jag läst en recension som överensstämmer med mina egna intryck gör ju det att recensenten vinner i trovärdighet.

Jag tror dock inte att svenska recensenter är så mycket sämre än andra när det gäller att låta sig påverkas av olika tillverkare och intressenter. Men inom vissa områden märks det att Sverige är en ankdamm. Marknaden för tidningar är inte så stor och det uppstår ganska snart ömsesidiga beroenden mellan producenter och tidningsmakare. Kanske är HiFi ett sådant område. Men hur stort är problemet? Hur många köper en apparat enbart tack vare en recension? Gör man det lutar väl ganska mycket åt att man ändå inte hör, eller bryr sig om, om ljudet är i toppklass eller inte.

Tärnström

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-09 23:21

Frågan är om en person som litar på sina öron ens bryr sig om vad som står i någon tidning?

Tanken är sannolikt att till 98% vänder man sig till mer eller mindre noviser.

Det finns ju proffstidningar också. Som Studio och Monitor, som inte handlar om hifi men där man är mycket mer objektiv när det gäller beskrivandet av ljudbehandling.

Nästa fråga är om noviserna är särskilt kräsna över hur det låter, eller om dom är mycket mer intresserade av staus och prylfaktor? Det finns ju rena pryltidningar typ M3 så tanken ligger inte långt bort.

Och så skall ju tidningen kunna locka annonsörer.

Nej, är man en kräsen konsument får man nog allt se till att lära sig att lyssna på musik alldeles själv utan hjälp av tidningar.

Goda kamraters sällskap underlättar dock mycket :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:39

Tycker ofta att det går att utläsa en hel del ur recensioner. Man får lära sig läsa lite mellan raderna. Trots det, jag använder inte recensioner på något annat sätt än att sålla ut ett visst antal apparater som kan vara intressanta. Det är första steget i sållningsprocessen. Sedan kan jag gärna läsa allehanda recensioner som ren underhållning.

Tärnström

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-09 23:48

OT: den där tidningen minns jag. Det var det första numret jag köpte som nyinflyttad student i Luleå. Började på F-linjen då. :-)

hejs,
/Pinnick

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-10 00:06

Ja!

Svenska hifi-recensenter är sämre än andra.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 00:26

jag har läst molt hifi musik o hifidelity..

Allihopa är dom rent skräp... Snyggare bilder iofs i två av dom. Molt har "sämst" bilder..

därför köper man inga tidningar alls.. och är inte med i LTS .. därmed slipper man skräper helt o hållet..

och kan bilda sig helt egna åsikter på egna erfarenheter.. Samt tips via forumen.. :lol:

och tro det eller ej... Tids nog kommer ni finna en produkt hos mig jag funnit genom även DETTA forum 8O

De ni.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 00:31

mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 00:43

Haakan_W skrev:mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

hahaha.... :lol: man vet aldrig...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 07:39

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

hahaha.... :lol: man vet aldrig...

Klart det finns! Nu tycker jag vi utelämnar alla prsonangrepp (med eller
utan smileys), det räcker liksom med den varan i min numera låsta tråd.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 07:42

Nattlorden skrev:Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!

Okej. Men är pressetiken bättre eller sämre än i t ex UK och
hur är då deras hifi-recensenter/blaskor, jämfört med våra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 09:00

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!

Okej. Men är pressetiken bättre eller sämre än i t ex UK och
hur är då deras hifi-recensenter/blaskor, jämfört med våra?

Deras bästa är bättre än våra bästa (MoLT exkluderad, för den är ingen blaska) och deras sämsta lika illa. Således är de bättre statistiskt sett.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 09:06

Vad tycker vi om de norska hifi-blaskorna, förresten?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 09:30

Samma som de finska...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:20

Jag blev lite nyfiken av relationen Bladelis - Peter Westberg. Jag har ju en massa High Fidelity-tidningar liggandes och jag tänkte att jag skulle kolla upp vilken eller vilka av de 14 recensenter som skriver om Bladelius produkter, det borde ju vara hyffsat jämnt fördelat för att tillgodose läsarna med trovärdiga recensioner kan man tycka.

Nr 2/1998 Advantage P1 och A300 av Peter Westberg
och Michael Madsen(mätningar)

Nr 5/1998 Advantage T-1 och DAC-1 av Peter Westberg

Nr 3/1999 Advantage CD1S av Peter Westberg

Nr 6/1999 S.A.T. Ampifix av Peter Westberg

Nr 7/2000 Advantage S-2 och S-250 av Peter Westberg

Nr 8/2000 S.A.T. CDfix av Peter Westberg

Nr 3/2002 Advantage S1 av Peter Westberg

Nr 5/2003 Bladelius Grendel av Peter Westberg

Nr 2/2004 Advantage Thor av Peter Westberg

Nr 8/2004 Bladelius Gondul av Peter Westberg

Peter Westberg har alltså skrivit ALLA* recensioner av produkter som kommer från bladelius design group och som publicerats i High Fidelity. Jag tänker dock inte dra några slutsatser av detta mer än att jag tycker det är olyckligt. Alldeles oavsett om det som står är sant blir man ju lätt skeptisk till att bara höra samma killes åsikt igen och igen. Recensionerna är också i genomgående väldigt positiva, Peter Westberg sparar inte på superlativen.

Edit: * Ska tillägga att jag saknar en del tidningar 1998 och 1999 så om testerna av Phonofix och M300 som också recenserats i High Fidelity är skrivna av Peter Westberg vet jag inte. Det är ju dock ingen högoddsare att de är det direkt :wink:

Edit: Uppdaterad lista
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-10 16:35, redigerad totalt 9 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 13:26

*räcker Rydberg en bra hjälm och väntar på att någon skall sladda in*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 13:28

Hetsporren skrev:prsonangrepp

menar du personangrepp? så pysslar inte jag med sådana saker...men det finns andra som verkar göra det

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:34

Att det är mycket olyckligt som Rydberg påpekar är det minsta man kan orda om det. Tacka vet jag Råd&Rön :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:36

Nattlorden skrev:*räcker Rydberg en bra hjälm och väntar på att någon skall sladda in*
Lite lätt provocerande ;-)

Hur många testare använder tidningen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:37

Kaffekoppen skrev:Hur många testare använder tidningen?
Om du kan läsa innantill så står svaret på den frågan i mitt inlägg :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 13:39

Tat lugnt.... Jag tog det inte dåligt... Så ömhudad är ja inte.. Haakan W har man ju "lärt sig" hur han utrycker sig.. Vi är stundtals rätt "lika" i sättet att skriva med aningen gift på spettsen.. Men utan att mena illa... :)

(om det va den kommentaren det gällde iofs)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:41

Jag gör mitt bästa, men tydligen inte tillräckligt bra. Ett riktigt hemskt utfall som borde påpekas för tidningen. Jag tror faktiskt att jag skall göra det! Återkommer med deras kommentar.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 13:44

Mayro skrev:Tat lugnt.... Jag tog det inte dåligt... Så ömhudad är ja inte.. Haakan W har man ju "lärt sig" hur han utrycker sig.. Vi är stundtals rätt "lika" i sättet att skriva med aningen gift på spettsen.. Men utan att mena illa... :)

(om det va den kommentaren det gällde iofs)

hetsporren vet mycket väl att jag inte menade nåt illa....han verkar vara ledsen för tidigare trådar och försöker jävlas på detta vis...

men som han skrev själv så är det hans tråd och nu ska vi inte få den låst...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:46

Rydberg skrev:Jag blev lite nyfiken av relationen Bladelius - Peter Westberg. Jag har ju en massa High Fidelity-tidningar liggandes och jag tänkte att jag skulle kolla upp vilken eller vilka av de 14 recensenter som skriver om Bladelius produkter, det borde ju vara hyffsat jämnt fördelat för att tillgodose läsarna med trovärdiga recensioner kan man tycka.

Detta är vad jag fann:

Nr 5/1998 Advantage T-1 och DAC-1 av Peter Westberg

Nr 6/1999 S.A.T. Ampifix av Peter Westberg

Nr 7/2000 Advantage S-2 och S-250 av Peter Westberg

Nr 8/2000 S.A.T. CDfix av Peter Westberg

Nr 3/2002 Advantage S1 av Peter Westberg

Nr 5/2003 Bladelius Grendel av Peter Westberg

Nr 2/2004 Advantage Thor av Peter Westberg

Nr 8/2004 Bladelius Gondul av Peter Westberg

Peter Westberg har alltså skrivit ALLA* recensioner av produkter som kommer från bladelius design group och som publicerats i High Fidelity. Jag tänker dock inte dra några slutsatser av detta mer än att jag tycker det är olyckligt. Alldeles oavsett om det som står är sant blir man ju lätt skeptisk till att bara höra samma killes åsikt igen och igen. Recensionerna är också i genomgående väldigt positiva, Peter Westberg sparar inte på superlativen.

Edit: * Ska tillägga att jag saknar en del tidningar 1998 och 1999 så om testerna av Phonofix och M300 som också recenserats i High Fidelity är skrivna av Peter Westberg vet jag inte. Det är ju dock ingen högoddsare att de är det direkt :wink:

Sidbyte 8)

Edit: Uppdaterad lista
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-10 16:33, redigerad totalt 4 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:50

Följande skickades till ansvarig utgivare för den svenska upplagan. Det skall bli intressant att se svaret.

Hej!

På vilket sätt säkerställer ni att utförda tester/recentioner är objektiva? Som jag kan se det så har ni 14 personer som frekvent testar produkterna.

Har ni någon policy för att samma testare inte enbart utvärderar en specifik leverantörs produkter?

Vänligen
Magnus Östberg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:52

Ska bli spännade att höra om/vad de svarar :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 15:55

De kanske är medlemmar på Faktiskt.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 16:05

Vee-Eight skrev:De kanske är medlemmar på Faktiskt.. :wink:

om inte annat vore det kul att skicka en inbjudan på medlemskap ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 16:15

Efter att ha sökt lite i på danska bibliotek hittade jag även:

Nr 6/1997 Lyttehappenings : en lyttesession i Skandinaviens måske mest imponerende HIFI butik byder på det meste af det bedste fra high-end klassen, av Peter Westberg

I: High fidelity (Kbh.). - Årg. 30, nr. 6 (1997). - S. 18-20, 22 : ill.
Emne: Mårtensson, Ole ; Hi-Fi Consult ; radiohandel ; handel ; underholdningselektronik ; stereofoni ; hi-fi
Ole Mårtenssons Hi-Fi Consult

Nr 7/1997 The Michael Bladelius Saga, Peter Westberg, intervju med Michael Bladelius

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 16:18

"Faktiskt.se - grävande journalistik i realtid."

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 16:21

Det är fantastiskt hur en del sätter sig i knät på industrin. Tyvärr gäller det även andra områden, exempelvis biltidningar. Robert Collin på Aftonbladet menar ju att problemet är lika vanligt utomlands. Senast var han ju och hackade på en känd, tysk, biljournalist, som hade nära kopplingar med Mercedes. Problemet blir särskilt allvarligt när det gäller tidningar där journalisterna ska företräda ett konsumentintresse. Jag jobbar själv med en del journalistik, motorsport, och det är oerhört svårt att förhålla sig oberoende inom den branschen. Många som skriver inom gebitet sitter på mer än en stol. Samtidigt som de rapporterar från STCC skriver de pressreleaser åt något av de deltagande teamen. Så blir det i branscher är det finns för lite pengar. Man är tvungen att dubblera om man ska överleva. Nu handlar ju det inte om köpråd, som i fallet med Hifi och Musik. Där måste nog kraven ställas ännu högre. Annars tycker jag at det är bättre att avhålla sig från att recensera produkterna. Då är det bättre att intervjua tillverkaren och låta dem berätta. Då står det åtminstone klart för läsaren varifrån kommentarerna kommer.

Tärnström

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 16:42

Lite mer läsning i just detta ämnet här, behöver jag tillägga att signaturen "lambda" är avstängd? 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 16:51

En ny "jakttråd"... :?:

Jag trodde från start topic va en annan.... 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 17:02

Mayro skrev:En ny "jakttråd"... :?:

Jag trodde från start topic va en annan.... 8O

Jag personlig tror att situationen är liknande i andra delar av hifivärlden också. Hifi-Sverige är ganska litet så jag tror det är ofrånkomligt att man som recensent får kompisar både här och där. Som tidning bör man dock försöka sköta detta på ett bättre sätt, både för tidningens egen skull och för läsarnas. Exemplet med att Peter Westberg skriver alla recensioner för Bladelius-produkter är ju ett lysande exempel på att tidningarna inte tar sitt ansvar mot sina läsare. Jag menar Highfidelty-redaktionen innehåller 14 stycken recensenter, vorde det då inte rimligare att produker från samma producent recenserades av olika recensenter.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 17:27

Borde snudd nu finnas en egen avdelning för "peterWsladdskitprat" på forumet.. :lol:

Jaja.. Jag håller med om det du säger Rydberg.. Till stora/största delar i varje fall..

Men ändå får detta "jaktande" löjets skimmer över sig..Det är ju värre än då jag anklagas för jaga Iö för utalanden han fäller ibland....
Men men. Det är enbart mina tankar det...

Då ämnet är uppe ändå.. Menar advantage.. Någon som har nån länk ifrån nån/några INTE possetiva tester av advantage grejor?????

ELLER possetiva också???

Dom har ju testats lite här o där väl?? Eller är det endast Svenska tidningar som provat dom? då kan man ju jämföra dessa aningen kanske och få mer klar bild av saker o ting...

Och jag skall ju även få själv låna advantage av Sladd.. Så det blir skoj..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 17:30

Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 17:36

Vee-Eight skrev:Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:

eller ino folk som intygar dess företräden kanske också 8O Eller LTSáre som klagar på kablar..Eller studiofolk som kalla hififolk för nördar..

Ja listan kan nog göras lång på folk som INTE borde utala sig här o där :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-10 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 17:37

Vee-Eight skrev:Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:

:roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 17:48

Mayro skrev:eller ino folk :lol:

:-)

Fan, jag är nog med i en sekt :-) Jag borde ta betalt av Ino för att jag gillar hans produkter :-)

Men du har rätt Mayro, man skall vara kritiskt lagd mot all information som ges. Jag är extremt kritisk mot all information och vill gärna jämföra/se bevis innan jag övertygas! Det är bara sunt tycker jag!

Skillnaden är väl när man får betalt för att vara objektiv och det kan ifrågasättas... Därför tycker jag att det skall bli intressant att se om och vad de svarar på mitt mail. Märk väl att frågan till dem är generellt skriven. Jag nämner varken recensent eller specifika produkter. Det handlar inte alls om någon "jakt" från min sida iallafall.

Men jag håller absolut med Rydberg: Det ser inte bra ut på pappret..

Edit: lite stavning. HJärnan är snabbare än pekfingret ;-)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-10 17:59

Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)
11010000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 18:31

Mr_Ekan skrev:Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)

Intressant möjligtvis, det ser ju tyvärr inte så underbart ut dessvärre :( Tycker tidningen borde tänka på sitt rykte som trovärdig faktiskt. Kan ju även flika in att jag anser att det är till fullo tidningens fel och inte Bladelius eller för den delen Hificonsults fel.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:34

Man kan ju klart anse att Ino audio har sin marknadsföring hos sina köpare.. Nöjda kunder är bra marknadsförare som sagt.. Och om peter w skall anses partisk så torde varenda en som äger ino även anses partiska.. Sedan om peterw får sina grejor för pengar eller gratis är en helt annan diskution.. PARTISKHET gäller ändå...ÄVEN om man är kund eller ej..

Detta gäller även alla andra saker där man tillber sina egna märken..Då är man partiskt i sina utalanden...

Är man LTS ansluten så är man omgående att anse såsom EJ opartisk då man utalar sig tex om cd spelare...eller annat..

Lika lite som jag kan anses opartisk då jag utalar mig om mina grejor.. Eller saker jag tidigare sålt osv...

Så vart man sedan drar gränsen är avägningsfråga upp till var o en självklart...

Så ifråga om partiskhet för ev skribent i tidning eller inoägare..krellägare operaägare osv via nätet är helt utan skillnad..textskribenten har oftast en viss koppling till sina bedömmningar.. Och väldigt få ggr är dom basserade på just denna avkrävda opartiskhet..

Moraliskt finns ekonomisk skillnad. Men igen är det en helt annan diskution anser då jag i alla fall..

Nu hoppas jag att någon duktig goglare kan finna länkar till ANDRAS tester av just samma saker som peterw testat så man kan jämföra utlåtanden o se... Kan ju vara så att flera kommer till ungefär lika slutsattser..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 18:36

Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:38

Rydberg skrev:
Mr_Ekan skrev:Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)

Intressant möjligtvis, det ser ju tyvärr inte så underbart ut dessvärre :( Tycker tidningen borde tänka på sitt rykte som trovärdig faktiskt. Kan ju även flika in att jag anser att det är till fullo tidningens fel och inte Bladelius eller för den delen Hificonsults fel.

fetmarkerade text som jag anser vara kanonbra skrivet i rydbergs text.....nyanserat rydberg!!!!!!! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:42

Rydberg skrev:Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

det är här ett så bra exempel så det vore rent fel att INTE ta detta som ett exempel......bredvid då även andra..

För saken är densamma ifråga om just opartiskhet i bedömmanden.. Oavsett om man äger ditt eller datt...

ino eller opera.. Krell eller carlsson.. Vee eight ser ju sin partiskhet och utalar den.. Då blir han med carlsson inte upptagen som exempel eftersom han själv ju ser kopplingen rydberg.. Detta gör sällan eller aldrig inos kunder.. Så ett bra exempel som är talande får jag nog tycka..

och likaledes att alltid man INTE skall ta just ino blir rätt talande också..
Där går tydligt en gräns "ej att gå över"..andra kan man ta.. inga problem alls..

För mig är ino audio endast en tillverkare som vem som helst.. och talar man partiskhet på detta forum så vore det "tjänstefel" att inte ta upp inopartiskheten också.. såsom här i ett exempel...

skribent på forum eller i tidning. partiskhet är exakt samma sak..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-10 19:09

Ja att om vissa här skulle recensera Ino (inget ont om Ino eller Ingvar) hade inte varit trovärdigt eftersom många här tillber Ino, Nad 208 osv Nej då testar jag hellre själv.

Ino är säkert bra, men även om det inte hade varit det så hade vissa här höjt dom till skyarna 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:18

"recenserar" man lyssning av ino så blir man hängd högt omgående här..Såvida man dristar sig till att även nyansera sin upplevda lyssning..

Så därför kan man ju klart "anse" att man avkrävs i stort sätt att skriva just lika lyriskt som peter w gör om advantage..

Jag har förbaskat svårt att se skillnaden i vad som avkrävs "recensenten" av ino och ev "recensenten" av advantage...

Kravet är total lyriskhet utöver alla trovärdiga gränser...

Lite lustig vinkel detta fått tycker jag.. Även om jag nu är partisk mot mig själv som kom på denna rätt "talande" likhet i "kravspec" av bedömmningar...

:lol:

Fasiken grabbar.. Även en inbiten inoist o faktiskt.se medlem torde kunna se en viss humor i "sammanträffandet" här..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 19:26

Mayro, tänk att den sympati jag kände för dig i en annan tråd nu är som bortblåst igen.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:33

för sjutton MP.. även du torde klart kunna ha aningen distans o garva lite åt detta "fenomen"...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 19:41

Ja det skulle jag kunna göra om jag tyckte det var en relevant jämförelse.

Men ! Det är som att hoppa på Råd & Rön för att de sågar en produkt och att tala om för dem att det finns inga dåliga produkter och att allting är lika bra eller dåligt det är bara en fråga om smak.

Det blir så tröttsamt att du inte kan skilja på säljare och entusiaster.

Förstår du mig ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 19:53

Men förtusan, det är ju klart som korvspad att man skall ta alla sk "tester" med en tillräcklig nypa salt redan när det kommer från en privatperson som med största sannolikhet skriver partiskt. Jag har gjort en grej av min fanatism och den är med rätta övertydlig. Jag skriver det folk på näsan. Det är ju likaliedes fullt uppskattat att INOiter klappar sig på sina egna axlar. Helt ok för mig.

Men eftersom vi drar en parallell till carlsson så kanske problematiken kan belysas på ett annat sätt. Tänk er att en i Carlssonstiftelsen SSC, till exempel herr Medel Svensson, haft jobbet som journalist på en hifiblaska. Skulle han recensera Carlsson-produkter så skulle jag absolut uppmärksammat detta. Även om det bara handlar om obetydligheter som hifi och audiofilism, så är det ett tydligt steg bort från journalistisk objektivitet. Han har näringsintressen och därmed ett visst jäv.

Men, om nu inte herr Svensson hade varit medlem i SSC, utan bara varit en glad entusiast som gillat carlsson, hade han då varit lämplig som testare av carlsson-grejjer?

Vad tycker ni? Är PW en entusiast? Var drar man gränsen?

Jag tycker det är viktigt att man får veta detta, så man vet med vilka "glasögon" man skall läsa artiklarna i framtiden.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:57

:lol: :lol:

Jag har inget mer att säga.. God jakt pojkar... Ert beteende blir kanonroligt jämt då man uppvisar era knepigheter i sätt att avkräva OLIKA sätt i bedömmningar osv.. Alla andra skall ha nyanserade recentioner.. om Ino skall man aldrig ha nyanserade bedömmningar..

Där KRÄVER ni att man skall endast skriva "rosor o poesi" rent av.. Kritik?? absolut NEJ!! Då kommer tillverkare som kallar folk för grejor.. kunder som går bärsärk.. ja listan är rent sjuk på vad som händer..

Jag tror bara ni är avis på advantagetesterna.. Så skulle ni vilja att alla skrev om ino nad o ekk grabbar.. Då hade ni inte gnällt ett pip..

Och knappast avkrävt mer "seriösa" tester heller..

Då stog ni lit de parad med lovord om hur förbaskat bra och kunnig den o dom skribenterna är..

DET är opartiskhet det.. :lol: :lol:

nej.. Nu går ja o sparkar igång min V8 en sväng i stället...

Det mullrar trevligare än här på forumet just nu i alla fall.. :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 20:00

Mr V åtta...

Detta ÄR ett LTS Ino forum till stora delar.... Här finns inos marknadföring samlad exakt som vilken säljkår som helst.. Fast inte avlönad.. Funktionen är exakt densamma i alla fall..

Men nu går vi ut o drar igång v8 i stället LIVE!! 8)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-10 20:08

Mayro skrev:Mr V åtta...

Detta ÄR ett LTS Ino forum till stora delar.... Här finns inos marknadföring samlad exakt som vilken säljkår som helst.. Fast inte avlönad.. Funktionen är exakt densamma i alla fall..

Jag noterar din åsikt.

Fast jag föredrar V2.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 20:11

Mayro du gör ideligen misstaget att tro att alla här på forumet fungerar, utifrån ditt antagande.

Det krävs ett visst mått av självinsikt och inlevelseförmåga för att förstå att det här forumet befolkas av väldigt många olika personer som inte är den andra lik.

Du borde också kunna förstå att det finns andra mekanismer än pris som gör en produkt mer eller mindre bra.

Tanken att hylla något genom osanningar ligger för de flesta långt borta om det inte finns ett motiv.
Vanligen att man tjänar pengar eller andra förmåner på det.
Därför är det rimligt att ifrågasätta sådant när testresultaten inte överensstämmer med de många olika opartiska entusiasternas upplevelser.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 20:58

Jag betackar mig från dylika generaliseringar. Bara för att det finns många LTS:are och ino-entusiaster så är det:

1. INTE ett lts-forum, hur mkt du än önskar det.

2. INTE ett ino-forum.

Gör inte misstaget att tro att LTS har ngt med Faktiskt.se att göra. Möjligen dess medlemmar, men inte forumet. Jag hoppas att detta klargörande är mer än tydligt.

Till slut ber jag om ursäkt för att detta inlägg drev iväg från ämnet och hoppas att framtida inlägg följer trådämnet mer troget.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-10 21:12

Sanny_X skrev:I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Den spelade i en egen division och Ulf B. Strange behärskade konsten att vara lätt humoristisk och samtidigt seriös. Tråkigt att den tidningen försvann!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-10 21:13

Timbre skrev:
Sanny_X skrev:I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Den spelade i en egen division och Ulf B. Strange behärskade konsten att vara lätt humoristisk och samtidigt seriös. Tråkigt att den tidningen försvann!

Dito.

Det var den sista hifitidning jag köpte när dess sista nummer kom.

Dagens tidningar tar jag inte i ens med en 50 meter lång tång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-03-10 21:13

Vee-Eight skrev:

Jag betackar mig från dylika generaliseringar. Bara för att det finns många LTS:are och ino-entusiaster så är det:

1. INTE ett lts-forum, hur mkt du än önskar det.

2. INTE ett ino-forum.

Gör inte misstaget att tro att LTS har ngt med Faktiskt.se att göra. Möjligen dess medlemmar, men inte forumet. Jag hoppas att detta klargörande är mer än tydligt.

Till slut ber jag om ursäkt för att detta inlägg drev iväg från ämnet och hoppas att framtida inlägg följer trådämnet mer troget.

Nu tycker jag att mayro får lite oförtjänt kritik. Han skriver ju faktiskt till stora delar. Det hade kanske varit bättre att säga att "jag tycker" istället för att det ÄR. Och resten kan jag hålla med om. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 21:15

Svenska hifi-blaskor håller idag inte bara oerhört låg nivå i sak, utan brister även språkligt, vilket inte var fallet för 10 år sedan.

Den enda blaskan jag läser med nöje är Stereophile. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 21:31

Timbre skrev:

Ja det var en härlig tidning, mycket bra och roliga projekt. :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 21:47

Tanken att hylla något genom osanningar ligger för de flesta långt borta om det inte finns ett motiv.
Vanligen att man tjänar pengar eller andra förmåner på det.
Därför är det rimligt att ifrågasätta sådant när testresultaten inte överensstämmer med de många olika opartiska entusiasternas upplevelser

tror du missar poängen rätt grovt... Då du förstår poängen tror jag även du kan dra en aning på mun MP... :wink:

Och tro det eller ej.. Till absolut största delen så gillar jag er här.Ja troligen utan undantag också om några få plumpar av tarvlighet bortses ifrån.. Dom mest grova...

Det är faktiskt därför jag huserar här trotts ideliga smågnat... :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 21:54

Inos bästa marknadsföring här står Mayro för. Ofrivilligt javisst, just därför bäst.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 21:56

dimitri skrev:Inos bästa marknadsföring här står Mayro för. .

Jag är sunt skeptisk. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 22:00

skeptisk? ja. men sunt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 22:13

hahaha.. nu börjar man ta saker o ting mer rätt ser ja.. Skoj...

Ja absolut.. Jag gillar inos högtalare.. Så visst sjutton är jag en "reklamkille" för dom jag med. :lol: .
Bara med skillnaden jag tar upp en aning mer nyanserade omdömen vilket gör mina bedömmningar mer trovärdiga om man ser saken på samma sätt som ni avkräver tex peter w.. DVS inte bara lyrik som blomstrar.. utan aningen mer sansade ordval...samt bra och dåliga sidor..

Dom flesta annars skriver ju exakt som Peter W .bara underbar onyanserad hissning... Och dom flesta som skriver så är partiska ägare av detta fabrikat också..eller blivande .. eller kompisar via klubben man är med i..

Om jag någonsin sett kritik från någon endaste ägare så hade det varit väldigt förfriskande för trovärdigheten..

Så Likheten med PW´s hissande är ofrånkommlig ...tycker jag då.. och jag förväntar mig ju rätt självklart inte att man skall hålla med eftersom partiskheten där sätter lite käppar i hjulet..

Fast jag inser och förstår detta.. Så det gör inget.. Jag gillar er i alla fall..

Hua.. Ni skulle hört min V åtta då den drog igång.. Då finns det ingen hifi som går att jämföra... :lol: :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 22:16

Det är dina onyanserade omdömen som är den bästa marknadsföringen för INO.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 22:21

om inte annat dom stora diskussionerna frågeställningarna drar igång...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:14

Dimitri har helt rätt :D
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 23:19

Som jag skrev tidigare ovan

Så Likheten med PW´s hissande är ofrånkommlig ...tycker jag då.. och jag förväntar mig ju rätt självklart inte att man skall hålla med eftersom partiskheten där sätter lite käppar i hjulet..

Fast jag inser och förstår detta.. Så det gör inget.. Jag gillar er i alla fall..

Så dimitri o Mp.. Ingen fara alls.. Era åsikter är förståerliga ..

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-10 23:39

Om utländska tidningar är bättre än Svenska vet jag inte.

Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLt, eller förresten, Ljud och Bild är väl inte så tokiga, men det är väl inte riktigt en HiFi-tidskrift, dom verkar inte testa så mycket sånt längre.

HiFi och Musik och High Fidelity köper jag aldrig.

Jag skulle möjligen kunna läsa dem för att ha något att skratta åt. :wink:

När man läser ett test där de sitter och jämför en massa kablar och snackar om att:

Ljudbilden öppnades upp på ett helt annat sätt med den här kabeln, det var som en helt ny anläggning, basen hade en helt annan fasthet och alla detaljer kom fram med en otrolig skärpa, diskanten som tidigare hade framstått som lite hård ändrade fullkomligt karaktär bla bla bla.....Vi hade aldrig trott att vi skulle höra så stora skillnader när vi bytte till HyperX-UltraTransparent!

350.000 kronor per meter kan kanske tyckas dyrt, men efter det här testet så skulle vi faktiskt vilja påstå att det är oförkämt billigt!

:roll:

Då tänker man:

Vad är det för dravel jag sitter och läser, finns det NÅGOT i den här tidningen som man kan tro på överhuvudtaget. :?

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2006-03-13 01:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 23:42

:D 8O :roll: :wink: :? :) :o :lol: :twisted: :idea: :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-10 23:45

Jag tycker det är trevligt om vilken grupp som helst vare sig man gillar Ino, Linn, Djurgården eller någon sekt tar ett steg tillbaka ibland och undrar om det verkligen är så att man är dom enda som hittat sanningen.
Folk får tycka vad som helst så länge dom förstår att det dom uttalar är tyckande. Sanningar är objektiva saker som för mig har väldigt lite med HIFI att göra då så mycket är subjektivt i slutändan vad man än tror.
Hur många sitter inte med rätt grejor i "fel" rum och tror att dom har världens bästa återgivning hemma? Hur många tar det inte som personlig kritik av dom själva om man inte gillar hur det låter hemma hos någon?
Och ja, jag tycker det är olyckligt om samma person testar samma leverantörs grejor hela tiden. Men å andra sidan om man vet vad PW gillar och inte gillar och han är konsistent i det han skriver och man vet själv att man inte tycker som han så är det ju bra att då kunna sovra enkelt.
Dock har jag själv aldrig köpt något efter bara en recension ifrån bara ett land.
Svensk HIFI är världsbäst i Sverige oavsett vem som än skriver.

edit :stavfel

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:50

Så vad anser du ?
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 23:53

[s]Två påståenden:

1. Det finns ingen som förväntar sig att en entusiast skall vara opartisk.

2. Det förväntas att en professionell bedömmare är neutral.

FInns det verkligen någon på detta forum som tycker annorlunda??

[/s]

Hänvisar nedåt eftersom detta tydligen var för luddigt skrivet... Texten återkommer lite utvecklad
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-11 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-11 00:33

Kaffekoppen skrev:Två påståenden:

Japp, jag!
Realistiskt sätt så vill jag att en testare skall vara konsekvent sen får han tycka vad han vill. Att en bedömmare skall vara neutral förstår jag inte alls.
Han (hon finns väl knappast i denna brasch) bedömmer ju saker, det är ju inte samma sak som att finna fem fel på mätbänken. Han lyssnar ju och tycker och då blir det efter sin smak.
En testare skall ju vara neutral typ om han mäter saker som är mätbara av andra, då finns en sanning så att säga.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 00:41

Mayro skrev:
Rydberg skrev:Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

det är här ett så bra exempel så det vore rent fel att INTE ta detta som ett exempel......bredvid då även andra..

Hej Mayro! :)

Jag har inte suttit framför datorn ikväll men nu ser jag att tråden har kantrat. Det vi talar om i den här tråden handlar om svenska hifi-recensenter, underförstått de som jobbar med det professionellt. Just Ino-produkter har mig veterligen aldrig recenserats i någon kommersiell tidning och inte Molt heller vad jag vet. Mao jag tycker ditt exempel inte alls är applicerbart på det vi diskuterar.

Om jag själv skulle vara recensent på en hifi-blaska och skulle recensera Ino-produkter skulle jag nog ha väldigt svårt att ställa mig objektiv, det är ju ganska naturligt att man tycker om det man har själv. Därför skulle jag aldrig sätta mig i den situationen utan jag hade hellre låtit någon kollega testa högtalarna. För denna kollega skulle det då bli som att testa ett märke vilket som helst.

Som sagt, vi talar ju om recensioner publicerade i tidningar som har som ambition att kommunicera med läsarna vad de tycker om produkter, och dessutom göra detta så objektivt som möjligt, när det går som i fallet Bladelius är något tokigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:02

Harryup skrev:

Japp, jag!
Realistiskt sätt så vill jag att en testare skall vara konsekvent sen får han tycka vad han vill. Att en bedömmare skall vara neutral förstår jag inte alls.
Han (hon finns väl knappast i denna brasch) bedömmer ju saker, det är ju inte samma sak som att finna fem fel på mätbänken. Han lyssnar ju och tycker och då blir det efter sin smak.
En testare skall ju vara neutral typ om han mäter saker som är mätbara av andra, då finns en sanning så att säga.

Hej!

Får kanske utveckla mig ;-)

Jag pratar inte om att att en recensent inte får lägga personliga värderingar i sina publikationer. Det förväntas att han skriver personligt,. Så länge han inte utför en test vill säga. En recention är en recention En test är en test - precis som du påpekar.

Neutral däremot, som i betydelsen opåverkad av leverantörer, vänskapsband och korruption måste vara ett krav man kan ställa på en person som publicerar produktgenomgångar. Som läsare skall man inte behöva hysa det minsta tvivel på att så är fallet.

Kan vi vara överrens om det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 01:03

Jag förväntar mig att ALLA som recenserar något skall ha en viss förmåga att vara självkritiskt objektiv..

OCH där finns rätt mycket att önska av inogänget minst sagt.. Och därvid anser jag det är exakt lika viktigt eftersom detta "inogäng" genom sitt ideliga mantra om ino till varenda en som ens ser ut att vilja köpa en högtalare bör vara exakt lika eller mer noga med detta eftersom en som köpare oftare litar just på "sk opartiska fria rådgörare" mer än ev tidningar där man vet att det kan vara vinklat...

Och eftersom inte en enda har någonsin framför ett ord ens som går att missförstå som en "notering" av minsta lilla kritik av ino så blir därvid det rent att förknippa med löjeväckande att ens påstå man är opartiska ..

Att sedan sitta o gnälla hejdlöst på en tidningskille som skriver okritiskt om en elektronikfirmas grejor som advantage blir rent patetiskt...

Innan man piper och gnäller bör man själv ha en viss insikt om sitt eget sätt att aggera..Och just fenomenet med "marknadsföringen" kunder gör för ino audio är totalt befriad från all sans.. Inte en enda säger ett ord i kritik.. och kommer någon som jag tex och framför kritik så hängs jag i tjugo sidor.. En vän till mig.. En klart seriös lyssnare blir förlöjligad..genom att påstås höra illa.. Eller inte höra bra.. Och detta av tillverkaren...och man anklagas för att ljuga o gud vet allt..

Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Ska ni ha jaktlag här.. :lol: Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...

Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Så tycker jag.. Och jag vet ingen av er troligen anser mig ha rätt..Men det kan jag leva med hur enkelt som helst.. Jag förväntar mig knappast er mentalitet skall gå att påverka. Men jag hoppas att ev andra läsare i alla fall skall ta till sig och ifrågasätta ER noga också.. och inte falla platt för ert mantra utan att själva kolla upp mer noga

Se bara hur ni snudd kan anses dölja info om hur man faktiskt MÅSTE jobba med sitt rum för ino skall kunna prestera det dom gör i källaren hos iö....

bedrövligt helt enkelt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 01:07

men du måste ju skilja begreppen mayro.....

äger man en pryl gör man ju det för att man tycker det är det bästa eller hur....

är man däremot personlig testare och sköter marknadsföringen åt ett företag, får betalt å hela kittet är det ju en viss skillnad?

jag kommer inte ihåg senast morello betalade mig för att jag lovordar hans högtalare/konstruktion :D 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 01:10

Bra skrivet :)

Men jag förväntar mig att en professionell bedömare också är HiFi entusiast, således förväntar jag mig att HiFi entusiaster är opartiska.

De "märkes entusiaster" som tar partisk ställning för ett fabrikat e.d. kallar jag istället för anhängare. Där har HiFi entusiasmen fått ge vika för ett ställningstagande, en förutfattad mening, som kan vara mer eller mindre sakligt grundad men ändå...
I det fallet har jag inga förväntningar.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-11 01:25, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-11 01:12

Trevligt att den här tråden har kommit tillbaka till topic igen

Har under en resa inhandlat Hifi&Musik, Highfidelity, Hemmabio och Ljud&bild.
Kan nog inte säga att jag tycker att nån egentligen är så "bra", men det är litegrann som att förvänta sig att Bilsport testar familjekombis eller att Aftonbladet skulle göra egna analyser av läget i mellanöstern.
De har alla sin målgrupp. H&F som vänder sig till vinälskare som vill ha krispiga diskanter och mustiga basar, Ljud&bild som vänder sig till dem som vill ha orelevanta tester av produkter med helt olika förutsättningar etc...

Intressant är dock att de har alla sina favorittillverkare som dyker upp mer eller mindre i varje tidning. Det är som att utforska olika små världar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 01:15

Entusiaster kommer alltid att lovorda det de är entusiaster för, det är ju det som är grejjen med att vara entusiast. Man kan inte kräva att en INOit kommer att tala om brister med INO, lika lite som man kan kräva att en Linn-entusiast kommer att kritisera Linn. Det kommer ju aldrig att hända. Iaf mkt sällan.

Det finns mkt få här som tagit på sig rollen att vara opartisk här, och skulle det mot förmodan hända så anges det väl ganska tydligt?!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 01:15

Mayro skrev:Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Skillnaden är ju att ingen av oss som skriver här har något som helst ansvar för några läsare. Ingen av oss som skriver här på faktiskt gör det som ett jobb och tjänar pengar på det. Att du ens jämför en recensent som jobbar på en av skandinaviens största hifitidningar med kreti och pleti som skriver, på sin fritid, på ett internetforum är ju inget annat än bedrövligt. Det finns ju ingen logik i en sådan jämförelse och det vet du ju om Mayro om du tänker efter. Det du visar upp här har inget med sakfrågan att göra utan handlar enbart om dina personliga inställning till Ino Audio, drop it! :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 01:27

Nej haakan..
partiskhet är ämnet.. Och den är densamma för alla..

Man skall alltid vara så objektiv man kan.. Detta är ett ansvar för oss alla om vi så har ino eller opera eller krell nad ellr sentec med ekk..ELLER skriver för en tidning..

Och är man inte detta.. Och samtidigt sitter o vräker på om att andra inte har denna förmåga.. Ja då är det klädsamt om man börjar själv använda en viss form av objektivt sätt innan man ger sig på jakt i grupp...

och notera att jag exakt som alla här INTE anser pw helt korekt i sitt sätt.... Så därvid är mina tankar som era..

MEN!! Jag har upplevt detta forum då man med objektiva öron säger vad man anser.. Om då ino... Då är man stenad.. Och avkrävs total lydnad att INTE ha åsikter om saker av negativ karaktär...

Du behöver enbart läsa i den tråden jag tänker på så ser du snabbt vad som händer på detta forum...Då kräver man att man skall helt släppa all sans o vett och aggera exakt som PW gör om advantage i texten för att det skall va ok...

Nej.. NU får detta va.. Ha en god jakt... Jag ska upp tidigt i morron.. Så natti..

dessutom finns inte mer att säga..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:30

Mayro skrev:Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Ska ni ha jaktlag här.. :lol: Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...

Jag är jäkligt trött på att du inte vill förstå något av vad jag skriver. Är det med vilje, eller skriver jag på ett sätt som inte riktigt går fram till dig? Om du vill kan vi ta det på telefon. Det är lite tröttsamt när alla verkar förstå poängen, men sen kontrar du med sektsnack, hetsjakt eller något kränkande.

Jag har inte i något inlägg varit kritisk mot en specifik skribent, någon tidning eller generalagent. Jag pratar generellt. och har gjort hela tiden. Det är du som hänger upp dig på PW, Ino eller vad tusan det nu kan vara. Ge tusan i det och läs vad jag skriver istället.

Använd inte ett citet av mig och koppla det till en text om hetsjakt, sektskap (vilket jag ser som en jävla förolämpning om sanningen skall fram - inte som någon kul ploj sak. Det är fördjävla nedvärderande!) eller nått annat skit du häver ur dig.

Trött på dig Myro. Trött på att du vill förstöra all konstruktiv debatt genom att föra in skitsnack hela tiden.

Är det din önskan att jag skall sluta vara här så skall jag överväga det.
Det är inte kul längre. Du har lyckats få bort en "sektmedlem". Grattis.

Det är du Mayro som går för långt. och jag är less på det nu. Känner inte för att vara tyst och spela med längre.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 01:38

Magnus,

Du skrev mycket bra och skriver alltid mycket bra och vänligt, ja till och med föredömligt.

Låt dig inte nedlåtas av trollet Mayros illasinnade provokation hur medveten eller omedveten den än är.
Jag tror Mayro lider mest av den själv.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 01:54

Kan vi låta bli att diskutera enskilda individer på forumet? Problemet är tydligt som det är utan att det behövs diskuteras ytterligare.

Fortsätt gärna med ämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-11 03:44

Kul att fler än jag gillade AudioVideo, en väldigt kunnig samling skribenter i den tidningen. Bred med både hem-HiFi och Pro-Audio i form av när-radio och PA.

Trist att denna tråden, som så många andra, får helt fel fokus (från trådskapearens avsikt) tack vare folk som inte har läsförståelse.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-11 08:23

Kan vi inte avsluta diskussionen om Ino och återgå till ämnet genom att konstatera att Mayro's poäng (såsom jag upplever det han försöker framföra) är att människor har preferenser och är mer eller mindre glada i olika saker, därav parallellen till detta forum:-. 'Opartiskhet' och objektivitet är eftersträvansvärt, men svårt i praktiken.

Några (bla Rydberg) menar att rollen är starkt annorlunda mellan att som privatperson skriva på forum och att vara betald skribent på tidning, vilket jag håller med om.
Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?

Att PW's recensioner* lämnar mycket att önska tycker jag är klart, men hur tillser en tidning att kopplingar, kontakter, kundrelationer etc, samt förutfattade meningar inte inverkar?

* Jag tycker att de flesta recensenter i HF, High-Fidelity samt Ljud och Bild skulle kunna förbättra sin saklighet genom att genomföra och redovisa tester på annat vis. Dock tycker jag att High-Fidelity är klart bättre än HF och Ljud&Bild. Den sistnämnda är sämst då tidningen försöker få in så många recensioner som möjligt och trovärdigheten är enligt mig noll.
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 09:35

Rydberg skrev:Lite mer läsning i just detta ämnet här, behöver jag tillägga att signaturen "lambda" är avstängd?

Fantastiskt. Men jag är inte det minsta förvånad, nästan alla aktörer i hifi-branschen håller varandra hårt om ryggen (för att i slutänden säkra deras existensberättigande) och detta är ju knappast någon nyhet. Det bevisas istället gång efter annan och Rydbergs intressanta exempel är tyvärr bara två i mängden. Det riktigt sorgliga är - enligt min mening - att man inte spelar med öppna kort, dvs. reklammakare kallas för recensenter, branschfolk infiltrerar olika forum osv. Tur att det trots allt finns ett och annat undantag (samt tänkande entusiaster!) annars hade jag nog lagt ned denna hobby för gott...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 11:29

Kan vi inte avsluta diskussionen om Ino och återgå till ämnet genom att konstatera att Mayro's poäng (såsom jag upplever det han försöker framföra) är att människor har preferenser och är mer eller mindre glada i olika saker, därav parallellen till detta forum:-. 'Opartiskhet' och objektivitet är eftersträvansvärt, men svårt i praktiken.

Tack markih.
Du har halt snappat....Och även den delen där ino kommer in som exempel samt varför..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 11:32

problemet ligger ju hos tidningarna...dom är helt enkelt inte populära nog....hade h&m sålt 10miljoner upplagor hade säkerligen tillverkarna och återförsäljarna köat för att få sina saker "testade" och förhoppningsvis då eftersom det finns så mycket att välja på en objektiv inställning från tidningens sida....

nu känns det mer som att det är tidningarna som kanske tom får ringa runt efter olika saker....kanske får en personlig relation som dom gärna inte pajjar osv osv osv alla fattar poängen...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 11:37

BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...?

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 11:37

Det är ändå skönt att konstatera att detta forum är det enda som du och jag kan framföra sådana här åsikter om branschfolk, recensenter mm. På andra ställen på nätet blir du avstängd direkt medans branschtupparna får bete sig hur som helst.

Faktiskt.se är det enda fria forumet vilket admin och ni alla skall ha all heder åt. Vi som har synpunkter på hifibranschens många märkliga turer och rena lurendrejerier på andra forum blir obönhörligen avstängda medans diverse troll och branschfolk kan bete sig hur som helst här utan att bli avstängda.

Det är styrkan med Faktiskt.se även om friheten också innebär många trätotrådar.

Jag håller med om dom som anser att ingen recensent kan vara helt opartisk i alla lägen och att det är lätt att bli polare med både tillverkare och handlare. Både med och utan någon gåva då och då om dom nu får det ;-)
I fallet High Fidelity hoppas man ju att PW inte får ta nästa Bladeliusrecension utan att någon helt annan får det nöjet annars så är ju utgången given.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 11:37

Haakan_W skrev:problemet ligger ju hos tidningarna...

Ja, delvis.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 11:39

Mayro skrev:Tack markih.
Du har halt snappat....Och även den delen där ino kommer in som exempel samt varför.

Jag har sedan länge också fattat varför du rörde in Ino men förklarade samtidigt varför det inte var relevant. Om du blandade in det bara för att visa att entusiaster inte kan vara objektiva så underskattar du nog folks intelligens här kraftigt Mayro.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 11:46

Birger skrev:Det är ändå skönt att konstatera att detta forum är det enda som du och jag kan framföra sådana här åsikter om branschfolk, recensenter mm. På andra ställen på nätet blir du avstängd direkt medans branschtupparna får bete sig hur som helst.

Faktiskt.se är det enda fria forumet vilket admin och ni alla skall ha all heder åt. Vi som har synpunkter på hifibranschens många märkliga turer och rena lurendrejerier på andra forum blir obönhörligen avstängda medans diverse troll och branschfolk kan bete sig hur som helst här utan att bli avstängda.

Det är styrkan med Faktiskt.se även om friheten också innebär många trätotrådar.

Förbannat bra skrivet och jag passar härmed på att tacka alla
er bakom faktiskt.se, ni gör ett oerhört bra och viktigt jobb
:!:

Timbre skrev:Blåst eller asgarv?

Eufånig? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 11:51

fast nog är det ju så att kraven på att en entusiast ska vara lika objektiv som en recensent existerar ju inte ens...

jag lyssnar då strikt subjektivt och nu är det ju så att mina högtalare faller mig precis i smaken, även fast det nu inte är ino så faller det tydligen i den kategorin enligt mayro och gänget...och det är väl klart att jag lovordar dom eftersom jag inte tror det finns några högtalare jag skulle trivas bättre med (förutom då morellos med nya mellanregistret, kanske...men förhoppningsvis inte). samtidigt som att mayro då kanske skulle tycka si och så om dom eftersom dom påminner starkt om pi60...

å precis samma sak fast tvärtom kanske om jag skulle lyssna hos mayro...

så på så sätt tycker man kanske att en recensent ska försöka hålla sina subjektiva åsikter lite åt sidan och bedömma dess naturtrogenhet? kanske inte lovorda lika mycket som nu och kanske mäta lite mer, jag saknar total kapningar av saker...utan kapningar faller förtroendet enormt

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 11:53

Hetsporren:

Timbre har iaf en poäng.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 11:58

Hetsporren skrev:[size=18]
Birger skrev:
Timbre skrev:Blåst eller asgarv?

Eufånig? :mrgreen:

Asgarv med andra ord och det är bäst för hälsan.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-11 12:02

Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr

Har det gått att köpa lösnummer av MoLT? Att medlemmar kan köpa äldre exemplar vet jag, men detta verkar ju som "vem som helst" kunde köpa ett nytt exemplar.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-03-11 12:11

När det gäller svenska hifi-tidskrifter anser jag att Radio&Television fram till mitten på sjuttiotalet är i särklass tom i ett internationellt perspektiv.

Ni som inte var med på den tiden, försök att hitta något exemplar på biblioteket eller någon secondhand butik, läs och begrunda.

Men den tidningen förutsatte att läsaren hade ett eget förstånd och kanske en smula bildning/utbildning. Så är inte fallet med dagens blaskor. Eller är det så att just dessa egenskaper har blivit en bristvara i dagens sverige?

Det som skrivs i blaskorna speglar väl den nivå som redaktionen förväntar sig att den tilltänkta läsekretsen har.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-03-11 12:13

Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.

Molt är ju nu för tiden helt utan annonser.

Timbre skrev:
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?
:wink: :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 12:14

markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?

Det är just det en del av oss försöker ta reda på!

Vi får se vad de svarar på det. Iallafall jag är intresserad av det. Jag delgav det mail jag skickade till dem innan tråden välte igen.

Jag regerade starkt, mycket beroende på andra trådar. Ber om ursäkt för detta. Jag redovisar här deras svar på min mycket generella fråga (se nu till att inte kalla den hetsjakt, särskillt utan att ha läst den, se ovan). I övrigt lämnar jag trådärendet.

Jag vill passa på att tacka för alla PM jag fått - de värmer.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-11 13:07

Timbre skrev:

Blåst eller asgarv?

Jag vet ju inte vad årgång 36 är för år, men om Hifi & Musik kostade 39:50 så är det väl ett tag sedan, så jag vet inte hur MoLT var då, vid den tidpunkten visste jag inte ens att den existerade.

Att den ena tidningen har snyggare bilder hjälper inte så mycket om man inte kan tro på vad de skriver.

Jag skall förresten erkänna att jag ljög nyss, :wink: citatet i mitt förra inlägg var påhittat. Exakt så där har de aldrig skrivit (vad jag vet) men väldigt liknande. :wink:

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 13:34

Sanny_X skrev:
Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr

Har det gått att köpa lösnummer av MoLT? Att medlemmar kan köpa äldre exemplar vet jag, men detta verkar ju som "vem som helst" kunde köpa ett nytt exemplar.

Ingen aning men priset finns angivet på omslaget.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 13:47

LarsR skrev:Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.

Timbre skrev:

Blåst eller asgarv?
:wink: :wink:

Omfattande definitivt och resten blir ju en subjektiv bedömning men visst finns här kritiska synpunkter för den som orkar ta sig igenom.
Dagens Moltar har jag ingen erfarenhet av. "50 meter lång tång" som Jax skrev... :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-11 13:54

Mayro skrev:

Jag förväntar mig att ALLA som recenserar något skall ha en viss förmåga att vara självkritiskt objektiv..

OCH där finns rätt mycket att önska av inogänget minst sagt.. Och därvid anser jag det är exakt lika viktigt eftersom detta "inogäng" genom sitt ideliga mantra om ino till varenda en som ens ser ut att vilja köpa en högtalare bör vara exakt lika eller mer noga med detta eftersom en som köpare oftare litar just på "sk opartiska fria rådgörare" mer än ev tidningar där man vet att det kan vara vinklat...

Och eftersom inte en enda har någonsin framför ett ord ens som går att missförstå som en "notering" av minsta lilla kritik av ino så blir därvid det rent att förknippa med löjeväckande att ens påstå man är opartiska ..

Att sedan sitta o gnälla hejdlöst på en tidningskille som skriver okritiskt om en elektronikfirmas grejor som advantage blir rent patetiskt...

Innan man piper och gnäller bör man själv ha en viss insikt om sitt eget sätt att aggera..Och just fenomenet med "marknadsföringen" kunder gör för ino audio är totalt befriad från all sans.. Inte en enda säger ett ord i kritik.. och kommer någon som jag tex och framför kritik så hängs jag i tjugo sidor.. En vän till mig.. En klart seriös lyssnare blir förlöjligad..genom att påstås höra illa.. Eller inte höra bra.. Och detta av tillverkaren...och man anklagas för att ljuga o gud vet allt..

Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Så tycker jag.. Och jag vet ingen av er troligen anser mig ha rätt..Men det kan jag leva med hur enkelt som helst.. Jag förväntar mig knappast er mentalitet skall gå att påverka. Men jag hoppas att ev andra läsare i alla fall skall ta till sig och ifrågasätta ER noga också.. och inte falla platt för ert mantra utan att själva kolla upp mer noga

Se bara hur ni snudd kan anses dölja info om hur man faktiskt MÅSTE jobba med sitt rum för ino skall kunna prestera det dom gör i källaren hos iö....

bedrövligt helt enkelt..

Att en högtalare behöver ett bra rum för att prestera bra är inte konstigt och det tycker jag väl inte att någon döljer, IngÖhman säger ju till och med att man bör ha heltäckningsmatta osv (för optimalt ljud alltså).

Och att personer som äger Ino-högtalare tycker de är bra är väl inte heller konstigt, man köper antagligen inte Ino-högtalare om man tycker de är dåliga. :wink:

För att överhuvudtaget få köpa pi60 så måste man ju provlyssna dem först, och då är det väl osannolikt att någon som tycker de är dåliga köper dem. :)

Jag tror för övrigt inte att det är så många som tycker de är dåliga efter att ha hört på dem. 8)

Senast redigerad av BACH 2006-03-11 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-11 14:05

Kaffekoppen skrev:
markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?

Det är just det en del av oss försöker ta reda på!

Vi får se vad de svarar på det. Iallafall jag är intresserad av det. Jag delgav det mail jag skickade till dem innan tråden välte igen.

Jag regerade starkt, mycket beroende på andra trådar. Ber om ursäkt för detta. Jag redovisar här deras svar på min mycket generella fråga (se nu till att inte kalla den hetsjakt, särskillt utan att ha läst den, se ovan). I övrigt lämnar jag trådärendet. ...

Kul om du delger svaret och personligen tycker jag att du får gärna stanna kvar i debatten, - om du har lust.

I övrigt:

Bengt! Roligt att du också deltar.
Vad är din erfarenhet från 'branschen' map på opartiskhet/objektivitet?
Vad känns seriöst resp oseriöst för dig? Vad betyder redovisade tester/avlyssningar i olika tidningar för dig? Vilka tidningar känns mest seriösa och varför?
Vilken roll spelar HiFi-magasinen?
(Om du nu tycker att frågeställningarna är intressanta?)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 14:27

För att överhuvudtaget få köpa pi60 så måste man ju provlyssna dem först, och då är det väl osannolikt att någon som tycker de är dåliga köper dem

Ska jag säga vad jag "tror" så är det att en firma inte ens får nobba att sälja till efterfrågande kund... Tror det är så faktiskt..

Som privatperson får man nobba. Men inte som saluförande firma...

Tror inte heller man får ens reglera med att höja priserna ÖVER listpris för att hindra att sälja...

Jag TROR detta.. Inte helt säker .. men faktiskt är jag snudd säker ändå...Men detta va ju bara en liten parentes...

Och Rydberg.. Jag har sett att du snappade... faktiskt dumt av mig att inte notera även det....

kaffekoppen.

Det ser aningen ut som du tror jag är EMOT just dig.. Så är det inte.. Jag talar generellt. Vilket gör att en del tar åt sig.. En del inte.. Kanske beroende på hur man ser sitt eget aggerande...

Så ...inget riktat personligt mot just dig...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 14:39

markih skrev:
markih skrev:Bengt! Roligt att du också deltar. Vad är din erfarenhet från 'branschen' map på opartiskhet/objektivitet? Vad känns seriöst resp oseriöst för dig? Vilken roll spelar HiFi-magasinens? Vad betyder redovisade tester/avlyssningar i olika tidningar för dig? Vilka tidningar känns mest seriösa och varför? (Om du nu tycker att frågeställningarna är intressanta?)

Hej markih!

Dagens tidningspriser är ju ganska höga (en Stereophileprenumeration undantaget då) så läsarens tillfälliga läge får väl avgöra valet. Går jag i köptankar kan en seriös test vara intressant och då faller ju valet på vilken tidning som testat vad men att låta det bli avgörande skulle jag passa mig för. Är det förströelseläsning (vilket jag tror är vanligare än vi föreställer oss) måste man ju ställa krav på både layout och entusiastiska skribenter och vill jag njuta av ren fotokonst finns ju alltid image hifi.
Det värsta jag vet är rankinglistor och "bäst i test".
Egentligen handlar det väl om valuta för pengarna på många sätt och totalt sett är Stereophile fortfarande favoriten... :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 14:45

Jag håller med Timbre... :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 15:10

Man påminns ju onekligen om låten "vem kan man lita på.." :wink:

Själv har jag stort nöje av att förströelse-läsa i hifiblaskor och som Timbre spana in snygga bilder :-)

Sen kan man ju ha jäkligt skoj åt deras flumspråk också..

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 15:22

Mycket hifilektyr hamnar nog i badrumsdomänerna.... :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 15:30

Ja det stämmer, blandat med kalle anka för de intellektuella :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-11 16:00

Timbre skrev:

Blåst eller asgarv?

Är det färgbilder som gäller föredrar jag t ex Playboy före Hifi & Musik (har iofs inte "läst" Playboy på 20 år). In en "HiFi"-tidning så föredrar jag sakinnehållet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 16:06

Med risk för att stöta mig med halva forumet så tycker jag att Molt är ruskigt trist. Å andra sidan är det ju en amatörblaska skriven av hifientusiastiska tekniker :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 16:08

tråkig men informativ skulle jag uttrycka mig....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 16:20

Birger:
Helt Ok! Alla har rätt till sina åsikter. Ingen vet bättre/kan bättre bedöma hur dina åsikter ser ut än du själv, och ingen begär att MoLt skall vara för alla!

Pease Brother! 8)

Timbre skrev:
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLt

Blåst eller asgarv?

Timbre skrev:
LarsR skrev:Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Omfattande definitivt och resten blir ju en subjektiv bedömning men visst finns här kritiska synpunkter för den som orkar ta sig igenom.
Dagens Moltar har jag ingen erfarenhet av. "50 meter lång tång" som Jax skrev... :)

Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

MoLt har inte sedan 80-talet haft någon aktiv annonsförsäljning överhuvudtaget, däremot har man (sedan 1989 och även idag) kunnat annonsera, om man vill. Detta - ingen aktiv annonsförsäljning, gäller alltså för den nämnda tidningen, precis som det gäller idag.

Om någon specifikt vill annonsera i MoLt kan man alltså göra det då liksom idag, men ingen i redaktionen har någonting överhuvudtaget med det att göra.

Detta är väl också orsaken till att nästan ingen vill anonsera i MoLt - det garanterar helt enkelt inte en god recension, för vad bryr sig skribenten om huruvida det annonseras? Därför betraktas en annons i MoLt som bortkastade pengar av många branschaktörer.

I MoLt får ju goda apparater goda recensioner - alldeles oavsett om de annonserar eller ej *. Motsatsen gäller förstås också, även om vi försöker undvika att skriva om direkt usla apparater. Det är ju jobbigt att skriva artiklar, så det känns vettigare att lägga huvuddelen av krutet på att beskriva apparater som är speciellt bra, för upplysning om bra apparater är ju intressantare information för LTS-medlemmarna.

Kort sagt:
Om du vill söka samband mellan artiklar i MoLt och annonser, så får du söka någon annanstans än hos LTS. Prova den som annonserat. :wink: Vill du bara smutskasta MoLt med falska spekulationer så går det bra att fortsätta som du började dock. :?

LTS kan ju inte rimligtvis ha som policy att specifikt vägrar någon att annonsera - bara för att det skrivs om deras specifika apparater i samma hummer av MoLt ¤.
Vi har ju inte bett någon att anonsera överhuvudtaget! Skribenterna är inte heller avlönade och de har således inget intresse av huruvida någon vill annonsera eller inte. Ingen som "jobbar med" tidningen har heller något ägande i den. Allting sker med idéella insatser, och tryck och porto finansieras ju från LTS-medlemmarnas medlemsavgifter. Den enda som skulle kunna ha intresse av att det annonseras i MoLt är LTS-medlemmarna, eftersom det kan innebära att det skulle kunna räcka till mera verksamhet i form av medlemsmöter och liknande. Men de som sliter mad allt det idéella arbetet skulle näppeligen sörja om de slapp det. :wink:

Just detta att MoLt-redaktionen struntar högaktningsfullt i om huruvida det (och i såfall vad som) annonseras *, märks tydigt i att ingen lyfter ett finger för att försöka sälja några annonser.

Vh, iö

- - - - -

*Det borde alla inse som läst fler MoLt-nummer än ett enda.

¤Hmmm... Eller det kanske vi kan förresten! Bara för att gardera för attacker från dem som gjort det till sin livsuppgift att sprida osanna rykten eller att skapa spekulationer om LTS med avsikt att så tvivel på LTS goda ambitioner.
Jag tycker det är mycket trist dock med en värld där man skall behöva gardera mot andras illvilja, och jag när dessutom förhoppningen/förtroendet att LTS-medlemmarna med sin oerhört mycket större insikt i vad LTS som organisation faktiskt gör och vill, ser det absurda i sådana där spekulativa försök till misstänkliggörande av LTS' ambitioner.

Man skulle också kunna tänka sig att alltid hantera verkligheten på ett sätt som inbegriper att alltid vara rädd för okändas illvilja. Man kan t ex gardera för misstankar genom att inte testa två grunkor från samma importör, fast man (rätt vanligt) har stött på dem samtidigt. Man kan alltså välja att agera strategiskt hela tiden. Men sådant sysslar vi inte med i MoLt.

Ingen garanterar heller att LTS hela tiden "hittar alla bra saker som finns i varje tid". Vi gör så gott vi kan, efter resurserna. Men ambitionen sträcker sig inte längre än att vi gör vårt bästa, och att vi alltid redovisar allting ärligt och så noga vi kan eller orkar. Om det inte räcker för vissa så är väl helt enkelt inte LTS rätt för dem.

Det är helt ok! Men det är näppeligen ett argument för att ägna sig åt osakliga och fabulerande spekulativa angrepp mot en organisation som gör sitt bästa, och jag tycker dessutom att det vi lyckas med är något enastående, men det är bara en åsikt. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 16:36

IÖ: Anledningen till att jag tycker att Molt är trist beror på att jag ofta inte förstår tekniska förklaringar mm. Dessutom har den ju en enkel layout vilket är förståerlit då den ju utges av entusiaster och inte bekostas av hela eller halva hifibranschen. Däremot har jag fullt förtroende för att den är så opartisk en publikation kan vara. Just det behövs i en så grumlig bransch som ljudbranschen.

Keep up the good work :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 16:40

Tack!

Och som sagt: Helt ok att tycka att MoLt är tråkig!

Det är förstås trist att alla människor är olika, det vill säga det är det ju inte alls(!) tvärtom - men konsekvensen att det inte går att skriva en artikel så att alla finner den vara intressant/begriplig, det är lite trist. Men det får vi alla stå ut med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-11 17:06

Det där med layout är rätt viktigt faktiskt. Köpte H&M igår och måste säga att det är en fantastiskt tidning att "titta i". Prenumerar på Stereophile(eller pedofilen som min tjej säger) och kan konstatera att deras layuotansvarige borde få foten. Maken till ostrukturerad tidning får man leta efter. Men trevlig läsning är det :)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 17:25

Det är lite för lite hifiporrbilder i Stereophile, tycker jag. Speciellt i senaste med en artikel om Thorens td124. Vi kanske är kanske är bortskämda i dessa fikareportage-forum vi huserar. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 17:49

Bilder är bra. Bättre än 1000 ord, ju.

Fast jag gillade looken när MoLt inte hade några bilder alls på omslaget. Bara text... Då fick hela innehållet liksom en rättvis presentation. En bild kan ju så lätt dominera över en annan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 17:51

IngOehman skrev:Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

Blir ett inlägg plötsligt spekulativt för att det ifrågasätter MoLT eller är det bara ett spekulativt inlägg bland andra i en spekulativ debatt?

MoLT nämndes som det enda alternativet och jag ville peka på likheter med branschen i övrigt. Faktum kvarstår: Sjutton sidor recension och 50% av annonserna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 17:58

Det finns inga likheter med branschen i övrigt. MoLt är inte en tidskrift för vilken annonserna betyder något.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 18:01

Nu är snarstuckenheten lite väl högt ställd. Exemplet gällde en molt på 80 talet, som ngn i tråden påpekade, då de inte längre har annonser. Slutdiskuterat om den saken, med andra ord.

Varsågod att fortsätta med trådämnet, mina herrar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 18:07

Ett egenavslöjande inlägg. Avstår svar av respekt för administrationen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 18:09

Nej V8, det är en hyggligt modern MoLt (till stora delar nuvarande styrelse och redaktion) det handlar om.

Timbre skrev:Blir ett inlägg plötsligt spekulativt för att det ifrågasätter MoLT eller är det bara ett spekulativt inlägg bland andra i en spekulativ debatt?

Det är spekulativt för att ifrågasättandet sker med hjälp av ett tendensiöst spekularande, och inte med någon som helst fakta.
Kort sagt framgår det med önskvärd tydlighet att ditt syfte var att antyda något - för att de som läste det skulle tro något som inte är sant.

Du är bättre än att ägna dig är simpel smutskastning.

Det anstår inte en person av din vanligtvis superba smak, oantastliga stil och stora begåvning.

En debatt är inte spekulativ för att den innehåller åsikter, men när inlägg inte är åsikter, utan gissningar avsedda att drabba någon, då spekuleras det. Osakliga antydningar med avsikt att smutskasta är spekulativt.

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 18:32

IngOehman skrev:Det anstår inte en person av din vanligtvis superba smak, oantastliga stil och stora begåvning.

Alla har vi bra och dåliga sidor...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 18:53

Hetsporren skrev:Alla har vi bra och dåliga sidor...

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?:
Det var nytt Hetsporren... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 18:56

Ja att ifrågasätta genom att spekulera är 100% dåligt. Så beter man sig helt enkelt inte mot någon. Det är tarvligt.

Men visst är det som Hetsporren säger: alla har bra och dåliga sidor, men när man har så bra sidor som Timbre tycker jag man kan ta fasta på dem!

Och bara för att alla har dåliga sidor tycker jag inte man kan använda det för att ursäkta ojussta påhopp med antydningar om korruption, på en massa människor som offrar sin fritid och jobbar och sliter för andras glädjes skull.

Vh, iö

- - - - -

PS. Precis som ordet 'ifrågasätta' antyder är ett seriöst ifrågasättande att ställa frågor om det man undrar över. Inte att spekulera och förolämpa folk med antydningar om att något (som man inte vet något om alls) har gått fel till.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:01, redigerad totalt 3 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 18:57

Timbre skrev:

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?: Det var nytt Hetsporren...

Det sa jag inte. Jag bara konstaterade att du, liksom alla andra, har bra och dåliga sidor.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:00

En debatt är inte spekulativ för att den innehåller åsikter, men när inlägg inte är åsikter, utan gissningar avsedda att drabba någon, då spekuleras det. Osakliga antydningar med avsikt att smutskasta är spekulativt

När timbre skriver om molt är det spekulation.. Då andra skriver om andra tidningar med samma "mönster" är det åsikter 8O

Ja jäklar.. Skoj läsning detta..Man får ju erkänna den humor som sprudlar även om den är makalöst "bonnig" och "protektionistisk".. Humor är det i alla fall på rätt hög nivå...Om än konstigt vinklad humor..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:03

Vem har försvarat ondsinta ur luften tagna spekulationer om korruption menar du Mayro? Det har väl ingen av dem du riktar dig till gjort, eller har jag missat något?

Om vilket mönster talar du om? Ser du ett "mönster" i en enda händelse, ett enda nummer, menar du? 8O :D :lol:

Kort sagt: Vad i förklaringen jag skrev förstod du inte?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-11 19:06

Timbre skrev:

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?:
Det var nytt Hetsporren... :)

Du ifrågasätter inte, du antyder utan att säga rent ut. Vilket är svagt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:20

Ett försök att komma tillbaka on topic:

X X X X X

(som misslyckades... :? )
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 19:20

i skrev:Du ifrågasätter inte, du antyder utan att säga rent ut. Vilket är svagt.

Jag antyder inte utan jag redovisar. Den distinktionen brukar man få lära sig tidigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:28

Du antyder att det finns ett samband mellan annonser och artiklar i MoLt, som MoLt skall dömas för.

Detta är ingen "redovisning", för detta samband finns inte! Om det är så att det är något du inte vet någoting om, så fråga gärna. Men det gjorde du inte. Det du gjorde var en ren spekulation från dig sida, och det var lågt av dig.

MoLt har ingenting med sammanträffandet att göra. Det är annonsören som bestämt att de skall annonsera, ingen från LTS. De som skriver artiklarna vet inte ens om vilka annonser som eventuellt förekommer. Att LTS skulle skriva annorlunda på grund av att någon annonserar är rent befängt. Vi bryr oss bara om medlemmarnas väl.

Du borde lära dig distinktionen mellan redovisning och spekulation. Du visar ju med dina inlägg att du inte vet/förstår skillnaden.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:29

Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

Det timbre gjorde va exakt samma sak som andra "roar" sig med här.. Och detta säger du inget om alls..

Men men. Du är ju "sååå" opartisk :lol: Och därför synnerligen objektiv...

edit
Du vet.. Genom tystnad kan man också stödja... Och eftersom du så väl noterar timbres "entreinlägg" torde du också lätt noterat en rad av liknande mönster även från andra...

Jaja..skoj läsning här i alla fall.. Speciellt då du börjar dina sagor om "illvilliga" osv osv

Man skulle snudd tro man läste en prästs skrift för nån sektaktig kyrkoförsamling... Men så påminns man om att det ju bara va Iö som skriver för sin firmas och förenings räkning.. Och då förstår man ju partiskheten direkt.. och finner den fullt förståerlig också..

För du är väl, som "man" direkt skriver dom ggr sladd skriver nåt alltid endast ute efter att främja din "rörelse" så du får sälja....o ge reklam..

Alla i branchen är ju detta har jag ju lärt mig här av medlemmarna..

Och du är synerligen "i branchen" .. Både som tillverkare.. LTS guru.. samt "moltgubbe"...fingrarna i flera burkar minst sagt..

Så... partiskare kan man knappast bli anser jag..

Humor på hög nivå som sagt... :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:32

Tycker till att börja med att det är tråkigt att du är så ovänlig, och att du själv spekulerar illa om saker du inte vet något om.

En viss humor ligger det dock i att du tycks tro att jag "äger" LTS (...min forma och förening...). Mindre kul, nästan sorgligt, är att du menar att jag inte får försvara de saker jag bryr mig om, när de utsätts för orättfärdiga övergrepp/spekulationer! 8O
Dessutom antyder du att jag skulle ha någon sorts av dig påtvingat ansvar att hålla koll på allt som någon säger och protestera om något är fel. 8O

Om du tycker något är fel är det väl bättre att du klagar, och kanske någon gång du kanske till och med kan göra det utan att lämna sakfrågan. Alltså utan att du oavsett ämne alltid måste nämna mig, Ino eller LTS i ditt svar? (Eller det kanske är för svårt för dig? Glöm det isåfall.)

Men att detta oavsett: Vem pratar du om Mayro, som skulle ha spekulerat om något som jag (enligt dig) borde ha klagat på?

Ge ett exempel på någon spekulation. Jag har inte sagt att ingen har spekulerat, bara att jag isåfall missat det. Ge ett exempel!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:50, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:43

Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

I så fall tror jag partiskheten gör dig "blind" Men sådant är ju välkända fenomen också.. Att då man är partisk så uteblir objektiviteten..

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 19:44

Så var ligger egentligen problemet... :?: Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt... :?:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 19:50

Timbre
OK, du säger att du redovisar. Till skillnad från antyder.
Rydberg redovisar att alla Bladeliusprodukter i H&M har recenserats av PW. Redovisningen var komplett såvitt jag kan förstå, dvs omfattde alla tillfällen då nämnda produkter recenserades*.
Detta kallar jag en redovisning.
Vad har du redovisat?
Jo "En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...? "

För det första varför skriver du nr 1 årgång 36? Står det inte året på Molten? Eller ville du antyda något.

För det andra: årgång 36 torde vara 1986 om LTS bildats 1950. Det är lite gammalt nu, eller hur? Och sedan märk väl: LTS fortfarande pratar varmt om NHT och rekommenderar deras element trots att Svenska Laserföreningen kanske inte finns längre eller iaf inte annonserar.

Och för det tredje: Du "redovisar" ett nummer av MOLT. ETT bara. Var det allt du kunde hitta? Är det då inte imponerande av MOLT?
För du vet, man kan säga 10% är dumma. Men kan också säga 90% är snälla.
Så ja, jag måste hålla med en av föregående talarna, du antyder vilket är synd med bäring på dina kvaliteter.

*en komplett redovisning gränsande till en forskningsinsats skulle vara att även titta på PW's övriga recensioner

En sak till, jag har aldrig läst Molt.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 19:53

Så var ligger egentligen problemet... Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt...

För att det har hänt en enda gång?
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:57

Mayro skrev:Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

I så fall tror jag partiskheten gör dig "blind" Men sådant är ju välkända fenomen också.. Att då man är partisk så uteblir objektiviteten..

Det går knappt att nå fram till dig...

För det första:
GE ETT EXEMPEL!

För det andra:
VARFÖR FÅR JAG INTE REAGERA NÄR EN SPEKULATION/ANTYDNING JAG SER SKRIVAS ÄR EN SOM JAG VET ÄR LÖGNAKTIG OCH ILLASINNAD?

För det tredje:
VARFÖR ÄR DET ENLIGT DIG MITT ANSVAR ATT BEDÖMA VAD SOM ÄR SPEKULATIONER, OCH ATT PROTESTERA, I DE FALL DÅ JAG INTE VET NÅGOT OM SAKFÖRHÅLLANDENA, DET VILL SÄGA ORIMLIGEN KAN BEDÖMA VAD SOM ÄR FALSKT OCH SANT?

Sammanfattning: Hur kan det bli så fel så ofta när du försöker tänka / hur tänker du egentligen?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 20:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 19:58

Mayro dina inlägg är eviga pinsamma upprepningar utan poäng

Gör något vettigt istället, tvätta bilen eller XXX
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 19:58

mayro:
Iö frågade detta:

Men att detta oavsett: Vem pratar du om Mayro, som skulle ha spekulerat om något som jag (enligt dig) borde ha klagat på?

Ge ett exempel på någon spekulation. Jag har inte sagt att ingen har spekulerat, bara att jag isåfall missat det. Ge ett exempel!

Och du svarar:

Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

Känns som om du missförstod frågan, eller att ni pratar förbi varandra.

/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 20:06

Såja.. Nu känner man sig hemma igen.. Vad vore forumet utan Iö´s "fotsoldater" säg.. :lol:

Iö... Samt andra.. Har ni inte fattat tills nu kommer ni inte göra så framöver heller..Så spilla mer tid på att ens försöka är noll ide..

Ni är så förblindade av er egen partiskhet så det går inte ens med 1000w strålkastare få er att se detta..

Humor är det.. :lol:

Men nu ska det bli tv ...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 20:08

Jag tycker inte att det är humor att du skämmer ut dig och därmed din familj på det här sättet, men du verkar ju helt sakna självinsikt :(

För jävla tragiskt anser jag.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 20:09

Det blev inga exempel. Stor surprize...

Du kallar istället folk för någons fotsoldater när de bara (på grund av ditt eget agerande som visar att det inte gått att nå fram till dig) gör en ansträngning att på något sätt nå fram till dig - de försöker få dig att förstå det som praktiskt taget alla andra fattar.

De försöker ju hjälpa dig Mayro!

Men försök att förstå, att det som folk skriver till DIG har med DIG att göra Mayro, inte med mig. Det de skriver till dig, är ett resultat av de inlägg som DU skrivit. Men du tycks vara nästan helt oförmögen att inte blanda in mig, alltid.

Vadan denna fixering vid mig?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:16

Såja.. Nu känner man sig hemma igen.. Vad vore forumet utan Iö´s "fotsoldater" säg..

Menar du mig????
mayro, du fick mig att hoppa av HiFiforum och det var väl ingen större skada :? men det är så oerhört förolämpande att du inte ser vad du skriver. Du vägrar konsekvent svara på frågor. När det "hettar till" kommer du med oerhört dåliga bortförklaringar och ger dig av, bara du får sista ordet. Femtioelva gånger har du bett om ursäkt. Du kallar alla som inte håller med dig för fotsoldater, sektmedlemmar, LTS´are osv utan att du har en aning om vad de har för anläggningar, är LTS-medlemmar mm. Du ser inget mönster??? Självkritik? Ironi? Paranoid?
/Jonas Nilsson

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 20:20

dimitri skrev:Timbre
Vad har du redovisat?

Två annonser och två recensioner i MoLT NR1 MAJ 1995.
Ansvarig utgivare: Ingvar Öhman

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:23

Fortsätt gräva Timbre.
Behövs mer en ett exempel på de senaste 11 åren för att jag ska höja på ögonbrynen.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 20:28

Okej, underbart, nu berättar du att jag var ansvarig utgivare också... Du har fortfaranade ingen agenda menar du?

Timbre skrev:Så var ligger egentligen problemet... :?:

Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt... :?:

Berätta tydligare, så alla förstår:

Vilket "fenomen" är det som du tar upp?

Menar du att LTS har testat något på grund av att någon annonserat i tidningen? Menar du att den som skrivit recensionen vetat något om att generalagenten tänkt annonsera?
Och detta på grund av vad du ser i EN ENDA TIDNING? En enda tidning av de snart 50 nummer jag varit ansvarig utgivare för? Eller vad har annonsen (den ena av de två) med det hela att göra?

Jag kan lova att LTS inte har testat "någon annonsörs" produkter" någonsin! Vi testar en apparat. Om något skulle vilja annonsera så är det deras sak.

Tala ut - sluta antyd! Sluta så ont blod. :(

Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 20:46

IngOehman skrev:Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Den ofta diskuterade företeelsen att annonsörer i första hand får sina produkter recenserade i hifitidningar. Det här kan ju vara en slump, ett undantag, ett specialarrangemang eller vad som helst men skall hifipressen ifrågasättas tycker jag nog att även "Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLT" skall vara med i den debatten.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-11 20:55

Timbre skrev:
IngOehman skrev:Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Den ofta diskuterade företeelsen att annonsörer i första hand får sina produkter recenserade i hifitidningar. Det här kan ju vara en slump, ett undantag, ett specialarrangemang eller vad som helst men skall hifipressen ifrågasättas tycker jag nog att även "Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLT" skall vara med i den debatten.

Det intressanta i sådana här sammanhang är att finna mönster. Mönster kräver flera exempel för att ha någon validitet. Du har granskat ett nummer av MoLT, och det är liksom det som är kärnan i mycket av kritiken här.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:59

Timbre.
Du tycker inte att det finns en liten, liten gradskillnad mellan PW´s 10 recensioner, alla possitiva, om Bladelius/Grendel och ditt? Med tanke på hans inblandning osv?
Ah, jag glömde din avsikt................
Du ville bara belysa debatten från flera sidor :lol: :lol: :lol:
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 21:08

Ja, ja...

Du är fortfarande inte helt tydlig Timbre, men har jag förstått det rätt om du Timbre säger att:
När någon är positiv till något så skall/bör alltså en "balanserande spekulation" introduceras - så att det som någon gillar "kommer med i debatten"?

Och denna spekulation (som du har vänligheten att fabulera ihop) behöver alltså inte stödjas av varken fakta, statistik eller förnuft? 8O
Och den eller det som utsätts har inte mandat att protestera över spekulationen, utan skall bara acceptera förtalet? :(

Det var i så fall något av det västa nihilistiska dravel jag hört på länge.

Betyder inte sakernas faktiska tillstånd någonting längre??? :(

Vh, iö

- - - - -

Och vad är målet? Att alla saker skall i snitt vara "lika populära som alla andra" - oavett hur de är i verkligheten?

Vad är det för en vansinnig strävan? På vilket sätt är det "balans" att det som är dåligt höjs, medan det som är bra skall sänkas? Nivelering, rättvisa och balans är ju helt olika saker.

Vad är syftet med en utjämning som saknar verklighetsförankring? För vems skull är den bra?

Är det inte vettigare att göra ansträngingar för att försöka skilja det som är bra från det som är dåligt, så att det blir lättare att välja rätt?

Självutnämnda ekvalisatorer med ambitionen att motverka det populära och hjälpa det impopulära förstör ju bara möjligheten att man skall kunna ta ställning på ett sätt som är förnuftigt för en själv. De sprider ju bara spekulationer och rökridåer.

Jag kan i varje fall säga detta: Inte tusan vill jag ha en massa "balanserare" som gjort det till sin uppgift att, utan att intressera sig för fakta, förstöra alla möjligheter för mig att kunna se skillnad på vad som är bra och dåligt, genom att motarbeta det populära och haussa det som inte är det. :x

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 21:55

Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen???

Är det någon blaska som är någorlunda opartisk lär det vara lite småtrista MOLT
:wink:

..och Mayro... din dumhet och okunskap lyser igenom i varje inlägg och tråd du är med i. Vad är din agenda?? En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Jonas Nilsson, låt inte en så liten pys som DenverMayro jaga bort dig från diverse fora. Den mannen förtjänar bara total tystnad...ignorera trollet bara :twisted:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-11 22:05

Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen

Vilka är några av branchens fulaste trynen??
snobbaffär i Alingsås

:o

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 22:07

Birger skrev:..och Mayro... din dumhet och okunskap lyser igenom i varje inlägg och tråd du är med i. Vad är din agenda?? En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Tror du är helt ute och cyklar nu. Seciellt i sista meningen.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:11

MP... detta forum är jag med i. Inte min familj...

Iö.. Vad skall jag förklara? Allt står redan.. bara att läsa själv..Och om du inte fattar så står även vad jag antar är skälet.. Så därmed finns noll mer för mig att förklara...

Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord..

Att du o dina grejor kommer upp för mig beror på att folk samt du så ofta dömmer andra, och själva stup i kvarten gör exakt samma saker som tex PW gör.. osv osv...
och därför så är det för mig skoj att då man här går på andra i branchen påvisa att du eller andra gör hela tiden samma sak fast under "lite andra flaggor" om du förstår..

Du kallar istället folk för någons fotsoldater när de bara (på grund av ditt eget agerande som visar att det inte gått att nå fram till dig) gör en ansträngning att på något sätt nå fram till dig - de försöker få dig att förstå det som praktiskt taget alla andra fattar.

De försöker ju hjälpa dig Mayro!

Hur skall dom kunna nå fram då dom inte ens kan se eget aggerande..Partiska mäniskor som inte ens skyr att dra in min familj här tex...

Haleluja... Iö.. Du är verkligen helt inne i din roll..Och trivs finfint med det.. Kunder som säljer allt dom kan.. Som glorifierar dina produkter utöver allt annat..

är dom så bra.. Sänd då ut dom dit till dom hemska tidningarna... Låt dom testa dina burkar bredvid andra...

Men nej.. detta gör du inte.. men jag gissar det också är därför du så hängivet här vägrar se egna partiskheten också..

För i din värld passar det kanonbra att tidningar anses vara branchens ondo i text o bild.. förljugna osv.. Då kan du skriva lite rara ord som här om dom och veta ingen kommer efterfråga ett öppet test av dina högisar..Och via rara orden anses du INTE ha något alls emot dom.. utan det är "ju andra duktiga kunniga" som anser "dom förljugna" bluffare enbart i branchens ledband... :lol:

Du är allt en rätt lustiger säljare får man säga...

Och birger..."Liten pys"... :lol: För nån dag sedan va jag "lilla vän" eller nåt för kaffekoppen.. Och nu "liten pys" :lol: ....

Du är ju riktigt skoj du.. Humor .. detta är förbaskemig humor.. :lol:

Maken till sektbeteende får man jäklar leta efter även om man söker på ordet "sekt".. Eller va det "insekt".hmm.. det va nog det sistnämnda ju jag tänkte på.. För du viftas ju bort som en insekt enbart..

Besvärande men inget att bry sig om.. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:13

Timbre,
Blev det en tummetott till slut?
Bättre kan du väl! Jag har hittills respekterat dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:17

Mayro
"Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord.."

Ja du Tobias, du ÄR fixerad, eller rättare sagt besatt av IÖ/INO. Och jag tror inte att det är hat...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 22:20

nl1970:

Tror tyvärr inte det. Fast säker kan man ju inte vara. Trollet vill ju ha uppmärksamhet. Fast gänget i den boutiquen borde betacka sig för denna "hjälp"..

Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???
Å andra sidan behöver man inte ha någon agenda om man är ett forumtroll :twisted:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:20

dimitri skrev:Mayro
"Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord.."

Ja du Tobias, du ÄR fixerad, eller rättare sagt besatt av IÖ/INO. Och jag tror inte att det är hat...

Jaha.. Sedan när "blev" jag Tobias?? 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 22:22

Nä, Torbjörn eller Tor-Björn, är det väl kanske...

Birger skrev:En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Njae... Jag tror inte att Mayro är positivt sedd av den affären du tänker på. Jag vet inte om det finns några affärer överhuvudtaget som är positiva till honom.

Finns det det, Tor-Björn?

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:28

OK, Tobbe. Ursäkta. Mitt fel.
Men kontentan?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:31

Birger skrev:nl1970:

Tror tyvärr inte det. Fast säker kan man ju inte vara. Trollet vill ju ha uppmärksamhet. Fast gänget i den boutiquen borde betacka sig för denna "hjälp"..

Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???
Å andra sidan behöver man inte ha någon agenda om man är ett forumtroll :twisted:

Du är fortfarande den första här på forumet som började baktala mig fast jag inte ens var medlem här.. .. Och du håller stilen oförändrat ser jag...

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 22:35

Birger skrev:Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???

Stupida får stå för dig. Vilken agenda han har vet jag inte. Tycker han ofta går för hårt åt Ino och IÖ. Men inte alltid.

Edit: bytte ett ord.
Senast redigerad av nl1970 2006-03-11 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 22:39

nl1970 skrev:
Birger skrev:Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???

Stupida får stå för dig. Vilken agenda han har vet jag inte. Tycker han ofta går för hårt åt Ino och IÖ. Men inte alltid.

Jag håller med.

Inte alltid. Bara när han talar om något som har med mig att göra, vilket är häpnadsväckande ofta...

De mest absurda är, att det är svårt att värja sig mot den (från min sida oönskade) populäritet som kommer av att ha en person som beter sig som en komplett omdömeslös ninkamput och skittövel, på sig hela tiden.

Ingen kommer nog någonsin att få folk "över på min sida", bättre än Tor-Björn gör. Det är nästan så jag är orolig att någon skall tro att jag betalar honom för att bete sig som han gör...

För mig är det dock tragiskt, för jag vill ju att folk skall tänka och reflektera och förstå, inte hamna på en trång korkad "sida".

Jag vill inte att val skall vara en fråga om att väga två poläriserade sidor, utan om att man skall kunna studera, fundera, se en helhet och förstå sina egna önskamål och ambitioner. Att några håller med mig är ju rätt värdelöst om det leder till att val görs som de inte blir nöjda med. :(

Att tänka och förstå själv - är ju enda sättet som någon kan välja det som är rätt för dem själv. Ingenting säger att det är samma sak som det som är rätt för mig.

Så, jag vill verkligen inte att någon skall "välja min sida". I synnerhet inte genom att de reagerar med avsky mot en person som står för förnuftets, förståndets och det goda omdömets absoluta motsats - och som attackerar mig till synes utan ände. :(

Men om jag märker, när jag tittar runt omkring mig, att jag väljer samma syn på saker (inte sida!*) som andra också har, så blir jag förstås glad - över att vi som gör så förstår varandra. :P
Om någon ser saker på ett helt annat sätt så är det också bra, om det gör att de når sina mål och ambitioner. :P

Om differenta synsätt möts i en givande diskussion är det alltid intressant och trevligt, men ändlösa påhopp och försök att både smutskasta och diktera lögner om ens vilja och synsätt är INTE roligt. Även om det ökar populäriteten av det synsätt man har, eller det synsätt som man inte har, men som smutskastaren tror att man har. :(

Vh, iö

- - - - -

*Sidor är inskränkta - verkligheten är mycket komplicerad, inte en sida.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:57

Njae... Jag tror inte att Mayro är positivt sedd av den affären du tänker på. Jag vet inte om det finns några affärer överhuvudtaget som är positiva till honom.

Kanske stämmer det.. Kanske inte.. Sladd o jag sågs i Sthlm.. och vi hälsade på varann och log... Ingen blåtira o ingenting...

Jag får prova saker från sladd...Vilket ger mig intrycket att han samt jag skiljer på forumens diskutioner och l faktiska situationer..

Man kan kriga o käfta med respekt.. Det kan se mycket våldsammt ut.. men ändå innehålla respekt..

Sladd är värd sådan respekt ...Jag har sett honom inbjuda er flertalet ggr.samt ha er hos sig... Belöningen är enbart skit o hån...samt noll respekt..

Jag har bråkat med sladd och han med mig.."om vart annat".... men ändå så bjuder han mig prova saker.. Och jag ger hans rörelse den respekt han och den förtjänar..

Jag kritiserar advantage.. Sladd erbjuder mig få prova dom nya...

Hualigen.. Sådant är RESPEKT för mig...

Då man surnar till på Iö och besvarar hans dumheter..... Ja då säger iö.. " du skulle aldrig få köpa högtalare av mig".. Sådant är INTE värt respekt.. det är enbart larvigt..

Så.. Även om sladd och jag kanske inte ringer varann varje dag och småpratar så finns där en respekt för varandra.. och den tror jag är ömsesidig..Jag har i alla fall respekt för han och hans rörelse..och troligen skulle han aldrig någonsin öppet på ett forum som här erbjuda mig provspela sina grejor såvida han inte hade en viss respekt han heller för mig..

Sådant som ni ofta missar..vuxet aggerande kallas det.. :)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 22:57

mayro.
Kan du överhuvudtaget svara på en enda fråga???
Läser du andras inlägg?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:00

JonasNilsson skrev:mayro.
Kan du överhuvudtaget svara på en enda fråga???
Läser du andras inlägg?
/Jonas

vilken fråga eftersöker du svar på?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:04

Dom 300 som jag, iö och ett helt gäng andra frågat........
Du har väl 200 från mig på Hififorum som du också vägrade besvara.
När frågorna blir obehagliga så................
Eller fakta saknas.
Ditt agerande ändras inte, fegare person får man leta efter.
Fast själv tycker du givetvis att du är oerhört rakryggad.
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:10

jaha... :?: va de en fråga?? jaha..

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:13

Du är väl läskunnig?
Det är bara att läsa igenom tråden!
Sen kan du fortsätta med alla andra du deltagit i.
Svårt?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:19

dom frågor jag sett är besvarade.. Så finner du inget mer du vill ha svar på så kan jag inget göra för dig...sorry..

och Iö... Du är fan humorn personifierad..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 23:20

Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.
Men du kanske inte ens har så mycket empati i dig att du kan inse att dina familjemedlemmar rimligen skadas av ditt agerande.

Mycket mycket tragiskt. :cry:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 23:24

Birger skrev:Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen???

Det blir väl lite långsökt. Däremot är det intressant att en fråga kan få närmast tabubelagd status. En ifrågasättande tråd som övergår i en försvarstråd kan man säga.

Hifi & Musik testade förresten Linn Tukan vid samma tid. I det numret hade LINN HI-FI en helsidesannons.
Listan kan göras lång... :wink:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 23:26

MP skrev:Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.
Men du kanske inte ens har så mycket empati i dig att du kan inse att dina familjemedlemmar rimligen skadas av ditt agerande.

Mayro är ett nick på ett forum. Varför drar du in hans familj i detta? Vilken agenda har du?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:26

MP skrev:Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.

dra inte in min familj .. hoppas på att du inte upprepar detta igen här nu.. Gå inte över den gränsen mer är du snäll...

den gränsen är inte diskutabel mp...gå inte över den är du snäll..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-11 23:32

Finns ju en annan anledning till att det är helsides annonser med från samma företag som testobjekten....gör en tidning ett test så är ju naturligtvis företaget som säljer/tillverkar objektet mycket intresserad av att annonsera i just det numret(om objektet får bra omdömmen speciellt) sen kan det ju vara tvärtom också, att annonsören har "krav" på tidningen att deras produkt blir bra i "testet" för att dom ska annonsera. Och utan annonser så finns inte tidningen längre. Tror båda alternativen förekommer, men jag har ingen aning om vilket som är vanligast.....det vet nog bara tidningen(och det är nog inget dom berättar så gärna)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-11 23:32

Får jag vänligen be alla inblandade att hålla sig till topic istället för att återfalla till gamla roller som antagonister. Tackar på förhand.

/Ae

ps.
för de som inte kan hålla sig kommer alla inlägg obönhörligen om de innehåller ett litet korn av tendens till påhopp att eradikeras.
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:32

dom frågor jag sett är besvarade.. Så finner du inget mer du vill ha svar på så kan jag inget göra för dig...sorry..

Jag tänker inte komma till dig och läsa högt......
Jag tänker inte klippa och klistra. Det har jag fått kritik från dig innan.
Detta bekräftar bara min tidigare tes, sorgligt men sant.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:41

Naqref™ skrev:Får jag vänligen be alla inblandade att hålla sig till topic istället för att återfalla till gamla roller som antagonister. Tackar på förhand.

/Ae

ps.
för de som inte kan hålla sig kommer alla inlägg obönhörligen om de innehåller ett litet korn av tendens till påhopp att eradikeras.
ds.

Okej!

Mycket bra och trevligt!

Då försöker jag igen (on topic!):

Svaret på trådfrågan (är svenska hifi-recensenter sämre än...), det korta svaret, som jag skulle vilja komma med är:

Nej, det är dom inte!

En annan bra grej med Svenska hifi-skribenter är att de är så trevliga. :P

Bertil Hellsten är väldigt torr-rolig, och en oerhört bra person att diskutera precis vad som helst med. Fast han är nog mera intresserad av ord än av toner tror jag. Nästan vet. Han har för övrigt tänkt på väldigt mycket "liksom redan i förväg", och går därför svårligen att överrumpla med någon synvinkel, men jag har inte givit upp ännu...

Ett mysigt minne är när jag och Mats Meijer-Lie var hemma hos Olle Linder och vi blev bjudna på Olles berömda Korvgryta :P , och sedan gick vi ned i Olles Källare och lyssnade på musik hela kvällen, i hans alldeles för lilla lyssningsrum. Det är bra tycker jag, att de som skriver om hifi-verkligen har ett genuint musikintresse.

En grej som inte många känner till är att Peter Westberg inte bara är utbildad jurist (akta er! :wink: ) utan även som bäst har lyft en förfärlig massa kilo i bänkkpress. Mer än dubbelt så mycket som jag har klarat, och jag tror kanske faktiskt att det är mer än Haakan pressat också. 8O Det trodde ni inte va? :wink:
Vidare Har han bidragit med att stoppa ett flygplan så att jag inte skulle missa det! Han fick hela flygplatsen så engagerad att de stod uppradade allihopa (flygplatspersonalen alltså) och applåderade och ropade: -Där är han ju!, när jag kom inspringande. En verklig hjälteinsats från Peter W.

De danskar som skriver i High Fidelity är förstås genomtrevliga allihopa, det är ju nästan alla danskar. De (som jag känner i varje fall en smula) är så trevliga att jag tror det är omöjligt att bli ovän med dem. Jag har ju så att säga inte sparat på kritiken av och till... :oops:

Däremot tycker jag att de kommersiella svenska själva hifi-tidskrifterna (pratar nu inte om skribenterna alltså) har en lite begränsande inriktning. Jag tycker de borde försöka objektivisera sig mera. Idag utgörs tidningarna mest av texter som redogör för subjektiviteter, och inte sällan är de formulerade på ett sådant sätt att i varje fall jag ibland inte känner mig säker på att det de skriver verkligen är någonting som är ordentligt undersökt - alltså så att man kan lita på att det är som de skriver att det är.

Å andra sidan brillierar de ibland... :P

På senaste året har jag sett åtminstone två excellenta artiklar i High Fidelity, vilket jag tycker är mycket trevligt. Den ena var skriven av en Johnny Sörensen (som jag tyvärr aldrig har träffat), och den andra var skriven om Michael Madsen. Båda var så bra att jag inte vet hur man skulle kunna göra det bättre (hmmm... är det för underligt att recensera recensioner?).

Ett bra mål (för alla hifi-tidskrifter i hela världen) borde vara att bli lika bra som Danska High-fidelity var i slutet av 70-talet och början av 80-talet. :P
Eller så bra som Stereophile fortfarande är när den är som allra bäst, vilket är ungefär så bra som Audio (amerikanska) var som bäst, alltså när den lades ned.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:46

Och topic var...

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:53

Fast topic var...?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-11 23:56

Ja... IÖ det kan man klura på. Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska. I a f inte ikväll. Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 00:02

XXXX

:?: :?:

du glömde denna nagref...

Den tog jag bort för en stund sedan. Mindre än 20 sekunder efter jag tog bort ditt inlägg.

/naq

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 00:03

Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska.

Ber som ödmjukast om ursäkt, även om ovanstående ter sig som ett personligt påhopp :wink:

Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska.

Jag kan uppenbarligen inte förstå skriven svenska, men kan du förklara ordet "förska"?

/Jonas

Ps. Ursäkta, kunde inte låta bli :wink: :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-12 00:09

JonasNilsson skrev:
Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska.

Ber som ödmjukast om ursäkt, även om ovanstående ter sig som ett personligt påhopp :wink:

Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska.

Jag kan uppenbarligen inte förstå skriven svenska, men kan du förklara ordet "förska"?

/Jonas

Ps. Ursäkta, kunde inte låta bli :wink: :D

Som alltid så är det mer legitimt att häckla admin/moddisar här. Bättre att vi får på nöten än att ni får det. Fast ibland kan även vi få nog. ;)

Tog inte det minsta illa upp. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-12 01:38

Ja Danska High Fidelity var bra på den tiden Ingvar, håller helt med. :)

Det var för övrigt högre klass och högre ambitioner på artiklar, tester, recensioner förr i tiden tycker jag, också i de svenska magasinen.

MoLT brukar vara läsvärda medan resten av tidningarna idag kan vara kul för bilderna.

Två av mina favoriter var Bertil Hellsten och Anders Edenholm för att nämna två personer som jag minns namnet på.

nl1970: det kan vi ta via pm om du inte förstår.

mayro: eftersom du ber mig så ska jag avstå.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-12 01:46

Vi kan väl övergå till politik och religion så blir det lite lugnare ?

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-12 02:31

OT: framgår nog tydligt för många varför jag valde att lämna tråden nu.

On topic: Ingen reaktion ännu på mitt mail. Ett uteblivet svar är också det ett svar. Tiden får utvisa.

xxxxx

Kram på er. Och skål!

Vad i min text ovan gick inte fram? ;)
/naqref

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 12:17

Jag vore förbannat glad om moderatorer kan ta tag i att moderera där min familj har dragits in här tidigare i tråden..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 12:20

Mayro skrev:Jag vore förbannat glad om moderatorer kan ta tag i att moderera där min familj har dragits in här tidigare i tråden..

håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-12 13:25

The_Man skrev:Finns ju en annan anledning till att det är helsides annonser med från samma företag som testobjekten....gör en tidning ett test så är ju naturligtvis företaget som säljer/tillverkar objektet mycket intresserad av att annonsera i just det numret(om objektet får bra omdömmen speciellt) sen kan det ju vara tvärtom också, att annonsören har "krav" på tidningen att deras produkt blir bra i "testet" för att dom ska annonsera. Och utan annonser så finns inte tidningen längre. Tror båda alternativen förekommer, men jag har ingen aning om vilket som är vanligast.....det vet nog bara tidningen(och det är nog inget dom berättar så gärna)

Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-12 13:26

Det alternativet förekommer säkert också

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 13:53

Timbre skrev:Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Eller ännu värre: Annonsera först, så kanske vi hypar dina produkter.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 13:55

Hetsporren skrev:
Timbre skrev:Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Eller ännu värre: Annonsera först, så kanske vi hypar dina produkter.

den tror jag mest på

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-12 15:29

Haakan_W skrev:håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Att uppträda ryggradslöst och ansvarslöst drabbar livskamraterna, men det är svårt att inse för den som är uteslutande fokuserad på sitt ego.
Empati är aldrig onödigt, men för vissa tycks det omöjligt.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 15:34

MP skrev:
Haakan_W skrev:håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Att uppträda ryggradslöst och ansvarslöst drabbar livskamraterna, men det är svårt att inse för den som är uteslutande fokuserad på sitt ego.
Empati är aldrig onödigt, men för vissa tycks det omöjligt.

ett forum är ett forum...jag tror vi alla skulle komma väldigt bra överens med mayro IRL...alla jag träffat från forumet har varit väldigt ödmjuka och sjyssta, även fast vissa skriver på ett sätt att man uppfattar det som värre än det egentligen är menat...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-12 15:44

Nu släpper vi det och går vidare. Förslagsvis ditåt. :arrow:

/ae

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 16:21

jag uppmanar dig igen nagref att ta bort ALLA inlägg där min familj omnäms..

Jag har bett dig att moderera.. NU får du faktiskt ge mig den respekten så du faktiskt tar bort sådant... Samt ser till att sådant upphör omgående en gång för alla här..

Jag finns här.. Inte min familj...och dom skall INTE någon här dra in i diskutioner..

Jag kommer inte upprepa detta igen. Jag förväntar mig att moderatorer ingriper nu. och ÄVEN modererar varenda plats där min familj omnäms..

Nagref. Du har varit och är en välkommen i mitt hem hos min familj.Såsom massor av forummedlemmar likaså... Jag accepterar inte att dom dras in som här sker..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-13 01:30

Har någon sagt något ont om din familj? 8O

Isåfall står jag till 100% på din sida, för en gångs skull. Det är väldigt
lågt och lika onödigt att förolämpa någons familj.

Tycker dock att du borde sluta upp med att förolämpa folk du med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-13 04:17

Rätt lustig tråd denna att läsa i efterhand. Några skulle knappast bli poliser iaf (en gång är ingen gång Timbre) :wink:

Själv har jag slutat köpa svenska tidningar för flera år sedan. Ärligt så tycker jag dom är helt värdelösa till 80%, och resterande få gånger det är något av värde är inte värt pengarna IMO. Hifi & Musik är nog sämst, tillsammans med Hemmabio. Dessa är, i min mening, bara reklampelare för vissa märken.

Dom hifi tidningar jag dock läser är Hifi+, Stereophile och The Absolute Sound. Alla är olika bra och det är ju bara Stereophile som har mätningar på vad dom recenserar, men det är iaf snygga och kul tidningar att läsa.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-13 08:52

Hur kan en tråd med ett så här intressant och viktigt ämne bli en flamstråd?? :evil:

Tyvärr tror jag att skaran av obektiva fritänkare bland recensenterna räknas på ena handen av alla tidskrifter både svenska och utrikes.

Med åren så kan man om man gillar en tidningar lära sig vad skribenten menar och vad han/hon gillar. Är det så att man misstänker jäv så köper man inte tidningen. Jag köper inte high fidelity eller H&M av den anledningen.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-13 09:39

Varför skulle HiFi tidningar vara annorlunda alla andra tidningar?...det som det pratas om här är inget specifikt för just HiFi tidningar, det gäller nästan alla tidningar....finns bara ett sätt bli att få tidningar att "bättra" sig, sluta köp :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-13 14:57

Jag slutade köpa tidningar..men detta för man lessnade på att se texter som att varje gång blev det bättre.. Och kritiken på förra modellen framkom i senare modell test.. Där är hifi musik värst att göra så..tyvärr.

men även andra använder denna metodik i sitt recenserade...

Om jag skall anse en test värdefull vill jag inte enbart läsa det possetiva.. Utan ÄVEN det negativa i SAMMA test.... Inte året efter vid modellbyte eller uppgradering..Då man kan se ofta man tar upp tidigare testade saks nackdelar..

Edit.
Även kravlista för ev funktion skall få´s vid köp skall deklareras...Så en läsare VET vad som krävs för produkten skall ge det man skriver om.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-13 15:10, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:01

Helt rätt Mayro!

Det känns ju inte "äkta".

Därför det skulle vara kul att veta hur de resonerar när de väljer skribenter med.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:05

Jag tycker att Norska Fidlity's upplägg helt klart är trevligt. Att man plockar in en "second oppinion" faktiskt inte så dumt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:10

Aldrig läst den. Ett bra tips kanske? Riktigt trevligt upplägg! Är den läsvärd i övrigt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-13 15:11

den tidningen får av stora delar en väldigt bra respons..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:26

Kaffekoppen skrev:Aldrig läst den. Ett bra tips kanske? Riktigt trevligt upplägg! Är den läsvärd i övrigt?
Jag tycker om att läsa den. Som tidsfördriv. Bra skrivet. Bra bilder. Kul att läsa norska (man läser mer nogrant - jag kan inte "skum-läsa" norska).
Jag saknar dock mätningar (vilket jag epostat dom om).
Jag saknar även nån form av värdering av vissa teknikaliteter (en åsikt som även den inkluderades i ovan nämnda mail).

Ska jag köpa hifiprodukter är ju inte tidningarna utgångspunkten.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-13 15:28

Pratade med några från Fidelity på gignos-mässan (fick en massa tidningar till Faktiskt.se :oops: , alla medlemmar som är i närheten av Trollhättan är givetvis välkomna hit för att läsa dem :wink: ) och jag fick ett mkt positivt intryck av dem. Mycket prestigelösa entusiaster med mkt av den glimten som finns hos många hifi-idioter. Efter att ha läst igenom blaskorna så är det kanske inte så objektiv hållning, snarare mer av "ni kanske inte tycker som vi, men såhär tyckte vi". Mkt ödmjuk tidning måste jag säga.

Och så var det en del om Carlsson såklart. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:29

Sant. men det är trevligare att läsa något som känns genomarbetat och professionellt till skillnad från rena reklamtexter. De brukar man inte behöva betala för :-)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:49

Vee-Eight skrev:Efter att ha läst igenom blaskorna så är det kanske inte så objektiv hållning, snarare mer av "ni kanske inte tycker som vi, men såhär tyckte vi".
Bra formulerat - så känner jag också! :) Det känns prestigelöst och jag läser tidningen helt utan krav på att finna nån absolut sanning. Det är underhållning och tidsfördriv. Något jag gärna betalar en slant för.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-13 15:53

Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.

Fidelity är väl en amerikansk blaska?

Vh, iö

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 16:01

IngOehman skrev:Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.
Vh, iö
Nej iaf jag pratar om Norska Fidelity, som tidigare hette Audio. Detta enligt mitt tidigare inlägg:
Jag tycker att Norska Fidlity's upplägg helt klart är trevligt. Att man plockar in en "second oppinion" faktiskt inte så dumt.

:)
Edit: Ops, ser att jag stavade sämre än valigt...
Edit2: igen (se ovan)
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2006-03-13 17:14, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-13 17:05

High Fidelity har också element av entusiastglöd, men inte lika mkt. Norska Fidelity är förresten förbannat snygg i sin lauout.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 17:09

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.
Vh, iö
Nej iaf jag pratar om Norska Fidelity, som tidigare hette Audio. Detta enligt mitt tidigare inlägg:

:)
Edit: Ops, ser att jag stavade sämre än valigt...

:D :D :D 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 18:03

ja, som uppföljning på den här tråden vill jag bara säga:

Ja, jag har ännu inte fått svar på frågan som ställdes dem på 2:a sidan i denna tråd.

Det var inte förväntat heller, jag tror nämligen inte att de har objektivitet som något de prioriterar, eller ens etiskt disskuterar. Jag tro tom att Rydberg har bättre ordning på vilka produkter som en viss skribent testat genom åren än de har själva.

Däremot har de ett skrivsätt som ger sken av en objektiv, saklig och utvärderande journalistik. Det är skrämmande.

Att de inte svara påvisar en otrevlig arrogans inför frågorna. Jag tycker det är sorgligt. undrar vad pressetiken säger om frågan...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-21 18:09

Håller med dig kaffekoppen.
Ha ett fint liv.

Återgå till Generellt om hifi