Håller ni med om detta påstående, eller tycker ni tvärtom

Moderator: Redaktörer
MP skrev:Matså: Vem resonerar så ?
mats skrev:Nja rätt många tex vissa här och dom på hififorum säger att vinyl är mycket bättre än cd. Man läser ju att många slänger sina cdapparater för vinyl is the game![]()
Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?
Nefilim skrev:Kanske är det så att vinylen har en "harmonisk distorsion" som tilltalar oss?
Morello skrev:Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?
En subjektiv fråga, vilket inte frågan om huruvida CD elelr vinyl är bäst är.
Svante skrev:Det är förstås tillåtet att gilla det man vill, men CD-mediet är nog i alla väsentliga avseenden överlägset vinylmediet, om man ser det som transportör av en signal från studio till hemmet. Jag skulle vilja gå så långt att säga att MP3, rätt kodat, är överlägset vinyl. Fast nu får jag nog på pälsen...
Svante skrev:
Jag är övertygad om att de positiva recensioner som vinylskivor får beror på en av dessa faktorer:
1: Vinylskivor mastras på ett annat sätt än CD. Det är alltså olika inspelningar som lagras på medierna, typiskt.
2: Man har en placebopreferens för vinylskivorna. Det är kanske trevligare att dra igång en vinylskiva, fodralen är stora och snygga, eller att man inte vill att det ska låta sämre, eftersom man har så mycket vinylskivor. Och så säger ju "alla" att de låter bättre.
3: Man reagerar positivt på brus, knaster, svaj och distorsion. CD-mediet är ju bättre i alla dessa avseenden, vilket gör att vinylen kan identifieras. Detta kombineras med förväntningar enl. 2 på vilket som är bäst.
mats skrev:Jag menade som typ med en vanlig tv så ser man (cd) och med projektor så är man ett med filmen aoo.
Digitaltekniken handlar om ettor och nollor och även om det inte är hörbart (annat än rumsinformation, avklingning av cymbaler och liknande om man lyssnar i lurar) så är ljudet mer fragmentariskt än det som kommer från vinylen. För min del är digitaltekniken mer av ett illusoriskt trick medan vinylen, den analoga tekniken, är en mer trogen avbild av verkligheten.
JohanS skrev:Att folk hör kvantiseringsbruset på en CD verkar inte så troligt. Däremot tror jag att de illustrationer som brukar användas till att förklara DA-omvandlingen bidrar till åsikter som att det låter "upphackat", "fragmentariskt" osv. Man hör det man tror att man ska höra.
Hur vanligt är det egentligen att det är olika mastringar för vinyl och CD? Det känns ju som en blåsning om det finns bra inspelningar där ute, men att de inte kommer ut på det medium som kan förvalta det bäst*.
* av vinyl och CD då...
JTarnstrom skrev:Jag får plocka fram min gamla Marantz 63 Ki igen. Där kan man definitivt höra "fnas i kanterna" av ljudet. Kan ju i och för sig vara materialet som inte är fullgott, men jag hörde det på flera plattor. Och det handlar enbart om lyssning i lurar (Sennheiser och Musical Fidelity X-Can V2).
Men, hörbart eller ej, frågan är vad det har för betydelse ur ett psykoakustuskt perspektiv. Det skulle inte förvåna mig om mätningar skulle visa att vår hjärna får jobba lite hårdare när den processar digitalt material än vad den gör med analogt. Såg att herr Öhman även verkar ha på fötterna när det gäller det psykoakustiska. Skulle vara intressant att veta om sådan forskning existerar.
JTarnstrom skrev:Upplösningen är högre på CD men den är inte lika hög som en renodlat analog signal, eller har jag fel?
JTarnstrom skrev:Somliga påstår ju att de inte hör skillnad på mp3 och CD. Upplösningen är högre på CD men den är inte lika hög som en renodlat analog signal, eller har jag fel?
Alltså, jag kan inte alls mäta mig med den expertis som finns på det här forumet, inte när det gäller tekniken, så hav lite tålamod när jag prövar mina tankar.
Tärnström
phon skrev:Vinyl är helt oöverträffat som förmedlare av känslan i musiken. På en vinyl finns allt med som man är van att uppleva det, en CD innehåller bara den ljudlösa musikinformationen.
Ett stort problem med CD är att man inte hör knastret från vinylskivan. Det går att komma runt om man lagrar lite knaster digitalt (!) i en ändlös slinga på ett litet kort med inspelningsfunktion. Man mixar sedan in lämplig mängd knaster för att uppnå totalupplevelsen.
Ett annat problem är att det från en CD inte går att avgöra vilka låtar som är bäst. På en vinyl går det enkelt att höra vilka spår som blivit mest graverade av pickupen genom årtionden av spelning. Det här går kanske att komma runt också i den digitala världen, om CD-spelaren förses med minne över mest spelade låtar och lägger på extra volymberoende distorsion på de låtar som har varit oftast förekommande.
Sedan fattas med CD-ljudet en funktion som stoppar spelaren vid halva låtantalet, för att simulera att man måste vända vinylen. Det går säkert att realisera programmässigt, och då kopplas lämpligen en annan knasterslinga in som låter som ett sistaspår på en vinyl. Alla vet säkert vad jag menar. Detta oändliga spår skall också kopplas in när CD'n är slut, det går ju inte att somna ordentligt om det är helt tyst.
Det går alltså åt en hel del extra digitalteknik för at få ut all den information som så enkelt lagras på en analog vinylskiva, men med digitalteknik är allt sånt här väldigt enkelt att genomföra. Jag har trots att det är enkelt inte sett någon leverantör som har implementerat finesserna ännu, men utvecklingen går ju framåt så det ligger säkert runt hörnet nånstans.
I vänta på detta funderar jag på att lägga ut en byggbeskrivning på alla finesserna för att kunna DIY'a ihop det hela. En lite VRC-låda att hänga på toslinken, en Vinyl Restore Circuitry vore nåt att be till gudarna om.
JohanS skrev:popedh: Där är du ju! Du kanske vet om det är vanligt att man har olika mastringar för vinyl och CD, och framförallt - är det vanligt att man lämnar vinylutgåvan mer "orörd"?
popedh skrev:JohanS skrev:popedh: Där är du ju! Du kanske vet om det är vanligt att man har olika mastringar för vinyl och CD, och framförallt - är det vanligt att man lämnar vinylutgåvan mer "orörd"?
Det blir mindre och mindre vanligt... nu förtiden kör man nästan alltid med samma master, men man de-essar den som skall bli vinyl lite.
IngOehman skrev:Bara att ringa och boka tid! 070 - 523 32 32
- - -
Lite kul att man ofta lägger på en massa "levandegörande-effekter" såsom exiters mm. Varje gång man lägger på en effekt så tycker man att det blir (på något sätt) bättre och bättre. Och sen när kombinationen av alla effeter låter så illa att man inte står ut med att lyssna på det längre, så lägger man på de-esser för att göra diskantregistret mera uthärdligt...
Jag brukar tycka att det är mycket pedagogiskt bra att sedan backa och jämföra med en maximalt oskadad råmix. Det är inte ovanligt att den på alla sätt låter bättre än summan av alla effekterna!![]()
Just det där att backa är en sak som alla goda studioarbetare gör så ofta som möjligt. Det är så oerhört lätt att ratta sig döv. Man hör förbättringar som man åstadkommer (för det ä ju dem man söker) men man blundar för skadorna man åstadkommer. När man är färdig och lyssnar på resultatet är det tydligare hur mycket skräp man summerat ihop.![]()
Vh, iö
The_Man skrev:Man kan ju tycka vinyl låter bättre, men det behöver ju inte göra det
IngOehman skrev: CD ensamt däremot skiljer sig från alla de ovanstående (man hör att Vinyl "saknas", vilket ju betyder att Vinylen färgar hörbart).
IngOehman skrev: Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar...
Precis på samma sätt som att 9 av 10 väljer en analog master framför en digital
Ljudkrav skrev:Popedh:Precis på samma sätt som att 9 av 10 väljer en analog master framför en digital
Mr Popedh. Det finns andra inspelningvärldar än bara pop/rock.
Klassiskt och Jazz t ex.
Där mastras det sällan analogt.
Tack och lov.
När det mastras analogt på popinspelningar görs det alltid ( om det är en någorlunda seriös produktion) med analog topputrustnig som har förvånansvärt lite färgning - det duger inte med en 1/8 tums bandare som körs på långsam hastighet.
Alltså efterävas en viss färgning men inte med alltför mkt bi-effekter.
Dynamikbegränsningen är dock alltid en stor brist hos analogbandare.
Själv förderar jag utan tvekan digitalt men har inga probelm med en bra analogbandare (även för multikanalsinspelning) om det änvänds i syfte att färga ljudet - men vinylmediet är för mig alltid uruselt.
Riktigt uruselt!
IngOehman skrev:Phon:
Förenkling (om jag förstod det rätt...) av det du antydde kan skrivas:
1. Man kan var vilja uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten.
2. Eller också kan man vara ute efter att uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså trovärdigt.
3. Eller också kan man vara ute efter att maximera "själva upplevelsen" så mycket som möjligt, alltså utan att i sig bry sig om likheter med någon verklighet, utan rent subjektivt - vad gillar jag.
Jag har en väldig drivkraft i riktning mot alternativ ett: Jag vill att min anläggning skall vara en tidsmaskin och en teleporter - en apparatur som gör det möjligt för mig att resa till en avlägsen plats i en svunnen tid...![]()
![]()
Detta vill jag mycket hellre än att bara "skapa upplevelser" - hur tilltalande dessa upplevelser än är. Även om innusonen från en "trevligt spelande apparatur" är mer verklig än verkligheten själv, så föredrar jag ändå verkligheten, för jag vill veta hur det var.
Detta var faktiskt ämnet för den nya frågetråd som jag tänkt starta idag, nämligen alldeles strax.![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan tilläggas att resonemanget är applicerbart på producerad populärmusik också, eftersom det finns ett original då också, nämligen det som producerades fram i studions kontrollrum.
JTarnstrom skrev:Utifrån ett privatfilosofiskt perspektiv är digitaltekniken ett bristfälligt system i grunden; ett system där utvecklingen handlar om att reparera bristerna i det. Jag tror inte att det handlar så mycket om mätteknik. Digitala apparater kan säkert mäta bättre en en gammal vinylspelare, men icke desto mindre presenterar de en fragmenterad bild av verkligheten.
IngOehman skrev:Du menar att man kan använda ordet "sant" om en uppspelning som inte alls överensstämmer med vad musikerna hörde när de spelade?![]()
Vad är det som är sant menar du?
Det du beskriver är ju snarare ett typfall av att vilja skapa en illusorisk upplevelse (av vad slag har jag inte nämnt) som INTE överensstämmer med vad som var originalhändelsen. Musikerna satt ju inte i ditt rum och spelade.
Vh, iö
- - - - -
PS. Musiker spelar väldigt olika beroende på vilken lokal de sitter och spelar i, vilket främst beror på efterklangen.
Att flytta musiker elektroniskt (alltså flytta närinspelade musikerljud) från en lokal till en annan (spela upp närinpelade ljuden i en annan lokal) blir därför inte på något sätt en sann bild av musikhändelsen, men den kan bli mycket illusorisk.
Bubben skrev:dessutom går vinyl högre upp i hz.
![]()
xeizo skrev:IÖ,
glöm inte att det när det gäller popmusik så har ofta musikerna inte hört hela låten när dom spelar in den. Dom hör bara ett komp, ibland bara ett clicktrack, och det dom hör hur komplett det än är är oftast i lurar och är inte alls mixat som det ärtänkt att låten skall låta. Det är mixat för att det skall vara lätt att spela rätt till!
Så Phon har i hösta grad en poäng med sitt resonemang, en mycket stor poäng, en studiproducerad poplåt har ofta aldrig någon hört som det är tänkt att den skall låta. Inte ens studioteknikern/mixaren för han tar medvetna hänsyn till vad komsumenterna kan tänkas ha för utrustning.
Den högsta upplevelsen av pop/rock är Live på en konsert eller en klubb eller en festival. Det är DEN upplevelsen jag VILL HA hemma. Det skall vara rockkonsert hemma hos mig!
Hur det låter i ett par mögliga monitorhögtalare ovanför en gigantisk konsol är för mig totalt likgiltigt. Konsol+monitor är bara ett redskap som behövs för att framställa låten, den är INTE resultatet. Det färdiga resultatet är när låten spelas hemma hos folk.
Det vet rockmusiker, därför vill dom ofta höra sin färdiga skiva på alla möjliga konstiga ställen, det är inte ovanligt att den måste mixas om efter det.
Uppenbarligen tycker Phon samma som jag och musikerna, och IÖ drömmer om att vara ljudmixare
Akustisk/klassisk musik är något helt annat, mer i linje med IÖs ideal.
mats skrev:Bubben skrev:dessutom går vinyl högre upp i hz.
![]()
Ja en cd kan gå upp i 20 000 hz medans en vinyl i bästa fall kan gå upp till 25000 hz.
Blir helt mörkrädd... Alla seriösa produktioner (Iaf när det gäller pop/rock-band utan inhyrda studiomusiker) har bandats flera gånger innan man sätter originalet..oftast helt live,, först i replokalen och sen i studio... alla inblandade musiker/skivbolagpersoner lyssnar sedan på dessa tagningar i veckor...
xeizo skrev:Blir helt mörkrädd... Alla seriösa produktioner (Iaf när det gäller pop/rock-band utan inhyrda studiomusiker) har bandats flera gånger innan man sätter originalet..oftast helt live,, först i replokalen och sen i studio... alla inblandade musiker/skivbolagpersoner lyssnar sedan på dessa tagningar i veckor...
Vem avgör vad som är seriöst? Du?
När man börjar spela in låten första gången måste man börja någonstans. Och DET är långtifrån hur det blir, hur "seriös" man än är. Låten växer fram. Om man kostar på sig flera veckor, visst det är bra, men det finns album som är inspelade på en dag och dom behöver inte vara kass för det.
Det hänger mer på hur bra musikerna är, har dom övat i en livstid behöver dom kanske inte så mycket tid på sig?
mats skrev:Ljudkrav: Har du hört en bra vinylare med bra kringutrustning? Jag är som dig och tror att det låter för jäkligt. Men nu är det så att det finns folk som är som du och jag. De trodde samma sak men de har ändrat sig totalt och tycker vinylr är mycket bättre. Är kanske en stor skillnad nrä det är bättre stuff, kanske
xeizo skrev:Popedh,
Självklart har dom "hört låten", men dom har inte hört "soundet" och det är det vi pratar om här. Inte om dom spelar i takt eller inte.
Förövrigt misstänker jag att ditt snack om "seriösa" produktioner med mer eller mindre "färdiga" bakgrunder är den främsta orsaken till att den mesta musiken som bolagen försöker kränga numera låter mer och mer likriktad och mindre och mindre spännande!
Svante skrev:JTarnstrom skrev:Utifrån ett privatfilosofiskt perspektiv är digitaltekniken ett bristfälligt system i grunden; ett system där utvecklingen handlar om att reparera bristerna i det. Jag tror inte att det handlar så mycket om mätteknik. Digitala apparater kan säkert mäta bättre en en gammal vinylspelare, men icke desto mindre presenterar de en fragmenterad bild av verkligheten.
Hmm, kan du utveckla det där? Vilka är bristerna, menar du?
JTarnstrom skrev:Ja, omvandligen från analogt till digitalt hade skett med ännu färre bitar så framstår väl bristen som ganska klar i ett teoretiskt perspektiv. Det är ju en skala vi rör oss på. Jag tror att de flesta kan godta att det finns en gräns för hur få bitar man kan använda sig av för att digitalisera ljud utan att det tar skada. Och om CD är så jäkla bra, vad ska vi då med DVD-A och SACD till? Varför ska dessa format låta bättre om det inte är så att de innehåller mer information? Jag kanske är helt ute och cyklar här; är som sagt ingen tekniker, bara en entusiastisk lyssnare, så ni får mer än gärna ta mig ur mina vanföreställningar.
Tärnström
xeizo skrev:Popedh,
Självklart har dom "hört låten", men dom har inte hört "soundet" och det är det vi pratar om här. Inte om dom spelar i takt eller inte.
Förövrigt misstänker jag att ditt snack om "seriösa" produktioner med mer eller mindre "färdiga" bakgrunder är den främsta orsaken till att den mesta musiken som bolagen försöker kränga numera låter mer och mer likriktad och mindre och mindre spännande!
mats skrev:Bubben skrev:dessutom går vinyl högre upp i hz.
![]()
Ja en cd kan gå upp i 20 000 hz medans en vinyl i bästa fall kan gå upp till 25000 hz.
xeizo skrev:Ok, om vi börjar om igen, om vi inte utgår från dig men om vi utgår från producenter som faktiskt har gjort storverk som tex Alan Parson med Pink Floyd. Tror du på fullt allvar att "pre produktion" av deras låtar påminnde det allar minsta med hur det färdiga resultatet låter?
Visst lät det bra redan när dom körde vissa låtar live innan dom kom på skiva, men det lät helt annorlunda.
Och studioversionen adderade mervärde. Utan mer fidelitet. För då hade vi föredragit liveversionerna, "Live at Pompei" tex.
Förstår du nu vad jag menar med att "hur det låter i kontrollrummet" inte behöver vara det optimala när det gäller popmusik?
Eller ta dansmusik, där är det en väldans massa människor som känner ett förfärligt behov av att mixa om alla låtar trots låtmakarnas möda. Det är en hel subkultur.
popedh skrev:Trenden att musiker började lyssna i sina bilstereos och i massa andra system beror på Tom Hidley och West Lake... inget annat...
och för det andra, sparar budget (det är ganska dyrt att färdigställa 24 låtar
Låter det inte bra i det du kallar "kontrollrummets mögliga monitorer"
kommer det ALDRIG att låta bra någon annanstans heller...
xeizo skrev:och för det andra, sparar budget (det är ganska dyrt att färdigställa 24 låtar
Jovisst, och då har vi möjligen en tråkig produktion också?
Löpande bands modellen, vi spelar in "seriöst" och då "gör man alltid" så här. Ingen uppfinningsrikedom, ingen upptäckarglädje. Nu överdriver jag naturligtvis, för visst måste det finnas finurliga tekniker annars skulle det inte funka. Men i princip.
Alla kan inte spela in en skiva i 2 år som Pink Floyd, men så lyckas inte alla framställa det perfekta fonogrammet heller i motsats till den perfekta återgivningen av ett bands insatser som säkert går att åstadkomma med din modell.
Men jag pratar om den perfekta skivan. Och då är inte fidelitet det viktigaste. Det viktigaste är att det låter bra. På samma sätt som att en tavla kan vara vacker/intressant, som någon nämnde i jämförelse med ett fotografi.
Och det finns fler band än Pink Floyd som försöker göra häftiga skivor, kanske bara inte så många i Sverige just nu.
xeizo skrev:Låter det inte bra i det du kallar "kontrollrummets mögliga monitorer"
kommer det ALDRIG att låta bra någon annanstans heller...
Jag skrev aldrig att det inte behöver låta bra i kontrollrummet, nu är det du som överdriver, självklart måste man ha bra monitorer. Det är verktygen man arbetar med.
Men ljudet i monitorn behöver inte vara Hifi-Nirvana för den skull
Ljudkrav: Har du hört en bra vinylare med bra kringutrustning? Jag är som dig och tror att det låter för jäkligt. Men nu är det så att det finns folk som är som du och jag. De trodde samma sak men de har ändrat sig totalt och tycker vinylr är mycket bättre. Är kanske en stor skillnad nrä det är bättre stuff, kanske
JTarnstrom skrev:Svante,
tyckte att jag hade redogjort för dem redan. Kalla det "fnas", "grus" eller vad du vill. Jag har tyckt mig höra en viss grynighet i rumsinformation, eller i avklingningen av vissa instrument, i synnerhet cymbaler och liknande. Nu talar jag inspelningar som garanterat var analoga till sitt ursprung (jazz från 50-, 60-talet). Återigen med tillägget att jag har bara kunnat uppfatta detta i lurar.
Är det svar på din fråga?
Tärnström
Svante skrev:
Aha, ok, jag tror jag vet vad du menar. Det hörs just i utklingningen på instrument och blir värre ju svagare signalen blir.
JTarnstrom skrev:Svante skrev:
Aha, ok, jag tror jag vet vad du menar. Det hörs just i utklingningen på instrument och blir värre ju svagare signalen blir.
Exakt. Skönt. Höll på att börja tvivla på mig själv.
I övrigt begriper jag knappt vad du menar![]()
Förutom att det naturligtvis kan vara så att inspelningarna har varit bristfälliga.
Tärnström
Ljudkrav skrev: men vinylmediet är för mig alltid uruselt.
Riktigt uruselt!
BACH skrev:Det jag vill säga är alltså att självklart är digital ljudinspelning inte automatiskt bättre bara för att den är digital.
Och analog ljudinspelning är inte heller automatiskt bättre för att den är analog.
IngOehman skrev:Allt som behövs för att man skall hänga med är att man kan läsa enkla grafer
och att man behärskar mycket elementär matematik (pregymnasial nivå).![]()
Det har ju onekligen hänt lite på teknikfronten. Funderat på att låna hem någon nyare spelare för att jämföra?dimitri skrev:OAS är min CDspelare >12 år gammal
rhenrics skrev:Efter allt detta tjötande om vinyl riggade jag upp min gamla onkyo grammofon och tog fram några skivor som jag har kvar. Det tog inte lång tid att komma ihåg varför denna legat gömd i garderoben de senaste 15 åren. Hålla på och ta ut stora skivor ur deras konvolut. Manuellt föra en arm med nål till skivan. Behöva gå fram till spelaren och manuellt föra armen över skivan varje gång man vill byta spår. Behöva vända skivan när ena sidan spelat klart. Plus en massa j-vla knaster och skit. Och inte lät det bättre än CD heller.
BACH skrev:Min absoluta favoritinspelning finns på LP, men att det är min favoritinspelning är nog snarare för att de spelar bra och för att jag tycker själva inspelningen låter bra, jag betvivlar inte att jag hade gillat den skarpt även på CD![]()
![]()
![]()
![]()
Vh
Va?? Det är ju ganska stora ord om ett 100 årigt format som fortfarande, bra gjort, kan låta stort sett som masterbandet.
Men, du har ju aldrig haft något vettigt att säga innan så varför förstöra den trenden?
Angående vinyl bättre än CD, så anser jag att vinyl är otroligt mycket trevligare än CD. Det är så att jag stort sett bojkottar CD för det känns helt meningslöst som format.
Ljudkrav skrev:En välinspelad CD kan låta mkt likt verkligheten men det kan aldrig en vinyl pga mediets brister.
Du gillar alltså inte verkligheten?
Det verkar ju vettigt...
Nattlorden skrev:Personligen är det mycket enkelt. Ett knäpp från en LP och hela min illusion bryts omedelbart.
Jag gillar verkligheten och där är jag men inte du.
Bill50x skrev:Anledningen är att vinylen trots lite knaster ibland ändå förmedlar musiken bättre på något sätt än vad cd-mediet gör. Det verkar som om det inte bara är knäppar och knaster som saknas utan även något av musiken...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Anledningen är att vinylen trots lite knaster ibland ändå förmedlar musiken bättre på något sätt än vad cd-mediet gör. Det verkar som om det inte bara är knäppar och knaster som saknas utan även något av musiken...
Där skiljer sig vår uppfattning åt. Har gjort A/B jämförelse på samma musikmaterial (via ganska extrem LP-spelare) och tämligen enkel CD-spelare och då var skillnaden noll och intet mellan dem.
(Hemma hos en akustik-lärare vid LTH)
mats skrev:Kanske har att göra med att du gillar den mer stela korrekta sjukhus rena ljudet istället för vinylens mer musiken som det skall vara känsla, som vissa vinylälskare hade nog sagt
Mats skrev:...den mer stela korrekta sjukhus rena ljudet...
IngOehman skrev:Jag lider inte av levande musik, annat än om den är dålig, eller framförs i en
för ändamålet olämplig miljö (Berwaldhallen tangerar väl detta ibland...).
IngOehman skrev:Mats skrev:...den mer stela korrekta sjukhus rena ljudet...
Korrekt är alltså "sterilt och stelt" menar du?Lider du mycket av det när du lyssnar på levande musik? Eller menar du att det inte är korrekt då?
![]()
Svante skrev:En sak till som talar till CDns fördel är priset. En CD- eller DVD-spelare behöver inte kosta många tusenlappar, medans en skivspelare som ska vara något att ha lätt drar iväg... För att inte tala om att skivor och nål slits och måste bytas, dvs det finns en driftskostnad också.
Svante skrev:En sak till som talar till CDns fördel är priset. En CD- eller DVD-spelare behöver inte kosta många tusenlappar, medans en skivspelare som ska vara något att ha lätt drar iväg... För att inte tala om att skivor och nål slits och måste bytas, dvs det finns en driftskostnad också.
Aleph skrev:Så du menar att en CDspelare inte slits, att lasern håller för evigt, att CD skivorna är avspelbara efter sisådär 30 år?
/B
Så CD skulle inte vara färgad menar du??
Ljudkrav, Som jag sa innan, jag tycker att för det mesta så har vinylen bättre ljud för den är mastrad bättre.
The_Man skrev:Aleph skrev:Så du menar att en CDspelare inte slits, att lasern håller för evigt, att CD skivorna är avspelbara efter sisådär 30 år?
/B
Cd spelare är billigare än en vinylspelare......och jag tror den håller lite längre, och en cd skiva vet jag inte heller om den håller i mer än 30år, man jag vet att dom håller i alla fall över 20åroch är smidigare att förvara....desutom eftersom det är ett digital media så går det överföra den antingen till en hårddisk eller en ny skiva utan förluster. Men en vinylspelare är charmigare, så jag tror det är känslan som som gör att många gillar vinyl bättre än cd, inte ljudet.
Ljudkrav skrev:Aleph:Så CD skulle inte vara färgad menar du??
På vilket sätt färgar en CD ljudet anser du?
Och jämför detta mot vinylens egenskaper...
Jodå. Dom joddlande damp-ungarna är otroligt jobbiga att lyssna på men jag slipper i alla fall allt knaster, brus, distorsion etc...
Morello skrev:Svante skrev:En sak till som talar till CDns fördel är priset. En CD- eller DVD-spelare behöver inte kosta många tusenlappar, medans en skivspelare som ska vara något att ha lätt drar iväg... För att inte tala om att skivor och nål slits och måste bytas, dvs det finns en driftskostnad också.
Jag har fått erfara att även CD-spelare kostar i drift.Min laser säckade ihop häromdagen.
Ljudkrav skrev:Jag pratar om vinylmediets brister - inte hur vissa inspelningar är gjorda.
Det är helt olika saker. Varför envisas folk med att blanda ihop detta?
IngOehman skrev:Låt oss inte nedvärdera varandras uppfattningar.
Låt oss inte heller glömma att systempotential är en sak, och erfarenheten
av ett stort urval faktiska fonogram på olika medier kan vara en annan...
Jag håller förvisso med dig ljudkrav, och föredrar personligen CD ur ett
ljud-perspektiv, men jag kan förstå den som upplever att LP är bättre. Det
är ju inte direkt tunnsått med inspelningar som är alltför anemiska och
döda, som kan uppfattas mera levande och rumsliga på vinyl.
Aleph skrev:Jag har läst en del studier på CD skivor och hållbarhet. Jag har för mig att
de skrev där att man inte skulle räkna med mer än 20-30 år för en skiva
innan den börjar bli så dålig att den blir svårläst.
Morello skrev:Jag har fått erfara att även CD-spelare kostar i drift.Min laser säckade
ihop häromdagen.
Ljudkrav skrev:
Berätta istället varför du tycker att CD mediet är "meningslöst som format".
Tillbaka till ämnet alltså.
Varma kramar
Ljudkrav
E skrev:Jag undrar om det där stämmer. Jag har i alla fall en kompaktskiva från
1978 (Totos första!) som fungerar utmärkt. Dvs förutsatt att man följer
rekommendationen längst bak i häftet: "Spela endast den sida som saknar
etikett." :D Kan tillägga att man får vrida upp volymen avsevärt mer än när
man spelar modernare fonogram. 8)
eatfrog skrev:Menar du att du har en CD-skiva från 1978?
Det kan omöjligen stämma. Själva CD standarden kom först 1980 och det
tog nog ett par år till innan själva skivorna och spelarna var tillgängliga för
gemene man.
E skrev:Anade detta...
eatfrog skrev:Menar du att du har en CD-skiva från 1978?
Det kan omöjligen stämma. Själva CD standarden kom först 1980 och det
tog nog ett par år till innan själva skivorna och spelarna var tillgängliga för
gemene man.
I så fall ber jag om ursäkt. Jag förutsatte att det borde stå något årtal för
utgåvan på skivan eller i häftet, men det enda som står är (P) och (C)
1978. Förmodligen gäller det bara originalutgåvan då, som troligen var på
LP. Man kunde ju önska sig lite mer info i så fall...
Den är inköpt för inte alls så många år sedan, till Nice Price. Någon som har
en aning om årtal?
Mvh E*
mats skrev:Ja stelt kan vara korrekt. Ta ett fotografi som är totalt korrekt, ta sedan en tavla med samma motiv men mer konstnärligt gjort med värme. Det första är mer stelt och det andra med värme
Men den med värme kan ju får med cd också. Men det finns anläggningar som får det där tråkiga korrekta ljudet som inte är verklighet.
Mats skrev:Gud vad svårt det är att förklara sig ibland. ÅÅ jag blir tokig som en Stockholmare ibland
Mats skrev:Ok en gång till Ingvar, så att du fattar.
Tänk dig en perfekt anläggning med perfekt ljud och den står i ett sjukhus. LJudet är korrekt med sjukhusstelt...
Mats skrev:...Men hade anläggningen stått i ett mysigt vardagsrum så hade det låtit bättre i mina öron.
Så kan jag tycka vissa korrekta anläggningar låter i mina öron. Det låter korrekt men helt plötsligt flyger den där stela sjukhusljudkänslan på mig och jag måste sätta på mig mätarrocken.
Mats skrev:Men det är jag det känns bara så. Jag gillar när det är korrekt men inte sådant korrekt ljud
Mats skrev:Fan nu fattaar jag inte vad jag skriver om. Jag är nog Massa trots allt
E skrev:Jag förutsatte att det borde stå något årtal för
utgåvan på skivan eller i häftet, men det enda som står är (P) och (C)
1978. Förmodligen gäller det bara originalutgåvan då, som troligen var på
LP. Man kunde ju önska sig lite mer info i så fall...
PekkaJohansson skrev:Min erfarenhet är att ju bättre lyssning man har, desto mer hörs vinylavspelningens brister, t ex knaster och knäppar, ojämnheter, dålig centrering, spårningsdistorsion och det allerstädes närvarande mysmullret av den mekaniska avspelningen. Om jag tvingas välja köper jag hellre något sämre dynamik på cd än de uppenbara brister som icke perfekt - med andra ord nästan all - vinylavspelning dras med.
Aleph skrev:Så CD skulle inte vara färgad menar du??
Du kanske ska återgå till dampungarna
Aleph skrev:Svante skrev:En sak till som talar till CDns fördel är priset. En CD- eller DVD-spelare behöver inte kosta många tusenlappar, medans en skivspelare som ska vara något att ha lätt drar iväg... För att inte tala om att skivor och nål slits och måste bytas, dvs det finns en driftskostnad också.
![]()
![]()
Så du menar att en CDspelare inte slits, att lasern håller för evigt,...
Aleph skrev:...att CD skivorna är avspelbara efter sisådär 30 år?
Det tror inte jag.
Aleph skrev:Sen tillkommer det faktum att spelare som är några år nu, säg 7-10 år har så pass dålig dac i sig att en uppgradering eller ny spelare nästan är nödvändig för att kunna tillgodogöra CD mediets fördelar. Detta kan faktiskt.se också dra iväg en del.
/B
mats skrev:Ingvar du förstår inte mästaren ordentligt. Det är bättre du drömmer istället för att håna mig.
Mats skrev:Levande musik har den värme som "korrekta ljudanläggningar" kan sakna. Det är väl det som vinylen är så bra att föra fram.
Mats skrev:Fast du Ingvar har ju sagt att Pioneer är så himla korrekt
Mats skrev:Men är den så korrekt, enligt vad jag har läst så har den lite dålig upplösning ändå säger du att den är korrekt. Så korrekt för dig är nog inte det riktiga korrekta.
mats skrev: ...enligt vad jag har läst så har den ...
IngOehman skrev:...detta är saker som man kan undersöka genom accelererade åldringsstudier.
Sådana har gjorts, och det finns inte mycket som talar mot, att 99% av alla
CD som inte ligger ute i snön och solen, kommer att klara 100 år med
lätthet.
mats skrev:
Fast du Ingvar har ju sagt att Pioneer är så himla korrekt
...enligt vad jag har läst så har den lite dålig upplösning ändå säger du att den är korrekt...
E skrev:IngOehman skrev:...detta är saker som man kan undersöka genom accelererade åldringsstudier.
Sådana har gjorts, och det finns inte mycket som talar mot, att 99% av alla
CD som inte ligger ute i snön och solen, kommer att klara 100 år med
lätthet.
Är inte så påläst. Vad är det då som talar emot att de flesta pressade
kompaktskivor, vettigt förvarade, håller i, säg, 250 år? (Hmm, så där
kanske man inte får kommatera...)
En ytterligare intressant fråga är kanske vid vilken kompaktskiveålder man fortfarande kan göra en korrekt avläsning med hjälp av mjukvara som Exact Audio Copy.
mats skrev:Men den med värme kan ju får med cd också. Men det finns anläggningar som får det där tråkiga korrekta ljudet som inte är verklighet.
popedh skrev:CDn är alltid mer lik originalet än vinylen. Däremot är det svårt att inte älska den härliga tröga seghet som analogljud ger.. Men jag har väldigt svårt för just vinyl som bärare.
IngOehman skrev:Bla bla bla, eller i a f för mycket för att citeras helt
Vi får se om jag startar upp experimentet igen...
Vh, iö
Nagrania skrev:Jag har ingenting emot vinyl om det nu inte finns något annat. Jag vet att vi gjorde något A/B test för många år (70 eller 80 talet) sedan då vi jämförde vinyl med masterband. Jag vill minnas att banden låter bättre än vinylskivan. Det finns nu en svaghet och det är Riaa förstärkaren. De flesta Rior som jag hört låter i mitt tycke lite för mjukt för min smak. Sedan är det troligtvis så att ett mer transientrikt material gör sig bättre på CD jämfört med vinyl.
PekkaJohansson skrev:Min erfarenhet är att ju bättre lyssning man har, desto mer hörs vinylavspelningens brister, t ex knaster och knäppar, ojämnheter, dålig centrering, spårningsdistorsion och det allerstädes närvarande mysmullret av den mekaniska avspelningen.
IngOehman skrev:När det gäller så långa intervall som 250 år blir det oundvikligen så att man blir tvungen att spekulera, och visst - jag tror att det kommer att finnas en himla massa CD-fonogram från 1980-talet i full funktion på 2230-talet, men ingen lär ju kunna hålla mig ansvarig för min spekulation!![]()
popedh skrev:Tyvärr är många ganska dyra apparater inte speciellt dynamiska även om man kan förledas att tro så eftersom alla små detaljer hörs så tydligt. I själva verket är de komprimerande och lyfter därför upp brus och knaster.
/ B
Kan en Ria i sig självt verkligen låta"mjukt"?
på vilket sätt i såfall?
Så klart att det ibland kan vara mixat så att det ligger som en tunn filt över musiken. Det tycker jag är ganska vanligt på symfoniskmusik.
Bill50x skrev:
Hur många har utrustning för 5 1/4" disketter idag? Går dom att köpa? Finns det cd-läsare om 50 år?
/ B
mats skrev:Verklighet för dig är inte samma som för mig. Korrekt ljud för dig är inte korrekt för mig.
Mats skrev:Världen bestär inte av trist mätande och lyssna på trista detaljer "a där spelade han en konstig ton där och där slog han fingrarna i gdur, men oj en sonett för femtio"
Mats skrev:Nej jag vill ha musik med bra med dynamik och där det låter (så nära som möjligt) likt det kompistiören ville ha det. Med värme![]()
Fan vad jag är bäst Tillbe mig INgvar
Mats skrev:Jag är inte otrevlig. Jag säger sanningen.
Jag är faktikst skraj för det där korrekta, det är som en perfekt tillvaro. Kul men det känns för perfekt lite kusligt, förstår du?
Jag är faktikst skraj för det där korrekta, det är som en perfekt tillvaro. Kul men det känns för perfekt lite kusligt, förstår du?
mats skrev:Ingvar jag citar ingen. Men det finns ju personer som vill ha ett korrekt oc h trist ljud där de kan höra nålar falla och de vet exakt att det är 314 nålar som faller. Kanske intressant men det är dötrist. Jag är faktikst skraj för det där korrekta, det är som en perfekt tillvaro. Kul men det känns för perfekt lite kusligt, förstår du? Hos dig kanske inte har det där stela korrekta, jag kanske gillar hur du har det. Du har nog lite inte helt korrekt som jag gillar?
mats skrev:Ingvar jag citar ingen. Men det finns ju personer som vill ha ett korrekt oc h trist ljud där de kan höra nålar falla och de vet exakt att det är 314 nålar som faller.
Kanske intressant men det är dötrist. Jag är faktikst skraj för det där korrekta, det är som en perfekt tillvaro. Kul men det känns för perfekt lite kusligt, förstår du?
Hos dig kanske inte har det där stela korrekta, jag kanske gillar hur du har det. Du har nog lite inte helt korrekt som jag gillar?
Du förstår det är det där okorrekta i livet som gör det korrekta extra bra. Här vet jag vad jag pratar om fast det är ju taget i livet som helhet.
allvarligt så har det där allt för perfekta varit en madröm i mina drömmar och jag har/är lite skraj inte bara inom hifin utan livet i övrigt att allt skall vara så perfekt.
PEKKA skrev:Mats
Jag förstår precis vad du menar![]()
Det är lätt at ta allt för allvarligt.
Den gode IÖ verkar dock vara lite känslig för kritik eller vad han tror är
krititik.
Lite självdistans är alltid bra att ha och inte ta åt sig allför mycket .
Jag bugar för mästaren Mats![]()
PEKKA
mats skrev:Hm Ingvar du missförstår mig nog. Jag har alltid trott att sådana mätnissar som du ville ha ett ljud som var stelt för jag trodde att det var sådant som ni gillade, där ni stod där i era vita mätrockar och lyssnade. Smutsigt ljud som tex från en smutsigt ljudgittarr var förbjudit. Men då har jag tagit fel och varit mycket dum. Då ber jag så mycker om ursäkt.
Tack Pekka, det är inte lätt att få INgvar att förstå.
mats skrev:Men menar du då Ingvar så får det bara lov att finnas en förstärkare som är totalt korrekt (inte det stela korrekta nu) och en korrekt högtalare?
Givetvis kan de finnas i olika former som i effekt, reciever, surround osv och golvhögtalare, stativ, bokhögtalare osv. Men alla har då samma klang men alla har samma klang.
Om alla anläggningar skulle vara så korrekta, varför är det då meningen med att vi skall ha en massa olika märken? Då räcker det med ett märke för de andra låter ju likadant![]()
Om vi är i världen där alla anläggningar låter lika korrekt,vilket vi såklart inte är men
Webbversionen av SAOB skrev:BETYDELSE: som är i överensstämmelse med rätta l. värkliga förhållandet l. (jfr b) med originalet, riktig, felfri.
Mats skrev:Men jag hoppas att du inte gillar företag som vill få det lättare att sparka arbetare...
Mats skrev:...och att du gillar bolag där de trissar upp elpriser osv, bara för att de skall få sina enorma vinster,
Mats skrev:den som har sämst lön får jobbet och här skall vi inte ha något kollektivavtal
7. Diskussioner om Politik och Religon är inte tilllåtet. Man får inte ha religiösa eller politiska budskap i avatarer eller signaturer (som syns på alla delar). Missbrukar man detta kan vi avaktivera möjligheten att visa avatarer/signaturer. Gör man inlägg av denna typ så kommer de att tas bort helt, eller om vi är snälla, delvis.
IngOehman skrev:Det är oartigt att inte svara på frågor.
7. [s]Diskussioner om Politik och Religon är inte tilllåtet. [/s]
Aleph skrev:Är det inte så att majoriteten av CD spelare har mått ganska bra av de senaste 10 årens utveckling? Eller kanske mått bra av prisutvecklingen på bra komponenter de sista 10 åren?
/B
IngOehman Posted: Thu Mar 23, 2006 10:11 pm Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Det är oartigt att inte svara på frågor.
Jax skrev:Anta nu att vi spelar in symfoniorkestern och gör en CD av det. Vi spelar upp skivan hemma. Om det nu låter precis som symfoniorkestern låter i verkligheten, är då inte återgivningen korrekt? Låter det stelt och sjukhuslikt nu så kan ju inte anläggningen vara korrekt, eller hur?
mats skrev:Men för farao dra in bromsarna här(Hetsporren, profdb). För det är exakt detta jag ville åt. Tänk nu om jag tycker att en anläggning som är färgad (jag vet inte om det men testaren vet) att just den anläggning ger den mesta korrekta bilden av den symfoniupplevevelsen som jag hade för en stund sedan?
Det var det jag menar att vi har olika ljudupplevelser. Jag kanske tycker den färgade anläggningen är mer lik det nyss upplevda och en annan tycker den som är mer ofärgad är mer rättvis
mats skrev:Som vanligt slingrar ni er och klarar inte av det hela. Jag skrev att tänk om jag tycker att den färgade är mer lik det upplevda (orkestern). Vilket är såklart fullt möjligt.
mats skrev:Som vanligt slingrar ni er och klarar inte av det hela. Jag skrev att tänk om jag tycker att den färgade är mer lik det upplevda (orkestern). Vilket är såklart fullt möjligt.
Nefilim skrev:Trodde den här tråden handlade om vinyl vs CD!!??
mats skrev:Jo, och jag fick reda på att Öhman är en typ som vill ha att arbetaren skall lyda och ha mössan i hand.inte surprise att jag ogillar Öhman precis.
MP skrev:...
För att inte göra samma sak själv, så upprepar jag min ståndpunkt att vinyl är kul på ett nostalgiskt sätt.
...
+ kan avspelas mekaniskt med nål och tratt
...
paa skrev:... finns det 33/45 varvs trattgrammofoner?
IngOehman skrev:Fast är inte on-topic-frågan besvarad redan?![]()
Om inte så kommer här lite on-t:
Svaret är alltså att Vinyl objektivt sett är odiskutablet sämre än CD-systemet, men att vinylmediet subjektivt sett kan vara en "tilltalade effekt" (eller en otilltalande effekt, för den som tycker så)? Det är ju detta som alla vetenskapliga studier har visat.
Därtill kommer förstås hanteringsaspekterna, som också dom är helt subjektiva.
Själv tycker jag mycket om att spela vinyl, inte minst ur hanteringssynpunkt.
Jag gillar att lägga ned pickupen i spåret, och jag gillar att läsa på konvoluten.![]()
Det jag gillar minst är slitage- och repkänslighetsaspekterna. En annan svaghet är att det rent praktiskt är så svårt att få gravering och pressning så bra som man vill att de skall vara.![]()
Vh, iö
I allra högsta grad ett politiskt uttalande!!IngOehman skrev:Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria.
Njae.. det där kan inte ens du hålla med om!IngOehman skrev:PS. Observera att det inte finns en tillstymmelse till politiskt budskap i den ovanstående texten!![]()
popedh skrev:IngOehman skrev:Fast är inte on-topic-frågan besvarad redan?![]()
Om inte så kommer här lite on-t:
Svaret är alltså att Vinyl objektivt sett är odiskutablet sämre än CD-systemet, men att vinylmediet subjektivt sett kan vara en "tilltalade effekt" (eller en otilltalande effekt, för den som tycker så)? Det är ju detta som alla vetenskapliga studier har visat.
Därtill kommer förstås hanteringsaspekterna, som också dom är helt subjektiva.
Själv tycker jag mycket om att spela vinyl, inte minst ur hanteringssynpunkt.
Jag gillar att lägga ned pickupen i spåret, och jag gillar att läsa på konvoluten.![]()
Det jag gillar minst är slitage- och repkänslighetsaspekterna. En annan svaghet är att det rent praktiskt är så svårt att få gravering och pressning så bra som man vill att de skall vara.![]()
Vh, iö
Inge,e du sne på mej eller?
Du svarar ju inte på mina frågor
/I
mats skrev:Men som ni vet så är vinyl mycket bättre än cd, då ljudmässigt. När man lyssnar på vinyl så är man ett med musiken. Cd hör man bara musiken, även om cd är bra inspelad.
Håller ni med om detta påstående, eller tycker ni tvärtom
Med en formulering som "när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt" är en sociologisk reflektion.IngOehman skrev:PS. Nej kaffekoppen, jag håller inte med om att det är ett politiskt uttalande att hävda att politikerna inte kommer att representera väljarna när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt.
Det är en sociologisk reflexion, inte en politisk.
Den här formuleringen, som jag reagerade över, har en annan innebörd än den du framlagt ovan. Här har du lagt en värdering, ett ställningstagande till varför man blir politiskt aktiv. Ett politiskt uttalande. Antingen var du osedvanligt flummig, eller medvetet provokativ. I vilket fall som helst är uttalandet i strid med forumets policy.IngOehman skrev:Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria. Tvärtom kommer de alltid att vilja bestämma över folk, mera än folk vill bli bestämda över...