HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Inläggav Affald » 2007-04-24 09:15

Hej göbbar,
vad ger ni för testet av 14 par stativare?

Själv blev jag så sugen på testvinnarna så jag slog till på ett par igår, i vanöt :)
Ser trevliga ut & har nästan samma mått som mina piP men låter inte alls som dom :?
Bild

Bild

Bild

Men nu kan jag äntligen få tummen ur & plocka ut elementen på piP & lämna bort dom till Lackakuten/Lennart på omlack till mattvarta :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-24 09:41

Ser trevliga ut & har nästan samma mått som mina piP men låter inte alls som dom

Du får ju börja med att spela in dem, alla högtalare låter dåligt i början i mer eller mindre grad. Sedan är det ju en "viss prisskillnad" Vad skulle piP kosta om de såldes genom vanliga led i flera butiker, dvs ta priset som IÖ tar för ihopskruvade och med fanering idag och lägg på ca 40-50% så hamnar vi ungefär på den kostnad som de borde jämföras emot och inte ett par Canton för 3800kr.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 09:45

Bra poäng. Kostar de inte 11500 färdigmonterade. Genom normala led skulle detta vara säkert vara runt 18000-20000. :wink:

Jämför dem då med AV M1sig eller liknande
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 10:02

Hälsa Lennart att jag är nöjd med mina! Har ju ett par sidenmattsvarta, dvs glans 25. Den tycker jag du ska satsa på!

Hur mycket sämre är dina nya högtalare jämfört mot piP?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 10:06

ja, med den jämförelsen får ju de små pluttarna anses vara ett mirakel av prisvärdhet.

Men inspelning är en riktigt bra poäng av FBK - iallafall jag var på väg att kasera en konstruktion jag gjort, men gav dem till syrran. Ett halvår senare kunde jag inte förstå att jag hade "tyckt illa" om dem. De är baserade på audax HM210CO och en Morel MDT30 diskant. Det hände mycket med övre mellanregistret och den låga basen efter uppskattningsvis flera hundra timmar...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 10:10

Jepp, dom är givetvis inte inspelade på lååååånga vägar! var en smula ironisk bara när jag syftade på att dom inte alls spelar lika bra som piP ;)

Prisbilden är mera 3K för att vara exakt enligt bl a. http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=118860

Men vad tycker ni om själva testet denna gången?

/JB
- THE DEAD END -

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 10:11

Affald skrev:Men vad tycker ni om själva testet denna gången?

/JB

Vilket test? Har lts testat stativare nyligen?!! 8O :wink:

Ärligt så gillar jag Monitor Audio, jag hade köpt dem före Canton. De har dessutom mer piP-look! :)
Senast redigerad av JeLe 2007-04-24 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 10:13

Jag har inte läst det. Är det en bra genomgång?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 10:14

Affald skrev:Jepp, dom är givetvis inte inspelade på lååååånga vägar! var en smula ironisk bara när jag syftade på att dom inte alls spelar lika bra som piP ;)

Prisbilden är mera 3K för att vara exakt enligt bl a. http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=118860

Men vad tycker ni om själva testet denna gången?

/JB

Du kunde ju börja med att lära dig att inte trycka upp burkar med basportar bak in mot bakvägg.. Pip är byggda för stå mot bakvägg..

Sedan gissar jag att dom nya inte är så avstämda bland dina övriga grejor som dom måste för att prestera som bäst.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-24 10:16

Ja det här med inspelningstid kan verkligen vara lite :? Sedan så är riktpriset för de där 3800kr, sedan om nätbutiker säljer dem billigare är en annans sak.
Angående testen så har jag inte läst den. (ännu)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 10:26

Visst står dom mot bakväggen som ALLA bokhylle högtalare! inget unikt för vare sig piP el. andra liknande konstruktioner för den typen av högtalare...

Men dom skall bara ersätta min piP tills jag fått svabbat om dom från vitt till svart... sedan åker dom ut!
Någon måste ju ta vid där Hetsporren slutar, he hee :lol:

Men jag gillar testet i tidningen denna gången. Mera omfattat & med en billigare anläggning VS en dyrare. Så som dom flesta har det hemma alltså. Sedan kan man ju tycka vad man vill om blaskan & opartiskeheten what soo ever...

JeLe,
du råkar inte ha en bild på dina sidenmatta? såg att du bor i Gbg, kanske man kan ta en titt IRL så att säga :)

/JB
- THE DEAD END -

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 10:33

Affald skrev:JeLe,
du råkar inte ha en bild på dina sidenmatta? såg att du bor i Gbg, kanske man kan ta en titt IRL så att säga :)

/JB

Jag kan lägga upp lite bilder här på faktiskt.se. Återkommer.....
IRL har jag tyvärr ingen möjlighet till just nu.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 10:40

Affald skrev:Men dom skall bara ersätta min piP tills jag fått svabbat om dom från vitt till svart... sedan åker dom ut!
/JB

Varför valde du inte svart på de här?
För ren försmaks skull.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 10:54

Mina sidenmattsvarta, glans 25. Lackade av Lennart (Lackakuten)
Bild

En bild som gör kulören rättvisa, dvs så ser de ut.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:03

Mayro skrev:Du kunde ju börja med att lära dig att inte trycka upp burkar med basportar bak in mot bakvägg.. Pip är byggda för stå mot bakvägg..

Mycket bra poäng. Denna typ av placering ger uppskattningsvis 3-4db höjning i basen. 8O

Sen är det en peisskillnad då den inte lirar i samma liga. Varför ens jämföra med saker som är oerhört dyrar. :?: Låter fel enligt mig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 11:05

Meanmachine:

Det är väl synnerligen intressant att veta vad som spelar bra oavsett pris, högt som lågt. Lika intressant är det ju att jämföra hur prisvärt det är.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:09

meanmachine skrev:
Mayro skrev:Du kunde ju börja med att lära dig att inte trycka upp burkar med basportar bak in mot bakvägg.. Pip är byggda för stå mot bakvägg..

Mycket bra poäng. Denna typ av placering ger uppskattningsvis 3-4db höjning i basen. 8O
Sen är det en peisskillnad då den inte lirar i samma liga. Varför ens jämföra med saker som är oerhört dyrar. :?: Låter fel enligt mig.

Jag tror affald är medveten om detta. Hans hyllor är ju gjorda för piP!
Varför hålla på och strula med ett par undermåliga högtalere 8) , när piP eller piPs snart ska på plats igen? :?

Visst om piP hade varit mer kommersiell så hade den kostat minst 20kkr. Lägg ner ev diskussion om piP:s prisvärdhet, finns inte så mycket mer att diskutera där. :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 11:11

Lust skrev:
Affald skrev:Men dom skall bara ersätta min piP tills jag fått svabbat om dom från vitt till svart... sedan åker dom ut!
/JB

Varför valde du inte svart på de här?
För ren försmaks skull.

Helst vill jag ha ett par piPs i valnöt :)
Men mina piP står aningens "utsatta" från bioväggen farligt nära soff divanen & lägg där till 2st galna grabbar i 6 & 9 års åldern så kan man ana ev. olyckor i framtiden utan att vara ett medium direkt... :cry:

Allstå lackar jag om mina gamla & flyttar ut dom nya till v.rummet så får dom leverera skvalmusik där. Passar perfekt in i ga. hyllan både träslags mässigt & storleks mässigt :)
- THE DEAD END -

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:15

Affald skrev:Men mina piP står aningens "utsatta" från bioväggen farligt nära soff divanen & lägg där till 2st galna grabbar i 6 & 9 års åldern så kan man ana ev. olyckor i framtiden utan att vara ett medium direkt... :cry:

Det låter logiskt! Hellre ett par Canton i golvet än ett par piP. :wink:
Senast redigerad av JeLe 2007-04-24 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:15

Vee eight skrev:Meanmachine:

Det är väl synnerligen intressant att veta vad som spelar bra oavsett pris, högt som lågt. Lika intressant är det ju att jämföra hur prisvärt det är.

Då kan man i ärlighetens namn jämföra Wilson staivare för 150000 mot pIP och säga att :lol: pIP låter inte lika bra..Hehehe.. =Dåliga. :wink:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:16

Affald
Åsikt om kulören?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 11:16

meanmachine skrev:

Då kan man i ärlighetens namn jämföra Wilson staivare för 150000 mot pIP och säga att :lol: pIP låter inte lika bra..Hehehe.. =Dåliga. :wink:

Ja absolut, och lika väl tvärt om. Det är där en del folk blir förbannade. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-24 11:16

JeLe skrev:Visst om piP hade varit mer kommersiell så hade den kostat minst 20kkr.

Om tillverkningsvolymen hade varit av "kommersiell" storlek, tror jag inte de hade kostat 20000 kr/paret ens via butik. IÖ har dock inga planer på masstillverkning.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:18

RogerGustavsson skrev:
JeLe skrev:Visst om piP hade varit mer kommersiell så hade den kostat minst 20kkr.

Om tillverkningsvolymen hade varit av "kommersiell" storlek, tror jag inte de hade kostat 20000 kr/paret ens via butik. IÖ har dock inga planer på masstillverkning.

Tog bara en siffra "i luften", sett till vad de presterar så kan han med lätthet ta ut mer betalt. Men som tur var så......... :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-24 11:19

meanmachine skrev:

Det skulle vara intressant med en sådan jämförelse. Blint förstås. Om du ordnar Wilson stativare så ordnar jag piP.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:20

Vee Eight skrev:Ja absolut, och lika väl tvärt om. Det är där en del folk blir förbannade.

Sant. Om det finns frelevans för det så. :)

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:20

Vee-Eight skrev:
meanmachine skrev:

Ja absolut, och lika väl tvärt om. Det är där en del folk blir förbannade. :wink:

Det samma gäller kablar! Ekk vs...... :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 11:20

meanmachine skrev:

Eller så kan man säga att piP låter bättre. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:22

ALmen skrev:Eller så kan man säga att piP låter bättre.

Om det är så blir det hatten av om det bedöms på ett riktigt sätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 11:23

Nog om mina piP vs canton!

Ni som läst själva testet, vad tyckte ni om det? måste vara blaskans mest omfattande test någonsin!

/JB
ps. JeLe, jädrigt snygga. Blir till att demontera fortast möjligt & åka som en biltjuv till farbror Lennart så väntan blir så kort som möjligt :)
- THE DEAD END -

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:32

Affald skrev:Nog om mina piP vs canton!

Ni som läst själva testet, vad tyckte ni om det? måste vara blaskans mest omfattande test någonsin!

/JB
ps. JeLe, jädrigt snygga. Blir till att demontera fortast möjligt & åka som en biltjuv till farbror Lennart så väntan blir så kort som möjligt :)

JAg råkar ha den tidningen hemma! :oops: :oops: :oops:
Tycker att deras åsikter stämmer ganska väl överrens med mina i detta fall.
Jag hade nog köpt Monitor Audio BR2, tycker den är snyggast och spelar mycket bra.

P.S Jo, lennart vill ha tid på sig numera, jag väntade i en månad på mina.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 11:52

Misstänkte det, tur man har "backup" så länge, he hee.
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-24 12:11

Rookie köpte faktiskt tidningen så fort den kom ut. Tycker att testet var ganska underhållande, men håller sällan med skribenterna i H&M. Blev otroligt sugen på Mirage-burkarna att använda som bakkanaler, så genast började jag skissa på ett par liknande diy men det urartade och resulterade i golvstående, semi-OA-lookalikes med W3-871S och sidomonterad Peerless 6,5":are avsedd för bilbruk... :?

/Rookie, som är uppe i inte mindre än fem olika högtalarprojekt samtidigt..... 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:16

Vee-Eight skrev:Meanmachine:

Hmm. Jag vill minnas att om man resencerar ino så SKALL man ha grejorna SOM DOM ÄR TÄNKTA att ha.. INNAN man säger nåt om hur dom låter.. Gäller det nu då inte om man reagerar här på affalds tråd..

Affald. som för övrigt är en jag inte har nåt emot råkar ju nämligen trotts allt ge en bedömning här utan ens ha sakerna rätt o riktigt..

Sedan andra komentarerna om att pip skulle kosta tiotusentals kronor Om dom såldes via öppna handeln :lol:

vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..
skulle dom göra det så skulle kosta typ 550 kr till 1550 kr och massproduserats i kina eller liknande.. tro inget annat..

edit. jag antar jag väl måste få tala om högtalare från ino trotts dekret om person som tillverkar...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-24 13:23

Mayro skrev:vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..
skulle dom göra det så skulle kosta typ 550 kr till 1550 kr och massproduserats i kina eller liknande.. tro inget annat..

Kanske, kanske inte.
Men det är inte kongruent med att allt (eller ens något) från Kina i den prisklassen är lika bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:32

paa skrev:
Mayro skrev:vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..

Kanske, kanske inte.
Men det är inte kongruent med att allt (eller ens något) från Kina i den prisklassen är lika bra.

Därför säljs inte heller kopior eftersom ingen tydligen har ansett dom eller liknande högtalare värda att kopiera.. troligen för den typen av akustikkrävande högtalare inte är eftertraktat av almänheten i stort... Annars fanns dom i massor på alla on off mm..tro mig.. fanns efterfrågan i bredare lager skulle dom finnas där ute på hyllorna... Så att omvända det till att dom därför dom INTE finns är bäst blir totalfel tänkt om man ser hur en marknad fungerar.. Den styr varken forumen eller LTS eller enskilda.. marknaden styrs av efterfrågan. och att någon kan bygga så andra kan sälja o stålar tjänas..

En fyrkantig låda bygger varenda tillverkare lätt där ute i stora världen.. ingen tvekan alls..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:33

men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Re: HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5

Inläggav Kribban » 2007-04-24 13:43

Affald skrev:Men nu kan jag äntligen få tummen ur & plocka ut elementen på piP & lämna bort dom till Lackakuten/Lennart på omlack till mattvarta :)

Ska du lacka elementen? :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 13:45

Lugn i stormen M. ! jag har nu tryckt dit en squashboll i basporten så se den som en sluten konstruktion från & med nu ;)

Tillåter mig själv att citera bröderna på ga. Radiolagret. "det spelar ingen roll om basporten sitter fram el. bak. Går inte att höra någon skillnad...."

/JB
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:47

Mayro skrev:men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)
Sant, det kan ha påverkan även om det ser ut att finnas lite luft mellan väggen och porten..

Undrar om tillverkaren har någon placeringsinformation tillgänglig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-24 13:47

Mayro skrev:men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)

Det verkar som det är mer akustikkrävande med porten placerad bakåt...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:48

Affald skrev:Lugn i stormen M. ! jag har nu tryckt dit en squashboll i basporten så se den som en sluten konstruktion från & med nu ;)

Tillåter mig själv att citera bröderna på ga. Radiolagret. "det spelar ingen roll om basporten sitter fram el. bak. Går inte att höra någon skillnad...."

/JB
Nä.. men det är ju för att basfrekvenser är omnidirektionella, det blir helt klart en påverkan på högtalaren om man placerar en port nära en bakvägg!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-24 13:48

Intressant att LTS lyckades bli inblandade i denna tråd också :?
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:49

Kribban skrev:Intressant att LTS lyckades bli inblandade i denna tråd också :?
Jo, men Mayro nämner det faktiskt i samband med forum och privatpersoner med.. som en intressegrupp som påverkar marknaden. Helt ok tycker jag, iallafall förstår jag vad han menar..

Användarvisningsbild
Affald

Re: HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5

Inläggav Affald » 2007-04-24 13:51

Kribban skrev:
Affald skrev:Men nu kan jag äntligen få tummen ur & plocka ut elementen på piP & lämna bort dom till Lackakuten/Lennart på omlack till mattvarta :)

Ska du lacka elementen? :roll:

Nepp, men själva kabinetten :)

Ser fram emot att "hacka" loss basporten jag så duktigt limmade med omsorg med 2 komp.lim... NOT!

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-24 14:03

Kaffekoppen skrev:
Jo, men Mayro nämner det faktiskt i samband med forum och privatpersoner med.. som en intressegrupp som påverkar marknaden. Helt ok tycker jag, iallafall förstår jag vad han menar..

Så sant :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-24 14:19

Synd att prisklassens kanske bästa (?) högtalare inte kom med i testet....Jag har svårt att tänka mig att någon av de testade burkarna kan mäta sig med Quad 11L mk II

Måhända ändrar jag uppfattning efter att ha lyssnat till testvinnarna... :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-24 15:01

Ja, de har en märklig "fanklubb"! :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-24 18:55

Jag blir mer och mer intresserad av att lyssna på dessa mytomspunna Pip högtalare! Finns det verkligen ingen i Umeå som har dessa?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-24 19:05

Jag hade nog köpt Monitor Audio BR2, tycker den är snyggast och spelar mycket bra.

Instämmer!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 19:16

Va! är de inte bättre än så.. :wink: Tror du skojar lite. Dock
Finns det några i Norrland som äger ett par man kan lyssna på?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-24 19:19

Va ball att en högtalare 550kr kan låta så pass mycket bättre än ett par Silverline för 150 papp 8)
Class only looks like arrogance from below.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-24 19:51

För att kommentera trådens inledning. Jag har läst artikeln och har den uppfattningen att man verkligen får läsa mellan raderna, för tittar man noga så har de på samtliga högtalare skrivit kommentarer i artiklarna som respektive tillverkare kan använda som positiv reklam, och detta gäller för samtliga högtalare. Man får verkligen leta efter det verkliga lyssningsintrycket i texterna. Även så tycker jag att poängsättningen där dessa högtalare i princip kan få högsta betyg då denna sätts mellan testade produkter är galen. Man borde ha en betydligt dyrare högtalare med oklanderigt ljud som referens, då skulle nog poängsättning sjunka ihop som en snögubbe i vårsolen. Jag håller på att leta efter ett par bra stativare att köpa i sommar/höst, men tycker det är svårt då man bor som jag på landsorten, och således har få möjligheter till provlyssning, och inte heller får någon direkt bra vägledning av sådana här tester. Men det är klart i det här fallet med det prisspannet skall man förståss inte förvänta sig något riktigt fynd.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-24 23:08

Lite konstigt produkturval, men för nästan första gången skrev de uttalat negativt om någon av produkterna! Bra test. /TomasF

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 00:37

JeLe skrev:Varför hålla på och strula med ett par undermåliga högtalere 8) , när piP eller piPs snart ska på plats igen? :?

Eller varför inte köpa ett par piP till, helt enkelt?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:06

Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 01:12

Marbrink skrev:Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Svårt att komma ifrån då Affald redan har ett par - och sen springer och köper något skräp som komplement, för nästan lika mkt pengar!?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:17

Hetsporren skrev:
Marbrink skrev:Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Svårt att komma ifrån då Affald redan har ett par - och sen springer och köper något skräp som komplement, för nästan lika mkt pengar!?

Det tror jag inte han hade väntat sig heller. Jämförelsen blir dessutom haltande när man jämför med ett byggsatspris. Skulle piP sålts i butik skulle de med största sannolikhet kostat ca 20 kkr. Inte blir man förvånad att de slår de flesta högtalare i prisspannet 2500-5000 kr? :?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:24

Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:

Det tror jag inte han hade väntat sig heller. Jämförelsen blir dessutom haltande när man jämför med ett byggsatspris. Skulle piP sålts i butik skulle de med största sannolikhet kostat ca 20 kkr. Inte blir man förvånad att de slår de flesta högtalare i prisspannet 2500-5000 kr? :?

Vad baserar ni utpriset om 20k på?

Enbart ljudmässigt? Tillverkningskostnad + butiks/distributionspåslag? Byggkostnad? Lägre produktion?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:33

Lust skrev:
Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:

Enbart ljudmässigt? Tillverkningskostnad + butiks/distributionspåslag? Byggkostnad? Lägre produktion?

Nä, rent krasst ekonomiskt.
Distributörer och handlare, garantiärenden, förpackningar, marknadsföring, frakter, personal osv. De som kan minsta gnutta om ekonomi kan nog också räkna ut det här..
Men det är ju också detta som gör piP så oerhört prisvärd. Att slippa alla dessa påslag i pris.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:41

Marbrink skrev:
Lust skrev:
Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:

Nä, rent krasst ekonomiskt.
Distributörer och handlare, garantiärenden, förpackningar, marknadsföring, frakter, personal osv. De som kan minsta gnutta om ekonomi kan nog också räkna ut det här..
Men det är ju också detta som gör piP så oerhört prisvärd. Att slippa alla dessa påslag i pris.

Om vi ser på det så här då:

Ponera att piP kostar 20 k i affären och dessa Canton som finns i tråden kostar 3,8 k.

Vari ligger den stora kostnadsskillnaden högtalarna emellan?

Utvecklingskostnader? elementen? lådan? delningsfiltret? reklamen? frakten? distributörer? garantiärenden? förpackningar? marknadsföring? frakter? personal?

Hur får du ihop 16 k i kostnadsskillnader?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 02:16

Lust skrev:Om vi ser på det så här då:

Ponera att piP kostar 20 k i affären och dessa Canton som finns i tråden kostar 3,8 k.

Utvecklingskostnader? elementen? lådan? delningsfiltret? reklamen? frakten? distributörer? garantiärenden? förpackningar? marknadsföring? frakter? personal?

Fråga inte mig vad som gör kostnadsskillnaden? Jag pratade om piP här nu.
Men i och med att Ino går att köpa som byggsats alt. färdig högtalare direkt från tillverkaren, så är det lättare att uppskatta ungefär vad den skulle landa på i butik.
Man brukar dessutom räkna i % och inte summor. En bil för 200 000 kr ger inte bara en vinst på 1-2000 kr för tillverkaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-25 02:27

skulle pip massproduceras med 100.000tals högtalare så skulle priset inte vara speciellt högt om man ser till materialpriser....(förmodligen tom billigare fördigbyggd lackerad och klar jämfört med en byggsats idag)

det är väl inget att sticka under stolen med?

att gå och tro att pip skulle kosta 20000kr i butik om dom producerades i kina är bara svammel...

däremot om ingvar vill ha ut sina 11k för ett par färdigbyggda som utpris till en återförsäljare så lär priset överstiga 20k...men det är ju inte det vi diskuterar?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 02:44

Haakan_W skrev:skulle pip massproduceras med 100.000tals högtalare så skulle priset inte vara speciellt högt om man ser till materialpriser....(förmodligen tom billigare fördigbyggd lackerad och klar jämfört med en byggsats idag)

det är väl inget att sticka under stolen med?

att gå och tro att pip skulle kosta 20000kr i butik om dom producerades i kina är bara svammel...

däremot om ingvar vill ha ut sina 11k för ett par färdigbyggda som utpris till en återförsäljare så lär priset överstiga 20k...men det är ju inte det vi diskuterar?

Jag nämnde aldrig något om massproducering i Kina. Du gjorde det!
Som tillverkningen ser ut nu skulle de ju kosta runt 20kkr, men givetvis mindre om de massproducerades, men inga 2500-5000 kr.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 05:59

Lust skrev:Om vi ser på det så här då:

Skall vi tippa på vinstgiritghet :) Man lyssnar vad konkrurreterna tar coh tar lika mycket .

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 06:53

Jag skrev "nästan lika mycket pengar" eftersom:

1) Affalds piP kostade honom ca 4000 kr (exkl. eget arbete)
2) Canton-burkarna kostar 3000 kr

3000 resp. 4000 kr tycker jag är nästan lika mycket, i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 07:32

Finns det ingen i Norrland som har ett par pIP. ???[/quote]

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-25 08:35

haha :lol: Blev en tråd om piP i alla fall....
Tycker en del borde inse hur marknaden funkar, hänvisar till kina, tillverkningskostnad mm. Faktorer som egentligen är av mindre betydelse för slutkunden. Normalt tar man ut så mycket man bara kan oavsett tillverkningskostnad. Varför nämns 20kkr, jo för att det säljs högtalare till det priset som är sämre än piP. Då är det en bra gissning att en girig tillverkare hade tagit ut ett liknade belopp för piP, eller jag kanske har för dåliga kunskaper att uttala mig om produktion, tillverkningskostnad, marknadspris mm. 8) (Trollen undanbedes att svara på detta inlägg)

Åter till topic!
Tycker att alla tester som hifi&musik gör är riktigt konstiga, åtminstone deras betygsättning som är "absolut" inom den valda "prisklassen". Det omöjliggör en betygsmässig jämförelse av en dyr och en billig produkt! 8O
Men det anser tidningen vara ett mindre problem för i deras värld är alla produkter som är dyrare bättre än de billigare!

P.S Visst är det synd att transparents kablar inte tillverkas i kina.
Tänk vad mycket välljud man fått om de bara kostat typ 500kr. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 09:03

JeLe skrev:Tycker att alla tester som hifi & mystik gör är riktigt konstiga, åtminstone deras betygsättning som är "absolut" inom den valda "prisklassen". Det omöjliggör en betygsmässig jämförelse av en dyr och en billig produkt! 8O Men det anser tidningen vara ett mindre problem för i deras värld är alla produkter som är dyrare bättre än de billigare!

Bra skrivet och - jag håller förstås med. :wink:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-25 09:09

Bra namn, hifi&mystik! Passar perfekt till den tidningen.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 10:07

Nu har dom gått i ca. 30 timmar & Yello, Kari Bremnes, Studio mm. har fått snurra flitigt det sista.
Helt klart är ljudet snäppet bättre, tillåmed bra med tanke på den blygsamma kostnaden om man ser till serietillverkade inkl. allt runt omkring ect :) långt ifrån skräp som en viss canton hatare nämnde, he hee ;)
Frågan man kan lura på är hur mycket bättre dom kommer att låta när jag ställer upp dom på SD-fötter :?:

men oj vad jag saknar mitt piP ljud :oops: nästan så jag inte vill lämna bort dom för omlack längre... men i nuläget är den vita färgen allt för anstötlig för publikation så det är bara att bita ihop & lämna bort dom ett tag :cry:

Hifiblaskan & betyg.
Det vore fint om dom kunde sätta ramar för hur betygen skall tolkas inom vissa prisgrupper så att man kan ställa A mot B & även P men det vore troligtvis en utopi att tro det skulle kunna göras... Någon här som har förslag på hur "alla" blaskor "borde" sätta sina betyg ?

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 11:08

affald skrev:Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hur gör du om du hittar en skillnad som inte kan förklaras då. Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 11:30

meanmachine skrev:
affald skrev:Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hur gör du om du hittar en skillnad som inte kan förklaras då. Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

Vad beträffande örat är det väl inte så märkvärdigt om man ställer det till andra arters hörsel, så visst finns det "instrument" som är känsligare än det mänskliga örat... men nu pratar vi pet-rövs mätningar & det hör väl mera hemma hos Nasa, eller hur!

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 11:30

meanmachine skrev: Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

Det går ju alldeles utmärkt att mäta upp en rad olika distorsionsprodukter, signalbrusavstånd, frekvensomfång och tonkurveavvikelser utanför mänsklig hörbarhet. Eller vad tänker du på?

Hälsn. Michael

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 13:21

Affald skrev:Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

Vad beträffande örat är det väl inte så märkvärdigt om man ställer det till andra arters hörsel, så visst finns det "instrument" som är känsligare än det mänskliga örat... men nu pratar vi pet-rövs mätningar & det hör väl mera hemma hos Nasa, eller hur!

/JB

självklart frinns det skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas... :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 13:25

JustAudioMagic skrev:
Affald skrev:Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

/JB

självklart frinns det skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas... :?
För mig är det inte alls självklart. Men du kanske är mycket mer insatt i alla de olika mättekniker som existerar, så jag skall inte säga emot dig. Du får gärna utveckla ditt resonemang och berätta olika saker som inte kan mätas upp alls.

Handlar det inte mycket om att de mätningsmetoder DU känner till inte kan detektera allt? Vilka olika mätmetoder är du insatt i?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 13:33

Kaffekoppen skrev:För mig är det inte alls självklart. Men du kanske är mycket mer insatt i alla de olika mättekniker som existerar, så jag skall inte säga emot dig. Du får gärna utveckla ditt resonemang och berätta olika saker som inte kan mätas upp alls.

Handlar det inte mycket om att de mätningsmetoder DU känner till inte kan detektera allt? Vilka olika mätmetoder är du insatt i?
jag erkänner gärna att jag inte vet alla mätmetoder som finns. och jag ändra mitt förra inlägg; jag tror garanterat det finns skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas? vet inte om jag förstod mm rätt, men jag tolka det som att det man hör men ändå inte kan beskriva eller förklara det, hur vet man då vad man ska leta efter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 13:46

Det kan vara så enkelt att man inte vet hur man bäst letar eller inte har en fullgod metodik för det.

Jag är ingen mätguru heller, men det är för mig rätt osannolikt att man inte (med ibland stora insatser) skulle kunna härleda de upplevelser man märker av. Det finns så offantligt många felkällor och det kanske inte är trivialt för den enskillde att alltid hitta rätt.

Men vissa saker kanske inte behöver förklaras i absodum heller? För mig är det intressant att hitta förklaringar, men andra kanske skiter i det och är nöjda.

Andra letar, fast på fel sätt och ometodiskt vilket lätt kan bli dyrt. Ju mindre kunskap man har desto dyrare tenderar sökandet efter den rätta känslan bli. Det är min slutsats efter sisådär 20 år med intresset.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 14:16

Tack Kaffekoppen,
då sätter vi punkt på vad "vissa" tror & vad man vet.

Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?
- THE DEAD END -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:45

Kaffekoppen skrev:Andra letar, fast på fel sätt och ometodiskt vilket lätt kan bli dyrt. Ju mindre kunskap man har desto dyrare tenderar sökandet efter den rätta känslan bli. Det är min slutsats efter sisådär 20 år med intresset.

finns det rätt o fel då? du tycker det är rätt som du letar medans andra vill göra det på sitt sätt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:46

Affald skrev:Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?

inte värt att kommentera ens....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 14:51

Affald skrev:Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud :oops:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 15:02

JustAudioMagic skrev:
Affald skrev:Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?

Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

Man pratar om att skolan är flummig...
tror, känsla ect är INTE fysik, bara pure svammel i sammanhanget. Passar således bättre hemma i noveller & UFO rörelser :lol:

1+1=2 eller finns det någon annan som "tror" det är 7, eller har en känsla av att det är 3? flummigt eller?
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-25 15:06

Affald skrev:
JustAudioMagic skrev:

Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

tror, känsla ect är INTE fysik, bara pure svammel i sammanhanget. Passar således bättre hemma i noveller & UFO rörelser :lol:

1+1=2 eller finns det någon annan som "tror" det är 7, eller har en känsla av att det är 3? flummigt eller?

Matematik är inte naturvetenskap i vanlig mening, och religion får vi inte diskutera, så det vore bättre om du tog dina utgångspunkter från annat.
Numera pensionär.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:06

Affald skrev:Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

så du säger att allt går med all säkerhet att beskriva / förklara??

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 15:15

Hoppsan.
Tror jag får rätta in mig i ledet & erkänna att man både kan förklara saker & ting men ändå inte! är alla nöjda nu eller skall vi ta en sväng med ormoljan, grönakanter, kabellyftare också :evil:
- THE DEAD END -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:18

Affald skrev:Hoppsan.
Tror jag får rätta in mig i ledet & erkänna att man både kan förklara saker & ting men ändå inte! är alla nöjda nu eller skall vi ta en sväng med ormoljan, grönakanter, kabellyftare också :evil:

Nöjd !

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 15:32

Affald skrev:Hoppsan.

Stackars Affald! :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-25 19:44

Det var det som jag påpekade, att om piP såldes på vanlig väg så skulle de troligtsvis kosta runt "20" efter att återförsäljare och butik har tagit sin bit av kakan.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-25 20:04

Affald skrev:
Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud

Jasså är det så de låter; pipljud? Även om de har ett speciellt ljud/sound går dessa bort för min räkning, vid mitt kommande köp.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-25 20:12

8O

Jahapp :roll:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 08:18

Flamenco skrev:Affald skrev:

Jasså är det så de låter; pipljud? Även om de har ett speciellt ljud/sound går dessa bort för min räkning, vid mitt kommande köp.

Vad jag menar är att jag gillar mina piP mera än dom nya stativarna jag köpte! 2 olika högtalare med 2 olika ljudbilder.

Vad sneglar du själv på inför ditt kommande köp? eller är det hemligt!
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:39

Flamenco skrev:Affald skrev:

det tycker jag inte du skall göra. För Pip är en bra högtalare. Dessutom en som är avsedd för att stå nära en bakvägg vilket för många är en klar fördel... Så du bör inte sortera bort Pip som alternativ.. produkten spelar kanontrevligt rätt uppställd. Att påstå annat vore dumt... men det ÄR en stativare och inget annat. Så vill man ha än mer ljud ur burken så får nog golvare övervägas ändå.

Mvh
Tobbe

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:41

Mayro skrev:produkten spelar kanontrevligt rätt uppställd.

"Produkten" (dvs. piP) spelar väldigt bra, även fel uppställd!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 10:42

Tycker du det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:44

Kaffekoppen skrev:Tycker du det?

Absolut! De låter t.o.m. bättre en bit ut i rummet, hos mig, till exempel...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:51

Hetsporren skrev:

Alla ggr jag läst om pip då dom INTE spelat bra. och det är många av ggr detta påpekats över tid hetsporren oavsett vad du anser om saken... Då har man sagt att detta berott på att dom inte varit typ uppställda rätt samt utdämpade rätt mm. Ja olika felhanteranden har angetts. Så eftersom jag litat på detta som pipfolk skrivit över tid på flera ställen o ggr så tog jag fasta på att detta var värt att skriva..

Men anser du att detta inte spelar roll utan pip fungerar lika bra som annat bara inslängt i rummet typ så är det väl så då. jag har ingen åsikt i den frågan eftersom jag BARA hört dom en gång. I den berömda källaren..men jag trodde på vad folk med pip skrivit över tid vilket enligt dig nu äör ej överenstämmande..

jaja. Den diskutionen är inte min som sagt då jag inte vet själv alls..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:56

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

Men anser du att detta inte spelar roll utan pip fungerar lika bra som annat bara inslängt i rummet typ så är det väl så då.

Det har jag inte alls påstått! Men hos mig tycker jag att de låter allra bäst en bit in i rummet, vilket kan bero på en mängd olika saker (mindre reflexer ec)... Jag har även hört piP låta alldeles förträffligt, inklämda i en hylla osv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 10:59

Jag tror inte det föreligger någon konflikt här egentligen. Nog borde det gå att få piP att låta dåligt mha en kass uppställning i ett kasst rum? Kanske inte lika dåligt som en på egen hand sämre låtande högtalare uppställt likadant men har man inte jämfört så så kanske intrycket om högtalaren består.

Den kanske låter väldigt bra redan när man ställer upp den någorlunda vettigt, men väldigt mycket bättre i en väl anpassad uppställning och sämre i en dålig uppställning.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 12:23

Räknade ihop oss till 4st som läst testet!

Det var ju liksom detta tråden skulle handla om & att jag föll för att testa "testvinnaren" ligger sekundert...

Konstruktiv idé för att kunna ta blaskans test på lite mera alvar efterlyser jag också! att bara torka sig i röven med blaskan & stampa ner den i golvet kan vem som helst göra ,men att ge en hint om vad som bör göras istället verkar vara lite svårare :!:

Jag tycket nämligen att testet var bar för att komma från just Blaskan, kanske det bästa någonsin...

Nå, några ideér?
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-26 12:53

En av de fyra var nog jag.

Ofta testar tidningarna en (1) produkt och de är alltid lika positiva. Man önskar att de någon gång kom fram till att "den är iofs bra men för samma pengar kan man få bättre". Ack så ovanligt i de svenska tidningarna (förekommer i engelsk press dock).

Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

Ljudet är inte allt tycker jag. Fint hantverk och kvalitetskänsla är (för somliga av oss) värt en del. Jag har köpt en fin sekatör för kring 500:-, varje gång jag använder den i trädgården blir jag GLAD! Skarp, slipbar, alla delar utbytbara, outslitlig, bra balans och känsla, vacker. Den klipper ungefär som sekatören för 39.90, men endast min pride-of-ownership är värd mer än det dyra pris den kostade. /Tomas F.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 13:03

Affald skrev:torka sig i röven med blaskan & stampa ner den i golvet kan vem som helst göra ,men att ge en hint om vad som bör göras istället verkar vara lite svårare :!:

Jag tycket nämligen att testet var bar för att komma från just Blaskan, kanske det bästa någonsin...

Nå, några ideér?

Jag tycker de borde skippa det där med att betygen ska vara "absoluta" inom den valda "prisklassen". Bättre med en betygskala rakt av. Detta är åtminstone en början, sedan kanske de skulle försöka sig på f/e-lyssning.
Annars var det ett trevligt test, det håller jag med om. Som sagt tidigare så stämmer deras åstikter ganska väl överrens med mina i detta fall. Även om de tillämpar "lyssna o tyck" metoden så funkade det denna gång, jag har ju nästan samma åsikt som dem denna gång! :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 14:43

JeLe skrev:"lyssna o tyck" metoden

Denna metod fungerar alltid för mig

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:10

JustAudioMagic skrev:
JeLe skrev:"lyssna o tyck" metoden

Denna metod fungerar alltid för mig
Då är ju frågan, fungerar till vad? Är det att ta fram apparater/högtalare som du subjektivt gillar eller är det att ta fram apparater som är bättre återgivare? Om det senare hur har du verifierat att metoden fungerar till just detta?

Det du skriver blir ofta lätt retoriskt och saknar bakgrundsinfo och motivering. Det är inte uppenbart att det du skriver är ett motargument.

Bara ett litet tips i all välmening.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 15:13

Martin skrev:Då är ju frågan, fungerar till vad? Är det att ta fram apparater/högtalare som du subjektivt gillar eller är det att ta fram apparater som är bättre återgivare? Om det senare hur har du verifierat att metoden fungerar till just detta?

Det du skriver blir ofta lätt retoriskt och saknar bakgrundsinfo och motivering. Det är inte uppenbart att det du skriver är ett motargument.

Bara ett litet tips i all välmening.

jag menar att den fungerar för mig. jag har alltid använt den metoden - lyssna och tyck. tycker jag att högtalarna / förstärkaren / cd-spelaren etc etc passar till det jag ska ha den till så är den en klar kandidat. tycker jag då

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:17

Då är vi överens om jag har tolkat dig rätt att den fungerar för att ta fram kombinationer av högtalare/apparater som man subjektivt gillar.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 15:21

Martin skrev:Då är vi överens om jag har tolkat dig rätt att den fungerar för att ta fram kombinationer av högtalare/apparater som man subjektivt gillar.

självklart... eftersom det är ljudet man strävar efter så är det oxå detta jag strävar efter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:39

Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

Du säger att du strävar efter ljudet. Vad betyder det? Ska jag tolka det som att du strävar efter upplevelsen av bra ljud? Eller vill du bara att det ska låta överhuvudtaget? :lol:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 15:42

JustAudioMagic
Jag förstår vad du menar, jag tycker den också är bra! För högst eget personligt bruk då! Men frågan är om det är så lämpligt att några få personer på en tidning inte använder sig av mer objektiva metoder, "lyssna o tyck" metoden är ju helt värdelös för andra. Bara för en själv den är bra. :)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 15:45

TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 15:48

boyafraid skrev:
TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv

Varför inte göra både och!
En f/e-lyssning, blindtest mm och en "lyssna o tyck". Då blir det nog fred i hifi-världen. :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 16:08

Så då kan man summera det med att hur man än vänder sig har man röva bak :!:

Personligen tror jag man aldrig kan få till rättvisa tester, varesig det gäller högtalare eller i maskinparken!

Tycker att JustAudioMagic har en poäng med "lyssna/testa & tyck" för en personlig upplevelse :)

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-26 16:10

Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.

Sorgligt men sant... :roll: Den psykosociala, djupt liggande anledningen till detta får väl debatteras annorstädes, men det är tråkigt att så många trådar dras OT sakta men säkert, och alltför många av dessa leder ofelbart närmare och närmare dessa två heta potatisar.

För att följa med i OT-trenden: har piP någonsin testats i någon facktidsskrift eller liknande? Om så ej är fallet ställer jag mig frågan varför?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 16:14

Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.

Det enda vi har i huvudet här är ino, väldigt naturligt! 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 16:16

Floyd skrev:[b]
För att följa med i OT-trenden: har piP någonsin testats i någon facktidsskrift eller liknande? Om så ej är fallet ställer jag mig frågan varför?

Det tror jag inte. Hifi-tidningarnas uppgift är att testa annonsörernas produker, inte subkultur produkter som ino.

Edit: Vad menar du med facktidskrift? hifi&mystik eller?
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:46

Martin skrev:Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

Du säger att du strävar efter ljudet. Vad betyder det? Ska jag tolka det som att du strävar efter upplevelsen av bra ljud? Eller vill du bara att det ska låta överhuvudtaget? :lol:

att sträva efter bra ljud är väl ganska självklart ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:50

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

att sträva efter bra ljud är väl ganska självklart ;)
Om det är så självklart varför ens skriva det?

Anledningar jag kan tänka mig:

- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.

:)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:50

JeLe skrev:JustAudioMagic
Jag förstår vad du menar, jag tycker den också är bra! För högst eget personligt bruk då! Men frågan är om det är så lämpligt att några få personer på en tidning inte använder sig av mer objektiva metoder, "lyssna o tyck" metoden är ju helt värdelös för andra. Bara för en själv den är bra. :)

vilken metod hade du tyckt varit övertygande då? man måste väl se det för vad det är, en test av en tidning som är ganska etablerad. det handlar alltid om tycke och smak (och kommer alltid göra det) när det gäller musik och ljud. hade du tyckt mätningar varit övertygande? en högtalare som mäter perfekt (perfekt finns inte men ändå) kan snarare bli tråkig i ljudet. man kan ju inte enbart läsa och tro på tester som görs i tidningar etc för att sen köpa. 150 olika individer kan tycka att just "den" högtalaren låter kanon, men att du kanske tycker att diskanten låter lite tillbakalutat. då tittar du ju ganska naturligt efter en annan högtalare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-26 16:51

Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.
Hur menar du "extremt väntat"? piP var ju omnämnt i första inlägget?
Numera pensionär.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:52

Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?

söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:52

Paa: Klockrent! :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:54

JustAudioMagic skrev:

faktiskt.se är väl ett minkpälsforum eller har jag missförstått allting nu? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:00

JustAudioMagic skrev:

Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:02

Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.

jodå, jag kommer ihåg att du skrev det.... ;) så om dina högtalare ger bra ljud spelar ingen roll, bara de ger bra återgivning? :?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 17:03

JustAudioMagic skrev:vilken metod hade du tyckt varit övertygande då?

Vad jag saknar i hifi&musik är b la blindtester, f/e mm. Bättre betygsskala, ja jag tror jag redan har nämnt det jag tycker är kasst med den tidningen.
Tror de flesta delar min åstikt här, ett fint reklamblad inget annat.

Sa du etablerad hifi-tidning? :lol: Verkligen det håller jag med om.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 17:05

Jag har genomskådat din argumentationsteknik JustAudioMagic. Ta en bit ur ett citat. Skriv något som man skulle kunna tro har med det citerade att göra som verkligen alla måste hålla med om men som egentligen inte betyder någonting alls. Meningen ska vara totalt självdefinierande. Det ska inte gå att tolka något utifrån meningen. Exempel:

-Bra ljud är ju det man är intresserad av om man gillar bra ljud.

-Varför mäta när det viktigaste är hur det låter.

-Jag tycker bra ljud är när det låter bra.

Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 17:07

Martin skrev:Jag har genomskådat din argumentationsteknik JustAudioMagic. Ta en bit ur ett citat. Skriv något som man skulle kunna tro har med det citerade att göra som verkligen alla måste hålla med om men som egentligen inte betyder någonting alls. Meningen ska vara totalt självdefinierande. Det ska inte gå att tolka något utifrån meningen. Exempel:

-Bra ljud är ju det man är intresserad av om man gillar bra ljud.

-Varför mäta när det viktigaste är hur det låter.

-Jag tycker bra ljud är när det låter bra.

Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

Jag håller faktiskt med, lägg ner din tid på firman istället. Finns inga kunder att hämta här. :)

Edit: färdigtrollat för mig idag, svarar inte på mer inlägg.
Senast redigerad av JeLe 2007-04-26 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:08

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.

jodå, jag kommer ihåg att du skrev det.... ;) så om dina högtalare ger bra ljud spelar ingen roll, bara de ger bra återgivning? :?

För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:09

JeLe skrev:Vad jag saknar i hifi&musik är b la blindtester, f/e mm. Bättre betygsskala, ja jag tror jag redan har nämnt det jag tycker är kasst med den tidningen.
Tror de flesta delar min åstikt här, ett fint reklamblad inget annat.

Sa du etablerad hifi-tidning? :lol: Verkligen det håller jag med om.

alla delar inte din åsikt... jag är stolt o ha egen åsikt. jag tycker tidningen är bra och underhållande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 17:18

boyafraid skrev:

Utan tvekan skulle det bli så :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:19

Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?

till att börja med så finns där inget på marknaden idag som inte färgar ljudet alls., bara mer eller mindre. självklart är målet att sträva efter det man tycker är bra. tycker man att ljudet är bra med mycket färgning så väljer man det, tycker man inte det så letar man efter annat. alla har vi våra kriterium

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:21

Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

din åsikt.... jag respekterar det fast du har fel

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 17:26

Jag har säkert fel. Eller jag hoppas att jag har det. Hoppas även att du läser mina inlägg. :)

Det är ju inte överallt man får reda på hur man uppfattas, det kan man lära sig en hel del av även om man inte håller med.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:28

Martin skrev:det kan man lära sig en hel del av även om man inte håller med.

precis så.. ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:55

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

till att börja med så finns där inget på marknaden idag som inte färgar ljudet alls., bara mer eller mindre.

Att utgå från låtsasaxiom (allt färgar) för ju inte diskussionen vidare direkt. Jag ställde ett par konkreta frågor men jag vet inte om jag fick något matnyttigt tillbaka direkt.

JustAudioMagic skrev: självklart är målet att sträva efter det man tycker är bra. tycker man att ljudet är bra med mycket färgning så väljer man det, tycker man inte det så letar man efter annat. alla har vi våra kriterium

Det är väl inte självklart (kanske för dig men inte för mig), man behöver ju inte lägga in några subjektiva värderingar alls enligt mitt sätt att se det.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-26 18:00

paa skrev:
Hur menar du "extremt väntat"? piP var ju omnämnt i första inlägget?

Ja, och trots detta var piP inte i närheten av det test som tråden syftar till...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 18:04

Räknade ihop oss till 4st som läst testet!

Det var ju liksom detta tråden skulle handla om & att jag föll för att testa "testvinnaren" ligger sekundert...

Trodde du ja :?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-26 23:06

Jaha...? Och vilka kompromisser klarar du att leva med då?

God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-26 23:15

matereo skrev:

God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?

Affalds bedömning att piP återger musik bättre än Canton är Subjektiv. Det är hans bedömning. Det är ingen absolut sanning. Han har inte blinttestat. Han kanske har fel. Han kanske har rätt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 23:23

matereo skrev:

God återgivning

Vilka kompromisser? Ja du inte många. Det är väl egentligen som först Ingvars högtalare jag tyckt riktigt riktigt bra om. Dessa är ju i princip kompromisslösa dessutom.

Jag tycker inte dessa har någon egenklang alls, alla inspelningar låter väldigt annolunda. Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-26 23:31

Rydberg skrev:
matereo skrev:

God återgivning

Vilka kompromisser? Ja du inte många. Det är väl egentligen som först Ingvars högtalare jag tyckt riktigt riktigt bra om. Dessa är ju i princip kompromisslösa dessutom.

Jag tycker inte dessa har någon egenklang alls, alla inspelningar låter väldigt annolunda. Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare.

Klart att inte ens piP är kompromisslösa, det är inga... Självklart har en liten högtalare med små element begränsningar, det har en stor med stora element med. Det har en basreflex låda, en sluten ett horn en elektrostat osv... Ju!

Jag anser iaf att det alltid handlar om att avgöra vilka egenskaper man finner viktigast och vilka begränsningar man har minst ont av oavsett om man köper stativare för 2500 eller kan handla för vad närapå en bil kostar.
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 23:34

Jaha, tyck det då ;), eller bättre: presentera gärna något som är kompromissat med på pi60 signatur. Lycka till! :P

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-26 23:41

Alla högtalare är givetvis kompromisser.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 00:16

Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare

Tycker precis tvärtom. dvs att pi60 var mer kinkiga på vad som spelades jämfört emot många andra högtalare som jag har lyssnat på genom åren. Och det är ett problem om man lyssnar mycket på musik som har kassa inspelningar, då det gör ont i öronen att lyssna på sådant . "Normalinspelningar" som den mesta musiken är var det däremot inga problem med.
Men nu är vi snart inne på det där med att Ino burkarna återger det som finns på skivan och inget annat som en del brukar påtala :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 01:36

Mayro skrev:Därför säljs inte heller kopior eftersom ingen tydligen har ansett dom eller liknande högtalare värda att kopiera.. troligen för den typen av akustikkrävande högtalare inte är eftertraktat av almänheten i stort... Annars fanns dom i massor på alla on off mm..tro mig.. fanns efterfrågan i bredare lager skulle dom finnas där ute på hyllorna... Så att omvända det till att dom därför dom INTE finns är bäst blir totalfel tänkt om man ser hur en marknad fungerar.. Den styr varken forumen eller LTS eller enskilda.. marknaden styrs av efterfrågan. och att någon kan bygga så andra kan sälja o stålar tjänas..

En fyrkantig låda bygger varenda tillverkare lätt där ute i stora världen.. ingen tvekan alls..

Kineserna är jätteduktiga på att kopiera så att det ser likadant ut på ytan som på ett original.

Jämför exempelvis klockor som inte alls är likadana inuti som hos originalklockorna. Däremot inte sagt att de nödvindigtvis håller tiden sämre...

Att kopiera högtalare med standardelement är väldigt enkelt. "Tyvärr" är det inte så med Inohögtalarna.

Däremot skulle lådorna kunna göras i Kina åt Ino. Fast tydligen är det omöjligt för exemplevis sängtillverkare att knappt ens tillverka i andra länder eftersom transportkostnaderna blir orimligt stora. Som tur är* använder inte alla lika stora högtalare som jag föredrar...

Edit: * För kineserna alltså.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-04-27 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 02:46

meanmachine skrev:Då kan man i ärlighetens namn jämföra Wilson staivare för 150000 mot pIP och säga att :lol: pIP låter inte lika bra..Hehehe.. =Dåliga. :wink:

Finns en på forumet, David, som jämförde pip med sina Revel (tror det var Revel Ultima Gem) och har för mig han föredrog pip lite. Så det är inte omöjligt alls. 8)
Wilson brukar väl inte alltid mäta speciellt bra vad jag har för mig?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 06:21

Låter som trams :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 06:46

Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

Men se det tror inte jag (att syftet är att irritera)! Jag stöter ofta på detta sätt att argumentera och utan att spekulera vidare i varför man väljer/har denna debattstil, så är jag övertygad om att drivkraften bakom att fortsäta diskussionen handlar om lärande.

Däremot är det lätt att irritera sig på denna debattstil - men det är ju något annat än syftet med den. :wink:

Hälsn. Michael

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 06:58

JeLe skrev:Jag håller faktiskt med, lägg ner din tid på firman istället. Finns inga kunder att hämta här. :)

Edit: färdigtrollat för mig idag, svarar inte på mer inlägg.

om du tror att jag är här endast för att "leta" kunder har du väldigt fel. men som jag skrivit så ofta förut, alla är välkomna med sin åsikt

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 07:00

Rydberg skrev:Det är väl inte självklart (kanske för dig men inte för mig), man behöver ju inte lägga in några subjektiva värderingar alls enligt mitt sätt att se det.

god återgivning säger du, handlar inte det om ett ljud som du trivs med? alltså ett ljud som du tycker e bra :?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 07:03

alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 07:28

JustAudioMagic skrev:alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

Det är bara för att den är otroligt prisvärd.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 08:25

JustAudioMagic skrev:alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

Ja det är nog så att många är oerhört förtjusta i just de kvaliteer som pi högtalarna och framförallt piP har som sina starka sidor.

Iblandså anses piP vara överlägsen både 2,3,4 och fem ggr så dyra högtalare här i forumet... Dom säljs i byggsats om jag förstår rätt men är enl. vissa härinne iaf så komplicerade att bygga att inte Kineser skulle kunna bygga dem!? Jag blir nästan sugen på att skriva ihop en engelsk språkig artikel i stil med "mysterious Swedish wonderspeakers".

Nu var det ett tag sedan jag hörde några pI högtalare(jag har inga än), men jag minns att det lät bra.
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 08:31

matereo skrev:Dom säljs i byggsats om jag förstår rätt men är av vissa härinne iaf så komplicerade att bygga att inte Kineser skulle kunna bygga dem!?

Och strax innan var det så att
Johan_Lindroos skrev:Att kopiera högtalare med standardelement är väldigt enkelt. "Tyvärr" är det inte så med Inohögtalarna.

Däremot skulle lådorna kunna göras i Kina åt Ino.

Något som är oklart? Du har förstått skillnaden på "högtalarelement" och "högtalarlåda"? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 08:36

meanmachine skrev:Låter som trams :?

Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är? Du kan fråga han själv, han finns på forumet som David_a.
Han skrev bl a detta på ett annat forum:

"Slutligen Pip är en given rekommendation. GEM var lite bättre på vissa saker, men Pip knäppte den ändå på näsan vad det gäller upplösning och homogenitet. Tycker att rumsproblemen bör definieras lite bättre. Det är basen som kräver närhet till bakvägg för att inte bli för slank, men thats it. Om den placeringen i sig ställer till problem i övriga register så kanske man bör överväga andra alternativ eller dämpa bakväggen. Men med tanke på priskillnaden upp till dom andra så har man ju faktiskt råd att komplettera med basmoduler, och då kan man helt plötsligt placera lite hur man vill."

Och

"Har direktjämfört Pip och i28s avdelade med sublådor med bla Revel Ultima GEM. Försteg TAct 2.2x samt slusteg Krell FPB300 och Bladelius Grendel.
Pip gick i stort sett en jämn match mot GEM, vilket var högst anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Dynaudio 1.3se var markant sämre än de båda kan tilläggas.
i28s formligen krossade GEM på alla punkter utom ljudbildsstorlek, där dom var ganska jämna på dåliga inspelningar. Det var också det enda...
I övrigt framstod i28s som en mycket mer homogen och riktig återgivare oavsett slutsteg. Pratar vi dynamik så är Pip ganska begränsad. Däremot så är i28s i praktiken helt ohämmad på detta område."
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 08:47

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Låter som trams :?

Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är? Du kan fråga han själv, han finns på forumet som David_a.
Han skrev bl a detta på ett annat forum:

"Slutligen Pip är en given rekommendation. GEM var lite bättre på vissa saker, men Pip knäppte den ändå på näsan vad det gäller upplösning och homogenitet. Tycker att rumsproblemen bör definieras lite bättre. Det är basen som kräver närhet till bakvägg för att inte bli för slank, men thats it. Om den placeringen i sig ställer till problem i övriga register så kanske man bör överväga andra alternativ eller dämpa bakväggen. Men med tanke på priskillnaden upp till dom andra så har man ju faktiskt råd att komplettera med basmoduler, och då kan man helt plötsligt placera lite hur man vill."

Och

"Har direktjämfört Pip och i28s avdelade med sublådor med bla Revel Ultima GEM. Försteg TAct 2.2x samt slusteg Krell FPB300 och Bladelius Grendel.
Pip gick i stort sett en jämn match mot GEM, vilket var högst anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Dynaudio 1.3se var markant sämre än de båda kan tilläggas.
i28s formligen krossade GEM på alla punkter utom ljudbildsstorlek, där dom var ganska jämna på dåliga inspelningar. Det var också det enda...
I övrigt framstod i28s som en mycket mer homogen och riktig återgivare oavsett slutsteg. Pratar vi dynamik så är Pip ganska begränsad. Däremot så är i28s i praktiken helt ohämmad på detta område."

säkert inget trams men det är hans åsikt om vad han tycker. för det betyder det inte att dom är bättre

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 08:53

Subjektivisten skrev:Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är?

Var inte menat så allvarligt. Jag menar att det låter som en saga. :) Jag är grymt nyfiken på att höra på ett par pIP. Har efterlys om någon i norrland äger ett par man kan lyssna på. Är det som ni alla säger måste jag ju köpa ett par. :)

Så du behöver inte hugga på allt man säger. Blir mindre bråk då. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-27 09:17

Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.

Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.

Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.

Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.

Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 09:25

Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.

Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.

Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.

Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.

Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...

ett riktigt bra inlägg..... :!: :!:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 09:41

Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten". :wink:

Ta det inte så allvarligt.

Själv bygger jag mina egna högtalare trots att INO är så grymt bra och jag har inga planer på att sluta även om jag har lyssnat en hel del på INO. Missförstå mig inte nu, de verkar vara så bra som alla säger, men varför hålla på och förneka in i det sista? Saker är väl som de är och innan dess så vet man helt enkelt inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 09:56

Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med :-)

Det förvånar mig dock hur du så tvärsäkert kan uttala dig om piP i förhållande till andra högtalare ("piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.").

Själv tycker jag inte heller att piP är kungen bland högtalare men till skillnad från dig så har jag lyssnat på dem. Jag skulle rekommnedera dig att antingen lyssna på piP innan du berättar vad du tycker, alternativt inte diskutera deras ljud överhuvudtaget.

Att du däremot har synpunkter på att piP poppar upp i "varenda" tråd är en relevant synpunkt och värd att beakta för alla som bidrar med "distorsionen" av denna tråd.

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-27 10:04

Bill50x skrev:Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med :-)

/ B

Jaha. Men har du lyssnat själv :?:

/en piPägande john :wink: :D :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:05

Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

:D :D :D :D :D

9.9/10 För riktigt sylvasst resonemang.

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 10:05

Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".

:mrgreen: Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 10:08

FBK skrev:Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke...

Jamen det är väl inte så konstigt att man vill ha lite variation och byter till Carlsson. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 10:11

Huga, steget från Ino ned till Carlsson är lite för stort tycker jag. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:13

Hur står sig ett par Carlsson OA-12 med uppgraderade filter och nya diskanter enligt planetens rekommendationer ??? mot INO. :?:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:21

:lol: :lol: :lol: Hur många trådar om piP finns det inte redan. T o m admin börjar glida off topic och snacka om Carlsson. :lol: :lol: :lol:
Tidningen hifi&mystik är det vi ska snacka om här, och framför allt det senaste numret.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 10:22

FBK skrev:
Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".

:mrgreen: Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen. :lol:
Hade inte du pi60? :mrgreen:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:23

meanmachine skrev: Är det som ni alla säger måste jag ju köpa ett par. :)
:wink:

klart att du också snart är på den rätta sidan. :wink:
Du kommer älska piP. Undvik att lyssna på pi60s och pi60. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 10:24

Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt. :)
-Innehar F-skattsedel-

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:30

Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt. :)

Dagens sanning! Men jag har alltid gillat reklambladen från siba, onoff mm. Jämfört med dem så är hifi&mystik underbar. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 10:32

hifi&musik är suggestionspoesi.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:48

Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt

Om du inte läser den hur kan du då veta att den är pseudovetenskaplig och dogmatisk. Högsägen ? 8)

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 10:52

Jag läste senaste numret av Hifi & Mystik lite noggrannare i går (Stadsbiblioteket) och tycker dom ryckt upp sig, så tillvida att dom verkligen vågar halvsåga några tunga anonnsörers högtalare. Annars är det mesta sig likt, mystiskt alltså. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:54

Hifitidningar måste ju vara diplomatiska. Det blir så tomt på annonsplatserna annars. Men om manläser men någolunda läsförståelse kan man direkt se när något är skabbigt dåligt enligt deras expertis.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 10:58

Hifitidningar måste ju vara diplomatiska. Det blir så tomt på annonsplatserna annars. Men om manläser men någolunda läsförståelse kan man direkt se när något är skabbigt dåligt enligt deras expertis.

Exakt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 11:03

Fast jag har lurats av hifitidningar. Tex om en produkt har skrivits upp på alla sätt den kan, 6+ av 5 för ljudet, inte minste tillstymmelse till tveksamheter någonstans om att det är världens bästa produkt (men endast i prisklassen 5499 och 5501kr) så har det visat sig senare när man köpt produkten att den håller bristfällig kvalitet på många olika sätt. Så pass illa att man inte vill ha kvar skiten. Massor med saker som inte stod någonting om i recensionen.

Sådant gör att iaf jag inte litar det minsta lilla på hifitidningar. Möjligtvis som extrem grovsollning när det gäller högtalare, knappt det ens när en högtalare kan ha negativa egenskaper som "för neutral och kostymgrå" osv.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-27 11:06

Problemet är att deras sätt att testa ofta är under all kritik. Att vanliga personer som oss skall köra hela grejen med F/, blindtest mm är kanske lite omständigt varje gång man vill testa nya grejer.
Men en hifiblaska skall verkligen köra hela spektrat om dom vill vara trovärdiga. Tyvärr så kör H&M bara med den så älskade lyssna och tyck metoden :wink:

Dessutom hur många gånger har man inte läst "det bästa vi någonsin hört-spring till banken nu" !! Undrar hur mycket sponsring av hifiprylar ex Mats Meyer-Lie fått under bordet genom åren :evil:

Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 11:13

Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... :wink:
Hade jag inte upptäckt ino och faktiskt.se så hade jag haft ett par MA, helt klart.
Faktiskt.se=mobbarforum

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 11:17

JeLe skrev:
Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... .

Håller delvis med, fast jag skulle förorda att man sprängde prisvallen med 200 kr och istället satsade på ett par MA Silver RS1 för 5200 kr. De låter verkligen bra och utklassar Bronze & Co på varje punkt!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 11:26

Floyd skrev:Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda.

Jag har QLN-högtalare hemma (Signature i vardagsrummet och Reference i musikrummet). Och jag är mycket nöjd med dessa och har inga som helst planer på att byta.

Jag har hört piP vid tre tillfällen. En gång presenterades musiken något för accentuerat i toppen. Sannlikt berodde detta på rummet. En gång har jag hört piP i ett rum med alldeles för mycket efterklang. Grundklangen som presenterade var mycket bra. Homogen och naturtrogen. Med förvånansvärt mycket information i basregistret med tanke på högtalarens storlek. Dock var ljudbilden simmig (på grund av det efterklangsrika rummet). En gång hörde jag piP i ett relativt väldämpat rum. Där lät det mycket bra.

Det lät inte så bra så att jag skulle byta ut mina QLN mot piP. Jag påstår inte att QLN klarar av jobbet bättre (jag påstår inte heller motsatsen) men jag är såpass nöjd att det inte är värt besväret.

Skulle jag däremot köpa nya högtalare idag, så skulle ett par ur Ino-sortimentet vara givna kandidater. (QLN tillverkas ju inte mer... (om man bortser från Kinatramset som går under detta namn :evil: ).) Jag har inte funnit särskilt många konkurrenter i rimliga prisklasser. Övriga prisklasser känner jag inte till och de skulle heller aldrig komma ifråga.

Och jag är ändå inte på något sätt en Inoit. Men jag känner igen en bra högtalare när jag hör en. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 11:31

Jag har ett par signatur Qln och dessa för runt 3000-4000:- beg är en grym inverstering. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 12:30

enJohn skrev:
Bill50x skrev:Floyd:

/ B

Jaha. Men har du lyssnat själv :?:

/en piPägande john :wink: :D :D

Om jag har lyssnat på syjuntan, mig själv eller på piP?

Om du läser längre ner i mitt inlägg så ser du att jag har lyssnat på piP, ja. Det började med en mässa där de drevs med någon kralligt slutsteg och ännu kralligare Clearaudio skivspelare. Då visste jag inget om piP överhuvudtaget utan faschinerades av det rena och homogena ljudet.

Jag har en kamrat som köpte ett par piP och dom har jag lyssnat på vid flera tillfällen, dels hemma hos honom, dels hemlånade till min särbo (hon letar högtalare lite till och från). Och så har jag hört, och jämfört piP med pi60 hos Pingvinen.

Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 12:33

meanmachine skrev:
Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt

Om du inte läser den hur kan du då veta att den är pseudovetenskaplig och dogmatisk. Högsägen ? 8)

Jag har läst stickprov, men jag läser den inte på regelbunden basis.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-27 12:56

Bill50x skrev:Om jag har lyssnat på syjuntan, mig själv eller på piP?

Om du läser längre ner i mitt inlägg så ser du att jag har lyssnat på piP, ja.

/ B

Äsch, det var jag som editerade min första citering av dig slarvigt. Det var syjuntan jag avsåg. Att du hört piP har jag läst mig till förut. Sorry, ville göra mig lite rolig bara. Bilden av den inbitne välljudsälskaren som sitter och komparerar lyssningsupplevelser med ljudet av syjunta irl... :D .

/en john som inte alls gillade sina nyköpta piP från början

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:03

Bill50x skrev:Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

självklart! alla har vi lov till en åsikt. jo, t o m om piP

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 13:30

JustAudioMagic skrev:
Bill50x skrev:Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

självklart! alla har vi lov till en åsikt. jo, t o m om piP
Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 13:33

Kaffekoppen skrev: Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?
piP:s diskant ÄR plastig! 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:33

Kaffekoppen skrev:Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

sedär.... någon som vågar säga emot majoriteten... 8)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:37

gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:41

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

sedär.... någon som vågar säga emot majoriteten... 8)
Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

Ska vi behöva göra en omröstning för att motbevisa vad du "tycker" att andra tycker?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 13:41

JustAudioMagic skrev:gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt
Tror många tycker den är ful, men jag tycker den är cool. Sedär nu var det snack om ino igen... :oops: :)
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:47

Martin skrev:Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

Ska vi behöva göra en omröstning för att motbevisa vad du "tycker" att andra tycker?

jag tolkar inget alls, läser ju vad andra skriver. de flesta inne på detta forumet sätter ju Ino på någon sorts pidestal. (enkelspårigt??). någon som sa ngt om att det liknade ngt i stil med sekt??! (vill inte säga för mycket om det för kommer inte ihåg exakt vad som sades). jag får väl tycka vad jag vill utan att du ska lägga dig i eller reagera eller det går inte?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:47

JeLe skrev: Tror många tycker den är ful, men jag tycker den är cool. Sedär nu var det snack om ino igen... :oops: :)

jag ser det...;)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-27 13:53

JustAudioMagic skrev:gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt

Det har du all rätt i världen att tycka. Dessutom är alla här beredda att slå sig blodiga i försvar av din rätt att tycka så. Även om några av dem kanske inte delar din åsikt. Dessutom så utgår de ifrån att du är redo att kämpa för deras rätt att tycka som de gör.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:53

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

jag tolkar inget alls, läser ju vad andra skriver. de flesta inne på detta forumet sätter ju Ino på någon sorts pidestal. (enkelspårigt??). någon som sa ngt om att det liknade ngt i stil med sekt??! (vill inte säga för mycket om det för kommer inte ihåg exakt vad som sades). jag får väl tycka vad jag vill utan att du ska lägga dig i eller reagera eller det går inte?

Vi tar det igen. VART LÄSER DU ATT NÅGON INTE TYCKER ATT DISKANTEN SER PLASTIG UT? Det var ju det det handlade om. Du påstår att kaffekoppen går emot "majoriteten" genom att tycka att diskanten ser plastig ut. Du menar alltså att majoriteten skulle tycka annorlunda om diskantens plastighet. VART SER DU DETTA?

Det är ju precis detta jag menar med att du tolkar in saker som inte stämmer, talar om vad andra tycker. Retorik kallas det. Du kanske tycker exemplet ovan är en petitess men det sker ju hela tiden upprepade gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-27 13:55

piPens diskant ser plastig ut. Den är av plast.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:57

Martin skrev:Vi tar det igen. VART LÄSER DU ATT NÅGON INTE TYCKER ATT DISKANTEN SER PLASTIG UT? Det var ju det det handlade om. Du påstår att kaffekoppen går emot "majoriteten" genom att tycka att diskanten ser plastig ut. Du menar alltså att majoriteten skulle tycka annorlunda om diskantens plastighet. VART SER DU DETTA?

Det är ju precis detta jag menar med att du tolkar in saker som inte stämmer, talar om vad andra tycker. Retorik kallas det. Du kanske tycker exemplet ovan är en petitess men det sker ju hela tiden upprepade gånger.

du kanske ska lära dig läsa mellan raderna? jag menar att jag har inte sett många inlägg om negativ info kring Ino. är det bättre så? förstår du nu då???

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:59

dimitri: Exakt! Jag tycker piP är lite ful faktiskt och diskanten ser plastig ut. Den är lite för hög och djup i proportionerna och basporten ser så stor ut och elementen ser ut att vara upptryckta mot ovansidan så att det inte ser snyggt ut. Så tycker jag. Snälla tolka inte in något annat utifrån det jag skriver än som verkligen står där. :roll:

Det är skillnad mellan att läsa mellan raderna och att tolka in rent felaktigheter om vad folk tycker.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 14:01

JustAudioMagic skrev:jag menar att jag har inte sett många inlägg om negativ info kring Ino.

Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. ;) Utom mina pr18 för de är ju snygga! :P

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:03

Naqref™ skrev:Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. ;) Utom mina pr18 för de är ju snygga! :P

då ber jag om ursäkt för det. jag har iaf inte sett speciellt mycket av det men sen har inte jag varit medlem länge heller. det jag vet är att, precis som någon skrev i denna tråd, det förekommer otroligt mycket prat om just Ino högtalare här på forumet

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:05

Martin skrev:Snälla tolka inte in något annat utifrån det jag skriver än som verkligen står där. :roll:

nu var det visserligen till Kaffekoppen jag skrev o inte till dig ang ful diskant...:)

Det är skillnad mellan att läsa mellan raderna och att tolka in rent felaktigheter om vad folk tycker.
vad jag vet så har inte jag tolkat fel och har jag det så ber jag om ursäkt

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:09

Hur mycket bevis behöver du? Kan du inte ens erkänna när du tolkar fel? Jag förstår precis vad du menar med att läsa mellan raderna men det du gör är att säga vad någon/några tycker som faktiskt är uppåt väggarna fel. Det är bättre att låta folk säga själva vad de tycker. Du behövs inte som en sammanfattare som ska feltolka vad alla tycker här och där.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 14:10

JeLe skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?
piP:s diskant ÄR plastig! 8)

Den ser ut som den där "billigaste" polyamid diskanten i Audax sortiment ju... Den kostar inte ens en hundring. Men det är skit detsamma vad elementen kostar anser jag om det låter lika bra eller bättre än dyrare högtalare. Det är konstruktionen som räknas.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:12

Martin skrev:Hur mycket bevis behöver du? Kan du inte ens erkänna när du tolkar fel? Jag förstår precis vad du menar med att läsa mellan raderna men det du gör är att säga vad någon/några tycker som faktiskt är uppåt väggarna fel. Det är bättre att låta folk säga själva vad de tycker. Du behövs inte som en sammanfattare som ska feltolka vad alla tycker här och där.

vaknat på fel sida eller??.... om du inte läste det så bad jag om ursäkt :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:15

Men det är ju som att säga: Jag har inte gjört något fel men förlåt ändå. Vad är det värt?

Jag tycker inte att du behöver be om ursäkt, jag är generellt emot att be om ursäkt för allt möjligt. Det är bättre att man helt enkelt bekräftar det andra känner och tycker.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:16

Martin skrev:Men det är ju som att säga: Jag har inte gjört något fel men förlåt ändå. Vad är det värt?

Jag tycker inte att du behöver be om ursäkt, jag är generellt emot att be om ursäkt för allt möjligt. Det är bättre att man helt enkelt bekräftar det andra känner och tycker.

ok, då vet jag hur du känner.... jag vill iaf be om ursäkt om jag tolkat något fel. precis vad jag gjort nu. problem ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:19

Det är ok.

Men du inser väl att:
vad jag vet så har inte jag tolkat fel och har jag det så ber jag om ursäkt
..betyder något annat? Aja, jag tror det jag menar har gått fram iaf.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:19

meanmachine skrev:Var inte menat så allvarligt. Jag menar att det låter som en saga. :)

Så du behöver inte hugga på allt man säger. Blir mindre bråk då. :wink:

Trodde du sa att du inte var ute efter bråk längre? Exakt VARFÖR skrev du då att det var trams? Du hade ju inte NÅGON aning, MEN du skulle absolut göra ett inlägg. Totalt oseriöst.

Hugga? När du trollar här och förstör med irrelevanta inlägg så tänker inte jag stå vid sidan och låta dig hålla på hur som helst. Det ska du ha klart för dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:21

Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom? 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:22

Subjetivisten skrev:Trodde du sa att du inte var ute efter bråk längre? Exakt VARFÖR skrev du då att det var trams? Du hade ju inte NÅGON aning, MEN du skulle absolut göra ett inlägg. Totalt oseriöst.

Hugga? När du trollar här och förstör med irrelevanta inlägg så tänker inte jag stå vid sidan och låta dig hålla på hur som helst. Det ska du ha klart för dig.

Du är nog förtappad. :(
Ger upp. tror inte vi kommer överens bara att slut upp att debattera med varandra.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-27 14:35, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:24

Subjetivisten skrev:Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom?

Du gör ju så. Ger visdom om saker du inte har en aning om. Vafrö får andra int egöra det då ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:25

Sedär, dax att skicka trollet på semester. Ständiga påhopp och man kan se LÄTT att han bara är ute efter bråk. Pinsam är vad du är MM. Så kom inte och snacka förtappad, det är som köra en truck in i ett glashus för din del.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:26

Martin skrev:Aja, jag tror det jag menar har gått fram iaf.

seriöst, jag mena inget annat än just det som står, att jag ber om ursäkt om jag tolkat något fel

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:26

meanmachine skrev:Du gör ju så. Ger visdom om saker du inte har en aning om. Vafrö får andra int egöra det då ?

Din jävla lögnare. Ge mig vart jag gjort det NU! Eller ta tillbaka din lögn!! :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:29

Det blev arga tråden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:31

Martin skrev:Det blev arga tråden.

Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:31

Subjektivisten skrev:Din jävla lögnare. Ge mig vart jag gjort det NU! Eller ta tillbaka din lögn!!

Rekommenderar allt som LTS rekommenderar samt blindtester och annat överallt. Det var väl inte så konstigt. :) :) :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:32

Subjetivisten skrev:Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:34

meanmachine skrev:Rekommenderar allt som LTS rekommenderar samt blindtester och annat överallt. Det var väl inte så konstigt. :) :) :)

Du fortsätter sprida dynga överallt. LTS rekomederar inga högtalare till att börja med eftersom det inte går att F/E testa dom.
För det andra så har jag knappt rek några saker från LTS rek lista mer än Pioneer 668 och kanske rotelslutsteg.
Så lögnen lever vidare här MM.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 14:35

meanmachine skrev:
Subjetivisten skrev:Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

Eller från mig! :twisted:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:35

I'm out

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:36

meanmachine skrev:Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

Förhoppningsvis så åker du på semester eftersom:

A. Du har erkännt du kom hit för bråka.
B. Du säger själv du är ett troll.
C: Där du är så är det städiga bråk. Kolla minhembio där du fått semester 2 gånger på 3 månader typ. Jag hade inga som helst problem där i 5 ÅR innan du kom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:41

subjetivisten skrev:semester 2 gånger

Fel.
1gång på grund av vårat bråk. :) Andra gången var för att de blandade ihop oss. Efterbedömningen släpptes jag fri. :wink:

Sluta bråka innan hetluften kommer farande. :)
Please. :)

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 14:41

Känns som det är samma gäng som hoppar mellan trådarna, tråden som ligger överst får bli chaten/bråktråden verkar det som. Jag tycker denna ska låsas, vi är bara några få som har svart riktigt på affalds inlägg. Kommer nog inte bli fler, finns inget mer att tillägga. Hifi&mystik kommer nog fortsätta som den är oavsett vad vi tycker om den. Jag tackar för mig i denna tråd. Affald fick se mina piP, och även ett omdöme av mig angående testen i tidningen. :)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:43

Jag har svarat, att jag gillar hifitidningar. Fina bilder på läcker hifi. Sen får man lära sig läsa mellan raderna på vad som är bar och dåligt.

:) :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-27 14:48

Hej igen gubb´s,
värst vad det blev hett här & ute, 20 gr i Gbg nu!!! 8)

Varför jag slog till på Canton var för att dessa var blaskans testvinnare totalt av 14 par, OK!
Vad kul tänkte jag, en stativare för dryga 3000:-, perfekt, den skall jag ha. & så har jag det nu... Blev alltså jädrigt sugen på att "testa" ett par sådan mest för skoj skull. Var aldrig tänkt att ersätta mina "andra" högtalara oavsett märke.

Det är nämligen få gånger jag har råd att tjacka testvinnare :oops: hade det varit i 10K & rätt upp så hade det inte blivit något changsande/testande men nu var det inte så & det är alltid kul att få prova på lite annat.

Yttligare en högtalare jag är väldigt sugen på att någon gång ha i mitt lilla rum är PMC, den lilla GB1 golvarn. Men det får bli ett senare tillfälle eftersom mina gamla skall lackas om inom kort så får jag sitta nöjd ett slag & se vad som dyker upp på penga fronten eller begg.marknaden :)

Iallafall en trevlig helg på er allihopa & så håller vi nere tonen något så tråden inte låses :D

Hetsporren skrev:
JeLe skrev:

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... .

Håller delvis med, fast jag skulle förorda att man sprängde prisvallen med 200 kr och istället satsade på ett par MA Silver RS1 för 5200 kr. De låter verkligen bra och utklassar Bronze & Co på varje punkt!
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 15:26

Menvafa..... står månen fel eller nåt? Varför blir det sånt dj-a gnabbande hela tiden? Vi har sommar, varmt och ljust, flickorna börjar visa benen...

Var nu lite snälla mot varandra istället för att leka syjunta med gnälliga kärringar :D

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-27 15:30

Håller med här också :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 15:57

Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. Utom mina pr18 för de är ju snygga!

bla jag. Men dina pr18 är desto snyggare :P

Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det

Personangrepp.
Förhoppningsvis så åker du på semester eftersom:

A. Du har erkännt du kom hit för bråka.
B. Du säger själv du är ett troll.
C: Där du är så är det städiga bråk. Kolla minhembio där du fått semester 2 gånger på 3 månader typ. Jag hade inga som helst problem där i 5 ÅR innan du kom

Om han åker på semester så borde du också göra det :roll: Sedan vad MM gör på andra forum har ingen betydelse då detta är Faktiskt.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 16:11

Bill50x skrev:Menvafa..... står månen fel eller nåt? Varför blir det sånt dj-a gnabbande hela tiden? .

/ B

Därför att vissa människor går in för att bråka pga av att de har problem med sin jaguppfattning ! Det är ett sätt för dem att synas och höras!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 16:12

meanmachine skrev:I'm out
Tack.

Förstår inte varför ni tar era bråk hit. Det är ju uppenbart att du liksom han inte kan hålla er sansade.

Det här är dessutom en tråd om högtalare, och jag har svårt att se hur vi kan bli inblandade i den.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 20:11

FBK skrev:Om han åker på semester så borde du också göra det :roll: Sedan vad MM gör på andra forum har ingen betydelse då detta är Faktiskt.se

Av alla dina inlägg så är stort sett alla bråkinlägg. Finns väl en bra anledning att du återvände nu när det är massa strul. Passar dig bra det.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-27 20:56

subjektivisten skrev:

Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom? 8O

Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Nej, jag har inte lyssnat till piP. Notera dock att jag inte sågar denna högtalare, jag skriver att de säkerligen är prisvärda. Men det jag inte riktigt kan förstå eller acceptera är det faktum att piP höjs oreserverat till skyarna av vissa som den allenarådande universallösningen på alla uppgraderingsproblem.

Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Passar piP med all elektronik som en potentiell köpare kan tänkas ha? En liknelse i bilvärlden: en BMW M5 är en fantastisk bil på torr sommar väg, men helt värdelös i norrländsk snömodd. Jag försöker bara på något sätt försöka öppna ögonen på piP-sekten. Hopplöst? Ja sannolikt, men jag tänkte att jag skulle göra ett försök eftersom detta annars eminenta forum är så svårt infekterat, vilket tydligt visas av att så många trådar så omedelbart kantrar över i riktning mot piP, a.k.a The Holy Graal.

Men jag antar att det bara är att gilla läget och försöka se förbi detta ockulta fenomen. Det finns en hel del annat läsvärt här inne

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 21:01

Floyd skrev:Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Nej, jag har inte lyssnat till piP. Notera dock att jag inte sågar denna högtalare, jag skriver att de säkerligen är prisvärda. Men det jag inte riktigt kan förstå eller acceptera är det faktum att piP höjs oreserverat till skyarna av vissa som den allenarådande universallösningen på alla uppgraderingsproblem.

Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Passar piP med all elektronik som en potentiell köpare kan tänkas ha? En liknelse i bilvärlden: en BMW M5 är en fantastisk bil på torr sommar väg, men helt värdelös i norrländsk snömodd. Jag försöker bara på något sätt försöka öppna ögonen på piP-sekten. Hopplöst? Ja sannolikt, men jag tänkte att jag skulle göra ett försök eftersom detta annars eminenta forum är så svårt infekterat, vilket tydligt visas av att så många trådar så omedelbart kantrar över i riktning mot piP, a.k.a The Holy Graal.

Men jag antar att det bara är att gilla läget och försöka se förbi detta ockulta fenomen. Det finns en hel del annat läsvärt här inne

Du har en skön stil Floyd. :wink: Håller med dig 101,3%

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 21:05

Kom igen när ni lyssnat på piP(s) istället, fåntrattar... :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-27 21:06

subjektivisten skrev:Sedär, dax att skicka trollet på semester.

Är meanmachine ett Troll ?
Tycker han är som sänd från ovan, att hålla igång forumet. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 21:36

Floyd skrev:Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Mjae. Jag håller inte med. Kanske mycket därför att jag inte är lika känslig för frekvensgångsskillnader som många andra här på forumet. I alla fall sådana frekvensgångsskillnader som ger mer eller mindre bas/diskant/mellanregister osv. Dvs det som man kan kalla "klangfärg".

Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Svagheten då? Ja, en del är baksidan på fördelarna. Lite för mycket kontroll, lite livlöst i extrema fall. Aningen FÖR korrekt, ungefär som att en för välklädd person är lite...tja... du fattar. Bristande ljudtryck i basen är ingen nackdel för mig, jag spelar sällan speciellt högt. Det jag hörde hos Pingvinen räcker långt utöver vad jag önskar. Men det är en brist i den ultimata högtalaren förstås. Högtalaren spelar inte ut i rummet, allt försigår inne i lådan, om du accepterar min lekmannamässiga förklaring. Detta tycker jag nog är den allvarligaste invändningen mot piP och det som jag saknar mest. Jag skulle gärna ha ett par billiga, små högtalare, lättdrivna och som ska placeras mot vägg. Det skulle förenkla möbleringen, se snyggare ut och inte kräva dyrbara slutsteg. Raka motsatsen mot de högtalare jag har idag, med andra ord.

Sorry för OT i tråden :-)

/ B

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-28 20:57

Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Kunde lika gärna ha varit en beskrivning av Quad 12L mkII för 5.700 kr. Jag vet, jag har ett par sådana själv... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:11

Floyd skrev:Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Sorry, håller inte. Så för att vissa anser den är kanonbra så måste du vara anti, trots du inte lyssnat på dom? Känns det seriöst?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:48

Subjektivisten skrev:Sorry, håller inte. Så för att vissa anser den är kanonbra så måste du vara anti, trots du inte lyssnat på dom? Känns det seriöst?

Han är inte anit pIP utan anti kult runt pIP.. Svårt att se skillnad?

Det är som om personerna runt pIP tror de uppfunnit hjlet igen. Det största inom hifi sen ja någonsin. 8O

Logiken säger att inget nytt under solen så de är säkert prisvärda men för guds skull tagga ner.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:43

Floyd skrev:

Kunde lika gärna ha varit en beskrivning av Quad 12L mkII för 5.700 kr. Jag vet, jag har ett par sådana själv... :wink:
Japp, så blir det när man subjektivt skall ge ord åt sina egna upplevelser.

Är övertygad om att Bill50x (som skrev citatet) inte hade skrivit samma text till Quad 12L mkII ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:49

Är min sammanfattning om testet korrekt efter att ha skummat runt i tråden och hoppat över pipandet rätt:

De verkar ha gjort ett något mer seriöst test än vänligt, men fortfarande har det stora brister.

De jämför mot en högtalare i samma prisklass så omdömerna blir ju avhängigt det. Man vet inte mycket om hur de egentligen presterar mot andra prissegment.

Tidningen har mer prissegmentering än "prestandasegmentering"?

De omdömerna som ges gäller alltså bara inom ett prisspann och jämför man med en dubbelt så dyr högtalare så skulle plötsligt formuleringar som "djup bas" kunna ändras till "går inte lika djupt som X går, men fullt godtagbart" eller liknande?

Är jag på rätt spår?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-29 12:53

Kaffekoppen skrev:
Är jag på rätt spår?

Svar: JA, precis så är hifi&musik
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 13:03

Floyd skrev:

Du har säkert rätt. Eller så tycker jag inte som du. Jag har aldrig hört ngt senare i Quad-väg än deras stora elektrostater.

Håller med om att kulten runt piP är lite jobbig. Men jag tror det beror på att man ofta har en önskan att luta sig mot något beständigt, något som alla vet vad det är. Vatten tex, vet alla hur det smakar och många tycker det är den bästa drycken. Men om en diskussion handlar om sprit så kan man ge sig den på att diskussen drar åt vilka spritdrycker som bäst passar tillsammans med vatten. Efter ett tag så handlar diskussen om olika vatten och i vilket sammanhang det passar bäst. Samt små hintar till dom som tycker att whisky är bäst - "hur vet du det om du aldrig har smakat vatten?".

piP är en rackarns trevlig liten högtalare, mycket prisvärd. Tyvärr är den inte helt min kopp the.

/ B

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-29 13:07

ino-sekt? klut kring piP mm.
Vilket jävla skitsnack! :x
Faktiskt.se=mobbarforum

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 13:13

Bill50x skrev:...
Håller med om att kulten runt piP är lite jobbig. ...
/ B
Tio ord. Två frågor. Men egentligen är det den andra frågan som intresserar mig.
1: Finns det verkligen kult runt piP?
2: Om det finns, varför är den jobbig för dig?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:16

Njae, jag tycker Bill50x har en poäng!

Precis som kulten runt Carlssonhögtalare, eller någon annan produkt många tycker om. Just här på forumet finns ju många samlade som just tycker piP. Det kan jag ibland också uppleva som ensidigt. Men det får man ta, det är ju så svårt att bortse från dess prisvärdhet!

Själv har jag oerhörd respekt för den lilla högtalaren, men önskar nog en huvudhögtalare som klarar att spela starkare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 13:36

Kaffekoppen skrev:Njae, jag tycker Bill50x har en poäng!

Du kan inte skriva "Njae" (ifall du menar mitt inlägg) eftersom jag inte har påstått någonting.
Kaffekoppen skrev:Precis som kulten runt Carlssonhögtalare, eller någon annan produkt många tycker om.

Att många tycker om en produkt betyder inte kult. Många tycker om Krell, Infinity IRS, BAT osv. Ingen har kallat detta för kult. Eller är definition av "kult" att många tycker om något? I så fall är det kult. Men då får du definiera "många"
Kaffekoppen skrev:Själv har jag oerhörd respekt för den lilla högtalaren, men önskar nog en huvudhögtalare som klarar att spela starkare.
OK, men de som nöjer sig med dess begränsade ljudstyrka? (btw, du har ju hört Bo Hanssons föredrag) Vilka alternativ rekommenderar du i så fall?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:45

Det är inte intressant vilka andra rekommendationer jag skulle kunna tänkas ha i den här tråden . Den handlar om ett test och hur det var.

Du får tycka vad du vill om det jag skrev i övrigt Dimitri. Jag ändrar det inte. Det var riktat till både dig och JeLe.

Du verkar ha en negativ bild av ordet kult i det här fallet. Det har inte jag.

Jag tycker ditt inlägg mot Bill50x kändes aningen "avkrävande" dessutom. Men jag kanske tolkar in lite bitskhet som jag sett mig se i dina inlägg senaste tiden.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-29 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 13:46

dimitri skrev:Att många tycker om en produkt betyder inte kult....

Helt rätt. Men när en viss produkt poppar upp i alla sammanhang oavsett vad ursprungstråden handlar om, när denna produkt alltid är ett sorts rättesnöre i jämförelse med andra liknande produkter, när en produkt lovordas utan några andra reservationer än ljudtrycket - kanske det börjar likna kult ändå?

Nu är det inget fel på en kultstatus i sig, det hade ju på sin tid nästan mina högtalare (DQ10a) också. piP förtjänar sitt goda renommé.

Det jobbiga är när alla diskussioner som inte har med piP att göra ÄNDÅ kantrar dithän.

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-29 13:48

wikipedia skrev:
Kult kan vara

* Den yttre formen av religös gudsdyrkan. Se rit, kultfunktionär, offer, bön och gudstjänst.
* Inom religionssociologin används termen kult som beteckning på religiösa organisationer med diffus organisation.
* Ett svenskt rollspel, se Kult (rollspel)
* Slanguttryck - adjektiv, se kult (slang).
* Ett polskt rockband.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:48

Bill50x skrev:
dimitri skrev:Att många tycker om en produkt betyder inte kult....

Helt rätt. Men när en viss produkt poppar upp i alla sammanhang oavsett vad ursprungstråden handlar om, när denna produkt alltid är ett sorts rättesnöre i jämförelse med andra liknande produkter, när en produkt lovordas utan några andra reservationer än ljudtrycket - kanske det börjar likna kult ändå?

Nu är det inget fel på en kultstatus i sig, det hade ju på sin tid nästan mina högtalare (DQ10a) också. piP förtjänar sitt goda renommé.

Det jobbiga är när alla diskussioner som inte har med piP att göra ÄNDÅ kantrar dithän.

/ B

Håller med fullständigt. Med reservationen att det inte handlar om produkten har några invändningar eller inte, utan mer om antalet förespråkare.

Däremot är det ju inte alltid de som tycker om piP som bidrar med kantringen. Lustigt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-29 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:51

boyafraid skrev:
wikipedia skrev:
Kult kan vara

* Den yttre formen av religös gudsdyrkan. Se rit, kultfunktionär, offer, bön och gudstjänst.
* Inom religionssociologin används termen kult som beteckning på religiösa organisationer med diffus organisation.
* Ett svenskt rollspel, se Kult (rollspel)
* Slanguttryck - adjektiv, se kult (slang).
* Ett polskt rockband.
Wikipedia är INTE perfekt :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 13:59

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 14:07

KK:
I tre inlägg har du:
Inte hållit med mig trots att jag inte påstått ngt
hållit helt med Bill50x trots att han håller med mig i stort
sagt att du inte kommer att ändra det du skrev mot(?) mig.
funnit mitt inlägg till (Inte "MOT"!) bill50x avkrävande trots att han inte gjort det, elelr iaf påtalat det
Inte hållit med Wikipedia. (jag har kollat med Wikipedia innan jag skrev mitt inlägg om kult) Wikipedia KAN ha fel, det är sant men då, i min värld, får man argummentera när man påstår det i ett konkret fall. Ett smiley är inget alibi.
Ja, jag kan vara bitsk ibland. Är det konstigt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 14:34

dimitri skrev:Ja, jag kan vara bitsk ibland. Är det konstigt?

Inte alls. Och det är oftast helt ok :-)

Man ska bita ifrån. Det kan man göra på ett bra eller dåligt sätt. Dåligt är personagrepp, bra är det mesta i övrigt. Den balansgången klarar de flesta, inkl du.

Dom som inte klarar den distinktionen är de som ställer till problem, troll eller inte.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-29 16:16

Fråga till Bill 50x: Varför är Pip inte din " cup of tea " ?
Låter Dahlqvist bättre?
Låter Pip dåligt vid lyssning sk. " tune dem "?
( Att de låter bra " Öppet fönster " har jag förstått )

Välkommen med dina subjektiva intryck!
( jag är intresserad av detta)

Dessa ( Pip alltså ) måste jag bara lyssna på någon gång, kult eller inte!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:21

di,

Första inlägget var i huvudsak riktad mot JeLe där du hann emellan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 17:26

Gott,
P.S. Bränn inte Flintasteken

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-29 17:30

:mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:44

dimitri skrev:Gott,
Flintastek kan bli segt, det är godare med entrecote eller fläskkarré :)

Nu är grillen snart klar..

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-29 19:05

Som någon vänlig själ tidigare pekade ut: Jag är inte anti-piP utan anti-kulten kring piP

I övrigt: Jag ger upp. Detta ämne är mäktigare än jag någonsin kunde tro. Jag har definitivt inget mer att tillföra i min kamp för trådars rätt att inte omedelbart vinklas över mot piP

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-04-29 19:07

Kaffekoppen skrev:
dimitri skrev:Gott,
Flintastek kan bli segt, det är godare med entrecote eller fläskkarré :)

Nu är grillen snart klar..

Jag tror att han menade Flintsteken....
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 19:11

Floyd skrev:Som någon vänlig själ tidigare pekade ut: Jag är inte anti-piP utan anti-kulten kring piP

I övrigt: Jag ger upp. Detta ämne är mäktigare än jag någonsin kunde tro. Jag har definitivt inget mer att tillföra i min kamp för trådars rätt att inte omedelbart vinklas över mot piP

Visste inte att du hade en sådan kamp. Bjud in fler av oss till den . Ensam är inte stark ;)

Skämt å sido, så är det bara att återgå till sakfrågan

Hittills är det bara JeLe som haft åsikter om min sammanfattning en bit upp, betyder det att alla andra håller med?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-30 17:36

FBK skrev:

Jag tror att den främsta orsaken till att du bytte var att du inte vill förknippas med Ino-gänget.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-30 17:48

Jag tror att den främsta orsaken till att du bytte var att du inte vill förknippas med Ino-gänget.

Intressant tanke och inlägg Rydberg, ska fundera lite över om jag ska kommentara det eller inte, då detta berör saker som jag både har funderat över ibland och saker som jag har skrivit här.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-01 22:34

FBK skrev:
Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare

Tycker precis tvärtom.

Talade med Bubben idag som även han under flera års tid, precis som jag, ägde ett par 804:or. Vi vara rörande överens om att fler skivor var njutbara avspelade via pi60 än via 804:orna.

Både Bubben och jag har ju under lång tid lyssnat till dessa båda högtalare under samma akustiska betingelser. Frågan är hur mycket du har lyssnat på 804:or och pi60 i samma rum?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-01 22:43

2500-5000kr?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-02 00:15

Richard skrev:Fråga till Bill 50x: Varför är Pip inte din " cup of tea " ?
Låter Dahlqvist bättre?

Jovisst, det är därför jag behåller mina Dahlqvist. De spelar helt enkelt bättre, spelar ut i rummet som piP inte kommer i närheten av. piP är suveräna återgivare, välkontrollerade och utsträckta frekvensmässigt. DQ10 är lite luddigare, framför allt i basen. Trots detta låter DQ10 mer "riktigt" och definitivt större. DQ10 har en helt annan klang och fyller rummet. Om det är "rätt" eller inte struntar jag i, men det låter mer musik än hifi.

/ B

Återgå till Generellt om hifi