Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:Kan ju konstatera att ljudminnet är kort i alla fall. Sitter och jämför just nu i soffan här.
Mina direkta intryck är att Sonyn har lite högre diskant och mellanregister, basen är ganska lika ... svårt var det ja.
Sony-burkarna är inte dåliga i alla fall kan konstateras
subjektivisten skrev:Nu tar jag bilen till Martin (Strauss på forumet) med mina Sony högtalare för en shootout mot hans Ino pi60.
PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet: byter ni plats mellan högtalarna varje gång ni växlar? De bör stå på samma ställe om resultatet ska bli jämförbart - annars lyssnar ni också deras olika placering i rummet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Strauss skrev:Måste säga en gång till att dom lät riktigt trevligt dom där Sony-burkarna. Mycket bättre än mycket krafs som finns på marknaden i dagsläget, dock inte så bra att jag skulle vilja byta
meanmachine skrev:Sällan ute beggade
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Sällan ute beggade
Öppnar du pungen så finns det ett par ät dig ska du se.
meanmachine skrev:Törs man handla av dig då? Det är ju körda med så mycket metall att konerna kommer att lira maiden hur jag än väljer musik.
KarlXII skrev:Det gick fort att fundera.
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Naturligtvis färgades ni av en oemotståndlig placeboeffekt i er öppna lyssning.
Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.
Some people!
![]()
![]()
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.
Some people!
![]()
![]()
matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Intressant detta! Men det är klart att en välkonstruerad fyrvägare återger mellanregister och diskant klarare än en likaså välkonstruerad tvåvägshögtalare.
Ska en tvåvägare gräva djupt i registren så blir det ju alltid något register som är lite kompromissat.
Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.
Some people!
![]()
![]()
dimitri skrev:Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Some people!
![]()
![]()
mkt insiktsfullt
IngOehman skrev:matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Intressant detta! Men det är klart att en välkonstruerad fyrvägare återger mellanregister och diskant klarare än en likaså välkonstruerad tvåvägshögtalare.
Jasså?
Varför? Jag frågar eftersom jag inte känner till de samband som säger att det är självklart att så är fallet.
(Däremot finns det självklart en massa fördelar med fyrvägssystem sett ur ett konstruktionsperspektiv. Det är ju mycket enklare att konstruera högtalarelement för ett fyrvägssystem, eftersom registret som respektive element skall arbeta i är så mycket mindre (typ mindre än hälften, om rimligt branta filter används).
. . . Men tumregeln att skillnaden mellan fyrväg och tvåväg skulle vara entydigt, och kunna beskrivas som "en större klarhet i mellan och diskantregistren" från fyrvägaren förstår jag inte alls vad den kommer ifrån.![]()
Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.
IngOehman skrev:Jag tror inte på kompromisstänkande överhuvudtaget. Om jag känner att jag behöver kompromissa så lägger jag alltid ned projektet istället. Tror inte att kompromiss är en väg till framgång - man skall leta synergier.
Fast eftersom jag gärna ser på fysikaliska ting som energisatts såsom levande (tro't eller ej!) så är det i min inutiva värld faktiskt sybiotiska relationer mellan alla de ingående organismerna (i en högtalare) som jag söker.![]()
Nu har jag ju inte varken sett eller lyssnat på de där Sony-högtalarna, men jag tror nog att de är gjorda med rätt stor ovilja att kompromissa från konstruktörshåll de också. De har ju emottagits med MYCKET hurrarrop.
Vh, iö
matereo skrev:IngOehman skrev:matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Jasså?
Varför? Jag frågar eftersom jag inte känner till de samband som säger att det är självklart att så är fallet.
(Däremot finns det självklart en massa fördelar med fyrvägssystem sett ur ett konstruktionsperspektiv. Det är ju mycket enklare att konstruera högtalarelement för ett fyrvägssystem, eftersom registret som respektive element skall arbeta i är så mycket mindre (typ mindre än hälften, om rimligt branta filter används).
. . . Men tumregeln att skillnaden mellan fyrväg och tvåväg skulle vara entydigt, och kunna beskrivas som "en större klarhet i mellan och diskantregistren" från fyrvägaren förstår jag inte alls vad den kommer ifrån.![]()
Jag kanske inte uttryckte mig helt klart men här både ställer du ju frågan och svarar på den på samma gång, om än kanske lite vagt. Jag har aldrig skrivit eller menat at skriva att absoluta priciper för eller emot gäller, verkar det så så var det givetvis en miss. Men självklart finns det styrkor och svagheter med en, två och ännu flervägssystem. Hur du uttrycker det är en sak, jag har läst och hört andra konstruktörer klä för och nackdelar i annan meningsuppbyggnad och annan grammatik... själv kallar jag det för retorik.
matereo skrev:Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.IngOehman skrev:Tack. Ja, jag tror inte på kompromisstänkande överhuvudtaget. Om jag känner att jag behöver kompromissa så lägger jag alltid ned projektet istället. Tror inte att kompromiss är en väg till framgång - man skall leta synergier!
Fast eftersom jag gärna ser på fysikaliska ting som energisatts såsom levande (tro't eller ej!) så är det i min inutiva värld faktiskt symbiotiska relationer mellan alla de ingående organismerna (i en högtalare) som jag söker.![]()
Nu har jag ju inte varken sett eller lyssnat på de där Sony-högtalarna, men jag tror nog att de är gjorda med rätt stor ovilja att kompromissa från konstruktörshåll de också. De har ju emottagits med MYCKET hurrarrop.
Jag förstår vad du menar, och det är klart uppskattat när en konstruktör innom vilket område det än månde vara går in med en kompromisslös inställning(de allra flesta gör nog det). Tror på ditten och datten gör man dock i kyrkan, och verkligheten hinner ikapp. Du bygger ju inte bara envägssystem, tvåvägs eller tre-fyra och jag tror inte att du eg. anser att någon princip enkelt kan utses till generellt bäst, utan att alla har för och nackdelar i allt från material och kostnad till ljud och yttre estetik.
Kaffekoppen skrev:Är de dåligt konstruerade menar du?
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag gjorde en hel del ansträngningar för att övertyga Subjektivisten, om att det faktum att han inte var säker på om det fanns något han saknade hos Sonyhögtalarna - var ett klockrent argument för att inte göra den där jämförelselyssningen!![]()
Utan jag tyckte att han helt enkelt skulle behålla Sony-högtalarna och satsa pengarna på en massa bra musik istället!![]()
Some people!
![]()
![]()
Callisto skrev:Kaffekoppen skrev:Är de dåligt konstruerade menar du?
Nej, jag tillhör inte de som påstår att en högtalare är felkonstruerad bara för att impedansen kan sjunka neråt 2-3 ohm. Däremot brukar flera andra påtala att det är felkonstruerat ifall det är fallet.
Efter att ha kikat på impedans- och fasvinkelmätningarna som Stereophile gjort är jag övertygad om att de 100 W (8 ohm) knappast räcker till för att spela högt med dynamiskt material.
Från 8-20 kHz ligger de vid ca 4 ohm samt med en fasvinkel som pendlar mellan 22 - 45 grader, tungt!
Richard skrev:
Efter att ha kikat på impedans- och fasvinkelmätningarna som Stereophile gjort är jag övertygad om att de 100 W (8 ohm) knappast räcker till för att spela högt med dynamiskt material.
Från 8-20 kHz ligger de vid ca 4 ohm samt med en fasvinkel som pendlar mellan 22 - 45 grader, tungt!
Dock inte tyngre än att en Denon 1907 utan problem kan driva dom.
H. Richard.
Strauss skrev:Alltid svider det i ögonen på någon när man säger att pi60 lät bättre än något annat, det slår aldrig fel.![]()
Testet gav i alla fall mig och subjektivisten det kött på benen som behövdes.
Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning![]()
IngOehman skrev:Tack, det vill säga varsågod.dimitri skrev:Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Some people!
![]()
![]()
mkt insiktsfullt
insåg just att du kontrade med att vara "potentiellt ironisk" du me'! Fast å andra sidan tror jag att ditt pytteinlägg är mera flerdimensionellt än det ser ut...
Hur många dimensioner kontemplerade du när du postade?
Vh, iö
Chris_Lymme skrev:Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.
Du kanske skulle läsa dina egna inlägg, dom är rätt fyllda med totalt nonsens som "denon är åt det ljusa hållet" och liknande pinsamheter.
Rydberg skrev:Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning![]()
Låt mig gissa, det var i ett superbt rum![]()
http://bildarkiv.hififorum.nu/Rydberg/m ... rklang.GIF
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.
Du kanske skulle läsa dina egna inlägg, dom är rätt fyllda med totalt nonsens som "denon är åt det ljusa hållet" och liknande pinsamheter.
Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Den problematiken gäller alla högtalare mer eller mindre, alla högtalare vinner på ett optimerat ljudrum, eller hur.
Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Den problematiken gäller alla högtalare mer eller mindre, alla högtalare vinner på ett optimerat ljudrum, eller hur.
Vissa högtalare kommer aldrig att låta bra hur bra rummet än är medan vissa vinner enormt på att anpassad miljö. En formel 1 bil gör ju sig knappast rättvisa på en grusplan heller....precis samma sak är det med pi60s i mitt rum.
E4:an är knappast "vanlig väg", det är en mycket liten del av det svenska vägnätet anpassat för höga hastigheter.Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Vissa högtalare kommer aldrig att låta bra hur bra rummet än är medan vissa vinner enormt på att anpassad miljö. En formel 1 bil gör ju sig knappast rättvisa på en grusplan heller....precis samma sak är det med pi60s i mitt rum.
Ditt vardagsrum motsvarar nog mer "vanliga vägnätet" och jag tror inte många bilar skulle hänga med en formel 1 bil på E4:an. Det är nog kanske ingen formel 1 bil vi talar om isåfall![]()
Alexi skrev:E4:an är knappast "vanlig väg", det är en mycket liten del av det svenska vägnätet anpassat för höga hastigheter.Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Ditt vardagsrum motsvarar nog mer "vanliga vägnätet" och jag tror inte många bilar skulle hänga med en formel 1 bil på E4:an. Det är nog kanske ingen formel 1 bil vi talar om isåfall![]()
Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
jeppe skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Jag vill minnas att flera tyckte att dina piP med tydlig marginal presterade bättre än dina pi60s i ditt rum, Rydberg?
Det tycker jag säger en hel del om vikten av rummets inverkan.
Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning![]()
Callisto skrev:jeppe skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte.
Jag vill minnas att flera tyckte att dina piP med tydlig marginal presterade bättre än dina pi60s i ditt rum, Rydberg?
Det tycker jag säger en hel del om vikten av rummets inverkan.
Jag har hört bägge i Rydbergs rum och Pi60s lät bättre än Pip. Du demade bägge två och det var klart att de större lät bättre. Konstigt att du påstått att Pip låter bättre i ditt rum![]()
Chris_Lymme skrev:IngOehman skrev:Tack, det vill säga varsågod.dimitri skrev:Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Some people!
![]()
![]()
mkt insiktsfullt
insåg just att du kontrade med att vara "potentiellt ironisk" du me'! Fast å andra sidan tror jag att ditt pytteinlägg är mera flerdimensionellt än det ser ut...
Hur många dimensioner kontemplerade du när du postade?
Vh, iö
De flesta av mina inlägg är mångbottnade; det tar bara en stund att upptäcka det.
Mitt pytteinlägg belyste det hyckleri om ljud som odlas och sprids från detta forum.
I ett otal inlägg hånas personer som ägnar sig åt öppen lyssning och törs beskriva sina lyssningsintryck utan blindtest i botten.
Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.
Vad händer då, när man inte lever som man lär? Får man en tillsägning? Blir man hånad? Blir tråden stängd på grund av sitt ovetenskapliga innehåll?
Nej, då. De virriga, subjektiva lyssningsintrycken tas för givna och väcker stort intresse.
Tengil skrev:Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning![]()
Pi 60s är ju en fullregisterhögtalare, om du skulle byta toppar (för jag antar att du spelar på elektrostater)är det ju bättre att jämföra med ex i14.
Vh Christer
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it. "
Callisto skrev:Strauss skrev:Alltid svider det i ögonen på någon när man säger att pi60 lät bättre än något annat, det slår aldrig fel.![]()
Testet gav i alla fall mig och subjektivisten det kött på benen som behövdes.
Så kan vissa se på det, jag gav bara en tänkbar förklaring till varför de lät som de gjorde.
Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning![]()
Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.
Öhhhh, jag har en sub som tar hand om nedre reg ner till 18 Hz. Tre 10:or med varsitt 250W steg räcker mer än väl![]()
meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.
Varför skulle man inte utföra blinda tester på högtalare?
Richard skrev:callisto skrev:Öhhhh, jag har en sub som tar hand om nedre reg ner till 18 Hz. Tre 10:or med varsitt 250W steg räcker mer än väl![]()
Är det månne Martin logan du klämmer på ?
jag har hört lillebrorsan vantage ( med aktiva 8: or ), och måste säga att det är en av de bästa högtalarna jag någonsin lyssnat på.
H. Richard.
subjektivisten skrev:AVR4000, Om du tror att alla Denon har samma ljud så har du en hel del att lära dig. Sluta lyssna på okunskaperna som Chris slänger ur sig, var med här istället.
Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Det kan man väl göra om man vill, men det är väldigt mycket enklare att höra skillnad på olika högtalare än på ett par kablar tex.
I alla fall för mig personligen.
Chris_Lymme skrev:Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Det kan man väl göra om man vill, men det är väldigt mycket enklare att höra skillnad på olika högtalare än på ett par kablar tex.
Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Bluff rakt igenom.
Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Chris_Lymme skrev:Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Bluff rakt igenom.
meanmachine skrev:Så numer behöver vi inte blindtesta högtalare utan endast kablae och cd-spelare? Är detta vad du menar?
meanmachine skrev:Lymmes första post i denna tråd är ju en bilvande legend. Ni har lagt upp för en smash som någon bara var tvugen att ta och Chris hade balla nog att göra det. Jag hade gjort den om jag inte blivit så förblindad och snäll på senare tid.
MM skrev:Det är ju en svinaktigt hyckleri när man börja tänka på saker eftersom har någon gjort något liknande och utfallet varit annat än det väntade hade maffian kommit med hela artelleriet! BT, Dubbel BT rum och allt vad det nu är och idiotförklaringar av lyssnarna osv.
MM skrev:Med dett endast för att man inte kan låta andra och deras test och intryck vara respekterade.
Så var snäll med Chris för jag känner att tigern börjar växa till liv igen.
IngOheman skrev:Å fasiken, och här har jag gått och trott att du blivit förnuftig bara, och lagt ifrån dig trolleritendenserna.
meanmachine skrev:Ja MEN du flyr ju debatten. Jag vet att du inte är en av dem som hela tiden pådyvlar folk att utföra tester blint men ser du verkligen inte problematiken? det handlar ju om ett större perspektiv än dif strauss. Eller ser du den men inte vågar stå upp för att det är helt rätt som Lymme säger?
meanmachine skrev:Ja MEN du flyr ju debatten.
meanmachine skrev:Jag vet att du inte är en av dem som hela tiden pådyvlar folk att utföra tester blint...
meanmachine skrev:...men ser du verkligen inte problematiken? det handlar ju om ett större perspektiv än dif strauss. Eller ser du den men inte vågar stå upp för att det är helt rätt som Lymme säger?
Jag har aldrig gjort det. Gills det?petersteindl skrev:Jag har varit med på blindtest av högtalare vid flera tillfällen. Senast var runt 1974.Gills det?
![]()
Väl mött
PS
Callisto skrev:
Hur bra anser ni som kan tolka diagrammet att impulssvaret är på en skala mellan 1 och 10 (där 10 är bäst).
Kaffekoppen skrev:Om man inte vill förstå finns det ju ingen anledning att tänka efter.
Jag är inte säker på att alla egentligen vill förstå, eller ens har läst det Ingvar skrivit, som förresten är mycket bra om man ser till de reella förklaringarna.
Chris första post är om inte annat rätt provokativ och innehåller faktiskt en rätt skön retorik, eftersom den egentligen bara visar hur han uppfattat Subjektivisten i andra trådar. För mig verkar han tidigare mer ha reagerat på sättet Subjektivisten responderat än på själva innehållet. Det ger åtminstone lite förståelse till det inlägget.
Men sedan spårar det väl ut lite ChrisInte nog med att du drar alla på Faktiskt över samma kamm, även dem som aldrig någonsin varit positiva till blindtester. Du väljer att bortse från de argument som framför, istället för att fundera över dem så bemöter dem med förakt utan reflektion eller genomtänkta frågeställningar. Du anser dig hittat en logisk lucka som inte finns och då kan man ju aldrig få rätt.
Jag har aldrig blindtestat högtalare mot högtalare och det kommer jag nog aldrig att göra. Det innebär väl inte att jag inte kan förespråka ett blindtest där det låter sig göras?
Det är således inte ett vettigt resultat som är det viktiga för dig, utan det är för eller emot blindtest som föresteelse som är det vässenliga för dig. Det är nog där vi skilljer oss åt. Jag väljer den mest adekvata vägen jag anser mig kunna nyttja för att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt. Oavsett om det är en blindtest eller en annan metod.
Det vässentliga måste väl alltid vara att man får ett så bra resultat som möjligt?
petersteindl skrev:Jag har varit med på blindtest av högtalare vid flera tillfällen. Senast var runt 1974.Gills det?
![]()
Väl mött
PS
Callisto skrev:Du menar alltså att du inte hör någon skillnad på olika förstärare
meanmachine skrev:Lymmes första post i denna tråd är ju en bilvande legend. Ni har lagt upp för en smash som någon bara var tvugen att ta och Chris hade balla nog att göra det. Jag hade gjort den om jag inte blivit så förblindad och snäll på senare tid.
Det är ju en svinaktigt hyckleri när man börja tänka på saker eftersom har någon gjort något liknande och utfallet varit annat än det väntade hade maffian kommit med hela artelleriet! BT, Dubbel BT rum och allt vad det nu är och idiotförklaringar av lyssnarna osv.
Med dett endast för att man inte kan låta andra och deras test och intryck vara respekterade.
Så var snäll med Chris för jag känner att tigern börjar växa till liv igen.
meanmachine skrev:Så numer behöver vi inte blindtesta högtalare utan endast kablae och cd-spelare? Är detta vad du menar?
meanmachine skrev:Sony-burkarna är väl dessutom billigare än Ino om man ser till reellt värde. Nypris om jag inte är alldeles ute och Cyklar var runt 3000;. dollar nya vilket är runt 20papp nypris.
Chris_Lymme skrev:Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Chris_Lymme skrev:Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Chris_Lymme skrev:Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Chris_Lymme skrev:Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Chris_Lymme skrev:Bluff rakt igenom.
matereo skrev:Att säga att det är större skillnad på högtalare än på ljudkällor så där generellt är inge bra tycker jag. Det är tex en väldig skillnad på en legato link CD spelare och en utan... tex när jag jämfört en äldre pioneer 9700 (utan legato) och en PD904 som är samma spelare men med legatokrets, men det gäller även andra spelare. Samma sak på vinylspelarsidan ju... det är en högst påtaglig skillnad på en skivspelare med 9" pivot arm när sista fjärdedelen av Lpn spelas och när en annan med tex. tangentialarm gör det samma. Om man inte hör skillnad på CD spelare och andra ljudkällor i likvärdiga prisklasser på ungefär samma sätt som med högtalare så kanske det är dags att byta ut burkarna iaf, då dom kanske inte klarar att återge skillnader de borde kunna!?
subjektivisten skrev:
Kan lova dig det är större skillnad mellan dom flesta högtalare än mellan olika CD spelare. Dock så är inlägger från Chris bara en vanlig del i hans ständiga påhopp på mig som person. Säger rätt mycket om han som person dock.

matereo skrev:Javisst, jag kan hålla med om att endel har svårt att hålla en god ton, men jag ville bara påpeka min syn på högtalare och ljudkälla... I detta fallet är jag lite på Ivor-T kanten. Skit in skit ut, mao.
subjektivisten skrev:matereo skrev:Javisst, jag kan hålla med om att endel har svårt att hålla en god ton, men jag ville bara påpeka min syn på högtalare och ljudkälla... I detta fallet är jag lite på Ivor-T kanten. Skit in skit ut, mao.
Och det håller jag inte med. Dom flesta CD spelare påverkar ljudet så extremt lite i jämförelse mot högtalare.
subjektivisten skrev:Själv så skulle jag inte tacka nej till storebroderna till mina sony, den verkar bättre efter man läst recensionen.
subjektivisten skrev:Juppz, och du håller väl med om att skillnaden mllan olika skivspelare/pickuper/riaa-steg är enormt större än mellan olika (normala) CD spelare?
Kaffekoppen skrev:Om man inte vill förstå finns det ju ingen anledning att tänka efter.
Jag är inte säker på att alla egentligen vill förstå, eller ens har läst det Ingvar skrivit, som förresten är mycket bra om man ser till de reella förklaringarna.
Chris första post är om inte annat rätt provokativ och innehåller faktiskt en rätt skön retorik, eftersom den egentligen bara visar hur han uppfattat Subjektivisten i andra trådar. För mig verkar han tidigare mer ha reagerat på sättet Subjektivisten responderat än på själva innehållet. Det ger åtminstone lite förståelse till det inlägget.
Men sedan spårar det väl ut lite ChrisInte nog med att du drar alla på Faktiskt över samma kamm, även dem som aldrig någonsin varit positiva till blindtester. Du väljer att bortse från de argument som framför, istället för att fundera över dem så bemöter dem med förakt utan reflektion eller genomtänkta frågeställningar. Du anser dig hittat en logisk lucka som inte finns och då kan man ju aldrig få rätt.
Jag har aldrig blindtestat högtalare mot högtalare och det kommer jag nog aldrig att göra. Det innebär väl inte att jag inte kan förespråka ett blindtest där det låter sig göras?
Det är således inte ett vettigt resultat som är det viktiga för dig, utan det är för eller emot blindtest som föresteelse som är det vässenliga för dig. Det är nog där vi skilljer oss åt. Jag väljer den mest adekvata vägen jag anser mig kunna nyttja för att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt. Oavsett om det är en blindtest eller en annan metod.
Det vässentliga måste väl alltid vara att man får ett så bra resultat som möjligt?
Koffe skrev:Men motståndet mot att blindtesta högtalare kan, som jag ser det, bara innebära att valet av högtalare aldrig kan vara rationellt - i betydelsen objektivt. Det kommer alltid att vara en placeboval färgat av diverse personliga "hang ups" och tyckanden.
... Såååå.
Eftersom högtalarna är den komponent (näst efter rummet - vilket får betraktas som en konstant) som färgar mest så ställer jag mej tveksam till nyttan med att blindtesta - och eftersträva det rationella - valet för någon komponent om man har ljudförstörande rum och högtalare med i kedjan.
subjektivisten skrev:though there was a narrow band of brightness occasionally apparent at the top of the midrange unit's passband. This was only present to a mild extent and didn't get in the way of the music, other than pushing hi-hat cymbal a little forward in the soundstage..."
"Every now and then I thought I caught a glimpse of a trace of wiriness in the high treble, but again, this didn't interfere with my enjoyment of the music. What was apparent about the Sony's treble was a somewhat polite top octave, with a slight lack of air noticeable. Rendering the speaker's balance generally forgiving of recorded HF nasties, this wouldn't be considered too serious a fault by many audiophiles. I did feel, however, that it detracted somewhat from ultimate transparency...."[/url]
profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
Dom låter stort sett lika hos han som hos mig. Och pi60 lät lika som hos Öhman, av det jag kunde komma ihåg.
Strauss skrev:Wow, det var ju det där jag sa typ efter första låten, inte ordagrant men nästan.
Får väl skriva guldöra på visitkortet i fortsättningen då![]()
![]()
![]()
JTarnstrom skrev:Ibland undrar jag varför allting måste kvalificeras på Faktiskt. Kan inte vissa inlägg, trådar, uttalanden bara tas för vad de är? Självklart är subjektivistens och Strauss lilla test ovetenskapligt genomfört men gör det deras uppfattningar helt värdelösa? Jag tycker inte det. Med vetskap om att det är högst subjektiva intryck ger det ändå en viss vägledning om att Sony-högtalaren är värd att överväga i händelse av att den skulle dyka upp begagnad till ett bra pris.
phloam skrev:
Jag ska inte blanda mig i diskussionen så mycket, ville bara säga att nåt som både kan vara roligt och intressant är ju att höra vad vissa personer helt enkelt tycker om olika saker - rent personliga, subjektiva uppfattningar som man då naturligtvis får ta för vad de är. Att man har en objektiv syn på subjektiva omdömen.
Det är ju en stor del av det roliga med hifi, att det finns så mycket att tycka en massa saker om och jämföra med andras uppfattningar. (Tvärtom vore rätt trist, att alla bara hade subjektiva uppfattningar om objektiva sanningar...)
JTarnstrom skrev:subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
Dom låter stort sett lika hos han som hos mig. Och pi60 lät lika som hos Öhman, av det jag kunde komma ihåg.
Ibland undrar jag varför allting måste kvalificeras på Faktiskt. Kan inte vissa inlägg, trådar, uttalanden bara tas för vad de är? Självklart är subjektivistens och Strauss lilla test ovetenskapligt genomfört men gör det deras uppfattningar helt värdelösa? Jag tycker inte det. Med vetskap om att det är högst subjektiva intryck ger det ändå en viss vägledning om att Sony-högtalaren är värd att överväga i händelse av att den skulle dyka upp begagnad till ett bra pris.
Tärnström
meanmachine skrev:Så klassiskt svar?
RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.![]()
RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.![]()
Man kanske inte så lätt kan veta vilken högtalare som är mest "rätt", men man filtrerar i alla fall i någon mån bort påverkan från utseende och övertygande beskrivningar och utläggningar som man ev. utsatts för. Det är mycket svårt att inte påverkas alls av sådant. I ena eller andra riktningen...
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.![]()
Såklart det är bra att blindtesta men finns flera problem då bl a att båda högtalarna ska anpassas perfekt vilket inte är lättaste och inget vi hade tid eller lust med.
Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.
Man kanske inte så lätt kan veta vilken högtalare som är mest "rätt", men man filtrerar i alla fall i någon mån bort påverkan från utseende och övertygande beskrivningar och utläggningar som man ev. utsatts för. Det är mycket svårt att inte påverkas alls av sådant. I ena eller andra riktningen...
shifts skrev:Chris: Om nu Faktiskt levererar sådan gåsrutten lever till dig om och om igen, hur kommer det sig att du vill komma tillbaka till ankdammen? För att slippa bli irriterad är det väl bättre att hålla sig undan.
Martin skrev:Problemet uppstår ju när de självutnämnda goda krafterna drabbar samman i ett religiöst krig.
Chris menar ju att ni är sovjet med likehete till fachistregimer medan han kommer från edn nobla väst.
meanmachine skrev:Martin skrev:Problemet uppstår ju när de självutnämnda goda krafterna drabbar samman i ett religiöst krig.
Ojdå! Jo iofs. Sovjet ansågs ondskefulla medan Nato är goda. Araber som skriker Jihad anses vara onda medan västerländska humanistiska politiker är goda.![]()
Chris menar ju att ni är sovjet med likehete till fachistregimer medan han kommer från edn nobla väst.
The_Man skrev:...men bara för att en blindtest är bäst, så innebär det ju inte att en test med ögonen öppna är värdelös, speciellt inte för dom testat.
subjektivisten skrev:Såklart det är bra att blindtesta men finns flera problem då bl a att båda högtalarna ska anpassas perfekt vilket inte är lättaste och inget vi hade tid eller lust med.
RogerJoensson skrev:Man kanske inte så lätt kan veta vilken högtalare som är mest "rätt", men man filtrerar i alla fall i någon mån bort påverkan från utseende och övertygande beskrivningar och utläggningar som man ev. utsatts för. Det är mycket svårt att inte påverkas alls av sådant. I ena eller andra riktningen...
pingvinen skrev:meanmachine skrev:Martin skrev:Problemet uppstår ju när de självutnämnda goda krafterna drabbar samman i ett religiöst krig.
Ojdå! Jo iofs. Sovjet ansågs ondskefulla medan Nato är goda. Araber som skriker Jihad anses vara onda medan västerländska humanistiska politiker är goda.![]()
Sovjetunionen kan beskyllas för mycket, men inte att bedrivit religiösa krig. Där får du nog leta efter fanatikerna i det andra blocket.
Chris_Lymme skrev:Jag tänkte rama in mitt inlägg med två citat av engelska filosofer.
Det första citatet är Edmund Burkes välkända "[a]ll that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing."
Det kanske är lite överdrivet att kalla faktiskt för "evil" för så betydelsefull är denna ankdamm inte. Principen är dock densamma, nämligen att hyckleri, grupptryck likformighet frodas därför att det inte finns någon som får säga ifrån. De som har sagt ifrån har antingen blivit avstängda eller bett att få bli avregistrerade efter våldsamma trakasserier.
Alla diskussioner här är meningslösa övningar i att säga emot och ifrågasätta så mycket som det bara går, precis som ett gäng två-åringar. På samma sätt som tv-åringar i en sandlåda så leder diskussionerna ingen vart.
Och, Öhman, då. Han är precis som en neurotisk flickvän som bara fäster sig sig vid sättet som man säger något på istället för att bry sig om vad man säger. "Buhu, varför säger du så till mig?"
[/quote]Chris_lymme skrev:"I fart in your general direction."
dimitri skrev:Harryup skrev:Jaha, mycket text med det ändrar inte mina åsikter...
mvh/Harry
Såvitt jag kan minnas så har inget, någonsin ändrat dina åsikter.
Harryup skrev:dimitri skrev:Harryup skrev:Jaha, mycket text med det ändrar inte mina åsikter...
mvh/Harry
Såvitt jag kan minnas så har inget, någonsin ändrat dina åsikter.
Nja, då minns du fel. Var direkt motståndare till F/E i början. Kan absolut tänka mig det som komplement numera.
mvh/Harry
PS. Fast javisst är jag envis tills jag tycker jag verkar ha fel. DS
Nja, då minns du fel. Var direkt motståndare till F/E i början. Kan absolut tänka mig det som komplement numera.
mvh/Harry
PS. Fast javisst är jag envis tills jag tycker jag verkar ha fel. DS
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.![]()
Amen.
mapem skrev:Det är ytterst vällovligt, som Chris Lymme vill, att bekämpa ondska, lögner och vidskepelse och annat vi inte tycker om.
Men att välja just Faktiskt.se som arena för den kampen, är inte det att sila mygg och svälja kameler? För inte är väl navet för världens ondska förlagt just till denna lilla internethörna?
Jag tycker nog Faktiskt är ganska fritt från allvarligare hot mot mänskligheten om man jämför med annat här i världen. Även andra internetfora.
subjektivisten skrev:Öhman sa det jag tänker
meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
Det här överrensstämmer med mina funderingar.subjektivisten skrev:Skulle vilja påstå det är mycket SÄMRE test om man inte optimerar för varje högtalare eftersom man kommer få större legitimitet för testet när det är blint (eller vissa kommer uppfatta det iaf) när det i verkligheten inte korrekt gjort.
inte allscelef skrev:konstigt att tillverkare med stora resurser har avancerade anläggningar för blindtest
meanmachine skrev:mapem skrev:Det är ytterst vällovligt, som Chris Lymme vill, att bekämpa ondska, lögner och vidskepelse och annat vi inte tycker om.
Men att välja just Faktiskt.se som arena för den kampen, är inte det att sila mygg och svälja kameler? För inte är väl navet för världens ondska förlagt just till denna lilla internethörna?
Jag tycker nog Faktiskt är ganska fritt från allvarligare hot mot mänskligheten om man jämför med annat här i världen. Även andra internetfora.
Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
Chris_Lymme skrev:
Eftersom Burke levde och dog på 1700-talet så var hans uttalande en allmän filosofisk och moralisk princip som är frikopplad från vår tids religiösa och politiska system.
Chris_Lymme skrev:meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
Meanmachine har förstått min poäng utmärkt väl.
Denna tråd i förening med den kollektiva blindtestfascismen som spridits från faktiskt blåser bort varje uns och antydan till trovärdighet för den lilla unkna värld som har byggts upp omkring detta forum, dess trossatser och dess guru.
Eftersom Burke levde och dog på 1700-talet så var hans uttalande en allmän filosofisk och moralisk princip som är frikopplad från vår tids religiösa och politiska system.
Och Monty Pythoncitatet är förstås från en mycket intelligent och genomtänkt liten film som heter Monty Python and the Holy Grail.
http://www.youtube.com/watch?v=9V7zbWNznbs
Förstår inte att man inte får citera tänkare på detta forum. Eller, jo... det begriper jag ju.
RogerJoensson skrev:Bara för att förtydliga. Jag pratar inte enbart om blindtester.
Jag tycker att man ska testa högtalarna på _olika_sätt_ och framför allt i den miljö de ska användas och placering där de funkar bäst eller av någon anledning måste stå.
Blindtestmomentet är, som sagt, ett sätt att fokusera på ljudåtergivningen och minska påverkan av andra intryck. Det kan man hoppa över om man inte vill eller vågar.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
Du förstod inte när folk förklara VÄLDIGT förståligt för dig? Eller du kanske inte ens läste det?
Vi tar en liknelse till. I vilket falla av dessa två är det mest behov av blindtest för att kunna skilja dom åt:
*Testa skillanden mellan eld och vatten med handen.
*Testa skillnaden mellan cola och pepsi.
Ge mig ett svar och varför det är viktigast med just det valet.
subjektivisten skrev:Spelar du dum eller förstår du inte?
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
Du förstod inte när folk förklara VÄLDIGT förståligt för dig? Eller du kanske inte ens läste det?
Vi tar en liknelse till. I vilket falla av dessa två är det mest behov av blindtest för att kunna skilja dom åt:
*Testa skillanden mellan eld och vatten med handen.
Vad har detta med hifi att göra? Är det så självklart att höra skillnader på högtalare som att skilja på eld och vatten? Men det är ju väldans intressant eftersom är man ju givetvis inte påverkad av placebo? Det har endast med Cd, kablar, förstärkare att göra men inte högtalare?
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Spelar du dum eller förstår du inte?
Jag ställde en fråga???
Blir du inte påverkad av Placebo av högtalare?
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Spelar du dum eller förstår du inte?
Jag ställde en fråga???
Svara på min fråga först.
subjektivisten skrev:*Testa skillanden mellan eld och vatten med handen.
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:*Testa skillanden mellan eld och vatten med handen.
Får bli mellan eld och vatten med handen då, för det andra blindtestet är redan utfört.
Kan vi lita på objektiviteten i ett test som genomfördes av Pepsi?Nattlorden skrev:Får bli mellan eld och vatten med handen då, för det andra blindtestet är redan utfört.
Nej, det är den inte men det finns inte mycket att göra åt det förutom att varje enskild deltagare slutar bidra.sprudel skrev:Är denna diskussion, som den utvecklats, adekvat för detta forum?
subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
meanmachine skrev:pingvinen skrev:meanmachine skrev:Martin skrev:Problemet uppstår ju när de självutnämnda goda krafterna drabbar samman i ett religiöst krig.
Sovjetunionen kan beskyllas för mycket, men inte att bedrivit religiösa krig. Där får du nog leta efter fanatikerna i det andra blocket.
De förde väl krig mot religionen så hur kunde detta inte falla in i ramen.
Callisto skrev:subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
Kul att se att någon iallafall lyckas få Pi60 att låta som de gör hemma hos Ingvar. Det verkar höra till undantagen annars.
Strauss skrev:Inte riktigt lika bra, har små peakar i basen vid 27/54 hz som inte är åtgärdade ännu ... Sen är väl det mesta lite sämre rumsmässigt sett. Men visst känner man igen ljudet.
Men bra låter det i alla fall, mycket bra till och med.
meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Spelar du dum eller förstår du inte?
Jag ställde en fråga???
Svara på min fråga först.
meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet.
Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen.
Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!
Maarten skrev:Morello skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.![]()
Amen.
OT: Amen här också!
Jag tycker att det är självklart att ett subjektivt omdöme som står fritt från förutfattade meningar (bias) (vilket en 'blind' lyssningssession bidrar till), ha ett större värde än motsvarande öppen lyssning.
(Tycker att jag har upplevt och sett resultat av bias i så många sammanhang nu, så den kraften går inte att underskatta.)
Givetvis är inte öppen lyssning meningslös, framförallt inte för en själv, men som lyssningsrapport att ta del av har den för mig principiellt samma värde som shakti-lyssningar etc.
JTarnstrom skrev:Det allra konstigaste är att kombattanterna tycks ha bytt sida om staketet.
Nä, på sätt och vis kan jag förstå att några reagerar över testet men det har kanske mer att göra med subjektivistens stenhårda hållning tidigare.
Kanske var detta en nyttig övning för alla inblandade, att det kan vara skillnad på teori och praktik ibland.
Själv tycker jag att det var en rolig rapport som herrar subjektivist och Strauss kom med. Det är upp till var och en att bedöma värdet av det.
KarlXII skrev:Trist att nu, när det äntligen blev mentalt utrymme för lite subjektivt tyckande och uppskattning för annars "ointressanta vanliga lyssningrapporter", så slår väl dörren igen på nytt.
Eller också blir det tvärtom. Hoppas jag.
Det är det tristaste på Faktiskt, att i princip ingen vågar sig på att beskriva hur högtalare låter. Personligen är jag väldigt road, och intresserad, av sånt.
IngOehman skrev:Kan du ge något exempel på att någon på faktiskt (annan än just Chris Lymme och nu också MM#, RogerJoensson, Morello och Maarten*) någonsin givit sig på någon som kommit med ett subjektivt omdöme om högtalare, gjort utan blindtest?
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Trist att nu, när det äntligen blev mentalt utrymme för lite subjektivt tyckande och uppskattning för annars "ointressanta vanliga lyssningrapporter", så slår väl dörren igen på nytt.
Eller också blir det tvärtom. Hoppas jag.
Det är det tristaste på Faktiskt, att i princip ingen vågar sig på att beskriva hur högtalare låter. Personligen är jag väldigt road, och intresserad, av sånt.
Kan du ge något exempel på att någon på faktiskt (annan än just Chris Lymme och nu också MM#, RogerJoensson, Morello och Maarten*) någonsin givit sig på någon som kommit med ett subjektivt omdöme om högtalare, gjort utan blindtest?
Jag känner inte till några sådana fall - före denna tråd!
Därför undrar jag vad det finns för belägg för påstående att ingen vågat rapportera / beskriva hur de tyckt högtalare låter.![]()
Jag känner inte till så förfärligt många exempel, men på rak arm minns jag att någon jämförde pi60 mot någon av Reidar Perssons högtalare, och nog har det finnits en tråd som handlade om en Mirage-högtalare och hur den låter? Är rätt säker på att det finns hundratals andra exempel, och att jag inte någon enda gång har sett någon gå till agressiv attack mot den som rapporterat. I varje fall inte baserat på att lyssningen inte skett blindt!![]()
Tycker det visar att faktiskt deltagarna en mass, har en förnuftig och välbalanserad inställning till saken.![]()
En som är i proportion med verkligheten och de skillnader vi talar om. Därmed inte sagt att det alltid är lätt att desciffrera de muntliga rapporter av upplevda skillnader som man kan läsa alla gånger, men det har ju ingenting alls med varken frånvaron av blindlyssning att göra. Kanske är huvudproblemet frånvaron av F/E-lyssning, men sådana låter som ju inte göras, så det får man nog acceptera.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Där lustigt nog CL var ironisk, men ändå får medhåll från (för mig) oväntat håll!!!![]()
(Och därmed får faktiskt CL en poäng - det fanns faktiskt folk som hade sådana uppfattningar som de han parodiserade!![]()
Frågan är dock om det är rimligt att klandra andra än just de som ställer sig bakom hans ironipåstående?
Jag har definitivt inte förespråkat blindtester av högtalare från konsumenthåll (av skäl som jag nämnt i denna tråd), och så vitt jag vet har inte Subjektivisten gjort det heller. Tror det är en extremt liten minoritet på Faktiskt.se som gör det.
Jag klandrar dem inte för det, de bör ha samma rätt till sina uppfattningar som de som (som jag) tycker att man behöver testa högtalare så handfast att det är omöjligt att göra det blint - om man vill lär sig något relevant om dem.
Men de bör stå för dessa uppfattningar själva, utan att Faktisktdeltagarna generellt skall behöva göra det. De inlägg från CL och MM som utkräver någon sorts kollektivt ansvar från en majoritet av faktisktdeltagarna för något som de inte förespråkat, är felriktade.)
#Som jag dock tror förstod ironin i Lymmes inlägg.
IngOehman skrev:PS. Frågan är varför Ino-högtalare alltid skall behöva blandas in
i alla sammanhang? Kan ni inte testa andra saker också?
IngOehman skrev:Menar du att synpunkter som läggs skall vara okommenterade?
Att ingen får kommentera och komma med sina egna synpunkter?
Begär du verkigen det? Det är det väl ingen annan som begärt i
"andra riktningen".
Tror det är orimligt att begära att ingen skall få kommentera
det man skriver att man upplevt.
Att du dessutom ägnar så stor del av din tid åt att angripa en
specifik högtalartillverkare (även långt innan detta jämförelsetest
gjordes) och långt innan du enligt egen utsago hört några Ino-
högtalare överhuvudtaget, kanske påverkar hur din trovärdighet
uppfattas. När agendan är känd är den ju liksom det...
Hur var det med de där Mirage-högtalarna?
Vh, iö
- - - - -
PS. Frågan är varför Ino-högtalare alltid skall behöva blandas in
IngOehman skrev:- - - - -
meanmachine skrev:IngOehman skrev:Menar du att synpunkter som läggs skall vara okommenterade?
Att ingen får kommentera och komma med sina egna synpunkter?
Begär du verkigen det? Det är det väl ingen annan som begärt i
"andra riktningen".
Tror det är orimligt att begära att ingen skall få kommentera
det man skriver att man upplevt.
Att du dessutom ägnar så stor del av din tid åt att angripa en
specifik högtalartillverkare (även långt innan detta jämförelsetest
gjordes) och långt innan du enligt egen utsago hört några Ino-
högtalare överhuvudtaget, kanske påverkar hur din trovärdighet
uppfattas. När agendan är känd är den ju liksom det...
Hur var det med de där Mirage-högtalarna?
Vh, iö
- - - - -
This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri att pådyvla BT gång efter annan då tester som Callisto menar att en högtalare är bättre än pIP t.ex.
meanmachine skrev:Det är väl inte konstigt och du ser själv att det inte bara är "bråkstaken" MM som och "Token" Lymme som reagerar på detta underliga resonemang.Flera andra medlemmar uttrycker en viss reservation för pågående debatt.
subjektivisten skrev:Då kan ju du komma förbi med en par pi60, eftersom dom finns ju i VARJE hörn, för testa i mitt rum med.
shifts skrev:Chris: Om nu Faktiskt levererar sådan gåsrutten lever till dig om och om igen, hur kommer det sig att du vill komma tillbaka till ankdammen? För att slippa bli irriterad är det väl bättre att hålla sig undan.
jeppe skrev:Hatten av för erat test!! Mera sånt på faktiskt!
Strauss: Var det inte någon Jamo-kille som skulle komma över till dig också (eller minns jag fel?), blev det något?
meanmachine skrev:Sandlåda?
Jag spelar inte dum
Svar tack!!!
JTarnstrom skrev:Det allra konstigaste är att kombattanterna tycks ha bytt sida om staketet.
Nä, på sätt och vis kan jag förstå att några reagerar över testet men det har kanske mer att göra med subjektivistens stenhårda hållning tidigare.
Saknad skrev:Ja, vad ska man säga? Det här är så märkligt att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Saknad skrev:Somliga som är tokdryga mot öppna tester menar nu på att jamen det är så "STOOOOOR" skillnad på högtalare att placebo kan man strunta i.
Saknad skrev:Samma personer går på om att ljudminnet är jättekort, sen jämförs ljud på olika ställen, alltså en högtalare som varit placerad på två olika ställen. Det kan rimligen INTE ha varit inom mindre än en timme mellan lyssningstillfällena, antagligen pratar vi dagar?
Saknad skrev:Får sälla mig till dem som tycker att det här är så skenheligt att det är märkligt.
Saknad skrev:Jag hade liten respekt innan, nu har jag ännu mindre. Här svänger kappan efter vinden.
Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jag har vid ett tillfälle jämfört Pip med mina elektrostater.
Det var en öppen lyssning, jag och en vän lyssnade. Hur lät det då?
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs.
Do not touch the holy grail![]()
![]()
AVR4000 skrev:Ur min synvinkel tror jag att det råder ett ställningskrig som i grunden skapats av att diverse beskrivningar av ljudet från olika produkter bemötts med: "PLACEBO!! Ni lyssnade ÖPPET!! Det är bara subjektivt TYCKANDE!!! Lyssningsintryck som inte kommer från ett blindtest är helt oanvändbara eftersom den heliga placebon förstör allt!!!"
Chris_Lymme skrev:XXX
Tillsammans har de hånat och uppviglat mot vanliga hifientusiaster; underkänt deras erfarenheter och kallat dem för fåntrattar och idioter enbart för att de inte har lyssnat blint på sina hifiprylar.
Dessa regler som de har ställt upp för andra gäller dock inte för dem själva, särskilt inte när Öhmans högtalare är iblandande för då är det ju "uppenbart" vad som låter bäst.
Om de bara kunde känna av en bråkdel av det förakt som de väcker ...
EA_73 skrev:Lägg ner. Nu börjar det bli larvigt
Callisto skrev:När jag är färdig med mitt ljudrum (halvvägs nu och räknar med att vara färdig prel. i början av maj) tänker jag höra med en god vän till mig som har pi60 att ta med dom till mig för en trevlig jämförelse. Ska bli riktigt trevligt och intressant vilket jag verkligen ser fram emot.
Strauss skrev:EA_73 skrev:Lägg ner. Nu börjar det bli larvigt
Fast väldigt roligt är det också, sitter här och småfnissar som en liten donna
Martin skrev:Visa hur ni vill ha det nu.
subjektivisten skrev:Callisto skrev:När jag är färdig med mitt ljudrum (halvvägs nu och räknar med att vara färdig prel. i början av maj) tänker jag höra med en god vän till mig som har pi60 att ta med dom till mig för en trevlig jämförelse. Ska bli riktigt trevligt och intressant vilket jag verkligen ser fram emot.
Och så kommer rummet vara optimerat för båda högtalarna, när dom står brevid varandra?
Lust skrev:Och varför får nu inte Calisto genomföra sitt test på samma sätt som ni gjorde?
Det räcker väl med att informera om de gällande förutsättningarna så är det upp till läsaren att avgöra värdet.
subjektivisten skrev:hehe, snacka om inte läsa vad som skrivs. Du Martin, testa Paul Wall, grym hiphop med SKÖN lågbas!
profbd skrev:jag kommer ihåg när s var antiöhman
men s har ju i alla tider drivet en jakt på bra bild och ljud
samt en jakt på det oförstörda originalet
profbd skrev:jag kommer ihåg när s var antiöhman
subjektivisten skrev:Lust skrev:Och varför får nu inte Calisto genomföra sitt test på samma sätt som ni gjorde?
Det räcker väl med att informera om de gällande förutsättningarna så är det upp till läsaren att avgöra värdet.
Såklart han får det, sålänge han och alla andra förstår att det inte är perfekt test.
jag kommer ihåg när s var antiöhman
men s har ju i alla tider drivet en jakt på bra bild och ljud
samt en jakt på det oförstörda originalet
ve den som har spedat ljudspåret eller kantskärpt
subjektivisten skrev:Du Martin, testa Paul Wall, grym hiphop med SKÖN lågbas!
Strauss skrev:Fast väldigt roligt är det också, sitter här och småfnissar som en liten donna
Supernollan skrev:Man får väl bara hoppas att inte Chris Lymme och Subjektivitisten träffas i verkligheten någon gång. Det kan
nog sluta illa...![]()
Supernollan skrev:Angående blindtest så kan jag iofs förstå reaktionen. Blindtest brukar ju likställas med LTS och Faktiskt på andra
forum. Att blindtesta högtalare verkar dock lite märkligt. Skillnaderna mellan två konstruktioner, framtagna med
olika ljudideal, är ofta så stor att det inte behövs. Det kan knappast jämföras med CD-spelare, kablar osv.
meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...
Laila skrev:Lust skrev:
Jag tror att sådana kommentarer reducerar den allmänna viljan till skriva om subjektiva lyssningsintryck här.
Eller t.o.m. lusten.
subjektivisten skrev:Jag citerar mig själv:
"Därför krångla vi inte med blindtest, det hade vi inte tid eller möjlighet att göra. För det är ju absolut HELT meningslöst att göra ett blindtest om man inte optimerar för båda högtalarna. Skulle vilja påstå det är mycket SÄMRE test om man inte optimerar för varje högtalare eftersom man kommer få större legitimitet för testet när det är blint (eller vissa kommer uppfatta det iaf) när det i verkligheten inte korrekt gjort. "
dimitri skrev:meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...
Som tur är så har du inget inflytande över det. Det har ingen. Inos (och Gurus) rykte, renomé, anseende bestäms av kunderna.
subjektivisten skrev:Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs.
![]()
Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.
subjektivisten skrev:Erbjudigt mig flera gånger under 1,5 år att träffas och göra tester som vuxna människor men blivit avböjd varje gång.
BACH skrev:subjektivisten skrev:Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
![]()
Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.
Om jag inte minns helt fel så hette tråden som Callisto pratar om, någonting i stil med "Varför låter piP nasalt?", eller något åt det hållet, det är väl kanske inte en så där jättelyckad trådtitel om man inte är ute efter att provocera.![]()
Jag tror inte att jag själv gjorde något påhopp dock, jag vill helst inte hoppa på folk.![]()
Men däremot kanske jag ifrågasatte om högtalarna verkligen var korrekt placerade, fast det är väl inte något påhopp?
Vh
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
Tillhör jag den "gruppen", och på vilket sätt yttrar det sig?
Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?
Kaffekoppen skrev:Jag är inte van vid att du ignorerar mina frågeställningar MM.
Varför gjorde du det nu?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?
mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Nattlorden skrev:mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...
meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?
dimitri skrev:meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?
Att leta exempel/citat på det man menar är en bra metod. Det ger tyngd åt egna argument. Ständigt upprepade påståenden utan exempel ter sig så småningom oseriösa. Jag tror eller snarare påstår att du kommer att ha det rätt svårt att hitta exempel på det du hävdar. Anledningen är bl.a. att inläggen ter sig annorlunda vid en andra eller tredje genomläsning, det tillkommer liksom en ny dimension vid upprepad genomläsning. Det händer mig inte sällan att jag knappt känner igen ett inlägg jag läst tidigare.
Och, vad är det för fel med att sakta ned tempot ibland? Dvs ge sig lite tid för eftertanke.
Här kommer ett exempel på att det visst finns refleterande synpunkter på forumet.
mats skrev:Nattlorden skrev:mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...
Jo jag vet att de blir bättre då, det var det jag menade, piparna är fina högtalare men man måste hålla på med dämpning innan de kommer till sin rätt. Fast jag hade nog ändå varit nöjd med dom ändå, men det är för mycket jag, eftersom jag är totalt ohändig.
Hm får se nu enligt Meanmachine så skall jag få riktigt på hugget och IÖ skall åka ner till mig och skälla ut mig. Jag hoppas inte det blir så även om ingenjörer var mer krigiska, de första ingenjörerna tillverkade krigsmaskiner osv. Men Ingvar är rätt så snäll, vi två har inte kommit överens alltid men ond är han inte.
meanmachine skrev:mats skrev:Nattlorden skrev:mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Jo jag vet att de blir bättre då, det var det jag menade, piparna är fina högtalare men man måste hålla på med dämpning innan de kommer till sin rätt. Fast jag hade nog ändå varit nöjd med dom ändå, men det är för mycket jag, eftersom jag är totalt ohändig.
Hm får se nu enligt Meanmachine så skall jag få riktigt på hugget och IÖ skall åka ner till mig och skälla ut mig. Jag hoppas inte det blir så även om ingenjörer var mer krigiska, de första ingenjörerna tillverkade krigsmaskiner osv. Men Ingvar är rätt så snäll, vi två har inte kommit överens alltid men ond är han inte.
Det tror inte jag heller att han är. Har ser snäll ut på bild i alla fall. Men i ställer för att lägga locket på och tysta ned så kanske man kunde vända på frågan.
Oj, tänk att människor kan känna så här...Hur se folk på oss och vår org/företag/forum etc. Lite självritik hade kanske varit på plats men dofter av ego sprider sig väldeligahär på faktiskt.
Sen tog det väl ca 3sek innan du har en bortförklaring.Så du hade fel!!!
Kaffekoppen skrev:Kan vi lita på objektiviteten i ett test som genomfördes av Pepsi?Nattlorden skrev:Får bli mellan eld och vatten med handen då, för det andra blindtestet är redan utfört.
mats skrev:Ett exempel jag och Ingvar bråkar (har aldrig hänt)
1) Du Ingvar du har totalt fel du är en jäkla Ingenjör
Självklart blir Ingvar förbannad och de som håller med honom ger också igen.
men samma sak men i mer vänliga toner
2 Ingvar jag håller inte med dig och jag tycker du har en lite bobbig ton, vill du var snäll o tagga ner?
Ingvar svara. Javisst förlåt inte mening att jag skulle vara bobbig osv osv, det jag menade
Saknad skrev:ha ha, det där blindtestet har jag också gjort, en chef till mig, början av nittiotalet menade på att det inte gick att dricka skillnad på pepsi och coke.
Sen en dag vid morgonfikat hade han två muggar med svart läsk i. Vilken var vilken. Det var så lätt att det var fånigt.
Chefen blev jätteförvånad för han kände ingen skillnad.![]()
Önskar att det var lika lätt i hifivärlden ibland.
mapem skrev:Jag har aldrig varit med om nån blindtest av några apparater alls, det enda jag har blindtestat är vin.
Men blindtesta högtalare, varför inte? Det kan väl vara en kul övning. Man har dom bakom ett draperi och så får man se till att de har samma nivå på något sätt. Kanske mata dem med identiska förstärkare men var och en individuellt inställd på en volym som ger varje högtalare samma ljudtryck. Borde inte vara alltför svårt.
Symfoniorkestrar brukar blindtesta aspiranter till orkestermedlemmar genom att de får spela bakom ett draperi för en antagningskommitte. Det påstås att det är sedan denna metod infördes som andelen kvinnor i symfoniorkestrarna har ökat markant, eftersom de ofta konservativa orkesterledarna då inte störs av placeboeffekten orsakad av deras fördomsfulla förmodan att män alltid spelar bäst.
För egen del går jag på pris, utseende, hörsägen, jämförande egen lyssning (med livemusik som referens i minnet) när jag väljer komponenter till min anläggning. Vet inte om blindtest skulle ha tillfört något eftersom jag som sagt inte har någon erfarenhet av sådana, men jag håller det för fullt möjligt att det är en alldeles utmärkt testmetod ändå. Och som inte på något sätt står i strid med andra utvärderingsmetoder.
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Jag är inte van vid att du ignorerar mina frågeställningar MM.
Varför gjorde du det nu?
Jag måste ha missat din fråga.![]()
JA! Du är väl med i allra högsta grad. Ordförande osv. Jag upplever dig tilltrotts som rätt ödmjuk i din samtalsnivå och du respekterar andra. Det är bra!
Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?
Uniforma åsikter är de gängse doktriner som din förening bland annat har fylld till bredden på sin hemsida. Samt det debattklimat som råder.
Kan t.ex. vara att hifitidningar är idioter. Att man inte kan höra skillnad mellan kablardu är ju inte dum så du fattar säkert mycket väl!
meanmachine skrev:Du har inte funderat på om det handlar om personkemi mer än om nyfikenht för testet? Jag tror på det tidigare.
KarlXII skrev:...
Jämföra med livemusik: Är det så himla bra egentligen - om det nu inte är akustisk musik vi talar om? Ofta låter det ju helt förskräckligt vid liveuppträdanden.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du har inte funderat på om det handlar om personkemi mer än om nyfikenht för testet? Jag tror på det tidigare.
Knappast eftersom fick samma svar absolut första gången jag förde en debatt med Chris, den gången om plasma, CRT och LCD för 2 år sedan, där jag var trevlig och fråga snällt med fick skit för det direkt. Man ser även att han kör samma stil att inte svara på frågor som motsäger det han säger från flera medlemar.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=142072&st=30
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du har inte funderat på om det handlar om personkemi mer än om nyfikenht för testet? Jag tror på det tidigare.
Knappast eftersom fick samma svar absolut första gången jag förde en debatt med Chris, den gången om plasma, CRT och LCD för 2 år sedan, där jag var trevlig och fråga snällt med fick skit för det direkt. Man ser även att han kör samma stil att inte svara på frågor som motsäger det han säger från flera medlemar.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=142072&st=30
Du är ju inte ensam uteblivet sällskap. Jag minns att Mayro har inbjudit till BT på kablar hemma hos sig vid flera tillfällen och gisses så tyst det blivit efter detta!
JTarnstrom skrev:Inte fasen påverkar Kaffekoppen debattklimatet negativt (om man nu inte frågar IÖ, förstås... Förhoppningsvis har herrarna kanske rett ut saken med varandra).
Nåväl, jag tycker att det borde vara rätt enkelt för subjektivisten och andra att bjuda på upplägget. Många har gjort liknande "tester" och känt sig påhoppade när "testet" har dömts ut. Självklart fanns det en boll att slås i mål. På samma sätt kan väl de som tidigare har känt sig påhoppade slå in den där bollen lite med glimten i ögat, inte med "nu ska du få din jävel"-attityden. Ni tar det hela för jävla allvarligt.
Tärnström
mats skrev:JTarnstrom skrev:Inte fasen påverkar Kaffekoppen debattklimatet negativt (om man nu inte frågar IÖ, förstås... Förhoppningsvis har herrarna kanske rett ut saken med varandra).
Nåväl, jag tycker att det borde vara rätt enkelt för subjektivisten och andra att bjuda på upplägget. Många har gjort liknande "tester" och känt sig påhoppade när "testet" har dömts ut. Självklart fanns det en boll att slås i mål. På samma sätt kan väl de som tidigare har känt sig påhoppade slå in den där bollen lite med glimten i ögat, inte med "nu ska du få din jävel"-attityden. Ni tar det hela för jävla allvarligt.
Tärnström
så det är inte kniven på strupenDu menar inte att jag har byggt upp mina försvarsmurar totalt i onödan
JTarnstrom skrev:mats skrev:JTarnstrom skrev:Inte fasen påverkar Kaffekoppen debattklimatet negativt (om man nu inte frågar IÖ, förstås... Förhoppningsvis har herrarna kanske rett ut saken med varandra).
Tärnström
så det är inte kniven på strupenDu menar inte att jag har byggt upp mina försvarsmurar totalt i onödan
Ingen aning. Du kanske kan få bruk av de där försvarsmurarna i andra sammanhang. Eller bygga ett par högtalare av dem.
Tärnström
meanmachine skrev:Du är så härligt diplomatisk Thärnström.
JTarnstrom skrev:meanmachine skrev:Du är så härligt diplomatisk Thärnström.
Jag är väl ungefär lika fånigt extrem som en del andra, fast åt andra hållet, så att säga. Glöm inte att jag har en historia som bråkstake men nu har jag bestämt mig - jag orkar inte bråka mer, det suger sån jädra energi att hissa upp sig och rätt vad det är så befinner man sig i det där läget när det inte går att backa längre och göra en snygg sorti - då blir det tråkigt på riktigt. Förmodligen har jag blivit gammal.
Tärnström
Vee-Eight skrev:Chris_Lymme:
Pga ditt grova personliga påhopp är du nu varnad. Vidare policyvidriga inlägg resulterar i semester.
Subjektivisten:
Ödmjukhet från din sida vore mycket önskvärt.
Chris_Lymme skrev:Vee-Eight skrev:Chris_Lymme:
Pga ditt grova personliga påhopp är du nu varnad. Vidare policyvidriga inlägg resulterar i semester.
Subjektivisten:
Om du tycker att något av mina inlägg innehöll grova personliga påhopp är det bara att gratulera. Det innebär nämligen att du har levt ett väldigt behagligt och skyddat liv. För några år sedan blev jag upptryckt i ett hörn och knivhuggen av en påtänd skotte. Det tyckte jag var ett grovt personlig påhopp.
Personligen gillar jag att diskutera sakfrågor i allmänhet och hifi i synnerhet. Problemet med faktiskt.se är dock att alla tjafsar och ingen lyssnar så det finns egentligen inte så många relevana sakfrågor att kommentera.
Det mest relevanta att kommentera är faktiskt folks beteende efter som de kommer hit och ... beter sig.
Att du skulle tvingas rycka ut och försvara visa personer ur personkabinettet var väl ganska givet och du vet säkert hur mycket det berör mig.
Vee-Eight skrev:Chris_Lymme skrev:Vee-Eight skrev:Chris_Lymme:
Subjektivisten:
Om du tycker att något av mina inlägg innehöll grova personliga påhopp är det bara att gratulera. Det innebär nämligen att du har levt ett väldigt behagligt och skyddat liv. För några år sedan blev jag upptryckt i ett hörn och knivhuggen av en påtänd skotte. Det tyckte jag var ett grovt personlig påhopp.
Personligen gillar jag att diskutera sakfrågor i allmänhet och hifi i synnerhet. Problemet med faktiskt.se är dock att alla tjafsar och ingen lyssnar så det finns egentligen inte så många relevana sakfrågor att kommentera.
Det mest relevanta att kommentera är faktiskt folks beteende efter som de kommer hit och ... beter sig.
Att du skulle tvingas rycka ut och försvara visa personer ur personkabinettet var väl ganska givet och du vet säkert hur mycket det berör mig.
Det är fortfarande inget argument för att bete sig illa, vare sig pga knivslagsmål eller andra erfarenheter och intentioner. Tjafsandet är inget unikt för Faktiskt.se, det är ngt som kännetecknar normaldum mänsklighet.
Varningen består i en markering att ditt beteende inte är i samma riktning med den policy som råder på detta forum och med den vision ägare samt därtill upphovsmän hade. Det förutsätts att alla inlägg är skrivna med ett accepterande av denna policy; följer inte inläggen dessa enkla regler så hör de således inte hemma här. Det må vara hur orättvist som det bara kan, men detta är den verklighet som råder här. Man får acceptera eller söka sig ngn annan stans.
JTarnstrom skrev:Nåväl, jag tycker att det borde vara rätt enkelt för subjektivisten och andra att bjuda på upplägget. Många har gjort liknande "tester" och känt sig påhoppade när "testet" har dömts ut. Självklart fanns det en boll att slås i mål. På samma sätt kan väl de som tidigare har känt sig påhoppade slå in den där bollen lite med glimten i ögat, inte med "nu ska du få din jävel"-attityden. Ni tar det hela för jävla allvarligt.
Tärnström
Chris_Lymme skrev:Att du skulle tvingas rycka ut och försvara visa personer ur personkabinettet var väl ganska givet och du vet säkert hur mycket det berör mig.
Chris_Lymme skrev:Personligen gillar jag att diskutera sakfrågor i allmänhet och hifi i synnerhet. Problemet med faktiskt.se är dock att alla tjafsar och ingen lyssnar så det finns egentligen inte så många relevana sakfrågor att kommentera.
meanmachine skrev:V8. Det är dåligt ledarskap att alltid hota med dörren. Det ger en indikation om att du är/blir osäker i din ledarroll.
meanmachine skrev:Du behöver inte hota med sängen eller indragning av lördagsgodis för att barn skall lyssna.
JTarnstrom skrev:Inte fasen påverkar Kaffekoppen debattklimatet negativt (om man nu inte frågar IÖ, förstås... Förhoppningsvis har herrarna kanske rett ut saken med varandra).Tärnström
Kaffekoppen skrev:JTarnstrom skrev:Inte fasen påverkar Kaffekoppen debattklimatet negativt (om man nu inte frågar IÖ, förstås... Förhoppningsvis har herrarna kanske rett ut saken med varandra).Tärnström
Jag tycker mycket om herr Öhman, även om jag inte är överrens med honom i alla sakfrågor. Det är skillnad för mig.
Dahlqvist skrev:meanmachine skrev:V8. Det är dåligt ledarskap att alltid hota med dörren. Det ger en indikation om att du är/blir osäker i din ledarroll.
Vad snackar du för goja? Signaturen V8 är en moderator på ett modererat forum som har en policy (även om man kan glömma det på faktiskt.se ibland). Har konceptet helt gått dig förbi?meanmachine skrev:Du behöver inte hota med sängen eller indragning av lördagsgodis för att barn skall lyssna.
I fallen Chris_Lymme och Subjektivisten är väl inte liknelsen helt uppåt väggarna men jag undrar i mitt stilla sinne vem det är som sköter uppfostran i din familj. Indraget dataspelande för övrigt betydligt mer effektivt än indraget lördagsgodis.
/D