Moderator: Redaktörer
Jag har inte testat dyrkablage i min egen anläggning, men heller inte gjort några utalanden om dem, annat än att jag hört anlägningar låta otroligt bra med mycket billiga kablar.
Jag är medveten om att rätt matchning också är viktigt
Hotspur skrev:Ja, där har du ju liksom grundproblemet med att bedöma kablar: Kabel X kan ju låta jättebra i konfiguration Y, men mediokert i konfiguration Z. Svårt att generalisera alltså, oavsett vilken kabel man pratar om - tycker jag.
Ranefjord skrev:Rydberg: Har du nån bild från när du testade Wireworld kablen? Den är väl ganska 'nice' om jag förstått det hela rätt? :) För övrigt är det en ganska imponerande samling fin-kablage du testat.Hur upplever du Cardas?
[insätt valfri produkt] är lugn (lite laidback) i karaktären utan att bli oengagerande eller tråkig, detaljeringsnivån är hög. En mycket trevlig [produktens kategoriska namn] som vinner i längden
Skribent eller inte, kabeln låter så som jag beskrivit (iallafall i 3 system jag hört den i), att du inte har en anläggning som kan detektera skillnaderna på signalkablar kan ju inte jag hjälpaMartin skrev:[insätt valfri produkt] är lugn (lite laidback) i karaktären utan att bli oengagerande eller tråkig, detaljeringsnivån är hög. En mycket trevlig [produktens kategoriska namn] som vinner i längden
Du låter nästan som en skribent på en hifitidning, Rydberg.
Det borde man ju göra när somMorello skrev:Rydberg,
När ska du kamma hem prispengarna om 4 000 USD (eller vad det nu var)?
Rydberg skrev:Det borde man ju göra när somMorello skrev:Rydberg,
När ska du kamma hem prispengarna om 4 000 USD (eller vad det nu var)?Skillnader kan med lätthet detekteras på t.ex. Ino piP (har vi märkt)
![]()
piP spelar just nu tillsammans med ML 39, RG62, Pass Lab X350 och Supra Ply 3.4s.
Det är nog inte osannolikt att det blir piP hos mina föräldrar också, jag har iaf lobbat för detMorello skrev:Rydberg skrev:Det borde man ju göra när somMorello skrev:Rydberg,
När ska du kamma hem prispengarna om 4 000 USD (eller vad det nu var)?Skillnader kan med lätthet detekteras på t.ex. Ino piP (har vi märkt)
![]()
piP spelar just nu tillsammans med ML 39, RG62, Pass Lab X350 och Supra Ply 3.4s.
Se där. Lyssnar på piP varje gång jag hälsar på mamma&pappaMamma spisar mer jazz än någonsin sen dom skaffade piP
Mamma börjar nästan bli audiofil
hifirocker skrev:Hur pass bra är dom egentligen/hur ofärgat ljud presteras?![]()
Det bästa är att skruva ner förväntningarna till den nivån elementen ser ut att vara och gå dit och lyssna!
Har tesat silk mot AQ Anaconda, i det testet hade silk inte mycket att säga till om......Martin skrev:Nej allvarligt talat, jag ska låna hem min brorsas Silk-kablar och testa lite seriöst snart. Han säger att det blir mer diskant med dem, jag är osäker. Ska testa dem helt enkelt.
Nattlorden skrev:Martin - om du saltar inläggen efter hur de bör mena för att du skall få lov att strunta i dem i slutändan... så kan du strunta i dem från första början istället.![]()
Kan inte tänka mig att Rydberg hade något emot Silk innan han testade dem och han hade säkert hemskt gärna funnit att de var de bästa hittils, så han kommit ännu en bit närmre sanningen. Varje litet steg ditåt är ju av godo, oavsett vad som står på prylen.
De är ju så gamla allihop så de hör nog nada över 15 kHzmats skrev:nej då får man har riktiga guldöron som Jorma, Sladd och din gamle vän Timbre för att man skall kunna höra det, Morello. Man är lite avundsjuk på dessa herrar som har så bra hörsel
Jag har väl inte antytt att du inte ska testa förutsättningslöst, det är väl självklart du ska det. Kan bara säga när jag jämförde Silk mkI xlr mot Anaconda så var den senare klart bättre! Testa själv och återkom gärna med dina erfarenheter!Martin skrev:Nattlorden skrev:Martin - om du saltar inläggen efter hur de bör mena för att du skall få lov att strunta i dem i slutändan... så kan du strunta i dem från första början istället.![]()
Kan inte tänka mig att Rydberg hade något emot Silk innan han testade dem och han hade säkert hemskt gärna funnit att de var de bästa hittils, så han kommit ännu en bit närmre sanningen. Varje litet steg ditåt är ju av godo, oavsett vad som står på prylen.
Jag menade såklart att man får mindre lust att sitta i timmar och utvärdera signalkablar när någon kommer och säger: "Den här du, den går inte av för hackor, den piskade minsann den kabeln du tänker lyssna på på fingrarna rejält, och hör du inte det då har du antingen knäck i lurarna eller så får du se över din hifiutrustning lilla gubben." Det är liksom inget man kan ta på allvar när ens tidigare erfarenheter har varit att det överhuvudtaget är svårt att höra om en kabel bidrar med något för ljudet överhuvudtaget oavsett anläggning. Det ser jag dessutom som en positiv sak att kablar inte verkar bidra så mycket för ljudet. OBS! Jag sa verkar, eftersom det är vad det lutar åt, enl mina erfarenheter.
Jag och Gromit ska, när vi ha tid, göra ett ordentligt blindtest. Vi kommer presentera resultaten hur de än blir. Låter det bra?Morello skrev:Rydberg,
Du påpekar gång på gång hur stora skillnaderna är. Kan du inte ställa upp i ett blindtest, så att vi kan få detta ur världen?![]()
Jag tror att flera här skulle kunna skrapa ihop lite pengar så att du får en rimlig timlön
Ja tyvärr blir det nog svårt att låna hem Siltech då det inte finns någon handlar i närheten som har demRanefjord skrev:Rydberg: Kan inte du ta o låna hem ett par Siltech classic 28 signalisar och ge mig ett uttalande?Jag är nämligen rätt sugen på att slå till på dem sen. Du är väl trots allt en av dem här som har störst kabelerfarenheter.
[Vilka som är varma, kalla eller netrala kan man läsa sig till i tyska Stereoplays sammanställning. Man kan ha delade meningar om rangordningen dom gör men varmt, kallt, neutralt kan man lita på.
Martin skrev:Vad är det?lågregisterfrämjande kabel
Morello skrev: Varken kapacitans eller induktans ger sig till känna i basen. Det krävs ganska extrema dimensioneringar för att åstakomma en skillnad i detta fall.
Attack skrev:På mostvarande sätt påstår ibland vetenskapet att något är bra, men sinnena uppfattar inte det så. Då blir det inget avtal.
Attack skrev:Sinnena söker inte svar på frågan varför, de bara registrerar och konstatera att något är som det är
Attack skrev:Emedan formelsökarna söker svaret på frågannjuter jag av det mina sinnen förnimmer. Sinnena söker inte svar på frågan varför, de bara registrerar och konstatera att något är som det är och gör (vissa) av oss glada
och lyckliga
![]()
På mostvarande sätt påstår ibland vetenskapet att något är bra, men sinnena uppfattar inte det så. Då blir det inget avtal.
Svante skrev:Det finns få saker som är sån fröjd för sinnena som en vacker formel. Jag tror nästan att en sån kan få mig att tro att det låter bra. Precis som en fet prislapp tilltalar andra.
Det är ungefär det här som är pudelns kärna för mig. Om man inkluderar bivillkor i bedömningen av en kabel, som utseende, prislapp, induktans, resistans, hållbarhet eller renhetsgrad i kopparn och låter det ingå i bedömningen av kabelns kvalitet, så säger det väldigt lite om hur ljudet egentligen är. Det är det som är så genialt med blindtest, man får veta hur ljudet påverkar perceptionen inget annat. Synd bara att de är så jobbiga att göra...
Naqref skrev:Håller med. Blindtest är mycket jobbigare att göra än mätningar som oxå är jobbiga. Hade det funnnits någon automatiserad process så hade jag gärna använt mig av den!
Han kunde dessutom säkert programmeras att göra slumpvisa byten, och hålla rätt på sadistiken. Tänk att bara sitta i soffan och få det fixat!
Martin skrev:Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.
Vad är det som gör att den är "basstark" i så fall?
dimitri skrev:Svante:Han kunde dessutom säkert programmeras att göra slumpvisa byten, och hålla rätt på sadistiken. Tänk att bara sitta i soffan och få det fixat!
Var det här med sadistiken medvetet? Genialt i så fall!
Dimitri
edit:
och var det inte medvetet så var det genialt iaf
Svante skrev:Martin skrev:Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.
Jag tänkte högtalarkabel, med en last på 8 ohm. Fast det kanske var lågnivåkabel det gällde.
Martin skrev:Svante skrev:Martin skrev:Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.
Jag tänkte högtalarkabel, med en last på 8 ohm. Fast det kanske var lågnivåkabel det gällde.
Nej, jag menade Attacks signalkabelrekommendation. Förstod att det var högtalarkabel du pratade om, men frågan är hur man gömmer en 16mH spole i en högtalarkabel?
De hade iallafall rätt om Wireworld Gold Eclipse kabeln på stereoplay, den har en varm karaktär.Martin skrev:Så med andra ord så får man inget varmt ljud om man har ett vanligt försteg/CD-spelare utan galna rörsteg med mer än 600ohm (!) på utgången alltså.
Såklart den har, och mina tara labs som jag har sålt hade en lila och lite stel klangfärg.Rydberg skrev:De hade iallafall rätt om Wireworld Gold Eclipse kabeln på stereoplay, den har en varm karaktär.Martin skrev:Så med andra ord så får man inget varmt ljud om man har ett vanligt försteg/CD-spelare utan galna rörsteg med mer än 600ohm (!) på utgången alltså.
Attack skrev:
Man skriver vidare att de flesta kabelmakare söker efter en så neutral klang som möjligt, medan Transparent söker efter den vackraste återgivningen.
Man lägger alltså in sina egna subjektiva värderingar vilket hugade spekulanter också måste göra för att stämma av mot egen smak.
Rydberg skrev:Visst kan man lita på sina sinnen, kolla bra de här roliga ringarna.
Ovanstående har ju inte så mycket med hifi att göra, utan om efterbearbetning
Attack skrev:Morello skrevOvanstående har ju inte så mycket med hifi att göra, utan om efterbearbetning
Vem har bestämt det? Kablar, mos-fet, bi-polära, försteg/integrerat, monoblock/stereoblok, rör/transistorer, A, AB, D-klass, 25W/200W, basreflex/sluten/transmission, MC/MM/MI, koppar/silver/guld/kolfiber, jaffalåda/elektrostat/ortoakustisk, LP/CD/SACD/DVD-A, 2-väg/3-väg ..., phono/XLR, 2-kanal/flerkanal, stativare/golvare ... you name it.
Vad har med hifi att göra? Vem har bestämt det? Vem sätter sig till doms över vad som är det ena och det andra? Akta er för dom som pretenderar på att sitta inne med "sanningen". Hifi skulle alltså betyda förbearbetning eller underhandsbearbetning? Det som görs i studion är Hifi och det som därefter görs är inte Hifi ...?
Jag rekommenderar er som bestämt er som målat in i ett hörn om vad som är rätt och riktigt istället öppna rocken och visar lite ödmjukhet för dem som hittat andra värden här i livet än ni lyckats ta till er. Ni kommer att upptäcka en värld full av överraskningar, både negativa och positiva. En del kommer ni att begripa, annat inte.
Thomas_A skrev:O ja. Alla får göra vad de vill. De subjektiva upplevelserna är alltid riktiga och om de sedan är verkliga eller inbillade kanske inte spelar någon roll för vissa.
Bra att du klargjorde detta.
I förgår var det balanserad kablar vi jämförde, det testet du talar om vet jag inte om jag gjortThomas_A skrev:Rydberg,
hade för mig att du eller någon annan någon gång jämfört kablar som var balanserat mot icke-balanserad?
Attack skrev:öppna rocken och visar lite ödmjukhet för dem som hittat andra värden här i livet än ni lyckats ta till er.
Ni kommer att upptäcka en värld full av överraskningar, både negativa och positiva.
En del kommer ni att begripa, annat inte.
Attack skrev:Vem sätter sig till doms över vad som är det ena och det andra? Akta er för dom som pretenderar
på att sitta inne med "sanningen".
Attack skrev:Även jag vill förstå, men inte till den grad att jag förkastar det jag hör fastän jag inte förstår.
Skillnader mellan Cardas och Quttro Fil var knappast en inbillning utan vi snackar rätt stora skillnader här, som från en dålig inspelning till en bra, synd att ni inte kunde varit med och hört ty det är rätt stora skillnader ändå. Jag skulle inte kunna leva med en sämre kabel för då skulle stora bitar av musiken försvinna och det vill man ju inteThomas_A skrev:attack
du skriver själv att du inte vet (eller bryr dig?) om varför saker och ting upplevs bättre eller sämre. Alltså innefattar detta allt från att det är en reell skillnad till inbillning, av vilket inget är uteslutet eller bekräftat. Det har inget med formler att göra.
Rydberg skrev:Skillnader mellan Cardas och Quttro Fil var knappast en inbillning utan vi snackar rätt stora skillnader här,
som från en dålig inspelning till en bra, synd att ni inte kunde varit med och hört ty... //
Rydberg skrev:Ska citera en vän till mig (förövrigt doktorand i fysik) när vi jämförde en Cardas Golden reference mot min Nordost Quattro Fil:
"Hör man inte skillnad på detta ska man nog byta hobby!"
Skillnad var märkbart större än de två cdspelare vi hade jämfört tidigare under kvällen. Filtbortfrånhögtalarna-skillnad!!
(Kringutrustning Gryphon, högtalare: JmLab Mini Utopia)
Ja du A*, hur kan man få Placeboeffekt av två lika dyra kablar, märkligt!
Tror iof han doktorerar inom tunnfilmsfysik så det är kanske inte hans bästa områdeMorello skrev:Rydberg skrev:Ska citera en vän till mig (förövrigt doktorand i fysik) när vi jämförde en Cardas Golden reference mot min Nordost Quattro Fil:
"Hör man inte skillnad på detta ska man nog byta hobby!"
Skillnad var märkbart större än de två cdspelare vi hade jämfört tidigare under kvällen. Filtbortfrånhögtalarna-skillnad!!
(Kringutrustning Gryphon, högtalare: JmLab Mini Utopia)
Om denne vän är doktorand inom fysik torde han kanske vara rimligt intresserad av varför ni upplevde denna skillnad. Kan du inte fråga om han har någon förklaring till varför kablarna resulterade i olika "sound"?
Förvisso, den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.dimitri skrev:R. skrev:Ja du A*, hur kan man få Placeboeffekt av två lika dyra kablar, märkligt!
Det är många faktorer förutom priset som kan bidra till placeboeffekten. Utseende, märkespreferenser, andras åsikter osv. Jag skulle placeboreagera på diy kablar, särskilt mina, oavsett vad dessa testades emot.
Dimitri
...den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.
Så du tror mao inte att vi hörde nån skillnad alls även om polare uttryckte med "Hör man ingen skillnad på detta så bör man byta hobby", skillnaden var klart större än skillnaden var mellan två cdspelare vi hade jämför en halvtimme tidigare (en solidstate och en rörcd). Eftersom skillnaderna mellan kablarna var inbillning och den skillnaden upplevdes större var det mao ingen skillnad på cdspelarna heller, så fint!dimitri skrev:Rydberg skrev...den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.
"Vem som helst" och dessutom "med lätthet". Då så, då är det bara att knäppa alla tvivlare på näsan i en BT.
Dimitri
Japp, fick lite gott käk i mig och vips är man på strålande humör igenNaqref skrev:Lätt att bli irriterad ibland men det är ju oftast lika lätt avhjälpt! Speciellt när det är så fint väder ute som det är!
Jo denna gången vet jag, sätter allt jag äger på det! Dessutom har jag testat Quattron i ett tiotal olika sytem nu och samtliga ägare har reagerat likadant och jag har hört samma karakteristik.Magnuz skrev:Rydberg, jag kan mycket väl tänka mig att det var en sådan skillnad som du beskriver, men jag kan lika gärna tänka mig att det rör sig om placebo. Jag kan ju inte veta och det kan inte du heller. Det är ju just det som kännetecknar placebo: Man kan inte veta. Som sagt, det är mycket möjligt att skillnaden fanns där och i så fall skulle åtminstone jag gärna vilja veta vad den berodde på.
Jo denna gången vet jag, sätter allt jag äger på det!
Martin skrev:Jo denna gången vet jag, sätter allt jag äger på det!
Alltså Rydberg jag tycker det borde ringa en varningsklocka även i ditt huvud när du börjar prata i så överdrivna termer som du gör om den där kabeln. Filtar över högtalare, vem som helst skulle med lätthet höra skillnad osv. Det snarare stärker skeptikernas misstankar om att det borde röra sig om någon form av inbillning. Som jag sa tidigare: inbillning, antingen om storleken på skillnaden eller överhuvudtaget. Det slår liksom helt fel. Ärligt talat, vad tror du händer med dina "oberoende" testpersoner om det bara lyser i ansiktet på dig när du kopplar om till den andra kabeln? Ni sätter på en riktigt bra skiva som man bara ryser av och båda är lika spända. Som sagt, det finns de som blir lyriska över det som du klassar som lurendrejeri i hifibranchen, varför skulle du vara annorlunda? Jag förstår att du själv är övertygad men låt oss andra få vara skeptiska tills vi fått bevis på att du har rätt. Ta det lungt tills dess, ok?
DIYamps skrev:Vad är placeboeffekt ? Förklara för en som är en total n00b på ljud och anläggningar.
Rydberg skrev:Martin> Om vi ska t.ex. peka ut Quattron mellan ett par XLR kablar, vilka andra kablar skulle du vilja ha med i en sådan test. Kan ju försöka fixa dem så att det blri ett bra blindtest. SK averkligen försöka fixa ett test den eller nästa vecka.
Så, fram med förslag gott folk (antar att det blir billiga kablar)
Sålänge de har tillräckligt låg kontaktresistans funkar väl det mesta. Neutrik är det på Quattro Fil kabeln också så.....Naqref skrev:Rydberg skrev:Martin> Om vi ska t.ex. peka ut Quattron mellan ett par XLR kablar, vilka andra kablar skulle du vilja ha med i en sådan test. Kan ju försöka fixa dem så att det blri ett bra blindtest. SK averkligen försöka fixa ett test den eller nästa vecka.
Så, fram med förslag gott folk (antar att det blir billiga kablar)
Har du några krav på speciella kontakter eller funkar vanliga Neutrik med förnicklade kontaktytor?
Rydberg skrev:Fint, 1 meter ska de vara!
DIYamps skrev:Vanlig tv koax ???
DIYamps skrev:...säkert att du inte är en kabeltillverkare från Nordost eller nått ?
Slartibartfast skrev:Vem ska få stora äran att växla kablar?
Ska ni bara jämnföra mellan två kablar?
lasselite skrev:Hur går det med nagrefs kabel, och hur mycket kostade den att sno ihop?
lasselite skrev:Här har herr N knypplat å knåpat! Å vad hade han för det? Inte ett skit kan jag säga
postpunk skrev:Min fråga är nog: Går det att bygga en kabel i koppar som låter illa?
postpunk skrev:Min fråga är nog: Går det att bygga en kabel i koppar som låter illa?
Skulle det kunna påverka resultatet även om det är så att det inte hörs skillnad i så fall om den är buffrad? De är nog buffrade, det är ju en seriös japansk förstärkare, där de inte sparat in på antalet komponenter.Morello skrev:Testar man kablar i tape-loopen måste man förviss sig om att den inte är buffrad.
Jobbade då med tyvärr, har ärligt talat inte haft tid än, iallafall inte samtidigt som Gromit.lasselite skrev:R:
Juni, juli, augusti... allting verkar lättare dåååå
Callisto skrev:En liten kommentar är på sin plats;
För att detta blindtest ska få något värde tycker jag att en tredje opartisk person ska handhava blindtesten. "Lyssnarna" ska inte beblanda sig med kablarna överhuvudtaget och ej heller kunna se dom. Alltså helst sitta med bindlar för ögonen. Sedan tycker jag personligen att det ska vara 100 % rätt av åtminstone 20 försök.
Hör man skillnad så gör man, då väljer man inte fel. Komma med t.ex 15 av 20 rätt innebär att skillnaden egentligen knappt är skiljbar. Är det som ett "filter för högtalaren" så borde det mynna ut i 100 %, eller hur.
Callisto skrev:Nagref, nu har du chansen att ta upp kampen med Jorma![]()
.
EngelholmAudio skrev:Igår testade vi Nord Osts strömkablar. Seriöst.
fbk skrev:Rydberg har jämfört Nagrefs kabel mot någon modell ifrån Signalcable som har varit hissad till skyarna på Hififorum, gissa vilken som lät bäst
Efter livliga diskussioner med Ludwig fick jag dom två mindre dyra Nord Ost strömkablarna, Vishnu och Shiva, skickade till mig. 3400 kr och 6800kr. Jag tycker det är dumheter. Därav livliga diskussioner.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Igår testade vi Nord Osts strömkablar. Seriöst.
Intressant! Vill du beskriva testningsscenariot i detalj?![]()
(Har själv nämligen funderat på hur man bäst borde göra detta och det kan vara lärorikt att höra hur andra har gjort.)
EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Hetsporren skrev:Jag är medveten om att rätt matchning också är viktigt
Ja, där har du ju liksom grundproblemet med att bedöma kablar: Kabel X kan ju låta jättebra i konfiguration Y, men mediokert i konfiguration Z. Svårt att generalisera alltså, oavsett vilken kabel man pratar om - tycker jag.
Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Förstår jag rätt att ni kopplar in olika kablar till en och samma apparat?
Hur lång tid är det mellan lyssningarna?
Pratar ni något under bytestiden?
Hur säkerställer ni att det blir dubbeltblint?
Frågar man inte får man inga svar...
Jax skrev:Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
"Man ska inte gå över kabeln efter ström"
/Ordspråksfascisten
Arne Hägerfors?Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
fbk skrev:JappHar du nu läst ordentligt, stämmer det du skrivit verkligen?
EngelholmAudio skrev:Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Vi lyssnade på hela låten, ca 4 minuter.
Ej dubbelt blint, bara enkelt (han som lyssnade). Han visste ATT det skulle bytas kabel, men ej vilken som var i när.
Mellan lyssningarna ställdes frågan: "Blir det samma volym nu" varpå jag svarade "Ja". I övrigt tyst.
fbk skrev:Gissar på att du är Silgnalcable ägare, Intrycken togs ju inte emot med öppna armar precis
Tog inte tiden exakt varför precision uteblir. ARC-prylarna tar 30 sekunder på sig att från ON hamna i körklart läge. Lägg därtill själva bytet av kabel och jag tror vi ligger nån stans runt 60 sekunder. Max 90 sekunder.n3mmr skrev:EngelholmAudio skrev:Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Vi lyssnade på hela låten, ca 4 minuter.
Ej dubbelt blint, bara enkelt (han som lyssnade). Han visste ATT det skulle bytas kabel, men ej vilken som var i när.
Mellan lyssningarna ställdes frågan: "Blir det samma volym nu" varpå jag svarade "Ja". I övrigt tyst.
Hur lång tid tog det mellan testerna, dvs hur länge var det tyst p g a kabelbytet?
Svante skrev:Intressant fråga! Gör man tillägget: med serieresistans under 0,04 ohm, parallellkapacitans under 1 nF och serieinduktans under 5 uH, så tror jag det är svårt. Självklarheter som kortis och så undantaget förstås.
Detta vore en ny vändning i debatten, att kabeltroende försöker göra en kabel som låter så illa så att tom kabelfnysare hör.
Det gör det nog tyvärr inte, du måste läsa på lite bättre. Den kabel, Premium XLR från signalcable som testats och du tänker på är 1:a gången jag iaf läst något som helst omdöme om den. Har aldrig varit höjd till skyarna av någon vad jag sett, de kablar som skrivits mycke gott om är Silver resolution och i den tråd Premium XLR nämndes är det Analog Two RCA som provats och hela recensionen handlar om i huvudsak. Nej, de är gjorda av samma material. Sen har Premium XLR jämförelsen mot Nagref´s gjorts av en liten samling som alla känner varandra vid 1 tillfälle.
sampix.
en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..
Sampix skrev:sampix.
en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..
Ja. Det räcker gott och väl. En dålig kabel är en dålig kabel, så enkelt är det. Det finns inget som kan återställa en bristfällig signal senare i kedjan.
Att hålla på att "tweaka" högtalarna med x antal meter etc för att få fram bästa prestanda på kabeln är enligt mig helt obetydande. Möjligen att man och ens hjärnspöken med tiden vänjer sig vid de bristfälliga kvalitéerna.. Vad vet jag.
Observara att byte av nätbrunn på cdspelaren inte heller gör skillnad i detta falll.
Inte i något fall, om vi nu ska vara hyfsat seriösa
Sampix skrev:Fin bild
Men den flaskan kan du stoppa tillbaka i medicinskåpet, då jag inte refererat till F/E-lyssning, återgivning eller något liknande begrepp?
En fråga tillbaka då Mayro;
Anser du att alla som inte tweakar med nätkablar, nätbrunnar etc ska buntas ihop och läggas i kategorin LTS?
Jag är högst nyfiken på ditt svar, då detta är första gången någon "anklagat" mig att sprida LTS-tugget![]()
Personligen tycker jag bara att mitt tidigare inlägg handlade om sund inställning
Observara att byte av nätbrunn på cdspelaren inte heller gör skillnad i detta falll.
IngOehman skrev:Hur jag än läser Sampix texter (de jag sett) kan jag inte finna ens en tillstymmelse till LTS-inspirerad filosofi. Inget ont om det.
Jag undrar bara vad du baserar din uppfatting på Mayro.
Vh, iö
Mayro skrev:IngOehman skrev:Hur jag än läser Sampix texter (de jag sett) kan jag inte finna ens en tillstymmelse till LTS-inspirerad filosofi. Inget ont om det.
Jag undrar bara vad du baserar din uppfatting på Mayro.
Vh, iö
svarar med quote av sampix inlägg
Jax skrev:Mayro skrev:som sagt.
Flaskan kommer till användande hela tiden
Ja, om man vill skydda sig mot sunt förnuft
Jensevik skrev:Är det i så fall sunt förnuft att tro att jorden är platt?
tyvärr så anser jag allas vägar ok och har ingen bedömmning utifrån detta själv..
Men det du skriver tyder på ett rätt bestämmt synsätt oavsett OM du säger du " inte sprider LTStugget"..
Rätt bestämda åsikter i alla fall i mina ögon. Samt väl överenstämmande med den generella LTS synen man läser överallt sampix.
Mayro skrev:fråga jax samt sampix som vet vad "seriöst" samt "sunt förnuft" osv är. Jag är ju enligt deras o ditt sätt att "se" sakerna inte rätt man att besvara eftersom jag inte som en del delger mina åsikter som absoluta sanningar utan endast mina erfarenheter.
Jensevik skrev:Mayro, är det så märkligt att det finns de som tycker att det är lika intressant att testa nätbrunnar, bortklippta ferriter och andra tweaks som att testa att tälta på E18. Det går faktiskt att med någorlunda kunskaper att räkna ut vad som kommer hända på förhand.
Varför det, har du testat? Om du inte har testat hur kan du då veta, jag menar det kan ju va bästa stället i världen att tälta på!Mayro skrev:Sedan rekomenderar jag dig att absolut INTE tälta på E 18 eller någon gata eller väg..
Rydberg skrev:Varför det, har du testat? Om du inte har testat hur kan du då veta, jag menar det kan ju va bästa stället i världen att tälta på!Mayro skrev:Sedan rekomenderar jag dig att absolut INTE tälta på E 18 eller någon gata eller väg..
Ps glöm inte att byta ut alla motståndsben till rodiumplätterade diton, vilken ljudbild asså!
Mayro skrev:Din inlägg har så dålig kvalitet numera så du får åka in med resterande gänget ett tag som ej besvaras.. Ser du börjar tappa alla argumenten ju du med. Så vila upp dig lite nu så kommer du tillbaks utvilad o pigg med goa fina argument värda att besvara...
Bamsefar skrev:Mayro skrev:Din inlägg har så dålig kvalitet numera så du får åka in med resterande gänget ett tag som ej besvaras.. Ser du börjar tappa alla argumenten ju du med. Så vila upp dig lite nu så kommer du tillbaks utvilad o pigg med goa fina argument värda att besvara...
Mayro: jag rekommenderar STARKT att du själv gör det du rekomenderar Rydberg att göra: TA ETT BREAK, och fundera på vad du tillför i debatten för närvarande, när det enda du gör är att klaga och gnälla på vad andra skriver ENBART för att de INTE delar dina åsikter.
Faktiskt.se har en inriktning som går ut på att ALLA skall få komma till tals, vare sig de gillar varandra eller inte (målet är givetvis att alla skall acceptera varandra, något du inte är kapabel till).
Du försöker just nu föra en massa trådar parallellt som går ut på en sak enbart: Att din åsikt är den enda som är godkänd och därför korrekt - och om någon framför en avvikande åsikt så är den fel per din definition. Det skall tom. modereras så att enbart dina åsikter kommer fram. Snacka om tråkigt.
Mayro skrev:sampix.
pinnen skrev:Jag har huserat på en hel del ljud och bildforum dom senaste åren men du Mayro är nog det värsta forumtroll jag har sett. Synd att du inte kan lägga ner din stora överskottsenergi på annat. Som att modda billiga dvdspelare ex.
Egentligen borde du ju totalignoreras men jag förstår att folk har svårt för det när det gäller dina inlägg.![]()
Ang dyrkablar så hade jag ett par Nordost valhalla signalkablar hemlånade en helg. Jag hörde inte den minsta skillnad på dom och mina hemgjorda på mitt system i alla fall.
Rydberg skrev:Mayro skrev:sampix.
Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.
Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)
Jensevik skrev:Är det nu jag ska säga "Vad var det jag sa"?
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:sampix.
Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.
Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)
svaret är rätt givet JA om du frågar mig. Jag tror INTE tilverkarna av alla dom uppradade kablar du radar upp utprovade sina alster som du gjort. Kablar är även om många inte inser det en synergi mellan dom inkopplade totalt.. Inte enskilt.
Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.
Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.
Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.
Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.
Mayro skrev:Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Börjar med tack till jensevik för ditt inlägg...
Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.
Men att geom kablarna "tämja" ett rummsproblem är inte min bag..
Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.
Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..
Haakan_W skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Börjar med tack till jensevik för ditt inlägg...
Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.
Men att geom kablarna "tämja" ett rummsproblem är inte min bag..
Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.
Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..
hmm alltså vad gör en kabel som du tycker är bra? och du tycker inte det är lättare att arbeta med akustiken än att byta stärkare om du inte är nöjd med ljudet?
Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
Vi är INTE olika.. bara att jag vill gå ETT steg till... inte ett steg OLIKA...
ehum? så det du säger är att du vet bättre än oss andra?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
angående jobba med kablar i praktiken? svar Ja.
och väljer man att kalla mig osympatisk o egotrippad så var så goda.. Det kan jag leva med.. Men eftersom man säger man värdesätter kunskap här så hoppas jag att min PRAKTISKA kunskap också kan värdesättas..
Vore däremot skoj om typ nagref o jag kan hålla kontakten så kanske han kunde över tid sätta dit "tekniska förklaringar" som även tekniskt kan förklara osv hur varför .. Detta är inget jag sätter mig emot. Utan tvärt om faktiskt...detta vore jäkla skoj.. kanske skulle detta vara rätta furumet för sådant "utredande.
Rydberg skrev:Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..![]()
Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.
jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..![]()
Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.
ditt agerande tyder på att du absolut INTE läser vad jag skriver som det ska o bör tolkas..
utan att du väljer att INTE se lättlästa fakta.. Du vill så gärna ha "en motståndare i mig". Vilket är så fel som du någonsin kan ha..
Men men.. du gör dina val
Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..
Jensevik skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
Angående hur kablar fungerar rent fysiskt/elektriskt då?
Haakan_W skrev:Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..
nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?
jag tror varken iö eller nagref är en referece för mig inte inom kabelteknik praktiskt
![]()
men om du läser så står det att jag hoppas nagref o jag kan ha utbyte mera framöver och se om tekniska parametrar eller så kan biläggas till mina praktiska erfarenheter.. men sådant tar tid.. samt måste för nagref kännas som roligt att delta i.
men tiden utvisar detta..
Sedan att ni ändå visar intresse är possetivt även fast jag blir förbannad då ni enbart söker tjafs.. det visar ju ett visst intresse trotts allt.. och till slut kanske kanske vi hittar en väg att testa lite tillsammans.. men INTE hos johan lindross där man måste ÄGA en kabelfabrik för att ens kunna prova lite..
Men men.. Nu är en sthlmresa inbokad igen till veckan. Så nu ska annat provas än kablar denna gång...![]()
Nu skiter vi i detta medans tid är..
MVH
Tobbe
Mayro skrev:haakan.
Jag anser man FÖRST av allt ska se till att stärkare osv är av nivå att hålla i konerna. Vilket är ett dött ämne på snudd alla forum..
Sedan fixar man akustiken..
idag talar alla om akustiken före ens dom har prylar som är anpassade o orkar osv..
Men kablar kan ALDRIG göra akustikjobb OM dom skall vara opåverkande av ljudet.. Det är omöjligt.. Och kablar får enligt mig INTE påverka ljudet.. bara göra att "prickarna" som i liknelsen med bilder blir flera.. Inte anorlunda..
Mayro skrev:Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.
Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.
Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.
Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.
problemet uppstår just här.. Det du TROR är ofärgat samt ej påverkat är även troligen min reference.. Men det går att HÖJA alla dom parametrarna samtidigt så mer öppenhet tillkommer UTAN att förändra den tonala balansen...
Du kan med en kamera ta en bild. Exakt samma bild kan du ta med en annan.. Båda ser lika ut.. Men den ena har mera prickar så den går att förstora massor utan att bli suddig eller fel. den andra klarar inte detta...
Men även i ursprungliga läget ser man samma sak. Fast den med mera prickar blir TYDLIGARE o renare i sina drag...
Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Detta torde efter besöket hos Iö osv stå rätt klart. DVS att MITT tonala ljudideal ligger mycket mycket nära det jag fick uppspelat för mig...
Hoppas verkligen detta nu går in. För gör det så.. då är en mycket trist debatt över en gång för alla här. Och "ni" förstår mig sedan..
Mayro skrev:En person som sitter o larvar sig bakom en fjantig fasad av elakhet osv..
börjar du tillföra annat än fjant så kan man ju faktiskt också besvara även dig seriöst..
fast skriv då helst nåt om stereo också.. detta tycks vara ditt minsta intresse om man ser dina inlägg här o där..
Bamsefar skrev:Mayro skrev:En person som sitter o larvar sig bakom en fjantig fasad av elakhet osv..
börjar du tillföra annat än fjant så kan man ju faktiskt också besvara även dig seriöst..
fast skriv då helst nåt om stereo också.. detta tycks vara ditt minsta intresse om man ser dina inlägg här o där..
För att vara den du är Mayro, så är du helt klart ute och seglar. Men det är okej, fortsätt du att sprida din xxx och tweakande - jag kan med glädje hoppa över all xxx du skriver, och hur du skriver.
Skärpning!
/Daniel V8 Roth 2005-10-30 kl15:19
Sanoj skrev:Så i själva sakfrågan håller du med mig då![]()
// Jonas
Mayro skrev:Skoj att se du tog i alla fall åt dig så till den grad så du tappade humöret.
Vee-Eight skrev:Bamsefar:
Jag modererade dig, pga att du allena sjunkit med ditt inlägg under en viss nivå. Modereringen gällde dig, inte Mayro. Mayros göranden och låtanden hade inget med modereringen av dig att göra. Allt var grundat på ditt handlande. Huruvida Mayro skall få en fingervisning om hur man skall sköta sig på ett forum har du egentligen inte med att göra. Det är, som jag skrivit innan i denna tillrättavisning, inte ditt problem.
Bamsefar skrev:Vee-Eight skrev:Bamsefar:
Jag modererade dig, pga att du allena sjunkit med ditt inlägg under en viss nivå. Modereringen gällde dig, inte Mayro. Mayros göranden och låtanden hade inget med modereringen av dig att göra. Allt var grundat på ditt handlande. Huruvida Mayro skall få en fingervisning om hur man skall sköta sig på ett forum har du egentligen inte med att göra. Det är, som jag skrivit innan i denna tillrättavisning, inte ditt problem.
Ja då får jag väll tolka det som att du anser att påhopp på mig och mitt nickname är godkänt av alla moderatorer. Så kom igen alla, nu har ni ett gyllene läge, skriv allt skit ni kan om mig, kom igen nu, häv ur er !!! Ni har ett gyllene läge, det är till och med godkänt av moderatorerna !!!

Användare som besöker denna kategori: doppler, Google [Bot], RogerGustavsson och 20 gäster