Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Trevlig och intressant redovisning. Tack
torig skrev:Mycket trevlig och informativ redogörelse av ert test, Richard! Undrar hur komponent 104 hade låtit i ditt rum utan basabsorbenterna?
Hur som helst så visar testen att det är viktigt att placera sina högtalare så som högtalarkonstruktören tänkt att högtalaren ska placeras samt i sammanhanget också använda dämpplattor om högtalarkonstruktören rekommenderar detta.
/mvh
Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Men du måste väl ha något som bär upp tretexen? I mitt föräldrarhem var det spåntade bräder bakom och i min kåk var det pärlspont.
Ragnwald skrev:Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Men varför då dämpa bort basen ytterligare?
Dämpningen bakom piP är ju tänkt att dämpa allt ovan 300Hz vill jag minnas, inte basen.
Goldfinger skrev:Majik 140 är faktiskt inte så pjåkig, jag föredrar den framför tex B&W Nautilus 804S som jag tycker i jämförelse har fler problem i återgivningen och är dessutom dubbelt så dyr, intressant jämförelse för övrigt, men vad är det egentligen som gör att pip behöver denna dämpning bakom?
sportbilsentusiasten skrev:Richard, är lite förvånad att du inte berättat vilken av de fyra alternativen som var bäst. Är väl ändå det som är intressantast. Att högtalare ska placeras efter tillverkarens direktiv för att prestera optimalt kan väl inte vara nyheter.
Lika förvånad är jag att ingen annan redan frågat...
Håller med om att Linn Majik140 är bra, men bästa Linnhögtalaren håller jag inte med om. Tycker du inte dom är lite burkiga i ljudet?
Majik 109 (lillebror till 140) är dock supertrevliga. Och till närapå halva pengarna.
celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga
Bill50x skrev:celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga
Varför?
Om dämpningen beror på högtalaren kan man väl tänka sig att vissa högtalare inte ska ha/behöver dämpning. Eller?
/ B
celef skrev:jag inbillar mig att reflexen i väggen mest är till skada om den inte är medräknad i högtalaren, om den inte är medräknad så kan man dämpa rejält hårt, en vägg som är medräknad behöver bara dämpas lätt eller inte alls
att mäta upp tonkurvan rakt bakom högtalaren ifråga lär tala om vilka register som behöver dämpas
dämpningen skulle vara där för att öka tidslängden mellan direkt och reflekterat ljud
bassman skrev:Intressant test Richard!
Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.
Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler
rqu skrev:m_persson79 skrev:Vad kostar Majik 140 föressten?
Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...
fridefors skrev:rqu skrev:m_persson79 skrev:Vad kostar Majik 140 föressten?
Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...
Drygt 21 000 kr...
Richard skrev:bassman skrev:Intressant test Richard!
Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.
Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler
Ja - paneler är nog ett måste, om du ska jämföra . Majik 140 låter stort och mäktigt, speciellt med rockmusik.
Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
doze84 skrev: men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!
Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.
Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.
doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!
Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
annuettnick skrev:doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.
Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.
Tycker det är väldigt konstigt att inte mera musik görs på Linn's system då om dom nu är så musikaliska och ofärgade.
doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!
ja- jag är tveksam till om det finns bättre högtalare än linn majik 140 samt piP, för ca. 23000:- Jag har då inte hört några som låtit lika bra, någonsin. Och jag har hört många. Genelecs aktiva monitor 8040 möjligen.. Alla dessa tre högtalare låter dock litet olika.Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
Rätt uppställda så låter ju majik 140 mycket bra, eftersom tex. piP ( som är erkänt bra ) lät lika bra i betongrummet. Men i ett rum med träväggar kan det vara så att piP vinner. Vi har inte provat det.Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.
Nej, nej. Linn är konstruerade efter "livehärmning" , dvs. spikes, biwiring, odämpad bakvägg, reflektioner från diskantelementen från K-arrayen som studsar i motfas och reflekteras ut i rummet, nästan hornlikt, - allt detta används på ett intelligent sätt för att få fram en illussion av ett bra PA-system. Detta är långt ifrån "öppet fönster", där man istället minimerar alla svagheter i återgivningen, tom. reflexen från den bakre väggen.
Ett exempel:
I piP är delningsfilterkomponenterna t.o.m smältlimmade på magneten till baselementet, allt för att minimera de fasfel som kablarna kan ge om längden från delningsfiltret blir för lång, (som den blir vid delningsfiltrets placering vid bakterminalen på högtalaren.) Mycket korta kablar går från filtret till högtalareelementen. Det går inte att kommersiellt löda filtret för hand och smältlimma för en billig penning.
I Linns högtalare används i majik 140 goda delningsfilterkomponenter, polypropylenkondingar bla, dock på ett ställe spole med järnkärna. Komponenterna sitter på ett kretskort. I piP är alla komponenter direktlödda.
Den största skillnaden är dock att linn vill använda biwiringen för att få deras högtalare att låta som de optimerat. Mera "live", mera "sameness" . Mätningarna talar sitt tydliga språk. Men det låter subjektivt bra- rätt uppställt. Skillnaden mot piP är att ljudet från linn majik 140 låter plattare, men större, köttigare och närmare. Pip har ett tydligare stereoperspektiv både på bredden och djupet, men bara om man dämpar bakväggen. Tunedem är det likvärdigt.Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.
Richard skrev:doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!
ja- jag är tveksam till om det finns bättre högtalare än linn majik 140 samt piP, för ca. 23000:- Jag har då inte hört några som låtit lika bra, någonsin. Och jag har hört många. Genelecs aktiva monitor 8040 möjligen.. Alla dessa tre högtalare låter dock litet olika.Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.
Rätt uppställda så låter ju majik 140 mycket bra, eftersom tex. piP ( som är erkänt bra ) lät lika bra i betongrummet. Men i ett rum med träväggar kan det vara så att piP vinner. Vi har inte provat det.Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.
Nej, nej. Linn är konstruerade efter "livehärmning" , dvs. spikes, biwiring, odämpad bakvägg, reflektioner från diskantelementen från K-arrayen som studsar i motfas och reflekteras ut i rummet, nästan hornlikt, - allt detta används på ett intelligent sätt för att få fram en illussion av ett bra PA-system. Detta är långt ifrån "öppet fönster", där man istället minimerar alla svagheter i återgivningen, tom. reflexen från den bakre väggen.
Ett exempel:
I piP är delningsfilterkomponenterna t.o.m smältlimmade på magneten till baselementet, allt för att minimera de fasfel som kablarna kan ge om längden från delningsfiltret blir för lång, (som den blir vid delningsfiltrets placering vid bakterminalen på högtalaren.) Mycket korta kablar går från filtret till högtalareelementen. Det går inte att kommersiellt löda filtret för hand och smältlimma för en billig penning.
I Linns högtalare används i majik 140 goda delningsfilterkomponenter, polypropylenkondingar bla, dock på ett ställe spole med järnkärna. Komponenterna sitter på ett kretskort. I piP är alla komponenter direktlödda.
Den största skillnaden är dock att linn vill använda biwiringen för att få deras högtalare att låta som de optimerat. Mera "live", mera "sameness" . Mätningarna talar sitt tydliga språk. Men det låter subjektivt bra- rätt uppställt. Skillnaden mot piP är att ljudet från linn majik 140 låter plattare, men större, köttigare och närmare. Pip har ett tydligare stereoperspektiv både på bredden och djupet, men bara om man dämpar bakväggen.Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.
Sant- det är nog kommersiellt självmord att tillverka en högtalare som kräver dämpning bakom den. Linn vill sälja många högtalare.
Men IÖ:s högtalarekonstruktioner är ju kompromisslösa.
DVD-ai skrev:Det är därför man ser till att göra ordentliga lödningar...![]()
och sedan så är ma cokså jätte noga med att alal kablar är exakt lik långa, till 100% bara för att få den där "Good Feel" känslan som ju är så underbar, när man vet att det är så bra gjort som det i huvudtaget kan bli...
doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.
hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..
doze84 skrev:Ang 20cm kabel, så har jag för mig att det har testats mykcet på linnforum förut och kommits fram till att längden på kabeln är långt oviktigare än hur den fäst, val av lödtenn, temperatur vid lödning mm.
doze84 skrev:Kan man inte tänka det som att linn gör så bra(öppet fönster) det går trots eko från bakväggen, och då kanske konsekvensen blir lite mera live sound...
Känner igen det där med plattare sound, kan inte det faktiskt vara frånvaro av distortion/musikalisk färgning som upplevs som plattare vid en direktjämförelse?
Skulle vara kul att se hur du upplever linns dyrare högtalare Richard, eftersom dem tydligen skall vara ännu tightare..
MagnusÖstberg skrev:Larv, spelar ingen roll.
1987 skrev:annuettnick skrev:doze84 skrev:Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.
Tycker det är väldigt konstigt att inte mera musik görs på Linn's system då om dom nu är så musikaliska och ofärgade.
Hur mkt musik görs på pIP?
Richard skrev:Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.
Magnuz skrev:annuettnick skrev:Ja speldosan är juh verkligen anpassad ljud och viktmässigt för att kunna låta bra ståendes på spikes
Och det är framförallt ingen högtalare.
Principen är densamma.
Richard skrev:doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.
hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..
Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.
Använd sökfunktionen för att läsa tråden.
Vad det gäller övriga linndogmer får var och en komma fram till sin sanning. Jag har funnit att linn ofta låter mycket bra (subjektivt) men att försäljningsretoriken är konstruerad på så sätt att "gubben mot strömmen" är en dygd, dvs. att vara "tvärsemot" är det som gör märket intressant och det finns förvisso en nisch här, där man tar upp närmast religiösa dogmer för att få entusiasten övertygad om företagets överlägsenhet. Dogmer som om man granskar dessa, är felaktiga, i samtliga fall.
Jag vet detta, eftersom jag haft otaliga linnprodukter och anläggningar samt har en god vän som arbetat hos linn. Dessa negativa saker hindrar inte ljudet från att låta bra- men det goda kommer inte nödvändigtvis från överlägsna produkter utan om istället, nogsamt anpassade apparater som låter mycket sämre utanför sina kamrater i kedjan.
doze84 skrev:När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser. Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris. Alltså dyrare inte nödvändigtvis bättre.
doze84 skrev:Ja tycker det är helsjukt!
Men vi på selleri är absolut inte bara begränsade till linn, det är därför vi tycket det är så spännande med pip, som verkar vara en av få konkurrenter.
Men det finns några andra märken vad jag känner till med detta pris prestande förhållande: Alpine, dem gör bilstereo. Dem verkar ha lägre musikalisk färgning ju mera du betalar, sen verkar det vara samma sak med Grado hörlurar. Men dock är jag osäker om sr225 eller sr325 är bäst.
Sen kanske arcam kan leva upp till detta och naim, men dem får spö av linn i prisklassen, så, det blir linn kvar. Men naim och arcam är fortfarande väldigt bra!
Hade hoppats att system fidelity skylle leva upp till detta, men är lite osäker om dem gör det. Missätnker att någon dyrare produkt är sämre än vissa billiga..(efter att ha hört vissa ovetenskapliga jämförelserapporter)
KarlXII skrev:mrGaskill skrev:Om piP är kompromisslös så är piPs kompromisslösare?![]()
Hm.
Visst är det märkligt att det finns flera olika högtalare för samma applikation...?
annuettnick skrev:doze84 skrev:Ja tycker det är helsjukt!
Men vi på selleri är absolut inte bara begränsade till linn, det är därför vi tycket det är så spännande med pip, som verkar vara en av få konkurrenter.
Men det finns några andra märken vad jag känner till med detta pris prestande förhållande: Alpine, dem gör bilstereo. Dem verkar ha lägre musikalisk färgning ju mera du betalar, sen verkar det vara samma sak med Grado hörlurar. Men dock är jag osäker om sr225 eller sr325 är bäst.
Sen kanske arcam kan leva upp till detta och naim, men dem får spö av linn i prisklassen, så, det blir linn kvar. Men naim och arcam är fortfarande väldigt bra!
Hade hoppats att system fidelity skylle leva upp till detta, men är lite osäker om dem gör det. Missätnker att någon dyrare produkt är sämre än vissa billiga..(efter att ha hört vissa ovetenskapliga jämförelserapporter)
Nä begrännsningarna ligger nån helt annanstans än hos märkena vad gäller er som är insnöade på Linn
doze84 skrev:Richard skrev:doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.
Använd sökfunktionen för att läsa tråden.
Vad det gäller övriga linndogmer får var och en komma fram till sin sanning. Jag har funnit att linn ofta låter mycket bra (subjektivt) men att försäljningsretoriken är konstruerad på så sätt att "gubben mot strömmen" är en dygd, dvs. att vara "tvärsemot" är det som gör märket intressant och det finns förvisso en nisch här, där man tar upp närmast religiösa dogmer för att få entusiasten övertygad om företagets överlägsenhet. Dogmer som om man granskar dessa, är felaktiga, i samtliga fall.
Jag vet detta, eftersom jag haft otaliga linnprodukter och anläggningar samt har en god vän som arbetat hos linn. Dessa negativa saker hindrar inte ljudet från att låta bra- men det goda kommer inte nödvändigtvis från överlägsna produkter utan om istället, nogsamt anpassade apparater som låter mycket sämre utanför sina kamrater i kedjan.
Doze skrev:Jo jag läste en del av den tråden(dock inte alla 109 sidor), men min teori är att stämgaffel effekten är lindrigare än -mjuka kuddar äter upp rörelseenrgi och modulerar vid elementets anslag-effekten, (större uppsugande rörelse, men under kortare tid)
(OBS DETTA är en hypotes, som låter sig testas')
Doze skrev:När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser. Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris. Alltså dyrare inte nödvändigtvis bättre. Och slutsatsen av detta blir då alltså att till och med linns billigaste högtalare har en mycket låg musikalisk färgning, och då är det mera vinnst att lägga pengar på källan, där man kan göra mera för musiken genom en uppgradering.
Klassisk linn-retorik, det märks att du är försäljare. Det fetstilade gör att Linnentusiasten inte kan se klart- om han tror på det.Det är väl inte konstigt att linns produkter låter dåligt utanför sina kamrater när linn är optimerat för att vara lågt musikaliskt färgande.
Inget konstigt med det.
Det gäller väl samma sak med pip, släng på pip på min gamla onkyo receiver och det komme rlåtar garanterat mycket rörigare än på avr-2808. Och resultatet bland pip-hatare blir då att Pip Inte gör sig utanför den rekommenderade elektroniken.. jaha, inget konstigt med det.
Kan hålla med i detta - men högtalarna från linn färgar ljudet liksom en hel del av signalkällorna, speciellt lp-12. Men det kan ju låta bra för den skull.Sen att vi prioriterar frånvaro av musikaliska färgningar mer än frånvaro av klangfärningar är ju bara för vi prioriterar enligt mig och många andra den viktigaste biten i musiken. Men självklart blir man less på högtalare som spelar alla musik med samma klangfärgning i längden också men det får man i varje fall inte huvudverk av.
"Sameness" kallas det. Gillar man det så är det ju ok.Sen så skulle det inte förvåna mig om till och med Gamla Linn-IKEMI har lägre musikalisk färgning än eran pioneer 668, och det är här jag tycker ni är så lustiga. Tycker ni om färgningar??
Varför tror du Ikemi låter annorlunda än 668 ? Det borde den definitivt inte göra, eftersom 668 färgar väldigt litet. Det vore ju enkelt att testa, förvisso. Själv gillar jag Ikemi, trots att Squeezebox Duet via dess analoga utgångar låter snäppet bättre.Obs det handlar inte om försäljningsdogmer, kan kan lova dig att det hade varit lättare att sälja som företaget gått med strömmen i stället för mot, det är jobbiga omvändelseprocesser linnsäljare arbetar med.
Men det är ännu jobbigare processer att avprogrammera de som trott på Linndogmerna- tro mig.Varför kallar du det för knep eller religös dogm att säga sanningen, det finns inget bättre än linn till priset när det gäller låg musikalisk färgning.
Den enda konkurrenten verkar ju vara pip.
ivor-isobarik skrev:I fablernas värld så kan jag köpa en mediasteramare från Logitech och imbilla mig,eh jag menar blindtesta mig fram till att det låter som en Unidisk minst,och vara salig i min tro.
ivor-isobarik skrev:Det var högst imponerande att höra om er testverksamhet. Jag och min svåger hade icke vetenskaplig linnafton i helgen,ja det blev två dagars lirande. Hjärntvättad som jag var så hörde jag konstigt nog skillnaden på en DVD spelare från JVC och en Linn Genki. Det var konstigt,säkert bara inbillning. Tjejerna hörde skillnad de med,de gjorde allt för att slippa deltaga i myskvällen meddelst effektivt sönderpratande och suck och stön.och de tycker att det är värdelöst att vi har börjat om med den här töntiga hobbyn igen.
Med den här suggestiva dogmatiska cd spelaren tyckte min fru det var märkligt att hon uppskattade "Heal the world" track7 på Michael Jacksons "dangerous" som hon aldrig tyckt om trots att hon ägt skivan sedan ny och haft den alldeles utomordentliga förmånen att hunna avnjuta den på sin konfrimationspresent från 1980 talet. Alltså en ytterst välljudande Pioneer anläggning som rullar textremsan "hello" och "goodbye" när man slår på respektive av den underbara jukeboxen.
Det här får jag betalt för att säga,kan man ju tro om man vill.
Genkin var begagnad och hade kostat honom 3000:- Dyrt eller billigt vet jag inte. Cd är väl antikt numera så jag vet inte. Jag betalade 2500:- för DVD spelaren så lilla Linn 3 år(givetvis)kan se Rorri en räcerbil och så vi får se en köttrulle i bland när lusten faller på och lillan sover.
Jag var faktiskt imponerad över att det ens var lyssningsbart med bara Linnkomponenter och den här bastarden. Det lät inte helt fel...
Jämfört med CD spelaren av tabufabrikatet så lät det skokartong. Detta hade jag bestämt mig för att tycka i förväg så det så.
På en apparat för 2500 så kan jag aldrig förlora mer än satsad krona. om jag kan leva med att köpa begagnat så får jag lägga på en femhundring och förvisso inte möjligheten till att se Rocco Siffredi eller Wall-E men jag får en apparat som är snygg,ger mig lite känsla av att det är en schysst pryl,de låter bra och om jag skulle bli så urblåst att jag inte uppskattar grejorna mer så garanterar jag att det går att få igen pengarna igen. I fablernas värld så kan jag köpa en mediasteramare från Logitech och imbilla mig,eh jag menar blindtesta mig fram till att det låter som en Unidisk minst,och vara salig i min tro.
Tur vi är olika...
ivor-isobarik skrev:Ber om ursäkt,blir bara så förb,man får inte tycka linn är bra då är det något fel på en typ.
ivor-isobarik skrev:http://www.youtube.com/watch?v=aPbEggd9KHc
-Är man tondöv så kan man inte stampa takten eller hur var det nu?
annuettnick skrev:ivor-isobarik skrev:Ber om ursäkt,blir bara så förb,man får inte tycka linn är bra då är det något fel på en typ.
Tycka får ni göra som ni vill. Tyvärr har dock ofta de som lyssnar mycket på Linn problem att skilja på subjektivt och objektivt.
Samt att det försöks fås till en objektiv sanning genom en massa påhitt om hur man skall lyssna osv.
doze84 skrev:...min teori är att stämgaffel effekten är lindrigare än -mjuka kuddar äter upp rörelseenrgi och modulerar vid elementets anslag-effekten, (större uppsugande rörelse, men under kortare tid)
(OBS DETTA är en hypotes, som låter sig testas')
doze84 skrev:När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser.
doze84 skrev:Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris.
doze84 skrev:...släng på pip på min gamla onkyo receiver och det komme rlåtar garanterat mycket rörigare än på avr-2808. Och resultatet bland pip-hatare blir då att Pip Inte gör sig utanför den rekommenderade elektroniken.. jaha, inget konstigt med det.
doze84 skrev:Sen att vi prioriterar frånvaro av musikaliska färgningar mer än frånvaro av klangfärningar är ju bara för vi prioriterar enligt mig och många andra den viktigaste biten i musiken. Men självklart blir man less på högtalare som spelar alla musik med samma klangfärgning i längden också men det får man i varje fall inte huvudverk av.
doze84 skrev:Sen så skulle det inte förvåna mig om till och med Gamla Linn-IKEMI har lägre musikalisk färgning än eran pioneer 668, och det är här jag tycker ni är så lustiga. Tycker ni om färgningar??
doze84 skrev:Obs det handlar inte om försäljningsdogmer, kan kan lova dig att det hade varit lättare att sälja som företaget gått med strömmen i stället för mot, det är jobbiga omvändelseprocesser linnsäljare arbetar med.
doze84 skrev:Varför kallar du det för knep eller religös dogm att säga sanningen, det finns inget bättre än linn till priset när det gäller låg musikalisk färgning.
Den enda konkurrenten verkar ju vara pip.
Edit: förtydliganden
KarlXII skrev:mrGaskill skrev:Om piP är kompromisslös så är piPs kompromisslösare?![]()
Hm.
Visst är det märkligt att det finns flera olika högtalare för samma applikation...?
DVD-ai skrev:Jepp, bra svar och exakt så jag helatiden uppfattat det.
Tycker det är löjligt liten skillnad mellan piP och PI60 ljudmässigt...![]()
bara ljudtrycksresurserna som är olika och därmed även mängden disst vid "ganska höga" ljudnivåer
Hum skrev:Man skall alltid sitta så man kan sticka in huvudet i högtalaren då blir det bäst. Fast det förutsätter att det är horn.
Nu glömde jag ni har ju stereo så det kan uppstå seperationsångest.
JTarnstrom skrev: Jag inser också att jämförelser mellan piP och andra högtalare inte låter sig göras så enkelt eftersom man går miste om en del av de där dimensionerna som andra högtalare ändå inte kan förmedla. .
Goldfinger skrev:JTarnstrom skrev: Jag inser också att jämförelser mellan piP och andra högtalare inte låter sig göras så enkelt eftersom man går miste om en del av de där dimensionerna som andra högtalare ändå inte kan förmedla. .
Menar du att piP är det bästa du hört oavsett pris?
piP är klart prisvärd men kan av naturliga skäl inte uträtta "underverk" pga av sina fysiska begränsningar.
JTarnstrom skrev:
Näe, pi60 var bättre
Jag har självklart inte hört alla högtalare på marknaden och jag kanske uttryckte mig en aning luddigt i inlägget du besvarade, men av det jag har hört så är piP unika i sin förmåga att återge så många av inspelningens dimensioner. Det är fullt möjligt att det finns andra högtalare som klarar detta. Det är också fullt möjligt, och något som jag också har noterat med egna öron, att när piP spelar i ett rum som neutraliserar någon eller några av dessa dimensioner så finns det andra högtalare som spelar lika bra eller bättre. Fast inte är de många, inte...
Det finns också en brasklapp att slänga in här. Det är fullt möjligt att de övriga högtalarre jag har hört har spelat i suboptimerade miljöer där de heller inte har kommit till sin fulla rätt, men vid några tillfällen förutsätter jag att rummen har varit akustikbehandlade för att produkterna ska göras rättvisa.
matereo skrev:Gäsp!..... Jag kan hålla med om att Linn(ibland) och Ino är bra och kan vara väldigt rätt för endel, men alla högtalare har styrkor och svagheter. Är själv väldigt glad över att jag inte ännu skådat ljuset i tunneln, då allt bara blir bra och tar slut. Tycker endel måste vakna upp lite. Men det är intressant att följa när två grupper som väl får anses lite sekteristiska möts och debatterar.
JTarnstrom skrev:[snip...] att när piP spelar i ett rum som neutraliserar någon eller några av dessa dimensioner så finns det andra högtalare som spelar lika bra eller bättre. Fast inte är de många, inte...

Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.
JTarnstrom skrev:IÖ:s koncept är ju unikt så tillvida att man kan erbjudas en möjlighet att avlyssna hans högtalare i en miljö där de görs rättvisa. Han visar också under vilka förutsättningar högtalarna fungerar så att man själv kan optimera sin lyssningsmiljö. Jag vet inte någon annan högtalartillverkare som på samma sätt talar om under villka förutsättningar deras högtalare fungerar optimalt. Bara det gör ju en jämförelse besvärlig.
Naqref skrev:Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.
Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter.
Stereophile skrev:Payoff
I was thrilled with my experience of the Linn Majik 140. It was everything I'd hoped it would be: a speaker that retains all the strengths of Linn's remarkable Majik 109 bookshelf model, but with deeper bass extension, superior dynamic range capability, and a greater sense of ease. My conclusions are summed up in two lines lifted from my listening notes: "No compromises in a $2995/pair speaker." "It doesn't get much better than this for the money."
petersteindl skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.
Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter.
Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.
Vilken då?meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
MagnusÖstberg skrev:Vilken då?meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Jag tycker inte de har nått gemensant "sound" inom Linn...
Titta på mätningarna och John Atkinsons kommentarer istället...petersteindl skrev:Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.Naqref skrev:Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter.
Naqref skrev:Det är dock imponerande att en firma med så stora resurser inte kan bygga högtalare för 20kkr som håller sig inom dubbla toleranserna för DIN-standarden för tonkurvan. Det är lika imponerande att de lyckas fixa en så stor lådresonans att den syns på impedanskurvan.
Atkins skriver att i o m att den (lådresonansen) har så högt Q så triggas den kanske inte så mycket att det är ett problem. Kanske en lösning för framtiden att istället för att dämpa resonanser så gör man de så resonanta att de inte triggas under hela låtars speltid. Då hörs de inte medan låten pågår. Å andra sidan så kommer man höra dom bra länge efter låten har slutat. Mer musik för pengarna.
LasseA skrev:Titta på mätningarna och John Atkinsons kommentarer istället...petersteindl skrev:Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.Naqref skrev:Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter.
Summing up the Linn Majik 140's measured performance is difficult. On the one hand, there are some definite problems: that lively cabinet, the sub-optimal drive-unit integration on axis. On the other hand, the problems seemed to step out of the way of the music much of the time. Some listeners will love this speaker for what it does right; others will not be so impressed because of what it does wrong. Bob Reina is definitely in the former camp.—John Atkinson
Richard skrev:
Samma resonans dock, vid 440 Hz....
Är detta den optimala " svängfrekvensen" månne ?
Laila skrev:Richard skrev:
Njae, men det kanske lättar upp "Tune-Dem" om man
har en referens . . . typ, ett A . . . att tuna/stämma
efter . . . inbyggt i högisen så att säga. . . .
ivor-isobarik skrev:Riktigt trevliga att lyssna på,jo ajfånen är okej när inget annat är riktigt hifi heller. Ska hämta ett par KAN stativ i kväll så man får lyssna i vardagsrummet istället.
Undrar om detta är nya målbilden för mig, Tukan,en skivspelare,två klout och en kairn
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Vilken då?meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60
Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.
petersteindl skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.
Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.Stereophile skrev:Payoff
I was thrilled with my experience of the Linn Majik 140. It was everything I'd hoped it would be: a speaker that retains all the strengths of Linn's remarkable Majik 109 bookshelf model, but with deeper bass extension, superior dynamic range capability, and a greater sense of ease. My conclusions are summed up in two lines lifted from my listening notes: "No compromises in a $2995/pair speaker." "It doesn't get much better than this for the money."
http://www.stereophile.com/content/linn-majik-140-loudspeaker
MvH
Peter

Richard skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Vilken då?meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60
Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.
Nej, det är du inte.![]()
Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .
Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.
Richard skrev:Laila skrev:Richard skrev:
Njae, men det kanske lättar upp "Tune-Dem" om man
har en referens . . . typ, ett A . . . att tuna/stämma
efter . . . inbyggt i högisen så att säga. . . .
Kan du kanske utveckla detta ?
Naqref skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.
Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.
Att den får bra omdöme motsäger väl inte att jag subjektivt kan anse att den inte är helt imponerande på alla punkter?
petersteindl skrev:Jag upptäckte mätningarna nu och de visar på vissa intressanta egenskaper.![]()
MvH
Peter
Flint skrev:Visar mätningarna "svänget"?
Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .
Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.
kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Definiera gärna vad du menar med att ha helt rätt i detta?
Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?
Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?
Flint skrev:subjektivisten skrev:Chansen är nog "ganska" stor att man lätt kan skilja på pi60 och dessa Linn högtalare i ett test.
Förmodar att du menar "i ett blindtest".
Flint skrev:Tengil
Nej varför det?
Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?
Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?
Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.
Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.
Magnuz skrev:Ja att kalla Keltik vackra var nåt nytt.Men mäktiga högtalare är det och jag skulle inte tacka nej till ett par. De borde gå att få tag i till hygglig kurs nuförtiden, men det såldes väl kanske inte så många ex?
meanmachine skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.
Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.
Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?
meanmachine skrev:För min del en bedömning baserat på erfarenheter av dem två med alla variabler som existerar och som MIN åsikt.
Har du själv hört keltik så du har några invändningar?
meanmachine skrev:Vilka andra än inbitna tokar kan leva med spånlådor och bara njuta av att det låter bra?
kris10an skrev:meanmachine skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken
lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?
Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket
djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.
Richard skrev:kris10an skrev:meanmachine skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken
lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket
djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.
Genom att lyssna .![]()
Det är väl inget konstigt med det. Keltik spelar djupbas på ett sätt som ingen annan högtalare jag hört kommer i närheten av, inklusive pi60 och Dynaudio 3.4. Själv tror jag mycket beror på isobarikprincipen, men det är vad jag tror, det.
subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.
kris10an skrev:Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.
Keltik går väl en hel del lägre än 20 Hz. Det borde göra viss skillnad.![]()
...men visst spelar rummet en väldigt stor roll.
KarlXII skrev:kris10an skrev:Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.
Det här är ju en ganska vanlig kommentar på faktiskt.se.
Åtminstone känns det som jag sett något liknande förr.
Men är inte det har ganska otrevligt egentligen?
"Ditt uttalande är ju helt irrelevant"
Säger man så i en diskussion med kompisar eller medarbetare?
Jag gör inte det, och jag har faktiskt aldrig hört det i verkligheten heller.
Kanske på TV, på något debattprogram med udda typer, men bara kanske.
Varför måste man uttrycka sig på det här viset?
Varför är det okej här?
Bara en liten sur reflektion såhär till förmiddagsfikat.
kris10an skrev:Det var inte menat som något otrevligt, bara ett konstaterande. Hade du blivit gladare om jag lagt till en smiley efteråt?
Vad är syftet med forumet, att man ska dunka rygg och vara polare, eller att folk som läser här ska få relevant och korrekt information? Det ena behöver ju inte utesluta det andra
KarlXII skrev:kris10an skrev:Det var inte menat som något otrevligt, bara ett konstaterande. Hade du blivit gladare om jag lagt till en smiley efteråt?
Vad är syftet med forumet, att man ska dunka rygg och vara polare, eller att folk som läser här ska få relevant och korrekt information? Det ena behöver ju inte utesluta det andra
Nä, jag vet det. Men nu när jag uppmärksammat ordvalet - tycker du inte att det ser en smula ... aggressivt ut? Tror du att du skulle kunnat omformulera det på ett bättre sätt?
För du hade inte använt det ordvalet i verkligheten heller, eller hur?
Min observation gäller självklart inte dig specifikt, det var mest en allmän undran varför vi måste hålla den där tonen här på faktiskt?
Det här ryggdunkandet som det ofta hänvisas till på andra forum och småskrattas lite åt kanske är så oönskvärt att man måste framstå som rent fientlig för att smälta in, liksom...
En flino gör alltid allting bättre, det är helt sant.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.
Richard skrev:Keltik går väl en hel del lägre än 20 Hz. Det borde göra viss skillnad.![]()
Flint skrev:Jag tycker mig ha märkt att vissa lådor/element kan upplevas som att spela väldigt "lågt (i frekvens) och tungt" utan att för den skull kanske mäta så. Jag har ingen mätning att referera till utan pratar bara om känslan tung bas i positiv bemärkelse man kan få av vissa lådor och baselement. Gamla Kef B139 är/var ett sånt element.
Flint skrev:Jag tycker mig ha märkt att vissa lådor/element kan upplevas som att spela väldigt "lågt (i frekvens) och tungt" utan att för den skull kanske mäta så. Jag har ingen mätning att referera till utan pratar bara om känslan tung bas i positiv bemärkelse man kan få av vissa lådor och baselement. Gamla Kef B139 är/var ett sånt element.
IngOehman skrev: Jag har genom historien stött på ett antal olika högtalarmodeller vars
basåtergivning givit upplevelser som inte han kunnat "förklaras" genom
att bara titta på tonkurvan. Det mest talande exemplet jag kan erindra
mig är några äldre Cervin Vega-modeller, vars tonkurvor inte alls låtit
deras betraktare förstå med vilken upplevd fysiskt "tyngd" högtalarna
förmedlar bastonerna.
Vh, iö
sprudel skrev:Richard skrev:subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.
Richard! Menar du en hel del lägre än 20 Hz med-3 dB, eller -20dB?
pi 60 ger återger säkerligen frekvenser under 20 Hz också men till vilket ljudtryck är ju en annan fråga
subjektivisten skrev:Ser suddigt?
subjektivisten skrev:Då har du inte hört något större delat system.
Oavsett så är det inte speciellt svårt att spela högre än pi60 i basen så jag vet inte riktigt vad som är poängen? Speciellt om man jämfört i två olika rum med tanke på hur bas och rum hänger ihop.
Richard skrev:Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.
....men visst, det borde inte vara möjligt med en sådan avgrundsdjup basåtergivning med två slutna lådor och såpass liten konarea det ju ändå
rör sig om, knappt mer än 9 tum är det väl inte per högtalare i Keltik.
Du lär nog få leta lite, Keltik tillverkas ju inte längre, kan inte se att någon av göteborgsbutikerna Tonläget eller Peoples & Schmidt ha nån uppsättning på sina beg listor f n.sprudel skrev:Richard skrev:Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.
....men visst, det borde inte vara möjligt med en sådan avgrundsdjup basåtergivning med två slutna lådor och såpass liten konarea det ju ändå
Du låter ju härligt entusiastisk.Jag får nog ta mig till en Linn-butik i Göteborg och lyssna lite. Ligger det inte en på Aschebergsgatan?
Richard skrev:subjektivisten skrev:Då har du inte hört något större delat system.
Oavsett så är det inte speciellt svårt att spela högre än pi60 i basen så jag vet inte riktigt vad som är poängen? Speciellt om man jämfört i två olika rum med tanke på hur bas och rum hänger ihop.
Visst håller jag med i allt du skriver. Jag kan tänka mig att ett par infra- basar kan ge samma, eller en ökad upplevelse av djupbaskapacitet, jämfört med slutna isobarikkopplade knappa 10- tummare...
Richard skrev:
Specen ligger väl på ju Keltik på 20-20000 Hz +- 1,5 dB om jag inte minns fel.
Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.
kris10an skrev: Irriterad över påståenden som läggs fram som om de vore fakta men där det inte framgår hur man kommit fram till sin slutsats. Och när det sedan framkommer att man inte ens mätt upp det man påstår sig veta, ja då tycker jag inte något annat ord än irrelevant passar in.

meanmachine skrev: Ett inlägg!
Richard skrev:Visst håller jag med i allt du skriver. Jag kan tänka mig att ett par infra- basar kan ge samma, eller en ökad upplevelse av djupbaskapacitet, jämfört med slutna isobarikkopplade knappa 10- tummare...
kris10an skrev:
Aggressivt är väl att ta i, men kanske lite irriterat. Irriterad över påståenden som läggs fram som om de vore fakta men där det inte framgår hur man kommit fram till sin slutsats. Och när det sedan framkommer att man inte ens mätt upp det man påstår sig veta, ja då tycker jag inte något annat ord än irrelevant passar in.
Harryup skrev:kris10an skrev:
Aggressivt är väl att ta i, men kanske lite irriterat. Irriterad över påståenden som läggs fram som om de vore fakta men där det inte framgår hur man kommit fram till sin slutsats. Och när det sedan framkommer att man inte ens mätt upp det man påstår sig veta, ja då tycker jag inte något annat ord än irrelevant passar in.
Innefattar det även den forskning som enligt uppgift har utförts men aldrig presenterats här också när det hänvisas till sådana källor? Eller är din irritation källberoende?
mvh/Harryup
meanmachine skrev:Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.
![]()
Hur kan man säga så?? Vi har båda sagt att detta är våra upplevelser och empiriska erfarenheter. Hur kan man säga att universum är oändligt.. är det irrelevant då ingen mätning gjorts som kunnar bekräfta detta? Typiskt jäklar faktisktdumprat. skulle har vilja avsluta med något fult men det är väl inte konstrutivt.Men aningen irriterad iaf.
IngOehman skrev:Att skriva att universum är oändligt är väl lika dumt som att hävda att
det har någon annan storlek specifik, om man inte har något som stöder
någondera påstående?
Varför inte hålla det öppet hur det är med saker som man inte vet hur
de är?
Vh, iö
Richard (om Keltik) skrev:
Specen ligger väl på ju Keltik på 20-20000 Hz +- 1,5 dB om jag inte minns fel.
Märk väl att det handlar om helaktiva högtalare, med frekvenskorrigering i själva filtret inte bara i basen, utan även till mellanton och diskanten.
Filtret hade optionen att kunna välja full utsräckthet ned till 20 Hz eller avrullning tidigare i basregistret.
Richard (om Keltik) skrev:Vi snackar om en klart avancerat aktivt filter som var skräddarsytt för just Keltik.
Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.
Richard (om Keltik) skrev:....men visst, det borde inte vara möjligt med en sådan avgrundsdjup basåtergivning med två slutna lådor och såpass liten konarea det ju ändå
Richard (om Keltik) skrev:Det baselement som sitter i Keltik är till viss del baserat på kef B139 men är ett helt annat element, inte ens tillverkat av kef, utan av tonegen och är ett specialkonstruerat till just Keltik. Enligt uppgift från Crawford är
baselementet i Keltik både styvare i konen ( polypropylen) och " snabbare " än original kef B 139.
Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".
mvh/Harryup
kris10an skrev:Jag vet inte men det verkar som om ordet "irrelevant" uppfattas som extremt kränkande av vissa. "Huuuur kan du säga så", "Fyyy vad otrevligt"... "Skulle det jag sagt kunna vara irrelevant, usch vad kränkt jag känner mig nu". Lite smålöjligt faktiskt.
KarlXII skrev:Först är det folk säger irrelevant, sen är de smålöjliga.
Det där med social kompetens och kommunikativ empati är inte allas starka sida.![]()
kris10an skrev:Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".
mvh/Harryup
Ok, men för vem är isåfall ett så lösryckt påstående om att en viss högtalare spelar djupare och mer potent än en annan tvärtom relevant?
Av det vi fått läsa här vet vi ingenting om under vilka omständigheter högtalarna testats. Vi vet inte ens vilken av dem som de facto (dvs inte bara "jag tycker det låter så") levererar högst ljudtryck vid 20 Hz. Vi har bara subjektiva tyckanden. För vem är detta relevant menar du? Knappast för den som vill köpa ett par högtalare som levererar djup och potent bas iallafall, för det kan ju bli en rätt tråkig erfarenhet om det visar sig att i just hans rum så var basen vare sig speciellt djup eller särskilt potent.
Harryup skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".
mvh/Harryup
Ok, men för vem är isåfall ett så lösryckt påstående om att en viss högtalare spelar djupare och mer potent än en annan tvärtom relevant?
Av det vi fått läsa här vet vi ingenting om under vilka omständigheter högtalarna testats. Vi vet inte ens vilken av dem som de facto (dvs inte bara "jag tycker det låter så") levererar högst ljudtryck vid 20 Hz. Vi har bara subjektiva tyckanden. För vem är detta relevant menar du? Knappast för den som vill köpa ett par högtalare som levererar djup och potent bas iallafall, för det kan ju bli en rätt tråkig erfarenhet om det visar sig att i just hans rum så var basen vare sig speciellt djup eller särskilt potent.
Jag tycker du reagerar alldeles för starkt. Richard berättar ju om sina upplevelser. Han får väl ha vilka upplevelser han vill. Inklusive fel upplevelser enligt andra. Och jag tror ingen kommer låta bli att köpa pi-60 för att Richard tyckte att Keltik lät som dom gjorde. Å andra sidan så har jag inte sett några mätningar på några olika Ino-rum mig veterligen och ändå så tycker väldigt många att det låter så otroligt bra och många tycker att det låter väldigt neutralt. Finns mig veterligen ingen som fört i bevis att det är ett neutralt ljud som återges, i synnerhet som olika rum definitivt låter olika. Är väl bra om folk är nöjda. MEn om folk bara får uttala sig efter att dom med mätningar skall bevisa att dom tycker "rätt" så kommer inget återstå av faktiskt. Eller starta gärna en tråd som alla kan jämföra sig med då det gäller hur olika högtalare mäter i olika rum.
Om en högtalare är specad till +-1,5dB så lär toleransen ha blivit större i vilket normalt rum som helst.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ok, känns som om du kommer få mycket att göra framöver.....
kris10an skrev:KarlXII skrev:Först är det folk säger irrelevant, sen är de smålöjliga.
Det där med social kompetens och kommunikativ empati är inte allas starka sida.![]()
Nej nu missförstår du mig med flit. Det är de starka reaktioner på ordet "irrelevant", från andra individer än de vars påståenden är irrelevanta, som är smålöjliga.![]()
kris10an skrev:Harryup skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".
mvh/Harryup
Jag tycker du reagerar alldeles för starkt. Richard berättar ju om sina upplevelser. Han får väl ha vilka upplevelser han vill. Inklusive fel upplevelser enligt andra. Och jag tror ingen kommer låta bli att köpa pi-60 för att Richard tyckte att Keltik lät som dom gjorde. Å andra sidan så har jag inte sett några mätningar på några olika Ino-rum mig veterligen och ändå så tycker väldigt många att det låter så otroligt bra och många tycker att det låter väldigt neutralt. Finns mig veterligen ingen som fört i bevis att det är ett neutralt ljud som återges, i synnerhet som olika rum definitivt låter olika. Är väl bra om folk är nöjda. MEn om folk bara får uttala sig efter att dom med mätningar skall bevisa att dom tycker "rätt" så kommer inget återstå av faktiskt. Eller starta gärna en tråd som alla kan jämföra sig med då det gäller hur olika högtalare mäter i olika rum.
Om en högtalare är specad till +-1,5dB så lär toleransen ha blivit större i vilket normalt rum som helst.
mvh/Harryup
Det blev en "upplevelse" först efter att jag ifrågasatt det som i mina ögon mer såg ut som ett direkt påstående. Men nu vet vi alla att det bara var en åsikt. Vissa kanske ser ngn relevans i den, jag gör det inte.
Notera gärna att jag inte ngn stans försvarar ngt högtalarmärke utan bara generellt vänder mig emot denna typ av påståenden.
IngOehman skrev:Problemet är inte att någon anmäler att de uppgifter de har fått inte
säger dem något.
Det är att andra går i taket över det, och går till personangrepp. Och
extra problematiskt är det om moderatorer beter sig på det viset.
Vh, iö
meanmachine skrev:Du är inte läskunnig du va? eller saknar du fattningförmåga? Vara en fråga i all vänlighet..
Detta är min första post i ämnet!!!
"Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60
Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken."
Hur i H tolkar du detta??
meanmachine skrev:IngOehman skrev:Problemet är inte att någon anmäler att de uppgifter de har fått inte
säger dem något.
Vh, iö
Ingvar. Även om jag i mycket respekterar dig så anser jag detta fel. OM någon häver ur sig skit och felaktigheter så anser jag det är fel.. Krist10an ljuger och sprider negatioer sen försöker skyla det med lögner.. Jag anser inte att det är mitt fel om jag svara tillbaka.
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Ok, känns som om du kommer få mycket att göra framöver.....
Jag gillar inte heller när personliga åsikter framförs på ett sådant sätt att andra kan uppfatta det som verifierade fakta.
Det skulle ta offantlig tid att lära sig vilka som återkommande gör på det viset, varför det är bättre att alla slutar formulera sig så.
Risken är att felaktigheter sprids och cementeras. Det vore väl tråkigt?
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Ok, känns som om du kommer få mycket att göra framöver.....
Jag gillar inte heller när personliga åsikter framförs på ett sådant sätt att andra kan uppfatta det som verifierade fakta.
Det skulle ta offantlig tid att lära sig vilka som återkommande gör på det viset, varför det är bättre att alla slutar formulera sig så.
Richard vet jag skriver lite objektivt ibland och det har jag påpekat själv men jag har aldrig bedömt det har skrivit som irrelevant.
Däremot så har mycket framförts som objektivt och som forskningsresultat utan att det någonsin krävts att det skall verifieras. Varför denna skillnad?
Annars så håller jag med dig i princip men tycker att man kan stanna vid att vara en aning bitsk med glimten i ögat. Värre än så behöver man inte ta i även om det kan vara svårt att överföra känslor i ett forum. Smileys funkar inte alltid heller.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Problemet är inte att någon anmäler att de uppgifter de har fått inte
säger dem något.
Vh, iö
Harryup skrev:Däremot så har mycket framförts som objektivt och som forskningsresultat utan att det någonsin krävts att det skall verifieras. Varför denna skillnad?
kris10an skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Ok, känns som om du kommer få mycket att göra framöver.....
Richard vet jag skriver lite objektivt ibland och det har jag påpekat själv men jag har aldrig bedömt det har skrivit som irrelevant.
Däremot så har mycket framförts som objektivt och som forskningsresultat utan att det någonsin krävts att det skall verifieras. Varför denna skillnad?
Annars så håller jag med dig i princip men tycker att man kan stanna vid att vara en aning bitsk med glimten i ögat. Värre än så behöver man inte ta i även om det kan vara svårt att överföra känslor i ett forum. Smileys funkar inte alltid heller.
mvh/Harryup
Att påstå att någon sagt något irrelevant är alltså den grövsta av alla skymfer?![]()
Jag är tydligen både aggressiv, saknar social kompetens, ljuger och har svårt med läsförståelsen bara för att jag haft oförskämdheten att yppa detta ord?
Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag...Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Synd bara att de övriga registren inte kommer i närheten av varken piP eller pi60 .![]()
Jag har varken något emot Harryup, MM, eller kris10 eller någon annan.
Det var rätt lärorikt för mig att nyligen märka att Squeezeboxarna kanske ändå inte är svaret på jungfruns bön, att det troligen finns bättre nätverkspelare i form av en simpel iPad ( och kanske andra, oprövade spelare ) .
Jag har förut uttryckt skepsism till att det kan vara så pass stor skillnad- erfarenheten från 90- talet säger mig att inte allting defacto är bättre, bara för att det råkar vara dyrare.....eller mera anpassat...
Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.
Och det kan ju vara kul för andra att veta att tex. iPad eller den nya SB touch verkligen låter bättre. Skillnaden är rätt stor ju.
Åtminstone tycker både jag, Harryup och Karl XII ungefär lika här, ivartfall om SB 3 och Duet kontra vissa andra spelare.
Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Synd bara att de övriga registren inte kommer i närheten av varken piP eller pi60 .![]()
Det var rätt lärorikt för mig att nyligen märka att Squeezeboxarna kanske ändå inte är svaret på jungfruns bön, att det troligen finns bättre nätverkspelare i form av en simpel iPad ( och kanske andra, oprövade spelare ) .
Jag har förut uttryckt skepsism till att det kan vara så pass stor skillnad- erfarenheten från 90- talet säger mig att inte allting defacto är bättre, bara för att det råkar vara dyrare.....eller mera anpassat...
Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.
Och det kan ju vara kul för andra att veta att tex. iPad eller den nya SB touch verkligen låter bättre. Skillnaden är rätt stor ju.
Åtminstone tycker både jag, Harryup och Karl XII ungefär lika här, ivartfall om SB 3 och Duet kontra vissa andra spelare.
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Däremot så har mycket framförts som objektivt och som forskningsresultat utan att det någonsin krävts att det skall verifieras. Varför denna skillnad?
Ingen skillnad, men du har fel i att det inte krävs verifiering. Det görs rätt ofta, och det brukar bemötas rätt surmulet.
Kommer det ingen verifiering eller hänvisning så klassas det av mig som partsinlaga och åsikt.
kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu.
Harryup skrev:kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu.
Jaha, och vad skall alla träta om resetn av kvällen då?
Snöpligt slut att alla blev överrens.
mvh/Harryup
kris10an skrev:Harryup skrev:kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu.
mvh/Harryup
Vet ej, MM kanske kommer på nåt, själv ska jag ut o ta en bärs!
Mats skrev:Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag...Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med
en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.
kris10an skrev:Harryup skrev:kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu.
mvh/Harryup
Vet ej, MM kanske kommer på nåt, själv ska jag ut o ta en bärs!
DVD-ai skrev:meanmachine skrev: Ett inlägg!
Tja, ser i din signatur att du sitter på ett par QM10, Vad tycker du om dom och deras ljud.
Hur upplever du att dom förmedlar musiken och är det samma problem med för liten ljudbild även här ?
sprudel skrev:Enligt dina erfarenheter så borde jag som har SB Duet kunna uppleva en förbättring genom att byta till SB Touch? Jag använder SB Duet i ett trådlöst nätverk med Lavry DA10 som dac, och kör optiskt. I så fall måste jag ju prova. Vad hör du för skillnad?
meanmachine skrev:DVD-ai skrev:meanmachine skrev: Ett inlägg!
Tja, ser i din signatur att du sitter på ett par QM10, Vad tycker du om dom och deras ljud.
Hur upplever du att dom förmedlar musiken och är det samma problem med för liten ljudbild även här ?
Det tar sin början här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44607
Richard skrev:Det som inte har någon direkt logisk förklaring är varför touch enligt Harryup och Karl XII även låter bättre via den digitala utgången till en extern dac än den äldre SB 3.
Harryup skrev:Men allra helst klagar du på andra här?
mvh/Harryup
Richard skrev:sprudel skrev:Enligt dina erfarenheter så borde jag som har SB Duet kunna uppleva en förbättring genom att byta till SB Touch? Jag använder SB Duet i ett trådlöst nätverk med Lavry DA10 som dac, och kör optiskt. I så fall måste jag ju prova. Vad hör du för skillnad?
Om du läser mina inlägg, så ser du att jag själv aldrig lyssnat till SB touch. Det är Harryup och Karl XII som jämfört touch mot de tidigare Squeezeboxarna och funnit att touch låter bättre, både digitalt och analogt.
Egentligen borde du alltså fråga dem om detta.![]()
Jag har själv ingen anledning att ifrågasätta detta resultat, dels så visar stereophiles mätningar att touch mäter mycket bättre än SB 3 på alla punkter, dessutom upplever jag att min iPad låter bättre via hörlursutgången än min egen SB Duet vilket inte heller är konstigt eftersom den också mäter som en highend- cdspelare via denna utgång.
Därmed inte sagt att SB Duet skulle låta illa- inte alls.
Det som inte har någon direkt logisk förklaring är varför touch enligt Harryup och Karl XII även låter bättre via den digitala utgången till en extern dac än den äldre SB 3.
meanmachine skrev:Harryup skrev:Men allra helst klagar du på andra här?
mvh/Harryup
Och inbillar sig att han är utan inbillning
subjektivisten skrev:Det jag är mest imponerad av är hur folk orkar testa och diskutera massa saker när dom, förhoppningsvis, vet att stor del av detta är inbillning helt enkelt.
subjektivisten skrev:Alltså, för mig så spelar det ingen roll, vill folk lägga massa energi, pengar, koppla och ha sig, fine. Jag, personligen, ser hellre en film eller lyssnar på några skivor istället för leta senaste inbillningen.
KarlXII skrev:Placebo.
Placebo är vår vän!
KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet.
Richard skrev:En airport är bra om du vill köra optiskt digitalt ut till extern dac.
Då måste du dock använda spdif- överföring.
Vet inte om det är så lyckat.
Den iPad jag använder är v.1.
Båda versionerna mäter extremt bra via hörlursutgången, men v. 2 är något bättre mätmässigt.
Squeezepad klarar konvertering av FLAC, waw mm.... Kostar 75 spänn att köpa programmet till iPad.
Båda ipadversionerna mäter bättre via hörlursutgången än analogt ut från SB 3.
Stranne skrev:KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet.
Gärna det, men det hjälper mig inte med Spotify-problemet tyvärr. Jag
använder nämligen en Bubba3 som server, och den har ingen Intel-
processor varför Spotify-pluginet inte funkar.
sprudel skrev:KarlXII skrev:Placebo.
Placebo är vår vän!
Nä! Det blir på samma nivå som när man skrutinerar den naturvetenskapliga teorin om evolutionen och finner att den har vissa passager som är svårare att acceptera för att var fullkomlig och genast bemöts av argumentet:
-Ja, där ser du, det är Gud som skapat världen, det måste det ju vara då.
sprudel skrev:KarlXII skrev:Placebo.
Placebo är vår vän!
Nä! Det blir på samma nivå som när man skrutinerar den naturvetenskapliga teorin om evolutionen och finner att den har vissa passager som är svårare att acceptera för att var fullkomlig och genast bemöts av argumentet:
-Ja, där ser du, det är Gud som skapat världen, det måste det ju vara då.
KarlXII skrev:Stranne skrev:KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet.
Joo. Touch har sin egen Spotify,
Magnuz skrev:sprudel skrev:Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.
Jitter? Störningar från den enas nätdel?
Hulbar skrev:
Det är precis det som kreationisterna gör. Påstår saker untan vetenskaplig grund.
Dessutom går det att tro att Gud skapat världen utan att vara negativt inställd till vetenskap. Det trodde Einstein också.
sprudel skrev:Magnuz skrev:sprudel skrev:Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.
Jitter? Störningar från den enas nätdel?
Det skulle man ju lätt kunna pröva genom att växla dessa mellan Duet och Touch. Gjorde ni det K12?
meanmachine skrev:kris10an skrev:KarlXII skrev:Först är det folk säger irrelevant, sen är de smålöjliga.
Nej nu missförstår du mig med flit. Det är de starka reaktioner på ordet "irrelevant", från andra individer än de vars påståenden är irrelevanta, som är smålöjliga.![]()
Är du på riktigt? Är det så svårt att acceptera ett samtalsklimat som innehåller empirisk kunskap? Är det svårt att accetera att jag upplever detta och anser detta. Skall vi bara snacka med varandra om vi har talmetern i handen? Menar du på allvar att det är det enda som är relevant? Jag blir så trött.
meanmachine skrev:Vidare påtalade varken jag eller Richard att det var si eller så utan att det var vår erfarenhet av en produkt. Skulle mitt omdöme vara irrelevant?
meanmachine skrev:Du är farligt ute på svagisen om det är vad du anser och jag lovar dig för din skull att jag hoppas du är tyst framledes för om du inte bygger upp alla dina poster med mattens värld kommer jag att vara på dig.
meanmachine skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Det blev en "upplevelse" först efter att jag ifrågasatt det som i mina ögon mer såg ut som ett direkt påstående. Men nu vet vi alla att det bara var en åsikt. Vissa kanske ser ngn relevans i den, jag gör det inte.
Notera gärna att jag inte ngn stans försvarar ngt högtalarmärke utan bara generellt vänder mig emot denna typ av påståenden.
Du är inte läskunnig du va? eller saknar du fattningförmåga? Vara en fråga i all vänlighet..
Detta är min första post i ämnet!!!
"Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60
Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken."
Hur i H tolkar du detta??
KarlXII skrev:Stranne skrev:KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet.
meanmachine skrev:Själv tycker jag Kris10ian är totalt irrelevant eftersom han saknar tydligt social kompetens samt saknar möjlighet att förstå skriven text.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Själv tycker jag Kris10ian är totalt irrelevant eftersom han saknar tydligt social kompetens samt saknar möjlighet att förstå skriven text.
Efter ordet eftersom, går du till person angrepp. Det gjorde inte kris10an.
Vh, iö
sprudel skrev:Nyfikenhet kanske. Det finns ju en möjlighet att den uppfattning man tidigare haft kanske inte var helt korrekt, att man förbisett någonting.
Det är så nya framsteg görs, man tar höjd för att man kan ha fel, och uttrycker sig aldrig i form av tvärsäkra sanningar. Kallas vetenskapligt förhållningssätt.
sprudel skrev:Det spelar ingen roll för dig, men du är imponerad av att de testar och diskuterar på diskussionsforum. Är det korrekt uppfattat?
Stranne skrev:KarlXII skrev:Stranne skrev:KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet.
Jahapp, där ser man. Det låter ju rätt bra.
subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.
sprudel skrev:Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.
meanmachine skrev:IngOehman skrev:Problemet är inte att någon anmäler att de uppgifter de har fått inte
säger dem något.
Vh, iö
Ingvar. Även om jag i mycket respekterar dig så anser jag detta fel. OM någon häver ur sig skit och felaktigheter så anser jag det är fel..
Krist10an ljuger och sprider negatioer sen försöker skyla det med lögner.. Jag anser inte att det är mitt fel om jag svara tillbaka.
Harryup skrev:kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Hulbar skrev:
Det är precis det som kreationisterna gör. Påstår saker untan vetenskaplig grund.
Dessutom går det att tro att Gud skapat världen utan att vara negativt inställd till vetenskap. Det trodde Einstein också.
Jag skulle vilja påstå att frugans crêpes igår var de godaste hon gjort hittills. Om detta, på toppen av allt annat jag påstått utan vetenskaplig grund, gör mig till någon form av kreationist så får jag ödmjukt finna mig i detta epitet.
Det om detta, var gärna skeptisk till mig men inget mer religiöst....forumreglerna vet du.
Harryup skrev:Javisst vore det skönt om man kunde överlåta sitt eget tyckande och smak till en referensgrupp så att man är helt säker på att man inte gillar fel saker.
mvh/Harryup
Flint skrev:subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.
Det vittnar om flexibilitet och dynamiskt tänkande.
//
DVD-ai skrev:Flint skrev:subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.
Det vittnar om flexibilitet och dynamiskt tänkande.
//
Mats skrev:Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag...Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Harryup skrev:Mats skrev:Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag...Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Idag steg jag in på High Fidelity för att lyssna på ett par olika nätverksspelare. Var beredd på gamla tiders föreläsningar om stampa takten, och vad som är viktigt och vad som absolut inte är viktigt.
Vad möts jag av? Jo 2 trevliga personer som gladeligen låter mig lyssna på ett par olika alternativ. Personen som demade för mig frågade om jag hade något ifrån Linn, jo jag har en gammal LP12. Jaha och så var det inte mer med det. Efter demon så småpratade vi och jag blev erbjuden att låna hem spelaren för att kunna lyssna på den i min anläggning vilket jag tacksamt tog emot.
Måste poängtera att allt gammalt prat om hur de går till i en Linnbutik är totalt bortblåst. Utmärkt service och trevligt bemötande, rekommenderar definitivt ett besök för att se om ni kan hitta några russin till era kakor. Nu skall det spelas Linn ihop med 2A3, horn och digitala elektroniska filter. Hoppas all dist tar ut varandra med lite tur.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Brukar faktiskt ha tur då det gäller det mesta så det ser jag inte som något som helst problem. Men om du har Lust att hålla tummarna också så är ju tummantalet rask fördubblat.
Harryup skrev:Javisst vore det skönt om man kunde överlåta sitt eget tyckande och smak till en referensgrupp så att man är helt säker på att man inte gillar fel saker.
mvh/Harryup
Hulbar skrev:Det är klart det är skönt att slippa testa allting själv. Det sparar mycket tid. Och pengar också ibland. Om man slipper köpa någon apparat som är dyr och dålig eller något tillbehör som visar sig meningslöst och inte gör nytta.
Jag vill ju att apparaterna ska ha så litet egenljud eller så liten färgning som möjligt. Och är inte ute efter något särskilt sound som jag subjektivt tycker är trevligt.
Tänk själv. Varje gång andra lyssnar på olika kablar i hifi-butik och jämför tills man hittar en musikalisk väljudande kabel. Då köper jag istället några meter elkabel för några tior. Fin förtjänst!
Lust skrev:Hulbar skrev:Det är klart det är skönt att slippa testa allting själv. Det sparar mycket tid. Och pengar också ibland. Om man slipper köpa någon apparat som är dyr och dålig eller något tillbehör som visar sig meningslöst och inte gör nytta.
Jag vill ju att apparaterna ska ha så litet egenljud eller så liten färgning som möjligt. Och är inte ute efter något särskilt sound som jag subjektivt tycker är trevligt.
Tänk själv. Varje gång andra lyssnar på olika kablar i hifi-butik och jämför tills man hittar en musikalisk väljudande kabel. Då köper jag istället några meter elkabel för några tior. Fin förtjänst!
Så intressanta tankar... de måste du vara ensam om.
Själv köper jag bara det senaste som HiFi-pressen rekommenderar. Då är jag säker på att det blir både dyrt och dåligt.
Hämnd?
Är det inte bättre att föregå med gott exempel. Och det du berättar att
du tänker göra mot kris10an är ju inte ens "samma sak" som han gjort
mot någon annan, för han har väl agerat spontant snarare än med av-
sikt att gör någon illa.
subjektivisten skrev:Nya framsteg kommer av kontrollerade tester och vetenskaplig förhållningssätt.
subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.
Mats skrev:Harryup skrev:Mats skrev:Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag...Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.
Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med
en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.
Idag steg jag in på High Fidelity för att lyssna på ett par olika nätverksspelare. Var beredd på gamla tiders föreläsningar om stampa takten, och vad som är viktigt och vad som absolut inte är viktigt.
Vad möts jag av? Jo 2 trevliga personer som gladeligen låter mig lyssna på
ett par olika alternativ. Personen som demade för mig frågade om jag hade något ifrån Linn, jo jag har en gammal LP12. Jaha och så var det inte mer med det. Efter demon så småpratade vi och jag blev erbjuden att låna hem spelaren för att kunna lyssna på den i min anläggning vilket jag tacksamt tog emot.
Måste poängtera att allt gammalt prat om hur de går till i en Linnbutik är totalt bortblåst. Utmärkt service och trevligt bemötande, rekommenderar definitivt ett besök för att se om ni kan hitta några russin till era kakor. Nu skall det spelas Linn ihop med 2A3, horn och digitala elektroniska filter. Hoppas all dist tar ut varandra med lite tur.
mvh/Harryup
Kul att höra! Och bra med lite reality check ibland eller hur?Kalle, Per m fl som driver butiken gör det på ett alldeles utmärkt sätt. Några lyssningsintryck att vidareförmedla? Vilken burk lånade du hem?
sprudel skrev:Som alltid föregås av observationer som leder till en hypotes, killarna är på observationsstadiet. Falsifiering av etablerade teorier leder till nya kunskaper, verifiering befäster etablerade idéer.
Laila skrev:Hoppas att du inte implicerar att de "resultat" som kommer
fram under s.k. "kontrollerade former" alltid stämmer ?*
*Du kan ju inte läsa detta, men jag vill ändå belysa
saken/möjligheten . .**
**Sucker . . .![]()
Stranne skrev:Richard skrev:En airport är bra om du vill köra optiskt digitalt ut till extern dac.
Då måste du dock använda spdif- överföring.
Vet inte om det är så lyckat.
Den iPad jag använder är v.1.
Båda versionerna mäter extremt bra via hörlursutgången, men v. 2 är något bättre mätmässigt.
Squeezepad klarar konvertering av FLAC, waw mm.... Kostar 75 spänn att köpa programmet till iPad.
Båda ipadversionerna mäter bättre via hörlursutgången än analogt ut från SB 3.
Ok. Får kolla saken. Det vore ju kanon ifall man kan få en iPad att köra
flac också iom att det är vad jag kör ifall jag inte använder Spotify.
Jag har flac:at ca 400 album och det vore ju fint ifall det inte gjordes
i onödan...
Laila skrev:Hoppas att du inte implicerar att de "resultat" som kommer
fram under s.k. "kontrollerade former" alltid stämmer ?*
*Du kan ju inte läsa detta, men jag vill ändå belysa
saken/möjligheten . .**
**Sucker . . .![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 22 gäster