http://cgi.audioasylum.com/systems/663.html
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view ... mages=4961
Moderator: Redaktörer
erikus skrev:Jag skulle antagligen inte höra dess påverkan, men hör man så pass bra att man köper kabellyftare till strömkablarna, då undrar jag varför han inte hör batterieliminatorn.
Max_Headroom skrev:erikus skrev:Jag skulle antagligen inte höra dess påverkan, men hör man så pass bra att man köper kabellyftare till strömkablarna, då undrar jag varför han inte hör batterieliminatorn.
Jag trodde man köpte kabellyftare för det ser ballt ut, inte för att det skulle påverka ljudet på något sätt (det gör dom nämligen inte, i alla fall inte om man inte samtidigt ser dom :-/ )
Det verkar dock vara en lustigkurre som har grejjorna. Han/hon sitter ju och lyssnar på högtalarnas 30graders respons, typ. Kanske har högtalarna en frekvansgång som lyfter diskanten en delm sådant förekommer ju bland high-end högtalare för att ge intryck av hög upplösning. Men men, folk får ju lyssna hur dom vill, själv tyvker dock det verkar märkligt.
I övrigt håller jag med kraniet: Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället. För pengarna som blir över kan jag köpa mig en ny bil, flygskärmsutrustning, och en massa andra bra-att-ha saker.
matson skrev:Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....
Jag tycker det ser fint ut annars, men personligen skulle jag vilja ha fler sittplatser(och invinklade högtalare).
Rydberg skrev:"
Behöver man säga mer?, dessutom är det alltid liknande svar.....sååå tröttsamt
ja man bör kanske utveckla sådant mer.. det JAG menar är "låt mig sälja dem så jag kan köpa grejjor som är bra ljudåtergivare"
gillar man förvrängt ljud så är det säkert bra grejoor (för de som gillar just dessa produkter). rent designmässigt ser det ju riktigt fräckt ut, speciellt högtalarna är riktigt snygga
JonasNilsson skrev:
För det vet du??
Har du någonsin lyssnat på en enda av prylarna som visas på bilden?
Löjligt är bara förnamnet..........
Kan du tänka dig denna anläggning?
JonasNilsson skrev:ja man bör kanske utveckla sådant mer.. det JAG menar är "låt mig sälja dem så jag kan köpa grejjor som är bra ljudåtergivare"
gillar man förvrängt ljud så är det säkert bra grejoor (för de som gillar just dessa produkter). rent designmässigt ser det ju riktigt fräckt ut, speciellt högtalarna är riktigt snygga
För det vet du??
Rydberg skrev:JonasNilsson skrev:ja man bör kanske utveckla sådant mer.. det JAG menar är "låt mig sälja dem så jag kan köpa grejjor som är bra ljudåtergivare"
För det vet du??
Håller helt med!!
jag har lyssnat på tillräckligt mycket grejjor och är tillräckligt insatt i branschen för att kunna göra en någorlunda bra bedömmning av hur det kan tänkas låta.
Sen om du tror eller litar på att jag har så pass mycket självinsikt att kunna göra det är ju upp till dig..
JonasNilsson skrev:Jag med.
Därför skulle jag aldrig komma med den typen av kvalificerade gissningar som du håller på med.
Men håll du på, men hädanefter kommer jag alltid att ta dina "påståenden" med en nypa salt...
Rydberg skrev:matson skrev:Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....
Jag tycker det ser fint ut annars, men personligen skulle jag vilja ha fler sittplatser(och invinklade högtalare).
"Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället"
matson skrev:Rydberg skrev:matson skrev:Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....
"Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället"
Ja, vad skall man säga......om han inte vill ha just den kombinationen så borde det väl vara okej att skriva det. Givetvis skulle ALLA ta emot prylarna om dom fick dom gratis. Jag skulle slumpa bort högtalarna+sladdar omedelbart, elektroniken vet jag inte vad det är för någon.
Rydberg skrev:Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)
Kraniet skrev:Rydberg skrev:Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)
ja som jag sagt så är jag hyffsat övertygad om hur det låter. inte i exakta termer förstås men jag är väldigt övertygad om att det inte är "korrekt" återgivning det handlar om. Hur vet jag det? Ja jag vet ju som sagt inte men utifrån det jag hört av de så kallade "high end"-prylar som finns så kan jag dra särdeles exakta slutsatser. Men visst nog kan man säkert bli förvånad. Jag har inte lyssnat på Karma så helt säker är jag ju inte. Därför så skulle jag hemskt gärna lyssna på det så jag kunde bli säker. Det är iaf så jag ser till att fixa kunskap. Jag utgår ifrån en viss ståndpunkt, provar den och sen reviderar jag min ståndpunkt om det behövs. Tyvär så är det inte så ofta man behöver revidera åsikter som de jag presenterat.
Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Så nej jag vet inte men jag vet ändå.för att ta ett citat "varken eller & både och"
Rydberg skrev:
Så alla Highend anläggningar är dåliga mao, ursäkta Kraniet men detta måste vara ett av de mest korkade inläggen jag någonsin läst på ett hififorum.
Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Flint skrev:Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Jag blir nyfiken. Vem bestämmer vad som är korrekt återgivning och vad är det?
Kraniet skrev:Flint skrev:Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Jag blir nyfiken. Vem bestämmer vad som är korrekt återgivning och vad är det?
det är ingen som bestämmer det, det bara är. Men det är klart ur nån synvinkel skulle man väl kunna hävda att tyngdlagen är bestämd av någon (Newton) eftersom ordet(lagen) inte fanns innan den blev myntad. Dock skulle jag väl vilja påstå att det fanns tyngdlag innan Newton kom på den.
Korrekt återgivning har du när ljudet som kommer ur dina högtalare är exakt det som blev inspelat. Ända dit har vi inte kommit än men det finns ju det som är mer och mindre nära detta.
edit: om det är oklart så vill jag iaf ha mer
Morello skrev:Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett.![]()
Martin skrev:Det är ungefär lika troligt som att man skulle se mig bränna omkring i en Bugatti eller Bentley eller ha en våning på östermalm med kakelugnar, kristallkronor och burspråk.Det funkar liksom inte.
För de pengarna får man en rejält upphottad lada.Nattlorden skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!
Eller en sprillans ny bil från valfri tysk tillverkare tex. Sedan har man ju en rätt stor summa pengar att spendera. 50'000 på material till högtalarbygge. 80'000 till ett par utmärkta bryston 4B-SST slutsteg. Sen har man väl en mille eller något i den stilen över till insats på en lägenhet.
Fast byt gärna östermalm mot ett slott på Speyside.
Hamburg skrev:Kan du tänka dig denna anläggning?
JockScott skrev:
Men finns det någon garanti att DIY högtalare, samt Bryston steg + allt det andra du tänkt(EKK, Pioneer DVD mm.) ger bättre ljud? Nope det har du inte en blekaste aning om! Och framför allt får du en coolare anläggning för motsvarande summa? knappast...
Hur coolt är det på en skala att köpa färdiga högtalare?
Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett.
Kan du tänka dig denna anläggning?
Nej. Det enda jag skulle vilja ha är rummets volym, om än i ändrat format.
JockScott skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell
Nattlorden skrev:JockScott skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell
Jag räknade in en lagom procentsats för transporten över "pölen".
Sampix skrev:Kharma-högtalarna tillverkas väl i Holland, så transporten över pölen känns lite onödig.
Blue skrev:Kraniet: Jo, allt annat än en Pioneer-dvd, NAD 208 och ett par Pip är ju som bekant borkastade pengar eftersom man inte får den där KORREKTA ÅTERGIVNINGEN utan bara en massa fusk och lullull och framförallt fruktansvärda FÄRGNINGAR...
Den PERFEKTA anläggningen kostar inte mer än 20 papp i dagsläget och alla som skaffat sig något annat än detta kan bara känna sig SÅ BLÅSTA!
Fortsätt drömma Kraniet, om det får dig att känna dig lycklig!
PS. Vem är det förresten som har varit hemma och plåtat hos mig?
Återigen verkar det vara andra som bestämmer vad jag tycker och vilka grejjor jag har.. intressant..
däremot skulle jag förmodligen föredra de grejjorna före de på bilden
Kraniet skrev:ja.
jag har ju som sagt inte lyssnat men jag är ytterst tveksam att jag skulle bli förvånad..![]()
vilket är otroligt tråkigt.. jag önskar hifi fungerade så som tidningarna med flera vill att det ska göra..
marbrink skrev:Skulle vara kul att höra ägaren till den här anläggningen och hans syn på era anläggningar.
Sen blir jag förvånad över inställningen till dyra prylar. Ingen är tvingad att köpa så varför bry så j#vla mycket? Det finns dyra prylar överallt. Ännu mer idiotiska prylar än dyr hifi....
Så varför skulle inte en anläggning kunna få kosta några miljoner?
Nattlorden skrev:Bill - vet inte hur många inlägg här varit, men det är bara två inlägg innan ditt som säger något om det. Så antingen läser du in sånt som inte står där eller så är du överkänslig på de två posterna som passerade och ingen annan brydde sig på att forsätta vidare på...
Bill50x skrev:Nä, jag bara slängde in lite synpunkter med tankar från en tidigare tråd som ursprungligen handlade om Coltrane-högtalare, gled över till PiP och numera handlar om skiktlimning av plywood, eller nåt...
Jag är inte överkänslig när det gäller pipen eller naden, men det verkar onekligen som många diskussioner på något sätt hamnar där, eller att andra apparater med viss automatik alltid jämförs med dessa pip/208.
Att skivspelaren som visas i denna tråd anses låta bättre (eller vara ett bra val) för den ser mer ingenjörsmässig ut är också en märklig kommentar. Jag trodde det var ljudet som var det väsentliga när man väljer grejor - eller?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nä, jag bara slängde in lite synpunkter med tankar från en tidigare tråd som ursprungligen handlade om Coltrane-högtalare, gled över till PiP och numera handlar om skiktlimning av plywood, eller nåt...
Är det inte så konversationer fungerar? Att associationer leder vidare till annat?Jag är inte överkänslig när det gäller pipen eller naden, men det verkar onekligen som många diskussioner på något sätt hamnar där, eller att andra apparater med viss automatik alltid jämförs med dessa pip/208.
Är det konstigt om folk jämför med sina referenser?Att skivspelaren som visas i denna tråd anses låta bättre (eller vara ett bra val) för den ser mer ingenjörsmässig ut är också en märklig kommentar. Jag trodde det var ljudet som var det väsentliga när man väljer grejor - eller?
Fast skall man dra en slutsats av en bild så är väl något som ser ut som det kan funka större chans att man säger något bra om än något som ser tveksamt ut?
Mr_Ekan skrev:Skum tråd...
Ja jag vill ha! Om dåligt, åka ut. Om bra (bättre), stanna kvar. Så gör alltid Ekan när han handlar, ty han handlar sällan nytt och har därmed inte möjlighet att låna hem och utvärdera innan köp. Han kör alltså med köpa-grisen-i-säcken-och-sedan-avgöra-om-grisen-var-ett-svin-eller-faktsikt-ganska-trevlig-återgivare-metoden.
Kraniet skrev:hehe jag tycker denna tråden är bland de roligare på länge.. dålig stämmning vet jag inte om jag tycker det är. jag har iaf väldigt kul!
så för att lägga mer ved på elden tänkte jag klämma ur mig: Den mycket sk HiFi och det mesta HighEnd är skit!Jag säger inget om anläggningen på bilden utifrån bilden utan utifrån min samlade erfarenhet av HiFi. Det mesta är skit och det verkar som att ju dyrare sakerna är destå mer säker kan man vara på att det är skit.
Observera nu att jag säger skit och menar ur en återgivningssynpunkt. Mycket låter* säkert bra men är knappast speciellt nära korrekt återgivning av materialet.
Ja nu har jag ju inte lyssnat på just dom grejjorna som är på bilden men jag har märkt att man oftare tjänar mer på att utgå ifrån att saker är skit. Eller vänta nu.. hmm jag kanske borde förska utgå ifrån att allt är jättebra då borde man bli överraskad oftare.. Iofs skulle man nog mera bli besviken så det kanske är dåligt..
Nej jag håller nog på linjen att allt är skit då kan man ju iaf bli positivt överraskad ibland (om än rätt sällan).
edit: * dessutom låter det ju olika bra för olika personer.. så för en del är nog värsta skiten rena himmelriket..
Martin skrev:edit: En sak är jag rätt säker på och det är att folk skulle aldrig köpa high-end om det lät skit.
Jag håller i princip med, fast jag skulle vilja dra resonemanget ännu längre kanske 10k mot 100k när det gäller slutsteg. Eller 5k mot 20k dessutom.marbrink skrev:Som jag skrev innan tycker jag så här:
Om vi jämför ex. prisklass 30 kkr mot 100000 kkr för låt säga slutsteg. Så kan det finnas många steg i prisklassen 30 kkr som är bättre än ett antal steg i 100 kkr-klassen. Men det finns ju fler steg i prisklass 100 kkr-klassen som är bättre än 30 kkr-klassen. Dessutom, om vi nu skulle plocka ut en referens bland alla steg i båda prisklasserna skulle referensen med största sannolikhet finnas i 100 kkr-klassen.
Vem håller inte med om detta? Det här stämmer in på i stort sett alla prylar, hifi eller inte...
Till dom som säger att den mesta high-end utrustningen låter färgat osv så kanske det stämmer, men budgetprylar är minst lika färgade om inte mer...
Jag håller i princip med, fast jag skulle vilja dra resonemanget ännu längre kanske 10k mot 100k när det gäller slutsteg. Eller 5k mot 20k dessutom.Martin skrev:
Kraniet skrev:nja så dyrt behöver det väl inte bli. men visst nog måste man kanske upp i 10-15 tusen kronor iaf.. elelr däromkring..
Kraniet skrev:till rydberg säger jag som en kompis sa "du har inte hjärnan att förstå och jag har inte tid att förklara"
Naqref skrev:Kraniet skrev:till rydberg säger jag som en kompis sa "du har inte hjärnan att förstå och jag har inte tid att förklara"
Det där är något vi inte gillar här! Argumentera gärna frankt men det är ett uppenbart övertramp. Det vet vi att du kan stå över.
Rydberg skrev:Om man istället resonera från andra hållet. Man vill bygga ett bra steg, vad krävs? Biffig nätdel, fina komponenter som är tokmatchade. Ett stabilt chassi som inte påverkas så mycket av externa vibrationer, god skärmning, hög effekt mm
Nog fan kostar kommer ett sådant steg kosta pengar i konsumentledet, att tro nått annat är ju naivt!!
Rydberg skrev:Kraniet skrev:nja så dyrt behöver det väl inte bli. men visst nog måste man kanske upp i 10-15 tusen kronor iaf.. elelr däromkring..
Om du multiplicerar med en faktor 10 så kanske du kan ha rätt ja.......
Rydberg skrev:Kranit, lugnt för mig, vi är lika goda kålsupare i denna tråden![]()
Vad har du för bakgrund? (teknisk)
Martin skrev:Bill50x: visst. Men ifall vi inte får leka att vi har en uppfattning om ungefär hur det ligger till så finns det ju inget att diskutera. Då kan ju allt förhålla sig precis hursomhelst. Det tror du väl inte på? Du har väl också en uppfattning?
Rydberg skrev:Om man istället resonera från andra hållet. Man vill bygga ett bra steg, vad krävs? Biffig nätdel, fina komponenter som är tokmatchade. Ett stabilt chassi som inte påverkas så mycket av externa vibrationer, god skärmning, hög effekt mm
Nog fan kostar kommer ett sådant steg kosta pengar i konsumentledet, att tro nått annat är ju naivt!!
Kraniet skrev:Rydberg skrev:Kranit, lugnt för mig, vi är lika goda kålsupare i denna tråden![]()
Vad har du för bakgrund? (teknisk)
hehe är det en trickfråga? det är nämnligen ett vanligt angreppsmedel från "emperiet", är man inte civilingenjör kan man väl knappast kunna uttrycka sig om sådana saker etc..
eller som en viss stor svensk säljare av dynaudio sa när jag tyckte det lät knasigt mellanregistret "jaha vid vilken frekvens då?".. ja jag behöver inte ha absolut gehör för att kunna avgöra om mellanregistret låter konstigt..
men för att svara på din fråga så får jag väl säga filosofisk.
edit: mer exakt kanske är naturvetenskaplig, filosofisk, slöjdmässig, akustisk, kognitionsvetenskaplig och snart audiologisk. i kronologisk följd. ja audiolog tänkte jag prova nu efter jul. då blir det att flytta ner till den stora staden så nu kan ni inte känna er säkra längre
Flint skrev:Bill50x
Jag uppfattar dig som subjektivist. Rätta mig om jag har fel. Är du nöjd med din lyssning hemma?
Flint skrev:Bill50x
Jag uppfattar dig som subjektivist. Rätta mig om jag har fel. Är du nöjd med din lyssning hemma?
Kraniet skrev:det svåraste är väl kanske att prissätta det hela.. om man får två promille bättre återgivning för 50 000 mer är det värt det? ja jag vet inte det är väl kanske upp till var och en.
men ta tex 208 som utklassar det mesta (har inte sett nån lista på vad det jämförts mot) och inte kostar så mycket (ja ser man till hur dyr den är trots åldern så kan man kanske hävda att den kostar mycket).
nu säger jag inte att lts test behöver vara "rätt" för att utvärdera saker men det verkar lovande (har själv aldrig provat ett sånt test så jag vet ju inte.. provar gärna dock)
men om man antar att LTS har den bästa metoden för att utvärdera om en apparat färgar. isf visar det ju väldigt tydligt att prislappen inte verkar spela så stor roll.. NAD 208 verkar snarare vara en hybrid eller mutation då inga andra NAD-apparater uppvisar dylik prestanda (som den sägs ha jag har ju inte hört skiten). Så det var inte pris elelr utvecklingsarbete som producerade 208 utan snarare en konstruktion som föll igenom det vanliga NAD-nätet..
snarare verkar det ju närmast som att 208 aldrig riktigt ingick ordentligt i NAD-serien eftersom den har tveksam mekanisk uppbyggnad(stabilitet). ett snålbygge på vissa sätt alltså..
detta tror jag kan vara en bra nyckel för vissa företag. om dom slutade tänka och satte ihop delar på måfå så kanske de träffade rätt
Flint skrev:Kraniet
Jag uppfattar dig som att vara objektivist. Rätta mig om jag har fel. Är du nöjd med din lyssning hemma?
Rydberg skrev:Kraniet, generaliseringarnas mästare
Rydberg skrev:Ja det är en mycket bra metod, du vet väl förresten att alla amerikaner äter pommes varje dag.
Inte ens med en PhonoFix inkopplad?Sanoj skrev:Ja tack. Jag tar anläggningen rakt av...inkl. rummet.
Sen skulle jag iofs dumpa LP-rasparen till nån som behövde den då vinyl inte tänder mina cylindrar.
// Jonas
Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.
Max_Headroom skrev:Jag tycker att man som konsument måste ta ett eget ansvar för vad produkter man köper. Det är ett fritt land, vill folk köpa grejjor som kostar lite mycket i förhållande till andra, teknsikt eller ljudmässigt likvärdiga eller överlägsna apparater så får dom för mig gärna göra det. Helt upp till var och en att kolla om reklamen coh försäljarnas svada har någor förankring i verkligheten.
Det värsta är väl när det kommer personer som slår bort illusionen av "bra ljud"! Fram tills dess mådde man bra och var nöjd med sitt ljud!Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.
EngelholmAudio skrev:Det värsta är väl när det kommer personer som slår bort illusionen av "bra ljud"! Fram tills dess mådde man bra och var nöjd med sitt ljud!Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.
*skojar*
![]()
Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.
JockScott skrev:Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom.
JockScott skrev:Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom.
Sanoj skrev:Ja tack. Jag tar anläggningen rakt av...inkl. rummet.
Sen skulle jag iofs dumpa LP-rasparen till nån som behövde den då vinyl inte tänder mina cylindrar.
// Jonas
Klart det är. Det är ju bara hifi.Kraniet skrev:EngelholmAudio skrev:Det värsta är väl när det kommer personer som slår bort illusionen av "bra ljud"! Fram tills dess mådde man bra och var nöjd med sitt ljud!Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.
*skojar*
![]()
ja men detta är nog inte så mycket skämt som det kan verka..
Jösses. Känner du dig motarbetad? Att det blir motstånd är väl allt annat än förvånande.jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig. Enda jag pratar är ju om återgivning som den ska vara alltså en ärlig transport av musikinformationen. Sen om folk inte vill ha det det säger jag väl inte ett skit om.
Du kommer ju in som en sidotackling redan i 1'a minuten.
Kraniet skrev:jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig.
Inte konstigt att folk blir förbannade. Det går ju stick i stäv mot vad som gäller i t.ex. HiFi-blaskorna där begreppet "återgivning" är helt ointressant.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig.
Inte konstigt att folk blir förbannade. Det går ju stick i stäv mot vad som gäller i t.ex. HiFi-blaskorna där begreppet "återgivning" är helt ointressant.
JockScott skrev:Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.
Kraniet: Hur vet du att du får just det du eftersträvar? har du varit med på alla inspelningar så du vet att så här låter det?
Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom. Sitter ni och diggar och tycker "Fy fan va bra det låter" även om det låter skit i öronen, men anläggningen visar en fin mätkurva.
Jag lyssnar iaf med öronen och avgör då jag tycker det låter bra, om det är korrekt varje gång har jag inte en aning om då jag absolut inte vet hur Metallica eller Sophie Zelmanin skulle låta i mitt vardagsrum spelandes live.
Blue skrev:Det är dessutom så att den sektliknande hetsen kring "neutralitet", "korrekt återgivning" och - framförallt - ett litet antal produkter (som huvudsakligen slutade tillverkades för tiotalet år sedan) är ett fenomen som bara återfinns i Sverige.
Det eviga pratet om den korrekta återgivningen, de gamla LTS-refernserna som dyker upp i varenda debatt och den enorma misstron till i princip allt som tillverkas nu för tiden gör Sverige till ett hiskeligt tråkigt hifi-land att leva i.
Jag har svårt att tänka mig att man någon annanstans i världen hittar ett mer konservativt, stelbent och reaktionärt hifi-klimat än i detta vårt avlånga, kalla land.
mats skrev:Kraniet, var jorden är platt med detta att göra`? Vi kan säga att du tror du vet hur det skall låta, för så är det du tror du vet, men du vet inte![]()
![]()
Kraniet skrev:jag antar att kyrkan hade liknande invändningar ang jordens rundhet eller huruvida allt kretsar runt jorden.
Kraniet skrev:Harryup skrev:Att läsa om något jag inte kan/inte känner till/tycker olika om är däremot intressant.
jag trodde det var det vi(jag) gjorde..
Kraniet skrev:ja själv har ingan problem med att folk vill ha "flower power" tvärtom förstår jag det. men
precis som de medvetande-påverkande substanser som florerade då som jag inte vill ha
så frånstår jag "flum-hifi" (om jag tillåts kalla det det..) så länge folk är nöjda så är det helt ok med mig.
Blue skrev:Hur ser det då ut utomlands? Lite olika i olika länder förstås. Men generellt pratas det mer om huruvida det "låter bra" än om ljudet är neutralt.
Max_Headroom skrev:Blue skrev:Hur ser det då ut utomlands? Lite olika i olika länder förstås. Men generellt pratas det mer om huruvida det "låter bra" än om ljudet är neutralt.
Som här dåJag tycker det verkar vara ganska lika på dom flesta ställen. Folk verkar mest gilla att ha "sitt eget sound", vilket stämmer ganska bra med min egen uppfattning (min uppfattning skiljer sig dock från dom flestas när det gäller metoden att få just "sitt eget sound").
Snokar man runt lite på Nätet så hittar man dock en del som är väldigt lika LTS och deras uppfattning. Men det verkar vara en begränsad skara, precis som här. Så har i alla fall jag uppfattat det.
En sak som dock verkar gemensam, i alla fall i västvärlden, är att i princip samtliga, oavsett om man är rör&horn entusiast, LTSare, purist eller vad som helst, är att ALLA klagar på den dassiga kvaliteten på mycket av dagens skivproduktion!
Snokar man runt lite på Nätet så hittar man dock en del som är väldigt lika LTS och deras uppfattning. Men det verkar vara en begränsad skara, precis som här. Så har i alla fall jag uppfattat det.
mats skrev:Självklart blir det skillnader ändå, eftersom var och en upplever verkligheten lite olika. Alla upplever inte en gitarr exakt lika. Åtminstonde tror jag att dyrhifin jobbar så.
mats skrev:för dyrhifins gubbar har ju forskare som lyssnar på verkligheten så att de får sina högtalare
så likt verkligheten som möjligt.
mats skrev:Kraniet, vad jag menade är i sammandrag. Tycker det är märkligt att du skulle ha rätt mot alla dyrhifitillverkare som är experter.
mats skrev:..fast det borde vara så att dyrare är bäst, men så är nog inte fallet.
OM man inte räknar med riktig hifi som B.A.T, Coltrane, Gondul, det är dyrt och perfekt.
mats skrev:..fast det borde vara så att dyrare är bäst, men så är nog inte fallet. OM man inte räknar med riktig hifi som B.A.T, Coltrane, Gondul, det är dyrt och perfekt.
Morello skrev:Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
...eller för prislapp för den delen...
Morello skrev:. Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Martin skrev:Max, jag tycker du har en lite snäv syn på vad som kan vara bra. Att det måste vara på ett visst sätt. Jag har själv en ganska snäv syn om jag tänker efter men att kritisera högtalarna för att de är av fullrangetyp är lite väl hårt tycker jag.
Morello skrev:Max,
Ponera att du har ett 6.5"-element som ska arbeta ned till 80 Hz kontra 400 Hz. Membranförskjutningen blir avsevärt större i det första fallet, nämliigen en faktor 25 större
Morello skrev:Det är väl uppenbart att 6.5"-elementet kommer att arbeta med större förskjutning ju lägre delningsfrekvensen är. I en fullregisterkonstruktion kan man, tack vare elemenetns fysiska närhet, dela högre upp och således vinna ljudtryckskapacitet.
Nu talar jag om en fullregisterkonstruktion av tre-vägstyp.
Morello skrev:Varför sådana antaganden? BAT har gjort många extremt tveksamma apparater. Jag har hittills inte sett några likheter mellan Bladelius konstruktioner (Gondul tex.) och BAT.
Den här tråden börjar bli överfylld med lösa spekulationer, generaliseringar av snudd på extrem dignitet och allmänt pladder. Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Bravo skrev:Alla bör värdera vad som är viktigast ur deras synpunkt, men att skriva andra på näsan att
de har fel om de väljer att lyssna ur ett annat perspektiv och med ett annat förhållningssätt
blir galet då man inte är överrens ens om utgångspunkterna.
Du missförstår mig nog. Det centrala i min fråga handlar om ifall en anläggning som är ihopsatt utifrån en persons preferenser skulle passa en annan person lika bra. Hur stor är chansen att just du skulle valt precis samma anläggning med samma budget utan vetskap om den anläggningen? Antagligen nära noll, jag tror att de flesta skulle valt att gå helt andra vägar. Därför verkar det lite konstigt att vissa skulle kunna tänka sig den anläggingen rakt av (kanske ev. med någon liten förändring) i stället för att välja helt utifrån egna preferenser, lyssning, behov och tankar om/tro på vad som är bra mm. Det är ju ofta detta som de sk. LTS:arna ofta får kritik för, att de inte skulle välja sitt system utifrån personliga önkemål om själva apparaterna och i stället gå på rekommendationer som leder till att många har samma apparater.Bravo skrev::) "Martin" jag chansar nog på att denne person tänkt igenom sitt val och att den är hyfsad, säker kan väl ingen vara utan att ha lyssnat givetvis.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster