Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jag svarade 4. Ingen aning.
Trots att jag på goda grunder misstänker att CD12 är betydligt bättre. Jag har dock aldrig jämfört de två spelarna direkt utan bara lyssnat på dem i olika sammanhang.
Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen. Det vore märkligt om CD12 skulle vara sämre än både Mimik och 668.
Men som sagt, jag VET inte. Därav mitt svar.
/ B
Wolfie skrev:Richard: Varför skulle 1-bits omvandlare inte vara något vidare?
mx skrev:Jag har lyssnat på båda, om än inte A/B, och det är ingen skillnad
enligt mig. Rum, högtalare och förstärkare påverkar betydligt mer.
Bill50x skrev:Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen.
/ B
phon skrev:Man väljer antagligen en av dem av andra anledningar än ljudet.
Hantering, utseende, märkestrohet eller nåt.
Richard skrev:mx skrev:Jag har lyssnat på båda, om än inte A/B, och det är ingen skillnad
enligt mig. Rum, högtalare och förstärkare påverkar betydligt mer.
Både pioneer 668 och cd- 12 alltså ?
Intressant. Det borde ju vara som du skriver, eftersom mätresultaten visar på att de mycket troligt låter helt lika.
Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
De har ju några år på nacken, mycket har hänt på digitalsidan sen dess.
Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.
Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.
Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.
...men knappast hörtbart bättre, än det bästa på den tiden.
kris10an skrev:Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?
Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.
Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Är det på antagandet att 668an skulle vara transparent?
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Goldfinger skrev:Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Och där är skillnaderna ytterligare svårare att finna relativt i "testbänken".
Flint skrev:Det är inte säkert. Vad får dig att tro det?
Nattlorden skrev:Och där är skillnaderna ytterligare svårare att finna relativt i "testbänken".
kris10an skrev:Bill50x skrev:Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen.
/ B
På vilket sätt såg sig den ena bli slagen av den andra? Grävde den ena spelaren djupare i basen, hörde du ljud på den ena som du inte hörde på den andra, etc?
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
subjektivisten skrev:Juppz, det kan man mäta i fronten, ordet LINN verkar vara den parameter som gör att det blir mer "spelglädje"
kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet![]()
Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet![]()
Fråga de som hört apparaterna och jämfört dem sida vid sida.
Ragnwald skrev:Har man ett utsträckt bassystem, så hör man absolut skillnad mellan en mängd olika DVD-/CD-spelare. 668:an behöver inte skämmas, men CD12 kan jag inte uttala mig om, den har jag inte haft äran att lyssnat på.
subjektivisten skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?
Seriöst, NÄR ska någon bevisa dessa LINN påstående under blindtest?
subjektivisten skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?
Seriöst, NÄR ska någon bevisa dessa LINN påstående under blindtest?
prolinn skrev:. Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.
prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.
prolinn skrev:Är detta en gissningstävling eller vad? CD12 vet jag är bra. De omdömmen jag läst om 668 är sådär, men jag har inte själv hört 668 så vad vet jag? Konstig fråga/formulering att ha omröstning om!
prolinn skrev:Trist ton - igen! Skaffa bättre anläggningar och optimera era installationer så kommer även ni höra skillnad på allt möjligt. Om alla skillnader är värda att bry sig om är en annan sak.
Jag tror er tilltro till blindtester är klart överdrivna. Om jag förstått bland andra Peter Steidl rätt så är det ett rätt trubbigt instrument för att fastställa vilka skillnader som finns och vilka som är påhittade.
Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.
Headfi skrev:Det är en sak jag undrar över:
Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?
Headfi skrev:Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?
Jag har inte förstått vad den spelaren klarar av som gör den så speciell.
kris10an skrev:prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.
Om "tunedem" är lika effektivt som att f/e lyssna ut transparent utrustning, designa egna högtalare som uppfyller högt ställda prestandakrav vad gäller ljudtryckskapacitet och distorsion, och sedan akustikbehandla lyssningsrummet efter att ha mätt och räknat på det utifrån vedertagna fysikaliska principer, så kan jag inte låta bli att undra, vad är "tunedem"?
prolinn skrev:Man kan inte mäta sig fram till perfekt ljud!
Piotr skrev:Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig.
/Peter
Nattlorden skrev:Har inget med linn att göra. Men alla som inte gillar resultat från blindtester säger samma sak - oavsett om det gäller hifi eller vin eller vad...
prolinn skrev:Enligt Linn använder dom blinda lyssningsjämförelser mycket genomgripande som underlag under konstrultionsarbetet.
prolinn skrev:Man kan inte mäta sig fram till perfekt ljud!
prolinn skrev:Tundem är en lyssningsmetod som för att maximera en anläggnings förmåga att återge melodier. Den kan användas för att utvärdera alla möjliga skillnader ur just det perspektivet. Varken mer eller mindre.
Nattlorden skrev:prolinn skrev:Enligt Linn använder dom blinda lyssningsjämförelser mycket genomgripande som underlag under konstrultionsarbetet.
Men med vilken målsättning? Referens eller preferens? Blind lyssning går att nyttja i båda fallen.
torig skrev:Nattlorden skrev:prolinn skrev:Enligt Linn använder dom blinda lyssningsjämförelser mycket genomgripande som underlag under konstrultionsarbetet.
Men med vilken målsättning? Referens eller preferens? Blind lyssning går att nyttja i båda fallen.
Vad tror du själv?![]()
prolinn skrev:Piotr skrev:Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig.
/Peter
Jag har inget mot blindtester, mer än att man bör vara försiktig med att dra förhastade slutsatser utifrån resultat från just blindtester. Man bör faktiskt vara försiktig med att dra slutsatser från de föesta tester faktiskt eftersom man inte alltid kan vara säker på att man har koll på alla variabler.
gnypp45 skrev:prolinn skrev:Piotr skrev:Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig.
/Peter
Jag har inget mot blindtester, mer än att man bör vara försiktig med att dra förhastade slutsatser utifrån resultat från just blindtester. Man bör faktiskt vara försiktig med att dra slutsatser från de föesta tester faktiskt eftersom man inte alltid kan vara säker på att man har koll på alla variabler.
Och just blindtester, som faktiskt ger koll på några av dessa variabler, ska man alltså vara mer skeptisk mot än öppen lyssning, för att...? Jag får inte ihop det du skriver.
prolinn skrev:Tundem är en lyssningsmetod som för att maximera en anläggnings förmåga att återge melodier. Den kan användas för att utvärdera alla möjliga skillnader ur just det perspektivet. Varken mer eller mindre.
Strmbrg skrev:Grejar Linn denna?
http://www.youtube.com/watch?v=mfn21nof5r0
Max_Headroom skrev:Vilka melodier då?
För att ta reda på detta måste man först klargöra vad som är en melodi och inte. Någon speciell melodi som linn-grejjorna klarar extra bra? Den här kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=hLbEZU7YB-w
Edit: Hur är det med texten, kommer det fram extra bra med Linn-grojjrna och tunedem? Är texten en del av melodin (left - right, left - right, left - right and light togeather, keep on try, keep on try, keep on try, do that forever!)
Hur är det med den övriga texten, den är ju en viktig beståndsdel i en hel del musik.
Conan skrev:Det är väl ingen som troratt lättöl och citronfanta smakar lika under ett kontrollerat blindtest?
Bill50x skrev: Tunedem är ett sätt att se/höra skillnader med en musikalisk syn som grund. Att höra en melodi tydligare baseras INTE på en enda fysikalisk egenskap utan troligen flera samverkande egenskaper. Alltså är kris10an's fråga om "vilken fysikalisk egenskap" helt enkelt fel ställd
Bill50x skrev: Tex att man uppfattar melodin bättre, att det svänger mer eller att man bättre förstår Zappas musik.
Detta är inte mer flummigt än att man sätter siffror på musikalisk känsla, bara ett annat sätt att se på saken. Som jag ser det är alla synvinklar viktiga när man bedömer musikåtergivning, men den åsikten stöter ofta på patrull såväl här som på Selleri
/ B
kris10an skrev:Bill50x skrev: Tunedem är ett sätt att se/höra skillnader med en musikalisk syn som grund. Att höra en melodi tydligare baseras INTE på en enda fysikalisk egenskap utan troligen flera samverkande egenskaper. Alltså är kris10an's fråga om "vilken fysikalisk egenskap" helt enkelt fel ställd
Okej frågan är väl i princip rätt ställd, men det finns alltså flera fysikaliska egenskaper?Bill50x skrev: Tex att man uppfattar melodin bättre, att det svänger mer eller att man bättre förstår Zappas musik.
Detta är inte mer flummigt än att man sätter siffror på musikalisk känsla, bara ett annat sätt att se på saken. Som jag ser det är alla synvinklar viktiga när man bedömer musikåtergivning, men den åsikten stöter ofta på patrull såväl här som på Selleri
Du får ursäkta men detta är väl grymt flummigt? Hur jag uppfattar och förstår musiken jag lyssnar på varierar från dag till dag med samma anläggning utan att jag gjort några förändringar alls. Hur ska jag kunna dra några som helst slutsatser ur vad anläggningen presterar på det sättet? Varje gång jag känner mig lite trög i huvudet och inte orkar/vill lyssna för att jag inte fattar vad sångaren egentligen menar så är det alltså anläggningens fel??
En annan fråga: när Linn "tunedemar", är det bara Linn apparater som demas då, eller kan man tänka sig att blanda en anläggning med apparater från andra märken? Man kan ju tycka att om Linn följer sitt eget koncept så borde inte deras egna apparater behöva tunedemas, utan harmoniera perfekt tillsammans, emedan alla andra märken borde det.
Bill50x skrev:Det är klart att det finns flera fysikaliska egenskaper. Alla skillnader mellan apparater beror inte på frekvensgången tex, även om vissa tyx tro det och rekommenderar en equalizer så fort man vill korrigera något oljud...
Visst kan man själv vara en bidragande orsak, eller kanske rentav den enda, till att anläggningen låter olika från dag till dag. Men det kan lika gärna bero på att tex strömmen är sämre vissa dagar, att du gjort förändringar i setup´en som du inte tänker på osv.
Tunedem används inte bara för att sortera ut apparater utan också för att optimera den anläggning man har. Tex med placering av högtalare, använda olika underlag för sin spelare (vinyl, cd osv), vända kontakter rätt med mera. Och visst kan man tunedema andra apparater än Linns egna. Att Linn "uppfunnit" metoden betyder inte att alla Linns produkter är bäst, det skiljer ganska mycket mellan olika apparater och högtalare.
/ B
Conan skrev:Men går det inte att tune dema blint då, eller måste man se apparatloggan och prislappen under testets gång?![]()
Inget test är ju "perfekt" i alla avseenden, men min bestämda uppfattning är att risken för "falsk utebliven detektion" under ett kontrollerat blindtest är ett ofantligt mycket mindre problem än risken för att fönväntanseffekter ska få fritt spelrum under helt öppen lyssning.
Och om det nu är så att skillnaderna ur ett "musikaliskt perspektiv" är stora mellan två CD-spelare (oavsett om den ena heter Linn eller inte) under öppen lyssning, varför skulle dessa stora skillnader försvinna under ett blindtest? Det är väl ingen som troratt lättöl och citronfanta smakar lika under ett kontrollerat blindtest?
Lowend skrev:Dessa två apparater har det stötts och blötts om i rätt många år nu, vad är det som gör dessa två apparater så intressanta egentligen? Skulle gärna vilja veta, och varför älta dessas egenskaper och karaktärer, och varför ställa dem emot varandra?
Mig veterligen har ingen av dessa apparater revolutionerat musikåtergivningen, vill verkligen veta vad det är som gör de två spelarna så intressanta.
kris10an skrev:Jag förstår att det finns fler fysikaliska orsaker som påverkar det ljudliga resultatet. Nu gällde det vilken/vilka som påverkar något som kallas melodiåtergivning och du menade att min fråga var fel ställd vilket jag inte håller med om.
Av det du beskriver av tune dem tycker jag det låter som vanlig lyssna och tyck och ser inte vad som är såunikt med det. Vad är det linn har "uppfunnit" menar du?
Richard skrev:Självklart går det att använda tune- method blint också. Utan att se prislapp eller märke.
Bill50x skrev:kris10an skrev:Jag förstår att det finns fler fysikaliska orsaker som påverkar det ljudliga resultatet. Nu gällde det vilken/vilka som påverkar något som kallas melodiåtergivning och du menade att min fråga var fel ställd vilket jag inte håller med om.
Av det du beskriver av tune dem tycker jag det låter som vanlig lyssna och tyck och ser inte vad som är såunikt med det. Vad är det linn har "uppfunnit" menar du?
Du skrev vilken fysikalisk parameter, det är singularis dvs en enda. Jag menar att det ofta är flera samverkande faktorer som påverkar ljudet. Varför jag var petig just här är därför att många tror att man ofta(st) kan peka ut en enda parameter som orsaken till det man hör. Typ frekvensgång som jag skrev, eller (olinjär) dist när det låter rått eller "taggigt".
Tunedem är inte alls bara lyssna och tyck utan ett verktyg att med lyssning och ett musikaliskt synsätt bedöma en apparat eller anläggning. Istället för att konstatera att basen känns lite låg och sedan verifiera detta med en mätning som visar att den avlyssnade apparaten har tappat typ 3 dB vid 25 Hz så lyssnar man istället på HUR låter basen, HUR låter musiken och HUR låter basspelaren när denne spelar. Låter det mer eller mindre svängigt än med den andra apparaten? Känns det dött eller livligt? För den som tänker till lite inses det ganska lätt att det inte bara är frekvensgången som skiljer utan också andra tekniska parametrar. Att då enbart mäta frekvensgången och konstatera att det är sänkningen på 3 dB som är orsaken till det bristande ljudet kan vara en kraftig förenkling. Detta kan man sortera ut om man lyssnar ur en musikalisk synvinkel istället för en ljudmässig.
/ B
Mats skrev:Hur bra spelar musikerna?
KarlXII skrev:Nej, men det är väl ingen som tror att en mistlur och en harpa låter lika på ett kontrollerat blindtest heller.
Om det är 5 eller 7 gram kolsyra per liter i citronfantan däremot, då blir det kanske värre. I värsta fall märker du bara det i längden då den ena blir avslagen fortare.
Conan skrev:Hmmm, men hur ofta läser du i en hifi-recension: "Vi hörde ingen skillnad de första två veckorna, men sen tyckte vi att den ena spelaren började låta lite avslagen..."?![]()
Jag menar bara att om man nu tycker sig kunna känna skillnad mellan 5 och 7 gram kolsyra i Fantan (direkt på studs och inte efter 3 veckor i kylen), men att den skillnaden försvinner mystiskt under ett blindtest, så kanske det inte är blindtestet som är boven i dramat...![]()
Säger inte att det är helt uteslutet att en viss egenskap kan ta längre tid än 10 sekunder att bli medveten om, men effekter som endast (dvs som är omöjliga att "lära sig" höra i realtid) är märkbara efter veckor av lyssning är rätt ovanliga - och då minst lika svåra att detektera korrekt i öppen lyssning.
KarlXII skrev:Så jag vet inte - händer det eller?
KarlXII skrev:Försvinner mystiskt säger du. Nja, det behöver inte vara någon mystik inblandad, bara fel metod. Jag tror inte längre att blindtester är speciellt bra för att höra skillnader.
KarlXII skrev:Själv har jag börjat släppa på korrektheten. Jag skiter i transparensen.
Är det kul att lyssna plus att det låter bra, så räcker det för mig.
Eller snarare - det är det enda som duger.
Vad ska man kalla det? Tunedem med knorr?
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Richard skrev:Mats skrev:Hur bra spelar musikerna?
Att lyssna efter melodislingorna ( tune- method ) är en metod att använda då man lyssnar. Problemet är att metoden är systemberoende.
En viss signalkälla av olika märken kan upplevas som HELT olika bra på tydligheten i melodierna beroende på vilket komplett system signalkällan stoppas in i.
Inte minst visar Harryups tester av nätverkspelare att sådant är fallet.
Man kan alltså inte säga att en apparat är överlägsen en annan. Det är helt beroende på hur den övriga anläggningen är komponerad.
Förstår man bara detta så är fältet öppet för riktiga förbättringar, även med tune- method.
Conan skrev:KarlXII skrev:Så jag vet inte - händer det eller?
Nä!
KarlXII skrev:Försvinner mystiskt säger du. Nja, det behöver inte vara någon mystik inblandad, bara fel metod. Jag tror inte längre att blindtester är speciellt bra för att höra skillnader.
Stämmer nog bra att blindtester inte är en speciellt bra metod om man önskar uppleva skillnader, vare sig de finns där "på riktigt" eller inte...
KarlXII skrev:Själv har jag börjat släppa på korrektheten. Jag skiter i transparensen.
Är det kul att lyssna plus att det låter bra, så räcker det för mig.
Eller snarare - det är det enda som duger.
Vad ska man kalla det? Tunedem med knorr?
Jamen, det är väl så de flesta av oss "hobby-entusiaster" lyssnar på apparater. Bara man då är medveten om att de upplevda skillnaderna inte behöver ha med appraternas tekniska prestanda att göra utan kan bero på förväntningar och förutfattade meningar (eller bara dagsfomen) hos lyssnaren allena. Just det där pillret är tyvärr rätt svårt att få ner för vissa som vill att alla upplevelser av en test/lyssning har en förklaring med förankring i den fysikaliska världen.
Det är mycket lättare att säga: "jag struntar i det där med transparens och korrekthet" än att säga: "jag struntar i om skillnaderna är verkliga eller bara placebo".
Önskar? Alltså, jag är ju nyfiken på OM det finns en skillnad och HUR denna skillnad ter sig.Conan skrev:Stämmer nog bra att blindtester inte är en speciellt bra metod om man önskar uppleva skillnader, vare sig de finns där "på riktigt" eller inte...
Max_Headroom skrev:Lowend skrev:Dessa två apparater har det stötts och blötts om i rätt många år nu, vad är det som gör dessa två apparater så intressanta egentligen? Skulle gärna vilja veta, och varför älta dessas egenskaper och karaktärer, och varför ställa dem emot varandra?
Mig veterligen har ingen av dessa apparater revolutionerat musikåtergivningen, vill verkligen veta vad det är som gör de två spelarna så intressanta.
CD 12 är tekniskt intressant på grund av den del fifffiga tekniska lösningar. Bland annat sitter laser dioden med snabbfäste så den enkelt kan bytas om det skulle behövas. Spelaren är rent mekaniskt mycket gediget byggt. Uppenbarligen har tillverkaren tänkt att denna ska kunden ha länge. Eller åtminstone skall kunna ha det, om man så önskar. Inget billigt slit och släng. DACen är kopplad med en egen klock-synk-sladd till drivverket. Fiffigt.
Naturligtvias har ingen av dom revolutionerat musikåtergivningen. Hur skulle dom kunna gära det? En CD-spelare är en CD-spelare.
Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Eftersom Carlssonplanet & LTS är vida överlägsna resten av världens hifipress, självklart. Noneeded. 989 är väsentligt mer färgande än 668, alltså inte bättre - oavsett vad subjektivt tyckande betalda guldöron må tycka.
Fast jag skulle inte skriva det, begagnatpriset blir bara bättre om fler tycker som du... och det skulle inte skada med ett extra par i reserv.
Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Eftersom Carlssonplanet & LTS är vida överlägsna resten av världens hifipress, självklart. Noneeded. 989 är väsentligt mer färgande än 668, alltså inte bättre - oavsett vad subjektivt tyckande betalda guldöron må tycka.
Fast jag skulle inte skriva det, begagnatpriset blir bara bättre om fler tycker som du... och det skulle inte skada med ett extra par i reserv.
Javisst ja, glömde ju att LTS och Carlssonplanet-anhängarna är livrädda för saker o ting som verkligen låter och berör lyssnaren.
Tänkte inte på det.
Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Javisst ja, glömde ju att LTS och Carlssonplanet-anhängarna är livrädda för saker o ting som verkligen låter och berör lyssnaren.
Tänkte inte på det.
Nattlorden skrev:Håller med.
Denna må vara slö att starta, och emellanåt råkar skivor i vibrerande obalans... men likfullt är ljudet tillräckligt bra för att ge magiska resultat om den kopplas till en topp-anläggning:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414233
Med tanke på ovanstående nackdelar så skulle jag självklart inte rekommendera den, men det var ett rent experimentköp för att testa hypotesen om att en entryline-dvd är tillräckligt bra idag.
Hulbar skrev:Tror nog att en sådan kan rekommenderas om budgeten är begränsad. För då måste pengarna användas så de ger största möjliga förbättring. Och då bör inte DVD spelaren vara onödigt dyr.
Även om det inte är ett nöje att äga en apparat som är plastig och väger 1 Kg.
Nattlorden skrev:Håller med.
Denna må vara slö att starta, och emellanåt råkar skivor i vibrerande obalans... men likfullt är ljudet tillräckligt bra för att ge magiska resultat om den kopplas till en topp-anläggning:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414233
Med tanke på ovanstående nackdelar så skulle jag självklart inte rekommendera den, men det var ett rent experimentköp för att testa hypotesen om att en entryline-dvd är tillräckligt bra idag.
Tänkte inte på det.
StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Varför är en filosofi om att eftersträva en så oförvanskad signal som möjligt genom kedjan något tråkigt?
Din preferens är (om jag läser dig rätt) en färgad signal som berör dig.
Och som skrivits alla 1000 gånger innan, så är det inget fult i att föredra en färgning.
Lowend skrev:Hihi, visste jag skulle få på tafsen för mitt inlägg.![]()
Visst vill jag att mina apparater skall ha förmågan att beröra, sitta och lysna på ett platt och oengagerande ljud är i mitt tycke helt ointressant. Visst, att återge vad som finns på skivan är en viktig egenskap, men vad finns på skivan egentligen? Vilka instrument spelas det på och hur är inspelningen gjord? Vilka effekter är pålagda och hur används de? Inspelningsrummets akustik, hur starkt och svagt spelas det?
Nattlorden skrev:Lowend skrev:Hihi, visste jag skulle få på tafsen för mitt inlägg.![]()
Visst vill jag att mina apparater skall ha förmågan att beröra, sitta och lysna på ett platt och oengagerande ljud är i mitt tycke helt ointressant. Visst, att återge vad som finns på skivan är en viktig egenskap, men vad finns på skivan egentligen? Vilka instrument spelas det på och hur är inspelningen gjord? Vilka effekter är pålagda och hur används de? Inspelningsrummets akustik, hur starkt och svagt spelas det?
1) Det är inte apparaten som skall beröra, det är musiken. Vill man att apparaten skall beröra köper man väl en trummaskin el. dyl?
2) Så nära transparent återgivning som går GER INTE PLATT OCH OENGAGERANDE LJUD!
3) Ja, det är ju precis de frågorna som man behöver transparent återgivning för att kunna svara på. Färgar spelaren vet man ju aldrig vad som är vad.
Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Nattlorden skrev:
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.
Lowend skrev:StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Varför är en filosofi om att eftersträva en så oförvanskad signal som möjligt genom kedjan något tråkigt?
Och som skrivits alla 1000 gånger innan, så är det inget fult i att föredra en färgning.
Nja, frågan är snarare - vad är en färgad signal Stefan? Platt och tråkigt eller medryckande och kraftfullt? Menar inte att det måste spelas med dånande bas eller ylande diskant, det blir ju bara fel.
Lowend skrev:StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Nja, frågan är snarare - vad är en färgad signal Stefan? Platt och tråkigt eller medryckande och kraftfullt? Menar inte att det måste spelas med dånande bas eller ylande diskant, det blir ju bara fel.
KarlXII skrev:Håller absolut med. Det kan låta hur bra som helst.
Men det kan en anläggning komponerad av grovt färgande prylar också göra.
Nattlorden skrev:Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Med tanke på att flera av oss som sitter med sådan samt en dynamikkompetent anläggning inte håller med, så antar jag att du helt enkelt saknar färgningar som får dig att uppfatta musiken som mer dynamisk - vilken besynnerligt nog brukar vara en lätt kompression som är boven.
Hulbar skrev:Platt och tråkigt är ett subjektivt omdömme. Det är inte alls säkert att någon annan upplever samma sak som du. Om någon annan påstår att han gillar det är det förmodligen sant.
Lowend skrev:Vilka komponenter består den dynamikkompetenta anläggningen av i ditt fall?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Håller absolut med. Det kan låta hur bra som helst.
Språkligen håller jag inte med, men vi har olika definition på "låta bra". Du menar nog "uppskattas" med det, jag menar "nära mediaidentiskt" med det.
Lowend skrev:de flesta av de anläggningar jag lyssnat på som beskrivits som transparenta med komponenter av "världsklass" och som kostat skjortan har trots allt inte engagerat mig som lyssnare. En massa detaljer visst men var tog musiken vägen? Alldeles för analytiskt och stelt utan den värme som jag anser behövs för att göra musiken rättvisa. Detta kan iofs vara ett sk "ljudideal" jag beskriver men jag anser att mycket av det sk highend-segmentet går bort pga nämnda överanalytiska egenskaper.
Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Med tanke på att flera av oss som sitter med sådan samt en dynamikkompetent anläggning inte håller med, så antar jag att du helt enkelt saknar färgningar som får dig att uppfatta musiken som mer dynamisk - vilken besynnerligt nog brukar vara en lätt kompression som är boven.
Vilka komponenter består den dynamikkompetenta anläggningen av i ditt fall? Själv har jag inte "världens bästa anläggning" alls men det är himla kul att spela på den. Plus att jag faktiskt hör fler detaljer, fler instrument som spelar slingor med varandra osv nu än tidigare med flera gånger dyrare komponenter. En LG BD370 bluray, NAD C320, Audio Pro A2.42 LIVE är vad jag spelar på. Tilläggas skall att jag tidigare haft ett flertal surroundförstärkare, två riktigt dyra, som inte hade något att komma med. Därav min stora skepsis gentemot 2105:an.
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Håller absolut med. Det kan låta hur bra som helst.
Språkligen håller jag inte med, men vi har olika definition på "låta bra". Du menar nog "uppskattas" med det, jag menar "nära mediaidentiskt" med det.
Vi menar samma saker naturligtvis, eftersom du på intet sätt kan veta exakt hur mediat låter.
Högtalarna och rummet du vet.
Däremot kan du ju naturligtvis ha som målsättning att få signalen så oförvanskad fram dit. För mig spelar det ingen större roll, bara jag är nöjd med det som når öronen.
Problemet med en färgande anläggning är ju att den kanske inte låter bra på allt. Vinsten med den är att den låter gudomligt på, målsättningsvis, mycket.
Det är ju en sak som är så himla märklig. Vissa transparensförspråkare säger å ena sidan att det är jätteviktigt att signalen ska vara oförstörd, och man ser till LTS att ta fram omdömen på olika apparater för att förvissa sig om det. Sen kan samma människor mena att det inte går att höra någon skillnad på varken cd-spelare, dacar, eller ens förstärkare.
KarlXII skrev:Det är ju en sak som är så himla märklig. Vissa transparensförspråkare säger å ena sidan att det är jätteviktigt att signalen ska vara oförstörd, och man ser till LTS att ta fram omdömen på olika apparater för att förvissa sig om det. Sen kan samma människor mena att det inte går att höra någon skillnad på varken cd-spelare, dacar, eller ens förstärkare.
Och detta är det, vad jag kan komma på, endast transparensförespråkare som säger.(Och kanske bara en enda transparensförespråkare dessutom, när jag tänker efter) Är inte detta en form av cirkelresonemang? Eller kanske ett nollsummespel? Var står du i den frågan? Kan du kasta ett ljus över det där för jag fattar verkligen inte.
steveo1234 skrev:En förstärkare, dac eller CD-spelare kan dissas för att den faller av för tidigt, kanske till och med hemska -1db vid 8hz eller nåt. Men att använda portade baslådor som är -20db vid 8hz är inte bara ok det kan faktiskt klassas som state-of-the-art vad gäller musikåtergivning
Nattlorden skrev:Lowend skrev:de flesta av de anläggningar jag lyssnat på som beskrivits som transparenta med komponenter av "världsklass" och som kostat skjortan har trots allt inte engagerat mig som lyssnare. En massa detaljer visst men var tog musiken vägen? Alldeles för analytiskt och stelt utan den värme som jag anser behövs för att göra musiken rättvisa. Detta kan iofs vara ett sk "ljudideal" jag beskriver men jag anser att mycket av det sk highend-segmentet går bort pga nämnda överanalytiska egenskaper.
Som sagt... detta är inte vad transparent är. Du har blivit lurad som så många. Det du beskriver är ett typiskt high-end-ljud, men det har inget med transparens att göra.
jockewe skrev:Skivan låter kanon här hemma hos mig med min specialmatta, hyfsat engagerande iallafall. Jag gillar inte röriga ljud så det gör nog att jag är nöjd men nu "vet" jag skillnaden.
Nattlorden skrev:Jag tror du missar vissa bi-vilkor är du förenklar saker och inte har koll på vem som säger vad.
Det är väl framför allt vissa personer som säger det om inte höra skillnad på slutsteg, och då är det rätt hårda krav som skall vara uppfyllda för det testområdet där påståendet är uppfyllt. Och dessa är det ju ingen människa som kollar upp att de är uppfyllda i verkliga livet och högst troligen är de inte det.
Sen är det en fråga om att ha koll på de relativa storlekarna på skillnader och var de stora vinsterna finns att göra för att inte suboptimera.
Allt är logiskt och hänger ihop, men det gäller att nysta från rätt håll och förstå varför man gör det... annars kan man dra helt tokiga slutsatser.
Lowend skrev:Man kan säga att jag blivit lurad och ändå inte, har aldrig tyckt om ovan beskrivna "ljudideal" som då enligt både dig och mig är ett förvrängt ljud om något.
De är bara det att jag hamnat i diskussioner där LTS och Carlssonplanet-fans styvnackat hävdat att just 2105 osv är rätt väg, och den enda vägen, att gå för att uppnå ett "transparent" och riktigt ljud.
Då kanske du förstår lite av min skepsis gällande de komponenterna
, vill också tillägga att i några av dessa diskussioner har jag fått "veta" att det minsann inte är fint alls med en anläggning som kan spela bas både på djupet och och med kraft. Vad kan man bli annat än snurrig i huvudet av ett sådant resonemang. Logiken försvinner på nåt sätt i det hela då jag får känslan av minst sagt dubbla budskap i många av de diskussionerna.
KarlXII skrev:Ett icke-svar. Jag blev inte mycket klokare av det där.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:En förstärkare, dac eller CD-spelare kan dissas för att den faller av för tidigt, kanske till och med hemska -1db vid 8hz eller nåt. Men att använda portade baslådor som är -20db vid 8hz är inte bara ok det kan faktiskt klassas som state-of-the-art vad gäller musikåtergivning
Nu tror jag allt herrn överdriver på båda sidorna... både om ris och ros...
Richard skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Vilka komponenter består den dynamikkompetenta anläggningen av i ditt fall? Själv har jag inte "världens bästa anläggning" alls men det är himla kul att spela på den. Plus att jag faktiskt hör fler detaljer, fler instrument som spelar slingor med varandra osv nu än tidigare med flera gånger dyrare komponenter. En LG BD370 bluray, NAD C320, Audio Pro A2.42 LIVE är vad jag spelar på. Tilläggas skall att jag tidigare haft ett flertal surroundförstärkare, två riktigt dyra, som inte hade något att komma med. Därav min stora skepsis gentemot 2105:an.
Du verkar ju ha bra grejor du spelar på, LG: n är väl tom en av referenserna på Carlsson planet ?
Jag tyckte precis som du om surroundreceivers, det mesta lät verkligen jätteilla.
Sedan har jag fått uppleva halsläpp med tre riktigt bra receivers, Denon avr 1507, 2308 och senast Marantz 6005 hos mx.
Mx själv har sålt sin Hegelkombination för 60000:- därför att den inte lät bättre än Marantz. Min bror sålde sin förstärkarekombination som kostade 100000:- till förmån för denon avr 2308. Denna gången var anledningen inte att det lät lika bra med receivern, utan bättre.![]()
Men det finns förstås mycket dåliga receivers också.
En Yamaha vi lånade hem för flera år sedan lät inte bra alls.
steveo1234 skrev:Jag är inte LTS-medlem så jag får inte MOLT och kan inte säga hur mycket som slutstegen mm faller mot DC för att kunna detekteras. Och jag vet inte heller avstämningsfrekvensen för de på faktiskt valda portade lådorna. Men, storleksordningen dem emellan stämmer nog i alla fall ganska bra misstänker jag.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Jag är inte LTS-medlem så jag får inte MOLT och kan inte säga hur mycket som slutstegen mm faller mot DC för att kunna detekteras. Och jag vet inte heller avstämningsfrekvensen för de på faktiskt valda portade lådorna. Men, storleksordningen dem emellan stämmer nog i alla fall ganska bra misstänker jag.
Fast du skall inte stirra dig blind på Hertztalet på dc-filtret... Det är ju inte där som det är -3dB som är det intressanta, utan hur pass långt upp det medför att -0.2dB ligger och därför påverkar det något mer hörbara registret.
Men för dig som vill spela i princip till DC så har det ju verkligen betydelse... så du om någon borde ju vara glad över att någon bryr sig om att kika på detta.
Nattlorden skrev:Hulbar skrev:Platt och tråkigt är ett subjektivt omdömme. Det är inte alls säkert att någon annan upplever samma sak som du. Om någon annan påstår att han gillar det är det förmodligen sant.
Jag har stött på det omdömet så många gånger från så många personer, och vid närmare granskning visar det sig att de som de refererar till då inte alls är transparent, det är bara de som tror det. När de blir utsatta för något som är hyffsat transparent kommer de inte alls med samma värderingar. Vem som är ansvarig för att så många tror en viss färgning representerar transparensidealet vet jag inte, men det skulle vara intressant att veta hur dett uppstått...
Det som flest personer måste lära sig är att inte presentera sina subjektiva omdömen som fakta. Man får gilla vad som - det är helt ok. Men de personer som förväntar sig att man skall acceptera deras gillande verkar inte vilja förstå att de inte kan presentera vad de gillar som sanningen om vad som är objektivt bra.
steveo1234 skrev:Fast på nästan alla (?) portade små lådor (dvs icke LLT-lösningar) så ligger ju avstämningsfrekvensen en bra bit över 16hz. Jag tror (men vet inte) att de portade lådorna har sin -0,2db punkt långt ovanför en vanlig förstärkare. Men jag blir gärna rättad om jag har fel.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Fast på nästan alla (?) portade små lådor (dvs icke LLT-lösningar) så ligger ju avstämningsfrekvensen en bra bit över 16hz. Jag tror (men vet inte) att de portade lådorna har sin -0,2db punkt långt ovanför en vanlig förstärkare. Men jag blir gärna rättad om jag har fel.
Fast hur tänkte du nu? Bara för att basarna inte är perfekta så de inte rullar av något själva, så är det ok att det rullas av extra mycket för att förstärkaren också gör det? Är det inte bättre att enbart basarna rullar av i ett sådant fall?
Hulbar skrev:Men det är inte säkert att någon som vant sig vid och blivit beroende av ett kraftigt färgat ljud som ger illusorisk effekt kommer att uppskatta den vid en provlyssning. Även om andra som vant sig vid fula färgningar som de själva aldrigt tyckt om får ett mycket positivt intryck första gången de får höra transparent återgivning.
steveo1234 skrev:Klart att det vore bättre.
Men för mig går det inte ihop att samtidigt avråda från köp av en förstärkare för att den inte passerar en F/E-lyssning odetekterad samtidigt som man säljer och rekommenderar baslösningen med väsentligt (?) mycket sämre prestanda.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Klart att det vore bättre.
Men för mig går det inte ihop att samtidigt avråda från köp av en förstärkare för att den inte passerar en F/E-lyssning odetekterad samtidigt som man säljer och rekommenderar baslösningen med väsentligt (?) mycket sämre prestanda.
Nu är det ju så att alla baslösningar har väsentligt sämre prestanda än förstärkare, så det är ju inte så konstigt.
Rekommendation på baslösningar får ju bedömmas i det spannet som finns på baslösningar.
Skaffar man något bland det bästa som finns i alla kategorier så har man ju gjort vad man kan... att sedan högtalare har skyhögt högre distsiffror än de bästa förstärkarna, det är liksom inget att göra något åt i dagsläget eller överskådligt framtid om inte ett paradigmskift uppstår.
Nattlorden skrev:Sen undrar jag vilken baslösning som du hittat recenserad av LTS... mig veterligt har jag aldrig läst något sådant.
steveo1234 skrev:Däremot säljer/sålde/ rekommenderade/nått åt det hållet LTS en portad lösning baserad på NHT1259?
Ragnwald skrev:subjektivisten skrev:Jaså?
Jodå!
Lowend skrev:De är bara det att jag hamnat i diskussioner där LTS och Carlssonplanet-fans styvnackat hävdat att just 2105 osv är rätt väg, och den enda vägen, att gå för att uppnå ett "transparent" och riktigt ljud.
Hulbar skrev:
En anläggning kan objektivt vara bra på att återge den information som finns på skivorna. Men människor är subjektiva och kan tycka vad som helst. Fördelen med att föredra en transparent anläggning är också att det går att använda logiskt tänkande och råd från andra som har samma mål. Man behöver inte sitta och provlyssna och tycka om varje apparat före köp. Och ibland kan man hitta något billigt som är bra.
Mvh
KarlXII skrev:Önskar? Alltså, jag är ju nyfiken på OM det finns en skillnad och HUR denna skillnad ter sig.
Problemet är bara att jag inte fixar att avgöra det under blindtest. Jag tror inte jag är ensam om det heller. I själv verket är det ju så att de allra flesta hobbyblindtester brukar sluta med att testarna inte hört någon skillnad.
Däremot, med en beprövad testmetod som LTS F/E-lyssning - så hittar man skillnader och kan oftast beskriva dem också.
Finner du inte detta faktum lite märkligt?
Att stuva undan detta som subjektivism, nocebo, trams och annat i den lådan som man överseende kan förlöjliga tycker jag är ganska korkat.
Goldfinger skrev:Hulbar skrev:
En anläggning kan objektivt vara bra på att återge den information som finns på skivorna. Men människor är subjektiva och kan tycka vad som helst. Fördelen med att föredra en transparent anläggning är också att det går att använda logiskt tänkande och råd från andra som har samma mål. Man behöver inte sitta och provlyssna och tycka om varje apparat före köp. Och ibland kan man hitta något billigt som är bra.
Mvh
Det där är väldigt grovt förenklat tycker jag, visst kan man ha samma mål som andra, men sällan har man precis samma förutsättningar, inte ens våra öron fungerar ju riktigt lika, men man kan ju börja med att så långt som möjligt undvika fel i kedjan, men utan minsta kunskap om hur egenheter i ljudåtergivningen kan ge sig till känna är man rätt handikappad.
Om man sedan går från elektronik till högtalare så finns det definitivt ingenting som inte är hörbart färgande.
Särskilt i de stereofoniska uppställningar som är vanligast hos folk som bla ger klara begränsningar spridningsmässigt.
Conan skrev:Du tycker att det är märkligt att man inte får samma utfall mellan F/E- och blind A/B-lyssning!?
Conan skrev:
Det där är min uppfattning i frågan om lyssningstester av hifi-apparatur, och hoppas den inte verkar alltför "korkad"...
KarlXII skrev:Den här så kallade objektiva synen på hifi är till stora delar sund.
Men om den kunde ta hänsyn till att människan är en en subjektiv varelse, så skulle den vara ännu sundare.
KarlXII skrev:Den här så kallade objektiva synen på hifi är till stora delar sund.
Men om den kunde ta hänsyn till att människan är en en subjektiv varelse, så skulle den vara ännu sundare.
Richard skrev:Wolfie skrev:Richard: Varför skulle 1-bits omvandlare inte vara något vidare?
Låg upplösning i diskantområdet ( med dåtidens teknik ) .
Allmänt orent ljud kan jag tillägga, rent subjektivt från min sida. ( i jämförelse med bra multibitare ).
Jag har själv haft mimik, både MK 1 och MK 2 och den låter inget vidare jämfört med Karik/ numerik.
Bill50x skrev:jockewe skrev:Skivan låter kanon här hemma hos mig med min specialmatta, hyfsat engagerande iallafall. Jag gillar inte röriga ljud så det gör nog att jag är nöjd men nu "vet" jag skillnaden.
Lite av samma sak upplever jag i skillnaden mellan ett hårt dämpat rum och ett "normal-skramligt". Ett dämpat rum ger en mycket mer exakt återgivning, i de fall det finns en inspelad rumsklang så är den mycket mer precis. Men det har en tendens att bli lite dött, eller avslaget om man så önskar. Det är kanske bättre om man tex yrkesmässigt lyssnar på musiken, kanske rentav ska plugga in ett musikstycke men bara för lyssnarnöje så föredrar jag att det är lite liv i rummet. Framför allt eftersom de allra flesta moderna produktioner är inspelade i studior och har mycket lite av äkta efterklang.
Men var det verkligen rörigt du upplevde musiken med originalmattan? Linn-folket brukar ju orera om att det blir mer ordning och reda, lättare följa melodin osv.
/ B
jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
kris10an skrev:jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
Den sk "tunedem" visar med andra ord ingenting av värde för någon, ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag..
kris10an skrev:...ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag...
Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
subjektivisten skrev:Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på. Det gör både A/B och F/E metoden.
Bill50x skrev:kris10an skrev:jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
Den sk "tunedem" visar med andra ord ingenting av värde för någon, ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag..
Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på. Det gör både A/B och F/E metoden.
Kan du verifiera det? Vore kul att få del av en utvärdering av dessa metoders precision avseende validitet och reabilitet.
kris10an skrev:sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Kan du verifiera det? Vore kul att få del av en utvärdering av dessa metoders precision avseende validitet och reabilitet.
Vad är det för skillnad på tunedem och A/B? Man lyssnar efter "melodin"? Vad lyssnar man på vid A/B isåfall?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
Nattlorden skrev:I A/B lyssnar man på allt ljud. I tunedem struntar man in alla ljud som inte har med stampa-takten att göra - gissar jag.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:I A/B lyssnar man på allt ljud. I tunedem struntar man in alla ljud som inte har med stampa-takten att göra - gissar jag.
Det är bra att du "bara" gissar eftersom du gissar fel
Tunedem handlar inte bara om att stampa takten utan även att kunna följa melodislingor, att uppfatta vad individuella musiker spelar osv. Alltså en tydlighet i musiken, såväl ljudmässigt som tidsmässigt.
Mats skrev:kris10an skrev: Well för mig är det fortfarande en "sk" metod, eftersom jag inte ser att Linn har någon ensamrätt på den.
Men du menar väl inte att det är den upphovsrättsliga frågan som avgör om något kan anses vara en metod eller inte??
Mats skrev:kris10an skrev:sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Vad är det för skillnad på tunedem och A/B? Man lyssnar efter "melodin"? Vad lyssnar man på vid A/B isåfall?
"A/B" är en benämning som syftar till att beskriva i vilka steg jämförelsen genomförs. "Tune dem" syftar snarare på vad det är man har fokus på vid jämförelsen dvs vad man lyssnar efter. En A/B-jämförelse kan ju göras utan att man har fokus på melodin och den musikaliska förståelsen. För övrigt så genomförs ofta tune dem som A/A/B.
kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Nattlorden skrev:kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Det gäller Linn, det borde vara svar nog?
kris10an skrev:När jag A/B lyssnar, så lyssnar jag verkligen efter alla skillnader jag kan uppfatta. Om dessa skillnader sedan får mig att höra melodislingan bättre så är det sekundärt. Det är skillnaden jag vill kvantifiera. Annars kan jag lika gärna ta ett par groggar och sätta mig att lyssna, för det kommer garanterat höja upplevelsen och få melodislingorna att låta bättre.
Bill50x skrev:Hur en apparat skulle kunna göra det för lätt att följa melodin, för lätt att höra vad musikerna spelar, det har jag dock svårt att förstå.
Nattlorden skrev:kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Det gäller Linn, det borde vara svar nog?
Bill50x skrev:Det är inte bara Linn. Naim har något liknande de kallar för P.R.A.T.
Alla företag behöver profilera sig, skaffa sig en identitet. Denon (som ju omhuldas här) säljer ju tex nätverkskabel för drygt 5000:-. Pioneer tyckte man skulle syntetisera diskanten samt lägga cd´n på en skivtallrik. Ännu bättre stabilitet skulle det bli därför att cd-släden satt på mitten av apparaten.
Så varför är det fel att Linn tycker att man ska koncentrera sig på musiken istället för tekniken?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Hur en apparat skulle kunna göra det för lätt att följa melodin, för lätt att höra vad musikerna spelar, det har jag dock svårt att förstå.
Även om du nu inte kan förstå det, kan du inte i alla fall acceptera möjligheten att så kan vara fallet likafullt?
Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.
Nattlorden skrev:Då tycker jag att de skall lämna det åt konsumenterna och själva koncentrera sig på tekniken. Att lära ut hur man skall lyssna på deras utrustning gränsar till hjärntvätt.
Bill50x skrev:Dumheter Nattis och det vet du
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.
Jag tror nog inte att den påverkas av utrustningen, däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra sorters färgningar kan få vår upplevelse av dessa att bli olika.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Dumheter Nattis och det vet du
Jag HAR upplevt Linn-säljare i full aktion... tvångsmässigt stampande med standardiserad fot...
Bill50x skrev:Exakt! Det har varit min poäng hela tiden. Så vad som påverkas av utrustningen blir mer en semantisk fråga. Om jag upplever rytmen rörig därför att (här ska då finnas en lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar) så är det bara en skillnad i förklaring om jag upplever rytmen som rörig eller om (lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar).
För det är ju musik vi lyssnar på. De allra flesta av oss har ingen aning om tekniken bakom. Men vi hör skillnaderna. Och många gånger är det enklare att förklara med musikaliska termer istället för att försöka gissa vilka tekniska parametrar som ligger bakom.
Bill50x skrev: Är det sekundärt om rytm, melodi, musikernas intentioner etc går fram bättre? VAD är då primärt för dig? Jag kan hålla med om att tekniska parametrar indirekt påverkar hur man uppfattar musiken (fallande bas ger tex mindre mustig återgivning etc) men det är väl ändå musiken som är det viktiga? Jämför jag två apparater och musiken framträder som mer rytmisk, mer melodiös osv, då är jag nöjd med detta. Vilka tekniska parametrar som styr detta är för mig sekundärt. Men absolut inte oviktigt, vill man förbättra ytterligare så kan det ju vara bra att veta vilka egenskaper hos apparaterna man letar efter så man inte startar från noll hela tiden.
Bill50x skrev:A/B-lyssning har den allvarliga bristen att du trots hörmässiga skillnader inte vet vad som är "rätt". Du vet bara att det är skillnader mellan de testade apparaterna och vilken du föredrar är ju bara giltigt i just den setup du lyssnar på för tillfället. Du vet ju inte om en positiv sida hos en apparat verkligen är en sådan eller om det är en kompensation för någon annans apparat tillkortakommanden. Denna typ av kompensation skulle jag nog vilja hävda mest ligger på den frekvensgångsmässiga delen (tex svag bas kompenseras någon annanstans med förhöjd bas) men man kan ju även tänka sig att en något rå återgivning i tex ett försteg kompenseras med en något såsig återgivning i slutsteget. Men en sådan kompensationskedja kommer tendera till att lägga en likartad karaktär över alla fonogram.
Bill50x skrev:Självklart kan ett företag tillverka utrustning som är gjord för att musiken ska komma fram så bra som möjligt och självklart kan företaget då propagera för att man ska lyssna på musiken istället för att kvantifiera diverse tekniska tillkortakommanden.
/ B
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.
Jag tror nog inte att den påverkas av utrustningen, däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra sorters färgningar kan få vår upplevelse av dessa att bli olika.
Exakt! Det har varit min poäng hela tiden. Så vad som påverkas av utrustningen blir mer en semantisk fråga. Om jag upplever rytmen rörig därför att (här ska då finnas en lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar) så är det bara en skillnad i förklaring om jag upplever rytmen som rörig eller om (lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar).
För det är ju musik vi lyssnar på. De allra flesta av oss har ingen aning om tekniken bakom. Men vi hör skillnaderna. Och många gånger är det enklare att förklara med musikaliska termer istället för att försöka gissa vilka tekniska parametrar som ligger bakom.
/ B
kris10an skrev:Alltså det handlar om att amplitudförstärka en insignal så oförvanskat som möjligt. Det sitter inte kretsar som var för sig tar hand rytm, melodi och musikens emotionella stämmning i apparaterna. Detta är ju bara marknadsföringstrams.
Bill50x skrev:kris10an skrev:Alltså det handlar om att amplitudförstärka en insignal så oförvanskat som möjligt. Det sitter inte kretsar som var för sig tar hand rytm, melodi och musikens emotionella stämmning i apparaterna. Detta är ju bara marknadsföringstrams.
Det sitter inga enskilda kretsar som tar hand om basen heller. Ändå sitter man och diskuterar basåtergivningen i apparater.
Alltså, rytm, melodi och musikens emotionella stämning påverkas av ett antal tekniska parametrar. Precis som "rått ljud" kan bestå av flera delproblem. Vari ligger skillnaden?
/ B
kris10an skrev:... Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater...
Bill50x skrev: Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter? Deras policy verkar för övrigt vara att inte berätta för mycket teknik för sina kunder, att inte blanda in sådant i den musikaliska upplevelsen. Det är givetvis en image- och marknadsföringsgrej men jag har också förståelse för att om man vill bredda sin kundkrets utöver nördarna så gäller det att inte förvirra kunderna med teknisk jargong som dom ändå inte förstår.
Bill50x skrev: Linn och deras butiker har på senare tid kraftigt tonat ner nörderiet och försöker istället nå kunder som vill ha kvalitativa och snygga apparater, enkla att använda.
Bill50x skrev:kris10an skrev:... Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater...
Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter? Deras policy verkar för övrigt vara att inte berätta för mycket teknik för sina kunder, att inte blanda in sådant i den musikaliska upplevelsen. Det är givetvis en image- och marknadsföringsgrej men jag har också förståelse för att om man vill bredda sin kundkrets utöver nördarna så gäller det att inte förvirra kunderna med teknisk jargong som dom ändå inte förstår. Likaså lämnar man installationen av anläggning till återförsäljarna, kunden ska inte behöva bry sig om lämpliga underlag för vinylspelaren osv.
Linn och deras butiker har på senare tid kraftigt tonat ner nörderiet och försöker istället nå kunder som vill ha kvalitativa och snygga apparater, enkla att använda. Tyvärr slutar deras omsorger vid DS-spelarna, där ska kunden helst klura ut lämplig mjukvara, skaffa NAS, fixa nätverk osv. Men en bra återförsäljare fixar detta om man önskar.
Men att en hifi-tillverkare fokuserar på musiken och hur den låter istället för att snacka en massa teknisk mumbo-jumbo tycker i alla fall jag bara är positivt.
/ B
Bill50x skrev:kris10an skrev:... Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater...
Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter?
Mats skrev:När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?
Mats skrev:16 år sen... kanske dags för en reality check?Nattlorden skrev:Mats skrev:När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?
Linnbutik, Regementsgatan, Malmö c:a 1995. Högtalarprovlyssning (Keilidh?, tri-ampat med "lårtjocka" kablar).
kris10an skrev:Att de även låter bra är alltså sekundärt? Ok visste inte att man försökte kapa åt sig Bose och Bang & Olufsens kundsegment.
Hulbar skrev:Fast det passar inte alla potentiella kunder. Vissa har en massa tekniska frågor de vill ha svar på. Och vissa skulle nästan bli irriterade om återförsäljaren utgick från att de inte kunde installera anläggningen själv.
En sådan kund kan mycket väl lämna butiken om inte försäljaren anpassar sig efter hur han tänker och vill köpa hifi.
Nattlorden skrev:Mats skrev:16 år sen... kanske dags för en reality check?Nattlorden skrev:Mats skrev:När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?
Linnbutik, Regementsgatan, Malmö c:a 1995. Högtalarprovlyssning (Keilidh?, tri-ampat med "lårtjocka" kablar).
Varför det? Man får bara en chans att göra ett första intryck.
Skulle Linn vilja att jag kom och lyssnar på dem idag, så får de skänka mig en CD12 + 50papp i cash.
Mats skrev:Härligt flexibel inställning...
Mats skrev:16 år sen... kanske dags för en reality check?Nattlorden skrev:Mats skrev:När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?
Bill50x skrev:Hulbar skrev:Fast det passar inte alla potentiella kunder. Vissa har en massa tekniska frågor de vill ha svar på. Och vissa skulle nästan bli irriterade om återförsäljaren utgick från att de inte kunde installera anläggningen själv.
En sådan kund kan mycket väl lämna butiken om inte försäljaren anpassar sig efter hur han tänker och vill köpa hifi.
Jovisst har du rätt. Men alla butiker/produkter/etc passar inte alla. Siba vänder sig inte till hifi-nörden, B&O har väl knappast någon TV under 35.000, för att ta två typer. Alla har sin nisch och försöker bli bäst inom den.
Om någon vill diskutera de tekniska skillnaderna mellan fyrkantiga och runda högtalarkablar kanske denne inte i första hand vänder sig till en Linn- eller B&O-butik - eller hur?
/ B
Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.
Tror jag inte alls på. Skulle sätta 100 kr på att man inte får samma resultat vid öppet tunedem lyssning av CD spelare som blint tunedem.
jockewe skrev:Vilken är rätt? Jag kanske väljer Evert Taube och fortsätter att pyssla med andra saker som rum eller varför inte kablar, men det är ju bara jag.
(jag har ingen åsikt i frågan om vilken av dessa maskiner som bäst spelar Evert Taube för övrigt)
Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Och idag är ju inte ens samma personer kvar i branschen så vilket ansvar har dom nya aktörerna för vad som hänt tidigare? Nada enligt mig.
Vill man son Nattlorden isolera sig så är ju det ett fritt val, jag tycker det är tja besynnerligt.
Hulbar att tekniknördar skall få någon extra behandling och då köpa mer är enligt mina begränsade erfarenheter ganska exakt helt fel. De köper inte ett skit men talar gärna om att allt är riktigt dåligt. Däremot musikälskare som inte kan någon teknik och som känner sig väl behandlade kommer åter och är tacksamma för all hjälp. Sen finns det undantag men dessa var tyvärr lite för få.
Mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Mats skrev:Härligt flexibel inställning...
Har inget med flexibilitet att göra. Det har med ansvar att göra. Missköter man sig som Linn gjort så krävs det en del gottgörande.
Att få en apparat icke-detekterbar hos LTS hade gottgjort en hel del. *hint till Linn*
Laila skrev:Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Och idag är ju inte ens samma personer kvar i branschen så vilket ansvar har dom nya aktörerna för vad som hänt tidigare? Nada enligt mig.
Vill man son Nattlorden isolera sig så är ju det ett fritt val, jag tycker det är tja besynnerligt.
Hulbar att tekniknördar skall få någon extra behandling och då köpa mer är enligt mina begränsade erfarenheter ganska exakt helt fel. De köper inte ett skit men talar gärna om att allt är riktigt dåligt. Däremot musikälskare som inte kan någon teknik och som känner sig väl behandlade kommer åter och är tacksamma för all hjälp. Sen finns det undantag men dessa var tyvärr lite för få.
Mvh/Harryup
Detta sista, kom från hjärtat, tror jag . . .
Harryup skrev:Laila skrev:Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Mvh/Harryup
Detta sista, kom från hjärtat, tror jag . . .
Jajamänsan, jag ser tekniknördar som en obegränsad möjlighet till obetald övertid. Det är fel på konstant allt.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Nattis, du har förmodligen aldrig hört Linns version utan dömmer märket efter svenska återförsäljare, eller hur?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattis, du har förmodligen aldrig hört Linns version utan dömmer märket efter svenska återförsäljare, eller hur?
Återförsäljare väljer man vem man vill ha, eller hur? Menar du att Linn-filsosofin skulle vara skapad enkom av svenska återförsäljare och saknas i resten av världen?
Ja, det gör jag - precis som jag aldrig kommer att sätta en fot i en Sova-butik efter att ha fått beskrivet deras personalpolitik för mig.
Men är Linnismen enbart en svensk företeelse, så skulle jag kunna tänka mig provlyssna någon modern Linn i Danmark eller England.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.
Tror jag inte alls på. Skulle sätta 100 kr på att man inte får samma resultat vid öppet tunedem lyssning av CD spelare som blint tunedem.
kris10an skrev:Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?
IngOehman skrev:kris10an skrev:Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?
Vad heter publikationen ifråga?
Vh, iö
IngOehman skrev:Ingen fara.
Men det är i varje fall, som du är inne på, fel. DiAnan är fortfarande den
enda DAC som har användts av LTS som en sorts referens (och den har
även testats i slinga tillsammans med en AD och funnits ha prestanda
som tangerar gränsen för vad som går att uppnå med 16 bitars upplös-
ning).
Tror dock att båda de andra du nämner presterar partiellt bättre matade
med programmaterial med högre upplösning än 16 bitar. Alltså på vissa
punkter. Både har dock en större klanglig förvrängning än DiAnan. Men
detta är ingenting som testats under LTS' paraply, utan bara saker som
jag som privatperson tittat på.
Vh, iö
Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Mvh/Harryup
Hulbar skrev:Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Mvh/Harryup
Det beror på om man vill kalla alla som bryr sig om hur och hur bra apparaterna fungerar tekniknördar. Kanske är det musikälskare som vill försäkra sig om att det verkligen kommer att låta bra när man lyssnar på anläggningen hemma. Och som menar att tekniska kunskaper är en bra hjälp om man har det målet. Och som menar att det är rimligt att få svar på frågor som är nödvändiga för systemanpassning och som hjälper kunden att avgöra om han kommer bli nöjd med apparaten.
Det är klart att om säljaren säger -Det där behöver du inte veta. Lyssna istället. Lita på oss. Du kommer att bli nöjd. -blir en sådan kund skeptisk.
Kanske tänker kunden att apparaterna inte kan vara särskilt bra om säljarna agerar så...
Mvh
Bill50x skrev:Vem har sagt att ljudet är sekundärt?
Bill50x skrev:Och var har du fått det ifrån att jag inte vet vad en melodislinga är?
kris10an skrev:IngOehman skrev:Ingen fara.
Men det är i varje fall, som du är inne på, fel. DiAnan är fortfarande den
enda DAC som har användts av LTS som en sorts referens (och den har
även testats i slinga tillsammans med en AD och funnits ha prestanda
som tangerar gränsen för vad som går att uppnå med 16 bitars upplös-
ning).
Tror dock att båda de andra du nämner presterar partiellt bättre matade
med programmaterial med högre upplösning än 16 bitar. Alltså på vissa
punkter. Både har dock en större klanglig förvrängning än DiAnan. Men
detta är ingenting som testats under LTS' paraply, utan bara saker som
jag som privatperson tittat på.
Vh, iö
Och rätta mig om jag har fel, men 668:an har A/B provlyssnats blint mot DiAnan, varpå man statistiskt inte kunde detektera någon skillnad?
Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder? Tror du att personalen i en hifibutik tycker att en kund som är ganska säker på att billigaste signalkällorna räcker och man skall lägga pengarna på högtalare som säljs direkt är favoritkunden? Tyvärr går det inte att överleva på dessa teknikkunnigas inköp. Observera att jag inte dissar valen, bara vilken realistisk nivå ni tror de teknikkunniga tillhör.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder?
Tror du vi föredrar att leta 15 år gamla begagnade apparater med allt vad det innebär gällande åldrande komponenter, brist på garanti etc?
Om vi hade varit tillverkarnas målgrupp hade de säkert gjort det vi ville ha, så då hade vi kunnat köpa nya saker istället.
torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...
Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder? Tror du att personalen i en hifibutik tycker att en kund som är ganska säker på att billigaste signalkällorna räcker och man skall lägga pengarna på högtalare som säljs direkt är favoritkunden? Tyvärr går det inte att överleva på dessa teknikkunnigas inköp. Observera att jag inte dissar valen, bara vilken realistisk nivå ni tror de teknikkunniga tillhör.
Mvh/Harryup
Nattlorden skrev:torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...
Spelar väl inte mycket roll ändå... på tekniska meriter kan de väl som bäst hamna på en 50e plats eller så.
Nattlorden skrev:torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...
Spelar väl inte mycket roll ändå... på tekniska meriter kan de väl som bäst hamna på en 50e plats eller så.
Bill50x skrev:Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...
Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...
/ B
kris10an skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...
Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...
/ B
Vet inte vad det är vi diskuterar nu egentligen, det är väl ingen som ifrågasätter att ur ett försäljarperspektiv så är drömkunden den som:
1. har pengar som bränner i fickan
2. har dålig koll på tekniken
3. är lättlurad och saknar sunt förnuft, alt allmän bildning.
4. tror att säljaren är välmenande och har kundens bästa för ögonen.
för då kan ju säljaren pracka på vederbörande vad skit som helst, undermåliga apparater och därtill hörande ormoljeprodukter.
Att stå och säga att man inte gillar kunder som kan teknik och ifrågasätter, och kalla dem för nördar som inte vill handla, är väl ett underbetyg till sig själv som säljare, eller?
Som exempel, om man går in i en riktig cykelaffär, så kan säljaren gladeligen stå och snacka teknik, cykelprylar, ramar etc i timmar utan minsta antydan om att han förväntar sig att man ska köpa något. Grejen är att han vet att man som entusiast ändå förr eller senare hamnar i någon specialistbutik om man vill handla cykelprylar, och då kan han lika gärna göra ett gott intryck för då lär chansen vara större att man handlar hos just honom. Det är ju inte så fruktansvärt många som bränner 20 tusen på en cykel om man inte verkligen är insatt i vad det är man köper. Borde vara samma för hifi, men av någon anledning är det tydligen inte det.
Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.
(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)
Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.
(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)
sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.
Vem tror du att du själv kan hjälpa med en sådan syn på branschen att du möjligen kan tänka dig att lyssa på Linn om dom ber dig om ursäkt för en svensk handlares beteende för 16 år sedan? Som du dessutom inte ens har handlat av. Eftersom du försvarar och tror gott om tekniknördar så kanske du anser dig tillhöra det lägret? Eller? Efter ett första försök av en nörd att lägga sig i ett säljsamtal oombedd skulle jag gärna kasta ut den personen personligen. Självinsikt är ofta en bristvara hos nördar.
Nattlorden skrev:Det har t.o.m hänt förr i tiden i en butik jag var tillräckligt känd att om det kom in fler kunder samtidigt än de var personal att jag blev nickad till att prata med den som var över... och då öppnade jag med
"Hej... nu är jag inte personal i butiken, utan bara en vän, men jag kan sortimentet rätt så bra, så om du vill kan jag börja hjälpa dig under tiden."
Och det brukade de vilja och inte skrämde jag bort en endaste en, utan höll deras intresse uppe tills någon av säljarna blev ledig att bolla över till.
Harryup skrev:Jag är övertygad om att många kan ha något att tillföra och hjälpa varandra, men det finns det faktiskt forum till.
Butiker oavsett bransch har ingen generell nytta av en nörd eftersom en sådan kan vara som en vindflöjel beroende på vad han läst senast eller i god tro rekommendera produkter som butikens konkurrenter har.
Butiker sysslar inte i huvudsak med konsumentupplysning. De bearbetar sina kunder utifrån planer som en utomstående inte har en aning om. Inte särskilt troligt att syftet är att luras då man inte kan leva bara av nya kunder om man inte säljer frukt på torget eller en bil då och då på blocket, men har man en butik så är nöjda kunder definitivt målet. Sen kommer det alltid nya grejor som konkurrenterna har men det som gäller är att ha gjort förarbetet så bra att man inte sitter med en massa Svarte Pettrar.
Nu är det ju inte bara dyrhifi som kan ifrågasätas, ta t.ex hur bra skulle Hifiklubben tycka att det var med en nörd i butiken som kunde verifiera i ett säljsamtal attt Jajamänsan, Denon är kanon men passa dig för dom nya, försök få tag i en beggad istället. Personligen så efter att ha jobbat i en Hifibutik så avhåller jag mig i allra största mån ifrån att besöka butiker i onödan. I synnerhet då jag på senare tid importerat i princip allt själv. Har nog bara förutom nu senast då jag fortfarande är seriöst intresserad av nätverksspelare bara köpt lite tillbehör och skivor vid mina besök. De senaste butikerna jag besökte helt i eget tittarintresse var i Tokyo och Peking för 2 år sedan.
Sorry Nattis om jag tog i lite men av egen erfarenhet så vet jag att det finns väldigt spridd uppfattning om vad hjälp är och i butiker bör man endast aktivt hjälpa till om man blir ombedd. Och det hände ofta hos oss att vi kunde be en person om hjälp av någon specifik anledning men man vill
inte ha hjälpen generellt.
Mvh Harryup
Hulbar skrev:Harryup skrev:Jag är övertygad om att många kan ha något att tillföra och hjälpa varandra, men det finns det faktiskt forum till.
Butiker oavsett bransch har ingen generell nytta av en nörd eftersom en sådan kan vara som en vindflöjel beroende på vad han läst senast eller i god tro rekommendera produkter som butikens konkurrenter har.
Butiker sysslar inte i huvudsak med konsumentupplysning. De bearbetar sina kunder utifrån planer som en utomstående inte har en aning om. Inte särskilt troligt att syftet är att luras då man inte kan leva bara av nya kunder om man inte säljer frukt på torget eller en bil då och då på blocket, men har man en butik så är nöjda kunder definitivt målet. Sen kommer det alltid nya grejor som konkurrenterna har men det som gäller är att ha gjort förarbetet så bra att man inte sitter med en massa Svarte Pettrar.
Nu är det ju inte bara dyrhifi som kan ifrågasätas, ta t.ex hur bra skulle Hifiklubben tycka att det var med en nörd i butiken som kunde verifiera i ett säljsamtal attt Jajamänsan, Denon är kanon men passa dig för dom nya, försök få tag i en beggad istället. Personligen så efter att ha jobbat i en Hifibutik så avhåller jag mig i allra största mån ifrån att besöka butiker i onödan. I synnerhet då jag på senare tid importerat i princip allt själv. Har nog bara förutom nu senast då jag fortfarande är seriöst intresserad av nätverksspelare bara köpt lite tillbehör och skivor vid mina besök. De senaste butikerna jag besökte helt i eget tittarintresse var i Tokyo och Peking för 2 år sedan.
Sorry Nattis om jag tog i lite men av egen erfarenhet så vet jag att det finns väldigt spridd uppfattning om vad hjälp är och i butiker bör man endast aktivt hjälpa till om man blir ombedd. Och det hände ofta hos oss att vi kunde be en person om hjälp av någon specifik anledning men man vill
inte ha hjälpen generellt.
Mvh Harryup
Riktigt bra försäljare rekommenderar hellre en konkurrents produkt om alternativet är att sälja något som han vet inte passar kunden och som kunden inte kommer att bli nöjd med.
Det handlar om att bygga upp ett förtroende som gör att människor vill återvända till butiken. Nästa gång samma kund ska köpa ny apparat återvänder han och då har säljaren kanske något som passar. Och kunden kommer att lita på säljaren och köpa apparaten. I längden leder säkert den försäljningsfilosofin till fler sålda apparater. Och till nöjda trogna kunder.
Mvh
Nattlorden skrev:Finns de som kan.
Då det under min hembioutredning ett tag lutade åt en viss stärkare som inte var från den butiken som jag lånat hem flest modellet ifrån, så skrev jag till dem och frågade om de hade några allergier, för att om jag inte valde att köpa ifrån dem så tänkte jag komma förbi med några tårtbitar som tack för att hjälp och fick då svaret att det behövdes inte, för hemlån var del i deras service och att de med det hoppades få fler chanser i framtiden och att det därför jämnar ut sig i längden, så det var bättre att jag gav tårtbitarna till barnen.
( Nu fick de sälja redan nu då jag svängde tillbaka i mitt val. )
IngOehman skrev:Jag tycker nog det hör till det normala att de butiker som inte har
det som man behöver, gör allt vad de kan för att hjälpa en att peka
ut någon annan butik där det finns.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag tycker nog det hör till det normala att de butiker som inte har
det som man behöver, gör allt vad de kan för att hjälpa en att peka
ut någon annan butik där det finns.
Vh, iö
Hoppla Hoppla Hoppla, nu gör du en tolkning igen.
Om man bara ser till vad du skriver ovan är exempel på scen 1.
Du skriver om detta inblandat i scen 2.
Scen 1.
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej jag skulle vilja titta på en Volvo.
S:Hejsan, men då har du tyvärr gått fel. Volvo ligger på andra sidan gatan men nu när du ändå är här, kan jag få visa dig våra alternativ?.
Jag diskuterar scen 2 med Hulbar.
Scen 2:
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej, jag skulle vilja titta på en kombi.
S:Javisst, här har vi våra kombin. K:Ok, ja dom verkar fina. S:Jovisst är dom fina. K: Tycker du att det är det bästa i prisklassen? S: Nej, kolla in Volvos nya. Köper du den blir du verkligen nöjd. Och du skulle se deras nya transparenta färg. WOW. Vi har inget att jämföra med.
Ni blandar 2 olika frågor.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Scen 3 ser jag som dåligt jobb.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Scen 3 ser jag som dåligt jobb.
Det är det nog inte. Jag tror t.o.m. att det finns en del vetenskapligt stöd för att det är en bra strategi. Alltså att det är bättre att hänvisa kunden till en konkurrent än att sälja honom/henne något som man vet kommer att orsaka missnöje. En missnöjd kund är i det långa loppet potentiellt sämre än ingen kund alls.
Magnuz skrev:Harryup skrev:MEN det är ju inte det som det handlar om.
OK. Jag får erkänna att jag skumläst tråden.
Harryup skrev:Hulbar skrev:Scen 3.
Kunden kommer in till Ferrari. K:Hej, jag skulle vilja titta på en kombi.
S: Tyvärr har vi inga sådana bilar. Men Volvo ligger på andra gatan...
Scen 3 ser jag som dåligt jobb.
IngOehman skrev:Om jag inte håller med dig så förstår jag inte?
Okej...
Vh, iö
IngOehman skrev:Och jag vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att skicka någon till en konkurrent.
Jag tycker tvärtom att det är just sådana där säljare som är bra!
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:Och jag vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att skicka någon till en konkurrent.
Men hur skulle du känna dig om samme säljare i ett tidigt skede tittar nedlåtande på dig och frågar om herrn inte borde överväga en Volvo i stället, för att sedan följa dig till dörren och peka på Volvobutiken tvärs över gatan?
IngOehman skrev:(Och om det var den där hatch-back-Ferrarin (eller vad det nu heter) jag
var ute efter så skulle jag ju ha kunna säga det. Den är väl fyrsitsig och är väl i varje fall en halvkombi.)
http://blogg.aftonbladet.se/bilredaktio ... ntat-eller
Vh, iö
Bagageutrymmet i Maserati Indy
Richard skrev:Tillbaka on topic:
Eftersom det finns väldigt små mätmässiga skillnader mellan CD-12 och pioneer 668, så undrar jag om det kan finnas andra saker som kan påverka ljudet.
Tex. mekanisk stabilitet, är ett gjutet shassie något att föredra ljudmässigt, istället för bockad plåt ?
Någon som undersökt ( kanske med andra spelare ) om detta gör någon skillnad ?
lennartj skrev:IngOehman skrev:(Och om det var den där hatch-back-Ferrarin (eller vad det nu heter) jag
var ute efter så skulle jag ju ha kunna säga det. Den är väl fyrsitsig och är väl i varje fall en halvkombi.)
Vh, iö
Jag har svårt att förstå upprördheten över Ferrari FF,
IngOehman skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:(Och om det var den där hatch-back-Ferrarin (eller vad det nu heter) jag
Vh, iö
Jag har svårt att förstå upprördheten över Ferrari FF,
Är det någon som är upprörd? Vem då?
Vh, iö
Magnuz skrev:Harryup skrev:Scen 3 ser jag som dåligt jobb.
Det är det nog inte. Jag tror t.o.m. att det finns en del vetenskapligt stöd för att det är en bra strategi. Alltså att det är bättre att hänvisa kunden till en konkurrent än att sälja honom/henne något som man vet kommer att orsaka missnöje. En missnöjd kund är i det långa loppet potentiellt sämre än ingen kund alls.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Om jag inte håller med dig så förstår jag inte?
Okej...
Vh, iö
Yes, precis så är det. Finns ingen som lurat någon i scen 3.
Harryup skrev:Att "köra" ut kunden till Volvo direkt är i min värld extremt dålig service. Vi pratar besök, information vi pratar inte lurendrejeri men det har du tydligen inte förstått.
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:Och jag vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att skicka någon till en konkurrent.
Men hur skulle du känna dig om samme säljare i ett tidigt skede tittar nedlåtande på dig och frågar om herrn inte borde överväga en Volvo i stället, för att sedan följa dig till dörren och peka på Volvobutiken tvärs över gatan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster