Moderator: Redaktörer
jockewe skrev:Menar du att du verkligen hört någon tycka att mp3 är bra i HiFi sammanhang? Isåfall vem?![]()
Svante, vilken tycker du är den bästa HiFiaffären, Clas Ohlsson eller High Fidelity?
Harryup skrev:Hmmm, Men Svante då.
Du med oss skämta Aprillo?
Morello skrev:128 kbit/s är för lite för knäppa LP på nosen.
Margaux skrev:Jag har ingen MP3 så jag har aldrig jämfört. Svarade att jag tycker bättre om vinyl mer som en ryggradsreflex.
En sak som jag har undrat som ligger när temat. Vad är bäst? MP3 eller Dolby digital?Vilket är mest komprimerat?
det beror på bitraten. DD har 484 Mbps (har jag för mig) fördelat på 5.1 kanaler (med variabel fördelning).
paa skrev:Jag tycker Svante ska sätta ihop en anläggning med MP3spelare till nästa mässa som spelar med en 500 kronors förstärkare och några svinbilliga högtalare. Och sedan sätta studenterna på att göra i ordning akustiken i rummet. Då ska det bli intressant!
Mp3´or har tyvärr en form av matthet i ljudet, den hörs inte om man bara kör ett AB-test utan vid lite längre lyssning.
...men en bra vinylskiva klår dom inte.
Margaux skrev:det beror på bitraten. DD har 484 Mbps (har jag för mig) fördelat på 5.1 kanaler (med variabel fördelning).
484/6=c:a80 inget vidare jämfört med MP3.
Då måste jag ändå erkänna att jag kan tycka ljudet i vissa filmer är otroligt njutbart och ibland mer dynamiskt än CD....![]()
Antingen beror detta på att mastern och mixningen är bra från början eller att den upplevda musikuplevelsen faktiskt beror på det totala antal bitar i den information som når örat. Eller så beror det på att bilden förhöjer upplevelsen a la mcgurk eller så inbillar jag mig bara.
Svante skrev:Mhmmm....Nu tycker jag nog att flera av er slingrar er lite... Det var alltså endast ljudkvalitet det var frågan om. Att fodralet till en LP är mer informativt är ju uppenbart
och att en mp3a är lättare att bära likaså
.
Men ljudkvaliteten, alltså!
Morello skrev:Sen kanske man kan tillägga att MP3 är paraciternas favvorit, eftersom det är smidigt att sprida via internet. Därför det har blivit så populärt?
Slartibartfast skrev:Men Svante, det var inte ljudkvalitén du frågade om när jag läste frågan. Bara vilket som var bäst?!
Style,
DD (AC3 ) har en bitrate om 384 kb/s.
Hur många bitar behöver man till "brÖÖÖÖl" ..."brÖÖÖÖÖÖl" vid 70Hz? Två kanske?Margaux skrev:det är till att börja med 5.1 och inte 6 kanaler.
Men baskanalen måste väl också få några bitar?
Martin skrev:Hur många bitar behöver man till "brÖÖÖÖl" ..."brÖÖÖÖÖÖl" vid 70Hz? Två kanske?Margaux skrev:det är till att börja med 5.1 och inte 6 kanaler.
Men baskanalen måste väl också få några bitar?Nä men allvarligt. Det går nog att fixa en rätt sparande algoritm med ett så begränsat frekvensband.
Martin skrev:morello: filtypen på sista är invalid.
Martin skrev:Nope, funkar inte. Filen är bara 313k och visas som 0.00 min lång i winamp. Sedan får man felmeddelandet att filtypen är invalid när man försöker spela den.
Alltid? Kan det inte skilja från dvd till dvd?
Vissa dts-kodningar görs ju i ca 700 kb/s och andra i ca 1400 kb/s har jag fått reda på.
Isidor skrev:Style,
DD (AC3 ) har en bitrate om 384 kb/s.
Isidor skrev:mats,
Det finns mycket riktigt många som älskar vinylen för dess speciella färgningar och inget ont i det. Har man detta som ljudideal så har man. Själv har jag allt svårare att tolerera vinylfärgningarna ju mindre jag lyssnar på formatet. Jag har nog blivit avvand.
Morello skrev:128 kbit/s är för lite för knäppa LP på nosen.
Morello skrev:Ingen som roat sig med att lyssna på wav-filerna jag fixade igår?Orginal kontra 128 kbit/s.
Svante skrev:Morello: Kan du inte lägga upp en vinylinspelning av samma låt också?![]()
Svante skrev:Morello: Kan du inte lägga upp en vinylinspelning av samma låt också?![]()
Svante skrev:
Vad har du använt för encoder/decoder?
Isidor skrev:Men om vi kunde göra samma jämförelse för en vinylversion så garanterar jag att de flesta skulle chockeras av hur detta medium förvränger ursprunget genom att tillföra massor av konstigheter.
Mmm, ibland framförs förslaget att den däringa vinylvärmen inte sitter i vinylen utan i mastringsfolket. Det är förmodligen inte samma master som pressas på vinyl och CD. Kan CD-folket lära nåt där?
Margaux skrev:Mmm, ibland framförs förslaget att den däringa vinylvärmen inte sitter i vinylen utan i mastringsfolket. Det är förmodligen inte samma master som pressas på vinyl och CD. Kan CD-folket lära nåt där?
Vinyl är väl så lowtech att det inte ens är lönt att manipulera (eller i vissa fall förstöra) innehållet. Inte ens mixningsfolk kan ju föra fram kravet på att alla spår på vinylskivorna skall låta lika högt i en bilstereo.
bostrowskij skrev:..... Lyssnar jag på CD eller MP3 så tappar jag intresset och tankarna vandrar iväg från musikupplevelsen efter ett tag. Mycket irriterande, för digitalt låter ju "bättre"men ändå är det nåt som saknas.
Vinylen engagerar mig mera, därför röstar jag på den.
Belker skrev:
Jag tror att ett nytt digital "spelare" kan vara lösningen, eller snarare ett nytt gränssitt till musiken. Typ en trådlös pekskärm med musikarkivet kopplat till info, bilder, video, associations-länkar á la
Och sen när man haft dom ett längre tag
Då börja de hitta sitt rätta jag
Skrap här, rasp där
Knaster och hack både här och där
En dålig feljusterad felmatchad skivspelare kan aldrig låta bra, skillnaden mot en avancerad rätt matchad och injusterad är mycket stor
Kanske är det så att en del gillar kompression, bara den får etiketten "vinyl"?
Jag kan hålla med om att vinyler tillför dist (om än många gånger en trevlig sådan) men dessutom släpper analogtekniken (grovt sett oavsett medium) igenom något genuint musikaliskt som den digitala världen oftast bara har "wet dreams" om - pinka inte på er nu grabbar
Han menade att digital teknik var som att hacka den finaste oxfilé i bitar och göra hamburgare av den
Har vinylen sämre dynamikomfång än mp3?
Margaux skrev:Har vinylen sämre dynamikomfång än mp3?
Isidor skrev:Han menade att digital teknik var som att hacka den finaste oxfilé i bitar och göra hamburgare av den
Visst, men när man rekonstruerar "hamburgaren" så blir den oxfilé igen. Helt fantastiskt, egentligen. Det går för övrigt utmärkt att köra en LP-signal genom en god ADC och sedan DAC utan att något av analogälskarnas "musikalitet" eller "värme" försvinner, så inte är det digitaliseringen som är problemet.
Visst, men när man rekonstruerar "hamburgaren" så blir den oxfilé igen. Helt fantastiskt, egentligen.
Jitter existerar förvisso, men är som problem betraktat inte alls av den dignitet som en del vill göra gällande
Margaux skrev:Låt oss ta en oxfile...
Så hackar vi sönder den och återskapar den. Dock inträder lite jitter som gör att de inte riktigt är pa den plats dom skall vara vid en viss given tidpunkt.
Bitarna är nästan på plats så att rent mätmässigt är det inget att orda om. Tyngdpunkten är identisk.
Istället för att hacka sönder den kör vi oxfilen på 1000 varv i centrifugen. Efteråt ser den ut så här:
Filén har inte längre samma tyngdpunkt och skiljer sig rent mätmässigt markant från orginalet.
Vilket kött ser godast ut?
Margaux skrev:Jitter existerar förvisso, men är som problem betraktat inte alls av den dignitet som en del vill göra gällande
Jag håller naturligtvis med dig att problemen inte står i proportion till avvikelsen på bilden![]()
Jag antar att filtret efter DA omvandligen påverkar mer än jittret?
Man har sedan länge tillämpat översampling i kombination med digitalfilter
Bill50x skrev:Det här är svår fråga. För vad är det vi vill reproducera, ett exakt ljud eller den musikaliska känslan av ett visst uppförande?
/ B
Jag håller med om att mycket av analogkvalitén bibehålls även genom ad-da omvandling
Svante skrev:Bill50x skrev:Det här är svår fråga. För vad är det vi vill reproducera, ett exakt ljud eller den musikaliska känslan av ett visst uppförande?
/ B
Mmm, jag vet inte svaret på frågan, men kan komma med en motfråga: Vem är bör ha uppgiften att se till att det blir bra, skivproducenten eller mediet?
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Det här är svår fråga. För vad är det vi vill reproducera, ett exakt ljud eller den musikaliska känslan av ett visst uppförande?
/ B
Mmm, jag vet inte svaret på frågan, men kan komma med en motfråga: Vem är bör ha uppgiften att se till att det blir bra, skivproducenten eller mediet?
Det är ju såklart skivproducenten. Han/hon ska använda det tänkta mediet på bästa sätt. Men dagens cd´s spelas inte bara i kvalitativa hemanläggningar utan i allsköns skräpapparater inkl rippas till taskiga mp3´or som avspelas genom hörsnäckor för tio spänn. Hur man ska få samma cd att låta bra i all dessa olika förhållanden övergår mitt förstånd. De som mixar för vinyl kan ägna sig åt en mix som spelas i relativt lika förhållanden.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Det här är svår fråga. För vad är det vi vill reproducera, ett exakt ljud eller den musikaliska känslan av ett visst uppförande?
/ B
Det är ju såklart skivproducenten. Han/hon ska använda det tänkta mediet på bästa sätt. Men dagens cd´s spelas inte bara i kvalitativa hemanläggningar utan i allsköns skräpapparater inkl rippas till taskiga mp3´or som avspelas genom hörsnäckor för tio spänn. Hur man ska få samma cd att låta bra i all dessa olika förhållanden övergår mitt förstånd. De som mixar för vinyl kan ägna sig åt en mix som spelas i relativt lika förhållanden.
/ B
Intressant tanke... Betyder det att man som hifikonsument ska se fram emot att mp3 e dyl tar över massmarknaden, så att CD börjar mastras mot hififolk?
Har lyssnat lite, men fanken vad svårt det var. Är mycket lättare att höra skillnad med dirac-pulser.Morello skrev:Har lyssnat lite noggrannare idag på filerna. Har fokuserat på när Mark Walker (trummisen) chokar hihaten. MP3-spåret har en något fattigare klang och en smula nasal karaktär. Spelade på vansinnig nivå för att göra det lättare.
Isidor skrev:Bill,
Den fadda klangen från mp3 gör mig också rejält uttråkad, speciellt för lägre datahastigheter. Fast jag har riktigt svårt för vinylens lite överkryddade presentation också.
Max_Headroom skrev:Max drar sig inte för att ytterligare infektera debatten:
Slutsats: Mp3 vid 192kbit/s är så pass bra att det inte är begränsande faktor för den abslouta merparten (typ 99%) av alla skivor.
Ranefjord skrev:Hela ljudbilden flyter ju ut till en knastrande soppa.
Hehehe....![]()
![]()
Det var ett tag sen vi lyssnade på en skivspelare sist va?
![]()
![]()
Köper du mellanmjölk i grön förpackning också? Hahaha, bara skojade lite, visst är det typiskt svenskt att oftast hamna "någonstans mitt emellan"?
Jag har en sån där compact-disc-player.Ranefjord skrev:Lite överdrivet, men ljudbilden ändras, flyter ihop och isär på samma gång.
Får man fråga vad du har för skivspelare?
Martin skrev:Inser att kvaliteten mellan olika vinylspelare och vinylskivor är milsvid. Mycket större än mellan olika CD-spelare, men detta ser jag som ett argument mot vinylmediet.
Margaux skrev:Detsamma gäller inte för mp3.
paa skrev:Tror du att alla apparater som digitaliserar och dekodar 320kbit/s mp3 låter exakt likadant?
Svante skrev:Margaux skrev:Detsamma gäller inte för mp3.
Så om du tar din LP-skiva och digitaliserar den och konverterar till 320kbit/s mp3, så tror du att du hör skillnad?
Så om du tar din LP-skiva och digitaliserar den och konverterar till 320kbit/s mp3, så tror du att du hör skillnad?
Margaux skrev:
Om det är så som du säger, att om vi rippar den på 320 kbit/s och vi inte hör skillnad så betyder det att vi inte hör skillnad på om vi rippar CD till 320kbit/s i heller.
Detta skulle i så fall betyda att alla medier CD, Vinyl och mp3 (320kbit/s) är lika bra och att det endast är mastringen som är viktig.
om en LP har t ex kvalitetsnivå 10, MP3 320 15 och CD 20 så inser man ganska lätt att det du säger är helt orimligt
Margaux skrev:Låter det inte konstigt att det skulle gå att höra skillnad om man mp3:ar en vinyl men inte på CD?
my_nick_is_too_short skrev:Svante du får nog ta på dig hörlurarna, använd gärna Foobar2000 för att göra en ABX test, det är suveränt.
dawen skrev:Välkommen till forumet my_nick_is_too_short (närå, det är helt lagom)!
Hur pass bra är du på att skilja mellan mp3 rippat i lame --aps jämfört med de andra alternativen? Jag kör själv med 192 VBR-inställningen i EAC och tycker att det verkar fungera bra, men har inte orkat testlyssna efter skillnader. Är verkligen standardinställningen bättre än denna, fast jag ställer kvalitet på högsta möjliga inställning o.s.v.?
För övrigt tycker jag att mp3 vinner över vinyl, oavsett om vinyl vore snäppet bättre ljudmässigt. Hanteringen av vinyl känns väldigt omodern, och jag tycker faktiskt att det gärna får vara enkelt att njuta av musik
dawen skrev:my_nick_is_too_short: Någon cbr kör jag inte, ledsen om jag var otydlig. Inställningen finns i EAC under Komprimering, Extern komprimerare, där jag valt vbr 192. Högre variabel bitrate än standarden tycker jag, logiskt, borde ge ett bättre resultat.
Ska när jag får ork över kika in sidan, tack för tipset
P.S. Vad är det egentliga, för korta, nicket?D.S.
Hur ska man kunna betänka det om man inte lagt märke till det. Men det är en poäng. Liksom att brus/rumblet är högre precis i början av vinyl-inspelningen.Har ni som har blindtestat betänkt en sak: Den ena filen ligger c:a 0,3 sekunder efter den andra, något som är mkt lätt att höra.
Jo, det blir ju lite svårt att jämföra utan skivspelare, man får ta saker för vad de är helt enkelt.jockewe skrev:Jaha, så nu är det Bill50's pickup, tonarm,RIAA som jämförs mot olika bitrates? Försöker förtvivlat hänga med i svängarna här... Det går fort i hockey
Svante skrev:en fråga till Bill: Det verkar som om du har fått tag på en vinyl som har samma master som CDn. Eller vet man det?
dawen skrev:Bill50x skrev:http://www.armeka.se/Norah graph.jpg
404 här...
jockewe skrev:Ett tag trodde jag att det handlade om vinyl... nu förstår jag att det handlar om olika komprimeringar, tack för förklarande, var orolig ett tag att man kunde jämföra mediet vinyl med nå't.... ciao från mig
Thomas_A skrev:Nån fler som testat AAC 128 kbit/s varianten mot original?
T
Den värsta tänkbara musik-förstöraren.lite svaj också.
Vill du förklara lite hur det låter, jag märkte inget med hihaten. Däremot på strängljudet på basen. Det var detta som gjorde att jag lätt prickade in 7/7.Morello skrev:Håller med Martin om att jämförelserna haltar.![]()
Har lyssnat lite mer på MP3-versionen av Barber och det låter inte speciellt kul faktiskt. Hihatens klang är minst sagt sabboterad.
Martin skrev:Vill du förklara lite hur det låter, jag märkte inget med hihaten. Däremot på strängljudet på basen. Det var detta som gjorde att jag lätt prickade in 7/7.Morello skrev:Håller med Martin om att jämförelserna haltar.![]()
Har lyssnat lite mer på MP3-versionen av Barber och det låter inte speciellt kul faktiskt. Hihatens klang är minst sagt sabboterad.
lazyworm skrev:Klangen är lite lik aa regular hats 14" tycker jag
Morello skrev: Undrar vad det är för hihat? Det står i konvolutet att det är en Sabian, men vilken serie och vilken modell? Den som kan höra det bjuder jag på en semla.Det låter inte som en tunn jazz-hihat, utan mer som en tjockare/modernare rock.hihat
Martin skrev:Bill50x: Jag tycker man hör mer av musiken med CD än med kasett och vinyl. Musiken skiner igenom lättare (mindre saker [för att inte säga inga alls] som maskerar, stör och hindrar musiken). Ett ärligare medium mao.
Jag skulle tippa på att vi även uppfattar sådant som inte har med inspelningen att göra egentligen (finns inte på inspelningen, men tillförs när man använder ett visst inspelningsformat alternativt en sämre remaster av något slag). Jag menar hur skulle man annars kunna njuta av sunkiga kassetter, kanske lite nostalgikänslor över soundet eller något i den stilen. Vinylsound när det är utpräglat är ju retro, jag gillar ju det själv som jag skrev innan. Men ärlighet varar längst och då föredrar jag CD eller mp3 med hög bitrate och bra kodning helt enkelt för att man inte hör formatet vilket i sin tur innebär att musiken släpps igenom bättre.Bill50x skrev:Martin skrev:Bill50x: Jag tycker man hör mer av musiken med CD än med kasett och vinyl. Musiken skiner igenom lättare (mindre saker [för att inte säga inga alls] som maskerar, stör och hindrar musiken). Ett ärligare medium mao.
Normalt är det så som du säger. Men ibland råkar jag på det omvända förhållandet och det är då jag börjar fundera på vad det är vi egentligen hör/uppfattar.
/ B
Harryup skrev:Jag skiljer på teknisk återgivningskvalité och musikalisk.
.
Morello skrev:Harryup skrev:Jag skiljer på teknisk återgivningskvalité och musikalisk.
.
Å andra sidan är återgivning en strikt teknisk företeelse och då blir distinktionen rent nonsens.
Bill50x skrev:dawen skrev:Bill50x skrev:http://www.armeka.se/Norah graph.jpg
404 här...
försök igen, problemet fixat!
http://www.armeka.se/norah-graf.jpg
/ B
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Jag skiljer på teknisk återgivningskvalité och musikalisk.
.
Å andra sidan är återgivning en strikt teknisk företeelse och då blir distinktionen rent nonsens.
Kan så vara rent ingenjörsmässigt, men faktum kvarstår att vissa LP skivor (ganska många) låter klart bättre än en CD skiva, avspelade på mycket högkvalitativa enheter ..
Vinylsound är och förblir en form av designerdist som man må älska eller tycka illa om, men sätter man masterbandet som referens så vinner CD:n varje gång.
Vinylsound är och förblir en form av designerdist som man må älska eller tycka illa om, men sätter man masterbandet som referens så vinner mp3:n varje gång.
Vinylsound är och förblir en form av designerdist som man må älska eller tycka illa om, men sätter man masterbandet som referens så vinner CD:n varje gång.
Precis så enkelt kan debatten sammanfattas. Det är lite märkligt att vinyldogmatikerna inte kan acceptera det faktum att det är vinylens brister som gör att vissa uppskattar formatet. Egentligen är det ganska absurt at överhuvudtaget argumentera för att vinylen överglänser CD, då CD i alla avseenden är ett vida överlägset format.![]()
Tolka inte detta som att Morello har kastat LP-fonogrammen på tippen - jag handhar mina LP med varsam hand och lyssnar på LP ganska ofta. Jag tycker till och med att själva handhavandet av LP-fonogram och LP-spelaren är trevligt.![]()
Margaux skrev:Kära vinylhatare,
enligt er låter CD mycket bättre än vinyl för att skillnaden på några tioendels decibel kan detekteras i en blindtest.
Efter påverkan av rummet som ligger i storleksodningen 100 ggr större (gissning) så är cd fortfarande lika njutbart men vinylen lika förkastlig.
Lägg på en ljudspik var tioende sekund på cd ljudet så mäter detta fortfarande bättre än Vinyl men är olidligt.
Exemplet var att vinylen efter några tioendels decibel påverkan alltid blev bernaisesås men det goda smörgåsbordet som serveras från CD (eller mp3) är fortfarande det kulinariska smörgåsbordet efter flera decibels påverkan av högtalarna.
Logik?:wink:
Edit : lade till "eller mp3"
Morello skrev:Harryup skrev:Jag skiljer på teknisk återgivningskvalité och musikalisk.
.
Förresten, hur stor är en fullskalespik på vinyl? 12-tum kanske? Det går ju att få talspolarna att fastna i magneten om man släpper pickuppen.Om man använder en mätmetod som inte detekterar en fullskalespik från en CD-skiva (hur ofta händer det, fö?) så har man valt fel mätmetod.
Morello skrev:Bill50x,
SN på över 100 dB har jag aldrig sett - har du?
Morello skrev:Bill50,
Var får du allt från? Först och främst och detta har jag skrivit minst 100 ggr. IM-dist och harmonisk dist är inte isolerade företeelser och ger sig den ena formen av dist sig tillkänna så gör den andra formen det också. Båda formerna av dist är en konsekvens av olinjäriteter i systemet - inget annat.
Vilka är "man"? Är det hifiskribenter, konsumenter eller amatörer? Övergångsdist kan man läsa om i facklitteratur från 1950-talet om man vill.
niklasz skrev:För många år sedan läste jag om en utgivning av musik från några äldre masterband som återfunnits. Såväl en CD- som LP-utgåva gjordes och tillfälle gavs att lyssna på såväl mastern som CD och LP. Alla var ense om att skillnaden mellan master och CD var ytterst liten, det var svårt att över huvud taget skilja dem åt. LP-utgåvan var däremot enkel att skilja från mastern, MEN, väldigt många av de som lyssnade tyckte att LPn lät BÄTTRE än mastern. Eftersom ingen av de församlade hade hört det ursprungliga framförandet av musiken kunde denna "förbättring" inte härledas till kunskap, utan bara till tycke och smak.
Den typen av lyssning kan säga något om ljudåtergivningsförmågan hos LP jämfört med CD. Det är lätt att föreställa sig andra lyssningsjämförelser, som medför att man inte jämför ljudåtergivningsförmågan, utan att det är helt andra saker som spelar in.
Svante skrev:niklasz skrev:För många år sedan läste jag om en utgivning av musik från några äldre masterband som återfunnits. Såväl en CD- som LP-utgåva gjordes och tillfälle gavs att lyssna på såväl mastern som CD och LP. Alla var ense om att skillnaden mellan master och CD var ytterst liten, det var svårt att över huvud taget skilja dem åt. LP-utgåvan var däremot enkel att skilja från mastern, MEN, väldigt många av de som lyssnade tyckte att LPn lät BÄTTRE än mastern. Eftersom ingen av de församlade hade hört det ursprungliga framförandet av musiken kunde denna "förbättring" inte härledas till kunskap, utan bara till tycke och smak.
Den typen av lyssning kan säga något om ljudåtergivningsförmågan hos LP jämfört med CD. Det är lätt att föreställa sig andra lyssningsjämförelser, som medför att man inte jämför ljudåtergivningsförmågan, utan att det är helt andra saker som spelar in.
Då kan man försöka hitta orsaken till det. En kan ju vara att masterbandet är gjort med LP-skivan i åtanke. En liten förkompensation kan ju ljudteknikern ha gjort, för att han visste att det lät bäst så efter pressningen. När samma band sedan spelas på CD så...
Jag vet inte men det är ju en tänkbar förklaring iaf.
Isidor skrev:Bill,
Du hänger upp dig alldeles för mycket på mätningar här. Varför det? Det hela handlar ju om att framför allt CD och i viss mån mp3 är mycket svårare (i en del fall t.o.m. omöjligt) att skilja från masterbandet än vinyl i lyssningstest. Mätdata visar bara i rent tekniska termer varför så är fallet.
En annan sak som är viktig att inse när man läser dina inlägg är att audioteknik och psykoakustik idag är ganska mogna vetenskapsområden, vilket de inte var för 30-40 år sedan.
Bill50x skrev:Vad jag försöker säga är att korrelationen mellan mätvärden och lyssningsintryck kanske inte alltid är så starka.
Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A)?
IngOehman skrev:Har just fluktat in denna tråd och kan bara konstatera att mycket märkligt sagts i den, liksom mycket klokt.
Allra viktigaste saken att lägga till tror jag dock är att, MP3 betyder ingentig specifikt. Det finns massor av olika kodare, massor av olika valbara algoritmer (för kodning) och dessutom kan man koda inom ett mycket stort intervall bithastigheter.
IngOehman skrev:Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A)?
IngOehman skrev:PS. Jag har glömt hur man startar sådana hära frågetrådar, men om någon vill använda frågan ovan så, välkomna!
IngOehman skrev:Det kan tilläggas att de är många år kvar innan vi kan avnjuta "äkta 24/192". Systemet kommer att utvecklas mycket i takt med hårdvaran. Både vad avser inspelning och uppspelning. De bästa apparaterna har ungefär 20 dB kvar till systemets potential! Det betyder i klartext att de presterar bara 1/10 av amplitud-upplösningspotentialen. De flesta apparater är avsevärt sämre ytterligare.
IngOehman skrev:Men dessa apparatfel skall egentligen inte läggas MP3 till last, lika lite som de AD-omvandlarartefakter som uppenbart drabbat Harryups 24/192-kodning, skall läggas 24/192 till last.![]()
Jag försäkrar att det inte är formatet 24/192 du har problam med Harryup, utan apparatbegränsningar.
Svante skrev:Kul inlägg, Ingvar! Ibland undrar man om inte mp3-kidsen är förståndigare än hifinördarna i alla fall...
Svante skrev:Man kan väl tillägga att även örat har ungefär 20 dB kvar till att kunna utnyttja den dynamik som sann 24 bitarssampling i 192 kHz skulle ge. 24 bitar skulle ge en brusnivå cirkus 144 dB under full utstyrning, lite mer om man samplar med 192k (i stället för 48k) lite mindre pga ditherbrus, men alltså ungefär 20 dB mer än de 120 som man kan anse att örat klarar.IngOehman skrev:Det kan tilläggas att de är många år kvar innan vi kan avnjuta "äkta 24/192". Systemet kommer att utvecklas mycket i takt med hårdvaran. Både vad avser inspelning och uppspelning. De bästa apparaterna har ungefär 20 dB kvar till systemets potential! Det betyder i klartext att de presterar bara 1/10 av amplitud-upplösningspotentialen. De flesta apparater är avsevärt sämre ytterligare.
IngOehman skrev:Min uppfattning är, att vill vi ha ett tillräckligt bra system är det faktiskt mer än 140 dB vi behöver. 144 blir bra tycker jag. På köpet får vi en intressant möjlighet - nämligen att det går att spela in även absolut ljudnivå!![]()
Man skulle allstå kunna kalibrera sin förstärkare så att volymkontrollens 0 dB betydde "lika starkt som verkligheten". Det vore väl fint!![]()
Vh, iö
Margaux skrev:Tidningen HiFi (vad är det nu den heter?) hade på sin månadsskiva för några år sedan ett exempel med olika bitars upplösning. Det var svårt att höra skillnad när det fortfarande var över 10 bitar. Mycket svårt...
Min synvinkel är ju att analog återgivning ofta är musikaliskt riktigare än digital dito, trots att den analoga är behäftad med hörbara förändringar (ofta linjära, samt ett brustillskott) mot originalet.
På något sätt förmedlar en analog återgivning något som den digitala filtrerar bort, enligt min mening.
Morello skrev:Bill50,Min synvinkel är ju att analog återgivning ofta är musikaliskt riktigare än digital dito, trots att den analoga är behäftad med hörbara förändringar (ofta linjära, samt ett brustillskott) mot originalet.
Nej, vinylen är inte in i närheten lika linjär som CD, vilket visar sig i mycket enkla distorsionsmätningar.På något sätt förmedlar en analog återgivning något som den digitala filtrerar bort, enligt min mening.
Vad menas? Vad försvinner? Hur har du kommit fram till detta?
Morello skrev:Bill50x,
Om jag spelar in en LP på CD och du i ett blint test inte kan skilja LP'n mot den från LP inspelade CD'n, kan vi vara överens om att det är vinylens "sound"/förvrängning du gillar, snarare än några mystiska brister hos CD?
Jag har ett högklassigt ljudkort och skulle mer än gärna ordna detta test för de som är nyfikna.Någon som är med på test?
Bill50x skrev:Jag har rippat Norah Jones "Come away with me" från LP och från CD (ca 1 min av vardera). Som jämförelse en 128k mp3´a rippad från cd´n.
1 - http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.wav
2 - http://www.armeka.se/norah%20jones_vinyl.wav
3 - http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.mp3
Hör ni någon skillnad?
/ B
Morello skrev:Svante,
Bullrar det mycket hemma hos dig? Datorer som surrar?
Jag skruvade upp volymen en bit och bruset hörs mycket tydligt.![]()
IÖ var här och lyssnade och utbrast efter en sekund: "Detta är LP", utan att veta att det var fråga om CD kontra vinyl.Jag sa bara att det var två spår med samma musiksnutt.
Martin skrev:Jo, det var uträknat, vare sig det var medvetet eller inte.Men, är det ingen mer än jag som tycker att Bill var lite snäll mot vinylen när han valde just den där låten med visp?
Harryup skrev:Vilken skivspelare är det inspelat ifrån?
Harryup skrev:Bill50x:
Ja den är ju bra. Har en LP12:a själv också men jag är inte kompis med Adikt. Tycker den låter skränigt. Trots att den är ny och spelaren nyservad. Är nyfiken på en Linto för att se om den kan lägga sordin på pickupen.
Harryup skrev:Thomas_A
Precis det som gör det omöjligt att med säkerhet kunna veta att man lyssnat på vinylmediet optimal avspelat. Med en ännu bättre skivspelare och en bättre anpassad RIAA så kanske det skulle vara knäpptyst. Har själv jämfört fullutrustade Linn eller Pink Triangle mot typ Forsell Air Reference och den har spelat skjortan av dom enklare på alla sätt. Bland annat så är skivbruset nästan obefintligt när man spelar på en sådan i jämförelse med en bra Linn.
Så om det folk är irreterade på kan sättas i samband med dålig spårning etc så är det få på forumet som är vana att spela av en skiva optimalt, och nivån går definitivt ovanför en fullutrustad Linn.
Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Harryup skrev:Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Harryup skrev:Thomas_A
Precis det som gör det omöjligt att med säkerhet kunna veta att man lyssnat på vinylmediet optimal avspelat. Med en ännu bättre skivspelare och en bättre anpassad RIAA så kanske det skulle vara knäpptyst. Har själv jämfört fullutrustade Linn eller Pink Triangle mot typ Forsell Air Reference och den har spelat skjortan av dom enklare på alla sätt. Bland annat så är skivbruset nästan obefintligt när man spelar på en sådan i jämförelse med en bra Linn.
Så om det folk är irreterade på kan sättas i samband med dålig spårning etc så är det få på forumet som är vana att spela av en skiva optimalt, och nivån går definitivt ovanför en fullutrustad Linn.
Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Svante skrev:Harryup skrev:Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Menar du verkligen att det kan bli lika bra som CD?
Harryup skrev:Kan nämna att jag träffade en kille några gånger som kunde avgöra i vilken europeisk konsertsal som en skiva var inspelad i. Han hade som hobby att åka runt på semestern och samla på konserthusupplevelser.
Vi brukade lyssna på skivor och givetvis testade vi honom då och då. Och nästan alltid grejade han det. Sen kom CD och han kunde inte längre svara rätt särskilt ofta. Nu jämförde ju inte han en massa skivinpelningar mot varandra utan han var på plats också. Detta var i Cd'ns barndom, men problemen gällde inte att stråkar inte hade tillräckligt låg dist eller så. Rummet hade försvunnit och det på både AAD, ADD och DDD skivor.
Thomas_A skrev:Harryup,
om man nu ska jämföra två spelare och deras brus från en LP, hur ska man bäst visa det över ett internetsajt som detta? Om skivbruset är lägre på exempelvis en Forsell, varför har ingen demonstrerat det i en ljudfil eller graf? Samma skiva, två spelare. Inte svårt.
.
Thomas_A skrev:Harryup,
om man nu ska jämföra två spelare och deras brus från en LP, hur ska man bäst visa det över ett internetsajt som detta? Om skivbruset är lägre på exempelvis en Forsell, varför har ingen demonstrerat det i en ljudfil eller graf? Samma skiva, två spelare. Inte svårt.
Robert skrev:Thomas_A skrev:Harryup,
Problematiken ökar av att man får olika brusnivå som funktion av vinkelfel (både horisontellt och vertikalt), samt p.g.a. olika typer av nålslipning (och därmed hur djupt ner nålen går i spåret). Skivor som avspelats (slitits) med en bredare nål kan låta "som nya" om de avspelas med en nål som gräver djupare ner s.a.s.
It also is apparent that the Red-book version on this disc differs from the original CD release. When Mobile Fidelity re-mastered the recording for this SACD, they didn’t just use the original version of the Red-book layer, instead they used a new, superior master (and perhaps adjusted EQ curves) to enhance the album. The bass is more developed than on the original disc while the treble is sweeter and airier, both of which make the album even more involving than on the material’s first outing. The difference is so great that if you first heard the CD layer of this disc and then made a comparison to the original CD, one could quite easily believe one was comparing a high-resolution SACD version to that of a CD, the basic fidelity is that much improved
As Mobile Fidelity’s re-mastering has such an effect on the Red-book layer, you can only imagine how the SACD layer sounds… Utilizing the power and flexibility afforded by DSD’s greater resolution, the SACD version brings to life not only Patricia’s voice, but also the accompanying instruments. From the moment you move from the CD layer to the SACD track you know there is no going back
subjektivisten skrev:Vad är bäst, gräddfil lr mjölk?
Svante skrev:Vilket är bäst, vinyl eller mp3?
Efter att ha hört vinylknaster på mässan på saker som borde vara bra, så undrar jag vad ni tycker, vilket låter bäst?
Visst finns det olika bra mp3-kodare och olika bra skivspelare/pickuper, men sådär i allmänhet.
Renen skrev:Men det är i detta läge som man som hifi-intesserad blir lite ambivalent, vilket ben skall man stå på? Skall jag lyssna på musiken eller skall jag lyssna på hur väl min anläggning klarar av att återge musiken. Ibland känns det frustrerande!
JB skrev:Sådär, det var årets sämsta liknelse...
BB skrev:Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?
BB skrev:Svante skrev:Vilket är bäst, vinyl eller mp3?
Efter att ha hört vinylknaster på mässan på saker som borde vara bra, så undrar jag vad ni tycker, vilket låter bäst?
Visst finns det olika bra mp3-kodare och olika bra skivspelare/pickuper, men sådär i allmänhet.
Visst är tråden gammal som påpekats ovan men den är fortfarande lika aktuell...
Jag hoppas att ingen tar illa upp om jag säger att jag personligen tycker att frågeställningen är lite väl allmänt hållen. ”Vilket är bäst” frågar Svante.
Menas då i termer av:
1. Ljudkvalitet?
2. Hanterlighet?
3. Något annat?
Det faktum att Svante har hört vinylknaster på en Ljudmässa är för mig som ägare av minst 500 helt knasterfria LP, inte ett argument, varken ”för” eller ”emot” MP3…![]()
Jag står helt neutral i frågan och vägrar konsekvent att ta ställning. Har hört båda ”formaten” leverera… långt över förväntan till och med…
Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?
Vi vet är att vinylen är på väg ut, alldeles oavsett vad vi tycker eller tänker, helt enkelt för att tiden håller på att springa förbi elektromekanisk omvandling*, på samma sätt som RÖR på lång sikt kommer att ersättas på i stort sett alla områden, av halvledare, vilka i sin tur på sikt med näst intill visshet gränsande sannolikhet kommer att ersättas av något annat… Lik förbaskat kan jag, dag som idag, ta gift på att de BÄSTA rören fortfarande spelar skiten ur vilken halvledare som helst!![]()
(Om någon undrar varför, blir det enkla svaret: Sving, dist och brusspektra, bland annat.)
Kommer även rören att dö ut? Javisst. De har sedan länge framtiden bakom sig… Anledningen är enkel: Rör är design-tekniskt lika ”smidiga” som en dinosaurie, OCH halvledartekniken förbättras hela tiden. Skål för framtiden!
Mvh //BB
*Det lär dock ta avsevärd tid innan vi får membranlösa mikrofoner och dito högtalare
JB skrev:BB skrev:Svante skrev:Vilket är bäst, vinyl eller mp3?
Visst är tråden gammal som påpekats ovan men den är fortfarande lika aktuell...
Jag hoppas att ingen tar illa upp om jag säger att jag personligen tycker att frågeställningen är lite väl allmänt hållen. ”Vilket är bäst” frågar Svante.
Menas då i termer av:
1. Ljudkvalitet?
2. Hanterlighet?
3. Något annat?
Det faktum att Svante har hört vinylknaster på en Ljudmässa är för mig som ägare av minst 500 helt knasterfria LP, inte ett argument, varken ”för” eller ”emot” MP3…![]()
Jag står helt neutral i frågan och vägrar konsekvent att ta ställning. Har hört båda ”formaten” leverera… långt över förväntan till och med…
Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?
Vi vet är att vinylen är på väg ut, alldeles oavsett vad vi tycker eller tänker, helt enkelt för att tiden håller på att springa förbi elektromekanisk omvandling*, på samma sätt som RÖR på lång sikt kommer att ersättas på i stort sett alla områden, av halvledare, vilka i sin tur på sikt med näst intill visshet gränsande sannolikhet kommer att ersättas av något annat… Lik förbaskat kan jag, dag som idag, ta gift på att de BÄSTA rören fortfarande spelar skiten ur vilken halvledare som helst!![]()
(Om någon undrar varför, blir det enkla svaret: Sving, dist och brusspektra, bland annat.)
Kommer även rören att dö ut? Javisst. De har sedan länge framtiden bakom sig… Anledningen är enkel: Rör är design-tekniskt lika ”smidiga” som en dinosaurie, OCH halvledartekniken förbättras hela tiden. Skål för framtiden!
Mvh //BB
*Det lär dock ta avsevärd tid innan vi får membranlösa mikrofoner och dito högtalare
Såhär står det i första inlägget:
Vilket är bäst, vinyl eller mp3?
Alltså vill han låta vilket format vi tycker låter bäst...
JB skrev:Såhär står det i första inlägget:
Vilket är bäst, vinyl eller mp3?
Alltså vill han låta vilket format vi tycker låter bäst...
Ett sidospår som kommit upp är att det är svårt att höra skillnad på CD och mp3 (i hög bitrate). Men det gör väl inte mp3 bättre eller sämre? Snarare är det väl teckan på att specifikationen för CD-standarden är overkill.
Bill50x skrev:BB skrev:Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?
Helt rätt, det är en våldsam skillnad. Med dåliga apparater efter skivspelaren blir allt knaster fetare och långvarigare.
Men, en bra skivspelare lyckas också på något sätt att "separera" knastret från musiken. Det låter som om störningar (knaster, brus etc) ligger på ett annat plan än musiken. På en dålig skivspelare blandas alltsammans ihop och alla störningar påverkar själva musiken. Jag vet att det låter flummigt, men jag vet inte riktigt hur jag annars ska förklara...
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster