Audiofil enligt Wikipedia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Audiofil enligt Wikipedia

Inläggav hifikg » 2013-01-27 03:42

Testade applikationen Ordbok som följde med min nya Mac, finns säkert i den gamla med. Slog upp "hifi" och kunde läsa om audiofiler:

"Många "audiofiler" lägger ner stora summor pengar på sin tekniska apparatur, inte sällan med enheter som förvränger det inspelade originalljudet som t.ex equalizers och reverb, men saknar i större eller mindre grad uppfattning om själva musiken. För somliga kan vilken typ av musik som hellst går bra, de är endast interesserade av ljudet. Detta till skillnad från "diskofiler", vilka samlar musikinspelningar (på CD, MP3 eller t.o.m. fortfarande vinyl), men som nöjer sig med en mer moderat musikanläggning och kanske hellre spelar "luftgitarr" än talar om frekvensområden."

Så nu vet vi det. Undrar vem som författat det avsnittet i Wikipedia. Notera den groteska stavningen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Audiofil enligt Wikipedia

Inläggav Objektivisten » 2013-01-27 04:06

hifikg skrev:
Så nu vet vi det. Undrar vem som författat det avsnittet i Wikipedia. Notera den groteska stavningen!

Det var faktiskt jag som skrev det där, några invändningar?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-27 08:30

Objektivisten skrev:
hifikg skrev:

En berättigad fråga. Det fina med Wickan är ju att alla som har invändningar genast ska redigera texten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-27 10:00

Ja, den texten har inte "uppslagsverkskvalitet", du får ursäkta Objektivisten.

Felstavning: "hellst", "interesserade", "equalizers" står i plural, men gör "reverb" det (avses ett reverb, flera reverb eller avses kanske effekten (inte prylen)?)?

Och även om det står att "många" och inte alla audiofiler gör det där så är inte min uppfattning att det som beskrivs är typiskt för en audiofil. Att audiofili skulle stå i motsats till musikintresse håller jag verkligen inte med om.

Texten känns som en partsinlaga snarare än koncensus om vad en audiofil är.

...och så är det förstås på wikipedia, det börjar med att någon skriver en första artikel, sedan redigeras den tills koncensus nås. Jag önskar jag hade energi att delta i det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-01-27 10:05

Felstavning: koncensus (rätt stavning är konsensus).

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 10:36

Räknar mig själv som audiofil och den beskrivningen är nog så långt man kan komma från dom mål jag har.

D.v.s:

Att på ett oförvanskat sätt återge musiken så troget och naturligt som möjligt.

Har absolut inget med hur mycket pengar som läggs ner på anläggningen.
Inte sällan får man bygga själv om man vill få komma dit man vill.

Equalizers och reverb ?
Näää, självklart inte.
Så lite påverkan från elektroniken som möjligt tack.

Skulle säga att enligt min åsikt är frekvensen audiofiler extremt hög på faktiskt.se

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-27 10:54

Haha. Klockrent. :D

Men visst ligger det ett eller några korn sanning i det i alla fall? :wink:

Och om jag ser till de 3 personer som jag känner rätt nära som samlar mest på
skivor, så ser det ju lite ut som diskofil beskrevs. Dom har alla otroligt simpla
stereoanläggningardet musiken och kanske främst samlandet av denna som
går först.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-27 11:06

Det finns ju även olika varianter av de som kallar sig Audiofiler.
Det finns väl olika forum som passar alla inriktningar. 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 11:29

Jag var audiofil mellan 9 och 15år, därefter har jag mer och mer blivit discofil.
Numera så är det musiken i centrum, men jag vill ju ha bästa möjliga njutning av musiken. Få ut så mycket som möjligt och inte missa något liksom :)

Regelrätta audiofiler är nog så som jag en gång va, det va bara ljudet och hur man kunde påverka det på alla möjliga (och mest omöjliga :lol:) vis...

Skönt att man är ute ur den galenskapen och kan njuta av musik i stället :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 11:35

DVD-ai skrev:Jag var audiofil mellan 9 och 15år, därefter har jag mer och mer blivit discofil.
Numera så är det musiken i centrum, men jag vill ju ha bästa möjliga njutning av musiken. Få ut så mycket som möjligt och inte missa något liksom :)

Regelrätta audiofiler är nog så som jag en gång va, det va bara ljudet och hur man kunde påverka det på alla möjliga (och mest omöjliga :lol:) vis...

Du menar att "audiofili" är en galenskap och att man då saknar förmågan att njuta av musik ?

Ser du inte vad du skriver människa ?
Du kallar oss audiofiler galna ?
Är du galen ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-27 11:36

hifikg skrev:Testade applikationen Ordbok som följde med min nya Mac, finns säkert i den gamla med. Slog upp "hifi" och kunde läsa om audiofiler:

"Många "audiofiler" lägger ner stora summor pengar på sin tekniska apparatur, inte sällan med enheter som förvränger det inspelade originalljudet som t.ex equalizers och reverb, men saknar i större eller mindre grad uppfattning om själva musiken. För somliga kan vilken typ av musik som hellst går bra, de är endast interesserade av ljudet. Detta till skillnad från "diskofiler", vilka samlar musikinspelningar (på CD, MP3 eller t.o.m. fortfarande vinyl), men som nöjer sig med en mer moderat musikanläggning och kanske hellre spelar "luftgitarr" än talar om frekvensområden."

Ja, det var undermåligt på alla sätt och vis. :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-27 11:42

Diskofil it is! :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 11:44

DVD-ai skrev:Jag var audiofil mellan 9 och 15år, därefter har jag mer och mer blivit discofil.

Tycker din första del av inlägget är en stor del i vad en "audiofil" eftersträvar.
Lägg till ett intresse för akustik, teknik och audioelektronik till det och du får summan av det jag personligen ser i ordet och benämningen Audiofil.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 11:45

Objektivisten skrev:
hifikg skrev:

Ja, det låter mer som ett vinklat flame-inlägg i en spikfotsdebatt än en uppslagstext.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 12:08

flex2 skrev:

Du menar att "audiofili" är en galenskap och att man då saknar förmågan att njuta av musik ?

Är du galen ?

Man saknar inte förmågan att njuta av musik, det är en helt annan fråga. Men om man tänker sig ren 100%-ig audiofili så duger vilken musik som helst, den poängen kommer man inte ifrån hur gärna man än vill :)

Och audiofili in absurdum är på sätt och vis galenskap, eftersom extrema investeringar i ljudkvalitet inte har så stor betydelse för musikupplevelsen som många audiofiler vill göra gällande. T.ex. om man måste blindtesta för att ens kunna fastställa skillnader - hur stor betydelse har då dessa skillnader i praktiken vid musiklyssnande...? ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-27 12:12

Jag tror att jag är mätofil. :roll:

Vilket sinussvep eller annan mätsignal som helst duger att lyssna på. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 12:22

phloam skrev:Man saknar inte förmågan att njuta av musik, det är en helt annan fråga. Men om man tänker sig ren 100%-ig audiofili så duger vilken musik som helst, den poängen kommer man inte ifrån hur gärna man än vill :)

Där skiljer sig våra åsikter radikalt.

Just att njuta av musiken på ett så äkta sätt som möjligt är i mina ögon det ultimata målet för en Audiofil.
Med en kompetent anläggning så får i vart fall jag en större njutning.
Musiken har extrem betydelse för mig i vart fall.

Vi värderar ordet "Audiofil" ganska olika.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 12:29

För att vara audiofil kan man inte ha ett intresse för musiklyssnande/-samlande; en hyfsat exluderande definition. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 12:32

flex2, det är bara en liten men viktig skillnad; audiofilen (rent teoretiskt) har som främsta intresse att få perfekt återgivning. Thats it.

Att sen audiofili passar ihop med ett stort musikintresse, i praktiken, är en bonus som gör det försvarbart att vara audiofil eller ha det som hobby :)

En audiofil utan musikintresse skulle t.ex. kunna vara en forskare som behöver kunna återge ljud perfekt i nåt syfte (utan egenintresse).

Audiofili är just per definition att uppskatta perfekt återgivning, därav ordet...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 12:36

shifts skrev:För att vara audiofil kan man inte ha ett intresse för musiklyssnande/-samlande; en hyfsat exluderande definition. :lol:

Se mitt senare svar, naturligtvis kan man ha det :) Men audiofili i sig omfattar inte musikintresset, det är två parallella intressen som funkar bra ihop (i praktiken, som sagt).

Så bra att man lätt blandar ihop dem. Å andra sidan kan man säga att man i praktiken inte kan vara musikälskare utan att vara åtminstone lite intresserad av återgivning. Men teoretiskt sett kan man det (älska musik men varahelt ointresserad av audiofili).

Edit; Ser nu att det står nåt sånt exkluderande i Wiki-definitionen :)
Senast redigerad av phloam 2013-01-27 12:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-27 12:37

phloam skrev:T.ex. om man måste blindtesta för att ens kunna fastställa skillnader - hur stor betydelse har då dessa skillnader i praktiken vid musiklyssnande...? ;)

+1

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 12:45

phloam skrev:T.ex. om man måste blindtesta för att ens kunna fastställa skillnader - hur stor betydelse har då dessa skillnader i praktiken vid musiklyssnande...? ;)

Man blindtestar inte för att det är lättare att höra skillnad. Det görs för att ta reda på vad man faktiskt hör och vad som är inbillning.
Skillnaden kan vara extremt stor, men utan ett blindtest kan du inte veta exakt vad du hör och vad som är inbillning.

Om du lyssnar öppet eller blindt påverkar ju dock inte din hörsel. Dvs hör du skillnaden i ett blindtest kommer du göra det i ett öppet också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 12:45

Men vilket intresse har en audiofil av "enheter som förvränger det inspelade originalljudet"?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 12:59

hifikg skrev:Men vilket intresse har en audiofil av "enheter som förvränger det inspelade originalljudet"?

Stort, så länge audiofilen inte använder ord som förvrängning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 12:59

adzer skrev:

Man blindtestar inte för att det är lättare att höra skillnad. Det görs för att ta reda på vad man faktiskt hör och vad som är inbillning.
Skillnaden kan vara extremt stor, men utan ett blindtest kan du inte veta exakt vad du hör och vad som är inbillning.

Är du audiofil eller? :)

Man kan inbilla sig mycket, sant, men poängen var att om skillnaderna är så små att de mycket lätt kan vara inbillning - hur stor praktisk betydelse har sådana småfel?

Blindtest används väl just för att säkerställa att väldigt små fel inte beror på inbillning? Stora fel som är uppenbara och odiskutabla har stor betydelse för musikupplevelsen i praktiken, mycket större än de "fel" som måste bindtestas för att säkerställas.

Att folk kan inbilla sig vad som helst behöver ju inte säkerställas :D

Kanske är det så att möjligheten att få inbilla sig saker är bra för musikupplevelsen? *ny tråd* 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 13:01

Texten var dåligt skriven, men andemeningen att en audiofil lyssnar mer på anläggningen än musiken tycker jag stämmer rätt bra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-27 13:02

Almen skrev:
hifikg skrev:Testade applikationen Ordbok som följde med min nya Mac, finns säkert i den gamla med. Slog upp "hifi" och kunde läsa om audiofiler:

Ja, det var undermåligt på alla sätt och vis. :(

Ja jösses - inte en siffra rätt!

Audiofil betyder ungefär "lyssningsälskare", en person som tycker om att
lyssna.

Att inte alla musikälskare är audiofiler betyder inte att en audiofil inte är
musikälskare. Jag känner knappt någon audiofil som inte är musikälskare
och som inte har en rejäl fonogramsamling.

Däremot finns det ju apparatfetischister också, ofta med nästan obefintlig
fonogramsamling (max några hundra?), men av vad jag har sett så känne-
tecknas de sällan eller aldrig av att ha någon insikt i fysiken eller att se till
tekniska specifikationer med förstånd. Snarare så är nog en normal appa-
ratfetischist en person som går på yta (stort och glänsande), på trender,
på prislappen (dyrt måste väl vara bra?) och inte minst på religiösa före-
ställningar av olika slag, alltså påståenden av olika slag som saknar varje
rationell koppling till vad som går att observera i den fysiska verkligheten.

Inte helt olika många andra allmänmänskliga beteenden. Tror det är samma
eller liknande psykologi bakom människors intresse av t ex klädmode eller
inredning. Den sociala komponenten är stark och värden som upplevs gör
det i ett sammanhang.

För apparatfetischisten kan det vara svårt att se skillnaderna mellan sig
själv och en audiofil. Det blir så när man inte förstår fysiken eftersom den
som inte gör det gärna ser allting som olika åsikter bara, och med samma
funktion oavsett den exakta åsikten - "det som bestämmer ens val", typ.

- - -

Allt det där om apparatfetischisten låter kanske lite nedvärderande, men
den som tycker så motionerar nog bara sina egna värderingar, för så kän-
ner ju inte jag. Jag förvarar tvärtom med stor glädje varje person som har
glädje av sitt intresse - oavsett vad det bygger på. Den sorts snobbism
som bygger på att det är finare att tycka om musik än apparater (och
som jag faktiskt kan mer än anas i wiki-inlägget) ställer jag inte upp på.

Nämner det eftersom jag kan tänka mig att någon som läser det jag skrev
ovan, och som är benägen att inte läsa fördomsfritt tolka in en massa
saker i vad andra skrivit, nog kan uppfatta att det jag skrev var dömande.
Men så är alltså inte fallet.

- - -

Sammanfattningsvis är det uppenbart att en audiofil per definition är en
person som älskar att lyssna - och det kan förstås yttra sig på en väldigt
massa olika sätt. Det kan vara en upplevelseorienterad person eller en
person som vid lyssning på fonogram vill komma originalljuden så nära som
möjligt.

Jag känner massor av audiofiler och många av dem älskar levande musik
på samma sätt som återgiven, och intresserar sig även för inspelning, i
form av egna försök och/eller ett allmänt intresse för hur musiken vårdas
genom kedjan.

Även om varken det eller hifi-apparaterna är primärintresset så blir det ju
av sekundärt intresse för dem som älskar att lyssna på musik.

Och det är så jag uppfattat nästan alla som jag skulle kalla audiofiler - de
har oftast ett musikintresse (och ljud-) som är primärt. ett hifi-intresse
som är sekundärt och ett apparatintresse som är tertiärt. De två senare
pockar alltså på deras uppmärksamhet bara om de är ett problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 13:08

IngOehman skrev:Att inte alla musikälskare är audiofiler betyder inte att en audiofil inte är

fonogramsamling (max några hundra?),

Är några hundra skivor en nästan obefintlig skivsamling? 8O Hur kan storleken på skivsamlingen säga nåt om hur musikintresseran en individ är?

Och vad har storleken på skivsamlingen att göra med apparatfetischsim?

Audiofil = lyssningsfetischist? :D
Senast redigerad av phloam 2013-01-27 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-27 13:09

På engelska Wiki står bl.a. följande

Engelska Wiki skrev:Audiophile

An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction.

Audiophile values may be applied at all stages of music reproduction: the initial audio recording, the production process, and the playback, which is usually in a home setting.

"Audiophile" recordings include those using conventional formats but with special attention to audio quality, as well as recordings in high-resolution formats such as Super Audio CD or DVD-Audio. Recently, there has been interest in lossless file formats such as WAV, FLAC, WMA Lossless, and Apple Lossless.

A key goal of audiophiles is to capture the experience of a live musical performance in a room with good acoustics, and reproduce it at home. It is widely agreed that this is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it.

The term High-end audio refers to playback equipment used by audiophiles, which may be bought at specialist shops and websites.

Audiophiles use a wide variety of accessories and fine-tuning techniques, sometimes referred to as "tweaks," to improve the sound of their systems. These include filters to clean the electricity, equipment racks to isolate components from floor vibrations, specialty power and audio cables, loudspeaker stands (and footers to isolate speakers from stands), and room treatments.

There are several types of room treatment. Sound-absorbing materials may be placed strategically within a listening room to reduce the amplitude of early reflections, and to deal with resonance modes. Other treatments are designed to produce diffusion, reflection of sound in a scattered fashion. Room treatments can be expensive and difficult to optimize.

There is disagreement on how equipment testing should be conducted and as to its utility. Audiophile publications frequently describe differences in quality which are not detected by standard audio system measurements and double blind testing, claiming that music contains elements which cannot be measured by electronic instruments, but without providing an explanation for those claims.

Ganska bra beskrivning av en typisk Audiofil.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 13:11

phloam skrev:En audiofil utan musikintresse skulle t.ex. kunna vara en forskare som behöver kunna återge ljud perfekt i nåt syfte (utan egenintresse).

Audiofili är just per definition att uppskatta perfekt återgivning, därav ordet...!

Finns sådana forskare och jag tror ingen av dessa skulle komma på att kalla sig audiofiler. Möjligen akustiker...

För mig är i vart fall audiofili kopplat till just återgivning av inspelad musik.

Några andra wikis håller med om just detta. (Än så länge)

http://simple.wikipedia.org/wiki/Audiophile

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 13:11

phloam skrev:Är du audiofil eller? :)

Man kan inbilla sig mycket, sant, men poängen var att om skillnaderna är så små att de mycket lätt kan vara inbillning - hur stor praktisk betydelse har sådana småfel?

Blindtest används väl just för att säkerställa att väldigt små fel inte beror på inbillning? Stora fel som är uppenbara och odiskutabla har stor betydelse för musikupplevelsen i praktiken, mycket större än de "fel" som måste bindtestas för att säkerställas.

Att folk kan inbilla sig vad som helst behöver ju inte säkerställas :D

Kanske är det så att möjligheten att få inbilla sig saker är bra för musikupplevelsen? *ny tråd* 8O

Ja det skulle jag utan tvekan klassificera mig själv som.

Vid små fel så håller jag med om att det kan finnas större viktigare fel att ta tag i först, men vill man ha en högklassig återgivning så förespråkar jag att man fixar samtliga fel, i den mån man kan dvs.

Folk underskattar hur mycket påverkan placebo har. Även riktigt stora skillnader kan missas om man inte lyssnar efter dem och riktigt stora skillnader kan höras som inte finns där.
Vi har ju sett exempel på det forum på folk som fasvänt ena högtalaren eller kört med delningen 10ggr högre än vad de vetat om. Trots detta har de lyssnat utan att reflektera över att något är fel. Och detta är vad jag skulle klassificera som mycket stora fel.
Mao kan man helt undgå stora fel i återgivningen om man vet om dem. När man väl upptäckt dem(tex fått dem utpekade för sig) så är de mycket tydliga.

Sen har vi andra sidan med folk som skulle kunna satsat sin högra hand på ett det blev bättre ljud med en annan USB-kabel till DACen och som totalt misslyckats med att ta ut detta i ett blindtest.
Ena sekunden är det "dag och natt skillnad". "Mer dynamik" "kan spela dubbelt så högt med mindre dist!!" osv. och sen i andra stunden så hör de ingen skillnad alls.

Min poäng är att du aldrig kan veta exakt vad du hör och vad du tror att du hör så länge som du inte blindtestar.
Blindtest handlar mao inte om nördar som försöker hitta små obetydelsefulla detaljer att gnälla på för skoj skull. Det handlar om att ta reda på vad du hör och vad du inbillat dig att du hör.

Örat är ett väldigt exakt instrument, men bara om det används på rätt sätt. I kombinatination med de andra sinnerna kan det bli helfel. Kolla tex på McGurk effekten. Alla som gått på den måste väl inse att de inte kan lita på allt de hör?

edit: stavning.se
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-27 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-27 13:14

Audiofil: Person med onormalt intresse för ljud i hemmiljö. Intresset urartar ofta i fixering vid apparater och kringprodukter. Audiofilen har sällan någon större kunskap varken om ljud eller teknik och hämtar det mesta av sin "information" från HiFi-tidskrifter. Själva knåpande med olika produkter blir inte sällan mer viktigt än ljudet i sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 13:18

phloam skrev:
shifts skrev:För att vara audiofil kan man inte ha ett intresse för musiklyssnande/-samlande; en hyfsat exluderande definition. :lol:

Se mitt senare svar, naturligtvis kan man ha det :) Men audiofili i sig omfattar inte musikintresset, det är två parallella intressen som funkar bra ihop (i praktiken, som sagt).

Så bra att man lätt blandar ihop dem. Å andra sidan kan man säga att man i praktiken inte kan vara musikälskare utan att vara åtminstone lite intresserad av återgivning. Men teoretiskt sett kan man det (älska musik men varahelt ointresserad av audiofili).

Edit; Ser nu att det står nåt sånt exkluderande i Wiki-definitionen :)

Ja, mitt milda hånflabb var inte riktat till dig utan till citatet i förstainlägget. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-27 13:19

phloam skrev:
IngOehman skrev:Att inte alla musikälskare är audiofiler betyder inte att en audiofil inte är

Är några hundra skivor en nästan obefintlig skivsamling? 8O

Ja, eller?

Det är i varje fall en indikation på att personen inte tycker att det är värt
så mycket pengar att skaffa musik om anläggningen kostar många gånger
mera än fonogrammen. Eller tänker du på något annat sätt?

phloam skrev:Hur kan storleken på skivsamlingen säga nåt om hur musikintresseran en individ är?

Förstår inte riktigt frågan.

En person med bara en skiva föreställer jag mig har den för att spela sin
anläggning, medan en person som har några tusen skivor förmodar jag
snarare har skaffat sin anläggningen för att spela musiken.

Vad som finns för vad helt enkelt.

phloam skrev:Och vad har storleken på skivsamlingen att göra med apparatfetischsim?

Säger det inte något om vad som personen är nyfiken på menar du?

phloam skrev:Audiofil = lyssningsfetischist? :D

Ja, det betyder ju ungefär samma sak som lyssningsälskare, så visst. :)

Ångrar dock såhär i efterhand att jag inte skrev apparatälskare. Att ta in
just ordet fetisch antyder väl kanske att man ser det som just en fetisch.
Det var egentligen inte det jag menade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-27 13:20

IngOehman skrev:Ja jösses - inte en siffra rätt!

lyssna.

tecknas de sällan eller aldrig av att ha någon insikt i fysiken eller att se till

det i ett sammanhang.

- - -

IngOehman,

om så inte är fallet - varför talar du då om "apparatfetischister" kontra "musikälskare". Vidare insinuerar du att dessa fetischister har dålig insikt och inte använder förståndet...! Med mera.

Inser du inte att om du använder dessa formuleringar, så hjälper inte din disclaimer på slutet?

Nej, jag tror inte jag motionerar mina egna värderingar i det här fallet. Skriver detta mest upplysningsvis. Du väljer själv hur du vill bli uppfattad naturligtvis.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-27 13:22

Max_Headroom skrev:Audiofil: Person med onormalt intresse för ljud i hemmiljö. Intresset urartar ofta i fixering vid apparater och kringprodukter. Audiofilen har sällan någon större kunskap varken om ljud eller teknik och hämtar det mesta av sin "information" från HiFi-tidskrifter. Själva knåpande med olika produkter blir inte sällan mer viktigt än ljudet i sig.

Hur fel var det då ???

Edit:
Eller rättare sagt, det var en väldigt negativ och egen förklaring.

Edit 2:
Skulle tippa att merparten av dom som utvecklar och säljer audioutrustning både för privat och professionell sida är att definera som audiofiler och jag är övertygad om att dom flesta själva skulle känna igen sig i begrepper "Audiofil"

D.v.s. dom som just har mest kunskap om ljud, akustik och teknik.
Senast redigerad av flex2 2013-01-27 13:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 13:23

Adzer, jag håller med dig i princip, men min poäng är fortfarande att stora (tydligt märkbara) fel är viktigare än de som i praktiken måste(!) blindtestas. Vi är nog rätt överens egentligen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 13:34

phloam skrev:Adzer, jag håller med dig i princip, men min poäng är fortfarande att stora (tydligt märkbara) fel är viktigare än de som i praktiken måste(!) blindtestas. Vi är nog rätt överens egentligen :)

Ja det säger jag absolut inte emot. Man bör prioritera om man vill ha ut maximal prestanda ur sina tillgängliga resurser. Det är sant för alla situationer.

Min poäng är bara att det som kan upplevas som stora skillnader som "inte behöver blindtestas" kanske faktiskt inte är så stora när du väl testat.
:)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-27 13:37

IngOehman skrev:
phloam skrev:

Ja, eller?

Är skivorna bra så behöver man inte så många. Några 100 räcker gott.
Och priset? Tja, nu kommer vi in på något svårt. Jag har köpt bra skivor för tio kronor och mindre.
Men, det finns ju inget som säger att apparaterna måste vara jättedyra heller, även om det ofta är så för apparatentusiaster.

Lite kul, när jag tänker efter... Köper man begagnade apparater och snokar runt lite efter bra produkter samt köper billiga och bra skivor (man kan göra mega-fynd i 2nd-handbutiker och på Nätet) så kan man faktiskt avnjuta god musik med bra ljud för en relativt blygsam kostand. Både bättre ljud och bättre musik än många audiofiler som köpt dyra blanka apparater och skivor med jättebra inspelning av hemsk musik som man läst om i någon obskyr HiFi-tidning där man sagt att "det här låter bra, lyssna på detta".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 13:59

flex2 skrev:

Är du galen ?

Basserat på wiki texten så va jag audiofil då och jag anser att det är bra att jag inte är det längre.
Tur är att jag inte upplevernågon på forumet uppfylla kriterierna för att vara audiofil, med wiki texten som mall då ;)
Men klart, lyssnar du inte alls på musiken utan enbart på ljuden utan någon upplevelse eller kännsla kopplad till det du hör.
Bara vill ha det perfekta ljudet... Inget annat spelar någon roll...

Då anser jag att du sysslar med galenskaper (sagt med glimten i ögat och utan att på nåot vis vara dömmande med negativ mening) även om det naturligtvis är helt okey för min del :)
Jag förstår att det kan vara intressant det med, har ju själv tyckt det !
Men tröttnat på det och anser att det KAN vara ett ganska osunt betende, om det går gå över styr...
Dock inte konstigare än folk som bara vill pressa ut 10000kh ur en motor på 10sekunder ^^
galenskap, men dom är inte idioter eller dumma för det :)

Som sagt, min åsikt, alla tycker vad dom vill :)
Och jag har inget mot dom som bara bryr sig om ljudet, men lite galna är dom allt ;)
Senast redigerad av DVD-ai 2013-01-27 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-01-27 14:01

ang skivsamlingens storlek

inkl vinyl och tonband har jag knappt tusen fonogram.

den musik jag lyssnar på härrör vanligen inte från dessa utan från musikradio från västvärlden. jag gillar överraskningar och bifogad lärdom så t ex france musique är perfekt. först snackar pianisten om olika sätt att spela ett stycke, med demos både direkt och från andra artister, och sen spelar han sin version med motivering till sina val.

inte kan man koppla musikintresset till fonogrammens mängd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 14:19

IngOehman skrev:
phloam skrev:

Ja, eller?

phloam skrev:Hur kan storleken på skivsamlingen säga nåt om hur musikintresserad en individ är?

Man kan väl ha en samling på 50 skivor som är extremt väl valda och som man älskar över allt annat och ha en förhållandevis jättedyr anläggning för att spela dem så bra som möjligt? Måste man köpa en massa musik man inte är intresserad av för att vara "musikintresserad"?

Att sätta dessa saker i relation till varandra skapar bara fördomar. Lika fel vore att säga att alla med stora skivsamlingar bara är samlare utan musikintresse eller att de med stora dyra anläggningar bara är audiofiler utan musikintresse. Det kan man inte veta nånting om genom att titta på fel saker eller konstruera samband som inte finns.

Det finns audiofili, musikintresse, teknikintresse och samlarintresse. Vart och ett av dem kan ta sig många olika uttryck och det kan uppstå alla möjliga kombinationer som bildar ett hifi-intresse. Vill man veta får man fråga.
Senast redigerad av phloam 2013-01-27 17:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 14:27

Den första som nämnde blintest i den här tråden borde få spela in en skiva med Sussis orkester.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-27 15:18

IngOehman skrev:
phloam skrev:

Ja, eller?

Vh, iö

Jag har bara 200-300 skivor men lyssnar jättemycket på musik. Man behöver inte köpa skivor längre! Om man inte är samlare vs..,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-27 15:56

BUMP

petersteindl skrev:På engelska Wiki står bl.a. följande

Engelska Wiki skrev:Audiophile

An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction.

Audiophile values may be applied at all stages of music reproduction: the initial audio recording, the production process, and the playback, which is usually in a home setting.

"Audiophile" recordings include those using conventional formats but with special attention to audio quality, as well as recordings in high-resolution formats such as Super Audio CD or DVD-Audio. Recently, there has been interest in lossless file formats such as WAV, FLAC, WMA Lossless, and Apple Lossless.

A key goal of audiophiles is to capture the experience of a live musical performance in a room with good acoustics, and reproduce it at home. It is widely agreed that this is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it.

The term High-end audio refers to playback equipment used by audiophiles, which may be bought at specialist shops and websites.

Audiophiles use a wide variety of accessories and fine-tuning techniques, sometimes referred to as "tweaks," to improve the sound of their systems. These include filters to clean the electricity, equipment racks to isolate components from floor vibrations, specialty power and audio cables, loudspeaker stands (and footers to isolate speakers from stands), and room treatments.

There are several types of room treatment. Sound-absorbing materials may be placed strategically within a listening room to reduce the amplitude of early reflections, and to deal with resonance modes. Other treatments are designed to produce diffusion, reflection of sound in a scattered fashion. Room treatments can be expensive and difficult to optimize.

There is disagreement on how equipment testing should be conducted and as to its utility. Audiophile publications frequently describe differences in quality which are not detected by standard audio system measurements and double blind testing, claiming that music contains elements which cannot be measured by electronic instruments, but without providing an explanation for those claims.

Ganska bra beskrivning av en typisk Audiofil.

Mvh
Peter

En fråga man kan ställa sig om engelska audiophile är samma ord som svenska audiofil. Jag tycker det är samma ord.

Varför behöver man skivor i visst antal? Jag känner musikälskare som inte har några skivor alls. Däremot har de streaming från nätet och flera TB musik på hårddisk. Räknas det som skivor?

Dessutom finns det så kallade "audiophile" recordings. Det är recordings av audiophiles för audiophiles. Många av Studio Blues ( :) Vad kul det blir med ett s efter blue) skivor är sådana. Bertil Alvings skivor är också sådana. Sedan finns det en uppsjö Amerikanska, Norska och Japanska och Engelska, Franska och Tyska sådana inspelningar och skivor.

För övrigt tror jag en stor del av ProPrius katalogen finns på nätet för nedladdning numera. proprius Klicka på Domnerus Heartfelt och lyssna på första låten :)

Även Bis går den vägen Bis Jag har lyssnat på Ligeti. Verkar ok.

Apparatfettischister ser jag nämnas i tråden. Det är väl sådana personer som har stereopryttlar t.ex. högtalare från ett visst märke och är nöjda men ändå alltid drömmer om att köpa dyrare eller större grejjer från samma märke, eller?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 16:11

Du kan bättre Peter. :)

Tack för tipset om Ligeti, det ska jag köpa nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 16:13

petersteindl skrev:Apparatfettischister ser jag nämnas i tråden. Det är väl sådana personer som har stereopryttlar t.ex. högtalare från ett visst märke och är nöjda men ändå alltid drömmer om att köpa dyrare eller större grejjer från samma märke, eller?

Mvh
Peter
:D :D

Ja, jag kan tycka att din analogi har extremt stort berättigande just i det här fallet.

Jag blir spyfärdig över uppdelningarna som görs där det impliceras att stora musikbibliotek i form av gamla avdankade plastskivor skulle göra någon mer musikintresserad än någon annan och där det substilt berättas att den som inte har det så kanske är "mer intresserad av teknik än musik, och att det inte är något fel - men förstås inte riktigt samma sak som att vara musikintresserad"

Ser det snarare som en del i ett varumärkesbyggande än något som har bäring i verkligheten.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-27 16:22

+1 :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-27 16:35

Micke23 skrev:Felstavning: koncensus (rätt stavning är konsensus).

Haha, jag tyckte det såg tokigt ut. Det stod inte på wikin iaf :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-27 16:39

Max_Headroom skrev:Audiofil: Person med onormalt intresse för ljud i hemmiljö. Intresset urartar ofta i fixering vid apparater och kringprodukter. Audiofilen har sällan någon större kunskap varken om ljud eller teknik och hämtar det mesta av sin "information" från HiFi-tidskrifter. Själva knåpande med olika produkter blir inte sällan mer viktigt än ljudet i sig.

Inte en siffra rätt där heller...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-27 16:55

MagnusÖstberg skrev:Den första som nämnde blintest i den här tråden borde få spela in en skiva med Sussis orkester.

Fan, jag tänkte just skirva "blindtest" men såg att någon annan hunnit före.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 17:05

Jag var *så* nära att skriva SD-fötter men jag hejdade mig i sista stund.

...

FUUUUUUUUUUUU*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 17:26

Jag ser det som självklart att ett datalagrat fonogram räknas som ett fonogram. Jag köper fortfarande en hel del CD och på senaste tiden har vinylsamlingen börjat växa, men mycket musik köper jag från t ex HD-tracks och liknande. Jag får leverans direkt och, åtminstone teoretiskt, bättre kvalitet på filerna än om jag rippar en CD.

Dessutom händer det att jag lånar något vax av grannen och införlivar det i min fonogramsamling, så den är hyfsat stor jämfört med det antal blanka skivor som finns i mina CD-skåp. Med bättre ljud ökar mitt intresse för musik på alla sätt. Jag lyssnar mer och fördjupar min samling. Jag läser om musik i (hifi-) tidningar och här på Faktiskt mfl ställen och breddar därmed samlingen. Det senaste året har jag öppnat öronen för musik som jag säkert inte skulle ha kommit i kontakt med om det inte vore för Faktiskt, faktiskt.

Under mitt första utbrott av ljudintresse var jag absolut en audiofil, med dragning åt den sjukare sidan av intresset. Efter tio år som nykter audiofil ser jag mig nu som ett hyfsat sansat återfall. Jag har inte satsat några enorma slantar i ny utrustning och har inga planer på det heller. Summa summarum har jag nog spenderat lika mycket slantar på utrustning som på musik under det första återfallsåret. Det andra, och troligen flera följande, kommer domineras av musik. Dock anar jag att intresset för film kan störa tillvaron lite, men än har jag en mycket modest bioanläggning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 18:22

För att klassas som musikintresserad lyssnare över medelnivå anser jag att man bör spendera mer än 99 kr på minst ett fonogram/konsertbesök i månaden. 8)

Visst kan man vara jätteintresserad av att lyssna utan att spendera ett öre, men inte något vidare intresse kan det knappast kallas. Är man inte beredd att betala de som ser till att musiken fortsätter produceras når man inte över svenssonnivå i min bok.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 18:32

Jag tror musikintresserade spenderar förhållandevis mycket pengar på sitt musikintresse. Jag är inte alls säker på att man kan bedöma ett sådant intresse genom att bara titta i någons bokhylla.

Jag har redan lagt mer pengar på konsertbesök i år än jag köpt plastskivor för de senaste 5 åren.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 18:49

har spenderat 3000kr på musik denna månad bara :oops:

och jag som skulle spara :cry:
Mvh//David

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 18:55

shifts skrev:För att klassas som musikintresserad lyssnare över medelnivå anser jag att man bör spendera mer än 99 kr på minst ett fonogram/konsertbesök i månaden. 8)

Visst kan man vara jätteintresserad av att lyssna utan att spendera ett öre, men inte något vidare intresse kan det knappast kallas. Är man inte beredd att betala de som ser till att musiken fortsätter produceras når man inte över svenssonnivå i min bok.

Man kan ju sätta det i relation till hur mycket man kan avvara; en fattig student som lägger alla pub-pengar på skivor istf besök på kåren är kanske mer passionerad än nån som tjänar 50' i månaden men inte spenderar mer än studenten, osv :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 19:06

shifts skrev:För att klassas som musikintresserad lyssnare över medelnivå anser jag att man bör spendera mer än 99 kr på minst ett fonogram/konsertbesök i månaden. 8)

Jag tycker nog att tiden man avsätter för musik, i olika former, säger mer om intresset än eventuella inköp. Fast under 99 kronor är svårt att komma en månad *s*

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 19:09

hifikg skrev:

Jag tycker nog att tiden man avsätter för musik, i olika former, säger mer om intresset än eventuella inköp. Fast under 99 kronor är svårt att komma en månad *s*

+1 på det !

även om jag har haft ett års uppehåll på att köpa skivor alls, men jag tar igen det nu igen :lol:

Har dock varit på 7st spelningar år 2012 som får väga upp lite i mitt bidrag till musikvärlden ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 19:23

phloam skrev:

Man kan ju sätta det i relation till hur mycket man kan avvara; en fattig student som lägger alla pub-pengar på skivor istf besök på kåren är kanske mer passionerad än nån som tjänar 50' i månaden men inte spenderar mer än studenten, osv :)

Så klart. Jag vet hur det är att leva utan pengar.

99 kr/månaden skrev jag bara för att jag inte tycker man kan "köpa sig loss" från att engagera sig lite djupare, vilket också råkar vara månadskostnaden för Spotify. Ser ibland folk på forumen som inte tycker man behöver köpa musik längre.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 19:26

hifikg skrev:

Så tycker jag också ejenklijen, men anser hårdnackat att hjälper man inte på något sätt till att hålla musikmaskineriet igång (enklast är fonogramköp), så har man inget större intresse. Åtminstone är man dålig på att se det hela i ett större perspektiv än sina egna sinnens njutning.

Förlåt TS! Jag fokuserar på trådflykt! Det är intressant att tala om bara. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 19:30

shifts skrev:Ser ibland folk på forumen som inte tycker man behöver köpa musik längre.

Medhåll på att man måste stötta det man gillar, helst så nära källan som möjligt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 19:35

Ja jag är en liten fuskis på sätt och vis.... :oops: (behövs nog inget närmare förklaring)

Men samtidigt så snittar jag 7000kr/ år på musik i form av spelningar och skivor.
Men då är nog 6500kr av dom spelningar och liknande å andra sidan... :roll:

Men nu håller jag på och betar av min lista över skivor som jag ska köpa och det känns bra :)
Va länge sedan jag köpte någon skiva alls...
Men 2013 kommer bli ett år i musikens tecken känner jag :)

Jag är livrädd för att köpa grisen i säcken och vill noggrant utvärdera allting innan jag köper, har inte köpt något ohört faktiskt :)

Som sagt, sorry för OT, men detta är ju ett väldigt bra ämne :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-01-27 19:41

Bara audiofiler använder ordet fonogram?

Ingen musikälskare använder ordet fonogram?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 19:47

Lust skrev:Bara audiofiler använder ordet fonogram?

Klockren analys.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-27 19:50

tvett skrev:

Klockren analys.

Betydligt mer omfattande än att skriva "skiva".
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-27 19:59

Nästan ingen använder ordet "fonogram". Det är bara några här på faktiskt.se som gör det. I alla fall vad jag har sett.

Vidare så verkar kopplng mellan ljudintresse och musikintresse vara ganska svag. Jag vet flera i bekantskapskretsen som är väldigt musikintresserade men knappt någon som är ljudintresserad.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-01-27 20:08

Svante skrev:
Micke23 skrev:Felstavning: koncensus (rätt stavning är konsensus).

Haha, jag tyckte det såg tokigt ut. Det stod inte på wikin iaf :) .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 20:24

Inte så vanligt att tjacka vax heller nuförtiden, men det är kul att variera språket och på Faktiskt förstår alla vad ett fonogram är, i verkliga livet tror jag ett och annat ögonbryn skulle höjas och någon historiskt bevandrad kanske tror att jag sitter och rullar rullar i min fonograf. DET vore nördigt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 20:28

shifts skrev:
hifikg skrev:

Så tycker jag också ejenklijen, men anser hårdnackat att hjälper man inte på något sätt till att hålla musikmaskineriet igång (enklast är fonogramköp), så har man inget större intresse. Åtminstone är man dålig på att se det hela i ett större perspektiv än sina egna sinnens njutning.

Förlåt TS! Jag fokuserar på trådflykt! Det är intressant att tala om bara. :)

Jodå, men enligt den definitionen kan man vara audiofil genom att sponsra ett lokalt musikevenemang med 129 mijoner SEK utan att lyssna på en enda ton. Det är naturligtvis mycket lovvärt och bra, men det har inget med audiofili eller ens musikintresse att göra. Som jag ser det. Inte ens om jag ägnade sex timmar om dygnet till att lyssna skulle jag hinna igenom hela min musiksamling på två år, så egentligen behöver jag inte köpa något mer, men det gör jag såklart ändå. Hela tiden. I år ska jag bland annat stötta en amerikansk trubadur som kommer till Sverige i början av maj.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-27 22:27

Är det inte så att man när man beskriver en grupp människor i ett uppslagsverk så bör man göra det på ett sätt som de människorna själva ställer upp på. I fall där det finns olika uppfattningar så redogör man för dem, utan att som artikelförfattare ta ställning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-27 22:52

Svante skrev:Är det inte så att man när man beskriver en grupp människor i ett uppslagsverk så bör man göra det på ett sätt som de människorna själva ställer upp på. I fall där det finns olika uppfattningar så redogör man för dem, utan att som artikelförfattare ta ställning.

Torde vara helt rätt. Men först måste ju uppgifterna ha någon form av bäring mot verkligheten. Annars kanske man kan kalla det lekstuga för någon skribent med ledig tid.

Själv anser jag mig inte såsom musikexpert eller ens musikkunnig trots hygglig mängd "fonogram". Men jag lyssnar på mycket musik i vardagsrummet. Mera musik än tv och film. Men lyssnar endast hemma. Annars störs jag av musik och ljud. Så jag föredrar tystnad i många fall.

Någon sa tidigare att han inte kände så många ljudintresserade. Jag känner några. Hela familjen förutom dottern som i och för sig nog lyssnar på mycket musik med vinyl och ändå enkel men rejäl anläggning. Hyggligt ljud behöver inte vara en stor kostnadsfråga och den enklaste anläggningen som lät riktigt bra kostade något ööver 3000 kr. Det var min strategiske partner en HR peson som jag då hjälpte. Igår talade jag länge med min systerdotter som är deltidsmusiker med "pop" som inriktning. Han nu sålt en låt till en amerikansk tv-serie - Beverlie Hills. Men han pratade mycket om svårigheten att få till ett välljud när den mesta musiken lyssnas över "dåliga begränsande anläggning" där ljudet måste komprimeras för att nå fram. Audiofili är något som inte enbart finns hemma hos exempelvis mig utan som handlar om hela kedjan från inspelning osv till konsument. Nu är den unga generationen vilsna. Min motbror Jonas var den första audiofil jag möt. Det var 1959/60 ? han hade något så extremt som en musikanläggning i källaren som kunde spela stereo. Mor som ägde stamfastigheten levererade ström till deras hem vid Hammarforsen kant. Hon hade fallrättigheter och fick därför gratis ström. Han drev sitt hus, ortens lilla bioanläggning sin älskade radio med mors ström. Där i byn fick man inga kramar som barn, någon musik fanns inte för barn. Mor ljög och sade att det bara fanns en kanal i vår radio som vi fått från morbror. Var man tyst så kunde man sitta hos morbror Jonas och lyssna en stund. Barn skulle inte heller prata. Men han hade en radio med musik.
Senast redigerad av Kronkan 2013-01-27 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-27 22:59

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Ja jösses - inte en siffra rätt!

lyssna.

det i ett sammanhang.

- - -

IngOehman,

om så inte är fallet - varför talar du då om "apparatfetischister" kontra "musikälskare". Vidare insinuerar du att dessa fetischister har dålig insikt och inte använder förståndet...! Med mera.

Inser du inte att om du använder dessa formuleringar, så hjälper inte din disclaimer på slutet?

Nej, jag tror inte jag motionerar mina egna värderingar i det här fallet. Skriver detta mest upplysningsvis. Du väljer själv hur du vill bli uppfattad naturligtvis.

Du får stå för dina fördomar och tolkningar själv.

Dock har jag redan nämnt att jag borde ha skrivit apparatälskare istället
för apparatfetischist. Det var -älskare jag menade. Och att kalla okun-
skap för okunskap är inte nedvärderande, annat än om man tycker dåligt
om dem som saknar någon kunskap. Om du tycker så, så står för det själv
och blanda inte in mig. Plz.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 23:11

IngOehman skrev:
Dock har jag redan nämnt att jag borde ha skrivit apparatälskare istället

Det är inte ordvalet "apparatfetischist" som är problemet med ditt inlägg, utan att det bygger på en massa konstiga förutfattade meningar - som att apparatälskare går på yta/stort och glänsande/prislapp/trender, eller att de inte skulle ha nån "insikt i fysiken", eller ofta ha "obefintliga fonogramsamlingar".

Sådana uttalanden visa bara hur lite du förstår av vad "apparatälskare" egentligen håller på med och det känns utsiktslöst att försöka förklara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-27 23:22

Nej, det jag skriver är inte vad du vill ha det till.

Det du kallar förutfattade meningar är bara min definition. Jag kallar en
person för apparatälskare när det är apparaten och inte vad den gör den
musik den förmedlar eller någon annat som är i första rummet.

Det du studsar på är det som du projicerar DINA värderingar om. Men se
på det jag skriver som den definition jag användt bara. Du behöver inte
dela den, men jag säger inte vem som är det ena eller andra, så du får
nog acceptera att de förutfattade meningar du känner att du ser, är dina
egna.

Det jag skriver är inte några värderingar som du tycks tro, utan bara de
egenskaper som gör att jag ser att personen i huvudsak är intresserad av
apparaterna, snarare än musiken, tekniken, vad apparaterna defacto gör,
och vad man vill att de objektivt skall göra.

Du tänker helt enkelt bakåfram.

phloam skrev:
IngOehman skrev:
phloam skrev:

Ja, eller?

phloam skrev:Hur kan storleken på skivsamlingen säga nåt om hur musikintresserad en individ är?

Man kan väl ha en samling på 50 skivor som är extremt väl valda och som man älskar över allt annat och ha en förhållandevis jättedyr anläggning för att spela dem så bra som möjligt? Måste man köpa en massa musik man inte är intresserad av för att vara "musikintresserad"?

Visst är det så, jag generaliserade kanske lite. Tror dock att det är vanligt
att ägande av 50 fonogram som man älskar, leder till nyfikenhet och jakt
på flera. Så jag förväntar mig inte att hitta bara 50 skivor hos en person
som älskar musik, om det inte är en väldigt ung person som inte hunnit
skaffa flera.

Åldern kommer ju in också. En person har ju hela livet på sig att bygga
upp en skivsamling.

Men jag tror, rent av vet att de flesta vanliga människor, läs icke-audio-
filer, i huvudsak köper skivor fram till det att de är 25, och sedan stannar
det för dem.

Musik- och lyssningsälskare, är dock som regel intresserade inte bara av
musik under uppväxtåren som en del av det sociala livet, utan är oftast
även nyfikna på ny musik - hela livet. Då växer nog samlingen. Så det
som är mycket för en ung människa kan vara väldigt lite för någon som
har haft 1000 veckor mera på sig i fonogramdjungeln.

En 20-åring har kanske ingen jätteekonomi och har dessutom bara haft säg
tio-femton år på sig att samla musik, och då kan förstås några hundra
plattor vara en del, medan en 35-åring som är musikälskare/audiofil haft
15 år ytterligare på sig och kanske ekonomi dessutom, och kanske kan
förmodas ha skaffat flera skivor?

Men självklart håller jag med dig om att det inte finns några enkla svar
om saken.

phloam skrev:Att sätta dessa saker i relation till varandra skapar bara fördomar.

Fast värderingarna får var och en stå för själv. Att konstatera att de allra
flesta människor slutar köpa musik nästan helt när de passerat 25 är inte
att värdera saken, även om man konstaterar att det beror på att de av
olika skäl tappar intresset eller delar av intresset.

phloam skrev:Lika fel vore att säga att alla med stora skivsamlingar bara är samlare utan musikintresse eller att de med stora dyra anläggningar bara är audiofiler utan musikintresse.

Audiofiler utan musikintresse? Den som älskar att lyssna har nog ett stort
intresse för musiken, jag har aldrig stött på några audiofiler som inte varit
musikintresserade.

Menade du kanske apparatälskare utan musikintresse?

phloam skrev:Det kan man inte veta nånting om genom att titta på fel saker eller konstruera samband som inte finns.

Nej, per definition.

Men rätt saker och se på verkliga samband är ju något annat.

phloam skrev:Det finns audiofili, musikintresse, teknikintresse och samlarintresse. Vart och ett av dem kan ta sig många olika uttryck och det kan uppstå alla möjliga kombinationer som bildar ett hifi-intresse.

Hifi-intresse betyder att man är intresserad av hög fidelitet. Jag har inte
stött på några fall där någon varit intresserad av hög fidelitet utan att
vara intresserad av det som återges.

Den som är intresserad av hög fidelitet är som jag ser det nästan per defi-
nition audiofil, och jag har stött på mycket få sådana personer som inte
har varit genuint musikintresserade.

Däremot har jag stött på många som är ointresserade av både teknik och
av apparater.

phloam skrev:Vill man veta får man fråga.

Que?

Fråga vem då?

Den här tråden handlar inte om någon specifik person och denna specifika
persons intressen, utan den handlar väl om vad en audiofil är. Eller har jag
missförstått något?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 00:08

IngOehman skrev:Hifi-intresse betyder att man är intresserad av hög fidelitet. Jag har inte
stött på några fall där någon varit intresserad av hög fidelitet utan att
vara intresserad av det som återges.

Den som är intresserad av hög fidelitet är som jag ser det nästan per defi-
nition audiofil, och jag har stött på mycket få sådana personer som inte
har varit genuint musikintresserade.

Däremot har jag stött på många som är ointresserade av både teknik och
av apparater.

Och vad är din poäng med det konstaterandet, om det nu finns någon?

Jag har stött på massor av människor som är genuint musikintresserade men utan att vara audiofiler. Vilken poäng finns det i att framhålla det tycker du?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 00:22

IngOehman skrev:Dock har jag redan nämnt att jag borde ha skrivit apparatälskare istället

Vh, iö

Men, det gjorde du inte.

Som sagt - upplysningsvis. Vill du av någon anledning bli feltolkad pga märkliga formuleringar kan jag inte hjälpa dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 00:50

IngOehman skrev:Nej, det jag skriver är inte vad du vill ha det till.

Det du kallar förutfattade meningar är bara min definition. Jag kallar en
person för apparatälskare när det är apparaten och inte vad den gör den
musik den förmedlar eller någon annat som är i första rummet.

Ytterligare ett felaktigt påstående om "apparatälskare" - att de skulle sätta apparatälskandet "i första rummet" när det i själva verket inte alls råder någon slag konkurrens eller prioritetsordning.

Vi apparatälskare håller inte på med "apparatälskandet" mitt under musiklyssnandet :D , det är två separata aktiviteter :) Du blandar ihop det aktiva apparatälskandet med hur man förhåller sig till dem under musiklyssning - vilket innebär att man då kan slappna av, som du själv är inne på, och njuta av musiken ostört eftersom man tidigare valt apparater som man står ut med.

Du kan inte skylla dina egna konstiga påståenden på läsaren :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-28 01:08

Fel. Jag är en musikälskande audiofil som använder f-ordet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 01:18

IngOehman skrev:Den sorts snobbism som bygger på att det är finare att tycka om musik än apparater (och som jag faktiskt kan mer än anas i wiki-inlägget) ställer jag inte upp på.

Det var i sanning fint skrivet. Och vidsynt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MrScorpion

Inläggav MrScorpion » 2013-01-30 08:19

X 2

Hmmmm..........den här kanske passar in här?

En orkester har två gyllene regler: starta samtidigt och sluta samtidigt. Publiken skiter fullständigt i vad som händer däremellan.
Thomas Beecham
När smaker en blues som bäst, hvaergang!!!!
Keep the Devils music alive.

Hellre bra musik än bra ljud, men dåligt ljud suger.

I'm not young enough to know everyting.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-30 09:56

Jag gillar den här tråden. För den berör oss forumdeltagare in i själen; det handlar om vår hjärtesak och för vissa kan innehållet i tråden kanske upplevas som en slags våldtäkt; någon annan dikterar min verklighetsuppfattning och självbild. Det kan göra ont och upplevas kränkande.

Vi kommer aldrig att kunna enas om en gemensam formulering gällande vårt intresse och våra värderingar (ekonomiskt och intellektuellt) gällande musik, apparater och ljudåtergivning. Alla har sina högst egna förhållningssätt och det måste vi väl respektera. Att banka in sin egen uppfattning som enda gällande sanning är bara uttryck för rädsla och fördomar. Det finns förstås inget "rätt och fel" gällande val av utrustning eller vilken musik man vill lyssna på. Se bara på variationen av trådämnen på forat...

Min "kritik" är inte riktad till någon särskild person i tråden, utan mer en reflektion över hur diskussionen går och att det skulle vara roligare med lite mer uppmuntrande tillrop istället för påhopp och angrepp grundade på att andra inte delar min egen uppfattning.

Istället för att gnabbas om vår egna syn och uppfattning på sakerna vore det kul att höra omgivningens version. Fråga fem personer i din bekantskap och be dem beskriva dig utifrån ditt hifi-intresse. Sen skapar vi en ny tråd och publicerar alla "omdömen". Det skulle bli en intressant läsning... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-30 10:03

Kalejdokom skrev:Jag gillar den här tråden. För den berör oss forumdeltagare in i själen; det handlar om vår hjärtesak och för vissa kan innehållet i tråden kanske upplevas som en slags våldtäkt; någon annan dikterar min verklighetsuppfattning och självbild. Det kan göra ont och upplevas kränkande.

Vi kommer aldrig att kunna enas om en gemensam formulering gällande vårt intresse och våra värderingar (ekonomiskt och intellektuellt) gällande musik, apparater och ljudåtergivning. Alla har sina högst egna förhållningssätt och det måste vi väl respektera. Att banka in sin egen uppfattning som enda gällande sanning är bara uttryck för rädsla och fördomar. Det finns förstås inget "rätt och fel" gällande val av utrustning eller vilken musik man vill lyssna på. Se bara på variationen av trådämnen på forat...

Min "kritik" är inte riktad till någon särskild person i tråden, utan mer en reflektion över hur diskussionen går och att det skulle vara roligare med lite mer uppmuntrande tillrop istället för påhopp och angrepp grundade på att andra inte delar min egen uppfattning.

Istället för att gnabbas om vår egna syn och uppfattning på sakerna vore det kul att höra omgivningens version. Fråga fem personer i din bekantskap och be dem beskriva dig utifrån ditt hifi-intresse. Sen skapar vi en ny tråd och publicerar alla "omdömen". Det skulle bli en intressant läsning... :)

+1. Fint sagt där :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-30 10:15

Kalejdokom skrev:Vi kommer aldrig att kunna enas om en gemensam formulering gällande vårt intresse och våra värderingar (ekonomiskt och intellektuellt) gällande musik, apparater och ljudåtergivning. Alla har sina högst egna förhållningssätt och det måste vi väl respektera. Att banka in sin egen uppfattning som enda gällande sanning är bara uttryck för rädsla och fördomar. Det finns förstås inget "rätt och fel" gällande val av utrustning eller vilken musik man vill lyssna på. Se bara på variationen av trådämnen på forat...

Sant, men samtidigt tycker jag att det finns en hel del hyckleri och självbedrägeri inom hifi som underblåses av kommersiella intressen, grupptryck etc.

Jag tror det kan vara nyttigt att blottlägga dessa mekanismer så att det är möjligt att ha lite mer självdistans och få ett sundare förhållningssätt till denna potentiellt kostsamma hobby. Pengar som man kunde lagt på musikupplevelser istället.... :twisted:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-30 10:28

Kalejdokom skrev:Jag gillar den här tråden. För den berör oss forumdeltagare in i själen; det handlar om vår hjärtesak och för vissa kan innehållet i tråden kanske upplevas som en slags våldtäkt; någon annan dikterar min verklighetsuppfattning och självbild. Det kan göra ont och upplevas kränkande.

Det underlättar ju att vara trygg i sig själv. Då brukar inte "kritik" ta lika hårt, och
ofta bara rinna av en.
Att ha lite självdistans underlättar ytterligare.

Jag har svårt att förstå att det så ofta verkar bli hätsk så fort det rör saker inom
audiofil-området. Det handlar ju bara om prylar ju ...
Eller har det övergått till religion för en del?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 10:58

Diskussionens vågor går höga, och vi kan förändra det vi talar om, nämligen en wikipediasida. Gör vi det, då? Nä, inte en uppdatering av http://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi sedan den här tråden startade.

Fegisar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-30 11:50

PerStromgren skrev:Diskussionens vågor går höga, och vi kan förändra det vi talar om, nämligen en wikipediasida. Gör vi det, då? Nä, inte en uppdatering av http://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi sedan den här tråden startade.

Fegisar!

Kalejdokom skrev:Vi kommer aldrig att kunna enas om en gemensam formulering

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-30 11:53

PerStromgren skrev:Diskussionens vågor går höga, och vi kan förändra det vi talar om, nämligen en wikipediasida. Gör vi det, då? Nä, inte en uppdatering av http://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi sedan den här tråden startade.

Fegisar!

Jag har anmält till moderatorer nu, får se vad som händer. Tyckte det var lika bra att ta bort "high-end" och "personligheter".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 11:55

Vi kom fram till ett bra resultat med F/E-lyssningssidan på wickan, och det finns ingen anledning att vi inte skulle lyckas med något mer centralt, som begreppet hifi.

Men vi kanske inte vill nå en gemensam förståelse eftersom det är så jäkla kul att diskutera? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 11:59

anonym anmälare till Wickan skrev:Tendentiöst svammel utan bäring i verkligheten, dessutom illa skrivet.

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-30 12:05

PerStromgren skrev:
anonym anmälare till Wickan skrev:Tendentiöst svammel utan bäring i verkligheten, dessutom illa skrivet.

8)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-30 12:12

Ska vi göra en ansats att fixa till alla wiki-artiklar i ämnet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-end_audio

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 12:16

aisopos skrev:Ska vi göra en ansats att fixa till alla wiki-artiklar i ämnet?

Kör du, så sätter vi oss på läktaren och buar! :)

Skojar bara! Det fina med wickan är att man kan ge sig in ensam och fixa, utan att inhämta gillanden i förväg. De flesta redigeringar på sådan här artiklar brukar vara av godo.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-30 12:31

aisopos skrev:Ska vi göra en ansats att fixa till alla wiki-artiklar i ämnet?

Puh, det är samma där. Diskussionen om guldöron och rör/transistorer har egentligen inte med ämnet att göra. Bättre vore att ta bort de två underavdelningarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 16:53

tvett skrev:

Klockren analys.

Snarare dumheter.

Jag älskar musik och skriver gärna fonogram när jag menar fonogram.

T ex om jag talar om fonogram utan hänsyn till vilket medium de ligger på.

En skivsamling inkluderar inte t ex kassetter, ej heller filer på en dator.

En LP-skiva är EN sorts fonogram. En CD är en annan. Båda är skivor och
båda är fonogram, men ingen av dem är en kompaktkassett, som dock är
ett fonogram, om något är inspelat på bandet.

Man kan även se fonogrammet som "det som ligger på bäraren", alltså på
mediet, t ex en CD.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 17:27

Jag kunde inte riktigt förstå din tankeföljd där Ingvar, skulle du kunna förtydliga?
I Lusts inlägg tolkar jag in att de två typerna är skiljda motpoler.
Du faller inte under någon av typerna då du bär drag av båda två.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 17:34

Lust skriver "Ingen musikälskare använder ordet fonogram?".

Ett påstående med ett frågetecken efter, det vill säga en undran om
påståendet är riktigt.

Svaret är: Jo, jag gör det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Han skriver även "Bara audiofiler använder ordet fonogram?" Även
det är ju ett helt oriktigt påstående.

Så svaret på denna undran blir: Jo, fonogram används av många icke-
audiofiler.

Fast nu blev jag sugen på att googla på fonogram...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-30 17:42

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fonogram

Wikipedia skrev:Exempel på medier som kan lagra fonogram

Fonografcylinder
Grammofonskiva (78-varvare, LP, EP, singelskiva)
CD
CD-R
Rullband
Kassettband
MP3-minnen
DVD
BD

Inspelningsbara media är eller bär ett fonogram bara om något lagrats på dem. En oinspelad CDr är alltså inte ett fonogram.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 17:49

Lusts påstående var en grov generalisering, men likväl infinner sig ett stort "Javisstärdetså" när man läser den. Att du finner fel på den ändrar inte poängen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 17:50

Jag har aldrig stött på ordet fonogram utanför faktiskt.se och MoLT. Det är ett fint ord, men det är aldrig ett problem att kalla det för något annat, när man pratar med vanligt folk. Det har en aura av snobbighet, utan tvekan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-01-30 17:52

Jag använder orden: Album och låt mest tror jag. Dels är de lättare att kommunicera utan långa förklaringar.

Och dels så att hela min hårddisk slipper bli ett enda fonogram.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-30 18:05

fånågram använder jag troligen aldrig i verkligheten utanför detta forum.

Det spelar väl ingen större roll vad man kallar det så länge mottagaren förstår innebörden.
Därför blir det de mer vanliga orden, CD, LP, skiva och album osv som jag använder
om jag dryftar sånt med vanliga dödliga. Jag kan däremot gärna använda fonogram
här, och särskilt bra passar det när man pratar om den inspelade och lagrade musiken
i allmänhet när andra frågor dryftas, så själva mediat är av sekundär betydelse.

Fånogram är kanske anings snobbigt, men inte så jag egentligen bryr mig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-30 18:31

Personligen har jag inga problem med ordt fonogram. Använder nog inte det alla utanför Faktiskt. Kanske inte en på faktiskt men det är ändå ett praktiskt ord.

Album är inte detsamma för mig som (LP)skiva. En samlingsskiva är exempelvis inte ett album i min värld. Men det är inte viktigt för mig. Fonogram är ett ord som beskriver alla möjliga inspelade/lagrade/utgivna musikverk. Lite praktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 18:47

Håller med om allt det där.

Saknar albumens tid för övrigt.

tvett skrev:Lusts påstående var en grov generalisering, men likväl infinner sig ett stort "Javisstärdetså" när man läser den.

Du skrev "man", så: Nej.

Just DU kanske känner att "jomenvisstärdetså", men det betyder inte att
det är så, eller att "man känner så". Människor är olika.

Och dessutom undrar jag på vad du grundar din "jomenvisstärdetså"-
känsla?

Säger du alltså att ingen av dem du sett skriva "fonogram" är musik-
älskare? :o

Vad baserar du det på?

tvett skrev:Att du finner fel på den ändrar inte poängen.

Jo. Om påståendet är felaktigt så blir det poänglöst.

En poäng uppstår när någon säger något träffsäkert. Påståendet att
ingen som säger fonogram är musikälskare är så långt ifrån träffsäkert
man kan komma.

Jag känner faktiskt ingen som säger fonogram när de menar fonogram
som INTE är musikälskare. Tror det är ytterst ovanligt att andra än de
som älskar musik ens känner till begreppet.

Jo, kanske någon EU- eller skivbolagsbyråkrat också.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-01-30 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 18:51

PerStromgren skrev:Jag har aldrig stött på ordet fonogram utanför faktiskt.se och MoLT. Det är ett fint ord, men det är aldrig ett problem att kalla det för något annat, när man pratar med vanligt folk. Det har en aura av snobbighet, utan tvekan.

Om man googlar på fonogram så får man 565 000 träffar, mer är en halv
miljon alltså.

Jag orkade bara titta igenom de tre första sidorna, och ingen av dem har
någon träff som är från faktiskt.se eller LTS/Molt...

Jag säger inte att du har fel i att du inte stött på ordet fonogram om det
inte hade varit för faktiskt.se eller LTS - bara att det kanske säger mera
om dig än om ordet?

Vh, iö

- - - - -

PS. Googlar man på LP-skiva så får man bara 144 000 träffar.

Dock kan det självklart delvis bero på att fonogram ju är även ett inter-
nationellt ord som alltså används i många länder, även om man i engelsk-
språkiga länder förstås stavar det phonogram.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-30 19:07

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Jag har aldrig stött på ordet fonogram utanför faktiskt.se och MoLT. Det är ett fint ord, men det är aldrig ett problem att kalla det för något annat, när man pratar med vanligt folk. Det har en aura av snobbighet, utan tvekan.

miljon alltså.

om dig än om ordet?

Vad tycker du att det säger om mig, då?

Om du söker på bara sidor på svenska får du ett avsevärt snävare resultat, tyvärr rapporterar inte google hur många träffar man får för det filtret. Ordet verkar användas i rätt speciella sammanhang, såsom bibliotek och kulturråd.

Jag har inte stött på det i ett "vanligt" sammanhang.
... tycker jag!

Per

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-01-30 19:29

Varför förs inte denna "debatt" på Wikipedia ?? Förslår att IÖ skriver den så får han som han vill ha den. Wiki är bara ett "trägen vinner" uppslagsverk.

Lech 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 19:34

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 20:32

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:

miljon alltså.

om dig än om ordet?

Vad tycker du att det säger om mig, då?

Att du inte stött på begreppet. Inte att begreppet inte används.

Jag vet ju att det förekommer eftersom jag har stött på det väldigt många
gånger.

- - -

Jag skiljer alltså på förekomsten och att du registretat förekomsten. Om
du säger att du inte registretat något, trots att det förekommer så säger
du något om DIG - men inte om ordet. Att du inte registretat förekomsten
säger inte att den inte finns.

Första vetenskapliga tesen, som vanligt.

Du kan inte bevisa frånvaron av något genom att inte uppmärksamma det.

PerStromgren skrev:Om du söker på bara sidor på svenska får du ett avsevärt snävare resultat, tyvärr rapporterar inte google hur många träffar man får för det filtret. Ordet verkar användas i rätt speciella sammanhang, såsom bibliotek och kulturråd.

Ja, det är ju samlingsbegreppet som inkluderar alla inspelningar, oavsett
vilket medium de ligger på.

Man använder det när det är fonogram man talar om, och inte inspelningar
på något särskilt medium.

PerStromgren skrev:Jag har inte stött på det i ett "vanligt" sammanhang.

Nej självklart inte. Det är ju i princip bara musikälskare som använder
ordet, som talar om fonogram.

T ex många här på faktiskt, och LTSare, men ändå är de en så liten del
av dem att det inte kommer upp någon enda sådan träff på de tre första
sidorna när jag googlade på det.

I vanliga sammanhang talar man säkert om helt andra saker än om fono-
gram. Vad som gått på TV, att man inte gillar chefen på jobbet, vad man
skall äta för att inte dö, miljön, vädret, vilken bil som är bra eller något om
någon kändis kanske?

Det är ju i varje fall så det ser ut om man läser löpsedlar.

Men jag tror inte man skall underkänna begrepp bara för att de inte syns
så ofta på löpsedlarna eller pratas om så ofta på partimötena (du var väl
politiker va?).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-01-30 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 20:40

lech skrev:Varför förs inte denna "debatt" på Wikipedia ?? Förslår att IÖ skriver den så får han som han vill ha den. Wiki är bara ett "trägen vinner" uppslagsverk.

Lech 8)

;)

Jag kommer inte ens ihåg vilket ord det handlade om.

Vad det fonogram?

Nej - audiofil var det ju!

Vet inte hur viktigt det är vad som står på Wiki, eller om ordet finns
beskrivet där alls.

Men jag tycker det är trist när folk använder Wiki för att skriva en massa
nedvärderande saker om människor som älskar att lyssna (audiofil), och
därtill försöker sprida sina fördomar, i form av både påståenden om både
det ena och det andra.

Det var väl det som tråden startade med?

Troll finns det överallt. Wiki är inget undantag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-30 21:27

tvett skrev:Bild

pretty good :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-30 22:45

Bara audiofiler är nördiga nog att faktiskt.se använda ord som "fonogram"?

Bara folk som säger "fonogram" är nördiga nog att vara audiofiler?

Musikälskare kan inte vara nördiga och säger därför aldrig "fonogram"?

:twisted:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 23:01

Nej, du har fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 23:04

IngOehman skrev:Nej, du har fel.

Vh, iö

Jag känner att han har rätt, har jag fel?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 23:07

Ja.

Att du känner det stämmer säkert, men det är sakligt fel.

Men framförallt blir jag lite ledsen av att bli misstrodd.

Jag älskar musik och använder gärna begreppet fonogram.
Det ni påstår underförstår att jag ljuger. Tror ni verkligen
att jag gör det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-01-30 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-30 23:08

Vad är fel?

Är audiofiler inte nördiga? Eller är "fonogram" inte ett nördigt ord?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-30 23:10

IngOehman skrev:Ja.

Att du känner det stämmer säkert, men det är sakligt fel.

Vh, iö

så kan det vara, ja.. men då måste vi ju ändra på skälet att det är så, va?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 23:11

Måste vi?

Varför då?

---------------------------------------------------------------

phloam skrev:...Musikälskare kan inte vara nördiga och säger därför aldrig "fonogram"? :twisted:
phloam skrev:Vad är fel?

Är audiofiler inte nördiga? Eller är "fonogram" inte ett nördigt ord?

Nej, det är subjektiva frågor. Om du säger att du tycker så, så tror jag dig.

Men - du skrev även "Musikälskare kan inte vara nördiga och säger därför
aldrig "fonogram"?"

Första halvan är din subjektiva uppfattning, du tycker inte att musikälskare
kan vara nördiga. I den andra så kommer du med ett påstående av objektiv
natur, med ett frågetecken på slutet. Det var det jag svarade på.

Igen: Att musikälskare aldrig säger fonogram är felaktigt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-01-30 23:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 23:14

Det är dags att börja rita Venn-diagram....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-30 23:19

Det borde inte behövas.

Detta är inga komplicerade frågor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 23:21

IngOehman skrev:Det borde inte behövas.

Vh, iö

Jag känner att du har fel :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-31 00:11

IngOehman skrev:Om man googlar på fonogram så får man 565 000 träffar, mer är en halv miljon alltså.

Jag orkade bara titta igenom de tre första sidorna, och ingen av dem har någon träff som är från faktiskt.se eller LTS/Molt...

....

T ex många här på faktiskt, och LTSare, men ändå är de en så liten del av dem att det inte kommer upp någon enda sådan träff på de tre första sidorna när jag googlade på det.

Hej iö. Jag brukar inte argumentera mot dina inlägg utan betraktar oftast med en förundran över all kunskap som finns. Här måste jag dock göra en kommentar.

Man kan ana att du med ovanstående citat menar att ordet fonogram används mer frekvent på andra sajter, eftersom Faktiskt inte finns med bland träffarna på de första tre sidorna. Det lilla jag vet om Google är att ranking vid sökning mest handlar om hur välbesökt sajten är och hur den är länkad från andra sajter. Det handlar inte om hur många gånger ett ord återfinns på sajten.

Däremot kan man få intressant information genom att skriva följande sökning på Google: "fonogram site:faktiskt.se". Då framgår det nämligen att ordet fonogram förekommer närmare 11.000 gånger på faktiskt.se. Vilken annan sajt kan hävda sig här?

Jag är alltså benägen att hålla med Per Strömgren om att ordet ofta förekommer på Faktiskt.se.

Slutligen kan jag inte låta bli att påminnas om salig lektor Carl Munthe och hans fonogram-hantering. Titta och njut:

http://www.svtplay.se/klipp/103334/tekn ... rammofoner

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-31 00:18

men det ser la för gött ut när han först tittar ut, å där är bara några småfåglar som kan sägas störa diskanten :roll:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 01:00

phloam skrev:

Det är en urbota nördig term. Jag har själv använt ordet vid något, möjligen några, tillfällen men endast här i detta forum. Fan vet varför, egentligen. Förmodligen för att falla in i rådande nomenklatur. Jag känner ett otal mer eller mindre framgångsrika musiker, låtskrivare, producenter och ljudtekniker mellan ca 20 och 60 år gamla och ingen av dem har såvitt jag har hört någonsin tagit ordet i sin mun. Ingen av dem är dock, mig veterligen, medlem i LTS. Of course läser de följaktligen inte heller MoLT.

Som sagt, ett riktigt nördigt ord. Men korrekt. Naturligtvis.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-31 06:56

Ja, man vill ju inte att folk skall tro att man är en nörd... :roll:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 08:28

Almen skrev:Ja, man vill ju inte att folk skall tro att man är en nörd... :roll:

Det vet vi att du är... :wink:

Att termen fonogram skulle vara särskilt frekvent använd, ja rent av vedertagen i det dagliga språkbruket bland vare sig gemene man eller branschfolk, är nonsens. Min iPad rödmarkerar dessutom ordet. Bara en så'n sak...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 09:34

Almen skrev:Ja, man vill ju inte att folk skall tro att man är en nörd... :roll:

Om vi nu vill att folk i gemen ska lära sig att uppskatta välljud så kanske det blir lite svårare om det måste omfatta att se sig själv som nörd, vilja bli kallad audiofil samt använda ord som "fonogram" :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-31 09:42

phloam skrev:folk i gemen ska lära sig att uppskatta välljud

Ja, att ställa sig upp på en fest och proklamera det låter ju inte alls töntigt! :D Är det ditt mål, alltså? Inte mitt.

se sig själv som nörd, vilja bli kallad audiofil samt använda ord som "fonogram"

Jag fattar inte - vem har sagt att man måste något av detta?

Och varför snöa in på ett stackars ord (fonogram - som händelsevis inte kan uttryckas på något annat sätt och är i mitt tycke ett praktiskt ord ibland) när vi använder så mycket annan exklusiv vokabulär med nördstämpel?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-31 12:28

När man snöar in på ett specifikt ämne så finns det nästan alltid en vokabulär tillhörande detta ämnet.
Kalla dig nörd, expert, audiofil eller vad du vill, men det är väldigt mycket lättare att använda sig av detta ämnets vokabulär när man pratar med "likasinnade". Att försöka hålla en diskussion på högre nivå med endast "vardagliga" ord skulle bli väldigt krystat IMO oavsett om det rör sig om HiFi, datorer, bilar, eller fysik.

Fonogram är ett kanonord som jag ofta använder mig av...och ja. Jag skulle utan tvekan klassa mig som ljudnörd ,)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-01 02:31

Fast frågan är - älskar du musik?

tvett skrev:
IngOehman skrev:Det borde inte behövas.

Vh, iö

Jag känner att du har fel :wink:

Jag också.

Jag hade fel, du hade rätt.

(Men även om jag borde Venndiagramma så vägrar jag! ;) I varje fall hittills.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-02-01 02:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-01 02:34

Kalejdokom skrev:
IngOehman skrev:Om man googlar på fonogram så får man 565 000 träffar, mer är en halv miljon alltså.

Jag orkade bara titta igenom de tre första sidorna, och ingen av dem har någon träff som är från faktiskt.se eller LTS/Molt...

....

T ex många här på faktiskt, och LTSare, men ändå är de en så liten del av dem att det inte kommer upp någon enda sådan träff på de tre första sidorna när jag googlade på det.

Hej iö. Jag brukar inte argumentera mot dina inlägg utan betraktar oftast med en förundran över all kunskap som finns. Här måste jag dock göra en kommentar.

Man kan ana att du med ovanstående citat menar att ordet fonogram används mer frekvent på andra sajter, eftersom Faktiskt inte finns med bland träffarna på de första tre sidorna. Det lilla jag vet om Google är att ranking vid sökning mest handlar om hur välbesökt sajten är och hur den är länkad från andra sajter. Det handlar inte om hur många gånger ett ord återfinns på sajten.

Däremot kan man få intressant information genom att skriva följande sökning på Google: "fonogram site:faktiskt.se". Då framgår det nämligen att ordet fonogram förekommer närmare 11.000 gånger på faktiskt.se. Vilken annan sajt kan hävda sig här?

Jag är alltså benägen att hålla med Per Strömgren om att ordet ofta förekommer på Faktiskt.se.

Slutligen kan jag inte låta bli att påminnas om salig lektor Carl Munthe och hans fonogram-hantering. Titta och njut:

http://www.svtplay.se/klipp/103334/tekn ... rammofoner

Jag tror du har rätt i allt det där, och jag menade inte att säga att ordet
sällan används på faktiskt. Bara att det inte är en unik faktiskt-företeelse.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-01 02:47

IngOehman skrev:Fast frågan är - älskar du musik?
Vh, iö

Vem? Jag?

Utan tvekan. Lyssnar nästan på musik varenda vaken sekund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-01 03:14

V.S.B.

Så... Varför är det ändå så viktigt för vissa att påstå att de som är
musikälskare INTE använder ordet fonogram. :o :?

Och inte bara innan de visste om hur det är, utan även efter det att
de har fått veta att det de trodde var felaktigt. Är de bara troll, ute
efter att provocera?

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-01 03:19

Vem vet. Folk kanske har tråkigt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-01 03:23

Är det okej att trolla av det skälet?

Är det överhuvudtaget okej att trolla?

Tycker tyvärr att sådant beteende förstör väldigt många diskussioner
som skulle ha kunnat bli väldigt intressanta, men som bara slutar i en
massa larv där spydigheterna skapar meningslösa bråk.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-01 03:29

Nej jag har alltid tyckt att admin är för snälla mot den typen av kontraproduktiva inlägg, men nu är det som det är. Bäst att ignorera det som man själv anser är trams.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-02-01 07:26

Kanske slår jag in öppna dörrar för att inte ha läst hela tråden, men...

Audiofil är jag verkligen INTE!

En audiofil är en person som är sexuellt intresserad i hörsel!!
Däremot kanske jag skulle kalla mig audiolog - jag ägnar mig åt hörselvård - min egen.

Jmf.
Audiolog
Nekrofil
Pedofil

8)
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-01 08:22

Hmmm, en ***log är väl en som ägnar sig åt förståelsen/kunskapen om ämnet
i fråga, inte vården av det.

En astrolog vårdar inte stjärnbilderna, en Paleontolog vårdar inte utdöda djurarter
och en zoolog vårdar inte djuren i naturen, osv ...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-01 09:27

Jag gillar musik, högt och rent, och jag använder understundom ordet fonogram, det är ett oomkullrunkeligt faktum. Därmed är tesen om att musikälskare inte använder f-ordet vederlagd. Gånger 2, eftersom IÖ vittnat om samma sak.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-01 10:17

IngOehman skrev:V.S.B.

Så... Varför är det ändå så viktigt för vissa att påstå att de som är
musikälskare INTE använder ordet fonogram. :o :?

Och inte bara innan de visste om hur det är, utan även efter det att
de har fått veta att det de trodde var felaktigt. Är de bara troll, ute
efter att provocera?

Vh, iö

Du har läst slarvigt, eller så förstår du inte innebörden av " :twisted: " som är en viktig del av inlägget du syftar på.

Eller missar du det medvetet och är bara ute efter att trolla och provocera :D

Så här såg det kontraproduktiva inlägget ut:

phloam skrev:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-02 20:21

Nu var det väl inte bara dina inlägg som jag åsyftade, men om du känner
dig träffad:

Men vad är det du vill ha sagt då, om du inte menar det du skriver?

Varför inte skriva det du menar istället för att tramsa, det vill säga istället
för att skriva sarkastiska inlägg med avsikt att visa att du känner förakt
för andra och anser att andra människor inte är ärliga eller har självinsikt.

Jag tycker det är rätt trist att se att du på detta sätt berättar om vad du
känner och tror, när så mycket av det bara blir rätt trista, nedvärderande
spekulationer.

Att du avslutar med :twisted: gör förvisso att det finns skäl att tro att du inte
menar det du skriver utan snarare motsatsen, alltså att du försöker för-
löjliga andra genom att (som du upplever det träffsäkert?) parodiera dem.

Men vad gör det bättre? Om du berättar vad du tycker istället för att med
ironi försöka få fram att du ser ned på människor, så är du i varje fall rak.

Och hur träffsäkert är det när ingen av dem du som du visar ditt förakt för,
känner igen sig det minsta? De enda som du får applåder ifrån är ju andra
som delar din negativa syn på människor, som också vill visa sitt förakt.

Kort sagt - det enda du uppnår är att förmedla att du känner förakt och
att du ser ned på andra. Hur kul är det, och varför är det viktigt för dig?

Jag tycker du skall komma in i matchen och bidra istället - men DIN inställ-
ning till apparater och musik, och allt annat som du vill berätta om. Men du
bidrar inte med någonting värdefullt genom att tala illa om och vara spydig
mot andra och deras inställningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-02 21:44

IÖ, jag förbehåller mig rätten att skriva inlägg som är sarkastiska eller humoristiskt satiriska för att föra fram en i sammanhanget viktig poäng. I detta fallet berörde den uppenbarligen ett känsligt område - nämligen audiofilens och hifi-entusiastens uppenbara nörderi :)

Det trista är att vissa inte kan garva åt sitt eget nörderi och erkänna att det de facto är extremt nördigt att t.ex. på allvar använda ord som "fonogram", särskilt till andra utanför hifi-nörderiets egna lilla sfär, utan som du istället tar tar till vad som är snubblande nära personangrepp när du som vanligt börjar analysera din motparts psyke och framhäver först:

- "bara troll, eller ute efter att provocera?"

och sedan:

- "tramsa"
- "ditt förakt"
- "nedvärdera"
- "parodiera"
- "förlöjliga"
- "tala illa om och vara spydig"
- "anser att andra människor inte är ärliga eller har självinsikt"
- "spekulationer"

(i ett enda inlägg! Starkt engagemang på min ära :) )

Om detta är en taktik du konsekvent använder för att försöka tysta de som framför kritik som är dig misshaglig, så kan jag meddela att det enbart resulterar i provokation. En iofs lyckad sådan, måste jag tyvärr erkänna :D

Så grattis till ett lyckat trollande och provocerande, samt undvikande av sakfrågan..!
Senast redigerad av phloam 2013-02-02 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-02 21:52

phloam skrev:Väldigt insiktsfullt.

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-03 01:36

Jag skulle vilja flytta fokus en smula från terminologitjafs till något som ju faktiskt kan sägas vara topicrelaterat, nämligen frågan om genuin passion för MUSIKEN.

Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet", ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.

I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).

Missförstå mig rätt, en anläggning som i görligaste mån uppfyller kriteriet ovan kan vara helt rätt väg att gå och det finns säkert många genuina musikälskare som innehar en dylik, men att ha det som primärt mål blir bara så... Knas.

Men det är det kanske ingen här som har...? I alla fall ingen som gör anspråk på att kallas genuin musikälskare. Eller?

Edit: skapade en ny tråd om detta. Svara där i stället.
Senast redigerad av bensnake 2013-02-03 02:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-03 01:55

:) Jag är en sann musikälskare :) Åtminstone känner jag mig som sådan :)

mvh
Peter

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-03 01:57

petersteindl skrev::) Jag är en sann musikälskare :) Åtminstone känner jag mig som sådan :)

mvh
Peter

Härligt! :D

Håller du med mig i det jag skriver?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-03 02:21

bensnake skrev:Jag skulle vilja flytta fokus en smula från terminologitjafs till något som ju faktiskt kan sägas vara topicrelaterat, nämligen frågan om genuin passion för MUSIKEN.

Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet",

Nej det låter helt orimligt.

Hurså, finns det någon som bryr sig mindre om vad man spelar för musik
menar du?

bensnake skrev:ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.

Även utan att du förtydligar vad du menar med primär och förutsättning så
är det som jag ser det en självklarhet att den som håller några egenskaper
som anläggningen har mycket att göra med (vare sig det handlar om objektiv
ursprungstrohet eller att spela med ett sound eller ett sväng som man gillar)
högre och som viktigare än musiken man spelar, inte kan vara speciellt musik-
intresserad.

Men:

1. Finns sådana människor?

2. Om de finns - gör det dem till sämre människor? Jag kan tycka att det är
upp till var och en att roa sig själv och att det som fångar någons intresse
är positivt om de uppfattar det så, vad det än är.

3. Och om du nu anser att de finns, hur har du kommit till slutsatsen att de
finns, alltså har den uppfattningen? Har du sett någon skriva att de tycker
att ljudkvaliteten är viktigare än musiken? Har du sett någon skriva att hög
ljudkvalitet är en förutsättning för dem för att kunna ha glädja av musik?

Jag frågar helt enkelt för att jag inte sett någon skriva något sådant. Så om
resonemanget är helt hypotetiskt från din sida så kan jag tycka att det är
intressant att få veta det.

bensnake skrev:I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).

Jag tycker också att det är ett konstigt mål, men jag varken vet om det finns
någon med ett sådant mål, eller ser ned på någon som visar sig ha det.

bensnake skrev:Missförstå mig rätt, en anläggning som i görligaste mån uppfyller kriteriet ovan kan vara helt rätt väg att gå och det finns säkert många genuina musikälskare som innehar en dylik, men att ha det som primärt mål blir bara så... Knas.

Okej.

Och?

Är det okej att ha det som sekundärt mål?

bensnake skrev:Men det är det kanske ingen här som har...? I alla fall ingen som gör anspråk på att kallas genuin musikälskare. Eller?

Troligen ingen eller väldigt få skulle jag gissa.

Men framförallt tycker jag den intressanta frågan inte är VAD någon nu gillar
eller håller som viktigare än något annat. Det är kanske inte helt ointressant,
men är det inte intressantare eller i varje fall viktigare, om folk trivs med sin
hobby (/besatthet)?

Alltså vare sid den består av musiken som sådan, av apparaterna som objekt
eller om fokus är anläggningens förmåga att förmedla valfria inspelningars
innehåll.

Om någon inte trivs med det de sysslar med och märker att de har kommit
liksom snett, och att de kanske lägger mycket tid och pengar på något som
de egentligen inte alls vill syssla med, så är det väl bra om saken ventileras?

Vet att det inte är så ovanligt som man kan tro.

Insikt om något sådant kan ju liksom hjälpa dem att kanske hitta tillbaka till
vad som var deras riktiga och kanske ursprungliga intresse.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-03 02:24

Jag älskade i Berwaldhallen för några timmar sedan. Eh... älskade musiken som framfördes i sagda hall, för att slippa en blåtira om frugan läser!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-03 02:28

IngOehman; jag skapade en ny tråd. Om du orkar, får du gärna kopiera in ditt inlägg där i stället. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-03 13:50

Okej.

Javisst, det gör jag gärna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-03 17:18

Är det här ni debaterar ordet fonogram?
Flyttar mitt inlägg hit på begäran av annan tråds trådskapares begäran.

Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.

Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.

Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-03 18:10

sportbilsentusiasten skrev:Är det här ni debaterar ordet fonogram?
Flyttar mitt inlägg hit på begäran av annan tråds trådskapares begäran.

Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.

Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.

Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".

Fonogram är ett utmärkt begrepp som omfattar allt det du räknar upp och lite till samt en del som kommer i framtiden. Helt enkelt ljudbärare av olika slag. Perfekt att ha ett universalord för saken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-03 18:59

hifikg skrev:Fonogram är ett utmärkt begrepp som omfattar allt det du räknar upp och lite till samt en del som kommer i framtiden. Helt enkelt ljudbärare av olika slag. Perfekt att ha ett universalord för saken.

Jag är böjd att hålla med. Men jag kan även tänka mig album + låt (eller stycke) som lämpliga begrepp. Visst kan en enstaka fil med tex en hitsingel kallas för fonogram - men jag håller med Sportis i viss mån om betydelsen. Det behöver iofs inte vara "finare" att säga fonogram men risken är att många inte ens vet vad man menar.

Men så är det i alla specialistområden. Ta bara kombinationen hjul som innehåller däck och fälg. För många människor är detta samma sak. Och hur många "vanliga" människor vet ett jota om nätverk? Eller vet vad det är för skillnad mellan switch, router, fördelare osv? En sladd in och 4 ut, det är väl samma sak?

Vi som är lite mer initierade bör nog använda relevanta uttryck så vi inte pratar förbi varandra men däremot tänka oss för utanför våra kretsar.

Jag röstar nog trots allt på
Album (för hela "skivor" :-))
Låt / stycke för enstaka låtar eller för ett klassiskt stycke (eller del därav)

Här kan vi dock prata om fonogram, alla vet vad det betyder och jag tvivlar på att någon tycker det är fiiiint...

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-03 19:04

sportbilsentusiasten skrev:Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".

You're either with us, or against us... :twisted:

Fonogram, fonogram, fonogram...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-03 19:18

Album och låt är ju naturligt relaterat till musiken (oavsett format).

Fonogram blir bara ett samlingsord för alla tänkbara format (oavsett musikaliskt innehåll).

Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-03 19:31

phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner :)

Mjae.

Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.

Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram :-)

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-03 21:21

Skillnaden på musikälskare och audiofiler enligt mig:

En musikälskare lyssnar på Anna-Lotta Larsson - Trots elpianot

Och en audioful lyssnar på Anna-Lotta Larsson - Trots elpianot.

edit: stavfel, audioful var det dock inte.
Senast redigerad av tvett 2013-02-03 21:29, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-03 21:23

"Audioful"? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-03 21:29

Bill50x skrev:
phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner :)

Mjae.

Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.

Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram :-)

/ B

Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-03 21:35

En inspelning kan syfta på många fler saker än fonogrammet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-03 21:37

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:

Mjae.

/ B

Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?

Inspelningen föregår ett eventuellt fonogram. En helt annan sak m a o

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-03 21:59

Phonogram, phonogram, phonogram ... 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-03 22:28

Haha, jag tycker det är lite gulligt med oron för användandet av ett ord. :) Nästan så att somliga skäms å andras vägnar. Det får en ju inte att vilja använda det mindre, precis...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-03 22:36

phon skrev:Phonogram, phonogram, phonogram ... 8)

Audiophile, audiophile, audiophile pressing 180 gr är också ett phonogram. Fast har den enbart i cd.
https://www.youtube.com/watch?v=N0Ha7l5kFXo
Autobahn, autobahn, autobahn är också ett phonogram fast enbart streamat. Har den på vinyl.
https://www.youtube.com/watch?v=68C-r9kSLNE
Phonogram är Fun, fun, fun. Finns på cd. Men skall köpa vinyl. Fun,fun fun föregick musikhistoriskt autobahn om man är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=KoLMLFz2Hg8
Senast redigerad av Kronkan 2013-02-03 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-03 22:39

Almen skrev:Haha, jag tycker det är lite gulligt med oron för användandet av ett ord. :) Nästan så att somliga skäms å andras vägnar. Det får en ju inte att vilja använda det mindre, precis...

Alternativet är i min mening "musikmedia". Är det snyggare? :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-03 23:03

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

Mjae.

/ B

Torde ju framgå av sammanhanget vilket som avses!
Och i resten av välden funkar uppenbarligen ordet "recording" upperligt...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-03 23:11

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

Mjae.

/ B

Sökte på recording in the big world
https://www.youtube.com/watch?v=ywzCLwSKcIg

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-03 23:12

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

Mjae.

/ B

Och på vilket sätt skulle "inspelning" vara bättre än fonogram? På svenska.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-04 00:09

Skall man vara noga så kan jag inte på enkelt sätt hitta en synonym till phonogram. Musikmedia blir begränsande eftersom åtminstone jag har talskivor, till och med ett spel – bingo på vinyl, och ljudkonst. Inspelning - ok
Själv använder jag nog i mycket begränsad omfattning fackuttryck på Faktiskt.se eller i andra sammanhang.

Ibland kan det ju bli märkligt såsom idag när jag pratade med min son. Han använder en del engelska uttryck och jag enbart svenska. Det kan tyckas märkligt men han är bekväm med en del uttryck. Jag lär mig också något av det förhoppningsvis. Men det är ju logiken om det vi pratar om som är det viktiga. Det blir det viktiga sedan om han säger exempelvis forecasting helt plötsligt så förstör det inte samtalet alls. Om jag undrar så frågar jag.

Om alla är lika så blir det ingen process. Inte heller emotionellt. Jag använder uttrycket ”död i gemensam sjukdom/vanföreställning”. Kan det på franska – folie a deux – tror jag. Men då fattar ju ingen. Eller få. Eller bara jag.

https://www.youtube.com/watch?v=WGkfRwNuwXY

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 00:28

hifikg skrev:Och på vilket sätt skulle "inspelning" vara bättre än fonogram? På svenska.

Läs vad jag skrev tidigare

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-04 01:23

Men vänta lite här nu va :)

Om man använder ordet fonogram i en diskussion (jag har för svårt att föreställa mig att man använder det till sin fru, inför skivhandlare, inte ens till hifi-försäljare) så är väl ändå risken rätt stor att man avser nånting mer.... konkret? T.ex. en cd-skiva eller en mp3-fil eller nåt. Kan man inte använda ordet för det som avses istället?

Såvida man nu inte hamnat i en svår faktiskt.se-diksussion kring, eh, fonogram eller dylikt :)

Vi kan ju testa?

"Jag har köpt ett fonogram idag (i.e. köpt ett nedladdningsbar album i mp3-format)".

"Jag har problem med speladet av fonogram på min anläggning (i.e. problem med spelande av CD-skivor)".

"Dagens fonogram har för dålig dynamik (i.e. dagens inspelningar har för dålig dynamik)".

Osv, osv, fyll gärna på med meningar där ordet fonogram inte alls går att ersätta med annat :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 02:15

phloam skrev:Men vänta lite här nu va :)

Om man använder ordet fonogram i en diskussion (jag har för svårt att föreställa mig att man använder det till sin fru, inför skivhandlare, inte ens till hifi-försäljare) så är väl ändå risken rätt stor att man avser nånting mer.... konkret? T.ex. en cd-skiva eller en mp3-fil eller nåt. Kan man inte använda ordet för det som avses istället?

Såvida man nu inte hamnat i en svår faktiskt.se-diksussion kring, eh, fonogram eller dylikt :)

Vi kan ju testa?

"Jag har köpt ett fonogram idag (i.e. köpt ett nedladdningsbar album i mp3-format)".

"Jag har problem med speladet av fonogram på min anläggning (i.e. problem med spelande av CD-skivor)".

"Dagens fonogram har för dålig dynamik (i.e. dagens inspelningar har för dålig dynamik)".

Osv, osv, fyll gärna på med meningar där ordet fonogram inte alls går att ersätta med annat :)

Stämmer bra. Men om man talar om all sin musik, oavsett lagringsmedia, eller inte ens refererar till hur det är lagrat så är fonogram ett utmärkt ord. Om inte annat så är det bra för att variera språket och undvika tjatiga upprepningar. Ett ord som gör språket lite rikare helt enkelt. Det är väl inte så tokigt? Ikväll har jag lyssnat till ett flertal fonogram med olika innehåll. Somliga var LP-skivor, andra var CD-skivor, en del var mp3-filer och ytterligare några var högupplösta musikfiler av varierande kvalitet.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-02-04 06:41

Absolut, det är inte fel med språklig variation. Och det hade funkat precis lika bra med ordet "inspelningar" i ditt exempel. Så det kan man ju också använda ibland!

"Ikväll har jag lyssnat till ett flertal inspelningar. Somliga var LP-skivor, andra var CD-skivor, en del var mp3-filer och ytterligare några var högupplösta musikfiler av varierande kvalitet."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-04 07:16

Ja?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-02-04 07:18

Nej?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-04 07:19

Vax, heter det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-04 07:35

Men om vi tar filmvärlden istället:

- I helgen har jag tittat på flera film- och sportinspelningar... (då är det ju så att man nästan tror att han var på plats vid själva inspelningarna)

- I helgen har jag tittat på flera filmer och sportevenemang (återigen; har han varit på plats på Globen eller setat hemma i soffan?)

- I helgen har jag tittat på flera DVD:er med film och sport, fast vissa av dem var på NAS och en var på usb-sticka och en film var en bluray-skiva... (lite rörigt)

- I helgen har jag tittat på flera videogram med film & sport! Ja! Där satt den! :D

Videogram, videogram, videogram... 8O

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-02-04 07:54

För film passar ordet inspelningar inte på samma sätt. Då låter det snarare som något man bandat på VHS från tv.

Blommogram, blommogram, blommogram...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-04 08:07

Micke23 skrev:Nej?

Skulle man inte använda "inspelningar" ibland? Tyckte det var vad du skrev. Det var åtminstone det jag svarade på. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-02-04 08:16

Ja, då håller jag med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-04 08:35

Conan skrev:- I helgen har jag tittat på flera videogram med film & sport! Ja! Där satt den! :D

Men detta kommer sig av att vi i Sverige har tagit det engelska ordet för rörliga bilder - video - till att istället låta det benämna en kassett/dvd eller till och med en videobandspelare. Det blandas friskt här.

Men varför ska sättet att benämna media vara lika för bild och ljud? Fonogram är helt enkelt en ljudinspelning som man kan lyssna på genom något sorts media. Finns det någon liknande allmän benämning på bild? Videogram har jag aldrig hört förr, det var innovativt. Fast det låter mer som ett telegram (någon som vad det är?) med rörlig bild :-)

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 08:43

Videogram är ett uttryck gammalt som gatan. Det vore synd om språket förflackades och alla gamla ord byttes ut mot ord med begränsad betydelse. Här är Kulturutskottets betänkande från 1976

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... G001KrU20/

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 10:25

ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.
Precis som det gör i engelskan.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskusion tycker jag.
Och ordet verkar vara ett modeord på faktiskt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 10:39

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskusion tycker jag.

Ja, jag förespråkar inte ett ensidigt användande av fonogram. Jag ställer bara inte upp på att avskaffa det. Agree?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 11:12

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.

Om det enda kravet är att folk skall "förstå" så kan du slakta språket ganska rejält. Vad det nu skulle tjäna till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-04 11:35

hifikg skrev:

Ja, jag förespråkar inte ett ensidigt användande av fonogram. Jag ställer bara inte upp på att avskaffa det. Agree?

+1

Bara för att det finns ett samlingsord (fonogram) behöver inte det betyda att man använder detta i tid och otid. Ibland, eller rentav ofta, vill man även vara tydlig med vilket media man avser. Typ "jag spelade en CD med Neil Young igår...". Och har Neil Young kommit ut med ett nytt fonogram så kan man givetvis, kanske till och med med fördel, säga att han lanserat ett nytt album. "Skiva" funkar om det är ett fysiskt media (cd eller vinyl) men knappast om man tankat hem en fil...

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 11:59

adzer skrev:

Om det enda kravet är att folk skall "förstå" så kan du slakta språket ganska rejält. Vad det nu skulle tjäna till.

Var ju inte det jag skrev, tvärtom.
Notera ordet berika!

Jag har träffat åtskilliga faktianer i verkligheten, kan inte minnas någon använt fonogram när det diskuteras dylika saker, nej det används istället "album, inspelningar, skivor etc".
Inte ens på HIFImässor har jag hört någon faktian säga "kan du snälla spela fonogramet XXXX..."
Och där bör ju alla ändå veta vad ordet betyder.
Ändå väljs andra ord, som inspelning, skiva, CD - även om det spelas musik från PC.
Alla vet ju vad som avses.

Kan tycka att det blir lite fånigt att vara övertydlig i alla lägen.

Typ "ska vi gå hem till mig och lyssna på skivor?". NEJ vi ska åka Tbana ju o sen tar vi bussen, för att sedan gå lite och slutligen spisar vi fonogram!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-04 12:12

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhanget vad som avses.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskussion tycker jag.

Jag håller med sportis här. Ordet låter snobbigt i mina öron, men kan absolut användas om man i något sammanhang verkligen vill klumpa ihop alla media eller påpeka oberoendet av typ av media. Normalt behövs inte det och då duger "skiva" i min värld utmärkt.

Intressant är att NE inte är helt överens med NEO vad gäller betydelsen!

NE: "samlingsnamn på ljudbärare med inregistrerat ljud som kan avspelas för avlyssning

NEO: "upptagning av ljud på band, grammofonskiva e.d."

NE poängterar alltså mediet, medan NEO lägger tyngdpunkten på innehållet.

Själv gillar jag Strmbrgs "vax"! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-04 12:15

Phonogram är väl bara själva ljudet, utan bärare.

A phonogram, the sound recording element of a phonorecord.

Phonorecord verkar vara ett bra namn? Dessutom finns det ju redan i lagtexterna. :)
Det kallas säkert bara record i talspråk där borta.
Senast redigerad av phon 2013-02-04 12:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 12:20

sportbilsentusiasten skrev:Var ju inte det jag skrev, tvärtom.
Notera ordet berika!

Jag har träffat åtskilliga faktianer i verkligheten, kan inte minnas någon använt fonogram när det diskuteras dylika saker, nej det används istället "album, inspelningar, skivor etc".
Inte ens på HIFImässor har jag hört någon faktian säga "kan du snälla spela fonogramet XXXX..."
Ändå väljs andra ord, som inspelning, skiva, CD - även om det spelas musik från PC.

Typ "ska vi gå hem till mig och lyssna på skivor?". NEJ vi ska åka Tbana ju o sen tar vi bussen, för att sedan gå lite och slutligen spisar vi fonogram!

Nej du skrev "så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses."

Jag håller inte med. DU kan använda exakt vilket ord du vill, men skiva/inspelning/osv är inte ett synonym med fonogram hur mycket du än försöker vrida till det.

Att väldigt då folk använder ordet fonogram. Vad har det med någonting att göra?

Har du något emot att folk är tydliga? Får folk inte använda språket som de vill?
Hur tydlig DU vill vara är ju upp till dig, men varför du stör dig på att andra människor vill vara tydligare kan jag inte förstå.

För min del får folk kalla det precis vad de vill så länge JAG får lov att vara så pass tydlig som jag känner för.
Med det sagt så använder jag väldigt sällan order fonogram, men det sker.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-04 12:51

hifikg skrev:Videogram är ett uttryck gammalt som gatan.

Från och med nu ska jag börja använda detta ord då jag diskuterar film. Detta för att undvika missförstånd om vad som avses. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 12:59

NE har rätt.
Jag köper och använder fonogram av blandade slag. Emellanåt blir det 24/192 filer från HD Tracks, ibland dyker jag ner till hökaren på hörnet o köper några vax, är jag på det humöret så beställer jag CD-skivor från CDON. Ibland lirar jag t o m mitt kassettband.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 13:00

bensnake skrev:
hifikg skrev:Videogram är ett uttryck gammalt som gatan.

Från och med nu ska jag börja använda detta ord då jag diskuterar film. Detta för att undvika missförstånd om vad som avses. :)

Klokt, annars kan någon tro att du refererar till en Bluraydisk när du avser ett VHS-band eller kanske en gammal hederlig laserskiva. Någon som minns dem?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 13:30

adzer skrev:
Notera ordet berika!

Nej du skrev "så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses."

Jag håller inte med. DU kan använda exakt vilket ord du vill, men skiva/inspelning/osv är inte ett synonym med fonogram hur mycket du än försöker vrida till det.

Att väldigt då folk använder ordet fonogram. Vad har det med någonting att göra?

Har du något emot att folk är tydliga? Får folk inte använda språket som de vill?
Hur tydlig DU vill vara är ju upp till dig, men varför du stör dig på att andra människor vill vara tydligare kan jag inte förstå.

För min del får folk kalla det precis vad de vill så länge JAG får lov att vara så pass tydlig som jag känner för.
Med det sagt så använder jag väldigt sällan order fonogram, men det sker.

Får intrycket att detta är känsligt för dig då du ständigt försöker påstå saker jag inte skrivit samt använder versaler. (=skrika)
Såg du ordet berika och har du förstått vad jag ville säga med den meningen?

Det är ok att du inte tycker som jag avseende ordet fonogram, det ÄR inte farligt om inte alla är överens. Lovar dig, det är inte farligt att inte alla tycker som du. Din åsikt blir inte mindre värd för det.

Lämnar denna debatt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 13:41

sportbilsentusiasten skrev:Får intrycket att detta är känsligt för dig då du ständigt försöker påstå saker jag inte skrivit samt använder versaler. (=skrika)
Såg du ordet berika och har du förstått vad jag ville säga med den meningen?

Det är ok att du inte tycker som jag avseende ordet fonogram, det ÄR inte farligt om inte alla är överens. Lovar dig, det är inte farligt att inte alla tycker som du. Din åsikt blir inte mindre värd för det.

Lämnar denna debatt.

Det är inte alls känsligt. Inte mer känsligt än något annat ämne. Varför skulle det vara det?

Att skriva ett ord med versaler är inte att skrika. Det är för att få läsaren att observera det ordet extra, dvs en betoning av ordet. Ville jag att det jag skriver skulle uppfattas som att jag skriker hade jag använt ett utropstecken.

Jag såg att du skrev berika, men om du samtidigt skriver negativa saker om användningen av ordet så är det svårt att veta vad du verkligen anser.

Jag har aldrig sagt att alla måste vara överens alltid. Verkligen inte, men varför du anser att användningen av ordet fonogram är något negativt vill jag gärna veta varför. Det var du som drog upp den debatten inte jag.

Personligen så tycker jag att alla ord berikar språket. Speciellt ord som är väldigt explicita i sin betydelse. Att kunna framföra sina åsikter utan risken för missförstånd är viktigt.
Därför är det väldigt bra att mer tvetydliga ord blir kompletterande med mer ord som stämmer bättre på det man faktiskt försöker säga.

Hur någon kan tycka att det är negativt med ett korrekt språk kan jag inte förstå. Att större delen av folket inte kan ordet är väl ingen motivation för att du skall "dumma ner" ditt språk. Om alla tänkte så skulle ju kvalitén på språket lida enormt.

Mitt förslag är att alla lägger sitt språk på den nivå som de själva känner sig bekväma med och att ändra denna nivå beroende på omständigheterna kanske inte heller är en dålig idé.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 13:57

adzer skrev: Det var du som drog upp den debatten.

Ja och i mitt första inlägg angav jag orsaken till min ståndpunkt.
Som jag redan skrivit, finner det inte meningsfullt att fortsätta denna debatt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-04 14:11

phon skrev:Phonogram är väl bara själva ljudet, utan bärare.

A phonogram, the sound recording element of a phonorecord.

Phonorecord verkar vara ett bra namn? Dessutom finns det ju redan i lagtexterna. :)
Det kallas säkert bara record i talspråk där borta.

Tack, jag tänkte just fråga vad man egentligen säger på engelska :)

Vad blir den svenska motsvarigheten till "Phonorecord"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-04 14:13

Rekord i fånighet 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-04 14:26

Tack :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-04 17:48

petersteindl skrev:Rekord i fånighet 8)

Haha! Den var fin.

Vad blir då phonogram?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-04 17:58

sprudel skrev:
petersteindl skrev:Rekord i fånighet 8)

Haha! Den var fin.

Vad blir då phonogram?

Ett sinussvep på valfritt media. :)

Själv har jag bara stött på ordet på denna sajt och aldrig behövt använda det utanför denna sajt (tror inte jag använt det här heller).
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-04 18:23

Jag tror att jag själv bara använt det här också, men här funkar det utmärkt! :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-04 19:55

sprudel skrev:Vad blir då phonogram?

Eller grammophon? :P

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-02-05 09:30

Att ordet retar några få är bara en bonus. Skulle
säga "fordon" och "färdmedel" oftare också om
några tyckte att det var snobbiga ord. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 10:34

Jag får vibbar av programmet 'Fråga Kultureliten' (program på SVT) där det sitter en panel med gökar som tycker de är över 'Svensson' och förklarar för de som inte begriper bättre om konst.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:14

Bill50x skrev:
Conan skrev:- I helgen har jag tittat på flera videogram med film & sport! Ja! Där satt den! :D

Men detta kommer sig av att vi i Sverige har tagit det engelska ordet för rörliga bilder - video - till att istället låta det benämna en kassett/dvd eller till och med en videobandspelare. Det blandas friskt här.

Njae, video betyder jag ser, och det motsvarar audio (jag hör) väldigt väl.

I överförd betydelse används det i olika sammanhang på liknande sätt för
rörliga bilder som audio används för ljud. Alltså som samlingsbegrepp för
tekniken.

Men video betyder verkligen inte varken videoband eller videobandspelare. Ett
videoband är dock ett ecempel på ett videogram. Att kalla en videobandspel-
are för en video är lika tossigt som att kalla en CD spelare för en CD.

CD-spelaren kan spela en CD. Därav namnet.

Videogrammet är den rörliga bildens motsvarighet till fonogram. Fonogram är
från ett ljud och ett videogram kommer från en (rörlig) bild.

Vän av ordning kanske tycker att fonogram borde ha hetat audiogram stället,
men det begreppet var redan upptaget som beteckning för den registrering
man gör på en människas hörkänslighet som funktion av frekvens. Någon
skulle kanske kalla det en individuell Phon-kurva.

Därför har den registrering man gör av ett ljud som funktion av tiden kommit
att kallas fonogram. Så kan det gå.

Ibland får man acceptera att allting inte är alldeles stringent.

På motsvarande sätt var ju "piktogram" (som språkligt kan tyckas vara en lite
bättre parallell till fonogram) upptaget för tecken och "representativa bilder",
snarare än fotografiska filmer eller andra sorters videogram.

Bill50x skrev:Men varför ska sättet att benämna media vara lika för bild och ljud? Fonogram är helt enkelt en ljudinspelning som man kan lyssna på genom något sorts media.

Visst är det så, men visst kan det finnas poänger med liknande logik bakom
skapande av begrepp inom ljud- och bildvärlden?

Bill50x skrev:Finns det någon liknande allmän benämning på bild? Videogram har jag aldrig hört förr, det var innovativt.

Que?

Videogram är en mycket väl etablerad förkortning för den registrering av en
rörlig bild (i förekommade fall ackompagnerad av ett fonogram) som man kan
göra på olika medier.

Vh, iö

- - - - -

PS. Google ger 211 000 träffar på videogram.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:35

Notera ordet berika!

Jag brukar hålla med om det mesta du skriver, men det ovanstående är svårt
för mig att hålla med om en pyttelite.

Jag förstår kanske inte vad du menar, eller också är det du som inte förstått
vad andra menar, inte vet jag, men detta är vad jag vill skriva med avseende
på sakfrågan:

1. Att säga fonogram när man menar en specifik sorts fonogram är ju bara
fördummande. Varför skulle man kalla en CD för ett fonogram? Det är ju bara
ett sätt att berätta mindre. :?
Talar man specifkt om en CD så är det väl självklart att man kallar den för det?
Vem har fått dig att tro att de anser att man skall säga fonogram då? Vem 17
säger fonogram annat än när man talar om fonogram allmänt? :?

2. Och folk som säger att de spelar en CD då de spelar musik från en hård-
disk skall man nog inte bry sig om vad de säger om någonting. Men kanske
har de bara sagt att det de spelar är/kommer från en CD? Isåfall är det väl en
bra beskrivning. Vad är problemet? Man säger väl att man spelar musik som
kommer från en CD om det är det man vill berätta (eller från en vinyl om det
är det man vill förmedla). Att musiken kommer från ett fonogram är ju liksom
icke-info. Varför skulle någon säga något som dumt?

3. Du avslutar med att det är fånigt att vara övertydlig, men ändå är det ju
MOTSATSEN till övertydlig man är när man talar om fonogram när det är t ex
en CD man pratar om. Så jag vill vända på det du säger och påstå motsatsen,
det är fånigt att vara otydlig och prata om ett fonogram när man vet att det
är en CD som man vill berätta om. Att det ligger ett fonogram på CDn är ju
liksom självklart och nonsens att tala om.

Så sammanfattningsvis förstår jag inte vad det är du vill ha sagt.

Menar du att folk inte skall få använda begreppet fonogram för fonogram alls,
på grund av att de säger CD när de menar CD?

Jag förstår inte vad du vill ha fram. Det är väl bättre om var och en väljer själv
vilka begrepp de vill använda? Ingen annan än den som säger något vet väl
bättre vad de vill ha sagt.

Jag säger alltid CD om jag specifikt menar CD, men om jag talar om alla fono-
gram så förstår jag inte varför du har synpunkter på att jag inte skall få säga
fonogram. Synpunkter i form av antydningar om att det är fånigt eller att alla
vet vad man menar ändå.

Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-
ning och inte med låt eller musik. Ett rikt språk uppnår man inte genom att
motarbeta bra ord som saknar vettiga synonymer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:42

Micke23 skrev:Absolut, det är inte fel med språklig variation. Och det hade funkat precis lika bra med ordet "inspelningar" i ditt exempel. Så det kan man ju också använda ibland!

Inspelningar är ingen synonym till fonogram (eller videogram).

I vissa fall blir det begripligt, men i andra sammanhang är det begivenheten
man hänvisar till när man talar om inspelningen. Fonogrammet är resultatet.

(Eller videogrammet om det är rörlig bild.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-05 19:56

Vissa trådar här hos oss får mig osökt att tänka på ordspråeket "storm i ett vattenglas"! Detta är en sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-05 22:43

Lite ämnesflykt också, eller?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-05 22:53

hifikg skrev:Lite ämnesflykt också, eller?

Jo. Har du nå't fint ordspråk? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-05 23:50

IngOehman skrev:Ett videoband är dock ett ecempel på ett videogram.

Inte om det är oinspelat ;) .

Videogram kan dock lagras på band, CD, DVD etc. Precis som fonogram kan det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-06 04:00

Sant. Viktigt förtydligande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-06 11:17

IngOehman skrev:Jag brukar hålla med om det mesta du skriver, men det ovanstående är svårt
för mig att hålla med om en pyttelite.

Jag förstår kanske inte vad du menar, eller också är det du som inte förstått
vad andra menar, inte vet jag, men detta är vad jag vill skriva med avseende
på sakfrågan:

Hehe man kan ju inte vara överens hela tiden. Dessutom skulle man inte få nya vinklingar på saker o ting.

Det du skriver i ditt inlägg tyder på att du använder ordet fonogram på ett annat sätt är det jag sett andra göra.
Ja, jag har sett/hört andra nyttja ordet delvis som du beskriver i ditt stycke 1.

Kommentar till ditt stycke 2 - ja de flesta är inte så noga med begrepp.
Det stör mig inget alls, bara man förstår vad de menar.

Kommentar till ditt stycke 3 - övertydligt blir det ju om man istället för inspelning (eller exempelvis skiva) som kan betyda fler saker, använda fonogram.
ÄVEN om det i sammanhanget är uppenbart att man menade just avlyssning av en tidigare gjord inspelning.
Är du med?

IngOehman skrev:Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-

Exakt!
Just därför skrev jag berika i tidigare inlägg.

Dock ska man vara medveten om att nyttjandet av ord som få andra nyttjar utanför faktiskt och även kanske inte förstår innebörden av (liksom transparent) riskerar att spä på omgivningens fördommar av oss som konstiga "hifinördar".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-06 11:24

Vaddå? Finns det fördomar mot hifi-människor?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-06 12:38

hifikg skrev:Vaddå? Finns det fördomar mot hifi-människor?

Nä de är fakta inte fördomar, besök en HIFImässa så får du se :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-06 12:45

Moaaahahahaha har väl bevistat en och annan sådan tillställning. Förmodar att jag ser minst lika nördig ut som många andra även om en del utmärker sig lite extra. Snart dags igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-07 00:11

sportbilsentusiasten skrev:Kommentar till ditt stycke 3 - övertydligt blir det ju om man istället för inspelning (eller exempelvis skiva) som kan betyda fler saker, använda fonogram.

Nej, tvärtom.

Säger man fonogram så är man mindre tydlig eftersom det är den allmänna
beteckningen för vad som kan hamna på många sorters lagringar när man
gör en inspelning. Säger man däremot "skiva" så är man mera övertydlig än
om man använder den allmännare beteckningen fonogram. Ett fonogram är
ju inte nödvändigtvis lagrat på just en skiva. Det är bara en av många möj-
ligheter.

Vad som är bästa valet av ord är det som bäst beskriver det man vill säga.
Talar man t ex om ett fonogram på CD så är det väl ofta förnuftigt att säga
CD, så ingen tror att man talar om en LP eller något annat medium. En in-
spelning kan ju ha givits ut på många medier. Så om man inte talar om fono-
grammet i allmänhet utan om en specifik utgåva, så varför skulle man vara
onödigt otydlig och säga fonogram?

sportbilsentusiasten skrev:ÄVEN om det i sammanhanget är uppenbart att man menade just avlyssning av en tidigare gjord inspelning.
Är du med?

Nej,, jag är inte med. En skiva (i betydelsen musikbärare) är en mindre allmän det vill säga mera specifik benämning än fonogram. Fonogrammet behöver ju
inte ha hamnat på en skiva, det kan lika gärna avses det som ligger på en
kompaktkassett, ett SD-minne eller kanske på en hårddisk.

IngOehman skrev:Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-

Exakt!
Just därför skrev jag berika i tidigare inlägg.

Dock ska man vara medveten om att nyttjandet av ord som få andra nyttjar utanför faktiskt och även kanske inte förstår innebörden av (liksom transparent) riskerar att spä på omgivningens fördommar av oss som konstiga "hifinördar".

Det där är nog bara ett bekymmer för människor helt utan självkänsla.

Det du kallar "riskerar" får mig att undra hur många människor som lever sitt
liv fyllda av inbillade rädslor? Att se människors fördomar som en risk och en
faktor att anpassa sig till, är att förneka sig själv och böja sig för sådant som
bara gör världen en sämre plats.

Sträck på er istället!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-02-07 09:41

Ja, spela era video- och fonogram med stolthet!
För tusan. Varför skämmas för sitt bibliotek
eller sitt vifotek (med alla vifogram)?

Ett biogram är väl också ett videogram, för
övrigt? Ett av biografisk natur.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-07 16:04

Vi får diskutera detta vidare när vi ses.
IngOehman skrev:

faktor att anpassa sig till, är att förneka sig själv och böja sig för sådant som

Sträck på er istället!

I sak håller jag med men jag tror det är lätt att underskatta människors behov att vara konforma (passa in i/tillhöra en grupp). Vi är flockdjur trots allt.
Se bara på alla omröstningar som nu florerar, det verkar viktigt att ta reda på hur andra tycker och OJ vilka diskussioner det blir om man ve o fasa tycker olika!
De som tycker lika blir bekräftade av varandra (=de som tycker lika dvs)

Vissa går sin egen väg men flertalet föredrar att "vara med i gruppen".
Man får hoppas de som är med i gruppen inte bara är med för att slippa vara utanför...

Kort sagt man ska nog vara ödmjuk inför andra männsikors val.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-07 16:56

sportbilsentusiasten skrev:Vi får diskutera detta vidare när vi ses.
IngOehman skrev:

Sträck på er istället!

I sak håller jag med men jag tror det är lätt att underskatta människors behov att vara konforma (passa in i/tillhöra en grupp). Vi är flockdjur trots allt.

Njae, människor är rätt så komplicerade och jag håller inte med om att det
är rimligt att dra alla över en kam och säga att vi är flockdjur.

Tittar man på flockdjur så är de typiskt tillsammans ständigt, tittar man på
icke-flockdjur så träffas de i stort sett mest då det är parningstider.

Människor är varken flockdjur eller icke-flockdjur. Det finns alla sorter och
de sorters samhällen som bildats har även sett rätt olika ut över tiden sam-
tidigt som olika individer har valt att leva i olika hög grad som en del av det
rådande samhället eller att ha så lite med det att göra som möjligt.

Vårt språk är en komplicerade faktor då det är en resurs som gör att vi kan
vilja ha med andra att göra av andra skäl än sociala.

Man kan förvisso studera människor utifrån och konstatera att det finns en
vanlig tendens att vara konforma hos många, t ex dela religion med dem man
ser runt sig, men också att stämma in i hat mot samma grupper, och rent av
att vilja se samma människor döda som den grupp man ser runt sig har ut-
nämnt till syndabockar...

Så även om det finns så ser jag förekomsten inte som ett argument för att
detta beteende är något som vi bör applådera.

Miljontals människor har förlorat livet i konflikter och krig, just på grund av
att människor, så många av dem, saknar förmågan att tänka själv och att ta
ställning baserat på egen kunskap och förstånd.

sportbilsentusiasten skrev:Se bara på alla omröstningar som nu florerar, det verkar viktigt att ta reda på hur andra tycker och OJ vilka diskussioner det blir om man ve o fasa tycker olika!
De som tycker lika blir bekräftade av varandra (=de som tycker lika dvs)

Om det är som du säger (jag tror många omröstningar har sitt ursprung i
att det finns dom som vill förstå andra, snarare än att de vill veta vad man
skall tycka) så är det väl fortfarande inget argument för att man bör falla till
föra inför andras fördomar?

Ett beteende är inte bra bara för att det är vanligt. Att tro att det är det är
ju I SIG är ett exempel på att man är drabbad av flockmentaliteten!

sportbilsentusiasten skrev:Vissa går sin egen väg men flertalet föredrar att "vara med i gruppen".
Man får hoppas de som är med i gruppen inte bara är med för att slippa vara utanför...

Jag menar att du förenklar verkligheten något alldeles enormt om du likställer
alla sammanhang där folk är överens med fall där de har åsikter baserade på
grupptryck.

Folk kan faktiskt vara överens för att de på individuell nivå nått samma slut-
satser också. :o

Dessutom kan man faktiskt nå olika slutsatser och i ännu högre grad åsikter
utan att vara osams för det. Människor behöver ju inte tycka lika. Nyckeln är
att förstå skillnaderna mellan det som är objektivt och det som är subjektivt.

Vår skola gör tyvärr inget bra jobb därvidlag. :(

sportbilsentusiasten skrev:Kort sagt man ska nog vara ödmjuk inför andra männsikors val.

Även om en person av gruppmentalitetsskäl väljer att mobba någon, för att
de ser att det stämmer med majoritetens inställning?

Jag är ledsen, men jag har noll respekt för några val som inte är baserade på
kärlek, kunskap och förstånd, minst en av dem, hellre två. I varje fall om det
är viktiga val.

Gruppmentalitet må vara ett faktum, men det gör det näppeligen till något
som per automatik förtjänar respekt. Är det ens en ursäkt? Jo, kanske ibland.

- - -

Förtydligande. Jag håller i sak med om nästan allt du skrev om att det är lätt
att underskatta människors behov av att passa in i en grupp.

Trots det så vill jag skilja mellan att identifiera något och att se detta någots
förekomst som något som i sig per automatik gör det försvarligt.

Möjligen vill jag även försiktigt ifrågasätta om det verkligen är ett äkta behov
eller om det är ett primalt tillstånd som bara beror på "brist på uppvaknande".

Vi förväntar oss att vissa beteenden som barn uppvisar skall gå över när de
blir vuxna. Frågan är vilka beteenden som hör dit hos just homoSapiens?

Kanske räcker det inte att titta på graden av genetisk utveckling utan kanske
måste man även titta på tillgången av memer som kommunicerar tankar och
budskap? Tillgången till sådana varierar över tid.

Det som skedde i Europa under andra världskriget berodde på människors
världsbilder, och även om de sett i ett retrospektiv idag kanske är förståeliga
(hur ogärna vi än vill förstå det) så är det inte acceptabelt att gå runt med
samma världsbild idag - trots att människan som biologsk mekanism ju inte
har utvecklats mer än försumbart sedan dess.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-07 20:39

Det räcker med att läsa det som skrivs på detta forum och några till.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-08 10:53

IngOehman skrev:Förtydligande. Jag håller i sak med om nästan allt du skrev om att det är lätt
att underskatta människors behov av att passa in i en grupp.

Trots det så vill jag skilja mellan att identifiera något och att se detta någots
förekomst som något som i sig per automatik gör det försvarligt.

Tror vi har liknande syn men jag var inte så detaljerad som du. Hinner inte skriva lika mycket...

Och givetvis finns det inget försvarligt med att göra andra illa.
Man kan liksom inte skylla ifrån sig på annat. (gruppen, sin uppväxt etc)

Dock ska man nog inte underskatta gruppens påverkan på den enskillda.
Både positivt o negativt.

Fråga, vad är det som gör att dina texter får konstiga radbrytningar när man svara på dina inlägg?
Och dina inlägg fyller inte ut hela bredden på sidan.

Skriver du i en texteditor som lägger till radbryt regelbundet och sedan klistar in texten i web-fönstret?
Jag skriver direkt i web-fönstret och använder radbryt där jag tycker det passar för att skapa luckor i texten.
Troligen tycker du MINA inlägg ser konstiga ut :wink:
Man gör olika!

Återgå till Generellt om hifi