Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.
phloam skrev:Intressant tråd!
Jag skulle vilja utöka med att en apparat även är en symbol, en förmedlande artefakt, ett konstföremål i sig som kommer att representera (den vikt man lägger vid) musiklyssnandet.... etc
Jag tror det är därför vi kan komma att älska olika apparater, eller bli nostalgiska över dem - de kan komma att betyda mycket för lyssnaren utöver det rent utseendemässiga/estetiska och de tekniska kvalitéerna, samtidigt som estetik/teknik är viktigt för att skapa det vi känner inför dem.
receiver, ett ännu fulare slutsteg.
adzer skrev:Jag älskar och hatar apparater. Jag tycker det är jätteskoj att köpa, bygga, skruva, tweaka alla former av elektronik, men jag uppskattar verkligen inte att se HiFI eller några typer av apparater i rummet.
Elektroniska apparater är intressanta ur allt från elektronisk till verktygsområde, men jag vill slippa se och höra dem.
phloam skrev:Gäller detta datorer också?
2-ch skrev:Tror vi behöver ställa oss frågan, vad är bra design?
När funktion och form går hand i hand kan tyckas.
Men man kan också välja funktion före form. Är det bättre?
När fler och fler saker ska få plats i en och samma apparat så att alla knappar kräver multifunktion ger jag upp.
Det ska gå att manövrera eländet utan manual också.
Men man kan se det som en fördel med färre knappar, renare yta... hmm.
Jag skulle vilja att Fjonken tog till orda och beskrev lite om grunden.
Han är en som verkligen bryr sig om industridesign.
Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Jag tror ni förstår hur jag menar?
phloam skrev:
Samma med bilar - man kan älska en Mustang för vad den är, inte för att den egentligen är så bra jämfört med Audi eller Porsche.
Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
tvett skrev:Kör inte ned i diket nu.
bensnake skrev:Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.

KarlXII skrev:bensnake skrev:Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.
Hobby...? Vad helv....? Hifi är ingen hobby, det är en livsstil!
bensnake skrev:... Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...
Max_Headroom skrev:19" racklådor
phloam skrev:bensnake skrev:... Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...
Absolut, kanske är det (som jag snuddade vid i annan tråd) långt viktigare för kör/musikupplevelsen att man älskar föremålet som förmedlar den - än att man rent objektivt kan få 8% bättre väghållnng med en trist Audi / 2% mindre dist med transistor istf rör.
Som i Top Gear när de testade en Corvette tror jag det var, egentligen sämre på flera sätt - men så mycket roligare!Eller när de konstaterade att nån Porsche var fantastiskt bra - men "för klinisk"
![]()
Sen kan ju någon älska den för att den är just klinisk, men hursomhelst är känslan betydelsefull
ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
bensnake skrev:ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
Jag tror att du har en poäng. Uppfattar det som att det är lite PK att hävda sitt ointresse. Lite fiiinare. Som att hävda att övriga som gillar prylar inte är intresserade av musiken. Men jag kan ha fått detta om bakfoten. Är ju trots allt en newbie här.

tvett skrev:För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda.
bensnake skrev:tvett skrev:För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda.
Du menar att det finns apparatintresserade individer som har planscher av Wilsonhögtalare och Krellförstärkare på väggarna hemma?
tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda.
Du menar att det finns apparatintresserade individer som har planscher av Wilsonhögtalare och Krellförstärkare på väggarna hemma?
Det var en analogi, inte en anal-ogi.
phloam skrev:IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
Jag tror att du har ett undertryckt apparat/designintresse, om du nu är så känslig för när den är usel
KarlXII skrev:Jag älskar fina apparater!
Sen sitter jag här med en jätteful champagnefärgadreceiver, ett ännu fulare slutsteg.
En DAC/Försteg som ser ut som en polisradio från 1982 och två andra monosteg vilka tydligen är av samma årgång och liknar ett par bilsteg som skroten sorterat ur bakluckan på en Ascona.
Vafan hände?
ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
IngOehman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
Jag tror att du har ett undertryckt apparat/designintresse, om du nu är så känslig för när den är usel
Är en människa sko-intresserad för att han eller hon är känslig för att skor
man köpt knirkar, är hala, går sönder eller gör ont i fötterna?
Du får nog tänka en vända till tror jag.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Vafan hände?
Det kan nog bara du svara på.
bensnake skrev:ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
Jag tror att du har en poäng. Uppfattar det som att det är lite PK att hävda sitt ointresse. Lite fiiinare. Som att hävda att övriga som gillar prylar inte är intresserade av musiken. Men jag kan ha fått detta om bakfoten. Är ju trots allt en newbie här.
ThePreTor1aN skrev:bensnake skrev:ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
Ganska bergsäkert. Alltid så kul och läsa för vissa vill verkligen "försäkra" sig och förklara för alla att man inte är apparatintresserad så det inte blir, ja vad missförstånd?. Det ser man på IÖ's svar även.
Samtidigt är det viktigt att påtala att man lägger hellre tid på lyssna på musiken, som om det vore inte en apparatintresserad kunde göra.
Vad gör man på en Hi-Fi mässa tex. om man är helt ointresserad av det som visas där, träffa nya kompisar eller?.
Jag är grymt intresserad av prylar och det är jag stolt för!
Harryup skrev:Är man ointresserad av apparater så kan man inte ens rabbla upp 2 tillverkare av HiFi (ej stormarknadsmärken), typ merpartern av befolkningen.
Harryup skrev:Men här inne finns det ingen som jag inte skulle beteckna som inte apparatintresserad. Sen ser jag inget negativt i att ha ett visst apparatintresse för att kunna koppla ihop grejorna osv.
celef skrev:jag gillar saker som är intressanta för ögat, funktionen är oxå viktig, därefter kommer ljudkvaliteten
xeizo skrev:Det är klart det låter bättre när det ser ut så:
än så:
även fast det i verkligheten skulle vara tvärtom ....
Harryup skrev:Det heter ju så fint att alla skall få tycka vad dom vill.
Harryup skrev:Men du hackar på mig i tråd efter tråd och vill hindra mig ifrån att ha egna åsikter.
Harryup skrev:Varför är det viktigt för dig att tala om att jag inte får tycka vad jag vill?
Ingen annan klagar som du.
Morello skrev:OJOJ, att bedöma prestanda utifrån elektromekanisk konstruktion är direkt olämpligt för att inte säga omöjligt!
hevi skrev:single_malt skrev:Vilken självinsikt
Vissa har det...Andra inte.
xeizo skrev:Det är klart det låter bättre när det ser ut så:
än så:
även fast det i verkligheten skulle vara tvärtom ....
roggaro skrev:mysigt, men varför inte gå åstad å köpa en? den va ju inte speciellt dyr![]()
IngOehman skrev:Jag uppmanade dig att låta andra få ha sina åsikter
utan att du skall anklaga dem för att tala osanning då, och utan att du
skall berätta vad de är intresserade av. Det vet de nog bäst själv.
Jag lägger mig på intet sätt i vad du tycker.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag uppmanade dig att låta andra få ha sina åsikter
utan att du skall anklaga dem för att tala osanning då, och utan att du
skall berätta vad de är intresserade av. Det vet de nog bäst själv.
Jag lägger mig på intet sätt i vad du tycker.
Vh, iö
Jag har aldrig anklagat "andra" för att ljuga, det har du däremot upprepade gånger.
Jag tycker att i fortsättningen så anmäler du mig istället till moderatorerna så det blir någon ordning på det hela.
Du är en större tillgång för forumet om du avlastas det ansvaret.
Jag vill dig väl.
Mvh/Harryup
phloam skrev:...orsaken till det ointresset tror jag beror på nåt slags purist-tänk - att materiella saker "stör" det immateriella musiklyssnandet, när de i själva verket lika gärna kan sägas förmedla och understödja detsamma.
Conan skrev:Och jag måste säga att musiklyssningen faktiskt vunnit på omplaceringen; jag koncentrerar mig bättre på, och får mer behållning av, musiken när apparaterna inte pockar på uppmärksamhet.
tvett skrev:Jag fick just hem en apparat, oj oj oj vad det spritter i grenen.
phloam skrev:tvett skrev:Jag fick just hem en apparat, oj oj oj vad det spritter i grenen.
Har du lust att berätta vilken apparat och varför den väcker känslor hos dig, eller spammar du bara lite?
tvett skrev:phloam skrev:tvett skrev:Jag fick just hem en apparat, oj oj oj vad det spritter i grenen.
Har du lust att berätta vilken apparat och varför den väcker känslor hos dig, eller spammar du bara lite?
Hämtade ut mitt nya slutsteg på Bussgods, svart, flänsar, kraftfullt, precis så många kanaler jag behöver, låg dist, sa jag att det var svart?
Så nej, jag drev inte med någon annan än mig själv.
tvett skrev:phloam skrev:tvett skrev:Jag fick just hem en apparat, oj oj oj vad det spritter i grenen.
Hämtade ut mitt nya slutsteg på Bussgods, svart, flänsar, kraftfullt, precis så många kanaler jag behöver, låg dist, sa jag att det var svart?
CODY skrev:Man får verkligen hoppas att alla de som besöker hi-end mässan om några helger har tillräckligt många fonogram för att kunna slappna av och fortsätta betrakta sig själva som musikälskare trots inträde, närmare en kvarts hektar utställningslokal och 100 märken som ställer ut. Och att de kan fortsätta att betrakta sitt besök där som en bra väg att hitta fram till den musikupplevelse som de vill ha. Och inte ska behöva dras med någon tråkig etikett som apparatälskare utan kan leva kvar i föreställningen att de är i princip ointresserad av apparaterna .
Strmbrg skrev:Hade nästan noll koll på musik, men jag visste hur många vippreglage det fanns på Pioneers tredje billigaste receiver.
Conan skrev:phloam skrev:...orsaken till det ointresset tror jag beror på nåt slags purist-tänk - att materiella saker "stör" det immateriella musiklyssnandet, när de i själva verket lika gärna kan sägas förmedla och understödja detsamma.
Intressant! Jag testade ganska nyligen att flytta elektroniken från den klassiska "altarplaceringen" mellan högtalarna till att ha prylarna bredvid soffan. Numer står det visuellt tilltalande rörsteget och den fina akryl-skivspelaren inte i blickfånget, utan där finns de "ointressanta" TV-boxen och centerhögtalaren.
Och jag måste säga att musiklyssningen faktiskt vunnit på omplaceringen; jag koncentrerar mig bättre på, och får mer behållning av, musiken när apparaterna inte pockar på uppmärksamhet.
Så för mig som absolut har ett apparatintresse var fina apparater i blickfånget inte understödjande själva musikupplevelsen, utan stal uppmärksamhet. Och visst var det så att både vinylspelaren och rörstärkaren till viss del köptes för det visuella intrycket. Jag kan ju fortfarande uppskatta detta men inte när jag vill njuta av musik. De är ju väldigt fina ljudåtergivare också och förtjänar att avnjutas som sådana, inte bara för att de är snygga.
2-ch skrev:Conan skrev:Och jag måste säga att musiklyssningen faktiskt vunnit på omplaceringen; jag koncentrerar mig bättre på, och får mer behållning av, musiken när apparaterna inte pockar på uppmärksamhet.
En fråga bara, det är inte så att den innehåller blå lysdioder?
Mig stör nämligen detta elaka ljus så till den grad att stora delar av musikinformationen går förlorad.
ThePreTor1aN skrev:tvett skrev:phloam skrev:tvett skrev:Jag fick just hem en apparat, oj oj oj vad det spritter i grenen.
Slutsteg räknas inte som apparat utan som mojäng.
Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Henrik62 skrev:Jag skulle lätt kunna köpa Manleys stora monoblock med riaa, försteg mm. Kanske inte låter bäst, men det är Harley Davidsson, garagerock mm. Musik är ju känslor, så även apparater!
IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
1.Inte om man är oändligt rik och lever ett liv som innehåller en massa tristess
som med fördel kan fyllas utan att det går ut över något annat.
2.Människor är olika.
Vh, iö
IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Inte om man är oändligt rik och lever ett liv som innehåller en massa tristess
som med fördel kan fyllas utan att det går ut över något annat.Henrik62 skrev:Jag skulle lätt kunna köpa Manleys stora monoblock med riaa, försteg mm. Kanske inte låter bäst, men det är Harley Davidsson, garagerock mm. Musik är ju känslor, så även apparater!
Kan vara.
Någon kan ha samma inställning till en SL-remsa. Allt är möjligt.
För andra så är SL-remsan kanske mest bara "bra att ha", för att kunna
komma hem efter puben. Det vill säga för att kunna avnjuta puben. Det
är också en rimlig inställning.
Människor är olika.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
1.Inte om man är oändligt rik och lever ett liv som innehåller en massa tristess
2.Människor är olika.
Vh, iö
edit mina siffror.
1. Är det så eller tycker du så?
Harryup skrev:2. Står det i kontrast till 1. eller tycker olika människor samma sak?
Harryup skrev:Frågar så jag undviker att tolka.
phloam skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Ursäkta, men det där är väldigt vinklat för att få det att framstå som om det finns en motsättning mellan att tycka om musik och prylar - när det i själva verket bara finns en motsättning mellan att KÖPA musik ELLER prylar.
phloam skrev:Man kan älska både vanliga prylar, hifi-prylar, musik, musikprylar och en hel massa andra saker SAMTIDIGT utan att ha en spänn att handla vare sig musik eller prylar för.
phloam skrev:Jag älskar musik, jag älskar hifi-prylar. Kärlek behöver man inte hushålla med.
IngOehman skrev:ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
Du påstår mycket men argumenterar inte överhuvudtaget för din tes.
En rimlig förmodan är att det beror på att du inte har några argument.
I själva verket är det du skrev nog bara ett sätt för dig att trolla. Det
roar dig att skriva något som du tror provocerar någon.
Jag kan tycka att det är bättre om du, liksom alla andra, ägnar dig åt
att berätta hur DU känner och tycker om apparater, än att du komma
med enfaldiga och spekulativa påståenden om vad andra tycker.
Extra trist blir det när du påstår att andra inte talar sanning om hur de
själva tycker och känner. Varför beter du dig så?
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:Ett fåtal har också anläggningar för att FE-testa och få teknikprestige. Det är också helt sunt!
tvett skrev:Att gilla musik, är det att köpa fonogram eller att spela gitarr? Det första låter som de materiella ting du beskriver.
tvett skrev:single_malt och ThePreTor1aN, er besatthet av IÖ är rent läskig.
KarlXII skrev:Det vore klädsamt om man redovisade sin egen syn på apparat- kontra musikintresse, istället för att i olika ordalag håna eller kommentera andra.
ThePreTor1aN skrev:Nej nej, man får inte gilla prylar och materiella ting utan då har man hamnat i ett missbruk och köpt sig ett liv.
ThePreTor1aN skrev:Samtidigt lever man någon annans liv.
ThePreTor1aN skrev:Detta kan även leda till annan form av missbruk som alkoholism och andra ohälsosamma beteenden samt ensamhet.
ThePreTor1aN skrev:Den som däremot gillar musik i första hand lever med sunt leverne. Här förekommer inte snabbmat, fester på helgerna eller andra synder som märkeskläder, dyra resor eller möbler där designen står för det viktiga.
ThePreTor1aN skrev:Samt så är det Volvo som gäller, helst en Saab. Inga tyska bilar passar in i den här ramen. Helt enkelt alla vill bli den sundes kompis!
KarlXII skrev:Det vore klädsamt om man redovisade sin egen syn på apparat- kontra musikintresse, istället för att i olika ordalag håna eller kommentera andra.
Snart blir det åtgärder. Jag gillar inte stämningen som kokar upp.
/K12
IngOehman skrev:Conan skrev:phloam skrev:...orsaken till det ointresset tror jag beror på nåt slags purist-tänk - att materiella saker "stör" det immateriella musiklyssnandet, när de i själva verket lika gärna kan sägas förmedla och understödja detsamma.
Intressant! Jag testade ganska nyligen att flytta elektroniken från den klassiska "altarplaceringen" mellan högtalarna till att ha prylarna bredvid soffan. Numer står det visuellt tilltalande rörsteget och den fina akryl-skivspelaren inte i blickfånget, utan där finns de "ointressanta" TV-boxen och centerhögtalaren.
Och jag måste säga att musiklyssningen faktiskt vunnit på omplaceringen; jag koncentrerar mig bättre på, och får mer behållning av, musiken när apparaterna inte pockar på uppmärksamhet.
Så för mig som absolut har ett apparatintresse var fina apparater i blickfånget inte understödjande själva musikupplevelsen, utan stal uppmärksamhet. Och visst var det så att både vinylspelaren och rörstärkaren till viss del köptes för det visuella intrycket. Jag kan ju fortfarande uppskatta detta men inte när jag vill njuta av musik. De är ju väldigt fina ljudåtergivare också och förtjänar att avnjutas som sådana, inte bara för att de är snygga.
Himla bra inlägg.
Vh, iö
Bongo skrev:Fö rmig lever både musikintresse och apparatintresse i en trevlig synergi; musiken ska åteges med så få kompromisser som möjligt, samtidigt som de estetiska kraven på apparater och högtalare ska uppfyllas.
Kraven som sådana grundar sig i vad vi tycker är snyggt, proportionerligt och rimligt att ha hemma i vardagsrummet. Utifrån dessa estetiska krav kan man sedan, med en ungefärlig budget för handen, sondera marknaden och identifiera möjliga lösningar och kombinationer för att sedan välja den trevligaste. Det är en långdragen process och kanske går det åt lite mer pengar än det hade gjort om man nöjt sig med det prestandamässigt bästa och gömt alla apparater, men då hade det inte varit mitt intresse längre utan någon annans. Jag vill leta hifiprylar, gärna med fler krav än att vi ska ha råd med dom för tillfället. Det är en trevlig del av hobbyn helt enkelt. Jag vill också att stereon ska finnas, synas och tillåtas ta plats som en naturlig del av ett komplett vardagsrum. Trots allt blir det ju en del tid framför stereon och tvn, och då är det naturligt att det också ges utrymme för detta. Jag skulle till och med kunna säga att den visuella delen av hifiintresset är en del som jag identifierar med mig och mitt hem. Folk som kommer hem till mig ska kunna titta i mitt vardagsrum och säga "aha, du är en sån där audiofil/hifiintresserad"
phloam skrev:För er som inte riktigt kan förmå er att älska hifi-apparater, har ni samma inställning till andra bruksföremål i hemmet?
Tycker ni att möbler, köksredskap, dammsugare, inredningsdetaljer etc också är föremål som är svåra att älska?
Upplever ni det som störande eller obehagligt att riskera att utveckla känslomässiga band till tekannan eller kaffebryggaren som används varje morgon, eller servisen som maten serveras på? Är det strikt "form följer funktion" som gäller även här?
Martin skrev:Phloam: Det är väl intressestyrt? Är man inte så intresserad av strykjärn utan bara är nöjd att det fungerar, så kanske man inte lägger ner så mycket känslomässig eller tankeenergi på det?
Och om det är ett intresse för en själv beror på hur man väljer att se det, tror jag. Därav de delade meningarna.
phloam skrev:CODY skrev:Man får verkligen hoppas att alla de som besöker hi-end mässan om några helger har tillräckligt många fonogram för att kunna slappna av och fortsätta betrakta sig själva som musikälskare trots inträde, närmare en kvarts hektar utställningslokal och 100 märken som ställer ut. Och att de kan fortsätta att betrakta sitt besök där som en bra väg att hitta fram till den musikupplevelse som de vill ha. Och inte ska behöva dras med någon tråkig etikett som apparatälskare utan kan leva kvar i föreställningen att de är i princip ointresserad av apparaterna .
Tänkvärt...! Kanske att man borde höja blicken lite och se dessa eländiga "apparater" som kraftfulla och nödvändiga symboler för det stora musikintresse vi alla delar, oavsett ålder, musiksmak, teknikintresse, val av fanér, och.... och.... ursäkta mig *klump i halsen*
micromodular skrev:Den dagen det skulle ske så skulle nog det bli ett par Brementuttar och en
i-padda högst få husera hos mig
Nattlorden skrev:micromodular skrev:Den dagen det skulle ske så skulle nog det bli ett par Brementuttar och en
i-padda högst få husera hos mig
Du får gallra bättre. Det går att ha åtta gröna baslådor och pi60s i sten i vardagsrummet även med fru.
Bongo skrev:Det kanske går att göra en lista på (tekniska) prylar som är accepterade som inredningsdetalj (och därmed "godkända" att uppskatta för sin estetik lika mycket som sin funktion) och prylar som inte är det...min tanke grundar sig i till exempel kaffebryggaren. Är det någon normal människa som tycker att det är konstigt om det står en kaffebryggare väl synlig på diskbänken hemma hos någon? Svaret är förstås nej, kaffebryggaren är så given som köksattiralj att ingen tycker den är konstig, snarare så väljer nog många en kaffebryggare som passar in i stilen i köket än den som är prestandamässigt bäst. Många skulle nog tycka att ett kök utan kaffebryggare saknade något.
Däremot strykjärnet är något man väldigt sällan ser stå framme hos någon och gör det det så är det för att någon har glömt det. Väldigt få köper nog strykjärn med utseende som huvudkriterie, eftersom det ändå inte är accepterat som inredningsdetalj.
Bongo skrev:Hifi å andra sidan balanserar på en farlig tråd i gränslandet. För en del av befolkningen är det naturligt med en stor anläggning i vardagsrummet, för andra ska det överhuvudtaget inte synas ett dugg, helst ska allt vara inbyggt.
Bongo skrev:En del människor stämplar folk som nördar utan smak om dom har stora högtalare medan andra kanske tycker att det är snyggt och lyfter inredningen i rummet.
Bongo skrev:Det går definitivt inte att säga något generellt som man kan med kaffebryggare och strykjärn.
Bongo skrev:På senaste tiden tycker jag dessutom att trenden verkar gå mot mindre hifi i svenska hem och mer plastiga takinbyggnadshögtalare, vilket jag tycker är en trist utveckling.
Bongo skrev:Så, borde vi starta en kampanj för hifins berättigande som inredning?
JA!
CODY skrev:jag har hundra reservoirpennor, men är nästan bara intresserad av att skriva eller närmare bestämt kunna få den skrivupplevelse jag vill ha; jag är i princip ointresserad av alla de hundra reservoirpennorna och de femti flaskor bläck jag har samlat på mig.
Men nu höjer jag på din inrådan blicken och låter pennorna bli kraftfulla symboler för mitt skrivintresse.
micromodular skrev:pi60 i sten? Jag bor tre våningar upp utan hiss så...
Åtta gröna baslådor? Gröna? Blåa om jag får be... Eller transparenta kanske, hmm...
Nattlorden skrev:micromodular skrev:pi60 i sten? Jag bor tre våningar upp utan hiss så...
Åtta gröna baslådor? Gröna? Blåa om jag får be... Eller transparenta kanske, hmm...
ja, gröna
phloam skrev:CODY skrev:jag har hundra reservoirpennor, men är nästan bara intresserad av att skriva eller närmare bestämt kunna få den skrivupplevelse jag vill ha; jag är i princip ointresserad av alla de hundra reservoirpennorna och de femti flaskor bläck jag har samlat på mig.
Men nu höjer jag på din inrådan blicken och låter pennorna bli kraftfulla symboler för mitt skrivintresse.
Jag lider verkligen med dig, tänker på alla dessa märken och modeller med ofta helt onödig formgivning som måste inteferera med ditt genuina skrivintresse. Har du testat kulspetspenna? Väldigt goda skrivprestanda i jämförande tester
tvett skrev:Hur mycket spelar bytesfrekvensen in?
Jag ser en skillnad på att nörda in sig på att skaffa den apparat som fungerar bäst för ens behov och sen nöja sig där, jämfört med någon som byter hela tiden eller har mångdubbel redundans när det gäller utrustning.
CODY skrev:Den där måste du gömma.
Bongo skrev:Så, borde vi starta en kampanj för hifins berättigande som inredning?
JA!
single_malt skrev:ThePreTor1aN skrev:Ett fåtal har också anläggningar för att FE-testa och få teknikprestige. Det är också helt sunt!
Ja, men det är ABSOLUT inte av apparatintresse. Det är skärselden den musikintresserade måste genomgå för att kunna ägna sig åt sitt musikintresse obesudlat av apparatnojor
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Så oerhört väl du beskriver din subjektiva syn IÖ, men du gör det på ett sätt som gör att det ser ut som ett objektivt inlägg.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Så oerhört väl du beskriver din subjektiva syn IÖ, men du gör det på ett sätt som gör att det ser ut som ett objektivt inlägg.
ThePreTor1aN skrev:Inte riktigt samma harmoniska lugna effekt som om de vore en komplett Linn eller Meridian system som ett exempel.
MagnusÖstberg skrev:Finns det något annat i din själ som gör dig så orolig att du bara måste vara provokativ, eller är det bara din egen övertygelse om att "det där fick jag till bra!" ?
Bongo skrev:Det fanns en tid när hifi fick ta den plats den förtjänade, då kunde det se ut såḧär:
tvett skrev:Handlar det om ett intresse för apparaten i sig, eller för apparatens funktion?
Om det är det sistnämnda man söker, skulle jag inte säga att man har ett apparatintresse.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Att det inte finns någon motsättning mellan apparater och musik om man är
oändligt rik och har tid över som man bara har tråkigt på om man inte skaffar
något att göra, ÄR ett objektivt faktum.
Det säger inte att det är det enda fallet eller att alla andra fall renderar konflikt,
men att motsättning råder om tiden eller ekonomin sätter hinder som gör att
engagemang i det ena drabbar det andra. Det är väldigt enkel logik som jag
tror alla kan förstå.
Om du har några SAKinvänvningar så varför inte redovisa dessa istället för att
komma med sådana där kommentarer?
Vh, iö
petersteindl skrev:Det existerar ingen som är oändligt rik om man med oändligt rik menar har oändligt med pengar, och detta är en objektiv sanning och ett faktum.
IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
venn-diagram för att vissa skall förstå även de enklaste av samband!
Sorgligt, men tydligen sant.
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som mindre vetande och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?
Jag glömmer hela tiden att du har problem med kontext.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Det säger inte att det är det enda fallet eller att alla andra fall renderar konflikt,
tror alla kan förstå.
Vh, iö
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som trögtänkta och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?
Frågan är om 20000+klubben med långa inlägg har svårt att hålla sig till ämnet eller bara gillar att läsa sin egen text väldigt mycket.petersteindl skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som trögtänkta och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?
Vill man skydda sin verbala eller intellektuella oförmåga så är denna företeelse förekommande. Det är som ett verbalt immunförsvar. Man går i försvarsställning genom angrepp och attack. Vanlig psykologisk företeelse. Inget konstigt alls.
Huruvida IngOehman ingår i den mängden av intellektuell eller verbal oförmåga är inte min sak att bedöma. IngOehman skriver ju själv att han vill att man håller sig till sakfrågan. Jag vet inte om IngOehman räknar in sig själv i detta eller om det bara gäller andra.
Mvh
Peter
Jansson skrev:Vad är 20000+klubben för nåt?
bensnake skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:Vad är 20000+klubben för nåt?
Det är väl de som gjort oändligt många inlägg.
+1
Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.
bensnake skrev:Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.
Aha...
tvett skrev:20000+ klubben är för dem som gjort 20000 "+1"-inlägg.
Jansson skrev:bensnake skrev:Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.
Aha...
Se där ja!
Tror visst att du också är medlem.
Va trevligt!
bensnake skrev:Jansson skrev:bensnake skrev:Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.
Aha...
Se där ja!
Va trevligt!
Det är lite som med ordensällskap; man talar inte högt om det utan ler bara i största samförstånd.
Johan_Lindroos skrev:I sedvanlig Faktiskt-anda är det upp till er att bevisa era uttalanden.
Johan_Lindroos skrev:I sedvanlig Faktiskt-anda är det upp till er att bevisa era uttalanden.
Jansson skrev:bensnake skrev:Jansson skrev:bensnake skrev:Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.
Aha...
Se där ja!
Va trevligt!
Det är lite som med ordensällskap; man talar inte högt om det utan ler bara i största samförstånd.
Jo jag såg allt den där lillaen.
Broder!
Oj förlåt!
bensnake skrev:Jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som hårdnackat hävdar sitt i princip totala ointresse för apparaterna/objekten/utrustningen/kringutrustningen som ju de facto möjliggör det som dessa individer hävdar att de har ett passionerat intresse/förhållningssätt inför.
Jag är en passionerad utförsåkare. För mig ter det sig helt naturligt att jag då även hyser ett genuint intresse för den utrustning som möjliggör just utförsåkning. Således gillar jag mina skidor, pjäxor och övrig kringutrustning som priämärt gör mitt utövande möjligt men även gör åkandet till en positiv helhetsupplevelse. För närvarande äger jag två par Völkl RaceTiger Speedwall (samt ett otal gamla fullängdsmodeller som blivit liggande efter ca 35 års utövande...). Jag tycker att Völkl-lagsen är snygga, läckra och prestandamässigt helt fantastiska skidor som ger mig exakt den upplevelse av feelgood som jag eftersträvar, oavsett underlag och pistförhållanden.
Jag gillar även att köra snabba bilar. Lika naturligt som i skidanalogin ovan, är jag således jävligt intresserad av just mina bilar som objekt samt av fina bilar i största allmänhet.
Detsamma gäller mitt förhållningssätt till att köra båt och mitt förhållningssätt till fina båtar. Det primära att alltså själva båtkörandet men lika naturligt för mig är även att ha ett passionerat förhållningssätt till båtar som fenomen och objekt.
Jag pratar i exemplen ovan om PASSIONERADE intressen, alltså inte rena "bruksutövanden" som att stryka tvätt eller att sitta vid datorn och surfa eller skapa excel-ark, som t.ex. IngOehman använder som jämförbara analogier. Då håller jag med om att själva strykjärnet eller datorn endast kan ses som just bruksföremål för att möjliggöra utövandet men kanske inte nödvändigtvis behöver innebära något större intresse för objektet ifråga (även om jag iofs tycker att mina Appleprodukter är jävligt läckra...).
När det kommer till musiklyssning är mitt förhållande till detta passionerat, liksom till musik och musicerande i största allmänhet, då jag själv är gammal rockmusiker (nu är jag dock någorlunda klippt och har ett riktigt arbete...). För mig är det således självklart att känna ett passionerat förhållande även till min hifi-utrustning liksom till mina gitarrer, förstärkare, pedaler o.s.v.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
Man behöver ju inte vara oändligt rik för att gilla apparater. Man kan faktiskt gilla apparater utan att behöva äga dom.
Det går t o m att gilla saker och samtidigt inte vilja äga dom. Jag själv uppskattar exempelvis Citroën Xantia Activa men vill helst numera undvika att äga en dylik.
Strmbrg skrev:Åter lite erinran:
Jag hade faktiskt - under en massa år - ett lätt narkotiskt beroende (kan man skriva så? Ja, det gick...) av att konsumera nya hifi-prylar. In med det nya och ut med det gamla.
Jag hamstrade inte på mig mer och mer saker, men hade ovanan att vilja byta ut grejor titt som tätt.
Och det handlade egentligen inte så mycket om att "byta upp sig" till dyrare grejor varje gång, snarare att överhuvudtaget BYTA.
phloam skrev:Men detta har ju egentligen inget att göra med att älska olika apparater som del av en hobby?
...
phloam skrev:...
Som jag var inne på i svaret till tvett förut, bytandet har nog mer att göra med andra mekanismer, andra behov.
Strmbrg skrev:....
Jag har inget problem med att erkänna (berätta för er) att jag egentligen inte trivdes med det beteendet, men likafullt höll på på det viset.
Sladdrig självdisciplin kanske man kan klassa det som?
....
Jansson skrev:@bensnake. Ja jag vet. Förtjänar det. Jag vet.
@sprudel. Nu är du faktiskt väldigt mycket OT. Tråden handlar faktiskt om apparatintresse. Skidor och fiskespön är faktiskt inga apparater.
Vilka skidor har du köpt?
Laila skrev:Strmbrg skrev:....
Jag har inget problem med att erkänna (berätta för er) att jag egentligen inte trivdes med det beteendet, men likafullt höll på på det viset.
Sladdrig självdisciplin kanske man kan klassa det som?
....
Låter som ett "uttalande/deklarerande" på ett "AA-möte"* . . . typ
*Anonyma Audiofiler
sprudel skrev:Hallå kompis!![]()
Du glömde en sak som du måste ägna dig åt ytterligare, flugfiske och specialbyggda Sage-spön!
Mina nya skidor står i vardagsrummet, en dryg vecka kvar sedan är de en förlängd del av min kropp. Om jag tycker de är fina?
Strmbrg skrev:phloam skrev:Men detta har ju egentligen inget att göra med att älska olika apparater som del av en hobby?
...
Näe, det tror inte jag heller att det har.
Men jag tror samtidigt att jag understundom fick för mig att det var en del av hobbyn.phloam skrev:...
Som jag var inne på i svaret till tvett förut, bytandet har nog mer att göra med andra mekanismer, andra behov.
Det tror jag också.
phloam skrev:Det har ju anförts att prylbytandet skulle ha att samband med just "apparatälskande" - men det sambandet är nog mer av ett motsatsförhållande.
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Naqref skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som mindre vetande och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?
För att han kan?![]()
F ö håller jag inte med om att uttalandet stämmer och är objektivt sant.
Om man har (begränsad) tid över och en oändlig rikedom och börjar med att investera oändligt mycket i det ena eller det andra först så kommer det att finnas en konflikt eftersom man då inte har tid för det andra. D v s det kan vara sant men behöver inte vara det.
phloam skrev:...Nu drabbades jag av någon slags insikt här
Det kanske finns en koppling till hifi-hobbyn - nämligen den att prylbytarcirkus och ljudfixering som drabbar en del i själva verket är raka motsatsen till - eller någon slags motpol till - apparatälskandet och samlandet..!
IngOehman skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
Läs det som jag kommenterade, alltså det Steindl och Objektivisten skrev,
så ser du några som skriver nedvärderande inlägg.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.
tror alla kan förstå.
Vh, iö
Enkel logik? Men är den överhuvudtaget applicerbar i den här världen? Det existerar ingen som är oändligt rik om man med oändligt rik menar har oändligt med pengar, och detta är en objektiv sanning och ett faktum.
Mvh
Peter
phloam skrev:Den som har svårt att älska en apparat blir ju på ett annat sätt beroende av dess ev. ljudliga kvalitéer och drabbas av en slags oro över ljudet och tänkbara (inbillade?) brister.
phloam skrev:Medan apparatälskaren tvärtom kan ha mycket lättare att känna sig trygg i en viss apparats prestanda och inte behöver motivera "prylens" vara eller icke vara på ljudet allena.
phloam skrev:Jag är själv "apparatälskare", jag tenderar att samla istället för att hamna i nån byteskarusell (för mig främmande), jag får inte panik av att en apparat jag gillar kanske inte har perfekta prestanda ljudmässigt. Det finns ju annat att tycka om
phloam skrev:Det har ju anförts att prylbytandet skulle ha att samband med just "apparatälskande" - men det sambandet är nog mer av ett motsatsförhållande.
Makes sense?
bensnake skrev:Jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som hårdnackat hävdar sitt i princip totala ointresse för apparaterna/objekten/utrustningen/kringutrustningen som ju de facto möjliggör det som dessa individer hävdar att de har ett passionerat intresse/förhållningssätt inför.
IngOehman skrev:Men även om du inte förstår dem så kan du kanske respektera att de är lika ärliga med sin uppfattning som du är med din? Är inte det rimligt?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som hårdnackat hävdar sitt i princip totala ointresse för apparaterna/objekten/utrustningen/kringutrustningen som ju de facto möjliggör det som dessa individer hävdar att de har ett passionerat intresse/förhållningssätt inför.
Gör tankeexperimentet "om jag hade kunnat få samma ljud utan att behöva några apparater, hade jag velat ha dem ändå?"
Nattlorden skrev:
Gör tankeexperimentet "om jag hade kunnat få samma ljud utan att behöva några apparater, hade jag velat ha dem ändå?"
Nattlorden skrev:Blir man Akufil om man flyttar fokuset från apparaterna till rumsakustiken måntro?
bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Snarare som att åka skidor utan liftkö...
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:
Den tanken tycker jag är väldigt intressant.
Jag har tänkt den nu på senare år och jag skulle nog föredra det apparatlösa ljudet.
sprudel skrev:Jansson skrev:@bensnake. Ja jag vet. Förtjänar det. Jag vet.
@sprudel. Nu är du faktiskt väldigt mycket OT. Tråden handlar faktiskt om apparatintresse. Skidor och fiskespön är faktiskt inga apparater.
Vilka skidor har du köpt?
Rätt Jansson, det blev lite Offpiste där.![]()
Rossignol igen, nu har jag hela garaget fullt av dem förutom mina Stöckli Laser. Rossignol Experience 88 närmare bestämt.
IngOehman skrev:phloam skrev:Den som har svårt att älska en apparat blir ju på ett annat sätt beroende av dess ev. ljudliga kvalitéer och drabbas av en slags oro över ljudet och tänkbara (inbillade?) brister.
Konstigt resonamang.
Varför skulle man behöva älska en apparat för att INTE bli nojig över vad den
gör? Jag älskar inte min bil men tycker den fungerar utmärkt för vad jag har
den till.
Och OM det är sant att man om man älskar en apparat slutar bry sig om hur
den presterar, så riskerar det ju i allra högsta grad att drabba musiken.![]()
phloam skrev:Medan apparatälskaren tvärtom kan ha mycket lättare att känna sig trygg i en viss apparats prestanda och inte behöver motivera "prylens" vara eller icke vara på ljudet allena.
Helt okej, och jag har inga synpunkter på vad den ena eller andra väljer, men
det du säger nu är ju faktiskt att den som älskar en apparat offrar musikåter-
givningen. Förvisso säger du också att de känner sig trygga och därför inte
drabbasi egentlig mening, men ändå.
Du antyder ju faktiskt att apparatens ljudåtergivande förmåga kan bli ned-
prioriterad som en konsekvens av apparatälskandet, eller hur?
Men visst har du en poäng i att det inte behöver göra något om du är lycklig
ändå, kanske till och med lyckligare än med en apparat som du själv tycker
presterar bättre ljudmässigt (enligt din egen smak)?phloam skrev:Jag är själv "apparatälskare", jag tenderar att samla istället för att hamna i nån byteskarusell (för mig främmande), jag får inte panik av att en apparat jag gillar kanske inte har perfekta prestanda ljudmässigt. Det finns ju annat att tycka om
Och det är väl jättebra!
Ingen har väl sagt att du skall känna på något annat sätt?
Ändå skriver du sarkastiska inlägg där du spelar någon som inte uttalar sig
nedvärderande om någon som tycker det ena eller andra. Varför?phloam skrev:Det har ju anförts att prylbytandet skulle ha att samband med just "apparatälskande" - men det sambandet är nog mer av ett motsatsförhållande.
Makes sense?
Nej, det behöver inte vara ett motsatsförhållande.
Det beror väl på varför någon byter apparater hela tiden. Kan du inte tänka
dig att någon gör det för att de älskar apparater och därför vill prova väldigt
många?
Jag tänker mig att människor är rätt olika och har olika inställning även till
saker som ljudåtergivning.
En bil är en apparat, men motsvarar den musiken eller hifi-anläggningen?
1. Jag tror att den som vill ha en ursprungstrogen återgivning så motsvarar
musiken BÅDE bilen och vägen. Anläggningen har ingen parallell alls, efter-
som dess uppgift (att återge något) inte är representerat när man är ute
och kör bil.
2. Men jag tror att den som INTE har en ursprungstrogen återgivning som
ett specifikt mål utan mera ser ett upplevelsemål, ser anläggningen som en
parallelltill bilen och vägen är musiken. Och typ 2 har nog ofta svårt att alls
förstå hur man kan tänka som 1.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Lust skrev:IngOehman skrev:Men även om du inte förstår dem så kan du kanske respektera att de är lika ärliga med sin uppfattning som du är med din? Är inte det rimligt?
De flesta av de som har "hittat hem och numer lyssnar på musiken så som musikerna tänkt sig att det ska låta och därför blivit ointresserade av apparater så att de till fullo kan hänge sig åt musiken" är de som hänger och skriver mest här på faktiskt och diskuterar musik...
...eller det var visst apparater.
Det ÄR svårt att förstå!
Panelguy skrev:Ja det är MYCKET svårt att förstå hur många av de som har "hittat hem och numer lyssnar på musiken så som musikerna tänkt sig att det ska låta och därför blivit ointresserade av apparater så att de till fullo kan hänge sig åt musiken" överhuvudtaget har tid att lyssna på musik med tanke på hur mycket tid de lägger ner på diskussioner... om just apparater
bensnake skrev:Nattlorden skrev:Helhetsupplevelse kontra distraktion dvs.
Nej. Hångel i soffan i pauserna mellan låtarna.
bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Jag ser liftkön som en del av helhetsupplevelsen. Det finns så mycket (vackert) att titta på där. Medan man återhämtar sig...![]()
Om man bara slapp tyskarna...
Jansson skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Jag ser liftkön som en del av helhetsupplevelsen. Det finns så mycket (vackert) att titta på där. Medan man återhämtar sig...![]()
Fransmän är inte att leka med heller.
Kommer ihåg en gång när jag åkte upp med kabinen till Grand Motte.
Nån la en stark-sur lönnmördare. Mycket varmt och trångt. Dåligt med luft.
Mycket nära slagsmål. Trodde kabinen skulle hoppa av från kabeln.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:Helhetsupplevelse kontra distraktion dvs.
Du vill inte försöka förstå ämnet, eller du har förstått men tänker inte visa det?
bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:Helhetsupplevelse kontra distraktion dvs.
Du vill inte försöka förstå ämnet, eller du har förstått men tänker inte visa det?
Den utomordentligt irrelevanta analogin med liftkön var din, inte min. Jag spinner bara vidare för att du ska inse fånigheten i den.
KarlXII skrev:Jansson skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Typ som om man skulle kunna åka skidor utan skidor, menar du?
Fransmän är inte att leka med heller.
Kommer ihåg en gång när jag åkte upp med kabinen till Grand Motte.
Nån la en stark-sur lönnmördare. Mycket varmt och trångt. Dåligt med luft.
Mycket nära slagsmål. Trodde kabinen skulle hoppa av från kabeln.
Lite som när batterierna börjar ta slut till fjärrkontrollen .
bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:Helhetsupplevelse kontra distraktion dvs.
Den utomordentligt irrelevanta analogin med liftkön var din, inte min. Jag spinner bara vidare för att du ska inse fånigheten i den.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:Helhetsupplevelse kontra distraktion dvs.
Helhetsupplevelse kontra distraktion gällde apparater eller inte, inte skidor. Analogin var redan överspelad.
2-ch skrev::lol:![]()
Från varför vi gillar HiFi-apparter till sura mökar i trånga utrymmen.
Faktiskt är fantasktiskt!
bensnake skrev:Jansson skrev:Fast anal
Avd. fulcitat?
Panelguy skrev:Ja det är MYCKET svårt att förstå hur många av de som har "hittat hem och numer lyssnar på musiken så som musikerna tänkt sig att det ska låta och därför blivit ointresserade av apparater ...
phloam skrev:...
Strmbrg! Nu drabbades jag av någon slags insikt här
Det kanske finns en koppling till hifi-hobbyn - nämligen den att prylbytarcirkus och ljudfixering som drabbar en del i själva verket är raka motsatsen till - eller någon slags motpol till - apparatälskandet och samlandet..!
Den som har svårt att älska en apparat blir ju på ett annat sätt beroende av dess ev. ljudliga kvalitéer och drabbas av en slags oro över ljudet och tänkbara (inbillade?) brister. Medan apparatälskaren tvärtom kan ha mycket lättare att känna sig trygg i en viss apparats prestanda och inte behöver motivera "prylens" vara eller icke vara på ljudet allena.
Jag är själv "apparatälskare", jag tenderar att samla istället för att hamna i nån byteskarusell (för mig främmande), jag får inte panik av att en apparat jag gillar kanske inte har perfekta prestanda ljudmässigt. Det finns ju annat att tycka om
Det har ju anförts att prylbytandet skulle ha att samband med just "apparatälskande" - men det sambandet är nog mer av ett motsatsförhållande.
Makes sense?
Jansson skrev:bensnake skrev:Jansson skrev:Fast anal
Avd. fulcitat?
Se där ja. Så kan det gå.
Med det här tilltaget har du övertagit " hedersuppgiften" att vika servetterna.
Se det som en ynnest.
roggaro skrev:@ Strmbrg, det nog alltid hos mottagaren det brister i logiska resonemangdärför slåss folk så förfärligt om just logiken (VAD som är logiskt)
![]()
.Jag har ingen aning om huruvida det låter som musikerna tänkt i min apparatur.
Dock tycker jag att det låter på ett rimligt och trovärdigt sätt
roggaro skrev:vill nog påstå att jag 'älskar' musikern (as) intentioner mest.. är kompositören med som ett privilegium är jag lycklig för en stund
IngOehman skrev:Naqref skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?
"..."
... det tycks behövas
Vh, iö
För att han kan?![]()
F ö håller jag inte med om att uttalandet stämmer och är objektivt sant.
Om man har (begränsad) tid över och en oändlig rikedom och börjar med att investera oändligt mycket i det ena eller det andra först så kommer det att finnas en konflikt eftersom man då inte har tid för det andra. D v s det kan vara sant men behöver inte vara det.
Eh...
Förutsättningen var ju att man har både råd och tid över. Jag höll med
Henrik62 under de inramade villkoren - men alltså inte att frånvaron av
motsättning mellan apparater och musik gäller som en allmän sanning.
Så länge man har oändligt mycket pengar (eller det räcker med så mycket
att man inte lyckas göra av med dem) så saknas motsättningen. Annars
kan den mycket väl finnas.
Det är trevligt att se att du håller med, men är lustigt att du ändå säger
motsatsen. Det kanske beror på att du hellre säger emot än håller med?
Vh, iö
Strmbrg skrev:Så vad är egentligen SYFTET med diskussionen.![]()
xeizo skrev:Varför vi gillar HiFi-apparater?
Jag tror det stod i första inlägget redan ...
Strmbrg skrev:
Men, min grundfråga - som jag inte sett att vi rett ut i trå'n, är vad slags innebörd / olika personliga innebörder som ligger i begreppet 'Älska'.
Vi plöjer på, sida efter sida, utan att reda ut den frågan.
Eller ens FÖRSÖKA göra det.
celef skrev:lägg ner nu, kan ni inte kramaz och puzzaz iztället, nu när det är helg och bra muzik på tvn
phloam skrev:celef skrev:lägg ner nu, kan ni inte kramaz och puzzaz iztället, nu när det är helg och bra muzik på tvn
Nja, kramas och pussas med Strmbrg blir nog lite för, hrm, skäggigt för mig. Bra musik på tv'n? what? WHAT?
phloam skrev:celef skrev:lägg ner nu, kan ni inte kramaz och puzzaz iztället, nu när det är helg och bra muzik på tvn
Nja, kramas och pussas med Strmbrg blir nog lite för, hrm, skäggigt för mig. Bra musik på tv'n? what? WHAT?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster