bensnake skrev:BPM skrev:Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.
Nja med modifikation... Jag redogjorde i trådens inledning endast för mina subjektiva reflektioner baserade på gjorda forumerfarenheter. Utfallet var på intet sätt givet. Det ger, åtminstone än så länge, vid handen att många med bokstavstrogen transparens som ledstjärna förvisso använder Ino men lika många verkar använda högtalare av något annat märke (oklart vilket/vilka, då ingen av de som röstat så, har givit sig tillkänna och kommenterat). Den ena av de gemensamma nämnare jag ansåg mig ha funnit och som jag inledningsvis redogjorde för, har ju därigenom visat sig komma på skam, åtminstone delvis.
Dessutom är enligt utfallet de icke bokstavstrogna transparenssträvarna som använder Ino fler till antalet än de som har en fundamentalistisk (i sammanhanget ej avsett att vara nedvärderande) syn på "trohet mot fonogrammet". Det kom också som en överraskning för mig.
Och var det något jag absolut INTE ville ha i denna tråd, så var det just debakel om varför Ino eller något annat är bättre eller sämre eller att anhängare av respektive synsätt skulle råka i luven på varandra. Jag tycker att vi fixade detta rätt bra med några få undantag. Ömma tår finns det alltid överallt men på det stora hela har allt gått relativt lugnt till.
Så nej, någon ondsint baktanke eller dold agenda från min sida var det aldrig fråga om. Snarare ren, pur nyfikenhet baserad på fascination för fenomenet som sådant.
Fundamental transparensivrare räckte inte, du talar du om bokstavstrogna
också... Var skall det sluta?
Och du är fascinerad av fenomenet som sådant? Viket fenomen? Att bry sig
om HiFi?
Tycker för övrigt att BPM har många poänger i sitt inlägg.
bensnake skrev:BPM skrev:Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
Menar du svarsalternativen eller utfallet av omröstningen? Om du avser de förstnämnda, försökte jag så långt det var möjligt att skapa alternativ som skulle ge alla en möjlighet att rösta. Sett i backspegeln, borde jag kanske haft med två ytterligare alternativ, nämligen "Jag har en annan syn på transparens än den strikt bokstavstrogna och använder Ino" samt dito för övriga märken. Detta för att undvika missförstånd gällande transparensbegreppet.
Oj, oj, oj...
Om du skall prata om bokstavstrogna så måste du nog berätta vad tusan
du menar med det. Bokstavstrogen är man om man slaviskt följer något
som är skrivet utan att tänka själv eller ifrågasätta det.
Är det det du menar eller menar du något annat?
bensnake skrev:Jag tyckte dock att jag bemödade mig med att förklara för de som eventuellt saknade dessa alternativ att deras synsätt inrymdes i de båda sistnämnda svarsalternativen i omröstningen. Men det är lätt att missförstås/feltolkas, det står helt klart...
Om folk utgår ifrån att du menar det du skriver så blir det konstigt om du
kallar det att du blir feltolkad.
bensnake skrev:BPM skrev:Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system.
Ja. Ja. Och ja (med reservation för prioriteringen mellan musiken och systemet).
BPM skrev:De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.
Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.
Helt riktigt. Jag tror emellertid att du missförstått trådens syfte en smula. Jag ville undersöka om den koppling mellan "tranparensfundamentalism" (även denna gång skrivet utan nedvärderande avsikt) och Ino-ägande jag ansåg mig ha funnit, var en realitet.
Och där skriver du det själv. Tack!
bensnake skrev:Det visade sig att denna förmodade koppling inte var riktigt så signifikant som jag hade trott.
Fast det kan du inte veta heller, för hur kan du bedöma hur många som har
avstått ifrån att rösta på alternativ som du kallar "fundamental..." och som
du sedan beskriver som "bokstavstroende", helt enkelt för att det inte finns
något fundamentalt i deras inställning och de har heller inte någon tro till
bokstäver, utan de har kanske satt sig in i problemet, förstått dem och har
tagit ställning till dem baserat på detta.
Inte på grund av att de tror blindt på något skrivet och håller återgivingen
(även av usla fonogram) som viktigare än allt annat, inklusive musiken.
Kort sagt - hur kan du dra några slutsatser från en omröstning med de
alternativ du erbjudit?
Jag tror din förmodan är mycket riktigare än du tycks tro nu på grund av vad
du tycker omröstningen visar, men dina ramar är vassa inåt med värderingar/
beskrivningar som "fundamental" och "bokstavstroende", och det är inte kon-
stigt att människor är försiktiga med att inordna sig i dem och identifiera sig
med dina nästan beskrivningar när de är så förlöjligande och sakligt felaktiga.
Men att färre röstat på 1 och framförallt 4 än du tänkt dig beror nog bara på
detta. Hade du skrivit något mera neutralt, t ex;
"-Jag vill att anläggningen skall spela upp det som finns på fonogrammet men
kanske även ge mig en möjlighet att påverka återgivningen om jag inte gillar
det jag hör",
respektive;
"-Jag bryr mig mera om att anläggningen spelar upp det som ligger på fono-
grammet på att sätt som jag gillar än att det är en så exakt återgivning av
det som möjligt."
Så tror jag faktiskt att du hade sett ungefär det du väntade dig från början.
bensnake skrev:För mig är frågan intressant inte minst ur aspekten hur tydlig jag upplevt kopplingen mellan ett specifikt förhållningssätt och ägande av ett visst högtalarmärke (läs; Ino). I ett otal trådar jag läst och i vissa fall själv deltagit aktivt i, är det frapperande hur tydligt kopplingen framträtt.
Däremot har jag aldrig i någon tråd sett någon ge uttryck för detta synsätt och samtidigt framhävt något annat högtalarmärke än just Ino. (Därför förbryllar utfallet i omröstningen mig en smula. Folk röstar på detta alternativ men ger sig inte tillkänna med en kommentar. Lite konstigt, om du frågar mig.)
Om utfallet förbryllar dig så tycker jag du skall ta den kritik som framförts i
den här tråden på allvar. De som kommit med synpunkter kan du lära dig en
hel del av.
bensnake skrev:BPM skrev:Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
Alltså, det känns som om jag har varit näst intill transparent(!) öppen med min inställning och mitt synsätt gällande detta men ok, kortfattat:
Jag har subjektiva åsikter i den mån att jag kan tycka att det är lite fram- och-bak-tänk över att låsa sig vid trohet mot fonogrammet som ett självändamål men lägger ingen som helst objektiv värdering (rätt eller fel) i huruvida någon väljer att följa den bokstavstroget transparenta vägen eller ej.
Hur mycket du än snirklar dig så skriver du nu att folk ägnar sig åt både
"fram-och-bak-tänk" och du skriver "låsa sig vid.." och du beskyller dem som
är nyfikna på fonogrammet som att de är "bokstavstrogna".

Varför måste du skriva sådana tråkigheter.
Och vad tusan är en objektiv värdering? Värderingar är till sin natur subjek-
tiva (även om de kan vara baserade på något som är verkligt). Värdering =
subjektivt, värde objektivt.
bensnake skrev:Själv har jag funnit att vägen via i mitt tycke extremt goda rörförstärkare och högtalare som jag tycker slår det mesta, kanske allt, jag hittills lyssnat till på marknaden satt i relation till målen jag har med detta intresse, är den rätta. För mig. (Och jag har testat alternativ. Riktigt goda sådana. Över tid.) Inte en enda gång har jag tänkt tanken eller ställt frågan huruvida ljudsceneriet är ursprungstroget insignalen eller ej. Det är mig helt egalt.
Och ingen har väl klagat på dig för det heller, eller kallat dig för bokstavstro-
ende eller sagt att du är fundamentalist?
bensnake skrev:Min inre referens för hur jag vill att det ska låta satt i relation till hur musik "ska" låta, är så pass stark att jag aldrig behöver fundera i dessa banor.
Fast inre referens är ju vad jag brukar tala om, som det enda man har att
utgå ifrån när man skall ta ställning till vad en anläggning i sin helhet pres-
terar, med det programmaterial man spelar på anläggningen - och det är ju
just ens känsla av hur levande musik är som är den inre referensen.
Eller menar du en helt annan sorts inre referens än den jag talar om och väl
dessutom har introducerat som begrepp här på faktiskt.se?
bensnake skrev:Detta kan ha sin grund i min bakgrund som musiker, mitt absoluta gehör samt min gedigna erfarenhet av musiklyssning i högkvalitativa anläggningar under drygt 20 års tid.
Det är du ju inte ensam om här på faktiskt. Många har nog dubbelt så lång
erfarenhet dessutom. Ändå väljer andra på andra sätt. Tror inte det som du
berättar om dig själv är orsaken till dina val.
bensnake skrev:Mitt primära mål med musiklyssning hemma i fåtöljen är att uppnå största möjliga behållning av musiken över tid, ett mål jag anser att jag nått, och kontinuerligt når, med nuvarande system.
Är inte säker på att jag förstår vad du menar med "över tid". Det kan t ex
betyda att du ständigt ändrar på saker och tycker att det viktiga är att du
når ett tillräckligt högt medelvärde, men jag tror nog du menar något annat.
Kanske menar du att anläggningen inte gör dig lyssningstrött och att du ser
det som ett stort värde även om priset är att det blir tråkigare att lyssna på
musik, men då lyssningströttheten uteblir kan du spela längre tid som kom-
pensation för att det inte är så exalterande?
Eller för att fråga ännu mera konkret och utan ledande element:
Har du lust att berätta vad du menar med över tid? Var är skillnaden mot att
ge största möjliga behållning av musiken, punkt?
bensnake skrev:BPM skrev:Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat
Se ovan. Jag har som sagt aldrig sett något annat märke figurera i sammanhanget bokstavstrogen transparenssträvan. Just därför.
Bokstavstrogen igen.

Det finns inget sådant. Det är något du drömt ihop bara, och om det är
din egen fantasi snarare än något som finns på riktigt som fascinerar dig så
förklarar det kanske ett och annat.
Men i klartext då: Jag kan knappt tänka mig något värre än bokstavstroende.
ALLA sorters trosföreställningar (bokstavstroende är en sorts auktoritets-
troende och majoritetstroende liksom tro på vilka myter eller tumrelger är lika
illa) som substitut till att undersöka och göra en insatt bedömning.
Och att skaffa Ino-högtalare utan att ha gjort en egen bedömning med sina
egna öron mot sin inre referens - det går inte ens*! Så viktigt är det för mig
att ingen skall skaffa Ino-högtalare baserat på en enfaldig tro. Jag vill att alla
skall informera sig, tänka själv OCH få uppleva hur det receptet avspeglar sig
i termer av upplevelser.
*Annat än begagnat.
bensnake skrev:BPM skrev:Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.
Det vore mig fullständigt främmande att idiotförklara någon på sådana lösa grunder. Och igen; jag redogjorde inledningsvis i tråden att jag ansåg mig ha funnit vissa gemensamma nämnare för bokstavstrogna transparenssträvare. Inoägande var en av dessa. Jag ville undersöka i vilken utsträckning detta stämde. Till viss del hade jag rätt (naturligtvis, jag är ju läskunnig och tillräckligt "skarp" för att dra adekvata slutsatser utifrån såväl implicita antydningar som rena utspel) men en del har även kommit fram i omröstningen som jag tidigare inte kände till. Och sådant är ju kul...

Tycker jag.
/Snake
Från omröstningen kan man nog i princip bara dra två slutsatser - att du
formulerar svarsalternativen (oavsiktligt eller med avsikt*) så att det blir pin-
samt att rösta 1 och 2, och det resultat du väntade dig att få fick du inte.
Vh, iö
- - - - -
*Jag gissar utan egentlig avsikt, men samtidigt är det svårt att förstå hur du
kan se på andra människor på det viset och tro så lågt om dem.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).