Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Vad jag vet är att förstärkare mäter i princip identiskt när det kommer till tonkurva ner till i alla fall 10Hz och jag har fått för mig att en watt är en watt..så hur kan det komma sig att man så ofta läser att "basen i högtalaren var bångstyrig men när jag bytte till det 10ggr dyrare slutsteget XX så blev basen tung och kontrollerad, hölls i järngrepp, pistongkänsla"..osv..
BPM skrev:Jag vet att frågan varit uppe innan, men måste ändå få en sak utredd en gång för alla..
Vad jag vet är att förstärkare mäter i princip identiskt när det kommer till tonkurva ner till i alla fall 10Hz och jag har fått för mig att en watt är en watt..så hur kan det komma sig att man så ofta läser att "basen i högtalaren var bångstyrig men när jag bytte till det 10ggr dyrare slutsteget XX så blev basen tung och kontrollerad, hölls i järngrepp, pistongkänsla"..osv..
Kanske måste det till blindtest för att man ska kunna göra en objektiv bedömning.
BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Och så detta med tonkurva.. De flesta förstärkare mäter ju i princip snörrakt inom det hörbara området men ändå så beskrivs vissa som detaljerade där andra prioriterar helheten, vissa som slanka i basen men andra som kraftfulla.. Det borde ju vara nästan omöjligt..
IngOehman skrev:Övertygelsen att det absolut inte handlar om frekvensgång (den sorts frekvensgångsfel som Almen påvisade är för övrigt egentligen något annat, nämligen utimpedansorsakad påverkan, som även påverkar annat än det du ser i grafen som Almen visar), varifrån kommer den?
Att du hört skillnader som inte är likadana som de du hör när du vrider på bas- och diskantkontrollen är ju inget bevis för att det inte är tonkurvepåverkan.
Tonkurvepåverkan kan låta på väldigt många olika sätt, och att bestämma att något inte kan vara tonkurveorsakat utan att ha undersökt det verkar bara lite dumt, tycker jag. Det betyder inte att allt är tonkurva, men varför utesluta tonkurvepåverkan utan att undersöka saken?
Bara för att ge exempel på hur saker kan låta, som är tonkurvepåverkan, kan jag nämna att det ett reverb gör är ett exempel på komplex tonkurvepåverkan. Det apparater gör som inte är tänkta som reverb, är förstås inte lika dramatiska saker, men upplevelser man har kan sträcka sig hela vägen från det man hör när man vrider lite försiktigt på en tonkontroll, till det man hör när man kopplar in ett reverb - och faktiskt vara tonkurveorsakade.
Och tittar man på den sortens tonkurvepåverkan som ges av samspelat mellan en förstärkares utimpedans och en högtalares lastimpedans så är det inte okomplicerade tonkurveeffekter vi talar om. Det är heller inte nödvändigtvis bara tonkurvepåverkan man får av den samverkanseffekten.
Vh, iö
BPM skrev:Alltså är det fullt naturligt att 2st förstärkare som mäter i princip likadant och som levererar likartade effekter i labmiljö kan låta olika vid praktisk användning (alltså driver en specifik högtalare)?
BPM skrev:Och hur bra är egentligen moderna förstärkare generellt? Nu är ju inte priset i sig en absolut kvalitetsstämpel men jag tror nog att alla förstår vad jag menar när jag tar exemplet drivning kontra högtalare. Finns möjlighet för ett bättre resultat med en bra förstärkare för 10k och en bra högtalare för 40k än om man istället fördelar budgeten tvärtom och alltså har en bra förstärkare för 40k och ett par högtalare som är fina för priset 10? Självklart vet jag att det går att hitta vissa högtalare för 10k som kan låta bättre än vissa för 40, och säkert gäller detsamma för förstärkare men jag hoppas att frågeställningen ändå går fram.
BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Och så detta med tonkurva.. De flesta förstärkare mäter ju i princip snörrakt inom det hörbara området men ändå så beskrivs vissa som detaljerade där andra prioriterar helheten, vissa som slanka i basen men andra som kraftfulla.. Det borde ju vara nästan omöjligt..
Max_Headroom skrev:En bra grund att börja från är just själva lasten. En högtalare med vettigt resistans och fasbeteende gör att jobbet för förstärkaren blir mycket enklare och man kan komma billigare och smidigare undan.
Max_Headroom skrev:BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Det är det. Omöjligt alltså. Mycket av dom påstodda skillnader du kan läsa om i Hifi-tidningar när det gäller färstärkre är rena påhitt. Upplevda eller fabulerade. Dom upplevda skillnaderna har betydligt mer att göra med lyssnaren än med elektroniken. Det finns gott om exempel där folk lurat sina Hifi-guldöron till lyssnare att en liten struntförstärkare är ett fett Krell-slutsteg eller motsvarande. Folk hör det dom tror. Inget konstigt alls, men många vägrar inse att det är på det här sättet. Speciellt HiFi-nötter som har satsat hela sin hobby och kanske pengar på att höra skilnader som egentligen inte finns där.
Men, nog om lyssnare. Förstärkare präglas mer av sina brister än sina förtjänster. Normala transistorförstärkare låter i princip likadant med normala laster ända tills dom börjar närma sig klippgränsen. Och med bra inspelaningar så sker det mycket tidigare än man kanske kan tro. Och det är i det här området som skillnaderna mellan olika förstärkare kommer fram på ett mer tydligt sätt.
Idealt är att ha en förstärakre som inte klipper, någonsin, med det ljudtryck man vill ha och med dom högtalare man har. Ofta bilr det en stor och dyr sak. Alltså måste man kompromissa, och välja en som "klipper snyggt".
En bra grund att börja från är just själva lasten. En högtalare med vettigt resistans och fasbeteende gör att jobbet för förstärkaren blir mycket enklare och man kan komma billigare och smidigare undan.
RogerGustavsson skrev:En sak som ännu inte nämnts är de synergieffekter som kan finnas mellan högtalare, förstärkeri eller andra delar i apparatkedjan (inkl. lyssningsrummet). Det finns kombinationer som fungerar bra tillsammans och som infogade i andra sammanhang inte alls är lika trevliga.
De längre upp nämda Audiolab-stegen skiljer sig åt en del, 8200M lämnar 125 W i 8 ohm, 8200MB 250 W. MB fick bra betyg av Johan Lindroos i MoLt.
http://www.studio-22.com/audiolab/image ... idelrg.jpg
http://www.hifishock.org/galleries/elec ... diolab.jpg
Conan skrev:Ibland när jag funderar på det där med skillnader mellan brukar jag påminna mig om Richard Clarks Amplifier Challenge:
http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
I princip går väl testet ut på att kunna höra skillnad mellan två förstärkare och om man lyckes med detta utlovas en prissumma på 10 000 dollares. Några krav finns dock men det verkar inte vara några konstigheter egentligen utan normal teknisk prestanda och inga alltför krokiga frekvensgångar:
[... ]
BPM skrev:Men allt man läst om att "Tänk inte ens tanken på att försöka driva dessa högtalare med en bioreceiver" har fått mig fundersam..när de i testen av sagda högtalare använder ett visserligen dyrt slutsteg men som mäter upp lägre effekter än många bioprylar.
BosseS skrev:BPM skrev:Men allt man läst om att "Tänk inte ens tanken på att försöka driva dessa högtalare med en bioreceiver" har fått mig fundersam..när de i testen av sagda högtalare använder ett visserligen dyrt slutsteg men som mäter upp lägre effekter än många bioprylar.
Om du läst detta i en reklamfinansierad hifitidning så har detta påstående naturliga förklaringar
BPM skrev:Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare för 10ggr pengarna.. Inte för att det borde vara skillnad. Mer för att jag har högre tilltro till mänskligheten och framför allt mina fellow ljudintresserade än så...
Bill50x skrev:BPM skrev:Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare för 10ggr pengarna.. Inte för att det borde vara skillnad. Mer för att jag har högre tilltro till mänskligheten och framför allt mina fellow ljudintresserade än så...
Men är det inte knasigt att jämföra en förstärkare för 10 papp jämfört med en högtalare för samma peng? Ska jag jämföra en pickup med en tonarm med ett drivverk, med en motorstyrning resp riaa för för tiotusen per enhet eller ska jag jämföra med en komplett skivspelare? Att balansera en anläggning prismässigt är inte relevant. Man köper den anläggning som låter bra och när det är dags för uppgradering funderar man på var en given budget ger bäst förbättring, tycker jag. Och det är inte givet att alla pengar ska gå till högtalarna, även om det i vissa fall kan vara så.
/ B
PerStromgren skrev:Det där borde vara lättförtjänta pengar för FE-tränade lyssnare! De kan ju skilja förstärkare med goda prestanda från en rak tråd och då borde två förstärkare vara ännu enklare.
Conan skrev:PerStromgren skrev:Det där borde vara lättförtjänta pengar för FE-tränade lyssnare! De kan ju skilja förstärkare med goda prestanda från en rak tråd och då borde två förstärkare vara ännu enklare.
Tror tvärtom att det är mycket lättare att höra skillnad på F & E med konstlast än mellan två olika förstärkare A & B som lirar nivåmatchat och inom den svagaste stärkarens "comfort zone" på ett par vanliga högtalare.
Bill50x skrev:Det borde inte vara någon skillnad. Låter det olika så gör det. Oavsett om om det är i ett A/B-test eller F/E. Däremot, om man nu lyssnar på exvis förstärkare, så kan det givetvis vara svårare att i ett A/B-test vara svårare att veta vilket objekt som är bättre resp sämre jmf med en F/E-lyssning. Detta givetvis under förutsättning att man i övrigt accepterar de begränsningar som finns i resp testmetodik.
RogerGustavsson skrev:En sak som ännu inte nämnts är de synergieffekter som kan finnas mellan högtalare, förstärkeri eller andra delar i apparatkedjan (inkl. lyssningsrummet). Det finns kombinationer som fungerar bra tillsammans och som infogade i andra sammanhang inte alls är lika trevliga.
Conan skrev:Bill50x skrev:Det borde inte vara någon skillnad. Låter det olika så gör det. Oavsett om om det är i ett A/B-test eller F/E. Däremot, om man nu lyssnar på exvis förstärkare, så kan det givetvis vara svårare att i ett A/B-test vara svårare att veta vilket objekt som är bättre resp sämre jmf med en F/E-lyssning. Detta givetvis under förutsättning att man i övrigt accepterar de begränsningar som finns i resp testmetodik.
Men erfarenheten talar emot dig; I Richard Clarks Amplifier Challenge har 1000 personer misslyckats med att höra skillnad mellan A och B, medan hos LTS har man bara misslyckats att detektera hörbarhet en handfull gånger.
Bill50x skrev:"Övertygelsen att det absolut inte handlar om frekvensgång" har jag inte skrivit, jag bara skriver att det inte är det enda som skiljer slutsteg åt.
Bill50x skrev:Synen att frekvensgång (och effekt) är det enda som styr hur ett slutsteg låter är en felsyn enligt mig. Olika högtalare ger olika last och dessutom låter slutsteg olika i sig själv. Lyssnar man efter hur musiken låter och inte bara på hur mycket ljud man får i olika frekvensspektra så klarnar bilden lite. Istället för att lyssna efter hur, tex mycket bas du har, lyssna istället efter hur tydligt du hör basen eller hur tydligt du förstår vad basisten spelar. Eller välj ut vilket instrument som helst, känn efter hur väl det hänger ihop med de övriga instrumenten. Eller gör det enkelt för dig när du jämför slutsteg, i vilken av dem gillar du artisten bäst? Det handlar absolut inte om frekvensgång så bortse från eventuella skillnader i denna.
IngOehman skrev:Klart det är.
Om skillnaderna är hörbara så är det ofta små skillnader, som är försumbara jämfört med andra påverkanseffekter från andra delar av hifi-kedjan.
Vh, iö
Bill50x skrev:Vilket betyder att det är skillnad mellan slutsteg, eller?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:"Övertygelsen att det absolut inte handlar om frekvensgång" har jag inte skrivit, jag bara skriver att det inte är det enda som skiljer slutsteg åt.Bill50x skrev:Synen att frekvensgång (och effekt) är det enda som styr hur ett slutsteg låter är en felsyn enligt mig. Olika högtalare ger olika last och dessutom låter slutsteg olika i sig själv. Lyssnar man efter hur musiken låter och inte bara på hur mycket ljud man får i olika frekvensspektra så klarnar bilden lite. Istället för att lyssna efter hur, tex mycket bas du har, lyssna istället efter hur tydligt du hör basen eller hur tydligt du förstår vad basisten spelar. Eller välj ut vilket instrument som helst, känn efter hur väl det hänger ihop med de övriga instrumenten. Eller gör det enkelt för dig när du jämför slutsteg, i vilken av dem gillar du artisten bäst? Det handlar absolut inte om frekvensgång så bortse från eventuella skillnader i denna.
ante_77 skrev:Visst märker man skillnad på förstärkare.
Om jag märker någon skillnad på en förstärkare som kostar 250.000kr eller en som kostar 280.000kr vet jag inte.
Men i lågprissegmentet så hör man stor skillnad. Och jag tycker att det finns högtalare som kräver en "matchad" förstärkare.
BPM skrev:Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare[förstärkare] för 10ggr pengarna..
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:"Övertygelsen att det absolut inte handlar om frekvensgång" har jag inte skrivit, jag bara skriver att det inte är det enda som skiljer slutsteg åt.Bill50x skrev:Synen att frekvensgång (och effekt) är det enda som styr hur ett slutsteg låter är en felsyn enligt mig. Olika högtalare ger olika last och dessutom låter slutsteg olika i sig själv. Lyssnar man efter hur musiken låter och inte bara på hur mycket ljud man får i olika frekvensspektra så klarnar bilden lite. Istället för att lyssna efter hur, tex mycket bas du har, lyssna istället efter hur tydligt du hör basen eller hur tydligt du förstår vad basisten spelar. Eller välj ut vilket instrument som helst, känn efter hur väl det hänger ihop med de övriga instrumenten. Eller gör det enkelt för dig när du jämför slutsteg, i vilken av dem gillar du artisten bäst? Det handlar absolut inte om frekvensgång så bortse från eventuella skillnader i denna.
Vad vill du ha sagt?
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:
Vad vill du ha sagt?
/ B
När du skrev det där fetade så frågade jag dig varifrån den övertygelsen kom. Då skrev du att du aldrig skrivit något sådant och att du bara skrivit att tonkurvan inte är det enda som skiljer slutsteg från varandra.
Nu när du vet att du faktiskt skrivit att det absolut inte handlar om frekvensgång om du gillar en artist bättre med ett slutsteg än med ett annat - varifrån kommer den övertygelsen ifrån?
Jag är nyfiken. Hur vet du att det inte handlat om tonkurvan? Tonkurvepåverkanseffekter kan vara både väldigt stora och av enormt många typer. Även ett reverb är en sorts tonkurveeffekt.
Bill50x skrev: Typ "hur bra spelar artisterna tillsammans" snarare än "hur låter diskanten".
/ B
Laila skrev:Ivor(Linn) har tydligen satt ett outplånligt intryck på/i din hjärna Bill* . . .![]()
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Vad vill du ha sagt?
/ B
När du skrev det där fetade så frågade jag dig varifrån den övertygelsen kom. Då skrev du att du aldrig skrivit något sådant och att du bara skrivit att tonkurvan inte är det enda som skiljer slutsteg från varandra.
Nu när du vet att du faktiskt skrivit att det absolut inte handlar om frekvensgång om du gillar en artist bättre med ett slutsteg än med ett annat - varifrån kommer den övertygelsen ifrån?
Jag är nyfiken. Hur vet du att det inte handlat om tonkurvan? Tonkurvepåverkanseffekter kan vara både väldigt stora och av enormt många typer. Även ett reverb är en sorts tonkurveeffekt.
Sorry, missade den den fetade stilen, den syns dåligt på min skärm/jag börjar se dåligt...
De skillnader jag hör när det gäller "hur ett slutsteg spelar" känns inte som om det handlar om frekvensgångsskillnader, mera som något som ligger i tidsdomänen. Vad jag avsåg med min kommentar som du fetat var att inte fokusera på frekvensgången/tonkurvan/"ljust eller mörkt" utan snarare lyssna på andra variabler. Typ "hur bra spelar artisterna tillsammans" snarare än "hur låter diskanten".
/ B
Laila skrev:Bill50x skrev: Typ "hur bra spelar artisterna tillsammans" snarare än "hur låter diskanten".
/ B
Hemma hos mig låter var å varannan nyproducerad CD som att musikerna spelar tillsammans
i en odefinierbar gröt oavsett stärkare(av de som jag har tillgång till) . . . typ.![]()
paa skrev:ante_77 skrev:Visst märker man skillnad på förstärkare.
Om jag märker någon skillnad på en förstärkare som kostar 250.000kr eller en som kostar 280.000kr vet jag inte.
Men i lågprissegmentet så hör man stor skillnad. Och jag tycker att det finns högtalare som kräver en "matchad" förstärkare.
Det går säkert bra att hitta två dyra förstärkare som låter olika, liksom två billiga som låter väldigt lika, precis som tvärtom.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Klart det är.
Om skillnaderna är hörbara så är det ofta små skillnader, som är försumbara jämfört med andra påverkanseffekter från andra delar av hifi-kedjan.
Vh, iö
Yes!![]()
Nästa del i diskussionen handlar enligt mig om hur dessa "små" skillnader uppfattas hos olika individer. Det är avgörande för hur de framställs i media och på ljudforum. Vi har ju ingen skala för dessa skillnader i uppfattning.
För den som snöat in på en uppfattad skillnad, en egenhet, av kombinationen slutsteg/högtalare jämfört med sin egen referens så kan ju skillnaden uppfattas som betydande hur än liten den är. För någon annan så passerar bara den lilla anomalin förbi. Vi har ju ingen aning om i vilken 10-potens härad av påverkan skribenter diskuterar.
IngOehman skrev:Men hittar nästan mera skit i prisklassen runt 200 000:-!
Fast det är å andra sidan inte självklart vad som skall kallas "skit", jag kan ju heller inte veta vad du menar när du skriver så. Men låt mig då säga detta - om man jämför 10 slumpvis valda förstärkare för > 200 000:- så är oddsen bra för att de skall skilja sig åt mera från varandra än tio likaledes slumpvis valda förstärkare för 2000:-.sprudel skrev:IngOehman skrev:Klart det är.
Vh, iö
Yes!![]()
Nästa del i diskussionen handlar enligt mig om hur dessa "små" skillnader uppfattas hos olika individer. Det är avgörande för hur de framställs i media och på ljudforum. Vi har ju ingen skala för dessa skillnader i uppfattning.
För den som snöat in på en uppfattad skillnad, en egenhet, av kombinationen slutsteg/högtalare jämfört med sin egen referens så kan ju skillnaden uppfattas som betydande hur än liten den är. För någon annan så passerar bara den lilla anomalin förbi. Vi har ju ingen aning om i vilken 10-potens härad av påverkan skribenter diskuterar.
Du har absolut en poäng med det där.
Men saken är å andra sidan den att den där skillnaden kan vara noll, för så stark är suggestionens makt.
Det gör dock självklart inte problemet mindre. En outståmedbar förstärkare är ju oanvändbar, även om den karaktär man "hör" (upplever som något som hörs) beror på förväntanseffekter.
Och även hörbara påverkaseffekter, kan uppfattas som tio- eller ännu flerfaldigare värre än de är, av suggestionsskäl, som det ÄR (som du säger) mycket svårt att säga att ett fel som är litet därför måste vara försumbart. Det är ju bara försumbart om den som hör det verkligen känner att de kan försumma det. Typ.
Till syvende och sist är det upp till var och en att göra bedömningen. Ingen test kan helt ersätta den egna upplevelsen - oavsett vad den beror på.
Vh, iö
Bill50x skrev:De skillnader jag hör när det gäller "hur ett slutsteg spelar" känns inte som om det handlar om frekvensgångsskillnader, mera som något som ligger i tidsdomänen. Vad jag avsåg med min kommentar som du fetat var att inte fokusera på frekvensgången/tonkurvan/"ljust eller mörkt" utan snarare lyssna på andra variabler. Typ "hur bra spelar artisterna tillsammans" snarare än "hur låter diskanten".
ante_77 skrev:Visst märker man skillnad på förstärkare.
IngOehman skrev:Men hittar nästan mera skit i prisklassen runt 200 000:-!
Fast det är å andra sidan inte självklart vad som skall kallas "skit", jag kan ju heller inte veta vad du menar när du skriver så. Men låt mig då säga detta - om man jämför 10 slumpvis valda förstärkare för > 200 000:- så är oddsen bra för att de skall skilja sig åt mera från varandra än tio likaledes slumpvis valda förstärkare för 2000:-.
Vh, iö
Panelguy skrev:ante_77 skrev:Visst märker man skillnad på förstärkare.
Absolut. Jag minns fortfarande när jag bytte en Yamaha M4 mot en Adyton P-3000, båda specade till 120W i 8 Ohm, skillnaden var enorm till det Norska stegets fördel. Helt plötsligt spelade MGIIa bas.
sprudel skrev:Det tror jag.
En duktig konstruktör som kan hantverket på sina 5 fingrar bör kunna modulera så att steg får de karaktärer han vill ha fram. Läste någonstans att konstruktören av Pass-stegen började med en modul som mätte perfekt och sedan modifierade så att han fick fram det han ville. Det var detta som var själva konsten i att konstruera slutsteg, inte att göra dem mätbart perfekta.
Nu tar säkert tråden fart.
En duktig konstruktör som kan hantverket på sina 5 fingrar bör kunna modulera så att steg får de karaktärer han vill ha fram. Läste någonstans att konstruktören av Pass-stegen började med en modul som mätte perfekt och sedan modifierade så att han fick fram det han ville. Det var detta som var själva konsten i att konstruera slutsteg, inte att göra dem mätbart perfekta.
Max_Headroom skrev:sprudel skrev:Det tror jag.
Det bästa är väl om olika konstruktörer har olika idéer om såväl vad dom vill uppnå som sina konstruktionsidéer.
Slutsteg som mäter perfekt passar mig utmärkt, men är kanske inte alls vad du eller någon annan vill ha.
Problemet som jag ser det är att diverse konstruktörer och tillverkare påstår att dom gör en sak, när dom i själva verket håller på med något helt annat.
Max_Headroom skrev:Det bästa är väl om olika konstruktörer har olika idéer om såväl vad dom vill uppnå som sina konstruktionsidéer.
Slutsteg som mäter perfekt passar mig utmärkt, men är kanske inte alls vad du eller någon annan vill ha.
Problemet som jag ser det är att diverse konstruktörer och tillverkare påstår att dom gör en sak, när dom i själva verket håller på med något helt annat.
sprudel skrev:Max_Headroom skrev:sprudel skrev:Det tror jag.
Det bästa är väl om olika konstruktörer har olika idéer om såväl vad dom vill uppnå som sina konstruktionsidéer.
Ja, smaken är ju som baken. Vad har du för gränser för perfekt förresten?
Max_Headroom skrev:Perfekt, förståss. Men det går ju inte att bygga rent praktiskt, men man kan komma så nära att avvikelsen är helt försumbar. Lämpligt är ju om tillverkaren redovisar dels sin målssättning och dels vad man lyckats bygga. Så kan ju jag som kunde sedan bedömma om det duger eller inte för mina behov.
Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Perfekt, förståss. Men det går ju inte att bygga rent praktiskt, men man kan komma så nära att avvikelsen är helt försumbar. Lämpligt är ju om tillverkaren redovisar dels sin målssättning och dels vad man lyckats bygga. Så kan ju jag som kunde sedan bedömma om det duger eller inte för mina behov.
Högst osäkert om någon tillverkare skulle gå ut med att målsättningen är ett färgat ljud. Vill man ha ett absolut neutralt ljud är det väl Spectral, Soulution och Bryston som brukar nämnas. Likväl hör man ibland de som menar att dessa är sterila och omusikaliska så vad som är "perfekt" skiljer sig nog en del beroende på vem man frågar.
PerStromgren skrev:Om någon vill sälja en förstärkare måste den ju vara annorlunda än sina konkurrenter på något sätt. Ett sätt är att den låter annorlunda och då måste den nog färga signalen.
sprudel skrev:PerStromgren skrev:Om någon vill sälja en förstärkare måste den ju vara annorlunda än sina konkurrenter på något sätt. Ett sätt är att den låter annorlunda och då måste den nog färga signalen.
Japp, den färgar som alla andra förstärkare också gör, mer eller mindre.
Stereophile skrev:Wavac SH-833 monoblock power amplifier
Description: "Effective" power: 150W. Frequency range: 20Hz-100kHz. Input sensitivity: 1V. Input impedance: 100k ohms. Signal/noise ratio: >100dB (no reference level quoted).
Price: $350,000/pair. Warranty: 1 year parts & labor; 6 months, tubes.
...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis... There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work. --- A week or so into the review, one channel failed, and back the designer came. Turned out to be a cracked power resistor...
Wavac claims there are no capacitors in the SH-833's circuit [I actually counted four in the amplifier chassis, two of which do appear to be in the audio circuit—JA.], which runs in class-A and is claimed to deliver 150W, with a frequency range of 20Hz-100kHz—an unusually high power output and wide bandwidth for a SET amp. Let's hope JA's measurements support those claims. [Sorry dude—Almen.]
The SH-833s reproduced the sound of the flute with more of the tonal, textural, spatial, and presentational cues heard when you hear a flutist performing live.
That's what the SH-833 did with every instrument or voice it reproduced. It made everything seem more alive, more real, more pure. Was it the truth, or a euphonic coloration? If it truly sounded more alive, more convincing of reality, does it matter? Do you really think that hard, brittle-sounding amplifiers that measure "perfectly" are giving you "the truth"? I can't answer that question.
... it had absolute midrange purity, physicality, transparency, and especially delicacy.
sprudel skrev:Undrar hur den låter, någon som lyssnat?
Almen skrev:sprudel skrev:Undrar hur den låter, någon som lyssnat?
Jag kan tänka mig att det SET-slutsteg vi F/E-lyssnade på i Gbg för några år sedan gjorde lite samma saker som detta. Och det kommer du väl ihåg hur det färgade?
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Undrar hur den låter, någon som lyssnat?
Jag kan tänka mig att det SET-slutsteg vi F/E-lyssnade på i Gbg för några år sedan gjorde lite samma saker som detta. Och det kommer du väl ihåg hur det färgade?
Jag lånade faktiskt Lech.s steg och provade hemma, men det blev platt fall. Spotifys tillkortakommanden i kubik, om du förstår vad jag menar.
Bumligt och avrundat, grööötigt.
Fattar inte hur det kunde låta så bra i Lechs anläggning som det gjorde men där har vi synergin antagligen.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Jag kan tänka mig att det SET-slutsteg vi F/E-lyssnade på i Gbg för några år sedan gjorde lite samma saker som detta. Och det kommer du väl ihåg hur det färgade?
Jag lånade faktiskt Lech.s steg och provade hemma, men det blev platt fall. Spotifys tillkortakommanden i kubik, om du förstår vad jag menar.
Bumligt och avrundat, grööötigt.
Fattar inte hur det kunde låta så bra i Lechs anläggning som det gjorde men där har vi synergin antagligen.
Lånade du det vi F/E-lyssnade? För vi hörde aldrig just det steget spela i anläggningen - vi F/E-lyssnade det enbart. Å andra sidan var det väl ett inte helt olikt steg som spelade i anläggningen (JJ).
Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Perfekt, förståss. Men det går ju inte att bygga rent praktiskt, men man kan komma så nära att avvikelsen är helt försumbar. Lämpligt är ju om tillverkaren redovisar dels sin målssättning och dels vad man lyckats bygga. Så kan ju jag som kunde sedan bedömma om det duger eller inte för mina behov.
Högst osäkert om någon tillverkare skulle gå ut med att målsättningen är ett färgat ljud.
Panelguy skrev:Vill man ha ett absolut neutralt ljud är det väl Spectral, Soulution och Bryston som brukar nämnas. Likväl hör man ibland de som menar att dessa är sterila och omusikaliska så vad som är "perfekt" skiljer sig nog en del beroende på vem man frågar.
Objektivisten skrev:En tumregel är att två transistorwatt motsvarar en rörwatt
Almen skrev:Objektivisten skrev:En tumregel är att två transistorwatt motsvarar en rörwatt
Det beror ju lite på hur man räknar, det där. Men om man tittar på Wavacen så ger den ca 0,8 W vid 1% dist. Holographic Audio AMP27 ger 450 W, så då motsvarar en rörwatt strax över 560 W - typ 27,5 dB.
Å andra sidan kan man titta på vad man får när man betalar: Wavacen á $350,000 ger 2,2 mikrowatt/$, medan AMP27 á motsv ger nästan 0,1 W/$, en faktor 42000.
Så i vilket fall är väl en faktor två lite snålt tilltaget?
sprudel skrev:Åandra sidan tror jag att de som gillar sin Wavac skulle ha HA:s slusteg till något helt annat än att spela musik med. Förmodligen är den oduglig i deras tycke.
sprudel skrev:Tror nog de hör skillnaden.
sprudel skrev:Tror nog de hör skillnaden.
Almen skrev:sprudel skrev:Tror nog de hör skillnaden.
Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.
Å andra sidan finns det ju inget som säger att inte en Wavac-ägare skulle kunna tycka att ett HA-steg är da shit, säljer Wavacen och köper AMP27 för pengarna (det blir ju ett sjuttiotal slutsteg över, men de kan man väl skänka till mindre bemedlade vänner).
sprudel skrev:Förstår inte riktigt fokuset på pengarna här.
BPM skrev:Men allt man läst om att "Tänk inte ens tanken på att försöka driva dessa högtalare med en bioreceiver" har fått mig fundersam..när de i testen av sagda högtalare använder ett visserligen dyrt slutsteg men som mäter upp lägre effekter än många bioprylar.
[---]
Hur ligger det egentligen till?Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare[förstärkare] för 10ggr pengarna.. Inte för att det borde vara skillnad. Mer för att jag har högre tilltro till mänskligheten och framför allt mina fellow ljudintresserade än så...
shifts skrev:Övertron på sina egna sinnen är alltid spännande. De här diskussionerna går alltid i cirklar och vi vet ungefär vad de flesta tycker i frågorna. Här ställt just frågan om den här övertron tidigare och undrar vad det är som gör att man så benhårt tror på sig själv i samtliga lägen. "Erfarenhet" säger de flesta, men det är just erfarenhet som fått mig att inte vara så benhård i tron på mig själv.
Harryup skrev:Egentligen skulle det vara kul ( i vart fall för mig) att veta om detta ex var felfritt. Och är det själva så nöjda med konstruktionen att de strävar efter att bygga likadant fortfarande.
Personligen ser jag inte Wavacen som någon representativ förstärkare för lite kostsammare slutsteg. I synnerhet inte de som är kostsamma trisseburkar.
/Harryup
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Tror nog de hör skillnaden.
Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.
Å andra sidan finns det ju inget som säger att inte en Wavac-ägare skulle kunna tycka att ett HA-steg är da shit, säljer Wavacen och köper AMP27 för pengarna (det blir ju ett sjuttiotal slutsteg över, men de kan man väl skänka till mindre bemedlade vänner).
Förstår inte riktigt fokuset på pengarna här. Det intressanta är ju skillnaderna i upplevelser. Visst finns det ett driv i incitamentet "dyrare är bättre" men inte enbart.
Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
Allt han gör, även prototyper, mäter mindre bra. Han prioriterar enkla konstruktioner med få ingående komponenter, minimal feedback och mysigt ljud över neutral återgivning.
FBK skrev:Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
FBK skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.
Förstår inte riktigt fokuset på pengarna här. Det intressanta är ju skillnaderna i upplevelser. Visst finns det ett driv i incitamentet "dyrare är bättre" men inte enbart.
Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
Som inlägget nedan, mysigt ljud över neutral återgivning, jepp så är det. Och alla håller med, gör man inte det så gillar man mysigt ljud enligt transparent maffian. Andra som oftast inte håller till här säger att det låter naturligt och inte mysigt. Själv vet jag inte då jag inte har lyssnat seriöst hemma på några av hans alster.
Nattlorden skrev:Glöm inte Halcro - de var inte billiga!
( Inte politiskt korrekt - ljudtekniskt korrekt.)
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Glöm inte Halcro - de var inte billiga!
( Inte politiskt korrekt - ljudtekniskt korrekt.)
Nja, var inte de en aning färgade i F/E-lyssning?...alltså inte helt ljudtekniskt korrekta
sprudel skrev:En duktig konstruktör som kan hantverket på sina 5 fingrar bör kunna modulera så att steg får de karaktärer han vill ha fram. Läste någonstans att konstruktören av Pass-stegen började med en modul som mätte perfekt och sedan modifierade så att han fick fram det han ville. Det var detta som var själva konsten i att konstruera slutsteg, inte att göra dem mätbart perfekta.
sprudel skrev:Blind vinprovning ja!![]()
Har roat mig med att pröva gäster på detta, inte sällan går de bet på att skilja rött från vitt, för att inte tala om rosevin som ställer till det ännu mer.
Gäller förstås inte mig.
FBK skrev:sprudel skrev:Blind vinprovning ja!![]()
Har roat mig med att pröva gäster på detta, inte sällan går de bet på att skilja rött från vitt, för att inte tala om rosevin som ställer till det ännu mer.
Gäller förstås inte mig.
Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska.
FBK skrev:Kom på att jag lyssnade på Pass-steg (och försteg) tidigare i år på en butiksdemo ihop med Dynaudio, anläggningen kostade nog runt ½-miljonen och bra lät det inte utan stentråkigt utan dynamik. Men jag har hört Dynaudio låta så tidigare också, med för lite kräm i grejerna. Kraftiga äldre Krell-steg däremot har aldrig låtit fel ihop med Dynaudio, de får gånger som jag har hört den kombin genom åren.
FBK skrev:Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska.
Gäller förstås inte mig.
Gäller förstås inte mig.
sprudel skrev:FBK skrev:sprudel skrev:Blind vinprovning ja!![]()
Gäller förstås inte mig.
Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska.
Det är ju det härandet, upp till 99kr det är roligt att jaga. Många importörer har förstått den magiska gränsen vid 99 och för att vara med i matchen säljer de många gånger viner med mindre avance just för att det pris-segmentet är så eftertraktat. Finns mycket gott att hämta där från Italien. Vad ska man med annat till förresten?
AndersP skrev:sprudel skrev:Det tror jag.
Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
Allt han gör, även prototyper, mäter mindre bra. Han prioriterar enkla konstruktioner med få ingående komponenter, minimal feedback och mysigt ljud över neutral återgivning.
http://www.firstwatt.com/
[ Bild ]
Panelguy skrev:Harryup skrev:Egentligen skulle det vara kul ( i vart fall för mig) att veta om detta ex var felfritt. Och är det själva så nöjda med konstruktionen att de strävar efter att bygga likadant fortfarande.
Ja,det brukar ju ofta hävdas här på faktiskt att en NAD208 som uppfattas som mindre välljudande måste varit trasig så varför skulle det vara omöjligt att den här Wavacen inte var felfri. Jag har dock aldrig hört den så det är mycket möjligt att den låter så dåligt (färgat) som mätningarna kan ge sken av.
...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
A week or so into the review, one channel failed, and back the designer came. Turned out to be a cracked power resistor—probably a result of shipping trauma.
Almen skrev:...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
A week or so into the review, one channel failed, and back the designer came. Turned out to be a cracked power resistor—probably a result of shipping trauma.
FBK skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.
Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
Som inlägget nedan, mysigt ljud över neutral återgivning, jepp så är det. Och alla håller med, gör man inte det så gillar man mysigt ljud enligt transparent maffian. Andra som oftast inte håller till här säger att det låter naturligt och inte mysigt. Själv vet jag inte då jag inte har lyssnat seriöst hemma på några av hans alster.Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
sprudel skrev:Almen skrev:...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
Hur översätter du pallet punters work? Kretskort punchare?
sprudel skrev: Mitt Conrad-slutsteg är konstruerat av erfarna rör-stegsarkitekter och de har ju klart en tanke hur deras motsvarande trisse-steg ska låta.Sannolikt bättre än neutralt.
Almen skrev:Ja, Fremer skyller på klantiga fraktarbetare i stället för att lägga skulden på kvalitetssäkringen hos företaget, kanske lite i linje med "en förstärkare som kostar 3 mille kan ju inte brista därvidlag".
UrSv skrev:Eller i ett packmaterial som kan hanteras av en medelsnittsspeditör utan att falla i bitar...
Goldfinger skrev:sprudel skrev: Mitt Conrad-slutsteg är konstruerat av erfarna rör-stegsarkitekter och de har ju klart en tanke hur deras motsvarande trisse-steg ska låta.Sannolikt bättre än neutralt.
Varje distorsionstyp, linjär som olinjär, kan inte annat än degradera signalen, men det kan självklart föredras ändå även om det inte gör apparaten bättre.
Sen kan ju en apparat vara neutral vad tonkurvan anbelangar men ändå lida av andra fenomen.
sprudel skrev:Bara för protokollet: Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt. Bara för den enskilde lyssnaren att fritt välja hur mycket och vilken förändring efter tycke och smak.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Bara för protokollet: Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt. Bara för den enskilde lyssnaren att fritt välja hur mycket och vilken förändring efter tycke och smak.
Ja, men ibland kan man få reda på att det med god sannolikhet ligger under hörseltröskeln. Ofta ligger det VÄL över dock/tyvärr.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Bara för protokollet: Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt. Bara för den enskilde lyssnaren att fritt välja hur mycket och vilken förändring efter tycke och smak.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Bara för protokollet: Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt. Bara för den enskilde lyssnaren att fritt välja hur mycket och vilken förändring efter tycke och smak.
Ja, men ibland kan man få reda på att det med god sannolikhet ligger under hörseltröskeln. Ofta ligger det VÄL över dock/tyvärr.
Tyvärr är "tyvärr" också ett subjektivt värdebegrepp. Så det är inte alltid "tyvärr" ur alla betraktares ögon. Men du har ju tydliggjort din preferens.
sprudel skrev:Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt.
Almen skrev:sprudel skrev:Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt.
Hörbart? Du har ju varit med en gång och undersökt just det. Kan du påstå det om det Bryston-steg vi testade då?
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt.
Hörbart? Du har ju varit med en gång och undersökt just det. Kan du påstå det om det Bryston-steg vi testade då?
Hörbart lade du till, inte jag.
Nästa bekymmer blir då att definiera hörbart, vem hör vad, och när, under vilka omständigheter?
Men då hamnar vi i gamla diskussioner tror jag. Jag vill ha nya!
Panelguy skrev:Blir väl lite sila mygg och svälja kameler över det här med transparent elektronik då högtalare och rum påverkar så oändligt mycket mer. För mig är det viktigare att hitta en förstärkare som passar just mina högtalare och som ger en illusion av inspelningstillfället snarare än att förstärkaren absolut måste vara "transparent".....vilket måste ha avhandlats sådär 7 miljoner gånger.
Almen skrev:sprudel skrev:Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt.
Almen skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Egentligen skulle det vara kul ( i vart fall för mig) att veta om detta ex var felfritt. Och är det själva så nöjda med konstruktionen att de strävar efter att bygga likadant fortfarande.
Ja,det brukar ju ofta hävdas här på faktiskt att en NAD208 som uppfattas som mindre välljudande måste varit trasig så varför skulle det vara omöjligt att den här Wavacen inte var felfri. Jag har dock aldrig hört den så det är mycket möjligt att den låter så dåligt (färgat) som mätningarna kan ge sken av.
Michael Fremer var ju lyrisk över hur musiken lät, så trasig i det avseendet tror jag inte den var. Däremot verkar kvalitetskontrollen lämna en hel del övrigt att önska:...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
Nattlorden skrev:Men det var ju därför jag erbjöd "dock" som alternativ om man inte ställer upp på "tyvärr". Mycket mer neutralt kan jag väl inte uttrycka mig?
darkg skrev:Jo, men samtidigt, "alla apparater degraderar signalen" är faktiskt mer eller mindre meningslöst om denna degradering kan förmodas vara ohörbar. Vilket den, om jag föstår saken rätt, ibland kan. I så fall är "alla apparater degraderar signalen" bara sant på ett helt ointressant sätt och egentligen nästan missvisande.
sprudel skrev:Förändringen av ljudet som förmedlas via en icke degraderande apparat som ersätter en annan aldrig så lite, men ändock, degragerande apparat i kedjan uppfattas av lyssnaren till det sämre. Då kan ju lyssnaren få den uppfattningen att det är den icke-degragerande apparaten påverkar signalen till det sämre. Det är ju den verklighet som HiFi-entusiaster lever i när de provar en ny länk i kedjan. Försök se det perspektivet.
Man hör ju egentligen aldrig signalen annat än genom en kedja, någonsin, man har enbart sin inre referens att luta sig emot, hur pålitlig den nu är. Den är säkerligen styrd av den tidigare setupens förmedling också, förutom irl-upplevelser.
lennartj skrev:Panelguy skrev:Blir väl lite sila mygg och svälja kameler över det här med transparent elektronik då högtalare och rum påverkar så oändligt mycket mer. För mig är det viktigare att hitta en förstärkare som passar just mina högtalare och som ger en illusion av inspelningstillfället snarare än att förstärkaren absolut måste vara "transparent".....vilket måste ha avhandlats sådär 7 miljoner gånger.
Håller inte med alls om betydelsen av att rum och högtalares påverkan av återgivningen skulle vara större än elektronikens.
De förstnämnda förekommer ju alltid och överallt när musik framförs live också och min hörsel kalibrerar i allmänhet om sig på några sekunder efter rådande förhållanden och så tänker jag inte mer på det, om akustiken är någorlunda bra.
De färgningar av diverse slag som orsakas av elektronik är delvis av helt annan art som mina sinnen inte förmår filtrera bort.
Komorok skrev:Man får hoppas att den där speciella upplevelsen inte försvinner när man lyssnar blint bara.
lennartj skrev:Panelguy skrev:Blir väl lite sila mygg och svälja kameler över det här med transparent elektronik då högtalare och rum påverkar så oändligt mycket mer. För mig är det viktigare att hitta en förstärkare som passar just mina högtalare och som ger en illusion av inspelningstillfället snarare än att förstärkaren absolut måste vara "transparent".....vilket måste ha avhandlats sådär 7 miljoner gånger.
Håller inte med alls om betydelsen av att rum och högtalares påverkan av återgivningen skulle vara större än elektronikens.
De förstnämnda förekommer ju alltid och överallt när musik framförs live också och min hörsel kalibrerar i allmänhet om sig på några sekunder efter rådande förhållanden och så tänker jag inte mer på det, om akustiken är någorlunda bra.
De färgningar av diverse slag som orsakas av elektronik är delvis av helt annan art som mina sinnen inte förmår filtrera bort.
sprudel skrev:Komorok skrev:Man får hoppas att den där speciella upplevelsen inte försvinner när man lyssnar blint bara.
Nja, bara den kommer tillbaka när man öppnar ögonen så är det väl lugnt.
sprudel skrev:...
Men en annan aspekt av hörbarhet finns, nämligen den som lyssnaren upplever när han provlyssnar en apparat i sin setup.
Förändringen av ljudet som förmedlas via en icke degraderande apparat som ersätter en annan aldrig så lite, men ändock, degragerande apparat i kedjan uppfattas av lyssnaren till det sämre. Då kan ju lyssnaren få den uppfattningen att det är den icke-degragerande apparaten påverkar signalen till det sämre. Det är ju den verklighet som HiFi-entusiaster lever i när de provar en ny länk i kedjan. Försök se det perspektivet.
Man hör ju egentligen aldrig signalen annat än genom en kedja, någonsin, man har enbart sin inre referens att luta sig emot, hur pålitlig den nu är. Den är säkerligen styrd av den tidigare setupens förmedling också, förutom irl-upplevelser.
...
.
Panelguy skrev:lennartj skrev:Panelguy skrev:Blir väl lite sila mygg och svälja kameler över det här med transparent elektronik då högtalare och rum påverkar så oändligt mycket mer. För mig är det viktigare att hitta en förstärkare som passar just mina högtalare och som ger en illusion av inspelningstillfället snarare än att förstärkaren absolut måste vara "transparent".....vilket måste ha avhandlats sådär 7 miljoner gånger.
Jag pratar om elektronik som är mer än "någorlunda bra", inte sådan som är undermålig, och då uppfattar i alla fall jag det som att högtalare/rum har en långt större påverkan på ljudet än elektroniken.
Laila skrev:sprudel skrev:...
Men en annan aspekt av hörbarhet finns, nämligen den som lyssnaren upplever när han provlyssnar en apparat i sin setup.
Förändringen av ljudet som förmedlas via en icke degraderande apparat som ersätter en annan aldrig så lite, men ändock, degragerande apparat i kedjan uppfattas av lyssnaren till det sämre. Då kan ju lyssnaren få den uppfattningen att det är den icke-degragerande apparaten påverkar signalen till det sämre. Det är ju den verklighet som HiFi-entusiaster lever i när de provar en ny länk i kedjan. Försök se det perspektivet.
...
.
Hur många apparajter har du bytt ut de senaste 10 åren, sådär på ett ungefär, å varför . . . typ ?
Laila skrev:sprudel skrev:...
...
.
Hur många apparajter har du bytt ut de senaste 10 åren, sådär på ett ungefär, å varför . . . typ ?
Komorok skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:Man får hoppas att den där speciella upplevelsen inte försvinner när man lyssnar blint bara.
Placebo FTW!!
![]()
![]()
sprudel skrev:Laila skrev:sprudel skrev:...
...
.
Varför undrar du?
lennartj skrev:En del av oss byter väldigt sällan ut några apparater, fast vi lånar hem och provlyssnar många, men konstaterar oftast att man sitter nöjd för man har redan åstadkommit en kombination som är mycket svår att överträffa.
sprudel skrev:Komorok skrev:sprudel skrev:
Placebo FTW!!
![]()
![]()
Kanske, och vad är det för fel på det? I den medicinska världen så har placeboeffekten avsevärd betydelse för läkningsmekanismerna, många gånger långt bättre än påvisad realeffekt.
Den finns överallt, för alla människor i olika grad.
daCapo skrev:Det raljeras ofta om dyra anläggningar men det är väl mer regel än undantag här att äga en sådan, upp till sisådär 50-100 ggr dyrare än vad gemene man lägger på sin stereo. Tycker också jag kan notera en raljerande ton när det slås fast att uppgraderingsnoja bara drabbar de som inte har transparens som mål med sin anläggning. Men i var och varannan tråd kan man läsa att det sparas ihop en stor bunt tusenlappar för att lägga till ett s på sin högtalarbeteckning, ett s som man undrar hur många som skulle klara att skilja ut blint.
Vill tillägga att jag inte är transparensmotståndare, tvärtom, men kom igen......
daCapo skrev:Men i var och varannan tråd kan man läsa att det sparas ihop en stor bunt tusenlappar för att lägga till ett s på sin högtalarbeteckning, ett s som man undrar hur många som skulle klara att skilja ut blint.
Nattlorden skrev:daCapo skrev:Men i var och varannan tråd kan man läsa att det sparas ihop en stor bunt tusenlappar för att lägga till ett s på sin högtalarbeteckning, ett s som man undrar hur många som skulle klara att skilja ut blint.
pi60/s skiljer man blint via knacktest. i28/i32s och storebror skiljer man blint genom att känna på lådformen. Tror nästan alla skulle fixa det med förbundna ögon således.
FBK skrev:Nattlorden skrev:daCapo skrev:Men i var och varannan tråd kan man läsa att det sparas ihop en stor bunt tusenlappar för att lägga till ett s på sin högtalarbeteckning, ett s som man undrar hur många som skulle klara att skilja ut blint.
pi60/s skiljer man blint via knacktest. i28/i32s och storebror skiljer man blint genom att känna på lådformen. Tror nästan alla skulle fixa det med förbundna ögon således.
Är knacktest den största skillnaden så snacka om att ösa onödiga pengar på S varianten och resten är nog placebo.... jepp.![]()
daCapo skrev:Kanske beskrev du där den enda hörbara skillnaden.........
shifts skrev:Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
Det känns så härligt förfriskande att se någon utbrista att där inte hördes någon skillnad alls.
Laila skrev:sprudel skrev:Laila skrev:
Varför undrar du?
Varför undrar du varför jag undrar . . . typ ?
Komorok skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:
Placebo FTW!!
![]()
![]()
Kanske, och vad är det för fel på det? I den medicinska världen så har placeboeffekten avsevärd betydelse för läkningsmekanismerna, många gånger långt bättre än påvisad realeffekt.
Det är inget fel med att låta sig bedras av den. Problemet uppkommer när den som är bedragen börjar påstå att de subjektiva intrycken är objektiva fakta.
shifts skrev:Tycker inte det är något fel att lägga mycket pengar på sin stereo, det motiverar var och en som de själva vill. Hejar gärna på när någon skaffar sig leksaker till sitt rum, de flesta blir ju glada när de gör det. Dyrt och exotiskt är kul och lite avundsjuk kan jag också bli emellanåt.Ser inte heller så många andra i tråden som ondgör sig över dyrprylar, men det ligger kanske mellan raderna.
Det löjliga med höga priser är att det alltid erbjuder bättre ljud än mycket billigt ljud. Ljud är ju ljud och det vore ju konstigt om folk alltid föredrog en DAC för 200000 kr istället för en för 3500 kr. Om det nu handlar om smak menar jag. Det är väldigt svårt att lyssna på en DAC och säga "det här var dyrt ljud det". Den biten med dyrprylar förlöjligar jag gärna, men INTE att någon köper en DAC för 200000 kr, är nöjd och tycker den är skitbra.
Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
Det känns så härligt förfriskande att se någon utbrista att där inte hördes någon skillnad alls.
Den här uppfattningen är väl inte så vanlig på Faktiskt, men på andra svenska hififorum är den det; ställer man sig tvivlande är man inte öppensinnad, har inte öra/erfarenhet nog eller för lågupplöst anläggning. Faktiskt kunde nog ha lite mer bredd när det kom till märken och uppfattningar, på samma sätt som jag önskade att det vore mer ok att ha en avvikande uppfattning även utanför Faktiskts gränser. Båda är ju lite tråkiga helt enkelt. Vore fint att se fler ställa sig lite skeptisk till att ens upplevelser alltid går att förankra i en faktiskt förändring, på samma sätt som det vore fint att få se fler på Faktiskt prova vingarna utanför de väldigt etablerade märkena.
Det är inget fel med att låta sig bedras av den. Problemet uppkommer när den som är bedragen börjar påstå att de subjektiva intrycken är objektiva fakta.
Där blir gränsdragningen svår. Martin Ingvar, professor i integrativ medicin, har gjort tämligen spännande undersökningar av just placeboeffekten där han studerat halter av olika transmittorsubstanser då patienter fått smärtstillande medicin resp placebo i form av sockerpiller, effekterna av placebot visade samma förändringar som den verksamma substansen.
Upplevelsen av smärtlindring var alltså i stort sett lika stark och kunde spåras kemiskt.
Är man då bedragen om smärtlindringen, vilket är den önskade effekten, blir densamma oavsett verksam substans eller placebo och man konstatera en kemisk förändring. Allt vad du tänker o känner är ju biokemiska förändringar i hjärnan beroende på sinnesintryck som i sin tur inte hanteras objektivt utan relativt till hur du är konstruerad och alla dina erfarenher summerat.
Panelguy skrev:Visst har det hänt att jag inte hört någon som helst skillnad, exempelvis när jag provat nätkablar, men har också hört skillnad när jag provat andra nätisar. Hör jag ingen skillnad när jag provar något nytt så "erkänner" jag gärna det men hör jag en skillnad så är det så, även om det skulle handla om en "audiofilsäkring". DAC.ar/CD-spelare av lite bättre sort är ett annat exempel när jag tyckt skillnaden varit extremt svår att detektera, inte i närheten av skillnaden mellan olika PU:er
Det här är en hobby, ingen religion....så är det
shifts skrev:Panelguy skrev:Visst har det hänt att jag inte hört någon som helst skillnad, exempelvis när jag provat nätkablar, men har också hört skillnad när jag provat andra nätisar. Hör jag ingen skillnad när jag provar något nytt så "erkänner" jag gärna det men hör jag en skillnad så är det så, även om det skulle handla om en "audiofilsäkring". DAC.ar/CD-spelare av lite bättre sort är ett annat exempel när jag tyckt skillnaden varit extremt svår att detektera, inte i närheten av skillnaden mellan olika PU:er
Det här är en hobby, ingen religion....så är det
Det är ju helt ok att "erkänna" tycker jag, man får tycka och säga vad man vill, men skulle du försvara att det du hörde absolut inte kunde vara inbillning? Det är stängdheten mot att det kan vara förklaringen som jag hänger upp mig på.
Försöker inte hävda att där aldrig är skillnader, det är det, även jag har upplevt (och i vissa fall även hört) många gånger.
Där blir gränsdragningen svår. Martin Ingvar, professor i integrativ medicin, har gjort tämligen spännande undersökningar av just placeboeffekten där han studerat halter av olika transmittorsubstanser då patienter fått smärtstillande medicin resp placebo i form av sockerpiller, effekterna av placebot visade samma förändringar som den verksamma substansen.
Upplevelsen av smärtlindring var alltså i stort sett lika stark och kunde spåras kemiskt.
Är man då bedragen om smärtlindringen, vilket är den önskade effekten, blir densamma oavsett verksam substans eller placebo och man konstatera en kemisk förändring. Allt vad du tänker o känner är ju biokemiska förändringar i hjärnan beroende på sinnesintryck som i sin tur inte hanteras objektivt utan relativt till hur du är konstruerad och alla dina erfarenher summerat.
shifts skrev:Ja sprudel! Tycker allt du skriver passar perfekt i hur jag ser verkligheten.![]()
Jag håller det öppet att personerna som hävdar de hör skillnad på en skruv gör det (nåja). Men det är ju så svårt att veta om de verkligen gör det. Eller hur? Och vad är då egentligen poängen med att diskutera sådana gungflyn? Ja, det är väl upp till var och en att avgöra men det är nog därför det inte passar mig.
Tillbaka till det du skrev lite grann: Det är ju därför blindtest och FE-test är så eleganta! Kritiken brukar ju vara att det blir en ovanlig lyssningssituation som i sin tur gör lyssnaren trubbig. Men det är ju där det är dags att vara lite ödmjuk mot sig själv om man misslyckats med att fastställa skillnad, istället för att klandra testmetoden. Det KAN vara metoden, eller så var det guldörat som var ett normalt öra.
Börjar känna mig mer och mer som Strmbrg. Förstår inte längre poängen med att jaga infinitesimal.
hifikg skrev:Det man missar med FE- och blindtester, enligt farbror Barb... eh, Lasses Hifi, är att det kan ta tre månader innan en kabel har "satt" sig och drar man ut den får man snällt börja om tideräkningen. Hur bemöter man sådant trams med blindtest? *s*
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Det man missar med FE- och blindtester, enligt farbror Barb... eh, Lasses Hifi, är att det kan ta tre månader innan en kabel har "satt" sig och drar man ut den får man snällt börja om tideräkningen. Hur bemöter man sådant trams med blindtest? *s*
Man avfärdar sådant som just trams och går vidare med sitt liv.
Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
shifts skrev:Det är ju helt ok att "erkänna" tycker jag, man får tycka och säga vad man vill, men skulle du försvara att det du hörde absolut inte kunde vara inbillning? Det är stängdheten mot att det kan vara förklaringen som jag hänger upp mig på.
FBK skrev:Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
Och det är just sådant som får folk att inte vilja vara här och dela med sig av erfarenheter. Jag tycker det är urdåligt beteende att bara tänka tanken att nu ska jag förlöjliga den här personens upplevelser så mycket jag kan och det säger en hel del om dem som gör det.
FBK skrev:Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
Och det är just sådant som får folk att inte vilja vara här och dela med sig av erfarenheter. Jag tycker det är urdåligt beteende att bara tänka tanken att nu ska jag förlöjliga den här personens upplevelser så mycket jag kan och det säger en hel del om dem som gör det.
Panelguy skrev:shifts skrev:Det är ju helt ok att "erkänna" tycker jag, man får tycka och säga vad man vill, men skulle du försvara att det du hörde absolut inte kunde vara inbillning? Det är stängdheten mot att det kan vara förklaringen som jag hänger upp mig på.
Ibland är skillnaden så stor att man inte behöver blindtesta för att konstatera att det föreligger en skillnad
Panelguy skrev:shifts skrev:Det är ju helt ok att "erkänna" tycker jag, man får tycka och säga vad man vill, men skulle du försvara att det du hörde absolut inte kunde vara inbillning? Det är stängdheten mot att det kan vara förklaringen som jag hänger upp mig på.
Ibland är skillnaden så stor att man inte behöver blindtesta för att konstatera att det föreligger en skillnad
hifikg skrev:Panelguy skrev:shifts skrev:Det är ju helt ok att "erkänna" tycker jag, man får tycka och säga vad man vill, men skulle du försvara att det du hörde absolut inte kunde vara inbillning? Det är stängdheten mot att det kan vara förklaringen som jag hänger upp mig på.
Så tänkte jag om min Coconut-kabel. Ända till jag blindtestade.
IngOehman skrev:Jag tror Komorok bara vill påminna om att en mätbar fysiologisk reaktion, baserat på att man SETT apparaten, inte är synonymt med att det finns fysikaliska orsaker som via LJUDET påverkat oss att registrera något.
Om det sedan är lika bra att suggerera sig till något är en annan fråga. Den som tycker att det är lika bra för förstås tycka det.
Vh, iö
Panelguy skrev:hifikg skrev:Panelguy skrev:
Så tänkte jag om min Coconut-kabel. Ända till jag blindtestade.
Hmm, kanske skulle blindtesta och höra om mina MG3.7 verkligen är bättre än mina drygt 40 år gamla Tandberg HiFi20 som står i stugan. Har jag lurat mig själv att tro att alla de högtalare jag haft sedan dessa Tandberg har varit en uppgradering???!!!.
När Sentec Diana var på modet lånade jag hem en sådan och kopplade på min dåvarande Teac VRDS-10....hörde noll skillnad varpå den lämnades tillbaka. Är skillnaden obefintlig/minimal kan jag nog klara mig utan den "uppgraderingen" men som sagt; ibland är skillnaderna tillräckligt stora för att inte behöva göra en blindtest.
hifikg skrev:...
Det man missar med FE- och blindtester, enligt farbror Barb... eh, Lasses Hifi, är att det kan ta tre månader innan en kabel har "satt" sig och drar man ut den får man snällt börja om tideräkningen. Hur bemöter man sådant trams med blindtest? *s*
sprudel skrev:Laila skrev:sprudel skrev:
Varför undrar du?
Varför undrar du varför jag undrar . . . typ ?
Om jag ska bemöda mig att skriva ett långt svar om alla icke-byten, och byten, så är det ju kul att veta varför du vill veta. Frågan kan ju också vara retorisk, och då är ju min möda inte värt besväret. Så tänkte jag.
FBK skrev:Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
Som inlägget nedan, mysigt ljud över neutral återgivning, jepp så är det. Och alla håller med, gör man inte det så gillar man mysigt ljud enligt transparent maffian. Andra som oftast inte håller till här säger att det låter naturligt och inte mysigt. Själv vet jag inte då jag inte har lyssnat seriöst hemma på några av hans alster.Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
So why do we try to fool the ear? It makes people happy. It helps them to relax while they
listen to music and try to forget all the terrible problems in the world. I'm not here to
deliberately create distortion, but if my simple little circuits are going to have some distortion
anyway, I can at least try to organize it the way I want.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass
roggaro skrev:det där med placebo och smärta är ju intressant, eftersom tillståndet bara kan bevisas av 'försökspersonen' vid tillfället.
psykiskt lugnande medel tar ju också bort själva sensationen vid attraktionen/tillfället så något objektivt allmängiltigt finns väl knappast.
shifts skrev:Ino-sidospår: Har inte valt signaturmodell, men det var en pengafråga mestadels. Hade jag valt signaturmodell hade det varit för att få mer headroom i första hand, samt något som förfinats in i minsta detalj i andra hand. Sådan feelgood ska det inte stickas under stol med att den gör gott för själen. Skulle jag höra skillnad vid vanlig lyssning? Sannolikt inte, men det är en spekulation.
PickePock skrev:Angående s eller inte så visst hör man skillnad (tycker jag) i ett skitbra rum. Jag resonerar som så att jag aldrig kommer få det där perfekta rummet så för mig köper jag hellre mer musik. Sedan skall man ju aldrig bortse från kännsla att ha. Det är ju som alla dåliga biljämförelse. En del har en V10 och så finns det sådana som jag som kör en disel på hela 2 liter![]()
![]()
hifikg skrev:Fast pi60 e ju ditt barn, klar man älskar sina barn, oavsett deras eventuella tillkortakommanden
ante_77 skrev:PickePock skrev:Angående s eller inte så visst hör man skillnad (tycker jag) i ett skitbra rum. Jag resonerar som så att jag aldrig kommer få det där perfekta rummet så för mig köper jag hellre mer musik. Sedan skall man ju aldrig bortse från kännsla att ha. Det är ju som alla dåliga biljämförelse. En del har en V10 och så finns det sådana som jag som kör en disel på hela 2 liter![]()
![]()
Den dagen man har perfekt rum, perfekta elektroniken och den perfekta högtalaren, då behöver man bara vänta på den perfekta musiken.
IngOehman skrev:hifikg skrev:Fast pi60 e ju ditt barn, klar man älskar sina barn, oavsett deras eventuella tillkortakommanden
Det jag skrev gäller alla delar i min anläggning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker nog att kontrollförstärkaren är hjärtat i anläggningen, spindeln i nätet, navet kring vilket annat roterar...
Och att ALLA delar i anläggningen är utbytbara.
Att högtalarna är det borde väl du veta, du byter ju högtalare stup i kvarten.Förvisso verkar ditt bytande ha fastnat i vinkelvolten (fram och tillbaka om och om igen), men ändå!
Vh, iö
shifts skrev:FBK skrev:Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.
Well, jag skulle inte bokstavligt kasta mig över någon stackare och håna denna offentligt. Så väl tror jag nog du känner mig och vet att så går det inte till. Tycker helt enkelt bara det är löjeväckande.
Förtydligande: Det löjeväckande är alltså när man slår från sig att det man upplevde kan ha varit inbillat.
Vad tänker du om de tre sista meningarna? Det är roligare att diskutera.
FBK skrev:shifts skrev:FBK skrev:Och det är just sådant som får folk att inte vilja vara här och dela med sig av erfarenheter. Jag tycker det är urdåligt beteende att bara tänka tanken att nu ska jag förlöjliga den här personens upplevelser så mycket jag kan och det säger en hel del om dem som gör det.
Well, jag skulle inte bokstavligt kasta mig över någon stackare och håna denna offentligt. Så väl tror jag nog du känner mig och vet att så går det inte till. Tycker helt enkelt bara det är löjeväckande.
Förtydligande: Det löjeväckande är alltså när man slår från sig att det man upplevde kan ha varit inbillat.
Vad tänker du om de tre sista meningarna? Det är roligare att diskutera.
Finns inte mycket att diskutera, du är låst i din tanke som jag ser det när du skrev som du gjorde och får kalla det för löjeväckande eller ej. Man ser en del saker som är löjeväckande ifrån medlemmar som andra mer sansade medlemmar borde reagera över, men när man blivit en i gänget här så är det liksom fritt fram att ösa galla och allmänt raljera över ditt och datt och det borde du se. Jag har väl sagt detta 999 gånger tidigare så det är ganska tröstlöst numera, men man lever på hoppet att det ska finnas lite vett i skallen på folk oavsett vilken religion de följer.
shifts skrev:Kanske var det det han menade, får se vad han svarar. Tycker väldigt lite av det jag skrivit handlar om vetenskaplig metodik, snarare mer om hur man väljer att se världen omkring sig.
AndersP skrev:Som jag ser det är diskussionen med FBK en fråga om semantik. Mysig - Naturlig i motsats till Transparent eller tom att uttrycket transparent betyder olika saker för olika lyssnare och att "transparentmaffian" lagt beslag på uttrycket och uppfattas som konservativa.
Min anläggning består till dels av aktivt drivna huvudhögtalare. Diskantförstärkarna är normalt Sentec PA-9, men ibland känner jag för lite "domesticering" i form av min 300b SET. Jag lägger ingen värdering i vad som är bäst utan tänker lite som Nelson: "It's entertainment"
Mina apparater är sällan sånna som jag helst vill ha. Är dom för dyra får det vara. Seglar det upp saker som jag bedömer blir en förbättring till en rimlig peng slår jag däremot till. Jag byter i övrigt apparater när dom går sönder vilket dom i princip aldrig gör. På så sätt blir mina apparatbyten stegvis riktade mot en bättre musikupplevelse. Jag har ingen ångest över att musiken skulle kunna låta lite renare eller mysigare bara för att mina apparater inte är optimala eller att rummet inte är perfekt. Jag har ganska ok kunskap om vad som kan förbättras, men lyssnar hellre på musik och har det bra än att mecka skiten ur mig.
hifikg skrev:AndersP skrev:Jag har ganska ok kunskap om vad som kan förbättras, men lyssnar hellre på musik och har det bra än att mecka skiten ur mig.
Låter klart vettigt
FBK skrev:Nej, faktiskt bra med rotfruktsgratäng och kassler + lite vin. (titta i vin tråden, rekommenderar det) Hade jag varit på annat humör så hade jag stängt ner Faktiskt fönstret en längre tid. Men jag hoppas att en del i alla fall slutar med sitt raljerande över saker och ting så att man kan ta upp bra grejer även här utan att få en skottkärra med skit över sig. Framtiden får avgöra ödet.
ante_77 skrev:PickePock skrev:Angående s eller inte så visst hör man skillnad (tycker jag) i ett skitbra rum. Jag resonerar som så att jag aldrig kommer få det där perfekta rummet så för mig köper jag hellre mer musik. Sedan skall man ju aldrig bortse från kännsla att ha. Det är ju som alla dåliga biljämförelse. En del har en V10 och så finns det sådana som jag som kör en disel på hela 2 liter![]()
![]()
Den dagen man har perfekt rum, perfekta elektroniken och den perfekta högtalaren, då behöver man bara vänta på den perfekta musiken.
IngOehman skrev:Jag tycker det finns mycket bra musik, men ser alltid fram även emot framtidens musik.
Jag skulle inte tycka om att tro eller anse att det som behövs redan finns.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:Jag tycker det finns mycket bra musik, men ser alltid fram även emot framtidens musik.
Vh, iö
Fast även om det slutades producera ny musik imorgon så skulle du ändå aldrig hinna lyssna på allt som gjorts och massor av det du aldrig kommer att hinna höra på är superduperjättebra. Attans va?
Tarzan skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:Jag tycker det finns mycket bra musik, men ser alltid fram även emot framtidens musik.
Vh, iö
Fast även om det slutades producera ny musik imorgon så skulle du ändå aldrig hinna lyssna på allt som gjorts och massor av det du aldrig kommer att hinna höra på är superduperjättebra. Attans va?
Nej fy, det var ju nästan boris-klass på hur elakt det där var.
AndersP skrev:Som jag ser det är diskussionen med FBK en fråga om semantik. Mysig - Naturlig i motsats till Transparent eller tom att uttrycket transparent betyder olika saker för olika lyssnare och att "transparentmaffian" lagt beslag på uttrycket och uppfattas som konservativa.
sprudel skrev:Det finns de som hävdar att all musik redan är gjord, och det som görs bara är variationer av desamma. Men så kanske det är med det mesta.
darkg skrev:sprudel skrev:Det finns de som hävdar att all musik redan är gjord, och det som görs bara är variationer av desamma. Men så kanske det är med det mesta.
Man kan ju i viss utsträckning jämföra med litteratur och bildkonst. Samma gamla bokstäver och ord, i stort sett samma meningar, temata. Samma färger. Men nytt blir det på nåt vis. Ju.
hifikg skrev:Livet e inte bara hårt. Det är kort också.
Svante skrev:hifikg skrev:Livet e inte bara hårt. Det är kort också.
...och en fest.
Nattlorden skrev:Svante skrev:hifikg skrev:Livet e inte bara hårt. Det är kort också.
...och en fest.
Fyllan värmer bäst?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:
...och en fest.
Fyllan värmer bäst?
Iaf tills bängen kommer och trålar.
hifikg skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:
Fyllan värmer bäst?
Hum, Hum... har inte tråden kommit på sné nu?
hifikg skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:
Fyllan värmer bäst?
Hum, Hum... har inte tråden kommit på sné nu?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 25 gäster