Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Bästa mätmiken under 1000:-

Inläggav Svante » 2005-08-20 15:50

Mätmikrofoner kan ju vara dyra. men det verkar som om det finns en del hyfsade billiga också. En vanlig är väl Behringer ECM8000. Finns det konkurrenter under 1000:-?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-20 19:25

mycket intressant!

Användarvisningsbild
ribbon

Re: Bästa mätmiken under 1000:-

Inläggav ribbon » 2005-08-20 19:28

Svante skrev:Mätmikrofoner kan ju vara dyra. men det verkar som om det finns en del hyfsade billiga också. En vanlig är väl Behringer ECM8000. Finns det konkurrenter under 1000:-?

http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html

Jag använder deras mätmic EMM-8 cal och den har fungerat bra till mina mätövningar. :D

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-08-20 19:39

Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik.. :oops:
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm
Senast redigerad av hobbes 2005-08-20 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-20 20:22

ribbon skrev:http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html

Jag använder deras mätmic EMM-8 cal och den har fungerat bra till mina mätövningar. :D

hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik.. :oops:
Fast självaste Herr Linkwitz använder ju en liknande.. WM-60A :)

Intressant... Tonkurvorna för de där två mikrofonerna är identiska. Betyder det att det sitter en WM-61-kapsel i EMM-8, tro. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-20 20:30

hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik.. :oops:

Är det inte så att Linkwitz rekommenderar Panasonickapseln som en budgetmikrofon och har en högklassig mikrofon själv?

Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-08-20 20:36

Är det inte så att Linkwitz rekommenderar Panasonickapseln som en budgetmikrofon och har en högklassig mikrofon själv?

Det är alldeles säkert så..
Har rättat tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-20 20:54

Morello skrev:

Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon. 8)

kom med ett bra alternativ till mic under 1000:- istället för å gnälla på nån gubbe som gillar dipoler :roll:

vi saknar dig på irc förresten 8O :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-20 21:46

Morello skrev:Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon. 8)

Mja, nu är det ju rätt lätt att hitta en billig mik som håller sig inom +/- 1 dB 20-20 000 Hz. Det kan man inte säga om högtalare. Så jag håller inte helt med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 22:23

Fast det beror ju på till vad man skall använda sin mikrofon, eller hur? Dessutom beror det på vad man menar med att "den klarar +/- 1 dB".

Pratar man om okorrigerad tonkurva kan det duga när korrektion adderats, men skall man kunna mäta distorsion med den måste man även veta hur olinjär den är också (enligt din definition Svante :wink: ).

Om man skall mäta med den och den med kalibreringsdata fortfarande inte klarar bättre än +/- 1 dB tycker jag det är oacceptabelt. Klarar den avsevärt mycket bättre (4 ggr bättre) än så är det väl ok för tonkurvemätningar, men om man vill kunna använda den till att lyssna på ett oväldigt sätt till det akustiska ljudfältet förefintligt på specifik plats (punkt) duger inte så grova data ens tillnärmelsevis.

Man måste ha till både distorsions-, spridnings-, tonkurve- och brusdata av högsta kvalitet för sådant bruk.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-08-20 22:45

Om man skall mäta med den och den med kalibreringsdata fortfarande inte klarar bättre än +/- 1 dB tycker jag det är oacceptabelt. Klarar den avsevärt mycket bättre (4 ggr bättre) än så är det väl ok för tonkurvemätningar, men om man vill kunna använda den till att lyssna på ett oväldigt sätt till det akustiska ljudfältet förefintligt på specifik plats (punkt) duger inte så grova data ens tillnärmelsevis.

Man måste ha till både distorsions-, spridnings-, tonkurve- och brusdata av högsta kvalitet för sådant bruk.

Finns det nån mätmikrofon som uppfyller dom kraven för 1000 kr ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 22:48

För 30 000:- gjorde det det. Men de har tyvärr sjunkit i kvalitet. :(

Har inget bra tips.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-20 23:00

Mja, tar man Behringermiken så verkar den ju vara + 2 dB - 0 dB 20-18000 Hz, kanske. Och OK det kanske inte duger för de allra bästa högtalarbyggena, men det är ganska nära. Jag skulle tro att det överglänser de allra flesta högtalarna på marknaden.

Men visst, vore jag seriös högtalartillverkare så skulle nog en dyrmik med tonkurva upp till 40-80k stå högt på önskelistan. Framförallt så att jag vet att felen alltid blir mycket mindre än de i högtalaren, men också för att kunna säga att jag har en och kan referera till den i mätdata.

Men jag vill nog påstå att man kan göra ganska bra mätningar även med en billig mik och att en fiffig ingenjör kan ta sig runt de begränsningar som finns.

Det där med dist är ett intressant kapitel. Ofta specas ju bara en maxnivå för miken, typ 130 dB vid 1% THD, men distnivån beror ju av matningsspänning och annat. Jag drar mig till minnes hur det är i vår högtalarlab, där vi mäter med mikrofonen inuti lådan och med lätthet får 10% dist i lådan fast det bara är 1% utanför. Jag tolkar det som att miken distar, trots att nivån är <130 dB inuti lådan. Miken är en Sennheiser MKE-2. Hm, slår mig att jag kanske ska kolla hur den är inkopplad.

Är det vanligt att tillverkarna inte håller vad de lovar med disten?

Annars, utanför lådan, är det väl knappast troligt att mikrofonen står för någon stor del av disten. Fast förstås är det alltid bra att ha marginaler.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-20 23:04

IngOehman skrev:För 30 000:- gjorde det det. Men de har tyvärr sjunkit i kvalitet. :(

Har inget bra tips.

Vh, iö

Ok, om vi pratar hembygge då, skulle du hellre vilja att hembyggaren köpte en Behringermik och mätte på sina alster, eller att han litade helt på simuleringar. Hembyggaren köper ju knappast en mik för 30 000:- Han kan säkert inte låna en heller.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-20 23:13

måste ju finnas nåt som är dugligt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-20 23:29

Behringer ECM-8000 använder Panasonics elektretkapsel WM-60, samma som Siegfried Linkwitz gör inspelningar med. Denna kapsel finns även under namnet Monacor ECM-2000. Ibf Akustiks EMM-8 använder också Panasonics kapsel (finns även en "typisk" korrektionskurva upplagd). Panasonic har slutat tillverka denna kapsel och den finns numer som Chia Ping NS-60A eller med namnet Transsound TS-60A (kolla på micbuilders).

På en finsk hemsida finns mätningar gjorda på dessa och några till.

www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measuremen ... hones.html

Huvudregeln måste vara att en mätmik ska vara kalibrerad. Egentligen ska den väl ständigt kollas upp men för amatörbruk kan det kanske räcka med att den är kalibrerad "från början". Ibf Akustik kalibrerar mikar för några hundralappar.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-08-20 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-20 23:54

RogerGustavsson skrev:...

Var stor skillnad på olika exemplar av Behringer-miken om jag minns rätt. Ska se om jag hittar den sidan igen.

Huvudregeln måste vara att en mätmik ska vara kalibrerad.
...

Ja, allt ska ju sättas i sitt sammanhang. Vad är "stor skillnad"? Jämfört med en B&K-mik är det förstås stor skillnad, men för att förstå om skillnaden är viktig för mig, så måste man ju ha siffror.

Annars är ju långtidsstabliliteten och precisionen ett starkt argument för dyrmikar. Man vet helt enkelt att miken är tillräckligt bra. Ett argument emot dyrmikar är att folk inte förstår att mikrofoner är precisionsinstrument, och än värre, inte talar om när de har släppt nämnda precisionsinstrument i golvet. Billiga mikar kan var och en få en egen att vårda.

Jag pratade nyligen med en B&K-representant och vi kom in på vilka mikrofoner vi hade på jobbet och jag sa att jo vi har några stycken B&K-mikar, de är visserligen ganska gamla men funkar fortfarande bra. Då log han och sa: "Det där är vårt största problem, kunderna kommer aldrig tillbaka och köper nytt, för de gamla grejorna funkar så bra". Det ligger nog en hel del i det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-20 23:58

Svante!

Gjorde just ändringar i mitt förra inlägg. Hittade den finska sidan med mätningar. Panasonic WM-60 är ju tillräcklig "rakt av"för de flesta amatörprojekt. Jag har några stycken själv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-21 00:01

RogerGustavsson skrev:
På en finsk hemsida finns mätningar gjorda på dessa och några till.

www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measuremen ... hones.html

Ja, det där var ju lite för stor skillnad mellan exemplaren. Något som förbryllar mig är hur mätningen har gått till. Jag ser inte det redovisat mer än att man har använt en referensmik. Det brukar vara ruskigt svårt att mäta mikrofoner, även om man har en referensmik som är bra. Vid högfrekvens brukar det bli rätt känsligt med placeringen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-21 00:06

Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!

Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll. :wink:

Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-21 10:50

IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!

Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll. :wink:

Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.

Vh, iö

Håller med IÖ helt och fullt. Min hustru undrar ibland varför jag aldrig ser ut att göra nåt när jag sysslar med min hobby. Jag har gett upp att försöka förklara.

Men i nåt steg måste man ha en mätmikrofon: och Behringer 8000 äör väl inte kalibrerad individuellt? Eller?

ibf akustiks konstruktion med WM60A är väl dokumenterad och kalibrerad. Den duger alltså bra att mäta frekvensgång med.

Distorsionen är dock för hög för seriösa mätningar, säger han själv, konstruktören.

Enbart EMM8cal kostar med betalning via Paypal och skickad via post ca 700 SEK.
Inkl kalibreringsprotokoll.

Åså får man nöjet att brevväxla med den trevlige ingenjören.

Han har försökt använda WM61A som alternativ, då WM60A är slut hos panasonic. Men kassationen blir mycket större än med WM60A. Jag vet inte hur han tar sig ur det dilemmat. Köper större lådor och kasserar fler mickar? Köper Transsound?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-21 11:28

Panasonic WM-60A bör modifieras à la Linkwitz om distorsionen ska sänkas. Synd att inte Ibf Akustik inte har Linkwitz-modifieringen gjord på sina EMM-8. Deras kalibreringsservice för 30 € verkar intressant (tolerans 0.5 dB). Ett alternativ som troligen kan använda rakt av är Sennheisers lilla mätkapsel MKE 2-411 (om nu beteckningen blev rätt, finns t.ex. på www.elv.de för 53.50 €). Då är den förstås inte kalibrerad eller ens färdigbyggd....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-21 14:54

IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!

Hehe, typ, "present company excluded" som den brittiska standardfrasen lyder. :wink: Men jag förstår vad du menar. Man måste vara väldigt bekant med vilka begränsningar en simulering har för att få riktig nytta av den. Samtidigt tycker jag att simuleringar är ett utmärkt sätt att lära sig vilka förändringar en viss modifikation av ett system ger. Vilket i sin tur gör att jag ogillar program som föreslår en lösning eftersom man då inte begriper hur det gick till att komma dit.
Att man sedan inte ska lita på tonkurvan helt och fullt, tex eftersom programmet inte inkluderar konuppbrytningar är något som man lär sig efter att ha gått i loopen simulering-bygge-mätning ett par gånger. Sorgligt nog måste nog alla göra egna misstag för att lära sig.

IngOehman skrev:

Mja, jag tror nog att vi ska tillåta folk att vara lite olika där och låta dem bestämma själva hur de vill spendera sin tid. 98%... Det låter ju nästan som en tumregel. :wink:

IngOehman skrev:Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.

Javisst! Detta är det främsta anledningen att mitt program Tombstone mäter med sinussvep och inte med en magisk liten chirp och en analys som användaren inte begriper. Må vara att det är ett steg närmare datorisering, men det har ändå förståelsen som morot.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-21 15:02

För oss med lägre krav; som är ute efter att mäta upp lyssningsrummet för att hitta/lättare förstå de värsta problemen - vad finns det för tips när det gäller mikrofoner ?

Jag antar att den ekonomiskt optimala konfigurationen består av dator + ljudkort + mikrofon ?

Och att en noggrannhet på +/- 2 dB 20-16000 Hz räcker för nämnda behov ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-21 18:43

Dator krävs väl igentligen inte. Det går att mäta med en ljudnivåmätare och sinustoner också. Fast det blir bökigt....
Jag har gjort så i området 20-100 Hz i steg om en Hz. Jag har då använt en modifierad RS-mätare* och en CD med sinustoner på. Det är utrustning för ca 300 kr.

*(Panasonic WM-60 kapsel på sladd och elektronik med linjär kurva 20-20k)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2005-08-21 21:41

Det vore ju väldigt trevligt om man skaffade lite prylar så man kan mäta lyssningsrummet. Och så kan man hemsöka kompisarnas hembiosystem också och fixa de förbannade baspucklarna. :)

Senast jag gjorde ett försök med lånad Behringer ECM8000 + mixer med fantommatning + laptop för att ställa in subbasen hade jag en konstant och rejäl puckel vid 40 Hz vill jag minnas, så det blev tyvärr ingen justering gjord. Förmodligen laptopen som har för dåligt ljudkort. Råkade dessutom ut för lite rundgång när jag försökte dränka trafikbruset, så det blev jordbävning. :D

En Behringer ECM8000 kan man ju kosta på sig men finns det något passande USB-ljudkort med fantommatning så man får en smidig och portabel lösning?

EDIT: Nu har jag letat upp fler ljudkortsalternativ. Ni finner ännu fler, och dyrare, alternativ hos respektive tillverkare.

M-Audio FireWire Solo ser ut att vara bästa alternativet men den hade gärna fått ha USB 2.0 istället för min del. Fast alla musiker har ju Mac. :)
Senast redigerad av pLudio 2005-08-22 22:41, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-21 23:49

vore kul med ett externt ljudkort samt mic för runt 2000:- tycker jag :D finns det inga andra ljudkortsalternativ?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 00:14

RogerGustavsson skrev:Dator krävs väl igentligen inte. Det går att mäta med en ljudnivåmätare och sinustoner också. Fast det blir bökigt....
Jag har gjort så i området 20-100 Hz i steg om en Hz. Jag har då använt en modifierad RS-mätare* och en CD med sinustoner på. Det är utrustning för ca 300 kr.

*(Panasonic WM-60 kapsel på sladd och elektronik med linjär kurva 20-20k)

Men är det inte ganska dålig noggrannhet på sådana ljudmätare (om dom inte ska vara väldigt dyra) ?
(Särskilt i de nedre oktaverna.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 08:02

Noggrannheten för en modifierad RS-mätare är inte alls dålig. Inom 20-20000 Hz är avvikelsen betydelselös. Kurva C är begränsad till 32-8000 Hz med fall utanför det området.
Det är mikronkapseln som ger de stora avvikelserna. Genom att använda en extern mikrofon med bättre frekvensgång, t.ex. någon av Panasonic WM-60, Chia Ping NS-60, Transsound TS-60 eller Monacor MCE-2000, blir noggrannheten inom +-1 dB i större delen av frekvensområdet.
Min RS-mätare har en F-kontakt på plats där mikrofonkapseln normalt sitter. En Panasonic WM-60 har jag monterat i änden av en koaxialkabel. F-kontakten kan också ta emot signaler från andra källor t.ex. kontroll av frekvensgång hos bandspelare.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 12:18

RogerGustavsson skrev:Noggrannheten för en modifierad RS-mätare är inte alls dålig. Inom 20-20000 Hz är avvikelsen betydelselös. Kurva C är begränsad till 32-8000 Hz med fall utanför det området.
Det är mikronkapseln som ger de stora avvikelserna. Genom att använda en extern mikrofon med bättre frekvensgång, t.ex. någon av Panasonic WM-60, Chia Ping NS-60, Transsound TS-60 eller Monacor MCE-2000, blir noggrannheten inom +-1 dB i större delen av frekvensområdet.
Min RS-mätare har en F-kontakt på plats där mikrofonkapseln normalt sitter. En Panasonic WM-60 har jag monterat i änden av en koaxialkabel. F-kontakten kan också ta emot signaler från andra källor t.ex. kontroll av frekvensgång hos bandspelare.

Vad kostar en "RS-mätare" plus lämplig mikrofon ?
(Antar en "modifierad RS-mätare" är en med utbytt mikrofon ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 14:38

Eric Wallins hemsida http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html tar upp själva modifieringen av elektroniken i RS 33-2050. Det är ett byte av några kondenstorer. Han har också en bild på mätaren där själva mikrofonkapseln är ersatt av en phonokontakt för anslutning av en extern mikrofon.
RS 33-2050 finns under flera andra namn t.ex. Voltcraft hos Conrad www.conrad.de, artikelnr 100609-33, pris 24.95 € (därifrån köpte jag min). Även Kjell & Co. www.kjell.com verkar ha en liknande mätare med artikelnr 48-197, pris 299 kr.
En bättre mikrofonkapsel att montera på ett långt spröt kan man hitta hos Ibf Akustik www.ibf-acoustic.com. Antingen en ren kapsel av typ Monacor MCE-2000 för 4.20 € (identisk med Panasonic WM-60A), eller en färdig mikrofon EMM-8 för 39 €. EMM-8 kan fås kalibrerad och kostar då 64.99 €.
En annan kapsel, Panasonic WM-61A, kan man hitta hos Svalanders www.svalander.se/shoppen/mik.htm för 59 kr. Finns flera källor men det får räcka som exempel….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 14:47

i skrev:För oss med lägre krav; som är ute efter att mäta upp lyssningsrummet för att hitta/lättare förstå de värsta problemen - vad finns det för tips när det gäller mikrofoner ?

Jag antar att den ekonomiskt optimala konfigurationen består av dator + ljudkort + mikrofon ?

Och att en noggrannhet på +/- 2 dB 20-16000 Hz räcker för nämnda behov ?

Kan detta vara ett alternativ kanske? www.kirchner-elektronik.de/Kirchner%20german.htm

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 15:36

Tack för länkarna !
Den sista verkar väldigt intressant. Men jag lyckas inte hitta vilken precision den har (uppmätningsmässigt).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 17:01

Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 17:20

RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Jo, det verkar ju rimligt att den duger för mina behov, men det irriterar mig att de inte anger precisionen.

Nu gäller det bara att hitta någonstans att köpa den..
Drar mig för att mail-dialog med den tyske sajtägaren...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:05

RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Mja, vad som är värre är väl att signalen måste ut ur en högtalare och in i någon sorts rum också. Därför brukar man alltid använda en referensmikrofon med rak eller känd tonkurva som man jämför med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 21:32

i!

Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.

Svante!

Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 23:18

RogerGustavsson skrev:i!

Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.

Svante!

Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.

Ok, MLS är inte olämplig för lågfrekvensmätning i sig, däremot är de flesta rum det. MLS (för att skatta ett impulssvar, som man sedan kan trunkera före rumsreflexerna) )är ett osedvanligt bra sätt att få en tonkurva för tex högtalare vid högre frekvenser.

Om man inte trunkerar impulssvaret innan rumsreflexerna, så får man rummets egenskaper med i kurvan. Tricket är att göra det med två mikrofoner, som idealt ska mäta samma sak. Blir det skillnad mellan kurvorna, så vet man hur mycket mikrofonerna avviker från varandra, oavsett (nåja) hur mycket rummet finns med. Detta funkar om båda mikrofonerna är rundtagande. Riktade mikar, tex kardioider, är en big nono. Med det är de ju i alla fall, när det gääler mätning.

Undrar om jag svarade på nån fråga nu... :roll:

Användarvisningsbild
Denon99

Inläggav Denon99 » 2005-11-03 16:53

För att väcka lite liv i en gamal tråd så hittade jag denna jämförelse av mikrofoner.

http://www.purebits.com/miccomp.html

/Martin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-03 17:08

ken kantor kör ju med ecm8000 och rolls till vardags så det duger nog gott till de flesta

mer buget är ecm8000 och leem

hembyggen med panasonickapslarna tillhör numera historien
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 19:07

Hemsidan med B&K mot de två Panasonickapslarna är ju hälsosamt skrämmande...

Den som skriver texten säger att de är lika varandra, men om man tittar på mätningarna bara lite noggrannare än mycket slarvigt, så ser man till att börja med att graderingen är 12,5 dB mellan strecken.

Tittar man sen på kurvorna (som jag inte kan se någon info om vilken som är vilken :o ) så kan man konstatera att om vi på skoj kallar den skärlila för referens, så ligger den blåa sisådär + 5 dB (!) strax under 6 kHz, och vid 7,5 kHz ligger den hela -7 dB relativt den skära...

Om vi istället tittar på den gula ser vi att denna vid 14 kHz ligger på + 7 dB relativt den skärlila.

Kort sagt: Informationen är antingen:

1. Korrekt men irrelevant.
2. Korrekt och avskräckande, eller,
3. Uppåt väggarna fel,

Med den ganska rikliga erfarenhet jag har av sådana här saker vågar jag mig på gissningen att det rör sig om en kombination av 1 och 3, men mest 1.

En sak är rätt säker: Om man vill jämföra mikrofoner med varandra skall man skaffa sig ett homogent ljudfält att mäta på, och inte ett helt okontrollerat interferensgytter!
(Läs: Mätuppställningen är fruktansvärt amatörmässig.)

Troligen kan de extremt stora skillnaderna i frekvensgång till stor del förklaras med att de tre mikrofonerna inte varit placerade i exakt samma punkt, och att de inte har exakt samma spridningsegenskaper i högsta registret. Men hur stor del av skillnaderna som beror av detta och som beror av verkliga skillnader mellan mikrofonerna går inte att veta från kurvorna.

Att förklara textförfattarens helt orimliga slutsatser (om att mikrofonerna enligt mätningen är lika varandra) är betydligt svårare. Vem menar vid sina sinnens fulla bruk att avvikelser om 12 dB P-P för en mätmikrofon är acceptabelt??? Skillnaden mellan blå och gul mätkurva är om jag ser rätt som värst 17 dB... (~13 kHz)

Slutsatsen: "...this test proves that the inexpensive Panasonic WM-61B capsule is quite usable for acoustics measurements.", är befängd. Testen är tvärtemot författarens utsago helt bortkastad och utan värde! :x

Med kunskapen om potentiella felkällor i uppställingen i bakfickan bevisar å andra sidan inte testen motsatsen heller. :?

Det bästa man kan göra är att bortse helt ifrån inlagan, och undersöka saken seriöst istället. :P (Om man är intresserad.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 19:29

Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.

Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då? :)

Mvh E*

PS. Om man har eller tänker skaffa mikrofonförstärkare, men
saknar fantommatning, så kan man bygga sig en sådan själv för
nästan inga pengar alls. 15 V ren å härlig batterispänning räcker till
Behringer-mikrofonen, 48 V till seriösare, äkta kondensatormikrofoner.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-03 20:23

ang att bygga mikstärkare själv, 295:- leem är inte dyrt

någon som har ett kopplingsschema för att bygga en konstlast för mätning med fantommatning på med ljudkortet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-03 20:30

Jag kommer ihåg att det fanns ev finns svenska tillverkare av mätmikrofoner av piezotyp. Den ena var Pearl Mikrofon Laboratorium (PML) i Åstorp, Skåne och den andra var Consilium Industri senare TdS Corporation AB. Eventuellt kan kanske någon av dessa ha något för under 1.000:-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-03 20:43

Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.

Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 23:53

celef skrev:ang att bygga mikstärkare själv, 295:- leem är inte dyrt

Jag menade alltså att bygga fantommatningen själv. Skrev kanske
lite otydligt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-04 01:35

E skrev:Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.

Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då? :)

Bästa stället att leta är långt (säg >1 meter) ifrån en pytteliten punktljudkälla i ett perfekt ekofritt rum.

Sämsta stället att leta är inuti en odämpad högtalarlåda...

I detta fall handlade det inte ens om att leta där, utan att den som gjorde experimentet AVSIKTIGT valde en sådan extremt olämplig mätmiljö. En halv meter framför en helt vanlig högtalare i ett helt vanligt rum hade varit väldigt mycket smartare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 16:33

phon skrev:Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.

Bild

Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?

Schemat finns i manualen här...
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK136.pdf

TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-11 17:14

TygelBy skrev:Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?
TygelBy

Det är ju en stereovariant men använder du bara en kanal kan du säkert använda den även för mätning om du byter ut kapslarna. Antar att det sitter riktade kapslar på den i original och de kan inte användas för som mätmikrofoner då de har en avståndsberoende frekvensgång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-11 19:58

vad är det för matningsspänning till mikarna? som jag har förstått det är spänningen jätteviktig för låg dist, men ändå överges dessa mer och mer för behringer för lite mer pengar

jag har en leem som jag skulle vilja få uppmätt, är det någon som kan utföra det mot en rimlig ersättning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 20:55

celef skrev:vad är det för matningsspänning till mikarna?

Det är bara 4,5V (3st 1,5V batteri), kommer det att räcka?

Jag är helt lost vad det gäller elektronik så detta är kanske en dum fråga... men kan man byta ut batteri-paketet mot ett enkelt 9V batteri utan vidare, eller måste jag byta ut en del av komponenterna då också?

Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?

Trots allt värt ett försök för 89kr, oavsett hur det går.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 21:05

TygelBy skrev:Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?

Som RogerGustavsson säger så har riktade mikrofoner en avståndsberoende frekvensgång. Det blir en bashöjning när man sätter dem nära källan och detta beror på grundläggande fysik som man inte kan göra mycket åt. Stereomikrofoner som har mikrofonerna så nära varandra som på den på bilden, måste ha riktade mikrofoner för att ge någon stereoeffekt.

Dessutom brukar riktade mikrofoner ha en krokigare tonkurva även på stort avstånd och det gör ju inte saken bättre.

Mätmikrofoner är därför så gott som alltid rundtagande.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 21:11

Tanken var ju att jag skulle byta ut kapslarna mot WM-61A, och då förstår jag att den inte kommer att fungera som en stereomikrofon längre.

Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?

Går det förresten att byta ut batteri-paketet mot 9V utan vidare?

/TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-11 22:15

Ska du mäta med den och har bytt ut kapslarna till rundtagande, exempelvis Panasonic WM-61, ska du bara använda ena kanalen. Du ska inte använda båda kanalerna vid mätning!
Vill du göra stereoinspelningar (=inte göra mätningar) måste du ha större avstånd mellan kapslarna. Vid rundtagande kapslar behöver du kanske 25-80 cm i mellan dem.
Om du behöver 4.5 V eller 9 V, beror på vilka nivåer du har tänkt spela in. Högre matning gör högre nivåer möjliga. Dock ska man modifiera Panasonic-kapslarna om man tänker utsätta dem för mera än 100 dB. Se www.linkwitzlab.com .

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-11 22:23

Jag har köpt en byggsats men inte byggt ihop ännu. Det ligger på jobbet så det får väl bli nästa vecka. vet inte hur kapslarna fungerar, men det går väl alltid att jämföra med det jag mäter med nu.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 22:33

Ok, en kanal vid mätning, men kan någon förklara varför (om jag nu låter mikrofonerna sitta kvar ganska nära varandra)?

Om jag vill göra stereoinspelningar (med ubytta kapslar), och vill flytta ut mikrofonerna en bit, kan jag då bara löda fast dem på långa styva kablar (typ en EKK), och sedan kablarna i fästena på kortet?

Det är alltså ok med 4,5V om jag håller mig på låga ljudnivåer, men om jag vill modda kapslarna och spela lite högre, är det bara att byta till 9V då?

Tack för all hjälp förresten, jag känner mig riktigt lost när det gäller sån't här, hoppas ni har överseende med det...

/TygelBy

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 22:34

TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?

Du ska bara använda ena kanalen. Jag skulle tom säga att du bör låta bli att koppla in den andra mikrofonen eftersom det säkerligen blir överhörning mellan kanalerna, med interferenser som följd. Vid höga frekvenser kan den ofta bli rätt hög och det är bara onödigt att riskera det.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-12 00:07

Om du ska göra inspelningar vill du nog INTE använda dig av EKK. På tok för styv.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-12 12:09

Om du vill flytta ut kapslarna, kan du använda vanlig antennkabel. Den är stel och skärmad. Har själv mina Panasonic-kapslar lödda direkt på antennkablar med kontakter i andra änden. Använder dem för enklare mätningar (endast en kapsel i taget!). Har en med kort och den andra med lång sladd.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-13 00:50

Antennkabel låter som en bra ide, tack.

Om jag nu får för mig att bygga in kortet i en låda och göra anslutningar i lådan för lösa kapslar (typ olika långa antennkablar med på-lödad kapsel :wink: ), är det 3,5mm monoplugg som gäller som anslutning då?

/TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-13 10:47

Jag tycker det kan vara enklare med F-kontakter som skruvas på antennkabeln. I lådan sätter man motsvarande chassikontakt. Art.nr. hos www.kjell.com 39-714 (väljs efter kabeldiametern) och 39-712. Mellan dessa kontakter är det alltså gänglåsning så de går inte lätt isär! Billiga är de också. En svart kabel kan kanske också vara att föredra? Art.nr. 39-426. Antennkablar är styva men det var väl det som efterfrågades? De styva kablarna gör att man kan bygga sina mikrofonspröt utan användande av rör.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-11-13 13:06

Svante skrev:
TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?

Du ska bara använda ena kanalen. Jag skulle tom säga att du bör låta bli att koppla in den andra mikrofonen eftersom det säkerligen blir överhörning mellan kanalerna, med interferenser som följd. Vid höga frekvenser kan den ofta bli rätt hög och det är bara onödigt att riskera det.

Om man vill använda båda mikarna för mätningar så, om stärkarkanalerna och kapslarna är någesånär lika varandra, kan man sätta kapslarna nos-mot-nos, med ett avstånd mellan om ca 4-6 mm (så det blir lite luft mellan skyddsskummet.) och mäta ljudet från sidan av paret. Blir rundtagande av tusan.... Åså lägga ihop kanalerna till mono.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-13 15:57

Ja, det blir nog en låda med f-kontakt som anslutning och ett par olika varianter av kapslar på antennkabel. Lite roligt faktiskt att man kan testa olika varianter av kapslar och inspelnings-tekniker på det här sättet.
Har beställt WM-61A från Svalander som skickas på måndag.

Jag får väl starta en ny tråd i DIY delen med lite bilder och så...

/TygelBy

PS. Det enda jag inte fått svar på ännu är om man kan byta ut batteri-paketet mot ett 9V utan att behöva byta ut några komponenter. Skulle det funka?

(Schemat finns i beskrivningen här http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK136.pdf )

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-09 13:39

pLudio skrev:M-Audio FireWire Solo ser ut att vara bästa alternativet men den hade gärna fått ha USB 2.0 istället för min del. Fast alla musiker har ju Mac. :)

har nog ingen betydelse då i princip alla datorer, både pc och mac(om man inte har nåt från stenåldern) är utrustade med både ieee 1394 firewire(mac firewire2) och USB2, personligen så föredrar jag firewire, oftast så är den lite smidigare och snabbare(firewire 400mbit/s firewiew2 800mbit/s och Usb2 MAX 480mbit/s, oftast mindre)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-03 14:59

bump

jag har bestämt mej för att köpa en mikrofonkapsel till min mätbox (loudspeakerlab v2.0), vilken duger? enligt IÖ så ska den panasonic-kapseln inte va bra om jag förstått rätt, vilken kapsel under 6-700 är bättre än den/bra? kan nåt från sennheiser va lämpligt? jag har tillgång till svarv och fräs så tänkte bygga huset/hållaren själv (för att spara pengar), hur ska ett sån se ut? ska kapseln vare monterad styvt i hållaren eller mjukt med nåt gummimaterial kanske. eller duger panasonickapslarna från svalander alldeles utmärkt?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-03 22:24

En mätmikrofon ska vara kalibrerad. En sådan kan köpas från Ibf Akustik i Tyskland för rimliga pengar, ca 60 €. Mikrofonkapseln i den är en Panasonic WM-60. Den kommer att bytas (om det inte redan skett) eftersom kapseln inte tillverkas längre. Som sagt utan kalibrering blir ju mätningarna kanske inte tillräckligt meningsfulla.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-03 22:50

ok. hur stor variation är det på panasonic-kapslarna från fabrik? jag såg den frekvenskurvan på svalanders hemsida och det såg väl bra ut, är den kurvan rena fantasin eller? (inte helt ovanligt har jag en känsla av) måste man kalibrera dom eller kan man köra som dom är? sennheisers kapslar är dom kalibrerade?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-04 12:13

Det är en "önksekurva" som visas i Panasonics datablad. De kapslarna har framför allt en höjning i diskanten (finns kurvor på Internet). Kalibrering ska ske med kapseln monterad om den ska stämma. Sennheisers mätkapsel är heller inte kalibrerad och kostar lika mycket som en färdig kalibrerad mikrofon från Ibf AKustik. Se deras hemsida:

http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html

Den enkla kalibrering de gör kostar en bråkdel av en "riktigt" kalibrering (som kostar minst 300€).... Kalibrering är heller inte för all framtid eller ens för olika miljöer (temperaturer, fukt etc).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-04 17:27

Alltså jag minns inte om jag har sagt det förut i den här tråden, men man måste ju alltid sätta egenskaperna på mikrofonen i relation till vad man vill göra med den. Om jag skulle lista några saker som man kan tänkas vilja göra och vad för mikrofon som krävs så skulle den kanske se ut så här.

-Tonkurva hos högtalare
Bas: dyrmik (elektret)
Mellanregister: elektret
Diskant: dyrmik (elektret)
Fullregister: dyrmik (elektret)
I rum: elektret

-Distorsion
dyrmik (elektret)

-Efterklangstid
elektret

Elektret inom parentes betyder att det kan ge vettig information om man känner till begränsningarna. Jag menar alltså att det i samtliga fall går att få vettig erfarenhet av mätobjekten även med en relativt billig okalibrerad mätmik. Jag tror att om man aldrig har hållit på med mätningar så kan man börja med en enklare rundtagande elektretmik, den kan vara okalibrerad och behöver inte vara dyr. Alla är barn i början och att köpa sig en dyrmik för 30 000:- utan erfarenhet känns knappast meningsfullt. Fler borde komma över våndan och skaffa sig mätvana helt enkelt.

Tycker jag.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-04 19:09

Svante skrev:Bas: dyrmik (elektret)

Ett bra inlägg, Svante. Jag förstår det mesta, men varför är inte en billig elektretmikrofon tillräcklig för mätningar på högtalarens basregister?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-04 19:59

E skrev:
Svante skrev:Bas: dyrmik (elektret)

Ett bra inlägg, Svante. Jag förstår det mesta, men varför är inte en billig elektretmikrofon tillräcklig för mätningar på högtalarens basregister?

Mvh E*

Mja, det är vanligt att en hyfsad elektretmik har -3 dB vid 20 Hz sådär. Dessutom skiljer det mycket mellan individer av mikar. Om man bygger en subwoofer som ska gå ända ner dit, så mäter den ju lite fel. Å andra sidan gör det ju inte så mycket om vet man det så, man kan justera kurvorna i huvudet. Å tredje sidan så har många högtalare en undre gränsfrekvens på kanske 40 Hz, och då går det ju bra.

Mätmikrofoner har ibland -3dB så lågt som 2 Hz. Har man en sån blir man förvånad hur mycket infraljud vi är omgivna av hela tiden... :lol:

Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-04 20:10

Åfasen! Jag kände inte till att basregistret var ett sådant "problem" på billigare elektreter.

Mäta infraljud måste jag testa - är redigt trött på den matta man utsätts för större delen av dygnet. :evil: :cry:

Om vi tar ECM8000 så brusar ju den en hel del, men bruset är kanske mest högfrekvent och därför bör man väl kunna mäta även rätt svaga nivåer i kontra- och subkontraoktaverna samt infraljudsområdet, eller?

Om inte kanske man kan mäta ännu svagare nivåer (3 - 6 dB) genom att använda två mikrofoner?

Mvh E*

PS. Om man skaffar infra-basmoduler: Kan man då använda dessa till att både släcka ut stadens bullermatta (inom ett begränsat område) och att återge trevlig musik på samma gång?

PPS.
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.

Just det, om man nu måste mäta på så stark nivå, men det kanske man måste för att försäkra sig om att systemet inte kroknar vid de ljudtrycken.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-04 20:53

E skrev:Just det, om man nu måste mäta på så stark nivå, men det kanske man måste för att försäkra sig om att systemet inte kroknar vid de ljudtrycken.

blir ganska lätt sånna ljudtryck inne i ett kabinett

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-04 21:35

E skrev:Åfasen! Jag kände inte till att basregistret var ett sådant "problem" på billigare elektreter.

Mja, det finns flera orsaker till en undre gränsfrekvens hos mikrofoner. En är rent akustisk. Man måste ge det statiska atmosfärstrycket tillträde till membranets baksida, annars skulle det bukta med hög- och lågtryck*. Detta sker genom en smal kanal in i den lilla kaviteten bakom membranet, det blir ungefär som en basreflexlåda. Kruxet är att stämma av den till <20 Hz utan att kanalen blir så smal att den korkar igen. Det är svårt och därför skiljer det en del mellan olika exemplar.

En annan är den FET-förstärkare som brukar sitta i kapseln, eller snarare den kopplingskondensator som sitter på vägen.

E skrev:Mäta infraljud måste jag testa - är redigt trött på den matta man utsätts för större delen av dygnet. :evil: :cry:

Om vi tar ECM8000 så brusar ju den en hel del, men bruset är kanske mest högfrekvent och därför bör man väl kunna mäta även rätt svaga nivåer i kontra- och subkontraoktaverna samt infraljudsområdet, eller?

Ja, nu är det ju så att infraljuden ofta är rätt starka, typ 50-70 dB eller så över någon Hz. Så bruset är knappast ett problem. Däremot skär de flesta mikrofoner bort lågfrekvensen enl ovan.

E skrev:
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.

Just det, om man nu måste mäta på så stark nivå, men det kanske man måste för att försäkra sig om att systemet inte kroknar vid de ljudtrycken.

140 dB inuti lådan brukar motsvara kanske 80 dB utanför lådan vid de lägsta frekvensenserna. Och visst är det bara att dra ner ljudstyrkan om mikrofonen överstyr. Min erfarenhet är dock att folk inte fattar hur starkt det egentligen är inuti lådan; "det är ju så tyst utanför". Det är verkligen ointuitivt, men återigen, förstår man begränsningarna så kan även en elektretmik vara användbar.

* om vi säger att tryckväxlingar mellan hög- och lågtryck motsvarar 950-1050 hPa så är det en skillnad på 100 hPa, eller 10 000 Pa. Detta motsvarar ett infraljudtryck på 174 dB. Om det vädret slår om en gång i veckan är frekvensen 1/(60*60*24*7)=1,7 µHz. Hyfsat starkt och lågfrekvent infraljud... 8O På ett sätt kan man se det som ett extremt lågfrekvent väsljud orsakat av turbulent flöde, dvs det som finns i vädersystemen på jorden.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-02-04 23:22

Hej Svante,

jag vet att Elektronik Världen har haft en artikel i sin tidning någon gång början av 90 talet om att mäta basen med micken inuti lådan.

Något jag funderat ett längre tag är, ger inte det lite olika resultat beroende på vart i lådan man mäter??

mvh michael

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-02-05 00:18

Jag vet att jag gjorde en massa mätningar inne i lådan på 70-talet. Det var för övrigt en teknik som Richard Small faktiskt doktorerade på. Han är Small i Thiele o Small. Har dock ett bestämt minne av att man behövde kompensera mätningen med en derivering av resultatet. Har något papper någonstans som beskriver det hela, om intresse finns. En mycket användbar metod som helt kopplar bort rummet från mätningen. Uppåt är den dock rätt begränsad till några hundra hertz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 01:11

MKo skrev:

Hej Svante,

jag vet att Elektronik Världen har haft en artikel i sin tidning någon gång början av 90 talet om att mäta basen med micken inuti lådan.

Något jag funderat ett längre tag är, ger inte det lite olika resultat beroende på vart i lådan man mäter??

mvh michael

Jo, vid frekvenser kring och över första stående vågen i lådan. Under den blir trycket samma i hela lådan och då funkar metoden jättebra. Så för en låda med 34,5 cm som största innermått funkar metoden från en bit under 345/0,345=1000 Hz och ner till DC.

Man måste tilta frekvensgången med 12 dB/oktav, och man får inte med baffelsteget, men vad gör det i basen? :lol:

Du kan läsa vår högtalarlab om du vill, där gör vi så:
http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 01:13

PeterAkemark skrev:Jag vet att jag gjorde en massa mätningar inne i lådan på 70-talet. Det var för övrigt en teknik som Richard Small faktiskt doktorerade på. Han är Small i Thiele o Small. Har dock ett bestämt minne av att man behövde kompensera mätningen med en derivering av resultatet. Har något papper någonstans som beskriver det hela, om intresse finns. En mycket användbar metod som helt kopplar bort rummet från mätningen. Uppåt är den dock rätt begränsad till några hundra hertz.

Jaså, höll han på med det också? Kul! Har du nån referens till det arbetet?

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-02-05 04:29

Ok, tack Svante, fast, hmm.. jag måste grunna lite på det här, det är så att jag (tror mig) har upplevt nånting "annat" när jag själv sitter innuti ett högtalarlåde substitut hehe.. kan man uttrycka det så korkat? :D
Men, ja ska ta o läsa den där högtalarlabben o försöka göra lite egna undersökningar i saken då! :)

Ok, en liten fråga till, så det är bara när frekvens är så pass hög, dvs när våglämgden är < lådans största mått som tryck maximan/-miniman uppstår i olika delar av lådan(om jag nu lyckades uttrycka frågan rätt..)?

mvh Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-05 14:21

Linkwitz skriver en del om sina modifierade Panasonic-kapslar. http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic Efter modifiering klarar WM-60 141 dB (den utgångna som användes i bl.a. Ibf EMM8 och Behringer ECM8000). Brusgolvet ligger på ca 36 dB 80-20K. Under 80 Hz ökar sedan brusnivån. WM-61 (den som Svalander säljer) klarar efter modifiering 134 dB och brusnivån ligger på ca 32 dB. Matningsspänningen ska då vara 9V i båda fallen.

Undre gränsfrekvens med dessa kapslar beror inte minst på efterföljande förstärkare. Kapslarna själva har väl ingen avskärning internt? Följer man kopplingsexemplet i databladet med en kondensator på 2.2 µF måste man ha en hög ingångimpedans i förstärkaren. Med 10 kOm börjar avskärningen rätt högt, ca -0.2 dB vid 35 Hz eller -3dB vid 7.2 Hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 18:37

MKo skrev:Ok, en liten fråga till, så det är bara när frekvens är så pass hög, dvs när våglämgden är < lådans största mått som tryck maximan/-miniman uppstår i olika delar av lådan(om jag nu lyckades uttrycka frågan rätt..)?

mvh Michael

Ja.

Det är enklast att förstå intuitivt om man tar en riktigt låg frekvens, tex DC. Tryck på konen inåt med handen så pumpas det upp ett konstant tryck i lådan (om den är sluten och tät). Inte blir det övertrycket olika på olika ställen, inte? :wink:

Därefter kan man inse att det blir likadant för lite högre frekvenser också, det är först när man hamnar i resonans mellan väggarna (avståndet = ½ våglängd) som det blir olika tryck på olika ställen.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-02-05 23:54

Svante skrev:Jaså, höll han på med det också? Kul! Har du nån referens till det arbetet?

Vad jag känner till så finns det två publikationer, hans avhandling och i "Proceedings I.R.E.E Australia - August 1971" sidorna 299 - 304. Jag har en gammal kopia men fullt läsbar kopia.

Artikeln är mycket illustrativ och välskriven.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-23 02:15

om nån undrar så hittade jag Ecm-8000 för 525:- vilket måste anses som billigt iaf i sverige...blir till å beställa en :)

http://www.mnaudio.se/default.asp?id=973&pid=1

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 02:50

Tja, jag köpte mina två för 450 kr/st vill jag minnas (+ billig frakt?). :P Fast
då var vi ett gäng – tror jag drog ihop ett tiotal – som sambeställde, på ett
forum där en liten företagare i Oxie brukar synas. Det var några år sedan
också.

Mvh E*

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-23 12:24

Om man höjer budgeten till tex 3000kr, vad får man då?
Om man ändå lagt 10kkr på element, så varför inte satsa lite på mätutrustning som gör det möjligt att bygga något vettigt av dem?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-23 19:51

Nackdelen med de nämnda Behringer-mikarna är väl att de inte är kalibrerade. Möjligen att de distar vid lite högre ljudtryck också (vid närmikning är nivån hög). Utan kalibrering är det mätningar på en höft liksom.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-23 21:38

hur många db vid en viss frekvens kan det skilja mellan en kalibrerad samt en okalibrerad?

om skillnaden är mer än 2db vad kostar en sådan?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-24 07:50

Haakan_W skrev:hur många db vid en viss frekvens kan det skilja mellan en kalibrerad samt en okalibrerad?

om skillnaden är mer än 2db vad kostar en sådan?

Skillnaden är att den kalibrerade är kalibrerad... :roll:

Vilket ger den viktiga skillnaden att man kan kompensera för felen ( i viss mån..)
Åtminstone om man får med ett kalibreringsprotokoll med uppmätta avvikelser från en trovärdig referens.

Om vi håller oss till mätningar av ljudnivå som funktion av frekvens:

Okalibrerad mik: resulterande noggrannhet kan aldrig bli bättre än mikrofonens egen jämnhet.

Kalibrerad mik: Resulterande noggrannhet kan bli väsentligt bättre än mikrofonens egen noggrannhet.

N.B. Om det skickas med ett användbart protokoll, helst i en form som direkt kan läsas in i märprogrammet. Annars är kalibreringen inte så meningsfull för sånt här bruk.

P.S.
Kalibrering har två betydelser i normalt arbete:
Dels den typ av kalibrering som egentligen är en certifiering, dvs "Instrumentet uppfyller sagda norm".. dels en kalibrering som noggrannt beskriver mätobjektets avvikelser från en uppställd norm. Kalibrerade mätmikrofoner avser kalibrering enligt det senare alternativet, dvs noggrann beskrivning och upprättande av kompensationsdata.

DVS en kalibrerad mikrofon är inte i sig bättre än en okalibrerad, men den kan användas bättre.

(Fattar ni NU då???)

God källa för kalibrerade mätmikar för amatörbruk: Ibf Akustik i Tyskland.

Ca 700:- för en kalibrerad WM60 på rör med fäste och kalibreringsdata och frakt till Sverige.

Ibf Akustik EMM-8 is ON, ECM 8000 is OFF!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-24 08:40

Ibf Akustik uppger noggrannheten för sin kalibrering till +/- 0.5 dB. Deras kalibrering kostar 30 €. En professionell kalibrering kostar över 300 € och då vill man kanske ha en högvärdigare mik från början.

Ibf-miken EMM-8 och Behringer ECM-8000 använde tidigare samma kapsel (den utgångna Panasonic WM-60). Den kapseln distar vid högre ljudtryck. Om man modifierar den à la Linkwitz klarar den lite högre nivåer.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-24 17:43

Kanske blir även musikinspelningar (i den mån man vill göra sådana med
den här mikrofonen) väsentligt bättre efter korrektion med
kalibreringsdata?

Mvh E*

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-24 18:29

E skrev:Kanske blir även musikinspelningar (i den mån man vill göra sådana med
den här mikrofonen) väsentligt bättre efter korrektion med
kalibreringsdata?

Mvh E*

Jo, så kan det bli. Normalt borde det bli lite bättre. Åtminstone om korrektionen är rel liten.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-25 01:05

RogerGustavsson skrev:Ibf Akustik uppger noggrannheten för sin kalibrering till +/- 0.5 dB. Deras kalibrering kostar 30 €. En professionell kalibrering kostar över 300 € och då vill man kanske ha en högvärdigare mik från början.

I området 10 - 500 Hz tror Hr Frank själv (Han som kör IngenieurBüro Frank Akustik) att noggrannheten i jämnheten efter korrektion är bättre än 0.3 dB.

Över 500 Hz finns för många störkällor, typ reflexer från mikrofonkroppar och närliggande ytor, så upp till 20 kHz blir okontrollerade skillnader mellan referens och substitut lite större. ca 0.5dB.

Han uppger sig arbeta på en ny mätkammare som ska medge betydligt bättre kalibreringsnoggrannhet för samma rimliga pengainsats.ovanför 500 Hz.

Då får man skicka dit sin mik, och få den mätt igen.

Eller köpa en ny, med ny kalibrering. Så dyra är dom ju inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 22:18

Lyfter denna tråden lite och talar om vad det blev för något till min högtalarkonstruktionskurs. Eftersom jag skulle ha sex st mäturustningar på en ganska tajt budget så köpte jag detta:

Mik : Behringer ECM8000
USB-ljudkort : Alesis IO2
Slutsteg : Thomann t.amp S-75

Jag tror det landade på under 3000:- tillsammans. Mikrofonen valde jag lite just för att den är så vanlig och för att den tar fantommatning, ljudkortet för att det hade fantommatning, inte hade någon windowsmixer (nästan) och priset. Slutsteget gav lagom mycket effekt, det får inte vara för mycket när man ska släppa lös laboranter, och priset då. Slutsteget är egentligen inte användbart till hifilyssning, det susar och brusar en del och själva lådan brummar.

Utrustningen fyllde sitt syfte (pedagogiskt), men det är klart att för highend-konstruktion behövs det bättre prylar. Ändå kan jag rekommendera kombinationen som första mätutrustning. Jag köpte en omgång till mig själv också, och det är faktiskt bra att slutsteget inte riktigt duger till finlyssning; då finns det ju alltid ledigt till mätningar... :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 11:18

Lyfter denna tråd då det är aktuellt för mig. En sökning på forumet ger att denna tråd har mest information i ämnet.

Jag är dock lite villrådig. Jag har ingen bärbar dator och därmed inget behov av ett externt ljudkort. Så frågan då är hur man skulle ha gjort.
ECM8000 verkar ju som sagt vara bra på sätt och vis. Dock är det ju svårt att koppla den till datorn när man inte har fantommatning. Kan man enkelt och utifrån modifiera mikrofonen för fantommatning via batteri?

EMM-8 har ju också lyfts fram här och där och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..

Finns det några fler råd i ämnet eller är det minimum 2000 spänn som gäller för att få något hyffsat basic?
Blir det för dyrt så känns det ju som att man kan spara lite till och köpa clio lite för 10 000 liksom..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-15 11:34

Valet av mick var ett tag självklart för mig men sedan avstod jag när det redovisades de stora toleranserna hos behringern. Nu har jag lagt det på hyllan tills vidare.

Ang fantommatning så kan du ju hitta en enkel mixer från tex behringer eller Phonic beg för några hundra. Har du mickingång går det ju att bygga fantommatning rätt enkelt.

Bild

Hittade jag i den här tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11776.msg88027;topicseen

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-15 11:36

clio är nog inte ett så dumt val och är nog att rekomendera om man kan avsätta dom pengarna

själv kör jag med panasonic-mikar köpta av svalander

kopplad till en leem mikstärkare via hembyggd spänningsmatning in till ljudkortets linjeingång

jag skulle inte klara mig utan mikstärkare med variabel gain vilket gör mätnivåerna mer flexibla

mätprogram är justmls och arta, mest justmls för att det är så jädrans snabbt, ett fantastiskt mätprogram som dock är väldigt enkelt och nedskalat, det vore en dröm om mr. lspcad ingemar johansson satte sig ner och knåpade ihop ett komplett mätprogram
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-15 12:20

EDIT: Jag knåpar ihop mina egna mikar av WM-61 kapslar inköpta billigt. :)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-08-15 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-15 12:22

Ta det via pm istället.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-15 13:27

Kraniet skrev:EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..

Om det är en mätmik som önskas bör den väl vara kalibrerad om målet ska uppnås? Att mäta med vad som helst ger kanske inga vidare svar på det man vill ha reda på? Så länge vi talar om "betalbara" mätmikrofoner är ju en kalibrerad EMM-8 tänkbar för hobbyisten. Den klarar sig med biasmatning från batteri (2-10V). De flesta billiga mätutrustningar använder mikrofonkapslar liknande den i EMM-8 även Behringer ECM-8000(som bara är ett av många namn på just den mikrofonen...). Spridningen är mellan olika exemplar är ju större än den mätnoggranhet man vill uppnå. Kalibrering innebär bara att just den mikrofonen mäts upp, något annat ändras inte. Korrigeringsfilen stoppas sedan i den mjukvara man tänker använda. Ibf tror jag skickar med såväl datafil som papperskurva och givetvis framgår känsligheten på mikrofonen. Exempel finns här:

http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=30

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 14:39

jag har en mik från IBF

Kalibreringsfil medföljer som textfil på diskett men du får den i mail också om du vill. sedan får man en papperskopia dessutom med lite snygga toleranskurvor för olika standards att jämföra med.

enligt dverse forumdiskussioner använder han WM-60Y som inte tillverkas längre. Den skall ha ngt rakare frekvenskurva än WM-61.

min hade känsligheten 5.74 mV/Pa (databladet för WM-60 anger 6 mV/Pa fast i dB )

WM61 är känsligare, ca 15 mV/Pa vilket ger lägre brus. Jag har en hemmabyggd mikstärkare och mäter (försöker) med Arta. tror att mina bristfälligheter i mätuppställning mm påverkar mer än kalibreringens fel. Hade varit intressant att jämföra dock.

men maila IBF kanske och hör vad han hävdar för fel på sin kal. fil?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 21:03

hur fungerar bias-matning då?

finns ju tex en billig förförstärkare från velleman för 79kr. men hur fixar jag biasmatning till mikrofonen?

http://www.kjell.com/?item=87601&path=

edit: vad skiljer biasmatning från fantommatning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 21:58

Elektretmikrofoner

är beskrivet hur man matar elektretmikrofoner med spänning. De 3-12 V som står där är Bias spänningen. Mikrofonförstärkaren förstärker helt enkelt utsignalen efter kondensatorn (som blockerar likspänningen) .

Notera att de flesta elektretkapslar tål maximalt 10V.
Känsligheten (i mV/Pa ) påverkas av vilket spänning man ger dem, samt vilken resistans som används.

Fantommatning är helt enkelt ett sätt att spänningsförsörja mikrofoner genom samma kabel som signalen går. det är ju 48V normalt så de två är helt inkompatibla. Biasmatning används normalt på mikrofoningången på ljudkort för hemmabruk tex, alla billiga headset mm är ju baserade på en elektretmikrofon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 22:24

aha ok då förstår jag. men då undrar jag om inte en kalibrerad emm-8 för 700kr och ovan nämnda förförstärkare plus en biaskrets inte blir bäst.
Kalibrerad mik med stärkare för under tusenlappen.. :)

edit:

på sidan du länkar till står det dessutom att Sounblasterkort har bias inbyggt.

Sound Blaster way

Sound Blaster soundcards (SB16,AWE32,SB32,AWE64) from Creative Labs use 3.5 mm stereo jack for the electret microphones. The micrphone connector uses he following wiring pinout:

/ \
| | Audio signal
\ /
+===+
| | Bias voltage for microphone (+5V through 2.2 kohm resistor)
|===|
| |
| | Ground
| |
+=======+
| |

Creative Labs has given the following specs for the Sound Blaster microphone input in their web site:

Input Type: Unbalanced Low Impedance
Input Sensitivity: Approx. -20dBV (100mV or 0.1Volt)
Input Impedance: 600 to 1500. (Ohms)
Input Connector: 3.5mm Miniplug (Stereo Jack)
Input Wiring: Audio on Tip, Ground on Sleeve, 5Volts DC Bias on Ring
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 23:38

ja, alla ljudkort som du kan köra en elektretmik på har detta, men det är ett stort aber:
förstärkaren är av tvivelaktig kvalitet , ofta är bandbredden kraftigt begränsad, förstärkningen är inte tillräckligt stor och det är mycket brus.
du bör ha en extern mikförstärkare som du kör på linjenivå.

vellemanförstärkaren är bättre för det. Vill du modifiera den så byt ut OP förstärkaren (ladda ner manualen för schema här:
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8897) mot NE5534 som är betydligt lågbrusigare.

Du kan köra den från ett 9V batteri också, och så drar du ett 10 kohms motstånd till bias. problemet är att då har du inte samma känslighet längre som du får angivet på mätprotokollet, skillnaden kan vara någon dB.
så du kan inte längre mäta ABSOLUT ljudnivå (dB/w) men dina relativa mätningar är fortfarande ok.

eller köp hela kitet, så är den kalibrerad i absolutnivå. eller som celef tipsade, en LEM förstärkare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-15 23:48

rikkitikkitavi skrev:ja, alla ljudkort som du kan köra en elektretmik på har detta, men det är ett stort aber:
förstärkaren är av tvivelaktig kvalitet , ofta är bandbredden kraftigt begränsad, förstärkningen är inte tillräckligt stor och det är mycket brus.
du bör ha en extern mikförstärkare som du kör på linjenivå.

Instämmer i att det är bättre, men vill samtidigt mena att typen av mätning och kraven man har mycket väl kan tillåta att man använder vanliga mikingången.

Men hur är bandbredden begränsad menar du? Uppåt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-16 00:04

Begränsning nedåt har jag sett ibland, det skär vid 100Hz eller nåt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-16 00:16

Svante , både uppåt och neråt. kan falla rätt mycket, så det beror som du säger på vad man mäter.

min erfarenhet är dock att dessa förstärkare är avpassade för att mäta med en mik som är kanske 5 cm från munnen , dvs ljudkällan. då är ljudnivån mycket högre än om man mäter på en vanlig setup med högalare på någon meters håll.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 00:58

rikkitikkitavi skrev:Svante , både uppåt och neråt. kan falla rätt mycket, så det beror som du säger på vad man mäter.

min erfarenhet är dock att dessa förstärkare är avpassade för att mäta med en mik som är kanske 5 cm från munnen , dvs ljudkällan. då är ljudnivån mycket högre än om man mäter på en vanlig setup med högalare på någon meters håll.

Ja, ingångarna är rätt okänsliga.

Aja, jag ska inte tjafsa, det är klart att det är bäst med en riktig förstärkare och linjeingång, eller ännu hellre ett ljudkort med fantommatning och diffingång.

Jag demar dock rätt ofta med datorns interna ljudkort och en elektretmik (batteridriven iofs) och i pedagogiskt syfte funkar det rätt bra. Fast då tittar jag inte på detaljerna utan visar mest metoder och så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-16 08:39

Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

Jag har ett ATB-701pc här för utvärdering och har gjort mätningar mot min kalibrerade Girardin-kapsel (sådan som liberty instruments har till sitt mätsystem) och kan konstatera att ATB-miken är klart rakare. Systemet som sådant är smidigt men det är rätt uppenbart att det är inte optimalt att använda windowsmixern till det. Synd annars på ett så smutt system som inte är över sig dyrt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 11:32

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

Jag har ett ATB-701pc här för utvärdering och har gjort mätningar mot min kalibrerade Girardin-kapsel (sådan som liberty instruments har till sitt mätsystem) och kan konstatera att ATB-miken är klart rakare. Systemet som sådant är smidigt men det är rätt uppenbart att det är inte optimalt att använda windowsmixern till det. Synd annars på ett så smutt system som inte är över sig dyrt.

Ja, windowsmixern börjar bli en riktig pina för mätningar iom Vista. Den är alldeles för "avancerad" :lol: .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-16 17:40

jahapp där ser man. så ATB är rätt ok med andra ord.. fördelen är ju att man får med program som mäter impedans och T/S vad jag förstår. Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-16 20:28

rikkitikkitavi skrev:Du kan köra den från ett 9V batteri också, och så drar du ett 10 kohms motstånd till bias. problemet är att då har du inte samma känslighet längre som du får angivet på mätprotokollet, skillnaden kan vara någon dB.
så du kan inte längre mäta ABSOLUT ljudnivå (dB/w) men dina relativa mätningar är fortfarande ok.

Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:31

är det inte atb som använder en extern signalkälla? jag har fått för mig att programmet inte har en signalgenererande del, eller klarar inte av samtidig upp och inspelning :?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-17 08:53

ja den som har K+T 6/2004 kan ju läsa test på atb pc pro
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-17 09:26

celef skrev:är det inte atb som använder en extern signalkälla? jag har fått för mig att programmet inte har en signalgenererande del, eller klarar inte av samtidig upp och inspelning :?

De senare versionerna har intern källa. Den externa ljudkällan används vid test av flerkanalsanläggningar eller bilar exempelvis där man har svårt att koppla in datorn på de ljudalstrande delarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-17 09:40

Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?

Kan återkomma med det när utvärderingen är färdig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-17 14:17

Naqref™ skrev:

perfekt :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 14:19

har nån provat dlsa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-17 15:16

RogerGustavsson skrev:
Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.

vilka är de?
IBF ? Isåfall har jag missförstått vad IBF sa.
Ja ja, jag byggde min egen mikstärkare med variabel biasspänning så det är inga problem.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-19 10:50

I mitt mätsystem "Mätro-1" används mikrofonförstärkaren K1803.
Datablade anger 20-20khz +-3db.

Mina mätningar visar att kurvan snarare ligger mellan +0 -6db. Nu gör inte detta något eftersom Mätro-1 kalibrerar frekvenskurvan och fasen till under +- 0,2db mellan 10 och 22khz.
Jag använder VM61 som mikrofon. Den typiska kurvan för en sådan mikrofon är väldigt rak men börjar gå över 1db från 6khz ungefär.
Som mest ligger avvileksen på 3-6db från 6khz upp till 20khz.
Fasen är mycket rak men högst upp i registret går fasen upp till ca +16grader.
Micken är något ojämna i kvalitetn. Jag har en VM61 som avviker med -3db som mest och då från ca 10khz. Medan jag sett andra där den avviker upp mot 6db.

Denna mick är mycket bra att mäta med och ännu bättre om man lämnar den för kalibreing. Om man är intresserade för skillnader neråt 0,2db bör man dock använda avsevärt dyrare grejer vilket ofta betyder inga mätningar alls.

Summasumarum:
Man klarar sig väldigt bra för vanliga högtalarmätningar med en dator, gratis mjukvara och en VM61.

Jag kan tillägga att distmätningar är inga problem med dessa grejer. Jag mätte en diskant där upplösningen för disten är nere på under 0,1%.

Det absolut bästa mätprogrammet jag testat är Speaker Workshop. Tyvärr är inlärningströskeln mycket lång. Fast det kanske underlättar lite med min manual för just det programmet.

Men kom ihåg att om man är intresserad av avikelser under kanske 0,5db då gäller helt andra grejer och priser.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-19 13:13

rikkitikkitavi skrev:
RogerGustavsson skrev:

vilka är de?
IBF ? Isåfall har jag missförstått vad IBF sa.
Ja ja, jag byggde min egen mikstärkare med variabel biasspänning så det är inga problem.

Jo, det var Ibf AKustik som åsyftades. Standard tycks vara 2V via ett motstånd på 2.2kOhm. Det finns flera olika sätt att spänningsmata JFET:en i kapseln. Är den modifierad à la Linkwitz (som egentligen inte är fadern till modifieringen) blir det mera passande med 9V och 10kOhm. Ibf´s egna mikrofon EMM-8 är inte modifierad och klarar därför inte högre ljudnivåer.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-09-12 09:49

Naqref™ skrev:

Hunnit utvärdera nåt än?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2008-12-14 04:27

Kraniet skrev:
Naqref™ skrev:

Hunnit utvärdera nåt än?

*bump*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-14 13:02

kan ju kanske skriva nåt själv. Även om jag inte hunnit testa allt för mycket.

Jag upplever iaf att ATB PC Pro verkar helt ok för pengarna. Hur bra micken i sig är vet jag ju förstås inget om med programmet är hyffsat lättarbetat och det följer med en liten kopplingsbox så man kan mäta impedans och även T/S parametrar.
Jag upplevde dock att det var en liten tröskel i början att komma över men inte allt för stor sådan.
Allt som allt är jag rätt nöjd med mitt köp. Det finns en kalibreringsfunktion av mätutrustningen så ljudkortet blir väl inte allt för kritiskt. Men man bör nog fundera på att skaffa ett ordentligt ljudkort iaf tror jag.

Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-14 19:02

Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.

EU-betalning via internetbank är väl inte krångligt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-14 19:16

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.

EU-betalning via internetbank är väl inte krångligt?

ja det vet jag inget om. jag gjorde det via banken iaf. där är det ju formulär och annat att skriva i.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-14 22:57

Via bankkontor brukar det kosta en massa extra... Internetbank brukar ta 10-30kr för en EU-betalning.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-14 23:03

På vissa håll i USA tar dom upp till en femhundring eller nåt för en wire. Tre-fyrahundra är jag säker på. Helt snurrigt.

Gillar den här nya betalfunktionen där man vid köp på en hemsida slussas till sin internetbank och gör en girering. Snabbt och smidigt och man slipper lämna ut kortnr. Funkar väl bara i Sverige tyvärr.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-15 13:23

finns i Holland sedan flera år tillbaka, de har ett standardiserat system som alla använder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-15 13:59

Mm, jag tror att iaf Nordea inte tar betalt om man har ett IBAN/SWIFT-nummer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-15 14:20

Fick tillbaka 3093€ i förra veckan. Hade förskottsinbetalt några veckor tidigare. Gjorde en vinst på 1000kr då eurokursen stigit... Ingen avgift alls.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 14:30

jag betalade via swedbank. Har man swift/iban så tror jag inte det kostar nåt normalt. det gjorde det inte för mig heller. Sen är det oftast så att mottagande bank betalar eventuella avgifter. Iaf om jag förstått det rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-15 14:56

Kraniet skrev:jag betalade via swedbank. Har man swift/iban så tror jag inte det kostar nåt normalt. det gjorde det inte för mig heller. Sen är det oftast så att mottagande bank betalar eventuella avgifter. Iaf om jag förstått det rätt.
Vilket dom då natuligtvis drar av från beloppet som ska utbetalas, och även i den änden är det stor skillnad om man kör med Swift/Iban eller inte.
Om man använder PayPal kan det vara bra att tänka på att avgiften för betalning i dollar är lägre än för betalning i andra valutor!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 15:14

I vilket fall tycker jag ATB PC Pro är ett helt ok alternativ för pengarna. Det enda jag kan invända mot är att sladden till mätmicken är så kort. Men det går ju skarva.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-15 23:48

Ifall en glad amatör vill mäta upp rum (inte längden eller bredden :roll: ) Skulle en Behringer ECM8000 fungera då? Vill ha något jag på ett eller annat sätt kan koppla till datorn och sen trixa.

Sen vore det kul ifall det går att mäta ljudnivå osv.

Behringern ska ha fantommatning ifall jag har förstått det rätt.. Jag har tillgång till en billig Behringer mixer, med MIC utgångar (XLR), den klarar fantommatning.
Skulle jag kunna använda mig av den för att koppla micken till datorn?

Ifall det inte går som jag har tänkt mig, finns det några skapliga alternativ i den prisklassen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 00:56

HenrikS skrev:Ifall en glad amatör vill mäta upp rum (inte längden eller bredden :roll: ) Skulle en Behringer ECM8000 fungera då? Vill ha något jag på ett eller annat sätt kan koppla till datorn och sen trixa.

Sen vore det kul ifall det går att mäta ljudnivå osv.

Behringern ska ha fantommatning ifall jag har förstått det rätt.. Jag har tillgång till en billig Behringer mixer, med MIC utgångar (XLR), den klarar fantommatning.
Skulle jag kunna använda mig av den för att koppla micken till datorn?

Ifall det inte går som jag har tänkt mig, finns det några skapliga alternativ i den prisklassen?

ECM8000 kan kopplas via en mixer med fantommatning till datorns linjeingång, ja. Man kan mäta mycket med en sån kombination, men bör vara medveten om mikrofonens begränsningar, framför allt vid höga frekvenser och eventuellt även ljudkortets.

Att "mäta upp ett rum" kan vara mycket, men efterklangstid är nog det som kräver allraminst av utrustningen, så det ska gå bra.

Behringermiken är ett bra alternativ för den som vill komma igång och mäta. Den är inte lika bra som en mik för 10000, men alldeles utmärkt till att lära sig med.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 03:25

Lite mätningar på mickar. ECM8000 är väldigt nära Earthworksmicken.

http://www.realtraps.com/art_microphones.htm

Svante jämförde väl en EW mot ECM8000 med liknande resultat vill jag minnas?

Jag och Norman testade EW QTC1 och ECM8000 med liknande resultat dvs. nån dB extra från ECM8000 runt 10kHz.

Från 30Hz till 2khz verkar det vara stor sannolikhet för att tryckkännande mikrofoner ska prestera likvärdigt avseende frekvengång.

ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-12-16 09:20

Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

Hade vi inte högre nivå? Har kladdat runt 95 dB på mätpappret (fast det var bara en snabb-uppskattning m.a.p. insignal och mätavstånd så det kan nog vara lite fel)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 10:11

Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

Hmm, vad betyder det där egentligen?

+20 dB IMD

Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?

Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.

När jag mäter andratonsdist, samplat med 96 kHz med min ECM8000 så kan det se ut så här:

Bild

Jämfört med Earthworks M30 på ungefär samma ställe och nivå:

Bild

Nivåerna är absolutkalibrerade, dvs ~80 dB enligt skalan.

Visserligen finns det en lågpassning i mikrofonen som gör att andratonen undertrycks, men vid 30 kHz är den inte mer än 20 dB. Den mätta distorsionssiffran vid 15 kHz ligger på nästan -60 dB, vilket gör att mikdisten utan mikrofonens högfrekvenstapp blir högst -40 dB dvs 1%.

IMD är visserligen något annat, men jag tror inte att den är katastrofhög vid 80 dB, precis. Jag vill påstå att det vi ser i graferna är högtalardist, och inte mikrofondist.

Så här såg ECM8000s distorsion ut, vid 80 Hz, som funktion av ljudnivån. Som synes måste man upp i mer än 110 dB innan disten blir 1%.

Bild
Bild

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-12-16 12:00

Jag är så glad att jag köpte en M30 i våras när dollarn var så låg. 8)

Tack för infon Svante.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 12:18

Svante skrev:
Hmm, vad betyder det där egentligen?

+20 dB IMD

Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?

Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.

Ja alltså +20dB skall läsas som 20dB mer än proffsgrejjor.

Vi mätte IMD med två diskanter vid vad jag vill minnas var ca 80dB SPL men möjligtvis att det var uppåt 90dB. Vi får försöka tyda Normans hieroglyfer vid tillfälle. ;)

De översta mätgraferna är sannolikt högtalardistortion ja.

Hur mätte du de nedersta graferna?

edit: studerade de nedersta graferna i din post Svante och även de indikerar ju en 20dB skillnad i dist mellan Behringer och Earthworks.

Tänkte genomföra en lite större studie på div. proffsmikrofoner för att se hur det ligger till.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 12:31

Så här såg testuppställningen ut, dock med gullfiber på golvet.

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 12:50

Piotr skrev:Ja alltså +20dB skall läsas som 20dB mer än proffsgrejjor.

Aha! Ja, det är nog rimligt.

Piotr skrev:Vi mätte IMD med två diskanter vid vad jag vill minnas var ca 80dB SPL men möjligtvis att det var uppåt 90dB. Vi får försöka tyda Normans hieroglyfer vid tillfälle. ;)

Ah, då förstår jag, ni genererade en IM-distfri signal genom att addera akustiskt. Smart!

Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?

Med mik inuti lådan. Där blir ju ljudtrycket rätt stort utan att högtalaren får jobba så mycket, dvs det blir ganska distfritt. Eftersom det är en klar skillnad mellan Behringer och Earthworks, kan man gissa att disten i Behringerfallet domineras av miken.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-16 13:03

Svante skrev:
Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?

Med mik inuti lådan..

Du har en diskant vänd inåt i lådan?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 13:07

Roger, 80Hz! ;)

Kan nämna att vid vårt test så presterade CM3 ung. likvärdigt som Earthworks QTC1 och Sennheisers MKH mickar. Bara marginellt sämre siffror.

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-16 13:15

Piotr skrev:Roger, 80Hz! ;)

Jag rörde ihop det med svantes diagram strax ovanför, missade det där med 80 Hz... :oops:
Kan nämna att vid vårt test så presterade CM3 ung. likvärdigt som Earthworks QTC1 och Sennheisers MKH mickar. Bara marginellt sämre siffror.
/Peter

Jag har aldrig utfört någon sådan jämförelsetest själv, så det gjorde ju inte ont att få höra. 8)

Användarvisningsbild
hecke

Inläggav hecke » 2008-12-17 10:50

Hej,

Jag skulle vilja mäta rummet med Timdec och även mäta impedans och frekvensmätningar på högtalare. Jag har läst tråden och sett bla Svantes tidigare rekommendationer på mätmick, men har en fråga ang mätmicken som följer med Clio.
Jag har tillgång till den, men inte tillgång till själva mätkortet pga att detta har gått sönder. Hur kan jag använda den micken för mätningar ?
Den behöver fantommatning, men hur fixar man detta enklast och billigast ?

Tack för hjälpen

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-19 19:29

är det inte brukligt att man mäter med miken pekandes mot testobjektet, i realtraps testande riktar dom ju mikarna 90 grader bort? skulle mikarnas olika baffelstorlekar och dess påverkan bli större med mikarna pekandes direkt mot källan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-20 01:27

celef skrev:är det inte brukligt att man mäter med miken pekandes mot testobjektet, i realtraps testande riktar dom ju mikarna 90 grader bort? skulle mikarnas olika baffelstorlekar och dess påverkan bli större med mikarna pekandes direkt mot källan?

Nja, brukligt och brukligt... Resultatet blir en lägre högsta diskant, och ibland är det bra, ibland dåligt. Det beror på övriga egenskaper på miken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-20 01:59

pLudio skrev:
Kraniet skrev:
Naqref™ skrev:

Hunnit utvärdera nåt än?

*bump*

Jag kör själv ATB:s största system med extern hårdvara och jag känner Leo Kirchner väl. En gång för en massa år sedan då jag utvecklade hembiosystemet till SMS så bad jag Leo göra en speciell version av sitt program där jag kunde mäta hela systemet via de interna delningsfilrena i en godtycklig A/V-receiver. Det betyder att mätsignalerna måste vara kodade i Dolby 5.1 format. Efter några månader fick jag ny programvara med mätsignalerna på DVD :D Det var en fröjd att använda och gav en tillfredställelse att kunna konstatera att då A/V-receivern var rättinställd med timing och bass management så blev frekvenskurvan över hela delningen vid 100 Hz perfekt som ur en skolbok :D

I somras då Naq, vodkamannen och jag reste runt ner till Italien, så passade jag på att ta en liten omväg och besöka Leo i Braunschweig. Jag tyckte det skulle vara bra för Naq och Leo att träffa varandra :) Vi fick med oss en del av Leos senaste skapelser inklusive ett Manufacturing Quality System mätprogram. Mjukvaran hade en del buggar men för 3 veckor sedan damp det ner ett kuvert i brevlådan med helt ny mjukvara som skall var buggfri i jämförelse med tidigare.

Nästa gång jag åker ner till Naq så tar jag med denna mjukvara. Därefter så blir det lite rapportering. Och då hoppas jag på idel :D :D

Men som sagt: The proof of the pudding is in the eating. För övrigt kör jag själv med T30.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-03 19:01

Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 19:17

phon skrev:Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.

Bild

Ja, jag såg den där i Elfautskicket jag också. Jag har med framgång använt Sennheisers MKE-2 och som framför allt tål högre ljudtryck än vad billiga elektreter brukar. Det lilla hålet på fronten gör mig dock lite skeptisk, det brukar innebära att det blir en liten helmholtzresonator, men tillhörande resonans. Den skulle kunna hamna under 20 kHz i detta fall, vilket är potentiellt dåligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-03 20:32

Det är en gammal klassiker som har blivit rätt dyr numera. Kalibrerad är den ju inte.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-03 21:17

Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.

Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.

Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...

Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.

De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-03 22:11

mm. och så har den tre trådar ut som är lätta att löda på. inte som panasonic elektreterna där det är lite pilljobb...

notering: först dök den upp för några veckor sedan, då var priset 1128 SEK ex moms. då tänkte jag att de är inte kloka...

sedan såg jag utskicket också, de har visst tänkt om :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-03 22:50

RogerJoensson skrev:Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.

Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.

Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...

Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.

De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.

Tack för mätningen! :)

Det är ungefär så jag har mina Panasonic monterade. Känns lite som att det mäter liknande också, med en liten lagom diskantpuckel. Kanske det inte blir nån större förbättring mot en moddad WM61 då? (Min WM60 gick hädan för ett tag sen .... )

Svante, det är ett hål i Panasonic också, ser ungefär lika ut men det sitter en liten filtbit limmad på fronten. Det kanske är resonansen som gör diskantpuckeln?

Lite sugen är jag allt att köpa en Sennheiser och kolla .... :)

Rikki, trådarna ser jag som en rätt stor fördel, pilligt är det med Panasonic .....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-04 00:12

diskantpuckeln har väl också med baffelsteget att göra?

egentligen faller miken rätt kraftigt över 10 khz, men den motverkas av baffelsteget fast det räcker bara en bit, sedan är fallet större än baffelsteget och miken börjar tappa i frekvens.

tror Svante hade en del simulerar på detta (är det denna tråden?) , jag har själv testat i Edge med olika mikdiameters (en mik monterat i ett rör med olika diamterers) och ju mindre "baffel" desto mindre baffelsteg och högre upp i frekvens såklart.

För monterar du en WM-61 , eller en Sennheiser i ett rör med kommer frekvenskurvan avvika mer och mer ju tjockare väggar.

Så tolkar jag mina simuleringar och läser man Rogers beskrivning (tunna väggar) så ...
does it majka sense?

Sennheisern tål mera ljudtryck och har lite lägre brus. en fördel med sennheiser till är att man behöver inte "linkwitz modda " den , drain och source och kapseljord är alla tre separerade . Då kan man bygga ett linjärare drivsteg med både drain och source motstånd direkt. Borde ge ngt lägre dist än Pannamikar (lägre brus bidrar också)

Fanns ett dokument på Artas hemsida innan, men det är borta nu och ersatt med en tidigare verision
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNo ... B-D2.1.pdf

i detta fanns lite mätningar också på diverse mik element. jag skall lägga upp det på ftp så fort jag är hemma i sverige igen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-04 01:12

En fördel med panasonickapslarna är väl att de inte rasar i basen, samt är bra mycket billigare. Kan vara värt lite pill. En nackdel är att det är rätt stor spridning på dom. Jag har några sådana också. Ska mäta på lite när jag får tid, så att jag är säker på att mitt minne stämmer med verkligheten...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-04 11:52

Baffelsteget ja, kapseln är runt 5 mm så det hamnar väl däruppe nånstans.

Basen, den vill man ju ha med också ..... och man får tio Panasonic på en Sennheiser ... varför skall det vara så komplicerat allting .... ? :)

Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 08:12

phon skrev:Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?

Kanten styr frekvensgången i diskanten och ingår i "ekvationen". Finns information om detta när det gäller en besläktad modell, http://tinyurl.com/b2h5yw
Liknande information finns även på DPA's sidor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 11:04

Där ser man! :)

Då är det "bara" basen kvar att fixa ....... det har väl att göra med det pyttelilla ventilationshålet och dess avstämning, har jag för mig att jag läst nånstans. Går det att påverka?

Det kanske är enklare att helt enkelt frekvenskompensera miken lite längst ner, typ en mild Linkwitz transform eller nåt i mikförstärkaren?

Då blir den ju Linkwitz-moddad i alla fall .... å det skall ju DIY-mikar vara, eller ...... :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 11:09

Official Faktiskt DIY Mätmik.

Å snart har vi en äkta Faktiskt-DIY-mätmik, framtagen av alla kunniga mik-lare här, det vore väl ett bra projekt?

Roger, Roger, Rikki och Svante?
RRRS-miken 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 12:22

hur mäter panasonickapslarna i omoddat och moddat skick? är det stor risk i omoddat skick att mikdisten ligger högre än mätobjektet? vid vilken ljudnivå börjar den omoddade miken bli opålitlig?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-05 13:02

Celef,

ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?

Se förra sidan ang. det.

Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.

Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 13:05

Här lite mätdata på Sennheiser och Panasonic:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... KE-411.pdf

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM-61.pdf

Men det finns kanske ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till? Det finns redan användbara mätmikrofoner som inte kostar en förmögenhet. Köper man en med kalibrering räcker det väl långt för amatörbruk?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 13:59

OK, då blir det Roger, Rikki och Svante då ..... :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 14:03

jag har en mik från IBF acoustics med tillhörande kalibreringskurva...

han kan iofs mäta upp mik åt dig, så man skulle kunna bygga en av KE-4-211 kapseln och få den uppmätt. Eller så gör man det själv, har ju diskuterats.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 14:19

Va? 8O

Svikare där .... 8O :lol:

RS-miken då ... :roll:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 14:54

nja , 528 spänn+moms är inte så mycket. dessutom är IBF miken baserad på en WM-60 mik kapsel, ej linkwitzmoddad. Så det finns fördelar med att använda en Sennheisermik ifall man vill göra tex närfältsmätningar eller mäta lite lägre ljudnivåer (lägre brus) eller försöka mäta dist (fast jag tror det är svårt att mäta < 0,2-0,3 % )

Som jag skrev ovan kan man laborera lite med olika förstärkaruppkopplingar.

ECM-8000 använder sig av någon panakapsel. förr WM-60 men sedan den slutade tillverkas något annat, antagligen WM-61 .
Dock är detta en mik för phantom matning. Jag har hellre något som går på 9V batteri.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 15:18

Sennheiser KE 4-211finns i några olika utföranden:

http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_1_GB.pdf
http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_2_GB.pdf
http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_4_GB.pdf

http://www.starelektronik.net/index.php ... &Itemid=35 (ett stycke ner finns rätt många kapslar)

Googling ger många länkar till olika vetenskapliga experiment där KE 4-211 har använts:

http://www.google.se/search?num=100&hl= ... %B6k&meta=

Här en passande strömförsörjning och förstärkare: http://pages.videotron.com/cyrberg/files/MicPreamp.pdf

Det finns åtminstone tre olika tyska företag som gör kalibreringar (egentligen uppmätning av frekvensgång och känslighet). Priset ligger mellan 20-32 Euro.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 16:29

Roger, vilka tre företag och har du någon uppfattning om vem som är bäst?

IBF känner jag till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 18:26

Förrutom Ibf Akustik som du redan nämnt finns bl.a.:

http://tinyurl.com/cck4u6

http://tinyurl.com/cq2pzy

Har ingen erfarenhet av någon.

Sennheiser KE 4-211-2 har just den fördel du nämnt mot Behringer/Stage Line/The T-Bone (finns många namn på samma mikrofon!), den klarar högre ljudtryck vilket kan vara viktigt för den som vill göra närfältsmätningar. Sedan verkar toleranserna vara mindre överlag än Chia Ping/Panasonic/Transound-kapslarna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 19:01

Piotr skrev:Celef,

ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?

Se förra sidan ang. det.

Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.

Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.

/Peter

ja där stod det ju lite saker som jag redan har läst

en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-05 19:19

celef skrev:en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?

Men är inte deras mickar kalibrerade?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 20:59

näe, inte lite-miken, med den medföljer bara uppgifter om den sanna känsligheten. men det var inte tonkurva jag tänkte på utan disten, för dist finns väl inga kompenseringar för någon mik?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-05 21:21

Som sagt, det beror ju på hur mycket dist som kommer från kapsel resp. elektronik och om Clio tex. lagt ner extra krut på det.

Man kan lätt föreställa sig att om tex. andraton från ECM8000 ligger i samma storleksordning uppöver i frekvens som vid låga frekvenser (jag har sett Svantes mätning vid 80Hz samt en annan vid 300-400Hz med liknande siffror) så komer mickens olinjäritet påverka mätningen.

Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-05 22:31

Piotr skrev:Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.

Fast om det är högtalarelementet och själva mickapseln som distar borde det inte hjälpa att byta elektrisk polaritet (och att vända elementen är kanske inte lika lätt).

edit: tänkt dig att högtalarelementet t.ex. komprimerar vid positivt ljudtryck, det kommer inte ändras även om du polvänder ingången. (man måste alltså polvända mellan de andratonsdistande två sakerna)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-06 01:15

Det har du ju alleles rätt i.. :oops:

MEN.. om man ser en skillnad.. :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-06 22:20

som lovat:
se sidan 49 i detta dokumentet :
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNotes/ARTA-HB-D2.1.pdf

där är lite dist data på olika mik kapslar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-09 19:59

Sennheiser mik elementet är väldigt frekvenslinjärt i grunden men det har en kul fördel till eftersom det är trådar som är lätta att koppla om.

Enligt databladet är det kopplat som "impedance transformer configuration", det vill säga common drain eller "linkwitz mod".

Det medför att den inbyggda FETen arbetar mera linjärt och elektreten tål högre ljudtryck utan att distordera. Däremot sjunker känsligheten.

Å andra sidan kan man koppla den med common source, dvs man normalt kopplar elektreter . Då ökar känsligheten ca 10 dB men samtidigt brus och distortion också. Det skall itne påverka själva frekvensresponsen hos elektreten.

Man hade mao kunnat välja mellan "high sensitivity" eller "low distortion" mode genom en omkopplare :)

Det hade varit intressant att jämföra disten hos en vanlig Panasonic mik före och efter moddning...

EDIT:
föresten jag glömde: eftersom den där sennheiser mik kapseln är svår att få tag på och ELFA har lagersaldo noll och intet slängde jag iväg ett mail för att se om de planerar få in den. tyvärr är det så att nya ELFA, med taskig hemsida och investmentkapitalägare är det inte alltid att de verkligen säljer vad de har i katalogen...

återkommer när och om kundtjänsten svarar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-10 02:35

Ja den nya Elfasidan är verkligen usel.. hur f-n tänkte dom där?? 8O

Svårare att navigera och hitta samt mindre info om artiklarna. Bra jobbat!

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-10 08:27

Ja, de nya Elfa-katalogerna (papper och nätversion) är hopplösa. Där saknas vanliga data på många produkter t.ex. måttuppgifter. Nu får man ladda ner uppgifter från tillverkarna och hoppas att det är just de som Elfa säljer.

Det fanns ett äldre datablad på Sennheiser KE 4-211 där två olika kopplingar visades. Var även angivet data för de olika kopplingarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-10 09:59

Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.

Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.

Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.

När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.

Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen ..... :D

.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-10 20:05

http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/23631_Sennheiser_Elektret_Kapsel_Infosheet.pdf

Elfas kundtjänst säger att de får in kapseln i mitten av mars.

Roger, jag antar du har lite tips hur man skulle kunna jämföra en mikrofon baserat på denna mot en IBF mik?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-17 17:27

Elfa skall ha 127 SEK ex moms för att skicka den j-a micken till mig!
(den kostar > 500 sek, alltså går den som paket. Det gick inte att betala med kontokort, alltså postförskottavgift samt att jag måste hålla mig hemma då de levererar = förlorad arbetsdag)

MBT. Man Blir Trött. Aldirg i h-e att jag hade valt Elfa som leverantör. De måste vara billiga på stora volymer...

Är någon mer intresserad och kan tänka sig attbeställa och hämta på plats och sedan posta den till mig? Utlägg ersätts givetvis.

Alternativt beställare vi två eller flera mickar till någon och delar på dessa 127 SEK+ moms samt den femma det kostar i porto att skicka...

Förslag tages gärna emot på hur man annars löser det smidigt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-17 18:33

phon skrev:Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.

Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.

Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.

När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.

Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen ..... :D

.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....

Det måste funnits en anledning att det gamla systemet fanns i 50 år, undrar om Elfa-folket tänkte på det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-18 12:48

Denna gamla artikel kan kanske vara av intresse?
http://web.archive.org/web/200002090533 ... de/Mic.htm

Har skickat iväg ett mejl till www.elv.de och frågat om de kan leverera Sennheiser KE4-211-2. De måste väl finns fler inköpsställen än Elfa? Inte minst bör det väl finnas Sennheiser till bättre priser i Tyskland?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-18 15:12

ah, bra intiativ Roger. Elv hade tagit bort den från sin hemsida men vem vet ? Tror dock inte den blir mycket billigare, sett till priset på kapseln.

Jag skall försöka få in ett inlägg på hifi-forum.de om var man kan hitta den.

Den artikeln har jag redan skrivit ut :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-18 17:03

Här har det testas rätt många mikrofoner.

http://hifi-selbstbau.de/index.php?opti ... &Itemid=35)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 08:11

Fick svar från ELV att de inte längre har Sennheiser KE4-211-2 i sitt sortiment eller ens på beställning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 12:12

Aj då- jaja,

Är det några som är intresserade av en sambeställning av Sennheiser KE 4-211-2 från Elfa i syfte att dela på frakt och pf avgifter (a 150 SEK)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 13:33

Du slängde aldrig in någon fråga på det tyska forumet? Är i Tyskland under påskveckan och skulle kunna plocka upp grejor skickade till släkten där. Ett mail till någon som säljer Sennheiser i Tyskland kanske? Tidigare var prisskillnaden rätt stor mellan Tyskland och Sverige fast nu det nästan tvärtom... I vilket fall kostade en KE4-211-2 ca 65 D-Mark för några år sedan, vilket då var ungefär 319 kr.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 14:01

har inte hunnit :oops:

har varit lite annat att fixa med.

vi kan avvakta tills jag kollat där.

/rickard

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 16:53

nu har jag dessutom mailat sennheiser om det är rimligt att elfa kan sälja kaspeln, då jag läste på forumet att den inte tillverkas längre.

länken till databladet går till en gammal hemsida....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 19:52

Du tror inte det är så att det är en OEM-produkt som tillverkas på större beställning? Då kanske de har ett litet lager för varuprov?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-20 08:47

tyskarna svarade inom 30 minuter... - kontakta det nordiska kontoret :)

återkommer när jag vet mer. antagligen är det en OEM.

Antagligen sitter det en sådan elektret i flera av deras små myggor och andra mickar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-20 11:38

sennheiser i sverige hänvisar till återförsäljare tex elfa för inköp av KE 4-211-2,vilket är "the right stuff"

så det bör inte bli några problem om vi beställer från ELFA, förutom priset då.

/rickard

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-22 18:28

Jag är på gång att starta upp tillverkning av mätmikrofoner.
Inför det så skall jag göra omfattande mätningar på mikrofoner och
allt runtomkring.
För närvarande använder jag "Speaker Workshop" som jag anser är
det bästa mätprogrammet.

Det jag undersökt så här långt är:

- Mjukvarans kalibreringskvalité:
Jag matar in resultatet av mätningen som kalibreringsfil i realtid.
Dvs Speaker Workshop tar emot den uppmätta högtalarens
frekvens och faskurva direkt som kalibreringsfil.
Resultatet borde bli ett rakt streck för både fasen on frekvensen.
Resultat:
Ett rakt streck för fasen och frekvensen. Kurvorna är så raka att man
inte kan urskilja det minsta lilla brus.

- Hårdvarans drift:
Med drift menar jag hur mycket hårdvaran själv får kurvorna att variera
mellan mätningarna.
Efter att genomfört över 100 mätningar kan jag se att

Frekvenskurvan har en drift på +-0,2 db från 100hz och uppåt. Vid något enstaka tillfälle mer än så men det drar jag bort eftersom det kan vara en yttre störning. Under 100hz ligger driften på +-0,5 db utom för någon pik som dycker upp då och då. Den ligger på runt 3db.
Under 20hz blir det oroligare +- 5-6db.

Fasen har en drift på +- 1,5grader över 200hz med undantag av någon plötsligt uppdykande pik av samma anledning som med frekvenskurvan.
Under 200hz ligger driften mellan +- 6grader ner till 20hz. Under 20hz blir det större drift också för fasen. Nu talar vi om +-10-15grader.

Denna drift sker alltså med dator+ljudkort ut+mätjig+ förstärkare+kablar+hägtalare+mikrofon+kablar tillbka+mikrofonförstärkare+ljudkort in.
Man kan räkna bort ljudkort ut och förstärkare då dessa kalibreras i realtid hela tiden.

Det var kallt vid mätningen strax över 0 grader.

Det jag kan utläsa ur resultaten är att dator med billig eller gratis mjukvara duger gått att mäta högtalare med.
Jag kan också se att det inte fyller någon funktion att köpa dyra mickar för dessa mätningar. Det duger gott med de mickar man idag brukar använda vid datormätningar.
Jag ser också att kalibredade mikrofoner bara behöver ha en noggranhet på +- 0,2 till 0,5db för frekvensen och +-10grader för fasen.

Min första serietillverkade mikrofon har, utan kalibreringsfil en frekvens- faskurva som ser ut så här:

Under 20hz
+-1db +-10grader

20hz - 2khz
+- 0,2db +-3,5

2khz - 3,7khz
+-0,25db +3,5

3,7hz - 5,9khz
+-0,5db +-8 grader

5,9khz - 9,1khz
+-1db +-9 grader

20hz - 20khz
+-1,5db +-9 grader

Det var en mikrofon. Jag kommer senare att mäta upp 20-30st för att
se skillnader mellen dem. Om de mäter snarlikt kan man faktiskt använda en kalibreringsfil för alla mikrofonerna om man kräver medelnogranna mätningar. För DIY räcker mikrofonen som den är.

Med kalibreringsfil mäter mikrofonen alltså +- 0,0db men övrig utrustning försämrar resultatet som man kan se överst i mitt inlägg.

Jag kommer lite längre fram att lägga upp resultaten av mikrofonmätningar mm på min hemsida.
Senast redigerad av Linnar 2009-02-22 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-22 18:55

Hej Linnar!

Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument. :wink:

Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.

/Peter

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-22 19:19

Piotr skrev:Hej Linnar!

Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument. :wink:

Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.
/Peter

Jag såg att listan blev lite lång. Jag skall åtgärda det (EDIT: är ändrat nu).

Du har helt rätt gällande distorsion.
Problemet är att mäta upp mickens dist. Jag vill gärna försöka mig på det eftersom jag inte riktigt litar på alla uppgifter som florerar.
Jag har samlat på mig hundartals mb information kring mickar och väldigt mycket mätningar och tester talar mot varandra.

För närvarande gissar jag att disten för ex.vis WM61 ligger långt under någon högtalares dist så länge man mäter under 100db. När man kommer över 100db kan mickens dist sticka upp över högtalarens men jag är inte helt säker.

När jag mäter ex.vis hårdvarans drift så mäter jag först upp en högtalare som sitter inne i en låda på ca 0,1 liter. Frekvens och faskurvan från den mätningen använder jag sedan som kalibreringsfil.
När jag mäter nästa gång så får jag två raka streck med lite avsteg här och där. det är dessa avsteg som är hårdvarans avdrift.
Om det finns ett liknande sätt att mäta dist så skulle Världen vara komplett...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-23 08:49

hifi-forum.de gav svaret att kolla med elv.de...

(det var hifi-selfsbau, dvs en av de firmorna som erbjuder kalibreringstjänst)

Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:
1) lätt att löda, anslutningstrådar
2) mindre kapsel än en Panasonic
3) Möjlighet att "linkwitz modda" utan att skära sönder mikkapsel och fingrar (jag har försökt, det är skitsvårt att modda utan att skada kapseln)

4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)
5) antagligen betydligt bättre stabilitet

Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.

Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?

Vi talar om en/två OP med en totalförstärkning a ca 100 ggr i signalkedjan!!! Att då nå < 0,1% THD även vid 20 kHz kräver rätt val av komponenter samt stabila mätförhållanden. Det är ju trevligt om man kan eliminera alla källor till förvrängning utom just de akustiska omvandlarna (högtalare-mikrofon)

Jag har funderingar på hur bra elektretsubstratet åldras, samt misstänker att hög lagringstemperatur påverkar dess laddning ordentligt => sänkt känslighet

Intressant att notera är att man får gå upp minst en tiopotens i pris för lite bättre prestanda varje gång

WM61-Sennheiser-Earthworks - B&K

Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-23 21:10

rikkitikkitavi skrev:Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:

2) mindre kapsel än en Panasonic

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör
kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.

4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)

Jag har sett mätningar som gör mig osäker på vilken som är bäst.

5) antagligen betydligt bättre stabilitet

Om det gäller lika värden vid varje mätning så är datorn med kringutrustning avsevär instabilare än själva kapseln. Därför betyder
inte en bättre stabilitet för kapseln något om dator används.

Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.
Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?

Storleken har betydelse, helt klart. Men jag har mätt på 3 olika
diskanter. Jag mätte 1 mm från membranet för att inget annat
skulle störa mätningarna. Alla diskanterna gav olika distorsion.
Jag kunde mäta ner till 0,003% men där har man nått programvarans
golv. Lägre än så går ej mäta eftersom algoritmen troligtvis inte
stödjer lägre värden.
Här mätningar under vad som är praktiskt möjlig:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p12.JPG

Här är en mätning som visar minsta praktiska nivå.
Intressant är att det är en WM61 och att den faktiskt klarar lägre
än 0,1% dist. Just denna mätning kanske tangerar vad som är möjligt
med tanke på mätsäkerhet och annat.
Det svarta fältet är en diskant av lägre kvalité medan det röda fältet
är en när 40år gammal "värstingdiskant":

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p11.JPG

Denna nivå kanske visar en mer säker mätning gällande stabilitet:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p10.JPG

Ovanstående är Harmonisk dist.
Intermodulationsdit har jag mätt ner till 0,01%.

En fördel med att mäta 1mm från membranet är att man kan använda
väldigt låg nivå vid mätningarna vilket betyder att förstärkaren
använder området där disten också är låg.

Vill man se mer distmätningar finns det här:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... manual.htm

Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB

Det är så jag mäter mikrofoner. Lådan är på 0,1 liter och micken ligger
ca 3cm från membranet.

EDIT:
Det gick inte att infoga bilder. Ändrade till länk.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-23 22:39

Linnar,

dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under

Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?

Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.

/Peter

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-23 23:51

Piotr skrev:Linnar,

dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under

Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?

Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.

/Peter

Jag har tyvärr inga uppgifter om SPL längre. Mätningarna jag anförde
gjordes för 4 år sedan.

Du har rätt i att frekvenskurva stiger från runt 10khz men inte bara
för den micken du beskriver utan för flera andra också. Mickar med
tjockar kropp stiger inte alltid men det finns de som gör det.

Jag är lite tveksam om det är grovleken på rörer/micken som får kurvan
att peka uppåt från ca 10khz. WM61 gör detta också men börjar lite
tidigare. jag skall göra mätningar för att testa vad som beror på vad.
Min tanke är att ta fram en mick som är rak utan att använda
kalibreringsfil.

Vad jag vet är att grovleken och utformningen av "baffeln" skapar en
del fenomen. det finns mätningar på det ute på internet och det är
det jag tänkte på med mina siffror.

340/0,006= ca 57khz

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 09:01

det är ingen tvekan om att mikens "baffel" har en baffelstegseffekt, det är fysik och kan simuleras tex med Edge.

Men var och hur stor en eventuell top hamnar på frekvenskurvan beror ju på hur den akustiska mottagaren (elektret+membra+FET) uppför sig.

Ibland tar de ut varandra, ibland inte. Och i varierande grad. Det är svårt att förutspå och toleranser i tillverkningen syns ju väldigt tydligt här för tex Behringers ECM8000 , WM-61A osv.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-24 09:45

Ja och sedan kan ju membranet ha en resonans som ger en lokal höjning också.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 22:19

well boys...

Elfa it has to be. Inga andra alternativ har jag hittat ialla fall.

Som sagt, finns det flera intresserade av att köpa tillsammans?

Priset är följande:

1— 5— 10— 50—
528,00 504,00 454,00 439,00

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-24 23:21

en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-25 08:01

Hur då karva bort baffeln? Jag känner till att några har borrat upp hålet i den men vet inte vad som händer då. Själva uppbyggnaden är lik den här.

http://tinyurl.com/cay5vy

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-25 09:45

celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?

tja, tar du bort baffeln lär miken gå sönder?
du tänker inte på linkwitz modden där man bryter jordförbindelsen till FET transistorns source?

man kan limma igen tryck equalizer

jag har funderat på vad som händer om man gör hålet i baffeln större eller mindre? (det finns ett litet hål bakom filten på frontbaffeln)

man skulle köpa ett gäng för att experimentera?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-25 11:06

rikkitikkitavi skrev:well boys...

Elfa it has to be. Inga andra alternativ har jag hittat ialla fall.

Som sagt, finns det flera intresserade av att köpa tillsammans?

Priset är följande:

1— 5— 10— 50—
528,00 504,00 454,00 439,00

Jag kan köpa en, sända en till dig också om du vill. Tre till så spar vi några tior .... plus deras frakt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-25 19:42

låter bra :)

Vi håller ögonen öppna ett par dagar till ifall fler är intresserade.

/rickard

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-25 23:54

rikkitikkitavi skrev:
celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?

du tänker inte på linkwitz modden där man bryter jordförbindelsen till FET transistorns source?

jag har funderat på vad som händer om man gör hålet i baffeln större eller mindre? (det finns ett litet hål bakom filten på frontbaffeln)

Den moddningen som linkwitz gjorde var på en WM-60. På en WM-61
räcker det med att man löder ihop två saker (minns inte vilka på
stående fot). Man behöver inte karva av någon lödbana.

När man minskar ner hålets storlek ökar tåligheten. Jag har läst om en
kille som gjort detta och tåligheten ökade från ca 110db till 120db.
Tyvärr minskade känsligheten också.
Om man ökar hålets storlek distar den tidigare beroende på hur mycket
man ökar på hålet.

Man kan komma runt en del av problemen med tålighet och känslighet
genom att använda 4 mikrofoner tätt ihop. Då borde tåligheten öka
med motsvarande grad.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 00:26

RogerGustavsson skrev:Hur då karva bort baffeln? Jag känner till att några har borrat upp hålet i den men vet inte vad som händer då. Själva uppbyggnaden är lik den här.

http://tinyurl.com/cay5vy

man skär bort hela överdelen, men man får se till att mässingsringen ligger kvar och att det är tätt, så gick snacket för om att sonic studios binauralmikar var moddade
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 00:28

rikkitikkitavi skrev:

nej då, det var ett stort kirurgiskt ingrepp på baffeln
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-26 10:32

Linnar skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Den moddningen som linkwitz gjorde var på en WM-60. På en WM-61
räcker det med att man löder ihop två saker (minns inte vilka på
stående fot). Man behöver inte karva av någon lödbana.

När man minskar ner hålets storlek ökar tåligheten. Jag har läst om en
kille som gjort detta och tåligheten ökade från ca 110db till 120db.
Tyvärr minskade känsligheten också.
Om man ökar hålets storlek distar den tidigare beroende på hur mycket
man ökar på hålet.

Man kan komma runt en del av problemen med tålighet och känslighet
genom att använda 4 mikrofoner tätt ihop. Då borde tåligheten öka
med motsvarande grad.

löder ihop två saker?

både 60 och 61 kopplas in på samma sätt, common source enligt databladet. man måste bryta jordförbindelsen dvs dela på kopparbanan till gnd (höljet) för att linkwitzmodda? alternativt dela på själva lödpadden i två delar , ialla fall är det ett tips på yahoogruppen diymikers..

hur ökar tåligheten med fyra mikrofoner? varje mik borde ju bli överlastad separat? påverkar inte mikarna varandra (diffraktion ) med stora svängningar i frekvenskurvan?

men det är intressant att känsligheten ökar med ökad håldiameter. kanske finns andra moddar man kan göra?

men jag tror inte distortionen är så hög bara man är under 100 dB SPL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-26 12:44

Enligt det dokument jag länkat till tidigare verkar disten för en original kapsel typ WM-61 vara 1% vid 103dB. Med spänningsföljarkoppling* klaras ungefär 10dB ytterligare. Antar att det snabbt blir dessa ljudtryck vid närfältsmätningar?

*Linkwitz vill inte ha sitt namn den på då han inte är fader till modifieringen vilket han själv noga påpekat.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-26 18:03

RogerGustavsson skrev:Enligt det dokument jag länkat till tidigare verkar disten för en original kapsel typ WM-61 vara 1% vid 103dB. Med spänningsföljarkoppling* klaras ungefär 10dB ytterligare. Antar att det snabbt blir dessa ljudtryck vid närfältsmätningar?

*Linkwitz vill inte ha sitt namn den på då han inte är fader till modifieringen vilket han själv noga påpekat.

Efter att ha sett ett antal olika dismätningar kan jag säga att de
mätningarna går ej att lita på eftersom variationen är så stor.

Mina mätningar här ovan är ljudtrycket minst 100db och där kan
man inte urskilja någon dist från mikrofonen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-26 18:31

Fast det går på tvärs med vad många hävdar om just dessa billiga kapslar. Det har till leda förts fram att de ska modifieras till spänningsföljarutgång för att kunna ta emot högre ljudnivåer utan att dista. Det förenklar förstås väldeliga om folk ute i stugorna kan slippa den där billiga modifieringen.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-26 19:11

RogerGustavsson skrev:Fast det går på tvärs med vad många hävdar om just dessa billiga kapslar. Det har till leda förts fram att de ska modifieras till spänningsföljarutgång för att kunna ta emot högre ljudnivåer utan att dista. Det förenklar förstås väldeliga om folk ute i stugorna kan slippa den där billiga modifieringen.

Jag har nu kollat upp hur WM-61 modifieras nu. Man skall kapa av bryggan mellan minuspol och höljet. Sedan skall man istället löda mellan plus-pol och höljet där det går en liten båge från höljet in på plasten. Inget mer. Jag fick hjärnblödning när jag här ovan skrev att bryggan ej behöver kapas av.
Titta på de två övre bilderna:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph2.gif

Här är ett foto där en kille lödat enligt ovan:
http://www.vikash.info/audio/measuremen ... /mod01.jpg
Om man tittar på den vänstra bilden ser man en väldigt liten bygel från höljet som man skall löda över.
Varför man skall löda över bygeln förstår jag inte men jag misstänker att man täcker för utjämningsventilen. Skall kolla upp det.

Det skulle helt klart vara bra om man slapp denna modifikation. Jag kommer nu i vår att mäta upp disten ordentligt och seriöst vid olika ljudtryck och frekvenser.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-26 19:26

Linnar skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast det går på tvärs med vad många hävdar om just dessa billiga kapslar. Det har till leda förts fram att de ska modifieras till spänningsföljarutgång för att kunna ta emot högre ljudnivåer utan att dista. Det förenklar förstås väldeliga om folk ute i stugorna kan slippa den där billiga modifieringen.

Jag har nu kollat upp hur WM-61 modifieras nu. Man skall kapa av bryggan mellan minuspol och höljet. Sedan skall man istället löda mellan plus-pol och höljet där det går en liten båge från höljet in på plasten. Inget mer. Jag fick hjärnblödning när jag här ovan skrev att bryggan ej behöver kapas av.
Titta på de två övre bilderna:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph2.gif

Här är ett foto där en kille lödat enligt ovan:
http://www.vikash.info/audio/measuremen ... /mod01.jpg
Om man tittar på den vänstra bilden ser man en väldigt liten bygel från höljet som man skall löda över.
Varför man skall löda över bygeln förstår jag inte men jag misstänker att man täcker för utjämningsventilen. Skall kolla upp det.

Det skulle helt klart vara bra om man slapp denna modifikation. Jag kommer nu i vår att mäta upp disten ordentligt och seriöst vid olika ljudtryck och frekvenser.

linnar, man löder över till bygeln för att ansluta feten (med omvänd polaritet ) till gnd, höljet. på så sätt krävs det endast två kablar från mikförstärkaren, annars tre (source, drain , gnd)

absolut intressant med dina undersökningar!

ps har följande hemsida som ni kan titta på :)
http://www.johncon.com/john/wm61a/

obs, jag är fortfarande intresserad av en sennheiser kapsel!

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-26 19:39

Här är en hemsida där en kille köpt Clio och samma mikrofon som används till Clio för ca 1800kr.
Han köpte senare en WM-60 kapsel och moddade den enligt den vedertagna modellen och upptäckte att att han betalatb 1800kr i onödan. Den moddade WM-60 klarade det som den dyra klarade med nästan exakt samma prestanda.
http://www.speakerbuilder.net/web_files ... icmain.htm

rikkitikkitavi:
Jag kom sedan på orsaken till att löda över bygeln som du också skriver.

Kul att du gillar mina små upptåg!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-27 16:53

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-27 16:58

byt d1-d3 mot en röd lysdiod så har du en bättre referens samt indikation på att strömmen är på. så byggde jag .

op förstärkarna kring d4-d5 , R14--
är en klippindikator. behövs inte i mitt tycke. dator programmet du använder till att mäta med är det som avgör om det klipper.
då kan du använda en tl 072 istället.

så byggde jag min mikstärkare (finns en tråd någonstans på faktiskt )
och den fungerar bra.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-27 23:49

Jag hittade en dist-test mellan tre mikrofoner:
En Bruel & Kjaer, en WM-61 orginal och en Linkwitz’s rekommenderad moddning.
En del av det som står i texten kan jag inte få att stämma med mätningarna i samma dokument. Jag är väl en träskalle som inte läser rätt.
Saxat ur texten:

Conclusively, the distortion levels of the Panasonic microphones are good at a level of 115 dBSPL.

Two problems might appear with the modified microphones: either some loss in the low-frequency response or some loss in the sensitivity of the microphone.

A negative supply voltage is required after the modification of the microphones.

The distortion of the standard microphones is acceptable, providing that the peak sound pressure level is always below 115-120 dBSPL.

The Linkwitz modification offers a dramatic improvement on the distortion, making the microphone suitable for near-field measurements.
-Det är denna text jag tycker inte riktigt stämmer med mätningarna då skillnaden är marginell mot orginalet.

The results of the measurement at the level of 130-dBSPL-peak are given in Table 3. Again, the results are excellent, especially for sample 3. All the modified microphones at 580Hz have distortion comparable or even better than the B&K microphone.

Noterbart är också att vid 130db och vid 580hz är disten för Bruel & Kjaer 0,56% och för WM-61 orginal 0,54%

KÄLLA:
http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/ ... as2861.pdf

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-28 00:27

Linnar skrev:Noterbart är också att vid 130db och vid 580hz är disten för Bruel & Kjaer 0,56% och för WM-61 orginal 0,54%

Nej, det gäller Linkwitzmoddade WM-61, vad jag kan se. Siffran du nämner är medelvärdet av de fyra testade (moddade) WM61orna. Disten för de omoddade är mätt vid 115dB...

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-28 01:08

RogerJoensson skrev:
Linnar skrev:Noterbart är också att vid 130db och vid 580hz är disten för Bruel & Kjaer 0,56% och för WM-61 orginal 0,54%

Nej, det gäller Linkwitzmoddade WM-61, vad jag kan se. Siffran du nämner är medelvärdet av de fyra testade (moddade) WM61orna. Disten för de omoddade är mätt vid 115dB...

Jag läste igenom en gång till och nu kollade jag nogrant. Första gången skummade jag igenom bara för jag var upptagen med att leta tester.

Du har helt rätt, det är den moddade.

Om mätningarna stämmer med rak linje från mätningarna vid 130db och ner till 115db skulle det betyda att moddningen minskar disten 4ggr!

Intressant!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-07 00:44

Vad tror ni om denna micförstärkare? Detta + en electretmic från panasonic borde bli überbilligt?

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/micamp.html

Art Nr Benämning Antal Pris SEK Summa
40320001 BC547B TO-92 NPN 45V 0.1A 1 0.80 0.80
40300001 LED röd 5 mm 500 mcd klar lins 1 1.20 1.20
40520003 El.lyt 10 uF 25V 85C radial 5 1.00 5.00
40520007 El.lyt 100 uF 25V 85C radial 2 1.50 3.00
40812032 Motstånd 1W 4,7 kohm 1 0.84 0.84
40812052 Motstånd 1W 220 kohm 1 0.84 0.84
40812028 Motstånd 1W 2,2 kohm 1 0.84 0.84
40812013 Motstånd 1W 120 ohm 1 0.84 0.84
12109002 FB02 Apparatlåda 36x118x21 - svart 1 15.50 15.50
40220010 Vippomkopplare 1-pol lödöron on-on 1 4.00 4.00
41003217 RCA hona chassi röd guld 1 15.20 15.20
41000846 RCA-plugg hi-end röd 1 14.40 14.40
41003231 Mikrofonförstärkare PCB 1 31.20 31.20
Summa 93.66 .
Moms 23.42 .
Totalt SEK 117.07

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-07 09:11

bygg med OP förstärkare istället så har du mycket bättre kontroll över förstärkarens parameters.

Transistorn kostar 2-3 SEK, en TL072 kostar 5-10 SEK. I övrigt samma antal komponenter.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-07 11:17

rikkitikkitavi skrev:bygg med OP förstärkare istället så har du mycket bättre kontroll över förstärkarens parameters.

Transistorn kostar 2-3 SEK, en TL072 kostar 5-10 SEK. I övrigt samma antal komponenter.

Du föredrar altså mitt förra förslag med dina modifieringar? Det fina med denna var att det fanns ett färdigt kort.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-09 10:35

http://www.janascard.cz/PDF/Ultra%20low%20noise%20amplifiers.pdf

Inte för att just "low noise" var efterfrågat men i all fall, fig 1 är en enkel förstärkare.
Fig 2 har lägre distorsion och brus, det är inte så mycket mera komponenter.

Fungerar inte länken så gå till mappen http://www.janascard.cz/PDF/ först.
- B

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-09 21:34

kodapa skrev:
rikkitikkitavi skrev:bygg med OP förstärkare istället så har du mycket bättre kontroll över förstärkarens parameters.

Du föredrar altså mitt förra förslag med dina modifieringar? Det fina med denna var att det fanns ett färdigt kort.

svar ja. finns kort, köp kort.

saving shitloads of shitwork. på ren svengelska.

nu så:

är det Flera som är intresserade av att köpa en Sennheiser mik kapsel?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-12 00:05

Rätta mig om jag har fel nu.
Jag har efter att ha läst igenom hela denna tråd kunnat sammanfatta ett superbilligt mätsystem som vem som helt kan knåpa ihop.
Velleman K1803 < 100kr
Byt ut OP förstärkaren mot NE5534 < 10kr
Batterikontakt 10kr
Koppla ett 10 kohmsmotstånd till BIAS.
Behövs kondingen och resistorn enl nedan?

+---------------------------- battery +ve (9 Volts)
|
10k
|
o---------- ??uF ------o----- output
|+ |
Capsule ??k R2
|- |
+----------------------o----- GND, and battery -ve

Löd kapseln direkt på en antennkabel.

Kapsel WM-61B 59kr hos svalander.

+Lite kontaktdon låda frakt och sådant.

Klart och betalt? <300kr för allt.

Hur är det med kalibrerad mic? Borde det inte vara kalibrerat med mic-förstärkaren?
Senast redigerad av kodapa 2009-03-12 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-12 08:49

Kalibreringen ska efter att monteringen är gjord. En mikrofonförstärkare kan antagligen inkluderas i kalibreringen om man tror den begränsar frekvensgången nämnvärt. För att köra en Panasonic-kapsel behövs olika mängd komponenter beroende på hur mikrofonförstärkaren är gjord. 10k motståndet och seriekondensatorn kan ligga redan i mikrofonförstärkaren. Själv har jag ett par Panasonic-kapslar monterade på antennkabel.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-12 13:44

tänkte prova mäta lite distprodukter, när börjar ljudnivån bli för hög för den omoddade panasonicmiken?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-15 08:58

Behringer ECM-8000 använder något liknande mikrofonelement och den mäter så här:
http://user.faktiskt.io/svante/mik080125_6_dist.gif

Här finns en mätning på WM-61 original och modifierad. Verkar finnas ett knä vid lite över 90dB.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM-61.jpg

Bör kanske tänkas på att en mätmikrofon kan få väldigt hög nivå vid mätning på korta avstånd. För varje halvering höjs väl nivån med 6dB?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-15 09:59

Ja och i övre oktaven ökar disten tidigare, iaf. på Behringers ECM8000 som jag tror (?) är byggd med denna kapsel.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-15 11:21

Borde inte beloppet ändras pga av kronans tappade värde?

"Bästa mätmiken under 1200 kr"?

:)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-17 22:44

hm, den tycks vara oanvändbar till distmätning om man inte använder långa mätavstånd, vad gör jag nu då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-18 19:02

celef skrev:hm, den tycks vara oanvändbar till distmätning om man inte använder långa mätavstånd, vad gör jag nu då?

har du provat?
varför kan du inte mäta disten på långa mätavstånd?
(antar du vill pressa högtalaren lite och då gör ljudtryket att miken överlastas

vilka distnivåer talar vi om?

steg 2: hoppas elfa får in sennheiser miken innan 2010...
steg 3 : modda kapseln enligt känt maner...
steg 4: pynta för en earthworks... inte kul nu när dollarn står som den gör-.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-05 20:20

Elfa hade fått in 3 st ke 4-211-2, jag köpte en...

bara så ni vet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-05 23:28

... å en gick till mig .... :)

Under tiden har jag köpt en sån här liten sak, man får >arton sådana för en Sennheiser ... :)
Liten och söt är den bara 4,5 mm i dia, här placerad på en sockerbit.
Mäter inte helt galet heller, om man håller sig under 10k .... :)

Bild
Veco Vansonic PVM-4530-2P423

Drivspänning: 1-10 V
Impedans: 2.2 kΩ
Frekvensområde: 50–20000 Hz
Känslighet: 8 mV/Pa
Elementtyp: Condenser, electret
Riktningskaraktäristik: Omnidirectional
Diameter: 4.5 mm
Längd: 3 mm
Dimensioner: Ø4,5×3,0 mm
Pris: 36:50 i tiopris inkl moms

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-06 19:49

hmm, gillar benen som lödning

hur mycket variera den ovanför 5khz?
har man bara en referens går det ju alltid att skapa en korrigeringskurva...

notering:jag simulerade baffelsteget för en 6mm baffel (en ke 4-211-2 monterad i ett 6 mm rör) det var 1dB högre än baffelsteget för miken själv. vid 20khz. 0,5 dB vid 10 khz. så man bör nog montera dem i små rör...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 17:09

Gjorde en snabb fulmätning idag på Panasonic WM61, Veco Vansonic och den nya Sennheiser. Samtliga var kopplade "tvåtråd" in i datorns mikingång. Kurvorna visar inte något kalibrerat alls, men det går att jämföra kapslarna med varandra. Sennheiser blå, Panasonic röd och Veco grön.

Mätobjekt i basen var en tiotummare i en sluten 25 liter låda, mätt 1 cm fråm membran ~70% ut från centrum. Mätobjekt diskanten var en 1 tum dome liggande på skrivbordet, mätt 5cm rakt ovanför.

Bild
Bild

Panasonic och Sennheiser mäter till förvillning lika, Veco också upp till ~5-7 kHz, fast ~8 dB lägre. I diskanten har Veco en rejäl topp med max vid 15 kHz. Den går kanske att filtrera bort. Man skall inte glömma att Panasonic (och även då Sennheiser) har en långgrund diskanthöjning.

Sett bara på detta, samt pris, så väljer jag Panasonic, men det är säkert inte så enkelt. Jag mätte lite dist också men hann inte få ut nåt vettigt ur det. Jag antar kanske att Sennheiser är "bättre" på dist än Panasonic, men vet inte.

Det behövs lite riktiga mätningar nu ...:)

rikkitikkitavi skrev:hmm, gillar benen som lödning

Det var ben på Sennheiser också, tre stycken. :) Bara två på Veco ....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 17:25

Den där Vecon ser lite rolig ut. Den lär väl brusa som ett vattenfall?

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 17:35

... aha, ja det måste man ju mäta också ..... :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 17:44

Ja tack! :D

Höjningen i toppen kan göra den lämplig som diffusfältsmick/ambiencemick.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-07 18:40

iom att sennheiser har både source o drain tillgängligt samt jord (kapselhöljet) har man större möjigheter att laborera med olika kopplingar.

wm-61 får man ju skära lite i...

sennheisern skall vara känsligare om man läser databladet.

angiven känsliget a 10mV/Pa är ju som source follower koppling. det är ju detsamma som "linkwitzmod) vilket kan förklara dess lägre distortion.

kopplad på samma sätt som wm-61 databladet ,dvs driven av mikingången i judkortet hoppar känsligheten upp.

hade varit intressant att få detta verifierat :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 18:54

Nu var alla tre kopplade common source, alltså tvåtråd in i ljudkortet. Veco får man också skära lite i ... :)

Hur mäter jag brus enklast? Hade det varit en signal på 1 GHz hade jag tagit spektrumanalysatorn, men en sån har jag ingen för likström ... alltså för sånt under 100 kHz eller så ... :D

Finns det nån mjukvaruhistoria nånstans? Man kanske kan tuta in en ton i miken och titta på brustrumpeten från RTSect? I en liten dämpad mätbox kanske?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 19:42

Mätbox är nog klokast. Är ju hyggligt lätt att få till skulle jag tro.

Själv har jag bara jämfört fritt i rummet, kalibrerat med en vissling och sedan lyssnat på de inspelade spåren.

Gjorde inga FFT alltså utan använde moder naturs finkänsliga bio-scanners. :)

En box ska ordnas.. innan julafton iaf.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 20:00

Det behöver nog inte vara så komplicerat, här är en från Brüel&Kjaer. Går nog att få till en gammal skokartong med nån avdankad hörlur som ljudgivare, och lite skumplast. :)

Sedan kan man väl mäta med RMAA på burken, ungefär som man mäter en förstärkare. S/N på miken är antagligen inte så där överväldigande stort, 60dB eller nåt. Jag vet inte, man kan ju prova.
Heeelt okalibrerat förstås .... :lol:

Bild
Hur gör mikrofonfolket?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 22:23

Man kanske kan underlätta för sig och kalibrera nivån i frifält med MLS eller chirp. När man sedan har en tillförlitlig siffra på mickens känslighet (eller så använder man fabrikantens spec) är det ju bara till å mäta bruset i mätboxen.

Tror inte min förklaring var direkt galant men är ganska säker på att du förstår vad jag menar ändå! :)

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 08:20

egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

(hustrun får acceptera att det kan mätas mer än en sak i sängen :)

SNR begränsas av mikarna runt 60 dB , egenbruset ligger i storleksordningen 5-15 uV.
Sedan har man mikförstärkaren, min ritning med TL072 har ca 2,5 uV
brus . Allt mätt 20-20000 Hz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-08 09:27

kan man inte lyssna på miken för att bedämma egenbruset, lyssningstest brukar vara ganska avslöjande, i allafall för bedömningarna bra - medelmåttig - dålig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-08 09:42

Celef,

jo det var det jag gjorde. Jag placerade två kulor på ett stativ några decimeter ifrån mig och kalibrerade till en vissling. På så vis kompenserade jag för olika känslighet.. men nu var känsligheten närapå identisk ändå förvisso.

När detta var gjort så var det bara till att dra upp volymen och lyssna på bruset direkt.

Fungerar såklart men det blir ju svår att jämföra mot andra mickar som andra mäter på om man inte har en gemensam referens.

Man får också vara vaken på bruset från preampen.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-08 09:43

rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken! :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-08 09:51

ja, att mäta är ju jäkligt svårt, och att kunna mäta enskilda detaljer måste man nästan vara raketingenjör för
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 10:07

Piotr skrev:
Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken! :)
/Peter

En liten tät låda av mdf med gångjärn, tätningslist och dämpmaterial borde väl fungera. Liknande den Brüel&Kjaer jag visade. Den släpper nog inte genom låga frekvenser utifrån så bra, tror jag.

Jag tänkte med ett litet element i ena änden, ett kapslat mellanregisterelement kanske. Då kan man tuta toner eller mäta tyst. Kanske lite LT på elementet för att få till basresponsen, så blandar vi in detaljerna från en annan intressant tråd också. :)

Kan väl inte vara så svårt att pilla ihop, måste bara jobba lite först, hemsk vad mycket jobb det har ramlat in på sista tiden. Verkar vara högkonjunktur nånstans ..... :)

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 11:13

Piotr skrev:
rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

/Peter

absolut, en fft är nog nödvändigt eftersom 50 och 100 Hz kommer garanterat att slå genom.
lågfrekvent brus kommer ju främst som bakgrundsbrus från omgivningen, de siffror jag har angett är mestadels termiskt brus (sw
qrt Hz)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 12:25

rikitiki, har du fått nån mik?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 13:13

fick min i måndags...:)

har lödat fast den, shit var nervös jag var för att bränna FETen innuti.
Har inte testat den ännu. (håller tummarna)

det var rätt pilligt, tipset är att använda väldigt tunn och böjlig
kabel.

Skall man ha i det i ett rör 4-6 mm innerdiameter finns det inte plats att göra en ögla på benen heller.

ps mikmembranet är guldfärgat!!!

Har min IBF mik med tillhörande kalibreringskurva , en MCE-2000 (WM-60) samt Sennheiser att jämföra med.

Planen är att
1) testa känsligheten mha fast uppställning ca 0,1 m från basen på min 9LAEH vid olika ljudtryck, ca 80-110dB, frekvens ca 300 Hz.

Även distortion hoppas jag på.

2) testa frekvensåtergivningen. Här blir det svårt eftersom jag ännu inte har mikstativ och mikkapslarna ännu hänger i kablarna.
Tänkte mig att mäta med en diskant jag har liggande.

jmfr Svantes jämförelser, det är svårt att mäta exakt i diskanten.

får se när jag hinner med detta bara...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 13:40

Bränna FET-en .... :)

Jag brukar inte tänka så mycket på det, fast jag klappar ju inte katten
samtidigt som jag håller miken i andra handen ... :)

Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Här är mina små offer till mikbränningen. :)
Bild

å kapseln själv.
Bild

Jag kapade en pilbågspil och fick 50cm rör med 6mm ytter, det tänkte jag försöka använda till två mikar.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-05-08 22:08

Jag har en mätlåda där man kan mäta ner till ca 200hz med stor noggranhet, teoretiskt. Mina mättester i lådan (har inte hunnit mer än testa än) visar att det går riktigt bra att mäta ner mot 10-20hz också.

Innan den är klädd:
Bild

Här är den delvis klädd:
Bild
Micken kopplas på ett rör på 8mm som sticks in från gaveln. Kopplingen är en RCA-hanne på micken och en RCA-hona på röret. Sedan kan jag flytta röret fram eller bak i lådan så att micken ligger på exakt rätt plats oberoende av micken/hållarens längd.
Det fins med denna låda är att jag kan mäta vad kanreflexer gör för mickens frekvensgång.

För basmätningar håller jag på med att bygga en låda på under 0,01 liter på mätsidan och 0,3 liter på baksidan av elementet. Jag gör som så att jag gjuter av membranet. Avgjutingen kommer jag att fylla med Plastic Padding. Därefter kommer avgjutningen att placeras ca 1mm från membranet. Genom ett hål sticker man sedan in mikrofonen så att mikrofonens yta livar med avgjutningen.
Jag har byggt en testlåda som dock inte hade denna avgjuting. Jag fick nöja mig med 0,1 liters låda att mäta i och ingen låda baktill alls.
Det fungerade över förväntan. Den mätte från ca 5hz upp till ca 300hz med god samstämmighet med den kalibrerade mätkurvan utan att kalibreringsfilen användes.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-05-08 22:19

Så här ser en prototyp ut till min mikrofon.
Den färdiga versionen har en RCA-hanne i bakkanten av XLR-honan. Detta för att kunna välja vikle koppling man vill av de två.

Bild

Just nu framskrider arbetat med mikrofonerna och mätlådor långsamt då jag har en del husbestyr att ta tag i samnt ett datorprogram som måste bli färdigt före sommaren.

Återgå till Teknikforum