Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Mätmikrofoner kan ju vara dyra. men det verkar som om det finns en del hyfsade billiga också. En vanlig är väl Behringer ECM8000. Finns det konkurrenter under 1000:-?
ribbon skrev:http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html
Jag använder deras mätmic EMM-8 cal och den har fungerat bra till mina mätövningar.
hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm
Fast självaste Herr Linkwitz använder ju en liknande.. WM-60A
hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
Morello skrev:hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
Är det inte så att Linkwitz rekommenderar Panasonickapseln som en budgetmikrofon och har en högklassig mikrofon själv?
Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon.
Morello skrev:Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon.
Om man skall mäta med den och den med kalibreringsdata fortfarande inte klarar bättre än +/- 1 dB tycker jag det är oacceptabelt. Klarar den avsevärt mycket bättre (4 ggr bättre) än så är det väl ok för tonkurvemätningar, men om man vill kunna använda den till att lyssna på ett oväldigt sätt till det akustiska ljudfältet förefintligt på specifik plats (punkt) duger inte så grova data ens tillnärmelsevis.
Man måste ha till både distorsions-, spridnings-, tonkurve- och brusdata av högsta kvalitet för sådant bruk.
IngOehman skrev:För 30 000:- gjorde det det. Men de har tyvärr sjunkit i kvalitet.![]()
Har inget bra tips.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:...
Var stor skillnad på olika exemplar av Behringer-miken om jag minns rätt. Ska se om jag hittar den sidan igen.
Huvudregeln måste vara att en mätmik ska vara kalibrerad.
...
RogerGustavsson skrev:
På en finsk hemsida finns mätningar gjorda på dessa och några till.
www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measuremen ... hones.html
IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!
Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll.![]()
Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!
IngOehman skrev:
Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll.![]()
IngOehman skrev:Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.
RogerGustavsson skrev:Dator krävs väl igentligen inte. Det går att mäta med en ljudnivåmätare och sinustoner också. Fast det blir bökigt....
Jag har gjort så i området 20-100 Hz i steg om en Hz. Jag har då använt en modifierad RS-mätare* och en CD med sinustoner på. Det är utrustning för ca 300 kr.
*(Panasonic WM-60 kapsel på sladd och elektronik med linjär kurva 20-20k)
RogerGustavsson skrev:Noggrannheten för en modifierad RS-mätare är inte alls dålig. Inom 20-20000 Hz är avvikelsen betydelselös. Kurva C är begränsad till 32-8000 Hz med fall utanför det området.
Det är mikronkapseln som ger de stora avvikelserna. Genom att använda en extern mikrofon med bättre frekvensgång, t.ex. någon av Panasonic WM-60, Chia Ping NS-60, Transsound TS-60 eller Monacor MCE-2000, blir noggrannheten inom +-1 dB i större delen av frekvensområdet.
Min RS-mätare har en F-kontakt på plats där mikrofonkapseln normalt sitter. En Panasonic WM-60 har jag monterat i änden av en koaxialkabel. F-kontakten kan också ta emot signaler från andra källor t.ex. kontroll av frekvensgång hos bandspelare.
i skrev:För oss med lägre krav; som är ute efter att mäta upp lyssningsrummet för att hitta/lättare förstå de värsta problemen - vad finns det för tips när det gäller mikrofoner ?
Jag antar att den ekonomiskt optimala konfigurationen består av dator + ljudkort + mikrofon ?
Och att en noggrannhet på +/- 2 dB 20-16000 Hz räcker för nämnda behov ?
RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.
RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.
RogerGustavsson skrev:i!
Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.
Svante!
Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.
E skrev:Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.
Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då?
phon skrev:Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.
TygelBy skrev:Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?
TygelBy
celef skrev:vad är det för matningsspänning till mikarna?
TygelBy skrev:Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?
TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?
Svante skrev:TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?
Du ska bara använda ena kanalen. Jag skulle tom säga att du bör låta bli att koppla in den andra mikrofonen eftersom det säkerligen blir överhörning mellan kanalerna, med interferenser som följd. Vid höga frekvenser kan den ofta bli rätt hög och det är bara onödigt att riskera det.
pLudio skrev:M-Audio FireWire Solo ser ut att vara bästa alternativet men den hade gärna fått ha USB 2.0 istället för min del. Fast alla musiker har ju Mac.
E skrev:Svante skrev:Bas: dyrmik (elektret)
Ett bra inlägg, Svante. Jag förstår det mesta, men varför är inte en billig elektretmikrofon tillräcklig för mätningar på högtalarens basregister?
Mvh E*
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
E skrev:Åfasen! Jag kände inte till att basregistret var ett sådant "problem" på billigare elektreter.
E skrev:Mäta infraljud måste jag testa - är redigt trött på den matta man utsätts för större delen av dygnet.![]()
![]()
Om vi tar ECM8000 så brusar ju den en hel del, men bruset är kanske mest högfrekvent och därför bör man väl kunna mäta även rätt svaga nivåer i kontra- och subkontraoktaverna samt infraljudsområdet, eller?
E skrev:Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
Just det, om man nu måste mäta på så stark nivå, men det kanske man måste för att försäkra sig om att systemet inte kroknar vid de ljudtrycken.
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
MKo skrev:Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
Hej Svante,
jag vet att Elektronik Världen har haft en artikel i sin tidning någon gång början av 90 talet om att mäta basen med micken inuti lådan.
Något jag funderat ett längre tag är, ger inte det lite olika resultat beroende på vart i lådan man mäter??
mvh michael
PeterAkemark skrev:Jag vet att jag gjorde en massa mätningar inne i lådan på 70-talet. Det var för övrigt en teknik som Richard Small faktiskt doktorerade på. Han är Small i Thiele o Small. Har dock ett bestämt minne av att man behövde kompensera mätningen med en derivering av resultatet. Har något papper någonstans som beskriver det hela, om intresse finns. En mycket användbar metod som helt kopplar bort rummet från mätningen. Uppåt är den dock rätt begränsad till några hundra hertz.
MKo skrev:Ok, en liten fråga till, så det är bara när frekvens är så pass hög, dvs när våglämgden är < lådans största mått som tryck maximan/-miniman uppstår i olika delar av lådan(om jag nu lyckades uttrycka frågan rätt..)?
mvh Michael
Svante skrev:Jaså, höll han på med det också? Kul! Har du nån referens till det arbetet?
Haakan_W skrev:hur många db vid en viss frekvens kan det skilja mellan en kalibrerad samt en okalibrerad?
om skillnaden är mer än 2db vad kostar en sådan?
E skrev:Kanske blir även musikinspelningar (i den mån man vill göra sådana med
den här mikrofonen) väsentligt bättre efter korrektion med
kalibreringsdata?
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:Ibf Akustik uppger noggrannheten för sin kalibrering till +/- 0.5 dB. Deras kalibrering kostar 30 €. En professionell kalibrering kostar över 300 € och då vill man kanske ha en högvärdigare mik från början.
Kraniet skrev:EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..
Sound Blaster way
Sound Blaster soundcards (SB16,AWE32,SB32,AWE64) from Creative Labs use 3.5 mm stereo jack for the electret microphones. The micrphone connector uses he following wiring pinout:
/ \
| | Audio signal
\ /
+===+
| | Bias voltage for microphone (+5V through 2.2 kohm resistor)
|===|
| |
| | Ground
| |
+=======+
| |
Creative Labs has given the following specs for the Sound Blaster microphone input in their web site:
Input Type: Unbalanced Low Impedance
Input Sensitivity: Approx. -20dBV (100mV or 0.1Volt)
Input Impedance: 600 to 1500. (Ohms)
Input Connector: 3.5mm Miniplug (Stereo Jack)
Input Wiring: Audio on Tip, Ground on Sleeve, 5Volts DC Bias on Ring
rikkitikkitavi skrev:ja, alla ljudkort som du kan köra en elektretmik på har detta, men det är ett stort aber:
förstärkaren är av tvivelaktig kvalitet , ofta är bandbredden kraftigt begränsad, förstärkningen är inte tillräckligt stor och det är mycket brus.
du bör ha en extern mikförstärkare som du kör på linjenivå.
rikkitikkitavi skrev:Svante , både uppåt och neråt. kan falla rätt mycket, så det beror som du säger på vad man mäter.
min erfarenhet är dock att dessa förstärkare är avpassade för att mäta med en mik som är kanske 5 cm från munnen , dvs ljudkällan. då är ljudnivån mycket högre än om man mäter på en vanlig setup med högalare på någon meters håll.
Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.
Jag har ett ATB-701pc här för utvärdering och har gjort mätningar mot min kalibrerade Girardin-kapsel (sådan som liberty instruments har till sitt mätsystem) och kan konstatera att ATB-miken är klart rakare. Systemet som sådant är smidigt men det är rätt uppenbart att det är inte optimalt att använda windowsmixern till det. Synd annars på ett så smutt system som inte är över sig dyrt.
rikkitikkitavi skrev:Du kan köra den från ett 9V batteri också, och så drar du ett 10 kohms motstånd till bias. problemet är att då har du inte samma känslighet längre som du får angivet på mätprotokollet, skillnaden kan vara någon dB.
så du kan inte längre mäta ABSOLUT ljudnivå (dB/w) men dina relativa mätningar är fortfarande ok.
celef skrev:är det inte atb som använder en extern signalkälla? jag har fått för mig att programmet inte har en signalgenererande del, eller klarar inte av samtidig upp och inspelning
Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?
RogerGustavsson skrev:
Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.
rikkitikkitavi skrev:RogerGustavsson skrev:
Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.
vilka är de?
IBF ? Isåfall har jag missförstått vad IBF sa.
Ja ja, jag byggde min egen mikstärkare med variabel biasspänning så det är inga problem.
Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.
EU-betalning via internetbank är väl inte krångligt?
Vilket dom då natuligtvis drar av från beloppet som ska utbetalas, och även i den änden är det stor skillnad om man kör med Swift/Iban eller inte.Kraniet skrev:jag betalade via swedbank. Har man swift/iban så tror jag inte det kostar nåt normalt. det gjorde det inte för mig heller. Sen är det oftast så att mottagande bank betalar eventuella avgifter. Iaf om jag förstått det rätt.
HenrikS skrev:Ifall en glad amatör vill mäta upp rum (inte längden eller bredden) Skulle en Behringer ECM8000 fungera då? Vill ha något jag på ett eller annat sätt kan koppla till datorn och sen trixa.
Sen vore det kul ifall det går att mäta ljudnivå osv.
Behringern ska ha fantommatning ifall jag har förstått det rätt.. Jag har tillgång till en billig Behringer mixer, med MIC utgångar (XLR), den klarar fantommatning.
Skulle jag kunna använda mig av den för att koppla micken till datorn?
Ifall det inte går som jag har tänkt mig, finns det några skapliga alternativ i den prisklassen?
Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.
Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

Svante skrev:
Hmm, vad betyder det där egentligen?
+20 dB IMD
Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?
Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.
Piotr skrev:Ja alltså +20dB skall läsas som 20dB mer än proffsgrejjor.
Piotr skrev:Vi mätte IMD med två diskanter vid vad jag vill minnas var ca 80dB SPL men möjligtvis att det var uppåt 90dB. Vi får försöka tyda Normans hieroglyfer vid tillfälle.
Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?
Svante skrev:Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?
Med mik inuti lådan..
Piotr skrev:Roger, 80Hz!
Kan nämna att vid vårt test så presterade CM3 ung. likvärdigt som Earthworks QTC1 och Sennheisers MKH mickar. Bara marginellt sämre siffror.
/Peter
celef skrev:är det inte brukligt att man mäter med miken pekandes mot testobjektet, i realtraps testande riktar dom ju mikarna 90 grader bort? skulle mikarnas olika baffelstorlekar och dess påverkan bli större med mikarna pekandes direkt mot källan?
pLudio skrev:Kraniet skrev:Naqref™ skrev:Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?
Kan återkomma med det när utvärderingen är färdig.
Hunnit utvärdera nåt än?
*bump*

phon skrev:Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.
RogerJoensson skrev:Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.
Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.
Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...
Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.
De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.
phon skrev:Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?
Piotr skrev:Celef,
ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?
Se förra sidan ang. det.
Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.
Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.
/Peter
celef skrev:en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?
Piotr skrev:Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.
När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.
phon skrev:Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.
Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.
Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.
Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen .....![]()
.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....
Piotr skrev:Hej Linnar!
Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument.![]()
Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.
/Peter
rikkitikkitavi skrev:Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:
2) mindre kapsel än en Panasonic
4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)
5) antagligen betydligt bättre stabilitet
Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.
Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?
Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB
För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.
Piotr skrev:Linnar,
dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.
Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?
Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.
/Peter
celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
rikkitikkitavi skrev:well boys...
Elfa it has to be. Inga andra alternativ har jag hittat ialla fall.
Som sagt, finns det flera intresserade av att köpa tillsammans?
Priset är följande:
1— 5— 10— 50—
528,00 504,00 454,00 439,00
rikkitikkitavi skrev:celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
tja, tar du bort baffeln lär miken gå sönder?
du tänker inte på linkwitz modden där man bryter jordförbindelsen till FET transistorns source?
man kan limma igen tryck equalizer
jag har funderat på vad som händer om man gör hålet i baffeln större eller mindre? (det finns ett litet hål bakom filten på frontbaffeln)
man skulle köpa ett gäng för att experimentera?
RogerGustavsson skrev:Hur då karva bort baffeln? Jag känner till att några har borrat upp hålet i den men vet inte vad som händer då. Själva uppbyggnaden är lik den här.
http://tinyurl.com/cay5vy
rikkitikkitavi skrev:celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
tja, tar du bort baffeln lär miken gå sönder?
du tänker inte på linkwitz modden där man bryter jordförbindelsen till FET transistorns source?
man kan limma igen tryck equalizer
jag har funderat på vad som händer om man gör hålet i baffeln större eller mindre? (det finns ett litet hål bakom filten på frontbaffeln)
man skulle köpa ett gäng för att experimentera?
Linnar skrev:rikkitikkitavi skrev:celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
Den moddningen som linkwitz gjorde var på en WM-60. På en WM-61
räcker det med att man löder ihop två saker (minns inte vilka på
stående fot). Man behöver inte karva av någon lödbana.
När man minskar ner hålets storlek ökar tåligheten. Jag har läst om en
kille som gjort detta och tåligheten ökade från ca 110db till 120db.
Tyvärr minskade känsligheten också.
Om man ökar hålets storlek distar den tidigare beroende på hur mycket
man ökar på hålet.
Man kan komma runt en del av problemen med tålighet och känslighet
genom att använda 4 mikrofoner tätt ihop. Då borde tåligheten öka
med motsvarande grad.
RogerGustavsson skrev:Enligt det dokument jag länkat till tidigare verkar disten för en original kapsel typ WM-61 vara 1% vid 103dB. Med spänningsföljarkoppling* klaras ungefär 10dB ytterligare. Antar att det snabbt blir dessa ljudtryck vid närfältsmätningar?
*Linkwitz vill inte ha sitt namn den på då han inte är fader till modifieringen vilket han själv noga påpekat.
RogerGustavsson skrev:Fast det går på tvärs med vad många hävdar om just dessa billiga kapslar. Det har till leda förts fram att de ska modifieras till spänningsföljarutgång för att kunna ta emot högre ljudnivåer utan att dista. Det förenklar förstås väldeliga om folk ute i stugorna kan slippa den där billiga modifieringen.
Linnar skrev:RogerGustavsson skrev:Fast det går på tvärs med vad många hävdar om just dessa billiga kapslar. Det har till leda förts fram att de ska modifieras till spänningsföljarutgång för att kunna ta emot högre ljudnivåer utan att dista. Det förenklar förstås väldeliga om folk ute i stugorna kan slippa den där billiga modifieringen.
Jag har nu kollat upp hur WM-61 modifieras nu. Man skall kapa av bryggan mellan minuspol och höljet. Sedan skall man istället löda mellan plus-pol och höljet där det går en liten båge från höljet in på plasten. Inget mer. Jag fick hjärnblödning när jag här ovan skrev att bryggan ej behöver kapas av.
Titta på de två övre bilderna:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph2.gif
Här är ett foto där en kille lödat enligt ovan:
http://www.vikash.info/audio/measuremen ... /mod01.jpg
Om man tittar på den vänstra bilden ser man en väldigt liten bygel från höljet som man skall löda över.
Varför man skall löda över bygeln förstår jag inte men jag misstänker att man täcker för utjämningsventilen. Skall kolla upp det.
Det skulle helt klart vara bra om man slapp denna modifikation. Jag kommer nu i vår att mäta upp disten ordentligt och seriöst vid olika ljudtryck och frekvenser.
Linnar skrev:Noterbart är också att vid 130db och vid 580hz är disten för Bruel & Kjaer 0,56% och för WM-61 orginal 0,54%
RogerJoensson skrev:Linnar skrev:Noterbart är också att vid 130db och vid 580hz är disten för Bruel & Kjaer 0,56% och för WM-61 orginal 0,54%
Nej, det gäller Linkwitzmoddade WM-61, vad jag kan se. Siffran du nämner är medelvärdet av de fyra testade (moddade) WM61orna. Disten för de omoddade är mätt vid 115dB...
rikkitikkitavi skrev:bygg med OP förstärkare istället så har du mycket bättre kontroll över förstärkarens parameters.
Transistorn kostar 2-3 SEK, en TL072 kostar 5-10 SEK. I övrigt samma antal komponenter.
kodapa skrev:rikkitikkitavi skrev:bygg med OP förstärkare istället så har du mycket bättre kontroll över förstärkarens parameters.
Transistorn kostar 2-3 SEK, en TL072 kostar 5-10 SEK. I övrigt samma antal komponenter.
Du föredrar altså mitt förra förslag med dina modifieringar? Det fina med denna var att det fanns ett färdigt kort.

celef skrev:hm, den tycks vara oanvändbar till distmätning om man inte använder långa mätavstånd, vad gör jag nu då?
rikkitikkitavi skrev:hmm, gillar benen som lödning
rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite![]()
Piotr skrev:
Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken!![]()
/Peter

Piotr skrev:rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite![]()
Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken!![]()
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster