Nu mekas det med programkod till mikrokontrollern till CA-22 (a k a LTS-försteget)! Tråkigt som sjuttsingen men det ska ju vara lyssningsbart på Lördag....
Moderator: Redaktörer
henricsson skrev:Även ett RIIA-steg precis som bernt (vilken design hade du tänkt dig?)
jonasp skrev:Men du tänke givetvis bara berätta att du ska göra det, och ingenting mer, så att pöbeln kan sukta ihjäl sig!
TLovskog skrev:Tank:
Har laddat hela veckan inför en lödutmaning av guds nåde på måndag. Får se om det går med de vanliga kolvarna, annars får det bli pasta i spruta och hetluftskanon ... jag har fem samples att prova på.
Ovan en 36 pinnars QVFN kapsel med 0.5mm delning mellan "pinnarna".
zvenzzon skrev:TLovskog skrev:Tank:
Har laddat hela veckan inför en lödutmaning av guds nåde på måndag. Får se om det går med de vanliga kolvarna, annars får det bli pasta i spruta och hetluftskanon ... jag har fem samples att prova på.
Ovan en 36 pinnars QVFN kapsel med 0.5mm delning mellan "pinnarna".
Det finns väl socklar till dessa kretsar?
Naqref skrev:Trout: Låter lovande. Men lägg dem inte ner utan låt dem stå upp är mitt tips!
Trout skrev:Naqref: Låter ju vettigt att inga mekaniska parametrar borde
ändras som sagt.
Snip...
Tror jag har misstolkat det hela på nåt vis...
Undrar om Svante vet eftersom han bidrog till tråden på diyaudio.
Tank skrev:Naqref: När river de huset?![]()
Slartibartfast skrev:Stackars Tank då...
Vart bor huset?
DIYamps skrev:air, bra ide, eftersom hörlursuttaget ändå aldrig används kan man skrapa bort eller måla över "phones" som det ofta står ovanför eller under med samma färg som fronten.
Naqref skrev:Jag snabbmekade ihop en elektrisk potatisskalare av den manuella vi hade plus en batteridriven borrmaskin!
subsand skrev:Är det verkligen utan risk för överhettning att lägga isolering innuti?
Slartibartfast skrev:Vem har sagt att man inte kan göra allt på en gång...
Naqref skrev:Slartibartfast skrev:Vem har sagt att man inte kan göra allt på en gång...
He he he he!
Du är verkligen aktiv!
Slartibartfast skrev:... du Naqref, vad är det för program du ritar dina ritningar i?
Mr_Miyagi skrev:Slartibartfast: En dum fråga om datordämpningen bara. Behöver man fästa dämpmattorna eller är det bara att trycka in dem?
Har spenderat tusentals kronor på att få min dator tyst, bytt alla fläktar och allt men kan ändå inte sova, knappt ens om jag har öronproppar.
Naqref skrev:Max: du vet att det kan vara skadligare att ha en avrundad port på utsidan och inte ha någon på insidan än att inte ha någon avrundning alls?
iffe skrev:Fanerar ju givetvis även hålen och insidan av lådan
Naqref skrev:Svante: Du vet väl att det finns pumpar som består av dysor (mer eller mindre avrundade portar) och som har högtalarelemet som driver dem?Det blir ett nettoinflöde in i högtalaren p g a portarnas olinjäriteter som gör att membranet trycks ur sitt normala statiska läge och genererar dist.
EngelholmAudio skrev:* ny typ av mätning av T&S-parametrarna (diskussion med Per Skaaning)
Det hela angriper problematiken det innebär att det är "småsignalsparametrar" man räknar med.Svante skrev:EngelholmAudio skrev:* ny typ av mätning av T&S-parametrarna (diskussion med Per Skaaning)
Kan du utveckla detta? Eller är det också hemligt...?
EngelholmAudio skrev:Det hela angriper problematiken det innebär att det är "småsignalsparametrar" man räknar med.Svante skrev:EngelholmAudio skrev:* ny typ av mätning av T&S-parametrarna (diskussion med Per Skaaning)
"Ni"? Vadan denna hövlighet? Jag e bara Ölänning...Naqref skrev:EngelholmAudio skrev:Det hela angriper problematiken det innebär att det är "småsignalsparametrar" man räknar med.Svante skrev:EngelholmAudio skrev:* ny typ av mätning av T&S-parametrarna (diskussion med Per Skaaning)
Ni kollar på det hela under större signaler?
Max_Headroom skrev:Lika bra att fläska på när man ändå är igång.
Naqref skrev:Hoppas du mäter före mig på dem (så jag slipper).
Naqref skrev:Pillade ihop bottendelarna till mina kommande stativ.
Två lager 19mm MDF fanerat i valnöt och lackat med klarlack. Vagnsbultar får agera fötter i brist på spikes med M8-bult. Apparatintag är väl en självklarhet på varje seriöst h-talarstativ![]()
![]()
![]()
Nu saknas bara delarna som ska vara uppåt...
Haakan_W skrev: trodde inte du brydde dig om hur sakerna såg ut
LarsR skrev:Har du flera bilder på skivspelaren?
mattepatte skrev:Blir nog en fin TT det där.
Naqref skrev:Ett litet stag finns med oxå i högtalaren fast det fyllar en helt annan funktion än vad de flesta tror.
Naqref skrev:De observanta har dock sett denna typ av stag på en annan högtalare från samma tillverkare...![]()
AndersJ skrev:Hylla för dämpmaterial?
Kraniet skrev:vad är det för element? inga "vanliga" sådana antar jag?
norman skrev:Vad är det för högtalare?
Kraniet skrev:då lägger jag mina pengar på Ino T8m och B67 och således blir det hela en pi24 högtalare?![]()
norman skrev:Måste säga att jag blir lite besviken när självbyggare-Naqref väljer att köpa en färdig konstruktion...
Svante skrev:Måste säga att jag blir lite besviken när självbyggare-Naqref väljer en färdig konstruktion...![]()
Naqref skrev:Man(jag) måste ju ha andra referenser än de egna burkarna och de är ju de första högtalarna av icke-egen-konstruktion jag införskaffar sedan jag var 16 så jag det bör vara förlåtligt tycker jag.
Svante skrev:Bara du inte slutar helt med egna idéer...
Naqref skrev:Svante skrev:Måste säga att jag blir lite besviken när självbyggare-Naqref väljer en färdig konstruktion...![]()
Fin omformulering![]()
Man(jag) måste ju ha andra referenser än de egna burkarna och de är ju de första högtalarna av icke-egen-konstruktion jag införskaffar sedan jag var 16 så jag det bör vara förlåtligt tycker jag.
AndersJ: Som mellanbas/mreg så är de nog inte optimala. Då är Px17-LTS nog lämpligare. Men när jag mäter på dem så får du veta.
Haakan_W skrev:
intressant när e dom klara så man får se bilder?
EngelholmAudio skrev:Trevlig med lite nybygge, Naqref!Du kanske har det klart nästa gång jag är ute och far i bilen?!?
Haakan_W skrev:Naqref skrev:
Ska plåta lite idag oxå...
nu har det gått en massa timmar....ja vill se spektaklet
En liten ställning som jag fäste min gamla trötta fräs i och kan kantfräsa med vanliga not-stål. Går smidigt som tusan. Behöver bara lite puts med sandpapper efteråt för att det ska bli fint.
AndersJ skrev:N* du är rätt modig som fräser urtaget för elementen efter att det andra är klart.
Om man lackar innan kan man få problem med att man bundit upp fibrarba FÖR mycket och är då frässtålet lite slätt slår man upp längre träfibrer. Jag har testat detta på mina egna lådor, Engelholm Audio - Duo (i förseriesyfte), och det blir inte 100% (även om det är helt OK kvalite för ändamålet).Naqref skrev:Jag har testat att fräsa först, fanera efter, skära rent och sist ytbehandla och jag blev inte helt nöjd med resultatet så nu gör jag inte helt tvärt om men lite. Egentligen så tänkte jag bara lacka fronten innan fräsningen för att stabilisera fiberna lite. Slutgiltig lack kommer alltså efter fräsningen. Vi får se hur det blir.
EngelholmAudio skrev:Nått att tänka på för N* kanske?
Naqref skrev:EngelholmAudio skrev:Nått att tänka på för N* kanske?
Det verkar helt upplagt för ett litet jämförande test då.Låter den ena lådan vara olackad. Kanske blir fräsäventyr på måndag.
EngelholmAudio skrev:Naqref skrev:EngelholmAudio skrev:Nått att tänka på för N* kanske?
Det verkar helt upplagt för ett litet jämförande test då.Låter den ena lådan vara olackad. Kanske blir fräsäventyr på måndag.
![]()
![]()
![]()
![]()
Varför så glad? Jo jag såg precis att www.EngelholmAudio.com fanns som länk på naqref.com!![]()
![]()
Dahlqvist skrev:Naqref: Det skulle vara kul att höra vad du har för bevekelsegrund att bygga just den högtalare du bygger.
Naqref skrev:Dahlqvist skrev:Naqref: Det skulle vara kul att höra vad du har för bevekelsegrund att bygga just den högtalare du bygger.
Hmmm, bra (eller åtminstone intressant) fråga. Frågan är om jag kan ge ett bra svar på det. Jag har rätt länge planerat att bygga en tvåvägare och har letat elemnet som skulle kunna passa och det element som jag misstänker är det bästa är just Ino-b67. Så då vill jag ju labba lite med det och då kan det vara intressant att jämföra med hur bra IÖ kan få det i sin konstruktion.![]()
Sedan så har de fördelar jämfört med Inos andra modeller. De är snyggare än piP (förutom att vara bättre i min anläggning som fronthögtalare) och i14, fungerar bättre fristående än piP, är fullregistrigare än i14 (om man skulle vilja ha dem ensamma) och är billigare än i32zAtt de är så udda (i den bemärkelsen att knappt någon vet vad det är för modell) är ju kul samtidigt som de ser så normala ut.
AndersJ skrev:Naqrefedit: det ska snyggas till lite så jag vänder alla beteckningar åt samma håll bl a. Hmmm? Undrar vad jag ska cadda nu som andra projekt när jag inte är färdigt med det tråkiga?
XTF?
Fostexkid skrev:Men varför har du kontakter i dina stativ?
Naqref skrev:Håller på att limmar faner på de sista två ytorna nu och caddar lite elektronik nu. Tyvärr är det lite lagom tråkigt så jag kör två saker parallellt. Där det är ett enklare som jag kör för att det ska kännas enkelt
Blev ett stereosteg (inkl nätdel) för opa541. Storlek 80x100mm. Kan köras inverterat eller ickeinverterat.
edit: det ska snyggas till lite så jag vänder alla beteckningar åt samma håll bl a. Hmmm? Undrar vad jag ska cadda nu som andra projekt när jag inte är färdigt med det tråkiga?
AndersJ skrev:Ser ut som om han kör med klarlack på sprayburk från Motip.
Svante skrev: Eller kommer du att ta fram kort som går att köpa, kanske?
Skulle mekats piP, nu är det avhållsamhet ifrån kast med exets limpistol som gäller.
Nattlorden skrev:Skulle mekats piP, nu är det avhållsamhet ifrån kast med exets limpistol som gäller.![]()
![]()
AndersJ skrev:inte heller har jag upptäckt att pipen på pistolen blir väldigt varm.
AndersJ skrev:KranietSkulle mekats piP, nu är det avhållsamhet ifrån kast med exets limpistol som gäller.
Låter som om du tillhör skaran som har lyckats hälla det varma limmet på fingrarna? Givetvis har jag inte gjort det själv, inte heller har jag upptäckt att pipen på pistolen blir väldigt varm.
Svante skrev:Det där var kryptiskt... Limmar du på exet eller?
AndersJ skrev:KranietSkulle mekats piP, nu är det avhållsamhet ifrån kast med exets limpistol som gäller.
Låter som om du tillhör skaran som har lyckats hälla det varma limmet på fingrarna? Givetvis har jag inte gjort det själv, inte heller har jag upptäckt att pipen på pistolen blir väldigt varm.
Naqref skrev:
he he he!
MP: jag har inte jämfört direkt med piP så jag vill inte uttala mig men jag sitter nöjd
mattepatte skrev:Vad gick kalaset på ?
Belker skrev:Åter till ordningen: Hur var det med pi24 (för det är väl den du byggt, nagref)? Skulle Ino sluta med den?
Belker skrev:Aha! Varför annan diskant och mindre låda? Förväntas pr18 användas tills med sub? Ska man sitta närmare pr18 än pi24? elle?
Slutsteg inbyggt i stativet där stativet agerar "kylfläns"?Naqref skrev:Tack!
För de som undrade tidigare varför jag hade apparatintag på stativfötterna så kan jag ge en liten ledtråd: alu leder värme rätt bra
Naqref skrev:AndersJ: mjo jag hade tänkt mig Hypex 400W class-d modul först men har ångrat mig.
Belker skrev:8O Den profilen var inte dålig! Hade det inte varit du hade jag trott att den var svindyr, men du har säkert hittat den i en container eller nå't
Naqref skrev:Det är aluprofil som är speciellt uppsågad för dessa statv så höjden bör bli rätt.
Dahlqvist skrev:Varför? (Värst vad jag tjatar om dina motiv till allting...)
Naqref skrev:Dahlqvist skrev:Varför? (Värst vad jag tjatar om dina motiv till allting...)
![]()
Därför att jag vet att det kommer något bättre.... Någonstans närmare... Och jag känner ändå nära vänner som kan hämta ut prylarna från Hypex direkt i Groningen utan att göra någon större resa.
EngelholmAudio skrev:Själv meckar jag med EALS-3. En trevägare som tas fram lite likt HFLS-1 på forumet "over there".
Vi har mätt alla elementen och Scan Speka's nya S2905/9700 imponerade verkligen!
Tittar man på frekvenssvaret från ca 2.5kHz så verkar det mycket lovande!![]()
Vi gjorde närfältsmätningar på baselement och port. Klart fräckt. Nu är basreflexlådan underavstämd, kanske i överkant mycket, men det råder inget tvivel om att det kommer "spela ner till grannarna" om dessa burkar.
Så nu väntar vi på att Naqref skall mäta sina alster...
d_anders skrev:Opa7293 känner jag inte till, är det en ny krets eller har du skrivit fel på nummret?
d_anders skrev:Vad är det för kort?
Belker skrev:Dom där jazzholkarna känns bekanta på nåt vis...
Slartibartfast skrev:Jag vet att man kanske inte bör modda piP, enligt IÖ dvs, men vore det inte helläckert om du (nu när du har fått ett så fint resultat av ytterfinnischen) såg över den underbart vackra MDFen som sticker i ögonen genom en viss virveltunnel?
Mvk Jocke
iffe skrev:Haakan: Tycker du ska dra igång en egen tråd för ditt bygge, det är ju riktigt trevligt. Dessutom huserar ju konstruktören här
Haakan_W skrev:ingen aning ett snickeri som fixade åt mig slipning,spackling å lackering för en rimlig peng
Jax skrev:Har du räknat om basröret för den volymen filtret tar?
* Jax gömmer sig
Naqref skrev:Och sorterar mina elektronikkomponenter:
Bill50x skrev:Jag hoppas du inte förvarar aktiva komponenter i oskärmade förpackningar i dessa blå IKEA-lådor? IC´s, transistorer och vissa känsliga kondingar måste absolut förvaras i metall-påsar om du ska ha dom liggande i vanliga plastlådor. De rosa sk "antistatpåsar" duger inte!
/ B
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Jag hoppas du inte förvarar aktiva komponenter i oskärmade förpackningar i dessa blå IKEA-lådor? IC´s, transistorer och vissa känsliga kondingar måste absolut förvaras i metall-påsar om du ska ha dom liggande i vanliga plastlådor. De rosa sk "antistatpåsar" duger inte!
/ B
Vad ska man ha för lådor till sånt då? Trä? Plåt? Jag ska snart köpa ett skåp till alla mina kompnenter och sånt jag har samlat på mig under åren (vilket visade sig bra idag: Jag hade köpt ytmonterade motstånd istället för vanliga, som jag skulle ha. Som tur var hade jag några gama liggande.)...
Tips på bra skåp med massor av lådor och fack mottages tacksamt.
Haakan_W skrev:nu börjar det likna nåt efter en inoljning ser det ut så här ( bafflarna är endast lutade mot kabinetten) mycket mer olja ska på vill verkligen inte att dom ska spricka
Haakan_W skrev:Castor det ska på ett lager vax efter också....blir ungefär som en gevärskolv
Kraniet skrev:
är inte den låddan lite liten? (baslådan alltså..)
zvenzzon skrev:Kraniet skrev:
är inte den låddan lite liten? (baslådan alltså..)
Nej den är alldeles lagom.I denna låda fås ett naturligt Qtc på ca 0,5. Dra på några decibel EQ i det djupa, och tillsätt hyggligt med effekt så fås en grymt fint bas med särledes hög WAF.
Kraniet skrev:men för ett q på 0,5 får jag att lådan bör vara nästan 700 literär det en XXLS 12 tum? den där lådan är vad, ca 50-60 liter? Men du kanske använder 830847 inte 830844?
edit: 830845 menar jag.. 44 e ju en sån passiv tingie.. en sån gör ju ingen nytta(inte ensam iaf..)
zvenzzon skrev:Kraniet skrev:men för ett q på 0,5 får jag att lådan bör vara nästan 700 literär det en XXLS 12 tum? den där lådan är vad, ca 50-60 liter? Men du kanske använder 830847 inte 830844?
edit: 830845 menar jag.. 44 e ju en sån passiv tingie.. en sån gör ju ingen nytta(inte ensam iaf..)
Det är 12 tum "Original" XLS jag bygger med. Heter även "SWR308-830500".
Har dock enbart ett element nu, så en låda har jag kvar att bestycka. Låter riktigt lovande ändå, med enbart ena basmodulen spelandes.
pinnick_swe skrev:
om man vill kan man ladda hem den lilla bilden genom att klicka med höger musknapp och spara och sen förstora den och kisa då ser man nästan
Haakan_W skrev:nu spelar den ena ljuv musik![]()
Naqref™ skrev:Sålde ett slutsteg och fick pengar över till dessa leksaker:
Tänkte bygga in dem (som i ett första ombyggnadssteg av min soffa som har (uppriktigt) sett sina bästa dagar). Grön sliten manschestersoffa står inte riktigt så högt i kurs längre av någon anledning...![]()
Satte båda i framkant av soffan seriekopplade. Lampsladd är fint och lagom esoteriskt för denna tillämpning.
Så nu skakar det fint när jag lirar lite Yello!
PeterAkemark skrev:
Verkar jättekul, vad är det för tingestar? Fråga, borde de inte sitta fast där soffan har störst rörelse, dvs omkring mitt på brädan, istället för hörnen där sofan är mekaniskt stabilast?
Naqref™ skrev:Snyggt Haakan men ska inte diskanterna vara inåt?
Naqref™ skrev:Snyggt Haakan men ska inte diskanterna vara inåt?
Tekko_Tubeamp skrev:Det där är ett bord, ingen bänk*påpeka*
nl1970 skrev:Varför bygga något som ser ut som ett IKEA-köp? "duckar"
nl1970 skrev:Tycker den är snygg, gillar sånt. Var tanken IKEA-stil?
Pinnick skrev:tack haakan .. fast jag tror ändå att jag kanske ska köpa färdiga lådor eftersom jag tror att ena inte låter som den ska i basområdet pg.a. kasst bygge kanskeDen på bilden blev bäst och den före den (mitt första högtalarlåda) blev nog inte helt optimalt
edit: får la dumpa iväg dem för någon hundring till vem som helst möjligen
PeterAkemark skrev:Naqref™ skrev:Sålde ett slutsteg och fick pengar över till dessa leksaker:
Tänkte bygga in dem (som i ett första ombyggnadssteg av min soffa som har (uppriktigt) sett sina bästa dagar). Grön sliten manschestersoffa står inte riktigt så högt i kurs längre av någon anledning...![]()
Satte båda i framkant av soffan seriekopplade. Lampsladd är fint och lagom esoteriskt för denna tillämpning.
Så nu skakar det fint när jag lirar lite Yello!
Verkar jättekul, vad är det för tingestar? Fråga, borde de inte sitta fast där soffan har störst rörelse, dvs omkring mitt på brädan, istället för hörnen där sofan är mekaniskt stabilast?
Bamsefar skrev:Pinnick skrev:tack haakan .. fast jag tror ändå att jag kanske ska köpa färdiga lådor eftersom jag tror att ena inte låter som den ska i basområdet pg.a. kasst bygge kanskeDen på bilden blev bäst och den före den (mitt första högtalarlåda) blev nog inte helt optimalt
edit: får la dumpa iväg dem för någon hundring till vem som helst möjligen
Annars kan du ju höra med IÖ direkt, och få något tips på vad som inte är korrekt - t.ex. något som inte är tätt.... Eller en kant i basreflexröret...
Haakan_W skrev:varför inte denna? dom ser ju så billiga ut dom där peerlessarna
hobbes skrev:Nån som vet vad de kostar (båda eller ena)?
Skicka ett mail till LP-elektronik...
Svante skrev:hobbes skrev:Nån som vet vad de kostar (båda eller ena)?
Skicka ett mail till LP-elektronik...
Jag försökte med hifi@hotbrev.com, men det studsade. Fler förslag?
niklas skrev:Ska bara 1802an bli färdigmoddad så blir det lite putsande av glaset och ommöblering.
Är det kidnappningen av slutsteget till centerkanalen?
Pinnick skrev:naqref: fint bygge. Var fick du tag på en sån stilig bänkskiva?
Inte månne Ikea väl?
Pinnick skrev:
ett par inte helt färdiga Ino pi60 samt en lika lite färdig dialog 2. I almfanér. Ja just ja nu mekas även en stereobänk. Brädan på golvet är ett av de fyra benen.
och grejorna står som de står p.g.a vissa omständigheter (saker man inte får flytta på) om någon undrade
mvh
/Pinnick
Hejsan,Svante skrev:Undrar om de här kan vara bra till surroundhögtalare. De ser ju ut att sprida rätt bra upp till 3kHz och det är väl viktigt. Snäll uppbrytning verkar de ha också. De går inte så djupt, men det ska ju heller inte surrounder göra.
Man måste ju ha nåt projekt till sommaren. Hmm.
http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830870.htm
EngelholmAudio skrev:Jag har exakt detta element hemma just nu och det element skall tillsammans med en fin diskant bilda basen för en stativare. Det verkar helt OK!
Köpte från DST. Dom har elementen!Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Jag har exakt detta element hemma just nu och det element skall tillsammans med en fin diskant bilda basen för en stativare. Det verkar helt OK!
Ah, var fick du tag på det? Jag har inte lyckats hitta någon som har det i lager.
EngelholmAudio skrev:Köpte från DST. Dom har elementen!Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Jag har exakt detta element hemma just nu och det element skall tillsammans med en fin diskant bilda basen för en stativare. Det verkar helt OK!
Ah, var fick du tag på det? Jag har inte lyckats hitta någon som har det i lager.
dawen skrev:Svante: Det är väl bara att kontakta HifiMicke och beställa därifrån?
Svante skrev:dawen skrev:Svante: Det är väl bara att kontakta HifiMicke och beställa därifrån?
4 veckor+
Då är min semester över.
Svante skrev:
4 veckor+
Då är min semester över.
dawen skrev:Är det inte den där diskanten Naqref moddar på sin sida?
nl1970 skrev:Usch, ska du meka med såna där missljudande klass Dmoduler![]()
Ska försöka få upp bilder på mitt bygge så jag kan få några hejarop också
LarsR skrev:Ett par byxor?
Svante skrev:LarsR skrev:Ett par byxor?
Jag bävar för vad du tänkte om det smalare benet på baksidan...
Nej jag tänkte försöka sätta en skiva på den och se om jag kan få till ett nytt soffbord. Är det nån som har provat nåt liknande?
Svante skrev:Nej jag tänkte försöka sätta en skiva på den och se om jag kan få till ett nytt soffbord. Är det nån som har provat nåt liknande?
Kraniet skrev:Svante skrev:Nej jag tänkte försöka sätta en skiva på den och se om jag kan få till ett nytt soffbord. Är det nån som har provat nåt liknande?
fungerar nog alldeles utmärkt. se till att torka den ordentligt först bara (om den ska stå inne).
en en rund skiva i härdad glas kanske kunde vara nåt?
Mr_Ekan skrev:Jag tycker att den där björkklykan ser ut som en pall ja...
Mr_Ekan skrev:Jag tycker att den där björkklykan ser ut som en pall ja...
Svante skrev:LarsR skrev:Ett par byxor?
Jag bävar för vad du tänkte om det smalare benet på baksidan...
Nej jag tänkte försöka sätta en skiva på den och se om jag kan få till ett nytt soffbord. Är det nån som har provat nåt liknande?
Baltazar skrev:Några bilder på mina nyfanerade lådor:
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3964.jpg
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3974.jpg
Utan olja, med olja. Utan olja, med olja. Utan olja...
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3975.jpg
Bild med lite "mysigare" ljus.
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3996.jpg
Trots att jag har ringa snickarerfarenhet eller fallenhet får dylika saker gick det fårhållandevis bra.
Faner är dock jäkligt känsligt har jag fått erfara![]()
Jo, just det, faneret är Ek(från pondus snickeri isthlm) och oljades in med Linolja.
Lådorna är ett par "mini-px/bs60", då volymen är blott 45 liter(avstämda till strax över 20hz). Ska användas som BS60 tills vidare. Kommer antagligen fixa lådor av rätt volym såsmåningom.
Mvh / Christian
norman skrev:Försöker få ihop ett par banddiskanter till just nu.. Skall gänga med M3 och hittar 7st 3mm borrar och flera 2mm men ingen runt 2.6.....
Svante skrev:Kraniet skrev:Svante skrev:Nej jag tänkte försöka sätta en skiva på den och se om jag kan få till ett nytt soffbord. Är det nån som har provat nåt liknande?
fungerar nog alldeles utmärkt. se till att torka den ordentligt först bara (om den ska stå inne).
en en rund skiva i härdad glas kanske kunde vara nåt?
Mm, det är fler som har föreslagit glas, och onekligen skulle det bli rätt snyggt med mönstret i träet synligt genom glaset. Men glas är dessvärre bannlyst pga att det är så ömtåligt och vasst i hörnen. Sen syns barnfingrar rätt tydligt på glas också. Det blir nog en skiva av stavlimmad björk och så strippar jag bort nävern.
Vad jag är mest osäker på är hur stadigt det blir, jag skulle helst vilja ha en stor skiva på 80x120 cm med rundade hörn r=20 cm eller nåt. Stubben väger bly, men den torkar väl och lite hävstång blir det ju.
Tekko skrev:Så gammsoffan har gjort sitt ?
Den skakade väll sönder av de där assshakerasrna du satte dit.
Manga_X skrev:Mycket stilren och vacker!!
Naqref™ skrev:Själv fick jag med mig 30-40kg metall från mässan i form av NC-svarvade bitar och laserskurna plåtar!![]()
Morello skrev:Ser bra ut N*Känner att jag måste fanera mina burkar snart, men nu har snön gett sig till känna
LarsR skrev:Hur går det med styrketräningen?
Haakan_W skrev:jävlar emig den tar form! å snygg blir den också....frågan är vad du ska med den till
Naqref™ skrev:Den är skön att sitta i men något tyg är ännu inte inköpt tyvärr.
UrSv skrev:Ingen taker på det fiiiina tyget alltså...
LarsR skrev:Hur går det med styrketräningen?Naqref™ skrev:Själv fick jag med mig 30-40kg metall från mässan i form av NC-svarvade bitar och laserskurna plåtar!![]()
ollebolle skrev:Är det bara jag som mekar?
Jag håller just nu på med en stereobänk till min flickvän.
Den är byggd av 28mm limmad bänkskiva. Jag gjorde träarbetet och hon klädde in hyllplanen i tyg.
Gängstången ska kapas i toppen, sen är det lite små-pill kvar bara...
Jag tycker att den ser ut som en polkagris
Observera att det är min flickväns anläggning, inte min(Radion är iofs bra)
Kraniet skrev:ser ut som en svettig fräsövning det där att sänka ner elementen
Naqref™ skrev:Men nu får ni inte se mer förrän den är klar! Det här är ju faktiskt ett audio/hifi-forum.
wayfarer skrev:Så nya sterebänken är ihopskruvad. Har lite andra saker att göra så lack/olja får vänta lite. Men så här blev det i alla fall.
Kanske inte spikes, men något annat man kanske det kan finnas någon gång man vill ha svarvat, vilka metaller arbetar du med?Bohman skrev:Om någon vill ha spikes så kan dom ju säga till så fixas det till ett bra pris.
Alexi skrev:Kanske inte spikes, men något annat man kanske det kan finnas någon gång man vill ha svarvat, vilka metaller arbetar du med?Bohman skrev:Om någon vill ha spikes så kan dom ju säga till så fixas det till ett bra pris.
Coolt, även titan? (Är barnsligt förtjust i titan.)Bohman skrev:Alexi skrev:Kanske inte spikes, men något annat man kanske det kan finnas någon gång man vill ha svarvat, vilka metaller arbetar du med?Bohman skrev:Om någon vill ha spikes så kan dom ju säga till så fixas det till ett bra pris.
Jag kan jobba i dom flesta metaller och har tillgång till nästan alla metaller.
Kan även fräsa om det skulle vara aktuelt.
Alexi skrev:Coolt, även titan? (Är barnsligt förtjust i titan.)Bohman skrev:Alexi skrev:Kanske inte spikes, men något annat man kanske det kan finnas någon gång man vill ha svarvat, vilka metaller arbetar du med?Bohman skrev:Om någon vill ha spikes så kan dom ju säga till så fixas det till ett bra pris.
Jag kan jobba i dom flesta metaller och har tillgång till nästan alla metaller.
Kan även fräsa om det skulle vara aktuelt.
Kul att fler har liknande projekt på gångjonasp skrev:Just nu mekas en "fantom-basmodul", dvs ett tomt skal som blir en femte basmodul (61x50x50 cm) som fyller ut raden av basmoduler... samtidigt tillverkas en egen hylla för apparaterna som ska ge plats för en hemmabioreciever...![]()
Till detta ska 8 små bakhögtalare tillverkas.
Kaffekoppen skrev:Kul att fler har liknande projekt på gångjonasp skrev:Just nu mekas en "fantom-basmodul", dvs ett tomt skal som blir en femte basmodul (61x50x50 cm) som fyller ut raden av basmoduler... samtidigt tillverkas en egen hylla för apparaterna som ska ge plats för en hemmabioreciever...![]()
Till detta ska 8 små bakhögtalare tillverkas.
rikkitikkitavi skrev:Mät först, såga sedan.
Mät först , såga sedan.
Mät först , sågan sedan och GLÖM INTE DEN JÄVLA KLINGANS BREDDFAN!!!
Skit. Har slipat ner de tre andra kanterna motsvarande klingans bredd som kapade för mycket på en bit av fyra... synd att julen är slut snart, borde önskat mig en bandslip![]()
Ren terapi...
ekansm skrev:
Då var det klart!
Gamma/EV lådan har fått en till BBK-200, filtret är ändrat och porten är bytt mot en med större diameter.
"To be continued...."
ekansm skrev:
Då var det klart!
Gamma/EV lådan har fått en till BBK-200, filtret är ändrat och porten är bytt mot en med större diameter.
"To be continued...."
phon skrev:
Hittade ett stort rum som kanske går att använda som lyssningsrum ... nu när jag ändå tömmer och slänger.
4 x 6 meter nånting, det verkar ju inte helt fel. Tur att man får översvämningar ibland ....
Fjonkalicious skrev:Ser ut som någon tvålat till diskanten..
rikkitikkitavi skrev:Digitalt filter...Behringer DCX2496
lite moddad med ny in/out bättre anpassad till hemma-hifi.
förstärkning justerad till 0 dB (vid 0 dB förstärkning i digitala domänen)
ingångsteget (single ended => differential driver ) har justerbar förstärkning 1-4 ggr , utgångsteget är en 2 ordningens post-dac filter med lite smarta komponentvärden och Fc ~80 kHz, en op per kanal (3 dubbelop för 6 kanaler) och har förstärkningen 1 (0 dB)
OP = LM833 på ingången, OPA2134 på utgången. Veroboard pill med "stjärnjord" runt om. Skall kanske under min pappaledighet nästa år, eller närhetlst jag hinner börja cadda ett "riktigt" kort som vi kan göra grûppenköp på(det är komponenter för några hundralappar).
RS485 funktionen är borta, digital in är inte ansluten men går att koppla in.
RS232 programmeringsfunktionen är kopplad, men ej testad då jag inte har ngn dator med serieport.
Problem som dykt upp: Berhingen har signal, kraft och skyddsjord i chassit. Ansluts den med jordad kabel till annan apparat med skyddsjordad signaljord uppstår jordslinga. Jag skall försöka bryta skyddsjorden i chassit (fuljorda ) och sätta dit ett motstånd. Inte bra, men det går inte att bryta kraft/signal jord från skyddsjorden, kretskorten är skruvade direkt i chassit och de har jordplan i kontakt med skruvarna. Nätaggregatet är också jordat i chassit via monteringsskruvarna.
Chassit flyter på halva nätspänningen om man inte ansluter till skyddsjord.
Det flyter ca 0,5 mA mot skyddsjord (2 V över ett 3k3 motstånd)
Se även miniDSP tråden för lyssningsintryck.
Skall bli grunden för seriöst exprimenterande med högtalare och tidskorrigerade filter etc..
Fostex skrev:misanplass:
Ser fint ut, riktigt vackert fanér.
Några fler framsteg med dem?
Jockeee skrev:Ett projekt som har pågått länge och förmodligen blir klart, ja i alla fall till sommaren. Ett par krukgubbar modell större som bestyckas med en 3-tummare från TB.
Det här med att ladda upp bilder var visst inte min grej.
misanplass skrev:Håller på med ett par OD11:or. Den yttre uppfräschningen är färdig, den inre återstår.
markusA skrev:Det är nog dags att göra det offentligt vad jag håller på med så att jag får lite press på mig att få tummen ur.
Har ett par högtalare med SEOS-15 vågledare + B&C DE250 samt AE TD15M på gång. Lite annorlunda konstruktion men förhoppningsvis blir slutresultatet ok ändå.
Projekt nummer två har lite längre kvar men jag har plockat upp mitt gamla dac-projekt och börjat skissa på lite kretsscheman för att få det i mål. Det blir rör kombinerat med en ESS9018 grund. Allt går så mycket långsammare när man inte har tillgång till egen verkstad.
markusA skrev:Hade hjälp av en väldigt trevlig medlem här på forumet med lådorna och ja, det är AE.
NiklasF skrev:markusA skrev:Hade hjälp av en väldigt trevlig medlem här på forumet med lådorna och ja, det är AE.
Trevligt trevligt!
Hur låter det då?
Fjonkalicious skrev:Vad skall du ha den till?
Alfacruizer skrev:Hämtade hem en udda rörstärkare och fick börja meka direkt. Stendöd... men det var bara lite ärg i säkringshållaren
(lånad bild)
Eventuellt blir det mer mek senare, för jag funderar på att koppla bort hela SRS-funktionen och då fixa nytt chassi med synliga rör och transformatorer,
men blir en del lyssnande innan. Stina Nordenstam just nu.
Modellen är Radii Audio MPP6BM8S (4 st ECL82/6BM8 2X8watt)
Fast roligast är att jag köpte den makalösa manicken av Michael B Tretow.
NADifierad skrev:Kul!
Det ser ut att vara en makalös manick.
paa skrev:Pysslade ihop ett Tri-D-Chess av lite laserskuret, några spillbitar av Lexan, lite 8 mm kopparrör och 6 mm silverstål.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Nardol och 249 gäster