Moderator: Redaktörer
celef skrev:spännande! vilka element har du tänkt? i vilken prisnivå hamnar dina burkar för att matcha dom för 8000:-du hamnar i ett riktigt getingbo, du har inte funderat på ino?
ollen skrev:Hej petwa,
Har följt dina trådar med stor behållning. Mycket innehåll och god pedagogik. Inte minst verkar du snabbt ha förkovrat dig i mätandets konst.
Själv håller jag på med en OA-konstruktion där jag behöver en diskant i en tvåvägare. Oavsett högtalarprincip så är ju integrationen mellan elementen viktig - de ska överlappa varandra (i flera avseenden) i delningsområdet.
Visserligen förefaller din Jordan kapabel högt upp i frekvens men blir det inte väl tight med en19TAFD/G? Enligt HiFi-kit är remommenderad delningsfrekvens > 4000 Hz. Ett element som förefaller lättare att integrera är t.ex. 22TAF/G. Det har med framgång använts av skrutten, beskrivet i tråden: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH.
//Olle
platon1980 skrev:Jag har gjort som du tänker, först diskanten på plats, den blir ju jobbig att flytta, enklare att justera filtret. Sen filtret till basen, vilket torde vara det enklaste filtret att få till, sen diskantfiltret och sist notchfiltret eftersom det är "extra".
peetwa skrev:Snart skall jag upp på vinden och hämta fräsen så om det är npgon som har tankar om asymetrisk spridning. Let them be heard!
paa skrev:Om man lyckas med att få fokalpunkterna att samverka mellan elementen så kommer dom ju inte att göra det lika bra i alla spridningsvinklar om elementen är förskjutna i sidled.
Jag tror det är bäst att sätta diskanten väldigt nära övre kanten och välja sidbredden så att frekvensgångsripplet blir optimalt, med centrisk placering.
nadifierad skrev:Spännande val med wavecor 7"!Har varit nyfiken på den ett tag.
celef skrev:hur systemet summar upp även i andra strålningsvinklar och inte bara on-axis borde ge en fingervisning om asymmetrisk placering är ett måste eller överfokusering vid en enskild punkt
platon1980 skrev:Jag vill se fräsdamm!
kodapa skrev:peetwa skrev:Jag vet inte men måste riva mätriggen för att inte få på plytet när sambon kommer hem.
Fler än jag som är hunsade??? Jag gissar att de mest extrema här är ungkarlar!
peetwa skrev:kodapa skrev:peetwa skrev:Jag vet inte men måste riva mätriggen för att inte få på plytet när sambon kommer hem.
Fler än jag som är hunsade??? Jag gissar att de mest extrema här är ungkarlar!
Där tror jag du bedrar dig. De mest extrema har egnar rum eller tillbyggnader.
celef skrev:närfältmätningar är kul![]()
vad kan vara orsak till platån mellan 600-1500hz?
initialt är det en väldigt flack lp-avrullning på basen, ~3db/oktav
diskanten ca 24db/oktav, betyder det att huvudloben pekar lite snett upp?
om du fasvänder diskanten, hur summar systemet då on-axis?
Spridningen horisontellt är försklassig.
Spridningen vertikalt är mycket mer ojämn, dock är 45 gradersvinkel som ger takreflexen till lyssningspositon väldnigt jämn. Om detta är bra eller dåligt vet jag dock inte.
celef skrev:att det är ojämnt i vertikalled kommer man inte ifrån med den layouten, dock kan man optimera filter och elementavstånd för att gynna viktiga vinklar, någon nämnde takreflexen men viktigare tycker jag är ståuppvinkeln, jag ogillar exempelvis när högtalare låter olika när jag sitter och står upp
skrutten skrev:Diskanten summerar inte i fas med basen i verkligheten - eller så döljer mätmetoden detta. Om du mäter fönstrat (tjat tjat) som i sirpfallet, på en metershåll så att du kommer bort från högtalaren en bit och slipper se konens uppbryt - och inte få med gammalt rumsljud som smutsar mätningen (tjat tjat). Så blir offaxis mätningana mer värda.
För övrigt - det är välan bra att du får jämn frekvensgång i rikning mot taket.
peetwa skrev:12 cm stämmer. Dock sitter damkåpan så att konen blir inte mer än 1 cm meter djup. Om inte konen funnits så hade den nog varit 2,5 cm.
celef skrev:peetwa skrev:12 cm stämmer. Dock sitter damkåpan så att konen blir inte mer än 1 cm meter djup. Om inte konen funnits så hade den nog varit 2,5 cm.
man kan på ett ungefär räkna på talspolarnas läge i djupled, kan basens talspole ligga ca 3-4cm bakom diskantens?
peetwa skrev:celef skrev:närfältmätningar är kul![]()
vad kan vara orsak till platån mellan 600-1500hz?
initialt är det en väldigt flack lp-avrullning på basen, ~3db/oktav
diskanten ca 24db/oktav, betyder det att huvudloben pekar lite snett upp?
om du fasvänder diskanten, hur summar systemet då on-axis?
skrutten skrev:Om det här nedan är onaxis med diskanten fasvänd så summerar inte bas och diskant i fas när den är rättvänd. Men det kan ju vara så att filtret per definition inte ska summera i fas å andra sidan. Jag vara bara så inne i detta tänk..
peetwa skrev:celef skrev:närfältmätningar är kul![]()
vad kan vara orsak till platån mellan 600-1500hz?
initialt är det en väldigt flack lp-avrullning på basen, ~3db/oktav
diskanten ca 24db/oktav, betyder det att huvudloben pekar lite snett upp?
om du fasvänder diskanten, hur summar systemet då on-axis?
celef skrev:jag tycker då att högtalaren ser ut att kunna bli bra
lådan är ju avstämd till 35hz och en låda på ca 15 liter och avstämd till 35-45hz ser iallafall rätt ut enligt enkel simulering
och delningsfiltret verkar ligga på rätt spår, snabbsimulering 1 meter ifrån och på diskantaxeln visar att med lite fasjustering så kan du få en god fastracking, det tycker jag iallafall brukar ge högtalaren ett bra släpp
så ge inte upp nu
Svante skrev:Sirpmätningen verkar vara gjord utan loopback, vilket gör att fasmätningen inte bör jämföras med fasen från en annan mätning. Den bör alltså inte importeras som den är i Basta!.
peetwa skrev:Med min nyvunna kunskap om basreflexportar så har jag lyckats lista ut att högtalaren helatiden har varit avstämd till 41 Hz.
Nwalmaer skrev:Den där fnurren vid 600 Hz var lustig tycker jag. Syns inte på Zaphs mätningar. Jag antar att du har två element - uppvisar båda denna artifakt?
peetwa skrev:Min rygg håller på att mörda mig, mina ögon svider mitt vardagsrum ser ut som ett högspäningslab, men jag har lärt mig bygga delningsfilter.![]()
Det låter magi om högtalaren.
paa skrev:Låter den bättre än envägarna än?
LeifB skrev:Ja hur låter det nu då?
Spännande att det verkar gå bra.
kodapa skrev:Bra jobbat! Får se om jag också lyckas någon gång...Hur låter det?
skrutten skrev:Snyggt jobbat. Nu verkar du ju redo att ta steget och använda ett program med "riktig" filtersimulator
celef skrev:spolarna ligger oroligt nära varandra, jag tror det kan vara en god idé att separera spolarna så dom inte påverkar varandra
peetwa skrev:Så nu har jag konstruerat om filtert så det har et impedansminimum på 4,8 Ohm. Jag passade på att sänka diskanten 2,5 dB. Den turkosa kurvan är med det gamla filtret de blå är med rätt och felvänd fas på diskanten och de röda är elementen var för sig. Nu är fasen i delningen nästan perfekt oxå.
Martin skrev:Vad är det för tvära kast vid 200-700Hz? Vad beror de på?
peetwa skrev:Tackar!
Här är två mätningar gjorda med högtalaren på golvet och micken 23 cm rakt ovanför 20 liters slutenlåd med en wavecor SW178WA01 i . Den svarta visar en vanlig mätning och den röda visar hur Zachry D250 väljer att behandlasignalen med 63 Hz delning. Zachryn lägger alltså på någon form av basbost eller LT-filter för att få ut mer bas av elementet. Störigt för visso men jag är inte helt säker på att det är dåligt.
celef skrev:det där ser väl lite märkligt ut, delning ser bara möjlig ut mellan 100-200hz, eller läser jag grafen galet nu?
hur ser systemimpedansen ut på element/låda?
peetwa skrev:
Spelar det egentligen någon roll på vilka sidor element och basreflexport sitter på en sub som delas under 80 Hz?
Hur mäter man en sub som har basreflexport och element på två olika sidor?
peetwa skrev:
Spelar det egentligen någon roll på vilka sidor element och basreflexport sitter på en sub som delas under 80 Hz?
Hur mäter man en sub som har basreflexport och element på två olika sidor?
celef skrev:jag tycker det skiljer lite i frekvens mellan portens peak och woofers minimumoutput på mätning jämfört med simulering, man kan tro att faktisk lådvolym skiljer mot simulering?
celef skrev:vad beror portens bidrag vid 500, 1k och 1.5khz?
skrutten skrev:Portens bidrag beror på rörlängden grundtonen är i detta fall 500 Hz vilket innebär att ett rör på nästan 34 cm sitter i lådan.
En sak som jag invänder emot är att toppen vid 25 Hz inte gör något för att musiken inte innehåller någon info där. Eftersom detta ger onödiga fas och tonkurvefel (grupplöptidsfel) speciellt då rummet sannolikt även lyfter kurvan i området. Och de gånger då musiken innehåller 25 Hz kommer det för mycket energi i detta område. Jag förstår dock problemet med att få det perfekt med valda "sub element".
celef skrev:kommer du överväga envägare i framtiden tro?
peetwa skrev:Dock har jag mindre rumsstöd än vad basta simuleringen visar så jag skulle tro att det är rätt rakt redan i dagsläget. Rummet är dryggt 25 m2 med pningar som inte går att stänga till två rum på ca 20 m2.
niklas skrev:peetwa skrev:Dock har jag mindre rumsstöd än vad basta simuleringen visar så jag skulle tro att det är rätt rakt redan i dagsläget. Rummet är dryggt 25 m2 med pningar som inte går att stänga till två rum på ca 20 m2.
Ungefär så värdelöst har jag med. Vad brukar du ange för room-gain-värden i Basta! för simuleringarna?
LzM skrev:Ang room-gain så måste det väl finnas något sätt att beräkna när det inträder och med hur många dB/oktav beroende på rummets fysiska mått?
Även små justeringar i inställningarna för room-gain i Basta gör ganska mycket på slutresultatet, tycker jag iaf.
peetwa skrev:Jag har dessutom en smygande känsla av att baffelbredden bestämmer betydligt mycket mer än bara vart man skall sätta in baffelstegskorrigeringen. Det nämndes i enna annan tråd för inte så länge sedan.
celef skrev:peetwa skrev:Jag har dessutom en smygande känsla av att baffelbredden bestämmer betydligt mycket mer än bara vart man skall sätta in baffelstegskorrigeringen. Det nämndes i enna annan tråd för inte så länge sedan.
vilken tråd var det
Jag har tillverkat mig tre basreflex rör. 33, 23 respektive 13 cm. Av ett 40 mm avloppsrör. Dom ger motsvarande avstämningar på 21, 24 och 31 Hz.
peetwa skrev:
Här är port och element för 21Hz den borde ge snörakt frekvenssvar ner till dryga 20 Hz om man summerar närfältsmätningarna.
celef skrev:peetwa skrev:
Här är port och element för 21Hz den borde ge snörakt frekvenssvar ner till dryga 20 Hz om man summerar närfältsmätningarna.
portens nivå ligger nog på tok för högt, den ska ligga ungefär i nivå med basen vid mycket låga frekvenser, snörrät till 20hz låter då lite optimistiskt
peetwa skrev:
Är ute och straffar havet men du kan få lite bilder på det!
Nattlorden skrev:Bara rent summeringslinjärt kikat... så skulle jag velat prova att sänka hela mellanregistret lite och dela lägre (och ev. överlappa mot basen lite grand). Med det inte sagt att det skulle låta bättre, enbar en grafisk analys.
celef skrev:hur funkar det med aktiva filter, är det fasta slopes eller kan du ta hänsyn till elementens avrullning?
peetwa skrev:Slitsröret i min lösning blir i storleksordningen 7 dm vilket borde ge en pipresonans på 246 Hz. Detta låter rätt lågt om man vill köra på 12 dB LP-delning vid 70-80 Hz.
345/(2*0.7)=246 Hz
Är röret för långt borde jag titta på ett smalare rör och något högre avstämning. Finns det någon rekommenderad längsta längd på basreflexrör givet delning på 80 Hz.
bupp skrev:peetwa skrev:Slitsröret i min lösning blir i storleksordningen 7 dm vilket borde ge en pipresonans på 246 Hz. Detta låter rätt lågt om man vill köra på 12 dB LP-delning vid 70-80 Hz.
345/(2*0.7)=246 Hz
Är röret för långt borde jag titta på ett smalare rör och något högre avstämning. Finns det någon rekommenderad längsta längd på basreflexrör givet delning på 80 Hz.
Vad blir det för avstämmningsfrekvens på dom måtten då?
Du behöver ju inte ha högre avstämning för att du kör kortare, du kan ju smala av den lite med..
Känns spontant som att 70cm är lite långt ja, är nuvarande lösning med hela lådbredden?
peetwa skrev:Det är med 24 Hz i avstämning som ger 7 dm rör har jag för mig. Jag har provat att stämma av ett avloppsrör till 31 Hz men jag upplever nog den lägre avstämningen som något torrare och att basen försvinner bättre (upplevs komma från fronten).
Lådorna med slitzar skall bli de slutgiltiga lådorna så dom har jag tänkt lägga ner lite mer krut på. Det jag är orolig för är att jag skall få elaka pipresonanser när lådorna väl är klara.
bupp skrev:peetwa skrev:Det är med 24 Hz i avstämning som ger 7 dm rör har jag för mig. Jag har provat att stämma av ett avloppsrör till 31 Hz men jag upplever nog den lägre avstämningen som något torrare och att basen försvinner bättre (upplevs komma från fronten).
Lådorna med slitzar skall bli de slutgiltiga lådorna så dom har jag tänkt lägga ner lite mer krut på. Det jag är orolig för är att jag skall få elaka pipresonanser när lådorna väl är klara.
Det verkar vara ett mycket kapabelt element om det kan ge tillräcklig output på 24hz i en 20liters låda, blir nyfiken på att testa det själv!
Var köpte du ifrån?
Men förlusterna på en 70cm basreflexport med en böj kan bli stora så jag hade mer oroat mig för utnivån än piprasonanser..
Har själv byggt med s.k phontratt senast och tyckte att pipresonanserna var mycket beskedliga, rejält rundade kanter är viktigt för både blåsljud och resonanser verkar det som..
peetwa skrev:Det finns på BMM och hifikit. Den lådan jag har nu har sin svaghet i ljudtrycket. Jag kommer att köra med ordentliga avrundningar så får jag hoppas att inte pipresonanserna blir för höga.
Kraniet skrev:ser helt ok ut. fast du bör överväga en fasad kant istället för en rundad. en rundning mindre än 50mm radie ger oftast ingen speciell ljudmässig vinst. Men ur kosmetisk synvinkel kan det ju fungera.
MagnusÖstberg skrev:Jag tänker ju mer på funktion, och skulle man ha elementet på sidan eller längst ner blir det ju snyggare att skita i förskjutningen på "stativet" utan ha samma bottenplatta som mellanregistret.
Sitter elementet framåt kan delningsfrekvensen ligga mycket högre också, perfekt för 300hz
peetwa skrev:Hur är det med avstånds placering mellan diskant och midbas i höjdled. Är det så nära som möjligt som gäller? Eller finns det något annant som spelar in?
Jag började rita om systemet, basarna behåller volym och avstämning men får ett par stora slitzar som viker sig runt lådan. Midbasen sätts i en 5 liters sluten låda och diskanten får en egen liten toplåda som flyttas 27 mm bakom basen. Det enda pasiva filtrena är konjugatlänkar på diskant och midbas samt en bafelstegskompensation på midbasen på 1 mH med ett 10 Ohms motståd kopplat över sig.
peetwa skrev:Nä det får bli tillbaka till ritbordet jag är inte nöjd med proportionerna på den skalenliga högtalaren. I förgrunden finns en ny variant.
bupp skrev:peetwa skrev:Nä det får bli tillbaka till ritbordet jag är inte nöjd med proportionerna på den skalenliga högtalaren. I förgrunden finns en ny variant.
Ser bra ut, men en sak som jag fått för mig är att det är väl inte optimalt att ha porten och element så nära varandra, känns som elementets bakåtriktade våg kommer till porten innan den har nått övriga lådan.
Nån med mer insikt som kan förklara hurvida jag tänker rätt/fel här?
bupp skrev:peetwa skrev:Nä det får bli tillbaka till ritbordet jag är inte nöjd med proportionerna på den skalenliga högtalaren. I förgrunden finns en ny variant.
Ser bra ut, men en sak som jag fått för mig är att det är väl inte optimalt att ha porten och element så nära varandra, känns som elementets bakåtriktade våg kommer till porten innan den har nått övriga lådan.
Nån med mer insikt som kan förklara hurvida jag tänker rätt/fel här?
Vrid dem 90 grader och placera dem mot vägg. Se tråden om OB51peetwa skrev:Eller?
MagnusÖstberg skrev:Vrid dem 90 grader och placera dem mot vägg. Se tråden om OB51peetwa skrev:Eller?
peetwa skrev:En rekomendation som jag inte har någon källa till är att man skall ha basreflexporten mynning så nära porten som möjligt. Men så här i efterhan känns det som en tumregel som knappast kan gälla för alla geometrier.
nolimitsoya skrev:peetwa skrev:En rekomendation som jag inte har någon källa till är att man skall ha basreflexporten mynning så nära porten som möjligt. Men så här i efterhan känns det som en tumregel som knappast kan gälla för alla geometrier.
'Inte', menar du väl? Och (inte) elementet så nära någon av mynningarna?
Hur som helst handlade det om att inte slå an portpipresonansen så hårt, men den bör ju ändå hamna rimligt långt ovanför arbetsområdet i ett bassystem så det är ingen problem.
Slavbas tycker jag är en tveksam lösning om man inte har en jättebra anledning... det är väldigt dyrt ffa.
MagnusÖstberg skrev:Finns möjliget att öka rörliga massan på slavbasen lite?
Kraniet skrev:men bör man inte ha dubbla arean på slavbasen som på det aktiva elementet? den går väl lätt i botten annars.
peetwa skrev:Kraniet skrev:men bör man inte ha dubbla arean på slavbasen som på det aktiva elementet? den går väl lätt i botten annars.
Jag har simulerat med begränsad slaglängd på slavbasen och du har helt rätt. Tidningen hobby hifi har byggt en bas med ungefär samma konstruktion som jag har valt (så den kan inte vara helt tokig) så jag får helt enkelt hålla koll på slavbasen och se om den bottnar vid de ljudtryck jag lyssnar på.
Svante skrev:Så här då. Ett slavbassystem uppför sig väldigt likt ett basreflexssystem för små signalnivåer. Slavbasens massa fyller samma funktion som luftmassan i basreflexröret. För små signaler är enda skillnaden den fjädring som massan är upphängd i, den finns ju inte i rörfallet. Eftersom fjädringen normalt är mjuk, så blir skillnaden alltså väldigt liten för små signaler.
Vid stora signaler däremot finns det skillnader.
Slavbasens fjädring har uppenbart, liksom högtalarelement en viss maxamplitud. Denna brukar vara större än för motsvarande element, som ju även begränsas av motorns (spolens) slaglängd.
Basreflexröret har ett flertal begränsningar. Dels uppstår det brusljud om flödet blir så stort att det bildas turbulens. Dessutom bildas det vid utblåset en kanal avskärmad av luftvirvlar som gör att luften blåser i en stråle rakt fram. Köp en "airzooka" på teknikmagasinet så förstår ni vad jag menar, eller blås ut ett ljus, för den delen. Detta göller bara vid utblås, vid insug tas luften från alla håll. Det är alltså inte samma luft som vibrerar fram och tillbaka om röret blir överstyrt och rörelseenergin går förlorad, dvs impedansen i röret blir mer resistiv och Q-värdet för resonatorn sjunker. Tonkurvan tappar därmed nivå kring undre gränsfrekvensen och konamplituden ökar mer än den pålagda signalen ökar.
Man kan minska överstyrningsrisken för en port genom att runda kanterna, det är bra och det bör man göra, men det finns en gräns för hur mycket det kan ge. Man kan också öka tvärsnittsarean på porten, men för en given avstämmningsfrekvens måste man göra porten lika mycket längre. Ganska snart inser man att med små lådor, stor tvärsnittsarea på porten och låg avstämmning så blir röret så långt att det bildas stående vågor inuti röret inom dess arbetsområde. Det är inte bra. För sådana lådor (liten volym, låg avstämning, hög utnivå) är det därför vettigt att sätta dit en slavbas i stället för ett rör.
PS, om man vill "tolka" slaven som en basreflexport kan man faktiskt göra det, för att förstå likheten. Tvärsnittsarean är, surprise, tvärsnittsarean, och längden är tjockleken på pappen multiplicerat med kvoten mellan pappens densitet och luftens densitet. Förutsatt att det inte sitter några extramassor på slaven utöver pappkonen, då.
Hmm, gjorde jag inte simulering för att visa skillnaden vid låga nivåer...
Jo där var den:
MagnusÖstberg skrev:Med slavbas vill man ha så jäkla låg avstämning det bara går eftersom den "dör" under avstämningen..
MagnusÖstberg skrev:Mäta är väl kul så varför välja?
Men välj närfält
peetwa skrev:
Jag älskar att mäta. Min sambo får dock nervösa ryckningar i ansiktet när hon tvingas titta på min stjärtglipa ackompanjerat av sinussvep när jag kryper omkring bland sladdar på vardagsrumsgolvet på fredagskvällarna.
bupp skrev:peetwa skrev:Can a brother get a hell yeah?
Ser bättre ut än mina försök med slavbas, är det mätt på lyssningsposition eller närfält?
MagnusÖstberg skrev:Mindre låda borde ge mer dist iallafall..
johaneriksson skrev:Var hittade du det frässtålet och var priset vansinnigt?
Kalejdokom skrev:Då lär du nog inte få se den - antar att den gått på grund rejält i något delat system med KEF-basar nånstans i Göteborgs södra skärgård...
nolimitsoya skrev:Var hittar man så stora radiestål?
nolimitsoya skrev:Var hittar man så stora radiestål?
nadifierad skrev:nolimitsoya skrev:Var hittar man så stora radiestål?
Och vad är kullagret till, längst ut på fräshuvudet?
Är det ett anhåll?
Jag har precis köpt ett set med frässtål, och funderar lite.....![]()
Kör du på frihand, eller efter linjaler?
Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
peetwa skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
Valchromat, en genomfärgad MDF. Dock har den ett annat harts och känns med som HDF. Den har 30% högre hållfasthet än MDF och ytan påminner nästan om ett stenmateriel eller sågad backelit. Provade att slå i en mässingsspik i en spillbit men det gick inte.
niclas skrev:peetwa skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
Valchromat, en genomfärgad MDF. Dock har den ett annat harts och känns med som HDF. Den har 30% högre hållfasthet än MDF och ytan påminner nästan om ett stenmateriel eller sågad backelit. Provade att slå i en mässingsspik i en spillbit men det gick inte.
Tufft! Hur ligger priserna jämfört med standard-mdf?
peetwa skrev:Det tog två timmar att städa, fick krypa på alla fyra och borsta taket på en pall, allt detta med nybrutet revben och lårkaka.Smart med en grovis och slang. Jag använde tidigare damsugaranslutningen som följde med men man förlordade för mycket precision med den ansluten. Den tog typ 80-90 %. Nästa gång fixar jag en jordfelsbrytare och fräser ute.
peetwa skrev:Jag har två nötter kvar att knäcka innan jag sätter igång med lådorna. Den första är om Cascol trälim (inne) klarar att limma dessa hårdare träfiberskivor. Jag lät två skivor överlappa varande 1 cm2 över natten och belastade dom tills det brast.
Som det framgår av bilden blir limfogen starkare än skivorna själva.
Det andra problemet är hur jag skall kunna fixera lådorna innan limning och tvingning. Jag har tidigare använt 1,4 mm mässingsspik men denna är för mjuk för valchromaten. Jag väljer därför att förborra med hjälpa av en Dremel 300 med multichuck och 1,3 mm borr.
Borrningen och spikningen fungerar bra. Innan slipning och ytbehandling pluggas hålet genom att ett grillspett knackas i, skärs av, slipas ner och färgas med bläck. Tillvänster ett 1,3 mm hål och till höger en färgad plugg samt ytbehandling (olja).
peetwa skrev:Det du ser är baksidan på skafferi dörren och lådan är helt enkelt låset och den svarta pricken är toppen på nyckeln. I skaferiet står ett kylskåp och en frys samt en mikro. Vilket gör att köket faktiskt är helt original med dörren stängd.
peetwa skrev:Kanske blank lack det rekomenderar dom.
celef skrev:det är verkligen fint det där materialet, om du ska vaxa eller olja så bör du nog lacka insidan för att säkerställa att inte lådväggen läcker luft, det är tydligen ett problem med mdf
bitumen är lite kontroversiellt, hur mycket bättre tycker du att det blir jämfört utan?
peetwa skrev:Svårt att se kanske (syns bättre på bilden på länken) men som har satt det självhäftande sandpapet över och framför klämmorna.
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=92874
Ragnwald skrev:Ser inga plugg. Snåla inte på limmet, tänk på att materialet suger sin del. Rinner det över, är det bara att tvätta bort med fuktiga trasor.
peetwa skrev:Ragnwald skrev:Ser inga plugg. Snåla inte på limmet, tänk på att materialet suger sin del. Rinner det över, är det bara att tvätta bort med fuktiga trasor.
Det är en svår avvägning eftersom jag skall ha synliga skarvar så jag vill inte mätta materialet helt. Men det är lite rikligare än vad som framgår av bilden.
Kraniet skrev:bli inte besviken bara när skivorna vandrar och skarvarna inte blir lika fina. inte för att låta pessimistisk men mdf rör sig ganska mycket trots allt.
men det ser väldigt fint ut, väldigt trevligt projekt.
80-talet skrev:fan va pördigt det blev med avfasningen!!
KarlXII skrev:Det blev jätteläckert med brontostålet!
Hur gick det att fräsa, fick du ta det långsamt?
celef skrev:varför är ni så sura, det är ju fredag å ungarna sover, upp med hakan nu grabbar, vad säger ni, ska vi dansa?
petersteindl skrev:celef skrev:varför är ni så sura, det är ju fredag å ungarna sover, upp med hakan nu grabbar, vad säger ni, ska vi dansa?
Det här är ingen dans på rosor Celef, det här är schackspel med djävulen alias liemannen. Det är Rysk roulette med den Hine; det är kamp mot ondkan himself; den gamle ormen; Sågen i Malmö; Beelzebubs moster osv.![]()
![]()
![]()
MvH
Peter
80-talet skrev:fy fan va surt!! ska du köra på den biten? jag fattar om du lessnat men det där ser verkligen inte ok ut.
Stenberg skrev:Det ser riktigt läckert ut.
Angående ytbehandling: Färglös olja och ganska tunt så att den struktur som finns i materialet bevaras. Tröttnar man så kan man ju lacka eller vaxa senare, det omvända funkar inte. Rå yta är också snygg, det kanske finns tunna skivor så man kan "fanéra" vanliga MDFen med snygg-MDF.
(Jag inser hur lyckligt lottad jag är som får låna sågen på byggmarknaden. Har alldrig hört talas om något värre klanteri.)
peetwa skrev:Vilken typ av olja rekomenderar du? Jag har kört med olivolja på testbitarna men antar att det inte håller i längden.
peetwa skrev:Jag funderar på vad jag skall ha för terminaler. Vad tycker ni skulle vara snyggt och praktiskt?
KarlXII skrev:Jag är ju barnsligt förtjust i Elfas diskreta proppar:
Ett tolvmillimeters hål, knacka dit, klart.
KarlXII skrev:Jag är ju barnsligt förtjust i Elfas diskreta proppar:
Ett tolvmillimeters hål, knacka dit, klart.
nadifierad skrev:KarlXII skrev:Jag är ju barnsligt förtjust i Elfas diskreta proppar:
Ett tolvmillimeters hål, knacka dit, klart.
Har scrollat igenom hela ELFA, nu![]()
Var fasen hittar man de där?
80-talet skrev:Jag är nästan lite nervös, helt obefogat!, för att vad som på bilderna ser ut som en riktigt snygg färg/finish ska förstöras ytbehandlingen. men jag hoppas jag har fel
KarlXII skrev:80-talet skrev:Jag är nästan lite nervös, helt obefogat!, för att vad som på bilderna ser ut som en riktigt snygg färg/finish ska förstöras ytbehandlingen. men jag hoppas jag har fel
+1.
Oljning kommer att göra dem mörkare och med otur flammiga.
Jag tycker de är charmerande som de är.
peetwa skrev:Det går att få yta på materialet bara genom att slipa hårt med 320 sandpapper, men det syns när man tagit i dom. Materialet är även snyggt oljat, de mörknar och blir närmast grå som blyerts. Tanken med vavet var att det skulle få ungefär samma utseende som den oljade ytan men jag kanske hoppar i galen tunna där.
peetwa skrev:Det går att få yta på materialet bara genom att slipa hårt med 320 sandpapper, men det syns när man tagit i dom. Materialet är även snyggt oljat, de mörknar och blir närmast grå som blyerts. Tanken med vavet var att det skulle få ungefär samma utseende som den oljade ytan men jag kanske hoppar i galen tunna där.
peetwa skrev:Det blir behandlingsalternativ nr 2 från vänster. Alltså bara vax för att dom inte skall mörkna förmycket. Skulle dom bli för ljus går det faktiskt att olja dom efter har jag upptäkt på spillbitarna.
80-talet skrev:peetwa skrev:Det blir behandlingsalternativ nr 2 från vänster. Alltså bara vax för att dom inte skall mörkna förmycket. Skulle dom bli för ljus går det faktiskt att olja dom efter har jag upptäkt på spillbitarna.
Det tycker jag låter som ett väldigt bra val!! klart snyggast. Jag är både avundsjuk på och imponerad av det du skapat i den här tråden!!
Ragnwald skrev:Lådfyllning.
peetwa skrev:KarlXII skrev:Jag är ju barnsligt förtjust i Elfas diskreta proppar:
Ett tolvmillimeters hål, knacka dit, klart.
Inhandlade, är du bergis på 12 mm borr eller var det bara en vacker siffra?
Välkommen i gängetpeetwa skrev:KarlXII skrev:Jag är ju barnsligt förtjust i Elfas diskreta proppar:
Ett tolvmillimeters hål, knacka dit, klart.
Inhandlade, är du bergis på 12 mm borr eller var det bara en vacker siffra?
Stenberg skrev:Det finns pluggar som är 0,1mm större eller mindre. Glappar det eller är för tajt så kan man skaffa andra plugg. Man kan också peta in en liten sticka extra eller slipa lite på pluggarna man har om det är dålig passning.
Pluggarna är ju komprimerade och sväller när man limmar dem så om det bara inte skramlar om dem när man sätter dit dem så brukar det gå bra.
Fjonkalicious skrev:Stenberg skrev:Det finns pluggar som är 0,1mm större eller mindre. Glappar det eller är för tajt så kan man skaffa andra plugg. Man kan också peta in en liten sticka extra eller slipa lite på pluggarna man har om det är dålig passning.
Pluggarna är ju komprimerade och sväller när man limmar dem så om det bara inte skramlar om dem när man sätter dit dem så brukar det gå bra.
Det är dessa pluggar vi pratar om:
+1KarlXII skrev:Med min 12mm gick pluggen relativt trögt. Jag hamrade ner den med en 20oz och fick ta i en del utan synliga märken på pluggen. Bra plast i de där...
Lägg på lite gucka (lim, silikon, akryl, whatever) i hålet och kläm dit den!
Kraniet skrev:har du lagt på minnet vad som är plus och minus? täntke när du har två svarta kontakter. men jag förstår valet, rött hade ju stått ut lite på de lådorna :)
väldigt stiligt är det iaf :)
Fjonkalicious skrev:Finns det någon speciell anledning varför du använder vitfluff?
Mvh
Filip
peetwa skrev:Fjonkalicious skrev:Finns det någon speciell anledning varför du använder vitfluff?
Mvh
Filip
Jo, det fyller en delvis annan funktion än gulfluffet som även dämpar i mellanregistret. Då detta är rena subbar så har fluffet en ren isotermiserande effekt. Kyler vid kompression och värmer vid expansion av luften.
Fjonkalicious skrev:peetwa skrev:Fjonkalicious skrev:Finns det någon speciell anledning varför du använder vitfluff?
Mvh
Filip
Jo, det fyller en delvis annan funktion än gulfluffet som även dämpar i mellanregistret. Då detta är rena subbar så har fluffet en ren isotermiserande effekt. Kyler vid kompression och värmer vid expansion av luften.
Tänkte mest på de resultat som Slaith fick när han så såg man relativt stora skillnader mellan vitfluff, gulfluff och stenfluff. Fast har du hela tiden kört med vitfluff så är det väl precis som du vill ha det.
Mvh
Filip
LzM skrev:Fjonkalicious skrev:Tänkte mest på de resultat som Slaith fick när han så såg man relativt stora skillnader mellan vitfluff, gulfluff och stenfluff.
Länk till det?
KarlXII skrev:Fantastiskt snyggt!
Men nu är det dags att fråga:
Hur låter det?
peetwa skrev:KarlXII skrev:Fantastiskt snyggt!
Men nu är det dags att fråga:
Hur låter det?
Redan i testlådorna lät det bättre än vad jag hör några högtalare låta i ett vardagsrum och efter det så har jag enkom gjort sådant som entydigt borde betyda förbättringar. Förbättringarna består i huvudsak av effektstarkare slutsteg flexiblare aktivt delningsfilter. Jag har planerat att kicka igång med mätningar och finjusteringar av delningsfilter efter jul. Tror tyvärr inte att jag kommer att hinna göra ens en snabb uppkoppling innan dess.
Glöm inte BB!Ragnwald skrev:Detta Jordanelement har nämnts lite då och då, men det är väl bara paa och nu du, här på forumet, som byggt med det.
paa skrev:Glöm inte BB!Ragnwald skrev:Detta Jordanelement har nämnts lite då och då, men det är väl bara paa och nu du, här på forumet, som byggt med det.
peetwa skrev:Jordan elemnetet sköter sig mycket bra fullrange men som midbas är det underbart.
nadifierad skrev:Ska bli intressant att höra dina synpunkter om skillnader mellan Behringerns DAC, och DVD`ns !?
Jag är ganska nyfiken på den där Behringern..........
PierreL skrev:Har kollat igenom hela tråden nu och måste säga att dessa blev riktigt snygga! Gillar verkligen färgen på MDF'en och elementen gör sig riktigt bra i lådorna. Hoppas verkligen de spelar lika bra som de ser ut, för då spelar de inte dåligt![]()
Vill som 80-talet också se bilder på dem uppställda, sladdtrassel har vi alla sett och levt med![]()
Grattis!
peetwa skrev:PierreL skrev:Har kollat igenom hela tråden nu och måste säga att dessa blev riktigt snygga! Gillar verkligen färgen på MDF'en och elementen gör sig riktigt bra i lådorna. Hoppas verkligen de spelar lika bra som de ser ut, för då spelar de inte dåligt![]()
Vill som 80-talet också se bilder på dem uppställda, sladdtrassel har vi alla sett och levt med![]()
Grattis!
Ni får ge er till tåls ett par veckor. Tänkte visa lite fotomuskler när allt är klart.
peetwa skrev:Sista osminkade mätningen från lyssningsposition innan jag packar ihop grejerna.
nadifierad skrev:Två frågor av ren nyfikenhet:
1. Tillför ditt digitala filter mer brus, jämfört med ett analogt filter?
2. Kan du fortfarande koppla analoga källor till AVR`n när du använder den som en serie slutsteg i ett aktivt delat system?
Jag frågar därför att lösningen tilltalar mig..........
rexq skrev:Intressant box peetwa, men skiva 4 verkar riktigt kass.
peetwa skrev:Då får jag köra analogt in i delningsfiltret men då försämras prestan. Planen är att byta mitt älskade ljudkort mot ett med spdif och sedan bygga en liten omkopplare eller kanske en klämmlåda.
brumel skrev:peetwa skrev:Då får jag köra analogt in i delningsfiltret men då försämras prestan. Planen är att byta mitt älskade ljudkort mot ett med spdif och sedan bygga en liten omkopplare eller kanske en klämmlåda.
Jag har ett DBX Driverack filter som liknar Behringern. Jag får också brus när jag kör analogt med försteg som volymkontroll och tre slutsteg efter filtret. DBX har tyvärr ingen digital ingång. Det går dock analogt att öka delningfiltrets ingångskänslighet och öka nivån på jordpinnen om man har svagare ej balanserade källor. Men riktigt optimalt blir det inte.
Nu har jag passiva filter till mina byggen med Markaudio 10 som mellanbas, en klon av Jordan (med annan korg och surround) och slutstegen är sålda så det blir inget jobb för filtret förutom i subbasen när jag har skaffat ett nytt slutsteg.
petersteindl skrev:peetwa skrev:Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant. Det är märkligt att en så fundamental del av högtalarkonstruktion inte är på diskussionstapeten oftare. Det sista jag jorde med mina hemma byggen var att förkasta alla tidigare filter och börja om från nytt med hörseln som hjälpmedel. Så här mäter den nu i lyssningsposition. Kurvan är alltså mätt efter att jag har gjort filtrena på gehör. För det första är jag förvånad att den är så rak för det andra är jag förvånad att jag lyssnat mig fram till en högtalarkonstruktion som är så pass ljus och har mycket energi runt 3000. Efter långtidslyssning har jag bestämt mig för att filtret är väldigt oförlåtande och har nu bestämt mig för att gjöra en lite justering i mellanregister och diskat. Vad skulle ni ha gjort?
http://i313.photobucket.com/albums/ll40 ... gehor2.jpg
Mellan tummen och pekfingret, 0 dB vid 500 Hz, -1 dB vid 1kHz, -1-1,5 dB vid 2kHz, -1,5-2 dB runt 4 kHz, 0 dB vid 8 kHz. Sedan hade jag kanske velat haft någon dB mer energi över 10 kHz.
MvH
Peter
peetwa skrev:http://www.conrad.se/?ref=tradedbl&tduid=56498879190dc19971659835a94e44fa&url=http://www.conrad.se/?ref=kelkoo&article=371925&ref=kelkoo
Minnesanteckning.
peetwa skrev:Hade just en gammal hifi-polare på besök som var knäckt över väljudet. Det roliga är att han sitter på att par avstannade trevägare som i det skulle gå att bygga en likande lösning av. Det är en Kef trevägare med T27, B139 och B200 om jag minns rätt. Skulle kunna bli uberfett.
Nattlorden skrev:peetwa skrev:Hade just en gammal hifi-polare på besök som var knäckt över väljudet. Det roliga är att han sitter på att par avstannade trevägare som i det skulle gå att bygga en likande lösning av. Det är en Kef trevägare med T27, B139 och B200 om jag minns rätt. Skulle kunna bli uberfett.
Skulle han bygga efter Sven Tyrlands koncept, eller? Det var väl i alla fall de två sista elementen i det, diskanten minns jag inte...
Densen skrev:Jag ser att det är fler än jag som har den berömda utfasningsdippen vid 200hz. Det är inget du tänkt justera? Har du reflekterat och testat med olika nivåer där, och i sådana fall, hur skulle du karaktärisera det?
Undrar jag som har än mer dipp i området, suck.
Annars mycket tjusiga låddor.
peetwa skrev:Tackar för tipset! Hur bredbandigt tänker du dig 200-450 Hz 1,5 db typ?
robsarve skrev:peetwa skrev:Tackar för tipset! Hur bredbandigt tänker du dig 200-450 Hz 1,5 db typ?
Så smalt som din Beheringer klarar! Frekvenserna runtikring är viktiga för "kroppen" i musiken, men 320 Hz är djävulens frekvens, och där har du en topp.
Ser ut som om du skulle må bra av att dämpa smalt runt 80 Hz med, risken är att du kommer att uppleva att det låter lite klent, men basen borde bli renare och torrare.
peetwa skrev:Så då var det ljud i hemmet och allt fungerar. Jag kör på default-inställningarna på DCX:en och med cd-spelaren som transport så egentligen skulle jag bara kolla så det kommer ljud ur alla element. Men det visade sig att det inte var helt onjutbart.
nadifierad skrev:Tackars!
Var köpte du den?
Såg att jag skrivit fel mht avr`ns utgång. Det är ju din CD som matar Fitret![]()
Synd att inte AVR`na har en volym justerbar digital utgång........
nadifierad skrev:Fan , nu har kugghjulen börjat snurra.
Har du en optisk utgång på din AVR?
I så fall borde det väl funka att koppla så att filtret får sin signal ifrån denna!?
Då kan du använda avr`ns många ingångar för flera ljudkällor, om inte jag missat något här....?
För volymkontrollen funkar väl oavsett, då du måste köra via avr`ns försteg, för att komma åt de 6 slutstegen!? Eller?
Jag har förstått det som du matar filtret med bara en källa digitalt!? DVD?
rajapruk skrev:peetwa skrev:Sista osminkade mätningen från lyssningsposition innan jag packar ihop grejerna.
[ Bild ]
Underbart bygge!
Tonkurvan faller rätt hårt efter 8000Hz, är det så du vill ha det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 241 gäster