Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Första intrycket är ungefär så här:
- Brusigt
- Ljudet låter burkigt eller resonant.
- Var är basen?
- Lite väl jobbig diskant med vassa S-ljud.
- Mycket bra röståtergivning. Lisa Nilsson är en njutning.
- Men trummorna som börjar ca 15 sek in i "Himlen runt hörnet" låter inte bra.
- Störningskänsligt. Kan det bero på alla "öppna" spolar? Det kommer lätt in störningar i ljudkedjan.
=> Det finns en del att jobba med
Mer om åtgärder senare.
-
MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till filtret?
Spolarna ligger inte så bra, vrid den uppe i hägra hörnet så den ligger vinkelrätt mot den andra så påverkar de inte varandra.
PappaBas skrev:Kul bygge![]()
Är kurvorna du simulerat med uppmätta kurvor?
Hur mäter den färdiga högtalaren?
För att få bra resultat bör du mäta högtalaren från olika vinklar både horisontalt och vertikalt för att få fram tonkurvor i olika riktningar dvs hur den sprider.
Ljudet i olika riktningar påverkar.
Fasen spelar roll för ett vanligt problem är att off-axis så kommer inte delningen att summera korrekt, kanske blir det världens peak eller en urgröpning.
Kolla in dessa två trådar för bra tips och tillvägagångssätt
viewtopic.php?f=3&t=15719
viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh+byggtr%C3%A5d#p419163
PappaBas skrev:Det finns också någon tråd med erfarenheter av mätutrustning. Skall försöka finna den.
Men kortfattat måste du mäta på elementen i lådan både med och utan delningsfilter. Du behöver både tonkurvan, fas och impedansmätning för att simulera.
Mäter du dessa så kommer simuleringen att stämma bra överens med verkligheten och då är det lätt att simulera fram hur olika ändringar kommer påverka slutresultatet. Som det är nu har du gjort en simulering som förmodligen korrelerar dåligt med hur den färdiga högtalaren beter sig.
Tonkurvorna som är publicerade är oftast mätta med oändlig baffel och det är inte representativt för hur det blir i din låda.
Lådan kommer att bidra med något som heter baffelsteg, dvs du får en förstärkning där våglängden understiger lådans mått.
Du kan simulera det i programmet Xdir som den förträfflige Svante också knåpat ihop
Kör på
jonasby skrev:
Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)
Eri skrev:jonasby skrev:
Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)
Min erfarenhet är att filter simulerade i Basta inte ger den frekvenskurva som simulerats. Det måste till mätningar för att justera filtret för att få till önskad frekvenskurva. Dessutom mycket lyssning kombinerat med mätning för att trimma filtret till den återgivning man vill ha.
Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.
PappaBas skrev:Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.
Min sådan var faktiskt inte så dålig, mätte i princip som min ECM8000. Men i sak håller jag med dig. Tänkte mest att för TS så är det intressant att få ut något att börja med
PappaBas skrev:.../bortklippt/...
Det du behöver är egentligen följande:
Mätmikrofon. Behringer ECM8000 är bra inkörsport.
Förstärkare. Gärna någon liten testförstärkare du inte behöver vara superrädd om.
Ljudkort som kan driva mikrofonen (ha fantommatning) och mäta i stereo så du kan göra loopback.
Mätbox http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf
...
Eri skrev:Du bör skaffa ett extern ljudkort som kopplas in med USB. Laptoppens tror jag inte duger för mätning. Oftast brukar dessutom mik. ingången vara försett med ett högpassfilter som begränsar mätning i basområdet. Själv använder jag en Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Detta fungerar mycket bra om man inte behöver phantom-matning till miken. Det är dessutom billigt.
http://www.thomann.de/se/behringer_ucon ... cgod-7AAjA
HenrikE skrev:Jag har också bråkat med headsetkontakten på min laptop, inte för att mäta högtalare utan för att koppla in en gitarrmik. Det gick ungefär lika dåligt som du beskriver. Externt ljudkort är nog tyvärr nödvändigt. För mätningar kör jag ett Behringer uca202 och det funkar utmärkt.
Inbyggda mikrofoner är tänkta för skype-samtal och liknande. De har ofta finesser som automatisk gain, som är bra för skype men gör dem helt oanvändbara för mätningar.
jonasby skrev:Ok, tack alla.
Då siktar jag på följande:
- Mik Behringer ECM8000 (Köper jag hos "grannen" Hifikit)
- USB inspelningsstudio/kort Behringer U-Phoria UM2 (Nätet eller hos Kjell för snabb leverans)
Och lämnar tillbaka alla amatörgrejer till Kjell ...
Det blir bra va?
OffTopic (för denna tråd): Med all tid för detta högtalarbygge och "monolyssning" har jag börjat sakna vanlig stereo ...
Så pass att jag byggde ihop 2 lådor med VIFA 9TG-element (Mupps) i Ikea-askar i bambu ... Låter riktigt braOch i stereo som jag saknat ... Kanske lägger upp en byggtråd för det också.
Tarzan skrev:jonasby skrev:Ok, tack alla.
Då siktar jag på följande:
- Mik Behringer ECM8000 (Köper jag hos "grannen" Hifikit)
- USB inspelningsstudio/kort Behringer U-Phoria UM2 (Nätet eller hos Kjell för snabb leverans)
Och lämnar tillbaka alla amatörgrejer till Kjell ...
Det blir bra va?
OffTopic (för denna tråd): Med all tid för detta högtalarbygge och "monolyssning" har jag börjat sakna vanlig stereo ...
Så pass att jag byggde ihop 2 lådor med VIFA 9TG-element (Mupps) i Ikea-askar i bambu ... Låter riktigt braOch i stereo som jag saknat ... Kanske lägger upp en byggtråd för det också.
Jag skulle inte köpt en en behring ecm8000 om jag inte fick med någon kalibreringsfil eftersom det kan vara ganska stor variation mellan exemplaren. Fast om man inte behöver mäta djupt i basen eller frekvenser över 5 kHz duger nog vilken ecm8000 som helst utan kalibreringsfil.
Tarzan skrev:Mja, här är min priolista över alternativen:
1. En dyr mätmikrofon + ett usb-ljudkort
- dyrt
+ allt annat
2. En line audio om1 + ett usb-ljudkort
+ bra prestanda för pengarna
3. En minidsp umik-1
+ ännu bättre prestanda för pengarna
- kan inte mäta absolut fas, vilket kan vara bra för att lyckas med filter
4. En behringer ecm8000 + usb-ljudkort
- opålitlig frekvensgång
- dyrare än minidsp umik-1
+ det går att mäta absolut fas
jonasby skrev:Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)... ...Jag har INTE polvänt diskanten som jag ibland läser om, men inte till fullo förstår.
A) vid simulering blir det sämre tonkurva och
B) tror, säger tror, att om både LP och HP är av andra graden bör* väl båda fasvrida 180° vardera och därmed vara antingen i 0° eller 360° ur/i fas.
IngOehman skrev:jonasby skrev:Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)... ...Jag har INTE polvänt diskanten som jag ibland läser om, men inte till fullo förstår.
A) vid simulering blir det sämre tonkurva och
B) tror, säger tror, att om både LP och HP är av andra graden bör* väl båda fasvrida 180° vardera och därmed vara antingen i 0° eller 360° ur/i fas.
Njae, inte riktigt.
Ett andra ordningens delningsfilter har en fasvridning som går mot 180° - alltså oändligt långt utanför passbandet.
Mitt i delningen så är fasvridningen hälften, alltså 90°, så skillnaden mellan den LP- och den HP-filtrerade signalen är 180° - vid alla frekvenser, vilket antyder att fasomkastad anslutning till t ex diskanten är en bra ide...
Och då kanske du undrar varför simuleringen säger att det ändå blir bättre när det ansluts i fas och inte i motfas?
- - -
Svaret är att det ju finns annat än filtret som fasvrider, och det mesta sådant fasvrider åt samma håll som filtrets respektive halva, så fasskillnaden blir större än den bara filtret skapar.
Tittar man på HP-filtret för diskanten så arbetar det ju i serie med diskantens egen överföringsfunktion, som ju också är en andra ordningens HP-funktion. Förvisso är diskantens resonansfrekvens lite lägre än den delning du valt, men mindre än en oktav om jag minns elementets egenskaper rätt. Så HP-funktionen är sammantaget en fjärde ordningens funktion, men lite mindre än hälften av 360° fasvridning vid -6 dB-punkten.
Tittar man sen på LP-filtret så är ju även där elementet och filtret seriekopplade och LP-funktioner. Baselementets LP-funktion är dessutom ackompanjerad av en fördröjning som beror på elementets geometriska egenskaper (konens form förskjuter ljudkällan bortåt, eftersom ljudhastigheten i membranet är låg, typ ungefär lika låg som i luften), så även där adderas fasvridningarna.
Det är inte ovanligt att de två nämnda "extra" fasvridande mekanismerna kommer i varje fall i närheten av att tillföra lika mycket fasvridning som själva delningsfiltret, vilket för att ett helt varv skillnad är något man i varje fall kommer i närheten av - vilket säger att elementen skall anslutas i fas. Typiskt är det dock svårt att få ett bra fas-samarbete långt över delningen då tidsfördröjningens fasrepresentation ju bara fasvrider mer och mer ju högre frekvensen är, alltså inte den S-form (som landar mot en maximal fasvridning på 90*n) som ger förutsättningar för perfekt addition.
Så - ofta ser man att konstruktioner i samma stil som din adderar bäst med elementen anslutna i fas, men att summeringen inte är perfekt om man zoomar in på kurvan en bit över delningen, där det inte är ovanligt att man i en liten del av registret faktiskt får lite destruktiv addition med diskanten ansluten i fas, vilket dock är ett dåligt argument för motfasanslutning, då det ju ställer till registret mitt i delningen mycket mera illa.
Så jag tror för att säga samma sak med färre ord, att du valt rätt fasläge.![]()
- - -
Min poäng är dock inte det, utan att klargöra att det finns fysikaliska skäl till detta, och de skälen är inte det som du skrev (se asterisk ovan*, i ditt inlägg).
Vh, iö
jonasby skrev:Medans jag tänker på mickköp ...
så har jag iaf byggt om delningsfiltret och provlyssnat lite.
Och det låter klart bättre!
HP är bytt till C=3,3uF och L=0,4 (R=0,49ohm) med efterföljande ca 2db L-dämpning med 1,2 och 20 ohm.
Delar alltså högre än förut och dämpar.
Hörbar skillnad.
LP är fortfarande oförändrat. Jag ska (senare i helgen) flytta upp dess (elektriska) delningsfrekvens lite grann. Från 2,5kHz till omkring 2,7-2,8kHz.
Fråga: Jag har tagit för givet att delningsfrekvens bör vara samma för LP och (mötande) HP. Så tidigare använde jag "elektrisk" delning 2,5kHz på båda. Men ser också i simuleringar som väl tar hänsyn till fysiska saker som mekanik och akustik att delningsfrekvenser ter sig bli annorlunda än de elektriska (som jag lärde mig om i skolan ...). Är det så och är det OK eller galet att som nu köra LP "elektriskt" 2,5kHz och HP "elektriskt" nästan 4kHz?
(Ska bli intressant när jag kan mäta detta på riktigt.)
OffTopic:
Har nog aldrig lyssnat så kritiskt på högtalare som nu ... intressant. Mycket intressant.
Och märker, när jag lyssnar på mina nya 30-minuters-muppar att för vissa sångerskor passar det MED EQ-filter och för andra UTAN EQ-filter. Man blir kritisk minsann.
Och för att inte tala om Veronica Maggio - hon borde skola om rösten totalt ... ingenting funkar ju för hennes gälla pipa.
jonasby skrev:Tvekar iofs inte en sekund på att den utrustning jag satsat på inte är "helt professionell" och kanske inte ens nära faktiskt. Men a) jag ville och vill undvika att köpa på mig utrustning för flera tusen för mitt första projekt och innan jag ens kan nåt i ämnet. Principsak liksom. Lär och utvecklas. Och b) vill mest få en viss överblick och förståelse hur tonkurvan ser ut. Kan "förortskalibrera" genom att mäta på annan känd hyggligt välspelande högtalare och på så sätt iaf få en känsla typ "den mäter ca 3-5 db för högt mellan 5-15 kHz". Typ. Kanske låter galet i vissas öron, men sån är jag. Ibland.
jonasby skrev:Samtidigt vill jag inte köpa på mig utrustning etc innan jag själv inser att jag måste.
Cortado skrev:Försänka eller inte, här har du en artikel från Zaph:
http://www.zaphaudio.com/mtg-surface.html
Cortado skrev:Jonas - Jag diggar den här tråden, du har ett bra "go" och du är nyfiken på rätt sätt och verkar ha en bra och öppen inställning!
Nu måste jag hoppa ner i bingen så jag ska förtsätta glo här imorrn.
jonasby skrev:Nu när de andra gått och lagt sig ... kan jag mäta lite igen.
Nu tror jag det blir lite bättre mätningar, som iaf jag tror att jag kan "tolka".
10cm rakt framför. (Dvs, rakt framför baffeln på höjd mitt emellan elementen, så (speciellt) diskanten blir det kanske därmed off-axis (?) )
Här ser man ju en dipp 1-2kHz. I övrig ok som jag kan tolka det. Kanske svag bas?
15 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz syns igen. Men annars ok?
20 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz kan antydas, men endast svagt. Det finns ju iofs en topp strax för 20kHz som har funnits även ovan, men jag *tror* det beror på min mik. Kanske felaktigt/farligt antagande?
50 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz är väl helt borta. (iaf icke synlig). Nu börjar tonkurvan bli svajig, dvs pendlar i amplitud en hel del. Är detta reflexer etc? (Jag har mycket i omgivningen som stör, absolut. Mätningarna är dessutom gjorda med handhållen mik, ej stativ.)
1m rakt framför.
Ingen dipp 1-2kHz. Men svajigt.
Min observation är följande::
- Dipp 1-2kHz i närfält. Syns inte i fjärrfält.
- Svag bas. (Men så dålig upplevs den inte vid lyssning.)
- Svajig kurva, troligen (?) pga reflextioner. (Här gissar jag iofs.)
- I övrigt bra - enligt dessa mätningar som inte mäter off-axis, etc.
- Kommentarer tas jättetacksamt emot. Missar jag nåt?
Svante skrev:jonasby skrev:.../bortklippt/...
Att dippen kan bero på (åtminstone) två saker.
1. Att skillnaden i avstånd till de två elementen blir olika. Om miken sitter i höjd med diskanten så kommer den närmare diskanten än basen, och skillnaden i avstånd blir större ju närmare man är.
2. Högtalaren har en dipp i direktljudet rakt framifrån, men inte i det ljud som studsar från väggarna. På större avstånd, utanför rummets efterklangsradie (typiskt någon meter) domineras ljudet av sådant som har studsat på väggarna. Därför försvinner dippen på långt håll.
För att avgöra vilket kan du prova att sätta miken på olika höjd och nära. Du kan också prova att ta kurvorna från elementen var för sig med samma mikrofonposition. Jämför nivån där kurvorna skär varandra med nivån vid samma frekvens när båda elementen är inkopplade. Om inte summan ligger 3 dB över de enskilda kurvorna så arbetar elementen mer än 90 grader ur fas.
Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
jonasby skrev:FWIW,
Så här ser iaf simuleringen av enbart baselementet ut. Port avstämd till 58Hz (kan ha stått 60Hz i nån bild förut, men i så fall endast textfel).
jonasby skrev:Kommentar 2: Bättre kurva än så här får jag inte med mina "förutsättnigar", bl.a. 4,8 liter, höjd 24cm, djup 20cm. Baspuckeln skulle jag egentligen vilja ha bort, men lyckas inte utan att minska volymen till t.ex. 3,8 liter eller mindre. Men då blir lådan så liten att jag inte får plats med element och basreflexrör. Ev. kommer jag sänka basportens avstämning till 50Hz vilket ger lite mer allmän avrullning (-) men mindre puckel (+). Den ökade rörlängden får jag plats med, men inte mer.
jonasby skrev:@Cortado:
Inser att simuleringar är just simuleringar, byggda på en modell (säkert mycket bra) och mina inknappade parameterar (säkert mindre bra) ...
Hur som,
iom att tonkurvan har en dipp kring 60Hz, trodde jag att det var en god indikation på att avstämning också var där.
- Kan jag mäta bättre utan att mäta impedans, dvs enbart med mik utan "impedansmätningsattiraljer".
jonasby skrev:
Baffelpåverkan tror jag att jag har med i simuleringar. Och dippen förklaras inte av detta (?), se bilder
.. text och bilder..
Så jag tolkar att mina simuleringar bygger på baffelstegspåverkan redan.
jonasby skrev:Hur som,
Denna dipp vid 1-2kHz är lägre prioriterad än "odistinkt bas" och ev. för hög diskant som båda är hörbara resp möjligen hörbara.
Även @Pappabas har lämnat en del förslag på mätningar som jag inte hunnit ta åt mig av och kommentera.
Ska försöka hinna med att mäta i helgen. Har beställt bra väder så jag kan mäta utomhus. Antar att över gräsmatta är bättre än trädäck. Planerar bl.a. mäta basen i närfält *utan* filter för att se filterpåverkan på dipp men också mer mätningar off-axis för att se hur det skiljer.
jonasby skrev:Stor kartong som baffel var ett bra tips. Ska prova.
Cortado skrev:Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.
Eri skrev:Cortado skrev:Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.
Om man gör en närfältsmätning ( som ju denna mätning är ) av baselementet i en basreflexlåda så visar den där dippen lådans avstämningsfrekvens. Sen bör man ju också mäta upp impedanskurvan. Den visar ju också avstämningen. Dippen mellan de två resonanstopparna.
Sen verkar det som om problemet är större i den position jag lyssnar på högtalaren vid "utveckling". Den står i änden av ett bord med en stor bordsskiva framför där jag antar basen kan studsa en hel del. När jag flyttar högtalaren till annan position för mätning - blir också ljud bättre. (Dock har jag inte testat detta jättemycket.)
darkg skrev:Inspirerande upptäcktsresa
Väggen bakom, är den avsedd, mätförvirrande eller betydelselös tro?
jonasby skrev:Hrm,
Väggen bakom står väl knappt 1m bakom. Spelar det stor roll?
...
Tips på lämplig handöverfräs mottages tacksamt.
jonasby skrev:Hrm,
Väggen bakom står väl knappt 1m bakom. Spelar det stor roll?
Jag har någon/några mätningar med just högtalare vriden 45°, kan kolla det.
Ev. Göra om nån mätning helt fritt från väggar.
Dipp 8kHz:
Och jag undrar om inte den där dippen jag har vid 8kHz - kommer från icke-försänkt diskant. Undrar om inte Svante redan (i förväg?) visat samma beteende ... Och Cortado länkat till artikel med motsvarande dipp och fladder för just ytmonterad 4"-diskant.
=> Nästa projekt blir med försänkt diskant!
Tips på lämplig handöverfräs mottages tacksamt.
PappaBas skrev:+1 på Peters inlägg. Mät de var för sig och ...Spoiler:Visa
Cortado skrev:Jonas, gissar att du vet och ser, men jag har skickat dig PM.
jonasby skrev:Här kommer lite kompletterande mätningar jag gjort idag.
Och tycker väl inte att de ger så jäkla mycket. Det uppstår mest nya frågor och funderingar. Typ "Vad sysslar jag med egentligen?" och andra djupare tankar.
Den primära tanken är hela tiden: Om nu vägreflektioner är så stora varför över huvud taget bry sig om dessa mätningar? Reflektionerna ställer ju allt på ända iaf. Ja, typ så.
Jag har idag gjort två olika typer av mätningar.
1. Utan bakomliggande vägg. Dock står högtalaren på bord med gräsmatta framför.
2. Diskant i motfas
Dagens mätmiljö:
Utan vägg bakom. Plommonträd 3-4 meter bakom, sedan kommer en lutande bergknalle ytterligare 2 m bakom.
Mätningar idag är endast on-axis. Har mätt från 10cm till 2m, redovisar ett axplock.
(Notera att jag kör default Smoothing 10Hz och ej 1Hz, även om kurvorna utan vägg i "darrighet" liknar kurvor med 1Hz smoothing. Och det är väl bra.)
20cm rakt framför:
Ser väl rätt OK ut? (Dipp 1-2kHz finns där dock.)
50 cm rakt framför:
Tja, vad ska man säga? Bara eller inte bra? Bas saknas !!!, Dipp vid 400Hz (markreflektion ???), dipp vid 1-2kHz (rim resonance???, dipp vid 8kHz (ej försänkt diskant ???)
1 m rakt framför:
Det är ju bättre än igår med vägg bakom, iaf. Men inte lika "snyggt" som när andra presenterar sina "skrytkurvor"...
2 m rakt framför:
Ung.som vid 1m. Lägre frekvenser dock annorlunda. Men bra eller kass? Jag kan inte utläsa det.
--- Nu kommer mätningar med fasvänd diskant ----------------------
De brukar väl användas för att verifiera att man *elektriskt* (?) har balanserat delning bra/korrekt fasmässigt.
(Eller är det hela systemets *akustiska* balansering man verifierar?)
20cm. Lila = rätt fas. Rött = Polvänt (= fasvänt)
Är den tillräckligt smal och djup för allmänt godkännande?
1m. Rött = rätt fas. Lila = Polvänt (= fasvänt)
Jag kan inte själv säga om dessa fasvändningar är tillräckligt bra.
Och jag vet heller inte hur man egentligen ska värdera dessa mätningars resultat.
- Dvs, finns nåt jag bör/ska åtgärda och i så fall vad.
Känner mig själv lite kluven.
Alla tips, som vanligt, mycket välkomna.
jonasby skrev:@Svante:
Jo, som du säger så är nog väggreflektionen en bra mycket större faktor än en del svackor jag jagar. Men vad göra? "Måste" man klä hela rummet med absorbtionsmaterial? (Vilket jag iaf inte kommer göra ... har timmerväggar på landet och tänker fortsätta med det, därmed Basta!.)
Men frågan blir egentligen: Vad gör man om man nu vill placera högtalaren nära vägg? (Leva med verkligheten, dvs dippar är ju ett sätt, och det har jag uppenbarligen gjort hela mitt liv.)
Tycker för övrigt det är väldigt intressant att simulera i Basta, nästan för intressant ...
Cortado skrev:... men med tanke på vilka effekter försäkningen av elementen har, så lär baffelbräddningen ge större effekter...
Svante skrev:Cortado skrev:... men med tanke på vilka effekter försäkningen av elementen har, så lär baffelbräddningen ge större effekter...
Nja och njej. Baffeln är inte cirkulär. Anledningen att den ytterst lilla diskontinuiteten som diskantkanten är ändå ger en hyggligt stor påverkan på tonkurvan är att avståndet från domen till kanten är samma i alla riktningar. Då samverkar reflexen från hlea kanten i ett enda ögonblick, och påverkan blir stor. En kantreflex på en fyrkantig baffel blir utsmetad i tid eftersom avståndet till baffelkantens olika delar är olika. Därför är formen på baffeln viktig för hur påverkan blir.
jonasby skrev:Off Topic:
Och se'n såg jag att vissa beskriver sina projekt under Medlemspresentation. Såg bl.a. just ditt intressanta projekt Tarzan. Jag har tidigare knappt tittat i det delforat ...![]()
E're där man ska skriva? Äh, jag fortsätter här.
PappaBas skrev:Testa att leka lite med Svante "Edge" program där du kan simulera hur baffels utformning och elementens placering påverkar tonkurvan.
Där ser du tydligt dippen du undrat över.
Cortado skrev:Två tankar, innan jag går och lägger mig:
- Att jämföra mätningarna mellan en baffel utan låda och en med låda ska man nog inte göra, om man inte just ska se vad det blir för skillnad med och utan låda. Du behöver nog ha en låda till de nya bafflarna, för att man ska kunna jämföra just bafflarna.
- Mätrigg, jag hade nog fixat något högtalaren kan stå på så att man inte har något i närheten av högtalaren som kan ge reflexer. Du har en gräsmatta, kanske skulle det vara en idé att trycka ner någon stav (kvastskaft?) i den, med en tunn platta uppepå som högtalaren kan stå på så man tar bort influenser från intilliggande saker som bord och annat. Det är nästan bättre att utgå ifrån att allt påverkar mätningen.
Cortado skrev:Jag brukar personligen inte simulera med roomgain eftersom defaultinställningen representerar ett "normalt rum". Olika rum ger olika roomgain, så om man inte bygger en högtalare för ett specifikt rum och matar in de roomgainparametrarna för det rummet, så skulle jag inte simulera med room gain.
Om du mäter en högtalare mycket så kommer du ju att börja se vad som är högtalaren och vad som är mätartefakter. Tills du är där kan det vara bättre att försöka få bort allt som kan påverka.
jonasby skrev:Cortado skrev:Jag brukar personligen inte simulera med roomgain eftersom defaultinställningen representerar ett "normalt rum". Olika rum ger olika roomgain, så om man inte bygger en högtalare för ett specifikt rum och matar in de roomgainparametrarna för det rummet, så skulle jag inte simulera med room gain.
Om du mäter en högtalare mycket så kommer du ju att börja se vad som är högtalaren och vad som är mätartefakter. Tills du är där kan det vara bättre att försöka få bort allt som kan påverka.
Mätartefakter: Du har rätt i sak. Men, jag vill få ihop sk*ten också. Börjar bli otålig. Ibland dålig egenskap. Men tycker jag lärt mig otroligt mycket på detta projekt. Kan lätt påstå mig vara nöjd kunskapsmässigt. Och överlåta fortsatt kunskapsinhämtning till nästa projekt. Bra ursäkter va?
jonasby skrev:Room gain: OK. Utan simulerad room gain borde jag istället kunna kompensera med lite högre avstämning i BR. Det kan jag trimma in i slutet, dvs tweaka rörets längd. (iaf enl Basta!)
(Har faktiskt provat just detta med nuvarande högtalare. Bara (musik-)lyssningsmässigt, ej uppmätt, och det är en liten men intressant skillnad som kan noteras. Kan säkert höras bättre vid väl valda sinusfrekvenser, men så har jag inte gjort.)
Cortado skrev:jonasby skrev:Room gain: OK. Utan simulerad room gain borde jag istället kunna kompensera med lite högre avstämning i BR. Det kan jag trimma in i slutet, dvs tweaka rörets längd. (iaf enl Basta!)
(Har faktiskt provat just detta med nuvarande högtalare. Bara (musik-)lyssningsmässigt, ej uppmätt, och det är en liten men intressant skillnad som kan noteras. Kan säkert höras bättre vid väl valda sinusfrekvenser, men så har jag inte gjort.)
Ja, jag skulle nog säga tvärtom.. (om jag nu förstår dig rätt). Sen kan det ju vara så att jag har fel i sak.. men det är en separat fråga.
Vad jag menar är att man ska ta hänsyn till det som faktiskt är room gain, genom att få avstämningen "lagom" för att rummet och högtalaren tillsammans ger en hyfsat rak basåtergivning (eller det resultat man är ute efter). Så istället för att få högtalaren att vara "rak" till avstämningsfrekvensen för att sedan falla tvärt så sänker man avstämningen lite så att man får ett mjukare fall, för att högtalarens fall och rummets "gainstigning" mer ska komplettera varandra. Kan inte säga att detta är rätt eller fel, det är så jag med nuvarande kunskap hade gjort.
Eller så hittar man på nån random metod och svär på den.
Nog för nu, för fortsätta deltagandet lite senare.
Cortado skrev:En snabbkommentar;
+1 för PappaBas kommentar om filtret
Du skulle ju kunna ha ett mätstativ till högtalaren och sedan en fyrkardelig kabel (två per element) till filret, så kan du göra förändringar en bit i från och mäta kontinuerligt.
jonasby skrev:Dvs om jag "bara" stänger av Room Gain i Basta! så får jag ju en flackare baskurva pga av frånvaron av room-gejnet.
jonasby skrev:Om jag sedan tycker att basen inte blir tillräckligt bra (på lyssningsplats med dess verkliga room gain) - så kan jag ändra avstämning mot högre frekvens genom att korta ned röret och på så sätt få upp basen i ljudtryck/amplitud men givetvis med högre brytfrekvens som resultat.
DanNorman skrev:jonasby: Simulera nya bafflen med "baffle" som lådalternativ i Basta! Då blir den den dipol som den för tillfället är i verkligheten.
Edit: Går att göra i Edge oxå, genom att klicka i rutan "Open baffle".
Cortado skrev:Du kan ju göra en kopia på din högtalare, ha roomgain på ena och sen visa båda högtalarnas System reponse och färga kurvorna olika så vi kan se skillnad på roomgain och utan.
Cortado skrev:Du verkar ju börja ha rätt bra koll på detta så för att introducera andra saker; kolla lite på lufthastighet och slaglängden på elementet. Menar, bara för att få lite fler saker att hålla koll på..
PappaBas skrev:Det Cortado menar är att genom mätning och erfarenhet med lyssning får du en känsla för hur just ditt rum beteer sig.
Kraniet skrev:Personligen står jag inte ut med högtalare som har en puckel i området 3-4 kHz. Det tenderar att låta "vasst" och "påträngande" och mina öron gör ont. Men andra gillar kanske ljudet förstås (kanske mindre känslig hörsel för de frekvenserna?). Men det kan ju vara ett tips till felsökningen ifall du upplever "lyssningströtthet" eller liknande och undrar vad det skulle kunna bero på.
jonasby skrev:@PappaBas:
Jorå, room-gejnen från IÖ (var det ja) är med i "PappaBas/Alt"-varianten.
Dock så har ju den en Pol vid 11Hz och Nollställe vid 32Hz och väl(?) rätt höga Q-värden. Så den adderar ingenting över 50Hz. Endast under. Därför syns knappt någon påverkan på min tonkurva som inte har mycket bas under 50Hz. Dvs, den room-gejnen är endast bidragande för basar under 50Hz. (Jfr Basta!:s default som har ett nollställe vid 80Hz och lägre Q - den påverkar även mina "måttliga basar".
Room-gejn-bidraget kan man se i graf om jag komprimerar i Y-led, ety, detta bidrag syns inte i mina grafer som visas från 50dB. Jag måste visa från 0dB för att det ska synas. Har dubbelkollat. Det är så.
Så för min "mid-bas-högtalare" så blir väl resultatet nånstans mellan "ingen room-gejn" och "Bastas default" kan jag tänka. The future will tell. Det blir alltså trimning inte bara av filter utan även med avstämning (=basreflexrörets längd), och i viss mån låddämpning om jag förstår rätt.
Men det blir lätt mycket teori och modeller. Praktik behövs nu.
jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
Cortado skrev:jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
19mm för en låda på knappt 5 liter? Overkill vart just mördad!
Jag körde 19 på baffeln för att få så stora faser som möjligt utan att spåra ur helt. Sen tar ju basen upp en stor del av baffelns bredd, därav den kurvade fasningen.
Men ja, ska bli intressant att se låda och mätningar! Olidligt spännande faktiskt.se !
jonasby skrev:Cortado skrev:jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
19mm för en låda på knappt 5 liter? Overkill vart just mördad!
Jag körde 19 på baffeln för att få så stora faser som möjligt utan att spåra ur helt. Sen tar ju basen upp en stor del av baffelns bredd, därav den kurvade fasningen.
Men ja, ska bli intressant att se låda och mätningar! Olidligt spännande faktiskt.se !
![]()
ByggMax ville inte såga.
På ByggOlé hittade jag ingen 16mm på deras hemsida så jag tänkte - äh, vi kör på 19mm. Jag tror dessutom att högtalaren kommer låta bättre i 3,7L (19mm) än nuvarande 4,8L (12mm). Basavstämning ter sig bättre. (Läs; estetiskt snyggare opucklad kurva.)
Väl där såg jag ju 16mm och en massa andra tjocklekar.
Gjorde en snabb omräkning - men, samtidigt hade de kampanjpris på just 19mm och det var billigare än 16mm ("högtalarbyggardagar" på ByggOlé alltså ...) så jag tänkte "äh, va f*n, vi kör på det. Stabilt å bra. Och jag tror ju mindre volym är bättre för basavstämningen."
Dessutom fick jag med mig en hel del spillbitar som räcker till ett högtalarpar till, även något större volym ...
Så det finns "praktiska" förklaringar.
- Nöjd?![]()
Jag tycker de' va rätt pris jag fick. Så klaga inte nu.
I morgon ska jag traska iväg till mitt gamla lärosäte. Och leta kurskompendier.
jonasby skrev:![]()
ByggMax ville inte såga.
jonasby skrev:Dessutom fick jag med mig en hel del spillbitar som räcker till ett högtalarpar till, även något större volym ...
Så det finns "praktiska" förklaringar.
- Nöjd?![]()
Jag tycker de' va rätt pris jag fick. Så klaga inte nu.
petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
jonasby skrev:petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, får se om jag förstår det här.
Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
Alla dessa grafer är för 3,7L. Utan Room Gain.
Svart = 67Hz (basrör=83mm), Orange = 54Hz (basrör=141,6mm), Rött = 49Hz (basrör=177mm)
- Jag använder basrör dia=29mm och längd 140mm köpt på HifiKit. (Vilken väl är 28 mm i dia om man mäter själv.)
- Nu syns det dåligt i den röriga bilden, men Rött är vid den frekvens (49hz) där impendanspucklarna är lika höga, vilket skulle vara lämpligt enligt Peter. Men, jag kan inte gå så långt ned med mitt rör och dess rördia. Jag kan som lägst gå till Orange (54Hz) (och knappt det egentligen).
- Men borde jag vilja gå till Orange=54Hz?
* Impedanspucklar är där så nära "samma impedansnivå" jag klarar med befintligt rör, men - basen är ju svag.
- Jag har aldrig optimerat för "samma impedansnivåer" utan enbart efter så rak tonkurva som möjligt, och då är Svart(67Hz) den bästa avstämningen.
- Tänker jag fel här?
OBS. Fram till i går har jag alltid simulerat med Basta!:s default Room Gain och då kunnat köra med lägre avstämning (ca 52-54 för 3,7L) och ha *rak* tonkurva. Där är också impedansnivåerna i princip lika höga.
- Så där är jag ju lite undrande vilken room gain jag egentligen bör desgna för (=simulera med). För det spelar stor synbar roll i lägre basregistret.
Så frågan/frågorna bli väl egentligen:
- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
- Är det onödigt att försöka få en helt rak tonkurva i basen? Är det kanske bättre att låta den rulla av lite lätt ?
Kanske mer filosofi en ren teknik?
Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
Alla klargörande kommentarer tas tacksamt emot.
jonasby skrev:Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
jonasby skrev:- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
jonasby skrev:- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
jonasby skrev:Kanske mer filosofi en ren teknik?
jonasby skrev:Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
PappaBas skrev:Varför hindrar dig att du gör lådan lite större? Har inte läst hela tråden men varför just 3,7 liter?
En liten puckel vid 60Hz skulle göra att den upplevdes ha mera bas.
Jag simulerade med lite över 8 liter avstämt till 55Hz.
petersteindl skrev:jonasby skrev:petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, får se om jag förstår det här.
Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
Alla dessa grafer är för 3,7L. Utan Room Gain.
Svart = 67Hz (basrör=83mm), Orange = 54Hz (basrör=141,6mm), Rött = 49Hz (basrör=177mm)
- Jag använder basrör dia=29mm och längd 140mm köpt på HifiKit. (Vilken väl är 28 mm i dia om man mäter själv.)
- Nu syns det dåligt i den röriga bilden, men Rött är vid den frekvens (49hz) där impendanspucklarna är lika höga, vilket skulle vara lämpligt enligt Peter. Men, jag kan inte gå så långt ned med mitt rör och dess rördia. Jag kan som lägst gå till Orange (54Hz) (och knappt det egentligen).
- Men borde jag vilja gå till Orange=54Hz?
* Impedanspucklar är där så nära "samma impedansnivå" jag klarar med befintligt rör, men - basen är ju svag.
- Jag har aldrig optimerat för "samma impedansnivåer" utan enbart efter så rak tonkurva som möjligt, och då är Svart(67Hz) den bästa avstämningen.
- Tänker jag fel här?
OBS. Fram till i går har jag alltid simulerat med Basta!:s default Room Gain och då kunnat köra med lägre avstämning (ca 52-54 för 3,7L) och ha *rak* tonkurva. Där är också impedansnivåerna i princip lika höga.
- Så där är jag ju lite undrande vilken room gain jag egentligen bör desgna för (=simulera med). För det spelar stor synbar roll i lägre basregistret.
Så frågan/frågorna bli väl egentligen:
- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
- Är det onödigt att försöka få en helt rak tonkurva i basen? Är det kanske bättre att låta den rulla av lite lätt ?
Kanske mer filosofi en ren teknik?
Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
Alla klargörande kommentarer tas tacksamt emot.
Jämför nivån vid 40-45-50 Hz. Det skiljer upp till 10 dB med olika avstämning. Tänk även så här: Om avstämningen är på 60 Hz och nivån inte har fallit något så har systemet ett Q-värde= ungefär 1, Om avstämningen är på 55 Hz och systemet har fallit 3 dB så är Q-värdet ungefär 0,7 och det kallas "Butterworthavstämning" (Detta kan diskuteras om det är användbar nomenklatur för basreflex men jag väljer att använda det ändå) och impedanspucklarna är lika höga. Om avstämningen är 50 Hz och tonkurvan har fallit 6 dB vid 50 Hz så är Q= ungefär 0,5 och systemet är kritiskt dämpat (Nu blir det inte riktigt så eftersom det är basreflex och inte sluten låda). Lägger man in förluster och annat så blir det kanske inte 100 % så som jag skriver men man kan ha det som en slags ursprungsriktlinje om man så vill. Ett Q-värde på 1,0 ger en fet bas med överslängar och passar bäst till Metal om man vill få lite mer tjong i bakplåten. Jag gillar inte sådan optimering för jazz och klassiskt och vanlig pop men en beskuren Heavy metal kan kanske må bra av lite fet bas. Jag har dock fått för mig att det inte är din melodi.
Med så liten volym som du nu får så kanske Butterworth låter bäst i dina öron? Men om volymen skulle vara större så finns alternativet att stämma av för Q=0,5. Jag vet att man med basreflexsystem inte riktigt kan prata om Q-värden på samma sätt som med slutna system, men om man snabbt skall försöka förklara på enkelt sätt så kan det vara fog för att approximera. En basreflex är ett högre ordningens system och faller betydligt brantare under avstämningsfrekvensen. Dessutom visar den övre puckeln lite av Q-värdet på låda element som sluten låda ovanför portens avstämning och det påverkar också ljudet. Då högtalaren placeras i rum så påverkas det också. Mitt tips, prova olika avstämningar och lyssna. Det kommer ge ny info över hur basåtergivning från högtalare fungerar med olika avstämning.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:
Jämför nivån vid 40-45-50 Hz. Det skiljer upp till 10 dB med olika avstämning. Tänk även så här: Om avstämningen är på 60 Hz och nivån inte har fallit något så har systemet ett Q-värde= ungefär 1, Om avstämningen är på 55 Hz och systemet har fallit 3 dB så är Q-värdet ungefär 0,7 och det kallas "Butterworthavstämning" (Detta kan diskuteras om det är användbar nomenklatur för basreflex men jag väljer att använda det ändå) och impedanspucklarna är lika höga. Om avstämningen är 50 Hz och tonkurvan har fallit 6 dB vid 50 Hz så är Q= ungefär 0,5 och systemet är kritiskt dämpat (Nu blir det inte riktigt så eftersom det är basreflex och inte sluten låda). Lägger man in förluster och annat så blir det kanske inte 100 % så som jag skriver men man kan ha det som en slags ursprungsriktlinje om man så vill. Ett Q-värde på 1,0 ger en fet bas med överslängar och passar bäst till Metal om man vill få lite mer tjong i bakplåten. Jag gillar inte sådan optimering för jazz och klassiskt och vanlig pop men en beskuren Heavy metal kan kanske må bra av lite fet bas. Jag har dock fått för mig att det inte är din melodi.
Med så liten volym som du nu får så kanske Butterworth låter bäst i dina öron? Men om volymen skulle vara större så finns alternativet att stämma av för Q=0,5. Jag vet att man med basreflexsystem inte riktigt kan prata om Q-värden på samma sätt som med slutna system, men om man snabbt skall försöka förklara på enkelt sätt så kan det vara fog för att approximera. En basreflex är ett högre ordningens system och faller betydligt brantare under avstämningsfrekvensen. Dessutom visar den övre puckeln lite av Q-värdet på låda element som sluten låda ovanför portens avstämning och det påverkar också ljudet. Då högtalaren placeras i rum så påverkas det också. Mitt tips, prova olika avstämningar och lyssna. Det kommer ge ny info över hur basåtergivning från högtalare fungerar med olika avstämning.
Med vänlig hälsning
Peter
Cortado skrev:Floyd Toole skriver i sin bok att utsträckning till lägre frekvenser är något man i blindtester värdesätter relativt högt, så jag hade valt en lite lägre avstämning för att få lite mer energi i lägre register - även om tonkurvan inte blir rak. Sen kan man ju (som jag ser nämnts ovan) ha en puckel i basen för att "maskera" avsaknaden av mer lågfrekven bas (makes sense, yes?). Det är en avvägning, ett val, som konstruktören måste göra.
Cortado skrev:Kan du ge oss en skärmdump på dina elementparametrar och basportsparametrar?
Man blir ju lite simulationssugen.
.. ska se om jag får fram något "vettigt" med databladsparametrarna..
Tramsient skrev:Vill bara sticka in nosen här och säga att jag tycker att du har en fantastiskt inspirerande approach till det här projektet @jonasby. Entusiastisk och samtidigt ödmjuk inför de egna kunskapsluckorna. Inspirerande! Hatten av!
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
PappaBas skrev:Alltså du skall inte köra svep över hela frekvensregisteret när du mäter på diskanten utan filter! Då dödar du den!![]()
Ser ut så på tombstonemätningen. I Holm och andra program så begränsa mätchirp eller mätbrus till kanske 1000Hz i undre frekvens eller något (beroende på diskant).
Cortado skrev:Med den nya baffeln du har så är C-C måttet på elementen 109,1mm och för att då få delningensfrekvensen i fas för takreflexen (framåt men 45 grader uppåt) så bör du dela vid 2,2kHz. När jag kikar på databladet så verkar den vara rätt rak ner till sådär 2k. Du kanske skulle prova att dela diskanten brantare också?
Cortado skrev:När du säger att tanken är att dela vid 3500Hz så undrar jag vad tanken med det är, något du kan dela med dig av?
PappaBas skrev:Och mäta on/off-Axis med gatening.
Cortado skrev:PappaBas skrev:Och mäta on/off-Axis med gatening.
+2
Jag skulle vilja se en mätning som visar on axis samt 15, 30, 45 grader, gatade och mätta på samma avstånd. Gärna utomhus. Om det nu ska mätas med REW så max 1/12 smoothing. Gaten (vet inte om det finns i REW.. men finns i Holm) gör ju att man inte behöver smootha.
Nattlorden skrev:
+3
jonasby skrev:På begäran, Off-axis på 1m.
(Inomhus med REW ...)
Tarzan skrev:jonasby skrev:På begäran, Off-axis på 1m.
(Inomhus med REW ...)
Du kan ju fortfarande gatea mätningen i REW. IR windows klickar du på och ändrar right window från 500 ms till några få. Du får titta under impulse hur många ms efter direktljudet som den tidigaste starka reflexen kommer.
Tarzan skrev:... Du får titta under impulse hur många ms efter direktljudet som den tidigaste starka reflexen kommer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster