Ok, jag får göra ett litet försök.
Mikrofoni = återkoppling.
Det betyder att man har en sluten slinga, annars kan det inte bli återkoppling
Analogt med detta är ju det som vi kallar för negativ återkoppling, så kallad motkoppling, men då skall den återkopplade signalen vara i motfas med den signal som man väljer att återkoppla mot, annars blir återkopplingen positiv med självsvängning som följd.
Signalen som återkopplas är då i fas med den punkt som den återkopplas mot.
Bryter man denna slutna slinga mellan ingång och utgång så bryter man också förutsättningen för återkoppling.
Jag skall på ett synnerligen förenklat sätt försöka ge en förklaring.
Låt säga att vi har en återkopplad förstärkare. På dess utgång finns det således ett motstånd kopplat till ett motstånd någonstans vid förstärkarens ingång. Dessa två motstånd bildar ett motståndsnät med en förstärkningsfaktor. Detta är återkopplingens motståndsnät eller kort och gott återkopplingsnätet.
Om signalen på utgången är avvikande från signalen på ingången (annat än den önskade förstärkningsfaktorn hos förstärkaren) så blir det en överlagrad spänningsskillnad mellan ingång och utgång d v s över motståndet som gör att det flyter en ström genom motståndet. Denna ström flyter även i det andra motståndet av motståndsnätet i återkopplingspunkten och denna ström ger då upphov till en spänningssignal över detta andra motstånd i återkopplingspunkten. Då denna spänningssignal, som är att likna vid en svag felsignal går igenom hela förstärkaren igen och till slut hamnar den förstärkta felsignalen i motfas med dess ursprungliga felsignal och den totala felsignalen minskar då med förhållande som förstärkningen i återkopplingsnätet d v s i slingan som också kallas för slingförstärkningen.
Det blir lätt för komplicerat märker jag. Nåväl jag fortsätter. Har jag baxat det ända hit.
Om förstärkaren i oåterkopplat skick d v s utan återkoppling förstärker 10 000 ggr och förstärkaren har en praktisk förstärkning på 10 ggr efter återkoppling så blir slingförstärkningen i återkopplingsslingan 1 000 ggr. Nåväl, detta är inte riktigt sant eftersom det är grovt förenklat. Vi ska ju inte bygga slutsteg i den här tråden utan bara konstatera att denna slinga hänger på ett motstånd, nämligen det motstånd som har sin ena punkt på förstärkarens utgång och sin andra punkt på förstärkarens ingång.
Lyfter man det ena benet på detta motstånd genom att bryta förbindelsen, och det spelar ingen roll i vilken ända på motståndet man gör det på, så har man brutit slingan och återkopplingen slutar att existera. Man kan säga att det faktiskt är förstärkningen i återkopplingsnätet som är upphovet till förstärkarens praktiska förstärkning som ju i det här fallet är 10 ggr.
Nu kan man tänka sig att denna lilla återkopplade signal istället för motfas hamnar i medfas på förstärkarens utgång d v s på högtalarklämman och då blir felet förstärkt istället för försvagat och det förstärkta felet återkopplas sedan tillbaks i medfas och förstärks igen. Då hamnar förstärkaren i självsvängning

Signalen går runt och runt och förstärks.
Nåväl, åter till pickupen. Signalen från pickupen går in i förstärkaren och hamnar efter alla apparater i högtalarna och blir då till ljudvågor i rummet
Pickupen är att likna vid en nålmikrofon en så kallad nålmikrofon och som sådan tar den upp ljudvågor i luften och dessa ljudvågor går sedan hela vägen igenom anläggningen och förstärks. Under förutsättning att det är pickupens egen mikrofoni som går igenom anläggningen och ut ur högtalarna så kan man se denna mikrofoni som en slinga. Det är således ett slutet system med förstärkning där pickuppens (nålmikrofonens) signal förstärks och går igenom anläggningen och ut ur högtalarna och därefter tillbaks in i pickupen (nålmikrofonen).
Om man bryter denna slinga för att mäta hur bra pickupen är som mikrofon, så går det att göra genom att med en annan ljudkälla t.ex. en CD-spelare via förstärkare och högtalare ge ljudvågor i rummet som tas upp av pickupen (nålmikrofonen) och sedan kan man mäta utspänningen från pickupen och den bör kanske mätas förstärkt genom hela kedjan fram till högtalaranslutningarna på slutsteget. Nu kan man mäta skillnaden i pickupens förmåga att fungera som mikrofon med skivspelarhuven nerfälld så att det blir ett slutet utrymme runt pickupen (nålmikrofonen) eller med skivspelarhuven uppe så att ljudvågorna kan nå pickupen (nålmikrofonen) direkt, utan att behöva gå igenom det slutna utrymmet runt pickupen (nålmikrofonen). OBS! Locket i uppfällt läge är inte samma situation som att helt plocka bort locket. Locket i en sådan position kan fungera som reflektor av ljudvågor.
Ja, nu kan man tänka sig att det hela är klart.
MEN, som sagt, någon återkoppling mäter man ju inte på ett sådant sätt d v s utan att ha en slinga!
Hur är det då med själva återkopplingen om vi istället väljer att låta hela anläggningen fungera som en sluten slinga? Jo, denna volym som bildas av skivspelare och lock och omsluter pickupen (nålmikrofonen) är som ett litet rum med sina resonanser och små stående vågor. Om detta lilla rum (kavitet) med dess väggar faktiskt fungerar som barriär vid alla frekvenser så gör den nytta, men om vissa frekvenser blir starkare i detta lilla utrymme på grund av resonanser och/eller stående vågor och på grund av att kanske locket fungerar som membran med resonanser. Ja då kan ljudet vid visa frekvenser vara starkare under locket vid pickupen (nålmikrofonen) än utanför locket och det kan bli på sådant sätt att man sätter igång det som man kallar för mikrofoni som även kallas för rundgång därför att ljudet går runt genom anläggningen och förstärks och kommer åter till pickuppen som fungerar som mikrofon och förstärker dessa signaler som består av kavitetens eller lockets resonanser som i sig ger en akustisk olinjär förstärkning av vissa frekvenser eller frekvensband. D v s genom att stänga locket så kan det totalt upplevas som sämre d v s rundgång
Jag har själv på 70 och 80 -talet gjort sådana experiment ett otal gånger och ofta funnit att det blir rundgång med nerfällt lock eller att rundgången förstärks och då låter det inte bra.
Jag har också funnit att vissa gånger, vare sig med nedfällt lock eller utan lock, så har det inte blivit rundgång. Då har det ibland ur mikrofonisynpunkt blivit bättre med locket nedfällt.
Men jag skulle inte dra några slutsatser om det är bättre med locket nere eller med locket uppe eller locket av om jag skulle bryta slingan för att eliminera återkoppling och därmed risken för rundgång. Jag vill poängtera att analogin med slutstegets återkoppling kanske behöver förbättras, men jag hoppas att min lilla förklaring kan sprida lite ljus i en lite mörk tråd
Nu måste jag skynda till frisören så jag blir fin i håret
Väl mött
Peter