Moderator: Redaktörer
norman skrev:Känns inte detta lite bekant? Kanske ett litet försök att starta en livlig debatt om detta uttjatade ämne??
__10 skrev:Det är ju en viss skillnad mellan en kabel för 300 kkr och ett fint mekaniskt ur för samma pengar. I o f s finns det förstås överprisade klockor också, men knappast i samma utsträckning som kablar...
Jag hör ju också skillnad på olika typer av kablage i öppna tester men det är helt sinnessjukt (i min lilla värld) när man läser om folk som använder 3500kr-biwire kablar till sina AP Black Diamond eller liknande högtalare prismässigt. Kabelfolken har verkligen lyckats sätta griller i skallen på folk.
Morello skrev:Jockscott,
Tror du att en kabel frör 300 kkr är bättre än en kabel för låt oss säga 500 kr
Morello skrev:Jockscott,
Hur motiverar du dina axiom.
Morello skrev:Frågeställningen motiverar jag med att jag undrade om du använder prislapen, snarare än tekniska parametrar, som en kvalitetsbarometerDitt svar var solklart
Ett tips är att se till kabelns egenskaper istället fär prislappen, då dessa tenderar till att korrelera mycket dåligt
dyrare kabel har använt mer teknik bakom för att få bättre ljud
Det är möjligen innehavare av anläggningar som kräver det. Och varför de gör det, vet väl förmodligen bara de själva.
Det tycker jag inte du har rätt i M_H, dyra kablar har ofta en mycket hög detaljeringsgrad, naturligtvis finns det dåliga dyra kablar också men det finns även mycket bra som har prestanda du inte hittar bland de billigare. Tycker det är speciellt tydligt med signalkablar.Max_Headroom skrev:dyrare kabel har använt mer teknik bakom för att få bättre ljud
Att göra en kabel som skickar igenom en ljudsignal (hörbart) opåverkad är ju hyperenkelt. Det behövs ingen märkvärdig teknik för det.
Dom flesta dyra kablarna är dock INTE gjorda för att skicka igenom en ljudsignal (hörbart) opåverkad.
Det kan ju kosta en hacka att få till just det ljud som man tycker låter "bra".
Ondjultomte skrev:Och när man blandar in ens egna subjektiva åsikter så har man förkastat hela resonemanget med bättre eller sämre, då dessa egenskaper är relativa.
En subjektiv uppfattning är inte en objektiv egenskap!
Som vanligt diskuteras det äpplen och päron...
Jag vill ha en personlighemdemo innan jag bestämmer mig. Vill ha en kabel som påverkar så lite som möjligt.Max_Headroom skrev:Rydberg: Jag kan göra en "lågförvrängande" kabel åt dig. 2 varianter kan jag erbjuda, du hör knappast någon skilland på dom (dom är mycket lika i upbyggnaden och har mycket goda prestanda teknikst sett, den ena är dock ett strå vassare på pappret).
Eftersom du tydligen är beredd att betala efter prestanda så blir priset förståss mycket högt.
Önskas dock någon form av bestämd karraktär på ljudet så går jag bet.
Kanske det sorgligaste jag hört!
MaxH
Att dyra kablar oftast färgar är en lika stor överdrift som att påstå att skillnaden mellan två kablar är "stor"
Detta går ju på sätt och vis att mäta, en uppsättning människor som för att ta ett exempel hör större detaljeringsgrad eller "bättre" fast bas på en kabel gentemot en annan så är det väl ett mätresultat som kan användas i stor utsträckning.
Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Martin skrev:Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Om testmetoderna är bevisat svårt placeboeffektsdrabbade, vad spelar det då för roll om man testar eller inte?Man kommer ju ändå inte fram till något.
Det är vad du tror!Martin skrev:Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Om testmetoderna är bevisat svårt placeboeffektsdrabbade, vad spelar det då för roll om man testar eller inte?Man kommer ju ändå inte fram till något.
__10 skrev:Det är ju en viss skillnad mellan en kabel för 300 kkr och ett fint mekaniskt ur för samma pengar. I o f s finns det förstås överprisade klockor också, men knappast i samma utsträckning som kablar...
Ondjultomte skrev:Och när man blandar in ens egna subjektiva åsikter så har man förkastat hela resonemanget med bättre eller sämre, då dessa egenskaper är relativa.
En subjektiv uppfattning är inte en objektiv egenskap!
Som vanligt diskuteras det äpplen och päron...
hifirocker skrev:Det sjukaste av allt är egentligen hifimässor.
Man kan sitta och lyssna på en anläggning med jättedyr elektronik och jättedyra högtalare och kablar för 100 000kr, men sen har man en akustik som av klart sämre sort.
Hur fasen kan man vara så himla blåst att man inte gör något åt det element i en hifikedja så påverkar ljudet allra mest?
Fixa till en jämn frekvensgång och gör något åt elaka reflexer sen så kan vi få höra vad anläggningen går för!!
matson skrev:Hifirocker: Alla verkar ju dock inte sträva efter så god återgivning som möjligt utan snarare skall man få till ett schysst sound(paradoxalt nog brukar samma människor håna Cervin-Wega ägare).
matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.
subjektivisten skrev:matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.
Ett ytterst smaklöst inlägg från din sida!![]()
Att påstå att dom som köper dyra kablar är sinnesslöa är ju under all kritik! Ska det vara okej med sånt här på Faktiskt?
För det blir ju ett jäkla liv om man säger att LTS är en sekt, grundlurade, etc.
subjektivisten skrev:henricsson, Bråkiga och bråkiga, jag blir redigt förbannad när man inte får ha olika syn och infallsvinklar ang hifi utan att vissa ska kalla dom "sinnesslöa" mm. Det är jäkligt illa IMO.
För min del så får LTS falangen hålla på hur mkt dom vill så länge dom inte försöker trycka ner vi andra med liknade saker. Du måste väl se själv i dom inläggen jag kommentera att det var onödiga påståenden?
Hej hopp, gummi snopp![]()
subjektivisten skrev:dawen, Ja olika åsikter har jag aldrig haft problem med, jag förespråkar ju det själv. Men här har vi exempel på inlägg som INTE tycker det okej med olika åsikter för håller man inte med "dom" så är man lurad, sinnesslö, etc. DÄR drar jag min gräns!
Och jag tänker INTE vara tyst så länge sådana inlägg kommer.
henricsson skrev:Menar bara att jag iaktagit (läst mycket här på faktiskt men deltagit lite) att du tenderar att ha en allmänt tråkig ton. Kanske en missuppfattning från min sida.
matson skrev:Lugna ner dig subjektivisten! Du behöver inte bli så stressad för att någon har en annan åsikt än du
matson skrev:Ja, jag tycker att det är sinnesslött att köpa kablar för 20 alt. 300 papp. Men det är ju bara min åsikt och om du har en annan så....fine by me.
matson skrev:Angående återgivning så vill jag inte diskutera det med dig då du uppenbarligen inte har förstått grunden för själva resonemanget. Då faller liksom vitsen med att diskutera tycker jag.
Magnuz skrev:Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar.
matson skrev:Att sinnesslö var ett annat ord för utvecklingsstörd visste jag inte. Givetvis menade jag inte det, men det trodde väl knappast någon?(att jag via kabelåsikter över internet kunde ställa diagnoser alltså)
dimitri skrev:Jag tror att även Subjektivisten skulle vara benägen att hålla med Matson om det är slött att köpa kablar för xxxkkr för att man inte orkar kolla om de verkligen är bättre än kablar för xxKKr, xKKr, 0.xKKr.
Sen kan man hävda att de har rätt till ett sådant beteende, bara de har råd. Och att de förtjänar lika respekt.
Rätt att köpa xxxKKR kabel? visst.
Rätt till respekt? för vad?
Rätt att ha åsikter (om kablar) på ett forum för hifi? Rent tekniskt- ja. DVS som alla andra har de rätt att skriva inlägg. Men sådana inlägg kan inte mottas med respekt (imo of course)
dimitri
Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS...
Morello skrev:Mycket pladder i denna tråden. Kan någon berätta vad man, i förekommande fall, får från en kabel för 300 kkr som man inte får från en kabel för 500 kr. Nu åsyftas enbart tekniska relevanta parametrar
dimitri skrev:Jag tror att även Subjektivisten skulle vara benägen att hålla med Matson om det är slött att köpa kablar för xxxkkr för att man inte orkar kolla om de verkligen är bättre än kablar för xxKKr, xKKr, 0.xKKr.
Sen kan man hävda att de har rätt till ett sådant beteende, bara de har råd. Och att de förtjänar lika respekt.
Rätt att köpa xxxKKR kabel? visst.
Rätt till respekt? för vad?
Rätt att ha åsikter (om kablar) på ett forum för hifi? Rent tekniskt- ja. DVS som alla andra har de rätt att skriva inlägg. Men sådana inlägg kan inte mottas med respekt (imo of course)
dimitri
Har man en anläggning som grumlar bort förbättringen är det ju inte så lönt. Kanske därför många inte tycker att de är värda sina pengar, de har helt enkelt för dålig upplösning i sina anläggningar.
Morello skrev:Mycket pladder i denna tråden. Kan någon berätta vad man, i förekommande fall, får från en kabel för 300 kkr som man inte får från en kabel för 500 kr. Nu åsyftas enbart tekniska relevanta parametrar
In the two supposed cases which have been considered, it has been judged wrong to believe on insufficient evidence, or to nourish belief by suppressing doubts and avoiding investigation. The reason of this judgment is not far to seek: it is that in both these cases the belief held by one man was of great importance to other men. But forasmuch as no belief held by one man, however seemingly trivial the belief, and however obscure the believer, is ever actually insignificant or without its effect on the fate of mankind, we have no choice but to extend our judgment to all cases of belief whatever.
...
We all suffer severely enough from the maintenance and support of false beliefs and the fatally wrong actions which they lead to, and the evil born when one such belief is entertained is great and wide. But a greater and wider evil arises when the credulous character is maintained and supported, when a habit of believing for unworthy reasons is fostered and made permanent. If I steal money from any person, there may be no harm done from the mere transfer of possession; he may not feel the loss, or it may prevent him from using the money badly. But I cannot help doing this great wrong towards Man, that I make myself dishonest. What hurts society is not that it should lose its property, but that it should become a den of thieves, for then it must cease to be society. This is why we ought not to do evil, that good may come; for at any rate this great evil has come, that we have done evil and are made wicked thereby. In like manner, if I let myself believe anything on insufficient evidence, there may be no great harm done by the mere belief; it may be true after all, or I may never have occasion to exhibit it in outward acts. But I cannot help doing this great wrong towards Man, that I make myself credulous. The danger to society is not merely that it should believe wrong things, though that is great enough; but that it should become credulous, and lose the habit of testing things and inquiring into them; for then it must sink back into savagery.
The harm which is done by credulity in a man is not confined to the fostering of a credulous character in others, and consequent support of false beliefs. Habitual want of care about what I believe leads to habitual want of care in others about the truth of what is told to me. Men speak the truth of one another when each reveres the truth in his own mind and in the other's mind; but how shall my friend revere the truth in my mind when I myself am careless about it, when I believe thing because I want to believe them, and because they are comforting and pleasant?...It may matter little to me, in my cloud-castle of sweet illusions and darling lies; but it matters much to Man that I have made my neighbours ready to deceive.
...
To sum up: it is wrong always, everywhere, and for anyone, to believe anything upon insufficient evidence.
If a man, holding a belief which he was taught in childhood or persuaded of afterwards, keeps down and pushes away any doubts which arise about it in his mind, purposely avoids the reading of books and the company of men that call into question or discuss it, and regards as impious those questions which cannot easily be asked without disturbing it--the life of that man is one long sin against mankind.
Det ena utesluter ju inte det andra, dessutom kan ju inte rummet lägga till information som redan tappats. Jag tycker jämförelesen haltar lite.Max_Headroom skrev:Har man en anläggning som grumlar bort förbättringen är det ju inte så lönt. Kanske därför många inte tycker att de är värda sina pengar, de har helt enkelt för dålig upplösning i sina anläggningar.
Ja, kanske det. Sen är det ju inte bara anläggningen som ska ha upplösning så det räcker rummet måste klara det också... Eller så hör man skillnaden men upplever den inte som en förbättring, utan en försämring. Det är nog det som ger utrymme för dom många olika varianter av kabalge som finns på marknaden, alla tycks hitta sina köpare, och så länge grjjorna säljer är dom inte för dyra tycker jag.
Det som folk kanske stör sig lite på är att man kan få enormt mycket större förändring/förbättring av ljudet om man lägger t.ex 20kkr på akustikåtgärder istället för en kabel... Men det måste ju ändå vara upp till var och en att avgöra vad dom vill lägga pengarna på. Och det är ju inte så lätt för alla heller, akustikåtgärder har ofta låg WAF och nåt måste man ju pula med, eller?
Hälften kanske
Isidor, så där jätte svårt är det inte att lyssna ut skillnader mellan kablar, ta god tid på dig, växla runt nån vecka i ett för dig känt system. Efter en sådan lyssning brukar man har fått ganska god hum om hur kabeln i fråga fungerar i ditt system. Vad den är bra på och vad den är mindre bra på.Isidor skrev:Rydberg,Hälften kanske
Och i den hälften erhöll du i din seriösa utvärdering statistiskt signifikanta skillnader? Om så får du gärna meddela detaljer kring testerna: testade produkter, testseriernas utfall, kringutrustning osv eftersom detta skulle vara otroligt spännande att få ta del av.
Ja nån gång i februari sa Thomas. Ska han på mässan kan man ju sncka mer där. Har iallafall 2 kandidater som jag testade på ett gäng igår (forum träff i Norrköping). Alla hämpnade över skillnaderna så det lovar gott.Morello skrev:Rydberg,
Att du inte tar å kammar hem prissumman som Thomas talade om förut40 000 kr är ju en bra början till ett par 802:or
JockScott skrev: kan man ta en Voodo kabel för 300kkr och få det att låta riktigt bra så visst har man obegränsat med pengar varför inte.
De som har obegränsat med pengar behöver nog inte heller all deras bilar i garaget, all värdelös konst på väggarna, och vad de nu gör för dem. Desamma är det med ev. stereoanläggningar, kan man lägga ner en svindlande summa så varför inte.
Att du inte provar MATSmats skrev:Men om vi tar Transparent. Om vi tar en 100 000 krs kabel och jämför den med Trans för 300 000 kr. Ger det så mycket bättre ljud så att det är lönt att invenstera? Bägge kablarna har ju samma ljudideal.
Det jag undrar om en superkabel för 300 000 picks är så mycket bättre än en superkabel för 100 000 kr? Jamenar det är ju 200 000 kr emellan och för dem kan man ju köpa andra roliga saker till sin anläggning.
Lasse mannenlasselite skrev:JockScott skrev: kan man ta en Voodo kabel för 300kkr och få det att låta riktigt bra så visst har man obegränsat med pengar varför inte.
De som har obegränsat med pengar behöver nog inte heller all deras bilar i garaget, all värdelös konst på väggarna, och vad de nu gör för dem. Desamma är det med ev. stereoanläggningar, kan man lägga ner en svindlande summa så varför inte.
Varför inte: för att om man bara skall hysta bort pengarna så finns det andra håll man kan kasta dem åt. hmpf
Håller med dig till 100%!!Rydberg: Helt riktigt att det som gott förlorat i anläggningen aldrig kan återskapas av rummet. Men ofta så får man ett bättre totalresultat om man ganska tidigt i utgiftstrappan börjar ta med rummet. Man kan på så vis få mycket fina resultat för relativt rimliga pengar.
mats skrev:Men om vi tar Transparent. Om vi tar en 100 000 krs kabel och jämför den med Trans för 300 000 kr. Ger det så mycket bättre ljud så att det är lönt att invenstera? Bägge kablarna har ju samma ljudideal.
Jag garanterar motsattsen i så fall!Isidor skrev:Rydberg,
Förnekelse? Låt mig bara konstatera följande: att delta i kontrollerade blindtester är det mest effektiva sättet att få visshet i vad man faktiskt kan höra. Rimligt välkonstruerade kablar/kablage ger garanterat inte upphov till några stora skillnader i verklig ljudkvalitet.
Jag vet idag ungefär var min gräns går, d.v.s. när de upplevda skillnaderna är så stora att jag är hyfsat säker på att de inte är hjärnspöken. Du borde prova själv någon gång, så kanske du blir en aning mer skeptisk till diverse okontrollerade resultat.
När du nu ändå uppenbarligen kommit så långt att du ibland testar blint, varför då inte fullfölja den vetenskapliga linjen och göra en statistisk analys också? Den extra insatsen för en välutbildad person som du är väl närmast försumbar?
matson skrev:Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS...
Kan du förtydliga dig en smula här? Menar du att någon tar min medlemsavgift och stoppar ner i sin plånbok? Hur vet du det i så fall?
ändra ljudkaraktär. En kabel skall vara neutral som möjligt. Om man vill ändra ljudkaraktär så kan man ju ändra på själva anläggningen. Herregud säger jag!!
Nu menar jag inte att t ex Öhman gör det, men det är ju en lika trolig fråga som att Stereophile lurar sina läsare.
Vad heter den kablen M_H?Max_Headroom skrev:mats:ändra ljudkaraktär. En kabel skall vara neutral som möjligt. Om man vill ändra ljudkaraktär så kan man ju ändra på själva anläggningen. Herregud säger jag!!
Jag håller med. I så fall behöver du inga 300kkr kablar, du kommer undan med några hundra-lappar.
Men det finns många som har en helt annan uppfattning och vill att kabeln ska påverka ljudet.
Jag kan faktiskt inte förstå varför allt som är dyrt och exklusivt inom Hifi automatiskt är dåligt.
Nja, eftersom det är okej att kalla folk sinnesslöa, lurade mm när dom läser Stereophile, Hifi & Musik, etc så vänder jag på det hela. Att MOLT är en bas för vissa tillvekare av t ex högtalare som "lurar" till sig köpare av sina produkter.
Nu menar jag inte att t ex Öhman gör det, men det är ju en lika trolig fråga som att Stereophile lurar sina läsare.

Dessutom testar jag rätt mycket själv här hemma och det är lite jobbigt att knocka sig själv medvetslös varje gång man bytt kabel för att glömma
Skillnaderna skulle du också hört i ett BT test, det var inte svårt. Illusion säger du, märkligt att alla som lyssnade märkte skillnaderna och på samma sätt.Isidor skrev:Rydberg,
Du bör vara väldigt noga med att poängtera att du inte utfört någon statisk analys på de blindtestade resultaten eftersom du annars lätt ger sken av en vetenskaplighet som inte existerar.
Om du t.ex. hade statistiskt analyserat resultaten när det endast var olika koppar i kablarna hade du sett att skillnaderna var en illusion.
Skillnaderna skulle du också hört i ett BT test, det var inte svårt.
Börjar bli trött på den grymt trångsynta inställning på detta forum, är ju bara att kolla på Isidors sista inlägg, han VET, det är så pinsamt löjligt så man fundera totalt i att skita i detta forum i framtiden.
Jag har två perfekt kandidater men har inte kommit på nått bra sätt att skifta mellan dem snabbt. Båda är XLR och jag har bara en xlt utgång på cd:n och bara en xlr ingång förstärkaren.Martin skrev:Börjar bli trött på den grymt trångsynta inställning på detta forum, är ju bara att kolla på Isidors sista inlägg, han VET, det är så pinsamt löjligt så man fundera totalt i att skita i detta forum i framtiden.
Iofs helt sant. Då förstår du att det kan vara irriterande med någon som påstår sig veta en massa saker utan att kunna visa det...
Jag menar du är alltså så pass säker på att kablar låter olika i din anläggning att du kan säga rakt ut på ett forum som detta att du vet det. Upp till bevis säger jag! Jag behöver inte bevisa någonting.
Om du t.ex. hade statistiskt analyserat resultaten när det endast var olika koppar i kablarna hade du sett att skillnaderna var en illusion.
JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.
JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.
Martin skrev:JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.
Verkar inte som att du vet vad du pratar om. Säg istället vad det skulle vara som är dåligt med blindtest just när man testar kablar. Enda skillnaden mellan blindtest och öppet test är ju (definitionsmässigt) att man inte vet vilken kabel man lyssnar på utan måste mha hörseln identifiera den. I övrigt kan man ju göra precis hur man vill i ett blindtest. man kan tex lyssna öppet i ett halvår på varje kabel om man så önskar innan man blindtestar...
Max_Headroom skrev:Inte riktigt. Stereophile finansieras med annonser. Det gör inte molt. Stereophile är ett vinnstdrivande företag som säljer tidningar, man vill därför hålla intresset så stor som möjligt. Ju mer prylar folk kan vilja läsa om, desto bättre. Om det påverkar ljudet mycket eller lite eller inte alls spelar ingen roll för dom. Dom ska sälja tidingar, inte hålla på med konsumentupplysning. LTS, som ger ut molt, är en idéell förening utan vinnstsyfte. Det finns inga skäl för LTS att gå ut med uppgifter som inte är väl undersökta och vistas vara korrekta.
matson skrev:Alltså, hur mår du egentligen?
matson skrev:Man kan ju inte bara vräka ur sig att en person, Öhman, skulle använda LTS och Molt som någon slags rekrtyteringsbas för kunder utan att ha någon form av bevis för påståeendena!
matson skrev:Har du överhuvudtaget läst Molt?
matson skrev:Att jag har åsikter om folk som köper kablar för 20,30,40 javadsomhelst papp är väl inte värre än att jag har åsikter om folk som har tubsockar nertryckta i loafers med tillhörande för korta byxor?
Det är ju endast min åsikt och den behöver ju ingen dela.
matson skrev:Att däremot ha som åsikt att Öhman skulle utnyttja MOLT för egen vinning är ju något annat(ledtråd:börjar på för och slutar på tal)
Det är lika troligt att den lilla kretsen runt LTS/MOLT känner varandra och vips så har man en fördel.
Kakan skrev:Trodde i min enfald att det var klargjort att order 'sinnesslö' inte användes i avsikten 'efterbliven' (även om det lätt kunde uppfattas så) och därmed också inte längre något som behövde bråkas vidare om.
Kakan skrev:Sedan blir jag inte klok på ditt sätt att argumentera kring hur man upplever kablar och dess prisvärdhet genom att slänga ur dig påståenden om enskilda personer och ideella föreningar.
Kakan skrev:Jag ser inte vad det har med saken att göra. Det enda det leder till är att du ger ett mycket oserieöst intryck, speciellt då dina påståenden inte har något med verkligheten att göra.
Kakan skrev:Att det finns olika åsikter och att du upplever att det är "alla mot mig" i många av diskussionerna/debatterna kan jag förstå. Även om det upplevs frustrerande, försök förstå att det inte leder ämnet eller debattklimatet framåt med orimliga påhopp.
Kakan skrev:Hoppas du förstår att jag med detta inlägg är ute efter en bättre ton i debatten, och inte försöker dj-las med dig
henricsson skrev:"nin" bråkar vidare. Vad ovanligt.
henricsson skrev:Börjar bli smått pinsamt nu. Speciellt när du undviker att svara på om du är samma person som går under nicket nin på HF.nu.
subjektivisten skrev:henricsson skrev:"nin" bråkar vidare. Vad ovanligt.
Ja, eller så är det så att du ser på detta med så förefattade ögon så du ser inte vad som verkligen skrivs. Det tror jag låter mkt mer troligt.
henricsson skrev:Börjar bli smått pinsamt nu. Speciellt när du undviker att svara på om du är samma person som går under nicket nin på HF.nu.
Pinsamt? Nej, jag överlåter pinsamheter till dig, det fixar du så bra så.![]()
Har jag någonsin inte sagt att jag är samma person?![]()
Det har ju varit allmänt kännt länge ju, vad det har med saken att göra.
Sedan måste jag gratulera "LTS-falangen" till att få Rydberg lämna skutan på obestämd tid. Ni hoppas väl snart ha en helt likriktad forum utan några åsikter som inte stämmer överens med era.![]()
![]()
Dax inse att på detta forumet kan man ha olika åsikter, så länge man inser att ens egna inte är dom rätta sanna åsikterna som vissa förespråkar här.
henricsson skrev:Det är mest du som skapar dålig atmosfär här på faktiskt.
henricsson skrev:Det roliga med dina inlägg är att hur mycket teknisk förklaring du får om ex. hur hårt vinyl suger rent tekniskt så ger du dig aldrig.
henricsson skrev:Allt är subjektivt. Du glömmer nog att det händer en hel del innan musiken når örat och tills det är musikåtergivning 100% fysik. Det har jag sagt 10ggr förr på HF.nu men då klandrar du dig fast vid saker som master & att folk är olika, osv. Visst men innan hjärnan tar vid så är ljudåtergivning fysik och inget annat. Du kan ju prova att försöka motivera motsatsen.
henricsson skrev:Jag ställde en enkel fråga två gånger men du struntade i att fråga. Därav min undring. Det har väl iaf lite med saken att göra - du går under namnet subjektivitisten på ett tekniskt forum. Ditt mission är ganska uppenbart, precis som du skriver nedan.
henricsson skrev:Är du blåst eller spelar du bara?? Det är bara du + likasinnade som nämner LTS i var varannan tråd.
henricsson skrev:Vad fan är du ute efter?
Nej, verkligen inte. Om folk stör sig att någon inte tycker som dom så är det inte MITT problem. Men att skapa dålig atmosfär har däremot andra stått för när dom idiotförklarar folk som köper vissa saker eller har en viss åsikt. Öppna ögonen lite mera.
Du har inte förstått något alls. Men i din fantasivärld så är en CD perfekt även om den kom direkt från ett gammalt kassettband.
Så kolla upp saker lite bättre innan du häver ur dig trams, tack!
Tyvärr har jag knappt sett något inlägg av dig som har någon form av insikt hur folk behandlar musik på skiva. Men som sagt, du vet ju utan att veta.
Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:
1. Tänk oss den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta anläggningen men där ALL musik låter dåligt. Skulle du välja den ändå eller skulle du välja en som musiken låter bra genom fast den lär färgar ljudet?
2. Skivan brukar anses som originalet man ska återge. Men om skivan finns i 100-tals olika utgåvor där alla låter olika, vilken är då den rätta? För hur stor mening är det att få en väldigt bra återgivning av en felaktig skiva som har föga med masterbandet att göra?
Så istället för att försöka hoppa in bland dom stora pojkarna så kan du ta det mera easy. Eller så gör du inte det, it's up to you.
henricsson skrev:Kolla bara övrigt-forumet. Jag mäter hela dagarna eller nått sånt skrev du i jobb-tråden. Vad ville du ha sagt med det t.ex.?
henricsson skrev:Bara ett exempel på din genomgående tråkiga ton.
henricsson skrev:Trams? CD är bättre än vinyl ur ett tekniskt perspektiv. Punkt slut.
henricsson skrev:Inlägg av mig? Vad yrar du nu om? Måste man ha insikt i musiktillverkning för att förstå sig på HiFi? Jösses. Men klamra dig fast vid sådant du tror dig ha koll på. Varsågod.
henricsson skrev:Så sjukt vinklad/ledande fråga..
henricsson skrev:Men du, allt detta går att mäta såsom dynamikomfång, distorsion, m.m.,m.m. Eller det är inte alls objektivt?
subjektivisten skrev:henricsson skrev:Bara ett exempel på din genomgående tråkiga ton.
Som sagt, kommer från rätt mun.
subjektivisten skrev:hehe, jag skulle vilja se dig mäta dig vilken skiva som låter närmast masterbandet UTAN att jämföra masterbandet. Lycka till.
mats skrev:Ja menar det är ju rätt så dyrt och då undrar jag om det är överpris på vissa kablar på marknade eller är priserna befogade?
subjektivisten skrev:Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:
1. Tänk oss den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta anläggningen men där ALL musik låter dåligt. Skulle du välja den ändå eller skulle du välja en som musiken låter bra genom fast den lär färgar ljudet?
2. Skivan brukar anses som originalet man ska återge. Men om skivan finns i 100-tals olika utgåvor där alla låter olika, vilken är då den rätta? För hur stor mening är det att få en väldigt bra återgivning av en felaktig skiva som har föga med masterbandet att göra?
Tank skrev:Tja, kanske svarar ingen för att de som lyssnat på en förmodat 100% korrekt anläggning inte har funnit att det låter dåligt?
mats skrev: Det är var och ens fulla rättighet att slänga ut sina pengar på något onödigt. Onödigt eftersom jag är mycket tveksam att en kabel som kostar 300 000 kr kan bli så mycket bättre än en kabel för 100 000 att man märker en sådan skillnad att det är lönt med ett köp.
mats skrev: Det är var och ens fulla rättighet att slänga ut sina pengar på något onödigt. Onödigt eftersom jag är mycket tveksam att en kabel som kostar 300 000 kr kan bli så mycket bättre än en kabel för 100 000 att man märker en sådan skillnad att det är lönt med ett köp.
subjektivisten skrev:Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:
freann skrev:Så vilken är bäst. Ja, jag kan inte bestämma mig. Det beror på humör och inte minst vilken musik jag spelar. När den ena är igång, saknar jag efter ett tag den andra...
dawen skrev:Ärligt talat, såhär argumenterade jag på högstadiet.
dawen skrev:För övrigt kan jag berätta att jag då jag besökte Ino Audio fick provlyssna omastrat material jämfört med mastrat material, och det va rmaterial som tydligen ansågs som lätt mastrat. En röreq lyft vid någon frekvens, och någon dB kompression. Skillnaden var verkligen stor! Rösten lät verkligen dränkt på den mastrade versionen, medan den var tydlig på den omastrade! Slagverket hade otroligt mycket mer karaktär på den omastrade versionen. Vi jämförde två olika utgåvor av Björk också, stor skillnad!
dawen skrev:Borde inte vara speciellt svårt alls att köra in flera olika versioner och matcha dem jämfört med varandra.
matson skrev:Skall man orka svara på subjektivistens infantila inlägg?
Nej, jag tror jag hoppar över det.
Hoppas det endast var subjektivisten som trodde att jag kunde ställa medicinsk diagnos utifrån kabeldisskussioner via internet. Hur övertydlig måste man bli?
Naqref skrev:Omm en tekniskt perfekt anläggning får all musik att låta dåligt så skulle jag välja den anläggning som färgar ljudet. Men det är en hypotetisk fråga som tyvärr inte bekräftas av mina erfarenheter. Jag har lyssnat på musik via anläggningar som inte är 100% men åtminstone är relativt rätt goda rent tekniskt och mycket musik låter helt fantastisk där.
Naqref skrev:Man kan inte, med mindre än att man har tillgång till masterbandet, veta vilken som är den rätta! Dessutom så kan man, med viss subjektiv rätt, hävda att om masteringen har utförts för att få till ett visst sound att så vill musikskaparen att det ska låta just då och då är alla skivor rätta!
subjektivisten skrev:dawen skrev:Ärligt talat, såhär argumenterade jag på högstadiet.
Öhhh, personen i frågan har hackat på mig i flertal debatter på bl a HF. Så om du vet mer om mig i denna fråga så kanske du kunde berätta det. Om inte, tyst tack.
För min personliga del skall jag genast lägga av med hifi den dag jag lyssnar på musiken genom att avläsa mätresultat istället för att tro på mina öron, men det är min infallsvinkel, andra må ha sina.
Däremot borde det stå alla fritt att delge sina erfarenheter utan att avkrävas teknisk bevisning,
Blindtest är nog bra, men även denna test är en konstruerad situation som leder till felkällor, beroende på förväntningar, prestige mm. Lättast är det ju för dem som förnekar alla förändringar, de kan ju intala sig, omedvetet eller medvetet, att de aldrig hör någon skillnader.
Däremot "Magnuz" håller jag inte med dig om att man skulle nödvändigtvis skulle vara lurad om man köper en svindyr kabel, då vi inte vet vilket mål denne köpare har med sitt val.
dimitri skrev:Att ge sig in i leken
eller
Den som ger sig in i leken får leken tåla
Öhh? Har jag hävdat det? Inte medvetet i varje fall. Det här känns bekant på något sätt...
Min kursivering.Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar. Jag skulle nog kalla det att man är lurad.
För det första: vet man att blindtest leder till felkällor, eller är det en spekulation? För det andra: Varför skulle man inte vilja höra skillnader? För det tredje: Finns det någon som förnekar alla förändringar?
Öh jaha,
och vad gör att man blir upplyst? Ens utbildning?
Känns som att om en upplyst aldrig kan ha fel eftersom det ligger en negativ klang i naiv.
Törs påstå att det inte finns nån här inne som bara tillhör lägret upplysta varje gång det diskuteras något.
Att vara logisk och verbal med akademisk utbildning gör inte att nåns förutfattade meningar till sanningar för de.
Då inser man ju givetvis att det blir lätt att tillverka en kabel, säg med en oerhört dyr finish, eller med onödigt dyra material. Saker som inte är konstruktionsrelaterade, utan snarare har med användarens smak att göra.
freann skrev:Olika komponenter tolkar signalen på olika sätt. Det finns *ingen* komponent som tolkar signalen korrekt. Anser jag.

Morello skrev:
Det som jag anser vara konstigt är att en icke helt oansenlig mängd konsumenter uppenbarligen tror att de får någonting utöver det ordinära, dvs något extraordinärt, när de slantar upp ett par hundra lax för en kabel.
Morello skrev:Harryup,
Vad jag menar är att det är fullt möjligt att hitta två kablar som kostar 500 kr resp. 300 kkr som besitter ekvivalenta egenskaper. Så är inte fallet med lyan i Tensta resp. strandvägen - dom ligger ju på olika adresser till att börja med.
freann skrev:Dahlqvist:
Sant - död ting kan inte tolka, det krävs ett intellekt. Samtidigt tycker jag att termen "färgning" är för trubbig. En komponents återgivingskaraktär är lite för komplex för att rymmas i en term som mäts i "mer" eller "mindre". Och sedan har vi ju det där med "neutral"... Tur att jag inte är ljudtekniker...
En tanke - vad händer om man låtar ett gäng litteraturkritiker recensera hifi? Appropå objektivt kontra subjektivt...
/Freann
Jag måste nog utgå från att vederbörande aldrig åkt Ferrari, än mindre öppnat motorhuven och tittat
Bravo skrev::) Ja "Magnuz", din sista fråga först, ditt kommentar var???Öhh? Har jag hävdat det? Inte medvetet i varje fall. Det här känns bekant på något sätt...
Du skrev tidigare:Min kursivering.Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar. Jag skulle nog kalla det att man är lurad.
Hur vet du det?
Bravo skrev: Jag tror att denne person vill vara värst, exklusiv och detta värde representerar tillsammans med ljudet en bra kabel för denne som givetvis inte är 100 ggr. bättre än en kabel för 3000 kronor, rent ljudmässigt. Denne person är dock nöjd först när han fått det ultimata, först då kan han njuta av musiken med sinnena.
I övrigt håller jag med dig, så vad är der "du känner igen"?
Bravo skrev:Du skrev:För det första: vet man att blindtest leder till felkällor, eller är det en spekulation? För det andra: Varför skulle man inte vilja höra skillnader? För det tredje: Finns det någon som förnekar alla förändringar?
Ursäkta mig "Magnuz", men nu spelar du väl naiv, givetvis förstår du väl att den som har bestämt sig för att inte höra några skillnader är mindre benägen, medvetet eller omedvetet, att höra några skillnader, då denne vet att det inte är några skillnader. Det är väl inte så konstigt.
Bravo skrev: Visst får man bli ifrågasatt, men det är långt mellan frågor och hävdanden att det man hör endast är en illusion som "Rydberg" blivit utsatt för.
Magnuz skrev:Det kanske det är, men jag förstår inte vad som skulle vara så farligt med att någon hävdar att det man hör är en illusion.
Harryup: Quote:
Undrar om man har samma tjafs i frimärkssamlar kretsar där man idiotförklarar nån för att ett frimärke inte kan vara värt vad någon är villig och betala för det.
Lysande sickan.
mats skrev:Harryup: Quote:
Undrar om man har samma tjafs i frimärkssamlar kretsar där man idiotförklarar nån för att ett frimärke inte kan vara värt vad någon är villig och betala för det.
Lysande sickan.
Tyvärr inte lysande ett endaste dugg. Pågrund av att frimärken blir värdefulla eftersom de är sällsynta. Transparents eller Nordosts kablar är inte sällsynta.
MEN det ändrar inte att saken är den att jag tror inte att man kallar folk diverse tillmälen för att han eller hon tycker att ett frimärke ser trevligt ut och man betalar en ansenlig summa för att man bara måste ha det.
mats skrev:Harryup: Quote:
Lysande sickan.
Tyvärr inte lysande ett endaste dugg. Pågrund av att frimärken blir värdefulla eftersom de är sällsynta. Transparents eller Nordosts kablar är inte sällsynta.
mats skrev:Jag menade att dyra frimärken är sällsynta överhuvudtaget. Det är inte dessa kablar och jag tycker man är sällsynt dum särksilt mot sig själv eftersom man kan nog hitta lika bra kablar som kostar mycket mindre.
Det är så dumt så dumt. Tänk om jag köpte en tablettaskt för en miljon kr. Hade inte det varit dumt? Men varför är det så. Det är väl upp till var och en att betala en miljon för en tablettask. Jaså det finns billigare och smakar lika gott?
Tänk om jag köpte en tablettaskt för en miljon kr. Hade inte det varit dumt? Men varför är det så. Det är väl upp till var och en att betala en miljon för en tablettask.
Visst får man bli ifrågasatt, men det är långt mellan frågor och hävdanden att det man hör endast är en illusion som "Rydberg" blivit utsatt för.
Objektivt och neutralt är svävande begrepp då de inte definieras, objektivt kan nog en kabel mätas med känd teknik, men den säger inte hur det låter när det denna kabel förmedlat når dina öron, detta beror på flera faktorer, vare sig vi vill eller inte.
Vad som är neutralt, och neutralt till vad, är högst individuellt, var och en gör sin egen bild av detta, ensam eller i grupp.
Hur man nu vill angripa detta är högst personligt och individuellt och upp till var och en, men att man i varje fall måste redovisa statiska serier mm. från en upplevelse är en smula absurt.
Hur många kan ordna till en sådan?
Däremot kan ju omfattande lyssningstester med olika deltagare som exempelvis "Rydberg" redovisar faktiskt vara väldigt intressanta och värefulla ändå.
Isidor skrev:Bravo,
Nu är det så att a) kopparmaterialet i kabeln ger helt försumbara skillnader som inte ens är mätbara med normal mätutrustning (som i sin tur är hundratals till tusentals gånger känsligare än den mänskliga hörseln*) och b) det i psykoakustiskt vetenskapliga sammanhang är välkänt att otränade lyssnare ofta har stora svårigheter att i blindtest skilja t.o.m. mellan olika högtalare som tränade lyssnare utan minsta besvär identifierar med total säkerhet och som rent mätmässigt uppvisar enorma skillnader.
Egentligen räcker både punkt a och b separat som väldigt starka anledningar att kritisera Rydbergs resultat. Tillsammans anser jag att de utgör ett överväldigande starkt skäl att begära fram mer konkreta bevis.
Harryup skrev: Ok, A man kan inte mäta skillnad på olika kopparlegeringar eller vad du menar.
Och? Eftersom jag är av den åsikten att man kan höra skillnad på olika kablar under vissa betingelser så vad spelar det för roll vad dom är gjorda av?
B: Har varit med om att musiker ur philharmonin i Stockholm inte kunnat höra skillnad på några högtalare alls, däremot har samma person inga problem att höra skillnader mellan olika exemplar av nära nog identiska violiner. Omständigheter under en test påverkar resultatet och tidigare erfarenheter påverkar fast inte alltid i den riktning man tror. Har dock erfarenheten att tjejer ofta är väldigt duktiga på att höra skillnader då dom inte har samma prestige eller behov av att veta bäst.
CalleG skrev:Om man ändå är nere på så hårfina skillnader som kopparslag i kabeln så borde det väl vara fler saker som kan spela in? Grannen pratar i en mobiltelefon, frysen går igång, fingeravtryck på kontakten, solfläckar?
Jag säger inte att man inte kan höra skillnad på kopparslag, men nog måste det finnas annan extern påverkan i ett normalt bostadsrum och en normal (fast väldigt bra) stereo som har flera magnituder större inverkan på signalen?
Detta skulle också tala MOT blindtest, åtminstone av den typen där man sitter och switchar mellan två kablar. För att höra någon skillnad på den nivån känns det som att det krävs avslappnad lyssning under en längre tid, där man får tillfälle att verkligen låta alla detaljer sjunka in ordentligt. Det går väl föralldel att arrangera ett blindtest på det viset också, men det är mycket svårare och mer tidsödande... säg att man behöver 1 veckas avslappnad lyssning per kabel, och 2x10 "sessioner"... det är ett halvår nästan innan man får reda på vad man lyssnar till och då har öppetköp-perioden redan gått ut, tråkigt då om det var 300000kr-kabeln som förlorade.
Thomas_A skrev:Sven,
!!!!
Vilken induktans har M1????
T
Johan_Lindroos skrev:Sven, jag har ett par Monster M1 i min kabelkartong. Tycker du att jag ska koppla in dem?Kanske kul att prova...
henricsson skrev:Kul iaktagelse subjektivitisten,
detsamma gäller ju detdära med att få in TV1000, klippa koaxial steg för steg.
Har det något med saken att göra hifi-mässigt? Eller är det endast en fråga om antenn?
isidor skrev:I det här fallet är det hela rättframt eftersom mätningarna utförs på den elektriska sidan med en noggrannhet som är flera storleksordningar högre än hörselns. På den akustiska sidan är det inte alls lika enkelt.
Harryup skrev:Morello:
Ok, vet din åsikt även om jag inte delar att den skulle vara allmängiltig.
Fast jag tänkte mer på "uppladdning" om några sådana saker skulle vara mätbara över tiden i en befintlig koppling. Om man kopplar ur kabeln går det ju inte att mäta.
Morello skrev:Harryup,
Du frågade tidigare om "inbränning". Mig veterligen excisterar inte några sådana effekter. Även om extremt små förändringar skulle äga rum i kristallstrukturen är konsekvensen av detta endast av akademiskt intresse.![]()
Så du menar alltså att man behöver inte F/E testa CD/Slutsteg/Försteg/etc alltså? Eftersom vi kan läsa ut allt via mätningar? Vore intressant att veta hur man läser ut t ex soundstage.
Isidor skrev:subjektivisten,
Jag har varit extremt noggrann med att hela tiden påpeka att man inte kan mäta upplevelser. Däremot kan man speciellt från mätdata på den elektriska sidan enkelt konstatera om skillnad föreligger eller inte. Om signalen är identisk ned till -140 dB (som är den praktiska mätgränsen) så finns inga som helst möjligheter att någon kan höra skillnad.
Harryup skrev:Morello:
Ok, vet din åsikt även om jag inte delar att den skulle vara allmängiltig.
Fast jag tänkte mer på "uppladdning" om några sådana saker skulle vara mätbara över tiden i en befintlig koppling. Om man kopplar ur kabeln går det ju inte att mäta.
Ondjultomte skrev:Morello skrev:Harryup,
Du frågade tidigare om "inbränning". Mig veterligen excisterar inte några sådana effekter. Även om extremt små förändringar skulle äga rum i kristallstrukturen är konsekvensen av detta endast av akademiskt intresse.![]()
Nu har jag ett litet akademiskt intresse av detta. Du måste förklara vad du menar med "ändring" i kristallstrukturen.
Vilken metal talar vi om? Vilken ändring? Du menar bara deformation kanske ? Eller rekristallisation? Jag är väldigt nyfiken på hur man i vardagsmiljö ska kunna påverka kristallstrukturen
Isidor - bara för att vara djävulens advokat - hur bevisar man att mätningarna gjorda är relevanta i alla belastningsfall och för alla möjliga dynamiska signaler/-förlopp?
Isidor skrev:Harryup,
Det är bara att acceptera att vissa fenomen inte är så märkliga att hantera som en del vill göra gällande.
Morello skrev:Jag menar alltså OM någon förändring skerJag är inte övertygad att det över huvud taget sker någon förändring på en mikroskopisk skala.
Isidor skrev:1.Det handlar inte om att alla kablar låter lika.
2.Vad det handlar om ovan är enbart om man kan höra skillnad mellan olika kopparkvaliteter i för övrigt identiska kablar.
3.Ett riktigt dåligt dielektrikum kan yttra sig i överdrivet hög kapacitans, vilket via filterverkan som uppstår i kombination med ingångsimpedansen kan vara hörbart - speciellt om vi talar om långa kablar.
Harryup skrev:Jag har definitivt hört skillnad på kablar vid tidigare tester både blinda och öppna, fast idag vet jag inte vad jag lyssnade på.
Har fått upp ögonen för nätsladdars betydelse efter mina konstiga jordproblem hemma och hur andra använder skärmade nätkablar (läs sjukhusinstallationer, labb, MRI) och undrar om man inte lyssnar väldigt mycket på olika kablars störningskänslighet också.
Kommer definitivt avstöra och skärpa upp kabeldragningen hemma innan jag testar ännu mera.
Och denna laddning skulle kunna laddas ur då man kopplar med kabeln?
Så ni menar alltså sammanfattningsvis att en kabel som transporterar signalen helt ofärgad/opåverkad inte behöver kosta många kronor?
När man ser kabelrecensioner som pratar i termer av "tydlig bas", "fin transientåtergivning" etc så talar man egentligen om hur kabeln färgar ljudet på ett sådant sätt att det låter bra i en specifik anläggning/lyssningsrum, inte egentligen att kabeln är "bra" i någon objektiv mening? (Det låter kanske inte så kontroversiellt men jag hukar mig ändå )
Gäller detta resonemang även digitalkablar, där detta magiska "jitter" är en obligatorisk del i förklaringen till varför en viss kabel är så dyr?
Så ni menar alltså sammanfattningsvis att en kabel som transporterar signalen helt ofärgad/opåverkad inte behöver kosta många kronor?
Isidor skrev:Harryup,Och denna laddning skulle kunna laddas ur då man kopplar med kabeln?
Laddningen försvinner oändligt mycket fortare än du hinner tänka musikalitet, oavsett urkoppling.![]()
Det enda möjligen hörbara påverkan jag kan tänka mig från ur- och inkoppling är om man har ett tjockt oxidskikt på kontakterna som skrapas bort när man rör på kontaktytorna. Men då talar vi verkligen om tjocka skikt, inga mikroskopiska fenomen.
Max_Headroom skrev:Så ni menar alltså sammanfattningsvis att en kabel som transporterar signalen helt ofärgad/opåverkad inte behöver kosta många kronor?
Visst, varför inte?
När det gäller digitalt kablage är Max förespråkare av optisk överföring. Hellre optisk med toslink än koax med RCA-pluggar.
Morello skrev:Hur signifikant var blindtestet och hur gick det till? Man hör ganska ofta talas om blindtester, som vid närmare granskning visar sig sakna signifikans. Någon här på forumet berättade om ett blindtest och det visade sig att serien bestod av 2 försök50% signifikansnivå alltså
På något annat forumet berättade någon att "..min fru som stod i köket....." eller "....min flickvän som inte alls är intresserad....... till å med hon hörde skillnad blint....." osv.
Om nu skillnaderna sægs komma efter någon månad, hur i hela friden skall vi sækert kunna verifiera skillnaden, om den ens finns?? Ær det rimligt att tro att vi kan minnas exakt hur det læt nær vi lyssnade før 2 månader sedan på samma grejor och musik?? Hur mådde vi då, och hur mår vi idag?? Skillnaderna i ljud mellan två olika kablar, kan enligt mig inte benæmnas som stora, med mer æn att det ær fel på den någon av kablarna. Om då skillnaderna som ev kan høras, ær små, ja mycket små t o m, ja då ær ju frågan hur sjutton man kan tro att man skall kunna sækert pricka in dessa ev skillnader i ett korrekt blindtest, utført en eller flera månader efter den initiala lyssningen!?
Kan vara så, ofta. Men även om det kan finnas små skillnader mellan olika kablar så är de för mig helt enkelt inte tillräckligt intressanta. De skillnaderna spelar inte så stor roll för musikåtergivningen tycker jag. Så länge man febrilt försöker lösa alla de fysiska problem som ett par geometriska högtalare i ett vanligt rum innebär för ljudvågor så orkar jag inte ens försöka höra någon skillnad mellan kablar. De är generellt så pass bra musikåtergivare att det nästan är löjligt.Menar ni på fullaste alvar att det inte är ngn skillnad mellan kabelA och kabelB?
Den tanken har slagit mig många gånger ocksåBara en liten tanke... alla ni som inte ens är intresserade av kablar för någon liten tusenlapp... vad gör ni här i en diskussion om kablar i fler-hundratusen-klassen får det inte riktigt att gå ihop...
adagio skrev: Visst spelar förväntningar in och även utseende, men för att ta din oboy jämförelse,
spelar kärlets utformning och material stor roll för smak och arom vid både vin/whisky
och en dryck som kaffe tom.
Dr_Tinnitus skrev:Tænk om digniteterna inom kabelværlden børjade sprida tesen att
en kabel måste spelas in i ca en månad før att sen prestera sitt bæsta
i ca 1-1,5 år, dærefter børjar kabeln bli "utsliten" på ett eller annat sætt,
som naturligtvis "tydligt" grumsar det smæcktande vælljudet.
Nattlorden skrev:Bara en liten tanke... alla ni som inte ens är intresserade av kablar för någon liten tusenlapp... vad gör ni här i en diskussion om kablar i fler-hundratusen-klassenfår det inte riktigt att gå ihop...
Nattlorden skrev:Magnuz - menar du på fullt allvar att du tror att någon som inte har råd med att kasta 300,000:- i sjön skulle kunna "lockas" i fördärvet via att nån här på faktiskt råkar gilla en sån kabel?
Nattlorden skrev:Förväntar mig antingen A*tt plockar bort sitt osmakliga hypotetiska resongemang med
mig som lagbrytare tillsammans med en ursäkt eller att moderatorerna plockar bort det.
Vet inte riktigt hur jag ska säga det här, men jag känner mig tvungen att påpeka det, annars kommer du bryta ihop totalt när du väl upptäcker det. Du måste ha två kablar till dina högtalare. Alltså måste du köpa en till likadan, tyvärr. Förstår att det måste komma som en chock för dig. Det är lika bra att du säljer bilen och utökar lånet på huset annars kommer du inte att bli nöjd med ditt kabelljud.Jag har köpt en högtalrkabelkabel för 123.500 kr.
Men: jag blir verkligen förbannad, kränkt och genuint ledsen när några förtåsigpåare, kvasitekniker med sitt anhang ids påstå, på fullt allvar, att deras 300-1000 kronor kablar är minst lika bra som mina.
Monster Ultra-High Speed Internet Phone Cable Using RJ11 Connection for the highest performance hookup of modem to wall plate. With Monster Cable® XLN® technology receive ultra-fast, noise-free Internet access.
Monster's high bandwidth, high performance FireLink 300 connection offers high speed hookup of audio/video components with 1394 connections such as DVD players, digital camcorders, digital VCRs and digital TVs. FireLink 300 delivers improved overall performance with rich, vibrant color, razor sharp detail, and crystal clear sound.
Monster's IEEE 1394 FireLink cable provides the fastest possible data transfer for multimedia applications. FireLink uses real-time data transfer to ensure the video signal retains brilliant color and picture detail, while XLN Xtra Low Noise technology delivers accurate, ultra low-loss digital signal transfer.
mats skrev:Något säger mig att Morello inte har Kimberkablar i sin anläggning. Men jag är inte säker.
Hej!
Först när A* läste rubriken tänkte han att siffran 300,000 kr eventuellt mest var
lite sisådär retfullt retorisk, men det finns faktiskt så dyra hifikablar nämligen b.l.a?
Transparent Opus MM h-talarkablage:
2,4 meter 3 meter 3,6 meter 4,5 meter 6 meter
342000:- 353000:- 365000:- 382000:- 411000:-
samt Opus MM XLR:
1meter 1,5meter 2meter 3meter 4,5meter
184000:- 192000:- 201000:- 215000:- 242000:-
Om vi utgår ifrån att priserna gäller varsitt kabel-par så skulle hifikablage för
7:1-system samt subbas gå på +2,000,000 kr (blir billigare biograf köpa? )
Kanske skulle öppna en ny tråd?, med rubriken:
Vad är det för hembio-anläggningar som krävfa hifikablage à la +2,000,000 kr?? (exkl
apparatsladdar )
Mvh A*
Nu får inte skriva så Audio, du gör ju så att en gammal man (37) nästan dör av skratt
Audiomanikern skrev:Hej!
När A* efter en stund verkligen insett vidden av priserna de lite längre högtalarkablage
à 411,000 kr samt signal-dito à 242,000 kr betinga (per par?/styck?) kom den litet girigare
delen utav A*s husse på att ngt som inte finns på audio-marknaden är ju faktiskt.se
studiomonitor-högtalarkablage & Co! Ännu bättre har ju en hel del studios det betydligt
bättre ställt med tillgång på kapital än (i stort sätt) samtliga privatpersoner, dessutom
kan de dra av denna kostnad! Vilken marknad!!... Neej förresten, kom just på att alltför
många studiorävar har alltför stor ljudvana (pga sitt yrke) för att kunna "förvirras"!
JajA* får väl komma på ngn annan scam då,![]()
!!
Mvh A*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster