Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Personligen är jag "rent filosofiskt" inne på diffusering.
Vad jag tänker på då, är att en verklighetstrogen upplevelse - av ljud upptaget i ett rum - borde innehålla en mängd olika infallsvinklar mot öronen.
Fantomljudkällor kan man ju i sig åstadkomma med enbart ljud från två punkter.
Men fantom-realismen kräver sannolikt mer än så.
Det måste förstås finnas en rimlig balans mellan direkt-vektorn och de olika reflex-vektorerna för att upplevelsen skall bli naturlig.
Strmbrg skrev:Jag tycker att ämnet rumsbehandling är intressant.
Inte minst eftersom det tar fokus från pryleriet en aning.
Det finns uppenbarligen flera läror och kanske till och med diametralt motsatta "sanningar" om hur rumsbehandligen skall utföras.
Peter Steindl berättade att han är återhållsam med dämpning, men tillämpar diffusering. (Med reservation för att jag missförstod.)
Vad som inte framkom - medans jag besökte Bremen-rummet på mässan - var om denna rumshantering specifikt är vad just ägghögtalarna kräver.
Jag stannar där, fördjupar mig i en platta ett tag och återkommer.
IngOehman skrev:...
Dåliga apparater liksom dito rum hamnar i vägen för musiken, genom
att hindra eller störa/pocka på egen uppmärksamhet.
...
Vh, iö
Strmbrg skrev:OT förvisso, men efterrsom det är "min" tråd:
Jag skulle kunna gå så långt att påstå att även "läckra apparater" och "sketafräcka högtalare" kan vara ogynnsamma för den pura musikupplevelsen.
Den visuella och prylmässiga attraktionen hos dem kan distrahera och ta fokus från musiken.
RogerGustavsson skrev:
Släck lyset i rummet, bomma för ev. fönster och täck alla displayer och skrikiga kontrollampor/dioder!
celef skrev:det verkar konstigt att man kan byta ut det ena mot det andra
KarlXII skrev:Ska man lyssna liggandes i fosterställning i 37,5-gradigt vatten också?
Strmbrg skrev:Jag tycker att ämnet rumsbehandling är intressant.
Inte minst eftersom det tar fokus från pryleriet en aning.
Det finns uppenbarligen flera läror och kanske till och med diametralt motsatta "sanningar" om hur rumsbehandligen skall utföras.
...
Piotr skrev:celef skrev:det verkar konstigt att man kan byta ut det ena mot det andra
Det kan man ju inte och samtidigt förvänta sig likvärdigt resultat.
Vad jag tror man finner i de flesta fall är dock att någon form av behandling av i synnerhet förstareflektionerna är av godo.
Kan inte på rak arm påminna mig om något fall där jag föredragit en kal yta framför något av alternativen absorbtion/diffusion/"deflektion".
Tycker ofta det blir trevligt med dämpning av bakvägg och diffusering av sidovägg.
/Peter
mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Alltså, om jag begripit rätt:
En stor mjuk soffa är en absorbent (Stig Carlsson tyckte man skulle ha en sån mellan högtalarna).
En mjuk matta på golvet eller en tjock vepa på väggen (vem har såna?) är absorbenter.
En bokhylla är en diffusor (förutsatt att det är böcker i den, gärna i olika storlek och lite oregelbundet placerade).
Blommor, krukväxter är diffusorer.
Lyssnare är difusorer och kanske absorbenter samtidigt, i all fall om de har mjuka kläder på sig.
Så långt vad jag tror.
Men:
Oljemålningar, spända på ram, hur fungerar de akustiskt?
Fönsterrutor (det finns tre stora fönster i mitt vardagsrum)?
Bord, stolar, skåp med hårda och jämna ytor?
Hur fungerar de?
Nattlorden skrev:Högre än gyllene snittet menar du?
Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
Strmbrg skrev: Jag skulle kunna gå så långt att påstå att även "läckra apparater" och "sketafräcka högtalare" kan vara ogynnsamma för den pura musikupplevelsen.
Den visuella och prylmässiga attraktionen hos dem kan distrahera och ta fokus från musiken.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
Ok, har man 2,5000 meters takhöjd så är 5/8 = 1,5625 meter från golvet.
Om tavlan är 70 cm hög så får tavlan sticka upp 0,2625 meter.
Överkant på tavlan blir då 1,825 meter över golv. Har jag förstått det rätt då?![]()
Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
En stor mjuk soffa är en absorbent (Stig Carlsson tyckte man skulle ha en sån mellan högtalarna).
En mjuk matta på golvet eller en tjock vepa på väggen (vem har såna?) är absorbenter.
En bokhylla är en diffusor (förutsatt att det är böcker i den, gärna i olika storlek och lite oregelbundet placerade).
Lyssnare är difusorer och kanske absorbenter samtidigt, i all fall om de har mjuka kläder på sig.
Så långt vad jag tror.
Men:
Hur fungerar de?
Strmbrg skrev:Har då detta måttsförhållande någon relevans vad gäller rumsmått, högtalar- och/eller lyssnarplacering?
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
Gyllene snittet är inte varken 5/8 eller 3/8, eller det ena i det andra.
Gyllensnittet är den kvot mellan två ting där det mindre förhåller sig
till det större som den större till summan av de tu.
Det gör gyllene snittet till sisådär 1,618 eller om man hellre vill 0,618.
Vh, iö
- - - - -
PS. Alltså: A/a = (A+a)/A, vilket ger A/a = 1 + a/A, av vilket man finner
att A/a blir ~1,618 och a/A blir ~0,618.
IngOehman skrev:mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Så långt vad jag tror.
Men:
Hur fungerar de?
De flesta av de saker du nämner har en kombination av absorber-
ande och diffuserande egenskaper (och faktiskt lite andra egenskaper
också som vi kanske för att inte krångla till det för mycket kan bortse
ifrån, nu när de är nämnda).
Nune skrev:IngOehman skrev:mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Så långt vad jag tror.
Men:
Hur fungerar de?
Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
paa skrev:Diffussion då, är det synonymt med reflektion?Nune skrev:Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
sportbilsentusiasten skrev:Om man betraktar ljud är som vilken vågrörelse som helst, kan man väl säga att det som kommer ut från kroppen där ljudet träffar, kan ha annan riktning, annan frekvens, annan amplitud och annan fas - allt beroende på egenskaperna hos det som ljudet studsar på.
Borde man tex inte kunna säga att en perfekt diffusor skickar olika frekvenser med olika amplitud/fas åt alla möjliga håll? (typ vitt brus)
Kronkan skrev:paa skrev:Diffussion då, är det synonymt med reflektion?Nune skrev:Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
Diffusion innebär att det reflekterade får en mera kaotisk form. ÄVen en absorbent har en diffuserande effekt genom att den som som återvänder från absorbenten är försenad.
Det intressanta är att försöka förstå skillnaden mellan tidiga och sena reflexer för de har helt olika verkan på upplevelsen. Tidiga reflexer läggs ihop med dirketljudet. Så har jag förstått verkan.
Peters ägg verkar utnyttja tidiga reflexer. Och då kan kanske diffusion hjälpa till. Energin finns kvar och blir lite mera liv så att säga. Bara enkla funderingar utifrån en enkel erfarenhet.
Kronkan skrev:Dämpa helt ok men tar också bort lite av dynamiken.
paa skrev:Diffussion då, är det synonymt med reflektion?Nune skrev:Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
IngOehman skrev:......Nej, nu är du där och försöker göra tumregler av alltihopa...![]()
Det får man INTE göra.
......
IngOehman skrev: Många fönster har
även egenskaper som ger dem smalbandiga absorptionsegenskaper
som inte passar för de rum de hamnat i, och därför så förekommer de
att de ställer till ljudet illa i tidsdomän, men motsatsen är inte ovanlig,
mapem skrev:Man brukar ju aldrig ha fönster i konsertlokaler t ex av akustiska skäl.
Men kanske har man ändrat sig på senare tid. Jag har själv sett två nybyggda konsertlokaler med fönster, nämligen Casa da Musca i Porto (ritat av Rem Kolhaas) och Uppsala Konserthus (av Henning Larsen). Mycket vackra byggnader, men jag vet inte hur de "låter". Jag tittade bara på dem.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Om man betraktar ljud är som vilken vågrörelse som helst, kan man väl säga att det som kommer ut från kroppen där ljudet träffar, kan ha annan riktning, annan frekvens, annan amplitud och annan fas - allt beroende på egenskaperna hos det som ljudet studsar på.
Borde man tex inte kunna säga att en perfekt diffusor skickar olika frekvenser med olika amplitud/fas åt alla möjliga håll? (typ vitt brus)
Om ljudet studsar mot en kropp så får man förmoda att mediet är samma efter studs som före studs och då ändras inte frekvensen. Däremot om ljud tränger in i ett annat material som t.ex. från luft till vatten, så ändras frekvensen... har jag för migmen våglängden och hastigheten ändras. Orkar inte tänka just nu, efter mässan. Jag är egentligen helt slut.
petersteindl skrev:Sedan finns även refraktion då vågen byter riktning vid inträde i annat medium. I samband med det finns även dispersion![]()
petersteindl skrev:För akustiker som skall fixa ljud i luft så är absorption, diffusion och diffraktion de fanligaste fenomenen som man handskas med.
MvH
Peter
IngOehman skrev: ....petersteindl skrev:För akustiker som skall fixa ljud i luft så är absorption, diffusion och diffraktion de fanligaste fenomenen som man handskas med.
MvH
Peter
Utöver att jag inte förstår vad du menar med "ljud i luft" så finns det för
den som arbetar med ljud i rum, många andra viktiga komponenter, och
framförallt är ljuds beteende illa missförstått när det gäller hur det påver-
kas av olika strukturer med från luften avvikande karakteristisk impedans.
Det ser man när man tar del av de spegelliknelser som är så vanliga. Den
bild av hur folk verkar tro att det fungerar stämmer inte något vidare.
....
Vh, iö
IngOehman skrev:Det som var svårt att förstå var vilka problem som du menade fanns så länge
ljudet bara hade med/i luften att göra.
Nästan allting som man som akustisker behöver hantera, har ju att göra med
att ljudvågorna INTE är bara i luften, utan kommer i kontakt med andra saker
än bara luft.
- - -
Jag brukar säga att det första man som akustisker måste förstå är att "ett
tomt rum" inte är ett rum utan egenskaper, utan ett med maximala och för
det mesta helt förfärliga egenskaper.
Eller om man hellre säger det således: Jag möts ofta av att folk är rädda för
effekterna av alla olika objekt som man har i rummet - alltså hur de påverkar
ljudet i det. Men att få saker som man kan ställa in i ett rum är lika potentiellt
destruktiva som de tomma väggar som fanns där innan de fick sällskap, har
inte många reflekterat över.
Vh, iö
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
Gyllene snittet är inte varken 5/8 eller 3/8, eller det ena i det andra.
Gyllensnittet är den kvot mellan två ting där det mindre förhåller sig
till det större som den större till summan av de tu.
Det gör gyllene snittet till sisådär 1,618 eller om man hellre vill 0,618.
Vh, iö
- - - - -
PS. Alltså: A/a = (A+a)/A, vilket ger A/a = 1 + a/A, av vilket man finner
att A/a blir ~1,618 och a/A blir ~0,618.
jaja, men nu snodde jag texten snabbt och enkelt från en tavelsida och då får man acceptera att ~0,618 avrundas till 0,625. Själv körde jag mitt naturligtvis mha excel när det begav sig.
IngOehman skrev:Men att få saker som man kan ställa in i ett rum är lika potentiellt
destruktiva som de tomma väggar som fanns där innan de fick sällskap, har
inte många reflekterat över.
Vh, iö
IngOehman skrev:Hinner inte skriva så mycket just nu, men vill bara nämna att de frågor jag
ställts, inte har de svar som andra som försökt besvara dem, har föreslagit.
Vill också med emfas klargöra att det både fysikaliskt och upplevelsemässigt
är ett absurt påstående att absorption skulle drabba dynamiken. Med det vill
jag egentligen bara säga att jag tror att det förekommer att folk som menar
något helt annat än dynamik, ändå använder det ordet.
Om något så leder rumsbidragen till att de dynamiska konturerna i musiken
blir utjämnade. Därmed inte sagt att man inte kan föredra det, men det gör
det inte till sin motsats.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nja, kopplingen mellan refraktion och dispersion är möjligen mindre stark
än den mellan refraktion och reflexion. Dispersion kan dessutom vara lite
olika saker även om det ofta tycks ses som en nära-synonym till spridning
av många hifi-intresserade. Dock kan det även användas för att beskriva
påverkan i tidsdomän, och inom hornteorin är det en väsentlig komponent.
single_malt skrev:Min beskrivning av de två synsätten är förenklad för att åskådliggöra skillnaderna och indelningen av Peter och Ingvar som tillhörande en av dessa är min egen tolkning.
mapem skrev:Häftigt! Vem är arkitekten? Gaudì?

Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Haas-effekten beskriver att det är första signalen som når örat som bestämmer upplevd riktning och att de tidiga reflexerna läggs till ursprungssignalen. Alltså reflexens energi blir inte till efterklang utan ökar den upplevda signalens styrka.
Trots detta så upplever jag inte en för stark tidig reflex som positiv. För mig så blir det bättre om den är diffuserad. Till detta har jag ingen teori. Finns säkert. Men en diffuserad första reflex upplever jag som något mera dynamisk är en absorberad. Så på detta sätt anser jag att jag faktiskt kan höra den så kallade Haas-effekten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect
Sanjuro skrev:single_malt:
Jag tror att Ingvar både är medveten om vad som påverkar det som sker inne i örat och att han tillmäter det såpass mycket uppmärksamhet som omständigheterna kräver vad gäller rumsakustik.
Han kanske inte pratar om det / skriver om det så mycket och kanske därför drar du slutsatsen att han inte ser på akustikreglering ur ett "vad-händer-inne-i-örat" perspektiv. Jag har efter samtal med Ingvar fått den uppfattningen att han definitivt tar hänsyn till det. Vad som sker utanför örat påverkar ju det som sedan anländer till örat och hur det sedan hanteras av örat är ju underförstått. Man kan ju inte enbart gå på den ena sidan av problemet.
Att man sedan kan ha olika uppfattning om lämplig grad av absorption och diffusion och deras inbördes förhållande är ju givet. Alla gillar inte död-dämpade rum och alla gillar inte badhus-akustik.
IngOehman skrev:Sanjuro skrev:single_malt:
Jag tror att Ingvar både är medveten om vad som påverkar det som sker inne i örat och att han tillmäter det såpass mycket uppmärksamhet som omständigheterna kräver vad gäller rumsakustik.
Han kanske inte pratar om det / skriver om det så mycket och kanske därför drar du slutsatsen att han inte ser på akustikreglering ur ett "vad-händer-inne-i-örat" perspektiv. Jag har efter samtal med Ingvar fått den uppfattningen att han definitivt tar hänsyn till det. Vad som sker utanför örat påverkar ju det som sedan anländer till örat och hur det sedan hanteras av örat är ju underförstått. Man kan ju inte enbart gå på den ena sidan av problemet.
Att man sedan kan ha olika uppfattning om lämplig grad av absorption och diffusion och deras inbördes förhållande är ju givet. Alla gillar inte död-dämpade rum och alla gillar inte badhus-akustik.
Även om jag inte vet vem du är: Tack för detta inlägg. Det gör att det inte
har känts bortkastat att ha försökt förklara!![]()
Vill dock lägga till en detalj, och det är att mycket av det som påstås om
de inre skeendena är gallemathias - pseudokunskap i form av hypoteser som givits teorikostym men som inte ens uppfyller det grundläggande vetenskap-
liga kravet om falsifierbarhet.
Mången studie har jag läst som aldrig borde ha blivit publicerade, och dessa
samma studier har jag även sett hänvisas till som referenser för ytterligare
hypoteser i teorikostym...Bedrövligt är vad det är.
Men som tur är så kan man strunta i de allra flesta gissningar om den signal-
behandling som sker i hjärnan, till förmån för faktiska studier av effekter,
och av i viss mån även kliniska studier på signalfallen mellan inneröra och
hjärna.
Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om hur det blir som är de
viktiga för att kunna göra vettiga val, inte de om varför.
Men en liten sak skall jag ändå säga om det senare, och det är att väldigt
många av de psykoakustiska förmågor vi har, har givits namn som slutar på
-effekten. Det kan lura någon att tro att de är disparata, unika, helt enkelt
väldigt speciella effekter, men de allra flesta av dem är en och samma!
Och i princip kan man säga att vår hörsel imponerar på så vis att man kan
konstatera att vi har i princip ALLA de förmågor som är teoretiskt möjliga!
Det vill säga om man utgår ifrån den aktuella hårdvaran och startar med EN
enda ansats... (Någon gång när jag har mera tid och framförallt mera lust,
kanske jag berättar om den.)
Givet detta kan jag ofta tycka att mycket av det som kan läsas i avhand-
lingar av psykoakustisk art, är självklarheter blandat med meningslösa giss-
ningar om inre mekanismer som lika gärna kan se ut på andra sätt utan att
resultatet skulle skilja alls.
Tycker det ofta ser ut som en kombination av kvalificerat struntprat och en
alltför stark VILJA från författaren att upptäcka nya marker. Jag hoppas
och tror att de flesta eller i varje fall rimligt många ser det (jag vet att rätt
så många gör det, och tar artiklarna för vad de är - trappsteg i karriären*
snarare än trappsteg mot högre kunskap).
Vh, iö
- - - - -
*Akademiska världen kräver ju publicerade skrifter enligt ett visst mönster
som en del av vägen till titlarna, och världen är full att tidskrifter som har
just syftet att möjliggöra de fordrade publiceringarna.
Inget fel med det, men det är bra att veta när man läser artiklarna, så att
man inte misstror det som blivit publicerat för att vara per definition eller
insats garanterade sanningar.
Stereotypen skrev:Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Haas-effekten beskriver att det är första signalen som når örat som bestämmer upplevd riktning och att de tidiga reflexerna läggs till ursprungssignalen. Alltså reflexens energi blir inte till efterklang utan ökar den upplevda signalens styrka.
Trots detta så upplever jag inte en för stark tidig reflex som positiv. För mig så blir det bättre om den är diffuserad. Till detta har jag ingen teori. Finns säkert. Men en diffuserad första reflex upplever jag som något mera dynamisk är en absorberad. Så på detta sätt anser jag att jag faktiskt kan höra den så kallade Haas-effekten.
Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.
Kronkan skrev:Stereotypen skrev:Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.
För lite tid så här på morgonen. På ett sätt verkar det som ett rimligt antagande det du framför men visst studsar en frekvens vid exemplevis första reflexen och då uppstår det en Hass-effekt om förutsättningarna är uppfyllda. Jag själv har ju dipoler somuppträderakustisk annaorlunda än traditioella högtalarlådor. Men även där blir det ju tidiga reflexer.
Men vad jag inte vet är hur stod äggen uppställda ochhur var diffusorerna uppställda. Skulle gå att försöka listaut hhurPeter tänkte eller vilkaproblem han försöktelösa omman vet hur det sågut. HAn kanske vill berättasjälv.
petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Nune skrev:IngOehman skrev:mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Så långt vad jag tror.
Men:
Hur fungerar de?
Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
IngOehman skrev:Sanjuro skrev:single_malt:
Även om jag inte vet vem du är: Tack för detta inlägg! Det gör att det inte
känns bortkastat att ha försökt förklara!![]()
- - -
Vill dock lägga till en detalj, och det är att mycket av det som påstås om
de inre skeendena är gallemathias - pseudokunskap i form av hypoteser som
givits teorikostym men som inte ens uppfyller det grundläggande vetenskap-
liga kravet om falsifierbarhet. Annat är osubstansifierade gissningar, som i
ännu högra grad faller på att inte vara falsifierbara.
Mången studie har jag läst som aldrig borde ha blivit publicerade, och dessa
samma studier har jag även sett hänvisas till av andra, som referenser för
framläggande av ytterligare hypoteser i teorikostym...![]()
Bedrövligt är vad det är.
- - -
Men (och här kommer glädjeämnet) - som tur är så kan man strunta i de
allra flesta gissningar om den signalbehandling som sker i hjärnan, till förmån
för faktiska studier av effekterna, och av i viss mån även kliniska studier på
signalsituationen mellan inneröra och hjärna.
Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om "hur det blir" som är
de riktigt viktiga för att kunna göra vettiga val, inte i samma grad de om
"varför". Men självklart är även kuriosum kul.
Men en liten sak skall jag ändå säga om det senare, och det är att väldigt
många av de psykoakustiska förmågor vi har, har givits namn som slutar på
-effekten. Det kan lura någon att tro att de är disparata, unika, helt enkelt
väldigt speciella effekter det handlar om, men de allra flesta av dem är fak-
tiskt en och samma!
Och i princip kan man säga att vår hörsel imponerar på så vis att man kan
konstatera att vi har i princip ALLA de förmågor som är teoretiskt möjliga!
Det vill säga om man utgår ifrån den aktuella hårdvaran och startar med EN
enda ansats... (Någon gång när jag har mera tid och framförallt mera lust,
kanske jag berättar om den.)
Givet detta kan jag ofta tycka att mycket av det som kan läsas i avhand-
lingar av psykoakustisk art, är självklarheter blandat med meningslösa giss-
ningar om inre mekanismer som lika gärna kan se ut på andra sätt utan att
resultatet skulle skilja alls...
Tycker det ofta ser ut som en kombination av kvalificerat struntprat och en
alltför stark VILJA från författaren att ha upptäcka nya marker (för att inte
tala om en vilja att använda dem till att skapa ett schackbräde av teser att
använda som kanvas för lancerandet av nya spektakulära teser/lösningar...).
Jag hoppas och tror att de flesta eller i varje fall rimligt många ser det (jag
vet att rätt så många gör det, och tar vissa av artiklarna för vad de är på
riktigt - trappsteg i karriären* snarare än trappsteg mot högre kunskap).
Vh, iö
- - - - -
*Akademiska världen kräver ju publicerade skrifter enligt ett visst mönster
som en del av vägen till titlarna, och världen är full att tidskrifter som har
just syftet att möjliggöra de fordrade publiceringarna.
Inget fel med det, men det är bra att veta när man läser artiklarna, så att
man inte misstror det som blivit publicerat för att vara per definition eller
insats garanterade sanningar.
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...
petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
IngOehman skrev:...Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om "hur det blir" som är
de riktigt viktiga för att kunna göra vettiga val, inte i samma grad de om
"varför". Men självklart är även kuriosum kul...
Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
Dessutom innehåller den löjliga personangrepp.
Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...
Steveo1234, du får gärna citera hela budskapen angående detta.petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
MvH
Peter
E skrev:Hur vore det att försöka förstå Ingvars inlägg i stället, Peter?
Du skriver inget om hur stor andel av avhandlingarna du läst som du
själv menar bidrar till en större kunskap, och hur stor andel som är
meningslösa för annat än akademiska karriärsteg.
Är det verkligen så att du inte ser det Ingvar ser?
Mvh E*
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Steveo1234, du får gärna citera hela budskapen angående detta.petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
MvH
Peter
Oj, det klippte jag nog lite för snabbt. Ber om ursäkt för det då "min version" dramatiskt ändrade innebörden.
DVD-ai skrev:Ja de va då värst va tråden spårade...
Men då känns det ju att allt e som vanligt...

petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
Nja, tråden i sig är det inget fel på men däremot det som står i många inlägg. Jag påbörjade ett inlägg med att försöka svara Kronkan och Stereotypen, men det är så mycket fakta och definitionsfel och missförstånd att det är enklare att börja skriva från början d v s att forsätta skriva min lilla tvärvetenskapliga skrift som kommer att belysa både forskningsresultat och hur de kommer till och vilka slutsatser som kan dras ur befintliga granskade undersökningar. Det är inga konstigheter. Det är läromaterial vid högre studier på Universitet, Högskolor och Medicinska Institut samt ett otal forskningsrapporter.
Du skriver om löjliga personangrepp. De angrepp som IÖ har mot forskarvärlden anser jag vara löjliga tills IÖ visat på motsatsen. Då kan det ju vara läge att Ingvar även visar på legitimitet av sina egna undersökningar.
Tillsammans skulle det i så fall ge ett bra case för Ingvar i sin strävan att falsifiera övrig forskning, men kan inte det göras så har IÖ inget case. Utan case är det endast tomt prat.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Det är ok. Det finns inga misstag som inte kan rättas till.
MvH
Peter
Johan_Lindroos skrev:Dessutom innehåller den löjliga personangrepp.
petersteindl skrev:Då kan det ju vara läge att Ingvar även visar på legitimitet av sina egna undersökningar.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Då kan det ju vara läge att Ingvar även visar på legitimitet av sina egna undersökningar.
Finns och heter pi60s. Gör fullständig reverse egnineering så hittar du alla svar du behöver.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Då kan det ju vara läge att Ingvar även visar på legitimitet av sina egna undersökningar.
Finns och heter pi60s. Gör fullständig reverse egnineering så hittar du alla svar du behöver.
mapem skrev:Äh, det här var väl inget. Jag har beskådat akademisk kamp på nära håll och det är något helt annat.
mapem skrev:I kampen om de knappa forskningsanslagen, dvs livsbetingelserna för forskare, är inga knivar vassa nog och inga skamgrepp fula nog.
Morello skrev:Begåvat inlägg.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Begåvat inlägg.
För begåvat för att du skall hänga med i alla implikationerna uppenbarligen.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Begåvat inlägg.
Inte alls. För övrigt är jag helt säker på att jag vet mer om Pi60, pi60s, övriga Ino-modeller samt hur Ingvar tänker än vad du gör.
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
Nja, tråden i sig är det inget fel på men däremot det som står i många inlägg. Jag påbörjade ett inlägg med att försöka svara Kronkan och Stereotypen, men det är så mycket fakta och definitionsfel och missförstånd att det är enklare att börja skriva från början d v s att forsätta skriva min lilla tvärvetenskapliga skrift som kommer att belysa både forskningsresultat och hur de kommer till och vilka slutsatser som kan dras ur befintliga granskade undersökningar. Det är inga konstigheter. Det är läromaterial vid högre studier på Universitet, Högskolor och Medicinska Institut samt ett otal forskningsrapporter.
Du skriver om löjliga personangrepp. De angrepp som IÖ har mot forskarvärlden anser jag vara löjliga tills IÖ visat på motsatsen. Då kan det ju vara läge att Ingvar även visar på legitimitet av sina egna undersökningar.
Tillsammans skulle det i så fall ge ett bra case för Ingvar i sin strävan att falsifiera övrig forskning, men kan inte det göras så har IÖ inget case. Utan case är det endast tomt prat.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Morello skrev:Begåvat inlägg.
Stereotypen skrev:Jag tror att innan man bestämmer sig vilka akustikåtgäder man skall vidta också analyserar vilken återgivning man önskar.
Är det "öppet fönster"-varianten med "loge-tänket" man har fastnat för eller är det "livehärmning" som man tycker passar ens personliga smak. Dessa två varianter borde kräva ganska olika insatser i rummet och även i högtalarval.
Tror jag. (bäst att tillägga)
sportbilsentusiasten skrev:Stereotypen skrev:Jag tror att innan man bestämmer sig vilka akustikåtgäder man skall vidta också analyserar vilken återgivning man önskar.
Är det "öppet fönster"-varianten med "loge-tänket" man har fastnat för eller är det "livehärmning" som man tycker passar ens personliga smak. Dessa två varianter borde kräva ganska olika insatser i rummet och även i högtalarval.
Tror jag. (bäst att tillägga)
Även om du bara tror, hur skulle du bygga dessa två rum? (olika högtalare, olika placeringar och olika akustikfix)
Strmbrg skrev:Den här trå'n blev inte riktigt vad jag hade tänkt mej.
Men, det kanske mer beror på mej än på trå'n?
![]()
Möjligen finns de kommentarer jag väntat mig, nånstans i "härvan", men vem sjåen ids leta efter en nål som kanske inte ens finns i höstacken?
Stereotypen skrev:Vad klagar du på?
Svaren har ju varit både diffusa och reflekterande.
Och man kan väl knappast kalla dikussionen för överdämpad
Strmbrg skrev:Den här trå'n blev inte riktigt vad jag hade tänkt mej.
![]()
Möjligen finns de kommentarer jag väntat mig, nånstans i "härvan", men vem sjåen ids leta efter en nål som kanske inte ens finns i höstacken?
PekkaJohansson skrev:Laila,
Kan du inte din Forbes?
http://www.youtube.com/watch?v=KrocJBaoUik
Låten påminner mig om ett julklappsbyte en gång för länge sedan. Gränsen var satt till 10 kronor och av en slump hittade jag tio ospelade exemplar av Forbes LP för en krona styck, så det fick bli julklappen. Jo, förresten, det blev en skiva till mig också.
Med vänlig hälsning
Pekka
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Objektivisten skrev:Jag tycker det förenklas för mkt i tråden (tumregler), rummet är ju beroende av tiden, och olika tider på dygnet låter ju varje rum olika, det vet väl alla. Alltså kan man inte optimera rummet för mer än för en specifik tid. Här saknas verkligen ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Hur kan man ljuga om sina egna erfarenheter och upplevelser?
Laila skrev:Wicken Whisky har du dragit . . .?
dwarb skrev:Det är hur lätt som helst att ljuga om egna erfarenheter och upplevelser. Jämför antalet möjliga besökare på woodstock med antalet som påstår sig varit där.... Det är lätt att det blir fel även om man inte medvetet ljuger - se vittnespsykologi...
single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
Mitt intryck är att Ingvar Ö lägger tyngdpunkten i sina resonemang på skeenden utanför örat medan Peter S focuserar på processerna innanför.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Eller så skiter man i det och återgår till topic.
Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
Mitt intryck är att Ingvar Ö lägger tyngdpunkten i sina resonemang på skeenden utanför örat medan Peter S focuserar på processerna innanför.
Man skulle kunna göra distinktionen att IÖ fokuserar på Sound reproduction medans PS fokuserar mer på Auditory reproduction.
Objektivisten skrev:Jag tycker det förenklas för mkt i tråden (tumregler), rummet är ju beroende av tiden, och olika tider på dygnet låter ju varje rum olika, det vet väl alla. Alltså kan man inte optimera rummet för mer än för en specifik tid. Här saknas verkligen ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Den här trå'n blev inte riktigt vad jag hade tänkt mej.
![]()
Det kan bero på så mycket. Fel frågeställning tex.
Vad Peter S tycker om det hela kan bara han svara på. Vad jag tycker... jo, för mig är diffusion långt viktigare än dämpning. Mycket därför att jag inte gillar rum utan egen karaktär. Det känns inte naturligt. Och örat/hjärnan har en utomordentlig förmåga att skilja musiken/klangen från rummet.
/ B
IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
Man skulle kunna göra distinktionen att IÖ fokuserar på Sound reproduction medans PS fokuserar mer på Auditory reproduction.
Har du lust att utveckla det?
[...]
Är därför nyfiken på din distinktion mellan de två begreppen.
[...]
IngOehman skrev:*Och hur vet man vad någon menar när de säger diffusion?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Det finns ingen sanning i hans påstående överhuvudtaget. Det närmaste
som jag känner till är att jag en gång när jag var inbjuden att föreläsa på
musikhögskolan presenterades som professor (tror det hänvisades till ett
universitet i norrland) helt utan min inblandning. Tror inte jag är den första
att ha fått en felaktig titel i sådana sammanhang.![]()
Jag inledde föreläsningen med att klara upp just det.
- - -
Peters absurda utfall får mig att undra om jag trampat på någon öm tå?
De påståenden han kommer med på sidan tre är hur som helst lögner, och
om han känner dig träffad av det jag skrev dessförinnan så är det något
som han vet mer om vad det beror på än jag. Men jag noterar hans reak-
tion och drar förstås slutsatser om möjliga orsaker.
Jag redovisade mig uppfattning om vissa av de artiklar och avhandlingar
jag själv läst, och jag har inte pekat ut någon specifikt då jag inte ser
någon vits med att göra det. Och om Peter har en annan uppfattning
(utan att veta vad jag läst, det vill säga en uppfattning som är baserad
på det HAN läst) så tycker jag han skall redovisa den, men att fabulera
ihop rena lögner i syfta att smutskasta mig, är verkligen MYCKET lågt.
Vh, iö
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
MvH
Peter
Oj, det klippte jag nog lite för snabbt. Ber om ursäkt för det då "min version" dramatiskt ändrade innebörden.
petersteindl skrev: En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
petersteindl skrev:Första gången jag hörde detta nämnas så trodde jag det var ett skämt. Därefter sa personen det igen och mer beskrivande. Då förstod jag att han definitivt menade det han sa. Då trodde jag att han antingen fantiserade eller att det rörde sig om ett missförstånd. Några månader senare hörde jag samma sak igen fast av en annan person och helt oberoende av den tidigare personen. Då framstod det för mig som rätt klart.
Nu har jag ett val, att tro på att dessa personer talar sanning eller att tro på att dessa personer fantiserar. Något slags missförstånd verkar det knappast vara tal om. Jag väljer än så länge att tro dessa personer. Därför låter jag det jag skrivit stå kvar. Skulle jag ta bort det så vore det samma sak som att säga till dessa personer att jag tror inte på det ni säger och det vore felaktigt. Men Ingvar har möjligheten att dementera deras vittnesbörd eller förklara hur Ingvar anser det vara. Det kan vara bra att reda ut begreppen.
Kan du inte flytta mattan till framdelen, eller vända högtalarna till andra väggen?_Fredrik_ skrev:Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
IngOehman skrev: ... Jag redovisade mig uppfattning om vissa av de artiklar och avhandlingar
Vh, iö
paa skrev:Kan du inte flytta mattan till framdelen, eller vända högtalarna till andra väggen?_Fredrik_ skrev:Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
[...]
[...]
Gärna. Inom psykoakustiken och psykofysiken så skiljer man på begreppen sound event och auditory event. Det första är en fysiskalisk händelse som man kan detektera på många olika sätt. Det andra är den inre upplevelsen av den yttre fysikaliska händelsen. Ibland följer sig dessa åt och ibland inte. Ett exempel på när de skiljer sig är när man upplever att en ljudhändelse upplevs komma från ett annan ställe i rummet än vad det egentligen gör. Ex om man skärmar av direktljudet och har en väl definierad och tydlig reflexyta som sekundärljudet studsar i på sin väg mot lyssnaren. Då kan ljudet upplevas komma i riktning från reflexytan. Då har man en diskrepans mellan ljudhändelsen och uppfattningen om ljudhändelsen.
Sound reproduction är då man försöker återskapa de akustiska förutsättningarna som fanns vid ursprungsuppförandet. Vågformsåterskapande åtgärder är ett typexempel på det.
Auditory reproduction är då man försöker återskapa upplevelsen av ursprungshändelsen.
I mångt och mycket har dessa saker med vartannat att göra och ibland blir distinktionen lite flytande. Om man som du nämnde i en parallell tråd att man jämför ljudet genom att gå ifrån rummet där man spelar på instrumenten in till kontrollrummet. Då är det en fråga om auditory reproduction (fortsättningsvis förkortat AR). Ett f/e-lyssningstest är eg fråga om SR (sound reproduction) men där man tar omvägen via AR och gör det under förutsättningen att likheterna mellan SR och AR i detta fall korrelerar nästan totalt. Användandet av konsthuvudinspelningar och motsvarande luruppspelning är typexempel på SR. AR berör inte ljud bara som ljud. Ljud är bara ett medium. AR berör andra delar av vad vi kan använda ljud till. Toner och Tal är två exempel på ljud som är mer än ljud. För talöverföring (där man vill att orden ska framstå som exakt så tydliga som det var vid ursprungshändelsen) så är det inte säkert att det är det bästa angreppssättet att hålla tonkurvan rät och distorsionsfri utan man kan tänka sig att man kan t o m få samma uppfattbarhet genom att förvränga verkligheten. En hörapparat är ett exempel på en apparat som används för att förstärka talet och så att man får samma upplevelse. Då i utgångspunkt från AR. Exempelvis.
petersteindl skrev:Ekon är roligafast inte önskvärda i musikåtergivningssammanhang
Stereotypen skrev:Peter:
När du har tid kanske du skulle kunna knåpa ihop det där svaret till mig och Kronkan.
Wiki skrev:The Haas effect is a psychoacoustic effect, described in 1949 by Helmut Haas in his Ph.D. thesis. It is often incorrectly equated with the underlying precedence effect.
Wiki skrev:The "precedence effect" or "law of the first wave front" is a psychoacoustical effect. Similar sounds arriving from different locations are solely localized in the direction of the first sound arriving at our ears.
Stereotypen skrev:Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.
celef skrev:petersteindl skrev:Ekon är roligafast inte önskvärda i musikåtergivningssammanhang
när blir en reflexer ett eko, det måste ha något med tiden eller har det något med frekvensinnehållet i reflexen/reflexerna att göra?
för som jag har förstått det vill man gärna behandla reflexerna olika beroende på tiden, att vissa tidsintervall ska/bör behandlas olika, så man får liksom hålla stenkoll på hur ljudet färdas genom rummet, men så vill man även få in reflexer från vissa vinklar, som ytan mellan högtalarna som det tjatas om på faktiskt, det är väldigt svårt att få ett litet grepp om detta trots att det är intressant
celef skrev:det där brukar hända mig när jag tittar upp efter flygplan i luften, ljudet som studsar mellan husen brukar få mig att titta åt fel håll, jag tittar upp åt vänster men planet kommer från höger, snacka pinsamt det kan kännas
Kronkan skrev:Stereotypen skrev:Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
För lite tid så här på morgonen. På ett sätt verkar det som ett rimligt antagande det du framför men visst studsar en frekvens vid exemplevis första reflexen och då uppstår det en Hass-effekt om förutsättningarna är uppfyllda. Jag själv har ju dipoler somuppträderakustisk annaorlunda än traditioella högtalarlådor. Men även där blir det ju tidiga reflexer.
Men vad jag inte vet är hur stod äggen uppställda ochhur var diffusorerna uppställda. Skulle gå att försöka listaut hhurPeter tänkte eller vilkaproblem han försöktelösa omman vet hur det sågut. HAn kanske vill berättasjälv.
_Fredrik_ skrev:
Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
[...]
[...]
Gärna. Inom psykoakustiken och psykofysiken så skiljer man på begreppen sound event och auditory event. Det första är en fysiskalisk händelse som man kan detektera på många olika sätt. Det andra är den inre upplevelsen av den yttre fysikaliska händelsen. Ibland följer sig dessa åt och ibland inte. Ett exempel på när de skiljer sig är när man upplever att en ljudhändelse upplevs komma från ett annan ställe i rummet än vad det egentligen gör. Ex om man skärmar av direktljudet och har en väl definierad och tydlig reflexyta som sekundärljudet studsar i på sin väg mot lyssnaren. Då kan ljudet upplevas komma i riktning från reflexytan. Då har man en diskrepans mellan ljudhändelsen och uppfattningen om ljudhändelsen.
Sound reproduction är då man försöker återskapa de akustiska förutsättningarna som fanns vid ursprungsuppförandet. Vågformsåterskapande åtgärder är ett typexempel på det.
Auditory reproduction är då man försöker återskapa upplevelsen av ursprungshändelsen.
I mångt och mycket har dessa saker med vartannat att göra och ibland blir distinktionen lite flytande. Om man som du nämnde i en parallell tråd att man jämför ljudet genom att gå ifrån rummet där man spelar på instrumenten in till kontrollrummet. Då är det en fråga om auditory reproduction (fortsättningsvis förkortat AR). Ett f/e-lyssningstest är eg fråga om SR (sound reproduction) men där man tar omvägen via AR och gör det under förutsättningen att likheterna mellan SR och AR i detta fall korrelerar nästan totalt. Användandet av konsthuvudinspelningar och motsvarande luruppspelning är typexempel på SR. AR berör inte ljud bara som ljud. Ljud är bara ett medium. AR berör andra delar av vad vi kan använda ljud till. Toner och Tal är två exempel på ljud som är mer än ljud. För talöverföring (där man vill att orden ska framstå som exakt så tydliga som det var vid ursprungshändelsen) så är det inte säkert att det är det bästa angreppssättet att hålla tonkurvan rät och distorsionsfri utan man kan tänka sig att man kan t o m få samma uppfattbarhet genom att förvränga verkligheten. En hörapparat är ett exempel på en apparat som används för att förstärka talet och så att man får samma upplevelse. Då i utgångspunkt från AR. Exempelvis.
IngOehman skrev:Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
100 % på just AR och det är därför jag alltid talat om vikten av att se
inspelning som en enkodning och avspelning som en dekodning, och att
det största problemet med nästan alla högtalare på marknaden är att
deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är.
IngOehman skrev:Om allt detta har jag ju föreläst många, många gånger genom åren i synner-
het efter 1089 då jag i princip avslutade verksamheten i "Audio Purus ix",
petersteindl skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
- - -
Vh, iö
Ingvar, du väljer att citera Steveo1234, istället för mig. Steveo1234 har dessutom bett om ursäkt eftersom hans version dramatiskt ändrade innebörden.steveo1234 skrev:petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
MvH
Peter
Det vore önskvärt att reda ut begreppen. Ingvar, du får definiera exakt vad du anser att jag skulle ljugit om. Sluta svamla. Kan du inte explicit definiera det du anser vara lögnen så har jag väl rätt, eller hur.
Så här har jag skrivit:petersteindl skrev: En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Här finns tre utsagor i mitt inlägg.
1.) En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
Anser du detta vara en lögn?
2.) Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen.
3.) jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Jag kan i alla fall säga säga att jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Detta är en sanning.
Om du skall anklaga mig för lögn, så får du specificera exakt vad som du anser skulle vara lögnen.
Den första frågan till dig är: Ingvar har du varit eller är du Professor på KTH? Det borde vara enkelt att svara på. Antingen JA, jag har varit eller är Professor på KTH eller NEJ, jag har aldrig varit Professor på KTH?
Den andra frågan är, har du titulerat dig som Professor på KTH inför personer du mött? På den frågan kan du antingen svara JA eller NEJ. Svårare än så är det inte.
Dessutom har jag skrivit så här för att förtydliga och förklara:petersteindl skrev:Första gången jag hörde detta nämnas så trodde jag det var ett skämt. Därefter sa personen det igen och mer beskrivande. Då förstod jag att han definitivt menade det han sa. Då trodde jag att han antingen fantiserade eller att det rörde sig om ett missförstånd. Några månader senare hörde jag samma sak igen fast av en annan person och helt oberoende av den tidigare personen. Då framstod det för mig som rätt klart.
Nu har jag ett val, att tro på att dessa personer talar sanning eller att tro på att dessa personer fantiserar. Något slags missförstånd verkar det knappast vara tal om. Jag väljer än så länge att tro dessa personer. Därför låter jag det jag skrivit stå kvar. Skulle jag ta bort det så vore det samma sak som att säga till dessa personer att jag tror inte på det ni säger och det vore felaktigt. Men Ingvar har möjligheten att dementera deras vittnesbörd eller förklara hur Ingvar anser det vara. Det kan vara bra att reda ut begreppen.
Eftersom du själv skriver att det är lögn involverad så blir frågeställningen så här, ljuger Ingvar eller dessa personer som berättat att Ingvar Öhman sagt att han är/var Professor på KTH? Om dessa personer talar sanning så ljuger ju du två gånger, dels en gång för dem och dels nu.
Detta borde inte vara svårt att bena ut? Man får väl förmoda att sanningen segrar.
MvH
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
- - -
Vh, iö
Ingvar, du väljer att citera Steveo1234, istället för mig. Steveo1234 har dessutom bett om ursäkt eftersom hans version dramatiskt ändrade innebörden.steveo1234 skrev:petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
MvH
Peter
Det vore önskvärt att reda ut begreppen. Ingvar, du får definiera exakt vad du anser att jag skulle ljugit om. Sluta svamla. Kan du inte explicit definiera det du anser vara lögnen så har jag väl rätt, eller hur.
Så här har jag skrivit:petersteindl skrev: En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
1.) En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
3.) jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Jag kan i alla fall säga säga att jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Detta är en sanning.
Om du skall anklaga mig för lögn, så får du specificera exakt vad som du anser skulle vara lögnen.
Den första frågan till dig är: Ingvar har du varit eller är du Professor på KTH? Det borde vara enkelt att svara på. Antingen JA, jag har varit eller är Professor på KTH eller NEJ, jag har aldrig varit Professor på KTH?
Den andra frågan är, har du titulerat dig som Professor på KTH inför personer du mött? På den frågan kan du antingen svara JA eller NEJ. Svårare än så är det inte.
Dessutom har jag skrivit så här för att förtydliga och förklara:petersteindl skrev:Första gången jag hörde detta nämnas så trodde jag det var ett skämt. Därefter sa personen det igen och mer beskrivande. Då förstod jag att han definitivt menade det han sa. Då trodde jag att han antingen fantiserade eller att det rörde sig om ett missförstånd. Några månader senare hörde jag samma sak igen fast av en annan person och helt oberoende av den tidigare personen. Då framstod det för mig som rätt klart.
Eftersom du själv skriver att det är lögn involverad så blir frågeställningen så här, ljuger Ingvar eller dessa personer som berättat att Ingvar Öhman sagt att han är/var Professor på KTH? Om dessa personer talar sanning så ljuger ju du två gånger, dels en gång för dem och dels nu.
Detta borde inte vara svårt att bena ut? Man får väl förmoda att sanningen segrar.
MvH
Peter
Din lögn var: "En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade
dig som professor på KTH."
Att du sedan adderade ett stycke i ett försök att låta lögnen få vila på
någon annan (verklig eller påhittad person, det lär vi aldrig få veta) och
på köpet försöka ge ökad trovärdighet för lögnen, var om möjligt ännu
värre, och den lögn du defakto skrev ligger kvar på dig. Att du uppenbart
skrev det endast i syfta att smutskasta (för det var helt OT) förbryllar
mig. Frågan jag ställer mig är vad det kan ha varit i det jag skrev som
provocerade dig? Uppfattade du att jag riktade mig till dig?
Jag har aldrig innehaft någon professur på KTH, och inte heller har jag titulerat mig sålunda. Mig veterligt har ingen annan gjort det heller och
det enda fall jag kan erinra mig som marginellt tangerar det hela är att
jag vid en föreläsning utan någon inblandning från min sida presenterades
som professor, dock inte på KHT.
Vh, iö
Naqref skrev:Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Det går alldeles utmärkt. Om ens svärmor har gjort en efterrätt som hon anser sig vara bäst i världen på och frågar hur du tycker att den smakar så går det alldeles utmärkt att ljuga och säga att det var det bästa man har smakat trots att den egna upplevelsen antyder något helt annat...
Men i den här frågan så håller jag det för mindre sant att PS ljuger. D v s att han har hört andra personer berätta om det han skriver. Och det baserar jag på att jag också har hört samma sak från personer som säger sig ha varit med och är därför förstapersonsvittnen.
Antingen ljuger både Peter och jag eller så ljuger de personer som har berättat detta för oss. Eller så ljuger IÖ.
Det blir en förfärlig massa lögnare. Allting kokas ner till trovärdighet. De som väljer att tro på IÖ kan inte gärna tro på oss och vice versa. Det går inte att ställa sig på neutral jord med mindre än att man tror att alla ljuger men på sitt egna lilla vis. Vad människor tror om min trovärdighet har jag inga synpunkter på men kan nämna att jag bedömmer trovärdigheten hos en av dessa personer som har berättat det hela i paritet med IÖs trovärdighet (i generella termer) och en annan som mycket trovärdigare. Det är upp till er att göra trovärdighetsbedömningen...
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
- - -
Vh, iö
*snip*
MvH
Peter
MvH
Peter
Detta är en sanning.
MvH
Peter
Din lögn var: "En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade
dig som professor på KTH."
Att du sedan adderade ett stycke i ett försök att låta lögnen få vila på
någon annan (verklig eller påhittad person, det lär vi aldrig få veta) och
på köpet försöka ge ökad trovärdighet för lögnen, var om möjligt ännu
värre, och den lögn du defakto skrev ligger kvar på dig. Att du uppenbart
skrev det endast i syfta att smutskasta (för det var helt OT) förbryllar
mig. Frågan jag ställer mig är vad det kan ha varit i det jag skrev som
provocerade dig? Uppfattade du att jag riktade mig till dig?
Jag har aldrig innehaft någon professur på KTH, och inte heller har jag titulerat mig sålunda. Mig veterligt har ingen annan gjort det heller och
det enda fall jag kan erinra mig som marginellt tangerar det hela är att
jag vid en föreläsning utan någon inblandning från min sida presenterades
som professor, dock inte på KHT.
Vh, iö
Då refererar jag till det Naqref skriver i denna tråd:Naqref skrev:Objektivisten skrev:IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.
Det går alldeles utmärkt. Om ens svärmor har gjort en efterrätt som hon anser sig vara bäst i världen på och frågar hur du tycker att den smakar så går det alldeles utmärkt att ljuga och säga att det var det bästa man har smakat trots att den egna upplevelsen antyder något helt annat...
Men i den här frågan så håller jag det för mindre sant att PS ljuger. D v s att han har hört andra personer berätta om det han skriver. Och det baserar jag på att jag också har hört samma sak från personer som säger sig ha varit med och är därför förstapersonsvittnen.
Antingen ljuger både Peter och jag eller så ljuger de personer som har berättat detta för oss. Eller så ljuger IÖ.
Det blir en förfärlig massa lögnare. Allting kokas ner till trovärdighet. De som väljer att tro på IÖ kan inte gärna tro på oss och vice versa. Det går inte att ställa sig på neutral jord med mindre än att man tror att alla ljuger men på sitt egna lilla vis. Vad människor tror om min trovärdighet har jag inga synpunkter på men kan nämna att jag bedömmer trovärdigheten hos en av dessa personer som har berättat det hela i paritet med IÖs trovärdighet (i generella termer) och en annan som mycket trovärdigare. Det är upp till er att göra trovärdighetsbedömningen...
Då är det så här att även Naqref vittnar om att han hört det berättas från samma personer. Då är vi två personer som hört det.
Naqref deklarerar dessutom i klartext att,
1.) antingen ljuger både jag och Naqref (vi är nu två personer som ger samma vittnesbörd),
eller
2.) så ljuger de personer som har berättat detta för oss.
3.) Eller så ljuger IÖ.
Det finns alltså tre alternativ.
Svårare än så är det inte. Jo en sak till, om du ljuger så har du nu ljugit 3 gånger.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
[...]
[...]
... Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
...
I min värld är nästan det största misstaget man kan göra med avseende
på högtalare att behandla dem som enkla monofoniska transmissionslänkar,
vars egenskaper bör analyserats i ekofria rum och utan hänsyn till varken
stereosystemet/hörseln eller i värsta fall inte ens rummet som de skall
användas i...
Och är det något som jag tagit spjärn emot genom alla år, så är det just
vikten av att se helheten - Stereosystemet Rummet och Människan, för
att man skall kunna klura ut hur man bäst packar ihop och packar upp den
akustiska ursprungsinformationen, således att den skall rendera en så ur-
sprungslik upplevelse som möjligt - i åhörarens sinne.
Att försöka återställa det ursprungliga akustiska vågmönstret med hjälp av
bara två eller i varje fall få kanaler, är inte bara omöjligt, utan dessutom
ett flagrant slöseri av tid.
Vh, iö
LasseA skrev:Har han verkligen bara ljugit 3 gånger? Vi måste kontakta vatikanen, karln måste kanoniseras omedelbart!petersteindl skrev:Jo en sak till, om du ljuger så har du nu ljugit 3 gånger.
i skrev: ...snip...
Läget är: upp till bevis.
StefanH skrev:Var håller moderatorerna hus?
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
[...]
[...]
... Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
...
I min värld är nästan det största misstaget man kan göra med avseende
användas i...
Och är det något som jag tagit spjärn emot genom alla år, så är det just
Vh, iö
Ingvar, den här tråden har den här överskriften: Diffusera mer dämpa mindre, om jag förstod Steindl rätt
Om tråden lyckas leva vidare så får vi väl till slut se om trådskaparen har förstått Steindl rätt.
D v s trådskaparen vill förstå mig rätt. Så har jag uppfattat frågan och den har ställts till mig och andra.
Då du har valt att skriva i den här tråden så väljer du att förlöjliga och smutskasta alla möjliga vetenskapliga artiklar som du anser vara gallimatias och samtidigt väljer du att dra alla över en kam och du väljer samtidigt att inte ens göra en ansats att verifiera det du påstår eller ens något av det du påstår.
Du skriver bland annat följande:
”Mycket av det som påstås om de inre skeendena är gallimatias - pseudokunskap i form av hypoteser som givits teorikostym men som inte ens uppfyller det grundläggande vetenskapliga kravet om falsifierbarhet...
Annat är osubstansifierade gissningar, som i ännu högra grad faller på att inte vara falsifierbara…
Mången studie har jag läst som aldrig borde ha blivit publicerade…
- som tur är så kan man strunta i de allra flesta gissningar om den signalbehandling som sker i hjärnan…
kan jag ofta tycka att mycket av det som kan läsas i avhandlingar av psykoakustisk art, är självklarheter blandat med meningslösa gissningar om inre mekanismer…
Tycker det ofta ser ut som en kombination av kvalificerat struntprat…”
Då du använder sådana uttryck om den Akademiska världen och dess publicerade skrifter så får du nog finna dig i att du kommer att synas i sömmarna. Vad har du för fog i det du påstår? Och varför skriver du så där? Och varför skriver du detta just nu i denna tråd som har en fråga ställd till mig?
Du väljer att attackera andra och inte vilka som helst utan du väljer att attackera den Akademiska världen och dess publicerade skrifter som om den vore en samling struntpratare.
Samtidigt kan du inte ens ge ett enda exempel på det du påstår. Lösa ospecificerade påståenden alltså. Det betyder att du själv väljer att låta dina lösa påståenden vara icke verifierbara, precis det som du anklagar andra för.
Nu väljer du dessutom att skriva att problemet med nästan alla högtalare på marknaden är att deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är.
Dels säger du offentligt att det är ett problem med nästan alla högtalare på marknaden och dels att deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är.
Du beter dig ganska märkligt. Du kommer med en massa anklagelser utan att tillföra ämnet något. Jag säger att du får specificera det du påstår. Jag säger dessutom att du inte har någon grund i det du påstår.
Sedan är det ju så att din taktik verkar gå ut på att underminera andras tilltänkta svar i tråden. Jag bygger mina svar på fundamenta. Du verkar inte acceptera vanliga fundamenta som finns i den Akademiska världen och du tillhör ju inte heller den Akademiska världen, vad jag kan förstå. Däremot söker du förlöjliga den.
Vad är det för vits med att skriva i denna tråd då du redan har satt din prägel genom att förlöjliga andra som gör ett seriöst arbete? Dina förlöjliganden ser jag som synnerligen oseriösa och tillför ingenting till debatten. Du verkar av det du skriver inte ha något att komma med och då väljer du istället att förlöjliga den Akademiska världen och nästan alla högtalarkonstruktörer. Med tanke på alla dina påstådda experiment som det inte finns något endaste papper på och ingen bild eller ingen mätning och ingen försöksperson som skrivit något, så framstår dina påstådda resultat som uppdiktade. Ingvar, det finns ju ingen som helst dokumentation på dina arbeten som därmed inte kan anses vara något annat än påstådda och skulle det finnas något av detta som är dokumenterat så är det inte granskat. Har det funnits någon forskning så låter det i så fall som en synnerligen oseriös forskning. Det borde finnas något ynka papper efter 11 års arbete såsom du påstår dig ha gjort. Inget av det du påstår dig ha undersökt kan granskas eller verifieras, vilket är precis det du anklagar andra för. Det är synnerligen märkligt.
Ingvar, du för en urusel retorik. Jag klämde lite på ytan med information jag fått från andra runtomkring och ut väller det infekterad sörja. Efter detta är det ju enligt dig inte bara problem med den Akademiska världen och dess publikationer fylld med gallimatias och gissningar och kvalificerat struntprat, utan det är också problem med nästan alla högtalare på marknaden på grund av att deras konstruktörer skulle ha missförstått vad en högtalares uppdrag är. Allt enligt dig. Jag säger en sak, jösses!
Vad jag kan se så har du nu klart och tydligt deklarerat din ståndpunkt.
Då undrar jag över en sak, är det så GURU ser på saken? Har företaget GURU och du samsyn angående detta? Du är ju delägare och sitter i GURUs styrelse och sköter del av R&D i GURU. Eller är det så att GURU anser annorlunda än vad du gör?
MvH
Peter
IngOehman skrev:Att försöka återställa det ursprungliga akustiska vågmönstret med hjälp av
Vh, iö
steveo1234 skrev:Jag är benägen att hålla med i.
Ingvar: Jag ser fram emot ett faktaspäckat inlägg som uppföljning på din sågning av den akademiska forskningen.
rotel2 skrev:om man ska bedriva forskning ska man väl ha ett institut med sig?
rotel2 skrev:om man ska bedriva forskning ska man väl ha ett institut med sig?
Strmbrg skrev:Om jag utgår från trådrubriken, och vill ha svar och kommentarer till den:
Ja då bör jag nog använda både skyffel, gummistövlar och pincett, som det ser ut nu.
Morello skrev:rotel2 skrev:om man ska bedriva forskning ska man väl ha ett institut med sig?
Man får väl forska bäst man vill. Hoppas jag.
BB skrev:IngOehman skrev:Att försöka återställa det ursprungliga akustiska vågmönstret med hjälp av
Vh, iö
Ingvar,
Vore intressant att få veta hur många kanaler anser du vara ett realistiskt scenario?
Själv anser jag att två stora, högupplösande och dynamik-kompetenta dipoler på högtalarsidan och en MS-matris, omfattande två högklassiga mikrofoner (varav en njure och en åtta) på samma stativ, i en akustiskt lämpad miljö (som exempelvis ett konserthus eller en kyrka med god akustik), ger ett en helt otrolig närvarokänsla och ljudbild - fullt ut jämförbart med upplevelsen att befinna sig i lokalen själv - i alla avseenden.
Jag har inte vid något tillfälle upplevt just denna applikationsform av "2-kanalsteknik" som ett flagrant slöseri med tid - tvärtom.
//BB
IngOehman skrev:Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
BB skrev:IngOehman skrev:Att försöka återställa det ursprungliga akustiska vågmönstret med hjälp av
Vh, iö
Ingvar,
Vore intressant att få veta hur många kanaler anser du vara ett realistiskt scenario?
Själv anser jag att två stora, högupplösande och dynamik-kompetenta dipoler på högtalarsidan och en MS-matris, omfattande två högklassiga mikrofoner (varav en njure och en åtta) på samma stativ, i en akustiskt lämpad miljö (som exempelvis ett konserthus eller en kyrka med god akustik), ger ett en helt otrolig närvarokänsla och ljudbild - fullt ut jämförbart med upplevelsen att befinna sig i lokalen själv - i alla avseenden.
Jag har inte vid något tillfälle upplevt just denna applikationsform av "2-kanalsteknik" som ett flagrant slöseri med tid - tvärtom.
//BB
IngOehman skrev:Jag har inte hittills sett att du gissa rätt en enda gång.
JanBanan skrev:Samt lite rapporter från hans egen "forskning".
rotel2 skrev:Har en kompis som forskar och hon är ju doktor...
Trodde att man minst behövde en magisterexamen för att bli doktorand.
Jaja, jag ska inte FORSKA mer om detta...........
E skrev:Om jag får gissa, tror jag inte att du har förtjänat dem. Ändå har du fått läsa massor här på Faktiskt. Är uttrycket "pärlor åt svin" bekant?
IngOehman skrev:BB skrev:[…]
//BB
Håller helt med dig (jag har liknande erfarenhet) men jag vill påpeka att
en sådan lyssning INTE kopierar det ursprungliga vågformsmönstret som
lämnar musikerna.
IngOehman skrev:När jag försökt undersöka frågan (genom att för många år sedan i en utom-
husmiljö bygga upp ett rum med fällbara väggar så att "några live-musiker i
rum" kunnat jämförs med "en återgivning med högtalare", med rimligt kort tid
som förflyter emellan) så har jag funnit att jag med de olika konfigurationer
jag testat, inte hittat någon med färre kanaler än 7 (möjligen 6) som klarat
att så illusoriskt återge live-händelsen, att folk tagit miste.
Patrikf skrev: Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska.
IngOehman skrev:Allt du skriver är ju att du inte fattar, om du upplever att de fysikaliska egenskaperna som kommer hörseln tillgodo skulle ge kaotiska intryck.
Tvärtom mot dina tomma påståenden, är kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och vad man upplever perfekt. Det finns nämligen ingen annan signalväg "in till hjärnan" än den. Det är därför det är så lätt att förstå de intryck vi får - de stämmer ju perfekt med vad förklaringsmodellen förutser.
Patrikf skrev:Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?
IngOehman skrev:Nej, det har du (också) fått om bakfoten. Det gäller okända ljud också. Det är bara i specialfall som okända ljud inte fungerar.
E skrev:Är du patrikf_inaktiv?
Mvh E*
E skrev:IngOehman skrev:BB skrev:[…]
//BB
Håller helt med dig (jag har liknande erfarenhet) men jag vill påpeka att
en sådan lyssning INTE kopierar det ursprungliga vågformsmönstret som
lämnar musikerna.
Vill bara sätta fingret på en potentiell sammanblandning av begrepp:
vågformsåterskapande är ju ett annat begrepp som du använder för
(i varje fall några av) dina högtalare.
E skrev:IngOehman skrev:När jag försökt undersöka frågan (genom att för många år sedan i en utom-
husmiljö bygga upp ett rum med fällbara väggar så att "några live-musiker i
rum" kunnat jämförs med "en återgivning med högtalare", med rimligt kort tid
som förflyter emellan) så har jag funnit att jag med de olika konfigurationer
jag testat, inte hittat någon med färre kanaler än 7 (möjligen 6) som klarat
att så illusoriskt återge live-händelsen, att folk tagit miste.
Jag minns inte om du har berättat huruvida du använde några
matriserade kanaler, eller om inspelningen skedde minst sjukanaligt?
Har du lust att även berätta vilka mikrofoner och placeringar som
användes?
Mvh E*
E skrev:Är du patrikf_inaktiv?
Mvh E*
KarlXII skrev:Det låter som ett gigantiskt projekt!
Hur många musiker och testpersoner använde du, och hur många dagar tog experimentet?
JanBanan skrev:KarlXII skrev:Det låter som ett gigantiskt projekt!
Hur många musiker och testpersoner använde du, och hur många dagar tog experimentet?
Det framgår väl av alla publicerade forskningsrapporter här på forumet?
IngOehman skrev:--Snip--Håller helt med dig (jag har liknande erfarenhet) men jag vill påpeka att en sådan lyssning INTE kopierar det ursprungliga vågformsmönstret som lämnar musikerna. --Snip--
KarlXII skrev:JanBanan skrev:KarlXII skrev:Det låter som ett gigantiskt projekt!
Kanske inte.
Men det framgår i forumets policy att du börjar ligga risigt till med din retsamhet.
Var vänlig att lugna ner dig.
KarlXII skrev:JanBanan skrev:KarlXII skrev:Det låter som ett gigantiskt projekt!
Kanske inte.
Men det framgår i forumets policy att du börjar ligga risigt till med din retsamhet.
JanBanan skrev:KarlXII skrev:JanBanan skrev:KarlXII skrev:Det låter som ett gigantiskt projekt!
Kanske inte.
![]()
![]()
Vilken paragraf i policyn syftar du på?
single_malt skrev:De sågningar av den moderna perceptionsforskningen som diskuteras har skett i diskussionsform för några år sen här. Det var nog alldeles innan Peter började skriva här. Jag blev ifrågasatt på ett sätt som Peter inte blir nu. Det beror kanske på sättet jag formulerar mig på eller så har fler som läser här fått vidgade vyer.
De stundtals heta diskussionerna hade dock det positiva med sig att skillnaderna i synsätt jag beskrev i början av den här tråden blev tydliga.
Ett belysande citat härifrån:Patrikf skrev: Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska.IngOehman skrev:Allt du skriver är ju att du inte fattar, om du upplever att de fysikaliska egenskaperna som kommer hörseln tillgodo skulle ge kaotiska intryck.
Tvärtom mot dina tomma påståenden, är kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och vad man upplever perfekt. Det finns nämligen ingen annan signalväg "in till hjärnan" än den. Det är därför det är så lätt att förstå de intryck vi får - de stämmer ju perfekt med vad förklaringsmodellen förutser.
och lite tidigare i samma tråd:Patrikf skrev:Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?IngOehman skrev:Nej, det har du (också) fått om bakfoten. Det gäller okända ljud också. Det är bara i specialfall som okända ljud inte fungerar.
Det jag försökte få ett svar på där handlar om en funktion hos perceptionen som också kallas pattern recognition. Jag hävdar att man måste känna igen ljudet(kända ljud) för att kunna göra en bedömning av ytterörats påverkan.
Svaret Ingvar ger om att "okända ljud" fungerar tyder enligt mig på att han anser att ytterörats inverkan är helt tillräcklig för perceptionen dvs ingen kognitiv "pattern recognition".
Vad är sant??
Morello skrev:Tycker det är lite onödigt att byta pseuodonym.
avr7000 skrev:Morello skrev:Tycker det är lite onödigt att byta pseuodonym.
Tycker jag med, men som det framgår i tråden jag tidigare hänvisade till:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 13#1113313
-bad Patrik admin att få tillbaka sitt gamla PatrikF....
Mvh
Stefan
avr7000 skrev:Morello skrev:Tycker det är lite onödigt att byta pseuodonym.
Tycker jag med, men som det framgår i tråden jag tidigare hänvisade till:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 13#1113313
-bad Patrik admin att få tillbaka sitt gamla PatrikF....
Mvh
Stefan
IngOehman skrev:Sant är att det fungerar på såväl kända som okända ljud, under för-
utsättning att situationen som sådan erbjuder en sorts facit, och för
det mesta gör den faktiskt det.
Facit är den klanginformation som erhålles genom det kluster av tidiga
reflexer och efterklang som kommer efter att direktljudet har anländt.
IngOehman skrev:Detta gör att vi för det mesta faktiskt är hyggligt bra på att riktnings-
positionera (i synnerhet ljud som innehåller transient information) även
om ljudet somsådant är helt okänt. När det nått vår hörsel i reflekterad
form från tillräckligt många riktningar, är det helt enkelt känt, trots att
det inte var det några hundra millisekunder tidigare.
single_malt skrev:Tack för välkomnandet Ingvar, trevligt att ses tycker jag med!
Jag hoppas också att du kan känna dig LIIITE hedrad av att jag har så många frågor kring det du skriver.
single_malt skrev:Tack för svaret. Jag förstår inte precis hur du menar så jag ställer några följdfrågor. Kanske menar vi samma saker men använder olika ord eller så är det inte så. Det jag skulle vilja veta mer om är tex hur du ser på själva bildandet av intrycken kan gå till. Inte bara att information används utan hur.
IngOehman skrev:Sant är att det fungerar på såväl kända som okända ljud, under för-
utsättning att situationen som sådan erbjuder en sorts facit, och för
det mesta gör den faktiskt det.
Facit är den klanginformation som erhålles genom det kluster av tidiga
reflexer och efterklang som kommer efter att direktljudet har anländt.
Hur anser du att klanginformationen används? Tänker du dig att det är information som kodas av öronen och skickas till hjärnan som ett färdigt intryck eller något annat?
single_malt skrev:Jag tänker mig att hjärnan väljer/sorterar information(tex "klanginformation och reflexer) genom pröva(jämföra med minnet/inre referens) om den är sannolik och meningsfull för bildandet av intryck. Ett exempel på det är precedenceeffekten.
single_malt skrev:IngOehman skrev:Detta gör att vi för det mesta faktiskt är hyggligt bra på att riktnings-
positionera (i synnerhet ljud som innehåller transient information) även
om ljudet somsådant är helt okänt. När det nått vår hörsel i reflekterad
form från tillräckligt många riktningar, är det helt enkelt känt, trots att
det inte var det några hundra millisekunder tidigare.
Vad menar du med känt här?
Menar du att hjärnan känner igen ljudet som något bekant(dvs pattern recognition som jag talar om) eller har det blivit känt(uppfyllt krav på informationsmängd tex) för någon annan del av vårt vårt hörselsinne men inte som en kognitiv process?
IngOehman skrev:Någon tiondels sekund senare har vi (alltså vår halvt autonoma hörsel) dock fått höra ljudet även repeterat ett antal gånger genom reflexionerna, och vi har en bild av (facit) hur ljudet var. Då "förstår" (=hör, alltså får en hörförnim-
melse) vi även varifrån ljudet kommit vertikalt.
IngOehman skrev:Förmågan att använda våra egna ytterörons formers egenskap att ge en med infallsvinkeln varierande klang (som vi fascinernade nog inte ens hör att vi hör!) fordrar inte att vi hört ljuden tidigare. Den fordrar bara att vi (hörseln) ges de nycklar som behövs för att kunna lösa ekvationen där riktningen/positionen trillar ut
single_malt skrev:IngOehman skrev:Någon tiondels sekund senare har vi (alltså vår halvt autonoma hörsel) dock fått höra ljudet även repeterat ett antal gånger genom reflexionerna, och vi har en bild av (facit) hur ljudet var. Då "förstår" (=hör, alltså får en hörförnim-
melse) vi även varifrån ljudet kommit vertikalt.IngOehman skrev:Förmågan att använda våra egna ytterörons formers egenskap att ge en med infallsvinkeln varierande klang (som vi fascinernade nog inte ens hör att vi hör!) fordrar inte att vi hört ljuden tidigare. Den fordrar bara att vi (hörseln) ges de nycklar som behövs för att kunna lösa ekvationen där riktningen/positionen trillar ut
Jag kan absolut hålla med om det du skriver som en förenklad modell.
single_malt skrev:Hur och var menar du att omvandlingen från ljud till upplevelse sker? Ska "lösa ekvationen" tolkas bildlikt tex? Hur och var sker den i såfall?
single_malt skrev:Sen nämnde jag precedence-effekten men du svarade Haas-effekten. Var det medvetet eller ett misstag eftersom det inte riktigt är samma sak(Haas-effekten sorterar under precedence-effekten)?
single_malt skrev:Jag måste förklara vad jag menar med "känt" lite bättre. Jag menar att vi har en bild av vår omvärld som kontinuerligt "underhålls" av våra sinnen. Det är en kontinuerligt pågående process. Även om vi ser en sak vi aldrig sett eller hör en sak vi aldrig hört så organiseras intrycken så att de blir rimliga.
single_malt skrev:En modell för att förklara det kallas för pattern recognition som hör hörseln innebär att karaktäristiska mönster hos binaural information finns lagrat i minnet, kopplat till ljudriktning.
single_malt skrev:När ett mönster känns igen bidrar informationen till hur ljudhändelsen upplevs.
single_malt skrev:Existensen av precedence-effekten visar hur hörseln kan välja att höra olika beroende på kognitiva bedömningar av binaural information.
Således är påståendet att" kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och vad man upplever perfekt" inte korrekt.
IngOehman skrev:
Men att signalerna är olika beror ju på att de innehåller koden för ALLA de
egenskaper som ljudsituationen inkluderar. Och jag vidhåller att förhållandet
är entydigt - kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och
vad man upplever (i steget före det där man lyssnar eller inte lyssnar) är
perfekt. Det finns ingen annan signalväg.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag får intrycket att du inte förstått hur hörseln fungerar med avseende på
informationsförmedlingen från trumhinnan via hörselbenen och in till snäckan
och sedan vidare genom hörselnerven(erna) till hörselcentra. Du tycks tro
att det inte är den transmissionslänk det är.
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
[...]
[...]
1. Då har vi samma uppfatting om begreppen - och jag måste anmäla en
väldigt avvikande uppfattning med avseende på vad det är jag sysslar
med, med avseende högtalare och i viss mån inspelningsteknik (eftersom
de har med varandra att göra, mer är någon av dem har med de andra
länkarna i kedjan att göra).
2. Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är. Om
allt detta har jag ju föreläst många, många gånger genom åren i synner-
het efter 1989 då jag i princip avslutade verksamheten i "Audio Purus ix",
3. Och även om jag inte vet om du bevistat någon av alla de föreläsningar
jag hållit, så förvånar det mig om min inställning till musikåtergivning har
gått dig förbi. Men kanske är det jag som missförstår dig i det du skriver
härovan?
4. I min värld är nästan det största misstaget man kan göra med avseende
användas i...
5. Och är det något som jag tagit spjärn emot genom alla år, så är det just
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag får intrycket att du inte förstått hur hörseln fungerar med avseende på
Det kanske är svårt att säga så om man inte tror att det är sant. Vilket det inte är och vilket forskningen har visat på senare år. En ren transmissionslänk är vad man kallar bottom up men när det gäller hörseln så finns där flera återkopplingar från högre nervcentra som ger signaler tillbaka till hörselorganet beroende på vad för signaler som når centrat. Detta kalls top down.
Du har skrivit ovan om information som gör att man kan tycka att du borde kunna dra rätt slutsater för att vinna kunskap i detta område men av det du skriver blir man varse att du faktiskt inte har någon vidare förståelse av hörselsystemet ö h t.
Tyvärr måste jag säga att av att döma av andra inlägg från dig som berör perceptionen så är kunskaperna inte bara bristfälliga utan direkt felaktiga.
petersteindl skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag får intrycket att du inte förstått hur hörseln fungerar med avseende på
Det kanske är svårt att säga så om man inte tror att det är sant. Vilket det inte är och vilket forskningen har visat på senare år. En ren transmissionslänk är vad man kallar bottom up men när det gäller hörseln så finns där flera återkopplingar från högre nervcentra som ger signaler tillbaka till hörselorganet beroende på vad för signaler som når centrat. Detta kalls top down.
Du har skrivit ovan om information som gör att man kan tycka att du borde kunna dra rätt slutsater för att vinna kunskap i detta område men av det du skriver blir man varse att du faktiskt inte har någon vidare förståelse av hörselsystemet ö h t.
Tyvärr måste jag säga att av att döma av andra inlägg från dig som berör perceptionen så är kunskaperna inte bara bristfälliga utan direkt felaktiga.
+1 på detta. Jag har lusläst alla inlägg i denna tråd och informationen är erbarmerlig. Det är så mycket konstigheter att jag knappt vet var jag skall börja, men jag har börjat på ett inlägg som förhoppningsvis förklarar en del av hur hörseln egentligen fungerar. Dock blir det ett inlägg som tar mycken tid och energi om det skall bli ett bra förklarande inlägg.
MvH
Peter
rotel2 skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag får intrycket att du inte förstått hur hörseln fungerar med avseende på
+1 på detta. Jag har lusläst alla inlägg i denna tråd och informationen är erbarmerlig. Det är så mycket konstigheter att jag knappt vet var jag skall börja, men jag har börjat på ett inlägg som förhoppningsvis förklarar en del av hur hörseln egentligen fungerar. Dock blir det ett inlägg som tar mycken tid och energi om det skall bli ett bra förklarande inlägg.
MvH
Peter
Vart söker ni/hittar ni informationen?
OBS! Nyfiken fråga, ingen sarkasm eller dyl!
rotel2 skrev:Vart söker ni/hittar ni informationen?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag får intrycket att du inte förstått hur hörseln fungerar med avseende på
single_malt skrev:Det stämmer att jag nog inte riktigt förstår den egentliga innebörden i det du skriver.
single_malt skrev:Det jag försöker göra är att vaska fram något litet konkret ur dina förklaringar av hörselfunktionen som går att jämföra med resultat från aktuell perceptionsforskning.
single_malt skrev:När jag kände att jag hade nått det gällande sambandet mellan ljudhändelse och upplevelse av densamma så skrev jag vad jag tolkar som slutsatser som kan dras av resultaten av modern perceptionsforskning som är svåra att förklara med (det jag uppfattar är)din modell.
single_malt skrev:Om du eller någon annan anser att jag är ute och cyklar vilket självklart kan vara fallet så skulle jag uppskatta specifika synpunkter istället för "du har inte förstått" tex..
single_malt skrev:Du får väldigt gärna förklara hur du anser att hörseln fungerar "med avseende på informationsförmedlingen från trumhinnan via hörselbenen och in till snäckan och sedan vidare genom hörselnerven(erna) till hörselcentra. " och vilken transmissionslänk det egentligen är. Det är nog fler än jag som inte förstår och kanske trillar några bitar på plats även för mig då.
single_malt skrev:rotel2 skrev:Vart söker ni/hittar ni informationen?
Här är en pedagogisk artikel skriven av bla Blauert. Den innehåller bla förklaringar till skillnader mellan Bottom-up resp Top-down modeller.
Kronkan skrev:single_malt skrev:rotel2 skrev:Vart söker ni/hittar ni informationen?
Här är en pedagogisk artikel skriven av bla Blauert. Den innehåller bla förklaringar till skillnader mellan Bottom-up resp Top-down modeller.
Tack för en länk bra artikel som bekräftar det lilla jag tror mig förstå om tidiga reflexer. Har provat lite olika lösningar på akustiken hemma och har egna reflektioner. Har mycket få av de riktigt korta reflexerna. Men ställer jag upp högtalarna (MartinLogan) så att ljudet frånvänster högtalare kan studsa i vänster vägg (som är nära) så kan jag höra ljud till vänster om vänster högtalare. Dettta är varken önskat eller oönskat från min sida så länge jag inte uppfattar någon annan nackdel exempelvis vass diskant. Så detta ärettexempel på hur en riktigt kort reflex kan ändra den upplevda loklaiseringen.
Artikeln svarar dock inte på frågan om skillnaden mellan att ha en odämpad vägg, diffuserad eller absorberande. Men den skriver att (om jag förstår den rätt) att visst kan tidiga reflexer påverka ljudet. Det är inte bara en fråga om lokalisering och när en reflex övergår till att upplevas som eko.
Så vadär den upplevda skillnaden mellan olika sätt att påverka eller dämpa tidiga reflexer?
IngOehman skrev:single_malt skrev:Det jag försöker göra är att vaska fram något litet konkret ur dina förklaringar av hörselfunktionen som går att jämföra med resultat från aktuell perceptionsforskning.
Det är bättre om du frågar om det jag skrivit.
Jag skriver ju ingenting för att det skall "relatera till vad andra har skrivit på
det ena eller andra stället eller sättet", utan för att det skall relatera till
verkligheten.
Vad andra skrivit får de själva försvara. Jag tror det är bättre.
.....
Så om du har några frågor om det jag skriver så svarar jag gärna på det, men vad andra påstår får du fråga dem om, och vill du fråga om något som jag skrivit, så ta spjärn mot verkligheten med eventuella invändningar.
Om du skall spela ut olika åsikter mot varandra så är jag inte intresserad
...
Omvägen runt vad någon annan påstår är meningslös.
IngOehman skrev:single_malt skrev:När jag kände att jag hade nått det gällande sambandet mellan ljudhändelse och upplevelse av densamma så skrev jag vad jag tolkar som slutsatser som kan dras av resultaten av modern perceptionsforskning som är svåra att förklara med (det jag uppfattar är)din modell.
Eftersom jag inte har försökt presentera någon modell alls, utan bara har
pratat om faktiska effekter av olika stimuli och förmågor vi har (möjligen i
förekommande fall med något nämnt om de fysiologiska orsakerna) så är jag
inte på det klara med vad du menar när du talar om en modell.
Har jag presenterat någon modell?
IngOehman skrev:Tvärtom mot dina tomma påståenden, är kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och vad man upplever perfekt. Det finns nämligen ingen annan signalväg "in till hjärnan" än den. Det är därför det är så lätt att förstå de intryck vi får - de stämmer ju perfekt med vad förklaringsmodellen förutser. Om du inte upplever det så, så kanske du behöver inse att det bara visar att du inte begriper förklaringsmodellen.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Du får väldigt gärna förklara hur du anser att hörseln fungerar "med avseende på informationsförmedlingen från trumhinnan via hörselbenen och in till snäckan och sedan vidare genom hörselnerven(erna) till hörselcentra. " och vilken transmissionslänk det egentligen är. Det är nog fler än jag som inte förstår och kanske trillar några bitar på plats även för mig då.
Vad jag skriver är att funktionen (som förvisso kan vara av mera än bara
av akademiskt intresse när det gäller hårdvarubegänsningarna - t ex att
info till hjärnan skickas med en förhållandevis låg infoklusterfrekven och att
frekvensupplösningen inte är oändligt, mm, mm...) innehåller både hård- och
vad jag brukar kalla "självprogrammerande mjukvara", och att jag ser den senare, eller rättare sagt försök att skapa modeller för den, som av klart sekundärt intresse.
Det vill säga att det finns vissa basala saker som man måste ta först om man skall förstå vad som är viktigt - och där ingår att det efter trumhinnan är en (förvisso mänsklig - och därför både lite instabil och flexibel*) transmissionslänk.
Innan man accepterat detta basala så är det svårt att diskutera vidare, för allt man behöver lära sig efter det - bygger ju på detta grundläggande.
IngOehman skrev:Transmissionslänkar inkluderar ofta återkoppling.
IngOehman skrev:Jag har inga ytterligare kommenterar, eftersom ditt inlägg visar att du
inte är vaken mottaglig eller intresserad av en normal diskussion.
IngOehman skrev:Hmm. Undrar hur många som förmår följa mina tankar i det ovanstående.
IngOehman skrev:Men - om jag på skoj för ett ögonblick spelar med och kastar mig in i den
sålunda förenklade världen, så är mitt svar på vad som är (skulle ha varit)
önskvärt; att INGA reflexer inom de första 20 millisekunderna efter direktljudet
skall anlända till lyssningsplatsen.
kodapa skrev:Det är möjligt att jag har missuppfattat vissa saker här, men 20ms motsvarar väl reflexfritt 6.6m hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?
kodapa skrev:[…] hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?
Mvh E*IngOehman skrev:Och eftersom det är svårt att åstadkomma sådana lyssningar (BB är den enda
jag känner som frånsett undertecknad, verkligen har experimenterat ordentligt
med sådant, och inte bara läst vad andra skrivit) så är det tur att verkligheten
är mycket mera ihopvävd - och att det öppnar möjligheter att nå en inte bara
fungerande utan rent av excellent återgivning - trots att den inkluderar reflexer
(rent av rikligt av dem) som bryter mot (tum)regeln om reflexfrihet under de
första 20 ms.
2-ch skrev:kodapa skrev:Det är möjligt att jag har missuppfattat vissa saker här, men 20ms motsvarar väl reflexfritt 6.6m hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?
Jag fick det till 0,68 cm (t-o-r). Nu vill kodpa och jag få reda på hur det egentligen förhåller sig.
2-ch skrev:kodapa skrev:Det är möjligt att jag har missuppfattat vissa saker här, men 20ms motsvarar väl reflexfritt 6.6m hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?
Jag fick det till 0,68 cm (t-o-r). Nu vill kodpa och jag få reda på hur det egentligen förhåller sig.
E skrev:kodapa skrev:[…] hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?Mvh E*IngOehman skrev:Och eftersom det är svårt att åstadkomma sådana lyssningar (BB är den enda
med sådant, och inte bara läst vad andra skrivit) så är det tur att verkligheten
fungerande utan rent av excellent återgivning - trots att den inkluderar reflexer
första 20 ms.
... att INGA reflexer inom de första 20 millisekunderna efter direktljudet
skall anlända till lyssningsplatsen.
E skrev:kodapa skrev:[…] hur får man till det i ett hem utan att det känns som en madrasserad cell?Mvh E*IngOehman skrev:Och eftersom det är svårt att åstadkomma sådana lyssningar (BB är den enda
första 20 ms.
E skrev:Du kanske missade att Ingvar skrev "känner", och inte "känner till"?
Mvh E*
E skrev:Hur påverkar eventuella kunskaper om centrala nervsystemet och
hjärnan, hur stereofonisk återgivning med hög ursprungstrohet
lämpligen kan åstadkommas?
Mvh E*
E skrev:Hur påverkar eventuella kunskaper om centrala nervsystemet och
Mvh E*
Naqref skrev:E skrev:Hur påverkar eventuella kunskaper om centrala nervsystemet och
Mvh E*
Vadan din fråga? Det är väl ingen som hävdar det?
Naqref skrev:E skrev:Hur påverkar eventuella kunskaper om centrala nervsystemet och
petersteindl skrev:Kunskapen i sig påverkar ingenting men utnyttjandet av kunskaperna så att man omvandlar kunskap till praktisk utformning av ljudåtergivningsutrustning påverkar högst väsentligt.
IngOehman skrev:Jo, hypotetiskt, men nu är det ju marginella och så vitt jag vet även helt
obevisade förmågor (tror inte ens jag har sett några förslag på dem) som
det rör sig om, så kanske är det värt att lägga den extra ansträngningen?
Eller om man vänder på det - vad är det vi skall göra sämre, innan vi vet
vad det är som vi tror att hjärnan inte skulle märka?
Och hur vet vi att det blir billigare - eller att vi kan ändra någon en balans
och vinna något annat (så det blir någon vits med försämringen)?
- - -
Nej, jag kör nog vidare med ansatsen att hjärnans signalbehandling INTE är
en väsentlig begränsning för vår hörförmåga. Som sagt - jag är inte orolig
och ser det inte som ett problem, även om det skulle bli lite onödigt bra.
Vh, iö
E skrev:Naqref skrev:E skrev:Hur påverkar eventuella kunskaper om centrala nervsystemet och
Jag tycker nog att det verkar som att Peter Steindl hävdar att sådana
kunskaper är väsentliga.petersteindl skrev:Kunskapen i sig påverkar ingenting men utnyttjandet av kunskaperna så att man omvandlar kunskap till praktisk utformning av ljudåtergivningsutrustning påverkar högst väsentligt.
Kan du inte berätta hur det påverkar nu med detsamma?![]()
Mvh E*
E skrev:Vad är det vi kan göra "sämre" då? Vad är det som hjärnan inte skulle
märka? Har du funnit något sådant, Peter?
Mvh E*
Nattlorden skrev:Jag tror inte att signalbehandlingen blir en begränsning när ljudet blir bättre, däremot är jag helt säker på att signalbehandlingen är en begränsning när det gäller lysnnandet på "sämre" ljud... nämligen att signalbehandlingen upptar så mycket kapacitet att vi inte känner oss fullt avslappnade och har förmåga till fullt njutande.
Dvs... vi vet hur "gitarr" låter, ljudet ger oss tillräckligt många ledtrådar för att vi skall inse att det är gitarr som vi försöker lyssna på - och hjärnan gör signalbehandling för att filtrera bort skräp på signalen för att vi skall uppfatta det som det borde ha låtit. Ju mindre skräp, ju mindre bearbetning, ju mer kan vi njuta av det.
E skrev:Förtydligande av "sämre":
Har hjärnan förmågor/brister som gör att vi inte behöver åstadkomma
stereofonisk dekodning lika väl som (=sämre än) den som har
åstadkommits utan hjälp av kunskap om hjärnan (men med hjälp av
kunskap om hårdvaran före hörselnerven)?
Alltså, vad behöver vi kunskapen om hjärnan till?
Mvh E*
sprudel skrev:Följer diskussionen med visst intresse ur olika aspekter.
Beklagar dock att att den (omedvetna ?) viljan att ha rätt lägger hinder i vägen för att nå djupare i problematiken.
Det hade varit oändligt mer berikande för åhörare att följa en diskussion som ledsagats av en ömsesidig ambition att ta till sig varandras erfarenheter och tvärvetligt bryta kilar ner i de fenomen som avhandlas.
Lycka till.
IngOehman skrev:
En modell som inbegriper att man adresserar det hela till att vara en
oförmåga/brist i hjärnans signalbehandling är knappast till hjälp. För
så är det inte.
Vh, iö
single_malt skrev:sprudel skrev:Följer diskussionen med visst intresse ur olika aspekter.
Beklagar dock att att den (omedvetna ?) viljan att ha rätt lägger hinder i vägen för att nå djupare i problematiken.
Det hade varit oändligt mer berikande för åhörare att följa en diskussion som ledsagats av en ömsesidig ambition att ta till sig varandras erfarenheter och tvärvetligt bryta kilar ner i de fenomen som avhandlas.
Lycka till.
Skulle du ha sagt så till Darwin med?
sprudel skrev:single_malt skrev:sprudel skrev:Följer diskussionen med visst intresse ur olika aspekter.
Lycka till.
Skulle du ha sagt så till Darwin med?
Hehe!
Hade jag haft förmånen att avnjuta en dialog med Darwin med besittande av de kunskaper vi har idag, om genetik, om virus så hade jag nog mer riktat mitt intresse till hans intellektuella verktyg att attackera ett fenomen. Att loda i hans strategier att via obseravtioner se samband och icke-samband, det hade varit något.
Jag hade gärna träffat Mendel och Mendelejev också.
single_malt skrev:Skämt åsido men det känns inte som om man tar har en ambition att ta till sig någon annans erfarenhet överhuvudtaget om man svepande sågar den akademiska forskningen inom ett område och istället hävdar att det bara är egna slutsatser och "verkligheten" som stämmer.
single_malt skrev:Skämt åsido men det känns inte som om man tar har en ambition att ta till sig någon annans erfarenhet överhuvudtaget om man svepande sågar den akademiska forskningen inom ett område och istället hävdar att det bara är egna slutsatser och "verkligheten" som stämmer.
Vill bara för protokollet nämna att det finns en föreställning, som är
vanlig även i akademiska kretsar, att skälet till att fantomprojektion
alls fungerar, ligger i vissa brister i hjärnans hantering av signalerna
från innerörat.
IngOehman skrev: ....
från innerörat.
Det är fel.
Att det ändå är en vanlig tro, beror antagligen på att man i teori-
bildningssammanhang för det mesta (och föruftigt) har som första
prioritet att teorin skall vara "användbar" - det vill säga att den skall
vara en modell som ger svar som överensstämmer med vad man
kan finna när man undersöker verkligheten.
- - -
Emellertid är det så, att man inte behöver blanda in hjärnans tolkning
alls för att förklara att fantomprojicering fungerar! Det framgår redan
när man tittar på hårdvaran - närmare bestämt på torso, huvud, ytter-
öron, mellanöra och inneröra. De signaler som levereras till hjärnan
är redan begränsade på ett sådant sätt att hjärnan "går på" tricket,
det vill säga att det fungerar.
Att säga att fantom projicering "fungerar" är dock en sanning med
modifikation. Det fungerar inom vissa förutsättningar med viss nog-
grannhet (=viss onoggrannhet), men med icke försumbara bieffekter
i många dimensioner, där några är rumsliga och andra hittas i andra
domäner. Bieffekter som är påtagliga om man inte kartlägger dem
och därefter vidtar nödvändiga kompenserande åtgärder. Även med
kompensation återstår små bieffekter som gör att återgivningen inte
är verklighetsidentisk, varken fysikaliskt eller med avseende på hur vi
hör det återgivna, men de kan bli väldigt bra. Så bra att man faktiskt
tar fel mellan original och kopia.
Vill man förbättra det hela således är det en fördel att känna till just
att, och hur, vår hårdvaras begränsning alls gör fantomprojektionen
möjlig.
luddig oförmåga/brist i hjärnans signalbehandling är knappast till hjälp.
För så är det inte*.
Vh, iö
- - - - -
*Förvisso är hjärnan inblandad i "protokollet" och dess handskakande,
men - det finns en informationsriktning; infon kommer från trumhinnan,
och det är informationen som till syende och sist bestämmer hur detta
protokoll används. Hjärnan slavar kan man lite förenklat säga.
Men en mindre förenklingsvarning kan också vara på plats om det jag
skriver härovan. Det är mera komplext än de delar jag gått igenom,
men det blir så oerhört mycket, och i praktiken oredogörförbart om
inget får förenklas ned ens lite.
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker det skulle vara helt absurt att skriva saker och då behöva ha källhänvisningar till det man skriver. Jag ser detta forum som ett diskussionsforum och ingen vetenskaplig avhandling. Vill man själv ge källhänvisning så visst är det ok. Men att bli avkrävd sådan är inte ok enligt mig. Att motivera sitt uttalande med någon form av resonemnag är dock rimligt, men att ställa krav på att allt som skrivs på ett forum skulle vara helt korrekt tycker jag inte man kan kräva. Lite egen tankeförmåga att försöka förstå och tolka vad andra skriver, tycker jag kan räcka.
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker det skulle vara helt absurt att skriva saker och då behöva ha källhänvisningar till det man skriver. Jag ser detta forum som ett diskussionsforum och ingen vetenskaplig avhandling. Vill man själv ge källhänvisning så visst är det ok. Men att bli avkrävd sådan är inte ok enligt mig. Att motivera sitt uttalande med någon form av resonemnag är dock rimligt, men att ställa krav på att allt som skrivs på ett forum skulle vara helt korrekt tycker jag inte man kan kräva. Lite egen tankeförmåga att försöka förstå och tolka vad andra skriver, tycker jag kan räcka.
single_malt skrev:IÖ, det är mitt intryck att du återkommande uttrycker dig förklenande om akedemisk forskning. Tex såhär:Vill bara för protokollet nämna att det finns en föreställning, som är
från innerörat.
Var har du läst detta? Du har skrivit om att det det finns en uppfattning om brister som är felaktig flera gånger nu. Var hittar du dessa uppgifter?
Jag får en känsla av att du hittar på egna "motståndaråsikter" som du argumenterar emot.
Harryup skrev:Hur många olika nick har du haft?
Personligen så tycker jag att det är bra med referenser om 2 åsikter står mot varandra och man dessutom gör vaga hänvisningar till vad andra felaktigt tror och tycker. Att reflexmässigt försvara att inte använda referenser känns udda. Och om ändamålet är att nån dessutom skall tro på vad man säger så ser jag inte att referenser är annat än till nytta.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Harryup skrev:Hur många olika nick har du haft?
Personligen så tycker jag att det är bra med referenser om 2 åsikter står mot varandra och man dessutom gör vaga hänvisningar till vad andra felaktigt tror och tycker. Att reflexmässigt försvara att inte använda referenser känns udda. Och om ändamålet är att nån dessutom skall tro på vad man säger så ser jag inte att referenser är annat än till nytta.
mvh/Harryup
Vilka åsikter?
Jag har så vitt jag vet inte framfört några åsikter.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev: ....
från innerörat.
Det är fel.
- - -
möjlig.
För så är det inte*.
Vh, iö
- - - - -
Jag vill bara nämna att jag aldrig någonstans har sett att det skulle finnas en föreställning, som är vanlig även i akademiska kretsar, att skälet till att fantomprojektion alls fungerar, ligger i vissa brister i hjärnans hantering av signalerna från innerörat.
Det som du skriver är något helt nytt för mig och jag har läst en del i ämnet. Detta är faktiskt första gången jag stöter på något sådant överhuvudtaget. Du måste i så fall ha läst helt annan litteratur än vad jag läst.
Så, jag vet inte var du får detta ifrån. Till alla som läser detta kan jag i alla fall än en gång säga att något dylikt har jag aldrig sett. Därför har jag svårt att se att det skulle vara en vanlig tro såsom IÖ påstår.
Jag har heller aldrig sett någon modell som inbegriper att man adresserar det hela till att vara en luddig oförmåga/brist i hjärnans signalbehandling.
Men jag håller med på en sak, skulle det finnas någon sådan modell så är den i så fall knappast till någon hjälp.
Mitt råd till dig Ingvar är att välja att läsa mer seriös litteratur på området än det du tycks läsa.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Det måste liksom finnas en canvas innan man kan börja måla. Visst kan
jag måla i den tomma luft som finns här och där, men det kommer att
försvåra för alla som saknar canvas, att uppfatta vad det är som målas.

IngOehman skrev:Harryup skrev:Hur många olika nick har du haft?
mvh/Harryup
Vilka åsikter?
Jag har så vitt jag vet inte framfört några åsikter.
Och vem är det som hänvisat till hjärnans signalbehandling (men som nu
tycks förneka det, och till och med att sådant funnits att läsa)?
Låt mig ge dig en ledtråd: Det är inte jag.
- - -
Det jag sagt (både i denna tråd och många gånger både i skrivna artiklar
och på åtskilliga föreläsningar under de senaste ~25 åren) är att man
INTE behöver blanda in hjärnan knappt alls för att förstå hur hörseln fung-
erar med de brister i hårdvaran som finns - som faktiskt medger bland
annat möjligheten till en förhållandevis väl fungerande fantomprojektion.
Kort sagt (och för jag vet inte vilken gång i ordningen): Hjärnan kan, av
vad jag sett i det studier av dessa fenomen som jag gjort, betraktas som
en mer eller mindre "perfekt mottagare" av signalerna som kommer från
innerörat!
Därför finns det heller inget större behov av att involvera den, när man
kontemplerar olika metoder och deras optimerande, för att med ändligt
och till och med rimligt antal kanaler, kunna förmedla en musik- eller annan
ljudhändelse, så ackurat som möjligt.
- - -
Om man däremot som primärmål vill skapa ett "sound" som någon eller
många gillar, så är det något helt annat, för preferenser kan man inte tala
om utan att på något sätt involvera hjärnan, eftersom det är där vi hittar
värderingarna, alltså sådant som handlar om det som är subjektivt.
Detsamma gäller för motsatsen (som intresserar mig mera) - det vill säga
om man är intresserad av att värdera svårfrånkomliga bieffekters upplevda
värden - t ex för att kunna välja mellan dem på ett sätt som ger "minst
ogillande".
Jag delar dock självklart upp alla de där hörbara artefakternas sätt att upp-
levas i mycket mera detaljerade beskrivningsgrupper än bara "bra" och
"dåligt". Jag använder fyra huvudgrupper; storlek, fulhet, konsekvens och
uppmärksamhetspockande (de två sista är ofta besläktade) och sedan
lite undergrupper.
De senare frågorna har jag intresserat mig mycket för, och därför även
gjort många preferensstudier för att kunna göra optimala prioriteringar,
men dels är frågorna i väsentlig grad skilda från varandra och dessutom så
ser jag inte ens då något skäl att fokusera intresset på hypoteser om vad i
detalj som pågår i hjärnan.
Det går ju lika bra att tala om "människan" bara.
Vad man gillar och ogillar.
Ungefär som när man undersöker preferenser med avseende på vad som
helst annat. Frågan om vad man tycker om eller ogillar, behöver, för att
få det svar man behöver för att kunna göra förnuftiga val, normalt inte
kompliceras med gissningar (försök att skapa modeller) om hur de inre
processerna ser ut.
För att få maximal tydlighet i de studier jag gjort, så har jag alltid försökt
hålla isär de objektiva och de subjektiva komponenterna, ända tills jag är
framme vid de praktiska tillämpningarna (det finns många olika) av infor-
mationen - för det är först då som jag tycker det går att veta/göra en bra
bedömning av, hur de skall flätas samman.
Vh, iö
petersteindl skrev:Jag vill bara nämna att jag aldrig någonstans har sett att det skulle finnas en föreställning, som är vanlig även i akademiska kretsar, att skälet till att fantomprojektion alls fungerar, ligger i vissa brister i hjärnans hantering av signalerna från innerörat.
Det som du skriver är något helt nytt för mig och jag har läst en del i ämnet. Detta är faktiskt första gången jag stöter på något sådant överhuvudtaget. Du måste i så fall ha läst helt annan litteratur än vad jag läst.
Så, jag vet inte var du får detta ifrån. Till alla som läser detta kan jag i alla fall än en gång säga att något dylikt har jag aldrig sett. Därför har jag svårt att se att det skulle vara en vanlig tro såsom IÖ påstår.
Jag har heller aldrig sett någon modell som inbegriper att man adresserar det hela till att vara en luddig oförmåga/brist i hjärnans signalbehandling.
Men jag håller med på en sak, skulle det finnas någon sådan modell så är den i så fall knappast till någon hjälp.
Mitt råd till dig Ingvar är att välja att läsa mer seriös litteratur på området än det du tycks läsa.
MvH
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev: ....
från innerörat.
Det är fel.
- - -
möjlig.
För så är det inte*.
Vh, iö
- - - - -
Jag vill bara nämna att jag aldrig någonstans har sett att det skulle finnas en föreställning, som är vanlig även i akademiska kretsar, att skälet till att fantomprojektion alls fungerar, ligger i vissa brister i hjärnans hantering av signalerna från innerörat.
MvH
Peter
Jag får intrycket att hela ditt inlägg är ett resultat av att du inte förstår
vad ordet "oförmåga" betyder.
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag har jag hävdat att man
för praktiskt bruk (även om det inte är 100% sant, nota bebe) faktiskt
kan betrakta hjärnan som en "perfekt betraktare" av de signaler som
kommer från öronen - det vill säga vi klarar att höra allt det som innehålls
i signalerna som kommer till hjärnan.
Låt mig för skojs skull dra en parallell - nämligen till att en perfekt åter-
givning (ursprungsidentisk) och kan kallas "egenskapslös", men att alla
avvikelser därifrån är OFÖRMÅGOR.
På samma sätt kan man mena att hjärnan är prefekt, eller att den har
oörmågor, så gör att den inte hör skillnad mellan en fantomprojektion
(ljud som i verkligheten kommer från två ställen) och en verklig singulär
ljudkälla.
Jag har hävdat att vår (en människas) oförmåga (som bara är partiell)
att skilja mellan en singulär ljudkälla och en dual som skapar en fantom-
projektion INTE (primärt) sitter i hjärnan.
Jag skulle kunna gå vidare och berätta hur mycket som helt om dessa
saker. Bland annat om de klart olika villkoren för fantomprojektion som
råder, som funktion på en förfärlig massa olika variabler, men det känns
som om diskussionen har fastnat på stora förekommande missförstånd
om en massa väldigt mycket basalare saker, och att den därför inte är
mogen att tas vidare så länge en massa vanföreställningar finns.
Det måste liksom finnas en canvas innan man kan börja måla. Visst kan
Och att måla på vanföreställningsytor är rent av vilseledande.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev: ....
från innerörat.
Det är fel.
- - -
möjlig.
För så är det inte*.
Vh, iö
- - - - -
MvH
Peter
Jag får intrycket att hela ditt inlägg är ett resultat av att du inte förstår
vad ordet "oförmåga" betyder.
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag har jag hävdat att man
för praktiskt bruk (även om det inte är 100% sant, nota bebe) faktiskt
kan betrakta hjärnan som en "perfekt betraktare" av de signaler som
kommer från öronen - det vill säga vi klarar att höra allt det som innehålls
i signalerna som kommer till hjärnan.
Låt mig för skojs skull dra en parallell - nämligen till att en perfekt åter-
givning (ursprungsidentisk) och kan kallas "egenskapslös", men att alla
avvikelser därifrån är OFÖRMÅGOR.
På samma sätt kan man mena att hjärnan är prefekt, eller att den har
oörmågor, så gör att den inte hör skillnad mellan en fantomprojektion
(ljud som i verkligheten kommer från två ställen) och en verklig singulär
ljudkälla.
Jag har hävdat att vår (en människas) oförmåga (som bara är partiell)
att skilja mellan en singulär ljudkälla och en dual som skapar en fantom-
projektion INTE (primärt) sitter i hjärnan.
Jag skulle kunna gå vidare och berätta hur mycket som helt om dessa
saker. Bland annat om de klart olika villkoren för fantomprojektion som
råder, som funktion på en förfärlig massa olika variabler, men det känns
som om diskussionen har fastnat på stora förekommande missförstånd
om en massa väldigt mycket basalare saker, och att den därför inte är
mogen att tas vidare så länge en massa vanföreställningar finns.
Det måste liksom finnas en canvas innan man kan börja måla. Visst kan
Och att måla på vanföreställningsytor är rent av vilseledande.
Vh, iö
Ingvar, din liknelse saknar helt grund i verkligheten, som jag ser det. Du pratar om oförmågor och förmågor såsom det ena vore utan brist och det andra vore en brist. Bara det vittnar om en kraftigt förenklad bild av hörseln som sinne och medvetandet som varseblivning.
Hjärnan har förmågan att välja och därmed är hjärnan ingen slav från en extern input, såsom du påstår. Du kan välja vilken information du vill höra då det finns en valsituation och det är i båda fallen samma ljudvågor mot trumhinnorna men det är bara den ena informationen som kan uppfattas åt gången. Denna förmåga att välja d v s att diskriminera har sin begränsning. Denna egenskap hos hjärnan och det centrala nervsystemet bidrar till ett fenomen som inom psykoakustiken kallas för cocktailpartyeffekten.
Sedan skriver du detta: "...På samma sätt kan man mena att hjärnan är prefekt, ..."
Skall det stå prefekt eller perfekt?
Du får begrunda lite mer av vad jag skrivit. Jag kommer dock att förklara mer och då kanske du kommer förstå. Det är i alla fall min ambition.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Du behöver tänka om och tänka rätt. Men innan du KAN göra det så får jag
intrycket att du måste du göra dig av med en massa vanföreställningar som
nu är i vägen för dig. Du måste skaffa en canvas, en som är vit och platt och
som inte förvränger partiell information som målas på den.
phloam skrev:IngOehman skrev:Du behöver tänka om och tänka rätt. Men innan du KAN göra det så får jag
Och någon behöver inse att stycken som det ovan är fullständigt onödiga och provokativa och inriktade på person, inte sakfråga...
phloam skrev:IngOehman skrev:Du behöver tänka om och tänka rätt. Men innan du KAN göra det så får jag
Och någon behöver inse att stycken som det ovan är fullständigt onödiga och provokativa och inriktade på person, inte sakfråga...
StefanL skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Du behöver tänka om och tänka rätt. Men innan du KAN göra det så får jag
Jag tycker det är likadant åt båda hållen.
Pajkastning på en högre nivå.
IngOehman skrev:Så här skrev någon annan före det:
"Ingvar, din liknelse saknar helt grund i verkligheten, som jag ser det. Du pratar om oförmågor och förmågor såsom det ena vore utan brist och det andra vore en brist. Bara det vittnar om en kraftigt förenklad bild av hörseln som sinne och medvetandet som varseblivning."
Men det såg du förstås inte.
Vh, iö
IngOehman skrev: Det jag sagt (både i denna tråd och många gånger både i skrivna artiklar
innerörat!
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det jag sagt (både i denna tråd och många gånger både i skrivna artiklar
innerörat!
Jag får inte riktigt ihop det där med "perfekt mottagare".
Åtminståne jag tycker min upplevelse av ljud påverkas av tex stress, droger, för lite sömn.
Hur går det ihop med ditt synsätt?
single_malt skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det jag sagt (både i denna tråd och många gånger både i skrivna artiklar
innerörat!
Åtminståne jag tycker min upplevelse av ljud påverkas av tex stress, droger, för lite sömn.
Jag kan faktiskt hålla med om att man kan tala om hjärnan som en perfekt mottagare som Ingvar gör. Om man som Ingvar gör, studerar från "verkligheten, som den är" så kommer man att få det bekräftat men inte att få reda på något om på vilket sätt hjärnan fungerar som mottagare av signalerna.
I de vetenskapliga studier som jag, Peter S och Naqref hänvisar till manipuleras en eller flera variabler på ett sätt som inte kan göras "i verkligheten". Man kan tex variera tiden mellan ett direktljud och ett konstgjort eko. Sättet upplevelsen varieras beroende av tex hur långt ett konstgjort eko är fördröjt eller vilket sammanhang det har visar att hjärnan "väljer" vad man hör.
Det är INTE samma sak som att hjärnan inte uppfattar signaler perfekt. Däremot att den väljer vad som ska uppfattas på ett intelligent sätt.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det jag sagt (både i denna tråd och många gånger både i skrivna artiklar
innerörat!
IngOehman skrev:Riktigt komplicerat blir det om man blandar in hörhjälpmedel. Min uppfattning
är att en person som bär hörapparat, är ett med apparaten, och att deras
"andra transmissionskedja" startar med hörapparatens mikrofon.
profbd skrev:nefilim skrev:Jag som har trott att IÖ och Peter S var bundisar
det ingår i spelet att man inte kan vara bundis med någon annan som tillvärkar samma sak
KarlXII skrev:Häftig tråd. Ingen håller med någon - och det får väl ändå anses som ganska extraordinärt även på faktiskt.se.
KarlXII skrev:JanBanan skrev:Vad är definitionen på en "riktig högtalarkonstruktör"?
En icke oriktig högtalarkonstruktör.
phloam skrev:KarlXII skrev:JanBanan skrev:Vad är definitionen på en "riktig högtalarkonstruktör"?
Helt apropå "Inte riktigt riktig" o.dyl. så undrar jag stilla (eftersom hifi-intresserade överlag lär ha en större andel av t.ex. Aspergers än genomsnittsbeolkningen?)
nadifierad skrev:phloam skrev:KarlXII skrev:JanBanan skrev:Vad är definitionen på en "riktig högtalarkonstruktör"?
Helt apropå "Inte riktigt riktig" o.dyl. så undrar jag stilla (eftersom hifi-intresserade överlag lär ha en större andel av t.ex. Aspergers än genomsnittsbeolkningen?)
Hade varit intressant att veta var du har de uppgifterna ifrån!?
Ämnet intresserar mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster