Moderator: Redaktörer
HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Att ta fram en eller tio blir självklart dyrt, men om man köper säg en container från Kina och själv kan lägga tiden på kvalitetskontroll på plats i Kina så borde väl gå att tangera priserna som andra fina nya steg kostar idag?
(Ja ja jag har för mycket tid för teoretiska frågor just nu)
Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Att ta fram en eller tio blir självklart dyrt, men om man köper säg en container från Kina och själv kan lägga tiden på kvalitetskontroll på plats i Kina så borde väl gå att tangera priserna som andra fina nya steg kostar idag?
I Sverige är den kultförklarad men inte utomlands. Lite märkligt kan man tycka.
Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
robotno skrev:Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Inget mäkligt alls.. Hype kallas det för.Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
hifikg skrev:Finns väl svenska förstärkare till vettigt pris redan. Inget fel på HA´s slutsteg kan jag tycka. Slutsteg når en viss nivå och sedan händer det inte så mycket. Kanske finns det en nivå till, men hur långt upp förstärkarsfärerna måste man gå då?
Callisto skrev:Stor o tung kan jag inte påstå att det är. Väger som de flesta normalsteg i den effektklassen, tillika storleksmässigt. Dess förtjänst verkar vara den förhållandevis stora dynamiska effekt med hyffsat låg distorsionsvärden. Förstår bara inte hur tillverkaren tänker när efterkommande modeller är sämre. Man brukar vilja släppa bättre o bättre produkter. Lite strange...
robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Robotno Skrev:
Inget mäkligt alls.. Hype kallas det för.Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
hifikg skrev:För att tycka att en NAD 208 är snygg ska man nog vara hifinörd och/eller innehavare av minst ett exemplar. För den oinvigde ser den nog ganska osexig ut, eller? Ett kralligt Krell eller rörigt Audioresearch kan vara snygga grejor. NAD 208 får sin skönhet inifrån
hifikg skrev:För att tycka att en NAD 208 är snygg ska man nog vara hifinörd och/eller innehavare av minst ett exemplar. För den oinvigde ser den nog ganska osexig ut, eller? Ett kralligt Krell eller rörigt Audioresearch kan vara snygga grejor. NAD 208 får sin skönhet inifrån
robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Har dock helt plötsligt som nybliven pappa till en pytteliten klass D förstärkare insett att det kan låta oförskämt bra samtidigt som det är oförskämt litet och lätt. Faktiskt i detta fall så pass bra så jag på fullaste allvar knappt hört något bättre. Inte spelandes på mina gamla klenoder till högtalare i alla fall.Det blir aldrig mer några elementklonade tegelstenar hemsläpandes till mig mer.
Nattlorden skrev:robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Har dock helt plötsligt som nybliven pappa till en pytteliten klass D förstärkare insett att det kan låta oförskämt bra samtidigt som det är oförskämt litet och lätt. Faktiskt i detta fall så pass bra så jag på fullaste allvar knappt hört något bättre. Inte spelandes på mina gamla klenoder till högtalare i alla fall.Det blir aldrig mer några elementklonade tegelstenar hemsläpandes till mig mer.
Vi lägger detta på minnet till den framtida dag du skaffat dig volymkapabla högtalare.
robotno skrev:Nattlorden skrev:robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Vi lägger detta på minnet till den framtida dag du skaffat dig volymkapabla högtalare.
Vad bra. Kan dock säga att volymkapabla det är dem. Så ditt minne kan du fylla med något annat istället.
Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Maccis skrev:Min moppe går i 45!!
![]()
shifts skrev:robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.
robotno skrev:Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Inom snar framtid är det nog inga problem om jag nu skulle vilja. Men till skillnad från dig så behåller jag gärna min hörsel till äldre dar. Hur fort går din moppe föresten? Suck...
shifts skrev:shifts skrev:robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.
Beeump.
Nattlorden skrev:robotno skrev:Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Inom snar framtid är det nog inga problem om jag nu skulle vilja. Men till skillnad från dig så behåller jag gärna min hörsel till äldre dar. Hur fort går din moppe föresten? Suck...
Spelar du musik med hög dynamik, så hamnar inte medeleffekten högre än ½-1W trots att du behöver 300W i peak. Strax över 27dB dynamik har jag hittils mätt i min musiksamling. Så gissningsvis 80dB eller strax däröver i snitt på lyssningsplats, så högt kan du väl tänka dig spela?
Din fråga är däremot obesvarbar.
robotno skrev:Nån som vet vad 208an kostade ny?
Nattlorden skrev:robotno skrev:Nån som vet vad 208an kostade ny?
Har för mig att den var uppe på så mycket som 11-12,000 på slutet.
robotno skrev:Trodde den gick lös på bra mycket mer. 11-12 000 tycker jag låter som ett kap.
När slutade de sälja den?
Elfsberg skrev:Det var mycket mer pengar "på den tiden".
robotno skrev:Jakten på ett skämtsamt inlägg tar rot. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag råkat trampa på några ömma tår.
Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra. Ingen av ovan kommentar verkar mena detta direkt men lik förbannat går många på motangrepp vilket på något sätt bara stärker min tro om att det faktiskt råder en liten sekttrogenhet till ett visst märke eller modell. Har märkt att det liksom nästan hör till detta forum att missförstånden bara måste finnas med? Faktiskt.se kan jag på många sätt tycka vara unikt om just detta.
robotno skrev:@shifts, du tror inte att det kanske kan ligga lite i det jag säger ang popularitetsspridning inom en viss krets.? Jag menar dock inte att det för den skull måste vara av ondo. Jag själv kan erkänna att jag en gång i tiden helt sonika tyckt att man aldrig behöver gå en annan väg än just faktiskt Nad. Med det sagt vill jag åter en gång förtydliga att jag inte tror att ni andra här tycker det, för att slippa framtida missförstånd.
Robotno Skrev:
Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
robotno skrev:Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra.
Nattlorden skrev:Elfsberg skrev:Det var mycket mer pengar "på den tiden".
13000 slutet av 92 blir 17500 idag via konsumentprisindex.
shifts skrev:shifts skrev:Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Beeump.
robotno skrev:Jakten på ett skämtsamt inlägg tar rot. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag råkat trampa på några ömma tår.![]()
Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra. Ingen av ovan kommentar verkar mena detta direkt men lik förbannat går många på motangrepp vilket på något sätt bara stärker min tro om att det faktiskt råder en liten sekttrogenhet till ett visst märke eller modell. Har märkt att det liksom nästan hör till detta forum att missförstånden bara måste finnas med? Faktiskt.se kan jag på många sätt tycka vara unikt om just detta. Jag har själv ägt ett gäng olika Nadförstärkare, mest 5.1 historier med även en 116-216 kombi som jag fortfarande idag kan tycka var bland det trevligaste jag ägt. Jag har åtminstone det starkaste hifi:minnet efter den duon.
@shifts, du tror inte att det kanske kan ligga lite i det jag säger ang popularitetsspridning inom en viss krets.? Jag menar dock inte att det för den skull måste vara av ondo. Jag själv kan erkänna att jag en gång i tiden helt sonika tyckt att man aldrig behöver gå en annan väg än just faktiskt Nad. Med det sagt vill jag åter en gång förtydliga att jag inte tror att ni andra här tycker det, för att slippa framtida missförstånd.
Callisto skrev:Ett annat bra billigt steg är Adcom 555 mark II. De är nog i samma liga som 208:an. Någon som vet ifall LTS testat dem?
De är lite som NAD i kvalité men har mycket goda prestanda.
Nattlorden skrev:Elfsberg skrev:Det var mycket mer pengar "på den tiden".
robotno skrev:Reaktionen var väntad som sagt. dubbelsuck.
Att man då orkar skriva spaltmeter blir nästan trippelsuck. Men efter alla dessa reaktioner har jag inte lärt mig mer än att.... just det, det är Faktiskt.se jag skriver på. Kan vi en gång för alla tokinse att jag var LITE SKÄMTSAM när jag skrev inlägget.
Alla dessa påhopp bevisar egentligen bara vad detta forum handlar om i förlängningen. Men nu ska jag böja mig ner på knä och bocka för den stora frälsaren Herr Öhman och dra mig tillbaka för att titta på lite film med mina barn och skämmas för mina pinsamma inlägg. Fan det är så man vill spy.
hifikg skrev:robotno skrev:Reaktionen var väntad som sagt. dubbelsuck.
Att man då orkar skriva spaltmeter blir nästan trippelsuck. Men efter alla dessa reaktioner har jag inte lärt mig mer än att.... just det, det är Faktiskt.se jag skriver på. Kan vi en gång för alla tokinse att jag var LITE SKÄMTSAM när jag skrev inlägget.
Alla dessa påhopp bevisar egentligen bara vad detta forum handlar om i förlängningen. Men nu ska jag böja mig ner på knä och bocka för den stora frälsaren Herr Öhman och dra mig tillbaka för att titta på lite film med mina barn och skämmas för mina pinsamma inlägg. Fan det är så man vill spy.
Det är väl ingen som tagit dig på allvar? Varför tar du dig själv på så stort allvar?
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:Elfsberg skrev:Det var mycket mer pengar "på den tiden".
KPI har ökat betydligt mer än så. 13000 år 1992 motsvarar ca 23000 idag enligt SCBs statistik.
(1992 , 232 och 2013 314 , ref 1980 = 100)
shifts skrev:Öh, vad hände här egentligen? Hur kunde det där bli utgången?
hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.
IngOehman skrev:hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.
Sympatisk inställning.
Det är kul att vara hörd. Ett inlägg som någon svarar på, visar att det har blivit läst och
förhoppningsvis reflekterat över. Då har skrivandet av inlägget fått en mening.
Jag delar din inställning.
Men visst finns det gränser.
Om någon t ex är entusiastisk över en apparat på helt sakliga grunder (skäl som vem som
helst kan undersöka och bilda sig egna uppfattningar om), och det finns många andra som
gillar apparaten också, kanske av samma skäl, och de får sin entusiasm kommenterad med
att det måste vara en "hype", ett "sekttroende", en "viss krets" och "populäritetsspridning"...
så kanske det inte är lika kul?
Vh, iö
IngOehman skrev:hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.
Sympatisk inställning.
Det är kul att vara hörd. Ett inlägg som någon svarar på, visar att det har blivit läst och
Om någon t ex är entusiastisk över en apparat på helt sakliga grunder (skäl som vem som
helst kan undersöka och bilda sig egna uppfattningar om), och det finns många andra som
gillar apparaten också, kanske av samma skäl, och de får sin entusiasm kommenterad med
att det måste vara en "hype", ett "sekttroende", en "viss krets" och "populäritetsspridning"...
Vh, iö
Nattlorden skrev:
(314/232)*13000=17594,8276
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:
haha, hur fanken fick jag det till 23000? Jag måste ha slagit in fel siffror helt enkelt.
Kronkan skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.
Sympatisk inställning.
Vh, iö
Visst är det kul att bli hörd. Så tycker ju även jag. Men i samband med sista aprilskämtet och min kommentar kring detta sökte jag få Googles att svara på konflikt och Hifi. Prövade olika varianter. Faktiskt.se vägrade överhuvudtaget synas. Oj, oj. Så till slut blev det Nattlordens hifi-anka som värdefull hifi-historia som fick bli mitt exempel.
Men gav bort en skivspelare för ett tag sedan till min hustru. Sedan besöka lite utländska fora för att reda i potentialen. Oftast hygglig ton men ibland framstår vi som snälla ankor i hifi-dammen i jämförelse med hur andra i olika fora försöker ta ära och heder av varandra. Om någon skall puckla på mig uppskattar jag verkligen att bli påhamrad av någon som verkar kunna något. Allt annat blir ju trist.
Hela vår livserfarenhet, Popsnörets och mitt, är att det är alltid är bättre att göra med intelligenta och kunniga människor. Även om det är en brötig och svår diskussion/förhandling som görs. Där saken inte ens finns med blir det ju svårt.
Denna sista kommentar har inget med vad som hänt i någon dåtida eller nutida tråd. Utan enbart varför jag ändå valt Faktiskt som fora. Bara detta!!! Popsnöret har ju inte valt hon är ju kollektivansluten.
Själv kan jag säkert själv bli för oeftergivlig. Låg komplians så att säga. Låg kompetens tycker en del.
Men visst är det trist när kunniga personer försvinner för att det ibland går lite hett till. Man förlorar ju ett perspektiv då.
IngOehman skrev:Den kostade inte 13 000:- i slutet av sin "karriär", utan den kostade 10 000:-.
Och HiFi har om något ökat mindre i pris än andra varor, inte mera. Speciellt är det
så när vi talar om just hifi-elektronik. Så dess pris idag skulle inte vara 17 500:- och
verkligen inte 25 000:-! Möjligen 14 000:- allt annat lika (samma seriestorlek t ex).
Vh, iö
Vinylcalle skrev:Man kan snabbt konstatera att priserna ökat till och med mer än jag påstod.
petersteindl skrev:Tag t.ex. hårddiskar. Tag t.ex. 250 Gb hårddiskminne 1968. Man fick köpa många hårddiskar men det är bara att multiplicera, och jämför med dagens pris på en hårddisk med samma minnesutrymme och ta hänsyn till inflation så finner man nog att hårdiskarna blivit "a wee tiny bit" billigare. Alltså är det entydigt bevisat att all High End Audio elektronik är betydligt billigare idag än 1968.
Det vet väl alla![]()
Mvh
Peter
Vinylcalle skrev:Nu var det ju knappast TV-apparater vi pratade om. Ifall man ska bemöta mitt påstående seriöst så gör man det med konkreta exempel på hifi-prylar som blivit billigare.
MvH Carl
PerStromgren skrev:De som vill ha prestanda som NAD208 verkar kunna få det för 40k i form av en HA27:a. I alla fall om man ska tro MoLT, och det ska man nog.
PerStromgren skrev:De som vill ha prestanda som NAD208 verkar kunna få det för 40k i form av en HA27:a. I alla fall om man ska tro MoLT, och det ska man nog.
boom skrev:PerStromgren skrev:De som vill ha prestanda som NAD208 verkar kunna få det för 40k i form av en HA27:a. I alla fall om man ska tro MoLT, och det ska man nog.
Då man inte har molt vad skrevs det om amp 27
Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
Sant, men det är min tes så länge. När den motbevisas så lovar jag att komma tillbaka hit och redigera mitt inlägg.
AndreasArvidsson skrev:Ja att HA27 är snäppet bättre än NAD208 tror jag inte många säger mot. Frågan är bara vad som är lika bra eller bättre än 208 som inte kostar som HA27?
208 är ganska ensam om sin prestanda i sin prisklass som jag ser det.
hifikg skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja att HA27 är snäppet bättre än NAD208 tror jag inte många säger mot. Frågan är bara vad som är lika bra eller bättre än 208 som inte kostar som HA27?
208 är ganska ensam om sin prestanda i sin prisklass som jag ser det.
Skulle vara kul att träffa någon som kan skilja dem åt i ett blindtest *s*
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
Sant, men det är min tes så länge. När den motbevisas så lovar jag att komma tillbaka hit och redigera mitt inlägg.
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
Är det in tes att Amp27 är transparent, eller? Det uttrycket år stå för dig, men jag har sällan eller aldrig läst ett sådant uttryck i MoLt.
Eller vill du att jag eller någon annan ska bevisa frånvaron av ett sådant uttryck i MoLt? Nja, jag skulle säga att det är du som har bevisbördan i detta fallet. Du påstår ju att någon har skrivit "transparent" angående Amp27 i MoLt. Inte jag.
sebatlh skrev:Pers tes att Amp27 är en transparent förstärkare är helt rimlig i ljuset av att den inte detekterades i LTS F/E test. (Nej jag har inte testet, bara kommentarer här.)
Seb tolkar Pers inlägg skrev:Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
Sant, det stod inte att den är transparent men baserat på resultaten är det min tes att Amp27 är transparent. När min tes motbevisas så lovar jag att komma tillbaka hit och redigera mitt inlägg.
aisopos skrev:Om man skulle plocka ihop grejer för att bygga en NAD208 själv, helt enligt ritningar, som hobbyprojekt... Vad skulle det gå loss på tro?
KarlXII skrev:Hur orkar ni? Ärligt?
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:
haha, hur fanken fick jag det till 23000? Jag måste ha slagit in fel siffror helt enkelt.
rikkitikkitavi skrev:aisopos skrev:Om man skulle plocka ihop grejer för att bygga en NAD208 själv, helt enligt ritningar, som hobbyprojekt... Vad skulle det gå loss på tro?
Jag, Lazyworm och några andra spånade loss om detta för något år sedan eller så i en tråd. tyvärr får du inte bättre svar än så från mig för mitt minne är oändligt mycket sämre än Paas sökkapacitetEller din egen såklart.
Jag hare varit sugen att bygga förutom att vissa av slutstegstrissorna är svåra att hitta (tillverkas ej längre) men man kan nog ta vilken mosfetswitch med liknande prestanda så löser det sig.
(rätt typ, tror det heter depletion mode men 99,99% av alla mosfetar är av denna typ)
Böket ligger nog mest i kretskortslayouten.
För övrigt håller jag med Charles the twelf. Orka bråka om småsaker. Tror alla är rätt klara på vad som menades och att ingen menade något annat.
rikkitikkitavi skrev:Jag, Lazyworm och några andra spånade loss om detta för något år sedan eller så i en tråd. tyvärr får du inte bättre svar än så från mig för mitt minne är oändligt mycket sämre än Paas sökkapacitetEller din egen såklart.
Jag hare varit sugen att bygga förutom att vissa av slutstegstrissorna är svåra att hitta (tillverkas ej längre) men man kan nog ta vilken mosfetswitch med liknande prestanda så löser det sig.
(rätt typ, tror det heter depletion mode men 99,99% av alla mosfetar är av denna typ)
Böket ligger nog mest i kretskortslayouten.
Tony skrev:rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:
Kanske du inte hade basen 10 på ditt talsystem?
rikkitikkitavi skrev:Tony skrev:Kanske du inte hade basen 10 på ditt talsystem?
Jag är good loudness, har alltid basen på 10
KarlXII skrev:Hur orkar ni? Ärligt?
hevi skrev:KarlXII skrev:Hur orkar ni? Ärligt?
Själv kör jag en diet av varsamt nypressad grön juice på morgonen, gjord av de skiraste små gröna blad och di sköraste små frukter du kan tänka dig -rent klorofyll och näring i sin renaste form...och sen häver jag i mig en riktig jävla hexblandning av de krossade högpotenta centralstimulerande läkemedel jag kan få tag på för dagen, upplösta i aceton, och sen är det bara att logga in på faktiskt.se
PerStromgren skrev:boom skrev:PerStromgren skrev:De som vill ha prestanda som NAD208 verkar kunna få det för 40k i form av en HA27:a. I alla fall om man ska tro MoLT, och det ska man nog.
Då man inte har molt vad skrevs det om amp 27
Helt transparent i F/E-lyssning med LTS konstlast. Ca 2x500W i 8 ohm, tål 2 ohm och lämnar effekt därefter. Kan bryggas.
sky_eye skrev:PerStromgren skrev:Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.
Om du vill hävda att den är helt transparent så gör det, men det är fel att säga att någon annan skrivit så om de inte gjort det.
PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.
Att det går fint att missuppfatta om man så önskar, är det däremot ingen som helst tvekan om. Det är en rätt spridd hobby vi har här på faktiskt.
sky_eye skrev:PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.
Att det går fint att missuppfatta om man så önskar, är det däremot ingen som helst tvekan om. Det är en rätt spridd hobby vi har här på faktiskt.
Tja, det du skrev var ju inte sant.
PerStromgren skrev:sky_eye skrev:PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.
Tja, det du skrev var ju inte sant.
Exakt hur uppfattade du det, då? ...
sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.
PerStromgren skrev:sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.
Men det är ju aldrig sant, eller hur?
Menar du alltså att jag beskyllt panelen för att ljuga? Är det där skon klämmer?
PerStromgren skrev:sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.
Menar du alltså att jag beskyllt panelen för att ljuga? Är det där skon klämmer?
IngOehman skrev:Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser
är helt otilllåtet eftersom det strider mot den första vetenskapliga tesen.
Vh, iö
Tusk skrev:IngOehman skrev:Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser
Vh, iö
Jag har sett att Du (IÖ) i flera trådar har hänvisat till "den första vetenskapliga tesen". När jag googlar detta hittar jag bara trådar från faktiskt.se - var kommer denna tes ifrån/vem har formulerat den?
Frutti skrev:En sak som är bra med att 208:an är så vanlig och går sönder så ofta är att det finns serviceställen här i landet där folk har reparerat 208:or i den grad att de kan göra det i sömnen fram till pension. På så vis blir den smidig att underhålla. Man får sätta av någon femhundring om året bara så har man en ganska billig evighetsmaskin (så länge inte det riktigt dyra i den går sönder)
KorkSniff skrev:.....
Jag ställer mig frågande till om kvaliteten verkligen så dålig som ryktet ger gällande?!?!?
Och alla dessa reparatörer, har du möjligen tips på någon nära Östersund? -En av mina 208or slocknade häromdan...
Tusk skrev:IngOehman skrev:Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser
Vh, iö
Jag har sett att Du (IÖ) i flera trådar har hänvisat till "den första vetenskapliga tesen". När jag googlar detta hittar jag bara trådar från faktiskt.se - var kommer denna tes ifrån/vem har formulerat den?
Frutti skrev:En sak som är bra med att 208:an är så vanlig och går sönder så ofta är att det finns serviceställen här i landet där folk har reparerat 208:or i den grad att de kan göra det i sömnen fram till pension. På så vis blir den smidig att underhålla. Man får sätta av någon femhundring om året bara så har man en ganska billig evighetsmaskin (så länge inte det riktigt dyra i den går sönder)
PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Javisst ja,så dum jag är. Jag borde inte använt T-ordet.
Tack, Michael!
KorkSniff skrev:Och alla dessa reparatörer, har du möjligen tips på någon nära Östersund? -En av mina 208or slocknade häromdan...
Nattlorden skrev:Hifiklubben skickar väl allt till Göteborg?
hifikg skrev:Men lite mer transparent än de flesta förstärkare, utom möjligen den gamla 208:an då, uppfattar jag den som när jag läser artikeln
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Men lite mer transparent än de flesta förstärkare, utom möjligen den gamla 208:an då, uppfattar jag den som när jag läser artikeln
Nej, 208 hade man reservationer angående. Skall man tolka något, så borde det vara mer. Den behövde inte heller byggas om först heller, som Bryston.
hifikg skrev:Äsch då, den testen är så gammal nu att bladet blivit helt transparent efter alla bläddringar
Almen skrev:PerStromgren skrev:sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.
Varför skrev du det, då? Du har varit med tillräckligt länge för att både ha sett alla de missförstånd som uppstår när rykten om vad LTS har gjort och inte gjort sprids, och varit med i diskussionerna angående "transparens", både på ett praktiskt och ett metafysiskt plan.
Om man nu utgår från att du, som någon antog, är "hyfsat förnuftig", varför skriver du då en så uppenbarligen osann (och i mitt tycke, korkad) sak?
MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.
Men Per - du befinner dig mitt i en hord av nerdar. Varför är du förvånad? Säg bara så här: Javisst ja,så dum jag är. Såklart ingen har använt "T"-ordet. Då ska du se att alla lugnar ner sig igen.
PerStromgren skrev:Javisst ja,så dum jag är. Jag borde inte använt T-ordet.
Tack, Michael!
IngOehman skrev:]
Det handlar varken om att ha användt T-ordet (transparent) eller om att någon
missförstod det du skrev. Det handlar om att det du skrev var falskt.
Det stämde inte. Du påstod någonting som inte var sant.
Det är varken sant att LTS skulle ha skrivit någonting sådant, eller att man kan
dra sådana slutsatser från den test som LTS gjorde.
Konstigare än så var det inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:. . .
PS. En förstärkare som har vissa likheter med NAD 208 är Emotiva XPR-2.
Den är dock mycket mera påkostad i utförandet (med nivåmätare på fronten exempelvis), den
har en avsevärt mycket större vikt (väger över 45 kilo), den har liknande dubbelrailnätdel men
med en något större redovisad uteffekt. Tittar man på nätdelen är den avsevärt större än den
som NAD208 hade. En allt som allt mycket maffigare produkt än NAD 208.
Den kostar 1 799 $, det vill säga 11 891:- SEK med dagens dollarkurs (fraktfritt i USA). Köper man
den här så tillkommer gör moms, tull och frakt.
IngOehman skrev:Vilken konstig fråga du ställer. Om du skall fråga så låt bli att ha med ett "ju" i meningen.
Men nej, jag har inte skrivit något som är osant och det du påstår att jag påstått är ju bara
påhitt från din sida. Vad NAD 208 skulle kosta att köpa om den tillverkades idag vet ingen. Du
kanske anser att du vet, men ingen kan annat än spekulera om saken. Alla som vill får göra
det. Ingen som gör det talar osanning.
Det vi vet är att NAD 208 blev billigare och billigare de år den tillverkades, och att den var
väldigt billig per watt hela tiden. Det vi också vet är att man idag kan köpa förstärkare som
är åtskilligt mycket billigare per watt än man kunde då, och det kan finnas många olika skäl
till att så är fallet, teknologiska landvinningar är en, och val av tillverkningsland och val av
distributionssätt är andra faktorer som påverkar vad saker kommer att kosta till slutkund.
Om NAD 208 skulle tillverkas och säljas idag vet varken du eller jag vad den skulle kosta.
Ingen kan veta det eftersom det inte är självklart hur det skulle gå till i så fall.
Jag har inte påstått att jag vet det, så när du kommer med påståenden om att JAG påstått
något sådant så gör du dig skyldig till samma sak som Per Strömgren - att påstå saker som är
osanna. Sluta göra det, plz.
Vh, iö
- - - - -
PS. En förstärkare som har vissa likheter med NAD 208 är Emotiva XPR-2.
Den är dock mycket mera påkostad i utförandet (med nivåmätare på fronten exempelvis), den
har en avsevärt mycket större vikt (väger över 45 kilo), den har liknande dubbelrailnätdel men
med en något större redovisad uteffekt. Tittar man på nätdelen är den avsevärt större än den
som NAD208 hade. En allt som allt mycket maffigare produkt än NAD 208.
Den kostar 1 799 $, det vill säga 11 891:- SEK med dagens dollarkurs (fraktfritt i USA). Köper man
den här så tillkommer gör moms, tull och frakt.
Men min poäng är - innan någon börjar tillverka den mycket enklare, lättare och blygsammare
NAD 208 igen, så vet ingen vad den skulle kosta. Varken du eller jag. Jag har inte påstått att jag
vet, men när du påstår att jag påstått det, och påstår att jag ljuger, så påstår du att DU vet. Det
gör du inte.
IngOehman skrev:Och HiFi har om något ökat mindre i pris än andra varor, inte mera. Speciellt är det
så när vi talar om just hifi-elektronik. Så dess pris idag skulle inte vara 17 500:- och
verkligen inte 25 000:-! Möjligen 14 000:- allt annat lika (samma seriestorlek t ex).
IngOehman skrev:Och HiFi har om något ökat mindre i pris än andra varor, inte mera. Speciellt är det
Det vill säga, det vet man ju inte. Priser kan ju sättas fritt, men det är inte väsentligt
dyrare att tillverka en effektförstärkare idag.
Det ser man på priserna om man jämför allt som gjordes då med allt som görs idag.
Dock är ju NAD 208 lite speciell då nästan (men inte riktigt) alla förstärkare som man
vill jämföra den med, om det skall bli en rimligt jämn match, är produkter tillverkare
i mycket mindre serier, vilket gör det svårt för dem att konkurrera med NAD208. Det
kan man inte klandra dem för.
Vinylcalle skrev:Jag visar ett antal produkter samma tillverkas än idag och hur mycket dom ökat i pris och det handlar om ca 3-5 gånger pengarna.
MichaelG skrev:robotno skrev:Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra.
Jag tror inte att den blivit/blir hypad för att den skulle vara så mycket bättre än det som är riktigt bra. Jag tror det handlar om att det knappt fanns något i prisklassen som kunde mäta sig effektmässigt med låg dist och rak frekvensgång. Och det som är riktigt bra med samma effektresurser kostar (nästan) alltid väldigt mycket mer.
IngOehman skrev:Ingalunda.
Eller, både jag och nej.
Det vill säga självklart är det som du skriver att sådana saker påverkar priset (vilket
ju också var vad jag skrev). Men när du nu påstår att man MÅSTE jämföra på ett visst
sätt (där man inte kan titta på prislappen bara, utan måste väga mot andra faktorer
som kan i så fall måste undersöka först, närmade bestämt hur den distribueras) ja då
måste jag ju fråga: VEM måste göra det? Konsumenten?
Jag är tveksam.
Måste är ett starkt ord.
Var och en får väl jämföra hur den vill, men jag tror rätt så många primärt är intres-
serade av vad de får och vad de får betala. Det är heller inte självklart att det blir så
mycket billigare att köra bara direkt. Ett av skälen till att direktförsäljning kan betyda
till och med dyrare, kan vara att det kan bli mycket mindre serier av det om man gör
så, men säkert är det ju inte. Det kan bli större serier också, det beror på hur skicklig
man är på att nå ut, utan butiker.
De nämnda, Emotiva, har ju t ex varit väldigt, väldigt skickliga på det. Så de har inget
behov av att sälja via butiker. Men då har de å andra sidan skaffat sig ett merarbete i
form av att de behöver ha en försäljningsorganisation själva.
Sen kan man även fråga sig - om man som konsument skall ta hänsyn till hur tillverka-
ren valt att distribuera sin produkt - alltså acceptera ett högre pris i butik men kräva
ett lägre pris om man köper direkt - skall man då också acceptera ett högre pris om
varan produceras i västvärlden, och kräva ett lägre om produktionen sker i t ex Kina?
Var går gränsen och hur många faktorer måste man väga in?
- - -
Personligen så bryr jag mig egentligen bara om sådant som har med produkten att göra,
och med vad jag får betala. Det vill säga jag bryr mig inte om var den är tillverkad om
det inte finns skäl att tro att det drabbar kvaliteten, och jag bryr mig inte om hur distri-
butionen ser ut om det inte finns skäl att tro att det är ett problem t ex vid behov av
service.
Kort sagt - för MIG är det varans egenskaper och priset som är fundamentala.
Och därför kan jag inte säga något om vad NAD208 skulle kosta om någon valda att starta
en produktion av samma förstärkare idag. Men den har i varje fall potential att bli avsevärt
mycket billigare än Emotiva XPR-2. Den har även potential att bli jättedyr, det beror på, och
det beror på mycket. Tills någon börjar tillverka den och sen bestämmer vilket pris den skall
säljas för, så vet jag inte, och ingen annan heller.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men när du nu påstår att man MÅSTE jämföra på ett visst
sätt (där man inte kan titta på prislappen bara, utan måste väga mot andra faktorer
som kan i så fall måste undersöka först, närmade bestämt hur den distribueras) ja då
måste jag ju fråga: VEM måste göra det? Konsumenten?
Morello skrev:Ser inte riktigt behovet nu när RS2000 finns.
Komorok skrev:Rs2000 må vara prisvärda, men det är behöver mycket pengar som ska till för att bli Ogg-ägare.
Så visst finns behov av ett billigare steg. Jag kan t.o.m acceptera att det inte är lika bra som rs2000. Man behöver ju alltid drivning för sina bejsers.
Tony skrev:Morello skrev:Ser inte riktigt behovet nu när RS2000 finns.
Kanske för att man inte vill stödja en firma vars delägare är så uttalat anti-allting som har med solidaritet och skatter att göra? Jag vill inte ge mina socialistpengar till högern. Jag tror faktiskt jag hellre skänkte dem till staten i form av frivillig skatt till de fattiga.![]()
![]()
Men helst så skulle jag ge dem till ett kollektiv som i sann demokratisk anda tog fram en prisvärd uppföljare till 208:an.
IngOehman skrev:Det jag skrev i mitt försiktiga inlägg (som du försöker få andra tro var något annat) var ju heller
inte att det blivit billigare, bara att HiFi om något har ökat mindre i pris än andra varor. Att
"öka mindre" är inte att minska i pris.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Morello skrev:Ser inte riktigt behovet nu när RS2000 finns.
Vad är priset till konsument på ett RS2000?
boom skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Ser inte riktigt behovet nu när RS2000 finns.
Vad är priset till konsument på ett RS2000?
Det ligger på 79000 och är inte prisvärd.
hifikg skrev:Låter den nästan lika bra som en 208:a så är det väl ett okej pris. Fast det gör kanske AMP 27 också o den kostar "bara" hälften.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Låter den nästan lika bra som en 208:a så är det väl ett okej pris. Fast det gör kanske AMP 27 också o den kostar "bara" hälften.
Vad då "nästan" och "kanske"? All tyder på att amp27 är minst lika bra och troligen bättre. Jag fick heller ingen personlig anledning att tro något annat när jag provlyssnade det. Skulle gärna bytt om jag kunnat.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Låter den nästan lika bra som en 208:a så är det väl ett okej pris. Fast det gör kanske AMP 27 också o den kostar "bara" hälften.
Vad då "nästan" och "kanske"? All tyder på att amp27 är minst lika bra och troligen bättre. Jag fick heller ingen personlig anledning att tro något annat när jag provlyssnade det. Skulle gärna bytt om jag kunnat.
boom skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:
Låter den nästan lika bra som en 208:a så är det väl ett okej pris. Fast det gör kanske AMP 27 också o den kostar "bara" hälften.
Amp27 låter bättre när man kör dom en längre period mot 208 men 208 är tamefan ingen dålig pjäs men man märker skillnad när man spelar svinstarkt.
Nattlorden skrev:Aldrig påstått det heller, jag är toknöjd med båda mina 208or.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Aldrig påstått det heller, jag är toknöjd med båda mina 208or.
Och en del får hanka sig fram med bara en
IngOehman skrev:Ja, två skall man ju ha, minst!
(säger en som bara har dem stående)
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, två skall man ju ha, minst!
Vh, iö
Laila skrev:IngOehman skrev:Ja, två skall man ju ha, minst!
Vh, iö
Man får hoppas att du har dem påslagna, så att inte lytarna torkar ut . . . typ?
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Det jag skrev i mitt försiktiga inlägg (som du försöker få andra tro var något annat) var ju heller
inte att det blivit billigare, bara att HiFi om något har ökat mindre i pris än andra varor. Att
Vh, iö
Ja och det har jag visat att det inte stämmer.
Vinylcalle skrev:I stället för att skriva ett jättelångt svar får du gärna hänvisa till produkter som fanns 1992 och fortfarande tillverkas i en knappt förändrad version där priset minskat mindre än konsument index.
Vinylcalle skrev:Jag har forskat i det här.
MvH Carl
Callisto skrev:Att köpa svenska märken kan även innebära långa transporter. Många företag har förlagt tillverkningen i asien.
Micke23 skrev:Callisto skrev:Att köpa svenska märken kan även innebära långa transporter. Många företag har förlagt tillverkningen i asien.
Samtidigt kan t.ex. en kinesisk bil som Volvo vara tillverkad i Sverige.
Det gäller att hänga med i svängarna...
Slut OT.
IngOehman skrev:Jo en sak till:
Nu finns ju inte NAD 208, så det intressantaste kanske är vad som finns istället, och många goda exempel
på det har kommit upp i tråden.
Jag tycker det är extra glädjande att det finns flera svenska alternativ!
Inlägg om politik borttaget. Farligt nära en varning där.
/nq
IngOehman skrev:...Och du har fått exempel på att man kan komma ned i väldigt låga priser för lite liknande prestanda som
NAD 208 hade. ...
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och du har fått exempel på att man kan komma ned i väldigt låga priser för lite liknande prestanda som
NAD 208 hade. ...
Fortfarande har, hoppas jag, men vad finns till "väldigt låga priser" i samma prestanda? Nu blev jag nyfiken. Eller så har jag bara läst slarvigt.
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Det jag skrev i mitt försiktiga inlägg (som du försöker få andra tro var något annat) var ju heller
Vh, iö
Ja och det har jag visat att det inte stämmer.
Du har visat att du inte kunnat hitta ett enda exempel på det vi talar om - prisutveckling för hifi-
elektronik. Istället har du skrivit om pickuper och skivspelare.![]()
![]()
Vinylcalle skrev:I stället för att skriva ett jättelångt svar får du gärna hänvisa till produkter som fanns 1992 och fortfarande tillverkas i en knappt förändrad version där priset minskat mindre än konsument index.
Om det jag skrivit inte har fått dig att förstå så kan du nog inte förstå, men ge det en chans till. Mina
inlägg finns kvar och du kan försöka läsa dem flera gånger. De är inte svåra att förstå. Några exempel på
produkter av den typ vi talar om finns inte, annat än möjligen inom "rip of high end"-kategorin, och där
sätts ju priser precis hur som helst.
"Problemet" är att det när det gäller elektronik är att det pågår en ständig utveckling, och komponenter
som t ex transistorer kommer och går. Och missförstå mig inte när jag skrev utveckling, det har dykt upp
rätt många transistorer som egentligen inte är bättre än dem de ersatt eller de som fanns och en hel del
verkligt bra transistorer har även försvunnit, som nog många önskar hade funnits kvar, så övertolka inte
att jag skrev utveckling, nyckelordet är förändring.
Vill man veta vad en motsvarande förstärkare kan säljas för idag, så måste man titta på vilka prestanda
den skall ha, identiskt lika går nämligen ofta inte att göra. Från det kan kan titta på summan av kompo-
nenterna som krävs för att göra något liknande, och priset till kund påverkas även mycket av sådana
faktorer som tillverkningsland, seriestorlekar och hur distributionskanalerna ser ut.
Men allt det där har jag ju redan skrivit om i de tidigare inläggen så läs dem istället.
Och du har fått exempel på att man kan komma ned i väldigt låga priser för lite liknande prestanda som
NAD 208 hade.Vinylcalle skrev:Jag har forskat i det här.
MvH Carl
Din "forskning" har uppenbart lett dig snett och praktiskt taget alla verkar ha bättre koll på detta än du.
Eller också har du missförstått det jag skrivit och tror att jag talar om något helt annat än just vad stora
effektförstärkare av NAD208-dignitet kan tänkas kunna kosta till kund.
Det beror på, och det beror på mycket.
Vh, iö
BORIS skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och du har fått exempel på att man kan komma ned i väldigt låga priser för lite liknande prestanda som
NAD 208 hade. ...
Fortfarande har, hoppas jag, men vad finns till "väldigt låga priser" i samma prestanda? Nu blev jag nyfiken. Eller så har jag bara läst slarvigt.
E väl den där Emotivan det tjatas om
IngOehman skrev:Och som sagt - struntar man i byggkvalitet och i risken att allt är feltrimmat redan vid leverens, så
får man ju två stycken Behringer A500 (som bryggkopplade som nämnt ger 600 W i 8 ohm) för under
2 000:- per styck.
PappaBas skrev:Petar A500 på så jäkligt när man bryggar den?Har ju en som driver mina basmoduler. Tror modulerna kroknar långt innan förstärkaren då trots att jag kör ett litet lyft på dem.
rikkitikkitavi skrev:Den lilla höjningen ger mer spänningssving från förstärkaren vilket gör att elementen når sin Xmax. Man får en "bättre" baskurva , dvs bättre lågbas på bekostnad av totalt ljudtryck. När konerna maxar, maxar de ju.
Beroende på antalet element etc kanske det är tillräckligt ändå.
There is no replacement for displacement, eller hur är det man säger?
Sanny_X skrev:IngOehman skrev:Och som sagt - struntar man i byggkvalitet och i risken att allt är feltrimmat redan vid leverens, så
får man ju två stycken Behringer A500 (som bryggkopplade som nämnt ger 600 W i 8 ohm) för under
Mina 4st A500 fungerar perfekt.![]()
Hur kan jag enklast kontrollera om de är feltrimmade?
paa skrev:Laila skrev:IngOehman skrev:Ja, två skall man ju ha, minst!
Vh, iö
Man får hoppas att du har dem påslagna, så att inte lytarna torkar ut . . . typ?
Hur mycket energi förbrukar två sådana på tomgång per år?
Fjonkalicious skrev:PappaBas skrev:Petar A500 på så jäkligt när man bryggar den?Har ju en som driver mina basmoduler. Tror modulerna kroknar långt innan förstärkaren då trots att jag kör ett litet lyft på dem.
Trots? Nu hänger jag inte med.
Morello skrev:Tycker nog man ska stänga av sina slutsteg då de inte nyttjas men hänsyn till både miljö och den egna plånboken.
Callisto skrev:Har de inga standby lägen. Borde väl gå att koppla en switch så att de kan stå i standby läge kanske.
Morello skrev:
Tycker nog man ska stänga av sina slutsteg då de inte nyttjas men hänsyn till både miljö och den egna plånboken.
IngOehman skrev:Sanny_X skrev:IngOehman skrev:Och som sagt - struntar man i byggkvalitet och i risken att allt är feltrimmat redan vid leverens, så
Mina 4st A500 fungerar perfekt.![]()
Hur kan jag enklast kontrollera om de är feltrimmade?
Du kan börja med att känna efter om de blir lika varma.
Vh, iö
blixten_no1 skrev:Morello skrev:
Tycker nog man ska stänga av sina slutsteg då de inte nyttjas men hänsyn till både miljö och den egna plånboken.
Varför har då RS2000 strömbrytaren på baksidan?
Morello skrev:blixten_no1 skrev:Morello skrev:
Varför har då RS2000 strömbrytaren på baksidan?
Smidigt med apparatintag, brytare och säkringshållare i en komponent samt att det blev snyggare så.
Komorok skrev:De borde ha triggeringång också. De där "snygga" stegen.
HolographicAudio™ skrev:Komorok skrev:De borde ha triggeringång också. De där "snygga" stegen.
Om man har flera kraftigt steg så kan det faktiskt vara bra att inte ha trigger som startar samtliga steg samtidigt (med tanke på startströmmen).
KorkSniff skrev:Det är ju en del offtopic nu, samt en hel del 208 kännare, så jag passar på att fråga:
Om jag har 2ett par OA51, och planerar för ~4st 15" hemmabyggda basar, hur gör jag med förstärkeriet?
Har 2x208. Skall dessa "slösas" på basarna, och topparna köras av hembioreciever etc? (inbillar mig å andra sidan att det är svårare att hitta riktigt bra förstärkare till topparna?)
Orkar 1x208 4 basar, och den andra 208 tar topparna? Behringer till basarna och bryggade 208 till topparna-Eller nåt helt annat!?!? Hur tänker man?
HK430 skrev:KorkSniff skrev:Det är ju en del offtopic nu, samt en hel del 208 kännare, så jag passar på att fråga:
Om jag har 2ett par OA51, och planerar för ~4st 15" hemmabyggda basar, hur gör jag med förstärkeriet?
Har 2x208. Skall dessa "slösas" på basarna, och topparna köras av hembioreciever etc? (inbillar mig å andra sidan att det är svårare att hitta riktigt bra förstärkare till topparna?)
Orkar 1x208 4 basar, och den andra 208 tar topparna? Behringer till basarna och bryggade 208 till topparna-Eller nåt helt annat!?!? Hur tänker man?
Jag är rätt säker på att ett 208 pallar driva basarna. Så ett 208 till toppar och ett till basar blir nog bra och fullt med feelgood
HK430 skrev:KorkSniff skrev:Det är ju en del offtopic nu, samt en hel del 208 kännare, så jag passar på att fråga:
Jag är rätt säker på att ett 208 pallar driva basarna. Så ett 208 till toppar och ett till basar blir nog bra och fullt med feelgood
AndreasArvidsson skrev:HolographicAudio™ skrev:Komorok skrev:De borde ha triggeringång också. De där "snygga" stegen.
Om man har flera kraftigt steg så kan det faktiskt vara bra att inte ha trigger som startar samtliga steg samtidigt (med tanke på startströmmen).
Sant. Hade vart smidigt om man på själva slutstegen kan ställa in en fördröjning av triggersignalen.
AndreasArvidsson skrev:Nog för att 208 går att lasta ned till 1ohm utan att gå sönder, men hur det påverkar både ljudkvalité och livslängd på apparaten låter jag vara osagt. Detta är ju en apparat som blir ruggigt varm även i vanliga fall så jag personligen skulle nog inte lasta den så lågt som 1ohm.
Morello skrev:Med adekvat justerad viloström blir den inte alls speciellt varm.
Jag har dock noterat att viloströmmen tenderar att driva lite på dem pga. tafflig potentiometer.
Det kan alltså vara en god idé att justera dem lite då och då.
Komorok skrev:På RS2000 kan man grilla korv på tomgången. Får mig att tänka på salig Svullo i en rallybilssketch.
Komorok skrev:Det löser man ju lätt med en microcontroller. Och hur många i Sverige har egentligen sådana problem? Jag känner till två och jag själv är den ena.
music4ever skrev:Komorok skrev:Det löser man ju lätt med en microcontroller. Och hur många i Sverige har egentligen sådana problem? Jag känner till två och jag själv är den ena.
Ett grenuttag som styrs av 12v triggeringång, voila.
Morello skrev:Jo, man behöver känna till reglementet som gäller när man blandar in 230 på kortet.
Det är krångligare än vad folk i allmänhet tror.
Bagaget skrev:Fulhack: master-slave kontaktdosa + en handfull tillslagsfördröjda 230 VAC reläer.
Nattlorden skrev:Bagaget skrev:Fulhack: master-slave kontaktdosa + en handfull tillslagsfördröjda 230 VAC reläer.
Finns det sådana reläer i praktiskt format? ( typ jordfelsbrytare för garageträdgård )
twotackter skrev:Nattlorden skrev:Bagaget skrev:Fulhack: master-slave kontaktdosa + en handfull tillslagsfördröjda 230 VAC reläer.
Finns det sådana reläer i praktiskt format? ( typ jordfelsbrytare för garageträdgård )
http://www.racktech.se/stromlist_amperemeter.html Strömlist för rackmontage med både fördröjning och amperemätare
twotackter skrev:Nattlorden skrev:Bagaget skrev:Fulhack: master-slave kontaktdosa + en handfull tillslagsfördröjda 230 VAC reläer.
http://www.racktech.se/stromlist_amperemeter.html Strömlist för rackmontage med både fördröjning och amperemätare
ChristianAndersson skrev:Är Arcam P49 arbets och kapacitetsmässigt Lik som bär eller inte?
AndersP skrev:Ser att det pratas en del om Behringer A500. Jag är inne på min 4:e.
Byggkvaliteten verkar ok om man ska vara hygglig, ....
Bamsefar skrev:Slutsteg som kategoriseras som "Class-D" kan mycket väl duga till bakgrundlyssning, och att driva basmoduler (som inte är infra moduler). Men där någonstans anser jag att det tar slut.
Har man för avsikt att komma längre, så är man troligen hänvisad till klassiska konstruktioner som NAD 208THX, eller Rotel RB-1090 osv.
En dag i framtiden kan det mycket väl bli så att man kommer förbi begränsningarna med digitala slutsteg och kan få dom att skapa en mycket bra analog återgivning - men än så länge är vi inte där, men jag ser med spänning fram mot den dagen.
Bara för att saker kostar extremt mycket kronor innebär INTE per definition är bra, med tanke på din referens till Marten och Burmeister. Vissa låter sig förvisso styras av prislappen, och det är helt okej för mig, men jag styrs av prestandan och upplevelsen, och då kan resultatet mycket väl bli mycket annorlunda....
BPM skrev:Jag tror inte att Nad 208 duger åt dig heller. Ditt system kräver helt enkelt det bästa av det bästa.
HolographicAudio™ skrev:Komorok skrev:De borde ha triggeringång också. De där "snygga" stegen.
P1200VB skrev:BPM skrev:Jag tror inte att Nad 208 duger åt dig heller. Ditt system kräver helt enkelt det bästa av det bästa.
Med risk för att röra upp känslor. Men är inte det precis vad NAD 208 är, "det bästa av det bästa"? Mig veterligen finns det ingen förstärkare oavsett prisklass som är avsevärt bättre då NAD 208 i princip inte har någon hörbar färgning. Och den ultimata förstärkarens uppgift är som bekant att bara förstärka signalen utan att förändra något, bättre än så kan det inte bli. Dessutom klarar den av att lämna ca 2x600W under ett par sekunder vid 8 ohms last vilket räcker för de flesta. Det enda man egentligen kan invända mot är byggkvalitén och utseendet.
P1200VB skrev:BPM skrev:Jag tror inte att Nad 208 duger åt dig heller. Ditt system kräver helt enkelt det bästa av det bästa.
Med risk för att röra upp känslor. Men är inte det precis vad NAD 208 är, "det bästa av det bästa"? Mig veterligen finns det ingen förstärkare oavsett prisklass som är avsevärt bättre då NAD 208 i princip inte har någon hörbar färgning. Och den ultimata förstärkarens uppgift är som bekant att bara förstärka signalen utan att förändra något, bättre än så kan det inte bli. Dessutom klarar den av att lämna ca 2x600W under ett par sekunder vid 8 ohms last vilket räcker för de flesta. Det enda man egentligen kan invända mot är byggkvalitén och utseendet.
P1200VB skrev:Nu har jag inte lyssnat på Bryston 28B-SST men med tanke på hur svår NAD 208 är att detektera vid F/E-lyssning har jag svårt att tro att den skulle vara avsevärt sämre. Det finns o andra sidan folk som tycker att dyra kablar låter avsevärt mycket bättre och att det var som natt och dag när de bytte ut dem från de billigare. Placeboeffekt eller inte, att folk är nöjda är väl det viktiga. Oavsett vilket så finns det många som uppskattar NAD 208 för dess ljudegenskaper och tycker att det äm fir något av det bästa sonns, men det börjar bli ont om dem och byggkvalitén är väl inte den bästa. Därför är det ganska logiskt att nyproduktion är en intressant tanke.
Klart man vill, är de inte bättre säljer man o lever lycklig med 208:an. Vi byggde till och med speciell testutrustning för att göra testet. Tyvärr fann vi aldrig tid för ett regelrätt blindtest utan bara en första provning där jag var testledare. Det testet gav inget signifikant resultat men det var mest pga genomförandet som var allt annat än optimalt.hifikg skrev:Blindtest is da shit, men har man pungat ut 100.000+ för ett slutsteg så VILL man nog inte blindtesta det mot ett ålderstiget NAD 208 och inse att... det skulle göra ooont som Greger säger i Nile City (om något helt annat).
Rydberg skrev:Klart man vill, är de inte bättre säljer man o lever lycklig med 208:an. Vi byggde till och med speciell testutrustning för att göra testet. Tyvärr fann vi aldrig tid för ett regelrätt blindtest utan bara en första provning där jag var testledare. Det testet gav inget signifikant resultat men det var mest pga genomförandet som var allt annat än optimalt.hifikg skrev:Blindtest is da shit, men har man pungat ut 100.000+ för ett slutsteg så VILL man nog inte blindtesta det mot ett ålderstiget NAD 208 och inse att... det skulle göra ooont som Greger säger i Nile City (om något helt annat).
Rydberg skrev:Högst hypotetisk fråga då jag är helt övertygad om att jag kan höra skillnad.
RogerGustavsson skrev:Fast det är väl inte helt lätt i fallet Bryston när de envisas med att ha generalagenten för Skandinavien i ett land utanför EU? Varför kan vi inte handla via t.ex. Tyskland?
Bamsefar skrev:Nja poängen med NAD208THX är nog inte att de låter bättre än Bryston28B, utan att för KOSTNADEN att köpa en NAD208THX så får man väldigt mycket bang-for-the-buck. Köpa Bryston 28B beggat ligger nog runt 100.000-150.000 sek, ett NAD208THX är dock tillgängligt från 5000 sek eller så. Det är således så att NAD208THX är tillgängligt för den som inte har råd med Bryston 28B.
Att jag sedan anser att man skall skita i Bryston efter att generalagenten med stöd av tillverkaren försökte blåsa mig på massor av pengar är också viktigt att känna till. Jag var tvungen att gå via rättsväsendet för att få rätt, och få tillbaka mina pengar. Efter detta så VÄGRAR JAG ATT BEFATTA MIG MED BRYSTON - i min värld är Bryston rent skräp där man prioriterar kortsiktiga vinster istället för när en kund har lagligt rätt. Med andra ord, köp ni Bryston om ni vill, men räkna med att bli blåsta på garantier och service.
Goldfinger skrev:Hur blev resultatet av dina blindtester Sprudel när du valde Plinius?
Minns du hade ett tjog slutsteg hemma för utprovning?
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 44 gäster