Ingo,
Sådan tur att så många andra svarat nu, för det orkades inte
med härifrån, pga att det kändes som ett jätteprojekt att spalta
upp kritiken, framföra den på ett lämpligt sätt och skriva nyanserat,
mm ...
Andra har skrivit mkt klokt.
Vill dock påpeka några saker, samt komplettera kritiken och föreslå
ytterligare åtgärder. Kanske blir det långt ändå ...
Det är uppskattat att du delger din syn på saken!
Du skriver i ditt första inlägg något i stil med att du är en av de där
satans ljudteknikerna ... Var du med och mixade Knopfler i Globen?
Nä, tänkte väl det.
"Satans ljudtekniker"
kan tolkas som generell hård kritik mot
hela yrkeskåren,
om man vill. Som du säkert själv kan se, så
finns det ingen antydan till det i inläggen (det står rentav exakt
vilka konserter som åsyftas, till och med i rubriken) och inte heller
har de andra skribenterna generaliserat särskilt. De har skrivit hur
de tycker att det är, utifrån deras erfarenhet, och många av dem
har varit på många konserter, så ...
Däremot bjuder du själv på generaliserande kring audiofiler, om än med ironi. Om ordet
"fonogram" kan sägas, att det inte är något man säger bara för att det är ett fint och bra
ord (men det är det ju!) - utan för att det är ett samlande begrepp på alla ljudinspelningar (så
slipper man säga CD/LP/DVD-A/SACD/MP3/kassett, osv). Hoppas på förståelse för detta.
Vill dock
ändå, precis som Ing. Öhman, stå för också en generell
kritik mot hela yrkeskåren.

När det är så vanligt med dåligt
ljud (och rentav öronpinande, outhärdligt, olidligt, etc) och så
ovanligt med bra, eller åtminstone hyggligt, ljud - då får ni faktiskt
förstå att det blir svidande, generell och ibland lite onyanserad kritik.
Hoppas dessutom på förståelse för att det är svårt att skriva
nyanserat och att undvika starka ord när man just fått en
konsertupplevelse mer eller mindre förstörd pga mycket
lättåtgärdade problem. (Spela 5-10 dB svagare och se till att
framför allt inte sången låter så illa.)
Du skriver någonstans om Globen och hur det inte går att få ett
riktigt bra ljud där (visst, okej), men hur i helsike kan Globens
akustikaliteter ha något att göra med att PA:t spelades
öronpinande starkt (*), och att det distade rejält ända borta vid
bakre hörnet på Etage 4?
*) Om det var högt SPL, eller bara så mycket dist i kombination
med tillräckligt SPL, är ganska ointressant - det
upplevdes
öronpinande starkt och sången kunde vem som helst höra att den
styrde över rejält (då har man inte bara klippt transienter, inte!)
större delen av konserten.
Vidare om Globen - Det är väl knappast ett problem med för starkt
direktljud där?
Snacket om slickt ljud är bara tråkigt.
Knopfler rockar, och det gör
han även utan en massa PA-dist! Precis som Metallica ska gå att
lyssna på utan öronproppar.
Du känner för övrigt inte igen "distande riggar" (även högtalarna
räknas väl in i riggarna, inte bara klippande steg)? Och skriver att
moderna riggar är "linjära" - vad sjutton menas med det?
Disten kan väl ligga i sunkiga kompressorer, sunkiga mickar,
sunkiga högtalarsystem eller slutsteg. Det är väl inte bara när
klipplamporna blinkar som det är fara på taket (och de blinkar väl
inte sällan för sent dessutom)?
I tillägg till Morellos utmärkta förslag om att anpassa spelsättet
och instrumenten efter de lokaler de oftast används i:
Man kan med mindre instrumenthögtalare få även den mängd
högtalardist som man gillar (utöver slutstegsdisten).
Det bör även finnas trummor som är avsedda för lägre ljudvolymer
än de som för det mesta används.
Att som många musiker gör, skaffa gigantiska instrumentriggar och
trumset, avsedda för oerhörda volymer och stora lokaler, och
sedan:
1 "småfisa" (dock så starkt att öronproppar krävs) med dem i
minimala replokaler, samt
2 spela ut dem förstörande i små konsertlokaler,
är verkligen poänglöst.
De allra flesta har ju aldrig någon nytta av denna stora
instrumenteffekt (och skulle det behövas större effekt så ordnar ju
PA:t det på stora scener). Man kastar alltså bort både pengar och
konstnärliga möjligheter genom att skaffa sig en massa tum, watt
och fyrtolvor. Det är tragiskt.
En bra metod att få till stånd en bättre anpassning av
musikinstrumenten till lokalerna, är att låta myndigheterna gripa in!
Ja!
(Du skrev ju själv att ni som ljudtekniker knappast kan övertyga
musiker om att spela svagare.)
Blir det omöjligt för arrangörer att komma undan med
hörselskadliga nivåer, ja då kommer det låta illa (som du säger,
med svårigheter att göra något med PA:t av ett redan för starkt
direktljud) - och automatiskt tvingas musiker resp. arrangörer se till
att rimliga instrumentstorlekar används resp. att lokalerna
anpassas bättre till musik.
Vad gäller trummisars ovilja/oförmåga att kunna spela svagare: Är
det inte bara att ge dem mindre i monitorn, så att de måste spela
svagare för att höra de andra? Kanske inte funkar? Menar: Drar
man på det andra, då drar väl trummisen också på lite extra.
--------------------
Vill även snabbt vädra ämnet
kommentarer från publiken. Det är
klart att vi i egenskap av publik också får stå ut med viss
generaliserande kritik i form av att vi när vi kommenterar gör det
på ett otrevligt sätt och kanske mitt under koncentrationskrävande
arbete. Tror dock inte att någon här gör på det sättet, men ändå.
Några viktiga saker dock.
Hypotes (kanske teori?): Det är (onödigt) vanligt att de som tycker
att det är för högt stoppar i öronproppar, lider och håller käften.
Det är inte lika populärt i kompisgänget att tycka att det är för
högt, som att gilla när det öööser! De märks därför inte i kritiken.
Således: Hur
väger du de kommentarer du får från publik?
Du skriver t ex att en Motörhead-konsert på enligt dig för svag
upplevd volym (*), skulle leda till en massa klagomål.
Men från
vilka?
*) dB-värden säger så lite om upplevelsen, isht för de som inte vet
hur siffrorna korrelerar med verkligheten och isht2 när man inte vet
vilka slags värden det pratas om (tids- och frekvensvägning).
Dvs, lyssnar du verkligen på kritik från de grupper Ing. Öhman tar
upp? De grupper som
verkligen inte bör få bestämma hur starkt
det ska spelas. Dvs, ungdomar under 25 och de med redan delvis
förstörd hörsel. Tar du åt dig av kritik från dessa lika mycket som
kritik från de vuxna med välbehållen hörsel? Får dessa bestämma
att det nog vore skönt med lite högre? Ska det vara på det sättet?
Va? (Säger Sverker)
För att inte tala om alkoholpåverkades kritik.
Vore intressant att höra dina och andra i branschens tankar kring
detta; alltså vägning av kritik m.a.p. den som ger den, samt
det stora mörkertalet.
I mörkertalet ingår alla de som vet att det inte är så "hippt" att
tycka att det är för starkt. Ingår gör även de som tycker/tror
att "öronproppar i" är precis som det ska vara på konsert. Ingår
gör även de som tycker att det är himla svårt att framföra sådana
enkla saker som att det är för högt/låter illa till den som verkligen
borde vara kompetent att avgöra detta själv: ljudteknikern.
Och när ska man framföra kritiken? När ljudteknikern har tid? När
konserten är slut och redan förstörd?
Man skulle kunna skaffa sig dyra, formgjutna ("linjära")
öronproppar, stå ut med det sunkiga ljudet (det blir ju åtminstone
inte öronpinande), hålla käften och samtidigt skita i hur det går för
alla andra med deras konsertupplevelser (alla har ju inte råd med
dessa öronproppar) och hörsel.
Men varför ska man göra så?
Det vore ju som att gå ut och äta på en rökig restaurang med
gasmask.
Sunkiga öronproppar borde säljas (barockt, Pekka, håller med!)
endast till exempelvis barn som kan ta skada av även lägre
ljudnivåer, redan hörselskadade som vill vara extra rädda om sin
hörsel, osv.
Aldrig till normalhörande konsertbesökare!
Ska tillägga att FOH-tekniker med öronproppar i, såvitt minns,
endast skådats på mycket amatörmässig nivå. Men även då var
det ett hundratal i publiken och det är ju himla tragiskt att det ska
låta så illa, både för de stackars i-framtiden-potentiellt-duktiga
artisterna och för publiken.
Och så en relevant sista fråga, av ren nyfikenhet (!).
- Har du undersökt din hörsel nyligen, och hur är det i så fall ställt
med den?
Mvh E*
PS. Ursäkta dålig disponering, etc. Men bättre något sagt, än inget.
PPS. Är det någon som tror på ett lyssningsbart eller rent av
njutningsbart ljud på Jazz-festivalen? 
Var lite sugen på den,
men efter den här konserten så vetifan ... (Dessutom var det
åtminstone inte något njutbart ljud förra året, enligt bror o.
bekant).
RED: Endast pillat med felaktigt kodade indrag.