Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Om jag jämför vinyl med samma verk på tidiga cd-utgåvor så vinner det senare oftast, men det finns undantag.
Det som stör mest på pop och rock vinylplattor är den vanligt förekommande höga disten på de sista låtarna på varje sida. Det låter då pressat och visset i diskanten, men så klart rundare pga av detta. Första minuten på varje sida kan ha ett högt vertikalbrus, vilket är irriterande då första låten i övrigt brukar låta bäst. Sen har vi det där med knastrandet, vilket går att svälja om det är milt...
Nyare cdutgåvor är som bekant ofta dynamiskt ihoppressade och då ska det rätt mycket dist och brus till för att vinylen inte ska föredras...
Det som en del tycker låter tunt och anemiskt kan mycket väl vara närmre det som föredrogs i studion där det spelades in och att de de gillar att det rundas av pga vinylens svagheter. Ibland har man även parallellkomprimerat vid slutliga vinylmastringen (låter det som). Jag har ibland föredragit att man lyft det svaga på detta sätt och saknat det på cd-utgåvan (även om ingreppet gjordes i syfte att bekämpa brus och knaster från vinylen).
sprudel skrev:Så kopplade vi in vinylen och lirade Pink Floyd "The Wall" som var fint mastrad. Jösses så fint det var, men min fundering blev ju då hur min MFSL av samma album kunde låta. På med den.
Fattigt, tunt och ett drag av anemiskt. Klara skillnader, inte jättelika men ack så tydliga. Bättre pondus i basen, stränginstrument poppar ut i ljudbilden på ett annat sätt osv.
PekkaJohansson skrev:sprudel,
Det framgår inte om MFSL-utgåvan är vinyl eller cd. Slutet av redogörelsen är motsägelsefull. Kan du förtydliga?
Med vänlig hälsning
Pekka
sprudel skrev:Fick besök av en ljudkamrat hörom kvällen som tog med sin Technics 1210 mk2 och några album. Vi började med CD och det låter som det låter, väldigt bra. Rent, fint, genomskinligt och holografiskt.
Så kopplade vi in vinylen och lirade Pink Floyd "The Wall" som var fint mastrad. Jösses så fint det var, men min fundering blev ju då hur min MFSL av samma album kunde låta. På med den.
Fattigt, tunt och ett drag av anemiskt. Klara skillnader, inte jättelika men ack så tydliga. Bättre pondus i basen, stränginstrument poppar ut i ljudbilden på ett annat sätt osv.
Påminde ganska mycket om förändringen när jag skiftade från Oppo 105 som försteg till Lavry da 10 faktiskt. I detta fallet hade vi samma försteg, Conrda Johnson Premier 17 LS2.
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig? Upplever du samma skillnader som vi gjorde och så kärnfrågan, är det enbart mastering det beror på eller finns det ett tillskott av trevlig distorsion som bidrar?
lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning,
är det för att få ryggdunkningar av likasinnade för att ha valt produkter som uppfyller vissa mätvärden
eller för att låta sinnena beRÖRas av ljuv musik (som jag)?
Finns det andra alternativa svar???
Laila skrev:Å, vad var sprudels fotnot . . . typer ?
lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning [...]
vox_1981 skrev:lennartj skrev:Till alla som följer tråden;
jämför sprudels och FBKs "fotnötter" och berätta varför ni har en musikanläggning [...]
Ny medlem, men "fotnoter" är väl ändå rätt ord...
Perfector skrev:Jag skiter i om andra har åsikter om hur det låter hos mig.
Det är för mina öron jag spelar musik.
Det finns lika många ljudtyper som det finns kombinerat högtalare och förstärkare.
Iofs. är det trevligt om besökare tycker det låter musik, men ur perspektivet låta som i verkligheten säger jag som Bertil Hellsten.
Den perfekta högtalaren finns inte och kommer aldrig att finnas.
sprudel skrev:Ska vi återvända till mina funderingar?
Min gissning till orsaken att det lät så bra med vinyl var ju bättre mastring och lite trevlig dist.
Åsikter om detta?
Perfector skrev:Sen har man större frihet att välja bla. pickup tonarm spelare och en del annat för att få ut det bästa av ljudet på en vinyl.
På CD är det färdigt när man köper en spelare om man inte går hela vägen och börjar bygga med dac'ar och hela kittet för att montera helt egen spelare med önskade egenskaper.
RogerGustavsson skrev:
Precis som Lennartj tycker jag tonkontroller är bra att ha, gärna en equalizer.
RogerJoensson skrev:Många pop/rockproduktioner har påverkats klangmässigt av de högtalare man arbetat med under produktionen. -Ommastringar ev. av de högtalare man arbetat med under ommastringen. Många högtalare är gjorda för att det ska låta juste på något slags medelvärde av materialet som spelas på dem, vissa inspelningar får dubbelt fel pga detta (eftersom de kanske avviker i motsatt riktning från det där medelvärdet). Olika kombinationer ger olika resultat.
Att inte använda EQ (om man klarar att hantera den dvs) betyder rätt ofta på att man inte får ut det bästa möjliga från inspelningen i sina egna högtalare och öron.
lennartj skrev:Fast i just detta fallet är vi faktiskt (!) inte överens.
Jag kan tänka mig att använda en equalizer för att trimma in högtalarna till rummet, men den skulle vara "set and forget".
För skivavspelning tycker jag att det är för omständligt att pilla på en EQ oavsett om det är en ters- oktav- eller parametrisk. Med för många parametrar att skruva på är det, åtminstone för mig, alltför lätt att fokus drar iväg från själva musiklyssnandet.
Med bara bas- och diskantkontroller kanske jag inte får till den optimala kompenseringen för en viss mastring, men jag kan göra en justering i rätt riktning på några sekunder via fjärrkontrollen medan jag sitter på lyssningsplatsen.en mycket liten merkostnad.
RogerGustavsson skrev:Vanliga bas- och diskantkontroller tycker jag sämre om. Jag tycker det är bättre att kunna styra var jag vill göra ingreppen. Inte för att jag gör det så ofta.
sprudel skrev:Jag har ett antal vinylrippar i högupplöst format som låter himla fint. Summerande intryck är att det är fokus på mellanregistret dock, känns detta igen?
sprudel skrev:Jag har ett antal vinylrippar i högupplöst format som låter himla fint. Summerande intryck är att det är fokus på mellanregistret dock, känns detta igen?
Kenta skrev:Jag har noterat att en del ansedda tillverkare av högtalare, bl.a. JBL, Acoustic Research, gjorde ändringar i delningsfiltren på dyrare modeller när CD-mediet började få genomslag i slutet på 1980-talet.
Ändringar som gjordes var dämpning av diskant och mellanregister återgivningen.
Således är det med stor sannolikhet att vinyler återges mer njutbart i ursprungsmodellerna, utan dämpning.
Och, med många moderna högtalare är det sannolikt att vinyler låter luddigare/mjukare än de borde göra vid en direkt jämförelse med CD.
Det omvända kan gälla, skarpare/hårdare med en CD till en "vintage"-anläggning.
FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Tell skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Fast det har ju ingenting med CD att göra, mer att metall generellt sätt är jävligt trist mixat o mastrat. Är ju oftast en basfattig gröt.
Men som music4ever pratar om så är ju vinyl ett lagringsmedium som uppenbarligen är tillräckligt bra för det mesta; det är resten av kedjan som spelar roll på riktigt.
lennartj skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Varför gjorde du inte det då?
Tonkontroller ska man ha tycker ja'
även i en helt digital rigg.
Det är nog mindre än 5% av mina CD som jag tycker att har så påfrestande tonbalans att det är motiverat att greppa fjärrkontrollen, trycka på trim 2 gånger för diskantjustering och sedan stega ner (eller upp) på level-knapparna, men jag tycker att det är väldigt skönt att ha möjligheten.
Har inte alla det på sina (för)förstärkare?
FBK skrev:Tell skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Fast det har ju ingenting med CD att göra, mer att metall generellt sätt är jävligt trist mixat o mastrat. Är ju oftast en basfattig gröt.
Men som music4ever pratar om så är ju vinyl ett lagringsmedium som uppenbarligen är tillräckligt bra för det mesta; det är resten av kedjan som spelar roll på riktigt.
Gammal hårdrock ifrån den tiden låter snarlik varandra i mina öron. Man skulle behöva en ha två anläggningar för att kunna njuta fult ut av dagens musik och den tidens musik. Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
FBK skrev:lennartj skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Varför gjorde du inte det då?
Tonkontroller ska man ha tycker ja'
även i en helt digital rigg.
Det är nog mindre än 5% av mina CD som jag tycker att har så påfrestande tonbalans att det är motiverat att greppa fjärrkontrollen, trycka på trim 2 gånger för diskantjustering och sedan stega ner (eller upp) på level-knapparna, men jag tycker att det är väldigt skönt att ha möjligheten.
Har inte alla det på sina (för)förstärkare?
Hade jag haft råd så hade jag också haft McIntosh och ett ljudrum med akustikreglering där jag fick hålla på som jag ville och ha så många lådor (allt med ljud eller kring det är lådor för henne)som jag ville. Inne mecka runt i hembioreceiverns menyer fram och tillbaka är inget som lockar så sänka och höja basnivån är det enda som jag orkar göra med några knapptryckningar och det är jag tvungen till för så fort man ser någon nya film så får man ofta sänka basnivån. Eget ljudrum i kåk, vad skönt det skulle vara. Inga grannar eller andra som har åsikter utan bara få dra på som man själv ville.
FBK skrev:Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
PekkaJohansson skrev: Det händer ofta att jag stänger av efter 30 sekunder vilket är ungefär den tid som jag står ut med oljudet.
Max_Headroom skrev:PekkaJohansson skrev: Det händer ofta att jag stänger av efter 30 sekunder vilket är ungefär den tid som jag står ut med oljudet.
Detta är ett tydligt tecken på att den musikaliska kvaliteten brister i 1a hand, inte ljudet.
Du som har så mycket skivor, spela något bra istället.
PekkaJohansson skrev:FBK skrev:Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
Faktum är att Alphavilles debutalbum "Forever young" från 1984 med undantag för ett par spår låter skapligt dynamiskt, rent och välbalanserat. "Forever young" låter också klangligt ganska likt på cd och vinyl. Självklart väljer man kompaktskivan om man är intresserad av välljud - jag lyssnar just nu på den första tyska pressningen. Såvitt jag vet har albumet inte remastrats så man kan sannolikt köpa även senare utgåvor. Däremot är samlingsskivan "First harvest 1984-1992" med Alphaville från 1992 illa remastrad med framför allt hård komprimering.
Apropå Accept fick jag leta länge innan jag hittade en bra överföring till cd av "Fast as a shark". Den är förvisso inget ljudtekniskt mästerverk men jag vill ändå ha den bästa versionen eftersom ju fel adderas även på produktionssidan.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfector skrev:...
Under alla år jag byggde högtalare så lade jag mellanregistret 2.7 dB under basens känslighet och diskanten nästan 4.5 dB under.
När man sedan höjer volymen så rätar kurvan ut sig och ljudet behåller balansen.
...
STDI skrev:Perfector skrev:...
Under alla år jag byggde högtalare så lade jag mellanregistret 2.7 dB under basens känslighet och diskanten nästan 4.5 dB under.
När man sedan höjer volymen så rätar kurvan ut sig och ljudet behåller balansen.
...
Vad är det som gör att kurvan rätar ut sig när man höjer volymen?
Perfector skrev:Bygga nånting själv kanske kan vara nå't för dig.
De högtalare jag kör nu är mina "Perfector Original" som jag skapade 1976 och som har renoverats efter en tidigare ägare som hade fyllefest och fick basarna insparkade.
Om du bygger eget så har du ju möjlighet att korra ljudet när du lyssnar med länkar och dämpningar så att det blir som du vill ha det.
Dessutom är det mycket tillfredsställande att skapa eget för egot
Morello skrev:Déjà vu.
Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Fel pick-up med dålig anpassning kan mycket väl ge ljust ljud som irriterar.
Högtalare som inte dämpats korrekt i diskanten kan också ge vasst ljud.
Jag har aldrig upplevt att någon av mina 1200 vinyler låtit vasst eller för ljust, Jo kanske Nitty Gritty Dirtband's Uncle Charlie and his dog teddy.
Så att vinyl låter ljust och vasst är ingenting jag känner igen alls
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Jag har aldrig upplevt att någon av mina 1200 vinyler låtit vasst eller för ljust, Jo kanske Nitty Gritty Dirtband's Uncle Charlie and his dog teddy.
Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.
RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.
Harryup skrev:Köpte mig en beggad PSAudio http://www.psaudio.com/nuwave-phono-converter/
Hur den låter har jag inte dykt djupt in i min första intrycket är att det är helt ok. Har inte testat att digitalisera något ännu.
/Harryup
FBK skrev:Du försöker väl inte få dist rumsrent SprudelKommer ihåg någon gammal tråd där rörstärkare sågades längs med fotknölarna för ett gäng år sedan. Börjar bli mycket som inte stämmer med det hör forat grundstenar som det var förr dvs. det går lika bra med lampsladd, allt annat än Nad 208 eller om man behöver extremt mycket kraft Rotel 1090 är onödigt att lägga, försteg är är totalt onödigt om Dac:en har det och om inte så är Denon 2105 fullt tillräckligt transparent. Som spelare så är Pionner DV668 det ultimata osv. Nu är det Bryston, Dyra Dac:ar, försteg och nu sist så har det blivit okej med att lägga mer än 999kr på en signalkabel. Vad händer
![]()
*
Ps. *Försök att läsa detta inlägg med lite humor, men det sker verkligen förändringar emot hur det lät förr.* Nästan så man saknar Subjektivisten, han hade motsatt sig allt detta nya.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.
Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.
JB skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.
Fast våra öron hör väl bas sämre på låga volymer också, var det inte därför man uppfann loudnessknappen?
Perfector skrev:Sedan när man höjer så kommer övriga element ikapp och högtalaren byter inte karaktär med stigande volym.
Man använder inte loudnessknappen alls mao utan har det inbyggt i högtalaren.
RogerGustavsson skrev:Bra information! Jag har ju varit hos PS Audio för några år sedan. Det är rätt mycket snack men de har ju producerat en del prylar som fått lovord. Deras Infinity IRS lät dock inte alls så bra när jag var där... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/PS%20Audio/
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Sedan när man höjer så kommer övriga element ikapp och högtalaren byter inte karaktär med stigande volym.
Man använder inte loudnessknappen alls mao utan har det inbyggt i högtalaren.
Jag tolkar det som att basen inte är linjär utan lätt komprimerad. Säg att du höjer volymen med 20 dB. Ändras då basen mindre än övriga register? Om inte, hur kommer då övriga register ifatt?
adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?
Varför ens sätta de två i motsats? De smakar ju olika men med rätt ingredienser och tillagning är de mumsiga firrar båda två. Är väl samma med vinyl o cd.
Morello skrev:adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?
Varför ens sätta de två i motsats? De smakar ju olika men med rätt ingredienser och tillagning är de mumsiga firrar båda två. Är väl samma med vinyl o cd.
Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget!
Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 25 efter CD-formatets lansering.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.
Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.
/Harryup
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 25 efter CD-formatets lansering.
35 år sedan CD-formatet lanserades... Ett år senare dök det väl upp i Sverige?
Morello skrev:....
Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget!
IngOehman skrev:FBK skrev:Du försöker väl inte få dist rumsrent SprudelKommer ihåg någon gammal tråd där rörstärkare sågades längs med fotknölarna för ett gäng år sedan. Börjar bli mycket som inte stämmer med det hör forat grundstenar som det var förr dvs. det går lika bra med lampsladd, allt annat än Nad 208 eller om man behöver extremt mycket kraft Rotel 1090 är onödigt att lägga, försteg är är totalt onödigt om Dac:en har det och om inte så är Denon 2105 fullt tillräckligt transparent. Som spelare så är Pionner DV668 det ultimata osv. Nu är det Bryston, Dyra Dac:ar, försteg och nu sist så har det blivit okej med att lägga mer än 999kr på en signalkabel. Vad händer
![]()
*
Ps. *Försök att läsa detta inlägg med lite humor, men det sker verkligen förändringar emot hur det lät förr.* Nästan så man saknar Subjektivisten, han hade motsatt sig allt detta nya.
Jag förstår att det ovanstående är menat som humor, men jag ser inget som är roligt. Ser mera ut som sarkasmer som missar målet.
Du börjar med att antyda att det inte skulle vara rumsrent att gilla distorsion. Enligt vem då undrar jag då? Varför moralisera om sådant överhuvudtaget? Vad man gillar bedömer man väl själv?!
Jag får lite instrycket att du ibland läser vad EN person skriver/tycker, och vill ha det till att det representerar "forumets åsikt", lite som politiker brukar göra. Men faktiskt är bara ett forum (en plats) utan vare sig åsikter eller ens ett medvetande. Det är människorna som skriver här som har medvetenden och åsikter, och de representerar bara vad just DE SJÄLVA tycker. Du är en av dem.
Om du har sakliga invändningar mot något som någon skrivit - ta då dialogen med DEN personen. Du behöver inte spy galla över faktiskt.se, som ju inte har någon åsikt alls. Det är ett forum bara (alltså en plats - för diskussion).
Det du kallar "grundstenar" finns inte. Det finns bara en massa människor med åsikter, du är en av dem, och var och en har sina tankar (och vissa av dem är även kunniga, erfarna och kloka).
Du representerar vissa åsikter, vissa håller med dig, andra gör det inte. So what?
Du behöver helt enkelt acceptera att du om du skall övertyga någon av motsatt åsikt så kanske du behöver visa att du har rätt. Att bara spy galla över individer som tycker/tror/vet annorlunda än du, det leder ingen vart. Du behöver visa att det du säger är sant om du vill att alla skall tycka som du. OM du verkligen har bevisatt att din åsikt är rätt, alltså objektivt, så visst, då kan du kanske få säga ifrån om någon ihärdigt påstår det du bevisat är rätt, är fel. Men har du bevisat något sådant, någonsin?
Har man inte det så får man kanske acceptera att andra inte håller med.
Och för protokollet - jag har nog ALDRIG sett sprudel visa prestigereaktioner runt frågan om huruvida det man gillar är trevliga färgningar eller mera ackurat återgivning. Han har alltid hållit sådana frågor öppna och hellre presenterat meningsfulla frågeställningar runt det, än velat tvinga någon att sluta kalla färgningar för färgningar.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.
Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.
/Harryup
Nej, det gick inte alls att få något till Europa när jag frågade idag.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
IngOehman skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Vet knappt något som jag gillar mindre än när basen tappar kraft då man höjer.
Typ som med förstärkare med fysiologisk volymkontroll. Hemskt.
Vh, iö
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:
/Harryup
Finns ju firmor som står till tjänst att skicka grunkor vidare.
/Harryup
Perfector skrev:IngOehman skrev:Perfector skrev:Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.
Vet knappt något som jag gillar mindre än när basen tappar kraft då man höjer.
Vh, iö
Den tappar inte basen.
Den ändrar som jag sa förut inte karaktär med stigande volym som den kan göra om den är helt rak i kurvan vid mätning på små effekter.
Så där är vi överens.
En högtalare som tappar basen när man höjer är inte en trevlig upplevelse.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Finns ju firmor som står till tjänst att skicka grunkor vidare.
/Harryup
Nja, det ska ju till 230 V apparater och då blir det svårare. Jag har redan en adress i USA för sådana leveranser du tänker på.
Morello skrev:adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?
sprudel skrev:
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig?
adagio skrev:Min poäng var att ställa frågan x vs x när slutresultatet ändå är underbar njutbar musik/mat mer handlar om helheten och de subjektiva preferenserna än en statistisk eller teknisk sanning.
Almen skrev:adagio skrev:Min poäng var att ställa frågan x vs x när slutresultatet ändå är underbar njutbar musik/mat mer handlar om helheten och de subjektiva preferenserna än en statistisk eller teknisk sanning.
Fast vinyl och cd är två tekniska format. Din jämförelse är mellan till exempel Frank Zappa och Robert Fripp, eller Joni Mitchell och Rickie Lee Jones.
Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 35 år efter CD-formatets lansering.
sprudel skrev:Bra inlägg som vanligt Lennart J.
Oppon har väl möjlighet att spela SACD-lagret och spela upp det som stereo om jag inte fattat helt fel.
Morello skrev:Beställde min första SACD/CD-hybrid förra veckan.
Johan_Lindroos skrev:Finns det något bra ställe som har bra utbud av SACD, helst multikanal?
DVD-Audio är mest intressant för mig,men finns det att få tag på alls, tips?
Finns det regelbunden nyutgivning på SACD?
Släpps det något nyproducerat på SACD?
Annars har jag senaste åren köpt mest multikanalsmusik på DVD(-video) och BD.
sprudel skrev:Njae, tror inte det är så som du säger Lennart. Kolla här ur manualen.
Playback Setup:
The Playback Setup section is designed to configure playback preferences. The setup items in this section are:
1. SACD Priority: Select which audio layer to play for SACD (Super Audio CD).
Multi-Channel – Play the high resolution multi-channel surround audio layer
Stereo – Play the high resolution 2-channel stereo audio layer
CD Mode – Play the CD layer of a hybrid SACD disc
2. DVD-Audio Mode: Select which portion of a DVD-Audio disc to play.
DVD-Audio – Play the DVD-Audio portion of the disc with high-resolution audio
DVD-Video – Play the DVD-Video portion of the disc with Dolby Digital or DTS audio
När det gäller uppspelning ställer du in efter din anläggning:
Down Mix Mode:
Stereo – This mode down mixes multi-channel audio to 2-channel stereo output. For original
stereo content the output will not change. For original multi-channel content the surround and
center channels will be mixed with the left and right front channels. This is recommended for use
with TV sets or stereo receiver/amplifiers.
1. SACD Priority: Select which audio layer to play for SACD (Super Audio CD).
Multi-Channel – Play the high resolution multi-channel surround audio layer
Stereo – Play the high resolution 2-channel stereo audio layer
CD Mode – Play the CD layer of a hybrid SACD disc
Morello skrev:sprudel skrev:
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig?
I bästa fall låter det väldigt likt, men ofta lyser vinylens tillkortakommande igenom lite. Du är mer än välkommen att lyssna.
Renheten i återgivningen ökade några hack vid byte från Ortofon super OM40 till Audio Technica OC9 Mk3.
Den som vill jämföra dessa pickuper kan lyssna här - nivån är hyggligt matchad. Båda pickuperna är i mint condition (<50 timmar).
Vi har alltså Micro Seiki DDX 1000, SME 3009 improved med pickuper enligt ovan:
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:IngOehman skrev:Vet knappt något som jag gillar mindre än när basen tappar kraft då man höjer.
Vh, iö
Den tappar inte basen.
Den ändrar som jag sa förut inte karaktär med stigande volym som den kan göra om den är helt rak i kurvan vid mätning på små effekter.
Så där är vi överens.
En högtalare som tappar basen när man höjer är inte en trevlig upplevelse.
Vad är då skillnaden? Om klangen ändras när volymen ändras, då är det ju något som tappas/förstärks. En volymberoende klang, det blir samma sak som en opåverkbar loudnessfunktion i min värld.
Morello skrev:Köpte den för ett år sedan och renoverade. Den hemmabyggda svarven flyttade in i kontoret.
Thomas, har du lyssnat?
Morello skrev:Alla som lyssnat säger samma sak - AT'n låter renare.
Därtill är spårningsbruset lägre med några dB (uppmätt)
Morello skrev:Därtill är distorsionen cirka 6 dB lägre hos OC9!
Som sagt en helt sanslös nålmikrofon väl värd sitt pris.
Harryup skrev:Morello, du kan testa lite olika viskositeter på vätskor i dämpkaret. Silikon som skickas med blir som en pasta över tiden och riktigt kläggig.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Morello, du kan testa lite olika viskositeter på vätskor i dämpkaret. Silikon som skickas med blir som en pasta över tiden och riktigt kläggig.
/Harryup
Jag plockade isär allt och rengjorde samt fyllde på ny olja från SME. Priset för oljan är helt i paritet med de bästa urmakerioljor från Moebius.
SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp.
dali skrev:SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp.
Det går inte att jämföra siffrorna för vinyl med digitala format. Man kan jämföra olika vinylpressningar med varandra och olika (förlustfria) digitala med varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8
Morello skrev:Storheten heter kinematisk viskositet.
Denna torde vara rätt
http://www.hobbycity.se/product.php?id_product=4932
Bra tips, tack!
Morello skrev:Därtill är distorsionen cirka 6 dB lägre hos OC9!
Svante skrev:dali skrev:SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp.
Det går inte att jämföra siffrorna för vinyl med digitala format. Man kan jämföra olika vinylpressningar med varandra och olika (förlustfria) digitala med varandra.
Alltså, man kan visst jämföra siffrorna, men man kan inte göra den enkla tolkningen att en hög toppfaktor är bättre än en låg. Det är tolkningen det är fel på inte mätvärdena, de måste tolkas olika.
Svante skrev:dali skrev:SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp.
Alltså, man kan visst jämföra siffrorna, men man kan inte göra den enkla tolkningen att en hög toppfaktor är bättre än en låg. Det är tolkningen det är fel på inte mätvärdena, de måste tolkas olika.
dali skrev:SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp.
Tell skrev:Sen har vi också den lilla grejen att det verkar som att dom allra flesta vinyl-mastrar senaste åren är en vidareprocessering av vanliga moderna cd-mastrar. Dom lägger alltså till några extra filter för att det ska funka på vinylen vilket gör att vinylerna mäter några db bättre även fast dom låter nästan exakt likadant.
http://themultiformous.blogspot.se/2017 ... ed-to.html
dali skrev:Svante skrev:dali skrev:
Vilken tolkning syftar du på? Hela poängen med databasen är att jämföra dynamiskt omfång och videon demonstrerar att musikexemplet på vinyl får ett högre DR-värde trots att vinylen använder samma master som CD:n.
Slutsatsen bör väl vara att man inte kan jämföra uppmätta DR-värden för vinyl med CD (eller andra format)?
dali skrev:Svante skrev:dali skrev:
Vilken tolkning syftar du på? Hela poängen med databasen är att jämföra dynamiskt omfång och videon demonstrerar att musikexemplet på vinyl får ett högre DR-värde trots att vinylen använder samma master som CD:n.
Slutsatsen bör väl vara att man inte kan jämföra uppmätta DR-värden för vinyl med CD (eller andra format)?
hcl skrev:Jag tolkar det som att du menar att man inte "kan jämföra" i meningen att det inte går att dra slutsatsen att spåret i vinylen är bättre än motsvarande ljuddata på CD:n baserat på en jämförelse av DR-värdena, där större DR-värde antas vara bättre.
dali skrev:hcl skrev:Jag tolkar det som att du menar att man inte "kan jämföra" i meningen att det inte går att dra slutsatsen att spåret i vinylen är bättre än motsvarande ljuddata på CD:n baserat på en jämförelse av DR-värdena, där större DR-värde antas vara bättre.
Japp, det var det jag menade. Jag tror att de flesta som tittar på DR-värdena drar samma slutsats som SuperA, att vinylutgåvor har bättre dynamik (vilket kan vara fallet, men DR-värdet är inte hela sanningen).
IngOehman skrev:Morello skrev:Därtill är distorsionen cirka 6 dB lägre hos OC9!
Att jämföra brus och distorsion mellan MM och MC-pickuper är inte alltid helt lätt.
Hur har du mätt? Har du mätningarna visbara?
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Det borde Morello kunna svara på, han har gjort några sådana RIAA-steg.
Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Visst att det kanske är en kul hobby att pyssla med, så kör på om ni gillar det, men satan vad ineffektivt det är!
Perfector skrev:Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Visst att det kanske är en kul hobby att pyssla med, så kör på om ni gillar det, men satan vad ineffektivt det är!
Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
En cigg ur paketet och tända så är det klart.
En pipa ska skrapas rensas stoppar och tändas.
Meditativt och mycket rogivande.
för at vinyl är bäst, ja bäst o bäst, vinyl är oftast inte sönder, mastratTell skrev:Perfector skrev:Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
Jo det jag menar lite med sista meningen, är det kul så kör på. Själva cermonin runt det hela är säkert najs, men i slutändan vet jag att det för många perfekt ljud som är målet, o då är det en väldigt ineffektiv väg att gå.
Så hela den här grejen antar jag är både en för o nackdel i frågan om vinyl vs cd; allt beror helt enkelt på varför man gör det
Akedake skrev:för at vinyl är bäst, ja bäst o bäst, vinyl är oftast inte sönder, mastratTell skrev:Perfector skrev:Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
Jo det jag menar lite med sista meningen, är det kul så kör på. Själva cermonin runt det hela är säkert najs, men i slutändan vet jag att det för många perfekt ljud som är målet, o då är det en väldigt ineffektiv väg att gå.
Så hela den här grejen antar jag är både en för o nackdel i frågan om vinyl vs cd; allt beror helt enkelt på varför man gör det
Perfector skrev:Det finns pickup'er som kan spåra tvärhastigheter på nästan 1 meter per sekund, om det gick att spåra så breda gravyrspår.
Klarar den att spåra Telarc's 1812 där kanonerna har spår som går nästan 90 grader så borde det gå att spela nästan vad som helst.
RIIA som ju styr fekvensförstärkningen är ju omvänd mot den graverade amplituden, dvs låga frekvenser förstärks mest och har då minst signalstyrka.
ett kryss som blir en rak signal efter RIIA.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Det finns pickup'er som kan spåra tvärhastigheter på nästan 1 meter per sekund, om det gick att spåra så breda gravyrspår.
Klarar den att spåra Telarc's 1812 där kanonerna har spår som går nästan 90 grader så borde det gå att spela nästan vad som helst.
RIIA som ju styr fekvensförstärkningen är ju omvänd mot den graverade amplituden, dvs låga frekvenser förstärks mest och har då minst signalstyrka.
ett kryss som blir en rak signal efter RIIA.
Just Telarcs 1812 ställer mer krav på setupen och anpassning än på de ingående komponenterna. Jag har vid flera tillfällen testat den skivan och medd lite jobb så fungerar det. Mitt första försök var med en Mayware Formula 4 arm med en Pickering pickup (om jag minns rätt, detta var tidigt 80-tal). Första spelningen resulterade i att tonarmen lyfte och landade inne på etikettenJag hade då två val, att göra nålupphängningen mjukare eller att öka den rörliga massan. Det senare alternativet var enklare så något gram bly på pu-fästet och ombalansering löste problemet, det fungerade perfekt efter detta.
Nästa gång var när jag hade spenderat ett antal tusen på en uppgradering av min skivspelare och testade. Resultatet vid spelningen var inte lika dramatiskt som med Formula 4 armen men det lät direkt illa, och det gjorde det med andra skivor också. Lite tester med ett annat underlag för spelaren löste problemet.
/ B
Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
Det har kanske inte med välljud att göra, men definitivt med anpassning mellan arm och puppa. Och min Linn Ekos II är absolut inte trög
/ B
Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Perfector skrev:Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Spela med varsam volym och höj sakta tills du vet hur mycket kanon dina högtalare tål.
För nå't år sedan var den nån på forumet som spräckte sina högtalare
Harryup skrev:Är det inte så att ena versionen har kanoner medans den andra versionen har "digitala" kanoner? Har skivorna hemma men spelar dom aldrig.
Hävdar fortfarande att det är skillnad på att låta nålen följa spåret eller tvinga den kvar. Trög i detta avseende behöver inte betyda trög lagring.
Har aldrig använt den skivan för att verifiera att något spårar bra utan för det använder man mätskivor.
/Harryup
Harryup skrev:Är det inte så att ena versionen har kanoner medans den andra versionen har "digitala" kanoner? Har skivorna hemma men spelar dom aldrig.
Hävdar fortfarande att det är skillnad på att låta nålen följa spåret eller tvinga den kvar. Trög i detta avseende behöver inte betyda trög lagring.
Har aldrig använt den skivan för att verifiera att något spårar bra utan för det använder man mätskivor.
/Harryup
Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Jag förmodar att du menade "nålen inte kan spåra", eller? För att "nålen inte kan spåra ur", är ju som sagt inte så svårt att lyckas med, den är ju oftast jämt i spåret. Eller?
Och vad avser du med en "trög arm"? Är det masströghetsmomentet? Eller att den har friktionsmotstånd åt ett eller annat håll? Eller något annat?
D.S.
RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig (någon får gärna rätta mig om jag har fel), att jag kikade på vågformen på kanonskottet på CD:n och då var det full-scale-klippning i alla fall.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
Det ligger nå't i det.
Vissa spår är så tvära att det nästan går baklänges.
Men om pickupen kan spåra det så är den inte fel inställd som jag upplever det.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
Det ligger nå't i det.
Vissa spår är så tvära att det nästan går baklänges.
Men om pickupen kan spåra det så är den inte fel inställd som jag upplever det.
I princip är väl de flesta skivspelare "fel" eftersom en svängande tonarm inte följer den bana som gravérnålen gjorde?
Harryup skrev:Som en gravernål kan inte nålen se ut eftersom den då skulle gravera också. Så ungefär en VdH1 är nog det aggressivaste man kan ha.
/Harryup
Thomas_A skrev:Beställde precis en ny nål då min JICO SAS-nål är från 2009. JICO har mer än halverat priset på sina nya safir/rubin-nålar, så jag köpte den dyraste med nålrör som är specialformad i rubin, avsmalnande mot diamantspetsen för minskad rörlig massa. Endast 213 dollar mot tidigare 467 dollar.
Perfector skrev:Thomas_A skrev:Beställde precis en ny nål då min JICO SAS-nål är från 2009. JICO har mer än halverat priset på sina nya safir/rubin-nålar, så jag köpte den dyraste med nålrör som är specialformad i rubin, avsmalnande mot diamantspetsen för minskad rörlig massa. Endast 213 dollar mot tidigare 467 dollar.
Påminner om Sony XL88 som hade ett rör av diamant i ruterformation med nålspetsen slipad direkt i nålröret.
Thomas_A skrev:Beställde precis en ny nål då min JICO SAS-nål är från 2009. JICO har mer än halverat priset på sina nya safir/rubin-nålar, så jag köpte den dyraste med nålrör som är specialformad i rubin, avsmalnande mot diamantspetsen för minskad rörlig massa. Endast 213 dollar mot tidigare 467 dollar.
music4ever skrev:Kört Audio-technica OC9/III på min Denon DP-59L en vecka nu. Måste säga att den har imponerat hittills. Verkar låta lite renare än min OM-40.
Morello skrev:music4ever skrev:Kört Audio-technica OC9/III på min Denon DP-59L en vecka nu. Måste säga att den har imponerat hittills. Verkar låta lite renare än min OM-40.
Sedär, det verkar råda konsensus ang OC9mk3 versus super OM40.
Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
oivavoi skrev:Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Så känner jag också. Vinyl är ju ett low-fidelity format rent objektivt. Har inga problem med at folk håller på med det, just som at folk kan pyssla på med veteranbiler. Men att påstå att vinyl skulle vara bättre än digitalt är ungefär lika trovärdigt som att påstå att en bil från 60-talet är bättre än en Tesla.
Bill50x skrev:Att vinylen som media rent tekniskt är sämre än CD må vara hänt (om man bortser från frekvensomfånget uppåt) men att vilken skräpcdspelare som helst skulle vara bättre än en bra vinylspelare är en felsyn enligt mig. Den som inte hör skillnad på en plastspelare från Elgiganten och en seriös cd-spelare kan lika gärna köpa en kompakt-combo på macken och njuta av den.
Bill50x skrev:En sak som gör att många med mig håller fast vid vinylmediet är att mastringen ofta är bättre än på motsvarande cd. Det är långt större skillnad än vad det är mellan vinyl och cd. Här gäller verkligen "source first"! Jag har gjort jämförelser mellan vinyl rippad i 192k mp3 och 24/96 HD Tracks och där mp3:an låter fasen så mycket bättre. Det är en ringa tröst att cd-formatet tekniskt sett är bättre när man sitter och lider sig igenom en sönderkomprimerad cd när man kan lyssna på en välljudande vinyl. Senaste exemplet på bättre vinyl finns väl i en annan tråd, Rammsteins box.
/ B
PerStromgren skrev:Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Det blir intressant att höra om din kompaktskivspelare kan spåra plattan!
Morello skrev:Intressant.
Lyssnad du föresten på de filer jag la upp?
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
Thomas_A skrev:Snart anländer min nya SAS-nål. Ska bli spännande, öppnar nog upp stora vinyltråden och lägger upp några klipp under mellandagarna. Märkligt dock att JICO nu stängt försäljningen av SAS-nålar då enligt deras utsago alltför många beställningar inkommit efter prissänkningen. Enligt rykte är det en äldre japanskt herre som monterar dessa.
Thomas_A skrev:Snart anländer min nya SAS-nål. Ska bli spännande, öppnar nog upp stora vinyltråden och lägger upp några klipp under mellandagarna. Märkligt dock att JICO nu stängt försäljningen av SAS-nålar då enligt deras utsago alltför många beställningar inkommit efter prissänkningen. Enligt rykte är det en äldre japanskt herre som monterar dessa.
music4ever skrev:OC9/III på Denon DP59L gjorde vinyl riktigt kul igen. Låter riktigt bra och jag har ännu inte (vågat) finslipa inställningen. Den spårar +16dB spåret på Hifi news skivan med bravur så kanske lika bra att låta den vara.
Perfector skrev:music4ever skrev:OC9/III på Denon DP59L gjorde vinyl riktigt kul igen. Låter riktigt bra och jag har ännu inte (vågat) finslipa inställningen. Den spårar +16dB spåret på Hifi news skivan med bravur så kanske lika bra att låta den vara.
Då puffar jag för Telarc's 1812 med digitalt samplade salutkanoner.
Spela lågt och höj varsamt.
Det är några här som spelat sönder sina högtalare.
music4ever skrev:Perfector skrev:music4ever skrev:OC9/III på Denon DP59L gjorde vinyl riktigt kul igen. Låter riktigt bra och jag har ännu inte (vågat) finslipa inställningen. Den spårar +16dB spåret på Hifi news skivan med bravur så kanske lika bra att låta den vara.
Då puffar jag för Telarc's 1812 med digitalt samplade salutkanoner.
Spela lågt och höj varsamt.
Det är några här som spelat sönder sina högtalare.
Den lär göra sig mkt bättre på CD.
music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".
music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".
Johan_Lidroos skrev:Jag är tämligen övertygad om att kanonskotten i verkligheten är kanske minst 20 dB starkare eller mer, än de nu är kodade.
Conan skrev:Den tokklipper på CD.
Tell skrev:music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".
Så du föredrar den digitala sönderklippningen hos CDn?
music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
lennartj skrev:music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
Ha!
Du överdriver å det grövsta.
Jag tvivlar på att du hört LP tvättade i Audio Desk Vinyl Cleaner PRO spelade på en högklassig skivspelare med en pickup som har riktigt lågt nålbrus.
Jag har erfareheter från åtskilliga olika skivtvättar och de flesta av de näst bästa är tämligen likvärdiga, t.ex. min VPI HW-17f.
Två av mina vänner har skaffat Audio Desk Vinyl Cleaner och de är OUTSTANDING.
Oavsett om man tar en skiva jag just tvättat efter bästa förmåga eller en helt ny blir den klart tystare efter en vända i Audio desk-tvätten.
Dock något frustrerande att det ska behövas så dyra medel för att nå bästa möjliga S/N från vinyl.
Håller med tidigare talare om att det aldrig skulle falla mig in att köpa (dyr) vinyl med kanonskott, raketstarter etc.
lennartj skrev:music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
Ha!
Jag tvivlar på att du hört LP tvättade i Audio Desk Vinyl Cleaner PRO spelade på en högklassig skivspelare med en pickup som har riktigt lågt nålbrus.
Jag har erfareheter från åtskilliga olika skivtvättar och de flesta av de näst bästa är tämligen likvärdiga, t.ex. min VPI HW-17f.
Oavsett om man tar en skiva jag just tvättat efter bästa förmåga eller en helt ny blir den klart tystare efter en vända i Audio desk-tvätten.
Dock något frustrerande att det ska behövas så dyra medel för att nå bästa möjliga S/N från vinyl.
Håller med tidigare talare om att det aldrig skulle falla mig in att köpa (dyr) vinyl med kanonskott, raketstarter etc.
petersteindl skrev:Kanoner är lite förpubertet liksom.Lyssnar ni verkligen på sånt? Har ni inte vuxit ifrån sådant?
music4ever skrev:lennartj skrev:music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
Ha!
Självklart går det att få bort en del brus med vinyltvättning. Men det förändrar inte faktumet att en inspelning med en crest på 25dB så kommer mycket del av musiken ligga i närheten av vinylens egna brus. Vilket man hör när man höjer lite när man spelar.
petersteindl skrev:Kanoner är lite förpubertet liksom.Lyssnar ni verkligen på sånt? Har ni inte vuxit ifrån sådant?
Morello skrev:music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".
Jag tycker albumet är kanonbra!
Perfector skrev:Riktigt stor kyrkorgel då?
The Power and the glory tex.
2 vinyler med orgelspel av Lloyd Holzgraf på jätteorgel i first congregational churh i Los Angeles.
7 Orglar som kan samspela över 2 klaviaturer, antingen var för sig eller alla ihop.
lennartj skrev:Perfector skrev:Riktigt stor kyrkorgel då?
2 vinyler med orgelspel av Lloyd Holzgraf på jätteorgel i first congregational churh i Los Angeles.
7 Orglar som kan samspela över 2 klaviaturer, antingen var för sig eller alla ihop.
Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.
Syftar "The Power and the glory" på en RCA Living Stereo-inspelning med Virgil Fox?
Den var tyvärr slut när jag upptäckte utförsäljningen av SACD-versionen med de tre kanalerna från originalinspelningen omanipulerade och inte nedmixade till vanlig 2-kanals stereo, men jag kom över bl.a. Virgil Fox Encores.
Vilken "monsterorgel" som är "värst" finns det olika bud om, här är ett:
Wanamaker-orgeln i Philadelphia som inte är ett misch-masch av sammankopplade orglar utan ett instrument , sponsrat av en fanatisk varuhusägare som ville erbjuda allmänheten att höra alla de stora klassiska musikverken transkriberade för orgel, gratis i hans varuhus.
https://www.youtube.com/watch?v=98KYMpBx9og
Förresten behövs ingen monster-orgel, men en hyfsat stor konserthus-orgel trakterad av en skicklig organist som dessutom gjort orgelns disposition och transkriptionerna han optimerat för instrumentet. Tyvärr finns den inspelningen inte på tuben, upphovsrättsskäl?
https://www.discogs.com/Mussorgsky-Stravinsky-Jean-Guillou-Pictures-At-An-Exhibition-Three-Dances-From-Petrouchka/release/7871264
Perfector skrev:lennartj skrev:Perfector skrev:Riktigt stor kyrkorgel då?
Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.
Syftar "The Power and the glory" på en RCA Living Stereo-inspelning med Virgil Fox?
Den var tyvärr slut när jag upptäckte utförsäljningen av SACD-versionen med de tre kanalerna från originalinspelningen omanipulerade och inte nedmixade till vanlig 2-kanals stereo, men jag kom över bl.a. Virgil Fox Encores.
Wanamaker-orgeln i Philadelphia som inte är ett misch-masch av sammankopplade orglar utan ett instrument , sponsrat av en fanatisk varuhusägare som ville erbjuda allmänheten att höra alla de stora klassiska musikverken transkriberade för orgel, gratis i hans varuhus.
Förresten behövs ingen monster-orgel, men en hyfsat stor konserthus-orgel trakterad av en skicklig organist som dessutom gjort orgelns disposition och transkriptionerna han optimerat för instrumentet. Tyvärr finns den inspelningen inte på tuben, upphovsrättsskäl?
https://www.discogs.com/Mussorgsky-Stravinsky-Jean-Guillou-Pictures-At-An-Exhibition-Three-Dances-From-Petrouchka/release/7871264
The Power and the glory är Miller & Kreisel inspelningar gjorda i first Church med hela stället igång.
Mycket välljudande och lyssningsbart.
Sök nätet på sonic fireworks så kommer ännu mer underbar orgel.
petersteindl skrev:Perfector skrev:lennartj skrev:Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.
The Power and the glory är Miller & Kreisel inspelningar gjorda i first Church med hela stället igång.
Mycket välljudande och lyssningsbart.
Sök nätet på sonic fireworks så kommer ännu mer underbar orgel.
Jag har faktiskt ett exemplar av den vinylen.
Perfector skrev:...jag sörjer att CD blev normen för den levde aldrig upp till löftet om oförstörbarhet.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:...jag sörjer att CD blev normen för den levde aldrig upp till löftet om oförstörbarhet.
Fast jämfört med vinyl så är ju CD långt mera hållbar.
RogerGustavsson skrev:Repiga eller krånglande CD kan man ofta rädda genom att läsa dem i datorns läsare och så gör man en kopia. Antar att mjukvaran vid rippning är bättre på att läsa CD:n än många vanliga spelare, läsningen kan göras mera omfattande verkar det som.
music4ever skrev:Tell skrev:music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".
Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
Tell skrev:För o nackdelar med olika medium ja. Dock är ditt påstående en _extrem_ överdrift. Har lyssnat på några vinylrippar av stycket på Youtube och det enda som kan te sig lite småstörande är knastret från vinylen, men det är ingenting i jämförelse med äckligt ful digital klipping.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Repiga eller krånglande CD kan man ofta rädda genom att läsa dem i datorns läsare och så gör man en kopia. Antar att mjukvaran vid rippning är bättre på att läsa CD:n än många vanliga spelare, läsningen kan göras mera omfattande verkar det som.
Jag har vid ett par tillfällen haft CD'n som vägrat starta i min CD-spelare. Tom i flera CD-spelare. Men att rippa densamme i datorn och bränna en kopia har resulterat i en spelbar skiva. Jag har tyvärr råkat ut för motsatsen också, dvs att en hembränd skiva helt plötsligt slutat fungera. För länge sedan brände jag en massa album på CD och det har jag ångrat. Körde mycket med Kodak Guld och det var något knas med dessa eftersom det var de sista låtarna som slutade att fungera först. Dvs de som ligger i ytterkanten på CD'n. En del skivor gick att rädda genom att rippa om dem men flertalet gick förlorade. Utgivna album går alltid att hitta igen, det är värre med liveupptagningar från radio tex.
/ B
Looking for longer archival life for your music, images or data?
Consider UltraLife™ Archival Grade CD-R’s. These discs feature dual reflective layers to maximize both compatibility and longevity. Stored in proper environmental conditions, UltraLife™ CD-R discs are designed to last as long as 100 years.
Tell skrev:music4ever skrev:Tell skrev:
Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.
För o nackdelar med olika medium ja. Dock är ditt påstående en _extrem_ överdrift. Har lyssnat på några vinylrippar av stycket på Youtube och det enda som kan te sig lite småstörande är knastret från vinylen, men det är ingenting i jämförelse med äckligt ful digital klipping.
PerStromgren skrev:Det har sagts förr men tål att upprepas: vinylens ursprung är en digital signal i nästan samtliga fall nuförtiden. Det innebär att den "fula digitala klippningen" likaväl kan finnas på vinyl, men där förmodligen blir maskerad av det bottenbrus som alltid finns där. Finns ingen klippning på vinylen behöver den inte finnas på CD:n heller.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Det har sagts förr men tål att upprepas: vinylens ursprung är en digital signal i nästan samtliga fall nuförtiden. Det innebär att den "fula digitala klippningen" likaväl kan finnas på vinyl, men där förmodligen blir maskerad av det bottenbrus som alltid finns där. Finns ingen klippning på vinylen behöver den inte finnas på CD:n heller.
Nyckeln är: "...behöver den inte finnas på CD'n heller". Nä, men den gör det, därför att man vill hålla uppe (medel-)nivån.
PerStromgren skrev:Tell skrev:music4ever skrev:
För o nackdelar med olika medium ja. Dock är ditt påstående en _extrem_ överdrift. Har lyssnat på några vinylrippar av stycket på Youtube och det enda som kan te sig lite småstörande är knastret från vinylen, men det är ingenting i jämförelse med äckligt ful digital klipping.
Det har sagts förr men tål att upprepas: vinylens ursprung är en digital signal i nästan samtliga fall nuförtiden. Det innebär att den "fula digitala klippningen" likaväl kan finnas på vinyl, men där förmodligen blir maskerad av det bottenbrus som alltid finns där. Finns ingen klippning på vinylen behöver den inte finnas på CD:n heller.
Tell skrev:Jojo det vet jag, men just i det här fallet så ÄR vinylen mycket bättre. Visst det finns en tillstymmelse av digital klipping på några ställen i vinylens vågform, men inget som hörs direkt. CD-utgåvan däremot ser riktigt illa ut o låter inge vidare när kulorna flyger. Bäst är dock SACD-utgåvan. Inge brus o inget klippt
Tell skrev:PerStromgren skrev:Tell skrev:
Det har sagts förr men tål att upprepas: vinylens ursprung är en digital signal i nästan samtliga fall nuförtiden. Det innebär att den "fula digitala klippningen" likaväl kan finnas på vinyl, men där förmodligen blir maskerad av det bottenbrus som alltid finns där. Finns ingen klippning på vinylen behöver den inte finnas på CD:n heller.
Jojo det vet jag, men just i det här fallet så ÄR vinylen mycket bättre. Visst det finns en tillstymmelse av digital klipping på några ställen i vinylens vågform, men inget som hörs direkt. CD-utgåvan däremot ser riktigt illa ut o låter inge vidare när kulorna flyger. Bäst är dock SACD-utgåvan. Inge brus o inget klippt
Johan_Lindroos skrev:Tell skrev:PerStromgren skrev:
Jojo det vet jag, men just i det här fallet så ÄR vinylen mycket bättre. Visst det finns en tillstymmelse av digital klipping på några ställen i vinylens vågform, men inget som hörs direkt. CD-utgåvan däremot ser riktigt illa ut o låter inge vidare när kulorna flyger. Bäst är dock SACD-utgåvan. Inge brus o inget klippt
Men SACD:n är ju kraftigt limiterad i alla fall. Hur ser du på den saken?
Tell skrev:För o nackdelar med olika medium ja. Dock är ditt påstående en _extrem_ överdrift. Har lyssnat på några vinylrippar av stycket på Youtube och det enda som kan te sig lite småstörande är knastret från vinylen, men det är ingenting i jämförelse med äckligt ful digital klipping.
PekkaJohansson skrev:Jag måste säga att hyllandet av vinylen och skällandet på cd i hifi-kretsar är helt obegripligt. Det finns inget förutom det större omslaget som talar till vinylskivans fördel och det har inte med ljudkvaliteten att göra. Om musikentusiaster och hifi-tidningar slutade med sina okritiska betraktelser över vinylen och upphörde med att köpa nyproducerad vinyl skulle det skicka en tydlig signal till skivbolagen att sluta producera det antika och undermåliga formatet. Detsamma gäller för övrigt också hårdmastrade cd-skivor och diverse skräpfiler som kan köpas för dyra pengar på sajter för så kallat högupplösta format - bojkotta skräpet! Ska vi kanske ha som gemensam juluppgift för alla på Faktiskt att vi skriver till valfritt skivbolag och säger att vi inte tänker köpa den senaste vinylboxen utan ser fram emot att få musiken dynamiskt och klangligt oförändrad på cd eller annat högklassigt digitalt format?
Med vänlig hälsning
Pekka
PS. Notera att jag förstås inte motsätter mig produkter och tjänster som medger optimering av avspelningen av befintliga, äldre vinylskivor. De är en omistlig del av audiohistorien och ska förstås höras så väl återgivna som det någonsin är möjligt.
PekkaJohansson skrev:Jag måste säga att hyllandet av vinylen och skällandet på cd i hifi-kretsar är helt obegripligt. Det finns inget förutom det större omslaget som talar till vinylskivans fördel och det har inte med ljudkvaliteten att göra.
Thomas_A skrev:Jag ser att det finns flera skäl att jag använder vinyl. Dels tycker jag det är en rätt så cool inredningspryl, den bryter av. Den blandar gammalt med nytt. Det andra är att det är en mekanisk avspelning som jag fortfarande fascineras av, och att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli. Det blir en hobby inte bara att lyssna och njuta av musik utan också att förbättra. Sedan störs det inte av att det finns ganska mycket vinyl. Det tråkiga är att mediet behöver rengöras, ordentligt, för att det ska låta optimalt.
PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet?
Med vänlig hälsning
Pekka
Thomas_A skrev:Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.
Thomas_A skrev:PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet?
Med vänlig hälsning
Pekka
Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.
Beror det inte lite på att nålarna kanske inte ligger på samma ställe i spåret? ...
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.
Beror det inte lite på att nålarna kanske inte ligger på samma ställe i spåret? Att möjligen ett mindre slitet/skitigt ställe spelas av? Var väl ungefär så man sa när van den Hul-nålen gjorde entré på vinylarenan. Tog i bruk en äldre Beogram-spelare med nyrenoverad nål och vinylbruset tyckte jag var markant högre än vad jag kunde minnas från min förra vinylrigg med Audio-Technica OC-7 och Micro Ridge-nål. Hade ytterligare en Beogram-spelare med nyrenoverad pickup men med en extern RIAA, var snarast ett snäpp sämre.Dock har flera tidigare kommenterat hur störningsfritt det låtit hos mig tidigare med den gamla riggen. Knäpp och sprak förekommer dessvärre även på vinylriggar i högre prisklasser vilket jag märkte vid besök hos en audiophil i våras. Visst, har man flera vinylalbum som låter bättre än senare CD-utgåvor. Just det där påträngande ljudet som numera är så vanligt kan man ibland komma ifrån på gamla vinyler men det är verkligen långt ifrån alltid. Fast allt bök runt omkring vinylavspelning är inget jag saknar...
Morello skrev:Thomas_A skrev:PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet?
Med vänlig hälsning
Pekka
Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.
Köp en OC9 så är du där.
RogerGustavsson skrev:Hur är det egentligen med vinylens renhet idag kontra gångna tider? När man ser hanteringen i presserierna blir man allt lite mörkrädd ibland. Pressningarnas kvalitet från olika håll i världen har ju varit rätt olika genom åren. Dessutom var ofta vinylmastingen olika.
Morello skrev:Ungefär så. Gränsen går för övrigt vid något som kan jämföras med ett PCM-system om ungefär 10 bitar om allt är i absolut topptrim, men i praktiken är 8-9 bitar mer realistiskt. Därtill har vi en distorsionsnivå som är flera tiopotenser sämre än tex CD.
Mot bakgrund av allt som enkelt kan verifieras är det pyramidalt förvånande att folk sitter anno 2017 - snart 2018 nota bene - och bubblar om att vinylen är det bättre systemet.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Thomas_A skrev:
Köp en OC9 så är du där.
Tja, kanske köper jag en ny PU i framtiden. Vet att JICO är på gång med en egen MC-pickup som kan bli intressant. Känns tryggt att det sitter en japansk konstruktör och montör av dessa. Nu inväntar jag först den nya SAS rubinnålen så får vi se vad den har att ge.
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet?
Med vänlig hälsning
Pekka
Ungefär så. Gränsen går för övrigt vid något som kan jämföras med ett PCM-system om ungefär 10 bitar om allt är i absolut topptrim, men i praktiken är 8-9 bitar mer realistiskt. Därtill har vi en distorsionsnivå som är flera tiopotenser sämre än tex CD.
Mot bakgrund av allt som enkelt kan verifieras är det pyramidalt förvånande att folk sitter anno 2017 - snart 2018 nota bene - och bubblar om att vinylen är det bättre systemet.
Morello skrev:Mja, man har ju RIAA för att man inte skall överstya basregistret och vice versa. Är det inte enklare att ta 16 bitar och helt sonika addera störningar (brus, knaster, buller etc) från ett blankspår och sedan summera i den digitala domänen under beaktande av referensnivåer så att man faktiskt "sunkar" till CD'n så till den milda grad att slutresultatet liknar vinyl?
music4ever skrev:Finns väl redan "vinylfilter" som man kan köra musiken igenom?
music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.
music4ever skrev:[ YouTube ]
music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.
Morello skrev:music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.
Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva.
Bill50x skrev:Morello skrev:music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.
Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva.
Sorry, men du har fel.
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva.
Sorry, men du har fel.
/ B
Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.
Conan skrev:Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.
lennartj skrev:Conan skrev:Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.
Mitt intryck är att vinylförespråkarna och digitalförespråkarna här pratar förbi varandra.
Digitalförespråkarna talar huvudsakligen om mediets tekniska potential medan
vinylförespråkarna talar om hur hur de fonogram man kan köpa verkligen låter.
Jag tror att Conan kan ha rätt ibland, men jag tror också många kommer att föredra ljudet från CD'n bränd från Bill50x supervinylrigg, jämförd med en typisk CD-utgåva av samma inpelning som LP'n.
Även om LP'n är graverad från digital inspelning får man sällan samma ljud från en CD, och handlar det om en inspelning gjord i en naturlig akustisk miljö och inte en ren studioprodukt kommer nog resultatet från en blindtest att vara att skillnader finns och att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.
music4ever skrev:Självklart. Men CD är så satans trist format.
CODY skrev:Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.
CODY skrev:Nä, jag menar de som du tror att du "diskuterar" med här på faktiskt.
Svante skrev:CODY skrev:Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.
???
Det vimlar ju av exempel på när folk inte skiljer på mediet och vad som läggs på det. Titta bara på rubriken till den här tråden. Jag skulle tro att över 90 % av befolkningen inte ens har tänkt tanken att det kan vara olika mastrar på CD och vinyl. Däremot börjar det sprida sig en vanföreställning även bland vanligt folk att vinyl är bättre än CD, att digitalt låter dåligt och att analogt är bättre.
Jag håller med om att det ofta är oreflekterat, men det får konsekvensen att folk tror att själva vinylskivorna är bättre än CD-skivor och streaming. "Ska det vara riktigt bra då ska det vara på vinyl", typ.
Harryup skrev:Svante skrev:CODY skrev:Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.
???
Det vimlar ju av exempel på när folk inte skiljer på mediet och vad som läggs på det. Titta bara på rubriken till den här tråden. Jag skulle tro att över 90 % av befolkningen inte ens har tänkt tanken att det kan vara olika mastrar på CD och vinyl. Däremot börjar det sprida sig en vanföreställning även bland vanligt folk att vinyl är bättre än CD, att digitalt låter dåligt och att analogt är bättre.
Jag håller med om att det ofta är oreflekterat, men det får konsekvensen att folk tror att själva vinylskivorna är bättre än CD-skivor och streaming. "Ska det vara riktigt bra då ska det vara på vinyl", typ.
Vanligt folk som jag känner bryr sig inte om det tekniska eftersom dom inte kan något särskilt om teknik eller bryr sig om det. Däremot gillar dom ljudet av vinyl även om det knastrar och brusar ibland. Dom lyssnar på musiken och hör igenom störningarna. För dom är det fullständigt ointressant hur en skivspelare funkar eller om cd har bättre tekniska prestanda.
/Harryup
Bill50x skrev:Morello skrev:music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.
Sorry, men du har fel.
/ B
lennartj skrev:Mitt intryck är att vinylförespråkarna och digitalförespråkarna här pratar förbi varandra.
Digitalförespråkarna talar huvudsakligen om mediets tekniska potential medan
vinylförespråkarna talar om hur hur de fonogram man kan köpa verkligen låter.
Jag tror att Conan kan ha rätt ibland, men jag tror också många kommer att föredra ljudet från CD'n bränd från Bill50x supervinylrigg, jämförd med en typisk CD-utgåva av samma inpelning som LP'n.
Även om LP'n är graverad från digital inspelning får man sällan samma ljud från en CD, och handlar det om en inspelning gjord i en naturlig akustisk miljö och inte en ren studioprodukt kommer nog resultatet från en blindtest att vara att skillnader finns och att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.
PekkaJohansson skrev:lennartj skrev: ...att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.
Att en historiskt stor andel produktioner i dag sabbas på väg till kompaktskiva ändrar inte systemets förträfflighet.
För femtioelfte gången: musikalitet inte är en egenskap hos hifi-apparater och lagringsmedia.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:ÅTERGIVNINGEN kan vara mer musikalisk via den analoga kedjan...
lennartj skrev:Vad gör han om han får en tokmaster som konstant ligger på maxnivå med kompressorer och limitrar som kontinuerligt pumpar mot taket? Kontaktar han producenten för att få en tidigare master, innan nivåmaximering, eller hur går det till?
lennartj skrev:Vad gör han om han får en tokmaster som konstant ligger på maxnivå med kompressorer och limitrar som kontinuerligt pumpar mot taket? Kontaktar han producenten för att få en tidigare master, innan nivåmaximering, eller hur går det till?
Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Har dock svårt att se att det är nån som faktiskt tänker på den rätt fjuttiga skillnaden om man just inte sitter o byter mellan dom två olika.
Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Har dock svårt att se att det är nån som faktiskt tänker på den rätt fjuttiga skillnaden om man just inte sitter o byter mellan dom två olika.
Svante skrev:Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
Fast jag vet inte säkert.
Och som Roger Gustavsson säger så finns det många olika masteringar av just den skivan, det finns säkert tio olika utgåvor. Det vore faktiskt bättre att jämföra något obskyrt album som ingen har brytt sig om att remastra.
PekkaJohansson skrev:lennartj skrev:ÅTERGIVNINGEN kan vara mer musikalisk via den analoga kedjan...
Nej, det stämmer inte. Att en återgivningskedja kan påverka det musikaliska skeendet är inte ett uttryck för musikalitet eller brist på densamma. Musikalitet är en mänsklig egenskap som handlar om förmågan att uppfatta, framföra och skapa musik. Att tillerkänna döda ting mänskliga egenskaper bidrar till förvirring i diskussionen.
Angående den avslutande delen av inlägget känner jag till åtminstone ett album som låter lika illa på vinyl som på tokmastrad kompaktskiva och det är Madonnas för övrigt musikaliskt utmärkta "American life" - som jag faktiskt tänker spela alldeles strax.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:Jag håller med om att en apparat inte är musikalisk i sig, däremot kan den förstöra ett gott musikaliskt framförande så att det låter otight, troligen på grund av jitter.
Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Svante skrev:Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Tell skrev:Svante skrev:Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
Nu har jag testat lite fler o olika samplingfrekvenser i Windows o kan säga att det påverkar inte diskanten alls. Spektrumet i MasVis ser exakt likadana ut. Dynamiken däremot skiftar liiite med +/-0.25ish dB lite random med olika samplingfrekvenser. Såå det är Spotify själv som lågpassar iaf Bad av nån anledning. Varför vet jag inte o egentligen bryr jag mig inte så mycket, men är det nån som har nån gissning om varför Spotify skulle göra det?
RogerGustavsson skrev:Michael Jackson's CD tillhör de drabbade när det gäller remastring. Pekka Johansson har gjort lite jämförelser av olika utgåvor av bl.a. Thriller. Ju tidigare utgåva desto mera dynamik vill jag minnas var resultatet.
Svante skrev:Tell skrev:Nu har jag testat lite fler o olika samplingfrekvenser i Windows o kan säga att det påverkar inte diskanten alls. Spektrumet i MasVis ser exakt likadana ut. Dynamiken däremot skiftar liiite med +/-0.25ish dB lite random med olika samplingfrekvenser. Såå det är Spotify själv som lågpassar iaf Bad av nån anledning. Varför vet jag inte o egentligen bryr jag mig inte så mycket, men är det nån som har nån gissning om varför Spotify skulle göra det?
Ok, har du provat med 44100 Hz också? Det borde göra att det inte blir någon omsampling.
Det här borde redas ut...
Jansson skrev:80-talet är en blandad påse.
90-talet är cd dominerande och cd oftast bättre men inte alltid.
På 2000 och framåt finns det ibland stora vinster att välja vinyl.
matssvensson skrev:Apropå Michael Jacksons - Bad, mastring och upplevd ljudkvalitet. Här är ett underbart klipp från Michael Fremer om just detta.[ YouTube ]
Och Quincy Jones vann! Ibland är världen rättvis.
/mats
sprudel skrev:lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Vi jar ju upptäckt samma fenomen på en i forumet välrenommerad förförstärkare som lät som den brutit benen, eller dansade till en helt annan musik än den som spelades upp.
Jansson skrev:Det är mastern som är avgörande.
Jag är inte anhängare eller favoriserar något medium utan vill bara ha den bästa mastern.
.....
The Wall finns har den bästa mastern på en tidig cd-utgåva från CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2.
lennartj skrev:Ordklyverier!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Musikalitet
Jag håller med om att en apparat inte är musikalisk i sig, däremot kan den förstöra ett gott musikaliskt framförande så att det låter otight, troligen på grund av jitter.
En Audio Alchemy DAC (bitstream) som jag ägde i början av 1990-talet höll på att ödelägga mitt intresse för CD helt, tills jag råkade springa på ett demoexemplar av Marantz CD12 + DA12 som endast tillverkats i 500 exemplar med dubbelkrönt TDA1541 DAC chip med klassisk 16 bit 44,1 (och 48) kHz fyra gånger översampling.
Via den spelade goda musiker verkligen så tight som jag förväntade mig.
Exempel https://www.youtube.com/watch?v=xLI58iR2eVM
Hur bra youtubeuppspelning har du?
En plastig Philips 960 hade kanske inte låtit avsevärt mycket sämre, men jag underskattar inte feelgood från 28 kg Marantz.
http://www.thevintageknob.org/marantz-CD-12.html
Jansson skrev:Det är nästan enklare att för mig att räkna upp de artister/ band från sent 60 tal och 70 talet där cd utgåvan jag hört är i paritet eller bättre än vinyl-utgåvan.
80-talet är en blandad påse.
Lustigt nog är det album som trådskaparen Sprudel tar upp i sitt inledande inlägg ett undantag från det vad jag tidigare skrivit.
The Wall finns har den bästa mastern på en tidig cd-utgåva från CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2.
Laila skrev:Avnjuter/spelar du aldrig klassiskt eller jazz . . . typ ?
PekkaJohansson skrev:Jo, jag spelar just nu Atlantics första cd-utgåva av "Led Zeppelin II" som är mastrad av Barry Diament som vägrade att använda dynamisk komprimering och som slutade på Atlantic 1988 i protest mot bolagets påtryckningar att ändra musiken. Utgåvan är dynamisk, lågdistorderande och dessutom ganska basfet. Finns inte en chans att detta låter bättre på vinyl.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Laila skrev:Avnjuter/spelar du aldrig klassiskt eller jazz . . . typ ?
Jo då, allt oftare. Hörde senast för några timmar sedan Karajan och berlinarnas tolkning av Albinonis "Adagio". Har också spelat allt mer jazz de senaste åren. Vadan frågan?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Jansson skrev:Det är nästan enklare att för mig att räkna upp de artister/ band från sent 60 tal och 70 talet där cd utgåvan jag hört är i paritet eller bättre än vinyl-utgåvan.
80-talet är en blandad påse.
Lustigt nog är det album som trådskaparen Sprudel tar upp i sitt inledande inlägg ett undantag från det vad jag tidigare skrivit.
Kapade av utrymmesskäl första delen av Janssons inlägg som kan läsas i sin helhet ovan. Min erfarenhet, efter att under år 30 år ha samlat popmusik från mitten av 50-talet till början på 90-talet på vinyl och cd, är att de bästa första kompaktskivorna från 80-talet vinner stort. Visst finns det under 80-talet exempel på sena analogkopior som överförts till cd och varierande grad av processning, men de utgör undantag och felen är ändå mindre än de som finns på senare utgåvor. Problemet är i stället att alltför lite musik överfördes till cd under 80-talet och att man därför får nöja sig med originalvinyl eller smakprov från tidiga eller senare och mindre välljudande samlingar.
Att Jansson utser cd som "dominerande" under 90-talet är svårbegripligt. Det är då som dynamisk komprimering och diskanthöjning blir branschstandard och då hjälper det inte att man i några fall för första gången har hittat originalmasterbanden. Lika obegriplig är utsagan att det skulle finnas stora vinster att välja vinyl på 2000-talet. Vinyl är ett dåligt system och ju fler som väljer vinyl i dag desto färre kommer i framtiden att kunna höra musiken som den en gång spelades in och producerades.
Jansson, vi hörde Ted Gärdestad hos dig för några år sedan och konstaterade att min nyinköpta och sannolikt ospelade originalvinylutgåva av Teds debutalbum nästan kunde mäta sig med Spotlight-utgåvan på cd i jämförelse med din vinylavspelning via mitt RIAA-steg. Jag erfar samma sak varje gång: vinylen kan, i allra bästa fall och under ideala förhållanden, nästan mäta sig med cd - men förlorar oftast stort.
Det vore intressant att höra exempel på vinyl som är bättre än motsvarande tidiga cd-utgåva - jag vet att du har nämnt "Hunky Dory" tidigare men tillåter mig att tvivla. För övrigt köpte jag "The wall" på japansk cd och menar att den tyska originalutgåvan (som är likadan på engelsk. holländsk och amerikansk tidig cd) är väl så bra. Jag har inte kört japanen i MasVis än.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:music4ever skrev:Självklart. Men CD är så satans trist format.
Inte när man plockar fram Rush "2112" på tidig Mercury-utgåva i helsilver för att sedan ladda i en snygg och högpresterande maskin.
Köp en sådan där snygg Mark Levinson No 39 (?) så ska du se att det blir kul.
Jag råkar ha flera olika pressningar av Led Zeppelin II. Nedanstående är en sammanställning av fyra olika pressningar av samma låt, Heartbreaker. Alla inspelningar är från vinylskivor, gjorda med exakt samma inställning. Det vore kul att höra vilken pressning ni föredrar, själv tycker jag att Piros variant sticker ut som platt och intetsägande i jämförelse...
Den första amerikanska utgåvan av Led Zeppelin II var mastrad av Robert Ludwig, men chefen för Atlantic records, Ahmet Ertegün, gav plattan till sin systerdotter som spelade den på sin billliga skivspelare och då hoppade den. Ertegün fick panik och beordrade en ommastring, som gjordes av George Piros. Den första pressningen drogs in.
Här har jag klippt ihop så att ni kan få jämföra. De första 20 sekunderna är plattan som de allra flesta har hört den under 47 år, Piros ommastring, sedan kommer den första japanska pressningen, följd av Jimmy Pages remastring 2016, och slutligen Robert Ludwigs originalmastring, sedan börjar allt om igen. Särskilt basen är värd att lyssna till.
1-20 sek = Piros,
20-40 = Japan,
40sek-1min = Page,
1min-1.20 = Ludwig
1.20-1.40 = Piros
1.40-2min = Japan
2min-2.20 = Page
2-20-2.40 = Ludwig
2.40-3min = Piros
3min-3.20 = Japan
3.20-3.40 = Page
3.40-4min = Ludwig
4min-4.20 = Piros
PekkaJohansson skrev:Jo, jag spelar just nu Atlantics första cd-utgåva av "Led Zeppelin II" som är mastrad av Barry Diament som vägrade att använda dynamisk komprimering och som slutade på Atlantic 1988 i protest mot bolagets påtryckningar att ändra musiken. Utgåvan är dynamisk, lågdistorderande och dessutom ganska basfet. Finns inte en chans att detta låter bättre på vinyl.
Med vänlig hälsning
Pekka
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:Självklart. Men CD är så satans trist format.
Inte när man plockar fram Rush "2112" på tidig Mercury-utgåva i helsilver för att sedan ladda i en snygg och högpresterande maskin.
Köp en sådan där snygg Mark Levinson No 39 (?) så ska du se att det blir kul.
Har funderat om en gammal snygg TEAC eller Copland skulle ändra på det. Tveksamt, då själva formatet med sina små booklet med mera är så meningslöst. Känns som jag lika gärna kan streama den istället. Men vet vet, kanske gör ett försök. Det är väldigt trevligt pris på album på kompaktdisk idag.
Ted_B skrev:Om man köper första, eller tidiga, japanska cd-utgåvor, kan man då säga att man allra oftast kan vara hyfsat säker på att få välljudande utgåvor av 70-80-talsmusik?
Det finns en hel del till salu på ebay från Japan, de kostar dock ganska mycket men vissa favoritskivor kanske det kan vara värt att betala lite mer för om man får riktigt bra utgåvor av dem
Zeeall skrev:Tråkigt bara att Diament fick jobba med masterkopior. Han säger själv att han kunnat göra ett bättre jobb.
Diaments mastringar ska iaf vara de bästa CD släppen av Led Zeppelins alla skivor.
PekkaJohansson skrev:... Den bistra sanningen är alltså att man för att få ens rimlig koll måste läsa kopiösa mängder text på nätet, sålla informationen rejält och gå på en rad kostsamma nitar.
PekkaJohansson skrev:Det framstår som meningslöst att spekulera om "rätt ofta" och "rätt tvivelaktiga källor".
lennartj skrev:I stereons barndom, på 50-talet gjordes många fantastiska inspelningar av klassisk musik, som diverse audiofilbolag köper rätten att digitalisera, remastra och återutge gång på gång på gång i alla tänkbara digitala format, men även på 180 eller 200 g vinyl, samt svindyra rullband ($ 450 USD).
Jag har varit med om lite ovetenskapliga jämförelselyssningar på olika stereo-LP från 1958-1960 ca. mot nymastrade.
Vi kom fram till att vinyl är beständigare än magenetiserade band.
Även om rullbanden är mycket beständigare än t.ex. kassettband har de efter ca. 60 år ofta tappat lite dynamik, jämfört med förstautgivningar i "mint condition". De första graververken som kunde gravera i stereo kom 1958 och hade betydligt svagare förstäkare med högre distorsion till graverhuvudet än de transistoriserade man bytte till på 60-talet.
De mer puristiska återutgivarna inte försökt återskapa den förlorade dynamiken med konstgjorda medel.
Vi tyckte nog att de gamla utgivningarna, gjorda från masterband som då var färska hade mer musikalisk "nerv" ån återutgivningar från åldrande band, om de inte var för hårt utstyrda, så att distorsionen blev störande.
RogerGustavsson skrev:Jo, den spelades in på band 1957 men gavs den ut på vinyl i stereo då? Finns för övrigt en berättelse hur de lånade ihop grejor för att kunna göra den inspelningen.
Perfector skrev:lennartj skrev:I stereons barndom, på 50-talet gjordes många fantastiska inspelningar av klassisk musik, som diverse audiofilbolag köper rätten att digitalisera, remastra och återutge gång på gång på gång i alla tänkbara digitala format, men även på 180 eller 200 g vinyl, samt svindyra rullband ($ 450 USD).
Jag har varit med om lite ovetenskapliga jämförelselyssningar på olika stereo-LP från 1958-1960 ca. mot nymastrade.
Vi kom fram till att vinyl är beständigare än magenetiserade band.
Även om rullbanden är mycket beständigare än t.ex. kassettband har de efter ca. 60 år ofta tappat lite dynamik, jämfört med förstautgivningar i "mint condition". De första graververken som kunde gravera i stereo kom 1958 och hade betydligt svagare förstäkare med högre distorsion till graverhuvudet än de transistoriserade man bytte till på 60-talet.
De mer puristiska återutgivarna inte försökt återskapa den förlorade dynamiken med konstgjorda medel.
Vi tyckte nog att de gamla utgivningarna, gjorda från masterband som då var färska hade mer musikalisk "nerv" ån återutgivningar från åldrande band, om de inte var för hårt utstyrda, så att distorsionen blev störande.
Jag har 2 Hugo alfve'nplattor från 1957 i stereo.
Så jag tror du fått årtalet fel, men annars är jag med på resan
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, den spelades in på band 1957 men gavs den ut på vinyl i stereo då? Finns för övrigt en berättelse hur de lånade ihop grejor för att kunna göra den inspelningen.
Det står 1957 på plattorna och att det är de första stereoutgåvorna i Sverige.
lennartj skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, den spelades in på band 1957 men gavs den ut på vinyl i stereo då? Finns för övrigt en berättelse hur de lånade ihop grejor för att kunna göra den inspelningen.
Ja, men då menar de inspelningsår, inte när skivan graverades och pressades.
Som Roger nämner fanns inga stereograverhuvuden före 1958 enligt många källor.
Perfektor KAN dock ha rätt.
https://www.ortofon.com/about/timeline
I länken ovan står att Ortofon 1957 utvecklar (inte utvecklat) graverhuvud för stereo,
så det skulle ju kunna tänkas att det driftiga teamet bakom Alfvéninspelningen tjatat
sig till att få göra en provgravering på Ortofons prototyp, men jag tvivlar, för det fanns
ännu ingen pickup för stereo.
Allt kring stereo-LP'n hände 1958-1959, liksom 78-varvarens nästan omedelbara död.
RogerGustavsson skrev:Omslagen som Perfector visar ovan har en ledtråd, där står att Hugo Alfvén levde 1872-1960. Då torde skivan vara utgiven efter hans död. Kjell Stensson hade väl en berättelse till hur stereoinspelningen kom till?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Omslagen som Perfector visar ovan har en ledtråd, där står att Hugo Alfvén levde 1872-1960. Då torde skivan vara utgiven efter hans död. Kjell Stensson hade väl en berättelse till hur stereoinspelningen kom till?
David Bowie gav ut en platta och föll död till marken strax efter utgivningen.
Hugo kan mycket väl ha gjort detsamma.
RogerGustavsson skrev:Perfector´s utgåva är väl denna? Där anges utgiven 1962.
https://www.amazon.com/WESTERBERG-alfve ... B00AWQLMOA
darkg skrev:Det måste finnas försök att samla ihop information om alternativa utgåvor i sökbara databaser. Även om data måhända delvis är subjektiva, preliminära eller kontroversiella. Känner du till vad som gjorts härvidlag?
lennartj skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, den spelades in på band 1957 men gavs den ut på vinyl i stereo då? Finns för övrigt en berättelse hur de lånade ihop grejor för att kunna göra den inspelningen.
Ja, men då menar de inspelningsår, inte när skivan graverades och pressades.
Som Roger nämner fanns inga stereograverhuvuden före 1958 enligt många källor.
Perfektor KAN dock ha rätt.
https://www.ortofon.com/about/timeline
I länken ovan står att Ortofon 1957 utvecklar (inte utvecklat) graverhuvud för stereo,
så det skulle ju kunna tänkas att det driftiga teamet bakom Alfvéninspelningen tjatat
sig till att få göra en provgravering på Ortofons prototyp, men jag tvivlar, för det fanns
ännu ingen pickup för stereo.
Allt kring stereo-LP'n hände 1958-1959, liksom 78-varvarens nästan omedelbara död.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector´s utgåva är väl denna? Där anges utgiven 1962.
https://www.amazon.com/WESTERBERG-alfve ... B00AWQLMOA
Japp, SLT 33145 d v s stereoutgåvan gavs ut år 1962.
RogerGustavsson skrev:Det är nog inte ovanligt att datum för inspelning och släpp saknas. Ibland kan det stå något på vinylen närmast etiketten.
PekkaJohansson skrev:darkg skrev:Det måste finnas försök att samla ihop information om alternativa utgåvor i sökbara databaser. Även om data måhända delvis är subjektiva, preliminära eller kontroversiella. Känner du till vad som gjorts härvidlag?
Jag känner inte till någon sådan övergripande sammanställning förutom Dynamic range database som ibland omtalas på forumet. De subjektiva omdömen som ges på olika fora är så skiftande och ofta grundlösa att de i praktiken är värdelösa. Det visar sig till exempel ibland att många gillar soundet av de ingrepp som enskilda masteringtekniker inför på produktionerna trots att det kan inbegripa dynamisk komprimering och annan processning. Dessa tekniker ges någon form av stjärnstatus och så är karusellen igång.
För enskilda artister finns ibland webbplatser med utgivningsinformation som verkar rimligt förankrad i verkligheten och där idealet är raka överföringar. Det kan till exempel framgå om man har brusfiltrerat. Pink Floyd är en sådan artist men jag minns i skrivande stund inte vad sidan heter.
Vi har i LTS masteringarbetsgrupp diskuterat möjligheten att intressera någon av de större skivsajterna för MasVis. Det vore ett effektivt sätt att få ut relevant och objektiv information om olika utgåvor. Som vanligt är det tiden som sätter käppar i hjulet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfector skrev:Tror alla mina pop-vinyler har releaseåret på konvolutet, annars skulle det blir svårt att sortera tex Beatles eller Deep Purple i kronologisk ordning
lennartj skrev:Mer om Midsommarvakan:
Jag har en senare utgåva av SLT 33145 med DMM-etikett, troligen från 80-talets början.
A-sidans matris heter C-DF 60475 och B-sidans C-DF 60476. Den är även märkt 76.22.747
Var det inte en artikel i Hifi&Musik om att den första svenska stereoinspelningen var med på skivan?
Jag har inte hittat ett ord på nätet om den monumentala skandalen, att man använt fel band och
att alla styckena på skivan är i genuin mono, trots att det står stereo på både omslag och skivetiketter.
Alla med två öron kan höra att det är mono.
En audiofilkompis gick i taket och skrev till skivbolaget och krävde att upplagan skulle dras in eftersom
det var falsk marknadsföring att sälja en monoskiva, trots stereomärkningen och i synnerhet då
inspelningen är historisk, som den första svenska, men det tystades ner.
Vet någon om den första upplagan (från 1962 ?) verkligen är i stereo?
Peter nämnde 10" LP, jag har även en sådan med nummer 33100 som innehåller Midsommarvaka
och Bergakungen, båda inspelade i Kgl. Musikaliska Akademiens stora hörsal den 7 okt. 1954.
Där nämns (naturligtvis) inget ytterligare om inspelningarna, som att det skulle finnas en stereoversion.
RogerGustavsson skrev:Originalinspelningen i stereo finns på Tidal, https://tidal.com/track/67238354
Även ett spår där Hugo Alfvén tackar orkestern, i stereo.
Perfector skrev:Nu sätter du mig på pottan.
Jag ska försöka lyssna på båda under kvällen och höra hur ljudet ligger.
Kan det vara elektronisk sk. beatles stereo på plattorna i så fall?
lennartj skrev:Perfector skrev:Nu sätter du mig på pottan.
Inte på min DMM-version i alla fall, ljudbilden är lika stabilt punktformig
i mitten både utan och med monoknappen aktiverad.
CODY skrev:Köpte lite begagnade CD-skivor idag på rea. Flera med Radiohead, ett band jag gillat men tappat kontakten med. Började med In Rainbows. Förpackningen var ambitiös med uppvikningsbar kartong, häfte, särskild innerpåse och klistermärke som man kunde göra sig en egne jewelcase! En riktig ritual bjöd de på. Ett sätt att göra det ännu mysigare och trevligare för att få den där CD-känslan, som många uppskattar och skriver om här på faktiskt. Satte in skivan i min fina engelska biblioteksstereo med lättlyssnade bra högtalare från samma ställe, tog upp julboken, skalade en clementin, la mig på soffan och tryckte på play. Fy fan vad det lät. Den ganska dynamiska musiken med crescendon och högstämd sång långt fram i mixen lät förjävligt på första och andra spåret, sen blev det lite bättre. Men jag tröttande snart och stoppade in CD-skivan i all förpackning och tog fram Hail to The Thief och tryckte på play. Inget hände- No Disc. Tittade på skivan som far repfri och ren. Fattade nada tills jag tittade på omslaget; den hade Sony Copy Right Control.
In Rainbows har jag hört på LP i ett rimligt system och det lät fantastiskt.
Perfector skrev:lennartj skrev:Perfector skrev:Nu sätter du mig på pottan.
Inte på min DMM-version i alla fall, ljudbilden är lika stabilt punktformig
Jag har nu båda plattorna i wave format om nån vill lyssna om det är mono eller stereo.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:lennartj skrev:Inte på min DMM-version i alla fall, ljudbilden är lika stabilt punktformig
Jag har nu båda plattorna i wave format om nån vill lyssna om det är mono eller stereo.
Har du lyssnat själv? Kan du lägga upp ett spår så vi kan lyssna?
Perfector skrev:Har ingen ftp i datorn.
Men 3 stycken för stor orkester är i stereo, den andra plattan tycks vara i mono.
Konstigt att jag inte märkt det förut.
Edit.
Jag kan sprenda alltihop till någon som vill ha den.
Då kommer den anonymt till E-post som en länk.
lennartj skrev:Perfector skrev:Har ingen ftp i datorn.
Men 3 stycken för stor orkester är i stereo, den andra plattan tycks vara i mono.
Konstigt att jag inte märkt det förut.
Edit.
Jag kan sprenda alltihop till någon som vill ha den.
Då kommer den anonymt till E-post som en länk.
Ja tack, jag kollar gärna, men kan inte utlova ett snabbt
svar för jag är snuvig och har just nu lock för höger öra.
Sprenda till lennartj@swipnet.se
STDI skrev:En fråga från en okunnig: Försämras kvalitén i och med att filen packas ihop?
RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?
RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?
AndreasArvidsson skrev:RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?
Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.
RogerGustavsson skrev:Hittade detta, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3283226
Är väl fel årtal när det gäller Alfvén-inspelningen? Fanns det inte en artikel i MoLt där Kjell Stensson berättar hur det gick till?
shifts skrev:Är det inte bättre att bara skicka MP3-filen som är av en ringa storlek jämfört med en konvertering till WAV? Märkligt förfarande.
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?
Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.
Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
I alla fall står det så i programmet som konverterar.
petersteindl skrev:Moderna tidens spökhistorier.
Huga, jag hör det knarra på loftet.
STDI skrev:Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.
Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?
RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.
[ Bild ]
[ Bild ]
Är det någon som vill att jag lägger upp ett par filer på faktiskt?
Harryup skrev:STDI skrev:Perfector skrev:Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?
Nejdå.
Patent Information:
By April 23rd, 2017 all relevant software patents applying to MP3 compression technology had expired. MP3 is now considered to be a patent-free format, and licenses are not being collected anymore. Anyone is free to implement the specification and distribute the implementation.
VBR bitrates are now more "stable" with less fluctuation -- not dipping too low on some music and not increasing too high unnecessarily on other music. "--alt-preset standard" provides bitrates roughly within the range of 180-220kbps, often averaging close to 192kbps.
Perfector skrev:Jag vet inte hur CDEx funkar på den punkten och inte heller hur Mp3 to wave converter arbetar, men ljudet när det sedan läggs på en CD är inte sämre än en originalinspelning till CD.
Såvida inte jag har blivit tondöv, utan lock för örat
RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.
[ Bild ]
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Ja, inspelningen från vinylen knastrar lite då och då. Ska testa att redigera bort den peaken.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
[ Bild ]
[ Bild ]
Tippar att loudest part i Festspiel från vinyl innefattar ett hack i skivan på ett varv eller ett skarpt knaster vid 314,765 s. Det finns nog knaster vad jag kan se. Det ger kanske ett missvisande resultat i MasVis?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Jösses vad det svajjar! Det hade ju varit rimligt att ta en frisk LP för detta spännande test.
Morello skrev:Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.
Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.
music4ever skrev:Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.
Anser du båda klippen låter orena?
Sen så kan nog en del bakgrundsbrus vara från de analoga banden.
Svante skrev:music4ever skrev:Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.
Ja... Alltså, jag lyssnade bara i lurar, men tycker nog att både det vinyltypiska knastret, bruset och disten hördes igenom. Jag ska inte svära på att disten finns i inspelningen, men nog tyckte jag att det lät vinyltypiskt. Alltså, det fräser till lite i varje transient, som om det har samlats damm i spåren när de kröker mycket.
Men lägg inte för stor vikt vid det som sagt.
Svante skrev:music4ever skrev:Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.
Ja... Alltså, jag lyssnade bara i lurar, men tycker nog att både det vinyltypiska knastret, bruset och disten hördes igenom. Jag ska inte svära på att disten finns i inspelningen, men nog tyckte jag att det lät vinyltypiskt. Alltså, det fräser till lite i varje transient, som om det har samlats damm i spåren när de kröker mycket.
Morello skrev:Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.
music4ever skrev:Svante skrev:music4ever skrev:
Ja, jag hör en del knaster och brus. Men, kan du berätta mer vart och exakt vad du hör?
RogerGustavsson skrev:Den ljudfil som benämns S&MTECH har rumble klart hörbart i början.
music4ever skrev:På samma sätt som CD inte är någon enkel väg till hifi-nirvana. Om man är ute efter den mest välljudande utgåvan så behöver man använda många olika format. Sen så finns det de som "hatar" CD och de som "hatar" vinyl, och det kommer också färga deras åsikter. Sen finns det de som föredrar CDns smidighet, och de som föredrar vinylens ritual och större omslag.
PekkaJohansson skrev:Hej peterh,
...
Intressant att ta del av dina lyssningsvanor.
...
Med vänlig hälsning
Pekka
peterh skrev:Hur gör ni ?
Och Gott Nytt År på er alla!
music4ever skrev:peterh skrev:Hur gör ni ?
Jag lyssnar mycket på spotify eller från min "NAS" när surfar eller håller på med något annat hemma. Fokuserad lyssning är inte alls lika ofta, och då brukar det bli LP eller streamat från min "NAS".
peterh skrev:
Hur gör ni ?
Thomas_A skrev:Ja märkligt. Finns ganska många som låter hyfsat och de klippen gör det inte. Nedan tycker jag låter hyfsat.
https://www.dropbox.com/s/996ekx1bc6an6 ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3oy4r7gw9wjgh ... s.wav?dl=0
30Hzbone skrev:Thomas_A skrev:Ja märkligt. Finns ganska många som låter hyfsat och de klippen gör det inte. Nedan tycker jag låter hyfsat.
https://www.dropbox.com/s/996ekx1bc6an6 ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3oy4r7gw9wjgh ... s.wav?dl=0
Laddade ner till datorn i "pojk"rummet och spelade upp via:
Foobar2000 -> MX-DAC -> Arcam A29 -> Guru Junior
och tycker att spåren låter riktigt bra med hög feelgoodfaktor.
PerStromgren skrev:Rippar du dina LP till NAS:en?
(Den där frågan måste bli helt oförståelig för en utomstående!)
Morello skrev:Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)
30Hzbone skrev:Morello skrev:Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)
Exempel, för att lära mer.
RogerGustavsson skrev:Eftersom det görs lite jämförelser i tråden har jag lekt lite med några ljudfiler.
Först ut blir det en fil med Hugo Alfvéns Festspel, den andra svenska stereoinspelningen. I början är det Perfector’s vinyl och sedan hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav
Michael Fremer hade några jämförelser mellan skivspelare. Jag har lagt till samma spår från Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav
Här slagverksensemblen från Fremer’s jämförelse och på slutet hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... irrors.wav
Verkar vara dessa album.
Midsommarvaka gjordes tydligen 1954.
https://www.discogs.com/Hugo-Alfv%C3%A9 ... se/3456390
Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
https://www.discogs.com/Canteloube-Neta ... ter/399982
Slagverksensemblen sägs vara inspelad på analog bandare med en AKG stereomikrofon.
https://www.discogs.com/artist/5605536- ... n-Ensemble
RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
Thomas_A skrev:Vet du vad den går på? Och en annan sak SC-1 är ju betydligt mindre i formatet än SC-2 - har du hittat någon info på spec/storlek på apparaten?
Morello skrev:Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)
PekkaJohansson skrev:RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
Ja, den lät ju inte så roligt. "Songs of the Auvergne" spelades in på den gamla fina folkmusiketiketten Vanguard. Skivan finns i betydligt fler versioner än de som listas på Discogs. Jag har alltså beställt en cd-utgåva från 1990 och hoppade över en version från 2003. Kanske är det den som ligger på Tidal?
Med vänlig hälsning
Pekka
RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.
Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.
Ja det är en klar skillnad. Vad är kanalbalansen på pickupen? Kan ju var skivan men jag har inte hört så stora skillnader tidigare.
Perfector skrev:Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.
Ja det är en klar skillnad. Vad är kanalbalansen på pickupen? Kan ju var skivan men jag har inte hört så stora skillnader tidigare.
Har inte separationen i färskt minne, men det är en bra pickup.
Grado GF2+ med en Prestige Gold-nål
Hos mig låter min version i balans men inte tidal.
Lattjo och förbryllande.
Edit:
MIn mp3 har samma balans som vinylen, det vet jag för jag har kollat.
Perfector skrev:Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.
Har inte separationen i färskt minne, men det är en bra pickup.
Grado GF2+ med en Prestige Gold-nål
Hos mig låter min version i balans men inte tidal.
Lattjo och förbryllande.
Edit:
MIn mp3 har samma balans som vinylen, det vet jag för jag har kollat.
mhr1229 skrev:Vinylen kapar diskanten totalt och det är en hel del information som fullständigt försvinner! Samma sak med J.J. Cales "Naturally" från 1971. Vad höll de på med? Jag vet att diskant är svårt att gravera men de kunde ju ändå bevisligen. Var detta ett vanligt problem?
music4ever skrev:Sen kan man även argumentera att musiken på skivan är det enda, utan att även omslaget hör till upplevelsen. Då kan man fråga sig hur upplevelse påverkas av att lyssna på musiken via TIDAL eller spotify. Eller att ha en CD utgåva men en liten och ganska dålig "version" av originalomslaget.
mhr1229 skrev:Det digitala ljudet kan låta alldeles, alldeles utmärkt men jag blir lätt rastlös av möjligheten att byta spår, och med nätverksspelare nu enkelt hoppa mellan album (intressant att ett gammalt uttryck från 78-varvarnas tid lever kvar!).
mhr1229 skrev:En sak som jag upptäckt är att det på några av mina gamla LP-skivor i princip saknas diskant! ... Var detta ett vanligt problem?
PekkaJohansson skrev:Annorlunda uttryckt: skivan knäpper och fräser fint tillsammans med smöret och köttbiten i stekpannan!
Morello skrev:Kan du inte ladda upp ett smakprov på någon av dessa överlägsna rippar?
Morello skrev:Jotack, jag vet att det massa jobb. Har ju gjort en hel del inspelningar och lagt upp.
Det svajjar betänkligt (skev LP?) och nästan alla pianoanslag lider av påtaglig distorsion.
Det låter helt sonika vinyl som det så ofta gör.
Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj.
Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl!
Bill50x skrev:Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj.
Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl!
Nej, Eva Dahlgren "låter inte vinyl". Lyssnar man direkt på maxi-12:an så hör man tydligt att soundet är en del av det musikaliska uttrycket. Lyssnar man digitalt låter det tyvärr som du beskriver.
/ B
Morello skrev:Mja, det är bristerna som kännetecknar återgivningens kvalitet.
Nästa fil låter som en grisig produtkion, så här tror jag inte skillnaden blir så stor mellan vinyl och CD.
Jag kan inte påstå att det låter vinyl, men det låter utomordentligt dåligt av helt andra orsaker.
Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.
https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0
En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas.
Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.
Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.
Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
Ja, ur synvinkeln att hifi ska återspegla verkligheten. Och så lät verkligheten på 60-talet.
/ B
PekkaJohansson skrev:
Verkligheten var lika lite då som nu behäftad med knäppar och knaster.
Pekka
Svante skrev:Det där är en intressant fråga. Ska musiken låta så här:[ YouTube ]
...eller blir det en annan upplevelse om det är mer hifi? Blir den isf otvetydigt bättre, eller går något förlorat?
petersteindl skrev:Svante skrev:Det där är en intressant fråga. Ska musiken låta så här:[ YouTube ]
...eller blir det en annan upplevelse om det är mer hifi? Blir den isf otvetydigt bättre, eller går något förlorat?
Spelat via högtalaren i min iPhone 6 låter det jättefint. Jag tror att jag någonstans har länkat till denna låt tidigare. Fantastisk låt.
Mvh
Peter
PekkaJohansson skrev:Nja! Jämför gärna ljudkvaliteten och upplevelsen med denna modernare Glenn Miller-tolkning:[ YouTube ]
Bland alla skivor jag masvisat över helgerna finns den amerikanska barbershop-gruppen The Chordettes. Dess 50-talsinspelningar har lite av det där gamla Glenn Miller- eller Kalle Anka-distade ljudet. Ändå blev det en riktigt glad överraskning när det visade sig att den samling från 1997 som jag spelat i tio år överträffades av två senare samlingar utan nivåmaximering. Skillnaden i bättre dynamik och renhet innebär framför allt att jag kan spela på mer realistisk nivå utan att det låter illa.
Min erfarenhet är att inget går förlorat enkom genom bättre ljudkvalitet. Däremot kan förstås, som i fallet Glenn Miller, olika orkestrar spela olika bra.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Måste inflika med denna.[ YouTube ]
Glenn Miller - Moonlight Serenade - 1941
En höjdare. Håll tillgodo. Förresten, vet ni när Glenn Miller gick ur tiden?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
PekkaJohansson skrev:Om man tillmäter andra upplevelser än de ljudkvalitetsmässiga stor vikt är det en utmärkt idé att ha ett originalvinylexemplar av några favoritalbum som man kan titta, känna och lukta på medan man spelar bästa möjliga utgåva på kompaktskiva eller fil. Jag har av det skälet skaffat bland annat Genesis "Foxtrot" på förstautgåva på Charisma. Jag skulle dock efter provlyssning aldrig drömma om att spela det i stället för cd-utgåvan från 1985.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
Svante skrev:Vad jag for efter när jag lade upp glennmillerklippet var att man kan vara så präglad på att musiken "ska" låta på det sätt som det gjorde på gamla raspiga skivor, och att upplevelsen blir en annan om man får tillgång till samma händelse inspelad i hifikvalitet. Något som faktiskt går förlorat är raspet. Brasset låter helt annorlunda, det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr. Och musiken är ju producerad med tanke på mediet, man ansträngde sig rätt mycket redan då, fast då med placering i rummet etc.
Men hade man inte vuxit upp med raspet så skulle man förstås tycka att det förjefla illa och absolut inte vilja ha det.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
Tackar för tips. Ska lyssna och i förekommande fall anskaffa!
lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skiorna och försöka mäta upp brusnivåerna.
Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
RogerGustavsson skrev:Det är ju lite som att svära i kyrkan... Jag var tidigt en fan av Glenn Miller, kan ha varit första eller andra inköpet av LP överhuvudtaget. Nu är det ju lite bedagat ljud och det soundet har för många blivit liktydigt med hur Glenn Miller och hans musik ska låta. Jag tycker det finns alternativ som är roligare att lyssna på t.ex. "Glenn Miller Orchestra directed by Wil Salden". De turnerar flitigt inte minst i Europa och de verkar ha ett bra storbandsljud, mera likt som det låter i verkligheten. Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.
darkg skrev:Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.
Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.
Svante skrev:darkg skrev:Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.
Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.
Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.
darkg skrev:Svante skrev:darkg skrev:
Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.
Frågan är varför vi idag ska tåla forna tiders begränsningar, och svaret är ju att vi, i förekommande fall, gillart! Det finns väl ingen stadig rationell grund för att måla stugan faluröd 2018, de tekniska förutsättningarna är förändrade, men upptäckten och preferensen lever sina egna liv. Längan efter autenticitet är bara en ursäkt för att inte behöva ta ställning
momus skrev:En liten parallell. Såg för nåt år sen en digitalt restaurerad kopia av en Fred Aistaire film. I den så såg man tidigare repetitioners skoavtryck på dansgolvet. Blev plötsligt inte samma film (även om den var snyggt restaurerad). Vad vore "The Scarlet Pimpernel" utan hoppande bild i början, underliga reparationsklipp och brusande optiskt ljud. Vem skulle då vilja kolla på Leslie Howard ? (Jag tycker det är underligt att LP-skivan kan låta så hyfsat bra med tanke på tillverkningsprocessen).
Almen skrev:Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skivorna och försöka mäta upp brusnivåerna.
Jo, det är hög Crest på den inspelningen oavsett om den är en digital utgåva eller originalet på vinyl.
Hade du inte din Lyra på uppgradering för inte alls länge sedan? Vad kostar det att låta van den Hul "se över" pickuper? Vilka pickuper tar han sig an?
Morello skrev:Beställde "The King James Version " med sagda band på Sheffield utan att smyglyssna!![]()
Endast 16 euro!
Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.
lennartj skrev:Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.
"Bästa" återgivning?
Det finns bara två originalinspelningar, båda analoga, det direktgraverade lacket, fritt från bandmättnad, för-ekon och alla andra olater från rullband och en parallell bandupptagning som jag misstänker att använts till din nyss beställda CD för enkelhets skull.
Intresssantare vore att göra en CD från en LP-matris på en optimal skivpelare för jämförelse med övriga.
Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
Det fanns duktiga mastrare på den tiden som var inlästa på musiken och kunde lägga till utrymme när det behövdes. Det fanns även bandspelare med ett extra tonhuvud framför de som användes för själva musiken, ett tonhuvud som styrde gravérhuvudet och därmed skapade det utrymme som behövdes.
/ B
Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Harryup skrev:Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Absolut, tror inte att det finns en skivspelare som ens är nära ett masterband.
Morello skrev:Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning.
dewpo skrev:Ni som lyssnar mycket på Jazz vad tycker ni om electro-swing?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning.
I fallet Sheffield Lab tror jag ingen fördröjning användes, utan det var en person som styrde graveringen och visste när det var läge att ta höjd för högre signalnivå. Så kommer jag ihåg det, efter det myckna läsandet av skivkomvoluten!
Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Ska bli intressant att höra albumet ifråga.
Morello skrev:Jag beställde albumet ifråga på CD, vilken sannolikt är mastrad från det rullband som spelades in parallellt med direktgravyren.
Det förefaller inte osannolikt att CD-utgåvan är den bättre mot bakgrund av just det att en rullbandare bör aktersegla vilken som helst vinylgravyer.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
Det fanns duktiga mastrare på den tiden som var inlästa på musiken och kunde lägga till utrymme när det behövdes. Det fanns även bandspelare med ett extra tonhuvud framför de som användes för själva musiken, ett tonhuvud som styrde gravérhuvudet och därmed skapade det utrymme som behövdes.
/ B
Nu blev det goddag exsakft - vi pratar om direktgravyr och då är ju hela poängen att man inte spelar in först på rullband.
Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning. Jag antar att det var en digital fördröjning man använde i detta fall. Detsamma gäller för övrigt med säkerhet din Eva D-platta vi hörde igår.
RogerGustavsson skrev:Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.
Laila skrev:Åtminstone på 70-talet så var det en "etablerad sanning" att en väl-graverad/pressad vinyl,
vid avspelning med god utrustning, återgivningsmässigt var närmare den analoga
mastertapen än en analog bandkopia av dito, har jag bestämt hört . . . typ.
Morello skrev:Laila skrev:Åtminstone på 70-talet så var det en "etablerad sanning" att en väl-graverad/pressad vinyl,
vid avspelning med god utrustning, återgivningsmässigt var närmare den analoga
mastertapen än en analog bandkopia av dito, har jag bestämt hört . . . typ.
Å nu på 2000-talet är det en etablerad sanning att "folk" kan höra skillnad på elektriskt ekvivalenta kablar. Typer.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.
Ja, jag med. Men det finns två sätt som det lät på den tiden, det ena är hur det lät på den tiden, och det andra hur det lät på den tiden när man spelade skivorna. Jag tror att man kan få positiva associationer till vilka ljud som helst och för min egen del är just raspet på storbandsbrass en sån. Vilket då inte hindrar att jag vill höra storbandsbrass som det låter på riktigt också.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
RogerJoensson skrev:Det förklarar "vertikalbruset" och det bitvis knarriga bruset, men det ändå väldigt imponerande vad vinyl kan prestera som bäst!
Jag trodde faktiskt att man hade spelat av i tidigare led än själva vinylen...
lennartj skrev:RogerJoensson skrev:Det förklarar "vertikalbruset" och det bitvis knarriga bruset, men det ändå väldigt imponerande vad vinyl kan prestera som bäst!
Förstörs verkligen lacket (fadern ) när man gjuter(?) modermatrisen?
Är inte son-matriserna spelbara?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Satte faktiskt på en LP i huvudsystemet nyss - det var ett tag sedan sist. Spelar Buddy Rich "class of 78", som jag hittade i mint condition för 20 kr. Det låter faktiskt inte så mycket vinyl; inte ens när blåset tar i.
Audio Technica OC9/III är i sanningen en imponerande spårhund!
petersteindl skrev:lennartj skrev:RogerJoensson skrev:Det förklarar "vertikalbruset" och det bitvis knarriga bruset, men det ändå väldigt imponerande vad vinyl kan prestera som bäst!
Mig veterligen förstörs graverlacket då den matriseras. Matriser är i någon form av metall och det ger vid avspelning med pickup helt andra egenskaper vid den övre resonansen.
Jag har aldrig hört om någon som ansett det vara av intresse att spela av matriser.
Däremot undrar jag verkligen varför det skulle uppstå vertikalbrus och knarrigt brus mellan låtarna just vid direktgravering som inte skulle uppstå med bandspelare som källa vid gravering med samma graververk?
Med vänlig hälsning
Peter
Thomas_A skrev:Ja ibland blir man förvånad hur bra det kan bli och att pickuper och nålar spelar så pass stor roll. Tyvärr är de bästa pickuperna bakom oss med ihåliga bor och beryllium-nålar. Däremot verkar det som de bästa diamantspetsarna fortfarande går att få tag på. En genuin van-den Hul eller Namikis micro-ridge är ett par exempel med mycket bra polish.Finns säkert några andra också, men inte alltid lätt att veta. Tror som sagt att OM40-nålen inte klassar in som de bästa polerade efter att de lämnade van-den-Hul nålen för en Fritz-Gyger.
petersteindl skrev:lennartj skrev:RogerJoensson skrev:Det förklarar "vertikalbruset" och det bitvis knarriga bruset, men det ändå väldigt imponerande vad vinyl kan prestera som bäst!
Mig veterligen förstörs graverlacket då den matriseras. Matriser är i någon form av metall och det ger vid avspelning med pickup helt andra egenskaper vid den övre resonansen.
Jag har aldrig hört om någon som ansett det vara av intresse att spela av matriser.
Däremot undrar jag verkligen varför det skulle uppstå vertikalbrus och knarrigt brus mellan låtarna just vid direktgravering som inte skulle uppstå med bandspelare som källa vid gravering med samma graververk?
Med vänlig hälsning
Peter
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Ja ibland blir man förvånad hur bra det kan bli och att pickuper och nålar spelar så pass stor roll. Tyvärr är de bästa pickuperna bakom oss med ihåliga bor och beryllium-nålar. Däremot verkar det som de bästa diamantspetsarna fortfarande går att få tag på. En genuin van-den Hul eller Namikis micro-ridge är ett par exempel med mycket bra polish.Finns säkert några andra också, men inte alltid lätt att veta. Tror som sagt att OM40-nålen inte klassar in som de bästa polerade efter att de lämnade van-den-Hul nålen för en Fritz-Gyger.
Det borde väl gå att få en pickup tillverkad efter vissa krav? T ex om Ino, LTS (whatever) som vill ha genuint så bra återgivning som möjligt, specar upp en kravlista. Som när man tillverkar element till andra tillverkare.
petersteindl skrev:Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Vilka parametrar menar du? Vad gäller THD så har du rätt. Vad gäller brus och modulationsbrus så har du fel. Åtminstone enligt de mätningar som gjordes hos Stig Carlsson.
Thomas_A skrev:music4ever skrev:Thomas_A skrev:Ja ibland blir man förvånad hur bra det kan bli och att pickuper och nålar spelar så pass stor roll. Tyvärr är de bästa pickuperna bakom oss med ihåliga bor och beryllium-nålar. Däremot verkar det som de bästa diamantspetsarna fortfarande går att få tag på. En genuin van-den Hul eller Namikis micro-ridge är ett par exempel med mycket bra polish.Finns säkert några andra också, men inte alltid lätt att veta. Tror som sagt att OM40-nålen inte klassar in som de bästa polerade efter att de lämnade van-den-Hul nålen för en Fritz-Gyger.
Det borde väl gå att få en pickup tillverkad efter vissa krav? T ex om Ino, LTS (whatever) som vill ha genuint så bra återgivning som möjligt, specar upp en kravlista. Som när man tillverkar element till andra tillverkare.
Ja det går. Man kan också tillverka 1000 pickuper, mäta dem och dela upp dem i grupper. Hög precision, medel, och acceptabel. Det lär bli kanske 10-100-890 stycken. Sedan sälja dem till rätt pris...
Morello skrev:Det är Sheffield CD-3 jag refererar till.
Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.
dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.
12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin
oattraktiva plastiga förpackning och lågbudget känsla aldrig kan bli![]()
music4ever skrev:dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.
12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin
oattraktiva plastiga förpackning och lågbudget känsla aldrig kan bli![]()
Tror att omslaget är bara en del. Detta med armen och nålen som följer ljudspåret, är nog en till stor anledning många gillar LP.
PekkaJohansson skrev:Kompaktskivan hade under de första åren stark premiumproduktprägel. Ny teknik, litet format, närapå perfekt återgivning, helsilverskivor (nåja, aluminium), exklusiva etiketter och tjocka plastaskar gjorde att formatet osade kvalitet. Det är också förklaringen till att dessa tidiga cd-utgåvor har stort samlar- och brukarvärde i dag. Tyvärr gick cd:n på 90-talet samma väg som vinylskivan på 70-talet - massproduktion, sämre ljudkvalitet och taffligare framställning av konvolut. Minns dock att kompaktskivan inte slogs ut av vinylens återkomst - som för övrigt är en marginell företeelse - utan av konkurrens från nedladdning. Med detta avklarat bör det upprepas att cd för den vill ha sin musik som fysisk produkt är ett oerhört mycket bättre format än vinyl och det förtjänar vårt stöd. Att så mycket av diskussionen om cd kontra vinyl uppehåller sig kring vinyens förmenta fördelar i form av hantering och stora konvolut är trist för oss ljudkvalitetsvänner, liksom det återkommande gripandet efter halmstrån (spelare, skivtvättar och knasterborttagningsapparatur för tiotusentals kronor) för att kurera ett från början bristfälligt format - när en begagnad cd-spelare för 100 kronor spelar skjortan av vinylen. Jag själv vill förstås ha bästa möjliga avspelning av vinylplattor från gångna år - flera Faktiskt-medlemmar bidrar konstruktivt, vilket uppskattas - men formatet hör helt enkelt inte hemma på skivmarknaden år 2018. Sluta att köpa skräpet och begär att få vettiga utgåvor på cd, det vill sådana som erbjöds fram till 1990, eller på nedladdningsbara filer.
jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
PekkaJohansson skrev:Jo, det kan man ju köpa, även bokstavligen, förutsatt att den nedladdningsbara filen håller god kvalitet. Men även det är tristare än en god cd-skiva.
Med vänlig hälsning
Pekka
music4ever skrev:
mekaniska onödigheter.
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.
Varför i DPro Logic Music?
music4ever skrev:Jag spelade 8-9 st album igår, flera var 2-LP. Det var sällan någon skiva hade speciellt mycket knaster. En hel del var så "rena" att vanligt folk skulle aldrig tro det var LP. De knäpp som ibland fanns, hoppas jag kunna slippa med Sweetvinyl sugar cube. Om det funkar som de påstår, så är det en revolution för LP-avspelning.
Thomas_A skrev:Finns också någon som själv gjort en realtids-knasterborttagare som verkar fungera:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/r ... up.566674/
music4ever skrev:jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.
Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter.
music4ever skrev:jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.
Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter.
Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.
Hur har du mätt när du kom fram till detta?
Mina mätningar är gjorda med helt nya testskivor.
dewpo skrev:Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.
Hur har du mätt när du kom fram till detta?
Mina mätningar är gjorda med helt nya testskivor.
Vad har du för signal/brus förhållande och dynamiskt omfång på din anläggning 'hela kedjan inklusive högtlararna' digtalt?
lennartj skrev:Även om helt knäpptyst och brusfri återgivning är bättre (tekniskt sett) gissar jag att vana lyssnare uppfattar tillräckligt många pusselbitar nere i bruset för att i sin hjärna rekonstruera en fullödig musikupplevelse väl så ofta från vinyl.
lennartj skrev:Jag minns inte var jag läst det, men det lär finnas undersökningar som visar att tränade lyssnare kan detektera information vid mer än 10 dB negativt signal/brusförhållande.
HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?
HenrikE skrev:HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?
Är det verkligen ingen mer som har funderat på detta?
PekkaJohansson skrev:RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
Ja, den lät ju inte så roligt. "Songs of the Auvergne" spelades in på den gamla fina folkmusiketiketten Vanguard. Skivan finns i betydligt fler versioner än de som listas på Discogs. Jag har alltså beställt en cd-utgåva från 1990 och hoppade över en version från 2003. Kanske är det den som ligger på Tidal?
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Jag som lyssnar både på rockmusik och seriös musik är av den uppfattning att när det gäller återgivning av seriös musik passar ingentin sämre än just vinyl. Detta på grund av terassdynamiken samt glesheten.
Vinylen fungerar minst dåligt med rock/pop, dvs musik som inte tarvar lika stort dynamiskt omfång. Ha i åtanke att god vinylåtergivning är att jämföra med digitala PCM-system med ett bitdjup om ungefär 8-9 bitar.
RogerGustavsson skrev:På Tidal hade man bytt Harry James Sessions till en annan utgåva. Det saknas 3 spår från CD-utgåvorna på Tidal och givetvis saknades ett av mina favoritspår - Cherokee, den finns med på Spotify. Den tidigare utgåvan var från 1990, nu är den från 2013. Det anges att det är en endast en stereomikrofon (AKG C-24) använd för upptagningen. Bra låter det! Nu är det version inte från bandkopior utan det är vinyl som digitaliserats:
"For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. Sheffield Labs hired engineer (and ARSC member) Seth Winner to remaster these three. Winner says he worked with new-old-stock LPs, still sealed when he received them. He cleaned them on his Keith Monks machine and set to work. His playback chain was "a Shure V15Vx cartridge with the supplied Microridge stylus assembly SME 3012-11 arm, and a Technics SP-15 turntable, re-centering each side manually to eliminate and wow or speed instability during playback." For phono preamplification, he used "a pair of refurbished Marantz Consolettes (Model One)" set for RIAA curve playback. Digital transfers were made at 96/24 through a Lucid converter. … "
Från vinyl till CD
[ Bild ]
Från analogband till CD
[ Bild ]
Svante skrev:HenrikE skrev:HenrikE skrev:Jag funderade på en grej om vinylavspelning. Når nålen följer vågformen i spåret vibrerar den såklart. Men det kommer skapas motsvarande vibrationer i själva skivan också, fast med mycket mindre amplitud. Som om nålen var en högtalarkon och skivan den mycket tyngre högtalarlådan. Jag tänker att de kommer studsa runt i skivan en stund tills de har dämpats ut. Är skivan lite bucklig och inte ligger an riktigt mot tallriken borde det bli värre. En liten del bör då komma tillbaka till nålen och kan plockas upp. Har någon en uppfattning om hur mycket det kan röra sig om?
Är det verkligen ingen mer som har funderat på detta?
Jo, jag tror jag har gjort det men det har inte kommit längre än till funderingar. Det är tämligen svårt att ha intuition för detta, tycker jag. Alltså, att rörelserna är små är ju klart, men det är även spårets vindlingar. Det skulle kunna vara så att det svaga ljud som kommer från en skivspelare till stor del kommer från själva skivan. Skivan är ju en större strålande yta än nålen och nålarmen.
Hur som helst borde de "rumsresonanser" och böjmoder som uppstår inuti vinylkakan i sådana fall ge resonanser i vinylmediets överföringsfunktion. Och det borde påverkas av skivans anliggning mot underlaget. Kanske förklarar det alla de varianter på skivtallrikar som har funnits, med vacuumpumpar etc. Man kan gissa att konstruktörerna till dem har tänkt i liknande banor.
Hur det än är med det så måste all väsentlig sådan påverkan synas med en enkel tonkurvemätning med ett svepspår.
Jag VET ingenting av detta, men det är ju kul att resonera.
Almen skrev:Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.
Morello skrev:Starta dammsugaren också så kan återgivningskraven relaxeras ytterligare.
RogerGustavsson skrev:RogerGustavsson skrev:På Tidal hade man bytt Harry James Sessions till en annan utgåva. ... Nu är det version inte från bandkopior utan det är vinyl som digitaliserats:
"For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. Sheffield Labs hired engineer (and ARSC member) Seth Winner to remaster these three. Winner says he worked with new-old-stock LPs, still sealed when he received them. He cleaned them on his Keith Monks machine and set to work. His playback chain was "a Shure V15Vx cartridge with the supplied Microridge stylus assembly SME 3012-11 arm, and a Technics SP-15 turntable, re-centering each side manually to eliminate and wow or speed instability during playback." For phono preamplification, he used "a pair of refurbished Marantz Consolettes (Model One)" set for RIAA curve playback. Digital transfers were made at 96/24 through a Lucid converter. … "
Kan nämna att jag klagade hos Tidal på att några spår på några favoritalbum fattades. Nu några dagar senare ser att det är tillagda! Cherokee med Harry James är åter på plats i listan.
Almen skrev:Varsågod, kul att du gillade den! Ja, det är helt OK ljudkvallis.
RogerGustavsson skrev:RogerJoensson skrev:Många pop/rockproduktioner har påverkats klangmässigt av de högtalare man arbetat med under produktionen. -Ommastringar ev. av de högtalare man arbetat med under ommastringen. Många högtalare är gjorda för att det ska låta juste på något slags medelvärde av materialet som spelas på dem, vissa inspelningar får dubbelt fel pga detta (eftersom de kanske avviker i motsatt riktning från det där medelvärdet). Olika kombinationer ger olika resultat.
Att inte använda EQ (om man klarar att hantera den dvs) betyder rätt ofta på att man inte får ut det bästa möjliga från inspelningen i sina egna högtalare och öron.
Det var detta Bertil Alving menade, att den utrustning man använde då och nu långt senare gjorde att man mastrat olika. Körde för övrigt de två versionerna av Nina Hagen's "TV-Glotzer" i MasVis, den ena från 1985 och den andra från 2012. Visst katten har man rattat på framförallt bas men även diskanten i den senare, dock utan att rucka på dynamiken.
[ Bild ]
Morello skrev:WASAPI
music4ever skrev:Morello skrev:WASAPI
Ok. Vet du vad MME är?
Testa precis med WASAPI och det gick inte alls. Inspelningen blev då helt plötsligt med micken, så man hör rummet och skivan.
dewpo skrev:Jag provade Masvis idag och lärde mig två saker Masvis gillar inte float, Och att jag inte förstår diagrammen vad säger detta?![]()
Om det här gamla albumet![]()
![]()
edit: Masvis gillar tydligen inte 32-bits wav alls, Här verkar det blivit riktigt =>
petersteindl skrev:Den starkaste passagen är ett knäpp i vänster kanal på skivan, skulle jag tro.
dewpo skrev:Efter som ni verkar kunna eran Jazz här så kommer en fråga,
Detta är sidan A på ett kritiker rosat dubbel album Vilket?
sprudel skrev:dewpo skrev:Efter som ni verkar kunna eran Jazz här så kommer en fråga,
Detta är sidan A på ett kritiker rosat dubbel album Vilket?
Jazz at the Pawnshop
music4ever skrev:Vilka versioner är de två du jämför Roger? Den enda jag fann på spotify var någon samlingsskiva från 1991 (https://www.discogs.com/Nina-Hagen-Nunsexmonkrock-Nina-Hagen-Band/master/100209) som låter väsentligt annorlunda mot original LPn och går för långsamt (CD utgåvan är över 13 sekunder längre!). Ett klipp från min otvättade LP: https://minfil.org/Kf1a3fd0b2/TV-Glotzer_sample.ogg
Masvis.
PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.
Jag kan inflika att Yazoos två album ser riktigt bra ut och är så gott som identiska på alla tidiga cd-utgåvor. Jag kan varmt rekommendera alla som är intresserade av hur inspelningarna låter att skaffa någon av dem.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.
RogerGustavsson skrev:På Spotify eller Tidal finns inte det albumet i sin helhet. Jag har LP (1978) och CD (1985). Den versionen från 2012 hämtade jag från Tidal och den ligger på det samlingsalbumet där nämner. Den filen du lagt upp låter annorlunda, inte så mycket diskant som de jag hade.
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Hm, dewpos MasVis-diagram mejkar inte sense. Jag ser nu att de är vinylrippar och jag undrar än en gång varför sådana kommer på tal när det ska diskuteras högkvalitativ återgivning. Resultaten i MasVis är heller inte rättvisande på grund av knäppar.
Tråden heter vinyl vs CD. Vad är det då för fel att posta masvis på vinylrips?
Självklart så kan man diskutera LP när man talar om högkvalitativ återgivning. Rent trams att hävda annorlunda.
lennartj skrev:Förlåt mig om jag kollat den här tråden slarvigt.
Jag har inte sett någon bild här på "Marantz consolette model 1" som var Saul Marantz första produkt.
Den kom redan 1955 och då var det ju mono som gällde.
[ Bild ]
Rullband i stereo började säljas och 1958 kom LP'n. Ville man hänga med blev det dyrt,
ytterligare en Consolette krävdes och dessutom en Stereo Adapter.
[ Bild ]
petersteindl skrev:Ett problem är att knaster och speciellt knäppar kommer ändra crestfaktorn d v s, normalt sett öka toppvärdet. Tar man bort dessa så bör det funka att få jämförbara med rippar från cd.
Morello skrev:På föregående sida framgår att Sheffield remastrat en CD genom att utgå från gamla LP's som man sedan transkriberat med RIAA-steget ovan. Dumheterna i audiobranschen verkar helt sakna gränser.
music4ever skrev:Morello skrev:På föregående sida framgår att Sheffield remastrat en CD genom att utgå från gamla LP's som man sedan transkriberat med RIAA-steget ovan. Dumheterna i audiobranschen verkar helt sakna gränser.
Kan det varit så att de inte hade tillgång till masterbandet då?
Bagaget skrev:"direct-to-disk recording" betyder väl att det inte finns några rullband? Lacken kanske inte heller har överlevt.
music4ever skrev:Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.
PekkaJohansson skrev:music4ever skrev:Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.
Vad som helst är uppenbarligen möjligt i dessa vinylnostalgitider. Det framgår flera gånger i tråden att Sheffield spelade in parallellt på bandare, att musiken har getts ut på cd från band och att Tidal tidigare hade en motsvarande digital version som nu av helt obegripliga skäl har bytts mot en vinylripp.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:Så du menar på fullt allvar att skivbolaget har ratat ett eller flera masterband till förmån
för en "vinylrip" ? Har du några belägg för att så är fallet . . . typ ?
music4ever skrev:Laila skrev:Så du menar på fullt allvar att skivbolaget har ratat ett eller flera masterband till förmån
för en "vinylrip" ? Har du några belägg för att så är fallet . . . typ ?
Knappast.
Jag har ikväll lyssnat på albumet R med den tyska bandet Rheingold. Hela skivan är soundtracket till en favoritfilm som jag har, Der fan. Det råkar vara så att jag både har original LPn och första CD-utgåvan (som kom drygt 10 år senare, 1993). I det fallet så skulle jag föredra en bra vinyl-rip över den CD-utgåvan, som låter väldigt instängd. Antagligen någon brusreducering som använts. Låter inte speciellt kul. Men, det är antagligen bara vinylnostalgi som gör det...
music4ever skrev:Fast igen, i många fall så är band borta, eller så dåligt skick att de inte kan användas. Tror ingen krånglar med vinyl-överföringar om det finns fina masterband de kan använda.
PekkaJohansson skrev:Vad jag reagerar på är omfamnandet av vinylen och stödet för vinyl som nyproducerat format i dag. När det spekuleras i ursäkter till att ett så kallat audiofilbolag år 2018 gör vinylrippar av sina inspelningar via ett drygt halvsekelgammalt RIAA-steg och en strömningstjänst ersätter digitala versioner med dessa har man tappat all sans, menar jag.
Med vänlig hälsning
Pekka
music4ever skrev:
Och vad ska detta säga?
music4ever skrev:1. Vad spelar det för roll om folk gillar vinyl? Skall alla tycka som du?![]()
music4ever skrev:2. Du har inte hittills visat någon källa som visar att de valt en vinylrip över att använda masterbandet.
PekkaJohansson skrev:Att jag engagerar mig i frågan beror på att jag hoppas att mina och andras sakargument ska få åtminstone några att inse att en återgång till vinylavspelning inte är en väg att åstadkomma bättre ljudåtergivning. Ju fler som inser det, desto färre köper retrohysterin vilket i längden kan få branschen att ta en annan och sundare väg vilket i sin tur gynnar alla musiklyssnare och framför allt de som aktivt söker bättre ljudkvalitet.
Pekka
Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.
CODY skrev:Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.
Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupperJättekul tycker jag - keep it comin
darkg skrev:CODY skrev:Morello skrev:Innehållet på sidan bekräftar ju bara det Pekka talar om - retrohysterin.
Sa forumdeltagaren (ev. retrohysterikern) som visar upp bilder på en fyrtio år gammal skivspelare och spelar in och delar ljudfiler från olika pickupperJättekul tycker jag - keep it comin
Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken.
PekkaJohansson skrev:Självklart får man gilla vinyl - och jag har gjort klart att även jag köper och spelar vinyl när det är påkallat, om än under viss protest. Att jag engagerar mig i frågan beror på att jag hoppas att mina och andras sakargument ska få åtminstone några att inse att en återgång till vinylavspelning inte är en väg att åstadkomma bättre ljudåtergivning. Ju fler som inser det, desto färre köper retrohysterin vilket i längden kan få branschen att ta en annan och sundare väg vilket i sin tur gynnar alla musiklyssnare och framför allt de som aktivt söker bättre ljudkvalitet. Du är fri att hålla fast vid mekanisk avspelning och krånglande spelare men du kan inte rimligtvis envisas med att invända i ljudkvalitetsfrågan eller gnälla på folk som invänder mot ett undermåligt system. Det blir särskilt underligt när du själv och andra skickar filer som är alldeles utmärkta exempel på vinylens tillkortakommanden jämfört med digitala system.
PekkaJohansson skrev:Läs inlägget om Tidals byte från bandöverföring till vinylripp samt Morellos länk.
Vänligen
Pekka
Conan skrev:darkg skrev:CODY skrev:
Fast nää... veteranbilsentusiaster menar väl inte att bilar nu igen borde byggas enligt gamla recept, bara för att de glädjer sig åt de fina gamla åken.
Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.
Gammalt mög..? Morello..?
music4ever skrev:Conan skrev:darkg skrev:
Armbandsur då - bra exempel på nya saker som byggs med gamla recept och även där finns en fascination för gamla saker när det finns ny teknik (kvarts) som har bättre prestanda.
Precis. Blir väldigt kul att det är sån vurm över gamla klockor, gamla hus, etc.
Conan skrev:darkg skrev:CODY skrev:
darkg skrev:En bra sak med vinylintresset är väl att det för många kan bli en början till intresse för den stationära anläggningens möjligheter.
music4ever skrev:Conan skrev:darkg skrev:
Precis. Blir väldigt kul att det är sån vurm över gamla klockor, gamla hus, etc.
music4ever skrev:
Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?
Morello skrev:Skillnaden är att ingen på allvar hävdar att mekaniska ur håller tiden bättre än dito kvartsur.
Klockor är smycken och finmekanisk tradition - ingenting annat.
Morello skrev:music4ever skrev:
Jag såg ingenstans att de valde mellan den analoga mastern och LPn. Kan du visa mig detta?
Dessa album (jag har ett) har funnits länge och de första CD-utgåvorna ä baserade på de analoga rullbanden.
Nu har man gjort en remaster som är anpassad till vinylrenässansen varför man plockat fram NOS-exemplar av vinylskivorna och AD-omvandlat dessa med rör-RIAA-steg från 1950-talet! Det är helt barockt kan jag tycka.
music4ever skrev:Morello skrev:Skillnaden är att ingen på allvar hävdar att mekaniska ur håller tiden bättre än dito kvartsur.
Klockor är smycken och finmekanisk tradition - ingenting annat.
Och ingen här hävdar att vinyl är ett tekniskt bättre format än CD.
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:
Dessa album (jag har ett) har funnits länge och de första CD-utgåvorna ä baserade på de analoga rullbanden.
Nu har man gjort en remaster som är anpassad till vinylrenässansen varför man plockat fram NOS-exemplar av vinylskivorna och AD-omvandlat dessa med rör-RIAA-steg från 1950-talet! Det är helt barockt kan jag tycka.
Ursäkta, men jag missa vart det stod att man anpassa denna utgåvan för vinylrenässansen. Kan du citera vart de skrev det?
Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "
Hur ska detta tolkas menar du?
Bill50x skrev:Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "
OM man bara har lacken från direktgravering så är detta givetvis rätt. Men så vitt jag vet så gjorde RR en parallell kopia på tape samtidigt på de flesta av sina inspelningar. Huruvida dessa var analoga eller digitala minns jag inte.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "
OM man bara har lacken från direktgravering så är detta givetvis rätt. Men så vitt jag vet så gjorde RR en parallell kopia på tape samtidigt på de flesta av sina inspelningar. Huruvida dessa var analoga eller digitala minns jag inte.
/ B
PerStromgren skrev:Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.
Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.
Jag har aldrig hört en LP helt fri från knäppar. Skivbrus och lite extra dist är inte ett problem, det är inte det jag talar om, utan just dessa rätt högljudda knäppar.
Min egen skivspelare är inget märkvärdigt (Thorens TD150 / SME 3009 / Ortofon OM-20) det erkännes. Inte är den kanske väljusterad heller. Men det tror jag har mycket litet med de missljud jag talar om att göra. Eller?
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Många här sitter med tveksamma kombinationer och lägg sedan till hur dom är inställda och kanske 20-30 års allt annat än problemfritt hanterade så visst är det så. En skivspelar test är extremtindividuell och erfarenheten här är begränsad.
Jag har aldrig hört en LP helt fri från knäppar. Skivbrus och lite extra dist är inte ett problem, det är inte det jag talar om, utan just dessa rätt högljudda knäppar.
Min egen skivspelare är inget märkvärdigt (Thorens TD150 / SME 3009 / Ortofon OM-20) det erkännes. Inte är den kanske väljusterad heller. Men det tror jag har mycket litet med de missljud jag talar om att göra. Eller?
Morello skrev:Nu har jag jämfört CD'n som är baserad på rullbanden med filen på Skräpify.
På spotify ligger något som låter som ett halvsunkigt vinyl-transkript.
Det är inga små skillnader: klangen är mörkare, störnivån högre och distorsdionen påtaglig - till CD-skivans fördel.
Dumheterna saknar gränser i denna bransch!
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:
Ursäkta, men jag missa vart det stod att man anpassa denna utgåvan för vinylrenässansen. Kan du citera vart de skrev det?
""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "
PerStromgren skrev:Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Nu har jag jämfört CD'n som är baserad på rullbanden med filen på Skräpify.
Det är inga små skillnader: klangen är mörkare, störnivån högre och distorsdionen påtaglig - till CD-skivans fördel.
Har inte hängt med bland alla skivor som diskuterats, vilken är det ovan som avses?
Thomas_A skrev:Morello skrev:Nu har jag jämfört CD'n som är baserad på rullbanden med filen på Skräpify.
Har inte hängt med bland alla skivor som diskuterats, vilken är det ovan som avses?
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:
""For the modern age, there is but one way to master a direct-to-disk recording for CD: play it back on a record-player and make a digital transfer. "
Det kan tolkas på många sätt.
Det kan t ex tolkas att om man vill ha en återutgivning av själva D2D utgåvan, så är det den källan man bör använda.
Men oavsett så säger det inte det som ni framhäver. Så tills man kan få en källa som bekräftar det så ställer jag mig skeptisk.
music4ever skrev:PerStromgren skrev:Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.
När jag får hem min sweet vinyl apparat så kan du ta med skivorna hit och testa!
Morello skrev:Får man gissa mässan var övergödslad med vinylspelare?
darkg skrev:Ha, den har jag ägt. Besvärande redan i tonårsöron. We've got the biggest amps - man they blast.fast Kingdom Come kanske stal en liten bit av min själ ändå.
music4ever skrev:PerStromgren skrev:Jag satt nyss och lysnade på några LP med klassisk musik. Vilken befrielse det var att byta till CD! Detta knäppande i de tysta partierna på LP är verkligen irriterande.
När jag får hem min sweet vinyl apparat så kan du ta med skivorna hit och testa!
RogerGustavsson skrev:Click Repair kan dock inte köras i realtid.
Thomas_A skrev:Låter ju inte bra, har du kontaktat dem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster