Moderator: Redaktörer
om man inte hade suttit bakom en dator utan stått framför varandra, hade det nog blivit handgemäng.
Nog skulle det bli bråk alltid. Det gamla klassiska talestättet att vill man ha bråk ska man ta upp ämnena politik eller religon. Nu kan vi kanske lägga till hifi till detta.
Och NEJ RG62 låter inte bra!!
Kabel måste ligga till sig, (???) det går inte att byta så snabbt
En liten tanke är varför det, för båda "sidor", är så otroligt viktigt att övertyga den andra om vad som är rätt. Kan man inte bara låta "dom andra" få skylla sig själva om dom inte tror på det "rätta"?
Rydberg skrev:...
Skitsnack! Lyssna, prova, hör du ingen skillnad kan du fundera på att byta hobby.
...
Hade en forum träff i Norrköping här om helgen då vi jämförde bland annat Meridian 588 och Wadia 6, hör man inte skillnad på dessa så är det bara att lägga ner det där med hifi och då till öronläkaren.
...
Ni som säger att det inte är någon skillnad mellan olika kablar måste har grymt dåliga anläggningar eller också en urusel hörsel, hmm kan det tom vara placebo? ni vill inte höra skillnad.
...
VelociRaptor skrev:Inte för att jag ska försöka övertyga någon att jag har rätt, men det har definitiv hänt att kablarna har varit det som givigt störst skillnad av allt i hela riggen.
Ett bra exempel är för mer en tio årsedan när jag hade en Van den Hul kabel för 100kr/m och av samma märke för 240kr/m
Man säljer högtalare, helt utan delningsfilter! Det låter förfärligt, det går inte att spela högt, etc
VelociRaptor skrev:jonasp
Finns redan i form av Kharma där mellanregistret drivs direkt utan delnings filter.
Har aldrig hört dem men jag tvivlar på att de låter särskilt dåligt.
Snarare: Ju mer komplicerade testförfarnde man har dessto mer förvilla man. Gör man bara testet tillrcäkligt virrigt hör du inte skillnad på ett par Cerwin Vega och ett par Ino pi60s.Ju mer kontrollerat man testar, destom mindre skillnader brukar det bli...
Rydberg skrev:jonasp> Ok, gick på lite! sorry! MEN skulle du varit med på träffen hade du nog varit beredd att hålla med mig, det är jag iallafall övertygad om ty större skillnad i spelstil har jag aldrig varit med om mellan 2 cdspelare. Verkligen amerikan way mot den engelska stilen.
Jag upplever stora skillnader mellan olika cdspelare. Jag vet att jag hör klar tydliga skillnader mellan olika kablar. Jag har provat så många gånger i så många anläggningar så det VET jag, om inte ni hör skillnad, ja då hör jag väl bättre då.
Jo stor bluff då alla personer jag testat med hört skillnad mellan kablar, grannen, pappa, mamma, syster, diverse kompisar, sambon etc
VelociRaptor skrev:Just det där med tekniskt kunnande verkar vara en broms för att höra välljud.
Av de människor jag mött som har ett stort tekniskt kunnande i elektrofysiska området. Allt går bra till vi kommer tilll kablaget.
"Nä det där du grabben det funkar inte"
Så jag sällar mig till den lyckligt ovetande skaran som bara njuter av att det faktiskt funkar utan att veta varför.
Humlan kan inte flyga men gör det ändå.
Rydberg skrev:En sak jag lärt mig:
Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara då de är öppna.
Rydberg skrev:"Skall bli intressant och se när du börjar praktisera det bara.... "
Praktiserar det redan till skillnad från andra...
Konstigt att du upplever det så? Det är iallafall inte meningenDå hade du inte använt dig av sådant språkbruk som du gör respektive inte försökt köra ned dina åsikter i bland annat min hals !!!
Rydberg skrev:Att klanka ner på mitt lyssningsrum skulle inte jag gjort ens för 10 år sedan när jag var ung och dum, så lågt sjönk jag inte ens då.
Håller med!Most bang for the buck helt enkelt
Audiomanikern skrev:Rydberg: "Alla är inte duktiga på att springa hundra meter, alla har inte fallenhet för
språk, alla hör inte skillnad mellan cdspelare. Vi är individer och bara för att
jag säger att"...
- Mer som om det fanns ett sällskap med exceptionellt "begåvade" sprinters som var och en kunde springa 100m under 6.8 sekunder men... att dessa rekordlopp krävde följande betingelser, de:
1. kan enbart äga rum i välbekant miljö! (Hemmets trygga barm)
2. måste ske i ensamhet, ty annars blir stress en negativ faktor!
/A*
...enda skillnaden är att det är kantifierabart.
Jag tror inte på nått, jag är försöker var så objektiv så möjligt i mina hifiuppgraderingar. Jag har märkat att kablar kan göra det lilla sista som får allt att hamna rätt, även om skillnaden kan anses liten så är den av stor betydelse för musiklyssnandet.Av erfarenhet så kan jag säga att dom som förespråkar dyrkablar oftast tror på övernaturliga fenomen också! t.ex. Ufo, slagrutor, sierskor mm.
Trevligt Mårten att det finns någon som iallafall försöker förstå ens tankar, tack!.Insinuant att antyda att Rydberg inte har koll på akustikens inverkan. Den som hängt med ett tag vet att R brinner för sin hobby och har en någorlunda teoretisk/pragmatisk inställning till ämnet. Klart man inte bygger om sin sketna studentlya till ett lyssningasrum. I synnerhet inte om den delas med någon annan. Då får man väl investera i annat så länge, även om inte jag skulle köpa kablar för pengarna - men det hör inte hit.
/Mårten
HSIVP skrev:får man tycka att kablar gör stor skillnad? får man tycka tvärt om?
HSIVP skrev:får man tycka att kablar gör stor skillnad? får man tycka tvärt om?
IngOehman skrev:Däremot kan ingen tycka att en majoritet av jordens isbjörnar, eller alla, är svarta och att de flyger på ett elegant sätt. (Se där, jag smög in ett subjektivt ord "elegant" för att få liknelsen med originalpåståendet bättre!)
Nåväl, varför kan ingen tycka det ovanstående? Jo, därför att man kan undersöka det och finna att det är antingen si, eller så. Det finns inget utrymme för tyckanden.
norman skrev:IngOehman skrev:Däremot kan ingen tycka att en majoritet av jordens isbjörnar, eller alla, är svarta och att de flyger på ett elegant sätt. (Se där, jag smög in ett subjektivt ord "elegant" för att få liknelsen med originalpåståendet bättre!)
Nåväl, varför kan ingen tycka det ovanstående? Jo, därför att man kan undersöka det och finna att det är antingen si, eller så. Det finns inget utrymme för tyckanden.
Om nu inte alla svarta isbjörnar är smartare och, bara för att ställa till det för oss, gömmer sig när vi letar efter dom... Då går våra undersökningar i stöpet...
Annars håller jag med!
Rydberg skrev:Jag har hört graverande skillnader i blindtest!
vissa sitter görnöjda med rör och deras distortionsmönster, får de inte tycka att deras rör låter bättre än en NAD 208? Får den som tycker LP låter mycket bättre än Sentec diana inte tycka det?
Harryup skrev:Minns diskussionen när Electrokompaniet började prata TIM. Det fanns ju inte TIM innan man plötsligt hittade den, nu verkar det ju i och för sig vara så att man slarvat bort den igen i diskussionerna, men man har hittat kuber istället. Kommer vi mäta i månghörningar i framtiden? Vet bara att jag gillar pyramider bättre. Och allra helst att lyssna på skivor så att man kan fullständigt glömma hur skiten mäter på nåns testbänk.
Harryup
dimitri skrev:...Har CP mördat Olof Palme?
Vi vet inte. Bara CP vet säkert*. Icke desto mindre finns det ett svar på frågan och därmed sanning: Antingen JA eller NEJ.
Alltså i detta exempel finns det ett sant svar, en sanning.
Det finns inget utrymme här för "det beror hur man definierar sanning", "Det beror på hur man upplever..." osv.
Vilket skulle jag välja:
1: "Du får bevisa att alla isbjörnar är vita", eller,
2: "Du får bevisa att det inte finns svarta isbjörnar"
Alla gånger andra alternativet. Därför att:
För att bevisa alt 1 skulle jag behöva vara säker på att ha sett alla isbjörnar.
För att bevisa alternativ 2 skulle det, statistiskt sett, räcka med att jag inte ha sett en enda svart isbjörn bland XXX isbjörnar.
Man kan i bästa fall med vetenskapliga experiment påvisa närvaron av något, men man kan ALDRIG bevisa frånvaron av något.
Ecca skrev:Nej, kablar är ett svårt område, men jag håller faktiskt med lts:arna om att blindtester förmodligen är den enda framkomliga vägen att närma sig sanningen på.
För inte ens I.Ö. är väl av den uppfattningen att man med hjälp av blindtester kan nå en objektiv sanning i frågan![]()
1: "Du får bevisa att alla isbjörnar är vita", eller,
2: "Du får bevisa att det inte finns svarta isbjörnar"
IngOehman skrev:Ecca skrev:Nej, kablar är ett svårt område, men jag håller faktiskt med lts:arna om att blindtester förmodligen är den enda framkomliga vägen att närma sig sanningen på.
För inte ens I.Ö. är väl av den uppfattningen att man med hjälp av blindtester kan nå en objektiv sanning i frågan![]()
Det beror ju lite på vad frågan är...![]()
Men eftersom jag inte tillhör gruppen som förnekar hörbara skillnader mellan olika kablar (eller deras effekt på apparater de kopplas ihop med, eller deras tendens att släppa in smuts utifrån...) så svarar jag lätt på båda versionerna av frågan:
A: Man kan nå en objektiv sanning på frågan om huruvida det kan finnas hörbara skillnader mellan olika kablar. Svaret är: JA.
(Fast skillnaderna är i regel mycket små om ingenting är fel eller extremt dåligt konstruerat i anläggningen. De flesta hörbara skillnader jag hört rapporteras har visat sig vara ren inbillning när de studerats vetenskapligt. Undantag har funnits dock, men då har det i regel varit lätt att hitta mätförklaring till hörbarheten - läs: kabeln har förvrängt musiken illa, eller apparater har haft "konstruktionsfel" som gör dem extremt känsliga för kabelegenskaper. Sådana apparater har i regel låtit mindre bra än önskvärt (obs: detta är min subjektiva uppfattning) även med de i sammanhanget mest föredragna kablarna.)
B: Nej man kan inte vetenskapligt bevisa att kablar inte uppvisar hörbara skillnader, av två skäl:
. 1. Det falsifieras av att det går att höra skillnader.
. 2. Det strider mot den första vetenskapliga principen!![]()
Så var det med det!
Vh, iö
Men eftersom jag INTE tillhör gruppen som förnekar hörbara skillnader mellan olika kablar (eller deras effekt på apparater de kopplas ihop med, eller deras tendens att släppa in smuts utifrån...)
...Man kan nå en objektiv sanning på frågan om huruvida det kan finnas hörbara skillnader mellan olika kablar. Svaret är: JA.
IngOehman skrev:Självklart var det ett skämt. Inget fel med det.
Det jag kommenterade var bara att skämtet var baserat på ett missförstånd, nämligen att jag skulle ha hävdat att kablar inte låter olika.Det var bara det jag ville utreda, att så inte är fallet. Tvärtom.
Vh, iö
majjen04 skrev:...Anser dock med allvar att du är en aktoritet när det gäller musikförmedling m.m, och du står faktiskt oftast som motpol till "kabelfanatikerna" eller hur?
Visst kan man mäta, blindtesta kablar med mera, dock så är det ju den personliga "subjektiva" värderingen som oftast väger tyngst.
Dock så påverkas nog de flesta av reklam från t ex High Fidelity som anser att det är bättre att betala 20 000 kr för en förstärkare och 100 000 kr för kablarna till den än tvärtom.
Upprepar man ett falsk senario tillräckligt ofta så tror ju folk på denna!
So "beware" use your ears!
Mvh
Kenth
IngOehman skrev:Musiker är dock ofta (men långt ifrån alltid) extremt dåliga, eller i varje fall extremt okritiska, lyssnare.
Vh, Ing. Öhman
Callisto skrev:Många hifi-nördar däremot sätter på sina "plink plonk" skivor för att lyssna på tillgjorda detaljer, perspektiv och kanalseparation. Nja, hifi handlar väl om att njuta och lyssna på verklig musik och få det så "levande" som möjligt, inte en massa plink och plonk och annan 20 Hz ton.
Callisto skrev:Där har jag en helt annan uppfattning.
Musiker är dock ofta (men långt ifrån alltid)...
...många hifi-nördar däremot sätter på sina "plink plonk" skivor för att lyssna på tillgjorda detaljer, perspektiv och kanalseparation...
Folk upplever musik olika och har förmodligen olika förmåga att höra olika saker, vissa är känsliga för dynamiken, andra för ljudbilden osv.,
MichaelG skrev:- Bumlig odefenierad och kraftigt överdriven "ljudstormarknadsbas" (i brist på bättre term). Det har hänt mer än en gång att jag lämnat affärer typ "Sibahuset" för att några ungdomar (försäljare eller presumtiva kunder) drar på bas och volym till en hembioanläggning inkl sub i 10 Kkr-klassen.
IngOehman skrev:Det kan du naturligtivs ha Callisto, men så har du heller inte ägnat 11 år av ditt liv åt att kartlägga hörseln på människor. Eller hur? Jag förställer mig att många av de musiker du känner är specifikt hifi-intresserade?
Dessutom får jag känslan att du anstränger dig onödigt hårt för att missförstå mig, eller var det svårt att tolka. Musiker är dock ofta (men långt ifrån alltid)...
...många hifi-nördar däremot sätter på sina "plink plonk" skivor för att lyssna på tillgjorda detaljer, perspektiv och kanalseparation...
Var finns alla dessa dårar? Varför träffar jag dem aldrig? Okej, visst finns dom, men inte är de vanliga. Och är det någonstans de är vanligare så är det bland dom som köper kablar för 35% av budgeten...
Ibland får jag känslan att de som skriver om dem och refererar till dem ständligt, gör det bara för att de vill berätta att de själva inte är sådana, utan minsann har förstått "det rätta sättet" att använda sin anläggning.
Personligen måste jag säga att detta måste vara upp till var och en att välja själv. Om någon vill lyssna på det ena och en annan på något (pling eller poff) annat så låt dom! Det finns inget skäl att sätta sig till doms över någon annas passion och glädje. Men låt oss, om vi diskuterar sakfrågor, kalla saker sina riktiga namn.
Det viktiga är att distingera mellan ÅTERGIVNING och LJUDGENERERING, inte att sätta sig till doms över folks smak. Om vissa är intresserade av att "skapa ett sound de gillar" snarare än att återge den inspelade händelsen så akurat som möjligt, så får ni väl det, men kalla det inte återgivning.
IngOehman skrev:Psykoakustik och audiologi är i princip helt skilda dicipliner.
dole skrev:Jag har för små slutsteg´HT 92db i verkningsgrad så det krävs 4096w
![]()
![]()
för att komma upp i 128 dbA
mvh dole
MichaelG skrev:Ps. Du é la go du...
IngOehman skrev:MichaelG skrev:Ps. Du é la go du...
På Uppländska är det snällt att säga så. Ibland önskar man att man kunde Götteboska lite sämre...
norman skrev:Egentligen är det ganska komiskt att man kan bli upprörd över att nån annan inte tycker likadant som en själv när det gäller hifi...![]()
Velociraptor: Det är ju bara din uppfattning att man är insnöad om man t.ex. tror att det inte går att höra skillnad mellan olika vettiga kablar. Jag kontrar då med att man är insnöad om man verkligen tror att det är stor skillnad!![]()
Vad är då rätt? ja, i mitt huvud är det sista rätt. I många andras så är det det första som gäller...
MP skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Rappakalja
VelociRaptor skrev:På ett par olika Forum finns det några saker som är så känsliga att om man inte hade suttit bakom en dator utan stått framför varandra, hade det nog blivit handgemäng.
De mest infekterade tre ämnena är. LTS och ino högtalare, Linn och icke att förglömma kablar.
Jag kan för mitt liv inte begripa att man kan vara så insnöad på bara en grej.
Linn är den ledande tillverkaren.
Ino är den absolut ända högtalaren man vill ha
Kablar i den övre prisklassen är bara båg
Hur kan man bli så fanatisk på någon enstaka grej.
Men visst luktar det hjäntvätt, eller???
Jo, när han uttrycker det som en sanning så blir det faktiskt rappakalja!Bill50x skrev:MP skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Rappakalja
Inte alls. En åsikt däremot. Linn är inte den ledande tillverkaren som jag ser det, men en av de ledande.
/ B
prolinn skrev:Javisst, jag är säkert hjärntvättad, men jag är i varje fall inte döv och inte heller nog hjärntvättad att inte kunna höra skillnad på 8 bit fil och 16 bit (enl. test på annan tråd).
prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Det där uttalandet är lite intressant således att det är ett av de sällsynta
fall där det faktiskt är svårt att veta om det är en åsikt eller ett påståede...
Formuleringen som sådan är självklart ett påstående, men VAD är det
egentligen som påstås?
Eftersom det vore helt absurt både att påstå och att förneka att det
påstådda är ett faktum - utan att först klargöra vad man menar med
"ledande" - så blir ju inlägget dels innehållslöst, och dessutom något
så ovanligt som en åsikt - maskerad som ett påstående!
Ett får i vargakläder.
Det motsatta är dock en rätt vanlig men trist retorisk metod. (Det är
populärt hos många att påstå saker som man sedan vill låtsas ha varit
en åsikt som därför ingen kan eller får kritisera...)
Mina kommentarer är hur som helst dessa:
1. Menar du att alla måste tycka så, eller är det din subjektiva uppfatt-
ning bara?
2. Vad menar du med "ledande"?
Vh, iö
Det är i alla fall fråga om en högst subjektiv uppfattning eftersom det du säger knappast är vedertaget.prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Vad menar du? Linn är ju den ledande tillverkaren av högkvalitativa musikförmedlare.
Det där uttalandet är lite intressant således att det är ett av de sällsynta
fall där det faktiskt är svårt att veta om det är en åsikt eller ett påståede...
Formuleringen som sådan är självklart ett påstående, men VAD är det
egentligen som påstås?
Eftersom det vore helt absurt både att påstå och att förneka att det
påstådda är ett faktum - utan att först klargöra vad man menar med
"ledande" - så blir ju inlägget dels innehållslöst, och dessutom något
så ovanligt som en åsikt - maskerad som ett påstående!
Ett får i vargakläder.
Det motsatta är dock en rätt vanlig men trist retorisk metod. (Det är
populärt hos många att påstå saker som man sedan vill låtsas ha varit
en åsikt som därför ingen kan eller får kritisera...)
Mina kommentarer är hur som helst dessa:
1. Menar du att alla måste tycka så, eller är det din subjektiva uppfatt-
ning bara?
2. Vad menar du med "ledande"?
Vh, iö
På 1. svarar jag:
Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
prolinn skrev:Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
prolinn skrev:Linn leder utveckligen av musikåtergivningsutrustning genom att de, som jag förstått det, först optimerar vedertagna metoder och byggsätt, analyserar de de grundläggande bristerna hos dessa konstruktioner och löser därefter dessa identifierade brister genom att realisera motsvarande funktion på ett sätt som minimerar eller överkommer dessa grundläggande problem.
MP skrev:prolinn skrev:Det är min objektiva uppfattning. Sanning hade det kanske varit om jag till exempel jämfört alla andra hifi-tillverkare samtliga apparater med motsvarande prissatta Linn-apparat, men det har jag ju inte. Att vill påstå att uppfattningen är objektiv grundar jag på att den är det ur ett musikåtergivningsperspektiv (tunedem om man så vill).
Det visar ju bara hur pretentiösa och okunniga ni Linnioter är...prolinn skrev:Linn leder utveckligen av musikåtergivningsutrustning genom att de, som jag förstått det, först optimerar vedertagna metoder och byggsätt, analyserar de de grundläggande bristerna hos dessa konstruktioner och löser därefter dessa identifierade brister genom att realisera motsvarande funktion på ett sätt som minimerar eller överkommer dessa grundläggande problem.
Citerar du Linns säljbroschyrer nu igen?
prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
Javisst, och de "andra målen" kan också stavas Linn såväl som något annat!prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
nl1970 skrev:prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
Det är riktigt bra skrivet, gillar den meningen
nl1970 skrev:prolinn skrev:Man måste givetvis inte tycka som jag skrev eftersom man givetvis kan ha andra mål med sina hifi-apparater än att de spelar musik på ett ur ett musikförmedlingsperspektiv bra sätt.
Det är riktigt bra skrivet, gillar den meningen
IngOehman skrev:Kort sagt - det han skriver må inte vara menat att vara det, men det är helt subjektivt fast det gör anspråk på att vara objektivt, och blir därmed spekulativt och tendensiöst.
ThePreTor1aN skrev::idea:
JuppSvante skrev:ThePreTor1aN skrev::idea:
Ser ni vad det här inlägget triggade i myrstacken?
Någon sitter och myser.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det finns fog för att säga att de leder utvecklingen inom något område, därmed inte sagt att de är dåliga inom något område heller. Det är nämligen inte synonymt.
prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
IngOehman skrev:Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.
Vh, iö
prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
IngOehman skrev:Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
Berätta vad är det jag har missat för något intressant test?
(8 bitars upplösning brukar inte vara några större svårigheter att
detektera, men eller utan dither, om inte programmaterialet är oerhört
komprimerat.)
Menar du att de där "massa tyckarna" du talar om kännetecknas av att
allihopa ha deltagit i ett test, där alla misslyckats med att höra skillnad
mellan 16 och 8 bitar?
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.
Att de varit ledande inom något område är hedersvärt, men inget de har nytta av idag.
Britt-Gunnar skrev:IngOehman skrev:Berätta vad är det jag har missat för något intressant test?
Vh, iö
denna testen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25024
Kaffekoppen skrev:IÖ:
Missade du detta? Jag är nyfiken som ett barn på julafton!Kaffekoppen skrev:Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.
Att de varit ledande inom något område är hedersvärt, men inget de har nytta av idag.
Britt-Gunnar skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
komprimerat.)
mellan 16 och 8 bitar?
Vh, iö
denna testen:
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IÖ:
Missade du detta? Jag är nyfiken som ett barn på julafton!Kaffekoppen skrev:Då är jag ju hemsk intresserad av att veta på vilket sätt och gärna få en utvecklad förklaring till vad som gör dem ledande inom det sistnämda området - för det har då jag missat.
Tagga ned.
/iö
MP skrev:IngOehman skrev:Sen är det min alldeles personliga uppfattning att de är, om inte ledande, så i varje fall excellenta på både marknadsföring i allmänhet, och i synnerhet på att sprida ormolja och vilseledande eller rent felaktiga tumregelmässiga dogmer som förstört en halv HiFi-världs förmåga att skilja sanningar för lögner och/eller suggestionseffekter.
Kunde inte sagt det bättre själv. Tack!
IngOehman skrev:Britt-Gunnar skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
komprimerat.)
mellan 16 och 8 bitar?
Vh, iö
denna testen:
Aha, ja vad kan man säga?
Det första jag kommer för mig att säga är: Hugaligen vilken extremsunkig ljudkvalitet!!! Fy attan vad vidrigt med så söndervriden och sönderkomprimerad musik.
Det fanns väl en liten brusskillnad, med betoning på liten, och det är väl inte heller mer att vänta när ursprungsmaterialet har en upplösning (inte mätt i S/N utan i S/D) på motsvarande kanske mellan 7 och 3 bitar (varierar med hur hårt kompressorerna arbetar). De olinjära felen är ju dessutom värre än diskretionsnivåernas (till sammans med dithringen) brusgenerering, eftersom de är signalberoende...
I själva verket finns det inget skäl att vänta sig mera skillnad än just en brusskillnad - hur bra programmaterialet än är! Dock blir felet mycket större och hörbarare om programmaterialet är något mindre katastrofaldåligt.
Den som undrar vad det beror på att brusnivån är den enda skillnaden mellan olika bitdjup när kodningen realiserats med förnuftiga ditheringar (och kanske har stirrat sig blind på reklambroschyrernas trappstegsformade musiksignalen och HiFi-tidskrifternas och irrlärospridarnas (t ex Linn, ja*) påståenden) kan läsa artikeln jag skrev i MoLt om PCM, jag tror det var kanske 1991?
Fysiken följer dock samma lagar nu, 17 år senare.
Vh, iö
- - - - -
*Fast jag tror inte att de sprider sina lögner längre. De gjorde det dock långt efter det att du lancerat sin första CD-spelare.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Britt-Gunnar skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt med en massa tyckare som tydligen inte ens hör skillnad på 8-bitar och 16-bitars upplösning.
komprimerat.)
mellan 16 och 8 bitar?
Vh, iö
denna testen:
Aha, ja vad kan man säga?
Det första jag kommer för mig att säga är: Hugaligen vilken extremsunkig ljudkvalitet!!! Fy attan vad vidrigt med så söndervriden och sönderkomprimerad musik.
Det fanns väl en liten brusskillnad, med betoning på liten, och det är väl inte heller mer att vänta när ursprungsmaterialet har en upplösning (inte mätt i S/N utan i S/D) på motsvarande kanske mellan 7 och 3 bitar (varierar med hur hårt kompressorerna arbetar). De olinjära felen är ju dessutom värre än diskretionsnivåernas (till sammans med dithringen) brusgenerering, eftersom de är signalberoende...
I själva verket finns det inget skäl att vänta sig mera skillnad än just en brusskillnad - hur bra programmaterialet än är! Dock blir felet mycket större och hörbarare om programmaterialet är något mindre katastrofaldåligt.
Den som undrar vad det beror på att brusnivån är den enda skillnaden mellan olika bitdjup när kodningen realiserats med förnuftiga ditheringar (och kanske har stirrat sig blind på reklambroschyrernas trappstegsformade musiksignalen och HiFi-tidskrifternas och irrlärospridarnas (t ex Linn, ja*) påståenden) kan läsa artikeln jag skrev i MoLt om PCM, jag tror det var kanske 1991?
Fysiken följer dock samma lagar nu, 17 år senare.
Vh, iö
- - - - -
*Fast jag tror inte att de sprider sina lögner längre. De gjorde det dock långt efter det att du lancerat sin första CD-spelare.
Hur kan det komma sig att de som ni påstår spridit irrläror när det gäller digitala signalkällor samtidigt framställer d:o på state-fo-the-art nivå? Det kan möjligen inte vara så att de i och med att de såg begränsningarna också såg sig ha incitament att åtgärda dom. Det är ju som bekant svårt att åtgärda problem man inte ser.
prolinn skrev:När det gäller Linn och irrläror så tror jag ni (kanske inte IÖ?) förknippar åsikter med Linn som inte alls härstammar från dom, men det gör väl retoriken en aning enklare. Jag tror debatten skulle vara trevligare om ni kunde sluta leta väderkvarnar.
prolinn skrev:När det gäller LTS så tyckte jag just åren då många vaknade upp och insåg att det kunde vara hälsosamt att evaluera hifi-utrustning mot bakgrund av hur de förmådde återskapa musik var mer givande än tiden då mätningar och att lyssna på tågljud och andra oljud förhäxade många medlemmar. Men, det är ju jag det. Vem är jag att hävda att hifi skall vara bra på att förmedla musik. Det är ju bara en aspekt.
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?
prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
gärna stöd för variabel/olika bit-rate och upplösning för olika behov
Bill50x skrev:prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt?
Inte konstigare än att precis allting i ett rum påverkar. Skåp med glasdörrar, heltäckningsmatta istället för marmorgolv, kala väggar eller fullt med bokhyllor... Och precis som med allt annat, somligt påverkar mer än annat.
Men om man ska trimma in sin anläggning så tror jag man gör sig själv en otjänst om man börjar med att bära ut sin klocka. Risken är då att man jobbar för länge, får för lite sömn och nästa dag låter anläggningen skräp hur du än bär dig åt...
/ B
Kaffekoppen skrev:prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Det tycker jag inte känns särskillt nödvändigt.
prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.
prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
prolinn skrev:Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
prolinn skrev:Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt.
prolinn skrev:Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet.
prolinn skrev:Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
prolinn skrev:Borde inte CD-systemet uppfylla ungefär följande minimikrav:
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Ett PCM system konstruerat runt dessa grundkrav tror jag inte skulle behöva utstå alls den kritik som CD-systemet gjort.
petersteindl skrev:prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
Har linn förkunnat att högtalare måste stå på spikfötter? Vad jag känner till så har de uttryckt åsikten att man kan konstruera högtalare för att stå uppställda med spikfötter mot underlaget och att det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
Armbandsur och andra resonanta prylar påverkar akustiken och därmed återgivningen. Är det konstigt? Är det inte lite lustigt om ni med er kontrollerade akustik inte noterat detta faktum medan andra med ur er synvinkel troligen usel rumsakustik noterat dessa effekter empiriskt?
Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Linn undersökte PCM-problematiken redan tidigt under 80-talet. Att de inte trodde att digitalt inspelad musik skulle fortleva är befängt. Jag kommer faktiskt ihåg en intervju med Linns chef där han trodde att musik i framtiden skulle lagras på små kort där avspelningen skedde utan rörliga delar. Detta var någon gång i mitten-slutet på 80-talet. Det jag kommer ihåg var att de uttryckte att CD-systemet som sådant var undermåligt. Skulle man designa systemet på det sätt som det gjordes då om man gjorde det idag? Nej, med all säkerhet inte. Var det då bristfälligt då? Om det är bristfälligt nu så kan man nog medge att någon som kritiserade systemet då faktiskt hade rätt.
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.
Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden![]()
Väl mött
Peter Steindl
IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.
sportbilsentusiasten skrev:
Tycker dock vi ska fokusera på dagens läge!
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?
prolinn skrev:petersteindl skrev:prolinn skrev:En drös med dravel som jag förvisso känner igen, men inte som kommande från Linn. Det har säkert funnits mer eller mindre initierade människor varav några som tyckt att Linn gjort bra hifi och som hasplat ur sig osakligheter, men det gör inte att det behöver vara åsikter som kommer från Linn.
>60 kHz samplingstakt
>=18 bitars upplösning
Sorry prolinn, du har helt fel i samtliga dina påståenden i detta inlägg, även angående kravet på spikfötter som var ett absolut måste med de premisser som Linn ställde upp. Som jag vid flertal tillfällen redan sagt, jag hade Linn agenturen ett tag. Det var mellan Glotta och High Fidelity. Jag var uppe i Glasgow och jag hade kontakt med både Ivor tiefenbrun och deras exportchef Charlie Brennan. Jag är ganska väl insatt i deras jargong och vad som då sades.
Jag kommer möjligtvis i mån av tid att reda ut begreppen, fast det blir i Peter Steindl?-tråden![]()
Väl mött
Peter Steindl
Skall bli kul. Vilken tidsepok är det vi pratar om då?
Om allt jag skrev var fel så gäller alltså följande:
Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?
Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?
Linn har sagt att tändsticksplån är bäst för att rengöra PU-nålar?
Linn undersökte inte PCM-problematiken under 80-talet?
CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?
Jag menar om man påstår att någon har helt fel i sina påståenden så får man också bemöda sig om att vederlägga påståendet.
prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Jax skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Tycker dock vi ska fokusera på dagens läge!
Är det något mer än source first o spikes som IDAG ses som fel approach av faktiskt.se anhängare?
Tunedem anser jag.
Vad du menar med "faktiskt.se anhängare" vet jag inte, vi är nog trots allt individer här.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - det du skriver om hur CD-systemet borde ha varit är ju bara irrbloss för att ta uppmärksamheten ifrån de pinsamheter om digitalisering av en ljudsignal som Linn defacto hävt ur sig.
Jag undrar om det inte är precis tvärs om, alltså att denna diskussion kommit upp för att Linn, precis som flera här också skriver, tillverkar utomordentligt konkurrenskraftiga apparater, vilket är tydligen är betydligt svårare att hantera än att falla tillbaka på 20-30 år gamla oöverlagda uttalanden och rykten.
IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,
som ju specifikt efterlyste exempel! Ni är kanske kompisar, eller?
MP skrev:prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Sitter här med HiFi&Musik Nr 1 1984 framför mig. På sidorna 32-33 finns en artikel skriven av Göran Rudling och Stefan Mether, dåvarande innehavare av butiken High Fidelity i Stockholm.
Citat:
"Gör rent nålen. När du spelar skivor bränner skräp fast på nålen. Skräpet slipas bort om du stryker nålen med ett slätt tändsticksplån. Stryk i samma riktning som skivan roterar. Se bild 7. Stryk 4-6 ggr."
Bild 7 visar en Linniot sittandes med en ask märkt "Långa stickor" och håller i en tonarm/pickup.
Kan vi få en kommentar av Linnprofeten prolinn?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Då måste du ju få exempel. Och förstås sportbilsentusiasten,
som ju specifikt efterlyste exempel! Ni är kanske kompisar, eller?
Ett onödig försök till tjuvnyp IO.![]()
Jag bemödar mig att debatera sakligt och som du ser av mina inlägg vill fokusera på dagens läge.
Kan försäkra att jag inte har samverkat på något sätt med prolinn i denna eller annan fråga. Vet inte vem det är bakom hans/hennes NIC.
Jag tycker det bara är intressant att höra/förstå andras&nya infallsvinklar. Så min frågor om hur andra ser på saken är uppriktigt nyfikna.
IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.
MP skrev:IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.
Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på.![]()
Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället.
prolinn skrev:Det går inte att konstruera högtalare som låter bättre stående på spikfötter än på andra sätt?
prolinn skrev:Armbandsur och andra resonanta grejer påverkar inte ljudåtergivning?
prolinn skrev:CD-systemet är tillräckligt bra för att vara helt transparent?
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)
Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Om jag försöker vara en smula logisk.....De flesta här inne är väl tämligen överens om att ingen länk i återgivningskedjan kan förbättra en signal. Detta gäller kablar såväl som förstärkare, högtalare o.s.v. Borde det då inte vara av allra högsta vikt att ursprungssignalen såsom den lämnar cd-spelare eller vinylsvarven är av så hög kvalitet som möjligt??? Om så är fallet så borde man väl lägga rätt så mkt krut (pengar och omsorg) för att välja den bäst lämpade spelaren. (Bra prestanda är dock inte alltid en direkt funktion av priset)
Visst; rummets inverkan är enligt mig den största enskilda faktorn i ekvationen MEN source first-förespråkarna kan väl inte avfärdas så lätt som motståndarna försöker göra. Självklart är utsignalen av en extremt hög betydelse för slutresultatet. Inget rum kan förbättra en kass utsignal, eller?
Rydberg skrev:LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.
Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby
IngOehman skrev:MP skrev:IngOehman skrev:Bra formulering, så jag lånade den. Hoppas det är okej.
Du lånade även Rappakalja från mig, vilket jag trodde att jag hade ensamrätt på.![]()
Du kan använda Gallimatias när du kommenterar Linn-dravlet i fortsättningen istället.
Om man skall vara noga så slog jag dig med drygt 900 dagar när det gäller användande av ordet rappakajla här på faktiskt.
I verkliga livet har jag väl användt det i långt över 40 år i varje fall.
Jag tror den som skrev det först på faktiskt.se var Isidor.
Vh, iö
petersteindl skrev:Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Hej Floydär du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.
Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridigaDet är en av logikens grundpelare.
Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk![]()
Väl mött
PS
IngOehman skrev:En minut.
Kom att tänka på att den där feltanken om source first, kanske är orsakad av att folk istället för att tänka just logiskt, tänker i "paralleller"?
Det kan man bara göra om man förstår ämnet tillräckligt bra för att kunna veta vilka paralleller som är relevanta - och när man gör det så behöver man dem ju inte!
Det kan man omformulera som att paralleller kan bara de som förstår använda - för att hjälpa andra att förstå, men den som använder den för att skapa en tumregel åt sig själv, gör sin en otjänst.
Det finns ju gott om fall där först är särdeles viktigt, och då kan det vara lätt att tro att det finns någon speciell lag som säger att det alltid måste vara så.
Jag tänker på t ex matlagning. Att råvarorna är väldigt viktigt är ju sant, men ändå är det ju hela tiden en gradfråga vilket som är mera viktigt än något annat.
Bensinen är viktig, men är de viktigare än motorn? Hur utvärderar man den enas vikt utan den andra?
Visst är råvarorna viktiga, men är de viktigare än kocken? Det beror på:
1. Vad som skall lagas,
2. Hur dåliga de mindre än perfekta råvarorna är, jämfört med de bättre,
3. Hur dålig den mindre än perfekta kocken är, jämfört med den bättre.
Slutsatsen är att det viktigaste alltid är att förbättra den svagaste länken. Och den kan finnas var som helst i kedjan, inklusiven någon j-a praktikant som häller salt på allting, trots att det redan var perfekt kryddat, eller den där förkylningen som gör att gästen ändå inte kan uppskatta maten...
Vh, iö
Nattlorden skrev:Vad har du för belägg för att säga att det blir 2 kvar och inte fortsatt 5.... eller 3½ ?
Floyd skrev:Jag tror att en dålig signal försämras, av t.ex. en dålig förstärkare, i samma omfattning som en bra signal.
Eller anser du att en förstärkare kan diskriminera en bra signal och på något kommunistiskt sätt jämna ut skillnaden mellan en bra och EN dålig insignal?
Floyd skrev:Nattlorden skrev:Vad har du för belägg för att säga att det blir 2 kvar och inte fortsatt 5.... eller 3½ ?
Jag tror att en dålig signal försämras, av t.ex. en dålig förstärkare, i samma omfattning som en bra signal.
Eller anser du att en förstärkare kan diskriminera en bra signal och på något kommunistiskt sätt jämna ut skillnaden mellan en bra och EN dålig insignal?
sportbilsentusiasten skrev:Har verkligen Ivor sagt allt detta?
O när var det?
Han kan väl inte mena allt fortfarande eller...?
Mitt intryck är att han ville väcka uppmärksamhet/debatt för att "placera Linn på kartan".
Smart om du frågar mig. All publicitet är bra, tex denna på faktiskt.se.
Produktplacering![]()
Detta gör alla företag mer eller mindre.
guldfisk skrev:Orsaken till att source first i sin vanligaste bemärkelse (CD-spelaren) är ointressant i mina ögon (och uppenbarligen många andras) är ju att de flesta spelare är så välkonstruerade att de fel de bidrar med är marginella. Alla ligger så att säga i spannet 9,9-10 med det föreslagna måttet.
Floyd skrev:petersteindl skrev:Floyd skrev:Intressant diskussion. Jag känner för att backa bandet en smula, till den punkt när man började snudda vid source-first diskussionen. Det är liksom en liiiiiiten detalj jag inte tycks förstå här....
Hej Floydär du medveten om att du med ditt inlägg har avfärdad "source first" hypotesen som Falsk för enligt den är rummet den minst påverkande länken i kedjan eftersom den är sist i kedjan. Om det är så att rummet skulle påverka minst så är i så fall ditt påstående (hypotes) Falskt.
Båda hypoteserna kan inte gälla samtidigt eftersom de är motstridigaDet är en av logikens grundpelare.
Den där liiiiiilla detaljen är inte så liten om man vill vara en smula logisk![]()
Väl mött
PS
Well....andemeningen i mitt resonemang var väl att jag tycker att man inte per automatik kan avfärda source first på det sätt som nu sker. Jag kan se en viss logik i source first-tänkandet, även om jag inte helt delar åsikten. Om du har en signal som man för enkelhetens skull ger ett "kvalitetsbetyg": 10 och har fel i den efterföljande kedjan som drar bort -5 innan det når rummet så är ju iaf 5 kvar. Om signalen hade varit 7 så hade ju bara 2 återstått. Kanske ett lite väl banalt resonemang, men det bjuder jag på.
I slutändan anser jag rummet trots allt är den enskilt största faktorn (vilket jag också skrev) Ett dålig rum totalförintar allt välljud, men ett fullständigt optimalt rum kan inte rädda en dålig signal.
Meningen med det förra inlägget var inte att övergå till source first-tänkandet helt och hållet, utan mer ge uttryck för att jag kan se en viss logik i delar av tänkandet.
MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:Har verkligen Ivor sagt allt detta?
O när var det?
Han kan väl inte mena allt fortfarande eller...?
Mitt intryck är att han ville väcka uppmärksamhet/debatt för att "placera Linn på kartan".
Smart om du frågar mig. All publicitet är bra, tex denna på faktiskt.se.
Produktplacering![]()
Detta gör alla företag mer eller mindre.
När fakta och logiska resonemang tas fram så försöker du byta fokus och prata om publicitet, produktplacering o. dyl. Är det ens värt mödan att diskutera med Linnioter? Annat än att få sig ett gott skratt, dvs.
Tycker du att Linn är ett seriöst företag när de vilseleder sina kunder så grundligt?
sportbilsentusiasten skrev:Vadå byta fokus, svarade ju bara på ett inlägg?
sportbilsentusiasten skrev:Angående fakta, så ser jag inte mycket i ditt mail om det
petersteindl skrev:
Jag hoppas att principen framgår.
PS
MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vadå byta fokus, svarade ju bara på ett inlägg?
Vi diskuterade några Linn-dogmer, och du börjar fabulera om PR, youtube-intervjuer med Ivor Teufelbrunn och Formel 1. Det kallar jag att byta fokus!sportbilsentusiasten skrev:Angående fakta, så ser jag inte mycket i ditt mail om det
Vilket mail???
Om du kollar lite längre upp i tråden så redogör jag för en tidningsartikel skriven av svenska Linn-profiler och som bevisar ett påstående som prolinn ifrågasatte om det verkligen kom från Linn-lägret. Kan det bli mer faktabaserat än så?
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
PS
Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna![]()
(allt för att få de resultat man vill ha..)
Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?
Dvs man får jämföra o köpa det man själv bedömer ger önskad effekt.
Om ni går in på diverse Linnforum o kollar på de som planerar att uppgradera (samt hur Linnisternas system ser ut) så är det INTE övervägande fruktakt bra källa kopplat till skithögtalare.
Nej, Det ser ut som för de flesta HIFIentusiaster. Olika fokus/smak.
petersteindl skrev:... Alla Linnpryttlar förpassades till skrotcontainer i grovsoprum där dom passade bäst. Det var där dom hörde hemma liksom.
Är det sånt ni köper nuförtiden? Jaja, var och en gör som en vill för det är väl det du skriver i ditt inlägg och Linnpryttlarna kanske är bättre idag än vad de var på 80-talet men det återstår att bevisas. Är dom prisvärda? Låter Linnhögtalarna jättebra?Låter det nuförtiden bra på Linndemo med Linnhögtalare?
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
PS
Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna![]()
Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?
Dvs man får jämföra o köpa det man själv bedömer ger önskad effekt.
Om ni går in på diverse Linnforum o kollar på de som planerar att uppgradera (samt hur Linnisternas system ser ut) så är det INTE övervägande fruktakt bra källa kopplat till skithögtalare.
Nej, Det ser ut som för de flesta HIFIentusiaster. Olika fokus/smak.
På 80 talet var detta strängeligen förbjudet
Va? Jo, sportbilsentusiasten, det var inte tillåtet att ens dema dyrare Linn produkter innan de billigaste Linnpryttlarna hade demats. Det var enligt avtal strängeligen förbjudet och därmed ett avtalsbrott förenat med vitesstraff och naturligtvis upphörde samarbetsavtalet mellan Linn och återförsäljaren direkt. Först när konsumenten accepterade det Ivorska resonemanget samt hörde exakt det som enligt Linnförsäljaren skulle höras och när kunden också snappade alla Ivorska påbud och värderingar så var det tillåtet att dema lite dyrare Linnpryttlar för den hugade nyomvände. Hans öron var då öppnade och nu kunde man hälla i vad som helst i hans hjärna. Då först kunde det bli lyxlinndemo enligt samma värderingar och principer som vid tidigare basiklinndemo. Att dema högtalare utan att skruva ner skruvar i golvet så att spajksen tog ordentligt i skruvskallarna i parkettgolvet var inte att tänka på. Det var ett tvång. Det fanns små kurser som de auktoriserade handlarna fick lära sig den Ivorska filosofin i. I svensk domstol dög den dock inte.
Om en konsument gick in i en Linnbutik med en halv mille på spenderfickan för att tjacka Linnvärstingarna så var han tvungen att först lyssna på Linnsmåttingarna och anamma hela Linnfilosofin innan han kunde slussas upp till de högre Linnsfärerna.
Idag kränger man grejjerna troligtvis nästan hur som helst. Det finns nog ingen som riskerar att losa en bra affär på 500 lopper, men annat var de i mitten på 80-talet.
Vad hände om kunden direkt ville gå på Linnvärstingpryttlarna? Ja, han blev förpassad ut i mörkret där de olycksaliga hiffidemonerna härskaded v s alla AntiLinnare.
Det var bara att gilla läget liksom. Tråkig historia,men så kan det gå. Vid ett tillfälle försökte Linngossarna sig på detta spektakel på NK
Jag var tillsammans med NK:s hifiavdelningsansvarige som hade blivit överkörd av inköpschefen samtidigt som Linngossarna flitigt skruvade i parkettgolvet i lyssningsrummet däruppe på avdelningen. Vi stod gömda utanför rummet och diskuterade på vilket sätt som Linnpryttlarna skulle kastas ut efter det att spektaklet hade fullbordats och fått tummen ned, för annat var inte väntat eftersom Linnpryttlarna helt enkelt var för dåliga. Tja, det blev i alla fall stämningar i domstol hit och dit och Linngossarna förlorade med buller å brak
Sicken blamage. Det var bara att hosta upp stålarna och pröjsa skadestånd för nytt golv. Alla Linnpryttlar förpassades till skrotcontainer i grovsoprum där dom passade bäst. Det var där dom hörde hemma liksom.
Är det sånt ni köper nuförtiden? Jaja, var och en gör som en vill för det är väl det du skriver i ditt inlägg och Linnpryttlarna kanske är bättre idag än vad de var på 80-talet men det återstår att bevisas. Är dom prisvärda? Låter Linnhögtalarna jättebra?Låter det nuförtiden bra på Linndemo med Linnhögtalare?
Väl mött
Peter Steindl
Slutsats 2: Vid taktförvirring är det svårare att stampa takten till musiken.
prolinn skrev:Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende. Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.
prolinn skrev:Det var värst vad Linn och deras representanter tydligen snackat goja när det begav sig. Jag var inte med i matchen riktigt så tidigt så det gick mig lyckligtvis förbi.
Ursäkta att jag misstrodde de antydningar ni gjorde!
Icke desto mindre så har det visat sig att Linn tydligen mot dåtida bättre vetande lyckats ta sig ur sin ignoransgrop och till branchens absoluta framkant. Det är inte bara vi tundem-galningar som tycker så. Hela Klimax-serien är förvisso inte billig, men det är få produkter som matchar dess prestanda oavsett pris. De billigare produkterna är också bra i sina respektive prisklasser, men billigare medför givetvis också kompromisser.
Angående source first hypotesen så bör man nog inse att olika delar av kedjan kan påverka signalen bara på vissa specifika sätt. Till exempel rummet kan, om det inte är mysko beskaffat, inte påverka mycket annat än på linjära sätt. I högtalarna är också samtliga resultat helt beroende av tillförd insignal även om de kan bidra synnerlig otrevligt ändå. Förstärkare är lite trickigare i den meningen att man skall producera en utsignal baserat på en stark insignal som helt saknar och faktiskt bör sakna relation till insignalen med hjälp av en svag insignal (musiksignalen). Återkoppling gör förvisso att detta kan göras ganska bra, men i grunden är problemet långt ifrån trivialt. Saken är givetvis etter värre när det gäller signalkällan där det är svårt att minska återverkningarna av den starka signalen (skivtallrikens rotation respektive samplingsklockan) på utsignalen på samma sätt som man kan i en förstärkare eftersom man inte har tillgång till insignalen på rätt form.
Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende. Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
PS
sportbilsentusiasten skrev:(allt för att få de resultat man vill ha..)
sportbilsentusiasten skrev:Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?
prolinn skrev:Det var värst vad Linn och deras representanter tydligen snackat goja när det begav sig. Jag var inte med i matchen riktigt så tidigt så det gick mig lyckligtvis förbi.
Richard:
Hade du verkligen ingen aning om hur det gick till på den tiden?
Hur gammal är du ?
Prolinn:Icke desto mindre så har det visat sig att Linn tydligen mot dåtida bättre vetande lyckats ta sig ur sin ignoransgrop och till branchens absoluta framkant. Det är inte bara vi tundem-galningar som tycker så. Hela Klimax-serien är förvisso inte billig, men det är få produkter som matchar dess prestanda oavsett pris. De billigare produkterna är också bra i sina respektive prisklasser, men billigare medför givetvis också kompromisser.
Richard:
Varför skulle "billigare " innebära kompromisser ? Menar du att linns billigaste nätverkspelare för tolv tusen kronor skulle vara en kompromiss ? Andra tillverkar ju spelare som kan återge musiken nästan ofärgat för en bråkdel av det priset. Du menar alltså på fullt allvar att företagets dyraste nätverkspelare är oerhört mycket bättre än deras billigaste ? Så mycket bättre att ett prispåslag på 100000:- är berättigat ?
Jag finner det ytterligt märkligt att så fort en ny serie släpps från företaget så är den, utan undantag, "oändligt" mycket bättre och "mera musikalisk" än den förra generationen apparater. Hur går det ihop ?
Detta, sammantaget med stora mätmässiga tillkortakommanden i både slutsteg och högtaleri- även nya modeller uppenbarligen, får mig att fundera.
Ett format ljud. Ett ljud som är medvetet färgat för att behaga konsumenten ? Javisst- och linn är förvisso inte ensamma om denna "formning". De flesta highend företag använder färgningar som ett försäljningsargument.
Är man medveten om att man köper ett medvetet färgat ljud, så, fine.
Det är då man diskuterar begreppet " high fidelity"- hög trohet mot musikoriginalet i samma andetag som man diskuterar grova färgningar, ehuru behagliga för många konsumenter- dvs. blandar ihop dessa begrepp som felet infinner sig.
High fidelity kräver apparater som återger noggrant. Apparater som har få tillkortakommanden - gärna F/E testade med gott resultat.
Prolinn:Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende.
Varför tror du det är på det sättet ? Source first är en felaktig dogm som grundar sig på tankesättet att apparaterna innehar intelligens, eller " musikalitet ". Apparaterna återger bara, mer eller mindre bra, är varken intelligenta eller kan tolka musiken. Utsignalen blir alltid sämre än insignalen. Bättre än fullt genomsläpp blir det ju inte.Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.
-Martin- skrev:Rydberg skrev:LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.
Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby
Hej!
Jag tolkar ditt inlägg som att du testat kablar i ett icke akustikoptimerat rum. Stämmer det?
Hälsningar
Martin
petersteindl skrev: Hej prolinnJag lovar, det gick hett till på 80-talet och de som inte var med kan ju inte veta förrän de gamle stötarna vässar pennan
![]()
majjen04 skrev:Hej! IngOehmanIngOehman skrev:prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar.)
(Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar.
Du kan ha fel om tänstiksplånet redan 1978 vart jag och mina vänner rekommenderad av petersteindl att använda tändsticksplån för rengöring av pickuper!![]()
Också Urban Greger på Esoteric Hifi i Uppsala rekommenderade metoden i slutet av -70 talet!
Det var således ett vedertaget sätt att hantera pickuper på denna tid och brukas än idag av många. Det skall dock vara ett slätt plån ej det nya "prickiga".
Mvh
Majjen
KarlXII skrev:Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.
Vad är det man försöker avlägsna från nålen egentligen?
Damm?
Fett?
....vinyl?
Laila skrev:KarlXII skrev:Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.
Damm?
Fett?
....vinyl?
På Götebörska : fråga meaj..... ?
KarlXII skrev:Laila skrev:KarlXII skrev:Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.
Damm?
Fett?
....vinyl?
På Götebörska : fråga meaj..... ?
Okej!
Va e de la du försööker få bott?
Laila skrev:Har kört med metoden att rengöra pickupnålen med det gröna
"sand/slip-pappret" i drygt 20 år utan för mig uppenbara problem.
Har dock ej haft tillgång till ett "steromirkoskop".
Varför avråder du från metoden ?
subjektivisten skrev:Laila skrev:Har kört med metoden att rengöra pickupnålen med det gröna
"sand/slip-pappret" i drygt 20 år utan för mig uppenbara problem.
Har dock ej haft tillgång till ett "steromirkoskop".
Varför avråder du från metoden ?
Intressant. Hur ofta rengör du pickupen då och hur ofta byter du pickup?
majjen04 skrev:Hej! IngOehman
"---Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar."
Du kan ha fel om tänstiksplånet redan 1978 vart jag och mina vänner rekommenderad av petersteindl att använda tändsticksplån för rengöring av pickuper!![]()
Också Urban Greger på Esoteric Hifi i Uppsala rekommenderade metoden i slutet av -70 talet!
Det var således ett vedertaget sätt att hantera pickuper på denna tid och brukas än idag av många. Det skall dock vara ett slätt plån ej det nya "prickiga".
Mvh
Majjen
Laila skrev:Var det månne en Audio-Technica pryl ?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:(allt för att få de resultat man vill ha..)
Det är väl utmärkt, så länge man inte VILL bedra sig själv.
Jag vet inte vilket "resultat" du känner att du vill ha, men jag förmodar att du liksom alla andra förnuftiga människor vill skaffa dig en så god återgivning som möjligt? Vad är då poängen med att blanda korten falskt för sig sjäv med avsikt att få ett pseudobevis för en hierarki som bara sätter käppar i hjulen för den egna ambitionen? Vad har DU för glädje av att syssla med självbedrägeri?
Den enda som har något intresse av något sådant är väl någon som ser ett egenvärde i att försvara en dogm för att slippa prestigeförlusten av att ha gjort det tidigare? T ex dogmens upphovsman.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Hej prolinnJag lovar, det gick hett till på 80-talet och de som inte var med kan ju inte veta förrän de gamle stötarna vässar pennan
![]()
Kul NK-historia.
Kan man få fler detaljer eller andra anekdoter.
Ja menar om inköpschefen var med på noterna, VAD vad det stämningen syftade på?
Sa Ivor vad syftet med den hårt uppstyrda demoprocessen var?
Givetvis sälja mer men utöver det...(finns ju flera olika metoder att dema grejjer)
Ska kunder känna igen sig...skapa en image...
Har handlat Linn grejjer sedan -86 men har inget minne av att det var så uppstyrt. Kanske var extremare i Stockholm.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:(allt för att få de resultat man vill ha..)
Jag vet inte vilket "resultat" du känner att du vill ha, men jag förmodar att du liksom alla andra förnuftiga människor vill skaffa dig en så god återgivning som möjligt? Vad är då poängen med att blanda korten falskt för sig sjäv med avsikt att få ett pseudobevis för en hierarki som bara sätter käppar i hjulen för den egna ambitionen? Vad har DU för glädje av att syssla med självbedrägeri?
Den enda som har något intresse av något sådant är väl någon som ser ett egenvärde i att försvara en dogm för att slippa prestigeförlusten av att ha gjort det tidigare? T ex dogmens upphovsman.
Jag vill inte få något speciellt resultat alls, jag skrev ju att jag inte tror på dylika beräkningar.
Du argumenterar såsom jag tycker.
Dvs risken är att vissa petar in siffror för att gagna sin egen ståndpunkt - inte bra.
Vi är överens om det mesta, dock inte angående source first och tune dem.
Varför väcker dessa principer så mycket känslor?
Är inte intresserad att påverka andra. Som med de flesta andra saker, man får själv hitta det som passar en själv o ha överseende med andra som tycker annorlunda.
IngOehman skrev:Jag kan ju inte varken bekräfta eller förneka det som Peter säger härovan,
men jag kan berätta att JAG i varje fall aldrig hört honom göra reklam för
plån-metoden, dock avråda å det bestämdaste från den (under den andra
halvan av 80-talet).
Så jag blev rätt förvånad över det som Majjen skrev.
Kan han missminna sig om vem eller vilka det var, eller när det hände?Laila skrev:Var det månne en Audio-Technica pryl ?
Ingen anting.
Den är svart och sedd uppifrån lite triangelformad liksom med runda hörn,
och kudden på ett av hörnen under en genomskinlig men kanske aningen
rökfärgad plastkåpa.
Bzzzzzz..., säger den
IngOehman skrev:Jag tror faktiskt att jag tillsammans med just Peter Steindl (då Peter
Bremen) på 80-talet gjorde en jämförelse mellan rengöring med den
där slip-metoden, och rengöring med en sk ultraljudskudde-makapär
(som i verkligheten vibrerade tonfrekvens, alltså hörbart).
Resultatet analyserades i mitt mikroskop...
Den där vibrerande lilla kudden (som inte tycks slita det allra minsta
på pickupnålen) fick både slipmetoden att skämmas, och pickupnålen
att glänsa som den lilla diamant den är, av sin renhet!
Men jag kan minnas fel med avseende på sällskapet... Visst det väl
du som var med under den där testen jag gjorde Peter? Eller rättare
sagt vi gjorde den tillsammans, här hos mig.
Vh, iö
Laila skrev:IngOehman skrev:Jag kan ju inte varken bekräfta eller förneka det som Peter säger härovan,
men jag kan berätta att JAG i varje fall aldrig hört honom göra reklam för
plån-metoden, dock avråda å det bestämdaste från den (under den andra
halvan av 80-talet).
Så jag blev rätt förvånad över det som Majjen skrev.
Kan han missminna sig om vem eller vilka det var, eller när det hände?Laila skrev:Var det månne en Audio-Technica pryl ?
Ingen anting.
Den är svart och sedd uppifrån lite triangelformad liksom med runda hörn,
och kudden på ett av hörnen under en genomskinlig men kanske aningen
rökfärgad plastkåpa.
Bzzzzzz..., säger den
Lycko du !Själv så får jag välan fortsätta med mitt gröna papper
i brist på bättre / annat ?
Nån som har ett bättre förslag ?
IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
fortsätta med de där "metoderna", eller vilka andra påfund som helst
som någon dåre diktat ihop.
IngOehman skrev:Jag är dock intresserad av att nå speciella resultat - nämligen en hög-
klassig ljudåtergivning!![]()
![]()
IngOehman skrev:Att du lurar dig själv tycker jag inte gör så mycket, men att du aktivt
bidrar till att sprida dogmerna/irrlärorna till andra är för bedrövligt.
Är inte intresserad att påverka andra. Som med de flesta andra saker, man får själv hitta det som passar en själv o ha överseende med andra som tycker annorlunda.
lennartj skrev:IÖ,
den triangelformade nålrengöraren såldes under Goldrings namn, det måste vara den Peter refererar till ovan.
Jag använder min efter var tionde skivsida ungefär (har skivtvätt).
Tur att den fortfarande fungerar, för jag har inte sett någon motsvarande nytillverkad produkt.
På 1980-talet fanns det en långsmal nålrengörare med motsvarande funktion från Audio Technica, men den drevs av ett eller två 1,5 V batterier och ansågs sämre än Goldrings med 9V, om jag inte minns fel.
Vad använder nytillkomna vinylentusiaster?
Edit: - vad snabba ni är![]()
![]()
Laila skrev:Tja, iö säger ju att han kan identifiera en OM-40 i vilken
skivspelar/arm- kombination som helst ?
petersteindl skrev:Det kommer mer anektoder så småningom i Peter Steindl?-tråden, men förvänta dig inga detaljer vad gäller bråket mellan High Fidelity och NK.
Linngrabbarna kanske överskred deras överrenskommelse som inköpdchefen på NK gick med på![]()
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
IO, nu tycker jag du vinklar det.
Den metoden jag talade om var ju Peters % metod där han angav % för varje komponent! Läs vad jag skrev.
Om du vill kalla den dåraktig upp till dig![]()
sportbilsentusiasten skrev:Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Att du lurar dig själv tycker jag inte gör så mycket, men att du aktivt
Och var gör jag det?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
Den metoden jag talade om var ju Peters % metod där han angav % för varje komponent! Läs vad jag skrev.
Om du vill kalla den dåraktig upp till dig
IngOehman skrev:Jag är dock intresserad av att nå speciella resultat - nämligen en hög-
klassig ljudåtergivning!![]()
![]()
Bra då är vi två.
IngOehman skrev:Att du lurar dig själv tycker jag inte gör så mycket, men att du aktivt
Och var gör jag det?
Jag skrev ju nyssÄr inte intresserad att påverka andra. Som med de flesta andra saker, man får själv hitta det som passar en själv o ha överseende med andra som tycker annorlunda.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det kommer mer anektoder så småningom i Peter Steindl?-tråden, men förvänta dig inga detaljer vad gäller bråket mellan High Fidelity och NK.
Linngrabbarna kanske överskred deras överrenskommelse som inköpdchefen på NK gick med på![]()
WOW du menar den med 28 sidor va?
IngOehman skrev:Laila skrev:Tja, iö säger ju att han kan identifiera en OM-40 i vilken
skivspelar/arm- kombination som helst ?
Javisst, jag vet precis hur den ser ut.
Vh, iö
- - - - -
PS. Skämt åsido, jag har aldrig skrivit något som ens liknar det ovanstå-
ende påståendet från Laila.
Jag har skrivit att man kan höra hur en pickup låter i nästan vilka skiv-
spelar/tonarmskombinationer som helst (som har rimligt passande
parametrar för att passa pickupen, och inte minst - som är korrekt in-
justerade). Jag har även reserverat mig att man kan trolla bort många
av skillnaderna mellan olika pickuper genom att leka med deras elek-
triska belastning.
Nu märker jag att jag måste förtydliga innebörden av det jag skrivit
också, eftersom människor försöker tolka in saker som inte alls täcks in
av det jag skrivit.![]()
Att man hör hur en pickup låter är inte alls synnymt med att man kan
identifiera den bland andra pickuper (även om man hör precis hur de
låter också).
Den kommer ju att låta precis likadant som en annan pickup - som låter
precis likadant! (Duh...)
Det vill säga - om de går att identifiera eller inte beror på massor av
saker, inklusiva yttre omständigheter (även programmaterialet).
Exempelvis behöver ju de pickuperna som man skall indentifiera vara
tillräckligt olika varandra för att de skall gå att skilja åt (det är de flesta),
men sedan måste ju den anläggning man lyssnar med vara tillräckligt
bra också. (Kom ihåg att vi talar om en vanlig svårt sugande lyssna-
och-tyck-test.)
Så - att identifiera olika pickuper (skilja dem från varandra) är ju inte
alls som att göra en F/E-lyssning, utan det är både en lyssna-och-tyck-
situation, men dessutom troligen en A/B-lyssning (och sådana dumheter
avråder jag från i alla sammanhang, hoppas jag att alla vet).
Så man är oerhört lätt påverkbar av resten av anläggningen, som ju i
förekommade fall (till skillnad från skivspelare och arm) ofta har liknande
karaktärer som pickupen. Speciellt högtalare och pickuper kan uppvisa
förväxlingsbara karaktärer.
Kort sagt: Även om jag identifierat både pickuper och ett antal mikro-
foner som använts vid inspelningar (Morello testade mig med det, för
några år sedan, och jag identifierade alla mina favorimikrofoner - trots
ett för mig okänt programmaterial (trummande på för mig okända instru-
ment) och en annan anläggning än den som jag inte är van att lyssna i),
så skulle det inte falla mig in att komma med några som helst utfästelser
om sådan förmåga!
Det jag kan lova är att jag kan uttala mig om en pickups egenskaper,
om jag får leka lite med den och lyssna på hur den spelar några för mig
kända inspelningar - i en rimligt bra spelar-/armkombination, i en i övrigt
för mig känd anläggning - läs, min egen.
Det är vad man kan utläsa ur det jag skrivit - att man kan höra hur en
pickup låter, tämligen oberoende av arm och spelare, förutsatt att fram-
förallt armen passar rimligt väl (med avseende på övertransformerad
massa) till pickupen, och allt är rätt justerat. De hörbara egenskaper
som skivspelare och arm bidrar med, är nästan alltid lätt skiljbara från
pickupens. Detsamma kan inte sägas om den elektriska belastningen
på pickupen, som till stor del ändrar pickupens egenskaper.
Att man hör hur en pickup låter betyder inte att man vet vilken det är.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det kommer mer anektoder så småningom i Peter Steindl?-tråden, men förvänta dig inga detaljer vad gäller bråket mellan High Fidelity och NK.
WOW du menar den med 28 sidor va?
Jag vet inte om det var 28 sidor, vet du? Du verkar ju veta. Berätta![]()
Väl mött
PS
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev: Oj, jag vill påpeka att det inte är själva % -satsen i sig som är det viktiga att förstå i det jag skrev, utan det är t.ex. att om alla apparater skulle ha samma % -sats så spelar det ingen roll vilken apparat man byter ut i kedjan men enligt first source filosofin så är det den första apparaten i kedjan som oavsett % -satsernas inbördes fördelning alltid skall bytas ut för bäst resultat.
Det går att applicera det jag skrev på vilken anläggning som helst. Om det är så att du finner att din front source har lägst % -sats så är det just där som insatsen för förbättring lönar sig bäst, men jag betvivlar att det är så i praktiken.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
Ånej, försök inte.
Det jag syftade på var ditt:sportbilsentusiasten skrev:Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna
Jag talade om vilka resultat DU vill ha, när du värderar de olika komponenternas betydelse. Om du vill styra resultatet till att stämma med den dogm som du trodde på tidigare (source first) genom att "hitta på" värden för apparaternas betydelse, istället för att försöka hjälpa dig själv till en bättre återgivning, så har väl inte Peter någon skuld i det?
Han försökte ju bara få dig att öppna ögoen inför en förnuftigare betraktningsvinkel. (Som inte är en metod för att åstadkomma något, utan bara en medtod för att se/förstå sambanden klarare.).
sportbilsentusiasten skrev:Jag förstår principen. Det gjorde jag redan första gången Wink Givetvis ska man byta ut den komponent som gör mest prestandaskillnad. Det är vi överens om. Är ju fullständigt självklart.
Visst, klart man kan applicera principen på varje anläggning. Lika givet det.
Men det jag ville uttrycka var att istället för att fokusera på prestandaöknigen lätt hamnar i en diskussion "vilken %sats ska delarna ha?"
För mig är prestandaökningen det intresanta inte definiera %satser.
Hänger du med?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
Ånej, försök inte.
Det jag syftade på var ditt:sportbilsentusiasten skrev:Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna
Jag talade om vilka resultat DU vill ha, när du värderar de olika komponenternas betydelse. Om du vill styra resultatet till att stämma med den dogm som du trodde på tidigare (source first) genom att "hitta på" värden för apparaternas betydelse, istället för att försöka hjälpa dig själv till en bättre återgivning, så har väl inte Peter någon skuld i det?
Han försökte ju bara få dig att öppna ögoen inför en förnuftigare betraktningsvinkel. (Som inte är en metod för att åstadkomma något, utan bara en medtod för att se/förstå sambanden klarare.).
Nu läser du bibeln som fan![]()
"man" i min mening syftar ju på dem som vill tjafsa om %satser!
Jag har ju skrivit (ett antal gånger nu) att jag inte är intresserad av av just %sater... jag väljer ju efter prestanda, inte %.
Tack för att du anser att jag ha en sund distans.
Är ute efter prestanda, inte att äga något speciellt märke.
IngOehman skrev:
Det ju samma information! (Eller vad tror du att de där procentangivelserna var för något?)
Den prestandaökning i kedjan som potentiellt finns att få från en länks eventuella förändring (förbättring) är ju hur mycket som var kvar till 100% för den länken.
IngOehman skrev:
Det var hur tydligt som helst att du med "man" åsyftade vilka människor som helst och inte nödvändigtvis dig själv.
Men - det JAG skrev handlade om vilka resultat DU vill ha, och att det faktum att människor kanske vill manipulera verkligheten genom att hitta på procentsatser för att självbedrägligt förvara en gammal tokig världsbild, inte behöver vara något bekymmer för DIG - om du har som mål att skaffa dig en god musikåtergivning, och inte syssla med sådant självbedrägeri.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
Ånej, försök inte.
Han försökte ju bara få dig att öppna ögoen inför en förnuftigare betraktningsvinkel. (Som inte är en metod för att åstadkomma något, utan bara en medtod för att se/förstå sambanden klarare.)
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Att du lurar dig själv tycker jag inte gör så mycket, men att du aktivt
Och var gör jag det?
Jag har ju sett att du försvarat både tunedem och source first, men visst har du, i varje fall ijämförelse med många andra förespråkare, varit rätt sansad.
Jag tar tillbaka "bedrövligt".
Det var inte påkallat.Sorry.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan väl säga att jag tycker även proLinn skrivit en del som inte är helt tokigt. Men han har inte skrivit lika mycket som är förnuftigt och påvisar på en sund distans, som du.
Richard skrev:Därmed intet ont om Linns nuvarande produkter. Speciellt cd-spelarna är goda återgivare. Färgningarna ligger i högtalare och slutstegen ( Linn klimax-test i stereophile, kolla på nätet!) samt linn Majik slutsteget 2100, chakra ( Test i high fidelity nr. 5-2006, med mätningar ).
Kanalseparationen blandas till endast 30-35 db i ett frekvensområde vid 100 -2000 hz. Detta får cd:s att låta rätt likt vinyl, faktiskt.![]()
(Det kan hända att andra linnslutsteg påvisar bättre kanalseparation än dessa, vill jag tillägga. Några tester av andra linnsteg med mätningar finns dock ej att finna, någonstans. Det kan ju också handla om rena konstruktionsfel- konstigt bara att samma fel uppstår i två olika sorters slutsteg, kan tyckas. )
V. H. Richard.
guldfisk skrev:http://www.stereophile.com/amplificationreviews/863/index6.html
IngOehman skrev:Du skriver att jag läser det du skriver som fan läser bibeln, men det stämmer ju inte alls, eftersom jag läser precis det du skriver, som du skriver det.
Det var hur tydligt som helst att du med "man" åsyftade vilka människor som helst och inte nödvändigtvis dig själv.
m_persson79 skrev:guldfisk skrev:http://www.stereophile.com/amplificationreviews/863/index6.html
Jag tror inget negativt om Linn når prolinn.
Tror att Linn-krängaren gör som "vanligt" - alltså att inte bemöta konkreta bevis. Allt från grafer till f.d. Linn-säljare.
Luktar religion.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
PS
Ja, det får man ju hoppas!
Tanke och diskussion är alltid bättre än att slaviskt följa dogmer.
Man får hoppas att alla försöker bilda sig en uppfattning om dessa saker, baserade på vad som är relevant för dem själv, så att de kan åtgärda den sämsta länken och skaffa en bättre musikåtergivning - åt sig själv, enligt de egna drömmarna och ambitionerna och den egna upplevelsen!sportbilsentusiasten skrev:(allt för att få de resultat man vill ha..)
Den enda som har något intresse av något sådant är väl någon som ser ett egenvärde i att försvara en dogm för att slippa prestigeförlusten av att ha gjort det tidigare? T ex dogmens upphovsman.sportbilsentusiasten skrev:Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?
Den praktiska tillämpningen av den nyförvärvade kunskapen (ny om man förstått först nu) är att spola ned de där tumreglerna om "source first" i toaletten.
Det är ju där fekalier hör hemma.
Sen är man ju tvungen att koppla in den egna hjärnan, istället för att använda de där utantilläxorna i tumregelform.
Det brukar blir vädligt bra.
Vh, iö
prolinn skrev:Vad får dig att tro att dina insikter är så korrekta att du vet att source-first är nonsens? Är det inte möjligt att du missförstår innebörden?
prolinn skrev:m_persson79 skrev:guldfisk skrev:http://www.stereophile.com/amplificationreviews/863/index6.html
Jag tror inget negativt om Linn når prolinn.
Tror att Linn-krängaren gör som "vanligt" - alltså att inte bemöta konkreta bevis. Allt från grafer till f.d. Linn-säljare.
Luktar religion.
Jag kollade bara Klimax 500 eftersom Rikard inte specificerade och jag visste att jag läst test på denna. Tänkte inte på Twinnen. Sen låg överhörningen mellan 40 och 60 dB snarare än mellan 30 och 35 vilket är rätt avgörande (upp till >500 ggr mindre överhörning än vad Rikard skrev) även om det kanske ändå är ovanligt mycket åndå.
-Martin- skrev:Source first-begreppet verkar vara en förvanskning (populärvetenskapligt marknadsföringsdravel?) av något som kallas för Friis teori eller Friis formel
(http://en.wikipedia.org/wiki/Friis_formulas_for_noise), men det har med BRUS att göra (Således har det inget att göra med distorsionen, varken den linjära eller olinjära.)
Enligt Friis formel är det viktigt att de första stegen i en (förstärkar-)kedja har så bra brus-faktor som möjligt. Anledningen till detta är att det "ursprungliga bruset" hänger med ända till det sista steget där det kanske har förstärkts ett flertal gånger.
Det är kanske inte så konstigt att en del personer lägger väldigt stor vikt vid utvecklingen av t ex RIIA-steg för skivspelare. Eller mastmonterade mottagar-förstärkare (sk. TMA-er) inom telekom...
Harryup skrev:-Martin- skrev:Source first-begreppet verkar vara en förvanskning (populärvetenskapligt marknadsföringsdravel?) av något som kallas för Friis teori eller Friis formel
(http://en.wikipedia.org/wiki/Friis_formulas_for_noise), men det har med BRUS att göra (Således har det inget att göra med distorsionen, varken den linjära eller olinjära.)
Enligt Friis formel är det viktigt att de första stegen i en (förstärkar-)kedja har så bra brus-faktor som möjligt. Anledningen till detta är att det "ursprungliga bruset" hänger med ända till det sista steget där det kanske har förstärkts ett flertal gånger.
Det är kanske inte så konstigt att en del personer lägger väldigt stor vikt vid utvecklingen av t ex RIIA-steg för skivspelare. Eller mastmonterade mottagar-förstärkare (sk. TMA-er) inom telekom...
Jag tror nog att historien har ett annat ursprung. Hela Linns strategi byggde på att LP12'an klarade sig vid lyssningsjämförelser väldigt bra mot allt annat direktdrivet skrot som fanns på 70- och 80-talet. Så att "källan först" passade in på deras skivspelare gjorde ju att teorin stämde med deras praktiska demonstrationer. Sen kom CD och var klart dåliga i början vilket också stämde bra in på LP12'an. Nu när CD-spelare låter så i jämförelse "lika" så stämmer ju inte teorin in så bra ens på deras egna grejor. Men ursprunget är nog helt och hållet för att sälja LP12:or.
mvh/Harry
sportbilsentusiasten skrev:Vad kommer överhörningen ifrån vanligtsvis i ett stereosteg?
Överhörningen består av läckage mellan kanalerna. Dessa kan uppstå vart som helst i signalvägen.O hur stort är värdet normalt på ett bra konstruerat steg?
Rätta mig gärna om jag har fel ( morello och Ingvar ), men ett välkonstruerat slutsteg ligger väl på 100 db eller högre.Richard, du tar upp Klimax 500, de är ju monosteg. Varifrån kommer DÅ överhörningen??
Vad får du det ifrån? Linn klimax twin är ett stereosteg. Prolinn trodde likadant som du. Kanske var jag otydlig...Även dina övriga synpunkter i ditt inlägg är intressanta. Jag har heller inte fått intrycket att "transparens" ligger högt på agandan hos Linn. Det hör man ju dessutom när man lyssnar.
Föredrog länge Naims förstärkare då Linns inte lät speciellt snyggt.
Hade även ett tyskt försteg under flera år (fram till -04) Är först de nya Klimaxstegen som låter bra.
Ja tänk vad man kan hitta på för att sälja.
Är det en slump att högtalartillverkare tycker högtalarna är viktigast?
Är det en slump att förstärkartillverkare tycker källa/högtalare är mindre viktiga? (utan en bra förstärkare kan du inte driva högtalaren korrekt etc etc..o allt annat man läser i deras broschyrer)
Är det en slump att kabeltillverkare tycker förbättringen är avsevärd?
Är det en slump att vad just det DEN tillverkaren producerar är det viktigaste?
Är det en slump att när Linn nu tillverkar ALLA delar, source first tonas ned?
Är det en slump att deras produkter har blivit omdöpta till produktserienamn o att deras rekommenderade system INTE bygger på source first?
Är det en slump att Linns högtalare är mångdubbelt dyrare än deras källor?
Osv.
Givetvis inte, allt handlar om att maximera vinsten.
Är helt enkelt lättare att sälja dyrare högtalare, lättare att sälja "paket".
Dock ändrar de ingående delarna i HIFIsystemet olika saker!
Dvs, det är lätt att visa en förbättring i varje komponent, gäller bara att fokusera på rätt sak: tex "hör hur mycket kraftfullare, tydligare, mer naturligt det blev med denna BÄTTRE slutsteget"
Slutsats, du som konsument får välja vad du tycker är viktigast.
sportbilsentusiasten skrev:Ja tänk vad man kan hitta på för att sälja.
Är det en slump att förstärkartillverkare tycker källa/högtalare är mindre viktiga? (utan en bra förstärkare kan du inte driva högtalaren korrekt etc etc..o allt annat man läser i deras broschyrer)
Är det en slump att deras produkter har blivit omdöpta till produktserienamn o att deras rekommenderade system INTE bygger på source first?
Osv.
Dvs, det är lätt att visa en förbättring i varje komponent, gäller bara att fokusera på rätt sak: tex "hör hur mycket kraftfullare, tydligare, mer naturligt det blev med denna BÄTTRE slutsteget"
btw, harry om din historia är sann, äger ju source first sin riktighet
IngOehman skrev: Min uppfattning (som bygger på statistisk erfarenhet och fysikalisk insikt i uppgifterna de olika länkarna har) är att de svårare (igen - inte samma sak som viktigaste) länkarna är de som "omvandlar saker".
IngOehman skrev:Nej, nätdelar är skitlätt.
Det är ju ingen musik som hanteras där.
RogerJoensson skrev:Det är det som är så underhållande. Att det nätdelarna inte helt sällan misslyckas ändå. Trots att det är så enkelt...
Kanske är de förekommande misslyckandena ett resultat av inställningen:
"Nej, nätdelar är skitlätt. Det är ju ingen musik som hanteras där."
IngOehman skrev:Kan till sist nämna att det enligt min erfarenhet är oerhört mycket vanligare att layout/jordsystem är de skyldiga när brum är ett problem.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Nej, nätdelar är skitlätt.
Det är ju ingen musik som hanteras där.
Jo du, det var kaxigt sagt![]()
Gillar kaxiga uttalanden, upp till bevis?![]()
Nätdelen ska ju mata, dvs vara helt stabil oavsett last (tänker slutsteg) ...inte skicka in störningar kommande utifrån...eller skicka UT störningar tillbaks på nätet...
Dessutom klara olika spänningar.
Har du mer info&ammunition så jag kan sätta mig in i hur du tänker?
IngOehman skrev:
Jag brukar vara extra noga med att introducera förluster i kondensator-
banken efter stabbarna, så att man slipper brustopp där stabbarnas
induktans annars vill resonera med kapparna.
IngOehman skrev:Saker som är lätta, är ändå svåra för den som inte behärskar dem.
Och hur vet du att de problem du stött på verkligen är nätdelsorsakade?
Jag säger inte att du har fel, men att avgöra var ett fel har sitt ursprung
kräver en grannlaga studie. Att avgöra om det är troligt att ett fel beror
på det ena eller andra, med större säkerhet den från en spekulation är ju
något som också kräver mer än en spekulation.
Spekulera är ju var och ens rättighet att syssla med, men en spekulation
är rätt ensam, om den inte sällskapas av några hållbara bevis.
Vh, iö
Bamsefar skrev:Exakt, man vet inte förrens man plockat isär prytteln (i sämsta fall). Men MIN erfarenhet är att vissa aldrig lär sig t.ex. nätdelsdesign som skall vara så enkelt...
Exempel: Classé och Bladelius bara för att nämna två tillverkare i den övre prisskalan....
sportbilsentusiasten skrev:Tänker på tex Naim som gör stort nummer av just nätdelens betydelse, där de har separata DYRA nätdelar i olika prisklasser.
Vad tycker du om deras nätdelar? design/konstruktionprinciper...
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Saker som är lätta, är ändå svåra för den som inte behärskar dem.
Och hur vet du att de problem du stött på verkligen är nätdelsorsakade?
Jag säger inte att du har fel, men att avgöra var ett fel har sitt ursprung
kräver en grannlaga studie. Att avgöra om det är troligt att ett fel beror
på det ena eller andra, med större säkerhet den från en spekulation är ju
något som också kräver mer än en spekulation.
Spekulera är ju var och ens rättighet att syssla med, men en spekulation
är rätt ensam, om den inte sällskapas av några hållbara bevis.
Vh, iö
Du verkar säker på att du har hållbara bevis![]()
Har du träffat på några konstruktörer som inte håller med om att nätdelar är enkelt.
Tänker på tex Naim som gör stort nummer av just nätdelens betydelse, där de har separata DYRA nätdelar i olika prisklasser.
IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns en klurighet i den nämnda mekanik-
parallellen till de elektriska beteendena - nämligen att filterverkan av
parallellade parametrar i ena fallet, motsvaras av den som man får av
seriella komponenter i det andra.
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns en klurighet i den nämnda mekanik-
parallellen till de elektriska beteendena - nämligen att filterverkan av
parallellade parametrar i ena fallet, motsvaras av den som man får av
seriella komponenter i det andra.
Hehe, var det där en macka till mig?
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tänker på tex Naim som gör stort nummer av just nätdelens betydelse, där de har separata DYRA nätdelar i olika prisklasser.
Det kanske är deras sell-point? Men, var det inte Naim som gjorde så kassa slutsteg att man var tvungen ha deras speciella kabel för att inte få slutsteget i svängning?
flateartharn skrev:Så trevligt med någon som är påläst .... suck!
För att optimera återgivningen så fimpade Naim de spolar och skit som dussinkonstruktörer satte på utgången av sina stärkare. För att kompensera det måste man ha kablar med vissa elektriska egenskaper. Man behövde inte på något sätt ha Naims kablar - de publicerade exakt vad som gällde och det fanns gott om andra kablar som passade.
Ja, tex. cord hade ju passande kablar. Det hindrar dock inte det faktum att spolar på utgången förbättrar ljudet på en förstärkare. Om man vill att insignalen skall låta som utsignalen, vill säga.I Naims förstärkare byggde (fram till några år sen - har inte sett schema på de nya) de "aktiva" delarna på en gammal application-note från RCA från 70-talets början. Sen hade man nogsamt tune:at genom att testa kondingar från olika tillverkare etc.
Deras "PRAT" ( Pace rythm and timing ) är vida omtalat, likt Linns "tunedem". Man formar ljudet så att allting låter lika bra. En ofrånkomlig konsekvens av detta är "sameness". Har förstärkaren konstruerats efter sådana virrpannemetoder är utsignalen inte lik insignalen. Men, det ingår ju i approachen.Det som skiljde deras stärkare från varandra är nätdelar (både kvalitet och antalet nätdelar), jordning och vibrationsdämpning. Anledningen till att de föredrar DIN-kontakter är i huvudsak jordningen (att dra en massa separata phono-trådar mellan chassina är ju bara så otroligt helt stolligt att man baxnar - såna tilltag har inget i en hifi-anläggning att göra for sure, undra på att man kan få stora hörbara skillnader med olika kablar när man fuckar upp elektronikens referens genom att medvetet orsaka jordslingor).
Är du säker på att inte användandet av DIN kontakter beror på något annat, t.ex. konservatism ? Dina påståenden om förbättrad jord stämmer inte.Deras gamla högtalarserie använde ju t.ex. exakt samma delningsfilter över olika modeller vilket väl borde få högtalartraditionalister att gå i taketDet som skiljer dem åt är annat. SBL är fortfarande idag en nästan oslagbar högtalare - tyvärr väldigt krävande att sätta upp och kräver att man meckar med silikon, byter metallbrickor etc. så fort man ska flytta på högtalaren. Å andra sidan ska den stå dikt mot väggen så den är åtminstone ur vägen.
Det säger väl allt om seriositeten hos Naim angående högtaleri. Samma filter till alla högtalare är ju rena dumheterna. Dock har också t.ex linn samma aktiva filter till vissa av sina modeller, ( Ninka och Keilidh) vilket förstås är precis lika dumt. Detta gör man för att spara utvecklingspengar. Olika element med olika placeringar kräver olika konstruerade delningsfilter- om begreppet high fidelity skall kunna vidhållas.Fel uppsatt låter den elakt, tunt och vasst.
flateartharn skrev:Så trevligt med någon som är påläst .... suck!
subjektivisten skrev:flateartharn skrev:Så trevligt med någon som är påläst .... suck!
Intressant med det uttalandet och sen så skriver du massa...ja, vad ska man säga, dogmer?
Floyd skrev:Dogmer? Kan du bevisa att det är dogmer? Jag tycker resonemanget är relevant.
Eller ska de motargument du inte gillar benämnas med "dogmer"?
subjektivisten skrev:Floyd skrev:Dogmer? Kan du bevisa att det är dogmer? Jag tycker resonemanget är relevant.
Eller ska de motargument du inte gillar benämnas med "dogmer"?
Min egna stalker lever! Gött, var orolig där.
Floyd skrev:Synd, hade sett fram emot ett svar istället....tycker fortfarande att det framförs ett relevant resonemang.
subjektivisten skrev:Floyd skrev:Synd, hade sett fram emot ett svar istället....tycker fortfarande att det framförs ett relevant resonemang.
Varför ska jag svara en stalker? Gör något vettigt istället för tramsa. Pinsamt.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja tänk vad man kan hitta på för att sälja.
Osv.
btw, harry om din historia är sann, äger ju source first sin riktighet
Kan väl säga att det nog kan vara olika det där med slumperna...![]()
Jag tillverkar kablar, men har aldrig hävdat att förbättringen de gör är avsevärd, annat än i sällsynta specialfall. Snarare har jag hävdat det motsatta - att kablar är en av de komponeter i kedjan som är minst kritisk, i de allra flesta fallen, och att det därför sällan är en bra investering att satsa på mina interconnectkablar, räknat per krona.De är alldeles för dyra för vad de ger, utom i sällsynta specialfall.
Jag tillverkar ju högtalare och har alltid hävdat att ALLA länkar i kedjan är precis lika viktiga - de är ju kopplade i serie. Därför kan varje länk teoretiskt ställa till signalen lika illa. Varje länk kan ju totalt haverera musiksignalen - så det blir helt tyst, exempelvis.
Men - alla länkar är inte nödvändigtvis lika SVÅRA att få tillräckligt bra. Vissa är svårare och vissa är lättare, och dessutom kan det variera med tiden och den tekniska utvecklingen. Det gör inte vissa länkar mindre viktiga, men det kan göra det mindre viktigt att lägga mycket energi och pengar på dem. Kablar är ett sådant exempel, för det mesta. Ändå gör jag kablar, som är alldeles för dyra, men inte för att jag menar att alla behöver dem, utan bara på grund att det finns specialfall där de behövs.
Min uppfattning (som bygger på statistisk erfarenhet och fysikalisk insikt i uppgifterna de olika länkarna har) är att de svårare (igen - inte samma sak som viktigaste) länkarna är de som "omvandlar saker".
Det har alltså absolut ingenting att göra med var i kedjan de sitter. Det är svårt att omvandla mellan akustisk/mekanisk energi och elektrisk, det är svårt att omvandla mellan digital information och analog, och vice versa. Skälen är flerfaldiga, men en av dem är svågiheten att återkoppla mellan olika system, utan att passera omvandlingen ännu en gång, i sig oemotkopplat...
Svårigheterna mellan de olika "svåra fallen" ter sig dock annorlunda, vilket gör att vissa svårigheter behöve övervinnas med standarder, andra behöver övervinnas med teknologi och utveckling av komplicerade kretser. Andra igen, behöver övervinnas med forskning det vill säga framskaffande av kunskap.
Vissa kostar mera tid än pengar, och med andra är det tvärtom. Vissa kräver samarbete, med andra kan samarbete komplicera saker.
Att försöka sammanfatta det hela i några enkla tumregler är fullkomligt idiotiskt! Alla tumregler är idiotiska, men vissa än värre än andra...
Jag tycker nog att "source first" är en av de mera korkade.
Vh, iö
- - - - -
Edit: Fetning, stavning, småjusteringar och litet tillägg.
vetgirignyborjare skrev:Mycket bra här Ing.Öhmnan,
men varför slänga ur sig toalettutsagor och idiotförklaringar i nästa andetag?
Nu måste du förklara dig !Det finns en betydelse av source first som är uppenbart sann och som du borde insett för länge sedan.
Vart i kedjan av signalöverföring som den största försämringen införs spelar ingen roll. Apparaterna är inte intelligenta. Signalen kan inte tolkas av apparaterna. Försämringen är vad hela kedjan påvisar.
Att source first förespråkare predikar annorlunda är inte att förvåna. Det är först då du inser att apparaterna inte kan tolka musiken som du inser att source first är en falsifiering av verkligheten, endast gjord för att sälja dyra signalkällor. Dessutom brukar välkonstruerade cd-spelare förstöra signalen betydligt mindre än välkonstruerade högtalare.Låt säga att procentsatserna är 80% på varje apparat. Det betyder att källan har vissa uppenbara brister. Det har även de andra apparaterna. Eftersom alla har 20% kvar till perfektion så kan man tänka att det inte spelar nån roll vilken del av kedjan som åtgärdas först. Men det är inte sant. Det är i detta läge inte likgiltigt vilken apparat du byter.
Byter du källan så får alla efterföljande delar en bättre signal att arbeta med och slutresultatet blir verkligen bättre.
Om du inser att apparaterna inte kan tolka musiken så inser du snart att ditt resonemang inte är rätt.Byter du högtalare får du däremot ett renare fönster igenom vilket du kan se signalens kvalitet tydligare - du blir därmed varse källans brister i högre grad än tidigare.
Ja, men det kvittar vart felet infinner sig, på skivans inspelning, cd-spelaren eller förstärkaren- eller, högtalaren.Dvs fastän du uppgraderade dina högtalare så blev resultatet för helheten att du än mer uppmärksammar anläggningens brister - det låter kanske totalt sett t o m SÄMRE än innan.
Detta gäller oavsett var flaskhalsen sitter i anläggningen.Detta är den sanning jag funnit i denna princip eller tumregel. I övrigt håller jag med om kritiken.
Jag trodde förut som du. Det krävdes en odogmatisk syn på det hela för att förstå att jag hade fel. För mig krävdes det ett enkelt blindtest.Frågan är dock om detta hypotetiska fall liknar verkligheten med avseende på de skilda %-satserna? De flesta här verkar inte tro det, särskilt inte vad gäller cd-spelare.
Min ringa erfarenhet är diametralt motsatt. När du nått en bit på vägen framstår de flesta cd-spelare som travestier på god återgivning, som katastrofala lekisbyggen utan all förmåga ett beröra lyssnare (åtminstone denna lyssnare).
Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det inte bli. Det behöver inte bli speciellt dyrt, vad det angår cd-spelare. mer än 3000:- är självbedrägeri. Vill du däremot ha ett format, färgat ljud finns det förstås ingen gräns uppåt.Jag har lp-spelare som kostat under 100:- som spelar skjortan av varenda cd-spelare under 20 000.
Dogmatik utan substans- nåväl, jag trodde som du förut.
Det är inte lätt då man är inne i linnsekten.
Följ Joda idiomet: "If you will learn, you have to unlearn." Sluta läsa hifitidningar och sluta lyssna på predikanten från scottland.Tja, antar att det är att svära i kyrkan att säga det, men för mig har rimligt prissatta cd-spelare ännu inte uppnått 50%. Därför är source-first-principen inte alls obsolet, snarare tvärtom.
För den som verkligen anser att cd-spelare allmänt uppnått 98-99% av sin kapacitet är förstås principen värdelös.
Sant, eftersom det stämmer. Varför vill du ha det komprimerade engelska ljudet som kommer från många cd-spelare från denna ö, och framförallt- varför tror du att det låter korrekt ? Mätmässigt och lyssningsmässigt blir ingen glad av kompression....Just my 2 cents, jag tycker ni kör alldeles för mycket härskartekniker på prolinn m fl. Konstigt när man annars påstår att det är argumenten som gäller...
vetgirignyborjare skrev:Hm, jag förstår varför du har 1000-tals inlägg... Är de alltid så där argumentativa och roliga?
subjektivisten skrev:vetgirignyborjare skrev:Hm, jag förstår varför du har 1000-tals inlägg... Är de alltid så där argumentativa och roliga?
Det är ju vettigare att skriva kort och korrekt istället för långt och fel.
vetgirignyborjare skrev:Hej!
Förklara mig? Vem är du att kräva det?
vetgirignyborjare skrev:Ha ha, du är ju kul grabben. Fast korrekt? Kan skämt vara "korrekta"?
quote="Melancholyman"]Jag förstår inte, självkalrt är det bättre om en signalkälla är 100% korrekt men om exempelvis slutsteget förvrängar signalen så att den ligger på en procentsats 80% kommer ju förvrängingen bli lika stor i alla fall.
Och beroende på hur signalen förvrängs olika i olika komponenter så skulle slutsignalen kunna vara kraftigt förvrängd? Alla delar måste ju ge en 100% korrekt återgivning. Ni får ursäkta men det verkar som att ni argumenterar emot varandra med saker som är självklara. Är signalkällan helt ren så måste det ju påverka slutresultatet att det blir bättre? Även om det finns förvrängingar i andra delar av systemet?
[/quote]Ja gär novis och ni får ursäkta om mitt resonemang är idiotiskt, jag är inte insatt i hur saker och ting fungerar i praktiken. Men måste säga att det är väldigt intressant läsning dock eftersom det kan ju bara finnas ett alternativ som är helt korrekt.
shifts skrev:De som förespråkar source first tror jag tänker liknande vad som händer när man kodat om en wav-fil till en mp3-fil. Den informationen som gått förlorad i kodningen kommer aldrig åter. Det känns som tänket är sådant när jag läser här.
Richard skrev:
Ja, Svantes och Peter stendls räkneexempel är väldigt tydligt.
Ett fiktivt exempel:
Max genomsläpp av signalen = 1
cd= o,95
Förstärkare= o,90
Högtalare= o,65
Summan av detta blir: 0,56
Här kan du se att en degradering av signalen alltid sker, samt att insignalen aldrig kan bli bättre än utsignalen.
Det spelar ingen roll vart i kedjan man bör satsa krutet. Source first kan lika gärna bli source last ( högtalarna ), beroende på var degraderingen är som störst....
Det är förvisso bäst att satsa krut på de mest förvrängande delarna av kedjan. Det är ju dessa som gör mest skillnad i slutändan.
Men, satsar man då alla pengar istället på signalkällan, blir resultatet kanske såhär:
cd= 0,97
Förstärkare= 0,90
Högtalare= 0,65
Resultat: 0,567 , dvs. en ytterst marginell förbättring.
shifts skrev:De som förespråkar source first tror jag tänker liknande vad som händer när
man kodat om en wav-fil till en mp3-fil. Den informationen som gått förlorad
i kodningen kommer aldrig åter. Det känns som tänket är sådant när jag
läser här.
Melancholyman skrev:Ja, så tänker jag, alltså säg att en signal har 5 hinder att ta sig förbi där olika grad av förvränging kan ske.
Bill50x skrev:Melancholyman skrev:Ja, så tänker jag, alltså säg att en signal har 5 hinder att ta sig förbi där olika grad av förvränging kan ske.
Ja, alltså, snubblar man på första hindret i 100 m häck spelar det ingen roll hur duktig man är på de övriga.
/ B
Richard skrev:vetgirignyborjare skrev:Hej!
Förklara mig? Vem är du att kräva det?
Inte behöver du förklara dig, inte om du inte vill.
Jag ber om ursäkt om det jag skrivit upplevts som provocerande.
Däremot är det jag skrivit sådant som kan verifieras i verkliga tester- inte sådant som någon tokig journalist hävt ur sig i någon pseudovetenskapling hifitidning.
Välkommen till faktiskt. se.
Resan har börjat...
( den resa du kommer att uppleva, med hjälp av all information du kommer att lära dig på denna site- men bara om du har ett prestigelöst tänkande)
P.s . om du vill kan jag på ett lättfattligt sätt förklara för dig varför source first inte stämmer. Jag är dock inte säker på att du vill det.
Det finns en mycket belysande tråd om ämnet under : "source först" en falsifiering, under ämnet hifi generellt. Använd sökfunktionen om du vill veta mera.
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Melancholyman skrev:Ja, så tänker jag, alltså säg att en signal har 5 hinder att ta sig förbi där olika grad av förvränging kan ske.
Ja, alltså, snubblar man på första hindret i 100 m häck spelar det ingen roll hur duktig man är på de övriga.
/ B
Snubblar du på 5e hindret så spelar det heller ingen roll hur duktig man är på de övriga. Men denna analogi haltar som jag ser det.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Sorry VN, men dina uppradade påståenden är inte några argument. Du behöver undersöka de här sakerna mer än du behöver fortsätta att spekulera och konstruera ihop pseudoargument för att försöka försvara en massa tumregelliknande dogmer.
Det exempel du kommer med kan inte argumenteras (ges stöd för/bevisas) med hjälp av dina påstående om hur vad kommer att påverka vad - helt enkelt på grund av att det motstta lika gärna kan hända, i verkligheten!
Så varför påstår du att det är på ett visst sätt?
Du kan påstå att en förbättrad källa alltid ger vad som uppfattas som en förbättring av slutresultatet, och du kan påstå att förbättrade högtalare leder till att man hör felen från källan bättre, men dessa gissningar (påståenden) från dig sida är inte värdefullare eller riktigare spekulationer, än om någon annan påstod motsatsen - alltså att en förbättrad högtalare alltid gör att musiken slipper igenom bättre och att det är lättare att hålla isär musiken från förvrängningarna, medan en förbättrad källa kan riskera att få högtalarnas och de andr länkarnas fel att märkas tydligare.
Det är lika lösryckta och korkade påståenden.
Du kan föreställa dig och tro, att "framför/före" är något annat än "bakom/efter" i en hifi-kedja, men så är det inte i HiFi-kedjornas värd, där apparaterna jobbar i princip samtidigt och synkront, och slutresultatet är produkten av allas deras överföringsfunktioner. Men jag kan förstå hur en begränsad insikt kan odla en falsk intuition som skapar en tro på sådana riktningsasymmeterier som du tycks tro finns.
Det enda fallet då ordning har betydelse är när man kombinerar störningar och/eller olinjära fel med flera linjära fel (även när produkten av de sistnämnda tar ut varandra, alltså blir en frekvensoberoende gain). Då har det betydelse var i kedjan de olinjära felen eller störningarna inträffar för hur slutresultatet blir, men det är fortfarande inte entydigt att tidigare skulle vara mindre allvarligt, eller värre, med fel tidigt i kedjan än sent. Det beror på. Tumregler förslår inte. Den som vill veta behöver lära sig att slänga alla tumrelger, till förmån för att reda ut sammanhangen i det enskilda fallet.
Melancholyman skrev:Tänkte just att om signalen i ett hifisystem är en sluten krets så är det väl faktiskt så att det inte spelar någon roll i kedjan var felet ligger? Jag känner att jag behöver läsa på en HEL DEL innan jag ens börjar att formulera fler påståenden i min skalle
CODY skrev:jag skriver inte några inlägg för andras räkning, faktiskt.se (och helt oavsett smileys).
CODY skrev:Om vissa skriver inlägg - med bild och allt - för sig själva menar jag att det är OK.
CODY skrev:Men om förstärkaren får en mindre god eller t o m kass signal att jobba med kan den inte förbättra den.
CODY skrev:Förstärkaren bör faktiskt.se inte göra det heller. Om det är så blir det knäppt.
CODY skrev:En bra tumregel är...
CODY skrev:...att, om man vill är att köpa elektronik, köpa den från samma företag, t ex denon eller corolla.
Det är common sense.
petersteindl skrev:Det finns ett undantag i regeln angående att varje länk i kedjan skulle ha lika stor betydelse och det är då 2 länkar är i beroendeställning till varandra. Då kan man inte rakt av multiplicera %-förhållandena med varandra. Resonemanget förutsätter att de olika delarnas degradering är oberoende av varandra. Sedan är det ju så att beroendeställningen också kan bestämas med en %-sats och man kan säkert simulera olika scenarier i excel. Svante, damma av datornSjälv har jag inte tid
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Det finns ett undantag i regeln angående att varje länk i kedjan skulle ha lika stor betydelse och det är då 2 länkar är i beroendeställning till varandra. Då kan man inte rakt av multiplicera %-förhållandena med varandra. Resonemanget förutsätter att de olika delarnas degradering är oberoende av varandra. Sedan är det ju så att beroendeställningen också kan bestämas med en %-sats och man kan säkert simulera olika scenarier i excel. Svante, damma av datornSjälv har jag inte tid
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
I själva verket är det väl tveksamt om man kan använda % för att beskriva den totala kvaliteten på en hifi-apparat överhuvudtaget, som något som skall inbegripa både störnivåer, linjära och olinjära fel...
Tror nog att man behöver påminna om att verkligheten är MYCKET koplexare än så, och att de där %-siffrorna är en sorts lekskolenivå som framförallt är användbar för enkla tankeexperiment, t ex för dem som tror på source first. De kan börja med den extremt överförenklade bilden, för att bli av med de värsta missuppfattningarna.
Det var väl så ién kom fram att börja tala om % alls? Det var i varje fall min tanke när jag gjorde sådana förklaringsmodeller för en massa år sedan, och det var även så jag uppfattade Svente och dig, Peter.
Tycker dock att vissa kommenterar till det hela som kommit in här på faktiskt, visat att det är hög tid att klargöra att %-angivandet är en extrem överförenkling, och att den inte bör ses som en sann och komplett bild av hur det fungerar på riktigt. De fel som finns i de olika länkarna i hifi-kedjan breder ut sig i en väldians massa olika dimensioner, vissa adderas, andre vissa multipliceras med varandra, ibland kan felen subtraheras och vissa egenskaper adderas i dimensioner som inte har rubriken "fel" överhuvudtaget.
Det gör inte %-tänkandet pedagogiskt felaktigt, men när det börjar dras för långtgående slutsatser tycker jag det är rimligt att dra i bromsen och vifta med verklighetsflaggan.
Vh, iö
vetgirignyborjare skrev:Men Richard,
vad jag argumenterade för är inte att source first i allmänhet stämmer, det finns ju många olika sätt att tolka denna idé. Jag menade bara att när en viss relation råder mellan apparaternas förmåga och det är fråga om i vilken ordning man skall uppgradera för att varje uppgradering skall ge ett positivt resultat, ja då kan det stämma att källan är först i meningen att man skall uppgradera den först,
Det handlar alltså varken om att källan skall kostas på mest eller att den är viktigast rent allmänt eller att det är den som påverkar ljudet mest. Om du inte kan hålla isär dessa ting hjälper det inte hur många tester du genomfört.
Tack skall du ha för välkomnandet.
Men inte behöver du sätta dig på så höga hästar, dvs att du har "de verkliga testerna" på din sida och att du har ett "prestigelöst tänkande" medan jag då följdriktigt tror på "pseudovetenskap" och är uppfylld av prestige (det är vad du implicerar).
Richard skrev: Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Häri ligger den stora skillnaden.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Rätt!
Men fönsteranalogin har brister med.
Tänk om ett av de minst smutsiga fönstren (som enl denna analogi skulle vara minst dålig o bytas sist) färgar en del av ljuset (nere till höger nåågot rött, uppe till vänster nåååågot grönt)?
Anta sedan att han som tittar HATAR just missfärgning.
Anta sedan att någon annan INTE stör sig alls på missfärgningar - han ser ju fortfarande vad det står på andra sidan tydligt.
Hänger du med? Smaken är olika...
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Rätt!
Tänk om ett av de minst smutsiga fönstren (som enl denna analogi skulle vara minst dålig o bytas sist) färgar en del av ljuset (nere till höger nåågot rött, uppe till vänster nåååågot grönt)?
Anta sedan att någon annan INTE stör sig alls på missfärgningar - han ser ju fortfarande vad det står på andra sidan tydligt.
Jo, men den missfärgning du talar om kan uppstå i vilket fönster som helst, det första, det mellersta eller det sista. Vart i kedjan den hatade missfärningen uppstår spelar ingen roll, eftersom apparaterna inte kan tolka musiken, endast försämra den.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Rätt!
Jo, men den missfärgning du talar om kan uppstå i vilket fönster som helst, det första, det mellersta eller det sista. Vart i kedjan den hatade missfärningen uppstår spelar ingen roll, eftersom apparaterna inte kan tolka musiken, endast försämra den.
Visst, men du missar poängen!
Min poäng är att människor kommer fram till OLIKA resultat om vilket fönster man ska byta.
IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
Richard skrev:Jag ber om ursäkt om det jag skriver upplevs som kaxigt.
Jag argumenterade precis som du förrut. Det krävs mod att vara prestigelös. För mig krävdes det också att jag testade själv. Med blindtest. Jag är således inte mera moraliskt rättfärdig än du . Det växte fram en insikt hos mig som pekade på att jag haft fel hela tiden. Detta, eftersom jag hämtat kunskap från hifitidningar och handlare som var rena dumheterna. För mig krävdes det ett halvår på detta forum för att förstå att saker och ting ibland används för att sälja produkter, att hifitidningar ofta är rena nyset ( förutom underhållning och annonsblad )samt att "source first" är en dogm.
Det finns en väldigt bra analogi som någon har lärt mig ( hoppas det går bra att jag berättar den , Ingvar ).
Fönsteranalogin.
Tänk dig att hela kedjan av apparater istället är fönster staplade efter varandra. Fönsterna kan inte bli renare än helt genomskinligt.
För enkelhetens skull kan vi tänka oss tre fönster.:Cd, förstärkare och högtalare.
Nu skall vi försöka få så bra sikt vi kan, hur gör vi?
Det mellerta fönstret är ganska rent, likaså det första. Det sista fönstret är fullt med smuts. Ok, vi byter ut det första fönstret till ett som är absolut rent. Det kostar tusentals kronor att hitta den bästa fönsterputsaren i världen, som kan putsa så rent att absolut inget kan hindra sikten. Vad händer ? Blev sikten bättre. Något kanske.
Vi byter sedan ut det mellersta fönstret. Vi kostar på samma putsning av det. Blir det någon bättre sikt? Ja något bättre, men fortfarande är det något som stör. Den stora smutsblaffan i det sista fönstret är fortfarande kvar- du kan se den tydligt, tydligare än förut. Mycket störande!
Du förhandlar med fönsterputsaren om att få sätta tillbaka de två halvsmutsiga fönsterna- bara han putsar det sista, väldigt smutsiga fönstret. Resultat?
Med endast putsning av det sista fönstret, som var smutsigast, uppnås den största förbättringen med sikten. Du kan nu se klart och tydligt vad som sker utanför de tre fönsterna.
Förbättringen blir alltså störst om du förbättrar där de största felen finns.
Analogin vid verklig återgivning av musik är likadan.
Jag ber om ursäkt om jag tog för givet att du hade anammat linnfilosofin.
"Source first" dogmen kan nämligen tillskrivas detta företag och dess grundare. Dess reklambudskap har spridits effektivt. Detta har man kunnat göra eftersom en del kunder vill bli lurade. Jag själv har varit en sådan.
De som sprider "sourcefirst" brukar använda viskaleken som analogi. En ring med människor skall sprida informationen runt ringen så oförvanskat som möjligt. I ringen finns det en person som talar otydligt och hör dåligt. Vart skall han placeras- sist så klart!
Det låter logiskt, och det är det- då det handlar om människor, som kan tolka det dom hör.
Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Då jag förstått detta faller det mesta på plats. Om jag istället ägnar mig åt självbedrägeri och ägnar mig åt dogmer som någon högre upp i hierarkin uttalat, tänker jag ju inte själv.
H. Richard.
( saken blir inte bättre av att det finns ekonomiska intressen i att bevara sourcefirst-dogmen, inte sällan finns det, på detta forum, handlare som ibland gör inlägg.)
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: Hifiapparater kan inte tolka musiken. De försämrar alltid.
Rätt!
Visst, men du missar poängen!
Min poäng är att människor kommer fram till OLIKA resultat om vilket fönster man ska byta.
vetgirignyborjare skrev:Hej Richard,
Analogin är bra. Var jag tror den inte är riktig är i det att i musikåtergivning är själva musiken det första fönstret. Det finns ingen verklighet som vi når oberoende av vad som projiceras på ytan (av första duken eller fönstret).
Man kunde kalla musiken för själva tv-fönstret och alla senare led för fönster framför tv-rutan.
Då blir frågan om det är klokare att förbättra själva upplösningen (tv-rutan) eller de fönster som vi tittar igenom.
Hm, med tanke på detta mitt inlägg tror jag att jag får erkänna mig övertygad av mig själv. Jag får därför meddela att om min analogi är den riktiga så är source-first-principen mycket starkare än jag hittills argumenterat för.
Men kanske kunde man argumentera för att det är högtalarnas "ljudbild" som i så fall skall uppfattas som själva tv-bilden. Hela systemet skapar ju den illusion som motsvarar tv-bildens illusion av att vara en tredimensionell verklighet. I så fall har jag fel ovan (men vi får ett tredje sätt att tänka som fortfarande är väsensskilt från Richards fönsteranalogi).
mvh
VN
subjektivisten skrev:Poängen, som inte verkar gå fram, är att skillnaderna mella olika CD spelare är så otroligt mycket lägre än mellan olika högtalare, att det blir rätt meningslöst att komma med "source first" argumentet, eftersom det oftast är så små skillnader att man knappt hör någon skillnad, medans högtalaren så hör man med lätthet skillnaderna.
Men visst, har man en kass CD från, säg Linn*, som påverkar ljudet som fan, medans man har mycket bra högtalare utan större fel, så är det nog smart att byta CD spelaren först, eftersom det ger mest skillnad. Nu är ju sällan CD spelare så kassa så det ger någon större skillnad men det är ju inte omöjligt att dom finns.
*Påhittat exempel
subjektivisten skrev:Poängen, som inte verkar gå fram, är att skillnaderna mella olika CD spelare är så otroligt mycket lägre än mellan olika högtalare, att det blir rätt meningslöst att komma med "source first" argumentet, eftersom det oftast är så små skillnader att man knappt hör någon skillnad, medans högtalaren så hör man med lätthet skillnaderna.
IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
phon skrev:
Ja, speciellt som CD-spelaren inte är en source utan det första fönstret i anläggningen. Dessutom är den en transmissionslänk, till skillnad från högtalaren.
Här jämförs äpplen, päron och bananer friskt, dvs source, transmissionslänkar och avkodare. Var och en av dem har sina egna problem och möjligheter.
Själva CD-spelaren är bara ett fönster som alla andra. CD-skivan är sourcen som musiken sänds från, den källa vi normalt har tillgång till.
Musiken är det som finns inspelat på din CD. Musiken går inte enkelt att förbättra för en vanlig konsument.
Om vi går ihop och är tillräckligt många och högljudda så kanske musikproducenterna kan ta sig samman och förbättra musiken, eller snarare dess inspelade kvalitet.
----------------------------------------------------------------------------------
Det är klokare att förbättra alla fönster, alla påverkar på samma sätt, och samtidigt.
-----------------------------------------------------------------------------------
Jo, source first gäller ju, men det gäller att veta vad som är source.
Det som är source för en konsument är det som finns på själva skivan, inte det som hörs efter det första fönstret, alltså CD-spelaren. Sourcen kan vi inte påverka, den är som den är.
Det gäller att välja en bra source om det skall låta bra, alltså en välinspelad skiva med vacker musik på.
Laila skrev:O jag som trodde att CD-spelare, liksom skivspelare, fungerade
som avkodare ?
:oops:
MP skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Och jag som brukar få tillsägelser av moderatorerna för betydligt snällare kommentarer...
tvett skrev:MP skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Och jag som brukar få tillsägelser av moderatorerna för betydligt snällare kommentarer...
Kände att att du blev träffad av ett personangrepp?
vetgirignyborjare skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det (source first) är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
Eh, tack för det påhoppet. Du är en trevlig prick ser jag
vetgirignyborjare skrev:Vad gäller själva sakfrågan så sade jag just att det bara var i en mening denna princip kunde sägas vara sann och att det inte gäller i alla fall. I ditt inlägg verkar du - förutom ett antal slängar och påhopp - inte säga något annat. Så vitt jag kan se är vi överens!
vetgirignyborjare skrev:Utom i avseende på vilken "procentsats" man bör ge källorna, och då särskilt cd-spelare. Där menar du att man bör undersöka saken och implicerar att jag inte gjort det.
vetgirignyborjare skrev:Nu är ju procentsatsen ett medel att uttrycka hur långt man tycker spelare är ifrån det bästa man hört.
vetgirignyborjare skrev:Jag tycker verkligen att spelare för 2-3000 är uppe på cirka 50%. Dvs för mig är det inte ett objektivt mått utan ett mått på hur långt gängse spelare befinner sig från det bästa jag hört.
vetgirignyborjare skrev:Om du menar att denna erfarenhet är omöjlig på grund av cd-spelares tekniska prestanda så verkar det vara en sann tumregel, eller kanske t o m en dogm.
vetgirignyborjare skrev:Och denna diskussion visar väl också att jag har rätt, det är cd-spelares förmåga vi är oense om, snarare än om tumregler och idiotier, eller om man bör lyssna på Ivor eller inte.
vetgirignyborjare skrev:Så, då kom jag ut ur garderoben, forumet har en subjektivist till i sina led! Huga!
vetgirignyborjare skrev:Jag bör tillägga, tror jag, att jag inte talar om cd-spelare enskilt utan alltid om dem tillsammans med sin mjukvara, dvs skivorna. Jag tror när jag läser er att det kanske inte är hur det görs här...
vetgirignyborjare skrev:Ha en riktigt trevlig helg, vare sig ni tillbringar den här på faktiskt eller nån annanstans!
phon skrev:subjektivisten skrev:Poängen, som inte verkar gå fram, är att skillnaderna mella olika CD spelare är så otroligt mycket lägre än mellan olika högtalare, att det blir rätt meningslöst att komma med "source first" argumentet, eftersom det oftast är så små skillnader att man knappt hör någon skillnad, medans högtalaren så hör man med lätthet skillnaderna.
Ja, speciellt som CD-spelaren inte är en source utan det första fönstret i anläggningen. Dessutom är den en transmissionslänk, till skillnad från högtalaren.
Här jämförs äpplen, päron och bananer friskt, dvs source, transmissionslänkar och avkodare. Var och en av dem har sina egna problem och möjligheter.
Bill50x skrev:Melancholyman skrev:Ja, så tänker jag, alltså säg att en signal har 5 hinder att ta sig förbi där olika grad av förvränging kan ske.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Mirage och 21 gäster