Sicket liv det blev......
För det första.
Visst var jag en smula ofin när jag drog upp Sladds tidigare bravader i debatter på ett annat forum. Jag har faktiskt bett om ursäkt för de största felaktigheterna/missarna i det uttalandet.
Trots det så är det inte så himla "bara" att totalt glömma de ståndpunkter Sladd stod för och förmedlade i väldigt tuffa debatter på det andra forumet, när han nu kommer i en närbesläktad diskusion vad gäller ämnet på detta forum. Lite mothugg får faktiskt tålas om man stuckit ut hakan värre än Tommy Körberg i tidigare debatter.
Annars skulle ju Saddam kunna kliva in Kuwait och säga "Hejs.... nu är jag jättesnäll, kan man få en kopp kaffe tro...?"
Det kan ta sin lilla tid innan nån slår på bryggaren i det fallet skulle jag tro.....
Men nu har ju Sladd visat sig på en betydligt trevligare nivå på detta forum, vilket jag tycker är trevligt och hoppas han fortsätter med, även om det kommer till olika åsikter.
Slartibartfast>
Nejdå, du har inte trampat på någons tår, inte mina i alla fall. Jag tål en del ser du...
Jag tror inte du funnit alla "märkligheter" som Sladd skrivit i debatter, eller till mig. Men det var skit det samma. Jag är egentligen inte alls arg på Sladd, utan bara minns hur han "härjade på" förr, och påtalade det i denna tråd. Dessutom har jag fler än en gång sett andra välkända profiler på detta forum just säga att Sladd var mer eller mindre omöjlig att diskutera med eller att han hade märkliga åsikter mm. Jag känner det som att jag inte är så avvikande från många andra på detta forum iden saken alltså.
Marknadsföring.
Från marknadsförarnas sida så är inget fel så länge det säljer och man inte hamnar i buren.
Men från konsumenternas sida så är det inte så enkelt, annars skulle vi knappast ha en konsumentköplag, konsumentombudsman, Sverker mm.
Vi kan gärna gå in i bilvärlden om du vill debattera om jämförbara situationer mm. Den världen kan jag som hand i handske nämligen, och vet vilka hårda krav biltillverkarna måste möta för att få påstå saker och ting om sin produkt. Den som avslöjas med överdrivna marknadsföringar där kan få det väldigt hett om öronen och det kan bli rackarns dyrt.
Jag blir faktiskt förvånad över att du verkar tro at jag inget begriper om den psykologiska biten inom Hifi-intresset. Har du helt missat mig alla de diskussioner som brottats med den biten?? Jag är högst medveten om just "tron kan försätta berg" mm. Just därför är jag en ivrare för vettiga blindtester om man vill ha klara bevis för att två saker skiljer sig åt i ljudupplevelse, faktiskt eller mentalt.
Så till brandsläkkaren, som tydligen var en svår nöt för dig
Vad jag menade var att kanske endast turen räddade livet på killen den gången, inte säljarens snack om att släckaren skulle palla 60 sekunder. Kanske detta var en smula knasigt exempel, men jag har länge retat upp mig på en sak just angående brandsläckare.
Jag har nämligen gått en rätt omfattande brandutbildning inehållande både rökdykning i trånga utrymmen, evakuering i totalt mörker och rök/eld genom labyrinter mm, släckning av ganska stora bränder i vätskor och gaser mm. Detta är en utbildning som krävs för att få jobba ute på oljeplattformar i nordsjön, vilket är mitt yrke.
På dessa utbildningar så var det rent skrämmande att se hur kort tid man hade på sig med en som man trodde rejäl 12 Kg pulversläckare. Minsta taffel och man hade bara att lägga benen på ryggen eller riskera att bli stekt.
När man då ser hur killar på div. bilforum eller i butiker frågar om vad för släckare som de skall köpa till sin bil, och de får svaret att en liten fräck släckare i kolfiberlook stor som en sprayburk med deodorant, är fina fisken och släcker bränder som bara denutan probbs. Med en sån så är du säker grabben....
Detta är ren och skär lögn, och jag skulle hellre bara lägga benen och rymma fälte än att ens försöka ge mig på en bilbrand med en sån leksak. Fan det är antagligen effektivare att nysa eller hala fram byxkobran.....
En sådan där liten fjantsläckare kan man kanske ha och släcka tårtljus med, då den fiser till i några få sekunder och har kass kastlängd, sen är den slut.
Dessutom är dessa coola små släckare inte särskilt billiga då de är stylade för att vara fräna, och man får en skaplig 3-5 kg släckare för nästan samma slantar. Och med en 3-5 Kg kan man i alla fall uträtta något ifall det tar fyr.
Nu är ju detta jämförelser om saker som är mycket mer allvarliga än högtalarkablar, men jag tog upp det mest som ett exempel på hur fel och smutsig skrupelfri marknadsföring kan vara om pengahungern tar överhanden.
Men bara för att Hifi inte är en livsviktig bransch för liv och lem, så behöver man ju inte ge marknadsförare och nasare helt fria tyglar att påstå vad de vill utan krav på dokumetation etik eller tester mm.
Ja detta är väl bara bra vid all handel och försäljning av varor, att vi kan ställa vissa krav på hur man får marknadsföra saker.
Ingen har förresten kommenterat det jag skrev om kraven på kabel industriellt och offshore!?
Dr Tinnitus, tåtrampare...?