Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Kan tyckas.
Dessa är ju endast kubmätningar, som inte säger mycket om ljudkvaliteten. Men det kanske är dags att avliva myten och att dyra hemmabioreceivrar alltid ger mer effekt och kan spela högre än billiga. Det är ju inte alltid sant.
H. Richard
KarlXII skrev:Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Kan tyckas.
Dessa är ju endast kubmätningar, som inte säger mycket om ljudkvaliteten. Men det kanske är dags att avliva myten och att dyra hemmabioreceivrar alltid ger mer effekt och kan spela högre än billiga. Det är ju inte alltid sant.
H. Richard
Effekt och effekt. Det ska ju inte vara alltför hög dist vid de nämnda effektsiffrorna heller.
Richard skrev:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , effekten inte hänger samman med priset, alltid. Att ljudet inte har någon relation till prisnivån vet väl alla redan hoppas jag...
Kommentarer och synpunkter är välkomna !
Richard skrev:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , effekten inte hänger samman med priset, alltid. Att ljudet inte har någon relation till prisnivån vet väl alla redan hoppas jag...
Min kommentar är att du borde ändra din slutsats till:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , den uppmätta effekten som erhålls enligt detta mätförfarande inte hänger samman med priset, alltid.
petersteindl skrev:Jag tycker mätningarna har ett visst intresse, vad jag ytterligare efterlyser är om effektkuberna är mätta med en kanal i taget eller med samtliga kanaler samtidigt i full drift. Den skillnaden skulle jag vilja se. Man kan tänka sig att resterande kanaler går till hälften d v s -3 dB effekt.
Väl mött
PS
Haakan_W skrev:vad jag kan komma ihåg av andra mätningar med alla kanaler i drift så presterar det inte i närheten av när man bara kör 2 kanaler
tråkmånsar!
Richard skrev:....
Onkyo tx-sr804e 10000:-
8 ohm 135, 128, 127, 127, 134 watt 4 ohm 2, 186, 183, 186, 2 watt
2 ohm 1, 2, 188, 1, 1 watt 1 ohm 0,0,0,0,0 watt
.....
H. Richard.
Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...det finns ju mer än effekt att beakta när det gäller dylika apparater.
Effekten är ju mer än tillräcklig för de allra flesta konsumenter, även från den "svagaste" av dem.
Harryup skrev:Kaffekoppen skrev:Nu spekulerar du hej vilt utan att ens ha verifierat någonting Richard.
Nu får du snart ge dig!
Bra inlägg. Sans och balans är alltid bra.
mvh/Harry
dimitri skrev:Richard skrev:....
.....
H. Richard.
tom en teknisk idiot som jag fattar att det är en dålig apparat eller att det är fel på det testade exemplaret.
Harryup skrev:I andra trådar så kommenteras högtalare med lägre impedans än 4 ohm som felkonstruerade.
Harryup skrev:Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Harryup skrev:Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Harryup skrev:Hur vet man att apparaterna inte är defekta eller feljusterade?
mvh/ Harry
dimitri skrev:Harryup skrev:I andra trådar så kommenteras högtalare med lägre impedans än 4 ohm som felkonstruerade.
I vilka trådar?Harryup skrev:Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Vem köper gamla Appogee?Harryup skrev:Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Titta på Onkyos spec vid 4 ohmHarryup skrev:Hur vet man att apparaterna inte är defekta eller feljusterade?
mvh/ Harry
Det vet man inte. Man kan bara redovisa de fakta man har tillgång till och t.ex. starta en intressant tråd
Harryup skrev:1. I trådar som kommenterar högtalare som har lägre än 4 ohm som felkonstruerade.
Jax skrev:Harryup skrev:1. I trådar som kommenterar högtalare som har lägre än 4 ohm som felkonstruerade.
Här har vi nog en missuppfattning.
Snarare har det diskuterats att högtalare som visar mindre än hälften av sin uppgivna nominella impedans vid någon frekvens som felkonstruerade.
Onkyon i det testet skulle jag nog lämna in för felsökning.
tom en teknisk idiot som jag fattar att det är en dålig apparat eller att det är fel på det testade exemplaret.
Du vill alltså påstå att jag tar varje tillfälle att dela ut smockor?Richard skrev:tråkmånsar!
Mycket bra och insiktsfullt inlägg!
Vad vore världen utan fantasi och nyfikenhet?
Tråkmånsar är bara...... tråkiga, tycker jag. Speciellt då tråkmånsarna genast tar varje tillfälle i akt att dela ut smockor, ibland dessutom endast för att ta ned debatten till en väldigt låg nivå.
Inte kul alls.
Vart tog nyfikenheten vägen ?
H. Richard.
dimitri skrev:Harry
Även om det rör sig om ett måndagsexemplar, vilket det kanske gör, så är det inte ointressant. Det minskar iaf min benägenhet att överväga ett köp av en produkt från den aktuella tillverkaren.
Men för att återgå till upprinnelsen till mitt inhopp i tråden: Du kan kanske i all enkelhet medge att din första kommentar i tråden hade ngt av att ge-igen-för-gammal-ost karaktär.
mvh/Dimitri
Laila skrev:Vad jag gissar att dimitri vänder sig emot (förutom ev. faktafel)
är, "den skira ton av mobbningslikande tendenser", som så lätt
sprider sig på ett fora.
ps.Se det som en kvalificerad gissning o inget annat ds.
Hur det är med era gamla ostar har jag ingen riktigHarryup skrev:Vet inte om det är så?
Men han tycker ju att jag möjligen ger igen för gammal ost så då menar han kanske att jag blir mobbad av Richard då och då?
Eller hur menar du?
Mobbar man någon om man tycker olika?
mvh/Harry
Lust skrev:Tycker även att dessa kubmätningar i många fall säger mer om skyddskretsarna än om förstärkarna.
Rydberg skrev:Den kan ju även ha lite väl ambitiösa skyddskretsar
Eftersom materialet är hämtat rakt från en papperstidning, utan att man beskrivit för oss omständigheterna kring testet kan vi ju bara spekulera i blindo. Det blir sällan bra.petersteindl skrev:Jag tycker mätningarna har ett visst intresse, vad jag ytterligare efterlyser är om effektkuberna är mätta med en kanal i taget eller med samtliga kanaler samtidigt i full drift. Den skillnaden skulle jag vilja se. Man kan tänka sig att resterande kanaler går till hälften d v s -3 dB effekt.
Väl mött
PS
Det är en sådan reflektion man gärna gör.Jax skrev:Onkyon i det testet skulle jag nog lämna in för felsökning.
Men Richard, jag står för min kritik. Jag tycker du vandrar iväg lite ibland. Och borde sansa dig. Fråga saker istället för att påstå.
Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Laila skrev:Hur det är med era gamla ostar har jag ingen riktigHarryup skrev:Vet inte om det är så?
Men han tycker ju att jag möjligen ger igen för gammal ost så då menar han kanske att jag blir mobbad av Richard då och då?
Eller hur menar du?
Mobbar man någon om man tycker olika?
mvh/Harry
koll på.![]()
Men mobbning kan ibland vara ganska så subtil.
Är det så att jag har missuppfattat dina o koppens
inlägg i tråden så ber jag naturligtvis om ursäkt !
IngOehman skrev:
Vill nog påstå att även Harryup spekulerar när han kallar Onkyon för "antagligen trasig".Eller hur Harryup?
![]()
Jag kan självklart inte utesluta att den var trasig, men beteende är trots allt rätt typiskt för hur känsliga skyddskretsar gör när man belastar med lågimpediva och reaktiva impedanser. Har sett värre exempel än så där från hela förstärkare. Apparater som är trasiga beter sig sällan på det där viset, men det kan naturligtivs vara något som är fel, eller feldimensionerat/-monterat.
- - -
Jag har inte sett någon kalla högtalare som går under 4 ohm för felkonstruerade, men jag har själv beklagat att inte alla specificerar sina konstruktioner så att man som konsument kan bedöma vilken verklig belastning de utsätter förstärkaren för. Det är inte ovanligt med min.impedanser under 3 ohm hos högtalare som specificeras som 8ohmshögtalare. Det tycker jag är fel.
Men - även om man tycker att en högtalare som går under 4 ohm i min-impedans är felkonstruerad (om nu någon gör det) så bör man vara medveten om att en sådan kan utsätta en förstärkare för en dynamisk impedans om under 2 ohm, så det kan ändå finnas skäl att ställa krav på förstärkare att klara belastningar nedåt 2 ohm, även i svåra fasvinklar. Inte kanske att de skall kunna ge ifrån sig jättelika effekter i sådana impedanser, men de bör kunna hantera dem utan att skyddskretsarna stänger av eller aktiverar dramatiska effektsänkningar.
Det tycker i varje fall jag.
Vh, iö
Richard skrev:harryup skrev:Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Några frågor:
Varför skulle man inte kunna köpa en hemmabioreceiver för att driva ett par Appogee ?
Vissa av receivrarna har ju visat sig verkligt goda som 2-kanalsdrivare.
Varför anser du det inte intressant att läsa om drivförmågan vid lägre resistans, hos just hemmabioreceivrar?
Tycker du inte att Hemmabioreceivrar duger för kvalificerat 2-kanalsbruk ?
Det finns ju mångdubbelt dyrare prylar som ibland inte duger att driva 2 kanaler, bland dyra 2-kanalare, eller hur ?
H. Richard.
3. Vet jag inget om generellt, men den Denon jag har verkar låta bra men lite tamt. Så omöjligt att svara på.
mvh/Harry
Richard skrev:Harryup skrev:3. Vet jag inget om generellt, men den Denon jag har verkar låta bra men lite tamt. Så omöjligt att svara på.
mvh/Harry
Är det musiken som du lyssnar på som låter tamt, eller apparaten som låter tamt?
Kan en förstärkare låta tamt ?
Du menar väl kanske komprimerat- eller, vad menar du?
( jag hade en gång en tam katt som husdjur, men det var ett levande väsen- ingen stereoanläggning. )
H. Richard.
petersteindl skrev:Jag kollade upp fabrikanten Onkyos text angående denna A/V receiver.
Amplifier Features
• 140 Watts per channel minimum into 6 Ω, at 1 kHz, DIN; 170 Watts per channel minimum into 6 Ω, at 1 kHz, IEC (1 channel driven)
• Vector Linear Shaping Circuitry (VLSC) for all channels
• Wide Range Amplifier Technology (WRAT)
• Extended frequency response (5 Hz to 100 kHz)
• Reduced NFB (Negative Feedback)
• Full bandwidth power to all 7 main channels
• Absolute ground plate
• H.C.P.S—massive high current power supply
• Discrete power amplifier circuitry for all channels
• High-current, low-impedance 6 Ω drive for all channels
• Auto-protection circuitry
Vad jag förstår så vill Onkyo helst inte att denna receiver drivs med lägre än 6 ohmshögtalare? Effekten är också angiven vid 1 kanals drivning satt inom parentes. Dataangivelserna kan ju tolkas nästan hur som helst.
Väl mött
PS
Richard skrev:Här kommer några uppmätta effektkuber på hemmabioreceivers i olika prisklasser.
Läs och begrunda. Skillnaden är ofta inte stor trots att Denon 1707 kostar 3500:- och t.ex. onkyo tx- 804 kostar 10000:- men mäter mycket sämre i effektkuben ( troligen felkonstruerad ).
Mätningarna är gjorda i 8, 4, 2 och 1 ohm belstning, som ju är nära kortslutning. För varje resistiv belastning har det mätts 5 gånger, med fasvinklarna +60 grader, +30, 0, -30, -60 grader. Källan är hemmabiotidningen.
Denon 1707 3500:-
8ohm 124, 120, 118, 120, 125 watt 4ohm 202, 188, 185,187, 204 watt 2 ohm 266, 236, 225, 232, 266 Watt 1 Ohm 162, 157, 165, 146, 139 watt
Kommentar i hemmabiotidningen: " En mycket bra effektkub, speciellt med tanke på prisklassen i testet. Här kan man hänga på vilka högtalare som helst !"
H/K AVR 140 5000:-
8 ohm 91, 88, 86, 87, 90 watt. 4 ohm 146, 136, 132, 135, 145 watt.
2 ohm 96, 101, 106, 99, 95 watt. 1ohm 41, 42, 49, 41, 46 watt
" En något klen nätdel, vilket gör att effekten begränsas i låga impedanser "
Pioneer VSX 916 4500:-
8 ohm 134, 129, 128, 132 watt. 4 ohm 87, 220, 209, 205, 102 watt. 2 ohm 28, 138, 147, 109, 28 watt. 1 ohm 18, 54, 97, 11, 10 watt
" Klassiskt pioneerkub, där skyddskretsarna ger låga värden vid fasvridningar och låga impedanser."
Yamaha RX -V 559 5300:-
8 ohm 169, 163, 161, 163, 168 watt 4 ohm 154, 251, 246, 142 watt 2 ohm 60, 141, 287, 118, 58 watt 1 ohm 25, 36, 44, 33, 23 watt.
" Likt pioneer begränsar yamahaförstärkaren effektuttaget i låga impedanser och fasvridningar. "
Denon 2807 8000:-
8 ohm 168, 162, 158, 159, 167 watt. 4 ohm 274, 255, 247, 250, 270 watt 2 ohm 262, 258, 252, 235, 250 watt 1 ohm 137, 133, 136, 125, 121 watt.
H/K AVR 645 14000:-
8 ohm 130, 125, 123, 124, 129 watt. 4 ohm 225, 208, 201, 206, 223 watt. 2 ohm 313, 271, 260, 267, 277 watt 1 ohm 40, 59, 83, 52, 35 watt.
Yamaha rx 2700 17500:-
8 ohm 199, 192, 189, 191, 197 watt 4 ohm 221, 316, 307, 309, 194 watt 2 ohm 86, 212, 394, 170, 84 watt 1 ohm 36, 52, 65, 48, 33 watt.
Denna sammanställning tycker jag visar att t.ex. H/K :s förstärkare inte med automatik alltid skall betraktas som strömkababla apparater ( som deras reklam säger ).
Mätningarna vsar också att Denon 2807 ger mindre effekt är den hälften så dyra Denon 1707 vid 1 ohms belastning.
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , effekten inte alltid hänger samman med priset. Att ljudet inte har någon relation till prisnivån vet väl alla redan hoppas jag...
H. Richard.
Den klarar ju betydligt mer, bara att läsa innantillCallisto skrev:Stora Denon klarar ca 65 W 8 ohm.
Rydberg skrev:Den klarar ju betydligt mer, bara att läsa innantillCallisto skrev:Stora Denon klarar ca 65 W 8 ohm.
Det där var den märkligaste förklaring jag tror jag läst här på faktiskt någonsinCallisto skrev:Rydberg skrev:Den klarar ju betydligt mer, bara att läsa innantillCallisto skrev:Stora Denon klarar ca 65 W 8 ohm.
Inte om impedansen sjunker till 2 ohm. Säg att det är trumslag som ligger i området där impedansen är låt säga 2 ohm. Om du då kranat på så att du spelar ca 65 W och det håller sig inom 8 ohmsintervallet, då motsvarar de 65 W 8 ohm, 130 W 4 ohm och 260 W 2 ohm för att inte begränsas.
Ligger du på 90 W 8 ohm så motsvarar det 360 W vid 2 ohm.
Callisto skrev:Intressant att se att det kommer ske en strömbegränsning väldigt tidigt hos dessa kandidater.
Callisto skrev:Låt säga att vi har en högtalare med en impedans på 4 ohm (inget konstigt) och samtidigt kraftig fasvinkel vilket i praktiken resulterar i en reell impedans utav 2 ohm.
Callisto skrev:Kikar vi då på kandidaterna så ser vi följande effekter (om inte strömbegränsning ska ske och olinjäritet uppstå).
Denon 225 W 2 ohm ger alltså ca dryga 55 W i 8 ohm.
Callisto skrev:Spelar man kraftigare kommer inte förstärkaren kunna dubblera till aktuellt mätvärde på 225 W i 2 ohm.
Callisto skrev:H/K kommer endast kunna leverera 25 W 8 ohm om den ska kunna dubblera vid halverad impedans eftersom den bara presterar ca 100 W vid 2 ohm.
Callisto skrev:Pioneer och Yamaha kroknar totalt vid stor fasvinkel![]()
Stora Denon klarar ca 65 W 8 ohm.
Callisto skrev:Stora H/K klarar ca 70 W 8 ohm.
Onkyon börjar säkerligen brinna![]()
.
Callisto skrev:Som det ser ut så är det den stora H/K:n som orkar mest ifall man har högtalare som faller ner mot 2 ohm impedans och inte vill att förstärkaren ska klippa. Jag tycker det motsvarar de erfarenheter man har utav H/K apparater, de levererar lite mer kräm än det "vanliga segmentet" (vid behov).
dimitri skrev:Det verkar lite grann som om Callisto har vänt på Ohms lag som lyder: spänning=impedans*ström
Hans resonemang ser ut att ugtå från att Ohms lag skulle vara ström=Impedans*spänning
Ursäkta Callisto om jag feltorkar dig.
Även om högtalaren ifråga kan uppvisa en dynamisk impedans om 2 ohm (om du är osäker på begreppet dynamisk impedans så förklarar jag gärna vad det är ock hur det relaterar till RMS-strömmar) så kommer den inte att dra ström som motsvarar ens en last på 4 ohm!
Nja, det där är en subjektivt upplevelse av hur den spelar musik.
Jag vet inte om den komprimerar, och eftersom komprimering är ett väl definierat ord så skulle jag inte påstå att den nödvändigtvis låter komprimerat. Men det kanske är så.
Jag tycker den är bra men kopplar jag över till mitt 2-kanalförsteg så blir det ett annat liv i musiken och även lite mörkare ljud. Men om den komprimerar mindre är svårt att svara på. Lite ljust ljud kan lätt uppfattas som lite orkeslöst. Men på biofilmer så saknar jag inget, ännu.
Kommer jämföra 4308 mot AVC-1HD eller vad nu den nya processorn heter.
mvh/Harry
celef skrev:Även om högtalaren ifråga kan uppvisa en dynamisk impedans om 2 ohm (om du är osäker på begreppet dynamisk impedans så förklarar jag gärna vad det är ock hur det relaterar till RMS-strömmar) så kommer den inte att dra ström som motsvarar ens en last på 4 ohm!
dynamisk impedans har iaf jag ingen koll på, är denna graf realistisk? blå kurva ska tydligen vara den dynamiska impedansen och den röda statiska (?) impedansen
källa: http://www.audiograph.se/subpages/techn ... lifier.htm
Callisto skrev:Ingvar kan du förklara ditt påstående. Jag är inte riktigt med på varför den inte skulle kunna hamna under 4 ohm. Vad är det för fel på graferna som Celef hänvisade till eftersom de sannerligen påvisar en markant skillnad i impedansen (tvärtemot vad du säger).
Det här behöver redas ut
Lust skrev:Är det ingen som ser något i att dessa mätningar sannolikt är tagna från den där "köpta och reklamstyrda HiFi-pressen" som borde bojkottas för att de bara är ute efter att lura konsumenter...
Själv tycker jag det är lite tragikomedivarning...
UrSv skrev:Callisto skrev:Ingvar kan du förklara ditt påstående. Jag är inte riktigt med på varför den inte skulle kunna hamna under 4 ohm. Vad är det för fel på graferna som Celef hänvisade till eftersom de sannerligen påvisar en markant skillnad i impedansen (tvärtemot vad du säger).
Det här behöver redas ut
Hur menar du att Ingvar säger tvärtemot? Jag tycker ju han säger precis samma sak dvs att den dynamiska impedansen mycket väl kan vara lägre.
Callisto skrev:Jag vill tacka Ingvar för det utförliga och korrekta svaret. Jag uttryckte mig inte vidare tydligt. Ingvar har järnkoll på det här
.
När jag skrev de olika effektvärdena så utgick jag från att förstärkaren skulle klara av att bibehålla en spänning motsvarande aktuell effekt.
Förstärkarna är egentligen inget annat än spänningsförstärkare och när impedansen sjunker behöver strömmen ökas för att bibehålla samma spänning. Om man tittar på de värden som jag skrev så var det de värden som de klarar av utan att spänningen börjar sjunka om de ska klara av att dubblera effekten. Det kanske var lite otydligt, sorry![]()
.
Peter Steindl:
1. Den dynamiska impedansen är identisk med den statiska, om impedansen är resistiv.
2. Den dynamiska impedansen är inte U-rms/I-rms. Utan U-rms/I-peak.
Om avvikelsen fortfarande består mellan röd och blå kurva d v s mellan sinuston och fyrkantvåg så ser jag egentligen ingen vits med mätningen i alla fall inte för att åskådliggöra en impedanskurva.
IngOehman skrev:För att se hur fasförskjutningarna mellan de i kantvågen ingående strömkomponenterna (när de till följd av en reaktiv belastning) förskjuts från varandra fasmässigt således att det bildas större toppströmmar.
petersteindl skrev:Ingvar skrevPeter Steindl:
1. Den dynamiska impedansen är identisk med den statiska, om impedansen är resistiv.
2. Den dynamiska impedansen är inte U-rms/I-rms. Utan U-rms/I-peak.
Jag vet det Ingvar, men eftersom det finns en kurva som skall vara kurvan för den dynamiska impedansen så skulle jag även vilja se denna mätning med en resistiv last just för att bekräfta att den dynamiska impedansen som då fås är identisk med den statiska d v s som ett bevis på att deras mätförfarande inte levererar ett konstigt resultat. Det är bra med kalibrering ibland. Det var allt.
Jag skrev juOm avvikelsen fortfarande består mellan röd och blå kurva d v s mellan sinuston och fyrkantvåg så ser jag egentligen ingen vits med mätningen i alla fall inte för att åskådliggöra en impedanskurva.
D v s jag menade att om det är skillnad mellan den dynamiska impedansen och den statiska med resistiv last så är deras mätresultat felaktigt.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:Lägger man ihop grundtonens ström med alla strömmar från övertonerna så får man nog den blå kurvan.
petersteindl skrev:Frågan är om den blå kurvan representerar en dynamisk impedanskurva?
IngOehman skrev:
Dynamisk är för övrigt ett perfekt namn, tycker jag,
Nja, det där är en subjektivt upplevelse av hur den spelar musik.
Jag vet inte om den komprimerar, och eftersom komprimering är ett väl definierat ord så skulle jag inte påstå att den nödvändigtvis låter komprimerat. Men det kanske är så.
Jag tycker den är bra men kopplar jag över till mitt 2-kanalförsteg så blir det ett annat liv i musiken och även lite mörkare ljud. Men om den komprimerar mindre är svårt att svara på. Lite ljust ljud kan lätt uppfattas som lite orkeslöst. Men på biofilmer så saknar jag inget, ännu.
mvh/Harry
Intressant . Vad är det för ett försteg du har ?
H. Richard.
Callisto skrev:Måste tillstå att det var ett exemplariskt svar jag fick på min fråga.
Richard skrev:En hypotetisk gissning är att om man hakar på 7 stycken högtalare i en 7.1 setup på dessa receivrar, kanske man kan titta på receivrarnas output vid 2 eller 1 ohms belastning. 7 högtalare är ju betydligt mera strömkrävande för nätdelen än 2 likadana.
I
H. Richard.
Richard skrev:Richard skrev:En hypotetisk gissning är att om man hakar på 7 stycken högtalare i en 7.1 setup på dessa receivrar, kanske man kan titta på receivrarnas output vid 2 eller 1 ohms belastning. 7 högtalare är ju betydligt mera strömkrävande för nätdelen än 2 likadana.
I
H. Richard.
Denna hypotetiska gissning från min sida hade jag på första sidan i tråden.
Alla ni som kan mera: Ligger det något alls i denna spekulation ?
Hur ser det ut i praktiska, verkligt uppmätta hemmabioförstärkare med tex. 5 högtalare istället för två? Någon som har erfarenhet ?
Peter Stendl spekulerade i att uteffekten kanske skulle minska motsvarande - 3 db, vid inkoppling av många högtalare.
H. Richard.
petersteindl skrev:
Jag tycker mätningarna har ett visst intresse, vad jag ytterligare efterlyser är om effektkuberna är mätta med en kanal i taget eller med samtliga kanaler samtidigt i full drift. Den skillnaden skulle jag vilja se. Man kan tänka sig att resterande kanaler går till hälften d v s -3 dB effekt.
Väl mött
PS
Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:
Är det inte så att man använder begreppet dynamisk impedans för du/di. Eller är det småsignalimpedans man kallar det?
Svante skrev:Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.
Vad som skulle vara speciellt dynamiskt med att mäta med en fyrkantvåg, jämfört med en sinus begriper jag inte riktigt. En fyrkantvåg har väl den minsta dynamik man kan tänka sig.
Richard skrev:Harryup skrev:Nja, det där är en subjektivt upplevelse av hur den spelar musik.
mvh/Harry
Intressant . Vad är det för ett försteg du har ?
H. Richard.
Jag frågar igen, av nyfikenhet- vad är det för ett försteg du har, Harryup?
H. Richard.
Som sagt, man behöver nödvändigtvis inte mäta då man drar på för fullt på alla kanaler samtidigt. Jag trodde att det jag först skrev inte var missförstått.
Väl mött
PS
Jag har roat mig med att undersöka effektförbrukningen från en 7.1-förstärkare när man spelar ett antal filmer av dramatisk typ, och brassar på så att minst en kanal är fullt utstyrd (ca 100 W) och funnit att det är yttersta sällsynt att HELA förstärkaren (tänk då också på att verkningsgraden inte är 100 % heller) drar mer än 350 W!
Som jämförelse kan nämnas, att om det varit en sjukanalig KlassA-förstärkare, och alla kanaler varit fullt utstryda samtidigt så hade toppeffektförbrukningen hamnat på närmare 1,5 kW, och nu kommer det som säkert förvånar många: Om det varit en klassB-förstärkare (=KlassAB med extremt låg tomgångsström) så hade toppförbrukningen ändå passerat 1000 W.
-------------------------------------------------------------------------
Dynamisk betyder inte "förhållande mellan svagt och starkt"... ...utan syftar till egenskaper som kan härledas ur ordets ursprungliga betydelse - kraft.
. . . Med dynamisk menar man inom fysiken system vars beteendes föränderlighetskonsekvens är knutet till både dess stimuli och dess historia (samma betydelse som i "(electro)dynamiska högtalare" alltså), till skillnad från statiska system vars föränderlighet är direkt relaterat till ögonblicksstimulit (samma betydelse som i "elektrostatiska högtalare" alltså).
Hänger ni fortfarande inte med? Om så: Orsaken till att man kallar den dynamiska impedansen (som bara berör ögonblickskvoten mellan spänning och ström strax efter det inledande steget på en fyrkantvåg) är att det som är av intresse är att det finns en historik, perioden (perioderna) förs transisionen - att det är finns "gammal reaktiv energi" lagrad i högtalaren, och att strömtoppen därför blir beroende av historien, av avståndet till föregående spänningstransision, och den före det och den föra det...
På samma sätt är membranpositionen och dess hastighet beroende av inte bara ögonblicksinspänningen till en dynamisk högtalare, utan även av dess signalhistorik. Det är därför det heter en dynamisk högtalare, det har ingen med dess förmåga att hantera stor dynamik att göra.Tro mig.
Av motsvarande skäl kallas elektrostathögtalare för just elektrostatiska. Det betyder inte att de eller det som matar dem är stationärn eller statiskt (att signalen inte ändras) - utan på att membranet i huvuddelen av arbetsområdet antar en position som är beroende av insignalen i samma ögonblick! Alltså att det är ett så kallat statiskt system.
Vh, iö
Richard skrev:IÖ skrev:Jag har roat mig med att undersöka effektförbrukningen från en 7.1-förstärkare när man spelar ett antal filmer av dramatisk typ, och brassar på så att minst en kanal är fullt utstyrd (ca 100 W) och funnit att det är yttersta sällsynt att HELA förstärkaren (tänk då också på att verkningsgraden inte är 100 % heller) drar mer än 350 W!
Som jämförelse kan nämnas, att om det varit en sjukanalig KlassA-förstärkare, och alla kanaler varit fullt utstryda samtidigt så hade toppeffektförbrukningen hamnat på närmare 1,5 kW, och nu kommer det som säkert förvånar många: Om det varit en klassB-förstärkare (=KlassAB med extremt låg tomgångsström) så hade toppförbrukningen ändå passerat 1000 W.
-------------------------------------------------------------------------
Dynamisk betyder inte "förhållande mellan svagt och starkt"... ...utan syftar till egenskaper som kan härledas ur ordets ursprungliga betydelse - kraft.
. . . Med dynamisk menar man inom fysiken system vars beteendes föränderlighetskonsekvens är knutet till både dess stimuli och dess historia (samma betydelse som i "(electro)dynamiska högtalare" alltså), till skillnad från statiska system vars föränderlighet är direkt relaterat till ögonblicksstimulit (samma betydelse som i "elektrostatiska högtalare" alltså).
Hänger ni fortfarande inte med? Om så: Orsaken till att man kallar den dynamiska impedansen (som bara berör ögonblickskvoten mellan spänning och ström strax efter det inledande steget på en fyrkantvåg) är att det som är av intresse är att det finns en historik, perioden (perioderna) förs transisionen - att det är finns "gammal reaktiv energi" lagrad i högtalaren, och att strömtoppen därför blir beroende av historien, av avståndet till föregående spänningstransision, och den före det och den föra det...
På samma sätt är membranpositionen och dess hastighet beroende av inte bara ögonblicksinspänningen till en dynamisk högtalare, utan även av dess signalhistorik. Det är därför det heter en dynamisk högtalare, det har ingen med dess förmåga att hantera stor dynamik att göra.Tro mig.
Av motsvarande skäl kallas elektrostathögtalare för just elektrostatiska. Det betyder inte att de eller det som matar dem är stationärn eller statiskt (att signalen inte ändras) - utan på att membranet i huvuddelen av arbetsområdet antar en position som är beroende av insignalen i samma ögonblick! Alltså att det är ett så kallat statiskt system.
Vh, iö
Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:
Är det inte så att man använder begreppet dynamisk impedans för du/di. Eller är det småsignalimpedans man kallar det?
Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.
.
Morello skrev:Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:
Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.
.
Helt riktigt.
Kribban skrev:Vad säger sällskapet om en sådan här kub?
8ohm 94-91-89-89-91W
4ohm 181-170-165-166-173W
2ohm 328-257-235-248-305W
1ohm 0-0-0-0-1-1W
IngOehman skrev:En mycket märkligt ide att optimera nätdelen för en belastning om LÅNGT under en ohm, men förse samma förstärkare med strömbegränsning som inte tillåter 1 ohm...
Tänk vilken trevlig apparat det där hade varit om den istället levererat 165 W i 8 ohm, och 235 W i 4 ohm.
Vh, iö
shifts skrev:Hehe, hade precis tänkt bumpa den själv då jag kände mig lite som paa. Det
skötte du ju bra själv Richard
Deras nya line är imponerande!IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
högtalare utan att storkna.
Vh, iö
Svante skrev:Mm, man undrar varför det blev omodernt med den här sortens grafer:
Jag gillar den för att den så tydligt visar ström- respektive spänningsbegränsningarna.
RogerJoensson skrev:OK, Jag förstår resonemanget att fyrkantsvågen triggar repetitiva dynamiska skeenden så länge den är ansluten.
Men fyrkantsvågsmätningen. Var den inte mycket begränsad, när det gäller att visa dynamsika effekter eftersom den har ett fast spektrum och (vad jag förstår) att man inte varierade mängden effekt?
Om man vill se svåraste impedanshändelsen borde väl någon form av brusstimuli vara lämligare?
IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
Vh, iö
mrGaskill skrev:Richard, trevligt med siffror. Du skriver "globala testvinnaren" det är alltså vinnaren i testet, subjektivt testad så att säga av tidningens lyssningspanel? Har inte läst tidningen själv så jag blev lite nyfiken bara.
IngOehman skrev:Eller om man hellre ser det så - att man använder en högtalare vars minimumimpedans är dubbelt så hög som den använda förstärkarens strömbegränsning nominellt tillåter utan att aktiveras. Då hamnar man ofta i praktiken på nollmarginal för extremfallet, vilket ju räcker bra.
steveo1234 skrev:Det borde inte vara många användare som behöver komplettera med externa slutsteg pga för lite effekt.
JTarnstrom skrev:Onkyo specar ju 607:an till 90W under 8 Ohm... Varför underspecar man? I vanliga fall vill ju tillverkarna överträffa varandra.
mrGaskill skrev:Apparaten i fråga är väl ganska ny?
heliac skrev:steveo1234 skrev:Det borde inte vara många användare som behöver komplettera med externa slutsteg pga för lite effekt.
Jag har en Onkyo 875 och kör med externa slutsteg på allt utom bakhögtalarna. Den löste ut skyddskretsarna i stereoläge utan att det ens lät illa i fronthögtalarna, var dom 160 watten håller hus vet inte jag. Men det är väl mätt vi 1 kHz tror jag.
Effektkuben ser bättre utrikkitikkitavi skrev:JTarnstrom skrev:Onkyo specar ju 607:an till 90W under 8 Ohm... Varför underspecar man? I vanliga fall vill ju tillverkarna överträffa varandra.
för att man inte vill få skit för överspecade apparater?
tolerans i komponenter gör att man kan få variationer?
specen är given enligt en standard där man driver flera kanaler => matningsspänningen dippar => lägre uteffekt, testet är gjort med endast en kanal driven ?
man har dåliga designingenjörer som inte kan räkna ordentligt?
man har bra designingenjörer som kan räkna ordentligt, men visa av erfarenheten vet de att marknadsfolket överspecar alla data de skicakr vidare så därför underspecar de jäääätttemycket... och så blir det ändå underspecat..
vad vet jag?
tian skrev:Finns det pre out för externa slutsteg på Onkyo 607 ?
Enligt prisjakt.se så står det Fullregister pre out : NEJ
Finns inte på 605 och tittar man på bilderna på baksidan av 607 så ser det inte ut som det.
hassesolo skrev:Min 875:a har då aldrig visat tecken till att krokna. Nu driver jag iofs frontarna med separat slutsteg och center och surrar är lättdrivna.
paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?
paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?
IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
Vh, iö
Jag tycker snarast det ser ut som att den storknar bara man tittar på volymkontrollen.(undermålig med avseende på förmåga att svinga spänning)
Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
mrGaskill skrev:Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
användbar för vad?Bio brukar man väl inte lyssna på sådär jättestarkt även om jag märkt att det gärna går åt en och annan W när man har stor duk.... på nåt vis.
Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..steveo1234 skrev:Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
Vänta nu..
Va?
125W @ 8 ohm och nära 200W @ 4 ohm borde väl vara rätt väl tilltaget för nära nog alla högtalare? Speciellt för hemmabiobruk när de dessutom är delade vid ca 80hz...
Nu fattar jag ingenting...
MagnusÖstberg skrev:Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..steveo1234 skrev:Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
Vänta nu..
Va?
125W @ 8 ohm och nära 200W @ 4 ohm borde väl vara rätt väl tilltaget för nära nog alla högtalare? Speciellt för hemmabiobruk när de dessutom är delade vid ca 80hz...
Nu fattar jag ingenting...
mrGaskill skrev:Poängen var väl att en hemmabioreciver som kan ge 100W borde räcka ganska långt även när ljudspåren innehåller mycket dynamik.
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker 90db i medelnivå är lite..
Mina högtalare har en känslighet på runt 91db och jag kommer lätt upp mot 250w/kanal om jag ser film..
Nu pratade vi om 80hz och uppåt enkom, eller två högtalare.Hum skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tycker 90db i medelnivå är lite..
Mina högtalare har en känslighet på runt 91db och jag kommer lätt upp mot 250w/kanal om jag ser film..
Det är väl inte så jäkla konstigt att man kommer upp i många watt när man har 25st högtalare, dom är väl inga evighetsmaskiner, dom behöver väl kraft var och en för att arbeta?
steveo1234 skrev:Vad är lättaste sättet att ta reda på hur mycket effekt man krämar ur sin förstärkare?
Hum skrev:steveo1234 skrev:Vad är lättaste sättet att ta reda på hur mycket effekt man krämar ur sin förstärkare?
För min del har jag mätt hur många amper som går åt, har ett universalinstrument som man kan ställa så det enbart lagrar max värde.
Jag kanske mätte volten också minns inte riktigt, får mäta om endera dagen.
Almen skrev:Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
Fast den kräsne lyssnaren använder ju ändå separat slutsteg för frontar (och eventuell bas), och med lämpligt val av bakhögtalare borde väl då effekttillgången vara tillfyllest?
paa skrev:Almen skrev:Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar.
Fast den kräsne lyssnaren använder ju ändå separat slutsteg för frontar (och eventuell bas), och med lämpligt val av bakhögtalare borde väl då effekttillgången vara tillfyllest?
Men den där Onkyo 607 har väl ingen pre out för frontarna?
JonDahlberg skrev:paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?
Det var SR6003 som testades i det numret. Eftersom mätsiffrorna vart fel i tidningen så är kuberna från testet publicerade på nätet:
Mätkuber i .doc-format @hemmabiotidningen.se
Edit: länken vart fel, det är för övrigt de siffrorna som Richard redovisade på föregående sida.
Birger skrev:Tack för svaret Morello. Då fattar jag![]()
Finns det någon 7.1 recivier under 10kkr som duger till lite mer seriös hembiolyssning?? som går att få tag på i butik alltså??
Jag kan själv tycka att min Pioneer är lite vek när det dundrar på rejält![]()
Finns det bra bilder/effektkuber på olika förstärkare att hitta någonstans på nätet?
hassesolo skrev:Birger skrev:Tack för svaret Morello. Då fattar jag![]()
Finns det någon 7.1 recivier under 10kkr som duger till lite mer seriös hembiolyssning?? som går att få tag på i butik alltså??
Jag kan själv tycka att min Pioneer är lite vek när det dundrar på rejält![]()
Finns det bra bilder/effektkuber på olika förstärkare att hitta någonstans på nätet?
Begagnatmarknaden är en guldgruva för hembiorecievers. Man kan hitta 2-3 år gamla flaggskepp för en bråkdel av nypriset.
hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
Kan du ge några exempel?
hassesolo skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
Kan du ge några exempel?
Tja Onkyos 5-serie är ju två år gammal nu och alla större märken i den generationen (Denon, Sony mm) fick ju HD-ljudsavkodning.
Generationen innan dess (tre år sen) fick alla dessa märken HDMI. Har man HDMI är man ju på säker mark eftersom det bara är att köpa en BD-spelare med intern avkodning av HD-ljuden.
hassesolo skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
Kan du ge några exempel?
Tja Onkyos 5-serie är ju två år gammal nu och alla större märken i den generationen (Denon, Sony mm) fick ju HD-ljudsavkodning.
Generationen innan dess (tre år sen) fick alla dessa märken HDMI. Har man HDMI är man ju på säker mark eftersom det bara är att köpa en BD-spelare med intern avkodning av HD-ljuden.
Birger skrev:Men om nu Onkyos 6 serie inte är att rekommendera ur effekthänseende hur kan då den äldre generationen vara det??
Nej det får nog bli en Denon nästa gång då deras reciviers får bra utlåtanden av både hifitidningar och kunniga debattörer på detta forum. Fast jag vill ju ha effekt så det får nog bli en Denon 2809 eller liknande.
Birger skrev:Men om nu Onkyos 6 serie inte är att rekommendera ur effekthänseende hur kan då den äldre generationen vara det??
Nej det får nog bli en Denon nästa gång då deras reciviers får bra utlåtanden av både hifitidningar och kunniga debattörer på detta forum. Fast jag vill ju ha effekt så det får nog bli en Denon 2809 eller liknande.
tian skrev:hassesolo skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
Kan du ge några exempel?
Så då räcker det att hitta en beggad kompetent reciever som har HDMI ingång för att få tillgång till dom nya HD ljuden![]()
Har en Samsung BD-P3600 som ska avkoda HD format internt.![]()
URL & Spec till BD-P3600 http://www.samsung.com/se/consumer/detail/spec.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=blu_rayplayer&model_cd=BD-P3600/XEE&fullspec=F
MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a
Morello skrev:Heter det inte läppsynkronisering på svenska?
hassesolo skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a
Det är ju bra för automatisk lipsync, men det krävs inte för HD-ljuden (om man skickar som LPCM).
tian skrev:hassesolo skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a
Det är ju bra för automatisk lipsync, men det krävs inte för HD-ljuden (om man skickar som LPCM).
Om jag skaffar mig en reciever som bara har HDMI ver 1,1 kommer man då att få lipsync problem
tian skrev:Okej.
Hassesolo, du verkar kunna en hel del om receivers, något specifikt man ska tänka på om man ska inhandla en begagnad receiver
mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.
hassesolo skrev:tian skrev:hassesolo skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a
Om jag skaffar mig en reciever som bara har HDMI ver 1,1 kommer man då att få lipsync problem
Inte nödvändigtvis. De flesta lite bättre recievrar har ju möjlighet att fördröja ljudet med manuell inställning.
Jag har tyvärr problemet att ljudet ligger en aning efter bilden trots HDMI 1.3. Det är inte lätt att komma till rätta med. Projektorn är lite för snabb kanske.
Laila skrev:Jäla tråkigt, men ibland verkar det som att man måste öppna lädret, för att
erhålla en juste återgivning. Attans asså...![]()
Själv så söker jag nästan alltid efter champis till pommac-priser. Så dé så!
MorganM skrev:mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.
Köp en sony bd-550,den kodar av alla nya ljudformat i spelaren,som du sen skickar vidare analogt in i din Denon 2105.
I sonyn finns även alla inställningar för högtalare,när det gäller avstånd och nivå.Samt även inställning för sub.
Har själv så idag.
Ska dock prova en Denon 2310 i helgen,för att se/höra om man får bättre ljud av att köra hdmi mellan sonyn och Denon 2310.
Samt att det då blir Denonen 2310 som får koda av hd ljudet istället för sonyn.
steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.
Kan du ge några exempel?
IngOehman skrev:hassesolo skrev:tian skrev:hassesolo skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a
Inte nödvändigtvis. De flesta lite bättre recievrar har ju möjlighet att fördröja ljudet med manuell inställning.
Jag har tyvärr problemet att ljudet ligger en aning efter bilden trots HDMI 1.3. Det är inte lätt att komma till rätta med. Projektorn är lite för snabb kanske.
Jag är inte jätteinsatt i din receivers egenskaper, men jag undrar om det möjligen kan vara så att du har både automatisk och manuell delay på?
Om inte, så kan du väl koppla bort den automatiska delayen och gå över
till manuell således att du kan fördröja ljudet mindre? Projektorer må vara
mer eller mindre snabba, men sådana som är snabba är ändå väldigt
mycket långsammare än ljudbehandlingen. Att åtgärda att ljudet kommer
för sent skall inte vara några svårigheter.
När det är tvärtom kan det vara knepigare.
Kan väl även nämna att jag testat den där automatiska delay-justeringen
som ingår i 1.3-protokollet, för att få läppsynkningen att bli rätt, på några
olika Bluray/receiverkombnationern.
Den enda som fungerade bra var Sony Playstation + Denon-receiver.
I alla de andra fallen så har det varit bättre att justera ljudets fördröjning
manuellt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag rekommenderar förkortningen "skumpa", för champagne. "Bubbel" går
ju också bra, i varje fall bland insatta. Sistnämnda beteckning missbrukas
dock tyvärr ofta genom att används även för andra mousserande viner än
skumpa.![]()
Vart är mänsligheten på väg?
Birger skrev:Skumt...
Jag har inte märkt av några problem med lipsync med min LG BD300.
Å andra sidan kanske det beror på att en ekoeffekt inne i skallen mildrar symtomen
MorganM skrev:mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.
Köp en sony bd-550,den kodar av alla nya ljudformat i spelaren,som du sen skickar vidare analogt in i din Denon 2105.
I sonyn finns även alla inställningar för högtalare,när det gäller avstånd och nivå.Samt även inställning för sub.
Har själv så idag.
Ska dock prova en Denon 2310 i helgen,för att se/höra om man får bättre ljud av att köra hdmi mellan sonyn och Denon 2310.
Kribban skrev:De är från ett test i Hemmabiotidningen. Den skall vara en suberb musikförmedlare enligt dem. Jag väntar på att Fyndbörsen ska få in den i lager igen men det verkar dröja. Dock har jag fått besked från Panasonic att den är på väg.
MVH Christer
MorganM skrev:MorganM skrev:mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.
Har själv så idag.
Måste bara citera mig själv.
Såg igår kväll när jag labba lite,att inställningarna på min Sony bd-550,inte är helt fullfjädrade.
Man kan ställa avståndet till suroundkanalerna,men inte inviduellt.Höjer man avståndet på högra till exempel så höjer man även avståndet lika mycket på vänster suroundkanal.
Undrar om det idag finns någon bd-spelare som har alla inställningar?.
IngOehman skrev:MorganM skrev:MorganM skrev:mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.
Har själv så idag.
Måste bara citera mig själv.
Såg igår kväll när jag labba lite,att inställningarna på min Sony bd-550,inte är helt fullfjädrade.
Man kan ställa avståndet till suroundkanalerna,men inte inviduellt.Höjer man avståndet på högra till exempel så höjer man även avståndet lika mycket på vänster suroundkanal.
Undrar om det idag finns någon bd-spelare som har alla inställningar?.
De flesta spelare har nog inte heller ett komplett nedmixningsprotokoll.
Testa om du förlorar .1-kanalen om du säger att du inte har något SW.
Det vill säga om den mixas in i de kanalser vars högtalare du angett vara
stora, eller om den går förlorad.
Väljer jag bort 1-kanalen (sw),i menyn på bd-spelaren,så tappar jag den helt.Frontarna ställda på stora.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..
IngOehman skrev:Möjligt att du skulle säga ja till 600W per kanal till topparna för körmusik.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..
Måste bara säga att kvadruppelnegeringar kan inverka menligt på möjligheten att förstå en text.
Du skrev alltså:
...
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..
Måste bara säga att kvadruppelnegeringar kan inverka menligt på möjligheten att förstå en text.
Du skrev alltså:
...
Vh, iö
Men, inte väntar du dig väl att en person som är inaktiv på forumet kommer att diskutera negationer?
crion skrev:MorganM, varför vill du göra mixning/delays etc i källan?
När du skickar 8 kanalig HDMI till förstärkarn vill du normalt sett att källan inte gör något alls med informationen.
Sedan är det försteget/processorns uppgift att lägga korrekta delays, gain, mixning, filter/EQ etc.
Annars kan du lika gärna koppla den analogt till slutstegen och skippa försteget(?)
JonDahlberg skrev:steveo1234 skrev:Denon 3310 borde rimligen kunna driva nära nog alla högtalare till referensnivå i normalstora rum. Riktigt ok siffror imo..
Kuben kommenterades med: "En acceptabel kub, men strömstyrkan imponerar inte. Kör helst 8-ohmshögtalare".
Richard skrev:Cambridge Azur 650R: Pris: 11000:-
8 ohm:
201, 191, 187, 190, 199
4 ohm:
331, 292, 281, 290, 327
2 ohm:
323, 303, 296, 279, 311
1 ohm:
46, 56, 67, 54, 47
Strömstyrka:
18 A
Sony STR DA-3500ES: Pris: 9000:-
8 ohm:
150, 142, 138,140,148
4 ohm:
231, 209, 205, 154, 204
2 ohm:
183,155,152,127,160
1 ohm:
52, 78, 88, 69, 39
Strömstyrka:
55 A
Onkyo TX-NR1007: Pris: 12000:-
8 ohm:
191, 184, 181, 183, 189
4 ohm:
331, 308, 301, 305, 326
2 ohm:
368, 356,352,313,326
1 ohm:
156, 156, 159, 155, 155
Strömstyrka:
Går ej att mäta pga skyddskretsar.
Pioneer VSX LX 53: pris: 15000:-
8 ohm:
149, 141, 140,140, 147
4 ohm:
232, 213, 209, 210, 237
2 ohm:
276, 241, 234, 224, 265
1 ohm:
- - - - -
Strömstyrka:
1 A ( skyddskretsar ).
Marantz SR 6004:
8 ohm:
151,144,142,144,150
4 ohm:
250,234,227,232,249
2 ohm:
359,310,302,304,352
1 ohm:
349, 294,286,286,322
Strömstyrka:
45 A ( inga skyddskretsar )
steveo1234 skrev:Konstigt att det misslyckades med att få ut effektmätningar ur Onkyo.
http://issuu.com/homecinemachoice/docs/184onkyo mätte upp 5*125W vid 8ohm och 0,5%THD i alla fall.
Richard skrev:steveo1234 skrev:Konstigt att det misslyckades med att få ut effektmätningar ur Onkyo.
http://issuu.com/homecinemachoice/docs/184onkyo mätte upp 5*125W vid 8ohm och 0,5%THD i alla fall.
...och de skriver också att förstärkaren har kraftiga skyddskretsar...
_Fredrik_ skrev:Ska man akta sig för modeller efter -07 om man vill audiofila sig?
Tackis för infon och trevlig helgis.
spuj skrev:Kanske kan man smyga in en liten fråga..
Pioneer LX-73, vet någon vad den kan lämna för ström?
Den är tänkt att driva lite Ino Audio Ambiens 2-burkar, 8st uppdelat 2+2 / 2+2 eller 3+3 / 1+1. Klarar den att driva dom fullt ut utan att någon ful strömbegränsare slår te'?
spuj skrev:Tack IngOehman och patjoh för bra svar!
Jag kan mao känna mig trygg i mitt köp. Att den dessutom visar bättre resultat vid användande av 7 kanaler är ju bara tacksamt i mitt fall.
nadifierad skrev:Nad är något underrepresenterade i tråden, tycker jag!![]()
Hade varit kul att se siffror på Tex T753.
Den har även main in till stegen, så mäter den bra kan den vara intressant för drift av aktiva system.....
patjoh skrev:spuj skrev:Kanske kan man smyga in en liten fråga..
Pioneer LX-73, vet någon vad den kan lämna för ström?
Den är tänkt att driva lite Ino Audio Ambiens 2-burkar, 8st uppdelat 2+2 / 2+2 eller 3+3 / 1+1. Klarar den att driva dom fullt ut utan att någon ful strömbegränsare slår te'?
Den är kraftfull. Den har 7st ClassD moduler.
patjoh skrev:En mätning från amerikanska motsvarigheten till LX-72 (samma förstärkning som LX-73):
This graph shows that the SC-05's left channel, from Multi input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads continuously at 1 kHz, reaches 0.1% distortion at 168.1 watts and 1% distortion at 197.2 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1% distortion at 249.6 watts and 1% distortion at 338.4 watts.
With five channels driven continuously into 8-ohm loads (blue curve), the amp reaches 0.1% distortion at 119.7 watts and 1% distortion at 153.9 watts. With seven channels driven continuously into 8-ohm loads (green curve), the amp reaches 0.1% distortion at 137.8 watts and 1% distortion at 149.0 watts. It's odd that the power output at 0.1% distortion with five channels driven is less than with seven channels driven, but that is indeed the case with this AVR. The test was performed several times to verify this result.
patjoh skrev:The manufacturer's stated distortion of 0.09 % was reached at 135.3 watts with seven channels driven into 8-ohm loads. This corresponds almost exactly with the specified power output.
IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Att man inte skall diskutera ljudkvalitetsfrågor?
(Eftersom det ju alltid går att hitta människor som
är nöjda, oavsett vilken apparat man pratar om.)
Vad skall vi göra då då? Börja sticka?
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Vh, iö
Spydigt? Jag är inte spydig.
Kanske missförstår du min lättsamma ton.
Det verkar väl märkligt att hänga på faktiskt, om man inte vill diskutera ljudkvalitetsfrågor?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Vh, iö
Det verkar väl märkligt att hänga på faktiskt, om man inte vill diskutera ljudkvalitetsfrågor?
IngOehman skrev:Precis min poäng, så vad menade du med inlägget?
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Vh, iö
Mycket skumt..
Undrar hur står sig SC-LX90:an..?
mx skrev:Finns det inga mätningar på Marantz SR6005?
KarlXII skrev:De där mätningarna säger absolut INGENTING om hur det låter.
Ingenting.
steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
Möjligen om det är med alla kanaler drivna. Annars är det ju totalt värdelöst även på den punkten.
mangs skrev:För att svara på frågan gällande varför nyare modeller har lägre strömkapictet så är väl generellt det rätta svaret därför att producenten har gjort ett vägande före och emot och sett att en billigare lösning skulle fungera för 99% av användarna och generera mer vinst till företaget utan att ge en sämre produkt för dessa. Det är hög prispress idag och varje krona som kan sparas på vägen är viktig. Detta leder till att de som tidigare använt vissa produkter på gränsen till vad de klarar av måste gå upp 1-2 steg när nya produkter kommer.
I den bästa av världar skulle för alla med lågimpedatica högtalare alla slutsteg var stabila ner till 0.2ohm eller så men då 90% eller flera av alla kommersiella högtalare bara har impedanser ned till 4ohm så är det en aning onödigt att överdimensionera allt för att kunna lämna hur mycket ström som helst.
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
Möjligen om det är med alla kanaler drivna. Annars är det ju totalt värdelöst även på den punkten.
Still not agreeing. Om jag får veta vad den klarar av 1 respektive 2 kanaler drivna samt impedans och THD+n så tycker jag att jag kan läsa ut rätt så mycket.
Jag kanske har fel.
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Tror snarare att det minskat deras felprocent.
Vad innebär det?
mangs skrev:Jag säger inte att det är så men jag upplever det som att för 10 år sedan kunde man köpa en Hemmabioförstärkare och få ett fåtal finesser men helt ok förstärkardelar i densamma. Om man ens kunde byta ut till externa slutsteg behövde man gå upp en del i prisklass för att få till ett bättre och kraftfullare ljud.
Med tiden har fler och fler funktioner/möjligheter byggts in vilket ju är väldigt positivt, autokalibrering, parametrisk EQ, fler kanaler, nätverkskoppling och uppspelning, stöd för nya ljudformat mm men förstärkardelarna har blivit sämre och billigare och billigare för varje år. Därför kan man idag genom att kombinera sin nya hembioförstärkare med ett ok slutsteg få ut betydligt bättre ljud jämfört med att köra med de inbyggds slutstegen.
med andra ord oavsett om man kör gammalt eller nytt kan man tjäna på att köpa en nyare processor/Hembioförsteg och sedan komplettera med rejäla slutsteg, då får man det bästa utav båda världar.
KarlXII skrev:Richard skrev:Troligen bara av kostnadsskäl man gjort den lättare- och billigare.
Klass D är ingen bra ide, ju.
Tycker du ska blindtesta skillnaden faktiskt...
Richard skrev:Klass D är inge bra.....
mx skrev:Richard skrev:Troligen bara av kostnadsskäl man gjort den lättare- och billigare.
Klass D är ingen bra ide, ju.
Har lyssnat en del på Klass D. Vad är det som du inte tycker om?
RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
Richard skrev:...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
( rätta mig om jag har fel ).
Richard skrev:RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
patjoh skrev:Han trollar...
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
Hifi & Musik använde ett Audio Research D-90 som referens för väldigt många år sedan. Brittiska Hifi News & Record Review rankade ett annat
rörsteg från Audio Research väldigt högt några år senare.
Richard skrev:[Om detta i sin tur är sant, så innebär det att många hemmabioreceivrar låter bättre än audio recearch- till en mångfaldigt lägre penning.
paa skrev:Richard skrev:[Om detta i sin tur är sant, så innebär det att många hemmabioreceivrar låter bättre än audio recearch- till en mångfaldigt lägre penning.
Du kan väl inte jämföra med apparater som inte LTS testat, och påstå att dom automatiskt är dåliga bara för att dom inte är testade?
KarlXII skrev:Den där diskussionen kommer inte att leda någonstans.
grimmer skrev:60 watt RMS ska generellt sett motsvara ca 100 w DIN.
DIN är det som ofta används på receivers idag.
Så om en stärkare har 7x100w DIN.
Är det alltså "80 tals stereo mätt", ca 7x60w RMS.
Men hur mkt den kan kräma, eller t.ex. "peak power" som innebär högre lasten den kan klara under korta stunder och så kan bero mycket på t.ex. hur starka trafosen/trafosarna är m.m.
Mycket som spelar in, och tydligen finns det ingen ordentligt standard heller.
RMS = Root Mean Square
DIN = Deutsche Industrie Normen
jonasp skrev:Jag håller med vinylcalle i allt!
Richard skrev:KarlXII skrev:Den där diskussionen kommer inte att leda någonstans.
Det vore intressant att höra hur det ligger till med F/E tester och audio recearch. Har LTS verkligen aldrig testat någon av dessa förstärkare genom åren ?
...och om de gjort det : hur blev då resultatet ?
grimmer skrev:60 watt RMS ska generellt sett motsvara ca 100 w DIN.
grimmer skrev:DIN är det som ofta används på receivers idag.
grimmer skrev:Så om en stärkare har 7x100w DIN.
Är det alltså "80 tals stereo mätt", ca 7x60w RMS.
grimmer skrev:Men hur mkt den kan kräma, eller t.ex. "peak power" som innebär högre lasten den kan klara under korta stunder...
grimmer skrev:...och så kan bero mycket på t.ex. hur starka trafosen/trafosarna är m.m.
grimmer skrev:Mycket som spelar in, och tydligen finns det ingen ordentligt standard heller.
sprudel skrev:Det tycks finnas en ny rörelse även inom HiFi som har tydliga influenser från schartaunismen:
"Salighetsgrunden består enligt Schartau i frälsningsmöjligheten. Denna frälsningsmöjlighet förverkligar människan sedan i den av Gud inrättade »salighetsordningen». Schartau förklarar nämligen, att »Gud inte endast har lagt en salighetsgrund i Frälsarens återlösning, varigenom alla människor kan bli saliga, utan att han också har inrättat en 'salighetsordning', där huvudvikten är tron på Kristus» "
Älska hembioförstärkare, och hata klass-D, detta djävulens påfund och du må stå i kön till hifi saligheten.
Allt som inte är F/E-testat är orent, men kan förvandlas genom frälsning och bli förlöst som sitt första steg i salighetsordningen om det passerar testet nästan.
När ska du bli avprogrammerad från denna Richard?
De är ju inte bara bedrövliga, de är för de flesta nästintill oanvändbara och jag undrar hur många som ovetandes har en massa förstörande junk påslaget. Det vill säga om de ens får igång dem efter att någon familjemedlem velat titta på TVIngOehman skrev:För övrigt delar jag de flesta av dina och Vinylkalles synpunkter på hemmabioförstärkare, och då framförallt det där med att de är så bedrövligt dåliga användarmässigt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Långt inlägg
Vh, iö
IngOehman skrev:Långt inlägg
IngOehman skrev:Men nu gör du det ju ingen!
Du skriver om och om igen att Richard trollar, när han bara förmedlar sin åsikt,
baserat på SINA upplevelser och SIN vilja. Inte baserat på någon religiös tro.
Varför gör du så?
Missförstå mig inte, i sak så känner jag på sätt och vis igen mig mera i det du
skriver, och känner mig mera främmande inför den halft... rabiata inställning till
färgningar som Richard har (jag kanske tar i lite då, men det är ju uppenbart
att ursprungstrohet betyder mycket för honom och att han reflekterar känslo-
mässigt med antipati mot lösningar som inte bjuder honom detta - men är det
inte hans rätt att ha sådana uppfattningar? På samma sätt som du har rätt
till
dina.).
- - -
Men min poäng (om det finns något) är att Richard ju är ärlig i sin uppfattning,
och att han har samma rätt till sin som du har till din, och jag har till min. Och
att det är i allra högsta grad ifrågasättbart att beskylla honom för att trolla
(två gånger gör de det till och med!) och för att vara lurad in i en religion och
att ha behov av att avprogrammeras.
Varför inte respektera att vi alla har uppfattningar, och att vi kan känna rätt
så starkt också för dem, om de är baserade på vår uppriktiga vilja och våra
drömmar - och att det inte är ett skäl att gå till personangrepp* mot någon
som råkar ha en annan uppfattning än du (man) själv?
Vh, iö
- - - - -
*Beskyllningar om trollande (jag såg ingenting från hans sida som hade minsta
likhet med trollande, han bara redovisade sina uppfattningar), beskyllningar om
religiös övertygelse och behov av avprogrammering.
Alltsammans är ju personpåhopp du gör, som inte har ett dugg med
sakfrågan
att göra. Om du har några argument mot det Richard skriver är det väl bättre
att du tar upp dessa än att gå på honom som person?
sprudel skrev:IngOehman skrev:Långt inlägg
Vh, iö
Nu läser du mitt inlägg som f-n läser bibeln.
Jag "extrapolerade" Richards generaliseringar kring klass-D och underliga påståenden om att icke F/E-lyssnade prylar var umbärliga till en analogi med en extrem trosuppfattning/missuppfattning under raljerande men hjärtliga former som ett svar på den trollande attityden. (smileyn saknades dock)
Seriositeten på mitt inlägg var i nivå med Richards trollande.
Tydligen kunde detta missuppfattas.
Jag tar bort inlägget.
Richard skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Långt inlägg
Vh, iö
Nu läser du mitt inlägg som f-n läser bibeln.
Jag "extrapolerade" Richards generaliseringar kring klass-D och underliga påståenden om att icke F/E-lyssnade prylar var umbärliga till en analogi med en extrem trosuppfattning/missuppfattning under raljerande men hjärtliga former som ett svar på den trollande attityden. (smileyn saknades dock)
Seriositeten på mitt inlägg var i nivå med Richards trollande.
Tydligen kunde detta missuppfattas.
Jag tar bort inlägget.
Tack för det !
Jag kan tillägga att jag absolut inte trollade, och brukar finna dina inlägg synnerligen intressanta.
warmiz skrev:Finns det några siffror på Denon 2308?
Eller är den jämförbar med någon av de redan nämda Denon apparaterna?
Nasjo skrev:Hur länge dröjer det innan äldre inlägg redigeras bort i denna tråden då?
Richard skrev:Denon 2807 8000:-
8 ohm 168, 162, 158, 159, 167 watt. 4 ohm 274, 255, 247, 250, 270 watt 2 ohm 262, 258, 252, 235, 250 watt 1 ohm 137, 133, 136, 125, 121 watt.
Heavy skrev:Richard skrev:Denon 2807 8000:-
Bumpar upp den här trevliga tråden med en fråga om någon möjligtvis minns hur många A den här lämnade?
Svempa skrev:Rätt men fel svar ändå. Strömmätningen görs i det här fallet i 0,1 Ohms last. Insignalen är en period av en 10kHz som upprepas två gånger per sekund.
Svante skrev:Heavy skrev:Richard skrev:Denon 2807 8000:-
Bumpar upp den här trevliga tråden med en fråga om någon möjligtvis minns hur många A den här lämnade?
Det står ju där. I=sqrt(P/R).
Nattlorden skrev:Och den mätningen har vilken praktisk nytta?Svempa skrev:Rätt men fel svar ändå. Strömmätningen görs i det här fallet i 0,1 Ohms last. Insignalen är en period av en 10kHz som upprepas två gånger per sekund.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Och den mätningen har vilken praktisk nytta?Svempa skrev:Rätt men fel svar ändå. Strömmätningen görs i det här fallet i 0,1 Ohms last. Insignalen är en period av en 10kHz som upprepas två gånger per sekund.
Har du sålt dina Kappa?
Nattlorden skrev:Jag har aldrig haft något felkonstruerat, nej.Bill50x skrev:Har du sålt dina Kappa?Nattlorden skrev:Och den mätningen har vilken praktisk nytta?
IngOehman skrev:Om du har invändningar mot hur sådana låter, på vilka grunder anser du ändå att högtalare med mera
normal verkningsgrad är felkonstruerade?
Varför är de felkonstruerade? Hur skulle de ändras?
RogerGustavsson skrev:Vad är det för värden som står nere till höger i grafen? Alltså Pos: 42 A resp. Neg: 47 A.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster