Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
penke62 skrev:Är även de tidigaste exemplaren lika bra? Är en tusing ett ok pris för den här?[/img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SL1200.jpg
HauteParleur skrev:penke62 skrev:Är även de tidigaste exemplaren lika bra? Är en tusing ett ok pris för den här?[/img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SL1200.jpg
Inte lika bra men definitivt värd 1000 kronor om den fungerar bra. Sällan man ser den modellen till salu.
penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Vinylcalle skrev:penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Det tror jag är ett marginellt problem.
Testade mäta vow/flutter på min SP-25 där kan du justera hastigheten/pitch samtidigt som du gör det kopplas quartz-låsningen bort, resultatet var inte mätbart med min utrustning (DIN-testskiva/platterspeed).
MvH Carl
phloam skrev:Penke62, grattis till inlägg 666
.
Vinylcalle skrev:penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Det tror jag är ett marginellt problem.
Testade mäta vow/flutter på min SP-25 där kan du justera hastigheten/pitch samtidigt som du gör det kopplas quartz-låsningen bort, resultatet var inte mätbart med min utrustning (DIN-testskiva/platterspeed).
MvH Carl
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.
HauteParleur skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.
SL 1200 låter inte dåligt alls speciellt inte jämfört med svajande remdrivna. Det är en seg myt som spridits länge att 1200 skulle vara dåliga för Hifi-bruk och motorkonstruktionen är både snillrik och extremt tillförlitlig.
Richard skrev:Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
Richard är kanske Jehova?MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
Kan du verkligen allting om allting?
Skulle vara intressant att se dig konstruera något. Du vet ju allt om allting.
PickePock skrev:Fantastisk maskin. Hade 2 sådana när jag som ung kuskade runt som DJ. Tillförlitliga och gick aldrig sönder. Även lite senare på klubbarna var det denna som användes. Vidare i vanligt musiklyssnade fick dom leva vidare och höll enligt mig måttet med en bra pickup. Ångrar idag att jag gjorde mig av med dessa.
MagnusÖstberg skrev:PickePock skrev:Fantastisk maskin. Hade 2 sådana när jag som ung kuskade runt som DJ. Tillförlitliga och gick aldrig sönder. Även lite senare på klubbarna var det denna som användes. Vidare i vanligt musiklyssnade fick dom leva vidare och höll enligt mig måttet med en bra pickup. Ångrar idag att jag gjorde mig av med dessa.
+1
Från Stanton till OM30 eller om det var 40.
Borde behållt en bara som prydnad!
Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Richard skrev:HauteParleur skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
SL 1200 låter inte dåligt alls speciellt inte jämfört med svajande remdrivna. Det är en seg myt som spridits länge att 1200 skulle vara dåliga för Hifi-bruk och motorkonstruktionen är både snillrik och extremt tillförlitlig.
Du får gärna tycka det. Jag tycker inte det.
HauteParleur skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Man kan inte bara påstå saker, konstatera saker hur som helst hela tiden. Det går liksom inte utan att folk ruttnar.Harryup skrev:Vee-Eight skrev: Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.
Ger dig en varning för detta.
Håll dig till trådämnena och sanktionera inte diskussioner om personer.
/Harryup
Harryup skrev:Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
Men det finns även de som varit dj och skriver här som delar uppfattningen att de inte låter så bra som man vill tro för hemmamiljö.
mvh/Harryup
HauteParleur skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Tycker själv att begagnade 1200:or ofta går väldigt billigt sett till att de i princip är evighetsmaskiner och för att betydligt sämre skivspelare rent konstruktions och specifikationsmässigt går för mycket mer begagnade än 1200:or.
Vee-Eight skrev:Du "tyckte" inte, du konstaterade påståenden som fakta. Därför är vi rätt många som är nyfikna på hur du kommit fram till detta. Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.

MagnusÖstberg skrev:Vad som låter bra eller dåligt är en subjektiv jäkla värdering. Ingen har monopol på det. Inte du harryup, inte Richard eller någon annan för den delen!
Att konstatera att en konstruktion som får betecknas som världens i särklass mest stryktåliga spelare är konstruerad av någon som inte vet vad en skivspelare har för funktion är ju inte bara patetiskt utan korkat. Den gör exakt det den är konstruerad för. Och den gör det skitbra! Det finns få spelare som kan tävla i den kategorin.
Vidare är det fraperande att slänga ur sig förklaringsmodeller till sin subjektiva åsikt (som man framfört såsom om den vore objektiv): "Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion".
Men det är väl precis som vanligt - vissa förstår det svenska språket, medan andra inte gör det. Upplevelse, fiktion, relevans och fakta är även det saker som en del ar jäkligt svårt att skilja åt.
Det är tröttsamt när vissa kontinuerligt - och medvetet - skriver på ett sätt som bara är till för att skapa debatt och uppmärksamhet. Helt utan hänsyn till saklighet eller korrekthet.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är tröttsamt när vissa kontinuerligt - och medvetet - skriver på ett sätt som bara är till för att skapa debatt och uppmärksamhet. Helt utan hänsyn till saklighet eller korrekthet.
Detta inlägg kan inte få tillräckligt många +.
Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.
Kom igen: ge mig en vettig och påtaglig analys istället för snömosande!
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.
Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .
Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.
Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.
Harryup skrev:Har gjort sådana jämförelser på allt annat än skadade ex.
Vi sålde alltid remdrivna skivspelare i butiken och folk släpade dit sina fina direktdrivna. Håller med Richard, att lyssna på en spelare i taget och konstatera att den låter väl bra är ett mycket svårt sätt att jämföra skivspelare på. Bara att koppla upp 2 st och switcha mellan dom.
För min personliga del så höjer jag inget direktdrivet till skyarna som jag har hört. Det finns stora japanska pjäser i speciella fundament som får en SL-1000F att se liten ut, de kanske låter bra.
Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
Men det finns även de som varit dj och skriver här som delar uppfattningen att de inte låter så bra som man vill tro för hemmamiljö.
mvh/Harryup
Källan var ju hans egna test. Den där delen som du tog bort ur citatet.Richard skrev:CODY skrev:Hej!
Technicsen hade mer drag i basen.
Källa på det ? Standardsvaret här på faktiskt är att det nog bara var placebo.
MagnusÖstberg skrev:Källan var ju hans egna test. Den där delen som du tog bort ur citatet.Richard skrev:CODY skrev:Hej!
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Källan var ju hans egna test. Den där delen som du tog bort ur citatet.Richard skrev:CODY skrev:Hej!
Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.
Eller hur brukar det skrivas här, då folk gör lyssningstester ?
Richard skrev:
Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.
Det har du rätt i. Trodde däremot inte att du kunde stava till detRichard skrev:MagnusÖstberg skrev:Subkjektiva slutsatser kräver ingen bevisföring.
Det stavas " subjektiva " , inte " subkjektiva.
penke62 skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Källan var ju hans egna test. Den där delen som du tog bort ur citatet.Richard skrev:CODY skrev:Hej!
Det sista har du ju faktiskt rätt i. Ganska humoristiskt.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.
Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .
Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.
Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.
PappaBas skrev:Richard skrev:
Till skillnad från dig Richard kan CODY hantera det där med subjektiva intryck kontra objektivitet. Han rapporterar hur han upplevde det varken mer eller mindre.
Richard skrev:Jag vill ha källa på det, 99% signifikans i utlåtandet och en noga utvald objektivitetspanel bestående av både pappabas, mammadiskant och lilla mellanregistret för att uttalandet ska bli trovärdigt, objektivt och på rätt sätt uttryck, rent gramatiskt, tack.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Jag vill ha källa på det, 99% signifikans i utlåtandet och en noga utvald objektivitetspanel bestående av både pappabas, mammadiskant och lilla mellanregistret för att uttalandet ska bli trovärdigt, objektivt och på rätt sätt uttryck, rent gramatiskt, tack.
Röd bock på det fetmarkerade.
Richard skrev:PappaBas skrev:Richard skrev:
Till skillnad från dig Richard kan CODY hantera det där med subjektiva intryck kontra objektivitet. Han rapporterar hur han upplevde det varken mer eller mindre.
Kan du redovisa rent objektivt hur CODY upplevde skillnaden?
CODY skrev:Hej!
Jag har gjort helt öppna tester mellan en rega P7a och en SL1210 med en RB 300 på. Skivspelarna gavs ganska lika förutsättningar:
- Spelarna hade varsin rega pick-up, technicsen hade en bias 2 och regan en exact - båda lämnar 6.8 - 7.3 mV.
- De var inkopplade i en Sansui AU 5900 som har två phono ingångar, således bara att switcha på stärkaren mellan de två.
- Som skiva användes två bra ex av en körinspelning med Oscars församlings motettkör, som ligger på Proprius samt Aja med Steely Dan (i o f s två olika pressningar/utgåvor).
SL1210 med den enklar pickisen och armen gjorde inte bort sig mot den nästan 3 ggr dyrare regan. Technicsen hade mer drag i basen.
Skulle gärna göra om det testet med fler faktistianer
Richard skrev:Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
Richard skrev:Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.
Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/
CODY skrev:Hej!
Jag har gjort helt öppna tester mellan en rega P7a och en SL1210 med en RB 300 på. Skivspelarna gavs ganska lika förutsättningar:
- Spelarna hade varsin rega pick-up, technicsen hade en bias 2 och regan en exact - båda lämnar 6.8 - 7.3 mV.
- De var inkopplade i en Sansui AU 5900 som har två phono ingångar, således bara att switcha på stärkaren mellan de två.
- Som skiva användes två bra ex av en körinspelning med Oscars församlings motettkör, som ligger på Proprius samt Aja med Steely Dan (i o f s två olika pressningar/utgåvor).
SL1210 med den enklar pickisen och armen gjorde inte bort sig mot den nästan 3 ggr dyrare regan. Technicsen hade mer drag i basen.
Skulle gärna göra om det testet med fler faktistianer
Vee-Eight skrev:Det är precis samma styrning som med synkronmotor via rem. Så det argumentet köper jag tyvärr inte. Masströgheten i tallriken är förhållandevis hög att det inte spelar ngn roll om det ens skulle finnas artefakter av ngn slags självreglering.
Harryup skrev:
Jag förringar ingens upplevelser men jag har också upplevelser ifrån andra sidan som man som kund aldrig får då man bara har sitt ex. och testa med.
En god vän till mig och tillika civilingenjör när det gäller medicinsk elektronik köpte gladeligen en SP10 för han visste att jag hade en. Han tycke den verkade helt ok tills jag frågade om han hade kollat nätdelen. Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. Han satte sig ner och designade en ny från scratch och fick ett mycket bättre ljud. Och det var enkelt att testa då den gamla nätdelen finns kvar.
Nu är det förvisso en annan spelare men det råkar vara Technics största vid den tiden med mycket tyngre tallrik och därmed rimligen exaktare gång. Dessutom till ett runt pris av 20.000:- på åttiotalet då SL-1200 kostade runt 3000:- med viss reservation för att jag minns fel. Så är då SL1200 perfekt tro? Har inte kollat när 1210 kom så jag minns inte om jag stötte på den eller möjligen inte. Mina intryck är att lyssnar man på elektronisk musik kommer skillnaderna vara mindre men de finns där. Lyssnar man på akustisk musik så är de mycket lättare att höra.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk.
Harryup skrev:
....
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk. Bättre remdrivna har en bättre separation i basen.
Med kännedom om svårigheterna att sätta upp skivspelare så ser jag tester där jag personligen inte vet om spelaren är optimerad eller ihopskruvad som totalt oväsentliga. På den tiden när det begav sig fick vi ofta optimera skivspelare och även montera skivspelare som andra butiker sålt på grund av att övning ger färdighet.
Mätvärden kan man totalt skita i eftersom det inte kommer ifrån det exemplaret som man själv har och därför att det inte speglar ljudkvaliten.
Mvh/Harryup
tvett skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.
[/url]The problems with direct-drive are not so much inherent in their design, but with their build-quality/execution/use/setup. The first problem, the one which garnered direct-drives their negative press, is the combination of a powerful motor, light platter and sketchy motor control. Cogging, ringing and a constant overshooting of the speed regulation is the result. The motor, much like a typical AC synchronous motor, is not perfectly smooth. The noise from the motor is coupled to what is usually a thin aluminum casting which will ring like a bell. The lack of mass in the platter allows the motor and speed regulation to overshoot/undershoot the speed. The drag of a stylus slows the platter down, which the turntable “sees”, and tries to correct. Unfortunately, it overshoots the speed (over-compensates), and is too fast. This goes back and forth all record long. An electrical engineer told me this was excess “servo gain”. I don’t know if that’s the case, but it makes sense to me.
CODY skrev:tvett skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.
Den ökar och minskar farten på tallriken hela tiden:
http://dagogo.com/audiophile-qa-turntable-direct-drive-versus-belt-drive[/url]The problems with direct-drive are not so much inherent in their design, but with their build-quality/execution/use/setup. The first problem, the one which garnered direct-drives their negative press, is the combination of a powerful motor, light platter and sketchy motor control. Cogging, ringing and a constant overshooting of the speed regulation is the result. The motor, much like a typical AC synchronous motor, is not perfectly smooth. The noise from the motor is coupled to what is usually a thin aluminum casting which will ring like a bell. The lack of mass in the platter allows the motor and speed regulation to overshoot/undershoot the speed. The drag of a stylus slows the platter down, which the turntable “sees”, and tries to correct. Unfortunately, it overshoots the speed (over-compensates), and is too fast. This goes back and forth all record long. An electrical engineer told me this was excess “servo gain”. I don’t know if that’s the case, but it makes sense to me.
Sägs det![]()
Andra säger att det är en myt:
https://www.kabusa.com/myth5.htm
Inte vet jag
paa: nej det är ren prylmani.
phloam: jag gör så gott jag kan.
Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.
M/Harryup
Harryup skrev:"Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing.. "
Ett omdöme ifrån en faktisktmedlem.
Mvh/Harryup
HauteParleur skrev:Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.
M/Harryup
Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?
Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i oiginal.
MagnusÖstberg skrev:Ja, ni sålde ju LINN LP12 tills de kastades i skrotbingen.
Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
M/Harryup
Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?
Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i original.
Nej det hade inte ett skit med det att göra.
Dina insinuationer är larviga.
Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.

CODY skrev:tvett skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.
Den ökar och minskar farten på tallriken hela tiden:
http://dagogo.com/audiophile-qa-turntable-direct-drive-versus-belt-drive[/url]The problems with direct-drive are not so much inherent in their design, but with their build-quality/execution/use/setup. The first problem, the one which garnered direct-drives their negative press, is the combination of a powerful motor, light platter and sketchy motor control. Cogging, ringing and a constant overshooting of the speed regulation is the result. ...
Sägs det![]()
HauteParleur skrev:Harryup skrev:
Jag förringar ingens upplevelser men jag har också upplevelser ifrån andra sidan som man som kund aldrig får då man bara har sitt ex. och testa med.
En god vän till mig och tillika civilingenjör när det gäller medicinsk elektronik köpte gladeligen en SP10 för han visste att jag hade en. Han tycke den verkade helt ok tills jag frågade om han hade kollat nätdelen. Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. Han satte sig ner och designade en ny från scratch och fick ett mycket bättre ljud. Och det var enkelt att testa då den gamla nätdelen finns kvar.
Nu är det förvisso en annan spelare men det råkar vara Technics största vid den tiden med mycket tyngre tallrik och därmed rimligen exaktare gång. Dessutom till ett runt pris av 20.000:- på åttiotalet då SL-1200 kostade runt 3000:- med viss reservation för att jag minns fel. Så är då SL1200 perfekt tro? Har inte kollat när 1210 kom så jag minns inte om jag stötte på den eller möjligen inte. Mina intryck är att lyssnar man på elektronisk musik kommer skillnaderna vara mindre men de finns där. Lyssnar man på akustisk musik så är de mycket lättare att höra.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk.
Har själv aldrig haft några problem att följa melodislingor med vare sig rem eller direktdrivna skivspelare om inspelningen och resten av anläggningen varit bra.
SL 1200 MKII kom runt 10 år efter SP10 så jämförelsen är kanske inte helt relevant och påståendet att SP10:ans nätdel skulle vara den värsta skit som din kamrat sett låter som en mycket grov överdrift.
Att du föredrog remdrivna skivspelare hade säkert en hel del att göra med att du väl bara sålde remdrivna skivspelare? Religion är ju en stark övertygelsegrund.
MagnusÖstberg skrev:
Har du ägt en SL1210? Vad jämförde du den med? Hur var den konfigurerad?
Richard skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:
Har själv aldrig haft några problem att följa melodislingor med vare sig rem eller direktdrivna skivspelare om inspelningen och resten av anläggningen varit bra.
SL 1200 MKII kom runt 10 år efter SP10 så jämförelsen är kanske inte helt relevant och påståendet att SP10:ans nätdel skulle vara den värsta skit som din kamrat sett låter som en mycket grov överdrift.
Att du föredrog remdrivna skivspelare hade säkert en hel del att göra med att du väl bara sålde remdrivna skivspelare? Religion är ju en stark övertygelsegrund.
Nej, det är inte religion att skivspelare i 9 fall av 10 låter bättre med remdrift. Det är fakta som kan verifieras genom att lyssna på musik.
Jag tycker vi alla kan ta lärdom av den stora erfarenhet som Harryup har angående olika skivspelarekombinationer.
Det är väl bara att acceptera att direktdrift aldrig var nån speciellt god ide ?
Richard skrev:Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Jag är intresserad av vad de andra har att säga.
Mvh
Anders
Medhåll.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:
Har du ägt en SL1210? Vad jämförde du den med? Hur var den konfigurerad?
Jag har hört den flera gånger, i olika samanhang, och det har inte lämnat några större avtryck med avseende på musikupplevelse.
Jag har själv ägt tre rätt kostsamma direktdrivna denonskivspelare. De var snygga och illaljudande pjäser som utklassades totalt av en remdriven dual 505 .
tvett skrev:Richard skrev:Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Mvh
Anders
Medhåll.
Jag är intresserad av ditt svar på frågan om vad som är dåligt med direktdrift, kategoriskt.
Richard skrev:. . . .
Tar det igen: motorn är direktkopplad till tallriken vilket innebär störningar och mekaniska felkorrigeringar från styrservon.Detta är ett faktum oavsett kvaliteten på motorn. På en remdriven skivspelare filtreras motorns störningar av gummiremmen. Flytande upphängning är omöjlig att genomföra på en direktdriven skivspelare.
Det är det väl inte alls?Richard skrev:Flytande upphängning är omöjlig att genomföra på en direktdriven skivspelare.
paa skrev:Det är det väl inte alls?Richard skrev:Flytande upphängning är omöjlig att genomföra på en direktdriven skivspelare.
En flytande upphängning har ju inget med motorn att göra, utan handlar om att det inre chassiet är isolerat från den yttre lådan med en resonansfrekvens som ligger långt under tonarmens resonansfrekvens.
Det går utmärkt att utföra med ett direktdrivet verk.
Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.
xeizo skrev:Rent objektivt, främsta skälen till remdrift i konsumentspelare är:
1. Remdriften dämpar ut vibrationer från motorn = man kan använda en billigare motor, dessutom en motor av standardmodell som inte behöver vara specialdesignad för en skivspelare = ännu mycket billigare ... elektroniken för motorstyrningen kan dock kosta en del, beroende på vilken motor man valt.
Välgjord direktdrift kan vara exakt lika bra, men kostar mer att både utveckla och att tillverka, dessutom är det svårare med tillgång på reservdelar eftersom det av nödtvång förekommer fler speciallösningar. Å andra sidan håller det i allmänhet mycket längre.
2. De flesta remdrivna spelare har flytande upphängning = mindre känsliga från vibrationer i omvärlden utanför skivspelaren.
Välgjord direktdrift kan vara lika bra, men kräver då ett tyngre chassie som är bättre dämpat vilket är både dyrare att tillverka och att transportera. Å andra sidan håller det i allmänhet mycket längre....
Förutsätter vi att både den direktdrivna och remdrivna spelaren har lika bra glidlager för skivtallrikstappen, lika tunga tallrikar, och jämförbar kvalitet på motor, motorstyrning och chassie(med nämnda skillnader, vikt etc.) och jämför dessa med samma skiva, tonarm och pickup så SKA man inte kunna höra någon skillnad - om man inte är synsk typ - och det gör man inte heller.
Dessutom håller 99.9% av vinylskivorna mycket sämre kvalitet än drivverken, de är buckliga, ojämna och ocentrerade - och dammiga, och statiska. Och de flesta ägare till skivspelare är klåpare på att justera in tonarm/pickup liksom att matcha dessa till varandra så resultaten varierar stort oavsett vilket drivverk man använder.
Kort sagt: direkdrift eller remdrift är tämligen ointressant i ljudhänseende, det är så många andra faktorer som är så mycket viktigare. En billig ogenomtänkt lösning låter helt enkelt sämre än en påkostad genomtänkt variant oavsett val av drivning. Billiga verk av båda sorterna låter kass, liksom välgjorda verk av båda sorterna kan vara strålande. Svårare än så är det inte.
Skall man köpa en "sista skivspelare" väljer man med fördel en direktdriven, eftersom den håller mycket längre ....
Harryup skrev:paa skrev:Vilka elmotorer är inte magnetdrivna?
Finns en speciell lösning som separerar tallriken helt ifrån resten av motorn på nån tysk spelare. Ingen mekanisk kontakt alls
HauteParleur skrev:Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.
Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.
Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:paa skrev:Vilka elmotorer är inte magnetdrivna?
Finns en speciell lösning som separerar tallriken helt ifrån resten av motorn på nån tysk spelare. Ingen mekanisk kontakt alls
Typ som dubbel direktdrift. Är det typ minus minus blir plus?![]()
Är en Clearaudio du tänker på.
MvH Carl
Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.
Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.
Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.
Varför vill du misstänkliggöra våra mål och ambitioner?
Du får fortsätta diskutera med nån annan.
Du känns inte seriös.
Jocke skrev:Vi har diskuterat rem kontra direktdrift förr och jag har läst i kapp lite i gamla trådar idag... Tycker de trådarna faktiskt är mer läsvärda än denna. Tycker att fler borde lita på sina sinnen och inte vara så känsliga för vad andra tycker...
Motorkonstruktionen som efterlyses bör väl vara denna "doldis":
http://www.vinylengine.com/library/fisher/mt-6225.shtml
120 polig "linjär" motor - 1 pol var 3:e grad... bör väl inte ge märkbar kuggning? Har haft en sådan också... hade en Unamco innan och var otroligt glad åt att få en spelare som kom upp i varv innan skivan var slut!
Laila skrev:Jocke skrev:Vi har diskuterat rem kontra direktdrift förr och jag har läst i kapp lite i gamla trådar idag... Tycker de trådarna faktiskt är mer läsvärda än denna. Tycker att fler borde lita på sina sinnen och inte vara så känsliga för vad andra tycker...
120 polig "linjär" motor - 1 pol var 3:e grad... bör väl inte ge märkbar kuggning? Har haft en sådan också... hade en Unamco innan och var otroligt glad åt att få en spelare som kom upp i varv innan skivan var slut!
Å va i helskotta har detta med Technics SL-1210 att göra . . . typ ?
tvett skrev:Richard skrev:Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Mvh
Anders
Medhåll.
Jag är intresserad av ditt svar på frågan om vad som är dåligt med direktdrift, kategoriskt.
Jocke skrev:Laila skrev:Jocke skrev:Vi har diskuterat rem kontra direktdrift förr och jag har läst i kapp lite i gamla trådar idag... Tycker de trådarna faktiskt är mer läsvärda än denna. Tycker att fler borde lita på sina sinnen och inte vara så känsliga för vad andra tycker...
Å va i helskotta har detta med Technics SL-1210 att göra . . . typ ?
Det har med den allmänna diskussionen om remdrift kontra direktdrift att göra och det är precis vad tråden kommit att handla om. Trodde faktiskt att du märkt det!
CODY skrev:tvett skrev:Richard skrev:Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Mvh
Anders
Medhåll.
Fast jag har postat ett inlägg idag om de vanligaste argumenten mot. Skulle du vilja vara snäll att kommentera det? Eller vill du bara ägna dig åt en diskussion mot Richard om Richard ?
CODY skrev:
Det är väl ingen som påstår att alfa spider är världens bästa bil, ...
KarlXII skrev:Jag tycker att någon borde ordna en jämförande lyssning.
Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.
Här har ni en länk med mätning original jämfört med 3:e part.
http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200%20PSU.htm
phloam skrev:Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.
Varför vill soundhifi.com sälja eller uppmana tlll omfattande uppgradering eller utbyte av nätagget om skivspelaren nu är så medioker som vissa anser här?
phloam skrev:Detta lärde jag mig på DJResource:
"
Direct Drive
One of the things that makes the Technics SL1200MK2 to an industry standard is it's way of propulsion. Until Technics invented the Direct Drive principle every turntable was driven by a rubber belt. And even today you can still find lots of these deck around, mainly in the lower priced segment. A belt-driven system requires almost no other parts other than the engine itself and the rubber belt. Direct Drive works with another way of power transfer than a belt : a Magnetic Force Field supplies all the power that the Platter needs for it's torque. This power is created using several magnetic fields that are generated in the Drive Coils around the axle of the Platter.
Be aware of Imitations : a lot of manufacturers say that they produce turntables with Direct Drive, using the name that Technics made with it's invention, that works according to another principle. Most of the fakes use an engine that drives the axle directly, the axle of the engine is mounted directly under the center of the axle of the platter. Although this type of 'Direct Drive' has a higher torque than the conventional belt-driven system, it's often far from the performance of the Technics."
(fetstilat av mig)
Det är alltså uppenbarligen rätt stor skillnad på DD och DD.....
http://www.djresource.eu/Topics/story/7 ... /story/78/
Jag har själv ägt tre rätt kostsamma direktdrivna denonskivspelare. De var snygga och illaljudande pjäser som utklassades totalt av en remdriven dual 505
shifts skrev:En av de absolut bästa installationer av vinylspelare jag hört byggde på en 1210:a (som modifierats med annan tonarm och pick-up åtminstone). Det är bra nog för mig för att kallas bra av mig.
phloam skrev:De som däremot försöker övertyga genom att uttrycka sig svepande och raljerande plockar inte många poäng hos mig, ...
nadifierad skrev:Hur står sig en SL1900 i jämförelse med en 1210?
Har den något mer än Technics gemensamt med 1210àn?
Sanny_X skrev:nadifierad skrev:Hur står sig en SL1900 i jämförelse med en 1210?
Den är snygg?
nadifierad skrev:Hur står sig en SL1900 i jämförelse med en 1210?
Ortofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5
IngOehman skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Tomma, trista påståenden uppradade.
VARFÖR är det du nämner ett problem? Vart tog argumentet vägen?
Och varför kommer du med trista påståenden om vad konstruktören
förstår eller inte förstår? Känner du konstruktören? Vet du överhuvud-
taget någonting alls om personen ifråga eller hur han eller hon ser på
skivspelarens funktion? Nä det gör du inte.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag påstår inte att skivspelaren ifråga är perfekt eller ens att den är
bra, men jag tycker att det är tråkigt att se produkten talas illa om utan
några som helst konkreta argument.
Birger skrev:Jag har själv ägt tre rätt kostsamma direktdrivna denonskivspelare. De var snygga och illaljudande pjäser som utklassades totalt av en remdriven dual 505
Själv äger jag bara en dålig sak en gång och sedan går jag vidare till en förhoppningsvis bättre produkt![]()
Min vinyl spelas just nu på en mycket enkel Linn Basik spelare men den blir nog inte min sista tror jag. Trots eller kanske tack vare enkelheten spelar den helt ok
Max_Headroom skrev:CODY skrev:
Det är väl ingen som påstår att alfa spider är världens bästa bil, ...
Den ligger bra till. Bättre än nästan alla andra. En alfa romeo är ju trots allt en alfa romeo. Troligen dom bästa bilar man kan köpa för rimliga pengar.
Technics 1200 är en jäkla bra spelare. Inget snack. Det finns andra bra spelare också. Men inte så många. Till sitt pris måste technicsen betraktas som ett verkligt fynd som sopar banan med i princip alla high end spelare.
Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.
Du känns inte seriös.
tvett skrev:Jag väntar på svar Richard, bli inte distraherad av att CODY med fler nämnt för- och nackdelar etc.
Vad bygger du dina kategoriska faktapåståenden på?
Richard skrev:tvett skrev:Jag väntar på svar Richard, bli inte distraherad av att CODY med fler nämnt för- och nackdelar etc.
Vad bygger du dina kategoriska faktapåståenden på?
Jag har redan svarat på din fråga.
Richard skrev:Jag tycker vi ska lita på Harryups intryck. Han har ju för tusan sålt skivspelare i över 10 år väl ? Är det inte något värt ?
Richard skrev:Det blir liiite patetiskt då folk som knappast har hört en bra vinylspelare ska försöka försvara direktdriften i den där japanska technicsspelaren.
Richard skrev:Direktdrift är dåligt. Det låter dåligt, och skillnaden kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.
Max_Headroom skrev:phloam skrev:De som däremot försöker övertyga genom att uttrycka sig svepande och raljerande plockar inte många poäng hos mig, ...
Varför inte det? Jag har ju rätt.
robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..![]()
http://djworx.com/spotted-7-technics-sl-700-turntable-in-the-wild/
Richard skrev:Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä....
Richard skrev:Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
xeizo skrev:robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..![]()
Jo, 7" är kanske mer hippt än LP, men vinyl överhuvudtaget är ju mest av musealt intresse så hela frågeställningen om rem vs dd känns som ett rejält i-lands problem
tvett skrev:tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.
Påminner om detta, verkar finnas viss förvirring över remdrift vs DD och remdrift vs axeldrift.
Jocke skrev:xeizo skrev:robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..![]()
Jo, 7" är kanske mer hippt än LP, men vinyl överhuvudtaget är ju mest av musealt intresse så hela frågeställningen om rem vs dd känns som ett rejält i-lands problem
Ja det är rätt intressant att det vi mest diskuterar är gamla grejer... antingen börjar vi bli gamla eller så har inget nytt hänt på länge...^^
För några månader sedan rapporterade media att det såldes mer LP än CD... verkade helt overkligt. Men, digital musik kanske i huvudsak säljs on-line idag? Så, kanske är CD mer färdigt för museum än LP. Många artister ger faktiskt ut sig på vinyl också. Det är lite hype nu och en hel del ungdomar rotar i vinylbackarna.
xeizo skrev:Jocke skrev:xeizo skrev:robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..![]()
Ja det är rätt intressant att det vi mest diskuterar är gamla grejer... antingen börjar vi bli gamla eller så har inget nytt hänt på länge...^^
För några månader sedan rapporterade media att det såldes mer LP än CD... verkade helt overkligt. Men, digital musik kanske i huvudsak säljs on-line idag? Så, kanske är CD mer färdigt för museum än LP. Många artister ger faktiskt ut sig på vinyl också. Det är lite hype nu och en hel del ungdomar rotar i vinylbackarna.
Jo, vinyl har väl mer existensberättigande än CD egentligen eftersom det är ett analogt format som teoretiskt kan tillföra en del som inte finns i en samplad fil. CD är ju bara en opraktisk lagringsform av samma fil som man kan ladda ner(om än i icke destruktivt format, till skillnad från den mesta nedladdningen).
Sen är det ju i det avseendet ett problem att de flesta nya vinyl ändå är digitalt mastrade så eventuell vinst = noll. Men om man letar gamla direktgraveringar eller analoga specialmastringar så finns det lite audiofil-manna att hämta
tvett skrev:tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.
Påminner om detta, verkar finnas viss förvirring över remdrift vs DD och remdrift vs axeldrift.
paa skrev:tvett skrev:tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.
Ett magnetfält kan ju vara hur svagt och mjukt som helst, precis som en gummirem.
tvett skrev:
Den aktuella spelaren är inte känd för att vara startsnabb, och det svaga magnetfältet har gjort den poppis hos hiphoppare...![]()
Men bra förtydling där.
tvett skrev:Du har nog aldrig använt den till att sända radio med regeltrigger på spelaren
paa skrev:tvett skrev:tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.
Ett magnetfält kan ju vara hur svagt och mjukt som helst, precis som en gummirem.
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Vh, iö
- - - - -
Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä....
Bagaget skrev:Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta fler ljudfiler...
http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjYOrtofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5
Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.IngOehman skrev: Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
direktdrivna skivspelare än på tiden det begav sig, delvis genom att
man enkelt kan undersöka och datainsamla vad som konstituerar en
optimal drivvågform - och sedan syntetisera denna i en digital signal-
generator.
Vh, iö
IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Vh, iö
- - - - -
Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä....
Nu är du ju bara dum. Jag har inte skrivit något om några lyssnings-
intryck från dig. Jag har inte ens sett dig redovisa några lyssnings-
tester du eventuellt gjort.
Det jag kommenterade var bara dumheterna du skrev om orsaker till
dina invändningar (som inte innehöll ens fragment av argument, bara
lösa påståenden) och även otrevligheterna du skrev om apparatens
konstruktör, som var skitprat från början till slut. Du inte vet något
om den saken överhuvudtaget.
Så skärpning.
Vh, iö
paa skrev:Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.IngOehman skrev: Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
generator.
Vh, iö
Men trots att det är perfekt i praktiken så kan det nog hända att motorn trots allt inte ger exakt moment helt proportionellt mot signalen vid alla vinklar och på varje enskild fas. Men en sådan kompensation som skulle kunna åstadkomma detta skulle ju kunna vara möjlig att få till med en digitalstyrd vågformsgenerator.
Att sätta in hundratals poler på en stegmotor kommer aldrig att ge en lika jämn gång, oavsett hur små steg det är.
En av dom största anledningarna att man tog fram trefassystemet för elkraften, var ju att de stora generatorerna i kraftstationerna skulle rotera jämnare och med mindre vibrationer när dom fick ge sin last mot ett konstant vridmoment hela varvet runt. Lika för stora trefasmotorer, att de går väldigt jämt jämfört med i stort sett allt annat.
MagnusÖstberg skrev:Technicsspelaren klår Dual 505 och LINN LP12 i ljudkvalité mestadels på grund av sin fina direktdrift, men såklart också för att spelaren är tillverkad av personer med kunskap om hur man konstruerar hållbara och välljudande spelare.
Det anser de flesta som lyssnar på musik, fortsätter Saklige Gunnar och stampar takten med foten på LP12-spelaren som sakta smulas sönder under den grova Westernboot-stöveln som Gunnar köpt på Ullared 1984.
MagnusÖstberg skrev:Technicsspelaren klår Dual 505 och LINN LP12 i ljudkvalité mestadels på grund av sin fina direktdrift, men såklart också för att spelaren är tillverkad av personer med kunskap om hur man konstruerar hållbara och välljudande spelare.
Richard skrev:paa skrev:Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.IngOehman skrev: Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
generator.
Vh, iö
Men trots att det är perfekt i praktiken så kan det nog hända att motorn trots allt inte ger exakt moment helt proportionellt mot signalen vid alla vinklar och på varje enskild fas. Men en sådan kompensation som skulle kunna åstadkomma detta skulle ju kunna vara möjlig att få till med en digitalstyrd vågformsgenerator.
Att sätta in hundratals poler på en stegmotor kommer aldrig att ge en lika jämn gång, oavsett hur små steg det är.
En av dom största anledningarna att man tog fram trefassystemet för elkraften, var ju att de stora generatorerna i kraftstationerna skulle rotera jämnare och med mindre vibrationer när dom fick ge sin last mot ett konstant vridmoment hela varvet runt. Lika för stora trefasmotorer, att de går väldigt jämt jämfört med i stort sett allt annat.
Om ni lyssnar litet mer på musik istället för sinustoner så märker ni att direktdrift är inge' bra, ju.
Fostex skrev:Richard skrev:paa skrev:Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.IngOehman skrev: Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
generator.
Vh, iö
Om ni lyssnar litet mer på musik istället för sinustoner så märker ni att direktdrift är inge' bra, ju.
Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner?![]()
Max_Headroom skrev:Fostex skrev:Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner?![]()
Alla. Tittar du tillräckligt nära så är alla vågformer sinusvågor, förutsatt att man tittar på tillräckligt kort tidsrymd. Det är bara fråga om nivåderivata vid ett givet tillfälle. Helt oavsett om det är musik eller något annat som man avnjuter via sin gramofon*.
edit:
*) Felstavat va?
Fostex skrev:Jaså?
Jag satt och funderade över just musiksignalens utseende under ett kort tidsfönster, men fick inte hop det med att vågformen alltid är sinusformad.

Nattlorden skrev:Fostex skrev:Jaså?
Jag satt och funderade över just musiksignalens utseende under ett kort tidsfönster, men fick inte hop det med att vågformen alltid är sinusformad.
Nej, men den är en summering av många överlagrade sinusar. En ren grundton utan övertoner blir en ren fin sinus.
Skall du bygga upp en fyrkantsvåg får du summera udda ordningens sinusar, ju fler destu bättre
Nattlorden skrev:Nej, men den är ......
Fostex skrev:Max_Headroom skrev:Fostex skrev:Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner?![]()
Alla. Tittar du tillräckligt nära så är alla vågformer sinusvågor, förutsatt att man tittar på tillräckligt kort tidsrymd. Det är bara fråga om nivåderivata vid ett givet tillfälle. Helt oavsett om det är musik eller något annat som man avnjuter via sin gramofon*.
edit:
*) Felstavat va?
Jaså?
En squarewave-synt kommer ju aldrig att presentera en sinusvåg?
Nu kanske jag tänker helt uppåt väggarna...
Bagaget skrev:Bagaget skrev:Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta fler ljudfiler...
http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjYOrtofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5
Citerar mig själv då jag tror jag fastnade i OT-träsket på förra sidan.
Max_Headroom skrev:Fostex skrev:Max_Headroom skrev:Fostex skrev:Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner?![]()
edit:
*) Felstavat va?
Jaså?
En squarewave-synt kommer ju aldrig att presentera en sinusvåg?
Nu kanske jag tänker helt uppåt väggarna...
Du tittar på för stort tidsfönster.
Några verkliga fyrkantvågor existerar inte i den analoga världen. Flankerna har alltid en stigtid. Och den delen som är flat på fyrkantenvågen kommer inte att vara det i någon form av analog signal eftersom det är praktiskt omöjligt.
Men visst, fyrkantvågor är ju ett specialfall, där flankerna har oändligt hög frekvens och dom platta delarna frekvensen noll. Men fyrkantvågorna som olika syntesizers klämmer ut ser alltså inte ut så i verkligheten. Dom skiljer sig åt i deformation beroende på modell. Även dom andra vågformerna har inte heller exakt dom former som dom teoretiskt har. En sågtand t.ex. har gärna en släng på toppen + att flanken nådåt antingen är klockformad eller mer som hängmatta. Detta är en av dom saker som ger olika syntar olika karraktär.
Digitalsyntar har allmänt mycket renare vågformer. Dom kan därför ibland uppfattas som "torra" och "tråkiga". Därför är det viktigt att man använder rätt tekinik till rätt sak, eftersom dom rena vågformerna kan göra sådant som itne går alls, eller är extremt svårt/dyrt med analog teknik. Ja ja, nu var vi off topic igen. Härligt!
Martin skrev:En squarewavesynt spelar bara många sinusar samtidigt överlagrade på varandra.
xeizo skrev:Alltså, om man har en tallrik som väger en 100Kg och tar en timme att nå rätt varvtal, då hinner den varken svaja eller fluttra en enda gång innan skivan är slut - och det oavsett hur man får upp den i fart!
Kanske en svarv med ett svänghjul från en lasbilsmotor direktkopplat under bordet vore något för en DIY:are!
phloam skrev:Jag tror det mest intressanta är hur stark suggestionskraften är i såna här fall - när det blir en principsak så letar sinnena efter bekräftelse på det man vill tro. Ungefär som placebo fast värre
Tekniken blir liksom en mental vattendelare, det blir oerhört svårt att omfamna två "motsatta" tekniker fullt ut. Direkt eller rem? Digitalt eller analogt? Vinyl eller CD?
Remdrift kanske tilltalar vinylentusiasten mer eftersom den upplevs som mer analog - medan direktdrift är lite annorlunda. En annan känsla, attityd.
Men jag tycker iofs att det är roligt att det är så ändå
Nattlorden skrev:xeizo skrev:Alltså, om man har en tallrik som väger en 100Kg och tar en timme att nå rätt varvtal, då hinner den varken svaja eller fluttra en enda gång innan skivan är slut - och det oavsett hur man får upp den i fart!
Kanske en svarv med ett svänghjul från en lasbilsmotor direktkopplat under bordet vore något för en DIY:are!
En av lärarna på teknis hade ungefär det är... Massiv stålklump säkert 20cm hög, varvtalet vidmakthölls via en rem i tandtrådstorlek. Minns inte om han hade den snurrande alltid, men jag skulle nästan tro det. Var iofs inte det som jag var mest intresserad av vid besöket utan hans hemmabyggda magnetostater...
phloam skrev:Jocke, här du samma skillnader idag, i kiippet som Bagaget postade...? Vad är det som hörs i så fall?
Nattlorden skrev:penke62 skrev:Det låter som en Forsell-spelare.
Inspirerad av kanske, det var hemmabygge det med.
Jocke skrev:phloam skrev:Jag tror det mest intressanta är hur stark suggestionskraften är i såna här fall - när det blir en principsak så letar sinnena efter bekräftelse på det man vill tro. Ungefär som placebo fast värre
Tekniken blir liksom en mental vattendelare, det blir oerhört svårt att omfamna två "motsatta" tekniker fullt ut. Direkt eller rem? Digitalt eller analogt? Vinyl eller CD?
Remdrift kanske tilltalar vinylentusiasten mer eftersom den upplevs som mer analog - medan direktdrift är lite annorlunda. En annan känsla, attityd.
Men jag tycker iofs att det är roligt att det är så ändå
Ja, man kan ha olika åsikter, uppleva olika saker och prioritera olika... Jag var kanske en "trigger" för att du skulle dra igång den här tråden så det kanske är på sin plats att jag förklarar varför jag tycker som jag gör?
I "forntiden" hade jag en liten firma som sysslade med musikanläggningar - hifi, närradio, studio... Här samlades ett gäng "goa gubbar" som också var intresserade och det var väl nästan mer klubb än butik...Det här var vid den tiden då CD:n började ta fart och det var ju ingen konst att dema till vinylens fördel men det hade eg inte med tillkortakommanden hos tekniken att göra utan att mix och mastring inte var anpassade för det nya mediet... mycket som gavs ut på CD lät helt enkelt för j-gt!^^
Efter hand började vi jämföra vinylspelare också och det provades med olika pickisar, justerades, lyssnades och byttes igen... och så började det om...
Det här gänget var helt eniga om att 1200/1210 inte var någon hifi-spelare. Det är verkligen inte svårt att höra skillnad om man ger sig tid att faktiskt lyssna och jämföra. Då drog vi slutsatsen att det hade med direktdriften att göra men så här några år efteråt (typ 30...) skulle jag tro att tonarmen gjorde största skillnaden...
Jocke skrev:phloam skrev:Jocke, här du samma skillnader idag, i kiippet som Bagaget postade...? Vad är det som hörs i så fall?
Du menar här va?
http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjY
Har aldrig haft någon Rega men visst hör jag skillnader. Rimligtvis har inte tonarmar olika frekvensgång, eller...? Sitter inte på världens bästa lyssning nu men upplever att närvaron i sångrösten är betydligt mer påtaglig i Regan - timbre? Tamburinen klingar också ut på ett annat sätt liksom anslagen i "mässingen" är tydligare och Technics låter lite "kofta" - återhållen...
)
Richard skrev:Två funderingar:
Är du så säker på att hela anledningen att cd lät så illa på 80- talet berodde bara på mixningen och mastringen ?
Richard skrev:Om du tar en nätverkspelare för 100000:- ( tex linn klimax ds ) och spelar en väl inspelad , nyinspelad FLAC- fil i Cd kvalitet och jämför samma skiva med LP- skivan med en bra skivspelare så kommer du, enligt min erfarenhet, att uppleva att det är samma skillnad till CD: ns nackdel som på 80- talet.
Richard skrev:...
En annan fundering är att du, med flera i hifibutiken upplevde att technicsspelarna inte var några riktiga hifispelare, och att de lät klart sämre än de flesta andra skivspelare.
Är du så säker på att det skulle bero på tonarmen ?
Richard skrev:Det där låter som typiska skillnader mellan olika drivverk.
Som exempel kan tas Linns LP 12 med samma arm och pickup som Linn Axis skivspelaren. Lp 12 låter betydligt bättre.
Richard skrev:Du hör helt enkelt betydligt fler detaljer och allting låter naturligare, med naturligare utklingning om du använder ett bra drivverk.
Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Nej, det vore förståss pinsamt för alla audiofiler att upptäcka att man betalat 400000 för en grammofon som får pisk av en japansk dirketdriven sak som man får för ca 7000 med en bra pick up på...
Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Nej, det vore förståss pinsamt för alla audiofiler att upptäcka att man betalat 400000 för en grammofon som får pisk av en japansk dirketdriven sak som man får för ca 7000 med en bra pick up på...
Thomas_A skrev:Denna eviga debatt kan bli mycket intressantare genom att montera en pickup noggrant på en spelare, kalibrera in hastigheten, spela in ett antal stycken digitalt.
Repetera för spelare två dvs, med samma PU och RIAA, korrigera hastighet, spela in. Blindtesta filerna mot varandra.
Att diskutera personliga åsikter kan väl ha sin plats men intressanta - "faktiskt.se" prestanda så är det få som vill ta fram det.
mrGaskill skrev:kom det nånsin någon LP-walkman avsedd för joggingspår och så?
Jocke skrev:Men visst hörs det skillnad i klippet - de som inte hör det kan sluta oroa sig för en massa andra saker också...
Thomas_A skrev:Denna eviga debatt kan bli mycket intressantare genom att montera en pickup noggrant på en spelare, kalibrera in hastigheten, spela in ett antal stycken digitalt.
Repetera för spelare två dvs, med samma PU och RIAA, korrigera hastighet, spela in. Blindtesta filerna mot varandra.
Bill50x skrev:Visst kan man få fram skillnader, men frågan är vilken som är bäst. Det vet man inte förrän man kan testa mot masterbandet.
Jocke skrev:Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Audiofili får ofta lite religiösa övertoner och religion får vi inte diskutera... Men om man tror på spelaren för 400000 och upprepar sitt mantra tillräckligt många gånger kanske det blir en sanning?
"High end" uppfattas av många som en kvalitetsmätare trots att det egentligen bara betyder att det är dyrt...Givetvis ska "en japansk direktdriven sak" ställas mot spelare i jämförbar prisklass för att en jämförelse alls ska bli meningsfull.
Men visst hörs det skillnad i klippet - de som inte hör det kan sluta oroa sig för en massa andra saker också...
Thomas_A skrev:Repetera för spelare två dvs, med samma PU och RIAA, korrigera hastighet, spela in. Blindtesta filerna mot varandra.
1947 skrev:Motorn i Technics direktdrivna spelare är väl konstruerad som borstlös DC-motor och inte någon typ av AC-motor?

Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Audiofili får ofta lite religiösa övertoner och religion får vi inte diskutera... Men om man tror på spelaren för 400000 och upprepar sitt mantra tillräckligt många gånger kanske det blir en sanning?
"High end" uppfattas av många som en kvalitetsmätare trots att det egentligen bara betyder att det är dyrt...Givetvis ska "en japansk direktdriven sak" ställas mot spelare i jämförbar prisklass för att en jämförelse alls ska bli meningsfull.
Men visst hörs det skillnad i klippet - de som inte hör det kan sluta oroa sig för en massa andra saker också...
Du kan få köpa en 1200a av mig för 400000.
På vilket sätt påverkar priset menar du? Hur kan ett pris, som dessutom varierar över tid och från plats till plats, påverka produktens sätt att fungera?
Max_Headroom skrev:Thomas_A skrev:Repetera för spelare två dvs, med samma PU och RIAA, korrigera hastighet, spela in. Blindtesta filerna mot varandra.
Samma pickup kan bli problem eftersom pickupen måste passa med framförallt tonarmen med olika rörliga massor och fjädringsstyvhet. En pcikup som fungerar bra på ett ställe kan vara knas på ett annat.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Denna eviga debatt kan bli mycket intressantare genom att montera en pickup noggrant på en spelare, kalibrera in hastigheten, spela in ett antal stycken digitalt.
Visst kan man få fram skillnader, men frågan är vilken som är bäst. Det vet man inte förrän man kan testa mot masterbandet. Att välja vilken som låter bäst i den egna anläggningen är däremot lite enklare...
Harryups kommentar är åxå värd att beakta, en helt analog signal kanske tappar något vid digitaliseringen som utjämnar eventuella skillnader mellan drivverken.
/ B
Jocke skrev:Nä. Utan tvekan hade CD lite svårt att slå igenom. Människor uppfattade ljudet som lite stelt och kliniskt. Argument som brist på brus och knaster, påstådd oförstörbarhet, att slippa vända på skivan i "halvlek" och Brothers in arms var väl det som till slut avgjorde.
HauteParleur skrev:Jocke skrev:Nä. Utan tvekan hade CD lite svårt att slå igenom. Människor uppfattade ljudet som lite stelt och kliniskt. Argument som brist på brus och knaster, påstådd oförstörbarhet, att slippa vända på skivan i "halvlek" och Brothers in arms var väl det som till slut avgjorde.
CD-teknikens genombrott berodde nog mer på att priset på CD spelare en viss tidpunkt gick ned från runt 8000 kronor till runt 2000 än på det du skriver.
CD spelare lät generellt inte illa vid sin introduktion däremot så skiljde ju kvaliten på CD skivornas ljud väsentligt, men det gäller ju även vinyl.
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Jocke skrev:Nä. Utan tvekan hade CD lite svårt att slå igenom. Människor uppfattade ljudet som lite stelt och kliniskt. Argument som brist på brus och knaster, påstådd oförstörbarhet, att slippa vända på skivan i "halvlek" och Brothers in arms var väl det som till slut avgjorde.
CD-teknikens genombrott berodde nog mer på att priset på CD spelare en viss tidpunkt gick ned från runt 8000 kronor till runt 2000 än på det du skriver.
CD spelare lät generellt inte illa vid sin introduktion däremot så skiljde ju kvaliten på CD skivornas ljud väsentligt, men det gäller ju även vinyl.
Ja, priset spelade så klart stor roll också. Jag upplevde nog att ljudkvaliten på CD var mer ojämn än för LP - en teknik branschen var inkörd på och som hade tillåtits utveckling i rätt maklig takt under många år.
HauteParleur skrev:Vinylskivors kvalitet på 80 talet varierade kraftigt beroende på var skivorna pressats mastrats och graverats för att inte tala om att kvaliten på vinylskivor ofta varierade kraftigt beroende på hur många som pressats och beroende av hur mycket speltid de hade per sida.
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Vinylskivors kvalitet på 80 talet varierade kraftigt beroende på var skivorna pressats mastrats och graverats för att inte tala om att kvaliten på vinylskivor ofta varierade kraftigt beroende på hur många som pressats och beroende av hur mycket speltid de hade per sida.
Det får man väl betrakta som variationer i själva produktionen och det slapp man ju med CD där en digital kopia är ett nytt orginal.
HauteParleur skrev:Jocke skrev:HauteParleur skrev:Vinylskivors kvalitet på 80 talet varierade kraftigt beroende på var skivorna pressats mastrats och graverats för att inte tala om att kvaliten på vinylskivor ofta varierade kraftigt beroende på hur många som pressats och beroende av hur mycket speltid de hade per sida.
Det får man väl betrakta som variationer i själva produktionen och det slapp man ju med CD där en digital kopia är ett nytt orginal.
Även CD mastras och många reagerade tidigt på att skivor som mastrats i USA kunde låta väldigt annorlunda jämfört med Europa och Japanmastade CDs.
tvett skrev:Ja, visst finns det olika utgåvor för olika marknader.
tvett skrev:Men det handlade om att en mastrad cd inte degraderas under tillverkningstiden.
CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
För 5 - 6 000 kr är det en sjukt bra skivspelare.
CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
Richard skrev:CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre, men jämfört med vad du kan köpa begagnat för samma pengar så finns det betydligt bättre remdrivna alternativ i den analoga världen. Tycker jag.
Du får ju två rega planar 2 för dessa pengar.
Richard skrev:CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre, men jämfört med vad du kan köpa begagnat för samma pengar så finns det betydligt bättre remdrivna alternativ i den analoga världen. Tycker jag.
tvett skrev:Jocke skrev:StefanL skrev:Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.
Inte om du är DJ... då behöver du två bra spelare...
Inte två Rega Planar
phloam skrev:Richard skrev:CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
Ok, då är vi tillbaks till trådstarten - har du några tester som bekräftar detta som du kan peka på?
Du skriver betydligt bättre - en sån skillnad borde väl vara buslätt att påvisa i test?
Själva debatten är, som CODY skrev, tjatig. Jag undrade från start vad det finns för belägg.
Det enda jag har sett hittills bekräftar att SL-1200 är en mycket kompetent hifi-spelare som är svår att skilja från dyrare och/eller remdrivna verk.
Hittar du nåt annat så lägg gärna fram det..!
phloam skrev:"Bekräftar" var kanske fel ord, säg "Indikerar" istället.
Men då är det väl ännu mer märkligt att ingen kan hitta nånting som kan kallas för regelrätt test och som antingen påvisar att den är så hemskt dålig som vissa påstår, eller (likt de försök vi åtminstone sett redovisade) visar att det är svårt att höra skillnad från betydligt dyrare spelare?
Hur många miljoner SL-12/10 har sålts? Och inte ett enda hifi-test på nätet?
Ska faktiskt.se bli först?
Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre
Jocke skrev:tvett skrev:Jocke skrev:StefanL skrev:Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.
Inte två Rega Planar
Nä, det får nog bli ett par sådana här...![]()
https://www.youtube.com/watch?v=abUcpCtMke0
RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:tvett skrev:Jocke skrev:StefanL skrev:Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.
Inte två Rega Planar
Nä, det får nog bli ett par sådana här...![]()
https://www.youtube.com/watch?v=abUcpCtMke0
Den här är också fin: https://www.youtube.com/watch?v=EPWyTBUYolo
pholam skrev:Conan, uppskattar din jämförelse som visar att det kan vara svårt att veta vad som gör vad i en skivspelarsetup. Men precis som i testet med Numark m.fl. kan jag inte komma ifrån tanken att det hela mest är ett pickup-test, snarare än ett skivspelartest..!
Är nyfiken på hur stora skillnader som kan höras om man sätter OM-40 (eller Nagaokan) i båda spelarna. Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.
Sen kan man kanske jämföra de olika testomgångarna med varandra (olika pickuper, samma pickup) och kanske få ett ännu bättre perspektiv på problematiken
phloam skrev:Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.
Sen kan man kanske jämföra de olika testomgångarna med varandra (olika pickuper, samma pickup) och kanske få ett ännu bättre perspektiv på problematiken
Vi vet ju alla vad Farbror Barbro lärt oss, bra ljud börjar med en bra pickup
Harryup skrev:I så fall tycker jag OM-40 är väl mjuk.
Conan skrev:... AT-spelaren (som sagt en "rippad" SL-1200) ...
Conan skrev:Visst är det en skillnad mellan spelarna. Pro-Ject med Ortofon Super OM40 spelar med en annan öppenhet och upplevd upplösning än Audio Technica med Naganoka MP-200. Jag upplever Pro-Ject/Ortofon som mer "neutral" på flera sätt.
På hifi-mässmusiken är skillnaden stor och Pro-Ject/Ortofon excellerar med en detaljrikedom och en neutralitet som inte AT/Nagaoka kan matcha.
Även Sade vinner på den upplevda högre upplösningen, men AT/Nagaoka färgar på ett ganska snyggt sätt. Det kan nog sägas att den kombinationen låter "analogt" med mer fokus på mellanregister och en lite fläskigare bas.
Daft Punk "Touch" får också en annan klang med AT/Nagaoka som jag upplever inte är helt neutralt. Det låter inte illa alls men jag saknar detaljer och utsträckthet i diskanten. Basen är djup men upplevs något "seg" jämfört med Pro-Ject/Ortofon.
Det klassiska stycket låter också annorlunda. Pro-Ject/Ortofon har mer detaljer och mer information om rum och musikernas placering. Men inte heller detta låter oävet med AT/Nagaoka och jag kan mycket väl tänka mig att personliga preferenser och/eller systemmatchning kan få någon att föredra detta ljud framför Pro-Ject/Ortofons neutralitet.
Summa summarum kan jag säga att det var tydliga skillnader mellan spelarkombinationerna, men att den direktdrivna AT PL-120 inte på något sätt låter direkt dåligt. Nu har ju spelarna olika pickuper och detta påverkar förmodligen betydligt mer än de olika drivverken. Tonarmarna är ju rätt olika också, men jag tror inte på något sätt att varken OM40 eller MP-200 har haft dåliga förutsättningar. Förmodligen mår de bättre i den respektive arm de sitter i än i den andra tonarmen.
Skulle verkligen inte kunna ta gift på vad som är skillnader mellan pickuperna, och vad som beror på direkta undermåligheter i verk & tonarm. Vad gäller huvudfrågan så är matchning och noggrann inställning av pickup & verk förmodligen mycket mer viktigt än rem- kontra direktdrift.
Jag sitter nöjd med Pro-Ject/Ortofon som "huvudspelare" och AT:n till rippning och 78 varv. Men visst skulle det vara kul att testa en 1200:a också. Synd bara att man måste få den moddad för att kunna spela stenkakor.
Richard skrev:Ja, detdär var ju knappast nån överaskning. Direktdrift låter inte bra*. Så kort kan det sägas.
phloam skrev:AT'n är nog mest identisk på ytan/handhavandemässigt för att matcha vid DJ-bruk, den har funntis rätt länge (samtidigt som SL) så det är inte en exakt kopia eller efterträdare vad jag vet
Conan skrev:Harryup skrev:I så fall tycker jag OM-40 är väl mjuk.
Jo den är väldigt mjuk (25 eller ännu mer dynamiskt!) och FG70-slipningen gör att man måste jobba lite extra på inställningen. Men lätta tonarmar finns ju, och lite pyssel med skivspelaren är ju vad vi alla lever för.Resultatet är i varje fall bästa vinylljudet jag har hört. Ska t.ex. beställa en lättare motvikt för min 9cc-arm för att bättre kunna balansera ut den lätta OM40 utan vikten i skalet, och det borde sänka effektiva massan en del. Skulle behöva komma ner mot 6 g.
Nagaoka ligger i andra ändan och är ganska styv (7,2) vilket gör att den egentligen skulle passa bättre i arm med ännu högre effektiv massa än AT:ns (förmodade) 12 g.
En spännande pickup jag själv funderade på ett tag för AT-spelaren (som sagt en "rippad" SL-1200) var Audio Technica AT-440 ML. Uppgiven fjädringsmjukhet är 10 och det gör att man landar på en beräknad resonansfrekvens på 10,6 Hz och det ligger ju smack på mackan vad det borde vara. AT PL-120 levereras med en ATM-2 från början och den kan man också byta nålenhet på till en mer "hifi-mässig" variant.
1947 skrev:Den borstlösa motorn i Technics spelare har en roterande permanentmagnet som sitter i skivtallriken. Kan inte den magneten påverka pickupen? Motorns lindningar sitter ju också mitt under skivtallriken.
tvett skrev:Jag är så nyfiken på vad det är med direktdrift som inte låter bra. Så kategoriskt. Snälla Richard, svara mig detta, jag håller på att dö här av nyfikenhet.
(Lite lika nyfiken som jag är på varför musik inte anses vara något annat ljud)
tvett skrev:Men Technicsen använder inte en stålaxel för överföringen. Det gör däremot många Denon "direktdrivna".
hevi skrev:tvett skrev:Jag är så nyfiken på vad det är med direktdrift som inte låter bra. Så kategoriskt. Snälla Richard, svara mig detta, jag håller på att dö här av nyfikenhet.
(Lite lika nyfiken som jag är på varför musik inte anses vara något annat ljud)
Nu blir jag lite förvirrad?!? Jag trodde musiken borde låta mer ostämt och i otakt när en sladdrig, vibrerande gummirem svänger med i musiken, jämfört med att använda en stabil, styv stålaxel?
Harryup skrev:Underlaget är klart intressant. T.o.m högst väsentligt för ljudkvalite.
Laila skrev:Jajjemensan* . . . typ![]()
* Thorens TD160 . . .men dä va välan inte direkter igår
tvett skrev:Men Technicsen använder inte en stålaxel för överföringen. Det gör däremot många Denon "direktdrivna".
Harryup skrev:Underlaget är klart intressant. T.o.m högst väsentligt för ljudkvalite.
Vinylcalle skrev:tvett skrev:Men Technicsen använder inte en stålaxel för överföringen. Det gör däremot många Denon "direktdrivna".
Det verkar bubbla upp åsikter som pekar mot att det skulle vara sämre att fästa skivtallriken på en axel/innertallrik, varför skulle det vara så?
MvH Carl
Jocke skrev:Laila skrev:Jajjemensan* . . . typ![]()
Tycker nog att kartong är katastrof för de flesta spelare jag råkat prova den "lösningen" på... men, jag har ju inte provat SÅ många och slutat med det för länge sedan.Tycker nog att stabila fundament är förtjänstfulla för alla de spelare jag haft.^^
Laila skrev:Jocke skrev:Laila skrev:Jajjemensan* . . . typ![]()
Tycker nog att kartong är katastrof för de flesta spelare jag råkat prova den "lösningen" på... men, jag har ju inte provat SÅ många och slutat med det för länge sedan.Tycker nog att stabila fundament är förtjänstfulla för alla de spelare jag haft.^^
Jag säger som typ Richard, du måste ha en alltför dålig anläggning eller vara typ omusikalisk . . . typer.*
* Det är trotts allt ett faktum att en direktdriven Kenwood-spelare med en plint gjord av skiffer i en direkt jämförelse med en Linn-uppsatt LP-12:a "spelade skjortan" av LP-12:an som visst lät direkt dåligt. Detta "test" utspelade sig någon stans i UK under, gissar jag, tidigt 80-tal. Någon vänlig tekniskt begåvad människa upplyste då teknikerna på Linn att en fjäderupphängd skivspelare inte fungerar optimalt om den ställs på ett underlag vars resonansfrekvens understiger fjäderupphängningens resonansfrekvens(såvida underlaget inte har en chans att exekvera någon resonans ö.h.t.)
Spelarna hade enligt uppgift placerats på samma stadiga å tunga underlag.
Flera år senare tog Linn fram en bottenplatta/fötter som gjorde spelaren mindre känslig för vilket underlag den placerades på . . . typ.
Laila skrev:Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.
Anekdoten om duellen mellan Linn-spelaren å den Kenwood-baserade(drivet)
med skifferplint utrustade spelaren har jag tyvärrer inga andra källor än mitt minne att hänvisa till. Dock så var det väl omskrivet i engelsk HiFi-press på den tid det begav sig . . . någon här på forumet kanske minns ?
Att ställa en skivspelare på en stadig kartong(till typ samma skivspelare) måste inte betyda att spelaren står "ostadigt".
Att ett Ikea "Lack-bord"* fungerar utmärkt som fundament torde vara något som de flesta "insatta" inte har något att invända emot . . . typ
*Lätt men relativt stadigt
petersteindl skrev:Laila skrev:Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.
med skifferplint utrustade spelaren har jag tyvärrer inga andra källor än mitt minne att hänvisa till. Dock så var det väl omskrivet i engelsk HiFi-press på den tid det begav sig . . . någon här på forumet kanske minns ?
Att ställa en skivspelare på en stadig kartong(till typ samma skivspelare) måste inte betyda att spelaren står "ostadigt".
Att ett Ikea "Lack-bord"* fungerar utmärkt som fundament torde vara något som de flesta "insatta" inte har något att invända emot . . . typ
Jag vill invända. Det skall vara ett moddat lackbord där man sågat bort den undre masonitbiten. . . typ.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Laila skrev:Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.
Jag vill invända. Det skall vara ett moddat lackbord där man sågat bort den undre masonitbiten. . . typ.
Mvh
Peter
Mvh
Peter
Conan skrev:Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?
Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett? Men det är lätt och samtidigt styvt. Den bästa modellen är dock den ursprungliga med (de ihåliga) plastbenen, de ersattes senare av homogent trä. En kamrat ifrån Göteborg ringde till Ikea och undrade om de inte kunde byta tillbaka till plastbenen eftersom de lät bättre (!). Kundtjänst måste ha undrat...Conan skrev:Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?
Caterham1700 på AudiogoN Forums skrev:This composition is of high strength, extremely low energy storing mass and has superb internal damping characteristics.Altho not designed as such,the construction details of IKEA Lack is that of a laminated constrained layer device.Conceptually,when the material is used as an isolation device,it is not far removed from Russ Andrews RATA Torlyte and my own Neuance performance shelving.
Conan skrev:Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?
Bill50x skrev:Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett?
Conan skrev:Bill50x skrev:Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett?
Jag har t.o.m. ägt ett rött LACK-bord och haft det som underlag till skivspelaren.![]()
Det var lätt (vad det nu skulle spela för positiv roll?) men inte speciellt stabilt. Det var ett bord med plastben och en "ihålig" topplatta (antagligen med wellpapp i) och uppförde sig som ett sånt.
Bill50x skrev:Ett lätt bord lagrar inte lika mycket energi och har en högre resonansfrekvens. Troligen har LP12 problem med resonanser i de lägre registren, jag pratar om några få hertz här. Jag har spelat på min LP12 stående på golvet (trälaminat på betong), ett så stadigt golv att jag kunde hoppa på hälarna på golvet ca 25 cm från skivspelaren utan att det var några problem. Men det lät illa och spårade dåligt, även om jag spelade utan ljud och spelade in ljudet på en dator. En tunn träskiva placerad på två plastbackar (för att få bekväm höjd) räddade situationen och det lät superbt.
Conan skrev:Jag hade nog funderat på en annan skivspelare i det läget.
Harryup skrev:Nej, månen påverkar lyssnaren.
I övrigt behövs bara noggranhet och erfarenhet när man sätter ihop en skivspelarkombination.
Gissningar och önsketänkanden fungerar lika lite när det gäller skivspelare som rumsakustik.
Mvh/Harryup
tvett skrev:Tack för ditt inlägg Multiman. Vad tror du låg Technicsen i fatet mest?
Jag har fått uppfattningen att orginalarmen inte är så lämplig för hifi, men tycker själv att den hanteringsmässigt är bra till DJ, radio etc.
petersteindl skrev:Problemen med de direktdrivna skivspelare som mättes på hos Stig Carlsson var av flutterkaraktär d v s svaj kring 16 Hz. Där hade varken Systemdek, Linn eller Pink Triangle något svaj men däremot Kenwood KD500 och Technics SL 1000 MkII + några till.
Mvh
Peter
phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
MultiMan skrev:Jag hade vid samma tillfälle en SL-1200 och en Thorens TD-320 med en SME 309 arm.
Båda spelarna testades med samma pickupmodell, Ortofon MC30super.
Ljudskillnaden var stor och dramatiskt sämre på SL-1200. Klangen var väl ok, men ljudet kändes grumligt, sönderhackat och utan flyt. Inget man ville lyssna på någon längre stund.
Båda spelarna köptes nya av mig, men SL-1200 sålde jag relativt snabbt igen eftersom ljudet helt enkelt var för dåligt. Detta trots den väldigt fina mekaniska känslan i höljet och knapparna.
petersteindl skrev:phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
Svaj som beror på avvikelser av skivtallrikens rotationshastighet har en frekvens på 33 1/3 varv/min delat med 60 = 0,555555555555555555555555 Hz.
Det hörs som svaj då dess amplitud blir för stor.
16 Hz är ung 28,8 ggr mer.
Vi såg även 8 Hz och 4 Hz komponenter beroende på de direktdrivna skivspelarnas motorer.
Det hörs inte som vanligt lågfrekvent svaj men det modulerar musikinstrument på ett för örat harsch (engelska jag vet inte vad det heter på svenska) sätt.
Det mäts med tonarm och pickup monterad och en graverad sinuston i ett lack på 1 kHz. Lacket har den fördelen att den är plan.
På sinustonen uppstår då summa och skillnadssignaler. 16 Hz ger upphov till 984 Hz och 1016 Hz förrutom 1 kHz tonen.
Jag minns inte amplituden på modulationen men jag minns att jag tyckte nivån var hög.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
Svaj som beror på avvikelser av skivtallrikens rotationshastighet har en frekvens på 33 1/3 varv/min delat med 60 = 0,555555555555555555555555 Hz.
Vi såg även 8 Hz och 4 Hz komponenter beroende på de direktdrivna skivspelarnas motorer.
Det hörs inte som vanligt lågfrekvent svaj men det modulerar musikinstrument på ett för örat harsch (engelska jag vet inte vad det heter på svenska) sätt.
Det mäts med tonarm och pickup monterad och en graverad sinuston i ett lack på 1 kHz. Lacket har den fördelen att den är plan.
På sinustonen uppstår då summa och skillnadssignaler. 16 Hz ger upphov till 984 Hz och 1016 Hz förrutom 1 kHz tonen.
Jag minns inte amplituden på modulationen men jag minns att jag tyckte nivån var hög.
Mvh
Peter
Coolt! Det borde ju låta ganska fett! Lite som när man snedstämmer oscilatorerna på sin synth, eller om man har akustiska instrument: Slå an 2 snedstämda toner samtidigt (borde gå att göra rent praktiskt, tror jag). Lite chorus-effekt va?
petersteindl skrev:phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
Mvh
Peter
Bill50x skrev:Conan skrev:Jag hade nog funderat på en annan skivspelare i det läget.
Absolut. Men ett begagnat Ikea sängbord för en hundralapp (som också rekommenderas och visat sig fungera bra) var den absolut billigaste och snabbaste lösningen. Jag har numera två sådana bord och hela min anläggning ryms perfekt i denna. Billigt, bra och snyggt - kan det bli bättre?
/ B
Richard skrev:Undrar hur stor moduleringen blir med mjukfötter under en högtalare ? Effekten borde bli än större.
Richard skrev:Eftersom tråden handlar om en skivspelare så är det ju överväldigande många som hört technicsspelaren och bedömt den som betydligt sämre än de flesta remdrivna skivspelarna. Jag kan bara instämma med mina intryck, men uppmanar alla som inte har hört någon jämförelse att lyssna själva.
Thomas_A skrev:Fö, här har ni en liten svajig tråd
http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... hp?t=70027
Richard skrev:Nej, det är nästan så man börjar längta efter en bra skivspelare igen...
Richard skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
Mvh
Peter
Undrar hur stor moduleringen blir med mjukfötter under en högtalare ? Effekten borde bli än större.
Eftersom tråden handlar om en skivspelare så är det ju överväldigande många som hört technicsspelaren och bedömt den som betydligt sämre än de flesta remdrivna skivspelarna. Jag kan bara instämma med mina intryck, men uppmanar alla som inte har hört någon jämförelse att lyssna själva.
Den där technicsen verkar överhypad på detta forum.
tvett skrev:Hör du något vid 0.025?
MagnusÖstberg skrev:Det tänker jag inte göra.
Det kan inte vara mot tråden att påpeka felaktigheter, medvetna eller omedvetna. I Richards fall medvetna.
MagnusÖstberg skrev:Jag fetmarkerade
Vinylcalle skrev:Något som kanske ska påpekas är däremot att SL-1210 på inget sett skulle vara en unikt bra direktdriven skivspelare. Det finns andra som är både likvärdiga och för den delen bättre.
MvH Carl
HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.
Jocke skrev:Skillnaderna finns och då jag gjorde jämförelser föredrog en rad människor oberoende av varandra en väljusterad TD-160 eller 505.a framför en väljusterad SL12X0.
Turntable Wow and Flutter Source
CJ Walker CJ 55 0.06% Vinylengine
Linn Sondek 0.03% Reviews
Pro-ject Debut 0.12% Manufacturer
Pro-ject RPM 9.1 0.08% Manufacturer
Linn LP12 0.06% 0.03% (lingo) Reviews
Rega P3 0.09% 0.04% Reviews
MMF5.1 0.15% Manufacturer
MMF9.1 0.15% Manufacturer
Pioneer PL 112D 0.07% Vinylengine
Systemdek 0.09% Vinylengine
Thorens TD160 0.04% Manufacturer
Dual CS505 0.05% Vinylengine
Technics SL-10 0.03% Manufacturer
Most of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.
AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
petersteindl skrev:Thomas A och Max, kan ni modulera kring 8 och 12 och 16 Hz och kanske 24 Hz för att få fram när det blir hörbart.
Ett annat sätt är att ställa in 0,03 % och ändra frekvens för att få fram om hörseln hör ett minimum i svajamplitut d v s har ett känslighetsmax.
Mätsiffrorna hos Stig var högre än 0,025 %. Jag tror de gick till 0,1 %.
Om jag inte missminner mig gav de mätningar som gjordes hos Stig Carlsson ovägda värden.Turntable Wow and Flutter Source
Technics SL-10 0.03% ManufacturerMost of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
Vi mätte åtskilliga Linn LP12 hos Stig och vi mätte samma Linn fast met 3-5 olika motorer. Vi hade tillgång till reservdelsmotorer till Linn.
Samma drivverk fast med olika motorer kunde mäta från 0,025 % till 0,1 % svaj. Vi kunde så att säja skräddarsy våra Linnar hos Stig![]()
![]()
Vi mätte allt möjligt och hade möjlighet att välja bästa exemplar![]()
Ja det var tider det.
Mätkurvorna Stig fick fram såg ut ungefär som de i Stereophile förrutom att Stig hade ett graverat lack som var plant och med mycket låg brusnivå.
Notera 50 Hz och 100 Hz. Det är "brum" från Lingo. Helt värdelöst om jag får säga min mening.
Det man däremot kan se i den nedersta kurvan är att vid -40 dB så har 1 kHz en betydligt fetare kurva där nivån på 1 kHz är lägre även om brumkomponenter är borta. Personligen tror jag inte att en fet 1 kHz är bra om vi snackar perceived pitch.
Fast går man lite mer på djupet så kan man mäta SME20 spelaren som har 3-fasmotor och en bra upphängning och då kan dessa mätningar jämföras med Linn.
SME20 kontra LinnLP12
Mätfrekvensen är kring 3,15 kHz eller skall möjligtvis vara prick 3,15 kHz. I så fall är SME20 något för snabb och Linn LP12 för långsam.
Även Pink mätte bättre än Linn på den tiden.
Mvh
Peter

Some simple measurements on my Linn Axis:
130 revolutions no stylus: 03:52:693 = 33,52056 RPM
TT (linn axis) is running 0.5% too fast static speed, need to adjust.
130 revolutions with stylus starting at outer grove: 03:52:773 = 33,50904 RPM
Diff 0.034%
I would need longer time to get more accurate measurement; time difference is very small. But also, numbers above tells that the impact of drag force should be very small on speed.
MagnusÖstberg skrev:Nu återgår vi till ämnet tycker jag. .
MagnusÖstberg skrev:Det är bra att det framkommer vad som är rätt och riktigt. Det går utmärkt för dig som moderator att påpeka sådant med så ingen blir vilseledd.
Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag fetmarkerade
Fint.
Det är fortfarande en klen ursäkt för " Fysikaliskt okunnige hittepågubbe!".
Det är inte ok att skriva så och sen hoppas på att argumentera för att man diskuterar trådämnet. Skärp dig eller lämna tråden.
Thomas_A skrev:Testa var gränsen går för 0.55 Hz
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Thomas A och Max, kan ni modulera kring 8 och 12 och 16 Hz och kanske 24 Hz för att få fram när det blir hörbart.
Ett annat sätt är att ställa in 0,03 % och ändra frekvens för att få fram om hörseln hör ett minimum i svajamplitut d v s har ett känslighetsmax.
Mätsiffrorna hos Stig var högre än 0,025 %. Jag tror de gick till 0,1 %.
Om jag inte missminner mig gav de mätningar som gjordes hos Stig Carlsson ovägda värden.Turntable Wow and Flutter Source
Technics SL-10 0.03% ManufacturerMost of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
Vi mätte åtskilliga Linn LP12 hos Stig och vi mätte samma Linn fast met 3-5 olika motorer. Vi hade tillgång till reservdelsmotorer till Linn.
Samma drivverk fast med olika motorer kunde mäta från 0,025 % till 0,1 % svaj. Vi kunde så att säja skräddarsy våra Linnar hos Stig![]()
![]()
Vi mätte allt möjligt och hade möjlighet att välja bästa exemplar![]()
Ja det var tider det.
Mätkurvorna Stig fick fram såg ut ungefär som de i Stereophile förrutom att Stig hade ett graverat lack som var plant och med mycket låg brusnivå.
Notera 50 Hz och 100 Hz. Det är "brum" från Lingo. Helt värdelöst om jag får säga min mening.
Det man däremot kan se i den nedersta kurvan är att vid -40 dB så har 1 kHz en betydligt fetare kurva där nivån på 1 kHz är lägre även om brumkomponenter är borta. Personligen tror jag inte att en fet 1 kHz är bra om vi snackar perceived pitch.
Fast går man lite mer på djupet så kan man mäta SME20 spelaren som har 3-fasmotor och en bra upphängning och då kan dessa mätningar jämföras med Linn.
SME20 kontra LinnLP12
Mätfrekvensen är kring 3,15 kHz eller skall möjligtvis vara prick 3,15 kHz. I så fall är SME20 något för snabb och Linn LP12 för långsam.
Även Pink mätte bättre än Linn på den tiden.
Mvh
Peter
Jag har mycket svårt att se att en LP-12 ska klara dom svajvärden.
Vad hade Stig Carlsson för utrustning ni mätte med?
Själv har jag en DIN-skiva för just mätning av svaj. Den är indelad i ca 10 spår och 2 av spåren har ett betydligt lägre svaj än dom andra. Och detta är också det stora problemet med mätningar, skivorna är för dåligt pressade. Graververket kommer svaja vilket hamnar på skivan samt att den inte kommer pressas 100% korrekt.
Skillnaden mellan min bästa och sämsta mätskiva är ca 0,1%.
Hur mycket svajar då den genomsnittliga skivan för musik?
MvH Carl
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.
Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/
phloam skrev:Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
I länken som Bagaget postade tidigt i tråden verkar det inte vara så lätt..?Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/
Vilka är dessa "flera" mer välljudande spelare?
Har SL-1200/1210 blivit uppmätt/testad/jämförd i MoLT? Nån som vet vilket nummer?
petersteindl skrev:Du säger att graververket kommer att svaja. Vad vet du om det? Har du gjort mätningar på graververk? Vilka svajvärden tror du man har i ett bra graverlack?
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Du säger att graververket kommer att svaja. Vad vet du om det? Har du gjort mätningar på graververk? Vilka svajvärden tror du man har i ett bra graverlack?
Den kände gravéraren Stan Ricker har ett direktdrivet graververk med motor från Technics... Har deras skivspelare inte helt perfekt gång finns det väl även risk att graververket också har det? Nu är föstås ett graververk en rejält bastant sak jämfört med vanliga skivspelare, jämförelsen kanske haltar?
http://www.rickermaster.com/equip.htm
THIS SYSTEM IS WIRED WITH CARDAS CABLE FOR LOW DISTORTION,WIDE-BAND AUDIO, AND SHAKTI RF ABSORBERS FOR BEST POSSIBLE SIGNAL-TO-NOISE RATIO
RogerGustavsson skrev:Den kände gravéraren Stan Ricker har ett direktdrivet graververk med motor från Technics... Har deras skivspelare inte helt perfekt gång finns det väl även risk att graververket också har det?
tvett skrev:Tack för ditt inlägg Multiman. Vad tror du låg Technicsen i fatet mest?
Jag har fått uppfattningen att orginalarmen inte är så lämplig för hifi, men tycker själv att den hanteringsmässigt är bra till DJ, radio etc.
MultiMan skrev:tvett skrev:Spontant, alldeles för lätt skivtallrik och mycket sämre tonarm.
.
HauteParleur skrev:2 kilo är mer än de flesta remdrivna skivspelares tallrikar väger och den går ju att göra tyngre med en riktigt tung skivmatta och tonarmen kan man ju byta om man känner för en bättre.
MultiMan skrev:HauteParleur skrev:2 kilo är mer än de flesta remdrivna skivspelares tallrikar väger och den går ju att göra tyngre med en riktigt tung skivmatta och tonarmen kan man ju byta om man känner för en bättre.
Varför tar du upp driftsättet? Det är ingenting jag har sagt påverkar ljudet, även om det givetvis skulle kunna göra det.
2kg är betydligt lättare än Thorens 320 tallrik iaf. För övrigt var just den kombinationen med mc30super/SME309/Thorens320 väldigt lyckad, vilket jag fick bekräftat av andra som lyssnade, även så kallade "Guld-öron".
Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Efter att du har gjort ett sådant uttalande så antar jag att du då inte har blindtestat mellan skivspelare med olika drivsätt utan alltid lyssnat också med ögonen?
petersteindl skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Efter att du har gjort ett sådant uttalande så antar jag att du då inte har blindtestat mellan skivspelare med olika drivsätt utan alltid lyssnat också med ögonen?
Med ögonen ser man.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Med ögonen ser man.
Gäller uppenbarligen inte alla.
HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Du antar fel denna gång också.
HauteParleur skrev:Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven
Du antar fel denna gång också.
Tror inte det men vilka spelare blindtestades det då mellan?
petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?
Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.
petersteindl skrev:HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?
Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.
Så du menar att Harryup måste ha dokumenterat sina blindtester ordentligt samt visa dokumentationen för dig, annars är Harryup en lögnare. Är det så? I vilken typ av samhälle lever du i?
Nej HauteParleur, så enkelt går det inte. Om du anser att någon ljuger så måste du ha belägg för din anklagelse. Innocent until proven guilty. Det åligger åklagaren att bevisa att den anklagade är skyldig. Du måste ha stött på många problem i ditt liv om alla måste bevisa med dokumentation att det de säger är sanning. Du får allt ta och bevisa att de ljuger innan du kommer med sådana anklagelser. Bevisbördan angående lögn är helt och hållet din.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?
Så du menar att Harryup måste ha dokumenterat sina blindtester ordentligt samt visa dokumentationen för dig, annars är Harryup en lögnare. Är det så? I vilken typ av samhälle lever du i?
Nej HauteParleur, så enkelt går det inte. Om du anser att någon ljuger så måste du ha belägg för din anklagelse. Innocent until proven guilty. Det åligger åklagaren att bevisa att den anklagade är skyldig. Du måste ha stött på många problem i ditt liv om alla måste bevisa med dokumentation att det de säger är sanning. Du får allt ta och bevisa att de ljuger innan du kommer med sådana anklagelser. Bevisbördan angående lögn är helt och hållet din.
Mvh
Peter
Peter tagga ned lite.
Harryup kommer med påståenden som är väldigt underliga som
Harryup skrev:
"Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven"
Om Harryup inte har hört någon bra direktdriven skivspelare så kan man ju fråga sig om det beror på att han inte orkat leta upp någon sådan som definitivt finns eller om det helt enkelt är så att han gått på den gamla myten att remdrivna allid är bättre än direktidrivan skivspelare. En myt ofta spridd av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.
Sen kan man ju säga att om Harryup vore konsekvent så skulle han ju inte säga att direktdriften inte har någon betydelse när det verkar vara det han hakar upp sig på.
HauteParleur skrev:Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.
Du har alltså inget specifikt blindtest att referera till?
Återigen detta subjektiva från remdriftsskivspelarhandlare som påstår att de inte hört några bra direktdrivna skivspelare.
petersteindl skrev:Varför skall jag tagga ner?
petersteindl skrev:Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.
petersteindl skrev: påstår nu att det är en gammal myt att remdrivna skivspelare alltid skulle vara bättre än direktdrivna. Jag har aldrig hört denna myt. Är det en myt? Sedan skriver du att myten spreds av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.
Du menar alltså att samtliga skivspelartillverkare under alla betingelser vad det än vara må skulle bygga direktdrivna skivspelare om de hade kunskap och finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare. Är du säker på att du inte har en ganska smal bild av hur verkligheten ser ut?
petersteindl skrev:En direktdriven skivspelare som jag hört låta bra är Goldmund. Jag har lyssnat på många direktdrivna och remdrivna skivspelare och mekat med skivspelare från 1969 till 1990 ungefär.
petersteindl skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.
Återigen detta subjektiva från remdriftsskivspelarhandlare som påstår att de inte hört några bra direktdrivna skivspelare.
Ja, det kanske ligger något i det.
Jag förmodar att du menar "direktdrivna skivspelare som låter bra".
I så fall, menar du att Harryup måste skriva att han hört bra direktdrivna skivspelare? Anser du, HauteParleur, att det med emfas är ett nödvändigt tvång att Harryup skriver att han hört direktdrivna skivspelare låta bra oavsett om han gjort det eller inte?
Låt säga att Harryup skulle ljuga för dig och säga att han hört direktdrivna skivspelare låta bra, skulle du då tro honom? Det blir ju kontentan av dina resonemang.
Jag tror det är få personer i Sverige om ens någon som satt ihop fler skivspelare än Harryup. Han har större och bredare erfarenhet än många andra och han står för sina erfarenheter oavsett om du gillar det eller inte. Anser du det vara dåligt av Harryup? Menar du att det vore bättre att Harryup inte stod för sina erfarenheter?
HauteParleur skrev:Peter tagga ned lite.
Harryup kommer med påståenden som är väldigt underliga som
Harryup skrev:
"Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven"
Om Harryup inte har hört någon bra direktdriven skivspelare så kan man ju fråga sig om det beror på att han inte orkat leta upp någon sådan som definitivt finns eller om det helt enkelt är så att han gått på den gamla myten att remdrivna allid är bättre än direktidrivan skivspelare. En myt ofta spridd av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.
Sen kan man ju säga att om Harryup vore konsekvent så skulle han ju inte säga att direktdriften inte har någon betydelse när det verkar vara det han hakar upp sig på.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.
Ja, det kanske ligger något i det.
Jag förmodar att du menar "direktdrivna skivspelare som låter bra".
I så fall, menar du att Harryup måste skriva att han hört bra direktdrivna skivspelare? Anser du, HauteParleur, att det med emfas är ett nödvändigt tvång att Harryup skriver att han hört direktdrivna skivspelare låta bra oavsett om han gjort det eller inte?
Låt säga att Harryup skulle ljuga för dig och säga att han hört direktdrivna skivspelare låta bra, skulle du då tro honom? Det blir ju kontentan av dina resonemang.
Jag tror det är få personer i Sverige om ens någon som satt ihop fler skivspelare än Harryup. Han har större och bredare erfarenhet än många andra och han står för sina erfarenheter oavsett om du gillar det eller inte. Anser du det vara dåligt av Harryup? Menar du att det vore bättre att Harryup inte stod för sina erfarenheter?
Nej vi vet ju alla att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men det är ju fånigt och inte med sanningen överrensstämmande av honom att påstå att han aldrig hört en direktdriven skivspelare låta bra.
I ett ordentligt blindtest är jag övertygad om att han inte 100% eller ens lite mer ö 50% skulle kunna sätta vilken skivspelare som är rem eller direktdriven. Men i ett öppet test så skulle han såklart klara 100% om man nu inte maskerar en Thorens som en 1200.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Varför skall jag tagga ner?
För att du överreagerar. Ordet diva kommer jag osökt att tänka på.petersteindl skrev:Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.
Jag är inte den som har avfärdat 1000-tals olika skivspelare på ett bräde med att de inte låter bra på grund av de är direktdrivna.
...
Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!
Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.
Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Ljudmaskin: AKAI S5000
Controller: Korg Trinity
Settings: LFO 1: Rate 84, modwheel 26. LFO 2: Rate 15, modwheel 26.
Båda LFOerna styr pitch
Ljudkort: Roland UA-25EX
Mjukvara: Sonic Sound Forge
Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit
¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-15 är ca 0,5 Hz. Inställt på samma sätt som ovan.
¤ FM-84+15 är båda LFOerna aktiva.
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
¤ TR-org.wav är rippen på skivan, rippad med sound forge.
Filerna är på knappt 9Mb, utom mp3an...
TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3
petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.
Jag ger dig ett gott råd. Be Harryup om förlåtelse och lägg ner. Jag säger det i all välmening.
Vinylcalle skrev:Ett problem för direktdriften är att det var en teknik som främst användes av japanska tillverkare medan europeiska använde mellanhjul som snabbt övergick till remdrift. Det fanns starka marknadskrafter som påverkade debatten i Europa i och med t.ex. Thorens, Dual och framförallt Linn som var hårda i sin marknadsföring.
Eftersom en hel del tidningar/recensenter kom att ställa sig på Linn LP12´s sida och helgonförklara den blev det omöjligt att sälja en direktdriven spelare riktad mot high end marknaden. Det innebar också att en stor del av dom bästa direktdrivna spelarna aldrig kom till Europa och dom få som gjorde levde enbart i katalogernas värld.
Vinylcalle skrev:Ett problem för direktdriften är att det var en teknik som främst användes av japanska tillverkare medan europeiska använde mellanhjul som snabbt övergick till remdrift. Det fanns starka marknadskrafter som påverkade debatten i Europa i och med t.ex. Thorens, Dual och framförallt Linn som var hårda i sin marknadsföring.
Eftersom en hel del tidningar/recensenter kom att ställa sig på Linn LP12´s sida och helgonförklara den blev det omöjligt att sälja en direktdriven spelare riktad mot high end marknaden. Det innebar också att en stor del av dom bästa direktdrivna spelarna aldrig kom till Europa och dom få som gjorde levde enbart i katalogernas värld.
Snart ska jag dra igång min remdrivna spelare och lyssna på lite musik.
MvH Carl
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.
Jag ger dig ett gott råd. Be Harryup om förlåtelse och lägg ner. Jag säger det i all välmening.
Nej du och Harryup borde istället be mig om ursäkt eftersom jag hade rätt.
petersteindl skrev:HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.
Du ihärdar i dina anklagelser. Fram med bevis istället och ävenså undrar jag om det är forumpraxis att anklaga personer för lögn och speciellt utan att ha något att komma med. Jag undrar varför du väljer just den vägen i din debatteknik. Ett vanligt skäl är då den egna retoriken i sakfrågorna tryter.
Mvh
Peter
phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ......
Objektivisten skrev:phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ......
Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad. Men man omfamnades av den nya unga trendiga killen från stan. David Jones?
Objektivisten skrev:phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ......
Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad.
HauteParleur skrev:Objektivisten skrev:phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ......
Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad.
var den inte? Någon miljon av dessa skivspelare såldes ändå till hifientusiaster.
phloam skrev:HauteParleur skrev:Objektivisten skrev:phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ......
var den inte? Någon miljon av dessa skivspelare såldes ändå till hifientusiaster.
Jo men relativt m.a.p. hur många som sedan sålts till DJ-bruk sett så kanske det var försvinnande få som köpt den för hifi-bruk
phloam skrev:Som TS har jag klarlagt att denna tråd skapades specifikt för att få fram objektiva belägg för att en viss skivspelare antingen är undermålig som hifi-spelare alt. att den inte är det.
MultiMan skrev:Jag hade vid samma tillfälle en SL-1200 och en Thorens TD-320 med en SME 309 arm.
Båda spelarna testades med samma pickupmodell, Ortofon MC30super.
Ljudskillnaden var stor och dramatiskt sämre på SL-1200. Klangen var väl ok, men ljudet kändes grumligt, sönderhackat och utan flyt. Inget man ville lyssna på någon längre stund.
Båda spelarna köptes nya av mig, men SL-1200 sålde jag relativt snabbt igen eftersom ljudet helt enkelt var för dåligt. Detta trots den väldigt fina mekaniska känslan i höljet och knapparna.
Om jag skulle återvända till vinyl igen hade jag undvikit SL-1200, den duger i mina öron enbart för festbruk.
Richard skrev:Eftersom tråden handlar om en skivspelare så är det ju överväldigande många som hört technicsspelaren och bedömt den som betydligt sämre än de flesta remdrivna skivspelarna. Jag kan bara instämma med mina intryck, men uppmanar alla som inte har hört någon jämförelse att lyssna själva.
HauteParleur skrev:Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.
http://www.soundhifi.com/images/Hi%20Fi ... L-1200.pdf
Observera att även som standardmodell så får 1200 mk2 många lovord och sägs överträffa Rega och Michellspelare på flera punkter.
HauteParleur skrev:Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.
Observera att även som standardmodell så får 1200 mk2 många lovord och sägs överträffa Rega och Michellspelare på flera punkter.
CODY skrev:Vad specifikt gäller SL 1200 som den levereras från fabrik, så kan man läsa att den saknar finess och atmosfär samt att det finns en hårdhet i mellanregistret. Jämfört med den moddade varienten.
CODY skrev:Artiklarna visar om inte annat att när det gäller skivspelare är det helheten man lyssnar till.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.
Du ihärdar i dina anklagelser. Fram med bevis istället och ävenså undrar jag om det är forumpraxis att anklaga personer för lögn och speciellt utan att ha något att komma med. Jag undrar varför du väljer just den vägen i din debatteknik. Ett vanligt skäl är då den egna retoriken i sakfrågorna tryter.
Mvh
Peter
Eftersom Harryhup några inlägg tidigare faktiskt mindes att han hört en bra direktdriven skivspelare så faller en stor del av din retorik rätt platt.Jag tror dessutom att han har hört flera välljudande direktdriva skivspelare än den han nämnde.
Harryup skrev:Har gjort sådana jämförelser på allt annat än skadade ex.
Vi sålde alltid remdrivna skivspelare i butiken och folk släpade dit sina fina direktdrivna. Håller med Richard, att lyssna på en spelare i taget och konstatera att den låter väl bra är ett mycket svårt sätt att jämföra skivspelare på. Bara att koppla upp 2 st och switcha mellan dom.
För min personliga del så höjer jag inget direktdrivet till skyarna som jag har hört. Det finns stora japanska pjäser i speciella fundament som får en SL-1000F att se liten ut, de kanske låter bra.
Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Att spelaren är olämplig är en som vanligt en faktisk gradering. Är den absolut bästa skivspelaren lämplig och alla andra olämpliga?
Då återstår bara felkonstruerad och trasiga för alla andra skivspelare som inte låter perfekt.
Jag har personligen en SL-1000, men den är inte heller den speciellt kul. Men det är ett jäkla drag i den. Dock är det originalnätdel till min och det är inget att skryta med.
Så den spelar jag inte på men för att vara stum är den rätt så ok.
Men som arbetsverktyg är en Technics bra men inte optimal för HiFi.
Att de inte låter dåligt eller fel är inget bevis för att de därmed låter bra.
Enklast är att jämföra mot t.ex. en Rega.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Vi hade den ena skivspelarbutiken Peter och jag och High Fidelity var den andra under 80-talets första hälft. Vi spelade skivspelare i olika kombinationer vareviga dag. Nu är skivspelare som jag ser det för komplicerade för att det skall bli annat än subjektiva tester.
Det är individuella inställningar och kombinationer samt inte minst skick på dessa. Att flytta en skivspelare med motvikten på eller kanske montera pickupen med armen fastsatt i skalet kan räcka för att försämra/förstöra lagren. Att flytta en remdriven skivspelare utan att palla under innertallriken är också förkastligt. Så bara för att det är rätt remdriven så betyder inte heller det något om skicket inte är bra. Ställa skivspelarna på fel underlag och skillnader försvinner. Dra kabeln fel ifrån den flytande upphängningen och kvalité försvinner. Plocka upp 10 lika pickuper och finna att de är aningen olika. Plocka upp 10 spelare och finna att de är aningen olika. plocka upp 10 armar och finna att de är aningen olika. Sen förstås alla mekaniska problem med matchningar verk-arm-puppa.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk. Bättre remdrivna har en bättre separation i basen.
Med kännedom om svårigheterna att sätta upp skivspelare så ser jag tester där jag personligen inte vet om spelaren är optimerad eller ihopskruvad som totalt oväsentliga. På den tiden när det begav sig fick vi ofta optimera skivspelare och även montera skivspelare som andra butiker sålt på grund av att övning ger färdighet.
Mätvärden kan man totalt skita i eftersom det inte kommer ifrån det exemplaret som man själv har och därför att det inte speglar ljudkvaliten.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:En länk till en förbättrad nätdel, tydligen är det så att andra har uppmärksammat att det finns ljudkvaliten att vinna t.ex.
http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200 PSU.htm
Googlar man lite hittar man trådar ifrån när och fjärran på förslag till nätdelsoptimeringar.
Både på SP10MkII OCH SL-1200MkII.
Har jag hört 1200MkII optimerad, ingen aning men jag har ju monterat ett antal pickuper på den.
Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
M/Harryup
Harryup skrev:"Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing.. "
Ett omdöme ifrån en faktisktmedlem.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
M/Harryup
Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i oiginal.
Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.
/Harryup
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, ni sålde ju LINN LP12 tills de kastades i skrotbingen.
Det var NK som gjorde det. Vi hade inget med det att göra. Vi ville sälja Lp12 under samma premisser som vilken spelare som helst, tyvärr gick inte det utan en dos religion vid den tidpunkten.
Mvh/Harryup
HauteParleur skrev:Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
M/Harryup
Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i original.
Du skrev "Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. "
Trots detta så finns det SP10:or i nutida användning som fortfarande körs med originalnätdelen utan klagomål från användarna så västa skit kan de knappast ha varit. Värsta skit fungerar troligen inte många minuter.
Mina insinuationer är inte larviga utan verklighetsbaserade. Vet många hifibutiksägare som baserat sina rekommendationer på hur lätt produkten har varit att fram och på produktens marginal. Inget större fel på det så länge man fortfarande rekommenderar bra produkter.
Samma personer brukade dock i annonser och i butik helgonlikt påstå att de alltid stod på kundens sida och alltid rekommenderade mest och bäst produkt för pengarna.
Harryup skrev:Nu var det hans egna ord att det totala design utförandet, montage och precision är skit. Och jag har ingen anledning att ljuga om det. Finns en hel del klagomål på nätet om nätdelarna.
Andra leverantörer har löst det med uppgraderingar vartefter man förstått att nätdelarnas påverkan på ljudet.
Och det finns ju numera lösa nätdelarna att köpa ifrån tredjepartare.
Att användare inte klagar är kanske en liten överdrift, du får googla.
Däremot kan jag hålla med om att inte riktigt alla användare klagar.
Hur länge värsta skiten fungerar har jag ingen bestämd uppfattning om. Kanske det vore bättre om de gick sönder oftare så folk hittar uppgraderingarna.
/Harryup
phloam skrev:Fast nu handlar ju tråden om denna
och efterföljare till den.
Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.
Har ni slutat googla?
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Personligen så är jag helt övertygad om att det inte går att värdera vad som är bra och vad som är dåligt om man inte kan gå all-in. Skivspelare är hopplösa kompromisser och det är långt ifrån ovanligt att pris inte har någon strikt koppling till ljudkvalite.
Men det finns väldigt många spelare som är ganska hämmade dynamiskt och det finns många spelare som spelar otydlig bas.
Jag tycker inte att det finns något speciellt egenvärde i att rekommendera ena eller andra sättet som mest tekniskt riktigt.
Lyssna på kombinationer och jämför, många av er som diskuterar tror mer på teknisk lösning än utförandeformen av densamma kan jag tycka.
Många har jag sett i tidigare trådar hävdar att pickupen är viktigast osv, jag har avvikande åsikter.
Jag ser tekniken som ointressant om utförandet inte går att påverka. Kan jag välja mellan 2 olika motorstyrningar, då är det intressant att lyssna och jämföra. Kan jag välja olika armar, lyssna och jämför osv. Jag rekommenderar inte generellt det ena eller det andra idag, tror faktiskt tråddrivna spelare verkar vara mest intressanta. Eller kanske magnetlagring med magnetdrivning. Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul. Och vilka direktdrivna verk har utvecklats sen dess. Japanska firmor har alltid haft behov av för mycket årsmodeller.
Mvh/Harryup
Du känns inte seriös.
HauteParleur skrev:Harryup skrev:HauteParleur skrev:Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.
Du känns inte seriös.
Jag är nog mer seriös än vad du är. Du som pratar om att skivspelare ska låta kul och att direktdrivna inte kan göra det.
Tror du bivit lite färgad av att det inte tillverkades så många direktdrivna skivspelare i Europa. Det berodde oftast inte på att tillverkarna tyckte direktdrivet var sämre utan för att det var dyrare att producera bra direktdrivna skivspelare i Europa än att tillverka remdrivna skivspelare i relativt små upplagor.
Vet inte riktigt vad dina mål var men någonstans på vägen så gick du nog vilse.
Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.
Lika pinsamt som det skulle vara att njuta mer av en målning som har ett pris på 7000 än Mona Lisa?
Det finns inget som säger att den totala ljudmässiga skillnaden är exakt 393.000kr. Men de som köper en sådan spelare njuter av helheten.
Det räcker med slitage, feljusteringar osv för att en enkel spelare skall låta bättre än monstret. Jag är lite nyfiken på varför ni tror era teorier om hur olika spelare låter och hur viktiga de olika inbördes delarna är om ni verkligen inte provat de olika alternativen.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:phloam skrev:Richard skrev:CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.
Ok, då är vi tillbaks till trådstarten - har du några tester som bekräftar detta som du kan peka på?
Du skriver betydligt bättre - en sån skillnad borde väl vara buslätt att påvisa i test?
Själva debatten är, som CODY skrev, tjatig. Jag undrade från start vad det finns för belägg.
Det enda jag har sett hittills bekräftar att SL-1200 är en mycket kompetent hifi-spelare som är svår att skilja från dyrare och/eller remdrivna verk.
Hittar du nåt annat så lägg gärna fram det..!
Personligen ser jag inga belägg för någonting utan bara förhoppningar om att det är på ett visst sätt. Särskilt ifrån de som inte gjort egna tester.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag tycker inte ens att faktiskt samlade kunskap kan ge generella uppdaterade och riktiga råd då det gäller skivspelare. Det tros alldeles för mycket här och man drar slutsatser ifrån urgamla tester. Samma kan även drabba SL-1200. Kanske att moderna varianter är mycket bättre, de tidigare var inget vidare i direkta jämförelser som vi gjorde i lite då och då.
Lyssna och jämför och skit i tester man läser om. I regel har man ingen aning om skick på grejorna osv. Att läsa tester om t.ex. slutsteg är mycket mer tillförlitligt. Och dessa tester kanske man ändå inte litar på.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:phloam skrev:Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.
Vi vet ju alla vad Farbror Barbro lärt oss, bra ljud börjar med en bra pickup
Att ha fel compliance är fetkasst. Det blir i regel stora hörbara skillnader förstås beroende på musiktyp och skicket på skivorna. Lite bucklor och det är inte alls roligt längre.
En sådan test är för min del totalt meningslös. Och också en av anledningarna att det inte alltid är någon poäng att jämföra olika dåliga kombinationer. Man bör jämföra optimerade kombinationer och inte fastna för att pickupen skall vara lika t.ex. men olika armar. Jämför hellre samma arm och pickup på olika verk. Frågan är vad man vill veta, vill man verkligen veta hur felmatchade kombinationer låter i jämförelse med varandra?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Vad som är dåligt med direktdrift är svårt att svara på med nån högre säkerhet då det säkert är olika svagheter och kombinationer av dessa. Vi sålde flera olika typer av mattor ofta ganska mjuka. Det gjorde att det lät lite lugnare och mindre grusigt om högre register och i viss mån återvunnen dynamik. Jag hade själv en större direktdriven Luxman då vi startade butiken och det var en chock att jämföra första gången med en gungfly-Systemdek. Jag ogillade hanteringen med Systemdeken men det gick inte att fortsätta lyssna på min egen spelare. Jag ser absolut ingen poäng att gissa och önska hur saker kan eller borde vara. Testa bit för bit så får man verkligen reda på nått, som just förstås endast gäller den testen ändå.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Ringarna var sällan lyckade. De tillförde nya spänningar i plasten och högst osäkert om det verkligen låter bättre av att få en bra koppling mellan vinylen och tallriken.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är den vikten med Thorensens innertallrik också?
Personligen så ser jag inte att något sådant som vikt har nån betydelse eftersom man inte kan påverka det eller att tyngre alltid ens är bättre.
Att det mekaniskt har betydelse är ju en annan sak men det är ju vid designen. Sen är den ju som den är. Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven men det kan ju finnas.
Tonarmar är ett annat kapitel för sig där folk envisas med att tro på mätvärden för att para ihop med en pick-up då man egentligen skall lyssna på kombinationerna istället. Missmatch är oerhört vanligt tyvärr.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.
Kan du inte bara sluta tro en jävla massa om vad andra kan och inte kan eller vad man har gjort eller inte gjort.
Eller i vart fall börja med en fråga. Dina inlägg där du antar saker om andra forummedlemmar säger mer om dig än om andra.
HauteParleur skrev:CODY skrev:Vad specifikt gäller SL 1200 som den levereras från fabrik, så kan man läsa att den saknar finess och atmosfär samt att det finns en hårdhet i mellanregistret. Jämfört med den moddade varienten.
Ordagannt så står det at modden lägger till finess och atmosfär men sådant hör ju ofta mer ihop med inspelningen och rummet som spelaren huserar i än själva skivspelaren..
HauteParleur skrev:Jag har insett att ni har en militant inställning mot direktdrivna skivspelare, något som mest faller tillbaks på er själva.
Kul att du drar upp Ljudbutiken i diskussionen den affären har man ju sett och hört en massa om både gott och mindre gott en del av det mindre goda hade faktiskt med Dual att göra men handlade inte om direktdrivna skivspelare.
Återigen sannolikeheten att Harryup inte har hört en enda direktdriven skivspelare låta bra än faktiskt mindre än 0%. Vad han än påstår.
petersteindl skrev:
Militärisk hållning kan nog vara en dygd om man står för saker som man anser vara rätt.
HauteParleur skrev:petersteindl skrev:
Militärisk hållning kan nog vara en dygd om man står för saker som man anser vara rätt.
Så det handlar alltså mer om vad du/ni anser är rättt än hur det egentligen ligger till då? För till och med en ståndaktig (s)Te(i)n(dl)nsoldat måste ju inse att du kämpar mot väderkvarnar med argument som inte håller.
Dualincidenten skedde nog efter ni lämnade ljudbutiksskeppet men konstigt att du inte hört talas om den eftersom väldigt många andra har gjort.
phloam skrev:HauteParleur skrev:Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.
Hade varit kul om några här i tråden, likt artikelförfattaren (rem-beivrare), ändrat åsikt på samma sätt
Thomas_A skrev:Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!
Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.
Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Båda LFOerna styr pitch
Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit
¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3
16 Hz moduleringen är mer hörbar hos mig än 0.5 Hz. Vilka ungefärliga % moduleringar innebär detta?
Max_Headroom skrev:Thomas_A skrev:Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!
Båda LFOerna styr pitch
TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3
16 Hz moduleringen är mer hörbar hos mig än 0.5 Hz. Vilka ungefärliga % moduleringar innebär detta?
Det bör vara i storleksordningen 5% när det är som värst. Alltså mycket större fel än vad som man rimligen får på en dålig gramofon.
Jag ökar ju också frekvensmoduleringen gradvis, så man hör den komma.
Vissa ljud är mer känsliga än andra. På 16Hz exempelt är det ju på gitarren man främst hör det. Ljud med lång efterklang och gärna lite ljusa påverkas mest, verkar det som.
0,5Hz-moduleringen låter ganska illa, men är svårare att upptäcka dirket, innan påverkan blir löjligt stor (flera %).
Att det skulle vara enkelt att upptäcka frekvensmodulering i den storleskordning som ens dom sämsta gramofoner kan åstadkomma genom svaj och flutter ser jag som helt uteslutet. Det kan gå om man lyssnar på rena sinustoner och sinussvep. Kanske också med andra signaler speciellt utformade för att göra sådana fel mer hörbara.
Hade man tagit bort gitarren på 16Hz exemplet hade det inte låtit så speciellt konstigt, trots ganksa stor påverkan.
petersteindl skrev:Är du säker på att frekvensmodulering inte hörs tydligare på piano och stråkar och speciellt spelandes legato?
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Är du säker på att frekvensmodulering inte hörs tydligare på piano och stråkar och speciellt spelandes legato?
Mvh
Peter
Piano räknar jag som instrument med lång efterklang. Jag tänkte först ta det som exempel, men mer eller mindre slumpartat råkade få ut den här skivan ur skivhyllan istället. Effekterna hörs ju bra med detta också, särskilt när man gasar på med modulationen.
Stråkar kan vara knepigare. Speciellt med låg frekvens på modulatorn. Ännu värre med så låga värden på svajet som det är på en grammofon.
Mitt intryck (som kan vara helt fel men troligen är väldigt rätt) är att skillnader mellan olika verk inte står att finna i svaj och flutter, med dom värden på detta som hitills redovistas.
Men skillnader är det. Jag minns ju vilket lyft det blev när min dual 505-3 ersattes av en 1210mk2.
Boom-shacka-lack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster