Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad?
KarlXII skrev:Om någon sedan är både nyfiken och skeptisk är det väl upp till densamme att kolla upp saken?
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:Om någon sedan är både nyfiken och skeptisk är det väl upp till densamme att kolla upp saken?
Absolut, men det är väl lite som det skämtsamma "Pictures! Or it didn't happen!"
Visst är det irriterande när det skriks på blindtest nästan för jämnan, men tonen här hos oss är att det krävs mycket ödmjukhet från inläggets författares sida för att inte dra på sig ett blindtestkrav då det framläggs ljudskillnader mellan, säg, nätkablar!
sebatlh skrev:Men ja, det är ett gissel. Man slänger upp en hemmasnickrad diffusor och OJ vilken skillnad. Eller?
Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
Så jag tycker att om det påstås något så är det upp till bevis. Om det bara handlar om lite försiktigt uttryckta subjektiviteter så kvittar det.
Rydberg skrev:Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
Så jag tycker att om det påstås något så är det upp till bevis. Om det bara handlar om lite försiktigt uttryckta subjektiviteter så kvittar det.
pi60s spelar djupare i basen en pappas fostexhorn. Jag påstår detta! Jag har INTE testat blint.
Så nu ska jag enligt logiken ovan bevisa det?
Rydberg skrev:I tråd efter annan när folk delar med sig av vad de hör när de lyssnar på olika stereoanläggning eller apparater kommer alltid några tvivlare och efterfrågar blindtest. Jag är själv vän av blindtest, särskilt när vi snackar, kablar, finsäkringar etc
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
I strikt vetenskaplig mening ska man ju alltid blindtesta men nu snackar jag inte om den akademiska forskningsvärlden utan hur vi förhåller oss här.
Rydberg skrev:Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
Harryup skrev:.....
Det jag däremot kan tycka är synd att det testas för lite kombinationseffekter och det finns en för hög tro på att de inte finns eller ligger under hörbarhetsgräns. För mig är ett slutsteg i en F/E-uppställning ganska ointressant utan "tillhörande" försteg i koppling så som det kommer användas hemma.
mvh/Harryup
Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
bensnake skrev:sebatlh skrev:Men ja, det är ett gissel. Man slänger upp en hemmasnickrad diffusor och OJ vilken skillnad. Eller?
Just i detta fall brukar det iofs aldrig utkrävas blindtest, då rumsakustiska åtgärder är lite finare. Även om det inte alls är säkert att en hemsnickrad diffusor påverkar ljudet i högre grad än t.ex. ett förstärkarbyte.
Annars håller jag med K12. Sunt förhållningssätt.
sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
Kraven på blindtest kan ju provokativt bero på att lyssnare saknar musiköra, och måste få verifierat att det ena låter annorlunda enligt blindtest.
När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
För mig är det ganska ointressant att bevisa något genom blindtest om jag förändrar något i min setup, låter det bättre, så är det bättre.
Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Men inte tusan kommer det några krav på blindtest då. Byter du istället försteg och påstår att det ena är bättre än det andra kommer hela skaran av hemmagjorda vetenskapsfundamentalister farande i ett huj.![]()
Känns något tveksamt med aspekt på konsekvens i resonemanget.
bensnake skrev:sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
Kraven på blindtest kan ju provokativt bero på att lyssnare saknar musiköra, och måste få verifierat att det ena låter annorlunda enligt blindtest.
När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
För mig är det ganska ointressant att bevisa något genom blindtest om jag förändrar något i min setup, låter det bättre, så är det bättre.
Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Men inte tusan kommer det några krav på blindtest då. Byter du istället försteg och påstår att det ena är bättre än det andra kommer hela skaran av hemmagjorda vetenskapsfundamentalister farande i ett huj.![]()
+10^600
sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
sprudel skrev:Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
sprudel skrev:Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Laila skrev:Harryup skrev:.....
Det jag däremot kan tycka är synd att det testas för lite kombinationseffekter och det finns en för hög tro på att de inte finns eller ligger under hörbarhetsgräns. För mig är ett slutsteg i en F/E-uppställning ganska ointressant utan "tillhörande" försteg i koppling så som det kommer användas hemma.
mvh/Harryup
Logiskt sett så är kanske tester överhuvudtaget ointressanta för dig, så länge som de
inte utförs hemma hos dig med just dina prylar i just ditt lyssningsrum . . . typ?
PappaBas skrev:Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
+1
Rydberg skrev:I tråd efter annan när folk delar med sig av vad de hör när de lyssnar på olika stereoanläggning eller apparater kommer alltid några tvivlare och efterfrågar blindtest. Jag är själv vän av blindtest, särskilt när vi snackar, kablar, finsäkringar etc
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad?
pinnen skrev:Det finns nog inget generellt förhållningssätt på faktiskt.se när det gäller din fråga. Jag är ganska säker på att min inställning skiljer sig rejält mot en del andras här.
Ett svar jag sett flera gånger är: "Trevligt att du hör skillnad och jag tvivlar inte på att du tror att du hört skillnad men bla bla bla och du har ju rätt till din åsikt bla bla dock är det tumregler som inte passar in på fonogrammet bla bla bla alla har rätt och fel bla bla men i blindtest skulle du inte höra skillnad."
Laila skrev:Apropå blindtest, är det någon som känner Kurt49 som kan meddela att det nu gått drygt de två veckor som var så upptagna att ingen blindtest hanns med . . . inte för att det är något som helst tvång, utan mer som en påminnelse* . . . typ
*Det vore ju attans intressant att få dähele utrett, rycker jag.
hifikg skrev:Jag hävdar att den här, något oortodoxa, uppställningen av OA-52 låter nästan lika bra som att ha dem på golvet, behöver jag blindtesta? Ids jag? Nä.
Den som har ett par kan ju alltid prova själv. Mina åker ner på golvet snart, det ser helt enkelt trevligare ut och känns rätt. De hamnade i sin upphöjda position pga översvämningshot.
IngOehman skrev:*Kan nämna att en normallyssnare utan några som helst svårigheter klarar
att detaktera skillnaden mellan de två uppställningar du nämner. Men när du
formulerar dig som du gör, alltså säger att du tycker det låter "lika bra", vilket
ju inte är synonymt med likadant, så är det inte självklart vad det är som du
kan tänka dig skulle få någon att vilja se dig blindtesta saken?
bensnake skrev:Varför inte skapa en klistrad tråd om just suggestionseffekter?
Max_Headroom skrev:bensnake skrev:Varför inte skapa en klistrad tråd om just suggestionseffekter?
Behövs inte. Nästan alla trådar urartar till det senast på sida 2. Man kan alltså läsa om detta i vilket tråd som helst bara den är lång nog.
Rydberg skrev:Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
hifikg skrev:Hifi är suggestion
sprudel skrev:hifikg skrev:Hifi är suggestion
Göör-rolig tråd det här![]()
Jag hugger på ditt citat KG, visst är HiFi suggestion. Vi försöker med alla medel få en 3D och verklighetsupplevelse av två simpla högtalare (nåja).
Vuxna män (nåja) lägger loads av money på detta och krigar på forum om vad som är mest verkligt i suggestionen.
Ibland är det mer suggestion, ibland är det mindre.
Föt att få reda på detta ska man blindtesta suggestionen, mycket spännande det hela för då kan suggestionen bli verklighet, helt plötsligt.
Callisto skrev:Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
plus-ettar dig
IngOehman skrev:Skälet till att det är det (rimligt att fråga alltså) är att det är välkänt att
suggestion kan skapa MYCKET stora upplevda skillnader. Det är ju synner-
ligen väldokumenterat att suggestion kan vara så stark att den som upp-
lever effekten inte ens kan föreställa sig att effekten är inbillad.
Harryup skrev:Och hur många här på forumet gör blindtester som inte är i LTS regi?
Regelbundet? Nån?
sprudel skrev:När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
sportbilsentusiasten skrev:Lita på er egen hörsel istället.
Bongo skrev:Bra poäng...att blindtesta är att lita på sin hörsel, att testa öppet är ju att INTE lita på sin hörsel
sportbilsentusiasten skrev:Många verkar ha mani på blindtester
Bongo skrev:Bra poäng...att blindtesta är att lita på sin hörsel, att testa öppet är ju att INTE lita på sin hörsel
petersteindl skrev:Bongo skrev:Bra poäng...att blindtesta är att lita på sin hörsel, att testa öppet är ju att INTE lita på sin hörsel
Företeelsen är betydligt mer fångfacetterad än så.
Varför skall man testa något överhuvudtaget?
Hur skall ett test gå till? Vad är det man vill få fram?
Lyssnar man vid testandet på samma sätt som då man inte testar utan enbart njuter av musik?
Mvh
Peter
darkg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Många verkar ha mani på blindtester
Ja, och andra tycks ha fobi. Du har ju undersökt hur din varseblivning fungerar, så det är rimligt för dig att anta att din öppna lyssning är godtagbar för dig.
Det leder inte automatiskt till slutsatsen att vi kan förutsätta att andra är betjänta av öppen lyssning för sina syften.
Det går i många fall inte att veta. Det är känt att det ibland inte fungerar så bra och att den egna övertygelsen inte ger en säker ledning.
I det ljuset, inför en naivitet vad gäller vad som kan vetas och vad som är rimligt att lita på, finns det anledning att påminna om blindtest!
Max_Headroom skrev:När det gäller exemplet med Rydbergs DAC/försteg så verkar blindtest vara bortkastad tid. Tittar man på hur signlerna ser ut så är skillnaden löjligt liten. Störst skillnad ser man på fyrkantvåg, 100Hz. Och det är framför allt på den delen av vågen där den går från "max/minnivå" och switchar om genom nollan så att säga. Den bakre flanken, liksom.
Skillnaden är väldigt liten. Tveksamt om den går att höra. Kanske under gynsamma omständigheter.
sprudel skrev:Max_Headroom skrev:När det gäller exemplet med Rydbergs DAC/försteg så verkar blindtest vara bortkastad tid. Tittar man på hur signlerna ser ut så är skillnaden löjligt liten. Störst skillnad ser man på fyrkantvåg, 100Hz. Och det är framför allt på den delen av vågen där den går från "max/minnivå" och switchar om genom nollan så att säga. Den bakre flanken, liksom.
Skillnaden är väldigt liten. Tveksamt om den går att höra. Kanske under gynsamma omständigheter.
Det är ju inte originalupplevelsen du lyssnar på om jag förstått rätt, utan en inspelning av representationen. Det är ju inte riktigt detsamma.
Max_Headroom skrev:sprudel skrev:Max_Headroom skrev:När det gäller exemplet med Rydbergs DAC/försteg så verkar blindtest vara bortkastad tid. Tittar man på hur signlerna ser ut så är skillnaden löjligt liten. Störst skillnad ser man på fyrkantvåg, 100Hz. Och det är framför allt på den delen av vågen där den går från "max/minnivå" och switchar om genom nollan så att säga. Den bakre flanken, liksom.
Det är ju inte originalupplevelsen du lyssnar på om jag förstått rätt, utan en inspelning av representationen. Det är ju inte riktigt detsamma.
Som jag har förstått det så är det dom här signalerna som Rydberg puttar in i sina slutsteg. Stoppar man in 2 identiska signaler i ett slutsteg så får man ut identiska resultat. Undtagen kan vara om slutsteget är "konstigt*" på något sätt och att något (eller båda, fast på olika sätt) av förstegen därför beter sig konstigt.
Det framstår dock som långsökt, eftersom apparterna i det här fallet är helt normala halvledarkonstruktioner utan konstigheter. Dom skall inte ha några som helst svårigheter att driva slutstegen.
*) Konstigt slutsteg: Orginell konstruktion på ingången som utgör ett lastfall som inte försteg är anpassade för. Jag har aldrig träffat på något sådant, men det går ju att åstadkomma om man vill.
Alternativt så är ingången i slutsteget defekt, vilket leder till ett märkligt lastfall. Men detta ser jag som helt osannolikt.
petersteindl skrev:Bongo skrev:Bra poäng...att blindtesta är att lita på sin hörsel, att testa öppet är ju att INTE lita på sin hörsel
Lyssnar man vid testandet på samma sätt som då man inte testar utan enbart njuter av musik?
Mvh
Peter
daCapo skrev:Jag skulle personligen älska att se alla potenta otroligt kunniga personer här på forumet dra sin lans mot de absurda avarterna och rena blufferna inom hifi-industrin istället för att fokusera på att ruska om och väcka alla music/hifi lovers ur deras förälskelser. Låt alla dessa harmlösa underbara förälskelser få blomma, om så bara för en försvinnande kort stund. Det är annars lätt att det blir lite som på dagis, ni vet den där fröken som aldrig riktigt förstod sig på att leka och alltid sabbade leken.
darkg skrev:Fint skrivetdaCapo skrev:Jag skulle personligen älska att se alla potenta otroligt kunniga personer här på forumet dra sin lans mot de absurda avarterna och rena blufferna inom hifi-industrin istället för att fokusera på att ruska om och väcka alla music/hifi lovers ur deras förälskelser. Låt alla dessa harmlösa underbara förälskelser få blomma, om så bara för en försvinnande kort stund. Det är annars lätt att det blir lite som på dagis, ni vet den där fröken som aldrig riktigt förstod sig på att leka och alltid sabbade leken.
Men vad underblåser den mörka sidan av industrin, om inte de galna förälskade? Dilemma. Eller finns det en väg?
sportbilsentusiasten skrev:...Så jag testar oftast öppet.
Har man en bra utvärderingsmetod så funkar den öppet!
Men om jag är osäker på utfallet av en test, då testar jag ALLTID blint.
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Just det!
Många verkar ha mani på blindtester, om jag tolkar alla debatter på forumet...
För små skillnader ja men de flesta skillnader är ju stora. Lita på er egen hörsel istället.
Och små skillnader, är kanske inte är det viktigaste att fokusera på, host host.
sprudel skrev:petersteindl skrev:Bongo skrev:Bra poäng...att blindtesta är att lita på sin hörsel, att testa öppet är ju att INTE lita på sin hörsel
Mvh
Peter
Exactly!
MichaelG skrev:darkg skrev:Fint skrivetdaCapo skrev:Jag skulle personligen älska att se alla potenta otroligt kunniga personer här på forumet dra sin lans mot de absurda avarterna och rena blufferna inom hifi-industrin istället för att fokusera på att ruska om och väcka alla music/hifi lovers ur deras förälskelser. Låt alla dessa harmlösa underbara förälskelser få blomma, om så bara för en försvinnande kort stund. Det är annars lätt att det blir lite som på dagis, ni vet den där fröken som aldrig riktigt förstod sig på att leka och alltid sabbade leken.
Men vad underblåser den mörka sidan av industrin, om inte de galna förälskade? Dilemma. Eller finns det en väg?
Ja precis! Jag tänker också att om någon ger uttryck för en upplevelse på ett sådan sätt att andra blir tillräckligt nyfikna för att börja ställa frågor - är det då ett problem? Eller blir det ett problem först om frågeställningarna börjar får illusionen att brista? Och hur vet man som frågeställare var den minerade marken finns? Eller ska jag övehuvudtaget aldrig bry mig om någon som ger uttryck för upplevelser som inte stämmer med mina, eller med hur jag uppfattar naturlagarna? Därför att om jag bryr mig och börjar ställa frågor, kanske vederbörande blir ledsen för att det inte finns några bra svar på frågorna? Det är en balansgång som jag nog inte riktigt klarar.
IngOehman skrev:Det märkliga är, att det under alla år inte i några diskussioner har kommit
fram någon konkret förklaring eller ledtråd till hur de tänker som anser att
det är att "lita på sin hörsel" att inte vilja lyssna blindt.
Det är ju ett lika tokigt uttalande som om en elev i skolan krävde att få
facit tillgängligt under provet, med hänvisning till att eleven liter på sina
kunskaper - och därför inte behöver klara sig UTAN facit...
Det känns rimligare att påstå att den som skriver provet utan facit är
den som litar på sina kunskaper.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:
Vår hörsel är uppenbart känsligare än mycket av det som vi mäter. (eller kan mäta idag)
AndreasArvidsson skrev:Problemet är väl snarare inte att man inte kan lita på det man hör utan att man inte kan lita på upplevelsen av det man hör. Dessa är inte alltid samma sak.
IngOehman skrev:
INGEN har visat att de kan höra påverkan av något som man inte kan mäta
påverkan från. Det gäller inte bara i den här tråden utan det gäller för alla
erfarenheter jag har av saken - från hela mitt aktiva hifi-liv.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
phloam skrev:Jag tror att en viktig ledstjärna är att HiFi aldrig heltigenom kan bli en fråga om vetenskap - för brukaren. Det kommer alltid att finnas ett element av lek, förälskelse, illusion, magi, subjektivitet - annars vore det inte en så trevlig hobby.
Alltså, MichaelG, som svar menar jag att man med detta i åtanke får det lättare att respektera andra och balansera sin respons på hur andra tänker - hoppas jag![]()
Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.
PerStromgren skrev:Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.
MichaelG skrev:phloam skrev:Jag tror att en viktig ledstjärna är att HiFi aldrig heltigenom kan bli en fråga om vetenskap - för brukaren. Det kommer alltid att finnas ett element av lek, förälskelse, illusion, magi, subjektivitet - annars vore det inte en så trevlig hobby.
Men för mig är inte primärt HiFi:n själva hobbyn. I förhållande till apparaterna och sladdarna finns överhuvudtaget inga element av lek, förälskelse, illusion, magi, eller subjektivitet. Dessa är bara rena verktyg som tar plats och kostar pengar. Magin, förälskelsen och illusionen uppstår när jag lyssnar på musik. Och för att optimera njutningen - och minimera kostnaden för detta - förhåller jag mig så nyktert som möjligt till själva apparaturen.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.
Och börjar man inte så så händer det aldrig något.
phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.
MichaelG skrev:Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon.
Svante skrev:Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
...men man ska inte låta det nedmuntra en. Sätt igång och blindtesta, inget blir rätt första gången man gör det, men med tiden lär man sig.
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Att göra en (korrekt) blind test är inte alldeles trivialt, även om man skulle vara sugen! De flesta har inte vare sig utrustning eller kunnande så att det räcker.
Jag kan bara stämma in med tidigare talare som säger att det även gäller öppna tester.
Nejdå, jag fattar. Men allt detta gör ju inte direkt att "de anklagade" direkt kastar sig över att bevisa sina påståenden mha tester! Eller hur?
Micke23 skrev:Själv fäster jag nog ett visst avseende vid stereoprylars utseendemässiga design. En fråga: hur gör du med möbler och kläder - är det bara funktion som gäller då också?
phloam skrev:Men i så fall borde du vara helt okänslig för all placeboeffekt som öppna tester kan ge. Hur kan du inte förstå att det spelar roll, men samtidigt förstå varför blindtester är nödvändiga för att undvika suggestionseffekter - oavsett vem lyssnaren är?
Har du aldrig upplevt någon som helst suggestionseffekt i samband med köp av eller lyssning på hifi? Vilken planet kommer du ifrån förresten?
phloam skrev:Ta detta med hörlurar. Svårt att blindtesta, ofta högst personligt (fysisk passform / individuell kompatibilitet).
Här måste man lita på folks omdömen, deras personliga upplevelser, och samtidigt förstå att andras utsagor ibland inte alls stämmer med vad man själv upplever. Men jämförelser av upplevelser blir intressanta..!
Detta att det inte går att blindtesta gör ju inte att folks omdömen tappar all validitet - man får ta det för vad det är, helt enkelt. På sätt och vis rätt stimulerande och utmanande
MichaelG skrev:phloam skrev:
Om du vill påstå att du aldrig nånsin tänkt tanken (medvetet eller omedvetet) att Carlsson gör snygga högtalare eller att det är vackert med vinylspelare eller att NAD är fulsnyggt så tror jag dig inte. Jag menar att det är omöjligt att som människa inte reagera på det subjektiva planet inför tekniken vi använder.
Hehe - jo jag har noterat att många här på forumet har synpunkter på apparaters och högtalares (och till och med nätkablars) utseende. Det är klart att även jag kan finna vissa former mer tilltalande än andra, men det är för mig HELT oväsentligt när jag köper HiFi. Jag har ALDRIG köpt någon ljudpryl utifrån utseende. Jag bryr mig om designen endast ur två aspekter;
1. Är det rimligt att tro att designen leder till god prestation?
2. Är designen i övrigt funktionell utifrån mina krav/behov?
I övrigt ser apparaten ut som den gör. Den är varken ful, eller snygg - den bara är. Möjligen kan jag tycka att en design som är synnerligen välfunnen utifrån prestation/funktion kan ha en viss skönhet.
Så det är litet spännande när det för dig är så självklart att alla har en uppfattning om HiFi-apparaters utseende. Själv förstår jag inte riktigt HUR det kan spela roll för någon. Däremot har jag förstått ATT det gör det. (Jag har till och med hört talas om människor som köper stereo-/bioanläggningar efter hur de ser ut snarare än hur de presterar!Hade jag inte VETAT att det är så, hade jag aldrig trott på det.)
Observera att jag inte på något sätt moraliserar över någons val. Jag säger inte heller att det ena sättet är mer rätt än det andra. Jag bara noterar att det uppenbarligen finns de som bryr sig om hur HiFi-prylar ser ut, men att jag inte förstår varför.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.
Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
I strikt vetenskaplig mening ska man ju alltid blindtesta men nu snackar jag inte om den akademiska forskningsvärlden utan hur vi förhåller oss här.
Martin skrev:...För i tiden var det fint att vara fet pga att man ansågs välbärgad om man hade råd att köpa ett överflöd av mat. Idag är det tvärtom. ,,,
Hur vet du att hon har bättre smak än du?
IngOehman skrev:Hur vet du att hon har bättre smak än du?
Finns det någon med ännu bättre smak, som är vetenskapligt verifierad,
som med sin överlägna smak kan agera domare, månne?
phloam skrev:MichaelG, IÖ och Pinnen - jag tror ni missförstår lite vad jag är ute efter. Ni pratar om att man inte ska låta design och utseende styra i köpsituationen, i valet av komponenter, vilket är en sak i sig.
Jag talar om vad som sker i _användningen_ av dem, och menar då att man inte kan påstå att man inte bryr sig om utseendet - alla påverkas, det är ju därför vi måste blindtesta / gömmer apparaterna / sitter och blundar.
För att anknyta till orsaken att vi kom in på detta:
En del av alla hifi-intresserade har en annan strategi - som daCapo bekrev så väl - och "tackar gudarna för att de låter illusioner så snyggt äga rum".
Vill man hålla på och tjata om blindtest vid varje sagd upplevelse så får man komma ihåg att en del faktiskt.se har HiFi och hifi-relaterade upplevelser som hobby, och kanske inte nödvändigtvis har samma strategi som en själv.
phloam skrev:Blindtest i all ära, det har sin tid och plats, men man kan ju vara lite uppmärksam på och respektera att någon kanske vill diskutera just en öppen upplevelse (väl medveten om placeboeffekter osv) utan att det blir en blindtestdiskussion utifrån nån slags ryggmärgsreaktion.
darkg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Många verkar ha mani på blindtester
Ja, och andra tycks ha fobi. Du har ju undersökt hur din varseblivning fungerar, så det är rimligt för dig att anta att din öppna lyssning är godtagbar för dig.
Det leder inte automatiskt till slutsatsen att vi kan förutsätta att andra är betjänta av öppen lyssning för sina syften.
Det går i många fall inte att veta. Det är känt att det ibland inte fungerar så bra och att den egna övertygelsen inte ger en säker ledning.
I det ljuset, inför en naivitet vad gäller vad som kan vetas och vad som är rimligt att lita på, finns det anledning att påminna om blindtest!
phloam skrev:Du får gärna länka till nåt ställe där du eller någon annan upplever sig "påhoppad".
Som du själv skriver så handlar detta enbart om hur man kan försöka hålla en respektfull och konstruktiv dialog, där personliga upplevelser bemöts lika seriöst som blindtestresultat.
Morello skrev:Med risk för att låta elitistisk vill jag nog påstå att adekvata tester är för svårt för den genomsnittlige audio-entusiasten och dito hifi-skribenter. Resultaten kommer alltid att kunna ifrågasättas från ett vetenskapligt perspektiv då testerna ofta sker öppet och tan kalibrerade nivåer.
PerStromgren skrev:Jag är beredd att hålla med, men då får ropen på blindtest en besk bismak.
IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
påståenden som inte är rimliga att komma med om man inte blindtestat.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Just det!
Många verkar ha mani på blindtester, om jag tolkar alla debatter på forumet...
För små skillnader ja men de flesta skillnader är ju stora. Lita på er egen hörsel istället.
Och små skillnader, är kanske inte är det viktigaste att fokusera på, host host.
"Lita på er egen hörsel" skriver du, men det är ju när man lyssnar blindt
som man liter på hörseln. När man lyssnar öppet så litar man INTE på
hörseln.
Om man liter på sina kunskaper så behöver man inte facit. Litar man inte
på sina kunskaper så kan det dock vara bra att ha facit tillgängligt. Eller
fusklapp hette det väl i skolan.
.sportbilsentusiasten skrev:Varför skulle det finnas facit då man lyssnar öppet?
Antar att du med facit menar exempelvis "en dyrare produkt ska låta bättre"
Har hänt jätteofta för mig att "den dyra" eller den nya" apparaten varit sämre.
Dvs tvärt emot förväntanseffekten som vissa tror finns.
Och jag har nästan aldrig haft en avvikande åsikt efter veckor/månader.
petersteindl skrev: ...
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
Nja, helt överrens om det är jag nog inte. Om alla alltid hade skrivit vad de menar och aldrig medvetet försökt bråka, så har du nog rätt, men så bra är nog inte verkligheten. Så nog finns det gott om fall där den som ställer frågan är helt förvissad om att blindtest inte skett men väljer att fråga ändå för att vara dum/jobbig/ge igen för något etc.
Det kanske skulle gå att skriva/fråga något bättre?
sprudel skrev:Jag har ingen som helst skyldighet att bevisa mina upplevelser för någon annan därefter heller. Däremot finner jag stort utbyte att dela erfarenheter med gelikar som också är goda lyssnare, och deras erfarenheter av olika elektronik och högtalare.
Nattlorden skrev:Det där berättar dock snarare att du är onormal (på ett bra sätt) än något annat.
petersteindl skrev:I praktiken hemma ställer man in den nivå som man vill lyssna på och sedan lyssnar man. Det är inga kalibreringar hit eller dit. Gillar man det man hör så är det bra. Är upplevelsen sämre så är det sämre.
Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
Många av min a vänner förstår inte hurja bärmäjöt, men efter flera års träning
så tarja nog alla gånger 9 av 10.![]()
Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
petersteindl skrev:Kan du skilja en papegoja från en isbjörn? . . . typ
Tengil skrev:Laila skrev:Själver så ä ja ena jäkel på å skillja ena sädesärla från ena skata . . . typ.
Påminner lite om min systerson som är en fena på att känna igen fåglar och allehanda naturfenomen, när han var kanske 6år så sa han vid ett tillfälle
Titta en svartvit flugsnappare, en STOR..............kanske det var en skata
phloam skrev:Att någon upplever en bismak kan inte klassas som påhopp. Jag ser bara belevad och sansad diskussion.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det är ALDRIG fel att fråga om någon har blindtestat, om de kommer med
Nja, helt överrens om det är jag nog inte. Om alla alltid hade skrivit vad de menar och aldrig medvetet försökt bråka, så har du nog rätt, men så bra är nog inte verkligheten. Så nog finns det gott om fall där den som ställer frågan är helt förvissad om att blindtest inte skett men väljer att fråga ändå för att vara dum/jobbig/ge igen för något etc.
Det kanske skulle gå att skriva/fråga något bättre?
petersteindl skrev:Kan du skilja en papegoja från en isbjörn? . . . typ
petersteindl skrev:Vad heter den där fågeln som man aldrig ser i vassen (Blindtest) men som låter som en ångbåt eller som då man blåser i en stor flaska?![]()
![]()
Nu kom jag på. Rördrom tror jag. Lätet är i alla fall jättehäftigt.
Mvh
Peter
sprudel skrev:Svar till IÖ: s inlägg ovan för att undvika långa citat, (ogillar långa citeringar).
Det är aldrig fel att undra, eller fråga, iaf enligt mitt tycke.
sprudel skrev:Men om det skulle urkla fram en kommentar som att om du inte blindtestat är det du säger värdelöst, utan värde, inget att bry sig om, irrelevant, då tar jag det som en personlig förolämpning angående mitt gehör.
sprudel skrev:Det handlar om genetiska förutsättningar och träning som ger erfarenhet.
IngOehman skrev:....
Men bör helt enkelt skilja mellan subjektivt och objektivt - alltid.
Vh, iö
IngOehman skrev:phloam skrev:Att någon upplever en bismak kan inte klassas som påhopp. Jag ser bara belevad och sansad diskussion.
Det du frågade om var ett exempel på att någon kan känna sig påhoppad.
Det fick du.
Din attityd ger en bitter bismak.
/belevad debattör, eller?
IngOehman skrev:...men samtidigt
är det ju väldigt lätt att konstatera att statistiken med bedövande tydlighet
visar att de som är mest övertygade om sin förmåga och att de därför inte
har något behov av att blindtesta., ofta är de som bedrar sig mest. ...
screen skrev:Svar på topic: När man blivit döv!
markusA skrev:Så, kom igen låt oss hitta tillbaka till vänskapliga och sakliga diskussioner med musik och teknik i fokus och lite mindre prestige och revirpink.
petersteindl skrev:...Vill man uppnå bättre ljud så är det bara att höja nivån 1 dB.![]()
Lätt som en plätt.
markusA skrev:Blindtest f0r dummies...
Hitta nåt att dölja stereon med, ha en person som kopplar om och sedan går ut i köket och dricker kaffe medan den/de andra lyssnar. Blir inropad varje gång det behöver kopplas om och man säger inget till varandra, bara går in kopplar och går ut.
Enklare än så går det nog inte att få det. Det funkar med kabel men blir klart trixigare om man behöver nivåkalibrera.
IngOehman skrev:Men om du har rätt i att det förekommer att folk ställer sådana frågor på
rent jävelskap så är det ju tråkigt. Men vad finns det för skäl att tro att så
är fallet? Jag tycker det låter långsökt.
IngOehman skrev:Jag menar, på vilket sätt skulle man kunna göra någon illa med en sådan
fråga? Bara den som skäms över att inte ha blindtestat kan drabbas, och
det finns det ju dels inget skäl att göra, och dessutom så kan man fråga sig
varför den som skäms över att inte ha blindtestat inte har gjort det. Hur jag
än försöker se på argumentet så blir det fel att kritisera någon som ställer
en fråga, även om de redan vet svaret.
Är det en känslig fråga så måste det bero på att den som får frågan TYCKER
att det är en känslig fråga, och det i sin tur kan bara bero på att skrivit något
som de känner att de inte borde ha skrivit utan att blindtesta. Och då är det
ju inte den som ställer frågan som bör klandras.
hifikg skrev:petersteindl skrev:...Vill man uppnå bättre ljud så är det bara att höja nivån 1 dB.![]()
Lätt som en plätt.
Högtalartillverkare borde alltså göra sina högtalare en dB mer lättdrivna än konkurrentens, så "vinner" de alla blindtester. Vilken verkningsgrad har ett par genomsnittliga ägg vs L8 t ex?
(Nu kommer säkert någon att berätta att det inte heter verkningsgrad och skriva en hel uppsats om det...)
IngOehman skrev:
Är det då verkligen att respektera dem att oärligen låtsas som om man inte
vet att suggestionseffekterna inte finns?
IngOehman skrev:
Min uppfattning är nog att respekt
handlar mycket om ärlighet - den man respekterar kommunicerar man sin
ärliga uppfattning till, man varken håller tyst eller håller med om det man vet
är felaktigt.
IngOehman skrev:
Men bör helt enkelt skilja mellan subjektivt och objektivt - alltid.
markusA skrev:Jag upplever nästan att det gått inflation i hur lätt folk känner sig kränkta.
Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Vår hörsel är uppenbart känsligare än mycket av det som vi mäter. (eller kan mäta idag)
Ett mycket magstarkt uttalande. Har du något att visa som stöjder detta?
Det är tex. mycket enkelt att mäta olinjäriteter och klangliga avvikelser som är många tiopotenser lägre än hörtröskeln.
För övrigt tycker jag att rapporterade resultat som står i strid med basal fysik och kända, vetenskapliga studier tarvar blindtest.
Tex. de flesta rapporter gällande kablar, magiska stenar, kristaller, proppskåpsolja, belt-tejp, magsiskt papper runt kablar samt fan och hans moster.
IngOehman skrev:Jag tycker också att sportbilsentusiastens uttalande är MYCKET märkligt.
Om något så har det vi lärt oss i den här tråden visat motsatsen.
INGEN har visat att de kan höra påverkan av något som man inte kan mäta
påverkan från. Det gäller inte bara i den här tråden utan det gäller för alla
erfarenheter jag har av saken - från hela mitt aktiva hifi-liv.
Med det sagt kan jag lägga till att det inte alltid är lätt att veta exakt vilken
mätbarhet som skall kopplas till en hörbarhet i ett enskilt fall, och ibland är
det heller inte lätt att på nolltid hitta orsaken till att någon hör en skillnad,
men hittills har det alltid gått.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Stödjer? Ja det har jag. I mitt tidigare jobb körde vi dubbelblinda tester där vi kunde detektera skillnader (även kunder o senior management och andra icke tekniker var med) som inte kunde mätas.
Morello skrev:Att påståenden i stil med sportvagnsentusiasten ofta eller alltid kommer från folk som saknar elektronikkompetens är näppeligen förvånande.
sportbilsentusiasten skrev:Tror du verkligen att nu 2014, vetenskapen har alla svar och att våra mätverktyg är bra nog?
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tror du verkligen att nu 2014, vetenskapen har alla svar och att våra mätverktyg är bra nog?
Nej, alla svar har vi inte, men vi kan detektera på så låg nivå som Higgs bosonen, vilket är såååååååååååååå långt förbi all precision som behövs för att mäta allt som har med hifi att göra. Det borde vara uppenbart...
Callisto skrev:Och vad har mätningar på experiment med en accelerator att göra med mätningar som hifi folk gör, två skilda världar, faktiskt.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Och vad har mätningar på experiment med en accelerator att göra med mätningar som hifi folk gör, två skilda världar, faktiskt.
Det visar vad vi klarar av om vi vill. Att folk inte använder utrustning med liknande förfining för audiobruk är ju de slutgiltiga beviset för att det inte behövs.
Callisto skrev:Fast det handlar inte om någon precision. Att det uppstår en energitopp vid en förväntad frekvens är inte fråga om precision.
Nattlorden skrev:markusA skrev:Jag upplever nästan att det gått inflation i hur lätt folk känner sig kränkta.
Det gäller samhället i stort, tyvärr verkar inte faktiskt slippa undan det.

Svante skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:...Vill man uppnå bättre ljud så är det bara att höja nivån 1 dB.![]()
Lätt som en plätt.
Högtalartillverkare borde alltså göra sina högtalare en dB mer lättdrivna än konkurrentens, så "vinner" de alla blindtester. Vilken verkningsgrad har ett par genomsnittliga ägg vs L8 t ex?
(Nu kommer säkert någon att berätta att det inte heter verkningsgrad och skriva en hel uppsats om det...)
Varför tror du att JBL sålde så mycket högtalare?
Vi ett riktigt utfört blindtest ska man förstås nivånormera, så att högtalarna spelar lika starkt. Det är dock inte trivialt eftersom högtalare har så olika tonkurvor och riktverkan.
Hur man ska göra blindtester på högtalare blir därför inte helt entydigt.
...vilket gäller även öppna tester.
phloam skrev:Det verkar som om det finns en fundamental skillnad i synsätt mellan konstruktör och användare som är svår att överbrygga, och blindtest blir liksom en vattendelare, eller en skiljelinje där dessa två världar möts utan att kunna gå ihop riktigt.
Användaren kan - och bör! - tillåta sig att se subjektivt på ämnet (i olika grad) - det är helt enkelt en del av det roliga. Det bidrar till en bättre totalupplevelse.
phloam skrev:Konstruktören kan egentligen inte tillåta sig detta - de är hänvisade till mätningar, objektivitet osv. Det finns ingen poäng för dem att se saker subjektivt (det överlåts med fördel åt marknadsföringsavdelningen) och när man som här på faktiskt.se låter båda parter mötas uppstår oundvikligen missförstånd.
phloam skrev:Båda parter tycks ha väldigt svårt att till fullo ta in och förstå hur den andre tänker. Ingen part tycks till fullo vilja acceptera den andres synvinkel och så fastnar vi i tjafs om blindtest - konstruktörsynens ultimata vapen mot subjektivitet och flum.
phloam skrev:Men trots detta supervapen så kommer användaren aldrig någonsin att helt kunna vinnas över till den sanna objektiviteten - för de existerar i varsin domän, separata dimensioner som inte kan vara en och samma samtidigt. Användaren kommer alltid att vara subjektiv - för att denne är användare.
phloam skrev:Bäst förståelse får man kanske om man kan växla mellan dessa två roller - men tyvärr är vissa så fastlåsta i sin identitet som det ena eller andra att det leder till konflikt snarare än samförstånd.
Jag säger "live and let live" - för båda är helt beroende av varandra.
phloam skrev:IÖ, då skulle jag gärna vilja om det finns något, och i så fall vad, som grundar sig på subjektivitet i dina konstruktioner
IngOehman skrev:Tumregler är alltid dumregler.
I övrigt är blindtest rätt så meningslöst när högtalare ju normalt skiljer sig från varandra kanske hundrafaldigt mera än JND.
- - -
Ljudkvaliteten går inte att utvärdera genom att jämföra olika högtalare mot
varandra. Ingen av dem kommer nämligen att uppfattas såsom den uppfattas
när den används på riktigt (när man äger den och spelar musik på den, alltså
utan att koppla om till andra högtalare med jämna mellanrum) eftersom hög-
talare som jämförs med en annan alltid domineras av att uppfattas som skill-
naden mot den högtalare man jämför med - så beroende på vad man jämför
med så låter högtalaren olika.
Att blanda in en annan högtalare gör därför inte att man får veta mera om
högtalaren man är nyfiken på, utan mindre. Det blir en "störd lyssning" som
gör att man får ett falsk intryck av högtalaren. Ja, av den andra högtalaren
också förstås.
Vh, iö
IngOehman skrev: Stillastående fikastämning, vad skall
man ha det till? Oändlig meningslöshet i rosa...
IngOehman skrev:Då är det bättre om allt är i harmoni utan att allt behöver vara tillrättalagt,
och vägen dit är att konstruktiva meningsfulla sanningar får sägas, även om
någon POTENTIELLT kan bli stött av dem. Är det ett problem att någon blir
stött av något sådant så är det den stötta personen som behöver utvecklas,
inte den som berättat något nytt och för utvecklingen viktigt.
Det går inte att optimera samarbetet med rummet utan att (vare sig
men vill det eller inte) få veta vilka högtalare det är, och att lyssna på
dem utan att bry sig om sådana saker, är helt meningslöst. Högtalare
är inte transmissionslänkar.
Och är ambitionen att skriva ett seriöst test på högtalaren så bör man
nog helst ge rumssamarbetet någon vecka eller så. Det går heller inte
att ha en person att möblera och en annan att lyssna om man har för
avsikt att lyssnaren skall skriva om högtalarna.
Svante skrev:IngOehman skrev:Tumregler är alltid dumregler.
Det går inte att optimera samarbetet med rummet utan att (vare sig
men vill det eller inte) få veta vilka högtalare det är, och att lyssna på
dem utan att bry sig om sådana saker, är helt meningslöst. Högtalare
är inte transmissionslänkar.
Och är ambitionen att skriva ett seriöst test på högtalaren så bör man
nog helst ge rumssamarbetet någon vecka eller så. Det går heller inte
att ha en person att möblera och en annan att lyssna om man har för
avsikt att lyssnaren skall skriva om högtalarna.
Lyssnaren kan förstås bara beskriva vad han har hört, det är liksom poängen med ett sådant blindtest. Att högtalarna ställs upp i ett för ändamålet lämpligt rum etc. får man lägga på testledaren.
Man kan förstås anse att lyssnaren måste veta vad han lyssnar på för att avge ett omdöme, men man kan också anse att man inte bör veta vad man lyssnar på.
Det senare har fördelen att man tar bort eventuella förväntanseffekter, precis som i vilket annat blindtest som helst.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Att påståenden i stil med sportvagnsentusiasten ofta eller alltid kommer från folk som saknar elektronikkompetens är näppeligen förvånande.
Tävling att smutskasta dem som upplevt olika än dig/IÖ?![]()
Tror du verkligen att nu 2014, vetenskapen har alla svar och att våra mätverktyg är bra nog?
sprudel skrev:Var går gränsen?
Igår fick jag igång musikanläggningen igen efter månadslånga haveriet med Squeezepad, råddade rummet med gardinerna, dörrarna stängda, takfläkten av osv.
Att man kan få en sådan musikupplevelse!!!!Grymt bra lät det, osannolikt bra.
Har något i anläggningen ändrats? Nej, förutom att den fungerar.
Varför lät det så bra då?
Jag var så himla sugen och blev helt överraskad hur bra det kan låta, ingen förväntanseffekt, bara glatt överraskad.
Vid andra tillfällen när man satt sig för att njuta har det inte fungerat alls, ingen kommunikation helt enkelt.
Mottagaren ser skönheten i upplevelserna!
Kan man mäta skillnaden? Nej, samma prylar osv, men helt olika upplevelser beroende på mottagarens abstinens mm från en god ljudanläggning.
Bara en reflektion.
sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Igår fick jag igång musikanläggningen igen efter månadslånga haveriet med Squeezepad, råddade rummet med gardinerna, dörrarna stängda, takfläkten av osv.
Jag var så himla sugen och blev helt överraskad hur bra det kan låta, ingen förväntanseffekt, bara glatt överraskad.
Vid andra tillfällen när man satt sig för att njuta har det inte fungerat alls, ingen kommunikation helt enkelt.
Kan man mäta skillnaden? Nej, samma prylar osv, men helt olika upplevelser beroende på mottagarens abstinens mm från en god ljudanläggning.
Bara en reflektion.
Menn... Då talar ju du om din upplevelse, inga faktiska skillnader.
Upplevelsen har väl ingen (på allvar iaf) ifrågasatt?
Däremot säkra påståenden att det faktiskt är skillnad.
Svante skrev:Blindhet är bra. - Utmärkt tumregel
IngOehman skrev:Svartvita tumregler i stil med "man måste alltid testa blindt" är som alla tumregler enfaldiga och vilseledande.
IngOehman skrev:Jag ber om ursäkt om det jag skriver verkar komplicerat och om det är lite
svårt att hänga med, men verkligheten ÄR så komplicerad, och då duger
det inte med enkla tumregler för att kunna avgöra hur t ex en test skall
gå till. Man måste kontemplera HELA sammanhanget och alla effekter som
det ena eller andra valet ger.
sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Bara en reflektion.
phloam skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Bara en reflektion.
Nej, precis, men som du på sätt och vis klargör själv så kan blindtest aldrig fungera för att hylla upplevelsen. Bara eliminera den.
Det är helt i sin ordning då det är dess syfte, men också därför som prat om blndtest kan vara lite osmidigt ibland
Grattis till sprudel för den glada överraskningen!
sky_eye skrev:phloam skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Bara en reflektion.
Nej, precis, men som du på sätt och vis klargör själv så kan blindtest aldrig fungera för att hylla upplevelsen. Bara eliminera den.
Det är helt i sin ordning då det är dess syfte, men också därför som prat om blndtest kan vara lite osmidigt ibland
Grattis till sprudel för den glada överraskningen!
Läste du verkligen vad jag skrev?
Vi tar det igen då...
Upplevelsen kan ingen ta ifrån en och jag tror heller inte att någon på allvar
"begär" blindtester av den. Det finns förvisso en del som blandar ihop humor med dumhet.
Däremot tvärsäkra påståenden presenterade som fakta... Det är en annan femma. Tycker jag iaf...
sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
"begär" blindtester av den. Det finns förvisso en del som blandar ihop humor med dumhet.
Däremot tvärsäkra påståenden presenterade som fakta... Det är en annan femma. Tycker jag iaf...
Det finns väl ingen som på allvar blandar ihop humor och dumhet, det finns förvisso en del som begär blindtest av upplevelser. Däremot tvärsäkra påståenden, det är en annan sak.
Är det faktum?
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
Det finns väl ingen som på allvar blandar ihop humor och dumhet, det finns förvisso en del som begär blindtest av upplevelser. Däremot tvärsäkra påståenden, det är en annan sak.
Är det faktum?
Jodå, det finns en del som verkar tro att de är roliga när de bara beter sig korkat.
Är vad ett faktum?
sprudel skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
Är det faktum?
Jodå, det finns en del som verkar tro att de är roliga när de bara beter sig korkat.
Är vad ett faktum?
Skoja bara lite och vände på din retorik något. I det ena fallet påstår du att ingen på allvar begär blindtest, i det andra att det finns de som blandar ihop humor med dumhet.
Förnekar exixtensen i det förstnämnda, men framhåller existensen av det andra utan att konkretisera, vilket man säkert kan göra i båda fallen. Inget viktigt alls detta, bara en reflektion.
phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
MichaelG skrev:Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då.phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
MichaelG skrev:phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då.
Va? Gör inte alla det? Då slipper man ju gömma apparaterna så man inte vet vad man lyssnar på.
/ B
Micke23 skrev:MichaelG skrev:Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
MichaelG skrev:Micke23 skrev:MichaelG skrev:Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Jo, men plastspannen är alldeles för trång så att man får ont i såväl huvud som öron. Då är det inte så himla roligt kan jag lova!
phloam skrev:Om jag säger att blindtest är till för att eliminera suggestion istället för "upplevelse" så kanske det blir tydligare vad jag menar.
Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Missförstå mig rätt, blindtest är det bra verktyg men det är inget man behöver hålla på med eller framhålla i användningen, tlll vardags. Då blir det bara en glädjedödare.
Vilket är varför man ibland kan hålla inne med kommentarer av typen "...är du säker på det" och "Har du blindtestat?". Var sak har sin tid.
Harryup skrev:Svante, skulle du säga att öppna högtalartester kan ge en inte obetydlig dos av placebo också?
Avsaknaden av mätningar och utredningar om vad som är psykoakustiskt allmänt vedertaget är ju kanske inte heller utrett till fullo. Finns enligt så som jag läser faktiskt ett glapp i bevisningen att det inte är placebo också?
Jag ser faktiskt inga sanningar då det gäller en hel anläggnings beteende.
Bara en jakt på det "rätta" då det gäller elektronik och i synnerhet slutsteg, och sen om man nu väljer högtalarna subjektivt varför gör man det, om det är så viktigt att välja elektroniken objektivt då elektroniken står för en så mycket mindre påverkan på återgivningen i ett rum?
Varför passar samma elektronik till högtalare som låter olika? Eller tvärtom varför är högtalare som låter klart olika ok om man inte vet hur ett slutsteg kommer påverka kombinationen? Men det finns ändå bara ett "rätt" slutsteg i alla situationer.
Jag har väldigt svårt att se att enskilda tester ihop med ett i övrigt okänt system kräver objektivitet i just det ledet men inte i andra led.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante, skulle du säga att öppna högtalartester kan ge en inte obetydlig dos av placebo också?
Harryup skrev:Jag har väldigt svårt att se att enskilda tester ihop med ett i övrigt okänt system kräver objektivitet i just det ledet men inte i andra led.
Harryup skrev:Och hur vet man objektivt att det är precis så som tester skall gå till?
Att man skall ha en vetenskaplig och objektiv test parad med subjektivt valda högtalare för att få ett resultat som är vadå?
Objektivt? Subjektivt men så rätt som det går eller vad blir resultatet om man väljer ut en anläggning enligt det konceptet?
Du får ursäkta om jag är lite jobbig men dels är jag det för att jag upplever att det går att diskutera med dig på ett alldeles normalt sätt. Dessutom har jag aldrig upplevt dig som annat än trevlig.
Dessutom har jag en nyopererad menisk även om jag är lite osäker på var det kommer in i bilden.
mvh/Harryup
AndreasArvidsson skrev:phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Varför skulle man göra det? Suggestion som gör att det låter bättre är väl inget negativt när man lyssnar?
Så länge man inte gör utvärderingar så ser jag placebo som något positivt.
Svante skrev:Så om man lägger ut sin vardagsupplevelse på ett forum får man nog räkna med att få den granskad och kanske punkterad. Det gör inte att det är fel att ha den, men när det är placebo så kommer inte andra att dela samma upplevelse och som råd betraktat är det därför dåligt.
Harryup skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Ja, det kan de ju göra om man begränsar sig till enbart lyssning.
mvh/Harryup
Komorok skrev:Harryup skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Ja, det kan de ju göra om man begränsar sig till enbart lyssning.
mvh/Harryup
.
Det är ju lyssning det handlar om. Ja, iaf om du menar det som LTS håller på med. Resten är mätningar av olika slag.
sprudel skrev:Håller med om att noggrannheten i val av elektronik fått en förhållandevis stor vikt i jämförelse med högtalare när den senare har så mycket större påverkan på ljudet.
Komorok skrev:Inte död på hobbyn, men död på vilseledande reklam och nonsens-tester i hifi-blaskor, tack.
sportbilsentusiasten skrev:Komorok skrev:Inte död på hobbyn, men död på vilseledande reklam och nonsens-tester i hifi-blaskor, tack.
Varför kan man inte se HIFItidningar som vilken tidning som helst? Dvs man läser för underhållningsvärdet.
För inte tror väl du att det som står i andra tidningar är sant...testat utan bias, eller att den som skriver är helt oberoende?
Mao, har aldrig förstått att så många hetsar upp sig över HIFItidningarna...
Varför skulle de vara olika alla andra tidningar?
AndreasArvidsson skrev:HiFi-tidningar som inte är skrivna efter vetenskapliga principer med konsumentupplysning i fokus ser jag personligen inget underhållningsvärde alls i.
Du läser med andra ord inte dagstidningar?AndreasArvidsson skrev:På samma sätt som jag inte vill att mina dagstidningar skall ljuga om nyheterna så vill jag inte att mina HiFi-tidningar skall ljuga om produkter.
Är det som står i dessa tidningar inte sant så har det inget värde alls i mina ögon.
AndreasArvidsson skrev:HiFi-tidningar som inte är skrivna efter vetenskapliga principer med konsumentupplysning i fokus ser jag personligen inget underhållningsvärde alls i. Vad är det intressanta i att läsa en massa sponsrade(läs mutade) eller inbillade osanningar om hysteriskt dyra produkter?
MoLT är den HiFi-tidning jag läser av just denna anledning.
På samma sätt som jag inte vill att mina dagstidningar skall ljuga om nyheterna så vill jag inte att mina HiFi-tidningar skall ljuga om produkter.
Är det som står i dessa tidningar inte sant så har det inget värde alls i mina ögon.
Objektivisten skrev:Du får hålla dig till akademiska avhandlingar och tidningen "Vi".
sebatlh skrev:Du läser med andra ord inte dagstidningar?
BORIS skrev:slappna av
phloam skrev:Svante skrev:Så om man lägger ut sin vardagsupplevelse på ett forum får man nog räkna med att få den granskad och kanske punkterad. Det gör inte att det är fel att ha den, men när det är placebo så kommer inte andra att dela samma upplevelse och som råd betraktat är det därför dåligt.
Men allting är kanske inte köpråd? Om vi betraktar det vi sysslar med här som en hobby så måste det ju finnas rum för dess utövande. Om rättesnöret ständigt skall vara blindtest så kommer alla utsagor som inte baseras på blindtest att avfärdas per automatik som placeboflum, llvillig desinformation och suggestionsnonsens. Vill vi ta död på vår egen hobby, eller?
AndreasArvidsson skrev:HiFi-tidningar som inte är skrivna efter vetenskapliga principer med konsumentupplysning i fokus ser jag personligen inget underhållningsvärde alls i. Vad är det intressanta i att läsa en massa sponsrade(läs mutade) eller inbillade osanningar om hysteriskt dyra produkter?
På samma sätt som jag inte vill att mina dagstidningar skall ljuga om nyheterna så vill jag inte att mina HiFi-tidningar skall ljuga om produkter.
sportbilsentusiasten skrev:Ta AMS (biltidniding).
Där finner man SAMMA sorts jämföresler o tester som i HIFItidningar.
En del text är fakta (i AMS; vikt, dimensioner, effekt, acc, motorstorlek och i HIFItidningen vikt, delningsfrekvens, elementbestyckning konstruktion mm) SEDAN är det subjektiva bedömningar om väghållning, motorljud hur sköna storna är och motsvarande subjektiva åsikter i HIFIblaskan.
Vad exakt är problemet?
Överväger du en bil, TESTAR du väl den själv? Testar andra bilar.
Varför dessa superkrav på just HIFI-tidningar?
Tror du verkligen att allt som står i MoLT är objektivt, vetenskapligt vederlagt och utan bias?
MoLT är synnerligen bra jämfört med det mesta annat men INGET är 100%. Inget!
AndreasArvidsson skrev:Som du ser så tolkade du mig fel på samtliga punkter. Jag håller helt med dig om det du skriver ovan. Så länge det inte är lögner eller medveten "fulretorik" för att lura folk så har jag inga problem.
Att säga sin subjektiva åsikt är väl inget konstigt alls? Det är ju det vi gör just nu tex. Varför har du fått för dig att jag skulle ha något mot det?
sportbilsentusiasten skrev:ok, läs ditt inlägg...
Där du använder sessa starka ord.
mutade
inbillade osanningar om hysteriskt dyra produkter
ljuga
inget värde
Är det konstigt att man tolkar dig som jag gör?
Och jag var inte ensam...
FBK skrev:phloam skrev:Svante skrev:Så om man lägger ut sin vardagsupplevelse på ett forum får man nog räkna med att få den granskad och kanske punkterad. Det gör inte att det är fel att ha den, men när det är placebo så kommer inte andra att dela samma upplevelse och som råd betraktat är det därför dåligt.
Men allting är kanske inte köpråd? Om vi betraktar det vi sysslar med här som en hobby så måste det ju finnas rum för dess utövande. Om rättesnöret ständigt skall vara blindtest så kommer alla utsagor som inte baseras på blindtest att avfärdas per automatik som placeboflum, llvillig desinformation och suggestionsnonsens. Vill vi ta död på vår egen hobby, eller?
För egen del så skulle den dö om jag skulle följa blindtest maffian.
Och lite komiskt är hatet här emot Hifi-pressen, de är verkligen ett STORT hot. Läser Hifi tidningar och glädjer mig åt mångfalden som finns där ute.
Harryup skrev:Och hur vet man objektivt att det är precis så som tester skall gå till?
Att man skall ha en vetenskaplig och objektiv test parad med subjektivt valda högtalare för att få ett resultat som är vadå?
Objektivt? Subjektivt men så rätt som det går eller vad blir resultatet om man väljer ut en anläggning enligt det konceptet?
Du får ursäkta om jag är lite jobbig men dels är jag det för att jag upplever att det går att diskutera med dig på ett alldeles normalt sätt. Dessutom har jag aldrig upplevt dig som annat än trevlig.
Dessutom har jag en nyopererad menisk även om jag är lite osäker på var det kommer in i bilden.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Vad är det man säger...Om du inte känner någon Ove Sundberg - så är det du själv som är Ove!
Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Harryup skrev:...Som exempel kan vi ta OA-52 och jämföra med t.ex. ESL-63. (Nånsitter ju med båda)
Vet vi att en blindtest av hela anläggningen kommer ge ett bättre resultat om vi byter ut valfritt annat slutsteg mot en Bryston i båda fallen?
Vet vi om ens nån kan pricka ut en testserie typ 9 av 10 att nu är det en Bryston som är inkopplad i de båda anläggningarna?...
phloam skrev:Svante skrev:Så om man lägger ut sin vardagsupplevelse på ett forum får man nog räkna med att få den granskad och kanske punkterad. Det gör inte att det är fel att ha den, men när det är placebo så kommer inte andra att dela samma upplevelse och som råd betraktat är det därför dåligt.
Svante skrev:Harryup skrev:Och hur vet man objektivt att det är precis så som tester skall gå till?
mvh/Harryup
Du kanske har fått lite opiater?![]()
Alltså ska man vara helt på säkra sidan så vet man ingenting. Hela världen kanske är som i Matrix. Men man behöver inte lägga ner bara för att allt kan vara på något annat sätt än man tror.
Det hela är en gradfråga.
Man kan aldrig vara helt säker på att ett test är objektivt men man kan göra sig säkrare på det. Det är definitivt en förbättring om man lyckas kontrollera för faktorer som man inte vill ska påverka resultatet. Om inte själva borttagandet tillför något annat negativt. Gör de det måste man väga viktigheten mellan dem, och kanske konstruera försöket annorlunda så att man får det bästa av båda. Det brukar kallas "god försöksdesign".
Men bottenraden här är nog att man inte behöver vara helt säker för att ändå försöka göra en förbättring. Man bör inte låta tanken att man kanske bor i Matrix hindra en från att göra så bra ifrån sig som man kan.
Är det kanske så att du känner att "blindtestivrarna" tror att de har fullkomliga lösningar?
sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Vad är det man säger...Om du inte känner någon Ove Sundberg - så är det du själv som är Ove!
Ok, dunka trollen i ryggen om det är vad du trivs med.
BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Såja, kalla alla som är av en annan uppfattning troll
Så förutsägbart
Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
En FE-lyssning är ett sorts FE-test, men också en AB-lyssning, som i sin tur båda är AB-tester.
De flesta i världen kallar rubbet för AB-test eller jämförande lyssning.
Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
En FE-lyssning är ett sorts FE-test, men också en AB-lyssning, som i sin tur båda är AB-tester.
Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras. Lyssning och mätningar enbart.
Så.. Jo.
sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras. Lyssning och mätningar enbart.
Så.. Jo.
Varje gång vi FE-lyssnar gör vi ett AB-test. Jag tror minsann du har blivit indoktrinerad med något annat än den allmänt vedertagna definitionen på vad ett AB-test är, världen över. Det finns en annan, Täby-lokal definition också, men det är inte den jag avser.
Harryup skrev:Jag är inte emot att testen är blind. Vad jag är lite för snarare är att få med kombinationseffekter. Att testa grunkor var och en för sig och sedan veta hur det bli i kombination ser jag som bara antagningar att det blir bra med hjälp av kedjeanalogier. Tänk om det kanske inte funkar så. Tänk om det är som en hel del säger att det gäller att eliminera störningar som är de mest störande oavsett mätbar storlek på dom.
KarlXII skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Ujdå. Trodde för ett ögonblick att det gick bra att skoja lite även om detta men....
Ska försöka avstå impulsen att fråga om vilka trollen är. Främst för att svaret varken gör mig eller någon annan glad.
Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
Så.. Jo.
Varje gång vi FE-lyssnar gör vi ett AB-test. Jag tror minsann du har blivit indoktrinerad med något annat än den allmänt vedertagna definitionen på vad ett AB-test är, världen över. Det finns en annan, Täby-lokal definition också, men det är inte den jag avser.
Ja, jag skrev ju : "Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras." F/E-lyssning är ett AB-test, men det brukar inte benämnas som FE-test. Det brukar benämnas som F/E-lyssning eftersom det är lyssning vi sysslar med.
EDIT: För att slippa fler missförstånd så vill jag förtydliga att långt från alla HiFi-tidningar ljuger eller recenserar produkter från sponsorer. Det jag klagade på är de som gör det, inget mer.
Subjektivt tyckande är inget fel alls så länge det är helt tydligt att det är just sådana. Att framföra ett subjektivt tyckande som objektiv fakta är ett exempel på en osanning och att läsa osanningar har inget värde i mina ögon.
Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
För min egen del tycker jag att det är intressant att se om det går att hitta mer utvecklande tester. Sen får man utvärdera om man kom längre eller inte.
Men gör man inga tester men utvärderar ändå så blir det ju lite konstigt.
mvh/Harryup
Svante skrev:
Den är inte heltäckande, men det har nog ingen påstått heller. Den är bara bättre.
Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
Så.. Jo.
Ja, jag skrev ju : "Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras." F/E-lyssning är ett AB-test, men det brukar inte benämnas som FE-test. Det brukar benämnas som F/E-lyssning eftersom det är lyssning vi sysslar med.
Ok, backa bandet. Du rättade Harryup (var det väl) som skrev FE-test och sade att det heter FE-lyssning. Det är i sig fel, eftersom en FE-lyssning är ett slags FE-test.
Ok?
Svante skrev:Harryup skrev:Jag är inte emot att testen är blind. Vad jag är lite för snarare är att få med kombinationseffekter. Att testa grunkor var och en för sig och sedan veta hur det bli i kombination ser jag som bara antagningar att det blir bra med hjälp av kedjeanalogier. Tänk om det kanske inte funkar så. Tänk om det är som en hel del säger att det gäller att eliminera störningar som är de mest störande oavsett mätbar storlek på dom.
Ja, det är bara att önska lycka till.
Jag jobbade i radioaffär en gång, de erbjöd 125 olika anläggningar till samma pris. På hyllan stod 5 skivspelare, 5 förstärkare och 5 par högtalare. Man fick kombinera som man ville, 5x5x5=125.
Med din testmetodik behöver du testa 125 olika anläggningar. Jag behöver testa 15 olika apparater.
Det säger sig självt att du inte kommer att kunna täcka in alla kombinationer som går att få ihop av de på marknaden tillgängliga apparaterna. Finns det 100 av varje så behöver du testa 1 000 000 olika kombinationer. Jag behöver testa 300 apparater, vilket redan det är för mycket.
Att testa en apparat i taget är förstås inte lika bra som att testa alla kombinationer, eller jo det är just vad det är, eftersom det är åtminstone i närheten av genomförbart.
Det är därför lite synd tycker jag att du så ofta tar upp interaktionseffekterna som en nackdel med tex FE-lyssning, när den som metod ger så mycket klarhet.
Den är inte heltäckande, men det har nog ingen påstått heller. Den är bara bättre.
sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
För min egen del tycker jag att det är intressant att se om det går att hitta mer utvecklande tester. Sen får man utvärdera om man kom längre eller inte.
mvh/Harryup
Ingen hindrar väl dig att ta fram en bättre metod?
sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Det är nog inte så lätt, men för den skull kan man ju tillåtas diskutera ev brister i den varande metoden?
sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Det är nog inte så lätt, men för den skull kan man ju tillåtas diskutera ev brister i den varande metoden?
BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Har man inte "rätt uppfattning här" så kan man lätt bli kallad för troll, numera även av en Redaktör. Illa, i min värld så är det en slags mobbning, som även nu sker ifrån de som bestämmer här. Men mitt inlägg om blindtest maffian tog visst skruv även om det inte var riktat mot någon speciell person utan emot ett fenomen/riktning inom denna hobby bland en större grupp medlemmar på detta forumet. Och ordet blindtest "skriks" ut med jämna mellanrum, ungefär som andra skriker Allahu Akbar dvs ofta för beslutsamhet och motstånd.
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Japp, klart att man får gny hur mycket man vill.
Men det är väl bättre att försöka vara konstruktiv?
Jag är öppen för förslag.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jag är inte emot att testen är blind. Vad jag är lite för snarare är att få med kombinationseffekter. Att testa grunkor var och en för sig och sedan veta hur det bli i kombination ser jag som bara antagningar att det blir bra med hjälp av kedjeanalogier. Tänk om det kanske inte funkar så. Tänk om det är som en hel del säger att det gäller att eliminera störningar som är de mest störande oavsett mätbar storlek på dom.
Ja, det är bara att önska lycka till.
Jag jobbade i radioaffär en gång, de erbjöd 125 olika anläggningar till samma pris. På hyllan stod 5 skivspelare, 5 förstärkare och 5 par högtalare. Man fick kombinera som man ville, 5x5x5=125.
Med din testmetodik behöver du testa 125 olika anläggningar. Jag behöver testa 15 olika apparater.
Det säger sig självt att du inte kommer att kunna täcka in alla kombinationer som går att få ihop av de på marknaden tillgängliga apparaterna. Finns det 100 av varje så behöver du testa 1 000 000 olika kombinationer. Jag behöver testa 300 apparater, vilket redan det är för mycket.
Att testa en apparat i taget är förstås inte lika bra som att testa alla kombinationer, eller jo det är just vad det är, eftersom det är åtminstone i närheten av genomförbart.
Det är därför lite synd tycker jag att du så ofta tar upp interaktionseffekterna som en nackdel med tex FE-lyssning, när den som metod ger så mycket klarhet.
Jag kan inte avskriva kombinationseffekterna innan jag vet att det verkligen går. Har du själv testat ens med 2 slutsteg och 2 olika högtalare?
Eftersom jag har förvisso öppet hört kombinationseffekter så tror jag på att de finns tills jag vet att de inte finns. Och även då efter en test så vet man ju bara att man inte fann några just då och där. De kanske finns under andra förutsättningar.
Säg att vi hittar nån galning med diskanthorn med en verkningsgrad på ungefär 114dB/m/W, kommer då det vara så att de förstärkare som man uppfattar färgar minst i en F/E-lyssning på normala högtalare vara självklart de som också färgar minst på dessa horn?
Nu var det en ytterlighet men effekten har studerats i ett forskningsprojekt jag hade som hette blir TAD+NAD=Tadaa. Det blev det inte.
Så jag har lite svårt att förstå vid vilken högtalare går gränsen för att testutfallet bör gälla? Att konstlasten är "svår" är ju klart, men som den används kanske den premierar vissa fel och mildrar andra?
mvh/Harryup
FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Har man inte "rätt uppfattning här" så kan man lätt bli kallad för troll, numera även av en Redaktör. Illa, i min värld så är det en slags mobbning, som även nu sker ifrån de som bestämmer här. Men mitt inlägg om blindtest maffian tog visst skruv även om det inte var riktat mot någon speciell person utan emot ett fenomen/riktning inom denna hobby bland en större grupp medlemmar på detta forumet. Och ordet blindtest "skriks" ut med jämna mellanrum, ungefär som andra skriker Allahu Akbar dvs ofta för beslutsamhet och motstånd.
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Harryup skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Är nog egentligen inte brister i metoden men mera en annan version av den.
Bevisligen testar ju LTS precis det som de vill testa.
Frågan är om intresse kan finnas för att kontrollera om man kan få fram ännu mer information eller i vart fall annan information som möjligen visar något. Om nu någon har gjort just sådana tester så skulle jag vara verkligen intresserad av att ta del av ett dokumenterat resultat.
mvh/Harryup
sprudel skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Så kan man ju tänka men förändringar börjar alltid med att det man trodde var riktigt, men att det inte var helt riktigt visade det sig. Nästa steg är att konstruera en ny ide'.
Men det är väl enklare att nöja sig med att begära en lösning direkt.
Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Om det enda du vill är att det ska ta skruv så är du ju själv rätt och slätt en flejmer. Jag fattar inte vad du gör på faktiskt.se.
Svante skrev:Kan du berätta för mig hur det optimala testet skulle se ut? Hur skulle en artikel i MoLt vara utformad för att du skulle känna att "yes, den där var bra!".
sky_eye skrev:
Att han inte tycker att F/E är en tillräckligt bra metod har väl framgått
med all önskvärd tydlighet under en längre tid.
Någon gång måste man försöka komma frammåt också.
Inte bara säga att det som finns är fel.
Jag begär inte en färdig lösning, men det vore kanske dags att komma med
förslag på vad som kan göras bättre?
sky_eye skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Jag vill faktiskt veta vilka du menar tillhör denna "maffia".
Självklart måste du inte svara, men det vore trevligt att veta.
Svante skrev:...Vi går dessvärre mot en tid med allt mindre förståelse för vad mätningar och tester egentligen säger och man verkar vilja ha allt reducerat till "bra" eller "dåligt".
Som när man kör MasVis och säger att en låt med 30 dB toppfaktor måste vara bättre än en med 25 dB toppfaktor.
Burr.
Harryup skrev:Jag kan inte avskriva kombinationseffekterna innan jag vet att det verkligen går. Har du själv testat ens med 2 slutsteg och 2 olika högtalare?
Eftersom jag har förvisso öppet hört kombinationseffekter så tror jag på att de finns tills jag vet att de inte finns. Och även då efter en test så vet man ju bara att man inte fann några just då och där. De kanske finns under andra förutsättningar.
Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Om det enda du vill är att det ska ta skruv så är du ju själv rätt och slätt en flejmer. Jag fattar inte vad du gör på faktiskt.se.
FBK skrev:sky_eye skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Hade du inte kallat mig med ordet som börjar på T så kanske, nu avstår jag.
FBK skrev:Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Sådan där inlägg har jag läst ofta, så skriv på då du inte kan bestämma över vem och vilka som ska ha rätt att skriva här. Ligger du i och även andra med samma inställning så kanske ni till slut får en liten grupp av totalt likasinnade som kan klappa varandra på ryggen och säga att vi har minsann inte blivit lurade av den hemska Hifi-pressen osv osv som alla lättlurade stackare där ute utan vi har vetenskapliga principer i allt vi gör och läser. Lycka till!
sky_eye skrev:FBK skrev:sky_eye skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Hade du inte kallat mig med ordet som börjar på T så kanske, nu avstår jag.
Jag hade inte räknat med annat. Men hoppats...
FBK skrev:...Och ordet blindtest "skriks" ut med jämna mellanrum, ungefär som andra skriker Allahu Akbar dvs ofta för beslutsamhet och motstånd.
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Så kan man ju tänka men förändringar börjar alltid med att det man trodde var riktigt, men att det inte var helt riktigt visade det sig. Nästa steg är att konstruera en ny ide'.
Men det är väl enklare att nöja sig med att begära en lösning direkt.
Att han inte tycker att F/E är en tillräckligt bra metod har väl framgått
med all önskvärd tydlighet under en längre tid.
Någon gång måste man försöka komma frammåt också.
Inte bara säga att det som finns är fel.
Jag begär inte en färdig lösning, men det vore kanske dags att komma med
förslag på vad som kan göras bättre?
Callisto skrev:
Är enbart Faktiskt.se som håller en hög nivå och som inte bara sprider massa hifi floskler. Övriga forum i Sverige sprider hur mycket nonsens som helst. Hifi är inget lull lull, det bygger på vetenskap så inte så konstigt att det ofta blir "vetenskapliga resonemang" i trådarna här.
På Hifi forum hyllar man ju raggare med noll koll, om man nu tycker det är trovärdigare ska man givetvis hålla sig där.
AndreasArvidsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:ok, läs ditt inlägg...
Där du använder sessa starka ord.
mutade
inbillade osanningar om hysteriskt dyra produkter
ljuga
inget värde
Är det konstigt att man tolkar dig som jag gör?
Och jag var inte ensam...
Ja för du läser uppenbarligen inte helheten utan fastnar på enstaka ord. Att jag valde dessa starka ord var just för att det är dessa handlingar som jag reagerar på. Hur skall jag annars förklara det?
När jag skriver "ljuga" så menar jag inte "folk som har åsikter jag inte håller med om" eller liknande utan jag menar folk som ljuger, punkt inget mer att tolka där.
Det jag pratade om är folk som beter sig på dessa sätt. Jag sa aldrig att alla gjorde det och jag sa aldrig att detta var samma sak som subjektiva åsikter.
Läs det jag skriver och tolka inget är du snäll. Är jag otydlig så förklarar jag gärna närmare, men det är ingen idé att bli upprörd över ett missförstånd.
Folk som ljuger, specifikt om dyra produkter ser jag som ett otyg.
När en "expertpanel" alla hyllar en 50000kr HDMI kabel på 2m och skriver att denna ger bättre svärta samtidigt som samma tidning dessutom gör reklam för produkter från detta bolag så anser iaf jag att något är fel.
Denna typ av beteende är inte alls lika vanlig bland andra tidningar såsom de för bilar vad jag vet. Att skriva sina ärliga subjektiva åsikter om en produkt ser jag inget problem med alls så länge det är tydligt att det är subjektiva åsikter.
sportbilsentusiasten skrev:Jo jag förstår att du med att använda ordet ljuga menar vad du skriver.
Men det är just det jag har invändningar mot.
Varför tror du att de ljuger?
Min erfarenhet av människor är att de allra allra flesta inte medvetet ljuger, utan det är omgivningen som tolkar det så.
Min erfarenhet av människor är även att de allra allra flesta vill väl.
Du använder i mitt tycke onödigt hårda ord för något som jag ser överallt; människor är olika, tycker olika, skriver olika.
Om det är någon som tolkar är det ju du i detta fall.
Jag är HELT säker på att testaren verkligen trodde att HDMIkablen var asbra.
Att han ljuger medvetet tror jag inte alls på.
Han överdriver JA, sannolikt. Att han är påverkad av andra (tex annonsören) ytterst troligt.
Varför hetsa upp sig över en 50kSEK kabel? Andra kan bli lurade...knappast. Och de som köper den har troligen inga beskmmer med ekonomi heller. Men gör kabeln dom lycklig, så bara får stunden, ok för mig. Då kan man glädjas åt dennes kortvariga lycka.
Varför drivs vissa av att "uppfostra andra", upplysa andra?
sebatlh skrev:Alltså, det här med F/E-lyssningar. Det känns lite fattigt.
Vore det inte bättre att undersöka hörselns känslighet för olika fel, en gång för alla och därefter helt enkelt mäta?
Man kan avsluta med en F/E-lyssning på de apparater som man är lite osäker på, men rent generellt så borde det inte behövas.
Samma sak med kablar. Mät upp kabeln, sen vet man. Blindtest behövs inte.
Envisas man med att det finns en skillnad så blindtesta för all del, men för fan, määäääät
Alla har inte mätutrustning såklart, men många mätningar finns att hitta på nätet.
Kombinationseffekter mellan olika prylar kan också fås med i mätningar. Det är ju inte värre än att mäta ingångsimpedans, utgångsimpedans, hur olika laster påverkar (typ effektkub). För högtalare gäller impedansmätning, mätning av spridningen, känslighet etc.
Allt ska alltid vara så jävla svårt i hifi. Det är att fälla krokben för sig själv innan man lärt sig gå.
Visst, det finns aspekter man kommer missa, men man missar ännu mer genom att inte utgå från mätningar.
Hörseln finns alltid där som komplement.
Lyssna först. Skriv ner intrycken. Mät en massa. Lyssna kanske igen. Mät mer om frågor uppstår. Lyssna mer om frågor kvarstår. Skriv en recension.
Vad är problemet?!
Skulle det vara så att en pryl mäter som alla andra men låter asbra. Blindtesta. Vid positivt utfall, revidera kunskapen om hörtröskeln för olika fel.
LTS F/E-lyssningar är på så sätt inte ett dugg vetenskapliga då de inte verkar öka kunskapsnivån. Vetenskap handlar inte bara om att göra mätningar på rätt sätt utan också om att expandera vår kunskap inom ett område.
Jag har hört "mät två gånger, kapa en gång" från snickare. Är de vetenskapsmän bara för att de vet hur man mäter?
sebatlh skrev:Det är lika vetenskapligt som att mäta att plankorna är lagom långa till trallen man bygger.
Vetenskaplighet är mer än bara korrekt mätteknik.
F/E-lyssningar så som de är skrivna i molten ger ingen kvantifierbar koppling mellan mätningar och lyssningsintrycken. I varje fall så vitt jag kan minnas. Brukar det redovisas frekvensgång för olika lastfall, olika typer av distmätningar, in och utgångsimpedans etc tillsammans med F/E-lyssningarna?
Det blir inte så mycket att bygga kunskap på utan mätningar att korrelera intrycken till.
Det är såklart ok, men att kalla det för vetenskapliga tester är som att kalla snickare för vetenskapsmän. Allt detta tjat om vetenskaplighet gör mig helt enkelt less.
Det är tester. Bättre än de flesta andra, men ändå i grund och botten helt vanliga tester.
Väldigt likt "kan du skilja 128kbps mp3 från 340kpbs" i granntråden. Man jämför A med B.
sebatlh skrev:Det är lika vetenskapligt som att mäta att plankorna är lagom långa till trallen man bygger.
Vetenskaplighet är mer än bara korrekt mätteknik.
F/E-lyssningar så som de är skrivna i molten ger ingen kvantifierbar koppling mellan mätningar och lyssningsintrycken. I varje fall så vitt jag kan minnas. Brukar det redovisas frekvensgång för olika lastfall, olika typer av distmätningar, in och utgångsimpedans etc tillsammans med F/E-lyssningarna?
Det blir inte så mycket att bygga kunskap på utan mätningar att korrelera intrycken till.
Det är såklart ok, men att kalla det för vetenskapliga tester är som att kalla snickare för vetenskapsmän. Allt detta tjat om vetenskaplighet gör mig helt enkelt less.
Det är tester. Bättre än de flesta andra, men ändå i grund och botten helt vanliga tester.
Väldigt likt "kan du skilja 128kbps mp3 från 340kpbs" i granntråden. Man jämför A med B.
sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Det är repetitionen av samma procedur om och om igen som gör F/E-lyssningarna till vanliga tester utan något egentligt vetenskapligt anspråk.
Efter att ha testat några apparater så skulle en fråga kunna vara. Är den här typen av distnivåer typiskt sett hörbara, vi hörde ju apparat a och b men inte c.
Målet med testet är alltså viktigt för dess vetenskaplighet.
MoLTen har väl konsumentupplysning som mål?
sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Det är repetitionen av samma procedur om och om igen som gör F/E-lyssningarna till vanliga tester utan något egentligt vetenskapligt anspråk.
Efter att ha testat några apparater så skulle en fråga kunna vara. Är den här typen av distnivåer typiskt sett hörbara, vi hörde ju apparat a och b men inte c.
sportbilsentusiasten skrev:Varför drivs vissa av att "uppfostra andra", upplysa andra?
PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier. På 70-talet kändes det som om många tyckte att vi var framme, och kunde strunta i att göra något annat än att mäta, främst dist och tonkurva. Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka, åtminstone i populärpressen.
Min egen ståndpunkt är att lågnivåapparater (t.ex. försteg) borde kunna gå att konstruera baserat på mätdonen enbart. Men jag är inte konstruktör.
Jag fattar inte varför en apparat "låter" när vi är under JND för de vanliga distformerna.
PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier.
petersteindl skrev:Det handlar om fri vilja då hjälp tas emot. Man hjälper dem som vill bli hjälpta så gott man kan och alltefter man bedömer att den har förutsättningar att ta emot hjälpen och använda hjälpen på ett förnuftigt och fruktsamt sätt.
Mvh
Peter
Harryup skrev:PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier. På 70-talet kändes det som om många tyckte att vi var framme, och kunde strunta i att göra något annat än att mäta, främst dist och tonkurva. Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka, åtminstone i populärpressen.
Min egen ståndpunkt är att lågnivåapparater (t.ex. försteg) borde kunna gå att konstruera baserat på mätdonen enbart. Men jag är inte konstruktör.
Jag fattar inte varför en apparat "låter" när vi är under JND för de vanliga distformerna.
Kan det vara så enkelt att en apparat "låter" inte men väl ihop med en innan och en efter? Och det med lite varierande laster i synnerhet på högtalarsidan.
mvh/Harryup
darkg skrev:PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier.
Man kan ju fundera över var problemen ligger.
Vari ligger problemen?
PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier. På 70-talet kändes det som om många tyckte att vi var framme, och kunde strunta i att göra något annat än att mäta, främst dist och tonkurva. Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka, åtminstone i populärpressen.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier. På 70-talet kändes det som om många tyckte att vi var framme, och kunde strunta i att göra något annat än att mäta, främst dist och tonkurva. Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka, åtminstone i populärpressen.
Jag kan villigt erkänna att jag konstruerat audio-apparatur på konsultubasis som jag aldrig någonsin lyssnat på, men naturligtvis säkerställt att kravspecen uppfylls.
PerStromgren skrev:darkg skrev:PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier.
Man kan ju fundera över var problemen ligger.
Vari ligger problemen?
Jag vet inte! För många parametrar att mäta JND för? Kombinationsfenomen?
sebatlh skrev:
LTS F/E-lyssningar är på så sätt inte ett dugg vetenskapliga då de inte verkar öka kunskapsnivån. Vetenskap handlar inte bara om att göra mätningar på rätt sätt utan också om att expandera vår kunskap inom ett område.
AndreasArvidsson skrev:Detta driv att upplysa och framför allt HJÄLPA andra tycker jag är självklar. Jag förstår inte hur man kan vara så sympatilös att man inte bryr sig om att andra blir lurade. Det är självklart upp till var och en hur man vill agera, men jag tycker det ingår i civilkurage och allmänt hyfs och jag hoppas verkligen att någon hjälper mig om jag är på väg att bli lurad. Sedan kan man välja om man vill lyssna på dessa råd eller inte, men jag försöker alltid hjälpa till om jag kan.
'AndreasArvidsson skrev:Enligt mig och min högt personliga åsikt så bör det vara olagligt att sälja ormolja. Alla former av lurendrejerier, falsk marknadsföring, bondfångeri, kalla det vad du vill är ett otyg enligt mig. Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka annorlunda, men jag respekterar att folk kan ha en avvikande åsikt.
AndreasArvidsson skrev:
Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg
AndreasArvidsson skrev:
men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
darkg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Varför drivs vissa av att "uppfostra andra", upplysa andra?
Kan man sammanfatta dig med att det är problematiskt hur mycket man bör och får hjälpa dem som inte vill?
darkg skrev:petersteindl skrev:Det handlar om fri vilja då hjälp tas emot. Man hjälper dem som vill bli hjälpta så gott man kan och alltefter man bedömer att den har förutsättningar att ta emot hjälpen och använda hjälpen på ett förnuftigt och fruktsamt sätt.
Mvh
Peter
Det är det enkla fallet. Du håller med om att det finns fall där det är moraliskt riktigt att hjälpa någon mot hans eller hennes vilja?
sportbilsentusiasten skrev:AndreasArvidsson skrev:
Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg
Nej den hade inte blivit överflödig, varje test har sina fördelarAndreasArvidsson skrev:
men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
Hur var det nu igen med subjektivitet vs objektivitet![]()
DU tycker det.
Jag har en annan uppfattning.
För de parametrar jag prioriterar finns enl mig klart bättre metoder.
MichaelG skrev:I 25-årsåldern testade jag ett helvitt (alkoholfritt) år bara för att. Och det var mycket intressant och fullt av oväntade reaktioner. När jag var på fest och tackade nej till akohol, fick jag ofta frågan om jag körde. När jag sa "nej för sjutton - jag åker kommunalt" möttes jag ofta av osäkerhet. Och här började det intressanta. Nästan alltid tolkade andra in massa olika saker i mitt val att avstå från alkohol. I de värsta fallen kunde jag få en halvtimmes föreläsning om vilket moraliserande svin jag var som la mig i och hade synpunkter på att andra tyckte om att ta sig en öl, osv. Allt jag hade gjort var att jag diskret sa "har du Cola istället?" när någon ville hälla upp vin i glaset.
Härom året var vi bjudna till svärfar på middag en lördagkväll. Samma lördagkväll som den internationella melodifestivalsfinalen gick av stapeln. Tanken var att hela "den" sidan av släkten skulle träffas, käka och sitta och titta/njuta/ondgöra sig/ osv på finalen. Tanken på att genomlida melodifestivalen tillsammans med 18 pers i en liten tvåa var synnerligen olockande. Därför tackade jag ja till middagen, men förklarade att melodifestivalen inte var min typ av musik och att hela showen helt enkelt inte var min tekopp, så att jag nog åkte hem efter middagen. Och länge efteråt fick jag utstå gliringar om min musiksmak och att "vanlig" musik inte var fin nog åt mig. Och att "värst vad jag är märkvärdig som har synpunkter på vanlig musik - men själv ska jag minsanna sitta och lyssna på massa modernistisk konstig musik som ingen jävel kan lyssna på" osv. Allt jag gjort var att tacka nej till att bevista TV-programmet.
På faktiskt råkar man ut för liknande om man inte riktigt litar på sina sinnen, utan vill kolla en extra gång genom att lyssa blint. Då tillhör man plötsligt "blindtestmaffian". Om man dessutom har fräckheten att inte tycka om att läsa hifi-tidskrifter för att dessa inte skriver det man vill läsa - då är inte det bra heller. Då ska man plötsligt stå till svars för allt som skrivs i alla möjliga och omöjliga tidningar.
Snart får man ens sitta själv i sitt eget musikrum och njuta av den musik man vill utan att någon lättkränkt jävel ska komma gnällande med synpunkter på att man inte får ha fula kablar, högtalare som inte matchar och bioförstärkare som försteg.
Kan inte alla jävla ormoljeälskande, placeboförnekare bara inse att jag fullständigt skiter i deras preferenser/uppfattningar/smak, men för att veta om det handlar om en person vars uppfattning jag ska bry mig om - eller skita i - kan jag ibland vara tvungen att ställa kontrollfrågan:
- Har du blindtestat?
MichaelG skrev:
På faktiskt råkar man ut för liknande om man inte riktigt litar på sina sinnen, utan vill kolla en extra gång genom att lyssa blint. Då tillhör man plötsligt "blindtestmaffian". Om man dessutom har fräckheten att inte tycka om att läsa hifi-tidskrifter för att dessa inte skriver det man vill läsa - då är inte det bra heller. Då ska man plötsligt stå till svars för allt som skrivs i alla möjliga och omöjliga tidningar.
Snart får man ens sitta själv i sitt eget musikrum och njuta av den musik man vill utan att någon lättkränkt jävel ska komma gnällande med synpunkter på att man inte får ha fula kablar, högtalare som inte matchar och bioförstärkare som försteg.
Kan inte alla jävla ormoljeälskande, placeboförnekare bara inse att jag fullständigt skiter i deras preferenser/uppfattningar/smak, men för att veta om det handlar om en person vars uppfattning jag ska bry mig om - eller skita i - kan jag ibland vara tvungen att ställa kontrollfrågan:
- Har du blindtestat?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Att korrelera hörbarhet i F/E-lyssning mot mätbara värden är något som branschen sysslat med intensivt i många deccenier. På 70-talet kändes det som om många tyckte att vi var framme, och kunde strunta i att göra något annat än att mäta, främst dist och tonkurva. Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka, åtminstone i populärpressen.
Jag kan villigt erkänna att jag konstruerat audio-apparatur på konsultubasis som jag aldrig någonsin lyssnat på, men naturligtvis säkerställt att kravspecen uppfylls.
DVD-ai skrev:MichaelG skrev:I 25-årsåldern testade jag ett helvitt (alkoholfritt) år bara för att. Och det var mycket intressant och fullt av oväntade reaktioner. När jag var på fest och tackade nej till akohol, fick jag ofta frågan om jag körde. När jag sa "nej för sjutton - jag åker kommunalt" möttes jag ofta av osäkerhet. Och här började det intressanta. Nästan alltid tolkade andra in massa olika saker i mitt val att avstå från alkohol. I de värsta fallen kunde jag få en halvtimmes föreläsning om vilket moraliserande svin jag var som la mig i och hade synpunkter på att andra tyckte om att ta sig en öl, osv. Allt jag hade gjort var att jag diskret sa "har du Cola istället?" när någon ville hälla upp vin i glaset.
Härom året var vi bjudna till svärfar på middag en lördagkväll. Samma lördagkväll som den internationella melodifestivalsfinalen gick av stapeln. Tanken var att hela "den" sidan av släkten skulle träffas, käka och sitta och titta/njuta/ondgöra sig/ osv på finalen. Tanken på att genomlida melodifestivalen tillsammans med 18 pers i en liten tvåa var synnerligen olockande. Därför tackade jag ja till middagen, men förklarade att melodifestivalen inte var min typ av musik och att hela showen helt enkelt inte var min tekopp, så att jag nog åkte hem efter middagen. Och länge efteråt fick jag utstå gliringar om min musiksmak och att "vanlig" musik inte var fin nog åt mig. Och att "värst vad jag är märkvärdig som har synpunkter på vanlig musik - men själv ska jag minsanna sitta och lyssna på massa modernistisk konstig musik som ingen jävel kan lyssna på" osv. Allt jag gjort var att tacka nej till att bevista TV-programmet.
- Har du blindtestat?
Det var tamefan det vackraste ja har läst på länge !
+1 på den idag och var dag framöver !
Eller i alla fall så länge som folks egna självbild är så svag att den bygger på andras åsikter...
Harryup skrev:Svante skrev:Kan du berätta för mig hur det optimala testet skulle se ut? Hur skulle en artikel i MoLt vara utformad för att du skulle känna att "yes, den där var bra!".
Det är ju inte så att jag har ett färdigt koncept men det jag skulle vilja undersöka är när en kombinationseffekt blir hörbar och om det kan vara förklaringar till att t.ex. inte alla köper enbart Bryston. Inte ens Bryston vill ju sälja sina steg så, så bevisligen räcker det inte för folk utan när de provlyssnar olika steg så föredrar man ibland många andra steg av nån anledning.
Harryup skrev:Sen finns det ju en intressant mekanism ytterligare och det är ju att faktiskt inte särskilt många LTS-medlemmar väljer ett sådant slutsteg, även om det nu råkar vara klart kostsamt också som ett självklart hinder.
Om jag tar dig Svante och utan att mena illa så har du ju varken Bryston eller någon modell som liknar testhögtalarna så förmodligen har du en musikåtergivning som inte är alldeles lika med testanläggningen.
Vad är ditt skäl till det? Inte tillräckligt musikintresserad eller att din anläggning låter tillräckligt bra? Oavsett vilket så finns det ju massor av alternativ som mycket musikkunniga människor väljer hellre, och kan det kanske bero på kombinationseffekter som är gynsamma?
Tänk om det är så att lyssnar man på akustiskt musik så är det inte ett oöverstigligt problem att hitta andra grejor som lirar bra ihop jämfört med folks inre refenser och skapar en mycket trovärdig illusion av originalframträdandet.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Dessutom har ju Svante också sett att jag pratat om kombinationseffekter.
Det du skriver nu om att det är kritik mot F/E är helt fel.
Jag skulle önska att det gick i någons regi vilket inte behöver vara LTS kunde testa något sådant. OM ingen hakar på så kommer jag inte ensam klara det.
Lust skrev:Svante skrev:...Vi går dessvärre mot en tid med allt mindre förståelse för vad mätningar och tester egentligen säger och man verkar vilja ha allt reducerat till "bra" eller "dåligt".
Som när man kör MasVis och säger att en låt med 30 dB toppfaktor måste vara bättre än en med 25 dB toppfaktor.
Burr.
Eller som när man inte skiljer på låt och inspelning...
sebatlh skrev:Samma sak med kablar. Mät upp kabeln, sen vet man. Blindtest behövs inte.
MichaelG skrev:I 25-årsåldern testade jag ett helvitt (alkoholfritt) år bara för att. Och det var mycket intressant och fullt av oväntade reaktioner. När jag var på fest och tackade nej till akohol, fick jag ofta frågan om jag körde. När jag sa "nej för sjutton - jag åker kommunalt" möttes jag ofta av osäkerhet. Och här började det intressanta. Nästan alltid tolkade andra in massa olika saker i mitt val att avstå från alkohol. I de värsta fallen kunde jag få en halvtimmes föreläsning om vilket moraliserande svin jag var som la mig i och hade synpunkter på att andra tyckte om att ta sig en öl, osv. Allt jag hade gjort var att jag diskret sa "har du Cola istället?" när någon ville hälla upp vin i glaset.
- Har du blindtestat?
sebatlh skrev:Det är såklart ok, men att kalla det för vetenskapliga tester är som att kalla snickare för vetenskapsmän. Allt detta tjat om vetenskaplighet gör mig helt enkelt less.
Svante skrev:Harryup skrev:Kan du berätta för mig hur det optimala testet skulle se ut? Hur skulle en artikel i MoLt vara utformad för att du skulle känna att "yes, den där var bra!".
Det är ju inte så att jag har ett färdigt koncept men det jag skulle vilja undersöka är när en kombinationseffekt blir hörbar och om det kan vara förklaringar till att t.ex. inte alla köper enbart Bryston. Inte ens Bryston vill ju sälja sina steg så, så bevisligen räcker det inte för folk utan när de provlyssnar olika steg så föredrar man ibland många andra steg av nån anledning.
MichaelG skrev:Härom året var vi bjudna till svärfar på middag en lördagkväll. Samma lördagkväll som den internationella melodifestivalsfinalen gick av stapeln. Tanken var att hela "den" sidan av släkten skulle träffas, käka och sitta och titta/njuta/ondgöra sig/ osv på finalen. Tanken på att genomlida melodifestivalen tillsammans med 18 pers i en liten tvåa var synnerligen olockande. Därför tackade jag ja till middagen, men förklarade att melodifestivalen inte var min typ av musik och att hela showen helt enkelt inte var min tekopp, så att jag nog åkte hem efter middagen. Och länge efteråt fick jag utstå gliringar om min musiksmak och att "vanlig" musik inte var fin nog åt mig. Och att "värst vad jag är märkvärdig som har synpunkter på vanlig musik - men själv ska jag minsanna sitta och lyssna på massa modernistisk konstig musik som ingen jävel kan lyssna på" osv. Allt jag gjort var att tacka nej till att bevista TV-programmet.
- Har du blindtestat?
BORIS skrev:Att du inte kan ha överseende med att övriga släkten vill kolla på ett program du inte tycker om säger en hel del. Att du dessutom åker därifrån för att du inte tycker om valet av musik isf att bara umgås när alla är samlade verkar i min bok sinnes.
För övrigt en osmaklig "stackars mig" ton i hela inlägget
PerStromgren skrev:Det åtminstone jag skulle vilja ha, är mätapparater som kan förutsäga vilka apparater som inte detekteras i FE-lyssning! Hur svårt kan de va?
Harryup skrev:Vi läser nog inte samma faktiskt. Jag ser ingen anledning i att "skita i andra eller deras åsikter" bara för att man tycker olika.
Harryup skrev:När det gäller testande så skulle jag vilja se typ 1 signalkälla ut till 2 olika försteg vidare till båda 2 slutstegen med en växel vidare till högtalarna.
Testande ABX typ. Fast då så man kan byta med en enkel knapptryckning utan att behöva rådda bland kablarna.
En F/E-lyssning kan enbart delvis lösa att sådan test då man inte kan byta med direkt drivning till högtalarna vilket ju är det intressanta för en fullständig kombinationstest. Så lika intressant som du tycker att det är att jag inte kan formulera upplägget tycker jag att det är att du fastnar i F/E-lyssning då det förstås inte kommer vara flera före alternativ.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Själv hade jag nog stannat kvar och dels passat på att dricka upp ytterligare en flaska vin, dels surt kommenterat hur dåliga alla låtar var - sån är jag
phloam skrev:
...Alltså blir frågan "Har du blindtestat?" som du säger en "kontrollfråga" - om den man pratar med (också) tillhör "blindtestmaffian" - d.v.s. alla de som i grund och botten anser att HiFi inte skall vara nåt annat än ren vetenskap.
(Hoppas Sky_Eye ser detta svar på dennes fråga förut om vilka som utgör BTM)...
phloam skrev:Blindtest och F/E-lyssning fungerar alltså som en slags vattendelare, en skiljelinje - antingen är du med på det eller inte - mellan två huvudinriktningar inom HiFi som intresseområde som utgörs av de som sätter vetenskapliga värderingar före subjektiva och de som sätter subjektiva värderingar före vetenskapliga.
MichaelG, du skiter i vad de med subjektivt grundade värderingar tycker, men här på faktiskt.se så måste du samsas om utrymmet med de som tycker annorlunda. Hur du gör för egen del är din ensak, men i själva debatten förväntar vi oss respekt för alla åsikter och inriktningar.
Som Sportbilsentusiasten sade - oavsett inriktning så kan man hålla en hög nivå på diskussionen.
Svante skrev:Harryup skrev:När det gäller testande så skulle jag vilja se typ 1 signalkälla ut till 2 olika försteg vidare till båda 2 slutstegen med en växel vidare till högtalarna.
Testande ABX typ. Fast då så man kan byta med en enkel knapptryckning utan att behöva rådda bland kablarna.
En F/E-lyssning kan enbart delvis lösa att sådan test då man inte kan byta med direkt drivning till högtalarna vilket ju är det intressanta för en fullständig kombinationstest. Så lika intressant som du tycker att det är att jag inte kan formulera upplägget tycker jag att det är att du fastnar i F/E-lyssning då det förstås inte kommer vara flera före alternativ.
mvh/Harryup
Ok, på vilket sätt skulle det säga något om hur förstärkarna beter sig med andra högtalare än de du föreslår?
Ser du att din uppkoppling har precis samma problem som FE-lyssning med sin enda konstlast?
Utöver det så blir det svårt att värdera resultatet om du upptäcker en skillnad. Vad beror det på, är det slutsteg A eller B som är dåligt?
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:När det gäller testande så skulle jag vilja se typ 1 signalkälla ut till 2 olika försteg vidare till båda 2 slutstegen med en växel vidare till högtalarna.
mvh/Harryup
Ok, på vilket sätt skulle det säga något om hur förstärkarna beter sig med andra högtalare än de du föreslår?
Ser du att din uppkoppling har precis samma problem som FE-lyssning med sin enda konstlast?
Utöver det så blir det svårt att värdera resultatet om du upptäcker en skillnad. Vad beror det på, är det slutsteg A eller B som är dåligt?
Det säger bara om skillnader har upptäckts eller inte. Era tester säger heller inget om det som inte testas. Hur skulle det vara möjligt? Jag har påpekat åtskilliga gånger att ett resultat endast gäller för den test man gör.
Harryup skrev:Nej, eftersom man kan jämföra direkt 2 förstärkare som kanske inte kunnat detekterats i vanlig F/E-koppling så kan man nu direkt jämföra om 2 olika odetekterbara kedjor i en sorts test låter exakt lika i nästa uppkoppling som dessutom motsvarar det verkliga användningsområdet.
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Ah nu är jag med på vad du menar.
Den kunskapen hade vart mycket intressant, men det blir en tämligen komplex studie. Jag vet inte om LTS som förening har som ambition att forska om mänskliga hörseln på den nivån? Att recensera enskilda apparater är betydligt lättare iaf.
Jag förstår dock fortfarande inte hur detta påverkar F/E-lyssnings status som en vetenskaplig metod? Målet med F/E-lyssningen är ju att avgöra hur en apparat färgar ljudet, vilket görs.
Det du vill ha är ju en helt annan studie som iof kan innefatta F/E-lyssning som ett verktyg. En intressant studie, men jag hade nog fortfarande velat läsa om F/E-lyssningar som komplement till mätningar.
Ja det får jag nog säga att de(LTS) har.
Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg, men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
Om F/E-lyssning är vetenskap eller inte får var person avgöra för sig själv, men syftet med metoden har aldrig vart att göra något annat än att ge kunskapen om hur en enskild apparat(eller kedja) påverkar ljudet. Att döma den som ovetenskaplig för att den inte besvarar frågor som den inte var tänkt att besvara ser jag som lite besynnerligt.
sportbilsentusiasten skrev:sebatlh skrev:
Jo men det får du väl hålla med om att LTS har ju ökat denna genom att kunna skriva om bra resp mindra bra grejer, eller hur?
Jag tänker en högtalarkabel, vilken som helst. Mät resistans, kapacitans, induktans.Svante skrev:sebatlh skrev:Samma sak med kablar. Mät upp kabeln, sen vet man. Blindtest behövs inte.
Hmm, jag undrar, exakt vad vet man menar du? När det gäller kablar alltså.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Det åtminstone jag skulle vilja ha, är mätapparater som kan förutsäga vilka apparater som inte detekteras i FE-lyssning! Hur svårt kan de va?
Ja det går nog för det mesta. Det finns nog att ladda ner gratis, kanske tom från min hemsida.
...fast önskan är lite knepigt formulerad. Det vore enklare om du önskade en apparat som kan förklara en detektion.
sebatlh skrev:AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Andreas, du missar poängen. Troligtvis för att jag är otydlig.
Ah nu är jag med på vad du menar.
Den kunskapen hade vart mycket intressant, men det blir en tämligen komplex studie. Jag vet inte om LTS som förening har som ambition att forska om mänskliga hörseln på den nivån? Att recensera enskilda apparater är betydligt lättare iaf.
Jag förstår dock fortfarande inte hur detta påverkar F/E-lyssnings status som en vetenskaplig metod? Målet med F/E-lyssningen är ju att avgöra hur en apparat färgar ljudet, vilket görs.
Det du vill ha är ju en helt annan studie som iof kan innefatta F/E-lyssning som ett verktyg. En intressant studie, men jag hade nog fortfarande velat läsa om F/E-lyssningar som komplement till mätningar.
Ja det får jag nog säga att de(LTS) har.
Så jag håller helt med dig att om man hade kunnat kartlägga mänskliga hörseln och dess korrelation till mätningar exakt nog så hade F/E-lyssning tillsammans med andra former av lyssning blivit något(men absolut inte helt) överflödiga som utvärderingsverktyg, men tills den dagen att denna studien har utförts och lyckats med sitt mål så är F/E-lyssning det bästa vi har fört att kartlägga en apparat.
Om F/E-lyssning är vetenskap eller inte får var person avgöra för sig själv, men syftet med metoden har aldrig vart att göra något annat än att ge kunskapen om hur en enskild apparat(eller kedja) påverkar ljudet. Att döma den som ovetenskaplig för att den inte besvarar frågor som den inte var tänkt att besvara ser jag som lite besynnerligt.
Nja, jag vill inte ha någon annan typ av studie. Tycker det som skrivs i MoLten är bra. Det är snarare hur man ibland pratar om dessa F/E-tester här som jag tycker blir överdrivet.
Egentligen är inte den där biten där man listar ut hur en apparat låter särskilt vetenskaplig heller. Det görs ju öppet och i grupp. Blindtestdelen kan ju tyvär inte säga något om apparatens färgning, bara ifall det är trovärdigt att den har en hörbar färgning eller inte.
Att döma den som ovetenskaplig är inte riktigt vad jag vill få fram. Jag tycker hela diskussionen om hurvida den är vetenskaplig eller inte är lite eeh fel.
Frågeställningen man har är väl i stil med "Kan man höra den här apparaten och i sådant fall hur låter den?". Det låter som en vardagsfråga av konsumentupplysningstyp. Vetenskapliga frågor brukar vara mer i stil med "Är människans hörsel känslig för fasvridningar av ljudet". Alltså något mer allmängiltigt.
Är en impedansmätning en vetenskaplig mätning eller är det helt enkelt bara en mätning?
Jag tycker det är problematiskt att sätta LTS och dess F/E-tester på en hög pedestal. En F/E-lyssning är ju, enligt vad som skrivits av IÖ, primärt en subjektiv bedömning av en apparat. Den blinda delen är lite av en bonus (men det är väl subjektivt vad man anser vara det primära). Själv tycker jag att det är lite problematiskt att blanda subjektiva omdömen med en statistisk analys som ska trovärdiggöra de subjektiva omdömena. I varje fall så länge man har metoden uppe på den där pedestalen. Det är lätt hänt att man som läsare tar de subjektiva intrycken för sanning då. Precis på samma sätt som när en recensent stödjer sig på någon faktadetalj om en apparat och förklarar att därför låter det si och så, utan att egentligen undersöka det hela.
Men detta är ingen kritik mot LTS verksamhet, utan bara fenomenet att se F/E-lyssningar som helt väsensskilt andra recensioner där objektiva delar (mätningar) blandas med subjektiva (öppna lyssningar). Det är en gråskala där olika recensenter är olika bra på att separera de två och inte dra ogrundade eller förhastade slutsatser kring lyssningsintrycken.
sebatlh skrev:sportbilsentusiasten skrev:sebatlh skrev:
Jo men det får du väl hålla med om att LTS har ju ökat denna genom att kunna skriva om bra resp mindra bra grejer, eller hur?
Kunskap betyder väl lite olika saker i olika sammanhang. Jag hakade upp mig på det här med vetenskap.
Som forskning betraktat så är LTS verksamhet med F/E-lyssningar rätt värdelös. Med kunskapsläget så menade jag den typen av kunskap man kan formulera teorier kring.
Men som konsumentupplysning så gör LTS bra grejjer helt klart. Framförallt gillar jag att de ligger i framkant med mer objektiva metoder jämfört med normen.
phloam skrev:
Blindtest och F/E-lyssning fungerar alltså som en slags vattendelare, en skiljelinje - antingen är du med på det eller inte - mellan två huvudinriktningar inom HiFi som intresseområde som utgörs av de som sätter vetenskapliga värderingar före subjektiva och de som sätter subjektiva värderingar före vetenskapliga.
Eller hur man nu ska uttrycka det kortfattat.
phloam skrev:
MichaelG, du skiter i vad de med subjektivt grundade värderingar tycker, men här på faktiskt.se så måste du samsas om utrymmet med de som tycker annorlunda. Hur du gör för egen del är din ensak, men i själva debatten förväntar vi oss respekt för alla åsikter och inriktningar.
Som Sportbilsentusiasten sade - oavsett inriktning så kan man hålla en hög nivå på diskussionen.
IngOehman skrev:
*Men väldigt många har tyvärr rätt så mycket att olära sig innan de har
goda förutsättningar att börja lära sig. Det är svårt att hantera sådant
eftersom det ligger i människans natur att älska sina "kunskaper".
Och att plötsligt inse att det man trodde var kunskaper mest bara är
dumheter, är att i ett slag förlora så mycket - att många hellre blundar
och förtränger den lilla tendens till insikt som "hotade" ens kunskaps-
mängd...
Harryup skrev:Jag ser ingen anledning i att "skita i andra eller deras åsikter" bara för att man tycker olika.
Personligen så ser jag samma typer av påhopp från båda sidor och att det finns personer på båda sidor som avhåller sig ifrån dålig kommunikation.
När det gäller vad som bygger på andras åsikter går ju inte F/E-lyssningarna fria heller. Allt ifrån vad som skall testas till beskrivning av vad man funnit och text ifrån lyssningen öppet.
De enda som har egna åsikter är väl de som testar själva.
Men det är petemeteri tycker jag. Det enda som faktiskt seriöst stör mig är att flera här att en del inte kan skilja på att ha fel och att ljuga. Ljuga och ordet lögn skall man vara väldigt försiktiga med att använda och att anklaga folk för.
Min övertygelse är snarare att folk inte ljuger för då blir man rökt i branschen, det går inte att jobba med firmor där anställda ljuger normalt.
Sen kan firmor ha "fel" produkter eller som en del firmor där man kan köpa ormolja på öppet köp och testa. Mitt råd skulle snarare vara, vill ni rädda folk ifrån det ni anser är ormolja borde ni prata inför nya forumdeltagare på andra forum, här tror jag att nog alla har redan har hört budskapet.
Jag kommer inte skita i vad folk skriver här eftersom det är ett forum, däremot kommer jag inte köpa alla objektiva sanningar som presenteras eftersom de också många ggr bygger på subjektiva åsikter som genom att repeteras kan ge sken av att vara objektiva.
mvh/Harryup
AndreasArvidsson skrev: Fast nu kan jag tycka att vilka etiketter man sätter på något är mindre intressant än själva innehållet/resultatet.
IngOehman skrev:Nu skriver du att Phloam (som jag inte tror du räknar in bland dem som
förespråkar blindtester) försöker skapa en motsättning som inte finns.
Och sen påstår du att de som förespråkar blindtester verkar vilja dela in
formummedlemmarna på det sättet.
Varför inte nöja sig med att berätta om vad man själv tycker?
sportbilsentusiasten skrev:AndreasArvidsson skrev: Fast nu kan jag tycka att vilka etiketter man sätter på något är mindre intressant än själva innehållet/resultatet.
ja,
och detsamma gäller val av utvärderingsmetod imho
Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
"Enda möjligheten att avgöra hur "bra" något är att göra blindtester med avseende på preferens. Problemet är att resultatet testar uppställningen som den var där och då och ger resultat som inte är generaliserbara för fem öre. Möjligtvis om jag råkar ha en exakt likadan uppställning och liknande rum. Tycker sådana tester är meningslösa för informationen man får ut av dem är inte användbar."
Menar du att resultatet utifrån en F/E-test alltid är generellt gällande?
I så fall finns det några omständigheter då det kanske inte är det? Har du i så fall sett det presenterat någonstans?
Mvh/Harryup
PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
"Enda möjligheten att avgöra hur "bra" något är att göra blindtester med avseende på preferens. Problemet är att resultatet testar uppställningen som den var där och då och ger resultat som inte är generaliserbara för fem öre. Möjligtvis om jag råkar ha en exakt likadan uppställning och liknande rum. Tycker sådana tester är meningslösa för informationen man får ut av dem är inte användbar."
I så fall finns det några omständigheter då det kanske inte är det? Har du i så fall sett det presenterat någonstans?
Mvh/Harryup
Testet säger ju bara om det fanns en hörbarhet, det är inte säkert att det finns en hörbarhet i alla uppställningar men sannolikheten för det är väl rimligt stor med tanke på konstlastens utformning.
Resultatet är alltså rimligt extrapolerbart.
PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
Mvh/Harryup
Testet säger ju bara om det fanns en hörbarhet, det är inte säkert att det finns en hörbarhet i alla uppställningar men sannolikheten för det är väl rimligt stor med tanke på konstlastens utformning.
Laila skrev:PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
Mvh/Harryup
Vad jag förstår så är konstlasten lite svårare än vad man kan förvänta från en "medianhögis". Därför kanske högisar med "lättare" last inte alls gör att en stärkare
som detekterats i F/E-lyssning påverkar ljudet hörbart i ett flertal "uppställningar" . . . typ.
Harryup skrev:.....
Det är ju inget bevisat utan en gissning. Hur vet man att det inte är lika meningslös information om man inte ens sätter upp t.ex. 2 olika förstärkare som under konstlasten varit lika lite eller inte alls detekterbara. .....
mvh/Harryup
PappaBas skrev:Laila skrev:PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
Mvh/Harryup
Vad jag förstår så är konstlasten lite svårare än vad man kan förvänta från en "medianhögis". Därför kanske högisar med "lättare" last inte alls gör att en stärkare
som detekterats i F/E-lyssning påverkar ljudet hörbart i ett flertal "uppställningar" . . . typ.
Precis, det är väl en avvägning de gjort? För lätt eller för svårt kan ju ställa till det. Men jag tycker det vore rimligast att anta en relativt svår last (men inte orealistisk) för då täcker man ju in så mycket av möjliga kombinationer som möjligt.
Harryup skrev:PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas, skulle du kunna förtydliga detta?
Mvh/Harryup
Det är ju inget bevisat utan en gissning. Hur vet man att det inte är lika meningslös information om man inte ens sätter upp t.ex. 2 olika förstärkare som under konstlasten varit lika lite eller inte alls detekterbara.
Jag kan förstås att man hoppas på att det är ett generellt resultat men har det funnits ens tester där man försöker bevisa att hörbarheten är lika låg i flera kombinationer. Jag kan också tycka att det vore bra om det är så men skall det nu vara vetenskapligt så ser jag inte hur man kan dra den slutsatsen utan att försöka att bevisa att skillnaderna mellan i vart fall ett par olika steg bevaras i några olika kombinationer.
Tycker det verkar som att vi har en ganska lika syn på testen förrutom jag inte tar för givet att saker som inte testats skall gälla.
mvh/Harryup
PappaBas skrev:Idealt hade man ju velat ha testen "Hur låter det hemma hos mig med min anläggning på allt mitt material" men det är ju liksom omöjligt? Eller hur tänker du?
Komorok skrev:Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.
phloam skrev:Till och med en tråd om hur ofta man bör eller inte bör ta upp blindtest förvandlas till en ren blindtesttråd
phloam skrev:Till och med en tråd om hur ofta man bör eller inte bör ta upp blindtest förvandlas till en ren blindtesttråd
Harryup skrev:Komorok skrev:Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.
Ja, så är det.
Men att bara få svart eller vitt som svar utifrån en test och utfallet är att av allt man testar så är det bara en endaste gång som det blev vitt. Så då blir ju huvuddelen egentligen subjektiv. Man vill säkert veta något mer om apparaten under test än att den förmodligen låter som 99% andra apparater i synnerhet om det inte är så.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Personligen skulle jag inte bli det minsta förvånad Komorok om du har en bättre musikåtergivning utan Bryston än med Bryston subjektivt uppfattat förstås. Och jag tycker att det skulle vara intressant att kunna på hobbynivå för egen del kunna få en uppfattning om hur 2 olika elektronikkedjor låter i jämförelse med varandra drivandes en viss högtalare. Gärna i en blind A/B/X koppling bara en knapptryckning bort om man får önska lite yvigt.
Harryup skrev:Visst skulle det vara trevligt att enkelt kunna göra det?
Kanske flera skulle gilla möjligheten.
sebatlh skrev:Jag tycker det är problematiskt att sätta LTS och dess F/E-tester på en hög pedestal. En F/E-lyssning är ju, enligt vad som skrivits av IÖ, primärt en subjektiv bedömning av en apparat. Den blinda delen är lite av en bonus (men det är väl subjektivt vad man anser vara det primära). Själv tycker jag att det är lite problematiskt att blanda subjektiva omdömen med en statistisk analys som ska trovärdiggöra de subjektiva omdömena. I varje fall så länge man har metoden uppe på den där pedestalen. Det är lätt hänt att man som läsare tar de subjektiva intrycken för sanning då. Precis på samma sätt som när en recensent stödjer sig på någon faktadetalj om en apparat och förklarar att därför låter det si och så, utan att egentligen undersöka det hela.
Men detta är ingen kritik mot LTS verksamhet, utan bara fenomenet att se F/E-lyssningar som helt väsensskilt andra recensioner där objektiva delar (mätningar) blandas med subjektiva (öppna lyssningar). Det är en gråskala där olika recensenter är olika bra på att separera de två och inte dra ogrundade eller förhastade slutsatser kring lyssningsintrycken.
sebatlh skrev:Jag tänker en högtalarkabel, vilken som helst. Mät resistans, kapacitans, induktans.Svante skrev:sebatlh skrev:Samma sak med kablar. Mät upp kabeln, sen vet man. Blindtest behövs inte.
Hmm, jag undrar, exakt vad vet man menar du? När det gäller kablar alltså.
Mäter den som en vanlig kabel så är det en vanlig kabel.
Huvudpoängen är att det är inte svart magi utan "enkel" ellära.
Svante skrev:Man bör komma ihåg att det inte längre är Ingvar som gör LTS FE-lyssningar.
Harryup skrev:Svante,
man kan visst ha en F/E-test som grund och gå vidare utifrån.
Eftersom jag aldrig gjort dessa tester så vet jag ju inte utfallet ifrån dem.
Men poängen är ju att det går att jämföra t.ex. 2 olika redan testade apparater för att kontrollera om det finns hörbara skillnader mellan 2 slusteg som driver en viss högtalare, eller 2 försteg mot ett visst slutsteg och högtalare.
Eftersom väldigt få sitter med de odetekterade apparaterna så skulle man kunna få en uppfattning om valfri apparat mot en som man vet skulle kunna vara referens. Jag vill alltså påpeka att jag inte har underkänt resultatet av en F/E-test egentligen utan mera ser det som intressant att kunna veta hur något beter sig i jämförelse. Resultatet blir ju subjektivt men av typen, skillnaden mot en Bryston är inte hörbar i min anläggning för mig, eller kanske det är en stor skillnad men man kanske inte gillar den. Osv.
Eller så testar man ingen Bryston alls som referens för att den helt enkelt är för dyr utan man testar kanske 2 lite enklare receivers mot varandra som skall driva nån viss högtalare.
Jag är alltså inte emot att testa apparater mot varandra då jag anser att man kan lära sig mycket av det också. Jag har gott hopp om att absolut ingen som gör en sådan test får för sig att det måste vara så att den man föredrar är den som inte färgar alls.
Hitills har jag aldrig stött på en person som ens tror att det finns grejor som inte färgar alls.
Vet inte om det blev klarare vad jag menar men hoppas det.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Jag tycker du har en poäng, och som du skriver har ambitionen aldrig
varit att F/E-lyssningar skall betraktas som vetenskaplig grundforskning.
IngOehman skrev:*Men väldigt många har tyvärr rätt så mycket att olära sig innan de har
mängd...
Harryup skrev:Komorok skrev:Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.
Ja, så är det.
Men att bara få svart eller vitt som svar utifrån en test och utfallet är att av allt man testar så är det bara en endaste gång som det blev vitt. Så då blir ju huvuddelen egentligen subjektiv. Man vill säkert veta något mer om apparaten under test än att den förmodligen låter som 99% andra apparater i synnerhet om det inte är så.
mvh/Harryup
PappaBas skrev:+1 på MichaelGs inlägg. Den pekar på det basala problemet i kommunikation dvs att vi alla tolkar något enligt vår egen referensram och vi inte vet hur den andre resonerar bara baserat på det som sagts. Hos vissa verkar behovet av att pressa in andra människor i fack när det gäller åsikter och egenskaper vara väldigt stort. Människor verkar behöva sorteras i grupper, gärna lite "vi och dem". Ner med dem i olika lådor så blir världen förklarlig. Det tycker jag är en lite obehaglig egenskap. Tyvärr verkar alla människor besitta den fast i olika grad.
Laila skrev:phloam skrev:Till och med en tråd om hur ofta man bör eller inte bör ta upp blindtest förvandlas till en ren blindtesttråd
Vari ligger det underliga*![]()
. . . typ ?
* "Till och med"
Svante skrev:Harryup skrev:Komorok skrev:Men en detektering är ju också objektiv. Det är ju bara beskrivningen av färgningen som är subjektiv.
Ja, så är det.
mvh/Harryup
Man ska komma ihåg en sak till och det är den humblifierande verkan som ett blindtest har. När man har lyssnat i en timme och med nöd och näppe har lyckats med detekteringen så är det ganska svårt att börja tala om "stora skillnader". Chansen att skillnaden beskrivs så stor som den är ökar. I öppna tester uppstår lätt en skrytsam tävlan om hur lätt det är att höra skillnad. "Va, hör du inte det?". Ingen behöver ju leverera, man kan påstå lite vad man vill.
Med blindlyssning och statistik blir det subjektiva uppstyrt, man får en "reality check". Men det är förstås fortfarande subjektivt.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Visst skulle det vara trevligt att enkelt kunna göra det?
Kanske flera skulle gilla möjligheten.
Det tror jag säkert. Jag tror det hade gått att få besökare som flög in från hela välden till en sådan anläggning. Men ingen har velat skänka mig ett par miljarder dollar för att förverkliga ett, så jag får fortsätta drömma...
Harryup skrev:Hmm, känner faktiskt ingen som beter sig så som du beskriver att det lätt uppstår. Faktiskt så har jag varit med om massor med öppna tester där man verkligen inte är ense om resultatet och där man diskuterar utifrån upplevelsen av akustiskt musik. Vad som är ett stort fel för en del kan helt riktigt vara i princip obetydligt för en annan som hör samma sak. Vad som är viktigt musikaliskt är idividuellt enligt mina erfarenheter och inte något generellt.
MichaelG skrev:PappaBas skrev:+1 på MichaelGs inlägg. Den pekar på det basala problemet i kommunikation dvs att vi alla tolkar något enligt vår egen referensram och vi inte vet hur den andre resonerar bara baserat på det som sagts. Hos vissa verkar behovet av att pressa in andra människor i fack när det gäller åsikter och egenskaper vara väldigt stort. Människor verkar behöva sorteras i grupper, gärna lite "vi och dem". Ner med dem i olika lådor så blir världen förklarlig. Det tycker jag är en lite obehaglig egenskap. Tyvärr verkar alla människor besitta den fast i olika grad.
Precis!
Det är också litet intressant att de som pratar mest om respekt, är de som gång efter gång gör så personliga tolkningar av vad andra personer skriver, att de helt missar poängen. Själv kan jag ju tycka att det är litet respektlöst...
sprudel skrev:IngOehman skrev:
*Men väldigt många har tyvärr rätt så mycket att olära sig innan de har
mängd...
Håller med om din syn på detta, men skulle aldrig drista mig att kalla tidigare uppfattning för dumheter.
Falsifiering, eller uppdagade felaktiga antaganden är ju grunden för ny kunskap. Det är så mer vetskap uppstår, så insikt om fel är ju då gott.
För att inse att man har fel får man då ofta anstränga sig för att ta till sig ett nytt synsätt, istället för att envetet gå i försvar för sin egen inställning. Man får träna.
daCapo skrev:Hur mycket tid och pengar jag än lägger på att skapa den ultimata musikanläggningen kommer den ändå vissa dagar att låta sämre/mindre engagerande än andra dagar. Skillnaden i hur jag upplever min anläggning kan vara enorm, en dålig dag funkar inget, en bra dag dras jag hela tiden mot sweet spot och kommer knappt därifrån.
Förr kunde en dålig dag få mig att börja fundera, idag vet jag bättre vem jag är och hur jag fungerar. Kan t.o.m. uppskatta att alla dagar inte är för musik och hifi-nörderi.
Att testa något vid ett enstaka tillfälle känns meningslöst då jag kanske har en sämre dag. Jag behöver leva med grejerna en tid så alla mina olika stämningslägen får säga sitt innan jag vet.
Vet att många tycker det är idiotiskt av mig men tillåter mig ändå tänka att om man levt med sin anläggning över tid och ändå känner att man måste blindtesta så är det nog nåt annat man ska ha.
Svante skrev:En dumhet är rimligen sådant som en dum person gör.
Man kan möjligen säga om sig själv att man begick en dumhet, men att säga det till någon annan är att indirekt kalla personen för svagsint på ett eller annat sätt.
För dum är ju inte samma sak som outbildad.
phloam skrev:Man måste väga fördelarna mot nackdelarna med att veta - ibland är osäkerhet inte det sämsta alternativet.
IngOehman skrev:
Jag talar INTE om vilka tidigare uppfattningar som helst, utan om just
de som var dumheter, och därför använda jag ordet dumheter, för att
alla som lästa det jag skrev skulle veta att det som jag menade och
åsyftade var just dumheterna.
Jag förstår därför inte varför du invänder mot just detta. Det var ju en
helt allmän synpunkt från min sida och den riktade sig inte mot någon
person utan det var dumheten själv som adresserades.
Svante skrev:En dumhet är rimligen sådant som en dum person gör.
Man kan möjligen säga om sig själv att man begick en dumhet, men att säga det till någon annan är att indirekt kalla personen för svagsint på ett eller annat sätt.
JM skrev:Att fördöma eller upphöja resultatet av ett visst blindtest kan vara en dum handling men personen är vanligtvis inte dum.
JM skrev:Svante skrev:En dumhet är rimligen sådant som en dum person gör.
Alltför många skiljer inte på person och en persons handling.
Det finns fler dumma handlingar än dumma personer.
Att fördöma eller upphöja resultatet av ett visst blindtest kan vara en dum handling men personen är vanligtvis inte dum.
JM
DQ-20 skrev:...
Du är säkert en klok människa även om du sällan säger något vettigt."
/DQ-20
Svante skrev:JM skrev:Att fördöma eller upphöja resultatet av ett visst blindtest kan vara en dum handling men personen är vanligtvis inte dum.
Jag förstår hur du menar men håller ändå inte med.
Man kan säga att något var dumt gjort, men jag har svårt att tolka det som något annat än att man var dum när man gjorde det. Dum är liksom en personegenskap. Saker/handlingar är inte dumma. Säger man "en dum handling" så är det inte handlingen som är intelligensbefriad utan personen som gör den.
Hursomhelst; om många tolkar "dumheter" som en förolämpning kan man ju tänka sig för när man använder ordet.
Jag håller annars med att det ofta är bra att skilja på person och handling.
JM skrev:Ofta finns en trovärdig förklaring till det den "dumma" handlingen även om handlingen är oursäktlig. Att hitta förklaringen o förstå den "dumma" handlingen är nyckeln till en kreativ fortsatt dialog.
JM
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:
Jag talar INTE om vilka tidigare uppfattningar som helst, utan om just
de som var dumheter, och därför använda jag ordet dumheter, för att
alla som lästa det jag skrev skulle veta att det som jag menade och
åsyftade var just dumheterna.
Jag förstår därför inte varför du invänder mot just detta. Det var ju en
helt allmän synpunkt från min sida och den riktade sig inte mot någon
person utan det var dumheten själv som adresserades.
Är inte med på hur du resonerar, utveckla
Min syn är att om man ökar sin förståelse så är det positivt.
sportbilsentusiasten skrev:Men ofta är ju de tidigare "o"-förståelserna bara steg på vägen till förståelse.
Man tar steg för steg...mot kunskapen.
sportbilsentusiasten skrev:Läser man vetenskapshistoria ser man ju ett tydligt mönster, en massa saker som man trodde var riktiga, visade sig senare vara fel/okompletta etc.
Men de VAR viktiga steg för att kunna öka sin kunskap!
sportbilsentusiasten skrev:Att kalla det dumheter känns för mig väldigt konstigt.
Eller misstolkar jag dig?
sportbilsentusiasten skrev:Dessutom, att VETA vad som är fel/inte fungerar - är också en viktig kunskap.
sportbilsentusiasten skrev:Av den enkla anledningen att ju fler gånger man gör fel, destå enklare att hitta lösningen
IngOehman skrev:
"-Hur skall jag kunna fylla din bägare med kunskap när den redan är full?",
åsyftar just detta.
"-Before you can learn, you must first unlearn", säger samma sak.
phloam skrev:IngOehman skrev:
åsyftar just detta.
Vem har sagt det där?
phloam skrev:Hur skulle man nånsin kunna bli "full" med kunskap så att det inte får plats mer?
phloam skrev:IngOehman skrev:"-Before you can learn, you must first unlearn", säger samma sak.
Vem har sagt det där?
Yoda skrev:You must unlearn what you have learned.
IngOehman skrev:
Tänk på ordspråket - ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite
man vet. När du förstår vad det betyder så kommer du att förstå allt
det andra också.
petersteindl skrev:Vet man inget så vet man heller inte hur det inte är
Svante skrev:petersteindl skrev:Vet man inget så vet man heller inte hur det inte är
Nej och inte ens det vet man.
Svante skrev:Dvs en lite suspekt person som leder en sekt som utövar magiska krafter.

IngOehman skrev:Av något skäl tycks många reagera på det jag skriver och tycka att det är på
något sätt svårt att förstå eller kanske rent av upprörande, men det är ju inte
direkt några nyheter.
åsyftar just detta.
Även om det där är luddigt ihågkomna filmcitat från relativt moderna tid så är
tankarna på intet sätt nya, och jag är förvånad över att någon överraskas av
dem. Detta är saker som har förståtts i tusentals år. Allt jag gjort är att på-
minna om dem.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Läser man vetenskapshistoria ser man ju ett tydligt mönster, en massa saker som man trodde var riktiga, visade sig senare vara fel/okompletta etc.
De var "viktiga" steg för att BROMSA kunskapsutvecklingen. Det finns inte
någonting bra i det.
Eller vad tänker du på för saker då?
Jag känner till massor av fall där felaktiga uppfattningar (dumheter) varit i
vägen för kunskapsutvecklingen och fördröjt utvecklingen rejält, men några
fall där sådant (alltså missförstånd och tro) har varit viktiga steg för att öka
kunskapen ;o känner jag inte till.
Vad är det för saker du tänker på?
jo jag vet, jag har som du vet läst en del i ämnet "den nya fysiken"IngOehman skrev:Och säg nu inte Newton. Den newtonska fysiken är inte fel, det är en modern
myt bara. Det finns gränser för tillämpbarheten bara.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att kalla det dumheter känns för mig väldigt konstigt.
Svårt att svara på det. Jag vet ju inte vad det är som gör att du tolkar det
jag skrev när jag skrev dumheter som något annat än just dumheterna. Det
var dessa jag åsyftade när jag skrev om dem.
Varför alls tolka om saker förresten?
Jag säger ju bara att man kommer mycket längre, och snabbare framåt dess-
utom, om man struntar i att tro en massa dumheter och istället vågar vara
åsiktslös när det inte finns skäl att ha åsikter.
IngOehman skrev:Det måste vara någon sorts mental felprogrammering som många människor
har - att känna att man måste tycka och tro saker, om sådant som man inte
har grund att ha någon åsikt om. Även om det betyder att man måste vända
sig till majoriteten, någon auktoritet eller några tumregler. Men till vilken nytta?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Av den enkla anledningen att ju fler gånger man gör fel, destå enklare att hitta lösningen
Påståendet i sig är riktigt, i varje fall ur vissa statistiska perspektiv, men det
går det inte översättbart till att dumheter är en väg till förnuft.
Hade du skrivit att misslyckas så skulle jag ha hållit med dig - att misslyckas
är nämligen en konsekvens av att ha testat en tes, och den som testar en
tes har undrat och undersökt.
IngOehman skrev:Misslyckaden firas alldeles för sällan!
IngOehman skrev:Men misslyckanden är verkligen INTE samma sak som att tro på något som
är felaktigt (dumheter) eller för all del tro på något som det helt enkelt inte
finns något skäl att tro på (sant eller falskt).
Jag vet inte varför de är svåra att skilja. Det är ju två helt olika saker. Att testa någonting för att se om man kan visa att det är si, och misslyckas visa
det, är verkligen inte ett misslyckande.
Jag försöker uttrycka mig tydligt och är lite förvånad över att det jag skriver
ändå missförstås, men jag hoppas det var lättare att förstå denna gång. Det
är inte alldeles enkelt att skriva saker i det här ämnet så att det inte kan miss-
förstås, för svårt för att jag skall klara det uppenbart.![]()
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Av något skäl tycks många reagera på det jag skriver och tycka att det är på
något sätt svårt att förstå eller kanske rent av upprörande, men det är ju inte
direkt några nyheter.
åsyftar just detta.
Även om det där är luddigt ihågkomna filmcitat från relativt moderna tid så är
tankarna på intet sätt nya, och jag är förvånad över att någon överraskas av
dem. Detta är saker som har förståtts i tusentals år. Allt jag gjort är att på-
minna om dem.
Tror det är ordet "dumhet" som du använder som är problemet.
Det är det för mig. Onödigt starkt och kategoriskt tycker jag.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Läser man vetenskapshistoria ser man ju ett tydligt mönster, en massa saker som man trodde var riktiga, visade sig senare vara fel/okompletta etc.
De var "viktiga" steg för att BROMSA kunskapsutvecklingen. Det finns inte
någonting bra i det.
Eller vad tänker du på för saker då?
Jag känner till massor av fall där felaktiga uppfattningar (dumheter) varit i
vägen för kunskapsutvecklingen och fördröjt utvecklingen rejält, men några
fall där sådant (alltså missförstånd och tro) har varit viktiga steg för att öka
kunskapen ;o känner jag inte till.
Vad är det för saker du tänker på?
Varför är felaktiga uppfattningar = dumheter? Som du ju skriver ovan...
sportbilsentusiasten skrev:Varför värdera överhuvudtaget? Dum o dumheter är starkt värdeladdade ord, speciellt om man talar om en annan människas kunskap - eller brist av kunskap.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Och säg nu inte Newton. Den newtonska fysiken är inte fel, det är en modern
myt bara. Det finns gränser för tillämpbarheten bara.
jo jag vet, jag har som du vet läst en del i ämnet "den nya fysiken"![]()
Dock ska man inte glömma att det som VAR fel var uppfattningen att mänskligheten med Newton hade funnit svaret på hur fysiken kunde förklaras.
Och så har det ofta varit!
sportbilsentusiasten skrev:Det är det jag menade med mitt inlägg.
sportbilsentusiasten skrev:Här på forumet vimlar det av människor som tror att "bra mätvärden" är det som är viktigt i elektronik.
sportbilsentusiasten skrev:Problement är ju att produkter som mäter sämre ibland föredras...
sportbilsentusiasten skrev:Och hur vet man VILKEN av alla olika saker vi kan mäta är viktigast (i ett just specifikt test på en produkt?)
sportbilsentusiasten skrev:Varför skulle vi nu 2014 ha alla svar hur den mänsliga hörseln upplever ljud? Med tanke på hur mycket vi hela tiden lär oss av omvärlden är jag säker på att vi INTE har hela sanningen.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att kalla det dumheter känns för mig väldigt konstigt.
Svårt att svara på det. Jag vet ju inte vad det är som gör att du tolkar det
jag skrev när jag skrev dumheter som något annat än just dumheterna. Det
var dessa jag åsyftade när jag skrev om dem.
Varför alls tolka om saker förresten?
Jag säger ju bara att man kommer mycket längre, och snabbare framåt dess-
utom, om man struntar i att tro en massa dumheter och istället vågar vara
åsiktslös när det inte finns skäl att ha åsikter.
Men hur tycker du då man ska förhålla sig till det vi idag vet (tror oss veta) om fysiken.
Vi kan rimlighetsmässigt utgå från att vi idag (tror) oss veta inte är hela sanningen.
Ska professorn i fysik säga
"Näää, jag vet inte hur universom skapades så jag har ingen åsikt..."
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Det måste vara någon sorts mental felprogrammering som många människor
har - att känna att man måste tycka och tro saker, om sådant som man inte
har grund att ha någon åsikt om. Även om det betyder att man måste vända
sig till majoriteten, någon auktoritet eller några tumregler. Men till vilken nytta?
Hela samhället bygger ju på att kommunisera. Att tillhöra en grupp är nog det inprogrammerade beteende som du ser. Och det blir inte mycket sådant om man inte pratar om något.
Och vad ska man prata om? Jo man tycker något. Det är inte farligt. Det är heller inte farligt att tycka utan att ha grund i påståenden.
Blir väldigt enahanda (och lite) om man enbart ska prata om saker som man vet 100% säkert. Eller om man hela tiden ska uttrycka sig vetenskapligt o gramatiskt korrekt.
Det behöver väl inte vara så himla perfekt o korrekt hela tiden...
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Av den enkla anledningen att ju fler gånger man gör fel, destå enklare att hitta lösningen
Påståendet i sig är riktigt, i varje fall ur vissa statistiska perspektiv, men det
går det inte översättbart till att dumheter är en väg till förnuft.
Hade du skrivit att misslyckas så skulle jag ha hållit med dig - att misslyckas
är nämligen en konsekvens av att ha testat en tes, och den som testar en
tes har undrat och undersökt.
Är det viktigt att särskilja orden fel från misslyckats?
sportbilsentusiasten skrev:"Pojken lade pusselbitel på fel ställe 3ggr innan han till slut lade den rätt"
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Misslyckaden firas alldeles för sällan!
JA
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Men misslyckanden är verkligen INTE samma sak som att tro på något som
är felaktigt (dumheter) eller för all del tro på något som det helt enkelt inte
finns något skäl att tro på (sant eller falskt).
Jag vet inte varför de är svåra att skilja. Det är ju två helt olika saker. Att testa någonting för att se om man kan visa att det är si, och misslyckas visa
det, är verkligen inte ett misslyckande.
Jag försöker uttrycka mig tydligt och är lite förvånad över att det jag skriver
ändå missförstås, men jag hoppas det var lättare att förstå denna gång. Det
är inte alldeles enkelt att skriva saker i det här ämnet så att det inte kan miss-
förstås, för svårt för att jag skall klara det uppenbart.![]()
Tror inte det handlar om att "inte förstå". Tror det handlar om hur du använder ordet dumheter.
Adhoc skrev:I vissa fall är öppen testning mer sanna och pålitligare än blindtest. Jag har själv precis nyligen konstaterat att så är fallet. Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &p=4031263
sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, ta inte allt så personligt.
sportbilsentusiasten skrev:Jag håller inte med om att man så kategoriskt måste "lära av" innan man kan "lära nytt".
sportbilsentusiasten skrev:Det finns en klar poäng med talesättet, men att dra det så långt att använda ordet dumheter är att dra det allt för långt tycker jag.
sportbilsentusiasten skrev:Det riskerar att de som vill undersöka o fundera kanske inte vågar. "För tänk om det jag tror nu, säger nu...senare av andra kommer att kallas dumheter..."
Jag tycker man istället för att värdera "felsteg", "misslyckanden", "felaktigheter" - ska uppmuntra.
sportbilsentusiasten skrev:Är bara det jag har framfört.
Vi kan ha olika åsikter, det är helt ok.
sportbilsentusiasten skrev:Allt vi tidigare tänkt...gjort...ansett...trott...(även felaktigt) bidrar ju till vår förståelse för hur vi idag uppfattar vår värld.
sportbilsentusiasten skrev:Har mycket svårt att då kalla något av detta för dumheter.
sportbilsentusiasten skrev:Om inte annat, skapar det en ödmjukhet och förståelse för sin egen ofullkomlighet!
sportbilsentusiasten skrev:Tänk de som alltid "haft rätt" hela livet, eller de som är så rädda för att säga fel så de inte tar ställning för något.
Är inte det tragiskt?
sportbilsentusiasten skrev:Nej. det är nyttigt att ha tokfel ibland, att "tvingas" inse att man haft fel o ändra uppfattning.
Det är nyttigt för karaktären
Svante skrev:Adhoc skrev:I vissa fall är öppen testning mer sanna och pålitligare än blindtest. Jag har själv precis nyligen konstaterat att så är fallet. Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &p=4031263
Det är svårt att förstå vad du har gjort eftersom man inte får se bilderna om man inte är medlem.
LeifB skrev:Det finns INGEN test som är 100% säkert oavsett hur man gör.
Kan man nöja sig med 90% säkerhet?
IngOehman skrev:Jag har inte kallat något annat än det som ÄR dumheter för dumheter,
och jag har ju heller inte refererat till dem på något annat sätt än med
just det ordet! Så det ser ut som om du inte låter någon säga att dum-
heter är dumheter. Det blir ju bara dumt.
IngOehman skrev:För inte kan du väl rimligen vara upprörd över att jag kallar t ex tron att det finns häxor och att de måste brännas på bål (och brändes) för dumheter?
Har jag inte nog tydligt exemplifierat saker som allvarligt stått i vägen för en sunt utveckling? Vad sägs om att Galileo Galilei tvingades avsvära sig allt det rörande det som inkvisitionsdomstolen kallade för "den felaktiga läran"*, och sedan så sattes han i husarrest för resten av sitt liv...
Inte dumheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster