Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Noterbart är den "goda" frekvensgången upp till ca. 12kHz open loop. Brukar börja falla betydligt tidigare.
Morello skrev:En klassiker: Det påstås en massa knasigheter och sedan skall någon bevisa att du har fel.'
Kan du inte iställlet för svepande generaliseringar plocka fram ett konkret exempel på ett sådant där slutsteg som "låter apa, men ,äter fin-fint". Plocka alltså fram oberoende mätdata som styrker påståendet.
Ferrum skrev:Är en förenklad slutsats således att kvaliteten på förstärkaren open loop har ingen betydelse med optimal motkoppling applicerad?
Ferrum skrev:Flint, vilka roliga exempel. Med mina okunniga ögon ser de ganska olika ut open loop men ganska ok efter.
Är en förenklad slutsats således att kvaliteten på förstärkaren open loop har ingen betydelse med optimal motkoppling applicerad?
Ferrum
Flint skrev:Ferrum skrev:Är en förenklad slutsats således att kvaliteten på förstärkaren open loop har ingen betydelse med optimal motkoppling applicerad?
Det är den slutsatsen det råder delade meningar om. Alltså hur det ev. påverkar ljudet subjektivt upplevt sett. Om man bara tittar på det motkopplade slutresultatet är det väldigt lätt att dra slutsatsen att grundkopplingen inte har så stor betydelse.
Ferrum skrev:Flint, vilka roliga exempel. Med mina okunniga ögon ser de ganska olika ut open loop men ganska ok efter.
Är en förenklad slutsats således att kvaliteten på förstärkaren open loop har ingen betydelse med optimal motkoppling applicerad?
Ferrum
PickePock skrev:Undrar hur detta ser ut för RS2000 & Amp27? Någon som mätt?
Flint skrev:Tycker du?
PickePock skrev:Undrar hur detta ser ut för RS2000 & Amp27? Någon som mätt?
Morello skrev:Flint skrev:Tycker du?
Nej, det är så.
(eftersom inte ingångsfiltret ingår i det slutna systemet, utan tillkommer före det återkopplade systemet)
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Tycker du?
Nej, det är så.
(eftersom inte ingångsfiltret ingår i det slutna systemet, utan tillkommer före det återkopplade systemet)
Jag håller med dig när det gäller simulering under själva konstruktionsarbetet, men när man tittar så här i efterhand tycker jag att det är OK att titta på det totala resultatet.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Nej, det är så.
Jag håller med dig när det gäller simulering under själva konstruktionsarbetet, men när man tittar så här i efterhand tycker jag att det är OK att titta på det totala resultatet.
Titta kan man ju göra, men om man vill dra några slutsatser avseende stabilitet etc. så skall filtret bort.
Anders J skrev:Rätta mig om jag har fel, men ryktet om motkopplingens dålighet kom sig väl initialt främst av bipolära, kvasikomplementära utgångssteg i klass B, med låg tomgångsström och stora kiselareor/kapacitanser (tänk 2N3055, 40411...) med cross-overproblematik.
...
Michael skrev:Återkopplingen blir negativ vid några MHz i grafen ovan... innebär det att det steget kan gå upp i rök om det råkar komma en insignal inom det frekvensområdet?
Morello skrev:Otala planterade väl bland annat dogmen om att OL-bandbredden bör vara minst lika stor som apparatens tilltänkta arbetsområde?
Det är såkalrt bara nonsens, men däremot måste man tillse att effektbandbredden blir tillräcklig, dvs att spänningsderivatan är tillräcklig i bägge rktningar.
Morello skrev:Har man otillräcklig spänningsderivata så får man distorsion även med stationära sinussignaler givet att amplituden och frekvensen är tillräcklig. Det behövs alltså inte n¨ågra mystiska mätmetoder eller dyl. för att uppmärksamma sådana tillkortakommanden.
JM skrev:[ Bild ]
Min första stereoförstärkare 1971 var en Dynaco Stereo 120 klon där jag regelbundet bytte trasiga 2N3055.
JM
Flint skrev:JM skrev:[ Bild ]
Min första stereoförstärkare 1971 var en Dynaco Stereo 120 klon där jag regelbundet bytte trasiga 2N3055.
JM
Den där fick mycket hård kritik ett tag för sitt "transistorljud". Jag har själv aldrig hört den. Hur lät den?
Michael skrev:Återkopplingen blir negativ vid några MHz i grafen ovan... innebär det att det steget kan gå upp i rök om det råkar komma en insignal inom det frekvensområdet?
IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:[ Bild ]
JM
Den där fick mycket hård kritik ett tag för sitt "transistorljud". Jag har själv aldrig hört den. Hur lät den?
Det var min första stereoförstärkare så initialt var den bäst. Men med tiden blev jag varse att tom en enkel självsvängande 40 wattare jag byggde efter någon RadioTelevision-ritning på 1970-talet lät betydligt bättre. Någon gång på slutet av 1970-talet hittade jag ett mosfet-slutsteg som förpassade Dynacon till garderoben.
Har hört några industribyggda Stereo 120 och de lät klart sämre än min klon. Min klon hade hemmaetsade kretskort utan koll på original layouten och lite annat komponetval.
Så du har nog rätt i Dynaco Stereo 120 bidrog till transitorljudets oförtjänt dåliga rykte.
JM
Anders J skrev:Rätta mig om jag har fel, men ryktet om motkopplingens dålighet kom sig väl initialt främst av bipolära, kvasikomplementära utgångssteg i klass B, med låg tomgångsström och stora kiselareor/kapacitanser (tänk 2N3055, 40411...) med cross-overproblematik.
Anders J skrev:Dessutom stövlade ju Matti Ottala in på banan med sin TIM ungefär samtidigt...
Om man mäter vid tillräckligt hög effekt kan det ju se snyggt ut prestandamässigt, men vid låga nivåer borde det ju likväl gå att se problemet.
Anders J skrev:Sedan kan det ju finnas andra fenomen förknippade med motkopplingen, men det lämnar jag åt andra att filosofera över.
Morello skrev:IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
Varför inte skriva mer entydigt: Men om slingförstärkningen underskrider 1 vid den frkevensen.....
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
Varför inte skriva mer entydigt: Men om slingförstärkningen underskrider 1 vid den frkevensen.....
Slingförstärkningen?
Därför att det inte är det det handlar om. Det handlar inte om att understiga ett utan snarare om att "understiga noll" - alltså att återkopplingen ger en insignal (differentiellt) som ser större ut än om ingen återkoppling alls hade funnits.
Det som skapar den effekten är en bristande fasmarginal (återkopplingssignalens fasläge har glidit iväg för mycket) vilket gör att man får mera signal med än utan motkoppling. Motkopplingen (negativ återkoppling) blir medkoppling (positiv återkoppling) så att säga.![]()
Vh, iö
Flint skrev:Jag måste medge att jag tog till mig idén om TIM när Otala först kom med den.
Flint skrev:Jag tvekade i många år dels pga t jag själv inte kunde hitta några "bindande bevis" och för att det verkade som om ingen annan kunde det heller.
Flint skrev:Debatten om TIM tog bara slut. Nådastöten för både TIM som idé och mig som halvt troend kom under min bortavaro från forumet nyss när jag bl.a. simulerade ett relativt stort antal slutsteg både rör och trissor och konstaterade att intermodulation kan man hitta lite både här och där oberoende av hur det påstådda TIM-kriteriet ser ut.
Flint skrev:Jag menar enligt den bild som massmedia då på 70-talet gav begreppet TIM. Jag har i mina simuleringar hittat lika mycket påstådd TIM i rörsteg som i trissesteg, kanske tom mera.
Flint skrev:Ja, det handlar om fasens läge. Jag tog inte med fasen i mina bilder för att jag tyckte att det virrade till det för mycket. Ville renodla och visa framför allt nivåerna.
IngOehman skrev:Flint skrev:Jag måste medge att jag tog till mig idén om TIM när Otala först kom med den.
Det förvånar mig. Det är ju rappakalja på hög nivå. Jag kan förstå hur man kan ta till sig iden om man saknar grundkunskaperna, men jag hade nog trott att du skulle vara omöjlig att övertyga om dessa saker. Vad fick dig att ta idéerna till dig?
Flint skrev:JM
Jag minns mina egna tankar runt Dynaco Stereo 120 och fantasierna om den enorma uteffekten 2x60W. Min egen förstärkare avgick med 2x10W vilket troligen mer motsvarade 2x5W i verkligheten. Glädjevärdena i början av 70-talet var fantasifulla. Dynacon var för dyr för min plånbok så byggsatsen AA-14 från Heathkit för 470:- fick duga. Den spelade i alla fall tillräckligt högt för att morsan skulle byta färg och börja väsnas. Alltid något.
paa skrev:Anders J skrev:Rätta mig om jag har fel, men ryktet om motkopplingens dålighet kom sig väl initialt främst av bipolära, kvasikomplementära utgångssteg i klass B, med låg tomgångsström och stora kiselareor/kapacitanser (tänk 2N3055, 40411...) med cross-overproblematik.
...
Men ändå låter ju en Quad 303 med 2N3055 riktigt bra, speciellt jämfört med det mesta i transistorväg från den tiden, då på 60-talet.
IngOehman skrev:Njae, inte riktigt.
Det vill säga självklart är Gs = Gr*β. Både β och Gr (eller A om man föredrar det) kan ha både reella och imaginära delar. Rejält så till och med.
Att man i det här fallet ser en begynnande instabilitet (extremt svag resonans, i själva verket långt ifrån oscillation) beror inte på att slingförstärkningen (β * A) passerat under 1, det beror på att slingförstärkningens fasläge har passerat 90 grader och förstärkaren är inte längre negativt återkopplad utan positivt!
Ok?
Att slingförstärkningen går under 1 ger inga problem av den sort vi talar om här.
Om du tittar tillbaka i tråden så ser du nog var du missförstått.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vh, iö
Flint skrev:Nfb med IngOehmans f/e-belastning.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Nfb med IngOehmans f/e-belastning.
Där ser det ut som om något gått fel i simuleringen. Kan du förklara mellan vilka punkter du har mätt?
/DQ-20
DQ-20 skrev:Flint skrev:Nfb med IngOehmans f/e-belastning.
Där ser det ut som om något gått fel i simuleringen. Kan du förklara mellan vilka punkter du har mätt?
/DQ-20
Flint skrev: ............Har jag din tillåtelse att visa nfb för RT-slutsteget?
PeterAkemark skrev:Flint skrev: ............Har jag din tillåtelse att visa nfb för RT-slutsteget?
Ja, gör det gärna men det är en simulering och tag med båda versionerna!! Även om dagens simulatorer är bra så är de generaliseringar av verkligheten och de brukar skilja sig rätt ordentligt. Jag mätte open-loop förstärkningen kommer jag ihåg på något av stegen och det var publicerat i R&T på den tiden.
IngOehman skrev:Vad händer med den där förstärkaren om man lastar utgången med 100 nF eller rent av 1 uF? (Ingen resistiv last.)
IngOehman skrev:Ju mera likt ett första ordningens LP-system den oemotkopplade förstärkaren är, desto gladare blir jag.
Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
JM skrev:PeterAkemark skrev:Flint skrev: ............Har jag din tillåtelse att visa nfb för RT-slutsteget?
Ja, gör det gärna men det är en simulering och tag med båda versionerna!! Även om dagens simulatorer är bra så är de generaliseringar av verkligheten och de brukar skilja sig rätt ordentligt. Jag mätte open-loop förstärkningen kommer jag ihåg på något av stegen och det var publicerat i R&T på den tiden.
Är det de här RT varianterna?
https://bhiab.se/data/files/00688252__75W_NYA.pdf
JM
petersteindl skrev:Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
Jag har sett att vissa transistorer och mosar inte har korrekta spiceparametrar. Jag har också sett att då spiceparametrarna stämmer så blir det simulerade resultatet förbluffande likt de uppmätta resultaten.
Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
Flint skrev:JM skrev:PeterAkemark skrev:
Är det de här RT varianterna?
https://bhiab.se/data/files/00688252__75W_NYA.pdf
JM
Den där kan väl kallas RT-2 och den här RT-1 https://www.bhiab.se/data/files/09109264__75W_gamla.pdf
RT-1 byggde en kompis så den har jag hört. RT-2 har jag däremot inte hört. Jag förstod inte varför sluttrissorna var kopplade som dom var så den lockade inte på samma sätt som ettan.
PeterAkemark skrev:Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
Jag antar att du frågar mig och jag ser att det finns många inlägg sedan jag senast skrev något. Jag menade inte att vara misstänksam mot att använda simulatorer utan mer att förstå att det finns parametrar i praktiken som inte finns med i simulatorberäkningarna. Det är parametrar som är avhängiga den fysiska uppbyggnaden på ex.vis ett kretskort där ofta komponenterna sitter tätt med där till vidhängande kapacitanser mellan komponenterna och där med signalkopplingar som vi inte har med i vårt schema. De som arbetar i labb med utveckling av olika elektronikkopplingar brukar ofta använda en prototypteknik som påminner om ett skatbo. Kopplingar görs mellan komponenter fritt i luft och man är fri att flytta komponenternas placering i förhållande till varandra och kan på så sätt minimera oönskade interferenser i slutresultatet. Utseendet på "skatboet" bildar sedan grunden för kretskortets layout. Böcker som beskriver problematiken finns och jag vill gärna framhålla 2 böcker den ena av Robert A. Pease "Troubleshooting Analog Circuits" och den andra av Jim Williams "Analog Circuit Design" båda författarna är tyvärr bortgångna. Robert Pease var mycket skeptiskt till just simuleringar.
"Troubleshooting Analog Circuits" ISBN 0-7506-9499-8
"Analog Circuit Design" ISBN 0-7506-9166-2
petersteindl skrev:Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
Jag har sett att vissa transistorer och mosar inte har korrekta spiceparametrar. Jag har också sett att då spiceparametrarna stämmer så blir det simulerade resultatet förbluffande likt de uppmätta resultaten.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Du nämner att man bör vara misstänksam mot spicesimulering. Gäller det generellt som du ser det eller finns det något speciellt som du är kritisk mot. För egen del har jag hittat en del underligheter med vissa transistormodeller och kanske även några IC-kretsar. De flesta trissor, IC och rör kan man ju "koppla upp" och testa och jämföra mot tillverkarens uppgivna data. Resten är jag inte speciellt misstänksam mot, men simuleringen blir förstås inte bättre än de spicemodeller den innehåller.
Om vi talar om frekvenser under 1 MHz så är jag benägen att hålla med. Över någon eller några MHz börjar layouten i förekommande fall i stigande grad bli klart signfikant faktor, som lätt kommer bort i simuleringarna. Även effekter av stripresistanser kan komma in i t ex halvdant layoutade effektförstärkare.
Därmed inte sagt att man inte kan lägga in sådana faktorer manuellt, men det är inte alldeles trivialt då de induktanser och kapacitanser som layouten skapar, ofta verkar flerdimensionellt, så att göra en komplett representation av dem kan var ett grannlaga arbete. Inte helt lätt att mäta fram heller.
Vh, iö
PeterAkemark skrev:Flint: Vad gör den där slingan från utgången till en potentiometer på ingången, den signalen ligger ju i motfas till ingångssignalen,väl?
Morello skrev:Herrejösses!
Flint skrev:Morello skrev:Herrejösses!
Ja, jag blev också imponerad. Med det slutsteget finns det förutsättning för korrekt återgiven musik, enligt min definition av/på ordet korrekt.
IngOehman skrev:Skulle vara kul att se den med konstlast.
Det bör ju trots frånvaron av motkoppling vara skapligt lågohmigt på utgången, kanske någon eller ett par tiondels ohm eller så?
Vh, iö
Flint skrev:Konstruktionen.
IngOehman skrev:Kan du vara mera specifik?
Vh, iö
Morello skrev:Flint skrev:Konstruktionen.
Kan du utveckla?
IngOehman skrev:Skulle vara kul att se den med konstlast.
Morello skrev:Flint, vad har du ansatt för viloströmmen i utgångskomplementet?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Konstruktionen.
Kan du utveckla?
Visst kan jag det.
Kan du utveckla?
Visst kan jag det.
Är det avsaknaden av global, regulativ återkoppling som imponerar?
Morello skrev:Det förklarar dessvärre ingenting.
Flint skrev:Det som ska tjäna ihop till din pension om några år.
Morello skrev:Jag har praktiskt taget slutat simulera annat än tex RIAA-filter och sådant - alltså filter av olika typer.
Mitt senaste RIAA-steg håller sig väl inom 0,1 dB både i simulator och verklighet.
Jag laborerar hellre i verkligheten.
Flint skrev: Högre värde stelopererar musikerna.
Nattlorden skrev:Flint skrev: Högre värde stelopererar musikerna.
Om det är en synt som skall spela fyrkantsvåg då?
AndersP skrev:Dålig byggkvalitet eller inte; Jag begriper inte hur man kan sälja en 25 kilos fungerande rörhäck för 6000:- och ändå gå plus. Snyggt plåtarbete dessutom.
AndersP skrev:Dålig byggkvalitet eller inte; Jag begriper inte hur man kan sälja en 25 kilos fungerande rörhäck för 6000:- och ändå gå plus. Snyggt plåtarbete dessutom.
PeterAkemark skrev:Flint: Varför just 14 dB som motkopplingsgrad när Otala ville ha ca 25dB?
Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Jag misstänker att Flint vill röra om lite i grytan eller något sådant.
Mängden återkoppling som behövs för att nå önskat resultat beror på det öppna systemets egenskaper och ingenting annat.
Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Mängden återkoppling som behövs för att nå önskat resultat beror på det öppna systemets egenskaper och ingenting annat.
Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Du och jag delar inte samma mål. Jag ger hörselintrycken vetorätt i min bedömning av HiFi.
Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Du och jag delar inte samma mål. Jag ger hörselintrycken vetorätt i min bedömning av HiFi.
sprudel skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Words!
Det är väl det som är syftet med apparaten. Ljudmässigt bra är ett mål, mätningar ett medel att nå dit.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Flint, alldeles oavsett avd målet är, kommer man inte dit genom att i förväg bestämma att 14 dB återkoppling är korrekt.
Jag är helt säker på att du förstår det och jag tror att du skrev så för att provocera/röra om i grytan.
Flint skrev:Tack! Och som du vet klarar sig SE-slutsteg ofta helt utan global nfb för att korrekt återge musik.
Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Morello skrev:sprudel skrev:Flint skrev:Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Words!
Det är väl det som är syftet med apparaten. Ljudmässigt bra är ett mål, mätningar ett medel att nå dit.
Du förstod inte min invändning tror jag.
Oavsett målet är Flints tumregel bara nonsens.
Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Morello skrev:Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Så kallat bludder-bladder.
Flint skrev:PeterAkemark
Jag kom att tänka på en sak. Matti Otala kanske missuppfattade sig själv och trodde att det ökade välljudet berodde på att han hade eliminerat transientdistortion när det kanske bara berodde på att han hade sänkt mängden motkoppling från säg 60-80dB till 20-25dB.
sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Morello skrev:sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Jag siktar på ett mål och hur mycket återkoppling som krävs beror på en massa saker.
Flint skrev:IngOehman
Jag delar de flesta av de där åsikterna men det du skriver säger inget om det jag frågade efter, hur steget bör vara konstruerat för att få dessa egenskaper.
Morello skrev:Flint skrev:IngOehman
Jag delar de flesta av de där åsikterna men det du skriver säger inget om det jag frågade efter, hur steget bör vara konstruerat för att få dessa egenskaper.
Jag tror inte helelr att Ingvar konstruerar medelst tumregler.
Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Flint skrev:IngOehman
Flint skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Jag siktar på ett mål och hur mycket återkoppling som krävs beror på en massa saker.
Det målet är en tumregel.
IngOehman skrev:Du äger rätt till din åsikt. Jag delar den inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du äger rätt till din åsikt. Jag delar den inte.Flint skrev:Morello skrev:
Det målet är en tumregel.
Nej det är det inte. Det vet både du och jag och de flesta andra.
Så vad tänker du dig att du skall uppnå med att skriva sådana saker?
Vh, iö
Morello skrev:Flint, nu har du hamnat i ett labilt tillstånd.
Nattlorden skrev:Nu har ni blivit osakliga båda två...
Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu har ni blivit osakliga båda två...
Du menar alla tre.
Flint skrev:Vi glömmer det. Åter till den globala motkopplingens ädla konst.
Morello skrev:Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Tolv vadå?
Morello skrev:Ang trissor, så är jag mycket bekymrad över att alla fina JFET-ar är ur produktion!
Jag tänker på SK389, SK170 och SK117 från Toshiba. Toshiba har även slutat med de bipolära trissorna SA970 och SC2240, men där har jag hittat fullvärdiga ersättare från Fairchild.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Tolv vadå?
Det får man bestämma själv. Kanske centiOhm?
Svante skrev:Flint skrev:Vi glömmer det. Åter till den globala motkopplingens ädla konst.
Där var kondingen som gjorde kretsen stabil.
Nattlorden skrev:En förstärkare skall ju inte göra några ljud... Det är högtalarens jobb.
Flint skrev:Nattlorden skrev:En förstärkare skall ju inte göra några ljud... Det är högtalarens jobb.
Tycker du? Många verkar anta att det är så men i verkligheten påverkar allt som signalen passerar på något sätt, mer eller mindre. Hårt motkopplade trissehäckar låter på sitt sätt dvs. att något fattas och icke motkopplade SE-rörsteg på sitt, dvs. hightechbefriat musikaliskt. Den här tråden har gett möjlighet att diskutera vad det kan bero på. Conrad-Johnson Premier 350-steget var en ny och intressant bekantskap som jag är övertygad om knäpper alla hårt motkopplade experiment på näsan sett musikaliskt för de som tycker att det är av intresse.
Morello skrev:Det är något som inte stämmer.
Är råfärstärkningen 120 dB och förstärkningen 40 dB, blir slingförstärkningen 80 dB.
Morello skrev:Man bör också hålla i minnet att i takt med att slingförstärkningen minskar, så ökar den lokala återkopplingen där den så kallade "Miller"-kondensatorn sitter.
Flint skrev:Morello skrev:Det är något som inte stämmer.
Är råfärstärkningen 120 dB och förstärkningen 40 dB, blir slingförstärkningen 80 dB.
Vad skillnaden beror på borde du kunna räkna ut.
Flint skrev: Jag håller alltså helt med Erik Andersson vad gäller motkoppling.
JM skrev:Skulle vara intressant att se 2:a/3:e distorsionen på de rörförstärkare som Flint och Peka tycker låter bra respektive samma för stärkare med optimerad motkoppling för lägsta distorsion där ljudet inte är bra samt lite förklarande ord.
JM
Flint skrev:JM skrev:Skulle vara intressant att se 2:a/3:e distorsionen på de rörförstärkare som Flint och Peka tycker låter bra respektive samma för stärkare med optimerad motkoppling för lägsta distorsion där ljudet inte är bra samt lite förklarande ord.
JM
Tendensen lär ju vara tydlig. Minskad thd (alla övertoner) i och med ökad nfb. Enligt min åsikt är thd upp till en procent inget problem annat än på papper och i folks fördomar.
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:Skulle vara intressant att se 2:a/3:e distorsionen på de rörförstärkare som Flint och Peka tycker låter bra respektive samma för stärkare med optimerad motkoppling för lägsta distorsion där ljudet inte är bra samt lite förklarande ord.
JM
Tendensen lär ju vara tydlig. Minskad thd (alla övertoner) i och med ökad nfb. Enligt min åsikt är thd upp till en procent inget problem annat än på papper och i folks fördomar.
Har du kurvor att visa?
JM
Flint skrev:Nu JM.
Det blev ett snabbt ihopplockat 35-40W PP-steg med två st EL34 som slutrör och och ett ECC83 som ingågs- och drivsteg. Slutrören ligger på 24W anodeffekt arbetspunkt per st. Motkopplingen i två nivåer, 14.5 och 18.6dB. Högre värde än 18.6dB gav självsvängning. Om steget är optimerat ljudmässigt? Ingen aning. Det existerar inte i verkligheten. Frågan gällde huruvida motkopplingen påverkade thd:n och det gör den som synes, men marginellt i det här fallet med så liten skillnad i nfb.]
Morello skrev:1% - det ser man ju med blotta ögat på ett oscilloskop.
JM skrev:Om vi lämnar tekniska världen och går över till den psykologiska/medicinska världen visar de relativt höga 2:a, 3:e.... tonsdistorsionskomponenterna tydligt att maskeringen vid 20W ger knappast någon hörbar distorsion. Möjligen kan 5:e tonsdistorsionen bli hörbar. Varje stapel maskerar efterföljande stapelsdistorsion. Tyvärr maskeras även riktig musik i dessa frekvensområden.
hifikg skrev:Morello skrev:1% - det ser man ju med blotta ögat på ett oscilloskop.
Men HÖR du det?
Flint skrev:JM skrev:Om vi lämnar tekniska världen och går över till den psykologiska/medicinska världen visar de relativt höga 2:a, 3:e.... tonsdistorsionskomponenterna tydligt att maskeringen vid 20W ger knappast någon hörbar distorsion. Möjligen kan 5:e tonsdistorsionen bli hörbar. Varje stapel maskerar efterföljande stapelsdistorsion. Tyvärr maskeras även riktig musik i dessa frekvensområden.
Aha, det gav en bra bild av begreppet maskering. Men kan man vara helt säker på att det är en nackdel (den fetmarkerade meningen)?
Svante skrev:hifikg skrev:Morello skrev:1% - det ser man ju med blotta ögat på ett oscilloskop.
Men HÖR du det?
På en sinus? Antagligen. Hör man ett slutsteg som distar som detta, dvs med ganska snäll dist dominerad av lägre ordningens deltoner när man spelar musik på någon nivå under klippning? Svår fråga, men om jag säger att sinusar är som musik för mina öron så måste man nog svara ja på den, och då urartar frågan i stället till "vilken musik gör att slutsteget blir hörbart färgande".
Det känns ju roligare med slutsteg där man utan tvekan kan kan svara nej på om man hör dess dist.
Den som vill labba med hur mycket dist hörs på en sinus kan ladda ner min sångsynt Madde, jag har också en HarmOsc som där man kan labba med övertonernas fasläge om man tex vill släcka ut högtalardist.
JM skrev:Det är därför som "gles" musik (musik utan så mycket maskering) avslöjar mer hörbara fel.
Bli misstänksam om någon säljer en produkt med högvolym och/eller tät musik.
JM skrev:Svante skrev:hifikg skrev:
Men HÖR du det?
På en sinus? Antagligen. Hör man ett slutsteg som distar som detta, dvs med ganska snäll dist dominerad av lägre ordningens deltoner när man spelar musik på någon nivå under klippning? Svår fråga, men om jag säger att sinusar är som musik för mina öron så måste man nog svara ja på den, och då urartar frågan i stället till "vilken musik gör att slutsteget blir hörbart färgande".
Det känns ju roligare med slutsteg där man utan tvekan kan kan svara nej på om man hör dess dist.
Den som vill labba med hur mycket dist hörs på en sinus kan ladda ner min sångsynt Madde, jag har också en HarmOsc som där man kan labba med övertonernas fasläge om man tex vill släcka ut högtalardist.
Har du en THD på 1 % där huvuddelen ligger på 3:e tondistorsion borde vara mer hörbar än om huvudkomponenten ligger på 2:a tonsdistorsionen.
JM
Flint skrev:Det här är thd för bara slutrören och utg.trafon i mitt fiktiva slutsteg. Ingen motkoppling. Put=20W i 8ohm.
Och det här thd för ingångs- och drivsteg vid motsvarande 20W ut utan motkoppling.
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Har du en THD på 1 % där huvuddelen ligger på 3:e tondistorsion borde vara mer hörbar än om huvudkomponenten ligger på 2:a tonsdistorsionen.
JM
Ja?
Och fjärdeton ännu mer.
DQ-20 skrev:JM skrev:Det är därför som "gles" musik (musik utan så mycket maskering) avslöjar mer hörbara fel.
Min erfarenhet är precis tvärtom: gles gitarrmusik och kammarmusik låter bra på det mesta medan "komplex" orkestermusik eller modern musik med mycket dist och vrålande gitarrer är svårare att återge så att det går att vara kvar i rummet. Det kan bero på nivå men också på att blandprodukter framträder tydligare med "brötig" musik.
/DQ-20
Flint skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Det är därför som "gles" musik (musik utan så mycket maskering) avslöjar mer hörbara fel.
Min erfarenhet är precis tvärtom: gles gitarrmusik och kammarmusik låter bra på det mesta medan "komplex" orkestermusik eller modern musik med mycket dist och vrålande gitarrer är svårare att återge så att det går att vara kvar i rummet. Det kan bero på nivå men också på att blandprodukter framträder tydligare med "brötig" musik.
/DQ-20
Varvid tanken tänker demojazz.
JM skrev:Flint skrev:Det här är thd för bara slutrören och utg.trafon i mitt fiktiva slutsteg. Ingen motkoppling. Put=20W i 8ohm.
Och det här thd för ingångs- och drivsteg vid motsvarande 20W ut utan motkoppling.
I din simulering är det intressant att ingångs/drivstegen står för den rörspecifika distorsionsbilden. Slutrören/utgångstrafon, som jag trodde i min naivitet gav den rörspecifika disten, är mer solid-state liknande map på distorsion om jag har uppfattat det rätt.
JM
JM skrev:Är det möjligt att fixa hårdvaremässigt eller mjukvaremässigt variabelt olika mycket med 2:a tonsdistorsion? På vissa dåliga inspelningar borde ett visst inslag av maskering sekundärt till syntetisk 2:a tonsdist ge en förbättrad ljudupplevelse likt en rörförstärkare.
JM
Flint skrev:Det blev ett snabbt ihopplockat 35-40W PP-steg med två st EL34 som slutrör och och ett ECC83 som ingångs- och drivsteg.
Flint skrev:Varvid tanken tänker demojazz.
DQ-20 skrev:JM skrev:Det är därför som "gles" musik (musik utan så mycket maskering) avslöjar mer hörbara fel.
/DQ-20
Flint skrev:DQ-20
Lyssningsmässigt har det inte hänt så mycket sedan 50-talets konstruktioner oavset hipp-grad.
hifikg skrev:Morello skrev:1% - det ser man ju med blotta ögat på ett oscilloskop.
Men HÖR du det?
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
JM
Ja?
Och fjärdeton ännu mer.
Flint skrev:DQ-20
Lyssningsmässigt har det inte hänt så mycket sedan 50-talets konstruktioner oavset hipp-grad.
JM skrev:Är det möjligt att fixa hårdvaremässigt eller mjukvaremässigt variabelt olika mycket med 2:a tonsdistorsion? På vissa dåliga inspelningar borde ett visst inslag av maskering sekundärt till syntetisk 2:a tonsdist ge en förbättrad ljudupplevelse likt en rörförstärkare.
JM
Svante skrev:JM skrev:Är det möjligt att fixa hårdvaremässigt eller mjukvaremässigt variabelt olika mycket med 2:a tonsdistorsion? På vissa dåliga inspelningar borde ett visst inslag av maskering sekundärt till syntetisk 2:a tonsdist ge en förbättrad ljudupplevelse likt en rörförstärkare.
JM
Alltså, frågan förutsätter att signalen som ska avnjutas är en sinus. För vad är annars andratonsdist på en ståbas som spelar samtidigt med en trumma och en cymbal?
Det man kan göra är olika olinjäriteter som vid mätning med sinus ger olika mycket andratonsdist. Det är en myt eller möjligen hjärnsläpp att en förstärkare som "har" dominerande andratonsdist bara skulle ge behagliga övertoner till de olika instrumenten i en mix. Det blir en kletig gröt emellan instrumenten också.
JM skrev:Men råkar jag lyssna på en sinuston eller extremt "glesinspelning" som i inspelningen har en elak hörbar 3:e tons distorsion via en rörförstärkare finns då chansen att den maskeras av rörförstärkarens 2:a tonsdistorsion?
Är det en massa ljudgröt är väl sannolikheten att höra den inspelade 3:e tonsdistorsionen låg?
Eller har jag mer hjärnsläpp än vanligt?
JM
Svante skrev:Om man tar den matematiskt enklaste av alla olinjäriteter, nämligen den kvadratiska och för två frekvenser genom den så får man:
x(t)=sin(w1*t) + sin(w2*t)
y(t) = (x(t))^2 = (sin(w1*t) + sin(w2*t))² = sin²(w1*t) + 2*sin(w1*t)*sin(w2*t) + sin²(w2*t)) dvs de två signalerna var för sig kvadrerade och en kombinationsterm
Kombinationstermen kan utvecklas till:
2*sin(w1*t)*sin(w2*t) = cos((w1-w2)*t) - cos((w1+w2)*t)
dvs utöver de andratoner som bildas för de två ingående frekvenserna uppstår det även en skillnadsfrekvens och en summafrekvens.
Tex: om man har två sinustoner på 400 och 500 Hz ger den rena kvadratiska olinjäriteten distorsionskomponenter vid 800 och 1000 Hz, summakomponenten vid 900 Hz och skillnadskomponenten vid 100 Hz.
Man kan göra på samma sätt om signalen har fler frekvenser, och om olinjäriteten även har olinjäriteter av högre ordning, komplexiteten ökar rätt fort och det blir en gröt av deltoner.
Dist är dåligt helt enkelt om man inte gillar gröt.
Flint skrev:Svante skrev:Om man tar den matematiskt enklaste av alla olinjäriteter, nämligen den kvadratiska och för två frekvenser genom den så får man:
y(t) = (x(t))^2 = (sin(w1*t) + sin(w2*t))² = sin²(w1*t) + 2*sin(w1*t)*sin(w2*t) + sin²(w2*t)) dvs de två signalerna var för sig kvadrerade och en kombinationsterm
dvs utöver de andratoner som bildas för de två ingående frekvenserna uppstår det även en skillnadsfrekvens och en summafrekvens.
Tex: om man har två sinustoner på 400 och 500 Hz ger den rena kvadratiska olinjäriteten distorsionskomponenter vid 800 och 1000 Hz, summakomponenten vid 900 Hz och skillnadskomponenten vid 100 Hz.
Man kan göra på samma sätt om signalen har fler frekvenser, och om olinjäriteten även har olinjäriteter av högre ordning, komplexiteten ökar rätt fort och det blir en gröt av deltoner.
Det måste finnas något som vi kan kalla grötnyansering. En nivå där gröten lyssningsmässigt är helt försumbar och en nivå där gröten kan upptäckas om man är en neurotisk felletare och till sist en nivå där gröten blir direkt störande för även normalt funtade lyssnare.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Om man tar den matematiskt enklaste av alla olinjäriteter, nämligen den kvadratiska och för två frekvenser genom den så får man:
Det måste finnas något som vi kan kalla grötnyansering. En nivå där gröten lyssningsmässigt är helt försumbar och en nivå där gröten kan upptäckas om man är en neurotisk felletare och till sist en nivå där gröten blir direkt störande för även normalt funtade lyssnare.
Ja, förstås. Frånsett att det väl är fullständigt normalt att leta fel neurotiskt. Att stå ut med gröt kan jag tycka är sjukt, däremot.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Det måste finnas något som vi kan kalla grötnyansering. En nivå där gröten lyssningsmässigt är helt försumbar och en nivå där gröten kan upptäckas om man är en neurotisk felletare och till sist en nivå där gröten blir direkt störande för även normalt funtade lyssnare.
Ja, förstås. Frånsett att det väl är fullständigt normalt att leta fel neurotiskt. Att stå ut med gröt kan jag tycka är sjukt, däremot.
Och hur definierar du denna sjuka nivå, lyssningsmässigt eller mätmässigt?
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:
Och hur definierar du denna sjuka nivå, lyssningsmässigt eller mätmässigt?
Stämmer de inte överens har man lyssnat fel. Eller inte förstått sin mätning.
Flint skrev:Svante skrev:Om man tar den matematiskt enklaste av alla olinjäriteter, nämligen den kvadratiska och för två frekvenser genom den så får man:
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Och hur definierar du denna sjuka nivå, lyssningsmässigt eller mätmässigt?
Menar du som i uttrycket: När inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan.
Svante skrev:.Flint skrev:Svante skrev:
Menar du som i uttrycket: När inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan.
Kruxet är att sååå många inte förstår att det de uppfattar inte ÄR verkligheten, utan deras uppfattning av den. Mätningar kan hjälpa en att kalibrera sin uppfattning så att den stämmer med verkligheten.
JM skrev:Svante skrev:.Flint skrev:Menar du som i uttrycket: När inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan.
Kruxet är att sååå många inte förstår att det de uppfattar inte ÄR verkligheten, utan deras uppfattning av den. Mätningar kan hjälpa en att kalibrera sin uppfattning så att den stämmer med verkligheten.
I verkligheten går det att höra maskeringen som en sinuston kan ge på omgivande svagare toner.
Hur mäter du maskeringen i komplex resp gles musik? Finns maskering i komplex/gles musik?
JM
Flint skrev:Svante
Varför är det så viktigt att lyssna rätt. Vad är du rädd för ska bli fel. Ger det genetiska skador att tycka någonting som inte är rätt enligt någon knepig ouppnåbar norm? Blir man halt eller tappar man tänderna? Det du ser som ett hot ser jag istället som möjligheter. Låt folk tycka (om) vad som helst bara det passar dom. Att en tillverkare lobbar för den princip eller ideologi som hans produkter är tillverkade efter har jag full förståelse för även om jag inte delar själva ideologin men du som lärare borde vara betydligt friare i din roll. Eller handlar rätt egentligen om prestige.
Max_Headroom skrev:JM skrev:Svante skrev:.
I verkligheten går det att höra maskeringen som en sinuston kan ge på omgivande svagare toner.
Hur mäter du maskeringen i komplex resp gles musik? Finns maskering i komplex/gles musik?
JM
Ett sätt att mäta är hur mycket vågforen på utgången avviker från den på ingången. I det fallet spelar det ingen roll om musiken är komplex eller inte; jämfört med en sinus så är all musik att betrakta som komplexa vågformer.
Varför är det så viktigt att lyssna rätt. Vad är du rädd för ska bli fel. Ger det genetiska skador att tycka någonting som inte är rätt enligt någon knepig ouppnåbar norm? Blir man halt eller tappar man tänderna? Det du ser som ett hot ser jag istället som möjligheter. Låt folk tycka (om) vad som helst bara det passar dom. Att en tillverkare lobbar för den princip eller ideologi som hans produkter är tillverkade efter har jag full förståelse för även om jag inte delar själva ideologin men du som lärare borde vara betydligt friare i din roll. Eller handlar rätt egentligen om prestige.
JM skrev:Svante skrev:.Flint skrev:Menar du som i uttrycket: När inte kartan stämmer med verkligheten så gäller kartan.
JM
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:I verkligheten går det att höra maskeringen som en sinuston kan ge på omgivande svagare toner.
JM
Ett sätt att mäta är hur mycket vågforen på utgången avviker från den på ingången. I det fallet spelar det ingen roll om musiken är komplex eller inte; jämfört med en sinus så är all musik att betrakta som komplexa vågformer.
Maskeringen sker i hjärnan. Ingen maskering sker i apparater som förstärkare eller högtalare. Således kan traditionella mätinstrument inom fysiken inte mäta maskering.
Sannolikt har det överlevnadsmässigt varit viktigt att höra det starkaste ljudet och inte störande svaga ljud. Starka ljud är vanligen nära avståndsmässigt. Det var viktigt att identifiera potentiellt hotande djur eller livsviktigt byte när vi var samlare o jägare.
Ett bra exempl på maskering i hjärnan är att komplex musik förmedlad av en dålig anläggning kan upplevas som betydligt bättre på hög volym pga maskering.
Rörförstärkares i fysiken mätbara 2:a tonsdistorsion maskeras i hjärnan av grundtonen. Således är rörförstärkarens mätbara 2:a tonsdistorsionen inte hörbar. Gäller sinustoner, glesmusik och tät musik. Även här ökar maskeringseffekten med volymen.
Vilket delvis kan förklara rörförstärkarnas speciella ljud.
JM
Svante skrev:Flint skrev:Svante
Det är nog min allmänna vetenskapsiver. Förstås får man tycka vad man vill. Men samtidigt så ser jag folk som ger sig in i träsket med vidskepelser som vill veta hur det är, men som bara får nonsenssvar. Detta allmänt sagt om hifi då. Och det ger dem i slutändan sämre prylar. Till högre pris. Och med lägre kunskap.
Visst man kan mäta längd i både aln, tum, fötter och miles, eller tom i underarmslängder. Men om måttet ska funka är det himla händigt om man skaffar sig ett som inte är olika på olika ställen på jorden, som är konstant över tid och som kan användas för att mäta både korta och långa sträckor. Och med precision. Då skaffar man sig ett stabilt mått, en referens, och man ser till att mätinstrumenten man har är kalibrerade mot den. Och man använder inte ögonmått och "tycker" att en sträcka är kort eller lång om man behöver veta hur det verkligen är.
Det är klart att man FÅR tycka att det är långt eller kort avstånd till affären, men det är himla mer informativt säga att det är 1,3 km om det är just avståndet man är ute efter.
Ideologier kan man ha när saker är så komplexa att det inte går att säga att det ena eller andra är rätt. Vissa saker är dock så enkla att det bara är dumt att göra ideologier av dem. Som att metermåttet är bättre än antalet av kungens underarmslängder. Ändå fanns det starka krafter att byta mått när man bytte kung. DET är prestige. Och det är där som många hifimänniskor fortfarande harvar runt i stället för att mäta och förstå det som kan mätas och förstås och utgå ifrån det.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante
Det är nog min allmänna vetenskapsiver. Förstås får man tycka vad man vill. Men samtidigt så ser jag folk som ger sig in i träsket med vidskepelser som vill veta hur det är, men som bara får nonsenssvar. Detta allmänt sagt om hifi då. Och det ger dem i slutändan sämre prylar. Till högre pris. Och med lägre kunskap.
Visst man kan mäta längd i både aln, tum, fötter och miles, eller tom i underarmslängder. Men om måttet ska funka är det himla händigt om man skaffar sig ett som inte är olika på olika ställen på jorden, som är konstant över tid och som kan användas för att mäta både korta och långa sträckor. Och med precision. Då skaffar man sig ett stabilt mått, en referens, och man ser till att mätinstrumenten man har är kalibrerade mot den. Och man använder inte ögonmått och "tycker" att en sträcka är kort eller lång om man behöver veta hur det verkligen är.
Det är klart att man FÅR tycka att det är långt eller kort avstånd till affären, men det är himla mer informativt säga att det är 1,3 km om det är just avståndet man är ute efter.
Ideologier kan man ha när saker är så komplexa att det inte går att säga att det ena eller andra är rätt. Vissa saker är dock så enkla att det bara är dumt att göra ideologier av dem. Som att metermåttet är bättre än antalet av kungens underarmslängder. Ändå fanns det starka krafter att byta mått när man bytte kung. DET är prestige. Och det är där som många hifimänniskor fortfarande harvar runt i stället för att mäta och förstå det som kan mätas och förstås och utgå ifrån det.
Att objektivt redovisa hur något fungerar är något helt annat än att medvetet påverka och styra hur det ska tolkas och uppfattas.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:
Att objektivt redovisa hur något fungerar är något helt annat än att medvetet påverka och styra hur det ska tolkas och uppfattas.
Eh, ja? I en sådan medvetenhet ligger tex att förstå hur lättpåverkad hörseln är och utgå ifrån blindtestresultat snarare än öppna lyssningar och tyckanden? Att inte basera konstruktioner på en enskild människas overifierade uppfattning.
...fast nu känner jag att debatten börjar driva iväg och att det börjar bli oklart vad vi pratar om egentligen. Jag tog avstamp i debatten om dist i förstärkare, och den vanliga fördomen att lite dist skulle vara bra. Rent filosofiskt kann man förstå att dist alltid är dåligt i återgivningsapparatur, menar jag.
Flint skrev:Jag anser att eftersom du uteslutande diskuterar ur ett mätmässigt perspektiv (vad jag har märkt) bör du inte tala om hur det ska uppfattas ur ett lyssningsmässigt perspektiv. Du verkar inte göra lyssningsmässiga test i bemärkelsen hur det låter så lämna det till de som gör det. Tala inte om vad folk ska tycka rent subjektivt.
Flint skrev:Jag har därmed inget mer att tillägga i detta stickspår utöver ett citat lånat från dig själv, "Jag tror att 12 är bra".
sprudel skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante
Lite besviken på ditt svar, faktiskt. Har du verkligen uttryckt det du ville säga?
sprudel skrev:Lite besviken på ditt svar, faktiskt. Har du verkligen uttryckt det du ville säga?
Flint skrev:Problemet är att vissa inte verkar kunna hålla isär hur något är konstruerat med att hur samma något upplevs ur lyssningsperspektiv.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Problemet är att vissa inte verkar kunna hålla isär hur något är konstruerat med att hur samma något upplevs ur lyssningsperspektiv.
Nej, det tycker jag inte. Det är i alla fall inte mitt intryck av hur diskussionerna förts här. Det är snarare vilka metoder man använder för lyssning och vad man menar med "upplevs" som är den verkliga grunden för diskussioner. Plus personliga preferenser förstås. "Vissa personer" verkar vara ganska känsliga för distorsion och tycker det låter muggigt om rörhäckar av den anledningen. Men det är ju inte alla som gör. Jag, till exempel, även om det finns gränser.
/DQ-20
Flint skrev:Problemt är att vissa inte verkar kunna hålla isär hur något är konstruerat med att hur samma något upplevs ur lyssningsperspektiv.
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:I verkligheten går det att höra maskeringen som en sinuston kan ge på omgivande svagare toner.
JM
Maskeringen sker i hjärnan. Ingen maskering sker i apparater som förstärkare eller högtalare. Således kan traditionella mätinstrument inom fysiken inte mäta maskering.
Sannolikt har det överlevnadsmässigt varit viktigt att höra det starkaste ljudet och inte störande svaga ljud. Starka ljud är vanligen nära avståndsmässigt. Det var viktigt att identifiera potentiellt hotande djur eller livsviktigt byte när vi var samlare o jägare.
Ett bra exempl på maskering i hjärnan är att komplex musik förmedlad av en dålig anläggning kan upplevas som betydligt bättre på hög volym pga maskering.
Rörförstärkares i fysiken mätbara 2:a tonsdistorsion maskeras i hjärnan av grundtonen. Således är rörförstärkarens mätbara 2:a tonsdistorsionen inte hörbar. Gäller sinustoner, glesmusik och tät musik. Även här ökar maskeringseffekten med volymen.
JM
Svante skrev:sprudel skrev:Svante skrev:
Lite besviken på ditt svar, faktiskt. Har du verkligen uttryckt det du ville säga?
Jag försökte iaf. Hur är du besviken, menar du?
Svante skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
JM
Jag tror inte att maskering är något som evolutionen har optimerat fram en lagom dos av. Den är nog helt enkelt dålig hur man än vänder på det. Det vore jättebra att kunna höra tigern genom vindens sus. Och maskeringen sker inte i hjärnan utan framför allt i öronen/snäckan. Det finns maskering i mätinstrument också, man behöver tex ställa parametrarna i en spektralanalys rätt om man ska vaska fram olika saker i ett ljud. En klassiker är avvägningen mellan tid och frekvens på förändeliga ljud.
Därmed inte sagt att alla mätinstrument har SAMMA sorts maskering som örat, man måste förstås göra modeller av örat om man ska kunna använda mätningar för att förstå hur tex ett visst spektrum påverkar hörselintrycket.
Flint skrev:Problemt är att vissa inte verkar kunna hålla isär hur något är konstruerat med att hur samma något upplevs ur lyssningsperspektiv.
Flint skrev:För att lyssna behövs bara ett öppet sinne helst utan tekniska tumregler, och att man inte är helt döv.
sprudel skrev:Njae, men ändå tack för din omsorg Ingvar, att försöka förklara vad Svante menar.Hoppas bara att Svante instämmer.
Min ursprungliga undran var ju varför det var så viktigt för Svante att man lyssnar "rätt".
sprudel skrev:Det är ju mer relevant för den som konstruerar apparater, än den som konsumerar dem tänker jag. De senare har ju oftast en preferens för att anläggningen ska återge musiken på ett sätt som tilltalar dem så mycket som möjligt.
I dialogen ovan så finns ju en mängd sido-aspekter som ligger och väntar på att redas ut, men jag vill hålla mig till viktigheten. ( Om ändock OT från trådens ursprung kanske)
Svante skrev:Jag kan nog ha skrivit någnstans i den här tråden att man kan lyssna fel. Jag har gjort det själv. Jag är övertygad om att man kan lära sig att lyssna och i allt högre grad förstå om något är bra återgivet eller inte. Man kan, när man lyssnar tillsammans, lära sig hur olika påverkan som apparater och mastering har gjort på det inspelade. Vissa verkar dock döva för felen, kanske för att de aldrig har lärt sig höra dem, eller för att de tror att det ska låta så.
Jag är benägen att säga att de lyssnar fel, men det är förstås att spetsa det hela lite.
Vill man lära sig att lyssna och förstå något om teknik så gör man klokt i att lyssna tillsammans med andra, och också att lyssna på skillnader när någon känd parameter ändras. På så sätt kan man träna sig, precis som man kan träna upp andra förmågor. Men man får aldrig tro att man är fullärd. Jag är det inte.
Ovanstående är användbart när man utvärderar apparater och signaler. För att lyssna på musik behövs det inte, även om den musikaliska upplevelsen kan bli bättre med bra återgivning.
Morello skrev:berma skrev:varför måste det ifrågasättas ?
Därför att det är nonsens, gallimatias och bara en extraordinärt knasig tumregel.
berma skrev:Man kan ju vara intresserad av en teknik tex. rörförstärkare, kanske vill man ta reda på hur den fungerar, allmänt, och hur påverkar motkoppling.
För det behöver man ju inte “lära” sig att lyssna, eller annat HiFi-flum.
Om man nu till äventyrs löder ihop en apparat så vill man troligtvis höra hur den låter. Om man då provar olika motkopplingsgrad och finner att man gillar 14dB bäst.(trots att man inte lärt sig att lyssna) och att flera konstruktioner verkar ha samma beteende - då är det väl naturligt att man använder det som riktvärde för nästa konstruktion, något att utgå ifrån, varför måste det ifrågasättas ?
För övrigt håller jag med Flint, oavsett vad han säger, ni andra tar saker på för stort allvar.
Fast 12 är ju bra….
Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
petersteindl skrev:Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
Flint har ju redan gett sin åsikt och det är utifrån Flints erfarenhet. Jag är inte i stånd att motbevisa Flint eller att bevisa Flints åsikt. Däremot vet jag att det matematiskt går att bevisa att om råförstärkningen är låg så blir distorsionen högre med återkoppling exempelvis med trioder.
Flint skrev:Vill man så kan man ju uppfinna hjulet varje gång man får för sig att bygga en skottkärra. Med tumregeln fyrkant blir det kanske ett hjul till slut men det tar nog lite onödigt lång tid varje gång. Men det är upp till var och en att välja den arbetsform som passar en bäst.
sprudel skrev:@Lazyworm.
Siffra på global motkoppling i Amp 27?
Du säljer väl dessa?
Lazyworm skrev:sprudel skrev:@Lazyworm.
Siffra på global motkoppling i Amp 27?
Du säljer väl dessa?
Nej jag säljer inte dom, Morello har konstruerat den och Lasse på Holographic säljer dom.
petersteindl skrev:<snip>...
Enligt Morello är alternativ 1, nonsens, gallimatias och bara en extraordinärt knasig tumregel.
Jag vet inte om jag behöver säga så mycket mer.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
Flint har ju redan gett sin åsikt och det är utifrån Flints erfarenhet. Jag är inte i stånd att motbevisa Flint eller att bevisa Flints åsikt. Däremot vet jag att det matematiskt går att bevisa att om råförstärkningen är låg så blir distorsionen högre med återkoppling exempelvis med trioder.
Flint skrev:Ibland kan man undra vad musikupplevelse har med HiFi att göra, för vissa tillverkare.
berma skrev:petersteindl skrev:<snip>...
Enligt Morello är alternativ 1, nonsens, gallimatias och bara en extraordinärt knasig tumregel.
Jag vet inte om jag behöver säga så mycket mer.
Med vänlig hälsning
Peter
Jo Peter, jag tror du behöver förklara tydligare, det verkar inte som så många här förstår att erfarenhet också är en form av kunskap!
berma skrev:Dessutom är det trevliga ordet tumregel kontaminerat med beskäftighet på det här forumet så det går inte längre att använda
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
Det kan ju också vara så att Flint gjort en tumregel baserat på erfarenhet och därför snarast skall ses som en statistisk erfarenhet. Alltså att det skall tolkas som att det är Flints erfarenhet att det brukar bli "bra"enligt hans smak och omdöma, med 14 dB.
Om det är så, så betyder inte det Flint skrivit att det alltid blir bra med 14 dB, bara att han funnit att han - i de fall han undersökt saken - tyckt att 14 dB varit rätt så bra.
- - -
Men som jag skrivit några gånger tidigare i tråden så är det ju eller inte så att de där 14 dB han talar om är summan av all återkoppling, utan bara summan av den globala återkopplingen. Att "nå ned till" 14 dB kan ju ske genom att man ökar den lokala återkopplingen, alltså råförstärkarningen i framriktningen. Om det t ex sker genom att man tar bort avkopplingar i emitterkretsen på förstärkande steg så är det ju i sig en ökning av återkopplingen, även om det leder till en minskning av den globala återkopplingen.
Min uppfattning är nog att olika förstärkare med exakt 14 dB global återkoppling (vid säg 10 kHz) kan låta väldigt olika, så det är som jag ser det ingen faktor som man kan optimera som en enskildhet. Den har inget givet optimum utan att man tar hänsyn till alla andra egenskaper hos samma förstärkare.
Det blir lite som att fråga vilken storlek som är optimal för ett djur. Det beror på djur det, och det beror på var djuret hamnat - kringförutsättningarna. Ett djur som hamnar i två olika delar av världen kan utvecklas till olika storlek beroende på hur de två ställena skiljer sig. Det finns inget enkelt svar på hur stort ett djur optimalt skall vara, lika lite som det finns ett svar på hur många dB den globala återkopplingen optimalt skall vara hos en förstärkare. Det beror på vilken förstärkare det är, och dess egenskaper i övrigt.
Men samtidigt finns det inget skäl att ifrågasätta att det som Flint erfarit, är att 14 dB är väldigt lagom. för de förstärkare han tittat närmare på. Det betyder inte att jag vill upphöjda det till något mera än så, t ex till en universell sanning. Sådana tumregler är nästan alltid fel.
Vh, iö
Morello skrev:Ingvar, du spiller bara din tid för döva öron.
Flint skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:
Det kan ju också vara så att Flint gjort en tumregel baserat på erfarenhet och därför snarast skall ses som en statistisk erfarenhet. Alltså att det skall tolkas som att det är Flints erfarenhet att det brukar bli "bra"enligt hans smak och omdöma, med 14 dB.
Om det är så, så betyder inte det Flint skrivit att det alltid blir bra med 14 dB, bara att han funnit att han - i de fall han undersökt saken - tyckt att 14 dB varit rätt så bra.
- - -
Men som jag skrivit några gånger tidigare i tråden så är det ju eller inte så att de där 14 dB han talar om är summan av all återkoppling, utan bara summan av den globala återkopplingen. Att "nå ned till" 14 dB kan ju ske genom att man ökar den lokala återkopplingen, alltså råförstärkarningen i framriktningen. Om det t ex sker genom att man tar bort avkopplingar i emitterkretsen på förstärkande steg så är det ju i sig en ökning av återkopplingen, även om det leder till en minskning av den globala återkopplingen.
Min uppfattning är nog att olika förstärkare med exakt 14 dB global återkoppling (vid säg 10 kHz) kan låta väldigt olika, så det är som jag ser det ingen faktor som man kan optimera som en enskildhet. Den har inget givet optimum utan att man tar hänsyn till alla andra egenskaper hos samma förstärkare.
Det blir lite som att fråga vilken storlek som är optimal för ett djur. Det beror på djur det, och det beror på var djuret hamnat - kringförutsättningarna. Ett djur som hamnar i två olika delar av världen kan utvecklas till olika storlek beroende på hur de två ställena skiljer sig. Det finns inget enkelt svar på hur stort ett djur optimalt skall vara, lika lite som det finns ett svar på hur många dB den globala återkopplingen optimalt skall vara hos en förstärkare. Det beror på vilken förstärkare det är, och dess egenskaper i övrigt.
Men samtidigt finns det inget skäl att ifrågasätta att det som Flint erfarit, är att 14 dB är väldigt lagom. för de förstärkare han tittat närmare på. Det betyder inte att jag vill upphöjda det till något mera än så, t ex till en universell sanning. Sådana tumregler är nästan alltid fel.
Vh, iö
Det sammafattar ganska bra hur jag har förklarat mig i den här tråden. Erfarenheten kommer från drygt 30 år av byggande, lyssnande, ifrågasättande och mätande. Mig gör det inget när Morello avfärdar mig totalt eftersom han med största säkerhet inte har gjort samma resa utan valt den lätta vägen, att inte lyssna och verifiera. Hur han har lyckats får försäljningssiffrorna visa, om det blir några värden att redovisa. Hans juvenila agerande här tror jag dessutom har inverterat reklamvärde.
KarlXII skrev:Hård retorik här, till ingen nytta. Som vanligt.
Var snälla mot varandra. Ni har trots allt liknande mål och intressen.
Morello skrev:Den här tråden har kommit att bli ett riktigt lågvattenmärke pga att någon vägrar vinnna insikt och föra en diskussion på något högre nivå än dagis!
Morello skrev: En klassiker: Det påstås en massa knasigheter och sedan skall någon bevisa att du har fel.'
Morello skrev: Så kallat bludder-bladder.
Morello skrev:Flint, nu har du hamnat i ett labilt tillstånd.
Morello skrev: Därför att det är nonsens, gallimatias och bara en extraordinärt knasig tumregel.
sprudel skrev: Aha! Inte så lätt att hålla reda på alla nasare. Vad säljer du då?
IngOehman skrev::?:
Kan du inte skriva något konkret istället? Bidra till tråden med något du tänkt på/hur du ser på dessa saker/vad du undrar över.
Vh, iö
Morello skrev:KarlXII skrev:Hård retorik här, till ingen nytta. Som vanligt.
Tveksammt. Jag tro Flint förstår mycket mer än vad han vill göra sken av, då syftet möjligtvis är att röra runt i grytan.
Morello skrev:KarlXII skrev:Hård retorik här, till ingen nytta. Som vanligt.
Tveksammt. Jag tro Flint förstår mycket mer än vad han vill göra sken av, då syftet möjligtvis är att röra runt i grytan.
DQ-20 skrev:----ca 20 dB feedback och redan där får man hålla koll på fasen -----/DQ-20
DQ-20 skrev:När det gäller "14dB motkoppling" så tror jag man får man nog tolka det som en "ganska vanligt förekommande siffra" för den globala motkopplingen i en modern rörförstärkare av normalt snitt. Jag har fått för mig att det är påfallande många som hamnar i spannet 14-16 dB. Varför vet jag inte. Jean Hiraga vet jag tyckte det var "optimalt", men även om han är uppenbart skicklig så är det en hel del esoteriska lyssningstester och resonemang om övertonsspektrum som ligger bakom motiven. Jag kan tänka mig att det är "lagom" för att inte få problem med instabilitet när man motkopplar runt transformatorer och har strömförsörjningar med drosslar. Jag kan också tänkta mig det är lagom för att behålla "rörsoundet". Men det finns välkända konstruktioner som Marantz 8B, Dynaco Mk III och Williamson som använder ca 20 dB feedback och redan där får man hålla koll på fasen för att inte förstärkaren skall bli instabil. Ska man dra på med mer måste man jobba med att få upp bandbredden på stegen före slutrören som i Radford MA-100 eller Harman Kardon Citation. Man kanske borde inkludera Macintosh också men de begriper jag mig fan inte på. Själv tror jag att jag gillar rörförstärkare som har "lite lagom" global feedback eller de som försöker maxa den globala feedbacken. Jag tycker både Erik Anderssons och Radfords konstruktioner kan låta bra, trots att de har olika filosofi. Det spelar inte så jävla stor roll egentligen, bara det lyser.
/DQ-20
Morello skrev:Nästa gång du hör en polis, ambulans eller brandbil så är det sannolikt min stärkare du hör - i alla fall om fordonet inte är alltför gammalt.
Den har utgångstraf.
Har du inte läst igenom tråden alls? Inte ens kollat bilderna?
Har du inte läst igenom tråden alls? Inte ens kollat bilderna?
Joodå, men jag är glömsk. Ligger brytfrekvensen väsentligt över 20 kHz, menar du?
sky_eye skrev:Flint skrev:KiloWhat?
MegaErnst
Morello skrev:Hålla koll på fasen måste man göra när slingförstärkningen är 0dB eller mer.
Morello skrev:Var fick du 20 från? Samma gryta där Flint hittade sina 14 och svante 12?
Morello skrev:DQ-20 skrev:----ca 20 dB feedback och redan där får man hålla koll på fasen -----/DQ-20
Hålla koll på fasen måste man göra när slingförstärkningen är 0dB eller mer.
Var fick du 20 från? Samma gryta där Flint hittade sina 14 och svante 12?
Grabbar, nu kan vi väl höja nivån några hack?
Morello skrev:Att slingförstärkningen råkar hamnat runt 10 dB - 20 dB (tex) är itne detsamma som att upphöja siffran till ett magiskt tal - som Flint gjort.
Morello skrev:För övrigt går det utmärkt att tänka litet utanför 1950-talets standardkonstruktioner för att skapa sig andra förutsättningar. Titta tex på ARC. (vilket jag antar att du redan gjort som gammal hifiräv)
Morello skrev:Jag ritad eju ett rörslutsteg för två år sedan som jag aldrig byggde. Undras vad det hade för slingförstärkningen.
Flint skrev:Det som chockar mig i den här diskussionen är att Morello är så främmande från/för lyssningsintryck. Trodde inte att folk kunde vara så främmande från verkligheten. Det måste ju tolkas som att han aldrig lyssnar av verkan av sina mätmässiga vinster i sitt eget konstruerande utan är helt fixerad vid att allt mätmässigt bättre också upplevs som bättre i ett subjektivt lyssningstest. Ett rent naivt antagande.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Jag ritad eju ett rörslutsteg för två år sedan som jag aldrig byggde. Undras vad det hade för slingförstärkningen.
14B ?
Flint skrev:Det som chockar mig i den här diskussionen är att Morello är så främmande från/för lyssningsintryck. Trodde inte att folk kunde vara så främmande från verkligheten. Det måste ju tolkas som att han aldrig lyssnar av verkan av sina mätmässiga vinster i sitt eget konstruerande utan är helt fixerad vid att allt mätmässigt bättre också upplevs som bättre i ett subjektivt lyssningstest. Ett rent naivt antagande.
Nattlorden skrev:Annars är det ju frågan om förstärkande effektboxar...
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Annars är det ju frågan om förstärkande effektboxar...
Det är precis vad det är det. Och ibland kanske det är just det man behöver för att det skall låta lite mer "verkligt" i termer av hur man förställer sig att det borde låta.
Morello skrev:Ungefär 26 dB enligt schemat.
3 st ECC88 och 4 st 6550C per kanal.
Morello skrev:Samt faktiskt några trissor som strömsänkor.
Nattlorden skrev:Du kan aldrig veta hur det är tänkt att det skall låta.... allt är processat och varje platta på olika sätt. Bättre att bara lyssna och inte fundera sönder upplevensen.
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Du kan aldrig veta hur det är tänkt att det skall låta.... allt är processat och varje platta på olika sätt. Bättre att bara lyssna och inte fundera sönder upplevensen.
Jo, det har med all tydlig önskvärdhet framgått att du tycker det.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Morello skrev:Samt faktiskt några trissor som strömsänkor.
Et tu, Brute. <=(KOLLA Almen!!!)
Almen skrev:När någon får till vokativ.
Morello skrev:Jazzå, jaha, jag trodde inte att vokativ användes i svenska språket.
Morello skrev:Men nu har vi ju ingen Brutus i kanalen.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Men nu har vi ju ingen Brutus i kanalen.
Tja, det är väl en bedömningsfråga. Men om man lägger in transistorer som aktiva element i en rörkrets, om än som strömgeneratorer i katodkretserna, får man nog räkna med att skrika ikapp med Brutus, Judas och Cassius i Helvetets nionde krets under det att man blir tuggad på av Satan själv. I alla fall i min bok.![]()
lennartj skrev: Till buffertar och fasvändare används opampar men såvitt jag förstår lämnar de minimala fotavtryck tack vare att de jobbar med unity gain.
IngOehman skrev:Vad är det som är en myt menar du?
Att operationsförstärkarna inte färgar nämnvärt i låg-gain-applikation (om ingen klantat till kopplingen på annat sätt) är väl i sig ingenting speciellt konstigt.
Kanske är det det osagda du åsyftar när du ropar myt - alltså antydningen om att operationsförstärkaren skulle ha påverkat hörbart och varit ett problem om den använts med lite mera gain?
Vh iö
lennartj skrev:Sista länken påminner om att McIntosh endast levererar äkta Amerikanskt järn likt Harley Davidson och ett fåtal andra företag, som det verkar ytterst osannolikt att kommer att lägga ut tillverkining i Kina.
Helkinesiska företag som spelar med öppna kort och marknadsför sina sina produkter under eget namn har jag inget att invända mot,
t.ex. Classé som lägger ut produktionen till Kina bara för att maximera sin profit har jag ingen lust at gynna.
lennartj skrev:Till buffertar och fasvändare används opampar men såvitt jag förstår lämnar de minimala fotavtryck tack vare att de jobbar med unity gain.
IngOehman skrev:Vad är det som är en myt menar du?
Att operationsförstärkarna inte färgar nämnvärt i låg-gain-applikation (om ingen klantat till kopplingen på annat sätt) är väl i sig ingenting speciellt konstigt.
Kanske är det det osagda du åsyftar när du ropar myt - alltså antydningen om att operationsförstärkaren skulle ha påverkat hörbart och varit ett problem om den användts med lite mera gain?
Vh iö
Svante skrev:Den myten har jag inte ens hört talas om, hur kommer man på något sådant?
Morello skrev:Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Flint skrev:Morello skrev:Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Skapar du inte en annan myt då, att valet av OP aldrig påverkar ljudet, varken vid 0dB eller säg 40dB förstärkning?
Flint skrev:Morello skrev:Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Skapar du inte en annan myt då, att valet av OP aldrig påverkar ljudet, varken vid 0dB eller säg 40dB förstärkning?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Varför gör du en halmgubbe?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Skapar du inte en annan myt då, att valet av OP aldrig påverkar ljudet, varken vid 0dB eller säg 40dB förstärkning?
Förklara dig!
Förklara dig!
Nej, jag går inte på dina retoriska irrbloss.
Flint skrev:Anser du att alla op-kretsar låter lika?
Anser du att alla op-kretsar mäter lika?
Morello skrev:Mja, jag tror den växte fram långt senare - alltså under rörrenässansen.
Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
petersteindl skrev:Morello skrev:Mja, jag tror den växte fram långt senare - alltså under rörrenässansen.
Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Sedan undrar jag en sak till. Vad jag förstått konstruerar du helst egna förstärkare med kopplingar bastående av en mängd diskreta halvledare. Är det så?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:
Sedan undrar jag en sak till. Vad jag förstått konstruerar du helst egna förstärkare med kopplingar bastående av en mängd diskreta halvledare. Är det så?
Mvh
Peter
JM skrev:Då jag är risig på förstärkare saknar jag enkla tumregler för hur o när motkoppling eller ej är bäst.
JM
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Mvh
Peter
Varför undrar du?Det har ju knappast med trådens ämne att göra.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Det är väl knappast en svår fråga att svara på.
Du glömde min andra fråga. Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Du glömde min andra fråga. Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Mvh
Peter
Är du arg på mig eller något? Vad har mina apparater med detta att göra?
Men visst jan jag svara: jag har gjort såväl helt diskreta apparater, blandapparater och helt OP-baserade.
Ja, jag glömde den andra frågan: jag vet inte exakt när den började, men någon gång under 1990-talet vill jag minnas att rörstärjare på allvar började dyka upp igen.
Vi ses imorgon, Peter.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Mvh
Peter
Men visst jan jag svara: jag har gjort såväl helt diskreta apparater, blandapparater och helt OP-baserade.
Ja, jag glömde den andra frågan: jag vet inte exakt när den började, men någon gång under 1990-talet vill jag minnas att rörstärjare på allvar började dyka upp igen.
Vi ses imorgon, Peter.
Varför skulle jag vara arg för att jag ställer frågan till dig om du helst konstruerar egna förstärkare med kopplingar bestående av en mängd diskreta halvledare?
Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar.![]()
Eftersom jag själv oftast väljer att konstruera med diskreta halvledare, och jag gör det eftersom jag anser det bli bättre än med de OP-ampar jag provat genom åren, så utgår jag från att du väljer den dyrare och mera komplicerade vägen för att du vill uppnå ett bättre resultat än om du valt några OP-ampar. Det kan ju naturligtvis bero på vad du väljer att konstruera. Frågeställningen i några inlägg i tråden gällde OP-ampars kvalitet då de används i spänningsförstärkande steg.
Då ser jag på saken så här, vill man ha spänningsförstärkande steg så vill man detta därför att man vill åstadkomma spänningsförstärkningSe det som en galant Steindlsk tumregel
![]()
Nästa fråga blir, när vill man spänningsförstärka? Svar: Det vill man då man anser att man behöver spänningsförstärkning. Detta är den Steindlska tumregeln nr 2.![]()
Frågan därefter kan vara, vid vilka explicita tillfällen anser man att man behöver spänningsförstärkning? Jo, exempelvis i en RIAA. Eller i mikrofonförstärkare. Eller som ingångssteg i slutsteg eller som linjeförstärkare. Det är för olika ändamål som behövs i olika ställen i en ljudåtergivningskedja.
Då kan man tänka sig att i vissa applikationer så kan fördelarna överväga med att göra diskreta spänningsförstärkare med speciella krav och önskemål som de flesta allmänna OP-ampar inte tillgodoser. I andra fallo kan en OP-amp vara tillräckligt bra under vissa kriterier där pris är ett kriterium.
Då ligger det åtminstone för mig nära till hands att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte de OP-ampar som jag sett som finns att tillgå på marknaden per dags datum. Om någon använder det som en tumregel att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte dagens befintliga OP-ampar så har jag inget att invända.
OP-ampar kan ha många fördelar. De kan vara lasertrimmade internt för att få mycket bra temperaturstabilitet och CMRR och speciellt i diffsteg på ingången.
Användes OP-ampar som spänningsföljare så är det oftast i de senare delarna i förstärkare där bruset inte blir en avgörande faktor och där man inte vill att utgången på Op-ampen direkt skall driva lång kabel eller driva lågohmig last. Då vill man gärna ha något efterföljande steg som också finns integrerat i speciell kapsel eller som man själv kan bygga med diskreta komponenter.
Det får bli mitt svar i debatten.
Vi syns i morgon.
Med vänlig hälsning
Peter
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Vi ses imorgon, Peter.
Varför skulle jag vara arg för att jag ställer frågan till dig om du helst konstruerar egna förstärkare med kopplingar bestående av en mängd diskreta halvledare?
Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar.![]()
Eftersom jag själv oftast väljer att konstruera med diskreta halvledare, och jag gör det eftersom jag anser det bli bättre än med de OP-ampar jag provat genom åren, så utgår jag från att du väljer den dyrare och mera komplicerade vägen för att du vill uppnå ett bättre resultat än om du valt några OP-ampar. Det kan ju naturligtvis bero på vad du väljer att konstruera. Frågeställningen i några inlägg i tråden gällde OP-ampars kvalitet då de används i spänningsförstärkande steg.
Då ser jag på saken så här, vill man ha spänningsförstärkande steg så vill man detta därför att man vill åstadkomma spänningsförstärkningSe det som en galant Steindlsk tumregel
![]()
Nästa fråga blir, när vill man spänningsförstärka? Svar: Det vill man då man anser att man behöver spänningsförstärkning. Detta är den Steindlska tumregeln nr 2.![]()
Frågan därefter kan vara, vid vilka explicita tillfällen anser man att man behöver spänningsförstärkning? Jo, exempelvis i en RIAA. Eller i mikrofonförstärkare. Eller som ingångssteg i slutsteg eller som linjeförstärkare. Det är för olika ändamål som behövs i olika ställen i en ljudåtergivningskedja.
Då kan man tänka sig att i vissa applikationer så kan fördelarna överväga med att göra diskreta spänningsförstärkare med speciella krav och önskemål som de flesta allmänna OP-ampar inte tillgodoser. I andra fallo kan en OP-amp vara tillräckligt bra under vissa kriterier där pris är ett kriterium.
Då ligger det åtminstone för mig nära till hands att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte de OP-ampar som jag sett som finns att tillgå på marknaden per dags datum. Om någon använder det som en tumregel att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte dagens befintliga OP-ampar så har jag inget att invända.
OP-ampar kan ha många fördelar. De kan vara lasertrimmade internt för att få mycket bra temperaturstabilitet och CMRR och speciellt i diffsteg på ingången.
Användes OP-ampar som spänningsföljare så är det oftast i de senare delarna i förstärkare där bruset inte blir en avgörande faktor och där man inte vill att utgången på Op-ampen direkt skall driva lång kabel eller driva lågohmig last. Då vill man gärna ha något efterföljande steg som också finns integrerat i speciell kapsel eller som man själv kan bygga med diskreta komponenter.
Det får bli mitt svar i debatten.
Vi syns i morgon.
Med vänlig hälsning
Peter
Det räcker att titta på Morellos förra projekt här på faktiskt (En DAC) för ett par månader sen för att se att han använde minst 1st opamp-rackare
petersteindl skrev:blablabla
Jaha. Men användes den som spänningsförstärkare? Skulle inte tro det.
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:blablabla
I spänningsförstärkande syfte så så har du t.ex Holographic Amp27
Jag såg denna kommentar och läste inte tillräckligt noga:
"Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar."
Morello skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Vi ses imorgon, Peter.
petersteindl skrev:Lazyworm skrev:petersteindl skrev:blablabla
I spänningsförstärkande syfte så så har du t.ex Holographic Amp27
Jag såg denna kommentar och läste inte tillräckligt noga:
"Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar."
Jaha, nu kommer du dragandes med ett slutsteg Morello byggt åt ett annat företag. Tidigare var det Morellos nya DAC som var på tapeten och som jag kommenterade.
Men ok, så vad du nu säger är att i Holographic Amp27 har Morello valt att använda OP-ampar som spänningsförstärkare.
Då undrar jag vad har Morello valt att använda som spänningsförstärkare i O&G ENGINEERING RS2000 som ju är Morellos eget varumärke tillsammans med dig? Är det OP-ampar eller diskret?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Det där inlägget tycker bäst hör hemma i Boris "medlemspresentation".
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Vi ses imorgon, Peter.
Menar du att rör i så fall var dött på 80-talet?
Med vänlig hälsning
Peter
Objektivisten skrev:Morello skrev:Det där inlägget tycker bäst hör hemma i Boris "medlemspresentation".
Jaha, trodde det var där jag var, felpost.
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
Jag har suttit i två rum där det lät bäst med 3,5m lyssningsavstånd. Därför kan det inte finnas rum där det låter bättre vid 3m eller 4m lyssningsavstånd.. 3,5 is the silver bullet oavsett storlek på rum och akustisk reglering!
Morello skrev:Jag förstår inte riktigt varför det är intressant att diskutera hvad jag valt för OP - diskreta eller ej.
Kan npgin förklara det?
AMP27 använder för övrigt inga integrerade OP's själva effektsteget.
DAC'n använder såväl OPA627 och OPA2134.
RSD2000 använder en OPA134 i DC-servot - thats it.
petersteindl skrev:Lazyworm skrev:petersteindl skrev:
Jag har suttit i två rum där det lät bäst med 3,5m lyssningsavstånd. Därför kan det inte finnas rum där det låter bättre vid 3m eller 4m lyssningsavstånd.. 3,5 is the silver bullet oavsett storlek på rum och akustisk reglering!
Är verkligheten såsom du säger? Hittar du på saker, lite så där på en höft? Av någon outgrundlig anledning så har jag inte riktigt tagit ditt inlägg som seriöst i debatten. Ditt inlägg känns nog lite påhittat, men man vet aldrig. Men någon form av svar förtjänar det kanske.
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Med vänlig hälsning
Peter
Objektivisten skrev:Morello skrev:Det där inlägget tycker bäst hör hemma i Boris "medlemspresentation".
Jaha, trodde det var där jag var, felpost.
Svante skrev:Alla val här i världen görs inte för att de är billigast.
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Lazyworm skrev:
Är verkligheten såsom du säger? Hittar du på saker, lite så där på en höft? Av någon outgrundlig anledning så har jag inte riktigt tagit ditt inlägg som seriöst i debatten. Ditt inlägg känns nog lite påhittat, men man vet aldrig. Men någon form av svar förtjänar det kanske.
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag ville mer påvisa att det är ungefär lika korkat att säga att 14dB slingförstärkning är bäst oavsett rör och implementation som min kommentar angående rum, ledsen om inte det gick fram men jag trodde du hade lite koll på akustik så du visste att samma storlek på rum låter extremt olika beroende på material i väggar, golv, möbler osv... Du låter lite bitter tycker jag när jag läste igenom dina postningar igen.
Morello skrev:Peter,
Det är inte som du skriver.
Både RS2000 och AMP27 är helt diskreta bortsett från ingångssteget/försteget, dvs det steg som tar mot ballad ingång, ordnar inverterad signal vid bryggkoppling etc.
Själva effektedelen innehåller diskreta halvledare för alla steg - inklusive spänningsförstärkande steg. (diffsteg och GE-steg etc)
Jag kan visa dig schema ikväll. Har backuphårddisken med mig var jag en går.
Tror inte jag vill prata så mycket offentligt om AMP27 som jag ju ritat som konsult.
Men jag kan väl säga så mycket som att förstegetsdelen i RS2000 har lägre brus och än motsv del i AMP27.
lennartj skrev:I mitt McIntosh C2300 sker all spänningsförstärkning med rör utom på MC-ingången, som har fem par komplementära transistorer per kanal. Till buffertar och fasvändare används opampar men såvitt jag förstår lämnar de minimala fotavtryck tack vare att de jobbar med unity gain.
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Lazyworm skrev:
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag ville mer påvisa att det är ungefär lika korkat att säga att 14dB slingförstärkning är bäst oavsett rör och implementation som min kommentar angående rum, ledsen om inte det gick fram men jag trodde du hade lite koll på akustik så du visste att samma storlek på rum låter extremt olika beroende på material i väggar, golv, möbler osv... Du låter lite bitter tycker jag när jag läste igenom dina postningar igen.
Morello skrev:Vad har mina slutsteg med detta att göra?
Myten som jag talar om handlar inte om diskret eller IC-baserat, rör elelr trissor, utom att det skulle finnas något magiskt som uppstår då återkopplingsfaktorn närmar sig ett.
petersteindl skrev:Morello skrev:Vad har mina slutsteg med detta att göra?
Myten som jag talar om handlar inte om diskret eller IC-baserat, rör elelr trissor, utom att det skulle finnas något magiskt som uppstår då återkopplingsfaktorn närmar sig ett.
Den myten får stå för dig. Det är så att olika komponenter har sina fördelar som uppväger nackdelar beroende på hur de används och att det är fler än du som insett det. Då väljer man de komponenter som passar in för de ändamål man behöver dem. Tydligen är det så att både McIntosh och du använder opampar för att få samma funktion. Det är denna funktionalitet som ligger till grund för val av opamp. Svårare än så är det inte. Vill man optimera där man anser att opampen inte räcker till så kan man använda opampens största inneboende fördelar och använda diskreta komponenter där dessas fördelar kan utnyttjas.
Med vänlig hälsning
Peter
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Det rimmar ju till och med.
...Jag har suttit i många fler än två rum där det lät bäst med 3,5m lyssningsavståndJag har även suttit i rum där det låter bättre vid 3m lyssningsavstånd. Hör och häpna, jag har även suttit i rum där det låter bättre vid 4m lyssningsavstånd. Jag kan därför konstatera att din slutsats därmed torde vara felaktig.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Vad har mina slutsteg med detta att göra?
Den myten får stå för dig. Det är så att olika komponenter har sina fördelar som uppväger nackdelar beroende på hur de används och att det är fler än du som insett det. Då väljer man de komponenter som passar in för de ändamål man behöver dem. Tydligen är det så att både McIntosh och du använder opampar för att få samma funktion. Det är denna funktionalitet som ligger till grund för val av opamp. Svårare än så är det inte. Vill man optimera där man anser att opampen inte räcker till så kan man använda opampens största inneboende fördelar och använda diskreta komponenter där dessas fördelar kan utnyttjas.
Med vänlig hälsning
Peter
Menar du att något masgiskt inträffar när förstärkningen sänks från tex +3dB till 0 dB (medelst mer återkoppling).
Det är vad den myt jag talar om handlar om.-
Morello skrev:Myten handlar alltså om att något händer exakt då återkopplingsfaktorn är ett .
Flint skrev:Morello skrev:Myten handlar alltså om att något händer exakt då återkopplingsfaktorn är ett .
Det verkar vara mest du själv som odlar den myten. Varför låser du fast dig så hårt vid den?
Morello skrev:Jag tycket i allmänhet inte att det är så intrssant vilka komponenter som används eller hur stor återkopplingen är - det är resultat som räknas. Samt givetvis vad det kosar.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Myten handlar alltså om att något händer exakt då återkopplingsfaktorn är ett .
Det verkar vara mest du själv som odlar den myten. Varför låser du fast dig så hårt vid den?
Har du druckit starkt?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Det verkar vara mest du själv som odlar den myten. Varför låser du fast dig så hårt vid den?
Har du druckit starkt?
Nej. Fulretorik igen.
Morello skrev:Peter, du har missupffattat konstruktionen.
När jag skruiver slutstegdel så innefattar det allt som finns inom återkopplingsslingan från utgång till ingång - allt är diksret I BÅDA RS200 och AMP27!! Det är totalt sex olika, diskreta förstärkaresteg i denna loop.
Morello skrev:Både RS2000 och AMP27 är helt diskreta bortsett från ingångssteget/försteget, dvs det steg som tar mot ballad ingång, ordnar inverterad signal vid bryggkoppling etc.
Själva effektedelen innehåller diskreta halvledare för alla steg - inklusive spänningsförstärkande steg. (diffsteg och GE-steg etc)
Morello skrev:petersteindl skrev:Lazyworm skrev:
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Det rimmar ju till och med.
...Jag har suttit i många fler än två rum där det lät bäst med 3,5m lyssningsavståndJag har även suttit i rum där det låter bättre vid 3m lyssningsavstånd. Hör och häpna, jag har även suttit i rum där det låter bättre vid 4m lyssningsavstånd. Jag kan därför konstatera att din slutsats därmed torde vara felaktig.
Med vänlig hälsning
Peter
Kan det vara så att Lazyworm var itronisk/sarkaastisk?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Myten handlar alltså om att något händer exakt då återkopplingsfaktorn är ett .
Har du druckit starkt?
Har du druckit starkt?
Nej. Fulretorik igen.
Jag tror faktiskt det var du som ställde den frågan till någon cirka 2001 på hifimagasinet.com.
petersteindl skrev:Morello skrev:Flint skrev:Det verkar vara mest du själv som odlar den myten. Varför låser du fast dig så hårt vid den?
Har du druckit starkt?
Tippar att både du och jag kommer att dricka starkt idag innan Flint hinner börja om Flint ens ids dricka starkt.
Flint skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Har du druckit starkt?
Tippar att både du och jag kommer att dricka starkt idag innan Flint hinner börja om Flint ens ids dricka starkt.
Hinner gör jag nog men pumpen säger nej och jag ger den vetorätt i brist på annat.
Så,... från en höft:
You don't say.
That'll be the day.
Med vänlig hälsning
Peter
Försöker du få det till att jag inte har koll på akustik? Gör inte det! I all välmening liksom. Jag vill påpeka att din text är lögn och skriven utan att du har någon koll d v s noll koll. Min text är sanning och skriven med full koll. Det utgör skillnaden mellan dig och mig. Jag hoppas du förstår det jag skriver.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:
Då har vi nästa punkt. För att få RS2000 lite bättre än AMP27 väljer du att byta ut opamparna mot diskreta komponenter.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Lazyworm skrev:
Om du har bra koll på det borde du insett min Ironi, det är oftast när man är utanför sitt forte man inte inser att någon är Ironisk, men du kanske insåg att jag var det och bara spelade lite.. Kul isf...
petersteindl skrev:Morello skrev:Flint skrev:Det verkar vara mest du själv som odlar den myten. Varför låser du fast dig så hårt vid den?
Har du druckit starkt?
KarlXII skrev:Det är oerhört tråkigt att trådarna så ofta avslutas med en dålig smak i munnen.
/K12[/color]
Då har vi nästa punkt. För att få RS2000 lite bättre än AMP27 väljer du att byta ut opamparna mot diskreta komponenter.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, som jag sagt tidigare. Jag ritade AMP27 som konsult och med hänsyn till integritet mot min kund så vill jag inte sitta och diskutera den förstärkaren på ett forum. Vi kan snacka om det över en öl. Jag hoppas du har överseende med det.
Det finns andra skillander mellan de två stärkarna, men jag tänker inte kommentera dem här.
IngOehman skrev:Fast hur var det nu... gällde inte 14 dB-tumregeln för P-P-kopplade, trafoförsedda pentodförstärkare endast?
Det borde vara svårtestat med hjälp av ett trafolöst transistorsteg, eller?
Min gissning är hur som helst att du inte kommer att höra några större skillnader mellan förstärkaren återkopplad 14 dB eller mera, om den inte har fasansfulla nollgenomgångfel eller liknande problem. Speciellt inte på lite glesare musik.
Jag förmodar att du tillser att undvika alltför kraftfullt verkande multipla variabler, genom att helt enkelt låta återkopplingsspänningsdelaren vara, och bara manipulera råförstärkningen i framriktningen?
Det vill säga, man kan alltid fråga sig var det betyder att bara variera en sak... Om man före förstärkaren har ett försteg med extremt låg distorsion (både olinjär och linjär) och potential till väldigt stort spänningssving, skulle det kunna vara aktuellt att även testa vad man upplever när man låter förstärkare vara i framriktningen, och BARA ändra spänningsdelaren för återkopplingen...
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast hur var det nu... gällde inte 14 dB-tumregeln för P-P-kopplade, trafoförsedda pentodförstärkare endast?
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Fast hur var det nu... gällde inte 14 dB-tumregeln för P-P-kopplade, trafoförsedda pentodförstärkare endast?
Vh, iö
Tumregel- jag trodde vi talade om Flints teorem.
Morello skrev:Javisst, Peter och jag pratade återkoppling hela kvällen igår.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Javisst, Peter och jag pratade återkoppling hela kvällen igår.
Får vi någon feedback på hur mötet gick?
Nattlorden skrev:Morello skrev:Javisst, Peter och jag pratade återkoppling hela kvällen igår.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Javisst, Peter och jag pratade återkoppling hela kvällen igår.
Japp, efter mycket räknande och simulering så kom vi fram till att slingan är bäst med 14 BT.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Javisst, Peter och jag pratade återkoppling hela kvällen igår.
Japp, efter mycket räknande och simulering så kom vi fram till att slingan är bäst med 14 BT.
Morello skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:
Det dracks väl inga Bombay och Tonic igår?
Jax skrev:Oj vad jag är sen in i denna tråd...
Flint kanske vill titta på de här båda apropå kvalitet i OL. När det gäller rörsteg har man ju en inbyggd nackdel i utgångstrafon, inte bara att den är en trafo utan att den dessutom sänker slingförstärkningen vilket är ett problem i sig. En del har löst detta genom en extra lindning med typ 500 ohm för motkopplingen. Har man inte det behöver man dra på OL-förstärkningen en del. Jag löste det med 2 förstärkningssteg före slutrören och för att hålla nere LF-polerna så fick ingångsparet även bli fasvändaren a´la opamp.
[ Bild ]
Det där var första versionen där jag använt ett par trafos på 3500 ohm pp där jag kopplade pi60 till 4-ohmstappen för att få upp impedansen mot rören. Andra versionen har en hammond och dessutom kompensation i LF-änden av spektrat för lite stabilare bas.
[ Bild ]
Min prototyp som jag ännu kör med har andra versionens ingångssteg och första versionens slutsteg och motkoppling. Denna version har flera medlemmar här hört.
Båda matas med 400V vilket är en aning lågt för EL34 men det funkar om inte rören är så kassa att skärmgallren börjar lysa. Även andra versionen har en 10H drossel mellan ingång och slutsteg. C-1 är -70V, C-2 är C-1 genom 1,8k. Simulerar man en kanal ska det vara 3,6k. Strömsänkan är 2,5mA, bias ställd för c:a 12-14W anodförlust per EL34. 35mA typ. Jag känner till 4 byggen utöver mitt av andra versionen plus kanske en del som aldrig frågat mig.
Den här konstruktionen uppstod lite genetiskt ut Hiragas LH50 som jag försökte klona på 80-talet. Det lyckades ingen vidare så pentoden 6SJ7 i ingången byttes först till trioden 6J5 men OL-förstärkningen blev lite väl låg. Sedan blev det ett SRPP med 6SL7 på ingången men var inte nöjd. Då kopplade jag om 6SL7 till ett differentialsteg och meckade om andra steget från dess fasvändarfunktion till ett andra diffsteg och det är så det ser ut nu. Jag kunde förstås kopplat om 6SL7 till enkel triodingång med konventionell katodmotkoppling och en seesawfasvändare men diffstegets okänslighet för brum och feedback på matningsspänningen tilltalade mig. Jag nyttjade spice för att simulera denna senaste version. Bilderna från det ligger på en gammal laptop jag inte vet om jag får igång...
Jax skrev:När jag simulerade använde jag Dynaco MkIII trafomodellen med motkopplingen på 16-ohmtappen i första versionen samt 8 ohm last på 4.ohmtappen. Motkopplingen saknar kondingen i ditt schema på första.
Flint skrev:Min trafomodell har primärreaktans 3.5k.
Morello skrev:Flint skrev:Min trafomodell har primärreaktans 3.5k.
Har du alltid en strikt reaktiv last på sekundärsidan?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Min trafomodell har primärreaktans 3.5k.
Har du alltid en strikt reaktiv last på sekundärsidan?
Nej
IngOehman skrev:Jag är helt ointresserad av att göra en upp till 200 W transparent rörförstärkare.
Är det målet så är en transistorlösning en billigare och mycket bättre väg att nå fram med.
Rörförstärkare har helt andra möjligheter, t ex att domesticera* musiksignalen på ett sätt som är mycket svårt att åstadkomma med transistorer.
Vh, iö
- - - - -
*Anpassa musiksignalen så att det låter bra även när man spelar den i hemmet på en ljudtrycksnivå som är mycket lägre än livenivå. När jag jobbade med Hesselwall-högtalarna som ju når en känslighet om nära 100 dB vid 2,83 volt så presterade ju Drömmen med sina dryga 30 W nära nog perfekt vid sådana nivåer som man börjar få svårt att nå med en normalkänslig högtalare och 200 W transistorwatt.
Och det var tydligt att domesticeringseffekten lyste med sin frånvaro, tills man körde Drömmen i ekoläge!
Så min uppfattning är att effektsänkningsläge på rörförstärkare som är stora, speciellt i kombination med högkänsliga högtalare, är en utmärkt ide inte bara av miljöskäl. Det är vad som behövs om man vill kunna tillgodoräkna sig det välljud som rörförstärkare kan bidra med just i den där "svagare än live"-situationen.
Men en rörförstärkare på 200 W och med hyperlåg distorsion är som jag ser det en väldigt dålig ide. Det är ett sätt att slänga bort pengar bara, genom att bygga med fel komponenter, komponenter som inte är lämpade för uppgiften.
Men det går att göra! Allt som går att göra är dock inte förnuftigt att göra.
Nattlorden skrev:Morello/IÖ - kan ni inte gemensamt konstruera och bygga ett 200W rörsteg som klarar F/E-lyssning och leverera prototypen till Stereophile? Namnförlag "The New Swedish Tubeamp". Det borde röra runt i grytan lite...
Morello Skrev:
Trafomodellen har ju egentligen ingen primärimpedans alls, men jag har noterat att man litet slarvigt skriver så - istället för att specificera omsättningen.
Hur stor primärinduktans har den modellen?
Jag vill minnas från den tiden jag rotade i detta att de flesta trafosar har för liten induktans
JM skrev:Jag har några kul s t o r a sändarrör till 15 kW sändare från en gammal 1.5 T magnetkamera och några sändarrör från en äldre 60 kW FM sändare.
JM
IngOehman Skrev:
Ofta är inte det stora problemet för låg primärinduktans, utan för olinjär.
Kärnan mättar i många fall en bra bit innan man når full uteffekt vid låga frekvenser, säg 20 Hz. Jag skulle nog helst se att flera rörförstärkare dimensionerades således att de klarade full uteffekt ned till i varje fall 10 Hz. Men det gör inte transformator-dimensioneringen alldeles enkel...
Får jag välja så tycker jag normalt att det låter bättre med luftspalt och lägre primärinduktans, men i gengäld bibehållna egenskaper ned i djupbasområdet, även vid spelning uppåt klippnivå. Men det beror förstås på hur man använder förstärkaren. Det är inte självklart att den olinjära distorsionen alltid är viktigare att undvika än den linjära.
IngOehman Skrev:
Jag är helt ointresserad av att göra en upp till 200 W transparent rörförstärkare.
Är det målet så är en transistorlösning en billigare och mycket bättre väg att nå fram med.
Rörförstärkare har helt andra möjligheter, t ex att domesticera* musiksignalen på ett sätt som är mycket svårt att åstadkomma med transistorer.
- - - - -
*Anpassa musiksignalen så att det låter bra även när man spelar den i hemmet på en ljudtrycksnivå som är mycket lägre än livenivå. När jag jobbade med Hesselwall-högtalarna som ju når en känslighet om nära 100 dB vid 2,83 volt så presterade ju Drömmen med sina dryga 30 W nära nog perfekt vid sådana nivåer som man börjar få svårt att nå med en normalkänslig högtalare och 200 W transistorwatt.
Och det var tydligt att domesticeringseffekten lyste med sin frånvaro, tills man körde Drömmen i ekoläge!
Så min uppfattning är att effektsänkningsläge på rörförstärkare som är stora, speciellt i kombination med högkänsliga högtalare, är en utmärkt ide inte bara av miljöskäl. Det är vad som behövs om man vill kunna tillgodoräkna sig det välljud som rörförstärkare kan bidra med just i den där "svagare än live"-situationen.
Men en rörförstärkare på 200 W och med hyperlåg distorsion är som jag ser det en väldigt dålig ide. Det är ett sätt att slänga bort pengar bara, genom att bygga med fel komponenter, komponenter som inte är lämpade för uppgiften.
Vh, iö
IngOehman skrev:
t ex att domesticera* musiksignalen
Vh, iö
- - - - -
Flint skrev:IngOehman skrev:Jag är helt ointresserad av att göra en upp till 200 W transparent rörförstärkare.
Vh, iö
- - - - -
Nu får du väl sluta, va? Det här är inte bra. Jag måste ju hålla med dig, igen. Du håller kanske på att bli vuxen till slut?![]()
Men ett förbehåll, det du kallar "domesticera" kallar jag istället HiFi.
AndreasArvidsson skrev:Transistorsteg med en en rör-baserad loudness krets. Kunde det vara något?
AndreasArvidsson skrev:Transistorsteg med en en rör-baserad loudness krets. Kunde det vara något?
Tusk skrev:Nämnde inte du (IÖ) i en annan tråd för ett tag sen att du hade en ide om hur man kunde gå till väga för att få liknande "domesticering" i ett transistorsteg? Vad hände med detta (hittar inte tråden eller kanske minns fel)?
IngOehman skrev:AndreasArvidsson skrev:Transistorsteg med en en rör-baserad loudness krets. Kunde det vara något?
Jag ser ingen poäng eller värde alls med loudness. Det är ett feltänkt koncept. Det är mycket bättre att domesticera signalen.
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:AndreasArvidsson skrev:Transistorsteg med en en rör-baserad loudness krets. Kunde det vara något?
Jag ser ingen poäng eller värde alls med loudness. Det är ett feltänkt koncept. Det är mycket bättre att domesticera signalen.
Kalla det vad du vill, men min fråga kvarstår.
Flint skrev:Ett sätt (egentligen många i sig) att försöka att få en transistorhäck att härma en riktig förstärkare dvs rör- vore att överföra uppbyggnad och grundtänk rätt av. Typ att hålla förstärkning och motkoppling på låga nivåer, använda kopplingskondensatorer mellan de förstärkande stegen och att avsluta med en transformator på utgången som kronan på verket.
Tusk skrev:Nämnde inte du (IÖ) i en annan tråd för ett tag sen att du hade en ide om hur man kunde gå till väga för att få liknande "domesticering" i ett transistorsteg? Vad hände med detta (hittar inte tråden eller kanske minns fel)?
Flint skrev:Ett sätt (egentligen många i sig) att försöka att få en transistorhäck att härma en riktig förstärkare dvs rör- vore att överföra uppbyggnad och grundtänk rätt av. Typ att hålla förstärkning och motkoppling på låga nivåer, använda kopplingskondensatorer mellan de förstärkande stegen och att avsluta med en transformator på utgången som kronan på verket.
IngOehman skrev:Jag känner bara till en betydelse för begreppet loudness (-funktion/-krets).
http://www.radiohistoria.jvnf.org/ordlistan.htm
Vh, iö
Nattlorden skrev:Flint skrev:Ett sätt (egentligen många i sig) att försöka att få en transistorhäck att härma en riktig förstärkare dvs rör- vore att överföra uppbyggnad och grundtänk rätt av. Typ att hålla förstärkning och motkoppling på låga nivåer, använda kopplingskondensatorer mellan de förstärkande stegen och att avsluta med en transformator på utgången som kronan på verket.
Syftar du på funktionen att komprimera snyggt i närheten av klippning kan det vara intressant. Om det inför rörstegens höga dist, så är det ointressant.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
- - - - -
Låter ju tjusigt, men varför hitta på sådant där markandsföringsmumbojumbo, när man kan skriva "distordera och komprimera musiksignalen"?
IngOehman skrev:Målet med de ordval man gör bör vara att kommunicera information. Om målet är just att domesticera (anpassa för hemmamiljöns lyssningsbetingelser) är det rätt korkat att kalla det något annat. Det är ju inte så att jag hemlighållit vad det är som skapar förmågan att trots svagare nivå ge en klangligt rik upplevelse av musiken. Det handlar om olinjäriteter och i förekommande fall även om en lite mjukare drivning.
Det du vill skriva (och får skriva om du vill, även om det inte säger något om poängen) ger ju inte läsaren någon information om hur saken kan komma att uppfattas.Flint skrev:IngOehman skrev:Jag är helt ointresserad av att göra en upp till 200 W transparent rörförstärkare.
Vh, iö
- - - - -
Nu får du väl sluta, va? Det här är inte bra. Jag måste ju hålla med dig, igen. Du håller kanske på att bli vuxen till slut?![]()
Men ett förbehåll, det du kallar "domesticera" kallar jag istället HiFi.
Jag skriver samma sak som jag skrivit många gånger tidigare. Jag har inte ändrat åsikt i denna fråga. Men om du missförstått min uppfattning tidigare så är det ju bra att så inte längre är fallet.
Det finns goda skäl till att jag inte vill kalla domesticering av musiksignalen för HiFi. Främsta skälet är att jag ju vill kunna tala om båda, och det blir svårt om man använder samma namn för båda.
Med det sagt är det förvisso lätt att argumentera att fideliteten för en signal som spelas på en lägre nivå än originalhändelsen, kan uppfattas vara högre (=mera likt originalhändelsen) än om samma signal inte domesticeras. Men högst fidelitet får man när man varken spelar försvagat eller domesticerat, alltså på originalnivå (=ofta väldigt högt) och väldigt linjärt.
Dock är det inte självklart att alla föredrar det. Och det gäller även grannarna.
Nivåfelet när man spelar svagare kompenseras helt enkelt av domesticeringen. Så visst kan man hävda att domesticeringen är fidelitetsökande - om grundförutsättningen är spelning på svagare nivå än ursprungshändelsen. Dock är det allt som allt mera komplicerat än så och det finns inget entydigt recept för en "idealisk" domesticering. Det finns många saker som komplicerar saken, en av dem är att det faktiskt beror på vilken musik man spelar. Ju glesare musik desto mera kan man uppfatta sig vinna vid spelning på svag nivå, av väl avvägda olinjäriteter. Men komplex grötig musik är det tvärtom.
- - -
Men fascinerande nog är välkonstruerade rörförstärkare praktiskt taget undantagslöst överlägsna både kompressorer och loudnesskontroller, när det gäller att bevara och berika musiksignalen, således att den bättre kan avnjutas på försiktigare volym.
(Detta inte sagt till Flint som jag ju tror är medveten allradan, utan till alla andra som kanske läser tråden.)
Vh, iö
Morello skrev:Hur stor primärinduktans har den modellen?
paa skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
- - - - -
Är det verkligen vad iö menar med domesticera?
?
lennartj skrev:Håller med Ingvar beträffande domesticering, subjektivt kan den upplevas som hifi, men såvitt jag vet har
hifi alltid definierats utifrån specifika mätdata för varje enhet i det som utgör hifi-anläggningen enligt
ihf, DIN 45.500, FTC m.fl. och då blir det väldigt knepigt att definiera vad som är god domesticering
eller bara inkapabel återgivning.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Ett sätt (egentligen många i sig) att försöka att få en transistorhäck att härma en riktig förstärkare dvs rör- vore att överföra uppbyggnad och grundtänk rätt av. Typ att hålla förstärkning och motkoppling på låga nivåer, använda kopplingskondensatorer mellan de förstärkande stegen och att avsluta med en transformator på utgången som kronan på verket.
Syftar du på funktionen att komprimera snyggt i närheten av klippning kan det vara intressant. Om det inför rörstegens höga dist, så är det ointressant.
Du slipper att köpa den när Media Markt börjar sälja den som lockvara vid kassorna.
Harryup skrev:lennartj skrev:Håller med Ingvar beträffande domesticering, subjektivt kan den upplevas som hifi, men såvitt jag vet har
hifi alltid definierats utifrån specifika mätdata för varje enhet i det som utgör hifi-anläggningen enligt
IHF, DIN 45.500, FTC m.fl. och då blir det väldigt knepigt att definiera vad som är god domesticering
eller bara inkapabel återgivning.
Nja, redan på 50-talet så började man prata om HiFi och Din normen kom 1966. Dessutom är normen tysk och tror inte att amerikaner eller britter skyndsamt anslöt sig till den direkt.
petersteindl skrev:Det går rykten om att Morello byggt ihop ett nytt armbandsur för att domestificiera tiden.![]()
Paparazzi har fått fram starka bevis.
Jax skrev:Oj vad jag är sen in i denna tråd...
Flint kanske vill titta på de här båda apropå kvalitet i OL. När det gäller rörsteg har man ju en inbyggd nackdel i utgångstrafon, inte bara att den är en trafo utan att den dessutom sänker slingförstärkningen vilket är ett problem i sig. En del har löst detta genom en extra lindning med typ 500 ohm för motkopplingen. Har man inte det behöver man dra på OL-förstärkningen en del. Jag löste det med 2 förstärkningssteg före slutrören och för att hålla nere LF-polerna så fick ingångsparet även bli fasvändaren a´la opamp.
[ Bild ]
Det där var första versionen där jag använt ett par trafos på 3500 ohm pp där jag kopplade pi60 till 4-ohmstappen för att få upp impedansen mot rören. Andra versionen har en hammond och dessutom kompensation i LF-änden av spektrat för lite stabilare bas.
[ Bild ]
Min prototyp som jag ännu kör med har andra versionens ingångssteg och första versionens slutsteg och motkoppling. Denna version har flera medlemmar här hört.
Båda matas med 400V vilket är en aning lågt för EL34 men det funkar om inte rören är så kassa att skärmgallren börjar lysa. Även andra versionen har en 10H drossel mellan ingång och slutsteg. C-1 är -70V, C-2 är C-1 genom 1,8k. Simulerar man en kanal ska det vara 3,6k. Strömsänkan är 2,5mA, bias ställd för c:a 12-14W anodförlust per EL34. 35mA typ. Jag känner till 4 byggen utöver mitt av andra versionen plus kanske en del som aldrig frågat mig.
Den här konstruktionen uppstod lite genetiskt ut Hiragas LH50 som jag försökte klona på 80-talet. Det lyckades ingen vidare så pentoden 6SJ7 i ingången byttes först till trioden 6J5 men OL-förstärkningen blev lite väl låg. Sedan blev det ett SRPP med 6SL7 på ingången men var inte nöjd. Då kopplade jag om 6SL7 till ett differentialsteg och meckade om andra steget från dess fasvändarfunktion till ett andra diffsteg och det är så det ser ut nu. Jag kunde förstås kopplat om 6SL7 till enkel triodingång med konventionell katodmotkoppling och en seesawfasvändare men diffstegets okänslighet för brum och feedback på matningsspänningen tilltalade mig. Jag nyttjade spice för att simulera denna senaste version. Bilderna från det ligger på en gammal laptop jag inte vet om jag får igång...
Flint skrev:Jag planerar en praktisk test här i tråden med mig själv är försökskanin där jag tänker kolla hur jag själv lyssningsmässigt reagerar på ett trissesteg med motkoppling från 94dB till 0dB. Har hittat ett schema på nätet som simulerar väldigt bra och som passar mitt syfte. Det verkar väldigt okänsligt för offsetfel så motkoppling behövs inte för att rätta till dc-nivån på utgången som på många andra steg. Det är möjligt att steget strular mer i verkligheten men det får vi se då. Jag har jobbat med idén i en vecka i bakgrunden medan kritiken mot min (och andras) suveräna 14dB-tumregel har flödat likt en ohämmad tsunami i tråden och dränkt den med retorisk gyttja. Det som händer blir som vanligt på gott och ont live och med alla fel och misstag redovisade. Projektet kommet att ta några veckor eftersom vissa saker och ting behöver beställas.
petersteindl skrev::D Verkar roligt. Finns det schema?
Med vänlig hälsning
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev::D Verkar roligt. Finns det schema?
Med vänlig hälsning
Peter
Ja.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev::D Verkar roligt. Finns det schema?
Med vänlig hälsning
Peter
Ja.
Vad bra. Har du någon länk eller kan du lägga upp schemat i tråden.
Med vänlig hälsning
Peter
sprudel skrev:Vad lyssnar du på när du utvärderar?
petersteindl skrev:Det går rykten om att Morello byggt ihop ett nytt armbandsur för att domestificiera tiden.![]()
Paparazzi har fått fram starka bevis.
Flint skrev:Hämtade ut paketet med bl.a OPA134 idag. Spontanreaktionen är att den låter sämre än TL082 i min testkoppling som just spelar helt utan global motkoppling. Jag vara förstås inställd på att OPA 134 skulle låta bättre så kanske råkade jag bara ut för inverterad placebo. Ska skifta mellan dom ett tag och lyssna och även mäta det jag har möjlighet till och kolla vad som kan dyka upp.
Morello skrev:paa skrev:Morello skrev:
Är det verkligen vad iö menar med domesticera?
?
Han kanske tänker på ordets riktiga betydelse,; nämligen att domesticera djur till att bli husdjur?
Flint skrev:Då var det dags att sammanfatta och redovisa experimentet med global motkoppling i det experimentsteg jag nämnde tidigare i tråden. I det fallet gav ökad global motkoppling även ökad subjektivt upplevd ljudkvalitet fullt ut till max motkoppling. Steget är bland det bästa jag har spelat på här hemma och märkbart bättre än det LM3886-steg jag har kört i några år innan. Argument rent musikalskt är att steget helt saknar den vasshet och hårdhet som många (de flesta) trissesteg har. Det har också mycket bra kontroll över basen. Två snabba slag på bastrumman låter som just två snabba slag och inte som ett muller. Ljudet saknar helt irriterande inslag. Med "tumregeln" 14dB global nfb blir ljudet grötigare men i övrigt även det fullt lyssningsbart, dvs. saknar den vasshet jag inte accepterar. Troligen påverkar att både det spänningsförstärkande steget och det stömförstärkande- är relativt lågdistande i sig. Motkopplingen behöver alltså inte rätta till så mycket. Experimentet har varit mycket intressant och givande.
IngOehman skrev:Såg tokigheten först nyss.
Vh, iö
Morello skrev:Kul att Flint dyker upp som gubben ur basreflexlådan!
vad är det för apparat du pratar om?
Flint skrev:Morello skrev:Kul att Flint dyker upp som gubben ur basreflexlådan!
Ett slutsteg från ett schema som jag hittade i den djupa cyberdjungeln. Det passade mitt syfte efter en rejäl skopa envist domesticerande.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Kul att Flint dyker upp som gubben ur basreflexlådan!
Ett slutsteg från ett schema som jag hittade i den djupa cyberdjungeln. Det passade mitt syfte efter en rejäl skopa envist domesticerande.
Får man se schemat?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Kul att Flint dyker upp som gubben ur basreflexlådan!
Får man se schemat?
Flint skrev:petersteindl skrev::D Verkar roligt. Finns det schema?
Med vänlig hälsning
Peter
Ja.
Flint skrev:petersteindl skrev:
Vad bra. Har du någon länk eller kan du lägga upp schemat i tråden.
Med vänlig hälsning
Peter
Nej.
Laila skrev:Tjäna Flint, kul att ha dig här . . . typ.
Morello skrev:Det du pratar om nu är alltså en transistorhäck?
Morello skrev:Det du pratar om nu är alltså en transistorhäck?
Flint skrev:Morello skrev:Det du pratar om nu är alltså en transistorhäck?
Minnesuppfriskning speciellt. Men läs hela tråden igen. Ta inte alltför illa vid dig av din tidigare retorik. Sånt kan hända oss alla.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det du pratar om nu är alltså en transistorhäck?
Minnesuppfriskning speciellt. Men läs hela tråden igen. Ta inte alltför illa vid dig av din tidigare retorik. Sånt kan hända oss alla.
Tack, men jag vet inte riktigt vilken retorik du åsyftar. Kanske behöver du friska upp mitt minne igen?
petersteindl skrev:Morello skrev:Det du pratar om nu är alltså en transistorhäck?
Ja, fast det Flint pratade om tidigare var också en trisseburk, nämligen samma.
Morello skrev:Tumregeln om 14 dB är således reviderad?
Morello skrev:Jag kan inte minnas någon strid.
Flint skrev:Morello skrev:Tumregeln om 14 dB är således reviderad?
Nej inte alls, när det gäller rörslutsteg i PP med utg.trafo. Jag ville testa vad som gäller för trissesteg.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag kan inte minnas någon strid.
Troligen är det bara jag som överreagerar.
Harryup skrev:Välkommen Flint!
Kul att se dig igen.
mvh/Harryup
Flint skrev:Nej, men jag skulle kunna tänka mig ett byte mot schemat på din/ditt RS2000. Dock kan du då räkna med att det dyker upp ett antal simuleringar på det här på forumet.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Nej, men jag skulle kunna tänka mig ett byte mot schemat på din/ditt RS2000. Dock kan du då räkna med att det dyker upp ett antal simuleringar på det här på forumet.
Haha. Då blir det nog Sayonara igen ett par månader eller så innan du pillat klart i Spicemodellen.Den som Spice-modellerar ett Bryston 14B på fri programvara får extra stilpoäng. Bara lite tidsödande, men tid har jag gott om.
/DQ-20
petersteindl skrev:
Vad jag vet är det standardkomponenter som används och till alla dessa finns det mycket noggranna och korrekta spice-parametrar.
Peter
Nej inte alls, när det gäller rörslutsteg i PP med utg.trafo. Jag ville testa vad som gäller för trissesteg.
IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Tumregeln om 14 dB är således reviderad?
Menar du att du tror på en tumregel? Fast att det blir en annan tumregel, för trissor?
Tumregler är dumregler. Bättre att lära sig hur sambanden ser ut på riktigt, och bedöma lämplig återkoppling baserat på ALLA påverkande faktorer, istället för på namnet på den aktiva komponenten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att saker fungerar betyder inte att de representerar ett optimum.
Och sen kan ju stegen du studerat ha har väldiga likheter också, alltså utöver schablonbeskrivningen. Det kan bli lite som tumregeln att "43 är en bra skostorlek!", och det är något man testat på tre polare som man har.
Vh, iö
Flint skrev:Det blir en bra grund att sen jobba rent praktiskt på.
Flint skrev:IngOehman skrev:Att saker fungerar betyder inte att de representerar ett optimum.
Och sen kan ju stegen du studerat ha har väldiga likheter också, alltså utöver schablonbeskrivningen. Det kan bli lite som tumregeln att "43 är en bra skostorlek!", och det är något man testat på tre polare som man har.
Vh, iö
Optimum? Har jag sagt det? Jag skrev ju utgångsläge. Missade du det?
Ja, rörsteg i PP med utgångstrafo är relativt lika varandra. Den gemensamma nämnaren är utg.trafon.
Vad jag vet är det standardkomponenter som används och till alla dessa finns det mycket noggranna och korrekta spice-parametrar.
Peter
Javisst är det så:
2SC2240
2SA970
2SA1295
2SA1381
2SC3503
2SA1837
2SA1294
2SC3263
2SC3264
2SC4793
för att vara exakt. Totalt 77 trissor per kanal. Inga hemligheter direkt.
I min senaste slutstegskontruktion har jag dock övergett de flesta av dessa trissor. Använder numera effekttrissor från ON Semi, som faktiskt imponerar mycket mer än Sanken-trissorna.
petersteindl skrev:Flint skrev:Det blir en bra grund att sen jobba rent praktiskt på.
En svårighet är layout av kretskort. Eftersom vi använder trissor med fT på 16 GHz så bäddar vi för allehanda nya problemställningar som i och för sig går att lösa, men jag tror vi måste ha ett synnerligen kompetent layoutprogram med simulering på layoutnivå upp till flera gigahertz. Sådan programvara förfogar vi inte över. De kostar en halv mille och uppåt, exempelvis Mentor Graphics. Lilltroll brukar dock vara klurig och sätta upp en massa konstiga simuleringar som tar med den fysiska världens tillkortakommanden.
Mvh
Peter
Morello skrev:Det som stör mig mest är att Toshiba lagt ned alla JFET:ar - tex 2SK117, SK170, SK389 samt såklart P-kanals-bröderna.
Flint skrev:Morello skrev:Det som stör mig mest är att Toshiba lagt ned alla JFET:ar - tex 2SK117, SK170, SK389 samt såklart P-kanals-bröderna.
Du får gå över till rör istället. Dom verkar svåra att utrota.
Svante skrev: Det har väl aldrig funnits med p-kanal?
Svante skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det som stör mig mest är att Toshiba lagt ned alla JFET:ar - tex 2SK117, SK170, SK389 samt såklart P-kanals-bröderna.
Det har väl aldrig funnits med p-kanal?
Svante skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det som stör mig mest är att Toshiba lagt ned alla JFET:ar - tex 2SK117, SK170, SK389 samt såklart P-kanals-bröderna.
Flint skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nej, men jag skulle kunna tänka mig ett byte mot schemat på din/ditt RS2000. Dock kan du då räkna med att det dyker upp ett antal simuleringar på det här på forumet.
Haha. Då blir det nog Sayonara igen ett par månader eller så innan du pillat klart i Spicemodellen.Den som Spice-modellerar ett Bryston 14B på fri programvara får extra stilpoäng. Bara lite tidsödande, men tid har jag gott om.
/DQ-20
Tror du det?Har Morello tillverkat även komponenterna till sin fina mätförstärkare då? Till de flesta normala moderna komponenter finns ju redan spicemodeller och då är det ingen större konst att sparka igång simulerandet.
Svante skrev:Flint skrev:Vi glömmer det. Åter till den globala motkopplingens ädla konst.
Där var kondingen som gjorde kretsen stabil.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Tumregeln om 14 dB är således reviderad?
Vilken tumregel gäller idag?
Morello skrev:Tumregeln avseende slingförstärkningens storlek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster