Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Lite roligt anekdotiskt test som Diego Estan skriver om på soundstage.
https://www.soundstageaccess.com/index. ... -is-enough
Vad tycker ni?
Johan_Lindroos skrev:Tangband, menar du att den upplevda tonhöjden inte är frekvenslik med (den verkliga) tonhöjden?
Goldfinger skrev:Jag tror att i fallet med ett delat system kan nog acceptansen för förstärkning i basområdet också hänga an på hur brant man klarar att skära basen uppåt, maskeringseffekter uppåt i registret är något som stör mig väldigt.
Med ett odelat system är man ju fast vid en delningspunkt och en branthet.
RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Tycker du de ofta misslyckas i avvägandet på olika inspelningar, eller tror du det kan vara så att den valda basnivån bara inte passar din egna smak?
Perfector skrev:I mitten på 90-talet, när jag byggde bilstereo så fanns ett slutsteg med inbyggd EQ som hade en mik inbyggd och då kunde brusa hela kupe'n och ställa in en rak kurva 20-20000 Hz.
En så'n kanske kunde ställa in ljudet och sedan kunde man själv lägga på mer bas om man ville även hemma.
Eller skulle det inte funka här?
RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Det hindrar inte att det finns vissa misshandlade exemplar av fonogram som faktiskt behöver en korrigering men för min del är det ytterst få.
/ B
Bill50x skrev:Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Det hindrar inte att det finns vissa misshandlade exemplar av fonogram som faktiskt behöver en korrigering men för min del är det ytterst få.
RogerJoensson skrev:Diskanten är naturligtvis inte helt bortskuren om det går att återställa den, bara kraftigt dämpad.
Det finns massor med klassiska inspelningar där man hör trafik. Det var t ex en tråd nyligen här på Faktiskt om något skivbolag (Nimbus, jag kommer ihåg rätt) där jag på vissa inspelningar hörde trafiken ganska tydligt i svagare partier. Jag fann det störande t e x på deras samling med Behovens symfonier, men gjorde inget åt det (om det nu hade gått, det var inte så väldigt lågfrekvent vill jag minnas) eftersom jag tyckte inte inspelningarna var så där superbra i övrigt heller. Många konserthus ligger mitt i städerna med trafik nära inpå. Det är ett välkänt problem. Ibland ligger bullret så lågt i frekvens att man kan skära utan större skada på musiken. Det kan också röra sig om bullrade fläktsystem och annat.
Perfector skrev:en plötslig kanonad av dova ljud som mest verkar vara att man flyttar rekvisitan på Cirkus där den spelades in.
RogerJoensson skrev:Diskanten är naturligtvis inte helt bortskuren om det går att återställa den, bara kraftigt dämpad.
Det finns massor med klassiska inspelningar där man hör trafik. Det var t ex en tråd nyligen här på Faktiskt om något skivbolag (Nimbus, jag kommer ihåg rätt) där jag på vissa inspelningar hörde trafiken ganska tydligt i svagare partier. Jag fann det störande t e x på deras samling med Behovens symfonier, men gjorde inget åt det (om det nu hade gått, det var inte så väldigt lågfrekvent vill jag minnas) eftersom jag tyckte inte inspelningarna var så där superbra i övrigt heller. Många konserthus ligger mitt i städerna med trafik nära inpå. Det är ett välkänt problem. Ibland ligger bullret så lågt i frekvens att man kan skära utan större skada på musiken. Det kan också röra sig om bullrade fläktsystem och annat.
goat76 skrev:Det är rätt många här som är mån om att deras ljudsystem ska kunna återge information under 30 Hz. Frågan är dock om musiken de lyssnar på verkligen innehåller något instrument som sträcker så djupt eller om de bara får med en massa skräp som egentligen skulle ha skurits bort ifall studion hade haft en lyssning som avslöjat problemet och i så fall åtgärdats.
Tangband skrev:...
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar
Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Ett normalt instrument spelar alla frekvenser samtidigt .
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar .
Läs mera här :
https://www.musikipedia.se/overtoner
RogerJoensson skrev:Nej, jag pratar inte nödvändigtvis om samma mängd bas! -Mer om det låter vettigt eller inte.
Hur avvägningen lät i studion och om det skruvade soundet har med den artistiska avvägningen att göra eller blev som det blev pga skruvad lyssning som man skruvat efter, kan man inte veta om man inte var där.
Massor av 70-tals pop/rock är t ex svårt basstympad, för att det skulle gå att dra på i den tidens i skitstereos och små transitorradioapparater (gissar jag).
Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
hcl skrev:Tangband skrev:...
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar
Intressant nog tycks även det omvändningen gälla, d.v.s. att även ljud högre upp i registren vinner ökad uppfattbarhet (tydlighet) med bättre basåtergivning. Även i en till synes (höres) välupplöst ljudande anläggning kan en bra sub utöver att fylla ut med kapacitet vid låga frekvenser även öka tydligheten hos t.ex. kvinnliga röster, gitarr, t.o.m. flöjt. Jag kan inte påstå att jag förstår varför, men jag uppfattar det som att anläggningens impulssvar påverkas till det bättre?
Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar .
Läs mera här :
Det här med att övertoner är det som ger varje instrument sitt unika sound är väl ingen nyhet för nån? Men i den här tråden pratas det om just den "påhittade" basen, så varför skulle bättre basåtergivning inte innebära att man ska köpa bättre bas?
Personligen lyssnar jag på en del musik där basgången har tämligen lite övertoner, går i vissa fall inte ens över 100hz-strecket. Där hjälper inte bättre toppar mycket
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Nej, jag pratar inte nödvändigtvis om samma mängd bas! -Mer om det låter vettigt eller inte.
Hur avvägningen lät i studion och om det skruvade soundet har med den artistiska avvägningen att göra eller blev som det blev pga skruvad lyssning som man skruvat efter, kan man inte veta om man inte var där.
Massor av 70-tals pop/rock är t ex svårt basstympad, för att det skulle gå att dra på i den tidens i skitstereos och små transitorradioapparater (gissar jag).
Jag tror att på plats 1 - 32 i listan över skit som påverkar ljudkvaliteten i basen, ligger undermålig kontroll över monitorlyssningen i studion. Kan inte tänka mig det rockband eller den hip hop-artist som skulle acceptera en klen basåtergivning på deras inspelning dom slitit med. Det gjorde man nog inte på 70-talet och det gör man inte nu heller. Svårt att veta dock om det som är "för lite" från studion/inspelningen är en justering med EQ eller en nivåjustering på de basstarka instrumenten som baskaggen eller el-bas t.ex? Kanske en kombination av dessa?
Det lät såklart "fett" (eller vad säger ungdomarna nuförtiden?) i studion och det låter lika fett hemma i vardagsrummet om man bara ställer upp basnivån 8 dB; ja då är det såklart 8dB för lite bas på inspelningen. Vad beror det på? Jo studiolyssningen måste ha haft samma +8dB från det neutrala vilket gjort att den "faktiska" inspelade basnivån blivit för låg. Jätteförenklat jag vet men i huvudsak...
Lite kan man väl tänkas vilja kompensera för att det förmodligen lyssnas med lägre ljudnivå hemma i vardagsrummet jämfört med i studion, och sen lite allmänt smak & tycke, men det är nog småpotatis jämfört med den bas som faktiskt fattas på skivan.
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:...
Intressant nog tycks även det omvändningen gälla, d.v.s. att även ljud högre upp i registren vinner ökad uppfattbarhet (tydlighet) med bättre basåtergivning. Även i en till synes (höres) välupplöst ljudande anläggning kan en bra sub utöver att fylla ut med kapacitet vid låga frekvenser även öka tydligheten hos t.ex. kvinnliga röster, gitarr, t.o.m. flöjt. Jag kan inte påstå att jag förstår varför, men jag uppfattar det som att anläggningens impulssvar påverkas till det bättre?
Jo, bättre blir bättre i hela frekvensområdet . Man kan inte separera basområdet från diskant eller mellan, eftersom alla instrument spelar hela registret samtidigt .
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Läs mera här :
Det här med att övertoner är det som ger varje instrument sitt unika sound är väl ingen nyhet för nån? Men i den här tråden pratas det om just den "påhittade" basen, så varför skulle bättre basåtergivning inte innebära att man ska köpa bättre bas?
Personligen lyssnar jag på en del musik där basgången har tämligen lite övertoner, går i vissa fall inte ens över 100hz-strecket. Där hjälper inte bättre toppar mycket
Jasså, lyssnar du på sinustoner ?Har du läst länken ?
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Läs mera här :
Johan_Lindroos skrev:Om det ska föreställa en spektrumanalysator så är den extremt dålig.
Mirage skrev:Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
OT: Jag minns Niklas Nord, fast från dvdforum.nu. Det första forum på Internet som jag hängde på!
Johan_Lindroos skrev:Om det ska föreställa en spektrumanalysator så är den extremt dålig.
Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Ja ett undermåligt arbete i studion, med taskiga verktyg, ställer till det för all framtid med fonogrammet. Man behöver egentligen mixa om skivan med tillgång till de enskilda spåren. Men ändå kanske man kan mildra de värsta problemen med att bara dra på baskontrollen eller på annat sätt lägga på mera bas.
Kolla på tråden under Skivrekommendationer där Stings album "Nothing Like the Sun" diskuterades. Här ökade upplevelsen av albumet för en lyssnare (med uppmätt korrekt basåtergivning i systemet) genom att flippa på "+6dB" på delningsfiltret. Men det ska ju inte behövas! De 6 decibelen skulle såklart redan ligga på skivan i form av ökad nivå på bas och baskaggen!
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Ja ett undermåligt arbete i studion, med taskiga verktyg, ställer till det för all framtid med fonogrammet. Man behöver egentligen mixa om skivan med tillgång till de enskilda spåren. Men ändå kanske man kan mildra de värsta problemen med att bara dra på baskontrollen eller på annat sätt lägga på mera bas.
Kolla på tråden under Skivrekommendationer där Stings album "Nothing Like the Sun" diskuterades. Här ökade upplevelsen av albumet för en lyssnare (med uppmätt korrekt basåtergivning i systemet) genom att flippa på "+6dB" på delningsfiltret. Men det ska ju inte behövas! De 6 decibelen skulle såklart redan ligga på skivan i form av ökad nivå på bas och baskaggen!
goat76 skrev:Conan skrev:RogerJoensson skrev:Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Det är dock omöjligt att veta om basnivån på den skivan har någonting alls att göra med att jobbet i studion skulle varit dåligt eller om lyssningen i den samma var undermålig, det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Conan skrev:goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Näpp, finns nog inte en chans. Artikeln i början skrev väl att tränade lyssnare ville ha extra bas och otränade mer än så. Bara nån enstaka kuf ville ha lägre. Den bas som "fattas" på fonogrammet borde ha legat där men gör inte det eftersom lyssningen i studion inte varit neutral utan bashöjd. Undantag och andra förklaringar finns men här har du lejonparten av problemet på de skivor som har för låg bas.
goat76 skrev:Tangband skrev:Tell skrev:
Det Tell talar om är dator-alstrade bastoner inom elektronisk musik, dessa behöver nödvändigtvis inte innehålla alla de övertoner som uppkommer från en analogt spelad bas där hela instrumentets material och uppbyggnad bidrar till mängden övertoner.
Här nedan är en bild på en sådan ton som endast sträcker sig upp till circa 175 Hz.
jansch skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Det Tell talar om är dator-alstrade bastoner inom elektronisk musik, dessa behöver nödvändigtvis inte innehålla alla de övertoner som uppkommer från en analogt spelad bas där hela instrumentets material och uppbyggnad bidrar till mängden övertoner.
Här nedan är en bild på en sådan ton som endast sträcker sig upp till circa 175 Hz.
Alltså.... bastoner i området upp till 200 Hz blir väldigt odefinierade i takten av normal musik (över100 takter/min) om hörbara övertoner saknas. Det är ingen synpunkt utan ett fysikaliskt faktum.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Näpp, finns nog inte en chans. Artikeln i början skrev väl att tränade lyssnare ville ha extra bas och otränade mer än så. Bara nån enstaka kuf ville ha lägre. Den bas som "fattas" på fonogrammet borde ha legat där men gör inte det eftersom lyssningen i studion inte varit neutral utan bashöjd. Undantag och andra förklaringar finns men här har du lejonparten av problemet på de skivor som har för låg bas.
Jo, men freferensen för mängden bas varierade mellan olika lyssnare med ett omfång på hela 17 dB, det säger mig att det är fullt rimligt att den där höjningen på 6 dB som du anser behövdes på Stings album "Nothing Like the Sun" mycket väl ryms inom preferens-ramen. De kan därmed mycket väl ha haft en fullt neutral lyssning i den studion.
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jo, men freferensen för mängden bas varierade mellan olika lyssnare med ett omfång på hela 17 dB, det säger mig att det är fullt rimligt att den där höjningen på 6 dB som du anser behövdes på Stings album "Nothing Like the Sun" mycket väl ryms inom preferens-ramen. De kan därmed mycket väl ha haft en fullt neutral lyssning i den studion.
Det är sant att du inte utan vidare ska tro på vad jag säger att jag har för återgivning hemma. Jag har både lyssnat och mätt och anser att jag har en ganska neutral återgivning, möjligen med en liite extra knuff i basen (det låter ju bättre så på det mesta och jag spelar film också där det är bättre för upplevelsen). Stings skiva låter tunt i basen. Den gör det relativt många andra plattor och den gör det jämfört med andra album från samma artist. Jag tror därför inte att de kan ha haft en neutral lyssning i studion.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Det är sant att du inte utan vidare ska tro på vad jag säger att jag har för återgivning hemma. Jag har både lyssnat och mätt och anser att jag har en ganska neutral återgivning, möjligen med en liite extra knuff i basen (det låter ju bättre så på det mesta och jag spelar film också där det är bättre för upplevelsen). Stings skiva låter tunt i basen. Den gör det relativt många andra plattor och den gör det jämfört med andra album från samma artist. Jag tror därför inte att de kan ha haft en neutral lyssning i studion.
Jag misstror väl inte det du säger om din återgivning hemma, var har du fått det ifrån?
Det enda jag säger är att, om de uppgifterna från Harmans undersökning stämmer som visar att spannet kan vara så pass stort som hela 17 dB när det kommer till olika personers preferenser vad gäller basnivå, så är det inte helt otroligt om studiokillens och din smak faktiskt kan skilja sig med 6 dB vid lyssning på exakt samma ljudsystem.
goat76 skrev:Och hur har personen med den "korrekta basåtergivningen" kommit fram till att just den nivån han har är den korrekta, hur har han mätt fram till det?
Tangband skrev:Jasså, lyssnar du på sinustoner ?Har du läst länken ?
goat76 skrev:Om du läser den länkade artikeln i första inlägget så ser du att Harman i deras undersökningar kommit fram till att olika människors preferenser, när det kommer till hur mycket bas de föredrar, kan skilja sig med hela 17 dB!
Is there a correct or ideal amount of bass boost?
"I’ve saved for last the most interesting and revealing data presented by the Harman research paper. While the study showed the mean preferred bass boost to be 6.6dB, which seems like a reasonable number to me, most intriguing were the variations of preferred bass level among the listeners participating in the study. The paper states that “the range of preferred bass levels among individual listeners is 17dB, from -3dB (listener 346) to 14.1dB (listener 400).” This finding astounded me, not only because of the range of difference of 17dB -- a lot -- but that someone out there preferred -3dB of bass cut. I’ve tried listening to music through a two-channel loudspeaker system with a flat in-room response (i.e., no boost or cut), and to me it sounded anemic."
Tell skrev:goat76 skrev:Om du läser den länkade artikeln i första inlägget så ser du att Harman i deras undersökningar kommit fram till att olika människors preferenser, när det kommer till hur mycket bas de föredrar, kan skilja sig med hela 17 dB!
Is there a correct or ideal amount of bass boost?
"I’ve saved for last the most interesting and revealing data presented by the Harman research paper. While the study showed the mean preferred bass boost to be 6.6dB, which seems like a reasonable number to me, most intriguing were the variations of preferred bass level among the listeners participating in the study. The paper states that “the range of preferred bass levels among individual listeners is 17dB, from -3dB (listener 346) to 14.1dB (listener 400).” This finding astounded me, not only because of the range of difference of 17dB -- a lot -- but that someone out there preferred -3dB of bass cut. I’ve tried listening to music through a two-channel loudspeaker system with a flat in-room response (i.e., no boost or cut), and to me it sounded anemic."
Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
goat76 skrev:Tell skrev:Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
Jag har inte läst själva studien då den verkar vara låst till medlemmar i AES, så jag har inte en aning om hur högt i frekvensområdet höjningen startade, kanske någon annan här som vet?
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17042
Jag misstror väl inte det du säger om din återgivning hemma, var har du fått det ifrån?
Det enda jag säger är att, om de uppgifterna från Harmans undersökning stämmer som visar att spannet kan vara så pass stort som hela 17 dB när det kommer till olika personers preferenser vad gäller basnivå, så är det inte helt otroligt om studiokillens och din smak faktiskt kan skilja sig med 6 dB vid lyssning på exakt samma ljudsystem.
Nja... du har ju inte sagt nånting om min återgivning i basen, men om lyssnaren som ville "vippa upp" Nothing Like the Sun 6 dB (faktiskt mera om man läser inlägget) sa du:goat76 skrev:Och hur har personen med den "korrekta basåtergivningen" kommit fram till att just den nivån han har är den korrekta, hur har han mätt fram till det?
Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
Jag har inte läst själva studien då den verkar vara låst till medlemmar i AES, så jag har inte en aning om hur högt i frekvensområdet höjningen startade, kanske någon annan här som vet?
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17042
Efter en snabb googling så verkar det vara den här kurvan det handlar om:
[ Bild ]
Basen ser okej ut, men ändå jävligt skum i toppen, om det nu är så som folk skulle föredra?
Hur tänker ni andra om vilken kurva i basen ni föredrar?
goat76 skrev:Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Innan vi kan gå vidare här så vill jag veta vad du menar är en ”korrekt” återgivning i basen, är det en rak tonkurva hela vägen längst ner i basen, +-0 dB höjning?
goat76 skrev:Conan skrev:Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Police-studioskivan, Synchronicity
goat76 skrev:Så åter igen, vad är en ”korrekt” basåtergivning enligt dig, och med hur många dB har du höjt i ditt ljudsystem för att du ska bli nöjd med genomsnittet av den musik du lyssnar på (och vad består den musiken av)?
Conan skrev:goat76 skrev:Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Innan vi kan gå vidare här så vill jag veta vad du menar är en ”korrekt” återgivning i basen, är det en rak tonkurva hela vägen längst ner i basen, +-0 dB höjning?
Det var ett tag sen jag mätte upp mitt system. Kanske ett jobb i helgen. Fick leta upp en bild från medlemstråden och klippa ut den (Photo Bucket har bråkat om nåt sen länge med mitt gamla konto där därav texten i bilden):
Sådär... en ganska snygg kurva tycker jag själv. All möjlig musik låter bra om inspelningen är bra. Jag tycker jag kan bedöma rätt bra om en skiva är bassvag. Tycker nån annan att det är fett med bas på "Nothing Like the Sun" har dom förmodligen redan rattat in en högre basnivå på sin lyssning (kanske nåt liknande som monitorlyssningen i studion) eller så har dom bara fel.
Almen skrev:goat76 skrev:Conan skrev:Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Prova att lyssna på sista Police-studioskivan, Synchronicity, till exempel Tea in the Sahara, och jämför det med Nothing Like the Sun. Nu har jag inte lyssnat på någon av dem på länge, men ur minnet så är min subjektiva åsikt att man med all säkerhet objektivt skulle karakterisera NLtS som "basslank", "lite klen bas" eller liknande.
Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Hos mig låter det alltid bra.
Prova med Chicago 17 (hela skivan)
Där finns minsann bas så det räcker.
Men det är jag det.
goat76 skrev: att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev: att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Ja, men har du läst studien du hänvisar till och vet du vad dessa 17dB är och hur inspelningar lät och om de där 17dBna ens är och rotar i ett område som är särskilt aktivt?
Det finns hårdrocksinpelningar där man mycket väl kan höja 15dB under typ 50Hz utan att mycket händer, eftersom man verkar ha högpassfiltrerat hela skiten. Har lyssnarna uppskattat den kraftigt höjda basen som en medicin för att räta ut problem i andra register (som hellre skulle behöva åtgärdas) och tyckt att det blev i alla fall inte sämre? osv, osv. Detta må vara exempel som inte har med den där studien att göra, men vet du det?
---
Hur såg bashöjningskurvan ut vid den där 17dB höjningen, vilket material spelades osv? Vet någon här det?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Om du tycker att det alltid låter bra hos dig, så kanske det beror på att du är mer flexibel än jag eller att du väljer att bara lyssna på det du tycker låter bra...
Det finns ju en massa inspelningar som är så sönderskruvade och skadade att det är outhärdligt att lyssna på (tunt, vasst och jävligt, mastringsslaktat och distat). På olika sätt dessutom. Jag kan inte tänka mig att det finns en högtalare/anläggning i världen som utan justermöjligheter kan få allt att låta bra.
Vad gäller Chicago-plattan, så kan det mycket väl stämma att den en gång lät bra (jag kommer inte ihåg). Jag har bara tillgång till mastringarna på Spotify och jag gissar att det inte lät så på utgåvorna som såldes när det begav sig. De moderna hårdmastringarna som jag lyssnat på nu låter tryckkokare dynamiskt och är inte överdrivet basiga, om man säger så.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Om du tycker att det alltid låter bra hos dig, så kanske det beror på att du är mer flexibel än jag eller att du väljer att bara lyssna på det du tycker låter bra...
Det finns ju en massa inspelningar som är så sönderskruvade och skadade att det är outhärdligt att lyssna på (tunt, vasst och jävligt, mastringsslaktat och distat). På olika sätt dessutom. Jag kan inte tänka mig att det finns en högtalare/anläggning i världen som utan justermöjligheter kan få allt att låta bra.
Vad gäller Chicago-plattan, så kan det mycket väl stämma att den en gång lät bra (jag kommer inte ihåg). Jag har bara tillgång till mastringarna på Spotify och jag gissar att det inte lät så på utgåvorna som såldes när det begav sig. De moderna hårdmastringarna som jag lyssnat på nu låter tryckkokare dynamiskt och är inte överdrivet basiga, om man säger så.
Med bra menar jag allting låter rätt i förhållande till allt annat i en låt.
Det värsta som finns är väl när Ian Gillan säger "cant you play Everything a bit louder than Everything else"
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Med bra menar jag allting låter rätt i förhållande till allt annat i en låt.
Det värsta som finns är väl när Ian Gillan säger "cant you play Everything a bit louder than Everything else"
RogerJoensson skrev:Det är inte jag som lägger fram den där undersökningen som något slags bevis eller argument. Det är väl rimligen du som får tala om vad det är du hänvisar till, vad det du hänvisar till säger, vad du menar?
Vad är det de visat? Det är min undran. Vilket material har avlyssnats, vilket frekvensområde gäller det, har justering skett i ett område medan lyssnarna har avvägt vad som händer vid sidan av detta område, osv. Jag har för mig att jag läst rätt massiv kritik mot testen, men kommer inte ihåg var och vad kritiken gällde.
Det är sant att personliga preferenser kan variera. 17dB låter dock lite väl mycket, men det är så klart beroende på de där omständigheterna som jag undrar över.
goat76 skrev:Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Den skivan vi pratar om faller också den inom ramen för preferens, det behöver därmed inte betyda att lyssningen i studion var dålig.
Conan skrev:goat76 skrev:Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Den skivan vi pratar om faller också den inom ramen för preferens, det behöver därmed inte betyda att lyssningen i studion var dålig.
Hur många personer måste säga att: "Det var lite slank bas på den låten" för att det ska vara sant? Eller menar du att det inte överhuvudtaget går att säga om någon låt egentligen att: "Det var lite slank bas på den låten"?
Eller: "Oj, den såsen var salt" eller "Oj, den filmscenen var mörk" eller "Oj, den skjortan var liten i storleken"?
goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Conan skrev:goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Det är nog inte bara studiokillen som lyssnar vid slutmixningen. Artisten och producenten har nog varit på mer än ett hörn. Skulle alla tycka att det låter bra om den påtagligt slanka basen menar du? Tror det är betydligt mindre sannolikt än att monitorerna varit bashöjda och att dom därför inte hört vad som hamnade på fonogrammet.
Conan skrev:goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Det är nog inte bara studiokillen som lyssnar vid slutmixningen. Artisten och producenten har nog varit på mer än ett hörn. Skulle alla tycka att det låter bra om den påtagligt slanka basen menar du? Tror det är betydligt mindre sannolikt än att monitorerna varit bashöjda och att dom därför inte hört vad som hamnade på fonogrammet.
goat76 skrev:Trådens ämne bygger på en länk som har den undersökningen som utgångspunkt, om DU väljer att inte tro på denna undersökning gjord av Harman och sedermera godkänts av AES så är det upp till dig själv att undersöka saken.
goat76 skrev: Om man tittar lite på din uppmätta kurva så verkar den stämma rätt bra med vad majoriteten av lyssnarna i Harmans undersökning hade som preferens, ungefär en höjning i basen med 6.6 dB. Med andra ord kommer de flesta av dem tycka att Stings skiva är lite slank i basen.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Trådens ämne bygger på en länk som har den undersökningen som utgångspunkt, om DU väljer att inte tro på denna undersökning gjord av Harman och sedermera godkänts av AES så är det upp till dig själv att undersöka saken.
Fel! Jag vill veta vad det är man mätt upp, vad man lyssnat på, hur man ska tolka siffror, ev slutsater och vilka förklaringar som ev har presenterats. Du verkar fullständigt skita i det och fortsätter rapa upp 17dB som något lags bevis för vad-vet-jag, utan att ha undersökt vad siffran betyder och hävda att auktoriteter står bakom. Vad har dessa auktoriteter att säga om siffrorna? Finns det förklaringar? osv...goat76 skrev: Om man tittar lite på din uppmätta kurva så verkar den stämma rätt bra med vad majoriteten av lyssnarna i Harmans undersökning hade som preferens, ungefär en höjning i basen med 6.6 dB. Med andra ord kommer de flesta av dem tycka att Stings skiva är lite slank i basen.
Varför tyckte mix/mastringsfolket inte likadant som denna skara lyssnare och mixade så det blev som de ville ha det? -Eller var det så att det var just det de gjorde, men att det lät annorlunda i studion än genom de högtalare/rum som gav preferensen för höjd bas med 6.6dB vid senare avlyssning? -Eller är dessa proffs kanske basöverkänsliga och därför drar ner basen vid mix? Är det kanske något mastringstroll som dragit ner basen? Om så är fallet, så är det ju rimligt att man höjer basen så att det blir som det lät i studion... osv, osv...
goat76 skrev:Eller så finns möjligheten att de aldrig var med annat än när de spelade in musiken, kanske satte de aldrig sin fot i kontrollrummet och drog till närmast krog och drog några bira?
Perfector skrev:Conan skrev:goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Eller så var basen fet och frodig pga. högtalarna i rummet.
Då kan det bli fel vid lyssning när man inte har dessa högtalare hemma
hcl skrev:Väldigt många inspelningar är något försiktigt mixade i basen. Förmodligen eller i varje fall delvis p.g.a. av att bas skäl ganska mycket head room och skall musiken kunna konkurrera med alla andra mixar så behöver medelnivån vara ganska hög (sa någon “Loudness war”?). Ganska underkigt med tanke på att Sting ändå är just bassist.
Jag tycker det är trist eftersom nivåerna behöver vara ”rätt” för att musiken skall uppfattas som den skall.
Ang. diskussionen om nivåerna tycker jag den är lite underlig. Min uppfattning (ganska väl underbyggd vill jag dessutom hävda) är att varje system har en ”rätt” nivå. I stort sett oberoende av lyssnare (nåja, om hen är någorlunda musikalisk). Fel nivå gör att musiken uppfattas som musikaliskt sämre helt enkelt (dåligt stämda instrument, musikerna låter mindre samspelta, ...). Detta gäller helt uppenbart anläggningar som inte har uppenbara brister i de tidiga delarna i kedjan. Om signalen som signalkällan plockar upp redan den är ”dålig” är det i princip omöjligt att avgöra vad som är ”rätt nivå” och då blir det mer en fråga om rent tyckande.
Bara min åsikt...
Tangband skrev:Lyssnar man bara på kvantiteten, mängden bas då man ställer nivån så är man ute på hal is och det kommer aldrig bli riktigt bra. Om man istället lyssnar till musiken och VAD musikerna spelar för toner i basområdet ( vilket ju innebär att man lyssnar till hela frekvensregistret - men ni fattar ) så är det enkelt att med hjälp av örat ställa nivån inom 1 dB med en specifik anläggning placerat på ett specifikt sätt i ett rum med ett aktivt system. Ställs nivån annorlunda blir det musikaliskt sämre.
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Lyssnar man bara på kvantiteten, mängden bas då man ställer nivån så är man ute på hal is och det kommer aldrig bli riktigt bra. Om man istället lyssnar till musiken och VAD musikerna spelar för toner i basområdet ( vilket ju innebär att man lyssnar till hela frekvensregistret - men ni fattar ) så är det enkelt att med hjälp av örat ställa nivån inom 1 dB med en specifik anläggning placerat på ett specifikt sätt i ett rum med ett aktivt system. Ställs nivån annorlunda blir det musikaliskt sämre.
Det går ofta utmärkt att lyssna till vad musikerna, inkl basisterna spelar med basregistret basbeskuret. Det kan t o m vara så att det är lättare att uppfatta rätt frekvens från basar genom att beskära basregistret och lyssna mer till övertonerna (under vissa omständigheter). Hur gör man för att bedöma återgivningen av baskagge, golvpuka och liknande? Så nej, jag håller inte med. Jag är inte särskilt intresserad av trixande efter den skolan.
DVD-ai skrev:Jag tycker att mer bas är rätt
DVD-ai skrev:Jag tycker att mer bas är rätt
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att mer bas är rätt
Jag minns när jag och en kamrat, när vi var cirkus 18 bast, besökte en hifi-firma och lyssnade på ett par Mirsch-högtalare. In med loudnessknappen och baskontrollen på max. Vi var totalt svältfödda på bas, uppvuxna med sunkiga transistorapparater hemma...
Den stackars säljaren stod bredvid och led och bad oss till slut att stoppa eländet
Numera föredrar jag kvalitet framför kvantitet.
/ B
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att mer bas är rätt
Jag minns när jag och en kamrat, när vi var cirkus 18 bast, besökte en hifi-firma och lyssnade på ett par Mirsch-högtalare. In med loudnessknappen och baskontrollen på max. Vi var totalt svältfödda på bas, uppvuxna med sunkiga transistorapparater hemma...
Den stackars säljaren stod bredvid och led och bad oss till slut att stoppa eländet
Numera föredrar jag kvalitet framför kvantitet.
/ B
Conan skrev:goat76 skrev:Eller så finns möjligheten att de aldrig var med annat än när de spelade in musiken, kanske satte de aldrig sin fot i kontrollrummet och drog till närmast krog och drog några bira?
Hade det varit Einár så kanske, men Sting lär nog vilja höra hur hans senaste album låter efter slutmixning.
Almen skrev:Conan skrev:goat76 skrev:Eller så finns möjligheten att de aldrig var med annat än när de spelade in musiken, kanske satte de aldrig sin fot i kontrollrummet och drog till närmast krog och drog några bira?
Hade det varit Einár så kanske, men Sting lär nog vilja höra hur hans senaste album låter efter slutmixning.
Sting var naturligtvis med och producerade NLtS, precis som övriga soloskivor och skivorna med The Police.
goat76 skrev:Jag föredrar definitivt kvalitet före kvantitet, om basens kvalite är svår att uppnå i lyssningsrummet så är jag faktiskt hellre utan de lägre frekvenserna än att lyssna på en bumlig och oartikulerad bas.
Se'n kan man ju alltid ha en högtalare i balans som inte behöver extra baslådor och då få rätt förhållande på en gång.
Bara en tanke.
Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Tonkontrollerna är på noll och knappen line direct är aktiverad.
Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Av nyfikenhet och för intresse i tråden vore det intressant att veta vilka av Perfectors högtalare som anses ha dessa egenskaper. Frågan är inte ställd för att håna eller raljera, utan bara för att just få klarhet i vilka preferenser var och en har gällande "rätt" mängd bas.
Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.
STDI skrev:Finns det någon här på faktiskt.se, förutom Perfector själv som lyssnat på någon av Perfectors konstruktioner? Och vad tycks i så fall?
Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Av nyfikenhet och för intresse i tråden vore det intressant att veta vilka av Perfectors högtalare som anses ha dessa egenskaper. Frågan är inte ställd för att håna eller raljera, utan bara för att just få klarhet i vilka preferenser var och en har gällande "rätt" mängd bas.
Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.
STDI skrev:Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.STDI skrev:Finns det någon här på faktiskt.se, förutom Perfector själv som lyssnat på någon av Perfectors konstruktioner? Och vad tycks i så fall?
Så frågade jag här: viewtopic.php?p=1859726#p1859726
Men ingen svarade så vi kan tydligen inte få någon faktsiskt-medlems synpunkter, annat än Perfectors själv. Eller finns det kanske någon nu som lyssnat på dem?
Perfector skrev:Kraften från Isophon fick min fru att känna illamående i sovrummet när jag drog på lite med kyrkorgel i vardagsrummet.
Perfector skrev:Min fru går i krig med vem som helst om nån försöker ta dom
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Kraften från Isophon fick min fru att känna illamående i sovrummet när jag drog på lite med kyrkorgel i vardagsrummet.Perfector skrev:Min fru går i krig med vem som helst om nån försöker ta dom
Perfector har gett begreppet WAF helt nya dimensioner!![]()
Imponerande basar i dina konstruktioner! Dock vore det ändå intressant att ställa upp dina lådor parallellt med t.ex. AndersPs Orion, bara för att få en upplevelse av vad vi diskuterar i tråden och hur olika vi tydligen refererar till upplevd "rätt" mängd bas. Jag vill passa på att gå utanför trådämnet och även poängtera att det inte bara gäller basregistret utan även "rätt" mängd av övriga register. Och förstås ännu viktigare, vilken kvalitet det är på ljudet i varje register. Jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på Motorolas piezodiskant och SEAS Excel-diskanter...
Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
DVD-ai skrev:Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
+1,5 på den!
jansch skrev:Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Nu är det ju så att även om all inspelad musik skulle vara perfekt balanserad och högtalarna återgav inspelningen perfekt så spelar det ju mindre roll då lyssningsrummet påverkar klangbalansen. DEN påverkan vet ju alla här på faktiskt.io att den är avsevärd.
Det räcker ju att man är 3-4 människor i ett rum istället för en ensam lyssnare, eller flyttar sig i rummet, eller byter soffa, eller har dörren öppen, osv för att i vissa fall påtagligt ändra klangbalansen. För att inte tala om att byta lyssningsrum.....
Alltså
Det är inte i första hand högtalarna om behöver tonkontroller/EQ utan rummet.
Sedan ska man inte underskatta personliga preferenser..... jag föredrar t.ex. lite överdrivet lägsta register = 20 - 45 Hz, det som mer känns i fåtöljen än hörs. Om jag inte hade mätt det hade jag trott att det var "balanserat"
Perfector skrev:Då har jag tur som har möblerat rätt.
Jag upplever ingen direkt förändring var jag än sitter i mitt vardagsrum utan det är balans utom på ett ställe framför en komod som står med öppen lucka och stör när man sätter sig precis framför den.
Men där finns normalt ingen sittplats så det är inget jag fäster någon vikt vid.
Tell skrev:Perfector skrev:Då har jag tur som har möblerat rätt.
Jag upplever ingen direkt förändring var jag än sitter i mitt vardagsrum utan det är balans utom på ett ställe framför en komod som står med öppen lucka och stör när man sätter sig precis framför den.
Men där finns normalt ingen sittplats så det är inget jag fäster någon vikt vid.
Har för mig om att jag sett bild på ditt vardagsrum med högtalare, o jag har svårt att tro att det inte skulle vara ganska stoe skillnad i klangbalans mellan olika ställen i rummet, framför allt i basen. Måste vääldigt mycket till för att få ett så perfekt balanserat rum.
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att inte alla har samma måttstock på hur likt det låter ett verkligt framförande. En del har ljudnivån som referens, andra har ljudbilden och en del nöjer sig med att det låter som att man befinner i ett angränsande rum. Grovt förenklat! Det går att lyssna på olika sätt men på ett forum som detta, utgår jag ifrån att man vill efterlikna något som möjligen finns att lyssna på i någon form i verkligheten. Själv vill jag helst sitta i sweetspot och inte stå och skramla i köket på andra sidan väggen eller dammsuga på andra våningen.
DVD-ai skrev:...
Jag har för länge sedan ägt ett par Perfektor Original men har inte skrivit om det då jag inte vet hur jag ska kunna gör det på ett bra sätt.
Det jag vill säga om dom är att jag gläds åt att Perfektor är nöjd med dom och njuter hemma vid så som han gör, det är ju så gött när människor får njuta och ha det bra
Och att jag vet att Perfektors och mina preferenser gällande ljudåtergivning ur alla avseenden antagligen är så väsen skiljda att det inte riktigt är relevant att jämföra upplevelser.
Inte utan att sitta i samma rum och tala om det som faktiskt båda lyssnar på.
DVD-ai skrev:Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.
Jag tycker ju att min nivå är rätt...![]()
Jag har för länge sedan ägt ett par Perfektor Original men har inte skrivit om det då jag inte vet hur jag ska kunna gör det på ett bra sätt.
Det jag vill säga om dom är att jag gläds åt att Perfektor är nöjd med dom och njuter hemma vid så som han gör, det är ju så gött när människor får njuta och ha det bra
Och att jag vet att Perfektors och mina preferenser gällande ljudåtergivning ur alla avseenden antagligen är så väsen skiljda att det inte riktigt är relevant att jämföra upplevelser.
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.
Jag blir åxå nyfiken på vem du är David, som jag eventuellt byggt åt.
För dom fanns inte till allmänt utbud utan endast till beställning.
Dessutom undrar jag om du hade första generationen eller senare när alla filterbitar hade mätts upp av HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Och vi är nu inne på 4'e generationen basar så det vore kul att få veta dels vilka du hade och åxå var du fick tag i dom..
När Covid19 är över skulle jag gärna ha dig här och lyssna på dom senaste med nyaste basarna med en kopp kaffe och en kanelbulle, eller 2
Bilder finns väl inte heller kan jag tänka.
DVD-ai skrev:Perfector skrev:DVD-ai skrev:Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.
Jag blir åxå nyfiken på vem du är David, som jag eventuellt byggt åt.
Dessutom undrar jag om du hade första generationen eller senare när alla filterbitar hade mätts upp av HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Och vi är nu inne på 4'e generationen basar så det vore kul att få veta dels vilka du hade och åxå var du fick tag i dom..
När Covid19 är över skulle jag gärna ha dig här och lyssna på dom senaste med nyaste basarna med en kopp kaffe och en kanelbulle, eller 2
Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt
Ne det var ett bra tag sedan och inte tog jag några bilder på dom flesta högtalare jag hade då (det var mååånga),![]()
Dom Perfector Original var med Gamma basar men jag vet inte säkert något om version.
Diskanten var en dome och svart, med tre skruvar tror jag det var också men mer än så sviker minnet mig...
Jag köpte dom begagnade på en loppis
DVD-ai skrev:Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt
Det är det. Ord nedpräntade kan så lätt missförstås. Något som sägs med glimten i ögat går inte alltid fram som man tänkt sig och liknande.
STDI skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt
Det är det. Ord nedpräntade kan så lätt missförstås. Något som sägs med glimten i ögat går inte alltid fram som man tänkt sig och liknande.
Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).
DVD-ai skrev:STDI skrev:RogerGustavsson skrev:
Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).
Pga skillnader i vad som anses vara öppet, eller starkt, eller linjärt, eller svagt, eller djupt, eller högupplöst psv osv...
Orden betyder inget konkret då det handlar om upplevelser om inte alla inblandade hör samma sak och kan relatera
goat76 skrev:DVD-ai skrev:STDI skrev:Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).
Pga skillnader i vad som anses vara öppet, eller starkt, eller linjärt, eller svagt, eller djupt, eller högupplöst psv osv...
Orden betyder inget konkret då det handlar om upplevelser om inte alla inblandade hör samma sak och kan relatera
Det är väl upp till STDI att avväga dina synpunkter mot att han vet att du uppskattar ”Ino-soundet” vilket han säkert har erfarenheter av.
När jag läser recensioner i Stereophile lägger jag klart större vikt på den skrivna texten, och sedan väger jag det mot vad recensenten tyckt om andra högtalare i andra sammanhang och gör mig en bild av vad han uppskattar för kvaliteer och om dessa beskrivningar överensstämmer med vad jag föredrar. Det ger för mig en mycket tydligare bild än vad mätningarna ger.
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Perfector skrev:Jag blir åxå nyfiken på vem du är David, som jag eventuellt byggt åt.
Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt
Ne det var ett bra tag sedan och inte tog jag några bilder på dom flesta högtalare jag hade då (det var mååånga),![]()
Dom Perfector Original var med Gamma basar men jag vet inte säkert något om version.
Diskanten var en dome och svart, med tre skruvar tror jag det var också men mer än så sviker minnet mig...
Jag köpte dom begagnade på en loppis
Jag köpte mina på Tradera jag
Jag trodde mitt par var från en vän som hade fått problem med diverse droger, men kanske var det fler som bytte bort sig.
Var diskanten nedsänkt i taket eller låg den ovanpå.
Nedsänkt är tidigt modell, ovanpå lite senare.
Jag flyttade från Järna till Mölnbo 1980 och när flytten var avklarad och jag skulle ta upp byggandet (cirka 3 veckor) så hade nå'n "lånat" verktygen för att försänka diskanterna så efter det blev det ovanpåliggande montering. Det såg ut så här.
OBS!
Lådorna på bilden är 40+ och plast och front har åldrats med en viss värdighet
DVD-ai skrev:goat76 skrev:DVD-ai skrev:
Det är väl upp till STDI att avväga dina synpunkter mot att han vet att du uppskattar ”Ino-soundet” vilket han säkert har erfarenheter av.
När jag läser recensioner i Stereophile lägger jag klart större vikt på den skrivna texten, och sedan väger jag det mot vad recensenten tyckt om andra högtalare i andra sammanhang och gör mig en bild av vad han uppskattar för kvaliteer och om dessa beskrivningar överensstämmer med vad jag föredrar. Det ger för mig en mycket tydligare bild än vad mätningarna ger.
Men nu pratar jag inte om vad man gillar, utan om hur man upplever/beskriver det man upplever
Juh!
Kan tillägga att jag uppskattar många olika "sound" också
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att inte alla har samma måttstock på hur likt det låter ett verkligt framförande. En del har ljudnivån som referens, andra har ljudbilden och en del nöjer sig med att det låter som att man befinner i ett angränsande rum. Grovt förenklat! Det går att lyssna på olika sätt men på ett forum som detta, utgår jag ifrån att man vill efterlikna något som möjligen finns att lyssna på i någon form i verkligheten. Själv vill jag helst sitta i sweetspot och inte stå och skramla i köket på andra sidan väggen eller dammsuga på andra våningen.
Perfector skrev:Nä, ge järnet nu och berätta hur illa det lät.
Se'n kan man ju komma ihåg att det var den allra första konstruktionen jag gjorde, mer med hjärtat än skallen.
Allt eftersom har den utvecklats, men det skulle vara kul med ett ärligt intryck av dig som ju lyssnat på dom.
Om du ens kommer ihåg hur det lät.
DVD-ai skrev:Jaja....![]()
Instängt, disstat och otydligt är min upplevelse av dom, men som sagt upplevelser och länge seda...
Placerade vi vägg och drivna md en Vincent sv233![]()
Jag tycker det är svårt att skriva om någon annans konstruktioner...
Det kan lätt tas på fel sätt
Perfector skrev:Det vore kul att höra från andra som byggt eget hur första snickeriet lät, jämfört med hur det låter idag när ni sätter spiken i lådan.
hcl skrev:Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
Den > här < kanske har rätt mängd?
hcl skrev:hcl skrev:Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?
Perfector skrev:Chicago 17 i sin helhet har en massa goa låter med tyngd i sig.
hcl skrev:hcl skrev:Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?
Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Eller en snygg upptagning av Columbia från Cape Kennedy (heter den det?)
Alternativt en platta med duktiga åskväder.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den
Jo Tjaikovsis 1812 med Telarc borde kunna skrämmas.
Tell skrev:hcl skrev:hcl skrev:Den > här < kanske har rätt mängd?
Den lär väl låta gött? Den är väl inget som sticker ut direkt, har ju mängder med låtar som håller samma eller mer (o djupare) bas än den där.
goat76 skrev:hcl skrev:hcl skrev:Den > här < kanske har rätt mängd?
Jag har inte ett ljudsystem med extremt mycket bas, mer balanserat och lagomt som jag tycker överenstämmer bra med resten av klangen i de övriga registren.
Din mix låter fint i basen men det verkar inte vara så väldigt stark nivå i lägsta basen, baskaggen är ganska klen och det som verkar gå djupast är ett synt-ljud som återkommer då och då.
Mixen låter bra men sången håller inte samma tonala balans som de övriga inslagen, den låter tonalt väldigt mycket ljusare och är överdrivet komprimerad och låter ganska platt och oengagerande att lyssna på.
Sen skulle nog just den här typen av musik må rätt bra av lite mer "punch" i trummorna, i motsatts till Chicago 17 som jag hade synpunkter på i det förra inlägget.
Jag hoppas du tar till dig mina synpunkter på det sätt jag hoppas för det är konstruktiv kritik jag försöker mig på, på ett så rakt och ärligt sätt som möjligt, ingenting annat.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:
Jag har inte ett ljudsystem med extremt mycket bas, mer balanserat och lagomt som jag tycker överenstämmer bra med resten av klangen i de övriga registren.
Din mix låter fint i basen men det verkar inte vara så väldigt stark nivå i lägsta basen, baskaggen är ganska klen och det som verkar gå djupast är ett synt-ljud som återkommer då och då.
Mixen låter bra men sången håller inte samma tonala balans som de övriga inslagen, den låter tonalt väldigt mycket ljusare och är överdrivet komprimerad och låter ganska platt och oengagerande att lyssna på.
Sen skulle nog just den här typen av musik må rätt bra av lite mer "punch" i trummorna, i motsatts till Chicago 17 som jag hade synpunkter på i det förra inlägget.
Jag hoppas du tar till dig mina synpunkter på det sätt jag hoppas för det är konstruktiv kritik jag försöker mig på, på ett så rakt och ärligt sätt som möjligt, ingenting annat.
Absolut! All kritik är välkommen! Hur något låter i olika system är nära nog omöjligt att ta reda på på egen hand. Vare sig i bilen eller i mitt huvudsystem (hemma) presenterar låten riktigt på det sättet, men däremot mina Bose-lurar ger den karaktären (testade nyss...). De blåser dessutom upp en karaktärsegenhet lite extra i några av mina mixar, som jag nog borde kontrollera om de hänger ihop med rummet där jag mixar. Bristen som lurarna har hörs även på andras mixar, men jag tycker kanske att den hörs tydligare i vissa av mina mixar. Kollar upp det...
Tack för feedback!
Perfector skrev:Inte jag.
Alla har sina egna preferencer och dom är ju snudd på 40 år
hcl skrev:Tell skrev:Den lär väl låta gött? Den är väl inget som sticker ut direkt, har ju mängder med låtar som håller samma eller mer (o djupare) bas än den där.
Underligt! Både hemma och i bilen skakar det mesta med basen
Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den
hcl skrev:Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.
Perfector skrev:hcl skrev:Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.
Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.
Perfector skrev:Telarc - 1812
Första sidan overture.
Den är inspelad med riktiga kanoner som laddats med salutladdning, Ca: 1.5 kilo svartkrut.
På en av saluterna laddade man fel och stoppade i en full laddning som när man skjuter en 24 punds (12 kilo) kanonkula vilket resulterade i att man blåste ur fönster i den lägsta raden på byggnaden som befinner sig ca 75 meter bakom kanonen
Den är digitalt samplad från början så jag tror inte man kan säga att Telarc slarvat.
Dom skulle aldrig släppa en platta i det läget utan helt enkelt ladda om och spela in igen och igen tills dom fick det dom ville ha.
Edit:
Jag kan sprenda den om någon vill testa själv.
goat76 skrev:Perfector skrev:Telarc - 1812
Första sidan overture.
Den är inspelad med riktiga kanoner som laddats med salutladdning, Ca: 1.5 kilo svartkrut.
På en av saluterna laddade man fel och stoppade i en full laddning som när man skjuter en 24 punds (12 kilo) kanonkula vilket resulterade i att man blåste ur fönster i den lägsta raden på byggnaden som befinner sig ca 75 meter bakom kanonen
Den är digitalt samplad från början så jag tror inte man kan säga att Telarc slarvat.
Dom skulle aldrig släppa en platta i det läget utan helt enkelt ladda om och spela in igen och igen tills dom fick det dom ville ha.
Edit:
Det hade varit intressant att få höra den med högsta möjliga ljudkvalitet...
Perfector skrev:goat76 skrev:Perfector skrev:Telarc - 1812
Första sidan overture.
Edit:
Det hade varit intressant att få höra den med högsta möjliga ljudkvalitet...
Då får du köpa den på cd är mitt förslag.
Jag har den som wave i datorn
STDI skrev:Jag har den både på LP och CD. LPn är inte spelad så många gånger. Visserligen har pickupen spårat men jag misstänker att slitaget både på spår och nål blir stort eftersom spåret i stort sett sticker en mm i rakt i sidled vid skotten.
RogerGustavsson skrev:Skivan finns på Tidal i två olika versioner. Den ena endast i lägsta kvalitetsnivån, den andra som är i DVD-Audio-formatet finns åtminstone "Hifi" (16/44.1).
STDI skrev:Här är foto på spåret från info som följde med LPn.
RogerJoensson skrev:Shabbsök gav: [ Bild ]
"So how loud were these cannons? As it happens, one of the blasts produces a 38 hertz tone that considerably exceeds the maximum recording level of a CD!"
"The signal is wound up so loud that the tops and bottoms of the wave forms are chopped off."
"During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
I have no reason to disbelieve Telarc. So given the limited technology available in 1978, it’s likely that the whole balancing thing was done by ear. That there was clipping, though, cannot be in doubt. "
http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1
Klippning verkar alltså enl skribenten finnas på själva inspelningen.
RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.
STDI skrev:Går det att avgöra om klippningarna ligger i inspelningen av "1812" eller i LP eller CD? Det behöver ju inte vara lika i LP och CD i alla fall.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.
Men nu är väl Rogers bild mycket mer utdragen sidledes jämfört med den bilden du länkade till, det är ganska svårt att avgöra om det är likvärdig klippning eller inte.
RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:
[ Bild ]
[ Bild ]
Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MasVis/1812.wav
goat76 skrev:Just nu lyssnar jag på en låt med riktigt skön bas, jag har ingen aning hur djupt den går men det kan nog vara en rätt bra låt att använda för att hitta rätt basnivå på en subwoofer eller annan typ av bassystem.
...
Melody Gardot - "She Don't Know" - Currency Of Man (The Artist's Cut)
STDI skrev:RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:
[ Bild ]
[ Bild ]
Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MasVis/1812.wav
Det här är inte samma version som den vi skrivit om längre upp. Bl a har kör lagts på. Orkestern heter "Pops" istället för "Symphony" mm. Orkesterinspelningen kan ju vara den ursprungliga men jag tycker att kanonerna låter dämpade här jämfört med "originalet".
goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
Tchaikovsky: 1812 Overture / Beethoven: Wellington's Victory
av Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra
https://tidal.com/browse/album/4778989
[ Bild ]
goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
[ Bild ]
Den finns bara i "normal" hos Tidal, åtminstone har jag inte hittat annan kvalitet.
goat76 skrev:...Jag ser det nu, Linn Kazoo indikerar att filen endast är AAC 44.1kHz 96 kbps.
Skivbolaget verkar tyvärr inte vilja tillhandahålla musiken i högre kvalitet än det, trist.
Man borde bojkotta sådana skivbolag.
[ Bild ]
Perfector skrev:hcl skrev:Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.
goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?
Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.
Det är svårt det här...
hcl skrev:goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?
Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.
Det är svårt det här...
Jag gissar att det är en kombination. Tillvänjning är en, olika återgivningssystem/rum är en annan. Personliga preferenser är givetvis också en aspekt samt att man kanske inte fått till det som man ville eller inte haft tid eller möjlighet att lägga den tid som skulle krävts. Det finns alltid ett mått av kompromiss också, inspelningen kanske inte är av den natur som skulle krävas för det resultat man strävar efter och det låter sig sällan helt att forma om till vad man önskar. En mycket tydlig aspekt är dock att olika system har olika brister, som kan påvisa problem som bättre system inte belyser, därav behovet av återgivare som Auratone eller Yamaha NS10 (för att nämna några).
Något jag funderat över är i hur hög utsträckning man bör anpassaen mix till mindre bra anläggningar då sådan anpassning kan ha negativ inverkan vid återgivning i riktigt bra anläggningar. För egen del väljer jag helst att optimera för bra återgivningsmiljöer så får det bli lite som det blir i andra fall, men frågeställningen är knivigare än så om man gör något som har sikte på kommersiell framgång.
RogerJoensson skrev:Synd att det inte är samma kanal som visas i "loudest part", men det ser onekligen mindre skadat ut på SACD:en.
Ljög skivbolaget när de skrev: "During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production." -Eller har de snyggat till filen till SACDen (som i så fall inte är en orörd överföring)?
Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.
Tell skrev:Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.
Personligen tycker jag att dom är lite väl högt mixade jämfört med musiken. Kanske är lite coolt att dom ligger så högt, men med tanke på att folk har haft sönder sina högtalare med den där låten så känns det rätt oschysst att mixa så högt. En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats :
Tell skrev:Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.
Personligen tycker jag att dom är lite väl högt mixade jämfört med musiken. Kanske är lite coolt att dom ligger så högt, men med tanke på att folk har haft sönder sina högtalare med den där låten så känns det rätt oschysst att mixa så högt. En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats
sprudel skrev:Telarc har väl Varning! på sin inspelning om jag minns rätt.
Bill50x skrev:sprudel skrev:Telarc har väl Varning! på sin inspelning om jag minns rätt.
Har läst igenom hela omslaget till LP'n och inte sett någon sådan varning.
/ B
RogerJoensson skrev:Synd att det inte är samma kanal som visas i "loudest part", men det ser onekligen mindre skadat ut på SACD:en.
Ljög skivbolaget när de skrev: "During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production." -Eller har de snyggat till filen till SACDen (som i så fall inte är en orörd överföring)?
RogerJoensson skrev:Hur som helst så går det inte ihop. Om man säger att man inte utsatt ljuddatan från påverkan (som påstods i artikeln jag länkade till), så är det antingen inte sant, eller så var det klippt från början. Det finns många förklaringar till vad som hänt och mycket man kan ha gjort för att fixa till en klippning som bara var drabbande under ett par kanonskott, men hur vet man?
Frisk skrev:Intressant tråd. Ska försöka lyssna lite på flera av exemplen i morgon! Har några utgåvor på 1812 men tycker inte det varit riktigt extremt i någon, samtidigt är jag kanske också lite feg pga varningar och andras missöden. Dock finns ju 10dB headroom från max utstyrning på en cd jämfört på en film, något av dolbys demoklipp för Atmos sätter gränsen för mig, åska i riktigt låga frekvenser. Hur är det på DVDn? Eller SACD, är den flerkanal eller stereo?
goat76 skrev:Frisk skrev:Intressant tråd. Ska försöka lyssna lite på flera av exemplen i morgon! Har några utgåvor på 1812 men tycker inte det varit riktigt extremt i någon, samtidigt är jag kanske också lite feg pga varningar och andras missöden. Dock finns ju 10dB headroom från max utstyrning på en cd jämfört på en film, något av dolbys demoklipp för Atmos sätter gränsen för mig, åska i riktigt låga frekvenser. Hur är det på DVDn? Eller SACD, är den flerkanal eller stereo?
Jag ser då ingen vits med att testa om mina högtalare håller, så jag har lyssnat på låten med relativt låg nivå.
goat76 skrev:Frisk skrev:Intressant tråd. Ska försöka lyssna lite på flera av exemplen i morgon! Har några utgåvor på 1812 men tycker inte det varit riktigt extremt i någon, samtidigt är jag kanske också lite feg pga varningar och andras missöden. Dock finns ju 10dB headroom från max utstyrning på en cd jämfört på en film, något av dolbys demoklipp för Atmos sätter gränsen för mig, åska i riktigt låga frekvenser. Hur är det på DVDn? Eller SACD, är den flerkanal eller stereo?
Jag ser då ingen vits med att testa om mina högtalare håller, så jag har lyssnat på låten med relativt låg nivå.
RogerJoensson skrev:Alltså, vill man så kan man göra vad som helst med en inspelning, men det kan mycket väl vara som du gissar.
Frisk skrev:goat76 skrev:Frisk skrev:Intressant tråd. Ska försöka lyssna lite på flera av exemplen i morgon! Har några utgåvor på 1812 men tycker inte det varit riktigt extremt i någon, samtidigt är jag kanske också lite feg pga varningar och andras missöden. Dock finns ju 10dB headroom från max utstyrning på en cd jämfört på en film, något av dolbys demoklipp för Atmos sätter gränsen för mig, åska i riktigt låga frekvenser. Hur är det på DVDn? Eller SACD, är den flerkanal eller stereo?
Självklart vill man inte ha sönder något, därav jag också kört låten försiktigt, men jag har aldrig upplevt något maffigt av kanonerna, de har inte för mig det extraordinära som det talas om. Kanske är jag för upptagen med att analysera för att kunna lyssna på låten...
STDI skrev:Frisk skrev:goat76 skrev:
Självklart vill man inte ha sönder något, därav jag också kört låten försiktigt, men jag har aldrig upplevt något maffigt av kanonerna, de har inte för mig det extraordinära som det talas om. Kanske är jag för upptagen med att analysera för att kunna lyssna på låten...
Det finns naturligtvis mängder av inspelningar av detta musikstycke. De allra flesta har pukor som ska symbolisera kanoner. Det är på den här omtalade Telarc-inspelningen som det är riktiga kanoner som är inspelade. Då är det nog lite "maffigt".
Tell skrev:En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats
CD-konvolutet skrev:Warning, the cannons on this recording are recorded at a very high level. Lower levels are recommended for initial playback etc...
Kalejdokom skrev:Tell skrev:En liten varning på skivan skulle kunna vara på platsCD-konvolutet skrev:Warning, the cannons on this recording are recorded at a very high level. Lower levels are recommended for initial playback etc...
Frisk skrev:goat76 skrev:Frisk skrev:Intressant tråd. Ska försöka lyssna lite på flera av exemplen i morgon! Har några utgåvor på 1812 men tycker inte det varit riktigt extremt i någon, samtidigt är jag kanske också lite feg pga varningar och andras missöden. Dock finns ju 10dB headroom från max utstyrning på en cd jämfört på en film, något av dolbys demoklipp för Atmos sätter gränsen för mig, åska i riktigt låga frekvenser. Hur är det på DVDn? Eller SACD, är den flerkanal eller stereo?
Nattlorden skrev:Frisk skrev:goat76 skrev:
Det tog sina repetitioner att smyga upp volymen på den så man inte bottnar basarna när det smäller till, men nog tycker jag det är rätt så maffigt att höra det mer som det är tänkt. Sen är det säkert anläggningsberoende hur det blir.... är ju högst medveten om att inte alla sitter med 8 stycken tolvor med infra-lyft direkt...
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Alltså, vill man så kan man göra vad som helst med en inspelning, men det kan mycket väl vara som du gissar.
Gissning? Det är bara fullt logiskt tänkande värderat mot vad som sannolikt gjorts.![]()
Jag ser inte riktigt logiken i att de under skapandet av SACD-utgåvan skulle ha suttit och artificiellt "återskapat" det som inte kom med p.g.a klippning, bara för att sedan kasta på en kompressor för att åtgärda problemet med dessa nya toppar för att de ville få upp medelnivån istället.
Verkar det vara ett sannolikt händelseförlopp?
Kanske finns det något annat som skett, men jag kan inte ur en logisk synvinkel se något annat som kan vara orsaken till att spåret på SACD-utgåvan inte längre verkar klippa, och samtidigt har högre Crest-faktor och på samma gång högre medelnivå. Dessa saker går inte riktigt ihop.
P.S. Det man kan se på vågformen från MasVis-analysen på CD-utgåvan är att den klipper digitalt (rakt avskuren topp).
På SACD-utgåvan verkar det skett en analog klippning vilket kan innebära att den analoga mikrofonförstärkaren som användes klippte vid inspelningen av kanonerna, men det kan även vara en Soft Clipper som kagts på spåret.
Ovanstående visar att den fullskaliga inspelningen av kanonerna aldrig kom med på CD-utgåvan, samt att det fullskaliga ljudet av de kanonerna tyvärr inte heller finns med på SACD-utgåvan.
Now Telarc is making history again. Recorded with DSD (Direct Stream Digital) encoding, the “new” recording of the 1812 Overture, along with six other popular works by Tchaikovsky, will delight a whole new generation of listeners. “The sound quality of the DSD recording technology is a staggering improvement over what we’ve had until now,” said Telarc president Robert Woods. Telarc began making its first recordings in DSD in May, 1998, with the expectation of offering multi-channel surround formats.
The Music, Cannons, Bells, Choruses and More
This disc features all new recordings of every component that was on our original recording (music, cannons and bells), but has the addition of the Kiev Symphony Chorus with their authentic Russian sound, a children’s chorus and the optional brass band for more musical punch in the finale. We were able to hire the same cannoneers as for the 1978 recording, but this time recorded them in a larger “battlefield setting.” The cannons could now be placed more accurately in the overall soundstage, as could all of the musical components—especially in the surround version!
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Alltså, vill man så kan man göra vad som helst med en inspelning, men det kan mycket väl vara som du gissar.
Gissning? Det är bara fullt logiskt tänkande värderat mot vad som sannolikt gjorts.![]()
RogerJoensson skrev:Hur som helst så går det inte ihop. Om man säger att man inte utsatt ljuddatan från påverkan (som påstods i artikeln jag länkade till), så är det antingen inte sant, eller så var det klippt från början.
Telarc skrev:The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
Almen skrev:David Zinman med Baltimore Symphony Orchestra, 1991.
Notera de uppenbart klippta topparna på Loudest part, vilket även syns på Allpassed crest factor.
Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Alltså, vill man så kan man göra vad som helst med en inspelning, men det kan mycket väl vara som du gissar.
Är det ens samma inspelning som jämförs?
RogerJoensson skrev:Titta i översta samplingsöversikten för höger och vänster, 60% in. Där finns en liten korv i den ena, men inte andra... Jag gissar med detta som underlag att det inte är samma inspelning, vilket även förklarar varför starkaste partiet ser så annorlunda ut.
Jag förutsätter att materialet på SACDen inte har kompimerats, för att det resonemanget ska hålla. Men det är en aning konstigt att 20ms kan bli så lika på två olika inspelningar. Hm.
Almen skrev:Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Eller menar du att det är de som inte hör några klippningar vid lyssning som har fel på sina apparater?
Perfector skrev:Almen skrev:Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Eller menar du att det är de som inte hör några klippningar vid lyssning som har fel på sina apparater?
Valfritt, jag är bara nyfiken på vad som händer här.
Och du?
Almen skrev:Perfector skrev:Almen skrev:Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Valfritt, jag är bara nyfiken på vad som händer här.
Och du?
Jag ville bara få reda på vad du menade med "Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?" - alltså vad det var för begränsningar du såg manifesterade.
Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Jag älskar uttömliga förklaringar.
Stort tack
Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Stort tack
Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Eh? Nej! Nonsens.
Stort tack
Du efterfrågade det inga förklaringar...
Vid digital inspelning så lagrar man digital data (som siffror) med ett strikt begränsat omfång. T ex CD-systemets 16bitar rör sig om -32768 till +32767 i "vanliga siffror". Det är den data som lagras. Det kan inte bli starkare än -32768 eller +32767. Blir det starkare så lagras det inte helt enkelt och finns det inte i dataformatet (kan inte lagras) så finns inte heller något att plocka fram, oavsett kvalité på avspelningsutrustningen.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
"Master & Commander" är ett lysnade referensmaterial för kanoner.... ( DTS-spåret på DVD-utgåvan )
Harryup skrev:Är det en artellerist som uttalat sig?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Eh? Nej! Nonsens.
Stort tack
Du efterfrågade det inga förklaringar...
Vid digital inspelning så lagrar man digital data (som siffror) med ett strikt begränsat omfång. T ex CD-systemets 16bitar rör sig om -32768 till +32767 i "vanliga siffror". Det är den data som lagras. Det kan inte bli starkare än -32768 eller +32767. Blir det starkare så lagras det inte helt enkelt och finns det inte i dataformatet (kan inte lagras) så finns inte heller något att plocka fram, oavsett kvalité på avspelningsutrustningen.
Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
goat76 skrev:Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Fast nu gavs CDn ut på 80-talet då lyssnarna inte var lika känsliga för medelnivåskillnader som by. På den tiden bytte många skiva, för att strax därefter anpassa volymen varje gång (var vanligt på vinylernas tid).
RogerJoensson skrev:Jag tycker inte alls att det är långsökt att man inte hade koll på hur hårt det klippte och att det därför klippte i värsta topparna. Detta spelades ju in på 70-talet och det var knappast så att man hade en datamaskinbaserad ljudeditor (fanns det ens?) med sig att granska samplingarna i och kanske var inte VU-mätarna snabba nog att indikera hur hårt det klippte heller. Dessutom var det förmodligen så att man fick balansera mellan brus från A/D-omvandlarna och risk för klippning, vilket man knappast behöver göra i dag.
Jag tror inte dom fulklippte topparna vid överföring till CD, utan tror på det de påstod. -Att dom inte trixat med inspelningen vid överföring. -Tills mer och trovärdlig information i sak presenteras.
Om det nu var så att man inte råkade spela in så det klippte, så hade det väl varit mer rimligt att komprimera ner smällarna än att fulklippa vid överföring till CD.
osv.
Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Conan skrev:Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
goat76 skrev:Japp, det är inte omöjligt att de arbetade efter gamla analog-normer i de digitala inspelningarnas begynnelse, så visst är det möjligt att de inte tog ut mer headroom än det de var vana vid för att hålla nere brusgolvet.
Men... det var trots allt kanoner de spelade in, så nog vet jag de hade kunnat sudda ut det mesta av brusgolvet runt de där smällarna även om året var 1979, samt kunna se att det klippte med kanske 10 dB.
goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Jag håller med. Man hade kunnat spela in maffiga kanoner ändå utan den extremt låga medelnivån på musiken och den klippta signalen i smällarna. Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Conan skrev:goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jo men om nu skivbolaget vill slå sig för bröstet och säga saker om ett okomprimerat ljud och sånt, så kan man inte bara sänka nivån. Om kanonsmällen är på 150 dB vid inspelningsstället, så måste du få plats med det på inspelningsmediet; annars har du inte spelat in ljudet "som det var".
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Japp, det är inte omöjligt att de arbetade efter gamla analog-normer i de digitala inspelningarnas begynnelse, så visst är det möjligt att de inte tog ut mer headroom än det de var vana vid för att hålla nere brusgolvet.
Men... det var trots allt kanoner de spelade in, så nog vet jag de hade kunnat sudda ut det mesta av brusgolvet runt de där smällarna även om året var 1979, samt kunna se att det klippte med kanske 10 dB.
Men visste de att det klippte med 10dB om instrumenten inte visade det? Det var ju helt andra tider och det fanns inga datorbaserade editorer som gick att använda som vi kan nu. Betänk att 1978 var t ex långt före textbaserade DOS lanserades. Typ stenålder datorteknikmässigt. Digital inspelning var fortfarande helt ny mark att utforska.
Signal/brusförhållandet och headroom vad sämre än analogband+brusreducering (men utan brusreduceringens nackdelar), så det var minst lika stor anledning att noga väga riskerna med fel nivå pga små marginaler. Vad jag kan se så visade t ex Sonys PCM-1630 (som kom 1978) bara att man passerat nollan, inte hur mycket över, vilket är det normala än idag.
goat76 skrev:Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Jag håller med. Man hade kunnat spela in maffiga kanoner ändå utan den extremt låga medelnivån på musiken och den klippta signalen i smällarna. Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Du hade alltså föredragit att de hade komprimerat kanonerna på denna inspelning?
Conan skrev:goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jo men om nu skivbolaget vill slå sig för bröstet och säga saker om ett okomprimerat ljud och sånt, så kan man inte bara sänka nivån. Om kanonsmällen är på 150 dB vid inspelningsstället, så måste du få plats med det på inspelningsmediet; annars har du inte spelat in ljudet "som det var".
Du hade alltså föredragit att de hade komprimerat kanonerna på denna inspelning?
Hellre än att klippa i varje fall. Ännu bättre hade varit om de hade spelat in kanonerna på längre avstånd. Kanonskotten hade kunnat varit ungefär lika utstyrda som orkestern när alla tar i fff (eller vad de spelar i stycket), så hade medelnivån på musiken kunnat vara mer "normal" också.
goat76 skrev:Jag tror ändå att VU-nålarna skulle hinna visa klippningar på 10 dB och slå i taket, kanonskott har knappast så "ettriga" transienter att de skulle gått helt förbi.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag tror ändå att VU-nålarna skulle hinna visa klippningar på 10 dB och slå i taket, kanonskott har knappast så "ettriga" transienter att de skulle gått helt förbi.
Har du jobbat på mixerbord med vanliga VU-mätare och jämfört med hur mycket de ofta släpper igenom (man ser det t ex om man jämför med vad en ansluten DAT eller ADAT visar)? Det fanns så klart snabba toppvärdesvisande analoga VU-mätare, men sådana som ofta sitter på gamla mixerbord flaxar mest lite hejvillt och kan nästan helt missa även relativt långsamma enskilda transienter. Det spelade inte så stor roll på analogtiden, eftersom bandarna hade de viss överstyrningsmarginal och gick gradvis i mjukklipp. Med den "nya" digitaltekniken är det något helt annat och med dagens verktyg kan man även granska på ett helt annat sätt än förr. De digitala bandarna och adaptrarna (lagting på video) som jag sett visar bara "mer än", inte hur mycket mer än.
goat76 skrev:Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Almen skrev:Conan skrev:Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Just sönderskjutna högtalare är väl ganska kul ändå? I alla fall om de är väldigt billiga eller väldigt dyra.
goat76 skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jag är ganska övertygad om att inspelnings-teknikerna faktiskt lyckade spela in dessa kanoner utan att det klippte under själva inspelningen, men om de under mixningen skulle ha bibehållt kanonernas smällar i sin helhet )kanske hela 10 dB som hcl var inne på) så hade de annars behövt sänka själva symfoniorkestern även den med 10 dB ifall de ville behålla dessa ljudnivåskillnader mellan orkestern och kanonerna i mixen.
Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Och om man hade valt att endast sänka kanonerna i mixen så hade de antagligen låtit ganska fjuttiga där under symfoniorkestern.
jansch skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jag är ganska övertygad om att inspelnings-teknikerna faktiskt lyckade spela in dessa kanoner utan att det klippte under själva inspelningen, men om de under mixningen skulle ha bibehållt kanonernas smällar i sin helhet )kanske hela 10 dB som hcl var inne på) så hade de annars behövt sänka själva symfoniorkestern även den med 10 dB ifall de ville behålla dessa ljudnivåskillnader mellan orkestern och kanonerna i mixen.
Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Och om man hade valt att endast sänka kanonerna i mixen så hade de antagligen låtit ganska fjuttiga där under symfoniorkestern.
I CD format har man ju 16 bit:s att leka med vilket motsvarar 96dB dynamik.
Det är sådär 30dB bättre än en analog inspelning på en Studer bandspelare. För man sedan över resultatet på en vinylskiva tappar man nog några dB till, kanske 5 - 10 dB.
Då är ingen hänsyn tagen till mikrofonbrus och annan elektronik.
Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition). Om ett kanonskott skall låta rejält mycket högre bör det ligga på mer än 10dB högre, framförallt om det är kortvarigt då upplevd ljudnivå "byggs upp" under åtminstonde 100ms.
Kanonskotten bör alltså då ligga på sådär 140dB.....
Summering
I bästa fall ligger då brusgolvet på 44dB för en digital CD inspelning....
och för en gammal analogt inspelad vinylsskiva på sådär 80dB.... oj.... räknar jag rätt???
Nu är det ju få HiFi anläggningar som klarar 140dB (peak) .... som tur är.
Även om man nöjer sig med 120dB kanonskott i lyssniingsfåtöljen och då med 107 dB fff när orkester brassar på för fullt är ju brusgolvet 60dB för en vinyl....hmm.
Bara lite funderingar om att ha full dynamik på låten.....
Tell skrev:Här har ni om ni ville ha lite mer kanonjämförelser. Den över är en CD från 2001 (CD-80041) och den undre är SACD från samma år (SACD-60541). Vågformerna ser deifinivt olika ut, men båda ser ut att ha hyfsade plattåer där SACDn är lite utjämnade. Hittade tyvärr ingen vinyl-ripp att jämföra med, men en sådan skulle mycket väl kunna se ut som SACDn, dom brukar nämligen jämna ut sig lite extra vid gravering/uppspelning.
Dessutom ser man om man jämför hela vågformerna att SACDn är lite långsammare. Den börjar lite tidigare men slutar lite senare. Handlar iofs inte om många sekunder alls, men det finns där. Kanske också tyder på att det är en vinyl-rip som inte spelats upp i riiktigt samma hastighet som CDn?
Frisk skrev:Lyssnat både på Rogers version (vilken det nu var) och 2001-utgåvan nu, nog smäller det till och basarna rör sig men jag får inget egentligt tryck i smällarna, det känns lite tunnt på något sätt, men det kanske är så kanonerna låter, eller problem i mitt rum, får testa i vardagsrummet ikväll.
Dvd-ais förslag, Krumelur, upplevde jag mer bas i, framförallt lågfrekvent, där hade man kunnat mäta frekvensen på basmembranen manuellt med stoppur.
jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
Almen skrev:Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
RogerGustavsson korrigerade till max 110 dB på lyssningsplats, såg du inte det?
HenrikTornquist skrev:Intressant. Har en symfoniorkester fått skriva om partituret så att volymnivåerna hålls inom givna värden tro?
Perfector skrev:Almen skrev:Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
RogerGustavsson korrigerade till max 110 dB på lyssningsplats, såg du inte det?
Fortfarande mer än popkonserter får spela.
Perfector skrev:Var det inte 100 dB som sattes som norm i Sverige, eller har jag bara drömt?
Edit:
Här kan du läsa vad som gäller idag.
https://www.svt.se/kultur/musik/tillatn ... rselskador
FoHMFS 2014:15 skrev:Folkhälsomyndighetens allmänna råd om höga ljudnivåer
Riktvärden
Dessa riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om olägenhet för människors
hälsa föreligger. Såväl värdena i tabell 1 som tabell 2 bör beaktas vid
bedömningen.
Tabell 1. Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte
har tillträde
Maximalt ljud LAFmax* 115 dB
Ekvivalent ljud LAeq, T** 100 dB
* Den högsta A-vägda ljudnivån.
** Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).
RogerGustavsson skrev:jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Är väl knappast vad som återfinns på lyssningsplats? Snarare ca 110 dB i topparna brukar nämnas och då är det starkt. Mätte själv med ett mindre storband och fick 115 dB som mest bland musikerna, inte på lyssnarplats.
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Är väl knappast vad som återfinns på lyssningsplats? Snarare ca 110 dB i topparna brukar nämnas och då är det starkt. Mätte själv med ett mindre storband och fick 115 dB som mest bland musikerna, inte på lyssnarplats.
Rätt!
Var nog inte riktigt skärpt......klockan var mycket.
Om man drar ner min siffror ca 15dB blir ändå brusnivån skrämmande hög.
petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e.Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.
Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Maximalnivån för buller har en tidsfaktor med. Toppvärden som vi talar om är inte samma sak. Akustisk musik är ofta betydligt spretigare än stadionrock. Det blir stor skillnad i medelvärde.
goat76 skrev:jansch skrev:RogerGustavsson skrev:
Rätt!
Men det är väl knappast så att någon inspelning har ett så stort omfång som 110-115 dB, det är kanske vad ett live-sammanhang kan uppnå i sina toppar, men varför blandar du in en inspelnings-teknikalitet som brusnivå i det resonemanget?
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Rätt!
Men det är väl knappast så att någon inspelning har ett så stort omfång som 110-115 dB, det är kanske vad ett live-sammanhang kan uppnå i sina toppar, men varför blandar du in en inspelnings-teknikalitet som brusnivå i det resonemanget?
Oj, framgick inte det av vad jag skrev?
Alltså.... om man har en verklighet där uppförandet av musik inklusive kanonskott kräver sådär 130dB dynamik så blir det svårt att klämma in det i en16bit:s upplösning.
Antingen klipper det eller så döljs alla ppp, pp och p nivåer i brus.
För mej är det ett faktum, inte en teknikalitet.
Tell skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Alltså.... om man har en verklighet där uppförandet av musik inklusive kanonskott kräver sådär 130dB dynamik så blir det svårt att klämma in det i en16bit:s upplösning.
Fast det var väl inte dynamik som det pratades om utan faktiska nivåer? För att ha en inspelning med 130dB dynamik är ju inte vettigt på nåt sätt, eller ens 100dB. Eller iofs ens 30dB är nog aldrig praktiskt användbart imo, så skulle jag ratta alltför mycket med volymratten själv för att kompensera.
jansch skrev:Tell skrev:jansch skrev:
Fast det var väl inte dynamik som det pratades om utan faktiska nivåer? För att ha en inspelning med 130dB dynamik är ju inte vettigt på nåt sätt, eller ens 100dB. Eller iofs ens 30dB är nog aldrig praktiskt användbart imo, så skulle jag ratta alltför mycket med volymratten själv för att kompensera.
Jag kommenterade Goat76 som skrev: "det är ju bara att sänka nivån tills det ryms"
Oavsett om man sänker faktiska nivån ( som du säger att det pratades om) så ryms inte det dynamiska spannet = komprimering eller klippning krävs.
Jag håller helt med dej! 130dB dynamik i en inspelning är inte vettigt* även om verkligheten var så. I detta fall kan vi helt enkelt återge verkligheten.
.......Eller ska vi hitta på en lösning och lådsas att kanonen låg på max 115dB för då dränks inspelningens brusgolv av allmänt oljud i lyssningsrummet (även om lyssningsummet är extremt tyst)?
Slutsatsen blir väl: Vilken tur att CD:n "klipper" kanonskottet (eller att inspelningen är komprimerad). En oförvanskad dynamik hade varit en katastrof för stereolyssning.
*handlar det om ren mätdata är dock 130 dB rimligt.
goat76 skrev:jansch skrev:Tell skrev:
Jag kommenterade Goat76 som skrev: "det är ju bara att sänka nivån tills det ryms"
Oavsett om man sänker faktiska nivån ( som du säger att det pratades om) så ryms inte det dynamiska spannet = komprimering eller klippning krävs.
Jag håller helt med dej! 130dB dynamik i en inspelning är inte vettigt* även om verkligheten var så. I detta fall kan vi helt enkelt återge verkligheten.
.......Eller ska vi hitta på en lösning och lådsas att kanonen låg på max 115dB för då dränks inspelningens brusgolv av allmänt oljud i lyssningsrummet (även om lyssningsummet är extremt tyst)?
Slutsatsen blir väl: Vilken tur att CD:n "klipper" kanonskottet (eller att inspelningen är komprimerad). En oförvanskad dynamik hade varit en katastrof för stereolyssning.
Men jag kan inte förstå att du tolkar det jag skrivit så som du gör?
Det är väl självklart att jag hela tiden menat att de under inspelningen hållit sig inom de tekniska begränsningarna som inspelnings-apparaturen tillåter, och att de mycket väl kan sitta på inspelningar som inte är klippta av dessa kanoner.
Jag har aldrig påstått att kanonerna var inspelade med verklighetens fulla dynamiska omfång, inte heller symfoniorekestern. Därav har de ett headroom att sänka både kanonerna och symfoniorkestern tills kanonerna inte överstiger klippningsgränsen och bibehåller därmed samma dynamiska skillnad dem emellan.
Alla inspelningar är en "miniatyr" av verkligheten och är anpassade för ett format som är användbart i hemmamiljö, inte att återskapa en hel verklighet, för tro mig, precis ingen vill höra hur de där riktiga kanonerna låter i sitt vardagsrum.
Det är bara på forumet Faktiskt som man behöver förklara sånna här självklarheter.
(Därför behöver jag väl även förklara att jag fortfarande inte vet om de lyckades spela in kanonerna utan klippning, med det menar jag inte kanonernas fullskaliga verkliga dynamik utan inom inspelnings-utrustningens tekniska begränsningar.)
Perfector skrev:Kolla tekniska data på denna från en annan Telarc.
Den ska vara giltig för alla deras inspelningar.
Kanske det kan ge
något.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Men jag kan inte förstå att du tolkar det jag skrivit så som du gör?
Det är väl självklart att jag hela tiden menat att de under inspelningen hållit sig inom de tekniska begränsningarna som inspelnings-apparaturen tillåter, och att de mycket väl kan sitta på inspelningar som inte är klippta av dessa kanoner.
Jag har aldrig påstått att kanonerna var inspelade med verklighetens fulla dynamiska omfång, inte heller symfoniorekestern. Därav har de ett headroom att sänka både kanonerna och symfoniorkestern tills kanonerna inte överstiger klippningsgränsen och bibehåller därmed samma dynamiska skillnad dem emellan.
Alla inspelningar är en "miniatyr" av verkligheten och är anpassade för ett format som är användbart i hemmamiljö, inte att återskapa en hel verklighet, för tro mig, precis ingen vill höra hur de där riktiga kanonerna låter i sitt vardagsrum.
Det är bara på forumet Faktiskt som man behöver förklara sånna här självklarheter.
(Därför behöver jag väl även förklara att jag fortfarande inte vet om de lyckades spela in kanonerna utan klippning, med det menar jag inte kanonernas fullskaliga verkliga dynamik utan inom inspelnings-utrustningens tekniska begränsningar.)
Du kan inte veta vad alla andra tycker.
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
jansch skrev:Goat78 - Då är vi ju överens och alla är glada!
goat76 skrev:jansch skrev:Goat78 - Då är vi ju överens och alla är glada!
Jag har varit glad hela tiden, om jag uppfattats som sur så ligger det nog i problematiken; textbaserade diskussioner på nätet där vi läsare applicerar en sinnesstämmning/ton på det andra skriver.
Mycket vanligt problem.
jansch skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Hade kanonerna varit "närmickade" hade nog inte 130dB räckt till, t o m en smälld ballong kan ge över 157dB "närmickat".
Jag tyckte 130dB var lämpligt om kanonen skulle överrösta orkestern som då kanske når 115dB vid fff. Har ingen aningom vilket avstånd som krävs för att vara nere i 130dB.........
jansch skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Hade kanonerna varit "närmickade" hade nog inte 130dB räckt till, t o m en smälld ballong kan ge över 157dB "närmickat".
Jag tyckte 130dB var lämpligt om kanonen skulle överrösta orkestern som då kanske når 115dB vid fff. Har ingen aningom vilket avstånd som krävs för att vara nere i 130dB.........
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Ja och då kunde dom ha stått längre bort som sagt
Almen skrev:Min första tanke är att mixa en inspelning i flerkanal. Då kan man, med orkestern i framkanalerna, lägga kanoner och kyrkklockor i sido- och bakkanalerna (och givetvis, vad kanonerna anbelangar, i .1-kanalen (+10 dB!)) och på så sätt fixa dynamiken.
För stereo skulle jag nog ha testat att mixa ned orkestern i slutet i samband med att kyrkklockorna och kanonerna kommer in för att få fullt ställ på kanonerna. Då skulle ju eventuellt lyssnaren få känslan av att distansera sig från orkestern; "flyttas ut på slagfältet", liksom.
goat76 skrev:DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Precis, och om de tyckte att kanonerna blev för avlägsna på det "oklippta" avståndet så hade de kunnat placera mikrofonerna på önskat avstånd och använt sig av en kompressor för att hålla nere topparna från att klippa.
Men som sagt, det var tidigt i den digitala inspelnings-eran och de saknade förmodlingen tillräcklig snabb utrustning för att kunna hålla koll på de snabba starka transienterna och trodde säkert att de höll sig inom gränserna, som Roger var inne på. Att spela in kanoner hörde nog inte heller till vanligheten så någon direkt erfarenhet av det saknades nog.
På den fullt analoga tiden kom man undan lite med avklippta toppar, det blev bara lite "skön" analog distorsion.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:DVD-ai skrev:
Precis, och om de tyckte att kanonerna blev för avlägsna på det "oklippta" avståndet så hade de kunnat placera mikrofonerna på önskat avstånd och använt sig av en kompressor för att hålla nere topparna från att klippa.
Men som sagt, det var tidigt i den digitala inspelnings-eran och de saknade förmodlingen tillräcklig snabb utrustning för att kunna hålla koll på de snabba starka transienterna och trodde säkert att de höll sig inom gränserna, som Roger var inne på. Att spela in kanoner hörde nog inte heller till vanligheten så någon direkt erfarenhet av det saknades nog.
På den fullt analoga tiden kom man undan lite med avklippta toppar, det blev bara lite "skön" analog distorsion.
Och man hade säkert inga möjligheter till omtagning heller, så blev det klippt vid inspelning så var det nog nog med det...
Frisk skrev:Almen skrev:Min första tanke är att mixa en inspelning i flerkanal. Då kan man, med orkestern i framkanalerna, lägga kanoner och kyrkklockor i sido- och bakkanalerna (och givetvis, vad kanonerna anbelangar, i .1-kanalen (+10 dB!)) och på så sätt fixa dynamiken.
För stereo skulle jag nog ha testat att mixa ned orkestern i slutet i samband med att kyrkklockorna och kanonerna kommer in för att få fullt ställ på kanonerna. Då skulle ju eventuellt lyssnaren få känslan av att distansera sig från orkestern; "flyttas ut på slagfältet", liksom.
Det är väl ungefär precis så flerkanalsinspelningen är? I och för sig är några knallar framifrån men många är också från sidorna och bakifrån. Hur är det med SACD, tillåter även det formatet ytterligare 10dB i basen precis som dolby eller är skiljer det sig?
Jag har lyssnat några gånger till och inser nog nu kraften i kanonerna, skivan är ganska maffig ändå, men visst är kanonerna väldigt bredbandiga? Inte bara(eller primärt?) basarna som sätts på prov där? det finns också en snärt som måste ge höga transienter i alla register.
För att åter komma on topic, skivan i helhet tycker jag har bra bas, trummorna tidigare i låten har bra tryck, djupare än vad jag upplever kanonerna. Även bra balans mot resten.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Och man hade säkert inga möjligheter till omtagning heller, så blev det klippt vid inspelning så var det nog nog med det...
Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.
Dessutom hade man spelat in många fler salvor än man sedan använde.
Det är nog den tidens teknik som satte begränsning för vad man kunde åstadkomma.
Men mitt i den här diskussionen börjar jag undra.
Om man nu inte direkt kan höra men väl mäta på disten, vem fan bryr sig?
Det väcker återigen frågan om ni lyssnar på högtalarna eller musiken.
Eller är det så viktigt att hitta nå't att haka upp sig på att man börjar leta fel där inga "fel" finns.
DVD-ai skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.
Det är nog den tidens teknik som satte begränsning för vad man kunde åstadkomma.
Eller är det så viktigt att hitta nå't att haka upp sig på att man börjar leta fel där inga "fel" finns.
Men den hörs ju, därav är detta en fråga
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Perfector skrev:Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.
Men den hörs ju, därav är detta en fråga
Det stod ju tidigare att man inte hör vid direkt lyssning.
Då återstår frågan vad folket lyssnar på?
Högtalarna eller musiken.
Man kan mäta vad som helst, tex skillnad på New class A och äkta class A
Det är knappast möjligt att säga per lyssning vilket som är vad, men mätmässigt är det flera ljusår emellan dom.
Nå'n här hade åsikten att det var tråkig musik, vilket kan stämma om man inte gillar klassiskt.
Men det har ju liksom inte med saken att göra.
Har en mätning som man inte kan höra någon betydelse eller är det bara fritidsproblem alltihop
hcl skrev:DVD-ai skrev:Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera.
+1,5 på den!
hcl skrev:
Nu med > bättre bas < (d.v.s. mer) Justerade även rösten något efter kommentar från goat76. Tack!
Datorns hörlursförstärkare tycks klippa då den inte riktigt orkar driva mina AKG501:or på full volym...
Adhoc skrev:@Conan Det är några år sedan jag sålde min XTZ-mik/program men kommer jag ihåg rätt så när "Anechoic-rutan" är markerad visar mätningen bara dom allra första millisekunderna = döddämpat rum / frifält. (Inlägget viewtopic.php?p=2106849#p2106849 ) Ambient för en lite längre tidsperiod som inkluderar reflexer, RAW hela tidsperioden för svepet. Med Anechoic verkar det tveksamt ifall basmoder har hunnit byggas upp och klinga utav, -att tiderna / kurvan som visas är rättvisande för hur rummet låter. Dom andra 2:a kurvorna borde se mindre jämna ut men visa mer av typiska lyssningssituationen.