Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag vill nog ha 2 till
Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
Alexi skrev:Ja undra hur många vi måste beställa för att kunna realisera det.Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
Bra då kan väll Larsen, Hifikit & Bremen ta 600st var så kan vi glada dela på de övriga 200Naqref™ skrev:Alexi skrev:Ja undra hur många vi måste beställa för att kunna realisera det.Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
2000st. Det är nämligen den minsta order man kan klara sig undan med från Tymphany för att få handla av dom och därmed den minsta beställningen som krävs för att få ett specialelement.
celef skrev:2000
kan inte faktiskt.se gå in å lägga en order på 2000st ct62-diskanter istället?
niklas skrev:Men alltså, antingen är man med på ett gruppköp eller också struntar man i det. Det går inte att lägga en beställning "om bara" "ifall" "kanske" "såtillvida", osv. Vem ska annars betala för de beställda elementen om inte beställaren vill ha dom för att t.ex. frakten blev dyrare än beräknat? Alla som är med på gruppköpet delar på alla ev. rabatter, på samma sätt som man delar alla ev. oförutsedda utgifter.
Alexi skrev:Om priset inte blir lägre inkl frakt än hifikit tror jag nog det hela läggs ner.
Alexi skrev:Att anmäla sitt intresse, betyder inte att man skrivit något kontrakt i blod. Bara att hoppa av eftersom jag antar att inget kommer beställas utan att pengar satts in på något konto.
Maarten skrev:Ceder, det är lugnt.Just nu ser dina krav ut att kunna uppfyllas. Har haft lite fundering på om jag skulle maila HiFi-kit igen, men har även fått respons från 'andra sidan' (....atlanten förstås). Priset lär med stor sannolikhet hålla sig klart under 250:-/st* + ev frakt inom Sverige. Vet just nu inte vilket ben jag skall stå på, skall jag ta det?
För övrigt är vi några som bygger både frontar och surround med de element vi har fått, - jag har ju bara hört Naqref's vid två tillfällen så det blir intressant att höra mer med andra förutsättningar och under lite längre tid.
* exakt pris vet jag när grejerna är här och tull +moms lagts på. Men det ser lovande ut.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det. Det är bra som det är, hur frakten löses inom landet kan vi titta på när produkterna är i Sverige.
Te x kan jag fördela de som skall till Stockholmsområdet, om folk är villiga att hämta upp dem hos mig.
Alexi skrev:Jag tyckte priset var lite högt så jag gjorde en liten koll med några av dom ställen jag handlat ifrån tidigare, fick idag priset 120kr/st inkl.moms från leverantör inom EU. Med frakt borde det inte bli över 150kr/st.
Alexi skrev:Jag tyckte priset var lite högt så jag gjorde en liten koll med några av dom ställen jag handlat ifrån tidigare, fick idag priset 120kr/st inkl.moms från leverantör inom EU. Med frakt borde det inte bli över 150kr/st.
Alexi skrev:Jag har bara fått mail med pris idag. Som maarten säger så kan det vara att hifikit vill lägga sig i och hindra parallelimport, om det blir jag som kör så är det en bra stund kvar till deadline, kanske mitten av juni tidigast om moltarna ska hinna med. Men det riskerar då att dra ut på tiden till augusti. Jag är bortrest hela juli. Annars kanske vi tar och kör 250st nu och så 250 till i höst med molt och andra forum. Det beror ju på intresset.
Om du känner att det blir för mycket så kan jag vara behjälplig/ta över. Vi kan väll se hur det hela utvecklar sig.Maarten skrev:Vem är nu villig att åta sig beställning och administration?
Inte för jag förstår vad dom menar med 4 parcels dock.The weight is appr. 350 gram, so we'll need 4 parcels to get everything shipped.
The freightcosts for 250ps will be appr. € 135,- +moms
Alexi skrev:Om du känner att det blir för mycket så kan jag vara behjälplig/ta över. Vi kan väll se hur det hela utvecklar sig.Maarten skrev:Vem är nu villig att åta sig beställning och administration?
Jag fick pris på frakt idag. Verkar bli väldigt billigt:Inte för jag förstår vad dom menar med 4 parcels dock.The weight is appr. 350 gram, so we'll need 4 parcels to get everything shipped.
Ja, måste vara någon viktgräns, förstod mera inte varför dom separerar till 4, dom motiverar det bara med att varje element väger 350g. Känns som det finns något underförståt i stycket jag inte förstårUrSv skrev:Alexi skrev:Om du känner att det blir för mycket så kan jag vara behjälplig/ta över. Vi kan väll se hur det hela utvecklar sig.Maarten skrev:Vem är nu villig att åta sig beställning och administration?
Jag fick pris på frakt idag. Verkar bli väldigt billigt:Inte för jag förstår vad dom menar med 4 parcels dock.The weight is appr. 350 gram, so we'll need 4 parcels to get everything shipped.
4 parcels = 4 paket
Alexi skrev:Om du känner att det blir för mycket så kan jag vara behjälplig/ta över. Vi kan väll se hur det hela utvecklar sig.Maarten skrev:Vem är nu villig att åta sig beställning och administration?
Vee-Eight skrev:Jisses! Kan bli hur skoj som hellst!
Vee-Eight skrev:En europapall.
Maarten skrev:Alexi skrev:Om du känner att det blir för mycket så kan jag vara behjälplig/ta över. Vi kan väll se hur det hela utvecklar sig.Maarten skrev:Vem är nu villig att åta sig beställning och administration?
Ok, vi kan höras om det. From i morgon är borta nu 1,5 v (åter 26/5), men jag antar att det inte är brådskande, utan att det nu är lika bra att avvakta ett tag.
Alexi skrev:Sådär då är vi över 250st
Och denna:Alexi skrev:Okej, nu har vi tillräckligt många för att jag ska våga förbereda för att skicka iväg en order. Det blir ju rätt många element och rätt mycket jobb. Med ompacketering och utskick till en 35-40personer.
Priset jag har fått av lev. är €13 x 9,4 = 122kr/st. Frakt för 250st €161 x 9,4 = 1514kr / 250st = 6kr/st. Totalt 128kr. Dom sa inget om att det var försäkrat så om vi säger 130kr/st för att täcka ev. dolda avgifter, förändringar i kurser etc. Sen hade jag själv tänkt ta ut en avgift på 5kr/element för att täcka kostnader med ompacketering, arbetstid osv. Om någon vill ta över och göra detta utan avgift så är det helt ok med mig.
edit: +5kr för bidrag till Maartens och Naqrefs insatser och reservelement för att jämna ut antalet.
Totalt pratar vi om ett pris på 140kr/element inkl moms och frakt till Stockholm. Det som tillkommer är frakt från mig till dig.
Är det någon som har några invändningar/synpunkter på detta?
Alla priser är inkl.moms men kan såklart komma att ändras, men isf. så meddelar jag det såklart direkt.
Om nu inga invändningar inkommer inom rimlig tid (ca en vecka) så sätter jag upp ett konto för inbetalningar.
Alexi skrev:Uppdaterade lista: 281st.
Så här ser listan ut nu:
80-talet: 4
Alexi: 6
Audix: 8
Ceder 4
Dan B 2
Dave19 4
EA_73 2
Erik J 20
Gillan 15
James 12
Jonas: 8
Kaffekoppen 10
KarlXII 4
Kludden: 10
Landa: 2
Magnus 20
Maarten 6
-martin- 10
matson 12
MuddyWaters: 2
naqref 1
niklas 4
nl1970: 8
Nolimitsoya: 16
Nusse 8
phon 4
Prozac 2
Realwood 6
Rookie: 2
Rundberg 4
SannyX: 12
Schmutziger: 6
Stone 12
The-Master 6
ollen 10
vee-eight 6
Waxxarn 6
Zodox: 5
Ondisc 2
Sanny_X skrev:Funkar bra för mig.![]()
Koppen: tar du mina element tills vi ses nästa gång?
Alexi skrev:Okej, nu har vi tillräckligt många för att jag ska våga förbereda för att skicka iväg en order. Det blir ju rätt många element och rätt mycket jobb. Med ompacketering och utskick till en 35-40personer.
Priset jag har fått av lev. är €13 x 9,4 = 122kr/st. Frakt för 250st €161 x 9,4 = 1514kr / 250st = 6kr/st. Totalt 128kr. Dom sa inget om att det var försäkrat så om vi säger 130kr/st för att täcka ev. dolda avgifter, förändringar i kurser etc. Sen hade jag själv tänkt ta ut en avgift på 5kr/element för att täcka kostnader med ompacketering, arbetstid osv. Om någon vill ta över och göra detta utan avgift så är det helt ok med mig.
Totalt pratar vi om ett pris på 135kr/element inkl moms och frakt till Stockholm. Det som tillkommer är frakt från mig till dig.
Är det någon som har några invändningar/synpunkter på detta?
Alla priser är inkl.moms men kan såklart komma att ändras, men isf. så meddelar jag det såklart direkt.
Om nu inga invändningar inkommer inom rimlig tid (ca en vecka) så sätter jag upp ett konto för inbetalningar.
Vee-Eight skrev: Kan du ta alla element som skall till västsverige, iaf de jag vill ha? Jag jobbar i götet rätt ofta nu, så då kan jag ju titta in. Vilket jag lovat sen innan.
Kloka ord, det borde jag ha tänkt på!Både du och Naqref, behöver få ut något ur detta för det ska bli rättvist ni har ju lagt ner massor av tid på detta och jag kom på i natt, att jag kanske själv riskerar att bli utan eftersom jag vill utjämna antalet beställning till så jämnt som möjligt. Så vi lägger på en 5:a till på varje så kan jag ta extra som reserv för ev. trasiga element etc. och ett litet bidrag till er två!Maarten skrev:En liten synpunkt: Jag hade, om jag var du, lagt på åtminstone ytterligare 5:-/element för att ha lite marginal i alla transaktioner.
Dessutom är det en del jobb med administration (kontokoll, ompackning, mailning, ev returer eller avhopp etc) och den som gör detta bör också få en liten slant över för jobbet. En del av ev överskott kan gå till Naqref som tack för hjälpen med design och mätningar, antingen i form av en peng eller några element (vad han nu föredrar?).
Dessa få kronor extra är inte mycket för varje enskild person, men för den som håller ihop det hela (Alexi?) blir det ett gott tack för hjälpen.
Förstås bara mitt synsätt.
Jag tycker det skall ligga på 150:- pix. Betänk att ev DOA måste gå via dig eftersom det bara är du som har kvitto! 15 kronor extra gör varken till eller från, men kommer räcka till ett antal reservelement.Alexi skrev:Priset nu ändrat till 140kr/st
Ja vi börjar ju närma oss 300st. Så kanske dags att jag kollar igen, hur många till jag behöver komma upp i för att sänka priset ytterligareSanny_X skrev:Gäller beställningen 250 element, eller vilket antal som helst som överstiger 250?
Intressant att du uppa just denna komentar. Hade precis ett intressant samtal...KarlXII skrev:Naqref™ skrev:2000st. Det är nämligen den minsta order man kan klara sig undan med från Tymphany för att få handla av dom och därmed den minsta beställningen som krävs för att få ett specialelement.
Snart så...
Kaffekoppen skrev:Lugna puckar Sanny-X!
Vilken typ av lådor ville du ha fixade?
Xor skrev:Hej!
Hittade denna lite senare än resten känner jag.
Finns det nån bild på surround versionen av mupp lådan och kan man köpa även denna låda färdigbyggd? (hittar ingen bild i någon tråd)
Är intresserad av 4st lådor med tillhörande element.. men då kanske jag är i fel tråd?
TygelBy skrev:När jag läser specen på detta element så står det att konen är gjord av glasfiber ("NRSC Glass Fibre Cone").
Skulle jag kunna använda det utomhus, förutsatt att jag gör en vädertålig låda? Finns det komponenter i elementet som inte tål alltför hög luftfuktighet?
De skall isåfall sitta under tak på en (ute-)terass. Är det möjligt?
/TygelBy
Ja kanske, men inte helt säkert att den är helt tät och att det inte läcker in i mellan kon och dustcap.Nwalmaer skrev:Konen är väl av glasfiber så det gör väl inte den heller?
Inte om lådan är fukttätad väll?Naqref™ skrev:Konen lär redan vara lackad. Håller man bara elementet ur solen så ska det nog hålla ett tag. Polstycket kan dock korrodera en del.
Alexi skrev:Ja kanske, men inte helt säkert att den är helt tät och att det inte läcker in i mellan kon och dustcap.Nwalmaer skrev:Konen är väl av glasfiber så det gör väl inte den heller?
Naqref™ skrev:Konen lär redan vara lackad. Håller man bara elementet ur solen så ska det nog hålla ett tag. Polstycket kan dock korrodera en del.
Alexi skrev:Inte om lådan är fukttätad väll?Naqref™ skrev:Konen lär redan vara lackad. Håller man bara elementet ur solen så ska det nog hålla ett tag. Polstycket kan dock korrodera en del.
Naqref™ skrev:Alexi skrev:Inte om lådan är fukttätad väll?Naqref™ skrev:Konen lär redan vara lackad. Håller man bara elementet ur solen så ska det nog hålla ett tag. Polstycket kan dock korrodera en del.
Mja det kan ju bli kondens ändå. Vet ju inte om elementet är IP68-klassat precis.Dessutom så är lådan öppen om man kör den som basreflex.
TygelBy skrev:(Vad använder man egentligen för element till de högtalare som säljs som 'utehögtalare'?)
TygelBy skrev:Vet inte om jag vågar köra basreflex... Har haft fåglar som byggt bo i våra 'downlights' på altanen! En basrefelex-port är nog alltför inbjudande.![]()
/TygelBy
Nja IP68 betyder att den ska klara att vara helt nedsänkt i vatten, men den skulle kanske klara IP44 = avspolningsbar i en sluten låda.Naqref™ skrev:Alexi skrev:Inte om lådan är fukttätad väll?Naqref™ skrev:Konen lär redan vara lackad. Håller man bara elementet ur solen så ska det nog hålla ett tag. Polstycket kan dock korrodera en del.
Mja det kan ju bli kondens ändå. Vet ju inte om elementet är IP68-klassat precis.Dessutom så är lådan öppen om man kör den som basreflex.
Alexi skrev:Kloka ord, det borde jag ha tänkt på!Både du och Naqref, behöver få ut något ur detta för det ska bli rättvist ni har ju lagt ner massor av tid på detta och jag kom på i natt, att jag kanske själv riskerar att bli utan eftersom jag vill utjämna antalet beställning till så jämnt som möjligt. Så vi lägger på en 5:a till på varje så kan jag ta extra som reserv för ev. trasiga element etc. och ett litet bidrag till er två!Maarten skrev:En liten synpunkt: Jag hade, om jag var du, lagt på åtminstone ytterligare 5:-/element för att ha lite marginal i alla transaktioner.
Dessutom är det en del jobb med administration (kontokoll, ompackning, mailning, ev returer eller avhopp etc) och den som gör detta bör också få en liten slant över för jobbet. En del av ev överskott kan gå till Naqref som tack för hjälpen med design och mätningar, antingen i form av en peng eller några element (vad han nu föredrar?).
Dessa få kronor extra är inte mycket för varje enskild person, men för den som håller ihop det hela (Alexi?) blir det ett gott tack för hjälpen.
Förstås bara mitt synsätt.
Jag antog att du tidigare menade att jag skulle ta över, missförstod jag?
Xor skrev:Ni som har lekt med detta element lite granna:
Vad tror ni om detta som en sniklösning tillsammans med piP som hembio? Kan de matcha skapligt spridningmässigt/tonalt eller blir det skit av det hela?
The-Master skrev:Xor skrev:Ni som har lekt med detta element lite granna:
Vad tror ni om detta som en sniklösning tillsammans med piP som hembio? Kan de matcha skapligt spridningmässigt/tonalt eller blir det skit av det hela?
Vad kan en "lämplig" lådvolym (så liten som möjligt) och form till denna kombo vara (skall monteras fast på väggen)???
Tänkte försöka ha dom färdiga tills elementen kommer...
Alexi skrev:Sen har vi förhoppningsvis en mycket trevlig överraskning i juni som jag tror kommer leda till mycket stor tillströmning av beställningar
Det är ju inte klart ännl1970 skrev:Alexi skrev:Sen har vi förhoppningsvis en mycket trevlig överraskning i juni som jag tror kommer leda till mycket stor tillströmning av beställningar
Men men, nu blir jag ju nyfiken, vad är det, vad är det??
Alexi skrev:Vi börjar redan så sakta, men säkert närma oss 400st och då har vi än så länge inte gått ut till de andra forumen eller läsarna i Molt.
Sen har vi förhoppningsvis en mycket trevlig överraskning i juni som jag tror kommer leda till mycket stor tillströmning av beställningar
The-Master skrev:Är jag försent ute eller!?
Om inte så tar jag 6st...
Det räcker utmärkt.Xor skrev:Vad pratar vi förresten om för effekttålighet på dessa element?
Lite dåligt med info på databladet för dessa.
Funderade på köksstereo samt sovrumsstero. Borde det räcka med typ en T-Amp då elementen ändå inte klarar så mycket effekt?
oa51 skrev:Bör bli 12ohm om Du seriekopplar.
Alexi skrev:Sådär, då har vi passerat 400st.
Om det är det här som åsyftas så har jag ett par frågor eftersom jag inte är så vass på allt...Kaffekoppen skrev:Tja, möjligtvis något som någon nämt väldigt tidigt i tråden!
Och känsligheten får gärna gå upp med
Om man är ute efter att paralellkoppla en drös av dem som surrounder så förstår jag vitsen med högre impdans. Men hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Jag vill nog ha [s]2[/s] 4 till
Alltså, jag är lika nyfiken som dig på vilka eventuella förändringar som kan komma till stånd. Jag tolkade Naq inlägg "i sin nuvarande form" som att en impedansjustering kan komma.Rundberg skrev:Om det är det här som åsyftas så har jag ett par frågor eftersom jag inte är så vass på allt...Kaffekoppen skrev:Tja, möjligtvis något som någon nämt väldigt tidigt i tråden!
Och känsligheten får gärna gå upp medOm man är ute efter att paralellkoppla en drös av dem som surrounder så förstår jag vitsen med högre impdans. Men hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Jag vill nog ha [s]2[/s] 4 till
MVH
/Mattias
Rundberg skrev:hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
OK, jag trodde att du visste mer än vad du berättadeKaffekoppen skrev:Alltså, jag är lika nyfiken som dig på vilka eventuella förändringar som kan komma till stånd. Jag tolkade Naq inlägg "i sin nuvarande form" som att en impedansjustering kan komma.
Sorry, jag menade naturligtvis en förstärkare som levererar låg spänning, såssom en T-amp. Den kan leverera förhållandevis mycket ström, men det är sämre ställt med spänningskapaciteten (den drivs med 12v single rail).Almen skrev:Rundberg skrev:hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
Det beror väl på förstärkaren... En strömsvag förstärkare kan ju sägas vara optimerad för höga impedanser. Nackdelen med hög impedans är att du kan inte ta ut en så hög effekt från förstärkaren. Om man jämför 18 ohm med 6 ohm så kan du bara ta ut en tredjedel av effekten med 18 ohms-högtalaren.
Eller missuppfattade jag din fråga?
Rundberg skrev:Sorry, jag menade naturligtvis en förstärkare som levererar låg spänning, såssom en T-amp. Den kan leverera förhållandevis mycket ström, men det är sämre ställt med spänningskapaciteten (den drivs med 12v single rail).Almen skrev:Eller missuppfattade jag din fråga?
MVH
/Mattias
Exakt så!Almen skrev:Aha. Ja, då blir det tvärtom!Eventuell strömkapacitet är ju bortkastad om du lastar den högimpedivt, och tillgänglig effekt minskar proportionellt med impedansökningen.
Sedan spelar ju känsligheten också in. För varje dubbling av impedansen måste känsligheten öka med 3 dB för bibehållen uteffekt, om jag tänker rätt.
Ja, enligt teorin i alla fall. Jag har för dålig praktiskt erfarenhet av högtalarelement för att våga uttala mig mer om detta.Rundberg skrev:Om man definierar känsligheten dB/W @ 1m så bör det måttet öka med 3dB per dubbling av impedansen för att bibehålla max ljudtryck med en given förstärkare, eller?
Kan det uppstå andra problem för förstärkare med låg drivspänning när impedansen ökar?
Rundberg skrev:OK, jag trodde att du visste mer än vad du berättadeKaffekoppen skrev:Alltså, jag är lika nyfiken som dig på vilka eventuella förändringar som kan komma till stånd. Jag tolkade Naq inlägg "i sin nuvarande form" som att en impedansjustering kan komma.![]()
Är det någon som vet vad som är på gång och kan bertta, eller är det jättemycket hysh-hysh.
Dock så skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga eftersom jag är nyfiken, trots att den nu har blivit än mer hypotetisk...
MVH
/Mattias
Jag trodde inte för en sekund att något skulle göras medvetet sämre!Kaffekoppen skrev:Jag kan lova att det inte kommer innebära en försämring
Det blir garanterat en grundlig genomgång vad det liderRundberg skrev:Jag trodde inte för en sekund att något skulle göras medvetet sämre!Kaffekoppen skrev:Jag kan lova att det inte kommer innebära en försämring![]()
Däremot kan det alltid vara så att något som innebär en förbättring i många fall faktiskt är en försämring i vissa fall... det är sådant som kallas för kompromisser.
Mer handlade mina frågor om att det är områden som jag inte är så hemma på och gärna lär mig mer om!
MVH
/Mattias
Alexi skrev:600?n3mmr skrev:Alexi skrev:Sådär, då har vi passerat 400st.
Jag började med 4, ökar på till 6!
Ska söka istället för att skriva massa OT...Naqref™ skrev:Snabbrepetition (finns många trådar om det för den nyfikne).
Det låter betryggande!Naqref™ skrev:Vad som är görbart vet jag inte i det här läget men jag misstänker att när de inblandade vet så kommer den informationen att vara tillgänglig tämligen omedelbart.
Alexi skrev:Antalet stiger raskt och 500 element kommer närmare och närmare.
427st hittills:
Så här ser listan ut nu:
80-talet: 4
Alexi: 6
Alexfranzen 4
Almen: 8
Amit: 10
Baronen: 6
Belle 4
Ceder 4
Dan B 2
Dave19 4
EA_73 2
Erik J 20
Gillan 15
James 12
Jens 6
Johaneriksson 12
Jonas: 12
Kaffekoppen 10
KarlXII 4
Karneleon 4
Knutsson 8
Magnus 20
Maarten 6
-martin- 10
matson 12
misanplass 2
MuddyWaters: 5
naqref 1
niklas 4
nl1970: 9
nm3r 8
Nusse 8
OA51 10
ondisc 4
phon 4
Realwood 6
Rullake: 2
Rundberg 6
Stenberg 6
Stone 12
The-Master 10
Tomas 4
TygelBy 10
ollen 10
vee-eight 6
Waxxarn 6
Xor 20
zapper 6
Ondisc 2
Alexi skrev:Kan också bli ett tredje scenario,
Maarten skrev:Känslighet ligger enligt datablad på 85,5 dB.
Effekttålighet är ej angivet, men jag gissar på max 25w RMS.
Rundberg skrev:OM elementet blir modifierat, kommer det då finnas möjlöighet att köpa fler vad det lider eller är det "nu eller aldrig"? Kommer det åtminstone finnas en möjlighet att ändra antal efter att eventuella modifieringar är bestämda och presenterade?
Alexi skrev:Ja inget lär hända i juli som sagt. Jag är själv på semester utan internet fram tom augusti och det är nog många andra på listan som är också.
nl1970 skrev:Alexi skrev:519st hittills:
Kan man få en liten privat hint om vad som kanske ändras med elementet, bara nyfiken som fankenHåller det för mig själv så klart.
För att inte få en massa andra pm på andra som också vill veta, mer så kan jag svar här istället. Jag vill själv veta vilka förändringar som blir aktuella. Jag vet alltså inte, som Naqref säger så får vi alla veta om 1,5vecka. Budgeten är ju satt. Nu gäller det bara att se hur mycket vi kan få för den budgeten.nl1970 skrev:Alexi skrev:519st hittills:
Kan man få en liten privat hint om vad som kanske ändras med elementet, bara nyfiken som fankenHåller det för mig själv så klart.
Alexi skrev:För att inte få en massa andra pm på andra som också vill veta mer
Alexi skrev: Jag vet alltså inte, som Naqref säger så får vi alla veta om 1,5vecka.
Okej tack då har jag tagit bort honom och får samtidigt passa på att uppmana alla att göra inlägg i denna tråd om det gäller beställning.Kaffekoppen skrev:Från en annan tråd:matson skrev:Jag vill avbeställa mina 12 element som jag ursprungligen bokade.
Alexi skrev:För att inte få en massa andra pm på andra som också vill veta, mer så kan jag svar här istället. Jag vill själv veta vilka förändringar som blir aktuella. Jag vet alltså inte, som Naqref säger så får vi alla veta om 1,5vecka. Budgeten är ju satt. Nu gäller det bara att se hur mycket vi kan få för den budgeten.nl1970 skrev:Alexi skrev:519st hittills:
karneolen skrev:Inline 2 x V4:
Va falls, skall du ha fler än mig ?!?!
karneolen skrev:Inte blir det väl mini-51or som en annan, utan något annat eller?
Kaffekoppen skrev:Hej!
Jag har lovat leverera ner alla element till göteborg från Stockholm. Vi kan ta en överlämningsöl
Sthm-Linköping-Jönköping-Borås-Göteborgnl1970 skrev:Kaffekoppen skrev:Hej!
Jag har lovat leverera ner alla element till göteborg från Stockholm. Vi kan ta en överlämningsöl
Kommer du förbi mig eller åker du över Västerås? kan ju stå i Köping och skaka tass med dig om det skulle bli så också
Alexi skrev:Ja 8st är känns smartare än 6st om man ska ha dem som surround.
augusti någon gång hoppas jag.attah skrev:Alexi skrev:539st hittills:
Så här ser listan ut nu:
...
Sorry för att jag inte orkat läsa tråden, men vad ser leveranstiden ut som? Sätt upp mig på 2 förresten.. Här ska byggas diy-kompaktanläggning
Alexi skrev:augusti någon gång hoppas jag.attah skrev:Alexi skrev:539st hittills:
Så här ser listan ut nu:
...
Sorry för att jag inte orkat läsa tråden, men vad ser leveranstiden ut som? Sätt upp mig på 2 förresten.. Här ska byggas diy-kompaktanläggning
Rundberg skrev:För ganska exakt två veckor sedan så fick vi veta att det skulle dröja två veckor.... alltså borde det vara dags nuKaffekoppen skrev:Tidigast om 2v skulle jag tro.
Det är ju sketalänge tills dess!Kaffekoppen skrev:Så nu ändrar jag mig så ni slipper fråga mer - besked kommer i slutet på juli. Tidigast![]()
![]()
Alexi skrev:541st hittills:
Så här ser listan ut nu:
80-talet: 6
Alexi: 8
Alexfranzen 4
attah 2
audioholic 4
Baronen: 8
Bele 4
blixten_no1 8
Ceder 4
Crumboo 6
Dan B 2
Dave19 4
EA_73 2
Erik_Johansson 50
Gillan 22
i 8
James 12
jaste 4
Jens 6
Johaneriksson 12
joheed 10
Kaffekoppen 12
KarlXII 4
karneolen 6
Knutsson 8
Magnus 20
Maarten 6
misanplass 2
MHo 8
naqref 1
niklas 4
nl1970: 11
n3mr 12
Nusse 8
OA51 10
ondisc 4
phon 4
Realwood 6
Rullake: 11
Rundberg 6
staffanw 2
Stenberg 6
Stone 12
Svante 6
The-Master 10
Tomas 4
TygelBy 10
ollen 10
vee-eight 8
Waxxarn 8
Xor 20
zapper 10
Zei 2
Hammarstrand skrev:Är det försent att anmäla sitt intresse än?
Om inte vill jag beställa 2 st element. Har inte följt tråden utan läste om gruppköpet i MoLT och kände att detta verkar otroligt intressant.
Någon vänlig som vill informera om pris om det är fast ställt och betalning tillvägagångsett.
Naqref™ skrev:Snabbinlägg från en ort strax söder om Frankfurt. Blir en full dag imorgon oxå.
Det är öppet för alla extrabeställningar fram tills att vi beställer. Den dagen måste vi ha exakt antal men som det ser ut nu så är det lite over head. D v s det kommer att beställas en del extra element som kan köpas senare men då till ett högre pris (p g a kapitalutlägg, lagringskostnad och extra utlägg vid frakt).
Förserieelementen hämtas på Tisdag förmiddag och förhoppningsvis är de tillfyllest och kan beställas tämligen omgående. Blir en något högre kraftfaktor och en svart kon istället.
Alla frågor besvaras tidigast i slutet av nästa vecka.
Naqref™ skrev:Med alla frågor avses just alla frågor och inte någon liten fråga som undantag.
Men nu är jag snäll och säger lite ändå. nej det blir inget 18ohmselement för vi vill ha hög känslighet. Vill man ha ett högohmigt element med svart kon och högre verkningsgrad (som beror primärt på att talspolen är kortare) men med sämre känslighet så vänder man sig med fördel till Ingvar.
Maarten skrev:Ok, ökar min beställning från 6 till 10!
samt ytterligare 4+9+10 för andras räkning: Totalt 33 st (istället för 6 st).
Blir väl då 541+2+(33-6) = 570 st just nu.
phon skrev:Sjukhusvita väggar.![]()
Alla har sjukhusvita väggar nuförtiden.
Helt sjukt faktiskt.
Naqref™ skrev:Förserieelementen hämtas på Tisdag förmiddag och förhoppningsvis är de tillfyllest och kan beställas tämligen omgående. Blir en något högre kraftfaktor och en svart kon istället.
Kaffekoppen skrev:Det verkade som grabbarna grus hade lika kul i Milano som jag hade i danmark vid tillfället
Naqref™ skrev:Frulle om en kvart sedan blir det besök hos tillverkaren. Får se om detta blir bra.
karneolen skrev:Fråga, kan dessa element (2st) fungera bra som centerkanal med OA51.xx
som frontar, rent klangmässig?
Har inte gjort någon jämförelse där.karneolen skrev:Jag tror KK nämnde något om att hans mini-51or lät lite åt orginal hållet, men jag kan minnas fel
Kaffekoppen skrev:Alexi har semester utan tillgång till dator. Var lugn, det kommer inte missas någon, och som Naqref skrivit kommer ett större antal än förbeställningarna fixas - både för missar och möjlighet till kompletteringar.
peetwa skrev:peetwa skrev:Om det inte är försent skulle jag vilja lägga in en bestälning på 2 st.
Om möjligt ökar jag min bestälning till 6 totalt.
Naqref™ skrev:Det är öppet för alla extrabeställningar fram tills att vi beställer. Den dagen måste vi ha exakt antal men som det ser ut nu så är det lite over head. D v s det kommer att beställas en del extra element som kan köpas senare men då till ett högre pris (p g a kapitalutlägg, lagringskostnad och extra utlägg vid frakt).
Kaffekoppen skrev:Alexi är oanträffbar ett tag, men om du vill kan jag ge honom pengarna.
Skicka PM till mig.
Fast det exakta priset är ju inte fastställt, men 150 pix per element är kanske ok, och så får han det som blir över som kaffepengar?
Kaffekoppen skrev:Fast det exakta priset är ju inte fastställt, men 150 pix per element är kanske ok, och så får han det som blir över som kaffepengar?
Erik_Johansson skrev:Kaffekoppen skrev:Fast det exakta priset är ju inte fastställt, men 150 pix per element är kanske ok, och så får han det som blir över som kaffepengar?
Magkänslan är att priset borde kunna hamna inom ett ganska stort intervall om man ser till antalet som beställs samt hur beställningen genomförs. Maxpriset är ju satt till 150kr som Alexi sa men då gick det ju en högst annorlunda väg (via en normal återförsäljare). Men vi får väl se helt enkelt...
/Erik
Prometevs skrev:När kan man förvänta sig leverans?
Maarten skrev:Uppdaterat listan i alexi's frånvaro. Kolla gärna igenom och kommentera om något inte stämmer.
762 st hittills :
Så här ser listan ut nu:
80-talet: 6
Alexi: 8
Alexfranzen 4
Anders 4
attah 2
audioholic 4
Baronen: 8
Bele 4
blixten_no1 8
Ceder 4
Crumboo 12
Dan B 2
Dave19 4
EA_73 2
Erik_Johansson 50
Gillan 22
Hammarstrand 4 st
i 10
James 12
jaste 4
Jens 6
Johaneriksson 12
joheed 10
Kaffekoppen 21
KarlXII 4
karneolen 8
Knutsson 25
Laila 8
Magnus 20
Maarten 88
Mich 28 st
misanplass 2
MHo 8
Mufflo 10
naqref 1
niklas 4
nl1970: 11
n3mr 14
Nusse 8
N-puh 8
OA51 10
ondisc 4
pal14 4
peetwa 8
phon 4
Realwood 6
Rullake: 11
Rundberg 6
staffanw 2
StefanA 11
Stenberg 6
Stone 12
Svante 6
The-Master 10
Tomas 4
TygelBy 10
ollen 10
vee-eight 10
Waxxarn 8
Whiskey_bent 8
Wibbe2: 4
Xor 20
zapper 10
Zei 2
Naqref™ skrev:"Skrivet: fre 04 jul 2008, 23.01.57"
Alla frågor besvaras tidigast i slutet av nästa vecka.
Naqref™ skrev:Inte ännu mer än att prototyperna skickas snart.
Maarten skrev:Uppdaterat listan i alexi's frånvaro.
Alexi skrev:Alla bara ökar sina antal
Jag hoppas att ni som ångrat er också meddelar det här i tråden. För att spara mig lite tid att försöka kontakta alla er.
Tackn3mmr skrev:Alexi skrev:Alla bara ökar sina antal
Jag hoppas att ni som ångrat er också meddelar det här i tråden. För att spara mig lite tid att försöka kontakta alla er.
Jag kan ställa upp med förvaringsutrymme, i viss mån.
Du ska INTE hyra van!!!
Det blir onödigt dyrt.
Jag kan nog hysa ett par hundra element en vecka eller 2
Och jag kan ställa upp och hämta direkt så att dom inte alls passerar dina utrymmen!
Alexi skrev:Tackn3mmr skrev:Alexi skrev:Alla bara ökar sina antal
Jag kan ställa upp med förvaringsutrymme, i viss mån.
Du ska INTE hyra van!!!
Det blir onödigt dyrt.
Jag kan nog hysa ett par hundra element en vecka eller 2
Och jag kan ställa upp och hämta direkt så att dom inte alls passerar dina utrymmen!Men jag gissar att dom kommer med lastbil direkt från fabriken till mig.
Ja bra! vilket fick mig att tänka på:Kaffekoppen skrev:Borde frågas efter packeteringsmaterial med!
Alexi skrev:Ja bra! vilket fick mig att tänka på:Kaffekoppen skrev:Borde frågas efter packeteringsmaterial med!
Ni måste meddela mig hur ni tänkt få elementen!
Hämtar själv.
Vill ha skickat.
Hämtar i Göteborg.
Kan ta med mig flera till...
osv.
Ja här i tråden blir smidigast för mig iaf.Fjonkalicious skrev:Alexi,
Hur vill du att vi skall anmäla hur vi skall hämta/frakta osv elementen? Om alla skickar PM så kommer väl din inkorg vara full inom 2 röda?
Skall vi posta här i tråden?
Mvh
Filip
Jag skriver dig som skicka, så får du hålla koll i tråden om någon erbjuder annan transport lösning.80-talet skrev:antingen behöver jag få mina skickade eller om någon från malmö/lund området hämtar och vi kan komma överens om att ta mina samtidigt.
Hm jag kan ju komma ihåg fel men jag har för mig att Maarten har erbjudit sig sköta distributionen i Göteborg och jag antog därför att det var till honom du skulle transportera dem...Kaffekoppen skrev:Frågan är var förkortningen gtb ligger?
I vilket fall som helst kan jag kanske hjälpa till med transport till Göteborg. Det krävs dock att någon står för vidare utlämnande - annars spricker det.
Då tar jag bara med mig till de jag känner.
Kan vara så... jag minns inte.. men det vore ju trevligt att få det bekräftat..Alexi skrev:Hm jag kan ju komma ihåg fel men jag har för mig att Maarten har erbjudit sig sköta distributionen i Göteborg och jag antog därför att det var till honom du skulle transportera dem...Kaffekoppen skrev:Frågan är var förkortningen gtb ligger?
I vilket fall som helst kan jag kanske hjälpa till med transport till Göteborg. Det krävs dock att någon står för vidare utlämnande - annars spricker det.
Kaffekoppen skrev:Kan vara så... jag minns inte.. men det vore ju trevligt att få det bekräftat..Alexi skrev:Hm jag kan ju komma ihåg fel men jag har för mig att Maarten har erbjudit sig sköta distributionen i Göteborg och jag antog därför att det var till honom du skulle transportera dem...Kaffekoppen skrev:Frågan är var förkortningen gtb ligger?
Är det element som ska skickas till dig först och sen vidare från dig till medlemmar i Gtb. trakten eller hur ser det ut?Maarten skrev:Jag ökar även min beställning med 12 st till totalt 100 st. De är förstås inte alla till mig, utan jag har tagit emot beställningar av LTS-medlemmar. Skall jag posta deras mail-adresser här, eller PM'a eller skicka mail till dig Alexi, eller skall jag be dem posta i denna tråd?
Mvh Mårten
Klart de levereras i bulk, men man borde kunna be om kartongerna också. Rätt mycket kartongvikande blir detMaarten skrev:Kaffekoppen skrev:Fabriken torde kunna leverera dem med kartonger vid sådan här volym.
Tvärtom skulle jag tro. Packade många i frigolit + kartong. Men vi får se.
Jag ändrade dig till Prometevs nu (tog bort DanB alltså). Jag vill helst inte öppna något konto förens priset är 99% spikat.Prometevs skrev:DanB=Prometevs Skicka dem till Luleå.
Betalning och konto? Såg tidigare att konto var på gång men har sedan inte sett något.
Ps. Jag har 5 par halvfärdiga lådor i källaren varav ett är övningsexemplar att misslyckas på.
Alexi skrev:Är det element som ska skickas till dig först och sen vidare från dig till medlemmar i Gtb. trakten eller hur ser det ut?Maarten skrev:Jag ökar även min beställning med 12 st till totalt 100 st. De är förstås inte alla till mig, utan jag har tagit emot beställningar av LTS-medlemmar. Skall jag posta deras mail-adresser här, eller PM'a eller skicka mail till dig Alexi, eller skall jag be dem posta i denna tråd?
Mvh Mårten
Alexi skrev:Ja bra! vilket fick mig att tänka på:Kaffekoppen skrev:Borde frågas efter packeteringsmaterial med!
Hämtar själv.
Vill ha skickat. (Ungefär vart)
Hämtar i Göteborg.
Kan ta med mig flera till...
osv.
Alexi skrev:Hej du kanske kan få bra bidrag till soppapengar om du tar med dig element till de i södra Sverige?Amit skrev:... hämtar
Det är väl bara att erbjuda de som finns i närheten att de kan hämta element hos dig. Finns det tillräckligt många i närheten så kanske det lönar sig mot att skicka dem...Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Hej du kanske kan få bra bidrag till soppapengar om du tar med dig element till de i södra Sverige?Amit skrev:... hämtar
När tror ni elementen är Sthlm? Ev. kan jag ta bilen upp/ner till Sthlm när jag skall dit under ovanstående premisser.
Snacka ihop er i Linköping/Norrköping - ni är ju flera. Det får räcka med en dropp-off plats. Mich tex...Baronen skrev:Vill ha hemskickade till Linköping om inte Kaffekoppen kan komma förbi med dem?
Alla som vill ha skickat gör jag ju det på, just för att folk ska kunna samordna om dom vill. Eller menar du något annat?Kaffekoppen skrev:Snacka ihop er i Linköping/Norrköping - ni är ju flera. Det får räcka med en dropp-off plats. Mich tex...Baronen skrev:Vill ha hemskickade till Linköping om inte Kaffekoppen kan komma förbi med dem?
Kanske borde det noteras vilka städer alla bor i också?
Säg bara till hur många du ska ha, jag vägrar ta betalt för dem dockNaqref™ skrev:Mitt enda element hämtas på något sätt i sthlm. Hade tänkt att ha det som ersättare till det element som pajjades under besöket hos Tymphany men eftersom ersättarna blir annorlunda så går ju inte det... Gissar att jag kommer öka på min beställning något.
Det ända jag kan säga är att det kommer finnas gott om tid. Jag kommer lägga ut en blänkare på de andra forumen när det är klart och låta de hinna beställa också, eller är det någon som redan tipsat på de andra forumen?AndersP skrev:Jag tänkte beställa ett gäng element jag också, men jag vet inte hur många ännu.
Bor i Gävle, men kan hämta i Stockholm.
När går tåget? Nån som har en uppfattning?
AndersP skrev:Jag tänkte beställa ett gäng element jag också, men jag vet inte hur många ännu.
Bor i Gävle, men kan hämta i Stockholm.
När går tåget? Nån som har en uppfattning?
Bra att du är observant hade råkat ändra raden under digRookie skrev:Rookie skrev:Ändring! Rookie vill INTE ha sina skickade till Pite(å), utan Stenberg hämtar mina och skickar tillsammans med mina lådor. Slut ändring
Puss
Dvs. Hämtar själv, fast av Stenberg.
Är det ingen här som kan läsa svenska?Vee-Eight skrev:När skall, på ren rikssvenska, pröjset pyntas?
Så har jag skrivit både på denna sida och sidan innanJag börjar ta betalt först när jag är 99% säker på vad priset blir, prel. ~140-150kr st.
Alexi skrev:Är det ingen här som kan läsa svenska?Vee-Eight skrev:När skall, på ren rikssvenska, pröjset pyntas?
Så har jag skrivit både på denna sida och sidan innanJag börjar ta betalt först när jag är 99% säker på vad priset blir, prel. ~140-150kr st.
Kaffekoppen skrev:Ny upphämtningsplats: Linköping
Mich har erbjudit sig att ta emot och leverera ut element till de som tycker att Linköping ligger närmast och bäst till.
De som vill få sina element levererade till Linköping får således hämta dem hos Mich där jag lastar av på väg mot Göteborg.
Meddela ert intresse för det i tråden
Kaffekoppen skrev:Nä, informationen är adekvat.
Torde vara det även för lat moderator
Anders skrev:Kaffekoppen skrev:Ny upphämtningsplats: Linköping
Mich har erbjudit sig att ta emot och leverera ut element till de som tycker att Linköping ligger närmast och bäst till.
De som vill få sina element levererade till Linköping får således hämta dem hos Mich där jag lastar av på väg mot Göteborg.
Meddela ert intresse för det i tråden
Hej!
Jag utnyttjar gärna detta generösa erbjudande och hämtar upp mina element hos Mich i Linköping.
/Anders
The-Master skrev:Måste nog få dom skickade till Gällivare...![]()
OM nu ingen mot förmodan ska till Lappland...
![]()
EA_73 skrev:Hej
Var i tiden ligger leverans av elementen Börjar bli sugen
Kaffekoppen skrev:Läs vad Alexi skriver för bövelenEA_73 skrev:Hej
Var i tiden ligger leverans av elementen Börjar bli sugen
Erik_Johansson skrev:Borde inte prototyperna dyka upp snart?
/Erik
Hur skall de komma dig tillhanda? Hämta i sthm, skickas eller avhämtas i gbg?soundbrigade skrev:Men för fasen .... sätt upp två muppisar på Huggbäverljudbrigadmannen.
Grupptrycket känns tungt.
Kaffekoppen skrev:Hur skall de komma dig tillhanda? Hämta i sthm, skickas eller avhämtas i gbg?
karneolen skrev:Soundbrigade:
Kolla i tråden så ser du att några från Thn/Vargönhar satt upp sig
på några element för avhämtning i Götet. Skulle tro att hämtning löser sig.
Naqref™ skrev:"Sådär. Då är jag nästan hemma. Gissar att Peter och Lars är hemma de oxå.
Blev lite strul med kommunikationen så det blev inga prototyper igår men vi är lovade att de skulle kolla upp två olika varianter av magnetsystemsförändringar och skicka prover på dom inom 4V. De ska monteras i Kina. Är de ok så skickas det en beställning. "
31/8 fortfarande inget nytt ang. ankomsten av prototyperna.
ondisc skrev:Naqref™ skrev:"Sådär. Då är jag nästan hemma. Gissar att Peter och Lars är hemma de oxå.
Blev lite strul med kommunikationen så det blev inga prototyper igår men vi är lovade att de skulle kolla upp två olika varianter av magnetsystemsförändringar och skicka prover på dom inom 4V. De ska monteras i Kina. Är de ok så skickas det en beställning. "
31/8 fortfarande inget nytt ang. ankomsten av prototyperna.
Tänker mest på dem som redan har fixat lådor, de lär ju vara 3 musklick
ifrån att lägga en beställning någon annanstans snart...
Jaja, med risk för att låta tjatig men är ovanstående verkligen den
senaste statusen på gruppbeställning?! Många är nog tacksamma för en
statusrapport från någon med insyn i kontakten med tillverkarna. Hade
inte skadat iaf...
Alexi skrev:Inga gigantiska förändringar. Men som tidigare sagts att konen nu blir svart istället är värt att komma ihåg om man ville designa utifrån den svartvita designen innan.
Lådor behöver man inte ta det lugnt med, de kommer att vara anpassade för precis de lådvolymer som tidigare angivits.
soundbrigade skrev:Vem beställer udda antal element?
Kaffekoppen skrev:e) Man räknar fel
-Martin- skrev:Kommer vi bräcka milleniegränsen innan det blir leverans?
-Martin- skrev:Kommer vi bräcka milleniegränsen innan det blir leverans?
Alexi skrev:Nu bräcker vi 1000 gränsen, när som helst
Det heter Fifasen, alltså.Svante skrev:Fifasen, du kommer alltså att få hantera ungefär 150 000 pix för att få köpet att gå runt. Nästan lite läskigt, va? Hoppas inte farbror Borg får för sig att tro nåt.
Svante skrev:Alexi skrev:Nu bräcker vi 1000 gränsen, när som helst
Fifasen, du kommer alltså att få hantera ungefär 150 000 pix för att få köpet att gå runt. Nästan lite läskigt, va? Hoppas inte farbror Borg får för sig att tro nåt.
n3mmr skrev:Typiskt högerpartister att vilja ha andras pengar. Fifasen, asså...
Nu blir den här tråden LÅÅÅÅÅÅST!!!
soundbrigade skrev:n3mmr skrev:Typiskt högerpartister att vilja ha andras pengar. Fifasen, asså...
Nu blir den här tråden LÅÅÅÅÅÅST!!!
Får man pengarna tillbaka om tråden blir låst?
Lev. datum är just nu rätt löst... Någon gång i höst hoppas jag...
soundbrigade skrev:(Tur man korrekturläser ibland, jag skrev ett u istf ett y. Det hade fått igång Nefilim och profbd om jag missat att rätta.)
Alexi skrev:Det gäller att jag planerar logistiken väl, så det inte blir så mycket:
soundbrigade skrev:Alexi skrev:Det gäller att jag planerar logistiken väl, så det inte blir så mycket:
Men om elementen packas så att deras magneter läggs med polerna mot varandra - N mot N och S mot S kommer de övre elementen att sväva och då blir det inte så tungt, juh!
soundbrigade skrev:Alexi skrev:Det gäller att jag planerar logistiken väl, så det inte blir så mycket:
Men om elementen packas så att deras magneter läggs med polerna mot varandra - N mot N och S mot S kommer de övre elementen att sväva och då blir det inte så tungt, juh!
n3mmr skrev:Jag förstår att herrn är fysiker!
Baronen skrev:Jag lägger gärna till 4 element om det funkar.
12 totalt
n3mmr skrev:16 st! (alltså +2 för n3mmr)
Vi känner alltså inte av nån kris, vi??
soundbrigade skrev:n3mmr skrev:16 st! (alltså +2 för n3mmr)
Vi känner alltså inte av nån kris, vi??
Vi förväntar oss att högtalaraktierna störtdyker och vi kan få 10 Muppo-högtalare för sådär en femtilapp....
Alexi skrev:Priserna är ju i dollar och dollarn har ju konstigt nog stigit.
i skrev:Jag antar att leverans är efter nyår, är det riktigt ?
Kaffekoppen skrev:De där klämkäcka inläggen måste verkligen göra att det känns extra motiverat att ordna gruppköp där man anstränger sig lite extra för att få till det bästa möjliga
Dom jag hade kontakt med i början satt iaf sina priser efter dollarn, trotts att de låg placerade i europa. Jag vet inte om Tymphany, direkt sätter sina priser i dollar eller vad de använder för valuta, men det skulle inte förvåna mig då det verkar vara deras största marknad. Men det verkar ju inte som att det spelar så stor roll då det vad jag förståt handlar om att kronan fallit i förhållande till andra valutor?Erik_Johansson skrev:Alexi skrev:Priserna är ju i dollar och dollarn har ju konstigt nog stigit.
Dollar? Danska kronor eller Euro brukar det vara från Tymphany.
/Erik
Alexi skrev:Innan oktobers slut hoppas jag att bollen ska ha börjat rulla igen. Jag är själv helt upptagen av 2st tentor och en stor inlämningsuppgift dessa två närmaste veckorna, så därför har jag ingen tid tyvärr att gräva fram mer info just nu.
soundbrigade skrev:Jag tar AlexFranzéns just avbokade 2 MuppoGruppo-lautspeakers. Alltså den något simmige huggbävermannen vill ha 4 STüCKen!
petersteindl skrev:Byter du avatar flera gånger om dagen?
soundbrigade skrev:petersteindl skrev:Byter du avatar flera gånger om dagen?
Nä jo alltså ... jag menar ..., DET ÄR INTE MITT FEL!!!!! Allts edan Sälmannen (Falkis) slängde in några helt utflippade trådar (med omröstning) har min avatar inte varit sig lik. Jag fårsöker få lite stil på 'en men det funkar inte. Jag ska pröva att deformera hårddisken eller lägga upp Linus skärmen....
2-ch skrev:Just nu tycker jag soundbrigade ser snurrig ut.
jullejalle skrev:Jag vill ha mina två skickade till Påskallavik.
soundbrigade skrev:Fel tråd!
Usch så många högtalare jag plötsligt har "i (basreflex)röret". Nästan mer än förstärkarprojekt. Köpte en bänkskiva av något exotiskt träslag på Bauhaus idag. Vad 17 ska det bli av den???
Naqref™ skrev:....För att sedan öka till 6st.
Slartibartfast skrev:Naqref™ skrev:....För att sedan öka till 6st.
Undrar hur många som tappade andan en hundradel...
soundbrigade skrev:Slartibartfast skrev:Naqref™ skrev:....För att sedan öka till 6st.
En hundra del av vaddå??? Av 40 000 eller 3 kg äpplen eller 18 dansanta damer med svarta trikåer???? Slartibartfast uttrycker sig otydligt.
n3mmr skrev:En hundradedel av 18 dansanta damer i svarta trikåer verkar otrevligt. Bättre med ett helt antal 18dedelar, då.
Slartibartfast skrev:Naqref™ skrev:....För att sedan öka till 6st.
niklas skrev:Jag funderar på att öka på min beställning, men innan jag gör det önskar jag få mer info om vilka förändringar som kommer göras med elementet och hur detta kommer påverka ett system i sluten resp. basreflexlåda. Kan någon delge oss hugade spekulanter detta?
Alexi skrev:niklas skrev:Jag funderar på att öka på min beställning, men innan jag gör det önskar jag få mer info om vilka förändringar som kommer göras med elementet och hur detta kommer påverka ett system i sluten resp. basreflexlåda. Kan någon delge oss hugade spekulanter detta?
Ja alltså det är den informationen som kommer, när prototypen är testad om ca 10dagar.
hassez skrev:Alexi skrev:Status: Beställning öppen flera veckor till.
va bra![]()
Då passar jag på att beställa FYRA st som jag hämtar själv i stockholm
Piotr skrev:Kan man hitta lite info om dessa element? Typ T/S och frekvensgång osv.
Maarten skrev:Tusan vad bra att det är på G. Ökar preliminärt min best till 112 st. Vsa gärna lite testresultat.
Samt, tack för 'credit, ni som skrev på förra sidan. I första hand skall detta gå till Anders, som designade lådorna, samt Alexi som drar i gruppköpet. Jag var/är bara initiativtagare.
Piotr skrev:Vadå, får väl plats 16st i en rad från golv till tak. 3 frontar = 48st och lite bakkanaler på det. 112 element går snabbt åt!
/Peter
soundbrigade skrev:En fråga från en man på 25 rad i salen: Samlar man namn i andra forum också? Eller blir det alldeles för krångligt?![]()
2-ch skrev:Bor Alexi i en hangar mån tro....?
Det är ju inte som om man stuvar undan 1064 element i källare.
Otroligt vilket intresse!! Kul.
Alexi skrev:Nej i en mycket liten tvåa på 55kvm, med tre katter och sambo. Men förhoppningsvis ska det hela gå rätt smidigt.
soundbrigade skrev:Alexi skrev:Nej i en mycket liten tvåa på 55kvm, med tre katter och sambo. Men förhoppningsvis ska det hela gå rätt smidigt.
Fantiserar hur det hade varit om det varit omvänt.
petersteindl skrev:Piotr skrev:Vadå, får väl plats 16st i en rad från golv till tak. 3 frontar = 48st och lite bakkanaler på det. 112 element går snabbt åt!
/Peter
Ska Alexi notera det som en beställning?![]()
Alexi skrev:niklas skrev:Jag funderar på att öka på min beställning, men innan jag gör det önskar jag få mer info om vilka förändringar som kommer göras med elementet och hur detta kommer påverka ett system i sluten resp. basreflexlåda. Kan någon delge oss hugade spekulanter detta?
Ja alltså det är den informationen som kommer, när prototypen är testad om ca 10dagar.
Falken skrev:Tjaba!
När kan man förvänta sig att beställningen läggs?
Min MDF-skiva ligger och blir dålig, jag tror bästföredatumet har gått ut![]()
Deadline?
Snart e de JUL![]()
Falken
Naqref™ skrev:Snabbrepetition (finns många trådar om det för den nyfikne).
Känslighet är ljudtryck ut relativt inspänningsnivå. Exempelvis spl @ 1m @ 2.83Vrms.
Verkningsgrad är ljudeffekt ut relativt ineffekt. Uteffekten är den totala utstrålade ljudeffekten i alla riktningar. Ineffekten är hur mycket effekt man stoppar in.
Verkningsgraden påverkas inte direkt av impedansändringar (om inte andra parametrar påverkas av att man byter tråddiameter (vilket massan vanligen ju gör om man inte motkompencerarden på något annat sätt)). Känsligheten kan dock varieras med impedansen.
Lägre impedans = högre känslighet.
Högre impedans = lägre känslighet.
Beroende på vad man ämnar ha högtalaren till så kan det ena vara lämpligare än det andra. Som sluten låda i en parallellkopplad bakhögtalaruppsättning så kan man tänka sig en högre impedans. För att man inte ska tappa för mycket i känslighet så kan man påverka andra detaljer men då skjuter man istället nedre gränsfrekvensen uppåt. Det gör inte så mycket i bakhögtalarfallet. Ska man ha dom som fristående (alltså utan basmoduler) fronthögtalare så vill man inte påverka nedre gränsfrekvensen nämnvärt. Man har ingen oöverstigliga problem normalt att driva lägre impedanser. Med detta element så skulle man dock kunna önska en minskning av Qes (och därmed Qts) en aning. Det gör att man skulle kunna ta kompromissen med så här små lådor lite bättre. Går detta så skulle man kunna tänka sig att offra lite känslighet genom att öka impedansen hos elementet (så att det kan användas lite flexiblare). Vad som är görbart vet jag inte i det här läget men jag misstänker att när de inblandade vet så kommer den informationen att vara tillgänglig tämligen omedelbart.
... eller information som kan tänkas vara lite vilseledande.paa skrev:Här finns nog några ledtrådar om vilka ändringar på elementen som är på gång
Kaffekoppen skrev:Har du problem med att läsa eller är du bara dryg??
Det står att det är förhoppningen att det sker under hösten, och att prototyperna eventuellt snart kan utvärderas.
Du kanske skulle skippa det här gruppköpet om du inte tycker upplägget passar dig. Själv ser jag inget problem med informationsutlämnandet utan är bara tacksam för att de ordnat det härNär det finns ny information vet jag att den lämnas ut.
Falken skrev:Och nej jag har inte läst alla 27 sidorna.
Vem / vilka håller i gruppköpet?
Vidare så vill jag bara säga all heder åt de som lägger ner tid och energi på gruppköpet.
MVH
Falken
Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost![]()
muddywaters skrev:Kommer impedansen 4 ohm att behållas?
Kaffekoppen skrev:Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost![]()
Så kan man tolka det när personer inte läser det mest elementära innan de frågar frågor som besvarats tiotalt gånger.
Nej, jag vet inte mer än gemene man Naqref. Men jag vet vad Alexi skrivit.
Att Alexi håller i gruppköpet torde framgå rätt ordentligt när han är den som håller koll på alla beställningar. Att han tar hjälp av andra för att utvärdera och få fram ett så bra element som möjligt är ju bara... smart!
soundbrigade skrev:Fan vad sugen jag är att radera alla ovidkommande (och stundtals irriterande) inlägg. Undras om jag inte skrivit några själv.
Detta är en gruppköpstråd, och ingen allmän snicke-snacktråd! Respektera det!
Antingen är ni med på gruppköpet, och meddelar det, eller är ni inte med och kniper igen!
Vill ni diskutera det utvalda elementet, gör det i tråd avsedd för slik diskussion!
Något oklart?! NEJ!
Kaffekoppen skrev:Läs de sista två sidorna då, eller skicka PM för tusan!
Min roll är bara att jag hjälper till att transportera högtalarna sedan lite lätt.
Rundberg skrev:Är den svarta konen gjord i ett annorlunda material, eller är det bara en fråga om estetik?
Naqref™ skrev:...Det har av diverse skäl tagit 5 månader längre tid för Tymphany att ta fram prototypelementet och det skickas med DHL till Peter i dagarna så det är snart här. Tymphany har skriftligen bett om ursäkt för fördröjningen och det har vi godtagit och hoppas de flesta av er också gör så.
soundbrigade skrev:Googlade på "psychedeliv" ....
Naqref™ skrev:Skulle tillägga lite info från Peter Steindl.... Även om konen är identisk så blir beteendet lite olika beroende på vilken kulör man väljer. Han har gjort omfattande tester av detta och kommit fram till att i hans applikationer så har svarta koner gett lägre dist och bättre frekvensgång
Ceder skrev:Kanske OT, men: kan någon (Peter?) förklara hur??? för mig låter det väldigt skumt... (kanske i en annan tråd om det riskerar dra iväg, förslag på titel: "hur konfärg (kan) påverka dist (exempel)
Kaffekoppen skrev:Hump hump.... nu har du avslöjjat att elementen är här. Det var väl inte riktigt meningen...
oa51 skrev:Varför ändrar sig så många? Kostnaden för elementen är ju försumbar ...
Kaffekoppen skrev:Hoppas elementen kommer snart..
paa skrev:Ajajaj, det ska redas ut, tillverkas nya prototyper, skickas, utvärderas på nytt, och sedan beställas dom minst 1000 st som ska tillverkas och skickas och som ska testas och godkännas. Om vi har tur så funkar dom som dom ska, och vi får våra små fina bredbandare så småningom. Tur man inte sitter i badkaret och väntar!
i skrev:paa skrev:Ajajaj, det ska redas ut, tillverkas nya prototyper, skickas, utvärderas på nytt, och sedan beställas dom minst 1000 st som ska tillverkas och skickas och som ska testas och godkännas. Om vi har tur så funkar dom som dom ska, och vi får våra små fina bredbandare så småningom. Tur man inte sitter i badkaret och väntar!
Då vore skrynklig bara förnamnet...![]()
..fötter (nötter..?) paa hade då ?soundbrigade skrev:i skrev:paa skrev:Ajajaj, det ska redas ut, tillverkas nya prototyper, skickas, utvärderas på nytt, och sedan beställas dom minst 1000 st som ska tillverkas och skickas och som ska testas och godkännas. Om vi har tur så funkar dom som dom ska, och vi får våra små fina bredbandare så småningom. Tur man inte sitter i badkaret och väntar!
Då vore skrynklig bara förnamnet...![]()
Nä, men djävligt rena ...
Rookie skrev:För mig är det lugnt, jag har projekt som har dragit ut myyycket längre i tiden och då har jag elementen hemma...
peetwa skrev:Trito..
Alexi skrev:Status: Beställning öppen minst till någon gång i början på 2009
Jag börjar ta betalt först när jag är 99% säker på vad priset blir, prel. ~140-150kr st.
Lev. datum är just nu rätt löst, på grund av att korrekt slutgiltig prototyp ännu ej kunnat plockats fram av tillverkaren.
Jag avvaktar med uppdateringar av listan fram tills vi vet mer bestämt när detta till slut blir av.
Men det är fortfarande på gång, så ge inte upp
n3mmr skrev:peetwa skrev:Trito..
E, quadritoooooo!
The-Master skrev:Bara "dom" blir bra så väntar jag mer än gärna...
slockna skrev:Hej
vill ha 4 st, hämtar i stockholm,
är det nära till t-bana, avhämtningsstället ?
Naqref™ skrev:Inte för sent ännu.
Finanskrisen har satt sina spår och det har gjort att Tymphany har ombildats. Jag tror inte det kommer att påverka men det lär klarna inom de närmaste dagarna.
i skrev:soundbrigade skrev:<nyfiken>Hur många element är beställda nu? </nyfiken>
Din nya avatar är tråkig. Du har dekat ner dig, är nästan mainstream...
soundbrigade skrev:i skrev:soundbrigade skrev:<nyfiken>Hur många element är beställda nu? </nyfiken>
Din nya avatar är tråkig. Du har dekat ner dig, är nästan mainstream...
Sålde min gamla för att ha råd med julspriten, och nu är den uppdrucken ...
Satan va trist livet är.![]()
(Sorry, klickade fel när jag gjorde inlägget)
i skrev:Naqref™ skrev:Inte för sent ännu.
Finanskrisen har satt sina spår och det har gjort att Tymphany har ombildats. Jag tror inte det kommer att påverka men det lär klarna inom de närmaste dagarna.
Jag sökte efter Tymphany i nyheterna (news.google.com), men fick bara träff på en perifer koppling via ett bolag som heter Atmel.
Har du ngn länk om saken ?
F ö, om man har problem borde man väl leverera desto snabbare till kunderna...
nadifierad skrev:Ha överseende med en ny forum deltagares okunnighet! Vad i hela friden är "EL`BOSSO DEL MUPPO"?? Finns det några bilder på odjuret?
Kaffekoppen skrev:Jag undrar om det finns någon idé att invänta det som just bu sker i bolaget, ellr om vi skall köpa orginalelementet - medans det finns?
Kaffekoppen skrev:det känns som det kan ta låång tid innan det händer nått..
Kaffekoppen skrev:Jag undrar om det finns någon idé att invänta det som just bu sker i bolaget, ellr om vi skall köpa orginalelementet - medans det finns?
... tills den stigit till 12 spänn??EA_73 skrev:Kan tycka det är synd att vi inte körde med orginalelementen när dollarn stod i 6 spänn. Men, men det är bara att hålla ut.
Raukman skrev:Jag är också intresserad av några stycken, men vill gärna veta om priset har skenat upp nu med dollarn och det nya styret i företaget?
Ragnwald: Om det förenklar något med frakter så kan vi ju samköra våra beställningar isåfall!
Mvh Peder
Alexi skrev:Status: Beställning öppen flera veckor till.
Så här ser listan ut nu:
DIRAVI skrev:Alexi skrev:Status: Beställning öppen flera veckor till.
Så här ser listan ut nu:
Jag finns inte med på listan
Förmodar att det är för att jag ej angivit vart jag vill ha dem.
Jag vill ha 6st, skickade till umeå.
Finns tydligen fler som vill ha dem till Umeå, så det borde gå att sammordna frakt.
Alexi skrev:Jag skickade igår iväg ett par Sentec PA-9:or och det vägde precis under 10kg och det kostade 186kr i porto och då ingick sms-avisering. Så jag tror inte fraktkostnaderna behöver bli så stora.
Det kan mycket väl stämma, jag brukar plocka in listan i Excel då och då för att kolla den, just för jag uppdaterar den så ofta och kan ha missat att uppdatera totalen någon gång.slockna skrev:Alexi, kalla mig gärna kontrollfriik, men jag fick det till 1119 st enligt listan där![]()
Är det piotr som fattas siffra på ?
Nja 165kkr är för liten summa för att skattemyndigheten ska bry sig. Desutom kommer jag inte göra någon vinst på det hela så jag ser inte något olagligt i det hela heller. Till och med bankräntan är så låg nu att den korta tiden pengarna kommer ligga på mitt konto knappast kommer hinna generera mer än ören.Svante skrev:Några tankar som slår mig med detta...
150*1100=165000:- Det är inte jättelite pengar.
Det är en ganska stor risk som någon tar. Vad händer om folk hoppar av, vem sitter med skägget i brevlådan då?
Och vad händer om skattemyndigheten kommer och vill ha moms, vem betalar den? Det borde iofs vara inräknat i de 150 kronorna, men är det gruppköpssamordnaren som betalar in det? Och i sådana fall, är gruppköpet att betrakta som affärsverksamhet, bör gruppköpssamordnaren ha en firma?
Hur funkar sånt här?
...eller är det kanske dumt av mig att fråga?
Mich skrev:Gör vi köpet med ett Danskt företag eller med ett i Kina?
Alexi skrev:Jag har kollat och överskott efter avdrag av egenavgifter + schablonavdrag på 5000kr, ska deklareras som inkomst av hobbyverksamhet, så jag känner mig lugn
Ja biodlare, djuruppfödare osv.Svante skrev:Alexi skrev:Jag har kollat och överskott efter avdrag av egenavgifter + schablonavdrag på 5000kr, ska deklareras som inkomst av hobbyverksamhet, så jag känner mig lugn
Ok, som biodlarna har det då.
Ja biodlare, djuruppfödare osv.[/quote]Alexi skrev:
Ok, som biodlarna har det då.
Xor skrev:Kan vi få någon slags statusrapport? Är det 6 månader till eller veckor vi pratar om? Kanske någon information om varför allt ser ut att stå helt still?
Om vi inte får nån info alls inom kort så hoppar jag av detta gruppköp och importerar ett gäng element själv. Iofs standardutförande och förmodligen dyrare men det vore ju kul att veta att de kommer iaf.
Alexi skrev:Som det står på flera ställen i denna tråd så var det först problem med att få fram en protyp vi är nöjda med, jag vet inte vilken version det är som nu håller på att spelas in för mätning, men så fort vi har en slutgiltig protyp så är kineserna redo, fick jag besked om igår.
Man vill ju inte dra upp förhoppningarna, jag har ju ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan "rätt" prototyp är framtagen, uppmätt och godkänd. Men det har skrivits här även tidigare om prototyperna.Xor skrev:Alexi skrev:Som det står på flera ställen i denna tråd så var det först problem med att få fram en protyp vi är nöjda med, jag vet inte vilken version det är som nu håller på att spelas in för mätning, men så fort vi har en slutgiltig protyp så är kineserna redo, fick jag besked om igår.
Sedär.. nu vet jag att en ny version håller på att spelas in för att sedan kunna mätas på.
Bara denna lilla information gör mig klart mer villig att vänta nu när jag vet att nånting faktiskt händer med gruppköpet!
Det vore kul om du/ni kunde fortsätta meddela vad som händer i denna process så att vi andra deltagare kan känna oss lite delaktiga.
Jag skriver Växjö, än så länge, kanske jag kan överlämna dem till dig i Alvesta också på vägen till Ljungby, vi får se vad som händer.d_anders skrev:Om leveransen blir i sommar så hämtar jag gärna i linköping då jag kommer befinna mig där i närheten. Om leveransen blir vid annat tillfälle så vill jag få de skickade till Växjö om möjligt.
Alexi skrev:Man vill ju inte dra upp förhoppningarna, jag har ju ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan "rätt" prototyp är framtagen, uppmätt och godkänd. Men det har skrivits här även tidigare om prototyperna.
Jag tror inte riktigt ligger i den kultur som råder här på faktiskt att nöja sig med det näst bästa, utan går det att få till det lite bättre utan att det blir dyrare så kommer vi inte ge oss.-Martin- skrev:Tänk om man hade hållit fast vid de element som redan testats. Vad jag förstår var de ganska bra. Då hade vi haft elementen för ett halvår sedan.
När blir det ettårs-jubileum?
Alexi skrev:Jag tror inte riktigt ligger i den kultur som råder här på faktiskt att nöja sig med det näst bästa, utan går det att få till det lite bättre utan att det blir dyrare så kommer vi inte ge oss..
Alexi skrev:Några eller någon av oss inblanda ska inom snar framtid resa till Kina för förhandlingar med nya ägarna och efter det blir det förhoppningsvis en slutgiltig prototyp.
-Martin- skrev:Alexi skrev:Några eller någon av oss inblanda ska inom snar framtid resa till Kina för förhandlingar med nya ägarna och efter det blir det förhoppningsvis en slutgiltig prototyp.
Blir elementen dyrare i slutändan om det ska till resor mm för att få fram en produkt?
Nej den lilla 3"arn är bara ett sidoprojekt vi gör här och har ju egentligen inte med beställarens egentliga avtal och produkter att göra som är huvudsyftet med besöket. 3"arn slinker mer in under fikarasten skulle jag gissa-Martin- skrev:Alexi skrev:Några eller någon av oss inblanda ska inom snar framtid resa till Kina för förhandlingar med nya ägarna och efter det blir det förhoppningsvis en slutgiltig prototyp.
Blir elementen dyrare i slutändan om det ska till resor mm för att få fram en produkt?
Kaffekoppen skrev:Räkna med att priset har stigit en del
Hifikit höjjer snart priset rätt ordentligt på elementen. De har två kvar, och räknar med att priset kommer gå över 400 kronor vid nästa beställning...m_persson79 skrev:Kaffekoppen skrev:Räkna med att priset har stigit en del
Hur mycket då? typ 20% med valutadippen?
m_persson79 skrev:4 st till mig, skickas till Malmö* (kan även hämtas av familjemedlem som bor i Estockholmo).
* Ser att vi är ~10 personer i Malmö/Lund som vill ha elementen. Vi kanske kan skicka elementen till en person och ni/vi andra hämtar där?
Alexi skrev:lagt in lite lagtext i grönt, högst upp.
Som konsumenter lever vi en väldigt skyddad tillvaro här i Sverige med många lagar som hjälper oss om något blir fel (vilket förmodligen är en bidragande orsak till att allt är så dyrt här), så därför jag tänkte att det kan vara på sin plats att vara extra tydlig att denna typ av gruppköp inte har något av de skydd man är van vid, inga skydd alls faktiskt.n3mmr skrev:Alexi skrev:lagt in lite lagtext i grönt, högst upp.
Lite??
Öh, du menar att det var bäst att stämma i bäcken?
Alexi skrev:Som konsumenter lever vi en väldigt skyddad tillvaro här i Sverige med många lagar som hjälper oss om något blir fel (vilket förmodligen är en bidragande orsak till att allt är så dyrt här), så därför jag tänkte att det kan vara på sin plats att vara extra tydlig att denna typ av gruppköp inte har något av de skydd man är van vid, inga skydd alls faktiskt.n3mmr skrev:Alexi skrev:lagt in lite lagtext i grönt, högst upp.
Lite??
Öh, du menar att det var bäst att stämma i bäcken?
Många har ju insett det och beställt extra element, som backup. Men det skadar inte att vara extra tydlig så ingen ska känna sig lurad sen.
Kaffekoppen skrev:Jag vill påstå att konsumenten, dvs du Alexi, skulle ha möjlighet att påtala fel gentemot tillverkaren.
Alexi skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vill påstå att konsumenten, dvs du Alexi, skulle ha möjlighet att påtala fel gentemot tillverkaren.
Jo om det är fel på alla lär vi få göra det, men enstaka ex. blir väldigt omständligt tror jag. Dessutom är det rent tekniskt inte jag som köper dem heller utan det är som du vet ett företag alltså B2B och då är det helt andra lagar som gäller och framför allt vad Tymphany har skrivit i sina avtal.
Moms lagstiftningen har ingenting att göra med vem man köper av, om du kan dra av det på ditt företaget har varken jag eller tillverkaren någon inblandning i, allt kommer vara på ett samlat kvitto. Blir väldigr mycket extra arbete för mig om jag ska sitta och skriva handskrivna kvitton till alla köpare.slockna skrev:Alexi skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vill påstå att konsumenten, dvs du Alexi, skulle ha möjlighet att påtala fel gentemot tillverkaren.
Jo om det är fel på alla lär vi få göra det, men enstaka ex. blir väldigt omständligt tror jag. Dessutom är det rent tekniskt inte jag som köper dem heller utan det är som du vet ett företag alltså B2B och då är det helt andra lagar som gäller och framför allt vad Tymphany har skrivit i sina avtal.
Man kommer alltså kunna dra av momsen ? / få kvitto?
Det skall pratas med tillverkaren om nya prototyper.ondisc skrev:- Något nytt om prototyperna?
- Är de färdig inspelade?
- Vem är det som spelar in dem egentligen?
Kanske måste förtydliga lite här (så ingen tror något fel). Om ett företag kan dra av momsen (bokföra ingående mervärdesskatt) har verkligen med vem man köper av att göra. Om den man köper av betalar (bokför utgående mervärdesskatt) och det står specat på kvittot, så kan man dra av/bokföra detta.Alexi skrev:Moms lagstiftningen har ingenting att göra med vem man köper av, om du kan dra av det på ditt företaget har varken jag eller tillverkaren någon inblandning i, allt kommer vara på ett samlat kvitto. Blir väldigr mycket extra arbete för mig om jag ska sitta och skriva handskrivna kvitton till alla köpare.
Jag är inte man att förutspå framtien.joseph skrev:MagnusÖstberg skrev:Det skall pratas med tillverkaren om nya prototyper.
Ett halvår-år till i bästa fall alltså?
vh Josef
Lyft det i en egen tråd eller läs det som är skrivet. Låt denna tråd enbart handa om gruppköpet.celef skrev:av vilken anledning?
Alexi skrev:
Så vad betyder då detta? Jo att de som är med i detta gruppköp inte har något skydd alls, eftersom jag inte säljer varan, utan bara som privatperson hjälper till med en tjänst. Om tillverkaren i sin tur erbjuder oss några garantier etc. så är det utanför mitt ansvar utan det får var och en isf. ta med tillverkaren direkt. Kommer något bort på posten, är trasigt eller på andra sätt inte uppfyller de önskemål eller förväntningar ni har, så finns det ingen ångerrätt etc.
Ingen dera egentligen, jag sköter distributionen åt er kan man säga och är mellanhand och så är Bremen ytterligare en mellanhand som sköter själva kontakten med Tymphany, så de vet inget om varken mig eller er.Svante skrev:Alexi skrev:
Så vad betyder då detta? Jo att de som är med i detta gruppköp inte har något skydd alls, eftersom jag inte säljer varan, utan bara som privatperson hjälper till med en tjänst. Om tillverkaren i sin tur erbjuder oss några garantier etc. så är det utanför mitt ansvar utan det får var och en isf. ta med tillverkaren direkt. Kommer något bort på posten, är trasigt eller på andra sätt inte uppfyller de önskemål eller förväntningar ni har, så finns det ingen ångerrätt etc.
Inte för att det spelar så stor roll, men vet tillverkaren om vilka vi är. Jag har hört att garantier som en säljare lämnar är gentemot den som köper prylen.
Alltså, är det vi, var och en som köper av tillverkaren, eller är det så att vi köper dem av dig, som privatperson?
Bara så att vi vet.
joseph skrev:Ska Bremen själva ha några element? Anpassas det för någon Bremen-produkt?
vh Josef
Somnabula skrev:Jao men man tappar väl känslighet om man seriekopplar, blir det lika "dåligt" som om elementet från början hade haft dubbla impedansen? Nu blev det här OT som alltid, sorry.
petersteindl skrev:joseph skrev:Ska Bremen själva ha några element? Anpassas det för någon Bremen-produkt?
vh Josef
Tanken är att det skall bli ett perfekt MuppoelementNaq mäter och labbar. Jag har synpunkter, som alltid. Alexi organiserar DIY. Jag organiserar gentemot Tymphany. Vifa och Tymphany har haft sina turer och idag är det helt och hållet Hong Kong och Kina baserat. Elementen har alltid tillverkats i Kina men under Danskt inflytande. Hur Bremen gör får vi se senare.
MvH
Peter
Alexi skrev:Ingen dera egentligen, jag sköter distributionen åt er kan man säga och är mellanhand och så är Bremen ytterligare en mellanhand som sköter själva kontakten med Tymphany, så de vet inget om varken mig eller er.Svante skrev:Alexi skrev:
Inte för att det spelar så stor roll, men vet tillverkaren om vilka vi är. Jag har hört att garantier som en säljare lämnar är gentemot den som köper prylen.
Alltså, är det vi, var och en som köper av tillverkaren, eller är det så att vi köper dem av dig, som privatperson?
Bara så att vi vet.
Somnabula skrev:Jao men man tappar väl känslighet om man seriekopplar, blir det lika "dåligt" som om elementet från början hade haft dubbla impedansen? Nu blev det här OT som alltid, sorry.
Nja det tror jag inte isf. skulle nog priset måsta höjas för garantihanteringen.Svante skrev:Alexi skrev:Ingen dera egentligen, jag sköter distributionen åt er kan man säga och är mellanhand och så är Bremen ytterligare en mellanhand som sköter själva kontakten med Tymphany, så de vet inget om varken mig eller er.Svante skrev:Alexi skrev:
Bara så att vi vet.
Så, ger Bremen garanti då? Ger någon garanti? Bara så att vi undviker överraskningar, som sagt.
Richard skrev:Hoppas att den hörbara peaken vid 8 khz kan tas bort, samt att disten sänks i det nya elementet. Det låter i sina sämsta stunder som att Eva Cassidy tappat en framtand.![]()
Som cool datorhögtalare duger dock Mupps väl till.
i skrev:För min del är jag beredd att ta risken. Naturligtvis, är en stor del eller hela leveransen skit förutsätter jag att vi startar krig med tillverkaren...
Rookie skrev:Richard skrev:Hoppas att den hörbara peaken vid 8 khz kan tas bort, samt att disten sänks i det nya elementet. Det låter i sina sämsta stunder som att Eva Cassidy tappat en framtand.![]()
Som cool datorhögtalare duger dock Mupps väl till.
För mig är då huvudsaken att det blir en billig bredbandare med lika bra eller bättre återgivning som tangbands W3-871. Nå Eva Cassidy utan framtänder ska inte jag spela i bakkanalerna, men kanske lite härlig dödsmetall i ambiofoni bara för den där härliga känslan av att sitta i svalget hos en ilsken stackare med tandröta under pågående gurgling med billig whisky. Det kallar jag hifi (se min signatur).
Richard skrev:Högtalaren är inte en speciellt god återgivare med det gamla elementet- och utan filter. Litet nasalt och pappigt. Med seriefilter låter det betydligt bättre.
MagnusÖstberg skrev:Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...
Det är inte suboptimeringar, men så bra som resultatet varit med orginalelementet känns det ju nästan som om det är dags att omprioritera. Iallafall för mig. Ett halvår till vill jag inte vänta.
Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...
Det är inte suboptimeringar, men så bra som resultatet varit med orginalelementet känns det ju nästan som om det är dags att omprioritera. Iallafall för mig. Ett halvår till vill jag inte vänta.
Varför jag ställer frågan är att jag fick uppfattningen på DIY Gbg 09 att det bara var lite småfippel kvar, som eg inte skulle tillföra så mkt i slutänden. Vit kon och extramagnet verkar vara det som skulle gälla. Om det inte är suboptimeringar; vad är det då för avsevärda förbättringar vi väntar på i detalj?
MagnusÖstberg skrev:
För mig lutar det alltmer åt att beställa orginalelementen eftersom jag inte längre tror på att de inblandade kommer göra något inom några månader till. Ingen har tittat på det härsedan i januari.Och innan det var det ju en massamånader utan ansträngning.
Mestadels av den här tiden har inget gjorts öht.
De får gärna bevisa mig fel
MagnusÖstberg skrev:Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...
Varför jag ställer frågan är att jag fick uppfattningen på DIY Gbg 09 att det bara var lite småfippel kvar, som eg inte skulle tillföra så mkt i slutänden. Vit kon och extramagnet verkar vara det som skulle gälla. Om det inte är suboptimeringar; vad är det då för avsevärda förbättringar vi väntar på i detalj?
Mig veterliggen är det ingen som direkt anstränger sig i frågan sedan det hände saker på Tympany (i anslutning till att prototyperna kom) och ingen i perferin som gö rnågot. Så just nu väntara vi iallafall inte på tillverkaren, för de har nog inte ens blivit kontaktade.
För mig lutar det alltmer åt att beställa orginalelementen eftersom jag inte längre tror på att de inblandade kommer göra något inom några månader till. Ingen har tittat på det härsedan i januari.Och innan det var det ju en massamånader utan ansträngning.
Mestadels av den här tiden har inget gjorts öht.
De får gärna bevisa mig fel
niklas skrev:Richard skrev:Högtalaren är inte en speciellt god återgivare med det gamla elementet- och utan filter. Litet nasalt och pappigt. Med seriefilter låter det betydligt bättre.
Håller jag inte med om. Har du sett mätningarna? Inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Du kanske föredrar en liten förskönande färgning?![]()
80-talet skrev:ok, jag känner att mitt behov av bakhögtalare är större än hastigheten på det här gruppköpet för tillfället tillåter. jag behöver en grov uppskattning;
kommer det att hända något innan eller under juli månad?
om inte så kan ni stryka mina element. och hoppas att det för mer tålmodiga blir bra tillslut!
Naqref™ skrev:Visst gör det ansträngningar men de kan inte bevisas utan snarare bara visas.
När det gäller orginalelementen och prototyperna så håller jag med om att det kan röra sig om suboptimeringar speciellt när man kunde höra mini oa51-mupps på diy-mässan i gbg igår (tack vare karneolen) men vårt mål är något vidare än så. Vi vill att de kan bygga elementen så som de har specat dom och inte med fel i t/s-parametrarna på 50-100%. Jag hoppas på det fortfarande eftersom de bevisligen har lyckats med det förr. Vår uppgiftt är mest att övertyga dom om det och att få det. TYvärr har detta inte funkat tidsmässigt ännu men vi hoppas att kunna få det gjort inom en relativt snar framtid.
Xor skrev:Lever detta gruppköp alls just nu? Informationen verkar ju helt ha tystnat den sista tiden.
En kort statusrapport vore uppskattat! Om jag inte får några livstecken från någon så drar jag mig snart ur och importerar orginalelementen själv.
Alexi skrev:Det kom en status rapport för en månad sedan:
MagnusÖstberg skrev:Jag räkna inte med att något händer på några månader.
Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.
MagnusÖstberg skrev:Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.
ondisc skrev:MagnusÖstberg skrev:Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.
+1
http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=1616
Alexi skrev: ..... När jag valde att ta över detta gruppköp hade jag ett erbjudande att köpa element från levernatör i europa för €9/st, vid köp av 500st. .....
soundbrigade skrev:Är det ultra-super-duper-kritiskt att det är Tympany som tillverkar och levererar? Vore det möjligt för en annan tillverkare att leverera efter en specifikation?
Retoriska frågor.
-Martin- skrev:Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...
Dahlqvist skrev:-Martin- skrev:Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...
Menar du att Tympany klantar sig eller att Alexi/Naqref/petersteindl klantar sig?
/D
Dahlqvist skrev:-Martin- skrev:Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...
Menar du att Tympany klantar sig eller att Alexi/Naqref/petersteindl klantar sig?
/D
På vilket sätt har jag sjabblat till det? Jag har spelat med helt öppna kort och låtit alla vara med och bestämma hur de vill ha det. Elementen har hela tiden funnits tillgängliga att köpa, så ingen har varit tvingad att vänta. Majoritetens beslut var att vi skulle vänta, vart fanns rösterna från dessa "icke-finsmakare" när valmöjligheten fanns?-Martin- skrev:Vem pratar om att luras? Jag pratar om sjabbel.
Men det kanske var så det var? Att en del "finsmakare" sätter sina egna intressen före andras? Och då menar jag inte dig Alex i första hand.
soundbrigade skrev:Man kan dela in människor i några kategorier enligt nedanstående diagram. De som har och de som saknar analytisk förmåga. De som får saker gjorda och de som fastnat med tummen i a..., ja ni vet.
Och så finns kombinationerna:
A De som saknar analytiska förmåga men jobbar bra. Det är de som när de ska laga något trasigt lagar allt som kan vara trasigt.
B De som har god analytisk förmåga och löser problem snabbt och elegenat.
D De som är goda analytiker men aldrig kommer till skott.
och slutligen.
C De som saknar förmåga att tänka efter före och sitter med rumpan rejält fast i vagnen. Det är dessa människor som tittar på när någon annan lyckas och säger:
"Det där kom jag på för 10 år sedan."
"Men varför fixade inte du det?"
"Äsch, det är inte värt att lägga ner någon energi på det där."
Eller som tittar på när någon annan misslyckas och säger:
"Jag såg för läääänge sedan att det där inte skulle gå."
Med detta ville jag sagt att det är lätt att stå vid sidan av och se på och sedan när någon misslyckas slå sig för bröstet och säga att "hade jag hållit i det där skulle minsann ....". Jag tycker alla som dragit i den här tråden och det här köpet gjort ett otroligt jobb och verkligen ansträngt sig. Att sedan tvingas se på när yttre och oväntade faktorer omkullkastar alla planer ska ingen lastas för. Klantigt och sjabbligt är det av de människor som står på ruta D och vet så djävla bra själva.
Heder till Alexi, Steindl, Naqqe och alla andra!!!!
Alexi skrev:På vilket sätt har jag sjabblat till det? Jag har spelat med helt öppna kort och låtit alla vara med och bestämma hur de vill ha det. Elementen har hela tiden funnits tillgängliga att köpa, så ingen har varit tvingad att vänta. Majoritetens beslut var att vi skulle vänta, vart fanns rösterna från dessa "icke-finsmakare" när valmöjligheten fanns?-Martin- skrev:Vem pratar om att luras? Jag pratar om sjabbel.
Men det kanske var så det var? Att en del "finsmakare" sätter sina egna intressen före andras? Och då menar jag inte dig Alex i första hand.
MagnusÖstberg skrev:
Men naturligtvis visste du Martin att den ekonomiska krisen skulle slå till i samma veva och kronan skulle droppa som en sten?
hassez skrev:MagnusÖstberg skrev:
Men naturligtvis visste du Martin att den ekonomiska krisen skulle slå till i samma veva och kronan skulle droppa som en sten?
Man kan knappast anklaga Alexi och Peter Steindl för att ha orsakat den ekonomiska krisen.
MagnusÖstberg skrev:om inte skit hade hänt med Tympany.
Men det kunde ingen förutse...
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:om inte skit hade hänt med Tympany.
Men det kunde ingen förutse...
Mja, inte i syfte att hacka på gruppköpsanordnarna som ska ha all heder för sitt arbete men...
Nog stod det väl klart från stunden de tog över DST att Tympany var ett s**tföretag? De gick ju fram med yxan elementsortimentet till det till slut inte fanns nåt kvar. Det får man inga kunder på. Det är nästan så att man kan tro att någon ville ha bort de danska elementen från marknaden.
Tråkigt är det men tack alla som har försökt att fåtill det åt oss andra latmaskar som bara tänkte håva in resultatet av ert arbete.
-Martin- skrev:Vilket element var det som användes i LTS-artikeln? Var inte det orginalelementet? Jo det var det. Och det var nog detta element som de flesta var inriktade på i sina egna byggen. Resultatet blev ju som bekant väldigt bra. Varför då sätta igång denna modifieringsprocess? Det är inte utan att man blir lite fundersam vad som ligger bakom...
Man undrar också hur många element som uppmätts för att komma fram till det statistiskt "säkra" fs-värdet på 160 Hz (som ju i verkligheten är 140 Hz om man tittar på plotten)
Isvan of Sonido skrev:So, it`s sort of a grop buy then... that sounds great, Magnus! .... I guess we will be able to surprise you with something that you will like. ..
The website will be finished in a matter of weeks))) I swear! Just have
always smthing to do that distracts all the time... my father started to
"experiment" with computers (Oh God, F***!!!) , just because his windows gave up on him... now I had two weeks of bullshitting around with computers , building up from scratch, etc.. which I reeeeally love, do I have to mention that?
rikkitikkitavi skrev:är det inte lättare att starta en ny tråd där man endast anmäler intresse?
och i denna tråden fortsätter diskussionen?
Alexi skrev:Jag tror att om alla turer gott ut så hade det sätt ut som med Carlsson:
-Nu är det klart!
-Nej det hände inget
-Nu är det klart!
-Nej det hände inget
-Nu är det klart!
osv.
Det hade bara skapat mer ilska och frustration under vägen.
Min ståndpunkt har varit att ingen ide att ge några förhoppningar, innan något är klart. Vilket jag fortfarande känner var rätt beslut. Jag tror att om eller när detta blir av, att intresset kommer vara stort. Runt 1000st element tror jag är rimligt, några kommer hoppa av, andra tillkomma. Men behovet av en riktigt bra och billig surroundhögtalare är stort, för oss som vill ha fler än 2st.
Peter, kan du komma med en minimisiffra vi behöver komma upp i för att detta ska kunna säkerställas, så kan jag starta ett konto där folk frivilligt får betala in i förskott så att vi iaf. kan säkerställa minimikvantitet.
Erik_Johansson skrev:Jag är fortsatt med sålänge det satta maxpriset hålls.
/Erik
Vee-Eight skrev:Erik_Johansson skrev:Jag är fortsatt med sålänge det satta maxpriset hålls.
/Erik
Samma här. För egen del ser jag gärna att det rullar igång i höst, då jag har mer tid att bygga.
petersteindl skrev::D Alexi och Naq, Manna från ovan.
n3mmr skrev:petersteindl skrev::D Alexi och Naq, Manna från ovan.
menar du naq eller n3mmr???
niklas skrev:Richard skrev:Högtalaren är inte en speciellt god återgivare med det gamla elementet- och utan filter. Litet nasalt och pappigt. Med seriefilter låter det betydligt bättre.
Håller jag inte med om. Har du sett mätningarna? Inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Du kanske föredrar en liten förskönande färgning?![]()
Tyckte själv att det var väldigt små skillnader med och utan filter. Så små att jag inte brydde mig om att använda filter i något av mina 4 par.
petersteindl skrev:n3mmr skrev:petersteindl skrev::D Alexi och Naq, Manna från ovan.
menar du naq eller n3mmr???
Inlägget var riktat till Alexi och Naq. Mannat från ovan är den däringa knäppgöken som kan tänkas tjacka ett hundratal mupsare![]()
![]()
![]()
MvH![]()
Peter
150joseph skrev:ursäkta, vad är det för maxpris som flera ovan vill ska gälla?
MagnusÖstberg skrev:150joseph skrev:ursäkta, vad är det för maxpris som flera ovan vill ska gälla?
n3mmr skrev:MagnusÖstberg skrev:150joseph skrev:ursäkta, vad är det för maxpris som flera ovan vill ska gälla?
Erfarenheten säger att man bör vänta med att ta den diskussionen. 150 spänn är i nuläget lågt.
150+moms + nåt slags kursförlust accepterar nog de flesta
n3mmr skrev:MagnusÖstberg skrev:150joseph skrev:ursäkta, vad är det för maxpris som flera ovan vill ska gälla?
Erfarenheten säger att man bör vänta med att ta den diskussionen. 150 spänn är i nuläget lågt.
150+moms + nåt slags kursförlust accepterar nog de flesta
n3mmr skrev:Nå, Peter och Naqref:
Hur Går Det??
landa skrev:Fram med ett kontonummer så att vi som är seriöst intresserade kan betala in. Så kan Alexi och co känna lite ekonomisk trygghet i alla fall. Av erfarenhet så är det ju tyvärr så att ganska många hoppar gruppköp. Föreslår 200 kr per element. Låter realistiskt för mig. Det värsta som kan hända är väl att man får betala tillbaka pengarna...
Timpolanen skrev:Jag är lite intresserad av dessa men har lite frågor
Har varit inne på TB W3 men dessa verkar spöa dem i välljud eller hur?
Vad tror ni om att köra dessa i en bil som mellan/diskant?Det borde bli bra ju!
Å kanske 2st monitorer till datanMed en SLS 8" som kompliterar
Vilken volym samt port, diameter + längd? ( Har letat men bara hitta ritningar tänkte göra helt egen design.
Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått(Blir nästa fri air då)
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Garanterat inte innan hösten är här..
Om du vet nåt som inte andra i gruppköpet vet så vore det trevligt om du berättade det...
paa skrev:niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Garanterat inte innan hösten är här..
Om du vet nåt som inte andra i gruppköpet vet så vore det trevligt om du berättade det...
Det gäller väl t.ex Peter S. också?
XT25SC-90/04 (fd xt25sc-50/04) Ringradiator Textile Ring Dome Neodymium Phase Plug Ring formed absorption chamber Heat sink +Gasket Ringradiator Textilavfall Dome Neodymium Ring Ring Fas Plug absorption avdelningen bildades kylfläns + Packning
Schermato - Shielded Skärmade - Skärmade
niklas skrev:paa skrev:niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Garanterat inte innan hösten är här..
Det gäller väl t.ex Peter S. också?
Ja, självklart. Om någon vet vad som händer så förutsätter jag att man skriver det i tråden. Det är väl inga hemligheter?
Iqbad skrev:Det nämndes i en annan tråd att elementet Vifa 9 BN 119/8 eventuellt skulle kunna vara en ersättare för elementet som detta gruppköp går ut på. Vad säger ni om det? Är det någon som överhuvudtaget vet var man får tag i detta element?
Samppo skrev:Iqbad skrev:Det nämndes i en annan tråd att elementet Vifa 9 BN 119/8 eventuellt skulle kunna vara en ersättare för elementet som detta gruppköp går ut på. Vad säger ni om det? Är det någon som överhuvudtaget vet var man får tag i detta element?
Enligt Spectrumaudio är FR35/8 / TC9-FD-18-08 samma element, men annan beteckning:
http://www.spectrumaudio.de/breit/peerl ... sFR35.html
http://www.plus-elektronik.de/shop/inde ... recher.htm
En tråd om elementet:
http://www.diy-hifi-forum.de/forum/showthread.php?t=128
Under väntetiden har det kommit intressanta element, t.ex. Fountek FR88-EX verkar bra beroende lite på vad man söker.
MagnusÖstberg skrev:Det där är väl en annan sorts tråd ni grejjar med nu än en gruppköpstråd?
Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått(Blir nästa fri air då)
Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
MagnusÖstberg skrev:(---)
försöka sälja sina egna alster under namnet MUPPS för runt tusenlappen där han inte bara påstod att de var något de inte var och dessutom en LTS-konstruktion.
(---)
Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?
Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges![]()
Trist attityd, jag trodde bättre om dig faktist.
MVH
/Mattias
Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.Richard skrev:Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?
Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges![]()
MVH
/Mattias
Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )
Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen.![]()
Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter.![]()
Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.
Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.
* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.
Rundberg skrev:Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.Richard skrev:Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
MVH
/Mattias
Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )
Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen.![]()
Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter.![]()
Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.
Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.
* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.
Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, men det förvånar mig inte längre...
Att Phon leker med Vifaelementet är ju något av ett kvalitetstecken, han har ju också jobbat med att förbättra piP
Varför envisas du dessutom med att kalla filtret som Naqref konstruerade för LTS-filtret?
MVH
/Mattias
(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.
MagnusÖstberg skrev:Det räcker alltså inte med att du gång på gång blir informerad?
När jag var ordförande hade Naq tagit fram en konstruktion som var väldigt trevlig, så trevlig att LTS blev glada över att kunna redovisa denna för sina medlemmar. Det fanns även möjlighet att vara med på det gruppköp som startades på Faktiskt - av två styrelsemedlemmar visserliggen - men som privatpersoner. Om allt detta kan man läsa i MoLT.
Ja- och hela konstruktionen ligger ute på lts hemsida, med ritningar och allt- inkl. filter.
Elementet kostade vid tidpunkten 220:- hos Hifikit, men kostar tyvärr ca 420:- idag pga valutaförändringar och ett löjligt högre inköpspris.
Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.
Konstruktionen i sig har alltid varit Naqrefs. Räcker det med att jag talat om det för dig ett antal gånger, eller kommer jag vara tvungen att säga det igen?
Ja- du verkar ju gilla att tjata på mig.
Från LTS hemsida:(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.
- Sluta sälj saker under falska förespeglingar
- Sluta kalla dina högtalare för MuPPS
- Sluta kalla vare sig dina högtalare eller MuPPS för en LTS konstruktion.
MagnusÖstberg skrev:
Det är fullt möjligt att du aldrig kommer tycka om MuPPS. Det är fine. Jag har piM (som gåva från Ingvar) men jag tycker MuPPS är bättre - dock är steget till piP så stort från de båda att jämförelsen är löjlig.
Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.
Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?
Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.
Det kanske är bäst vi frågar dem?
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.
Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?
Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.
Erik_Johansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.
/Erik
Aha, så även trots att du VET Att det inte är en LTS-konstruktion så tycker du att det är en bra idé att kalla det LTS-filtret?Richard skrev:Därför att filtret är lanserat och beskrivet i detalj på lts hemsida. Har du inte läst det ?
petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.
/Erik
Både ja och nej. Scan-Speak hade turen att köpa upp resterande varulager från Tymphany på saker som Tymphany inte var så intresserade av. Jag vet inte vilka delar som ingick i dealen.
Andra återförsäljare kunde köpa delar av Tymphanys varulager d v s färdiga högtalarelement billigt. Varulagret fanns i Köpenhamn och delarna som däri ingick skulle varit för dyrt att fraktas över till Kina för att därefter fraktas tillbaks till kunder.
Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement. Det får anstå till en annan gång då Bremen har kommit längre i processen att lansera äggen. Sett i backspegeln så var det helt enkelt för många turer kring Tymphany för att kunna påbörja ett helt nytt projekt.
En sak har jag lärt mig från Tymphanys turer: Kontinuitet är viktigt för ett företag och det är svårt att ha kontinuitet själv då man är i beroendeställning till annat företag utan kontinuitet, särskilt då man själv har begränsade resurser.
Hittar ni mupps för 100 krså slå till direkt.
MvH
Peter
Innebär ovanstående att detta gruppköp inte kommer att bli av???petersteindl skrev:snip...Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement... snip
MvH
Peter
Richard skrev:Nu övertolkar du helt sjukt igen. Jag har aldrig påstått att hifikit "är ett par jävla skurkar". Vad har du fått dessa dumheter ifrån?
Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Via återförsäljare i Holland skulle jag gissa.petersteindl skrev:Erik, köper du direkt från Tymphany eller från någon annan som köper från Tymphany?
MvH
Peter
The-Master skrev:Innebär ovanstående att detta gruppköp inte kommer att bli av???petersteindl skrev:snip...Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement... snip
MvH
Peter
The-Master skrev:Innebär ovanstående att detta gruppköp inte kommer att bli av???petersteindl skrev:snip...Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement... snip
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om Peter pratat med Alexi om detta?
Jag undrar därför att han frågat mig om hur det ligger till![]()
Jag tycker också att det här gruppköpet har sköts riktigt dåligt, oavsett hur goda intentionerna varit.
Det kan tyckas elakt, men när man på det här sättet har haft möjlighet att flera gånger backa tillbaka och ordna ett köp av standardelement så har man envist fortsatt att hävda att det absolut blir av. Det senaste var att Naqref sa att det ser ut att bli av.
Jag är glad att jag följde min intuition och ordnade ett eget gruppköp, men jag är samtidigt ledsen för alla som hoppats och väntat.
Nu tycker jag tråden kan låsas och inblandade kan meddela LTS om att gruppköpet är avbrytet.
Det ser så illa ut som att man sket i det här därför att det var mer intressant att genomföra ett annat gruppköp med element som en av de inblandade hade liggandes på hyllan. Det gruppköpet har ju Peter varit betydligt mer engagerd i.
Ja, jag är mycket besviken på hänsynstagandet till både LTS- och faktisktmedlemmar över hur det här hanterats. Tar man på sig en uppgif så gör man sitt yttersta för att leverera. annars skall man låta bli. För allas skull.
MagnusÖstberg skrev:
Det ser så illa ut som att man sket i det här därför att det var mer intressant att genomföra ett annat gruppköp med element som en av de inblandade hade liggandes på hyllan. Det gruppköpet har ju Peter varit betydligt mer engagerd i.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:
Nej Magnus, det är inte så som du vill göra gällande. Muppselementen tar tid i anspråk och inköp av Muppselement är idag avhängigt på inköp av de andra högtalarelementen för äggen. Så enkelt är det inte att köpa element direkt från Tymphany i Kina. Utan inköp av de andra elementen för Bremen så skulle det vara omöjligt med utveckling av supermuppselement för min del.
För att kunna beställa hela paketet behöver jag specificera exakt leveransdatum och för att kunna göra detta behöver jag komma vidare med alla andra delar till äggen såsom t.ex. verktygen och det tar för tillfället min huvudsakliga tid i anspråk. För att snabbare komma vidare med hela processen så beslutade jag att erbjuda de Bremenelement som jag har på lager.
Skulle jag inte sälja dessa till Naqs pK-projekt så skulle jag i nuvarande situation avvakta än mer med nya inköp av element och då skulle mupps i så fall bli än mer fördröjt. Det är ett dominospel där de resurser som finns tillgängligt bestämmer vad som kan åstadkommas för tillfället. Så är det att bedriva företag, Magnus. Då jag lägger ett P.O. d v s ett purchase order till Tymphany eller till Scan-Speak på nya högtalarelement så är läget ljusare för muppseller andra roligheter
för den delen, men ännu kan det inte ske.
Men, med ett pris för Muppselementen på 100kr ink moms införtullat i EU så faller dock, som jag ser det, hela idén med stora gruppköp för att få bättre pris. Ett stort gruppköp borde ge fördelar framför enskilda köp och jag kan idag inte få fram dessa fördelar eller ens inse hur det skulle kunna gå till. Jag kan inte sälja under inköpspris Magnus och detta pris om 100kr/st fick jag veta ikväll genom att läsa i denna tråd.
Varför är du besviken? Varför är du inte glad? Elementen finns ju där till ett lägre pris än vad jag kan fixa dessa för. Om jag hade ordnat upp inköp av Mupps original så hade priset blivit högre. Det borde i rimlighetens namn vara bra med de nya låga priserna. Det finns nog de som har glatts åt att kunna få köpa ett vidareutvecklat muppselement och det är beklagligt att det har varit så svårt med Tymphany under de senast 2 åren. Det hade varit kul att få fram det men det får anstå tills vidare. Magnus, varför klagar just du? Klagar du för att jag inte har fått fram specialmuppselement? Anser du verkligen att det är så att om du hade dragit lasset själv så skulle du minsann ha fixat allt? Kanske, men uppriktigt sagt Magnus, jag tror inte det. Får jag fråga dig en sak. Detta med Mupps började ju under en tid då du var ordförande i LTS. Anser du att du verkligen hann med allt på ett föredömligt sätt som du hade åtagit dig inom LTS? Jag bara undrar. Du behöver inte svara men du kan ju fundera på det. För att spetsa till det, hade du kunnat ta på dig ytterligare arbete under den tiden och lyckats med det? Innan du kastar sten Magnus, så kolla om det inte är glas runtomkring.
Gläds istället åt det nya låga priset på muppselementet, och organisera själv ett inköp, istället för att klaga på andra. Du har ju redan gjort det en gång så en gång till borde inte vara så svårt.
MvH
Peter
Erik_Johansson skrev: Jag vill bara försiktigt inflika att de 10 euro jag nämnde var exklusive moms och frakt. Innan jag har elementen hemma hos mig hamnar priset runt 125kr/st inkl allt. Fortfarande billigt, men vill ändå undvika missförstånd.
/Erik
PS. Hoppas allt klaffar med äggen.
petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev: Jag vill bara försiktigt inflika att de 10 euro jag nämnde var exklusive moms och frakt. Innan jag har elementen hemma hos mig hamnar priset runt 125kr/st inkl allt. Fortfarande billigt, men vill ändå undvika missförstånd.
/Erik
PS. Hoppas allt klaffar med äggen.
Tackar![]()
Men Erik, kan det inte fixas med din kontakt med Mupps så att andra kan haka på?
MvH
Peter
Alexi skrev:Elementet som Magnus länkade till verkade intressant:
http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8659
Jag kommer nog beställa ett gäng sådana för egen del, till mina tomma lådor.
Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Samt samma frekvensgång som vi har uppmätt med orginalelementen.
Mich skrev:Hej Peter
På sidan 36 (tor 21 maj 2009 01:29) så gjorde du ett långt inlägg med mycket info. Där nämns en resa till Tymphany, pratade du med dom om detta element?
I detta inlägg finns dessa data på en prototyp TG9FD-10-04-1.
Har det kommit någon mer prototyp efter denna?
Senaste info jag hittade var denna önskade data:Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Tror ni Tymphany kan tillverka ett element som uppfyller era krav?
//Michael
Medhåll. Det är två mer än mitt alternativ Ino a1 vilket innebär 6st. Dock till en fraktion av priset.n-puh skrev:Känns som 8 st slutna sateliter är ett minimum i hemmabiosammanhang med någorlunda anständiga dynamikresurser.
Mich skrev:Hej Peter
På sidan 36 (tor 21 maj 2009 01:29) så gjorde du ett långt inlägg med mycket info. Där nämns en resa till Tymphany, pratade du med dom om detta element?
I detta inlägg finns dessa data på en prototyp TG9FD-10-04-1.
Har det kommit någon mer prototyp efter denna?
Senaste info jag hittade var denna önskade data:Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Tror ni Tymphany kan tillverka ett element som uppfyller era krav?
//Michael
Mich skrev:Ingen av oss är nog syssellös, finns roliga audio projekt att bita i![]()
Naqref skrev:Precis! Nu är jag exempelvis strax färdig med caddandet av min 3886-modul som jag ska köra med i min 6-kanaliga förstärkare (inkl 6-kanalig fjärrad pot).
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 244 gäster