Det blev trångt.
// Bilder bort tagna .
Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Kan man få se dom med ett kassettband eller en sardinburk eller något liknande så man får en uppfattning om hur galet stora; dom är?
boom skrev:peetwa skrev:Jag har ingen aning om vad jag tittar på.
Det som är överst som är sliver och svart är en högtalar kon på 10 tum och det som ligger i plasten är magneten till LMS.
Pontus91 skrev:boom skrev:peetwa skrev:Jag har ingen aning om vad jag tittar på.
Det som är överst som är sliver och svart är en högtalar kon på 10 tum och det som ligger i plasten är magneten till LMS.
Respekt med 10" magnetervad ska du ha dem i för lådor?
nadifierad skrev:Coolt!Blir det en 5-6 stycken per sida?
boom skrev:Fjonkalicious skrev:Det var en liten låda för slutna 18 tummare?
1 kan klara sig på 57 liter om det kniper
sen har jag simulerat rätt ordentligt på dom i olika lådtyper och denna gång så skall jag prova sluten
petersteindl skrev:boom skrev:Fjonkalicious skrev:Det var en liten låda för slutna 18 tummare?
1 kan klara sig på 57 liter om det kniper
sen har jag simulerat rätt ordentligt på dom i olika lådtyper och denna gång så skall jag prova sluten
Vad sägs om 100-150 liter per element i sluten låda.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Hur ser en simulering ut med 200-250 liters låda?
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser en simulering ut med 200-250 liters låda?
Jag undrar om inte Q blir för lågt.
boom skrev:128.5db vid 10hz
Tok för stora lådor, lägg dem isåfall ner och kör en i varje endebakerman22 skrev:Jag är lite sugen på att stoppa i dom i mina rör på 420 liter...
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser en simulering ut med 200-250 liters låda?
Möjligt, vore intressant att se. De där lär skapa ett inre lådtryck som heter duga i en liten låda![]()
Blir biffiga lådor med "rätt mycket stagning" kan jag tro
boom skrev:KarlXII skrev:Det är en sak att låta mycket och en annan att låta bra.
Ska bli kul att få höra omdömena om detta.
Dom mätningar och dom lyssningar som finns på elemetet säger något annat än vad du på står.
Jag är övertygad om att du inte gör annat än en riktigt bra låda! Min bild av dig är att du inte är dumsnålboom skrev:MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser en simulering ut med 200-250 liters låda?
Möjligt, vore intressant att se. De där lär skapa ett inre lådtryck som heter duga i en liten låda![]()
Låd matrial är redan bestämt hur tjocka dom kommer att bli .
björk playwood stog som huvod kandidat då man kan få upp till 50mm i tjock lek men den var så pass dyr att varje låda skulle kosta runt 3000 kr.
men det finns 30mm mdf och där kostar varje skiva ca 600kr så 3 skivor av den sen 3 skivor av 19mm och en brutal stagning inuti så tror jag att man är i hamn.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser en simulering ut med 200-250 liters låda?
Låd matrial är redan bestämt hur tjocka dom kommer att bli .
björk playwood stog som huvod kandidat då man kan få upp till 50mm i tjock lek men den var så pass dyr att varje låda skulle kosta runt 3000 kr.
men det finns 30mm mdf och där kostar varje skiva ca 600kr så 3 skivor av den sen 3 skivor av 19mm och en brutal stagning inuti så tror jag att man är i hamn.
bakerman22 skrev:Är lådorna klara än ?
jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
steveo1234 skrev:jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
Lämna inte herrarna ensamma med elementet. Då kanske du får silikongucka på talspolen efteråt...
steveo1234 skrev:jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
Lämna inte herrarna ensamma med elementet. Då kanske du får silikongucka på talspolen efteråt...
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
Får man inte skriva SPERMA...?
boom skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
Nä men hu vilket språk du skriver bagarn man blir nästan lite röd om kinden.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:jonasp skrev:boom skrev:Sen har jag 2 herrar som vill dregla lite över dom i morgon så jag fick köpa en stor rulle industri papper.
Nä men hu vilket språk du skriver bagarn man blir nästan lite röd om kinden.
Ja...? Dom som kommer lär ju sitta och smårunka lite på elementen...
Det skulle jag göra...![]()
DVD-ai skrev:48st SLS 10" i 42 liter lådor med 50% gullfiber Q= ca 0,6 Mmmm![]()
litet och smidigt system
nadifierad skrev:DVD-ai skrev:48st SLS 10" i 42 liter lådor med 50% gullfiber Q= ca 0,6 Mmmm![]()
litet och smidigt system
Vem har ett sånt?
steveo1234 skrev:nadifierad skrev:DVD-ai skrev:48st SLS 10" i 42 liter lådor med 50% gullfiber Q= ca 0,6 Mmmm![]()
litet och smidigt system
Vem har ett sånt?
Någon som bara helt maniskt ÄLSKAR att bygga lådor i MDF.
nadifierad skrev:steveo1234 skrev:nadifierad skrev:DVD-ai skrev:48st SLS 10" i 42 liter lådor med 50% gullfiber Q= ca 0,6 Mmmm![]()
litet och smidigt system
Vem har ett sånt?
Någon som bara helt maniskt ÄLSKAR att bygga lådor i MDF.
Länk?
DVD-ai skrev:Ne det va bara vad Timpolanen skulle ha sagt om han va med i tråden
Han Ääälskar att maniskt bygga lådor i MDF...
DVD-ai skrev:Det va lite på skoj
nadifierad skrev:DVD-ai skrev:Det va lite på skoj
När det gäller bas, så skojar man inte med Boom!![]()
Fast nu skojar jag lite
Ragnwald skrev:Du tror inte det. Ingen tvekan när man ser dem på riktigt.
Här en lös kon utan magnet. PK till höger.![]()
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Du tror inte det. Ingen tvekan när man ser dem på riktigt.
Om ni skall montera basen i en pK, så vill jag påpeka att basreflexporten bör ändras![]()
MvH
Peter
Ragnwald skrev:Finns många lådor klara här.![]()
Skåda skillnaden på 18"-TC LMS och 15"-CSS SDX.
Aerob skrev:-Palle- skrev:Ragnwald skrev:Finns många lådor klara här.![]()
Får man fråga vad som döljs under det gula tyget?
Jag gissar på ett par canton-högtalare...
-Palle- skrev:Aerob skrev:-Palle- skrev:Ragnwald skrev:Finns många lådor klara här.![]()
Får man fråga vad som döljs under det gula tyget?
Jag gissar på ett par canton-högtalare...
I körsbärsfanér måntro?
boom skrev:KarlXII skrev:Hoppas ni på att de ska yngla av sig eller?
Boom - vad gick frakten på monstren på?
410 us dollar
Kitchenmaster skrev:boom skrev:KarlXII skrev:Hoppas ni på att de ska yngla av sig eller?
Boom - vad gick frakten på monstren på?
410 us dollar
Flögs de till Arlanda och du hämtade dem där, eller fick du dem skickade ända hem med post/motsvarande?
Hoppas du skriver en ordentlig jämförelserapport mellan dina gamla och nya baslådor när de är klara. Skulle vara riktigt intressant att läsa, tycker jag.
DanNorman skrev:Talspolen ser ju helt trasig ut, men jag antar att den ska se ut så
Verkar dumt att dra två varv på diagonalen, som gör att talspolegapet måste vara större?
Edit: Iofs är den väl lindad med extravarv i topp och botten?
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Du tror inte det. Ingen tvekan när man ser dem på riktigt.
Om ni skall montera basen i en pK, så vill jag påpeka att basreflexporten bör ändras![]()
MvH
Peter
DanNorman skrev:Fackamato: Maelstrom 21 har 2-4dB högre känslighet (och verkningsgrad?) mellan 20-60Hz ungefär, i samma låda (150L). Det betyder att du måste ha en dubbelt så kraftig förstärkare för att spela lika högt med LMS:en som med Maelstrom. Sånt är ofta viktigare än effekttåligheten i sig
Ragnwald skrev:Med LMS är ju tanken att komma ner mot 10Hz och prestera. Den skillnaden är ju enorm. Effektresurser fattas inte.
Skulle det inte räcka, går ju att beställa ett par till.
Fackamato skrev:Ragnwald skrev:Med LMS är ju tanken att komma ner mot 10Hz och prestera. Den skillnaden är ju enorm. Effektresurser fattas inte.
Skulle det inte räcka, går ju att beställa ett par till.
Menar du att M21 (som i mitt exempel) inte är till för att komma ner mot 10Hz och prestera? Det håller jag nog inte med om
Här är en Basta!-simulering med LMS Ultra mot M21:
http://i.imgur.com/a2noe.png
LMS i 150L 75% fylld, M21 i 200L 75% fylld.
DanNorman skrev:Fackamato: Maelstrom 21 har 2-4dB högre känslighet (och verkningsgrad?) mellan 20-60Hz ungefär, i samma låda (150L). Det betyder att du måste ha en dubbelt så kraftig förstärkare för att spela lika högt med LMS:en som med Maelstrom. Sånt är ofta viktigare än effekttåligheten i sig
Fackamato skrev:Finns det något bättre än det här elementet? Med bättre menar jag då något som är avsett för samma ändamål, fast bättre på total ljudnivå, och/eller lägre dist, etc. Om elementet är större så är det OK. Maelstrom-21, hur jämför det sig tro? Om jag inte minns fel så har LMS Ultra:n mycket högre effekttålighet dock.
boom skrev:Fackamato skrev:Finns det något bättre än det här elementet? Med bättre menar jag då något som är avsett för samma ändamål, fast bättre på total ljudnivå, och/eller lägre dist, etc. Om elementet är större så är det OK. Maelstrom-21, hur jämför det sig tro? Om jag inte minns fel så har LMS Ultra:n mycket högre effekttålighet dock.
Var har du dist mätningar på M21 jag har inte sett några sen är dom slutsålda och frågan är om dom kommer att tillverkas igen.
DanNorman skrev:Jag simulerade i basta, och kollade på tonkurvan istället. M21 har högre Qts, och ger därför bättre känslighet i basen.
DanNorman skrev:Jag simulerade i basta, och kollade på tonkurvan istället. M21 har högre Qts, och ger därför bättre känslighet i basen.
Kitchenmaster skrev:DanNorman skrev:Jag simulerade i basta, och kollade på tonkurvan istället. M21 har högre Qts, och ger därför bättre känslighet i basen.
Jag håller med om att M21 troligen ger lite mer output för en given maximal ineffekt. Den har även större svept volym vid X-max jämfört med LMS-5400.
Personligen tycker jag dock det är väldigt mycket mer intressant att veta hur mkt dist respektive konstruktion ger vid både måttliga och lite starkare ljudtryck. Hittills har jag inte sett några mätningar där LMS-5400 blir slagen på fingrarna gällande THD för låga frekvenser. (Japp, jag vet att det finns mängder med annat man egentligen också skall undersöka för att kunna ge en heltäckande bild av hur konstruktionen låter)
För Maelstrom har jag inte lyckats hitta någon distmätning, så den är ett osäkert kort, tycker jag.
De va ett satans tjat skall man behöva ta båten och åka på en road trip till motala och spika upp den där kamel pungen på väggen.bakerman22 skrev:Nu borde väl ändå lådorna vara både byggda spacklade, och målade...?
Fackamato skrev:
Vem, var? Forumtråd?
celef skrev:dumt att slänga så fina korgar, och med reparationssatser borde det inte bli så dyrt, men ett stukat förtroende kanske räcker
Fackamato skrev:Man hade kunnat göra riktigt fina slavbasar. Synd att just den där batchen hade problem med lim.
Men pengar har han ju, han som bygger, iom att han hoppade på 8st LMS Ultra direkt. Rätt extremt stor prisskillnad
boom skrev:celef skrev:dumt att slänga så fina korgar, och med reparationssatser borde det inte bli så dyrt, men ett stukat förtroende kanske räcker
Dom går inte att reparea då det är kortslutnings ringarna som har lossnat i magnetsystemet.
Harryup skrev:boom skrev:celef skrev:dumt att slänga så fina korgar, och med reparationssatser borde det inte bli så dyrt, men ett stukat förtroende kanske räcker
Dom går inte att reparea då det är kortslutnings ringarna som har lossnat i magnetsystemet.
Varför inte? Avmagnetisera och fixa. Magnatisera upp igen. Svårt att tro att saker inte går attlaga som en gång tillverkats aningen dåligt.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:boom skrev:celef skrev:dumt att slänga så fina korgar, och med reparationssatser borde det inte bli så dyrt, men ett stukat förtroende kanske räcker
Varför inte? Avmagnetisera och fixa. Magnatisera upp igen. Svårt att tro att saker inte går attlaga som en gång tillverkats aningen dåligt.
Mvh/Harryup
80-talet skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Härligt!![]()
Har du fräscha batterier i kameran?
Det kommer att foto dokumenteras men dom hemligaste bitarna kommer jag inte att visa.
när du ollar talspolen?
boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Limmar man dom på rätt sätt så kommer dom att sitta
Hur gjorde du när du limmade dina.
nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Jag hällde lim i hålens insidor, och knackade ner dem.
Hur gör du?
boom skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Hur gör du?
limmar på pluggen sen ner med dom och så fick jag rekomenderat att man skulle göra så .
S skrev:boom skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Hur gör du?
limmar på pluggen sen ner med dom och så fick jag rekomenderat att man skulle göra så .
Bättre att limma i hålen, annars "skrapas" limmet av från pluggen när man kör i den!
boom skrev:S skrev:boom skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Hur gör du?
Bättre att limma i hålen, annars "skrapas" limmet av från pluggen när man kör i den!
Han som rekomenderade det kan nog det bättre än vad du kan han är möbelsnickare
S skrev:boom skrev:S skrev:boom skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Hur gör du?
Och vad vet du om vad jag är?
boom skrev:S skrev:boom skrev:S skrev:boom skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Limma pluggen mycket! Mina har vibrerat loss på topparna.
Hur gör du?
Och vad vet du om vad jag är?
Försök till fotograf om man söker på ditt namn.
Menar du att du ska limma ihop fyrkantiga lådor helt utan fixeringshjälp utöver tvingar och lim?boom skrev:Jag sket i pluggarna då den medföljande hatten som skall markera borrhålet var för stor så skivan blev ridande så det gick inte att få mm pass form och skulle det bli några problem så får man väl dra i några skruv men det kommer troligen inte att behövas då jag har tillgång till 9 stora tvingar så alla sidor får sin berörda moment.
LasseA skrev:Menar du att du ska limma ihop fyrkantiga lådor helt utan fixeringshjälp utöver tvingar och lim?boom skrev:Jag sket i pluggarna då den medföljande hatten som skall markera borrhålet var för stor så skivan blev ridande så det gick inte att få mm pass form och skulle det bli några problem så får man väl dra i några skruv men det kommer troligen inte att behövas då jag har tillgång till 9 stora tvingar så alla sidor får sin berörda moment.
Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
LasseA skrev:Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
LasseA skrev:Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
steveo1234 skrev:LasseA skrev:Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
Samma för min del. Jag är värdelös på att bygga lådor. Jag förborrar två hål per sida och drar sen i skruv. Borrar man hålen snyggt så ser skruven till att dra allting på rätt plats. Dessutom läggs lite tryck på limytorna. Funkar utmärkt tycker jag.
Mich skrev:ååååh, så många gamla hederliga limknektar![]()
Jag har inga. Köpte härom året fyra nya av lite nyare slag, som inte var helt bra men rimligt pris.
Jag brukar fräsa alla sidor, så de blir liksom omlott. T.ex. för 22 skivor så fräser jag bort 11x11 på alla sidor. Då glider de inte iväg när det limmas och tvingas. Dock så kan det bli en kant. Detta kan undvikas genom att göra yttre skivan en (+en) mm större och fräsa in en mm extra. Sedan efter limning så fräsar man bort det som sticker ut.
//Michael
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:LasseA skrev:Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
Samma för min del. Jag är värdelös på att bygga lådor. Jag förborrar två hål per sida och drar sen i skruv. Borrar man hålen snyggt så ser skruven till att dra allting på rätt plats. Dessutom läggs lite tryck på limytorna. Funkar utmärkt tycker jag.
...o m du inte ska fräsa av kanterna....
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:LasseA skrev:Ja sepåfan, det verkar som om det funkar för dig. Alla gånger jag har provat att använda bara lim och tvingar så har allt glidit en massa och det hela har slutat i en hel del svärord från min sida...boom skrev:Japp och det har gått bra i ungerfär 50lådor och jag får ett bättre resultat när jag kan justera bitarna med en gummiklubba då blir det kant i kant och man slipper en massa onödigt slipande sedan.
...o m du inte ska fräsa av kanterna....
boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
single_malt skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Den ser alldeles för klen ut. Har du provat att böja på pinnarna innan du limmade fast dom?
boom skrev:single_malt skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Den ser alldeles för klen ut. Har du provat att böja på pinnarna innan du limmade fast dom?
satt domkraften i lådan och pumpade upp den ganska bra utan att lådan rör sig .
PetterPersson skrev:Stagningen ser lite klen ut...Med så mycket väggtjocklek och tunn
stagning får du inte optimalstyva väggar. Så här gjorde jag i mina
170-liters BR-lådor till 15". Skit i mattan, den är utbytt mot skumgummi.
Rundgående stag förhindrar vibrationer mycket effektivare.
boom skrev:petersteindl skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
boom skrev:petersteindl skrev: På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev: På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
Finns det någon orsak till att du valt att inte ha stag på den sidan som är mot dina fötter?
bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Räcker det inte med några stag rakt över från vägg till vägg...?
steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Det där är i min uppfattning inte ens i närheten av tillräckligt. Du behöver ha multipla rejäla stag mellan motstående sidor i lådan där utbuktiningarna är som störst, dvs i mitten..
Är tanken att klä den lådan med ett extra lager MDF med lim imellan? Annars är det nog en bra ide...
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Nej, det räcker inte. Men, det hade varit bättre än så som det är gjort nu.
boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Det där är i min uppfattning inte ens i närheten av tillräckligt. Du behöver ha multipla rejäla stag mellan motstående sidor i lådan där utbuktiningarna är som störst, dvs i mitten..
Är tanken att klä den lådan med ett extra lager MDF med lim imellan? Annars är det nog en bra ide...
Tänket på stagningen är om man tänker hur spanntet på ett båt skrov är uppbyggt med dom innrekrafterna som upp kommer
Och får man ingen större rörelse i den med en dom kraft på 2 ton så tror jag att stagningen kommer att räcka.
Glebster skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Tänket på stagningen är om man tänker hur spanntet på ett båt skrov är uppbyggt med dom innrekrafterna som upp kommer
Och får man ingen större rörelse i den med en dom kraft på 2 ton så tror jag att stagningen kommer att räcka.
Stagen i en båt är såklart placerade som de är för att möjliggöra fri passage och rörelse i sittbrunnen. Sett ur ett optimalt hållfasthetsperspektiv hade det sett annorlunda ut.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Precis, logiskt sätt vill man reducera "momentarmen" och genom att placera ett stag centrerat i lådan så halveras momentet.
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Precis, logiskt sätt vill man reducera "momentarmen" och genom att placera ett stag centrerat i lådan så halveras momentet.
Det är inte bara jag som får lite hemska minnen hör jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elastiska_linjens_ekvation
Genom att hela tiden tänka: Vilken punkt på denna ytan har möjlighet att flexa ut mest? Och sen åtgärda den möjliga utböjningen med ett stag mot motstående yta så får man en stabil låda. Sen är det en iterativ process med att finna och åtgärda utböjningar tills man är nöjd....
boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
boom skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Det är inte bara jag som får lite hemska minnen hör jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elastiska_linjens_ekvation
Genom att hela tiden tänka: Vilken punkt på denna ytan har möjlighet att flexa ut mest? Och sen åtgärda den möjliga utböjningen med ett stag mot motstående yta så får man en stabil låda. Sen är det en iterativ process med att finna och åtgärda utböjningar tills man är nöjd....
På dom här lådorna så kommer det att bli ca 10cm i mellan stagen och sedan kommer stagen att sitta tillsammans med bafflen .
men om man ser på dom lådor jag byggde när man höll på med spl cirkusen så var dom stagade på samma sätt och dom flexade noll och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
12000 watt en 35 liter låda med en soundsteram spl 15
6Tusen på varje spole .
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Naqref skrev:boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Spelar ingen roll hur mycket man matar in. Det blir en fysisk begränsning vid 194dB som gör att man inte kan spela högre med mindre än att man får en tryckmässig offset. I en dykarklocka som är minst 10 meter under havsytan kan man däremot nå 200dB.
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Spelar ingen roll hur mycket man matar in. Det blir en fysisk begränsning vid 194dB som gör att man inte kan spela högre med mindre än att man får en tryckmässig offset. I en dykarklocka som är minst 10 meter under havsytan kan man däremot nå 200dB.
Och vad har dom mätt upp rymdfärjan till vid start ???
petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
Ljudvågor uppstår på grund av att luftmolekylarna pressas ihop och dras isär om vartannat. Man utgår från atmosfärens lufttryck. Om man drar isär luftmolekylerna så att det inte finns någon molekyl kvar så har man pressat ihop dessa på annan plats. Har man noll luftmolekyler på en plats så har man uppnått vacuum och längre än så kan man inte komma. Om man nu tar alla dessa luftmolekyler som fanns där vacuum har uppstått och som nu finns där maxtryck har uppnåtts så vet man att det finns inga mer luftmolekyler att hämta. Då kan man räkna ut vilket ljudtryck man har uppnått där alla luftmolekyler har samlats. ljudtryck mäts i pascal d v s Pa = N / m2). Då kan man räkna om detta till en nivå och mäta i en logaritmisk skala med enheten dB och då kommer man till 194 dB. OBS! Det är i förhållande till hörselns gräns för uppfattbarhet av ljud vid 1 kHz. På en logaritmisk skala finns inte noll. Därför blir det svårt att uttrycka noll Pa som en ljudtrycksnivå i dB.
MvH
Peter
kodapa skrev:Ragnwald skrev:Jösses, 150 literslådan ser ju liten ut.![]()
Magneten ska ju på också.
Dom där limknektarna är ju överflödiga, bara att lägga på basen...
Naqref skrev:petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
Ljudvågor uppstår på grund av att luftmolekylarna pressas ihop och dras isär om vartannat. Man utgår från atmosfärens lufttryck. Om man drar isär luftmolekylerna så att det inte finns någon molekyl kvar så har man pressat ihop dessa på annan plats. Har man noll luftmolekyler på en plats så har man uppnått vacuum och längre än så kan man inte komma. Om man nu tar alla dessa luftmolekyler som fanns där vacuum har uppstått och som nu finns där maxtryck har uppnåtts så vet man att det finns inga mer luftmolekyler att hämta. Då kan man räkna ut vilket ljudtryck man har uppnått där alla luftmolekyler har samlats. ljudtryck mäts i pascal d v s Pa = N / m2). Då kan man räkna om detta till en nivå och mäta i en logaritmisk skala med enheten dB och då kommer man till 194 dB. OBS! Det är i förhållande till hörselns gräns för uppfattbarhet av ljud vid 1 kHz. På en logaritmisk skala finns inte noll. Därför blir det svårt att uttrycka noll Pa som en ljudtrycksnivå i dB.
MvH
Peter
Jorå det går utmärkt att få noll på en logaritmisk skala. Däremot går det inte att ta logaritmen av noll.
En utövad förklaring av det ovan så skulle 200dB motsvara en signal som genererar växelvis ett tryck på 200000 PA = 2 bar
Det normala luftrycket är på ca 1 bar. Man skulle behöva växla mellan -1bar till 3 bar absoluttryck. Negativt absoluttryck går inte att åstadkomma. 0 bar absoluttryck är rent vakuum. 3 bar i absoluttryck går att åstadkomma men är svårt. Om ett element pumpar 20 liter peak-peak så krävs det en låda på 15 liter när den pumpar max att nå dit. Sådant är svårt att åstadkomma med linjärmotorer (så som högtalarelement är) men inte svårt att fixa mekaniskt. En bilmotor är ett bra exempel på att det går att fixa.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
MvH
Peter
Jorå det går utmärkt att få noll på en logaritmisk skala. Däremot går det inte att ta logaritmen av noll.
...
DVD-ai skrev:Fast jag har alltid upplevt att 4st bra är bättre ön 2super bra, ...
JB skrev:Är det inte grymt svårt att få lådorna täta med dessa monster till element och slutna lådor?
Jag har 2*80 liters lådor med varsin 15" bas i varje (och dom har inte ens i närheten av samma slaglängd som dina basar) och jag har haft nog problem med att få dom lådorna täta :)
DVD-ai skrev:Ja, jag har som sagt alltid upplevt 4st basar som bättre om man ställer in dom ordentligt.
Och jag nämde inget om 10Hz hit eller dit
boom skrev:Komorok skrev:Fyra feta basar är bättre än två feta basar
Dom han menar är inte ens feta .
Ragnwald skrev:Det torde nog boom känna till. Han har 24 basar, om jag räknat rätt.
nadifierad skrev:Jag tror att man får ta Booms jargong med en nypa salt.
Boom är Boom, så som Hum, var Hum....
Ragnwald skrev:nadifierad skrev:Jag tror att man får ta Booms jargong med en nypa salt.
Boom är Boom, så som Hum, var Hum....
J'vla stil du har.
Vad har du för anledning att vara oförskämd? Välj en annan tråd.
Antar att du överträffar allt med ditt nya lyssningsrum.
Ragnwald skrev:Komorok skrev:Varför fokusera på något annat bara för att provocera någon då? Djävla okonstruktiv stil om du frågar mig.
Nu handlar ju inte den här tråden om varken rumsresonanser eller rumsmoder.
Komorok skrev:Nej just ja. Den handlade ju om hur bra LMS5400Ultra är och att inget annat ens kommer i närheten fast än parametrarna ser ut som skit IMO och att alla simuleringar utom Booms är fel. Förlåt.
Ragnwald skrev:Komorok skrev:Nej just ja. Den handlade ju om hur bra LMS5400Ultra är och att inget annat ens kommer i närheten fast än parametrarna ser ut som skit IMO och att alla simuleringar utom Booms är fel. Förlåt.
Då tycker jag du ska letafram riktiga mätningar på ditt element, som är gjorda av någon som byggt med dem, alltså en färdig konstruktion. Jag är intresserad.
boom skrev:DVD-ai skrev:Ja, jag har som sagt alltid upplevt 4st basar som bättre om man ställer in dom ordentligt.
Och jag nämde inget om 10Hz hit eller dit
Jag vet vilka basar du tänker på men dom är totalt chans lösa
så det är ingen ide att du börjar älta sådant som du gör på fjollforumet.
Ragnwald skrev:Komorok skrev:Varför fokusera på något annat bara för att provocera någon då? Djävla okonstruktiv stil om du frågar mig.
Nu handlar ju inte den här tråden om varken rumsresonanser eller rumsmoder.
Det är ju inte effekt man vill använda, det är ju akustisk uteffekt man vill hasteveo1234 skrev:
Ah se där, ett praktisk demo att visa för folk som inte ännu förstår hur mycket effekt som behövs för bastunga filmer.
MagnusÖstberg skrev:Det är ju inte effekt man vill använda, det är ju akustisk uteffekt man vill hasteveo1234 skrev:
Ah se där, ett praktisk demo att visa för folk som inte ännu förstår hur mycket effekt som behövs för bastunga filmer.
boom skrev:Nu börjar det att närma sig slutet på bygget sen återstår bara att få en bra finish på dom och en del intrimmning.
matrial åtgången har varit 2st 30mm mdf skivor och det har gått i 9 meter stag i varje låda 1 tub pu-lim 8 träpluggar jo var tvungen att andvända till bafflarna så man kan få en fixering på dom när man sedan tvingar dom.
bakerman22 skrev:boom skrev:Nu börjar det att närma sig slutet på bygget sen återstår bara att få en bra finish på dom och en del intrimmning.
matrial åtgången har varit 2st 30mm mdf skivor och det har gått i 9 meter stag i varje låda 1 tub pu-lim 8 träpluggar jo var tvungen att andvända till bafflarna så man kan få en fixering på dom när man sedan tvingar dom.
Jag förstår faktiskt inte alls...?
Om du hade köpt ett par TAD R1, Focal Utopia eller liknande kanske, men nu snackar vi två element för typ 17 lök...?![]()
På vilket sätt skulle 17 tusen vara en våt dröm för NÅGON...?![]()
I alla fall på det här forumet, då alla sysslar med samma dyra hobby.
Jag förstår ju också att det är provokation, men en ganska konstig sådan...?
MagnusÖstberg skrev:Lägg av nu, låt den här tråden handla om booms basmoduler!
Jaja, han är provokativ men skit i det!
Komorok skrev:Jag vill inte ha någon av dem. Eller? Jo, det vill jag. För då kunde jag sälja dem
och köpa något jag hellre vill ha
Är de klara nu då?
boom skrev:Komorok skrev:Jag vill inte ha någon av dem. Eller? Jo, det vill jag. För då kunde jag sälja dem
och köpa något jag hellre vill ha
Är de klara nu då?
Nej måste slakta dom andra högtalarna på terminaler och islagsbult.
sen skall bafflarna fräsas.
MagnusÖstberg skrev:Skulle de inte fräsas ner i baffeln?
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Skulle de inte fräsas ner i baffeln?
Blir det någon baffeltjocklek kvar då under korgen? Ett annat alternativ är att göra ytterligare en baffel som man gör ett hål i med elementets diameter och limmar den runt elementet på nuvarande baffel.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Lindroos meddelar att han av egen erfarenhet rekommenderar att man fixar ytbehandlingen tidigt, annars kan det dröjja länge
Han målar just sina moduler och han byggde väl dem 1998 typ![]()
Ps.. fyllt, men inte packat brukar vara bra. Sen får du väl justera efter inspelning. Det ser snyggt ut!!
nadifierad skrev:Rätt kaxiga magneter på de där "Fyndorna", till trots:
fonzeka skrev:boom
Såg att du vekar använda PU-lim till lådorna, funderar också på att köra med det.
Fuktar du ytorna nåt innan du stryker på limmet?
Ungefär hur lång tid har man på sig att justera bitarna innan det börjar suga fast?
bakerman22 skrev:PU-lim reagerar och härdar med fukt.
Om man ska limma snustorr mdf lär det inte alls vara en dålig idé att spraya lite med en sprayflaska innan man limmar.
Harryup skrev:Häftigt, borde gå att mota får med.
Behövs det kanske ett stag under magneten så att den inte slocknar med tiden? Gamla Lowther med tunga magneter behövdes ibland centreras om.
mvh/Harryup
Svenn3SaataN skrev:Ser bra ut boomHade varit kul att få uppleva dessa bestar någon gång.
Du skulle ju kunna skicka fynda basarna till mig så jag kan testa dem lite
Ragnwald skrev:Vi kör en pausbild på en elak gotlänning med Ultra.
Det är inte boom.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Vi kör en pausbild på en elak gotlänning med Ultra.
Det är inte boom.
Sitter magneten monterad på elementet du håller i?
Raukman skrev:Ragnwald skrev:Raukman skrev:När han lyfter ett komplett sånt element så dubblar han sin kroppsvikt...
Känner du honom?![]()
Vad jag hört höjer han sin vikt med knappt 50%.
Tycker att jag känner igen mustaschen där.
boom skrev:petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Vi kör en pausbild på en elak gotlänning med Ultra.
Det är inte boom.
Sitter magneten monterad på elementet du håller i?
Då hade nog Rangwald sett mera ansträngd ut jag kan lova att det är några riktiga as att lyfta ur lådorna obs inget för kontorsfolk.
Raukman skrev:zapanasta skrev:Verkar finnas storvuxna pojkar på gotland, där kommer man inte långt med sina 180cm/90kg![]()
![]()
Den storleken föddes vi till! här har vi allt möjligt i vattnet, nackdelen är dock att vi lyser i mörkret...
Och spelar banjo...
jonasp skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Ragge är 2m 12cm lång och väger 138 kg
Jag är större än han.
Min pappa är starkare än din.
DVD-ai skrev:E det tävling om vem som är störst, e det vikt, styrka eller ego vi räknar... ?!
Inte längre, sorry grabben.KarlXII skrev:Jag har längst!
Ragnwald skrev:Nje, man borde ju kunna jämföra med anslagsenergin hos ett jaktvapen.
DVD-ai skrev:Ragnwald skrev:Nje, man borde ju kunna jämföra med anslagsenergin hos ett jaktvapen.
Ja men fördelat på en mycket stor yta
Jag tror att om man kör in skallen i basen när den jobbar max så får man ont i skallen och en trasig bas = Dumt att testa...
Ragnwald skrev:I dag matade vi LMS:arna med enstaka sinusar i infrabandet. Lite kul faktiskt.![]()
10Hz for ytterdörren ut, 12Hz öppnades ett fönster, 14Hz köksinredningen dansar brutalt, 16Hz öronen slår lock, 18Hz börjar vi, förutom trycket, ana hörbar signal ur elementen, 20Hz mäktig bassignal för öronen.
Vi kan med öronens hjälp konstatera att systemet pumpar med mycket låg dist, enär inga över-/bitoner kunde konstateras hörbart.
Elementen och lådor jobbade utan några som helst mekaniska biljud.
Systemet är brutalt, enär konerna under testet hade ett moderat arbete. Från 20Hz ser man knappt att de rör sig, fast trycket i lyssningsposition är starkare än de flesta skulle stå ut med.![]()
Vi flyttade om dem lite för att få bästa frekvensgång i lyssningsområdet.
Ur hifisynpunkt, spelar de galant upp till för dagen 90Hz och integrerar med Cantonhögtalarna, tämligen sömlöst, efter lite justering.
Ja vad ska man säga? Sugen har jag blivit.
boom skrev:har fortfarande ringningar i öronen .
+1KarlXII skrev:Gratulerar till lyckat bygge, låter ju finemang det där!
MagnusÖstberg skrev:+1KarlXII skrev:Gratulerar till lyckat bygge, låter ju finemang det där!
...men är de ytbehandlade än, och var är bilderna???
Ragnwald skrev:I dag matade vi LMS:arna med enstaka sinusar i infrabandet. Lite kul faktiskt.![]()
10Hz for ytterdörren ut, 12Hz öppnades ett fönster, 14Hz köksinredningen dansar brutalt, 16Hz öronen slår lock, 18Hz börjar vi, förutom trycket, ana hörbar signal ur elementen, 20Hz mäktig bassignal för öronen.
Vi kan med öronens hjälp konstatera att systemet pumpar med mycket låg dist, enär inga över-/bitoner kunde konstateras hörbart.
Systemet är brutalt, enär konerna under testet hade ett moderat arbete. Från 20Hz ser man knappt att de rör sig, fast trycket i lyssningsposition är starkare än de flesta skulle stå ut med.![]()
Ur hifisynpunkt, spelar de galant upp till för dagen 90Hz och integrerar med Cantonhögtalarna, tämligen sömlöst, efter lite justering.
jannemannen skrev:Ragnwald skrev:I dag matade vi LMS:arna med enstaka sinusar i infrabandet. Lite kul faktiskt.![]()
Helfestligt !![]()
Mvh/Janne
boom skrev:Skall man summera så är jag impad av en 18 som både spelar infra och midbas man kanse skulle köpa 2 till ?
Ragnwald skrev:Grabbarna på Parts Express har hört av sig och undrar varför plötsligt så många LMS18 beställts från lilla Sverige.
Ragnwald skrev:Grabbarna på Parts Express har hört av sig och undrar varför plötsligt så många LMS18 beställts från lilla Sverige.
Harryup skrev:Finns det några raukar som står upp fortfarande?
Glebster skrev:Svenn3SaataN skrev:Hur går det, har någon inte börjat arangera ett gruppköp?!
Det är väl fritt fram att göra ett försök själv Mr. Hin Håle?
Svenn3SaataN skrev:Glebster skrev:Svenn3SaataN skrev:Hur går det, har någon inte börjat arangera ett gruppköp?!
Känner att det är lite dumt att någon som jag nere i Skåne arrangerar ett gruppköp då de flesta befinner sig runt Stockholm
Glebster skrev:Svenn3SaataN skrev:Glebster skrev:Svenn3SaataN skrev:Hur går det, har någon inte börjat arangera ett gruppköp?!
Känner att det är lite dumt att någon som jag nere i Skåne arrangerar ett gruppköp då de flesta befinner sig runt Stockholm
Du ursäktar väl inte dig för att vara skåning??? Seså, sträck på dig och ta några djupa andetag. En skåning är stolt och stark!
Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Fan jag blir själv sugen på att skaffa 2st, men det kostar ju endel.
Hur går det, har någon inte börjat arangera ett gruppköp?!
boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Grupp köp det blir inte billigare då jag har försökt med PE och den rabatten dom lämnar då är ett skämt.
Jo jag är mer än nöjd med dom men det återstår lite finlir med dom. men som dom är nu så kan man leva med dom i många år .
boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Grupp köp det blir inte billigare då jag har försökt med PE och den rabatten dom lämnar då är ett skämt.
Jo jag är mer än nöjd med dom men det återstår lite finlir med dom. men som dom är nu så kan man leva med dom i många år .
Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Det verkar vara ett sjukt kompetent element. Hur mycket luft flyttar ett sådant element, alltså Sd gånger linjär X-max?
boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Det verkar vara ett sjukt kompetent element. Hur mycket luft flyttar ett sådant element, alltså Sd gånger linjär X-max?
1186x38.1=????
Glebster skrev:nadifierad skrev:Boom, om jag har räknat rätt, så behöver jag bara skaffa 31,5 styck sls 10" för att matcha dig!
Jag behöver bara 9st L26roy sett ur luftpumpningsperspektiv.
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
1186x38.1=????
4,5 liter, annat än mina puttefnask tior.
boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
1186x38.1=????
Åt ett håll lika mycket till baka.
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
1186x38.1=????
Men 38,1 är linjär p-p eller hur menar du?
Svenn3SaataN skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
Okej, vad synd.
Jag skickade ett mail till dem innan i alla fall så jag får väl samma svar som dig då.
Hur fungerade kontakten med dem etc då? Inga problem? Hur lång tid tog det ifrån att du lagt beställningen och betalt, tills du hade dem hemma?
Så du ska inte testa en basreflexlåda och se vad som händer?
boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:Svenn3SaataN skrev:Har du testat mer nu? Är du nöjd nu eller det blir att bygga fler lådor och testa?
1186x38.1=????
Men 38,1 är linjär p-p eller hur menar du?
38.1 är det linjära x-maxet oneway
och skall man räkan efter P-P så är det den här formeln som man använder .
(2 x Xmax) x Sd) / 1000= pumpvolymen
Ragnwald skrev:Glebster skrev:Hur-som-haver, vore förbannat intressant att uppleva de där basarna!
Haha... jo uppleva dem, var rätt formulerat.
Världens bästa infraelement, bör någon gång i livet upplevas.
Ragnwald skrev:Haha... jo uppleva dem, var rätt formulerat.
MagnusÖstberg skrev:ok, varför inte?
Väl talat, men de där argumenten biter inte på elementfetticherPiotr skrev:Ragnwald skrev:Haha... jo uppleva dem, var rätt formulerat.
Att elementen är kapabla tvivlar väl ingen på men hur definieras "bästa"?
Vad jag menar är att "bästa" måste sättas i system-sammanhang och frågan är om det finns mindre element som kan användas i sådant antal så att den linjära pumpkapaciteten matchas och likvärdigt eller bättre resultat uppnås.
Jag har här alltså avslöjat att en enligt mig rimlig definition på bästa bör sättas i relation till pumpkapacitet (alltså distortion/termisk kompression rel. x-max x Sd).
En ofrånkomlig fördel (generellt sett vid smart placering) med flera mindre element är (som nämnts otaliga ggr i dessa trådar) att rummets resonanser exciteras i lägre grad, en långt ifrån oväsentlig faktor i de flesta fall.
Tack för ordet!
/Peter
Piotr skrev:En ofrånkomlig fördel (generellt sett vid smart placering) med flera mindre element är (som nämnts otaliga ggr i dessa trådar) att rummets resonanser exciteras i lägre grad, en långt ifrån oväsentlig faktor i de flesta fall.
att det har en onödigt stor magnet är jag medveten om, man slänger mycket i sjön..Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:ok, varför inte?
Elementparametrarna lämpar sig helt enkelt inte. Ett IB-element är tänkt att arbeta under helt andra förhållande och behöver i princip inte jobba mot någon luftfjäder. Steveo kan med säkerhet reda ut begreppen i detalj...
MagnusÖstberg skrev:Men vad gör den direkt olämpliga vore kul att få veta.
Är booms lådor helt optimala i sig? Eller förkastar han något för att få en hanterbar storlek?
Piotr skrev:
Vad jag menar är att "bästa" måste sättas i system-sammanhang och frågan är om det finns mindre element som kan användas i sådant antal så att den linjära pumpkapaciteten matchas och likvärdigt eller bättre resultat uppnås.
Jag har här alltså avslöjat att en enligt mig rimlig definition på bästa bör sättas i relation till pumpkapacitet (alltså distortion/termisk kompression rel. x-max x Sd).
/Peter
Ragnwald skrev:Vem f*n pratar kronor? Jag pratar kvalité.
Glebster skrev:Ragnwald skrev:Vem f*n pratar kronor? Jag pratar kvalité.
Och jag som trodde vi pratade baselement!
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Men vad gör den direkt olämpliga vore kul att få veta.
Är booms lådor helt optimala i sig? Eller förkastar han något för att få en hanterbar storlek?
Jag låter IB-experterna ta över, jag har bara fått kortversionen vid demo hos Steveo. Med lite tur får han syn på denna tråd.
Boom skriver väl i något inlägg att han funderar på att ändra lådvolymen.
steveo1234 skrev:I annat fall köper man element som är anpassade för IB som kostar mycket MYCKET mindre och låter bättre. Fast, de är ju såklart inte lika porrigt råsnygga.
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:I annat fall köper man element som är anpassade för IB som kostar mycket MYCKET mindre och låter bättre. Fast, de är ju såklart inte lika porrigt råsnygga.
Hur menar du? Att dina element låter bättre i IB, än om du riggat med lika många LMS? Det var ett kaxigt påstående, kanske du har rätt, vem vet?
Ragnwald skrev:Har man inte möjlighet att bygga IB, låta x antal kubikmeter kallvind eller källare agera låda (tror det gäller de allra flesta bröder), så återstår att låta det utrymmet husera i själva lyssningsrummet.
Hur många kubikmeter av lyssningsrummet är man då beredd att offra för att spela 10Hz starkt, rent och kontrollerat?
DVD-ai skrev:ja men det är säker jätte bra det tvivlar jag inte på, jag tycker han har valt helt rätt element, dom är ju rätt för honom![]()
jag e sugen på att se en utvärdering utförd av honom samt lite mätningar på hur lådorna presterar i hummet hans
steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Ragnwald skrev:Piotr skrev:
/Peter
Vilka mindre högtalare är lika eller bättre kapabla till 10Hz-återgivning?
Pratar vi fler element, så kan vi plussa på antalet LMS också.
Varför ska 1st bästa element jämföras med fler av sämre modell? Dum tankegång enligt mitt förmenande.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Hur definierar man Qtc? Vad innebär 0,33 respektive 0,7 i praktiken eller kanske snarare akustiskt? Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Den som inte frågar får inget veta!
Glebster skrev:Mich skrev:Glebster skrev:Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Ja, c = closed.
//Michael
Ok, men t:et i Qtc då?
Piotr skrev:Om jag nu trots allt är dum så kanske du kan hjälpa mig förstå vilken naturlag som gör att ett element som flyttar tio liter per automatik blir bättre än tio element som flyttar en liter per styck?
Glebster skrev:
Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Jaja, vad vore en bal på slottet...
steveo1234 skrev:Men, när talspolarna värms upp ordentligt så kan nominella 0,5 rejält skilt från verkliga 0,5...
Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
MagnusÖstberg skrev:Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
Tabellen ger en god uppskattning.
Du skulle bli förvånad över vilken temperatur som uppnås i de tunna talspoletrådarna även på modesta volymer.Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
Tabellen ger en god uppskattning.
Jo, det har du förvisso helt rätt i. Man skulle i princip även ha med sin antagna genomsnittliga talspolstemperatur i simuleringen. För mig, som lyssnar på rätt moderata ljudstyrkor, påverkas ju Q mindre än för Mr. Boombastik som lyssnar starkt och länge...
Du skriver MINST 0,55, hur högt kan man egentligen hamna om man grillar elementen rejält?
MagnusÖstberg skrev:Det går att räkna noggrannt på och ökningen av q är ju avhängd ökningen av talspoleresistensen som i sin tur är avhängd temperaturökningen. Inget jag orkar bry mig om, utan designar mot 0.6 vilket är något högre än "faktisktnormen" men som visat sig passa mig.
För mig är det intressantare att beräkna lådan efter de parametrar elementet har efter inspelning. Det kan verkligen ändras en hel del - och sedan går jag mot 0.6..
Vill man veta hur förändringen slår kan man ju mäta resistansen över baselementet vid olika utnivåer, så slipper man ju iallafall räkna. Se det som en halvtaskig tummregel.
Piotr skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:
/Peter
Vilka mindre högtalare är lika eller bättre kapabla till 10Hz-återgivning?
Kan du utveckla din fråga och vara lite mer specifik?Pratar vi fler element, så kan vi plussa på antalet LMS också.
Varför ska 1st bästa element jämföras med fler av sämre modell? Dum tankegång enligt mitt förmenande.
Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Jag pratar inte om "lika många element" utan om LIKA MYCKET FÖRFLYTTAD LUFT. Vem som helst kan bygga världens största element för en subwoofer men systemet blir inte nödvändigtvis bättre för att man väljer en sådan lösning. Jag skulle kunna bygga ett element som sopar banan med LMS sett till elementet i enskildhet men jag ser ingen poäng med det. Ingen alls faktiskt.
Jag har för övrigt inte föreslagit att man ska jämföra "1st bästa element jämföras med fler av sämre modell?" så den dumma tankegången står du för alldeles själv.
Vad jag tycker är vettigt däremot är att jämföra element av likvärdig konstruktion men med sådan konfiguration att systemets totala pumpvolym är snarlik.
Prestandan styrs inte av imponatorpoäng utan av fysik. Om jag nu trots allt är dum så kanske du kan hjälpa mig förstå vilken naturlag som gör att ett element som flyttar tio liter per automatik blir bättre än tio element som flyttar en liter per styck?
/Peter
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Hur definierar man Qtc? Vad innebär 0,33 respektive 0,7 i praktiken eller kanske snarare akustiskt? Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Jag har en beskrivning sparad sen gammalt:
Den är ju rätt förenklad, men, i alla fall. Ett Q-värde mellan 0,5-0,7 är ett bra värde att sikta på om man inte riktigt vet vad man vill ha. Efter elementen blivit varma.
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Jag har en beskrivning sparad sen gammalt:
Den är ju rätt förenklad, men, i alla fall. Ett Q-värde mellan 0,5-0,7 är ett bra värde att sikta på om man inte riktigt vet vad man vill ha. Efter elementen blivit varma.
Vi måste lära skilja på äpplen och bananer. Tråden handlar om LMS och sluten låda.
Qts: Qts är högtalarelementets Q. Det diffinieras 1/Qts = 1/Qes + 1/Qms.
Qtc: Qtc är det totala Q som element, låda och dämpning tillsammans ger.
I praktiken blir Qtc alltid högre än de teoretiska beräkningar man kommer fram till. Så den som lyckas med konststycket att i praktiken få ett för lågt Qtc, är bara att gratulera.
Johan_Lindroos skrev:Responsen för ett element i öändlig bafffel blir Qtc = Qts.
(om elementets parametrar är uppmätta i oändlig baffel, och inte elementet enbart i fri luft).
Rumsstöd hjälper näpperliggen mot effekterna av mycket lågt q-värde. Det är inte bara respons det handlar om.Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödets fulla bidrag, kan vi ju inte veta fullt ut i förväg iofs.
Har man byggt och mätt infralådor för sitt lyssningsrum tidigare, så vet man ju åtminstone på ett ungefär vart man är på väg.
Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Du kan börja med 8st monterade i 42 liters slutna lådor, tror du kommer bli ganska nöjd, om inte, köp och bygg fler lådor.
Spelar du på en inte allt för stark nivå, så är 10Hz absolut möjligt, men pass upp för bottning, det smäller fult.
Jag själv och fler här på forumet kan intyga, att de är prisvärda.
Lycka till.
Det finns säkert de som tror det iallafall. En upplysning.Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Rumsstöd hjälper näpperliggen mot effekterna av mycket lågt q-värde.
Vem har pratat om att använda sig av mycket lågt Qtc?
Inte jag i alla fall.
Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Har man byggt och mätt infralådor för sitt lyssningsrum tidigare, så vet man ju åtminstone på ett ungefär vart man är på väg.
Komorok skrev:Är lådorna klara?Målade och så?
PetterPersson skrev:Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödet (inte resonanser) blir ju samma oavsett element så jag
förstår inte varför det skulle vara relevant i denna diskussionen...
Ragnwald skrev:PetterPersson skrev:Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödet (inte resonanser) blir ju samma oavsett element så jag
förstår inte varför det skulle vara relevant i denna diskussionen...
Kanske missuppfattade ditt inlägg. Men tonkurvan som visas när vi mäterupp det färdiga systemet i rummet, torde väl i alla fall ha någon relevans?
Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Dessutom är det enda sättet att kunna jämföra med andra byggen, andra byggt runt om i världen.
zapanasta skrev:Nog hade det varit spännande att få lyssna på konstruktionerna, men man bor en bit bort som sagt. Är nog nåt i hästväg skulle jag tro..
Det närmaste jag varit gotland är öland
Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Du kan börja med 8st monterade i 42 liters slutna lådor, tror du kommer bli ganska nöjd, om inte, köp och bygg fler lådor.
Spelar du på en inte allt för stark nivå, så är 10Hz absolut möjligt, men pass upp för bottning, det smäller fult.
Lycka till.
Ragnwald skrev:Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Piotr skrev:Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Missade du:Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Små kompromisser är mitt utgångsläge också, vad får dig att tro annat?Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Lycka till.
Tack för tips men jag har prestanda så det räcker redan utan kompromiss med bandbredd, distortion eller termisk kompression. Systemet är även anpassat för att ta itu med det största problemet vad gäller bas i rum, nämligen frekvensgången. Få element är inte vägen till optimal basprestanda. Minst fyra ljudkällor och minst två mekaniskt motkopplade element per ljudkälla är en bra utgångspunkt om man bryr sig om faktisk prestanda och är mindre intresserad av att tävla i kategorin "jag har störst".Ragnwald skrev:Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Systemavstämningen (element + låda) tar du lätt reda på inomhus genom impedansmätning och närfältsmätning.
/Peter
Ragnwald skrev:Nu var det du och inte jag som gled in på hur högtalarna harmonierar i ditt specifika lyssningsrum.
Jag är själv av den uppfattningen att 4st enheter är att föredraga framför två. Där säger jag inte emot dig.
Nu vill vi se dina närfältsmätningar i ditt rum, svept mellan 10Hz upp till 20Hz. Ska bli väldigt intressant.
Som en jämförelse, om vädret tillåter och din tid räcker till, skulle jag även vilja se en mätning i frifält utomhus, samma frekvenssvep, exakt samma inställningar. En Limpkurva kunde även vara intressant att skåda.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste vara skitkort, eller så har du satt mig på ignore
Jha och vad då ?????
Ragnwald skrev:...
Hm.. minnet är kort, visst var det du som hade 10":s TC ?...
-Palle- skrev:1. Du missade att sätta på extrabaffeln som försänker elementet innan du rundade kanterna på lådan.
2. ?
boom skrev:Finn 2 fel som är gjord Obs ej målningen .
steveo1234 skrev:boom skrev:Finn 2 fel som är gjord Obs ej målningen .
Hmm..
1. Ingen nersänkning för elementen.
2. Ingen fungerande stagning
3. Inga islagsbultar? Eller, hur har du löst det där?
steveo1234 skrev:3. Inga islagsbultar? Eller, hur har du löst det där?
-Palle- skrev:steveo1234 skrev:3. Inga islagsbultar? Eller, hur har du löst det där?
Islagsmutter från insidan?
Edit: Baah, för långsam
-Palle- skrev:Hålen är säkert 8mm skulle jag tro, men dom ser så små ut för att basen är så förbenat storDet är bara att titta på materialtjockleken, den ser inte så tjock ut men är väl 30mm om jag förstått det rätt?
-Palle- skrev:Hålen är säkert 8mm skulle jag tro, men dom ser så små ut för att basen är så förbenat storDet är bara att titta på materialtjockleken, den ser inte så tjock ut men är väl 30mm om jag förstått det rätt?
bakerman22 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg/
plus
http://www.jarbofargochlack.se/se/art/k ... uhs-1l.php
boom skrev:bakerman22 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg/
plus
Och vad har du druckit i kväll
1 vi har ingen jävla biltema på Gotland
2 järbo färg då får man beställa och om inte minnet sviker så var det någon på fjoll forumet som beställde lite färg med en låååång leverans tid sen om så går skiten som farligt gods och det skeppas bara på tisdagar till ön så det går fet bort .
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg/
plus
Och vad har du druckit i kväll
1 vi har ingen jävla biltema på Gotland
2 järbo färg då får man beställa och om inte minnet sviker så var det någon på fjoll forumet som beställde lite färg med en låååång leverans tid sen om så går skiten som farligt gods och det skeppas bara på tisdagar till ön så det går fet bort .
HA HA HA HA HA !!!!
Inget biltema, och bara båtar med farligt gods på tisdagar...
Hehe... Härlig ö...
Vad har ni på ön då...?
Om du frågar om råd menar jag ?
Om du bara har "Knuttes färg", och "Knuttes färg" att välja på, då är det väl bättre att du går in till Knutte och frågar honom ?
boom skrev:En liten uppdatering
Det där jävla rockwool kan inte ens läsa en order dom skickar 90mm skivor när man beställer 45mm skivor .
Så man får väl måla dom i helgen .
förslag på färg som tål lite stryk helst svartare än svart.
boom skrev:En liten uppdatering
Det där jävla rockwool kan inte ens läsa en order dom skickar 90mm skivor när man beställer 45mm skivor .
petersteindl skrev:90 mm skivor bör vara bättre än 45 mm om du kan använda 90 mm förståss. Längst ut på varje sida är det sämre fluffighet och man får således bättre fluffighet med 1 st 90 mm än med 2 st 45 mm![]()
Jag kan inte komma på något bättre ord än fluffighet![]()
![]()
petersteindl skrev:boom skrev:En liten uppdatering
90 mm skivor bör vara bättre än 45 mm om du kan använda 90 mm förståss. Längst ut på varje sida är det sämre fluffighet och man får således bättre fluffighet med 1 st 90 mm än med 2 st 45 mm![]()
Jag kan inte komma på något bättre ord än fluffighet![]()
![]()
MvH
Peter
boom skrev:Målade och med ny dämp innuti
Så nu är dom nästan klara bara lite mätningar kvar.
shifts skrev:Haha, snyggt med pK i bakgrunden. Nu ser de än större ut!
DVD-ai skrev:Vad e det för anledning till att det saknas färg på 4st ställen, i samtliga främre hörn ?!
-Palle- skrev:Fläskiga, du borde väl nästan sätta hjul på dom tills du hittat optimal placering, jag antar att inte ens en stor och stark gotlänning flyttar runt på den själv?
boom skrev:DVD-ai skrev:Men då e det ju fel SD fötter om dom bli platta, alltså inte anpassade för vikten...
Det är nog rätt sd fötter men frågan finns det några som bär upp den vikten på ett bra sätt och det är dom som ligger mellan 50-100 kilo.
boom skrev:DVD-ai skrev:Men då e det ju fel SD fötter om dom bli platta, alltså inte anpassade för vikten...
Det är nog rätt sd fötter men frågan finns det några som bär upp den vikten på ett bra sätt och det är dom som ligger mellan 50-100 kilo.
zapanasta skrev:boom skrev:DVD-ai skrev:Men då e det ju fel SD fötter om dom bli platta, alltså inte anpassade för vikten...
Va blev det för färg till sist då(sort)
boom skrev:zapanasta skrev:boom skrev:DVD-ai skrev:Men då e det ju fel SD fötter om dom bli platta, alltså inte anpassade för vikten...
Va blev det för färg till sist då(sort)
Ö&B någon husgrund färg i bruten svart dom hade inte mattsvart och när jag var där för 2.5 veckor sedan så var hyllan lika tom som i lördags när jag köpte husgrunds färgen.
bakerman22 skrev:Vad händer under 10 hz...?
boom skrev:bakerman22 skrev:Vad händer under 10 hz...?
Dom arbetar.
men om du har funderingar på att sätta lms i dina toa rullar så kan du glömma det med en gång för sämre out put har jag inte sett när man simulerar på toa rullarna då kommer den slutna på 150liter att åka åttor runt toa rullarna.
Men css är på gång med sin nya 15 tummare och den är verklig nu.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Vad händer under 10 hz...?
Dom arbetar.
men om du har funderingar på att sätta lms i dina toa rullar så kan du glömma det med en gång för sämre out put har jag inte sett när man simulerar på toa rullarna då kommer den slutna på 150liter att åka åttor runt toa rullarna.
Men css är på gång med sin nya 15 tummare och den är verklig nu.
Nej.. Dom planerna har jag lagt ner.
Toarullarna blir nog pensionerade snart..
En spole på ett element har gett upp..![]()
"Dom arbetar" under 10 hz ja..
Hur mycket output finns det där nere ?
Var tar den användbara slaglängden slut ?
Hur mycket effekt är det instoppat då ?
bakerman22 skrev:Något nytt under solen...?
Schull skrev:Lådorna började svajja lite när vi krämade Svamparnakommer du ihåg det Boom?
/L
MagnusÖstberg skrev:Shit - skicka PM till paa!
Schull skrev:PK imponerade faktiskt likaså Canton (du får fylla på med modell).. Canton är väl inte kända för en mjuk diskant? men jag tyckte det lät kanon, mjukt detaljerat och fint, precis som jag vill.
Basen kan jag bara hålla med Jannemannen.
/L
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Boom får lira flöjtmusik ...
Basflöjten är inte så uppmärksammad nu för tiden.
Ragnwald skrev:Tja, han kan sätta sig på säckpipan.
boom skrev:I dag har jag och rangwald gjort en liten mätning
här kommer den första
Måste säga att man blir lite impad av dom.
Fackamato skrev:boom skrev:I dag har jag och rangwald gjort en liten mätning
här kommer den första
Måste säga att man blir lite impad av dom.
Det låter säkert jättebra, men av "mätningen" man man ju inte utläsa något. Vad för mikrofon är linjär ned till ~0Hz egentligen?![]()
Sedan måste man ju mäta rummet / stället man mäter på, först, så man får en uppfattning om bakgrundsbruset...
Vad har ni mätt med?
petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Peter S gav en utmärkt anledning. En annan är att vi är vana att se kurvor i den skalan och därför bedömmer resultatet lättare.
boom skrev:petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nu hänger jag inte med är det att skalan skall minskas för att se dipparna bättre????
Glebster skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nu hänger jag inte med är det att skalan skall minskas för att se dipparna bättre????
Ja, det är skalan på Y-axeln som Peter syftar på, den sträcker ju sig från -60 till +180 dB = 240dB.
PetterPersson skrev:Nu är du en B-skådis boom![]()
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... rhorn.html
Åtminståne över ~15 Hz
http://i828.photobucket.com/albums/zz20 ... s/pic5.jpg
Men du kan väl jämföra lika dana byggen
PetterPersson skrev::D Tänkte det skulle komma någon sådan harang. Ett mer givande svar
hade varit i stil med att "Hornet kan inte spela under 10 Hz, men det vill
jag kunna" Så hade du avväpnat mig utan att agera omoget. Över de
frekvenserna får du se dig rejält akterseglad SPL-mässigt iallafall.
Det kvittar vad jag är. Jag har andra prioriteringar än dig,så sett i en
annans ögon kanske det inte är så...Tänkt på det?Men du kan väl jämföra lika dana byggen
Eller byggen med lika element...
MagnusÖstberg skrev:boom - du tar dig nog på lite för stort allvar nu
boom skrev:Fackamato skrev:Seriöst? Hur gammal är du?
Varför postar du överhuvud taget i min tråd om du inte har något konstruktivt att komma med.
boom skrev:Nattlorden skrev:Såja. 'nåck' med det där... vi väntar på omaxlade diagram....
Något sånt eller????
Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Såja. 'nåck' med det där... vi väntar på omaxlade diagram....
Något sånt eller????
Nice. Nu behöver vi bara få reda på hur pass mycket smoothing den kurvan utsatts för... ser så ruggigt bra ut att man inte riktigt vågar tro på den, nämligen.
petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd
Representerar mätningen 1 basmodul eller båda basmodulerna samtidigt?
Under den rumsresonans som ligger lägst i frekvens, så finns det inga rumsresonanser och då blir kurvan slät och fin, under förutsättning att inga fönster eller väggar har någon resonansfrekvens i detta infraregister.
Så här såg min basmodul ut i mitt rum. Alla mätbetingelser står. Du kan se rummets stående våg på grund av rummets längdmått. Det är den i frekvens lägsta stående vågen och är på dryga 30 Hz i mitt rum. Vid 10 Hz är det fönsterrutorna som vibrerar i resonans. Jag stod och höll emot fönstrerna under mätning för att släta ut denna resonans. Här kan man se att under 30 Hz är kurvan slät förrutom runt 10 Hz. Över denna frekvens så syns de stående vågorna i mitt rum. beroende på hur jag placerar basen och mikrofonen så ser mönstret annorlunda ut.
boom skrev:Nattlorden skrev:Såja. 'nåck' med det där... vi väntar på omaxlade diagram....
Något sånt eller????
Wolfie skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Såja. 'nåck' med det där... vi väntar på omaxlade diagram....
Något sånt eller????
Fasen va najs! Det där ser riktigt fett ut.![]()
Spelat sönder något i huset ännu?
Boom: Spelar LMS basarna snyggt och artikulerat också?
Ser man på vad de presterar i ljudtryck och frekvensgång så ser de helt
klart intressanta ut för kommande biobygge
EDIT: Hur lågt i frekvens kan du svepa? Skulle va fränt att se när det
hela börjar avta... Jag menar, stigande ner till under 5 Hz, -3 dB någonstans kring DC?
MagnusÖstberg skrev:Nopp, men särskillt bevandrad är han nog inte![]()
Tänkte ta med honom runt lite och se om korvgubben i Klinte (?) finns kvar..och spela lite fotbollsgolf![]()
Vi har fått låna en lägenhet nån km utanför Visby lör-ons
boom skrev:Mich skrev:Vilken typ av signal har används vid mätningen?
Är inte kurvan ett beräknat spektrum? Om så, på hur många punkter och vilken samplingsfrekvens?
//Michael
Det svepet som finns i REW och samplings frekvensen 44.1hz
petersteindl skrev:boom skrev:Mich skrev:Vilken typ av signal har används vid mätningen?
Är inte kurvan ett beräknat spektrum? Om så, på hur många punkter och vilken samplingsfrekvens?
//Michael
Det svepet som finns i REW och samplings frekvensen 44.1hz
Du menar 44,1 kHz, eller?
LasseA skrev:Är kurvan korrigerad (EQ el liknande)? Om inte så har du en mystisk avsaknad av rumsmoder.
single_malt skrev:LasseA skrev:Är kurvan korrigerad (EQ el liknande)? Om inte så har du en mystisk avsaknad av rumsmoder.
Ja, det ser underligt ut. Det skulle nog vara bra att prova en annan mätmetod/utrustning för att verifiera resultatet.
petersteindl skrev:Jag undrar verkligen om vattenfallsmätningar vid dessa frekvenser säger något om högtalaren. Det blir nog mest rummets efterklang som syns, men det var kanske det som skulle visas?
single_malt skrev:LasseA skrev:Är kurvan korrigerad (EQ el liknande)? Om inte så har du en mystisk avsaknad av rumsmoder.
Ja, det ser underligt ut. Det skulle nog vara bra att prova en annan mätmetod/utrustning för att verifiera resultatet.
boom skrev:petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd
Under den rumsresonans som ligger lägst i frekvens, så finns det inga rumsresonanser och då blir kurvan slät och fin, under förutsättning att inga fönster eller väggar har någon resonansfrekvens i detta infraregister.
Rummet dom står i har inte en rätt vinkel på väggar sen är det både snetak och rakt tak
Och sedan är det öppet i mot kök och hall .
Hur litet måste rummet vara för att inte excitera några rumsmoder under 100 Hz?petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd
Rummet dom står i har inte en rätt vinkel på väggar sen är det både snetak och rakt tak
Jag tror att booms rum faktiskt har möjligheten att ge en väldigt slät frekvenskurva vid låga frekvenser.
MvH
Peter
LasseA skrev:Hur litet måste rummet vara för att inte excitera några rumsmoder under 100 Hz?petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd
Jag tror att booms rum faktiskt har möjligheten att ge en väldigt slät frekvenskurva vid låga frekvenser.
MvH
Peter
LasseA skrev:Hur litet måste rummet vara för att inte excitera några rumsmoder under 100 Hz?petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd
MvH
Peter
Precis.. Och ett rum som inte exciterar några stående vågor under 100Hz är alltså hur stort? Har dock inte en aning om hur mycket man kan påverka med ickeparallella väggar, snedtak, öppningar etc. Det borde smeta ut de stående vågorna men så mycket som i Booms mätning ter sig konstigt (med reservation för att min kunskap i frågan är sparsam).Glebster skrev:Frågan är väl snarare vilket avstånd mellan väggarna som krävs för att en nod vid hundra Hz ska uppstå. Om jag tänker rätt borde man räkna ut den halva våglängden så här;
l = avståndet
v = ljudets hastighet vid t.ex 21 grader
f = "problemfrekvens"
l = v / (f x 2)
l = 341 / (100 x 2)
l = 1,7m
LasseA skrev:Precis.. Och ett rum som inte exciterar några stående vågor under 100Hz är alltså hur stort? Har dock inte en aning om hur mycket man kan påverka med ickeparallella väggar, snedtak, öppningar etc. Det borde smeta ut de stående vågorna men så mycket som i Booms mätning ter sig konstigt (med reservation för att min kunskap i frågan är sparsam).Glebster skrev:Frågan är väl snarare vilket avstånd mellan väggarna som krävs för att en nod vid hundra Hz ska uppstå. Om jag tänker rätt borde man räkna ut den halva våglängden så här;
l = avståndet
v = ljudets hastighet vid t.ex 21 grader
f = "problemfrekvens"
l = v / (f x 2)
l = 341 / (100 x 2)
l = 1,7m
boom skrev:Har nu mera ett resultat som borde till tala dom flesta
vi har mät med 16 watt ut i högtalarna ingen eq kompensering eller något sådant så högtalarna är potenta att leverera .
Högtalarna står på samma plats som förut så ingen förändring har sket där .
Och den gamla mätningen så är det nog över hörningen i ljud kortet som har ställt till det.
Vi har både mät med behringer och velodyne mik och får samma resultat.
Mätningen är utan no smooting
boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
Glebster skrev:boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
Kom gärna tillbaka med kommentar om det inbyggda filtret efter test! Jag är nyfiken på kvalité och branthet.
boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
Kom gärna tillbaka med kommentar om det inbyggda filtret efter test! Jag är nyfiken på kvalité och branthet.
Om filtret hade varit brantare 12db så borde man höra var det faller men det gjorde man inte direkt med filtret som är inbyggt
dom har väl snålat in på det med som dom gör med allt annat men betalt skall dom ha .
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
Om filtret hade varit brantare 12db så borde man höra var det faller men det gjorde man inte direkt med filtret som är inbyggt
dom har väl snålat in på det med som dom gör med allt annat men betalt skall dom ha .
Haha, ok. 12dB/oktav är i flackaste laget för detta ändamålet.
boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
När vi ändå var i gång och upprymda som små barn att vi hade lyckats få i gång mätningarna så gjorde vi en dist mätning vid 15Hz
jannemannen skrev:boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
När vi ändå var i gång och upprymda som små barn att vi hade lyckats få i gång mätningarna så gjorde vi en dist mätning vid 15Hz
Jaha ! Jag trodde du redan nu körde via Mini-dsp'n ! Det borde bli ett lyft jämfört med Marantzen. Då har du ju mycket mer inställningsmöjligheter. Plus att du kan EQ'a lite sedan också ju !
Mvh/Janne
boom skrev:jannemannen skrev:boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
Jaha ! Jag trodde du redan nu körde via Mini-dsp'n ! Det borde bli ett lyft jämfört med Marantzen. Då har du ju mycket mer inställningsmöjligheter. Plus att du kan EQ'a lite sedan också ju !
Mvh/Janne
Nu så är det sms1 som agerar eq men det kommer att bli 1 till minidsp skall bara hitta en s-converter så jag kan få rätt signal mellan receiver och pa slutsteget.
Ragnwald skrev:SMS1 var nog då kopplad på subout, som var ställd på 250Hz i Marantzen.
Den verkliga delningen skötte SMS1 sedan vid 90Hz.
Om jag inte fått det om bakfoten.
Ragnwald skrev:SMS1 var nog då kopplad på subout, som var ställd på 250Hz i Marantzen.
Den verkliga delningen skötte SMS1 sedan vid 90Hz.
Om jag inte fått det om bakfoten.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.
Mr Bass: Kan du utveckla ditt resonemang kring 50Hz-dippen?
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.
50hz dippar är ett vanligt resultat av att ha runt 5meter mellan motstående väggar och bara basar på en av dem. Ofta är ju sittplatsen placerad 1/4 från bakväggen och då sitter man precis i buken på en våglängd som precis får plats i rummet. Om den är runt 50hz så har man ett rum på ungefär 5meter lite sådär ungefär. Väldigt vanligt att se i alla fall.
Antingen EQ`ar man upp den dippen eller så sätter man en bas på bakre väggen också. Det var därför jag köpte 2 basar till själv och placerade dem där, för övrigt. För dig som sett rummet så sitter det ju nu två basar under datorbordet.
Det låter likadant såklart att EQ`a upp eller använda fler basar, precis som mätningarna säger att det ska göra. Men, feelgood faktorn är högre utan extra EQ. Och så får man ju mer kapacitet. Nackdelen är att basarna behöver delas vid 80-90hz eller lägre för att inte höras.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.
50hz dippar är ett vanligt resultat av att ha runt 5meter mellan motstående väggar och bara basar på en av dem. Ofta är ju sittplatsen placerad 1/4 från bakväggen och då sitter man precis i buken på en våglängd som precis får plats i rummet. Om den är runt 50hz så har man ett rum på ungefär 5meter lite sådär ungefär. Väldigt vanligt att se i alla fall.
Antingen EQ`ar man upp den dippen eller så sätter man en bas på bakre väggen också. Det var därför jag köpte 2 basar till själv och placerade dem där, för övrigt. För dig som sett rummet så sitter det ju nu två basar under datorbordet.
Det låter likadant såklart att EQ`a upp eller använda fler basar, precis som mätningarna säger att det ska göra. Men, feelgood faktorn är högre utan extra EQ. Och så får man ju mer kapacitet. Nackdelen är att basarna behöver delas vid 80-90hz eller lägre för att inte höras.
Tack för redogörelsen! Det var "5m och 1/4 av längden på rummet" jag var ute efter.
Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså...
jannemannen skrev:
Tror du/ni inte att det skulle bli bättre om ni helt skippade alla filter i Marantzen. Och kopplade bort SMS1 helt. Och sedan kör fullregister ut på "frontarna". Och sedan in i DSP'n, och låta den ta hand om all delning, och EQ... Eller ?
Och självfallet ställa in att man inte har någon sub...
Mvh/Janne
Piotr skrev:Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså...
Ett kubiskt rum med måtten 1.7m kommer att ge en första axiell rumsmod vid ca. 100Hz. Med både lyssnare och ljudkälla placerade i hörn så har vi en rejäl puckel vid 100Hz.
Med fiffig placering av ljudkälla och lyssnare kan man undvika hörbara effekter av denna mod.
/Peter
Ragnwald skrev:Fördelen gentemot tex miniDSP är att den har justerbar utnivå med tillräckligt sving att driva de trögaste slutstegsingångar och även justerbar gain på ingångarna. Ingen risk för överstyrning, eller klengång.
Piotr skrev:Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså...
Ett kubiskt rum med måtten 1.7m kommer att ge en första axiell rumsmod vid ca. 100Hz. Med både lyssnare och ljudkälla placerade i hörn så har vi en rejäl puckel vid 100Hz.
Med fiffig placering av ljudkälla och lyssnare kan man undvika hörbara effekter av denna mod.
/Peter
DVD-ai skrev:Ser ju inte kattpiss ut det där du, lite EQ under 20Hz så e du hemma
boom skrev:Nattlorden skrev:Lägg på lite nätbrum så är du hemma.
Är det något du lider av .
Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Lägg på lite nätbrum så är du hemma.
Är det något du lider av .
Nix, men det är ju vid 50Hz, så det borde ju kunna fylla i dippen.
Det var ett skämt alltså, men det missade visst målet
Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
De visar THD , dvs hur mycket övertonsdistorsion som systmet genererar.
Peaken på 16hz är insignalen till systemet som basen försöker återge. När den gör det så skapas även övertoner. Första övertonen vid 32hz, andra vid 48hz, osv osv. Genom att titta på deras totala (viktade) storlek så går det att beräkna THD samt få information om dess egenskaper. Vad man vill ha är en stor peak vid 16hz och sen lite smårippel helst under -40db från 16hz´arens topp. Vad man ofta får, specieltl med skräpbasar, är toppar på 2´a och 3´e och ibland även 4´e toppen som inte ligger långt under signaltoppen.
EDIT: För att vara intressant så behöver man såklart veta vid vilket ljudtryck som mätningen är genomfört vid vilket inte framgår såvitt jag kan se.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
Peaken på 16hz är insignalen till systemet som basen försöker återge. När den gör det så skapas även övertoner. Första övertonen vid 32hz, andra vid 48hz, osv osv. Genom att titta på deras totala (viktade) storlek så går det att beräkna THD samt få information om dess egenskaper. Vad man vill ha är en stor peak vid 16hz och sen lite smårippel helst under -40db från 16hz´arens topp. Vad man ofta får, specieltl med skräpbasar, är toppar på 2´a och 3´e och ibland även 4´e toppen som inte ligger långt under signaltoppen.
EDIT: För att vara intressant så behöver man såklart veta vid vilket ljudtryck som mätningen är genomfört vid vilket inte framgår såvitt jag kan se.
Ah, bra förklaring! Man tjongar alltså på en sinus vid t.ex. 16Hz och vill att övertonerna (32, 48 osv) ska bli så svaga som möjligt. Finns det någon standard vid vilka frekvenser man ska lägga "originalsinusen"?
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
Ah, bra förklaring! Man tjongar alltså på en sinus vid t.ex. 16Hz och vill att övertonerna (32, 48 osv) ska bli så svaga som möjligt. Finns det någon standard vid vilka frekvenser man ska lägga "originalsinusen"?
Standardtesterna gör inte tester vid enskilda frekvenser utan sveper vid 90,95,100,105db osv och mäter THD kontinuerligt upp till den nivån där den dynamiska kompressionen blir för stor. Dvs, när 5db ökning av insignalen inte ger 5db ökning av utsignalen. Home theater shack har en hel del sådana publicerade tester om du vill läsa mer. Dessutom har de en väldigt välskriven förklaring.
Ragnwald skrev:Det tycker jag steveo förklarade så fint.
Skulle bli vissa problem att visa alla deltoner som alstras av alla rekvenser, i en och samma graf, vid ett frekvenssvep.
Har du redan glömt diskussionen i Piotrs bas-tråd?Ragnwald skrev:Det tycker jag steveo förklarade så fint.
Skulle bli vissa problem att visa alla deltoner som alstras av alla rekvenser, i en och samma graf, vid ett frekvenssvep.
zapanasta skrev:Här är det några som försöker skaka sönder en bil med tc-sound basarhttp://www.garaget.org/video/30789
Glebster skrev:zapanasta skrev:Här är det några som försöker skaka sönder en bil med tc-sound basarhttp://www.garaget.org/video/30789
Är det bilbasar du köpt boom?!
boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Nu har även Diy-Cable lagt av med sina exodus basar.
bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Blir det inga fler alls...?
Piotr skrev:Ragnwald skrev:Nej och han nekade kategoriskt att visa enskilda sinusar, hade troligtvis inte sett så snyggt ut.
Nekade kategoriskt??
Du förstår tydligen fortfarande inte.
/Peter
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Ragnwald skrev:Nej och han nekade kategoriskt att visa enskilda sinusar, hade troligtvis inte sett så snyggt ut.
Nekade kategoriskt??
Du förstår tydligen fortfarande inte.
/Peter
Vad förstår jag inte, säger du?
Försök inte ljuga bort dina egna dina tillkortakommanden.
Du har fortfarande möjlighet att visa dessa mätningar, om viljan finns.
Ragnwald skrev:Vi får börja titta på den kinesiska direktmarknaden, något har de väl lärt sig vid det här laget.
Orsaken att jag länkade till Piotrs tråd tidigare var att du hade samma kritik där och att jag då försökte förklara det du missförstått. Länkar direkt till de relevanta inläggen den här gången: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 38#1076238Ragnwald skrev:Vad förstår jag inte, säger du?
Försök inte ljuga bort dina egna dina tillkortakommanden.
bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Piotr skrev: ...I min tråd visar jag 2:a och 3:e överton i någon mätning och i en annan visar jag 2:a upp till 6:e ton.
/Peter
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, dom är ju inte kloka dom heller
Finns det någon som är klok????? med tanke vad man håller på med.
steveo1234 skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, dom är ju inte kloka dom heller
Finns det någon som är klok????? med tanke vad man håller på med.
jag känner mig lite sådär småklok faktiskt nere i sydvästra sverige..
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
nix han kommer att lägga ner företaget efter det han har på lager är utsålt.
steveo1234 skrev:jag känner mig lite sådär småklok faktiskt nere i sydvästra sverige..
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:jag känner mig lite sådär småklok faktiskt nere i sydvästra sverige..
Jo, men lite skillnad är det ju där... Om en stockholmare flyttar till Gotland vet man ju att det sänker medelintelligensen på ön, medan det är statistiskt intressant om det sjunker eller höjs i stockholm.
Excilskåningar är statistiskt tråkiga, för i de fallen höjs alltid medelintelligensen på båda ställena...
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Konstigt...
´boom skrev:Jag har en skåning på jobbet men där stannade hissen i botten våningen.
Sådan här rasistisk humor tycker jag vi kan klara oss utan här på faktisktNattlorden skrev:´boom skrev:Jag har en skåning på jobbet men där stannade hissen i botten våningen.
Om det är en exilskåning, så bevisade det bara tesen... Skåne blev smartare utan honom och ni blev smartare med honom.
S skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Konstigt...
Jag hörde att han försöker hitta en ny fabrik att tillverka elementen i, så företaget är inte nerlagt utan ligger på is tills han hittat någon lämplig som kan leverera! Läste det på de amerikanska forumen iaf!
/S
boom skrev:S skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Konstigt...
Jag hörde att han försöker hitta en ny fabrik att tillverka elementen i, så företaget är inte nerlagt utan ligger på is tills han hittat någon lämplig som kan leverera! Läste det på de amerikanska forumen iaf!
/S
Du får nog ta och läsa vad kevin själv skriver och det finns på hans hemsida .
The Exodus subwoofer line is at an end. I do not forsee any circumstance under which the Maelstrom 18" & 21" will ever come back into inventory. The Anarchy line is going to continue in one way shape or form either sold through this web site or transitioned over to an as yet to be determined
Piotr skrev:Men nu får du väl ta och ge dig.
1) Du anklagar mig för att ha nekat något kategoriskt
2) Du anklagar mig för att ha tillkortakommanden
3) Du anklagar mig för att ljuga
Snurrigt värre.
I min tråd visar jag 2:a och 3:e överton i någon mätning och i en annan visar jag 2:a upp till 6:e ton.
Om du vore vänligt inställd skulle jag kunna posta lite mätningar för att hjälpa dig att förstå men håll inte andan.
/Peter
Alexi skrev:Sådan här rasistisk humor tycker jag vi kan klara oss utan här på faktisktNattlorden skrev:´boom skrev:Jag har en skåning på jobbet men där stannade hissen i botten våningen.
Om det är en exilskåning, så bevisade det bara tesen... Skåne blev smartare utan honom och ni blev smartare med honom.
Nattlorden skrev:Dessutom är inte skåningar en egen ras, så rasism kan det inte vara frågan om. Däremot en (officiellt! - vi hamnade på någon lista för inte allt för länge sedan) förtryckt minoritet som ger lite skämtsamt igen. Sist jag var på museum i Stockholm så figurerade vår frihetskämpe med avhugget huvud på ett spjut...
Ragnwald skrev:Men ert sätt att uttala "r", kan tyda på annan fysionomi. Det är nog dansken i er som ska ut.
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Men nu får du väl ta och ge dig.
1) Du anklagar mig för att ha nekat något kategoriskt
2) Du anklagar mig för att ha tillkortakommanden
3) Du anklagar mig för att ljuga
Snurrigt värre.
I min tråd visar jag 2:a och 3:e överton i någon mätning och i en annan visar jag 2:a upp till 6:e ton.
Om du vore vänligt inställd skulle jag kunna posta lite mätningar för att hjälpa dig att förstå men håll inte andan.
/Peter
Var har jag anklagat dig för att ljuga? Det har jag verkligen inte gjort, din egen tolkning.![]()
Jag frågade dig enbart om du kunde visa disten på enskilda sinusar, så att vi kan se hur samtliga deltoner klingar ut, men du har fortfarande inte visat någon sådan mätning. Hade varit trevligt för oss ickeexperter att kunna direktjämföra med mätningar på andra element, där just enskild sinusmätning gjorts.
Ta nu inte illa upp bara för att att just jag inte ännu lärt mig tolka mätningar gjorda på olika sätt,metod och kunna jämföra dessa på ett relevant sätt.
Du har säkert dina speciella skäl,att ignorera min önskan.
Ragnwald skrev: ... Försök inte ljuga bort dina egna dina tillkortakommanden.
S skrev:boom skrev:S skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:Det blev köpboom på dessa element efter booms presentation, så nu är de slut. Sista pallen gick vart?
Konstigt...
/S
Du får nog ta och läsa vad kevin själv skriver och det finns på hans hemsida .
The Exodus subwoofer line is at an end. I do not forsee any circumstance under which the Maelstrom 18" & 21" will ever come back into inventory. The Anarchy line is going to continue in one way shape or form either sold through this web site or transitioned over to an as yet to be determined
Det var ju trist... Va händer med 12" och 15" då? Det skriver han ju inget om!
boom skrev:mickeb skrev:Grattis till ett par minst sagt kapabla "subbar" , mycket intressant att läsa om ditt bygge!!!
Tack så mycket det är ganska svårt att få ett erkännande på ett så starkt teknik forum
bomellberg skrev:boom skrev:mickeb skrev:Grattis till ett par minst sagt kapabla "subbar" , mycket intressant att läsa om ditt bygge!!!
Tack så mycket det är ganska svårt att få ett erkännande på ett så starkt teknik forum
Jag känner mig träffad! Jag följer din tråd med stort intresse, men har ännu inte grattat dig till ditt slutresultat. Grattis! Av Ragnwalds kommentarer att döma är jag förvånad att Gotland fortfarande ligger kvar!
boom skrev:Tack så mycket det är ganska svårt att få ett erkännande på ett så starkt teknik forum
DVD-ai skrev:Jag tycker att vi är många har kommit med glädjerop![]()
Så även jag
Jag tycker att bygget är roligt och det är kul när folk vågar testa lite roliga olika element och dessutom bygger något riktigt roligt av dom![]()
Är övertygad om att det låter mumma hos dig nu!
Edit: hur stor är skillnad mot dina tidigare monster tycker du ?
bomellberg skrev:boom skrev:mickeb skrev:Grattis till ett par minst sagt kapabla "subbar" , mycket intressant att läsa om ditt bygge!!!
Jag känner mig träffad! Jag följer din tråd med stort intresse, men har ännu inte grattat dig till ditt slutresultat. Grattis! Av Ragnwalds kommentarer att döma är jag förvånad att Gotland fortfarande ligger kvar!
steveo1234 skrev:bomellberg skrev:boom skrev:mickeb skrev:Grattis till ett par minst sagt kapabla "subbar" , mycket intressant att läsa om ditt bygge!!!
Samma här. Utmärkta grejer!
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Tack så mycket det är ganska svårt att få ett erkännande på ett så starkt teknik forum
Du ser baskemig till att ordna lite större lådor till V32/2012
Kan säga att även om förväntningarna på LMS var rätt höga och de verkligen kan leverera ljudtryck måste jag säga att boom också lyckats förträffligt med sina fyndabasar - och då har han väl inte ens hälften i drift. Jag tror tom boom kan hålla med om att pris/prestanda så överträffar de säkert även de förväntningarna du hade!
´boom skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att vi är många har kommit med glädjerop![]()
Så även jag
Jag tycker att bygget är roligt och det är kul när folk vågar testa lite roliga olika element och dessutom bygger något riktigt roligt av dom![]()
Det är en stor skillnad i mellan dom då jag körde sdx med slavar så är det en ganska svårt att jämföra dom men en sak är helt klart dom här jävla basarna kan nog riva en kåk om dom vill med artikulerad bas.![]()
DVD-ai skrev:´boom skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att vi är många har kommit med glädjerop![]()
Så även jag
Det är en stor skillnad i mellan dom då jag körde sdx med slavar så är det en ganska svårt att jämföra dom men en sak är helt klart dom här jävla basarna kan nog riva en kåk om dom vill med artikulerad bas.![]()
fan va kul![]()
är alltid kul när man går framåt och när det blir så bra, du skulle haft 2st till va... ?!!
![]()
Edit: apropå djup bas...
Sitter på jobbet och dom håller på och arbetar sig genom ca 40cm extra armerat betång här, hålet ska bli 5x5m...![]()
STORRRRRR slagborr modell bandvagn, Frekvens ca 5Hz, och jag kan säga att trycket över bröstkorgen är riktigt obehagligt, till och med vid min plats 2 rum bort (50meter) så känns det i hela kroppen och hjärtat känns som konstigt...
Är detta vekligen bra..?!![]()
Vansinnigt tryck, fan va häftigt, men samtidigt riktigt obehagligt, i korridoren (som är avspärrad...) så vill man inte vara alls![]()
man får andnöd ta me fan...
Men konstigt nog är det inte alls lika jobbigt uppe där dom jobbar, det är värst här nere på vånignen under, det fortplantas liksom på något sätt...
aja, detta hade ju inget med tråden att göra, eller... ?!
steveo1234 skrev:Skämt åsido. Den bästa basen jag hört var från en stor maskin på ett bygge, 3-6hz så starkt att det kändes obehagligt först. Sen satt jag bara och njöt i en kvart
zapanasta skrev:Boom,känner en som är intresserad av såna basar du har..
Vad kostade hela kalaset för dig med tull,moms ,frakt osv?
Har har profondus Y-2 nu, att dina kan spela både högre och djupare råder det nog inget tvivel om..
Men hur är det med renheten, för y-2 låter väldigt bra..
(Han som bad mig ställa dessa frågor)
zapanasta skrev:Man får hoppas att det kommer in fler så han kan köpa ett par då,ser längre upp att folk skriver att dom är slut för tillfället..
Han har som sagt 2 st Y moduler han jag känner,planer finns/fanns att köpa 2 till..
Det var då jag kom med iden om dessa tc-sounds i stället, 2 såna bör ju ha samma kapacitet som 4 st Y moduler ungefär .. (kanske inte stämmer,ett antagande från mig bara)
Sen blir det ju mkt billigare ochså, för han kan ju sälja sina Y moduler som han har och finansiera mkt av vad det kostar att färdigställa 2 lådor med tc-soundbasar:)
Ps,hans syrra bor på gotland föressten
zapanasta skrev:Så 2 st tc-sounds 18" motsvarar alltså ca 7 Y- 12" basar i pumpkapasitet,det var inte dåligt...
Det har inte jag alls svårt att tro. För du läser fel. 1 LMS=3,5 Y-bas. Minst. Åtminstonde över 25hz.DVD-ai skrev:Men har svårt att tro att LMS skulle flytta mer luft vid, säg 25-30Hz än vad ProfundusY-7 gör...
Tja, om du tänker på booms låda så kan den med fördel fördubblas - eller tom ökas 1,5 gånger.DVD-ai skrev:Jag skulle vilja se en version som till allt är identisk men med skillnaden att den är optimerad för dubbla lådvolymen, då skulle det vara sjukligt intressant !
DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
jag tänker area på konen vs slaglängd är ju bara intressant osm begränsning under den gäns där inte den termiska bagränsningen, är just begränsningen.
Och det borde väll vara en fördel där för dom portade lådorna ?!
Jag kan inte uttala mig om det innan boom byggt nya lådor, de nuvarande är lite små, men elementen har potential så det skriker om det.zapanasta skrev:Magnus,du som lyssnat.Kompisen undrar hur dom låter på normal lyssningsvolym i jämförelse mot Y-2.
För Y-2 låter ju väldans rent och mjukt,han vill inte byta bort det bara för att jaga ljudtryck
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
jag tänker area på konen vs slaglängd är ju bara intressant osm begränsning under den gäns där inte den termiska bagränsningen, är just begränsningen.
Varför borde det vara det, menar du?
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
Vid högre frekvenser så blir det ju att slaglängden inte brgränsar utan termiskt, då borde väll 3,5st y element kunna ge mer högre upp i frekvens då dom har hög känslighet + ganska hög tålighet.
så tänkte jag
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
Vid högre frekvenser så blir det ju att slaglängden inte brgränsar utan termiskt, då borde väll 3,5st y element kunna ge mer högre upp i frekvens då dom har hög känslighet + ganska hög tålighet.
så tänkte jag
Ja, det kan ju stämma. Fast, jag vet inte hur hög känslighet eller tålighet Y-modulerna har jämfört med LMS-elementet.
Inte för att det spelar någon större roll? Alla varianterna som nämnts klarar nog av att spela tillräckligt starkt i det effekttålighetsbegränsade området för att alla ska vara nöjda. Kapaciteten behövs inte där, den behövs vid låga frekvenser. 20-15-10-5hz. Det är där agnarna skiljs från vetet. Nöjer man sig med att kunna spela obegränsat från 30hz eller så, så är de flesta kompetenta lösningar tillräckligt bra.
MagnusÖstberg skrev:Men då snackar du över över 150hz
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte alls. 4 stycken 12" element som slår 25mm var kommer vara begränsande i många sammanhang vid 80hz
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte alls. 4 stycken 12" element som slår 25mm var kommer vara begränsande i många sammanhang vid 80hz
Begränsande? Jag är högst tveksam om jag skulle vilja vara i rummet om jag körde hälften av mina lådor på en 'kontinuerlig' 80Hz ton med fullt slag...
Glebster skrev:Varför har du då mer än dubbel kapacitet, dist?
Nattlorden skrev:Glebster skrev:Varför har du då mer än dubbel kapacitet, dist?
Bland annat. Men det är ju inte vid 80Hz som pumpkapaciteten behövs, det är ju nere i botten... det var liksom det jag ville säga.... att vid 80Hz är man överdimensionerad ganska enkelt.... men samma slag räcker inte lika långt när man skall ned under 20.
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Glebster skrev:Varför har du då mer än dubbel kapacitet, dist?
Bland annat. Men det är ju inte vid 80Hz som pumpkapaciteten behövs, det är ju nere i botten... det var liksom det jag ville säga.... att vid 80Hz är man överdimensionerad ganska enkelt.... men samma slag räcker inte lika långt när man skall ned under 20.
Sant, då förstår jag.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
så tänkte jag
Ja, det kan ju stämma. Fast, jag vet inte hur hög känslighet eller tålighet Y-modulerna har jämfört med LMS-elementet.
Inte för att det spelar någon större roll? Alla varianterna som nämnts klarar nog av att spela tillräckligt starkt i det effekttålighetsbegränsade området för att alla ska vara nöjda. Kapaciteten behövs inte där, den behövs vid låga frekvenser. 20-15-10-5hz. Det är där agnarna skiljs från vetet. Nöjer man sig med att kunna spela obegränsat från 30hz eller så, så är de flesta kompetenta lösningar tillräckligt bra.
Jo, och exakt så menade jag också, därför jag skrev att där är "pumpkapaciteten nästan obetydlig"
Ne, jag bryr mig inte, mer än att jag har svårt att förstå hur ett 18" element i sluten låda kan flytta lika mycket luft som 3,5st portade 12" element, vid deras Fb !
Det går för mig inte ihopp, men är därför intresserad av att förstå hur det går ihopp!
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?!
så tänkte jag
Jo, och exakt så menade jag också, därför jag skrev att där är "pumpkapaciteten nästan obetydlig"
Ne, jag bryr mig inte, mer än att jag har svårt att förstå hur ett 18" element i sluten låda kan flytta lika mycket luft som 3,5st portade 12" element, vid deras Fb !
Det går för mig inte ihopp, men är därför intresserad av att förstå hur det går ihopp!
Det är nog bra att du inte förstår det. För det är nämnligen fel.
3-4 stycken portade 12" element som har rimlig xmax kommer att kunna spela starkare än ett LMS ultra element vid portens avstämningsfrekvens. Varför man skulle offra kapacitet vid de frekvenserna som är krävande för att kunna spela starka (relativt) höga frekvenser som portar oftast är avstämda till förstår jag inte. För filmbruk då, dvs.
MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.
MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...
ja varför har ingen gjort det.. ?!
DRabbad av audio nervousa igen?DVD-ai skrev:Får se, någon gång i framtiden så kanske
DVD-ai skrev::lol:
ja kanske... det eju ett elemtn som är kompetent nog på egen hand för att just arbeta i slutet då jag fattar din poäng![]()
Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...
Får se, någon gång i framtiden så kanske
KarlXII skrev:DVD-ai skrev::lol:
ja kanske... det eju ett elemtn som är kompetent nog på egen hand för att just arbeta i slutet då jag fattar din poäng![]()
Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...
![]()
Löjligt.
IB med 64-76 artontummare är lagom.
Vad skissar du på för jävla klockradio?
KarlXII skrev:DVD-ai skrev::lol:
![]()
Löjligt.
IB med 64-76 artontummare är lagom.
Vad skissar du på för jävla klockradio?
DVD-ai skrev:Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...
Dvd-öv skrev:Nej, 12-16st 18" av hög kvalitet räcker för att jag inte ska kunna bottna dom även OM JAG VILL och det med 10dB boost och sjukt balet bastung musik, det är helt enkelt lagom med kapacitet![]()
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
KarlXII skrev:Dvd-öv skrev:Nej, 12-16st 18" av hög kvalitet räcker för att jag inte ska kunna bottna dom även OM JAG VILL och det med 10dB boost och sjukt balet bastung musik, det är helt enkelt lagom med kapacitet![]()
Jag hade ett visst hopp om att du blvit botad men inser att det fortfarande pyr en viss fartblindhet.
Vill därför bara visa ett exempel på hur det kan gå.
Den här killen behövde de inte ens ta på Tröjan.
Och han hade bara 8 artontummare. :(
boom skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Det hänger på portlängden skall man få till till det med LMS så blir det en lång slitz port .
Då är det bättre att gå på slavbasar i stället och då får man ett par db mera i out put över det användbara frekvensbandet som är ämnat för basen.
Nattlorden skrev:oops... så jag skulle behöva tredubbla på ett ungefär?
DVD-ai skrev:boom skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under
Det hänger på portlängden skall man få till till det med LMS så blir det en lång slitz port .
Då är det bättre att gå på slavbasar i stället och då får man ett par db mera i out put över det användbara frekvensbandet som är ämnat för basen.
Jo, men det GÅR ju om man vill
Fast jag e själv av den åsikten att elementet är nog bäst att köra i slutet så att man får ut det som den är tänkt att leverera.
Hur går det för dig ?!
Vad gar upp först ?
1: Huset
2: Du själv
3: Slutsteget/stegen som driver
4: LMS
Eller är det någon kombination ?!
mickeb skrev:hehe har setat och dreglat över LMS ULTRA basen i några veckor nu. Och bestämt mig, jag SKA ha ett par av dem. kanske en i bilen också, klippen på "tuben" jag sett med denna bas är sinnessjukt....ser ut som bilarna ska gå sönder....! Är sugen på o börja skissa på en lämplig låda. Nån som kan vara hygglig o räkna på en låda?? lådan ska vara låågt avstämd så jag kan ha den till hemmabio också! Jag undrar även hur den skulle stå sig mot Digital Designs värsta bas http://www.websitefolder.net/DigDesigSv ... &iPageID=2 men det kanske inte blir en rättvis jämförelse, DD basen är som sagt en bilbas. men LMS är vicket som kungen i mina ögon... !!!!
zapanasta skrev:Booms basar har ju ett x-max på 38mm,va har profondus-Y basarna (w-121) för x-max?
Måste ju skilja en del, om det nu går 3.5-Y på en LMS ultra..
zapanasta skrev:Det går ca 2.3 12" basar i konyta på en 18",och 2.3x2 blir ju inte 7![]()
Därför måste det skilja en del i slaglängd ochså eller?
zapanasta skrev:Ja man måste ju mäta upp sånt lika för att det ska va jämförbart![]()
Bara att titta på tillverkares specar på förstärkare/slutsteg, en del anger effekten i konteunerlig drift båda kanalerna 20-20khz och även disten finns med (Ärligast enligt mig)
Sen har vi effekten vid 1khz osv,osv.Det värsta är väl pmpo,riktiga fantasivatt![]()
Y-basarna har en slaglängd på 33mm AES såg jag nu. Men va fn betyder det?( AES)
mickeb skrev:Håller med föregående talare, klipp på ett par arbetande LMS vore mumma....! Finns iofs ganska gott om klipp på tuben med LMS med det är mest billjud ! Nog ska de gå o få tag på ett par allt, om ja så lär åka jorden runt..
bakerman22 skrev:Hur funkar det nu då ? När du fått köra dom ett tag. Har du ändrat på något ? Spelar dom på som du tänkte när du köpte dom ?
boom skrev:bakerman22 skrev:Hur funkar det nu då ? När du fått köra dom ett tag. Har du ändrat på något ? Spelar dom på som du tänkte när du köpte dom ?
Visst fungerar dom skulle bara ha större volym till dom .
Kommer inte att ändra något i vinter så dom kommer att få gå som dom är i sin nuvarande form.
Jo dom fungerar till och med bättre än vad jag hade tänkt om man tänker på inom vilket frekvens omfång dom spelar.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Hur funkar det nu då ? När du fått köra dom ett tag. Har du ändrat på något ? Spelar dom på som du tänkte när du köpte dom ?
Visst fungerar dom skulle bara ha större volym till dom .
Kommer inte att ändra något i vinter så dom kommer att få gå som dom är i sin nuvarande form.
Jo dom fungerar till och med bättre än vad jag hade tänkt om man tänker på inom vilket frekvens omfång dom spelar.
Större volym ?
Byggde du inte efter TCs rekommendationer ?
Vad skulle bli bättre med större volym ? Har du inte redan brutaldjup bas och hög output ?
Alexi skrev:Sen när blev kvalité oviktigt i basen?bakerman22 skrev:Har du inte redan brutaldjup bas och hög output ?
bakerman22 skrev:Alexi skrev:Sen när blev kvalité oviktigt i basen?bakerman22 skrev:Har du inte redan brutaldjup bas och hög output ?
Klart att kvalitet är det viktigaste, men vad Boom har skrivit så spelar dom artikulerat, relativt distfritt, djupt, och med hög output.
Funderade bara på vad som skulle bli bättre med större volym.
boom skrev:bakerman22 skrev:Alexi skrev:Sen när blev kvalité oviktigt i basen?bakerman22 skrev:Har du inte redan brutaldjup bas och hög output ?
Klart att kvalitet är det viktigaste, men vad Boom har skrivit så spelar dom artikulerat, relativt distfritt, djupt, och med hög output.
Bättre transient respons hoppas att det var rätt nu men så förklarade Magnus Ö när han var och lyssnade.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Alexi skrev:Sen när blev kvalité oviktigt i basen?bakerman22 skrev:Har du inte redan brutaldjup bas och hög output ?
Bättre transient respons hoppas att det var rätt nu men så förklarade Magnus Ö när han var och lyssnade.
Jaha...?
Min oerfarna hjärna säjer att transientresponsen borde bli bättre med en mindre låda...?
Luftfjädern borde bli styvare, och därmed bättre respons...?
Har kanske fått det hela bakom båda fötterna.
Hoppas att Magnus kan kommentera detta så jag förstår.
Ragnwald skrev:Q hamnade högre än beräknat (vilket jag varnade för) och som det oftast blir när man förlitar sig på listuppgifter och program som inte hanterar den biten fullt ut.
Iom att lådorna redan är knökfulla med dämpning, återstår bara att bygga dem större.
Nu upplever jag ändå att de levererar grymt, men varför trots det, inte gå hela vägen, den är nu ändå inte så lång längre.
Glebster skrev:Ragnwald skrev:Q hamnade högre än beräknat (vilket jag varnade för) och som det oftast blir när man förlitar sig på listuppgifter och program som inte hanterar den biten fullt ut.
Iom att lådorna redan är knökfulla med dämpning, återstår bara att bygga dem större.
Nu upplever jag ändå att de levererar grymt, men varför trots det, inte gå hela vägen, den är nu ändå inte så lång längre.
Vad hamnade Q på då och vilket värde sade simuleringsprogrammet?
Eller en fördel för Genelec! Kommer vi kanske äntligen få se högtalare från Genelec som inte är rena distgeneratorer i basen?steveo1234 skrev:Det är egentligen otroligt synd att Ilkka började jobba på Genelec. Han var en av de få som gjort en enorm ansträngning att ta reda på hur saker egentligen låg till och sen presenterade resultatet för alla att läsa.
Alexi skrev:Eller en fördel för Genelec! Kommer vi kanske äntligen få se högtalare från Genelec som inte är rena distgeneratorer i basen?steveo1234 skrev:Det är egentligen otroligt synd att Ilkka började jobba på Genelec. Han var en av de få som gjort en enorm ansträngning att ta reda på hur saker egentligen låg till och sen presenterade resultatet för alla att läsa.
Ragnwald skrev:Booms Canton levererar ett imponerande stereopanorama i hans lyssningsrum. Tror jag fler på forumet kan skriva under på.
De räcker gott till att matcha ljudtrycksmässigt delade vid 80Hz.
Kan ju jämföras i viss mån med Ino i28.
nadifierad skrev:Ragnwald skrev:Booms Canton levererar ett imponerande stereopanorama i hans lyssningsrum. Tror jag fler på forumet kan skriva under på.
De räcker gott till att matcha ljudtrycksmässigt delade vid 80Hz.
Kan ju jämföras i viss mån med Ino i28.
Hoppla!![]()
Coolt att det funkar.
Är Booms Canton slutna?
zapanasta skrev:Han jag känner hoppas kunna köpa ett par LMS ultra basar inom en snar framtid.
Men om nu 150L lådor är lite små,vad bör han ha för lådvolym då?
Det är ju lika bra att han gör större lådor direkt menar jag
boom skrev:nadifierad skrev:Är Booms Canton slutna?
Nix rc-l är basreflex.
Runt 200 liter blir bra och då kan gå på 100 volt ut i elementet utan att låd disten tar vid sen kommer Q att ligga runt 0.5 i dag så ligger den i den mindre lådan runt 0.7-0.8.
Ragnwald skrev:Vad gäller Q-värdeskalkyler, är Basta oanvändbart, har ju Svante själv redan erkänt.
Provlådor och riktiga mätningar, är vad som gäller.
Ragnwald skrev:Booms system byggs med infraåtergivning prio i siktet.
DQ-20 skrev:Ragnwald skrev:Vad gäller Q-värdeskalkyler, är Basta oanvändbart, har ju Svante själv redan erkänt.
Provlådor och riktiga mätningar, är vad som gäller.
Ja, alltså, för att förutsäga effekten av lådans dämpning måste du ha ett empiriskt värde att stoppa in någonstans. Det var därför jag undrade vad rekommendationerna om lådstorlek byggde på. Vilka parametrar utgår man ifrån och med vilka börvärden? I Basta räcker det väl med att mäta impedanskurvan och iterera sig fram tills simuleringen visar samma impedanskurva som den uppmätta, genom att manipulera värdet på lådans godhetstal. Iallafall om vi talar om slutna lådor. Om inte annat är fördelen med att mäta impedans att det är svårare att göra fel än när man försöker mäta upp verklig output från högtalaren.Ragnwald skrev:Booms system byggs med infraåtergivning prio i siktet.
Jo, men vad blir slutsatsen vid dimensionering? Jättelåda med stenull och höjning av basområdet med EQ?
Undrar,
DQ-20
boom skrev:Isotermeringen är gjord med tongenerator och voltmätare.
Dämpning är något annat.
DQ-20 skrev:boom skrev:Isotermeringen är gjord med tongenerator och voltmätare.
Dämpning är något annat.
Jag skulle vilja säga att de hänger ihop om man använder stenull. När man proppar in mer stenull händer två saker. Dels ökar den "virtuella" volymen i lådan pga av "isotermisering", vilket sänker elementets resonansfrekvens i lådan, dels minskar q-värdet. Att q-värdet minskar beror på två saker. Dels sjunker q-värdet i takt med att resonansfrekvensen sjunker, men det sjunker också pga att stenullen dämpar resonansen mekaniskt. Om man "optimaldämpar" en sluten låda enligt IÖ:s rekommendationer så proppar man så fullt med stenull att resonansfrekvensen precis är på väg att vända uppåt igen. Då har man så hög dämpning i lådan som möjligt givet lägsta möjliga resonansfrekvens. Detta är dock bara relevant om elementets egen dämpning är för låg i den låda man placerat den i, dvs. att man får för höga q-värden i lådan.
Hälsningar,
DQ-20
DQ-20 skrev:Dels sjunker q-värdet i takt med att resonansfrekvensen sjunker, men det sjunker också pga att stenullen dämpar resonansen mekaniskt.
Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???
Nicke skrev:Här har du en bra lista på filmer med basljud,jag har nog alla som finns med härskaffa en br spelare o njut
![]()
Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333462
boom skrev:shifts skrev:Vad är det du är besviken på?
Att dom inte rev ner projen i från taket så man får väl köpa några till när dollar kursen blir billigare .
så skall man väl få ner den lille satan i från taket?
bakerman22 skrev:boom skrev:shifts skrev:Vad är det du är besviken på?
Att dom inte rev ner projen i från taket så man får väl köpa några till när dollar kursen blir billigare .
Två räckte ju så JÄVLA gott för någon dag sen !!?![]()
![]()
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:shifts skrev:Vad är det du är besviken på?
Två räckte ju så JÄVLA gott för någon dag sen !!?![]()
![]()
Du är bara avis bara för att du får ha dina som skådebröd
ta och bygg dom där jävla lådorna någon gång i stället.
boom skrev:Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???
Nu är dom testade till en någorlunda lämplig film men jag är lite besviken på.
men till dom som lovordar svs dom kan dra något gammalt skit över sig det är helt klart inget ont om svs men fan klubben.
man har bitvis svårt att fixera blicken på duken vet ej om projen gungar med frekvens växlingarna som sker eller det är väggen som duken sitter på som flexar.
Men dom leverar och det dom leverar![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Så vad händer med en låda på 200 liter istället som det är nu då kommer det att bli så här![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Beakungen skrev:boom skrev:Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???
men till dom som lovordar svs dom kan dra något gammalt skit över sig det är helt klart inget ont om svs men fan klubben.
man har bitvis svårt att fixera blicken på duken vet ej om projen gungar med frekvens växlingarna som sker eller det är väggen som duken sitter på som flexar.
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Så vad händer med en låda på 200 liter istället som det är nu då kommer det att bli så här![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Nu ska jag inte förstöra din fina tråd![]()
Fråga är vilken sekvens i filmen x-men är det som är så fet? Måste testa
Provade att köra en fet bastestlåt jag har nyss och trots att jag inte gasade allt för mycket så såg man lite småsuddigt när den djupa basen spelade. Vågar inte gasa mer för granssämjan heller
boom skrev:Beakungen skrev:boom skrev:Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???
![]()
![]()
![]()
![]()
.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Provade att köra en fet bastestlåt jag har nyss och trots att jag inte gasade allt för mycket så såg man lite småsuddigt när den djupa basen spelade. Vågar inte gasa mer för granssämjan heller
Skillnaden är när dina grejor går på bristnings gränsen så går mina på tomgång och leverera det dom skall .
Skulle jag använda dom till bristnings gränsen då får jag nog flytta med omedelbar verkan.
Beakungen skrev:boom skrev:Beakungen skrev:boom skrev:Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???
![]()
![]()
![]()
![]()
.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.
Skillnaden är när dina grejor går på bristnings gränsen så går mina på tomgång och leverera det dom skall .
Skulle jag använda dom till bristnings gränsen då får jag nog flytta med omedelbar verkan.
Jo det inser jag också. Svårt att få 2x12 tum att lira som 2x18tum om man så trollar![]()
Men det jag undrade var vilken del av filmen det är som fetast bas? Eller du kanske inte kan svara på det utan att förklara hur mycket sämre mina grejer är än dina?
Hej Rickard, välkommen till faktiskt!rickardp skrev:Hur låter dom vid lysning på musik hänger dom med bra ?.
Jag funderar på att köpa 2st 18 tummare är frakten på ca 300$ jag tyckte läsa det ?.
Vad driver du basarna med ?.
Synd att dom inte presenterar mer parametrar på sina element när dom är så dyra .
Passar på att fråga lite mer om bra högtalare när många kuniga läser dena tråd .
Acostic elegance har en serie som heter AV den finns inte att köpa på deras sida ?.
Rpl är med bestälnings vara , Svs säljer bara kompleta lådor.
Fi basar säljs bara efter bestälning , Sdx 15 verkar man få vänta länge till på .
Finns det tips på någon annant bra märke störe än 10 tum ?.
MagnusÖstberg skrev:Ja, det trycker jag. Det är inte ens ett 20 minuters jobb att göra om man är intresserad. Dessutom får man säkerliggen svar på mer än man hade tänkt sig. Liten insats om man funderar på sådanna här element.
rickardp skrev:Hur låter dom vid lysning på musik hänger dom med bra ?.
Jag funderar på att köpa 2st 18 tummare är frakten på ca 300$ jag tyckte läsa det ?.
Vad driver du basarna med ?.
Synd att dom inte presenterar mer parametrar på sina element när dom är så dyra .
Passar på att fråga lite mer om bra högtalare när många kuniga läser dena tråd .
Acostic elegance har en serie som heter AV den finns inte att köpa på deras sida ?.
Rpl är med bestälnings vara , Svs säljer bara kompleta lådor.
Fi basar säljs bara efter bestälning , Sdx 15 verkar man få vänta länge till på .
Finns det tips på någon annant bra märke störe än 10 tum ?.
Ragnwald skrev:Pi-18 - Transcendental Bass. Jösses, tråden bör låsas, detta är religiöst.
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Pi-18 - Transcendental Bass. Jösses, tråden bör låsas, detta är religiöst.
Fast detta är inte värst klart: "34mm Xmax excursion for maximum output"
Är det Xmax, eller är det en dålig skrivning av Xmech? Och är det p-p eller enkel väg?
boom skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Pi-18 - Transcendental Bass. Jösses, tråden bör låsas, detta är religiöst.
Är det Xmax, eller är det en dålig skrivning av Xmech? Och är det p-p eller enkel väg?
Linjärt oneway.
Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Pi-18 - Transcendental Bass. Jösses, tråden bör låsas, detta är religiöst.
Linjärt oneway.
Vad har den för Xmech p-p då?
boom skrev:Nattlorden skrev:ok... *Hyde kliver hånflinande fram och börjar mental småskissa på en IB med 4 sådana*
Den ligger fortfarande efter LMS
Nattlorden skrev:ok... *Hyde kliver hånflinande fram och börjar mental småskissa på en IB med 4 sådana*
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:ok... *Hyde kliver hånflinande fram och börjar mental småskissa på en IB med 4 sådana*
Steveo har ju redan förklarat att LMS inte lämpar sej något vidare till just IB.
Då finns det betydligt bättre element man kan köpa, och dom kostar betydligt mindre, så då får man många fler.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:ok... *Hyde kliver hånflinande fram och börjar mental småskissa på en IB med 4 sådana*
Steveo har ju redan förklarat att LMS inte lämpar sej något vidare till just IB.
Då finns det betydligt bättre element man kan köpa, och dom kostar betydligt mindre, så då får man många fler.
Nu var det inte LMS det gällde utan det var Mach5 Pi18 Hyde dreglade över och de skriver ju själva IB som förslag
Du betala i us dollar så mera rätt blir 585 us dollar .Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:ok... *Hyde kliver hånflinande fram och börjar mental småskissa på en IB med 4 sådana*
Den ligger fortfarande efter LMS
585 CAD slår väl 925 USD alla dagar i veckan och då är säkert det senare ex. frakt t.o.m. ...
zapanasta skrev:En sak jag undrar lite över,varför inte testa basreflex med dessa basar?
Dom har ju värden tycker då jag som gör att dom skulle funka utmärkt även i en sån konstruktion
zapanasta skrev:En sak jag undrar lite över,varför inte testa basreflex med dessa basar?
Dom har ju värden tycker då jag som gör att dom skulle funka utmärkt även i en sån konstruktion
boom skrev:Harre jävlar vad det lirar då var man i hamn.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Harre jävlar vad det lirar då var man i hamn.
GÖTT MOS!
Du svarar inte när man ringer, är det möjligen så att telefonen inte hörs
Jo tack visst är det gott mos i burkarna
shifts skrev:Oj, det var oväntat. Trodde du inte alls gillade Ino-ljudet.
jannemannen skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Harre jävlar vad det lirar då var man i hamn.
GÖTT MOS!
Du blir väl inte "troende" nu väl ?
Mvh/Janne
boom skrev:jannemannen skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Harre jävlar vad det lirar då var man i hamn.
GÖTT MOS!
Du blir väl inte "troende" nu väl ?
Mvh/Janne
Nix inte ens i närheten av vad många blir det är jag för gammal för.
boom skrev:-Palle- skrev:Ja och hur låter det då???
Lite svårt att av göra ännu då dom inte står på rätt höjd
Men Ragnwald på forat var lyrisk.
Så jag måste själv lyssna in mig på dom innan jag kan kommentera.
-Palle- skrev:boom skrev:-Palle- skrev:Ja och hur låter det då???
Lite svårt att av göra ännu då dom inte står på rätt höjd
Men Ragnwald på forat var lyrisk.
Så jag måste själv lyssna in mig på dom innan jag kan kommentera.
Dom låter riktigt bra kan jag lova, är det säkringar på dina exemplar?
bakerman22 skrev:Ja, dom är ganska kapabla.![]()
250 watt låter dock VÄLDIGT lite om ni spelar på lite skaplig volym.
Det lär i alla fall inte räcka till "starkare än live"...
boom skrev:bakerman22 skrev:Ja, dom är ganska kapabla.![]()
Nja den hostar ur sig runt 600 watt dynamiskt i 8 ohm så effekten den räcker till .
Fick med 4 av dom här i köpet och dom gör inte bort sig till musik.
AntFra skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Ja, dom är ganska kapabla.![]()
Nja den hostar ur sig runt 600 watt dynamiskt i 8 ohm så effekten den räcker till .
Fick med 4 av dom här i köpet och dom gör inte bort sig till musik.
Vad är det för förstärkare?
Edit: onödigt att citera bilden
DVD-ai skrev:boom skrev:Fick med 4 av dom här i köpet och dom gör inte bort sig till musik.
ProfundusY-4 i specialutförande om jag inte mins fel
:)boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är det, från tiden då det satt en 12"-are från Sinus i dem.
Av alla tolvor jag ägt var det en stor favorit.
Dom är märkta med ditt namn .
+1Nicke skrev:Vilka fina Ino högtalare du köpt BOOM : ) grattis dom där blir du nöjd med
Nicke skrev:Vilka fina Ino högtalare du köpt BOOM : ) grattis dom där blir du nöjd med
boom skrev:Ja Tack .men sen var man sugen på att testa något annat då man har kört i 6 år med canton och hittills så kan man bara säga dom låter riktigt bra så får man bara fixa lite mera på den sunkiga akustiken så kommer det att bli super.
boom skrev:Nicke skrev:Vilka fina Ino högtalare du köpt BOOM : ) grattis dom där blir du nöjd med
Ja Tack .men sen var man sugen på att testa något annat då man har kört i 6 år med canton och hittills så kan man bara säga dom låter riktigt bra så får man bara fixa lite mera på den sunkiga akustiken så kommer det att bli super.
Nattlorden skrev:boom skrev:Ja Tack .men sen var man sugen på att testa något annat då man har kört i 6 år med canton och hittills så kan man bara säga dom låter riktigt bra så får man bara fixa lite mera på den sunkiga akustiken så kommer det att bli super.
Kul att det är mer än jag som gick Canton->Ino.
Har du tillräckligt lyssningsavstånd för de där r56orna?
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Nicke skrev:Vilka fina Ino högtalare du köpt BOOM : ) grattis dom där blir du nöjd med
Ja Tack .men sen var man sugen på att testa något annat då man har kört i 6 år med canton och hittills så kan man bara säga dom låter riktigt bra så får man bara fixa lite mera på den sunkiga akustiken så kommer det att bli super.
Nästan så man funderar på att ta någon dag extra och ta med sig skruvdragaren i sommar
Det är ju framförallt väggen bakom högtalarna som behöver sig en omgång. Fixar man den så är det inte så jäkla pjåkigt.
stefanolo skrev:Grattis Boom till Gotlands kapablaste system. Låter bra att du kommer lägga lite krut på rummets akustiska egenskaper nu. Fy f-n vad bra det kommer att bli. Blir det akustikkonsultation av IÖ eller? Hade nog gjort susen. Inte för att jag tror det låter illa nu men eftersom det kan bli så överj-vligt bra sedan
. Men...ska du inte ha två basmoduler till??
![]()
/Lite avundsjuk Stefan
boom skrev:Har du tillräckligt lyssningsavstånd för de där r56orna?
Skall in en brytare på baksidan![]()
men dom låter bra nu .
Nattlorden skrev:boom skrev:Har du tillräckligt lyssningsavstånd för de där r56orna?
men dom låter bra nu .
Aha... du skall köra dem som r28? Blir nog bra.
Komorok skrev:Det går inte om inte filtret är gjort med D-option från början.
Det är i helt olika filter för boomer-elementen.
Undrar om den är tung nog, det skulle inte skada med två lager gips på varje sida som skruvades/limmades!boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Nicke skrev:Vilka fina Ino högtalare du köpt BOOM : ) grattis dom där blir du nöjd med
Nästan så man funderar på att ta någon dag extra och ta med sig skruvdragaren i sommar
Det är ju framförallt väggen bakom högtalarna som behöver sig en omgång. Fixar man den så är det inte så jäkla pjåkigt.
Väggen är fixad tack och lov för byggskum gick åt 6 burkar som blir ca 20liter per burk när dom har svält.
Det är väl inte svårare än att justera filtret. I sammanhanget inte den dyraste investeringen i systemet som helhetKomorok skrev:Nattlorden skrev:boom skrev:Har du tillräckligt lyssningsavstånd för de där r56orna?
men dom låter bra nu .
Aha... du skall köra dem som r28? Blir nog bra.
Det går inte om inte filtret är gjort med D-option från början.
MagnusÖstberg skrev:Det är väl inte svårare än att justera filtret. I sammanhanget inte den dyraste investeringen i systemet som helhet
Komorok skrev:Det går inte om inte filtret är gjort med D-option från början.
MagnusÖstberg skrev:Det är ett vedertaget begrepp, det har jag hört lite överallt i den stora världen. Subwoofer - Woofer - boomer - tweeter
adzer skrev:Vedertagna hifibegrepp:
Bredband = fullrange
Diskant = tweeter
Mellan = Squawker
Bas/mellan = boomer
Bas = woofer
Vedertagna kanske men squawker och boomer är nog rätt daterade i så fall, är det inte enklare att använda de numera väldigt etablerade uttrycken mid-bass (eller midbass) och midrange istället?adzer skrev:Vedertagna hifibegrepp:
Bredband = fullrange
Diskant = tweeter
Mellan = Squawker
Bas/mellan = boomer
Bas = woofer
LasseA skrev:Vedertagna kanske men squawker och boomer är nog rätt daterade i så fall, är det inte enklare att använda de numera väldigt etablerade uttrycken mid-bass (eller midbass) och midrange istället?adzer skrev:Vedertagna hifibegrepp:
Bredband = fullrange
Diskant = tweeter
Mellan = Squawker
Bas/mellan = boomer
Bas = woofer
Det verkar absolut som om folk har använt ordet på diyaudio, den absoluta majoriteten av de första sidornas träffar handlar dock inte om högtalarelement. Samma sökning på midwoofer: 3780, midbass: 13300, mid-bass 17900.stefanolo skrev:Sorry för OT men...Google > site:www.diyaudio.com boomer = 314 träffar. Kanske inte alla träffar avseer exakt den betydelse som några/många(?) här på faktiskt syftar på. Men men...det var väl för väl att vi fick kritiskt granskat denna irriterande (tydligen) sällsynta synonym för bas-/mellanregisterelement...nudge nudge..say no more
./s
rickardp skrev:Titta igenom den här tråden lite och jag vet att du kör 150 liter men är det utvändigt på lådan du räknat exlusiv element och stag ?
bakerman22 skrev:Vad har hänt med specen för Xmax...?![]()
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-666
adzer skrev:bakerman22 skrev:Vad har hänt med specen för Xmax...?![]()
33.7mm precis samma som tidigare väl?
Iaf samma som det databladet jag har liggandes på datorn.
adzer skrev:bakerman22 skrev:Vad har hänt med specen för Xmax...?![]()
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:Vad är det för skrot till vänster om den söta högtalaren?
Det är booms gasreglagevridare.
Ragnwald skrev:Kanske de enda basar av denna dignitet som trivs i smakfullt små lådor.
bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:Vad har hänt med specen för Xmax...?![]()
Nope. Förut var dom specade till 38.1.
Kraniet skrev:de kunde inte motstå frestelsen att sätta dit en elak blå lysdiod?
Väldigt fint steg dock. Hoppas det låter bra.
NiklasF skrev:Snyggt enkelt och stilrent, precis som man kan önska.
Tummen upp på designen!
Grattis till nya leksaker, hur tycker du att det låter nu då?
celef skrev:synd att så få svenska tillverkare tar ut svängarna, allt ska vara så nyktert och dödstråkigt, gäsp!
Nattlorden skrev:celef skrev:synd att så få svenska tillverkare tar ut svängarna, allt ska vara så nyktert och dödstråkigt, gäsp!
Ibland alla fula överdesignade highend-steg, är det inte att ta ut svängarna att våga vara nyktert och dödstråkigt?
boom skrev:Kopplade in försteget nu på morgonen och gör en fasansfull upptäckt var var musiken med Marantz7005 nu så klingar instrumenten ut på ett helt annat sätt![]()
![]()
boom skrev:Kopplade in försteget nu på morgonen och gör en fasansfull upptäckt var var musiken med Marantz7005 nu så klingar instrumenten ut på ett helt annat sätt![]()
![]()
NiklasF skrev:Sluta nu, snart börjar ni väl prata om att ni hör skillnader mellan kablar!
NiklasF skrev:Sluta nu, snart börjar ni väl prata om att ni hör skillnader mellan kablar!
Försteg som försteg lixom!
NiklasF skrev:Ooooh yes, min tändsticka fungerade * MOOOOHAHAH*
Bill50x skrev:NiklasF skrev:Sluta nu, snart börjar ni väl prata om att ni hör skillnader mellan kablar!
Helt rätt. Och det är inga skillnader mellan slutsteg heller så länge de inte klipper. För att inte tala om tjafset med cd-spelare. Ettor och nollor är ettor och nollor liksom. Kan det bli enklare?
Nä, det enda som skiljer är högtalare och rumsakustiken. Allt annat är en ripoff, ett sätt att lura oss konsumenter att dyrt betala för tjocka frontplåtar. Vad HiFi-butiker borde sälja är högtalare och akustikfix.
/ B
adzer skrev:Bill50x skrev:Helt rätt. Och det är inga skillnader mellan slutsteg heller så länge de inte klipper. För att inte tala om tjafset med cd-spelare. Ettor och nollor är ettor och nollor liksom. Kan det bli enklare?
Nä, det enda som skiljer är högtalare och rumsakustiken. Allt annat är en ripoff, ett sätt att lura oss konsumenter att dyrt betala för tjocka frontplåtar. Vad HiFi-butiker borde sälja är högtalare och akustikfix.
Äntligen någon som förstår
Bill50x skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:Helt rätt. Och det är inga skillnader mellan slutsteg heller så länge de inte klipper. För att inte tala om tjafset med cd-spelare. Ettor och nollor är ettor och nollor liksom. Kan det bli enklare?
Äntligen någon som förstår
Javisst, man lär sig mycket här på Faktiskt
/ B
NiklasF skrev:Bill50x skrev:Javisst, man lär sig mycket här på Faktisktadzer skrev:Äntligen någon som förstårBill50x skrev:Nä, det enda som skiljer är högtalare och rumsakustiken. Allt annat är en ripoff, ett sätt att lura oss konsumenter att dyrt betala för tjocka frontplåtar. Vad HiFi-butiker borde sälja är högtalare och akustikfix.
Ne det där är inte någon sanning här på faktiskt, långt ifrån.
MagnusÖstberg skrev:Skärpning för fan Bill50x!
Din ironi går inte hem hos personer som bara hade för avsikt att trolla sönder booms tråd/slänga in brandfacklor. Låt inte dem göra det!
boom skrev:NiklasF skrev:Sluta nu, snart börjar ni väl prata om att ni hör skillnader mellan kablar!
Kan väl saxa några citat som du har skrivit på minhemfjolla.
MagnusÖstberg skrev:Du har inte fattat att det är HA som piskar upp Marantz?
NiklasF skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har inte fattat att det är HA som piskar upp Marantz?
Har han inte bara kört med Marantzen som försteg och nadarna till detta i sin tur, kommer inte riktigt ihåg hur det var kopplat.
Nu så är det HA i både försteg och slutsteg, leller?
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:synd att så få svenska tillverkare tar ut svängarna, allt ska vara så nyktert och dödstråkigt, gäsp!
Ibland alla fula överdesignade highend-steg, är det inte att ta ut svängarna att våga vara nyktert och dödstråkigt?
Perfektion är inte när man inte kan lägga till något mer, utan när man inte kan ta bort något mer. (Antoine de saint Exupery)
celef skrev:till nattlorden och ha:
det ni skriver är jätteschysst om man verkligen utför formen på ett sådant sätt, till 100%
celef skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:synd att så få svenska tillverkare tar ut svängarna, allt ska vara så nyktert och dödstråkigt, gäsp!
Perfektion är inte när man inte kan lägga till något mer, utan när man inte kan ta bort något mer. (Antoine de saint Exupery)
till nattlorden och ha:
det ni skriver är jätteschysst om man verkligen utför formen på ett sådant sätt, till 100%
DVD-ai skrev:Så den blå lysdioden är ett måste... ?!
DVD-ai skrev:Så den blå lysdioden är ett måste... ?!
Synd att ni inte också valde samma rundning av hörnen som på övriga produkter i sortimentet.HolographicAudio™ skrev:Nåja, om man skall vara riktigt krass så kanske man skulle kunnat (byta material och) minska frontens tjocklek till 6mm i stället för 8mm, men vi valde det sistnämnda för att harmonisera med våra övriga produkter.
Alexi skrev:Synd att ni inte också valde samma rundning av hörnen som på övriga produkter i sortimentet.HolographicAudio™ skrev:Nåja, om man skall vara riktigt krass så kanske man skulle kunnat (byta material och) minska frontens tjocklek till 6mm i stället för 8mm, men vi valde det sistnämnda för att harmonisera med våra övriga produkter.
Åtminstonde om det står AV framför.Ragnwald skrev:NiklasF skrev:Har han inte bara kört med Marantzen som försteg ...
Marantz7005 är ett biffigt bioförsteg.
DQ-20 skrev:En signal för det säkra
HolographicAudio™ skrev:celef skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:synd att så få svenska tillverkare tar ut svängarna, allt ska vara så nyktert och dödstråkigt, gäsp!
till nattlorden och ha:
Jag skulle nog vilja påstå att vi har utformat AMP TwentySeven enligt ovanstående citat till 100%. Alla ingående komponenter och mekanisk uppbyggnad mm fyller ett syfte. Jag kan faktiskt inte komma på en enda komponent, plåtdetalj eller annat som kan utformas på ett annat sätt utan att försämra produktens prestanda. Maximal prestanda för pengarna har varit det givna målet vid produktframtagningen.
Nåja, om man skall vara riktigt krass så kanske man skulle kunnat (byta material och) minska frontens tjocklek till 6mm i stället för 8mm, men vi valde det sistnämnda för att harmonisera med våra övriga produkter.
DVD-ai skrev:Jag tycker att röd är mycket bättre än blå, dom blå dioderna liksom "skär i skallen" på en...
Jag gillar dom inte alls... Jag har stängt av eller tejpat för alla dioder på min elektronik
Men just blå, dom måste liksom elimineras för dom kan jag inte leva med...
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att röd är mycket bättre än blå, dom blå dioderna liksom "skär i skallen" på en...
Jag gillar dom inte alls... Jag har stängt av eller tejpat för alla dioder på min elektronik
Men just blå, dom måste liksom elimineras för dom kan jag inte leva med...
Ingen fara om man har rent mjöl i påsen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster