Nu börjar det blir lite mycket bilder på den här sidan.
Det verkar gå ett 30-tal inlägg per sida så jag får försöka provocera fram lite interagerande för att skynda på sidbytet. Det brukar juh gå lite sisådär vilket förutom "wall of pictures"-syndromet inte stör mig det minsta men som "heads up" så vill jag altså informera om att denna post innehåller frågor längst ner.
Vi börjar med lite historia, detta är kanske saker som andra skriver i sin presentationstråd. Jag skiver här istället eftersom jag har lite andra planer för min presentationstråd, ingående beskrivning av generell skrotsamling är kanske inte en av dessa.
När jag var 13 till 17 år gammal d.v.s aningen yngre än jag är nu så gillade jag att gå på loppmarknader för att fynda nya mer eller mindre välljudande ljudmaskiner och högtalare. En av årets höjdpunkter var Lions loppmarknad i Nykvarn, troligtvis finns det inga gamla förstärkare eller högtalare kvar i Nykvarn överhuvudtaget eftersom jag köpte allt i mitten av 90-talet. En del av dessa prylar har dykt upp i den här tråden men det mesta såldes till kompisar så snart jag kommit fram till att sakerna inte var uppgraderingar jämfört med prylarna jag redan hade.
I mitten av 90-talet var det väldigt billigt för en fatting tonåring (jag var kanske inte fattig men väl snål) att skaffa sig en välljudande HiFi-anläggning. En CD-spelare kunde begagnad fås för ett par 100-lappar och resten var i princip gratis. Idag är situationen lite annorlunda, visst en skitliten "Klass-D"-förstärkare av låg kvalitsort kan köpas billigt på Ebay och kopplas till en så kallad "smart phone" eller annan liten elektronisk grunka där musiken lagras på ett flashminne. Dessa små förstärkare har för det mesta bara en ljudingång och orkar endast driva de mest lättdrivna högtalare, de är helt enkelt inte fullgoda substitut.
Om man vill ha en "riktig" receiver eller förstärkare för att kunna koppla in allehanda källor och driva ett par "riktiga högtalare" med "normal känslighet" "ordentligt" verkar dock situationen ha förändrats sedan jag var ung och sprang på loppmarknader. Erikshjälpen och liknande vill ha minst 500kr för de sämsta svaga förstärkar-liken från 80-talet, betydligt mer för 70-talare, 90-talare och allt som har vikt eller ger mer än 2x30W effekt. Hjärta till Hjäta i Linköping försöker t.ex sälja en 80-tals Proton som ger max 2x25W för 800kr just nu, för nån vecka sen så sålde de en JVC-receiver på 2x30W från tidigt 90-tal för 1000kr, jag fattar inte vilka stackare det är som köper för dessa priser.
Till och med på Tradera verkar ingenting alls av värde i förstärkarväg gå för mindre än ungefär 500kr och dugliga förstärkare verkar gå för runt 1000-lappen. För 1500kr till 2500kr hittar man däremot prisvärda förstärkare i det övre segmentet från 80-tal och 90-tal eftersom i den prisklassen regerar ny "kvalitets-HiFi" så som aktiva bluetooth-distboxar och liknande.
Nu var jag inte särskilt intresserad av vad man kan få för 2000kr, jag ville undersöka vad man kan få för 0-200kr.
Vill man handla begagnad Hi-Fi för runt 100kr idag så har man inte många val. Till och med microsystem från 90-talet går numera för 300+ kr i begagnatbutikerna häromkring, större kompaktsystem för mer än så. Situationen verkar nästan hopplös om man inte orkar jaga runt på baklucke-loppisar, det enda man kan få billigt är en CD-spelare vilket lätt kan hittas för 20-30kr i t.ex Stadsmissionens butik. Det finns dock kanske ljud i mörkret trots allt, instegs HiFi från 80-talet verkar inte vara så hett för att uttrycka sig milt.
Vi talar om förstärkare byggda i plast och tunnaste plåt, ibland med tillhörande kassettdäck och tuners m.m som parasiterar ström ifrån förstärkaren då de saknar egna nätdelar men som endå är separata "LoFi-delar" med full standardbredd på 430mm. I andra fall så har alla delar egna nätdelar men det de billiga "post oljekris"-instegssystemen alla har gemensamt är ett begränsat djup på ungefär 150mm (syns inte när de står i rack) och att de är byggda i billiga material vilket resulterar i en vilkt så låg så man tror att allt är byggt i plast och masonit.
Jag tittade runt på Tradera under ett par veckor och hittade två system, båda från 1984-1985.
Ett (i sammanhanget) till synes lite bättre Pioneer-system som kostade mig 100kr + 89kr frakt.

Och ett lite plastigare Technics-system som kostade mig 69kr, säljaren bodde inom gångavstånd.

Tanken är att se om dessa är HiFi eller LoFi, vilket av systemen som är bäst och hur de står sig mot de liknande Silver och Sharp systemen från samma tid som jag äger sedan tidigare.
Vi börjar med lite bilder och några korta specifikationer.
Pioneer-systemet. Aluminium front, låda byggd i tunn plåt men med vissa reglage i aluminium (ej massiva). Var del har egen nätdel.

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/c73Pio ... endste.jpgTechnics-systemet, Plast, tunn plåt och mer plast. Var del har egen nätdel.

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/12cTec ... wendst.jpgPioneer SA-550. 2x30W vid 8 ohms last och 0.05% THD, (2x40W vid 1% THD), Vikt endast 4.6KG !!

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PioneerSA550.jpgTechnics SU-Z450. 2x50W vid 8 ohms last och 0.05% THD (2x60W vid 1KHz), Vikt endast 4.9 KG !!

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/TechnicsSUZ450.jpgBaksidan av Pioneer SA-550, Notera att Pioneer inte tror att enheten klarar 4 ohms-högtalare.

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/2a0Pio ... ckside.jpgBaksidan av Technics SU-Z450. Notera att man måste sänka transformatorns utspänning för att förstärkaren ska kunna hantera 4-6 ohms högtalare (enligt Technics).
Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/3bfTec ... backsi.jpgInnsidan av Pioneer SA-550. Här har vi diskreta komponenter, trissorna slutade att tillverkas för 30 år sedan så går dom sönder så får man hitta något substitut.

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PioneerSA550inside.jpgInnsidan av Technics SU-Z450. Här har vi en modul, den syns inte så bra i den här vinkeln men Technics SVI-3003 heter den, också den ur produktion sen 30 år.

Full upplösning
http://u.cubeupload.com/jonaz81a/b86Tec ... inside.jpgNu till de frågor som enligt min lömska plan ska producera lite luft i tråden och med lite tur tippa över den till en ny, ren och fräsch sida.
Kommer dessa 32 år gamla och helt orörda förstärkare spraka i reglagen eller uppvisa andra tydliga ålderstecken?
Jag kan nog nästan lova att jag är den första som öppnat förstärkarna sedan de tillverkades, de var fyllda med skit och skruvarna verkade helt orörda innan jag skruvade isär enheterna. Jag fann inte heller något tecken på att någon form av elektronik-rengöring sprayats på innsidan. Pioneer-systemet har nog stått i någon form av rack i 32 år medans Technics-systemet verkar ha levt ett spännande liv med tanke på alla repor och bucklor, säljaren hittade systemet i soprummet. På ett annat forum hävdas att varje kondensator som är över 20 år gammal i princip är död för att ta ett exempel på saker förutom reglage som kan fela. Det enda jag har gjort är att blåsa ur dammet.
Motivera gärna.
Vilket av dessa två förstärkare låter bäst?
Delfråga A) Med snälla Pioneer S-J510 8 ohms bokhyllehögtalare?
Delfråga B) Med Heco Mythos 4 ohms golvhögtalare?
Delfråga C) Med "omöjliga" JWS Kina-QLN stativare, <4 ohm?
Delfråga D) Vad händer om man spelar med både Heco Mythos och Kina-QLN-högtalarna samtidigt, d.v.s lastar förstärkaren med 1.5 - 2 ohms last?
Delfråga E) Hur låter det med konfigurationen ovan om det nu skulle fungera?
*Technics förstärkaren spelas så klart i 8-16 ohms läget, inget fegande med sänkt utspänning från trafon här inte. Smoke test!
Skulle dessa förstärkare eller någon av dem tillsammans med ett par valfria 8 ohms högtalare (med "normal" känslighet) duga i ditt lyssningsrum i brist på bätrre förstärkare vid personlig ekonomisk kris eller vid plötslig teleportering till slummen i Bombay?
Här kör vi med lite alternativ för att förtydliga frågeställningen lite, Svaret kan altså bli allt från "Ja utan reservation", "Ja förstärkare X duger nog", "Nej för ABC är bättre" till "Nej fyfan! Bryston eller inget, hamnar jag i Bombays slum tar jag livet av mig!".
A) En moden Klass-D förstärkare på 2x15W för 150kr på Ebay med de valda 8 ohms högtalarna skulle vara bättre
B) En begagnad billig "modern" kompaktstereo med de valda 8 ohms högtalarna skulle vara bättre.
C) Samma kompaktstereo med de medföljande högtalarna skulle vara bättre.
D) Ett begagnat aktivt 2.1 system i 1000kr-klassen (nypris) är bättre.
E) Min Philips köksstereo med ca 1W uteffekt är bättre
Är detta HiFi eller LoFi?
Motivera gärna