Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Tack för svaren så här långt!
Till de som inte vill lyssna får jag väl lite syrligt travestera kommentarer som florerar när det gäller avsaknad av djupbas:
"Du vet inte vad du missar." typ, respektive "Obegriplig inställning." typ.
FBK skrev:*Blindtest*![]()
![]()
hifikg skrev:En annan fråga är ju vad man hörde när man lyssnade![]()
Jag kunde inte höra någon jätteskillnad, men efter några timmar kunde jag hålla med om att något hände mellan av och på. Tror man ska vara duktigt inlyssnad för att uppfatta nyanserna, för några revolutionerande skillnader hörde inte jag.
Och en tredje kan vara om det är rätt investering att göra, kanske kan samma slantar göra större skillnad om de läggs på en ny matta, en bättre whisky eller varför inte några tusen fonogram (på loppis).
hifikg skrev:Har Herr Strmbrg avnjutit fonogrammet Jazz at the Pawnshop?
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Har Herr Strmbrg avnjutit fonogrammet Jazz at the Pawnshop?
Jorå! Ett antal gånger. Är lite less på musiken tyvärr och då blir det för min del inte så intressant att det har sina kvaliteter ljudmässigt. Vilket det har, men inte alls någon rökare baserat på vad jag "lyssnar efter".
hifikg skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Har Herr Strmbrg avnjutit fonogrammet Jazz at the Pawnshop?
Jorå! Ett antal gånger. Är lite less på musiken tyvärr och då blir det för min del inte så intressant att det har sina kvaliteter ljudmässigt. Vilket det har, men inte alls någon rökare baserat på vad jag "lyssnar efter".
Jag har lyssnat på den i 40 år. De gånger jag upptäckt något nytt är minnesvärda ögonblick i min lyssningshistoria. Senast var det några år sedan då Morellos försteg var på besök. Jag blev helt matt. Sjönk ner på bästa lyssningsplats trots att jag hade besökare i grottan. Lyckades knappt hitta ut till kaffebryggaren. Gick runt som en zombie i säkert tio minuter. "Detaljen" som jag upptäckte den gången hör jag numera alltid, oavsett rigg. Upplevelsen gjorde att jag slutade använda min DAC-9 som försteg och införskaffade dansken. Så nog kan bra grejor tydliggöra smådetaljer även i sådan musik.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:
Jag har lyssnat på den i 40 år. De gånger jag upptäckt något nytt är minnesvärda ögonblick i min lyssningshistoria. Senast var det några år sedan då Morellos försteg var på besök. Jag blev helt matt. Sjönk ner på bästa lyssningsplats trots att jag hade besökare i grottan. Lyckades knappt hitta ut till kaffebryggaren. Gick runt som en zombie i säkert tio minuter. "Detaljen" som jag upptäckte den gången hör jag numera alltid, oavsett rigg. Upplevelsen gjorde att jag slutade använda min DAC-9 som försteg och införskaffade dansken. Så nog kan bra grejor tydliggöra smådetaljer även i sådan musik.
Kan förstå det. Men jag har en tendens att lessna på vissa inspelningar. Just den där har som sagt sina kvaliteter, men jag vill inte lyssna på just den just nu.
Strmbrg skrev:Ni som är nyfikna på låddan, men bara ni:
Av någon anledning så rasslar den ur sig ganska omfattande jitternivåer. Watts är såklart medveten om det och huruvida han borde kunna åtgärda det kan jag inte bedöma. Det finns säkert någon negativ ljudlig konsekvens av att nedbringa jittret, utifrån hans valda konstruktion och målsättningar. Det finns säkert förklarat för den som hellre rotar i det än lyssnar på musik.![]()
Så, den är avsedd att användas tillsammans med Chords DAC:ar (vilket man kan se som en fuling för att få kränga ytterligare prylar). Dessa DAC:ar är kapabla att eliminera jittret.
"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.
2 Säkerställ att DAC:en i fråga kan hantera 705/768 kHz. Först där blir det såpass påtagligt att det kan vara värt pengarna, tycker jag. (Jag vet inte om alla Chord-DAC:ar kan det.)
3 Det tarvas dubbla parallella BNC för att överföringen av 705/768 skall ske.
4 Lyssna på ljudkomplex musik, exempelvis välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik. Då blir klarheten riktigt påtaglig.
5 Gillar du inte sådan musik, så kan det hända att den musik du råkar gilla inte vinner så mycket på att trassla med allt detta. Vet ej, men vill flagga för det.
6 Det händer nästan inte någonting alls vad gäller tonkurvan såvitt jag noterat. Förvisso låter det inte riktigt lika ljust (gällt) om stora stråkgrupper som det annars ofta gör. Mer verklighetslikt snarare.
hifikg skrev:FBK skrev:*Blindtest*![]()
![]()
Vet du inte vad ett blindtest är, du som varit med så länge? Öppna inte nedanstående, innehåller känsligt material (för somliga)Spoiler:Visa
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Ni som är nyfikna på låddan, men bara ni:
Av någon anledning så rasslar den ur sig ganska omfattande jitternivåer. Watts är såklart medveten om det och huruvida han borde kunna åtgärda det kan jag inte bedöma. Det finns säkert någon negativ ljudlig konsekvens av att nedbringa jittret, utifrån hans valda konstruktion och målsättningar. Det finns säkert förklarat för den som hellre rotar i det än lyssnar på musik.![]()
Så, den är avsedd att användas tillsammans med Chords DAC:ar (vilket man kan se som en fuling för att få kränga ytterligare prylar). Dessa DAC:ar är kapabla att eliminera jittret.
"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.
2 Säkerställ att DAC:en i fråga kan hantera 705/768 kHz. Först där blir det såpass påtagligt att det kan vara värt pengarna, tycker jag. (Jag vet inte om alla Chord-DAC:ar kan det.)
4 Lyssna på ljudkomplex musik, exempelvis välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik. Då blir klarheten riktigt påtaglig.
5 Gillar du inte sådan musik, så kan det hända att den musik du råkar gilla inte vinner så mycket på att trassla med allt detta. Vet ej, men vill flagga för det.
6 Det händer nästan inte någonting alls vad gäller tonkurvan såvitt jag noterat. Förvisso låter det inte riktigt lika ljust (gällt) om stora stråkgrupper som det annars ofta gör. Mer verklighetslikt snarare.
Hur menar du att storskalig orkestermusik är mer "ljudkomplex" än annan musik utifrån ett återgivningsperspektiv?
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Ni som är nyfikna på låddan, men bara ni:
"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.
Hur menar du att storskalig orkestermusik är mer "ljudkomplex" än annan musik utifrån ett återgivningsperspektiv?
Så skriver jag inte. Jag skriver att det är exempel på ljudkomplex musik. Inte att den är mer ljudkomplex än annan musik överlag. Den är mer ljudkomplex än viss annan musik. Det finns såklart annan musik som också är ljudkomplex. Välj den musik du vill lyssna på.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Så skriver jag inte. Jag skriver att det är exempel på ljudkomplex musik. Inte att den är mer ljudkomplex än annan musik överlag. Den är mer ljudkomplex än viss annan musik. Det finns såklart annan musik som också är ljudkomplex. Välj den musik du vill lyssna på.
Då formulerar jag om frågan: På vilket sätt är dessa ”välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik” komplex musik, vad är kriterierna för vad som räknas som ”komplex musik” enligt dig?
Det hela verkar väldigt otydligt utan en mer djupgående förklaring på vad det kan vara ur ett återgivningsperspektiv.
PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
Den skall översampla och interpolera audiodata.![]()
Gjorde en enklare överslagsberäkning och kom fram till att styvt 100 tappar bör räcka för 120 dB spärrbandsdämpning och ett övergångsband om cirka 2 kHz.
PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
PerStromgren skrev:
Tack, Morello, det var mycket bra text av Svante! Det är synd och skam att han inte skriver här hos oss längre!
PS. Men jag anar redan genom att bara läsa den tråden, varför så är fallet.
PerStromgren skrev:Min sammanfattning av diskussionen i tråden Morello länkade till är att prylen vi diskuterar löser problemet med artefakter som uppstår av alltför branta rekonstruktionsfilter. Genom att uppsampla rejält kan man göra filtren mycket mindre branta, vilka då uppför sig snällare.
Right?
Strmbrg skrev:...Massor med text...![]()
Inte omöjligt att jag läste det alldeles nyss.
Strmbrg skrev:Har endast mycket vagt tagit del av vad Svante skriver.
Men jag tror att det jag skriver här nedan - i någon mån - kan vara i linje med Svantes sätt att - såvitt jag har erfarit - öppna sätt att resonera:
-Kan man tänka sig att man med ett sinne kan registrera konsekvenser av saker, alltså av saker, vilka man isolerat, inte kan registrera?
-Kan man tänka sig att det kan förekomma sådant beträffande hörseln?
Naturligtvis ska man för ordningens skull säkerställa stabilitet i det man uppfattar. (Blindtest. Eller relevant metod helt enkelt.)
Att något man är på spåret, inte går att verifiera via en referens i "skolboken", betyder kanske inte nödvändigtvis vare sig att:
Skolboken är felaktig
Skolboken säger att det är fel
Det kan även - inte alltid, men emellanåt - betyda att skolboken saknar kapitel eller behöver kompletteras inom befintliga kapitel.
Mer fokuserat på Watts insikter/yranden (beroende på vem som tar del av det han nämner)
-Kan man tänka sig att förändringar inom den redan extremt låga distorsionen, ökningen av de redan extremt många "tapparna", kan ge indirekta konsekvenser på det verifierbart hörbara?
-Kan man tänka sig att det går att förnimma saker utan att man vet varför man förnimmer dem?
Nu blir det kanske både larvigt, provocerande och kanske för några fullständig irrelevant, men det är inte alls min avsikt med den rudimentärt och barnsligt förpackade frågeställningen:
-Kan man tänka sig att fågeln kan flyga redan innan den vet varför den kan det?![]()
Å andra sidan såklart:
-Kan man tänka sig - att det som exempelvis jag påstår mig med hyfsat verifierad säkerhet kan höra, vid fjärr-skiftning mellan M-scalarens olika uppsamplingsgrader - kan bero på en tillförd färgning?
-Kan man tänka sig att det jag därmed uppfattar som en ökad detaljtydlighet, ökad storleksillusion, ökad realism-illusion - kan vara en manipulation av mitt hörselsinne snarare än en tekniskt förbättrad återgivning?
Naturligtvis kan man tänka sig även det.
Jag läste någonstans en textmassa som gick ut på något i stil med:
Frågeställningar är förutsättningar för att komma fram till svaren.
De svar man har beror av vilka frågor man ställt sig.
Fantasi kan gynna skapandet av frågeställningar.
Svaren på frågeställningarna skall emellertid inte bestå av fantasier.
Den som redan vet allt behöver inte tänka.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:En himla massa ord...
Jag tror att du problematiserar detta aningen för mycket. Om nu Rob Watts säger sig notera att hans strategi medger bättre transientåtergivning, och du hör detta. So what?
Enjoy!![]()
Att några nissar på ett internetforum säger sig med bestämdhet veta att detta är omöjligt utan utprövning, då menar jag rekonstruera Watts angrepp och utvärdera resultatet, kan du lugnt passa på.
Peter Steindl gör väl en liknande resa med sin nya dac vad jag förstår, han är inte född i farstun heller.
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:...Massor med text...![]()
Ujujuj, jag kontrar med en Rakkniv och en Svan. Kniven är Ockhams och Svanen är svart.. Hänger du med?
Filosofi kan var kul ibland och du är och rotar runt i två av de mer kända grundtankarna...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cygne_noir
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Strmbrg skrev:
På gott och ont så lockas jag utöver "enjoyandet" av att föra resonemang och av att försöka förstå.
Dessvärre kan det där leda till att orimligt mycket energi läggs på att "stångas" med dem som inte ger med sig.
mn12 skrev:Strmbrg skrev:
På gott och ont så lockas jag utöver "enjoyandet" av att föra resonemang och av att försöka förstå.
Dessvärre kan det där leda till att orimligt mycket energi läggs på att "stångas" med dem som inte ger med sig.
Om du försöker förstå - varför stångas du då med dom som faktiskt kan det här? Det är kanske bättre att vara ödmjuk och läsa på det som hänvisas?
Många av dom konstruerar hifi-prylar professionellt. Det är som om du inte vill lära dig utan bara få medhåll.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Då formulerar jag om frågan: På vilket sätt är dessa ”välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik” komplex musik, vad är kriterierna för vad som räknas som ”komplex musik” enligt dig?
Det hela verkar väldigt otydligt utan en mer djupgående förklaring på vad det kan vara ur ett återgivningsperspektiv.
Enligt mig:
Det är ofta massor av instrument, många olika typer av dem och många av samma typ. De spelar i parallella stämmor, de är i förhållande till mikrofoner och lokal placerade i diverse riktningar och lokalen är stor och bidrar med en komplex efterklang.
Jag stoppar där och betonar att det är enligt mig, inte enligt en lärobok.
Jag är inte ute efter att övertyga dig. Endast ute efter att delge hur jag ser på och upplever saker.
Strmbrg skrev:Hm, förresten:
Om jag bara skulle "lyssnat på vetenskapen", så skulle jag kanske aldrig fått tillfälle att uppleva den njutning som exempelvis Chord M-Scaler ger mig.
Det hade ju varit synd, såhär med facit i hand.
![]()
Nu kom åtkomsten till jobb-nätverket igång.
Trevlig fredag och vidhängande helg på er!
PerStromgren skrev:Jag drar genast tillbaka min sammanfattning och hävdar något annat! Vad, får jag fundera på.![]()
Kan inte herrar Morello och Lindroos göra en pedagogisk sammanfattning under tiden?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag drar genast tillbaka min sammanfattning och hävdar något annat! Vad, får jag fundera på.![]()
Kan inte herrar Morello och Lindroos göra en pedagogisk sammanfattning under tiden?
Tråden är ganska lång och spårar snabbt ut i definitionsdebatter och slikt trams.
Är det något specifikt avsnitt i tråden du tänker på?
Morello skrev:Efter att ha studerat de två oberoende mätningar som utförts på M-skalaren kan jag inte se något som pekar på att den skulle färga på det sätt som beskrivs - givet att den ansluts till en DA-omvandlare som hanterar (läs undertrycker) den kopiösa jitternivån som Chord-skalaren bjuder på.
Morello skrev:Ja, intresset och nyfikenheten för att förkovra sig verkar lysa med frånvaro på sina håll och kanter. Däremot är intresset för diverse anekdoter som sammanfaller med de egna anekdoterna starkt.
Realisation av FIR-filter är gammal skåpmat och finns dokumenterat i diverse böcker inom ämnet signalanalys och system. Som jag redogjort för i något annat inlägg räcker det med ungefär 100 tappar för att interpolera audio med en fönstrad sinc-funktion och därmed åstadkomma med marginal försumbart rippel i passbandet och spärrbandsdämpning om cirka 120 dB.
goat76 skrev:Är det tekniskt sett en enklare process att omvandla en analog signal till en digital signal, än vad det är att omvandla en digital signal till en analog signal?
I-or skrev:goat76 skrev:Är det tekniskt sett en enklare process att omvandla en analog signal till en digital signal, än vad det är att omvandla en digital signal till en analog signal?
Svar nej, A/D-omvandling är mer krävande än D/A-omvandling.
Strmbrg skrev:Vill väldigt gärna tipsa er om detta vax.
En enastående lokalkänsla. Lite ljus i de högre registren möjligen, men den saken blir tämligen underordnad när man hör sceneriets storlek!
Lite "onödigt" detaljerat kanske det låter, men det blir intrycksmässigt likafullt ungefär som att "fånstirra upp i en stjärnklar himmel en kall natt ute i obygden, där inga artificiella ljus stör sceneriet."
I "by-pass" krymper det ihop till en mindre och framförallt betydligt grundare version, avsevärt grumligare och opakare. Med högsta uppsampling så...
![]()
Dessvärre kan jag inte länka till hur det låter här hemma.
Svante skrev:Hursomhelst så har vi testat en del AD-DA kedjor med de här "problemen" utan att kunna detektera dem. Den vanligaste orsaken till att de hörs är i stället trivialiteter som tonkurvefel, i varje fall numera.
Alltså är det mest av akademiskt intresse, jag brukar kalla rekonstruktionsfiltren i typiska omvandlare för "osnygga" eftersom de tillåter så mycket vikningsdist över på signaler mellan 20 och 22 kHz.
goat76 skrev:
Tack för svaret.
Så med andra ord kan man kanske då dra slutsatsen att den slutgiltiga kvaliteten på en ljudproduktion möjligen är mer avhängt på hur bra A/D-omvandlaren är som användes vid inspelningstillfället, än den D/A-omvandlare (inklusive dennes interna eller externa uppsamplare) som används vid uppspelning?
Anser du att A/D-omvandlare och D/A-omvandlare kommit ungefär lika långt i utvecklingen, eller finns det betydligt mer att hämta ur än den ena eller den andra omvandlingsprocessen?
En enastående lokalkänsla. Lite ljus i de högre registren möjligen, men den saken blir tämligen underordnad när man hör sceneriets storlek!
Lite "onödigt" detaljerat kanske det låter, men det blir intrycksmässigt likafullt ungefär som att "fånstirra upp i en stjärnklar himmel en kall natt ute i obygden, där inga artificiella ljus stör sceneriet."
I "by-pass" krymper det ihop till en mindre och framförallt betydligt grundare version, avsevärt grumligare och opakare. Med högsta uppsampling så...
![]()
Dessvärre kan jag inte länka till hur det låter här hemma.
I-or skrev:goat76 skrev:
Tack för svaret.
Så med andra ord kan man kanske då dra slutsatsen att den slutgiltiga kvaliteten på en ljudproduktion möjligen är mer avhängt på hur bra A/D-omvandlaren är som användes vid inspelningstillfället, än den D/A-omvandlare (inklusive dennes interna eller externa uppsamplare) som används vid uppspelning?
Anser du att A/D-omvandlare och D/A-omvandlare kommit ungefär lika långt i utvecklingen, eller finns det betydligt mer att hämta ur än den ena eller den andra omvandlingsprocessen?
Kvaliteten på A/D-omvandlingen låg p.g.a. den högre komplexiteten länge en bra bit efter D/A-omvandlingen, men sedan många år kan man se båda processerna som transparenta när god utrustning utnyttjas. ADC-enheter med höga prestanda är dock märkbart dyrare. I praktiken gör risken för överstyrning att man oftast måste lämna en eller ett par bitars marginal vid A/D-omvandling, men de bästa konstruktionerna uppvisar en tillräckligt hög upplösning för att hantera detta också.
jansch skrev: Jag menar en sådan dyr DAC som Cord borde väl ha vettig upsampling?
jansch skrev:Det är ju sjukt om Cords DAC låter bättre med "upscalern" medan andra DAC:ar inte påverkas alls av "upscalern".
avr7000 skrev:Jag har lyssnat på den tillsammans med Chord Hugo TT2.
Jag ägde kombinationen ett tag och rent subjektivt var det nog det bästa "DAC"-ljud jag haft.
Max_Headroom skrev:Inom Hifi, och särskilt "High End Hifi", så är ofta annorlunda == bättre, tycker folk. Men i verkligheten är det kanske inte alltid så, snarare motsatt.
Strmbrg skrev:avr7000 skrev:Jag har lyssnat på den tillsammans med Chord Hugo TT2.
Jag ägde kombinationen ett tag och rent subjektivt var det nog det bästa "DAC"-ljud jag haft.
Varför gjorde du dig av med dem?
avr7000 skrev:Strmbrg skrev:avr7000 skrev:Jag har lyssnat på den tillsammans med Chord Hugo TT2.
Köpte combo beg. för typ 50000 kr och lyssnade och njöt av den under en tid, men skillnaden mot DAC i min Rotel Michi P5 var inte så stor att det inte kändes som en ganska bra idé att sälja combon igen för samma pengar som jag gav....
Strmbrg skrev:avr7000 skrev:Strmbrg skrev:
Köpte combo beg. för typ 50000 kr och lyssnade och njöt av den under en tid, men skillnaden mot DAC i min Rotel Michi P5 var inte så stor att det inte kändes som en ganska bra idé att sälja combon igen för samma pengar som jag gav....
Okay!
Nej, kostnaden för prylarna i förhållande till vad de ger, är såklart en högst personlig värderingsfråga.
Emellanåt tycker jag att jag själv borde kunna nöja mig med mindre kostbara grunkor än de jag har valt. En ständig konflikt i bakgrunden, liksom.
I just Chord-combo-fallet:
Även om flera personer kan vara hyfsat ense om hur det låter - och dessutom ense att det låter mycket tillfredsställande - så kan ju en av personerna värdera kostnaden på ett helt annat sätt än en annan person. Även om alla har ekonomiska medel att finansiera kitet.
Men det är ju samma värderingsfråga med det mesta. Åtminstone så länge pengar finns i kontant form.
Nöjer jag mig med maten på Willys, eller vill jag handla på saluhallen?
Själv nöjer jag mig med Willys.
hifikg skrev:Funkar den utan klocka?
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:Inom Hifi, och särskilt "High End Hifi", så är ofta annorlunda == bättre, tycker folk. Men i verkligheten är det kanske inte alltid så, snarare motsatt.
Definiera "verkligheten"
Hugo M Scaler extends its upscaling performance to 768kHz (from 96kHz input data)
hifikg skrev:Nu har du chansen att skaffa en DAVE till bra pris, jag är nöjd med min Qutest.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/chord_dave_190504.htm
goat76 skrev:Det där med att flippa mellan de olika uppsamplingarna och bypass-läget inför en osäkerhet vad det är man egentligen jämför, släpper bypass-läget igenom en helt opåverkad signal och varför har de olika uppsamplingarna olika typer av dither (om det nu är så)?
Ett bättre blindtest vore nog att jämföra M Scaler inklusive en bra DAC av samma fabrikat (för att säkerställa att M Scaler gör största möjliga nytta) mot en annan erkänt bra DAC med likvärdig intern uppsampling, koppla dessa två till ett och samma försteg till vardera ingång som relativt snabbt går att välja mellan, samt att dessa är noga volymanpassade.
Det vore intressant att få veta hur M Scaler/Chord DAC skulle stå sig mot exempelvis ett monster som Linn Klimax DSM med Linns egna Organik DAC, men även mot andra DAC-lösningar.
sprudel skrev:goat76 skrev:Det där med att flippa mellan de olika uppsamplingarna och bypass-läget inför en osäkerhet vad det är man egentligen jämför, släpper bypass-läget igenom en helt opåverkad signal och varför har de olika uppsamplingarna olika typer av dither (om det nu är så)?
Ett bättre blindtest vore nog att jämföra M Scaler inklusive en bra DAC av samma fabrikat (för att säkerställa att M Scaler gör största möjliga nytta) mot en annan erkänt bra DAC med likvärdig intern uppsampling, koppla dessa två till ett och samma försteg till vardera ingång som relativt snabbt går att välja mellan, samt att dessa är noga volymanpassade.
Det vore intressant att få veta hur M Scaler/Chord DAC skulle stå sig mot exempelvis ett monster som Linn Klimax DSM med Linns egna Organik DAC, men även mot andra DAC-lösningar.
Hur är Linns dacar uppbyggda? FPGA som Chord?
sprudel skrev:goat76 skrev:Det där med att flippa mellan de olika uppsamplingarna och bypass-läget inför en osäkerhet vad det är man egentligen jämför, släpper bypass-läget igenom en helt opåverkad signal och varför har de olika uppsamplingarna olika typer av dither (om det nu är så)?
Strmbrg skrev:sprudel skrev:goat76 skrev:Det där med att flippa mellan de olika uppsamplingarna och bypass-läget inför en osäkerhet vad det är man egentligen jämför, släpper bypass-läget igenom en helt opåverkad signal och varför har de olika uppsamplingarna olika typer av dither (om det nu är så)?
Håller Linn på med upsampling, eller är det bara långa filter de pular med?
Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Max_Headroom skrev:Inom Hifi, och särskilt "High End Hifi", så är ofta annorlunda == bättre, tycker folk. Men i verkligheten är det kanske inte alltid så, snarare motsatt.
Definiera "verkligheten"
Förenklat kan man säga att det är det som Max Headroom säger och påstår![]()
Fråga:Hugo M Scaler extends its upscaling performance to 768kHz (from 96kHz input data)
OK, men CD är 44,1kHz. Kan man koppla 2 i serie, så man först kör upp 44,1 till 96, sedan "uppskalar" detta igen till 768kHz? Jag tänkte, mer frekvens är säkert bättre (snabbare bas, mer luft mellan noterna, fetare operasångeskor etc)...
Strmbrg skrev:sprudel skrev:goat76 skrev:Det där med att flippa mellan de olika uppsamplingarna och bypass-läget inför en osäkerhet vad det är man egentligen jämför, släpper bypass-läget igenom en helt opåverkad signal och varför har de olika uppsamplingarna olika typer av dither (om det nu är så)?
Strmbrg skrev:Nu leder svarsalternativet "Nej, och är inte intresserad av att göra det" med 14 röster över "Nej, men är nyfiken" på 13.
Nästan lika många - av de som svarat - som är nyfikna som de som inte är intresserade.
Dock vet jag inte om inte intresserad är att likställa med inte nyfiken.
Det vet säkert någon hur det ligger till med.
Morello skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Alla (med ytterligt få undantag) DA-omvandlare har översampling; typiskt med en faktor åtta eller sexton. Det är en förutsättning för att kunna implementera ett analogt rekonstruktionsfilter.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Funkar den utan klocka?
Det verkar den göra.
Här har vi för övrigt motstridiga hävdanden från dCS respektive Watts. Den senare menar att externa klockor är en dålig idé. De förra producerar externa klockor, och menar förmodligen att det är en bra idé.
Morello skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Alla (med ytterligt få undantag) DA-omvandlare har översampling; typiskt med en faktor åtta eller sexton. Det är en förutsättning för att kunna implementera ett analogt rekonstruktionsfilter.
I-or skrev:Massa bra information(10
Strmbrg skrev:Tack!
Kan du även förklara vad den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras?
Det kanske blir samma effekt i de filer du tillhandahåller. Kan dessvärre inte lyssna på dem annat än via enkla höronpluppar och laptop de närmaste dagarna.
Djup, och storleken på sceneriet som helhet, mer precist uttryckt.
I-or skrev: Notera hur mycket trevligare och mer "analog" den 8x översamplade signalen ser ut i den digitala domänen (notera att tidsaxeln endast innefattar 0,4 ms):
Almen skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Kan du även förklara vad den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras?
Det kanske blir samma effekt i de filer du tillhandahåller. Kan dessvärre inte lyssna på dem annat än via enkla höronpluppar och laptop de närmaste dagarna.
Först måste man i så fall kontrollera att dina lyssningsintryck korrelerar med en fysikalisk verklighet. Ingen betvivlar att du har upplevt en skillnad, men den måste verifieras genom nivåmatchning och slumpad blind lyssning så att vi vet vad det är vi pratar om.
Calleberg skrev:I-or skrev: Notera hur mycket trevligare och mer "analog" den 8x översamplade signalen ser ut i den digitala domänen (notera att tidsaxeln endast innefattar 0,4 ms):
Tack som fan, sånna här övningar kan vara rätt kul, och jag uppskattar verkligen tiden du lägger ner.
Men en liten detalj bara...ovanstående citerade textsnutt kan kanske vara förvillade för en del, mig själv inkluderat, eftersom bilden väl ändå visar en ANALOG signal fast före rekonstruktionsfiltret? Efter filtret kommer kurvorna se identiska ut, för säkerhets skull skriver jag att de SER likdana ut, inte att de LÅTER likadant med tanke på vad den här tråden handlar om![]()
Det här vet ju du såklart redan så jag försöker inte manspläijna dig. Men just sånna där bilder brukar användas som bevis av än det ena än det andra av diverse nasare av hi hend produkter så därför tänkte jag dumma ner det lite och eventuellt flytta in det i rätt "domän" så att alla är med på noterna och förstår vad de ser, tror jag
Almen skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Först måste man i så fall kontrollera att dina lyssningsintryck korrelerar med en fysikalisk verklighet. Ingen betvivlar att du har upplevt en skillnad, men den måste verifieras genom nivåmatchning och slumpad blind lyssning så att vi vet vad det är vi pratar om.
sprudel skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Jo, så är det ju om man ska vara strikt. Men inte tusan behöver du heller blindlyssna ditt Bryston mot ett mediokert klass D för att vara övertygad om att skillnad råder. M-scalers låtande har uppfattats av så många att effekten knappast behöver betvivlas.
Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Här funkar det så att jag via fjärren stegar runt mellan "by-pass och ett antal uppsamplingssteg upp till den högsta, som beroende på om ursprunget är 44,1 eller 48 kHz, är 705 eller 768 kHz.
Stegningen sker med en enda knapp. "Varvet går runt i en riktning", jag kan förvilla mig själv enkelt genom att själv trycka såpass många gånger att jag tappar kollen på i vilket läge M-scalaren befinner sig i. (Eller låta någon annan välja startläge åt mig - om jag inte litar på min förmåga att tappa räkningen.)
Som HerrD visar ovan, liksom tidigare diskussioner i ämnet, är M Scaler en känd apparat som ändrar signalen i både bypassläge och processat läge. Det som Audio Science Review verkar ha missat är att bypassläget ändrar kraftigt på nivån med nästan 3 dB, men det syns i mätningarna. Det behövs för att nivån på uppsamplingen behöver minskas lika mycket för att undvika digital klippning på grund av uppsamplingsprocessen. Det behöver göras för att du som användare ska uppleva lika stark nivå när du växlar olika lägen. Det kan därtill vara så att det inte är exakt lika höga nivåer heller mellan bypass och de andra lägena vilket gör att du egentligen upplever en nivåskillnad, men det skulle behöva mätas upp och kollas om det är så eller inte, och jag vet inte om någon annan gjort det. Det kan vara så att Chord gjort en mindre bra implementerad volymkontroll för nivåsänkningen i M Scaler, vilket ger distorsion. Om du har en digital källa med två digitala utgångar och kopplar den ena direkt till din DAC och den andra via M Scaler kommer du att höra en enorm skillnad, alltså ännu mer än vad du gör idag när du växlar enbart i M Scaler.![]()
![]()
petersteindl skrev:Calleberg skrev:I-or skrev: Notera hur mycket trevligare och mer "analog" den 8x översamplade signalen ser ut i den digitala domänen (notera att tidsaxeln endast innefattar 0,4 ms):
Tack som fan, sånna här övningar kan vara rätt kul, och jag uppskattar verkligen tiden du lägger ner.
Men en liten detalj bara...ovanstående citerade textsnutt kan kanske vara förvillade för en del, mig själv inkluderat, eftersom bilden väl ändå visar en ANALOG signal fast före rekonstruktionsfiltret? Efter filtret kommer kurvorna se identiska ut, för säkerhets skull skriver jag att de SER likdana ut, inte att de LÅTER likadant med tanke på vad den här tråden handlar om![]()
Det här vet ju du såklart redan så jag försöker inte manspläijna dig. Men just sånna där bilder brukar användas som bevis av än det ena än det andra av diverse nasare av hi hend produkter så därför tänkte jag dumma ner det lite och eventuellt flytta in det i rätt "domän" så att alla är med på noterna och förstår vad de ser, tror jag
Njae, det ser för mig ut som Sample and hold signal före analogt filter. Det är först därefter via analogt filter som jag kallar det analog kontinuerlig signal. Före sample and hold ser jag det som diskreta ej tidskontinuerliga samples. Med sample and hold binder man ihop varje sample med varandra genom att hålla nivån konstant och har då en mängd HF-skräp och om jag inte missminner mig, så är det allt skräp ovanför halva samplingsfrekvensen man ser som de fyrkantiga ytorna utanför den analoga signalen under halva samplingsfrekvensen. I den Bremen DAC jag har prototyp av, så har vi 1024 ggr oversampling med 32 bitars upplösning och 15 miljoner taps. Det är mycket viktigt att få ner brusnivån till -200 dB, annars blir det ju bara en ohemuligt stor mängd brus och THD och IM som färgar hela ljudet till oigenkännlighet.![]()
![]()
Calleberg skrev:I-or skrev: Notera hur mycket trevligare och mer "analog" den 8x översamplade signalen ser ut i den digitala domänen (notera att tidsaxeln endast innefattar 0,4 ms):
Strmbrg skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Två ordningsfrågor:
"Ingen betvivlar att du har upplevt en skillnad"
Hur vet du det? Jag gissar att det finns de som betvivlar det. Hårklyverier månne men nu ska vi väl vara hyfsat sakliga oavsett vad saken gäller
Strmbrg skrev:"...den måste verifieras genom nivåmatchning och slumpad blind lyssning så att vi vet vad det är vi pratar om."
Tillspetsat kanske, men vilka upplevda skillnader kräver verifiering? Vilka kräver det inte?
Att jag påstår att det är tyst i högerkanal, tex: Behöver det verifieras enligt ovan metod?
Var går gränsen för vad som behöver verifieras?
Jag gissar igen och säger att det såklart inte går att dra den gränsen, men det väcker likafullt tanken om en diffus gränsdragning.
Strmbrg skrev:"Ingen betvivlar att du har upplevt en skillnad"
Hur vet du det? Jag gissar att det finns de som betvivlar det. Hårklyverier månne men nu ska vi väl vara hyfsat sakliga oavsett vad saken gäller![]()
Strmbrg skrev:"...den måste verifieras genom nivåmatchning och slumpad blind lyssning så att vi vet vad det är vi pratar om."
Tillspetsat kanske, men vilka upplevda skillnader kräver verifiering? Vilka kräver det inte?
Att jag påstår att det är tyst i högerkanal, tex: Behöver det verifieras enligt ovan metod?
Var går gränsen för vad som behöver verifieras?
Jag gissar igen och säger att det såklart inte går att dra den gränsen, men det väcker likafullt tanken om en diffus gränsdragning.
sprudel skrev:Här är ett annat försök till förklaring, kanske lite bättre?
https://cdn.abicart.com/shop/1785/art47 ... Howard.pdf
Strmbrg skrev:Tack!
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Först måste man i så fall kontrollera att dina lyssningsintryck korrelerar med en fysikalisk verklighet. Ingen betvivlar att du har upplevt en skillnad, men den måste verifieras genom nivåmatchning och slumpad blind lyssning så att vi vet vad det är vi pratar om.
Jo, så är det ju om man ska vara strikt. Men inte tusan behöver du heller blindlyssna ditt Bryston mot ett mediokert klass D för att vara övertygad om att skillnad råder. M-scalers låtande har uppfattats av så många att effekten knappast behöver betvivlas.
Så kan det vara, men det funkar inte att lämpa över ansvaret på skeptikern. Som JohanL skriver nedan kan det vara en hel massa det beror på (jitter, nivåskillnader, distorsion?), och att då spekulera i overifierade lyssningsintryck ser jag som ogörbart (med hedern i behåll).Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Här funkar det så att jag via fjärren stegar runt mellan "by-pass och ett antal uppsamplingssteg upp till den högsta, som beroende på om ursprunget är 44,1 eller 48 kHz, är 705 eller 768 kHz.
Stegningen sker med en enda knapp. "Varvet går runt i en riktning", jag kan förvilla mig själv enkelt genom att själv trycka såpass många gånger att jag tappar kollen på i vilket läge M-scalaren befinner sig i. (Eller låta någon annan välja startläge åt mig - om jag inte litar på min förmåga att tappa räkningen.)
Som HerrD visar ovan, liksom tidigare diskussioner i ämnet, är M Scaler en känd apparat som ändrar signalen i både bypassläge och processat läge. Det som Audio Science Review verkar ha missat är att bypassläget ändrar kraftigt på nivån med nästan 3 dB, men det syns i mätningarna. Det behövs för att nivån på uppsamplingen behöver minskas lika mycket för att undvika digital klippning på grund av uppsamplingsprocessen. Det behöver göras för att du som användare ska uppleva lika stark nivå när du växlar olika lägen. Det kan därtill vara så att det inte är exakt lika höga nivåer heller mellan bypass och de andra lägena vilket gör att du egentligen upplever en nivåskillnad, men det skulle behöva mätas upp och kollas om det är så eller inte, och jag vet inte om någon annan gjort det. Det kan vara så att Chord gjort en mindre bra implementerad volymkontroll för nivåsänkningen i M Scaler, vilket ger distorsion. Om du har en digital källa med två digitala utgångar och kopplar den ena direkt till din DAC och den andra via M Scaler kommer du att höra en enorm skillnad, alltså ännu mer än vad du gör idag när du växlar enbart i M Scaler.![]()
![]()
I-or skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Jag överlåter åt läsarna av tråden att jämföra de två ljudfilerna på egen hand. Oaktat detta så finns det absolut ingenting i egenskaperna för de olika filtren som rimligen skulle kunna leda till att just ljudsceneriet förändras, då hörselns känslighet är störst här runt sådär 1-10 kHz. I detta frekvensområde blir det definitivt inte annat än fullständigt försumbara skillnader mellan olika filter från några dussin tappar och uppåt.
Möjligen, möjligen skulle en ung person med ovanligt god högfrekvenshörsel kunna höra skillnad på högfrekvensutsträckningen runt 21-22 kHz eller så, men även detta är ganska tveksamt och förutsätter dessutom högre signalnivåer än i majoriteten av klassiska inspelningar. Dock skulle Inte heller detta ge någon påtaglig skillnad för ljudsceneriet. Man bör i sammanhanget känna till att luftabsorptionen vid 20 kHz är så hög att det skiljer sådär 2-5 dB för direktljudet mellan en plats i främre delen av konsertlokalen och mitten av densamma. Ljudsceneriet förändras förstås inte av detta och den som har ekvaliserat sina diskanter till att ha konstant frekvensgång ända upp till 20 kHz har knappast hört några skillnader i det avseendet heller.
När det gäller blindtestning av Chords M-Scaler på egen hand så är det ett problem att växlingen mellan 1x och 2x sker avbrottsfritt, men att växlingen från 4x och uppåt ger ett avbrott (allt enligt ASR:s test), vilket förstås beror på de långa filtren. Detta medför att man kanske omedvetet blir varse var växlingspunkterna ligger och därmed lär sig att identifiera sekvensen.
sprudel skrev:Jag får låna hem en M-scaler och lyssna på den, dels för att höra vad den ger, dels för att utröna ljudnivåskillnader mellan bypass och uppsampling.
Men nu finns det en beg Dave på nätet i Sverige…….
goat76 skrev:
Jag gjorde nyss ett snabbt men inte speciellt omfattande blindtest mellan dina två ljudfiler, och resultatet var faktiskt att jag hörde en skillnad som jag prickade in 7 av 8 gånger. Skillnaden jag upplevde var just en något högre grad av luftighet i den uppsamplade ljudfilen.
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Så kan det vara, men det funkar inte att lämpa över ansvaret på skeptikern. Som JohanL skriver nedan kan det vara en hel massa det beror på (jitter, nivåskillnader, distorsion?), och att då spekulera i overifierade lyssningsintryck ser jag som ogörbart (med hedern i behåll).Johan_Lindroos skrev:
![]()
Men här spekulerar väl Johan angående ljudnivåerna bypass och uppsampling?
sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
Almen skrev:Nja, han spekulerar inte i vad "den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras". Johan påpekar bara alla de felkällor som finns när man lyssnar öppet.
I-or skrev:När det gäller blindtestning av Chords M-Scaler på egen hand så är det ett problem att växlingen mellan 1x och 2x sker avbrottsfritt, men att växlingen från 4x och uppåt ger ett avbrott (allt enligt ASR:s test), vilket förstås beror på de långa filtren. Detta medför att man kanske omedvetet blir varse var växlingspunkterna ligger och därmed lär sig att identifiera sekvensen.
Almen skrev:
sprudel skrev:Almen skrev:
Nja, han spekulerar inte i vad "den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras". Johan påpekar bara alla de felkällor som finns när man lyssnar öppet.
sprudel skrev:Almen skrev:Nja, han spekulerar inte i vad "den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras". Johan påpekar bara alla de felkällor som finns när man lyssnar öppet.sprudel skrev:Men här spekulerar väl Johan angående ljudnivåerna bypass och uppsampling?
Det var ett konstigt svar. Jag funderar över att Johan spekulerar i en viss sak, och du svarar nej i en helt annan sak?
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Almen skrev:
Nja, han spekulerar inte i vad "den ökade illusionen av djup i ljudsceneriet orsakas av - när Chord M-Scaler involveras". Johan påpekar bara alla de felkällor som finns när man lyssnar öppet.
Det var ett konstigt svar. Jag funderar över att Johan spekulerar i en viss sak, och du svarar nej i en helt annan sak?
pLudio skrev:sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
Chord Mojo i MoLT #2, 2016
Chord Dave i MoLT #1, 2017
Chord 2Qute i MoLT #4, 2017
sprudel skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
Se där. De har jag ju inte kvar tyvärr, är ingen samlare direkt, läser och slänger sedan.
Strmbrg skrev:Jag tror att vi onödigt ofta fokuserar på att "tjafsa".
Eftersom "tjafsa" inte har en stringent innebörd så råder det nog delade meningar om innebörden såväl som om relevansen i detta mitt påpekande.
Hur var det med I-ors ljudfiler här ovan?
De som kan lyssna på dem över högtalare kanske förnimmer en skillnad i djup mellan dem.
Själv befinner jag mig på resande fot nu några dagar framöver och kan inte alls värdera ljudfilerna. Vare sig isolerat eller ur ett jämförande perspektiv.
Samtidigt:
Även att lyssna - och leta skillnader dem emellan - måste rimligtvis behandlas lika strikt som att lyssna på skillnader mellan Chord M-Scalers "upsampling-nivåer".
Så, om någon säger sig höra eller inte höra skillnader mellan I-ors filer, så är det därmed lika ointressant - eller intressant - som exemplet med M-Scalaren.
hifikg skrev:sprudel skrev:pLudio skrev:Chord Mojo i MoLT #2, 2016
Se där. De har jag ju inte kvar tyvärr, är ingen samlare direkt, läser och slänger sedan.
Beundransvärt på sitt sätt. Finns inte MoLT digitalt numera?
pLudio skrev:sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Har inte Svante kikat på Chord Qutest i Molt?
Fast där har väl inte M-scaler varit med?
sprudel skrev:...Men inte tusan behöver du heller blindlyssna ditt Bryston mot ett mediokert klass D för att vara övertygad om att skillnad råder. M-scalers låtande har uppfattats av så många att effekten knappast behöver betvivlas.
Att hänföra den till kategorin av Hokus Pokus-lådor, vilket du inte gjort men kanske andra, är nog att dra det för långt. Rob Watts algoritmer i WTA-filtret är antagligen inte kattskit.
Morello skrev:Översampling och interpolation handlar om frekvenssvar (och därmed om impulssvar i tidsdomänen); har vi inte kommit längre än så trots trådens avsevärda längd?
Strmbrg skrev:Morello skrev:Översampling och interpolation handlar om frekvenssvar (och därmed om impulssvar i tidsdomänen); har vi inte kommit längre än så trots trådens avsevärda längd?
Möjligen inte.
Jag är främst intresserad av det ljudliga resultatet av tekniken. Det ljudliga resultatet är påtagligt. Oavsett vad resultatet beror på.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Översampling och interpolation handlar om frekvenssvar (och därmed om impulssvar i tidsdomänen); har vi inte kommit längre än så trots trådens avsevärda längd?
Möjligen inte.
Jag är främst intresserad av det ljudliga resultatet av tekniken. Det ljudliga resultatet är påtagligt. Oavsett vad resultatet beror på.
Morello skrev:...
Till yttermera visso har det framkommit bytunga teoretiska genomgångar om varför ett adekvat kravställt (ifråga om rippel i spärrband, övergångbandets utseende samt dämpning i spärrband) filter renderar i storleksordningen 100 tappar.
Morello skrev:Jag har inte sett någon referens till ett vetenskapligt genomfört lyssningstest och dessutom tycker jag att diskussionen av enskilda apparater är ointressant - en generell och teoretisk diskussion ger däremot insikter.
Dessutom är det som så att när du översamplar med den externa skal-burken ger du efterföljande DA-omvandlare andra förutsättningar. Om det föreligger en ljudande skillnad vet vi inte vad den beror på. Analysen bör göras på skalarens digitala utgång, vilket också är vad två oberoende testare gjort. De fann dessutom allvarliga brister ifråga om jitter (svaj i den digitala domäen).
Morello skrev:Ja, den analysen är också relevant och kanske kul, men om man vill veta vad M-skalaren faktiskt gör med signalen måste analysen ske med M-skalaren isolerad, vilket två oberoende testare gjort.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Vill väldigt gärna tipsa er om detta vax.
https://open.qobuz.com/album/w4d30y7quzzgc alltså.
pLudio skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Vill väldigt gärna tipsa er om detta vax.
DR15, bra där.
goat76 skrev:Var jag den enda personen som gjorde jämförelsen mellan I-or ljudfiler?
sprudel skrev:Morello skrev:Ja, den analysen är också relevant och kanske kul, men om man vill veta vad M-skalaren faktiskt gör med signalen måste analysen ske med M-skalaren isolerad, vilket två oberoende testare gjort.
Ja, ungefär som att testa en signal från vinylspelare utan RIAA. Liet överdrivet men du förstår vinklingen.
Calleberg skrev:goat76 skrev:Var jag den enda personen som gjorde jämförelsen mellan I-or ljudfiler?
Nää
I-or skrev:RMS-nivåerna för skillnaden är minimala i båda fallen, men de betydligt viktigare toppavvikelserna för ljudfilerna (som åtminstone teoretiskt kan leda till detektion) är som följer:
Fall 1 topp -84 dBFS (20-20000 Hz) (-80 dBFS 0-176 kHz)
Fall 2 topp -56 dBFS (20-20000 Hz) (-55 dBFS 0-176 kHz)
Som skrivet var så handlar det i båda fallen om linjära avvikelser orsakade av rippel snarare än någon otrevlig distorsion som rånar lyssnaren på rumslighet i återgivningen. Det bör även betonas att om man vill så kan man optimera filtren för extremt lågt rippel utan att det kräver annat än försumbara kostnader i termer av antal extra tappar.
Almen skrev:
Fast dåligt med nollan som övre gräns på flera av spåren. Vad är sannolikheten att maxnivån i tre av fyra satser hamnar på exakt samma nivå?
sprudel skrev:
Så, är din inställning än så länge att M-scaler inte tillför något ljudmässigt?
I-or skrev:sprudel skrev:
Så, är din inställning än så länge att M-scaler inte tillför något ljudmässigt?
Förutsatt att M-Scaler fungerar som aviserat och endast upp-/översamplar med ett extremt långt filter (d.v.s. att inga luriga DSP-ingrepp har smugits in) så tillför den bevisligen ingenting relativt adekvat dimensionerad översampling. Lyssna gärna på den första ljudfilen några inlägg högre upp så framgår detta på ett nästan övertydligt sätt.
sprudel skrev:
Ska lyssna i lugn och ro i morgon, nu är det strax Bridge.
Hade varit kul om du ökade antalet tappar till i närheten av M-scalers.
Zappa skrev:Så där! Nu har jag ABX-testat España och hörde ingen skillnad även fast jag verkligen försökte.Först blev jag lurad av anslagen i ett parti, som var olika hårda och därmed klingade annorlunda i högfrekvensen. Jag gjorde 10 försök per serie.
Zappa skrev:Så där! Nu har jag ABX-testat España och hörde ingen skillnad även fast jag verkligen försökte.Först blev jag lurad av anslagen i ett parti, som var olika hårda och därmed klingade annorlunda i högfrekvensen. Jag gjorde 10 försök per serie.
I-or skrev:Zappa skrev:Så där! Nu har jag ABX-testat España och hörde ingen skillnad även fast jag verkligen försökte.Först blev jag lurad av anslagen i ett parti, som var olika hårda och därmed klingade annorlunda i högfrekvensen. Jag gjorde 10 försök per serie.
Bra och inte alls oväntat, trots att testet alltså inkluderade inverkan av översampling i din DAC och inte enbart upp-/översamplingen av den ena ljudfilen.
sprudel skrev:Om ingen annan hör skillnad gör jag det inte heller.
Kan du låna hem en m-scaler I:or, och en Chord dac? Jag har ju en Qutest men det borde finnas i Sthlm-trakten också att låna ut.
Just för en lyssning på en Chord dac, med och utan m-scaler.
Om nu inte du blir hembjuden till Strömberg förstås och får uppleva på plats.
goat76 skrev:sprudel skrev:Om ingen annan hör skillnad gör jag det inte heller.
Kan du låna hem en m-scaler I:or, och en Chord dac? Jag har ju en Qutest men det borde finnas i Sthlm-trakten också att låna ut.
Jag hörde skillnad mellan I-ors filer så du borde iallafall ge det ett försök.
Zappa skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:Om ingen annan hör skillnad gör jag det inte heller.
Lyckades du få 10/10 rätt?
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
Nej, jag nöjde mig med 7/8 och tyckte att det räckte med det då det upplevdes relativt enkelt att höra skillnaden. Missen var nog mest slarv då jag gjorde testet relativt snabbt.
Testa att lägga filerna parallellt i din DAW, tryck ”mute” på ett av ljudspåret och tryck flera gånger på ”solo” för samma ljudspår medans du blundar så att du inte längre vet om ”solo” är aktivt eller inte, sen fortsättet du blunda medans du byter mellan spåren och när du tror dig veta vilket spår som spelar så tittar du ifall det stämmer.
Jag tror faktiskt det är lättare att höra skillnaden när man lugnt kan skifta mellan ljudspåren med fortsatt flyt i musiken, annars tycker jag det blir ett störmoment om det antingen sker ett avbrott eller att musiken startar om från början vid byte mellan ljudspåren.
Belker skrev:
Argumentet för omsamplare lyder att en dator (ja, M-scaler är också en dator, fast en riktigt dum och dyr en) gör jobbet bättre än en billig ASIC från ESS eller AKM, och ”avlastar” därmed DACen. Man kan också sampla om till DSD, för att med vissa DACar få en ännu enklare resa till audiofil nirvana.
Morello skrev:Belker skrev:
Argumentet för omsamplare lyder att en dator (ja, M-scaler är också en dator, fast en riktigt dum och dyr en) gör jobbet bättre än en billig ASIC från ESS eller AKM, och ”avlastar” därmed DACen. Man kan också sampla om till DSD, för att med vissa DACar få en ännu enklare resa till audiofil nirvana.
Kanske inte superintresssant eller ens relevant, men M-skalaren är inte baserad på en processor ("dator"), utan på en FPGA - strikt tekniskt är en FPGA väsensskild från en processor.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:
Nej, jag nöjde mig med 7/8 och tyckte att det räckte med det då det upplevdes relativt enkelt att höra skillnaden. Missen var nog mest slarv då jag gjorde testet relativt snabbt.
Testa att lägga filerna parallellt i din DAW, tryck ”mute” på ett av ljudspåret och tryck flera gånger på ”solo” för samma ljudspår medans du blundar så att du inte längre vet om ”solo” är aktivt eller inte, sen fortsättet du blunda medans du byter mellan spåren och när du tror dig veta vilket spår som spelar så tittar du ifall det stämmer.
Jag tror faktiskt det är lättare att höra skillnaden när man lugnt kan skifta mellan ljudspåren med fortsatt flyt i musiken, annars tycker jag det blir ett störmoment om det antingen sker ett avbrott eller att musiken startar om från början vid byte mellan ljudspåren.
Eftersom det var så lätt, försök igen och sikta på 10/10 istället. Med 7/8 får du nämligen ett p-värde på 0,07, vilket normalt inte betraktas som signifikant. Prova gärna med Foobar och installera ABX-komparatorn, det gör att du på ett smidigt och snabbt sätt kan jämföra spår vetenskapligt. Mitt ljudkort har för övrigt ett välkonstruerat rekonstruktionsfilter.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/motu-m2-review-audio-interface.19911/
pLudio skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Vill väldigt gärna tipsa er om detta vax.
DR15, bra där.
pLudio skrev:eljulio skrev:pLudio skrev:DR15, bra där.
Motsvarande denna på "Spottan"? https://open.spotify.com/album/5O6HV0ff7nouxyVuEwC9z3
Det ser ut som skiva 6 där men utgivningsåret är 2006 så samlingen kan mycket väl vara dynamiskt komprimerad.
https://open.spotify.com/album/4gYsIPipmebUrtw1dIZmM8 är rätt skiva.
Strmbrg skrev:Annars kan vi väl helt enkelt avsluta tråden.
Det är ju redan fastställt hur alltsammans ligger till.
I-or skrev:Varför i hela friden skulle någon kontakta Watts?
HiFi är ett på många sätt degenererat teknikområde med massor av knasiga idéer nästan överallt. Om man skulle vara tvungen att kontakta varje konstruktör eller utvecklingsavdelning hos varje HiFi-tillverkare som kommer med enkelt motbevisbara påståenden så skulle man snart ha ett heltidsjobb med detta. Rob Watts har förklarat bakgrunden till M-Scaler i massor av intervjuer, t.ex. här: https://www.youtube.com/watch?v=orXrRwP7xLE.
Frågan om ett rimligt antal tappar handlar egentligen bara om matematik och resultatet från filen med skillnadssignalen ovan går liksom inte att förklara bort. För egen del så har jag inte tidigare ägnat någon tid åt att studera detta i detalj och har bara konstaterat att de hörbara effekterna av filtrering vid översampling är närmast försumbara för adekvata implementationer. Nu fick jag anledning att fördjupa mig i detaljerna angående hörbarheten och lärde mig därför en hel del. Det handlar således inte alls om någon bortkastad tid även om inte en enda läsare tar till sig den information som delgivits ovan.
Min generella inställning är att det finns många rakt igenom inkompetenta konstruktörer i branschen, men att det även finns en hel del tekniskt kompetenta konstruktörer, vilka tyvärr har svag förståelse för psykoakustik och dessutom inte är speciellt intresserade av att undersöka hållbarheten i sina hypoteser via välkontrollerade blindtest. Här handlar det om den senare kategorin, där herr Watts gör mycket märkliga tolkningar av psykoakustiska rön och t.o.m. bevisligen felaktigt påstår att hörseln har högre upplösning än mätningar. Vad han också tycks förtränga är den matematiska kopplingen mellan impuls- och frekvenssvar när han diskuterar transienter.
Hur som helst kan man för ett psykoakustiskt optimerat filter sammanfatta slutsatserna i denna tråd på följande sätt:
Mellan 3 och 10 tappar ökar ljudkvaliteten mycket.
Mellan 10 och 30 tappar ökar ljudkvaliteten märkbart.
Mellan 30 och 100 tappar ökar ljudkvaliteten marginellt.
Över 100 tappar ökar ljudkvaliteten inte alls.
pLudio skrev:SoX använder mellan 85 och 625 tappar när jag provar de olika kvalitéerna.
dewpo skrev:pLudio skrev:SoX använder mellan 85 och 625 tappar när jag provar de olika kvalitéerna.
Blir det så mycket färre tappar i ett översamplingsfilter än ett FIR "brickwall" filter?
sox -SV4 --null --null synth 1 sine 1000 rate -b 99 -u 768k
petersteindl skrev:Då lilltroll och jag valde 15 miljoner tappar var det med utgångspunkt att uppnå en frekvensgång till 22 kHz +/- 0,01 dB och där halva samplingsfrekvensen skall hamna på -180 dB. Jag tror vi hade 32 eller 36 bitar och en översampling på 1024 ggr, d v s kring 50 MHz med 32 eller 36 bitars upplösning. Då skyfflar man 1,8 Gbits per sekund. Upsamplingen skedde i flera steg, så den totala tidsfördröjningen hamnade kring 30 ms.
Dessutom gick det att åstadkomma med den FPGA vi tidigare valt.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Då lilltroll och jag valde 15 miljoner tappar var det med utgångspunkt att uppnå en frekvensgång till 22 kHz +/- 0,01 dB och där halva samplingsfrekvensen skall hamna på -180 dB. Jag tror vi hade 32 eller 36 bitar och en översampling på 1024 ggr, d v s kring 50 MHz med 32 eller 36 bitars upplösning. Då skyfflar man 1,8 Gbits per sekund. Upsamplingen skedde i flera steg, så den totala tidsfördröjningen hamnade kring 30 ms.
Vad blev det ljudliga resultatet? Alltså upplevt med hörselsinnet.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Då lilltroll och jag valde 15 miljoner tappar var det med utgångspunkt att uppnå en frekvensgång till 22 kHz +/- 0,01 dB och där halva samplingsfrekvensen skall hamna på -180 dB. Jag tror vi hade 32 eller 36 bitar och en översampling på 1024 ggr, d v s kring 50 MHz med 32 eller 36 bitars upplösning. Då skyfflar man 1,8 Gbits per sekund. Upsamplingen skedde i flera steg, så den totala tidsfördröjningen hamnade kring 30 ms.
Vet inte. Men det var första gången som jag upplevt ett icke-ljud. Det flödar musik utan anmärkning. Hur låter det? Vad skall man göra nu?
avr7000 skrev:Var på en Chord demo i går kväll....
Bland annat spelades Chord Hugo TT2 med och utan M-scaler.
Skillnaden är tydlig. Vad den gör tekniskt går jag inte in på men ljudligt tar den bort "rörighet" och hårdhet i ljudet.
Piano anslags-transienter låter naturligare och mindre "distade".
Patty Smith får mer ordning och reda i ljudbild och mindre "skramlighet".
Goldfinger skrev:Vid öppen lyssning vore en jämförelse mellan TT2 samt M-scaler mot en eller flera dacar av annat märke mer intressant än vad just Chord-dacen gör med eller utan M-scaler.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Då lilltroll och jag valde 15 miljoner tappar var det med utgångspunkt att uppnå en frekvensgång till 22 kHz +/- 0,01 dB och där halva samplingsfrekvensen skall hamna på -180 dB. Jag tror vi hade 32 eller 36 bitar och en översampling på 1024 ggr, d v s kring 50 MHz med 32 eller 36 bitars upplösning. Då skyfflar man 1,8 Gbits per sekund. Upsamplingen skedde i flera steg, så den totala tidsfördröjningen hamnade kring 30 ms.
Vet inte. Men det var första gången som jag upplevt ett icke-ljud. Det flödar musik utan anmärkning. Hur låter det? Vad skall man göra nu?
sprudel skrev:Goldfinger skrev:Vid öppen lyssning vore en jämförelse mellan TT2 samt M-scaler mot en eller flera dacar av annat märke mer intressant än vad just Chord-dacen gör med eller utan M-scaler.
Varför det?
Morello skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:
Peter, hur resonerar du när du kommer fram till att en dämpning om 180 dB är en rimlig siffra för att kravställa filtret?
Morello skrev:Ja, men det är ju en aningens märklig ordning för groggarna. Jag brukar kravställa, realisera och sedan implementera, men man gör förstås som man vill.Tack för svaret.
Morello skrev:Isidor, vad för typ av fönster valde du för trunkering av sinc-funktionen?
petersteindl skrev:Dessutom är det en joker i ärmen vid marketing. Wi must ju även blidka Amid + alla mätbögar med ett audio-offer på audioaltarets musiktoner. Better safe than sorrow. Det är the name of the spel.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:
Lyssna, antar jag. Det är väl ändå meningen för de flesta, även om en del föredrar att mäta o tweaka
Är den här dacen något som kommer att dyka upp i sinnevärlden? När?
hifikg skrev:Finns det någon plan för att erbjuda den breda (?) allmänheten möjlighet att få njuta av den, eller sitter ni bara som gottegrisar o njuter själva av underverket?
JM skrev:Finns reproducerade korrekta dubbel blindstudier eller är det avancerad ormolja?
JM
Morello skrev:Vad skulle syftet vara med att föra en dialog med Watts?
Som jag ser det är frågan om antalet tappar för en given kravspecifikation tämligen glasklar.
Sannolikheten att Watts skulle skriva "Oj, jag har gjort en tankevurpa; givetvis behövs inte mer än hundratalet tappar", bedömer jag vara ungefär noll.
Morello skrev:Tråden har bitvis varit intressant - jag har rekapitulerat och studerat lite, tex. bläddrat lite i Svärdströms "signaler och system". Isidor har presenterat pedagogiska filer att lyssna på och bjudit på intressanta teoretiska resonemang. Att övertyga Watts ligger inte i mitt intresse. Jag inbillar mig att flera deltagare i mötet har lärt sig ett och annat om signalbehandling och dito analys. Kort och gott en bra tråd!
Prozac skrev:
Absolut en intressant tråd men jag kan inte säga att den minskat min förvirring i sakfrågan -vad tillför m-skalaren?.
-Flera i tråden rapporterar att de hör en tydlig skillnad med och utan m-skalaren. (Med vetskap om allt som lyssna/tyck innebär...)
-Konstruktörer som Peter S och "lilltroll" använder miljontals tappar i sin egentuvecklade DAC.
-Likaledes insatta och kunniga personer visar varför redan 1000 tappar är tillräckligt och bortom hörbarhet.
Strmbrg skrev:Vad man HÖR att den gör råder vad mig beträffar ingen förvirring om. Åtminstone om jag får säga det själv.
Den åstadkommer ett "icke-ljud" för att ungefär anknyta till vad Peter skriver strax här ovan.
Ett annat sätt att uttrycka saken är att säga att den åstadkommer en avsevärt minskad grötighet och hårdhet.
Eller, den minskar svårigheten att lyssna på musiken, den minskar problemet med att distraheras av ljudet eller av att behöva "processa" jobbigt mycket i det egna hörselsinnet.
Det den åstadkommer för mig som lyssnare är NÄSTAN lika uppenbart som om jag stänger av ena stereokanalen. Alltså det är lika svårt att missa, och det tarvar inget blindtest.
goat76 skrev:…Och samtidigt har vi personer som hifikg som knappt hör någon skillnad alls om M-Scalern finns med i systemet eller ej, så som hos hans granne.
Lyssnar vi så här olika så att det för den ena personen likställs med att ena kanalen kopplas ur om apparaten inte är i ljudkedjan, medans nästa person knappt hör någon skillnad då den kopplas bort helt?
hifikg skrev:goat76 skrev:…Och samtidigt har vi personer som hifikg som knappt hör någon skillnad alls om M-Scalern finns med i systemet eller ej, så som hos hans granne.
Lyssnar vi så här olika så att det för den ena personen likställs med att ena kanalen kopplas ur om apparaten inte är i ljudkedjan, medans nästa person knappt hör någon skillnad då den kopplas bort helt?
För ordningens skull så hör polaren, som lyssnar dagligen på sin rigg, genast skillnad om M-scalern inte är med i ekvationen, på samma sätt som Strmbrg beskriver sin upplevelse. Och på liknande sätt som jag upplevde skillnaden mellan Qutest och min kinadac när jag väl sjönk ner och lyssnade. Vid en snabb jämförelse hörde jag ingen skillnad o tyckte polaren var smått hysterisk som köpte en DAC för tio gånger mer än min kines kostade. När jag verkligen hörde musik spelas genom Qutest, i många timmar, utan switchande, är jag inte sugen på att sätta tillbaka kinesen i riggen. Kanske testar jag innan jag skickar ut den på Tradera/Blocket/Bortskänkes.
Alltså utesluter jag ingalunda att en M-scaler skulle kunna göra något positivt med ljudet. Törs inte ta hit någon för prov utan att dubblera skydden i taket. Alla som leviterat upp i ett betongtak förstår vad jag menar.
Just nu saknar jag ett hörlursuttag. Det skulle DAVE lösa elegantDå kan jag också låta dansken gå i pension. Hoppas på mer info om Peters dac, låter spännande.
Strmbrg skrev:Sök på "Beethoven Chailly", det räcker.
Välj första satsen i symfoni nummer fyra!
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Sök på "Beethoven Chailly", det räcker.
Aha! https://open.qobuz.com/track/4302796[ Spotify ][ SWP ]
Spåret har en DR på 12 och ser ut så här:
Lite väl dynamiskt komprimerat.
Strmbrg skrev:Har du lyssnat också?
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Har du lyssnat också?
Faktiskt! Det var inte så dumt.
RogerGustavsson skrev:Jag tror jag håller Herbert Blomstedts version av samma stycke Beethoven och med samma orkester som lite bättre.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Sök på "Beethoven Chailly", det räcker.
Aha! https://open.qobuz.com/track/4302796[ Spotify ][ SWP ]
Spåret har en DR på 12 och ser ut så här:
Lite väl dynamiskt komprimerat.
petersteindl skrev:pLudio skrev:Lite väl dynamiskt komprimerat.
Hur ser du att den är lite väl dynamiskt komprimerad?
pLudio skrev:petersteindl skrev:pLudio skrev:Lite väl dynamiskt komprimerat.
De lite fläskiga vågformerna indikerar det och jag lyssnade. Jag är förstås petig.
pLudio skrev:Vi är alla offer för placebo.
pLudio skrev:petersteindl skrev:pLudio skrev:Lite väl dynamiskt komprimerat.
De lite fläskiga vågformerna indikerar det och jag lyssnade. Jag är förstås petig.
Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Den klipper 105 gånger för mig.
pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Hur hörs det?
Belker skrev:pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Waaat? Jag har ju samma checksum som du! Vilket program säger det?
pLudio skrev:Strmbrg skrev:pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.
Hur hörs det?
Inte.Belker skrev:pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.
Waaat? Jag har ju samma checksum som du! Vilket program säger det?
Det sker vid interpolering när jag uppsamplar med SoX. Har du någon True Peak-analys i Audition? Annars missar du det.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
...
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
...
Då spelar det väl inte någon roll.
Åtminstone om man lyssnar på musiken och inte tittar på den.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
Då spelar det väl inte någon roll.
Åtminstone om man lyssnar på musiken och inte tittar på den.
petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
pLudio skrev:petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:
"Åh vilken vacker musik!"
Här har vi "introt" i Beethovens Eroica-symfoni.
Se hur fint det låter!
pLudio skrev:Du har absolut en poäng men jämför med lite Mahler i DR17:
https://www.discogs.com/master/1016282- ... honie-No-3
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:
Se hur fint det låter!
Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.
goat76 skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.
Vill du börja göra dig beredd för när den framtida hörslingan inte längre räcker till?
Jag var hemma hos en äldre dam för några år sedan och hon visade sig vara väldigt intresserad av klassisk musik så vi pratade lite allmänt om det, men rätt som det var mitt i våran konversation så tystade hon mig med ett finger över sina läppar, hon blundade och rörde sakta sitt huvud fram och tillbaka till ett musikstycke som bara ägde rum i hennes egna huvud. Jag satt bara och tittade på hennes djupa inlevelse och förstod att jag inte borde störa henne i sitt lyssnande förrens det var tydligt att stycket kommit till sitt slut. Du behöver alltså inte lära dig noter, du behöver bara minnas musiken så hör du den även om din hörsel fallerar så småningom.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
pLudio skrev:petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
Jag känner ett par gubbar som träffas då och då för att läsa partitur.
Mig veterligt lyssnar de aldrig på musik. De sitter där och läser och gör glada utrop när de tycker kompositionen är för jävlig åt ena eller andra hållet. De har hur kul som helst.
hifikg skrev:Har aldrig hört Eroica med sång förut, intressant!
dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler"Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke
dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler"Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke
goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också?
Så enkelt är det väl inte? Vem lånar ut dessa prylar för test hemmavid? Att ta sig till någon handlare eller ägare till dessa prylar är kanske inte nästgårds? Lite svårt att spela intresserad kund med de prislapparna är det också...
Calleberg skrev:...
Jag tycker det är intressant vad det kan vara och jag har en känsla att det enkelt går att återskapa för peanuts när man listat ut det.
RogerGustavsson skrev:Inte fan åker jag 20-40 mil enkel resa för detta, något som jag ändå inte har pengar till. Nåja, inte vill lägga de pengarna på...
Strmbrg skrev:...Någon kan ju försöka sprätta upp den tydligen tillslutna inre lådan och se vad där finns....
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också?
Så enkelt är det väl inte? Vem lånar ut dessa prylar för test hemmavid? Att ta sig till någon handlare eller ägare till dessa prylar är kanske inte nästgårds? Lite svårt att spela intresserad kund med de prislapparna är det också...
goat76 skrev:Frågan är inte ställd på ett sätt där du behöver ta någon beaktning för hur du ska kunna lyssna på apparaten, så när du på trådfrågan svarar "Nej, och är inte intresserad av att göra det" så innebär det även att du inte heller är intresserad av att lyssna på en M-scaler i ditt eget hem.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Frågan är inte ställd på ett sätt där du behöver ta någon beaktning för hur du ska kunna lyssna på apparaten, så när du på trådfrågan svarar "Nej, och är inte intresserad av att göra det" så innebär det även att du inte heller är intresserad av att lyssna på en M-scaler i ditt eget hem.
Jag har inte röstat alls i frågan... Om någon vill komma hem och dema för mig vore det kul! Om samma återvinning går att åstadkomma utan en investering på över 100000 kr är det förstås en fördel.
Belker skrev:Som sagt, man behöver inte åka någonstans för att testa effekten av extern uppsampling och filtrering. Bara att koppla in datorn och köra. Gillar man vad man hör kan man ju överväga Chord eller mjukvara.
sprudel skrev:Belker skrev:Som sagt, man behöver inte åka någonstans för att testa effekten av extern uppsampling och filtrering. Bara att koppla in datorn och köra. Gillar man vad man hör kan man ju överväga Chord eller mjukvara.
Det vet du faktiskt inte, men det är din hypotes. Så, bara att köra in en Chord dac i ditt system, driva den via dator resp m-scaler och testa.
Då vet du mer.
Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Spekulationer, visst, men man vet inte hur resultatet av omröstningen skall tolkas om man inte vet detta.
Lika lite som man vet hur det ljudliga resultatet av Scalare och Chord-DAC blir om man inte vet det.
Calleberg skrev:sprudel skrev:Belker skrev:Som sagt, man behöver inte åka någonstans för att testa effekten av extern uppsampling och filtrering. Bara att koppla in datorn och köra. Gillar man vad man hör kan man ju överväga Chord eller mjukvara.
Det vet du faktiskt inte, men det är din hypotes. Så, bara att köra in en Chord dac i ditt system, driva den via dator resp m-scaler och testa.
Då vet du mer.
Medhåll... Och om den här positiva upplevelsen som Mskalaren tydligen skapar inte går att replikera med motsvarande uppsampling i datorn så blir det spännande på riktigt
sprudel skrev:Calleberg skrev:sprudel skrev:
Då vet du mer.
Medhåll... Och om den här positiva upplevelsen som Mskalaren tydligen skapar inte går att replikera med motsvarande uppsampling i datorn så blir det spännande på riktigt
Medhåll på den också.
Belker skrev:sprudel skrev:Calleberg skrev:
Medhåll på den också.
Stoppåbelägg! Jag har bara sagt att man kan testa effekten av omsampling, inget annat. Bara som ett tips att man ju kan börja där om man inte vill eller kan få tag på en Chord.
Belker skrev:F.ö. finns det tester Mscaler vs HQPlayer på nätet, men de är som vanligt inte värda vatten pga öppen lyssning och allmänt hififloskleri.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Spekulationer, visst, men man vet inte hur resultatet av omröstningen skall tolkas om man inte vet detta.
Lika lite som man vet hur det ljudliga resultatet av Scalare och Chord-DAC blir om man inte vet det.
Finns ett alternativ till, som styr mig något när det avser Chord Dave. Hur känns upptäckten att det kan bli så mycket bättre att man nära är villig att lägga drygt 60 tusen på en begagnad?
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Finns ett alternativ till, som styr mig något när det avser Chord Dave. Hur känns upptäckten att det kan bli så mycket bättre att man nära är villig att lägga drygt 60 tusen på en begagnad?
Dave ska väl också kombineras med M Scaler eller?
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Dave ska väl också kombineras med M Scaler eller?
Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
idea skrev:Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Man kan ju ha svarat inte intresserad för att man inte är intresserad av produkter som anekdotiskt ger aningens aningens bättre realism i återgivningen eller någon liknande halvflummig HiFi-floskel. Dessutom till ett mycket högt pris och helst ihop med en mycket dyr DAC. I mina öron lika ointressant som att jag skulle lägga tid på att utforska alla HiFi-produkter som påstås ta lyssnandet till högre höjder men som teoretiskt fysikaliskt omöjligen kan påverka ljudet på det sätt som påstås.
Speciellt som jag vet att det finns så mycket annat som påverkar på riktigt som högtalare, placering, rumsakustik och framförallt det som vi stoppar in i processen, dvs inspelad musik.
Strmbrg skrev:idea skrev:Strmbrg skrev:Det ska nog inte uteslutas att några lägger sin "röst" utifrån andra syften än att svara sanningsenligt. Nu är jag inne på socialisering, men det kan likafullt vara värt att beakta. Man kan ha svarat "inte intresserad" för att förstärka intrycket av att produkten skall avfärdas.
Man kan ju ha svarat inte intresserad för att man inte är intresserad av produkter som anekdotiskt ger aningens aningens bättre realism i återgivningen eller någon liknande halvflummig HiFi-floskel. Dessutom till ett mycket högt pris och helst ihop med en mycket dyr DAC. I mina öron lika ointressant som att jag skulle lägga tid på att utforska alla HiFi-produkter som påstås ta lyssnandet till högre höjder men som teoretiskt fysikaliskt omöjligen kan påverka ljudet på det sätt som påstås.
Speciellt som jag vet att det finns så mycket annat som påverkar på riktigt som högtalare, placering, rumsakustik och framförallt det som vi stoppar in i processen, dvs inspelad musik.
Tack för den vinklingen!
Som jag ser det en högst rimlig orsak till att svara "inte intresserad". Förvisso är den vinklingen snarare en vidareutveckling av vad som redan nämnts, men jag föredrar svar som är lite mer klara och förtydligande. Och det är ditt, tycker jag.
Beträffande den "ekonomiska biten", så styr den SJÄLVKLART vad som KAN hamna i lyssningrummet. För egen del så har anskaffandena skett vid olika tillfällen. Skulle nog aldrig - även om jag hade fliset - köpa ett "stereopaket" (som det kunde heta på 70-talet) med alltsammans på en gång. '
Relevant för några kanske:
Min lön är tydligen strax över medianen för min åldersgrupp. Eller om det var strax under... Sambons och min hushållskostnad är ganska överkomlig trots stort boende.
Inga barn. Separerade ekonomier i grunden, med en gemensam hushållskassa. Sparar inte ihop mångmiljonbelopp av lönen till pensionen. Nyss fyllda 63. Måttfulla vardagskostnader. MYCKET måttfulla investeringar i hemmet, gör det mesta själv (nästan aldrig hantverkare), Ingen kostbar bil. Inga kostbara semestrar. Inga fester eller krogrundor. Ingen tobak. Ingen alkohol.
Utifrån det så unnar jag mig en del saker. Klockor, rejält utförda tidlösa plagg och skor, fin kamera, kostbara stereoprylar.
Dock - skulle jag säga själv - med någon grad av omdöme i alltihop.
Detta kan kanske åtminstone lägga om fokuset från hur fasen man kan ta sig råd att... till vad manickerna verkligen ger ljudmässigt.
mn12 skrev:
Dom flesta med normal lön skulle ju ha råd med grejerna med prioritering. Det viktiga är ju som du skriver ”vad man kan ta sig råd till”.
Just nu är ljudet hemma ”tillräckligt bra” och det finns ingen anledning att jämföra med andra prylar. Jag behöver för tillfället inte ha bästa ljudet för att uppskatta musiken.
petersteindl skrev:DCS har sina rötter inom marknaden för den professionella ljudindustrin. Man sadlade sedan om till konsumentmarknaden och tar betalt.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:DCS har sina rötter inom marknaden för den professionella ljudindustrin. Man sadlade sedan om till konsumentmarknaden och tar betalt.
Ja rejält. Men det är likafullt lite mysko att deras prylar inte ifrågasätts.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:DCS har sina rötter inom marknaden för den professionella ljudindustrin. Man sadlade sedan om till konsumentmarknaden och tar betalt.
Ja rejält. Men det är likafullt lite mysko att deras prylar inte ifrågasätts.
Strmbrg skrev:Hm, har av ren nyfikenhet börjat ta del av diverse recensioner av dCS-produkter.
Överlag så påtalas ungefär samma ljudliga förnimmelser kring dessa som kring några av Chords grejor. Det surras om klarhet, djup, bredd och höjd och liknande. Eller ungefär så i alla fall.
dCS tillämpar ju också uppsampling. Här tydligen upp till 384 kHz.
Nu kan jag sjävklart inte vare sig bedöma relevansen i skrivningarna eller vad som kan skilja mellan de ljudliga resultaten som respektive prylar ger.
Såvitt jag har förstått så är dCS ett mer överlag respekterat fabrikat än Chord. Om det bara handlar om auran eller påverkas av prisnivån eller annat kan jag bara spekulera i. Men det hoppar jag över för tillfället.
Gör dCS detta på riktigt medans Chord gör det på låtsas?
Äkta förbättring kontra placebo?
Är det ungefär samma slags märkesfixering inom hifi som den inom konfektion?
Dvs man tittar på loggan och styrs därefter till vad man tycker.
sprudel skrev:Huruvida dCS är mer respekterat än Chord handlar nog mer om vilken informationshorisont man utgår från. Faktiskt utgör en mycket liten del i det totala flödet av forum med inriktning High Fidelity.
hifikg skrev:Så länge man är klar över att "kabel-chord" är ett helt annat företag än Chord Electronics så är Chord väl så respekterat. Jag missade, en gång i tiden, att det finns ett Chord Company som säljer ren ormolja och ett Chord Electronics som åtminstone förtjänar att diskuteras
Å andra sidan tyckte recensenten i H&M 11 2018 att 50.000 kronors RJ45 kabeln var värd varenda krona.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Huruvida dCS är mer respekterat än Chord handlar nog mer om vilken informationshorisont man utgår från. Faktiskt utgör en mycket liten del i det totala flödet av forum med inriktning High Fidelity.
Ja, jag såg det nog mer överlag. Den här lilla dammen vi simmar i må vara befolkad av bland annat en hel del vederhäftiga ankor och innehålla en hel del kompetens. Men den ser nog rätt liten ut för de ankor som emellanåt tager sig en flygtur.![]()
Beträffande Chord, så tycker jag själv att de fånar sig en hel del. Kanske emellertid främst geom många av prylarnas överdrivna utformning, men även möjligen, kanske, de som dem representera kunde hålla munlädret i aningens trängre grimma. Jag värderar då främst inte det de uttalar utan att de alls uttalar saker i den utsträckning de gör. Kanske.
Nu spelar det kanske inte så stor roll, eftersom "märken" tycks erhålla anhängare, som för märket förhoppningsvis utgör en kommersiellt fullt tillräcklig löpande omsorg om märkets fortlevnad. Det byggs ju bevars inte bara pryttlar numera, utan det byggs varumärken - som floskeln lyder.
Och flockmänniskan är lydig att upprepa modeuttrycken. Istället för att försöka tänka, och uttrycka sig för egen kraft... (Sluta nu, Strmbrg!!)
Detta är i mitt tycke ett sänke för trovärdighet. Eller, noggrannare uttryckt: Det borde kunna vara det utan att det kanske är det. Pajaskostym.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:Huruvida dCS är mer respekterat än Chord handlar nog mer om vilken informationshorisont man utgår från. Faktiskt utgör en mycket liten del i det totala flödet av forum med inriktning High Fidelity.
Ja, jag såg det nog mer överlag. Den här lilla dammen vi simmar i må vara befolkad av bland annat en hel del vederhäftiga ankor och innehålla en hel del kompetens. Men den ser nog rätt liten ut för de ankor som emellanåt tager sig en flygtur.![]()
Beträffande Chord, så tycker jag själv att de fånar sig en hel del. Kanske emellertid främst geom många av prylarnas överdrivna utformning, men även möjligen, kanske, de som dem representera kunde hålla munlädret i aningens trängre grimma. Jag värderar då främst inte det de uttalar utan att de alls uttalar saker i den utsträckning de gör. Kanske.
Nu spelar det kanske inte så stor roll, eftersom "märken" tycks erhålla anhängare, som för märket förhoppningsvis utgör en kommersiellt fullt tillräcklig löpande omsorg om märkets fortlevnad. Det byggs ju bevars inte bara pryttlar numera, utan det byggs varumärken - som floskeln lyder.
Och flockmänniskan är lydig att upprepa modeuttrycken. Istället för att försöka tänka, och uttrycka sig för egen kraft... (Sluta nu, Strmbrg!!)
Detta är i mitt tycke ett sänke för trovärdighet. Eller, noggrannare uttryckt: Det borde kunna vara det utan att det kanske är det. Pajaskostym.
Chord borde absolut byta ut sin designer. Framförallt deras förstärkare är i mitt tycke en orgie i smaklöshet. Även om ljudet självklart är det viktigaste så tror jag många väljer något annat just pga den gräsliga designen.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag såg det nog mer överlag. Den här lilla dammen vi simmar i må vara befolkad av bland annat en hel del vederhäftiga ankor och innehålla en hel del kompetens. Men den ser nog rätt liten ut för de ankor som emellanåt tager sig en flygtur.![]()
Chord borde absolut byta ut sin designer. Framförallt deras förstärkare är i mitt tycke en orgie i smaklöshet. Även om ljudet självklart är det viktigaste så tror jag många väljer något annat just pga den gräsliga designen.
Ja, formgivningen är i mitt tycke gräslig. Nu är just de apparater jag har såpass små och diskreta att de lätt hamnar helt ur fokus där de står bland böcker och dalahästar.
Har aldrig gillat överdesignade saker, oavsett om det gäller bilar, kläder, högtalare eller vad fasen som helst.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Chord borde absolut byta ut sin designer. Framförallt deras förstärkare är i mitt tycke en orgie i smaklöshet. Även om ljudet självklart är det viktigaste så tror jag många väljer något annat just pga den gräsliga designen.
Ja, formgivningen är i mitt tycke gräslig. Nu är just de apparater jag har såpass små och diskreta att de lätt hamnar helt ur fokus där de står bland böcker och dalahästar.
Har aldrig gillat överdesignade saker, oavsett om det gäller bilar, kläder, högtalare eller vad fasen som helst.
Ja, Dac:arna är okey till skillnad mot förstärkarna.
Strmbrg skrev:Citerar ur Stereophiles text:
Det blåmarkerade kanske är essentiellt. Eller helt fel. Det brukar ju vara både och beroende på vem som tar del av påståenden...
Det grönmarkerade är ungefär vad jag skulle säga är en övergripande sammanfattning av det upplevelsemässiga resultatet för min egen del. Mitt resonemang bygger ju på att man ALLTID måste processa i skallen. Oavsett om man serveras ett "perfekt" foto eller en streckgubbe, så ska ju förnimmelsen rendera i föreställningen om en gubbe.
In preparing the DAVE review, I asked Watts what is the advantage of using ever-longer digital filters. "If you have a conventional filter with 100 taps, you will recover some of the transient information," he explained. "A 100-tap filter gives you sufficiently good frequency-domain performance, but not in the time domain. . . . Every time you increase the number of taps, you improve the perception of pitch, timbre gets better—bright instruments sound brighter, dark instruments sound darker—the starting and stopping of notes becomes easier to hear, the localization of sounds get better. There is less listening fatigue—the brain has to do less processing of the information presented to it to understand what's going on."
https://www.stereophile.com/content/cho ... -processor
Wikipedia skrev:The input-output characteristics of discrete-time LTI system are completely described by its impulse response h[n]
I-or skrev:Det är märkligt att du fortsätter att länka till svammel från Watts och andra, men inte vill att någon ska bemöta påståendena. Det är ännu märkligare att du som tycker att alla ska lyssna på diverse apparater inte ens vill lyssna på ljudfiler, vilka demonstrerar varför det inte krävs mer än 100 tappars filterlängd och att Watts hypotes inte håller.
Jag skulle inte notera några ljudande skillnader under förutsättning att filtreringen i DAC:en är adekvat och det inte sker något DSP-fuffens i uppsamplaren.
sprudel skrev:Watts håller inte med dig, och du har avvikande syn på saken relativt Watts. Intressant är att hans syn på saken (om han inte fular?) renderat i dacar som lyssnare säger sig ge högre upplösning.
Strmbrg skrev:Varför ska jag lyssna på de filerna egentligen?
Oavsett vad som framkommer via dem, så blir jag inte klokare på varför Scalaren ger den musikaliska påverkan den ger.
Nåväl, alldeles oavsett VARFÖR det blir det ljud det blir här hemma, så hör jag det jag hör.
Diskussionen blir meningslös. Åtminstone för mig.
Du påvisar varför det inte går att höra någon skillnad, jag berättar att jag hör en påtaglig skillnad.
Båda har sannolikt rätt, men vi pratar uppenbarligen om skilda saker. Du skulle också - med ditt förmodligen "tränade öra" - notera ungefär samma sak som jag.
Jag släpper allt kring mina apparater nu.
sprudel skrev:I-or skrev:Det är märkligt att du fortsätter att länka till svammel från Watts och andra, men inte vill att någon ska bemöta påståendena. Det är ännu märkligare att du som tycker att alla ska lyssna på diverse apparater inte ens vill lyssna på ljudfiler, vilka demonstrerar varför det inte krävs mer än 100 tappars filterlängd och att Watts hypotes inte håller.
Jag skulle inte notera några ljudande skillnader under förutsättning att filtreringen i DAC:en är adekvat och det inte sker något DSP-fuffens i uppsamplaren.
Watts håller inte med dig, och du har avvikande syn på saken relativt Watts. Intressant är att hans syn på saken (om han inte fular?) renderat i dacar som lyssnare säger sig ge högre upplösning.
Du borde kanske ge en Chord-kombo en lyssning I:or?
Kalle_H skrev:2. Chord m-scalern färgar ljudet (distorsion) förutom att den översamplar. Det verkar ganska troligt med tanke på att den har en överstyrningsmariginal på hela 3 dB. Det är orimligt mycket om den bara översamplar.
pLudio skrev:Kalle_H skrev:2. Chord m-scalern färgar ljudet (distorsion) förutom att den översamplar. Det verkar ganska troligt med tanke på att den har en överstyrningsmariginal på hela 3 dB. Det är orimligt mycket om den bara översamplar.
3 dB är faktiskt en bra marginal med många av dagens fonogram som annars klipper vid interpolering för det kördes ingen True Peak-analys vid mastering. Se min bild från Audacity ovan.
Strmbrg skrev:Varför ska jag lyssna på de filerna egentligen?
Oavsett vad som framkommer via dem, så blir jag inte klokare på varför Scalaren ger den musikaliska påverkan den ger.
Nåväl, alldeles oavsett VARFÖR det blir det ljud det blir här hemma, så hör jag det jag hör.
Diskussionen blir meningslös. Åtminstone för mig.
Du påvisar varför det inte går att höra någon skillnad, jag berättar att jag hör en påtaglig skillnad.
Båda har sannolikt rätt, men vi pratar uppenbarligen om skilda saker. Du skulle också - med ditt förmodligen "tränade öra" - notera ungefär samma sak som jag.
Jag släpper allt kring mina apparater nu.
Belker skrev:Subjektivister gillar:
-LP
-Rörförstärkare
-Magnetband
-Bredbandshögtalare
-Nazism, eller här gick jag kanske lite för långt...
Gemensamt är distorsion, brus och svajig frekvensgång.
Eftersom M-Scaler är en formidabel jittergenerator, kunde man misstänka att det är den ljuvliga distorsionen ur efterföljande DAC som förklarar lovorden.
Detta vederläggs tyvärr i ASRs test, där en normal DAC visserligen distar loss, men där Chords egen DAC inte påverkas.
Så, fortfarande oklart tills vettigt blindtest utförts.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/chord-m-scaler-review-upsampler.35498/
pLudio skrev:3 dB är faktiskt en bra marginal med många av dagens fonogram som annars klipper vid interpolering för det kördes ingen True Peak-analys vid mastering. Se min bild från Audacity ovan.
sprudel skrev:Watts håller inte med dig, och du har avvikande syn på saken relativt Watts. Intressant är att hans syn på saken (om han inte fular?) renderat i dacar som lyssnare säger sig ge högre upplösning.
I-or skrev:sprudel skrev:Watts håller inte med dig, och du har avvikande syn på saken relativt Watts. Intressant är att hans syn på saken (om han inte fular?) renderat i dacar som lyssnare säger sig ge högre upplösning.
Morello har redan påtalat att det är svårt att ha åsikter om matematiska samband. Vad gäller det ljudande resultatet så har du väl inte missat att jag tog fram en 10 000-tapparsversion speciellt för dig?
I-or skrev:Det går att konstruera ett teoretiskt exempel med en "otillåten" och olyckligt samplad sinus om 11,025 kHz, där det krävs 3 dB överstyrningsmarginal.
INT16_MAX, INT16_MAX, INT16_MIN, INT16_MIN
sprudel skrev:
Tack I-or![]()
Men jag lyssnar hela tiden via 49152 tappar i Qutest.
I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.
goat76 skrev:I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.
Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.
En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.
Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.
Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).
Strmbrg skrev:Kul att läsa i tråden.![]()
Men jag kommer inte skriva mer om vare sig prylarna eller de ljudliga resultaten prylarna ger.
Kör hårt!
makesrain skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.
Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.
En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.
Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.
Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).
Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
goat76 skrev:makesrain skrev:goat76 skrev:
Men åter till M-scaler.
Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar!
makesrain skrev:goat76 skrev:makesrain skrev:Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar!
Ja, det har blivit några stycken. Han är envis med att försöka sprida kunskap den där I-or. Tack, då vet jag att det var de första, kan leta helt själv
goat76 skrev:[... Det är ett stort virrvarv av trådar!
I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
Strmbrg skrev:Här kan vi ha en förklaring till varför jag hör det jag hör:
Jag är inte så bra på matte.
makesrain skrev:hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.
Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd
I-or skrev:Återigen, bakgrunden är oantastlig både teoretiskt och praktiskt - lyssna på ljudfilerna om tvivel kvarstår.
Förklaringen, förutsatt att ljudande skillnader de facto föreligger (vilket fortfarande inte har visats), står att finna någon annanstans.
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 not_clipping.flac gain -3 rate -u 705.6k
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 clipping.flac rate -u 705.6k gain -3
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 less_clipping.flac gain -1 rate -u 705.6k gain -2
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.
Strmbrg skrev:Vad tokigt det kan bli, när man saknar kunskap och bara lyssnar.
![]()
Får nog försöka beckna ormoljan.
De adekvata lösningarna lär vara betydligt billigare, så det blir förhoppningsvis en slant över till julklappar år sambon.
![]()
PS
Vi var på Svensk Tenn idag.
Där var det lite som på NK förr i tiden.
goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.
goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
I-or skrev:Apropå spekulationer: har du jämfört ljudfilerna än? Det krävs vare sig en resa till nasaren eller en "hunka".
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.
I-or skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Naturligtvis kan man ställa in vilken dämpning som man vill i mjukvara, men goat76 tycks mena att detta ska ske helt utan handpåläggning från användaren precis som i en DAC. Nu är förstås uppsamplingsmjukvara för entusiaster, så handpåläggningen blir halva nöjet så att alla kan tro att de är experter inom området.
Vad gäller uppsamplingsapparater hänvisar jag till Benchmarks påståenden:Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.
https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings
Nu överdriver förstås Benchmark, då åtminstone de utvärderingar som jag har sett för CD-spelare och DAC:ar oftast visar på sådär 1-2 dB överstyrningsmarginal, där åtminstone den högre nivån är fullt tillräcklig för i det närmaste alla vettiga fonogram. För dessa fonogram produceras dessutom bara s.k. intersample overs vid några enstaka tillfällen - för dagens sönderlimiterade fonogram med konstant och komplicerad klippning förbättras inte ljudkvaliteten märkbart av en maximal överstyrningsmarginal. Man måste hålla i minnet att överstyrningen alltid uppstår p.g.a. felhantering vid fonogramproduktionen och att man bara i undantagsfall kan reducera problemen via en hög överstyrningsmarginal.
Nu skiljer sig knappast problematiken i grunden för uppsamplingsapparater relativt DAC:ar, men den som inhandlar en uppsamplingsapparat för dyra pengar borde rimligtvis även få någon dB extra överstyrningsmarginal på köpet eftersom kunden alltid är en riktig audiofil med svåra fixeringar.
Det vettigaste med dagens oerhört välpresterande kretsar vore dock att öka överstyrningsmarginalen till 3 dB överallt bara för att slippa diskussioner som denna. Reduktionen av signalbrusförhållandet är i praktiken försumbar.
pLudio skrev:Belker skrev:goat76 skrev:Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.
SoX Resampler library (libsoxr) används av många andra mjukvaror, t ex Audacity och plugins till fb2k, men SoX är så mycket mer än det. Det är en ljudmanipuleringsverktygslåda.
Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!
I-or skrev:Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!
Alls icke. Typiska DAC:ar hanterar i princip all överstyrning utan problem. Vettiga fonogram producerar sällan intersample overs över 1 dBFS eller så. I alla avseenden utmärkta fonogram producerar inga intersample overs alls. Detta gäller oavsett genre.
Man bör inte förväxla de små problem som orsakas av intersample overs med de gigantiska och oåtkomliga problem som vi lider av i dagens sönderrattade inspelningar.
Strmbrg skrev:Beklagar er som gillar sådan musik som - till besvärande stor del - tydligen inte får vara ifred från klåfingriga rattare.
Hade jag gillat sådan musik, så skulle jag nog ge mig, och fokusera på helt andra hobbys istället. Vem vill ägna sig åt sådant som innebär frustration, irritation och bortselektering?
Inte jag i alla fall.
Någon gång, ibland, händer det att jag streamar något pop- eller rockvax som jag får ett ryck att vilja lyssna på. I stort sett alltid - så låter det så jobbigt att jag inte orkar lyssna, även om låten och framförandet är väldigt bra. Minnet säger mig att det lät avsevärt mycket mer tillfredsställande om just det vaxet när jag hade det själv på CD.
Detta helt utan att den mesta sådan musik inte skapar något behov av en illusion av realism. Det låter istället självklart jobbigt av helt andra anledningar, än av brist på realism-illusions-underlättande kvaliteter. (CD-samlingen är i sin helhet inlämnad till välgörenhetsförsäljning.)
Om jag satt i den sitsen, att frustreras av "vax-kvaliteten", så skulle jag ha fullt nog med att på något vis komma tillrätta med just det basala problemet, istället för att som nu, nörda ner mig rejält i rymd, klarhet, djup, äkthetskänsla mm i de nästan alltid kvalitets-acceptabla klassiska vaxen på streamingtjänsten.
Jaga svåråtkomloga CD- eller LP-utgåvor kanske. Eller, pja, det är väl precis vad som återstår, som alternativ till att ge upp. Eller nöta om och om igen det begränsade vax-utbud som redan står i hyllan eller ligger och hukar sig i någon digital lagringsapparat hemmavid.
makesrain skrev:hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.
Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd
Strmbrg skrev:makesrain skrev:hifikg skrev:
Trams!
makesrain skrev:Strmbrg skrev:makesrain skrev:Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Trams!
Moget.
hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)
hifikg skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)
Jo, fast nu ska jag lyssna mer koncentrerat o jaga detaljer på allvar o höra om jag hör det lika tydligt som ni gör, ni som lyssnar dagligdags på kombon. Kanske utsätter jag ägaren för en medveten eller omedveten blindtest också
hifikg skrev:Jag har inte uppfattat någon skillnad tidigare när enheten "demats" för mig, men kanske skulle jag, precis som du, notera att den saknades om den var avstängd. Eller så krävs det en lite mer sammanhängande lyssning för att uppskatta den, så som det var med min Qutest. Vid en snabb A/B jämförelse uppfattade jag den som likvärdig med kinesen. Efter några timmars ostörd lyssning har den aldrig kopplats ur igen. Det går säkert inte att, matematiskt, "bevisa" att Qutest låter trivsammare än kinesen, men det gör den!
sprudel skrev:Håller med om detta med små skillnader som man verkligen måste fokusera på för att eventuellt höra. De kan kvitta. Då är dagsformen mer avgörande.
Strmbrg skrev:Just för egen del var jag skeptisk till just M-Scalaren, men lånade hem den av nyfikenhet. Kunde inte heller i förväg föreställa mig vad i ljudet som skulle förändras.
Ren nyfikenhet, utan förväntningar eller vetskap/instruktion om vad jag skulle lyssna efter. Visst jag visste ju om produkten (minns inte alls från var), men begrep inte mycket av vad de beskrivande texterna betydde översatt till konkreta lyssningsupplevelser.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Just för egen del var jag skeptisk till just M-Scalaren, men lånade hem den av nyfikenhet. Kunde inte heller i förväg föreställa mig vad i ljudet som skulle förändras.
Ren nyfikenhet, utan förväntningar eller vetskap/instruktion om vad jag skulle lyssna efter. Visst jag visste ju om produkten (minns inte alls från var), men begrep inte mycket av vad de beskrivande texterna betydde översatt till konkreta lyssningsupplevelser.
Och? Vad fick dig att behålla den? Ett ihållande regn så du inte ville gå ut o lämna tillbaka den? En omedelbar och definitiv upplevelse av bättre ljud? Eller smög sig känslan av välljud på och blev oumbärlig? Hur säker är du på att det inte är placebo?
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Håller med om detta med små skillnader som man verkligen måste fokusera på för att eventuellt höra. De kan kvitta. Då är dagsformen mer avgörande.
Ja, och kanske inte bara dagsformen, men på just det temat. Lägger upp en separat tråd om mina reflexioner kring det. Så besudlas inte denna.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:
Jo, fast nu ska jag lyssna mer koncentrerat o jaga detaljer på allvar o höra om jag hör det lika tydligt som ni gör, ni som lyssnar dagligdags på kombon. Kanske utsätter jag ägaren för en medveten eller omedveten blindtest också
Tips:
Om du måste koncentrera dig och jaga detaljer, så skulle jag säga att övningen är onödig.
Om du inte förnimmer en hel del UTAN koncentration och detaljjagande, så är det som jag ser på saken en meningslös sak.
Men! Det beror naturligtvis på vad ens egna SYFTE med övningen är.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:
Tips:
Om du måste koncentrera dig och jaga detaljer, så skulle jag säga att övningen är onödig.
Om du inte förnimmer en hel del UTAN koncentration och detaljjagande, så är det som jag ser på saken en meningslös sak.
Vet inte vad vi gjort tidigare med M-scalern, men det var absolut noll problem att höra skillnad. Från bypass och hela vägen upp och när det störtade från max till by-pass var skillnaden brutal. Mystiskt kan jag tycka. För jag spelar utan upscaler här hemma och upplever inte ljudet så hoptryckt och eländigt som det gjorde med M-scalern i bypassläge, mer som när den står på max. Det är väl skumt!? Eller skulle jag, efter en stund, vänja mig vid bypass-ljudet och tycka att det är helt okej? Allt annat var lika liksom o det är ju en rigg som inte går av för hackor. Dagen till ära förstärkt med en ännu bättre streamer!
hifikg skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:
Tips:
Vet inte vad vi gjort tidigare med M-scalern, men det var absolut noll problem att höra skillnad. Från bypass och hela vägen upp och när det störtade från max till by-pass var skillnaden brutal. Mystiskt kan jag tycka. För jag spelar utan upscaler här hemma och upplever inte ljudet så hoptryckt och eländigt som det gjorde med M-scalern i bypassläge, mer som när den står på max. Det är väl skumt!? Eller skulle jag, efter en stund, vänja mig vid bypass-ljudet och tycka att det är helt okej? Allt annat var lika liksom o det är ju en rigg som inte går av för hackor. Dagen till ära förstärkt med en ännu bättre streamer!
goat76 skrev:
Kanske vore det på sin plats att du och din granne testade Dave/M-scaler-kombon hemma hos dig, det skulle antagligen bli lättare för dig att höra ifall bypassläget verkligen trycker ihop ljudet i jämförelse med det ljud du normalt är van vid.
Kan du beskriva närmare hur du upplever ljudet som "ihoptryckt", låter ljudet både smalare och plattare och hur har du upplevt grannens ljudsystem låta när det kommer till bredd och djup i jämförelse med det du är van vid från ditt system?
Strmbrg skrev:KG skriver att skillnaden var "brutal".
Jag tror att man därmed kan säga att skillnaden var svår att missa.
Själv skulle jag inte vilja påstå att den är "brutal". Den är påtaglig.
Den kräver ingen stor koncentration. Den gynnar inlevelsen och underlättar ett långt och fokuserat lyssnande.
Här har vi väl just det där "problemet" med att kommunicera upplevelser.
Jag och KG kanske registrerar ungeför samma saker. Jag formulerar det på ett sätt, KG på ett annat.
De som läser våra formuleringar får ytterligare skilda uppfattningar. Dels beroende på att formuleringarna mellan mig och KG skiljer. Dels beroende på tolkningen av våra skilda formuleringar.![]()
För den som inte upplevt själv blir det en hel kvast av spret av alltsammans.![]()
---
Fick tyvärr i helgen för mig att ladda fjärrarna till Scalaren och TT2 med batterier.
Syftet var att på nytt undersöka om jag hör någon förändring i något avseende med de fyra filterlägena i TT2. Nyfikenhet.
Jag har någonstans här på Faktiskt fått "lära mig" att det enda som sker med olika filter är någonting ytterst lite uppe i den allra översta diskanten, och att det i praktiken inte kommer att kunna höras på grund av litenheten, musikens extremt låga energi där uppe och att min hörsel inte överhuvudtaget kan reagera på dessa frekvenser - ens om de skulle spelas upp med avsevärt större amplitud än vad som föreligger på vaxet.
Jag visste inte vad jag skulle försöka lyssna efter. Försökte lyssna förutsättningslöst, dvs lyssna efter om någonting helt annat än det jag fått "lära mig" skulle skilja.
Kunde inte notera någonting. Parkerade TT2:ans filter i läge "4", varefter jag la undan fjärren och lät det vara så.
Har innan dess kört permanent med läge "1". Läge "1" är vad Chord kallar "Referensläget", det som rekommenderas för maximal klarhet, som jag tolkar det.
Emellertid - när jag senare scrollade runt för att leta rätt på tilltalande vax med Beethovens femte pianokonsert - så var det svårt att lyssna distrtaktionsfritt. Jag väljer att skriva just "svårt att lyssna distrtaktionsfritt", på grund av att jag inte kan beskriva det mer konkret än så. Efter att ha konstaterat detta vid alla tillfällen i helgen så tänkte jag mig att det kanske inte berodde på mig, utan på att jag valt att lyssna i filterläge "4".
Det verkade emellertid osannolikt, eftersom jag inte kunde notera någon skillnad mellan filtren när jag tidigare hade snabbskiftat mellan dem.
Ändrade till "Referensfiltret" och provlyssnade ytterligare ett vax med samma pianokonsert.
Jag vet fortfarande inte om det är filtret eller något annat som är orsaken. Det kanske helt enkelt råkade vara så, att det sista vaxet igår kväll var såpass mycket bättre än alla de tidigare att det var just det som var orsaken till att distraktionerna försvann. Klockan var mycket och jag stängde av.
Ska lyssna en ytterligare omgång på de vax jag lyssnade på i helgen och som jag då ratade. Nu i "Referensläget".
Sökhistoriken finns kvar hoppas jag. Annars får jag undersöka det på annat sätt.
hifikg skrev:Ljudet vid övergången från högsta uppskalning till by-pass höll sig väldigt mycket mer mellan högtalarna och kändes inte alls lika levande längre. Det drogs samman på ett sätt som kändes rent förödande. Märkligt med tanke på att den riggen borde klara sig fint utan upscaler. Skillnaden var hur som helst lätt att höra, behövdes ingen större ansträngning. När upscalern införskaffades vill jag minnas att den gjorde mindre "nytta", men då var det, som sagt, ihop med Qutest. Å andra sidan borde väl en DAVE klara sig bra den också. Jag är förvirrad, men förstår att strmbrg saknade en massa när han rattat in fel läge på sin skalare.
goat76 skrev:hifikg skrev:Ljudet vid övergången från högsta uppskalning till by-pass höll sig väldigt mycket mer mellan högtalarna och kändes inte alls lika levande längre. Det drogs samman på ett sätt som kändes rent förödande. Märkligt med tanke på att den riggen borde klara sig fint utan upscaler. Skillnaden var hur som helst lätt att höra, behövdes ingen större ansträngning. När upscalern införskaffades vill jag minnas att den gjorde mindre "nytta", men då var det, som sagt, ihop med Qutest. Å andra sidan borde väl en DAVE klara sig bra den också. Jag är förvirrad, men förstår att strmbrg saknade en massa när han rattat in fel läge på sin skalare.
Men den stora frågan är väl om du tycker att hans anläggning utan M-scalern i kedjan i normala fall låter så där återhållsamt och ihopkrymt, eller om du tror att bypass-läget försämrar ljudet på ett sätt som inte representerar ljudet från anläggningen ifall M-scalern skulle plockas bort helt och hållet från kedjan?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Ljudet vid övergången från högsta uppskalning till by-pass höll sig väldigt mycket mer mellan högtalarna och kändes inte alls lika levande längre. Det drogs samman på ett sätt som kändes rent förödande. Märkligt med tanke på att den riggen borde klara sig fint utan upscaler. Skillnaden var hur som helst lätt att höra, behövdes ingen större ansträngning. När upscalern införskaffades vill jag minnas att den gjorde mindre "nytta", men då var det, som sagt, ihop med Qutest. Å andra sidan borde väl en DAVE klara sig bra den också. Jag är förvirrad, men förstår att strmbrg saknade en massa när han rattat in fel läge på sin skalare.
Men den stora frågan är väl om du tycker att hans anläggning utan M-scalern i kedjan i normala fall låter så där återhållsamt och ihopkrymt, eller om du tror att bypass-läget försämrar ljudet på ett sätt som inte representerar ljudet från anläggningen ifall M-scalern skulle plockas bort helt och hållet från kedjan?
Ja, det är sådant jag funderar på. Eller så är det så att utan M-scalern hade jag aldrig saknat den. Innan jag bytte kinesen mot den vackraste hade jag ingen aning om att något "saknades" i ljudet. Nu vill jag inte ens koppla in kinesen för att kolla om den är hel. Samma med Eriks 300B förstärkare, inte trodde jag att den skulle försätta 208:an i permafrost!? Det vore ju infernaliskt av Chord att bygga in någon form av strypning i sitt bypass-läge, det är sådant jag misstänker kabelnasare för att syssla med, men inte riktiga Chord. Väl?
sprudel skrev:Sådant tjafs skulle nog tidigt avslöjas, tror du inte?
Tror mer på tanken att man vänjer sig vid en viss kvalitet, himla häftigt initialt, sedan blir det vardag tyvärr. Men en veckas paus så är man fascinerad igen, eller efter en förkylning som jag just håller på att avsluta.
hifikg skrev:Nu är det inte helt utrett än, men visst är det konstigt om en DAVE "behöver" en M-scaler mer än Qutest?
Det här kan ju bli galet dyrt om man inte slappnar av
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nu är det inte helt utrett än, men visst är det konstigt om en DAVE "behöver" en M-scaler mer än Qutest?
Jag har tolkat det som att det Scalaren åstadkommer bäst framgår i en högupplösande DAC.
Det handlar i så fall inte om att "förbättra en DAC" utan om att ta hand om och vidarebefordra det som Scalaren åstadkommer.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nu är det inte helt utrett än, men visst är det konstigt om en DAVE "behöver" en M-scaler mer än Qutest?
Jag har tolkat det som att det Scalaren åstadkommer bäst framgår i en högupplösande DAC.
Det handlar i så fall inte om att "förbättra en DAC" utan om att ta hand om och vidarebefordra det som Scalaren åstadkommer.
Det finns många DAC:ar som mäter bättre än DAVE och som i så fall är bättre på att "vidarebefordra det som Scalaren åstadkommer".
pLudio skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nu är det inte helt utrett än, men visst är det konstigt om en DAVE "behöver" en M-scaler mer än Qutest?
Det finns många DAC:ar som mäter bättre än DAVE och som i så fall är bättre på att "vidarebefordra det som Scalaren åstadkommer".
hifikg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Jag har tolkat det som att det Scalaren åstadkommer bäst framgår i en högupplösande DAC.
Ge oss ett tips på en bättre DAC än DAVE... innan jag gör en vanvettsaffär
Strmbrg skrev:hifikg skrev:pLudio skrev:Det finns många DAC:ar som mäter bättre än DAVE och som i så fall är bättre på att "vidarebefordra det som Scalaren åstadkommer".
Ge oss ett tips på en bättre DAC än DAVE... innan jag gör en vanvettsaffär
Alltså, vi har ju det här med Scalarens höga jittervärden. Det bör då kanske vara en DAC som kan mumsa i sig jittret utan att bajsa ut det i andra änden.
Morello skrev:
När Burr Brown anno 1990 introducerade DF1700 (översamplingsfilter) och PCM63 (DAC) började vi tangera den teoretiska gränsen för vad man kan få ut av 16 bitar/44,1 kHz; sedan dess har det faktiskt inte hänt jättemycket av relevans förutom att priserna har sjunkit någon tiopotens eller så.
DF1700 har tre FIR-filter med totalt cirka 200 tappar.
Morello skrev:Jag vill försiktigt påpeka att framstegen för audiofrekvent DA-omvandling är oerhört överdrivna.Morello skrev:
När Burr Brown anno 1990 introducerade DF1700 (översamplingsfilter) och PCM63 (DAC) började vi tangera den teoretiska gränsen för vad man kan få ut av 16 bitar/44,1 kHz; sedan dess har det faktiskt inte hänt jättemycket av relevans förutom att priserna har sjunkit någon tiopotens eller så.
DF1700 har tre FIR-filter med totalt cirka 200 tappar.
Sedan kom PCM1704 och DF1704, vilka hanterade 24 bitar och sedan dess har vi stampat på randen av vad som går att få ut av CD-systemet.
Strmbrg skrev:Det ser ut att låta finfint!
Man kanske ska lyssna på hur en såndäringa svindyr Dave låter också.
Ljudmakarn ser ut att ha hemma. Bara att daska upp 150 papp på disken och ta risken...
Får se om det blir idag eller senare i veckan.
Morello skrev:Stereophile har undersökt Dave och den ser mycket fin ut förutom att interpolationsfiltret är lite klumpigt implementerat för fs=44 100 Hz - se figur 3 - det rullar av för tidigt. Svårt att veta om det är slarv eller ett märkligt medvetet val.
Strmbrg skrev:Det ser ut att låta finfint!
Ljudmakarn ser ut att ha hemma. Bara att daska upp 150 papp på disken och ta risken...
Magnuz skrev:Morello skrev:Stereophile har undersökt Dave och den ser mycket fin ut förutom att interpolationsfiltret är lite klumpigt implementerat för fs=44 100 Hz - se figur 3 - det rullar av för tidigt. Svårt att veta om det är slarv eller ett märkligt medvetet val.
Det lär ju om inte annat betyda att det ger en fördel med en signal som passerat t.ex. en m-scaler…
Morello skrev:Stereophile har undersökt Dave och den ser mycket fin ut förutom att interpolationsfiltret är lite klumpigt implementerat för fs=44 100 Hz - se figur 3 - det rullar av för tidigt. Svårt att veta om det är slarv eller ett märkligt medvetet val.
https://www.stereophile.com/content/cho ... asurements
Tittar man en ML 36 med PCM1704 jämte DF1704 (som jag talat om tidigare) ser det inte heller tokigt ut
https://www.stereophile.com/content/mar ... asurements
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det ser ut att låta finfint!
Gack iväg så får du ha den hela julen innan du måste bestämma dig!
Strmbrg skrev:Dave har 164.000 "tappar".
Det är kanske onödigt många.
Strmbrg skrev:Dave har 164.000 "tappar".
Det är kanske onödigt många.
I-or skrev:Midnatt råder, tyst det är i husen, tyst i husen
Alla sova, släckta äro ljusen, äro ljusen
Tipp tapp, tipp tapp, tippe tippe tipp tapp
Tipp, tipp tapp
Se, då krypa välljud upp ur vrårna, upp ur vrårna
Strmbrg lyssnar, trippar fram på tårna, fram på tårna
Tipp tapp, tipp tapp, tippe tippe tipp tapp
Tipp, tipp tapp
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det ser ut att låta finfint!
Vad säger du om behovet av att blindtest-lyssna för att verifiera dina lyssningsupplevelser?
PS
Nu syftar jag på ditt behov av att göra det, inte om det behövs för att bevisa något för andra.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det ser ut att låta finfint!
Vad säger du om behovet av att blindtest-lyssna för att verifiera dina lyssningsupplevelser?
PS
Nu syftar jag på ditt behov av att göra det, inte om det behövs för att bevisa något för andra.
hifikg skrev:Jag skulle bli mycket förvånad om jag inte hörde den dramatiska skillnaden mellan max o by-pass i total blindo, tror att polaren skulle tycka att jag blivit konstig om jag ens tog upp det. Men kanske ändå, om tiden i mellandagarna medger det. Mest för att kunna komma med ännu mer underbyggd redovisning i forat. Och visst skulle jag vilja testa hur det låter hemma hos mig. Får ta med en stor portfölj nästa gång jag hälsar på. Kan man printa en DAVE/Upscaler attrapp o gömma Kinesen i, så han inte saknar funktion? Tänk vad han ska leta fel sen... vojne.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Jag skulle bli mycket förvånad om jag inte hörde den dramatiska skillnaden mellan max o by-pass i total blindo, tror att polaren skulle tycka att jag blivit konstig om jag ens tog upp det. Men kanske ändå, om tiden i mellandagarna medger det. Mest för att kunna komma med ännu mer underbyggd redovisning i forat. Och visst skulle jag vilja testa hur det låter hemma hos mig. Får ta med en stor portfölj nästa gång jag hälsar på. Kan man printa en DAVE/Upscaler attrapp o gömma Kinesen i, så han inte saknar funktion? Tänk vad han ska leta fel sen... vojne.
Tack för svaret. Jag var lite inne på det här med förgivettaganden. Var går gränsen för vad som behöver verifieras med blindtestlyssning? Narurligtvis finns ingen skarp gräns för det, men även frågeställningar som INTE kan besvaras stelt, är väsentliga för resonemag och handling.
Någon formulerade det som att kontroversiella påståenden/tekniska lösningar bör undersökas med blindtest.
Då måste rimligtvis ordet 'kontroversiell' få en någorlunda stel innebörd först. Kontroversiell eller inte - för vem?
Vedertaget eller inte, kanske det skall vara? Eller är det samma sak?
![]()
För att slippa den frågan kan man blindtesta allt och förgivetta inget.
Kommer det "ljud" ur högtalarna nu - eller nu?
Är höger högtalare tyst nu - eller nu?
Brusar det mer nu - eller nu?
Hör du någon skillnad nu (oavsett vilken) - eller inte?
Hör du om infra-subben är på nu - eller nu?
sprudel skrev:
Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vissa saker låter sig inte enkelt blindtestas heller med bökiga omkopplingar. Har jag gjort en förändring i setupen låter jag den vara ett bra tag och återvänder senare till ursprungsläget om det är möjligt. Slutsatser drar jag av hur god min emotionella kommunikation med musiken är.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vissa saker låter sig inte enkelt blindtestas heller med bökiga omkopplingar. Har jag gjort en förändring i setupen låter jag den vara ett bra tag och återvänder senare till ursprungsläget om det är möjligt. Slutsatser drar jag av hur god min emotionella kommunikation med musiken är.
Ja, och är skillnaderna så små så är de förmodligen meningslösa att rota i alldeles oavsett.
Nu är det väl emellertid sålunda, att man kan vara intresserad av blindtestförfarandet som sådant.
Man kan vara intresserad av pyttesmå skillnader.
Man kan vara intresserad av att testa sin hörsel.
Man kan vara intressserad av tekniken, apparaterna, mätningar...
Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.
goat76 skrev:
Amir på ASR har ju gjort omfattande mätningar av apparaten, men han verkar ju inte sådär jätteintresserad av att lyssna på produkterna han testar.
Strmbrg skrev:Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Ja, och är skillnaderna så små så är de förmodligen meningslösa att rota i alldeles oavsett.
Nu är det väl emellertid sålunda, att man kan vara intresserad av blindtestförfarandet som sådant.
Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.
Jag tror det skulle vara onödigt med ett blindtest i det här fallet, jag tror iallafall fullständigt på det du säger att det är en tillräckligt stor skillnad. Frågan kvarstår dock vad exakt det är som orsakar den stora ljudskillnaden, det är kanske något annat som sker under huven på den där M-scalern som inte framgått i vare sig mätningarna eller det Chord säger?
Amir på ASR har ju gjort omfattande mätningar av apparaten, men han verkar ju inte sådär jätteintresserad av att lyssna på produkterna han testar.
makesrain skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Jag tror det skulle vara onödigt med ett blindtest i det här fallet, jag tror iallafall fullständigt på det du säger att det är en tillräckligt stor skillnad. Frågan kvarstår dock vad exakt det är som orsakar den stora ljudskillnaden, det är kanske något annat som sker under huven på den där M-scalern som inte framgått i vare sig mätningarna eller det Chord säger?
Amir säger sig ha lyssnat på den här produkten och har lagt upp ett par ljudfiler så att intresserade själva kan bilda sig en åsikt, se länk.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/
makesrain skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Amir säger sig ha lyssnat på den här produkten och har lagt upp ett par ljudfiler så att intresserade själva kan bilda sig en åsikt, se länk.
goat76 skrev:makesrain skrev:goat76 skrev:
Tycker du det var tillräckligt ambitiöst lyssningstest att endast lyssna mellan bypass-läget och uppskalningsläget 2x?
CHORD M-scaler and Hugo 2 Listening Tests
Conveniently, the switch between bypass and 2X upsampling was seamless. So I used that to perform listening tests. I say some because the button cycles to higher rates and there, it causes a glitch/pause which completely throws off your mind. Going by forward mode of bypass to 2X, I detected no difference at all. Nothing changes as far as tonality, soundstage, etc.
sprudel skrev:makesrain skrev:goat76 skrev:
Amir och hans fanclub!
makesrain skrev:goat76 skrev:makesrain skrev:
Tycker du det var tillräckligt ambitiöst lyssningstest att endast lyssna mellan bypass-läget och uppskalningsläget 2x?
CHORD M-scaler and Hugo 2 Listening Tests
Conveniently, the switch between bypass and 2X upsampling was seamless. So I used that to perform listening tests. I say some because the button cycles to higher rates and there, it causes a glitch/pause which completely throws off your mind. Going by forward mode of bypass to 2X, I detected no difference at all. Nothing changes as far as tonality, soundstage, etc.
Jag skrev att han säger sig ha lyssnat på produkten.
Om hans test är tillräckligt ambitiöst har jag ingen åsikt om. Vad är hans ambition, och borde den vara annorlunda? Han berättar att han testat mellan bypass och 2X och motiverar, blåmarkerat din text för tydlighet, varför han inte ansåg sig kunna kunna lyssningstesta genom att cykla mellan högre uppskalningar och det låter rimligt tycker jag. En paus som alltid sker i bytet till vissa uppsamplingar skulle absolut påverka mig.
makesrain skrev:sprudel skrev:makesrain skrev:
Amir och hans fanclub!
goat76 refererar till ett test som gjorts och jag kommenterar vad som sagts i denna. Menar du att jag därför tillhör en fanclub? Jag hoppas att jag har missförstått din kommentar. Jag tillhör ingen fanclub över huvud taget. Jag läser och lyssnar till andra människor men bildar mig en egen uppfattning. Om jag inte själv vet försöker jag vara tydlig med det.
sprudel skrev:makesrain skrev:sprudel skrev:
Amir och hans fanclub!
goat76 refererar till ett test som gjorts och jag kommenterar vad som sagts i denna. Menar du att jag därför tillhör en fanclub? Jag hoppas att jag har missförstått din kommentar. Jag tillhör ingen fanclub över huvud taget. Jag läser och lyssnar till andra människor men bildar mig en egen uppfattning. Om jag inte själv vet försöker jag vara tydlig med det.
Nej, jag menar inte dig, lugn och fin nu.![]()
Jag tänker på svansen i hans trådar, trollen från Kina.
sprudel skrev:Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Harryup skrev:Finns det någon objektiv test av Amirs hörsel? Annars så är han bara en i en okänd mängd som tyckt något om något.
hifikg skrev:sprudel skrev:Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vet inte om du läst min otroliga historia med coconutkabeln, men där krävdes det ett blindtest för att jag skulle ta mig själv på allvar, någonsin igen. Tänk om blindtestet verifierat det jag trodde att jag hörde!? Då hade jag blivit en fanatisk förespråkare för ormolja, vojne!
Strmbrg skrev:................
Jag vet inte. Ingen här tycks mig veta. Det vill säga, om man med 'VETA' menar VERKLIGEN VETA, inte vara tvärsäker på att man vet.
För min del är "de två vetandena" inte samma sak.
jansch skrev:Strmbrg skrev:................
Jag vet inte. Ingen här tycks mig veta. Det vill säga, om man med 'VETA' menar VERKLIGEN VETA, inte vara tvärsäker på att man vet.
Ja, "VERKLIGEN VETA", hur går det till?
- Hur vet man att det är 38 440 mil till månen? (medelvärde)
- Hur vet vi att vi inte kan höra ljusvågor? Någon kanke gör det, inte jag.
- Hur vet vi att jordgravitationen funkar över hela vår planet. Har någon provat ALLA ställen på jorden?
- Hur vet man att någon bluffar när hen säger att hen uppfunnit perpetum mobile?
- Hur vet vi att tomten som kommer imorgon inte kommer med flygande renar och dessutom är fejk?
- Hur vet man att julskinkan tappar i vikt när man tillagar den. Den ser ju lika stor ut som innan.
jag vill verkligen veta vilken musikstil som är bäst så jag slipper lyssna på dålig musik i onödan.....
Strmbrg skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:................
Ja, "VERKLIGEN VETA", hur går det till?
- Hur vet man att det är 38 440 mil till månen? (medelvärde)
- Hur vet vi att vi inte kan höra ljusvågor? Någon kanke gör det, inte jag.
- Hur vet vi att jordgravitationen funkar över hela vår planet. Har någon provat ALLA ställen på jorden?
- Hur vet man att någon bluffar när hen säger att hen uppfunnit perpetum mobile?
- Hur vet vi att tomten som kommer imorgon inte kommer med flygande renar och dessutom är fejk?
- Hur vet man att julskinkan tappar i vikt när man tillagar den. Den ser ju lika stor ut som innan.
jag vill verkligen veta vilken musikstil som är bäst så jag slipper lyssna på dålig musik i onödan.....
Intressant.
Calleberg skrev:Jag klistar in den här helt okommenterat så får vi se vad som händer
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Jag klistar in den här helt okommenterat så får vi se vad som händer
Utan vidare kommentar, så säger jag att den är ganska bra!
Eller: Jag VET att jag tror att jag tycker att den är ganska bra.
Calleberg skrev:
Kul! Och Bertrand känner du till får jag för mig?
petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?
1.) 100 % kunskap och 0 % intelligens.
2.) 0 % kunskap och 100 % intelligens.
3.) 50 % kunskap och 50 % intelligens.
Strmbrg skrev:Är den som har ett utmärkt minne intelligent? Kan vara, men måste inte vara.
petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?
Strmbrg skrev:Tror inte jag har hört talas om den där gubben. Aningens kategoriskt formulerat, det där citatet, verkar det som, dessutom.
Men då blir det ju lite "klatschigare" såklart.
Calleberg skrev:petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?
Det beror på![]()
#1 Att kunna allt men inte kunna använda det till något, Värdelöst
#2 Att inte veta något om nåt innebär att man inte vet att man saknar kunskap, vilket innebär att man inte kan utöka sin kunskap. Då är intelligens helt bortkastat.
#3 Man vet en del och kan använda det, Med det förutsättningarna kan man öka sin kunskap och i mer begränsad utsträckning även bättra på sin intelligens.
Jag tar #3
sprudel skrev:...............
Signalkablage kan uppvisa en hel del olika elektriska egenskaper som påverkar ljudet, kapacitans och induktans spelar roll där, liksom i högtalarkablage. De kan säkerligen förändra ljudet om man tar till extremer.
petersteindl skrev:Calleberg skrev:petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?
Det beror på![]()
#1 Att kunna allt men inte kunna använda det till något, Värdelöst
#2 Att inte veta något om nåt innebär att man inte vet att man saknar kunskap, vilket innebär att man inte kan utöka sin kunskap. Då är intelligens helt bortkastat.
#3 Man vet en del och kan använda det, Med det förutsättningarna kan man öka sin kunskap och i mer begränsad utsträckning även bättra på sin intelligens.
Jag tar #3
+1
Morello skrev:Oj, vad har du för lustig DAC?Det är ju en miljon tappar som krävs för fullt adekvat återgivning!
jansch skrev:I min förra stereo hade jag signalkablar mellan försteg/slutsteg som bl.a gav -0,07dB vid 20kHz, Jag var nöjd med det, andra kanske inte hade varit det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster