Kroppen ställer helt enkelt om sig rent fysiskt kemiskt och effekten blir rent och klart påtaglig.
Funderar på om jag inte ska börja sälja ormolja i alla fall.
Moderator: Redaktörer
Nu är det bevisat, enligt nyheterna på radio, att placebo fungerar.
Ragnwald skrev:I detta fallet, handlade det om ett smärtstillande medel som inte hade någon som helst effekt.
Men samtliga i försöksgruppen blev ändock av med sin smärta.
Vilket innebär att en god kabelnasare kan göra underverk.
Ragnwald skrev:He he... kanske man kan uppnå highend nirvana, med mycket små medel, om placeboeffekten sätter sig rätt ?
realist skrev:2x6 m, bi-wire kr. 329.995,-
Ragnwald skrev:Nu är det bevisat, enligt nyheterna på radio, att placebo fungerar.
Kroppen ställer helt enkelt om sig rent fysiskt kemiskt och effekten blir rent och klart påtaglig.
m_persson79 skrev:~ 500.000 SEK
Placebo kan kosta en hel del![]()
Undra va maggen e , 99%?
Haakan_W skrev:fan jorma måste ju tjäna bra.....sälja en sån där kabel om dagen vore inte helt fel....499.500kr rakt ner i fickan
Piotr skrev:Flint skrev: Men jag tycker att Jormas affärsidé är sund.
Mig tro herr Flint är nyss uppstigen.. måhända onykter...
eller bara lite på bushumör?
/Peter
Flint skrev:Jag är säker på att placebo funkar i alla riktningar.
* Nu är skivspelaren som är anläggningens viktigaste del perfekt, alltså låter det rätt.
* Nu är förstärkaren transparent, alltså låter det rätt.
* Nu lirar jag Audio Research rörsteg, alltså låter det rätt.
* Nu är basabsorbenterna på plats, alltså låter det rätt.
osv...
Uppfyllande av önsketänkande.
norman skrev:Flint skrev:Jag är säker på att placebo funkar i alla riktningar.
* Nu är skivspelaren som är anläggningens viktigaste del perfekt, alltså låter det rätt.
osv...
Håller med! Har upplevt det själv lite då och då, enbart känslan av att nåt är "tekniskt bra" kan nog skapa lite placebo i mitt huvud...
rhenrics skrev:norman skrev:Flint skrev:Jag är säker på att placebo funkar i alla riktningar.
osv...
Håller med! Har upplevt det själv lite då och då, enbart känslan av att nåt är "tekniskt bra" kan nog skapa lite placebo i mitt huvud...
för det mesta tycker jag nästan det är helt tvärtom. när nåt påstås vara tekniskt bra eller bara jävligt dyrt, så höjer jag förväntningarna och produkten yckas sällan eller aldrig leva upp till dem. Det blir mest "inte fan var den liiiiilla skillnaden värt dom pengarna".
Jag hade gärna varit med och demat, under förutsättning att Kalle som just belånat huset för att köpa kablarna portades..Piotr skrev:Sant.. håller med. Formuleringen fick mig att skutta till dock!
/Peter
Flint skrev:Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?
Lust skrev:Flint skrev:Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?
Och vad tar du för mollkabel per meter?
Snacka om färgande kablar...
Tror du hittat något...
Flint skrev:Lust skrev:Flint skrev:Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?
Och vad tar du för mollkabel per meter?
Snacka om färgande kablar...
Tror du hittat något...
Mollkablar har trist lösamhetskoefficient. Ingår inte i sortimentet. Placebo ska vara kul. Lättare att sälja.
Flint skrev:...Får det vara en rulle?
IngOehman skrev:Flint skrev:...Får det vara en rulle?
Jag, som varken är rik eller helt slut i huvudet, behöver veta mer än meterpriset.
Vilka egenskaper har kabeln egentligen?
Vh, iö
RubyRed skrev:Om ni inte har fattat det så resonerar rika personer annorlunda än vi vanliga vad det gäller kablar.
Köper man elektronik för fler hundra tusen så är 50tkr på kablar inget de bryr sig om...har man pengar så har man.
Även om de inte kunde hör skillnad på en svindyr kabel och vanlig lampsladd så är lampsl. inget alternativ ändå.
För har man pengar så har man och då behöver man inte integrera något simpelt ( men fullt fungerande) i anläggningen..nä flådigt ska det va.
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:...Får det vara en rulle?
Jag, som varken är rik eller helt slut i huvudet, behöver veta mer än meterpriset.
Vilka egenskaper har kabeln egentligen?
Inga alls.
Den är helt transparent både till ljud och konsistens.
Flint skrev:Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.
Flint skrev:Kunden som betalar det priset uppfattar det tydligen som prisvärt. Ingen handlar så dyra prylar mot sin egen vilja. Varför inte ge blanka fan i det och låta dom handla. Det drabbar ingen fattig.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.
Aha, det förklarar saken. Men vad var det med konsistensen i drömmen dårå? Beskriv!
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.
Aha, det förklarar saken. Men vad var det med konsistensen i drömmen dårå? Beskriv!
Svart, gav skapligt tuggmotstånd men fastnade i tänderna. Kärnan hårdare än skalet. Gav konstiga men inte helt oävna nervryckningar. När jag vaknade hade jag satt i mig en bit av sladden till läslampan.
Ragnwald skrev:Tror att det är tryggheten man finner i duktigt producerad reklam, som får mig och mången annan att falla till föga.
Ex. Sonab på 60-70-talet och B&O.
Man köper i trygghet något som helt enkelt måste vara tillräckligt bra.
För så förtäljer alla läckra broschyrer.
Reklambyråerna har onekligen makten att servera placebo.
Men i Sonab fallet fans det tillräckligt med substantiell riktighet.
Flint skrev:subjektivisten skrev:Fel.
Det ante mig.
Så att tro att reklam (för ärligt, det är vad dom flesta hifi tidningar är) inte påverkar är felaktigt.
Flint skrev: Du borde hitta bättre ställen att sprida din insikt på. Där det som skrivs i tidningarna har större betydelse än här.
subjektivisten skrev:Flint skrev: Du borde hitta bättre ställen att sprida din insikt på. Där det som skrivs i tidningarna har större betydelse än här.
Nja, dom ställena gillar inte sånt, då blir man utkickad istället
Subjektivisten skrev:Ja, jag vet det av både egen erfarenhet, och av vänner. Jag själv, förr, läste tidningar och trodde jag var tvungen att ha vissa saker, som dyra kablar, för att få ut det mesta av allt. Även om jag kanske inte hörde skillnaden direkt så "är det ju bra att vara på säkra sidan". Sån tur är köpte jag aldrig något såndan skit innan jag vakna upp ur hifi och mystik drömmen, men samma har en arbetsvän, som köpt kablar för runt 20 000 kr, till sin lilla stereon. T ex strömkablar för 11 000 kr
När jag frågar han varför och om han hör någon skillnad så säger han "nja, det är ju bra grejer". Han är 50 år och har vanligt jobb, så det är inga småpengar för honom.
Så att tro att reklam (för ärligt, det är vad dom flesta hifi tidningar är) inte påverkar är felaktigt. Så istället för lagt dom pengarna på sparkontot till dom där högtalarna han drömt om, har han lurats av hifi tidningar att han måste ha dyra kablar, och det är sorligt att se dom flesta forum i sverige motarbetar all info som är emot vad dessa rekla...förlåt, hifi tidningar påstår.
meanmachine skrev:Dumhet kostar alltid pengar.Bästa sättet att spara slantar är att använda kådis.
Kaffekoppen skrev:Lärdom utan kostnad är värd lika mycket. Den är bara billigare.
Inte min. Och den är ju rätt betydelsefull för mig.meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Lärdom utan kostnad är värd lika mycket. Den är bara billigare.
Historien motbevisar dig kapitalt.
meanmachine skrev:Dumhet kostar alltid pengar.Bästa sättet att spara slantar är att använda kådis.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Dumhet kostar alltid pengar.Bästa sättet att spara slantar är att använda kådis.
Jo, men det är ju svårt om ens hela värld säger att "så är fallet". Som att gå med i en religiös sekt, där man till slut kan tro precis vilka konstiga saker som helst.
phloam skrev:Detta inlägg tillför egentligen ingenting alls men kommer ändå att få er att känna er lite gladare
rhenrics skrev:Ragnwald skrev:Nu är det bevisat, enligt nyheterna på radio, att placebo fungerar.
varför funkar det inte på mig då? alltså jag hör ju knappt någon skillnad på olika cd-spelare ens...
Flint skrev:m_persson79 skrev:~ 500.000 SEK
Undra va maggen e , 99%?
Kunden som betalar det priset uppfattar det tydligen som prisvärt. Ingen handlar så dyra prylar mot sin egen vilja.
Varför inte ge blanka fan i det och låta dom handla. Det drabbar ingen fattig.
Flint skrev:Ja, jag ser ofta saker och beteenden i ett lite vidare perspektiv. Vissa gillar inte det.
subjektivisten skrev:Flint skrev:Ja, jag ser ofta saker och beteenden i ett lite vidare perspektiv. Vissa gillar inte det.
Nästan så jag tror att du tror på dig själv, men är tveksam om jag ska tro mig själv att jag tror det.
Flint skrev:subjektivisten skrev:Flint skrev:Ja, jag ser ofta saker och beteenden i ett lite vidare perspektiv. Vissa gillar inte det.
Nästan så jag tror att du tror på dig själv, men är tveksam om jag ska tro mig själv att jag tror det.
Har jag sagt att jag har rätt? Icke. Jag är medveten om att min bild av dig bara är min tolkning av dig. Det räcker för mig.
IngOehman skrev:Jasså du? Det får jag inte säga?
Skall alla lyda dig?
IngOehman skrev:Flint skrev:m_persson79 skrev:~ 500.000 SEK
Undra va maggen e , 99%?
Kunden som betalar det priset uppfattar det tydligen som prisvärt. Ingen handlar så dyra prylar mot sin egen vilja.
Varför inte ge blanka fan i det och låta dom handla. Det drabbar ingen fattig.
Vem drabbas av att inte ge fanken i det då menar du?
Varför vill du inte att folk skall få yttra sin mening? Din förtryckare.
Vh, iö
IngOehman skrev::lol:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Härlig kommentar av Flint - mannan som givit det snäva perspektivet ett ansikte. Intoleransens överkucku.
Du berättar inte bara vad folk skall sluta diskutera för saker, utan vad de skall tycka och göra istället också!![]()
phloam skrev:Detta inlägg tillför egentligen ingenting alls men kommer ändå att få er att känna er lite gladare
Ja jäsiken - det fungerar ju!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Härlig kommentar av Flint - mannan som givit det snäva perspektivet ett ansikte. Intoleransens överkucku.
IngOehman skrev:
Varför vill du inte att folk skall få yttra sin mening? Din förtryckare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Placebo fungerar nästan alltid bäst på dem som inte tror på att det fungerar.![]()
Vh, iö
Mats skrev:Precis Flint är bäst!!
conan skrev:"jo, jag vet att den presterar som en Onkyo-receiver från Siba men de extra 100 lakanen handlar ju inte om hur den återger musik."?
Conan skrev:Men hifi-apparater och tillbehör marknadsför sig ju inte med status och exklusivitet utan med att ha bättre tekniska prestanda som i sin tur påstås leda till bättre musikåtergivning.
Här ligger den stora skillnaden mellan hifi-prylar och t.ex. finare klockor; en klocka marknadsförs med exklusivitet och status och inte teknisk prestanda och köparna är helt införstådda med detta också, men hur många ägare av dyra hifi-apparatur har du hört säga "jo, jag vet att den presterar som en Onkyo-receiver från Siba men de extra 100 lakanen handlar ju inte om hur den återger musik."?
Det är ju när det antyds att den tekniska prestandan (och därigenom återgivningsförmågan) inte står i paritet med den höga prislappen som många hifi-entusiaster går i taket.
Richard skrev:Mycket tänkvärt och intressant inlägg, tycker jag !
Det trevliga ( för den som köpt onkyo ) och det tragiska ( för den som köpt 100000:- förstärkaren ) är ju, att den billiga förstärkaren mycket väl kan avgå med segern vid en blindtest.
Det är därför alla anhängare av mycket dyr hifi, sällan, eller aldrig, vill göra ett sådant. V. H. Richard.
meanmachine skrev:conan skrev:"jo, jag vet att den presterar som en Onkyo-receiver från Siba men de extra 100 lakanen handlar ju inte om hur den återger musik."?
öhhhhh.
En Onkyo från Siba kommen aldrig att prestera som en förstärkare för 100k. Lite bansligt och töntigt skrivet.
meanmachine skrev:Jag ställer gärna upp! och har gjort egna varianter på blinda och inte alls funnit de användbart på något vis. Tror inte en sekund på bt. Placebo goes two ways.Långa tester genom ägande tror jag på.
Conan skrev:Jasså du, meanmachine, det är alltså omöjligt i din värld att en stärkare ur Sibas sortiment skulle kunna låta bättre än nåt för +100 lakan. Ganska exremt påstående i mina öron...
subjektivisten skrev:Conan skrev:Jasså du, meanmachine, det är alltså omöjligt i din värld att en stärkare ur Sibas sortiment skulle kunna låta bättre än nåt för +100 lakan. Ganska extremt påstående i mina öron...
Ja, det är ju direkt felaktigt. Det finns fullt med 100K+ förstärkare som färgar ljudet mer än vanlig bra Siba förstärkare. MM har allti använt pris som någon garanti för ljudkvalite, något jag aldrig sett stämma.
Bill50x skrev:De flesta här använder pris som ett kvalitetsbegrepp.
/ B
meanmachine skrev:Pojkar. Jag har en helt del apparater och skulle där vilja ställa en liten motfråga.
En sidastärkare för säg 2500:- mot en Accuphase för 99500:- till ett par Proson eller billigare Jamo kvittar nog. Men släng dit ett par krävande högtalare och Onkyon kommer att krokna omg. Ett par B&W te.x.Skilj på päron och bananer och tillämpa era inlästa kunskaper i vekligheten. Pröva äga lite saker och lev i testning.
Ragnwald skrev:Mina bästa resultat satte jag dock flera år efter detta test, helt utan dessa preparat, (efter att ha tagit ställning för min framtida hälsa). Ett svårslaget europarekord, inte långt från världsrekordet.
meanmachine skrev:Pojkar. Jag har en helt del apparater och skulle där vilja ställa en liten motfråga.
En sidastärkare för säg 2500:- mot en Accuphase för 99500:- till ett par Proson eller billigare Jamo kvittar nog. Men släng dit ett par krävande högtalare och Onkyon kommer att krokna omg. Ett par B&W te.x.Skilj på päron och bananer och tillämpa era inlästa kunskaper i vekligheten. Pröva äga lite saker och lev i testning.
meanmachine skrev:conan skrev:"jo, jag vet att den presterar som en Onkyo-receiver från Siba men de extra 100 lakanen handlar ju inte om hur den återger musik."?
öhhhhh.
En Onkyo från Siba kommen aldrig att prestera som en förstärkare för 100k. ...
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:De flesta här använder pris som ett kvalitetsbegrepp.
/ B
Pris har ingen liktydlighet med kvalitét
Rätt. I alla fall inte oftast. I en ideal kommersiell värld borde det vara så.
/ B
i skrev:Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:De flesta här använder pris som ett kvalitetsbegrepp.
/ B
Pris har ingen liktydlighet med kvalitét
Rätt. I alla fall inte oftast. I en ideal kommersiell värld borde det vara så.
/ B
Varför då ?
Bill50x skrev:I en ideal kommersiell värld borde konkurrensen göra att man inom varje prissegment kunde köpa den bästa apparaten, de övriga borde slås ut.
meanmachine skrev:Sicka lirare.
Sibaradion som ni rosar kommer att krokna om ni tar nått annat än proson fattar ni inte detta.7x110w och 8kg.
Moment-23 skrev:Ragnwald skrev:Har du möjligen varit tyngdlyftare? I stockholmstrakten?
Sorry för OT
meanmachine skrev:Sicka lirare.
Sibaradion som ni rosar kommer att krokna om ni tar nått annat än proson fattar ni inte detta.7x110w och 8kg.
Ragnwald skrev:Idkade styrkelyft, som grundträning för min egentliga favoritsport, kappsegling i OS-klass.
subjektivisten skrev:Pris och vikt är alltså det som säger om en förstärkare är bra alltså.
Skulle kunna plocka fram massa förstärkare som är klart sämre än det mest på Siba, och som kostar över 100K.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Sicka lirare.
Pris och vikt är alltså det som säger om en förstärkare är bra alltså.![]()
Skulle kunna plocka fram massa förstärkare som är klart sämre än det mest på Siba, och som kostar över 100K.
Lust skrev:Ett högre pris och en högre vikt gör förutsättningarna bättre för att förstärkaren i fråga är välkonstruerad och består av bra komponenter.
Enkelt!
meanmachine skrev:Please do!
Ett högt pris garanterar inte att mycket pengar har lagts på konstruktion och komponenter.Brickman skrev:Subjektivisten:
Du håller alltså inte med om ens att FÖRUTSÄTTNINGARNA för bättre ljud finns då man lägger än mer pengar på konstruktion och dyrare komponenter??
Lust skrev:Ett högre pris och en högre vikt gör förutsättningarna bättre för att förstärkaren i fråga är välkonstruerad och består av bra komponenter.
Almen skrev:Ett högt pris garanterar inte att mycket pengar har lagts på konstruktion och komponenter.Brickman skrev:Subjektivisten:
Du håller alltså inte med om ens att FÖRUTSÄTTNINGARNA för bättre ljud finns då man lägger än mer pengar på konstruktion och dyrare komponenter??
Lust skrev:Almen skrev:Ett högt pris garanterar inte att mycket pengar har lagts på konstruktion och komponenter.Brickman skrev:Subjektivisten:
Bättre förutsättningar betyder inte garanterar, helt korrekt.
Det var inte det som "garanterar" syftar på. Det syftade på att Brickman satte likhetstecken mellan "högt pris" och "mycket pengar har lagts på konstruktion och komponenter", inget annat. Du och Brickman talade om olika saker, helt enkelt.Lust skrev:Almen skrev:Ett högt pris garanterar inte att mycket pengar har lagts på konstruktion och komponenter.Brickman skrev:Subjektivisten:
Bättre förutsättningar betyder inte garanterar, helt korrekt.
Almen skrev:Ragnwald skrev:Idkade styrkelyft, som grundträning för min egentliga favoritsport, kappsegling i OS-klass.
Låter som du gastat i starbåt? Eller möjligtvis seglat finnjolle...
OK... Starbåt var väl med första gången 1960, men jag tror inte du är Sune Carlsson. Och inte Pelle Pettersson, va?Ragnwald skrev:Inte gastat, jag var burkande rorsman (starbåt).
Vad är det för "mätning" du menar som inte kan visa vilken kapacitet apparaten har?meanmachine skrev:Fortfarande ingen som fattar poängen. Det är inte apparatens mätning som intresserar utan kapaciteten att driva en lite lagom komplex högtalare och siba apparaten kommer oavsett om den är skapligt linjär på pappet att krokna. Detta fattar man nog inte med googlad kunskap.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Sicka lirare.
Pris och vikt är alltså det som säger om en förstärkare är bra alltså.![]()
Floyd skrev:Nej, det är en eventuell test av LTS som avgör om den är bra eller inte. En förstärkare kan omöjligt låta bra om den inte mäter perfekt. Det ljudmässiga resultatet står fullständigt i relation till mätningar. (För er som inte fattar så kan jag säga att detta är ironi)
meanmachine skrev:Fortfarande ingen som fattar poängen. Det är inte apparatens mätning som intresserar utan kapaciteten att driva en lite lagom komplex högtalare och siba apparaten kommer oavsett om den är skapligt linjär på pappet att krokna. Detta fattar man nog inte med googlad kunskap.
meanmachine skrev:Detta fattar man nog inte med googlad kunskap.
meanmachine skrev:Fortfarande ingen som fattar poängen. Det är inte apparatens mätning som intresserar utan kapaciteten att driva en lite lagom komplex högtalare och siba apparaten kommer oavsett om den är skapligt linjär på pappet att krokna. Detta fattar man nog inte med googlad kunskap.
Floyd skrev:Nej, det är en eventuell test av LTS som avgör om den är bra eller inte. En förstärkare kan omöjligt låta bra om den inte mäter perfekt. Det ljudmässiga resultatet står fullständigt i relation till mätningar. (För er som inte fattar så kan jag säga att detta är ironi)
Ok, väntar nu på ett gäng exempel på dessa svindyra fullkomligt värdelösa förstärkare. (Förresten, du förutsätter väl inte att SIBA bara säljer skräp???)
meanmachine skrev:Subjektivisten.
Har du hört apparaten och jämfört den med en siba biostärk?
Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?
Kaffekoppen skrev:Njae, poängen går dig förbi...
Det är väl ofta man betalar extra för form och estetik, men det har ju sällan med funktion att göra.
Jag vill ha en kanonfin klocka, men jag vet ju att det finns klockor för 49:- som visar tiden likabra. Skillnaden är att jag vet att jag betalar mer för något annat än funktion.
Har man kunskapen kan man göra medvetna val.
mats skrev:Nja en klocka för 49 kronor mot en Rolexklocka inser du väl att Rolex klockan håller mycket längre. Min mamma har en Rolexklocka som hon ha fått av min pappa för 35 år sedan. Så länge tror jag inte en klocka som kostar 49 kronor hade hållt.
subjektivisten skrev:mats skrev:Nja en klocka för 49 kronor mot en Rolexklocka inser du väl att Rolex klockan håller mycket längre. Min mamma har en Rolexklocka som hon ha fått av min pappa för 35 år sedan. Så länge tror jag inte en klocka som kostar 49 kronor hade hållt.
Vad är det som säger det? Vi kan tänka oss att en svindyr klocka är man mer försiktig med, medans en 49 kr klocka kan man ha på sig när man spelar rugby. Sen, även om klockan skulle gå sönder var 3:e år, så kan jag lova dig att köpa en ny 49 kr klocka, a la 571 kr på 35 år, är inte bara lite billigare än köpa en rolex, det är enormt mycket billigare.
subjektivisten skrev:Ja, kunskap är ondska, bättre vara ovetande och troende på voodoo
Kaffekoppen skrev:Floyd skrev:Nej, det är en eventuell test av LTS som avgör om den är bra eller inte. En förstärkare kan omöjligt låta bra om den inte mäter perfekt. Det ljudmässiga resultatet står fullständigt i relation till mätningar. (För er som inte fattar så kan jag säga att detta är ironi)
Oavsett ironi, så ber jag dig lämna vår förening utanför, åtminstone när du lägger ord i munnen på oss som inte överrensstämmer med föreningens syn.
Vi tycker att man kan skönja mycket av en apparats egenskaper i mätningar, det är väl ingen som emotsätter sig, men det är med öronen - sina egna - man avgör om en apparat passar.
Det bästa slutsteget vi testat mätte iof perfekt, särskillt efter modifieringar gjorda av tillverkaren, men den subjektiva bedömningen gjordes av en lyssningsgrupp och det resultatet är ju inget som ALLA medlemmar okritiskt kan stå bakom. Resultatet var ju enkom en rekommendation om en apparat vi anser att man kan titta närmare på - om man efter att ha läst recensionen fortfarande tycker den verkar intressant och man har budgetten.
Pris avspeglas inte i prestanda eller kvalitét även om det KAN ge förutsättningar för det. I fallet med slutsteget anser vi att det gör det, men det finns MASSOR med apparater/komponenter där priset handlar om status, marknadsföringskostnader i absurdum eller marknadspositionering.
Vi har många medlemmar som anser att rörförstärkare på några få watt är allt som behövs.
Var pryl har sin plats.
Vänligen
Magnus
... som tror mycket på självövertygelse, särskillt om man sysslar med DIY
meanmachine skrev:
Subjektivisten.
Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.
Men Floyd, du inser väl att det räcker att titta på mätkurvorna för att förstå att förstärkaren färgar extremt? DET kan ju ingen tänkande människa ifrågasätta.Floyd skrev:meanmachine skrev:
Subjektivisten.
Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.
Här avfärdas genast en produkt som fullständigt oduglig utan att ha lyssnat till den bara för att den sägs mäta dåligt. Ja.....är man inne på den linjen kan vi ju lika gärna lägga ned.
Floyd skrev:Hur denna förstärkare sedan mäter skiter jag fullständigt i. Det finns klena förstärkare som mäter pissdåligt men som låter otroligt bra med rätt högtalare på "rätt" ljudnivå.
Conan skrev:Floyd skrev:Hur denna förstärkare sedan mäter skiter jag fullständigt i. Det finns klena förstärkare som mäter pissdåligt men som låter otroligt bra med rätt högtalare på "rätt" ljudnivå.
Det finns en bil som heter Trabant som ger en otroligt bra körupplevelse i rätt hastighet och på rätt underlag...
Conan skrev:Det finns en bil som heter Trabant som ger en otroligt bra körupplevelse i rätt hastighet och på rätt underlag...
Subjektivisten skrev:Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.
Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?
meanmachine skrev:Japp, alla bilintresserades drömåk. Slår vilken Porsche som helt på fingrarna. Men det är ju en äkta kommunistkärra vilket passar bra in här.
meanmachine skrev:Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?
Det är ju svårt att bedöma utan att testat.
Kaffekoppen skrev:
Vi har många medlemmar som anser att rörförstärkare på några få watt är allt som behövs.
Var pryl har sin plats.
Vänligen
Magnus
Rätt få av föreningens medlemmar skriver väl på forum som just det härHarryup skrev:Kaffekoppen skrev:
Var pryl har sin plats.
Vänligen
Magnus
Hej Koppen,
inte bara du har talat om er mångfald i föreningen. Men var finns dom som har dessa grejor. Dom hörs inte i någon större utsträckning här iallfall.
mvh/Harry
meanmachine skrev:Subjektivisten skrev:Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.
Snacka om färgad! dömmer innan åktur. Men det betyder alltså att din stärkare är skräp.![]()
Sicken skitapparat. Du är rakt igenom lurad. Kunde ha köpt en Onkyp på siba och fått bättre ljud,
Floyd skrev:Här avfärdas genast en produkt som fullständigt oduglig utan att ha lyssnat till den bara för att den sägs mäta dåligt. Ja.....är man inne på den linjen kan vi ju lika gärna lägga ned.
Bill50x skrev:Jomenvisst. Bättre att leva lycklig än att ta reda på fakta och få hela sin världsbild raserad![]()
meanmachine skrev:Snacka om färgad! dömmer innan åktur. Men det betyder alltså att din stärkare är skräp.![]()
Sicken skitapparat. Du är rakt igenom lurad. Kunde ha köpt en Onkyp på siba och fått bättre ljud,
dimitri skrev:Harryup,
Jag har en fåwatts rörstärkare
meanmachine skrev:Det är ju svårt att bedöma utan att testat. Har du testat den?Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?
MF skrev:Can an amplifier that made the Wilson Audio WATT/Puppy 7 loudspeakers sound entirely different from how they'd ever sounded before possibly be close to linear? As you read this, you can glance at JA's "Measurements" Sidebar to find the answer...
subjektivisten skrev:mats skrev:Nja en klocka för 49 kronor mot en Rolexklocka inser du väl att Rolex klockan håller mycket längre. Min mamma har en Rolexklocka som hon ha fått av min pappa för 35 år sedan. Så länge tror jag inte en klocka som kostar 49 kronor hade hållt.
Vad är det som säger det? Vi kan tänka oss att en svindyr klocka är man mer försiktig med, medans en 49 kr klocka kan man ha på sig när man spelar rugby. Sen, även om klockan skulle gå sönder var 3:e år, så kan jag lova dig att köpa en ny 49 kr klocka, a la 571 kr på 35 år, är inte bara lite billigare än köpa en rolex, det är enormt mycket billigare.
Absolut! José Gonzales låter säkerligen fint, men jag skulle inte vilja lyssna på Zappas Yellow Shark...Piotr skrev:Kan tänka mig att den där löjligt dyra rörhäcken låter ganska bra och inte alltför färgat...
...om man håller sig till en högtalare med 95dB känslighet och linjär rimligt hög impedans .. och spelandes musik typ liten flicka med gitarr eller lugn och tillbakalutad gles folk/jazz på 75-85dB nivå.
Mer komplicerat material och normala halvknepiga laster (läs icke rak impedanskurva) så lär den börja låta rörigt och färga tokfett!
Almen skrev:Nej, det är inte svårt att bedöma. En förstärkare med sådana mätvärden färgar ljudet extremt mycket, det fattar till och med Michael Fremer:
PC skrev:Aha de har helt enkelt forskat fram den optimala färgningen, ungefär som gula solglasögon. Allt ser jättehärligt och mysigt ut men knappast korrekt. Det kanske är en sådan man skall koppla in för att få alla dagens usla inspelningar att låta underbart.
meanmachine skrev:Almen skrev:En förstärkare med sådana mätvärden färgar ljudet extremt mycket
Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen.
meanmachine skrev:Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen.
meanmachine skrev:Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen.
Almen skrev:Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?
Kaffekoppen skrev:Kan du sluta sprida dynga! Det är ju redan gjort av dig tillräckligt tycker jag. Innan du ens skriver vore det bra om du kontrollerade alla svar du fått av mig som ordförande hur jag ser på de inlägg du skriver om hur föreningen fungerar. Du återkommer hemskt gärna med felaktigheter....
Almen skrev:...
Om en bil axar 0-100 på 23 sek, har en maxhastighet på 72 km/h och går på tre cylindrar större delen av tiden så har du väl förståelse för att det finns de som avfärdar den som värdelös? Om det sedan är en gammal fin veteranbil som någon annan kan gilla att puttra omkring i så är det ju heller inget konstigt med det?
Johan_Lindroos skrev:Almen skrev:...
Om en bil axar 0-100 på 23 sek, har en maxhastighet på 72 km/h och går på tre cylindrar större delen av tiden så har du väl förståelse för att det finns de som avfärdar den som värdelös? Om det sedan är en gammal fin veteranbil som någon annan kan gilla att puttra omkring i så är det ju heller inget konstigt med det?
Det verkar vara en omöjlig prestandakombination.
Kaffekoppen skrev:Njae, poängen går dig förbi...
Det är väl ofta man betalar extra för form och estetik, men det har ju sällan med funktion att göra.
Jag vill ha en kanonfin klocka, men jag vet ju att det finns klockor för 49:- som visar tiden likabra. Skillnaden är att jag vet att jag betalar mer för något annat än funktion.
Har man kunskapen kan man göra medvetna val.
Var har jag gjort det?meanmachine skrev:DU!Almen skrev:Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?
"vi"? Den får väl var och en bedöma bäst de vill. Jag tänker inte förutsätta att den dyrare måste låta bättre, som du verkar göra. Du förutsätter att Siba-stärkaren kroknar fast du inte vet något om den. Jag vet att Wavac-stärkaren kroknar, eftersom jag sett mätningarna.Hur skall vi bedöm utgången av siba biostärken för 2500:- mot rörhäcket för 350 000:- ?
Tänkte ge mig på med riktigt sunkig tiramisu färgblandning!PC skrev:Kaffekoppen skrev:
Vad det gäller färg, så funderar jag på en fondvägg i lägenheten åt det bruna hållet.
Välj bara inte caffelatte för det är förrförrra årets färg. I år skall det snarare vara espresso![]()
/Patrik
Inte alls tokigt. Torde göra sig fint.Johan_Lindroos skrev:Jag kan erbjuda mig att stänkmåla Kaffekoppens vägg med riktig nyextraherad espresso.
Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?
meanmachine skrev:8O Är den inte MaVeriC min polare?![]()
Välkommen till transparensmekka!
meanmachine skrev:Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur?
meanmachine skrev: Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustningNåja. Det är ju tramsiga debatter eftersom ni som förespråkar ofärgat alltid förutsätter att ni är referensen till debatten.
MaVeRiC skrev:Samma hårda diskussioner här ..
meanmachine skrev:Almen skrev:Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?
DU! har redan dömt den på förhand.Läser du dina egna svar.
Hur skall vi bedöm utgången av siba biostärken för 2500:- mot rörhäcket för 350000:- ? Inte genom att påtala vilken som färgar minst eftersom tillverkaren givetvis medvetet färgar den.
Piotr skrev:MM,
man kan lätt se på mätresultaten och konstatera att rörhäcken kommer färga påtagligt i de flesta fall. Den mäter ju för tusan sämre än en medioker högtalare..!
Jag tycker personligen att det är vansinne. Vill man ha krokig frekvensgång så kan man lätt ordna det med en EQ.. eller genom att ändra på delningsfiltret i högtalaren för några tior eller hundringar. Vill man ha massvis med distortion så är det lätt ordnat med ett olinjärt kopplat rör på lågnivå för säg en tusing eller så. Att använda en sådan färgande förstärkare som denna rörhäck vi talar om.. ja jag vet inte vad jag ska säga. Det mejkar inge sense helt enkelt. Högtalare med låg distortion låter i regel (jag tänker alltid men skriver lite mer diplomatiskt..) bättre än de med högre distortion. Ska man sen rasera denna upplösning med en starkt färgande förstärkare och förlora det man uppnått... nä vet du vad!!
MaVeRiC skrev:Samma hårda diskussioner här ..
Men å andra sidan är det här de börjar o fortsätter sedan på andra
forum .. med länkar hit ...
Så här ser jag på det ur den skämtsamma sidan![]()
http://www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=e8960ba4e43f3aa162cc31b2fce53267
Maveric
PeterL skrev:Välkommen hit Maveric!
Ser fram emot att få ta del av dina djupa kunskaper inom hifi.
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.
Mvh
Peter
meanmachine skrev:Piotr. Vad beträffar mätningar är det klart du kan mäta allt bara du vet vad du skall leta efter. Det betyder ju inget om nått eftersom det är örat som tillslut avgör vad du gillar att lyssna på. Det grundläggande på detta teknokratiskt forum är att vetenskap och mätningar är det ända avgörande faktorn som bestämmer var som är bra när vi anhandlar ett ämne som faktiskt handlar om tyck och smak i grunden. Du kommer aldrig att kunna fastställa en ända grundregel till var som är rätt sound lika lite som det går att fastställa det perfekta utseendet. Det går endast att göra på individuell nivå men inte för massan.
meanmachine skrev:Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?
Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustningNåja. Det är ju tramsiga debatter eftersom ni som förespråkar ofärgat alltid förutsätter att ni är referensen till debatten.
meanmachine skrev:que. Din alltid korta meddelanden gör att jag funderar på om du tror att andra är tankeläsare. Jag fattar ingenting av ditt senaste inlägg. Vaför inte typ förklara lite mer ingående vad du tänker. plita ner några rader om dina åsikter istället för att alltid vara läktarspelare och vänta in alla andras åsikter och bara hugga på dem.
Piotr skrev:Men det var väl en dålig liknelse iaf?
En elgitarrförstärkare är ju ett musikinstrument och inte en hifikomponent.
Ung. som att påstå att akustiska gitarrer skall byggas utan låda.. för lådan ger ju bara resonanser och färgningar som gör det svårare att höra själva strängens ljud.. Hur kul blir det på en skala?
Det betyder ju inget om nått eftersom det är örat som tillslut avgör vad du gillar att lyssna på
Det grundläggande på detta teknokratiskt forum är att vetenskap och mätningar är det ända avgörande faktorn som bestämmer var som är bra när vi anhandlar ett ämne som faktiskt handlar om tyck och smak i grunden.
Du kommer aldrig att kunna fastställa en ända grundregel till var som är rätt sound lika lite som det går att fastställa det perfekta utseendet.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Men det var väl en dålig liknelse iaf?
Ung. som att påstå att akustiska gitarrer skall byggas utan låda.. för lådan ger ju bara resonanser och färgningar som gör det svårare att höra själva strängens ljud.. Hur kul blir det på en skala?
Bra liknelse faktiskt
Kaffekoppen skrev:
Vad det gäller färg, så funderar jag på en fondvägg i lägenheten åt det bruna hållet.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Men det var väl en dålig liknelse iaf?
Bra liknelse faktiskt
meanmachine är nog inte helt ute på hal is ..
Han är nog den här .. ( kanske finns någon mer ) som har flest
anläggningar i sitt hem och på lager ..
Tror han lyssnat på fler kombinationer än de flesta ..
Conan skrev:"Bättre" och "kvalitet" betyder olika saker för olika
människor. Därför köper man också olika apparater.
Piotr skrev:Jo iofs. Men ofta/för många så låter det bättre om tekniska prestanda är bra
Piotr skrev:Näe så är det väl inte? Finns ju massa med människor här med olika åsikter, tycke och smak. Att prata om medlemmarna på detta forum som en homogen grupp som står bakom nån gemensam policy eller filosofi förstår jag inte meningen med.. för så är det ju inte.
Piotr skrev:MM
vad menar du?
Förstår inte riktigt vad du syftar på i din senaste post.
meanmachine skrev:ag menar vi är på två olika plaeter och varför skall han eller subjektivisten försöka frälsa mig på deras tro och åsikter? Då biter jag tillbaka och påtalar dem felaktiga i sin lilla tro.
phloam skrev:Varför är Placebo "syndigt" då? Om det nu gör saker bättre, speciellt en redan så subjektiv och personlig sak som en musikupplevelse, varför strävar vi då inte aktivt efter att uppnå denna effekt?
subjektivisten skrev:phloam skrev:Varför är Placebo "syndigt" då? Om det nu gör saker bättre, speciellt en redan så subjektiv och personlig sak som en musikupplevelse, varför strävar vi då inte aktivt efter att uppnå denna effekt?
Ja, det kan man ju göra och många gör det. Bara börja bränna pengar. Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.
subjektivisten skrev:Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.
Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
/ B
Lust skrev:subjektivisten skrev:Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.
Problem för vem?
phloam skrev:Förstår vad du menar, det blir ju liksom både rätt och fel på samma gång. För individen kan det vara en verklig faktiskt skillnad men den går inte att reproducera för andra.
Det kanske är lika omöjligt att behandla vetenskapligt som t.ex. musiksmak/musikupplevelse är det?
Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
/ B
phloam skrev:Men, kan man då inte skapa teknik som _stödjer_ placebo på nåt sätt?
subjektivisten skrev:phloam skrev:Det kanske är lika omöjligt att behandla vetenskapligt som t.ex. musiksmak/musikupplevelse är det?
Vad musiksmak, som är en ren SUBJEKTIV grej, har med saker som man objektivt kan undersöka väldigt noga, har jag svårt att förstå.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Men, kan man då inte skapa teknik som _stödjer_ placebo på nåt sätt?
Läs hifi och mystik, ca 80% av allt i tidningen är ju sånt. Så dom har allt lyckats, när så stor del tror på det.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
/ B
Jag accepterar andras upplevelser, men dom blir inte ett faktum för det.
Bill50x skrev:Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.
peterl skrev:Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
/ B
Accepterar och accepterar, det här är väl ändå ett forum där sanningshalten i påståenden får ifrågasättas? För den som gillar forum där upplevelser och påståenden rapas upp i en lång sörja utan risk för ifrågasättande och utan ett spår av kritiskt tänkande finns väl andra forum som passar bättre.
Bill50x skrev:Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.
/ B
peterl skrev:
Välkommen hit Maveric!
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.
Mvh
Peter
Laila skrev:subjektivisten skrev:. . .Med tanke på placebo är totalt oberänkligt,. . .
Exakt hur har du kommit fram till det ?
Moment-23 skrev:
En vis man på detta forum skrev för inte så länge sedan ungefär så här: "mätningar skall användas för att förklara varför det lät som det gjorde, inte för att i förväg tala om hur det kommer att låta"
Jag tycker personligen att rädslan för att subjektiva åsikter sprids som digerdöden i hifiland är överdriven. De flesta vuxna människor kan skilja på fakta och subjektiva åsikter.
Moment-23 skrev:Jag tycker personligen att rädslan för att subjektiva åsikter sprids som digerdöden i hifiland är överdriven. De flesta vuxna människor kan skilja på fakta och subjektiva åsikter.
Subjektivisten skrev:tt det drabbar folk olika och inte alltid samma.
meanmachine skrev:Finns det någon vetenskaplig studie du hämtar infón ifrån eller hugger du bara i luften?
meanmachine skrev:Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustningSubjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?![]()
meanmachine skrev:Det finns högtalare som har raka och fina frekvensgångar mätta i ljudrum i optimala förhållanden. Jag har ett par hitachi med philipselement somhar vädigt rak frakvensgång. Dessa högtalare mäter som en linjal. Är dessa då bättre än Dynaudio C2.
Piotr skrev:Studera sådana fenomen som polarkarakteristik, termisk kompression, mekanisk kompression, harmonisk distortion, intemodulationsdistortion, talspoleinduktansmodulation, fluxmodulation, konhysteresis, fasdistortion, grupplöptid, panelresonanser i låda och baffel, stående vågor i högtalarlåda, stående vågor i konmaterial (axiella, radiella modes och uppbrytningar).
meanmachine skrev:Det finns högtalare som har raka och fina frekvensgångar mätta i ljudrum i optimala förhållanden. Jag har ett par hitachi med philipselement somhar vädigt rak frakvensgång. Dessa högtalare mäter som en linjal. Är dessa då bättre än Dynaudio C2.
meanmachine skrev:PeterL skrev:Välkommen hit Maveric!
Mvh
Peter
Vilket bra inlägg. Tillförde debatten mycket.Typ pm på sådant.
Almen skrev:meanmachine skrev:Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustningSubjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?![]()
Varför kommer du med argument som inte har det minsta med det vi diskuterar att göra? Skillnaden mellan en HiFi-förstärkare och en instrumentförstärkare har diskuterats till leda, och jag förstår inte hur du kan ha missat det.
Johan Lindros skrev:Mavericks film var jävligt kul!
Ah, litet slarvigt uttryckt - "instrument" som i musikinstrument. Alltså förstärkare som tillsammans med instrumentet används till att skapa ett önskvärt sound.Johan_Lindroos skrev:Då måste du berätta för oss vad du lägger i begreppet "instrumentförstärkare".
Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur?
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Ja, det kan man ju göra och många gör det. Bara börja bränna pengar. Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
Jag accepterar andras upplevelser, men dom blir inte ett faktum för det.
Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.
meanmachine skrev:Du hittar alltså på eftersom.
IngOheman skrev:Om du bara skiljer mellan vad någon subjektivt upplever, och påståenden om hur saker är,
meanmachine skrev:PC skrev:Aha de har helt enkelt forskat fram den optimala färgningen, ungefär som gula solglasögon. Allt ser jättehärligt och mysigt ut men knappast korrekt. Det kanske är en sådan man skall koppla in för att få alla dagens usla inspelningar att låta underbart.
Jadu. De tycker knappast att LTS filosofi runt vad som är bra ljud är OK. Det kanske tom skrattar åt dessa stollar. Men intressant är att man kan döma hunden efter håret.
meanmachine skrev:Ja du sade ju själv att du använder sunt förnuft och det betyder ju att du inte har någon vetenskaplig avhandling att tillgå, alltså hittar du på och leker med googlad kunskap.
Dessutom är sunt förnuft något subjektivt.
IngOheman skrev:Vetenskap är inte synonymt med vetenskapliga avhandlingar. Avhandlingar har med den akademiska världen att göra, men behövs inte för att något skall vara vetenskap. Inte heller behöver avhandlingar vara vetenskapliga.
Och vetenskap utan sunt förnuft är en nästan omöjlig ekvation.
Det är ju det sunda förnuftet som leder till vetenskapen.
subjektivisten skrev: är det så att inbillningar påverkar alla lika, och samtidigt?
meanmachine skrev:Jag håller inte alls med dig. Vadå hur saker är. Det betyde isåfall att det finns något som är rätt = objetivt rätt och jag är emot detta. Så det är inte så att vi snacka om samma saker. Sen är jagemot vem som bestämmer vad som är rätt, objektivt så klart.Vem kan göra det?
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Vetenskap är inte synonymt med vetenskapliga avhandlingar. Avhandlingar har med den akademiska världen att göra, men behövs inte för att något skall vara vetenskap. Inte heller behöver avhandlingar vara vetenskapliga.
Och vetenskap utan sunt förnuft är en nästan omöjlig ekvation.
Det är ju det sunda förnuftet som leder till vetenskapen.
Mitt sunda förnuft är alltså vetenskapligt? Up yours subjektivisten. Jag är vetenskaplig eftersom jag tycker att jag använder sunt förnuft.
subjektivisten skrev:Detta är ju helt otroligt. Ja, enligt dig så kan ingen bestämma vad ett äpple är. Du kan säga en banan är ett äpple, och det är lika korrekt, eller hur? Att solen kretsar kring jorden mm.
Du kan ju inte på allvar inte förstå denna skillnad mellan objektivt och subjektivt?
meanmachine skrev:Gå på ett väckelsemöte och se.
meanmachine skrev:Det är inte samma sak. Håll dig till ämnet tack! Om du tycker brittney spears är urläcker och jag tycker hon är medelmåttig. Vem har rätt.
IngOheman skrev:Du blandar ihop subjekivt och objektivit igen.
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Detta är ju helt otroligt. Ja, enligt dig så kan ingen bestämma vad ett äpple är. Du kan säga en banan är ett äpple, och det är lika korrekt, eller hur? Att solen kretsar kring jorden mm.
Du kan ju inte på allvar inte förstå denna skillnad mellan objektivt och subjektivt?
Det är inte samma sak. Håll dig till ämnet tack! Om du tycker brittney spears är urläcker och jag tycker hon är medelmåttig. Vem har rätt.
subjektivisten skrev:Har du någon som helst avsikt att föra diskussionen om det vi snackar, utan ständiga små trollande? Märks att du inte är intresserad för fem öre att lära dig något nytt, så exakt vad gör du här? Ja, just det, du förklara ju det när du blev medlem här, sorry.
subjektivisten skrev:Men herregud, hur gammal är du? Inom audio så är det INTE bara massa subjektivt, om du tror det. För tror du det, så har du inte lärt dig mycket alls
IngOheman skrev:det har heller ingen ifrågasatt.
meanmachine skrev:Som jag ser det är det just precis så det är. Om någon uttalar ett enda ord i form av eget intresse kommer mobben direkt och lägger subjetiv, objektiv snacket. Vetenskapen kommer in och påtalar vad som är rätt och vad som är fel. Allt mycket tillrättalagt och fint.
meanmachine skrev:Lika om jag säger att en rörstärkare för 350000s låter bättre än en sibareciver för 3500:-. Då kommer mobben direkt och påtalar detta felaktigt objektivt, underförstått rätt! Sen för man givetvis tycka vad man vill men inte utan att man vet om att man är mindre begåvad.
subjektivisten skrev:Detsamma är det inom det mesta inom hifi. Det mesta kan vi testa väldigt objektivt, via blindtester och/eller mätningar
IngOheman skrev:Vill du citera något exempel
meanmachine skrev:Och vem bestämmer utgången av resultatet?
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Detsamma är det inom det mesta inom hifi. Det mesta kan vi testa väldigt objektivt, via blindtester och/eller mätningar
Och vem bestämmer utgången av resultatet?
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Vill du citera något exempel
Finns ju bara om du tittar i denna tråd om man läser med objetiva ögon.
IngOheman skrev:Trist att se att du bara trollar idag.
meanmachine skrev:Är det då så att majotiteten väljer vad som är bäst? jag menar om statistiken ävgör. Då kommer den korrekta högtalaren att vara lit hissad i basen eftersom de allra flesta verkar gilla den där lilla charmen med en lite hissad bas. Då är alltså detta det mest korrekta.
Nä, du kan ju inte citera någon som sagt det eftersom ingen sagt det. Om någon sagt det du säger, citera dem då, eller sluta upp med ditt trams.meanmachine skrev:IngOheman skrev:Vill du citera något exempel
Finns ju bara om du tittar i denna tråd om man läser med objetiva ögon.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Trist att se att du bara trollar idag.
Är det jag som trollar? Kanske det är ni som trollar!
Morello skrev:"Source left" kanske det borde heta, eftsom man enligt praxis ritar flöden från vänster till höger.
IngOehman skrev:Det kanske helt enkelt är en inkopplingsanvisning för nybörjare:
Koppla så att källapparaten hamnar först!![]()
Vh, iö
Ragnwald skrev:Nu är det bevisat, enligt nyheterna på radio, att placebo fungerar.
.
IngOheman skrev:Jag ber dig komma med ett exempel för att kunna peka på olikheterna mot ditt fingerade exempel, eller för att få se att det finns exempel på att folk faktiskt betett sig som du antytt.
subjektivisten skrev:I t ex fallet där "du påstår din nya siba förstärkare ger 10 000 watt i 8 ohm" så kan vi mäta och se om det stämmer.
subjektivisten skrev:I ett fall, låt säga att du påstår det är mer bas med kabel X över EKK, så kör vi ett blindtest mellan dessa två så får du se om du kan skilja dom åt till att börja med.
meanmachine skrev:Vart har jag påstått nått liknande? En sibastärk på 10000w
Låter mer som du yrar nu.
meanmachine skrev:Vart kom detta ifrån? Du yrar igen! VI har påtalat vad som är bäst: en sibastärk ala bioreciver för ca 3500:- mot en förstärkare för 100000:- eller mer typ din angivna rörhäck. Vi debatterar vem och vad som avgör utgågnen av befömningen "BÄST" vem och vad avgör vad som är bäst! Är detta svårt att hålla sig till. Undrar vem som trollar!
meanmachine skrev:Båda lever i en övertro på att deras alternativ är det absolut korrekta. När de börja snacka med varandra kommer err problem in eftersom båda parter har rätt men man anklagar varandra för att ha fel.
Jag hävadr fortfarande att det inte är objektivt fel att ha en klart färgad apparat. Jag kan tom hävda att den ofärgade apparaten är objektivt fel utifrån mina preferenser av vad som är bra återgivning.
meanmachine skrev:För att kunna göra desas definitioner som ni gör, dvs att påatå att något är objektivt rätt måste ni har en referens lagd utifrån vad som grundläggande är rätt och i ert fall är det att återginvningen skall vara så som den är på skivan. Då får ni rätt men detta är gallimattias för mig och mågna andra som inte vill utgå från denna grundplåt. Min referens som jag mäter efter är att ljudet skall vara raffinerat, levande och naturligt så som jag i min föreställningsvärld tycker det skall låta. Fren denna uitgångspunkt har jag rätt efter min bedömning oavsett mätnmingen.
subjektivisten skrev:Nja, det är ju faktiskt så att för lyssna så det är på skivan så ÄR transparent väg den mest korrekta. Sen om man subjektivt föredrar en icke transaprent kedja, så är det bra, men det är inte så att man spelar upp skivan mer korrekt.
subjektivisten skrev:Du missar poängen helt
meanmachine skrev:Japp. Om du har skivan som referens. Om du har ljudet ut i rummet. Inte nödvändigtvis. Kan vara så ändå men då är det en annan spelplan. Denna kan man kalla för vad man vill typ voodo eller andra glåpord. Det viktia är att inse att det finn olika utgångspunkter och olika referenser. För några infaller det ni snackar om.
Kaffekoppen skrev:Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...
subjektivisten skrev:Exakt vad skulle annars vara referensen?
subjetivisten skrev:Har sedan januari i år, på två forum, säkert förklarat över 50 gånger skillanden mellan subjektivt och objektivt för honom, och att det inte är något fel att subjektivt gilla något, men det verkar inte gå fram, hur mycket och nogrannt man än beskriver det
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...
Har sedan januari i år, på två forum, säkert förklarat över 50 gånger skillanden mellan subjektivt och objektivt för honom, och att det inte är något fel att subjektivt gilla något, men det verkar inte gå fram, hur mycket och nogrannt man än beskriver det.
Kaffekoppen skrev:MM,
Hur många gånger har inte IÖ påtalat för dig att hans sätt att se på återgivning är hans subjektiva åsikt och inget han prackar på dig?
Alltså, jisses, det skulle vara kul att föra en seriöst samtal med dig nån gång eftersom du har så mycket roligt att berätta och har testat så mycket. Skulle tom tycka det vore skitkul om du hade med dig massa apparater och visade upp och pratade runt dem och din subjektiva åsikt runt dem.
Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...
meanmachine skrev:Ljudet i rummet.det är väl inte så svårt? Ljudbilden och storhet, tyngd, naturlighet och attack ja du fattar. Sådant som du tycker är trams. Jag gillar trams men tycker att det du snackar är gallimattis.
Kevin_Mitnick skrev:Jag beundrar ditt tålamod, jag hade gett upp för länge sedan. Jag blir irriterad utan att ens vara inblandad i diskussionen
Om man blindtestar, så märker man hur OERHÖRT beroende man är av om man vet vilket stereomärke man lyssnar till, eller inte.
T. o. m. de fysiska företrädena på vissa stereoapparater ( metallfjärr, mekanisk stabilitet osv. ) påverkar ditt lyssnande på ett mycket subjektivt sätt.
Hjärnan verkar vara oerhört lättlurad, vilket också konsumenter av div. dyrhifi också är ( jag har förut varit en av dessa ).
Om man tittar på det hela, objektivt ( utifrån?) och bortser från åratal av felprogramering via diverse hifitidningar och hififorum
så ser man att branchen är full av hokuspokus, dogmer, samt lycksökare/ lurendrejeriare ( kabelbranchen är ju en klar sådan ).
Med hjälp av blindtester, eller ännu hellre, F/E tester ( före/efter), kan man se, objektivt hur det verkligen förhåller sig.
Kabelbranchen är förvisso den mest utpräglade placebogenren, men även cd-spelare, som, hyfsat korrekt konstruerade, ju inte behöver kosta mera än ca. 1500:- för att återge det som finns på skivan, utan hörbar försämring.
subjektivisten skrev:Vem har sagt jag tycker det är trams?
meanmachine skrev::lol: Bra inlägg Piotr.
Jag kan förvånas över hur man kan svänga så fort. Blir lite rädd för sådant. Kineserna har ett ordspråk som säger: "att tömma hav är lätt och att flytta berg är lätt med att få en människa att ändra sig det är svårt"
Lite fartligt med snabba kast. Dessa tenderar rent historiskt att bli väldigt militanta.
Piotr skrev:1500 spänn för en perfekt CD-spelare.. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?
Han skrev väl inte att den var perfekt, va? Det lade du till själv, eller hur?
Var det inte David Wilson eller vad han heter som körde en demo med en iPod ibyggd i en fin och dyr låda?
Det är svårt att höra skillnader mellan CD-spelare
Jag vill mena att det inte sällan är omöjligt under normala omständigheter (vanliga högtalare, vanligt vardagasrum som lyssningsmiljö, dvs det som dom flesta har att jobba med vid en utvärdering).
Piotr skrev:Maveric,meanmachine är nog inte helt ute på hal is ..
Angående vad?Han är nog den här .. ( kanske finns någon mer ) som har flest
anläggningar i sitt hem och på lager ..
Och? Han vinner för han har mest grejer när han dör?Tror han lyssnat på fler kombinationer än de flesta ..
Tro får man, även om man inte är i kyrkan.. men vad vill du ha sagt med det?
/Peter
conan skrev:1. Det är inget fel i att föredra dyra hifi-apparater baserat på hur de subjektivt låter i din specifika anläggning - detta helt oavhängigt hur aqpparaten i fråga mäter elektriskt eller huruvida det upplevda ljudet är färgat av placebo eller inte. Man kanske föredrar en amerikansk hörhäck för 2,5 mille.
2. Det är heller inget fel i att föredra apparater där man har på ett vetenskapligt sett undersökt apparatens tekniska och återgivningsmässiga prestanda först. Detta för att minimera risken för placebofenomen. Man kanske landar på en siba-receiver för 2,500 bagare.
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...
Trodde inte det var möjligt att man inte förstod vad jag menade
med det .. och inte hade det något med tro att göra ..
Piotr skrev:Richard,
hoppas du inte tar illa upp.. kul för dig om du sett ljuset eller blivit "avprogrammerad".. men jag tror du tappat siktet lite..Om man blindtestar, så märker man hur OERHÖRT beroende man är av om man vet vilket stereomärke man lyssnar till, eller inte.
Här skulle det passa bättre med "jag" i stället för "man" som om det vore något om gäller alla, alltid. Som ett ex. kan jag säga att för mig kvittar det totalt vad det står på lådan eller hur den ser ut.. garanterat.T. o. m. de fysiska företrädena på vissa stereoapparater ( metallfjärr, mekanisk stabilitet osv. ) påverkar ditt lyssnande på ett mycket subjektivt sätt.
Inte ett dugg.. måhända att det påverkar ditt lyssnande. Att utgå ifrån att alla andra fungerar som dig i det avseendet är inte vettigt i mitt tycke. Vill samtidigt nämna att jag är fullt medveten om att många funkar på det viset. Har suttit och lyssnat med sådana personer likväl med sådana som inte bryr sig ett skvatt.Hjärnan verkar vara oerhört lättlurad, vilket också konsumenter av div. dyrhifi också är ( jag har förut varit en av dessa ).
Pliiiz, skriv "vissa konsumenter av.." i stället för att beskriva det som en regel utan undantag.Om man tittar på det hela, objektivt ( utifrån?) och bortser från åratal av felprogramering via diverse hifitidningar och hififorum
Vad får dig att tro att alla har blivit programmerade... för att du upplever dig ha blivit det?så ser man att branchen är full av hokuspokus, dogmer, samt lycksökare/ lurendrejeriare ( kabelbranchen är ju en klar sådan ).
Visst är det så... men du tror väl inte att alla har svalt den biten bara för att du och många andra gjort det?Med hjälp av blindtester, eller ännu hellre, F/E tester ( före/efter), kan man se, objektivt hur det verkligen förhåller sig.
Visst, det finns andra sätt också. Jag behöver inte blindtesta kaffe vs. te dock om du förstår vad jag menar..Kabelbranchen är förvisso den mest utpräglade placebogenren, men även cd-spelare, som, hyfsat korrekt konstruerade, ju inte behöver kosta mera än ca. 1500:- för att återge det som finns på skivan, utan hörbar försämring.
1500 spänn för en perfekt CD-spelare.. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?
Menar du att IÖ tex. är hjärntvättad då som håller Benchmark DAC1 som det bästa han hört? Den kostar ju 10000kr och kräver en hårddisk eller ett drivverk på det... varför det när det finns spelare för femtonhundra?
Ditt mässande känns lite onyanserat. Liksom obalanserat från den ena extremen till den andra. Inget illa menat men jag förstår om det låter hårt det jag säger.
/Peter
MaVeRiC skrev:Ser att du håller samma höga nivå här som "där" ..
...
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...![]()
Maveric
peterl skrev:Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
Empress skrev:Jag håller med dig i att om detta med apparaternas namn/utseende saknar betydelse ialf för mig gör det detta bara de ger mig det jag vill ha.. Inte vad någon annan anser att det skall vara..
peterl skrev:MaVeRiC skrev:Ser att du håller samma höga nivå här som "där" ..
...
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...![]()
Maveric
Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
subjektivisten skrev:peterl skrev:Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
Varför tror du han skulle ändra sig? Det gjorde han ju inte även när han blev bannad på minhembio och började med nytt nick.
MaVeRiC skrev:Gubben lilla ..
Den enda som är bannad från minhembio är du ..
Forever![]()
Maveric
Kaffekoppen skrev:Maveric,
Det skulle vara intressant om du kunde svara på de frågor du fått. Det är ju ett diskussionsforum och då gör man det liksom
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Gubben lilla ..
Den enda som är bannad från minhembio är du ..
Forever![]()
Maveric
Direkt är han igång![]()
Så du sitter och ljuget nu? Det finns MÅNGA vittnen som vet att du, Maveric, var bannad. Och att DU, började en nytt nick, Rallyballe, och fortsatte bråka, det enda du vet vad det är.
MaVeRiC skrev:Ber om ursäkt till er andra. Men denna nin som subjektivisten kallar sig på andra forum, har förstört många stunder för både mig o 100 tals andra på andra forum. Nu försöker han göra detsamma här.![]()
Maveric
Kaffekoppen skrev:Subjektivisten,
du behöver inte svara på frågor jag ställer til andra, Det ger sig själv om Maveric besvarar min fråga och de tidigare han fått.
MaVeRiC skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=431869#431869
Där finns svaret man tjatar om ..
Var det fler frågor än så .. som någon tycker var viktig att
få svar på, så ber jag vederbörande att omformulera frågan
så att det går att svara på, på ett annat sätt än vad som redan
är gjort.
Maveric
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Ber om ursäkt till er andra. Men denna nin som subjektivisten kallar sig på andra forum, har förstört många stunder för både mig o 100 tals andra på andra forum. Nu försöker han göra detsamma här.![]()
Maveric
haha, det verkar finns dåligt med luft hos dig.![]()
Du är inte sann. En sann bråkmakare, som lyckats smörat för någon admin så trots blivit bannad och fortsätter med samma grejer under nytt nick, även HOTAT folk, och kommit undan med det. Helt otroligt.
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=431869#431869
Där finns svaret man tjatar om ..
Var det fler frågor än så .. som någon tycker var viktig att
få svar på, så ber jag vederbörande att omformulera frågan
så att det går att svara på, på ett annat sätt än vad som redan
är gjort.
Maveric
Skulle detta vara ett svar?
Ja, en sak är säker, du fortsätter exakt som vanligt.
MaVeRiC skrev:Ibland undrar jag om du "är på riktigt" ...![]()
Jag heter Maveric på de 3 forum jag är aktiv på och ett av
dem är "ninfritt" och det är jag sååå glad för.
Maveric
Laila skrev:Pöjka !
Fins en alldeles utmärkt PM funktionalitet på detta forum !
subjektivisten skrev:Empress skrev:Jag håller med dig i att om detta med apparaternas namn/utseende saknar betydelse ialf för mig gör det detta bara de ger mig det jag vill ha.. Inte vad någon annan anser att det skall vara..
Då lär dom ge dig samma om du testar det blint med.
Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"
IngOehman skrev:Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"
Hur vet du det?
Förtydligande: Hur har du undersökt det?
Vh, iö
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Subjektivisten,
du behöver inte svara på frågor jag ställer til andra, Det ger sig själv om Maveric besvarar min fråga och de tidigare han fått.
Killen är ett troll. Så enkelt är det.
Empress skrev:Gäspar..
Intresse klubben antecknar med febrilitet vad faktiskt.se's fetast stortroll har att säga i sina onliners..
Som sagt jag har sagt det förut.. "Jag låter mig inte påverkas av någon" och "Så länge du inte vet hur jag testar produkter i verkligheten så har du ingen rätt att säga åt mig hur jag skall testa" du vet dessa ord a gäller dig med.
Empress skrev:Där med är de inte sagt att jag är ointresserad att ta till mig idéer om jag BER om det själv eller anser att jag har behov av det.
hajen1 skrev:Det var ett j...a tjatande om troll. Har du fått troll på hjärnan eller?
En försynt fråga. Har du någonsin varit glad?
Max_Headroom skrev:Piotr skrev:1500 spänn för en perfekt CD-spelare.. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?
Han skrev väl inte att den var perfekt, va? Det lade du till själv, eller hur?
"Utan hörbar försämring" stod det nåt om i alla fall. Och så kan det mycket väl vara. För att sålla ut CD/DVD/DACar så är det mycket lättare om man använder specialfall, och inte vanliga köpe-skivor. Det är svårt att höra skillnader mellan CD-spelare med vanliga skivor också, men är mycket svårare. Jag vill mena att det inte sällan är omöjligt under normala omständigheter (vanliga högtalare, vanligt vardagasrum som lyssningsmiljö, dvs det som dom flesta har att jobba med vid en utvärdering).
I ett öppet test hörs förståss stora skillnader, men dom är inte kopplade till spelarnas ljud.
Var det inte David Wilson eller vad han heter som körde en demo med en iPod ibyggd i en fin och dyr låda?
Kan som kuriosa tillägga att jag inte hörda någon skillnad alls mellan min förra och nuvarande CD-spelare (när den gamla behagade spela skivorna, det var lite si och så med det), trots helt olika tekinik i dom (en-bit i gamla, äkta 18-bit i nya).
meanmachine skrev::lol: Bra inlägg Piotr.
Jag kan förvånas över hur man kan svänga så fort. Blir lite rädd för sådant. Kineserna har ett ordspråk som säger: "att tömma hav är lätt och att flytta berg är lätt med att få en människa att ändra sig det är svårt"
Lite fartligt med snabba kast. Dessa tenderar rent historiskt att bli väldigt militanta.
Conan skrev:Men vore det inte en schysst gest så här i slutet av tråden (eller strax före halvtid?) om vi alla kunde enas om följande:
1. Det är inget fel i att föredra dyra hifi-apparater baserat på hur de subjektivt låter i din specifika anläggning - detta helt oavhängigt hur aqpparaten i fråga mäter elektriskt eller huruvida det upplevda ljudet är färgat av placebo eller inte. Man kanske föredrar en amerikansk hörhäck för 2,5 mille.
2. Det är heller inget fel i att föredra apparater där man har på ett vetenskapligt sett undersökt apparatens tekniska och återgivningsmässiga prestanda först. Detta för att minimera risken för placebofenomen. Man kanske landar på en siba-receiver för 2,500 bagare.
Sen kan vi kanske återgå till trådens ämne nämligen att vi, medvetet eller omedvetet, färgas i vår uppfattning om en apparats ljudliga kvaliteér av sådant som status och förväntingar, vilka egentligen inte påverkar lujdet som det når våra öron. Det är både min uppfattning och min erfarenhet att så är fallet i mycket stor utsträckning.
Shoot folks!
subjektivisten skrev:hajen1 skrev:Det var ett j...a tjatande om troll. Har du fått troll på hjärnan eller?
En försynt fråga. Har du någonsin varit glad?
Jag är glad för det mesta. Det enda som gör mig ledsen är folk som uppenbart bara vill bråka och är ointresserade att lära sig något.
Kaffekoppen skrev:Ni borde skämmas hela högen!
Richard, behåll dina egna värderingar om personer för dig själv. Vad får dig att tro att din subjektiva bedömning har något med objektivitet att göra?
Hur kan du vakna upp en lördagsmorgon, skippa kaffet och skriva dynga på det här viset?
Vet hut!
// Konstitutions-Carl
Kaffekoppen skrev:Ni borde skämmas hela högen!
Richard, behåll dina egna värderingar om personer för dig själv. Vad får dig att tro att din subjektiva bedömning har något med objektivitet att göra?
Hur kan du vakna upp en lördagsmorgon, skippa kaffet och skriva dynga på det här viset?
Vet hut!
// Konstitutions-Carl
Piotr skrev:Richard,
nu är du ordentligt ute och cyklar.
Ska du läsa igenom inläggen (mina och dina... och dom andra..) ett par gånger och fundera lite för att sedan komma tillbaka och förklara vad du håller på med.. eller ska jag göra hackebiff av dig på en gång?
Dina inlägg är illa genomtänkta och representerar all time low från dig.
/Peter, som inte fått nå frukost än... *åker och handlar*
Richard skrev:Piotr skrev:Richard,
nu är du ordentligt ute och cyklar.
Ska du läsa igenom inläggen (mina och dina... och dom andra..) ett par gånger och fundera lite för att sedan komma tillbaka och förklara vad du håller på med.. eller ska jag göra hackebiff av dig på en gång?
Dina inlägg är illa genomtänkta och representerar all time low från dig.
/Peter, som inte fått nå frukost än... *åker och handlar*
Käka frukost först, då tänker man klarare !
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Ni borde skämmas hela högen!
Vet hut!
// Konstitutions-Carl
Att du försvarar dylikt " Anders Björk" beteende från din sida är oförsvarligt enligt mig, dessutom en smula retoriskt.![]()
Koffe skrev:Kaffekoppen: Det är nästan så att jag får lust att hjälpa dej med spacklingen
Kaffekoppen skrev:Koffe skrev:Kaffekoppen: Det är nästan så att jag får lust att hjälpa dej med spacklingen
Tänkte bjuda över dig när den skiten är klar, för då behövs det en SB-expert
Ja, Koffe är supertrevlig!Harryup skrev:Kaffekoppen skrev:Koffe skrev:Kaffekoppen: Det är nästan så att jag får lust att hjälpa dej med spacklingen
Tänkte bjuda över dig när den skiten är klar, för då behövs det en SB-expert
Koppen, jag tycker du har sunda åsikter. Bra att någon neutral säger ifrån ibland då det blir lite väl personliga debatter.
Koffe är duktig och dessutom väldigt trevlig.
mvh/Harry
Richard skrev:
Piotr. påstår också att det är STORA skillnader på spelare med/ utan klockmodifiering, något som jag fått bevisat inte stämmer, åtminstone inte med Marantz cd-spelare och Lclock 2. Spelaren lät sämre än den billigare, omodifierade sonydvd:n för 1200:- kronor, vid kontrollerat blinttest.
( Spelaren med klockmodifikation lät dock bättre innan blindtesten, var det någon som sade placebo? )
V. H. Richard.
subjektivisten skrev:Varför tror du han skulle ändra sig? Det gjorde han ju inte även när han blev bannad på minhembio och började med nytt nick.
subjetivisten skrev:Direkt är han igång
Så du sitter och ljuget nu? Det finns MÅNGA vittnen som vet att du, Maveric, var bannad. Och att DU, började en nytt nick, Rallyballe, och fortsatte bråka, det enda du vet vad det är.
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:
Maveric,
Det skulle vara intressant om du kunde svara på de frågor du fått. Det är ju ett diskussionsforum och då gör man det liksom
Han har aldrig gjort det förut så varför nu?
MaVeric skrev:Bra idé ..
men jag skall svara dig i alla fall ..
Det är ingen lek jag leker .. Jag tyckte bara att ditt svar på mitt
inlägg om MM's anläggningar hade lite trist attityd.
Gillar inte när man börjar snacka om tro o kyrkan.
Det är för lågt för mig ..
Trodde att du skulle förstå, att mycket lyssnande och på många olika
kombinationer, ger en viss Erfarehet och lyssningsvana.
Om det inte är något värt, så vad är då något värt i HiFins värld ?
Maveric
subjektivisten skrev:Så du sitter och ljuger nu alltså? Att du var bannad från minhembio, för hur du håller på, men skapa en ny användare direkt, rallyballe, och fortsatte samma visa. Jag påpeka detta för moderators många gånger och ifrågasatt hur det gick ihop, och det sluta med att rallyballe nicket försvann, du fick tillbaka maveric nicket, som du innan var bannad under.
Så inte nog med att du är oförskämd, du ljuger. Riktigt unket.
subjetivisten skrev:Inte intresserad av det, vi ser ju direkt vad killen går för när han duckar direkt för sakfrågan, men börjar trolla direkt. Lär bli livat på faktiskt också då.
subjetivisten skrev:Till skillnad från dig, så är jag intresserad av verkligheten. Jävligt trist attityd du har, så frågan är, vad gör du här?
subjetivisten skrev:Jag är glad för det mesta. Det enda som gör mig ledsen är folk som uppenbart bara vill bråka och är ointresserade att lära sig något.
kaffekoppen skrev:Tack för att du kallar mig för icke läskunnig. Jag vet faktiskt inte om den bedömningen av dig är värd att ta så stor notis om med tankte på dina egna färdigheter.
Maveric och jag skickar PM till varandra för att inte sunka ner tråden.
Det är andra som läser in saker han inte skriver som gör att det framstår som om han kritiserar någons val av återgivning.
Det kan vara värt att poängtera det.
Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).
Jag skriver inte dynga, endast fakta.
Mycket bra och insiktsfullt inlägg !
" Utan hörbar försämring" var det jag skrev, dvs. vid en kontrollerad blindtest.
Det som är litet lustigt att läsa, är att div. personer, t.ex. piotr, påstår att han är helt imun mot placebo, vad det gäller blindtester av t.ex. cd-spelare.
Piotr. påstår också att det är STORA skillnader på spelare med/ utan klockmodifiering,
något som jag fått bevisat inte stämmer,
åtminstone inte med Marantz cd-spelare och Lclock 2.
I din anläggning med dina öron i ditt rum.. jag tror dig ang. din SUBJEKTIVA uppevelse.Spelaren lät sämre än den billigare, omodifierade sonydvd:n för 1200:- kronor, vid kontrollerat blinttest.
( Spelaren med klockmodifikation lät dock bättre innan blindtesten , var det någon som sade placebo? )
Var det inte Piotr som ville blindtesta, eh, var det kablar? mot Ingvar Öhman.
Enda haken var väl att Piotr ville att man skulle hysta upp 100 000:- kronor, vilket ju , som säkert var avsikten, gjorde att det hela inte blev av.....
subjektivisten skrev:Empress skrev:Gäspar..
Intresse klubben antecknar med febrilitet vad faktiskt.se's fetast stortroll har att säga i sina onliners..
Som sagt jag har sagt det förut.. "Jag låter mig inte påverkas av någon" och "Så länge du inte vet hur jag testar produkter i verkligheten så har du ingen rätt att säga åt mig hur jag skall testa" du vet dessa ord a gäller dig med. [/quote
Till skillnad från dig, så är jag intresserad av verkligheten. Jävligt trist attityd du har, så frågan är, vad gör du här?
Empress skrev:Vad gör du här förutom prackar på onliners mantran på andra som inte har bett dig om dem? Inte ens har frågat dig ö.h.t om din åsikt om hur DU ser verligheten.. Du har ingen rätt att bestämma åt andra hur verkligheten ser ut.
Mår du dåligt på något sätt över att dina onliners mantran som du trollar med, du prackar på mig är ointressanta och jag säger till om det?
Jag har sagt det förut till dig: "Men vill du forsätta med dina svartvita antagande om andra människor baserat på "frånvaro av bevis är bevis på frånvaro" så gör det på dig själv.. Ta inte ut på mig i framtiden."
Som sagt jag är inte intresserad av att få dina onliners mantran baserad på dina svarvitta subjektiva antagande om personer (med frånvaro av bevis som bevis på frånvaro, över hur någon lyssnar och inte lyssnar) när du saknar VERKLIGHET bakom människan om hur denne lyssnar och inte lyssnar på produkter. Ja det får stå för dig, jag tänker inte stå till svars för det från dig.
Som sagt hur jag lyssnar och väderar produkter duger för mig och jag har gett förklaring med om det till IÖ. Duger det inte för dig så är det dina problem. Men du har ingen rätt att pracka på andra och hävda att du sitter inne med den sanna verkligheten och trolla runt med isntsick "jag är intrreserad av verkligheten", bara för att du subjektivt antagit att det "är så" verkligheten är.
![]()
Max headroom skrev:Det finns bara en fysisk verklighet
Skeptikern skrev:Jag vet att jag har atackerat dig förut och varit elak, men snälla, läs mitt citat och tänk efter , kanske detta gäller dig också. Kanske finns det något mer som inte går att förklara, kanske har du, Richard och iÖ åsikter som inte alla delar (jag delar visserligen några av era), och att när det gäller vetenskap...............
Varför lägger ni era värderingar då ni refererar till detta, varför är detta ( er vinkling) det enda sanna.....alltså varför är tex ofärgning det enda rätta
Empress skrev:Vad gör du här förutom prackar på onliners mantran på andra som inte har bett dig om dem? Inte ens har frågat dig ö.h.t om din åsikt om hur DU ser verligheten.. Du har ingen rätt att bestämma åt andra hur verkligheten ser ut.
Empress skrev:Mår du dåligt på något sätt över att dina onliners mantran som du trollar med, du prackar på mig är ointressanta och jag säger till om det?
Empress skrev:Jag har sagt det förut till dig: "Men vill du forsätta med dina svartvita antagande om andra människor baserat på "frånvaro av bevis är bevis på frånvaro" så gör det på dig själv.. Ta inte ut på mig i framtiden."
Empress skrev:Som sagt hur jag lyssnar och väderar produkter duger för mig och jag har gett förklaring med om det till IÖ. Duger det inte för dig så är det dina problem. Men du har ingen rätt att pracka på andra och hävda att du sitter inne med den sanna verkligheten och trolla runt med isntsick "jag är intrreserad av verkligheten", bara för att du subjektivt antagit att det "är så" verkligheten är.
Max_Headroom skrev:Problemet i den här tråden och många andra är att folk tror att deras uppfattning av saker har en dirket koppling till den fysiska verkligheten (t.ex. stora ljudskillnader mellan cd-spelare med extremt likartat uppförande i den fysiska världen). Dessa personer upplevelser är naturligtvis helt riktiga. Men man ser inte, eller vill inte se, dom verkliga orsakerna till upplevelsernas natur. Därför blir det bråk.
Problemet i den här tråden och många andra är att folk tror att deras uppfattning av saker har en dirket koppling till den fysiska verkligheten (t.ex. stora ljudskillnader mellan cd-spelare med extremt likartat uppförande i den fysiska världen). Dessa personer upplevelser är naturligtvis helt riktiga. Men man ser inte, eller vill inte se, dom verkliga orsakerna till upplevelsernas natur. Därför blir det bråk.
Piotr skrev:Ja.. eller så kan det bli tjafs när folk inte vill få in i skallen att man (man läses som jag) faktiskt har blindtestat signalkällor och annan elektronik med framgång.
subjektivisten skrev:
smörja, skitsnack och annat blaha...
<snip>
Det enda jag säger är, om det verkligen är en hörbar skillnad, så hörs det blint med.
Kaffekoppen skrev:Empress skrev:Vad gör du här förutom prackar på onliners mantran på andra som inte har bett dig om dem?
Besvaras utförligt med följande inlägg:meanmachine skrev:![]()
![]()
Birger skrev:Empress: Det är ingen ide att tjafsa med nin/subjektivisten. Han har gått vetabästkursen
Birger skrev:Empress: Det är ingen ide att tjafsa med nin/subjektivisten. Han har gått vetabästkursen
Kaffekoppen skrev:Empress,
Om du inte ber om någons åsikt gör du nog bäst i att inte skriva på ett forum.
Empress skrev:IngOehman skrev:Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"
Hur vet du det?
Förtydligande: Hur har du undersökt det?
Vh, iö
Du ditt "förtydligan" är knappast ett förtydligan snarare ett förvirrande i sammanhanget.
Men om du vill veta..
Ja du därför att jag inte lyssnar på vad andra säger när jag skall testar produkter, utan jag väljer att avvika från eventuelle koversationer, göra som jag brukar göra "lämna lyssnings rummet"och sätta mig att läsa en god bok/dagens tidning/Illusterad Vetenskap eller vad jag har med moig för tillfället, om det sker "mellan snack" vid produktbyte, och är inte intresserad av att diskutera för eller efter heller över det som skall testas/har testats.. Dessutom läser jag inte "faktablad med mätresultat" om produkten heller innan för att ta ett exempel innan jag går ned och lyssnar och utväderar. Det enda jag har med mig är mina privata mätintsrument det som i vardagligt tal kallas för öron och någon god literatur att roa mig med om det kommer "snack kring aparaterna".
Där med är de inte sagt att jag är ointresserad att ta till mig idéer om jag BER om det själv eller anser att jag har behov av det.
Jag ogillar dock påprackande som många sysslar med på detta forumet och även på andra forum med. Jag har svarat på en av dessa påprackare det som är innan ditt inlägg.
"Taket it or leav it" min förklaring. Sedan om du kan acceptera denna förklaringen eller inte... Det är upp till dig.. Men det är så det funkar för mig..
Empress skrev:
smörja, skitsnack och annat blaha...
<snip>
Empress skrev:Oj sista meningen såg jag från faktiskt fetast stortroll var det som syntes.
Empress skrev:Resten verkar vara smörja och blaha ointersannt att läsa dina subjektva svartvita påhop och svarvita subjektiva bedömningar om mig om hur jag lyssnar och inte lyssnar.
Empress skrev: Fast jag har förklarat för IÖ hur jag lyssnar och du vägra att acceptera det som mitt sätt att blindtesta då är det dina problem inte mina.
Empress skrev:Utan avslutar med att trolling med dina onliners mantran ialfall fast jag aldrig bad om det igen . När skall du fatta att jag har aldrig bett om din åsikt och upprepat säger ifrån till dig att jag inte är intresserad av att ha din subjektiva åsikt heller om hur du ser på verkligheten och hur verklighetn skall testas när det kommer till hifii produkter?
Empress skrev:Men ta ut ditt övriga skitsnack där det här hemma nedsploat på din toalett då det är du som rapar upp dem..
Empress skrev: Som sag jag har aldrig BETT om din åsikt och din subjektiva bedömning av hur verklighetn ser ut jag har alödrig bett dig heller att få reda på hur jag testar produkter eller inte. Det vet jag så bra själv.
Empress skrev:Jag är och förbli ointresserad av att ta till mig var du än säger för du har gjort så fetbort dig med dina trollinlägg i komentarer till mig förut med dina onilners mantran. Så dina utlägg här har faktiskt inte läst utan raderats oläst från mig. för det var inte intressant att läsa dem då jag sa ifrån till dig tidigare att jag har aldrig varit intresserad av vad du skriver. Ändå fortsätter du att hopp på mig med kommentarer.
Empress skrev:Fortsätter att göra svartvita subjektiva bedömningar på hur jag utväderar och lyssnar som föga stämmer med verkligheten, så fotsätter du oxå med att få mer av det du anser är min trista attityd. Det är du som avgör hur det skall vara. Inte jag..
phloam skrev:En sak jag tänkte på.... är det inte ibland så att det vi kanske felaktigt kallar placebo istället handlar om t.ex. förträngningsmekanismer och önsketänkande?
Finns väl egentligen massor av psykologiska fallgropar inom hifi... är det något som är kartlagt egentligen?
Det enda man kan fråga sig är varför personen inte vill undersöka det, men tycker att det är viktigt att andra skall betrakta påståendet som ett faktum. Det måste väl rimligtvis vara tillåtat att tvivla, eller att i varje fall hålla frågan öppen?
Är detta menat som en retorisk pik som du önskar få mig upprörd över?MaVeRiC skrev:Är du ordförande på Faktiskt.se också .. jag bara undrar om det kanske är ett o samma .. ?
Maveric
Kaffekoppen skrev:Är detta menat som en retorisk pik som du önskar få mig upprörd över?MaVeRiC skrev:Är du ordförande på Faktiskt.se också .. jag bara undrar om det kanske är ett o samma .. ?
Maveric
Tror inte det.
Piotr skrev:Richard,Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).
Piotr sa:
Vad är det för jävla skitsnack?? Har du läst kabeltråden?? Gör det igen och tänk lite innan du skriver.![]()
När jag uttalar mig om att jag med säkerhet har hört skillnad i ett test så kan du räkna med att det är så. Det finns många fall då jag TROR att jag hört skillnad... dessa pratar jag inte om så mycket då det är mindre intressant vad man TROR jämfört med vad man VET! Kände du mig visste du att det jag skriver är sant. Jag begär inte att du ska springa ut och placera på aktier utifrån mina råd.. men jag efterlyser lite ödmjukhet samt att du läser och tänker ordentligt innan du skriver..
Sen vill jag att du berättar när och var jag har sagt att jag inte vill eller kan ställa upp i ett kontrollerat blindtest??? Jag har gjort det flera ggr tidigare och kan i mån av tid tänka mig att göra det igen.
Ditt påhopp på Bill (som jag ser som en klok trevlig man) och Empress lämnar jag utan vidare kommentar..![]()
Jag skriver inte dynga, endast fakta.
MaVeRiC skrev:Frågar man inte, får man inget veta![]()
Maveric
MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Du hör själv hur galet det låter ...
Kaffekoppen skrev:MaVeRiC skrev:Frågar man inte, får man inget veta![]()
Maveric
Nej, fråga på du. Annars kan man ju ta reda på saker rätt lätt. Om man vill alltså. Men ibland orkar man inte, och ibland är det ju lite praktiskt att spela dum.
Nåväl,
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12180
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Jaså? Detta har jag inte sett på något forum alls.
MaVeRiC skrev:Tänk vad man kan missförstå![]()
Maveric
MaVeRiC skrev:Nej, du läser kanske inte dina egna inlägg![]()
Maveric
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Nej, du läser kanske inte dina egna inlägg![]()
Maveric
Jo, och jag har aldrig sagt något sånt. Du måste läst fel.
MaVeRiC skrev:
Snälla du .. Tror det är en del som ler lite nu ..
Jag kan men vill o skall inte länka till massor av trådar där du sagt
meningar så som dessa, många gånger om i en o samma tråd.
Jag kan också länka till trådar där du säger direkta motsatsen.
MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Richard skrev:Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).
Richard skrev:Piotr. påstår också att det är STORA skillnader på spelare med/ utan klockmodifiering, något som jag fått bevisat inte stämmer, åtminstone inte med Marantz cd-spelare och Lclock 2. Spelaren lät sämre än den billigare, omodifierade sonydvd:n för 1200:- kronor, vid kontrollerat blindtest.
Max_Headroom skrev:Nu tycker jag den här tråden behöver denna ljudfil!
Max_Headroom skrev:Empress skrev:Du har ingen rätt att bestämma åt andra hur verkligheten ser ut.
Det finns bara en fysisk verklighet. Den ser bara ut på ett sätt, oavsett vad subjektivisten, eller någon annan, påstår. Sedan har folk och fä olika subjektiva uppfattningar om saker och ting. Dessa uppfattningar stämmer mer eller mindre väl överens med den fysiska verkligheten (för att få en subjektiv uppfattning som är så nära som möjligt (om det nu är önskvärt), kan man ta bort potentiella felkällor så långt det är möjligt för stunden).
Problemet i den här tråden och många andra är att folk tror att deras uppfattning av saker har en dirket koppling till den fysiska verkligheten (t.ex. stora ljudskillnader mellan cd-spelare med extremt likartat uppförande i den fysiska världen). Dessa personer upplevelser är naturligtvis helt riktiga. Men man ser inte, eller vill inte se, dom verkliga orsakerna till upplevelsernas natur. Därför blir det bråk.
Empress skrev:Tro att jag skall ta Billy Idol han passar mig när jag känner mig på gott men busigt humör i allmänhet
Bill50x skrev:Och inte tänker jag försvara Empress, det gör hon så bra självTrist bara att Subben inte accepterar hennes sätt att lyssna på utrustning.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Och inte tänker jag försvara Empress, det gör hon så bra självTrist bara att Subben inte accepterar hennes sätt att lyssna på utrustning.
Va?? Har jag sagt det eller NEJ!! Jag säger man inte kan bortse från placebo och därför bör man blindtesta om man verkligen VILL VETA!!
Vill man inte veta utan det räcker med ens egna upplevelser, fine, men kom inte med dessa som ett faktum.
Bill50x skrev:Blindtest är inte heller något faktum. Säkert bra i många sammanhang men inte det ultimata i alla sammanhang. Precis som F/E-lyssning, mätningar av diverse parametrar med oscilloskop och andra instrument, öppen test osv.
/ B
multimedia skrev:Som sagt, då verkar denna Placebo debatt tagit sitt pick och pack och flyttat över till detta forum istället... Trist, då det verkar bli samma nivå som det var inne på "det andra" forumet.
Strunt i detta nu boys and girls, och njut av Lördags kvällen istället.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Blindtest är inte heller något faktum. Säkert bra i många sammanhang men inte det ultimata i alla sammanhang. Precis som F/E-lyssning, mätningar av diverse parametrar med oscilloskop och andra instrument, öppen test osv.
/ B
Är du på cykelsemester Bill?
EXAKT vad är det som gör att om du gör ett korrekt blindtest, inte kan höra dom eventuella skillnaderna som finns? Bara för du inte vet vad du lyssnar på?
F/E lyssning har du redan förklarat att du inte förstår dig på, så det är ingen mening att ta upp det igen.
Kaffekoppen skrev:Du tog inte hinten utan tänker köra om f/e-tråden här?
Kaffekoppen skrev:Nu förstår jag inte Bill50x, har du någon tråd där man kan läsa mer om f/e-lyssning på lut innan det disskuteras här?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Blindtest är inte heller något faktum. Säkert bra i många sammanhang men inte det ultimata i alla sammanhang. Precis som F/E-lyssning, mätningar av diverse parametrar med oscilloskop och andra instrument, öppen test osv.
Är du på cykelsemester Bill?
EXAKT vad är det som gör att om du gör ett korrekt blindtest, inte kan höra dom eventuella skillnaderna som finns? Bara för du inte vet vad du lyssnar på?
F/E lyssning har du redan förklarat att du inte förstår dig på, så det är ingen mening att ta upp det igen.
Bill50x skrev:Blindtest, ja. Som att lyssna i blindo? Nä, bara skoja. Visst har blindtest sina fördelar. Precis som alla andra tester, via lyssning eller mätning. Som i alla andra tester så finns det förstås för- och nackdelar. Gör man blindtester utan att vara medveten om de brister och fallgropar som finns så ska man inte göra sådana, i alla fall inte om man önskar presentera resultaten som objektiva sanningar.
Tengil skrev:Fråga 1 Vad exakt har du för invändningar mot metoden, om den utförs korrekt?
Fråga 2 Om inte blindtest är den bästa metoden att testa apparater, vilken metod är bättre än blindtest?
meanmachine skrev:Tillåt mig svara lite.
1. Det är att det utförs i ett kortare sammanhang och jag anser att seriös lyssning sker under tid. Liväl som man kan impar av en demo på ett hotellrum och samma utrustning hemma under flera veckor utger flera felaktigeheter.
2. Långtidstester med engenägda apparater!
Birger skrev:KK och Nin/subjektivist: ser ni inte själva hur tröttsamma ni är?
Tengil skrev:Hej Bill
Jag har läst dina svar angående blindtest, och är lite nyfiken. Du är ofta lite reserverad och har lite vaga invändningar mot metoden, samtidigt som du förklarar i ett tidigare inlägg att du förstår hur det skall gå till.
Fråga 1 Vad exakt har du för invändningar mot metoden, om den utförs korrekt?
Fråga 2 Om inte blindtest är den bästa metoden att testa apparater, vilken metod är bättre än blindtest?
Vh Christer
Kaffekoppen skrev:Oh förresten: Bill50x, om du tycker jag är tröttsam så bjuder jag på en öl i veckan Äsch, det gör jag iallafall!
subjektivisten skrev:2. Nja, eftersom det är öppna tester så kan du uppleva saker som inte är verkliga
Kommer du ner till stan är det bara att hojta!meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Oh förresten: Bill50x, om du tycker jag är tröttsam så bjuder jag på en öl i veckan Äsch, det gör jag iallafall!
Jag vill ha en med!
Kaffekoppen skrev:Oh förresten: Bill50x, om du tycker jag är tröttsam så bjuder jag på en öl i veckanÄsch, det gör jag iallafall!
subjektivisten skrev:Bill50x, Förstår faktiskt inte hur du kan få det till att blindtest inte är bra. Det är väl upp till dig, som lyssnare, att vara vaken och lyssna.
Bill50x skrev:Tengil skrev:Hej Bill
Jag har läst dina svar angående blindtest, och är lite nyfiken. Du är ofta lite reserverad och har lite vaga invändningar mot metoden, samtidigt som du förklarar i ett tidigare inlägg att du förstår hur det skall gå till.
Vh Christer
Inte riktigt med. Det var väl F/E-lyssning jag har vissa invändningar emot även om jag förstår hur den går till? Men låt oss jämföra blindtest mot "instrumenttest".
/ B
Tengil skrev:Bill50x skrev:Tengil skrev:Hej Bill
Vh Christer
Tengil skrev:Det var F/E-lyssning som jag menadeså om jag frågar igen
1.Vad exakt har du för invändning mot F/E-lyssning om den utförs korrekt?
2. Om inte F/E-lyssning är den bästa metoden för att testa apparater, vilken metod är bäst.
Richard skrev:Jag vill inte lägga ord i Bills mun, men kan bara säga att han uppenbarligen inte vill lära sig något, och därför trollar för att undvika sakfrågorna.
Naturligtvis är blindtester det vettigaste man kan göra, näst F/e tester, om man vill veta apparaternas tillkortakommanden.
Detta vet naturligtvis Bill, men hänger, trots sin kunskap, fast vid att jorden är platt.
Bill50x skrev:
Men första minuspoängen här för E:Empress skrev:Tro att jag skall ta Billy Idol han passar mig när jag känner mig på gott men busigt humör i allmänhet
Billy Idol? Men va f....
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Och inte tänker jag försvara Empress, det gör hon så bra självTrist bara att Subben inte accepterar hennes sätt att lyssna på utrustning.
Va?? Har jag sagt det eller NEJ!! Jag säger man inte kan bortse från placebo och därför bör man blindtesta om man verkligen VILL VETA!!
Vill man inte veta utan det räcker med ens egna upplevelser, fine, men kom inte med dessa som ett faktum.
subjektivisten skrev:Birger skrev:KK och Nin/subjektivist: ser ni inte själva hur tröttsamma ni är?
Jaså? Du ser inga problem med dom som går emot logiska resonemang och fortsätter med samma mantra?
Tengil skrev:Tack Bill
Jag har själv inte varit med vid någon F/E- lyssning, men i teorin tycker jag den är ruggigt logisk, med tanke på att man lyssnar efter SKILLNADEN. Jag skulle gärna vilja vara med och F/E- lyssna om tillfälle gavs.
Vh Christer
Bill50x skrev:Empress skrev:Bill50x skrev:Billy Idol? Men va f....
Tja du har säkert något minus hos mig med, så det jämnar väl ut sig så småning om..(- -=+)
Hm, vad har jag nu gjort.....
/ B
Empress skrev:Bill50x skrev:Empress skrev:Bill50x skrev:Billy Idol? Men va f....
Tja du har säkert något minus hos mig med, så det jämnar väl ut sig så småning om..(- -=+)
/ B
Tja jag fick ju ett minus på musiken jag lyssnade på, vem vet du kanske har någon musikartist som inte faller mig i smaken...Som jag slkrev så småningom trixet är ju att det skall "hända först.."
Bill50x skrev:Empress skrev:Bill50x skrev:Empress skrev:Bill50x skrev:Billy Idol? Men va f....
/ B
Tja jag fick ju ett minus på musiken jag lyssnade på, vem vet du kanske har någon musikartist som inte faller mig i smaken...Som jag slkrev så småningom trixet är ju att det skall "hända först.."
"Min son, du får stryk, inte för vad du gjort utan för vad du kanske kommer hitta på"
Jag har ju ingen aning om din musiksmak, så du kan säkert smiska mig för massor
Den 16:e är det dock Fläskkvartetten på Rival - släpa dit din gubbe, han kommer belöna dig!
/ B
Empress skrev:Så Puss i ljumsken på dig..
Kaffekoppen skrev:Empress skrev:Så Puss i ljumsken på dig..
Hörre, det där är mitt utryck! Skaffa dig ett eget. Inga fördelar bara för att du är tjej!
Piotr skrev:Empress + Bill = Sant
Nana na na na naaaa!!!
/Peter
Empress skrev:Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*
Så jag kan väl lägga det på "sparkontot" så länge..![]()
Nej inte kul att smiska dig, du är en snäll kille fast du gav mig minus för att jag gillar B.Idol som...
Edit:
Fläskkvartetetten![]()
ja du nog kommer han att belöna mig rikligt med en sur min och strejk i en vecka...
Piotr skrev:Empress + Bill = Sant
Nana na na na naaaa!!!
/Peter
Bill50x skrev:Empress skrev:Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*
Nej inte kul att smiska dig, du är en snäll kille fast du gav mig minus för att jag gillar B.Idol som...
Edit:
Fläskkvartetetten![]()
ja du nog kommer han att belöna mig rikligt med en sur min och strejk i en vecka...
Nåja, White Wedding är en OK låt men det var ju ett tag sedan....
I övrigt... mjae, men vi har ju alla vår smak.... Siouxie and the Banshees och Patti Smith om vi nu ska snacka gamla tider....
Tycker i alla fall att alla som har möjlighet sluter upp på Rival den 16:e! Fläskkvartetten är bara såååå bra!
Gubben blir inte sur, bara glad
å regnar gör det åxå....
/ B
Bill50x skrev:Piotr skrev:Empress + Bill = Sant
Nana na na na naaaa!!!
/Peter
Nope. Vi ska inte ens dricka kaffe tillsammans.
Men vi gillar inte (om jag förstått det rätt) folk som talar om vad VI ska tycka.
Bill50x skrev:Å så tycker jag att E. ska fixa biljetter till Fläskkvartetten den 16:e på Rival. Det ska ni andra också göra. Är vi tillräckligt många så fixar vi lite party innan konserten.... På?
/ B
Empress skrev:Bill50x skrev:Empress skrev:Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*
Edit:
Fläskkvartetetten![]()
Nåja, White Wedding är en OK låt men det var ju ett tag sedan....
I övrigt... mjae, men vi har ju alla vår smak.... Siouxie and the Banshees och Patti Smith om vi nu ska snacka gamla tider....
Tycker i alla fall att alla som har möjlighet sluter upp på Rival den 16:e! Fläskkvartetten är bara såååå bra!
Gubben blir inte sur, bara glad
å regnar gör det åxå....
/ B
Det är ju min favvolåt med han..
Och det tror du att han skulle bli glad över Fläsk x 4? Ja du han kanske kan sticka in näsan och svar på det.. jag tvekar...( fortfarnde)
Richard skrev:Tengil skrev:Bill50x skrev:Tengil skrev:Hej Bill
Vh Christer
Richard säger:
Jag vill inte lägga ord i Bills mun, men kan bara säga att han uppenbarligen inte vill lära sig något, och därför trollar för att undvika sakfrågorna.
Naturligtvis är blindtester det vettigaste man kan göra, näst F/e tester, om man vill veta apparaternas tillkortakommanden.
Detta vet naturligtvis Bill, men hänger, trots sin kunskap, fast vid att jorden är platt.
Märkligt.
V. H. Richard.
hepcat skrev:Jag har blindtestat Fläsk kvartteten och det var inget bra först körde jag öppet test inget bra sedan körde jag blint alltså jag blundade och det var inte bättre dessutom var det källan direkt alltså LIVE men inte ens det hjälpte.
Alltså Fläskkvarteten är inte min typ musik direkt. lyssnar nästan hellre på Bo kaspers orkester.
Kevin_Mitnick skrev:Empress, jag tycker att du har många likheter med Mayro, känner du honom`?
Räkna iskallt med att aldrig höra det från mig hellerBill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Empress skrev:Så Puss i ljumsken på dig..
Hörre, det där är mitt utryck! Skaffa dig ett eget. Inga fördelar bara för att du är tjej!
Jasså. Har jag aldrig hört från dig. Slipa på du
/ B
Kaffekoppen skrev:Räkna iskallt med att aldrig höra det från mig hellerBill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Empress skrev:Så Puss i ljumsken på dig..
Jasså. Har jag aldrig hört från dig. Slipa på du
/ B
Empress skrev:Nej men ojdå.. Alla dina mantran onliners du trollar med då så fort du ser någoit jag skrive rsom inte faller dig i smaken.. Dem räknas inte..
Mång av dina meningar som börejar samma och endast en mening "Då bord du ju kunna.....2 börjar det med och sidan ditt eviga tjat om blintseter i slutetn.
Empress skrev:Nej du subjektv (isten) dem hade du knappsat slängt in lite här och var till mig dena enda mening , denna idiot mantran som du trollar med, om du hade accepterat mitt sätt attt lyssna på..
Så jag köper inte ditt skitsnack här som du klämmer ur dig här...
Empress skrev:Logiska resonemang var det ja...
Empress skrev:"Då bord du ju kunna avgöra det via ett blindtest".. Visst "logiskt" och bra med dina onliners mantra.. Sedan ett krsytat försök att förklara något till mig efter ett bra tag ja som jag inte har läst för att jag tröttnade på dig långt innan efter dina otaliga trolling med samma onliners mantra med samma påhopp och kommentar knappas föga logist resonemang..
Kevin_Mitnick skrev:Empress, jag tycker att du har många likheter med Mayro, känner du honom`?
Pust och stön. Skall du inte ge dig nu, inte nog med att du just brutit mot forumreglerna genom ditt inlägg, men du bidrar desutom mest till tråkig stämning idag.subjektivisten skrev:*raderat text om inaktiv medlem*
Kaffekoppen skrev:Pust och stön. Skall du inte ge dig nu, inte nog med att du just brutit mot forumreglerna genom ditt inlägg, men du bidrar desutom mest till tråkig stämning idag.subjektivisten skrev:*raderat text om inaktiv medlem*
Kaffekoppen skrev:Gå med och avsätt mig. Det kallas demokrati
Jag är väl den som debatterat mest med personen ifråga, men det är inte okej att prata på det sättet om någon som inte kan besvara det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster