Nu är frågan:
Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner? Vad säger ni? Skriv gärna varför ni tycker på visst sätt.
Själv tycker jag inte att det är bra. Men vem vet vad framtiden har i sitt sköte.
MvH
Peter
Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:men varför en NY tråd???
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Strmbrg skrev:Till skillnad från många andra så tyckte jag att skivan var ointressant.
I min smak var musiken trist och ljudmässigt var det inget som jag ramlade av pallen av heller direkt.
Min känsla var att det bara var lite hopkok, som man marknadsförde som audiofil-material.
shifts skrev:High Fidelitys layout och utseende är hopplöst förlegad och ser rätt anskrämlig ut: mer som ett hobbyprojekt än en professionell tidning.
perstromgren skrev:shifts skrev:High Fidelitys layout och utseende är hopplöst förlegad och ser rätt anskrämlig ut: mer som ett hobbyprojekt än en professionell tidning.
Jag tycker tvärtom, att detta ger den en seriös framtoning!
petersteindl skrev:Nu har den danska redaktionen på tidningen High Fidelity offentliggjort att nästa nummer är sista numret av tidskriften. Sedan läggs den ner. Taskiga tider![]()
Nu är frågan:
Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner? Vad säger ni? Skriv gärna varför ni tycker på visst sätt.
Själv tycker jag inte att det är bra. Men vem vet vad framtiden har i sitt sköte.
MvH
Peter
Max_Headroom skrev:High Fidelity hade också skivrecensioner. Det bästa tipset jag har fått där är "Raoul and the Kings of Spain" som jag i min tur tipsat om här på forumet, fast knappt någon här verkar fatta hur bra skivan egentligen är. Den kan alltså vara en av dom 10 bästa som någonsin gjorts och kommer att göras! Ett mästerverk, således.
Max_Headroom skrev:High Fidelity hade också skivrecensioner. Det bästa tipset jag har fått där är "Raoul and the Kings of Spain" som jag i min tur tipsat om här på forumet, fast knappt någon här verkar fatta hur bra skivan egentligen är. Den kan alltså vara en av dom 10 bästa som någonsin gjorts och kommer att göras! Ett mästerverk, således.
Jo visst kunde det irritera, men jag läste den ju på danska, långt innan det fanns en svensk översättning, och även om det inte var perfekt översatt så var det ju en förbättring. Långt viktigare är ju om innehållet är intressant eller inte.L4 skrev:Jag har läst den några gånger, men kunde inte låta bli att irriteras på den undermåliga översättningen från danska. Man kunde finna ord som var kvar på danska, svenska ord stavade efter danska regler samt falska kusiner (alltså ord som är lika men som betyder olika saker, typ bolla och bolla).
Synd på en så påkostad tidning med annars hög svanshållning vill jag minnas att jag tänkte.
fridefors skrev:Tja, du har ju alltid Stereophile och HiFi Choice kvar...
petersteindl skrev:Vad jag kan se är problemen högt pris och sämre läsvärde och tappade läsare då CD-skivan försvann d v s CD-skivan var en klar sales point som försvann.
Jag håller med alla dessa argument och framför allt att priset var för högt. Frågan är om de hade kunnat ändrat något för att kunna fortsätta?
Eller är hifitidningar en dinosaurie? Är det bara internet som gäller? Eller något annat?
Oavsett, så tycker jag inte att det är positivt att en facktidskrift går i graven. Det gynnar inte totalen som jag ser det - om det inte kommer en ny och bättre ersättare förståss eller om en annan aktör som funderat på nedläggning/neddragning helt plötsligt kan få nya kunder och nytt blod.
MvH
Peter
Richard skrev:Ingen tror ju på allvar på sådana dumheter längre.
Panelguy skrev:Richard skrev:Ingen tror ju på allvar på sådana dumheter längre.
Hur förklarar du då att det finns fler tillverkare av "dyrkablar" än någonsin och att de dyraste kablarna är dyrare än bättre nya bilar?
Panelguy skrev:Richard skrev:Ingen tror ju på allvar på sådana dumheter längre.
Hur förklarar du då att det finns fler tillverkare av "dyrkablar" än någonsin och att de dyraste kablarna är dyrare än bättre nya bilar?
Strmbrg skrev:Jag önskar mej en tidning som funderar, ifrågasätter och filosoferar!
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Jag önskar mej en tidning som funderar, ifrågasätter och filosoferar!
Jag också! Förmodligen inte speciellt gångbart när huvudintäkterna kommer huvudsakligen från såld reklamplats. Idag är alldeles för många tidskrifter blivit förtäkta reklamblad.
Strmbrg skrev:Folk har tappat känslan för det subtila i tillvaron.
Strmbrg skrev:Jag vill inte utgå från reklambladsteorin, men jag utesluter den inte.
Alla hifiblaskor har urvattnats.
Sanolikt pga att hifibranshen är urvattnad.
Det läggs ju ner diverse hifibutiker också. Var det inte en i Nässjö förleden? Och en som inte var så gammal lades ju ner i Västerås för ett tag sedan.
Skit:
Fler kanaler, mer lagringskapacitet, bild och annat tjafs skall ingå...
Folk har tappat känslan för det subtila i tillvaron.
Det är bara mer, fler, fortare, häftigare och annat ointressant, som är enkelt att kvantifiera, som gäller...
Vem fasen sitter på en stubbe i skogen i dagens läge och gnolar på introt till R Strauss Don Juan?
Det gjorde folk förr!
Hm, nu har nog vinet gått mej åt huvet. Visste att det skulle ta efter 120 mil i bilen.
jag vill inte bara se en sida utan flera, detta forum är bra på att belysa vissa saker men dåligt på att förmedla annat, det där annat tycker jag hifitidningarna har täckt in ganska bra
alla förväntar sig numer att allt ska vara gratis och lätttillgänglig via datorn, snart även mat och hälsa
JerryGarcia skrev:...
... Men jag tycker hifi-blaskorna är lite fantasilösa. Det borde gå att bredda innehållet så att det blir kul att läsa även om man inte funderar på att köpa nya prylar.
JerryGarcia
brumel skrev:Fram till sent 90-tal hade tidningen diy projekt. Där kan man nämna Tagliatelle som var en bandhögtalare med dynamisk baslåda.
celef skrev:jag fattar inte skriverierna om att tidningen skulle vara dyr, en tryckt sak med många blad som kommer ut varannan månad för under hundringen är väl inte dyrt heller
subjektivisten skrev:Känns bra, kan hoppas det händer samma med hifi & musik. Trovärdigheten är ju noll för deras sk "tester" så vad får man för 80 kr som man inte får för 5 kr i se och hör, vet jag inte. Samma yta, bilder och hyllande utan innerhåll.
Panelguy skrev:subjektivisten skrev:Känns bra, kan hoppas det händer samma med hifi & musik. Trovärdigheten är ju noll för deras sk "tester" så vad får man för 80 kr som man inte får för 5 kr i se och hör, vet jag inte. Samma yta, bilder och hyllande utan innerhåll.
Är det någon hifi-tidning du tycker har trovärdiga tester och i så fall vilken?
Panelguy skrev:Är det någon hifi-tidning du tycker har trovärdiga tester och i så fall vilken?
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Är det någon hifi-tidning du tycker har trovärdiga tester och i så fall vilken?
Nää inte direkt. MOLT är ju en medlemstidning och inget man normalt köper i en affär. Den bästa är väl Stereophile som har med mätningar på prylarna.
celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
Välkommen till Faktiskt.se
Ps. Finns inte något annat forum i svedala där det finns så pass gott om sådana människor. Men som tur är, så är det en minoritet.
Lust skrev:UnholyRishna skrev:Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?
Nej, bara om du hade blivit glad över att den gått i graven.
Säger sig väl självt...
Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.
Lust skrev:UnholyRishna skrev:Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.
Wow, det var många!
10 % av alla de "många" som röstat...
johanrohm skrev:Läs tidskrifterna som skönlitteratur istället. Det är bättre för hjärtat.
Lust skrev:UnholyRishna skrev: Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.
Ja, där får du rätt. Känns det bra?
Tengil skrev:UnholyRishna skrev:Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.
Låter som inledningen till Rise med PIL![]()
Vh Christer
UnholyRishna skrev:Tengil skrev:UnholyRishna skrev:Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.
Låter som inledningen till Rise med PIL![]()
Vh Christer
Och det är?
fridefors skrev:Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...
fridefors skrev:Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...
Panelguy skrev:fridefors skrev:Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...
Verkligen synd om oss stackars satar som har lurats att köpa dessa "dyrkablar" i stället för lampsladd, stora dyra för/slutsteg i stället för en Denon receiver, etc
UnholyRishna skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
Ps. Finns inte något annat forum i svedala där det finns så pass gott om sådana människor. Men som tur är, så är det en minoritet.
Tycker nog inte att man kan dra en sådan slutsats, Många här är väl kritiska mot hur mycket humbug det finns i hifivärlden, det är väl delvis därför detta forumet finns. Så när en tidning, som delvis representerar detta humbug, går i graven så är det väl inte så konstigt att vissa här tycker att det är lika bra? Det är väl inte samma sak som att man är sadister som gläds åt andras olycka?
Jag tyckte själv att tidningen var trevlig då man fick skivor till, men utan dem är tidningen pointless från mitt perspektiv. Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?
UnholyRishna skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
Tycker nog inte att man kan dra en sådan slutsats, Många här är väl kritiska mot hur mycket humbug det finns i hifivärlden, det är väl delvis därför detta forumet finns. Så när en tidning, som delvis representerar detta humbug, går i graven så är det väl inte så konstigt att vissa här tycker att det är lika bra? Det är väl inte samma sak som att man är sadister som gläds åt andras olycka?
Jag tyckte själv att tidningen var trevlig då man fick skivor till, men utan dem är tidningen pointless från mitt perspektiv. Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?
Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.
MichaelG skrev:Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.
Jag tror att du övertolkar. Att tycka att det rent objektivt är "bra" att en produkt som saknar efterfrågan (=tillräckligt stor köpvillighet hos konsumenter för att kunna garantera en utgivning) nog för att kunna överleva går i graven har ju ingenting med skadeglädje att göra.
celef skrev:det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter
celef skrev:UnholyRishna skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter
Max_Headroom skrev:
High Fidelity hade också skivrecensioner. Det bästa tipset jag har fått där är "Raoul and the Kings of Spain" som jag i min tur tipsat om här på forumet, fast knappt någon här verkar fatta hur bra skivan egentligen är. Den kan alltså vara en av dom 10 bästa som någonsin gjorts och kommer att göras! Ett mästerverk, således.
Lust skrev:MichaelG skrev:Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.
Jag tror att du övertolkar. Att tycka att det rent objektivt är "bra" att en produkt som saknar efterfrågan (=tillräckligt stor köpvillighet hos konsumenter för att kunna garantera en utgivning) nog för att kunna överleva går i graven har ju ingenting med skadeglädje att göra.
Jag gör min tolkning av "Ja det är bra, äntligen försvinner den" och du gör din.
Vem av oss som övertolkar står skrivet i stjärnorna.
MichaelG skrev:celef skrev:det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter
Jag både håller med dig - och inte. Humbug (som ju ungefär betyder bedrägeri, eller att lura en mindre insatt) är ett starkt ord och förutsätter en medvetenhet om förhållandet mellan en produkts påstådda och verkliga egenskaper.
Om en kabeltillverkare verkligen tycker (och tror) att hans kabel har de förtjänster han anger - så är han ju per definition ingen bedragare. Om tillverkare av olika tweaks (tänk möss, plastspiraler, transparenta tejpremsor, nätkablar...) verkligen tycker att dessa produkter ger de förtjänster de anger - så är de ju inte heller några bedragare per definition.
Men om de anger egenskaper och tekniska förklaringsmodeller som inte har någon som helst bärighet i naturvetenskapen? Och om de samtidigt anger effekter som inte går att detektera på något vetenskapligt tillförlitligt sätt? Och när fackpress fortsätter att okritiskt återrredovisa dessa förklaringsmodeller och hörbara effekter helt utan vetenskapliga ansatser; Då är det väl ändå inte helt obefogat att klassificera verksamheten som sådan som gränsande till humbug?
Jämför med kejsarens nya kläder; Visserligen var det bara två skräddare som medvetet lurades (och det kanske bara finns enstaka producenter av "hifi-tillbehör" som vet att angivna egenskaper saknas i verkligheten) men hela den hop av lärde män och kvinnor som lovsjöng de icke-befintliga klädesplaggens kvalitet och skönhet, skulle jag ändå vilja klämma in i begreppet "humbug". Det handlade alltså inte om att det inte fanns förutsättningar för dem att veta bättre, utan det handlade om att de inte ville/vågade/orkade veta bättre.
Med detta sagt vill jag påpeka att det visst finns hifi-tillbehör som verkligen har funktion. Det finns hifi-kalbar som tweakar ljudet på det där litet speciella sättet som kanske någon önskar. Spikes eller kuddar under högtalarna ger dokumenterade hörbara effekter i vissa fall. Etc, etc.
Men eftersom det florerar såväl påståenden som vittnesmål som står i kontrast till beprövad vetenskap, så förstår jag inte varför du tycker det är konstigt om jag eller andra frågar efter dokumenterade testresultat när nya revolutionerande produkter presenteras.
Hälsn. Michael
subjektivisten skrev:Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar?![]()
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.
celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det
MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.
MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
Richard skrev:subjektivisten skrev:Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar?![]()
Ja- myten om "att dyrt alltid är bättre" är en myt som får svårt att överleva nu, då endast tidningen "hifi&mystik" finns kvar, bland de tongivande svenska tidningarna. Men den tidningens tramserier är tyvärr etter värre.
celef skrev:1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg
2 i min värld står du och dom på samma sida
Goldfinger skrev:
De bjuder på väl mycket tumregler tyvärr, vilket är tråkigt och vilseledande.
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..
subjektivisten skrev:
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom.
Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
paa skrev:Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
Hur många hifitidningar har du?
Naqref skrev:[...]Etc. Tills du hade över 400 st.
Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
Harryup skrev:Goldfinger skrev:
De bjuder på väl mycket tumregler tyvärr, vilket är tråkigt och vilseledande.
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..
Så om resultatet redovisas som subjektivt tyckande och inte som objektiva sanningar så gör det väl inget?
mvh/Harryup
celef skrev:MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg
2 i min värld står du och dom på samma sida
phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.
MichaelG skrev:phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.
Detta är uppenbarligen din uppfattning om hifi. Och det som är rätt för dig är ju naturligtvis rätt för dig.
Min uppfattning är dock en annan. För mig handlar hifi om möjligheten att få njuta av musik och välljud.
Strmbrg skrev:Jo, kanske att blaskorna kunde skriva lite mer om akustik och mindre om apparater.
Och nu talar jag inte om köpe-akustik såsom absorbenter och liknande.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.
Detta är uppenbarligen din uppfattning om hifi. Och det som är rätt för dig är ju naturligtvis rätt för dig.
Min uppfattning är dock en annan. För mig handlar hifi om möjligheten att få njuta av musik och välljud.
För min del handlar det inte om att ha kul. Köpa och bära hem lådor har mist sin lockelse för länge sedan. Jag är ute efter att njuta av musik. Detta ska rymmas inom en viss ekonomisk ram, användarvänlighet och (helst) en viss estetik.
Det hindrar inte att det är kul när det låter bra, inte heller innebär det nödvändigtvis någon form av vetenskaplighet när jag utvärderar utrustning eller inspelningar.
/ B
Bill50x skrev:Men tidningarna vill ju bara skriva om sådant som är enkelt. Det är mycket enklare att köpa sig en ny apparat än att experimentera med akustiska åtgärder. Även om det senare (oftast) är mycket billigare.
...
Då är det enklare att bära hem ett nytt slutsteg och inbilla sig att den tjocka fronten skapar mer "svärta" i ljudet...
/ B
Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
UnholyRishna skrev:Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
Varför är det inte vetenskap? Vart går gränsen för vad som innefattas av vetenskap?
Panelguy skrev:Om det inte är kul att lyssna så får prylarna vara hur F/E testade och transparenta som helst. Musiklyssning ska vara engagerande och roligt, inte en vetenskap.
Objektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
Varför är det inte vetenskap? Vart går gränsen för vad som innefattas av vetenskap?
Försök du att vetenskapligt återupprepa Lou Reeds' solo i "Sweet Jane" från Dallas 1969. Det är ett momentum, kan bara ske en gång.
Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
Goldfinger skrev:Objektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
Försök du att vetenskapligt återupprepa Lou Reeds' solo i "Sweet Jane" från Dallas 1969. Det är ett momentum, kan bara ske en gång.
Förvisso, men med hjälp av vetenskap kan man komma så nära som möjligt ursprungshändelsen.
Objektivisten skrev:Goldfinger skrev:Objektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Objektivisten skrev:Hur kan man inbilla sig själv att man kan ha en vetenskaplig approach till något som inte är vetenskap (musik).Fjantar.
Förvisso, men med hjälp av vetenskap kan man komma så nära som möjligt ursprungshändelsen.
Visst, men man ska inte ha för hög tilltro till vetenskap. Vetenskap är inget framåtskridande. Forskning däremot och där gäller mest slump, att våga ta nya grepp och lobba bra.
Objektivisten skrev:
Visst, men man ska inte ha för hög tilltro till vetenskap. Vetenskap är inget framåtskridande. Forskning däremot och där gäller mest slump, att våga ta nya grepp och lobba bra.
UnholyRishna skrev:
Okej, brukar man inte använda sig av vetenskap i forskning menar du? Tror du blandar ihop forskning med nått helt annat!
Objektivisten skrev:Visst, men man ska inte ha för hög tilltro till vetenskap. Vetenskap är inget framåtskridande. Forskning däremot och där gäller mest slump, att våga ta nya grepp och lobba bra.
Strmbrg skrev:Förslag:
Låt oss samtala om hur vi vill att en bra hifi-blaska skall vara upplagd.
Det skulle åtminstone intressera mej lite mer, än att läsa om vem som har rätt eller fel och en massa ping-pong med dem man inte sympatiserar med.
Varför inte fånga upp och spinna vidare på det man finner sympatiskt i inläggen, istället för att fastna vid det man reagerar negativt på?
Diskussioner kanske kan vara något mer en tävling att vinna?
![]()
Hav kurage, ignorera det du ogillar och styr istället resonemangen i din egen riktning.
Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:
Visst, men man ska inte ha för hög tilltro till vetenskap. Vetenskap är inget framåtskridande. Forskning däremot och där gäller mest slump, att våga ta nya grepp och lobba bra.UnholyRishna skrev:
Okej, brukar man inte använda sig av vetenskap i forskning menar du? Tror du blandar ihop forskning med nått helt annat!
Läs om, läs rätt.
MichaelG skrev:Panelguy skrev:Om det inte är kul att lyssna så får prylarna vara hur F/E testade och transparenta som helst. Musiklyssning ska vara engagerande och roligt, inte en vetenskap.
Jag tycker du gör underliga polariseringar. Du antyder att det finns de som tycker det ska vara tråkigt att lyssna och att musiklysning inte ska vara engagerande. Varför argumenterar du så konstigt? Eller tror du på fullt allvar att dina ovan skisserade motsatspar äger relevans?
Eller skojar du bara och det är inte meningen att du ska bli tagen på allvar och därmed bemött i en diskussion? Jag frågar för att jag inte förstår hur du menar. Och därmed inte vet om jag ska bemöta dig i sak, eller inte.
Hälsn. Michael
Strmbrg skrev:
Låt oss samtala om hur vi vill att en bra hifi-blaska skall vara upplagd.
Varför inte fånga upp och spinna vidare på det man finner sympatiskt i inläggen, istället för att fastna vid det man reagerar negativt på?
Diskussioner kanske kan vara något mer en tävling att vinna?
UnholyRishna skrev: Forskning är inte något som baseras på slumpen.
Panelguy skrev:Från en intervju med VTL´s Manley/Lam:"Sometimes we've developed a design that would measure fantastic, with wide bandwidth and incredible linearity. Bea would listen to it and say, 'Yes, everything is there. It's got the top, it's got the bottom, and it measures perfectly. But boy, is it boring to listen to"
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Från en intervju med VTL´s Manley/Lam:"Sometimes we've developed a design that would measure fantastic, with wide bandwidth and incredible linearity. Bea would listen to it and say, 'Yes, everything is there. It's got the top, it's got the bottom, and it measures perfectly. But boy, is it boring to listen to"
Då får dom byta skivor om det låter trist. Slå upp vad ordet high fidelity betyder
Strmbrg skrev:Låt oss samtala om hur vi vill att en bra hifi-blaska skall vara upplagd.
Objektivisten skrev:Man kanske inte vill att apparaten ska bestämma vilken musik man kan lyssna på?
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Från en intervju med VTL´s Manley/Lam:"Sometimes we've developed a design that would measure fantastic, with wide bandwidth and incredible linearity. Bea would listen to it and say, 'Yes, everything is there. It's got the top, it's got the bottom, and it measures perfectly. But boy, is it boring to listen to"
Då får dom byta skivor om det låter trist. Slå upp vad ordet high fidelity betyder
subjektivisten skrev:Objektivisten skrev:Man kanske inte vill att apparaten ska bestämma vilken musik man kan lyssna på?
Visa mig den färgningen eller färgningarna som:
A. hjälper alla skivor
B. som gör att återgivningenh blir mer korrekt.
Panelguy skrev:<snip>
Objektivisten skrev:UnholyRishna skrev: Forskning är inte något som baseras på slumpen.
Jodå, väldigt ofta är det slumpen som ger de främsta upptäckterna.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Låt oss samtala om hur vi vill att en bra hifi-blaska skall vara upplagd.
Faktabaserad som försöker vara objektiv. Att någon utan som helst verklighetsförankring säger att Volvo V70 går i 600 km/h på grund av hans upplevelser när han testkörde den är för dom flesta bilintresserade helt ointressant för mätningarna visar verkligheten. När det gäller hifi så verkar många hellre tro på killen utan verklighetsförankring istället för verkligheten. Därför folk sitter med klippande lågwattsrörförstärkare i destruktiva rum, för det räcker med fina kablar och avmagnetiserande CD skivor för det ska låta bra och korrekt.
Goldfinger skrev:Jag skulle nog också påstå att ifall högtalaren upplevs tråkig rakt igenom oavsett fonogram, då är där likafullt någonting som inte stämmer i konstruktionen.
subjektivisten skrev:Objektivisten skrev:Man kanske inte vill att apparaten ska bestämma vilken musik man kan lyssna på?
Visa mig den färgningen eller färgningarna som:
A. hjälper alla skivor
B. som gör att återgivningenh blir mer korrekt.
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:<snip>
Känns som pladder för att rättfärdiga färgande rörkonstruktioner. Bättre att erkänna man gillar en färgad återgivning istället.
Strmbrg skrev:Jag undrar varför det är så lockande att diskutera samma saker om och om igen.
Jag testar på nytt:
Kan någon rekommendera en bra nätbaserad tidning för hifi?
Jag har kollat lite på Stereophile. Jag gillar att läsa deras tester, men skulle gärna läsa om annat än konkreta prylar. Det kanske gömmer sej andra artiklar där nånstans?
Positive Feedback verkar mest vara prylinriktad, såvitt jag har sett hittills.
Strmbrg skrev:OK, jag ger mej.
Vill ingen prata om tidningar, så får jag väl anpassa mej lite. Annars har jag ju ingen att prata med...
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Låt oss samtala om hur vi vill att en bra hifi-blaska skall vara upplagd.
Faktabaserad som försöker vara objektiv. Att någon utan som helst verklighetsförankring säger att Volvo V70 går i 600 km/h på grund av hans upplevelser när han testkörde den är för dom flesta bilintresserade helt ointressant för mätningarna visar verkligheten. När det gäller hifi så verkar många hellre tro på killen utan verklighetsförankring istället för verkligheten. Därför folk sitter med klippande lågwattsrörförstärkare i destruktiva rum, för det räcker med fina kablar och avmagnetiserande CD skivor för det ska låta bra och korrekt.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Panelguy skrev:<snip>
Känns som pladder för att rättfärdiga färgande rörkonstruktioner. Bättre att erkänna man gillar en färgad återgivning istället.
OK, jag ger mej.
Vill ingen prata om tidningar, så får jag väl anpassa mej lite. Annars har jag ju ingen att prata med...
![]()
Jag funderar inte så väldigt mycket på om min anläggning färgar eller ej.
Förmodligen färgar rummet betydligt mer än anläggningen för övrigt.
Jag är fullt nöjd med att jag är nöjd.
Skulle det vid ett test visa sej att min anläggning färgar grovt, så gör det väl inte så mycket?
Ljudet lär ju inte ändras bara för att jag fått se lite siffror och grafer.
Strmbrg skrev:Jag undrar varför det är så lockande att diskutera samma saker om och om igen.
Jag testar på nytt:
Jag har kollat lite på Stereophile. Jag gillar att läsa deras tester, men skulle gärna läsa om annat än konkreta prylar. Det kanske gömmer sej andra artiklar där nånstans?
Objektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag undrar varför det är så lockande att diskutera samma saker om och om igen.
Jag testar på nytt:
Du kan väl gå till Bibblan o läsa MoLt, i senaste numret lyssnar IÖ och "känd från TV" på två skivspelare och dissar vinylåtergivning.
meanmachine skrev:Ibland blir jag mörkrädd.
Jag.. hmm. En del av er är så snävt inskränkta att det är helt otroligt.
High fidelity är lika vetenskapligt som Playboy magazine.
Det är en tidning för oss som älskar att beundra vackra ting för oss som vill ha lätt undehållning med glittriga bilder insmetat i ett vackert stereotypt fodral.
Vetenskapen är fjärran detta och om några av er inte kunde se detta är det bara att beklaga oturen i era tankearbeten.
Det är en tidning för oss som älskar att beundra vackra ting för oss som vill ha lätt undehållning med glittriga bilder insmetat i ett vackert stereotypt fodral.
Vetenskapen är fjärran detta och om några av er inte kunde se detta är det bara att beklaga oturen i era tankearbeten.
meanmachine skrev:High fidelity är lika vetenskapligt som Playboy magazine.
Goldfinger skrev:För att återgå till tidningsfrågan då, förbättringar enligt mig skulle vara att först och främst skippa ljudmässig betygsättning från tidningens lyssningspanel, alltså väck med "Bäst i test" systemet, det är bara förvirrande, jag tycker trots allt att det bör finnas visst utrymme för reflektion över lyssningsintrycken, men bara så länge det betonas att det är just upplevelser det handlar om, och gärna med en större panel än 3-4st samt separata utvärderingar för att eliminera påverkan från medlyssnare.
Jag eftersöker också ingående tekniska konstruktionsbeskrivningar, dvs så mycket som absolut är tillgängligt från tillverkaren, det vore heller tex inte orimligt att man som tidningskund även fick sig en inblick inuti testade högtalare, filterkonstruktion osv, gärna också kompletterande off-axis mätningar.
Några tankar..
Objektivisten skrev:Goldfinger skrev:För att återgå till tidningsfrågan då, förbättringar enligt mig skulle vara att först och främst skippa ljudmässig betygsättning från tidningens lyssningspanel, alltså väck med "Bäst i test" systemet, det är bara förvirrande, jag tycker trots allt att det bör finnas visst utrymme för reflektion över lyssningsintrycken, men bara så länge det betonas att det är just upplevelser det handlar om, och gärna med en större panel än 3-4st samt separata utvärderingar för att eliminera påverkan från medlyssnare.
Jag eftersöker också ingående tekniska konstruktionsbeskrivningar, dvs så mycket som absolut är tillgängligt från tillverkaren, det vore heller tex inte orimligt att man som tidningskund även fick sig en inblick inuti testade högtalare, filterkonstruktion osv, gärna också kompletterande off-axis mätningar.
Några tankar..
Precis så här gjorde ju HighFidelity, inga bäst-i-test eller betygsskalor, påpekade att det var subjektiva bedömningar osv. Avslöjade man inte också nån dyr nätdosa/filter som humbug när man öppnade den. Vill minnas att man också "upptäckte" nåt skitbilligt slutsteg från Cambridge som varandes bra.
celef skrev:Objektivisten skrev:Goldfinger skrev:För att återgå till tidningsfrågan då, förbättringar enligt mig skulle vara att först och främst skippa ljudmässig betygsättning från tidningens lyssningspanel, alltså väck med "Bäst i test" systemet, det är bara förvirrande, jag tycker trots allt att det bör finnas visst utrymme för reflektion över lyssningsintrycken, men bara så länge det betonas att det är just upplevelser det handlar om, och gärna med en större panel än 3-4st samt separata utvärderingar för att eliminera påverkan från medlyssnare.
Några tankar..
Precis så här gjorde ju HighFidelity, inga bäst-i-test eller betygsskalor, påpekade att det var subjektiva bedömningar osv. Avslöjade man inte också nån dyr nätdosa/filter som humbug när man öppnade den. Vill minnas att man också "upptäckte" nåt skitbilligt slutsteg från Cambridge som varandes bra.
och därför är det så tragiskt att just highfidelity lägger ner
Objektivisten skrev:
Du kan väl gå till Bibblan o läsa MoLt, i senaste numret lyssnar IÖ och "känd från TV" på två skivspelare och dissar vinylåtergivning.
Panelguy skrev:Nej, det jag antyder är att en produkt som mäter bra inte nödvändigtvis är rolig att lyssna på och att en del sätter för stort värde på mätvärden. Så visst, mina ovan skisserade motsatspar kanske äger relevans?
På samma sätt som du inte tycks förstå vad jag menar kan vissa åsikter om ljud här på Faktiskt för mig te sig högst märkliga och få mig att undra huruvida de skall tas på allvar eller inte.
Från en intervju med VTL´s Manley/Lam:"Sometimes we've developed a design that would measure fantastic, with wide bandwidth and incredible linearity. Bea would listen to it and say, 'Yes, everything is there. It's got the top, it's got the bottom, and it measures perfectly. But boy, is it boring to listen to"
Strmbrg skrev:Nu menar jag inte att transistorslutsteg per definition är tråkigare att lyssna på heller.
Alla transistorsteg. För alla människor. Alltid.
Jag menar uteslutande att min erfarenhet hittills har visat hur jag har reagerat på de apparater jag har haft hemma för lyssning.
Strmbrg skrev:Samtidigt kan man likna mitt Photoshopande vid ett medvetet arbete i en ljudstudio eller en medveten placering av mickar i en konsertsal.
Alltså något som därefter skall återges ofärgat.
MichaelG skrev:Och bara så att ingen misstolkar mig; jag har ingen aning om i vilken utsträckning mina komponenter färgar eller inte. Det enda jag vet är att jag tycker det är fantastiskt trevligt att lyssna på musik hemma hos mig!![]()
Hälsn. Michael
celef skrev:jag tycker ingen hel apparat färgar lika mycket som är möjligt med bildredigeringsprogram, därför tycker jag exemplet haltar, problement som någon sa är att det är jättevanligt att man överdriver egenskaperna när det talas hifi, då finns det inga mellanskalor, bara av/på, svart/vitt, världsklass/urkasst, 10/0, för/mot, just detta är problemet
johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!
Objektivisten skrev:johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!
Precis, det handlar om inskränkt oförståelse samt total brist på helhetssyn och empati. Äta av smörgåsbordet som göder den feta buken för att sedan lämna sin smutsiga avföring i värdparets handfat. Skämmes ta mig fan.
Strmbrg skrev:Hm,
Varför skulle det vara bra att den försvinner?
Om man inte gillar tidningen, så har det väl ingen betydelse om den finns eller ej?
Den kastar sej ju inte i nyllet på den som inte vill läsa den.
![]()
På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
subjektivisten skrev:johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.
subjektivisten skrev:Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.
gonnagetyou skrev:För att göra det tydligt:
Jag har inget emot att man diskuterar det jag har sagt vid ett antal tillfällen, men jag accepterar inte att man diskuterar mej som person.
Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.
johanrohm skrev:subjektivisten,
Har du överhuvudtaget en bokhylla i ditt hem och med vad förslags litteratur fyller du den med?
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.
Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.
Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.
Vänligen definiera ”vanliga böcker”. Nu börjar det bli riktigt intressant!
Du har väll inga böcker med fiktiv handling, eller?
Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
Men det handlar väl om olika sätt att tolka det vi läser.
Inte om rätt eller fel i första hand.
Strmbrg skrev: Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
Men det handlar väl om olika sätt att tolka det vi läser.
Inte om rätt eller fel i första hand.
Vart ifrån får en nybörjare näring för massa av påståenden som strömkablars skillnader mm? Tidningar och idag, forum. Vart får dom som redan är "upplärda" detta sin fortsatta näring för behålla den världsbilden? Tidningar och forum.
Hade vi haft tidningar som var mer faktabetonande så hade det inte varit lika vanligt att folk "tror" på strömkablars ljudmässiga påverkan.
Magnuz skrev:...De gör knappast anspråk på någon större vetenskaplighet, men många i läsekretsen slukar ändå alla påståenden med hull och hår.
Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.
subjektivisten skrev:...
Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.
Nja, det håller jag inte med om. På samma sätt som många kanske är nöjda med lägga en förmögenhet på en spågumma, så tycker jag man ska veta innan vad det verkligen är. För många vaknar upp, både bland hifiintresserade och dom som betalat spågumman massa pengar, och inser dom blivit avlurade massa pengar.
Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.
Strmbrg skrev:Förvisso har dom säkert rätt i sina uttalanden om vad som är rätt och fel, hörbart och inte.
Men, det kan bli lite spiksoppa också att skriva om det, år ut och år in.
Det känns inte avslappnat att läsa artiklar där saker hela tiden skall bevisas och fokus hela tiden ligger på polarisering.
Att fokusera för mycket på det som är fel eller dumt, är inte riktigt min grej.
subjektivisten skrev:Visst är det dumt att polarisera men det dom gör är ju fasen så mycket bättre än att sprida dyrbara myter. Sen kan dom kanske göra tidningen roligare men jag tar ju hellre deras artiklar än high fidelitys skrivierier.
Strmbrg skrev:Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?
Ett skäl kan vara att man verkligen månar om de okunnigas bästa och verkligen vill hjälpa dem att investera i rätt saker.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?
Ett skäl kan vara att man verkligen månar om de okunnigas bästa och verkligen vill hjälpa dem att investera i rätt saker.
Helt klart är det så. Hade jag sluppit 15 år av deras dogmer så hade jag sluppit gått på massa myter som kostat pengar. Sån tur är så köpte jag aldrig några dyra kablar eller dyl.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?
Helt klart är det så. Hade jag sluppit 15 år av deras dogmer så hade jag sluppit gått på massa myter som kostat pengar. Sån tur är så köpte jag aldrig några dyra kablar eller dyl.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.
Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.
Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.
subjektivisten skrev:johanrohm skrev:subjektivisten,
Har du överhuvudtaget en bokhylla i ditt hem och med vad förslags litteratur fyller du den med?
Ja, det har jag men där har jag vanliga böcker. Alla mina gamla hifitidningar är nerpackade.
phloam skrev: HiFi är en dum, onödig, anal, dyr, kvasireligiös och placebobemängd hobby
phloam skrev:Jag tycker det är orimligt att försöka ställa sig i en utanförposition; avsvära sig allt apparatintresse, allt troende, all personlig preferens och sedan kritisera alla de andra som också är med i hobbyn HiFi - för att de är så dumma att de är med på spelets regler.
Möjligen om man själv skiter i hur det låter - men om man håller på och intresserar sig för transparens och spenderar stora summor på det, så är man med i hobbyn vare sig man vill eller inte.
Hifi som hobby skulle inte existera alls, om allt bara gick ut på att ha nånting som inte syns och märks och inte färgar. Då kunde vi ta bort alla forumdelar förutom musikavdelningarna och sätta upp en lapp med "Här är tre godkända anläggningar, en budget, en mellan och en lyx. Alla är utprovade för att ge maximal transparens för pengarna utan hänsyn till personlig smak." Skitkul..!
HiFi är en dum, onödig, anal, dyr, kvasireligiös och placebobemängd hobby - DEAL WITH IT! Vill man ha KUL med HiFi så får man ta och acceptera dessa nackdelar hpbbyn har. Det tror jag alla inblandade är medvetna om innerst inne.
Strmbrg skrev:Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.
BB skrev:Strmbrg skrev:Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.
Strmbrg,
I din signatur-ruta skriver du: "Tillräckligt bra är absolut tillräckligt för mej. "Mer än tillräckligt" är att elda för svin".
Nu undrar jag lite nyfiket: Hur vet du när det är "tillräckligt bra"?
Strmbrg skrev:BB skrev:Strmbrg skrev:Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.
Strmbrg,
I din signatur-ruta skriver du: "Tillräckligt bra är absolut tillräckligt för mej. "Mer än tillräckligt" är att elda för svin".
Nu undrar jag lite nyfiket: Hur vet du när det är "tillräckligt bra"?
Tack för frågan!
Nu återstår bara att försöka förklara.
subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Därför gillar jag faktiskt. Där får man ofta väldigt sunda tips som bygger på fakta. Så jag tycker du ska vara nöjd men även nyfiket kolla upp andra personers anläggningar. Lyssna hur det upplevs där.
subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Därför gillar jag faktiskt. Där får man ofta väldigt sunda tips som bygger på fakta. Så jag tycker du ska vara nöjd men även nyfiket kolla upp andra personers anläggningar. Lyssna hur det upplevs där.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Det kan vara vanskligt att använda hifipressens tester och rankingar som verktyg för sin egen urvalsprocess.
Med 'vanskligt' menar jag inte att det alltid är fel att ta del av det som står i tidningarna.
Jag menar att det inte behöver bli rätt.
Emellanåt har jag köpt en tex en högtalare baserat på att jag läst positiva uttalanden från många håll.
Till exempel blev jag väldigt intresserad av den lilla Elac 310 efter att ha läst ett antal positiva omdömen.
Jag vill betona att ett antal övervägande positiva omdömen kan väcka mitt intresse.
Jag har aldrig sett uttalanden och testresultat som absoluta sanningar.
En del kanske gör det?
Jag tror att nedanstående kan vara viktigt för var och en som vill komma vidare i sin utveckling, oavsett vad det handlar om:
Ett ödmjukt förhållande till sej själv.
Att inse att man faktiskt kan inbilla sej saker. Att det inte bara gäller andra.![]()
Att släppa på prestigen både gentemot sej själv och gentemot andra.
Att våga ställa frågor öppet.
Att undvika att identifiera sej med sina prylar.
Att ha självdistans och kunna visa det för sin omgivning.
Att inse att det kan krävas självkänsla för att kunna tveka.
Att inse att tvekande kan föda tankar som leder i nya riktningar.
FBK skrev:Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Det kan vara vanskligt att använda hifipressens tester och rankingar som verktyg för sin egen urvalsprocess.
Med 'vanskligt' menar jag inte att det alltid är fel att ta del av det som står i tidningarna.
Jag menar att det inte behöver bli rätt.
Emellanåt har jag köpt en tex en högtalare baserat på att jag läst positiva uttalanden från många håll.
Till exempel blev jag väldigt intresserad av den lilla Elac 310 efter att ha läst ett antal positiva omdömen.
Jag vill betona att ett antal övervägande positiva omdömen kan väcka mitt intresse.
Jag har aldrig sett uttalanden och testresultat som absoluta sanningar.
En del kanske gör det?
Jag tror att nedanstående kan vara viktigt för var och en som vill komma vidare i sin utveckling, oavsett vad det handlar om:
Ett ödmjukt förhållande till sej själv.
Att inse att man faktiskt kan inbilla sej saker. Att det inte bara gäller andra.![]()
Att släppa på prestigen både gentemot sej själv och gentemot andra.
Att våga ställa frågor öppet.
Att undvika att identifiera sej med sina prylar.
Att ha självdistans och kunna visa det för sin omgivning.
Att inse att det kan krävas självkänsla för att kunna tveka.
Att inse att tvekande kan föda tankar som leder i nya riktningar.
Det du listar Strmbrg är en självklarhet för de flesta som har haft Hifi&Musik som hobby ett tag. Vem ser tex uttalanden och testresultat som absolut sanningar, ingen av de vanliga männsikor som jag träffat på under mina snart 20år som Hifi intresserad.
Däremot så skulle jag efterlysa mer av det du listar hos en del Ino ägare, och det är jag nog inte ensam om
subjektivisten skrev: Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.
subjektivisten skrev:Strmbrg, Det handlar inte om att man endast tar tidningarna tester rakt av. Det handlar om lättare form av hjärntvättning. Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.
Strmbrg skrev:
Varken du eller jag tror dock på dessa grunkor. Där är vi överens.
Strmbrg skrev:Skälet att jag tänker som jag gör?
Jo, de personer som verkligen vill göra riktigt stor vinning på att lura och vilseleda andra människor, gör det sannolikt i andra sammanhang än inom det smala hifi-gebietet.
shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
eller att det råkat hamna där av en lycklig slump? Tycker det låter orimligt.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Skälet att jag tänker som jag gör?
Jo, de personer som verkligen vill göra riktigt stor vinning på att lura och vilseleda andra människor, gör det sannolikt i andra sammanhang än inom det smala hifi-gebietet.
Detta är ju rätt enkelt att svara på. Om du säljer en produkt som anklagas för verkningslös, och du är helt säker på att den verkligen funkar, vad gör du då? Jag kan sätta en slant att många vill BEVISA att det verkligen funkar. I strömkabelsfallet så gör dom blindtest.
Nu är det så att inga recensenter eller säljare av detta gör det, och du kanske borde fråga dig varför. Man ska tro gott om folk men man ska inte tappa fotfästet, för det finns massa folk som gärna luras. Och stor vinning? Att sälja en vanlig strömkabel med ett påslag på 10 000 % eller mer än väl vinning som heter duga, speciellt när hela branschen är uppbyggd så ingen tar tag i dom felaktiga påståendena. Det är en fin marknad att tjäna pengar i.
Strmbrg skrev:shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
Jag förstår inte riktigt din fråga.
Kanske?
Men det går naturligtvis att bygga tex en högtalare helt utan vare sej beräkningar och mätningar.
Jag har gjort det och den lät (illa).
Min utgångspunkt är som sagt inte att det skulle finnas övernaturliga fenomen, eller annat som inte någonsin kommer att kunna påvisas.
Låt mej återknyta till exemplet med upplösning hos en högtalare:
Graden av upplösning beror naturligtvis på egenskaper hos högtalaren.
Men, idag - såvitt jag förstått - finns inte tillgängliga mätmetoder kunna visa dessa skillnader grafiskt eller i siffror.
PS
Det kanske visst går att mäta "upplösning"?
Vore tacksam att få veta det i så fall.
Här finns ingen prestige!
BB skrev:Strmbrg skrev:shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
Kanske?
Men det går naturligtvis att bygga tex en högtalare helt utan vare sej beräkningar och mätningar.
Min utgångspunkt är som sagt inte att det skulle finnas övernaturliga fenomen, eller annat som inte någonsin kommer att kunna påvisas.
Men, idag - såvitt jag förstått - finns inte tillgängliga mätmetoder kunna visa dessa skillnader grafiskt eller i siffror.
PS
Ju mindre energilagring elementen/systemen har, dess högre blir upplösningsförmågan... Detta kan bl.a. mätas med kortvariga pulser.
//BB
Strmbrg skrev:BB skrev:Strmbrg skrev:shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
Kanske?
PS
Ju mindre energilagring elementen/systemen har, dess högre blir upplösningsförmågan... Detta kan bl.a. mätas med kortvariga pulser.
//BB
Låter rimligt.
Samtidigt ger det mej ingen förklaring till Magneplanarernas upplösning:
Graferna visar på påtagliga ringningar, men likafullt hör jag mer detaljer än med konventionella högtalare med "snyggare" grafer.
Kanske den lägre graden av rumsreflexer är förklaringen här?
Strmbrg skrev:shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
Kanske?
Strmbrg skrev:
Samtidigt ger det mej ingen förklaring till Magneplanarernas upplösning:
Graferna visar på påtagliga ringningar, men likafullt hör jag mer detaljer än med konventionella högtalare med "snyggare" grafer.
subjektivisten skrev:Strmbrg, Det handlar inte om att man endast tar tidningarna tester rakt av. Det handlar om lättare form av hjärntvättning. Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.
Ja det är bra, äntligen försvinner den.
Strmbrg skrev:Samtidigt ger det mej ingen förklaring till Magneplanarernas upplösning:
Kanske den lägre graden av rumsreflexer är förklaringen här?
m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.
subjektivisten skrev:...Jag har inte hört dina högtalare men jag har hört en del andra elektrostater och dom flesta har jag upplevt varit påtagligt platta och komprimerade...
subjektivisten skrev:
... Så det kan ju vara en tanke med tanke på dina tidiga trådar där det verkar som du föredrar mer komprimerat ljud?...
MrUncool skrev:m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.
I en gammal Hifi&Musik från 1980 skrev Kjell Stensson på ledarsidan om vikten av att både lyssna och mäta medans det i en "utvärdering" av en högtalarkabel från Supra menades att det var svårt att höra skillnad mot en lampsladd.
Tråkigt att det är en "spela-roll-om-det-beror-på-placebo-attityd" som regerar numera.
johanrohm skrev:subjektivisten skrev:Johan, förstår du inte skillnaden eller?
Vill veta varför du har läst en garanterat påhittad historia och om det gav dig något. Eller om det var irritation och besvikelse från pärm till pärm.
MrUncool skrev:m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.
I en gammal Hifi&Musik från 1980 skrev Kjell Stensson på ledarsidan om vikten av att både lyssna och mäta medans det i en "utvärdering" av en högtalarkabel från Supra menades att det var svårt att höra skillnad mot en lampsladd.
Tråkigt att det är en "spela-roll-om-det-beror-på-placebo-attityd" som regerar numera.
m_persson79 skrev:MrUncool skrev:m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.
Håller med dig till viss del men att det är placebo: Det är det ju! Jag har varit grundlurad tidigare men förstår nu bättre. Svårt att släppa prestigen, men ibland måste/bör man.
Goldfinger skrev:Det faller tyvärr på sin egen orimlighet att utlysa en allmänn placebo, det är alltså ingen konst att tillverka en kabel som färgar hörbart, men att hitta en kabel som har minimal signalpåverkan är heller inte svårt.
Men du kanske har koll på all apparatur/kablar som finns därute? I så fall är ditt påstående så klart värt att diskutera.
subjektivisten skrev:johanrohm skrev:subjektivisten skrev:Johan, förstår du inte skillnaden eller?
Vill veta varför du har läst en garanterat påhittad historia och om det gav dig något. Eller om det var irritation och besvikelse från pärm till pärm.
Så du förstår inte skillnaden mellan en spelfilm och en dokumentär? En rolig historia och verkligheten? En faktabok och deckarbok?
Du förstår inte att man vill ha fakta om vissa saker?
phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.
Detta måste du acceptera - att väldigt många hifi-intresserade inte har samma extremt faktaorienterade syn som du har, eftersom de håller på med en hobby som går ut på att bli nöjd personligen. Du kan inte applicera dina krav på andra och tro att allt blir bra.
subjektivisten skrev:Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.
Många har samma mål kan jag lova. Ta bort lager av hififloskler som dessa tidningar har matat in så kommer många fram till samma sak, high fidelity
subjektivisten skrev:phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.
Detta måste du acceptera - att väldigt många hifi-intresserade inte har samma extremt faktaorienterade syn som du har, eftersom de håller på med en hobby som går ut på att bli nöjd personligen. Du kan inte applicera dina krav på andra och tro att allt blir bra.
Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.
Många har samma mål kan jag lova. Ta bort lager av hififloskler som dessa tidningar har matat in så kommer många fram till samma sak, high fidelity
subjektivisten till Phloam skrev:
Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna.
phloam skrev:Även de som har kul med dyrkablar har väldigt transparenta system. Vi talar om skillnader som måste F/E-testas fram, i många fall.
phloam skrev:Därför tycker jag det är mycket allvarligare att förneka folk att hålla på med sin hobby som de vill, under eget ansvar, än att gå miste om viss skillnad i transparens. Så den biten har ju inte md saken att göra egentligen.
phloam skrev:Värre är det med pengarna - man får inte ha som mål att lägga onödiga pengar på nåt som är vetenskapligt inkorrekt men kul? Exakt var tänker du dra gränsen för vad som är "otillåtet" att lägga dyra pengar på? Inser du att detta förhållningssätt blir orimligt...?
phloam skrev:Som sagt, HiFi är under alla förhållanden ett utslag av lyxkonsumtion under nördflagg. Spelar ingen roll om man strävar efter transparens eller blingbling. Gör din egen grej och inspirera andra istället för att försöka dra ut i korståg. Bara ett tips.
BB skrev:Lika lite som världen har lyckats att samla sig runt en enda religion, lika liten är chansen att ljudvärlden ska anamma din renlighetsfilosofi subjektivisten, alldeles oaktat hur seriösa dina intentioner än är...
phloam skrev:subjektivisten skrev:Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.
Jag skrev ju precis att man kan hålla sig väldigt mycket faktamässig?
Även de som har kul med dyrkablar har väldigt transparenta system. Vi talar om skillnader som måste F/E-testas fram, i många fall.
Därför tycker jag det är mycket allvarligare att förneka folk att hålla på med sin hobby som de vill, under eget ansvar, än att gå miste om viss skillnad i transparens. Så den biten har ju inte md saken att göra egentligen.
Värre är det med pengarna - man får inte ha som mål att lägga onödiga pengar på nåt som är vetenskapligt inkorrekt men kul? Exakt var tänker du dra gränsen för vad som är "otillåtet" att lägga dyra pengar på? Inser du att detta förhållningssätt blir orimligt...?
Som sagt, HiFi är under alla förhållanden ett utslag av lyxkonsumtion under nördflagg. Spelar ingen roll om man strävar efter transparens eller blingbling. Gör din egen grej och inspirera andra istället för att försöka dra ut i korståg. Bara ett tips.
subjektivisten skrev:BB skrev:Lika lite som världen har lyckats att samla sig runt en enda religion, lika liten är chansen att ljudvärlden ska anamma din renlighetsfilosofi subjektivisten, alldeles oaktat hur seriösa dina intentioner än är...
Fram till högtalarna så är det knappast en religion hurvida man transporterar signalen utan att påverka den, hörbart och/eller mätbart
CODY skrev:Tycker att det som phloam skriver är klokt.
m_persson79 skrev:MrUncool skrev:m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.
Håller med dig till viss del men att det är placebo: Det är det ju! Jag har varit grundlurad tidigare men förstår nu bättre. Svårt att släppa prestigen, men ibland måste/bör man.
phloam skrev:Subjekivisten, jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du tycker att jag påstår att du vill tvinga andra till nåt.
phloam skrev:Men det är svårt att förklara för dig hur din attityd påverkar andra, utan att du kanske känner dig träffad.
phloam skrev:Jag skulle vilja att du tog det som ett vänligt sinnad vädjan om att ta till dig hur andra reagerar på din attityd. Du skulle tala bättre för din sak om du helt enkelt bara var ett gott föredöme och berättade om hur du själv gör.
phloam skrev:Det är nämligen "jäkligt tröttsamt" för oss andra att du ständigt hamnar i konflikter pga HiFi.
Hur eller var anser du att man skulle man få kännedom om exempelvis BB´s högtalare?
subjektivisten skrev:Så jag tycker det är bra när en tidning som mest sprider felaktigheter försvinner. Det tolkar jag som ett sundhetstecken.
Conan skrev:På tal om det, så tycker jag Ljud & Bild (fd elektronikvärlden) inte är helt fel ute. Man håller en ganska seriös stil (bl.a. en större artikel om akustik i senaste numret) samtidigt som man faktiskt proklamerar aktivt mot dyrkablar. Apparattesterna (avdelningen: lyssna & tyck - dyrt e mumma) gör ingen lycklig däremot.
MrUncool skrev:Det jag reagerade på var att Hifi&Musik på senare tid gått så långt att de tom kan påstå att det inte är så noga om de positiva (aldrig negativa konstigt nog) upplevelser de får av diverse märkliga tweaks mm skulle bero på placebo.
Skillnaden mot "nononsensattityden" som uttrycktes 1980 är tyvärr milsvidd.
Jag är varken glad eller ledsen över att High Fidelity försvinner (har bara läst enstak nr) men det är synd att det inte finns någon tidning som verkligen försöker sig på att t.ex. isolera orsakerna till upplevelserna. T.ex. H&M har ju en redaktion med mångårig lyssningserfarenhet och tänk om de kunde varva sina öppna lyssningar med mätningar och blindtester parat med integritet och ärlighet. Hade lagt en prenumeration med en gång! (inser dock att annonsintäkterrna förmodligen hade rasat mer än det som nya prenumeranter kunnat bidra med).
Nu får man istället höra märkligheter som att det kanske inte är så noga om det beror på placebo och att blindtester inte är en bra utvärderingsmetod då det förhatliga Mp3-formatet kommit till pga detta.
Strmbrg skrev:Jag levererar härmed lite frågor.
Skulle en vetenskaplig och saklig tidning få svårt att sälja annonsplatser?
Om tidningen ifrågasätter vissa produkter, skulle de annonseras likafullt?
Finns det tillräckligt med seriösa tillverkare och butiker för att ändå få tidningen lönsam?
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Jag levererar härmed lite frågor.
Skulle en vetenskaplig och saklig tidning få svårt att sälja annonsplatser?
Om tidningen ifrågasätter vissa produkter, skulle de annonseras likafullt?
Finns det tillräckligt med seriösa tillverkare och butiker för att ändå få tidningen lönsam?
Nej troligtvis inte. Stereophile kom på kant med ARC för en del år sedan när de skrivit en dålig recension (tror det var LS22) och "fick inte" recensera deras produkter under en längre tid.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.
Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.
Richard skrev:subjektivisten skrev:phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.
Jag måste verkligen hålla med Subjektivisten här.
Det som skrivs i hifitidningar numera är ju mestadels flum. Och Hifitidningarna får nog ta på sig ansvaret för att det är så många som gått på dumheterna.*
* Och dumheter får naturligtvis var och en syssla med, förstås. Men det finns faktiskt de som blivit lurade på 100000:- tals kronor för att de köpt kablar som försämrar ljudet. Naturligtvis blir man påverkad av de annonser ( ibland över 50% av hela tidningen! ) som försöker sälja tveksamma audioprodukter med floskler till hifientusiasterna.
Inte nog med det- många hifitidningar är också skyldiga till den största hifisynden av alla- nämligen att sprida myten om att dyrt alltid är bättre än billigt "skräp". Och tidningen "high fidelity" var en av de största syndarna härvidlag, tycker jag.
Jag tror att "hifi"-genren blir en aning sanerad på voodoutlåtanden med en tidning mindre än förut, som sprider felaktigheterna.
Och för enskilda entusiaster är det kanske bra med en "omlärningsprocess", dvs. att ta bort alla de dumheter man matats med förr, genom oseriösa hifitidningar.**
**Om man vill det, förstås.
subjektivisten skrev:Hur många har inte dessa hifitidningar lurat med "digitalt är som sönderhackad biff"? Den myten lever vidare än och man kan se dagligen hur man vill ha "högre upplösning" än CD skivan, fast man talar om saker som är inom redbookstandarden, med stor marginal.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Hur många har inte dessa hifitidningar lurat med "digitalt är som sönderhackad biff"? Den myten lever vidare än och man kan se dagligen hur man vill ha "högre upplösning" än CD skivan, fast man talar om saker som är inom redbookstandarden, med stor marginal.
Ja, det finns ju tom. folk på detta upplysta forum som tror på ovanstående floskler. Fastän de varit här i flera år.
Richard skrev:Jag kan nämna flera hundra, celef. Men jag ödslar inte till till att svara dig, med tanke på de ovänliga inlägg du nyligen riktat mot min person.
celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
CODY skrev:Richard skrev:Jag kan nämna flera hundra, celef. Men jag ödslar inte till till att svara dig, med tanke på de ovänliga inlägg du nyligen riktat mot min person.
Jag tycker väldigt synd om dessa lurade personer. Om du har adressen till några, skall jag skicka julkort. OBS! Dessa måste var på lådan senats den 17
december, så skynda dig.
MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
Visst gör de... Det har sålts massor av t.ex. MA RS 6 pga Hifi&Musiks enorma exponering av denna högtalare. Se även när t.ex. Aftonbladets stora rubriker lockar tittare till TV3 och andra reklamfinansierade kanaler. Funkar i praktiken på samma sätt.
Goldfinger skrev:Säga vad man vill, men visst tusan är det komiskt när det rekommenderas kablar för femsiffriga belopp för att (enligt de själva) göra en viss högtalare rättvis, detta samtidigt som högtalaren kan se hemsk ut mätmässigt.
Man sväljer kameler och silar mygg.
Många ggr borde det nog istället ha hetat: - köp den här dyra kabeln så hör du inte lika tydligt hur illa högtalaren låter, fast så långt tvivlar jag på att alla tänker, eller överhuvudtaget vill tänka, av olika orsaker.
celef skrev:Goldfinger skrev:Säga vad man vill, men visst tusan är det komiskt när det rekommenderas kablar för femsiffriga belopp för att (enligt de själva) göra en viss högtalare rättvis, detta samtidigt som högtalaren kan se hemsk ut mätmässigt.
Man sväljer kameler och silar mygg.
Många ggr borde det nog istället ha hetat: - köp den här dyra kabeln så hör du inte lika tydligt hur illa högtalaren låter, fast så långt tvivlar jag på att alla tänker, eller överhuvudtaget vill tänka, av olika orsaker.
det var ett eländigt tjat om kablar, livet och tidningarna består av annat oxå, lyft blicken
MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
Visst gör de... Det har sålts massor av t.ex. MA RS 6 pga Hifi&Musiks enorma exponering av denna högtalare. Se även när t.ex. Aftonbladets stora rubriker lockar tittare till TV3 och andra reklamfinansierade kanaler. Funkar i praktiken på samma sätt.
Richard skrev:* Och dumheter får naturligtvis var och en syssla med, förstås. Men det finns faktiskt de som blivit lurade på 100000:- tals kronor för att de köpt kablar som försämrar ljudet. Naturligtvis blir man påverkad av de annonser ( ibland över 50% av hela tidningen! ) som försöker sälja tveksamma audioprodukter med floskler till hifientusiasterna.
Och för enskilda entusiaster är det kanske bra med en "omlärningsprocess", dvs. att ta bort alla de dumheter man matats med förr, genom oseriösa hifitidningar.**
Panelguy skrev:Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter ... som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".
Almen skrev:Panelguy skrev:Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter ... som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".
Anledningen till att vissa ifrågasätter en 1 m signalkabel för 261 000:- (Transparent Opus MM Bal hos HiFi Consult) är alltså att VISSA ÄR AVUNDSJUKA FÖR ATT DE INTE HAR RÅD ATT KÖPA DEN SJÄLVA!
Ja, precis så är det.
Almen skrev:Panelguy skrev:Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter ... som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".
Anledningen till att vissa ifrågasätter en 1 m signalkabel för 261 000:- (Transparent Opus MM Bal hos HiFi Consult) är alltså att VISSA ÄR AVUNDSJUKA FÖR ATT DE INTE HAR RÅD ATT KÖPA DEN SJÄLVA!
Ja, precis så är det.
Almen skrev:Panelguy skrev:...jag [har] varken...råd eller lust att lägga sådana extrema summor på kablar.
Surt, sa räven.
celef skrev:MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
vem försöker du lura, dig själv?
petersteindl skrev:MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
Jag tror du blandar ihop försäljning och marknadsföring.
MrUncool skrev:celef skrev:MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
vem försöker du lura, dig själv?
Den kommentaren kanske passar bättre in på dig om du tror att det som tidningarna skriver inte kan och har påverkat försäljningen.
celef skrev:att påverka saker är inte samma sak som att sälja saker!
jag skulle tro dig om det fanns en köp direkt/beställningsknapp däri artikeln, jag har aldrig sett en sådan knapp i någon tidning
MrUncool skrev:petersteindl skrev:MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
Jag tror du blandar ihop försäljning och marknadsföring.
Självklart menade jag att tidningarna kan påverka försäljningen, inte att de rent bokstavligt säljer produkten. Tror väl att de allra flesta förstod det speciellt när jag gav exemplet med MA RS 6 men det kanske inte var så...?
En positiv recension eller artikel i en tidning eller annat media "säljer" produkten.
Panelguy skrev:Richard skrev:* Och dumheter får naturligtvis var och en syssla med, förstås. Men det finns faktiskt de som blivit lurade på 100000:- tals kronor för att de köpt kablar som försämrar ljudet. Naturligtvis blir man påverkad av de annonser ( ibland över 50% av hela tidningen! ) som försöker sälja tveksamma audioprodukter med floskler till hifientusiasterna.
Hur tror du en del av det man matas med här uppfattas?
Tror du även de som köpt kablar eller andra "tveksamma audioprodukter" för 100000-tals kronor tycker att ljudet blev sämre och känner sig lurade eller är det du som tycker de blivit lurade?
Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter än Ekk, Denon, Rotel, etc som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".
Strmbrg skrev:Hm,
Det lär nog krävas ett visst omdöme för att inse att man är omdömeslös?
![]()
petersteindl skrev:Det enda jag vill ha sagt är att recensioner säljer normalt inte en produkt utan det gör säljaren. Däremot ökar en produkt i värde efter en positiv recension så att säljaren snabbare kan åstadkomma avslutet på säljet och om ett företag får många positiva recensioner på flertalet produkter så ökar varumärket i värde och det drar med sig produktens värde utan att produkten har förbättrats.
phloam skrev:
Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.
Lust skrev:phloam skrev:
Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.
plusett!
Lust skrev:phloam skrev:Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.
plusett!
phloam skrev:Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.
MrUncool skrev:Lite väl kategoriskt kanske och synsättet påminner imo lite om hur en del religiösa ser på de i deras ögon glädjelösa ateisterna.
subjektivisten skrev: Att luras på pengar är inte en "kul grej".
Objektivisten skrev:MrUncool skrev:Lite väl kategoriskt kanske och synsättet påminner imo lite om hur en del religiösa ser på de i deras ögon glädjelösa ateisterna.
Religion är väl inte tillåtet att diskutera?
subjektivisten skrev:Bla bla bla...letandet efter nästa "fix" är igång.
subjektivisten skrev:Jaså? Bara läsa valfritt forum så ser man massa folk som vet inte hur dom ska få ihop till nästa tweak/kabel eller dyl. Samma när man snackar med folk, där senaste tweaken/köpet ofta försvinner efter någon månad och letandet efter nästa "fix" är igång.
phloam skrev:Jag tror att man kanske skulle se till den egentliga roten till det onda - att det ligger i vår (teknikintresserade män) natur att hålla på med "dumheter". Tjejer gör det ju uppenbarligen rätt sällan...
Laila skrev:Men du vet ju att, med lite tur, så går ju solen
upp imorgon igen, osett om vi vill det, eller inte ?
johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi.
jag är inte lts-medlem och jag har tillgång till massor av hifiartiklar, men det kanske inte var så du menade?
Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi. I tidskriftsform, i framtiden, nära dig.
johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi.
jag är inte lts-medlem och jag har tillgång till massor av hifiartiklar, men det kanske inte var så du menade?
Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi. I tidskriftsform, i framtiden, nära dig.
det finns ju redan idag massvis av artiklar tillgänglig för alla, vad menar du egentligen?
Om man av en händelse skulle vara intresserad av nya artiklar i tryckt form. Hur anser du att man gör då?
Gillar läget och accepterar att hifi-tidskrifterna dött ut?
phloam skrev:Jag tror att här nånstans bakom frågan om "den dumma hifipressen och ormoljekrängarna" ligger en annan fråga på lur, och den handlar om hur vuxna, någorlunda tekniskt intresserade och kunniga, inte helt ointelligenta män kan "luras"(!) att köpa väldigt dyra saker med minst sagt tveksam funktionalitet. När det är så lätt att kolla med egna hörseln, inte minst. Är det inte lite konstigt att så många män så väldigt lättvindligt åter sig "luras" in på dyr teknik? Eller är det snarare uppenbart..?
m_persson79 skrev:Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro).
m_persson79 skrev:Är det inte ganska märkligt hur en 75-100 cm synlig kabel ska spela så stor roll när signalen färdats betydligt längre än så i såväl kretskort som i ex högtalarens spole och genom en LP-filtrerande spole innan dess?
Min uppfattning är att hörseln är mycket lätt att lura, annars hade det inte funnits så mycket (i min värld) idiotiska tweaks på marknaden som faller pladask så fort det kontrolleras (i såväl "white papers" som blinda test). Som så ofta måste spelas in också - så att molekylerna kommer på plats i kabeln, eller något ditåt.
För min del handlar det inte om att ha rätt eller fel, för mig handlar det mer om att tolka argument. Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro). Samt att naturligtvis lära mig mer om ljudåtergivning.
Mina 2 swecetas.
johanrohm skrev:Strmbrg skrev:Senaste numret av Ljud&Bild innehåller en ganska lång artikel om allt från kablar till rumsakustik.
Inte mycket nytt, men artikeln kändes vederhäftig, såvitt jag kunde bedöma.
Hur bedömde man värdet av kablar där då?
johanrohm skrev:Strmbrg skrev:De hade gjort ett slags stapeldiagram. Diagrammet skulle väl illustrera den generella inverkan som olika delar har på totalljudet.
Tar detta ur bildminnet nu:
Kablar hade lika korta staplar som CD-spelare och förstärkare.
Högtalare hade betydligt längre stapel.
Rummets stapel var mycket längre än högtalarens.
Då är det bara att invänta ett vilt debatterande om den tidskriften.
Strmbrg skrev:Tar detta ur bildminnet nu:
MrUncool skrev:Strmbrg skrev:Tar detta ur bildminnet nu:
Kanske är "ljuset i mörkret"...
Apropå kablar så kan det, när man lägger sådana, vara "kul" att bläddra i en gammal Hifi&Musik. Gjorde just detta och där stod... "Transparents kabel har starkt fokus på musikens grundtoner".
Snacka om flummigt. Om man reflekterar lite så kommer funderingen på vilka det är som är musikens grundtoner (slätstruket C?) och hur tillverkar man (om man har koll på tonerna) en kabel som fokuserar på dessa? Tjoho!
MrUncool skrev:Strmbrg skrev:Tar detta ur bildminnet nu:
Kanske är "ljuset i mörkret"...
Apropå kablar så kan det, när man lägger sådana, vara "kul" att bläddra i en gammal Hifi&Musik. Gjorde just detta och där stod... "Transparents kabel har starkt fokus på musikens grundtoner".
Snacka om flummigt. Om man reflekterar lite så kommer funderingen på vilka det är som är musikens grundtoner (slätstruket C?) och hur tillverkar man (om man har koll på tonerna) en kabel som fokuserar på dessa? Tjoho!
johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:celef skrev:johanrohm skrev:Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi.
det finns ju redan idag massvis av artiklar tillgänglig för alla, vad menar du egentligen?
Om man av en händelse skulle vara intresserad av nya artiklar i tryckt form. Hur anser du att man gör då?
Gillar läget och accepterar att hifi-tidskrifterna dött ut?
förslagsvis beställer man över internet den tidning som man är intresserad av, eller går ner till närmsta tidningskiosk, inte alls svårt och jag uppmuntrar alla att ge bort minst en hifitidning i julklapp
Nu var det ju bara det att tidskriften High Fidelity, ämnet för den här tråden, har gått i graven.
MichaelG skrev:m_persson79 skrev:Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro).
Men det är bara för att du är en vanlig människa. Riktiga guldöron drabbas aldrig av placeboeffekten. De behöver därför aldrig vare sig blindtesta eller mäta något för att kunna detektera, verifiera och kvanifiera skillnader. För dem räcker det med att lyssna. Men det kan väl sådana som du inte förstå...![]()
Hälsn. Michael
Ps. Bara så att ingen misstolkar mitt inlägg;
Naqref skrev:Nu vet jag inte om det har berörts tidigare i tråden men jag blev pinsamt uppmärksammad på vad var en av svagheterna med HF när jag läste senaste Automobil igår - De är blekare än ett reklamblad. Skribenterna skriver rätt blekt och opersonligt. Det finns inte ens en ledare. I dagens samhälle så duger det inte. Det ska vara huvudledare, tilläggsledare, krönikor hit och dit och som om det inte räcker så ska det finnas bloggar på nätet. Ingenting av det har HF. Bara om man ser här så skrivs det hifikrönikor i tiotal varje dag och inte minst av strmbrg själv.Hur kan de konkurrera? Hade de skrivit sunt insiktsfullt (vilket de gör i många fall men kanske saknar pedagogiken helt) så hade man haft behållning av det åtm. Men nej. Nej jag sörjer nog inte personligen att HF går i graven. Däremot tror jag inte det är kört för hifitidningar. Rätt utformade har de fortfarande ett fantastiskt övertag i lättillgänglighet.
Goldfinger skrev:Musik handlar om njutning och hur man stimuleras är individuellt, därför undrar jag om det finns något annat sätt än just lyssning för att ta reda på var man står, kanske något jag missat?
celef skrev:ingen behöver tala om för mig hur det känns att gå förbi huset en regning eller solig dag med blåsten i ryggen. jag vill ha fakta, vem har beställt byggnaden, vilka material består byggnaden av, för vilket ändamål avser byggnaden, vart står byggnaden, jag vill se mer bilder (Conans fetning), kanske en kort kommentar från arkitekten, och så vidare
Conan skrev:celef skrev:ingen behöver tala om för mig hur det känns att gå förbi huset en regning eller solig dag med blåsten i ryggen. jag vill ha fakta, vem har beställt byggnaden, vilka material består byggnaden av, för vilket ändamål avser byggnaden, vart står byggnaden, jag vill se mer bilder (Conans fetning), kanske en kort kommentar från arkitekten, och så vidare
Det är ju lite här skon klämmer vad gäller hifi- kontra foto- och arkitekturtidningar; ett visuellt motiv kan återskapas i tidningen men en ljudupplevelse måste helt beskrivas i ord. Tänk dig din arkitekturtidning utan bilder, så kanske det också blir lite magert att läsa om det endast finns måttuppgifter på byggnaderna samt en hänvisning till vilken färgskala fasaden har. Inte så lattjo.
Det finns ju två sätt att beskriva ljudet när man testar t.ex. en förstärkare: i endast upplevelse eller ljudet i relation till en referens (och det kanske inte är läge att dra igång referenssnacket igen, så jag släpper den). Mätdata i all ära, men det väsentliga är ju hur apparaten upplevs ljudmässigt.
Hursomhelst, tycker jag våra två (numera en då) renodlade hifi-tidningar håller en på tok för låg klass både tekniskt och journalistiskt. Fler tycker förmodligen som jag för HF försvinner ju, och jag kommer inte att sakna den.
johanrohm skrev:Flint skrev:Det kanske är läge för en ny tidning som bara skriver om highendprylar. En sån vore kul att läsa.
Nu är du väll ändå inte på rätt forum?
Laila skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en tidning som
bara skriver om svenska prylar typ, Larsen, Nad
Ino, Bryston, Carlsson, Pioneer(Onkoyo?) etc. ?..
Laila skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en tidning som
bara skriver om svenska prylar typ, Larsen, Nad
Ino, Bryston, Carlsson, Pioneer(Onkoyo?) etc. ?..
MiltonChuck skrev:Hej
Väcker liv i den här tråden. Jag kan minnas fel, hade man en artikel (serie) om att bygga ett försteg, kan ha varit ett riaa, där man satte en led och fototransistor tillsammans i en burk för att isolera från störningar (brum)?
Bengt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster