Moderator: Redaktörer
mx skrev:Något jag ska tänka på?
Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.
/ B
mx skrev:RogerGustavsson skrev:Ska man inte göra detta som blindtest?
Hur fan ska jag göra det?
RogerGustavsson skrev:mx skrev:RogerGustavsson skrev:Ska man inte göra detta som blindtest?
Hur fan ska jag göra det?
Nej, det kan vara svårt att famla i mörkret. Se upp för de vassa spikarna! Men jag tycker det finns en viss risk att man inte kan bortse från att man själv har varit och grejat i anläggningen. Om någon annan gör det utan din vetskap höjer det trovärdigheten en del.
mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.
/ B
Hur kan jag jämföra skillnader om jag inte hört låten förut?
Harryup skrev:Kanske försöka hålla dig nykter?
Bill50x skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
/ B
Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna påProva sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande?
Jag vågar påstå Stones-låten eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. Eller så beror det på att jag gillar Stones bättre
/ B
mx skrev:
Kommentarer på det? Något jag ska tänka på?
zapanasta skrev:mx,lägg en radioshack på golvet ungefär vid lyssningsposition (om du har en sån)
Kör en låt eller testton med fötter och se till att inte mätaren slår i botten nån gång,sen kör du samma sak (låt) utan fötter.....
Kommer omgående visa sig på mätaren om vibrationer (resonanser) fortplanar sig i golvet.
Hålla på att lyssna sig fram med olika låtar är som gjort för att man ska bli förvirrad och lura sig själv
Harryup skrev:mx skrev:Kan väl redan nu avslöja att det inte är så stor skillnad alls faktiskt. Men
fortsätter under kvällen, och sedan ska jag mäta lite också.
Ingen matta under? Parkett?
mvh/Harryup
Bill50x skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
/ B
Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
/ B
Bill50x skrev:Testa Frank Zappa också. Med den musiken kan man prata om kaos i många anläggningar.
Bill50x skrev:Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion.
StefanL skrev:Verkligen, kaos? Är det verkligen sådana dramatiska skillnader som upplevs?
/ B
Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna påProva sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande? Jag tror att du kommer höra skillnader i hur du
uppfattar musikernas agerande, deras inbördes förhållande, bättre med Stones-låten.
Jag vågar påstå att Stones-låten ger större skillnader i spelglädje eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. För mäss-jazzen har ingen spelglädje, där lyssnar man bara på ljud.
Eller är det så att jag gillar Stones bättre?
/ B
mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
adzer skrev:mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Han är väl rädd att du skall missa den ack så viktiga placeboeffekten
Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till
mx skrev:adzer skrev:mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Han är väl rädd att du skall missa den ack så viktiga placeboeffekten
Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till
Genom att tillföra exogen information som egentligen inte hör till själva
testet så förstörs ju testet direkt. Hjärnan hittar lättare saker den känner till
eller tror sig känna till.
Märkligt att alla spöken, UFO:n med mera, alltid återges precis som i filmer.
Ingen som sett ett spöke med annan outfit?
Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.
I F/E tester så går man ju igenom innan vad man skall lyssna efter för att kolla om extra nog aom man kan höra det så kör bara.
mvh/Harryup
adzer skrev:Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.
I F/E tester så går man ju igenom innan vad man skall lyssna efter för att kolla om extra nog aom man kan höra det så kör bara.
mvh/Harryup
Ja men i F/E test är det blindlyssning. Du skall avgöra när apparaten i fråga är inkopplad genom att lyssna efter förutnämda förgningar. Finns det inga så vet du inte när apparaten kopplas från eller till.
På ett öppet/synligt test så kan att veta "kända fel" vara totalt förödande för resultatet.
Harryup skrev:adzer skrev:Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.
mvh/Harryup
Ja men i F/E test är det blindlyssning. Du skall avgöra när apparaten i fråga är inkopplad genom att lyssna efter förutnämda förgningar. Finns det inga så vet du inte när apparaten kopplas från eller till.
På ett öppet/synligt test så kan att veta "kända fel" vara totalt förödande för resultatet.
Öppet test är öppet så det har redan begränsningar. Dessutom om alla tester skall visa nya saker så blir det ju väldigt konstigt. Allt är ju redan diskuterat ett antal ggr redan.
Absolut håller jag med om.
mvh/Harryup
mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:StefanL skrev:Verkligen, kaos? Är det verkligen sådana dramatiska skillnader som upplevs?
Ja, kaos.
Jag har alltid gillat Frank Zappa, första skivan införskaffades typ -68 och det var väl det året jag såg honom live första gången. Det var dock alltid så mycket bättre live än hemma hos mig - och då pratar jag inte ljudmässigt.
Hemma hos en kamrat i Lund, många år senare, hörde jag en av hans mer komplexa skivor. En skiva som jag aldrig kunnat ta till mig, just för att den var kaotiskt och svårförståelig. Men på min kompis anläggning, som hade sämre ljud än min, så satt skivan som ett smäck. Plötsligt förstod jag vad FZ ville säga. Eller åtminstone trodde mig veta, i vilket fall som helst var det ordning och reda i alla taktbyten osv.
Hade jag bara lyssnat efter kvaliteten på basen, hur rena rösterna lät osv hade jag nog tyckt att min egen anläggning var så mycket bättre. Men nu spelade kompisen en platta som han tyckte var så bra, och jag lyssnade inte alls med mina hifi-öron. Bara lät min kompis spela en skiva som jag egentligen inte gillade.
Då fick jag mig en tankeställare som jag tänker på än idag när jag lyssnar.
/ B
sladdbarn skrev:Om du tar hjälp av 1-2 kompisar borde ett blindtest vara möjligt,
allt annat tycker jag verkar meningslöst. Hjärnan är alldeles för
lättlurad för att annat än blindtest ska vara meningsfullt.
Blindtestet bör utföras med ett formulär där du lyssnar på olika låtar
flera gånger och ska kryssa i var det låter bäst (din kompis kan fylla i
när du sitter med halsduken runt huvet)
Ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till, den eventuella
skillnaden kan variera beroende på högtalare.
Rent teoretiskt tycker jag spikes borde fungera på lätta högtalare
och kuddar på tunga högtalare.
StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?
shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
forum, opåverkad av Brödraskapet.
ThePreTor1aN skrev:shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
Då är du drabbad av placeboträsket.
DQ-20 skrev:ThePreTor1aN skrev:shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
Själv tycker jag det skall vara vanlig senap till ärtsoppan, inte skånsk.
Richard skrev:mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Du får naturligtvis lyssna som du vill.![]()
Det är viktigt att komma ihåg att placebo- tänket är åt båda hållen, mjuka kuddar har en hög status, men bara på detta forum.
StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?
KarlXII skrev:
Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
Mer vetenskapliga approacher kanske man ska överlåta till såna som kan det.
Vad som låter bäst rent subjektivt kan nog variera både med högtalare och rum. Hemma hos mig och med mina högtalare funkar mjuka kuddar bäst, men hos andra funkar det bäst med hårda. Man får utöva lite systemtänk och inse att allt hänger ihop. Gör man bara det slipper man att låsa sig i antingen det ena eller det andra.
sladdbarn skrev:Om du tar hjälp av 1-2 kompisar borde ett blindtest vara möjligt,
allt annat tycker jag verkar meningslöst. Hjärnan är alldeles för
lättlurad för att annat än blindtest ska vara meningsfullt.
Blindtestet bör utföras med ett formulär där du lyssnar på olika låtar
flera gånger och ska kryssa i var det låter bäst (din kompis kan fylla i
när du sitter med halsduken runt huvet)
Ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till, den eventuella
skillnaden kan variera beroende på högtalare.
Rent teoretiskt tycker jag spikes borde fungera på lätta högtalare
och kuddar på tunga högtalare.
meanmachine skrev:Finns det en quickfix som gäller alla? Är det en regel utan undantag så att säga?
Jag upplever att vissa högtalare låter bättre med spikar, andra bättre med mjukisar, en det tiltade, andra raka, en del med fronskydd, andra utan.
Varför måste människan alltid söka en universalregel som tros kunna appliceras på allt?
Jag är numer mycket säker på att mjukisar passar en del applikationer emedan spikar passar andra mm. Jag använder all min knowhow i mina uppställningar och presentationer av olika produkter.
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Du får naturligtvis lyssna som du vill.![]()
Det är viktigt att komma ihåg att placebo- tänket är åt båda hållen, mjuka kuddar har en hög status, men bara på detta forum.
Nej, inte enbart på detta forum. Min far köpte faktiskt mjuka kuddar till sina
högtalare, helt utan min inblandning, och när jag frågade varför blev svaret
att "annars planteras ju ljudet ner i golvet?" och det enda jag gjorde var att
säga "ja, det stämmer".
Hur kommer detta sig? Troligtvis för att han har läst fysik, och även skruvat
i många bilar och andra apparater som rör på sig.
Det är faktiskt så att jag enbart stött på rekommendationen av spikar på
pseudovetenskapliga internetforum eller i esoteriska hifibutiker som även
säljer andra högst tvivelaktiga produkter.
Men det är ju intressant att du tror att hela världen utanför detta forum är
överens om att det är spikar som gäller.
meanmachine skrev:Människan har så lätt att låsa sig .om någon med rätt namn påstår att SD fötter är rätt och ända sättat att nå välljud så är det kört för de allra flesta. De kommer då att trotts alla mosägelser och kosntruktioner applicera dessa på allt oavsett tenkisk konstruktion för det är ju bäst. En regel som går på alla högtalare. Vidare kommer man att montera soffan på dem, stereodelarna står såklart på SD fötter etc. Sen spelar det ingen roll vad nån än säger eller tror så är den sanning du fallit för den ända och rätta.
Tråkigt.
mx skrev:meanmachine skrev:Människan har så lätt att låsa sig .om någon med rätt namn påstår att SD fötter är rätt och ända sättat att nå välljud så är det kört för de allra flesta. De kommer då att trotts alla mosägelser och kosntruktioner applicera dessa på allt oavsett tenkisk konstruktion för det är ju bäst. En regel som går på alla högtalare. Vidare kommer man att montera soffan på dem, stereodelarna står såklart på SD fötter etc. Sen spelar det ingen roll vad nån än säger eller tror så är den sanning du fallit för den ända och rätta.
Tråkigt.
Vem är det du pratar om nu? Om det är mig du menar så föredrar jag direkta
påhopp istället för inlindade utsagor.
Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
sladdbarn skrev:Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Inte omöjligt att du har rätt men om ingen skillnad kan urskiljas vid
blindtest, så kanske man ska satsa på det man tror är bäst.
på det sättet kommer man anatgligen lura sig själv att man får
bättre ljud.
När människans psykologi blir inblandat blir det krångligt.
mx skrev:För även om ni inte skriver det, så läser jag in att "om en viss person säger"
är Ingvar Öhman. Om ni vill undvika missförstånd så får ni skriva mer tydligt.
Lättare att diskutera då.
mx skrev:Folk föredrar säkert spikar och det har jag inga problem med. Jag har problem
med folk som förespråkar spikar med felaktiga argument. Om någon säger att
de föredrar spikar på grund av att högtalaren kopplas ihop med rummet och
att denna kombination (högtalare + golv + övriga delar av rummet) passar
väldigt bra för ens preferenser, så hade jag inte brytt mig.
När det kommer till argument som "denna högtalare låter alltid bäst på spikes"
så vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen.
meanmachine skrev:Tycker det är mest dravelsnack och teknokrati.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Tycker det är mest dravelsnack och teknokrati.
Svarade du Harryup eller kokar du i ditt eget spad?
meanmachine skrev:Gäller de flesta. den som minst av allt fn pratar fikonspåk är IÖ som mesta av alla kan det. Det går att vrida en debatt hur sjukt som helst på formuleringar av ingenting.
Harryup skrev: .
Det blir olika grader av väldefinierat ljud och vid våra tester har det aldrig varit så att man står och väger mellan 2 olika alternativ. Man vill ha det med högsta upplösningen.
mvh/Harryup
shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
phon skrev:Harryup skrev: .
Det blir olika grader av väldefinierat ljud och vid våra tester har det aldrig varit så att man står och väger mellan 2 olika alternativ. Man vill ha det med högsta upplösningen.
mvh/Harryup
Vilka man? Vill alla ha den högsta upplösningen?
Vill "man" ha högre upplösning än vad som finns inspelat på skivan?
Vill "man" alltid ha konstgjord maximal upplösning?
Vill "man" att låga bastoner som är inspelade att låta som låga bastoner helt plötsligt skall låta långt upp i mellanregistret?
Vill alla det?
idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Bill50x skrev:StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?
Det vet jag inte. Jag har själv inte gjort några seriösa tester av spikes vs mjuka fötter.
Jag ville bara lyfta betraktelsesättet så inte all fokus hamnar på typ hur basen låter. Det är så lätt att börja dissekera ljudet/musiken när man testar när det egentligen är helheten som är det viktiga.
/ B
shifts skrev:idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Precis. Något konstruktören inte kan ta hänsyn till är golvet hos ägaren
och med spikfötter blir det en variabel att räkna med.
Richard skrev:Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Harryup skrev:shifts skrev:idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Är du säker på att det inte gäller mjukfötter också? Dvs att man får olika resultat med olika golv.
mvh/Harryup
Harryup skrev:shifts skrev:idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Är du säker på att det inte gäller mjukfötter också? Dvs att man får olika resultat med olika golv.
mvh/Harryup
mx skrev:SD är oberoende av golv och det är hela poängen med dem.
mx skrev:meanmachine skrev:mx skrev:SD är oberoende av golv och det är hela poängen med dem.
Svävar de?
Det där var ju en kommentar skriven bara för att trolla. Trodde inte det om dig.
Stör min tråd dig så mycket?
MagnusÖstberg skrev:Tänkte skriva något här, men inser att det är meningslöst
zapanasta skrev:Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut![]()
Men om det låter bättre i lyssningsrummet vet jag inte......
Johan_Lindroos skrev:Hoppas det är okej att jag tycker att vad man har för fötter under sina högtalare är något man börjar pyssla med när man har extremt bra koll på allt annat vad avser elektronik och elektroakustisk omvandling och sitt rums akustiska egenskaper. Jag själv har t.ex. inte kommit till den punkten än, trots att jag nog anser mig ha kommit en bra bit på vägen.
Johan_Lindroos skrev:Hoppas det är okej att jag tycker att vad man har för fötter under sina högtalare är något man börjar pyssla med när man har extremt bra koll på allt annat vad avser elektronik och elektroakustisk omvandling och sitt rums akustiska egenskaper. Jag själv har t.ex. inte kommit till den punkten än, trots att jag nog anser mig ha kommit en bra bit på vägen.
Harryup skrev:zapanasta skrev:Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut![]()
Det första är jag övertygad om att det stämmer i alla lägen.
mvh/Harryup
Kimpost skrev:Harryup skrev:zapanasta skrev:Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut![]()
Det första är jag övertygad om att det stämmer i alla lägen.
mvh/Harryup
Jag vet inte. Är det inte bättre att förutsättningslöst testa detta för varje enskild situation?
Ragnwald skrev:Man skulle kunna tänka sig att spika fast både högtalarna och lyssningssoffan på ett gigantiskt flytande innergolv, som står på SD-fötter.
lennartj skrev:Ingen har sagt något om antalet fötter under respektive högtalare och inverkan av golv som inte är plana.
När jag köpte mina Carlsson OA52 fanns inga SD-fötter och den generella rekommendationen var placering direkt på heltäckningsmatta.
Vem hade heltäckningsmatta i början av 80-talet mer än Stig C själv???
Jag hade lackat brädgolv som var mycket skevt så OA52'orna vinglade betydligt.
Då tyckte jag att det lät både resonant och perspektivässigt diffust, om det verkligen var så eller självsuggestion på grund av egna ingenjörsmässiga slutsatser kan jag inte säga idag.
Lösningen var att leta upp 3 punkter likformigt i förhållande till tyngdpunkten (ovanligt knepigt på OA52) och spika (!) fast möbeltassar i plast med filt mot golvet.
När de första SD-fötterna kom ut köpte jag sådana och insåg direkt att det fortfarande är 3 och inte 4 fötter som gäller för mig om högtalarna inte skulla stå och vicka mellan SD-fötterna.
Spikes är väl alltid justerbara och jag förutsätter att anhängarna är noga med att se till att högtalarna står och vickar mellan två lägen.
Nu har jag planare golv men föredrar fortfarande mina 3 gamla före de 4 nya viktanpassade. Skillnaden är minimal och jag kan inte beskriva den i ord, men magkänslan är att musiken blir tightare med bättre sväng med 3.
Tar alla för givet att det ska vara 4 mjuka fötter under varje högtalare?
Andra erfarenheter (av oplana golv mm.)?
mx skrev:Vad vinner man på det?
mx skrev:Vad vinner man på det?
Harryup skrev:mx skrev:Vad vinner man på det?
Möjligen ingenting men oftast är trägolv inte helt plana vilket gör att eftersom högtalaren kan stå på 3 fötter kanske den gör det trots att du använder 4 fötter. Viktanpassning är en helt annan sak.
mvh/Harryup
mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Vad vinner man på det?
Möjligen ingenting men oftast är trägolv inte helt plana vilket gör att eftersom högtalaren kan stå på 3 fötter kanske den gör det trots att du använder 4 fötter. Viktanpassning är en helt annan sak.
mvh/Harryup
Är det inte olika typer av stabilitet vi pratar om i så fall?
Ronte skrev:Jovisst är det olika saker. Man vinner (med 3 punkter) att högtalaren inte blir vinglig att knuffa till om man har ett ojämnt golv. Men man behåller viktanpassningen om man kan använda alla 4 fötter.
Mitt golv i TV rummet är mycket krokigt (rustik 1800-tals plank, oslipat och målat) och jag får palla upp en del fötter för att de inte ska stå och "vicka", tänkte inte på att försöka använda 3 punkter tidigare...
Nej, det är helt meningslöst då för många drar helt galna slutsatser och sedan har större intresserade av att ha rätt än att förstå något.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Tänkte skriva något här, men inser att det är meningslöst
Nej det tycker inte jag att det är. Det är tack vare dina hypoteser som vi testade vidare lite grejor.
Jag tycker absolut att det vore bra om du bidrog med inlägg.
mvh/Harryup
Goldfinger skrev:Richard skrev:Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Jag känner igen den upplevelsen du pratar om och det är lätt att dra den slutsatsen du gör, jag har nog varit inne på samma spår också.
Är man däremot inbegripen med hur övertoner påverkar presentationen är det väldigt svårt (iaf för mig) att tro att den ökade artikulationen skulle bero på något annat än just detta fenomen, prova att addera olinjär distorsion på ett fonogram så får du se vad det kan göra.
Det är skillnad på ökad artikulation pga höjd upplösning och ökad artikulation pga adderad dist.
Det senare dessutom med resultatet att upplösningen försämras
mx skrev:I rummet som de står i nu så spelar det ingen roll vad som är under dem.
Jag hör ingen skillnad.
Har lite pucklar på kurvan och en del reflexer som gör det helt omöjligt att
höra skillnaden. Flyttar jag runt mattan i rummet gör detta större skillnad.
Rummet ska nog vara jävlart optimalt innan spikes kontra SD yttrar sig.
Richard skrev:mx skrev:I rummet som de står i nu så spelar det ingen roll vad som är under dem.
Jag hör ingen skillnad.
En låt där det hörs tydlig skillnad är polices " one world is enough" från skivan "ghost in the machinery."
Drivande basgång med supertight spel trummor/ bas. Med mjukfötter försvinner en del av svänget tycker jag.
mx skrev:Vill ni veta vad jag kom fram till eller är vi på det klara med vad alla tycker
i frågan redan?
penke62 skrev:mx skrev:Vill ni veta vad jag kom fram till eller är vi på det klara med vad alla tycker
i frågan redan?
Jag är efter att ha gått igenom hela tråden väldigt nyfiken på vad du kom fram till.
Richard skrev:mx skrev:I rummet som de står i nu så spelar det ingen roll vad som är under dem.
Jag hör ingen skillnad.
En låt där det hörs tydlig skillnad är polices " one world is enough" från skivan "ghost in the machinery."
Drivande basgång med supertight spel trummor/ bas. Med mjukfötter försvinner en del av svänget tycker jag.
bassman skrev:Richard skrev:mx skrev:I rummet som de står i nu så spelar det ingen roll vad som är under dem.
Jag hör ingen skillnad.
Jag kan aldrig få nog av Stewart Copelands trumspel. Helt fantastisk musiker!
Det har jag på fötterna att tyckaMan stampar takten högst med träskor
MagnusÖstberg skrev:Nej, det är helt meningslöst då för många drar helt galna slutsatser och sedan har större intresserade av att ha rätt än att förstå något.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Tänkte skriva något här, men inser att det är meningslöst
Nej det tycker inte jag att det är. Det är tack vare dina hypoteser som vi testade vidare lite grejor.
Jag tycker absolut att det vore bra om du bidrog med inlägg.
mvh/Harryup
Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Om du som hifientusiast däremot endast lyssnar till " ljudet " av musiken ( inte VAD som spelas ) så är det mycket möjligt att mjuka fötter kan föredras.
Richard skrev:En låt där det hörs tydlig skillnad är polices " one world is enough" från skivan "ghost in the machinery."
gnypp45 skrev:Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Men hur VET du det, Richard? Har du kommit fram till det genom att prova själv?
(Hur tusan kan man tycka att perceived pitch hos basen blir sämre om man tex. lägger till lite extra av andra deltonen, dvs. oktaven ovanför?)
Just detta är en knäckfråga som din argumentation vilar på och som även delar upp Faktiskt i två läger: Richard vs. alla(?) andra. För de flesta så är det nämligen precis tvärtom!Om du som hifientusiast däremot endast lyssnar till " ljudet " av musiken ( inte VAD som spelas ) så är det mycket möjligt att mjuka fötter kan föredras.
Det är möjligt att jag är en sådan hifientusiast då, för jag tycker ju att ljudet kommer i första hand inom hifi. Om det är schysst, så kommer musiken också att fixa sig, är min tanke.
Men trots "ljud-fokuseringen" så blir det så att jag automatiskt lyssnar efter basen i allt som spelas, vare sig det gäller klassisk musik eller annat.
Bill50x skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
(Hur tusan kan man tycka att perceived pitch hos basen blir sämre om man tex. lägger till lite extra av andra deltonen, dvs. oktaven ovanför?)
Just detta är en knäckfråga som din argumentation vilar på och som även delar upp Faktiskt i två läger: Richard vs. alla(?) andra. För de flesta så är det nämligen precis tvärtom!Om du som hifientusiast däremot endast lyssnar till " ljudet " av musiken ( inte VAD som spelas ) så är det mycket möjligt att mjuka fötter kan föredras.
Det är möjligt att jag är en sådan hifientusiast då, för jag tycker ju att ljudet kommer i första hand inom hifi. Om det är schysst, så kommer musiken också att fixa sig, är min tanke.
Men trots "ljud-fokuseringen" så blir det så att jag automatiskt lyssnar efter basen i allt som spelas, vare sig det gäller klassisk musik eller annat.
Jag är inte med dig här.
1 - Det är inte Richard vs alla andra. Så enkelt är det inte.
2 - Varför skulle en andratonsdist göra att uppfattningen av basen blir bättre?
3 - Varför skulle ett bättre ljud göra att musiken automatiskt uppfattas som bättre?
/ B
Bill50x skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Jag är inte med dig här.
3 - Varför skulle ett bättre ljud göra att musiken automatiskt uppfattas som bättre?
/ B
Bill50x skrev:Mäss-Jazz är kanske en något missvisande benämning, även om det ofta är lågmäld "gles" jazz som spelas. Men det går lite mode i detta. För länge sedan var det tex Supertramps "School" som spelades i alla hörn, denna kan man ju knappast kalla för jazz.
Visst kan "mäss-jazz" låta bra. Fantastiskt bra till och med. Men fokus hamnar gärna på hur själva ljudet låter (timbren i en triangel tex - speciellt om man säljer ett svindyrt klass A steg på 2,5 watt) och inte på hur musiken i sin helhet presenteras.
En slamrig Iggy Pop (ex vis från TV Eye 1977) låter kass på det mesta men verkligt bra på en kompetent anläggning. Första gången jag hörde den liveskivan på ett bra sätt var faktiskt genom ett par Stax hörlurar. Innan dess trodde jag inspelningen/skivan var det kassaste av allt kasst som fanns.
/ B
ThePreTor1aN skrev:shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
gnypp45 skrev:Bill50x skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Jag är inte med dig här.
/ B
1. "Lägeruppdelningen" jag gjorde gällde huruvida lämplig dist kan ge bättre perceived pitch. Vi får se vilket läger du hamnar i när du läst mitt svar på din andra fråga:
2. Tänk dig att basgången spelas med rena sinustoner. Inte så lätt att höra tonhöjden genom alla andra instrument, eller hur? Tänk nu att vi lägger på deltoner en efter en tills vi har en klang som vi känner igen som elbas. (Elbasklangen har redan mycket andra delton f.ö.). Då blir det lättare att höra vilka toner som spelas, visst? Elbasens klang kan ses som en distorsion av en sinuston.
Andratondisten som det talades om är en fortsättning på detta resonemang. Genom att ytterligare färga eller "knorra till" klangen - som ibland kan vara ganska "slät" i original, beroende på mickarnas position och inställningar - med ytterligare lite övertoner så blir det ännu något lättare att snabbt uppfatta tonhöjd. För mig är detta självklarheter, men kanske inte för alla? Framför allt kan jag inte förstå hur man kan hävda motsatsen: att det blir svårare att höra tonhöjden när man lägger på lite extra av en perfekt ren oktav.
3. Att musiken kommer att uppfattas som bättre av alla menade jag inte. Om ljudet/återgivningen är bra så tror jag att det musikaliska faller på plats på ett för mig njutbart sätt. Ungefär så ville jag säga. Det är ju en smakfråga som man tycker olika om.
Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Jag känner igen den upplevelsen du pratar om och det är lätt att dra den slutsatsen du gör, jag har nog varit inne på samma spår också.
Är man däremot inbegripen med hur övertoner påverkar presentationen är det väldigt svårt (iaf för mig) att tro att den ökade artikulationen skulle bero på något annat än just detta fenomen, prova att addera olinjär distorsion på ett fonogram så får du se vad det kan göra.
Det är skillnad på ökad artikulation pga höjd upplösning och ökad artikulation pga adderad dist.
Jag är rätt säker på att den subjektiva förbättringen med spikes under en högtalare inte beror på en objektiv försämring.
Detta pga att stereon inte är musikalisk. Låter pitchen tydligare så är det bättre- objektivt. Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Richard skrev:Hur som helst så innebär den " ökade uppfattbara tydligheten i tonhöjd" med spikes eller hårda fötter en större möjlighet till kommunikativ förmåga att ta till sig musiken- det låter renare och tydligare i basregistret.
Richard skrev:Det blir också lättare att integrera subbasen med satelliten om båda står på spikes, enligt min uppfattning.
Richard skrev:Om du som hifientusiast däremot endast lyssnar till " ljudet " av musiken ( inte VAD som spelas ) så är det mycket möjligt att mjuka fötter kan föredras.
bassman skrev:Jag är helt med dig gnypp45.. Om som jag förstår det.
Du menar alltså att (om jag får analogisera) det är som att T.ex spela på en bas med kassa oslipade stängar, nya fräscha strängar ger skitfräcka övertoner som gör det mer hörbart..
Eller kanske som att jämföra en plyfa-kontra mot en bra med granlock vilken ger en längre knorrigare (mer övertoner)..
gnypp45 skrev:, så jag brukade koka strängarna i vatten ibland för att få tillbaka lite av fräschören i klangen (övertonerna).
IngOehman skrev:Jag håller med om allt det där, inklusive att de skillnader som ibland påstås
finnas, blir överdrivna så att det nästan är lite larvigt.
Men en sak som jag tycker är intressant är hur tydligt basen hörs när man
får lite tid på sig att "glömma bort" att lyssna efter instruktion. Den odistor-
derande basåtergivning som man får i högklassiga anläggningar kanske inte
pockar på uppmärksamhet direkt, såsom en som är distorderad och lite HP-
filtrerad - men när man blundar och slappnar av och slutar tänka på vad man
"skall lyssna efter" så finns bara musiken kvar, och då vinner alltid det sant
hög-upplösta alternativet! Det är min erfarenhet.
Varende liten detalj av musiken kommer till liv (såsom det är live) när man
slipper grova skärpningseffekter, likt de som spikfötter ställer till med.Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Jag är rätt säker på att den subjektiva förbättringen med spikes under en högtalare inte beror på en objektiv försämring.
Detta pga att stereon inte är musikalisk. Låter pitchen tydligare så är det bättre- objektivt. Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Varför tror du det?
Dina egna tester visar ju motsatsen. Tro dina öron istället för din religiösa
övertygelse.
Dina öron talar sanning om din upplevelse. Däremot kan de självklart inte
berätta något för dig om hur det fungerar och VARFÖR du hört och upplevt
som du gjort, så vill du veta något om det så måste du lära dig fysiken.Richard skrev:Hur som helst så innebär den " ökade uppfattbara tydligheten i tonhöjd" med spikes eller hårda fötter en större möjlighet till kommunikativ förmåga att ta till sig musiken- det låter renare och tydligare i basregistret.
Om alla andra än basen slutar spela så blir det ännu lättare att höra vad
basisten spelar. Men det förstår du säkert att det inte behöver betyda att
det är bättre.
Hela din grundtes att "mer än bättre", är falsk. Du missar otroligt mycket
musik och "av vad musik är" när du reducerar den till något så simpelt
som du gör. Och det är du själv som drabbas.Richard skrev:Det blir också lättare att integrera subbasen med satelliten om båda står på spikes, enligt min uppfattning.
Jasså.Richard skrev:Om du som hifientusiast däremot endast lyssnar till " ljudet " av musiken ( inte VAD som spelas ) så är det mycket möjligt att mjuka fötter kan föredras.
Jag tycker det ser ut som om det är du, mer än nästan någon annan, som
sysslar med en inskränkt lyssning, och som även med alla dina inlägg om
högtalarfötter försöker få ned andra i ditt träsk så att även de drabbas på
samma sätt som du drabbats - förlorar sin förmåga att lyssna på musiken.
Det är du som tycker att folk skall lyssna med instruktion, istället för att
bara lyssna på musik, som alla normala människor gör.
Önskar att du läste dina egna inlägg och fungerade på hur det kommer sig
att du har tappat förmågan att slappna av njuta. Varför inte låta bli att
lyssna efter en instruktion om hur det skall gå till? Du är inte skyldig något
att föra fram en religiös inställning till hur man skall använda musik, och du
drabbar dig själv värre än någon annan.
Vh, iö
lennartj skrev:Har du berättat vad du har för golv och bjälklag?
Jag hittar inget här eller i din presentationstråd och dina bildlänkar där ger mig meddelandet:"Sorry, that page was not found".
Om jag fattat rätt är det ett par Dynaudio Contour S3.4 du använder, med ganska liten bottenyta i förhållande till höjden.
lennartj skrev:Kanske jag formulerade min fråga otydligt, jag är nyfiken på om parketten ligger på en gjuten betongplatta med helt andra egenskaper än ett vanligtvis mer sviktande träbjäklag av något slag. När byggdes huset förresten?
gnypp45 skrev:Bill50x skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Distorsion tillför bara sämre pitch, inte bättre.
Jag är inte med dig här.
/ B
1. "Lägeruppdelningen" jag gjorde gällde huruvida lämplig dist kan ge bättre perceived pitch. Vi får se vilket läger du hamnar i när du läst mitt svar på din andra fråga:
2. Tänk dig att basgången spelas med rena sinustoner. Inte så lätt att höra tonhöjden genom alla andra instrument, eller hur? Tänk nu att vi lägger på deltoner en efter en tills vi har en klang som vi känner igen som elbas. (Elbasklangen har redan mycket andra delton f.ö.). Då blir det lättare att höra vilka toner som spelas, visst? Elbasens klang kan ses som en distorsion av en sinuston.
Andratondisten som det talades om är en fortsättning på detta resonemang. Genom att ytterligare färga eller "knorra till" klangen - som ibland kan vara ganska "slät" i original, beroende på mickarnas position och inställningar - med ytterligare lite övertoner så blir det ännu något lättare att snabbt uppfatta tonhöjd. För mig är detta självklarheter, men kanske inte för alla? Framför allt kan jag inte förstå hur man kan hävda motsatsen: att det blir svårare att höra tonhöjden när man lägger på lite extra av en perfekt ren oktav.
3. Att musiken kommer att uppfattas som bättre av alla menade jag inte. Om ljudet/återgivningen är bra så tror jag att det musikaliska faller på plats på ett för mig njutbart sätt. Ungefär så ville jag säga. Det är ju en smakfråga som man tycker olika om.
Bill50x skrev:Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna påProva sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande? Jag tror att du kommer höra skillnader i hur du uppfattar musikernas agerande, deras inbördes förhållande, bättre med Stones-låten.
Jag vågar påstå att Stones-låten ger större skillnader i spelglädje eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. För mäss-jazzen har ingen spelglädje, där lyssnar man bara på ljud.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna påProva sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande? Jag tror att du kommer höra skillnader i hur du uppfattar musikernas agerande, deras inbördes förhållande, bättre med Stones-låten.
/ B
Får man citera ett så här tidigt inlägg i tråden?
Jag tycker det där var ett intressant inlägg. Fast när jag lyssnar på låten så berör den mig inte alls. Jag hör inte glädje i den, jag hör bara "nu ska jag spela tuff".
Men jag förstår att du har den upplevelsen och jag har den också fast med andra låtar och artister. Men för mig finns det inget motsatsförhållande mellan ljudkvalitet och spelglädje, de är två separata dimensioner. Många gånger har jag hört inspelningar som är bra, men där musiken inte berör, ännu fler gånger har jag hört musik som berör, men där inspelningen är kass. Men sen finns det de där där de sammanfaller och då blir jag riktigt glad.
Fast jag tror aldrig att jag har hört spelglädjen påverkas av återgivningskvaliteten. Annat än om återgivningen är riktigt, riktigt kass.
Jag pendlar här emellan att tro att det beror på att du saknar förmågan att hålla isär saker och ting, och att jag inte kan låta dem påverka varandra.
Det finns ytterligare en (teknisk) dimension i ditt inlägg. Att "mässjazzen" låter bra i många anläggningar kan förklaras med att det är lätt att återge den. Den är ren, och det ska till bra mycket smuts för att det ska bli skitigt.
Stoneslåten har massor med dist och elände och genom att labba med anläggningen kan man få den att dölja felen mer eller mindre. Därför kan det löna sig mer att labba med uppspelningsanläggningen där.
Men det är rent ljudtekniskt.
Graden av uppfattad spelglädje beror för mig på om de hade roligt, och om jag har roligt av musiken. Om jag känner att jag är på samma våglängd som musikerna. Och det påverkas i märkligt liten grad av återgivningen, för mig.
Tror jag.
Harryup skrev:Jag anväder alltid 3 fötter om jag kan.
Mvh/Harryup
petersteindl skrev:Snacka om å rocka fetthttp://www.youtube.com/watch?v=p0GEhsThIX0&feature=related
Denna version av McCartney går heller inte av för hackor. http://www.youtube.com/watch?v=4WB7VwezdTg&feature=related
MvH
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Snacka om å rocka fetthttp://www.youtube.com/watch?v=p0GEhsThIX0&feature=related
Denna version av McCartney går heller inte av för hackor. http://www.youtube.com/watch?v=4WB7VwezdTg&feature=related
MvH
Peter
Jesikens vad olika!
Jag gillar den McCartney, riktigt bra, faktiskt, men den med Stones är bara... dåligt.
Edit: McCartney provcerar fram rörelse hos mig när jag lyssnar. Är det det som kallas "stampa takten" ?Stones blir bara ett enda ostrukturerat hoppande.
mx skrev:Han fick ratta på sin tonkontrollers hela tiden.
Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Kolla lite Bob Dylan eller The police också. Upplever du att musiken inte berör dig med dessa två artister så är något fel.
Svante skrev:Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Kolla lite Bob Dylan eller The police också. Upplever du att musiken inte berör dig med dessa två artister så är något fel.
Vilken märklig verklighetssyn...
Jag gillar inte musiken. Hur i hela friden ska en anläggning kunna få mig att gilla musiken?
Det låter som att du inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Som att musiken vore oviktig.
Svante skrev:Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Jag gillar inte musiken. Hur i hela friden ska en anläggning kunna få mig att gilla musiken?
Det låter som att du inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Som att musiken vore oviktig.
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Det är precis tvärtom det du påstår.
If you will learn- you have to unlearn.
Kronkan skrev:Svante skrev:Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Hej Svante!!
Själv har jag på vinyl säkert de 17 första studioalbumen av Stones. Inget att skämmas för. Spelar dem då och då. Senast när vi igår firade min dotters 28 årsdag. Men samtidigt blir jag jag![]()
![]()
över Richards inlägg och attityd.
Svante skrev:Kronkan skrev:Svante skrev:Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb.![]()
Hej Svante!! Håller med dig.
Själv har jag på vinyl säkert de 17 första studioalbumen av Stones. Inget att skämmas för. Spelar dem då och då. Senast när vi igår firade min dotters 28 årsdag. Men samtidigt blir jag jag![]()
![]()
över Richards inlägg och attityd.
Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
Jamendefattaruvell... Det måste ju vara fel på din stereo om du inte gillar Stones... för det är väl inget fel på dina förståndsgåvor
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
Jamendefattaruvell... Det måste ju vara fel på din stereo om du inte gillar Stones... för det är väl inget fel på dina förståndsgåvor
/ B
Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning. En bra sådan gör att du garanterat börjar gilla alla musikstilar, eftersom det blir lätt att ta till sig musikernas intentioner.
Dåliga musiker som inte samspelar kommer det däremot att bli svårare att gilla med en bra stereoanläggning, - oavsett inspelningens ljudkvalitet.
Richard skrev:Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning.
Svante skrev:Richard skrev:Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning.
Haha... Nej, jag ger mig inte in i den *****mätartävlingen, men kan meddela att jag har lyssnat på många riktigt bra anläggningar.
...och jag gillar ändå inte den där Stoneslåten. Det kan du inte göra mycket åt, att "gilla musik" är subjektivt.
lech skrev:Låt dem vara så dåliga som dom är, det är därars val.
Rolling R lät fördrjdävligt
Lyssnar gör du ändå ??
MVH
//
lech
StefanL skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
/ B
Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning. En bra sådan gör att du garanterat börjar gilla alla musikstilar, eftersom det blir lätt att ta till sig musikernas intentioner.
Dåliga musiker som inte samspelar kommer det däremot att bli svårare att gilla med en bra stereoanläggning, - oavsett inspelningens ljudkvalitet.
Hahaha, you funny.
Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
/ B
Svante skrev:
Så du menar att en anläggning skulle kunna få mig att gilla Stones?
Duh.
Richard skrev:StefanL skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
/ B
Hahaha, you funny.
Det är allvar bakom inlägget.
Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
En god anläggning som återger perceived pitch korrekt breddar din musiksmak betänkligt.
Stones är nämligen duktiga musiker vilket hörs tydligt på en sådan anläggning.
Svante skrev:petersteindl skrev:Snacka om å rocka fetthttp://www.youtube.com/watch?v=p0GEhsThIX0&feature=related
MvH
Peter
Jesikens vad olika!
Jag gillar den McCartney, riktigt bra, faktiskt, men den med Stones är bara... dåligt.
Edit: McCartney provcerar fram rörelse hos mig när jag lyssnar. Är det det som kallas "stampa takten" ?Stones blir bara ett enda ostrukturerat hoppande.
Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
En god anläggning som återger perceived pitch korrekt breddar din musiksmak betänkligt.
hifikg skrev:Jag gillar oftast inte rap-"musik" och har svårt för en hel del techno. Skulle jag gilla det om jag gick "All-Linn"? Tveksamt va? I tonåren lärde jag mig uppskatta klassisk musik och för det krävdes ingen audiofilanläggning precis. Hur jag lärde mig gilla jazz är en historia som ska få ett eget kapitel i min medlemspresentation, men inte var det några spikesförsedda högtalare som visade vägen!
Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
Det finns många duktiga musiker som jag inte gillar.
Det är mycket möjligt att din musiksmak har blivit breddad av din anläggning, men vad anläggningar gör med min musiksmak har du ingen aning om.
Alla människor är inte som du.
Vissa kan skilja på anläggning och musik, men du verkar ha extremt svårt för det.
Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
Det är mycket möjligt att din musiksmak har blivit breddad av din anläggning, men vad anläggningar gör med min musiksmak har du ingen aning om.
Vissa kan skilja på anläggning och musik, men du verkar ha extremt svårt för det.
meanmachine skrev:Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
Det fär har jag upplevt många gånger och många som jag känner har upplevt det hos mig att musik kommer till liv och blir roligt och bra speciellt musik det INTE trodde att de gillade.![]()
Har du aldrig upplevt det har du missat en av de med avgörande fördelarna med vår hobby.
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
Varför diskuterar du person, och inte anläggning ? Självklart gillar man den musik man vill.
meanmachine skrev:Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:
Duh.
Exakt det menar jag.
Det fär har jag upplevt många gånger och många som jag känner har upplevt det hos mig att musik kommer till liv och blir roligt och bra speciellt musik det INTE trodde att de gillade.![]()
Har du aldrig upplevt det har du missat en av de med avgörande fördelarna med vår hobby.
mx skrev:Jag upplever inte att spikar eller mjuka fötter påverkar så mycket. Varför läggs det ned så jädrans mycket energi på dem?
Svante skrev:mx skrev:Jag upplever inte att spikar eller mjuka fötter påverkar så mycket. Varför läggs det ned så jädrans mycket energi på dem?
För att en del påstår att det är så stora skillnader. Och åt fel håll dessutom.
gnypp45 skrev:Svante skrev:mx skrev:Jag upplever inte att spikar eller mjuka fötter påverkar så mycket. Varför läggs det ned så jädrans mycket energi på dem?
Och sen är ju Richard duktig på att hålla igång trådarna och låtsas vara intresserad av en diskussion. Men jag får den här känslan när ingenting som någon säger fastnar:
Learning English pronunciation
phon skrev:DQ-20 skrev:Si je baise? Affirmatif! Quoi des noms? No comment...
Har Alfred E en fransk kusin?
OlA-68 skrev:she said ...fast lite omarbetad och på skånska
http://www.youtube.com/watch?v=sbyGeuXPnco
Svante skrev:mx skrev:Jag upplever inte att spikar eller mjuka fötter påverkar så mycket. Varför läggs det ned så jädrans mycket energi på dem?
Magnuz skrev:Svante skrev:
Absolut. Skaffar du Linn eller Naim kommer du direkt att börja gilla all musik. Det är mycket praktiskt eftersom man då kan köpa all musik man behöver i reahyllan.
Magnuz skrev:Svante skrev:
Absolut. Skaffar du Linn eller Naim kommer du direkt att börja gilla all musik. Det är mycket praktiskt eftersom man då kan köpa all musik man behöver i reahyllan.
IngOehman skrev:
Det är det egentliga problemet. Okunniga spekulationer formuleras som vore
de fakta, och de som sprider dem uttrycker sig som om deras roll var att ut-
bilda andra.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Det är det egentliga problemet. Okunniga spekulationer formuleras som vore
de fakta, och de som sprider dem uttrycker sig som om deras roll var att ut-
bilda andra.
Vh, iö
Håller med, gäller alla läger där en del i regel kunniga borde uppdatera sina praktiska erfarenheter ibland också och inte bara hänvisa till teorier eller gamla tester som om det vore allmänna sanningar.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan.
Svante skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan.
Vad är det för fel på tumstock?
Alltså, det finns förstås en massa program numera som är alldeles värdelösa, och det finns minst lika många möjligheter att använda i övrigt bra mätinstrument fel.
Det finns också en förkärlek hos instrumentmakare att göra instrumenten "enkla", fast det egentligen inte går.
I slutänden måste förstås den som gör mätningar bedöma om det valda mätinstrumentet var rätt för mätningen som utfördes, det ingår i all mätteknik.
Slutsatsen jag drar av din berättelse är att du har valt fel mätinstrument. Jag drar dock inte slutsatsen att "XTZ grunkan" är dålig. Den är däremot särskriven.
Typ.
Svante skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan.
Typ.
mx skrev:bearwik skrev:Jag har lite svårt att förstå all den energi som läggs ner i såna här trådar, det är väl bara att testa spikes och SD-fötter och välja det man tycker låter bäst?
Så kan man ju också resonera, men det är inte rätt.
Ragnwald skrev:mx skrev:bearwik skrev:Jag har lite svårt att förstå all den energi som läggs ner i såna här trådar, det är väl bara att testa spikes och SD-fötter och välja det man tycker låter bäst?
+1
Harryup skrev:Ragnwald skrev:mx skrev:bearwik skrev:Jag har lite svårt att förstå all den energi som läggs ner i såna här trådar, det är väl bara att testa spikes och SD-fötter och välja det man tycker låter bäst?
+1
Jamen det är väl ändå frivilligt att läsa och skriva här. Man behöver inte deltaga i alla trådar. Det skrivs en massa om slutsteg som väldigt få har medans nästan alla har någon form av fötter.
"Problemet" som jag ser det är snarare att man väljer inte det man själv tycker låter bäst utan när det t.ex. gäller fötter väljer man efter en del andra kriterier, t.ex. andras tyckande eller efter kanske samband som man kanske inte vet om de gäller den egna uppställningen. Men självklart skall man ju välja det man av någon anledning vill ha.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan.
Typ.
Tja, går det att mäta akustiskt med den? Med de delayer som blir i filter osv? Min erfarenhet är att en tumstock är extremt värdelöst hjälpmedel om man använder ett digitalt filter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan. Jag tyckte att sen jag bytte till hårdfötter att högtalarna kändes mer riktade än tidigare igen.
Tidigare har det varit lätt att få exakta värden för diskant och mellanregister. Sen har man fått mätt mellan 15-20 ggr för att basen skall visa upp något värde så ofta att man börjar tro på att det är rätt och sen justera och mäta hur det summerar. Värden för basen kan lätt pendla 10m.
Nu var det ju lite annorlunda.
Värdet mellan mellanregister och diskant hade "glidit isär" med runt 12 cm trots att de står lika som tidigare förutom att jag bytt SD mot eklist med WhiteTac på.
Men däremot basen fick fasta värden som pendlade någon gång med endast runt 30cm per mätning. Dessutom behövde jag justera om avståndet mellan bas och mellan till ett annat läge numera.
Tidigare onoggranhet trodde jag berodde på dåligt signal/brusförhållande i basen.
Folk som köpt mini-dsp har ju mätt och fått väldigt pendlande avstånd i
basen, vore kul att se om nån kunde verifiera om de bara ställde basen på en träkloss om mätningarna blir stabila för er också.
mvh/Harryup
Richard skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan. Jag tyckte att sen jag bytte till hårdfötter att högtalarna kändes mer riktade än tidigare igen.
Tidigare har det varit lätt att få exakta värden för diskant och mellanregister. Sen har man fått mätt mellan 15-20 ggr för att basen skall visa upp något värde så ofta att man börjar tro på att det är rätt och sen justera och mäta hur det summerar. Värden för basen kan lätt pendla 10m.
Värdet mellan mellanregister och diskant hade "glidit isär" med runt 12 cm trots att de står lika som tidigare förutom att jag bytt SD mot eklist med WhiteTac på.
Men däremot basen fick fasta värden som pendlade någon gång med endast runt 30cm per mätning. Dessutom behövde jag justera om avståndet mellan bas och mellan till ett annat läge numera.
Tidigare onoggranhet trodde jag berodde på dåligt signal/brusförhållande i basen.
basen, vore kul att se om nån kunde verifiera om de bara ställde basen på en träkloss om mätningarna blir stabila för er också.
mvh/Harryup
Det där är intressant.![]()
Om jag fattat dig rätt, så pendlade resultatet för basen med upp till 10 meter med SD- fötterna förut. Numera, med hårda fötter under så diffar det bara 30 cm i mätningarna.
Det blir alltså MERA exakt med hårda fötter under högtalaren.
Detta förklarar min upplevelse, att det är betydligt enklare att justera in ett system bestående av frontar och subwoofers med hårda fötter under högtalaren. Jag har provat med SD - kuddar under pip, men fick dem aldrig att spela helt sömlöst mot subbasarna, oavsett om de delades nedåt i basen, eller inte.
Min erfarenhet är att det blir " subjektivt" mera bas med SD- kuddar, men det beror på att ljudet blir otydligare, entonigare och svårare att integrera då du kör med subbas.
Det blir enklare att integrera subbas med frontar med hårda fötter under båda tycker jag. Man behöver inte spikes, 3 muttrar blir nästan lika bra.
Jag uppmanar alla på forumet att prova- det kostar inget, ju.
MagnusÖstberg skrev:Mätningarna är korrekta om harryups högtalare flyttade på sig med en magnitud om +/- 5000mm (Z-led) i basen relativt topparna ovanpå.
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan.
Typ.
Tja, går det att mäta akustiskt med den? Med de delayer som blir i filter osv? Min erfarenhet är att en tumstock är extremt värdelöst hjälpmedel om man använder ett digitalt filter.
mvh/Harryup
Njaej, det var förstås lite provocerande frågat, men om ett avstånd till baselementet varierar med 10 m, och om diskanten verkade ha flyttats med 12 cm relativt mellanregistret så känns det ju som att en tumstock skulle mäta noggrannare. Även om det är "akustiska" avstånd man söker.
MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
Bill50x skrev:Harryup:
Vad innebär "avstånd" i denna diskussion? Kompensering elektroniskt för fysiskt avstånd eller vad?
/ B
Richard skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan. Jag tyckte att sen jag bytte till hårdfötter att högtalarna kändes mer riktade än tidigare igen.
mvh/Harryup
Om jag fattat dig rätt, så pendlade resultatet för basen med upp till 10 meter med SD- fötterna förut. Numera, med hårda fötter under så diffar det bara 30 cm i mätningarna.
Detta förklarar min upplevelse, att det är betydligt enklare att justera in ett system bestående av frontar och subwoofers med hårda fötter under högtalaren. Jag har provat med SD - kuddar under pip, men fick dem aldrig att spela helt sömlöst mot subbasarna, oavsett om de delades nedåt i basen, eller inte.
Min erfarenhet är att det blir " subjektivt" mera bas med SD- kuddar, men det beror på att ljudet blir otydligare, entonigare och svårare att integrera då du kör med subbas.
Det blir enklare att integrera subbas med frontar med hårda fötter under båda tycker jag. Man behöver inte spikes, 3 muttrar blir nästan lika bra.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
Ja, rummet är som det är. Och Claes skiva var ospelbar i synnerhet på den volymen, javisst.
---
Men precis just nu diskuteras en helt annan sak som jag undrade över om någon annan hade lust att testa för att man skulle kunna t.ex. se om det bara betedde sig så hos mig.
Almen skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
Ja, rummet är som det är. Och Claes skiva var ospelbar i synnerhet på den volymen, javisst.
---
Men precis just nu diskuteras en helt annan sak som jag undrade över om någon annan hade lust att testa för att man skulle kunna t.ex. se om det bara betedde sig så hos mig.
Men om ditt rum har problem med låga frekvenser (resonanser, stående vågor, etc.) så är det väl inte så omöjligt om mätningar på låga frekvenser är inkonsistenta?
Och om man minskar de låga frekvenserna, dessa problem minskar?
petersteindl skrev:För att mäta avstånd mellan en plats där man ställer en mikrofon och en "plats" där man ställer en basmodul där man använder akustiska ljudvågor som basmodulen i sig själv tillsammans med elektroniskt digitalt delningsfilter skall alstra kan te sig svårt. Filtrerar man bort all information över t,ex, 50 Hz så finns det inga flanker som mätutrustningen kan trigga på och innan basnivån har byggts upp så finns ju även en massa reflexer i rummet som stör mätutrustningens detektion av direktvågen. Kan man få en snygg fyrkant så är det inga problem att mäta avstånd med akustiska mätningar. Avståndet behövs för att få de uppgifter man egentligen vill ha, nämligen tid och fas. Tiden förändras genom digitala enheter som kräver beräkningar och då finns en inneboende fördröjning som innebär att realtid inte längre finns med i spelet. Den tidsfördröjningen måste inkluderas om man skall kunna använda sig av fasbegreppet. Allt går nog att lösa, men det kanske inte är så enkelt.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Jag testade att mäta avstånd till högtalarna idag med hjälp av XTZ grunkan. Jag tyckte att sen jag bytte till hårdfötter att högtalarna kändes mer riktade än tidigare igen.
mvh/Harryup
Detta förklarar min upplevelse, att det är betydligt enklare att justera in
ett system bestående av frontar och subwoofers med hårda fötter under högtalaren. Jag har provat med SD - kuddar under pip, men fick dem aldrig att spela helt sömlöst mot subbasarna, oavsett om de delades nedåt i basen, eller inte.
Nej Richard. De resultat som Harryup har fått fram med den mätuppställning han använde förklarar inte din upplevelse. Vill du ha en förklaring av din upplevelse som baseras på mätning så är grundkravet att mätningen fungerar korrekt för att kunna säkerställa mätresultat som korrelerar med det som du hör. Att mätuppställningen inte kan trigga signal för att få fram ett vettigt mätresultat innebär inte att du kan basera dina lyssningar på "ovettiga" resultat.
Antar man att Harryup inte satt upp mätutrustningen fel så är det inte Harryups fel att mätresultaten inte blev vettiga. Han har bara försökt mäta och konstaterat att det inte gick just då och med den mätuppställningen. Men något i relationen av objektet som skall mätas och mätutrustningen stämmer inte och då blir resultatet konstigt, inkorrekt och missvisande. Det kan bero på att något förändras med SD-foten som gör att mätutrustningens resultat blir instabilt, men i så fall kan mätningen inte användas till någotsomhelst, förrutom då att konstatera att med SD samt mätning på just detta sätt, så händer något med mätsystemet eller mätförfarandet som ännu inte är utrett annat än att mätresultaten ter sig som helt felaktiga.
(Detta gäller naturligtvis under förutsättnig att Harryups basmoduler på SD inte rör på sig 10 meter hit och dit då de återger mättoner)![]()
![]()
MvH
Peter
Richard skrev:Harryup:
Kan du inte sätta tillbaka SD- kuddarna och mäta igen, med identiskt mikavstånd, och sedan tillbaka till hårda fötter ?
Då ser du ju hur det ligger till ?
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
---
Men om ditt rum har problem med låga frekvenser (resonanser, stående vågor, etc.) så är det väl inte så omöjligt om mätningar på låga frekvenser är inkonsistenta?
Så klart att rummet har problem, men just nu diskuterade vi ju inte en ändring på rum eller anläggning i övrigt.
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
---
Så klart att rummet har problem, men just nu diskuterade vi ju inte en ändring på rum eller anläggning i övrigt.
Nej, men om nu basen minskar när du går från SD till de andra, så...
Harryup skrev:Inte särskilt mycket i nivå och inte i frekvens. Och mätningarna görs inte på särskild hög volym så inget bumlar runt. Så just rumsresonanser är inte inblandade.
mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
---
Richard skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju sedan tidigare att ditt rum är som det är, det var ju direkt omöjligt att lira lågbasmaterial med din uppställning.
---
Nej, basen minskar inte med hårda fötter, men den blir tydligare, bumlar mindre och det går lättare att höra vilka toner som spelas.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Inte särskilt mycket i nivå och inte i frekvens. Och mätningarna görs inte på särskild hög volym så inget bumlar runt. Så just rumsresonanser är inte inblandade.
mvh/Harryup
Då skulle du ha ett gravt olinjärt rumsaustiskt beteende, vilket jag inte tror.
snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
Har äckligt mjukt å svajigt golv bestående av trälaminat(s.k. modern parkett) på skumplast/golvspån/frigolit/avluftningsmatta/betong.
Svårt å dra slutsatser men nog misstänker jag att det handlar om att basen kan få spela för sig själv med mindre golvpåverkan.
Ännu en lös fundering: Kan det vara så att när kopplingen mellan låda och golv blir hårdare så upplevs det som att ljuden och missljuden "spelar ihop sig", interferenser utjämnas, så att det upplevs som "bättre" i vissa fall med hårdare fötter?
Bara lösa funderingar märk väl, jag är inte särskilt vetenskaplig av mig.
OM någon tycker "nej" så får ni gärna utveckla lite
snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
Har äckligt mjukt å svajigt golv bestående av trälaminat(s.k. modern parkett) på skumplast/golvspån/frigolit/avluftningsmatta/betong.
.................
Richard skrev:snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
.................
Jag är övertygad om att det är korrekt upplevelse du beskriver. Det blir svårt att höra var subbasen finns med mjuka fötter under den, det blir lika svårt att justera in korrekt delning med frontarna också, eftersom ljudet med mjuka kuddar blir så diffust och otydligt i pitchen.
Richard skrev:Finns det ingen stabilitet i högtalarens konstruktion så spelar det därför ingen som helst roll hur högtalaren i övrigt är konstruerad med filter, mm. eller rumsåtgärder med dämpning.
Kronkan skrev:snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
Svårt å dra slutsatser men nog misstänker jag att det handlar om att basen kan få spela för sig själv med mindre golvpåverkan.
Ännu en lös fundering: Kan det vara så att när kopplingen mellan låda och golv blir hårdare så upplevs det som att ljuden och missljuden "spelar ihop sig", interferenser utjämnas, så att det upplevs som "bättre" i vissa fall med hårdare fötter?
Min idé för att förklara ett sådant fenomen är att de resonanser som den hhårda kopplingern ger till golv och låsa orsakar harmoniks dist i form av övertoner. Dessa toner är alltså högre i frekvensen och blir därför lättare att riktningsbestämma. Riktigt låga toner har vårt system svårt att riktningsbestämma. Skulle kunna vara en möjlig förklaring tror jag.
Richard skrev:Allvarligt talat.
Med sonic designs mjuka fötter får du verkligen högtalaren att stå still I SITT VERKSAMMA OMRÅDE ( Molt -98 ).
Du befriar också dina fötter från psykoakustisk/fysisk påverkan från trägolvsvibrationer.
Faktiskt står högtalaren mera stilla än med spikes! ( som i värsta fall kan förvandla en högtalare till en vibrerande stämgaffel )
Att högtalaren står still och att detta har en stor ljudmässig betydelse vet alla som provat, och hört skillnaden.
Harryup skrev:Lite svårt att svara på om basen "minskar". Det upplevs som aningen mer i SD men frågan om det är mer eller bara upplevs så. Sen är det ju frågan om mer är i SPL eller i resonanser eller vad nu "mer" verkligen mäts i för enhet.
Jag är inte särskilt säker på något runt mätningen annat än den visade ett beteende som jag inte räknade med.
Jag kommer testa med Smaart men den ljudmässiga skillnaden är ju inte himmelsvid så "mer" upplevs ju inte låta särskilt mycket högre.
Dessutom kan man inte mäta med särskilt höga ljudtryck med en XTZ heller så nivån är lika mot tidigare mätningar.
mvh/Harryup
Svante skrev:Richard skrev:Finns det ingen stabilitet i högtalarens konstruktion så spelar det därför ingen som helst roll hur högtalaren i övrigt är konstruerad med filter, mm. eller rumsåtgärder med dämpning.
Det där var ett lurigt uttalande. "Ingen stabilitet" skulle innebära att högtalaren flöt ut i en blöt fläck på golvet. Jag antar att det inte är det du menar, utan högtalarens uppställning (det är ju det inlägget handlar om i övrigt) eller kanske hur stabil (=fjädringsstyv) lådan är vid DC och låga frekvenser.
Detta är väl ett exempel på hur ett felaktigt "fokus" kan ställa till det.
Fötterna under en högtalare har verkligen underordnad betydelse. Alla de andra sakerna du räknar upp har en påverkan som är tiopotenser större än fötterna.
Lådans styvhet är viktig, men man når förhållandevis lätt tillräcklig styvhet, alltså sådan som gör att effekterna blir i samma storleksordning som fötternas.
Och, detta är kanske mest viktigt för debatten, de styva fötterna förvärrar problemen med strukturresonanser i lådan eftersom fötterna fungerar som injektionspunkter för vibrationerna.
LasseA skrev:Såg just det här inlägget i den gamla tråden om grupplöptid som någon länkade till nyligen. Intressant helomvändning, alltid lika kategoriskt säkra uttalanden dock, skönt att vissa saker inte ändras.Richard skrev:
Högtalaren låter bättre med hårda fötter under dem. Det blir lättare att höra tonhöjden.
Svante skrev:Richard skrev:snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
.................
Jag är övertygad om att det är korrekt upplevelse du beskriver. Det blir svårt att höra var subbasen finns med mjuka fötter under den, det blir lika svårt att justera in korrekt delning med frontarna också, eftersom ljudet med mjuka kuddar blir så diffust och otydligt i pitchen.
Det där var ju en intressant tolkning.
Du verkar inte kunna skilja på "bas" och "instrumentet bas". Om en subwoofer blir mer riktningsbestämbar med spikfötter så betyder det att uppställningen alstrar övertoner, dvs distorsion.
Det betyder inte att riktningsbestämbarheten för basinstrumentet behöver bli otydligt i en mjukfotsuppställning, basinstrumentets övertoner spelas ju upp i frontarna och det är via dessa som riktningen till instrumentet ska bestämmas.
Det är ju det som ligger på inspelningen. Golvet däremot, ligger inte på inspelningen utan bidrar med distorsion som förändrar klang och ljudbild.
(Språkpetimätern i mig kan inte låta bli att rätta första meningen; det är väl så att han beskriver upplevelsen korrekt, inte så att han beskriver en korrekt upplevelse?)
snillet skrev:Nu glider du lite på ämnet
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:snillet skrev:En liten parentes i sammanhanget, jag upplever att det är nästintill omöjligt att riktningsbestämma var subben befinner sig när den står på mjukfötter, men relativt enkelt att peka ut den i blindo när den står på möbeltassar. (hemmabygge med xxls 12:a som jag är riktigt kär i).
.................
Det där var ju en intressant tolkning.
Du verkar inte kunna skilja på "bas" och "instrumentet bas". Om en subwoofer blir mer riktningsbestämbar med spikfötter så betyder det att uppställningen alstrar övertoner, dvs distorsion.
Det betyder inte att riktningsbestämbarheten för basinstrumentet behöver bli otydligt i en mjukfotsuppställning, basinstrumentets övertoner spelas ju upp i frontarna och det är via dessa som riktningen till instrumentet ska bestämmas.
Det är ju det som ligger på inspelningen. Golvet däremot, ligger inte på inspelningen utan bidrar med distorsion som förändrar klang och ljudbild.
(Språkpetimätern i mig kan inte låta bli att rätta första meningen; det är väl så att han beskriver upplevelsen korrekt, inte så att han beskriver en korrekt upplevelse?)
Ett instrument som tex en kontrabas innehåller ju frekvenser från 20 till kanske 50000 hz eller mera i övertoner.
Så det är självklart att även mycket låga frekvenser kan lokaliseras från en subwoofer, speciellt om den är dåligt filtrerad.
Det är en myt att en enda subwoofer räcker för korrekt återgivning. Det är också en myt att två räcker, om de är kopplade i mono.
Stereo krävs.
IngOehman skrev:Mitt grundtips är att använda stereo i alla tillräckligt kapabla anläggningar (och
med kapabla menar jag då 4, 6 eller flera basmoduler och en totalkapacitet
som har en marginal om mer än 6 dB till det starkaste man vill kunna spela,
men att använda mono när man ligger mera på gränsen eller har bara två
basmoduler.
phloam skrev:IngOehman skrev:Mitt grundtips är att använda stereo i alla tillräckligt kapabla anläggningar (och
med kapabla menar jag då 4, 6 eller flera basmoduler och en totalkapacitet
som har en marginal om mer än 6 dB till det starkaste man vill kunna spela,
men att använda mono när man ligger mera på gränsen eller har bara två
basmoduler.
"Bara" två? Bara att inse att man ligger i lä....
En liten tröst är att den café-livesång med gitarr vi lyssnade på nyss inte lät värre rent basmässigt än att mitt 2:1 hade haft lite headroom kvar. Tror jag.
(eller pratar vi väldigt små och inkapabla basmoduler??)
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:Finns det ingen stabilitet i högtalarens konstruktion så spelar det därför ingen som helst roll hur högtalaren i övrigt är konstruerad med filter, mm. eller rumsåtgärder med dämpning.
Det där var ett lurigt uttalande. "Ingen stabilitet" skulle innebära att högtalaren flöt ut i en blöt fläck på golvet. Jag antar att det inte är det du menar, utan högtalarens uppställning (det är ju det inlägget handlar om i övrigt) eller kanske hur stabil (=fjädringsstyv) lådan är vid DC och låga frekvenser.
Detta är väl ett exempel på hur ett felaktigt "fokus" kan ställa till det.
Fötterna under en högtalare har verkligen underordnad betydelse. Alla de andra sakerna du räknar upp har en påverkan som är tiopotenser större än fötterna.
Lådans styvhet är viktig, men man når förhållandevis lätt tillräcklig styvhet, alltså sådan som gör att effekterna blir i samma storleksordning som fötternas.
Och, detta är kanske mest viktigt för debatten, de styva fötterna förvärrar problemen med strukturresonanser i lådan eftersom fötterna fungerar som injektionspunkter för vibrationerna.
Du har aldrig funderat om att det kanske är precis tvärtom, dvs en mekaniskt stabil högtalare gjort i pansarstål gör att spikes under denna får den att låta BÄTTRE än en vanlig mdf- konstruktion på spikes ?
Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
Hur är det med den saken?
/ B
Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ja, det är precis det man är ute efter.
Om man har en resonanstopp vid en viss frekvens så är ju verkningsgraden hög vid den frekvensen (förenklat). Detta att verkningsgraden är olika vid olika frekvenser leder till en ojämn tonkurva.
Den rimliga åtgärden är att ta ner verkningsgraden ved resonansfrekvensen så att den blir samma som vid alla andra frekvenser. Då omvandlar man en gnutta mer effekt till värme, men bara vid resonansfrekvensen.
Det finns dock fall där det är dåligt att göra så. Mobiltelefoner och andra småapparater har ofta väldigt resonanta högtalarelement, och detta ger
relativt hög ljudstyrka för liten ineffekt. Om man tar ner nivån vid resonanserna, antingen medelst dämpning eller eq så kommer batteritiden att bli kortare och telefonen att spela svagare.
Välgjorda hifiapparaters resonanser är dock så få och svaga, och man har tillgång till betydligt mer effekt, så här är effektförlusten ett icke-problem. Men visst, någon kan säkert tycka att en apparat låter sämre om man eqar eller dämpar bort en resonans eftersom det blir lite tystare (om man inte balanserar nivåerna).
phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jag måste bara fråga, hur funkar det: Är det inte svårt att få till det där pinget om man inte slår på järnet med nåt ganska hårt föremål?
Har lite svårt att tänka mig ett "ping" orsakat av ett baselement (även om jag kan tänka mig att det "byggs upp" resonanser i metallen)? Skulle baselementet kunna bli sin egen dämpgrej i ett sånt system (resonansen går ut i membranet istället eller nåt)?
(Detta är inget debattinlägg utan bara en fysikfråga)
Richard skrev:phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jag måste bara fråga, hur funkar det: Är det inte svårt att få till det där pinget om man inte slår på järnet med nåt ganska hårt föremål?
Har lite svårt att tänka mig ett "ping" orsakat av ett baselement (även om jag kan tänka mig att det "byggs upp" resonanser i metallen)? Skulle baselementet kunna bli sin egen dämpgrej i ett sånt system (resonansen går ut i membranet istället eller nåt)?
" pinget" uppstår mycket riktigt inte alls i en högtalare gjort i pansarstål. Svantes analogi med järnbiten stämmer inte med verkligheten.
Ju stabilare en högtalarelåda är, samt dess element med gjuten stålkorg och bultar istället för klena träskruvar och plåtshassie desto tydligare blir återgivningens pitch- oavsett hur filtrets konstruktion ser ut.
Filtret påverkar bara klangen, och den vet vi som sagt inte mycket om hur det egentligen lät på inspelningen. Det enda vi vet är att musikerna spelade med stämda instrument vid inspelningen, och att de spelade tillsammans.
Jag tror baske mig att jag ska konstruera ett DIY bygge efter dessa principer: mekanisk stabilitet, spikes och stabila element som kan arbeta
från sin 0- punkt utan motreaktion pga mjuka fötter eller ostabil montering.
Man kan snegla på naim och epos för att se hur de fixar en pitch som är accurate.
Svante skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ja, det är precis det man är ute efter.
Om man har en resonanstopp vid en viss frekvens så är ju verkningsgraden hög vid den frekvensen (förenklat). Detta att verkningsgraden är olika vid olika frekvenser leder till en ojämn tonkurva.
Den rimliga åtgärden är att ta ner verkningsgraden ved resonansfrekvensen så att den blir samma som vid alla andra frekvenser. Då omvandlar man en gnutta mer effekt till värme, men bara vid resonansfrekvensen.
Det finns dock fall där det är dåligt att göra så. Mobiltelefoner och andra småapparater har ofta väldigt resonanta högtalarelement, och detta ger relativt hög ljudstyrka för liten ineffekt. Om man tar ner nivån vid resonanserna, antingen medelst dämpning eller eq så kommer batteritiden att bli kortare och telefonen att spela svagare.
Välgjorda hifiapparaters resonanser är dock så få och svaga, och man har tillgång till betydligt mer effekt, så här är effektförlusten ett icke-problem. Men visst, någon kan säkert tycka att en apparat låter sämre om man eqar eller dämpar bort en resonans eftersom det blir lite tystare (om man inte balanserar nivåerna).
Richard skrev:
Det där anser jag vara ett komplett feltänk.
phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Svante skrev:phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jo, sant. Pinget visar att en resonans finns i materialet, men det kan mycket väl vara så att den ligger vid en frekvens där excitationen är svag.
Det är väl därför som stagning i en MDF-låda trots allt är värd mödan, resonanserna flyttas uppåt i frekvens och eftersom trycket i lådan avtar med frekvensen för en given utnivå så exciteras resonansen mindre.
Det jag invände mot är synsättet att det enbart är styvheten som påverkar hur mycket en del av lådan rör sig. Det är dumt att bygga med material som har alltför låg inre dämpning, man kan liksom ge sig på att det blir resonanser då.
Och det allvarliga är ju trots allt om olika frekvenser behandlas olika, om allt tex dämpas med 0,5 dB så gör ju inte det så mycket. Men om man får en topp pga en resonans så hörs det betydligt mer.
Richard skrev:enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
I linnbutikerna och hos Linn gjordes det en massa tester under 90- talet. Detta resulterade i att det låter klart sämre om högtalaren har kontakt med väggen. Tom. om högtalarekabeln har kontakt med väggen så blir det sämre pitch.
enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Richard skrev:enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Det viktiga tror jag är att inte flytta ned resonanserna i frekvens. Det gör du ju om du bultar fast högtalaren i golvet eller på väggen.Detsamma händer om du kletar fast asfaltmatta på insidan av högtalarens väggar.
Då låter musiken sämre.
För en god upplevt pitch ska resonanserna istället upp så högt i frekvens som möjligt, och klingas av så snabbt som möjligt. En låda i aluminium vore kanske optimalt, lätt och stabilt.
Resonanserna bör också transformeras bort från högtalaren så snabbt som möjligt ( mekanisk jordning via spikes ) så de inte gör skada i själva högtalarelådans vibrerande som modulerar diskantelementet,- så som det blir med mjuka kuddar under högtalaren.
Richard skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ett stort problem med detta är att musikenergin då " dör ut med en viss fördröjning" istället för att jordas vidare direkt till golvet via stabila spikes.
mx skrev:Har precis ställt högtalarna direkt på golvet utan SD eller spikar. Nu ska jag
testa helt själv. Nu ska vi se vad det blir för perceived pitch.
Detta test kommer nog ta några dagar, då jag verkligen ska göra detta
ordentligt. Så till helgen kommer jag med ett utlåtande.
Kommentarer på det? Något jag ska tänka på?
Kronkan skrev:Alla material har sina resonanser. Några har väl bara mera dämpande egenskaper.
Richard skrev:Jag tror du koncentrerar dig på bekämpning av resonanser som inte har någon betydelse för upplevd pitch. Material med hög inre dämpning, allra sämst dämpning med asfaltmatta gör istället att resonanserna förs ned i frekvens ( där de gör mer skada ) och resonerar en längre tid istället för ett ultrastyvt material.
Resultatet blir sämre upplevd pitch= duger ej för highfidelity.
Svante skrev:Kronkan skrev:Alla material har sina resonanser. Några har väl bara mera dämpande egenskaper.
Förtydligande: En strukturs mekaniska resonanser beror både av materialet och de fysiska dimensionerna. Ett tydligt exempel på det är xylofonplattor som ju är uppbyggda av samma material men får olika ton beroende på storleken.
I övrigt mejkar det du skriver sens, att stenen blir dödare när man tillför ett förlustbehäftat material.
Kronkan skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Alla material har sina resonanser. Några har väl bara mera dämpande egenskaper.
Förtydligande: En strukturs mekaniska resonanser beror både av materialet och de fysiska dimensionerna. Ett tydligt exempel på det är xylofonplattor som ju är uppbyggda av samma material men får olika ton beroende på storleken.
I övrigt mejkar det du skriver sens, att stenen blir dödare när man tillför ett förlustbehäftat material.
Stod vid odlingarna när jag skrev detta och byggde en mur i granit. Men helt klart beror ett materials klang också på vilka längder och struktur det har. Det följer väl samma regler såsom rumsresonanser uppstår. Men plus struktur.
Du får nu rätta mig om jag har fel. Det kan därför uppstå resonanser i ett material såsom den påverkande kraften inte har. Både högre och lägre?
Harryup skrev:Det man kanske skall fundera på är hur bidraget ifrån golvet verkligen "låter"?
Diskussionen har liksom 2 sidor, Richard gillar ljudet som blir med spikar för att det blir tydligare medans mjukfotsivrare pratar om golvbidraget.
Men golvbidraget om det endast är det som mjukfoten minskar borde ju vara olika beroende på golv också.
Teoretiskt är det väl ingen tvekan om att man inte vill ha bidrag av någonting.
Finns det någon mätning som visar just skärpningen av transienter som skall kunna vara felaktig men att man kan föredra den lyssningsmässigt?
Finns det någon mätning som visar mjukfotens "seghet"?
mvh/Harryup
Richard skrev:Resonanserna bör också transformeras bort från högtalaren så snabbt som möjligt ( mekanisk jordning via spikes ) så de inte gör skada i själva högtalarelådans vibrerande som modulerar diskantelementet,- så som det blir med mjuka kuddar under högtalaren.
Richard skrev:Intressant att både du och meanmachine ( ni har väl båda dynaudio 3.4 ) inte upplever just någon skillnad alls mellan spikes eller mjukfötter under högtalaren.
Richard skrev:Dynaudio 3.4 låter mycket bra tycker jag, visst har den en sandwitch- konstruktion i lådkonstruktionen ?
Svante skrev:Kronkan skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Alla material har sina resonanser. Några har väl bara mera dämpande egenskaper.
Stod vid odlingarna när jag skrev detta och byggde en mur i granit. Men helt klart beror ett materials klang också på vilka längder och struktur det har. Det följer väl samma regler såsom rumsresonanser uppstår. Men plus struktur.
Du får nu rätta mig om jag har fel. Det kan därför uppstå resonanser i ett material såsom den påverkande kraften inte har. Både högre och lägre?
Hmm, för att svara på det måste man definiera "resonans" och det finns faktiskt (minst) två olika definitioner på det. Jag ser det som en strukturegenskap, en resonansmod. De finns i strukturen även i vila. De är inneboende egenskaper i strukturen.
Uppenbarligen kan den vara helt skiljd från de frekvenser som finns i den exciterande kraften.
Den andra definitionen på "resonans" innefattar även excitationen, och då måste den exciterande kraften verkligen excitera resonansen.
Ytterligare en tanke som ditt inlägg väcker är om strukturen beter sig olinjärt, i sådana fall kan andra frekvenser än de som den exciterande kraften har uppstå i strukturen. I sådana fall kan de excitera resonanser i strukturen. Man kan ibland se sådana effekter när man studerar hur en högtalares distorsion beror av frekvensen, om högtalaren har en resonanstopp vid tex 2 kHz så kan man se en ökning av andratonsdisten när man lägger på 1 kHz eftersom andratonen förstärks av resonansen vid 2 kHz.
Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
Griff skrev:Richard skrev:Resonanserna bör också transformeras bort från högtalaren så snabbt som möjligt ( mekanisk jordning via spikes ) så de inte gör skada i själva högtalarelådans vibrerande som modulerar diskantelementet,- så som det blir med mjuka kuddar under högtalaren.
Jisses Richard, jag börjar så smått misstänka att du antingen är korkad eller fullständigt obildbar då det gäller fysik. Du har ju fel! Du inser uppenbart inte det?
Vad håller du på med egentligen?
/Anders
phon skrev:Harryup skrev: Han anser ju att bidraget av mjukfot i form av luddighet är större än annan påverkan ifrån spikes. .
mvh/Harryup
Kan man anse att det är en hobby att inte samla frimärken?
Vilka då?Harryup skrev:Vi hade ju samma upplevelse vi några stycken att av någon anledning lät mjukfoten just lite för mjuk i basen och vi föredrog en dämpad hårdfot.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
Varför tror du att Richard vill ha det?
Jag tror snarare att Richard vill ha ett lite bidrag till musiksignalen och han upplever att minsta bidraget som han stör sig på är med spikes.
Han anser ju att bidraget av mjukfot i form av luddighet är större än annan påverkan ifrån spikes.
Tror jag, men enklast är ju att Richard uttalar sig själv.
Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
mvh/Harryup
Harryup skrev: Vi hade ju samma upplevelse vi några stycken att av någon anledning lät mjukfoten just lite för mjuk i basen och vi föredrog en dämpad hårdfot.
mvh/Harryup
Kronkan skrev:Harryup skrev:Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
Jag tror snarare att Richard vill ha ett lite bidrag till musiksignalen och han upplever att minsta bidraget som han stör sig på är med spikes.
Han anser ju att bidraget av mjukfot i form av luddighet är större än annan påverkan ifrån spikes.
Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
mvh/Harryup
Harryup!!
Nu mistar du dig. Jag spelar vinyl dagligen, äger rördrivna monoblock som driver allt ljud hemma. Sedan ett rörförsteg som en länk i när vi spelar stereo/mono. Sedan lite fix med diffusion och inte enbart absortion. Någon renodlad transparant filosof kan jag ju inte kallas.
Varför skulle jag förnedra någon oavsett vad för återgivning somnågon gillar eller anser mest korrekt.
Men kraven på vetenskaplig hållning gäller alla. Det är ju inte så att vi förstår allt och att vetenskapen är entydig i sina förklaringsmodeller. Men om det är finns en påverkan/dist är ju inte så svårt att mäta. Sådant bör man ju kunna bli enig om efter ett visst antal sidor trådar.
Det finns förklaringar som många oavsett ägd förstärkare m m verkar vara eniga om som gäller hur dist påverkar upplevelsen.
Kronkan skrev:Men i en konsertsal finns det väl lägre frekvenser än som spelas. Rummet/material förvandlar en exciterande kraft till en frekvens som är lägre än den frekvens som exciterar den. Inget viktigt i denna tråd. Bara en stilla undran.
Harryup skrev:Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
Harryup skrev:Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
mvh/Harryup
Richard skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ett stort problem med detta är att musikenergin då " dör ut med en viss fördröjning" istället för att jordas vidare direkt till golvet via stabila spikes.
Inte bra för perceived pitch.![]()
Värre ändå är om det tex skulle användas mjuka stag i en högtalarelåda- då får du massiv fördröjning av energin som ligger och stör musiken flera tiondelssekunder efter en transient.
Sämst är nog ändå mjuka fötter under en högtalare- därför att resonanserna i själva högtalarelådan då stannar i lådan ( de jordas ju inte vidare omedelbart som det blir med spikes ) och ligger och stör musiken hela tiden....
IngOehman skrev:Harryup skrev:Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
mvh/Harryup
Sluta påtvinga andra dina värderingar. De är dina och inte andras.
Du förnedrar både dig själv och andra när du beter dig så.
Även om DU tycker att det är dåligt med färgat ljud och ser det
som skamligt att gilla ett färgat ljud, så måste du acceptera att
andra kan vara mera toleranta än du.
Och du har inte har några mandat att bestämma att andra skall
dela din dömande uppfattning.
Att konstatera att någon gillar en färgning är inte något subjektivt.
Är det så så är det så!
Om DU tycker att det är förnedrande att gilla ett färgat ljud, så
är det du som behöver fundera igenom DINA värderingar.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Kronkan skrev:Vad är det som säger att "man inte vill ha bidrag av någonting". Richard vill uppenbarligen ha mera påverkan fast hans resonemang tycks vara tvärtom.
mvh/Harryup
Sluta påtvinga andra dina värderingar. De är dina och inte andras.
Du förnedrar både dig själv och andra när du beter dig så.
Även om DU tycker att det är dåligt med färgat ljud och ser det
som skamligt att gilla ett färgat ljud, så måste du acceptera att
andra kan vara mera toleranta än du.
Och du har inte har några mandat att bestämma att andra skall
dela din dömande uppfattning.
Att konstatera att någon gillar en färgning är inte något subjektivt.
Är det så så är det så!
Om DU tycker att det är förnedrande att gilla ett färgat ljud, så
är det du som behöver fundera igenom DINA värderingar.
Vh, iö
Du tvingar ju på mig dina värderingar just nu.
Kan du inte bara sluta skriva recensioner av medlemmar och hålla dig till ämnet istället.
Det jag tycker är fel är att skriva vad någon annan gillar om man inte håller med om att det är det man gillar. Det är von oben men jag begär inte att du skall förstå det.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Inte bra för perceived pitch.![]()
Värre ändå är om det tex skulle användas mjuka stag i en högtalarelåda- då får du massiv fördröjning av energin som ligger och stör musiken flera tiondelssekunder efter en transient.
Sämst är nog ändå mjuka fötter under en högtalare- därför att resonanserna i själva högtalarelådan då stannar i lådan ( de jordas ju inte vidare omedelbart som det blir med spikes ) och ligger och stör musiken hela tiden....
Jösses vilken nollkoll!!!
Allt det du skriver är helt huvudlöst, och det har funnits båda alla tänk-
bara fysikaliska förklaringsmodeller för att du skall kunna inse hur fel du
tänker, i åtskilliga trådar, om du har grundskolekunskap i fysik, och dess-
utom så har det funnits faktiska mätningar (för den som är helt oförmögen
att förstå någon som helst fysik) som visar att det är precis tvärt emot
dina lögnaktiga påståenden.
Varför skämmer du ut dig på det här sättet?
När man adderar dämpning så kortar man avklingen, Den blir kortare och
kortare ju lägre Q-värdet blir (de är proportionella). Det gäller även vid
Q-värden under 0,5.
Och när en fjäder görs mjukare så sjunker resonansfrekvensen samtidigt
som relativa dämpningen ökar.
Om en fjäder görs 16 gånger mjukare så sjunker resonansfrekvensen med
två oktaver, medan Q-värdet sjunker lika mycket (läs 4 ggr) vilket gör att
efterklangen, trots den fyrdubblade periodtiden, blir samma - alltså även
om man inte adderar någon dämpning öerhuvudtaget!
Men viktigast - om resonansfrekvensen trycks ned långt under audio-om-
rådet så exiteras den inte längre av de tonfrekventa frekvenserna!
Så även om systemets resonans får samma efterringningstid som den ur-
sprungliga resonansens så slipper med den!
Om man däremot trycker ned resonansfrekvensen under audioområdet med
hjälp av ökad massa, så måste man även addera en väldig massa dämpning
om man vill undvika en förlängd efterringning. Fast i praktiken så spelar ju
inte efterringningen någon roll när det inte finns någonting som exiterar
resonansen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Q-värdet (resonansvilligheten) är vid en given dämpning proportionell
mot både roten ur fjädringsstyvheten och mot roten ur massan. Men efter-
ringningen som funktion av Q-värdet blir konstant vid modulation av fjäd-
ringen, men ökar linjärt med massaökningar.
Men som sagt - efterrringningstiden ensam är ett dålig mått på problemet,
eftersom det helt saknar betydelse för resonanser som inte exiteras.
IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
r=R/(2*m)±sqrt(R²/(4*m²)-K/m)
Vid höga Q-värden är R²/(4*m²)<<K/m vilket ger
x=exp(R/(2*m)*t)*(A*sin(K/m*t)+B*cos(K/m*t))
Detta är grundekvationerna för en resonans i ett massa-fjädersystem.
Richard skrev:
Jag beskriver bara mina upplevelser och säger inte att fysiken bakom skulle vara rätt.
Kronkan skrev:
Men Harryup, jag recenserar inte andra. Vad jag skriver är att jag anser att det finns en ren teoretiska motsättning i det som Richard skriver. Det är snarare nödvändigt att ta upp ett sådant argument. Det är så att säga inget tyck i detta. Bara ett konstaterande. Visst kan man säga att och argumentera att jag har fel i sak och visa detta.
Det är, att om det utförs på ett OK sätt, att ta ansvar för hur ett ämne utvecklas.
Personligen kan jag inte heller se att IÖ skulle klivit över en anständighetsgräns. Inte alls. Han har tillsammans med andra i denna och andra trådar försökt utveckla ett ämnet och en förståelse.
Svante skrev:Harryup skrev:Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
Det där är svåra grejjor.
Själv tycker jag bara att det är förnedrande om den som säger det vill förnedra. Alltså, jag har inga problem med att någon vill lyssna på Beethoven genom en distbox, tycker man att det är kul så ska man göra det.
Men kommer man med påståenden om att det faktiskt ÄR bättre med distbox, då protesterar jag. Speciellt om jag hittar sakfel i resonemangen.
Det säger jag inte i syfte att förnedra.
Harryup skrev:Det jag ser som fundamentalt fel i uttrycket är att det påskiner att det finns folk som gillar ofärgat ljud och också har det hemma. För annars behöver man ju inte tala om för vissa att dom har en färgning dom gillar om alla har olika färgningar. Vilket jag personligen är övertygad om alla har i sin stereoåtergivning i ett rum. Att man gillar färgat ljud är svårt att undvika för någon som gillar vad dom har hört ifrån en stereo.
Så vad är poängen att tala om att vissa gillar det om nu alla råkar ha det och alla gillar olika former av det?
Bill50x skrev:Harryup skrev:Det jag ser som fundamentalt fel i uttrycket är att det påskiner att det finns folk som gillar ofärgat ljud och också har det hemma. För annars behöver man ju inte tala om för vissa att dom har en färgning dom gillar om alla har olika färgningar. Vilket jag personligen är övertygad om alla har i sin stereoåtergivning i ett rum. Att man gillar färgat ljud är svårt att undvika för någon som gillar vad dom har hört ifrån en stereo.
Så vad är poängen att tala om att vissa gillar det om nu alla råkar ha det och alla gillar olika former av det?
Tror inte det finns någon här som har 100 %´ofärgat ljud. Det är knappast möjligt. Så vi alla lyssnar på färgat ljud, i mer eller mindre grad, och inom olika områden.
Då är vi ju tillbaka till min käpphäst, alla anläggningar färgar/distorderar. Frågan är vilka typer av distorsion vi accepterar, eller rent av gillar.
Nästa fråga är, till vad eftersträvar vi att få vår återgivning? Och i vilken omgivning?
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:Det jag ser som fundamentalt fel i uttrycket är att det påskiner att det finns folk som gillar ofärgat ljud och också har det hemma. För annars behöver man ju inte tala om för vissa att dom har en färgning dom gillar om alla har olika färgningar. Vilket jag personligen är övertygad om alla har i sin stereoåtergivning i ett rum. Att man gillar färgat ljud är svårt att undvika för någon som gillar vad dom har hört ifrån en stereo.
Tror inte det finns någon här som har 100 %´ofärgat ljud. Det är knappast möjligt. Så vi alla lyssnar på färgat ljud, i mer eller mindre grad, och inom olika områden.
Då är vi ju tillbaka till min käpphäst, alla anläggningar färgar/distorderar. Frågan är vilka typer av distorsion vi accepterar, eller rent av gillar.
Nästa fråga är, till vad eftersträvar vi att få vår återgivning? Och i vilken omgivning?
/ B
Så ser jag också på det.
mvh/Harryup
Kronkan skrev:Så jag störs inte längre av ordet färgning.

Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
Själv tycker jag bara att det är förnedrande om den som säger det vill förnedra. Alltså, jag har inga problem med att någon vill lyssna på Beethoven genom en distbox, tycker man att det är kul så ska man göra det.
Men kommer man med påståenden om att det faktiskt ÄR bättre med distbox, då protesterar jag. Speciellt om jag hittar sakfel i resonemangen.
Det jag ser som fundamentalt fel i uttrycket är att det påskiner att det finns folk som gillar ofärgat ljud och också har det hemma. För annars behöver man ju inte tala om för vissa att dom har en färgning dom gillar om alla har olika färgningar. Vilket jag personligen är övertygad om alla har i sin stereoåtergivning i ett rum. Att man gillar färgat ljud är svårt att undvika för någon som gillar vad dom har hört ifrån en stereo.
mvh/Harryup
Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
r=-R/(2*m)±sqrt(R²/(4*m²)-K/m)
x=x0*exp(-R/(2*m)*t)*cos(K/m*t)
Detta är grundekvationerna för en resonans i ett massa-fjädersystem. Här kan man se att för att en resonans alls ska klinga av behövs resistans, R. Man kan också se att tiden för avklingning är helt oberoende av styvheten K. Ökad massa ökar avklingningstiden, men det sker i samma proportion som R ökar. Om man lägger till en dämpmatta till ett material med låga förluster ökar R mycket, men m ökar bara lite, dvs tiden för avklingning blir kortare.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Så jag störs inte längre av ordet färgning.
Bra.
Färgning har sin plats i tillvaron, annars blir det bara:
-AG- skrev:Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Detta är grundekvationerna för en resonans i ett massa-fjädersystem. Här kan man se att för att en resonans alls ska klinga av behövs resistans, R. Man kan också se att tiden för avklingning är helt oberoende av styvheten K. Ökad massa ökar avklingningstiden, men det sker i samma proportion som R ökar. Om man lägger till en dämpmatta till ett material med låga förluster ökar R mycket, men m ökar bara lite, dvs tiden för avklingning blir
kortare.
Du glömmer att man även har randvillkor. Randvillkoren ges enklast av x(0)=x0 och x'(0)=0, dvs fjädern knuffas ur jämvikt till amplituden x0 av någon störning och sedan lämnas fri att svänga. Man kan iof sig tänka sig ett drivet system som kontinuerligt förs ur jämvikt men om vi ska se det som ett resonanssystem med ekvationerna ovan och gör det enkelt för oss
så tänker vi att det knuffas x0 ur jämvikt en gång.
För amplituden x0 har styvheten K betydelse eftersom att excitations energin W ger amplituden hos fjädern x0=W/K. Är K väldigt stort behövs en stor energi för att orsaka stora svängningar. Dvs vi har
x=(W/K)*exp(-R/(2*m)*t)*cos(K/m*t)
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
Det jag ser som fundamentalt fel i uttrycket är att det påskiner att det finns folk som gillar ofärgat ljud och också har det hemma. För annars behöver man ju inte tala om för vissa att dom har en färgning dom gillar om alla har olika färgningar. Vilket jag personligen är övertygad om alla har i sin stereoåtergivning i ett rum. Att man gillar färgat ljud är svårt att undvika för någon som gillar vad dom har hört ifrån en stereo.
mvh/Harryup
Det grundläggande felet i det resonemanget är väl att färgning inte är av/på. Och att man faktiskt kan ha andra (högre) mål för hur en anläggning borde låta än vad man faktiskt har.
Jag håller med om att alla har någon form av färgning i sin anläggning, och förstås kan olika människor gilla eller stå ut med olika sorters färgning olika mycket. Men om målet är så lite färgning som möjligt (och vet hur det låter) är det väl ändå troligast att man har en anläggning som är åt det hållet?
Richard skrev: Bill har huvudet på spiken!![]()
Musik är ordnade ljud. Ju bättre ordning desto bättre perceived pitch.
Mjuka fötter, eller bluetac, eller filt försämrar möjligheten att följa melodierna och tonhöjden jämfört med högtalarna stående direkt på ett hårt golv eller med spikes monterade.
Med högtalarna stående stabilt på spikes kan baselementet jobba korrekt från sin 0- punkt vid transienter, detta har Rudling och Martin Collums redan skrivit om. Det spelar således INGEN roll vilka vibrationer som därefter uppkommer i rummet, att golvet svänger med pga spikarna eller att tavlorna vibrerar.
Dessa vibrationer påverkar nämligen inte perceived pitch.
Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Klangligt är det däremot ingen som helst ljudskillnad mellan spikes eller mjukfötter.
Richard skrev:
Men betänk då följande:
Mx/R=%^ ( 2pi )
I*Ö/R=Svante (2cos) xo=#k*r*o*n*k*a*n/ ( 3 punkt, div alt delete) syntax error/ t*a*n*g*e*n*t*b*ords* pr( ) offs. pul*ling*^^^you...re @@leg.
D/le/te/spik/mum/bo/jum/bo (2pi ver ##*[]$$|¥¥£{>|]\|=rent ljud.
Denna ekvation visar ju tydligt vad som händer om man ställer ett par högtalare på spikar, kraftigt nedkörda genom parkettgolvet.
Det blir ett renare, klarare ljud.
Richard skrev:-AG- skrev:Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Detta är grundekvationerna för en resonans i ett massa-fjädersystem. Här kan man se att för att en resonans alls ska klinga av behövs resistans, R. Man kan också se att tiden för avklingning är helt oberoende av styvheten K. Ökad massa ökar avklingningstiden, men det sker i samma proportion som R ökar. Om man lägger till en dämpmatta till ett material med låga förluster ökar R mycket, men m ökar bara lite, dvs tiden för avklingning blir
kortare.
Du glömmer att man även har randvillkor. Randvillkoren ges enklast av x(0)=x0 och x'(0)=0, dvs fjädern knuffas ur jämvikt till amplituden x0 av någon störning och sedan lämnas fri att svänga. Man kan iof sig tänka sig ett drivet system som kontinuerligt förs ur jämvikt men om vi ska se det som ett resonanssystem med ekvationerna ovan och gör det enkelt för oss
För amplituden x0 har styvheten K betydelse eftersom att excitations energin W ger amplituden hos fjädern x0=W/K. Är K väldigt stort behövs en stor energi för att orsaka stora svängningar. Dvs vi har
Men betänk då följande:
Mx/R=%^ ( 2pi )
I*Ö/R=Svante (2cos) xo=#k*r*o*n*k*a*n/ ( 3 punkt, div alt delete) syntax error/ t*a*n*g*e*n*t*b*ords* pr( ) offs. pul*ling*^^^you...re @@leg.
Denna ekvation visar ju tydligt vad som händer om man ställer ett par högtalare på spikar, kraftigt nedkörda genom parkettgolvet.
FBK skrev:Richard skrev:-AG- skrev:Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
kortare.
Men betänk då följande:
Mx/R=%^ ( 2pi )
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Vid höga Q-värden är R²/(4*m²) mycket mindre än K/m vilket ger
Detta är grundekvationerna för en resonans i ett massa-fjädersystem. Här kan man se att för att en resonans alls ska klinga av behövs resistans, R. Man kan också se att tiden för avklingning är helt oberoende av styvheten K. Ökad massa ökar avklingningstiden, men det sker i samma proportion som R ökar. Om man lägger till en dämpmatta till ett material med låga förluster ökar R mycket, men m ökar bara lite, dvs tiden för avklingning blir kortare.
Du glömmer att man även har randvillkor. Randvillkoren ges enklast av x(0)=x0 och x'(0)=0, dvs fjädern knuffas ur jämvikt till amplituden x0 av någon störning och sedan lämnas fri att svänga. Man kan iof sig tänka sig ett drivet system som kontinuerligt förs ur jämvikt men om vi ska se det som ett resonanssystem med ekvationerna ovan och gör det enkelt för oss så tänker vi att det knuffas x0 ur jämvikt en gång.
mrGaskill skrev:Det såg ut som en sammanfattning av tidigare förklaringsmodeller. Nu kort och koncis i "ekvationsform".
Richard skrev:mrGaskill skrev:Det såg ut som en sammanfattning av tidigare förklaringsmodeller. Nu kort och koncis i "ekvationsform".
Jo, jag försökte sammanfatta svantes ekvation kort och koncist, som ju tyvärr innehöll ett antal fel.
I ekvationen ser man också att pi = y inte med säkerhet kan överstiga x, speciellt inte om massan överskrider den tänkta resonanta ytan som exiteras då den penetreras.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
IÖ, detta är inget bra sätt att skriva om man vill nå fram med sina kunskaper! Denna typ av påhopp borde inte förekomma i detta forum överhuvudtaget.
Skärpning!
(detta sagt som moderator, nästa gång blir det en varning)
/ B
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Men det där är lite av den debatten "att du gillar färgat ljud och det är helt ok" som jag personligen ser som lite förnedrande.
mvh/Harryup
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Du glömmer att man även har randvillkor. Randvillkoren ges enklast av x(0)=x0 och x'(0)=0, dvs fjädern knuffas ur jämvikt till amplituden x0 av någon störning och sedan lämnas fri att svänga. Man kan iof sig tänka sig ett drivet system som kontinuerligt förs ur jämvikt men om vi ska se det som ett resonanssystem med ekvationerna ovan och gör det enkelt för oss så tänker vi att det knuffas x0 ur jämvikt en gång.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
IÖ, detta är inget bra sätt att skriva om man vill nå fram med sina kunskaper! Denna typ av påhopp borde inte förekomma i detta forum överhuvudtaget.
Skärpning!
/ B
Du skulle framstå som seriösare om du modererade lögner och trollande istället för påpekanden om nämnda lögner och trollanden. Och om du inte kan avgöra vad som är vad så kanske det vore bättre om du avstår från att kommentera helt.
Svante skrev:-AG- skrev:Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Ja och nej.
Om man tar en mjukfotsuppställd högtalare och knuffar den bakåt med handen rör den sig mer än om den står på spikar. x0 blir större.
Du tänker dig då att systemet exciteras av en lågfrekvent kraft, fjädern sträcks till ett läge och sedan släpper man den. Högtalaren gungar då mer med mjuka fötter än med hårda.
Ibland är det så att högtalren exciteras av en lågfrekvent kraft (med handen), men det kan lika gärna vara en frekvens som är högre än resonansfrekvensen (musik) som exciterar systemet. Alltså om systemet är masskontrollerat. Fjädringen spelar då mycket liten roll för begynnelsevilkoren.
När jag tänker efter är nog precis det där felet som de flesta gör intuitivt, dvs man tänker sig att excitationen (begynnelsevillkoret) blir mindre om fjädringen är styv. Det gäller vid låga frekvenser, men inte vid höga.
Och musiken är här intressantare än handen.
IngOehman skrev:Vad håller du på med egentligen?
Om du inte har kunskaper nog att bedöma sakförhållandena så kan
du heller inte värdera vad som är lögner och inte. Varför lägger du
dig ändå i sådana påpekanden?
-AG- skrev:Svante skrev:-AG- skrev:Svante skrev:
m*x''+R*x'+K*x=0
x''+R/m*x'+K/m*x=0
r²+R/m*r+K/m=0
Ja och nej.
Om man tar en mjukfotsuppställd högtalare och knuffar den bakåt med handen rör den sig mer än om den står på spikar. x0 blir större.
Du tänker dig då att systemet exciteras av en lågfrekvent kraft, fjädern sträcks till ett läge och sedan släpper man den. Högtalaren gungar då mer med mjuka fötter än med hårda.
Ibland är det så att högtalren exciteras av en lågfrekvent kraft (med handen), men det kan lika gärna vara en frekvens som är högre än resonansfrekvensen (musik) som exciterar systemet. Alltså om systemet är masskontrollerat. Fjädringen spelar då mycket liten roll för begynnelsevilkoren.
När jag tänker efter är nog precis det där felet som de flesta gör intuitivt, dvs man tänker sig att excitationen (begynnelsevillkoret) blir mindre om fjädringen är styv. Det gäller vid låga frekvenser, men inte vid höga.
Och musiken är här intressantare än handen.
Min poäng var bara att K spelar roll för hur stora vibrationer som systemet kommer att uppvisa - inte om spikar eller mjuka fötter är bättre. Det är alltså inte bara dämpningen som är intressant.
IngOehman skrev:Vänligen lägg av med de där trakasserierna.
Dina påhopp är absurt vinklade.
Sätt dig in i sakfrågan istället.
Ingen har påstått att okunnighet är lika med lögn. Men det är heller
ingen ursäkt för att ljuga. Den som vet att haon inte vet, vet det.
Att välja att ändå fortsätta att presentera vad som gång på gång
har påpekats är osant, är ett medvetet val. Och även om den som
gör det inte gör det av ondska utan för att haon känner sig uttråkad
och vill roa sig, är det inget skäl att inte kalla lögnerna för vad de är.
foxman skrev:Novibra är ett bra underlägg för både högtalare och elektronik!
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
Skärpning!
/ B
Du skulle framstå som seriösare om du modererade lögner och trollande istället för påpekanden om nämnda lögner och trollanden. Och om du inte kan avgöra vad som är vad så kanske det vore bättre om du avstår från att kommentera helt.
Skärp dig, gubbe! Jag kommenterade inget trollande utan ditt påhopp och dina nedvärderande kommentarer. Som en vuxen och kunnig person borde du inte behöva (för-)falla till den nivån i din argumentation. Jag har inga som helst synpunkter på sakfrågan, den har jag inte tillräckligt med kunskaper om för att kunna kommentera/diskutera. Men din otrevliga ton och personliga påhopp hoppas jag vi slipper i fortsättningen!
/ B
IngOehman skrev:Vad håller du på med egentligen?
Bill50x skrev:Alltså. Jag har inte bedömt sakfrågan. Varken ur perspektivet teknisk riktighet eller vem som ljuger.
Vad jag vänder mig emot är ditt språkbruk, ditt sätt att behandla andra deltagare/medlemmar på detta forum.
Precis som Hurryup skrev, okunskap är inte lika med lögn.
Diskutera sakfrågan men blanda inte in personliga känslor i det hela - och framför allt, angrip inte andra deltagare i tråden med otidigheter. Själv skriker du som en stucken gris så fort någon säger något ofördelaktigt om dig, men DU tillåter dig att kalla folk för lögnare, huvudlösa, tänker fel, att de skämmer ut sig - osv.
Om du tänker efter, skäms du inte? Snart kommer jag kräva en offentlig ursäkt för att INTE ge dig en varning!
/ B
IngOehman skrev:Vänligen lägg av med de där trakasserierna.
och vill roa sig, är det inget skäl att inte kalla lögnerna för vad de är.
Bill50x skrev:Jag trakasserar dig inte. Jag vill bara att du ska sluta med nedvärderande, elaka kommentarer om andra deltagare i denna tråd. Det har inget med sakfrågan att göra. Det har jag skrivit flera gånger, är det så svårt att förstå?
OK, jag tar det en gång till: Jag skiter fullständigt i huruvida spikes och mjuka fötter fungerar. Jag bryr mig inte alls om vem som har rätt. Eller vem som kan fysiken bäst.
MEN: jag bryr mig om hur vi tilltalar varandra. Oavsett vad du anser om andras kompetens, och hur man kan bemöta den, så vill jag att du fortsättningsvis använder en hövlig och socialt anpassad ansats i dina kommentarer. Är detta så svårt att förstå?
/ B
IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
petersteindl skrev:OT.
Man kan fråga sig vad ett forum är? Ja, vad är ett internetforum? Jo, det är en kanal på internet där man kan yttra sina tankar och upplevelser. Beroende på forumets inriktning så blir sakfrågornas inriktning bestämda. Ett forum som är relaterat till hifi kommer har diskussionsämnen som berör hifi. Det betyder i klartext att diskussionsämnet inte är politik, eller religion eller person eller annat som inte rör hifi. Så ser jag på saken i alla fall.
Här ser jag en diskussion i en hifiavdelning på ett forum som rör hifi. Eller, rör diskussionen hifi? Vad diskuteras egentligen? Jo, det kan man i klartext se i IngOehmans inlägg som Bill50x citerar. Låt oss nu läsa vad IngOehman skriver och se om objektet som IngOehman skriver om är hifirelaterat eller relaterat till något annat, t.ex. till en person som i det här fallet är Richard. (I så fall är diskussionen personrelaterad istället för relaterat till hifi och kanske bör förpassas till forum som behandlar personer. Det kanske finns sådana forum.)Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
Skärpning!
/ B
Skärp dig, gubbe! Jag kommenterade inget trollande utan ditt påhopp och dina nedvärderande kommentarer. Som en vuxen och kunnig person borde du inte behöva (för-)falla till den nivån i din argumentation. Jag har inga som helst synpunkter på sakfrågan, den har jag inte tillräckligt med kunskaper om för att kunna kommentera/diskutera. Men din otrevliga ton och personliga påhopp hoppas jag vi slipper i fortsättningen!
/ B
Jag läser vidare och ser att en moderator anser att nämnda meningar inte tillhör hifi utan snarast är personrelaterat och kommenterar personer.
Därefter ges ett svar och i det svaret anser jag att argumentationen verkar vara att moderatorerna skall korrigera forumdeltagares text (utom IngOehmans text) som IngOehman anser vara lögner d v s i det här fallet saker som IngOehman anser vara felaktiga påståenden enligt IngOehman. Det betyder som jag ser det att moderatorernas roll enligt IngOehman borde vara att likt en mästrande lärare gå in i klassen bland eleverna och hela tiden rätta det som eleverna skriver då mästrarmoderatorn anser att eleverna skriver fel.
Då frågar jag mig om det överhuvudtaget är förenligt med forumverksamhet? Mitt svar på frågan är, Nej.
Man skulle i och för sig kunna tänka sig att eleverna betalar moderatorerna pengar för att moderatorerna skall korrigera elevernas bristande kunskaper där t.ex. en överhövding och överstepräst eller Rektor t.ex. IngOehman dikterar sanningsvillkoren som skall penetreras in i elevernas hjärnor så att de blir goda anhängare av översteprästens lära där moderatorerna genom skarpa tillrättavisningar och förnedringar skall omvända dessa stackars elever från deras villfarelser, ondska och lögner och finns det några obstinatelever så skall de synnerligen skändas och nedvärderas, allt i enlighet med rektorns paragrafer.
Detta verkar i alla fall vara i linje med de kommentarer IngOehman skriver. Så ser jag på det skrivna i denna tråd. Sedan läser jag följande.IngOehman skrev:Vad håller du på med egentligen?
Här är det uppenbart att kunskap för att bedöma sakförhållanden anses som ett nödvändigt krav för en moderator att moderera.Bill50x skrev:Alltså. Jag har inte bedömt sakfrågan. Varken ur perspektivet teknisk riktighet eller vem som ljuger.
Vad jag vänder mig emot är ditt språkbruk, ditt sätt att behandla andra deltagare/medlemmar på detta forum.
Precis som Hurryup skrev, okunskap är inte lika med lögn.
Diskutera sakfrågan men blanda inte in personliga känslor i det hela - och framför allt, angrip inte andra deltagare i tråden med otidigheter. Själv skriker du som en stucken gris så fort någon säger något ofördelaktigt om dig, men DU tillåter dig att kalla folk för lögnare, huvudlösa, tänker fel, att de skämmer ut sig - osv.
Om du tänker efter, skäms du inte? Snart kommer jag kräva en offentlig ursäkt för att INTE ge dig en varning!
/ BIngOehman skrev:Vänligen lägg av med de där trakasserierna.
och vill roa sig, är det inget skäl att inte kalla lögnerna för vad de är.Bill50x skrev:Jag trakasserar dig inte. Jag vill bara att du ska sluta med nedvärderande, elaka kommentarer om andra deltagare i denna tråd. Det har inget med sakfrågan att göra. Det har jag skrivit flera gånger, är det så svårt att förstå?
OK, jag tar det en gång till: Jag skiter fullständigt i huruvida spikes och mjuka fötter fungerar. Jag bryr mig inte alls om vem som har rätt. Eller vem som kan fysiken bäst.
MEN: jag bryr mig om hur vi tilltalar varandra. Oavsett vad du anser om andras kompetens, och hur man kan bemöta den, så vill jag att du fortsättningsvis använder en hövlig och socialt anpassad ansats i dina kommentarer. Är detta så svårt att förstå?
/ B
Som slutkläm kan jag bara konstatera att om Richard inte annammar IngOehmans eller Svantes inlägg när IngOehman anser att han skall, så verkar IngOehman vilja ett moderatorerna skall vara glada och tacksamma och lära sig modererande av IngOehman då IngOehman insiktsfullt skriver så här:IngOehman skrev:Jösses vilken nollkoll!!! ... helt huvudlöst ... du skall kunna inse hur fel du tänker ... dina lögnaktiga påståenden ... skämmer du ut dig på det här sättet ...
Frågeställningen är, skall moderatorerna med kunskap likt lärares moderera alla inlägg enligt läroplan? Är det så forumet Faktiskt.se skall bedrivas?
SLUT OT.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Kommentarer och synpunkter kanske är en bättre plats för det inlägget?
Bill50x skrev:E skrev:Det är tydligt att fler än KarlXII nog borde sluta som moderatorer.
Mvh E*
Utveckla gärna.
/ B
1987 skrev:Vem kan egentligen höra (OBS HÖRA INTE MÄTA) skillnaden på SD-kuddar och spikes?
Hypotetiskt men tänkbart scenario:
SD-förespråkare väljer ut en golvstående högtalare från valfri tillverkare, likaså gör spikes-förespråkarna. Båda högtalarna avlyssnas med objektivt god elektronik med spikes och med SD-kuddar. Naturligtvis sker detta i ett högklassigt rum
Hur många här på forumet tror att de kan HÖRA skillnaderna statistiskt säkerställt?
Jag tror extremt få personer (någon alls?) här inne kan peka ut skillnaden blint.
Eller har sådana blindtester utförts där skillnaden har pekats ut med statistisk säkerhet.
Nattlorden skrev:Får man lyssna från lägenheten under?
IngOehman skrev:...Det finns de som tycker det är bäst när det är så styvt som möjligt, och de som tycker det skall vara så mjukt som möjlgt. ...
kasper skrev:Nattlorden skrev:Får man lyssna från lägenheten under?
Bra poäng! Det här är en viktig sak för mig och huvudorsaken till att jag använder SD snarare än ingenting. Så då vore det ju kul om det faktiskt var någon märkbar skillnad. Grannarna klagade då och då innan SD, men aldrig nu. Frågan är väl om det handlar om habituering eller mindre störande ljud![]()
/G
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster