Moderator: Redaktörer
matson skrev:Ja, är det något att ha egentligen? Tänker på Ice och Tripath i första hand, men finns det någon annan som är okej så får någon gärna tipsa om den.
Låg dist(under 0,1%) genom hela audiobandet samt rak frekvensgång(även i översta oktaven med varierande impedans) får vara minimikrav.
Finns det några som klarar dom kraven?
matson skrev:Tacten har inte rak frekvensgång och ganska hög dist. Tyvärr.
Linn är väl uppbyggt av TDA7293 eller vad dom heter. För klena är dom nog om jag minns rätt.
rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.
besan skrev:rhenrics....
Efter som att jag inte orkar att leta själv så kanske du kan ge en länk till dennna spec som är så bra ??
Jag har iaf aldrig sett en sådan stärkare ge bra mätvärden högrt upp men det kanske du har gjort ??
Att sen säga att man tycker att den låter bra är en helt annan sak, alla tycker om olika saker.
//jonas
Slartibartfast skrev:Är det en sådan som HIFIklubben har? Kan inte säga att jag blev vidare värst imponerad av den. Fast den hade ju vill ha faktor med utseendet iaf!
rhenrics skrev:Slartibartfast skrev:Är det en sådan som HIFIklubben har? Kan inte säga att jag blev vidare värst imponerad av den. Fast den hade ju vill ha faktor med utseendet iaf!
Hifiklubben säljer Tact, men vilken av dem du lyssnade på är ju svårt att svara på.
Vee-Eight skrev:Rhenrics:
Kan jag få be om lite mer ödmjukhet i inläggen. Vore trist med ytterligare tråd med dumförklaringar och gliringar, och här måste jag dra lite i bromsen så det inte rusar iväg igen. Vi vet alla vart det slutar isf.
Glad påsk!
/Daniel
Slartibartfast skrev:
De har alltså inte bara heldigitala förstärkare?
besan skrev:Jag kan fortfarande inte hitta något om 0.01 20-20khz ??
Inte för att jag är superkung men det där verkar vara otroligt att en digital stärkare skulle kunna prestera något sådant. Sen att man kan tycka att den låter bra är ju helt klart upp till var och en....
//jonas
Slartibartfast skrev:Den jag måste hört var 2175, lustigt hur de har blandat och givit med siffrorna på hifiklubbens hemsida. Har du haft den hemma/har du den hemma nu eller?
Jag har ju hört den med mer okänd övrig utrustning.
rhenrics skrev:Slartibartfast skrev:Den jag måste hört var 2175, lustigt hur de har blandat och givit med siffrorna på hifiklubbens hemsida. Har du haft den hemma/har du den hemma nu eller?
Jag har ju hört den med mer okänd övrig utrustning.
Hörde den hos en kompis tillsammans med ett par goldenage-högtalare med Thiel&Partner element och en Pioneer dv-515 transport, som köpts beg för 400 spänn.
Slartibartfast skrev:
Konstigt det känns att inte behöva någon DAC... Galet! Nåja jag kan inte disskutera dem då jag inte hört dem, men om du gillar dom är det bra! Men jag kan väl bara inflika att deras specar kanske är glädjespecar och man kanske ska mäta själv för att vara litet på det klara med vad de gör... finns ju många glädjemätningar i denna bransch som du mkt väl vet!
Mvh Jocke
rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.
Morello skrev:
Jag har hittills inte sett någon digitalstärkare som bjuder på prestanda som är i närheten av en högklassig linjärstärkare.
rhenrics skrev:Morello skrev:
Jag har hittills inte sett någon digitalstärkare som bjuder på prestanda som är i närheten av en högklassig linjärstärkare.
Närmare bestämt i vilket avseende? Kan du också ge ett exempel på en sådan högklassig linjärstärkare, så att det blir lättare att relatera till vilken produkt- och prisnivå som avses (jag antar att det inte är Denon AVR-2105 eller motsvarande)?
Morello skrev:Exempel på högklassiga linjärstärkare är tex. Brystons SST- och ST-serie, Rotel 1090, Halcro, Vissa Krell, ML osv.
De digitalstärkare jag sett har inte bara haft excessiv distorsion, utan även ett mycket fult distorsionsspektrum, med en hel arsenal av övertoner, som för tankarna till linjärsteg med svårartad övergångsdistorsion.
Morello skrev:Exempel på högklassiga linjärstärkare är tex. Brystons SST- och ST-serie, Rotel 1090, Halcro, Vissa Krell, ML osv.
De digitalstärkare jag sett har inte bara haft excessiv distorsion, utan även ett mycket fult distorsionsspektrum, med en hel arsenal av övertoner, som för tankarna till linjärsteg med svårartad övergångsdistorsion.
Bill50x skrev:
Det är märkligt att ett visst hifi-magazin höjer en viss digital förstärkare till skyarna och kallar det världens bästa. Helt lyriskt utbrister man att denna 30 KSEK-förstärkare är det bästa som går att få för pengar. För att i senare nummer inte ens nämna förekomsten av den, än mindre använda den som referens när man testar andra förstärkare. Brutalt uppvaknande eller bara ruskigt dåligt minne?
/ B
Morello skrev:Därför att jag inte anser att påståendet är rent dravel.
rhenrics skrev:Vet inte vilket magazin du syftar på, ....
Men det är intressant hur många som tycker och tänker med enda
grunden i att förstärkarna är digitala och mäter på ett visst sätt.
Hotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?
Bill50x skrev:Just det! Och snart ska jag till www.landet.nu för ett par Guiness och lite jazz-musik.... En suverän kombinationHotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?/ B
Hotspur skrev:Bill50x skrev:Just det! Och snart ska jag till www.landet.nu för ett par Guiness och lite jazz-musik.... En suverän kombinationHotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?/ B
Till Guinnessen borde du ju ta: Klassisk strömmingsflundra 129 kr
Style skrev:att tekniken ännu är i sin linda är väl självklart. Visserlgen är klass D som topologi gammal (50-tal?) men några applikationer att tala om byggdes det väl inte innan slutet av 90-talet. Fortfarande är det bara ett par tre märken som utvecklar. Jämför det med hur många år klass A och B har haft på sig att utvecklas och förfinas.
Dahlqvist skrev:
Så sant, så sant.Men det handlar givetvis inte om tekniken är i sin linda eller om prestanda är bra upp i kilohertzområdet utan om att rhenrics är en "stalker" som triggar på trådar med Öhman eller Ino. Det är bara att kolla hans meddelandehistoria för den som är (o)road. Trevligt nog avstod ju Öhman att besvara den uppenbara provokationen. Istället bistod Morello med några förtydliganden på sitt vanliga sakliga sätt. Tack för det Morello, och tack för det Öhman. Keep it up.
Själv tycker jag att klass D-tekniken verkar spännande för drivning av subwoofers där den stora fördelen (låga förluster) verkligen kan komma till sin rätt vid t.ex. inbyggnad i distribuerade system. Men det är ju bara vad jag tror.
/D
matson skrev:
Tact vet jag redan att dom är värdelösa så dessa får gärna diskuteras på något annat ställe. Däremot kanske det har dykt upp några nyheter på marknaden som inte lider av liknande åkommor.
Mvh
rhenrics skrev:Är du helt snurrig? Det spelade faktiskt ingen roll att det råkade vara Öhman som gjorde uttalandet jag kommenterade på, att jag fortsatte diskussionen med Morello (som jag iofs inte alls tycker speciellt sakligt har förtydligat den uppenbarligen allmänt vedertagna ståndpunkten om digitala förstärkares låga prestanda) tyder väl på att det är ämne och inte person jag diskuterar? Detta är väl förövrigt ingen typisk Öhman/ino tråd (den handlar om digitala förstärkare).
Dahlqvist skrev:Att det var ett Öhman-inlägg var väl uppenbart? Eller märkte du inte att det var han som skrev inlägget? Att du sedan skulle lägga dig platt för Morellos påstående (som implicerade att du var ute och cyklade med din kommentar om "dravel") var väl lite för mycket begärt. Det tycker även jag.
Övriga: sista OT inlägget från min sida. Iallafall i denna tråd.
/D
rhenrics skrev:Lite lustigt att recensioner inte sägs förekomma på specifika apparater här på Faktiskt när det för inte alls länge sedan var ett sånt himla holabaloo om hur bra och fantastisk en viss Pioneer DV-668 är. För att inte nämna efterföljande omröstning för att befästa denna åsikt.
dimitri skrev:Någon har nämnt här att klass D betyder digitalisrad strömförsörjning, t.ex ICE, medan själva förstärkeriet kan vara analogt. Rätt uppfattat?
Vad menas då med "riktigt" digitala förstärkare? IC baserade, som t.ex. gainclone?
Dessa IC är väl knappast "digitala" utan snarare en samling av extremt tätpackade "diskreta" komponenter"
mvh
Dimitri
Slartibartfast skrev: gillar du produkterna och IÖ säger att han tycker de är dåliga (eller någon annan) kan det inte bara vara med det?
rhenrics skrev:Ang testet med att skicka in signaler >20 kHz i en switchad förstärkare och förfäras över utkommande resultat, måste jag nog ändå ifrågasätta relevansen med detta. Har någon någonsin mätt utsignaler från en cd-skiva som var över 20 kHz? Klarar ö h t formatet att återge sådana frekvenser? Jag trodde inte det, men jag kan ju ha fel.
rhenrics skrev:Ang testet med att skicka in signaler >20 kHz i en switchad förstärkare och förfäras över utkommande resultat, måste jag nog ändå ifrågasätta relevansen med detta.
dimitri skrev:Någon har nämnt här att klass D betyder digitalisrad strömförsörjning, t.ex ICE, medan själva förstärkeriet kan vara analogt. Rätt uppfattat?
Vad menas då med "riktigt" digitala förstärkare? IC baserade, som t.ex. gainclone?
Dessa IC är väl knappast "digitala" utan snarare en samling av extremt tätpackade "diskreta" komponenter"
mvh
Dimitri
CD-mediet klarar upp till 22,050 Hz.
rhenrics skrev:Morello skrev:Därför att jag inte anser att påståendet är rent dravel.
Tekniken ligger alltså enligt dig fortfarande i sin linda och är ännu inte tillräckligt utvecklad för de tillämpningar som avses, även fast det är fullt möjligt att minst en tillverkare, vars konstruktion du medgivit att du inte synat, behärskar tekniken så till den grad att tillämpningar av densamma mycket väl kan anses uppfylla de uppställda kriterierna? Då undrar man onekligen vad du läser in i uttrycken ligga i sin linda och inte vara tillräckligt utvecklad?
IngOehman skrev:Jag kallar inte din uppfattning för dravel.
Morello skrev:Digitalstärkare uppvisar, som jag skrev förut, ofta inte bara kraftig distorsion utan även distorsion av högre ordning än vad som är normalt i konventionella slutsteg. Denna dist kan låta spektakulärt och kanske trevlig. Nyhetens behag ligger nära till hands således.
Och du kan glömma att jag någonsin tänker efterfråga någon information ifrån dig, snällt eller osnällt, så länge jag lever. Hellre dör jag okunnig!
matson skrev:Tact M2150 har för hög dist i översta oktaven(kanske är det därför som Tact bara specar THD+N vid 20 Hz) samtidigt som frekvensgången inte är rak.
Piotr skrev:Om jag inte minns fel så mätte HF upp TacT och den uppvisade betydligt mer distorsion än vad som anges i reklam. Läs detta som att TacT har mer distorsion än medelgoda linjära förstärkare och betydligt mycket mer än de bättre PWM och linjära förstärkarna.
LarsR skrev:Du måste haft givaren uppkörd i ett mörkt illaluktande ställe när du gjorde den mätningen.
Härmed har vi satt standarden!![]()
Kan bara önska lycka till!
Mvh, Lars
rhenrics skrev:Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
Skärp er för h-lvete!
rhenrics skrev: Hörrni era mytomaner och skrävlare, varför tar ni inte och lyssnar på en m2150 förstärkare innan ni uttalar er? Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
Nattlorden skrev:
Skärp dig själv och läsa på! Det finns trådar här sedan tidigare där man kan läsa om olika sorters dist och vad det kan ge för effekter.
Om du inte förstår att dist kan göra precis det du skriver ovan, så lägg av att vara otrevlig i alla fall. Bara för att du inte fattat behöver du inte ondgöra dig över att andra vet mer än du. Hade varit mycket bättre för dig och du tagit ett par kliv tillbaka och försökt lära dig något istället...
Sen får du tycka om precis vad som helst, men låt bli att påstå saker om teknik som du inte behärskar.
ja varför? för att det är ointressant att lyssna
på nåt som distar så mycket? det är ju enkelt...
rhenrics skrev:som t ex stereophile som testat både Sharps digitala förstärkare och Tacts Millenium och enbart lovordat deras ljudåtergivning? De har alltså också blivit lurade och de enda som vet sanningen är de som skriver/läser trådar här på Faktiskt?....he he
Haakan_W skrev:8O![]()
![]()
intressant....det roliga är ju ni snackar om olika saker i princip...
rhenriks (lr vad du heter) gillar ljudet oavsett om den är högdistande eller inte
å rester kapar den eftersom den mäter kasst (vilket jag också gör) utan att ens hört den....ja varför? för att det är ointressant att lyssna på nåt som distar så mycket? det är ju enkelt....lika bra å lägga ner diskussionen
Bill50x skrev:Till er alla som läser spec´ar och tror man kan bedöma apparater enbart efter dem...
- Hur bra är specarna för en cd-spelare?
- Har dessa blivit bättre på de drygt 20 år som cd-spelare funnits?
- Låter cd-spelare bättre idag än för 20 år sedan?
/ B
Magnuz skrev:"Att tro på tillverkares specar som indikator på verkligheten är djärvt."
Precis. Oavsett produkttyp är ju de flesta specar "glädjespecar", inte så att tillverkaren nödvändigtvis direkt ljuger, men man mäter på sådant sätt att det blir missvisande. Ett klassiskt exempel är ju de "distorsionsfria" tidiga transistorstärkarna, som hade väldigt låg dist ända tills man anslöt en högtalare...
rhenrics skrev:Piotr skrev:Om jag inte minns fel så mätte HF upp TacT och den uppvisade betydligt mer distorsion än vad som anges i reklam. Läs detta som att TacT har mer distorsion än medelgoda linjära förstärkare och betydligt mycket mer än de bättre PWM och linjära förstärkarna.
Tact är ett varumärke med flera produkter. Just vilken av dessa är det du avser och vilka andra sk medelgoda/bättre pwm jämför du med? Eller "HF" kanske hade ett omfattande test som enbart gick ut på att visa hur dåliga Tacts produkter är överlag?
Hörrni era mytomaner och skrävlare, varför tar ni inte och lyssnar på en m2150 förstärkare innan ni uttalar er? Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
ja varför? för att det är ointressant att lyssna
Hotspur skrev:Hifi skall inte vara mystik, säger ni, men är/bör det verkligen vara så enkelt att man inte ens behöver ta sig tid att lyssna på apparaterna?[/i]
Morello skrev:rhenrics,
Om M2150 har några likheter med Millenium, är det en minst sagt högdistorderande maskin. Millenium passerar 0.1% THD vid 20 W.
Vee-Eight skrev:En allmän reaktion är varför en viss grej kan duga om man gillar den? Man måste ju som sagt inte bevisa att den är bäst.
Sedan måste jag säga att jag gillar klass D. Det må vara hänt att det mäter störande illa, men faktum kvarstår att för samma pris som man kan bygga/köpa ett hyggligt klass-D-förstärkeri så finns inte många mkt fina traditionella förstärkare. För samma peng finns inga Bryston, för att ta ett exempel. Man får ta tekniken för vad det är och även se de fördelar som trots allt finns, däribland det låga priset.
En teknisk fråga:
När man säger att klass D ger en hel del otrevlig distorsion, borde inte detta avspeglas i siffran för THD i specifikationerna? När jag läst i databladen verkar de för klass D vara klart jämförbara med andra erkänt bra förstärkare. Hur kommer detta sig, och vad har jag missat?
rhenrics skrev:Piotr skrev:Om jag inte minns fel så mätte HF upp TacT och den uppvisade betydligt mer distorsion än vad som anges i reklam. Läs detta som att TacT har mer distorsion än medelgoda linjära förstärkare och betydligt mycket mer än de bättre PWM och linjära förstärkarna.
Tact är ett varumärke med flera produkter. Just vilken av dessa är det du avser och vilka andra sk medelgoda/bättre pwm jämför du med? Eller "HF" kanske hade ett omfattande test som enbart gick ut på att visa hur dåliga Tacts produkter är överlag?
Hörrni era mytomaner och skrävlare, varför tar ni inte och lyssnar på en m2150 förstärkare innan ni uttalar er? Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
Magnuz skrev:Men var läser du 2 Ohm? Med reservation för min inte så fantastiska tyska, jag hittar ingenstans där det står att mätningen är gjord med 2 Ohms belastning.
rhenrics skrev:matson skrev:Tact M2150 har för hög dist i översta oktaven(kanske är det därför som Tact bara specar THD+N vid 20 Hz) samtidigt som frekvensgången inte är rak.
Du måste haft givaren uppkörd i ett mörkt illaluktande ställe när du gjorde den mätningen.
Hotspur skrev:Ni verkar mer intresserade av att supa kål än att kommentera detta?ja varför? för att det är ointressant att lyssna
Visst, men här nånstans tycker åtminstone jag att ni gör bort er en
smula. Att ni har alldeles för lätt att förenkla saker och ting, bara
genom att bestämt hävda särskilda gränser med olika sätt att mäta.
Hifi skall inte vara mystik, säger ni, men är/bör det verkligen vara så
enkelt att man inte ens behöver ta sig tid att lyssna på apparaterna?
Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet.
Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över
ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Hotspur skrev:Och den objektiva teorin överenstämmer förstås alltid
med den subjektiva praktiken/musikupplevelsen?
Hotspur skrev:något som är tekniskt överlägset
Hur då?
Johan_Lindroos skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet. Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Bygg två identiska förstärkare och försämra den ene
med lite dist av "trevlig" sort, så kommer en bunke människor
att tycka bättre om den, trots att den de facto är sämre.
Johan_Lindroos skrev:Ja tjenare Flint, det var ett tag sedan!
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet. Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
"Ger hörbarhet" och "är störande" är kanske två olika saker. Om man i första hand letar fel och störs av 0.1% THD så säger det kanske mer om lyssnarens nevrotiska och maniska tillstånd än om musikutrustningen.
Sanny_X skrev:En förstärkare ska förstärka insignalen, punkt!
Kan vi inte ha en sticky med "mättips", typ vad som är hörbart. Hur mycket en "godtagbar" förstärkare kan dista, brusa m.m.
Vilka krav en apparat MINST ska leva upp till.
En förstärkare ska förstärka insignalen, punkt!
Hotspur skrev:Ponera att majoriteten tycker bättre om den, är den då fortfarande
sämre? Sämre på vad? Skall inte en förstärkare vara bra på att återge musik, snarare än att mäta snyggt?
Johan_Lindroos skrev:Jag vill bara försiktigt påminna dig om att jag tydligt försvarade dig för någon vecka sedan (i 668-efterfäljaren till 668-tråden?) då du med emfas påpekade att man ska inte själv nödvändigtvis ska behöva ha ett lyssningsintryck för att få uttala sig om en specifik produkt.
Hotspur skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet.
Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över
ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Och den objektiva teorin överenstämmer förstås alltid
med den subjektiva praktiken/musikupplevelsen?
Jag skriver om gränser för hörbarhet
En alldeles förträfflig idé. Gör samtidigt en musikalisk utvärdering i relation till mätresultaten och varför inte en omgång b/t? Det borde avgöra saken.Morello skrev:Om någon har ett M2150 i sin ägo, ställer jag utan tvekan upp på att mäta apparaten för att finna svar på de spörsmål som uppenbarligen intresserar deltagarna i mötet. Jag har möjlighet att mäta THD och IM ned till cirka 0.001% (-100 dB).
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja tjenare Flint, det var ett tag sedan!
Tjenare.
Jo, det var det. Jag försvinner ett tag när jag märker att jag tjatar om samma saker i ett kör. Har läst ert forum nu i någon vecka. Värst vad det har stormat. Det finns några andra här som också borde ta en time-out ibland.
Hur går det med din bashatande granne? Har ni gjort upp nu?
Flint skrev:
Hotspur skrev:Jag skriver om gränser för hörbarhet
...som förstås gäller för alla musikälskare, oavsett hörsel och lyssningsvana?
Magnuz skrev:"
Förbättringen är ju just subjektiv, d.v.s. den upplevs olika av olika personer (och av vissa som en försämring). Jag skulle nog säga att det finns få förstärkare som distar så mycket att det inte finns någon person som gillar dem. Det finns rörförstärkare som är mycket omtyckta och som distar våldsamt. Över huvud taget är det väldigt vanskligt att försöka dra generella slutsatser utifrån andras tycke och smak.
IngOehman skrev:Hotspur skrev:Jag skriver om gränser för hörbarhet
...som förstås gäller för alla musikälskare, oavsett hörsel och lyssningsvana?
När man sätter upp sådana här tumregelmässiga gränser (Johans var alldeles för snälla dock) gäller de förstås för dem som hör allra bäst. Det går inte att sätta upp gränser för något annat. Det finns ju de som är helt döva, och för dem upphör alla hörbarhetsgränser att betyda något.
Om någon nöjer sig med lägre prestanda är han/hon således självklart i sin fulla rätt. Både om de beror på att han/hon "nöjer sig" med sämre, eller om det beror på att personen ifråga hör felen - och gillar dem!
Men den som ställer de högsta kraven har samma rätt, och kan orimligen kritiseras för att ställa höga krav, ens om de betyder att någon annans älskling blir kritiserad.
Ingen sanning kan vara otillåten.
Om någon däremot kallar en (hypotetiskt) perfekt återgivare för "dålig", är det rimligt att efterfråga en förklaring på vad personen ifråga menar med dålig.
Vh, iö
Ingen sanning kan vara otillåten
rhenrics skrev:Frågan gällde nu inte om distorsion, färgning och förvansking går att upptäcka och analysera m h a F/E-test, utan huruvida deras närvaro är avsiktlig eller ej. Går det att lägga på vilken dist som helst och nästan alltid få en subjektivt upplevd förbättring av den, eller krävs det ett handlag?
förespråkare för en LTS-liknande filosofi måste ha fel
Bill50x skrev:Kul att du är tillbaka Flint! Saknad av många, inklusive undertecknad...
Det gör du helt rätt i (att göra annat alltså)! Att du återkommer just nu då, när det är mer återupprepning än någonsin!
Undrar egentligen hur det ligger till med hyreslagen? Är det "nolltolerans" som gäller egentligen? Det står typ: "man får inte störa sina grannar" el.likn. Eller borde det inte vara tillåtet inom sunt förnuft att spela musik ibland?
Precis, två olika saker. Det ena att leta fel till förbannelse, för att man vill/måste undersöka saken ifråga. Annars kan man ju lika bra skita i det och lyssna på sina plattor och må lika trevligt ändå. Själv ligger jag mer åt det senaste då jag skaffar en pryl till mig själv. Att leta fel brukar jag mest göra då jag måste skriva en artikel om något, vilket oftast inte är så kul, mer av tidsödande karaktär. Då är det ju desto viktigare att man har fog för det man skriver, och även viktigt att försöka sätta storleken på "fel" om man nu ska kalla det så, i relation till hur hörbara de är.
Just cymbaler återges generellt bättre med rör än med trissor eftersom inte anslaget kraschar dvs. distar. Samma sak med s-ljud. Vore kul att höra hur digitala steg klarar cymbaler och ess.Magnuz skrev:"Verkar det inte osannolikt att dessa ljudegenskaper skulle vara resultatet av enbart slumpmässigt förekommande distorsion? Helt ärligt?"
Nej, helt ärligt. Just naturligare instrumentklang (i synnerhet när det gäller cymbaler, kul att du nämnde just det) är ett vanligt omdöme om apparater (t.ex. rörförstärkare) med mycket hörbar dist. Mer "kropp" och "närvaro" brukar det också talas om. Som sagt, skillnaderna mellan de flesta moderna apparater är så pass små att de kan uppfattas ungefär hur som helst av olika lyssnare.
Margaux skrev:TACT Klirrdiagram
Pass X350.5 Klirrdiagram
Om någon som kan analysera dessa och har lust berätta vad de innebär så vore ialla fall jag glad.
PS
Även jag börjar tröttna på den trista tonen. Jag är inte intresserad av var eventuella mätinstrument befinner sig, vad de egentligen heter eller något annat dylikt i sammanhanget.
Magnuz skrev:"Just cymbaler återges generellt bättre med rör än med trissor eftersom inte anslaget kraschar dvs. distar. Samma sak med s-ljud."
Många säger ju det. Själv vet jag inte riktigt, de rörstärkare jag hört tycker jag har låtit lite "snällare" än verkligheten. Samma sak med vinyl, som ju också många säger ger naturligare cymballjud. Jag spelar själv trummor (om än alltför sällan nuförtiden) så min referens är "the real thing". Om jag får spekulera litet så kan jag tänka mig att cymbaler ofta mister en del av sitt naturliga ljud vid inspelningen (egna inspelningsförsök tycks verifiera detta) och låter hårt och kantigt istället. Om man då tillför lite lämpliga övertoner i lagom dos kanske ljudet upplevs som mer naturligt?
Magnuz skrev:"Just cymbaler återges generellt bättre med rör än med trissor eftersom inte anslaget kraschar dvs. distar. Samma sak med s-ljud."
Många säger ju det. Själv vet jag inte riktigt, de rörstärkare jag hört tycker jag har låtit lite "snällare" än verkligheten. Samma sak med vinyl, som ju också många säger ger naturligare cymballjud. Jag spelar själv trummor (om än alltför sällan nuförtiden) så min referens är "the real thing". Om jag får spekulera litet så kan jag tänka mig att cymbaler ofta mister en del av sitt naturliga ljud vid inspelningen (egna inspelningsförsök tycks verifiera detta) och låter hårt och kantigt istället. Om man då tillför lite lämpliga övertoner i lagom dos kanske ljudet upplevs som mer naturligt?
Margaux skrev:Men är det normalt att disten börjar dra iväg redan vid 20 W?
Flint skrev:Just cymbaler återges generellt bättre med rör än med trissor eftersom inte anslaget kraschar dvs. distar. Samma sak med s-ljud. Vore kul att höra hur digitala steg klarar cymbaler och ess.Magnuz skrev:"Verkar det inte osannolikt att dessa ljudegenskaper skulle vara resultatet av enbart slumpmässigt förekommande distorsion? Helt ärligt?"
Nej, helt ärligt. Just naturligare instrumentklang (i synnerhet när det gäller cymbaler, kul att du nämnde just det) är ett vanligt omdöme om apparater (t.ex. rörförstärkare) med mycket hörbar dist. Mer "kropp" och "närvaro" brukar det också talas om. Som sagt, skillnaderna mellan de flesta moderna apparater är så pass små att de kan uppfattas ungefär hur som helst av olika lyssnare.
Kan så vara. Det finns bättre och sämre rörbyggen med. Det är inte musik allt som glöder men jag blir lättare lyssningstrött med trissor och vill dra ner volymen eller byta skiva eller gå ut i regnet och gå någon mil. Det är min erfarenhet. Har du själv jämfört?Piotr skrev:Flint skrev:Just cymbaler återges generellt bättre med rör än med trissor eftersom inte anslaget kraschar dvs. distar. Samma sak med s-ljud. Vore kul att höra hur digitala steg klarar cymbaler och ess.Magnuz skrev:"Verkar det inte osannolikt att dessa ljudegenskaper skulle vara resultatet av enbart slumpmässigt förekommande distorsion? Helt ärligt?"
Tjena!
Vad menar du med att "anslaget kraschar/distar"?
Själv skulle jag inte uttrycka mig på det viset ang. rör vs. trissor. En bra SS konstruktion har sannolikt bättre högfrekvensåtergivning än en rörhäck med trafo iaf.
/Peter
Det betyder väl ungefär vad som helst som inte är uppbyggt med rör.Flint skrev:Piotr
Med risk för att avslöja min okunskap och gradvist ökande senilitet:
Vad är en SS-konstruktion? Det låter som något från tredje riket.
Piotr skrev:Inte så mycket rakt av men har en hoper samlade intryck. Jag anser dock att väääldigt många SS steg har bristfällig återgivning speciellt i toppen. Para detta med halvkass inspelning och en rejäl dos jitter från en budget CD så är det inte så kul längre. Använder man snabba kretsar gärna i klass A och kanske motkopplingsfritt så händer det grejor i toppen. Med det menar jag att SS är finfint sålänge som konstrukturen har koll.
Sen som nå´n annan nämde så är det ju många som vill ha honung å rosor serverat till allt men det kanske inte är riktigt som det låter på riktigt dock.
Skulle va kul att höra OTL steg just för att se vad de presterar i toppen samt lågnivå.
/Peter
Flint skrev:Bill50x skrev:Kul att du är tillbaka Flint! Saknad av många, inklusive undertecknad...
Tack! Jo nu känns det som lite nytt igen. Jag har tittat in ibland på forumet och kollat om du gör några bra inlägg och vad jag har konstaterat så har du gjort det. Bra inlägg alltså.
Flint skrev:Thanks, som vi säger här på landet.
Bill50x skrev:Flint skrev:Thanks, som vi säger här på landet.
Ja alltså, en annan var ju på Landet igår (www.landet.nu) och när Oskar Schönning spelade var det oförstärkt, förutom gitarr och sång som förekom ganska sparsamt. DET ljudet från en trumpet eller sax har jag aldrig hört från en ljudanläggning, oavsett hur många miljoner den har kostat. Framför allt övre mellanregister och diskant var helt oslagbara.
Det närmaste i återgivningskvalitet har varit från "färgande" rörsteg, allt annat låter bara så kass, urfrätt och tunnt. 0,01% dist är förstås väldigt diskvalificerande, eller hur?
/ B
pse300b skrev:Roligt att se dig här igen Flint,allt bra?
ola
d_anders skrev:Blås låter verkligen annorlunda oförstärkt på ett avstånd om ca ~5m mot vad det gör hemma. Jag slås direkt av dynamiken och råheten när de spelar ut, samtidigt som det låter så "fint" när de spelar lugnare.
Undrar ifall det är inspelningen eller uppspelningen som är största boven i dramat?
Hotspur skrev:iö skrev:Detta leder ofta till att ägarna av sådana kedjor även blir fast i övertygelsen att objektivt lågfärgande apparater är dåliga! Och att förespråkare för en LTS-liknande filosofi måste ha fel.![]()
Där misstar du dig, för mig finns faktiskt gråskalor...
Hotspur skrev:Hifi handlar inte om rätt och fel, utan om huruvida återgivningen känns bra.
Vissa kan vara intesserade av fidelitet "under vissa förutsättningar",
exempelvis att de vill lyssna på goda inspelningar med hög fidelitet i
anläggningen, men gärna färgar återgivningen så att det "känns bra"
när sämre skivor spelas.
Hotspur skrev:Vissa kan vara intesserade av fidelitet "under vissa förutsättningar",
när sämre skivor spelas.
Till denna kategori sällar jag mig gärna... Med förbehållet att jag
blir mer och mer ointresserad av bra inspelningar, som bara fyller
en funktion genom att visa stereons potential. Muskien ÄR ju det
viktigaste och med den exklusiva musiksmak jag råkar ha *ler* så
innebär det tyvärr att skivorna ofta är taskigt tilverkade, därmed
faller mitt intresse platt för en ofärgad återgivning! Jag vill ju njuta
av musiken, inte höra hur taskigt mina skivor egentligen låter...
IngOehman skrev:PS. Välkommen tillbaka Flint!
Vad har du gjort under bortavaron? Du verkar ha blivit... snällare?
Hotspur skrev:Vissa kan vara intesserade av fidelitet "under vissa förutsättningar",
när sämre skivor spelas.
Till denna kategori sällar jag mig gärna... Med förbehållet att jag
blir mer och mer ointresserad av bra inspelningar, som bara fyller
en funktion genom att visa stereons potential. Muskien ÄR ju det
viktigaste och med den exklusiva musiksmak jag råkar ha *ler* så
innebär det tyvärr att skivorna ofta är taskigt tilverkade, därmed
faller mitt intresse platt för en ofärgad återgivning! Jag vill ju njuta
av musiken, inte höra hur taskigt mina skivor egentligen låter...
Själv då? Du verkar ösa på rätt bra efter vad jag har sett den senaste tiden.
Johan_Lindroos skrev:Hobbymoderatorn i farten?
jockewe skrev:Det här forumet har ju en så välanvänd/lättillgänglig "Öppen diskussion" men ändå så hamnar det så mycket oväsentligt i andra trådar, kan man inte vara lite hårdare med att följa ämnen?
Hotspur skrev:Själv då? Du verkar ösa på rätt bra efter vad jag har sett den senaste tiden.
Haha, dagens understatement! Kan ni, vänligen, ta resten via PM?
Tror jag oxå men jag visar gärna min goda vilja och är ju snabbare.Jag tror att admins är helt kapabla till att fixa detta själva.
besan skrev: Jag tror att admins är helt kapabla till att fixa detta själva.
Vee-Eight skrev:Hoho! 6 OT-inlägg om just OT, inklusive detta. Ni är för sköna!![]()
Släpp sargen och in i matchen igen, grabbar å tjejjer!
/Daniel
edit: ett 7:e dök upp...
Johan_Lindroos skrev:Försök till hätsk debatt:
Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
Ungefär som att raskt ta steget över trevlig halvledar-AB-teknik...
Från stenålder till ny relativt oprövad teknik...
Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
Flint skrev:IngOehman skrev:PS. Välkommen tillbaka Flint!
Vad har du gjort under bortavaron? Du verkar ha blivit... snällare?
Tjenare Ö. Tack.
Jo jag har nog blivit några dB snällare. Jag har minskat den mentala motkopplingen för jag upptäckte att jag hade en resonans vid ganska hög frekvens som gjorde att jag lätt gick i självsvängning. Man vill ju inte vara en okontrollerad störsändare även om man sänder med rör med garanterat jämna och fina övertoner.
Själv då? Du verkar ösa på rätt bra efter vad jag har sett den senaste tiden.
PM-are skrev:"Att XXX hoppar på dig och inte det omvända råder det inget tvivel om. Och det är inte ditt fel att ni träter. Precis som med "YYY" som hade något behov av att anmärka på och hitta luckor (hur ologiska de än var) i allt du skrev, har "XXX" ett behov av att "gå upp mot den store", fasen, det är rena vilda västern där ute.![]()
Och du är han som drar snabbast i hela stan, som alla snabbkjutare måste (av någon outgrundlig anledning) utmana. (Det kan inte vara lätt att vara du
)
Likt förbaskat skadar samtalstonen faktiskt.se, oavsett vems felet är. (Håller du inte med mig om det, får vi enas om att vara oense.)
IngOehman skrev:Vi får se om jag lyckas lika bra som du Flint...
IngOehman skrev:Det vore något det...
MLK är en av mina ytterst få hjältar.
Vh, iö
Du fick till det bra där på slutet förresten.
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
(Mytbaserad) spekulation:
Rörstärkare är snällare mot bl a S-ljud vilket ofta beskylls bero på lägre motkopplingsgrad (TIM och det där tjafset). Klass-d slutsteg ligger och jobbar hela tiden med maximal slewrate och konstruktionerna är gjorda för det vilket göra att hastighetsklippning inte inträffar (eller inträffar hela tiden men är s a s kompencerat för). Detta gör att både klass-d och rörstärkare i gemen kanske beter sig snällare än vad huvuddelen av vad många SS-förstärkare gör?
rhenrics skrev:Flint skrev:PS. Vill bara förtydliga att det icke var jag som författade ovan nämnda PM.
Vi får väl hoppas att det var IÖ själv. R-vslickeri av sällan skådat slag
rhenrics skrev:Flint skrev:PS. Vill bara förtydliga att det icke var jag som författade ovan nämnda PM.
Vi får väl hoppas att det var IÖ själv. R-vslickeri av sällan skådat slag
Vee-Eight skrev:
Just S-ljuden är det som jag mest uppskattar hos klass D, eller snarare frånvaron av s-ljuden.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
Rörstärkare är snällare mot bl a S-ljud vilket ofta beskylls bero på lägre motkopplingsgrad (TIM och det där tjafset). Klass-d slutsteg ligger och jobbar hela tiden med maximal slewrate och konstruktionerna är gjorda för det vilket göra att hastighetsklippning inte inträffar (eller inträffar hela tiden men är s a s kompencerat för). Detta gör att både klass-d och rörstärkare i gemen kanske beter sig snällare än vad huvuddelen av vad många SS-förstärkare gör?
Just S-ljuden är det som jag mest uppskattar hos klass D, eller snarare frånvaron av s-ljuden.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:
Allt låter *om det *aknar *-ljud allt*å?![]()
*=s
Birger skrev:Jag kan hålla med om att en förstärkare som mäter bra har bättre förutsättningar att låta bra. Det konstiga är att jag ofta föredragit förstärkare som haft enligt H&M usla kuber. Ofta men inte alltid.
Så även hos mig har det varit så ibland att den mest korrekta återgivaren inte alltid förmedlat musiken bäst.
Glömmer inte en mässa med Jättelika Krellsteg och Krellcdspelare och med Apogee som högtalare.
Det lät sunk, rent av en otrevlig och hård återgivning.
IngOehman skrev:
När jag tänkt på det några sekunder insåg jag att vi inte var oense. Tvärtom fann jag beskrivningen rätt träffande (aj, den var dålig...). Och för Faktiskts skull skall jag göra en ansträngning för att inte dra pikadollen, ens när någon skjuter mig i ryggen, i försök att hävda sig själva...
Vi får se om jag lyckas lika bra som du Flint...
Vh, Ing. Öhman
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
S-ljuden blir oftast lite undertryckta - mindre skarpa, mera "brusaktiga".
....
De beter sig alltså ganska likt de tidiga enbits-CD-spelarna. För det mesta försnällande och utsuddande, men kan sticka till när det hettar till.
Flint skrev:Kan det vara så att s-ljud är misshandlade redan från början dvs. vid inspelningen. I och för sig har jag bara prata med några amatörstudioägare men dom menar att dom har ett helvete med just S:en och förmodligen deessar och filtrerar dom hejvilt redan i studiojobbet..
Vh, iö
PS. Hon är söt också.
IngOehman skrev:Sorry, mitt förra inlägg var en respons på Martins inlägg. Inte menat att förtydliga mig för dig, jag förstod att du skulle förstå min fråga direkt.![]()
profbd skrev:jag håller med nattens furstu det är sällan man får höra trummor och pukor i all sin glans
lite ot nu är det någon som har tips på puk ocg trumbankarcd:s?
Det låter ju inte så dumt, men är det förenligt med verkligheten?
Magnuz skrev:"Jag har spelat in massor utan att förstöra dynamiken, så jag vet att det går alldeles prima."
Jag har också prövat, men p.g.a. usel utrustning har jag inte ens kommit nära, eller också är det som du säger uppspelningsutrustningen som brister. Jag kan trösta mig med att jag åtminstone inte medvetet fördärvat dynamiken. Jag tycker jag fått bäst resultat genom att låta bli att närmicka trummorna och istället ställa ett stereopar ett par meter framför trumsetet, men då kan man ju inte justera balansen mellan de olika trummorna i efterhand och det är svårt som f-n att göra det när man spelar eftersom det låter helt annorlunda bakom trumsetet.
Harryup skrev:Och att man har störande rumsresonanser hemma som gör att det låter illa och allmänt störande då man spelar lite högre.
Dessutom så är det få om nån HIFI högtalare som kan få attacken och trycket vid spelning LIVE att återskapas hemma. Det blir för vackert och klent. Det går att spela högt med mycken HIFI men det upplevda trycket uteblir som sagt.
Harryup skrev:Flint:
Jag har horn och servobasar så jag vet precis vad du menar.
Fast nån vaktparad har aldrig gått genom mitt vardagsrum ändå.
Harryup skrev:För att åstadkomma baskagge live hemma måste man nog ha betongväggar, har trä så live blir det ändå inte riktigt.
Nattlorden skrev:Tro f*n det, är ju sååå många fler ben på en marschorkester än på en stereoanläggning!
Men en första transient där man kan få fullt stöd och motstånd av en stadig stomme är nog nödvändigt.
IngOehman skrev: Använder man dessutom 4 st monopoler i registret under 80 Hz blir det monopolerna som vinner på alla punkter.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev: Använder man dessutom 4 st monopoler i registret under 80 Hz blir det monopolerna som vinner på alla punkter.
Vh, iö
Hur skall dom placeras för att alltid vinna?
Piotr skrev:JL,
vad har dina öron "mätt upp" då?
/Peter
Nå´n som fattar? Blir mer o mer pladdrigt nu, så nu orkar jag inte skriva mer...
Johan_Lindroos skrev:Piotr skrev:JL,
vad har dina öron "mätt upp" då?
/Peter
Det som jag generellt stör mig mest på när det gäller dipolhögtalare, är deras starka ljudustrålning bakåt som reflekteras i väggen bakom högtalarna. Jag tycker det skapar ett konstgjort djup i ljudbilden som inte finns på inspelningen.
hevi skrev:Det finns ju för och nackdelar både med dipol- och monopolära högtalare, och som vanligt beror ganska mycket på hur man konstruerar högtalaren. Om du menar att ljudutstrålningen bakåt är ett problem för lite högre frekvenser, så håller jag med dig.
Dock är jag nog benägen att hålla med Piotr när han, som jag tolkar det, tycker att dipoler i basområdet ofta exiterar rummet på ett för musikupplevelsen fördelaktigt sätt (dvs subjektivt mycket mindre än en monopol). I alla fall i mitt lyssningsrum (som inte är speciellt akustikbehandlat) ger en gradientbas en påtagligt mer naturtrogen artikulation i basen än de monopoler jag testat.
Henrik
Johan_Lindroos skrev:Jag gillade NHTs basmoduler då de fanns på marknaden. Själv har jag hembyggen nu med 4 st NHT 1259 i fyra separata slutna lådor. Jag skulle gärna ha något som är "värre", men p.g.a. grannosämja så kanske jag utnyttjar 1%? av max konutslag bara. Men om jag flyttar, så ska de bort direkt, det kan jag lova!
Johan_Lindroos skrev:De är väl bättre än 95 % av allt annat kanske. Tämligen grymma alltså. Men är man basnarkoman så är man...
Bill50x skrev:OT kan väl förresten lika gärna tydas som On Topic, vem är bestämt Off?
Naqref skrev:Bill50x skrev:OT kan väl förresten lika gärna tydas som On Topic, vem är bestämt Off?
Negativisterna!
Bill50x skrev:Old Topic?
OK Topic?
Original Topic?
Optimum Topic?
Open Topic?
Men digitala förstärkare ska man vänta med då? Eller ha som stärkare till subbar?
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Old Topic?
OK Topic?
Original Topic?
Optimum Topic?
Open Topic?
Men digitala förstärkare ska man vänta med då? Eller ha som stärkare till subbar?
/ B
Min inställning, baserad på mina hittillsvarande (blind-F/E-lyssings) erfarenheter, är väl kanske redan kända, men jag kan ju repetera/sammanfatta ändå:
Jag tycker inte att switch-förstärkare duger för återgivning av höga audiofrekvenser ännu. För <1 kHz fungerar många av dem utomordentligt bra dock, men inte alla.
De tekniska problemen är egentligen värre hos digitalar switchförstärkare än för de analoga, men ändå går utvecklingen just nu i riktning mot de digitala.
Bristerna/begränsningarna hos switchförstärkare av idag kan inte klandras konstruktörerna, utan är nog primärt en konsekvens av att de halvledare som behövs för att göra en riktigt kvalificerad 50 kHz-kapabel (vilket jag tycker är ett minimumkrav) förstärkare (som inte heller ger ifrån sig missljud av högfrekvensigare insignaler >50 kHz) inte finns ännu. I varje fall inte där konstruktörerna letar...
Jag förväntar mig inte att hitta någon riktigt bredbandsanvändningsbar swithförstärkare förrän tidigast om tre-fyra år.
Vh, iö
Haakan_W skrev:Jensevik skrev:Är det inte bara nätdelen i Grendel som är switchad?
finns inget annat att switcha ?![]()
Johan_Lindroos skrev:De är väl bättre än 95 % av allt annat kanske. Tämligen grymma alltså. Men är man basnarkoman så är man...
Nattlorden skrev:Bara en tanke, men kan man inte modulera intervallen mellan pulser också? pulsintervallmodulering?
i skrev:Försöker sammanfatta så jag förstår. I begreppsområdet switchande resp. digitala förstärkare kan det finnas:
1. "Vanliga" (A/B linjär-) förstärkare med switchad nätdel.
2. "Vanliga" (A/B linjär-) förstärkare med switchad trackande nätdel.
3. PWM (Pulse Width Modulated) förstärkare med vanlig nätdel (typ stor trafo o. likriktare osv). Analogt styrd (input).
4. PWM förstärkare med switchad nätdel. Analogt styrd (input).
4. PWM förstärkare med switchad trackande nätdel. Analogt styrd (input).
5. PWM förstärkare med vanlig nätdel (typ stor trafo o. likriktare osv). Digitalt styrd (input).
6. PWM förstärkare med switchad nätdel. Digitalt styrd (input).
7. PWM förstärkare med switchad trackande nätdel. Digitalt styrd (input).
* Vad jag har sett så finns inte typ 4. eller 7. ovan i verkliga produkter, är det riktigt ?
* Finns det någon annan typ av "digital" förstärkare än PWM-typen ?
* Hur exakt (nåja..) fungerar en, som jag uttryckte det: "Digitalt styrd förstärkare." ?
* Det nämns om volymstyrning (?) via att variera spänningen till effektförstärkningen i PWM-stegen. Hur fungerar det ? Och vilka är förutsättningarna resp. fördelar och nackdelar med det ?
Thomas
IngOehman skrev:Mina erfarenheter hittills är att tekniken redan kommit så långt att apparatera går att använda upp till flera hundra Hz med rimligt god ljudkvalitet. Mycket trevliga apparater för rätt applikation med andra ord!
IngOehman skrev:Jag tror att det finns goda möjligheter att utvecklingen går vidare i bra tempo, men jag väntar mig inte att de skall gå att använda fullregistrigt på många år.
I varje fall inte om man använder samma normala (lika höga) krav som man ställer på en linjärförstärkare, läs <0,01% distorsion upp till över 20 kHz.
Håll alltså i minnet att redovisade data för distorsion ofta är gravt opålitliga över 6,66 kHz för klassD-förstärkare
# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.
# Dämpfaktor >80 inom hela audioområdet,
# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).
# Störavstånd bättre än 110 dB.
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:De mäter så illa annars.
vad jag undrar är hur så många kan tycka att dom låter så "rent å tight" om dom nu mäter så kasst?
En sak som kan vara bra att hålla i minnet när man talar om switchmode-förstärkares distorsion är att de går in under andra mätnormer än linjärförstärkare , vilket synnerligen mycket gynnar switchmode-förstärkarna.
Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.
PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),
Zalve skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.
# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).
Hur många konventionella Transistorförstärkare klarar detta ?!
(Själv har jag ingen aning)
Bamsefar skrev:rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall![]()
Länk till mätning/recension som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.
Klant !!
Denon 2105 är inte någon TACT SDA2175 !!!
Bamsefar skrev:rhenrics skrev:Två meningar, två olika kontexter
Skriver du Denon 2105 i ena meningen och sedan erbjuder en länk i nästa mening utan förklaring så blir du STORKLANT !
Bamsefar skrev:Jag förstod redan första gången vad du försökte göra - men då du inte är kababel till att göra det tydligt så har jag lagt dig i facket Storklant eftesom det är där du hör hemma.
Denon 2105 "mäter" för övrigt helt okej av det jag sett, speciellt med tanke på priset - något man inte kan säga om ditt länkade test av TACT slutsteget....
rhenrics skrev:Frågeställningen handlade inte om priset. Hur något mäter i förhållande till sitt pris är helt irrelevant.
rhenrics skrev:Du kanske har ett test på 2105 som du kan visa upp och tala om vad exakt som inte var någe bra med Tact-testet ?
Bamsefar skrev:rhenrics skrev:Frågeställningen handlade inte om priset. Hur något mäter i förhållande till sitt pris är helt irrelevant.
Fel, det är ALLTID relevant, bara du som inte inser det.rhenrics skrev:Du kanske har ett test på 2105 som du kan visa upp och tala om vad exakt som inte var någe bra med Tact-testet ?
Du har, preics som vanligt, missat poängen med det hela, så jag föreslår att du läser igenom allt igen
Sedan kan du ta till ditt stora munväder så får vi se om jag flyttar dig från klantfacket till det normala. Fast det kommer aldrig att inträffa
Bamsefar skrev:Ånej jag gör inte jobbet åt dig - är du så lat att du först påstår att Denon 2105 inte klara av specen utan att hänvisa till ditt test eller vad det nu var, så kom inte å tro att jag skall göra ditt jobb ditt lata troll.
Fast allt du skriver thenrics är inget annat än munväder - det går, helt enkelt, inte att ta seriöst ser du pöjk !!!
Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
För att återgå till ämnet. Jag ser lite då och då tester av digitala förstärkare och dom höjs alltid till skyarna. Åtminstone de tester jag läst. Ljudet är perfekt, basen fast och underbar och allt är luftigt och klockrent.
Och sedan är det tyst. Dom jämförs aldrig med något annat, dom blir aldrig någon referens som släpas fram så fort några högtalare eller cd-spelare ska utvärderas.
Någon som känner igen de historiska vingslagen när cd-spelarna dök upp på scenen?
Faktiskt. Jag har ingen aning. Jag har aldrig lyssnat på någon digital förstärkare, och (faktiskt) brukar jag inte bry mig om mätdata heller när jag lyssnar/utvärderar en förstärkare. Men det kunde ändå vara intressant med en nyanserad debatt där man åtminstone försöker koppla samman mätdata och upplevd ljudkvalité. Finns ingen sådan är det ju lönlöst att diskutera mätdata tycker jag.
Någon som tycker det är kul att ta upp tråden igen utan pajkastning?
Ha en trevlig midsommar pojkar!
/ B
Bamsefar skrev:Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
Håller med, men jag kunder inte låta bli och driva med rhenrics - det är så tacksamt![]()
![]()
Bill50x skrev:Faktiskt. Jag har ingen aning. Jag har aldrig lyssnat på någon digital förstärkare, och (faktiskt) brukar jag inte bry mig om mätdata heller när jag lyssnar/utvärderar en förstärkare. Men det kunde ändå vara intressant med en nyanserad debatt där man åtminstone försöker koppla samman mätdata och upplevd ljudkvalité. Finns ingen sådan är det ju lönlöst att diskutera mätdata tycker jag.
Bamsefar skrev:Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
Håller med, men jag kunder inte låta bli och driva med rhenrics - det är så tacksamt![]()
![]()
Bill50x skrev:Bamsefar skrev:Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
![]()
Det kan jag väl förstå, men frågan är om det säger mest om honom - eller dig
/ B
rhenrics skrev:Bamsefar skrev:Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
![]()
Mmm..kanske det, men du framstod ju inte själv som Einsteins halvbrorsa direkt
Bamsefar skrev:rhenrics skrev:Bamsefar skrev:Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.
![]()
Mmm..kanske det, men du framstod ju inte själv som Einsteins halvbrorsa direkt
Och du påstår att du är det *asgarv*
beboo skrev:Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.
Jag får ingen hygglig bild av det, saknar kunskapen om det.
Hur mycket ökar den då ska jag tänka mej ?PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),
Vad lämmna dom för effekt då ?
Om du har mätt har du inte kvar mätdatan då så man kan få se nån annans mätnings än b&o`s ??
Mvh
rhenrics skrev:Zalve skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
Knappast Denon 2105 iallafall![]()
Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.
Edit: förtydligande, så inte bamsefarsan behöver bli upprörd
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Zalve skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.
Spekulationer i alla ära - vilken parameter hos 2105 klarar inte de uppsatta kraven menar Rhenriks?
Följdfrågor:
Har du hört apparaten ifråga?
Har du mätt på apparaten ifråga?
Har du någon speciell orsak att göra ett inlägg där du uttalar dig om apparaten, som är annan än ett ostoppbart behov av att trolla?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:beboo skrev:Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.
Jag får ingen hygglig bild av det, saknar kunskapen om det.
Hur mycket ökar den då ska jag tänka mej ?PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),
Vad lämmna dom för effekt då ?
Om du har mätt har du inte kvar mätdatan då så man kan få se nån annans mätnings än b&o`s ??
Mvh
Ge dig Beboo!![]()
Jag har ju sagt att du skall titta på deras mätningar.
Jag har även sagt att både jag, andra och dom själv har mätt på modulerna. Att concensus föreligger torde vara givet, Om inte annat av bristen på invändingar från min sida. Det betyder att du kan lita på mätningarna från B&O. Annars hade jag ju näppeligen hänvisat dig till dem.
Ok?
Vh, iö
Bill50x skrev:För att bidra med lite bensin på brasan kan jag berätta att vissa potentater anser att Einsteins storhet var under en mycket begränsad tid i hans yngre år,
att hans fru bidrog med ganska mycket av idéerna
samt att tankarna kring relativitetsteorin redan dryftats av andra fysiker och vissa lösningar på problemet ochså presenterats - kanske är man inte så smart som Einsteins halvbrorsa?
rhenrics skrev: Bamseballen ... så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?
Bamsefar skrev:rhenrics skrev: Bamseballen ... så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?
Jaha - jag hade lagt ned men när du skriver sådär så måste jag ju bara fortsätta med dagens stora nöje, att driva dig till vanvett. Det är så himla skoj !!!
Jag låg och garvade på skrivbordet åt dina klantigheter.
Sedan fick jag inte ha mitt torsdgasnöje längre - men nu verkar det vara fritt fram igen, och jag kan bara inte motså att jävlas lite, det är sååå himla kul !!!!
rhenrics skrev:IngOehman skrev:rhenrics skrev:Zalve skrev:IngOehman skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
Spekulationer i alla ära - vilken parameter hos 2105 klarar inte de uppsatta kraven menar Rhenriks?
Följdfrågor:
Har du någon speciell orsak att göra ett inlägg där du uttalar dig om apparaten, som är annan än ett ostoppbart behov av att trolla?![]()
Vh, iö
Tja orsaken var helt enkelt att jag inte tror att den uppfyller dessa kriterier. Då kan du, om du nu väljer att bemöta den spekulationen, antingen visa att den faktiskt uppfyller dessa krav, eller så kan du visa att den inte gör det.
Eller så kan du hålla käft och inte börja babbla om trollerier och andra personangrepp. Jag har inte angripit vare sig dig eller Bamseballen i mitt inlägg, så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?
rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall
IngOehman skrev:rhenrics skrev:IngOehman skrev:rhenrics skrev:Zalve skrev:IngOehman skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
Följdfrågor:
Vh, iö
Tja orsaken var helt enkelt att jag inte tror att den uppfyller dessa kriterier. Då kan du, om du nu väljer att bemöta den spekulationen, antingen visa att den faktiskt uppfyller dessa krav, eller så kan du visa att den inte gör det.
Eller så kan du hålla käft och inte börja babbla om trollerier och andra personangrepp. Jag har inte angripit vare sig dig eller Bamseballen i mitt inlägg, så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?
Av ditt undvikande svar drar jag slutsatsen att du inte mätt på apparaten. Huruvida du lyssnat på den i något sammanhang framgår däremot inte alls, ej heller varför du skriver:rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall
Kan ett sådant inlägg vara annat än trolleri?
Om du vill övertyga någon om att det finns någon annan orsak än trolleri får du nog berätta vad ditt syfte med inlägget var. Annars framstår det som ett klockrent troll-inlägg. Det enda du åstadkommer med det är ju att provocera.
Vh, iö
dawen skrev:Anledningen till att du blir anklagad för trollverksamhet är nog främst för att du trollar, rhenrics.
Bamsefar skrev:mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså![]()
![]()
![]()
Fast det är kanske lite som marinkårssoldater och dyliga förband, först bryter man nedsedan bygger man upp
![]()
PeterAkemark skrev:Sluta nu allihop och kasta skit pa varandra, bli sa stora som ni verkar vilja vara.
For att aterkomma till fragan om digitala forstarkare, dalig eller ej.
- En digital forstarkare approximerar alltid en analog signal, mer ju narmare den ovre gransfrekvensen man kommer. LP-filter eller ej.
PS/ Saknar a,a & o pa tangentbordet/
Mvh
Peter Akemark
mats skrev:Bamsefar skrev:mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså![]()
![]()
![]()
Fast det är kanske lite som marinkårssoldater och dyliga förband, först bryter man nedsedan bygger man upp
![]()
Så du skall bygga upp rhenrics till att bli en ny mäktig Öhman?
dawen skrev:rhenrics: Jag ville inte trolla, jag ville bara anklaga dig för trolleri, evil wizard.
mats skrev:Bamsefar skrev:mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså![]()
![]()
![]()
![]()
Så du skall bygga upp rhenrics till att bli en ny mäktig Öhman?
dawen skrev:För att vara ett troll så förekommer jag väl rätt mycket i diskussioner där det inte finns möjlighet att hacka på herr Öhman?
Nåja, jag är iaf David Wennberg, wannabemoderatorn, att döma och anklaga. Vad heter du mer än rhenrics?
rhenrics skrev:Denon AVR-2105:
#S/N = 100 dB (antar att det är det du menar med störavstånd)
#8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD; 6 ohms, 1 kHz, <.7%THD
Övriga har jag inte hittat uppgifter om men jag betvivlar starkt att den t ex har en "tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast".
Vill du ha länkar till dessa siffror kan det ordnas, bl a till www.usa.denon.com.
I gengäld kanske du kan tal om huruvida tactförstärkaren, som jag länkade ett test till, enligt dig mäter bra eller dåligt?
Ps. har det alltså gått så långt att man direkt blir anklagad för trollverksamhet bara för at man kritiserar en viss produkt?
rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall
Belker skrev::D
Ja, säg det... Folk kanske har blivit kloka?
Baltazar skrev:...vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??
Oj, ska länsstyreslsen besluta om spärrtid? Been there...
Baltazar skrev:Haha, jag läste lite slarvigt märkte jag
Tråkigt att det bara blidde en endaste nubbe. Om du nu ville ha fler vill säga![]()
Mvh
MorganM skrev:Dags att väcka tråden.
Finns det idag bra/välljudande klass D steg för drivning av basar?
Tänkte om utvecklingen gått framåt på 10år.
IngOehman skrev:MorganM skrev:Dags att väcka tråden.
Finns det idag bra/välljudande klass D steg för drivning av basar?
Tänkte om utvecklingen gått framåt på 10år.
Intressant frågeställning...
Den antyder att det inte fanns goda KlassD-förstärkare för drivning av basar för 10 år sedan.
Min uppfattning är de fanns redan då.
Den utveckling som varit de senaste 10 åren har, enligt min uppfattning, varit att KlassD-förstärkarna blivit bättre på lite högre frekvenser, och att de idag i några fall är rätt så bra upp till flera kHz, medan de bästa för 10 år sedan var bra bara upp till max 1 eller 2 kHz. De bästa av idag har blivit typ ett par-tre gånger bättre. Ur vissa aspekter har de bästa faktiskt blivit bra hela vägen upp till 20 kHz.
Alla de allra bästa KlassD-förstärkare jag känner idag har dock en sak gemensamt - de inte är digitala.
De är analoga switchade konstruktioner. Enkla switch-förstärkare brukar fungera bäst om de är triangelkomparerande, medan det går att nå ännu bättre prestanda med frisvängande konstruktioner, men det är också besvärligare att få sådana att inte bete sig illa nära och över klippnivå.
Vh, iö
Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
MorganM skrev:Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
Ok,bra.
Jag kommer dela basen vid 63/80hz med 36db branthet.
MorganM skrev:Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
Ok,bra.
Jag kommer dela basen vid 63/80hz med 36db branthet.
IngOehman skrev:Jag kan väl säga att det förvånar mig lite, givet de relativt låga priser som moduler arbetande med switchteknik betingar, att så få riktigt billiga "färdiga i låda"-switchförstärkare säljs till ett motsvarande bra pris. De flesta kostar ungefär lika mycket som KlassAB-förstärkare med ungefär samma uteffekt.
mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad
mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad
Flint skrev:Vad menas med "en digital förstärkare".
Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Morello skrev:Flint skrev:Vad menas med "en digital förstärkare".
En apprat där utgångssteget arbetar med mättade/saturerade tillstånd.
Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Morello skrev:Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Vari ligger felaktigheten menar du?
Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Almen skrev:Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Alexi skrev:Almen skrev:Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Jag skulle gissa att många tror att D i klass-D står för Digital.
Bill50x skrev:Alexi skrev:Almen skrev:Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Som att klass-A står för Analog?
/ B
Bill50x skrev:Alexi skrev:Almen skrev:Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:Alexi skrev:Jag skulle gissa att många tror att D i klass-D står för Digital.
/ B
Och AB står för "Aningens Bias".
Svante skrev:Klass H Halvsmart?
Anders J skrev:Jag har blivit intresserad av klass D-modulerna från holländska Hypex, i första hand då den (opraktiskt) runda NC400.
I denna tråd diskuteras ju användningen av effektstarka switchande slutsteg för basdrivning. På deras hemsida finns det t ex några "white papers", bl a ett med den tänkvärda titeln "All amplifiers are analogue, but some
amplifiers are more analogue than others" och även i övrigt så får jag en känsla av att det finns medarbetare hos dem som faktiskt tänkt igenom vad de gör och varför ganska noggrannt och dessutom har vett att beskriva det övertygande.
Jag tror ju på både lyssnande, mätande och vetande och jag ser ingen anledning att ha en förutfattad mening att en förstärkare med deras moduler (och kanske då i första hand just den puristiska NC400 med diskret operationsförstäkare och rent minimalistisk signalväg) borde kunna låta alldeles utmärkt.
Det är ju också litet fascinerande med en förstärkare som ger 400 W med sådana prestanda som i princip kan användas utan kylning.
Några här som har provat/lyssnat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster