Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:har du provat att löda med ren lödkolv? om det flyter ut då?
Objektivisten skrev:Det står Flex-tr 300/300 V.
Kabelexpress NW Gesellschaft mbH
KarlXII skrev:Det är säkert tenn.
KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
roggaro skrev:KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
är det verkligen tillåtet att skriva som du gör? om än med ironi
roggaro skrev:KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
är det verkligen tillåtet att skriva som du gör? om än med ironi
petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Mvh
Peter
Jag tror du har fel.
Det man inte får göra är att löda, men jag tror inte det är otillåtet att använda kablar vars ledaryta är elektropläterad med tenn.
Sådana kablar närmar sig enkardeliga kablar sett ljudkvalitetsmässigt. Skulle jag kvalitetssortera så skulle ordningen blir:
1. Bäst = enkardeligt.
2. Näst bäst = tennpläterad fåkardelig kabel.
3. Tredje bäst = fåkardelig ren koppartråd.
4. Näst sämst = silverpläterad fåkardelig kabel.
5. Sämst = mångkardelig silverpläterad kabel.
Vh, iö
IngOehman skrev:Galvanisera är att sätta Zink på något, nästan undantagslöst handlar det om järnföremål som galvaniseras. Galvanisera är ALLTID en elektrokemisk process. Det kan man om inte annat lista ut genom att analysera begreppet etymologiskt.
Begreppet varmgalvning är trots att det är så populärt, heltossigt. Varm-/sprutförsinkning har ingenting med galvanisering att göra, även om det är Zink man lägger på i båda fallen. Men ordet galvaniering har med den galvaniska metoden att göra och inte med ämnet Zink att göra.
Det finns även andra galvaniska processer som används för att täcka föremål, alltså med andra metaller än Zink, men av olika skäl använder man inte begreppet galvanisering då. Det generella begreppet är elektroplätering.
När man förtennar saker, som regel handlar det om koppar, så kan det ske både genom en värmeprocess (alltså inte en elektrokemisk process) och då påför man helt enkelt smält tenn, eller med elektroplätering.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Den står och spelar in nu. Den är fåkardelig. Denna ser ut att vara samma: http://www.belysningsmaterial.se/shop/product/sladd-2x075-transparent-oval?tm= Här står det nickel men kan det vara "färgen"? Det ser onekligen ut som tennplätering.
Eri skrev:Du kan väl ta en skarp kniv och skrapa av pläteringen på en kardel. Då borde man se om det är koppar under.
darkg skrev:IngOehman skrev:Galvanisera är att sätta Zink på något, nästan undantagslöst handlar det om järnföremål som galvaniseras. Galvanisera är ALLTID en elektrokemisk process. Det kan man om inte annat lista ut genom att analysera begreppet etymologiskt.
Begreppet varmgalvning är trots att det är så populärt, heltossigt. Varm-/sprutförsinkning har ingenting med galvanisering att göra, även om det är Zink man lägger på i båda fallen. Men ordet galvaniering har med den galvaniska metoden att göra och inte med ämnet Zink att göra.
Det finns även andra galvaniska processer som används för att täcka föremål, alltså med andra metaller än Zink, men av olika skäl använder man inte begreppet galvanisering då. Det generella begreppet är elektroplätering.
När man förtennar saker, som regel handlar det om koppar, så kan det ske både genom en värmeprocess (alltså inte en elektrokemisk process) och då påför man helt enkelt smält tenn, eller med elektroplätering.
Vh, iö
Ja, se de här orden. Förtenning förknippas antagligen inte minst av den population som läser det här med att föra på smält tenn, särskilt just på tråd, så det ordet ensamt är inte bra. Jag har tagit för givet att ledningstråd elektro- eller kem-förtennas, vilket jag, som du, kopplar samman med galvanisering i kraft av Galvanos ande.
darkg skrev:Problemen med det ord jag nöjde mig med, tenngalvanisering, är kanske små - dels kunde man tänka att galvanisering är så förknippat med zink att tenngalvaniserad måste vara en process som på något vis involverar zink, men en annan risk som jag inte tänkte på, även den lite långsökt men intressant, är att "varmgalvning" smittat av sig bakvägen så att "tenngalvanisering" kunde uppfattas som någon ogalvanisk metod. Min markering med "(?)" kan antas ha undanröjt distraktioner av det här slaget med godtagbart genomslag, så att jag gjorde mig förstådd i sammanhanget. Att den därtill gav uppslag till en liten diskussion var ju en bonus!
IngOehman skrev:Skrapa sladden längsledes med en vass kniv. Komma på färgen där ytan skrapats igenom.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Jag tror du har fel.
Du menar att du tror att jag antingen har hört fel eller att det jag hört skulle vara fel.![]()
Eller menar du bokstavligt du tror jag har fel?
IngOehman skrev:Alla de där förbehållen adresserar när man lött ändarna. De har inte med elektroförtennda kardeler att göra.
IngOehman skrev:Skulle jag kvalitetssortera så skulle ordningen blir:
1. Bäst = enkardeligt.
2. Näst bäst = tennpläterad fåkardelig kabel.
3. Tredje bäst = fåkardelig ren koppartråd.
4. Näst sämst = silverpläterad fåkardelig kabel.
5. Sämst = mångkardelig silverpläterad kabel.
Vh, iö
adagio skrev:"Är det nickel? Är det koppar? Ett flygplan? NEJ STÅLMANNEN!, skicka skiten till ett labb för artbestämning så kan vi väl diskutera hur den låter sen?
Objektivisten skrev:Eri skrev:Du kan väl ta en skarp kniv och skrapa av pläteringen på en kardel. Då borde man se om det är koppar under.
Nu har jag roat mig med detta och jag skulle vilja hävda att det inte är pläterat utan ledare i "ett" material. Silver lär det ju knappast vara utan tenn- eller nickellegering.
Nattlorden skrev:Det är inte aluminium helt enkelt? Det förekommer ju som ledarmaterial.
Oresound skrev:Nattlorden skrev:Det är inte aluminium helt enkelt? Det förekommer ju som ledarmaterial.
med (galvaniska? eller något) avskiljare för att inte korrodera
Morello skrev:Flertrådig koppar är helt enkelt bäst.
Morello skrev:Flertrådig koppar är helt enkelt bäst.
Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Potentiella problem med "tvärimpedansmodulation" har inte kunnat påvisas, men däremot är entrådiga kablar bökiga och styva att jobba med.
1-0 till den flertrådiga kabeln alltså!
Svante skrev:...så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Potentiella problem med "tvärimpedansmodulation" har inte kunnat påvisas, men däremot är entrådiga kablar bökiga och styva att jobba med.
Svante skrev:Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Ja.
Man skulle ju kunna påstå att eftersom det kan bli oxid mellan ledarna så borde det bli förluster och energislöseri i kabeln om man använder den som lampsladd. Men tills någon har lyckats påvisa de förlusterna så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Objektivisten skrev:Svante skrev:...så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Det är ju lysande.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Ja.
Man skulle ju kunna påstå att eftersom det kan bli oxid mellan ledarna så borde det bli förluster och energislöseri i kabeln om man använder den som lampsladd. Men tills någon har lyckats påvisa de förlusterna så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Vaffödå? Om vi antar att alla trådar är anslutna i ändarna, att trådarna är lika långa samt att alla trådar har samma area, så blir potentialen utmed kabeln lika, varför någon ström inte går mellan trådarna.
KarlXII skrev:Men nu gäller det ju att få rätt och vinna argumentationen!
IngOehman skrev:- huvudströmmen MÅSTE gå på tvären i kabeln för att nå alla kardeler således att kabelns hela tvärsnittsarea används. Detta problem kan förvisso mildras genom att ändarna av kablarna lödes, således att de blir enkardeliga där. För att det skall bli riktigt bra återstår bara att göra något åt resten av kabelns enkardelighet.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:- huvudströmmen MÅSTE gå på tvären i kabeln för att nå alla kardeler således att kabelns hela tvärsnittsarea används. Detta problem kan förvisso mildras genom att ändarna av kablarna lödes, således att de blir enkardeliga där. För att det skall bli riktigt bra återstår bara att göra något åt resten av kabelns enkardelighet.
Det här har jag funderat på. En suprakabel t ex med många tennpläterade kardeler som man skruvar fast, utnyttjas verkligen alla kardeler då? Tennpläteringen är ju bl a där för att förhindra strömhopp mellan kardelerna.
Morello skrev:Så här skriver LTS på hemsidan:
"...tvärimpedansmodulation, ett fenomen som gör en
högtalarkabel olinjär."
Jag utgår och hoppas från att LTS har gjort mätningar som bekräftar detta.
Annars blir det pladder-bludder av samma dignitet som det kabelbranschen i allmänhet är känd för.
Laila skrev:Sa han som rakade sig under armarna å vaxade mustaschen . . . typ.
Morello skrev:Mja alltså, de flesta människor, förutom då några audiofilunkisar på forat, dammsuger cirka en gång i veckan - således måste de "jobba" med kabeln.I detta läge vill man ha en smidig kabel att "jobba" med så att man enkelt kan lyfta lite på den och komma åt med dammsugarens munstycke. Det tänkte du inte på när du raljerade som bäst om att "jobba" och dingla med kabeln?
Svante skrev:Morello skrev:Så här skriver LTS på hemsidan:
högtalarkabel olinjär."
Annars blir det pladder-bludder av samma dignitet som det kabelbranschen i allmänhet är känd för.
Frågan bör ställas till artikelförfattaren Patrik Larsson. Det finns många oberoende skribenter i MoLt, och vi går inte tillbaka och redigerar i gamla artiklar. Vi har däremot en granskning av artiklar före publikation, hur det var 2003 vet jag inte, men uppenbarligen har dåvarande chefredaktör tyckt att artikeln var ok.
Man kan diskutera om artikeln bör ligga på hemsidan. Jag är kluven, artikeln fyller en funktion som motvikt till dyrkablar. Några meter EKK kostar inte 20 000:- och artikeln argumenterar för att EKK tekniskt blir så bra en kabel behöver vara ur ett ljudkvalitetsperspektiv utan att kosta skjortan. Å andra sidan odlar den det ännu overifierade antagandet att flerkardeliga kablar ger hörbar dist, och att högtalarkablar skulle vara så där särdeles viktiga för ljudkvaliteten.
MagnusÖstberg skrev:Patrik var dock inte att anse som "oberoende skribent" utan styrelsemedlem, åtminstone har han varit det.
Svante skrev:Ja, var och en får förstås välja sin grad av nervositet. Det kan tyckas finnas något fint i att eliminera precis ALLT som skulle kunna tänkas påverka ljudkvaliteten, men vi ser alltför ofta saker som saknar verklighetsförankring.
Svante skrev:Det kan vara kabellyftare, konstiga stenar eller ankor eller vad det nu kan vara.
Svante skrev:Kruxet med sådana saker är att de kan göra att man glömmer bort viktigare saker.
Svante skrev:Folk har en tendens att räkna åtgärder i stället för att väga dem. Som om kabellyftare och shaktistenar tillsammans skulle vara bättre än rumsåtgärder; de är ju två och att fixa rummet är bara en (lätt överdrivet).
Svante skrev:Jag håller helt med Morello om att det inte är ens i närheten av troligt att den där modulationen som skulle uppstå i en flerkardelig kabel skulle ge hörbara effekter. Speciellt som ingen har visat att effekterna är hörbara, trots 20 år av EKK-användande.
Svante skrev:Tvärtom tycker jag att den har fått en alldeles för stor uppmärksamhet, och den har säkert gjort mer skada än nytta eftersom folk kunde ha ägnat sig åt saker med verklig verkan i stället.
Svante skrev:Morello skrev:Så här skriver LTS på hemsidan:
högtalarkabel olinjär."
Frågan bör ställas till artikelförfattaren Patrik Larsson. Det finns många oberoende skribenter i MoLt, och vi går inte tillbaka och redigerar i gamla artiklar. Vi har däremot en granskning av artiklar före publikation, hur det var 2003 vet jag inte, men uppenbarligen har dåvarande chefredaktör tyckt att artikeln var ok.
Man kan diskutera om artikeln bör ligga på hemsidan. Jag är kluven, artikeln fyller en funktion som motvikt till dyrkablar. Några meter EKK kostar inte 20 000:- och artikeln argumenterar för att EKK tekniskt blir så bra en kabel behöver vara ur ett ljudkvalitetsperspektiv utan att kosta skjortan.
Å andra sidan odlar den det ännu overifierade antagandet att flerkardeliga kablar ger hörbar dist, och att högtalarkablar skulle vara så där särdeles viktiga för ljudkvaliteten.
IngOehman skrev:Jag vet inte om jag läst artikeln ifråga, men jag kan inte minnas att jag reagerat på några oegentligheter i artiklar jag läst från tiden. Det vore därför intressant att få veta vad det är i den som gör att du upplever att artikeln odlar ett antagande (antar alltså) att flerkardeliga kablar ger hörbar dist.
Står det någonstans i artikeln att så är fallet?
Står det att (jag förmodar att du menar "valet av") högtalarkablar är särdeles viktigt för ljudkvaliteten?
Om det inte står något sådant (ett antagande som jag vilar på, för ögonblicket, tills du visat motsatsen) så känns det minst sagt tendensiöst av dig att försöka få det att verka som om något sådant skulle stå i artikeln.
Eller menar du bara att du tror att läsarna är idioter och läser in en massa saker som inte stod i artikeln? Om så är fallet tycker jag det är mycket begärt att hålla artikelförfattaren, MoLt eller LTS ansvarig för sådant.
Men kanske har du några sakinvändningar mot det som faktiskt står i artikeln? Isåfall tycker jag du skall ta fram dessa istället.
Vh, iö
Enklaste sättet att uppfylla linjäritet är genom att ha en stabil och enkardelig kabel. Fördelarna är flera, främst att den är fri från mekaniska resonanser och tvärimpedansmodulation, ett fenomen som gör en högtalarkabel olinjär.
IngOehman skrev:<en massa>
Svante skrev:IngOehman skrev:<en massa>
Jag vet att du ofta har skrivit att effekterna av flerkardelighet är små och troligen ohörbara, men du har ett sätt att säga det där som har gjort att kilometervis med EKK har installerats som högtalarkabel, trots att de kanske hade tyckt att det hade varit smidigare med en mjuk kabel. Jag tycker att det är märkligt att du är så ointresserad av de faktiska effekterna av det du säger.
Svante skrev:Jag tror dock att vi har haft samma mål med att säga EKK och lampsladd, nämligen att upplysa folk om att en högtalarkabel inte behöver vara dyr, att en billig kabel gör jobbet lika bra eller tom bättre än vissa dyrkablar.
Svante skrev:.....
Sist jag träffade dig var du för övrigt nykter och det var ju bra.
Laila skrev:Själv så skulle jag vilja ha forumets, ...åsikt om denna kabel i lämliga, tex. 2m, längder för en "normalsvår", med avseende på
impedans högis . . . typ.
IngOehman skrev: . . .
De kan dock reduceras om man löder kabeln i ändarna innan man kontakterar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vad skall man ha smidighet till i en högtalarkabel? Den ligger ju stilla!
Svante skrev:Som Morello säger så behöver man peta på högtalarkabeln när man dammsuger och varje gång man gör det så bänder det i högtalarterminalerna. Jag har sett förstärkare vars högtalarkontakter har brutits sönder av styv EKK. Men det är klart, dammsuger man aldrig så märker man inte det problemet.
IngOehman skrev:Problemet är bara att han ju pekar på något som han själv sysslar med (försöker få folk att tro saker som inte är sanna, utan att själv direkt ljuga), men utan att han lyckats peka på något i artikeln han har synpunkter på, som gör detsamma. Han skriver saker som får det att verka som om artikeln skulle hade sagt något om hörbarhet av flerkardeligheten.
Enklaste sättet att uppfylla linjäritet är genom att ha en stabil och enkardelig kabel. Fördelarna är flera, främst att den är fri från mekaniska resonanser och tvärimpedansmodulation, ett fenomen som gör en högtalarkabel olinjär.
roggaro skrev:har vi/ni kunnat utröna vilket material som Objektivisten har i sitt fynd och självfallet har det inte kunnat utvärderas vilket som eftersom den ännu inte är inspelad/bränd som högtalarkabel... väntar och avvaktar
MagnusÖstberg skrev:Jag tror för övrigt att kabeln Objektivisten fick fatt på är tillverkad av ren platina. Riktigt bra köp. Jag förbehåller mig rätten att jag kan ha fel.
IngOehman skrev:Jag skulle hellre se det som fullständigt oklart.
Någon kabel som använder platina som ledarmaterial tror jag inte finns att köpa, men om någon sådan finns så skulle jag vara väldigt intresserad av att få svar på hur den som skapat kabeln tänkt egentligen. Varför välja en sämre ledare än Koppar? Missförstå mig inte, det finns specialfall då aluminium är ett försvarbart val, och det handlar alltid om vikten. Men platina?
Vh, iö
Laila skrev:
Själv så skulle jag vilja ha forumets, å då speciellt iö:s åsikt* om denna kabel i lämliga, tex. 2m, längder för en "normalsvår", med avseende på
30Hzbone skrev:Laila skrev:
Själv så skulle jag vilja ha forumets, å då speciellt iö:s åsikt* om denna kabel i lämliga, tex. 2m, längder för en "normalsvår", med avseende på
Tack för tipset!
Skickade efter 5 m för att prova, för att det är kul.
IngOehman skrev:
Det står ingenting om hörbarhetsnivåerna av olinjäriteterna.
Vh, iö
- - - - -
.
roggaro skrev:har vi/ni kunnat utröna vilket material som Objektivisten har i sitt fynd och självfallet har det inte kunnat utvärderas vilket som eftersom den ännu inte är inspelad/bränd som högtalarkabel... väntar och avvaktar
Morello skrev:30Hzbone skrev:Laila skrev:
Tack för tipset!
Den är ju flertrådig och kommer således att rendera betydande tvärimpedansmodulationsdistorsion, vilket till och med frugan i köket kommer att höra och svära över!
IngOehman skrev: Min utgångspunkt är att läsarna är förståndiga. Kanske inte alltid kunniga, men det är ju där en artikel kan göra nytta. Missförstå mig inte - det kan självklart finnas oförståndiga läsare också, men om man anpassar artiklar efter dem med minst förnuft så blir kvaliteten på artiklarna mycket låg.
Men kanske har du några sakinvändningar mot det som faktiskt står i artikeln? Isåfall tycker jag du skall ta fram dessa istället.
Vh, iö
adagio skrev:Har olika materials resistans så stor inverkan? Rent ljudmässigt alltså. Är det inte de sammantagna effekterna av alla reaktanser, mekanisk påverkan och dielektrikum samt kristalängd mm. Resistans är ju bara en parameter, det är väl som att sätta ett motstånd i kabelns ände att kompensera för olika motstånd?
Sen undrar jag, ni talar om att kontakter o kablar kan gå sönder av dammsugningen.Vad är det för skitgrejjer? Eller våldsdamsuger ni i vredesmod?
Återigen, hur tycker du att den låter i jämförelse med vad då?
Laila skrev:Vill bara påpeka att mina fruar svär inte . . . typ!![]()
Morello skrev:Det gör artikeln till pseudovetenskaplig prosa som inte hör hemma i en tidning som gör anspråk på viss vetenskaplighet.
adagio skrev:....
Sen undrar jag, ni talar om att kontakter o kablar kan gå sönder av dammsugningen.Vad är det för skitgrejjer? Eller våldsdamsuger ni i vredesmod? ....
Laila skrev:adagio skrev:....
Sen undrar jag, ni talar om att kontakter o kablar kan gå sönder av dammsugningen.Vad är det för skitgrejjer? Eller våldsdamsuger ni i vredesmod? ....
Just den biten överlåter jag till mina fruar . . . typer.
Morello skrev:Man lever helt sonika i tron om att man vinner ljudkvalitet på bekostnad av en opraktisk kabel som försvårar städning etc. och riskerar sönderbrutna kontaktdon.
Laila skrev:Svante skrev:.....
Nu har jag ju inte följt hela ordväxlingen men det citerade var välan ändå en(onödig?) taskspark ?
*Å gärna Svantes . . . (detta är bara ena småkuler "feel gooder/bader" då jag använt kabeln med, som jag tycker, gott resultat sedan flera år, vilket i sig inte är någon garanti för kabelns braighet),
Ted_B skrev:Morello skrev:Man lever helt sonika i tron om att man vinner ljudkvalitet på bekostnad av en opraktisk kabel som försvårar städning etc. och riskerar sönderbrutna kontaktdon.
För min del så har jag EKK för att jag tror att jag inte _förlorar_ ljudkvalitet. Kabeln ligger dessutom tätt emot väggen och försvårar inte städningen alls, tack vare styvheten så ligger den där jag lagt den.
Laila skrev:Svante skrev:.....
Nu har jag ju inte följt hela ordväxlingen men det citerade var välan ändå en(onödig?) taskspark ?
PerStromgren skrev:Laila skrev:Svante skrev:.....
Svante visade bara på att det betyder mycket vad folk läser in "mellan raderna", vilket var vad han diskuterade i inlägget.
AndreasArvidsson skrev:Min uppfattning är att EKK låter inte så mycket bättre än flerkardeliga kablar att de är ett måste och de är inte så otympliga att det är ett problem.
IngOehman skrev:Ja.
EKK har nog bara fördelar. De nackdelar som ibland påstås finnas har jag inte sett röken av ("osmidig", "sönderbrutna kontakter").
I varje fall inte i de rimligt klena dimensioner som jag använder. 2*1,5 mm av rätt kvalisort är en rätt så mjuk kabel.
Vh, iö
Komorok skrev:Tror du ja. Men vips så kommer litztråden och snor segern framför nosen på dig.
Morello skrev:Komorok skrev:Tror du ja. Men vips så kommer litztråden och snor segern framför nosen på dig.
Mja, den har inte så mycket att hämta rent praktiskt i denna applikation och är dessutom dyr samt bökig att jobba med vid kontaktering.
Komorok skrev:Morello skrev:Komorok skrev:Tror du ja. Men vips så kommer litztråden och snor segern framför nosen på dig.
Mja, den har inte så mycket att hämta rent praktiskt i denna applikation och är dessutom dyr samt bökig att jobba med vid kontaktering.
Men i övrigt får du väl samtliga fördelar av enkardeligt och flerkardeligt och slipper deras nackdelar. Dess enda nackdelar nämnde du ju just.
Morello skrev:Ovanstående implicerar att du faktiskt hört skillnad? Stämmer det?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Ovanstående implicerar att du faktiskt hört skillnad? Stämmer det?
Nej det implicerar det inte alls. Jag vet nämligen inte helt om jag hör skillnad. Hade jag hört en tydlig skillnad så hade jag brytt mig. Nu är en eventuell skillnad så försvinnande liten att det spelar mindre roll.
Komorok skrev:Peter, vilka parametrar tänker du på? Som du vet så är jag ingen höjdare på elläran. Finns det någon elektrisk (eller hur det nu skall benämnas) parameter där litztråden brister i förhållande till övriga nämnda kablar i denna tråd?
Morello skrev:Komorok skrev:Peter, vilka parametrar tänker du på? Som du vet så är jag ingen höjdare på elläran. Finns det någon elektrisk (eller hur det nu skall benämnas) parameter där litztråden brister i förhållande till övriga nämnda kablar i denna tråd?
Givet att isoleringen är tunn (avsevärt tunnare än tråden) så ser jag inte någon elektrisk nackdel, men däremot praktiska och ekonomiska sådana.
Morello skrev:Du skrev "Min uppfattning är att EKK låter inte så mycket bättre än flerkardeliga kablar "
Detta kan inte tolkas på annat sätt att du undersökt saken eller tagit del av någon annans undersökning, men så var alltså icke fallet.
Men det är helt ok, jag bara undrade och hade givetvis blivit förvånad om någon hörbar skillnad detekterats - liten eller stor - försumbar eller ej.
Morello skrev:Men om dessa enligt ditt förmenande fördelar inte har någon som helst praktiskt betydelse, faller argumentet om fördel...
Komorok skrev:Peter, vilka parametrar tänker du på? Som du vet så är jag ingen höjdare på elläran. Finns det någon elektrisk (eller hur det nu skall benämnas) parameter där litztråden brister i förhållande till övriga nämnda kablar i denna tråd?
Wiki skrev:When larger area conductors are needed, measures are taken to reduce skin effect. One method is the use of a hollow pipe with a conducting wall with a thickness approximately that of the skin-depth at intended frequency.
Litz wire is another method, which employs a stranded wire with individually insulated conductors (forming a bundle). Each thin conductor is less than a skin-depth, so an individual strand does not suffer an appreciable skin effect loss. The strands must be insulated from each other—otherwise all the wires in the bundle would short together, behave like a single large wire, and still have skin effect problems. Furthermore, the strands cannot occupy the same radial position in the bundle: the electromagnetic effects that cause the skin effect would still disrupt conduction. The weaving or twisting pattern of the wires in the bundle is designed so that the individual strands are on the outside of the bundle for a distance (where the EM field changes are smaller and the strand sees low resistance), and are inside for a distance (where the EM field changes are the strongest and the resistance is higher). If each strand has a comparable impedance, current is distributed equally among every strand within the cable. This allows the interior of the litz wire to contribute to the cable's conductivity.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Du skrev "Min uppfattning är att EKK låter inte så mycket bättre än flerkardeliga kablar "
Detta kan inte tolkas på annat sätt att du undersökt saken eller tagit del av någon annans undersökning, men så var alltså icke fallet.
Men det är helt ok, jag bara undrade och hade givetvis blivit förvånad om någon hörbar skillnad detekterats - liten eller stor - försumbar eller ej.
Jag har visst undersökt saken. Jag kan bara inte med säkerhet säga att jag hör en skillnad. Därför är den eventuella skillnaden försumbar imho då den är så pass liten.
Det jag skrev är att jag tycker inte att EKK låter så mycket bättre. Inget annat. Jag skrev inget om hur de låter.
Morello skrev:
Först skriver du att inte vet huruvida du hör någon skillnad eller ej, för att sedan skriva att du "tycker inte att EKK låter så mycket bättre", vilket måste tolkas som att du hör skillnad och värderar skillnaden till liten. Nu får du bestämma dig.
Hör du skillnad eller ej?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Ovanstående implicerar att du faktiskt hört skillnad? Stämmer det?
Nej det implicerar det inte alls. Jag vet nämligen inte helt om jag hör skillnad. Hade jag hört en tydlig skillnad så hade jag brytt mig. Nu är en eventuell skillnad så försvinnande liten att det spelar mindre roll.
sprudel skrev:....
Vem blir först att verifiera myten genom att falsifiera hypotesen att någon skillnad ej föreligger.![]()
Jag skulle gärna prova detta då min erfarenhet av Supra Ply är att den inte är så bra, det blir "grader på diskanten".
Det gör det inte med EKK.
Morello skrev:Du måste väl ändå hålla med om att det är väsentlig skillnad på att tro respektive de facto höra en skillnad?
Conan skrev:Nån som kommer ihåg 2 x 0,75mm2 lampsladd från Bauhaus som tråden från början handlade om?Den har anlänt för analys nu och en första visuell inspektion med stereomikroskop av bättre kvalisort tyder på en tydlig nyans av koppar där ytskiktet är skrapat. Även på ytterändarna där kabeln är klippt tycker jag mig ana en kopparfärgad yta, men vi ska inte föregå kommande mikrosnittning och analys med SEM och EDS (grundämnesanalys). En stump av kabeln är ingjuten med vakuum-impregnering och förhoppningsvis under morgondagen hinner jag provbereda och undersöka provet. Publicering med bilder i tråden i morrn kväll eller i helgen om inget oförutsett händer.
KarlXII skrev:Märkligt. Det mesta i tråden känns minst tio år gammalt.
darkg skrev:"EKK låter inte så mycket bättre än flerkardeliga kablar att de är ett måste" (AndreasArvidsson)
Är inte oförenligt med "jag hör ingen skillnad". Imo.
bakerman22 skrev:Jag har Biltemas högtalarkablar i hela mitt system. Alla mina system förresten..
Är det nåt fel på mej som tror att det funkar precis lika bra som någon annan kabel...?
Morello skrev:Intresasant att se hur folk agerar när EKK-påskyndare skriver en massa rappakalja, resp. när dyrkabelpåskyndarna gär detsamma.
Var och en är salig i sin tro verkar gälla båda lägrena.
bakerman22 skrev:Jag har Biltemas högtalarkablar i hela mitt system. Alla mina system förresten..
Är det nåt fel på mej som tror att det funkar precis lika bra som någon annan kabel...?
IngOehman skrev:Morello skrev:Intresasant att se hur folk agerar när EKK-påskyndare skriver en massa rappakalja, resp. när dyrkabelpåskyndarna gär detsamma.
Var och en är salig i sin tro verkar gälla båda lägrena.
Är du uttråkad eller vad är skälet till att du muckar gräl?
Det finns ingen EKK-påskyndare som skrivit någon rappakalja, och den du bråkat mest med på sistone är ju inte ens EKK-påskyndare (om ens någon är det).
Eller tycker du att "Den hörbara skillnaden mellan EKK och en annan "bra" flerkarderlig kabel är antingen obefintlig eller extremt liten. Vilket kan jag inte säga då jag inte testet detta väl nog för att helt stå bakom det påståendet. Oavsett så är skillnaden liten nog att det enligt mig inte spelar någon större roll vad man väljer", låter som någon som förespråkar EKK???
Vh, iö
petersteindl skrev:Är plasten genomskinlig så är det med stor sannolikhet inga färgämnen i plasten. Däremot kan det t.ex. finnas mjukgörare.

Komorok skrev::mrgreen:
Underbart!
Du gjorde just min helg!
Är det värt att göra, så är det värt att övergöra.
IngOehman skrev:Ett mysterium återstår (om jag minns rätt, orkar inte bläddra mig tillbaka i tråden och kolla) - vad kommer det sig att TS skrev att han (på min uppmaning) skrapat tråden men utan att få fram koppar???![]()
IngOehman skrev:Suverän analys! Koppartråd som är förtennad alltså.
Men... Var det inte det vi sa från början?
Morello först, innan jag ens sett tråden.
- - -
Vh, iö
Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Morello skrev:Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Tvärimpedansmodulationsdistorsion såklart.
IngOehman skrev:Men också att en kardel må vara en ljudkvalitetsfördel som är så liten att den saknar betydelse, men den är å andra sidan gratis, enkardeliga kablar är inte dyrare att tillverka än flerkardeliga.
IngOehman skrev:De ger även (allt annat lika) något lägre induktans på grund av sin kompaktare kardel. Fördelarna med avseende på att det är lätt att kontaktera hela kabeln - alltså den enda kardelen, och på samma gång slipper man risken att en enstaka kardel skall spreta iväg och ge kostsamma skador på slutsteget, är för mig tillräckligt för att jag skall välja enkardeligt.
IngOehman skrev:Det finns bara fördelar och inga nackdelar överhuvudtaget. Förutsatt att det finns en enkardelig kabel som passar applikationen självklart.
Morello skrev:För att sammanfatta:
EKK har inga praktiska, elektriska och dokumenterade fördelar jämfört med flertrådig kabel.
EKK är styv och riskerar bryta sönder kontakter samt är svår att jobba med.
I skenet av detta är EKK den stora förloraren och den flertrådiga kabeln det självklara valet.
Morello skrev:Alltså det är inte jag som torgför tvärimpedansmodulationsdistorsion som varandes ett praktiskt, mätbart och/eller hörbart problem.
Den insatsen måste nog tillskrivas EKK-maffian.

Morello skrev:För att sammanfatta:
EKK har inga praktiska, elektriska och dokumenterade fördelar jämfört med flertrådig kabel.
EKK är styv och riskerar bryta sönder kontakter samt är svår att jobba med.
I skenet av detta är EKK den stora förloraren och den flertrådiga kabeln det självklara valet.
Kronkan skrev:Jag kan inte hitta någon undersökning alls. Det handlar ju inte om att bevisa att en kabel distar på grund av den är flerkardelig. Det är väl lika intressant att eventuellt kunna bevisa att den inte gör det med den undersökningsmetodik som användes.
Jag försvarar inte IÖ:s ståndpunkt. Kan dock inte enkelt avvisa den. Utveckling framåt drivs ju av motsättningar i tyckandet och kunnandet.
Laila skrev:Kronkan skrev:Jag kan inte hitta någon undersökning alls. Det handlar ju inte om att bevisa att en kabel distar på grund av den är flerkardelig. Det är väl lika intressant att eventuellt kunna bevisa att den inte gör det med den undersökningsmetodik som användes.
Jag försvarar inte IÖ:s ståndpunkt. Kan dock inte enkelt avvisa den. Utveckling framåt drivs ju av motsättningar i tyckandet och kunnandet.
Det fetad får Herr Kronkan gärna avslöja hur han eller någon annan kan tänkas gå tillväga*, rent teoretiskt
då, om praktiken nu kanske inte är bekant . . . typ.![]()
*Innan iö hänvisar till den "första vetenskapliga tesen" . . .

Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Men det lite roliga är att det finns några som skriker efter forskning. Men det gäller andra parten. Inte deras egna argument.
Tanken på att elektriska partiklar rör sig som soldater som paraderat på Röda Torget gör mig lite fundersam. Är det verkligen så?
Kan Laila visa att det är så. Eller är deras rörelse mera kaotisk och påverkad av olika krafter som gör att de inte rör sig som på marsch.
Det är ju på elektronnivå som det bestäms. Så bedömer jag det.
BORIS skrev:Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Men det lite roliga är att det finns några som skriker efter forskning. Men det gäller andra parten. Inte deras egna argument.
Tanken på att elektriska partiklar rör sig som soldater som paraderat på Röda Torget gör mig lite fundersam. Är det verkligen så?
Kan Laila visa att det är så. Eller är deras rörelse mera kaotisk och påverkad av olika krafter som gör att de inte rör sig som på marsch.
Det är ganska naturligt att den som påstår något också är den som har ansvar för att visa att det är så det ligger till
Kronkan skrev:BORIS skrev:Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Det är ganska naturligt att den som påstår något också är den som har ansvar för att visa att det är så det ligger till
Visst kan det vara så. Men här är det ju många som vet hur det ligger till.
Kronkan skrev:Wiki - partvinnad kabel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel
Crosstalk artikel (Som delvis är oläst-sent)
https://www.cst.com/Content/Media/MWJ-C ... rs-CST.pdf
Bilder Crosstalk cables
https://www.google.se/search?q=crosstal ... d=0CEcQsAQ
Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem.
Inte för den som tror på det!
Morello skrev:Alltså det är inte jag som torgför tvärimpedansmodulationsdistorsion som varandes ett praktiskt, mätbart och/eller hörbart problem.
Morello skrev:Den insatsen måste nog tillskrivas EKK-maffian.
Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem. Den som tycker att enkardeliga kablar är viktigt, bör nog köpa kabellyftare också - tänk om kabeln interfererar med armeringsjärn i golvet?Tänk om magnetfältet som flödar runt kabeln interferar med något som renderar distorsion i -160dB-klassen?
Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.
Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.
Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.
Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.
Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.
IngOehman skrev:
Och vad sysslar de med? Kabelbeskydd?
Vh, iö
IngOehman skrev:Egentligen borde du fråga ML om den saken, för ingen vet bättre vad högtalaren är avsedd att matas via för impedans (serieresistans och -induktans) är tillverkaren av högtalaren.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem.
Inte för den som tror på det!
IngOehman skrev:Ja, det där låter faktiskt lite som att de bjussar på/odlar en möjlighet för installatörer och återförsäljare att göra sig en hacka på att sälja en massa onödiga junkkablar, till höga priser och med extrema marginaler får man förmoda.
Det hade varit seriösare om ML kunnat säga något konkret om vilken resistans och induktans som passar deras högtalare. Det hade de faktiskt kunnat göra utan att sälja bort flummöjligheterna.
Vh, iö
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Ja, det där låter faktiskt lite som att de bjussar på/odlar en möjlighet för installatörer och återförsäljare att göra sig en hacka på att sälja en massa onödiga junkkablar, till höga priser och med extrema marginaler får man förmoda.
Det hade varit seriösare om ML kunnat säga något konkret om vilken resistans och induktans som passar deras högtalare. Det hade de faktiskt kunnat göra utan att sälja bort flummöjligheterna.
Vh, iö
Är inte i närheten av manualen. Men det är väl antagligen så för många högtalaretillverkare att de inte, säkert av kommersialla skäl, inte har en specifik och tydlig beskrivning av kablar.
Olika marknader har nog också olika förväntingar. Kruxet behöver ju inte vara den unika återförsäljaren i sista ledet. Utan mera på grund av distributörerna. De kan ju sälja olika saker. Olika kundgrupper i olika länder har säkert också olika tankar och idéer. Trots allt så vill de väl sälja högtalare. Förhoppningsvis inte till vilket pris som helst. Nöjda kunder är ju en långsiktig investering för alla som äger ett varumärkte som exempelvis INO eller vad nu samlingsnamnet är.
Morello skrev: . . .
Ingvar med firma Ino audio specar rekommenderad drivande impedand, vilket jag tycker är utmärkt bra! En eloge därvidlag.
Morello skrev:Med låg menar jag samma sak som examinator på teknisk högskola när han skriver "kondensatorn är stor"
IngOehman skrev:Tack!Kronkan skrev:IngOehman skrev:Ja, det där låter faktiskt lite som att de bjussar på/odlar en möjlighet för installatörer och återförsäljare att göra sig en hacka på att sälja en massa onödiga junkkablar, till höga priser och med extrema marginaler får man förmoda.
Vh, iö
Är inte i närheten av manualen. Men det är väl antagligen så för många högtalaretillverkare att de inte, säkert av kommersialla skäl, inte har en specifik och tydlig beskrivning av kablar.
Olika marknader har nog också olika förväntingar. Kruxet behöver ju inte vara den unika återförsäljaren i sista ledet. Utan mera på grund av distributörerna. De kan ju sälja olika saker. Olika kundgrupper i olika länder har säkert också olika tankar och idéer. Trots allt så vill de väl sälja högtalare. Förhoppningsvis inte till vilket pris som helst. Nöjda kunder är ju en långsiktig investering för alla som äger ett varumärkte som exempelvis INO eller vad nu samlingsnamnet är.
Det är mig oändligt främmande att (för att inte störa eventuella intressen från eventuella kabelförsäljare) undanhålla information om vilka kabelegenskaper jag rekommenderar för Ino-högtalare. Konsumenten har helt enkelt rätt att veta vad som enligt min bedömning passar, och som legat till grund för dimensioneringen.
Och om jag tillverkade, sålde eller distribuerade högtalarkablar en mass till en massa butiker runt världen, så skulle jag dessutom ju vilja veta exakt vad de olika högtalartillverkarna dimensionerar sina högtalare mot för kabelegenskaper.
Kunskap är ju av värde för alla, även om man inte väljer att slaviskt följa råd så kan man lyssna på dem. Att undanhålla kunskap för att ge någon annan möjlighet att oemotsagt kunna säga vad som helst (och sälja vad som helst) är ju helt absurt och tillika poänglöst.
Vem vinner på det?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har hela tiden (från de första artiklarna jag skrev om saken för många årtionden sedan) påtalat hur otroligt liten påverkan flerkardelighet har.
RogerJoensson skrev:Man måste rätt ofta ta det kort och vara övertydlig. Det där med kort misslyckades jag med denna gång.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Man måste rätt ofta ta det kort och vara övertydlig. Det där med kort misslyckades jag med denna gång.
Fördelen med att ta det kort(fattat) är att det då blir en kommunikation (för att man får följdfrågor) istället för en monolog som blir lång och som ingen orkar läsa. Hur korrekt det än är.
/ B
IngOehman skrev:Roger och Morello:
Håller inte med. Och det är en underdrift.
Snarare ser det ut som om ni är störda över att inte bli åtlydda när ni försöker få folk att välja flerkardeligt.
Jag har skrivit detta många gånger och att ni ändå anser er veta att de som väljer enkardeligt gör det på grund av att de tror sig vinna stora ljudkvalitetsfördelar på det är inte bara absurt som feltänk betraktat - det är dessutom tokigt att ni på det viset gör er till talsemän för dessa människor och deras grundvalar.
Jag tror ni förstår att ni inte vet bättre än jag varför jag väljer enkardeligt, eller hur?
när ni tar med mig i ekvationen och antyder att jag har en roll genom att vilseföra folk, när jag gör den absoluta motsatsen - jag skriver precis som det är.
Och jag AVSTÅR helt ifrån att inkludera religiösa övertygelser och trosföreställningar,
Jag är ledsen, men de kabeltroende är en grupp som inte alltid är överens med varandra, och ni är båda två del av denna grupp.
IngOehman skrev:En sak till - det du Roger skriver om att bli missförstådd är möjligen sant, det vill säga risken finns alltid, men så länge man uttalar sig i skrift så finns ju källan (förhoppningsvis) kvar.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Roger och Morello:
Håller inte med. Och det är en underdrift.
Snarare ser det ut som om ni är störda över att inte bli åtlydda när ni försöker få folk att välja flerkardeligt.
Öh! -Vad var nu detta? Jag förespråkar ingenting, men själv nöjer jag mig med vanlig lampsladd när längden är kort.
Jo, jag får väl erkänna att jag har lite svårt att höra på när folk upplever väsentliga skillnader, som väldigt sannolikt varken de eller någon annan skulle kunna pricka in i någon form av kontrollerat blindtest. Skillnader som de hör för att någon berättat att de finns. Inte för att de själva kan höra dem.
RogerJoensson skrev:Jag har skrivit detta många gånger och att ni ändå anser er veta att de som väljer enkardeligt gör det på grund av att de tror sig vinna stora ljudkvalitetsfördelar på det är inte bara absurt som feltänk betraktat - det är dessutom tokigt att ni på det viset gör er till talsemän för dessa människor och deras grundvalar.
Jammen, jag har ju pratat med sådana personer, mer än en gång. Det finns på riktigt! Sådana som är övertygade för att du har sagt just det du säger att du varken säger eller menar. Folk som är säkra på att jag har fel när jag säger att de nog aldrig skulle höra skillnad i ett blindtest. Antingen är det ett kommunikationsproblem eller så är det inte det. Jag trodde det förra, men jag har egentligen ingen aning om vad du säger till folk. De gånger jag har träffat dig så har jag i alla fall inte upplevt att du sprider religiösa- eller nonsensuppfattningar, men det som återberättas ger ett sken av just det. Jag trott att det inte stämmer, men mottagaren av budskapet verkar ha en annan uppfattning. Tråkigt, men verkligt.
RogerJoensson skrev:Jag tror ni förstår att ni inte vet bättre än jag varför jag väljer enkardeligt, eller hur?
Vad menar du? Har jag påstått att jag vet bättre än du varför du tänker som du tänker?
RogerJoensson skrev:när ni tar med mig i ekvationen och antyder att jag har en roll genom att vilseföra folk, när jag gör den absoluta motsatsen - jag skriver precis som det är.
Igen. När folk inte lyssnar eller förstår, så kan resultatet i mottagaränden bli något annat än avsett. Kan verkligen inte förstå det?
RogerJoensson skrev:Och jag AVSTÅR helt ifrån att inkludera religiösa övertygelser och trosföreställningar,
Det hoppas jag verkligen att du gör, men för mottagaren kan ändå dylikt gödas. Igen, pga missförstånd (ibland kombinerat med auktoritetstro). Alltså i den verkliga världen kan det tyvärr fungera så, om man inte än väldigt noggrann att se till att mottagaren verkligen är med hela vägen. Ja. Misstolkningar är ett gissel, men det får man leva med och försöka undanröja. Om man tycker att det är viktigt att inte bli missförstådd.
RogerJoensson skrev:Jag är ledsen, men de kabeltroende är en grupp som inte alltid är överens med varandra, och ni är båda två del av denna grupp.
Tack för den!
RogerJoensson skrev:Om jag inte kan höra någon skillnad, så ger jag blanka fan i att dra det vidare och lägger energin på annat och om ingen annan heller kan visa på att de hör skillnad på enkarderligt eller flerkarderligt, så finner jag det fullstädigt meningslöst att lägga energi på det. Om du kopplar detta till kabeltroende så vet jag inte vad jag ska tro.
RogerJoensson skrev:Jag tror att mitt förra inlägg misstolkades ordentligt. Trots att jag gjorde mitt bästa för att meddelandet skull nå fram som avsett. Jag misslyckades uppenbarligen, vilket bevisar hur svårt det där med kommunikation kan vara.
IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Fast nu måste jag flika in en liten sak..
Jag har vet flera stycken som har yttrat något i stil med "EKK är så jävla styv och osmidig att hålla på med, men det är ju den här kabeln man ska ha till Ino".
Jag tror som föregående talare att det inte är solklart varför EKK rekommenderas.
Många använder nog EKK till Ino enbart för att dom har läst att det är den som rekommenderas.
Varför vet dom inte.
Själv är jag inte kabeltroende, och vill ha en kabel som är vettig att jobba med, så därför kör jag flerkardelig kabel.
Fast jag har Ino.
Morello skrev:IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö
Nej, jag har nämnt att den har uppenbara fördelar jämfört med EKK och jag vill påminna om att varken du eller någon annan har visat att EKK har någon ljudmässig fördel, men likväl fortsätter pratet om tvärimpedansmodulation, vilket folk uppenbarligen tolkar som att det de facto föreligger en hörbar skillnad.
De som hittills pratat om tvärimpedansmodulation saknar helt sonika "kött på benen" eftersom man inte kan visa någon studie som talar för EKK-kabelns fördel. Inte en endaste och alla som undersökt kablar av olika sorter vet hur ohyggligt svårt det är att mäta sig fram till några olinjäriteter. Därmed inte sagt att sådana finns, men man kan sluta sig till att de är många tiopotenser under hörtröskeln.
Snälla, sluta anklaga folk för att vara religiösa!
Morello skrev:IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö
Nej, jag har nämnt att den har uppenbara fördelar jämfört med EKK och jag vill påminna om att varken du eller någon annan har visat att EKK har någon ljudmässig fördel, men likväl fortsätter pratet om tvärimpedansmodulation, vilket folk uppenbarligen tolkar som att det de facto föreligger en hörbar skillnad.
De som hittills pratat om tvärimpedansmodulation saknar helt sonika "kött på benen" eftersom man inte kan visa någon studie som talar för EKK-kabelns fördel. Inte en endaste och alla som undersökt kablar av olika sorter vet hur ohyggligt svårt det är att mäta sig fram till några olinjäriteter. Därmed inte sagt att sådana finns, men man kan sluta sig till att de är många tiopotenser under hörtröskeln.
IngOehman skrev:Bra fråga. Jag har förstått att det finns halmgubbar som tycks ha bildat en maffia av något slag som tycker så... Men jag tror inte de finns i verkliga livet utan mera i form av ett hjärnspöke hos dem som talar om dem.Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.
Egentligen borde du fråga ML om den saken, för ingen vet bättre vad högtalaren är avsedd att matas via för impedans (serieresistans och -induktans) är tillverkaren av högtalaren. Men om den i förekommande fall kan matas av kablar som är några meter långa så kanske det inte är helt avlägset att tro att 0,1-0,2 ohm är lagom. Det betyder en rejält tunn kabel om den är bara 0,7 meter lång. Typ 0,3-0,15 mm^2. Men vanlig EKUA med arean 0,38 mm^2 fungerar säkert bra. Ofta spelar resistansen mindre roll än induktansen på såpass kapacitivt lastande högtalare, och vill du replikera den induktans du har från en några meter lång normal högtalarkabel (vilket högtalaren kanske är konstruerad för) så skall du nog dra isär ledarna om kabeln bara är 0,7 meter lång.Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.
Ok.Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.
Ja, så är det förstås. Men även med perfekt kontaktering så rör sig laddningsbärare även på djupen i kabeln, och mer så ju högre frekvens som spelas.Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.
Det finns skäl att tro att det har mycket liten påverkan.Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.
Frågan är om det är ett problem... Visst är det trevligt att kunna säga varför när man kan göra det, men det betyder ju inte att det är en katastrof om man inte vet varför. I samband med mänsklig interaktion behöver man lära sig att acceptera att ibland inte få något entydigt svar på varför folk beter sig si eller så. Det vore förfärligt om man vore förpliktigad att veta varför och ta objektiv ställning till allt man upplever.
Men samtidigt är det nog bra att veta att kabelpåverkan (studerad blindt) är väldigt liten jämfört med andra delar i kedjan, och att det därför kan ge högre verkningsgrad att se över andra delar av kedjan, som kan ge betydligt bättre avkastning. Hur man väljer är dock självklart upp till var och en.
Vh, iö
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Bra fråga. Jag har förstått att det finns halmgubbar som tycks ha bildat en maffia av något slag som tycker så... Men jag tror inte de finns i verkliga livet utan mera i form av ett hjärnspöke hos dem som talar om dem.Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.
Egentligen borde du fråga ML om den saken, för ingen vet bättre vad högtalaren är avsedd att matas via för impedans (serieresistans och -induktans) är tillverkaren av högtalaren. Men om den i förekommande fall kan matas av kablar som är några meter långa så kanske det inte är helt avlägset att tro att 0,1-0,2 ohm är lagom. Det betyder en rejält tunn kabel om den är bara 0,7 meter lång. Typ 0,3-0,15 mm^2. Men vanlig EKUA med arean 0,38 mm^2 fungerar säkert bra. Ofta spelar resistansen mindre roll än induktansen på såpass kapacitivt lastande högtalare, och vill du replikera den induktans du har från en några meter lång normal högtalarkabel (vilket högtalaren kanske är konstruerad för) så skall du nog dra isär ledarna om kabeln bara är 0,7 meter lång.Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.
Ok.Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.
Ja, så är det förstås. Men även med perfekt kontaktering så rör sig laddningsbärare även på djupen i kabeln, och mer så ju högre frekvens som spelas.Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.
Det finns skäl att tro att det har mycket liten påverkan.Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.
Frågan är om det är ett problem... Visst är det trevligt att kunna säga varför när man kan göra det, men det betyder ju inte att det är en katastrof om man inte vet varför. I samband med mänsklig interaktion behöver man lära sig att acceptera att ibland inte få något entydigt svar på varför folk beter sig si eller så. Det vore förfärligt om man vore förpliktigad att veta varför och ta objektiv ställning till allt man upplever.
Men samtidigt är det nog bra att veta att kabelpåverkan (studerad blindt) är väldigt liten jämfört med andra delar i kedjan, och att det därför kan ge högre verkningsgrad att se över andra delar av kedjan, som kan ge betydligt bättre avkastning. Hur man väljer är dock självklart upp till var och en.
Vh, iö
Nu har jag försökt följa dina anvisningar. Hade dock svårt att finna en tillräckligt tunn enkardelig sak. Så det fick bli en på 0,7 mm2. 1 meters längd.
Duger definitivt att driva högtalarna med. Det är ju inte heller speciellt bökigt. Provade att försöka se om jag kunde se någon skillnad på ett tonkurvesvep. Allt inom den felmarginal som jag nog dras med.
Rent subjektivt så skulle jag inte klara att särskilja dessa nya kablar med mina nuvarande. Inte efter en kort prövning.
Kanske borde prova med något ännu tunnare.
Det är ju som jag säger på jobbet. Det enda som vi kan bearbeta är sanningen. Allt annat är tidsfördriv. Men så här ser det ut för mig just nu.
Kan ju pröva en partvinning. Någon annan dag. Skall skriva lite om rör.
IngOehman skrev:Aha, 0,75 mm^2!
Jag tog fasta på att du skrev 0,7 mm^2 och inte 0,75 mm^2, eftersom det finns kablar med diametern 0,7 mm.
Vh, iö
2. Han tyckte sig uppfatta att större ansamlingar av ledande material var av ondo. Klumpar av material, i t ex banan- och RCA-kontakter där höljet var en galvanisk del av kontakten och där därför många laddningsbärare rymdes. Och detta ansåg han kunde ge märkliga ekoeffekter.
roggaro skrev:2. Han tyckte sig uppfatta att större ansamlingar av ledande material var av ondo. Klumpar av material, i t ex banan- och RCA-kontakter där höljet var en galvanisk del av kontakten och där därför många laddningsbärare rymdes. Och detta ansåg han kunde ge märkliga ekoeffekter.
ja detta var i högsta grad märkligt när jag fick 'good feel' av att använda http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -78-p18371 på alla mina kontakter (förutom poten i förstärkaren) använder Jenving semibalanserade RCA 'skruvkontakter' mellan DAC och AMP
Objektivisten skrev:Nä, nu åker tvinnad EKK ut. Inte för att den är bänglig utan för att den (som vanligt) inte presterar i längden hos mig, och ger lyssningströtthet. Fram med rörtång och 6 mm2 enkardelig figure-8 med teflonkappa från Audio Magic, och allt faller på plats.
roggaro skrev:mina Audioquest enkardeliga x2 får nog hänga med, som de gjort i 25 år hitintills.
Objektivisten skrev:roggaro skrev:mina Audioquest enkardeliga x2 får nog hänga med, som de gjort i 25 år hitintills.
Då är den ju snart inspelad, ska inte underskattas.
IngOehman skrev:
Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö
Hela det där inlägget var ju religiöst. Du mässar.
Och du mässar baserat på din tro och övertygelse att det inte kan ha någon betydelse. Du är religiös på samma sätt som en ateist som förnekar gud är det. De är ofta lika hårt agiterande och känslomässigt engagerade. De gör allt för att andra skall tro om de själva gör.
Jag hoppas du inte uppfattat att jag påstått att din religiositet har av gudadyrkande slag. Den hittar vi bland dyrkabelförespråkarna.
Min uppfattning är att båda lägren har fel, och att de är mera lika varandra än de vill tro. Jag är agnostiker - med avseende på allting som det inte finns något skäl att ha en uppfattning om. Då lämnar jag det öppet. Och jag låter folk tro vad de vill. Kan jag bidra med fakta så gör jag det, och det är vad jag gjort i EKK- kontra flerkardel-fallet. Alla jag har skrivit är sant, och inget jag skrivit är spekulativt med avsikt att få någon att tro något annat än det som det finns skäl att tro, sådant som vilar på fakta.
Vh, iö
Morello skrev:Tex. kortslutningsrisken, vilken du nämner, skulle vara trevligt att slippa.
Morello skrev:jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men...
Almen skrev:Morello skrev:jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men...
"därmed inte sagt att effekten inte finns", va?
Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?
Morello skrev:Jag tror för övrigt ingenting. Jag förespråkar bara en viss försiktighet.
Morello skrev:Almen skrev:Morello skrev:jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men...
"därmed inte sagt att effekten inte finns", va?
Ja, man kan ju tänka sig att distorsionen ökar från tex. -200 dB till -195 dB eller så ökar den inte alls.
Men är det någon som undersökt saken?
IngOehman skrev:Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?
Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse. Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang) och när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty, något som är mycket enkelt om högtalarna har banankontakter och polskruv. Polskruven blir nödanslutning om t ex en banankontakt skulle förloras.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?
Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse.
Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang)
Morello skrev:IngOehman skrev:[...] när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty,[...]
Jag är inte helt säker på vad du menar med ...lära quick...
IngOehman skrev:Polväxling? Man använder ju en röd för plus och en svart för minus, och använder man EKK så är den bruna röd och den blåa svart.
Laila skrev:Du kan ju fråga dom som tillverkar Eichmann kontakter . . . typ.

Svante skrev:Jag tycker att de gamla DIN-högtalarkontakterna var ganska smarta.
Morello skrev:DIN-donet var ju helt kass för högtalare. Maken till djunk får man leta efter.
Svante skrev:Återkommer om detta...
Svante skrev:Det borde finnas nåt XLR-liknande fast för högtalare, kanske lite mindre så att de inte sticker ut så mycket på baksidan.
KarlXII skrev:Speakon. Kommer att köra det tillvidare.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?
Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse. Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang) och när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty, något som är mycket enkelt om högtalarna har banankontakter och polskruv. Polskruven blir nödanslutning om t ex en banankontakt skulle förloras.
Vh, iö
Jag är inte helt säker på vad du menar med ...lära quick...
Sedan bör man ju komma ihåg att många (de flesta jag sett) anslutningspaneler till högtalare har ett bleck skruvat till den bult vari labb-proppen ansluts, så vill man vara på¨å säkra sidan bör man nog öppna burken ifråga och i förekommande fall löda internkabeln direkt till bulten. Jag håller absolut med om att skruvanslutning kan vara problematiskt.
darkg skrev:Nej, allt hänger på styvheten. Ingvar säger inte att olägenheten med styv kabel är acceptabel i ljuset av andra egenskaper, han sätter detta problem (styvheten) till noll.
Håller man med om att ekk 1,5 inte är styv eller betraktar styvheten som irrelevant, eller positiv, då får man svårt att inte hålla med Ingvar utan nya argument. Eller hur?
Menar man att den är styv och att det inte är irrelevant och inte positivt, då är det primärt det man är oöverens med Ingvar om.
sprudel skrev:Så här skrev du IÖ i ett tidigare inlägg
"Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning."
När skulle dessa metallklumpar ställa till det mest ljudmässigt, i högtalarkablaget, eller eller lågnivåkablaget?
Morello skrev:Körde du speakon kombinerat med EKK för att eliminera tvärimpedansmodulationsdistorsionen?
RogerJoensson skrev:KarlXII skrev:Speakon. Kommer att köra det tillvidare.
I en rätt djup brunn, lite snedställt nedåt så skulle det nog funka och se vettigt ut även på en mindre högtalare.
Fast jag gillar att ha kontaktytorna tillgängliga så att man kan koppla in sig med lite tråd och krokodilklämmor, om det skulle behövas. Det är ren hemmapularsjuka. Har man hållt på hela livet att kopplam bygga och reparera så är det svårt att ta bort möjligheterna...
När jag höll på med PA så var det ett förbaskat skit med de nya Speakondonen. Dessa satans kontakter med sina jävla idiot skydd, kunde man nog höra mig morra högljutt mer än en gång.![]()
Det gamla raggarknepet att snabbtesta en högtalares funktion med ett 9V-batteri gick t e x inte längre att utföra utan att man hade en SpeakON-testsladd att tillgå... Kvalitén var inte heller var den borde varit i början, så när saker inte fungerade så hade man en variabel#€&/()(/#€!! till att stångas med.

Morello skrev:Har jag aldrig funderat på då jag inte jobbar med klass-D-steg och motsv.
Men allvarligt talat, så jobbar väl ubåtsradion med runt 10k-20k Hz?
Så med gemensamma krafter kan vi kanske störa ut kommunisterna från öst!!
IngOehman skrev: [...] Kort sagt kan man klaga på mycket, även när det gäller förefintliga odistansifierade banankontakter, men just nu tycker jag ändå att det är den bästa lösningen av alla dem som står till buds. Förutsatt att de inte har skrivförbindelse mot kabel, för då är ju ingenting vunnet.
IngOehman skrev:Dubbelbanan är en bra lösning, även om den standard för avstånd som finns inte följs av alla tillverkare av anslutningspaneler, och den heller inte skyddar mot felpolarisering.
Men kanske är bästa skyddet mot sådant att bara de som förstår sig på hur man kopplar, kopplar?![]()
Tycker det är en bra grundprincip att hålla kretinerna borta. Och om jag får välja så har inte dubbelbanankontakten heller så mycket i onödan exponerad metall. Förvisso kan höljena inte slå ihop om de har en pålitlig distansfunktion, men det kan ju fortfarande ramla ned något metalliskt och kortsluta.
Kort sagt kan man klaga på mycket, även när det gäller förefintliga odistansifierade banankontakter, men just nu tycker jag ändå att det är den bästa lösningen av alla dem som står till buds. Förutsatt att de inte har skrivförbindelse mot kabel, för då är ju ingenting vunnet.
Fick man sedan uppfinna en ny kontakt... så visst, man kan göra en bättre.
Vh, iö

darkg skrev:IngOehman skrev: [...] Kort sagt kan man klaga på mycket, även när det gäller förefintliga odistansifierade banankontakter, men just nu tycker jag ändå att det är den bästa lösningen av alla dem som står till buds. Förutsatt att de inte har skrivförbindelse mot kabel, för då är ju ingenting vunnet.
Ingenting är att ta i! Man kan till exempel tänka sig att kontakten skruvas på kabeln på ett omständligt omsorgsfullt vis, med belysning, verktygslåda och allmänt kontrollerade former och kaffekopp, medan i- och urkoppling lyder under situationens mer pressande villkor.

IngOehman skrev: Det är standard på Guru-högtalarna.
Vh, iö
PappaBas skrev:Kan någon tipsa om några schyssta bananer? Gärna föredelaktigt prissatta![]()
De där säkerhetsbananerna såg fina ut.
darkg skrev:PappaBas skrev:Kan någon tipsa om några schyssta bananer? Gärna föredelaktigt prissatta![]()
De passar dock inte så bra om inte hylsorna är av säkerhetstyp. Inte så bra alls.
Jag har hittills inte hittat bananpluggar som jag älskar...
PappaBas skrev:darkg skrev:PappaBas skrev:Kan någon tipsa om några schyssta bananer? Gärna föredelaktigt prissatta![]()
De passar dock inte så bra om inte hylsorna är av säkerhetstyp. Inte så bra alls.
Jag har hittills inte hittat bananpluggar som jag älskar...
Aha, jag tänkte mig att den främre hylsan var liksom fjäderbelastad och gled in i den bakredelen.
IngOehman skrev:Ja, säkerhetsbanan är bra. Det är standard på Guru-högtalarna. Det finns dock bättre typer än den där.
PappaBas skrev:Kan någon tipsa om några schyssta bananer? Gärna föredelaktigt prissatta![]()
Morello skrev:Välj en säkerhetsbanan med lödanslutning.
Objektivisten skrev:Kan ngn förklara för mig varför pinnen ska snurra?
IngOehman skrev:Det finns några typer av säkerhetsbananer med knivanslutning (vilket är bäst), men jag hittar när jag letar just nu ingen sådan typ som inte är bristfällig i "andra änden", alltså där själva kontaktstiftet duger. De jag hittar har allihopa en sådan där snurrande visp vars kontaktering mot pinnen innanför inte blir helt pålitligt.![]()
Det nedanstående är för övrigt den sämsta banankontakt jag hittade vid en snabb letning. Den har allt! Snurrvisp som kan glappa, skruvanslutning som kan (och kommer att!) glappa och jättelika ytor som man kan kortsluta mot, och stor vikt dessutom således att risken att de slår ihop om de inte är istuckna maximeras...
Men förstärkarreparatörer gillar den förstås.![]()
Vh, iö
RogerJoensson skrev:"http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sugbanan.JPG"
Morello skrev:Ja alltså, den där typen av mög har jag aldrig förstått mig på - varför inte skruva direkt i stärkaren/högtalaren om man nu ändå skall skruva?
UrSv skrev:Morello skrev:Ja alltså, den där typen av mög har jag aldrig förstått mig på - varför inte skruva direkt i stärkaren/högtalaren om man nu ändå skall skruva?
Anledningen är nog att de flesta förstärkare inte tar speciellt grova kablar och den där är till för de som vill köra lite kraftigare kablar, rätt eller fel, och kan då sätta dem i mögbananen först och därefter i stärkaren.

KarlXII skrev:Ja, det här med att suga behöver ju nödvändigtvis icke ha några som helst negativa associationer.
andyman_se skrev:Fortfarande ingen som kan länka till lämplig lödbar banan? Nån måste ju sitta på lösningen till detta problem
KarlXII skrev:Rätt skoj att titta på specarna på labproppar på Elfa. De flesta är specade mellan 40-60v. Lödproppen ovan: 60V.
Knivbananerna t.ex.: Märkspänning 42V.
Alltså olämpliga för kraftigare slutsteg?
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Rätt skoj att titta på specarna på labproppar på Elfa. De flesta är specade mellan 40-60v. Lödproppen ovan: 60V.
Knivbananerna t.ex.: Märkspänning 42V.
Alltså olämpliga för kraftigare slutsteg?
60 V?![]()
Märkspänning 30 VAC, 60 VDC, 19 A
Spelar du enbart DC?
Eri skrev:Repriserar detta förslag. En välgjord banan som inte består av en tunn plåt som någon av de föreslagna. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... nkontakter
Den är dyr på elfa men går att köpa billigare på annat håll.
https://www.distrelec.com/ishopWebFront ... ode=166639
http://uk.farnell.com/deltron-component ... dp/1194018
30Hzbone skrev:Laila skrev:
Tack för tipset!
30Hzbone skrev:30Hzbone skrev:Laila skrev:
Tack för tipset!
Nu provar jag på riktigt.
Bananerna ( Argon ) är från klubben och kostade 100:- inkl.frakt för fyra par
så totalt landade jag på 411,25 för 2x2,5 meter kabel inkl. bananer.
Mina nya DIY-kablar funkar förträffligt, tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster