Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev: Vilka sjukhetstecken ser du?
Ironi duvethifirocker skrev:R:
du måste skämta?!
Hej,IngOehman skrev:Jag skulle vilja säga att vad konsumenterna verkligen INTE behöver så är det en branschorganisation. Branschen organiserar sig och bedrar och konstruerar irrläror alldeles tillräckligt bra som det är redan.![]()
Det som behövs är en hifi-konsumentorganisation.En organisatin för konsumenterna. Vh, iö
Inte i nämnd ordning. Jag vill också att organisationenen branchorganisation som ser till branchens, kundernas och i bästa fall även landets bästa.
se till att nått "heligt" bevaras.
Ingetdera, först och främst. Först och främst åsyftas att konsumenterna skall få bättre inspelade skivor samt att "HIFI" skall få ett mer rättvist rykte.matson skrev:Vilken bransch åsyftas? Apparattillverkare eller skivindustrin?
Jag hoppas verkligen inte jag påstått att kommersiella delar skall ha mandat i en dylik organisation. För jag ser inte att det är bra. Däremot skall det finnas med ett "stänk" företag som står bakom organisationen och stöttar i syfte och ändamål.Rickard skrev:EA:.....
Vilka fördelar ser du med att den kommersiella delen av branschen skulle ha mandat i en sådan organisation? Frågar av intresse, inte för att sätta mig på tvären.
Med vänlig hälsning,
Rickard
Det som finns idag är mässorna (Arken, Stockholmsmässan och Malmömässan). Tre goda initiativ. Så du har fel när du säger att ingen antagit detta redan. Men det behövs mer.ribbon skrev:EngelholmAudio:
För att branchen, hififörsäljare och butiker, skall kunna överleva måste ju bl.a. mjukvaran finnas och vara vettig. Det är i branchens egna intresse att det blir bra för konsumenterna.
Om detta vore en överlevnadsstrategi, varför har inte branschen i eget intresse redan antagit denna?
Jag behöver inte alltid få medhåll, jag vill inte ens ha det. Jag skriver explicit "just nu" (fast stavade fel till "ni") vilket ju inte betyder "alltid".ribbon skrev:EngelholmAudio:
Jag tycker just ni att dom flesta är är svansar till Ingvar och en bunt följare som inte tänker själv och absolut inte ser nått positivt. Tråkiga
Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt att inte alltid få medhåll, men vad hade du väntat dig, tror du verkligen och på fullt allvar att forumets medlemmar, bara för att de inte håller med, är negativister som inte kan tänka själva?
Ingvar Öhmans välskrivna inlägg talar nog för de flesta av oss HIFI-konsumenter.
Medhåll. Men det behövs mer och nån fler som når ut ännu bättre och inte minst bredare. LTS är mest synliga innom hifiområdet.ribbon skrev:Att som konsument och på egen hand, försöka orientera i en djungel av smarta reklammakare är inte enkelt, därför behövs nog LTS, Sverker, Råd & Rön och konsumentorganisationerna.
Tack för sunda åsikter och kommentarer.i skrev:EA:
Det är nog två frågor som man måste vara noggrann med att svara på:
1. Exakt vad är syftet med organisationen ? Dvs vad ska den arbeta för och vad ska den inte arbeta med ? Jag tror det är viktigt att vara exakt för att få en klar bild vad verksamheten kommer i verkligheten gå ut på. (För presumtiva medlemmar.)
2. Hur kommer den att styras ? Dvs vilka kommer att ha makten i organsitationen och vilken juridisk form kommer att användas.
Även urvalskriteriet för medlemmarna är viktigt.
Thomas
Margaux skrev:En sådan organisation eller vad vi nu kallar den skulle få hela etablissemanget mot sig.
Tänk er själva att denna organisation börjar annonsera i hifitidningar.
"95 % av alla inspelningar låter skit"
eller
"Skillnaden på kablar är mkt mindre än vad du tror"
eller
"Shakti stenar hån mot konsumenterna"
eller ännu värre
"Vad är likheten mellan Bröderna Grimm och Hifi & Musik? Båda skriver sagor"
eller värst![]()
"90 % av det som står i forumen på nätet är fel"
Ju seriösare en sådan organisation skulle bli desto mer hatad skulle den bli. Jag kan verkligen förstå varför LTS håller låg profil
Kritiken mot LTS idag är rena rama västanvinden mot den kritik som den organisationen skulle få
Birger skrev:Strålande inlägg IÖ, håller helt med. Jag skickade in en anmälan till TV-programmet plus där jag försökte få den gode Sverker att ta upp lurendrejeriet med ex Bybees och Shaktis samt allehanda kablar. Jag fick ett artigt svar men jag väntar forfarande med spänning på att få komma till studion![]()
Jag vet att det finns många som inte tycker att jag ska bry mig utan låta folk som vill bli lurade bli det men jag vill fortfarande ha en bra förklaring till hur och om dom här grejerna fungerar. Det kommer jag nog aldrig att få
Upptäckte du det nyligen eller? Vi andra har förstått detta sedan den 2:a.Sanoj skrev:..om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den
1:a April har redan passerat...
// Jonas
EngelholmAudio skrev:Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!
Callisto skrev:EngelholmAudio skrev:Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!
Ekonomisk fråga. Om du skänker riktigt bra utrustning och bygger om deras studios optimalt i stil med t.ex Stockfish productions så tror jag att det går att lösa problemet. Alla vill säkerligen producera så bra material som möjligt men har idag säkerligen inte lagt tillräckligt krut på rätt ställen pga ekonomiska restriktioner.
Callisto skrev:EngelholmAudio skrev:Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!
Ekonomisk fråga. Om du skänker riktigt bra utrustning och bygger om deras studios optimalt i stil med t.ex Stockfish productions så tror jag att det går att lösa problemet. Alla vill säkerligen producera så bra material som möjligt men har idag säkerligen inte lagt tillräckligt krut på rätt ställen pga ekonomiska restriktioner.
Ja intresseorganisation stämmer bättre plus att bl.a. Ingvar kanske inte ser rött iom mitt nya ordval!gromit skrev:EA: Vad ser du för skillnad mellan LTS och denna tänkta organisation? Du har ju nu börjat skriva intresseorganisation i stället för branschorganisation.
/Gr.
Ranefjord skrev:
Liksom smyga in medvetenheten på folk.
Jag har själv inte (medvetet) förespråkat ett arbete "inåt". Jag tror det är fel. Behövs mer kommunikation ut mot politiker, studios, skivbolag, media (tv, radio och tidningar) och inte minst "Svensson på gatan".IngOehman skrev:här stod det massa LTS-reklam![]()
Jag förstår Epkpengs synpunkter på distinktionen mellan att arbeta utåt och att arbeta inåt, du har helt rätt i din syn tror jag. Men jag är inte lika övertygad om att arbete "inåt" är effektivt, och i konsumenternas intresse.
De intressen jag pratar om är flera. Lat som jag är tillåter jag mig citera mig själv då jag redan givit ett svar på frågan:IngOehman skrev: Jag tror att även en intresseorganisation (vems intresse pratar du om förresten när du bytt från att kalla det "bransch"organisation till "intresse"organisation?) som arbetar "inåt" mot branschen missar målet.
Vh, Ing. Öhman
Jag själv i ett annat fora skrev:Först och främst - jag söker INTE efter en organisation som skall hjälpa företag kränga mer apparater. Däremot är ett ökat köptryck på hifi troligen en konsekvens av ökad kunskap och exponering.
Dagens samhälle är fullt med lockelser; fika, plasmaskärmar, inredning, semester, festligheter, kläder, bilar, datorer, datorspel, mm. Musik kan man ladda ner gratis och spela visa dom medskickade datorhögtalarna.
Så faan heller.
Jag pratade med Sladd/HifiConsult. I Aftonbladet idag (14/4) finns ett kåseri/artikel (?) från nån profstyckare. Går ut på att hifiprodukter är "ute" och förlegat. I artikeln blandas mjukvara med hårdvara och bl.a. plattskärm framhävs som "roligare". (Anm vem faan skall svara på detta utspel?)
En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden
Det är väl alldeles självklart att om inte LTS hade stor makt skulle inte Sanoj och Hotspur vara rädda för LTS, och vore de inte rädda för LTS skulle de inte lägga så mycket energi på att prata om LTS hela tiden.
Sanoj skrev:Du Öhman som brukar () vara noga med fakta kan ju ta och kolla upp när jag senast yttrade mig om LTS annat än när det handlade om INO-kopplingen....
Sanoj skrev:..om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den
// Jonas
EngelholmAudio skrev:ribbon skrev:EngelholmAudio:
Jag tycker just ni att dom flesta är är svansar till Ingvar och en bunt följare som inte tänker själv och absolut inte ser nått positivt. Tråkiga
Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt att inte alltid få medhåll, men vad hade du väntat dig, tror du verkligen och på fullt allvar att forumets medlemmar, bara för att de inte håller med, är negativister som inte kan tänka själva?
Ingvar Öhmans välskrivna inlägg talar nog för de flesta av oss HIFI-konsumenter.
Jag behöver inte alltid få medhåll, jag vill inte ens ha det. Jag skriver explicit "just nu" (fast stavade fel till "ni") vilket ju inte betyder "alltid".
Mitt syfte är att upplysa allmänheten, skivbolagen och även hifihandlare om vad som är viktigt. Jag vill också ändra trenden som idag är sämre imspelningar, sämre hifianläggningar och även sämre lagringsformat (MP3).
På många sätt menar jag precis det som Ingvar skriver om fast Ingvar hänger upp sig på ordet BRANCH.
EngelholmAudio skrev:Det känns mer som att de flesta har förutfattade meningar att "företaget" (Engelholm Audio) minsann skall sälja mer skit till konsumenterna men det är LÅNGT från min mening.
EngelholmAudio skrev:Det var direkt tråkigt att ingen såg mina intentioner. Men visst var jag kanske otydlig och ordvalet "branschorganisation" kanske var olycklig (större uppståndelse här än på HF förresten).
EngelholmAudio skrev:Men en Branschorganisation är ju och blir ju vad man gör den till.
Synd att ingen här såg möjligheterna med en dylik organisation, utan istället bara nackdelarna.
EngelholmAudio skrev:ribbon skrev:Att som konsument och på egen hand, försöka orientera i en djungel av smarta reklammakare är inte enkelt, därför behövs nog LTS, Sverker, Råd & Rön och konsumentorganisationerna.
Medhåll. Men det behövs mer och nån fler som når ut ännu bättre och inte minst bredare. LTS är mest synliga innom hifiområdet.
Sanoj skrev:Du Öhman som brukar () vara noga med fakta kan ju ta och kolla upp när jag senast yttrade mig om LTS annat än när det handlade om INO-kopplingen....
Sanoj skrev:..om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den
// Jonas
Sanoj skrev:Har inte LTS relativt stort inflytande inom både filmindustrin, sveriges radio, hifibranchen mm.
..men har inte 100000 läsare som sitter och letar efter testvinnare.
// Jonas
Sanoj skrev:Det är väl alldeles självklart att om inte LTS hade stor makt skulle inte Sanoj och Hotspur vara rädda för LTS, och vore de inte rädda för LTS skulle de inte lägga så mycket energi på att prata om LTS hela tiden.
...och ge f*n i att blanda in mig och (Identiteten skyddad enligt begäran /iö) i samma mening.
// Jonas
En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden
EngelholmAudio skrev:
Det är det här jag önskar att tråden skall handla om:En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
Till detta kan man även läsa mitt första inlägg för att få en bättre förståelse av vad jag vill och frågar om.
Min filosofi är att allt är möjligt.hajen1 skrev:Hur når man tex ut med info om en vettig möblering av vardagsrummet för att kunna njuta av musik och film.
LTS ja... På nått sätt lyckas dom inte nå ut och komma åt "Svensson" (sorry Rydberg) och är i detta avseendet inte lyckade (med det vanliga tillägget "men dom gör mycket annat bra").Mr_Ekan skrev:Kanske inte en klockren beskrivning av LTS, men sannerligen inte långt därifrån (imo).
Vh
Kraniet skrev:enda chansen är att få ljud och musik att bli mode (igen) först då kan det bli intressant för människor med högtalare
profbd skrev:...men där har dom bara jbl
IngOehman skrev:De förstår nämligen inte att det är klokare att fråga LTS om LTS uppfattningar, än att fråga någon som själv bara gått på en massa myter...![]()
Vh, iö
Mr_Ekan skrev:IngOehman skrev:De förstår nämligen inte att det är klokare att fråga LTS om LTS uppfattningar, än att fråga någon som själv bara gått på en massa myter...![]()
Vh, iö
Är det enkom den oupplysta massans fel att det finns myter om LTS? Själv är jag nästan odelat positivt inställd till LTS. Men varför finns nämnda myter överhuvudtaget? Jag menar, voffo?
Vh
Jag... skrev:Det är det här jag önskar att tråden skall handla om:
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden.
Till detta kan man även läsa mitt första inlägg för att få en bättre förståelse av vad jag vill och frågar om.
Bra kommentarer.
Pär!
Har inget emot tanken men frågan är väl om intresset finns bland allmänheten för en sådan organisation.
Hur når man tex ut med info om en vettig möblering av vardagsrummet för att kunna njuta av musik och film. På nätet är väl det enbart de intresserade som aktivt letar. Skall man nå en större krets av människor så är det väl dagspressen som gäller och hur intresserad är den?
Skall det enbart vara en organisation för konsumenter? Faller trovärdigheten om tex 2 st högtalartillverkare ingår i organisationen. Jag tänker på dig och IÖ. Kan nog lätt bli tal om egenintressen. OBS! Jag menar inte att ni kör den stilen.
Tanken är bra men jag tror möjligheterna och intresset är väldigt begränsat.
Jag tolkade Sladd som att han var trött på tjatet om Grendel och LTS i en fråga som i övrigt intresserar även honom (dvs den om "vart är vi på väg, vad änder med mjukvaran, vad händer med alla Svensson som inget vet).Tyvärr visar den där Sanoj och Sladd med önskvärd tydlighet varför hifibranschen måste hållas utanför
Däremot borde det nog finnas en organsation som som tittade mera på mjukvaran, dvs inspelningskvalitet. Där håller jag med EA.
Syftet kanske är samma men resultatet är inte vad jag vill ha. Om man vill vara enMr_Ekan skrev:Kanske inte en klockren beskrivning av LTS, men sannerligen inte långt därifrån (imo).
Nej, inte galen. Det finns en lagomnivå som är intressant. Motiven för min granne är obefintliga för min del. Han måste inte ha en bra stereo. Däremot tycker jag det är synd om han inte ens får en vettig, rimlig, chans att uppleva vad han kan få, så kan han välja själv sen.Style skrev:är det önskvärt att svensson blir så galen. Det är ju trots allt ett specialintresse och inte en livsnödvändighet
vad är motiven för att du tycker att din granne ska ha riktigt bra ljud?
Tack!Myro skrev:Jag måste säga att jag anser det synd att en så bra tråd som denna går upp i rök med tjafs o diskuterande om ingenting...
EA´s tanke är god. Detta skulle man kunna ARBETA med mer konstruktivt och försöka sprida över våra olika åsikter..
IÖ. Du borde jubla ju. Inte mota detta.. Du är EN av dom aktörer som skulle få en viktig roll i en sådan org du också..
Pengar är som alltid ett problem. Jag har inget bra svar på det. Alls. Trisslotter nån?I skrev:Här har vi ju knuten, antingen fixar man finansiering för en eller flera "fast anställda" (knappast troligt), eller också blir det en intresseorganisation, där var och en i regel bidrar bara lite (vilket iofs för våra entusiastintressen kan vara mycket), vilket inte räcker till för någon effektiv "kampanj" riktad utanför kretsen.
Nu kan ju förstås en eller flera som har energin och organisationsförmågan starta ett projekt för det här, men det förutsätter stor uthållighet misstänker jag.
Det behöver inte bli en blodig diskussion alls, även om man aldrig kommer ifrån en gyttjebrottning med rena kläder!LarsR skrev:Inspelningsteknik är mycket tvärvetenskapligt. Man ska kunna kritisera saker och det faktiskt ganska hårt och samtidigt ha det torrt om fötterna?
Någon som känner att de klarar av detta?
Allmän bespottning är nog tyvärr att räkna med. Om man inte tänker tassa fram och liksom inte säga något lite mera definitivt och i klartext!
Klockrent! Många av tidningarna söker ju självklart om något nytt att skriva om!Jax skrev:Jag börjar faktiskt tro att en väg att gå är att informera via tidskrifter inom heminredning och kanske till och med gratistidningen Vi i Villa. Man kanske kan få Ikea att sätta upp utställningsrum med en hyfsad anläggning snyggt integrerad i miljön.
Precis min tanke! One thing leads to another...Jag tror det är så här en intresseorganisation ska arbeta. Har vi tur så upptäcker Svensson problematiken med dagens inte alltför bra musikutgåvor och börjar kräva kvalitet. Jag tror inte man ska inkludera företag i branschen i denna organisation, enligt min åsikt kan detta skrämma iväg Svensson.
Ja nått gör LTS fel.markih skrev:Det som jag tycler är intressant med denna tråd är att en del inte upplever att LTS verkar för flera av de frågor som EA tog upp, att de inte ser LTS som ett självklart val att stödja om man vill påverka i dessa frågor.
En del i felet kanske rent av går att finna i din formulering, Mr Ekan. Vidare tror jag att framställningen och presentationen är helt fel för att nå ut. LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare. Knappast Svensson, knappast strategiska artiklar i "rätt" tidningar...Är det enkom den oupplysta massans fel att det finns myter om LTS? Själv är jag nästan odelat positivt inställd till LTS. Men varför finns nämnda myter överhuvudtaget? Jag menar, voffo?
LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare.
Ok. Om du byter "inriktar" mot "appelerar"? Är du med på mer vad jag menar då?hifirocker skrev:LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare.
nja, inte enbart.
EngelholmAudio skrev:Branchorganisation (/Hifi-organisation) - behöver inte vi det?
Ser jag till andra områden finns där som oftast en branchorganisation (/Hifi-organisation) som ser till branchens, kundernas och i bästa fall även landets bästa. Googlar jag på "branchorganisation" får jag nästan 250 svar. De flesta innom mindre områgen som inte riktigt nått fram till gemene man. De flesta för att se till att göra sig hörda och göra sig berättigade på marknaden och - inte minst - se till att nått "heligt" bevaras.
Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!
Vi behöver en organisation (/Hifi-organisation) som gör (rätt sorts) väsen om sig. Ring Sverker och visa vad "bra inspelningar" ger i kvalite, jämför mot normala inspelningar. Tipsa Insider på 3'an. Dra hit journalister samtidigt som skivproducenterna får göra lyssningstester på bra inspelningar kontra deras inspelningar.
Vi har forumet för att övertyga varandra om att det och det ena märket är bäst, snyggast, starkast, har minst återkoppling, mest återkoppling eller högsta tomgångsströmmen, etc.
Men den stora bilden då? Vem gör nått där? Vad görs där? För vem? Hur mycket?
Vem talar till dom viktiga aktörerna? Vem bryr sig om musikbevarandet?
Vem bryr sig om äktheten och orginalbevarandet av musikartefakter?
Edit: lade till (/Hifi-organisation) för att det inte enbart skall knytas till branchen. Ytterligare ett förtydligande: intresse-organisation.
Förvirringen blir nu ännu större. Ingen av dina länker gav mig mer information om att nån av dom skulle jobba aktivt med det jag söker.Johan_Lindroos skrev:Hej Pär!
Jag har bara snabbt skrollat förbi alla sidorna med svar och kunnat konstatera viss förvirring, minst sagt.
Den branschorganisation du eftersöker finns redan! Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer, SRL heter den. SRL hittar du på www.srl.se .
Leverantörsförening!??SRL - Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer är en leveran-törsförening där praktiskt taget alla större leverantörer av TV, video, stereo, audio och bilstereoprodukter är medlemmar. Föreningen bildades år 1934.
Vi har en kille (Ingvar Öhman, min anm.) som marknadsför sig själv stenhårt och mångordigt (och med stor hejarklack) Världen delas in och han tillhör de goda, sanningssägarna. Samtidigt tillhör han per definition branschen via Ino Audio och säljer högtalare tack vare och i princip endast (?) tack vare sin framträdande roll i LTS samt Faktiskt.
Hej Björn.screen skrev:Hej!
Har nu läst igenom hela tråden....
Synd med allt smutskastande hit och dit på varandra, känns fullständigt omotiverat på ett annars så pass i mitt tycke högklassigt fora med så många kunniga.
Problemet (som jag ser det) är att få fler mäniskor att inse vilken skön upplevelse ett verkligt väl framfört fonogram eller CD kan bli.
Dom flesta mäniskor lyssnar till musik mest som bakgrunds-skrål
i brist på tid, intresse, eller förståelse.
MVH Björn//
Varför önskar Herrn att det vore sannt?Ranefjord skrev:vad tycker Ranefjord som kränger Quad mm åt sina kompisar här på faktiskt?
Fy fan va jag önskar att det vore sannt!
Varför önskar Herrn att det vore sannt?
Mayro skrev:"Mayro!
Jag tror mig förstå EA's intentioner. Frågan för min del är snarare av praktisk art; hur skulle en mängd olika människor med olika syn på vad som är viktigt att föra fram och vad som eventuellt kan bortses ifrån, kunna samsas? För att säga det annorlunda: Även om alla inblandade skulle kunna enas om övergripande mål, så kan det bli stora meningsskiljaktigheter när man skall börja tolka, konkretisera och förverkliga dessa övergripande mål. Men det kan vara värt att försöka, för den/de som ej gjort detta!"
Det är just därför det ÄR SÅÅÅ viktigt att man endast jobbar med en enda sak. Skivornas kvalitet. Samt som Nr 2 att artisterna ska produsera mer än EN bra låt per skiva.. Förr var en låt dålig på en skiva.. idag är en låt bra. Nåt undantag finns det. Men almänt sett är det så...
OM detta görs till ett uppror rent globalt så blir det medialt intresant.. Då brukar till i med sverker vakna till.. Och därigenom får svenne se det på tv.. tidningar mm...
Man håller demostrationer utanför skivbolag osv.. TRO mig sådant ger "reklam" åt vårt önskemål.. Och vi behöver endast stödja våra
"generaler"...
Jag har sett här hur man tar upp varenda sak som kan gå fel.. varenda sak som säger detta inte går...
Så sa vår stora också för nåt år sedan då jag försökte få henne till att sattsa på läkarutbildningen.. Hon talade om allt om hur svårt det var osv...
Jag upplyste henne om att detta att berätta något man redan vet är ju inte att ens försöka. Problemen vet hon ju.. Samma säger jag här nu
Vi vet alla här problemen. Varför tala om dessa??
Nej tala om hur man kan ÖVERVINNA problemen i stället....
Jag kan upplysa er om att vår dotter är idag 18. Och läser stenhårt in ämnen här numera.. Och har enligt hennes lärare vägen fram till MÖJLIGHETEN att ansöka vidare klar.. Komvux ligger där för att fixa matte osv.. Men resten är snart enbart MVG...
Detta kallar jag skillnader..
Och detta berodde enbart på att hon bytte synsätt. Inte något annat..
Kan inte ni byta ert negativa synsätt mot det possetiva och ge stöd till ett som jag ser det seriöst förslag...?
Ocj detta gäller ALLA. Om dom så tillverkar högtalare.. kränger quad.. eller dänger iväg kablar..
Eller enbart njuter av inköpta grejor...
En sak träffar vi alla på.. Dessa förbannade skivor som är rena soporna i grund o botten...så varför inte etablera ett team som tar tag i frågan??? Det ska väl inte va så svårt.. För detta område skiljer oss inte alls åt. Oavsett vi ser på dvd eller lyssnar på metal.. eller om detta liras på pip eller infinity....KÖR....
Vad är det som gör alla filmentusiaster så medvetna om att det faktiskt.se finns olika utgåvor och att det kan löna sig att välja rätt utgåva?
Kan vi förstå det kanske vi kan börja fundera hur vi får samma medvetenhet och entusiasm för musikmedia.
Jag har medioker anläggning som jag justerar hit och dit med högtalarflyttningar och absorbent-tester+justeringar i recivern. När jag tycker att jag har nått någon sorts "nirvana" och blir euforisk över ett musikstycke och bjuder in någon annan i familjen att uppleva det jag gör, så är det ingen som fattar det.
Detta är helt klockrent, Bravo.Bravo skrev::) Svaret ligger väl delvis där att idag gentemot för tjugo- till trettio- år sedan, så finns det så många flera intressen som gör det svårare att lägga tid och möda på ett intresse.
varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
screen skrev:Audix...Vad är det som gör alla filmentusiaster så medvetna om att det faktiskt.se finns olika utgåvor och att det kan löna sig att välja rätt utgåva?
Kan vi förstå det kanske vi kan börja fundera hur vi får samma medvetenhet och entusiasm för musikmedia.
Det tycker inte jag är så svårt att förstå.
Den totala upplevelsen och närvarokänslan med ett otroligt ljud kombinerat med en fantastisk bild gör att flera av våra sinnen får en "kick".
Lyssnar man till ett fonogram så är det för det mesta "bara" öronen som får sitt "klimax" i bästa fall.
Tillbaka till tråden:
Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens till att vi väljer bort musik. Väljer bort musik för att så mycket annat pressas på oss; resor, inredning, kläder, datorer, etc.Hotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
Detta var väl en märklig slutsats? Det har ju med prioriteringar
att göra, som sagt, inte att vi blivit mindre kvalitetsmedvetna!
dimitri skrev:Sladd:
"Samtidigt tillhör han per definition branschen via Ino Audio och säljer högtalare tack vare och i princip endast (?) tack vare sin framträdande roll i LTS samt Faktiskt. (samt att högtalarna säkert kan vara bra också vilket jag inte alls utesluter men det är en annan sak)"
Har han inte sålt innan Faktiskt's tillkommande?
Det är klädsamt att du lägger till "...i princip endast (?)..." men det skorrar inte bra.
Har du fått sälja mera tack vare din framträdande roll på HF? då det begav sig? Jag skulle inte tro det.
Är det, bara som en tankeövning, helt otänkbart att han säljer mindre iom sin aktivitet på Faktiskt? Jag vet inte. Och inte du heller förmodar jag.
mvh
Dimitri
Ja det är tragiskt (och tänkvärt) att jag blir motarbetad när mitt syfte är så gott.mapem skrev:Den blev lång den här tråden. Själv lyckas jag inte begripa vad som bråkas om, egentligen har väl EA och IÖ samma uppfattning, men den ena anser att det redan finns en sån där organisation.
Det gör det väl ändå inte riktigt, LTS i alla ära (brukar smita in på Stockholms Stadsbibliotek och läsa de små häftena), men dess storhetstid var väl för några år sen. Normalkonsumenten har väl inte så mycket glädje av en rekommenderat-lista där det mesta inte tillverkas längre. Annars tycker jag nog LTS hållning är i princip sympatisk.
Att nyttja Plaza och liknande tidningar är en bra idé. Liknande har skett förr. I den svenska Hi-Fins barndom hade Allt i Hemmet artiklar om sådant, med medverkan av Kjell Stensson bl a.
Precis!screen skrev:EngelholmAudio...Det finns ett behov av att visa att ett bra musikrum inte behöver se ut som en dammig studio från 70-talet.
Det finns ett stort behov rent allmänt.
Japp, alltså allmänna exponeringsställen dit alla kan gå för att få veta när det och hur det låter bra med relativt små medel.
F.ö. vad gäller hem-bio så är det något som kommer att öka mer och mer. Så jag tror att "svensson" statsar mer på detta i framtiden
eftersom "dumburken" oftast är ett viktigt inslag i folkhemmet.
Därmed inte sagt att välljud behöver undanträngas för det eller?
MVH Björn//
till attjag hör ändå ingen skillnad
så är det ett stort steg.jag hör iaf skillnad och tänker själv ta beslut om jag tycker skillnaden är värt pengar
EngelholmAudio skrev:Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens tillHotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
att vi väljer bort musik. Väljer bort musik för att så mycket annat
pressas på oss; resor, inredning, kläder, datorer, etc.
Ja, sett i sin kontext!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens tillHotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
Va? Skulle "resor, inredning, kläder, datorer" kräva mindre kvalitets-
medvetenhet än hifi-anläggningar, om man nu prioriterar så?![]()
![]()
EngelholmAudio skrev:Ja, sett i sin kontext!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens tillHotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
![]()
![]()
Ju mindre vi fokuserar på ljud, musik och ljudkvalite - desto mindre
kommer vi bry oss och kompromissen kommer bli allt större då vårt
fokus ligger på resor, inredning, kläder, etc.
Nej, det har jag inte skrivit och heller inte menat. Allas fria val skall finnas kvar, om än under mer upplysta förhållanden.Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ja, sett i sin kontext!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens tillHotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
![]()
![]()
Jaha, så du tycker folk bör ägna sig mindre åt att resa etc?
Förstår att en hifi-handlare resonerar så, det är OK för mig.
EngelholmAudio skrev:Nej, det har jag inte skrivit och heller inte menat. Allas friaHotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ja, sett i sin kontext!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Ingen slutsats, det är en konsekvens. En konsekvens tillHotspur skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
![]()
![]()
Jaha, så du tycker folk bör ägna sig mindre åt att resa etc?
Förstår att en hifi-handlare resonerar så, det är OK för mig.
val skall finnas kvar, om än under mer upplysta förhållanden.
Jag vet inte vilka branchtidningar du syftar på men jag tror inte att dom innehåller den upplysning som jag syftar på.Hotspur skrev:Jag prenumererar på branchtidningar inom hifi, resor och bilar. Jag söker oxå ständigt kunskap och information i dessa ämnen, trots det så väljer jag hellre att resa än att köpa nya kablar! Jag tror inte att folk plötsligt skulle börja prioritera musiklyssning och hifi bara för att någon skulle pracka på dom "mer upplysning"...![]()
![]()
![]()
Året är 2005, inte 1975. Dags att vakna upp snart kanske? Inse att
folk har roligare nu än för 30 år sedan, trots att hifi är ganska ute!
EngelholmAudio skrev:Jag vet inte vilka branchtidningar du syftar på men jagHotspur skrev:Jag prenumererar på branchtidningar inom hifi, resor och bilar. Jag söker oxå ständigt kunskap och information i dessa ämnen, trots det så väljer jag hellre att resa än att köpa nya kablar! Jag tror inte att folk plötsligt skulle börja prioritera musiklyssning och hifi bara för att någon skulle pracka på dom "mer upplysning"...![]()
![]()
![]()
Året är 2005, inte 1975. Dags att vakna upp snart kanske? Inse att
folk har roligare nu än för 30 år sedan, trots att hifi är ganska ute!
tror inte att dom innehåller den upplysning som jag syftar på.
En stereotidning är en stereotidning är en stereotidning är en stereotidning.Hotspur skrev:De innehåller bra och likvärdig upplysning, möjligen att Stereophile och HiFi+ är lite mindre konsumentmatnyttiga än Vi Bilägare och Vagabond?
Inte alls min poäng, Stefan.
Hotspur skrev:Inte alls min poäng, Stefan.
Vad är då din poäng, att hifi inte skulle prioriteras bort (år 2005) om folk
inte vore så oupplysta att dom hellre ägnar sig åt andra intressen?
Lär inte vara nån som säger emot dig här, men som vanligt missar du målet.Hotspur skrev:Om man är intresserad av hifi, musik, kläder och resor men har en normal lön att spendera på dessa fyra kära intressen, handlar det då inte mer om prioritering än om kvalitetsmedvetenhet när man beslutar sig för hur mycket respektive intresse får kosta? Varför skulle man vara mer eller mindre kvalitetsmedveten i hifi-shopen än i resebutiken?
Hotspur skrev:Om man är intresserad av hifi, musik, kläder och resor men har en
normal lön att spendera på dessa fyra kära intressen, handlar det
då inte mer om prioritering än om kvalitetsmedvetenhet när man
beslutar sig för hur mycket respektive intresse får kosta? Varför
skulle man vara mer eller mindre kvalitetsmedveten i hifi-shopen
än i resebutiken?
men som vanligt missar du målet
och det är då det kan vara viktigt
För Engelholm Audio är det inte viktigt alls. Har ett annat jobb som ger mig pengar.Hotspur skrev:och det är då det kan vara viktigt
För vem? Jo, framförallt för er (Sladd och Engelholm) som skall leva gott på andras musikintresse!
EngelholmAudio skrev:Jag vill inte att min tråd skall handla om företagens fula ansikte utan istället handla om fördelarna och baksidorna (gärna med förslag till lösning) med en dylik intresseorganisation.Hotspur skrev:och det är då det kan vara viktigt
För vem? Jo, framförallt för er (Sladd och Engelholm) som skall leva gott på andras musikintresse!
varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
Ödmjukhet till trådskaparen skulle inte sitta fel. Jag ser i din tråd om rekommenderade begagnattips att du önskar av folk att inte skriva om ditt å datt.Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Jag vill inte att min tråd skall handla om företagens fula ansikte utan istället handla om fördelarna och baksidorna (gärna med förslag till lösning) med en dylik intresseorganisation.Hotspur skrev:och det är då det kan vara viktigt
Inte jag heller, jag skiter egentligen vad din tråd handlar om alls.
Ja hur en gråtvals överhuvudtaget kan lukta förstår jag inte. Ditt luktsinne verkar inte vara fullt utvecklat!Hotspur skrev:Men det var du som skrev:varför vi (Svensson) blir mindre och mindre kvalitetsmedvetna.
Och det är detta resonemang jag inte köper. Det luktar
helt enkelt gråtvals från en hifihandlare bland andra...
Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre
och mindre kvalitetsmedvetna", saknar helt vetenskaplig grund.
Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre
och mindre kvalitetsmedvetna", saknar helt vetenskaplig grund.
då behövs det en kvinna eller man som pratar med folket "språk" och inte sådant språk som vårt fackspråk för då backar de flesta ur av dom vanliga. Får däremot Lts en sådan person, så är det raka rör.
Hotspur! Varför är du inne på tråden om du skiter i den?
Du kommer med en intressant reflektion! Mängden intressen är idag betydligt fler än för säg 20 år sedan. Jag brukar i positiva ordalaga prata om insnöade människor - dom som helt dedicerar sig åt en sak och går på djupet. Generaliserande kan man om idag säga precis det du säger "ska man hålla på med allt och ingenting". Klockrent!RogerGustavsson skrev:Harryups inlägg här ovan stämmer bra med min syn på det här med dagens hifiintresse. Den stora massan bryr sig verkligen inte om det som ofta debatteras här på detta forum t.ex.
Håller inte med mats uttalande: "Jag tror att Pär menar att folk har alltmer hobbys än för 20 år sedan." Är det någon som har några hobbies "på riktigt" längre? Det verkar som det är allt färre som engagerar sig på de flesta områden. Numer ska man hålla på med allt och ingenting. Oftast blir det inte rejält någonstans. Huvudsaken är att man kan vara med i den allmänna debatten och inte verka tappad bakom en vagn.
Japp! Häri ligger många sunda poänger. Finns en gemensam nämnare med Rogers inlägg (jag quote'ade det ovan).harryup skrev:Musikanläggningar i gemen är inte ballt längre. Stora TV-apparater dvs Plasma etc är ballt och lite "dyrt fint". B&O är ballt och man kan se dom i inredningsartiklar. Fina kök är ballt.
Grejor som tar liten plats är ballt. Stora videoskärmar är ballt för att filmer är ballt och man kan vara flera som tittar samtidigt och man behöver inte vara tysta hela tiden. Stereo och sitta i mitten, tyst är ensamnöje. Allt har och tar sin tid och folk har mindre tid numera för att alla har mer och fler intressen. Jobbar mer och vill uppleva mer.
Skär bort alla aktiva som är under 35 på detta forum och hur många blir kvar? Skulle gissa klart mindre än 10%.
Hotspur skrev:Nja, jag tänkte nog främst på alla vanliga skivköpare i första hand.
De flesta tycker helt enkelt att det låter tillräckligt bra med en billig
surroundanläggning och tycker inte det är värt att lägga mer pengar
på just det intresset, alltså musiklyssnandet. De kan vara kvalitets-
medvetna för det men medvetet prioritera andra, kanske mer moderna,
fritidssysselsättningar...
Hotspur skrev:Definitivt har de aldrig besökt en hifimässa
Ja, där brukar det ju låta jättebra...
De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan
Hotspur skrev:De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan
Du underskattar folk. De flesta ha hört livemusik i någon form,
någon gång. Många spelar/sjunger själva, de vet alltså att det
kan låta bättre och att det finns "svindyra jättehögtalare" att
köpa - men de bryr sig helt enkelt inte. Därför att det låter okej
och kostar lagom med en minianläggning, dessutom vill man ju
sällan ha stora elektronikapparater i vardagsrummet. Även om
de råkar låta bra... Vakna upp ur hifiromantiseringen nu, det ÄR
inte så att folk inte fattar, är oupplysta etc. Man prioriterar helt
enkelt annat.
100% min erfarenhet också.Nattlorden skrev:hifiromantisering? jag ser ju vad som händer med folk som kommer till mig som inte vetat om möjligheterna innan...
RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Detta verkar vara den vanligaste kommentaren...RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Jax skrev:RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Det är inte frågan om att få svensson att baxa in 100kgs högtalare o dyl. Det är frågan om att göra svensson medveten om att man kan få bra mycket bättre ljud för bara en skvätt pengar till. Jag menar att även säg audioprohögtalarna som lastpallsvaruhusen säljer låter bra mycket bättre än bergsprängarmutanterna. Svennson är bara inte medveten om detta då de inte får lyssna under ordnade former och utsätts för klåpare till försäljare.
Enligt min mening.
RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Å andra sidan, Svante - vilket modetryck och vilken modeupplysning läggs inte på oss svenskar? Modeprogram på tv'n, modemagasin i tidningsdisken, nya klädstilar visas smart upp via tv's program (Tack till ModeKlägerna AB), Fab5 visar hur eeenkelt det är att ta en "slopy guy" att se bra ut, mm.Svante skrev:Jag är inte det minsta intresserad av att handla kläder, det ska bara hålla mig varm och vara någorlunda bekväma. Precis så tror jag att folk resonerar om ljudapparater.
EngelholmAudio skrev:Å andra sidan, Svante - vilket modetryck och vilken modeupplysning läggs inte på oss svenskar? Modeprogram på tv'n, modemagasin i tidningsdisken, nya klädstilar visas smart upp via tv's program (Tack till ModeKlägerna AB), Fab5 visar hur eeenkelt det är att ta en "slopy guy" att se bra ut, mm.Svante skrev:Jag är inte det minsta intresserad av att handla kläder, det ska bara hålla mig varm och vara någorlunda bekväma. Precis så tror jag att folk resonerar om ljudapparater.
Hur många har fått en vettig chans att höra en vettig anläggning?
IngOehman skrev:Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Att branschen däremot inte tillgodoser de önskemål som de som bryr sig har, upplever jag som en stor brist.
Jag skulle inte göra det, om jag fick bestämma om detta program. Så vad bävar du för?Neggo-Svante skrev:Jag bävar för vad ett TV-program om hifi skulle handla om. De skulle leta fram det mest otroliga (shaktistenar och dyrkablar) och någon person som påstår sig höra skillnaden.
Den är väll fin och bra - fortsätt med den vettja!IngOehman skrev:Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Detta känner jag inte igen mig i men jag går sällan i hifibutik. Jag bygger ju en del själv istället.Kraniet skrev:det som e så roligt med allt detta är att det är "vanliga svenssons" som nästan bäst kan avgöra vad som låter "bra". Hypade hifiprylar döms ofta ut av en "grön" lyssnare som inte har några föreställningar om produkten ifråga.
Så det är inte så mycket som behövs göras annat än att öppet och ärligt låta dom lyssna på olika produkter. Det är nog här också som en stor bov ligger. I en normal affär av den typ som disskuterats ovan jämförs sällan produkter mot varandra utan säljaren pekar på den apparat han väljer och sen pratar omkull (i princip även om det inte är tanken) kunden.
EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.
EngelholmAudio skrev:Detta känner jag inte igen mig i men jag går sällan i hifibutik. Jag bygger ju en del själv istället.Kraniet skrev:det som e så roligt med allt detta är att det är "vanliga svenssons" som nästan bäst kan avgöra vad som låter "bra". Hypade hifiprylar döms ofta ut av en "grön" lyssnare som inte har några föreställningar om produkten ifråga.
Så det är inte så mycket som behövs göras annat än att öppet och ärligt låta dom lyssna på olika produkter. Det är nog här också som en stor bov ligger. I en normal affär av den typ som disskuterats ovan jämförs sällan produkter mot varandra utan säljaren pekar på den apparat han väljer och sen pratar omkull (i princip även om det inte är tanken) kunden.
Men så länge kunden/Svensson gör ett medvetet val är jag lite gladare...
Bravo skrev::) Det finns två synsätt i denna fråga helt klart.
1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det. De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.
Bravo skrev::) Nja, jag utgick från vad du skrev själv "IngOehman".
Bravo skrev:Det är skillnad på att verka bland intresserade och väcka intresset bland ointresserade eller omedvetna, den skillnaden kan väl inte vara så svår att förstå.
Bravo skrev:Om man vill väcka intresset bland omedvetna fyller ju inte LTS behovet, allt enligt din egen utsaga.
Bravo skrev:Det är i och för sig helt OK, man har helt olika målgrupper. Vem har pratat om någon bransch eller ålder i LTS,
bravo skrev:det var bara ett konstaterande att de flesta [/i]bland allmänheten[i] har så många konkurrerande intressen att hifi lätt blir ett glömt område.
bravo skrev:Ytterst få har en aning om vad LTS är, dessutom är jag inte så LTScentrerad att allt jag skriver refererar till denna förening vilket borde framgått av inlägget med en parallell till skolan och vad skolan presterar/borde prestera.
bravo skrev:1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det. De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.
bravo skrev:Hela idén var ju att sprida intresset till flera, framförallt omedvetna och därmed kunna öka kravet på t.ex. mjukvaruindustrin.
IngOehman skrev:Det gäller att hitta de intresserade. Ju fler omedvetna som kan bli medvetna och bry sig, desto bättre. Ingen har väl i Sveriges hifi-historia verkat mera för att öka medvetenheten än just LTS.
Vh, iö
Känns som att vi kanske har lite samma syn men väljer att beskriva det olika - glaset är halvtomt eller halvfullt!Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.
Nja, nejdå, alltså jag tycker nog att det är bra att sprida kunskap till dem som vill ha det. Och visst är det bra med organisationer som vill göra det. Jag tycker att LTS är en sån.
Ok då gör vi så här. Lts går ut och skriver i alla stora medier och kräver att skivbolagen skall göra bättre inspelningar.
EngelholmAudio skrev:No offence, men jag tror inte att dagens LTS är lämpad att åka omkring i en "LTS on tour". Inte för att uppnå det jag vill och efterfrågar i denna tråd.
Känns som en annan diskussion jag inte vill föra i denna tråden. Ok? Är bara DU intresserad kan vi ta det per mail eller telefon. Nummer på min site, under KONTAKT.mats skrev:EngelholmAudio skrev:No offence, men jag tror inte att dagens LTS är lämpad att åka omkring i en "LTS on tour". Inte för att uppnå det jag vill och efterfrågar i denna tråd.
Varför inte Pär?
dimitri skrev:IOFS finns det inget som hindrar att ni i LTS utvecklar
EA's idé och går ut med bredare kampanj
Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Frågan är om orden fungerar så. Ointresserade som jag definierade det går inte att väcka intresset hos, det ingår liksom i definitionen för ointresse
Hotspur skrev:dimitri skrev:IOFS finns det inget som hindrar att ni i LTS utvecklar
EA's idé och går ut med bredare kampanj
Urrk, skona oss!
BRavo kör konsekvent med den. Så även här som på Euphonia. Jag har också reagerat över "-andet men nu så pass mycket och ofta att jag förstått att det är så "Bravo" skriver.bosco skrev:OT-fråga: Varför alla dessa citationstecken?
"Bravo" ger en motsatt betydelse, eller hur?
IngOehman skrev:Bravo skrev::) Det finns två synsätt i denna fråga helt klart.
1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det.
De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.
2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
För att kunna ställa krav måste konsumenten vara medveten.
Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.
Det hela är lite som skolan, skolans uppgift borde vara, även om det inte alltid är så, att presentera möjligheten av något och att väcka medvetenhet och intresse för något, i detta fall stereo.
Blir fler uppmärksammade om att det finns en värld de missat, kan fler bli intresserade och skaran öka, troligtvis inte dramatiskt men med en tillväxt som gör att skaran ljudintresserade i alla fall inte minskar.
Vänder man sig bara till de redan intresserade riskerar man sotdöden och att vårt intresse drunknar i bruset av allting annat.
Vill man finnas till i sinnesvärlden idag måste man synas på något sätt.
Vad har du för bild av LTS och världen i övrigt egentligen?
LTS medlemmar är friskt spridda mellan kanske 15 och 90 år, kom på medlemsmötena och kolla själv.
Inte drar sig LTS innanför något skal. Tvärtom betyder att vända sig till de intresserade (vilket inte är samma sak som "redan" intresserade) att man når en massa nya människor. Hur tror du vi får nya medlemmar egentligen? Vi är ju betydligt fler nu än vi var före internet, dataspel och en massa andra sker som slåss om medmänniskornas tid (och pengar).
Och sist men inte minst - varifrån har du fått att branschen är på nedåtgående? Det är den inte. Tvärtom.
Skivbranschen har trubbel, men int beroende på minskat musikintrsse, utan på grund av minskat intresse att bidraga till de kämpande artiskternas överlevnad. Det är ju billigare att ladda hem musik gratis...
Vh, iö
Tänker man verkligen så? "Jag köper den här plattan för att stödja artisten..."
Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst...Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då till
en sund och nödvändig nöjesindustriell revolution!
EngelholmAudio skrev:Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst...Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då till
en sund och nödvändig nöjesindustriell revolution!![]()
Tänkte mer på lukten!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst...Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då till
en sund och nödvändig nöjesindustriell revolution!![]()
De ostliga vindarna kommer faktiskt från väst, denna gång!
EngelholmAudio skrev:Tänkte mer på lukten!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst...Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då tillen sund och nödvändig nöjesindustriell revolution!![]()
De ostliga vindarna kommer faktiskt från väst, denna gång!![]()
Jag släpper detta spår (politik) då mitt inlägg var menat som en åt minstonde halvkul kommentar i farten bara.Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Tänkte mer på lukten!Hotspur skrev:EngelholmAudio skrev:Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst...Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då tillen sund och nödvändig nöjesindustriell revolution!![]()
De ostliga vindarna kommer faktiskt från väst, denna gång!![]()
Luktar det inte gott?
n-puh skrev:Uppspelning av musik och film hanteras alltmera av hemma-PCn, som som i sig motiveras i hög grad av att en önskan att kunna ha tillgång till nätet.
EngelholmAudio skrev:Känns som att vi kanske har lite samma syn men väljer att beskriva det olika - glaset är halvtomt eller halvfullt!Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.
Nja, nejdå, alltså jag tycker nog att det är bra att sprida kunskap till dem som vill ha det. Och visst är det bra med organisationer som vill göra det. Jag tycker att LTS är en sån.
Nattlorden skrev:n-puh skrev:Uppspelning av musik och film hanteras alltmera av hemma-PCn, som som i sig motiveras i hög grad av att en önskan att kunna ha tillgång till nätet.
...vilken inom ganska kort tid kommer att hamna som media-pc-box i tvhyllan om Microsoft får som de vill... vilket de brukar... så då kommer vi tillbaka till en situation ihop med riktiga "prylar"... flirten med vanliga datorer kommer således att bli kort.
.Bravo skrev:Om du ägnar dig lite åt läsövningar "IngOehman", så slapp du debattera mot dig själv, eller är dessa ständiga missförstånd medvetna för att avsiktligt missförstå
Bravo skrev:Jag har inte studerat LTS katekes utan utgick från en rad i en av dina kommentarer ovan som mycket väl förklarar varför LTS inte existerar som begrepp ens bland många hifiintresseade.
Bravo skrev:Det övriga är mest det vanliga meningslösa ordvrängandet om man inte vill förstå.
Bravo skrev:Strunt givetvis och har inget med ordets normala innebörd att göra, naturligtvis går det att väcka intresset hos ointresserade eller omedvetna.
Bravo skrev:Att du bryter söder sammanhanget i mitt korta stycke är lite puerilt, men om du lyfter blicken en smula så ser du att jag inte specifikt talar om vare sig Dig eller LTS specifikt, utan om de stora sammanhangen där LTS blir en del med sin inriktning enligt citat ovan.
Bravo skrev:Stycket gällande mjukvaruindustrin, hör och häpna, syftade inte ens på Dig "IngOehman", utan var faktiskt ett inpass utifrån "EngelholmAudio"s ursprungsidé, givetvis med tanke på att kunna nå en minsta gemensamma nämnare.
Bravo skrev:Det vore kanske välgörande om du inte trodde att allt centrerar kring dina inlägg "IngOehman", det finns faktiskt flera skribenter som har skrivit.
Bravo skrev::) Problemet är väl om man vill ha datorn som ett alltiallo, det främjar knappast kvaliteten för ljud.
Dessutom om man inte skall ha flera burkar så kommer den att fungera som en centralenhet med oändliga kabeldragningar, jag ryser vid blotta tanken.
Återigen kan du ha rätt "n-puh" att hifi riskerar att bli alltmer segmenterat och marginaliserat över tid.
Dags för moteld således.
Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Omedvetna kan visa sig vara klart intresserade. Dem når vi gärna
*Om musik, om ursprungstrogen inspelning (/bra produktioner /omanipulerade överföringar) och om uppspelningskvalitet.
Bravo skrev::) Jag är som sagt var fruktansvärt rädd att du har rätt "n-puh", alla nya möjligheter till billiga men sunkiga nedladdningar och bolagens ointresse av att möta dessa problem med annat än juridiska hot är en skandal.
Vill man sälja skivor i en föränderlig tid så gäller det att ge ett mervärde som inte går att få över nätet, dels att vara offensiv med kvalitetsprodukter och våga satsa på nya artister.
Dock är väl försäljningen inte så dålig som bolagen vill göra gällande även om de egentligen skulle förtjäna detta.
Bravo skrev:LTS sysslar ju inte heller med folkbildning vilket givetvis är för mycket begärt och de flesta vet inte ens vad LTS är.
Där finns ju behovet av en intresseorganisation för att göra allmänheten nyfiken och kunna ställa krav.
Även om branchen tog fram ett nytt format i form av dvd-audio som har potentiellt en mycket högre kvalitet att erbjuda än CD och nya möjligheter med multikanal mm så har timingen för introduktionen varit dålig. Käbbel kring förstörande digitala vattenstämplar och nya kopieringsskydd fördröjde introduktionen varför dvd-video apparater redan har hunnit muta in marknaden
Ett problem då för LTS är att nya potentiella medlemmar eller intresserade som möter upp för att söka kunskap på området avskräcks av allt prat om ormolja. Att det tom förlöjligar sällskapet. Fast jag misstänker att subjektionistiska värderingar fortfarande håller ett stadigt grepp om hifi-intresserade. Och det är dessa intresserade som representanter för sällskapet oftast möter
Fördelen med att göra flera intresserade är ju att få en större påtryckningsgrupp, men då måste man som sagt börja väldigt enkelt och samtidigt acceptera att folk kan ha väldigt olika anledningar och orsaker till att ställa dessa krav. Basen måste vara bred.
2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.
Det hela är lite som skolan, skolans uppgift borde vara, även om det inte alltid är så, att presentera möjligheten av något och att väcka medvetenhet och intresse för något, i detta fall stereo.
Blir fler uppmärksammade om att det finns en värld de missat, kan fler bli intresserade och skaran öka, troligtvis inte dramatiskt men med en tillväxt som gör att skaran ljudintresserade i alla fall inte minskar.
Vänder man sig bara till de redan intresserade riskerar man sotdöden och att vårt intresse drunknar i bruset av allting annat.
Vill man finnas till i sinnesvärlden idag måste man synas på något sätt.
1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det.
De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.
Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig* . Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Som tur är har du fel.
Återväxten är prima, och branschen är i växande. Och LTS inflytande visas väl om inte annat av ditt (ehuru irrelevanta och fjärran från vad LTS står för på riktigt) tjat om LTS uppfattingar och betydelse.
Sladd skrev:Får jag fråga om detta med branschen. Ordet används vad det verkar både som benämning av skivbranschen, musikindustrin, hifibranschen, produktionsapparaten (av hifi) m fl
Ibland blir det helt underligt när t ex Öhman säger att "branschen mår bra". Då undrar jag vilken som avses?
mvh
.
Han är inte precis typen som hugger ner på¨andra medlemmar och skriver nedlåtande kommentarer hela tiden som många andra gör.
IngOehman skrev:Det är ju ett välkänt faktum att det inte ingår någon TV i en konnessör-anläggning.![]()
Vh, iö
.
IngOehman skrev:Men så är hon också väldigt söt, så det finns gott om "bra-utrymme" därunder.![]()
Att hon agerar mest i en "lättare jazz-genre" tror jag bidrar till din oförmåga att uppskatta henne. Men hon överlever nog det. Hon har ju sålt en och annan platta ändå...![]()
Vh, iö
mats skrev:Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna
Callisto skrev:mats skrev:Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna
Glöm inte att ta med hink och spade.
mats skrev:Callisto skrev:mats skrev:Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna
Glöm inte att ta med hink och spade.
Hink o spade? vad menar du? De skall banne mig inte få roa sig med sandlekar, utan de skall sätta igång att få bättre ljud på cdskivorna.
Sladd skrev:Öhman:
Tack för svar. Fast jag är ganska säker på att du inte har rätt.
DVD-spelare av enklare kaliber, TV, plasma etc säljs i mycket liten utsträckning av hifibutiker. Eventuella uppgångar i de segmenten kanaliseras via Expertbutiker och näthandel ffa och såklart de stora varuhusen.
iö skrev:Möjligen kan även TV-apparater inräknas, men det är tveksamt om man kan kalla dessa apparater fidelitetsiriktade med så små bilder.
Sladd skrev:Hifibranschen i övrigt är knappast vid god vigör. Varför skriver du så?
mvh.
Bravo skrev:2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
[..]
Jag har bara pratat om allmänheten, gärna den ointresserade konsumenten enligt din termenologi om du så vill och att det vore bra om det ginge att öka insikten bland dessa, vilket jag tror är möjligt. Ingenstans har du IngOehman jävat detta påstående, men återigen, ingen kan göra allt och fler aktörer kan därmed behövas.
Var letar man folk för att starta ett korpfotbollslag?
Bland de ointresserade, eller bland dem som är idrottsintresserade?
För kom ihåg: Det går prima att spela stereomusik på en kvalificerad hemmabioapparatur, men näppeligen att avnjuta film eller musikvideo i en bildlös stereoanläggning. Varför begränsa sig i onödan?
Bravo skrev::D Jag ser att n-puh helt har förstått vad jag försökt säga.
Tyvärr uppfattar jag IngOehman felläsningar som ett försök att sätta sig själv och möjligen LTS i centrum, och där rymms tydligen inga parallella talesmän, oavsett om syftet är en bredare eller allmännare inriktning än vad han själv och LTS står för.
Bravo skrev:Precis som vad många andra har uttryckt tror jag att musik reproducerad i en stereoanläggning eller möjligen en hyfsad multikanalanläggning är på tillbakagång p.g.a. alla konkurrerande och nyare apparater. Multikanal blir lätt liktydigt med film med pyttesmå högtalare, darorer, mp3 och mobiltelefoner med eller utan mp3 utgör en större köplockelse och har större hipfaktor.
Bravo skrev:Pengarna för den vanlige konsumenten räcker inte till allt, och är man inte ens medveten om att god musikreproduktion kan vara en hissnande positiv upplevelse, så kommer inte heller god kvalitet på skivor och anläggningar att efterfrågas, därmed minskar i framtiden trycket på producenterna.
Bravo skrev:Inte heller kommer konsumenterna att lägga större vikt vid välljud vare sig ekonomiskt eller vid urvalet av en ny anläggning.
mats skrev:Betalar herr Morello en extra avgift för att få lov att spy galla över arbetarrörelsen? Om det skall vara förbjudet att snacka politik så skall smågliringar från herr Morrello också vara portade.
Men vad händer när låglöneländernas arbetare kräver högre löner och fackförbund.
mats skrev:Men vad händer när låglöneländernas arbetare kräver högre löner och fackförbund.
Morello skrev:Skämt åsido, jag ser det inte alls som en synd, tvärtom bidrar det ju till tillväxt i ett fattigt land och kanske i förlängningen lite mindre svält etc. (nu är jag inte helt insatt i Koreas ekonomi etc.).
IngOehman skrev:Jag tycker att det bästa med EU är att vi får gemensam valuta!
Jippye!
Nävisst ja, det valde vi bort ja...![]()
IngOehman skrev:Jag tycker att det bästa med EU är att vi får gemensam valuta!
Jippye!
Nävisst ja, det valde vi bort ja...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Men visst finns verkliga faror för "branschen":
¤ Internethandel (butiksdöd),
¤ Asienproduktion (hårdvarutillverkardöd),
¤ Gratisnedladdningar (mjukvarubolagsdöd),
heter nog de tre värsta av dem.
Dessa borde vi gemensamt motarbeta allihopa.![]()
Vh, Ing. Öhman
Style skrev:När det har hänt och 99% av västvärldens befolkning är arbetslös kan man ganska lätt inse att det inte är här som konsumenterna finns. Det leder till att företagen snarare styrs från Kina och Indien och framförallt servar den inhemska marknaden. De upptäcker snart att det finns gott om arbetskraft i Sverige som gärna jobbar för 10 kr i timmen 7 dagar i veckan då alternativ inte finns.
Magnuz skrev:"Vi förlorar butiker. Ja, och vi har också förlorat lanthandeln, mjölkbutiken och de flesta riktiga skomakarna. Visst har vi förlorat, men också vunnit mycket mer."
Frågan är om vi så självklart ligger plus netto som man skulle kunna tro. Den som vill ha en tankeställare kan prova äta en hemodlad tomat...
Svante skrev:Jag tror att det effektivaste sättet att stoppa konkurrensen från kina är att exportera fackföreningar dit. En ganska vacker tanke tycker jag, vi ska inte konkurrera genom att sänka våra löner, utan genom att höja deras...
Någon sa att i Kina finns det 250 miljoner oregistrerade barn (pga "enbarnsregeln") som står utanför allt vad socialt skyddsnät heter och som används som arbetskraft. Jag vet inte om det är sant, men jag skulle inte bli förvånad. De skulle behöva en fackförening.
Blev jag politisk nu?
Ja intresseorganisation stämmer bättre
så känner jag mig medskyldig till detta och ber dig om ursäkt för detsamma. Jag tycker dessutom att din idé är intressant och väl värd att tagas på allvar och vidareutveckla.Jag tycker det är tråkigt att se min tråd och ett, för mig mycket, intressant ämne fullkomligt försvinna i bruset av en massa dravell.
Bravo skrev::)
Att svara att det räcker med LTS är faktiskt fel svar på en fråga som aldrig är ställd och som du ständigt återkommer till IngOehman
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tror att det effektivaste sättet att stoppa konkurrensen från kina är att exportera fackföreningar dit. En ganska vacker tanke tycker jag, vi ska inte konkurrera genom att sänka våra löner, utan genom att höja deras...
Någon sa att i Kina finns det 250 miljoner oregistrerade barn (pga "enbarnsregeln") som står utanför allt vad socialt skyddsnät heter och som används som arbetskraft. Jag vet inte om det är sant, men jag skulle inte bli förvånad. De skulle behöva en fackförening.
Blev jag politisk nu?
Det var väl ungefär det som var de jag ville säga med mitt ursrungliga inlägg (för någon månad sedan?) i kina-debatten för många trådar sedan - de måste bli rika fort, om vi skall överleva.
Och förstås även att deras fattigdom idag till stora delar är en shimär, orsakad av en absurd växlingskurs (politiskt snarare än praktiskt styrd), där deras pris för ris är en bråkdel av vad vi betalar för samma ris. När vi då börjar ha med varandra att göra ekonomiskt, förbinder vi två kärl som inte har rimligt lika tyck. Inget bra alls. I virvlarna som bildas kommer många att tumla runt illa, och int nödvändigtvis landa väl.![]()
Svantes fackföreningsidé är prima tycker jag.Dock kanske mest för att jag skulle uppskatta att vi blev av med dem...
![]()
Jag röstar alltså inte för att vi exporterar idén, utan skall exportera själva fackföreningarna!
markih skrev:Hej Pär!
Jag tycker också att din tråd var intressant och att de centrala frågeställningarna kom på slutet helt i skymundan. Det brukar dock bli mer OT när ämnet i sig till viss del redan är avhandlat.
Jag undrar: Fick du de svaren du sökte?
Ellerar det bara ett försök att få igång en aktiv process i dessa frågor?
Vad blir din slutsats utifrån tråden?
(Det verkar det ju vara lite olika syn på vad som behövs göras, men detta är ju helt ok. Alla kan verka på sitt sätt.)
markih skrev:Pär!
Ett förtydligande: Jag förstår och sympatiserar med dina ansatser. Du vill väl främst höja intresse för HiFi? Jag vill vill främst höja förståelsen för välljud, både inom inspelning och återgivning. Det kan vara samma ambition, -det finns ingen automatisk motsättning, men det behöver inte vara samma ambition heller. Den avgörande punkten är kunskap och saklighet. De flesta HiFi-tidskrifter bidrar till att höja intresset, men det är inte alltid de bidrar till ett kunskapshöjande. Ibland är det faktiskt tvärtom enligt min mening,med alla floskler och förenklingar som serveras.
Så hur ser ditt fokus ut? Är det själva intresset för HiFi (Musik&Prylar) som är i fokus med möjlig följd att kunskapsförmedling och saklighet får komma i skymundan, eller är är du ej villig att kompromissa med saklighet och kunskapsförmedling?
Morello skrev:Får mig osökt att tänka på vad Ian Wachtmeister sa om fackföreingar.Jag vågar inte citera honom.
dimitri skrev:Sladd,Det skulle inte falla mig in att svara på en fråga till IÖ. Jag reagerade bara på ett selektivt citaturval. mvh D
Målet är ju praktiskt taget alltid (om jag får tro de branschföreträdare jag pratat med när de varit... extra sanningssägarbenägna, ofta med hjälp av ond saft) att "lägga beslag på så stor del av så mångas spenderresurser som det bara är möjligt", det vill säga att se till så att folk fastnar i ett hifi-intressemaskerat apparatbytarträsk. Det tycks praktiskt taget aldrig vara att göra sina musiksåelnigsälskande kunder nöjda (=inte behöva köpa mera) i så hög utsträckning som möjligt.
fbk skrev:Visst finns det sådana butiker, vi har en sådant typexempel här i Stockholmmen sedan så finns det seriösa också naturligtvis. Det problem som jag tycker är störst, är att en del butiker anställer folk som är totalt okunniga, men snacka kan de.
Style skrev:ska man vara krass är det kanske 1 eller 2% av alla jobb i väst som inte kan flyttas till låglöneländer.
När det har hänt och 99% av västvärldens befolkning är arbetslös kan man ganska lätt inse att det inte är här som konsumenterna finns. Det leder till att företagen snarare styrs från Kina och Indien och framförallt servar den inhemska marknaden. De upptäcker snart att det finns gott om arbetskraft i Sverige som gärna jobbar för 10 kr i timmen 7 dagar i veckan då alternativ inte finns.
Det här scenariot är inte långt borta
Strålande inlägg och du har dessutom varit klok nog att stryka under ett av de viktigaste poängerna i hela tråden. Bravo!Bravo skrev::) En dylik intresseorganisation kräver naturligtvis att en hel del frågor gås igenom, men det viktiga är att behovet av en sådan organisation faktiskt uppmärksammats.
I dagens värld måste man slåss mot mångahanda intressen och gemene mans bristande tid och ork.
Folk behöver hjälp och råd för att kunna få veta att musik per anläggning kan vara något mer än en trist ljudtapet, att mjukvaran kan låta betydligt bättre osv.
I branschen finns naturligtvis både för konsumenten bra företrädare liksom dåliga sådana, men så är det ju överallt.
Det gäller naturligtvis att få de av saken, bättre ljudkvalitet och därmed en bättre ljudupplevelse, att samverka mot detta syfte.
Jag tror inte stormarknaderna med flera eventuellt tvivelaktiga företrädare för branschen står i främsta ledet för att deltaga i detta syfte.
Alla som syftar mot samma håll bör helst deltaga givetvis, allt från konsumenter till musiker och konsumenter m.fl.
Intressant vore om man kunde nå musiker också, alla kan ju inte vara nöjda med hur deras alster låter i slutändan.
Things are allready happening...Audix skrev:Engelholm,
Varför skriver du inte ihop ett utkast till en artikel som kan itireras några gånger på forumet och sedan skickas till vi i villa, intredningstidningar m.m.?
Helt sannt men en tråd som blir sönderskriven ger mer irritation än entusiasm.Nattlorden skrev:Du måste ju inte behålla iterationer som blir tossiga?
Sönderskrivningen har ju inte gällt ämnet utan andra ämnen som verkar minst sagt infekterade.Nattlorden skrev:Om trådar inte skrevs sönder så funnes ingen passion i ämnet... så även om det är jobbigt, så är det ett hälsotecken.
Tack för entusiastikt inlägg, Mapem.mapem skrev:EA:s initiativ till en intresseorganisation för HiFi-intresserade konsumenter är alldeles utmärkt! Det har jag skrivit förut här men det kan förtjäna att upprepas efter alla andra märkliga inägg om allt möjligt som förekommit här. En del inlägg från representanter från en annan organisation har helt övertygat mig om nyttan av en ny! Jag var inte lika säker på det innan!
Jag hoppas verkligen att organisationen blir av och att den låter höra tala om sig och får inflytande. Om jag skulle kunna tänkas kunna bidra på något sätt gör jag gärna det.
Hej,markih skrev:HarryUp!
Din förslag låter som en ren marknadsföringsgrej för att skapa intresse utan att vilja ta någon som helst ställning. Det hoppas jag inte kommer att ske i det nya som eventuellt kommer att hända.
Hej Markih,markih skrev:Hej Pär o HarryUp!
Jag tolkade Harry's inlägg som att man inte skall hävda att något är bättre eller sämre (dvs ta ställning för något), eller att verkligheten inom HiFi förhåller sig på ett visst vis (där så kan visas) osv. Jag vet inte vad ni menar med att bli skrivna på näsan?
OBS: Detta var bara ett förtydligande.
Om man vill få folk att ändra beteende låta dom vakna upp med hjälp av positiva ord.
Sladd skrev:Jag noterar att Ingvar Öhman inte svarat på någon av mina frågor om hur det förhåller sig med branschdefinitioner, vem som är emot konsumenten och hur det förhåller sig med Ö:s egen roll på dubbla stolar.
Har jag ställt frågorna på ett felaktigt sätt?
Om de är så oklart ställda att de inte går att svara på så kan jag omformulera dem eller rentav konkretisera dem. Men vi struntar i de som vill tolka ÅT Öhman denna gång.
Vill också återigen poängtera att jag inte är "ute efter" Ö. men känner att Ö är "ute efter" bl a mig och mina branschkamrater genom sina skrivningar i denna tråd.
Dags i mina ögon att bli tydlig, sålla bra från dåligt, vem har dessa åsikter och i vilket syfte marknadsförs de, vem är avsändare, chefsideologen för LTS eller företagaren InoAudio?
No offence. Men nu är det otydligt.
mvh .
IngOehman skrev:Jag när ju (den antagligen närmast löjligt utopiska) drömmen att människan till sin natur är så empatisk och kärleksfull att godhet, frihet och rättvisa kommer att vinna när individen blir helt fri (befrias från regler och förordningar så att moraluppfattningen måste väckas till liv). Är därför inte positivt inställd till någon makt, vare sig ekonomisk, politisk, informations-, kriminell eller facklig makt.
Kort sagt ogillar jag alla maktutövning som innehåller idén att straffpotential är något bra. Tyvärr tycks nästan alla människor man pratar med vara för straff, utom jag.
.
IngOehman skrev:
Hoppas detta inlägg sorterar under virriga ingenjörstankar + humor/historia och inte politik...![]()
Tack Peter Akernark för ett inlägg som berör ämnet. Fy på Ingvar som aldrig kan släppa tangentbordet.PeterAkemark skrev:Vad jag skriver kanske har berörts av andra tidigare men jag skriver det ändå.
En gång i tiden fanns HIFi-handboken som togs fram av någon grupp/sammanslutning med en del namnkunniga personer. Boken fungerade som en "objektiv" bibel för konsumenten i sitt val av hifi relatrade produkter. Det mesta provades av Staten Provnings Anstalt, belägen på Drottning Kristinas väg vid KTH. Boken, som gavs ut årligen, försvann från marknaden i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet. Utmärkt konsument information som numera saknas. Detta kanske kunde tas upp igen samtidigt som en vägledande organisation kan skapas för att bringa ordning och reda på marknaden.
Medhåll men BOLD funkar ju också.bosco skrev:sladd, använd gärna Quote-funktionen istället, det blir mycket lättare att följa inläggen då.
Sladd skrev:Som antingen språkrör/chefsideolog för LTS eller förtagsledaren för Ino så är den inställningen i mina ögon tveksam. Både företag och föreningar måste ha någon form av linje, budskap, tydlighet. Svart och vitt i strimlor som ser grått ut men fortfarande är svart och vitt är ingen bra idé budskapsmässigt?
Sladd skrev:iö skrev:Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).
Kan tillägga att jag verkligen inte är emot dig Ingemar (Sladd),
Jag tackar då dig för detta, samtidigt som jag minns tiden då du var det och även jag glad att den är över...
Sladd skrev:iö skrev:...och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag.
Här finns enligt mig ett behov av tydlighet. Med ”branschen” menar du då mig och mina kamrater som driver hifibutik i välljudets tecken? (vi tar alltså bort ”radiohandlarna, Liedl, ICA Maxi, Statoil, näthandlarna, Siba, de flesta Euronics etc etc?). När du skriver att du är emot många av branschens tilltag så tror jag vi menar olika saker. jag tror till och med att många kunder och medlemmar på faktiskt och andra forum blandar ihop detta totalt. Vi som säljer välljud i butik har mycket litet med branschens tilltag att göra.
Sladd skrev:iö skrev:I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.
Här hittar vi den ihopklupmning som för mig och mina kamrater är olycklig. Vågar nog påstå att jag inte agerar emot konsumentens intressen.
Sladd skrev:”Branschbeslut” som kan tänkas gå emot konsumenten fattas inte av fristående butiker. (om ägarna/säljarna inte är någon form av rövare men de är förhoppningsvis försvinnade få till antalet)
Sladd skrev:Hooops, bransch som agerar mot konsumentens intressen gäller tydligen butiker.... Förstå min önskan om att du delar upp eller klargör detta väldigt mycket tydligare.
Sladd skrev:iö skrev:Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.
Här får vi nog bromsa lite. ”Kunskapsnivån” är ju ett inte helt enkelt begrepp. Om denna är ”på tok för låg på de flesta ställen” så dömer du ut i princip hela branschen - och nu pratar vi BUTIKER.
Sladd skrev:Efter en sådan skrivning är det inte så lätt att få kompisar i de kretsarna... (Inte för att jag tror du saknar vänner eller önskar fjäska på något sätt) Men visst blir det lite skyttegrav eller åtminstone dike av det hela. Man kan ställa sig frågan varför?
Sladd skrev:Att döma ut en hel butiksbransch för att vara okunnig ger inget underlag för diskussion, det är en snobbism från en duktig teoretiker, (och även praktiker, vad vet jag). Varför skriver du så är min fråga?
Ger det LTS fler medlemmar?
Sladd skrev:Stärker det din egen position än mer?
Sladd skrev:Säljer det fler högtalare?
Sladd skrev:Jag tycker det är oförskämt. Vi jobbar många på ett seriöst sätt och känner inte igen oss. Klart som korvspad att det bygger under murar, skapar spänningar och - återigen - varför då? Vem tjänar på att denna spricka och anklagelser om att ”agera emot konsumentens intressen” vidmaktshålls?
Sladd skrev:Man behöver inte vara duktig på konspirationsteori för att inse att LTS får mer medlemmar på myten om den korrupta branschen, de rika hififöretagarna och den köpta pressen.
När det gäller avdelningen dogmer och lurendrejeri (av somliga även benämnt ”ormolja”) så överdrivs den våldsamt. Jag vet inte vad jag har i mitt sortiment som kunde klassas som ormolja eller lurendrejeri-produkter? Vem tjänar på att detta överdrivs så mycket?
Det målas en bild som inte är sann eller åtminstone väldigt överdriven för att det tjänar ett visst syfte. Det kallar jag oseriöst.
Sladd skrev:iö skrev:...i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.
Detta greppar jag inte riktigt...det är du som person som är LTS ideologiskt? I vanliga fall så skapar väl en ideolog för en förening/parti/företag en ideologi som är bra och rätt för respektive?
Sladd skrev:Man kan ju ärligt tro att si eller så väg är rätt att ta men jag blev en smula förvirrad äver det där om ”är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.”
Jag har aldrig träffat någon enda person med insyn i hifi, högtaleri eller LTS för den delen som köpt detta ”oskyldighetsresonemang” där du av slump råkar tillverka högtalare som du sedan inte tjänar pengar på och alltså inte tillhör någon bransch...Jag tycker inte det är värdigt en företagare att säga på det viset.
Rent konkret - om man skall vidmakthålla den konspiratoriska ådran - så sågar du hela branschen för att de skall komma till LTS och köpa InoAudios högtalare. (här spelar det faktiskt ingen roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, kopplingen med vidhängande slutsats gör i princip alla jag känner)
Sladd skrev:Det blir lite omöjligt samtidigt som du då skall vara utanför branschen som konsumentens gode opartiske vän.
Sladd skrev:Jag kunde skrivit att andra företag har ett mer direkt sätt att ”lura” sina kunder på, de behöver inte gå via hårt dogmatiska uttalanden om korrupt bransch för att sedan sälja prylar som då per definition skall vara utan besudlan från mammon tillika varumärkta som ”sanna” produkter... OK, jag överdriver...men du angriper ”oss”, jag är alltså i full rätt att bemöta: LTS och dina affärer verka ha den gemensamma nämnaren: svartmåla branschen, kalla dem okunniga lurendrejare för det tjänar vi på. Känns det påståendet bra?
Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?
Jag börjar nästan tro att du helt enkelt tycker att jag har rätt, men bara inte vill att dessa saker skall få sägas.
IngOehman skrev:Sladd skrev:Som antingen språkrör/chefsideolog för LTS eller förtagsledaren för Ino så är den inställningen i mina ögon tveksam. Både företag och föreningar måste ha någon form av linje, budskap, tydlighet. Svart och vitt i strimlor som ser grått ut men fortfarande är svart och vitt är ingen bra idé budskapsmässigt?
Det finns det förstås dom som tycker, men jag bryr mig om hur saker är, inte vad folk tycker. Jag har aldrig varit ute efter att säga populära saker. Jag säger det som är sant. Det som är svart är svart, och det som är vitt är vitt, det som är beige är beige och det som är pippifågelgult är just denna färg. Att blanda ihop allting till grått bara för att slippa bli vrångt citerad eller för att inte stöta mig med någon intresserar mig inte. Jag vänder mig ju till dom som kan tänka, och se att helheten är spräcklig utan att få "brist på förenklings-ångest".Sladd skrev:iö skrev:Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).
Kan tillägga att jag verkligen inte är emot dig Ingemar (Sladd),
Jag tackar då dig för detta, samtidigt som jag minns tiden då du var det och även jag glad att den är över...
Det ekar!Huromhelst har någon sådan tid aldrig funnits. Jag har aldrig varit emot någon människa, det är emot min natur. Jag är bara emot dumheter som du sagt. Men det var länge sedan, så det kan vi säkert glömma. Jag kommer inte ihåg det i detalj i varje fall, bara "att" det förekom, och var trist.
Sladd skrev:iö skrev:...och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag.
Här finns enligt mig ett behov av tydlighet. Med ”branschen” menar du då mig och mina kamrater som driver hifibutik i välljudets tecken? (vi tar alltså bort ”radiohandlarna, Liedl, ICA Maxi, Statoil, näthandlarna, Siba, de flesta Euronics etc etc?). När du skriver att du är emot många av branschens tilltag så tror jag vi menar olika saker. jag tror till och med att många kunder och medlemmar på faktiskt och andra forum blandar ihop detta totalt. Vi som säljer välljud i butik har mycket litet med branschens tilltag att göra.
Spikfötter, biwiring, ormoljekablar för förmögenheter (jag minns fortfarande dina kabelhörbarhetsbekännelser på arken), konstiga megadyra saker att lägga på hifi-apparater eller ljudförbättrande saker stoppa in i signalvägen o s v. Listan på ormolja och liknande kan göras nästan hur lång som helst. Varje butik väljer själv om de ställer upp på dumheterna. Jag har inte namngivit någon butik, men nog är butikerna en del av branschen allt, och nog har det bedragits så det står härliga till på VISSA håll.
Tar någon åt sig säger det väl allt, den som inte har orsak att ta åt sig är att gratulera. Jag har inte hängt ut någon specifik handlare utan har tvärtemot varit tydlig med att det finns utmärkt hyggliga handlare som är både kunniga och ärliga. Bäst vore det förstås om alla vore sådana, för ingen kund kan ju välja butik men insikt den första gången. Det kan man ju bara efter att man provat många.Sladd skrev:iö skrev:I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.
Här hittar vi den ihopklupmning som för mig och mina kamrater är olycklig. Vågar nog påstå att jag inte agerar emot konsumentens intressen.
Saken är väl den att jag tvärt emot vad du säger inte har klumpat ihop något. Tvärtom har jag varit tydlig med att säga att olika butiker är olika. Du tycks vilja att jag skall låtsas som om alla butiker agerar för köparens bästa (vilket vore att klumpa ihop dem), men det kommer jag aldrig att göra, för det är inte sant, och därför inte att agera i konsumentens intresse.
Någon måste säga att kejsaren är naken, annars ser alla kläderna som inte finns. Det är bara att titta på spikfötternas fölovade evangelium. Det trodde ALLA på, tills jag skrev den första artikeln om bedrägeriet.Sladd skrev:”Branschbeslut” som kan tänkas gå emot konsumenten fattas inte av fristående butiker. (om ägarna/säljarna inte är någon form av rövare men de är förhoppningsvis försvinnade få till antalet)
Vet du vad du gör nu? Jo, du klumpar ihop alla butiker! Det var ju ihopklumpning du sade dig vara emot.
Och visst tusan fattas det ibland beslut av butiker, som i förekommande fall (jag tänker inte kritisera någon specifik butik) går emot kundernas intressen. Jag känner till flera fall, och tror faktiskt du vet att det kan inträffa hos vissa butiker du också.
Jag är inte intresserad av att peka ut något, jag kritiserar ju aldrig någon specifikt (jag tycker att det är bättre att alla konsumenter är sunt kritiska och gör sina egna bedömningar) men jag tycker att det är viktigt att någon säger att det förekommer, eftersom det gör det. Kejsarens nya kläder igen - någon måste säga till.Sladd skrev:Hooops, bransch som agerar mot konsumentens intressen gäller tydligen butiker.... Förstå min önskan om att du delar upp eller klargör detta väldigt mycket tydligare.
"Branchen" är alla som är verksamma kommersiellt och samarbetar inom något affärsområde, i detta fall hifi-branschen - primärt talar vi om tillverkare, importörer, butiker och den kommersiella pressen. Det som gör dem till en bransch är att de allihopa är måna om varandra eftersom de hjälps åt att tjäna pengar.
Jag tror faktiskt att de allra flesta delar denna definition. (Den utanför branschen som inte håller med får gärna säga till.)
Det där med "måna om varandra" kan utvecklas; om hifi-tidningar antyder att de kritiserar apparater ärligt, hårt och utan att påverkas av vem som annonserat, och butiker och importörer låtsas att de inte med sina annonser till väsentlig del finansierar hifi-tidskrifterna, och båda låtsas att de inte hört varandra hålla tal på branschmiddagar om vikten av samarbete mellan press, återförsäljare och importörer, ja då får var och en själv bedöma om de agerar ärligt.
Sen kan var och en bedöma om de anser att jag är en del av det samarbetet också. Om jag vore det skulle jag näppeligen ha skrivit de rader jag just skrev, eller?Sladd skrev:iö skrev:Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.
Här får vi nog bromsa lite. ”Kunskapsnivån” är ju ett inte helt enkelt begrepp. Om denna är ”på tok för låg på de flesta ställen” så dömer du ut i princip hela branschen - och nu pratar vi BUTIKER.
Nej, när man skriver de flesta ställen så talar man om just de flesta ställen (=fler än hälften) - INTE hela branschen.
Någon annan än jag skulle för övrigt kunna tänkas göra en helt annan bedömning i kunskapsfrågan, men jag kan ju bara ta ställning ur mitt eget perspektiv, vilket jag hoppas alla gör.Sladd skrev:Efter en sådan skrivning är det inte så lätt att få kompisar i de kretsarna... (Inte för att jag tror du saknar vänner eller önskar fjäska på något sätt) Men visst blir det lite skyttegrav eller åtminstone dike av det hela. Man kan ställa sig frågan varför?
Lustig fråga. Därför att det är sant förstås!
Du menar väl inte att man skall ljuga (eller hålla inne med sannaingar) för att få vänner? Inte jag. Att frisera sanningen för att få vänner låter ju helt absurt (även om jag förstås vet att det förekommer, brist på civilkurage är häpnadsväckande vanligt). Om kunskapsbrist är ett problem (vilket är min ärliga uppfattning) så är det väl viktigt att påpeka att så är fallet. Om man låtsas att allt som kommer ut hifi-butikspersonalernas munnar alltid är korrekt så kommer ju kunder (som går med sin egen kunskapsbrist till butikerna för att få hjälp) att riskera bli vilseförda.
När kunskapsbrist är ett problem är det också viktigt att säga det, eftersom det hjälper kunden att vara sunt skeptisk. Kanske kan det leda till ställandet av ännu en fråga som gör att kunden får klarhet i att just denna butik faktiskt visste vad de talade om.
Att tala sanning handlar alltid om att vara kunskapsbejakare. Det är något bra!
Jag är väl medveten om att det finns många i branschen som tycker illa om mig, eller i varje fall om det faktum att jag säger som det är utan att bry mig om det kommer att vara populärt eller ej.
Men samtidigt har det, utan att jag planerat det, visat sig vara ett fantastiskt sätt att skilja agnarna från vetet. Det är verkligen häpnadsväckande vilket stöd jag fått från vissa i branschen - i synnerhet många av dem som försökt agera seriöst och ärligt, men drabbats av det klassiska problemet att i en förljugen värld så upplevs den enda sanningssägaren som den största lögnaren.
Det har ju inte varit speciellt svårt att se vilka det är som reagerat mest illa på det jag sagt. Passar handsken så...Sladd skrev:Att döma ut en hel butiksbransch för att vara okunnig ger inget underlag för diskussion, det är en snobbism från en duktig teoretiker, (och även praktiker, vad vet jag). Varför skriver du så är min fråga?
Det där är bara prestigen som talar. Självklart kan det finnas underlag till diskussion efter kritik! Du resonerar som om en person som går in hos en hårfrisör inte kan klippa sig där, om han får veta av dem att han är för långhårig.
Låt mig även repetera att jag inte dömt ut hela branschen - bara påpekat att kunskapsbrist (bl a i försäljarled i butikerna) är ett problem. Många butiker delar denna bedömning och försöker göra något åt det istället för att ta fasta på att "ingen minsann skall få säga att kejsaren är naken".Ger det LTS fler medlemmar?
Nej, men det har jag inte påstått heller. Antagligen är det tvärtom. Men kanske ger det LTS rätt medlemmar, nämligen de som är förståndigast och som uppskattar sanningssägande?Kort sagt de som känner igen och ser logiken.
Sladd skrev:Stärker det din egen position än mer?
Det vet jag inte. Jag hoppas att det i varje fall finns vissa som tycker att det är bra att någon är ärlig. Eller är det min position som hackkycklig du talar om?
Jag vet ju att jag fått på skallen kanske mer än någon annan på något hifi-fora, men det finns ju vissa som förstår vad jag menar och håller med mig också - det vill säga som delar mina erfarenheter.
Vad tror du själv? Stärker det min position? Jag tror tyvärr det kan vara tvärtom. Jag beklagar det isåfall, eftersom jag själv uppskattar ärlighet från andra. Jag är rätt säker på är att sådana som är lite som jag själv (sanningssökare) uppskattar mitt beteende, och jag nöjer mig med det (hur få de än är). Några andra vill jag ju inte ha förtroende av (hur många de än är).Sladd skrev:Säljer det fler högtalare?
Knappast, det skrämmer nog bort många fler än det intresserar. Det är väl därför du valt att agera annorlunda själv, men jag kan inte - för mig är det viktigt att inte frisera sanningen. Jag säger alltid det jag upplever vara sant, och jag säger något alls.Sladd skrev:Jag tycker det är oförskämt. Vi jobbar många på ett seriöst sätt och känner inte igen oss. Klart som korvspad att det bygger under murar, skapar spänningar och - återigen - varför då? Vem tjänar på att denna spricka och anklagelser om att ”agera emot konsumentens intressen” vidmaktshålls?
Den konsument som lyssnar förstås. Och även den branschdeltagare som vågar agera annorlunda.
Som jag sagt flera gånger handlar det egentligen bara om en sak - någon måste säga att kejsaren är naken.
I sagan var det ett barn, för ingen vuxen vågade säga det, ingen ville berätta att kejsaren blivit lurad, eftersom det vore oförskämt, och hade skapat spänningar... Så även sagan handlade om civilkurage skulle man kunna säga.
Om du tycker att det är oförskämt tar du uppenbart åt dig. Frågan är varför? Varför känner du att du tillhör den del av branschen som jag kritiserat? Jag har inte sagt att du gör det.Sladd skrev:Man behöver inte vara duktig på konspirationsteori för att inse att LTS får mer medlemmar på myten om den korrupta branschen, de rika hififöretagarna och den köpta pressen.
När jag ser dig skriva detta tror jag du är rätt dåligt insatt i LTS medlemsutveckling. Men om jag skulle säga att det är tvärtom mot vad du skriver i din konspirationsteori så kommer du väl att vända det till att vara ett argument mot mig ändå, eller? Nåväl, jag nöjer mig med att roas lätt av dina konspirationsteorier.Och jag konstaterar att du förstår väldigt lite om vad som är min drivkraft.
Varför tror du att jag skulle tycka att det är viktigt att LTS har många medlemmar?
Det stämmer ju inte alls. Jag är faktiskt primärt intresserad av att LTS-medlemmar är vettiga människor, som har glädje av det LTS kan bidra med. Jag hoppas självklart att de vettiga mäniskorna är så många som möjligt, för då är ju världen trevligare. Men det är en annan sak än du antyder. Dessutom är det klart att jag hoppas att så många som möjligt som skulle vilja vara medlemmar i LTS - hör talas om föreningen (och slipper höra alla förljugna myter).
Men jag bryr mig verkligen inte om absoluta tal. Jag törs lova dig att jag med mitt beteende har skrämt bort MASSOR av potentiella, liksom varande LTS-medlemmar. Men aldrig av strategiska orsaker, jag sysslar inte med strategi. Strategi är ju en sorts lögn också.
Egentligen är det märkligt att folk som angriper mig ibland gör det med argumentet att jag minsann agerar strategiskt och slugt för egen vinning, och i nästa sekund angrips jag för att agera ostrategiskt och korkat så att man minsann inte kan ha något förtroende för det jag säger...
Båda argumenten är förstås lika giltiga. jo, jo...
Så länge kritikerna får in tesen; man inte skall således inte lita på iö, så är de tydligen nöjda.När det gäller avdelningen dogmer och lurendrejeri (av somliga även benämnt ”ormolja”) så överdrivs den våldsamt. Jag vet inte vad jag har i mitt sortiment som kunde klassas som ormolja eller lurendrejeri-produkter? Vem tjänar på att detta överdrivs så mycket?
Det brukar väl talas om att problemet förekommer. Och det gör det, så det är ingen överdrift, vem har talat om antal? Jag förstår inte vad du menar med överdrifter.Det målas en bild som inte är sann eller åtminstone väldigt överdriven för att det tjänar ett visst syfte. Det kallar jag oseriöst.
Jag har inte sagt ett ord om att du säljer ormolja, eller att du någonsin sålt ormolja, eller att du försvarar försäljning av ormolja. Ditt tendensiösa inlägg kallar jag oseriöst.![]()
Din försvarsreaktion kallar jag... intressant?Sladd skrev:iö skrev:...i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.
Detta greppar jag inte riktigt...det är du som person som är LTS ideologiskt? I vanliga fall så skapar väl en ideolog för en förening/parti/företag en ideologi som är bra och rätt för respektive?
Inte i seriösa sammanhang. I kommersiella och politiska sammanhang är det säkert som du beskriver det, att det handlar om att bra och rätt för respektive - det vill säga att gynna sig själv, men inte här. LTS finns till för sina medlemmar, och för framtidens musiklyssnare. Vi bryr oss även om vilka inspelningar vi i världen släpper ifrån oss, till dem som lever 100 år från nu.
LTS finns inte till för sin egen skull som kanske ett politiskt parti gör.
Problemet med de flesta (alla?) svenska politiska partier är väl att de inte har någon ideolog, bara en ideologi - en som är ett demokratiskt gungfly, det vill säga som ändras hela tiden, och som inte håller med om till 100%.
En "strategioptimerad lögn" kort sagt. Alltså en ideologi som man inte kan ge stöd till genom demokratisk omröstning, eftersom den kan ändras när som helst på grund av den inre demokratiska processen i partiet. Demokrati^2 = odemokrati.
Sladd skrev:Man kan ju ärligt tro att si eller så väg är rätt att ta men jag blev en smula förvirrad äver det där om ”är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.”
Det var väl inte så konstigt. Om en ideolog preseterar en ideologi han inte tror på till 100% så är den oärlig. Klart som korvspad.Jag har aldrig träffat någon enda person med insyn i hifi, högtaleri eller LTS för den delen som köpt detta ”oskyldighetsresonemang” där du av slump råkar tillverka högtalare som du sedan inte tjänar pengar på och alltså inte tillhör någon bransch...Jag tycker inte det är värdigt en företagare att säga på det viset.
Frågan är varför du tar fasta på vad andra tror på eller inte tror på?
Om du flyttar till Pakistan så kommer de flesta i din omgivning att vara Muslimer, blir det den sanna religionen för dig då?
Blir du kristen om du flyttar till USA?
Varför tror du att JAG bryr mig om vad du anser att andra TROR? Jag vet ju hur det förhåller sig, och konstaterar att du i ditt resonemang kallar mig lögnare. Jag tänker inte returnera den ovänligheten.Rent konkret - om man skall vidmakthålla den konspiratoriska ådran - så sågar du hela branschen för att de skall komma till LTS och köpa InoAudios högtalare. (här spelar det faktiskt ingen roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, kopplingen med vidhängande slutsats gör i princip alla jag känner)
Jag måste naturligtvis tro dig, men alla har inte din livssyn. För mig spelar det ofantligt mycket större roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, än vad du och i princip "alla du känner" tror. Det är inte jag som skall ta ansvar för vad ni tror.
Missförstå mig inte, jag menar inte att missakta din företällningsvärld, men jag tycker att det är absurt att du, som inte känner mig, aldrig har besökt mig och antagligen inte ens kan föreställa dig mina drivkrafter - argumenterar med mig om mina incitament!
I synnerhet när du gör det på något absurt "strunt i verkligheten-plan" som inbegriper att det inte spelar någon roll om jag har rätt och det du säger är sant eller inte, utan allt handlar om vad du och dina geliker (som inte heller känner mig) tror!
Hoppar verkligen att du inte tar det här fel, men... jag tror att din idé om att jag "borde" vara bekymrad över vad du tror, påvisar ditt sätt att relatera till världen.
Du indikerar att du är mera intresserad av vad andra tror om dig, än av hur saker är i verkligheten. Du tycker att sanningar som skapar murar och skyttegravar är dåliga, medan det är bra att hålla tyst om det skaffar kompisar. Men jag tycker inte som du.
I min värld är din oförmåga att tro mig snarare ditt tillkortakommande, än mitt problem.Sladd skrev:Det blir lite omöjligt samtidigt som du då skall vara utanför branschen som konsumentens gode opartiske vän.
Men allvarligt talat - om det nu är som du påstår, att ingen tror mig (som du känner i varje fall) och det är allmänt givet att jag talar i egen sak och inte är konsumentens opartiska vän -- varför är det isåfall så viktigt för dig att övertala folk om att så måste vara fallet? Har du rätt så vet ju alla redan det.
Jag börjar nästan tro att du helt enkelt tycker att jag har rätt, men bara inte vill att dessa saker skall få sägas.Sladd skrev:Jag kunde skrivit att andra företag har ett mer direkt sätt att ”lura” sina kunder på, de behöver inte gå via hårt dogmatiska uttalanden om korrupt bransch för att sedan sälja prylar som då per definition skall vara utan besudlan från mammon tillika varumärkta som ”sanna” produkter... OK, jag överdriver...men du angriper ”oss”, jag är alltså i full rätt att bemöta: LTS och dina affärer verka ha den gemensamma nämnaren: svartmåla branschen, kalla dem okunniga lurendrejare för det tjänar vi på. Känns det påståendet bra?
Nej, mera som en dåres försvarstal.
Jag har inte angripit dig annat än om skon passar. Gör den det? Skyll inte på mig isåfall.
Då tycker jag du skall göra bättring istället för att ventilera ditt främsta argument, som tycks vara att "ingen kan agera av altruistiska orsaker - således är inte iö oegennyttig".
Detta argument faller ju bara tillbaka på dig själv, att ingen, dig själv inräknad, agerar för någon annans skull. Risken är att vi tror dig.
Nä, fy tusan va' långt det här svaret börjar bli. Ja börjar bli hungrig och om fyra minuter stänger McDonalds. Jag struntar i den sista tredjedelen av ditt inlägg.
Kanske har jag missförstått dig nästan lika mycket som du missförstått mig? Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?
Jag hoppas det är så.
Trevlig vecka Sladd!
Vh, iö
Sladd skrev:Detta går ej att bemöta. Ett annat år har jag kanske tid att leka debatt och svara på medvetet skruvade svar. Synd att du inte vill ta detta seriöst.
mvh
.
Sladd skrev:Detta går ej att bemöta. Ett annat år har jag kanske tid att leka debatt och svara på medvetet skruvade svar. Synd att du inte vill ta detta seriöst.
mvh.
PeterAkemark skrev:Vad jag skriver kanske har berörts av andra tidigare men jag skriver det ändå.
En gång i tiden fanns HIFi-handboken som togs fram av någon grupp/sammanslutning med en del namnkunniga personer. Boken fungerade som en "objektiv" bibel för konsumenten i sitt val av hifi relatrade produkter.
Det mesta provades av Staten Provnings Anstalt, belägen på Drottning Kristinas väg vid KTH. Boken, som gavs ut årligen, försvann från marknaden i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet. Utmärkt konsumentinformation som numera saknas.
Detta kanske kunde tas upp igen samtidigt som en vägledande organisation kan skapas för att bringa ordning och reda på marknaden.
Tack! Dom finns redan på min lista över lämpliga kontakter. En lista som är ca 15 rader lång...Audix skrev:EA, kanske kan det vara intressant att ta kontakt med Råd & Rön? De testar ju även stereoprylar.
Min upplevelse av diverse dyra kablar och apparater är att man hamnar på en återgivningsnivå som är sämre än det jag kan köpa på OnOff(för en tiondel eller kanske hundradel av priset) och då är väl något fel
Hej,fbk skrev:Min upplevelse av diverse dyra kablar och apparater är att man hamnar på en återgivningsnivå som är sämre än det jag kan köpa på OnOff(för en tiondel eller kanske hundradel av priset) och då är väl något fel
Vilka apparater tänker du på?
patrikf skrev:IÖ skrev:Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?
Visst, som alla andra, för det kan ju aldrig handla om feltolkning i ditt fall...
Jag tror iaf att man når genomslagskraft. Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.mats skrev:EA, jag kanske är knäpp, eftersm han kanske inte är världens bästa skribent men han har tydligen stort inflytande bland popskribenter. Tänkte nämligen på Per Bjurman på AFtonbladet. Om han påpekar det kassa ljudet i sina recensioner, kan det nog ta fart.
Typ så här
Hellströms nya skiva är gudsgåva til himlen, men vad har inspelningsteknikerna hållit på med? Har de druckit, en så bra skiva med så kasst ljud.
Jag tror att de hade lyssnat på honom.
IngOehman skrev:patrikf skrev:IÖ skrev:Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?
Visst, som alla andra, för det kan ju aldrig handla om feltolkning i ditt fall...
Patrikf, gör mig en tjänst: Läs meningen innan den du citerade.![]()
![]()
![]()
Hade du gjort det innan du inlade, så skulle du ha sluppit bevisa min tes om "tendensiöst selektivt citerande av ett inlägg med relevant spräcklighet".![]()
Men tack ändå för stödet! Även om det säkert inte var din mening att bevisa min tes.
Vh, iö
Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.
Min tanke är att från första början hålla mig ifrån märken och produkter. Försöka vara opartisk som bara den. Det kan räcka att prata i generella ordalag att det är väldigt stor skillnad mellan olika märken, mellan hur företag ser på sina produkter och att det även är hörbart stor skillnad. Exempelvis kan man ta datorhögtalare (med inbyggda förstärkare) som påstås "vara 3000watt" och detta medelst en batterieliminator. Detta medan andra underspecar sina förstärkare, även i prisbilligare segment.nl1970 skrev:EA
Är din tanke någon slags märkning för bra utrustning? där komponenterna måste uppfylla ett minimumkrav för att få märkas.
Hetsporren skrev:Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
Javisst... Jag aktade mig oftast noga för det, om det inte var så
att inspelningen verkligen var bedrövlig (som t ex "Californication").
Att påstå att en Zelmani-skiva låter bra vet vi ju hur det kan tas
emot och de flesta recensenter* har verkligen skräpanläggningar
och kan således inte bedöma hur bra en skiva är inspelad, jag tror
alltså inte alls på denna (goda) idé.
*) Alla jag känner, träffat eller har talat med.
Jag tror att man skall engagera musiker i detta. Det finns trots allt duktiga musiker som dessutom är måna om hur det låter. I synnerhet om man talar om för dom att man sämre förstår deras musik om den inte låter som "på riktigt".mats skrev:Hetsporren skrev:Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
Javisst... Jag aktade mig oftast noga för det, om det inte var så
att inspelningen verkligen var bedrövlig (som t ex "Californication").
Att påstå att en Zelmani-skiva låter bra vet vi ju hur det kan tas
emot och de flesta recensenter* har verkligen skräpanläggningar
och kan således inte bedöma hur bra en skiva är inspelad, jag tror
alltså inte alls på denna (goda) idé.
*) Alla jag känner, träffat eller har talat med.
Tyvärr är det nog så, skandal!!
Hetsporren skrev:Nja, skandal är väl att ta i?
En anekdot: Jag övertalade en gång en recensent (Sveriges största
landsortstidning) att skaffa en bättre anläggning, med motiveringen
"Du hör ju inte vad som finns på skivan"! Han* sitter fortfarande kvar
med sin Sony XB740, Rotel RA-930 och JPW P1, tolv år senare;)
*) Men han recenserar bara på somrarna numera...
Jag tror att man skall engagera musiker i detta. Det finns trots allt duktiga musiker som dessutom är måna om hur det låter. I synnerhet om man talar om för dom att man sämre förstår deras musik om den inte låter som "på riktigt".RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Jag trodde faktiskt att vi skulle kunna bli överens om att det förekommer att kunder i vissa butiker inte alltid får bästa råd - och att vi även skulle kunna bli överens om att detta är någonting dåligt, som skulle kunna förbättras.
Vh, Ing. Öhman
*Om du nu till skillnad från mig bryr dig om vad folk tycker.
Men det brukar hävdas att just musiker bryr sig väldigt lite om ljudkvalitet
Detta är även min gissning, det är ju ganska svårt för respektivt musiker att lyssna på sig själva när de framträder, utan de får ju nöja sig med det inspelade (och mixade) i efterhand.Det beror nog oftast på att de inte har fått möjlighet att lyssna till hur bra det verkligen kan låta
Skall du gå med både i LTS och börja skriva konstruktiva inlägg? Ur led är tiden...Hetsporren skrev:En gitarrspelande (seriöst) pappa till min äldste sons lagkamrat i fotbollsklubben Guldheden, fick nys om att jag "kunde det där med....
...
Sensmoral: Visst går det att påverka, även gamla musiker.
Breaking News: Nybliven LTS-medlem!
fbk skrev:Vad har häntBreaking News: Nybliven LTS-medlem!Har du gått och blivit frälst!
...Jag tyckte trots allt att det var en trevlig idé, men kanske är generationerna får korta idag för att det skall vara görligt? I varje fall avseende elektronikapparater i mellanprisklassen.
Magnuz skrev:"Ingen vinner på dessa ständiga nya modeller."
Jodå, producenterna. Att modellerna avlöser varandra i rask takt har väldigt lite att göra med att de inte var genomtänkta från början, det är främst en försäljningsstrategi som syftar till att maximera vinsten. Därför tror jag också att det är svårt att motarbeta. En kund som köper en apparat och är nöjd med den under en lång tid är ju inte bra för affärerna. Därför måste man byta modeller hela tiden för att åtminstone ge sken av utveckling och därigenom få folk att uppgradera ideligen.
PeterAkemark skrev: Varför alla producenter gör som de gör... de följer väl varandra, det behöver inte nödvändigtvis finnas en rationell förklaring!
Magnuz skrev:Däremot tror jag också vi kan slå fast att beteendet inte är direkt irrationellt heller; i så fall skulle ju branschen gå under.
Vore väl synd att dra ett streck!?? Det finns enligt mig ingen organisation som gör detta jobb idag. Alltså bör diskussionen fortsätta.Birger skrev:Kanske är dags att dra ett streck i debatten eller kommer vi längre??
Jag tror att det behövs en konsumentorganisation som jobbar för välljud. Både i mjukvaruform och med hårdvara. Hur det skall gå till är däremot en annan fråga. Kanske att LTS räcker långt på hårdvarusidan men på mjukvaran vete katten..
Däremot har ju bla sladd dragit ner byxorna på både sig själv och delar av "branschen" i diskussionen med I Öhman. Att sälja shaktistenar/transplantationskablar och samtidigt kalla sig seriös...hmmm
Två olika ting, det ena sak/handhavandefel den andra tycke och smak.Hetsporren skrev:Dylika tingestar bör generera ramaskri.
Likväl som fula högtalare..
EngelholmAudio skrev:Två olika ting, det ena sak/handhavandefel den andra tycke och smak.Hetsporren skrev:Dylika tingestar bör generera ramaskri.
Hetsporren skrev:EngelholmAudio skrev:Två olika ting, det ena sak/handhavandefel den andra tycke och smak.Hetsporren skrev:Dylika tingestar bör generera ramaskri.
Visst, men om man nu har ett par fula (t ex svarta) högtalare som
kanske hängt med sen ungkarslyan och inte uppskattas av sambon
så är ju dylika skydd ingen dålig idé. Förutsatt att man tar av dem
då det spelas musik...
i skrev:Du är en mycket modig man som tycker att en skär kroppsstrumpa på högtalarna inte är en dålig ide...
Bravo skrev::) Högtalarstrumpan ovan visar en annan sida av problemet dessutom, hifi som ett problem, ett tråkigt ont något som kanske måste finnas för att kunna lyssna på musik, men som helst inte bör synas. Helt enkelt osexigt enligt många och här finns ju mycket att propagandera för bland tillverkare av hårdvaran.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster