Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
Vissa av oss behöver inte dessa ting, andra gör för att kunna se bekvämt.
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.
Svante skrev:dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
Vissa av oss behöver inte dessa ting, andra gör för att kunna se bekvämt.
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.
Nja, snarare dämpning och kanske färgning. Plus en sak som inte har någon akustisk motsvarighet; om solglasögonen är polariserade kan de ta bort reflexionerna i vattenytan, som till större delen består av polariserat ljus i en viss riktning.
Kompression, däremot är vad man får med fotokromatiska (heter det väl?) glas, såna som blir mörka när det är ljust. Då dras styrkan ner när ljuset är starkt.
wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?
wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?
PeterAkemark skrev:Jag har ingen knapp/funktion som styr någon kompression i min hemmabio, en Sony DAV-S400. Om det finns någon fast sådan funktion så står det inget i manualen. Vad har du för maskin...?
Svante skrev:Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.
Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?De flesta seriösa producenter/tekniker väljer kompressor bereonde på musik etc (de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) så att använda nån skitkompressor i ett försteg hemma skulle bara göra problemet rejält mycket värre.
flateartharn skrev:(de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) .
"Exaktemente!" som min gamla musiklärare sa att Göte Johansson säger att tysken säger. (Jag har aldrig förstått det där.)Henrik_Holst skrev:Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?
perstromgren skrev:Kompression behövs när man dammsuger (eller åker bil), så enkelt är det! .
Morello skrev:Min cementerade ståndpunkt är att högdynamiskt programmaterial alltid vinner alldeles oavsett om jag sitter i soffan, i bilen eller dammsuger.
Martin skrev: Men man måste nog inse att man faktiskt tjänar i hörbarhet på att komprimera vare sig det gäller i brusig miljö eller om man vill spela svagt.
Morello skrev:Är inte saken ganska utredd redan?![]()
(Man vill trissa upp nivån mer än konkurrenten, vilket leder till en ond spiral, dvs det så kallade "loudness racet".)
Svante skrev:Morello skrev:Är inte saken ganska utredd redan?![]()
(Man vill trissa upp nivån mer än konkurrenten, vilket leder till en ond spiral, dvs det så kallade "loudness racet".)
I tråden menar du? Nja, jag är inte säker på det. Även om den vore det, så tycker jag att man ska skapa en ny tråd om man vill gå OT![]()
Ingen kommentar om kompressionen i örat vid höga nivåer, som uteblir vid låga? Ska den läggas till när man spelar svagt, vore det naturligt/riktigt?
Morello skrev:Tag en juste a capella-låt och försök att komprimera den utan att det börjar låta sunkigt.
Svante skrev:Morello skrev:Tag en juste a capella-låt och försök att komprimera den utan att det börjar låta sunkigt.
Nu är du där och pratar kvalitet igen!
Morello skrev:Har du kollat http://www.loudnessrace.com ?:)
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Tag en juste a capella-låt och försök att komprimera den utan att det börjar låta sunkigt.
Nu är du där och pratar kvalitet igen!
Mja, jag pratar hörbarhet.
Morello skrev:Varför kompression? För att man vill att det ska låta starkare.
phon skrev:Morello skrev:Varför kompression? För att man vill att det ska låta starkare.
Inte starkare, men jämnstarkare.
phon skrev:Morello skrev:Varför kompression? För att man vill att det ska låta starkare.
Inte starkare, men jämnstarkare.
Morello skrev:Det där argumenet köper jag inte över huvud taget. Kompressor på vokalen renderar söndertrasade s- och f-ljud och minskar hörbarheten. Det är lättare att höra vad någon sjunger om kvaliteten är hög. Det blir knappast bättre för att vokalen är lika stark som hihaten som är lika stark som virveln osv.![]()
Tag en juste a capella-låt och försök att komprimera den utan att det börjar låta sunkigt.
IngOehman skrev:Man kanske skulle starta en tråd om barn- och hustrumisshandel, och börja sitt startinlägg med att berätta att man inte tror på att det kan vara dåligt, eftersom så många ägnar sig åt det.
Det måste alltså finnas en orsak till att det är bra!
Och sen säger man att ingen för komma med några inlägg som säger att det är dåligt, utan man skall berätta varför det är bra.
Jösses, Svante.
Skärpning!
Man kan inte börja med att göra en helt obevisad hypotes till en definition för den fortsatta debatten. Det är extremt ovetenskapligt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det är ganska lätt att visa att kompression i musikförmedlnigssammanhang nästan undantagslöst är något negativt.
Om man ändrar flera variabler samtidigt emellertid, så kan man "bevisa" motsatsen också, men det får man inte göra (matingsstudiorna gör det jämt...). Inom vetenskapen är sådana arbeten otäcka skamfläckar.
Naqref™ skrev:Å så ser vi till att citera ordentligt åsså va!
IngOehman skrev:Visst finns det fall där en kompressor är användbar.
Som del i mastringsprocess på fonogram är den det aldrig dock. ALDRIG!
När mixningen är gjord kan man nämligen inte intruducera olinjära funktioner utan att ljudkvaliteten skadas allvarigt, på grund av all intermodulationsdistorsion som därvid uppstår MELLAN olika ljud/instrument.
Om någon seriöst bedömer att en kompressor behövs, så är det ENDA rimliga att göra, att INTE komprimera! Istället betyder det att man bör köra tillbaka produktionen till före mixen, och åtgärda felen där.
Det finns inget fall där det går att försvara att mastingsprocessa ett programmaterial. Behövs det ändras något, så behöver man fixa felet tidigare i processen. Aldrig efter mixen!
Vh, iö
Jocke skrev:Alltså - ljud som skapas av synt eller dator har aldrig klingat naturligt.
popedh skrev:Dist mot volym... om man bara kunde plocka ner toppvärdena lite, (vilket många masteringsställen nu börjar föreslå) runt 3 db så hade allt vart superbra;)
popedh skrev:
Det är för mycket saker som måste få plats helt enkelt...
När man, som vi oftast gör, bandar analogt, så spelar man tom in med kompressorer... rätt ner på tape...
I mixläge så används kompressorerna inte bara för att jämna ut, utan mest för att skapa själva soundet... plocka fram transienter etc...
Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.
För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö.
Nagrania skrev:popedh jag håller helt med om det du säger. Jag har försökt att förklara detta i jätte många inlägg men det är som om vissa bara inte vill förstå. Därför så har jag bestämt mig för att inte lägga mig i allt som skrivs på detta och även andra fora. Det gäller även inspelningsteknik och allt runt det.Varför ska man skriva om något som man har lång erfarenhet av när det här ändå finns så många som kan allt bäst.
Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??
Popmusik funkar inte okomprimerat punkt!
popedh skrev:Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.
För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö.
Ärligt talat, jag blir så förbannad.
Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??
Likna originalhändelsen?
Ja visst... då ska alla pålägg bort oxå.. alla pålaggda rymder..
Alla närmickar... varför inte bara banda alla plattor med ett xy-par
det hade du gillat va?
Men visst... ta ner toppnivån 3db... sen e vi hemma...
popedh skrev:
Okunskapen här är enorm.
I
popedh skrev:Säkert gör ni inte det medvetet utan det är nog helt enkelt okunskap eller styrning från okunniga marknadsmänniskor. Sorgligt men förmodligen sant.
Nu går du lite för lågnt va? sitter du å påstår att jag och mina kollegor inom branchen saknar kunskap... att du inte åker runt och predikar eller skriver en handbok till oss så att vi lär oss alla dina fina trix.. hade blitt kul läsning.
Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Jag är fullt medveten om att det komprimeras friskt i PA-systemen.
Håll i hatten.![]()
När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.
Morello skrev:Var det inte du som rekade SM57 för trummor?Ett mycket kompetent uttalande.
Kanske inte är så konstigt att trummor låter som mammas kakburkar och fina cymbaler som kastrullock på en majoritet av rockalbumen.
Mayro skrev:Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Håll i hatten.![]()
När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.
och du är som alltid bäst...Det har du berättat ett antal ggr morello..
Men jag tror popedh kan leva med att enligt dig vara aningens sämmre än du...
Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...
Du kan o vet ju allt jämt.. Nu även om inspelmingsteknik...
Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta...
Morello skrev:Mayro skrev:Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Håll i hatten.![]()
och du är som alltid bäst...Det har du berättat ett antal ggr morello..
Men jag tror popedh kan leva med att enligt dig vara aningens sämmre än du...
Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...
Du kan o vet ju allt jämt.. Nu även om inspelmingsteknik...
Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta...
Gillar du också sönderkomprimerad populärmusik?
popedh skrev:Går det lägga upp filer här... skulle va kul att skicka upp en två mixar,, en helt utan kompressorer och en med.... så skulle ni höra vad jag menar....
JonasNilsson skrev:mayro, varför börjar du här också?
Mig veterligen så gillar du bra inpelad musik.
Tycker du verkligen att sönderkomprimerade skivor tillför något i din anläggning?
Jag trodde vi var på samma sida i denna fråga![]()
/Jonas
Martin skrev:Försök att spela upp en skiva med klassisk symfonisk musik i en bil.
Här gör sig löjligt hårt komprimerad popmusik som bäst.Det kommer att låta tydligast, renast och bäst inget snack om saken.
paa skrev:Martin skrev:Försök att spela upp en skiva med klassisk symfonisk musik i en bil.
Här gör sig löjligt hårt komprimerad popmusik som bäst.Det kommer att låta tydligast, renast och bäst inget snack om saken.
Alla bilstereoapparater som inte har en inkopplingsbar kompressions-funktion är felkonstruerade!
Martin skrev:Hur är det med kompaktstereor och hemmabioanläggningar med fem små högtalare och en bröllåda? Sådant som finns i de flesta hem och används till bakgrundsmusik eller partymusik? Är de felkonstuerade som inte har inbyggd kompressor? Tror ni på allvar att konsumenter som köper sin stereo på siba skulle bry sig om att använda en kompressorfunktion? Nä, trodde inte det.
Morello skrev:Bortsett från den sista snutten på spåret så är det ju ganska sparsamt komprimerat, men jag tycker grundkvaliteten är för låg. Virveln låter tex. helt avtrubbad genom hela spåret.
Morello skrev:Bortsett från den sista snutten på spåret så är det ju ganska sparsamt komprimerat, men jag tycker grundkvaliteten är för låg. Virveln låter tex. helt avtrubbad genom hela spåret.
Haakan_W skrev:popedh skrev:
Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
varför blir det mer dist då?
popedh skrev:
Vi bara skakar på huvet här.... va pratar du om? sparsamt komprimerat????
Har du nånsin överhuvud taget testat en kompressor....
Du är en av de mest osympatiska personer jag någonsin pratat med...
Bill50x skrev:I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
Bill50x skrev:popedh skrev:
Vi bara skakar på huvet här.... va pratar du om? sparsamt komprimerat????
Har du nånsin överhuvud taget testat en kompressor....
Du är en av de mest osympatiska personer jag någonsin pratat med...
Popedh. Även om du tycker så, är det fullständigt onödigt att skriva en så nedlåtande kommentar. Vad hade du tänkt dig uppnå med den? M. har uppfattat spåret som sparsamt komprimerat. Och det kanske det är jämfört med mycket som ges ut idag (har inte lyssnar själv ännu). Eller så är det kraftigt komprimerat men gjort med sådan kvalitet att det inte uppfattas så.
Det vore mycket bättre om du svarade i sak och inte med lågstående tillmälen.
/ B
Mayro skrev:och jag har för dåligt ljud i datorn för att värdera![]()
Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
mats skrev:Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
Nej förstör inte det nu, Haakan tycker det här är intressant. Eller är det förbjudet att tycka det för dig?
PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet - du arbetar alltså i produktionsledet, popedh? Med inspelning och/eller mastering? Jag frågar delvis för att LTS initierat en debatt om mastering och den generella ljudkvaliteten på dagens fonogram och alla verkar skylla på alla. Skivbolagen vill t ex inte diskutera mastering för att de inte har tid eller tillräcklig kunskap - men ändå kräver de högre medelnivå, menar du? När vi hade paneldebatt om de här frågorna skylldes det mest på musikerna, som ska vara de som driver på för att ligga högst.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Bill50x skrev:Att volymen åker upp och ner har väl med komprimeringen att göra, väl? Dvs ju högre kompression ju högre medelnivå under förutsättning att topparna ligger på samma nivå? Har jag förstått det rätt?
I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
/ B
popedh skrev:Bill50x skrev:Att volymen åker upp och ner har väl med komprimeringen att göra, väl? Dvs ju högre kompression ju högre medelnivå under förutsättning att topparna ligger på samma nivå? Har jag förstått det rätt?
I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
/ B
Nej da, det är inte svårt.... kan fixa det....
popedh skrev:däremot är det sista exemplet bra för att visa hur mycket volym man tjänar på att limitera.
Haakan_W skrev:tjänar volym?
Morello skrev:Nivån reglerar jag normalt med volymvredet på förförstärkaren, men alla har tydligen inte ett sådant vred.
PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet - du arbetar alltså i produktionsledet, popedh? Med inspelning och/eller mastering? Jag frågar delvis för att LTS initierat en debatt om mastering och den generella ljudkvaliteten på dagens fonogram och alla verkar skylla på alla. Skivbolagen vill t ex inte diskutera mastering för att de inte har tid eller tillräcklig kunskap - men ändå kräver de högre medelnivå, menar du? När vi hade paneldebatt om de här frågorna skylldes det mest på musikerna, som ska vara de som driver på för att ligga högst.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Naqref™ skrev:Morello skrev:Nivån reglerar jag normalt med volymvredet på förförstärkaren, men alla har tydligen inte ett sådant vred.
Viss utrustning är nivåbegränsad så där har man inte den möjligheten över en viss nivå.
popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Japps... det sista exemplet har samma toppvolym.. men upplevs mycket högre...
Morello skrev:popedh skrev:däremot är det sista exemplet bra för att visa hur mycket volym man tjänar på att limitera.
Ja, samtidigt som man visar hur illa det kan låta.På den punkten kanske vi kan vara överens?
popedh skrev:Så nu har jag klippt ihop en liten ljudfil....
Så här har jag gjort.
Först är det ca 12 sek helt utan kompressorer eller processorer,
Sen kommer ca 20 sek med kompress och processing.
sedan 9 sek okomprimerat igen.
Sedan kommer refträngen först oproccesad 5 sek, sedan 14 sek med process. samt tillbaks till oprocessat...
Sist ligger mixen utan och sen med masterlimiter..
Har använt Waves L2 och Sony Inflator, vilka är industristandard vid mastering.
oj va rörigt detta blev... men har gjort tydliga klipp .. så ni hör nog...
Tyvärr så är både basen och sången komprimerade vid inspelning... så riktigt rättvist blir det inte....
Skall bli kul att höra vad ni tycker;)
opps hur lägger man upp filen`? nån som kan hjälpa?
Morello skrev:popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Skiljer faktiskt några decibel i toppnivå.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Skiljer faktiskt några decibel i toppnivå.
Ja kanske nån db... som sagt jag slängde ihop nåt för att visa bara...
Haakan_W skrev:mats skrev:Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
Nej förstör inte det nu, Haakan tycker det här är intressant. Eller är det förbjudet att tycka det för dig?
nej då...men för att diskussionen ska kunna utvecklas måste det komma lite teknisk mumbo jumbo...så det är du som inte ska förstöra den
Haakan_W skrev:kan nån förklara varför det uppstår dist vid limitering*
*vad är limitering?
mats skrev:
Varför denna dumma kommentar? MÅr du bra av att vara dum mot andra??
BigD skrev:Jag har lyssnat på filen som du lade upp.
Det jag tycker är mest anmärkningsvärt mellan första stycket och det andra stycket.
Vart har basen tagit vägen?
Första stycket låter i mina öran ganska vettigt, låg volym är det visserligen men man hör både instrument och sångare tydligt.
Nästa del låter ju när man jämför med den första mycket basfattig, samtidigt som intrumenten i bakgrunden är svårare att höra klart.
Första stycket har ju en peaknivå på -9db och det känns som att det hade varit vettigt att normalisera denna, dock så är det kanske en del av en längre inspelning där peakarna är högre längre fram?
Värst av alla tycker jag de sista snuttarna låter, jag tycker de låter ganska lika, förutom skillnaden på medelvolym, dock tycker jag att både den utan limiter och den med låter helt förfärligt, jämfört med den första snutten.
Om jag fick välja ett av de "sound" som finns i denna fil på en skiva jag köper, så skulle jag utan tvekan föredra den första biten.
popedh skrev:Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
popedh skrev:... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Morello skrev:popedh skrev:... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Nu hoppas jag att du skämtar. Jag har fullgod återgivning ned till 19 Hz och jag är jätteglad att inte alla HP-filtrerar vid 35 Hz.
Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
popedh skrev:Däremot har ni en poäng när det gäller kompression i masteringen...
Jag håller med om att det gått över styr... Alla vill att just deras mix låter
högst... vilket så klart gör att det blir massa distortion å skit...
De e just denna kompression.. eller bricklimiter som det egentligen är,
som jag tror att ni inte gillar... å jag kan bara hålla med... det har ballat
ur helt enkelt... Dist mot volym... om man bara kunde plocka ner
toppvärdena lite, (vilket många masteringsställen nu börjar föreslå) runt
3 db så hade allt vart superbra;)
Men att hoppa över limiter helt i masteringen? näe tror inte det.
popedh skrev:Bricklimiters skär av topparna... man brukar skära väck mellan 6 och 7 db...
4 vore perfektmen gör vi det tycker skivbolagen att det låter för
lågt.... alla borde komma överens å köra en lägre nivå...
popedh skrev:Likna originalhändelsen?
det hade du gillat va?
SM57 är en utmärkt mikrofon.... fast du skulle väl helst spela in ett helt trummset med tio rundtagande mikar... lycka till... idit.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Nu hoppas jag att du skämtar. Jag har fullgod återgivning ned till 19 Hz och jag är jätteglad att inte alla HP-filtrerar vid 35 Hz.
Har du gjort egna mastrar då..... har aldrig hört talas om någon masteringstekniker som inte använder hp filter vid 30-35.
E skrev:De här uttalandena tycker jag är positiva.popedh skrev:Däremot har ni en poäng när det gäller kompression i masteringen...
Jag håller med om att det gått över styr... Alla vill att just deras mix låter
högst... vilket så klart gör att det blir massa distortion å skit...
De e just denna kompression.. eller bricklimiter som det egentligen är,
som jag tror att ni inte gillar... å jag kan bara hålla med... det har ballat
ur helt enkelt... Dist mot volym... om man bara kunde plocka ner
toppvärdena lite, (vilket många masteringsställen nu börjar föreslå) runt
3 db så hade allt vart superbra;)
Men att hoppa över limiter helt i masteringen? näe tror inte det.
(Fast varför skulle man inte kunna hoppa över limiter i mastringen? Det
låter ju så mycket bättre då!)
Vidare...popedh skrev:Bricklimiters skär av topparna... man brukar skära väck mellan 6 och 7 db...
4 vore perfektmen gör vi det tycker skivbolagen att det låter för
lågt.... alla borde komma överens å köra en lägre nivå...
Lysande!
Du är alltså för en standard vad gäller medelnivå på fonogrammen. Vad
tycker du då vore en lämplig nivå, för maximal ljudkvalitetspotential och
konstnärlig frihet? Hur nära 0 dBFS ska medelnivån få ligga, som högst?
Jag föreslår -20 dBFS, till att börja med.
(Fast med DVD-A och andra fina framtida format kunde man ju välja
-24 dBFS.)popedh skrev:Likna originalhändelsen?
det hade du gillat va?
Jag är rädd att XY-paret får ryka det med. Det ger ju inte ens äkta
stereo!![]()
SM57 är en utmärkt mikrofon.... fast du skulle väl helst spela in ett helt trummset med tio rundtagande mikar... lycka till... idit.
Jag tror inte att det är så konstruktivt att kalla någon idiot.
För övrigt undrar jag om du brukar mikrofonera en akustisk gitarr med
sex mikrofoner (den har ju sex strängar)?Tror inte att Morello skulle
placera tio mikrofoner på ett (!) trumset heller.
Är Yamaha NS-10 en utmärkt monitorhögtalare också?
Mvh E*
popedh skrev:Har du gjort egna mastrar då..... har aldrig hört talas om någon masteringstekniker som inte använder hp filter vid 30-35.
popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
popedh skrev:Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid
bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn
eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Jax skrev:popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Detta är direkt skrämmande i mitt tycke.
Ta nu inte illa upp, jag följer denna diskussion med mycket stort intresse då det ser ut som om det kommer ut en del svar på varför CD är så kasst som det är idag.
popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
E skrev:Förlåt, jag utläste det som idiot. Vad betyder Idit?popedh skrev:Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid
![]()
![]()
![]()
Varför gör ni så?!
Var jobbar du förresten? Så man vet vilka fonogram man ska undvika.
Mvh E*
E skrev:Förlåt, jag utläste det som idiot. Vad betyder Idit?popedh skrev:Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid
![]()
![]()
![]()
Varför gör ni så?!
Var jobbar du förresten? Så man vet vilka fonogram man ska undvika.
Mvh E*
Martin skrev:popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Nej! Sluta! Jag blir illamående och får lite ångest när jag läser sådant här. Så kan man ju inte bara göra. Folk får väl justera sin bas hemma som de tycker själva, varför gör ni det på skivorna?
Haakan_W skrev:kanske därför man oftast undviker rock och framför allt popmusik...det låter helt enkelt fördjävligt (no offence det låter säkert bra i en bilstereo)
popedh skrev:Givetvis... jag menade mer stora jippon... 300 per eller mer...
Har aldrig sett mastering som ett sätt att rätta till fel. och jag har aldrig hört nån annan som tycker det innan heller....
Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
popedh skrev:Där har du faktiskt en poäng.. det där med basen... vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
popedh skrev:Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...
Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....
dimitri skrev:Imponerad av popedh's godmodighet trots en del hårda tillmälen.
popedh skrev:E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
standarden för medelnivå, om du fick välja?
(För maximal ljudkvalitetspotential och konstnärlig frihet!)
oj det där är jättesvårt... beror ju på musikstil och sånt...
E skrev:popedh skrev:Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...
Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....
Men alla som bryr sig skaffar ju fina anläggningar! I synnerhet om de
tjänar något på att göra det. Men ju mer du förstör ljudet på platta, desto
mindre tjänar man på det!Inser du hur mycket du påverkar?
Mvh E*
PS. Tack för infon; nu vet jag varför det har låtit så illa de senaste 17 åren.
Naqref™ skrev:dimitri skrev:Imponerad av popedh's godmodighet trots en del hårda tillmälen.
Håller med. Blir definitivt pulspoäng (trots vissa övertramp i början).
popedh skrev:Du.. bespara mej det där sista jävla skitsnacket!!!!!!!!!!!
Vi jobbar på uppdag av olika skivbolag som betalar oss för att göra produktioner på ett visst sätt som dom vill ha det på... skulle jag göra som ni ville skulle jag inte ha ett enda jobb.....
Haakan_W skrev:problemet ligger ju i som han själv säger att det är inte han som bestämmer hur saker och ting skall vara det e skivbolagen
popedh skrev:Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men det lär ju knappast hända...
Morello skrev:inte helt förvånande att folk blir lite irriterade när ljudtekniker skruvar sönder fonogrammen
popedh skrev:E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
E skrev:Kanske skulle du också lyssna lite på dina kunder
Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.
popedh skrev:Har ni inte tänkt på hur bra allt skulle kunna bli om ni gav fan i att leka experter på områden ni inte behärskar alls, och lyssnar på oss som faktiskt spelar in dom plattor ni sedan köper... Alla i min branch avfärdar er som insnöadse nollor som har noll koll... vilket jag tycker är synd....
Jag skulle aldrig sitta här å diskutera nåt slutsteg eller försteg som jag aldrig ens använt... Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men detlär ju knappast hända...
Jocke skrev:Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.
Jag vill nog slå ett slag för att det är elektronikindustrins fel i alla fall. Skivbolagen måste ju kunna sälja sina produkter och för att det ska vara möjligt så måste ju skivorna funka i de anläggningar som köpts!
/J
BigD skrev:Avslutningsvis så vill jag säga att det är jättekul att ha någon på forumet som har som arbete att framställa de ljud som vi så gärna lyssnar på. Hoppas att du blir långvarig här och tack för att du vill vara med i debatten.
popedh skrev:Martin skrev:popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Nej! Sluta! Jag blir illamående och får lite ångest när jag läser sådant här. Så kan man ju inte bara göra. Folk får väl justera sin bas hemma som de tycker själva, varför gör ni det på skivorna?
Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...
popedh skrev:Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....
E skrev:Hetsporren: Men nu är ju inte skivbolagen så intresserade av
diskussionen. Därför faller ett visst ansvar på dem som utför uppdragen.
popedh!
Tror du att du skulle kunna få skivbolagsfolk att ställa upp på en ny
mastringsdebatt?
Den förra kan hämtas för avlyssning på http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html.
Mvh E*
Mayro skrev:Jag ser fram emot då det skall diskuteras F/e metoder osv ...![]()
![]()
popedh skrev:detta va nästan droppen.... sticker nog här ifrån snart.. så kan ni sitta här å mögla och snacka om hur kassa vi är på att spela in...
The_Man skrev:popedh skrev:detta va nästan droppen.... sticker nog här ifrån snart.. så kan ni sitta här å mögla och snacka om hur kassa vi är på att spela in...
Ingen har sagt att ni kassa på att spela in, ni spelar ju bara in det som kunden vill att ni ska spela in.....det som frågas här är ju varför kunden vill ha en kass inspelning
E skrev:Nej, stick inte popedh! Vi kan nog lära oss ett och annat, åt bägge håll,
tack vare ditt deltagande.
Repris 2:popedh skrev:E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
Nej! För att ingen musikstil ska få några ljudtrycks-konkurrensfördelar
alltså!
Maximal konstnärlig frihet och maximal ljudkvalitetspotential sa jag ju.
Varsågod att svara.
Mvh E*
Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Martin skrev:Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
BigD skrev:Jag är inte bekant med vilka skivor som kommer från er, dock så skulle jag gärna vilja höra hur det låter.
Kan du ge tips på skivor som ni har varit inblandade i, där masteringen inte förstört verket i allt för hög grad?
Harryup skrev:Hej Popeye,
jag tycker det vore kul om du kunde stanna eftersom du ändå är en med insikt i den kommersiella verkligheten på andra sidan.
För övrigt tycker jag många visat prov på mycket begränsad social kompetens.
Vill någon prata något annat än INO, 208 och 668 så vore det väl bra om vi inte med en besservitsk attityd beskyller hela branschens fel på popedh.
Annars kanske det kommer hit någon och idiotförklarar oss alla eftersom hans SIBA stereo låter illa eftersom vi som erfarna konsumenter borde sett till att hjälpa butiker så inget skit såldes till konsumenter.
Så låt varje person som inte säger sig företräda en branschorganisation ansvara för sitt arbete.
Vilka har hört skivor inspelade av popedh? Händer upp?
Välkommen till nya medlemmar tycker jag så inaveln kan minska.
Harryup
Även om det ibland "trycks upp lite väl mycket" (dina ord)? Om du fick välja själv skulle du inte vilja mastra din egen mix då för att vara säker på att få det som du vill ha? Alternativt baka ihop mastringen och mixningen i ett svep så att allt blir färdigt precis som du vill ha det?popedh skrev:Martin skrev:Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Nej men det brukar kännas helt skumt att sätta sig å mastra nåt som man suttit å mixat i flera veckor.. det är bättre att låta nån med "nya" öron ta hand om det...
Martin skrev:Även om det ibland "trycks upp för mycket" (dina ord)? Om du fick välja själv skulle du inte vilja mastra din egen mix då för att vara säker på att få det som du vill ha? Alternativt baka ihop mastringen och mixningen i ett svep så att allt blir färdigt precis som du vill ha det?popedh skrev:Martin skrev:Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Nej men det brukar kännas helt skumt att sätta sig å mastra nåt som man suttit å mixat i flera veckor.. det är bättre att låta nån med "nya" öron ta hand om det...
Bara en tanke, eftersom du uttryckte ett uns missnöje över hur andra mastrar eran mix.
Haakan_W skrev:popedh skrev:
opps en vettig person;) nu är det 2;)
ingick jag i den räkningen?
popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är undefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
norman skrev:popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är undefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
Fast just på detta forum kanske det blir lite fel att reta oss för att vi använder dyrkablar och annat voodotrams..Tror det är många här som fattat hur saker och ting ligger till med dyrkablar, absorbenter och diffusorer i mer än 15år...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
Mayro skrev:Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..
Mayro skrev:nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på..![]()
Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..
Samtidigt så är dufusorer ok samt INGET motsattsförhållande till kablar..
Och inget av det har motsattsförhållande till bra inspelade cd skivor osv...![]()
Såja.. Nu vet du..
Mayro skrev:nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på..![]()
Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..
Och inget av det har motsattsförhållande till bra inspelade cd skivor osv...![]()
Såja.. Nu vet du..
Såja.. Nu vet du..
edit. här går det läsa om den träff som om intresse finns går av stapeln.. Att tro eller påstå är en sak.. Att i praktiken GÖRA samt BEVISA en annan.. Därav träff för att reda ut en del just trams från alla håll..
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48691
popedh skrev:tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Hetsporren..
Hetsporren skrev:popedh skrev:tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Hetsporren..
Jag har ägt en del kablar som kostat några tusenlappar, yes, men inte femsiffrigt...
popedh skrev:
Absolut inte.... tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken.....
popedh skrev:Hetsporren skrev:popedh skrev:tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Hetsporren..
Jag har ägt en del kablar som kostat några tusenlappar, yes, men inte femsiffrigt...
haha.. skrattar... ja... men du ville ha kablar för femsiffrigt;)))
Morello skrev:popedh skrev:
Absolut inte.... tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken.....
Håller med till 100%.Det finns tvivelsutan mycket ormolja i branschen.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:
Jävlar.....dra på trissor...
E vi överens om nåt... det kan ju inte va sant,()
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:
Jävlar.....dra på trissor...
E vi överens om nåt... det kan ju inte va sant,()
Trissor? Jag trodde du hade rörkompressor
popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))
popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))
Hetsporren skrev:Mayro skrev:Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..
popedh: Kan tillägga att killen som skrev ovanstående inte representerar all den vetenskapliga vetgirighet och kunskap, som finns samlad här på faktiskt, särskilt väl...
popedh skrev:
La2a alltid....
Haakan_W skrev:popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))
har du några bilder* å specs på vilken utrustning ni använder?
*studiobilder
Jax skrev:popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))
Det hedrar er att ni gör vad ni kan för hög kvalitet på inspelningar. Trist att skivbolagen är som de är bara.
Är jag duktig som kör med EKK och lite dämpade väggar istället för dyrkablar?popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
popedh skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?
/Magnus
Hur menar du nu?
popedh skrev:Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
Kaffekoppen skrev:Är jag duktig som kör med EKK och lite dämpade väggar istället för dyrkablar?popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()popedh skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?
/Magnus
Hur menar du nu?
Tack för att du svarar. Jag vet ju inte så mycket, men jag fick intrycket av att om ni inte dämpar med 3db så uppstår det så mycket dist. Jag förstår inte varför. Kanske är svårt att förklara? Jag reflekterade över det när jag läste:popedh skrev:Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
Måste man beskära, eller är det något som kunden (skivbolagen) kräver?
/Magnus
Morello skrev:Ujujuj, det låter ju hemskt.![]()
I samma veva som jag spelar in testsnutt med SM57 och Rode NT3 ska jag göra ett spår med limiter så folk kan testlyssna.
popedh skrev:Man skär topparna för att musiken skall upplevas som högre.. det som händer när man kapar topparna är att det nästan blir fyrkantvåg av dom... då distar det gött;)
Haakan_W skrev:Lokalerna såg väldigt mysiga ut! mycket trevlig arbetsmiljö![]()
massor med diffusorer osv i kontrollrummet såg ju vettigt ut...men vad är det för högtalare ni spelar på? samt elektronik?
så här tycker jag en riktig anläggning ska se ut....med massor av headroom speciellt i basen![]()
popedh skrev:
Urei med HH steg.
oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...
popedh skrev:Urei med HH steg.
oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:Man skär topparna för att musiken skall upplevas som högre.. det som händer när man kapar topparna är att det nästan blir fyrkantvåg av dom... då distar det gött;)
Men vill man det som ljudtekniker, eller är det ett beställarkrav? Vill man inte ha en så dynamiskt omfattningsbar produkt som möjligt?
Jag har volymratt på min anläggning
Känner mig lite vilsen nu...
Går man på en konser... vill man ju just känna dynamikomfånget.... både de tysta delarna och de kraftiga... inte ha en smörja mittemellan..
/Magnus
popedh skrev:Jag tycker pop och rockmusik låter bäst musikaliskt utan för stor dynamik... sen skall det så klart inte överdrivas... men det låter mer självsäkert och stabilt... Det är också viktigt att själva låten kommer fram så bra som möjligt... det är ju ändå den som säljer.. inte ljudet...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:Jag tycker pop och rockmusik låter bäst musikaliskt utan för stor dynamik... sen skall det så klart inte överdrivas... men det låter mer självsäkert och stabilt... Det är också viktigt att själva låten kommer fram så bra som möjligt... det är ju ändå den som säljer.. inte ljudet...
Okej! Men då är vi ju inne på subjektiva värderingar.. sånt som "Tyckande". Är det killarna i bandet som ber er fixa till så de låter mer självsäkra och gör ett gediget jobb, eller är det skivbolagen som inte vågar släppa produkten.. eller är det ni tekniker som fixar till de flummiga musikernas prestationer så det blir mer enhetligt?
Ärligt talat... jag kanske också skulle tycka okomprimerat lät skit hemma... men jag kan inte ens välja.. det är trist.
Är det någon som har en hel låt som man kan få lyssna på i två versioner? Dt skulle verkligen vara en trevlig jämförelse...
/Magnus
popedh skrev:jag kan skicka nåt men måste mp3a då... blir för stort annars,, men vi har en bra kodare...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:jag kan skicka nåt men måste mp3a då... blir för stort annars,, men vi har en bra kodare...
Gärna.. om skillnaderna fortfarande är tydliga. Skickar ett PM med adressen, tror jag kan ta emot iallafall 200mb stora mail dit
Tack!
Kaffekoppen skrev:ok
Bra då kan fler få lyssna.
/Magnus
Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Den mastrade låter inte bara ultrakomprimerad, utan dessutom svårt oren. Den omastrade låter naturligtvis klasser bättre. Detta var nog ett av de bättre exemplen på hur extremt mycket kompression på mixen sabbar. Dessa spår ska jag spara på CD.![]()
Jag gissar att skivan i butik låter som den mastrade och i så fall är det tragiskt.
Morello skrev:Kul initiativ! Dessa spår ska jag spara på CD.
Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Den mastrade låter inte bara ultrakomprimerad, utan dessutom svårt oren. Den omastrade låter naturligtvis klasser bättre. Detta var nog ett av de bättre exemplen på hur extremt mycket kompression på mixen sabbar. Dessa spår ska jag spara på CD.![]()
Jag gissar att skivan i butik låter som den mastrade och i så fall är det tragiskt.
popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Skivan i butik är inte mp3ad... kodningen sabbade rätt mycket faktiskt... troligen för att det så mycket äkta rumsljud med på inspelningen...
popedh skrev:Hela mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Hella mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Skivan i butik är inte mp3ad... kodningen sabbade rätt mycket faktiskt... troligen för att det så mycket äkta rumsljud med på inspelningen...
Det gäller ju båda spåren. Det är uppenbart att mastering har förstört inspelningen, vilket jag skulle tycka var synd om jag gjort den.
Har du lyssnat på trumspåren?
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Hella mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
Vad ska man säga.
popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Hurra äntligen en som inte bara lyssnar på ljudet...
popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Hetsporren skrev:popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Fast det finns ju flera låtar som piskar "Eldvakt" på plattan...
popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det kändes fasigt å snett... min fasmätare hoppade runt som en räv i mars... men va fan... baskaggen var skön.. låter helt ok för att va inspelad hemma..
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det kändes fasigt å snett... min fasmätare hoppade runt som en räv i mars... men va fan... baskaggen var skön.. låter helt ok för att va inspelad hemma..
Det beror på att det är en tidsskillnadsinspelning (AB) med några stödmikrofoner.Jag skulle inte kalla det för fasfel.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det beror på att det är en tidsskillnadsinspelning (AB) med några stödmikrofoner.Jag skulle inte kalla det för fasfel.
Håller med... det låter så hemsk.. själva ordet fasfel..... vi kallar det tidsskillnad istället;) har aldrig gillat AB är XY- kille:)
popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Nej för fan... ingen breddning... never...
har allt uppskrivet här så fin föärstår du... så man vet vad som gjorts
Sonalksis EQ: Hp 33Hz
Sonalksis EQ: bassänkning runt 100Hz nån db..
Waves Vintage de esser
Waves L2 ultramaximizer: Ca 5db limiting
Sony oxfort inflator: Har väl plockat upp nivån nån db till...
UV22 Dither
de va allt...
popedh skrev:popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Ni skall veta att de efan inte lätt att öka volymen 7 db...
Det är fantastiskt att det ändå låter så bra som det gör;)
popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Jajjemensan,,, Dom e supernöjda.... radio e ju viktigt för dom vettu;()
Man vill ju höras
Morello skrev:popedh skrev:popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Ni skall veta att de efan inte lätt att öka volymen 7 db...
Det är fantastiskt att det ändå låter så bra som det gör;)
Det är skitlätt; man vrider upp volymreglaget.![]()
Ärligt talat: Den mastrade låter skitilla! Hälsa BMG-boysen det.
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Man vill ju höras
Jovisst, men radion har tvivelsutan tillgång till mer kompression än vad som är rimligt i vilket fall, så nivån skulle ändå maxas i radio även om du inte kört mixen genom limitern.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Man vill ju höras
Jovisst, men radion har tvivelsutan tillgång till mer kompression än vad som är rimligt i vilket fall, så nivån skulle ändå maxas i radio även om du inte kört mixen genom limitern.
Dom komprimerar, dom brickar inte...
popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Singular skrev:popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
OK, tackar!
Nja, jag kollade mätaren i Sequoia, som jag jobbar med, samt tyckte att det hänt nåt "på bredden" om än subtilt, mellan de två versionerna. Nåja, sak samma. Det hände väl nåt i de där oinkopplade LA2orna...erkänn att du lät A/R-jeppen på BMG tro att den verkligen "jobbade" för fulla muggar...?![]()
Personligen tycker jag mastingen känns lite väl "upptryckt i taket", som ju känns lite synd på en f.ö. helt ok produktion/mix, i synnehet då den är akustiskt baserad. Rena elektroproddade dansdängor är ju betydligt lättare att "trycka på" i en kompressor, om man nu vill det.
F.ö. kanonbra möjlighet att lägga upp dessa exempel som hjälp för denna, lika hätska, som intressanta debatt!
Nagrania skrev:Jag har lyssnat på morellos trumsnutt. Undrar hur den låter i mono för det verkar vara mycket motfaskomponenter från cymbalerna. Jag kan tyvärr inte lyssna från datorn i genom min stereo där jag har min nivå/FFT/goniometer inkopplad. Popedh.....Nacksving studio det är ju Tal och tons gamla studio. Jag var där på besök en gång på 70-talet och jag vill minnas att den delvist var byggd i berget. Tal och ton hade väl agenturen på bl.a. MCI därav två MCI maskiner som sedan blev Sony. Var inte kontrollrummet ett "Westlake"?
popedh skrev:Joda...visst var det ett westlake... som tur är revs det för 15 år sedan..) men i tvåan är det fortfarande nån skum westlake/zetterberg-konstruktion... måste byggas om.... Bob e kvar här fortfarande.. vi har slagit ihop oss,, kan man säga...
Singular skrev:popedh skrev:Joda...visst var det ett westlake... som tur är revs det för 15 år sedan..) men i tvåan är det fortfarande nån skum westlake/zetterberg-konstruktion... måste byggas om.... Bob e kvar här fortfarande.. vi har slagit ihop oss,, kan man säga...
Är "Zetterberg" Janne Setterberg? Han var mig veterligen med på MCI-tiden & drog sedermera in Soundcraft o dyl till Svedala. Jobbade själv några år på TTS, som det senare döptes till.
Vee-Eight skrev:Men alla har ju rätt, det enda som skiljer vartifrån man kommer. Alla verkar ju tycka detsamma, men alla har olika synvinkel.
Jag hoppas att jag kan dyka med ev studiebesök i framtiden.
popedh skrev:Vee-Eight skrev:Men alla har ju rätt, det enda som skiljer vartifrån man kommer. Alla verkar ju tycka detsamma, men alla har olika synvinkel.
Jag hoppas att jag kan dyka med ev studiebesök i framtiden.
Precis... det har lugnat sej lite nu.. imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar...... ehh... jaja
V8: nu funkar det med mailen..... tack..
Margaux skrev:PS Erkänner att jag har svårt att skilja på Morellos filer blint. Skyller på fredagsvinet...
popedh skrev:Martin skrev:Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
popedh skrev:.imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar......
Martin skrev:...Fundera en stund på vad du skulle tycka om mastring ifall dina uppdragsgivare krävde att du skulle trycka upp inspelningarna så att de lät 7dB starkare. Antingen gör du det och gör det så snyggt du kan eller så får det vara. Alternativet är alltså att du inte får jobba med musiken längre, om du inte vill jobba gratis alltså. Om du påpekar för skivbolagen som är dina uppdragsgivare att du tycker det skulle låta bättre utan limiteringen så bryr de sig inte, de är inte av samma åsikt eftersom de vet att musiken kommer ut bättre på marknaden om den låter starkare. ...
IngOehman skrev:Exempelvis genom att något skivbolag lancerade "highdyn-recordings", och då på skivan klargjorde att skivans ljudkvalitet inkluderar en ovanligt oskadad dynamik, som kräver några dB mera uppvriden volym än man kanske är van vid.
Kaffekoppen skrev:Ingvar,
som en demokratins förespråkare måste jag nog tillstå att jämföreslsen trots allt verkligen är på sin spets. I ett demokratiskt val sker processen anonymt vilket skall garantera att ditt val inte får för dig negativa konsekvenser. Det kan inte ske i detta fall.
/Magnus
Problemet med mastringsdebatten, i alla dess former, är ju att "den ena sidans" argument bygger på myter, som är OERHÖRT hårt förankrade i hela musikproduktionsbranschen.
IngOehman skrev:Jag vet inte, men jag tycker inte att man respekterar ljudteknikerna om man reducerar dem till medlallande marionetter, som du nästan gör.
Jag har varit med om massor av fall där det gått att åstadkomma väsentliga ljudkvalitetsförbättringar, och där INGEN blivit missnöjd. Så visst går det. Det som krävs är att de som är inblandade och vill hålla kvaliteten högt - driver sina teser!
Problemet med mastringsdebatten, i alla dess former, är ju att "den ena sidans" argument bygger på myter, som är OERHÖRT hårt förankrade i hela musikproduktionsbranschen.
De som gör jobbet - inspelningsteknikerna är oftast oerhört mycket insiktsfullare än själva skivbolagen, men ändå når det aldrig fram till dem som tar besluten, att många av sakerna som görs är fel och musikdestruktiva. ALLA som inte giller det som sker borde jobba för att en ändring skall ske.
Någon på högra nivå skulle dessutom behöva "göra en grej" av ljudkvaliteten.
Exempelvis genom att något skivbolag lancerade "highdyn-recordings", och då på skivan klargjorde att skivans ljudkvalitet inkluderar en ovanligt oskadad dynamik, som kräver några dB mera uppvriden volym än man kanske är van vid.
Vh, iö
IngOehman skrev:Martin:
Jag säger att han (ursäkta att jag talar om dig i tredje person Poppe) inte är det!
Jag säger att han kan göra skillnad.
Många röstar inte i valet för att de "inte kan göra skillnad". Det har rätt.
En röst gör nästan säkert ingen skillnad.
Men, ändå har de fel! För om alla som känner sig maktlösa och därför avstår från att ens försöka påverka, skulle resa sig och hävda sina åsikter - då skulle det blir en enorm respons! (I varje fall om de var rimligt överens med varandra...)
Vh, iö
Problemet är att skivbolagen som oftats också harförlagsavtal med artisterna är bara intresserade av 2 saker. Spelas mycket i media samt sälja så många skivor som möjligt punkt. Det finns ingen som helst anledning för dem att starta nån ny nivåstandard om det inte innebär någon försäljningsökning.
IngOehman skrev:Jag vet inte, men jag tycker inte att man respekterar ljudteknikerna om man reducerar dem till medlallande marionetter, som du nästan gör.
Martin skrev:Det är mycket enkelt: Skickar inte pop-edh mixen på mastring (till någon som han litar på, och kan säga "gå lite lungt på denna") så gör skivbolaget det själva.
E skrev:IngOehman skrev:Jag vet inte, men jag tycker inte att man respekterar ljudteknikerna om man reducerar dem till medlallande marionetter, som du nästan gör.
Håller med.
popedh!
Om din verksamhet går runt av enbart inspelnings-/mixningsjobb, kan du
då inte avsäga dig alla mastringsuppdrag som i princip bara går ut på att
"höja volymen"?
Jag skulle aldrig någonsin gå med på att jobba som ljudtekniker när allt
jobbet går ut på är en tävling i vem som kan få det att låta starkast med
inte alltför hemska följdskador. Då skulle jag hellre ta något annat jobb -
vilket som helst!
Ing. Öhmans jämförelse med tavlor är målande! Det är vedervärdigt att
musik behandlas som skräp och inte som den konstform den är!
Jag tänker mig, att om tillräckligt många duktiga ljudtekniker (antar här att
de duktigaste också är de insiktsfullaste) vägrar att förstöra musiken, då
kommer det bara att bli kvar mindre duktiga ljudtekniker för jobbet. Då
kommer det att låta ännu värre, varpå det blir lättare (mindre svårt) att
tala om för skivbolagen att de får sluta med mastringsprocessning helt och
hållet om vi ska köpa någon musik!
Eller vad vet jag?
Tack för ljudexemplen förresten! Alla med så kallade "guldöron" bör ha
mycket lätt att höra skillnaderna - särskilt om de serveras filer med samma
upplevda volym. Jag tycker att du kunde ha utfört den enkla operationen
innan du publicerade exemplen - det är ju dumt att lämpa över på alla
andra... eller hur?
Jag har roat mig med att spela en kort snutt kring utbrottet vid 163-173 s
som är illa skadat. Lyssna på de upprepade slagen på virveln! Utbrottet
berör ju inte hälften så mycket på den mastringsprocessade filen.
Mvh E*
E skrev:Vad många inlägg som ramlade in före...Martin skrev:Det är mycket enkelt: Skickar inte pop-edh mixen på mastring (till någon som han litar på, och kan säga "gå lite lungt på denna") så gör skivbolaget det själva.
Frågan är om det blir bättre av det, på längre sikt? Skulle det låta riktigt illa
så skulle det kanske bli ännu lättare att få bort mastringsprocessningen
helt?
Mvh E*
popedh skrev:E skrev:Vad många inlägg som ramlade in före...Martin skrev:Det är mycket enkelt: Skickar inte pop-edh mixen på mastring (till någon som han litar på, och kan säga "gå lite lungt på denna") så gör skivbolaget det själva.
Frågan är om det blir bättre av det, på längre sikt? Skulle det låta riktigt illa
helt?
Mvh E*
Det kommer att vända snart... var så säkra...
popedh skrev:E skrev:Tack för ljudexemplen förresten! Alla med så kallade "guldöron" bör ha
andra... eller hur?
Att jag inte vägde nivårna var för att jag tycker det är intressant att visa
den volymskillnad som blir, eftersom det är den bolagen är ute efter.
I just detta fall är det oxå jag som mastrat.... trots att jag, som jag skrev
tidigare, inte tycker om att mastra inspelningar man själv gjort.
Detta var dock en önskan från skivbolaget denna gång.
popedh skrev:Det går inte att höja mer nu.. så tävlingen är slut...
Då kommer det lugna sej...
IngOehman skrev:popedh skrev:.imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar......
Popeh:
Du är en bov, som förstör alla inspelningar! Fast en rätt hygglig bov verkar det som...![]()
Och alla inspelningar kanske var att ta i, du skall ju inte behöva ta ansvar för de inspelningar som du inte inblandad i, de som andra gör... Och sen är det ju inte du som förstör dom heller, utan mastrarna...
På allvar:
Dock är du en del i det maskineri som kan, i varje fall försöka, sätta stopp, men som i praktiken väljer att inte göra det. Ni låter ljudkvalitetsdestruktionen escallera år från år. Ni lyckas (hur debatten än går) alltid försvara mastringen på något vis (med radanmärkning angående mastringens avarter förstås*).
Så länge så sker kommer inte mastringstekninerna att kunna byta uppdrag till det som de borde göra: Slutmixa/sammanställa album/och förstås PQ-koda mm.
Kaffekoppen:
Det du skriver gäller nästan undantagslöst, även i bergsprängare. ALLA föredrar ALLTID omastrade versioner i ALLA anläggningar, när volymen anpassas. Det gör den nästan aldrig när producenter och artister får höra "hur bra" det blivit på mastringsstudion. Den F/E-lyssningen saknar nivåjusteringen helt, precis som om programmaterialet var avsett för en unik anläggning med fastsvetsad volym...![]()
Vh, iö
- - - - -
*Det är illa att misshandla. Att ta avstånd från att "misshandla mycket" är märkligt, för det är ju en sorts godkännade för att misshandla lite. Min fråga är - varför misshandla alls???
popedh skrev:E skrev:Vad många inlägg som ramlade in före...Martin skrev:Det är mycket enkelt: Skickar inte pop-edh mixen på mastring (till någon som han litar på, och kan säga "gå lite lungt på denna") så gör skivbolaget det själva.
helt?
Mvh E*
Det kommer att vända snart... var så säkra...
popedh skrev:Materingsprocessen skall inte bort... bricklimitern ska bort;)
E skrev:popedh skrev:E skrev:Tack för ljudexemplen förresten! Alla med så kallade "guldöron" bör ha
andra... eller hur?
Att jag inte vägde nivårna var för att jag tycker det är intressant att visa
den volymskillnad som blir, eftersom det är den bolagen är ute efter.
Ålrajt, det kan ju vara intressant. Men alla här känner nog till att man kan
spela nästan hur starkt som helst om man accepterar att det låter illa.
Dessutom låter det ju inte sällan starkare ju mer illa det låter också...I just detta fall är det oxå jag som mastrat.... trots att jag, som jag skrev
tidigare, inte tycker om att mastra inspelningar man själv gjort.
Detta var dock en önskan från skivbolaget denna gång.
Jag tycker inte att jag fick svar på frågan varför du inte avsäger dig
mastringsjobb=volymhöjarjobb?
Och en annan fråga: Hur kom det sig att du applicerade de-essern på
stereospåret när du hade tillgång till alla ljudspår separat?
Mvh E*
E skrev:Fast jag har för mig att den här låg på 0 dBFS, med 11 dB spetsfaktor.
Den omastrade hade 18 dB spetsfaktor, tror jag.
Vad säger du om att lägga standarden för medelnivån på -20 dBFS?
Andra standarder finns och följs ju.
Mvh E*
popedh skrev:E skrev:Jag laddade hem wav-filer.
Jag tror att ditt förra inlägg blev skadat."Avsäger man sig det...?"
Mvh E*
Ahh du pratar om dom första filerna... det va bara ett snabbtest jag gjorde... nu snackar vi om dom hela låtarna jag lade upp i 2 versioner..
E skrev:Jag laddade hem wav-filer.
Jag tror att ditt förra inlägg blev skadat."Avsäger man sig det...?"
Tänkte inte på att du jobbar analogt. Hade du jobbat digitalt hade du
kunnat göra ommixningen (s-dämpningen) på en kafferast, väl?
Mvh E*
E skrev:Fast jag har för mig att den här låg på 0 dBFS, med 11 dB spetsfaktor.
Den omastrade hade 18 dB spetsfaktor, tror jag.
Vad säger du om att lägga standarden för medelnivån på -20 dBFS?
Andra standarder finns och följs ju.
Mvh E*
IngOehman skrev:Ja, det vill säga bortsett ifrån att hög medelnivå i de flesta fall även betyder sunkig ljudkvalitet...
popedh skrev:precis... 192or dessutom... så originalet låter bra mycket bättre.. men de e ju en annan historia. skillnaden mellan dom är ju i princip det samma..
E skrev:IngOehman skrev:Ja, det vill säga bortsett ifrån att hög medelnivå i de flesta fall även betyder sunkig ljudkvalitet...
Ja, jo just det!
Och en standard vore bra för dem som vill starta fonografsalonger också.
Absoluta referensnivåer för verk liksom. Trevligt! De har väl det i
filmvärlden?
Mvh E*
popedh skrev:E skrev:Förlåt, det är jag som är snurrig. Det var visst mp3-filer.![]()
precis... 192or dessutom... så originalet låter bra mycket bättre.. men de e ju en annan historia. skillnaden mellan dom är ju i princip det samma..
IngOehman skrev:192 kb/s må vara lite, lite destruktivt för ljudkvaliteten, men om kodaren inte är den sämsta i världshistorien kan jag försäkra att de dominerande felen på nämnd inspelning kommer från alla apparater som applicerats med avsikt att förstöra... förlåt, att förändra skall det förstås heta.![]()
Vh, iö
E skrev:popedh skrev:E skrev:Förlåt, det är jag som är snurrig. Det var visst mp3-filer.![]()
precis... 192or dessutom... så originalet låter bra mycket bättre.. men de e ju en annan historia. skillnaden mellan dom är ju i princip det samma..
Jag vet inte om mp3-felen är så värst väsentliga i sammanhanget? Ni hade
ju en bra kodare sa du dessutom!
192 kbit/s med en hygglig kodare är väl ganska sjysst.
Red.: Ing. Öhman hann före...
Kvarttumstejp?! Jag gillar CD! Gör inte du?
Mvh E*
E skrev:Ingvar!
När min lilla hjärna läste lite på EBU:s sajt för några månader sedan så har
jag för mig att jag kom fram till att den högsta ansvariga för teknikfrågor
var - en kvinna! Stämmer det och verkar inte det lovande?
Mrs. Raina Konstantinova
Director of the Radio Department
Mayro skrev:Nu får tekniken stiga åt sidan aningens här kanske...
Skulle du popedh för mig som inte kan alla tekniska termer osv förklara för mig hur det praktiskt kan bli så att man har svårt att göra så bra cd skivor som möjligt ljudkvalitetsmässigt då det går så bra åt andra hållet??
Att en tex biltillverkare skulle helt med öppna ögon tillverkade en bil med sämsta tänkbara egenskaper vore ju helt uteslutet.. Idag hängs dom om ett handtag inte sitter "rätt" på skuffen och förlorar prestigfulla pris på denna enda miss om det kom till avgörande...
Men musikindustrins ALLA aktörer gör tvärt om.. I alla fall det vi konsumenter hör vid våra skivinköp..
sedan inne i proceccen må så nån gör sitt bästa här o där.. Men slutprodukten är bara för sorglig...
Så hur kan detta ske helt enkelt?? för i mitt huvud är det totalt obegripligt helt ärligt....
popedh skrev:Mayro skrev:Nu får tekniken stiga åt sidan aningens här kanske...
Skulle du popedh för mig som inte kan alla tekniska termer osv förklara för mig hur det praktiskt kan bli så att man har svårt att göra så bra cd skivor som möjligt ljudkvalitetsmässigt då det går så bra åt andra hållet??
Att en tex biltillverkare skulle helt med öppna ögon tillverkade en bil med sämsta tänkbara egenskaper vore ju helt uteslutet.. Idag hängs dom om ett handtag inte sitter "rätt" på skuffen och förlorar prestigfulla pris på denna enda miss om det kom till avgörande...
Men musikindustrins ALLA aktörer gör tvärt om.. I alla fall det vi konsumenter hör vid våra skivinköp..
sedan inne i proceccen må så nån gör sitt bästa här o där.. Men slutprodukten är bara för sorglig...
Så hur kan detta ske helt enkelt?? för i mitt huvud är det totalt obegripligt helt ärligt....
Mycket bra fråga... men jag har tyvärr inget regelrätt svar på det...
Som jag sagt 10 ggr tidigare... Artisterna och bolagen vill höra så högt som möjligt föt att nå ut.. och där med sälja skivor...
Det har ballad ut så till den milda grad att jag var och varannan månad får samtal från både artister och skivbolag som ringer och säger: "du jag jämförde mastern med (nån annan platta i samma stil som säljer bra) och det känns som denna är lite lägre... kan du kolla på det?.... "
IngOehman skrev:Dela ut detta mycket användbara tips till dem: Vrid upp volymen!
![]()
Vh, iö
popedh skrev:IngOehman skrev:Dela ut detta mycket användbara tips till dem: Vrid upp volymen!
![]()
Vh, iö
Ibland har vi faktiskt gjort så att vi skickat ut separata superpackade pressar till radio...
det var popurlärt för några år sedan...
det var en bra idé tycker jag.. men det blev väl för dyrt eller nåt...
popedh skrev:Det har ballad ut så till den milda grad att jag var och varannan månad får samtal från både artister och skivbolag som ringer och säger: "du jag jämförde mastern med (nån annan platta i samma stil som säljer bra) och det känns som denna är lite lägre... kan du kolla på det?.... "
Naqref™ skrev:popedh skrev:Det har ballad ut så till den milda grad att jag var och varannan månad får samtal från både artister och skivbolag som ringer och säger: "du jag jämförde mastern med (nån annan platta i samma stil som säljer bra) och det känns som denna är lite lägre... kan du kolla på det?.... "
Känns som ett givet tillfälle att inte vara för snäll och göra det lagom för att inte sabba för mycket utan verkligen överdriva för att göra problemet verkligen synbart.
popedh skrev:Eftersom jag försörjer mej på detta är det bara att acceptera läget och
försöka hoppas på att trenden vänder... eller skaffa ett nytt jobb...
E skrev:popedh skrev:Eftersom jag försörjer mej på detta är det bara att acceptera läget och
försöka hoppas på att trenden vänder... eller skaffa ett nytt jobb...
Men du kan väl fortsätta att spela in och mixa?
Mvh E*
popedh skrev:Blir så irriterad att jag går å tar en grogg.... hej på er..
popedh skrev:
Suck.. en till som inte fattar....
JAG KAN INTE FUCKA MINA UPPDRAGSGIVARE!!!!!
E skrev:M skrev:Det finns många andra som kan ta uppdraget.
Inte om alla är så kloka som popedh och vägrar!
Mvh E*
popedh skrev:IngOehman skrev:Dela ut detta mycket användbara tips till dem: Vrid upp volymen!
![]()
Vh, iö
Jag brukar faktiskt skoja om det med dom...
me som sagt.. folk gå ju inte å höjer å sänker hela tiden om dom har en radio som står å svalar i bakgrunden.
Ibland har vi faktiskt gjort så att vi skickat ut separata superpackade pressar till radio...
det var popurlärt för några år sedan...
det var en bra idé tycker jag.. men det blev väl för dyrt eller nåt...
Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin.
E skrev:Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin.
Fast om de är tillräckligt få, så kommer de inte hinna med allt jobb de får.
Mvh E*
E skrev:Nej, nej! Det finns ju nästan inga kvar som är beredda att förstöra konsten
för lite pengar! Du har ju helt missförstått...![]()
Mvh E*
popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
dimitri skrev:Naq sa något. Ge dem valmöjlighet.
Kanske presentera 2 versioner, en enligt deras önskemål och en enligt egna ideal. Låt dem välja. Det skulle inte behöva betyda att sabotera sina utkomstmöjligheter, kanske tvärtom?
IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Var groggen lika schmarrig som min kånjak?
Vh, iö
popedh skrev:IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Vh, iö
Det hoppas jag... groggen var i af mycket bra..
Nästan så man får lust att plocka fram inflatorn;)
IngOehman skrev:popedh skrev:IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Vh, iö
Det hoppas jag... groggen var i af mycket bra..
Nästan så man får lust att plocka fram inflatorn;)
Nej, nej, nääääÄÄÄÄJJ!
Håll tillbaka, du kan motstå!
Vh, iö
Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...
Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...
Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång
Jocke skrev:Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...
Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...
Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång
Kanske inte är ett så dumt uppslag i alla fall! Om de inte är mottagliga för sakargument så kanske hot och mutor (=barnuppfostran?) funkar![]()
Vi har ju utmärkta funktioner för omröstningar här på faktisktLåt medlemmarna nominera utmärkta fonogram och sedan rösta på bästa ljudkvaliteten! Starta en mailinglista dit vi kan anmäla kontaktpersoner på skivbolagen, radio, producenter, recencenter m fl för "pressrelaese".
Hmmm - Klart!
/J
ljudatervinning skrev:Jag tycker popedh verkar ha en rätt nyanserad bild av problemet (har ej läst hela tråden). Ett stort problem tycker jag är att man inte håller isär begreppen som man bör. Man måste skilja på komprimering, limitering etc vid olika skeden i en produktion. Bara att släppa en CD innebär ju ett visst dynamikbortfall pga 16bitars begränsningen.
Att lyssna på en inspelning av ett trumset, med mikrofoner på en meters håll, med full dynamik några längre stunder är inget jag vill rekomendera om man vill ha grannar och hörsel i behåll! Iallafall inte när jag spelar!![]()
Till ljuspunkterna!
Bob Katz har föreslagit ett "nytt" mätarsystem för branchen. Det återsår att se om det slår igenom på bred front, men jag tycker initiativet är lovvärt!
K-12 K-14 samt K-20. T.ex. RME har stöd för detta i sina produkter.
Kort kan det förkalars som att man alltid mixar vid samma referensvolym , kalibrerade monitorer t.ex. -20dBFS =83dBSPL. M.a.o. väldigt likt det man gör vid filmmix. Vill man komprimera för soundets skull så är man fri att göra så, men man kommer inte att tjäna på "högre volym" jämfört med andra skivor.
Ta en sväng till digido.com, läs och begrunda. Tycker att DETTA borde lobbas för på bred front. LTS kanske?
popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade: "vart jobbar
du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan att ens ha hört
någonting jag gjort... osv... finns massa exempel på skit jag fick i den här
tråden igår.... va e det för stil egentligen?
E skrev:popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade:
"vart jobbar du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan
att ens ha hört någonting jag gjort... osv... finns massa exempel
på skit jag fick i den här tråden igår.... va e det för stil
egentligen?
Det var jag!
Och det ska nog läsas mot bakgrund av att du varit allmänt
otrevlig, kallat folk för idiot etc och berättat att du nästan alltid
dämpar basregistret för att det ska låta bättre hos dem som inte
alls bryr sig om ljudkvalitet (ställer högtalarna i hörnen och annat
tok) - allt finns på sidan 5-6 eller så för den som är intresserad av
hela sanningen. Förstår du inte att man blir upprörd då?!
Men jag medger att jag kanske tog i lite väl i stundens allvar -
kanske mänskligt...Har dock aldrig kallat någon för idiot eller
ens något i närheten...!
Vad gäller ordet fonogram så använder produktionsledet det
själva, så varför man inte skulle använda det när man pratar med
just dem förstår jag inte alls. Mastringsteknikern som medverkade
i paneldebatten (Lyssna gärna på den om du inte gjort det!)
använde exempelvis ordet flitigt. Har du något bättre förslag?
Mvh E*
" vi vill ha fonogram som låter bra i våra konnesörsanläggningar"
Morello skrev:Ruset börjar göra sig gällande märker jag. Blev ju ingen bira till repet, men snart![]()
Men först en espresso och lite högdynamiska jazz-fonogram.
Mayro skrev:popedh Lite nyfiken fråga..Vad lirar du med för grejor hemma då du lyssnar?
Mayro skrev:popedh
Lite nyfiken fråga..Vad lirar du med för grejor hemma då du lyssnar?
Mayro skrev:rätt vanligt bland folk som jobbar inom musiktillverkning av olika slag tydligen...
Lite som skräddaren med hål i egna brallorna...
En snubbe jag känner lite i Sthlm som jobbar lite med musik har iofs rätt bra grejor som avlyssningsinstrument.. Krell..B&W. osv...
Martin Klaaman om du vet vem det är?.. Fast han pysslar väl mest med shlager o dansband osv tror jag..Det va några år sen jag hade kontakt med han..
Mayro skrev:rätt vanligt bland folk som jobbar inom musiktillverkning av olika slag tydligen...
Lite som skräddaren med hål i egna brallorna...
En snubbe jag känner lite i Sthlm som jobbar lite med musik har iofs rätt bra grejor som avlyssningsinstrument.. Krell..B&W. osv...
Martin Klaaman om du vet vem det är?.. Fast han pysslar väl mest med shlager o dansband osv tror jag..Det va några år sen jag hade kontakt med han..
Dist är en del av soundet och vem kan tänka sig Jimi Henrix lira Stratocaster utan dist?
Jocke skrev:Jag anar att branschfolk ser invändningarna mot kompression och "bricklimiter" (?) som ett intrång i deras kreativa arbete.
Slartibartfast skrev:Jocke skrev:Jag anar att branschfolk ser invändningarna mot kompression och "bricklimiter" (?) som ett intrång i deras kreativa arbete.
Jag ser inte att en studioman har ett kreativt arbete i sig, han har bara åtagit sig uppgiften att förmedla kreativiteten hos musikskaparna anser jag! Problemet är att många inspelnings"tekniker"* vill skaffa sig en stjärnstatus á la producent tror jag -men det är bara en gissning från min sida.
Om någon här arbetar som studioman och anser att de ska tillägga ett sound till en musikers verk får de gärna säga varför de ska göra detta.
Detta är dock lite OT eftersom jag inte pratar om kompression eller mastring utan om något heelt annat.
/J
Morello skrev:http://user.faktiskt.io/Morello/wav/test1.wav
http://user.faktiskt.io/Morello/wav/test2.wav
Med och utan 6dB limitering.
(Mixen är suspekt, men det beror på att det är ett testspår för att trummisen ville lyssna extra noga på några saker)
Trumset: Ludwig anno 1966
Ride: Zildjian A 20" Deep Ride
Virvel: DW Collector series Maple
popedh skrev:Jag hopppas att du enbart skrev det där för att provocera, och att du egentligen inte menar det.....
/I
Slartibartfast skrev:popedh skrev:Jag hopppas att du enbart skrev det där för att provocera, och att du egentligen inte menar det.....
/I
På sätt och vis ja, på sätt och vis inte! Jag vill ha kontrollen (som musiker) över inspelningen via en studioman -inte känna att han vill sätta sin prägel på min musik. Är det något konstigt i detta?
*var nog mest för att provocera, hur många studiomän är det minsta teknikkunniga förutom att de råkar ha pulat lite i en studio? Jag vet inte, lär mig.
PekkaJohansson skrev:Producenten har givetvis full konstnärlig frihet att, i samarbete med artisten, skapa det ljud han eller hon önskar - akustiskt eller elektroniskt. Vad jag däremot undrar är varför så många producenter numera tycks ha så dåligt självförtroende att de inte själva - tillsammans med artisten och kanske andra människor med gott omdöme i bekantskapskretsen - kan avsluta och med stolthet lämna ifrån sig sitt arbete i form av en direktöverföring till digitalt format som i sin tur blir en cd i skivaffären. Producenter har ju gjort så i alla tider - fram till ca 1990. Under cd-mediets första 8-10 år låter också en stor andel av cd-utgåvorna hyggligt (vi talar om pop här). Vad hände tio år före sekelskiftet som gjorde att loudness-racet och processningshysterin blev så markant?
För mig som främst samlar på pop från 50- till 80-talet är det beklämmande att höra vad som gjorts med musiken under de senaste 15 åren. Jag har i stort sett slutat att rekommendera nya utgåvor av äldre musik, vilket ju är tragiskt eftersom det är så roligt att låta andra människor upptäcka kända och mindre kända pärlor ur pophistorien. Själv tillbringar jag en hel del tid i skivbörser och framför datorn för att köpa och köpa om tidiga cd-överföringar. Tänk så bekvämt det vore att kunna köpa Peter & Gordon på EMI utan att behöva kolla så att inte en viss amerikansk masteringsnubbe varit inblandad, eller att Peter Mew på Abbey Road har brustvättat senaste Hollies-samlingen eller nivåhöjt och/eller limiterat Beatles-samlingen "1" så att det tillkommit dist som inte finns på originalutgåvorna från sent 80-tal. Också svenska artister börjar nu utsättas för liknande tilltag (Cornelis ("digitalt ljudförbättrad" (!)), Gyllene Tider och Agnetha Fältskog är några jag kommer att tänka på i brådrasket).
Jag uppskattar verkligen att popedh tar sig tid att vara med i den här tråden. Jag önskar att skivbolagen var lika intresserade av att föra en dialog. Tack också för de två ljudprov på mastrat och omastrat som du ordnat. Ska med stort intresse lyssna på dessa vid tillfälle.
Popedh, mastrar du även äldre musik och har du i så fall samma krav på dig från bolagen om nivåhöjning och limitering som gäller för nyare alster?
Med vänlig hälsning
Pekka
popedh skrev:Slartibartfast skrev:popedh skrev:Jag hopppas att du enbart skrev det där för att provocera, och att du egentligen inte menar det.....
/I
På sätt och vis ja, på sätt och vis inte! Jag vill ha kontrollen (som musiker) över inspelningen via en studioman -inte känna att han vill sätta sin prägel på min musik. Är det något konstigt i detta?
*var nog mest för att provocera, hur många studiomän är det minsta teknikkunniga förutom att de råkar ha pulat lite i en studio? Jag vet inte, lär mig.
Herregud.....
Skivbolaget väljer (inte alltid ens i samråd med artisten) en tekniker och/ eller producent som passar för uppdraget.
Alla musiker är ju inte lika skickliga som du, så dom behöver folk som hjälper dom att ta kontroll över dom delar i produktionen som dom helt enkelt inte behärskar.
Kan vi inte teknik nu heller ok.... kan inte du lära mej lite trix då?
popedh skrev:Herregud.....
Skivbolaget väljer (inte alltid ens i samråd med artisten) en tekniker och/ eller producent som passar för uppdraget.
Alla musiker är ju inte lika skickliga som du, så dom behöver folk som hjälper dom att ta kontroll över dom delar i produktionen som dom helt enkelt inte behärskar.
popedh skrev:...Man kan ta det mycket lugnare med äldre utgåvor eftersom det oftast ändå inte kommer gå på radion...
Slartibartfast skrev:popedh skrev:Herregud.....
Vad gud har med det hela att göra kan jag inte svara på, hoppas den styrker dig! Då ska vi se, det finns många som inte är bundna till skivbolag -jag antar att du inte arbetar med sådana? Om ett skivbolag har så mycket att säga till om i produktionen tror jag inte någon kreativ artist skulle vilja hamna på ett sådant - av kreativa anledningar.
Vad har något med huruvida man är en skicklig musiker att göra med att veta vad man ska få ut från en studioinspelning? Om man inte vet vad man vill få ut från produktionen då vill man alltså bara spela in för att kunna göra en hacka på det? Inte min kopp med te, kanske din?
Att kalla sig tekniker bara för att man rattar i en studio är väl inte helt rättvist? Jag säger INTE, att man inte kan teknik bara för att man kallar sig studioman/inspelningstekniker som du verkar anse att jag har sagt. Däremot skulle jag inte kalla den person som räddar ett liv medelst hjärt-lung-räddning för läkare bara för att han gjorde en väldigt - i mina ögon - läkarlik insats. Förstår du skillnaden?
Tror inte jag ska fortsätta disskussionen om den ska bli än mer infekterad och missförstådd -då är det bättre ni tar huvudämnet istället!
/J
IngOehman skrev:popedh skrev:...Man kan ta det mycket lugnare med äldre utgåvor eftersom det oftast ändå inte kommer gå på radion...
Frågan är - finns det hopp för att du kan göra en rak överföring?
Alltså HELT avstå ifrån att komprimera eller avsiktigt färga med någon dist-/effektburk?
Alltså bara PQ-koda och i förekommande fall åtgärda fel som finns på tillgängligt programmaterial (fixa klangfel på grund av bandspelarinkompatibiliteter och liknande).
Jag frågar bara eftersom det är märkvärdigt att det nästan utan undantag är så, att den tidigaste överföringen till CD som man kan hitta låter bäst. Trots den utveckling av AD-omvandlare som skett.
När man lyssnar på den utgåvor av albumet Folk Singer av Muddy Waters (superb 60-talsinspelning) blir man ju ledsen. Det är bara den allra första (som låter utmärkt bra) som gör inspelningen något rättvisa / som man vill ha. De senare* låter bara sämre och sämre för varje ny mastring...![]()
Vh, iö
*Möjligen undantaget någon "audiofilutgåva" på kanske M.F.?
IngOehman skrev:Kanske Slarti menade fysik, snarare än teknik?
IngOehman skrev:Oavsett vilket vill jag hålla med Poppe - ljuddteknikern har för det mesta en lika viktig "producentroll" som producenten. Om förenklingen ursäktas är det inte ovanligt att producenten "väljer", men att ljudteknikern är den som till stor del "föreslår". Att komma med förslag är en av de viktigste kreativa insatserna...
Slartibartfast skrev: musikern och producenterna resonerar och teknikern maskinerar -så jag skulle vilja arbeta iaf!
/J
IngOehman skrev:
*Möjligen undantaget någon "audiofilutgåva" på kanske M.F.?
popedh skrev:Men de e ju så att bolagen gärna vill skriva "digialt remastrat" på skivan,,, det säljer nämligen bättre då...å då måste man ju trycka ihop det lite....
Och visst, ja, det är dumt.
The_Man skrev:Problemet är väl att allting kostar pengar, och eftersom det är skivbolagen som har pengarna så är det även dom som bestämmer hur det ska vara...sen om det är bra eller dålig spelar ingen roll, alternativet är att musikerna själva producerar och ger ut sina alster.....så får dom det ju precis om dom vill, och inte som konsumenten vill ha det......
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Kanske Slarti menade fysik, snarare än teknik?
Ah, om det är detta som ställt till besvär innan så ber jag om ursäkt för mitt dåliga ordval. Givetvis så var det teknikens teoretiska avdelning jag menade!IngOehman skrev:Oavsett vilket vill jag hålla med Poppe - ljuddteknikern har för det mesta en lika viktig "producentroll" som producenten. Om förenklingen ursäktas är det inte ovanligt att producenten "väljer", men att ljudteknikern är den som till stor del "föreslår". Att komma med förslag är en av de viktigste kreativa insatserna...
Har aldrig sett det fungera så, men det låter ju som ett rimligt sätt att arbeta om producenten är så upptagen med att producera så han inte har tid att lägga ner för mycket själ i varje projekt - vanligt idag? Men jag pratar mer om hur jag vill se på situationen: musikern och producenterna resonerar och teknikern maskinerar -så jag skulle vilja arbeta iaf!
/J
Svante skrev:Hoppsan här har det tagit fyr i min gamla tråd...popedh skrev:Men de e ju så att bolagen gärna vill skriva "digialt remastrat" på skivan,,, det säljer nämligen bättre då...å då måste man ju trycka ihop det lite....
Och visst, ja, det är dumt.
Kul popedh att du vågar dig hit bland kompressionsfiender, det är kanske inte så lätt. Häng kvar, för det gynnar debatten.
Du säger digitalt remastrat, men jag har fått känslan av att analoga kompressorer har ett gott anseende bland ljudtekniker och mastringstekniker. Kallar man det digitalt remastrat även om man bara använder analoga saker?
popedh skrev:Tackar.. men det är nillemeter från att jag drar varje dag...
Får ju skit hela tiden... men det finns ju en del sköna snubbar här..
Så man blir väl kvar ett tag...
Det är ett ord som skivbolagen gillar att använda... dom brukar inte ens fråga hur man gjort....
Slartibartfast skrev:The_Man skrev:Problemet är väl att allting kostar pengar, och eftersom det är skivbolagen som har pengarna så är det även dom som bestämmer hur det ska vara...sen om det är bra eller dålig spelar ingen roll, alternativet är att musikerna själva producerar och ger ut sina alster.....så får dom det ju precis om dom vill, och inte som konsumenten vill ha det......
Precis och där har vi kanske kvintessensen i det hela. Men nu har vi gått från ämnet -starta gärna en ny tråd om du anser att vi behöver en disskussion om "konsten i musiken idag" eller liknande.
/J
Nagrania skrev:Popedh´s lilla text:>> Jag borde veta bättre än att hänga här>> Det gäller även mig.
Slartibartfast skrev:Jag ser inte att en studioman har ett kreativt arbete i sig, han har bara åtagit sig uppgiften att förmedla kreativiteten hos musikskaparna anser jag! Problemet är att många inspelnings"tekniker"* vill skaffa sig en stjärnstatus á la producent tror jag -men det är bara en gissning från min sida.
Om någon här arbetar som studioman och anser att de ska tillägga ett sound till en musikers verk får de gärna säga varför de ska göra detta.
Popedh´s lilla text:>> Jag borde veta bättre än att hänga här>>
Svante skrev:Jo, här är ju kompression ett utskällt verktyg. Men som vetenskapare kan jag inte tro att fonogram nästan regelmässigt komprimeras av en slump eller illvilja eller ens okunskap. Visst, för den som vill ha transparens och att det ska låta som det gjorde i verkligheten är det förstås så att kompression är fel. Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.
Svante skrev: Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.
Svante skrev: Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.
popedh skrev:Men de e ju så att bolagen gärna vill skriva "digialt remastrat" på skivan,,, det säljer nämligen bättre då...å då måste man ju trycka ihop det lite.... Och visst, ja, det är dumt.
popedh skrev:Det är ett ord som skivbolagen gillar att använda... dom brukar inte ens fråga hur man gjort....
Kaffekoppen skrev:Jag tror faktiskt inte numera efter att ha testat (i en SAAB 9-3) att komprimerade alster låter bättre med genom bilhögtalare i en kupé ens.
Måste ju berömma mig för denna empiriska insats för välljudet
/Magnus
paa skrev:När du kollade om det lät bättre i bilen med komprimering i bilen, körde du då i hög fart, eller stod den stilla, med motrn av?
Kaffekoppen skrev:Svante,
Du måste nog utveckla dig lite. Eller så ville du inte att någon skulle skriva något alls i den här tråden
<snip>
... så att den sticker ut i radion och därmed (av en för mig svårförståelig anledning) köps av flest konsumenter...
Jag står jag fortfarande fast vid min syn på studioteknikerns* arbete. Alltså att det ska vara ett rent objektivt sådant -men jag märker att skivbolagen inte anser det (ingen annan i tråden heller verkar det som). Det som menas med kreativt i min quote ovan är alltså att lägga till ett "eget sound" -vilket en producent i mina ögon får göra!
paa skrev:Jag gissar att du, popedh, börjar känna dig frustrerad över arbetsuppgifterna, och väljer att i denna (pseudo)debatt ventilera alltings tillstånd.
Vad skulle kunna göras för att få den vanliga konsumenten att inse hur kraftigt dessa limiters distorderar musiken?
Vad skulle vi på faktiskt kunna göra för att detta skulle börja ventileras mer allmänt i massmedia, helst naturligtvis i TV?
ljudatervinning skrev:Jag förstår popedhs frustration. Många försöker ju inte ens förstå att det kan finnas fördelar med kompression. Vill man inte förstå är det meningslöst att fortsätta diskussionen. Parterna kommer bara stånga sig blodiga med samma argument om och om igen.
Jag har själv en halv fot i branchen och kan försäkra att både musiker och lyssnare i väldigt många fall föredrar en dynamikfattigare inspelning. Tyvärr anser jag, men samtidigt förstår jag några av argumenten.
Otroligt få lyssnare lyssnar aktivt på musik. Största gruppen som lyssnar aktivt är antagligen jaszzpubliken och den "klassiska" publiken. Därför är också väldigt många klassiska skivor väldigt välljudande. Medelnivån ligger bra mycket lägre än på en pop-skiva.
Det kryllar av "audiofil"-bolag som spelar in klassisk musik.
En anledning till detta tror jag är att klassiska konserter i princip alltid görs "unplugged", dvs utan PA-anläggningar och annat. Publiken får då detta som referens och anser att det är "så det ska låta". En ytterligare orsak kan vara att musikerna är högre utbildade och skickligare på sina respektive instrument. (Nu är jag ute på hal is, men generellt så...)
Dessutom har man en konstnärlig ledare (dirigenten) som håller i hop orkestern och får den att arbeta mot samma mål.
Att man sedan medvetet använder dynamik som en viktig del av musiken är säkerligen en stor bidragande orsak. (Vem har sett dynamikanteckningar i noter för popmusik? Eller ens sett några noter...)
Inom pop/rock är referensen ofta PA-förstärkta konserter där "tryck" och röj är en stor del av musikens hjärta. Finlir och teknisk briljans är mycket sällan den viktiga komponenten.
Pop/rock musiker har ofta en helt anna bakrund än t.ex. jazzmusiker. Hur många källar jazz-spelande källarband finns det jämfört med rock dito?
Massor av Rockmusiker är helt självlärda eller uppväxta inom TBV/Studiefrämjandet etc. Man lär sig av att lyssna på andra och efterlikna sina idoler. Man läs sig heller inte att spela balanserat utan maxar alltid. Man litar på att ljudteknikern bidrar med sina kunskaper att mixa snyggt. Man till och med väljer ljudtekniker efter det sound de fixar till.Jag står jag fortfarande fast vid min syn på studioteknikerns* arbete. Alltså att det ska vara ett rent objektivt sådant -men jag märker att skivbolagen inte anser det (ingen annan i tråden heller verkar det som). Det som menas med kreativt i min quote ovan är alltså att lägga till ett "eget sound" -vilket en producent i mina ögon får göra!
Att vara ljudtekniker är ett kreativt arbete. Det går inte att ratta ljud utan att tvingas välja mellan en oändlig massa parametrar. Hur skulle det fungera om ljudteknikern inte fick fatta några som helst beslut själv? Skulle producenten säga åt teknikern hela tiden, gör det gör så? Ganska dyra skivor vi skulle få då! Inte sällan är producenten och teknikern samma person.
En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier, medan en mindre duktig inte kan detta. Ska man då hindra den mindre skickliga från att förmedla sin musik då eller?
ljudatervinning skrev:Jag har själv en halv fot i branchen och kan försäkra att både musiker och lyssnare i väldigt många fall föredrar en dynamikfattigare inspelning. Tyvärr anser jag, men samtidigt förstår jag några av argumenten.
Kaffekoppen skrev:
Jag har inte riktigt förstått argumenten för att göra dynamikfattigare inspelningar. Oavsett om jag lyssnar aktivt, vilket jag väldigt sällan gör, eller slölyssnar, föredrar jag dynamikrika inspelningar.
Dessutom är det ju ett faktum att komprimmeringen ökar. Är vi överrens om att det komprimmeras för hårt idag, eller finns det lyssnare som förespråkar än hårdare komprimering? Beror det isåfall på att de saknar referensramar och intar mestadels av sin musik via hårt komprimmerade MP3-filer?
/Magnus
Kaffekoppen skrev:ljudatervinning skrev:Jag har själv en halv fot i branchen och kan försäkra att både musiker och lyssnare i väldigt många fall föredrar en dynamikfattigare inspelning. Tyvärr anser jag, men samtidigt förstår jag några av argumenten.
Jag har inte riktigt förstått argumenten för att göra dynamikfattigare inspelningar. Oavsett om jag lyssnar aktivt, vilket jag väldigt sällan gör, eller slölyssnar, föredrar jag dynamikrika inspelningar.
Dessutom är det ju ett faktum att komprimmeringen ökar. Är vi överrens om att det komprimmeras för hårt idag, eller finns det lyssnare som förespråkar än hårdare komprimering? Beror det isåfall på att de saknar referensramar och intar mestadels av sin musik via hårt komprimmerade MP3-filer?
Edit: Dark Side of the moon är då verkligen en favorit, och jag är övertygad om att vi kan tillskrida ljudteknikern rätt stor del av det!
/Magnus
The_Man skrev:visst skulle man kunna göra 2 varianter av inspelningar, dels en komprimerad dels en icke komprimerad...men frågan är hur många som skulle betala för det(för det skull nog bli ganska mycket dyrare) dom flesta tycker ju att en cd skiva idag är för dyr.
PekkaJohansson skrev:Självklart ska duktiga tekniker ha credit! Vad vore George Martin utan Geoff Emerick och vad vore Brian Wilson utan Chuck Britz? Tyvärr blev också dessa mer effekttokiga ju längre tiden led. Jag har i andra sammanhang talat om mitten på 60-talet som en vattendelare varefter andelen goda popinspelningar sjunker märkbart. Undantag finns förstås.
Tekniskt dåliga sångare kan utbildas, får man hoppas, men den som behärskar sitt artisteri borde inte behöva finna sig i att stängas inne dynamiskt. Jag fick en smärre chock igår när jag plockade fram Whitney Houstons första album på USA-cd på Arista från 1985. Inte för att albumet på något vis är perfekt ljudtekniskt, men fröken Houstons röst, liksom pianot i introt till "The greatest love of all" har kvar det mesta av sin naturliga dynamik på ett sätt som man i stort sett aldrig hör numera. Lättare 80-tals-r'n'b är verkligen inte min favoritmusik, men nu blev jag sittande, som så ofta när tekniken tillåter att man närmar sig musiken. Jag kan inte minnas att någon protesterade mot dynamiken på det första Whitney-albumet. Uppenbarligen spelade också radiostationerna, med sin armada av kompressorer, låten utan att knorra.
Redan tre år senare, på 1988 års "One moment in time" är sångerskan så komprimerad att det inte hjälper hur mycket hon än tar i - rösten befinner sig ändå alltid på samma styrkenivå. Inte konstigt att fröken Houston sedemera gick ner sig i drogträsket...
Exemplen kan mångfaldigas. Tänk om skivbolagsfolket ville sätta sig ner och lyssna igenom ett tvärsnitt av de senaste 20 årens cd-produktioner - skulle det då komma till insikt..?
För att återgå till Svantes fråga - nej, jag ser inget positivt med dynamisk komprimering. Inte någon gång, inte i något sammanhang - så länge som den är producentstyrt och inte konsumentstyrd.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Exemplen kan mångfaldigas. Tänk om skivbolagsfolket ville sätta sig ner och lyssna igenom ett tvärsnitt av de senaste 20 årens cd-produktioner - skulle det då komma till insikt..?
RogerGustavsson skrev:När det gäller "Dark side of the moon" är det Alan Parson som verkar ha haft en dubbelroll som tekniker/producent. Det framgår av hans egna hemsida att han har varit tekniker. På Pink Floyd's sida är det mera oklart men han nämns i varje fall. Är en av mina favoritskivor sedan jag köpte den för 33 år sedan. Har den ännu inte på CD men väl i två vinylversioner. Finns det någon CD-version som ska undvikas?
Roger: Faktum är att det verkar som att den allra första CD-utgåvan har sämst ljud. Högst rekommendation på SACD-utgåvan, följd av återutgivningen på CD som kom 1998(?).
Question. Will Alan ever work with Pink Floyd again?
Answer. Alan says, "I would love to. I always felt that we made a great team. The main reason why we didn't do anything together after Dark Side was that my own career as producer and artist was blossoming. Contrary to popular belief, I do not earn royalties on Dark Side. If I was to work with them again, it would be nice to get one!" David Gilmour performs a soaring solo on Return To Tunguska, the opening track on A Valid Path.
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Svante,
Du måste nog utveckla dig lite. Eller så ville du inte att någon skulle skriva något alls i den här tråden<snip>
... så att den sticker ut i radion och därmed (av en för mig svårförståelig anledning) köps av flest konsumenter...
Det är just detta jag vill förstå. Jag vill inte nöja mig med att det är konstigt eller svårförståeligt, jag vill förstå varför det är så. Ett bra sätt att förstå sina fiender är att bli vän med dem, att försöka tänka som de gör. I detta måste man gå in med öppet sinne, för man kan ju tänkas hitta något som man inte vill, och gör man det så blir man klokare.
Jag tror nämligen att det finns ett antal fysikaliska och perceptuella faktorer som gör att flertalet konsumenter reagerar positivt på kompression i ett icke-hifi-perpektiv. Det är de jag vill ha fram.
Almen skrev:Vem var ljudtekniker på Pink Floyds mästerverk The Dark Side of the Moon? Vem tror att han enbart gjorde som han blev tillsagd?
En ny standard räcker. Kompetens är förvisso alltid bra att ha, men högre kompetens hjälper föga när det är förutsättningarna runt omkring som decimerar slutresultatets kvalitet.
IngOehman skrev:Både CD- och DTS-versionerna är väldigt dåliga.
SACD-versionen är den bästa (men kom ihåg att det är programmaterial som är >33 år gammalt, när ljudteknikbetyget sätts).
Vh, iö
Almen skrev:Roger: Faktum är att det verkar som att den allra första CD-utgåvan har sämst ljud. Högst rekommendation på SACD-utgåvan, följd av återutgivningen på CD som kom 1998(?).
Och Alan Parsons, som han faktiskt heter.Han står som tekniker (Pink Floyd står som producent. Förresten, vem av dem är egentligen Pink?)), men hade säkert mycket kreativ input att komma med under inspelningen.
Svaret på fråga 2 är Hugh Padgham. En doldis, men icke desto mindre en personlig favorit.
Haakan_W skrev:floyd har man ju alltid haft som en av referenserna då man testar nya saker eller andras anläggningar
Jocke skrev:Håller med Max - min lirar också schysst. 20th Anniversery digital remastered.
/Jocke
PS. För att inte Svante ska bli vansinnig på OT igen så måste jag fråga om någon känner till vilka kompressorer som använts?
Skall vi överhuvud taget fortsätta att diskutera detta måste ni sluat blanda ihop kompression, limitering och bricklimitering... annars kommer ingen tillslut att fatta nånting alls.. inklusive mig själv;) *börjar bli förvirrad.()
ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Bill50x skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Men, detta är ju en form av komprimering! Varför? Jag menar, sjunger man högt så sjunger man högt. Sjunger man lågt så sjunger man lågt. Varför ska det maskeras genom att variera avståndet till mik´en?
Är det så att normal avspelningsutrustning inte kan hantera denna dynamik? Eller vill man att sången ska ha samma nivå hela tiden i fonogrammet men att det låter som om artisten sjunger högt (starkt) ibland och lågt (svagt) ibland? Jag har inspelningar där man från bildmaterialet ser att artisten står ganska långt från mik´en hela tiden (tex Opus3) och det känns väldigt naturligt när artisten "klämmer i". Nu går väl inte just det förfarandet (lång mikrofonavstånd) så bra vid tex högljudd rockmusik, men borde inte det dynamiska innehållet vara detsamma?
/ B
sztation skrev:Bill50x skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Men, detta är ju en form av komprimering! Varför? Jag menar, sjunger man högt så sjunger man högt. Sjunger man lågt så sjunger man lågt. Varför ska det maskeras genom att variera avståndet till mik´en?
Är det så att normal avspelningsutrustning inte kan hantera denna dynamik? Eller vill man att sången ska ha samma nivå hela tiden i fonogrammet men att det låter som om artisten sjunger högt (starkt) ibland och lågt (svagt) ibland? Jag har inspelningar där man från bildmaterialet ser att artisten står ganska långt från mik´en hela tiden (tex Opus3) och det känns väldigt naturligt när artisten "klämmer i". Nu går väl inte just det förfarandet (lång mikrofonavstånd) så bra vid tex högljudd rockmusik, men borde inte det dynamiska innehållet vara detsamma?
/ B
Sjunger han högt nära miken så kanske det blir föör högt?
Ja, man vill ha rösten och sången som den LÅTER när man sjunger starkt, men inte högre VOLYM. Är det så konstigt och onaturligt?
Men om vi säger att han fortfarande står vid samma mikposition. Men då kan man ha fingret på regeln och sänka just där så att låten blir som den bör. Eller koppla in en kompressor vilket skulle ge samma resultat ungefär.
Ett skrik eller rop i samma volymnivå som vanligt tal uppfattas dessutom ändå högre av psykologiska orsaker.
Och en komprimering här EFTER mixning skulle ju vara detsamma som UNDER inspelning om tex det var en gitarr och gitarren var det enda instrumentet.
Och jag håller med popedh. Man får skilja på komprimering och komprimering.
Det sker ju säkerligen i viss mån komprimering även i mikrofoner och dolby brusreducering som använts väldigt mycket ÄR komprimering och expandering. Och detta har ju inte alls med effekten av Waves ultramaximizer att göra. Man kan inte dra all komprimering över en kam.
popedh skrev:Så här är det, en gång för alla!!!!
Den volymökning som vi pratar om här, som skapar intermodulationsdistortion och allmänt kaos är orsakade av brickwall-limitern, inte av traditionella kompressorer/limiters.
Varken en optisk, Fet eller VCA bestyckad kompressor limiter kan höja meddelnivån på detta sätt, eftersom dom helt enkelt inte hinner agera tillräckligt snabbt på transienter, (attacktid). (ok det funkar på icke transienta ljud) Det är oxå därför som de äldre masteringarna är lika giftigt limiterade, det gick inte helt enkelt.... sen kom datorerna in i masteringsstudiorna. Det är i samband med detta som bla, waves hittar på Brickwall limitern... en limiter med "look Ahead" funktion... den kikar helt enkelt efter vad som skall hända, innan det verkligen händer. (jo det går eftersom en signal är fördröjd i en dator). Då går det plötsligt att limitera helt utan attacktid... o pang... nu kan man höja hela medelnivån med bara en liten regel... och den som vågar höja mest är bäst;)
Å på den vägen är det!!
E ni med?
sztation skrev:popedh skrev:Så här är det, en gång för alla!!!!
Den volymökning som vi pratar om här, som skapar intermodulationsdistortion och allmänt kaos är orsakade av brickwall-limitern, inte av traditionella kompressorer/limiters.
Varken en optisk, Fet eller VCA bestyckad kompressor limiter kan höja meddelnivån på detta sätt, eftersom dom helt enkelt inte hinner agera tillräckligt snabbt på transienter, (attacktid). (ok det funkar på icke transienta ljud) Det är oxå därför som de äldre masteringarna är lika giftigt limiterade, det gick inte helt enkelt.... sen kom datorerna in i masteringsstudiorna. Det är i samband med detta som bla, waves hittar på Brickwall limitern... en limiter med "look Ahead" funktion... den kikar helt enkelt efter vad som skall hända, innan det verkligen händer. (jo det går eftersom en signal är fördröjd i en dator). Då går det plötsligt att limitera helt utan attacktid... o pang... nu kan man höja hela medelnivån med bara en liten regel... och den som vågar höja mest är bäst;)
Å på den vägen är det!!
E ni med?
Hehe, jag är med
Det är därför jag vill skilja på komprimering och komprimering(brickwall-limitering)
Om man drar det ännu ett steg i frågan. Vad tycker du/ni om följande då?
Ultramaximizer/brickwall-limitering förstör ljudkvaliteten/signalen men den upplevda dynamiken behöver inte ha minskat vid en måttlig limitering.. även om signalen ser mer odynamisk ut än originalet när man tittar på den.
popedh skrev:
Nej!! INTE KOMPRIMERING OCH KOMPRIMERING...
KOMPRIMERING OCH LIMITERING...
Visst är kompressorn släkt med limitern.. men inte mer,)
sztation skrev:popedh skrev:
Nej!! INTE KOMPRIMERING OCH KOMPRIMERING...
KOMPRIMERING OCH LIMITERING...
Visst är kompressorn släkt med limitern.. men inte mer,)
En kompressor ställd i ratio "evighet:1" och med oändligt snabb reaktionstid blir ju en limiter, eller?. Så den är nära släkt. Men jag är med på att det i praktikten inte är samma sak. Men jag tror inte resten av oss är med på detta iallafall.
<I>"Vet någon vad de använt för kompressor? Knappast "Bricklimiter" vid den tidpunkten! "</I>
Kan vi inte säga Ultramaximizer då?
Dessutom så handlar första inlägget om komprimering medans det har glidit över till brickwall-limitering utan att någon riktigt har förstått skillnaderna känns det som.
Morello skrev:popedh,
Tråden handlar väl ursprungligt om programmaterial med klen dynamik på grund av excessiv komprimering och/eller limitering? Det går ju som bekant att sabbotera dynamiken med olika medel, även om hårdlimitering är värre än en snällare kompressor..
IngOehman skrev:Jag tror att världen är ryggen på en sköldpadda, och nu vill jag har fram bevis för att det är så!!!
IngOehman skrev:Allvarligt talat:
Man kan tro vad som helst. Men att starta en diskussion med en hypotes, och sedan diktera att den inte får ifrågasättasutan bara stärkas med nya spekulationer, det är ett väldig märkligt och helt ovetenskapligt agerande.
IngOehman skrev:Jag som undersökt de psykoakustiska fenomenen tämligen noga med avseende på kompression, våga säga att:
Jag VET att praktiskt taget INGEN föredrar en komprimerad version, annat än om man fråntas makten över volymkontrollen (det vill säga att det blir starkare på grund av komprimeringen).
Detta ovanstående gäller för komprimering efter mixning, och det gäller oavsett anläggning - och det gäller oavsett musik! Jag har hittills faktiskt aldrig stött på några undantag.
IngOehman skrev:Att då se att hypotesen om motsatsen lanceras som en "sanning som inte behöver bevisas" (som inte ens får ifrågasättas i tråden) är störande. Att se det framställas som ett axiom alltså, som skall ges stöd för och som skall "förklaras psykoakustiskt" i tråden! Det blir nästan en absurd upplevelse att se ett sådant trådämne.
IngOehman skrev:
Att saker komprimeras är förstås inte beroende på någon slump, det har orsaker. Med de har ingenting med psykoakustik att göra - det har med radiolyssningsbeteenden att göra.
Folk som lyssnar på radio rör ju inte på volymkontrollen medan de letar efter nya stationer.
IngOehman skrev:
Det är detta beteende som lett till det escallerande komprimeringsvansinnet, och (här kommer något viktigt!):
Det är något som inte bara hifi-människor reagerat på - detsamma gäller för många, många som arbetar professionellt med musikproduktion (musiker, producenter och i synnerhet ljudtekniker!).
Jag som ritar inspelningsstudior stöter på denna diskussion nästan varenda vecka nuförtiden, och att kalla detta för en konflikt mellan hifi-människor och ljudtekniker är helt verklighetsfrånvänt. Det finns ett litet antal ljudtekniker jag stött på (och lite flera mastringstekniker) som försvarar även de värsta avarterna av musikstympning med hjälp av kompressorer, men den övervägande majoriteten står på samma sida som hifi-människorna!
Därmed vill jag säga att hela idén att "lära känna sin fiende" är kontraproduktiv. Fienden är ett fenomen - det är inte några grupper människor. Möjligen skulle man kunna säga att den enda riktigt stora fienden är "bristen på regel för radioutsändning som begränsar medelvärdet till -20 dB".
Får vi en sådan regel så kommer kompressionsvansinnet att vara ett minne blott*.
Vh, iö
- - - - -
*Fast bruket av kompressorer i konstens tjänst kommer förstås inte att upphöra, ej heller "missbruk på grund av okunskap", men det viktiga är att ett idiotiskt incitament att förstöra kommer att försvinna.
Svante skrev:
- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.
- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
- Efterklang. Den upplevs ofta som bra, varför finns det annars så många reverbenheter? Kompression lyfter fram de svaga partierna, när efterklangen klingar efter ett strakt ljud. Efterklangen verkar längre och ljudet starkare.
- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
Morello skrev:popedh,
Tråden handlar väl ursprungligt om programmaterial med klen dynamik på grund av excessiv komprimering och/eller limitering? Det går ju som bekant att sabbotera dynamiken med olika medel, även om hårdlimitering är värre än en snällare kompressor..
ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier, medan en mindre duktig inte kan detta.
Svante skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier, medan en mindre duktig inte kan detta.
Sug på den där meningen en stund. Är den riktig?
sztation skrev:Ja, man vill ha rösten och sången som den LÅTER när man sjunger starkt, men inte högre VOLYM. Är det så konstigt och onaturligt?
Almen skrev:Ja! Om man inte hanterar till exempel sången på det viset så får man välja ett av följande:
- Ingen i publiken hör de svaga partierna
- Publiken håller för öronen på de starka partierna
Inget av ovanstående känns speciellt tilltalande. (Om man är klantig så kan man mycket väl åstadkomma bägge två.)
Jag tror IngOehman missar radiosituationen där man helt enkelt vill höra programmaterialet. Om jag lyssnar på P2 i köket så är det ganska ofta som jag skruvar upp volymen för att höra en stillsam gitarrserenad, och sedan när programledaren kommer in så får jag kasta mig på volymkontrollen för att den är så högt i volym. Likadant kan det vara i ett och samma stycke - antingen hörs inte de svaga partierna eller så är de starka för hög volym. Det finns helt enkelt lyssningssituationer där man får välja bort programmaterial med för hög dynamik.
Nattlorden skrev:sztation skrev:Ja, man vill ha rösten och sången som den LÅTER när man sjunger starkt, men inte högre VOLYM. Är det så konstigt och onaturligt?
Varför i all världen vill man det? Inte av musikkvalitativa skäl i alla fall.
Japp, för så låter det ALDRIG om någon sjunger hemma hos dig!
sztation skrev:Det har jag inte sagt att jag vill att det ska låta som heller.
Absolut inte. Väldigt tråkigt om alla hade låtit som att dom hade stått hemma hos mig och sjungit/spelat.
Nattlorden skrev:sztation skrev:Det har jag inte sagt att jag vill att det ska låta som heller.
Absolut inte. Väldigt tråkigt om alla hade låtit som att dom hade stått hemma hos mig och sjungit/spelat.
Det där kan man kalla aktiv misstolkning.![]()
Läs om, läs rätt.
Nattlorden skrev:Ta en god (mycket god) inspelning typ "The Coal Train" med Hugh Masakela... när han tar i och imiterar tågvissla så reser sig ju raggen på kroppen av dynamikkicken i det. Hade man komprimerat ihop det så hade både effekten och trovärdigheten minskat.
sztation skrev:Bara för att raggen reser sig i kroppen i en låt av Hugh Masakela så betyder inte det att den dynamiken fungerar i alla inspelningar.
Det kanske tom är så att hans imitation av en tågvissla egentligen är ganska svag och ojämn men har jämnats ut och kunnat stärkas överlag i den slutliga mixen. Vad vet du eller raggen på kroppen om den saken?
Nattlorden skrev:sztation - fast att överhuvud taget använda mikrofon vid känsloförmedling från sångare till lyssnare är ju enbart ett nödvändigt ont. I inspelningssammanhang beroende på att lyssnare och sångare inte är på samma plats vid samma tillfälle och att möjliggöra upprepad lyssning.
Det optimala fallet är ju live - utan mikrofon. Vissa instrument måste självklart elektronik blandas in till, synth och elgitarr t.ex. Men många instrument behöver inte mickas vid en (intim) livespelning.
Nu tänker du helt fel, tycker jag. Du kan inte utgå från en intim livespelning där man inte behöver förstärka sångaren och sedan föra en allmän diskussion om kompression.Nattlorden skrev:att överhuvud taget använda mikrofon vid känsloförmedling från sångare till lyssnare är ju enbart ett nödvändigt ont. Det optimala fallet är ju live - utan mikrofon. Vissa instrument måste självklart elektronik blandas in till, synth och elgitarr t.ex. Men många instrument behöver inte mickas vid en (intim) livespelning.
Nattlorden skrev:sztation skrev:Bara för att raggen reser sig i kroppen i en låt av Hugh Masakela så betyder inte det att den dynamiken fungerar i alla inspelningar.
Jag har ännu aldrig hört en inspelning med för mycket dynamik. Däremot många med för lite.Det kanske tom är så att hans imitation av en tågvissla egentligen är ganska svag och ojämn men har jämnats ut och kunnat stärkas överlag i den slutliga mixen. Vad vet du eller raggen på kroppen om den saken?
Då har man gjort ett väldigt bra jobb med att få till livekänslan på inspelningen.![]()
Det är dock inte enbart den som visar på dynamiken - trummorna och hornet är väldigt dynamiska på den också.
Almen skrev:Utgå från den situation där man måste ha mikrofon för att sångaren skall höras - d.v.s i stort sett all pop- och rockmusik...
Det är naturligtvis en avsevärd skillnad hur du uppfattar en viskande sång och en fullröst även om det är samma ljudvolym. Det är ju det som är poängen, att sångaren har utrymme för att variera sin röst, men den hålls på ungefär samma nivå för att den skall höras hela tiden. Vad är det för konstigt med det?
sztation skrev:Som sagt, ett instrument som spelas starkt behöver inte betyda att det är starkare nivåsignal i mixen. Det uppfattas starkare rent psykologiskt.
Men det kan också vara så som du säger i detta fallet. Men det behöver fortfarande inte betyda att det skulle vara bättre att behålla det så i andra inspelningar.
Nattlorden skrev:Däremot är det högst förvånande att argumentationen för att TA BORT ETT UTTRYCKSMEDEL i musiken är så pass stark från vissa håll. Om musiker och sångare inte vill sjunga/spela dynamiskt så är det inte speciellt svårt att låta bli att göra så...
popedh skrev:Det är mycket svårt!! i princip omöjligt.
Nattlorden skrev:popedh skrev:Det är mycket svårt!! i princip omöjligt.
Skilj på mikrodynamik och makrodynamik, är du snäll.
Nattlorden skrev:Däremot är det högst förvånande att argumentationen för att TA BORT ETT UTTRYCKSMEDEL i musiken är så pass stark från vissa håll.
Hetsporren skrev:Nattlorden skrev:popedh skrev:Det är mycket svårt!! i princip omöjligt.
Skilj på mikrodynamik och makrodynamik, är du snäll.
Förklara vad du menar, är du snäll.
Almen skrev:Samma argumentation kan användas (och användes) mot elgitarren - varför förstöra den fina akustiska gitarren?
Almen skrev:Människorösten är ett instrument bland alla andra, och får användas (tycker jag) på det sätt som konstnären anser är bäst.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Människorösten är ett instrument bland alla andra, och får användas (tycker jag) på det sätt som konstnären anser är bäst.
(Min betoning) Ja precis! Varför argumenterar du mot mig då? Då skulle du ju vara på min sida!
popedh skrev:Suckar igen...
Vad är du ute efter?
Att bli illa omtyckt?
Nu har du en rätt otrevlig ton. Argumentera i stället. Elgitarren började som en förstärkt akustisk (till stort förtret för puristerna), gick via halvakustisk till dagens plankor - en gradskillnad. Det lika stor skillnad mellan Pavarotti i någon spräckaria och Björk i "Hunting".Nattlorden skrev:Almen skrev:Samma argumentation kan användas (och användes) mot elgitarren - varför förstöra den fina akustiska gitarren?
Det är inte samma instrument. Att de vid en ytlig och okunnig betraktelse kan tyckas lika är en villfarelse.
För att du säger att mikrofon med påföljande eletronisk behandling är ett nödvändigt ont som man skall försöka undvika. Det är det jag inte håller med om.Almen skrev: Människorösten är ett instrument bland alla andra, och får användas (tycker jag) på det sätt som konstnären anser är bäst.
(Min betoning) Ja precis! Varför argumenterar du mot mig då? Då skulle du ju vara på min sida!
Almen skrev:Nattlorden skrev:Däremot är det högst förvånande att argumentationen för att TA BORT ETT UTTRYCKSMEDEL i musiken är så pass stark från vissa håll.
Samma argumentation kan användas (och användes) mot elgitarren - varför förstöra den fina akustiska gitarren?
Människorösten är ett instrument bland alla andra, och får användas (tycker jag) på det sätt som konstnären anser är bäst. Det inkluderar bel canto, ukrainsk strupsång, à la Stina Nordenstam eller något annat mer eller mindre komprimerat.
När Peter Gabriel går upp på "I HOLD THE LINE!" i San Jacinto så tänker jag inte på huruvida det är komprimerat eller ej - jag får rysningar längs ryggraden ändå.
popedh skrev:nattlorden skrev:Däremot är det högst förvånande att argumentationen för att TA BORT ETT UTTRYCKSMEDEL i musiken är så pass stark från vissa håll. Om musiker och sångare inte vill sjunga/spela dynamiskt så är det inte speciellt svårt att låta bli att göra så...
Helt fel, rätt snett
Det är mycket svårt!! i princip omöjligt.
Almen skrev:Nu har du en rätt otrevlig ton. Argumentera i stället. Elgitarren började som en förstärkt akustisk (till stort förtret för puristerna), gick via halvakustisk till dagens plankor - en gradskillnad. Det lika stor skillnad mellan Pavarotti i någon spräckaria och Björk i "Hunting".
För att du säger att mikrofon med påföljande eletronisk behandling är ett nödvändigt ont som man skall försöka undvika. Det är det jag inte håller med om.
John Lennon, Paul McCartney, Stina Nordenstam, Björk: fyra av mina favoritartister som använt extremt hård komprimering av sången (och även distat, kört genom leslie, etc.), till ett fantastiskt konstnärligt resultat.
IngOehman skrev:popedh skrev:nattlorden skrev:Däremot är det högst förvånande att argumentationen för att TA BORT ETT UTTRYCKSMEDEL i musiken är så pass stark från vissa håll. Om musiker och sångare inte vill sjunga/spela dynamiskt så är det inte speciellt svårt att låta bli att göra så...
Helt fel, rätt snett
Det är mycket svårt!! i princip omöjligt.
Håller med popedh till 100%!
Få saker är så svåra som att hålla kolla på dynamiken för musiker, i synnerhet sångare/sångerskor*. Det beror till viss del på att man när man sjunger har en "inbyggd kompressor" i huvudet, som blir särdeles effektiv eftersom man i förväg vet när man kommer att sjunga starkt.
Ber man ovana sångare/sångerskor att lyssna på det de sjungit håller de därför med om att det blev väldigt mycket mera dynamiskt än de hade tänkt sig.
Det skulle kunna användas som ett argument för kompressor, och i vissa fall (när artisten är för hopplös) har man ingent val. Med en artist som lyckas skaffa sig perfekt dynamikkontroll emellertid, när man upp till helt andra uttrycksnivåer...
Vh, iö
- - - - -
*Att "hålla koll på dynamiken" betyder inte entydigt att hålla ned den, utan det betyder att kunna "skapa det uttrycket man avser". Många bra sångare/sångerskor sjunger faktiskt mycket dynamiskt, men på rätt sätt och ställen.
Ja, självklart! Har du lyssnat på Tomorrow Never Knows (där Lennon lär ha velat att hans sång skulle låta som ett gäng munkar som står på Mount Everest och sjunger), I am the Walrus eller Helter Skelter med Beatles? Eller Hunter med Björk?Nattlorden skrev:Och ditt påstående är att dessa skulle göra samma val om de haft möjlighet att jämföra med hur de låter kontra hur det hade blivit utan denna på en state-of-the-art stereo a lá de bästa hemsystemen här på faktiskt?
Almen skrev:Ja, självklart! Har du lyssnat på Tomorrow Never Knows (där Lennon lär ha velat att hans sång skulle låta som ett gäng munkar som står på Mount Everest och sjunger), I am the Walrus eller Helter Skelter med Beatles? Eller Hunter med Björk?
2. Det känns tragiskt att det på ett forum som skall vara för de ljudkvalitetsmedvetet - startas trådar med syftet att försvara det största ljudkvalitetetsproblemet som finns idag.
Det känns lika tråkigt att se sina inlägg, synnerligen allvarligt menade, där jag redovisar de studier jag gjort avseende preferenser för omastrat kontra mastrat, utsättas för tramsiga påstående om att jag bara haft svårartade audiofiler med i lyssningsgrupperna och/eller använt för goda anläggningar, när jag ju redan redovisat att så inte har varit fallet.
Detsamma gäller försvar för att komprimera/limitera färdigmixat programmaterial. Agerar man aktivt för att hitta sådana argument är man delansvarig för att det kommer att resultera i att man förstör en massa människors musikupplevelser.
IngOehman skrev:
Att komprimera en redan inspelad akustiskt gitarr är däremot att våldföra sig på det som skapats. Så på sätt och vis håller jag ändå med nattlorden. Det är rätt olika saker ändå. Elgitarren sträcker sig som instrument en bra bit in i elektronikens värld, och det som händer "inom instrumentet" kan aldrig blir fel om den som spelar det hör det.
sztation skrev:Då mikar vi upp den akustiska gitarren, kopplar in en mikpreamp och kompressor "inom instrumentet" (även om det till synes råkar se mer externt ut än i elgitarrfallet) och kör ut i hörlurar till han som spelar. Då hör han det och då kan det inte vara fel.
Korrekt eller inte?
Eller elgitarristen spelar in sin gitarr utan dist och denna läggs på i efterhand med diverse dsp-effekter.
Är detta också fel eftersom han som spelar inte hörde det när han spelade?
Inte om artisten vill att det skall låta som det gör. Det är den artistiska friheten. En artist får ju faktiskt göra hur dåliga saker artisten vill. Tycker du inte det?sztation skrev:Då mikar vi upp den akustiska gitarren, kopplar in en mikpreamp och kompressor "inom instrumentet" (även om det till synes råkar se mer externt ut än i elgitarrfallet) och kör ut i hörlurar till han som spelar. Då hör han det och då kan det inte vara fel.
Korrekt eller inte?
Det är absolut fel, om artisten inte i efterhand tycker att resultatet är det han är ute efter. Fast artisten har ju faktiskt en producent, som artisten direkt, eller indirekt valt (ev ett skivbolag som valt) och artisten får väl tillsammans med sin producent avgöra om alstret låter som de vill.sztation skrev:Eller elgitarristen spelar in sin gitarr utan dist och denna läggs på i efterhand med diverse dsp-effekter.
The_Man skrev:i 9 fall av 10....eller nåt sånt låter det sämre live än på skiva(om vi bortser från musik typ klassiskt och stor del av jazz mm(som ändå måste sägas stå för ganska liten del av musikproduktionen)) undrar vad det beror på......
Sång är ljudgenerering! All musik är ljudgenerering! All ljudgenerering kan vara musik!Nattlorden skrev:Exemplena rör sig dock i experimentella utmarker där det inte per se rör sig om sång utan mer om ljudgenerering och därför tycker jag inte det riktigt är applicerbart på diskussionen.Almen skrev:Tomorrow Never Knows... I am the Walrus eller Helter Skelter med Beatles? Eller Hunter med Björk?
Och det tror jag alla är överens om det förkastliga med, så så mycket diskussion om det tror jag inte det blir.Att remastra ovan nämnda Beatles-spår och däri komprimera ihop det för modern konsumtion däremot, har [med diskussionen att göra].
Nattlorden skrev:The_Man skrev:i 9 fall av 10....eller nåt sånt låter det sämre live än på skiva(om vi bortser från musik typ klassiskt och stor del av jazz mm(som ändå måste sägas stå för ganska liten del av musikproduktionen)) undrar vad det beror på......
1) musikerna inte så bra i verkligheten som de synes på skiva
2) PA och livemixningen är undermålig
3) 1+2
Nattlorden skrev:The_Man skrev:i 9 fall av 10....eller nåt sånt låter det sämre live än på skiva(om vi bortser från musik typ klassiskt och stor del av jazz mm(som ändå måste sägas stå för ganska liten del av musikproduktionen)) undrar vad det beror på......
3) 1+2
IngOehman skrev:En sak till!
Att kommentatorrösten mellan musikinslagen är åt h-e för stark för det mesta på P2 har ingenting med "brist på kompression" att göra!(Hur tänker den som skrev det inlägget egenligen?)
popedh skrev:Nattlorden skrev:The_Man skrev:i 9 fall av 10....eller nåt sånt låter det sämre live än på skiva(om vi bortser från musik typ klassiskt och stor del av jazz mm(som ändå måste sägas stå för ganska liten del av musikproduktionen)) undrar vad det beror på......
3) 1+2
Skärp dej för helvete!!!
popedh skrev:Skärp dej för helvete!!!
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:Nattlorden skrev:The_Man skrev:i 9 fall av 10....eller nåt sånt låter det sämre live än på skiva(om vi bortser från musik typ klassiskt och stor del av jazz mm(som ändå måste sägas stå för ganska liten del av musikproduktionen)) undrar vad det beror på......
3) 1+2
Skärp dej för helvete!!!
Popedh,
Inget att bli så upprörd över. Det finns massa tekniker som inte kan hantera alla lokaler. Och mindre bra musiker som man kan hjälpa i en studio. Du är nog rätt så duktig själv på det...
1) Så kan det absolut vara. Jag låter riktigt värdelöst som sångare. Riktigt illa faktiskt. Men efter trix i den digitala svären så har man lyckats få mig att låta nästan trevligt. En gång
2) Jag har varit på konserter där ljudet/lokalen förstört upplevelsen. Jag är inte ensam. Har hört folk som väljer bort Globen just av den anledningen...
3) Den sämsta av världar. Skulle absolut ske med mig på scenen då det inte finns en enda tekniker som live kan reparera mitt framförande.
/Magnus
Nu är vi väl lite väl OT?
3) 1+2
Almen skrev:Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
sztation skrev:IngOehman skrev:
Att komprimera en redan inspelad akustiskt gitarr är däremot att våldföra sig på det som skapats. Så på sätt och vis håller jag ändå med nattlorden. Det är rätt olika saker ändå. Elgitarren sträcker sig som instrument en bra bit in i elektronikens värld, och det som händer "inom instrumentet" kan aldrig blir fel om den som spelar det hör det.
Då mikar vi upp den akustiska gitarren, kopplar in en mikpreamp och kompressor "inom instrumentet" (även om det till synes råkar se mer externt ut än i elgitarrfallet) och kör ut i hörlurar till han som spelar. Då hör han det och då kan det inte vara fel.
Korrekt eller inte?
sztation skrev:Eller elgitarristen spelar in sin gitarr utan dist och denna läggs på i efterhand med diverse dsp-effekter.
Almen skrev:Du glömmer 4) Live och studio är oftast två helt olika situationer.
Man kan inte förvänta sig lika "bra" ljud på scen som i studion när det gäller pop- och rockmusik; däremot en helt annan upplevelse (förhoppningsvis - annars hade man ju lika gärna kunnat sitta hemma och lyssna på skivan).
IngOehman skrev:Även om podden står i kontrollrummet så brukar man ge det valda ljudet
till elgitarristen i hörlurarna.
Det är i själva verket frapperande hur olika de flesta elgitarrister spelar
beroende på vilket gitarr-ljud man ger dem i lurarna. Det är som om de
lånar ljudet som inspiration och låter det styra hur de spelar, således att
spelet blir i harmoni med soundet. Det blir praktiskt taget alltid bättre än
om man byter ljud i efterhand.
Almen skrev:IngOehman skrev:En sak till!
Att kommentatorrösten mellan musikinslagen är åt h-e för stark för det mesta på P2 har ingenting med "brist på kompression" att göra!(Hur tänker den som skrev det inlägget egenligen?)
Jag tog det som ett exempel på varför man i vissa lyssningssituationer kan föredra mer komprimering. Jag har ingen aning om vad man gör för mixningsöverväganden i radions P2; vad mig anbelangar kan programledarens röst ha lagts mitt emellan den nylonsträngade gitarren och kanonerna i 1812. Vad vet jag?
Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
IngOehman skrev:Det verkar vettigare att välja någon musik som passar.
IngOehman skrev:Det verkar vettigare att välja någon musik som passar.
Slartibartfast skrev:Har inte diskussionen övergått från problemet med mastring/komprimering till huruvida artisterna ska få använda kompressorn för att skapa ljud? Det hela är ju två vitt skilda saker, där den ena är ok för mig.
/J
E skrev:IngOehman skrev:Det verkar vettigare att välja någon musik som passar.
Håller med.
Tycker faktiskt att det är ett ganska stort problem att det finns på tok för
få radiokanaler!
Fast man kan ju spela fonogram också - Har du inte möjlighet till det i
köksstereon, Almen?
Mvh E*
Den konstnärliga friheten kan vi inte lägga oss i.
Slartibartfast skrev:Har inte diskussionen övergått från problemet med mastring/komprimering till huruvida artisterna ska få använda kompressorn för att skapa ljud? Det hela är ju två vitt skilda saker, där den ena är ok för mig.
/J
sztation skrev:IngOehman skrev:Om klassisk musik inte passar i ett sammanhang, varför modifiera den (ändra från det som musikerna skapade) så att den passar?
Därför att man vill att den efter en ompassning passar i 2 sammanhang istället för bara 1. ?
/J
Slartibartfast skrev:sztation skrev:IngOehman skrev:Om klassisk musik inte passar i ett sammanhang, varför modifiera den (ändra från det som musikerna skapade) så att den passar?
Därför att man vill att den efter en ompassning passar i 2 sammanhang istället för bara 1. ?
Jag anser iofs att du omformar den så att den passar i bara en igen...
/J
popedh skrev:Artisten och skivbolaget måste naturligtvis få göra hur dom vill...
de e väl självklart...
hur menar ni annars?
The_Man skrev:då är frågan om det ska anpassas efter dig eller efter mig? tex. tycker du om okomprinerat och jag gillar komprimerat så kanske man ska komprimera lite så bägge får en hyfsad produkt...sen att avväga det där är ju svårt....för dom flesta här på forumet gillar ju välljud, dom flesta som lyssnar på musik gillar musik i första hand
popedh skrev:Jag har lagt nästan en halv miljon på olika kompressorer... det är väl ändå ingen som tror att jag gjort det för att få saker å ting att låta dåligt?
Kompressorn är ett nödvändigt arbetsredskap inom rock/pop.... punkt
Sen är du en annan sak med slutlimitering.
E skrev:popedh!
Jag skulle önska att du inte gick i taket bara för att flertalet här inte skiljer
på olika typer av kompression. Kompression i olika skeden, som av enstaka
instrument och vid mastring, är dock viktigt att skilja på. (Kompression av
konstnärliga skäl och dito av ljudtryckskonkurrensskäl alltså.)
Alla typer av kompression skadar ju dynamiken på det färdigmixade
materialet! Huruvida det är en hårdlimiterande eller en mjuk-
komprimerande apparat kommer liksom i andra hand, tycker jag.
Vi vill ju att såväl transienter som dynamikskillnader mellan exempelvis vers
och refräng ska bevaras (#)!
#) På fonogrammet alltså. Huvudsaken är att det alls går att få tag på
oskadade fonogram, ju! Fast det vore trevligt med bättre ljud i radion
också - kanske till och med nödvändigt för fonogrammens kvalitetshöjning...
- - - - -
Du skrev i det här ämnet tidigare att du gärna skulle se att alla gick
samman och skar transienterna 3 dB mindre - trevligt!
Hur skulle man kunna genomföra något sådant, tror du? Och varför inte
väldigt mycket mindre än 3 dB? Typ en standard för medelnivå på -20 dB.
Mvh E*
Slartibartfast skrev:The_Man skrev:då är frågan om det ska anpassas efter dig eller efter mig? tex. tycker du om okomprinerat och jag gillar komprimerat så kanske man ska komprimera lite så bägge får en hyfsad produkt...sen att avväga det där är ju svårt....för dom flesta här på forumet gillar ju välljud, dom flesta som lyssnar på musik gillar musik i första hand
Eftersom jag anser att okomprimerad musik låter bättre*, och IÖ här på forumet gjort studier som visar detsamma - tror jag du har fel!
/J
Nattlorden skrev:popedh skrev:Jag har lagt nästan en halv miljon på olika kompressorer... det är väl ändå ingen som tror att jag gjort det för att få saker å ting att låta dåligt?
Nix, inte alls.
De två frågorna är snarast:
1) Har du utrustning upplösande nog för att verkligen veta när det börjar göra det?
2) Är din största målsättning att inte behöva använda maskinparken i onödan?Kompressorn är ett nödvändigt arbetsredskap inom rock/pop.... punkt
Sen är du en annan sak med slutlimitering.
Förstår hur du menar och förstår varför du säger det... och med dagens musiksmak är det nog korrekt. (Fast jag förstår inte att Titiyos underbara "Come Along" inte kan få låta lika bra som Yello...) Förhoppningsvis kan utrustningen oftare användas på sådana sätt som är inspelningen till gagn istället för att förhindra spelning i en hifianläggning.
Japp.
popedh skrev:Jag har sagt det förrut, och jag säger det igen...
Jag komprimerar självklart inte ett görr jazzgäng som lirar live i studion..
never...
men ett popband utan kompressorer... tror inte det... mycket av soundet sitter där...
OCH IGEN:: inte för att minska dynamiken.
däremot gärna mindre topplimitering...
Mayro skrev:Popedh
Skall bli rasande roligt att höra skivorna (då dom kommer).. Ser verkligen fram en´mot detta.. Då får man ett "hum " om ert arbete ju ni utför "färdigt".. Förutom då bra musik...![]()
för musiken lät bra som du fixade in här tidigare..
IngOehman skrev:2. Det känns tragiskt att det på ett forum som skall vara för de ljudkvalitetsmedvetet - startas trådar med syftet att försvara det största ljudkvalitetetsproblemet som finns idag.
IngOehman skrev:Det känns lika tråkigt att se sina inlägg, synnerligen allvarligt menade, där jag redovisar de studier jag gjort avseende preferenser för omastrat kontra mastrat, utsättas för tramsiga påstående om att jag bara haft svårartade audiofiler med i lyssningsgrupperna och/eller använt för goda anläggningar, när jag ju redan redovisat att så inte har varit fallet.
IngOehman skrev:En tråd som bara kan leda till att det blir svårare att göra något åt eländet (kanske det största sorgeämnet i hela HiFi-världen, eftersom det förstör mer än 90% av de fonogram man hade kunnat få njuta av oskadade, om denna dynamiska misshandel avståtts ifrån) är verkligen mer än sorgligt. Det är en tragedi.![]()
IngOehman skrev:Denna tråd är musikvärldens motsvarighet till revisinismen, eller någons försök att leta poänger med barn- och hustrumisshandel.![]()
Visst kan man påstå att ett kok stryk är bra, och i undantagsfall kanske det möjligen kan vara så att något barn kan lära sig något, och inte traumatiseras av en fysisk tillrättavsining - men eftersom man VET att motsatsen är väldigt trolig, så varken får eller bör man argumentera att barn bör få stryk, om man inte är villig att ta ansvar för de liv man hjälper till att förstöra på grund av att någon lyssnar på vad man säger när man ber folk hitta argument för att ge barn stryk.
IngOehman skrev:Detsamma gäller försvar för att komprimera/limitera färdigmixat programmaterial. Agerar man aktivt för att hitta sådana argument är man delansvarig för att det kommer att resultera i att man förstör en massa människors musikupplevelser.
Svante skrev:
- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.
- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
- Efterklang. Den upplevs ofta som bra, varför finns det annars så många reverbenheter? Kompression lyfter fram de svaga partierna, när efterklangen klingar efter ett strakt ljud. Efterklangen verkar längre och ljudet starkare.
- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
/J
Almen skrev:IngOehman skrev:En sak till!
Jag tog det som ett exempel på varför man i vissa lyssningssituationer kan föredra mer komprimering. Jag har ingen aning om vad man gör för mixningsöverväganden i radions P2; vad mig anbelangar kan programledarens röst ha lagts mitt emellan den nylonsträngade gitarren och kanonerna i 1812. Vad vet jag?
Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
Svante skrev:IngOehman skrev:2. Det känns tragiskt att det på ett forum som skall vara för de ljudkvalitetsmedvetet - startas trådar med syftet att försvara det största ljudkvalitetetsproblemet som finns idag.
Nej, då läser du inte det jag skriver. Jag har startat tråden i syfte att förstå, möjligen förklara, men inte försvara varför kompression används. Det är en jätteskillnad. I övrigt håller jag med om att skivkvaliteten idag ofta är under all kritik, så jag vill absolut inte försvara sönderprocessning. Däremot vill jag förstå varför, och jag vill försöka göra det med öppna ögon och på ett vetenskapligt sätt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det känns lika tråkigt att se sina inlägg, synnerligen allvarligt menade, där jag redovisar de studier jag gjort avseende preferenser för omastrat kontra mastrat, utsättas för tramsiga påstående om att jag bara haft svårartade audiofiler med i lyssningsgrupperna och/eller använt för goda anläggningar, när jag ju redan redovisat att så inte har varit fallet.
Jag antar att du syftar på mig...![]()
Jag har aldrig använt uttrycket "svårartade audiofiler". Och att jag har en annan erfarenhet än du gör det väl inte till trams? Jag tycker du ska veta hut!![]()
Svante skrev:Må vara att min erfarenhet inte är formaliserad såtillvida att jag har utsatt folk för mastrat/omastrat för direkt jämförelse. Däremot har jag otaliga gånger suttit bredvid folk i soffan som famlar efter volymkontrollen när explosionerna blir högljudda, eftersom någon ligger och sover på övervåningen. Eller tvärtom, höjer ljudet när det kommer för tyst dialog eftersom man inte hör vad som sägs. Detta är inte ett audiofilperspektiv, utan handlar om användarvänlighet, utan hänsyn till naturtrohet.
Svante skrev:IngOehman skrev:En tråd som bara kan leda till att det blir svårare att göra något åt eländet (kanske det största sorgeämnet i hela HiFi-världen, eftersom det förstör mer än 90% av de fonogram man hade kunnat få njuta av oskadade, om denna dynamiska misshandel avståtts ifrån) är verkligen mer än sorgligt. Det är en tragedi.![]()
Vi är helt överens om att mycket förstörs, men det ska inte blandas ihop med den här trådens syfte som är att förstå varför det görs.
Svante skrev:IngOehman skrev:Denna tråd är musikvärldens motsvarighet till revisionismen, eller någons försök att leta poänger med barn- och hustrumisshandel.![]()
Visst kan man påstå att ett kok stryk är bra, och i undantagsfall kanske det möjligen kan vara så att något barn kan lära sig något, och inte traumatiseras av en fysisk tillrättavsining - men eftersom man VET att motsatsen är väldigt trolig, så varken får eller bör man argumentera att barn bör få stryk, om man inte är villig att ta ansvar för de liv man hjälper till att förstöra på grund av att någon lyssnar på vad man säger när man ber folk hitta argument för att ge barn stryk.
Det kan visst vara en bra idé att starta en tråd om varför en del människor misshandlar. Att försöka förstå dem betyder inte att man försvarar dem och deras handlingar. Tvärtom, att förstå orsakerna, och att de själva förstår orsakerna måste vara det absolut bästa sättet att få dem att sluta. Det är en mycket bra parallell du tog här, även om tragiken för den enskilda individen är betydligt större i misshandelsfallet.
vara poänglös.kan
Svante skrev:IngOehman skrev:Detsamma gäller försvar för att komprimera/limitera färdigmixat programmaterial. Agerar man aktivt för att hitta sådana argument är man delansvarig för att det kommer att resultera i att man förstör en massa människors musikupplevelser.
Återigen, det är inte försvar, utan ett försök att förstå och förklara. Ser du inte skillnaden?
Svante skrev:
Till sist repeterar jag frågan jag ställde i mitt förra inlägg:
------------
Till sist skulle jag vilja att du kommenterar varför nedanstående förklaringar, som stod i mitt första inlägg är fel:
Svante skrev:- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
Svante skrev:- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
Svante skrev:- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
Svante skrev:Har du något svar?
LarsR skrev:Upplever man problemet så kan man ju faktiskt använda sig utav en
kompressor där hemma. Ok att det kanske inte blir hundra men å andra
sidan hur koncentrerad är man om man verkligen behöver en
kompressor.
E skrev:...i de situationer då man "behöver" dynamikreducerad uppspelning av musik (bilen, skvalradio på jobbet, etc)...
DTH skrev:
Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?
Mvh
E skrev:Frågan ska egentligen ställas till dem som förespråkar dynamikreduktion i någon situation, men att FM-radion har en brusnivå att tampas med är vi väl överens om? Kanske måste de komprimera en smula ändå?
Mastringsprocessarna påstår ju att man inte kan lita på att radions
kompressorer låter tillräckligt bra, och därför måste man misshandla
(komprimera) själva fonogrammen, inte bara till radion utan till alla!
Om det var så att "färdigkomprimerade" fonogram slapp förbi radions kompressionsutrustning så vore det kanske mindre korkat, men såvitt jag vet så tvingas allt material genom köttkvarnen?
Mvh E*
IngOehman skrev:Mayro:
Du har totalt missförstått vad E skrev. Läs igen! Det finns INGENTING hånfullt i hans inlägg.
Men saken är den, att det inte finns en enda mastringsstudio (som jag känner till) som har någon kompressor som är ens till närmelsevis lika välljudanden som den additiva process som SR använder...
IngOehman skrev:PPS. Dess kompressionsalgoritmer kunde faktiskt medsändas DAB, efter
att ha skräddarsytts för programmaterialet, således att man kunde välja
att sända ett dynamiskt helt oskadat programmaterial, som ändå kunde
komprimeras hos mottagaren (alltså i mottagaren), vid önskemål om
detta!
IngOehman skrev:Eller kanske SR, eller i Molt?![]()
PS. Vem av de två är du?
Harryup skrev:DTH skrev:
Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?
Mvh
Kari Bremnes intervjuas i senaste tyska Audio (tror jag att jag läste det i) där man frågar om hon vet om att hennes skivor är mycket omtyckta av audiophiler och spelas i dessa sammanhang.
Jodå det visste hon men den kundgruppen är inte alls viktig för henne var svaret.
IngOehman skrev:Svante skrev:Må vara att min erfarenhet inte är formaliserad såtillvida att jag har utsatt folk för mastrat/omastrat för direkt jämförelse. Däremot har jag otaliga gånger suttit bredvid folk i soffan som famlar efter volymkontrollen när explosionerna blir högljudda, eftersom någon ligger och sover på övervåningen. Eller tvärtom, höjer ljudet när det kommer för tyst dialog eftersom man inte hör vad som sägs. Detta är inte ett audiofilperspektiv, utan handlar om användarvänlighet, utan hänsyn till naturtrohet.
Berätta gärna om dessa otaliga gånger. Ge mig tio (olika) namn.
DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.
Jo, som jag skrev så lyssnar jag på P3 i stället. Jag har inga krav på P2 att de skall komprimera musiken mer (däremot kanske normalisera programledaren bättre). Men en kompressor på radion vore kanske en idé?LarsR skrev:Almen skrev:Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
Om man skulle komprimera den klassiska musiken i P2 så att det passade dig då du stod och lagade mat i köket och drack lite gott vin, hur ska jag känna då jag sitter i min favorit fotölj släcker ner och ska lyssna på musiken.......![]()
Upplever man problemet så kan man ju faktiskt använda sig utav en kompressor där hemma. Ok att det kanske inte blir hundra men å andra sidan hur koncentrerad är man om man verkligen behöver en kompressor.
Hetsporren skrev:DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.
Klockrent!
popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
Vi brukar köra additivt med en Dolby A encoder... 30/70..
ett gammalt Nashvilleknep;)
PekkaJohansson skrev:Ett argument som känns ganska självklart - och som borde bita på bolagen - är att produktionen borde bli billigare om man avstår från diverse ljudprocessningshyss.
guldfisk skrev:När vi hade en föreläsare från SR i audioteknikkursen vill jag minnas att han sa att de normaliserar programledarinslagen i P2 (och att de hade specifika nivåer även för de andra P-kanalerna). En möjlig slutsats är att faktisktmedlemmar lyssnar med högre ljudnivå än den undersökta/fabulerade typiske P2-lyssnaren.
PekkaJohansson skrev:Vad är det som är så fel med autencitet? Jag avstår hellre från att köpa skivor - eller köper begagnat - än stödjer en industri som gör musik till en simpel handelsvara med absurda konstnärliga och budgetprioriteringar.
Inget alls - jag håller fullständigt med dig! Jag bara argumenterar från en pengaräknande skivbolagsproducents synvinkel.PekkaJohansson skrev:Med risk för att låta nostalgisk vill jag framhålla att Beatles första LP spelades in på 13 timmar (plus de två singlarna "Love me do" och "Please please Me"). Lennon är genomförkyld och bandet lirar inte perfekt, men skivan är trots det - eller tack vare det! - ett ypperligt dokument av vad som hände i Abbey Road-studion den där januaridagen 1963.
Vad är det som är så fel med autencitet?
Morello skrev:popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
Uj, det låter minst sagt spännande.![]()
mastering.se skrev:När vi mastrar lyssnar vi igenom materialet för att få en bra uppfattning om
vad ni vill åstadkomma, vad ni vill säga med er musik. Då kan vi sedan
utifrån det jobba oss fram mot ett slutmål som vi känner att ni strävar mot.
Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och
effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska
brister. Låtarna ges en jämn ljudnivå och ni kommer uppleva mer tryck i
ljudet.
Vid överföring till CD-master lägger vi till sk. PQ-kod som ska tala om för
CD-spelaren vad CD-skivan innehåller, var spåren ligger, hur många det är,
längd o.s.v. Även en ISRC-kod som innehåller information om upphovsman
och utgivare av skivan integreras om så önskas.
Vilken utrustning för mastering vi använder för att optimera er musik kan ni
läsa under rubriken UTRUSTNING
popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
PekkaJohansson skrev:Med risk för att låta nostalgisk vill jag framhålla att Beatles första LP spelades in på 13 timmar (plus de två singlarna "Love me do" och "Please please Me"). Lennon är genomförkyld och bandet lirar inte perfekt, men skivan är trots det - eller tack vare det! - ett ypperligt dokument av vad som hände i Abbey Road-studion den där januaridagen 1963.
Vad är det som är så fel med autencitet? Jag avstår hellre från att köpa skivor - eller köper begagnat - än stödjer en industri som gör musik till en simpel handelsvara med absurda konstnärliga och budgetprioriteringar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Singular skrev:Intressant, några exempel på burkar som gör (gjorde?) denna form av komprimering, som går att få tag i? Skulle vara kul att testa.
mvh/Johan
popedh skrev:Singular skrev:Intressant, några exempel på burkar som gör (gjorde?) denna form av komprimering, som går att få tag i? Skulle vara kul att testa.
mvh/Johan
Det är bara att splitta en signal till 2 reglar, komprimera den ena.
sen är det bara att ställa en lämplig blandning.
en ung mastringstekniker skrev:Av allt som jag mastrar från jazz till metal (som är uteslutande digital mixar)
mår materialet bättre av en Cranesong - Tape i ungefär 9 av 10 fall och så
länge kunderna håller med om det så måste det ligga någon form av
sanning någonstans där.
en som driver en liten studio skrev:Jag tror helt ärligt att skivbolagen har för lite kontakt med verkligheten för
att förstå att det fortfarande finns folk som faktiskt vill sitta ner och lyssna
på musik, och inte bara tävla med det i bilstereodunk 03:00 på natten i
bostadsområden, eller stå och hoppa i takt till baskaggen medan man
petar i sig droger i nån gammal plåthangar.
popedh skrev:Singular skrev:Intressant, några exempel på burkar som gör (gjorde?) denna form av komprimering, som går att få tag i? Skulle vara kul att testa.
mvh/Johan
Det är bara att splitta en signal till 2 reglar, komprimera den ena.
sen är det bara att ställa en lämplig blandning.
IngOehman skrev:Allra bäst är nog SR's specialiserade additiva kompressor (den som Valentinius konstruerat alltså) ändå. Attan va' bra den låter i förhållande till att den trots allt ju skadar dynamiken.
Jag tror helt ärligt att skivbolagen har för lite kontakt med verkligheten för
att förstå att det fortfarande finns folk som faktiskt vill sitta ner och lyssna
på musik, och inte bara tävla med det i bilstereodunk 03:00 på natten i
bostadsområden, eller stå och hoppa i takt till baskaggen medan man
petar i sig droger i nån gammal plåthangar.