Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Njae... inte till surrounderna. där får det nog gärna vara a/b
Kaffekoppen skrev:Sällan någon behöver mer än 250w, men frågan är vad det kostar extra att gå mot 500w?
Fanns möjligheten skulle nog en linje med 100, 300 och 500w vara bra.
Märk väl dock att skillnaden mellan tex 200w och 500w inte genererar särdeles mycket starkare ljudtryck...
screen skrev:Jag tycker att den här tråden är en god vägledning till vad som krävs om det skall finnas möjlighet till transparens i fullt realistiskt återgivna nivåer.
Jag rekomenderar sidan 8 i tråden !![]()
Så inget av det föreslagna duger igentligen...
lennartj skrev:Hur tänkte du när du valde effektalternativen?
Stegen är ju 7 - 3 - 2 - 2 - .... - < 1 dB
Nefilim skrev:Så Holographic Audio tänker bygga ett slutsteg!
Morello skrev:Jag tycker 2*500 W med möjlighet att brygga är precis lagom.
Jag hoppas Holographic snart lanserar en sådan produkt. 8)
Kaffekoppen skrev:Problemet är väl att definera normala förhållanden
2x300w borde gå att konstruera kompromisslöst för under 30 papp.
Frågan som Sanny-X nämner är sama som jag undrade över tidigare - vad kostar det att slänga på 200w extra?
subjektivisten skrev:OT: "Ägare till företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO.
http://www.holographicaudio.com
668>PRE TwentyFive>Cr80es>1090/208>i32s/4xY"
Skrämmande lik min uppsättning, bra smak alltså
Sanny_X skrev:Vore intressant med någon slags kurva med Watt/krona på kundpriset.
Hur mycket dyrare blir det att dubbla effekten?
Ragnwald skrev:HolographicAudio™ skrev:Jag ska uppgradera slutstegen...
Hmm... vilka slutsteg då ???
HolographicAudio™ skrev:Effektbehovet beror på ens eget ljudtryckskrav, högtalarens känslighet & effekttålighet, lyssningsavstånd samt rummets dämpning.
HolographicAudio™ skrev:Då en högtalares angivna känslighet gäller EN högtalare så ger TVÅ högtalare arbetande i fas med varandra +6dB, ett lyssningsavstånd på 2,5m sänker ljudtrycket ungefär lika mycket. Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) och kan kanske vara till hjälp vid röstandet.
10W +10dB
16W +12dB
32W +15dB
50W +17dB
100W +20dB
150W +22dB
200W +23dB
300W +25dB
400W +26dB
500W +27dB
Ex. En högtalare med en känslighet på 88dB kan alltså i par spela 100dB (88+12) på lyssningsplats med en 12W förstärkare.
stefanolo skrev:"Om det håller samma klass som Pre TwentyFive (lika transparent) så blir det riktigt konkurrenskraftigt. Då får konkurrenterna verkligen något att bita i."
HolographicAudio™ skrev:Ragnwald skrev:HolographicAudio™ skrev:Jag ska uppgradera slutstegen...
Hmm... vilka slutsteg då ???
Mina 208 & 1090
Svante skrev:...här har du tappat bort rummets dämpning. Avståndsberoendet upphör i stort sett att gälla utanför rummets efterklangsradie. Den brukar vara ungefär 1 m i ett normaldämpat vardagsrum. Vidare kan man knappast anse att ljudet från de två högtalarna är likfasigt vid höga frekvenser, sett som ett medelvärde över några olika frekvenser (eller placeringar) blir det därför + 3 dB.
Att förutse ljudnivån vid låga frekvenser blir ännu krångligare eftersom rumsresonanser spelar betydligt större roll där.
Callisto skrev:Sitter alla med 8 ohms högtalare hemma![]()
![]()
Tycker inte diskussionen blir vidare relevant eftersom alla enbart "låst fast sig" vid effektangivelsen vid 8 ohm.
subjektivisten skrev:3-kanalslutsteg, tack!
HolographicAudio™ skrev:Om en audioproducent överväger att ta fram ett slutsteg, vilken effektnivå anser du då vara mest lämplig?
Edit 090102 18:52
Effektbehovet beror på ens eget ljudtryckskrav, högtalarens känslighet & effekttålighet, lyssningsavstånd samt rummets dämpning.
Då en högtalares angivna känslighet gäller EN högtalare så ger TVÅ högtalare arbetande i fas med varandra +6dB, ett lyssningsavstånd på 2,5m sänker ljudtrycket ungefär lika mycket. Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) och kan kanske vara till hjälp vid röstandet.
10W +10dB
16W +12dB
32W +15dB
50W +17dB
100W +20dB
150W +22dB
200W +23dB
300W +25dB
400W +26dB
500W +27dB
Ex. En högtalare med en känslighet på 88dB kan alltså i par spela 100dB (88+12) på lyssningsplats med en 12W förstärkare.
![]()
Tycker inte diskussionen blir vidare relevant eftersom alla enbart "låst fast sig" vid effektangivelsen vid 8 ohm.
![]()
lech skrev:En "simpel" 3 kanal med 105 db/1W (2.83V ) som inte alls behöver så mycket pulver men däremot ett ordentligt lyssnings rum. Utan skumgummi och osv..... gärna med stengolv som här.
MVH
Lech
IngOehman skrev:lech skrev:En "simpel" 3 kanal med 105 db/1W (2.83V ) som inte alls behöver så mycket pulver men däremot ett ordentligt lyssnings rum. Utan skumgummi och osv..... gärna med stengolv som här.
MVH
Lech
Har ju hört de där flera gånger, och de har definitivt låtit bäst i stora rum
med heltäckningsmatta.
Det där rummet på bilden har för övrigt rätt mycket textilier där bakom
högtalarna. Det är antagligen trots allt ett bättre dämpat rum än de allra
flesta rum är. Det trista stengolvet till trots*.
Vh, iö
- - - - -
*Stengolv skall man ju ha i hallen i sitt stora slott, således att man kan
glida bra på det med sina filttofflor, fram till den mysiga soffgruppen där
framför den stora öppna spisen.
(Och under soffgruppen är det förstås en härlig matta i röda färgtoner,
som skyddas från den öppna spisen med både en distans om en knapp
meter, och av ett gnistgaller som man ställer i spisens öppning.)
IngOehman skrev:3 dB steg tycker jag är små. För små för att de skall
kännas meningsfullt att byta.
Varför? Jo, om en person har problem med att den för-
stärkare de har klipper, så är en som är bara 3 dB en
förstärkare som antagligen också kommer att klippa
bara lite mera sällan.
IngOehman skrev:Fick inte ihop den där matematiken knappt alls.
2. En effekt om 12 W ger inte +12 dB rel 1 W (utan ungefär 11 dB)
vilket även framgår av din tabell. Missförstod jag det du skrev?
75W är nog svårsålt.shifts skrev:75W - 200W - 600W
Inget fjös däremellan. Om nu 75W blir riktigt billigt (prisvärt snarare) vill
säga. Det skulle ju som några andra varit inne på att få veta lite hur mycket
kostnaden stiger med ökat wattal.
Kaffekoppen skrev:75W är nog svårsålt.
Morello skrev:Finns väl ingen direkt anledning att göra något mindre än 100 W?
Erik_AA skrev:100 W och under känns rätt meningslöst eftersom man då konkurrerar i samma klass som alla billiga hemmabiorecievers.
IngOehman skrev:Jag kan inte rösta, eftersom jag tycker det finns behov av flera olika storlekar.
Ungefär dessa skulle jag vilka ha*:
475 W, 150 W, 47,5 W, 15 W.
(Eller kanske 450, 140, 45, 14 W, det är inte så noga.)
HolographicAudio™ skrev:IngOehman skrev:Jag kan inte rösta, eftersom jag tycker det finns behov av flera olika storlekar.
Ungefär dessa skulle jag vilka ha*:
475 W, 150 W, 47,5 W, 15 W.
(Eller kanske 450, 140, 45, 14 W, det är inte så noga.)
Vi har under en längre tid arbetat med att komplettera vår produktlinje med ett antal slutsteg i olika storlek. Din önskan är snubblande nära de steg som vi har för avsikt att ta fram. Har man sagt A så är det väl lika bra att säga B. De slutsteg som vi har på ritbordet är; 16W (+12dB), 50W (+17dB), 150W (+22dB) och 500W (+27dB). Vissa av modellerna lär säkert ta många år innan de är klara medans någon kanske kommer redan under året. Ett antal prototyper är i alla fall på gång...
JTarnstrom skrev:Erik_AA skrev:100 W och under känns rätt meningslöst eftersom man då konkurrerar i samma klass som alla billiga hemmabiorecievers.
Just nu har ju Holographic inget effektsteg öht i sortimentet. Med en hundrawattare skulle man kunna erbjuda en komplett anläggning (exklusive källa) för en rätt rimlig peng. Och "rimlig peng" känns som ett ledord framöver.
i skrev:Vad kommer ni att ha för minimikrav på högtalarimpedansen ?
Naqref™ skrev:i skrev:Vad kommer ni att ha för minimikrav på högtalarimpedansen ?
Ca 3 ohm för de mindre modellerna och kanske hälften av detta för de större. Det senare vet jag mindre om än det förra.![]()
De mindre modellern kommer att vara rimliga samarbetspartners med Guru QM10 och de större med Guru QM60.
HolographicAudio™ skrev:Vi har under en längre tid arbetat med att komplettera vår produktlinje med ett antal slutsteg i olika storlek. Din önskan är snubblande nära de steg som vi har för avsikt att ta fram. Har man sagt A så är det väl lika bra att säga B. De slutsteg som vi har på ritbordet är; 16W (+12dB), 50W (+17dB), 150W (+22dB) och 500W (+27dB). Vissa av modellerna lär säkert ta många år innan de är klara medans någon kanske kommer redan under året. Ett antal prototyper är i alla fall på gång...
subjektivisten skrev:Jag tycker man borde inte glömma bort den stora hemmabiomarknaden. Så om jag ger tips igen
*2x200 watt
*2x500 watt
Båda går att bryggas
3x400 watt (typ)
Sen kanske någon modul modell som Tumme påpeka, där man kan välja lite själv hur många kanaler man behöver. Class D till basarna?
IngOehman skrev:Jag vill helst inte köpa ett slutsteg som går att brygga, eftersom det
betyder att det kommer att kosta ungefär dubbelt så mycket som det
skulle kunna kan kostat om det varit optimerat för att drivas obryggat.
Alternativt kommer det bara att ge hälften så stor uteffekt för samma
byggkostnad.
IngOehman skrev:Priset man får betala är dubbla prislappen, eller halva uteffekten. Bara
att välja.
Naqref™ skrev:Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.
nolimitsoya skrev:Naqref™ skrev:Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.
Varför blir en föstärkare som lämnar 500W i bryggkopplat läge dyrare än motsvarande monoblock? Eller är det den extra nätdelen som drar iväg om man jämför en komplett stereouppsättning?
Naqref™ skrev:En bryggkopplingsbar förstärkare på 2x125w kommer att ligga i närheten av vad motsvarande konstruktion skulle kosta som monoslutsteg på 500w. Detta motsvarar ungefär kostnaden för ett steg på 2x250w som inte är bryggkopplingsbart.
Kaffekoppen skrev:ja, 95db känslighet med 2 tillgängliga watt ger ju maximalt 98db ut. Spelar man inte starkare än 80db så har man ju tillräcklig marginal
Dahlqvist skrev:Det här med bryggkoppling (vare sig den är valbar eller fast("internt")) tycker jag främst är en fråga för de större stegen för att göra stora effektuttag möjliga med rimliga krav på kretslösning och interna spänningar. Om man väljer att ha en lösning som är optimerad för att inte vara bryggkopplad (men möjlig om man till exempel har snälla högtalare) eller en som är optimerad för att vara bryggkopplad så borde det väl kunna ge en del besparingar att kunna använda samma kretslösning och t.o.m. kort och lådor för olika dimensioneringar om man har små serier?
Amatören har i mig har talat.
/D
HolographicAudio™ skrev:Så här resonerar Holographic Audio:
Om 16W inte räcker? köp 50W!
Om 50W inte räcker? köp 150W!
Om 150W inte räcker? köp 500W!
Om 500W inte räcker? bryggkoppla!
Om bryggkopplad 500W inte räcker, byt högtalare!![]()
Förklaring:
16W, 50W och 150W kommer alltså inte vara bryggkopplingsbara av den anledning IÖ så tydligt beskriver i ett tidigare inlägg.
Vi anser att tillgängligheten på komponenter (p.g.a. den höga matningsspänningen) sätter gränsen vid ungefär 500W för obryggade konstruktioner. Vill man uppnå betydligt mer effekt så krävs bryggade konstruktioner. I stället för att ta fram ytterligare en produkt baserad på en bryggad konstruktion (läs monoblock) så valde vi alltså att göra 500W bryggkopplingsbar.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Priset man får betala är dubbla prislappen, eller halva uteffekten. Bara
att välja.
Mjae. Det där låter otroligt nära en tumregel. Att den inte är entydigt sann gör inte saken bättre. Det där gäller bara när man har räknat bort alla statiska kostnader och har linjära priser. Det är dock sällan eller aldrig man har det så.
En dubbelt så stor trafo kostar vanligen inte dubbelt så mycket.
En dubbelt så stor kylfläns (i kylarea) kostar inte dubbelt så mycket.
En 40% större låda kostar inte 40% mer.
Etc etc.
Sedan har vi massa extremt olinjära kostnader när det gäller transistorer och kondensatorer.
Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.
nolimitsoya skrev:Naqref™ skrev:Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.
Varför blir en föstärkare som lämnar 500W i bryggkopplat läge dyrare än motsvarande monoblock?
nolimitsoya skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en fyrkanalsförstärkare som i normala fall används bryggad som tvåkanal, men kan kopplas isär för att driva parallelkopplade basar eller Callistohögtalare? (Som Harman/Kardons vaddenuheterförnåge.)
nolimitsoya skrev:Blir det fortfarande förskräckligt mycket dyrare att bygga bryggkopplingsbart?
Förklaring:
16W, 50W och 150W kommer alltså inte vara bryggkopplingsbara av den anledning IÖ så tydligt beskriver i ett tidigare inlägg.
Vi anser att tillgängligheten på komponenter (p.g.a. den höga matningsspänningen) sätter gränsen vid ungefär 500W för obryggade konstruktioner. Vill man uppnå betydligt mer effekt så krävs bryggade konstruktioner. I stället för att ta fram ytterligare en produkt baserad på en bryggad konstruktion (läs monoblock) så valde vi alltså att göra 500W bryggkopplingsbar.
Förklaring:
IngOehman skrev:Jag vill helst inte köpa ett slutsteg som går att brygga, eftersom det
betyder att det kommer att kosta ungefär dubbelt så mycket som det
skulle kunna kan kostat om det varit optimerat för att drivas obryggat.
Alternativt kommer det bara att ge hälften så stor uteffekt för samma
byggkostnad.
IngOehman skrev:Jag har inga invändningar mot den strategin.
Det gör förvisso att det slutsteget blir lite biffigare än det hade
behövt göras för att kunna leverera 2*500 W i en normal högtalar-
impedans, men det kanske trots allt är en förnuftig ide av flera skäl.
Det kommer ju också göra det väldigt bra på att driva stora bas-
system, eftersom man då kan utnyttja dess watt-potential, genom
att t ex parallellkoppla flera basmoduler per kanal.
Skall slutsteget bryggat kunna driva normala högtalare alltså med
normal impedans och rimliga marginaler behöver det klara 3 ohm
minimpedans bryggat, det vill säga 1,5 ohm obryggat.
Det betyder faktiskt att det kan driva hela 8 stycken profundus-
moduler!(4 per kanal.)
Då klarar det nog Callistos högtalare också, med bravur. För det är
väl bara i diskanten de går under 1,5 ohm?
Vh, iö
HolographicAudio™ skrev:Njae, vi avser nog att dra gränsen vid 2 Ohm och låta skyddskretsarna gå in vid ca 1,8 Ohm. Men vi får se vad de praktiska proven utvisar, kanske kan vi sänka gränsen lite
Morello skrev:[...]vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
lech skrev:Men dom driver en spik om det behövs !
MVH
Lech
Morello skrev:Att speca ett effektsteg är förenat med ganska mycket tyckande.
1. Hur låg impedans skall vi kunna driva och till vilken nivå?
2. Hur knepig signal skall förstärkas och hur länge?
Tex: Skall vi kunna driva 2 ohm med fyrkantsignal vid 50% av maximalt sving under låt oss anta 12 timmar?
En sådan övning generar cirka 1250 W värme plus viloförlust.
Om vi tillåter 60 grader på flänsen och omgivande temperatur är 30 måste vi ha en kylare med den termiska resistansen 0,025 K/W, vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
Amit skrev:Själv röstade jag för 100W och tänkte nog mest på optimeringen pris/prestanda. Jag har märkt att jag nästan alltid klarar mig med ca: 50W, fast så vill jag ha lite marginal.
Hur vore det med en serie små monoblock om 50W eller så (PA9)? Vore kul att kunna bygga ett eget, skräddarsytt system (4.0 4.1 5.1 7.1 t.ex.) allt efter behovet.
Amit
HolographicAudio™ skrev:IngOehman skrev:Jag har inga invändningar mot den strategin.
Det gör förvisso att det slutsteget blir lite biffigare än det hade
behövt göras för att kunna leverera 2*500 W i en normal högtalar-
impedans, men det kanske trots allt är en förnuftig ide av flera skäl.
Det kommer ju också göra det väldigt bra på att driva stora bas-
system, eftersom man då kan utnyttja dess watt-potential, genom
att t ex parallellkoppla flera basmoduler per kanal.
Skall slutsteget bryggat kunna driva normala högtalare alltså med
normal impedans och rimliga marginaler behöver det klara 3 ohm
minimpedans bryggat, det vill säga 1,5 ohm obryggat.
Det betyder faktiskt att det kan driva hela 8 stycken profundus-
moduler!(4 per kanal.)
Då klarar det nog Callistos högtalare också, med bravur. För det är
väl bara i diskanten de går under 1,5 ohm?
Vh, iö
Njae, vi avser nog att dra gränsen vid 2 Ohm och låta skyddskretsarna gå in vid ca 1,8 Ohm. Men vi får se vad de praktiska proven utvisar, kanske kan vi sänka gränsen lite
Morello skrev:Man kan tänka sig att strömbegränsaren inte bara kikar på ström, utan på momentan spänning.Man kan ju även tänka sig att det finns en tidskonstant involverad. Detta skriver jag rent allmänt. Det handlar inte om någon specifik produkt.
Naqref™ skrev:
HolographicAudio™ skrev:Om en audioproducent överväger att ta fram ett slutsteg, vilken effektnivå anser du då vara mest lämplig?
Max_Headroom skrev:HolographicAudio™ skrev:Om en audioproducent överväger att ta fram ett slutsteg, vilken effektnivå anser du då vara mest lämplig?
Jag tycker det på marknaden saknas slutsteg i storleken 2x250W, typ, och som vanligt folk har råd med. Vi snackar under 15000 nytt och då i en tjusig låda[s](=19" rack)[/s].
Kaffekoppen skrev:Hela fronten agerar kylfläns
IngOehman skrev:Om det är 2 ohm (1,8) bryggat du talar om, så talar vi ju om 1 ohm
(0,9) obryggat, och det borde vara okej även för att klara de allra
värsta impedansmonstren.
Vh, iö
Ragnwald skrev:Morello skrev:Man kan tänka sig att strömbegränsaren inte bara kikar på ström, utan på momentan spänning.Man kan ju även tänka sig att det finns en tidskonstant involverad. Detta skriver jag rent allmänt. Det handlar inte om någon specifik produkt.
Frågan är väl då vad man egentligen vinner på att bryggkoppla ett sådant steg? Handlar väl om rejäla prestandakompromisser, för att tillgodose bryggivrarna.
Köp fler slutsteg i stället och gynna svensk företagsamhet.
Morello skrev:
1. Man vinner valmöjlighet.![]()
2. Fler steg som inte går att brygga ger inte mer amplitud eller tänkte du brygga kanal 1 i steg A med kanal 1 i steg B?.
Morello skrev:Tycker det förs en del minst sagt märkliga resonemang i tråden.
1., En strömbegränsare ingriper vid en viss ström; inte en specifik impedans. Kan avslöja att den begränsare som finns i kommande steg från Holographic är mer "intelligent" än så, dvs den har mer än en parameter att kika på.![]()
2. Av 1 följer att att det går bra att driva mycket låga impedanser, men inte till full amplitud, dvs "kuben" (amplitud kontra last och fas) får ett sluttande tak. Vad är problemet?
3. Möjlighet till bryggning kan jag aldrig se som negativt - bara positivt eftersom det ger möjlighet att just bryggkoppla. Kanske är det inte alltid lämpligt att bryggkoppla, men med kunskap om slutsteg och last kan man fatta ett vettigt beslut. Den elektronik som krävs för att bryggkoppla kostar faktiskt fikapengar sett till vad slutsteget i sin helhet kostar att konstruera och producera.
Lazyworm skrev:En nackdel är väl att den inte kommer gå att brygga
Fördelarna är högre effekt med samma matning å att man
får ner de jämna "gubbarna" (läs övertoner) lite om halvorna har bra symmetri.
Morello skrev:Det du talar om är samma sak som ett bryggbart steg där du sprutat in lim i knappen man väljer "bryggat" eller "stereo" med.-![]()
Mindre valfrihet alltså, dvs sämre som jag ser det.
Å andra sidan finns en klar fördel ur tillverkarens perspektiv - han får ju sälja två steg.
Lazyworm skrev:En nackdel är väl att den inte kommer gå att brygga
Morello skrev:Lazyworm skrev:En nackdel är väl att den inte kommer gå att brygga
Tvärtom ju - det går inte att köra något annat läge än bryggat.
Callisto skrev:Morello skrev:Det du talar om är samma sak som ett bryggbart steg där du sprutat in lim i knappen man väljer "bryggat" eller "stereo" med.-![]()
Å andra sidan finns en klar fördel ur tillverkarens perspektiv - han får ju sälja två steg.
Nej, jag tror inte du förstod vad jag menade. Man kan alltså inte brygga steget med ett annat. Steget i "normalutförande" är bryggat mellan höger och vänster kanal.
Dahlqvist skrev:Callisto skrev:Morello skrev:Det du talar om är samma sak som ett bryggbart steg där du sprutat in lim i knappen man väljer "bryggat" eller "stereo" med.-![]()
Nej, jag tror inte du förstod vad jag menade. Man kan alltså inte brygga steget med ett annat. Steget i "normalutförande" är bryggat mellan höger och vänster kanal.
Nja, jag tyckte nog att han verkade förstå exakt vad du menade. Om man jämför ett monosteg som är internt bryggkopplat med ett stereosteg som har valbar bryggkoppling (brygga två kanaler till en kanal) är den enda skillnaden att man inte kan göra ett stereosteg av det internt bryggade monosteget.
Som jag förstår det är fördelen med bryggkoppling idag är att man kan nå höga spänningssving utan att matningsspänningarna blir kritiskt höga (typ +-100 volt). Konfigurationens positiva effekter på andratonsdistortionen* torde vara små om stegen redan är bra konstruerade.
/D
*) Edit: eller var det övergångsdistortion som latmasken menade?
Callisto skrev:Vad är fördelar/nackdelar med att ha en matningsspänning på 200 V jämfört med spänningssving på +-100 V?
Ragnwald skrev:Begriper ingenting. Brygga då för tusan från början så att det åstadkoms så mycket effekt som företaget i fråga kan hantera.
Brygga och brygga sa ångbåten, men det hela slutar ju med att steget inte klarar att driva riktigt lågohmiga högtalarlaster.
Callisto skrev:Beror på konstruktionen ifall de klarar låga impedanser även om det är bryggkopplat. Mitt Krell steg är bryggkopplat internt och klarar impedanser under 1 ohm utan problem.
Ragnwald skrev:Callisto skrev:Beror på konstruktionen ifall de klarar låga impedanser även om det är bryggkopplat. Mitt Krell steg är bryggkopplat internt och klarar impedanser under 1 ohm utan problem.
Kan du visa några siffror på detta?
Hm... ibland har jag svårt att tro..
Callisto skrev: Mannen som utförde konverteringen gjorde en snabbservice av steget samtidigt och då ingick det att koppla ett 1 ohms motstånd (stort och tjockt som en frukostkorv) och sedan höja spänningen till klippnivå som avlästes på oscilloskopet. Ifall någon vill göra samma mätning rekomenderar jag att se till att inget smältbart ligger nära motståndet(för det blir glödhett)
Ragnwald skrev:Begriper ingenting.
Ragnwald skrev:Brygga då för tusan från början så att det åstadkoms så mycket effekt som företaget i fråga kan hantera.
Ragnwald skrev:Brygga och brygga sa ångbåten, men det hela slutar ju med att steget inte klarar att driva riktigt lågohmiga högtalarlaster.
Dahlqvist skrev:Ragnwald skrev:Begriper ingenting.
Nej, det är tydligt det.Ragnwald skrev:Brygga då för tusan från början så att det åstadkoms så mycket effekt som företaget i fråga kan hantera.
Men det var ju det som var frågan. Man kan tillverka internt bryggade slutsteg om man vill det. Men frågan är när man vill det - det är en mer komplicerad topologi med dubblerat antal komponenter. Man kan välja olika vägar och svaret vad som är optimalt i ett företags produktutbud är inte självklart.Ragnwald skrev:Brygga och brygga sa ångbåten, men det hela slutar ju med att steget inte klarar att driva riktigt lågohmiga högtalarlaster.
Ja, om det inte är dimensionerat för lågohmiga högtalarlaster. Det har inget med bryggning som funktionssätt att göra utan med för vilken last man optimerar det. Sänk matningspänningen till hälften i det bryggade steget så har du det obryggade slutsteget med dubbelt så många komponenter. Om man dimensionerar för en viss last i bryggat läge kommer förstärkaren var suboptimalt dimensionerad (onödigt överspecifierad och därmed dyrare) i obryggat läge och tvärt om. Men anledningen till att man vill brygga ett slutsteg kan ju vara att man kanske har högohmiga högtalare som kräver mer spänning pga lägre känslighet men inte drar så mycket ström. Då kan det ju vara en flexibel lösning att kunna brygga vid dessa behov. Har man lågimpediva högtalare med högre känslighet så kan man köra obryggat. Men det är bara ett exempel Helge.
/D
Laila skrev:På bettet i kväll Ragge ?
subjektivisten skrev:HA, Varför inte även ha en basmodulförstärkare brevid dom 4 vanliga modellerna? Någon class D sak som är liten men som ger rejält med watt och inte faller för tidigt? Den borde kunna gå att göra rätt så billig med?
Ragnwald skrev:Laila skrev:På bettet i kväll Ragge ?
He he.. man reagerar naturligtvis om man blir misstolkad.
I övrigt handlar den här tråden från början (tror jag) om vad som är önskvärt hos potentiella kunder och vem tusan väger inte prestanda mot kostnad, när det ska till affär.
Ragnwald skrev:Dahlqvist skrev:Ragnwald skrev:Begriper ingenting.
Nej, det är tydligt det.Ragnwald skrev:Brygga då för tusan från början så att det åstadkoms så mycket effekt som företaget i fråga kan hantera.
Men det var ju det som var frågan. Man kan tillverka internt bryggade slutsteg om man vill det. Men frågan är när man vill det - det är en mer komplicerad topologi med dubblerat antal komponenter. Man kan välja olika vägar och svaret vad som är optimalt i ett företags produktutbud är inte självklart.Ragnwald skrev:Brygga och brygga sa ångbåten, men det hela slutar ju med att steget inte klarar att driva riktigt lågohmiga högtalarlaster.
Ja, om det inte är dimensionerat för lågohmiga högtalarlaster. Det har inget med bryggning som funktionssätt att göra utan med för vilken last man optimerar det. Sänk matningspänningen till hälften i det bryggade steget så har du det obryggade slutsteget med dubbelt så många komponenter. Om man dimensionerar för en viss last i bryggat läge kommer förstärkaren var suboptimalt dimensionerad (onödigt överspecifierad och därmed dyrare) i obryggat läge och tvärt om. Men anledningen till att man vill brygga ett slutsteg kan ju vara att man kanske har högohmiga högtalare som kräver mer spänning pga lägre känslighet men inte drar så mycket ström. Då kan det ju vara en flexibel lösning att kunna brygga vid dessa behov. Har man lågimpediva högtalare med högre känslighet så kan man köra obryggat. Men det är bara ett exempel Helge.
/D
Snälla Dahlqvist, du har inte läst vad jag skrivit.
Jag är emot bryggkopplingshysterin, enär det skapar en tro hos potentiella köpare, att de ska kunna driva sina högtalare på högre akustiska nivåer, utan att ta någon som helst hänsyn till att bryggkopplingen i sig begränsar lasten.![]()
Om inte steget från början är dimensionerat för absurda laster, med en dubblering av kostnaderna som följd.
petersteindl skrev:Bryggkopplingen i sig begränsar inte lasten men utimpedansen hos slutsteget fördubblas. Om ett slutsteg obryggat har en utimpedans på 10 mohm så blir det istället 20 mohm. Big deal. Lasten är högtalaren och om bryggkopplingen görs så att ingen normal högtalare bör eller måste uteslutas pga bryggkoppling så är inte slutsteget med bryggkoppling begränsad av lasten.
Kostnaderna för slutsteget dubbleras inte.
MvH
Peter
Beror på konstruktionen ifall de klarar låga impedanser även om det är bryggkopplat. Mitt Krell steg är bryggkopplat internt och klarar impedanser under 1 ohm utan problem
Ragnwald skrev:Snälla Dahlqvist, du har inte läst vad jag skrivit.
Ragnwald skrev:Jag är emot bryggkopplingshysterin, enär det skapar en tro hos potentiella köpare, att de ska kunna driva sina högtalare på högre akustiska nivåer, utan att ta någon som helst hänsyn till att bryggkopplingen i sig begränsar lasten.![]()
Om inte steget från början är dimensionerat för absurda laster, med en dubblering av kostnaderna som följd.
Ragnwald skrev:Missuppfattar jag något, är det inte så att vid bryggning halveras den möjliga belastningsimpedansen.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Bryggkopplingen i sig begränsar inte lasten men utimpedansen hos slutsteget fördubblas. Om ett slutsteg obryggat har en utimpedans på 10 mohm så blir det istället 20 mohm. Big deal. Lasten är högtalaren och om bryggkopplingen görs så att ingen normal högtalare bör eller måste uteslutas pga bryggkoppling så är inte slutsteget med bryggkoppling begränsad av lasten.
Kostnaderna för slutsteget dubbleras inte.
MvH
Peter
Hm... utimpedans på 10 - 20 mohm? Vad är det för sorts förstärkare?
Missuppfattar jag något, är det inte så att vid bryggning halveras den möjliga belastningsimpedansen.
Förstärkaren går naturligtvis att byggas hur som helst, men undrar om inte det är den enkla och renaste konstruktionen som kan dra längsta strået. Är man enbart ute efter hög effekt, finns det väldans mycket på marknaden redan.
i skrev:Om en lekman får pipa in ett ögonblick:
Jag har fått uppfattningen att vitsen med bryggat är att man kan halvera nödvändig matningsvolt och då spara pengar på att inte behöva använda väldigt dyra komponenter som skulle kunna klara den annars dubbla spänningen. Är det så ?
rexq skrev:subjektivisten skrev:HA, Varför inte även ha en basmodulförstärkare brevid dom 4 vanliga modellerna? Någon class D sak som är liten men som ger rejält med watt och inte faller för tidigt? Den borde kunna gå att göra rätt så billig med?
Det tycker jag låter som en bra idé.
subjektivisten skrev:HA, Varför inte även ha en basmodulförstärkare brevid dom 4 vanliga modellerna? Någon class D sak som är liten men som ger rejält med watt och inte faller för tidigt? Den borde kunna gå att göra rätt så billig med?
Dahlqvist skrev:Kaffekoppen skrev:Strömförbrukning
Din hobby har ballat ur!
/D
Dahlqvist skrev:Kaffekoppen skrev:Strömförbrukning
Din hobby har ballat ur!
/D
Naqref™ skrev:Om man inte ska bara köpa in en befintlig klassD-modul och montera i en låda med lite kontakter så kommer utvecklingsarbetet med en sådan bli dyr.
Naqref™ skrev:Varför göra något som redan finns?
Finns ju Nuforce och de där norska stegen bl a redan.
Problemet med de befintliga modulerna (utom Hypex UcD700) är att de är värdelösa som moduler till att driva exempelvis infra-modulerna. De har för hög hp-filtrering om man ska ställa de högsta kraven (och det ska man på en produkt från HA).
Kaffekoppen skrev:Dessutom kan visst Peter franska bättre än dig
Morello skrev:Varför inte köra med riktiga AB-steg rakt av?
Kaffekoppen skrev:Strömförbrukning
Kaffekoppen skrev:Dessutom kan visst Peter franska bättre än dig
Problemet med de befintliga modulerna (utom Hypex UcD700) är att de är värdelösa som moduler till att driva exempelvis infra-modulerna. De har för hög hp-filtrering om man ska ställa de högsta kraven (och det ska man på en produkt från HA)
KarlXII skrev:Naqref™ skrev:Varför göra något som redan finns?
Problemet med de befintliga modulerna (utom Hypex UcD700) är att de är värdelösa som moduler till att driva exempelvis infra-modulerna. De har för hög hp-filtrering om man ska ställa de högsta kraven (och det ska man på en produkt från HA)
FÖR hög HP-filtrering?
Utveckla!
Naqref™ skrev:KarlXII skrev:Naqref™ skrev:Varför göra något som redan finns?
FÖR hög HP-filtrering?
Utveckla!
Tyar ente. Sitter dessutom här och gosar med Låtta.![]()
Men det finns trådar där ämnet redan har avhandlats. Sökning på 0.3Hz kanske ger något?
KarlXII skrev:FÖR hög HP-filtrering?
Utveckla!
IngOehman skrev:Faktum är att det är ett projekt på G redan annars, som vi får se
vad det blir av. Det är på G sedan någon timme typ.
Vh, iö
IngOehman skrev:Låt mig gissa. Låtta är... en katt? (Katter än mitt favvo-djur, även om jag ju gillar i princip alla djur.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Är det också en högtalare, eller?
Vh, iö
Jag vill ha en AC-koppling som ligger vid 0,3 Hz som högst (0,3 - 0,1
kan passa bra), för mena helt normala högtalare fullregisterhögtalare
nota bene, liksom för mina produndus-moduler.
HolographicAudio™ skrev: Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) ...
guldfisk skrev:Anaview, då? Om vi ska prata klass D.
http://www.anaview.com/
Hobbe kom till mig med sin lågfrekventa baston..Erik_Johansson skrev:IngOehman skrev:Låt mig gissa. Låtta är... en katt? (Katter än mitt favvo-djur, även om jag ju gillar i princip alla djur.)
Vh, iö
Nu blev jag tvungen att kila in i sovrummet och hämta Busan och kela lite med henne.
/Erik
Bättre hade kanske varit att man angav V0 och Rut som man gör på spänningsgeneratorer. Där V0 är den obelastade utspänningen och Rut är den (lämpligen den intrinsiska för förstärkare) utimpedansen samt lägsta lastimpedans för full utstyrning utan att strömskyddskretsarna griper in. Typ 29Vrms, 0.4 ohm och 1.8 ohm. Inte för att det gör saker enklare för konsumenterna men vem bryr sig om de idioterna*?!
paa skrev:HolographicAudio™ skrev: Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) ...
Tänket påminner lite om den gamla artikeln i MoLT, "En god en-wattsförstärkare" eller vad den nu hette?
larsh skrev:Naqref skrev:Bättre hade kanske varit att man angav V0 och Rut som man gör på spänningsgeneratorer. Där V0 är den obelastade utspänningen och Rut är den (lämpligen den intrinsiska för förstärkare) utimpedansen samt lägsta lastimpedans för full utstyrning utan att strömskyddskretsarna griper in. Typ 29Vrms, 0.4 ohm och 1.8 ohm. Inte för att det gör saker enklare för konsumenterna men vem bryr sig om de idioterna*?!
För oss konsumenter som (någorlunda) kan sin ellära är såna här uppgifter av värde.
Lars H
subjektivisten skrev:Oj, det är inte dåliga tankar där Jon. Fast, jag hade nog hellre satsat på i64s och någon mindre center. Så är man klar för livet sen (flyttar jag till hus så är i64s + Z-8 min plan).
steveo1234 skrev:142 är rätt schysst. En IB enligt motsvarande ger 164db från 5hz. (Eller nåt.) Och är antagligen billigare.
steveo1234 skrev:Ps, du borde ta och provlyssna en IB. Allt annat jag hört låter som SIBA-basar i jämförelse.
subjektivisten skrev:Nej, det kostar väl en hel del pengar. Det är även en fråga om ljudkvalité. Har ju inte hört någon IB lösning än så jag vet inte hur ljudkvalitén är.
Jon_S skrev:Bara för den som inte vet. Vad är IB?
ImponeradeBassystem?
InteraktivaBongos?
IhoptrycktaBen?
InfraBuller?
InfraBullar!
IngOehman skrev:Mnjae... Man kan noh diskutera om ett bostadsrum (för du talar väl
inte om att ha utomhur på andra sidan?) är en bra högtalarlåda...
I själva verket skulle jag kalla det för en mardröm.
Jag har gjort en del experiment med det, och varje gång har jag lovat
mig att aldrig utsätta någon för en sådan bedrövlig basåtergining som
den man får när man har ett rum bakom baselementen... Bara att när-
fältsmäta och titta på vattenfallet, om man inte tror på att det finns
några problem.
En enda gång har jag dock byggt något som kanske kan kallas ett
IB-system, och det var när det fanns möjlighet att använda en rimligt
liten vind som "låda", och med rimligt liten så menar jag att den bör
vara mindre än 10 000 liter.
Det som gjorde att jag tyckte att det var en användbar lösning var
att det okejades att fylla "lådan" med ett antal kubikmeter mineralull.
Jag har för mig (det var många, många år sedan) att jag använde 12
stycken 12"basar med små magnetsystem. Det blev bra.
Vh, iö
steveo1234 skrev:Men man kan ju alltid spekulera:
Inget HP-filter, större ljudtrycksförmåga, mindre luftfjäder (lägre termisk distorsion), rakare tonkurva, inget portljud och högre effektivitet, billigare, inget lådljud samt tar i praktiken ingen plats.
Det finns iaf potential till att det kan bli bättre
Jon_S skrev:Bara för den som inte vet. Vad är IB?
ImponeradeBassystem?
InteraktivaBongos?
IhoptrycktaBen?
InfraBuller?
InfraBullar!
Jon_S skrev:Aha! IB = oändlig baffel. Då är jag med. Tack! Fortsätter dock nog att sikta på Ino till jag hört något som verkar bättre.
Lazyworm skrev:Jon_S skrev:Aha! IB = oändlig baffel. Då är jag med. Tack! Fortsätter dock nog att sikta på Ino till jag hört något som verkar bättre.
Det gör du helt rätt i
Oftast så tycker man att IB "spelar med rummet" så bra och man slipper resonanserna som ett normalt odämpat rum oftast ger men...
Detta är nästan enbart pga att basen ofta har tappat 10-20dB vid dessa frekvenser så rumstopparna om 10-20dB oftast kommer upp till normal nivå.
Man måste skicka in en jäkla massa effekt i låga frekvenser med en Linkwitz transform circuit eller liknande för att få upp basen till normala nivåer och ifall man då inte har mycket konarea (10st 12" eller så) så skjuter man dom i botten när man ska spela starkt
Personligen var jag inne på IB och Linkwitzgrejjer tidigare men gått ifrån det mer å mer, man lär så länge man lever
steveo1234 skrev:Tjenixen.
Varför skulle det vara ett problem att ha ett rum bakom baselementen? Vanligtvis används iofs inte ett rum utan en källare eller vind. Vad är det man kan se i en vattenfallsplot? Jag har eventuellt möjlighet att göra en sådan som diskussionsunderlag.
Varför skulle en liten låda vara bättre än en stor?
Piotr skrev:steveo1234 skrev:Tjenixen.
Varför skulle det vara ett problem att ha ett rum bakom baselementen? Vanligtvis används iofs inte ett rum utan en källare eller vind. Vad är det man kan se i en vattenfallsplot? Jag har eventuellt möjlighet att göra en sådan som diskussionsunderlag.
Varför skulle en liten låda vara bättre än en stor?
Ett rum bakom högtalaren ger upphov till resonanser/stående vågor som tar sig genom konen och in i lyssningsrummet.
En "liten" låta är fri från dessa problem och volymen bakom elementet är att betrakta som en enkel fjäder.
/Peter
steveo1234 skrev:[
De flesta IB har en -3db punkt under 10hz, utan kompensering. Dessutom är det ganska vanligt att man sänker infraljudsnivån med hjälp av en PEQ för att den inte ska bli för kraftig.
Själv har jag dock valt att låta den vara relativt hög.
subjektivisten skrev:Z-8 ger 142 dB @ 16 hz. Infra system är kanske intressant men det blir så dyrt. Har inte hört någon IB system så har ingen koll på det.
Naqref™ skrev:Jonas du sätter väl inte likhetstecken med IB och OB (open baffle)?
För ett givet slag på ett givet element så genererar en IB och en liten låda exakt samma ljudtryck.
Kaffekoppen skrev:
5x 180W + 1x 400W HYPEX "HG"
3 high end transformers inside
overcurrent and overvoltage protection
soft clipping
THD: 1%/0.1% at 180W/90W at 4 Ohm
Frequency: 10Hz-50kHz
Efficiency: 92% at full power
Idle loss: 4W
Standby current: 0mA
Current limit: 10A per channel
Remote on and off with PC
Connection to PC with analog line-in
Height: 10 cm
Width: 43 cm
Depth: 40 cm
Weight: 16 kg
Hade iof gärna fått vara 6x180w eller 6x400w
nolimitsoya skrev:Jag skulle nog säga att alla som har slutna lådor har det. Baffeln kröks visserligen ett par gånger för att mötas bakom elementet, men oändlig är den...
Callisto skrev:Det här är junk, med de distorsionsvärdena går det inte tala om "transparens"
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Mnjae... Man kan noh diskutera om ett bostadsrum (för du talar väl
några problem.
stycken 12"basar med små magnetsystem. Det blev bra.
Vh, iö
Tjenixen.
1. Varför skulle det vara ett problem att ha ett rum bakom baselementen?
2. Vanligtvis används iofs inte ett rum utan en källare eller vind. Vad är
det man kan se i en vattenfallsplot?
Jag har eventuellt möjlighet att göra en sådan som diskussionsunderlag.
3. Varför skulle en liten låda vara bättre än en stor?
IngOehman skrev:Har för mig att Bamsefars kompis (är dålig på namn, hette han månne
som något vin?) gjorde en sådan där jämförelse för några år sedan.
Jo: Margaux!
Morello skrev:Naqref™ skrev:Jonas du sätter väl inte likhetstecken med IB och OB (open baffle)?
För ett givet slag på ett givet element så genererar en IB och en liten låda exakt samma ljudtryck.
Vem har något som liknar en oändlig baffel vid 10 Hz?![]()
![]()
Morello skrev:Din analys är givetvis helt korrekt.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Har för mig att Bamsefars kompis (är dålig på namn, hette han månne
som något vin?) gjorde en sådan där jämförelse för några år sedan.
Jo: Margaux!
Här är hans medlemstråd (tyvärr utan biler dock):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Meeen det känns lite OT.
IngOehman skrev:Det har du verkligen rätt i.
Jag glömde bort att tråden handlade om effektivåer på förstärkare.![]()
Vh, iö
Callisto skrev:Kaffekoppen skrev:0,1% dist vid en utnivå på 90w/kanal är betydligt mindre än vad ett högtalarsystem normalt presterar i lågbasen spelandes i ett rum.
Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Kaffekoppen skrev:Jag antar att ditt återgivningsrum inte bidrar med någon som helst distorsion i återgivningen. Du har alltså med en enskilld djupbasmodul lyckats placera den så att rummet inte har någon påverkan på återgivningen. Det är ju riktigt bra.
Grattulerar till ett rum med total avsaknad av resonanser och till en perfekt basåtergivningCallisto skrev:Kaffekoppen skrev:0,1% dist vid en utnivå på 90w/kanal är betydligt mindre än vad ett högtalarsystem normalt presterar i lågbasen spelandes i ett rum.
Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Kaffekoppen skrev:Callisto skrev:Det här är junk, med de distorsionsvärdena går det inte tala om "transparens"
Ja, de är inte vackra, men betydligt lägre än vad ditt eget system uppvisar i basområdet
Callisto skrev:Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Kaffekoppen skrev:Nej, inga äpplen och päron.
Hur meningsfullt är det med världens bästa elektronik i tex en helt fyrkantig betonglåda?
Du kommenterade den elektroniken jag framvisade som crapp, och jag sa att visserliggen är siffrorna inte särdeles imponerande, men förmodligen bättre än vad ditt system uppvisar i basområdet.
Se nedan:Kaffekoppen skrev:Callisto skrev:Det här är junk, med de distorsionsvärdena går det inte tala om "transparens"
Ja, de är inte vackra, men betydligt lägre än vad ditt eget system uppvisar i basområdet
Systemet är naturligtvis den prestanda som åstakoms av allt som finns mellan signalkällan och dina öron.Callisto skrev:Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Så du kan skryta med att du har en basmodul med världens bästa element och världens bästa slutsteg med återgivning ner mot DC (0hz), men det som avgör resultatet är hur den implementeras i systemet som helhet. Som jag ser det. Och i systemet ingår även återgivningsomgivningen. Faktum är att det påverkar mångfalt mer än andra komponenter i kedjan, men det är ju inget nytt för dig.
Vad det gäller de föreslagna stegen, som alltså bygger på Hypex HG moduler är väl det Naqref/IÖ nämt tidigare om undre gränsfrekvensen som känns som ett större frågetecken än 0,1% dist. Men det är min åsikt. Så junk skulle jag inte kalla dem som bassteg. Det gör nog Morello och du istället![]()
Ragnwald skrev:Har jag förstått rätt, att både IB och AS har ett så pass stort tapp i frekvenskurvan, som inte rummet själv kan kompensera, att det måste justeras med equalizer?
Finns det då någon tumregel för hur pass mycket mer effekt slutstegen då behöver vara begåvade med (för en given akustisk effekt), jämfört med basreflexsystem?
Ex. x2, x3, x4, etc.
Det är ju inte of topic.
Ragnwald skrev:Har jag förstått rätt, att både IB och AS har ett så pass stort tapp i frekvenskurvan, som inte rummet själv kan kompensera, att det måste justeras med equalizer?
Finns det då någon tumregel för hur pass mycket mer effekt slutstegen då behöver vara begåvade med (för en given akustisk effekt), jämfört med basreflexsystem?
Ex. x2, x3, x4, etc.
Det är ju inte of topic.
Callisto skrev:Kaffekoppen skrev:Nej, inga äpplen och päron.
Hur meningsfullt är det med världens bästa elektronik i tex en helt fyrkantig betonglåda?
Du kommenterade den elektroniken jag framvisade som crapp, och jag sa att visserliggen är siffrorna inte särdeles imponerande, men förmodligen bättre än vad ditt system uppvisar i basområdet.
Se nedan:Kaffekoppen skrev:Callisto skrev:Det här är junk, med de distorsionsvärdena går det inte tala om "transparens"
Systemet är naturligtvis den prestanda som åstakoms av allt som finns mellan signalkällan och dina öron.Callisto skrev:Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Så du kan skryta med att du har en basmodul med världens bästa element och världens bästa slutsteg med återgivning ner mot DC (0hz), men det som avgör resultatet är hur den implementeras i systemet som helhet. Som jag ser det. Och i systemet ingår även återgivningsomgivningen. Faktum är att det påverkar mångfalt mer än andra komponenter i kedjan, men det är ju inget nytt för dig.
Vad det gäller de föreslagna stegen, som alltså bygger på Hypex HG moduler är väl det Naqref/IÖ nämt tidigare om undre gränsfrekvensen som känns som ett större frågetecken än 0,1% dist. Men det är min åsikt. Så junk skulle jag inte kalla dem som bassteg. Det gör nog Morello och du istället![]()
Du är motsägelsefull. Ditt resonemang går givetvis att tillämpa på högtalare också och då förstår jag inte varför du hela tiden ska tjata om varför högtalare ska vara "transparenta" i sin återgivning. Rummets påverkan är MYCKET stor jämfört med skillnaden mellan olika högtalare.
Piotr skrev:Körde du steget till topp eller bas?
/Peter
norman skrev:Kaffekoppen skrev:norman har alltså testkört en NAD208 idag
Ahaaa, var det ett sånt??!!! Tyckte det lät lite NAD-grått....
norman skrev:
((kanske man borde börja ange förstärkares effekt med logaritmisk skala?))
jonasp skrev:norman skrev:
((kanske man borde börja ange förstärkares effekt med logaritmisk skala?))
Tycker jag också är mycket praktiskt, och dBW förekommer ju då och då, med referesnivån satt till 1W @ 8 ohm, vilket av en händelse råkar passa med angivelse av spänningskänslighet på högtalare.
IngOehman skrev:Ja, kul att min ide snappades upp!
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Ja, kul att min ide snappades upp!
Vh, iö
Var det Ingvars idé?
Är det Ingvar eller Anders som utvecklar de mindre stegen? För det stora steget är det väl någon annan..
Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Naqref™ skrev:Vi får väl fråga Lasse vems idé det var med namnen. Han dyker upp här om ett par timmar.
Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
IngOehman skrev:Himla bra namn tycker jag också.
Vh, iö
subjektivisten skrev:Borde inte det största steget vara bryggbart? Den kommer ju ändå vara så dyr och vara största modellen i serien, så om det kostar lite mer för möjligheten att bryggkoppla kanske inte spelar någon roll?
HolographicAudio™ skrev:Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Njae, det är inte riktigt korrekt![]()
Holographic Audio AMP12, AMP17, AMP22 och AMP27 i så fall
subjektivisten skrev:Borde inte det största steget vara bryggbart? Den kommer ju ändå vara så dyr och vara största modellen i serien, så om det kostar lite mer för möjligheten att bryggkoppla kanske inte spelar någon roll?
Morello skrev:Om du talar om Holographic så är det bryggbart medelst en liten vippomkopplare.
HolographicAudio™ skrev:Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Det är ingen som helst risk om jag känner konstruktören välNicke skrev:HolographicAudio™ skrev:Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Ett sånt där AMP27 steg verkar trevligt,se till att det inte rullar av för mycket under 5Hz bara (eller helst inte alls)
Lycka till med konstruktionen.
Mvh Nicke
Morello skrev:IngOehman skrev:Himla bra namn tycker jag också.
Vh, iö
Som komersiell aktör hade jag valt siffror med större spridning och inte tvärtom, som ju blir fallet med log-funktion.![]()
RS 2000 klingar helt klart bättre än RS 66.
Jag har dock inga som helst synpunkter på hur Holographic väljer modellbeteckning.Jag håller mig till det elektroniska.
Piotr skrev:Tror jag inte en sekund på..
tror du har funderat klart och är på väg mot ett köp!
![]()
/Peter
IngOehman skrev:Jag föredrar kommersiella aktörer som inte agerar så kommersiellt
som möjligt, utan tar hänsyn till vad som är sant och kanske rent
av informativt/vägledande istället.
Den som hellre köper en sämre förstärkare bara för att den heter
t ex 'the Motherfucking Bieatch Bomber' eller säg 'XTZ-2000', kanske
ändå inte är rätt person att uppskatta de kvaliteter som AMP27
erbjuder?
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Tror jag inte en sekund på..
tror du har funderat klart och är på väg mot ett köp!
![]()
/Peter
Är det så uppenbart?
Problemet är väl att ni inte tillhör en majoritet av de potentiella kundernaE skrev:IngOehman skrev:Jag föredrar kommersiella aktörer som inte agerar så kommersiellt
erbjuder?
Tur att jag läste ända hit innan jag skrev.
Kunde nämligen inte sagt det bättre själv!
Mvh E*
IngOehman skrev:Den som hellre köper en sämre förstärkare bara för att den heter
erbjuder?
Vh. iö
Morello skrev:Beställes på www.tonis-porr.se
David_A skrev:
När kan vi förvänta oss en prisindikation på det största steget?
Naqref™ skrev:David_A skrev:
När kan vi förvänta oss en prisindikation på det största steget?
Billigare än motsvarande mindre Bryston kanske.![]()
F ö så kommer alla steg att ha en nedre gränsfrekvens omkring 0.3Hz.
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Himla bra namn tycker jag också.
Vh, iö
Som komersiell aktör hade jag valt siffror med större spridning och inte tvärtom, som ju blir fallet med log-funktion.![]()
RS 2000 klingar helt klart bättre än RS 66.
Jag har dock inga som helst synpunkter på hur Holographic väljer modellbeteckning.Jag håller mig till det elektroniska.
Jag föredrar kommersiella aktörer som inte agerar så kommersiellt
erbjuder?
Vh. iö
Du vet att du klampade ett svensk företag på tårna nu
IngOehman skrev:Nej. Det visste jag inte.
Men om jag gjorde det ber jag om ursäkt. Det
var inte min mening att trampa någon på tårna.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Nej. Det visste jag inte.
Men om jag gjorde det ber jag om ursäkt. Det
var inte min mening att trampa någon på tårna.
Vh, iö
Hehe, de har ingen 2000-modell så det är nog lugnt.
http://www.xtz.se/
Pris är inte ännu klart men det kommer med största sannorlikhet att bli billigare än Bryston (4B SST på 300W).Jon_S skrev:Heja HA!
Om en bryggbar 500W finns tillgänglig inom 1-2år till anständigt pris och prestanda (= billigare och lika bra eller bättre än bryston och/eller Dynamic Precision) så är mina förstärkareproblem lösta. Den framtida anläggningen ska bestå av 3xi56+z4 (senare z8) + nxa2 hoppas jag.
Snart...Jon_S skrev:När får man se en indikation på pris?
HolographicAudio™ skrev:quote]Pris är inte ännu klart men det kommer med största sannorlikhet att bli billigare än Bryston (4B SST på 300W).
subjektivisten skrev:Oj, under 35K, 500 watt som kan bryggas?
E skrev:Skulle den inte kunna kosta som en 208 ungefär om tillräckligt många ville
ha den?
Mvh E*
Almen skrev:Kan man beställa redan nu?
David_A skrev:Får man rabatt på 4st?
Wolfie skrev:Lasse: En annan fråga, vet du när fjärrmodellen på Pre25 kommer att
finnas tillgänglig på marknaden?
Är hemskt sugen på en sådan till vardagsrummet (ultamini anläggningen).
Morello skrev:Wolfie skrev:Lasse: En annan fråga, vet du när fjärrmodellen på Pre25 kommer att
finnas tillgänglig på marknaden?
Är hemskt sugen på en sådan till vardagsrummet (ultamini anläggningen).
Du är för ung för att inte kunna promera mellan soffan och försteget.
Naqref™ skrev:... Det ryktas om att Lasse har fått fjärrar utskrivna i en 3D-skrivare. Så det är mest ett lite caddjobb kvar för mig så att vi kan fixa till kortet i den nya lådan. Kan ta ett par månader tidigast innan allting är fixat för produktion...
Naqref™ skrev:... Sen det lilla steget (Amp-12) är det kanske inte alls att det blir av som slutsteg. Men kanske som en minimal integrerad...
Naqref™ skrev:... Första prototypen av Amp-17 provkördes nyss med lite Kraftwerk (Man machine).
Morello skrev:E skrev:Skulle den inte kunna kosta som en 208 ungefär om tillräckligt många ville
ha den?
NAD 208 finns ju inte att köpa annat än som begagnad produkt sedan många år.
Rotel 1090 finns inte heller, då den ersatts av någon klass D-historia.
E skrev:
Alltså:
Skulle den inte kunna kosta(t) under 20 000:– om tillräckligt många ville ha
den då?
Mvh E*
Ragnwald skrev:E skrev:
Alltså:
Skulle den inte kunna kosta(t) under 20 000:– om tillräckligt många ville ha
den då?
Mvh E*
Har du tänkt att grabbarna ska jobba ideellt ?
Varje gång jag får stopp i avloppet, kostar det 1000:-.
Nu har jag iofs skaffat egen ränsutrustning.
rexq skrev:Finns pre25 med balanserade xlr-utgångar?
E skrev:Skulle den inte kunna kosta(t) under 20 000:– om tillräckligt många ville ha den då?
stefanolo skrev:Kan vittna om HA:s kundvänliga inställning. Jag önskade softad grön diod på min PRE TwentyFive istället för den blå, och fick som jag ville!
Strmbrg skrev:Hm, jag har lite svårt att förstå resultatet av omröstningen. Jag läste frågan igen men begriper ändå inte riktigt:
Frågeställaren talar ju enbart om effektbehovet och inte om några andra aspekter. Att kvaliteten på återgivningen skulle vara lägre i ett slutsteg med större effektresurser eller så. Eller att det är onödigt att betala för effekt man inte behöver.
Jag röstade för den högsta effekten. Eftersom det ju inte skadar att ha mer effekt så länge inget annat påverkas i negativ riktning, alltså.
Men jag kanske har missförstått.
/Strmbrg,
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:Hm, jag har lite svårt att förstå resultatet av omröstningen. Jag läste frågan igen men begriper ändå inte riktigt:
Frågeställaren talar ju enbart om effektbehovet och inte om några andra aspekter. Att kvaliteten på återgivningen skulle vara lägre i ett slutsteg med större effektresurser eller så. Eller att det är onödigt att betala för effekt man inte behöver.
Jag röstade för den högsta effekten. Eftersom det ju inte skadar att ha mer effekt så länge inget annat påverkas i negativ riktning, alltså.
Men jag kanske har missförstått.
/Strmbrg,
Jo, men är du beredd som potentiell konsument och röstare, att betala 30 - 40 tusen för dessa watt?
Ska de sen bryggas, handlar ju inköpet om två steg (kanske 4st vid aktiv delning) och priset hamnar förhoppningsvis under 80 tusen kronor.(4st 160000:-)
i skrev:Mja, själv sitter jag nöjd med det jag har då mina högtalare och lyssningsförhållanden inte kräver mer. Men säg att du är ute efter att kunna verkligen braka på dynamiskt i din anläggning, då hamnar man väl oftast i situationen att elementkostnaden (eller högtalarkostnaden) rinner mer i väg än om du som alternativ kunde kunde mata på mer i effekt direkt i en kanal till en högtalare ?
Dvs så har jag fått intrycket efter att bl a ha följt diskussionerna här när den ultimata anläggningen diskuterats. (För att RIKTIGT överdriva: ett realistiskt kanonskott.)
Nicke skrev:Tycker 500W verkar finnemang,blir fina bassteg![]()
Mvh Nicke
Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.
Det är klart att det som alltid handlar om vad man har utrymme för i lyssningsrummet och vad plånboken tillåter.
Max_Headroom skrev:Nicke skrev:Tycker 500W verkar finnemang,blir fina bassteg![]()
Mvh Nicke
Nja, ofta behöver man ju mer till topparna. Dessutom låter det mer illa om stagen till topparna klipper än stegen till basarna.
Baslådor placeras ju lämpligen så dom får hjälp av rummet också, vilket ytterligare minskar behovet av effekt. Men har man basar som klarar det, så visst...
Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.
Det är klart att det som alltid handlar om vad man har utrymme för i lyssningsrummet och vad plånboken tillåter.
Max_Headroom skrev:Nicke skrev:Tycker 500W verkar finnemang,blir fina bassteg![]()
Mvh Nicke
Nja, ofta behöver man ju mer till topparna. Dessutom låter det mer illa om stagen till topparna klipper än stegen till basarna.
Baslådor placeras ju lämpligen så dom får hjälp av rummet också, vilket ytterligare minskar behovet av effekt. Men har man basar som klarar det, så visst...
i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
E skrev:i skrev:Kanske behöver du sänka störnivån i anläggningen, eller i rummet, således
att du hör de svaga partierna tydligt även vid mindre volympådrag?
Mvh E*
i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
E skrev:i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
Kanske behöver du sänka störnivån i anläggningen, eller i rummet, således
att du hör de svaga partierna tydligt även vid mindre volympådrag?
Mvh E*
KarlXII skrev:i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
Jag tror att apoteket för en ny vuxenblöja - Tena for Audiophiles.
Den absorberar bara på insidan, men diffuserar fint på utsidan....
i skrev:Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.
Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
Kaffekoppen skrev:Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.
Ja, jag vet någon som lyssnade på körmusik och insåg att han behövde mycket starkare steg. Han läser nog det här
Almen skrev:i skrev:Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.
Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på!
Överstyr du anläggningen, kanske? How many watts?
i skrev:Almen skrev:How many watts?
Mja, jag kör med Acurus A250 med testade 340W/8ohm (om jag minns rätt). Men jag har inte hunnit lyssna igen och kollat efter dist ännu.
(Kan ju vara högtalaren också som distar, fast jag inte tror det.)
stefanolo skrev:Kan vittna om HA:s kundvänliga inställning. Jag önskade softad grön diod på min PRE TwentyFive istället för den blå, och fick som jag ville!
/stefan
Almen skrev:Å andra sidan kan körmusik låta rätt skrikigt även uppspelat på ickedistorderande anläggningar. Är det en erkänt god inspelning?
MattiasKarlsson skrev:Några nyheter?
Naqref™ skrev:Statusen för effektstegen är lite vagare. Morello håller på att testa det stora steget och de mindre behöver lite förändringar av form, schema och layout.
Nä, det kostar ju bara onödigt på elräkningen. Anpassat tycker jag är bäst...DVD-ai skrev:Man vill väll ha så kraftigt steg som det bara går, men såklart ha låg disst, så jag röstade på 500W.
Nu gällde ju detta bara effekten så...
MagnusÖstberg skrev:Nä, det kostar ju bara onödigt på elräkningen. Anpassat tycker jag är bäst...DVD-ai skrev:Man vill väll ha så kraftigt steg som det bara går, men såklart ha låg disst, så jag röstade på 500W.
Nu gällde ju detta bara effekten så...
MagnusÖstberg skrev:Nopp, det kostar mer, mycket mer!
Så länge du inte använder ett slutsteg med 100% effektivitet - och det finns inte. De förlusterna du nämner är nämligen rätt höga när steget är på.
Ragnwald skrev:Ta och läs igenom denna artikel innan ni uttalar er om uteffekter på förstärkare, så att vi talar om samma sak.
http://www.eznec.com/Amateur/RMS_Power.pdf
En förstärkare kan momentant avge långt högre effekt än effektangivelsen på dess nättrafo, beroende på nätdelens uppbyggnad och på hur lytbanken och kylflänsar är anpassade.
Hum skrev:Ragnwald skrev:Ta och läs igenom denna artikel innan ni uttalar er om uteffekter på förstärkare, så att vi talar om samma sak.
http://www.eznec.com/Amateur/RMS_Power.pdf
En förstärkare kan momentant avge långt högre effekt än effektangivelsen på dess nättrafo, beroende på nätdelens uppbyggnad och på hur lytbanken och kylflänsar är anpassade.
Ja det är ju därför Denne har "1500W" i förhållande till ljudkänsligheten på lurar och slangar, så DVD det är dags att slänga sig i väggen för här kommer Jag. Här skulle man dra en repa med Objek... skrattande gubbe i kvadrat.
Du tycker inte att mitt uttalande sade en del och var rätt så kul?????
Lite mys pys om jag får be!!!!!
Alexi skrev:Det är ju dumt att ha jättemycket mer effekt än vad tillverkaren för högtalaren rekommenderar, då man då bara riskerar att ha sönder sina dyrgripar
i14/pi60 100W 7ohm
i28 200W 4ohm
i16s 140W 7ohm
i32s 280W 4ohm
pi60s 200W 7ohm
i56 400W 7ohm
i64s 560W 7ohm
Alexi skrev:Jag vet, men vi pratar här om just kontinuerlig effekt inte dynamisk. Klass G är ju väldigt smart då den kan lämna så mycket mer dynamskt än kontinuerligt.
DVD-ai skrev:ok, jo men om man då har ett steg på 500w så är inte det fel till i28![]()
då dem kan hantera upp till i alal fall minst 2kw i hela deras område, och säkert mer...
Men inte i cont förståss!![]()
Då är det ju bara bra så att man kan använde grjeerna ordentligt utan att steget klipper.
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:ok, jo men om man då har ett steg på 500w så är inte det fel till i28![]()
då dem kan hantera upp till i alal fall minst 2kw i hela deras område, och säkert mer...
Men inte i cont förståss!![]()
Då är det ju bara bra så att man kan använde grjeerna ordentligt utan att steget klipper.
Vilket kvalificerat svammel.
Ta och läs på hur förstärkare fungerar innan du skriver så kategoriskt på ett forum.
Att högtalarna klarar av att ta effekttoppar utan att gå upp i rök, innebär för tusan inte att förstärkaren ska kunna ge skadligt hög effekt till högtalarna.
Det handlar om en effekttopp på bråkdels sekund.
En välkonstruerad förstärkare kontrollerar klippningsbeteendet.
Högeffektförstärkare har undantagslöst justerbar ingångskänslighet, för anpassning till det man har anslutet.
Vad är det för musik du lyssnar på där du behöver mata på med 500W kontinuerlig effekt? Finns det så trögdrivna högtalare?
Även en förstärkare som är specad för den effekten, klarar det definitivt inte hur länge som helst, utan att skyddskretsarna träder in.
Hum skrev:Där hör Ni och hör sen!!!!
Jag litar på Ragnwald i hans påstående att det är kvalificerat skitsnack, man får dock taga i beaktande att det i fråga om erfarenheter rör sig om minderåriga.
Ang. DVD:s anläggning så har han nog kanthaltråd för anslutning till högtalarna och då behövs det en del watt.
Dom säger att det luktar bränd kylling när han spelar.
(Detta sista skulle jag inte skriva eftersom det kan missuppfattas men jag tyckte det var så kul att jag inte kunde låta bli. Och faktum är att jag inte menar något med det.)
Ragnwald skrev:Vad är det för musik du lyssnar på där du behöver mata på med 500W kontinuerlig effekt? Finns det så trögdrivna högtalare?
MattiasKarlsson skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för musik du lyssnar på där du behöver mata på med 500W kontinuerlig effekt? Finns det så trögdrivna högtalare?
Infected mushroom kan man spela på rätt högt vill jag lova
petersteindl skrev:MattiasKarlsson skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för musik du lyssnar på där du behöver mata på med 500W kontinuerlig effekt? Finns det så trögdrivna högtalare?
Infected mushroom kan man spela på rätt högt vill jag lova
Skall jag tolka ditt svar som att du går i borgen för att man kan spela Infected mushroom med 500W RMS rakt in i de nämnda högtalarna kontinuerligt d v s under en lång tidsperiod, som t.ex. 10 år![]()
Vilket vite är du beredd att betala om dessa högtalare inte klarar det du garanterar i o m ditt ovanstående svar?![]()
MvH
Peter
MattiasKarlsson skrev:Man kan spela det högt, utan problem över 120 dB vid lyssningsplatsen.
Hum skrev:Då har du aldrig spelar och försökt överrösta en motorgräsklippare 10m ut i det fria från rummet där anläggningen står.
Det var då det började grillas i mitt delningsfiltet.
Jo jag har klippt någon gång, detta var 30år sedan så det preskiberat.
Hum skrev:Dit jag ville komma var att du aldrig... osv. Bara ett konstaterande kort och gott, gott va?
Detta med gräs i slutet har med annat inlägg att göra som du kanske inte har läst? Men det gör ingenting eftersom det inte är livsviktig info som jag förmedlat där precis som här.
DS skrev:Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.
DS skrev:VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????
Magnuz skrev:DS skrev:Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.
Beror la på vilka högtalare en har? Har de lite låg känslighet och det man försöker återge på realistisk nivå är en rockkonsert så går det nog inte så bra. Jag brukar lyckas få det mesta att klippa känns det som, men så spelar jag nog också ganska högt när jag spelar högt.DS skrev:VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????
Ibland blir man tvungen. På sommaren när det är varmt vill man gärna ha balkongdörren öppen och bor man i lägenhet kan man ge sig tusan på att de sätter igång och klipper precis när man ska till att lyssna på musik. Då får man dra på lite. I Hums fall var det visst hans egen gräsklippare och då kan man ju onekligen tycka att det vore enklare att helt enkelt slå av den...
DS skrev:Magnuz skrev:DS skrev:Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.
Beror la på vilka högtalare en har? Har de lite låg känslighet och det man försöker återge på realistisk nivå är en rockkonsert så går det nog inte så bra. Jag brukar lyckas få det mesta att klippa känns det som, men så spelar jag nog också ganska högt när jag spelar högt.DS skrev:VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????
Ibland blir man tvungen. På sommaren när det är varmt vill man gärna ha balkongdörren öppen och bor man i lägenhet kan man ge sig tusan på att de sätter igång och klipper precis när man ska till att lyssna på musik. Då får man dra på lite. I Hums fall var det visst hans egen gräsklippare och då kan man ju onekligen tycka att det vore enklare att helt enkelt slå av den...
Hur lite effekt levererar ditt steg då? Fast det är ju klart, du har inga grannar och hör uppenbarligen ganska dåligt![]()
Jag säger inte att ni gör fel, jag förstår det bara inte. Skulle gärna villja lyssna på era anlägnigar o hur det låter när ni spelar så högt så era steg klipper.
MattiasKarlsson skrev:Nja, det är ju inte speciellt dynamiskt men det är ju inte en ren sinuston.
David_a har ju drivit Rotel 1090 att låta illa innan högtalarna gör det så nog går det att spela på
Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.
Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.
Har du inte peakat de stora nålarna DS?
Mvh
Filip
DS skrev:
Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.
Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.
Mvh
Filip
DVD-ai skrev:DS skrev:
Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
Haha, ne men det e bara roligt att ha en kompromisslös anläggning utan behov av att bry sig om vad man spelar och högt man spelar det för grejerna klarar av det i alla fall.
Sedan så går det att få PA tryck och transparens, jag upplever detta med Ino och i28 +pY-4 borde vara en fin kombination som man kommer kunna ta med sig hela livet i alla olika situationer och rum.
DS skrev:DVD-ai skrev:DS skrev:
Haha, ne men det e bara roligt att ha en kompromisslös anläggning utan behov av att bry sig om vad man spelar och högt man spelar det för grejerna klarar av det i alla fall.
Sedan så går det att få PA tryck och transparens, jag upplever detta med Ino och i28 +pY-4 borde vara en fin kombination som man kommer kunna ta med sig hela livet i alla olika situationer och rum.
Som sagt, dålig hörsel, taskig verklighetsförankring och inga grannar är ett måste * kriterie * för denna vansinnighet. Men någon har ju sagt att det är bra så då måste man ju stå på sig.....
Luckorna blir bara fler o fler.......
Ps. Med det sagt så respekterar jag ditt val, men det betyder inte att jag förstår detDs.
Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget konstigt med att förbruka 300-500 watt per kanal i pikarna. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör stora effektuttag olidliga att lyssna på.DS skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Mvh
Filip
Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar![]()
Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.
Goldfinger skrev:Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget vansinne med förstärkare på 300-500 watt per kanal. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör större effektuttag olidliga att lyssna på.DS skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Mvh
Filip
Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar![]()
Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.
Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?
DS skrev:Goldfinger skrev:Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget vansinne med förstärkare på 300-500 watt per kanal. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör större effektuttag olidliga att lyssna på.DS skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Mvh
Filip
Jag har inte påstått nått om ljudtryck, har jag??
Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?
Frågan lyder: Upplever du transparans på en rockkonsert?
shifts skrev:Är inte PA:t bara en förlängning och del av instrumentet ändå? Källan kan väl
inte vara transparent. Transparent mot vad undrar jag då?
DS skrev:Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
PetterPersson skrev:Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?
Undvik gärna uttrycket "PA-ljud". Det finns både bra och dåliga PA, precis som alla andra olika typer av system. Själv har jag bara PA (visserligen egenkonstruerade lådor/horn) element hemma och än har ingen klagat på att det låter "PA"...
Piotr skrev:DS skrev:Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
Tja mannen!
Spelade in en flygel för ett tag sedan. Min anläggning i nuvarande inkarnation klarar inte av att återge det på realistisk nivå utan att klippa. 80W och 85dB känslighet.
Ett minimum för mig är en högtalare på 90dB och ett steg på 100W. Ett steg på tusen watt skulle dock sitta fint men det blir så hiskeligt dyrt och det är inte ofta man (jag) behöver den kapaciteten.
/Peter
Britt-Gunnar skrev:hur kan man veta att det är Rotel-steget som låter illa och inte högtalarna?
Goldfinger skrev:På frågan om jag upplever transparens under en rockkonsert så är svaret nej, de flesta PA system upplever jag färgar.
MattiasKarlsson skrev:Britt-Gunnar skrev:hur kan man veta att det är Rotel-steget som låter illa och inte högtalarna?
För vad jag förstår så försvann problemen när han körde två bryggade 1090
DS skrev:
Nej då, jag kan tänka mig att det kanske behövdes den effekten för att få riktig nivå men det hör väl inte till vanligheten att du har kort om mos i dit steg!?
Piotr skrev:DS skrev:
Nej då, jag kan tänka mig att det kanske behövdes den effekten för att få riktig nivå men det hör väl inte till vanligheten att du har kort om mos i dit steg!?
Näe, det händer faktiskt.se inte ofta. Enda gångerna jag vet att det klippt är med nämnd inspelning av flygel samt en annan inspelning med stor kör och pukor, allt med full dynamik.
/Peter
Almen skrev:Normalkänslighet verkar vara runt 87 dB, så det är nog ett rimligare värde.
Då hamnar man väl på typ 300 W?
steveo1234 skrev:Hur mycket effekt behöver man egentligen om man har normalavstånd till högtalarna (3meter), normalhög känslighet (90db/w), delar vid 80hz(vilket de flesta här verkar göra) och spelar upp sådär lagom starkt, typ 105db i topparna?
Ja nu är det nära...MattiasKarlsson skrev:Låter bra det Morello, vi får hoppas den snart blir klar.
steveo1234 skrev:Almen skrev:Normalkänslighet verkar vara runt 87 dB, så det är nog ett rimligare värde.
Då hamnar man väl på typ 300 W?
Vilket innebär att jag antingen räknar med ett för starkt ljudtryck då det är få personer som har 300W att spela med.
HolographicAudio™ skrev:Ja nu är det nära...MattiasKarlsson skrev:Låter bra det Morello, vi får hoppas den snart blir klar.
Naqref™ skrev:Man kan räkna så här.
Om man har 100w tillgängliga per kanal (40Vp) och ett par högtalare med normalkänsligheten 87dB @ 1m @ 1w så kan man spela 107dB vid full speta och kontinuerligt @ 1m
Då kan man addera och subtrahera lite.
+3dB för man mäter peak istället för RMS.
+3dB för man har två högtalare som summerar (okorrelerat)
+3dB (minst) för att man vanligen spelar utanför rumsradien och då är det reflekterade ljudet starkare än direktljudet och adderas okorrelerat.
-10dB för att man spelar på kanske ca 3.2meters avstånd istället för vid 1m.
Summa=106dB peak.
För 105dB så krävs det 80% av den effekten ovan, d v s 2x80w. Som en normal reciever alltså.
steveo1234 skrev:
Hmm, intressant.
Hur påverkas effektbehovet om
1. Lyssnaren har linjekällor istället för punktkällor (map avståndet)
samt?
2. Delning sker vid 80hz?
MattiasKarlsson skrev:Morello, vad kan 500 wattaren ge i bryggat läge, 8 och 4 ohm?
MattiasKarlsson skrev:Morello, vad kan 500 wattaren ge i bryggat läge, 8 och 4 ohm?
MattiasKarlsson skrev:Oj. Vad har dina högtalare för känslighet?
David_A skrev:Om jag köper två och bryggar, så blir jag nog iallafall tvungen att tejpa över rödlampan
Morello skrev:Kompisens fru som satt 8 meter från högtalarna höll för öronen.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Kompisens fru som satt 8 meter från högtalarna höll för öronen.
Det kanske distade en del, det är ju först då det brukar bli olidligt!
Så länge systemet inte distar hörbart är tex 2x500watt i 8 ohm i en 90db högtalare inte speciellt plågsamt men högt. (Förutsatt att inte fonogrammet själv bidrar med dist)
Sen är det ju det här med specad effekt kontra verklig också...
Goldfinger skrev:Det kanske distade en del, det är ju först då det brukar bli olidligt!
MattiasKarlsson skrev:Goldfinger skrev:Det kanske distade en del, det är ju först då det brukar bli olidligt!
Tror Morellos högtalare har väldigt låg dist, mindre än det mesta på marknaden om jag får gissa. Tala på dist, SA på sthlmsmässa. OMG.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Kompisens fru som satt 8 meter från högtalarna höll för öronen.
Så länge systemet inte distar hörbart är tex 2x500watt i 8 ohm i en 90db högtalare inte speciellt plågsamt men högt. (Förutsatt att inte fonogrammet själv bidrar med dist)
Morello skrev:Goldfinger skrev:Morello skrev:Kompisens fru som satt 8 meter från högtalarna höll för öronen.
Det lät faktiskt rent. Slutsteget är ju en prototyp jag själv konstruerat så effekten är mätt.
MattiasKarlsson skrev:Den skulle väl ligga en bit under Bryston's likvärdiga har jag för mig.
Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.
HolographicAudio™ skrev:Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.
Kondensatorer och utgångstransistorer är inte direkt gratis de heller...
DVD-ai skrev: OT: Finns erat försteg med fjärr ?! eller är det gå upp ur den sköna soffan för att höja/sänka som gäller...?!
Hum skrev:DVD du kan ju skruva fast en ögla i taket som du sedan drar ett snöre genom till förstärkarens volymkontroll och lod längst ner sen är det bara till att dra i snöret och volymen höjs.
Eftersom min förstärkare är allt i ett så har jag kontroll i dosa, jag siktar mot datorn och vips så höjs volymen.
Man han ju också ha några lättklädda damer som man rycker i så volymen höjs. Min dam har hotat med att rycka så att volymen aldrig höjs mer så passa dig för den sorten.
Hum skrev:DVD du kan ju skruva fast en ögla i taket som du sedan drar ett snöre genom till förstärkarens volymkontroll och lod längst ner sen är det bara till att dra i snöret och volymen höjs.
Eftersom min förstärkare är allt i ett så har jag kontroll i dosa, jag siktar mot datorn och vips så höjs volymen.
Man han ju också ha några lättklädda damer som man rycker i så volymen höjs. Min dam har hotat med att rycka så att volymen aldrig höjs mer så passa dig för den sorten.
Hum skrev:Detta med katten är inge problem, det är bara att ha ett ekorrhjul som den springer i kopplat till volymen, håller man maten vid vänster sida så sänks volymer och vise versa. Du kan då ha mat på en lång pinne så den når fram... En snäckväxel mellan hjulet och volymen vore att föredra så inte katten arbetar för "hårt" med tanke på t.ex. volym höjning.
Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.
så det är väl mest bara arbetskostnaden som sätter priset. Men hur många arbetstimmar behövs för montering av en stärkare?
Sen tillkommer förståss utvecklingsarbetet.
Men sen är det väl mellanhänder där.
Men rent spontant känns det inte som att en stärkare ska behöva kosta så jäkla mycket ifall man köper utan mellanhänder.
Kraniet skrev:jag antar att det jag saknar är aktörer som IÖ som säljer produkter nästan till självkostnadspris.
Men just IÖ är väl ett utav de enda exemplen på där du betalar för vad du får, inte vad mellanhänder och hype tillåter.
Hum skrev:Detta med katten är inge problem, det är bara att ha ett ekorrhjul som den springer i kopplat till volymen, håller man maten vid vänster sida så sänks volymer och vise versa. Du kan då ha mat på en lång pinne så den når fram... En snäckväxel mellan hjulet och volymen vore att föredra så inte katten arbetar för "hårt" med tanke på t.ex. volym höjning.
MattiasKarlsson skrev:Undrar om Morello har slutat spisat plattor och mätt lite än?![]()
Är ju nyfiken vad den pressar ur sig i bryggat läge, så jag kan jämföra mot bryggad 1090.
crion skrev:MattiasKarlsson skrev:Mm, men jag tror man kan få samma prestanda billigare! Men den är ju klart snygg.
Du får gärna länka till ett sådant 1KWhm Class A monoblock med 135dB S/N och 0,015Hz-200KHz bandbredd @-3dB. Rättare sagt, I dare you
MattiasKarlsson skrev:Så, man kan säga att 20-25 så bör ett slutsteg hålla utan problem?
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det inte hålla längre än så med underhåll?

subjektivisten skrev:AMP TwentySeven.
Är det inte den du gjort Morello?
MattiasKarlsson skrev:Det var en seriös fråga alltså. Har för mig jag sett folk som snackar om 20-25 år så behöver man byta ut lite saker. Hur stämmer det?
subjektivisten skrev:Vore kul att se en RS2000 mätning med
Flint skrev:Lazyworm skrev:Gustaf är en elektronikkonstruktör i Världsklass skulle jag vilja göra gällande för de som inte förstår det på forat![]()
Åjaåja... Vi har inte hört nåt ljud än.
Lazyworm skrev:subjektivisten skrev:Vore kul att se en RS2000 mätning med
Vi får förserien i nästa vecka, vi har gjort några små förändringar till
denna release så vi väntar med att visa mätningar tills vi kan mäta på de nya förstärkarna.
Gustaf är en elektronikkonstruktör i Världsklass skulle jag vilja göra gällande för de som inte förstår det på forat![]()
Ragnwald skrev:Får vi se en 50Hz, 100W, 8 ohm också?
Sånt här är mycket bättre än musik.
KarlXII skrev:Lazyworm skrev:subjektivisten skrev:Vore kul att se en RS2000 mätning med
denna release så vi väntar med att visa mätningar tills vi kan mäta på de nya förstärkarna.
Gustaf är en elektronikkonstruktör i Världsklass skulle jag vilja göra gällande för de som inte förstår det på forat![]()
Alltid trevligt med beröm, men det är kanske på sin plats att du fixar en signatur som förklarar att du har någon form av affärsverksamhet på G tillsammans med honom. För så är det väl?
KarlXII skrev:Lazyworm skrev:subjektivisten skrev:Vore kul att se en RS2000 mätning med
Alltid trevligt med beröm, men det är kanske på sin plats att du fixar en signatur som förklarar att du har någon form av affärsverksamhet på G tillsammans med honom. För så är det väl?
Lazyworm skrev:
Under tiden kanske du vill att jag ska lägga in en "är kompis med Morello" signatur?
Edit: Måpste lägga till att jag dessutom i samma tråd skriver att vi får en förserie av RS2000 i nästa vecka som vi gjort förändringar på, så ingen kan väl missförstå att jag är inblandad i RS2000?
Morello skrev:
Vi har nyligen bestämt att produkterna kommer gå under namnet
O & G ENGINEERING
Den modell det delvis surras om är en effektförstärkare av större modell som heter:
O & G ENGINEERING - RS 2000
KarlXII skrev:Morello skrev:
Vi har nyligen bestämt att produkterna kommer gå under namnet
O & G ENGINEERING
Den modell det delvis surras om är en effektförstärkare av större modell som heter:
O & G ENGINEERING - RS 2000
Jättekul! Jag önskar ett stort lycka till!
Nattlorden skrev:Kul med bolagisering.... tycker dock namnet som valts är både anonymt och intetsägande och branschudda... Skall ni inte ta en tankerunda till på det kanske?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Kul med bolagisering.... tycker dock namnet som valts är både anonymt och intetsägande och branschudda... Skall ni inte ta en tankerunda till på det kanske?
Tack för omtanken men vi kommer inte att diskutera sådant offentligt med hänsyn till verksamhetens integritet.
Ja, jag tycker att du gott kan skriva något redan nu.
Flint skrev:Morello & Lazyworm
Bra namn. Lycka till!!!
Flint skrev:Morello & Lazyworm
Bra namn. Lycka till!!!
Rundberg skrev:Fan vad kul att det händer grejer och att det blir fler bra produkter tillgängliga på marknaden! Eftersom namnfrågor varit uppe, hur kommer det sig att steget är uppkallat efter en Ford?
MVH
/Mattias
Lazyworm skrev:Rundberg, hehe, vi hade inte Escorten i tanke men vi har dragit parallellen att det nog finns en å annan biltok som kommer ha det![]()
Rundberg skrev:Fan vad kul att det händer grejer och att det blir fler bra produkter tillgängliga på marknaden! Eftersom namnfrågor varit uppe, hur kommer det sig att steget är uppkallat efter en Ford?
MVH
/Mattias
subjektivisten skrev:Bättre vi startar en ny tråd för RS2000 för denna handlar om Holographics slutsteg
IngOehman skrev:Mnjae... Man kan noh diskutera om ett bostadsrum (för du talar väl
några problem.
stycken mjukupphängda och lättmembranade 12"basar med små
magnetsystem (Sinus). Det blev bra.
Vh, iö
Almen skrev:Ja, vad 2000 står för är inte så svårt att gissa (2000 W bryggat), men RS...![]()
Rocket Science?
Rejält Spett?
Ruggig Sula?
RåStark?
Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Aha! Så 0 watt är oändligt välljud? Coolt.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Självklart, då är man närmast den akustiska verkligheten, korta signalvägar.
IngOehman skrev:Jag tycker det är svårt att säga något om vattenfallskurvor utan att veta
exakt hur mätparametrarna är inställda (mäter man själv eller känner mät-
apparaten väldigt väl är det lättare att dechiffrera mätresultatet) men att
jämföra olika vattenfallskurvor brukar däremot vara mycket oproblematiskare.
Dessutom vill jag hellre att du tittar och gör bedömningen, men jag kommer
gärna med ett tips för att göra problemen isolerbara:
Jag råder dig att göra en precis likadan mätning på ett sådant där baselement
(även den i membranets extremnärfält) när det INTE är monterat i en vägg
utan ligger löst på något mjukt, t ex en tjock madrass.
Då tror jag att du kommer att se att tonkurvan plötsligt blir alldeles jämn
(inte nödvändigtvis rak, men jämn, alltså fri från knöliga ojämnheter på flera
dB) och att vattenfallets avklingning kommer att bli oerhört mycket mindre
smutsat av "gamla ljud".
Vh, iö
Jag har alltid tyckt om högtalare utan talspole.Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Självklart, då är man närmast den akustiska verkligheten, korta signalvägar.
MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.
Almen skrev:Ja, lyssnar man enbart på hårdkomprimerad musik så klarar man sig med några få watt. Då lär ju de sista 548 watten inte göra ljudet bättre.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Hur är det med Volten då?
Eftersom Volten, Amperen och Watten hänger ihop så går dom samma väg.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Hur är det med Volten då?
Eftersom Volten, Amperen och Watten hänger ihop så går dom samma väg.
Få Watt men många Volt?
Alltå om man har lättdrivna högtalare, menar jag.
Jag har ju ganska få Watt, men samtidigt är attaken i transienterna högst påtaglig. Inte minst i jämförelse med annat (som jag tjatat om förut).
Men den upplevelsen beror tydligen på kompression.
Kanske parat med inbillning.
Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.
Strmbrg skrev:Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.
Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.
Flint skrev:Aha, du menar så. Det törs jag inte berätta min uppfattning om här. Då får jag hela faktiskts pseudovetenskapsakademi på mig och hackar och det blir så tjatigt. Det kan vi ta via pm.
Flint skrev:Det törs jag inte berätta min uppfattning om här.
---
Det kan vi ta via pm.
Flint skrev:...anser att det man inte kan säga på forumet där sakerna diskuteras bör man heller inte säga i ett PM
Flint skrev:Ingen mening att du PM.ar. Det jag har att säga dig får alla se. Minst fegt på det sättet.
Flint skrev:Om PM.
Jag tar kritik öppet på forumet så att alla kan se den.
Flint skrev:Har som princip att det jag säger det säger jag så att alla kan se det.
Almen skrev:Och där dog den diskussionen i tråden.
Flint skrev:Almen.
Skillnaden är att diskussioner med osämja och där jag blir attackerad tar jag öppet på forumet som ett dämpande filter för den attackerande. I det här och i många andra fall snackar jag gärna via pm när personen i fråga inte förväntas tala om för mig vilken jävla idiot jag är. Förstår du skillnaden?
Almen skrev:Men om du brukar bli kallad "jävla idiot" (vilket jag aldrig sett, och som i så fall både jag och moderatorer har missat) och att du mår dåligt av det, så förstår jag dig.
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.
Du vet likaväl som jag att det finns många förespråkare förutom mig som anser att färre watt = bättre ljud, så spola skitsnacket är du snäll.
meanmachine skrev:Men rent logiskt har ju objektivisten helt rätt. Flint med för den delen. Varför skall man gasa och bromsa samtidigt.
meanmachine skrev:2w och 103db känslighet är en god stereo. Men normala högtalare dvs som de ser ut som kan finnas i normala hem borde klara av att leverera ärliga 92-94db utan vidare. Vid 2,83v så klart enligt rådande standard. Detta är jäkligt mycket bättre än 84-85db som många visar i mätningar.
Strmbrg skrev:Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.
subjektivisten skrev:Annars så kanske du spelar så [s]lågt[/s] svagt att [s]den[/s] förstärkaren orkar driva högtalarna utan problem
Trepip skrev:Märkliga kretsar det här, både HA och OG hänger på samma forum...
Ragnwald skrev:Finns en skojig tråd, från några år tillbaks, som belyser hur vansinnigt mycket mer effekt som ska till för att få en upplevd effekthöjning.
Någon som minns den?
Almen skrev:Trepip skrev:Märkliga kretsar det här, både HA och OG hänger på samma forum...
Hehe, nu hajade jag.
Frågan är vilka som skall räknas som hangarounds...
screen skrev:Ragnwald skrev:Finns en skojig tråd, från några år tillbaks, som belyser hur vansinnigt mycket mer effekt som ska till för att få en upplevd effekthöjning.
Någon som minns den?
Är det denna du menar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=970
Strmbrg skrev:Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.
Ragnwald skrev:screen skrev:Ragnwald skrev:Finns en skojig tråd, från några år tillbaks, som belyser hur vansinnigt mycket mer effekt som ska till för att få en upplevd effekthöjning.
Någon som minns den?
Är det denna du menar:
Jo, tack.
Jösses den pågick i sex år.
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:screen skrev:Ragnwald skrev:Finns en skojig tråd, från några år tillbaks, som belyser hur vansinnigt mycket mer effekt som ska till för att få en upplevd effekthöjning.
Någon som minns den?
Är det denna du menar:
Jo, tack.
Jösses den pågick i sex år.
Viktigaste tråden i forumhistorien för mig.... Den ändrade ALLT.
Tumme skrev:Vad händer med Holographic Audios slutsteg? någon som vet när dom släpps? Blir det flera storlekar?
Thomas
HolographicAudio™ skrev:Long time no... Det var visst ett par år sedan jag var inne här på Faktiskt senast, lovar skärpning från min sida.![]()
När det gäller slutsteg så blir det 4 st modeller; AMP12, AMP17, AMP22 samt AMP27. När de släpps till marknaden är vid skrivande stund oklart men de två mindre modellerna kommer i alla fall först, därefter AMP27 och sist men inte minst AMP22.
Vh,
Lasse
Holographic Audio
Kulturkonservativ skrev:HolographicAudio™ skrev:Long time no... Det var visst ett par år sedan jag var inne här på Faktiskt senast, lovar skärpning från min sida.![]()
När det gäller slutsteg så blir det 4 st modeller; AMP12, AMP17, AMP22 samt AMP27. När de släpps till marknaden är vid skrivande stund oklart men de två mindre modellerna kommer i alla fall först, därefter AMP27 och sist men inte minst AMP22.
Vh,
Lasse
Holographic Audio
Jag hoppas att det går bra med utvecklingsarbetet!![]()
Sedan vill jag passa på och fråga om det är några nyheter på gång från Holographic Audio![]()
Därefter undrar jag om det finns andra hifi-forum än Faktiskt.se som du brukar skriva i, och där kanske meddela nyheter om Holographic Audios produkter?
Greensleeves skrev:Jag hoppas att Holographic Audio släpper några nya modeller under hösten.
HolographicAudio™ skrev:Greensleeves skrev:Jag hoppas att Holographic Audio släpper några nya modeller under hösten.
Serieproduktion snart klar, första leverans om några veckor.
Demo på Sweetspot i helgen.
Mer info här: http://www.holographicaudio.com/product ... Seven.html
-Martin- skrev:HolographicAudio™ skrev:Greensleeves skrev:Jag hoppas att Holographic Audio släpper några nya modeller under hösten.
Kan du garantera 0,01 % THD (mätt enligt vilken standard?) från 0,1 Hz - 20 kHz? Imponerande i så fall.
HolographicAudio™ skrev:-Martin- skrev:HolographicAudio™ skrev:Greensleeves skrev:Jag hoppas att Holographic Audio släpper några nya modeller under hösten.
Kan du garantera 0,01 % THD (mätt enligt vilken standard?) från 0,1 Hz - 20 kHz? Imponerande i så fall.
Vi har förvisso mätt 0,006% @hm 400W på vår prototyp (som vi demar med på mässan i helgen). Jag ber dock att få återkomma med "garanti" efter att vi har mätt dist på serieproducerade exemplar (dist varierar något mellan olika ex). Därefter kan angiven siffran justeras både uppåt och nedåt.
-Martin- skrev:Jo, men grejen är frekvensområdet. Är det inte lite djärvt att hävda ett frekvensområde på nästan 18 oktaver...
Tumme skrev:Vad händer med Holographic Audios slutsteg? någon som vet när dom släpps? Blir det flera storlekar?
Thomas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster